Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.342 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:23
Crazy D schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:00:
Ik groet zelden mensen onderweg. Zwaai toch ook niet naar iedereen die in een Toyota Auris rijdt of als ik bij C&A ben geweest iedereen met een C&A tasje? Maar misschien ben ik gewoon niet zo sociaal dat is natuurlijk heel goed mogelijk :P
Groeten doe ik ook wel, ff vingertje omhoog oid. Andere (classic) mini-rijders groet ik ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:07

sapphire

Die-hard pruts0r

Crazy D schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:00:
Ik groet zelden mensen onderweg. Zwaai toch ook niet naar iedereen die in een Toyota Auris rijdt of als ik bij C&A ben geweest iedereen met een C&A tasje? Maar misschien ben ik gewoon niet zo sociaal dat is natuurlijk heel goed mogelijk :P

Ik zeg wel mensen gedag als het belabberd weer is en je wel een beetje een die-hard moet zijn. Kom je met windkracht 7 iemand tegen die z'n hondje ternauwernood aan de grond kan houden groet ik wel (maar dan groet ik iedereen en niet alleen fietsers). Of die gekken die om 6u in de ochtend even een rondje doen.
Duidelijk dat Zoetermeer geen dorp meer is ;)

Ik groet als ik door het dorp loop zga. iedereen eigenlijk maar zal wel iets dorps zijn O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Net even een K-Edge Garmin Sport outfront gemonteerd op mn Bianchi. Mooie kwaliteit!
Edge 705 valt nu stukken minder op en is beter afleesbaar.

Gebruiken jullie btw ook een chain catcher?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 11:50
Gebruikt een van jullie je telefoon als navigatie op de fiets? Zo ja, wat voor app? Ik merk dat ik met Google maps vaak moeite krijg om een fatsoenlijke ronde er in te krijgen.

En hebben jullie aanraders voor een bike mount?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

la_fusion schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:42:
Het verbaasde mij gisteren dat ik op de route naar mijn werk, andere route dan anders, alle groepjes scholieren netjes aan de kant gingen bij 1x bellen. Zonder ook maar een enkele keer nageschreeuwd te worden of wat dan ook. Ik kan mij goed herinneren dat dat ongeveer 15 jaar geleden wel anders ging.
Da's dan wel weer positief :D
Ik hoor steeds vaker verhalen dat op scholen voorlichting wordt gegeven over hoe je je dient te gedragen in het verkeer, en hoe je met moeilijke verkeerssituaties in de buurt om moet gaan.
Oom agent wil ze ook nog wel eens nuttig advies meegeven.

Ik denk dat goede voorlichting en bewustwording gewoon het belangrijkste is, zeker met het oog op veiligheid van hunzelf en andere medeweggebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

LuPo schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:39:
[...]

Dat doe ik niet bij schooljeugd. Wel bij anderen.
Ik ben daar zelf aardig consequent in, en 't lijkt te werken.
Kreeg laatst van een groep schoolmeiden nog een "Graag gedaan, mooie fiets!" terug :)

Groeten blijf ik ook stug doen, maar meestal geen groetje terug helaas ;w
Alhoewel... Als ik volledig op 't fietsen gefocust ben (tegen de wind in ga, flinke klim maak of ik obsessief door wil rijden) dan doe ik het ook niet altijd. Maar dan is het meestel wel aan m'n gezicht af te zien }:|

Wat betreft bellen:
Heb er nu 3 op m'n fiets zitten: Een Knog OI, Hide My Bell en een BBB Loud & Clear. Word ik tenminste (bijna) altijd gehoord als ik ze alle drie gebruik, en is de reactie best grappig als alleen ik langskom ipv. het groepje wat ze verwachten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
DDX schreef op maandag 13 maart 2017 @ 17:07:
Ik heb op m'n nieuwe fiets een zwarte spurcycle gemonteerd op het stuur, bel aan onderkant valt amper op.
En lekker luid :)
En foto dat bel amper opvalt op deze manier :

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/QapzO9xOhtyZtnCcWMbM5rLifuF-Wy8IGFjpSa_D8T4-1152x2048.jpg

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:05
DDX schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 22:53:
[...]

En foto dat bel amper opvalt op deze manier :

[afbeelding]
Dat de bel amper opvalt heeft meer te maken met de schoenen/sokken combi :P Daar gaat alle aandacht naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steviewonder23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 21:38
acidd91 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 22:28:
Gebruikt een van jullie je telefoon als navigatie op de fiets? Zo ja, wat voor app? Ik merk dat ik met Google maps vaak moeite krijg om een fatsoenlijke ronde er in te krijgen.

En hebben jullie aanraders voor een bike mount?
Ik gebruik ghostracer op Android. Ideale app. Kan ik routes op strava maken of kiezen die ik eerder heb gereden. Die krijg je dan te zien. Is zonder route aanwijzingen. Echter vind ik het duidelijk genoeg om de lijn op de map te volgen. Ook kun je hier strava segmenten mee inladen en tegen jezelf of een tijd van een ander rijden. Ik gebruik zelf een houder van BlitzWolf uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
wisselwerking schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:04:
[...]

Dat de bel amper opvalt heeft meer te maken met de schoenen/sokken combi :P Daar gaat alle aandacht naar toe.
8)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sokken FTW!

Zag van de week de Castelli Fausto socks, die gaan er echt komen binnenkort 8)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Ik zou graag in kalenderweek 22 een fietskoffer lenen. Hard shell dus geen tas. Regio Noord-Nederland.

- bereid tot betalen borg
- brokken is dokken
- bereid tot vergoeding, dat kan in de vorm van geld of een gift aan goed doel, speciaalbier, stroopwafels, enz.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-09 19:39

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:07
degroot schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 16:24:
Feitelijk groet er gewoon niemand in Nederland , maar ondertussen je wel nakijken om te zien op wat voor materiaal je rijdt.
hangt wel erg af van de regio.

meestal geef ik een gemoedelijk knipje. maar sommige rijden heel stoïcijns zonder blikken of blozen door.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Over het algemeen probeer ik te groeten, maar goed, als ik mij echt aan het inspannen ben komt het er ook niet echt van natuurlijk. Hierboven stond ook iets over groepen, ik rij zelf ook wel eens in een grotere groep en ik vind het dan gebruikelijk en netjes dat degenen die op kop rijden groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 08:51
Ik heb zo'n vermoeden dat de gene die praten over racefietsen op een forum ook eerder types zijn die groeten naar andere racefietsers, we zijn tenslotte ook de personen die er graag met andere over praten.

Ook ik doe mijn best om zoveel mogelijk te groeten, maar ook ik verzaak wel eens als ik even diep moet gaan en tegen de wind in zit te stoempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik groet eigenlijk alleen naar bekenden. Tenzij het nov/dec/jan/feb is, dan ook naar onbekenden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 10:45
Heb zojuist mijn nieuwe Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 mogen ontvangen die ik in de lente sale van Canyon heb aangeschaft. Heb hem vorige week dinsdag besteld en woensdag het aankoopbedrag overgemaakt. In de eerste mails kreeg ik 27-30 april als verzenddatum te horen, vrijdag kreeg ik opeens een mail dat hij was verzonden en vandaag netjes afgeleverd door UPS.

Ik ben twee jaar terug op een tweedehands aluminium ProRace frame begonnen en heb de smaak inmiddels goed te pakken. Ik denk dat ik toen met mijn beperkte kennis toch een te groot frame heb gekocht, dat was namelijk een maat 62 wat voor iemand van 1.89 toch net iets te groot is. Heb de Canyon in maat L gekocht en merkte tijdens het monteren al dat ik minder gestrekt zit, de shifters liggen me ook beter in de hand. Ook de overstap op schrijfremmen wilde ik graag maken. Helaas is het prutweer, woensdag staat een testritje op de planning. Ik ben erg benieuwd of de geometrie en endurance aspecten (brede banden, bladveer zadelpen) de lage rugklachten die ik had op m'n oude fiets verhelpen.

Foto's volgen uiteraard als het eerste ritje gemaakt is. Helaas heb ik hier geen cassette tool bij de hand om de kettingbeschermer tussen de cassette en het wiel vandaan te halen en omdat ik nog binnen de 30 dagen retourperiode zit wil ik hem niet met bruut geweld eraf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Sinds ik ben verhuisd van Groningen naar Leiden groet ik niet meer. Mijn ervaring is dat niemand dat hier doet. Dus daar ben ik maar snel mee gestopt. :P

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-10-2023
Vraagje, ik kan via een vriend een Trek Domane 2.3 compleet overnemen voor 850 euro. Totaal max 500km mee gefietst. Heb zelf een Trek 1.5 uit 2014 maar de Domane zit veel comfortabeler. Is de prijs volgens jullie een goede deal op basis van aantal kilometers en zonder beschadiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

feen schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:50:
Vraagje, ik kan via een vriend een Trek Domane 2.3 compleet overnemen voor 850 euro. Totaal max 500km mee gefietst. Heb zelf een Trek 1.5 uit 2014 maar de Domane zit veel comfortabeler. Is de prijs volgens jullie een goede deal op basis van aantal kilometers en zonder beschadiging?
Bouwjaar / frame materiaal / groep / wielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:09:
[...]

Bouwjaar / frame materiaal / groep / wielen?
Excuus, had ik wat eerder kunnen vermelden, heb de bon nog niet maar is in 2015 gekocht, dus ga nu uit van het 2015 model:

Volgens Trek site:

Bouwjaar: 2015
Frame Materiaal: 200 Series Alpha Aluminum, IsoSpeed
Groep: Shimano 105, 11 speed
Crankstel: Shimano RS500, 50/34 (compact)
Cassette: Shimano 105, 11-32, 11 speed
Banden: Bontrager R1 Hard-Case Lite, 700x25c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:35
Zelf zou ik denken dat 850 beetje aan de dure kant is. Sure, weinig mee gefietst, maar blijft natuurlijk wel paar jaar oud en tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:28
Niet echt een werelddeal, bedoel leg er 200 EUR bij en je koopt een nieuwe Canyon Endurace AL 6.0. Voor die Domane is 600 EUR echt de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
feen schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:50:
Nee, veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
Ok bedankt voor de snelle reacties, dan trap ik voorlopig nog even door op m'n oude Trek 1.5. Als ik op zoek ga naar een nieuwe fiets moet ik dan zoeken naar een endurance type? M'n huidige is traditional en heb ik met een bikefitting laten afstellen maar langere tijd zover gebogen naar voren zitten gaat zeer doen in nek en schouders. (ben ook niet echt lenig met onderrug). Of maakt type niet uit en ligt het aan afstelling of Framemaat bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, staar je niet blind op endurance frames, het is tot op zekere hoogte ook maar een marketing-ding.

Pijn in je nek schouders kan ook komen doordat je huidige frame nét te groot is, dat je te smalle/brede bars hebt, je stem een centimeter te lang/kort is, of simpelweg doordat je 'gewoon' te krampachtig op de fiets zit.

Soms is het ook simpelweg wennen en meer kilometers maken. Ik ben zelf echt zo flexibel als een stalen balk, maar (zelfs) ik kan inmiddels de hele dag zonder pijn in de drops hangen op een fiets met race-geo. Kwestie van wennen en zorgen voor een goede fit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 11:58
Vanmorgen 1km van huis een spaaknippel er uit gereden... toen maar rustig terug en op de oude fiets naar het werk. Zaterdag de fiets maar even wegbrengen, kunnen ze een poging wagen om hem te fixen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:00
Ik heb mijn Cannondale Caad10 ook weer uit de mottenballen gehaald, en omdat de banden behoorlijk kaal waren er meteen maar nieuwe omgelegd. Ik ben van 23mm Durano's naar 25mm Conti GP4000 S2 gegaan vanwege de positieve verhalen, maar nu blijkt dat dit bij mijn voorwiel gewoon niet past! De bovenkant van de band schuurt tegen mijn vork aan..

Als ik het wiel iets lager vastzet past het precies, maar dit lijkt me niet verstandig? Bizar toch dat dit niet past op een redelijk moderne fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
sheepdog schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:23:
Ik heb mijn Cannondale Caad10 ook weer uit de mottenballen gehaald, en omdat de banden behoorlijk kaal waren er meteen maar nieuwe omgelegd. Ik ben van 23mm Durano's naar 25mm Conti GP4000 S2 gegaan vanwege de positieve verhalen, maar nu blijkt dat dit bij mijn voorwiel gewoon niet past! De bovenkant van de band schuurt tegen mijn vork aan..

Als ik het wiel iets lager vastzet past het precies, maar dit lijkt me niet verstandig? Bizar toch dat dit niet past op een redelijk moderne fiets?
Dat ligt niet aan je fiets maar aan je velg. Met een bredere velg gaat het waarschijnlijk wel passen.

Op smalle velgen (15C of minder) hebben brede banden sowieso geen zin, dus gewoon lekker bij 23 mm blijven dan.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Daarnaast is de ene 25mm de andere niet. Een 25mm conti kan wel 27mm breed vallen, een schwalbe bijv maar 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Wat Havana zegt, 25mm zou er wel in moeten kunnen als je een bredere velg hebt. Bij mijn SuperSix (die is gelijk aan de Caad10 qua geometrie) past het namelijk wel, op 15C velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Bredere velgen zorgen ervoor dat de band platter maar breder ligt, een smalle velg zorgt ervoor dat de band hoger komt.

De meeste moderne wielen van enig niveau hebben al een wat bredere velg maar als je nu toevallig heel smalle wielen hebt dan is het misschien een reden om ook die te upgraden, want met een bredere velg en een bredere band op een wat lagere bandenspanning rijd je gewoon veel lekkerder dan op een smalle maar knetterharde band, terwijl de rolweerstand gelijk of zelfs lager is. En die CAAD10 is ook nog alu dus al niet heel erg gericht op comfort...

En verder is inderdaad de ene band de andere niet. De GP4000 SII's staan erom bekend dat ze bij een zelfde maat notoir breed vallen, veel breder dan bijv. een Vredestein Fortezza Senso.

[ Voor 22% gewijzigd door nare man op 21-03-2017 11:51 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
havana schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:40:
[...]

Dat ligt niet aan je fiets maar aan je velg. Met een bredere velg gaat het waarschijnlijk wel passen.

Op smalle velgen (15C of minder) hebben brede banden sowieso geen zin, dus gewoon lekker bij 23 mm blijven dan.
Thanks, daar had ik nog niet aan gedacht. De velg is inderdaad behoorlijk smal, dus die moet ik maar eens upgraden dan.

Ik hoorde dat nieuwe fietsen soms wel 28mm aankunnen, maar de brede banden hype is misschien echt iets van de laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
sheepdog schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:51:
[...]
Ik hoorde dat nieuwe fietsen soms wel 28mm aankunnen, maar de brede banden hype is misschien echt iets van de laatste jaren.
Het is niet zozeer een hype als wel het gevolg van het feit dat er de laatste jaren gewoon meer deugdelijk onderzoek is gedaan naar de relatie tussen bandenspanning, bandenbreedte en rolweerstand. Vroeger werd heel simpel en eigenlijk puur op gevoel gedacht 'smal is lichter, sneller en dus beter' maar dat is dus niet zo (alhoewel bij bandbreedtes boven 28 mm andere zaken wel weer een -voor racers- relevante rol gaan spelen, zoals luchtweerstand, aansluiting op de velg, gewicht, et cetera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
nare man schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:53:
[...]

Het is niet zozeer een hype als wel het gevolg van het feit dat er de laatste jaren gewoon meer deugdelijk onderzoek is gedaan naar de relatie tussen bandenspanning, bandenbreedte en rolweerstand. Vroeger werd heel simpel en eigenlijk puur op gevoel gedacht 'smal is lichter, sneller en dus beter' maar dat is dus niet zo (alhoewel bij bandbreedtes boven 28 mm andere zaken wel weer een -voor racers- relevante rol gaan spelen, zoals luchtweerstand, aansluiting op de velg, gewicht, et cetera).
Grappig dat zulke kennis pas van de laatste jaren is. Wielerwereldje is ook redelijk conservatief wat dat betreft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Hmm, nooit geweten dat er sinds januari een bromfietskenteken en minimaal een AM rijbewijs nodig is om op een Speed-Pedelec te mogen rijden. Hopelijk maakt dit de weg weer een stukje veiliger :)

https://www.rijksoverheid...gelden-voor-speed-pedelec

Helm is zo te zien ook verplicht, maar een gecertificeerde helm is dan weer aardig aan de prijs... https://www.fietsenwinkel...men/speed_pedelec_helmen/

Afbeeldingslocatie: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/medium/content/gallery/rijksoverheid/content-afbeeldingen/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/bbf_7507-rdw.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door JorisM op 21-03-2017 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Nu online
nare man schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:50:
[...]

En verder is inderdaad de ene band de andere niet. De GP4000 SII's staan erom bekend dat ze bij een zelfde maat notoir breed vallen, veel breder dan bijv. een Vredestein Fortezza Senso.
Klopt, de GP4000SII 25mm is op een brede velg bijna 28mm dacht ik. En 28mm was ~30mm. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Hier in de stad zie ik nog heel veel pizza-pedelecs zonder helm rijden....

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Nu online
havana schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:19:
Hier in de stad zie ik nog heel veel pizza-pedelecs zonder helm rijden....
Groningen loopt altijd een beetje achter. :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Zijn dat speed pedelecs of gewone fietsen met trapondersteuning? De overheid maakt daar onderscheid in. In Hoorn rijdt van de New York Pizza een elektrische fiets in de rondte maar die haalt geen 45. (Heb er wel eens achter gehangen met mijn gewone fiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Geen idee ze rijden wel idioot hard dus daarom dacht ik pedelecs.

En dat wij achterlopen is een feit... :P

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Kan natuurlijk ook zijn dat de jongen van nyp niet vol gas reed. Je moet behoorlijk je best doen om 45 te halen. En hij zag er liever lui dan moe uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:11
https://nl.pepper.com/aan...eur4852-gearbest-eu-39721

Wellicht interessant voor de Fietsende tweaker :)

Garmin Edge 200 GPS Bicycle Computer IPX7 voor 48,52 euro

Iemand ervaringen hiermee?

[ Voor 21% gewijzigd door DaYwaLkUr op 21-03-2017 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:00
Wij hebben een bakfiets met elektrische ondersteuning voor het brengen en ophalen van de kinderen.

Die heeft niet zoveel power als een pedelec, maar de gemiddelde stadsfiets of fixie zoef ik lachend voorbij.

Vooral leuk als ik bij een stoplicht sta te wachten met twee kinderen voor in de bak en een maxi cosi achterop. Je ziet de mensen denken: "Straks zit ik achter die trage bakfiets klem zodra het licht op groen gaat". Sommige persen de fiets er dan het liefst even naast. Om zodra het licht op groen springt te ontdekken dat die bakfiets toch harder gaat dan verwacht. :+

Eerlijk is eerlijk, het voelt soms wel als valsspelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Heeft dat ding dan ook stuurbekrachtiging en elektrisch ondersteunde remmen? Want ik kan me voorstellen dat een bakfiets van +/- 30 kg met daarop een volwassene en twee kinderen aardig lastig is om onder controle te houden zodra hij op snelheid is. En het zal niet de eerste keer zijn dat iemand toch de massa van zo'n ding onderschat en ineens door rood schiet (heb het hier in R'dam al een paar keer zien gebeuren, ook van die e-babboes). Zeer linke soep als je het mij vraagt.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 21-03-2017 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:00
Stuurbekrachtiging is onzin natuurlijk. Je hebt alleen een grote draaicirkel met een bakfiets, maar het stuurt net zo soepel.

De remmen zijn prima en uiteraard hou ik rekening met de situatie. Ik rij bijvoorbeeld niet volgas naar een stoplicht dat al op groen staat. Ook pas ik mijn snelheid aan als de situatie onoverzichtelijk is. Dan ga ik juist overdreven langzaam. Maar als je vrij baan hebt op het fietspad gaat het 'gas' er wel op. ;)

Ik kan me ook voorstellen dat minder ervaren bakfietsers (met of zonder ondersteuning) soms (on)bewust gevaarlijke situaties veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
havana schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:46:
Groningen ligt meer oostwaarts dan de randstad, dus zelfs de zon komt al eerder op in Grunn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

LuPo schreef op maandag 20 maart 2017 @ 18:28:
Sinds ik ben verhuisd van Groningen naar Leiden groet ik niet meer. Mijn ervaring is dat niemand dat hier doet. Dus daar ben ik maar snel mee gestopt. :P
Je noemt ook een gat...Leiden :X :+
DaYwaLkUr schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:47:
https://nl.pepper.com/aan...eur4852-gearbest-eu-39721

Wellicht interessant voor de Fietsende tweaker :)

Garmin Edge 200 GPS Bicycle Computer IPX7 voor 48,52 euro

Iemand ervaringen hiermee?
Ze prijzen hem steeds meer af, vorige week was hij nog €60+

[ Voor 42% gewijzigd door sapphire op 21-03-2017 21:27 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:39
NoepZor schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 15:25:
[...]
Groningen ligt meer oostwaarts dan de randstad, dus zelfs de zon komt al eerder op in Grunn.
... en gaat ook weer eerder onder ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
havana schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:46:
Geen idee ze rijden wel idioot hard dus daarom dacht ik pedelecs.

nou in groningen zijn ze actiever bezig met fietsbeleid dan in andere grote steden...
Groningen had laatst nog ergens de primeur... ik zou het wel nog even na moeten zoeken waarin precies maar het had (in positieve zin) met de fiets te maken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Groningen loopt zelfs ergens voorop! :+
http://www.rtvnoord.nl/ni...-We-gaan-er-iets-aan-doen

De keren dat ik in Groningen (stad) gefietst heb kreeg ik allemaal enthousiaste Mois naar m'n kop geslingerd, had geen flauw idee wat ik daar als brabo mee aan moest :D

/offtopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• havana
Dat fietsers hier op kruispunten allemaal tegelijk groen krijgen, en dat diagonaal oversteken dan gewoon toegestaan is, is wel vooruitstrevend.

Ook hebben de meeste stoplichten hier een terugteller. Minder blij ben ik met het feit dat bussen overal voorrang krijgen.

Bussen moet je juist zo onaantrekkelijk maken naar mijn bescheiden mening. Zo faciliteer je luiheid. Bussen zijn bedoeld voor zieken en bejaarden, niet voor gezonde studenten die te lui zijn om te fietsen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Zo'n terugteller is in Waalwijk ook op meerdere plekken te vinden. Jammer dat het terugtellen soms extra snel gaat omdat er toch geen kruisend verkeer is. Ik ben wel altijd heel erg voor 'slimme' verkeerslichten, die dus gewoon direct op groen gaan als ze zien dat er een fietser aankomt en er geen auto's in de buurt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 14:17
Leuk topic! Lekker lezen zo..

Ik Heb een Oud racefietsje (ik zal merk, type, groep, bandjes eens opzoeken) gekocht voor 40 euro..
Omdat ik zelf vaak in de stad rijd, en daarvoor het stuurtje altijd bovenop vast hield, heb ik het racefietsstuurtje vervangen door een MTB/recht stuur :) dit vind ik veel veiliger.. omdat ik veel makkelijker bij mijn remmen kan..
ik rijd momenteel zo'n 20 tot 50 KM.. en ga volgende maand de 60KM van de ronde van Noord holland rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:15
Daar is geen woord Spaans bij Havana :)

Ik ben momenteel aan het kijken naar nieuwe derailleurkabels, maar ik ben geen idee over de kwaliteitsverschillen. Voldoet Shimano Standaard Schakel Binnenkabel bijvoorbeeld of kan ik beter voor Jagwire Universal Sport Derailleurkabels of zelfs voor Jagwire Elite Sealed Race Derailleurkabels gaan?

Als ik het goed zie zijn die Jagwire-kabels volledige setjes met alles wat je nodig hebt, behalve een tang. Of zie ik dat verkeerd?

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Nu online
Lol.. ik maak een grapje en er komt een hele serieuze discussie op gang. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
wackmaniac schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:01:
Daar is geen woord Spaans bij Havana :)

Ik ben momenteel aan het kijken naar nieuwe derailleurkabels, maar ik ben geen idee over de kwaliteitsverschillen. Voldoet Shimano Standaard Schakel Binnenkabel bijvoorbeeld of kan ik beter voor Jagwire Universal Sport Derailleurkabels of zelfs voor Jagwire Elite Sealed Race Derailleurkabels gaan?

Als ik het goed zie zijn die Jagwire-kabels volledige setjes met alles wat je nodig hebt, behalve een tang. Of zie ik dat verkeerd?
Er gaat niks boven origineel Shimano.

Tang heb ik voor je, kun je zo lenen sterker nog ik heb nog een prima BBB-tang die je mag hebben. Ik heb een Parktool gekocht, maar die van BBB is nog prima.

Overigens forse prijzen. Ik haal mijn binnenkabels altijd bij de LBS voor 1,20 per stuk. Hoedje krijg ik er dan ook nog bij (maar die heb ik in bulk liggen tegenwoordig).

[ Voor 7% gewijzigd door havana op 22-03-2017 09:18 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
havana schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:16:
[...]

Er gaat niks boven origineel Shimano.

Tang heb ik voor je, kun je zo lenen sterker nog ik heb nog een prima BBB-tang die je mag hebben. Ik heb een Parktool gekocht, maar die van BBB is nog prima.

Overigens forse prijzen. Ik haal mijn binnenkabels altijd bij de LBS voor 1,20 per stuk. Hoedje krijg ik er dan ook nog bij (maar die heb ik in bulk liggen tegenwoordig).
Thanks en dankjewel.

Ik ben vooral even aan het kijken naar welke kabels ik moet hebben. Wordt de eerste keer dat ik (met hulp gelukkig) de kabels ga vervangen. Vind het een fijn idee als ik weet hoe dat soort dingen werken.

Zal even kijken wat de kabels bij de LBS moeten kosten, ben niet te beroerd om die een beetje te sponsoren.

Edit: hmmz, ik zie nu dat die Shimano-kabels geen buitenlaag meeleveren. Vervangen jullie die ook direct of zou je die in theorie kunnen hergebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door wackmaniac op 22-03-2017 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
havana schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 06:57:
Bussen moet je juist zo onaantrekkelijk maken naar mijn bescheiden mening. Zo faciliteer je luiheid. Bussen zijn bedoeld voor zieken en bejaarden, niet voor gezonde studenten die te lui zijn om te fietsen.
helaas staat er meestal iets anders in de beleidsstukken. Al vind ik het persoonlijk ook al apart dat fietsers alleen bij regen extra groen krijgen. Waarom faciliteren we dat niet altijd...

Eens kijken of ik met deze insteek wat kan veranderen in verkeerskundig nederland :) :9

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
wackmaniac schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:31:
[...]

Thanks en dankjewel.

Ik ben vooral even aan het kijken naar welke kabels ik moet hebben. Wordt de eerste keer dat ik (met hulp gelukkig) de kabels ga vervangen. Vind het een fijn idee als ik weet hoe dat soort dingen werken.

Zal even kijken wat de kabels bij de LBS moeten kosten, ben niet te beroerd om die een beetje te sponsoren.

Edit: hmmz, ik zie nu dat die Shimano-kabels geen buitenlaag meeleveren. Vervangen jullie die ook direct of zou je die in theorie kunnen hergebruiken?
Hangt er vanaf hoe lang geleden je die hebt vervangen. Beste is beide in 1x meepakken en de volgende keer dan alleen de binnenkabels.

Als je beide in 1x vervangt is een complete set handiger, daar zit alles meteen bij.

Derailleurs
https://www.mantel.com/sh...icmFuZFtdPTYxI3N0YXJ0Mg==

Remmen
https://www.mantel.com/sh...icmFuZFtdPTYxI3N0YXJ0MQ==

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
havana schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:16:
[...]

Hangt er vanaf hoe lang geleden je die hebt vervangen.
In iets meer dan 10 000km nog nooit ... Trouw elk jaar nieuwe ketting en evt nieuwe cassette, maar nog nooit derailleurkabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik vervang meestal iedere 2 jaar de complete set en ieder seizoen de binnenkabels.

Het is natuurlijk wel relevant of je er ook mee in slecht weer rijdt.

[ Voor 30% gewijzigd door havana op 22-03-2017 10:31 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Hopelijk ben ik binnenkort ervaringsdeskundige en kan ik het ook jaarlijks gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:11
makkie88 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 08:34:
Leuk topic! Lekker lezen zo..

Ik Heb een Oud racefietsje (ik zal merk, type, groep, bandjes eens opzoeken) gekocht voor 40 euro..
Omdat ik zelf vaak in de stad rijd, en daarvoor het stuurtje altijd bovenop vast hield, heb ik het racefietsstuurtje vervangen door een MTB/recht stuur :) dit vind ik veel veiliger.. omdat ik veel makkelijker bij mijn remmen kan..
ik rijd momenteel zo'n 20 tot 50 KM.. en ga volgende maand de 60KM van de ronde van Noord holland rijden..
Hier ook een deelnemer voor de ronde van Noord Holland 60KM! :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

la_fusion schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 08:25:
Zo'n terugteller is in Waalwijk ook op meerdere plekken te vinden. Jammer dat het terugtellen soms extra snel gaat omdat er toch geen kruisend verkeer is. Ik ben wel altijd heel erg voor 'slimme' verkeerslichten, die dus gewoon direct op groen gaan als ze zien dat er een fietser aankomt en er geen auto's in de buurt zijn.
In 't centrum van Amsterdam staan er ook een aantal die terug tellen, en die vind ik best fijn. Ondanks dat je soms wat lang moet wachten wordt het wachten wel dragelijker door dat je weet hoe lang het nog duurt voordat je door kunt fietsen/lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
wackmaniac schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:42:
Hopelijk ben ik binnenkort ervaringsdeskundige en kan ik het ook jaarlijks gaan doen :)
Vergeet niet een nieuw stuurlintje mee te bestellen als je gaat voor binnen- en buitenkabels!

Is trouwens ook wel aan te raden als je alleen voor binnenkabels gaat. Je krijgt de binnenkabels er niet altijd doorheen zonder het stuurlint los te maken.

Kabels vervangen stelt weinig voor. Het afstellen van de derailleurs en vooral het netjes wikkelen van het lint is een stuk lastiger...

[ Voor 34% gewijzigd door havana op 22-03-2017 12:06 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
havana schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 12:05:
[...]

Vergeet niet een nieuw stuurlintje mee te bestellen als je gaat voor binnen- en buitenkabels!

Is trouwens ook wel aan te raden als je alleen voor binnenkabels gaat. Je krijgt de binnenkabels er niet altijd doorheen zonder het stuurlint los te maken.

Kabels vervangen stelt weinig voor. Het afstellen van de derailleurs en vooral het netjes wikkelen van het lint is een stuk lastiger...
Wit stuurlint; die is al een aantal keer vervangen. Ga nu maar verstandig doen; zwart stuurlint :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
wordt het langzamerhand niet eens tijd voor een grotere tweakers fietstour? met diverse afstanden vanuit een redelijk centraal punt? 8)7

het weer wordt steeds beter en wellicht ook leuk om wat kennis uit te wisselen?
mensen die ook iets mee willen organiseren? Zat te denken aan paar ervaren rotten :X als een soort wegkapitein die een groepje met een bepaalde snelheid op sleeptouw nemen?

[ Voor 50% gewijzigd door koentjuh1987 op 22-03-2017 13:22 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:10
koentjuh1987 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:20:
wordt het langzamerhand niet eens tijd voor een grotere tweakers fietstour? met diverse afstanden vanuit een redelijk centraal punt?
Rondje IJsselmeer???

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
wackmaniac schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 12:41:
[...]

Wit stuurlint; die is al een aantal keer vervangen. Ga nu maar verstandig doen; zwart stuurlint :)
Wel jammer dat je dan ook gelijk je zadel moet vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Rondje Heuvelrug/Posbank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Wie van jullie gebruikt een chain catcher? Heb nog niet vaak mee gemaakt dat een ketting eraf liep, nu ik een carbon frame heb ben ik wel bang voor. (heb een voor derri met klem, braze on optie gaat helaas niet lukken).

[ Voor 19% gewijzigd door Harmen op 22-03-2017 13:39 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
zat te denken ergens rondom arnhem verzamelen en via postbank richting utrechtse heuvelrug en weer terug.
Kunnen we een grote ronde maken en hier en daar een doorsteek als mensen een kortere versie willen fietsen.

Uiteindelijk afsluiten in een of ander cafe met een bakkie koffie of een wel verdiende radler in het zonnetje 8)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Utrecht ligt centraler O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
kan ook maar dan blijft het idee hetzelfde. via utrechtse heuvelrug richting posbank...
;)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
koentjuh1987 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:44:
[...]

kan ook maar dan blijft het idee hetzelfde. via utrechtse heuvelrug richting posbank...
;)
Ook goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
De AGR route rijden, die is 240 km, kan altijd!

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Harmen schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:38:
Wie van jullie gebruikt een chain catcher? Heb nog niet vaak mee gemaakt dat een ketting eraf liep, nu ik een carbon frame heb ben ik wel bang voor. (heb een voor derri met klem, braze on optie gaat helaas niet lukken).
Ik heb er eentje op mijn crossframe, je bedoelt zo'n alu staafje van je derailleur naar beneden toch? Ik weet eigenlijk niet of die goed werkt of niet, want ik heb hem zo gekocht. Anyway, ik zou niet weten waarom je hier met carbon bang voor moet zijn, die ketting slaat echt niet dwars door je frame ofzo, daar is de ketting veel te zacht en flexibel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:35
Harmen schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:38:
Zit standaard bij m'n groep (SRAM), maar ben niet zo heel overtuigd van het nut. Ketting loopt als alles goed afgesteld is er toch eigenlijk niet af, en als ie er af loopt dan moet je je ketting eerst achter de chain catcher wegpeuteren voordat je hem weer op het op voorblad kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zoiets dacht ik ook idd, als hij eraf gaat dan stop ik meestal gelijk met trappen. Schade zal dan wel meevallen neem ik aan. Iemand hier ervaringen mee?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MvZ-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 14:25
Hielko schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:16:
[...]

Zit standaard bij m'n groep (SRAM), maar ben niet zo heel overtuigd van het nut. Ketting loopt als alles goed afgesteld is er toch eigenlijk niet af, en als ie er af loopt dan moet je je ketting eerst achter de chain catcher wegpeuteren voordat je hem weer op het op voorblad kan zetten.
Dan lijkt me dat je chaincatcher niet goed zit, misschien kan je hem iets dichterbij plaatsen. De ketting zou er nooit tussendoor moeten kunnen. Zet hem in het kleinste verzet, en dan zo scherp afstellen dat de ketting er net niet tegenaan loopt. Het kan zijn dat de chaincatcher ook eigenlijk iets te kort is voor een 34 binnenblad overigens.

Ik heb een hele tijd zonder gefietst, maar onlangs heb ik toch een vrij lange chaincatcher geplaatst (ovale bladen, 34), en het fietst toch een beetje prettiger voor het gevoel.

Overigens ben ik 1 keer niet meteen gestopt met trappen toen de ketting eraf viel - en toen ik geen catcher had. Misschien was ik toen moe, ik had het in elk geval niet direct door, maar de boel was aardig in de knoop. We hebben de kettingbladen eraf moeten halen voor we de ketting weer goed kregen (het was tijdens een fietsuitje met Aart Vierhouten, hij was zo vriendelijk zijn handen smerig te maken >:) )

[ Voor 21% gewijzigd door -MvZ- op 22-03-2017 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Mijn LBS geeft voor mijn carbon fiets aan dat 't geen schade aan het frame kan veroorzaken als de ketting er afloopt. Mocht dit voorkomen dan zit er er op verschillende plekken helicoptertape op 't frame, waar de ketting op terecht komt waardoor je voorkomt dat er krassen op komen.

Misschien dat een chaincatcher van nut kan zijn als je over onstuimige kasseien of andere onregelmatige oppervlaktes rijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-09 19:09
Chaincatchers lijken vooral handig te zijn bij elektronisch schakelen. De kans dat ze dan erafgaat is groter.

Het komt omdat de elektronica iets verder duwt dan nodig om het schakelen soepeler te lopen, maar dan is er ook kans dat ze erafvalt bij een schok ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

havana schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:30:
Ik vervang meestal iedere 2 jaar de complete set en ieder seizoen de binnenkabels.

Het is natuurlijk wel relevant of je er ook mee in slecht weer rijdt.
Zo 'vaak' ?
Mijn originele kabels zitten er al ruim 3 jaar op.
Fiets staat zga. altijd binnen en word goed verzorgd en schakelt en remt nog als een euhm...tiet.
Vader had na 1 jaar al nieuwe kabels nodig, alles was verroest (beide jagwire).
Volgens de LBS was dat wel het ding dat ik goed voor m'n fiets zorg :) Binnenkort weer voor een beurtje, lagers nakijken enzo mar twijfels of ik daarvoor zelf niet de kabels zal doen.

Hoe is jullie ervaring met LBS'en en eigen wielen? Had alleen maar gezeik met de standaard wielen en heb vorig jaar Quattro's gekocht en wil eigenlijk dat hij die ook nakijkt. Zou dat een probleem worden denken jullie ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Qua kabels neem ik liever geen risico. Als ik met 100 km/uur de Ventoux of de Grimsel afdaal moet ik niet hebben dat mijn remkabel breekt. Bij de derailleurkabels merk je toch altijd dat er wat rek op komt. Je merkt dit meestal pas NADAT je ze vervangen hebt.

Quattro's hebben industrielagers, ik weet niet hoe handig je bent maar die zijn extreem simpel zelf te servicen. Enige wat je nodig hebt is een paar inbussleutels en een passende dop...

Qua chain catcher.... is vooral handig als je vrij lomp schakelt of als je VD niet goed afgesteld is... Bij Di2 is het volledig overbodig.

[ Voor 13% gewijzigd door havana op 22-03-2017 18:34 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ben handig genoeg om een industielager te vervangen. Bedoelde meer spaken nalopen enzo.
Doelde daar meer op omdat ik bv. weet van de dichtstbijzijnde fietsmaker hier dat die weigert 'internetfietsen' te helpen. Sowieso duur en onvriendelijke zaak maar goed twee andere in het dorp doen liever niks aan racers en een andere wat verder weg is gewoon rommelig, gaar en alles komt vies/zwart terug, fijn als je een wit frame hebt :+

Anders vervang ik alle kabels nu gewoon en als het stellen van de derrie niet lukt kunnen ze dat mooi doen bij het beurtje. Vorig jaar hadden ze ook de remblokken vervangen, kosten een vermogen vergeleken met online prijzen.
Beurtje is ook gedeeltelijk om vrouwlief gerust te stellen dat alles in prima staat is voor als ik een berg af sjees :+

Overigens nog steeds niet onverdeeld enthousiast over Boehshield. Vind m'n ketting nou niet overdreven schoner, ketting maakt meer herrie en zie zelfs bruine vlekken op de ketting :o

[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 22-03-2017 19:38 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Gewoon brengen en vragen. Niet te moeilijk over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
sapphire schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:34:
Ben handig genoeg om een industielager te vervangen. Bedoelde meer spaken nalopen enzo.
Doelde daar meer op omdat ik bv. weet van de dichtstbijzijnde fietsmaker hier dat die weigert 'internetfietsen' te helpen. Sowieso duur en onvriendelijke zaak maar goed twee andere in het dorp doen liever niks aan racers en een andere wat verder weg is gewoon rommelig, gaar en alles komt vies/zwart terug, fijn als je een wit frame hebt :+

Anders vervang ik alle kabels nu gewoon en als het stellen van de derrie niet lukt kunnen ze dat mooi doen bij het beurtje. Vorig jaar hadden ze ook de remblokken vervangen, kosten een vermogen vergeleken met online prijzen.
Beurtje is ook gedeeltelijk om vrouwlief gerust te stellen dat alles in prima staat is voor als ik een berg af sjees :+
Overigens nog steeds niet onverdeeld enthousiast over Boehshield. Vind m'n ketting nou niet overdreven schoner, ketting maakt meer herrie en zie zelfs bruine vlekken op de ketting :o
Ik heb met mijn vorige fiets al het mechanische werk zelf gesleuteld en dat ging prima. Het is echt een rocket science. Derailleur stellen is een makkie als je het eenmaal door hebt. Check de GCN filmpjes op youtube voor een heldere uitleg.

Kabelwerk vervangen is ook goed te doen met een compleet setje binnen en buitenkabels. Het is echt een verademing als je het verschil voelt met je nieuwe kabels tov de oude kabels. Het stuurlint er weer netjes omheen doen is nog het meeste werk.

Dat scheelt je snel heel veel geld en je leert er ook nog wat van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Spaken hoef je niet te controleren. Als het wiel gewoon recht is, niks aan doen...

Boeshield ben ik ook weer mee gestopt. Ketting blijft mooi schoon maar t spul gaat extreem kort mee, soms zelfs na 30 km al een luidruchtige ketting. Nu gewoon weer oldskool kettingolie. Ja, de boel wordt zwart maar je hoeft slechts eens per 200/300/400 km te smeren. Tussendoor door een doek halen en de zwarte ketting valt reuze mee.

[ Voor 67% gewijzigd door havana op 22-03-2017 20:30 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
havana schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 20:28:
Spaken hoef je niet te controleren. Als het wiel gewoon recht is, niks aan doen...

Boeshield ben ik ook weer mee gestopt. Ketting blijft mooi schoon maar t spul gaat extreem kort mee, soms zelfs na 30 km al een luidruchtige ketting. Nu gewoon weer oldskool kettingolie. Ja, de boel wordt zwart maar je hoeft slechts eens per 200/300/400 km te smeren. Tussendoor door een doek halen en de zwarte ketting valt reuze mee.
Ik heb laastst voor de grap, ik was vrij sceptisch, ceramische olie van Muc-Off besteld en geprobeerd. Ik was echt aangenaam verast! De fiets leverancier had mijn fiets met een spek vette ketting afgeleverd die na 2 ritten helemaal vol met bagger zat. Ketting schoongemaakt en daarna die keramische meuk druppeltje voor druppeltje tussen de schakels en hij loopt als een tiet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik ben ook goed te spreken over Muc-Off. Heb nu een wet en een dry lube van hun. Loopt mooi, wordt niet heel ranzig, en je krijgt het er ook goed af, zonder lampenolie en toestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

havana schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 20:28:

Ow het ligt dus echt niet aan mij!
Had dat serieus ook na een kort ritje van 30km, rit er na klonk de ketting alsof hij al een jaar niet gesmeerd was, schaamde me gewoon voor het geluid. Afgelopen 300km al 3x gesmeerd!
Houd ik het bij m'n oude ceramische juice lube.

Heb al vaker de video's van GCN gekeken en de kabels durf ik wel aan, voor derrie stellen ben ik alleen niet zo goed in :+ ik weet jullie te vinden dan ;)

Editie: dan de hamvraag: wit frame, zwarte accenten nu zilvergrijze kabels. Welke kleur worden de nieuwe :9

[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 22-03-2017 22:32 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
sapphire schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 22:27:
[...]

Heb al vaker de video's van GCN gekeken en de kabels durf ik wel aan, voor derrie stellen ben ik alleen niet zo goed in :+ ik weet jullie te vinden dan ;)

Editie: dan de hamvraag: wit frame, zwarte accenten nu zilvergrijze kabels. Welke kleur worden de nieuwe :9
Ik zeg zwart, maar dat is N=1.

Er is maar 1 ding waar je op moet letten bij derailleur afstellen en dat is de limit schroef van je grootste/binnenste kransje. Draai je die te ver naar buiten dan kan de derailleur tegen je spaken komen, voorzichtig dus. Daarna is het een kwestie van fine-tunen.

Ik had een vrij groot "ahaaa" moment toen ik deze video zag:https://www.youtube.com/watch?v=Bbk5RcH0bbQ Vooral hoe hij met de hand de derailleur door de cassette heen beweegt vond ik erg handig, dan zie je snel of de limit schroeven goed staan. Haal je de uiterste kransjes niet dan staan je limit schroeven nog te strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

sapphire schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 22:27:
[...]

Lichtpaars 8)

Ik gebruik trouwens sinds een een paar weken ook de wet lube van Muc-Off (zat bij een giftpack: https://www.futurumshop.n...turumshop-gift-pack.phtml).
Ben er erg tevreden over: Flacon ligt fijn in de hand (fijn bij aanbrengen van de druppels) , ketting wordt niet snel vies en zorgt ondanks de regenbuien van afgelopen tijd toch nog voor een soepel lopende ketting en lekker schakelen.

Er is wel één nadeel: dankzij dit spul loopt mijn fiets weer als een trein, en deze combinatie klopt niet helemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

koentjuh1987 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:20:
wordt het langzamerhand niet eens tijd voor een grotere tweakers fietstour? met diverse afstanden vanuit een redelijk centraal punt? 8)7

...
Zoek niet langer: http://www.rondevan12.nl/varianten.html

In Groningen heb je inderdaad de 'uitvinding' dat je op een kruispunt allemaal tegelijk groen krijgt. Wat je weer voor het dilemma zet, welke regels gelden er dan? Daar was ik al een jaartje of wat mee bezig. Verkeerslicht actief betekend dat alle andere regels niet gelden, zoals haaientanden of rechts heeft voorrang. De meesten dachten er wel zo over namelijk en jakkeren je van de fiets af.
Inmiddels hebben ze borden geplaatst, voor de duidelijkheid. De tekst daarop is dan weer zo lang, dat ik verwacht dat daar juist ongelukken door gaan gebeuren :P

Sta er dan wel weer versteld van dat op een van de volgende kruisingen er 1 licht speciaal voor fietsers alleen maar op rood gaat als de rest van de fietsers groen krijgen. Ook nog eens voor een afslag naar rechts 8)7

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Doe jezelf een plezier en doe samen met je nieuwe kabelset ook een kabelversteller in de kabel naar je voorderailleur. Erg handig om je om nog even mee te tweaken als je kabels wat oprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Heb ik er nu ook op maar slechts 1x gebruikt :+
Wel handig tijdens het rijden, kun je ook stellen zonder af te stappen.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 07:55
Goedemorgen, ik had nog beloofd om spoedig een foto te uploaden van mijn nieuwe aanwinst.
Vandaag is het een prachtige fietsdag.

Afbeeldingslocatie: https://i50.photobucket.com/albums/f313/storm-fox/caad10_23mrt2017_zpsciqkrpo3.jpg

PSN: StormFox81

Pagina: 1 ... 20 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.