Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.323 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:20
Graham schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:57:
Ketting is toch dunner dus lijkt me dat er wel een verschil zit tussen die bladen (10spd vs 11spd)?
Het verschil is echt minimaal. Fabrikanten geven aan dat het wel moet, maar in de praktijk zijn er talloze voorbeelden dat het gewoon werk en je prima een 10-spd chainring op een 11-spd ketting gebruiken.
En SRAM geeft bijvoorbeeld aan dat het ook geen probleem is om ze te wisselen op de crank.
wisselwerking schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 17:04:
Ik had niet goed gekeken en die 5750 besteld. Gebeld met Mantel en ze gaven aan dat die niet compatibel is met mijn crankstel/cassette. Door ander telefoontje (werk) vergeten om te vragen naar een alternatief en dus nu zelf op zoek naar alternatieven. Waarbij ik licht neig naar een nieuw crankstel 5800. Ook ivm beschikbaarheid van kettingbladen in de toekomst.
Wat zou er niet passen dan, bolt-pattern is hetzelfde en de steek is ook gelijk? Ik had het erop gewaagd voor die paar tientjes.
Uit nieuwsgierigheid. Hoe vaak zijn jullie aan een nieuw kettingblad toe? Mijn (grote) kettingblad heeft het ongeveer 6600 km volgehouden. Kleine blad is nog wel goed.
Geen idee, ik zou zeggen 15.000km minimaal wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 17-01-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38
Iets van 30 a 40 duizend km zo uit m'n hoofd.
6600km is wel erg weinig, dat red ik met een ketting al. (en cassette gaat zo'n 3 a 4 kettingen mee)

Verschil in 10 en 11 speed is volgens mij externe breedte (waarbij 10s breder is)
11s crank kan je iig zonder problemen icm 10s onderdelen gebruiken (bij shimano iig)
En ik meen dat je een 11s ketting ook kan gebruiken.

[ Voor 43% gewijzigd door DDX op 17-01-2017 17:11 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:10
DDX schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 17:10:
Iets van 30 a 40 duizend km zo uit m'n hoofd.
6600km is wel erg weinig, dat red ik met een ketting al. (en cassette gaat zo'n 3 a 4 kettingen mee)

Verschil in 10 en 11 speed is volgens mij externe breedte (waarbij 10s breder is)
11s crank kan je iig zonder problemen icm 10s onderdelen gebruiken (bij shimano iig)
En ik meen dat je een 11s ketting ook kan gebruiken.
Dat is wel een enorm verschil. Heeft onderhoud en het feit dat ik ook de winter doorfiets (ik heb maar 1 fiets en die wordt goed ge(mis)bruikt hier nog veel invloed op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 19:08
wisselwerking schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 17:04:
[...]

Uit nieuwsgierigheid. Hoe vaak zijn jullie aan een nieuw kettingblad toe? Mijn (grote) kettingblad heeft het ongeveer 6600 km volgehouden. Kleine blad is nog wel goed.
Zelf een blad na 25000 km vervangen. 6600 klinkt wel als erg weinig. Rij er zelf overigens ook mee door weer/wind het hele jaar door. Onderhoud hem wel redelijk, iedere week a twee weken maak ik de ketting, casette en bladen wel een keer volledig schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Onderhoud en waar je fietst heeft veel invloed.
Mijn record is wel eens 2000km met een ketting door veel rotzooi op de wegen. (zand schuurt lekker)
Vooral zaak dat je ketting op tijd vervangt dan gaan je cassette en bladen veel langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Ik schakelde net even in bij de GCN show waar ze een zwift wedstrijd deden, dat ziet er echt super gaaf uit. Ik krijg meteen zin om zo'n trainer te gaan kopen.
Maar eerst maar eens een nieuwe fiets, tacx trainer is leuk voor volgende winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Vakantie naar Mallorca geboekt *O*
Nu al weer zin in!

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-09 17:30
Ik ben in de markt voor een degelijk fietsjack, omdat mijn huidige sportjack totaal niet ademt en ik dus kletsnat ben tijdens het fietsen.

Ik zou graag een jack willen dat ik kan gebruiken in de winter, maar ook in de lente nog. Oktober tot maart zeg maar. Dit klinkt/is misschien onmogelijk, dus tips over een andere oplossing met meer laagjes is ook een optie.

Budget is ongeveer 100 euro, dus zal het vooral van de outlet moeten hebben. Ik heb begrepen dat een Gabba zo ongeveer de holy grail is, en 128 euro op dit moment, maar is dit wat ik zoek?

Dacht zelf aan deze jassen:
https://www.bakkerracingp...e-convertible-jacket.html
https://www.mantel.com/sa...37&r=L2phY2tzI3N0YXJ0Nw==
https://www.mantel.com/sportful-fiande-norain

Ik ben 1m80 en weeg 80kg met een smal postuur. Binnenbeenlengte is 82,5 dus ben redelijk in verhouding🤓

Iemand ervaring met deze jaasen of tips of betere opties?

Edit: dit iets? http://www.futurumshop.nl...#5819f1a6fc6a24149f3ca2d1

P.s sorry voor ontbreken van hyperlinkjes, iPad werkt tegen :(

[ Voor 8% gewijzigd door Stufferdt op 18-01-2017 13:18 . Reden: Tovoeging ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 11:14
Ik lurk al een tijdje mee met dit topic, maar ik heb de knoop doorgehakt, ik ga eindelijk beginnen met mijn wielrennerscarriere. Op mijn bijna 40e, dus verwacht geen hoogstandjes, maar gewoon toertochtjes.

Nu ben ik dus hard op zoek naar een beginnersfiets, 2e hands lijkt me voor nu prima.
Mijn budget is ongeveer 500 euro, en hoop daarmee een 105 afgemonteerde fiets op te kunnen pikken ergens, of raden jullie me een nieuwe (iets minder bekende) fiets aan?

Indien je er zelf een te koop hebt staan, mag je me natuurlijk ook een PB sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Bulls Harrier wordt vaak genoemd als echte 'beginnersfiets' en modellen uit 2015, 2014 ... kun je waarschijnlijk wel voor dat bedrag vinden. Vergelijkbaar zijn alu modellen van merken als Cube, Sensa e.d. die meestal een nieuwprijs van rond de 900 euro hebben en tweedehands vaak voor 500-600 opgepikt kunnen worden.

Staar je overigens niet blind op het 'je hebt minimaal 105 nodig'-verhaal dat je soms hoort. Zeker als je nog nooit op een racefiets hebt gezeten en/of niet zulke hoge eisen stelt omdat je nog niet weet of je het leuk vindt, hoef je echt geen 105 te rijden maar is Sora ook prima. De verschillen tussen groepen zijn zeer geleidelijk en daarbij komt dat de simpeler groepen vaak meer abuse kunnen hebben.

Elders in dit topic zijn wel goede tips te vinden over waar je op moet letten tijdens een bezichtiging van een tweedehands fiets. Zelf zou ik eerder een nieuwe fiets kopen, bijv. voor 899,-- een Canyon Endurace met Tiagra 4700, maar dat is natuurlijk hoogstpersoonlijk en budgetafhankelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 18-01-2017 14:59 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Stufferdt schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:09:
Ik ben in de markt voor een degelijk fietsjack, omdat mijn huidige sportjack totaal niet ademt en ik dus kletsnat ben tijdens het fietsen.

Ik zou graag een jack willen dat ik kan gebruiken in de winter, maar ook in de lente nog. Oktober tot maart zeg maar. Dit klinkt/is misschien onmogelijk, dus tips over een andere oplossing met meer laagjes is ook een optie.
Goed om te weten, maar de Gabba met lange mouwen heet sinds dit jaar Perfetto. De oude Perfetto-lijn heet nu Perfetto Light (zonder voering). Alleen de short sleeve jersey heet nog Gabba. Lekker verwarrend, maar dus even goed op letten. Zoals gezegd, het is gewoon wel een van de beste stukken 'kutweerkleding' om te hebben.

Verder zou ik de Mavic Crossmax skippen. Dat is een op MTB gerichte jas en die zit niet strak genoeg voor op de racefiets, dan flapper je rond als een aangeschoten valk. Dat Santini jack lijkt me nogal een gok, als je reviews mag geloven is dat nogal een klam ding. Die Sportful is op zich gewoon prima, alleen is die eigenlijk gemaakt om over je normale jersey te dragen, want die heeft geen achterzakken.

Sowieso is geen van deze artikelen genoeg om je de hele winter warm te houden. Onder een Gabba/Perfetto moet je ook extra laagjes dragen met de huidige omstandigheden. Daarbuiten is het vooral heel erg persoonlijk wat je warm of koud vindt.

Ik heb zelf een Rapha Pro Team Training Jacket gekocht, en daar ben ik wel erg content mee. Niet te warm/koud, goede zakken en een fijne rits.
JMaster schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:16:
Ik lurk al een tijdje mee met dit topic, maar ik heb de knoop doorgehakt, ik ga eindelijk beginnen met mijn wielrennerscarriere. Op mijn bijna 40e, dus verwacht geen hoogstandjes, maar gewoon toertochtjes.

Nu ben ik dus hard op zoek naar een beginnersfiets, 2e hands lijkt me voor nu prima.
Mijn budget is ongeveer 500 euro, en hoop daarmee een 105 afgemonteerde fiets op te kunnen pikken ergens, of raden jullie me een nieuwe (iets minder bekende) fiets aan?
Er is ruim voldoende tweedehands aanbod rond de 500 EUR, ik zou zelf pas een nieuwe fiets kopen wanneer je echt zeker weet dat het je passie is en ook een beetje een beter beeld hebt over welke maat/geometrie goed aansluit bij je wensen. Daar kom je ook pas achter als je vaker op de fiets zit.

Toen ik 3 jaar geleden begon met fietsen riep ik ook nog dat ik het wel kalm aan ging doen, inmiddels heb ik een racebak met hoge velgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCooz
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
https://www.mantel.com/bi...59&r=L291dGxldCNzdGFydDE=

Deze is bij Mantel ook in de uitverkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:06

Ik heb zelf onlangs een Northwave Extreme H2O Jack gekocht in de uitverkoop en ik vind hem echt ideaal. Vandaag ook weer aangehad met een extra laagje eronder en geen moment koud gehad maar wel droog (minimaal bezweet) aangekomen. Ook andere warmere dagen heb ik prima zonder al te veel zweet kunnen rijden. Sowieso zou ik voor een jack gaan wat goed aansluit maar waar je wel nog extra laagjes onder kunt dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik heb maar één winterjack: de Gabba LS Kun je altijd en overal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
JMaster schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:16:

Indien je er zelf een te koop hebt staan, mag je me natuurlijk ook een PB sturen.
Wat zijn je maten, lengte en binnen been lengte? Ik wil mijn oude fiets verkopen als ik mijn nieuwe binnen heb.

Dat is alleen wel een flinke, maat 61 dus geschikt voor een lange kerel. Daar zit overigens geen Shimano op maar een campagnolo groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Iets voor in de TrapasBar? :D (klikbaar)

Trapasbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Budget is ongeveer 100 euro, dus zal het vooral van de outlet moeten hebben. Ik heb begrepen dat een Gabba zo ongeveer de holy grail is, en 128 euro op dit moment, maar is dit wat ik zoek?

Dacht zelf aan deze jassen:
https://www.bakkerracingp...e-convertible-jacket.html
https://www.mantel.com/sa...37&r=L2phY2tzI3N0YXJ0Nw==
https://www.mantel.com/sportful-fiande-norain

Ik ben 1m80 en weeg 80kg met een smal postuur. Binnenbeenlengte is 82,5 dus ben redelijk in verhouding🤓

Iemand ervaring met deze jaasen of tips of betere opties?

Edit: dit iets? http://www.futurumshop.nl...#5819f1a6fc6a24149f3ca2d1

P.s sorry voor ontbreken van hyperlinkjes, iPad werkt tegen :(
De Gabba is vooral een soort van Big Mac. Ook al is hij relatief aan de prijs, je weet wat je krijgt. Er zijn soortgelijke jassen te krijgen voor een stuk minder, maar dan waag je misschien wel een gok qua kwaliteit. Een Gabba is duurder, maar je weet gewoon zeker dat je een goed product hebt.

Met jouw postuur zou ik bij Castelli voor minimaal een L gaan. Zelf heb ik een korte mouwen Gabba in maat M. Ik ben vergelijkbaar van lengte en iets lichter. Ik zou zeggen dat een M tot max 75 kg te dragen is. Daarboven moet je toch wel voor minimaal een L gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Sjoewe schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:25:
[...]

Goed om te weten, maar de Gabba met lange mouwen heet sinds dit jaar Perfetto. De oude Perfetto-lijn heet nu Perfetto Light (zonder voering). Alleen de short sleeve jersey heet nog Gabba. Lekker verwarrend, maar dus even goed op letten. Zoals gezegd, het is gewoon wel een van de beste stukken 'kutweerkleding' om te hebben.

Verder zou ik de Mavic Crossmax skippen. Dat is een op MTB gerichte jas en die zit niet strak genoeg voor op de racefiets, dan flapper je rond als een aangeschoten valk. Dat Santini jack lijkt me nogal een gok, als je reviews mag geloven is dat nogal een klam ding. Die Sportful is op zich gewoon prima, alleen is die eigenlijk gemaakt om over je normale jersey te dragen, want die heeft geen achterzakken.

Sowieso is geen van deze artikelen genoeg om je de hele winter warm te houden. Onder een Gabba/Perfetto moet je ook extra laagjes dragen met de huidige omstandigheden. Daarbuiten is het vooral heel erg persoonlijk wat je warm of koud vindt.

Ik heb zelf een Rapha Pro Team Training Jacket gekocht, en daar ben ik wel erg content mee. Niet te warm/koud, goede zakken en een fijne rits.
Dat is wel goed om te weten ja! Ik wil sowieso lange mouwen, armwarmers zijn niet zo mijn ding schat ik, al ben je met korte mouwen en armwarmers wel weer flexibeler natuurlijk.

Ik heb het snel warm glukkig, maar moet me realiseren dat winter met vriezen/gladheid overdag misschien ook geen fietsweer is voor mij als beginner, en ik me daar dus ook niet direct op moet richten.

Die Rapha pro team training is wel heel mooi ja! Gok alleen dat zo'n uitgave niet door 'vrouw de vriendin' wordt goedgekeurd :9

En perfetto staat in ieder geval wel al op de lijst met opties, ondanks boven budget.
Die zag ik ook voorbijkomen ja, ervaring mee? Prijs is natuurlijk wel naar wens, maar heb nu zoiets soortgelijks zo te zien.
Niconing schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:30:
[...]

Ik heb zelf onlangs een Northwave Extreme H2O Jack gekocht in de uitverkoop en ik vind hem echt ideaal. Vandaag ook weer aangehad met een extra laagje eronder en geen moment koud gehad maar wel droog (minimaal bezweet) aangekomen. Ook andere warmere dagen heb ik prima zonder al te veel zweet kunnen rijden. Sowieso zou ik voor een jack gaan wat goed aansluit maar waar je wel nog extra laagjes onder kunt dragen.
Als ik de reviews zo lees zeker een gode jas tegen de elementen, alleen voert wel slecht vocht af, dus weet niet of dat ideaal is bij mijn zweetproductie. Al weet ik niet of die uberhaupt te voorkomen is als ik sport. Ga 'm zeker overwegen!

Bedankt allemaal voor de tips!

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _TiNo_21
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 22:13
[...]

Die zag ik ook voorbijkomen ja, ervaring mee? Prijs is natuurlijk wel naar wens, maar heb nu zoiets soortgelijks zo te zien.
Fietsmaatje van mij heeft deze gekocht en is er heel erg tevreden mee. Lekker warm en zweet wordt goed afgevoerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:44:
[...]

De Gabba is vooral een soort van Big Mac. Ook al is hij relatief aan de prijs, je weet wat je krijgt. Er zijn soortgelijke jassen te krijgen voor een stuk minder, maar dan waag je misschien wel een gok qua kwaliteit. Een Gabba is duurder, maar je weet gewoon zeker dat je een goed product hebt.

Met jouw postuur zou ik bij Castelli voor minimaal een L gaan. Zelf heb ik een korte mouwen Gabba in maat M. Ik ben vergelijkbaar van lengte en iets lichter. Ik zou zeggen dat een M tot max 75 kg te dragen is. Daarboven moet je toch wel voor minimaal een L gaan.
Daar heb je wel een punt ja,gabba/perfetto is bewezen top als ik alle ervaringen hier lees.

Dan pak ik een L, heb dunne armen en benen maar alles is wel vrij lang. Dankje voor de tip :)
_TiNo_21 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:03:
[...]

Fietsmaatje van mij heeft deze gekocht en is er heel erg tevreden mee. Lekker warm en zweet wordt goed afgevoerd...
Oh, dan hou ik 'm toch nog even op de shortlist. Miscchien maar eens met mantel ofzo bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 17:05

Eijkb

Zo.

Vrijdagavond om 20:35 een Zwift social ride met de mensen achter HetisKoers! (aanmelden op http://zwift.com/events/view/5394)

De website is inmiddels ook een zwift raceteam begonnen (info via http://hetiskoers.nl/zwift), mochten mensen het hier leuk vinden om af en toe in teamverband een Zwift race aan te vangen.

Uiteraard fiets ik zelf het liefst buiten (race / MTB) maar dat racen binnen zwift is toch wel weer een extra dimensie :D Wellicht moet je zelf een beetje je fantasie gebruiken maar demarreren, in het wiel zitten, etc: het zit er allemaal in en gezien mijn HR tijdens de race is het nog inspannend ook.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Tijd voor nieuwe pedalen :

Afbeeldingslocatie: https://www.instagram.com/p/BPdb4pIgxfD/media?size=l

Nog geen jaar oud dus ga wel proberen garantie te claimen.
Met mijn km's ben ik wel goede tester voor shimano 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
DDX schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:44:

[afbeelding]

Hoewel jij natuurlijk wel erg veel km's maakt verbaas ik mij wel over de slijtage aan de voorkant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:31
DDX schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:44:

[afbeelding]

Dan hoop ik dat ze zeggen dat het normaal is als je 30K km doet per jaar. Waarom zou je hier garantie op willen claimen? Zulke producten slijten nu eenmaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
la_fusion schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:41:
[...]

Hoewel jij natuurlijk wel erg veel km's maakt verbaas ik mij wel over de slijtage aan de voorkant!
Daar verbaas ik mij dus ook over, vandaar dat ik dus ook garantie ga claimen.
Is echt iets van afgelopen dagen, vorige week zag het er nog ok uit.

Ter info vorig pedaal had slijtage aan achterkant :
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/4vso50.jpg

Dat hield ik gewoon op slijtage (al paar keer zo gehad), voorkant is daar nog gewoon ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:59
Hoeveel km's heb je met deze eigenlijk gereden? Een jaar oud is bij jou niet echt hetzelfde als bij een ander natuurlijk maar ik gok dat je niet dezelfde pedalen gebruikt op je twee drie fietsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Graham op 20-01-2017 09:57 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
20 duizend sinds april 2016 en nee pedalen zitten gewoon vast op de fietsen.
pd-9100 op m'n nieuwe fiets en pd-6800 op de 2 andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:53
Misschien is het verschil in slijtage te verklaren door een aanpassing van je schoenplaatjes op je schoen of een andere afstelling van je fiets (zadel, stuur, stuurpen)?

Dit zal effect hebben op:

- De hoeveelheid wrijving tussen schoenplaatje en pedaal.
- Of de wrijving voornamelijk aan de voor- of achterkant van de pedaal gebeurd.

Een andere verklaring zou ik zo niet kunnen bedenken.

Of je neemt de bochten zo scherp dat je met de pedalen over de grond schuurt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Iemand hier zich ook ingeschreven (gisteren, vanochtend of al veel eerder) voor het London - Edinburgh - London fietsbrevet?

Gelukkig, met veel moeite, een plaatsje weten te bemachtigen. Nu in de winter lijkt een lang brevet fietsen nog onmogelijk, hopelijk komt de benodigde fitheid in de lente snel weer terug :).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:58
Ik heb trouwens vandaag een rondje gedaan op mijn nieuwe fiets (Giant Propel advanced 2) alleen merkte ik na een tijdje wat 'kraakjes' en volgens mij zit het bij mijn crank. Als ik de trappers stil houd, hoor ik niets maar als ik op een wat zwaardere versnelling zet dan hoor ik licht gekraak.

*Heb overigens ook alvast de crank boutjes aangedraaid (bij 1tje kon ik em nog wat strakker doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Crankarm boutjes? Ze moeten ook weer niet te strak he. Overigens kan je ook nog eens de bladboutjes aandraaien. Als je geen momentsleutel hebt, vast is vast (don't over do it). Voor bladboutjes gebruik ik loctite

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 10:47
tiswat schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:35:
Ik heb trouwens vandaag een rondje gedaan op mijn nieuwe fiets (Giant Propel advanced 2) alleen merkte ik na een tijdje wat 'kraakjes' en volgens mij zit het bij mijn crank. Als ik de trappers stil houd, hoor ik niets maar als ik op een wat zwaardere versnelling zet dan hoor ik licht gekraak.

*Heb overigens ook alvast de crank boutjes aangedraaid (bij 1tje kon ik em nog wat strakker doen).
Ik had laatst ook zo'n kraak die alleen te horen was als ik kracht op de trappers zet. Uiteindelijk bleek het de (alu) zadelpen te zijn; even invetten en de kraak was weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:58
euchromatic schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:44:
[...]

Ik had laatst ook zo'n kraak die alleen te horen was als ik kracht op de trappers zet. Uiteindelijk bleek het de (alu) zadelpen te zijn; even invetten en de kraak was weg.
Ik heb uiteindelijk een schroefje van mijn cranck licht aan kunnen draaien en van het blad, vanochtend getest en heb niets meer gehoord. :) O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Goed, ik zit toch behoorlijk te twijfelen om een smart trainer aan te schaffen.. Merk dat ik gewoon echt te weinig train ivm het vroeg donker zijn maar ook omdat ik na de 500 km tussen kerst en nieuw wel even genezen ben van fietsen in de kou. Reden van twijfelen zijn de kosten ten opzichte van het onzeker zijn dat ik de trainer wel 'veel' ga gebruiken. Extra twijfeling wordt gebracht door de vele reviews online tussen de 2 trainers waarvan ik twijfel(Elite Qubo Digital Smart B+ & Tacx Smart Vortex). Ze hebben beide hun voor/nadelen en ik wil eigenlijk de extra kosten(Zwift/trainerroad) zo minimaal houden.

Op dit moment voor mij de reden om aan de ervaringsdeskundige hier(via de zoekfunctie een aantal members gezien) wat zij van hun keuze vinden. Daarnaast dus ook benieuwd naar de mogelijkheden en ervaringen van de trainers zonder extra kosten aan software te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb die Elite. Op zich een ok ding en redelijk stil, maar je krijgt waar je voor betaald. De cadansmeting is prut, vermogen gaat met ongeveer 50W/s omhoog/omlaag (dus niet geschikt voor echt korte intervallen) en hij overschat het getrapte vermogen met iets van 30-40%.

Volgens mij kan je hem (als je geen powermeter hebt) gebruiken icm Golden Cheetah zodat je geen geld hoeft uit te geven aan aan Trainerroad / Zwift.

Vergeet ook niet om iets van 40-50 euro aan de kant te zetten voor een fatsoenlijke ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

la_fusion schreef op maandag 23 januari 2017 @ 21:03:
Goed, ik zit toch behoorlijk te twijfelen om een smart trainer aan te schaffen.. Merk dat ik gewoon echt te weinig train ivm het vroeg donker zijn maar ook omdat ik na de 500 km tussen kerst en nieuw wel even genezen ben van fietsen in de kou. Reden van twijfelen zijn de kosten ten opzichte van het onzeker zijn dat ik de trainer wel 'veel' ga gebruiken. Extra twijfeling wordt gebracht door de vele reviews online tussen de 2 trainers waarvan ik twijfel(Elite Qubo Digital Smart B+ & Tacx Smart Vortex). Ze hebben beide hun voor/nadelen en ik wil eigenlijk de extra kosten(Zwift/trainerroad) zo minimaal houden.

Op dit moment voor mij de reden om aan de ervaringsdeskundige hier(via de zoekfunctie een aantal members gezien) wat zij van hun keuze vinden. Daarnaast dus ook benieuwd naar de mogelijkheden en ervaringen van de trainers zonder extra kosten aan software te maken.
Tacx 2180 of Wahoo snap zijn denk ik prima keuzes voor een goede prijs :)
En dan kun je zo zwift op rollen.

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Ik heb de tacx vortex smart. Stil is hij niet echt te noemen maar dat heb je bij alle trainers denk ik (afgezien van den direct drive trainers). Ik had het pakket met alles erbij, dus ook sensor voor aan de pc.

Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben hiervan. Icm trainnerroad is het heel handig en vind ik de kosten meevallen, 10 per maand of 90 per jaar.

Snelheidsmeting interesseert me niet op de trainer, cadansmeting doe ik met een garmin sensor, maar de power meting is in mijn ogen vrij goed/consistent. Ik ga natuurlijk niet zeggen dat dat de correcte power zou zijn mocht ik een echte power meter hebben (en ik kan dus neit vergelijken met iemand anders) maar het doet wat het moet doen

Enige naadeel dat ik heb is dat er wel wat slippage optreed bij hogere wattages

[ Voor 5% gewijzigd door Tarkin op 24-01-2017 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Ik heb de T2180. Ik ben hier tevreden over. Paar keer op gekacheld zonder Zwift. Ook dit gaat redelijk. Zit gewoon een nette app bij waar je profielen in kunt laden om een trainingsschema te doen. Dit is gratis maar ik vind de visuele feedback van Zwift toch leuker. Lekker rondje rijden ook al staar je maar een beetje naar je laptop. De interactie met je medeweggebruikers is wel leuk.

Moet ik wel zeggen er zitten paar nadelen ook in. Koppelen telefoon met zwift en laptop werkt bij mij vaker niet dan wel. Net als het koppelen van mijn hartslagmeter. Ik heb het rijden met hartslagmeter dus maar opgegeven. Dat gaan we wel weer doen als we naar buiten gaan. Koppelen van de telefoon zou automatisch moeten gebeuren maar soms doet het gewoon niet ook al start ik de telefoon opnieuw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 08:42
Ik heb afgelopen zaterdag de Tacx Vortex aangeschaft en zondag eerste ritje op Zwift gemaakt. Moet zeggen dat het erg goed werkt. De Tacx was zo opgezet en geïnstalleerd en icm Zwift werkt de variabele weerstand erg goed. Heb (nog) geen ervaring met Trainerroad oid, maar vond Zwift vermakelijk. In het verleden ook een spinningfiets thuis gehad, maar dat vond ik echt rete saai en hield dat met moeite 3 kwartier vol. Met Zwift was een uurtje workout voor mijn gevoel vrij vlot voorbij.
Ik ben het eens met wat Seriph zegt dat het teruggegeven wattage in ieder geval constant en waarschijnlijk redelijk accuraat is. Cadans wil nog wel eens schommelen. Ik wilde voor het komende seizoen toch al een cadanssensor aanschaffen, waarschijnlijk dat ik dat nu op kortere termijn al doe ;)
Met mijn telefoon (iPhone) en hartslagmeter (Tacx Ant+ en Bleutooth model) geen problemen met koppelen.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

f4stf0rw4rd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:04:.
...
Ik ben het eens met wat Seriph zegt dat het teruggegeven wattage in ieder geval constant en waarschijnlijk redelijk accuraat is. Cadans wil nog wel eens schommelen. Ik wilde voor het komende seizoen toch al een cadanssensor aanschaffen, waarschijnlijk dat ik dat nu op kortere termijn al doe ;)
...
Ik heb ook een Vortex Smart en een 4iiii precision vermogensmeter. Als je een stukje terugscrolled heb ik ergens een post geplaatst waarin ik de twee tegen elkaar getest heb.

Mijn bevinding was toen dat de Vortex de eerste minuten zo'n 20W minder aangeeft, maar dit trekt vrij snel gelijk, waarna deze eigenlijk gewoon spot-on is.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 24-01-2017 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Bedankt voor de reacties en dan met name deze:
f4stf0rw4rd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:04:
Ik heb afgelopen zaterdag de Tacx Vortex aangeschaft en zondag eerste ritje op Zwift gemaakt. Moet zeggen dat het erg goed werkt. De Tacx was zo opgezet en geïnstalleerd en icm Zwift werkt de variabele weerstand erg goed. Heb (nog) geen ervaring met Trainerroad oid, maar vond Zwift vermakelijk. In het verleden ook een spinningfiets thuis gehad, maar dat vond ik echt rete saai en hield dat met moeite 3 kwartier vol. Met Zwift was een uurtje workout voor mijn gevoel vrij vlot voorbij.
Met mijn telefoon (iPhone) en hartslagmeter (Tacx Ant+ en Bleutooth model) geen problemen met koppelen.
Ik wil vooral ook voorkomen dat de trainer na een tijdje weer de kast in gaat en ik er niets meer mee doe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

la_fusion schreef op maandag 23 januari 2017 @ 21:03:
Hoe bedoel je dit? Wil je puur de software van Tacx of Elite gebruiken, of kan een Zwift of TR abbo'tje er nog wel van af? (Overigens hebben Zwift en TR een goede trial periode). Ik ben niet zo onder de indruk van de Tacx software of ieder ander software pakket van de trainer fabrikanten. Eerlijk is eerlijk, ik heb het nooit gebruikt, maar volgens mij vind je nergens de community die Zwift heeft en dat is wel hetgeen wat mij aan de gang houd.

Ik ben dus wel zeer tevreden ben over de Vortex, de enige reden waarvoor ik een duurdere trainer zou overwegen is dat de Vortex een hellingspercentage van maar 7% kan simuleren. Alleen met mijn gebruikspatroon (alleen in de winter en dan nog alleen als ik echt niet naar buiten kan) vind ik een Neo nog echt te duur ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 24-01-2017 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Kluus schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:53:
[...]

Hoe bedoel je dit? Wil je puur de software van Tacx of Elite gebruiken, of kan een Zwift of TR abbo'tje er nog wel van af? (Overigens hebben Zwift en TR een goede trial periode). Ik ben niet zo onder de indruk van de Tacx software of ieder ander software pakket van de trainer fabrikanten. Eerlijk is eerlijk, ik heb het nooit gebruikt, maar volgens mij vind je nergens de community die Zwift heeft en dat is wel hetgeen wat mij aan de gang houd.

Ik ben dus wel zeer tevreden ben over de Vortex, de enige reden waarvoor ik een duurdere trainer zou overwegen is dat de Vortex een hellingspercentage van maar 7% kan simuleren. Alleen met mijn gebruikspatroon (alleen in de winter en dan nog alleen als ik echt niet naar buiten kan) vind ik een Neo nog echt te duur ;).
Eventueel kunnen de kosten voor Zwift of TR er nog wel vanaf maar ik heb geen behoefte om bijv nog een Tacx software upgrade te kopen voor 150+ euro zodat ik ook met de PC kan trainen.. Voor mij is 7% vooralsnog ook voldoende. Het is vooral om extra te trainen, buiten en in de zomer kom ik daarnaast ook maar zelden > 7% tegen wat dat betreft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

la_fusion schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:13:
[...]

Eventueel kunnen de kosten voor Zwift of TR er nog wel vanaf maar ik heb geen behoefte om bijv nog een Tacx software upgrade te kopen voor 150+ euro zodat ik ook met de PC kan trainen.. Voor mij is 7% vooralsnog ook voldoende. Het is vooral om extra te trainen, buiten en in de zomer kom ik daarnaast ook maar zelden > 7% tegen wat dat betreft ;)
Nee dat klopt, maar op Zwift wel ;). In theorie zou het dus betekenen dat je geen verschil voelt tussen een helling van 25% en 7%. In Zwift merk je het natuurlijk wel aan je snelheid, want die is gewoon bepaald aan de hand van het vermogen wat je op dat moment levert.

Gelukkig heeft Zwift hiervoor een setting genaamd "trainer difficulty". Daarmee kan je instellen dat de weergave van de helling door je trainer anders schaalt, zet je hem op 50% wordt een helling van 14% naar je trainer gestuurd als 7%, 10% als 5% etc, waardoor je toch verschil voelt tussen de percentages. In tegenstelling tot wat de naam van de setting doet vermoeden wordt je inspanning niet minder, want je moet nog altijd hetzelfde vermogen leveren voor een bepaalde snelheid ;).

Anyway, met jouw vereisten lijkt de Vortex mij een hele goede keuze.

Kleine toevoeging: Het verschil is eigenlijk alleen dat je wat minder hoeft te schakelen, je kan nog steeds prima klimtraining doen als je met een zwaarder verzet tegen die simulatie van 7% loopt te trappen.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 24-01-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

Kluus schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:25:
[...]

Nee dat klopt, maar op Zwift wel ;). In theorie zou het dus betekenen dat je geen verschil voelt tussen een helling van 25% en 7%. In Zwift merk je het natuurlijk wel aan je snelheid, want die is gewoon bepaald aan de hand van het vermogen wat je op dat moment levert.

Gelukkig heeft Zwift hiervoor een setting genaamd "trainer difficulty". Daarmee kan je instellen dat de weergave van de helling door je trainer anders schaalt, zet je hem op 50% wordt een helling van 14% naar je trainer gestuurd als 7%, 10% als 5% etc, waardoor je toch verschil voelt tussen de percentages. In tegenstelling tot wat de naam van de setting doet vermoeden wordt het er niet makkelijker op, want je moet nog altijd hetzelfde vermogen leveren voor een bepaalde snelheid ;).

Anyway, met jouw vereisten lijkt de Vortex mij een hele goede keuze.
Mij ook, ik rij een direct drive en heb vroeger de 2180 gehad. Kwa geluid blijft het gewoon bijna het zelfde althans dat zullen je buren en of je vrouw zeggen ;)

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06:54
In dit topic ben ik eerlijk gezegd echt een lurker :+ maar ik vroeg me af of er al een Strava Tweakers club is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 08:51
Willem30 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:26:
In dit topic ben ik eerlijk gezegd echt een lurker :+ maar ik vroeg me af of er al een Strava Tweakers club is?
Zeker: https://www.strava.com/cl...-of-tweakers-cycling-club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
Kluus schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:13:
[...]

Ik heb ook een Vortex Smart en een 4iiii precision vermogensmeter. Als je een stukje terugscrolled heb ik ergens een post geplaatst waarin ik de twee tegen elkaar getest heb.

Mijn bevinding was toen dat de Vortex de eerste minuten zo'n 20W minder aangeeft, maar dit trekt vrij snel gelijk, waarna deze eigenlijk gewoon spot-on is.
Tnx. Goed om te weten. :) Nu nog een wat hoger wattage eruit trappen ;)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Goed, inmiddels de Tacx Vortex Smart besteld.. alleen nu zit ik nog met welke 'extra's' ik erbij moet bestellen.. Ik vind het wel fijn om ook mijn hr te kunnen monitoren maar heb voor zover ik weet slechts een ANT+ HR module van Garmin.

Nu zijn er een aantal opties om alles voor elkaar te krijgen op mijn laptop/tablet.

- Een ANT+ module voor mijn laptop kopen
- Een ANT+/BT HR module kopen
- Een tablet die ANT+ kan ontvangen kopen

Mis ik nog een optie om mijn huidige HR module op mijn pc/tablet aan te sluiten? Wellicht via mijn Garmin Edge 810? Of zou ik 'gewoon' een rit op de Garmin moeten maken en die weer combineren met mijn virtuele rit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ANT+ usb geval uit China lijkt mij de goedkoopste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
la_fusion schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 19:56:
Goed, inmiddels de Tacx Vortex Smart besteld.. alleen nu zit ik nog met welke 'extra's' ik erbij moet bestellen.. Ik vind het wel fijn om ook mijn hr te kunnen monitoren maar heb voor zover ik weet slechts een ANT+ HR module van Garmin.

Nu zijn er een aantal opties om alles voor elkaar te krijgen op mijn laptop/tablet.

Mis ik nog een optie om mijn huidige HR module op mijn pc/tablet aan te sluiten? Wellicht via mijn Garmin Edge 810? Of zou ik 'gewoon' een rit op de Garmin moeten maken en die weer combineren met mijn virtuele rit?
Een 4iiii Viiiiva hartslagmeter/ant+/Btle brug aanschaffen. Werkt perfect met wahoo kick, vector 2s en iphone6s

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
Ik heb een Mio Link voor mijn hartslag, heeft een Bluetooth Smart & Ant+ verbinding. Zijn broertje de Mio Velo doet hetzelfde, maar is ook nog een hub voor Ant+ signalen en Bluetooth Smart signalen.

Setup iPad: alles Bluetooth Smart
Setup laptop: Ant+ dongle, alles ant+

Waarom een link? Blijkbaar ben ik 1 van die mensen waarop een hartslagband niet goed werkt zonder gel.

[ Voor 42% gewijzigd door joint_me op 25-01-2017 08:48 . Reden: Zie reactie @dreamscape ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
En met USB bedoel je eigenlijk Bluetooth Smart. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd

Ik heb de Tacx ANT+/BT LE hartslagmeter. Werkt prima en is nauwkeurig en kan volgens mij zelfs beide signalen tegelijk doorgeven. Bij een aantal webshops voor minder dan 50 euro te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin

zit de ant+ dongle niet bij je pakket? Ik had het smart pakket van de vortex en dat zat daar allemaal in. Ik gebruik ook gewoon de hartslagmeter van m'n garmin hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Tarkin schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 08:42:
[...]

zit de ant+ dongle niet bij je pakket? Ik had het smart pakket van de vortex en dat zat daar allemaal in. Ik gebruik ook gewoon de hartslagmeter van m'n garmin hiervoor
Voor zover zit bij de Vortex Smart geen Ant+ module. Ik kijk even wat erbij zit en anders ga ik toch voor de combinatie van een Ant+ module + USB Host OTG kabeltje. Op die manier kan ik op al mijn devices(tablet/telefoon/pc) ook Ant+ praten voor het kleinste bedrag. Tegen de tijd dat mijn HR meter er geen zin meer in heeft kan ik alsnog richting BT gaan kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 08:51
Goedkoopste manier die ik heb gevonden is om uit China de USB ANT+ Dongle te halen (deze link)

Verder heb ik de HR Borstband van de Decathlon die ook relatief goedkoop is en goed zit. Volgens mij van Geonaute.

Edit: ik zie dat Decathlon nu alleen de HR+BT versie nog heeft á 39,- zie hier

[ Voor 17% gewijzigd door Jwlb op 25-01-2017 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Jwlb schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:17:
Goedkoopste manier die ik heb gevonden is om uit China de USB ANT+ Dongle te halen (deze link)

Verder heb ik de HR Borstband van de Decathlon die ook relatief goedkoop is en goed zit. Volgens mij van Geonaute.

Edit: ik zie dat Decathlon nu alleen de HR+BT versie nog heeft á 39,- zie hier
Exact die Ant+ module besteld bij Amazon: https://www.amazon.de/Sti...1-02209-00/dp/B00LIIMHP4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:10
Volgens mij mag er, naast een fietscomputertopic,ook wel een fietstrainertopic komen.

Ik hoop komende week weer (buiten uiteraard) op mijn racefiets te kunnen knallen. Ik merk dat ik dat toch wel mis. Maar met de gewone fiets kun je toch nog sneller dan ik had gedacht. :+ Gelukkig denkt iedereen dat je dan waarschijnlijk een E-bike hebt. Vroeger was je gewoon raar.

[ Voor 14% gewijzigd door wisselwerking op 25-01-2017 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Nou, ik wacht even met buiten fietsen tot de temperatuur zeker weten boven de +5 blijft. Tot plusminus twee weken geleden was het goed te doen, want het was koud, maar wel met erg droge lucht. Met die mist en nevel is dat nu wel anders, en gister ben ik zelfs nog op mijn stadsfiets onderuit gegaan op een plek die er helemaal niet glad uitzag maar wel (heel erg) glad was. Dat risico ga ik op de racer niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 23:54

Pelle

🚴‍♂️

nare man schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:15:
Nou, ik wacht even met buiten fietsen tot de temperatuur zeker weten boven de +5 blijft. Tot plusminus twee weken geleden was het goed te doen, want het was koud, maar wel met erg droge lucht. Met die mist en nevel is dat nu wel anders, en gister ben ik zelfs nog op mijn stadsfiets onderuit gegaan op een plek die er helemaal niet glad uitzag maar wel (heel erg) glad was. Dat risico ga ik op de racer niet nemen.
Ik vond het afgelopen zondag, ondanks dat de Garmin maar 1,5° aangaf, prima te doen.
Rondje Krimpenerwaard (IJssel, Lek, Vlist) en nergens gladheid te bekennen. Bijna geen wind, en dat helpt ook wel mee. Beter dat dan bij een graad of 8 zo'n snijdende oostenwind van 4Bft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Pelle schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:35:
[...]

Ik vond het afgelopen zondag, ondanks dat de Garmin maar 1,5° aangaf, prima te doen.
Rondje Krimpenerwaard (IJssel, Lek, Vlist) en nergens gladheid te bekennen. Bijna geen wind, en dat helpt ook wel mee. Beter dat dan bij een graad of 8 zo'n snijdende oostenwind van 4Bft :)
Wat een luxe, hier gaf de Garmin -8 aan (in de ochtend) ;). Verder prachtig weer gehad inderdaad, heerlijk gefietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Zaterdag was eigenlijk kouder qua gemiddelde naar mijn gevoel maar toen reed ik ook door tot een uur of 5. Zondag begon erg koud (-8) maar werd al snel warm met in de middag +2/4 graden bij HvH.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Ik wordt helemaal dood gegooid met reclame voor SiS voeding. Heb daar ooit wat besteld, naar alle tevredenheid overigens, maar nu blijven ze me stalken. Dat deed mij afvragen hoe jullie dat doen met sportvoeding. Gaat er elke rit een reep op een gel mee? Of alleen als het er echt op aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem eigenlijk altijd wel een snelle jelle mee. Of ik die dan ook echt m'n mik in druk zie ik dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Noxa schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:06:
Ik wordt helemaal dood gegooid met reclame voor SiS voeding. Heb daar ooit wat besteld, naar alle tevredenheid overigens, maar nu blijven ze me stalken. Dat deed mij afvragen hoe jullie dat doen met sportvoeding. Gaat er elke rit een reep op een gel mee? Of alleen als het er echt op aan komt.
Snelle Jelle, brood, pannekoek, banaan, sportreep. Afhankelijk van wat er is en waar ik zin in heb om te pakken. Repen zijn wel m'n favoriet omdat ik die thuis kan hebben zonder op te eten (itt snelle Jelle..)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Idd snelle jelle of een fruitreep. Qua dagvers kun je denken aan een banaan of een krentenbol.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Noxa schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:06:
Ligt aan het aantal uren dat ik ga fietsen. Meestal eet ik pas bij ritten boven de 2uur. Met drinken redelijk hetzelfde. Alleen als ik ga knallen onder de <1,5uur doe ik isodrink in de bidon, anders gewoon water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik heb meestal een snelle jelle, banaan of fruitreep bij en Carvan Cevitam in de bidon met soms een snufje zout (waarschijnlijk is dat placebo maar goed, zo lang het werkt _O- )... Bij een wat meer prestatie gerichte tocht neem ik isostar mee in de bidon en sportrepen, gelletjes vind ik echt vies en laat ik links liggen :).

Af en toe verwen ik mezelf en neem ik een punt appelgebak met slagroom bij de koffie pauze. d:)b

Oja, ik heb ook een tijdje dadels meegenomen, op zich beviel dat wel goed, maar die zijn zo plakkerig dat ze in een zakje moeten, wat ook weer een kleefboel wordt waardoor ze alsnog lastig te nemen zijn tijdens het rijden. Heeft daar nog iemand tips voor?

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 26-01-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 23:54

Pelle

🚴‍♂️

Kluus schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:05:
Ik heb meestal een snelle jelle, banaan of fruitreep bij en Carvan Cevitam in de bidon met soms een snufje zout (waarschijnlijk is dat placebo maar goed, zo lang het werkt _O- )...
Wat is daar placebo aan? Als je zweet, verlies je ook zout. Zout is essentieel voor de zenuwprikkelgeleiding en vochtbalans in je lichaam. Dus het is verstandig om dat inderdaad wel aan te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik ben wel geneigd om met Kluus in te stemmen. De gemiddelde inwoner van een ontwikkeld westers land krijgt uit zijn dagelijkse dieet al zoveel zout binnen, dat hij door het zweten tijdens een fikse inspanning op de fiets echt niet meteen een tekort krijgt dat aangevuld moet worden.

Er zijn niet voor niets zoveel initiatieven om het zoutgehalte van veel 'dagelijkse' voedingsmiddelen te verhinderen. We krijgen er - ongemerkt - gewoon veel teveel van binnen.

[ Voor 10% gewijzigd door nare man op 26-01-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
De vraag is of als je teveel zout eet je daadwerkelijk een voorraadje opbouwt in je lichaam, of dat het gewoon werkverschaffing is voor je nieren. En volgens mij is het, het laatste. Dus ook al eet je gemiddeld teveel zout, je krijgt ongeveer net zo snel een zouttekort als iemand die niet teveel zout eet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Daarbij komt bij dat de zouten die je verliest meer zijn dan alleen natrium chloride. Om water op te nemen in je lichaam heb je zout nodig, maar ook mineralen en vitamines. Anders gaat het water wat je drinkt direct door naar je blaas.

Ik vind overigens niet het fietsen zo zeer het probleem deze dagen, dat gaat prima. Ik heb het dan ook niet snel koud en de afgelopen dagen ook bv niets onder mijn helm gehad. Sowieso doe ik dat niet graag. Het fiets schoonmaken na de tijd en de pekel die je fiets aantast vind ik dan weer wel irritant. Afgelopen dinsdag was het bv prima weer, maar toch een hoop bagger van de fiets moeten poetsen, niet normaal.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12
Hielko schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 18:04:
De vraag is of als je teveel zout eet je daadwerkelijk een voorraadje opbouwt in je lichaam, of dat het gewoon werkverschaffing is voor je nieren. En volgens mij is het, het laatste. Dus ook al eet je gemiddeld teveel zout, je krijgt ongeveer net zo snel een zouttekort als iemand die niet teveel zout eet.
Er is niemand die normaal eet die überhaupt een zout te kort heeft (tenzij je dagen aan de diarree bent). Dat krijg je echt niet van 1 of 2 uurtjes fietsen. Daarnaast krijg je waarschijnlijk normaal al 2 a 3 keer zoveel zout binnen als maximaal hebt per dag dus dat hoef je echt niet nog eens extra toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik voeg het dan ook niet toe als voedingstof om het zoutgehalte in mijn lichaam aan te vullen maar (en echt super weinig, nog lang geen half theelepeltje op 500ml) omdat ik ooit gelezen heb dat het zo sneller opgenomen wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 26-01-2017 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Graham
Kan ook beter een elektrolyt (ORS) toevoegen aan je water dan alleen zout. Ik gebruik ORS overigens alleen tijdens de hele warme dagen op de fiets ipv sportdrank.

Overigens net mijn ketting na 3000 KM verwisselt. Nog net niet 1.0. Gaat hard met slecht weer, eerste keer dat het zo hard gaat overigens. Ook mijn eerste KMC ketting. Nieuwe KMC ligt erop. Eens kijken hoe lang die het uithoud.

[ Voor 43% gewijzigd door Graham op 26-01-2017 21:22 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Hoe schadelijk is het voor de fiets als ik zondag ga fietsen? Als het goed is is het dan droog en ruim boven 0, maar er ligt overal nog zout. Moet ik na de tijd de fiets nog goed afspuiten ivm strooizout of is dit minimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoepZor schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:06:
Hoe schadelijk is het voor de fiets als ik zondag ga fietsen? Als het goed is is het dan droog en ruim boven 0, maar er ligt overal nog zout. Moet ik na de tijd de fiets nog goed afspuiten ivm strooizout of is dit minimaal?
Die angst voor pekel vind ik altijd maar overdreven. Ja, tuurlijk slijt alles wat harder maar het is echt niet zo dat je je frame / groep af kan schrijven nadat je er een winter mee hebt doorgefietst. Velgen kunnen wel vrij hard gaan als de wegen niet droog zijn. Na 2 winters ben ik ongeveer wel door de velg van m'n winterwielen heen.

Als er pekel ligt en het is droog hoef je niet zoveel te doen. Gewoon de zooi eraf vegen, zorgen dat je aandrijflijn proper is en klaar. En niet teveel spoelen aangezien de pekel dan op kan lossen in het water en op plekken komt waar je het niet wilt hebben (lagers e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Na een pekelrit liever geen water in de vorm van een straal. Dan breng je de pekel alleen maar op plekken waar je het niet wil.

Fiets laten drogen indien nodig en dan met een zachte borstel/kwast schoonborstelen. Eventueel hardnekkig vuil met een vochtig doekje. Ketting even met een doek. Fertig.

Gisteren overigens 100 km gefietst en vanmorgen nog een 62 km. Goeiegenade wat was het koud! Ik had het overigens niet koud, dankzij elektrische sokken en handschoenen. Genoten!

[ Voor 23% gewijzigd door havana op 27-01-2017 15:28 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik zie pekel niet als vervelender dan modder; daarvoor geldt ook dat je het met een harde waterstraal op plekken kunt brengen waar je het liever niet hebt. Zelf pak ik na een vieze rit gewoon een zachte doek, even de drek er af wrijven zolang het nog nat is, doekje erover en klaar (gaat wel om een winterfiets waarvan ik gewoon accepteer dat die aanzienlijk harder slijt).

Ketting, cassette en voorbladen idem; die maak ik niet na elke vieze rit weer helemaal spic en span, dat kost teveel tijd en twee dagen later zijn ze weer vies. Gewoon even een zachte doek eroverheen. Na meerdere vieze ritten (of als ik zo slecht ben geweest om de drek helemaal te laten indrogen) dan hang ik 'm wel even in de kettingcleaner en ga ik wat grondiger te werk.

[ Voor 30% gewijzigd door nare man op 27-01-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb mijn oude fiets nog staan. Ik wil natuurlijk graag op de nieuwe gaan rijden, maar als die er flink onder lijdt dan pak ik de oude wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

havana schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:27:
Gisteren overigens 100 km gefietst en vanmorgen nog een 62 km. Goeiegenade wat was het koud! Ik had het overigens niet koud, dankzij elektrische sokken en handschoenen. Genoten!
Electrische sokken? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 16:14

PromoX

Flying solo

Ik kende het niet, maar kennelijk zijn er sokken met een verwarmingselement:
https://www.primrose-nede...armde-sokken-p-56329.html

Zoiets zal havana dan wel hebben?

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
havana schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:27:
Damnit die moet ik hebben. Ik heb gisteren met zo'n -5 a -6 gefietst en dat was prima te doen. Maar f*ck wat een koude tenen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Havana is nogal een koukleum, maar dat heeft hij ook wel meerdere keren aangegeven hierzo ;)

Qua ritten na pekel of modder gebruik ik meestal mijn douche met warm water om de bewegende onderdelen schoon te maken. Daarna spuit ik het geheel onder met wat ontvetter en spoel ik het af. Direct erna maak ik de fiets droog en smeer in het allemaal in.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Graham schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 20:21:
Havana is nogal een koukleum, maar dat heeft hij ook wel meerdere keren aangegeven hierzo ;)

Qua ritten na pekel of modder gebruik ik meestal mijn douche met warm water om de bewegende onderdelen schoon te maken. Daarna spuit ik het geheel onder met wat ontvetter en spoel ik het af. Direct erna maak ik de fiets droog en smeer in het allemaal in.
Volgens mij kan je beter koud water gebruiken als je pekel gaat afspoelen, dat is in ieder geval de consensus onder onze collega pekel-haters: motorrijders. In warm water lost het zout sneller op waardoor het des te meer overal tussen komt (en lekker samen met water :().

https://www.anwb.nl/motor/onderhoud/winter/hekel-aan-pekel

[ Voor 38% gewijzigd door Kluus op 27-01-2017 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Mogelijk. Ik zal eens kijken naar het eerst afborstelen en koud water ivm pekel gebruiken.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:03
Geldt dat als thermische doping? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Gisteren mijn eerste 100km (Grand Fondo 1) gefietst van 2017 ik was ok aangekleed. ik heb het in het begin te warm gehad met wind tegen en naar het einde toe wat frisser.

En vandaag een zeer lichaam, echt weer wennen na al dat binnen fietsen.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Mijn sokken zijn van het merk Lenz. Ze bevallen me uitstekend. Alleen winterschoenen en overschoenen was voor mij niet genoeg.

Sinds 2 weken heb ik ook verwarmde handschoenen. Niet omdat ik nu zo snel koude handen krijg, maar omdat ik juist snel last heb van zweethanden. De handschoenen lopen dan langzaamaan vol met ijskoude handen tot gevolg.

Nu met elektrische handschoenen zet ik op dat moment gewoon de verwarming aan. Werkt perfect. Merk is Gerbring, net als Lenz een motormerk.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
joint_me schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:15:
Gisteren mijn eerste 100km (Grand Fondo 1) gefietst van 2017 ik was ok aangekleed. ik heb het in het begin te warm gehad met wind tegen en naar het einde toe wat frisser.

En vandaag een zeer lichaam, echt weer wennen na al dat binnen fietsen.
Tof dat stuk onder Nieuwegein kom ik eigenlijk nooit! Ik ga het eens aan de hand van deze route verkennen.
havana schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 12:09:
Mijn sokken zijn van het merk Lenz. Ze bevallen me uitstekend. Alleen winterschoenen en overschoenen was voor mij niet genoeg.

Sinds 2 weken heb ik ook verwarmde handschoenen. Niet omdat ik nu zo snel koude handen krijg, maar omdat ik juist snel last heb van zweethanden. De handschoenen lopen dan langzaamaan vol met ijskoude handen tot gevolg.

Nu met elektrische handschoenen zet ik op dat moment gewoon de verwarming aan. Werkt perfect. Merk is Gerbring, net als Lenz een motormerk.
Gaan we naar kijken! Is je fiets al af Havana?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik ga morgen ook een poging wagen op de gran fondo. Ook weer een nieuwe batterij in de hartslagmeter, dus kan als het goed is in de rustige-duurtraining-zone rijden (D1 of Z2 of hoe dat ook mag heten :p ). Denk dat ik ook maar eens de nieuwe fiets op zijn eerste rit ga sturen :) heel erg benieuwd hoe dat rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Meld mij ook maar eens in dit topic. Gelijk met een vervelende ervaring helaas. Ben gisteren onderuit gegaan met mijn nieuwe Trek Emonda. Resultaat: Niks gebroken gelukkig, alleen wat schrammen en kneuzingen. Wel een hoop beschadigingen aan derailleur, handremmen en rechterschoen (ook net nieuw). Kon daarna ook niet meer schakelen omdat de versnellingskabel los was gekomen. Boutje ben ik kwijt.

Heb hiervoor 5 jaar op een alu Batavus gefietst (ook met slecht weer) en in die tijd is me dit nog nooit overkomen. Dus ik vraag me echt af hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ik ben een vrij rustige fietser. De bocht waar het fout ging nam ik niet met hele hoge snelheid en de weg was nagenoeg droog.

Ligt het misschien aan de banden? Er zitten de standaard 25mm Bontrager R2 banden onder. Hiervoor heb ik altijd met 23mm banden gefietst. Zou de gewichtsverdeling nog van invloed kunnen zijn? Ik zit nu iets meer naar voren, vanwege een langere stuurpen. Ook is het totale gewicht natuurlijk lager. Of heeft er toch iets op de weg gelegen wat het glad maakte en heb ik gewoon pech gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 17:02
Gewoon pech. Boel (laten) repareren en door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Inderdaad shit happens, helaas. Ik ben vandaag met de MTB onderuit gegleden op een smeltende ijsplaat. Gelukkig geen pijn of schade, maar ik gleed wel dwars door een 15cm diepe plas met smeltwater en m'n ego is ook gekneusd, er stonden maar 20 mensen te kijken ofzo :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Sjoewe schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:00:
Inderdaad shit happens, helaas. Ik ben vandaag met de MTB onderuit gegleden op een smeltende ijsplaat. Gelukkig geen pijn of schade, maar ik gleed wel dwars door een 15cm diepe plas met smeltwater en m'n ego is ook gekneusd, er stonden maar 20 mensen te kijken ofzo :')
Beter dat ze 'slechts' kijken, dan dat je in de loop van de week opduikt in een 'fail of the week' video.
Ik heb m'n ritjes van vorige week mogen bekopen met een weekje ziek thuis. Of het aan elkaar gerelateerd was weet ik niet (hopelijk niet) maar het was toen in ieder geval wel lekker om weer eens echt te fietsen.

Vervelend om van de valpartijen te horen, ik had eigenlijk eerder tijdens de vorst periodes valpartijen verwacht, maar ja een smeltende ijsplaat is natuurlijk ook niet erg stroef. Ik ga zo maar even lekker op de bank naar het veldrijden kijken.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Whehe, dat zei een van m'n teamgenootjes ook al :+

Mja, achteraf gezien had ik beter gewoon een wegritje kunnen doen. Door de ontdooiende toplaag was het een grote blubberbak in Leersum, weinig grip en ook hardstikke zonde van de trails natuurlijk eigenlijk. Naja vanaf komend weekend maar weer lekker aanhaken bij de wegploeg. Even nog twee maanden kilometervreten voor Roubaix :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddv
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06-2022

ddv

Steam: ddv_ | psn: ddv84_

VantageR schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:48:
Meld mij ook maar eens in dit topic. Gelijk met een vervelende ervaring helaas. Ben gisteren onderuit gegaan met mijn nieuwe Trek Emonda. Resultaat: Niks gebroken gelukkig, alleen wat schrammen en kneuzingen. Wel een hoop beschadigingen aan derailleur, handremmen en rechterschoen (ook net nieuw). Kon daarna ook niet meer schakelen omdat de versnellingskabel los was gekomen. Boutje ben ik kwijt.

Heb hiervoor 5 jaar op een alu Batavus gefietst (ook met slecht weer) en in die tijd is me dit nog nooit overkomen. Dus ik vraag me echt af hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ik ben een vrij rustige fietser. De bocht waar het fout ging nam ik niet met hele hoge snelheid en de weg was nagenoeg droog.

Ligt het misschien aan de banden? Er zitten de standaard 25mm Bontrager R2 banden onder. Hiervoor heb ik altijd met 23mm banden gefietst. Zou de gewichtsverdeling nog van invloed kunnen zijn? Ik zit nu iets meer naar voren, vanwege een langere stuurpen. Ook is het totale gewicht natuurlijk lager. Of heeft er toch iets op de weg gelegen wat het glad maakte en heb ik gewoon pech gehad?
Oeiij dat is zuur. Misschien kan je verzekering ook nog iets doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddv
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06-2022

ddv

Steam: ddv_ | psn: ddv84_

Vandaag in m'n Castelli kit gereden. Heel erg blij met de Perfetto Long Sleeve! <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Noxa schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 18:27:
[...]

Tof dat stuk onder Nieuwegein kom ik eigenlijk nooit! Ik ga het eens aan de hand van deze route verkennen.
Zeker een mooi stuk naar beneden, vooral langs de Linge.
Voor de volgende wil ik de route rond Leerdam aanpassen, nu haalde het daar de snelheid er een beetje uit.

Hello fellow humans

Pagina: 1 ... 13 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.