Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.344 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:28
sapphire schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 09:23:
Heb ik er nu ook op maar slechts 1x gebruikt :+
Wel handig tijdens het rijden, kun je ook stellen zonder af te stappen.
De meeste voorderailleurs hebben geen barrel-adjuster, dan kan je alleen maar 'bijstellen' door de kabel los te maken?
Storm-Fox schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 09:24:
Goedemorgen, ik had nog beloofd om spoedig een foto te uploaden van mijn nieuwe aanswinst.
Vandaag is het een prachtige fietsdag.

[afbeelding]
Veel veilige kilometer gewenst! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Goedemorgen, ik had nog beloofd om spoedig een foto te uploaden van mijn nieuwe aanswinst.

[afbeelding]
Mooi die CAAD10! Heb er zelf ook 1,5 jaar op gereden, maar begon te kraken bij mij. Dus rijd nu op een CAAD12 (maar vind de caad10 mooier).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yb8US86.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door peakrever op 23-03-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:58
Ik heb een spaakbreuk gehad met mijn Giant P-R2 wielset. Dit komt bij meerdere personen voor als ik internet moet geloven. Om deze reden zit ik een andere wielset te overwegen. Ik heb er echter geen kapitalen voor over. Is een Racing Quattro set van Fulcrum geschikt voor een wat zwaardere (100 kilo) rijder? Een set handgespaakt gaat me teveel in de papieren lopen. Die Racing Quattro wielset kost 249, daar kom je niet ver mee volgens mij als je een handgespaakte set wilt. Ik heb in mijn oude fiets een Racing 5 wielset en die houdt het al jaren uit. Enige is dat de lagers wat minder zijn maar die kan ik zelf vervangen en een lagersetje kost 15 euro. Als iemand anders nog goede suggesties heeft dan zijn die uiteraard welkom :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Wat is je maximale budget?

[ Voor 20% gewijzigd door Sjoewe op 23-03-2017 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik zat te denken aan 250-300 euro maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Daarvoor kan het wel hoor, Rose-bikes biedt verschillende opties aan voor handgespaakte wielen. Als je bijvoorbeeld deze neemt: Ultegra 6800 Naven, Mavic CXP, 32 spaken, is echt een bombproof wiel.

Of iets https://www.rosebikes.nl/...imano-105-5800/aid:339616, bijna dezelfde setup maar dan met 105 5800 naven.

[ Voor 44% gewijzigd door Sjoewe op 23-03-2017 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 07:55
NoepZor schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:01:
Met dat budget zijn de Zonda's denk ik de beste koop:
https://www.futurumshop.n...et-zwart-campagnolo.phtml

Anders ben je toegewezen op Carbon wielen uit china
https://nl.aliexpress.com...=2114.12010612.0.0.9YNxCh

Ik ben van plan om volgend jaar pas de Zonda's te kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Storm-Fox op 23-03-2017 10:23 ]

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Interessant om te horen.. zelf nog geen enkel probleem met de Giant P-R2 wielset maar ik ben dan ook een aantal kilo's lichter(afhankelijk van het moment van de dag zit op max 70 kg :+) maar was ook al aan het kijken wat een eventuele verbetering zou zijn. Echter ben ik ook wel realistisch genoeg dat de fietshobby vooralsnog al prijzig genoeg is en ik er relatief weinig van ga merken. Pas als het echt nodig is ga ik overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stigandr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:56
Ik heb met mijn Giant P-R2 wiel set ook iets van 5 gebroken spaken in 1,5 jaar tijd gehad allemaal in mijn achterwiel. Ik heb uiteindelijk via garantie (buiten de officiële periode overigens) een nieuw achterwiel gekregen. Weeg ongeveer 81 kg dus lijkt niet perse aan het gewicht van de berijder te liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Swarm of Bees Attack Cyclists
These cyclists thought it was going to be smooth sailing as they pedaled through a trail. However, their bliss was interrupted when a swarm of bees attacked them during their ride.

https://www.liveleak.com/view?i=1c1_1490234101

Als je dit meemaakt dan ben je daar inderdaad de sjaak.
Ik begrijp alleen niet waarom zij afstapten en gingen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Niet als je 100 kilo weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjoewe schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:48:
[...]

Volgens mij staan ze er juist ook bekend dat ze bij de zwaardere rijder ook nog vrij bombproof zijn. Zelf heb ik ook een setje en naar mijn smaak mogen ze wel wat minder hard/stijf/strak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Maximale systeemgewicht van Zonda's (en Fulcrums) is juist lager ten opzichte van de andere opties, officieel 109 kilo. Bij Mavic en Shimano is dat bij bijna allemaal 120KG, en sommige DT Swiss wielen zijn zelfs tot 135KG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Alles wat de fiets minder weegt mag je zelf meer wegen :+ vandaar dat er zoveel bierbuiken op dure carbon fietsen zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Storm-Fox schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:34:
Swarm of Bees Attack Cyclists
These cyclists thought it was going to be smooth sailing as they pedaled through a trail. However, their bliss was interrupted when a swarm of bees attacked them during their ride.

https://www.liveleak.com/view?i=1c1_1490234101

Als je dit meemaakt dan ben je daar inderdaad de sjaak.
Ik begrijp alleen niet waarom zij afstapten en gingen lopen.
Dat afstappen zal wel met het terrein te maken hebben, erg lastig om met één hand helling op te fietsen op zo'n pad en die andere gebruik je ondertussen toch echt om die bijen eraf te meppen. Overigens is er een imker in beeld op het filmpje rond de 0:35 mark (rechtsonder in de helling) dus slechte timing denk ik ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Sjoewe schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:48:
[...]

die marges zijn natuurlijk door de fabrikant ruim genomen, dus daar kun je wel een beetje overheen.
Maar voor dit bedrag zijn de Zonda's nog steeds The best buy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Storm-Fox schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:04:
[...]

die marges zijn natuurlijk door de fabrikant ruim genomen, dus daar kun je wel een beetje overheen.
Niet als je 100 kilo weegt. Doe niet zo eigenwijs.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Storm-Fox schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:04:
Waarom zou je boven het door de fabrikant geadviseerde gewicht gaan zitten, terwijl je ook een wielset kan kopen die net zo goed is en waarbij je wél binnen de geadviseerde marge blijft? Zo ontzettend fantastisch zijn die Quattro's / Zonda's nou ook weer niet. Ze zijn best zwaar, en de lagers zijn behoorlijk gevoelig voor slecht weer.
Gebaseerd op wat, anekdotisch bewijs? Zoals ik liet zien kan je voor het geld dat NoepZor beschikbaar heeft ook prima een handgespaakte set kopen met een sterker spaakpatroon en evenzeer allemaal A-kwaliteit onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 12:34
NoepZor schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 09:59:
Ik heb een spaakbreuk gehad met mijn Giant P-R2 wielset. Dit komt bij meerdere personen voor als ik internet moet geloven. Om deze reden zit ik een andere wielset te overwegen. Ik heb er echter geen kapitalen voor over. Is een Racing Quattro set van Fulcrum geschikt voor een wat zwaardere (100 kilo) rijder? Een set handgespaakt gaat me teveel in de papieren lopen. Die Racing Quattro wielset kost 249, daar kom je niet ver mee volgens mij als je een handgespaakte set wilt. Ik heb in mijn oude fiets een Racing 5 wielset en die houdt het al jaren uit. Enige is dat de lagers wat minder zijn maar die kan ik zelf vervangen en een lagersetje kost 15 euro. Als iemand anders nog goede suggesties heeft dan zijn die uiteraard welkom :)
Aangezien ik zelf ook niet de lichtste ben heb ik gekozen voor een setje Mavic Cosmic Elite. Tot nu toe bevallen deze uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectroDonker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-08 11:19
NoepZor schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:01:
Check bijvoorbeeld ook deze eens: https://www.mantel.com/dt...ne-disc-racefiets-wielset

Mijn ervaring is dat er vaak mooie aanbiedeingen zijn van wielsets waarvan (binnenkort) een nieuwe versie is / wordt uitgebracht. Hoewel ik zelf ben gegaan voor een setje handgespaakt o.b.v. H-Plus Son Archetype velgen en rode Hope Mono RS(4) naven. Zoiets (maar dan zwarte spaken): https://whosatthewheel.fi...014/12/archetype-hope.jpg

Voor een zwaardere rijder is een maatwerk setje H Plus Son 42mm deep section alu wiel een mooie (met bv 24 / 28 spaken voor / achter), of zoals hierboven genoemd Mavic Cosmic. Tandje minder chique, nog steeds dikke prima.

Edit: Deze dan ;) https://www.futurumshop.n...elset-zwart-shimano.phtml, of deze: https://www.futurumshop.n...-race-wielset-zwart.phtml (o.d.z. LMGTFY)

[ Voor 25% gewijzigd door ElectroDonker op 23-03-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Die DT-Swiss waar je naar linkt zijn voor schrijfremmen :)

Maar inderdaad, bij mij op de club rijden er ook al een klein dozijn rond op een H+Son Archetype en Hope Mono combo ( en een enkeling op Chris King :9), dat is echt een deftig wiel op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Komt me bekend voor, na 5x een aantal losse spaken achter was ik die PR-2's ooknmeer dan zat. Heb zelf toen Quattro's gekocht en die bevalen erg goed!

Editie:zweef overigens tussen de 80~85kg

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:47

Case_C

[Team Carrack]

Ik rijd de afgelopen 10 jaar nu al op een setje Cosmic Carbons, de 2e versie met gele stickers. Ter vervanging daarvan (ivm ratelen van lagers achterwiel) ligt er nu een setje Fulcrum Racing Zero's, maar daar moet ik heel de winter al nog een band omheen leggen. :+

Is het overigens voor de wat zwaardere Tweaker niet een idee om voor handgemaakte wielen te gaan (geen merk) Vorige week nog een setje gezien van 'bart4bikes' die bouwt in Bergen op Zoom wielen uit onderdelen naar keuze voor zover ik kan zien.

Geen idee van prijzen, maar het zag er wel gewoon netjes uit. En custom past altijd beter bij je fiets dan een ander wiel :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb een setje Mavic Cosmic Carbon SL's voor de mooie dagen, en sinds kort een handgespaakte setje erbij van BikeXperto op basis van Mach1 CFX velgen met Ultegra 32H naven voor de minder mooie dagen.

Weeg 95KG

Meerdere setjes hebben is ook gewoon wel makkelijk, kan je ook verschillende banden en cassettes gebruiken. Op de Cosmics zit een 11-23 cassette en liggen 25MM GP4kSII's en op de Mach1s zit een 11-28 cassette en liggen 25MM GP 4 Seasons, maar die vallen beduidend kleiner dan de GP4kSII's, dus volgende keer ga ik proberen of ik er zelfs 28MM ingepropt krijg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Een tweede fiets is ook handig, moet je alleen wel budget hebben voor een andere fiets/wielset ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Beetje slim Marktplaatsen kom je een heel eind mee hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 21:34

Galois

1811 - 1832

Enige tijd geleden met een aantal van jullie gesproken over de optie om een (kleine) powerbank aan je fiets te monteren om zo voldoende accu te hebben in mijn Edge 1000 bij lange tochten.

Er is heel veel 'no-name' troep te vinden op internet van het formaat dat ik zoek, maar ik wil toch een 'bekend' merk.

Zojuist op bol.com (klik) de TP-Link TL-PB2600 Powerbank - 2600 mAh voor slechts EUR. 5,-!

Wel 1,99 verzendkosten (dus 40% :)), maar ik had nog een bon van 5 euro die ik gekregen had omdat ik een enquête had ingevuld... Nou... zojuist besteld. Voor 1,99 kan het alleen maar meevallen :D

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
Goedemorgen, ik had nog beloofd om spoedig een foto te uploaden van mijn nieuwe aanwinst.

[afbeelding]
Blijft een mooi karretje O+

Hello fellow humans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 10:45
Ook ik had beloofd om een plaatje van m'n nieuwe fiets te delen. Zie alleen wel dat ik hem van de verkeerde kant van de fiets heb genomen, mea culpa.

Afbeeldingslocatie: https://anonimag.es/i/IMG_20170322_14241135206.jpg

Wat een ongelooflijk fijne fiets, de geometrie past ook veel beter bij me. In vergelijking met m'n oude fiets voelt het bijna alsof je over de weg zweeft, zeker op glad asfalt. Toch krijg je nog net genoeg feedback om je grip op de weg in te schatten. De bladveer zadelpen, brede banden en het carbon frame filteren wel veel roadbuzz weg.

Er moeten nog een paar dingen gebeuren aan de fiets. Ik wil de kettingbeschermer eraf halen, een fizik zadeltasje dat mooi aan het zadel bevestigt en nog een sticker op de onderbuis verwijderen.

Over het frame heb ik nog wel een vraag. Het is de eerste keer dat ik een mat frame heb. Voorheen gewoon een glanzend gelakt frame. Wat is de beste manier om dit matte frame schoon te maken?
Voorheen gebruikte ik gewoon een emmer warm sopwater met Dreft en wat microvezel doekjes, Dasty voor de ketting.
Nu lijkt me dat wat sopwater geen probleem moet zijn maar over Dasty twijfel ik, dat is wat agressiever spul en het lijkt me toch zonde als dit met het schoonmaken het frame aantast. Wat gebruiken jullie om het frame schoon te maken? En spuiten jullie er nog iets op na het schoonmaken voor bescherming? Of bestaat er iets zoals een wax voor mat gespoten carbon dat een beschermlaag creëert?

Voor nu zijn de Aksium wielen goed, deze schijfrem versie heeft ook meer spaken dan de normale versie. Als deze versleten zijn ga ik hoogstwaarschijnlijk toch wel naar een mooi setje handgespaakte wielen kijken.

[ Voor 0% gewijzigd door maxietheboss op 24-03-2017 10:03 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 12:34
maxietheboss schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:01:
Ook ik had beloofd om een plaatje van m'n nieuwe fiets te delen. Zie alleen wel dat ik hem van de verkeerde kant van de fiets heb genomen, mea culpa.
Heel mooi karretje! Veel plezier ermee. De zadeltas is nog wel erg aan de maat. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:07
maxietheboss schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:01:

[afbeelding]

Wat een ongelooflijk fijne fiets, de geometrie past ook veel beter bij me. In vergelijking met m'n oude fiets voelt het bijna alsof je over de weg zweeft, zeker op glad asfalt. Toch krijg je nog net genoeg feedback om je grip op de weg in te schatten. De bladveer zadelpen, brede banden en het carbon frame filteren wel veel roadbuzz weg.

Er moeten nog een paar dingen gebeuren aan de fiets. Ik wil de kettingbeschermer eraf halen, een fizik zadeltasje dat mooi aan het zadel bevestigt en nog een sticker op de onderbuis verwijderen.

Over het frame heb ik nog wel een vraag. Het is de eerste keer dat ik een mat frame heb. Voorheen gewoon een glanzend gelakt frame. Wat is de beste manier om dit matte frame schoon te maken?
Voorheen gebruikte ik gewoon een emmer warm sopwater met Dreft en wat microvezel doekjes, Dasty voor de ketting.
Nu lijkt me dat wat sopwater geen probleem moet zijn maar over Dasty twijfel ik, dat is wat agressiever spul en het lijkt me toch zonde als dit met het schoonmaken het frame aantast. Wat gebruiken jullie om het frame schoon te maken? En spuiten jullie er nog iets op na het schoonmaken voor bescherming? Of bestaat er iets zoals een wax voor mat gespoten carbon dat een beschermlaag creëert?

Voor nu zijn de Aksium wielen goed, deze schijfrem versie heeft ook meer spaken dan de normale versie. Als deze versleten zijn ga ik hoogstwaarschijnlijk toch wel naar een mooi setje handgespaakte wielen kijken.
zie ik he tnu goed en bestaat je zadelpen uit 2 delen?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Dat zijn de nieuwe 'verende' zadelpennen van Canyon.
En toffe fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:00
Sjoewe schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:06:
Dat zijn de nieuwe 'verende' zadelpennen van Canyon.
En toffe fiets :)
Is een rebranded Ergon CF3 trouwens. (En bestaan al enkele jaren) ;)

http://www.ergon-bike.com/en/product.html?a=sattelstuetzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 10:45
Nixo schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:45:
[...]

Heel mooi karretje! Veel plezier ermee. De zadeltas is nog wel erg aan de maat. :p
Dat klopt zeker! Daarom komt er ook een kleinere zadeltas van fizik.
koentjuh1987 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:05:
[...]

zie ik he tnu goed en bestaat je zadelpen uit 2 delen?
Ook dat klopt, de zadelpen bestaat uit twee delen die aan de bovenkant uitelkaar lopen. Zo kan de zadelpen als een bladveer werken en wat klappen opvangen. Bij een hoge cadans merk je wel dat je iets meer gaat stuiteren dan op een normale zadelpen, tenminste dat gevoel had ik gisteren bij 110 rpm (mijn natuurlijke cadans zit tussen de 80 en 90).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Sjoewe schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:05:
Daarvoor kan het wel hoor, Rose-bikes biedt verschillende opties aan voor handgespaakte wielen. Als je bijvoorbeeld deze neemt: Ultegra 6800 Naven, Mavic CXP, 32 spaken, is echt een bombproof wiel.

Of iets https://www.rosebikes.nl/...imano-105-5800/aid:339616, bijna dezelfde setup maar dan met 105 5800 naven.
Thanks voor de tip, alleen jammer dat deze maar 15C zijn. Ik zoek eigenlijk een wat bredere velg. Mijn fiets is standaard afgeleverd met 17C velgen en 25mm banden. Hierin wil ik niet teruggaan.
sapphire schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 16:51:
[...]

Komt me bekend voor, na 5x een aantal losse spaken achter was ik die PR-2's ooknmeer dan zat. Heb zelf toen Quattro's gekocht en die bevalen erg goed!

Editie:zweef overigens tussen de 80~85kg
Dank voor je reactie, ik hou de Quattro's zeker in de gaten :)
Nixo schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:56:
[...]

Aangezien ik zelf ook niet de lichtste ben heb ik gekozen voor een setje Mavic Cosmic Elite. Tot nu toe bevallen deze uitstekend!
Dank voor de tip. Zien er op zich erg mooi uit, alleen ook weer 15C breed helaas. Ik zie dat de veel van de Mavic Aksium en Ksyrium wielsets al over zijn naar 17C.

De DT Swiss R24 Spline is ook nog een kandidaat. Heeft 24 spaken in het achterwiel en 18C breed. Ziet er verder ook strak uit. Ik lees alleen wisselende verhalen op internet over de bouwkwaliteit van DT swiss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik rijd op DT Swiss RR21 Dicut wielen en ben meer dan tevreden over de bouwkwaliteit. Het is wel een andere prijsklasse dan de R23 en R24 maar ik neem aan dat het voor de hele range geldt.

Overigens is het met wielen net als met banden: als je zoekt vind je uiteindelijk altijd wel spookverhalen. Dat geldt bijv. met name ook voor Mavic.
maxietheboss schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:38:
[...]
Ook dat klopt, de zadelpen bestaat uit twee delen die aan de bovenkant uitelkaar lopen. Zo kan de zadelpen als een bladveer werken en wat klappen opvangen. Bij een hoge cadans merk je wel dat je iets meer gaat stuiteren dan op een normale zadelpen, tenminste dat gevoel had ik gisteren bij 110 rpm (mijn natuurlijke cadans zit tussen de 80 en 90).
Ik heb 't ook bij hoge cadans nog niet gemerkt (Endurace CF 9.0, dat is de VCLS 2.0 zadelpen maar dan één generatie eerder; die is wat minder naar achter gewelfd dan deze). Hij verschilt eigenlijk maar weinig van een gewone zadelpen. Ik vind 't in elk geval heerlijk rijden; echt iets voor zo'n bejaarde als ik 8)

[ Voor 53% gewijzigd door nare man op 24-03-2017 13:05 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:21

Kluus

Gang is alles

Quattro's vind ik er gewoon goed uit zien, redelijk bomb-proof, makkelijk zelf te onderhouden. Ideale "trainingswielen" dus. En 17C is inderdaad ook fijn met 25mm.

Voor berg-cyclos overweeg ik nog wel een setje lichtere "klimwielen" dan komen zal het voor mij inderdaad gaan tussen de RR21, Fulcrum zero's of handgespaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectroDonker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-08 11:19
Kluus schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:25:
Quattro's vind ik er gewoon goed uit zien, redelijk bomb-proof, makkelijk zelf te onderhouden. Ideale "trainingswielen" dus. En 17C is inderdaad ook fijn met 25mm.

Voor berg-cyclos overweeg ik nog wel een setje lichtere "klimwielen" dan komen zal het voor mij inderdaad gaan tussen de RR21, Fulcrum zero's of handgespaakt.
Voor klimwielen is een fanatiek fietsvriendje van me ontzettend te spreken over handgespaakte Pacenti SL velgen en carbon Tune naven. Wel echt mooi weer wieltjes, maar weegt geen donder (+/- 1300gr) en rijdt als een tierelier! Ben je wel 1000 piek lichter, RR21 is een stuk beter betaalbaar :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:53

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

havana schreef op zondag 19 maart 2017 @ 07:02:
Ik zou graag in kalenderweek 22 een fietskoffer lenen. Hard shell dus geen tas. Regio Noord-Nederland.

- bereid tot betalen borg
- brokken is dokken
- bereid tot vergoeding, dat kan in de vorm van geld of een gift aan goed doel, speciaalbier, stroopwafels, enz.
Vraag Martijn bij Spaak eens :)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Pelle

🚴‍♂️

Ik rijd nu 3 jaar op Quattro's, waarvan al anderhalf jaar met speling op de lagers. Dit was er zelf niet uit te krijgen. De RVV van vorig jaar heeft het er niet beter op gemaakt, en eind vorig jaar werd het echt te gortig.
Wielen weggebracht en zijn voorzien van nieuwe lagers. Had ik zelf niet gekund, kostte € 80. (maar misschien ben jij handiger en kun je het wel zelf).
Verder is na een jaar de vrijloopveer stuk gegaan. Dat kon ik wel zelf fixen, maar het kostte wel een paar dagen bellen en mailen met fietsenzaken naar wie zo'n veertje op voorraad had.

Mijn ervaring: voor het geld zijn het aardige wielen, maar ik had er wel meer van verwacht. Wetende wat ik nu weet, zou ik ze in 2014 niet gekocht hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Maar dat is achteraf altijd. Zelfde met die Giant PR-2's, daar hoor je ook prima verhalen over voor standaard wielen. Vooral dat ze bomb-proof zijn
Nou is mijn neef Giant dealer en die heeft er ook weinig problemen mee (zijn klanten dus) maar bij mij was het elke paar maanden raak qua spaken. Soms heb je gewoon pech/maandagochtend modelletje.

Overigens die veren had je bij Serge vandaan toch?
Ik heb graag dingen op voorraad dus misschien is een setje van die veren en lagers wel fijn :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Pff, de AGR 240 wordt nog een uitdaging, afzien vandaag in Limburg.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Gisteren laatste rondje in Groningen (kwam je nog tegen Havana, bij viaduct Noordbroek, ik was in 'vintage Rabo' kledij :+), morgen naar Mallorca *O*

Route: Groningen - Schaaphok - Slochteren - Noordbroek - 't Waar - Nieuwolda - Oostwold - Blauwe Stad - Scheemda - Noordbroek - Highsand Juicylake - Groningen; 93km

https://www.strava.com/activities/912538106

Wel iets te warm gekleed, kniestukken was voldoende geweest ipv lang.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ja, het was stiekem best nog lekker gisteren, veel beter ook dan voorspeld was. Ik had zelfs geen overschoenen nodig terwijl ik normaliter heel snel koude voeten heb. Uiteindelijk ruim 110 km gedaan, van Rotterdam door het Groene Hart naar IJsselstein en weer terug. Alleen na ruim 50 km met N-O windkracht 4 had 't met dat gewaai wel gehad. Laat hetet lekkere weer maar komen :)

[ Voor 11% gewijzigd door nare man op 26-03-2017 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
@Tsjilp Wat grappig. Ik herinner het me nog. Het was vrijdag écht genieten. Voor mij ook een rondje Oost-Groningen. Goed voor 82 km.

Vandaag zou de wind NO staan, maar het kwam werkelijk uit alle kanten. Gelukkig niet te hard. Rondje gemaakt richting richting het NO. 80 km. Het was niet warm, 5 graden bij vertrek...

[ Voor 7% gewijzigd door havana op 26-03-2017 15:25 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:17
Vandaag lekker klimmen op Mallorca, 154km met 2900hm.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/jx05IT6mSiMnnxrlSuH3p3jUZxHG4Ml9_rCphV-cVqI-2048x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/mnvIb79g1hDvSP5R83OFFDhuaH3dN_c4H7_X32oFl3g-2048x2048.jpg

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Vandaag mijn langste rit ever gedaan, ben er best trots op. 185km in 3 etappes, nu moe maar voldaan. Zo meteen maar onder de wol. Ik vond het vanmorgen verrekte koud trouwens! Die beloofde zon en 13 graden waren wel lekker maar die lieten lang op zich wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
De beenstukken waren echt nog wel nodig. Maar wel met vingerloze handschoenen gereden. Geen monsterstuk maar gewoon een lekker een stukje. Merk wel dat de tacx van de winter goed heeft geholpen gemiddelde snelheid en algehele conditie zijn hoger gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Vond het vanmorgen ook nog wel fris, op een gegeven moment liep de temperatuur flink op.

Werd wel helemaal leip van de wegopbrekingen, hoogtepunt was in Alphen. Gewoon *opeens* en hoop zand op het fietspad dus ik had zoiets van WTF, en ik zie dat de brug er achter dicht was, hekken er voor, ect. maar geen bord/hek of zoiets aan het begin van de straat, geen omleiding ook :(

Wel genieten van alleen al het feit dat het droog is :+ Eind van de week is het alleen weer voorbij ...

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

sapphire schreef op zondag 26 maart 2017 @ 21:07:
Vond het vanmorgen ook nog wel fris, op een gegeven moment liep de temperatuur flink op.

Werd wel helemaal leip van de wegopbrekingen, hoogtepunt was in Alphen. Gewoon *opeens* en hoop zand op het fietspad dus ik had zoiets van WTF, en ik zie dat de brug er achter dicht was, hekken er voor, ect. maar geen bord/hek of zoiets aan het begin van de straat, geen omleiding ook :(

Wel genieten van alleen al het feit dat het droog is :+ Eind van de week is het alleen weer voorbij ...
Daar wil ik niets over horen 8) Voor deze week nog even doorfietsen en de 1250km van maart binnenhalen in mooi weer. Lekker genieten van zon en eens een paar week zonder fiets poetsen. Ook weer eens gemiddelden goed boven de 30 kunnen rijden met de zon/warmte.

Vandaag mijn nieuwe 11-23 cassette binnen, bleek het een 13-23 te zijn die eerst terug gaat naar 12. Rare grappen zijn dat, dus nog even wachten totdat ik de 11 er ook bij heb.
Even gedacht dat de mythische status van de 18-krans oa kwam van dat het de laatste even was, maar er schijnt soms ook een 20 te zijn. Zij het hoogst zeldzaam (volgens mij) net als de 18. Ik heb trouwens de 18 nooit gemist, jullie wel?

Gisteren een leuk rondje gemaakt met de club en laatste stukje solo, toch weer 106km binnen. Tempo was mooi, zij het soms wat te wispelturig. Het ritje zaterdag, met wat wedstrijdrenners geeft wel lekker weer wat snelheid in de benen. Vandaag wel even rustig aan doen :P

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik vind een 18 redelijk onmisbaar, maar ieder het zijne natuurlijk. Weinig persoonlijker dan een verzet.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Ik heb afgelopen zaterdag in Limburg gefietst en mijn wiel met een 11-32 cassette erin gezet. Voor mijn gevoel waren de afstanden te groot, best veel lopen pielen om een goede versnelling te vinden.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:00
Ik kwam er onlangs achter dat er verschillende cassettes bestaan en ik sinds de koop van mijn eerste racefiets met een 'bergcassette' (11-32) heb gefietst. Geen idee waarom een bergcassette standaard bij een fiets in Nederland worden geleverd.

Laatst heb ik die vervangen voor een 11-23 en dat is inderdaad zeer comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Volgens mij nog nooit een 18 gehad, dus ik weet vast niet wat ik mis. Alleen ook nog nooit iemand tegen gekomen die kon uitleggen waarom de 18 nu zo goed beviel.

Een 11-32? Ik hoop dat je een typefout maakt :P Voor echte bergen misschien handig, om met compact (52-36?) crank lekker veelzijdig te zijn. Ik wissel liever cassette en binnenblad als ik de heuvels in ga. Tecklenburg en Limburg kan ik hebben met de 39 voor en 27 achter. Alleen nog op zoek naar een 36 die past, maar dat vind ik geen noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Een 11-32 heeft vrijwel dezelfde overgangen als een 11-28 en mist alleen de 15. Persoonlijk rijd ik ook alweer een tijdje met een 50-34 en 11-32, simpelweg omdat mijn Canyon Endurace daarmee werd geleverd.

Het is misschien onzin om in Nederland met zo'n cassette te rijden, maar voor mij werkt het prima. Ik rijd eigenlijk 80% van de tijd op 50x18; dat geeft met zo'n cassette ook een mooie rechte kettinglijn.
Met tegenwind rijd ik 50x20 of 50x22 en met de wind vol in de rug 50x16 of 50x14.

Meer verzetten heb ik niet nodig en het grote voordeel is dat ik nog nooit op het binnenblad heb hoeven rijden. En inderdaad: niets is zo persoonlijk als verzetten. Ik sluit me aan bij havana: een 18 is inderdaad onmisbaar.

De grote sprongen tussen de kransjes heb ik ook nooit als een issue ervaren, terwijl ik toch kwam van een 30-39-50 triple met 12-23; en dan heb je over de hele range altijd één tandje verschil.

[ Voor 22% gewijzigd door nare man op 27-03-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Met een 18 rij je met voorblad 50 en een cadans van rond de 90-95 tussen de 32-35 kilometer per uur. Als je 17 en 19 hebt moet je wat sneller of langzamer trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 21:34

Galois

1811 - 1832

Met een clubje fietsen we als het 's avonds langer licht is op maandagavond een rondje. Ons standaardrondje is iets minder dan 40 km. Als het langer licht is, dan doen we vaak een langer rondje.

Vanavond voor het eerst dit jaar (met dit clubje) en in 1:15 moeten we 40 km wegtrappen... Uitdagend! :D

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
NoepZor schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:19:
Met een 18 rij je met voorblad 50 en een cadans van rond de 90-95 tussen de 32-35 kilometer per uur. Als je 17 en 19 hebt moet je wat sneller of langzamer trappen.
http://gear-calculator.co...7,19,21,23,25,28&UF2=2135

Met 36-52 en 11-28 kun je rond de 30 per uur marginaal langer doorrijden op je binnenblad. Verder is het, tenminste voor mijn gevoel, lood om oud ijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:33
nare man schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:11:
[...] Ik rijd eigenlijk 80% van de tijd op 50x18; dat geeft met zo'n cassette ook een mooie rechte kettinglijn.
[...]
Dan rijd je dus 80% van de tijd 32-35 kilometer per uur? Of heb je een lager beentempo? :+

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
havana schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:51:
Ik vind een 18 redelijk onmisbaar, maar ieder het zijne natuurlijk. Weinig persoonlijker dan een verzet.
Same here, ik rijd een compact met een 12-25 cassette met name vanwege de 18. Ik fiets normaal tussen de 30 a 35km/u en mijn voorkeurs cadans is tussen de 90 en de 95. Met de 17 en 19 fiets dat niet lekker. Daarnaast heb je die 11 zelden nodig en de hogere kransjes bij een compact ook niet, zeker in NL niet! Als ik naar de Alpen of Pyreneeën zou gaan zou ik er een 11-32 op leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
^^ wat hij zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Noxa schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:29:
[...]

[...]

Same here, ik rijd een compact met een 12-25 cassette met name vanwege de 18. Ik fiets normaal tussen de 30 a 35km/u en mijn voorkeurscadans is tussen de 90 en de 95. Met de 17 en 19 fiets dat niet lekker. Daarnaast heb je die 11 zelden nodig en de hogere kransjes bij een compact ook niet, zeker in NL niet! Als ik naar de Alpen of Pyreneeën zou gaan zou ik er een 11-32 op leggen.
Op basis van welke cranklengte is dit dan? Die is namelijk ook erg bepalend voor de cadans. Dat kan je niet in het algemeen stellen in ieder geval.
Dat jij de 11 niet nodig hebt, wil nog niet zeggen dat andere mensen die niet nodig hebben. Vooral nu het seizoen weer begint ga ik die 11 bijna elke rit inzetten en heb ik vaker gemist dan een 18. Dat het persoonlijk is, helemaal mee eens, maar dan moet je niet in algemeenheden gaan praten. De heleboel wordt ook alweer anders als je een 52-36 voor hebt zitten, waar volgens mij de Canyon ook vanaf de fabriek mee komt (iig de 2 in mijn omgeving).

Zelf nu nog 50-39 met een 12-27 uit noodzaak, want de andere cassette hield ermee op. Dat loopt niet echt prettig, qua wisseling groot/klein blad. Straks zal dat prima gaan en ook de slijtage over de kransen beter verdeeld zijn.

Edit: Volgens de calculator hierboven heb je met 50-39 en 11-23 juist meer opties in het spectrum 30-35km/u 90-95rpm dan dat je zou hebben met 50-34 en 11-32, ondanks de 18. Neem daarbij ook even mee dat ik 10 kransjes achter heb en geen 11.

[ Voor 8% gewijzigd door Ex Nunc op 27-03-2017 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ja, liever zou ik ook 50-39 hebben, in de polder is dat ideaal. Maar ik heb Ultegra 6800 en dan werkt dat niet (altijd) goed. Bij 10 speed is het vaak wel een optie.

Op mijn winterfiets heb ik dat wel (30-39-50 met 10 speed 12-23, maar ik gebruik die 30 natuurlijk nooit) en dat is inderdaad heerlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 27-03-2017 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Had eerst een bergcassette maar die was versleten en aangezien we in nederland maar weinig echte bergen hebben besloten om terug te gaan naar de 25 ipv 32.

Moet zeggen schakelt wel gelijk een stuk soepeler...🤔

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 11-23 met 39-50. Zo zijn alle solo ritjes op het binnenblad te doen. Groter dan 50 heb ik niet echt nodig op het buitenblad aangezien ik totaal niet kan sprinten. Schakelen van het buiten naar het binnenblad gaat echter niet echt mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 11:21
Ik had de Dura-Ace 50/34 en fietste al een hele tijd met 50/36. Dat werkt goed. Ik heb 2 weken met 50/39 gefietst en dat werkt helaas niet, ketting kwam er tussen en het buitenblad werd uit elkaar getrokken... Ouchh... Nu dus weer op 50/36, maar als het kon reed ik ook 50/39 met 11-23. Zelfs in Zuid-Limburg is dat nog wel te behappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Nu we dan toch bezig zijn.. volgens de specs heb ik 34/50 en 11-28 waardoor ik dus inderdaad theoretisch een extra stap zou hebben tussen +/- 30 en 35 km/h met mijn gemiddelde cadans. Dit merk ik ook wel dat ik wel vaker wat vlotter wil dan 30 maar dat de volgende stap te groot is. Voor mij nog voorlopig nog niet genoeg reden om daarin te wisselen. Echter wat mij meer opvalt, is dat ik met bovenstaande setup volgens de calculator met een cadans van zo'n 60 minimaal 9 km/h zou fietsen. Dat betekend toch vooral bergop enorm harken of hoe heb ik dat nou!?

Ook dit is niet direct voor mij een issue, ik probeer wel te zorgen voor een hogere cadans op de echt grote bergen. Wel handig om te weten of mijn conclusie klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:30
Ik ben wel blij met mijn 50/34 11-32 (11sp 105), maar ik rij dan ook vaak in cyclocross modus een luttele 8-10 km/uur bergop over losse keien. En toegegeven, een 10%+ helling moet ik gezien mijn gewicht ook in het lichtste verzet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb nu 50/34 en 11-25 erop liggen, maar ik ga denk ik toch binnenkort weer 52/36 rijden denk ik.
Doe komend jaar veel interval- en sprinttraining, en ik merk gewoon dat ik daar op het moment (nét) aan te kort kom met de compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:30
la_fusion schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:07:
Echter wat mij meer opvalt, is dat ik met bovenstaande setup volgens de calculator met een cadans van zo'n 60 minimaal 9 km/h zou fietsen. Dat betekend toch vooral bergop enorm harken of hoe heb ik dat nou!?

Ook dit is niet direct voor mij een issue, ik probeer wel te zorgen voor een hogere cadans op de echt grote bergen. Wel handig om te weten of mijn conclusie klopt.
Het klopt wat je zegt. Een 32t cassette biedt je een hogere cadans in die situatie. Moet wel passen bij je derailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Hijdaar95 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:49:
[...]

Het klopt wat je zegt. Een 32t cassette biedt je een hogere cadans in die situatie. Moet wel passen bij je derailleur.
Bij mij paste het ook maar net. Ketting liep achteraf niet helemaal soepel. Uiteindelijk besloten om toch maar weer terug te gaan naar de 11-25. Voor nederland prima. Ga je vaker richting vogezen of alpen is zo'n verzetje wel lekker fietsen.. (althans ik ging er minder snel op kapot omdat je meer op souplesse naar boven kan..)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Ex Nunc schreef op maandag 27 maart 2017 @ 22:26:
[...]

Op basis van welke cranklengte is dit dan? Die is namelijk ook erg bepalend voor de cadans. Dat kan je niet in het algemeen stellen in ieder geval.
Dat jij de 11 niet nodig hebt, wil nog niet zeggen dat andere mensen die niet nodig hebben. Vooral nu het seizoen weer begint ga ik die 11 bijna elke rit inzetten en heb ik vaker gemist dan een 18. Dat het persoonlijk is, helemaal mee eens, maar dan moet je niet in algemeenheden gaan praten. De heleboel wordt ook alweer anders als je een 52-36 voor hebt zitten, waar volgens mij de Canyon ook vanaf de fabriek mee komt (iig de 2 in mijn omgeving).

Zelf nu nog 50-39 met een 12-27 uit noodzaak, want de andere cassette hield ermee op. Dat loopt niet echt prettig, qua wisseling groot/klein blad. Straks zal dat prima gaan en ook de slijtage over de kransen beter verdeeld zijn.

Edit: Volgens de calculator hierboven heb je met 50-39 en 11-23 juist meer opties in het spectrum 30-35km/u 90-95rpm dan dat je zou hebben met 50-34 en 11-32, ondanks de 18. Neem daarbij ook even mee dat ik 10 kransjes achter heb en geen 11.
Ik sprak inderdaad in algemene zin, wat incorrect is. Mijn persoonlijke ervaring is dat dit lekker rijd, een ieder moet zich vooral vrij voelen om te doen wat hij of zij prettig vind rijden.

Ik kwam van een 53/39 met een 11-28 wat net niet lekker reed rond mijn kruissnelheid van 30-35km/u. De nieuwe combi rijd beter, al sluit ik een 52/36 in de toekomst niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik rij zoveel mogelijk op het buitenblad (50T). Ik hoef op het vlakke en klimmetjes tot 3-4% niet terug naar het binnenblad. Op mijn nieuwe fiets ligt een 11-28 en op zich fietst dat wel prima hoor. Alleen zo'n 18 kan een hele fijne tussenstap zijn tussen de 17 en 19. Als ik rond de 32km/h wil rijden, dan val ik op de 17 terug naar 85rpm en op de 19 moet ik 95 rpm trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
I-King schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:52:
Ik had de Dura-Ace 50/34 en fietste al een hele tijd met 50/36. Dat werkt goed. Ik heb 2 weken met 50/39 gefietst en dat werkt helaas niet, ketting kwam er tussen en het buitenblad werd uit elkaar getrokken... Ouchh... Nu dus weer op 50/36, maar als het kon reed ik ook 50/39 met 11-23. Zelfs in Zuid-Limburg is dat nog wel te behappen.
Je zegt: 50-36 werkte goed. Heb jij helemaal geen verschil gemerkt in termen van schakelkwaliteit en -stabiliteit toen je jouw 34t binnenblad omruilde voor een 36t?

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 28-03-2017 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Ik heb nauwelijks gefietst met de 50/34, dus het verschil kan ik moeilijk bepalen. Ik merk geen slecht schakelgedrag. Met de 39 is het probleem dat de ketting verkeerd afschuift en dat er voor kan zorgen dat de ketting bekneld raakt. In het geval van dura ace is dan eigenlijk ook je kettingblad kapot.

Ik merk wel dat de 36 me net wat meer comfort geeft aangezien ik graag op het binnenblad fiets en ik dan net wat extra heb voordat ik over kan schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ik heb geen problemen met mijn 50/34 nu mijn kruissnelheid wat hoger ligt. Maar zodra ik rond de 30/31 km/u fiets dan zit ik nog wel eens te pielen welke versnelling het fijnste is.

Vanmorgen even de vrijheid genomen om op de valreep nog even een de granfondo te voltooien. Wat een heerlijk fietsweer! Ook een mijlpaal voor mezelf, 100km binnen 3 uur gefietst (solo). Goed begin van het seizoen dus https://www.strava.com/activities/917742876

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

@Noxa Het is je vergeven ;) Ik denk nog na over de 50 te vergroten, maar twijfel of dat voor mij zin heeft.

Met Campa geen problemen voor 50-39, dat schakelt prima. Geen gedoe gehad met de ketting, maar ik hoor het verhaal vaker. Ik fiets graag met hoge cadans (rond de 100), dus die 39 is prima voor mij. Alleen nog een kortere crank en ik ben helemaal tevreden.

@wisselwerking Zeker een mooi tempo zo vroeg in het seizoen. Gelukkig weinig wind vanochtend en best wel lekker verder. Na een korte pauze alles kort gehad vandaag. Eerste keer dit jaar dat ik het aan durfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
wisselwerking schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:47:
Ik heb geen problemen met mijn 50/34 nu mijn kruissnelheid wat hoger ligt. Maar zodra ik rond de 30/31 km/u fiets dan zit ik nog wel eens te pielen welke versnelling het fijnste is.

Vanmorgen even de vrijheid genomen om op de valreep nog even een de granfondo te voltooien. Wat een heerlijk fietsweer! Ook een mijlpaal voor mezelf, 100km binnen 3 uur gefietst (solo). Goed begin van het seizoen dus https://www.strava.com/activities/917742876
Straf tempo, netjes hoor!
Ex Nunc schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:37:
@Noxa Het is je vergeven ;) Ik denk nog na over de 50 te vergroten, maar twijfel of dat voor mij zin heeft.
:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Wat een heerlijk fietsweek gaat dit worden.
Ik ben deze maand volop aan het fietsen en hoop deze zomer dit in Frankrijk te kunnen voortzetten.

Waar ik jullie hulp nog bij nodig heb is het volgende.
Ik heb nu een stock 50/34 bb30 op mijn Caad 10 zitten, met achterin een 10 sp 12/27t casette.
Graag zou ik met een goed bergverzet willen fietsen zonder dure onderdelen te hoeven aanschaffen.

Mijn idee is om een cs-5700 10sp 11-28t casette (+ nieuwe ketting) te kopen, aangezien ik niet
een 11/32t casette kan monteren zonder een langere derailleur te monteren.

Denken jullie dat dit de beste oplossing is voor de bergen?

Note:
Natuurlijk is een verzet heel persoonlijk en is iemand zijn gewicht, leeftijd, fitheid, training en houding veel bepalender.

[ Voor 9% gewijzigd door Storm-Fox op 28-03-2017 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Wat ga je in de praktijk werkelijk merken van één tandje meer? Tenzij je toch al toe bent aan vervanging van je onderdelen, denk ik dat de kosten nauwelijks tegen de baten opwegen.

Je zou ook nog kunnen proberen of een 10s 12-30 cassette met jouw korte kooi-derailleur werkt. Met wat gepiel zou dat best nog wel eens kunnen. Dan ben je voor weinig geld klaar, want de ouwe Tiagra-serie heeft nog een cassette met die vertanding. Ultegra 6700 volgens mij ook, maar dan betaal je dubbel zoveel voor een paar gram verschil.

Er zijn genoeg verhalen van mensen die een 11-32 op korte kooi werkend hebben gekregen. Meestal kan de 32 dan niet geschakeld worden als de ketting op het grote voorblad ligt, maar misschien heb je met een 30 als grootste kransje net wat meer geluk.

(Er zijn overigens ook genoeg mensen die dit geen probleem vinden, want 'je schakelt toch nooit groot-groot', maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen)

[ Voor 99% gewijzigd door nare man op 28-03-2017 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
Storm-Fox schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:56:

Note:
Natuurlijk is een verzet heel persoonlijk en is iemand zijn gewicht, leeftijd, fitheid, training en houding veel bepalender.
Inderdaad, het is zo persoonlijk, vorig jaar heb ik alles met een 30-30 gereden en kwam ik met moeite boven. Deze winter hard getraind en kom ik met 36-28 ook wel boven, met 36-32 net iets makkelijker (afgelopen weekend getest).

Maar ik heb nu 2 heuvel ritten gereden om te ontdekken wat ik aan kan, waarbij Camerig de langste klim is die ik dit jaar heb gereden.

Mijn advies; als je wilt weten wat je moet doen, trek de heuvels in! Ga het proberen! Klimmen is meer dan een verzet, het is ademhaling, cadans, energieverdeling, endurance, etc.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
joint_me schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:01:
[...]

Mijn advies; als je wilt weten wat je moet doen, trek de heuvels in! Ga het proberen! Klimmen is meer dan een verzet, het is ademhaling, cadans, energieverdeling, endurance, etc.
Dank en ik deel jouw mening volledig.
Ik heb al een cadanssensor besteld en ben aan het onderzoeken hoe ik mij zo goed mogelijk kan voorbereiden
op de bergen. Vorig jaar reed ik in Frankrijk op een oude stalen racefiets met verkeerd verzet.
Deze fout ga ik natuurlijk niet weer maken, maar in het vlakke Nederland is het heel lastig om hiervoor
te trainen. Het enige wat ik kan doen is een weekend richting de ardennen trekken.

Voor volgend jaar heb ik de Mount Ventoux (Bedoin) bovenaan mijn lijst staan en dit jaar
Eidsvoll-Olso en later in de zomer de begen in de Morvan(FR).
De Ventoux zal zwaar worden, maar ik heb precies een jaar om mijzelf en de fiets hiervoor klaar te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Storm-Fox op 28-03-2017 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:00
Het blijft altijd zwaar. Je gaat alleen sneller als je getraind hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
joint_me schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:01:
[...]

Inderdaad, het is zo persoonlijk, vorig jaar heb ik alles met een 30-30 gereden en kwam ik met moeite boven. Deze winter hard getraind en kom ik met 36-28 ook wel boven, met 36-32 net iets makkelijker (afgelopen weekend getest).

Maar ik heb nu 2 heuvel ritten gereden om te ontdekken wat ik aan kan, waarbij Camerig de langste klim is die ik dit jaar heb gereden.

Zet hier dan ook maar direct bij dat de heuvels in Zuid Limburg zo goed als niet te vergelijken zijn met de echte bergen in Frankrijk. Enige die nog een beetje in de buurt komen zijn de Camerig, Loorberg en Vaalserberg puur omdat ze als enige wat langer doortrekken.

Zelf ben ik wel benieuwd hoe mijn fiets het bergop doet. Jaren geleden met een triple de Ventoux en Alpe D'Huez opgefietst met een te beperkte training. Afgelopen septemer met een huurfiets de Tourmalet en afgelopen augustus wel met mijn huidige fiets in Limburg geweest maar toen waren de versnellingen zo ruk afgesteld dat de 2 kleinste versnellingen niet te bereiken waren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
Wil je inderdaad wat meer ervaring opdoen, iets verder rijden en ronde onder Aken rijden, in de Nord-Eifel. Dan heb je wat langere klimmen van enkele KM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Storm-Fox schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:56:

Mijn idee is om een cs-5700 10sp 11-28t casette (+ nieuwe ketting) te kopen, aangezien ik niet
een 11/32t casette kan monteren zonder een langere derailleur te monteren.
Wat ik mogelijk ook kan doen is voor 165 euro een Triple Crank kan kopen
zoals de FSA gossamer triple bb30 50/39/30t

https://www.futurumshop.n...ace-crankstel-170mm.phtml

Maar als het kan wil iets minder ingrijpends doen, voor die paar bergritjes in het jaar
Maar zo te lezen is een Shimano Ultegra 6700 10sp 12-30t casette + langere ketting
voor mij een betere match.

[ Voor 8% gewijzigd door Storm-Fox op 29-03-2017 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 19:28
Storm-Fox schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:18:
[...]

Wat ik mogelijk ook kan doen is voor 165 euro een Triple Crank kan kopen
zoals de FSA gossamer triple bb30 50/39/30t

https://www.futurumshop.n...ace-crankstel-170mm.phtml

Maar als het kan wil iets minder ingrijpends doen, voor die paar bergritjes in het jaar
Voor een triple crank heb je dan ook weer andere shifters nodig, dus doe dat maar niet...
Jaren geleden ging ik naar de pyreneeen met hooguit 2000km racefietservaring: met mijn 75kg had ik daar geen problemen om ergens boven te komen met 50x34 en 12-27 cassette... Het hooggebergte is minder stijl dan Limburg of de Ardennen..

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Laatst online: 13:53

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Fornoo schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:08:
Het blijft altijd zwaar. Je gaat alleen sneller als je getraind hebt. ;)
Ik fiets toch een stuk lekkerder met een goed aantal trainingskilometers in de benen dan ongetraind ;)

Zondag eerste ritje van het seizoen gemaakt (36), gister nog eens 45 weggetrapt. Vanavond ff klein ritje met wat mensen die in hetzelfde appartementencomplex wonen als ik, kilometer of 30 met een gemiddelde van 25 denk ik. Is wel eens goed voor mij. Als ik zelf ga fietsen kan ik het gewoon echt niet. Rustig trappen bedoel ik dan.

Zondag een iets langere rit met m'n pa op het menu. En nu maar hopen dat ik dit jaar wél lekker veel ga fietsen. Het versloft toch altijd een beetje gedurende het jaar :/

En hopelijk toch echt een keer een nieuwe fiets kopen waar ik de komende jaren weer mee vooruit kan. Al moet ik zeggen dat mijn Bulls Harrier2 van eind 2010 het ook nog steeds prima doet, ik wil wel eens van de tripel af en overstappen naar carbon en een betere groep. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Tjebakka op 30-03-2017 09:32 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Tjebakka schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:19:
[...]Als ik zelf ga fietsen kan ik het gewoon echt niet. Rustig trappen bedoel ik dan.
Dit is de reden dat ik mijn hartslagmeter weer heb opgezocht laatst :) Juist het rustiger fietsen bouwt je basisconditie goed op. Ik fiets nu gemiddeld 3x per week naar het werk en probeer dan de hartslag rond de 140bpm te houden, niet hoger. Af en toe op de terugweg eens knallen. De grap van het verhaal is dat ik eerst met zijwind/wind stil zo'n 27-28 gemiddeld reed en nu al 29-30 met dezelfde inspanning/hartslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Grappig, ik heb zelf geen enkele moeite met extensieve ritjes, sterker nog ik heb juist moeite met de meer intensievere ritten, zeker solo. Vaak heb ik gewoon geen zin om mezelf af te matten met allerlei intervals, en wil ik gewoon rustig cruisen en genieten van de omgeving...

Vandaag weer een goede 85 km afgewerkt in Z2, gemiddelde hartslag 133 (laag D1). Bijna 30 gemiddeld, voor mij een record voor dit seizoen dan (in deze zone). Geweldig genoten van het prachtige weer. Tweede ritje van het jaar met korte broek.

[ Voor 29% gewijzigd door havana op 30-03-2017 13:45 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
NoepZor schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:17:
[...]

Dit is de reden dat ik mijn hartslagmeter weer heb opgezocht laatst :) Juist het rustiger fietsen bouwt je basisconditie goed op. Ik fiets nu gemiddeld 3x per week naar het werk en probeer dan de hartslag rond de 140bpm te houden, niet hoger. Af en toe op de terugweg eens knallen. De grap van het verhaal is dat ik eerst met zijwind/wind stil zo'n 27-28 gemiddeld reed en nu al 29-30 met dezelfde inspanning/hartslag.
Voor mij de belangrijkste reden om met een groep te willen fietsen. Lagere intensiteit maar evengoed redelijk tempo + kilometers. Komende weken ben ik in ieder geval van plan om langere ritten ook solo te gaan doen en hoop die dan ook al beter af te kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
@havana het gaat niet eens zozeer om het echte afmatten, maar meer net buiten de D1 zone fietsen. Het kan een valkuil zijn om in de D2 zone terecht te komen, hier wil ik voor waken. Ik wil juist op stand "rustig" mijn conditie en snelheid opbouwen. Daarbij ga ik af en toe een keer volgas met wind mee om de snelheid te trainen.

@la_fusion in een groepje, vooral mensen die wat minder getraind zijn, kun je inderdaad lekker rustig fietsen. Maar als je een snelle groep hebt zit je misschien de hele rit in donkeroranje te fietsen om de aansluiting te houden. Ik fiets zelf wel eens met een rustig groepje mee, doe dan veel kopwerk en ben toch erg rustig bezig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
NoepZor schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 14:30:
@havana het gaat niet eens zozeer om het echte afmatten, maar meer net buiten de D1 zone fietsen. Het kan een valkuil zijn om in de D2 zone terecht te komen, hier wil ik voor waken. Ik wil juist op stand "rustig" mijn conditie en snelheid opbouwen. Daarbij ga ik af en toe een keer volgas met wind mee om de snelheid te trainen.

@la_fusion in een groepje, vooral mensen die wat minder getraind zijn, kun je inderdaad lekker rustig fietsen. Maar als je een snelle groep hebt zit je misschien de hele rit in donkeroranje te fietsen om de aansluiting te houden. Ik fiets zelf wel eens met een rustig groepje mee, doe dan veel kopwerk en ben toch erg rustig bezig :p
Nou laat ik het zo zeggen, ik hoor bij de betere van de groep en zou zelfs bij een hogere groep kunnen aansluiten.. wat ik normaal in mijn eentje haal, doen we met de groep ook, het is dus uiteindelijk een lagere intensiteit dan alleen. Dat is voor mij ook de reden om, nog, niet bij de hogere groep aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Ik heb hetzelfde, in mijn eentje fiets ik altijd met een hartslag in zone D2, ik moet moeite doen me in te houden. Daarom heb ik me aangemeld bij een fietsclub, waar ik iets geremd wordt en hopelijk beter ga trainen.

Ik heb niet echt een doel, maar het is wel mooi om progressie te zien in het verlagen van hartslag tov snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
havana schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 13:43:
Grappig, ik heb zelf geen enkele moeite met extensieve ritjes, sterker nog ik heb juist moeite met de meer intensievere ritten, zeker solo. Vaak heb ik gewoon geen zin om mezelf af te matten met allerlei intervals, en wil ik gewoon rustig cruisen en genieten van de omgeving...
Hier idem. Ik ben een bejaarde, ik rijd op een performance racer (Endurace) en wil vaak ook gewoon lekker toeren en van de omgeving genieten -- niets mis mee :)

[ Voor 13% gewijzigd door nare man op 30-03-2017 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
In D2 rijd ik nooit, dat heeft IMHO heel weinig zin (vlees noch vis, junk miles)...

Net met een biertje erbij lekker een uurtje of wat zitten sleutelen / poetsen...

Allereerst was Ling Ping aan de beurt

- nieuwe Miche cassette geïnstalleerd > schakelt perfect i.t.t. Marchisio, die ik niet goed afgesteld kreeg
- ketting gesmeerd
- kleine poetsbeurt
- Aliexpress bidonhouders gemonteerd
- derailleurs nog eens afgesteld
- remblokken toe-in afgesteld (i.v.m. piepen)

Daarna was de Time aan de beurt
- poetsbeurt
- nieuwe ketting (oude zat al >1%)
- oude bidonhouders Ling Ping gemonteerd
- stuur uitgelijnd, stond niet helemaal in het midden

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:17
Lekker afzien op de killer klim van Mallorca vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/uUAtboHaWrAS1vxrHHYT4H2AVbwaEZawNIt_Waok41Q-2048x1305.jpg

Minuutje sneller als vorig jaar :)

Daarna naar Port de Valldemossa, mooie afdaling en leuke klim om daarna weer boven te komen.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/YqTV4AsAFZSet-krEufKgFV3uxL7T4E7TRrlyLe5Raw-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/ONXhW328gkOlsSVLJAlsJdIwJNgk9AncZEdRg8FZPwk-2048x1536.jpg

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MvZ-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 14:25
>In D2 rijd ik nooit, dat heeft IMHO heel weinig zin (vlees noch vis, junk miles)...
>Net met een biertje erbij lekker een uurtje of wat zitten sleutelen / poetsen...

Zo af en toe schuldig aan beide gevallen. "Ideaal" is het natuurlijk niet voor de conditie, maar zeker wel nuttig voor mijn plezier ;)

Als ik straks iets meer (langer, vaker) en regelmatiger ga fietsen, ga ik wat beter op mijn hartslag letten. Ik vind het in elk geval moeilijk om in mijn eentje gedurende lange tijd rustig te blijven fietsen. Ik kan moeilijk tijdens een rit niet een paar heuveltjes of een leuk stukje met wind mee (of tegen) even mijn best (D3) doen. Daarna blijf ik dan toch wat vaak hangen rond laag D2/hoog D1 (moeilijk midden D1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:15
-MvZ- schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:10:
>In D2 rijd ik nooit, dat heeft IMHO heel weinig zin (vlees noch vis, junk miles)...
>Net met een biertje erbij lekker een uurtje of wat zitten sleutelen / poetsen...

Zo af en toe schuldig aan beide gevallen. "Ideaal" is het natuurlijk niet voor de conditie, maar zeker wel nuttig voor mijn plezier ;)

Als ik straks iets meer (langer, vaker) en regelmatiger ga fietsen, ga ik wat beter op mijn hartslag letten. Ik vind het in elk geval moeilijk om in mijn eentje gedurende lange tijd rustig te blijven fietsen. Ik kan moeilijk tijdens een rit niet een paar heuveltjes of een leuk stukje met wind mee (of tegen) even mijn best (D3) doen. Daarna blijf ik dan toch wat vaak hangen rond laag D2/hoog D1 (moeilijk midden D1).
Om over een groepsritje maar te zwijgen ;)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
Vanmiddag eens stevig windje en ook nog eens in de juiste richting om mijn FTP weer eens te testen. Na 20 min kapot gaan op de lekdijk een FTP van 326. Precies 4w/kg, wat ik niet verwacht had. De automatische FTP functie van de Garmin is spot-on, Trainingpeaks en GoldenCheetah zeggen hetzelfde.

En in kort-kort gereden, heerlijk!

[ Voor 6% gewijzigd door Noxa op 31-03-2017 18:01 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.