Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.336 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bras
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:56
Artikeltje over duurtraining in D1: http://www.zijwielrent.nl...ngrijker-is-dan-al-dacht/ met korte uitleg en links waarom D1.

"When you find yourself in the company of a halfling and an ill-tempered Dragon, remember, you do not have to outrun the Dragon...you just have to outrun the halfling."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39
nare man schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:42:
[...]

Zo, jij bent inderdaad angry :P

Overigens ben ik het wel met je eens: H (herstel) D1 - D2 - D3 en daarboven W (weerstand).
Ik reageer af en toe met teveel koffie (voor 18:00)/bier(na 18:00) of te weinig kilometers in mijn lichaam. Toon had wat subtieler gekund inderdaad.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
bras schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:02:
Artikeltje over duurtraining in D1: http://www.zijwielrent.nl...ngrijker-is-dan-al-dacht/ met korte uitleg en links waarom D1.
Goed stuk en dat kan ik ook wel onderschrijven (disclaimer: n=1).

Met name ook het stuk dat het zo moeilijk is om van een sprintje tijdens een D1-training weer terug te keren naar een lage zone. Je lichaam 'denkt' dan gewoon dat er meer power nodig is en je hartslag blijft hoog.

Dat ervoer ik gister nog: na keurig 2,5 uur in D1 te hebben gereden trok ik nog even een sprintje 'bergop' over een viaduct. De resterende 10 km naar huis bleef ik een hoge hartslag houden, ook al reed ik langzamer en rustiger dan die uren in D1 daarvóór.

Je lichaam 'schakelt' dan echt naar een hogere hartslag en dat is heel moeilijk weer terug te zetten. Daarom is het ook zo belangrijk dat je tijdens een D1-training de neiging onderdrukt om af en toe toch goed aan te zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door nare man op 20-02-2017 12:38 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik dacht dat de 'power zones van Coggan' zowat de standaard aanvaarde manier waren om binnen het fietsen zones uit te drukken:

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-VhB-G3Za73k/VVTO-_qH_kI/AAAAAAAABzI/t_86uY5_A0M/s1600/sweet-spot.jpg

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:27
Maar dat is is op basis van FTP en niet op basis van Lactate Treshhold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeadLock schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:42:
Ik dacht dat de 'power zones van Coggan' zowat de standaard aanvaarde manier waren om binnen het fietsen zones uit te drukken:

[afbeelding]
Als je op vermogen fietst wel ja. Maar als je op hartslag fietst kan je die verdeling tussen z5/z6 niet maken omdat je hartslag in die vermogenszones nooit naar een steady state gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:50
even een snelle vraag aangezien ik afgelopen zaterdag mijn racer eens heb weggebracht voor een reguliere onderhoudsbeurt alvorens ik weer echt km ga maken.

Het vervangen van je shifters is toch niet zo spectaculair? Moet toch alleen even goed checken op juiste aantal speed (9, 10 of 11)?
Heb namelijk een shimano 105 groep op de fiets zitten. Al jaartje of 6-7 oud. En wil de shifters aanpassen zodat alle kabels onder mijn stuurlint doorlopen en niet de remkabels zoals nu tussen beide shifters hangen (niet handig met fiets in de auto leggen etc, blijft altijd wat aan hangen).

Kreeg namelijk te horen dat ze dan de hele groep moesten vervangen... Leek me beetje raar...of zit ik er helemaal naast?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03
Je zal wel moeten kijken dat shifters compatible zijn met de derailleurs en remmen.
En afvragen of een volledige 105 groep kopen niet goedkoper is omdat je dan ook weer verse crank(bladen) en remmen hebt.

[ Voor 42% gewijzigd door DDX op 20-02-2017 16:58 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koentjuh1987 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:55:
even een snelle vraag aangezien ik afgelopen zaterdag mijn racer eens heb weggebracht voor een reguliere onderhoudsbeurt alvorens ik weer echt km ga maken.

Het vervangen van je shifters is toch niet zo spectaculair? Moet toch alleen even goed checken op juiste aantal speed (9, 10 of 11)?
Heb namelijk een shimano 105 groep op de fiets zitten. Al jaartje of 6-7 oud. En wil de shifters aanpassen zodat alle kabels onder mijn stuurlint doorlopen en niet de remkabels zoals nu tussen beide shifters hangen (niet handig met fiets in de auto leggen etc, blijft altijd wat aan hangen).

Kreeg namelijk te horen dat ze dan de hele groep moesten vervangen... Leek me beetje raar...of zit ik er helemaal naast?
Je moet zorgen dat je dezelfde cable pull hebt, maar die is blijkbaar gelijk bij alle shimano shifters met x aantal versnellingen.
https://en.wikibooks.org/.../Gear-changing_Dimensions

Een mogelijk probleem is echter dat ze ook ooit een andere 'cable pull' zijn gaan hanteren voor de remmen, dus dat kan evt. problemen op gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Een set nieuwe 105 10-speed shifters kost je 200 EUR, een nieuwe Tiagra 4700 10-speed groepset kost je 300 euro en dan heb je alles nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Kans groot is dat als je een oude groep hebt met 9 speed bijv. dat er nooit shifters zijn uitgebracht waarbij de kabels onder het stuurlint door kunnen lopen. Dus dan moet je idd upgraden naar 10 of 11 speed. Maar geen idee of dat het geval is. Zul je nog steeds een setje oude shifters op de kop moeten tikken die waarschijnlijk niet meer regulier verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
ah thnx voor de reacties. had verwacht dat de kosten lager uit zouden vallen. Want met deze bedragen steek ik dat liever in een nieuwe "zelfbouw" fiets.

dan gebruik ik de oude als slechtweer fiets

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:31
havana schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 18:58:
Vandaag m'n fiets maar eens afgemaakt...

[afbeelding]

Inmiddels het zadel nog recht gezet en het stuur wat gekanteld...
Mooi fietsje met strakke paintjob! Is dat een Cervélo R3 frame of de Chinese variant? En Campa/Fulcrum wielen? Veel plezier ermee! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Frame is een Dengfu R1.

Wielen zijn Campagnol Bora Ultra (gespoten).

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08

Shifters en bekabeling vervangen is echt niet moeilijk. Met een beetje gezond boeren verstand is dat in een uurtje gedaan. Het venijn zit hem in de compatibiliteit van de losse onderdelen, dus inderdaad 10 bij 10 en 11 bij 11 speed onderdelen zoeken.

Als je aan het sparen bent voor een nieuwe fiets zou ik het alleen vervangen als het stuk is. Vooral het minimale ongemak of esthetiek zou ik die euro's in de spaarpot laten. Simpelweg omdat die dingen best prijzig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Voor de Wahoo Kickr (2015) is firmware 1.5.63 zojuist geinstalleerd (released ergens begin februari):
Improved response
Improved power measurement
Added studio mode

[ Voor 15% gewijzigd door NielsTn op 21-02-2017 00:56 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Noxa schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:55:
[...]

Shifters en bekabeling vervangen is echt niet moeilijk. Met een beetje gezond boeren verstand is dat in een uurtje gedaan. Het venijn zit hem in de compatibiliteit van de losse onderdelen, dus inderdaad 10 bij 10 en 11 bij 11 speed onderdelen zoeken.

Als je aan het sparen bent voor een nieuwe fiets zou ik het alleen vervangen als het stuk is. Vooral het minimale ongemak of esthetiek zou ik die euro's in de spaarpot laten. Simpelweg omdat die dingen best prijzig zijn.
Besloten dat het de spaarpot in gaat. Had de kosten lager verwacht maar vind het nu niet rendabel om het aan te passen. Dank voor de input.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 08:42
Waarschijnlijk heb je nog de waslijngroep 105 5600. De groep die daarna kwam (5700) heeft wel 10 speed en de kabels onder het stuurlint door. Ik weet alleen niet of die shifters compatible zijn met de oude 5600 derrie.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Volgens mij is de gear pull ratio hetzelfde, maar is de brake pull wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Ik ben ongeveer 1.5 jaar geleden begonnen met fietsen en merk dat ik graag door trap maar zit hierdoor wel in de hogere D zones 3 en 4. Is er ergens een goed trainingsschema wil toch zorgen dat ik D1 ga fietsen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, eh... Gewoon doen. D1 training is uren op de fiets maken, niet echt meer dan dat. Daar is behalve de route niet heel erg veel aan te plannen. Als de route lang genoeg is heb je eigenlijk geen andere keus dan in D1 te peddelen, of je komt er snel genoeg "the-hard-way" achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaser
  • Laatst online: 19-09 19:08
Wat is die brake pull precies waar jullie het over hebben? Ik heb laatst een setje 5600 shifters vervangen met 6700 shifters (ook de kabels vervangen natuurlijk) en zie niet goed wat er problematisch aan het remmen zou zijn. Stel de remmen gewoon goed af met de nieuwe kabel en je kunt weer rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
volgens mij is dat de benodigde kabellengte om bijv 1 versnelling op te schakelen en daar de versnelling ook in te houden.

en dat varieert per x-speed en merk/type

[ Voor 15% gewijzigd door koentjuh1987 op 21-02-2017 12:34 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Cable pull heeft inderdaad uitsluitend te maken met de derailleurs. Het gaat om de kabellengte die de shifter 'trekt' als je één tik op- of afschakelt. De shifters zijn namelijk geïndexeerd en trekken de kabel steeds in gelijke stapjes een beetje verder. Als dat niet aansluit bij de derailleurs, dan zul je niet (goed) kunnen schakelen omdat de ketting dan steeds half op een kransje belandt.

Met remkabels heeft het niets te maken, dat is een simpel systeem: hoe harder je trekt, hoe strakker de remblokken tegen de velg aankomen.

Als jouw 5600 systeem werkt met 6700 shifters dan hebben die (kennelijk) dezelfde cable pull.

[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 21-02-2017 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nare man schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:39:
Cable pull heeft inderdaad uitsluitend te maken met de derailleurs. Het gaat om de kabellengte die de shifter 'trekt' als je één tik op- of afschakelt. De shifters zijn namelijk geïndexeerd en trekken de kabel steeds in gelijke stapjes een beetje verder. Als dat niet aansluit bij de derailleurs, dan zul je niet (goed) kunnen schakelen omdat de ketting dan steeds half op een kransje belandt.

Met remkabels heeft het niets te maken, dat is een simpel systeem: hoe harder je trekt, hoe strakker de remblokken tegen de velg aankomen.

Als jouw 5600 systeem werkt met 6700 shifters dan hebben die (kennelijk) dezelfde cable pull.
Dat is dus niet waar.
The newer style shifters with the shifter cables run under the tape pull more brake cable per pull than the older levers. So, if you were to use a Dura Ace 9000 caliper with a Dura Ace 7800 lever, the lever feel would be too mushy. So mushy in fact that it’s dangerous. If you did the reverse, with a 9000 lever and a 7800 caliper, the lever feel is very firm and lacks power and modulation. It isn’t as dangerous as an old lever with a new brake, but is obviously less than ideal.
http://blog.artscyclery.c...iper-cross-compatibility/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaser
Dat is een duidelijk verhaal. Ik had niet gedacht dat daar bij de hoeven een verschil in zou zitten wat niet op te lossen zou zijn door de kabel wat straffer of losser af te stellen. In mijn geval had ik cantilevers zitten op de betreffende fiets zitten, heb daar wel de kabel tussen beide blokjes wat anders afgesteld, maar daarbij nooit stil gestaan dat dat weleens zou kunnen komen doordat de shifter meer kabel meepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Vanavond toch maar een stukje gaan fietsen, het zou droog blijven en komende agen veel gaan regenen dus een no-brainer.

Uiteindelijk toch nog de helft in de motregen gereden, maar ach het was een goede manier om mijn nieuwe B'Twin 900 jacket te proberen :)
Pas geleden gekocht voor €70 en ben er redelijk enthousiast over. Zit vrij goed (niet Castelli strak maargoed) het is vrij warm en goed winddicht. Ademend vermogen kan beter maar toen ik de ritsjes onder de oksels ontdekte scheelde dat een bak! Motregen kon het jack goed hebben en het is voldoende reflecterend voor het donker.
Voor de prijs een prima jack :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34

Galois

1811 - 1832

Mijn vrouw zwemt en loopt hard en heeft nu het lumineuze idee om een (kwart) triathlon te gaan doen. Dus heeft een racefiets nodig.

Deze opdracht heb ik dus gekregen: "Zoek op Marktplaats een racefiets voor mij en geef niet meer dan 500 euro uit. En liever minder."

Nou... een lastige, maar niet onmogelijke opdracht :)

Nu is Marktplaats wel een plek waar enthousiaste ex-wielrenners hun impulsieve aankoop voor een goede prijs aanbieden. Ik kom dan ook heel veel fietsen tegen die afgemonteerd zijn met Shimano Sora. Deze groep had ik in eerste instantie afgeschreven vanwege mijn eigen ervaringen. Ik zocht dus wel minimaal 105 eigenlijk. Maar inderdaad, daar zijn voor deze prijs een stuk minder van (of heel oud)...

De reden waarom ik geen Sora wil(de) is dat als je fiets niet lekke fietst (schakelt), dat je nieuwe hobby een kort leven beschoren is. Als het niet lekker fietst, dan pak je toch minder snel die fiets.

Is dit terecht? Dat Sora merkbaar 'minder lekker schakelt/fietst' dan bv. 105?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb 3 jaar lang op een Trek 1.1 met Sora gefietst.
Rij nu met Ultegra , en dat loopt inderdaad net allemaal iets beter. Maar het is niet zo dat als er Sora op je fiets zit , dit meteen een stuk minder lekker fietst. En zeker voor Hobby is Sora prima. Als je wedstrijden gaat dan , dan zal Sora inderdaad je minder snel bevallen.

En de huidige Sora / Tiagra modellen zijn stukken in kwaliteit verbeterd. Niet meer te vergelijken met dezelfe groepen van 10 jaar geleden

[ Voor 17% gewijzigd door degroot op 22-02-2017 10:36 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

degroot schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:32:
Ik heb 3 jaar lang op een Trek 1.1 met Sora gefietst.
Rij nu met Ultegra , en dat loopt inderdaad net allemaal iets beter. Maar het is niet zo dat als er Sora op je fiets zit , dit meteen een stuk minder lekker fietst. En zeker voor Hobby is Sora prima. Als je wedstrijden gaat dan , dan zal Sora inderdaad je minder snel bevallen.

En de huidige Sora / Tiagra modellen zijn stukken in kwaliteit verbeterd. Niet meer te vergelijken met dezelfe groepen van 10 jaar geleden
Ja, ik verwacht dat de fiets misschien 30x per jaar gebruikt zal worden... Ik vrees toch dat ik wel meer richting Sora gedrukt wordt...

De reden dat ik zo huiverig ben voor mindere kwaliteit materiaal is omdat ik al zoveel mensen heb zien afhaken. We hebben een groep vrienden waar we elk jaar een aantal keer gaan mountainbiken. Dit doen we al 15 jaar. Zoveel via-via vrienden die in de loop van de tijd zijn aangehaakt. Enthousiast raken, maar dan geen geld uit willen geven en een MTB kopen die inferieur is afgemonteerd... Na 2 jaar aanmodderen (omdat ze vinden: heb de fiets niet voor niets gekocht), haken ze uiteindelijk af. Ik denk dat als je een betere kwaliteit fietst hebt, dan je het dan met meer plezier doet... Ik heb het echt over een kleine 20 man die zijn afgehaakt. Maar goed, het kan ook liggen aan de sport zelf die niet bevalt... :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Ik denk dat dat probleem zich vooral in het koppie afspeelt , dan dat het aan het materiaal ligt.

Ik rij al 4 jaar op een instap model mtb ( Cube Analog 29er met Shimano Alivio). en ga al 4 jaar met plezier in de winter MTB-en. Zelfs pak ik hem een paar keer in de zomer.
Zolang mijn tijden op mijn MTB track steeds verbeteren, zie ik nog geen reden om van materiaal te wisselen :)

Overigens krijgt de MTB ook verrekte weinig liefde qua onderhoud , en gaat dat nog steeds goed. Af en toe ketting en derailleur schoonmaken. Afgelopen winter is er voor het eerst groot onderhoud aan de MTB geweest.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Sora is prima bruikbaar voor een first-timer. Zie bijvoorbeeld http://road.cc/content/re...himano-sora-3500-groupset

Kijk, natuurlijk schakelt 105 en hoger net wat lekkerder en weegt het allemaal wat minder, maar als je nog geen vergelijkingsmateriaal hebt dan maakt dat allemaal niet uit.

Het idee dat mensen afhaken vanwege een slecht afgemonteerde fiets is vooral het idee van iemand die zelf al langer fietst en waarde hecht aan goed materiaal ;)

Als jouw vriendin simpelweg niets aan racefietsen vindt, dan gaat geen Dura-Ace daar iets aan doen. Vrouwen zijn sowieso een stuk minder gevoelig voor strak, glimmend materiaal dan kerels.

Ik zou zeggen: koop gewoon een fiets met Sora, desnoods nieuw in de outlet, en zorg ervoor dat die goed onderhouden wordt. Een goed onderhouden en gesmeerde Sora schakelt en werkt waarschijnlijk net zo goed als een verwaarloosde 105.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Laatst online: 06-09 18:49
Mijn vrouw rijdt zelf ook al een tijdje met een Sora fiets. Ze is daar tevreden mee en fiets nog steeds naar alle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dank allen... ik hoef dus een Sora niet uit te sluiten.

Zojuist kom ik een Wilier tegen op Marktplaats, voor een mooie prijs. Heb er 270 euro op geboden... Is niet veel, maar als beginnersfiets kan over 1 of 2 jaar een upgrade plaatsvinden en deze voor ongetwijfeld dezelfde prijs weer op Marktplaats.

Iemand een mening? Doen? Of is dit echt een te inferieure fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 20-09 13:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Galois schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 11:12:
Dank allen... ik hoef dus een Sora niet uit te sluiten.

Zojuist kom ik een Wilier tegen op Marktplaats, voor een mooie prijs. Heb er 270 euro op geboden... Is niet veel, maar als beginnersfiets kan over 1 of 2 jaar een upgrade plaatsvinden en deze voor ongetwijfeld dezelfde prijs weer op Marktplaats.

Iemand een mening? Doen? Of is dit echt een te inferieure fiets?
Ik zou me eerder zorgen maken over de pasvorm, zeker als jij aan het shoppen bent voor haar en je toch veel vragen hebt. Ik fiets zelf pas een jaar en ben helemaal niet fanatiek, maar ik vind zelf die hele diepe, snelle sportieve fietsen niet fijn fietsen. Ik ben daarom zelf op een endurance fiets uitgekomen. Verder is het natuurlijk een heren-fiets voor een dame, of dat net zo fijn is kan ik persoonlijk ook niet over oordelen. De prijs lijkt verder wel oke, maar als ik mijn vrouw/vriendin meer wil betrekken bij het fietsen / enthousiast wil gaan maken, dan zou ik ook veel aandacht besteden of ie lekker fietst ipv of het allemaal topmateriaal is. Liever een oude leren schoen die perfect past dan een te krap glazen muiltje.
Maar er zitten hier meer techneuten die veel meer verstand hebben over fietsen dan ik ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Op zich hoeft een damesframe niet een heel andere geometrie te hebben dan een herenframe.

Maar de afmontage is vaak wel verschillend: een vrouwenstuur is smaller, een vrouwenzadel is breder (vrouwen hebben wijder uitstaande zitbeentjes) en de crankarmen en voorbouw zijn korter.

Al met al kan dat nog een behoorlijk verschil maken en ik zou dus zeker niet 'blind' een herenfiets kopen op marktplaats. Ga altijd langs om te passen, want als jouw vriendin niet comfortabel zit dan gaat ze geheid stoppen.

Overigens lijkt die Wilier waarvan jij een link geeft, niet te beschikken over Sora 3500 want dat is 9-speed en deze fiets heeft 8-speed. Het is dus hetzij een oudere Sora, hetzij een lagere groep (Claris/2300) of een mix.

Waarom niet bijvoorbeeld kijken naar een merk zoals Cube, en dan een vrouwenmodel van vorig jaar? Bijvoorbeeld de Axial WLS met Sora 3500, die is (met wat gepingel) vast wel te krijgen voor 500 euro.

[ Voor 18% gewijzigd door nare man op 22-02-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Uiteraard zal er zeker wel gepast worden. Een fiets moet goed passen inderdaad...
Het verschil tussen een heren- en damesmodel is inderdaad gering. Het stuur inderdaad en vaak de kleurtjes :)

Deze Wilier was zeker niet iets waar ik naar op zoek was, maar voor zo'n prijs het overwegen waard...

Dank allen nogmaals voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
havana schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:24:
Frame is een Dengfu R1.

Wielen zijn Campagnol Bora Ultra (gespoten).
Hoeveel kostte het spuitwerk? Ziet er echt super nice uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
300 ballen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Als het allemaal mee zit mag ik aanstaande zaterdag mijn nieuwe fiets ophalen, dat is inclusief een powermeter. Ik heb al wat research gedaan om het beste er uit te halen en het eerste wat me te doen staat is een FTP test.

De meeste adviezen dicteren een 20 minuten test volle bak op een stuk weg zonder onderbrekingen. Ik ben voornemens de Lekdijk tussen Nieuwegein en Schoonhoven daarvoor te gebruiken (19km). Maar wat zijn de do's and dont's met zo'n test?

Rijd je de FTP test puur op gevoel, of let je ook op je hartslag?
Is het de bedoeling dat je helemaal kapot bent op het einde?
Timing lijkt me wel van essentie, niet te vroeg pieken dus?
Kun je ook gaan staan op je pedalen of is het beter op de hele rit te blijven zitten?

Nu maar duimen dat de fiets er ook echt is en dat het weer een beetje bij trekt voor Zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Vrijdag voor het eerst op de baan fietsen, super veel zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

nare man schreef op zondag 19 februari 2017 @ 15:17:
Is het misschien een wat oudere fiets? De trend om standaard 25 mm te plaatsen en ruimte in het frame te laten voor 28 mm of nog groter is echt iets van de afgelopen 5-10 jaar, daarvoor reed iedereen nog met maximaal 23 mm en liet het frame ook niet meer ruimte.
Wat een onzin! Op mijn winterfiets met een frame uit de jaren 90 (Giant Cadex) passen 28mm prima, terwijl de meeste mensen met frames van nu met moeite 25mm erop kunnen krijgen. Juist nu zit het allemaal krap op elkaar, omdat het aerodynamisch moet. Soms zelfs met een hap uit de zitbuis, waar het achterwiel zit.

Dat hele zone gedoe, waar is dat goed voor? Ga gewoon gezellig fietsen en gewoon niet altijd gloeiend hard rijden, maar ook eens met je partner/vriend(in) die niet zo vaak fietst. Dan leer je snel genoeg dat langzaam fietsen ook prima is en je zelfs sterker maakt :P

Si vis pacem, para bellum

• NielsTn
Noxa schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:19:
Als het allemaal mee zit mag ik aanstaande zaterdag mijn nieuwe fiets ophalen, dat is inclusief een powermeter. Ik heb al wat research gedaan om het beste er uit te halen en het eerste wat me te doen staat is een FTP test.

De meeste adviezen dicteren een 20 minuten test volle bak op een stuk weg zonder onderbrekingen. Ik ben voornemens de Lekdijk tussen Nieuwegein en Schoonhoven daarvoor te gebruiken (19km). Maar wat zijn de do's and dont's met zo'n test?

Kun je ook gaan staan op je pedalen of is het beter op de hele rit te blijven zitten?

Nu maar duimen dat de fiets er ook echt is en dat het weer een beetje bij trekt voor Zaterdag.
Ik zweer bij testen op een (smart) trainer:
-gecontroleerd dus herhaalbaar
-100% focus op de inspanning
-geen last van verkeer

Met de laatste firmware van 3 weken terug voor mijn Wahoo Kickr (1st gen) wordt de strain gauge uitgeschakeld met verbeterde power-meting (DCR heeft een filmpje hierover).

Trainerroad heeft ook een film over FTP en tips

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

Het idee is dat je over die 20 minuten een zo'n constant mogelijk vermogen trapt en aan het eind van de 20 minuten moet je echt helemaal leeg zijn. Schijnbaar is er ook een step test welke je alvast een idee geeft wat het ongeveer zou moeten zijn;

http://gplama.blogspot.nl...st-on-zwift-pb-hptek.html

Al heb ik er zelf geen ervaring mee, dus geen idee of het een beetje klopt. Daarnaast trap ik binnen toch een stukje minder vermogen dan buiten (iets van 20W verschil). Niet iedereen heeft hier last van maar het komt vrij vaak voor. Dus daar moet je misschien ook rekening mee houden.

Verwijderd

Sjoewe schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:48:
Vrijdag voor het eerst op de baan fietsen, super veel zin in :)
Dat is echt heel tof _/-\o_

CS030?

• Sjoewe
Yes :)

• MrAngry
Ex Nunc schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:52:
[...]

Wat een onzin! Op mijn winterfiets met een frame uit de jaren 90 (Giant Cadex) passen 28mm prima, terwijl de meeste mensen met frames van nu met moeite 25mm erop kunnen krijgen. Juist nu zit het allemaal krap op elkaar, omdat het aerodynamisch moet. Soms zelfs met een hap uit de zitbuis, waar het achterwiel zit.
Dat jouw n=1 ervaring anders is wil niet zeggen dat het in het algemeen niet klopt. Ik kan daar een Bianchi Via Nirone uit begin 2000 tegenover zetten waar geen 25mm gp4000s oppast (wel 25 mm schwalbe one, dus 25mm =/ 25mm). Over het algemeen zijn framebouwers meer rekening gaan houden met grotere banden, waar vroeger 23mm echt de standaard was is dat nu 25mm.

[ Voor 9% gewijzigd door MrAngry op 23-02-2017 09:55 ]

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:00
Ik heb gisteren een rit gefietst waarin ik een 20-minuten FTP test heb gedaan.

https://www.strava.com/activities/876601135/overview

Daarbij heb ik eerst een tijdje warm gefietst. Vlak voor de test heb ik 4 of 5 sprintjes gedaan om de beentjes en het lichaam wakker te schudden. Maar de exacte aanloop naar de test zal per persoon verschillen.

Dan is het een kwestie van 20 minuten volle bak rijden, snot voor de neus. :P

Je probeert inderdaad om een zo constant mogelijk vermogen te trappen. Hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat. :)

• DDX
20 minuten ftp test plek vinden buiten is hier in de omgeving best lastig.
Na 5 minuten trappen kom je wel weer bij een stoplicht/bocht oid uit.
Of je moet naar de houtribdijk gaan ofzo, maar dan ben je al weer 60km onderweg voordat je volle bak gaat.

En binnen fietsen kan ik gewoon niet leuk vinden, dus ga daar niet 20 minuten in het rood rijden.
Voor nu schat strava mijn ftp dus gewoon veel te laag (225W, terwijl het ergens rond de 300W zal zitten (was afgelopen zomer 310W))
Komt wel weer als ik eind maart op Mallorca ben, veel makkelijker om dan 20 minuten af te zien op een klim. (al zijn meeste klimmetjes daar net te kort/heb je vlakke stukken)

• Ceaser

Zo'n test vind ik zelf wel redelijk te doen buiten. Mijns inziens is doe je hem idealiter wel op een lange klim maar een lange rechte weg geeft wel een redelijke indicatie. Ik deed hem zelf voor het laatst op een paar rustige boerenwegen waar ik min of meer een rondje van 10km zonder wegen van rechts kon maken. Enige 'nadeel' daar was dat ik viermaal rechtsaf sla om het rondje te maken en je dan eigenlijk ook 4 maal de benen stil houd maar het verschil tussen wattage en gewogen wattage was in mijn geval maar 1 of 2 watt dacht ik dus al met al valt dat nog redelijk mee.

Wat betreft indoor en outdoor je FTP bepalen, daar zit bij mij persoonlijk ook wel een verschil in. De test buiten komt bij altijd een procentje of 10 hoger uit.

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
DDX schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:02:

En binnen fietsen kan ik gewoon niet leuk vinden, dus ga daar niet 20 minuten in het rood rijden.
De 8 minuten test vind ik binnen een goed alternatief. De uitslag heb ik een keer vergeleken met de uitslag van mijn 20 minuten test en die was nagenoeg gelijk.

Maar uiteindelijk is het belangrijkste om mijn voortgang te vergelijken, dus rijd ik altijd dezelfde test binnen op mijn Tacx.

* joint_me heeft geen powermeter op zijn fiets

Hello fellow humans

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

MrAngry schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:54:
[...]

Dat jouw n=1 ervaring anders is wil niet zeggen dat het in het algemeen niet klopt. Ik kan daar een Bianchi Via Nirone uit begin 2000 tegenover zetten waar geen 25mm gp4000s oppast (wel 25 mm schwalbe one, dus 25mm =/ 25mm). Over het algemeen zijn framebouwers meer rekening gaan houden met grotere banden, waar vroeger 23mm echt de standaard was is dat nu 25mm.
Met mijn N=1 ervaring is het hele standpunt van nare man ontkracht dat het bij oude fietsen niet zou kunnen. Dat dit niet voor elke fiets van de jaren '90 opgaat weet ik ook best. Volgens mij vooral van fietsen begin 2000 tot 2010 waar het allemaal krapper op elkaar is gemaakt, merk ik in mijn omgeving.

De trend van 25mm is er nog niet zo lang en om het standaard te noemen? Overigens zegt die 'xx'mm alleen wat over de breedte van de band. De velg en andere componenten (dikte van de lagen op het loopvlak bv.) maken hoe hoog de band uitsteekt.

• degroot
  • Niet online
25mm is inmiddels wel de standaard.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00

Kluus

Gang is alles

Ik heb een Trek 5500 uit 1999 als winterfiets en 25mm past daar ook prima op. Momenteel heb ik daar zelfs die Schwalbe Durano Plus banden op liggen (die me totaal niet bevallen overigens ivm weinig comfort tov Conti GP 4000 II).

Voor wat betreft de FTP test, ik heb hem nog niet buiten gedaan, maar ik ben van plan hem te doen op het parcours waar ook de wintertrainingsritten van Oss worden gereden. Dat is een rondje op een industriegebied hier 2km vandaag met goed asfalt, hele ruime bochten waarin je gewoon kan doortrappen en weinig verkeer (niets van rechts). Als dat niet lukt is er nog een fietspad langs een kanaal in de buurt waar je 15km vol kan gaan. Maar goed, vaak is op een industrieterrein dus wel een parcours te vinden.

In het boek van Allen en Coggan (Training and Racing with a Powermeter) staat de 20 minuten test uitgewerkt. Dit boek is sowieso een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Gisteren hebben jullie mij van wat adviezen voorzien voor een racefiets voor mijn vrouw.

De buurman van een collega van mijn vrouw (ja, ja :) ) heeft een fiets te koop: Cube Peloton Race uit 2012. We hebben telefonisch wat contact gehad en zijn een prijs overeengekomen (420 euro, incl SPD-pedalen). Volgens mij een goede deal. De fiets was nieuw iets van 1100 euro en overjarig vast voor 800-900 euro te koop geweest. Latere edities van deze fiets zijn minder afgemonteerd. Alle onderdelen zien er verder goed uit op de fotos (tandwielen niet versleten bv, banden ok, ...). Kortom: een gebruikte, maar in goede staat verkerende fiets.

De eigenaar twijfelde of het een 53 of 56 cm frame was (zou hij nog opzoeken).

Nu is mijn vrouw 1,71 m en heeft een binnenbeenlengte van 82 cm (naar verhouding dus lange benen). Het lijkt erg lastig om maat(advies)tabellen van Cube te vinden, maar het lijkt dat een maat tussen de 54 en 56 cm geadviseerd wordt (bv. klik).

Nu is dit model een (semi)sloping model, wat vergelijken (en adviseren) weer lastig maakt... En aangezien het toch een eindje rijden is, vind ik het wel handig om een fiets te gaan kijken die op papier zou kunnen voldoen. Uiteraard zou ze 'm goed moeten passen (maar daar heb ik verder voldoende ervaring mee om te adviseren, denk ik :) ).

Kortom:
- is de prijs volgens jullie goed?
- welke maat volgens jullie (op papier) goed?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Een nieuwe fiets met Tiagra 4700 is te krijgen voor ongeveer 750,-- en daar komt dan nog een paar tientjes bij voor de petalen. 420,-- inclusief pedalen lijkt me dus niet onredelijk, ervan uitgaande dat die fiets niet versleten is. Na vijf jaar redelijk normaal gebruik hoef je overigens niet veel meer te verwachten van die banden en kettingwielen.

De maatvoering is wel een ander verhaal. Sowieso zegt '53 cm' of '56 cm' op zich niets. Verder heb ik juist van die Peloton wel eens reviews gelezen waarin werd geconstateerd dat het frame 'klein' uitviel in vergelijking met andere standaard alu frames in dezelfde prijsklasse (https://roadcyclinguk.com...oton-race-review-923.html).

Hier geldt dus: try before you buy, laat jouw vriendin gewoon op die fiets zitten en kijk of haar armen en benen niet zwaar overstretched zijn of juist veel te krap zitten.

Wellicht valt het mee en is alleen het stuur te breed voor een vrouw. Dat kun je ook zelf zo oplossen, een nieuw Deda-stuurtje van basic kwaliteit kost je drie tientjes.

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 24-02-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Zojuist een berichtje gekregen dat het een 53 cm frame is...

Reden van zijn verkoop is trouwens dat hij 'm te klein vindt. Hij is zelf 1,80 m.

Morgen maar even langs. Maar ik denk dat het 53 cm frame aan de kleine kant zal zijn voor m'n vrouw van 1,71 m en bbl van 82 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Een frame dat aan de kleine kant is, is niet zo erg, een te groot frame is veel vervelender. Als jouw vrouw een lange BBL heeft dan kan ze het zadel gewoon wat hoger zetten (wel wordt de zit dan wat diep, maar dat kun je oplossen door het stuur wat omhoog te draaien of eventueel een kortere stuurpen aan te schaffen à 15 euro). Een te groot frame daarentegen kun je nooit kleiner maken.

[ Voor 38% gewijzigd door nare man op 24-02-2017 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Galois schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:46:
Morgen maar even langs. Maar ik denk dat het 53 cm frame aan de kleine kant zal zijn voor m'n vrouw van 1,71 m en bbl van 82 cm.
Ik denk het niet eigenlijk. Voor vrouwen is de afstand naar het stuur vaak belangrijker dan de hoogte en die is bij 56cm gegarandeerd te groot voor een vrouw van 1,71 met lange benen. Waarschijnlijk wil je bij de 53cm alsnog met een kort stuurpennetje gaan werken, maar dat hangt ook af van de specifieke geometrie. Ter vergelijk, ik ben 1,70 en heb een 50, 53 en 52 cm fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:17
Galois schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:46:
Zojuist een berichtje gekregen dat het een 53 cm frame is...

Reden van zijn verkoop is trouwens dat hij 'm te klein vindt. Hij is zelf 1,80 m.

Afbeeldingslocatie: https://static.testbike.hu/images/tbimages/Cube-Peloton-Race-2012-vaz-geometria-kep.png

Kijk vooral of ze niet te diep of te gestrekt zit, lengte van zitbuis is niet echt relevant verder.

Kijkend naar de maten, zijn ze allemaal iets te hoog geschaald. Mijn Caad10, 56 heeft bv een bovenbuis van 56. De bulls is dan best kort, dus snap wel dat hij hem te kort vindt (zelf 1.80 met bb van 83).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
MrAngry schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:11:
[...]

Ik denk het niet eigenlijk. Voor vrouwen is de afstand naar het stuur vaak belangrijker dan de hoogte en die is bij 56cm gegarandeerd te groot voor een vrouw van 1,71 met lange benen. Waarschijnlijk wil je bij de 53cm alsnog met een kort stuurpennetje gaan werken, maar dat hangt ook af van de specifieke geometrie. Ter vergelijk, ik ben 1,70 en heb een 50, 53 en 52 cm fiets.
Je zult inderdaad waarschijnlijk de stuurpen moeten vervangen en/of misschien het stuur zelf. Het ene stuur is namelijk het andere niet; de reach kan behoorlijk verschillen. Een standaard stuur heeft meestal een reach van 75 mm, maar sommige 'ergo' sturen met een vreemd gevormde bocht hebben een reach van 85 of 90 mm.

Zelf heb ik pas onlangs het standaard stuur van mijn Bulls Harrier 2014 vervangen door een Deda RHM01 met klassieke bocht. Op het oude stuur zat ik nooit echt lekker (te diep/lang) terwijl de framemaat wel goed was. Met een compacter stuur is de hele fiets ineens veranderd van een martelwerktuig in een comfortabele racer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Nou... blijkt dat hij zelf heeft gemeten 'hart trapas-zitbuis' 54 cm. Dus Cubemaat 58 cm. Zie plaatje van Hammy hierboven.

Fiets is dus veel te groot. Ik dacht dat hij het over 53 cm Cubemaat had, maar dus die 53 cm (54 dus) is de lengte vd zitbuis en bij dit sloping frame is hij dus veel te groot...

Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Man man man, wat is fietsen op een indoorbaan vet. Kan het echt iedereen aanraden om een keer te proberen. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Sjoewe schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:20:
Man man man, wat is fietsen op een indoorbaan vet. Kan het echt iedereen aanraden om een keer te proberen. O+
Zou het wel eens willen proberen, maar helaas zijn de banen in NL schaars en niet bij mij in de buurt :|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Noxa
Vandaag mijn nieuwe racer opgehaald! Ik was echt zo blij als een kind op kerstochtend. En dit is hem dan, de Scapin Kalibra Disc 2017 met Ultegra Di2. Daar de levering 2 maanden vertraagd was had ik nog genoeg tijd om een vermogensmeter bij elkaar te sparen dus die heb ik er ook maar meteen op laten zetten.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/97563743/_RDB9786.jpg

Vandaag eerste ritje gemaakt ondanks een flinke verkoudheid en dreigende regen. Het is even wennen zo'n nieuwe fiets maar wat een verademing. Mijn vorige fiets zwabberde in vergelijking met dit, ik snap nu wat ze met een stijf frame bedoelen.

Fietsen met een powermeter is ook interessant. De Garmin heeft blijkbaar een algoritme wat mij FTP (330watt) berekend op basis van 1 rit. Iemand een idee hoe dat werkt en of het accuraat is? Binnenkort maar eens echt volle bak fietsen om te kijken of dat ook klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 22:49
Noxa schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:44:
Vandaag mijn nieuwe racer opgehaald! Ik was echt zo blij als een kind op kerstochtend. En dit is hem dan, de Scapin Kalibra Disc 2017 met Ultegra Di2.
...
Wow wat een machine! Gefeliciteerd. Veel mooie en veilige kilometers toegewenst!
Lekker groot hoor. Ik ben benieuwd wat je zadelhoogte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 08:42
Mooie fiets @Noxa beetje dezelfde accentkleur als mijn tcr. Ik vond het trappen stijver, maar de rit ansich comfortabeler. De nieuwe heeft 17c met 25mm banden af fabriek. En de bovenbouw is dunner gebouwd dan de onderbouw waar de pedaalkrachten op komen. Mijn sensa had zo'n beetje het instapframe (umbria met 105).

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
DieAnder schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 23:44:
[...]

Wow wat een machine! Gefeliciteerd. Veel mooie en veilige kilometers toegewenst!
Lekker groot hoor. Ik ben benieuwd wat je zadelhoogte is.
82cm.Oh ja mijn oude fiets is bij deze dus in de verkoop. Een aluminium ProRace in maat 61, voor een grote kerel dus. Voor interesse PM graag.

[ Voor 20% gewijzigd door Noxa op 26-02-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Best een vette bike @NoxaNoxa!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Vandaag meegedaan aan het NK Zwift. Bij de B categorie ging ik als achtste over de finish. Nummer zes is volgens de zwiftpower regels gepromoveerd naar de A categorie. Nummer 1 en 2 waren Belgen waardoor ik als vijfde Nederlander ben geëindigd. Leuk inititatief van de KNWU dit. Door het predikaat "NK Zwift" heeft een wedstrijdje toch net iets extra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vandaag weer een ritje motregen en bagger, moet zeggen het begint te wennen :+

Ook ideaal om Boehshield T9 te testen, werkt als een trein en idd zoals hier al eerder gelezen geeft het wel een wat lawaaiige drivetrain. Zit nog even te dubben wat ik er van moet vinden.....

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Vandaag lekker de Eifel in gegaan, droge wegen en begin van de dag zelfs een zonnetje :)

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/R0JFyY6NU4BM8PZkrBZgPHoABN2QUwhzLz0EYFCYzTE-2048x2048.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
sapphire schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:29:
Modder +1

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

sapphire schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:29:
Iedere dag 3 harde schoppen in je ballen zullen na een tijdje ook vast wel wennen, maar sommige dingen moet je gewoon niet aan willen wennen :+
Wel dapper hoor. Ik wacht toch echt tot het weer lekker is... Helaas dit weekend ziek en druk met keuken slopen, zaterdag was het wel lekker. Nou ja vrijdag nog even rondje kunnen doen buiten. Iets frisjes, maar wel net lekker.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ah joh, intervaltraining recht tegen de wind in heeft ook z'n charmes, volle bak max HR sprinten en dan 29,7 km/u op je teller zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fietsen met een powermeter is ook interessant. De Garmin heeft blijkbaar een algoritme wat mij FTP (330watt) berekend op basis van 1 rit. Iemand een idee hoe dat werkt en of het accuraat is? Binnenkort maar eens echt volle bak fietsen om te kijken of dat ook klopt.
Dat is wel een lekker FTP. Als je een beetje kan sturen kan je je waarschijnlijk goed vermaken tijdens koersjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:17

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Ik heb een hartslagmeter van Garmin, maar jammer genoeg deed deze het afgelopen seizoen het niet meer. Dit seizoen wil ik het toch graag proberen, maar ik loop tegen een probleem op.

De hartslagmeter wordt niet meer ontvangen door de Garmin 710. Andere signalen pakt hij nog wel goed op, getuige het feit dat de ontvanger nog aanstond en ik het signaal op kon pakken van mijn fietsmaatje.

Natuurlijk heb ik de batterijknoop vervangen, zelfs met 2 nieuwe. Geen resultaat. Ook heb ik uit pure wanhoop onlangs de twee batterij connectors kortgesloten op basis van dit filmpje: YouTube: Fix: Garmin HRM Heart Rate Monitor Strap Not Working After Battery R...

Ook dat heeft niet geholpen. Heeft iemand anders hier nog misschien ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
Vandaag mijn nieuwe racer opgehaald! Ik was echt zo blij als een kind op kerstochtend. En dit is hem dan, de Scapin Kalibra Disc 2017 met Ultegra Di2. Daar de levering 2 maanden vertraagd was had ik nog genoeg tijd om een vermogensmeter bij elkaar te sparen dus die heb ik er ook maar meteen op laten zetten.

Vandaag eerste ritje gemaakt ondanks een flinke verkoudheid en dreigende regen. Het is even wennen zo'n nieuwe fiets maar wat een verademing. Mijn vorige fiets zwabberde in vergelijking met dit, ik snap nu wat ze met een stijf frame bedoelen.

Bijzondere fiets, nog goed geslaagd ookal is het een grote maat, veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Ircghost schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:46:
Ik heb een hartslagmeter van Garmin, maar jammer genoeg deed deze het afgelopen seizoen het niet meer. Dit seizoen wil ik het toch graag proberen, maar ik loop tegen een probleem op.

De hartslagmeter wordt niet meer ontvangen door de Garmin 710. Andere signalen pakt hij nog wel goed op, getuige het feit dat de ontvanger nog aanstond en ik het signaal op kon pakken van mijn fietsmaatje.

Natuurlijk heb ik de batterijknoop vervangen, zelfs met 2 nieuwe. Geen resultaat. Ook heb ik uit pure wanhoop onlangs de twee batterij connectors kortgesloten op basis van dit filmpje: YouTube: Fix: Garmin HRM Heart Rate Monitor Strap Not Working After Battery R...

Ook dat heeft niet geholpen. Heeft iemand anders hier nog misschien ervaring mee?
De band wassen en alle drie de plekken nat maken. Maar die garmin banden gaan helaas gewoon niet zolang mee. Al is één seizoen wel heel snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Sjoewe schreef op maandag 27 februari 2017 @ 09:56:
Ah joh, intervaltraining recht tegen de wind in heeft ook z'n charmes, volle bak max HR sprinten en dan 29,7 km/u op je teller zien :+
Ja maar het waait toch ook weleens als het verder mooi weer is :P Dat doe ik trouwens ook weleens, en dan ben ik daarna zo moe dat ik terug met meewind amper de snelheid haal die ik met tegenwind wel haalde :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

roda_djavulen schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:48:
[...]

De band wassen en alle drie de plekken nat maken. Maar die garmin banden gaan helaas gewoon niet zolang mee. Al is één seizoen wel heel snel
Ik ga het nog eens proberen om het goed te wassen, gewoon handzeep of heb je nog speciale middelen die je kan aanraden? Hij heeft het ook wel langer gedaan dan 1 seizoen, maar ik heb het 1 seizoen kunnen gebruiken na aanschaf (2e hands overgekocht incl de garmin etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ircghost schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:05:
[...]

Ik ga het nog eens proberen om het goed te wassen, gewoon handzeep of heb je nog speciale middelen die je kan aanraden? Hij heeft het ook wel langer gedaan dan 1 seizoen, maar ik heb het 1 seizoen kunnen gebruiken na aanschaf (2e hands overgekocht incl de garmin etc).
Gewoon elke 2 weken in de wasmachine gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:06:
[...]

Gewoon elke 2 weken in de wasmachine gooien.
Een electronisch apparaat in een wasmachine gooien klinkt nou niet echt als het idee van de eeuw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Sjoewe schreef op maandag 27 februari 2017 @ 09:56:
Een D1-training met harde tegenwind is dan weer behoorlijk demotiverend, als je steeds hooguit 22-23 km/u op je teller ziet, je voortdurend wordt ingehaald door gasten die wèl keihard tegen de wind in stampen en jij je hartslag maar laag moet houden :P
Ircghost schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:08:
[...]

Een electronisch apparaat in een wasmachine gooien klinkt nou niet echt als het idee van de eeuw...
Je moet natuurlijk wel de zender even van de band losklikken :P

Ik neem mijn eigen hartslagband altijd even mee onder de douche, dan vergeet je het nooit en bouwt zich ook geen vieze zooi op bij de contactpunten die de werking kunnen verstoren (wel een zachte Mio-strap, geen Garmin).

[ Voor 33% gewijzigd door nare man op 27-02-2017 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ircghost schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:08:
[...]

Heb je het oude type band? Want dan is het misschien niet handig om te doen. Maar het nieuwere type -waarbij je de electronica eraf kan halen dmv drukknopen - kan gewoon de wasmachine in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:14:
[...]

Heb je het oude type band? Want dan is het misschien niet handig om te doen. Maar het nieuwere type -waarbij je de electronica eraf kan halen dmv drukknopen - kan gewoon de wasmachine in.
Ik heb de oude variant ja, ook te zien in het filmpje waar ik naar linkte :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn

[afbeelding]

Ga de komende weken eerst gewoon fietsen om meer data te verzamelen. Daarna de rest... de Garmin schatting zou ik met korrel zout nemen. Zet je fiets op de tacx en werk een FTP protocol af, voor je ergens waarde aan hecht ;)

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 27-02-2017 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Ircghost schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:15:
[...]

Ik heb de oude variant ja, ook te zien in het filmpje waar ik naar linkte :).
O dan heb ik niks gezegd, van de oude heb ik geen verstand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Crazy D schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:50:
Ja maar het waait toch ook weleens als het verder mooi weer is :P Dat doe ik trouwens ook weleens, en dan ben ik daarna zo moe dat ik terug met meewind amper de snelheid haal die ik met tegenwind wel haalde :D
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zodra ik op de fiets zit gelijk vergeten ben dan het knakenweer is, het is vooral drempelvrees. Zeker in een groepsrit. Plus nog maar 5 weken tot Paris Roubaix, ik moet wel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Sjoewe schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:50:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zodra ik op de fiets zit gelijk vergeten ben dan het knakenweer is, het is vooral drempelvrees. Zeker in een groepsrit. Plus nog maar 5 weken tot Paris Roubaix, ik moet wel :X
Express niks geplant om in maart/april te rijden. Eerst het weer maar eens afwachten. Maar regen heb ik een schijthekel aan. Als je eenmaal op pad bent en het gaat regenen tja niks aan te doen. Maar als de voorspelling dusdanig is dat de kans op regen zo goed als zeker is, heb ik daar toch weinig behoefte aan. En voorlopig heb ik met die instelling in de 4 jaar (dit is het 4e jaar) dat ik nu fiets zo'n 22.000 km weggefietst dus het is nog best vaak goed weer in NL :D (helaas kan ik niet altijd fietsen als het weer het toelaat...). Wind boeit me verder niet zo (tenzij het na een week fietsen nog steeds zo hard waait dan ben ik er wel een beetje klaar mee).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Crazy D schreef op maandag 27 februari 2017 @ 09:24:
[...]

Iedere dag 3 harde schoppen in je ballen zullen na een tijdje ook vast wel wennen, maar sommige dingen moet je gewoon niet aan willen wennen :+
Wel dapper hoor. Ik wacht toch echt tot het weer lekker is... Helaas dit weekend ziek en druk met keuken slopen, zaterdag was het wel lekker. Nou ja vrijdag nog even rondje kunnen doen buiten. Iets frisjes, maar wel net lekker.
Sarcasme ;)

Maarja na drie maanden stilstaan is het gewoon tijd om weer wat op te van bouwen. Mja die paar druppels was ik wel op gekleed en de bagger :( mja leve de tuinslang en een stapeltje oude theedoeken.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
n+1 voor schoenen :
Afbeeldingslocatie: https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/16908517_259335291190439_7102591347290275840_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Met deze wind vind ik een D1-training eigenlijk onmogelijk. Gisteren met wind tegen niet onder de 150 (bovenkant D1) kunnen krijgen, ook al was de route zorgvuldig uitgekozen, met bijna altijd bescherming. Op de terugweg wel kunnen compenseren, maar lager dan 130 (onderkant D1) kwam het ook niet. Gemiddeld op de 152 uitgekomen, wat dus er buiten ligt. Gemiddelde van 28,7, dus niet rare dingen gedaan, naar mijn idee.

@Ircghost Wat Garmin hartslagband betreft, is het nu niet een goed moment een andere aan te schaffen? Die harde band vind ik sowieso een drama. Ik doe nu overigens al 3,5 seizoenen (2013 niet veel gefietst)ermee en dat gaat nog steeds prima. Misschien een goede tip bij de nieuwere versie. Na de training gelijk één van de contacten losmaken. Ik weet niet echt of het helpt, maar als ik zo hoor van andere mensen, dan doe ik er wel langer mee. Over de afgelopen jaren gemiddeld 370 uren in bedrijf geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:34
Hallo allen,

Misschien niet een vraag welke direct hier thuishoort, maar ik heb dus een aantal weken een bkool go. Deze heb ik nu een aantal keren gebruikt (naar alle tevredenheid), maar ik krijg het programma sinds vanavond niet meer opgestart.
Ik krijg constant de melding dat de applicatie niet reageert, maar geen idee waarom. Tevens had ik gehoopt op wat log files, maar die kan ik ook niet vinden.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ex Nunc schreef op maandag 27 februari 2017 @ 21:23:
Met deze wind vind ik een D1-training eigenlijk onmogelijk. Gisteren met wind tegen niet onder de 150 (bovenkant D1) kunnen krijgen, ook al was de route zorgvuldig uitgekozen, met bijna altijd bescherming. Op de terugweg wel kunnen compenseren, maar lager dan 130 (onderkant D1) kwam het ook niet. Gemiddeld op de 152 uitgekomen, wat dus er buiten ligt. Gemiddelde van 28,7, dus niet rare dingen gedaan, naar mijn idee.

@Ircghost Wat Garmin hartslagband betreft, is het nu niet een goed moment een andere aan te schaffen? Die harde band vind ik sowieso een drama. Ik doe nu overigens al 3,5 seizoenen (2013 niet veel gefietst)ermee en dat gaat nog steeds prima. Misschien een goede tip bij de nieuwere versie. Na de training gelijk één van de contacten losmaken. Ik weet niet echt of het helpt, maar als ik zo hoor van andere mensen, dan doe ik er wel langer mee. Over de afgelopen jaren gemiddeld 370 uren in bedrijf geweest.
Heb je ervaring met de eerste softstrap na die harde van Garmin. Die heb ik nog liggen en m'n Bryton band is dood. Nu twijfel ik of ik die zal gaan gebruiken of een Polar aanschaf, die is volgens DCrainmaker het prettigst. Ik lees alleen dat die snel kapot gaat, de Garmin lijkt me wat plastic-achtig ondanks dat het een softstrap is :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ex Nunc schreef op maandag 27 februari 2017 @ 21:23:
Klinkt alsof je bent vergeten je binnenblad te gebruiken. Zelfs als 39x23 je kleinste verzet is kan je nog makkelijk <20 km/u halen. Met 28.7 gemiddeld heb je wss een stukje harder tegen de wind in gefietst dan 20 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-09 00:34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 23:15
Zo met afstand de lelijkste schoenen die ik ooit gezien heb... :X

Probeer het fietsen ook weer wat fanatieker aan te pakken, aangezien ik het hardlopen vanwege een liesblessure voorlopig even op hold heb gezet... Alleen dat weer, om moedeloos van te worden... Gisteren samen met Ko de Geel een rondje gemaakt, was niet bepaald een pretje. Gelukkig was het droog, maar voor de rest diepe ellende..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:30
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 22:15:
[...]

Klinkt alsof je bent vergeten je binnenblad te gebruiken. Zelfs als 39x23 je kleinste verzet is kan je nog makkelijk <20 km/u halen. Met 28.7 gemiddeld heb je wss een stukje harder tegen de wind in gefietst dan 20 km/u.
Ik fietste zaterdagochtend keihard tegenwind met 38x28 een stuk 13,4 gemiddeld, kan dus beamen dat het kan :+
Supermooi!

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Pagina: 1 ... 16 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.