De wijzen komen uit het Oosten!
Ja je lijkt dat dwars door de stad te gaan.joint_me schreef op zondag 29 januari 2017 @ 17:09:
[...]
Zeker een mooi stuk naar beneden, vooral langs de Linge.
Voor de volgende wil ik de route rond Leerdam aanpassen, nu haalde het daar de snelheid er een beetje uit.
Ik heb m'n verzekering al gemaild, maar volgens mij vergoeden ze alleen letselschade en geen materiële schade. Maar even afwachten en dan kijken wat ik allemaal ga laten repareren.ddv schreef op zondag 29 januari 2017 @ 16:05:
[...]
Oeiij dat is zuur. Misschien kan je verzekering ook nog iets doen?
Dit is eigenlijk de voornaamste reden dat ik lid ben van de ntfu, omdat je dan tenminste je fiets verzekerd hebt. Ik weet niet of ze soepel zijn, want gelukkig heb ik het nog niet nodig gehad, maar het doet me wel afvragen wat iedereen hier heeft lopen qua verzekering. Die van de ntfu is maar tot 1000€ en als ik de foto's en verhalen hier lees zitten de meeste daar wel een stukje boven.VantageR schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:17:
[...]
Ik heb m'n verzekering al gemaild, maar volgens mij vergoeden ze alleen letselschade en geen materiële schade. Maar even afwachten en dan kijken wat ik allemaal ga laten repareren.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
Whatever.
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets.
Iemand bekend met de Ridley Fenix Carbon Ultegra 11v. LTD? Of soort gelijke fiets of ervariringen met het merk Ridley?
Hoewel ik erg blij was met het geld dat ik kreeg, had ik ook wel ergens twijfels:rockhopper schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:12:
Dit is eigenlijk de voornaamste reden dat ik lid ben van de ntfu, omdat je dan tenminste je fiets verzekerd hebt. Ik weet niet of ze soepel zijn, want gelukkig heb ik het nog niet nodig gehad, maar het doet me wel afvragen wat iedereen hier heeft lopen qua verzekering. Die van de ntfu is maar tot 1000€ en als ik de foto's en verhalen hier lees zitten de meeste daar wel een stukje boven.
- eigen risico gaat ervan af (was dacht ik 50 euro uit mijn hoofd gezegd)
- afschrijving. Fiets is een jaar oud, 12% afschrijving dacht ik. Als een onderdeel stuk is en moet worden vervangen, gaat die afschrijving daar ook van af.
- als iets moet worden vervangen omdat het niet 100% kapot is, krijg je enkel het % vergoed (minus de afschrijving) waarvan de schade expert inschat dat het echte defect is (stuur moest bv vervangen worden volgens fietsenmaker, maar schade expert vond niet het hele stuur defect, maar 25% oid. Alsof je 1/4 van je stuur kunt vervangen....).
Oftewel, op een 1 jaar oude fiets van aanschaf 1400 euro, kreeg uiteindelijk 800 euro oid terug ondanks dat het schadebedrag hoger was. Uiteraard superfijn, beter iets dan niets. Ik weet ook niet hoeveel ik bij een andere verzekering gekregen zou hebben (zeker als je kijkt naar wat het kost, lidmaatschap NTFU is niet duur, en krijg je ook nog korting op toertochten, fietsned, Zilveren Kruis collectiviteit en ook nog de verzekering) maar reken je niet rijk door ervan uit te gaan dat je echt 1000 euro krijgt.
Maar, een vriend van me was zijn fietscomputertje kwijt van 200 euro oid bij een toertocht, misschien gevallen, misschien gejat. Probleemloos 200 euro voor teruggekregen.
Exact expert nodig?
1% per maand, dus als je fiets 2 jaar oud is 24% afschrijving.
Shifters van mij hadden flinke hapjes eruit aan bovenkant, schadeexpert beoordeelde dat als afgeschreven terwijl ze nog prima werken.
Achterderaileur had enkel wat krasjes dus 50% afschrijving.
En zo nog wat dingetjes.
Schadeexpert kwam ook netjes bij mij thuis langs nadat ik zelf een rapportje had gemaakt met foto's.
(Gewoon onderdelen genoemd met waarde en foto's van schade)
Ik heb vorig jaar iets van 800 euro gehad en alleen zadel hoeven te vervangen.
De dekking heb ik verhoogd tot 3000 euro oid en let op dat dat bedrag schadebedrag is.
(Dus niet van als je fiets van 7000 euro hebt die je maar tot 3500 euro verzekerd je maar 50% van de schade vergoed krijgt)
[ Voor 21% gewijzigd door DDX op 30-01-2017 12:49 ]
Als je een powermeter hebt, dan moet je als je die gegevens via je garmin online gooit op Strava toch wel kunnen zien per segment of gemiddeld over de hele rit? Dat je geen poweranalyse krijgt met in deze zone zoveel minuten of tijd en wattages en bla bla snap ik. Maar een segment zal toch net als je HR, CAD etc gewoon een gemiddelde en max van je wattagemeter meekrijgen? En Analyse op strava zelf waarbij je een segment in detail bekijkt moet je toch netjes grafiekjes krijgen voor je wattagemeter zoals je nu ook krijgt voor dat "gegokte" wattage?
Nu moet ik erbij zeggen dat ik het niet weet aangezien ik geen account heb.
Gemiddeld over de rit krijg je wel een analyse van je zones, 25W distribution en een power curve en weet ik wat allemaal meer.
Alleen voor betalende gebruikers inderdaad.
[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 30-01-2017 16:03 ]
Ja, maar dat lijntje heb ik nu ook gebaseerd op gewicht en fiets en hun algemene meting. Maar dat lijntje dus gebaseerd op je meter komt alleen bij Premium? Dat is wel echt lame als je het mij vraagt. Dat je geen zone informatie zou krijgen of al die andere dingen snap ik dan wel. Maar gewoon net als je HR of CAD een exacte lijn zoals het is gebaseerd op je gegevens zou ik toch wel verwachten.Ruud schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:03:
Je krijgt eenzelfde lijntje als voor de andere gegevens (cadans/HR/snelheid etc)
Gemiddeld over de rit krijg je wel een analyse van je zones, 25W distribution en een power curve en weet ik wat allemaal meer.
Alleen voor betalende gebruikers inderdaad.
[ Voor 16% gewijzigd door MrAngry op 30-01-2017 16:10 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Het lijntje heb je gewoon als non-paying-user zoals MrAngry al aangeeft. De uitgebreide analyse alleen als premium member.MrAngry schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:09:
Nee je krijgt gewoon een graph van je power bij de HR, cadence, speed temp etc. Dus niet alleen bij premium.
Wellicht dat de Chrome plugin Stravistix iets voor je kan toevoegen.orange.x schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:56:
Misschien domme vraag, maar kon het zo snel niet op google vinden.
Als je een powermeter hebt, dan moet je als je die gegevens via je garmin online gooit op Strava toch wel kunnen zien per segment of gemiddeld over de hele rit? Dat je geen poweranalyse krijgt met in deze zone zoveel minuten of tijd en wattages en bla bla snap ik. Maar een segment zal toch net als je HR, CAD etc gewoon een gemiddelde en max van je wattagemeter meekrijgen? En Analyse op strava zelf waarbij je een segment in detail bekijkt moet je toch netjes grafiekjes krijgen voor je wattagemeter zoals je nu ook krijgt voor dat "gegokte" wattage?
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2017 16:36 ]
Powermeter + Strava voor iets genuanceerder hetgeen hierboven omschreven en erbij dan betaald WKO/Trainingpeaks of onbetaald GoldenCheetah voor power-analyse, top.Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:34:
Strava moet je echt alleen gebruiken voor piemel rugwind meten, kudos geven / ontvangen en chicks zoeken op flyby. Voor het analyseren van je trainingen en dergelijke is het belabberd slecht (ja, ook met premium).
Krijg morgen als het meezit mijn Vector pedalen binnen. Kan ik eindelijk eens de linker en rechterkant van mijn piemel vergelijken
[ Voor 12% gewijzigd door Kippenijzer op 30-01-2017 17:58 ]
Geldt dat ook voor Stravistix?Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:34:
Strava moet je echt alleen gebruiken voor piemel rugwind meten, kudos geven / ontvangen en chicks zoeken op flyby. Voor het analyseren van je trainingen en dergelijke is het belabberd slecht (ja, ook met premium).
Of als je het allemaal niet te serieus wil nemen en gewoon wil kijken wat vrienden/bekende doen, daarnaast is het ook handig om leuke routes van andere te bekijken.Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:34:
Zelf vandaag mijn eerste 'echte' training op de Tacx gehad. Wat zo'n beetje door iedereen wordt verteld is inderdaad waar.. enorm warm binnen en iets te fanatiek gegaan. Later deze week verwacht ik ook Zwift eens een keer te kunnen gaan testen. Daarna eens kijken wat het beste bevalt.
JammerVerwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:35:
[...]
Ja. Stravistix is leuk voor erbij maar meer ook niet.
Vanaf maart/april wil ik echter buiten op vermogen gaan trainen. Ik hoopte eigenlijk dat strava premium hiervoor zou voldoen, Training Peaks vind ik super mooi, maar wel prijzig, Golden Cheetah heb ik ook bekeken, het grote nadeel daar vind ik de complexiteit en vooral dat ik dan weer met fit files moet gaan slepen. Wat gebruiken de PM-users hier nu voor analyse en waarom?
[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 31-01-2017 08:33 ]
Ben ik ook benieuwd naar, ik dacht dat strava werk zou volstaan. Met een beetje mazzel volgende maand mijn nieuwe fiets en dan zet ik er meteen een power meter op.Kluus schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:30:
Ik ben sinds deze winter dus ook in het bezit van een powermeter. Deze heb ik tot nu toe bijna alleen op de Tacx gebruikt omdat ik met mijn oude fiets naar buiten ga nu.
Vanaf maart/april wil ik echter buiten op vermogen gaan trainen. Ik hoopte eigenlijk dat strava premium hiervoor zou voldoen, Training Peaks vind ik super mooi, maar wel prijzig, Golden Cheetah heb ik ook bekeken, het grote nadeel daar vind ik de complexiteit en vooral dat ik dan weer met fit files moet gaan slepen. Wat gebruiken de PM-users hier nu voor analyse en waarom?
Strava is leuk om je waardes op segment te bekijken en snelle stats per rit.
Glodencheetah als je wat dieper wilt gaan, maar idd kan je heel diep gaan / weten waar je iets moet zoeken.
Op strava is bijvoorbeeld leuk bij een rit om te zien hoe je op een segment gas hebt gegeven vergeleken met wat je afgelopen periode hebt gedaan (balkje tussen power en hartslag) :

Verwijderd
Ik gebruik Golden Cheetah. Op de website staan een aantal tutorials die je goed op weg helpen. Daarnaast het boek van Coggan & Allen (Training and racing with a powermeter) bestuderen om te kijken hoe/wat/waar je de data in moet duiken. Tot nu toe voldoet Golden Cheetah voor mij dus ik heb ook nog niet gekeken naar andere opties.Kluus schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:30:
Ik ben sinds deze winter dus ook in het bezit van een powermeter. Deze heb ik tot nu toe bijna alleen op de Tacx gebruikt omdat ik met mijn oude fiets naar buiten ga nu.
Het is de eerste keer dat ik een dergelijk balkje zie. Krijg je dat balkje alleen als je een power meter hebt?DDX schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:25:
Op strava is bijvoorbeeld leuk bij een rit om te zien hoe je op een segment gas hebt gegeven vergeleken met wat je afgelopen periode hebt gedaan (balkje tussen power en hartslag) :
[afbeelding]
Ja en strava premium hebt.pdukers schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:14:
[...]
Het is de eerste keer dat ik een dergelijk balkje zie. Krijg je dat balkje alleen als je een power meter hebt?
Thanks, dan duik ik ook nog maar weer eens wat verder in golden cheetah. Dat boek heb ik ook al vaker zien terugkomen, die ga ik ook maar eens bestellen!Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:53:
[...]
Ik gebruik Golden Cheetah. Op de website staan een aantal tutorials die je goed op weg helpen. Daarnaast het boek van Coggan & Allen (Training and racing with a powermeter) bestuderen om te kijken hoe/wat/waar je de data in moet duiken. Tot nu toe voldoet Golden Cheetah voor mij dus ik heb ook nog niet gekeken naar andere opties.
Ik heb niet de tijd om alle activiteiten daarnaast te meten (zoals woon- werktochtjes). Ik begrijp dat Golden Cheetah voor echte atleten wel nuttig is, maar voor de weekend-amateur? Neuh.
Vandaag even de vrijheid genomen om op de valraap de Granfondo te scoren. Ik merk wel dat het nog begin van het seizoen is (en dat ik een tijdje geen race/atb tot mijn beschikking had https://www.strava.com/activities/850380549
Hey wij fietsen deels over dezelfde wegen! (En singletracks?) Vanuit Groningen-zuid vertrek ik regelmatig richting Drenthe.. echter zijn mijn ritten nog in opbouw en zie je mij voorlopig geen 100km rijdenwisselwerking schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:00:
Ik gebruik Strava met name om te kijken waar ik langs ben gekomen. Uiteraard ook leuk te zien hoe je het doet op segmenten ten opzichte van vrienden. Maar het KOM jagen wat sommigen met een gunstige wind doen dat zegt mij niet zo veel.
Vandaag even de vrijheid genomen om op de valraap de Granfondo te scoren. Ik merk wel dat het nog begin van het seizoen is (en dat ik een tijdje geen race/atb tot mijn beschikking had https://www.strava.com/activities/850380549
Het enige wat ik nog mis (of nog niet heb kunnen vinden) is je TSS enzo op basis van hartslag. Slechts een van mijn drie fietsen is voorzien van een PM en ik wil de ritten op die fietsen graag meenemen in mijn trainingsbelasting...
[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 01-02-2017 10:11 ]
Prijsverschil is ongeveer 150-200 Euro is dit een handgespaakte set waard tov de Zonda's, iemand advies?
Aan beide doe je overigens geen miskoop.
Verwijderd
Even goed uurtje vrijgemaakt.
Links/rechts powerverhouding zat ook wel goed met 48/52.
Je bedoelt die rode klem bij zadelrails ?roda_djavulen schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:33:
Ik blijf het een geslaagde fiets vinden! Wat voor klem is dat trouwens voor de zadelpen? Lijkt anders dan de standaard klem bij een trek seatmast.
Dat is de klem van de slr10.
Maat 54H2, zadelhoogte 77,5cmRuud schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:00:
Hele gave fiets ja! Maat 56? Welke zadelhoogte (hart trapas) heb je?
Kwam het beste uit zodat ik zonder spacers kan rijden
Nee de zwarte klem die hem aan het frame klemtDDX schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:53:
[...]
Je bedoelt die rode klem bij zadelrails ?
Dat is de klem van de slr10.
Ziet er netjes in verhouding uit. In mijn geval zou het een 58 (H2) worden met 130mm stuurpen en een 5mm spacer. Zadelhoogte zit dan net (+-10mm over) tegen de max aan met lange topper.DDX schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:05:
[...]
Maat 54H2, zadelhoogte 77,5cm
Kwam het beste uit zodat ik zonder spacers kan rijden(en 13cm stuurpen)
Maar dit seizoen nog op mijn Willier en bij de solden eens een leuke deal proberen te maken voor een gewone 2017 SL6 Pro en die upgraden
Die is gewoon onderdeel van de seatmast (daarvan heb ik ook de slr10 versie)roda_djavulen schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:27:
[...]
Nee de zwarte klem die hem aan het frame klemt
Ik had standaard een stofkapje van 16mm, heb ik vervangen door 8mm variant.Ruud schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:33:
[...]
Ziet er netjes in verhouding uit. In mijn geval zou het een 58 (H2) worden met 130mm stuurpen en een 5mm spacer. Zadelhoogte zit dan net (+-10mm over) tegen de max aan met lange topper.
Dus weet niet hoe je die spacer van 5mm hebt bedacht ?
Voor het mooie zou ik nog stukje van stuurbuis af moeten halen, zit nu een 1cm spacer boven stuurpen, mag terug naar 5mm.
Standaard hoogte stofkap 15/16mm + 5mm spacer in mijn geval. Spacer los van de hoogte ook voor de montage van de function box. Fouriers heeft daar op het oog een nette oplossing voor.DDX schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:42:
[...]
Ik had standaard een stofkapje van 16mm, heb ik vervangen door 8mm variant.
Dus weet niet hoe je die spacer van 5mm hebt bedacht ?
Voor het mooie zou ik nog stukje van stuurbuis af moeten halen, zit nu een 1cm spacer boven stuurpen, mag terug naar 5mm.
Wil graag eens iets anders, deze is bijna aan zijn einde. Heeft het lang volgehouden moet ik zeggen.
Zat te kijken naar mee kleurende lenzen, iemand hier ervaringen mee?
Wat is tegenwoordig een goede bril en kan je vergelijken met Rudy Project? (Oakley vind ik lelijk.)
Zoek een bril waarvan je de neusvleugels zelf kan afstellen, kwam dit tegen, is dit iets?
Tifosi Tyrant 2.0 Fototec
Whatever.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Verwijderd
Voor meer info:
https://soundcloud.com/us...arent-tough-theyre-stupid
De meeste plekken zijn goed afgesloten voor water. Als je fietst en alles draait heb je volgens mij nog grotere kans dat het overal tussen komt. Omdat ik graag andere manieren wil proberen om zo snel mogelijk de fiets weer rijklaar te hebben, even wat vragen.havana schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:27:
Na een pekelrit liever geen water in de vorm van een straal. Dan breng je de pekel alleen maar op plekken waar je het niet wil.
Fiets laten drogen indien nodig en dan met een zachte borstel/kwast schoonborstelen. Eventueel hardnekkig vuil met een vochtig doekje. Ketting even met een doek. Fertig.
...
Ben je bij deze methode niet je lak aan het krassen? Meteen doek of borstel schuif je wel de zand en zoutkristallen over je lak, lijkt mij dan weer niet zo handig.
Als ik na de tijd mijn fiets schoon wil hebben, dan wil ik zo min mogelijk water en zooi over de ketting heen, hoe voorkom je dat? Meestal is in deze vieze omstandigheden mijn ketting na 1 rit alweer aan schoonmaken toe. Een doek eroverheen zorgt alleen maar voor meer ellende, gezien die dan nog meer kraakt van het vuil dan daarvoor. Gebruiken jullie een andere soort smering?
Jij moet in de groep gewoon wat harder fietsen, Sebas! Dan heb je ten minste een eerlijke wedstrijd in de zelfde omstandighedenKippenijzer schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:07:
Zodra Strava eindelijk een filter voor power-based leaderboard introduceert (of Stravistix dit inbouwt) hecht je zodra je eenmaal een powermeter hebt steeds minder waarde aan KOMs. Er zijn zat trajecten waar ik niet in de buurt van de top10 sta, maar zeker weet flink meer power (Watt/KG zelfs) te hebben verbruikt en omdat je er langer over doet dus ook nog over een langere periode. Op een gegeven moment kijk je enkel nog bij een paar segmenten - vooral wat langere - naar de details en kijk je over alle non-PM waarden heen. Dat is het 'echte' *rugwind* meten
Onder de 15 graden sowieso niet denken aan een korte broek. Ondanks dat je er op dat moment misschien weinig van merkt is het een aanslag op je knieën.rockhopper schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:04:
Wat een heerlijk fietsdagje vandaag. En dat vooraan februari, toevallig vrij vandaag en bijna zelfs in korte broek gaan fietsen, maar uiteindelijk toch maar niet gedaan. Achteraf gezien verstandige keuze omdat het wel flink woei.
Si vis pacem, para bellum

Verder is de snelste methode gewoon niet de beste. Als de snelste methode wil dan moet je eens kijken hoe profmechaniciëns het doen. HD-reiniger erop enzo. Leuk als het materiaal gesponsord wordt, minder geschikt voor de doorsnee wielertoerist.
En lagers kan je gewoon vervangen.
En tijdens het fietsen spat er ook flink wat water omhoog tegen je lagers.
[ Voor 19% gewijzigd door DDX op 03-02-2017 10:01 ]
Enige wat daarna aandacht behoeft is de ketting
Oja, wielen eruit. Ik heb een setje velgen afgeschreven door ingesijpeld vocht

[ Voor 13% gewijzigd door Ruud op 03-02-2017 13:47 ]
Dilemma, ga ik nog een keer geld tegen een paar nieuwe shifters aan gooien op deze oude fiets? De nieuwe is in bestelling en wordt waarschijnlijk eind deze maand geleverd. Is de oude fiets het geld nog waard of (misschien nog wel belangrijker) kan ik zo lang zonder fiets?
Iemand tips of tricks, of toevallig nog een campa 10speed rechter shifter?
[ Voor 7% gewijzigd door Noxa op 03-02-2017 16:09 ]
Wil je een eerlijk antwoord of mogen we liegen? Wat zegt je portemonnee?Noxa schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 16:04:
Dilemma, ga ik nog een keer geld tegen een paar nieuwe shifters aan gooien op deze oude fiets? De nieuwe is in bestelling en wordt waarschijnlijk eind deze maand geleverd. Is de oude fiets het geld nog waard of (misschien nog wel belangrijker) kan ik zo lang zonder fiets?
Wel vervelend verder.
Doe maar een eerlijk antwoord, ik moet de waarheid toch onder ogen komen vrees ik. Een snelle google actie zegt dat een nieuw setje 10sp shifters zo'n 90 a 95 Euro kost, de kabels moet ik dan eigenlijk ook meteen maar vervangen wat nog eens €26,- kost, stuurlint erbij a €10,-. Dat tikt snel aan.rockhopper schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 16:10:
[...]
Wil je een eerlijk antwoord of mogen we liegen? Wat zegt je portemonnee?
Wel vervelend verder.
Verwijderd
Als je 'm niet vervangt is je fiets niet meer bruikbaar, en een maand is lang.
Net een uurtje gefietst, maar de fout gemaakt om te beginnen met meewind. Op de terugweg had ik natuurlijk frontale wind tegen en kwam ik zelfs met 38x27 amper vooruit
https://www.strava.com/activities/853797425
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Snelheid boeit niet zo. Ik heb overigens dezelfde 'fout' gemaakt vanmiddag. Eerste helft lekker wind mee en daarna terug met de kop omlaag en doorbijten maar. Niet dat het heel veel uitmaakt voor mijn sukkelsnelheid, maar in ieder geval nergens stilgevallen. Nog steeds ben ik bezig m'n cadans langzaam op te voeren.Stufferdt schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 17:52:
Oei, vervelend Noxa!
Als je 'm niet vervangt is je fiets niet meer bruikbaar, en een maand is lang.
Net een uurtje gefietst, maar de fout gemaakt om te beginnen met meewind. Op de terugweg had ik natuurlijk frontale wind tegen en kwam ik zelfs met 38x27 amper vooruitEen goede les voor de volgende keer. Het gemiddelde op sommige segmenten is wel erg laag, maar heb hier en daar even stilgestaan. Merk wel dat ik (veel) te weinig fiets, was gesloopt.
Wat is een beetje een redelijk gemiddelde cadans voor de fietsers hier? Zodra ik op 100-105 rpm zit wordt het allemaal wel erg 'wiebelig' voor mij, maar ik ben dan ook erg fors voor een racefietser. Tot 95 is nog wel goed te doen maar eigenlijk zegt m'n lijf dat 85 het lekkerst fietst (ouderwets stoempen?). Niet dat ik mee wil gaan doen aan wedstrijden ofzo, maar ik wil ook niets overbelasten als het enigszins voorkomen kan worden.
@noxa eerlijk gezegd zou ik proberen ergens via MP een goedkoop setje shifters te proberen te scoren of misschien een deal via sales online. Maar eigenlijk is het natuurlijk van de zotte nog zoveel geld te steken in een fiets die je eigenlijk al afgeschreven hebt. Dus uiteindelijk hangt het af van "kan ik een maand zonder, wat doe ik met de fiets als ik 'm repareer (reserve? verkoop?) en wat is dat me waard, en kan je het jezelf veroorloven.
Verwijderd
85 lijkt mij hoog genoeg. Het gaat erom wat jij zelf het lekkerste vind fietsen, maar als je onder 80 rpm zit is het wellicht wel handig om het wat op te schroeven ivm efficiëntie / knieën etc. En zolang je geen wedstrijden doet is het ook niet echt van belang om een groot bereik te hebben qua cadans. Als je het toch wilt oefenen kan je bijvoorbeeld je cadans gedurende een minuut langzaam omhoog schroeven totdat je begint te stuiteren, vervolgens 5 rpm lager gaan zitten en dat een minuut of 3-5 vasthouden. Aan het eind nog even een 30-60 seconden je cadans weer opvoeren om echt tegen stuiteren aan te zitten. Om het stuiteren te verminderen helpt het bij mij vaak om de onderste buikspieren aan te spannen en de navel een beetje naar binnen te trekken (proberen een kidney boon na te bootsen).rockhopper schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:28:
[...]
Wat is een beetje een redelijk gemiddelde cadans voor de fietsers hier? Zodra ik op 100-105 rpm zit wordt het allemaal wel erg 'wiebelig' voor mij, maar ik ben dan ook erg fors voor een racefietser. Tot 95 is nog wel goed te doen maar eigenlijk zegt m'n lijf dat 85 het lekkerst fietst (ouderwets stoempen?). Niet dat ik mee wil gaan doen aan wedstrijden ofzo, maar ik wil ook niets overbelasten als het enigszins voorkomen kan worden.
Volgens mij gaat bij een cadans van rond de 90 je "snelle" spierweefsel mee werken, wat weer ten goede komt van je duur vermogen. Anders is het dood gewicht, maar dat zal niet voor iedereen hetzelfde zijn. Daarnaast moet je wennen aan een snellere cadans. En als je dan toch bezig bent om dood gewicht te activeren, kan je ook de cirkel rond maken met trappen, door naar voren en naar achteren lichtjes kracht te zetten.rockhopper schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:28:
[...]
Al ga je wiebelen op het zadel verspil je energie, dus dan is mijn advies langzamer trappen totdat je niet meer wiebelt.
Ter info: Mijn cadans op een vlakke weg ligt tussen de 90-95.
Hello fellow humans
Me voorgenomen deze winter we af en toe te blijven fietsen maar uiteraard zoals bijna elk jaar komt er gewoon niks van...tis een complot
In November begonnen met verbouwen van de badkamer, feestdagen er achter aan, ondertussen continue zieken/zwakken/mietjes op werk waardoor er bijna structureel langer gewerkt werd afgelopen tijd. Ondertussen eigenlijk zelf ook 3 weken 'ziek' rondgelopen (maar dat uiteraard nooit toegeven
Gisteren trampoline gesprongen met een groepje kids en helemaal kapot gegaan,max. hartslag uiteraard want onderdoen voor een zooitje pubers doen we niet
Had afgelopen tijd nog wat kleine spulletjes besteld zoals nieuwe bidon houders en naam stickers om de fiets weer wat op te leuken. En had uit nieuwsgierigheid een jasje bij de Decathlon besteld, die had ik laatst eens gepast en viel me positief op. Kwam de doos vandaag, maak ik hem open...zit er een setje roze skeelers maat kind, roze helm en matching roze bloemetje kniebeschermers in
Ander vraagje nog, worden jullie afgelopen tijd ook platgepamt met nieuwsbrieven/aankondigingen van toertochten van NL Tour rides? Ik krijg elke paar dagen wel een mailtje van een tocht van ze,die overigens allemaal aanzienlijk aan de prijs zijn !
Kreeg een mailtje van één van de mannen uit m'n fietsgroepje of we de Kingsride gaan doen, f*cking €34! Krijg je wel een "gratis" lelijk shirt, matig georganiseerde tocht en bevoorrading en een tompouce en oranje bitter achteraf.... ((gebaseerd op eigen eerdere ervaringen)

Bij deze plan ik zelf wel een route in dat gebied op een zaterdag en ga halverwege ergens wat eten
Merkte wel dat mijn benen wat stram waren halverwege, uitendelijk 65km gedaan.
Whatever.
Jup same here. Ik heb vorig jaar de 1K Ride gedaan, leuke tocht en goed georganiseerd. Echter vond ik het toen al aardig aan de prijs maar soit, met zo'n shirt erbij was het wel te overzien. Maar nu komt het, dat shirt wacht ik nu nog steeds op!!sapphire schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:05:
* sapphire kruipt eens onder zijn steen vandaan.
Ander vraagje nog, worden jullie afgelopen tijd ook platgepamt met nieuwsbrieven/aankondigingen van toertochten van NL Tour rides? Ik krijg elke paar dagen wel een mailtje van een tocht van ze,die overigens allemaal aanzienlijk aan de prijs zijn !
Kreeg een mailtje van één van de mannen uit m'n fietsgroepje of we de Kingsride gaan doen, f*cking €34! Krijg je wel een "gratis" lelijk shirt, matig georganiseerde tocht en bevoorrading en een tompouce en oranje bitter achteraf.... ((gebaseerd op eigen eerdere ervaringen)![]()
Bij deze plan ik zelf wel een route in dat gebied op een zaterdag en ga halverwege ergens wat eten
Ik heb ze al een paar keer gemaild waar mijn shirt blijft maar nog geen succes. Korting geven op een nieuwe rit of een shirt van een andere rit heb ik ook niet mogen ontvangen. Ik blijf voorlopig even uit de buurt van NL Tour Rides of laat ik het zo zeggen ik ga er niet meer voor betalen.
Mijn fiets is bijna gerepareerd! Gisteren nieuwe shifters geregeld en de kabels vervangen, heb meteen de remmen even gedemonteerd en schoongemaakt. Morgen de boel fine tunen, test ritje maken en dan stuurlint weer aanbrengen. Hopelijk morgen middag weer up and running!
Ik snap best dat alles geld kost maar €34 is wel aan de hoge kant voor een ritje gewoon in Nederland. En als je dan een aardig bedrag rekent zorg dan dat mensen er ook echt wat voor krijgen want als bevoorrading een blikje redbull (gesponsord) een halve groene banaan en een droge krentebol is wel en beetje zielig
Enige tocht die ik dit jaar weer vast wil rijden is de Giant tour (moet wat als fanboy) maar dat word kiele-kiele dit jaar aangezien vrouwlief een week ervoor is uitgerekend

Ach anders plan ik zelf een ritje posbank-gebied of Limburg. Haal ik wat repen en eet onderweg een appeltaartje en ben je voor max. €20 klaar

Kermis sokken mag dan weer wel, twijfel ernstig of ik dit jaar toch niet een paar Castelli Striscia 13's zal halen
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Grappig, ik heb de gele van de boretti en vind dat het fijnste shirt wat ik heb. Lekker comfortabel (maar wellicht niet "racey" daardoor). Vind m echt superfijn zitten.NoepZor schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:35:
Ik dacht de eerste Classico Boretti ook, "leuk een wielershirt cadeau". Maar het is niet de beste kwaliteit en ondertussen heb ik er al 3, die je dus bijna niet gebruikt. Dan wil je wel de tocht fietsen, maar dan zonder shirt en niet voor 28 euro.
Exact expert nodig?
Mijn vrouw heeft namelijk wel interesse om georganiseerde ritjes te gaan doen. Ze zat al in het le Champion boekje te bladeren wat er te doen is in Nederland. Ze is alleen een beetje een ekster dus ze wil graag een stukje blik.
Daarvoor krijg je dan inderdaad 1,2 of 3 posten (of meer) voor met voldoende water/sportdrank, fruit en suikergoed (wafels/stroopwafels/peperkoek). Met een beetje geluk heb je ook een pechdienst paraat
Althans de MTB-tochten en toertochten die ik in het verleden gereden heb. Het hoeft echt de wereld niet te kosten.
Zeker de lokale MTB-tochten zijn een paar euro. Daar hebben ze toch echt verkeersregelaars voor staan, verzorgingsposten en een pech-hulp. Maar daarvan zijn er dan ook een paar per weekend. Dus veel concurrentie.
Heb me nu ingeschreven voor Dwars door Vlaanderen. 10 euro voor 110km.
2 Bevoorradingsposten ( genoeg voor 110 , 1 had al voldoende geweest ) en beide een shimano service center erbij.
www.degroot-it.nl
Denk maar zo dat het een goede training was. Alleen door af te zien kom je verder! Geen honger klap? Of gewoon nog niet zo'n goede conditie?Axente schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:52:
Gister mezelf compleet overschatTweede keer naar lange tijd weer gefietst en in eerste uur ging het zo goed dat ik een beetje overmoedig werd en uiteindelijk een rondje van 70 km gefietst hebt, waarbij het laatste uur rond de 20-22 km/h en veel veel pijn
Heen natuurlijk wind mee en terug vol tegen. Live and learn
Ik had weinig tijd naar vandaag toch even mijn nieuwe shifters kunnen testen. Klein rondje van 34 km in een krap uurtje.
Gelukkig is het seizoen nog jong, dus nu rustig afstanden maken is prima. De racers zijn hier al wel weer actief, nemen die jongens ooit wel eens rust?
Qua toertochten doe ik meestal die van de eigen club en uit de omgeving, als een soort van steun. Verder vind ik de Jan Jansen Classic vanuit Wageningen altijd een supertocht. Voor €10,- klaar (met NTFU) en als je wat glimmend blik wil, dan kan dat als keuze. Ook steunen van een goed doel kan, maar hoeft zeker niet. Verder ook top geregeld qua bevoorrading en route. Die 1k ride vind ik een beetje een slechte kopie.
Si vis pacem, para bellum
Nu alleen mijn vriendin zo gek krijgen dat ik medio september ook een cyclocrosser of mtb mag aanschaffen voor de wintermaanden... gemaakte afspraak minimaal 3000km fietsen.. moet goed te doen zijn😋
...
Ook ik heb een racefiets aangeschaft na lang zoeken (maat 64 is niet vel te vinden op mp). Een sensa romagna uit 2015. Volledig shimano 105 afgemonteerd. Helaas nog niet op kunnen rijden, ik heb nog geen goede passende helm en schoenen.Deze week ophalen en dan kan ik beginnen.
Conditie denk ik zelf had namelijk tijdje niet gefietst alleen de week ervoor klein uurtje.Noxa schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:46:
[...]
Denk maar zo dat het een goede training was. Alleen door af te zien kom je verder! Geen honger klap? Of gewoon nog niet zo'n goede conditie?
Ik had weinig tijd naar vandaag toch even mijn nieuwe shifters kunnen testen. Klein rondje van 34 km in een krap uurtje.
Ik kan hooguit twee keer per week fietsen. Echter de vriendin en drie kinderen vragen ook enige aandacht. Ja echt, nee joh?!
Meer dan een lange tocht in het weekend en een rit in de avond zit er niet in.
Of ik de 6000 km ook haal met twee verhuizingen op de planning, waarvan de laatste naar een nieuwbouwwoning is nog even de vraag. Zonder dat doel gaat het zeker niet lukken.
Hoe bevalt deze wielset?
[ Voor 39% gewijzigd door NoepZor op 07-02-2017 11:11 ]
Meeste mensen rekenen altijd in kilometers, mountainbikers en racers, maar uren is veel makkelijk om te vergelijken en op te bouwen. Omdat dit een veel vaster gegeven is dan kilometers aangezien daar heel veel variabelen van afhangen. Mijn doel is om wekelijks weer minimaal 4-5uur te maken en uit te komen op 250+uur. Maar besloten om dit jaar meer te gaan genieten van het racen en mountainbiken en minder te "trainen". Genoeg leuke tripjes in de planning staan in binnen en buitenland. Vorig jaar getraind voor één specifiek doel en dit uiteindelijk niet gehaald.NoepZor schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:05:
Ik fiets normaal zo'n 2000-2500km per jaar. Ik wil dit jaar minimaal 5000km gaan fietsen. Dit betekent 100km gemiddeld per week. In de mooie weken kan ik 's avonds en in het weekend dit gemakkelijk halen. In de minder mooie weken is 2x naar het werk en terug goed voor 80km. Plus een MTB ritje is dan ook ruim 100km.
[...]
Grappig. Ik heb hetzelfde doel, dezelfde tussenstand en dezelfde gezinssamenstelling (behalve dat het mijn vrouw isFornoo schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:36:
Ik heb mijn doel op 6000 km gezet dit jaar. Zit nu aardig op schema met 550 km.
Ik kan hooguit twee keer per week fietsen. Echter de vriendin en drie kinderen vragen ook enige aandacht. Ja echt, nee joh?!
Meer dan een lange tocht in het weekend en een rit in de avond zit er niet in.
Of ik de 6000 km ook haal met twee verhuizingen op de planning, waarvan de laatste naar een nieuwbouwwoning is nog even de vraag. Zonder dat doel gaat het zeker niet lukken.
Je moet wel improviseren af en toe, trucs uithalen.
1. Familiebezoek op de fiets. Gezin met de auto. Ter plekke even ergens douchen en dan de fiets op de auto.
2. Soms vroeg op pad.
3. Geen rekening houden met weer en zin. Tijd is de bepalende factor. Heb ik tijd, ga ik.
4. Oppas inhuren.
[ Voor 5% gewijzigd door havana op 07-02-2017 15:12 ]
Met de kerst was ik van plan om van Groningen naar Den Bosch fietsen, en met de auto weer terug. Maar nummer 3 gooide roet in het eten..
5. Toevoeging: woon-werk verkeer op de fiets (desnoods met een omweg (ik fiets 20km, terwijl de "normale" route 10km is).havana schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 15:12:
Ik heb zelf 2 kids + een huishouden dat ik min of meer solo run. Daarnaast werk ik ook nog 4 dagen per week. Afgelopen jaren heb ik steeds 8-10k kunnen fietsen, ook toen mijn kinderen nog kleiner waren (zijn nu 3 en 5).
Je moet wel improviseren af en toe, trucs uithalen.
1. Familiebezoek op de fiets. Gezin met de auto. Ter plekke even ergens douchen en dan de fiets op de auto. check
2. Soms vroeg op pad. check
3. Geen rekening houden met weer en zin. Tijd is de bepalende factor. Heb ik tijd, ga ik. check
4. Oppas inhuren. dat gaat mij wat te ver
En soms leuke omweg maken dan idd
Inderdaad. Ik fiets bijna elke dag 30km woon/werk (op een fitnessbike met 32mm banden, spatborden enz - gemiddeld zo'n 24 km/h).DDX schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 15:44:
Woon - Werk op de fiets is idd goede aanrader voor gratis extra fietstijd.
Dat is op jaarbasis al genoeg voor ruim 5k, de helft van mijn jaarlijks km-totaal sinds 2014.
Straks ga ik vanwege verhuizing naar 45km per dag, maar mogelijk neem ik dan ook wel wat vaker het OV, dus of ik er veel op vooruit ga qua jaarlijkse kilometers weet ik niet.
En met een beetje afwisseling in die woon/werk-ritjes (op weg naar huis D2/D3 blokken of bijv. Tabata-intervals) is het nog een prima vorm van trainen ook
Haha bij jou zijn het serieuze omwegen, 150km woon/werk op een dag is toch zeer respectabelDDX schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 15:44:
Woon - Werk op de fiets is idd goede aanrader voor gratis extra fietstijd.
Dit topic is gesloten.
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.