Mwa, voor een budget van 300/400 kan je niet echt iets fatsoenlijks nieuw kopen. Ook geen instapper, terwijl er voor die prijs tweede hands best wel iets okayish te vinden is. En wat is hoognodig? Je hebt echt niet direct twee setjes kleding nodig, verlichting (nog nooit nodig gehad in NL) en fietscomputer (gewoon Strava op mobiel ook leuk).
De €200,- had ik zelf een beetje geschat na een gesprek met een maat van mij. Hij heeft nog wel een paar setjes kleren liggen die ik kan hebben. Verder verwacht ik dat ik voor de schoenen en helm niet meer dan 200 kwijt zal zijn. Bidons heb ik al meerdere sinds ik zowat dagelijks in de sportschool sta momenteel. Ik wil graag gaan fietsen om toch wat meer aan mijn conditie te doen, kracht zit wel goedSparkiee schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:23:
[...]
Kies de juiste maat en probeer de fiets ook uit voordat je tot koop over gaat. Lijkt me logisch dat je let op de staat van remmen, velgen, het schakelen enz. Let ook op sporen van vallen en andere beschadigingen aan het frame. Naar mijn idee kun je beter een goedkopere instapper aanschaffen. Dan heb je gewoon een nieuwe fiets die tip top in orde is. Heb ik destijds ook gedaan en geen seconde spijt van gehad. Een nieuwe fiets wordt namelijk op maat gemaakt voor jou. En dat ga je merken, zeker op langere tochten.
Hoe kom je aan die €200,- ? Ik denk dat het snel oploopt als je alleen het hoognodige koopt. Dan denk ik aan setje kleren voor koud en een voor warm weer. Schoenen, helm, handschoenen, verlichting, reserve bandjes met een pompje en 2 bidons. Als je dan ook nog een fietscomputer en een zonnebril erbij wil kan het al snel over die €200,- gaan. Maar dan heb je er wel een leuke hobby bij
Wat voor een instap fiets zou jij naar kijken?
Ik heb zelf al een Giant Defy voorbij zien komen bij mij in de buurt. Deze ziet er zo op het oog redelijk goed uit . Ik weet niet of dit goede fietsen zijn. Verder zie ik ook geregeld het merk Bulls voorbij komen voor rond de 450 euro. (Volgens mij een harrier)Hielko schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:29:
Mwa, voor een budget van 300/400 kan je niet echt iets fatsoenlijks nieuw kopen. Ook geen instapper, terwijl er voor die prijs tweede hands best wel iets okayish te vinden is. En wat is hoognodig? Je hebt echt niet direct twee setjes kleding nodig, verlichting (nog nooit nodig gehad in NL) en fietscomputer (gewoon Strava op mobiel ook leuk).
https://link.marktplaats.nl/m1154341574 (De Giant Defy die ik eerder vermeldde)
[ Voor 20% gewijzigd door KevinT op 10-04-2017 13:33 ]
Volgens mij heb ik aardig vaak onbewust ongevraagd wiel gezogenwackmaniac schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:39:
[...]
Ongevraagd wieltjezuigen vind ik ook niet zo tof. Ik vind het geen probleem als iemand in mijn wiel wil zitten, maar meld je even en als je geen kopwerk wil/kan doen vraag dan even of je mee mag liften.
Soms komt het voor dat iemand dezelfde snelheid heeft als ik, en ik geen geen zin heb om te versnellen om in te halen of harder te rijden. Is dat dan ook wielzuigen?
Kreeg op een gegeven moment wel door dat degene voor mij naar mij aan het gebaren was voor een gat in de weg, blijkbaar was 't 'm opgevallen dat ik achter hem reed.
Zijn er verder nog bepaalde (ongeschreven) regels die je kunt hanteren als je achter iemand blijft hangen (behalve goed op blijven letten natuurlijk
Mooie fiets. Ik heb een Cube Aerial. Koste destijds €750,- Als ik geduld had gehad was er nog wel iets van de prijs gegaan, maar dat had ik toen nietKevinT schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:30:
[...]
De €200,- had ik zelf een beetje geschat na een gesprek met een maat van mij. Hij heeft nog wel een paar setjes kleren liggen die ik kan hebben. Verder verwacht ik dat ik voor de schoenen en helm niet meer dan 200 kwijt zal zijn. Bidons heb ik al meerdere sinds ik zowat dagelijks in de sportschool sta momenteel. Ik wil graag gaan fietsen om toch wat meer aan mijn conditie te doen, kracht zit wel goed. Verlichting heb ik ook al in bezit, alleen de reserve bandjes en het pompje blijven dan natuurlijk nog over.
Wat voor een instap fiets zou jij naar kijken?
[...]
Ik heb zelf al een Giant Defy voorbij zien komen bij mij in de buurt. Deze ziet er zo op het oog redelijk goed uit . Ik weet niet of dit goede fietsen zijn. Verder zie ik ook geregeld het merk Bulls voorbij komen voor rond de 450 euro. (Volgens mij een harrier)
https://link.marktplaats.nl/m1154341574 (De Giant Defy die ik eerder vermeldde)
Helm kun je zo gek maken als je wil en ook zo met schoenen. Belangrijkste is dat het allemaal goed past, lekker zit en veilig is. En natuurlijk wil het oog ook wat
Ik neem aan dat je de sensoren van de band en je borstkas nat maakt op het moment dat je de band om doet?joint_me schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:49:
[...]
Ik was benieuwd naar de wahoo tickr, ik heb een totaal ander probleem, ik ben een goede 15 minuten dood volgens Garmin bij de start van elke rit.
Gewoon overnemenJorisM schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:45:
[...]
Volgens mij heb ik aardig vaak onbewust ongevraagd wiel gezogen![]()
Soms komt het voor dat iemand dezelfde snelheid heeft als ik, en ik geen geen zin heb om te versnellen om in te halen of harder te rijden. Is dat dan ook wielzuigen?
Kreeg op een gegeven moment wel door dat degene voor mij naar mij aan het gebaren was voor een gat in de weg, blijkbaar was 't 'm opgevallen dat ik achter hem reed.
Zijn er verder nog bepaalde (ongeschreven) regels die je kunt hanteren als je achter iemand blijft hangen (behalve goed op blijven letten natuurlijk)?
Van de week ook een tijdje(15+ min) zonder iets te zeggen om en om op kop gereden met een andere fietser. Toen ik een andere richting op moest kreeg ik nog een bedankje van haar en andersom natuurlijk ook.
Bij nieuwe fiets kun je vaak ook nog wel eea met korting erbij kopen of zelfs krijgen! ZoalsSparkiee schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:23:
[...]
Kies de juiste maat en probeer de fiets ook uit voordat je tot koop over gaat. Lijkt me logisch dat je let op de staat van remmen, velgen, het schakelen enz. Let ook op sporen van vallen en andere beschadigingen aan het frame. Naar mijn idee kun je beter een goedkopere instapper aanschaffen. Dan heb je gewoon een nieuwe fiets die tip top in orde is. Heb ik destijds ook gedaan en geen seconde spijt van gehad. Een nieuwe fiets wordt namelijk op maat gemaakt voor jou. En dat ga je merken, zeker op langere tochten.
Hoe kom je aan die €200,- ? Ik denk dat het snel oploopt als je alleen het hoognodige koopt. Dan denk ik aan setje kleren voor koud en een voor warm weer. Schoenen, helm, handschoenen, verlichting, reserve bandjes met een pompje en 2 bidons. Als je dan ook nog een fietscomputer en een zonnebril erbij wil kan het al snel over die €200,- gaan. Maar dan heb je er wel een leuke hobby bij
- Pedalen
- Bidonhouders
- Bidons
Voor nu (met dit weer) aanschaffen:
- Outfit voor warm (zomerbib, wielershirtje en sokken)
- Helm
- Schoenen
- Binnenbandjes
- Pompje
- Bandenlichters
- Bril
Handschoenen draag ik zelf nooit, dus die kun je al besparen. Evt. een thermoshirtje en arm- en beenstukken kopen. Lange broek en dergelijke koop je in het voorjaar maar. Kilometerteller kan, maar zou bv. eerst Strava installeren en gewoon aanzetten als je gaat fietsen. Snelheid moet je toch niet op letten als je begint. Gewoon gaan fietsen!
If it aint fixed, it's broken.
400 euro is niet veel geld voor een "goede" fiets, maar het is geen onmogelijke taak om voor ditKevinT schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:04:
Het budget dat ik heb is rond de 300-400 euro, aangezien er nog wel zeker 200 euro aan accesoires bij gaan komen heb ik vernomen.
bedrag iets leuks te vinden hoor.
Mijn eerste racefiets kocht ik 6 jaar geleden voor 140 euro op marktplaats en heb hier heel veel plezier
van gehad, tot 2 maanden geleden toen ik hem verkocht voor 135 euro en was overgestapt
naar een Caad 10.
Ik wist 6 jaar geleden niet hoe serieus ik zou gaan wielrennen en wilde toen voorzichtig starten.
Afgezien van de eerder genoemde koop-tips kan ik je adviseren om de Facebook groep "Racefiets Marktplaats" in de gaten te houden.
Je moet natuurlijk wel geluk hebben met de locatie en framemaat, maar er zitten genoeg koopjes tussen, zoals die Giant Defy, 56 frame, (105 groep) racefiets voor 300 euro!
PSN: StormFox81
Bedankt voor de tip!Storm-Fox schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:13:
[...]
400 euro is niet veel geld voor een "goede" fiets, maar het is geen onmogelijke taak om voor dit
bedrag iets leuks te vinden hoor.
Mijn eerste racefiets kocht ik 6 jaar geleden voor 140 euro op marktplaats en heb hier heel veel plezier
van gehad, tot 2 maanden geleden toen ik hem verkocht voor 135 euro en was overgestapt
naar een Caad 10.
Ik wist 6 jaar geleden niet hoe serieus ik zou gaan wielrennen en wilde toen voorzichtig starten.
Afgezien van de eerder genoemde koop-tips kan ik je adviseren om de Facebook groep "Racefiets Marktplaats" in de gaten te houden.
Je moet natuurlijk wel geluk hebben met de locatie en framemaat, maar er zitten genoeg koopjes tussen, zoals die Giant Defy, 56 frame, (105 groep) racefiets voor 300 euro!
Ik zit een beetje met dezelfde mindset als jij destijds.
Ik heb genoeg geld om een uitstekende fiets nieuw te kopen alleen weet ik niet zeker of dat wielrennen iets voor mij is. Het grote voordeel is dat ik wat vrienden heb die zich bezighouden met wielrennen en daarmee kan meedoen. Ik heb fietsen altijd wel leuk gevonden en vooral op hoge snelheden.Een echte renner ben ik niet dus dan blijft fietsen ook als de enigste optie over.
Ik ga even kijken op de facebook pagina, hopelijk kom ik verder en kan ik nog voor Mei beginnen met fietsen
Ik zit in exact hetzelfde schuitje en heb dit weekend de 'oude' fiets van een goede maat van me overgenomen voor €400. Bulls Harrier 2. Ik krijg ook het eea aan materiaal om de komende maanden te kijken of fietsen echt wat is. Daarna wil ik wel meer investeren.KevinT schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:19:
[...]
Bedankt voor de tip!
Ik zit een beetje met dezelfde mindset als jij destijds.
Ik heb genoeg geld om een uitstekende fiets nieuw te kopen alleen weet ik niet zeker of dat wielrennen iets voor mij is. Het grote voordeel is dat ik wat vrienden heb die zich bezighouden met wielrennen en daarmee kan meedoen. Ik heb fietsen altijd wel leuk gevonden en vooral op hoge snelheden.Een echte renner ben ik niet dus dan blijft fietsen ook als de enigste optie over.
Ik ga even kijken op de facebook pagina, hopelijk kom ik verder en kan ik nog voor Mei beginnen met fietsen
Waarom vraag je hen niet gewoon om advies eigenlijk?
Ik heb al verschillende keren gesproken met ze over het wielrennen. Helaas hebben ze beiden weinig tot geen ervaring met het kopen van 2e hands spullen. Nu ben ik zelf best wel een actieve tweaker en zie ik geregeld dit topic voorbij komen. Ik lees dan puur uit interesse alle verhalen en heb toch wel echt gemerkt dat hier wel wat ervaren fietsers aanwezig zijn. Daarom leek het mij niet gek om hier eens om advies te vragen.Michielgb schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:23:
[...]
Ik zit in exact hetzelfde schuitje en heb dit weekend de 'oude' fiets van een goede maat van me overgenomen voor €400. Bulls Harrier 2. Ik krijg ook het eea aan materiaal om de komende maanden te kijken of fietsen echt wat is. Daarna wil ik wel meer investeren.
Waarom vraag je hen niet gewoon om advies eigenlijk?
Marktplaats staat niet voor niks vol met dure fietsen van mensen die gelijk
"het beste" hebben gekocht om na een maand te ontdekken dat een racefiets niks
voor hen is.
Je kan altijd jouw koopje in de groep voorleggen, maar het is heel fijn als
een ervaren vriend met je mee gaat bij het kopen.
voor hen is.
Je kan altijd jouw koopje in de groep voorleggen, maar het is heel fijn als
een ervaren vriend met je mee gaat bij het kopen.
[ Voor 0% gewijzigd door Storm-Fox op 10-04-2017 14:58 . Reden: typo ]
Dingen waar een hoge marge op zit (b.v. kleren) kun je er vaak (goedkoper) bij krijgen.Tjebakka schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:04:
[...]
Bij nieuwe fiets kun je vaak ook nog wel eea met korting erbij kopen of zelfs krijgen! Zoals
- Pedalen
- Bidonhouders
- Bidons
Bij sommige merken moeten winkels zich houden aan de adviesprijs die de fabrikant vastgesteld heeft en kunnen ze geen korting geven. In mijn geval mocht ik voor 20% van de aanschafprijs van de fiets kleren en accessoires (incl. pedalen) uitzoeken. Ook kreeg ik er een jaar uitgebreid onderhoudscontract bij.
Mocht je niet af kunnen dingen in de winkel dan is dit een mooie manier om korting te krijgen en gun je de FM ook weer wat
Edit: Oh ja, benader het meer als het spelen van een spel dan als het bedwingen van korting. Dan hou je 't voor alle twee de partijen leuk.
[ Voor 8% gewijzigd door JorisM op 10-04-2017 14:52 ]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel mee vind vallen. Op marktplaats staan vooral heel veel fietsen die voor volstrekt onrealistische prijzen worden aangeboden, kennelijk met de bedoeling om onwetende beginners die op zoek zijn naar een tweedehandsje in de luren te leggen.Storm-Fox schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:28:
Marktplaats staat niet voor niks vol met dure fietsen van mensen die gelijk
voor hen is.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Gisteren reed ik mijn standaardrondje door duin en daar stikte het van de groepjes wielrenners. Ik ben bij een 4tal aangehaakt en een heel stuk meegereden. Zelf ook wat stukjes op kop gedaan, maar ik moet zeggen dat ik dat wel lastig vind met vreemden. Maar volgens mij wordt alleen aanhaken en niet meedraaien niet erg gewaardeerdJorisM schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:45:
[...]
Volgens mij heb ik aardig vaak onbewust ongevraagd wiel gezogen![]()
Zijn er verder nog bepaalde (ongeschreven) regels die je kunt hanteren als je achter iemand blijft hangen (behalve goed op blijven letten natuurlijk)?
Maar ze weten beiden waarschijnlijk wel waar je op moet letten. Zonder eerdere ervaring wordt het een lastig traject om zelf helemaal ingelezen te raken om een goede afweging te kunnen maken, dus als ze tijd hebben zou ik toch even een uurtje marktplaats met ze afgaan.KevinT schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:28:
[...]
Ik heb al verschillende keren gesproken met ze over het wielrennen. Helaas hebben ze beiden weinig tot geen ervaring met het kopen van 2e hands spullen. Nu ben ik zelf best wel een actieve tweaker en zie ik geregeld dit topic voorbij komen. Ik lees dan puur uit interesse alle verhalen en heb toch wel echt gemerkt dat hier wel wat ervaren fietsers aanwezig zijn. Daarom leek het mij niet gek om hier eens om advies te vragen.
yepEdwinW schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:57:
[...]
Ik neem aan dat je de sensoren van de band en je borstkas nat maakt op het moment dat je de band om doet?
Hello fellow humans
Batterij vervangen?
Sowieso moet je in de periode tussen de eerste mooie dagen en het einde van de Tour de France niet op marktplaats zijn voor een goedkope beginnersfiets; beter zit je in het najaar als mensen hun schuur gaan opruimen voor de winter...nare man schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:40:
[...]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel mee vind vallen. Op marktplaats staan vooral heel veel fietsen die voor volstrekt onrealistische prijzen worden aangeboden, kennelijk met de bedoeling om onwetende beginners die op zoek zijn naar een tweedehandsje in de luren te leggen.
Mocht je echt met een budget zitten kun je met wat zoeken bij de grote webshops (Mantel, Salden, Hopmans, Futurumshop) echt wel scherpe aanbiedingen vinden. En bij decathlon als je nog wat oriënterend bent en eventueel de Lidl heeft nog wel eens leuke accessoires.KevinT schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:04:
Hoi hoi iedereen,
Ik ben momenteel druk opzoek naar een fiets om mijn wielren carrière op te starten.
Omdat een nieuwe fiets nogal een grote investering is voor iets dat ik graag wil uitproberen ben ik opzoek naar een 2e handsje. Ik ben al verschillende fietsen tegengekomen die mij interessant lijken, zeker gezien de prijs. Ik ben zelf 1.81 en volgens mij hoort daar framemaat 54-56 bij.
Nou weet ik eigenlijk totaal niet waar ik naar moet kijken als ik een fiets ga kopen.
Kunnen jullie mij hier tips over geven? (Welke maat, details waar ik op moet letten, welke merken moet ik vermijden etc.)
Het budget dat ik heb is rond de 300-400 euro, aangezien er nog wel zeker 200 euro aan accesoires bij gaan komen heb ik vernomen.
Vorige week 15km bij een ouwe gek in het wiel gezeten die me niet fatsoenlijk wou groeten, dacht zou 'm krijgen, hij had ook geen helm op en ging steeds gekker doen. Overigens heb ik wel paar keer overgenomen maar haalde hij me weer inwackmaniac schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:39:
[...]
Ongevraagd wieltjezuigen vind ik ook niet zo tof. Ik vind het geen probleem als iemand in mijn wiel wil zitten, maar meld je even en als je geen kopwerk wil/kan doen vraag dan even of je mee mag liften. Gister iemand die me vroeg of hij even in mijn wiel mocht zitten. Hij was de weg een beetje kwijt (letterlijk, hij zocht een afslag) en hij zag er wat vermoeid uit. Dan is het wat mij betreft geen enkel probleem.
Ga eens keer langs bij Brian (Bikewheels) in Goor, is bij jou in de buurt. Zeer goede ervaringen mee, huidige set van mij komt er ook weg.NoepZor schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:19:
Gisteren na 30 km weer een spaak geknapt in het achterwiel. Totaal 7 ritjes en 150km volgehouden. Ik denk dat ik maar eens ga overleggen of ik er geld voor kan krijgen. Ik zag dat je via vlechtservice een set Ryde DP18 speed velgen met Novatec naven 28/32 spaaks gebouwd en al hebt voor 325 euro. Lijkt me aardig bombproof, zeker in vergelijking met andere fabriekswielen.
Ik zou graag van thuis naar kantoor willen fietsen (Utrecht - Amsterdam Amstel, zo'n 40km). Probleem is dat we op kantoor geen douches hebben en ik wil het mijn collega's niet aan doen om de hele dag in m'n zweetlucht te laten werken.
Heeft iemand tips? Ik heb al gezocht naar openbare douches maar tot dusver geen succes. Het is nou ook niet zo dat onze wc's supergeschikt zijn om in om te kleden of even een washandje over je lijf te halen..
Heeft iemand tips? Ik heb al gezocht naar openbare douches maar tot dusver geen succes. Het is nou ook niet zo dat onze wc's supergeschikt zijn om in om te kleden of even een washandje over je lijf te halen..
Je kan met trein heen en dan met de fiets terug. Is waarschijnlijk ook minder koud en kan je lekker thuis douchen. Is alweer de helft aan kilometers
Read the code, write the code, be the code!
Ik heb daar een offerte gevraagd en dan betaal ik voor een set DT Swiss RR511 velgen met bitex naven al bijna 500 euro. Is die set die @Verwijderd postte beter (hope naven met Archetype velgen).asdf25 schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:36:
[...]
Ga eens keer langs bij Brian (Bikewheels) in Goor, is bij jou in de buurt. Zeer goede ervaringen mee, huidige set van mij komt er ook weg.
De wijzen komen uit het Oosten!
Trein + Fiets + Spits = dikke nope.wackmaniac schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:07:
Je kan met trein heen en dan met de fiets terug. Is waarschijnlijk ook minder koud en kan je lekker thuis douchen. Is alweer de helft aan kilometers
Geen idee of je wel eens tussen Utrecht & Amsterdam in de spits hebt gereisd
Daarnaast mag je niet eens een fiets meenemen in de spits, dus dan houdt het al snel opTjebakka schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:32:
[...]
Trein + Fiets + Spits = dikke nope.
Geen idee of je wel eens tussen Utrecht & Amsterdam in de spits hebt gereisd
Dat ook nog eensIrcghost schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:32:
[...]
Daarnaast mag je niet eens een fiets meenemen in de spits, dus dan houdt het al snel op.

Heb je in nabijgelegen panden ook geen douches? Bij ons op kantoor zit in principe geen douche, maar toen bleek dat er wel een douche in het eigen pand is waar ik ook gebruik van kan maken.Tjebakka schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 08:37:
Ik zou graag van thuis naar kantoor willen fietsen (Utrecht - Amsterdam Amstel, zo'n 40km). Probleem is dat we op kantoor geen douches hebben en ik wil het mijn collega's niet aan doen om de hele dag in m'n zweetlucht te laten werken.
En bij onze werkschuren (Staatsbosbeheer) is eigenlijk overal wel een schuur aanwezig. Nu heerlijk aan het werk in Lauwersoog. Wel behoorlijke windje tegen vanmorgen https://www.strava.com/activities/937198668 Toch fijn zo'n werkgever met landelijke dekking
Ah da's helemaal makkelijk!wisselwerking schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:44:
[...]
Heb je in nabijgelegen panden ook geen douches? Bij ons op kantoor zit in principe geen douche, maar toen bleek dat er wel een douche in het eigen pand is waar ik ook gebruik van kan maken.![]()
En bij onze werkschuren (Staatsbosbeheer) is eigenlijk overal wel een schuur aanwezig. Nu heerlijk aan het werk in Lauwersoog. Wel behoorlijke windje tegen vanmorgen https://www.strava.com/activities/937198668 Toch fijn zo'n werkgever met landelijke dekking
Ik kom er net achter dat op de begane grond van ons kantoor een groot invalidentoilet is
Nu dus maar ff op zoek naar een geschikte rugtas. Iemand ervaring met woon-werk? Hoeft in principe geen laptop in, maar moet wel kleren mee kunnen nemen
[ Voor 8% gewijzigd door Tjebakka op 11-04-2017 10:24 ]
En het kost je elke dag 6 euro voor een fiets dagkaart, maakt niet uit hoeveel km je aflegt.
Zit de trein vol dan moet je wachten op de volgende trein, wat niet erg handig is als er storingen op het traject zijn of er minder (lange) treinen ingezet worden.
Als je geluk hebt is er een goede ruimte waar je je fiets goed neer kunt zetten en vast kunt zetten, en je geen boze blikken van je medereizigers krijgt omdat je fiets in de weg zou staan.
En dan heb je nog altijd dit, vraagt nog wel eens logistieke vaardigheden om de fietsen op tijd bij de stations er uit te krijgen:

Maar het levert soms ook wel leuke gesprekken op met zowel fietsers als niet fietsers
Wellicht een collega die in buurt woont? Ik probeer, als ik tijd heb, wekelijks één werk-woon rit te maken en heb exact hetzelfde probleem als jou, behalve dat jij (denk ik) betere OV-verbinding hebt als alternatief. Ik rij 's ochtends met de auto naar het werk en eind van de dag fiets ik dan terug, volgende morgen carpool ik met een collega naar het werk. Anders is het bij mij helaas niet mogelijk.Tjebakka schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 08:37:
Of gewoon wat rustiger tempo fietsen hoef je 's ochtends ook niet te douchen.
Als je fiets mee wilt nemen in spits kan je gewoon fietshoes kopen trouwens, dan mag het spontaan wel.
Al paar keer met fietstas (voor in vliegtuig) in spits gereisd.
Als je fiets mee wilt nemen in spits kan je gewoon fietshoes kopen trouwens, dan mag het spontaan wel.
Al paar keer met fietstas (voor in vliegtuig) in spits gereisd.
[ Voor 52% gewijzigd door DDX op 11-04-2017 10:53 ]
Ja, dat neem ik me ook vaak voor. En dat lukt eigenlijk nooit...DDX schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:51:
Of gewoon wat rustiger tempo fietsen (...)
Punctuality is the politeness of kings
Zoals gezegd heb ik een oplossing gevonden in het invalidentoilet op de begane grond van ons kantoorpand. Nu moet ik alleen nog een goede rugtas zien te vinden waar een paar schoenen, ondergoed, broek en shirt of trui in kunnen.
Ik ben erg blij met mijn Vaude Moab 16 (destijds € 70 bij Mantel). Daarvoor had ik een tas van de Lidl, maar het kwaliteitsverschil is enorm. Ideaal is dat de regenhoes mooi is weggewerkt.Tjebakka schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:01:
Zoals gezegd heb ik een oplossing gevonden in het invalidentoilet op de begane grond van ons kantoorpand. Nu moet ik alleen nog een goede rugtas zien te vinden waar een paar schoenen, ondergoed, broek en shirt of trui in kunnen.
Wat betreft langzamer fietsen tip. Dat neem ik mij vaak voor, maar dat lukt mij nooit. Zelfs op mijn normale fiets, fiets ik als een debiel
Ik heb bij de Decathlon een keer een rugtas gekocht voor bij het skieën en die gebruik ikook als ik (sporadisch)forens op de fiets. Die is niet zo groot, een beetje 'gestroomlijnd' en hij sluit lekker nauw aan.
Wat ik meestal doe is de dag voordat ik met de fiets ga al mijn spullen in een extra tas op het werk neerleggen. Schoenen, broek, shirt, handdoek is al snel meer dan wat je mee wil nemen.
Zojuist deze aangeschaft via Futurum. Las er veel positiefs over:
VAUDE Hyper 14+3 Rugzak
VAUDE Hyper 14+3 Rugzak

Ik heb erg goede ervaringen met een Deuter race EXP air. Gaat al jaren mee en wordt dagelijks gebruikt. Ik vind hem ook nog redelijk koel op mijn rug (relatief natuurlijk, het blijft een rugzak). Voor de rest ook comfortabel.Tjebakka schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:01:
Wat betreft die suggestie van @Verwijderd, ik heb die wielen ook laten maken dit voorjaar en voor de aanbieding via deze link (EUR 385,-) zou ik ze zonder twijfel bestellen! Ik heb ze voor EUR 625,- laten maken en ook dat zijn ze nog prima waard... Misschien bestel ik ze zelf wel als back-upNoepZor schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:25:
[...]
Ik heb daar een offerte gevraagd en dan betaal ik voor een set DT Swiss RR511 velgen met bitex naven al bijna 500 euro. Is die set die @Verwijderd postte beter (hope naven met Archetype velgen).
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618
Dat is niet in de Randstad gok ik?JorisM schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:26:
[...]
En het kost je elke dag 6 euro voor een fiets dagkaart, maakt niet uit hoeveel km je aflegt.
Zit de trein vol dan moet je wachten op de volgende trein, wat niet erg handig is als er storingen op het traject zijn of er minder (lange) treinen ingezet worden.
Als je geluk hebt is er een goede ruimte waar je je fiets goed neer kunt zetten en vast kunt zetten, en je geen boze blikken van je medereizigers krijgt omdat je fiets in de weg zou staan.
En dan heb je nog altijd dit, vraagt nog wel eens logistieke vaardigheden om de fietsen op tijd bij de stations er uit te krijgen:
[afbeelding]
Maar het levert soms ook wel leuke gesprekken op met zowel fietsers als niet fietsers
Lijkt me een zondag. Dan zitten die plekken overvol. Bizar dat we niet betere voorzieningen hebben in Nederland, in de treinen.
Traject Eindhoven - Amsterdam e.o. , En Amsterdam - Maastricht
Was op een doordeweeks dag in een vakantie.Tjebakka schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:50:
[...]
Lijkt me een zondag. Dan zitten die plekken overvol. Bizar dat we niet betere voorzieningen hebben in Nederland, in de treinen.
Vroeger (20 jaar geleden ofzo) had je bij de NS nog compartimenten waar je je fiets in een standaard kon zetten en je je bagage kwijt kon. Dat werkte best goed, geen idee waarom ze dat idee niet gehouden hebben.
Ik heb al een paar keer suggesties hier voor naar ze doorgestuurd, en geopperd om een enquête te houden om te achterhalen wat de wensen van fietsers zijn. Hier heb ik nog geen geen concreet antwoord op gekregen behalve de melding dat het doorgegeven is naar de betreffende afdeling.
Misschien een idee om een clubje/denktank op te richten om met de NS mee te denken hierover?
[ Voor 70% gewijzigd door JorisM op 11-04-2017 12:20 ]
Ik fiets sinds een maand ook weer naar het werk toe (Amsterdam <-> Schiphol, 50km per dag) en heb helaasTjebakka schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 08:37:
ook het probleem dat ik niet kan douchen hier.
Het enige wat ik kan doen is zorgen dat ik op het werk altijd wat schone kleren heb liggen.
En na elke rit was ik mij met een washandje en handdoek.
Op de heenweg moet ik mij een beetje inhouden en probeer niet harden dan 30km/uur te gaan.
Tot nu toe gaat het prima en heb ik nog geen ruzie gehad met mijn collega's
VIRM (waarvan foto is) heeft nog flink wat plek voor fietsen.Tjebakka schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:50:
[...]
Koploper is veel erger, alleen vooraan of achteraan plek en als je op tussenstation opstapt moet je maar gokken waar je gaat staan....
Klopt.DDX schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:41:
[...]
(...) en als je op tussenstation opstapt moet je maar gokken waar je gaat staan....
Heb gelukkig wel een paar keer gehad (of ik moet wel heel toevallig zelf al op de juiste plek gestaan hebben
Waren wel de wat kleinere stations/perron, maar was toch wel fijn (scheelt je weer zeulen).
Ik wil komende zomer een setje nieuwe wielen op mijn racer zetten, opdat mijn nieuwe fiets helemaal af is. En waar beter mijn vraag te stellen dan bij de wisdom of the crowd van Tweakers.
Waar ben ik naar op zoek?
- Hoge velgen, lees 45 tot 60mm.
- Het moeten disc brake units zijn, en mijn fiets heeft 15/12mm steekassen met disc brakes van shimano.
- Decals geen probleem
- Materiaal maakt me niet zo veel uit, hoe lichter hoe beter maar is niet doorslaggevend.
- 25mm banden.
- Budget... zeg max €1500,-. Het is wat rekbaar maar liever daar onder. Er komen ook nog banden en schijven bij namelijk.
Ik heb zelf al wel wat research gedaan maar ik vind het lastig om het kaf van het koren te scheiden. Ik neig nu naar een setje FFWD F6 of Scope R5. Maar wellicht kan iemand me een zetje in een andere richting geven?
Waar ben ik naar op zoek?
- Hoge velgen, lees 45 tot 60mm.
- Het moeten disc brake units zijn, en mijn fiets heeft 15/12mm steekassen met disc brakes van shimano.
- Decals geen probleem
- Materiaal maakt me niet zo veel uit, hoe lichter hoe beter maar is niet doorslaggevend.
- 25mm banden.
- Budget... zeg max €1500,-. Het is wat rekbaar maar liever daar onder. Er komen ook nog banden en schijven bij namelijk.
Ik heb zelf al wel wat research gedaan maar ik vind het lastig om het kaf van het koren te scheiden. Ik neig nu naar een setje FFWD F6 of Scope R5. Maar wellicht kan iemand me een zetje in een andere richting geven?
Heel rustig fietsen, dan zweet je ook niet tot nauwelijks.Tjebakka schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 08:37:
Washandje/handdoek/busje deo erbij, en er kan weinig mis gaan.
Nadeel is dat wanneer je 40km met 25km/h moet doen, je flink lang onderweg bent.
/edit
Ah wacht, ik moet voortaan even doorlezen voor ik reageer
[ Voor 4% gewijzigd door Pelle op 11-04-2017 14:18 ]
Tot nu toe is het altijd goed gegaan, afgezien van een keertje toen ik eenPelle schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:17:
[...]
Heel rustig fietsen, dan zweet je ook niet tot nauwelijks.
Washandje/handdoek/busje deo erbij, en er kan weinig mis gaan.
Nadeel is dat wanneer je 40km met 25km/h moet doen, je flink lang onderweg bent.
/edit
Ah wacht, ik moet voortaan even doorlezen voor ik reageer
mountainbike pad nam en dit gelijk werd afgestraft met een lekke achterband.
Ik doe 48 minuten over mijn fietsrit en dit is slechts een kwartieer langer dan met de auto.
Hoewel het niet fijn is om met een rugzak te fietsen, merk ik dat mijn fitheid de afgelopen weken
enorm is verbeterd.
Dagelijks woon/werk is erg goed voor je ja.Storm-Fox schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:51:
[...]
Tot nu toe is het altijd goed gegaan, afgezien van een keertje toen ik een
mountainbike pad nam en dit gelijk werd afgestraft met een lekke achterband.
Ik doe 48 minuten over mijn fietsrit en dit is slechts een kwartieer langer dan met de auto.
Hoewel het niet fijn is om met een rugzak te fietsen, merk ik dat mijn fitheid de afgelopen weken
enorm is verbeterd.
Sinds een jaar of 5 fiets ik ook vrijwel dagelijks zo'n 30km aan woon/werk-verkeer. 15km enkele reis op een fitnessbike, rustig aan op de heenweg (+/- 40 minuten) en wat sneller weer terug naar huis (+/- 35 minuten).
Douchen op het werk hoeft dan niet.
Nu het weer langer licht is, ga ik vaker op de racefiets, zodat ik na het werk nog een extra rondje (2-3 uur) kan maken. En 's zomers is het vaak te warm voor rustig fietsen, dus dan is douchen hier wel handig. Maar dat kan gelukkig ook.
Vanaf eind mei wordt het enkele reis 22km voor mij overigens, dus mogelijk dat ik dan wat vaker intensief ga fietsen om de reistijd wat binnen de perken te houden. En wellicht iedere week een keer met het OV
Ik moet het altijd even plannen wanneer ik op de fiets ga.
Vaak ga ik als mijn vrouw vrij is(vrijdags) zodat ik de kleine niet naar de opvang hoef te brengen. Meer tijd dus sochtends om eerder te vertrekken.
Ik zorg dan dat ik daags ervoor een setje kleren op de zaak heb liggen. Douches hebben we niet, maar ik neem een handdoek mee en daar was/droog ik me mee in de toiletruimte.
Gaat prima. In juni gaat mijn vrouw met zwangerschapsverlof, dan probeer ik 2 of 3x per week op de fiets te gaan. Afhankelijk van de motivatie. Om de dag, zodat ik daags erna nieuw setje kleren met de auto kan meenemen.
Enkele reis ongeveer 24km. Doe er
Met de auto half uur over. Met de fiets 50 min ongeveer.
Vaak ga ik als mijn vrouw vrij is(vrijdags) zodat ik de kleine niet naar de opvang hoef te brengen. Meer tijd dus sochtends om eerder te vertrekken.
Ik zorg dan dat ik daags ervoor een setje kleren op de zaak heb liggen. Douches hebben we niet, maar ik neem een handdoek mee en daar was/droog ik me mee in de toiletruimte.
Gaat prima. In juni gaat mijn vrouw met zwangerschapsverlof, dan probeer ik 2 of 3x per week op de fiets te gaan. Afhankelijk van de motivatie. Om de dag, zodat ik daags erna nieuw setje kleren met de auto kan meenemen.
Enkele reis ongeveer 24km. Doe er
Met de auto half uur over. Met de fiets 50 min ongeveer.
www.degroot-it.nl
Zonet m'n nieuwe racefiets besteld: Canyon Endurace CF SL 9.0 Disc
Schijfremmen waren een must, ik twijfelde nog even tussen de Ultimate en Endurace maar uiteindelijk toch voor de laatste gekozen.
Ook de kleur was een twijfelpunt, maar voor zwart gekozen.
Vandaag ook mijn huidige Cube Agree GTC Pro naar de FM gebracht wegens een barstje op de zitbuis, vlak onder de bovenbuis. Benieuwd of het het frame of gewoon de lak is. Eens hij terug is wordt de Cube verkocht
Schijfremmen waren een must, ik twijfelde nog even tussen de Ultimate en Endurace maar uiteindelijk toch voor de laatste gekozen.
Vandaag ook mijn huidige Cube Agree GTC Pro naar de FM gebracht wegens een barstje op de zitbuis, vlak onder de bovenbuis. Benieuwd of het het frame of gewoon de lak is. Eens hij terug is wordt de Cube verkocht
Keep on running
Verwijderd
Waarom per se schijfremmen?ZorbaR schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:40:
Zonet m'n nieuwe racefiets besteld: Canyon Endurace CF SL 9.0 Disc![]()
Helemaal mee eens. Sinds afgelopen september kan ik gemiddeld zo'n 2x per week naar het werk fietsen (20km enkele reis) en ik merk dat ik daardoor toch nog wel wat sterker ben geworden. Daarnaast is het voor mij de mogelijkheid om wat kilometers te maken. Door gezin met jonge kinderen met eigen hobby's blijft er over het algemeen niet al te veel tijd over.Pelle schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 15:02:
[...]
Dagelijks woon/werk is erg goed voor je ja.
Sinds een jaar of 5 fiets ik ook vrijwel dagelijks zo'n 30km aan woon/werk-verkeer. 15km enkele reis op een fitnessbike, rustig aan op de heenweg (+/- 40 minuten) en wat sneller weer terug naar huis (+/- 35 minuten).
Douchen op het werk hoeft dan niet.
Nu het weer langer licht is, ga ik vaker op de racefiets, zodat ik na het werk nog een extra rondje (2-3 uur) kan maken. En 's zomers is het vaak te warm voor rustig fietsen, dus dan is douchen hier wel handig. Maar dat kan gelukkig ook.
Vanaf eind mei wordt het enkele reis 22km voor mij overigens, dus mogelijk dat ik dan wat vaker intensief ga fietsen om de reistijd wat binnen de perken te houden. En wellicht iedere week een keer met het OV
Voordeel van woon-werk met rugtas is trouwens dat je, als je een niet woon-werk gerelateerde rit doet je ook harder (lijkt) gaat. Rugtas (in mijn geval met kleding, schoenen en eventueel wat paperassen) zorgt toch voor wat extra weerstand.
De voordelen van schijfremmen zijn ondertussen wel gekend, en ook de through axle vond ik belangrijk.
Deze zou ook wat langer moeten blijven dan de Cube dus dan koop ik liever wat future proof
Deze zou ook wat langer moeten blijven dan de Cube dus dan koop ik liever wat future proof
Keep on running
Verwijderd
De voordelen van schijfremmen ken ik maar of deze nu zoveel meerwaarde hebben in Nederland... Daarnaast vind ik de meerprijs voor schijfremmen (nog) vrij fors.ZorbaR schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 20:08:
De voordelen van schijfremmen zijn ondertussen wel gekend, en ook de through axle vond ik belangrijk.
Ik fiets 10+ km (heen en terug, stevig doorrijden met +/- 30 km/u) naar m'n werk met een rugzak incl. laptop van rond de 4 kilo en een fiets van 17 kilo. Ondanks dat het korte afstanden zijn en je korte tijd op de fiets zit kan ik hiermee goed trainen. Maar dat mag ook wel als je over de 100 kg aan het weg stouwen bent (fiets + rugzak en mijn gewicht van 92 kg).wisselwerking schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 20:05:
[...]
Voordeel van woon-werk met rugtas is trouwens dat je, als je een niet woon-werk gerelateerde rit doet je ook harder (lijkt) gaat. Rugtas (in mijn geval met kleding, schoenen en eventueel wat paperassen) zorgt toch voor wat extra weerstand.
Voelt dan altijd een beetje raar als je 'naakt' weer op de racer zit, het voelt anders en je gaat opeens een stuk sneller dan je eigenlijk had verwacht
Reden nummer 1 voor mij

Gedoseerder kunnen remmen, minder slijtage en minder schoon hoeven te maken bij nat weer waren bij mij ook redenen om voor schijfremmen te kiezen. En het vervangen van de pads vind ik fijner dan het vervangen van remblokjes.
En idd. een beetje futureproof is ook nooit weg. Kostte bij mij mijn fiets ook niet zoveel extra.
[ Voor 36% gewijzigd door JorisM op 12-04-2017 11:28 ]
Schijfremmen zijn tof, ga er eens een paar dagen op rijden en je bent om. En zo verschrikkelijk duur zijn ze nou ook weer niet. Daarnaast, als geld een issue is heb je met wielrennen echt een slechte hobby uitgezocht.Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:01:
[...]
De voordelen van schijfremmen ken ik maar of deze nu zoveel meerwaarde hebben in Nederland... Daarnaast vind ik de meerprijs voor schijfremmen (nog) vrij fors.
Tja, schijfremmen hebben gewoon de toekomst. Bij m'n volgende fiets ga ik ook over, remeigenschappen boeien me nog niet eens zoveel, maar ben helemaal fan van de opkomende do-it-all Road/Cross/Gravel bike trend. Dan heb je met schijven gewoon opeens zoveel meer mogelijkheden kwa combinatie van wielen en banden.
Heb je een linkje als voorbeeld voor zo'n hybride 'do it all' road/cross/gravel fiets? Het klinkt op zich wel interessant en ik vraag me af of het meer een 'cyclocross' fiets is (van uit het veldrijden) wat je bedoelt of meer richting fatbike/mountainbike aan het gaan bent of juist weer een andere richting.Sjoewe schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:20:
Tja, schijfremmen hebben gewoon de toekomst. Bij m'n volgende fiets ga ik ook over, remeigenschappen boeien me nog niet eens zoveel, maar ben helemaal fan van de opkomende do-it-all Road/Cross/Gravel bike trend. Dan heb je met schijven gewoon opeens zoveel meer mogelijkheden kwa combinatie van wielen en banden.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Dat ligt er maar net aan wat voor stuur je hebt. Daar naast ook of je überhaupt in de drops wil hangen en hoe je de rest van het stuur wil. Bij mij staan de drops ook niet recht naar achteren, want daar is het stuur niet naar en ik vind het belangrijker dat ik goed bij de hendels kan, zowel in de drops als de 'hoods'.Sjoewe schreef op zondag 9 april 2017 @ 10:46:
Sjiek hoor
Maar nog wel ff het stuur goed zetten. Het onderste deel van de drops moet horizontaal staan.
Vandaag was het een stuk minder weer dan het weekend, wat wennen zeg. Zondagochtend nog fris, maar later zo lekker, dat iedereen wel zin had in nog wat extra km's. Vandaag weer veel laagjes aan en zelfs later op de rit nog frisser en regendruppels. Ik wil zon en zomer!
Si vis pacem, para bellum
GCN heeft er net een video over gemaakt.rockhopper schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:34:
[...]
Heb je een linkje als voorbeeld voor zo'n hybride 'do it all' road/cross/gravel fiets? Het klinkt op zich wel interessant en ik vraag me af of het meer een 'cyclocross' fiets is (van uit het veldrijden) wat je bedoelt of meer richting fatbike/mountainbike aan het gaan bent of juist weer een andere richting.
YouTube: Unboxing The NEW Orbea Terra All Road Bike – Win A Bike!

Eindelijk mijn ophangsysteem opgehangen. Dat is wel een genot, stuk relaxter dan die standaard die ik eerst gebruikte
[ Voor 74% gewijzigd door bonzz.netninja op 11-04-2017 21:46 ]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Ik vind dit zelf het ultieme voorbeeld:rockhopper schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:34:
[...]
Heb je een linkje als voorbeeld voor zo'n hybride 'do it all' road/cross/gravel fiets? Het klinkt op zich wel interessant en ik vraag me af of het meer een 'cyclocross' fiets is (van uit het veldrijden) wat je bedoelt of meer richting fatbike/mountainbike aan het gaan bent of juist weer een andere richting.

3T Exploro
Gave bikes, bedankt voor de info. Eens kijken of ik er ergens eentje live kan zien.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Mooie spacertorenbonzz.netninja schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:44:
[afbeelding]
Eindelijk mijn ophangsysteem opgehangen. Dat is wel een genot, stuk relaxter dan die standaard die ik eerst gebruikte
Die 3T Exploro heeft een apart frame zeg, met ongelijke liggende achtervork en (als ik het goed zie) ook een flinke hoek in de voorvork. Zal dan een flinke wielbasis opleveren.
Verwijderd
Ik zal het eens proberen, al denk ik dat ik op de weg nog wel een poosje met velgremmen blijf fietsen. Geld uitgeven aan de hobby gaat mij al iets te goed afNoxa schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:11:
[...]
Schijfremmen zijn tof, ga er eens een paar dagen op rijden en je bent om. En zo verschrikkelijk duur zijn ze nou ook weer niet. Daarnaast, als geld een issue is heb je met wielrennen echt een slechte hobby uitgezocht.

Nice. Van welke standaard kom je?bonzz.netninja schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:44:
[afbeelding]
Ik wil hem ook liever ophangen, maar mis daarvoor de ruimte
Mijn volgende fiets, en dat gaat nog even duren aangezien ik tot nu toe nog heel erg tevreden ben met mijn Jan Janssen. Die zal ook zeker een setje schijfremmen hebben. Op mijn wo-we fiets een Cube Hyde Race heb ik dat nu zitten. En het is zoveel prettiger remmen dan een paar velgremmen. Enkel in de regen wat piepen.
Afgelopen zondag voor mijn doen een lange solorit gemaakt van 130km. Gister had ik weer fietstraining en dat ging nog niet lekker. Mijn benen zaten nog vol met lood, ik was niet voorruit te branden
. Toch nog niet helemaal hersteld.
Afgelopen zondag voor mijn doen een lange solorit gemaakt van 130km. Gister had ik weer fietstraining en dat ging nog niet lekker. Mijn benen zaten nog vol met lood, ik was niet voorruit te branden
Hoi, wat zijn jullie ervaringen met de ronde van Noord Holland? Mijn fietsmaatje en ik hebben het plan opgevat om deze te gaan rijden (de 60km wij zijn nog niet zo ver dat we de 110 aankunnen). Nu zijn we te laat voor de gewone inschrijving. Maar we zijn benieuwd naar de volgende dingen.
Hoe druk is het bij dit soort evenementen?
Nainschrijving is dat een haalbare kaart of zitten dit soort dingen vaak vol?
Waar moeten we zelf meenemen? Eten, drinken lijkt mij een standaard iets en de standaard reparatie materialen.
Waar moeten we zelf meenemen? Eten, drinken lijkt mij een standaard iets en de standaard reparatie materialen.
Feitelijk elke hobby zo'n beetje. dan maar gewoon geen hobby meer hebben?Noxa schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:11:
[...]
Daarnaast, als geld een issue is heb je met wielrennen echt een slechte hobby uitgezocht.
Veel bekende van mij hebben een instapmodel fiets puur omdat geld een issue is (iets met kinderen, gezin bv.), als die kunnen kiezen tussen velgremmen of schijven voor €100 meer dan worden het gewoon velgremmen en een setje kleding. Zeker als je zga. altijd in Nederland fiets is daar ook niks mis mee.
Drukte: verschilt per evenement; Amstel Gold Race is heel druk, Ronde van Drenthe niet zoSeriph schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:05:
Hoi, wat zijn jullie ervaringen met de ronde van Noord Holland? Mijn fietsmaatje en ik hebben het plan opgevat om deze te gaan rijden (de 60km wij zijn nog niet zo ver dat we de 110 aankunnen). Nu zijn we te laat voor de gewone inschrijving. Maar we zijn benieuwd naar de volgende dingen.
Nainschrijving: verschilt per evenement, staat vast wel op de website.
Meenemen: Meestal is er een etenspost onderweg, al dan niet gratis. Zorg voor volle bidons en een banaantje. Wat betreft materiaal; neem mee wat je bij elke tocht meeneemt, dus een biba, een pomp, bandenlichters en evt een multitool.
[ Voor 62% gewijzigd door wackmaniac op 12-04-2017 09:14 ]
Ik had graag mee willen doen aan de Amstel Gold Race en zie op marktplaats dat de kaarten nu tegen
kostprijs van 46 euro worden verkocht.
Naja, volgend jaar pak ik hem wel, ook al is het een gekkenhuis daar.
Er staat op de website niks over de drukte. En over de nainschrijving alleen dat het mogelijk is niet of een route vol zit of niet.wackmaniac schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:12:
[...]
Drukte: verschilt per evenement; Amstel Gold Race is heel druk, Ronde van Drenthe niet zo
Nainschrijving: verschilt per evenement, staat vast wel op de website.
Meenemen: Meestal is er een etenspost onderweg, al dan niet gratis. Zorg voor volle bidons en een banaantje. Wat betreft materiaal; neem mee wat je bij elke tocht meeneemt, dus een biba, een pomp, bandenlichters en evt een multitool.
Dan kan je prima nainschrijven. Beetje op tijd die kant op. Als het schreeuwend mooi weer is kan het wel eens uit de hand lopen; twee jaar terug bij de Mollematocht ook meegemaakt. Ze waren door de startnummers heen. Bedenken ze meestal wel iets op.Seriph schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:19:
[...]
Er staat op de website niks over de drukte. En over de nainschrijving alleen dat het mogelijk is niet of een route vol zit of niet.
De route van de Amstel Gold Race is het hele jaar door uitgepijld, je kan ook gewoon twee weken later op eigen gelegenheid een rondje maken zonder dat het je een cent kost en als bonus je niet gedwongen bent door de drukte om achter allerhande MAMIL's op Dogma F10's de heuvels op te moeten wandelen.Storm-Fox schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:16:
Ik had graag mee willen doen aan de Amstel Gold Race en zie op marktplaats dat de kaarten nu tegen
Over het algemeen staat er op de website aangegeven of wel (gratis) bevoorradingsposten zijn, maar ik ben liever zelfvoorzienend. Dan kan je alle kanten nog op. Soms hebben ze ook alleen maar ranzige Etixx-meuk liggen, dan kan je ook maar beter doorrijden met hongerklopSeriph schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:05:
Wat moeten we zelf meenemen? Eten, drinken lijkt mij een standaard iets en de standaard reparatie materialen.
Daarbij, voor 60 kilometer heb je niet veel nodig. Stop een banaan en twee mueslirepen in je achterzak en je moet dat gewoon uit kunnen rijden.
[ Voor 34% gewijzigd door Sjoewe op 12-04-2017 09:33 ]
Bovendien is het verschil tussen schijven en velgremmen bij dezelfde kwaliteit frame, wielen en afmontage niet slechts EUR 100,-- maar eerder in de buurt van EUR 500,-- tot EUR 700,-- en is je fiets meteen ook 800 gram zwaarder.sapphire schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:12:
[...]
Feitelijk elke hobby zo'n beetje. dan maar gewoon geen hobby meer hebben?
Veel bekende van mij hebben een instapmodel fiets puur omdat geld een issue is (iets met kinderen, gezin bv.), als die kunnen kiezen tussen velgremmen of schijven voor €100 meer dan worden het gewoon velgremmen en een setje kleding. Zeker als je zga. altijd in Nederland fiets is daar ook niks mis mee.
Bij mijn volgende fiets zal ik schijfremmen zeker overwegen, maar op dit moment is de keuze echt nog niet zo vanzelfsprekend.
Bovendien vind ik schijven helemaal niet beter remmen dan velgremmen, althans bij droog weer.
Ik kan het aardig vergelijken, want mijn vrouw rijdt zelf met schijven (160 mm ook nog eens).
Je hoeft wel iets minder moeite te doen, maar dat komt natuurlijk door de hydrauliek. En zo heel groot is dat verschil nu ook weer niet. Ik ben niet tegen schijven, ik denk dat schijven ideaal zijn voor
- woon-werk fietsen
- crossers
- MTB
- tandems
- vakantiefietsen met bepakking
- gravelracers
- slechtweer racers
Ook als je bijv. in de Alpen woont kan ik me er wel iets bij voorstellen, zodat niet ieder seizoen nieuwe wielen hoeft te kopen.
Voor een showpony waarmee je voornamelijk in Nederland fietst heeft het IMHO geen meerwaarde.
Ik kan het aardig vergelijken, want mijn vrouw rijdt zelf met schijven (160 mm ook nog eens).
Je hoeft wel iets minder moeite te doen, maar dat komt natuurlijk door de hydrauliek. En zo heel groot is dat verschil nu ook weer niet. Ik ben niet tegen schijven, ik denk dat schijven ideaal zijn voor
- woon-werk fietsen
- crossers
- MTB
- tandems
- vakantiefietsen met bepakking
- gravelracers
- slechtweer racers
Ook als je bijv. in de Alpen woont kan ik me er wel iets bij voorstellen, zodat niet ieder seizoen nieuwe wielen hoeft te kopen.
Voor een showpony waarmee je voornamelijk in Nederland fietst heeft het IMHO geen meerwaarde.
[ Voor 64% gewijzigd door havana op 12-04-2017 09:43 ]
Velgremmen kosten iets meer kracht, maar ik vind de bite en vertraging van mijn 105 5800 remmen prima. Ik heb op de MTB en hybride schijven en dat remt uiteraard harder met wat minder moeite. Maar is het nodig, dat is de vraag. Ik vond zelf de meerprijs van schijven ook erg fors, plus je hebt een aardige gewichtspenalty.
De wijzen komen uit het Oosten!
Matige ervaring met een bepakte vakantietandem
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Tjsa maar dat probleem had je dan ook met velgremmen gehad.
Op dat soort tandems moet je gewoon idioot grote schijven monteren.
Op dat soort tandems moet je gewoon idioot grote schijven monteren.
Ik ben zelf ook ATB'er met schijfremmen. Voor ATB vind ik het erg fijn, maar ik heb schijfremmen nog geen moment gemist op mijn racefiets.
Ik blokkeerde afgelopen zondag nog met m'n achterwiel. Zat een beetje te dromen, kwam ineens een auto van rechts (vanachter een muurtje) en moest vol in de remmen. Gelukkig hebben m'n quasi-messenger skills me gered, anders was ik alsnog vol tegen de auto aan gereden.
M'n volgende racer krijgt schijfremmen. Eerst nog maar even sparen...
Verhuizing is duur geweest
M'n volgende racer krijgt schijfremmen. Eerst nog maar even sparen...

Blokkeren zul je met schijven eerder dan met velgremmen. En dat is IMHO juist één van de grote nadelen van schijven, zeker in de regen.
Qua remkracht hebben schijven geen voordeel boven velgremmen (uitgaande van alu velgen).
Qua beheersbaarheid hebben schijven wel een meerwaarde, maar dan vooral in specifieke omstandigheden, zoals havana al opsomt.
Ik kan me verder voorstellen dat schijven meerwaarde hebben bij dure carbon wielen, omdat je daar met blokjes uiteindelijk door je velg heen vreet en da's best zonde.
Qua beheersbaarheid hebben schijven wel een meerwaarde, maar dan vooral in specifieke omstandigheden, zoals havana al opsomt.
Ik kan me verder voorstellen dat schijven meerwaarde hebben bij dure carbon wielen, omdat je daar met blokjes uiteindelijk door je velg heen vreet en da's best zonde.
Prijs gaat nog wel naar beneden denk ik... De voorspelling van het weer is niet echt positief, lijkt erop dat het zeker gaat regenen. Ik had een kaartje geregeld, maar deze inmiddels maar weer verkocht.. Heb geen zin om in die drukte ook nog in de regen te gaan fietsen.. Dan maar een keer alleen als het mooi weer is.Storm-Fox schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:16:
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Het enige echte nadeel aan schijfremmen vind ik nog altijd dat die krengen zo gaan piepen als ze ook maar een beetje vies worden, maar minder erg dan het tergende geluid van zanderige remblokken die zich door je remrand heen aan vreten zijn in de regen
Dit is mijn ervaring helemaal niet, ik vind ze juist veel beter moduleren. Anekdotisch, maar ik heb van de winter op Gran Canaria veel van m'n downhill PR's verbeterd terwijl ik juist meer beheerst heb gedaald voor mijn gevoel, ik probeerde ze niet eens te verbeteren. Ik heb het maar op de veel beter rembeheersing. Ik heb ook nergens geblokkeerd, wat we met velgremmen eigenlijk altijd wel gebeurde.havana schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:09:
Blokkeren zul je met schijven eerder dan met velgremmen. En dat is IMHO juist één van de grote nadelen van schijven, zeker in de regen.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Remmen bij afdalingen is sowieso een kwestie van doseren. Volgens mij maakt het niet zo veel uit of het schijf- of velgremmen zijn. Beide kun je wel laten blokkeren. Als je goed vooruit kijkt dan kun je daar de mate van remmen op afstellen. Uiteraard rem je voor de bocht en niet in de bocht.
Is dat doseren sowieso niet lastiger bij schijfremmen? Een keer bij een clinic een test gedaan voor aangrijpmoment en gedoseerd remmen. Je fiets op zijn voorwiel vooruit bewegen, terwijl je er zelf naast loopt. Ik liep met mijn Magura hydraulische velgremmen zo weg, terwijl alle schijfremmers meters achter bleven klooien. Of blokkeren of het achterwiel klapte op de grond. De begeleider zei toen: "Ja, maar jij hebt velgremmen". Daaruit maakte ik maar op dat het dus juist lastiger is met schijven.wisselwerking schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:32:
Remmen bij afdalingen is sowieso een kwestie van doseren. Volgens mij maakt het niet zo veel uit of het schijf- of velgremmen zijn. Beide kun je wel laten blokkeren. Als je goed vooruit kijkt dan kun je daar de mate van remmen op afstellen. Uiteraard rem je voor de bocht en niet in de bocht.
Ook technisch gezien, zijn schijfremmen wel een voordeel? Is het natuurkundig gezien niet juist beter om de remkracht in te zetten op de velg? Geeft het ook niet extra krachten op de spaken, gezien je de naaf afremt en de kracht van het wegdek afkomt?
Mijn MTB-ervaringen zijn ook dat schijfremmen veel beter te doseren zijn dan velgremmen. Knijp je niet gewoon veel te hard in je hendels met je Grunneger molleboonpower Havana?
Ik vind niet dat ze beter te doseren zijn. Ik ben er ook de Ventoux mee afgedaald, leek me toch een aardige test. Wél is het zo dat je veel minder moeite hoeft te doen. En dat is voor mijn vrouw natuurlijk erg prettig, naast het feit dat ze geen risico loopt haar banden op te blazen.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf met welke velgrem je vergelijkt. Sommige velgremmen zijn inderdaad slecht te doseren, dat is aan of uit. De blokken zijn hierbij ook van groot belang. Bijvoorbeeld de Black Prince blokken zijn echt super te doseren. Hele harde blokken juist weer veel minder.
Beide systemen hebben voor- en nadelen. Het één is niet beter dan het ander. Het is ook maar net wat je belangrijk vindt. Persoonlijk vind ik het uiterlijk ook belangrijk en om die reden zou ik niet snel overstappen. Overstappen "omdat het nu eenmaal nieuw is" vind ik niet heel slim.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf met welke velgrem je vergelijkt. Sommige velgremmen zijn inderdaad slecht te doseren, dat is aan of uit. De blokken zijn hierbij ook van groot belang. Bijvoorbeeld de Black Prince blokken zijn echt super te doseren. Hele harde blokken juist weer veel minder.
Beide systemen hebben voor- en nadelen. Het één is niet beter dan het ander. Het is ook maar net wat je belangrijk vindt. Persoonlijk vind ik het uiterlijk ook belangrijk en om die reden zou ik niet snel overstappen. Overstappen "omdat het nu eenmaal nieuw is" vind ik niet heel slim.
[ Voor 34% gewijzigd door havana op 12-04-2017 12:09 ]
Ja, natuurlijk. Bij een schijfrem wordt de vertraging tot stand gebracht via de naaf en de spaken en vervolgens naar het loopvlak. Daarom zijn wielen en vorken voor schijfremmen ook altijd zwaarder (want steviger / dikker) dan wielen en vorken voor velgremmen, of duurder voor hetzelfde gewicht (want geavanceerder materiaal).Ex Nunc schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:44:
[...]
Is het natuurkundig gezien niet juist beter om de remkracht in te zetten op de velg? Geeft het ook niet extra krachten op de spaken, gezien je de naaf afremt en de kracht van het wegdek afkomt?
[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 12-04-2017 12:00 ]
Idd prijs/kwaliteit dingetje, voor een groot deel. Die SRAM Red hydraulische velgremmen remmen trouwens ook erg goed. 1 keer mee gefietsthavana schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:54:
Ik vind niet dat ze beter te doseren zijn. Ik ben er ook de Ventoux mee afgedaald, leek me toch een aardige test. Wél is het zo dat je veel minder moeite hoeft te doen. En dat is voor mijn vrouw natuurlijk erg prettig, naast het feit dat ze geen risico loopt haar banden op te blazen.
Ik denk dat hydraulische velgremmen niet helemaal eerlijk zijn in deze vergelijkingEx Nunc schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:44:
[...]
Is dat doseren sowieso niet lastiger bij schijfremmen? Een keer bij een clinic een test gedaan voor aangrijpmoment en gedoseerd remmen. Je fiets op zijn voorwiel vooruit bewegen, terwijl je er zelf naast loopt. Ik liep met mijn Magura hydraulische velgremmen zo weg, terwijl alle schijfremmers meters achter bleven klooien. Of blokkeren of het achterwiel klapte op de grond. De begeleider zei toen: "Ja, maar jij hebt velgremmen". Daaruit maakte ik maar op dat het dus juist lastiger is met schijven.
Ook technisch gezien, zijn schijfremmen wel een voordeel? Is het natuurkundig gezien niet juist beter om de remkracht in te zetten op de velg? Geeft het ook niet extra krachten op de spaken, gezien je de naaf afremt en de kracht van het wegdek afkomt?
Daarnaast staan schijfremmen juist bekend om hun dooseerbaarheid. Uitzonderingen hebben volgens mij eerder te maken met slecht afgestelde pauper remmen dan met de techniek zelf. En natuurlijk met wat men graag wilt zien/merken, zo komt het wielerwereldje niet enorm progressief over op mij, wat hier en daar invloed kan hebben om de meningen.
Carbon, di2, 11-speed, GPS, compact, bredere velgen, andere geometrieën, andere stuurbochten, nieuwe smeermiddelen. Allemaal innovaties die ik heb omarmd dan wel uitgeprobeerd.
Maar schijven en tubeless, daarvan zie ik gewoon weinig tot geen voordelen voor mij op een racefiets. Of beter gezegd: de voordelen (voor zover die er zijn) wegen geenszins op tegen de nadelen.
Maar schijven en tubeless, daarvan zie ik gewoon weinig tot geen voordelen voor mij op een racefiets. Of beter gezegd: de voordelen (voor zover die er zijn) wegen geenszins op tegen de nadelen.
[ Voor 37% gewijzigd door havana op 12-04-2017 13:04 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.