Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.321 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Al die trainingsdingen vervelen mij snel, ik kijk gewoon anime op de tacx :P

Maar liever ga ik gewoon naar buiten, lekker in de modder spelen.

[ Voor 31% gewijzigd door nare man op 09-01-2017 11:37 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 08:51
Ik combineer beide. Trainerroad op de minimalistische stand (kleine balk van 2cm op scherm) en Netflix kijken. Bevalt me prima. Wel gericht trainen maar ook wel beetje afleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:59

Kluus

Gang is alles

nare man schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:37:
Al die trainingsdingen vervelen mij snel, ik kijk gewoon anime op de tacx :P
Maar levert je training dan nog iets op? Maw: als je alleen een serie kijkt zonder incentive (hetzij geforceerd met een ERG training a la TR of competitie a la Zwift) kan ik me voorstellen dat je tegen relatief lage intensiteit rondjes zit te trappen. Prima voor een duurtraining, maar ik neem aan dat je niet langer dan 2 uur op de Tacx zit.

Begrijp me niet verkeerd, zo zou het bij mij gaan, het zou kunnen dat anderen natuurlijk wel de discipline hebben om anders te trainen ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 09-01-2017 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Klopt. Als ik op de tacx zit dan is dat op de fiets van mijn vriendin en is het hooguit een uurtje peddelen. Dat doe ik dan ook alleen als het buiten echt hondenweer is waarin ik echt niet kan fietsen. Normaliter ga ik gewoon naar buiten. Eerlijk gezegd kan ik me ook met interessante VR-software niet voorstellen dat ik langer dan een uur op dat ding ga zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Nee, maar wel met een hogere intensiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Nu we het toch over tacxen hebben :)

Ik ben van plan om te gaan trainen op m'n Tacx en wil hiervoor een apart wiel + (trainer)bandje gaan gebruiken. Het constant moeten wisselen van de trainerband en de 'buitenfiets' band lijkt me niet echt ideaal.

Nu zijn er volgens mij wel goedkope gewone wielen te krijgen hiervoor, het geval is helaas dat ik een fiets met schijremmen heb en een normaal wiel waarschijnlijk niet gaat passen.
Weet iemand toevallig een manier om dit voor elkaar te krijgen, en is dit voor een beginner (niveau prutser :P) een beetje te doen?

Specs van de fiets: http://www.cannondale.com...28-4d7b-8905-960b802d62f9 (Op plusje klikken bij 'View all components)'.

Wiel + band die ik op 't oog heb: http://www.futurumshop.nl...nd-en-tacx-raceband.phtml (Gekozen i.v.m. montage van cassette, ben ik zoveel mogelijk in 1 keer klaar).

Bedankt :)

[ Voor 12% gewijzigd door JorisM op 09-01-2017 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Ik heb zelf een tweedehandswiel met achterband opgepakt via tweakers/marktplaats inc cassette voor een zachtprijsje en het was voor een kwestie van snelspanner los, wiel eruit, tacx asje in het andere wiel, andere wiel erin en spinnen. Dit is echt een fluitje van een cent. Ik vermoed dat het met een schijfrem niet veel anders is. Alleen ben ik bang dat schijfrem achterwielen nog niet van marktplaats te plukken zijn.

http://www.futurumshop.nl...price]=asc&itemPerPage=50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Kluus schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:11:
Oh, maar dat is de issue niet hoor. Ik kan ook zonder VR-software best voluit gaan op de Tacx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JorisM schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:14:
Nu we het toch over tacxen hebben :)

Ik ben van plan om te gaan trainen op m'n Tacx en wil hiervoor een apart wiel + (trainer)bandje gaan gebruiken. Het constant moeten wisselen van de trainerband en de 'buitenfiets' band lijkt me niet echt ideaal.

Nu zijn er volgens mij wel goedkope gewone wielen te krijgen hiervoor, het geval is helaas dat ik een fiets met schijremmen heb en een normaal wiel waarschijnlijk niet gaat passen.
Weet iemand toevallig een manier om dit voor elkaar te krijgen, en is dit voor een beginner (niveau prutser :P) een beetje te doen?

Specs van de fiets: http://www.cannondale.com...28-4d7b-8905-960b802d62f9 (Op plusje klikken bij 'View all components)'.

Wiel + band die ik op 't oog heb: http://www.futurumshop.nl...nd-en-tacx-raceband.phtml (Gekozen i.v.m. montage van cassette, ben ik zoveel mogelijk in 1 keer klaar).

Bedankt :)
Tsja, dat is de prijs die je moet betalen om een early adopter te zijn. Losse achterwielen zijn niet zo snel (tweedehands) te vinden en zelf een goedkoop wiel bouwen gaat ook nog niet echt lukken. En een 'normaal' wiel gaat niet passen want die zijn 130 mm breed terwijl die van jouw frame geschikt is voor 135mm of 142mm. Of er moeten adapters te koop zijn zodat je een 'normaal' wiel wel in je frame kan drukken, maar die ken ik niet.

Je bent dus eigenlijk aangewezen op het kopen van een complete wielset. Kan je misschien net zo goed meteen een direct drive trainer nemen :P

edit: In het linkje van Seriph staat een vrij goedkoop achterwiel. Bandje en cassette erbij (remschijf heb je niet nodig) en je bent voor 130 - 140 euro klaar.

edit2: Die optie gaat wat duurder worden aangezien het goedkoopste wiel niet voor 11-speed is. Gaat dus eerder richting de 200 euro. Toch maar weer direct drive overwegen. :+

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Kluus schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:11:
Of in mijn geval trainen op ademhaling, hartslag en cadans. Dat gaat een stuk makkelijker in een gecontroleerde omgeving (huiskamer) + dat je geen rekening hoeft te houden met je medeweggebruikers en niet hoeven remmen etc.

@Seriph & @trashpanda: Thnx voor de info, hiermee kom ik al een stuk verder in m'n zoektocht :D . Gaat wel redelijk prijzig worden w.s., maar ik wilde dan ook zonodig schijfremmen... :+

Ik ga ook even bij de LBS kijken of ie misschien nog wat heeft liggen wat hiervoor geschikt is.

[ Voor 27% gewijzigd door JorisM op 09-01-2017 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:38:
[...]
edit: In het linkje van Seriph staat een vrij goedkoop achterwiel. Bandje en cassette erbij (remschijf heb je niet nodig) en je bent voor 130 - 140 euro klaar.

edit2: Die optie gaat wat duurder worden aangezien het goedkoopste wiel niet voor 11-speed is. Gaat dus eerder richting de 200 euro. Toch maar weer direct drive overwegen. :+
RX010 wielset bij Math Salden voor 140 euro bijvoorbeeld? Nadeel is wel dat cassette en band je geld gaan kosten, maar als je je voor buiten afreden banden bewaart zijn dat een goedkoop alternatief. Rijd hier al tijden op 1 van de fietsen op GP4000S bandjes die voor buiten af zijn maar voor indoor prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Ik had stiekem gehoopt een hoop fietstrainers op marktplaats te vinden van MAMIL die het toch niets vinden om binnen te fietsen.. helaas maar weinig leuk geprijsde interactieve trainers. Zou vooral doordeweeks nu het nog donker is handig zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Ah, MAMIL heten ze dus. Weet ik eindelijk wat ik naar ze kan roepen wanneer ze weer zo irritant de weg aan het bezetten zijn, zonder rekening te houden met hun mede weggebruikers :(

https://www.nrc.nl/nieuws...an-de-weg-1592612-a196289

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Kluus schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:42:
Maar levert je training dan nog iets op? Maw: als je alleen een serie kijkt zonder incentive (hetzij geforceerd met een ERG training a la TR of competitie a la Zwift) kan ik me voorstellen dat je tegen relatief lage intensiteit rondjes zit te trappen. Prima voor een duurtraining, maar ik neem aan dat je niet langer dan 2 uur op de Tacx zit.
Daar is op zich ook helemaal niks mis mee.... Ook kortere "duurtrainingen" zijn geen weggegooide tijd. Sowieso beter dan helemaal niets doen :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:44
JorisM schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:58:
Ah, MAMIL heten ze dus. Weet ik eindelijk wat ik naar ze kan roepen wanneer ze weer zo irritant de weg aan het bezetten zijn, zonder rekening te houden met hun mede weggebruikers :(

https://www.nrc.nl/nieuws...an-de-weg-1592612-a196289
Afgezien van dat het een kortzichtig en ongewoon bot stukje tekst is. Is het de bedoeling om een flamewar op te starten wanneer je dit soort tekst hier gewoon dumpt?

Ontopic, gisteren wat gelezen over VR en indoortraining. Lijkt me toch niet al te gemakkelijk om zo'n pot voor je ogen te hebben terwijl je liters zweet aan het verliezen bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
Tarkin schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 08:38:
[...]

Ontopic, gisteren wat gelezen over VR en indoortraining. Lijkt me toch niet al te gemakkelijk om zo'n pot voor je ogen te hebben terwijl je liters zweet aan het verliezen bent
Waarschijnlijk dit bericht: https://www.dcrainmaker.com/2017/01/zwift-in-vr.html

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:44
Yep.

Ik denk dat het heel ver kan gaan en het lijkt me wel interessant. Maar als ik zie hoeveel zweet er van me afkomt denk ik dat het toch niet goed kan aflopen met zo'n bril. Nog afgezien van de condens die zich op het scherm kan vormen voor je ogen (net zoals je op een koude winterdag voor een licht staat te wachten, dan wordt het ook ineens mistig :p).

Nu denk ik wel dat dit nog in zijn kinderschoenen staat en dat er nog heel wat mogelijk is. Dus ik ben wel benieuwd naar de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
[...]

Afgezien van dat het een kortzichtig en ongewoon bot stukje tekst is. Is het de bedoeling om een flamewar op te starten wanneer je dit soort tekst hier gewoon dumpt?

Ik denk dat je het niet zo zwaar moet opvatten. Dit topic bied daarnaast het ultieme platform om daar een gedegen debat over te beginnen.

En zeg nou zelf, een appèl op het "gentlemanship" onder wielrenners zou soms geen kwaad kunnen. Vroeg schold ik altijd verschrikkelijk op die race idioten in strakke broekjes. Inmiddels zit ik er zelf op en weet ik wel beter. Maar ik probeer mij altijd mijn frustraties als automobilist of andere weggebruiker te herinneren en me derhalve als fatsoenlijk weg gebruiker te gedragen. Even bellen, stoppen voor rood en een netjes dankjewel zou menig collega niet ontsieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

[...]

Nee, gewoon het uiten van mijn frustratie hierover ;) Het geval is dat ik ze best vaak tegen ben gekomen namelijk.
Bot? Wellicht, maar het ik herkende het wel meteen zoals het daar omschreven staat.
Kortzichtig? Lichtelijk, maar ik maak uit een paar regels wel op dat de schrijver ook wel door heeft dat het ook maar gewoon mensen zijn die willen fietsen.

IRL probeer ik ze ook netjes aan te spreken op hun gedrag, misschien hebben ze het zelf niet in de gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Maar dat heeft iedereen. Als ik in de auto zit dan irriteer ik me mij mateloos aan de fietsers en voetgangers op de weg. Als loop dan moeten de auto beter uitkijken en de fietsers gewoon op het fietspad rijden en uitkijken voor mij als ik daar loop. Als ik fiets dan zijn automobilisten onbeschofte hufters die moeten uitkijken wat ze met hun 2000 kilo massa doen en mij de ruimte moeten geven want ze nemen al zoveel in en voetgangers moeten op de stoep lopen waar ze horen en niet zeuren als ik een stukje afsnijd.

In het kort Ik doe het altijd goed en mijn medeweggebruikers niet. (Dit is niet waar) Maar het is menselijk om de fouten van een ander te vergroten en die van jezelf te bagatelliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Absoluut waar. Iedereen vindt zichzelf een heer in het verkeer en alle anderen hufters.

Maar dat de MAMIL een vastomlijnde verschijning is staat buiten kijf. Die beschrijving in het stuk klopt dan ook wel aardig. Ik kom met grote regelmaat van die oude knarren tegen met bierbuiken die mega-asociaal rijden, door rood knallen en geen bel voeren (of erger nog: in het schemerduister zonder licht 8)7 ).

Standaard rijdt dat soort figuren op een Pinarello, Colnago of andere veel te dure fiets (maar dan wèl met knarsende ketting, want onderhoud is eng en technisch en moeilijk). Ik besteed er meestal geen aandacht aan, maar ik kan me goed voorstellen dat automobilisten het verschrikkelijk irritant vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 10-01-2017 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

„Tegen!”, schreeuwen ze als ze je tegemoet stormen. Op mijn voorzichtige humor „Tegenligger, voor!”, om te laten merken dat ik mij ook op de weg bevind, is nog nooit een reactie gekomen.
Dit stukje vind ik wel weer vrij typisch en soortgelijk commentaar op wielrenners hoor ik wel vaker voorbij komen. Blijkbaar weet bijna niemand dat zulke signalen niet voor de tegenligger bedoelt zijn maar voor de andere fietsers in het groepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:32:
[...]

Dit stukje vind ik wel weer vrij typisch en soortgelijk commentaar op wielrenners hoor ik wel vaker voorbij komen. Blijkbaar weet bijna niemand dat zulke signalen niet voor de tegenligger bedoelt zijn maar voor de andere fietsers in het groepje.
Daar heb ik me ook al wel eens over verwonderd en als je dat dan uit legt bedenken ze weer wat anders.

Daarentegen kwam ik laatst een groepje bejaarden op e-bikes tegen op een dubbelzijdig fietspad waarvan de voorste twee in gele hesjes me zagen (maar geen ruimte maakten en vooral niet de rest waarschuwde dus) en de rijen daar achter druk kletsend met personen achter hun over het hele fietspad zwierven. Ik moest uiteindelijk de berm in. Is dat dan sociaal? Als je er iets van zegt ben je de associale wielrenner die vooral naar zichzelf moet kijken.

Vanochtend ben ik nog door massa's whatsappende scholieren heen gemaneuvreerd naar mijn werk. Als ze ineens van je opschrikken ben je een hufterige wielrenner die zich als een aso door het verkeer begeeft.

Ieder jaar staan de kranten (met name in het voorjaar) weer bol met eenzijdige stigmatiserende artikelen. Waarin hondjes worden doodgereden, bejaarden worden geterroriseerd en scholieren in sloten worden gedouwd.

De media werkt dit beeld in de hand met dit soort stigmatiserende artikelen.
Crazy D schreef op maandag 9 januari 2017 @ 23:19:
Daar is op zich ook helemaal niks mis mee.... Ook kortere "duurtrainingen" zijn geen weggegooide tijd. Sowieso beter dan helemaal niets doen :)
Het is inderdaad beter dan niets doen, maar dat bedoelde ik ook niet ;). Het ging meer over een korte rit/binnentraining op lage intensiteit vs een korte rit/binnentraining op hoge intensiteit. Ik heb dan persoonlijk wel baat bij die wortel aka Zwift of desnoods de drill sergeant aka Trainerroad. :+

[ Voor 54% gewijzigd door Kluus op 10-01-2017 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kluus schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:01:
[...]

Daar heb ik me ook al wel eens over verwonderd en als je dat dan uit legt bedenken ze weer wat anders.

Daarentegen kwam ik laatst een groepje bejaarden op e-bikes tegen op een dubbelzijdig fietspad waarvan de voorste twee in gele hesjes me zagen (maar geen ruimte maakten en vooral niet de rest waarschuwde dus) en de rijen daar achter druk kletsend met personen achter hun over het hele fietspad zwierven. Ik moest uiteindelijk de berm in. Is dat dan sociaal? Als je er iets van zegt ben je de associale wielrenner die vooral naar zichzelf moet kijken.
Met soortgelijke situaties ben ik afgelopen jaar 2 keer tegen iemand opgereden. In beide gevallen was uitwijken naar de berm geen optie. Schreeuwen, handen aan het stuur, ellebogen naar buiten, vol de remmen inknijpen en hopen dat het niet te erg fout gaat. Gelukkig beide keren zonder erg, behalve de tegenligger die in beide gevallen toch wel erg geschrokken was...
Ieder jaar staan de kranten (met name in het voorjaar) weer bol met eenzijdige stigmatiserende artikelen. Waarin hondjes worden doodgereden, bejaarden worden geterroriseerd en scholieren in sloten worden gedouwd.

De media werkt dit beeld in de hand met dit soort stigmatiserende artikelen.
Tsja, ik fiets vrij veel maar ik kom eigenlijk nooit van die types tegen die je vaak in de reacties onder zulke artikelen ziet. Eerder auto's die mij voorrang geven terwijl ik dat niet heb, maar misschien gaan ze er van uit dat ik een mamil ben en die voorrang toch wel neem :P.

De enige situaties waar ik mij 'aso' opstel in het verkeer is als ik op een weg zit met auto's waarbij het snelheidsverschil groot is en er weinig ruimte is om in te halen (smalle weg of tegenligger). Dan ga ik wat meer midden op de weg fietsen zodat ze eerst moeten remmen, zodat ze er met minder snelheidsverschil langs gaan of laat ik ze even wachten tot de tegenligger voorbij is. Zolang je laat weten dat je ze hebt opgemerkt valt het vaak wel mee hoe vaak ze op de toeter rammen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:33:

Tsja, ik fiets vrij veel maar ik kom eigenlijk nooit van die types tegen die je vaak in de reacties onder zulke artikelen ziet. Eerder auto's die mij voorrang geven terwijl ik dat niet heb, maar misschien gaan ze er van uit dat ik een mamil ben en die voorrang toch wel neem :P.
Dat herken ik wel, ik fiets ook redelijk veel en in het verkeer merk ik er ook niet veel van, het "leeft" vooral op internet en verjaardagsfeesten :).

Ik herken het probleem trouwens ook niet vanuit het automobilist perspectief. Fietsers en hardlopers geef ik sowieso al vaak voorrang omdat ik weet dat het voor hun vervelender is om van snelheid te veranderen dan voor mij met mijn gaspedaal. Ik irriteer me in ieder geval een stuk vaker aan andere automobilisten.

Misschien zit er ook een verschil tussen de randstad en de provincies. Ik fiets met name in Noord-Brabant en Gelderland wat toch al best fiets-vriedelijke omgevingen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 10-01-2017 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 21:04
Ik ben in 2016 twee keer doelbewust van de weg gedrukt, dus helaas heb ik het wel anders ervaren.

De eerste keer keer met de club door een achteropkomende automobilist op een smalle polderweg bij Cothen die vond dat we niet snel genoeg aan de kant waren gegaan en ons vervolgens als dank afsneed. Halve peloton onderuit. Gelukkig alleen een paar schrammen en kleine materiaal-schade.
De tweede keer bij een solo-rit door een tegemoetkomende brommer bij heuvelaf Austerlitz, die stuurde opeens recht op me af waardoor ik alleen nog maar de berm in kon 'vluchten', en daarbij nog maar net kon voorkomen dat ik tegen een boom aan zou klappen. Echt compleet zonder enige aanleiding, pure verkeersagressie... Dat sloeg echt alles

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 10-01-2017 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Kluus schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:43:
[...]
Misschien zit er ook een verschil tussen de randstad en de provincies. Ik fiets met name in Noord-Brabant en Gelderland wat toch al best fiets-vriedelijke omgevingen zijn.
Niet mee eens. Ik heb lang in Gelderland gewoond (rand van de Achterhoek) en daar wordt, zeker op de kleinere weggetjes, door automobilisten echt asociaal gescheurd. Juist omdat ze denken dat er toch bijna niemand anders rijdt. Gaat vaak om van die carbidschietende, Normaal-draaiende boerenpummels in opgevoerde Golfjes.

In de Randstad zijn mensen tenminste gewend aan ander verkeer.

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 10-01-2017 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

nare man schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:04:
[...]

Niet mee eens. Ik heb lang in Gelderland gewoond (rand van de Achterhoek) en daar wordt, zeker op de kleinere weggetjes, door automobilisten echt asociaal gescheurd. Juist omdat ze denken dat er toch bijna niemand anders rijdt. Gaat vaak om van die carbidschietende, Normaal-draaiende boerenpummels in opgevoerde Golfjes.

In de Randstad zijn mensen tenminste gewend aan ander verkeer.
Gescheurd wordt er wel ja, maar ik kom in mijn omgeving (gelukkig) tot nu toe weinig specifieke wieleragressie (vanuit beide kanten) tegen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38
Vanmorgen gesprek met dokter in het ziekenhuis om uitslag van MRI scan van vorige week te bespreken.
Genezing was helemaal in orde, dus plaatje mag eruit.

Nu weer wachten op het planbureau om de daadwerkelijke datum te horen.
Dagopname en daarna weekje wondherstel.
En daarna hopenlijk minder last en weer volledig krachtherstel.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Dat is positief nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspergeerts
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 19:01
Ik fiets in de regio Harderwijk, Putten, Nijkerk en daar merk ik met name dat veel andere weggebruikers juist twijfelend worden als ze me aan zien komen. Ik maak daar geen misbruik van door me ervoor te gooien, maar geef ze juist een seintje dat ze gewoon mogen rijden. Belletje, goede verlichting en niet met 30+ langs een fietser jagen op een smal fietspad.

Wel zat ik laatst zelf in de auto op een 60 weg in het buitengebied, fietste er 2 mannen voor me die gewoon breed over de hele weg bleven fietsen. Wel even achterom kijken, maar niet aan de kant gaan. Dat zijn de mannen die het verpesten voor de rest..

Dit werkt trouwens ook niet mee aan de publieke opinie: https://www.google.nl/web...8#q=dumpert%20wielrenners
Niet alleen de video's, maar ook het commentaar eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dat mensen twijfelen als ze je zien komt doordat zeverwachten dat je je als wielrenner debiel zult gedragen. Helaas doen dat er ook veel. Eerlijk gezegd snap ik die gasten op die filmpjes ook niet (even een paar willekeurige doorgescand). Plan gewoon je route om binnensteden heen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:32
Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:38:
[...]
Tsja, dat is de prijs die je moet betalen om een early adopter te zijn. Losse achterwielen zijn niet zo snel (tweedehands) te vinden en zelf een goedkoop wiel bouwen gaat ook nog niet echt lukken. En een 'normaal' wiel gaat niet passen want die zijn 130 mm breed terwijl die van jouw frame geschikt is voor 135mm of 142mm. Of er moeten adapters te koop zijn zodat je een 'normaal' wiel wel in je frame kan drukken, maar die ken ik niet.
Tweedehands achterwiel van een 29-er ATB misschien?
Die zijn er al lang met schijfremmen en zullen zo zoetjesaan tweedehands worden aangeboden. Ze hebben een inbouwbreedte van 135mm als ik me niet vergis. En 29" ATB wiel heeft gewoon een 622mm diameter van het velgbed, net als 99% van de racefietsen.
Goedkope cassette er op, trainerbandje, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
nare man schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:01:
Dat mensen twijfelen als ze je zien komt doordat zeverwachten dat je je als wielrenner debiel zult gedragen. Helaas doen dat er ook veel. Eerlijk gezegd snap ik die gasten op die filmpjes ook niet (even een paar willekeurige doorgescand). Plan gewoon je route om binnensteden heen ...
Ja dat klopt, maar als je in het centrum van een grote stad woont dan ontkom je er eigenlijk niet aan. Ik ben minimaal 30 minuten aan het fietsen voordat ik op wat rustigere wegen kom. Ieder rondje moet ik dus minimaal een uur taxi's en toeristen ontwijken 8)7, soms denk ik er zelfs over om met de auto gewoon ergens naartoe te gaan maar dan zit je bezweet in de auto...

Andere weggebruikers hebben gewoon standaard een hekel aan wielrenners. Het is ook juist wel fijn om nu te fietsen vind ik, dan zijn er minder mensen op de fiets en vrijwel geen fietsoma's (alleen fucking koud ha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrie98
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Nou nou, zo groot is Groningen nou ook weer niet. Even 5-10 minuutjes warm trappen tussen wat stoplichten, dan strava aan en rammen in de polder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Barrie98 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:18:
Nou nou, zo groot is Groningen nou ook weer niet. Even 5-10 minuutjes warm trappen tussen wat stoplichten, dan strava aan en rammen in de polder.
Haha oke dan moet ik naar Groningen verhuizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barrie98 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:18:
Heb je nog meer tips voor #bovende30gemiddeld op strava?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Die dumpert filmpjes kan ik soms zelfs nog wel om lachen. Op dumpert verwacht ik toch geen fatsoenlijk journalistiek onderzoek en genuanceerde reacties...

Ik vind dit soort eenzijdige journalistieke broddelwerkjes in de "serieuzere" bronnen veel erger:
- Ja, het is erg, maar waarom moet er "wielrenner" staan, dit had iedere willekeurige randdebiel kunnen zijn

- Waar is de wederhoor? Is die wielrenner inderdaad doorgereden? Ze liepen op het fietspad hebben ze de hond inderdaad zo keurig bij zich gehouden als ze zelf zeggen?

En zo kan je wel even door gaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Je kunt Metro toch moeilijk een serieuze bron noemen :)

Overigens bevinden zich onder mensen die hun hond uitlaten ook de nodige randdebielen. Zelf heb ik dat ook wel eens gehad , in een overzichtelijke verkeerssituatie nog wel. Ik fietste op een vrijliggend fietspad, met betonblokken gescheiden van een trottoir. Op het trottoir lopen twee dames met een hondje. Aan de andere kant van het fietspad lopen twee hardloopsters. Dat keffertje schiet ineens blindelings op die hardloopsters af, dwars over het fietspad en vervolgens ram ik natuurlijk dat beest midscheeps met zo'n 25 per uur. Het gezeik dat je dan over je heen krijgt...ik heb maar even toegelicht dat dat iedereen zou zijn overkomen, een bejaarde op een scootmobiel of een e-bike net zo goed, en dat zij er verantwoordelijk voor zijn om dat beest kort aangelijnd te houden. Maar daar zijn mensen niet gevoelig voor, want zodra je een snel pakje hebt ben je natuurlijk een eikel :P

Overigens ben ik ook al hardloper regelmatig besprongen en ongewenst bepoteld door die klotebeesten. Tegenwoordig ren ik er vaak met een grote bocht omheen want zeker hier in Rotterdam lopen echt nogal wat asocialen met van die bijthonden :(

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 12-01-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

nare man schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:50:
Je kunt Metro toch moeilijk een serieuze bron noemen :)
Vandaar de aanhalingstekens ;). Maar dit waren zo de eerste twee die ik vond, dergelijke artikelen staan ook met regelmaat in met name de regionale dagbladen enzo.

Verder eens met je verhaal, ik heb zelf ook een hond, maar als ik langs een fietspad loop zorg ik dat de hond in de berm loopt en geen mogelijkheid heeft om ineens over het pad te schieten. En dat is niet alleen voor wielrenners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:58:
[...]

Groter rondje rijden, dan maakt dat kleine stukje langzaam fietsen niet zoveel uit :+

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 08:51
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:58:
[...]
Nog beter zelfs. Zet strava pas aan op dat stukje zonder stoplichten met wind in de rug en trek dan een sprint en zet dan gelijk weer uit. Misschien haal je dan wel 50km/h of meer.

Wie houd je voor de gek door op die manier met Strava om te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:59
Als je echt boven de 30 gemiddeld wil rijden moet je gewoon harder door fietsen toch :7 Maar serieus, je kan ook de rit op strava inkorten zodat het deel in de bebouwde kom er niet bij staat. Tooltje > Crop.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de tips. Behalve het harder doorfietsen, daar ben ik niet zo'n fan van. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:58
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:29:
Bedankt voor de tips. Behalve het harder doorfietsen, daar ben ik niet zo'n fan van. :P
Het heet niet voor niets een racefiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Gemiddelde snelheid loslaten, staar je hier niet te blind op.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Precies, het is veel leuker om een paar vaste segementen te timen over de loop van het jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:29:
YouTube: Ronnie Johns - Chopper - Harden the Fuck Up
Sjoewe schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:13:
Precies, het is veel leuker om een paar vaste segementen te timen over de loop van het jaar :)
Ik vind een overall hoger gemiddelde toch interessanter. En segment sneller is ook leuk maar wel een zeer beperkt moment opname. Zeker om vervolgens in strava te zien dat je de 1548e tijd hebt "whoehoe".
joint_me schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:05:
Gemiddelde snelheid loslaten, staar je hier niet te blind op.
Eigenlijk de beste tip, die snelheid komt vanzelf met het toenemen van je conditie.

[ Voor 53% gewijzigd door Noxa op 12-01-2017 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Doen jullie ook extra oefeningen om "beter" te kunnen fietsen? Dus bijvoorbeeld core stability of squats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exocet schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:29:
Doen jullie ook extra oefeningen om "beter" te kunnen fietsen? Dus bijvoorbeeld core stability of squats?
Ik moet eigenlijk weer wat strekoefeningen doen om de billen en hamstrings wat soepeler te maken. Dan kan je zadel hoger en haal je meer kracht uit je pedaalslag. Squads lijken mij niets en bij core stability heb ik het idee dat ik het niet nodig heb. Ik zit wel redelijk op de limiet van hoe diep / lang ik kan zitten en heb eigenlijk nooit ergens last van.

Wel doe ik tegenwoordig wat meer oefeningen op de fiets zelf. Cadence drills en single leg oefeningen om efficienter te gaan fietsen:
https://soundcloud.com/us...-from-fighting-themselves

Is prima in te bouwen in duurritjes.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2017 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Noxa schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:16:
Ik vind een overall hoger gemiddelde toch interessanter. En segment sneller is ook leuk maar wel een zeer beperkt moment opname. Zeker om vervolgens in strava te zien dat je de 1548e tijd hebt "whoehoe".
Je moet de tijden op deze segmenten ook niet met anderen vergelijken, alleen met jezelf.

Gemiddelde snelheid is nogal afhankelijk van de omstandigheden, begin je in de stad, heb je tegenwind, kom je ergens door een dorpje, zit je vast achter een groepje bejaarde e-bikers, staan alle stoplichten op rood, brug open, dan keldert gelijk je gemiddelde snelheid, terwijl je prestatie wellicht juist overall beter is.

Vind ik zulke grafiekjes wel leuker om bij te houden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5ctXjnE.png

Dan is het toch fijner om te zien dat je op hetzelfde segment bij vergelijkbare omstandigheden 7 km/u "erbij hebt getraind" in een jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Sjoewe schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:57:
[...]

Je moet de tijden op deze segmenten ook niet met anderen vergelijken, alleen met jezelf.

Gemiddelde snelheid is nogal afhankelijk van de omstandigheden, begin je in de stad, heb je tegenwind, kom je ergens door een dorpje, zit je vast achter een groepje bejaarde e-bikers, staan alle stoplichten op rood, brug open, dan keldert gelijk je gemiddelde snelheid, terwijl je prestatie wellicht juist overall beter is.

Vind ik zulke grafiekjes wel leuker om bij te houden:

[afbeelding]

Dan is het toch fijner om te zien dat je op hetzelfde segment bij vergelijkbare omstandigheden 7 km/u "erbij hebt getraind" in een jaar
Deels met je eens, of eigenlijk is het allebei leuk! Die charts zijn zeker interessant maar die 7 km/u erbij is een ontzettend moment afhankelijk. De juiste wind en weinig ander verkeer maken het verschil. Ik heb ook zo'n segment wat ik graag blijf verbeteren (eindsprint richting de berenkuil, daar kom jij ook wel eens denk ik?). Maar ik vind het veel meer zeggen als ik mijn overall speed op een lange rit hoger kan krijgen, dat zegt denk ik meer over je conditie.

Oh schiet me wel nog een andere tip te binnen, je kunt je garmin instellen dat hij bij snelheden onder een X aantal km/u (standaard onder de 9 km/u) pauzeert. Dus bij een stoplicht pauzeert hij even om op snelheid weer aan te gaan.

Ik was in het begin ook erg met mijn snelheden bezig maar toen ik het los liet kwam het eigenlijk vanzelf. Met meer training wordt het steeds makkelijker. En de ene keer wil je gewoon rustig toeren en van de omgeving genieten. En een ndere keer moet je je frustraties kwijt en ga je even rammen. Als je er maar plezier aan beleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik ken autopauze, maar ik vind het niks, en omdat m'n gemiddelde me eigenlijk niet zoveel bomt, pauzeer ik tegenwoordig eigenlijk ook niet met de hand. Ze het aan als ik thuis wegrij, zet het uit als ik weer voor de deur sta. Misschien goed om te weten maar Strava negeert sowieso de pauze op je Garmin en doet al een soort eigen autopauze meenemen over de gehele activiteit bij de berekening van je gemiddelde.

En wat betreft de sprint naar de Berenkuil, ik woon in de Bilt dus ik doe het laatste stuk naar Utrecht eigenlijk nooit. :+

Tankbaan, Ruiterberg N-Z & Z-N en de Amerongse Berg Noordkant zijn mijn vaste segmenten, sowieso heb je op de Heuvelrug eigenlijk niet veel invloed van de wind, dus dat is wel prettig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Gemiddelde snelheid loslaten idd, en meer richten op een goede cadans + ademhaling. Mijn ervaring is dat je dan een stuk relaxter fietst en uiteindelijk harder gaat omdat je efficiënter aan het fietsen bent. Als je lang gaat stoempen ben je zo leeggereden en hou je het niet lang vol.

Met af en toe lekker vlammen is ook niks mis natuurlijk.

En voor de Strava stats : Stravistix 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik meet me vooral tegen mijn fietsmaten bij sprintjes, de korte klimmetjes rond Nijmegen en gewoon hoe ik mezelf voel tijdens inspanningen. Ik kijk tegenwoordig nauwelijks meer naar mijn gemiddelde tijdens een trainingsrit (een paar jaar geleden was dat echter ook wel anders). Zodra je je gemiddelde los kan laten kan je veel gerichter trainen waardoor je uiteindelijk meer progressie boekt met betrekking tot duurconditie, herstel en ook gewicht (vetverbranding vind optimaal plaats in de lagere trainingszones).

Ik probeer regelmatig wat van deze en deze oefeningen te doen maar eigenlijk heb ik daar geen echte regelmaat in :(. Verder probeer ik op souplesse te trainen tijdens duurritten enzo.

[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 13-01-2017 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Ik heb een tijdje mijn toenmalige fietsteller leeg gehad. Ik zag dus niet hoe hard ik ging en wat het gemiddelde was. Ik nam de rit wel op via strava op mijn mobiel. Doel was een gevoel dat je het langere tijd kon volhouden en soepel ronddraaien met de pedalen. Uiteindelijk leverde dat rondjes van 32-33 gemiddeld op. Als je onderweg steeds probeert vast te houden aan een gemiddelde heb je alleen maar meer kans dat je jezelf oprijdt en het gemiddelde alleen maar harder daalt.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoepZor schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 01:23:
Ik heb een tijdje mijn toenmalige fietsteller leeg gehad. Ik zag dus niet hoe hard ik ging en wat het gemiddelde was. Ik nam de rit wel op via strava op mijn mobiel. Doel was een gevoel dat je het langere tijd kon volhouden en soepel ronddraaien met de pedalen. Uiteindelijk leverde dat rondjes van 32-33 gemiddeld op.
Zit je dan niet al je ritjes in no man's land (tempo zone) af te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Daar heb ik nog nooit van gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 19:58
NoepZor schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:55:
Hij doelt op de zones die je hebt bij een training:

Afbeeldingslocatie: https://coresites-cdn.factorymedia.com/rcuk/wp-content/uploads/2014/11/training-zones.jpg

Volgens sommige mensen zijn er slechts twee soorten training: lichte inspanning of zware inspanning. Ik denk dat hij daarom de Tempo zone, 'no mans land' noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 18:39

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

NoepZor schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:55:
Volgens mij bedoelt ie dat je als je alleen op cadans focust het nogal saai is, maar misschien vergis ik me. Het is niet erg helder geschreven.

Iemand hier nog tips voor winter-outfit spullen? Mijn blessure is ongeveer over dus ik wil weer op de fiets klimmen, na maanden stilzitten. Ik heb al een lange broek (obvious) en winterhandschoenen besteld, maar misschien mis ik nog wat nuttige onderdelen. Vorig jaar één keer tijdens een sneeuwbui gefietst en vooral mijn tintelende ijzig bevroren handen (nou ja niet helemaal frostbite gelukkig) staan me nog levendig bij. Ik zie her en der in de fietskleding winkels 'winter sale' of variaties daar op, dus ik sta open voor budget tips.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roet schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:06:
[...]

Hij doelt op de zones die je hebt bij een training:

[afbeelding]

Volgens sommige mensen zijn er slechts twee soorten training: lichte inspanning of zware inspanning. Ik denk dat hij daarom de Tempo zone, 'no mans land' noemt.
Daar doelde ik inderdaad op. Tempo ritjes zijn leuk om over een 2 uur een hoog gemiddelde te halen. Maar de belasting is vrij hoog vergeleken met de adaptatie die je ervoor terug krijgt.

En ik ben idd aanhanger van gepolariseerd trainen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ach met mijn 2000km per jaar is een hoog gemiddelde het belangrijkste :p ik fiets verder geen wedstrijden ofzo. Ik wil dit voorjaar wel wat langere ritten maken in D1 (endurance) om de basis te leggen. Hoe hoge hartslag ik 5 jaar geleden had toen de teller kapot was weet ik niet. Heb toen wel aantal ritjes op gevoel gemakkelijk gereden. Dus niet echt buiten adem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
NoepZor schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:55:
Ach met mijn 2000km per jaar is een hoog gemiddelde het belangrijkste :p ik fiets verder geen wedstrijden ofzo. Ik wil dit voorjaar wel wat langere ritten maken in D1 (endurance) om de basis te leggen. Hoe hoge hartslag ik 5 jaar geleden had toen de teller kapot was weet ik niet. Heb toen wel aantal ritjes op gevoel gemakkelijk gereden. Dus niet echt buiten adem.
Endurance. Dus D3....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Is iedereen bezig voor een wedstrijd? Moet toch leuk blijven? Ik ga puur voor snelheid, zonder naar zones te kijken. En dat werpt bij mij weer de vruchten af door ritjes met 36km/u te rijden (alleen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

tiswat schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:50:
Is iedereen bezig voor een wedstrijd? Moet toch leuk blijven? Ik ga puur voor snelheid, zonder naar zones te kijken. En dat werpt bij mij weer de vruchten af door ritjes met 36km/u te rijden (alleen)
En welke afstanden rij je dan?

Ieder zijn ding verder, verschillende mensen hier (waaronder ik) zijn inderderdaad aan het trainen voor cyclo's/fietsmarathons/wedstrijden. Bovendien hebben veel tweakers gewoon een zwak voor metrics, dingen als hartslag en power zones zijn een mooie invulling voor die afwijking. :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
tiswat schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:50:
Dit snap ik nooit echt. Ik fiets voor mijn plezier en dat ik actief ben in de buitenlucht omdat ik 40-50uur per week achter de pc zit. Welke snelheid ik rij of achteaf gemiddeld heb gereden zou me echt aan m'n reet roesten. Ook wel eens ritjes met 21/22 gemiddeld gereden en heerlijk getoerd. Heb op het tweede scherm van de garmin m'n snelheid pas staan, hartslag zegt me veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dacht altijd D1 rustige duurtraining. Ach ik maak me er niet druk om, ik fiets gewoon m'n rondjes :) meestal zo hard als ik kan. Beter dan op de bank zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
NoepZor schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:33:
[...]

Dacht altijd D1 rustige duurtraining. Ach ik maak me er niet druk om, ik fiets gewoon m'n rondjes :) meestal zo hard als ik kan. Beter dan op de bank zitten.
d1 is herstelritjes

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
http://doefiets.nl/traini...ncipes/soorten-trainingen

Dat staat apart als hersteltraining?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ligt wat je gebruikt. d1 tm D5, z1 tm z5. Whatever tickles your pickle. Ik kijk en gebruik tegenwoordig alleen vermogenszones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
D1 is geen herstel. Herstel zit onder D1.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

havana schreef op zondag 15 januari 2017 @ 08:23:
D1 is geen herstel. Herstel zit onder D1.
Het ligt er maar net aan welke tabel je voor je neus krijgt. Sommige lopen van 1-5 en dan is 1 wel herstel. Ik weet niet of de 'D' echt ergens voor staat, maar dit wordt volgens mij vaak over het hoofd gezien en gelijk geschakeld met elke eerste zone.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PZA6kU9PCPSzk4ktvGZPX5Jx/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-tZN69TwR56o/UsnFzq3vE5I/AAAAAAAAH5Q/UQuS5bjAdVo/s640/HFzones.png

[ Voor 9% gewijzigd door Ex Nunc op 15-01-2017 13:04 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

En dan heb je nog deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.togrow.eu/wp-content/uploads/2015/01/training-zones.jpg

Die volgens mij vooral gebruikt wordt als je op vermogen gaat trainen. Waarschijnlijk omdat het wat ingewikkeld wordt als je op hartslag 7 zones gaat bepalen.

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 15-01-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

asdf25 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:20:
Dit snap ik nooit echt. Ik fiets voor mijn plezier en dat ik actief ben in de buitenlucht omdat ik 40-50uur per week achter de pc zit. Welke snelheid ik rij of achteaf gemiddeld heb gereden zou me echt aan m'n reet roesten.
Ik snap t ook niet maar fietsers onderling vragen over het algemeen als eerste hoe hard je rijdt. Niet-fietsers hoe ver :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Crazy D schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:16:
[...]

Ik snap t ook niet maar fietsers onderling vragen over het algemeen als eerste hoe hard je rijdt. Niet-fietsers hoe ver :)
Echte fietsers vragen hoe lang je fietst over welke afstand. Alleen een gemiddelde snelheid zegt natuurlijk helemaal niets.

Bovendien begrijpen fietsers onderling prima dat je niet al je ritten op je max doet. Ik snap ook niet waarom een rustige rit niet leuk zou kunnen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 15-01-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberttt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 22:31
Ex Nunc schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:53:
[...]
Het ligt er maar net aan welke tabel je voor je neus krijgt. Sommige lopen van 1-5 en dan is 1 wel herstel. Ik weet niet of de 'D' echt ergens voor staat, maar dit wordt volgens mij vaak over het hoofd gezien en gelijk geschakeld met elke eerste zone.
D, staat voor duur (training) en is dus geen herstel zoals Havana zegt. Tabellen die de 'D' notatie gebruiken bevatten vaak een H (herstel) en een W (weerstand) zone. H ligt onder de D zones, W erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Roberttt schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:26:
[...]

D, staat voor duur (training) en is dus geen herstel zoals Havana zegt. Tabellen die de 'D' notatie gebruiken bevatten vaak een H (herstel) en een W (weerstand) zone. H ligt onder de D zones, W erboven.
Dat weten jij en ik (nu) dan, maar gaat dat ook ergens over? Zone D3 is dan bijvoorbeeld al een discussiegeval of je dan nog je duurvermogen traint. Dit in ieder geval door andere trainingsfilosofieën, zoals er zoveel zijn.

Zelf kijk ik er maar half naar. Als ik goed was, dan had ik daar een trainer voor. Je jaarlijks meerdere keren laten testen is voor de meeste mensen, en ook mijzelf, geen optie, dus of het optimaal effect heeft weet je ook niet echt.
Zelf doe ik het vooral om plezier te hebben in het fietsen en dan wel mee te kunnen met de snelsten van mijn club, als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Kluus schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:25:
Echte fietsers vragen hoe lang je fietst over welke afstand. Alleen een gemiddelde snelheid zegt natuurlijk helemaal niets.
Uh... dat -is- je gemiddelde snelheid ... :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Crazy D schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:37:
[...]

Uh... dat -is- je gemiddelde snelheid ... :)
Nou nee, dat zijn twee gegevens waarmee de gemiddelde snelheid te berekenen is. ;)

Alleen een gemiddelde snelheid roepen zegt dus niets want er is nogal een verschil tussen 37km/u gemiddeld over 20km of 170km.

Daarom ben ik fervent aanhanger van Rule #72 - Legs speak louder than words. ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Kluus op 15-01-2017 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Kluus schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:14:
En dan heb je nog deze:
[afbeelding]

Die volgens mij vooral gebruikt wordt als je op vermogen gaat trainen. Waarschijnlijk omdat het wat ingewikkeld wordt als je op hartslag 7 zones gaat bepalen.
Valt wel mee, je deelt de zones er nog iets strikter mee op. Als je tegen iemand zegt bv blijf tussen de 112 en 135 hartslag, dan zullen velen vooral zo rond 130-135. Door die zone op te delen, bv 112-124 en 125-135, "dwing" je iemand om ook eens rond die 120 te blijven steken. Train je "normaal" 2 trainingen in die 1e zone, effectief dus voor velen bovenin die zone, krijg je nu in je schema 1 dag in het onderste deel en dag 2 in het bovenste deel.
Kluus schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:43:
Nou nee, dat zijn twee gegevens waarmee de gemiddelde snelheid te berekenen is. ;)

Alleen een gemiddelde snelheid roepen zegt dus niets want er is nogal een verschil tussen 37km/u gemiddeld over 20km of 170km.

Daarom ben ik fervent aanhanger van Rule #72 - Legs speak louder then words. ;)
Ja ok, true. Maar we zijn het er over eens dat gemiddelde snelheid redelijk nietszeggend is. Ik vind m iig ook niet relevant, en bepaald zeker mijn fietsplezier niet. Wat niet wegneemt dat het weleens lekker is om "door te trappen" maar dat kan ook met tegenwind zijn om dan alsnog maar op 23 gemiddeld uit te komen. Maar het valt mij erg op dat het of om snelheid gaat, of om afstand. En als het meezit uiteindelijk ook nog de vraag: was het een mooie rit. Maar zal wel iets met competitiedrang te maken hebben oid. Iets wat ik niet heb, ben daarom ook geen goede sportman denk ik :P

[ Voor 38% gewijzigd door Crazy D op 15-01-2017 18:02 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
THAN

verder moeten die rules ritueel verbrand worden.

[ Voor 86% gewijzigd door havana op 15-01-2017 19:11 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja, eigenlijk zijn we het gewoon eens, maar dat had ik stiekem al wel in de gaten ;).

@Havana, bedankt voor de spellings-check. Sommige van die rules zijn toch best grappig met een beetje zout erbij? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 15-01-2017 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Mwah als het al op de originele pagina goed aangegeven wordt en je neemt het verkeerd over is het al heel anders :+

Overigens is het redelijk makkelijk te onthouden welke je moet gebruiken, al is het niet alle gevallen zo. Maar Then gebruik je voor tijd gerelateerde constructies. Than voor vergelijkingen.

[ Voor 51% gewijzigd door Graham op 15-01-2017 21:57 . Reden: additioneel ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Eerste meters op de Cyclo gemaakt, heerlijk om weer een keer buiten te fietsen na al die TacX uurtjes.

En ik moest er echt even uit om weer plezier te krijgen in fietsen nadat ik al tot 2 keer toe problemen had met trainerroad en programma freezes.

Lijk er wel moeier van te worden dan op de weg fietsen :|

spoiler:
Mijn gemiddelde snelheid was bagger

[ Voor 8% gewijzigd door joint_me op 15-01-2017 21:53 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joint_me schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:53:
Eerste meters op de Cyclo gemaakt, heerlijk om weer een keer buiten te fietsen na al die TacX uurtjes.

En ik moest er echt even uit om weer plezier te krijgen in fietsen nadat ik al tot 2 keer toe problemen had met trainerroad en programma freezes.

spoiler:
Mijn gemiddelde snelheid was bagger
Op de Tacx ervaar ik ook als een stuk intensiever. Je heb ook niet je 'microrests' zoals even je poten stil als je over een drempel gaat, even moet wachten met passeren, stoplicht, etc. Volgens mij is m'n ftp op de tacx ook een stukje lager dan buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

joint_me schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:53:
Ik Tacx niet maar met spinning heb je hetzelfde. Buiten hou je je benen nog weleens stil, al is het voor een tel. En je hebt stoplichten en dergelijke waardoor je niet non-stop trapt. Wordt ook niet voor niets overal gezegd dat een uurtje binnen niet te vergelijken is met 1 uurtje buiten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:43
Mijn fiets heeft momenteel wat onderhoud nodig (grote kettingblad, cassette, ketting en derailleur wielen) grote kettingblad is aan vervanging toe. Wat betreft vervanging van het kettingblad zit ik te twijfelen wat ik het beste kan kopen. Crankstel is een Shimano FC-RS500 (50-34). Kan ik het beste een 5800 blad (of eventueel crankstel) bestellen of zijn er alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:05:
[...]
Op de Tacx ervaar ik ook als een stuk intensiever.
Crazy D schreef op maandag 16 januari 2017 @ 07:41:
[...]
Ik Tacx niet maar met spinning heb je hetzelfde.
Ik bedoelde eigenlijk dat het op de CX (cyclocrosser) zwaarder is dan op de weg. Ik heb ook voor het eerst in mijn leven spierpijn van het fietsen :/ (armen, nek, buik).

* joint_me gaat begrijpend schrijven oefenen

Maar op de tacx is het inderdaad ook zwaarder dan op de weg :Y

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
joint_me schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:03:
[...]

[...]

Ik bedoelde eigenlijk dat het op de CX (cyclocrosser) zwaarder is dan op de weg. Ik heb ook voor het eerst in mijn leven spierpijn van het fietsen :/ (armen, nek, buik).

* joint_me gaat begrijpend schrijven oefenen

Maar op de tacx is het inderdaad ook zwaarder dan op de weg :Y
Constant aan het intervallen, merkte gisteren ook eens wat spierpijn op m'n bovenbeen bij het cx'en. Voelt ook wel weer lekker eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
wisselwerking schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:02:
Mijn fiets heeft momenteel wat onderhoud nodig (grote kettingblad, cassette, ketting en derailleur wielen) grote kettingblad is aan vervanging toe. Wat betreft vervanging van het kettingblad zit ik te twijfelen wat ik het beste kan kopen. Crankstel is een Shimano FC-RS500 (50-34). Kan ik het beste een 5800 blad (of eventueel crankstel) bestellen of zijn er alternatieven?
Als je voor 5800 wilt gaan zul je het hele crankstel moeten vervangen want de FC-R500 is een vijf-armig ontwerp, zodat de vier-armige 5800-bladen niet zullen passen.

Persoonlijk vind ik een non-series crankstel op een fiets die verder wel goed is afgemonteerd altijd erg low-budget staan, dus misschien is dat een argument om het hele crankstel te vervangen.

In de praktijk zul je er vermoedelijk weinig van merken omdat uit reviews/ervaringen op internet blijkt dat de RS500 zijn werk verder prima doet.

De meest kosten-efficiënte oplossing is om een vijf-armig buitenblad te kopen dat op die RS500 past. Dan ben je denk ik voor ~35 euro klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 16-01-2017 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Inderdaad, gewoon een nieuw buitenblad bestellen dat hetzelfde bolt-pattern heeft. Wel even goed opletten dat je er een met dezelfde steek pakt als je huidige kettingblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Mijn Cyclocrosser heeft geen bidonhouders en ook geen gaten in het frame. Zijn er mensen met hetzelfde issue en wat is de oplossing die jullie hebben gekozen en waarom?

Zondag voor het eerste op de Cyclocrosser gereden met een bidon op mijn rug, maar dat vond ik niet ideaal.

De volgende oplossingen ben ik al tegengekomen, maar ben vooral nieuwsgierig naar de waarom;
  1. Op je rug
  2. Camelback, hoe is dit als je er isostar in doet?
  3. Achter je zadel (triathlon), heb verhalen gehoord over eraf stuiteren
  4. Gaten (met schroefdraad) in je frame laten zetten
  5. Bidonhouder voor om je buis

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 08:42
joint_me schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:29:
  1. Op je rug
  2. Camelback, hoe is dit als je er isostar in doet?
  3. Achter je zadel (triathlon), heb verhalen gehoord over eraf stuiteren
  4. Gaten (met schroefdraad) in je frame laten zetten
  5. Bidonhouder voor om je buis
Isostar in je Camelbak is een no-go. staat ook in de gebruiksaanwijzing van het ding. alleen water gebruiken.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

f4stf0rw4rd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:33:
[...]

Isostar in je Camelbak is een no-go. staat ook in de gebruiksaanwijzing van het ding. alleen water gebruiken.
Ik doe er wel ORS in een dat werkt prima. Een klein beetje (meestal 1 zakje) voor mijn 2L Camelbak. Gewoon alleen water gaat bij mij niet goed. Dan voor langere tochten nog een bidon met sportdrank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Voor hiken is zo'n ding prima, dan gebruik ik ook ORS. Voor fietsen kan ik het niet begrijpen omdat het ontzettend gaat zweten. Een rugtas snap ik sowieso niet hoor, niet alleen een Camelbak. Maar goed die discussie is wel vaker geweest.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Een camelbak snap ik wel voor ATB/cyclocross. Daar heb je vaak (uiteraard afhankelijk van het terrein) niet een goede mogelijkheid om te drinken uit een bidon en dan is zo'n camelbak wel een uitkomst. En fietsen met een rugtas is inderdaad niet optimaal. Ik fiets vaak naar het werk met een rugtas en ik vind het verschil tussen wel of niet een rugtas voor de beleving van het fietsen een enorm verschil.

Terugkomend op mijn kettingblad vraagstuk. Het valt mij toch wel tegen om een geschikt kettingblad te vinden voor die RS500. Iemand nog tips qua winkels/webshops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
wisselwerking schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:18:
Terugkomend op mijn kettingblad vraagstuk. Het valt mij toch wel tegen om een geschikt kettingblad te vinden voor die RS500. Iemand nog tips qua winkels/webshops?
Ik weet niet of er iets op de website staat van Serge (http://bikeparts4u.nl/) maar stuur hem anders een email. Super vriendelijk en behulpzaam.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Dit, deze, of die zouden toch gewoon moeten passen?

10 of 11 speed maakt niet uit voor je kettingblad in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Ketting is toch dunner dus lijkt me dat er wel een verschil zit tussen die bladen (10spd vs 11spd)?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Sjoewe schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:55:
Dit, deze, of die zouden toch gewoon moeten passen?

10 of 11 speed maakt niet uit voor je kettingblad in elk geval.
Ik had niet goed gekeken en die 5750 besteld. Gebeld met Mantel en ze gaven aan dat die niet compatibel is met mijn crankstel/cassette. Door ander telefoontje (werk) vergeten om te vragen naar een alternatief en dus nu zelf op zoek naar alternatieven. Waarbij ik licht neig naar een nieuw crankstel 5800. Ook ivm beschikbaarheid van kettingbladen in de toekomst.

Uit nieuwsgierigheid. Hoe vaak zijn jullie aan een nieuw kettingblad toe? Mijn (grote) kettingblad heeft het ongeveer 6600 km volgehouden. Kleine blad is nog wel goed.
Pagina: 1 ... 12 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.