Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 109 110 111 Laatste
Acties:
  • 584.506 views

Onderwerpen

• Verona27
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 13:17
Ja dat zat ik ook al te denken maar vind het nogal zuur dat je na een klein maandje fietsen al een slag in een nieuwe wielset hebt zitten. En wat nou als de wielset gewoon bagger is?

• Ypuh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 16-08 17:14
Mavic is inderdaad gewoon bagger wat wielen betreft. De Aksiums zijn dan ook nog eens de goedkoopste variant. Volgens mij zijn ze marktleider, vraag me niet hoe dat mogelijk is.

Dit zal gewoon onder gebruikersschade/slijtage/pech vallen, maar een beetje een schappelijke winkel zoekt wel een oplossing (Mantel, Futurum of je lokale fietsenmaker zijn vaak de moeilijkste niet). Het is ook geen verrassing dat een (goedkoop) setje even nagespannen moet worden nadat alles is ingelopen.
quote:
mhr-zip schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:41:
[...]

En wat vind jij een echt goede winterjas/broek?

Koud is een no go, met meerdere laagjes heb ik niet zo het gevoel dat ik zweet (daar heb ik helemaal een hekel aan), want het trekt gewoon van de ene laag in de andere (wel veel was er na :+ ).
Goede winterkleding is kleding die goed past! Castelli is voor mij een no-go, die zijn of te strak bij de buik of plooien bij de schouder. Zelf heb ik een winterjack van Gore (Power 2.0 WS) en die is top. Stof is gelijk aan de Gabba, maar het model is meer gericht op de West-Europese mens.

Koud, nat of veel zweten is met de kleding van nu allemaal niet meer nodig.

Ypuh wijzigde deze reactie 26-08-2018 15:41 (43%)

• nare man
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 13-08 19:56
Met budgetwielen is er altijd wel wat, of je nou voor Mavic, DT Swiss, Shimano, Fulcrum of wat dan ook gaat.

Gewoon ff naar de fietsenmaker en laten bijstellen. Vaak is de spaakspanning af fabriek al niet best.

nare man wijzigde deze reactie 26-08-2018 15:45 (13%)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Pater
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 15:41

Pater

Terry Tate

Ik zit te twijfelen over het volgende: mijn fietsje (uit 2009, zie startpost voor fietsje) heeft nu Easton Circuit wielen (met 23 mm banden). Ik zit er over te denken om er Fulcrum Racing 3 wielen voor te kopen, maarrrrr... levert het nu echt wat op? Mijn wielen zijn niet kapot of zo, dus ga ik er nou echt van profiteren? Het is toch een uitgave van EUR 400,-.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• CedricD
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16-08 22:23
quote:
Pater schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 17:25:
Ik zit te twijfelen over het volgende: mijn fietsje (uit 2009, zie startpost voor fietsje) heeft nu Easton Circuit wielen (met 23 mm banden). Ik zit er over te denken om er Fulcrum Racing 3 wielen voor te kopen, maarrrrr... levert het nu echt wat op? Mijn wielen zijn niet kapot of zo, dus ga ik er nou echt van profiteren? Het is toch een uitgave van EUR 400,-.
Ik heb niet de indruk dat ik sneller rij met mijn nieuwe wielen (Fulcrum Racing Quattro LG), wel dat de kilometers minder doorwegen gedurende een lange rit.

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 07:57
quote:
Als je dat bedrag een hoop vind zou ik het laten voor wat het is. Naar mijn bescheiden mening ga je het pas echt merken met hoge wielen en/of carbon wielen. Ik zou die of nog even doorsparen voor een set hoge wielen of ergens anders aan uit geven. Of nog beter, vast opzij zetten voor die nieuwe super blitse bak ;).

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08:15
quote:
Zijn de zonda’s misschien een idee, voor circa 350,- heb je naar mijn idee een goeie koop.

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 27-07 10:49

coelho

VanTheManFan

Zijn er meer mensen die ervaren dat FlyBy op Strava ineens geen Correlation Score (C) en Spatial Correlation Score (S) toont, of althans de waarde op 0 laat staan, zelfs bij mensen die meer dan de helft van de route hetzelfde hebben gereden? Ik weet dat het bèta labs zijn, maar een paar weken geleden leek die functie beter te functioneren.

• nare man
quote:
Ga je niks van merken.

Wil je echt 'snellere' wielen dan moet je voor (flink) diepe velgen gaan. Of voor heel lichte wielen, maar alleen als je hoofdzakelijk bergen oprijdt.

• Taigu
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16-08 18:01
quote:
nare man schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:45:
Met budgetwielen is er altijd wel wat, of je nou voor Mavic, DT Swiss, Shimano, Fulcrum of wat dan ook gaat.

Gewoon ff naar de fietsenmaker en laten bijstellen. Vaak is de spaakspanning af fabriek al niet best.
Niet eens. Heb een setje Racing 7s al vele km's als winterwielen, nog geen enkel probleem mee gehad.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 16-08 17:42
Easton Circuit zijn uitstekende wielen, die zou ik zeker niet vervangen. Ok, ze zijn wat smal naar moderne maatstaven. Dus lekker 23 mm mee rijden.

Maar ik kan het mis hebben

• Verona27
quote:
Ypuh schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:36:
Mavic is inderdaad gewoon bagger wat wielen betreft. De Aksiums zijn dan ook nog eens de goedkoopste variant. Volgens mij zijn ze marktleider, vraag me niet hoe dat mogelijk is.

Dit zal gewoon onder gebruikersschade/slijtage/pech vallen, maar een beetje een schappelijke winkel zoekt wel een oplossing (Mantel, Futurum of je lokale fietsenmaker zijn vaak de moeilijkste niet). Het is ook geen verrassing dat een (goedkoop) setje even nagespannen moet worden nadat alles is ingelopen.

[...]

Goede winterkleding is kleding die goed past! Castelli is voor mij een no-go, die zijn of te strak bij de buik of plooien bij de schouder. Zelf heb ik een winterjack van Gore (Power 2.0 WS) en die is top. Stof is gelijk aan de Gabba, maar het model is meer gericht op de West-Europese mens.

Koud, nat of veel zweten is met de kleding van nu allemaal niet meer nodig.
Hmm tsja ik las op internet juist wel goede verhalen en had hiervoor op een andere fiets ook deze wielset en heb daar nooit problemen mee gehad. Heb geen zin om een wielset onder m'n fiets te hangen die duurder is dan m'n fiets. Maar goed maar ff contact opnemen met mantel en langs m'n lbs.

• Pater
  • Laatst online: 16-08 15:41

Pater

Terry Tate

Thanks all! Daar kan ik wat mee! Dan ga ik die wielen niet aanschaffen.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• Ypuh
quote:
Je merkt geen mega verschil. Op de weegschaal zijn ze wat lichter, op de camera smoelen ze wat beter en je zult minder snel bij de fietsenmaker staan met een kapotte spaak.

Het grootste verschil in wielen heb ik gemerkt toen ik van 17c naar 21c velgen ging en van binnenbandjes naar tubeless. Desondanks zijn de Racing 3's goede wielen, ze kunnen zomaar 300-400g lichter zijn, van 15c > 17c en de 2-way fits zijn ook tubeless. Afhankelijk van wat je nu hebt kun je dus wel wat verschil merken, maar ik zou ze vooral kopen wanneer je ze mooi vindt.

• CedricD
quote:
coelho schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:19:
Zijn er meer mensen die ervaren dat FlyBy op Strava ineens geen Correlation Score (C) en Spatial Correlation Score (S) toont, of althans de waarde op 0 laat staan, zelfs bij mensen die meer dan de helft van de route hetzelfde hebben gereden? Ik weet dat het bèta labs zijn, maar een paar weken geleden leek die functie beter te functioneren.
Even opnieuw proberen na het weekend en als Amerika slaapt.
Heb al ondervonden dat het vooral in het weekend soms vreemd durft te doen. :)

• nare man
quote:
Taigu schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 21:38:
[...]

Niet eens. Heb een setje Racing 7s al vele km's als winterwielen, nog geen enkel probleem mee gehad.
Ja en mijn RS11s lopen ook nog steeds prima als winterwielen maar mijn punt is valide: bij zulke wielen kun je gewoon meer problemen verwachten.

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
CedricD schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 18:41:
[...]

Ik heb niet de indruk dat ik sneller rij met mijn nieuwe wielen (Fulcrum Racing Quattro LG), wel dat de kilometers minder doorwegen gedurende een lange rit.
Ik heb ook niet het idee dat ik harder rijd mrtmmijn Quattro LG's maar het rijd wel véél lekkerder dan de standaard wielen die mijn Giant had. Zeker met aanzetten merk ik dat ze een stuk stijver zijn! Als ik nu vol aanzet raak ik met de velg de remblokjes niet meer :+

Gabriël Ryzen

• mvds
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16-08 21:27

mvds

Totally awesome!

Wanneer jullie een rit op de planning hebben staan, hoeveel rekening houden jullie dan met jullie eetpatroon?

Ik ben zeer recent (sinds twee weekjes) begonnen met voorbereiden voor de Alpe d'HuZes 2019. (Ja ik begin vroeg aangezien ik als doel ook heb om voor die tijd tussen de 80 en de 85 kg te wegen en er aanzienlijk wat vanaf moet daarvoor.) Nou is mij aangeraden om dagelijks zo'n 1700 kcal tot mij te nemen en wanneer ik train nog wat extra te nemen. Op zich gaat die 1700 mij prima af en vaak zit ik er nog wat onder. Ik val dus ook gestaag af.

Maar wat als ik ga trainen? Dit weekend heb ik bijvoorbeeld een rondje gedaan van 40km en volgens mijn Bolt heb ik in die rit 1900 kcal verbrand. Ik vind dat nogal wat en ik weet niet of dat aantal klopt, maar hoe kan ik mij het beste hierop voorbereiden en tevens ook het herstel van mijn lichaam ondersteunen?

Ik kan mij niet voorstellen dat ik 1900 kcal extra moet nuttigen, maar hoeveel dan wel? En moeten dat dat juist eiwitten/vetten zijn of juist koolhydraten? En dan vooraf of juist achteraf?

Steun mij voor Alpe d'HuZes 2019!

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:34
quote:
sapphire schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 07:53:
[...]

Ik heb ook niet het idee dat ik harder rijd mrtmmijn Quattro LG's maar het rijd wel véél lekkerder dan de standaard wielen die mijn Giant had. Zeker met aanzetten merk ik dat ze een stuk stijver zijn! Als ik nu vol aanzet raak ik met de velg de remblokjes niet meer :+
Wat voor banden rij jij op? Ik heb ook Quattro LG's op mijn Giant TCR maar met 25mm bandjes past het allemaal maar net...

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
quote:
mvds schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:57:
Wanneer jullie een rit op de planning hebben staan, hoeveel rekening houden jullie dan met jullie eetpatroon?

Ik ben zeer recent (sinds twee weekjes) begonnen met voorbereiden voor de Alpe d'HuZes 2019. (Ja ik begin vroeg aangezien ik als doel ook heb om voor die tijd tussen de 80 en de 85 kg te wegen en er aanzienlijk wat vanaf moet daarvoor.) Nou is mij aangeraden om dagelijks zo'n 1700 kcal tot mij te nemen en wanneer ik train nog wat extra te nemen. Op zich gaat die 1700 mij prima af en vaak zit ik er nog wat onder. Ik val dus ook gestaag af.

Maar wat als ik ga trainen? Dit weekend heb ik bijvoorbeeld een rondje gedaan van 40km en volgens mijn Bolt heb ik in die rit 1900 kcal verbrand. Ik vind dat nogal wat en ik weet niet of dat aantal klopt, maar hoe kan ik mij het beste hierop voorbereiden en tevens ook het herstel van mijn lichaam ondersteunen?

Ik kan mij niet voorstellen dat ik 1900 kcal extra moet nuttigen, maar hoeveel dan wel? En moeten dat dat juist eiwitten/vetten zijn of juist koolhydraten? En dan vooraf of juist achteraf?
1900kcal over 40km lijkt me veel te hoog, dat zal eerder de helft zijn. Zou vóór je training wat extra koolhydraten eten, na je training wat meer focus op eiwit en beperkt koolhydraten. Mik op het aanvullen van 50-75% wat je verbrand hebt (is een gevoelsmatig percentage, ik ben geen voedingsexpert).

Overigens vind ik 1700kcal per dag erg weinig voor een man (aanname) - ik zou eerder aan 2000kcal denken als ondergrens als je er ook (veel) bij sport. Wederom: gevoelsmatig.

@Gekke Jantje hieronder - 'suikers laden' als we het over ritten van 40km hebben lijkt me niet nodig.

MrAcid wijzigde deze reactie 27-08-2018 09:15 (7%)

Twitter | Strava

• Gekke Jantje
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 11:33
quote:

En dag van tevoren suikers laden om te zorgen dat je glycogeen depo's, je lichaam kan zo'n 500-600 gram suiker in de spieren en lever opslaan om direct te gebruiken. Dit doe je met complexe suikers bijvoorbeeld uit volkoren producten. Op de zelfde dag zou ik lekker gaan ontbijten met een havermout papje, eet dan niet te veel omdat het ongemakkelijk is om te fietsen. Tijdens de lange rit na een uur of 2 af en toe wat eten wat licht is, neem dan bijvoorbeeld een banaan, ontbijtkoek, volkoren repen achtige snoeperij, of die gel rommel.

Na een rit van 50km verbruik ik volgens polar flow zo'n 1900 calorieën, het kan kloppen vanwege je gewicht en intensiteit op de fiets. Iemand van 75kg zal veel meer verbranden dan iemand van 70kg.

Gekke Jantje wijzigde deze reactie 27-08-2018 09:15 (4%)

Asrock Z370 Extreme4 i7 8700k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Pro 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

• BreadFan
  • Niet online
Voor een rit van 40 km lijkt me suikers laden etc. wat overdadig ;) Zeker als je ook nog probeert af te vallen.

Banaantje van te voren en een reepje mee voor onderweg moet voor 40 km wel voldoende zijn, even afhankelijk natuurlijk van je intensiteit.

BreadFan wijzigde deze reactie 27-08-2018 09:17 (39%)

• Gekke Jantje
quote:
BreadFan schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:16:
Voor een rit van 40 km lijkt me suikers laden etc. wat overdadig ;) Zeker als je ook nog probeert af te vallen
Ik ging er vanuit dat er een lange rit zou worden gemaakt.

Voor een ritje van 50km kun je gewoon bij je normale eten houden na mijn idee. Doe ik ook altijd en merk daar geen problemen door op, ook als ik met de hoogste intensiteit fiets.

Gekke Jantje wijzigde deze reactie 27-08-2018 09:19 (5%)

Asrock Z370 Extreme4 i7 8700k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Pro 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 14-08 18:06
quote:
Dit weekend heb ik bijvoorbeeld een rondje gedaan van 40km en volgens mijn Bolt heb ik in die rit 1900 kcal verbrand. Ik vind dat nogal wat en ik weet niet of dat aantal klopt
Ik heb vanochtend de racefiets genomen naar het werk. 30km in net geen uur met 230mtr stijging.
Volgens mijn Forerunner 235 heb ik daarbij 450kcal verbruikt wat mij redelijk lijkt. 1900 kcal verbranden moet ik minimaal 70km gaan mountainbiken. Dus 1900 kcl in 40km komt mij ook wat veel voor.
Ik ken de Bolt niet maar heeft die geen persoonlijk en activiteitenprofiel dat ingesteld moet worden? Je hoeveelheid activiteit is ook veelzeggend voor de verbrandingswaarde.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Mijn Bolt gaf gisteren na 77KM maar iets meer aan dan die 1900 :+

@Sander Vredestein Fortezza Senso all weather 25mm (had ze nog liggen maar eigenlijk een matige band...). Tussen de remmen is het wat krap maar past prima. Continentals staan er bv om bekend dat de 25mm eerder 28mm is en dus erg krap kan worden ;)

Gabriël Ryzen

• Gekke Jantje
quote:
Ramon 73 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:36:
[...]

Ik heb vanochtend de racefiets genomen naar het werk. 30km in net geen uur met 230mtr stijging.
Volgens mijn Forerunner 235 heb ik daarbij 450kcal verbruikt wat mij redelijk lijkt. 1900 kcal verbranden moet ik minimaal 70km gaan mountainbiken. Dus 1900 kcl in 40km komt mij ook wat veel voor.
Ik ken de Bolt niet maar heeft die geen persoonlijk en activiteitenprofiel dat ingesteld moet worden? Je hoeveelheid activiteit is ook veelzeggend voor de verbrandingswaarde.
Zoals ik al zei kan hij ook 10-20kg zwaarder dan jouw zijn, dan gaat het verbruik ook flink omhoog.
Iemand van 70kg zal over 50km bij dezelfde intensiteit 2000 calorieën verbranden, iemand van 70kg zal dan 1500 calorieën verbranden. Als voorbeeld.

Gekke Jantje wijzigde deze reactie 27-08-2018 09:55 (9%)

• Sander
quote:
sapphire schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:50:

@Sander Vredestein Fortezza Senso all weather 25mm (had ze nog liggen maar eigenlijk een matige band...). Tussen de remmen is het wat krap maar past prima. Continentals staan er bv om bekend dat de 25mm eerder 28mm is en dus erg krap kan worden ;)
Zal wel even een fotootje maken, tov de seat tube is er echt maar paar mm speling, als er rommel aan de band hangt schiet het er daar gelijk af, anders past het niet :-)

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 09:44
Toevallig vorige week van wahoo gehoord hoe de berekening gaat :
quote:
The algorithm Wahoo Fitness uses is:
calorieBurnRate = abs(((0.6309 * newHeartrate) + (0.09036 * weightInPounds) + (0.2017 * userAge) - 55.0969) / 4.184
Heb een supportcase lopen met vraag of ze powerdata willen gebruiken voor calorieen (die ze naar strava doorsturen)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik weeg inderdaad wel iets meer hoor ;) Vandaar dat ik ook zei dat ik aanzienlijk wat kwijt moet om aan de 80-85kg te kunnen komen, mijn doel is dichter bij de 80 dan de 85 en helemaal fantastisch zou zijn wanneer ik onder de 80 kom, maar ik weet niet of dat realistisch is. Ik zit nu op 96,2kg. Volgens de cijfers van de sportkeuring zit mijn omslagpunt rond de 165 bpm en daar heb ik dan gisteren ook op gelet.

Ik ben 44. Hartslag in rust is 63.

Mijn zones zijn:
0 - 116
117 - 140
141 - 157
158 - 165

Ik heb gisteren continue tussen de 141 en de 165 gereden wat volgens mijn Bolt dus zone 2/3 is.

[edit] de afstand was geen enkel probleem voor mij, de belasting ook niet. (zadelpijn wel maar dat is een kwestie van kilometers maken + afvallen) Zolang ik maar onder de 165 bpm blijf is het goed te doen. Zodra ik boven de 165 kom zijn mijn benen binnen no time verzuurd

mvds wijzigde deze reactie 27-08-2018 10:32 (18%)

• Crazy D
  • Laatst online: 08:59

Crazy D

I think we should take a look.

quote:

Ha, mede deelnemer. Ik ben na de editie van 2018 gewoon niet gestopt, je kunt niet vroeg genoeg beginnen :D
quote:

Ik denk dat 1900 kcal op 40km wel flink is. Nu vertrouw ik Garmin ook niet helemaal, hoewel ik een vermogensmeter heb en het dus echt berekend kan worden (en Garmin volgens mij ook de kcal meetelt die je sowieso dat uur zou verbranden) maar afhankelijk van de intensiteit van de rit geeft Garmin bij mij 500 aan (echt heel erg rustig rondje) tot 900 (uur lang echt me de blubber trappen). Dat laatste is wellicht iets teveel maar ik ga voor het gemak maar uit van 600 per uur bij een aardige intensiteit (beetje doortrappen maar nog gewoon kunnen praten). Maar volgens mij moet je niet precies gaan bij eten wat je verbruikt (iig niet tijdens je training). Je zult een beetje gevoel moeten krijgen hoeveel je precies bij eet, luister naar je lichaam (maar prik door het lekkere-trek-gevoel heen...). Als je wilt/moet afvallen is dat het allermoeilijkste :/ Been there done that and still doing it...

Qua voeding is er een hoop (teveel?) te vinden op internet. Op de site van AD6 staat trouwens ook best een hoop nuttige info, en de deelnemersbijeenkomsten geven (als je dat nog nooit hebt meegemaakt) ook best wel nuttige info. Ook op andere vlakken trouwens.

Koolhydraten stapelen de dag ervoor is onzin, dat is allang achterhaald. Wat wel wordt geadviseerd is om de dagen ervoor in verhouding wel iets meer koolhydraten te eten, maar niet de stapels pannenkoeken zoals je nog weleens voorbij ziet komen (meer in de zin van, extra aardappel of extra schepje pasta) en iets minder vet in die dagen ervoor. Tijdens een rit wil je vooral koolhydraten hebben. Er is wel de nodige discussie of je nu snelle of langzame koolhydraten wilt hebben. De 1e zorgt voor pieken in je suikerspiegel maar je hebt wel snel energie. De 2e verdeelt de energie wat meer over de tijd heen. Na een rit wil je vooral koolhydraten en eiwitten voor spierherstel en je suikervoorraad in je spieren weer aanvullen.

Let wel op (ervaring), bergritten zijn niet te vergelijken met vlak rijden. Op het vlakke kan ik normaal gesproken makkelijk 2 a 3 uur zonder voeding (ik drink enkel water, geen sportdrank), zeker na een degelijk ontbijt. In de bergen red ik 1 x de Alpe wel omhoog zonder voeding maar merk daarna wel dat ik eigenlijk iets eerder wat had moeten eten (oftewel, of sportdrank want dan krijg je ook koolhydraten binnen, of toch even stoppen om even wat naar binnen te schuiven).

Heb je hartslag zones bepaald bij een test? Als je dat nog nooit hebt gedaan en je bent aanvullend verzekerd, is dat wel heel interessant en nuttig. Ik heb m vorige week weer gedaan, krijg m dankzij aanvullende verzekering volledig vergoed. Dan weet je precies je omslagpunt (gasademanalyse) en kun je de exacte zones bepalen. En de organisatie zit wel te pushen dat ze graag willen dat je een test doet (hoewel niet meer verplicht). Mijn omslagpunt was overigens 3 slagen lager in 5 jaar tijd, de kerel zei "tja, ouderdom" :X :o
Ja dus dat had je gedaan.

Aardig doorgetrapt dan als je tussen de 140 en 160 hartslag zat. Volg je een schema of "doe je maar wat"? Ik heb heel erg veel baat (gehad en nog steeds) bij het volgen van een schema (voor mij specifiek opgesteld).

Exact expert nodig? itwize.nl

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:40

Galois

1811 - 1832

@mvds mooie doelen! En zo te zien ben je gemotiveerd genoeg, dus gaat het je ook lukken!

Voor de kortere ritjes (tot 1,5-2 uur) houd ik helemaal geen rekening met eten. Ik eet gewoon en als ik honger heb na afloop, dan eet ik een boterhammetje extra. Of een bakje kwark (eiwitten) met muesli (koolhydraten), oid.

Als ik langer ga fietsen dan zorg ik ervoor dat ik van tevoren goed gegeten heb en neem ik ook wat eten mee voor onderweg (Sultana's, mueslirepen, oid).

Zo heb ik vorige week een tocht gedaan van bijna 5 uur (150 km). Ik ben na het ontbijt begonnen en heb 4 boterhammen met pindakaas gegeten en onderweg 3 pakjes Sultana's. Na afloop zorg ik er dan wel voor dat ik koolhydraten tot mij neem en wat extra eiwitten (kwark, melk, yoghurt, ...). Eerst koolhydraten en daarna de eiwitten pas (dat je lichaam niet de eiwitten gaat gebruiken als brandstof ipv voor spierherstel :) ). Op vetten let ik helemaal niet. Ik eet gewoon 'gezond'.

Voor een evenement als Alpe d'HuZes dan zorg ik er wel voor dat ik 1 à 2 weken van tevoren goed op mijn voeding let (gezond eten, veel koolhydraten, geen alcohol, enz). En paar dagen van tevoren de glycogeenvoorraad in je spieren maximaliseren (heel veel koolhydraten/suikers tot je nemen).

Overigens lijkt mij 1900 kcal voor 40 km fietsen een foutje van je apparaat. Staan je gegevens goed ingevuld (je gewicht?)? Ik denk dat een tocht van 40 km met jouw gewicht ongeveer de helft (of ietsje meer) zal zijn (tenzij je natuurlijk met de bakfiets dit rondje gedaan hebt... :) ).

Een 'vuistregel' die ik wel eens gehoord heb (in NL, op het vlakke, asfalt, enz), is dat je op de racefiets per uur ongeveer 10x je gewicht aan calorieën verbrandt. Dus in jouw geval zal dat een kleine 1000 kcal per uur zijn?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• BreadFan
  • Niet online
quote:
Crazy D schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:24:
[...]
Heb je hartslag zones bepaald bij een test? Als je dat nog nooit hebt gedaan en je bent aanvullend verzekerd, is dat wel heel interessant en nuttig. Ik heb m vorige week weer gedaan, krijg m dankzij aanvullende verzekering volledig vergoed. Dan weet je precies je omslagpunt (gasademanalyse) en kun je de exacte zones bepalen.
Waar, en welke soort verzekering valt dit onder?

@hieronder: dat had ie zelf al gedaan :P

BreadFan wijzigde deze reactie 27-08-2018 10:35 (15%)

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
quote:
BreadFan schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:33:
[...]

Handig om de tekst die je wilt quoten door te strepen :)

Te laat !

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• Galois

Galois

1811 - 1832

quote:
[...]

Ik ben bij Ohra verzekerd en de basisverzekering heeft ook een vergoeding voor sportmedische testen.
quote:
Met de module OHRA Gezond heb je recht op een vergoeding van € 150,- per kalenderjaar voor de kosten van sportmedisch advies.

Heb je de OHRA Zorgverzekering? Dan is deze module automatisch bij jouw zorgverzekering inbegrepen. Op jouw polis staat bij de basisverzekering dat je de module OHRA Gezond hebt.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• mvds

mvds

Totally awesome!

quote:
[...]
Ha, mede deelnemer. Ik ben na de editie van 2018 gewoon niet gestopt, je kunt niet vroeg genoeg beginnen :D
Ola ;) Ik heb hem al eens in 2013 gereden. Mijn doel was toen 1 keer omhoog, dat heb ik gehaald (kostte wel wat moeite) en aankomende keer ga ik voor 3 keer omhoog.
quote:
[...]
Aardig doorgetrapt dan als je tussen de 140 en 160 hartslag zat. Volg je een schema of "doe je maar wat"? Ik heb heel erg veel baat (gehad en nog steeds) bij het volgen van een schema (voor mij specifiek opgesteld).
Op zich valt het wel mee met het doortrappen hoor, mijn conditie is gewoon kut.

Ik heb een heel schema meegekregen van de sportarts en daar wil ik mij zeker aan gaan houden, maar op dit moment is het nog even kijken wat ik kan qua afstand, houding op de fiets (ik heb pas een nieuwe fiets), routes proberen en meer van dat. Maar terwijl ik dat doe hou ik wel mijn hartslag in de gaten. Ik rij dus afwisselend stukken in zone 2 en 3. Boven mijn omslagpunt (interval dus) moet ik nog aan beginnen, maar mijn sportkeuring was ook afgelopen woensdag pas.

• mvds

mvds

Totally awesome!

quote:
Galois schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:32:
@mvds mooie doelen! En zo te zien ben je gemotiveerd genoeg, dus gaat het je ook lukken!
Daar ga ik wel voor zorgen idd. De vorige keer (2013 dus) heb ik het zwaar onderschat en dat gaat mij geen tweede keer overkomen.
quote:
Overigens lijkt mij 1900 kcal voor 40 km fietsen een foutje van je apparaat. Staan je gegevens goed ingevuld (je gewicht?)? Ik denk dat een tocht van 40 km met jouw gewicht ongeveer de helft (of ietsje meer) zal zijn (tenzij je natuurlijk met de bakfiets dit rondje gedaan hebt... :) ).

Een 'vuistregel' die ik wel eens gehoord heb (in NL, op het vlakke, asfalt, enz), is dat je op de racefiets per uur ongeveer 10x je gewicht aan calorieën verbrandt. Dus in jouw geval zal dat een kleine 1000 kcal per uur zijn?
Dan klopt het aardig aangezien ik een kleine 2 uur gefietst heb :)
quote:
[...]

Ik zit zelf bij Anderzorg (met aanvullende verzekering) en ik krijg een vergoeding van €250 per kalenderjaar. De keuring die ik heb gedaan is de meest uitgebreide en die zit op €311 waarvan ik dus een deel zelf moet betalen maar dan zit ademgasanalyse, bloed, urine en dergelijke er ook bij.

• Crazy D

Crazy D

quote:
[...]

Ik zit bij Zilveren Kruis met NTFU pakketje, de test valt onder 1 ster aanvullend (tot 200 euro) en advies tot 150 euro. Dus is SMA zo lief de factuur in 2 delen te noteren: 200 euro test en restant is advies :)
quote:
mvds schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:39:
Ola ;) Ik heb hem al eens in 2013 gereden. Mijn doel was toen 1 keer omhoog, dat heb ik gehaald (kostte wel wat moeite) en aankomende keer ga ik voor 3 keer omhoog.
Mooi doel. Ik heb m dit jaar weer 3 x gedaan (in 2013 2 x en 2014 ook 3 x), dankzij de kou en vooral het natte weer was het wel behoorlijk hels te noemen :( Heb na de 3e keer eerst een half uur onder de douche gestaan en toen in bed gedoken om warm te worden. Hopelijk wordt het volgend jaar weer lekker zomers! 8)
quote:
Op zich valt het wel mee met het doortrappen hoor, mijn conditie is gewoon kut.
:D
quote:
Ik heb een heel schema meegekregen van de sportarts en daar wil ik mij zeker aan gaan houden, maar op dit moment is het nog even kijken wat ik kan qua afstand, houding op de fiets (ik heb pas een nieuwe fiets), routes proberen en meer van dat. Maar terwijl ik dat doe hou ik wel mijn hartslag in de gaten. Ik rij dus afwisselend stukken in zone 2 en 3. Boven mijn omslagpunt (interval dus) moet ik nog aan beginnen, maar mijn sportkeuring was ook afgelopen woensdag pas.
Belangrijkste is denk ik eerst wat uren maken zodat je lekker zit en zo. Ik doe heel veel rustige duur, afgewisseld met stevigere blokken. De rustige ritten hebben bij mij wel voor een behoorlijke basis gezorgd. Waardoor intensievere blokken, en ook de tijdsduur, beter vol te houden zijn.

• Zeddicius
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16-08 22:54

Zeddicius

Conscience do cost

quote:
[...]

Kun je hier uit concluderen? Hartslag is toch hartstikke persoonlijk of heb ik mij verkeerd voor laten lichten :?

• Sander
@Crazy D @mvds Waar hebben jullie de test uiteindelijk laten doen? Ik ben ook nog op zoek maar vind hier in de regio (betuwe/utrecht) eigenlijk voor UMC Utrecht.

• mvds

mvds

Totally awesome!

quote:
Sander schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:45:
@Crazy D @mvds Waar hebben jullie de test uiteindelijk laten doen? Ik ben ook nog op zoek maar vind hier in de regio (betuwe/utrecht) eigenlijk voor UMC Utrecht.
Ik woon in Den Bosch en dan kom je uit bij Sport Medisch Centrum Jeroen Bosch Ziekenhuis (https://www.smcjbz.nl/) Daar heb ik het dan ook laten doen.

Aangezien het een best heftige belasting kan zijn en de metingen toch echt wel wat medische kennis vereisen kom je denk ik vrijwel altijd uit bij een ziekenhuis of een aan een ziekenhuis gelieerde instelling hoor.

• acidd91
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 14-08 11:49
quote:
Ik ben bij SMA Amersfoort geweest, via TRIAS (fysiotherapeut). Erg goede ervaringen mee.

• retlaw
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 06:42

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Interessant zo een sporttest... Misschien ook meer eens doen.

Ik ga eind september richting Frankrijk, hier ongeveer. Arnoncourt sur apance. Ik ga met vrienden die niet fietsen, dus een fietsvakantie wordt het niet. Toch gaat de fiets wel mee om een tweetal tochtjes te maken. Iemand van jullie tips voor dit gebied?

Battle.net || Strava

• BreadFan
  • Niet online
Thanx all, ik zie dat ik 100 euro vergoed krijg met mijn huidige pakket en dat ik in het ZKH op 1 km van mijn huis een test kan laten doen. Eens kijken wat de verschillende pakketten inhouden.

• orange.x
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08:14
Gisteren teruggekomen van weekendje Saarburg. Vrijdag heengereden en nog in de middag een ritje van 140km gereden door Duitsland richting het oosten en weer terug. Was een mooi ritje, aardig wat hoogtemeters en benen waren behoorlijk prima ondanks uren in de auto zitten :) De bedoeling was om vooral niet al te gek van start te gaan omdat we de dag erna nog een tocht zouden maken door 4 landen: Duitslands, Frankrijk, Belgie en Luxemburg van zo om en nabij de 230km met 3k+ hm. Uiteindelijk zo'n 5u onderweg geweest met bijna 140km. Op de klimmetjes niet bijzonder gek gedaan. Alles moest ook op gevoel omdat mijn HR sensor er vorige week mee stopte. Althans, hij piekt met batterij erin zonder op de band te zitten naar 242hr wat ik op mn Garmin 500 kan zien... Klopt iets niet. (https://www.strava.com/activities/1798496467)

Zaterdag was dan DE rit van het weekend. De wekker om 8u gezet maar waren beide al iets ervoor wakker meen ik. Maar besloten om nog maar even te blijven liggen vanwege de regen. We moesten zelfs even bellen van het ene kleine tentje naar de ander om elkaar goed te verstaan ondanks dat het een meter of 3 was :P Maar dit wachten had best geholpen. Na de rit van vrijdag had ik eigenlijk gek genoeg geen onwijze zin in zo'n enorm lange tocht met dank aan het weer. Eenmaal onderweg viel het allemaal best wel mee en hebben we echt nog een hele mooie dag gehad. Bij de stops was het wel even fris met het windje maar fietsend geen last van gehad. De 1e 60km was het gevoel nog niet supergoed, maar vanaf de 2e helft ging het echt super. Eigenlijk geen enkel moment van vermoeidheid van de dag ervoor last gehad en zeker de laatste 80km bijna al het kopwerk gedaan en ieder klimmetje eigen tempo lekker doorgereden. Niet tot de max maar zo tegen het omslagpunt aan. De laatste 2-3u op de glooiende delen in Luxemberg en Duitsland bij iedere glooiing omhoog het buitenblad erop gelaten, staan en naar boven rammen. Voelde behoorlijk lekker! Uiteindelijk waren we laat, nee maar echt, terug om de camping. Dus snel douchen en naar het dorpje om bij een kebabwinkeltje te crashen. De man een broodje kebab en samen een grote portie friet + tonijn pizza gedeeld. Biertje on the side, genieten! (https://www.strava.com/activities/1798496704)

Had mijn nieuwe wielen meegenomen en de alu's als backup voor problemen of bij slecht weer. Vrijdag met de carbon wielen gereden dus en dat beviel heel goed. Enige wenmomentje is afdalen en wind. Ten opzichte van de rit van zaterdag merkte je daar best wel goed verschil waarbij de carbon wieltjes met hoge velg dus wel wat wiebeliger zijn zeg maar. Moet zeggen dat ik de alu's toch behoorlijk stabieler vond dalen. Komt misschien ook wel omdat het nog allemaal nieuw is en je niet zo goed weet hoe hard je kan remmen bijvoorbeeld. Iets wat ik met aluminium velgen natuurlijk goed weet. Maar dat gaat nog wel goed komen!

Grappig nog is dat ik van te voren bedacht had dat ik de 2 ritjes wel in 1 lading kon doen op m'n Garmin (Edge 500). Rit 1 ging prima. Maar zo'n beetje rond 3u onderweg op zaterdag kwam de melding: batteries low in beeld. Nein maaahn! Puntje paaltje, hij heeft gewoon de hele rit afgemaakt haha.

• Crazy D

Crazy D

quote:
Zeddicius schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:42:
Kun je hier uit concluderen? Hartslag is toch hartstikke persoonlijk of heb ik mij verkeerd voor laten lichten :?
Hij gaf aan dat zijn omslagpunt op 165 was gemeten, dan is 140-160 lekker doortrappen. (Nu ligt mijn omslagpunt op 158 dus ken het gevoel van die zone prima).
quote:
SMA Midden Nederland in Amersfoort. Kwam zo uit qua werk want ik woon zelf in Zoetermeer. Voorgaande keren in Den Haag gedaan.

• CedricD
quote:
sapphire schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 07:53:
[...]

Ja dat klopt idd :).
Hoeveel keer ik m'n oud achter wiel niet 'krom' heb getrokken door er te veel kracht op te zetten... :$
Net voor het wiel 2 jaar werd is door al het rechten een spaak gebroken. Nog net een nieuw in garantie gekregen :9.

• Noxa
Godverddelgkmmmbrrl. Draai net de thru axle van mijn achterwiel kapot. Wilde hem op de tacx zetten maar krijg nu het achterwiel er niet meer uit. Kan dus en niet fietsen en ik moet morgen naar de fietsenmaker wat weer knaken gaat kosten.
Dit is eigenlijk zo'n moment dat je even stoom af moet blazen op je fiets. Wat dus niet kan....

• HBSVDK
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 00:43
quote:
sapphire schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:50:

Wat is er mis met die band dan. Ik heb er dit jaar 4000 km bij met name droog weer op gereden. Achter is vrij kantig en bijna op? Voor is nog als nieuw. Grip is goed, totaal 0x lekke band ondanks toch zeer recent bij 4000km slijtage) best veel gravelpaden met stenen in Duitsland. Rolweerstand? Geen idee. Het rijd soepel en liggen stabiel op de weg. Ik zou ze zo weer kopen. Zeker gezien 28 VS 35 euro (itt gp4000s2)

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
HBSVDK schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:10:
[...]

Wat is er mis met die band dan. Ik heb er dit jaar 4000 km bij met name droog weer op gereden. Achter is vrij kantig en bijna op? Voor is nog als nieuw. Grip is goed, totaal 0x lekke band ondanks toch zeer recent bij 4000km slijtage) best veel gravelpaden met stenen in Duitsland. Rolweerstand? Geen idee. Het rijd soepel en liggen stabiel op de weg. Ik zou ze zo weer kopen. Zeker gezien 28 VS 35 euro (itt gp4000s2)
Ik red de 4000 er dus echt niet mee, na 3500km zijn ze goed glad en vierkant en verliezen ze grip. Dat en het feit dat ze heel snel sneetjes hebben, binnen 500km had ik de eerste flink diepe er in zitten :(

Vredestein zelf hierover gesproken en zij geven aan dat het inderdaad een vrij zachte en meer wedstrijd georiënteerde band is en hij dus niet lang mee hoeft te gaan.

Ik heb ze gelukkig ook niet duur gekocht (allen onder €25 p/b)maar toch na een aantal keer wegslippen wat puur door de banden kwam was ik al niet heel enthousiast meer. En na mijn valpartij op de Posbank waarbij ik in een redelijk vreemde slip kwam is dit echt mijn laatste set geweest. Ze zijn niet slecht ofzo maar heel geweldig vind ik ze ook niet en aangezien er meer merken en banden zijn ga ik gewoon verder kijken :)

Ook nog ervaring met een set Extreme Weather's waarbij het loopvlak compleet losliet binnen 1000km 8)7
Maar aangezien we geen bon meer hadden werd het allemaal lastig bij Vredestein.....

Gabriël Ryzen

• Ypuh
@orange.x Dat van afdalen met hoge velgen hoorde ik ook van mijn fietsvrienden bij de Ventoux. Naast dat je je remranden kunt slopen, daalt het ook tricky door de wind (en het was windstil die dag op de Ventoux).

Zelf geen ervaring mee, maar zou lekker voor safe en steady kiezen.

• orange.x
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08:14
quote:
Ypuh schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 07:51:
@orange.x Dat van afdalen met hoge velgen hoorde ik ook van mijn fietsvrienden bij de Ventoux. Naast dat je je remranden kunt slopen, daalt het ook tricky door de wind (en het was windstil die dag op de Ventoux).

Zelf geen ervaring mee, maar zou lekker voor safe en steady kiezen.
Ja, het scheelt dat ik niet zovaak in de bergen kom of met hele lange afdalingen te maken heb :)
Verder zijn het op het vlakke superfijne wieltjes ;)

• Zeddicius
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16-08 22:54

Zeddicius

Conscience do cost

quote:
Crazy D schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:06:
[...]

Hij gaf aan dat zijn omslagpunt op 165 was gemeten, dan is 140-160 lekker doortrappen. (Nu ligt mijn omslagpunt op 158 dus ken het gevoel van die zone prima).
Ah, dat had ik even gemist dan :)

• BreadFan
  • Niet online
https://www.strava.com/athletes/20787321

Wauw joh, gast die elke scheet logt. Dit jaar 1400 km, verdeeld over 759 activiteiten 8)7 Aantal ritjes geflagged, die duidelijk per auto/motor waren.

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 12:17

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Hmmm de sale bij Canyon is begonnen, de endurace AL 7.0 stond bij mij op de shortlist en de is nu 1000 (+50) euro. Ik zit met 1.87 precies tussen L en XL, de XL is in beide kleuren uitverkocht en de L is er nog wel in rood. Zou de L OK zijn, of moet je bij een grens geval eerder een maat groter pakken?
Ik heb begrepen dat het stuur vrij breed is (en per maat verschillend). de L is 420mm en de XL 440mm

Nog meer reden om te twijfelen, is dat het nieuwe model wellicht R7000 105 heeft ipv R5800 en ergens heb ik de hoop dat het prijsverschil tussen de disc en non disc wat minder wordt dan de belachelijke 400 (nu zelfs 500) euro.

Andere kandidaten, de Rose Pro SL 105, maar in wit een lange levertijd (12 weken) en tegen die tijd heeft rose wellicht ook al nieuwe modellen.
(de rose spreekt me qua uiterlijk meer aan door de lage seatstays, maar wellicht moet ik daar niet op focussen als ik een fiets in deze prijsklasse zoek).

Ik wilde dit weekend ook even langs de LBS, om te kijken of die al wat in de uitverkoop heeft, maar zo op de site kom ik daar niet veel verder dan een giant contend SL 2017 met 105 mix (goedkopere crank, tektro remmen etc) mogelijk dat die wel onder de 1000 kan.

Op zich kan ik nog wel even wachten en neig ik ook naar wachten op de nieuwe canyon en rose modellen, zodat ik gelijk helemaal up to date ben, ongetwijfeld ben ik dan niet voor 1000 euro klaar, maar de velg rem versies met 105 zullen bij beide wel 1100 + shipping (of 1400-1500 voor de disc versies) blijven neem ik aan.

Verwachten jullie nog een prijsdaling in de disc versies bij de endurace al 7.0 of de rose pro sl? met de nieuwe modellen? Of juist niet omdat ze wellicht overgaan op de R7000 groep (waarvan de remhendels vele malen mooier zijn dan de lompe 505 die aan de 5800 groep gekoppeld worden, maar in de winkel ook +/- 100 euro duurder voor een set)

• Drossie
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 15-08 08:32
Volgende week begint voor mij een nieuw hoofdstuk in het woon- werkverkeer.
Sinds ongeveer een jaar rijd ik met een elektrische fiets (met fietskar met hond) naar het werk. (20km enkel).
Vanaf september werk ik zonder hond en rijd ik niet meer met de elektrische fiets naar het werk.

Ik heb een gravelracer (Kona Rove NRB DL) aangeschaft om naar het werk te rijden.

Ik vroeg me nu af welke attributen/kledij volgens jullie onmisbaar zijn.
Ik rijd in weer en wind met de fiets naar het werk. Ik werk onregelmatige uren en rijd dus op alle uren van de dag.

Ik ben van plan een achterdrager (waarschijnlijk Topeak Explorer (disc)) en spatborden (evt Curana) aan te schaffen. Ik heb al 2 Ortlieb Classic rollertassen.
Als verlichting zal het wellicht de Bontrager Ion 800 RT en Flair RT worden.

Wat kan er volgens jullie nog niet ontbreken?

• Ramon 73
quote:
Prulleman schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:15:
Hmmm de sale bij Canyon is begonnen, de endurace AL 7.0 stond bij mij op de shortlist en de is nu 1000 (+50) euro. Ik zit met 1.87 precies tussen L en XL, de XL is in beide kleuren uitverkocht en de L is er nog wel in rood. Zou de L OK zijn, of moet je bij een grens geval eerder een maat groter pakken?
Ik heb begrepen dat het stuur vrij breed is (en per maat verschillend). de L is 420mm en de XL 440mm
Zou zelf eerder een alternatief merk/model fiets kiezen als je de juiste geo niet kunt halen. En áls het persé moet, dan imho de kleinere versie. Kleiner frame is lichter, daarbij beter het zadel & stuurpen iets verder omhoog dan gebruikelijk dan op een te groot model op een te lage stand.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Bij een grensgeval moet je juist een maat kleiner pakken. Een iets te klein frame is nog te compenseren met bv. een langere stuurpen. Een te groot frame valt (bijna) niet te compenseren...

En verder gaat het niet alleen om je lengte. Je binnenbeenlengte is zowaar belangrijker...

Ik heb sinds vorige week een Ultimate van Canyon in maat M. Ik twijfelde tussen M en L (ben 1,80 met een bbl van 90 cm, vrij lange benen dus). Ben erg tevreden met mijn maat M. Past mij perfect! Vul ook even op hun website die 'Perfect Position System' in.

Bij Canyon kan je kosteloos binnen 30 dagen de fiets terugsturen of ruilen voor een andere maat. Die service schijnt erg goed te zijn. Zelfs een L bestellen, willen ruilen voor een XL en toch weer terug naar een L omdat die toch beter beviel, is mogelijk. Ook kan je met ze bellen en krijg je persoonlijk advies. Heb ik gedaan omdat ik dus twijfelde tussen M en L.

Ik was nog van plan om een bikefitting te doen bij bv. Futurumshop (120 euro) binnen deze 30 dagen, dat is ook nog een optie als je twijfelt.

Succes!

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Ik ken de retour regeling van Canyon, ze zijn nu echter aan het opruimen en de XL is al niet mee beschikbaar.

Op mijn cannondale MTB heb ik overigens ook L daar zit de grens tussen L en XL op 1.88. Binnenbeenlengte weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar volgens mij aardig gemiddeld voor mijn lengte.

Ik denk dat ik de Canyon sale toch laat schieten en op de nieuwe modellen wacht, altijd jammer om over een maand te zien wat voor mooiers je had kunnen hebben voor 100 euro meer :D

• Ramon 73
quote:
Prulleman schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:34:
Ik denk dat ik de Canyon sale toch laat schieten en op de nieuwe modellen wacht, altijd jammer om over een maand te zien wat voor mooiers je had kunnen hebben voor 100 euro meer :D
Meestal zijn de verschillen groter dan 100 euro. Maar een fiets online kopen is altijd een risico. Toen ik mijn huidige racert kocht, dacht ik zeker te weten wat de juiste maat moest zijn. De LBS deed toch maar een bikefitting en we kwamen ook op een L uit ipv XL, wat ons beide verbaasde omdat we een XL verwachtten bij een vent van 1m95. Toegegeven, XL had gekund maar om krampachtige houding en slecht stuurgedrag te vermijden L gekozen. Waar ik eerst op een XL reed (zelfde merk, ander model met iets andere geometrie) kan ik met de nieuwe fiets de bochten haarscherp aansnijden, iets wat nooit wilde lukken.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

quote:
Ramon 73 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:09:
[...]

Meestal zijn de verschillen groter dan 100 euro. Maar een fiets online kopen is altijd een risico. Toen ik mijn huidige racert kocht, dacht ik zeker te weten wat de juiste maat moest zijn. De LBS deed toch maar een bikefitting en we kwamen ook op een L uit ipv XL, wat ons beide verbaasde omdat we een XL verwachtten bij een vent van 1m95. Toegegeven, XL had gekund maar om krampachtige houding en slecht stuurgedrag te vermijden L gekozen. Waar ik eerst op een XL reed (zelfde merk, ander model met iets andere geometrie) kan ik met de nieuwe fiets de bochten haarscherp aansnijden, iets wat nooit wilde lukken.
nou ja.. dat is ook deels wat ik (op een omslachtige manier) vraag.
Gaat de volgende canyon endurace al 7.0 ook 1100 euro kosten? (dus 100 euro meer dan de uitverkoop nu, maar in principe dezelfde prijs) en de al 7.0 disc nog steeds 1500?

Ik had van de week ook al via de chat contact gehad, maar over nieuwe modellen en prijzen laten ze natuurlijk nog niks los, maar ze zeiden wel dat ze nieuwe modellen in dezelfde prijs ranges zullen hebben, maar dat zegt niet zoveel natuurlijk (aangezien ze dan ook een tiagra van 1100 kunnen aanbienden). Ook gaven ze aan dat de huidige modellen geen price drop hebben gehad (op sales na natuurlijk) en de al 7.0 dus altijd 1100 is geweest. Ik weet niet of iemand dat kan bevestigen, maar dan zouden de 2019 modellen dus wel dezelfde prijs hebben (en vergeleken met de sale dus 100 euro verschil)

• Verona27
quote:
BreadFan schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:07:
https://www.strava.com/athletes/20787321

Wauw joh, gast die elke scheet logt. Dit jaar 1400 km, verdeeld over 759 activiteiten 8)7 Aantal ritjes geflagged, die duidelijk per auto/motor waren.
Wow, haha je moet er maar zin in hebben.. Totaal ongerelateerde vraag: wat is ieders ervaring, voor zover die er zijn, met het kledingmerk Calobra? Ik kan er op internet echt 0 over vinden en Mantel verkoopt het volgens mij als enige winkel, hun eigen teamkleding is ook van het merk. Het is vrij goedkoop, dus was wel benieuwd of mensen hier beetje tevreden mee zijn..

• mvds

mvds

Totally awesome!

quote:
Galois schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:28:
Ik was nog van plan om een bikefitting te doen bij bv. Futurumshop (120 euro) binnen deze 30 dagen, dat is ook nog een optie als je twijfelt.
Is dat zo duur? Het lijkt mij dat het gewoon een onderdeel van het verkooppraatje is. Dat vind ik net zoiets als wanneer je bij een kledingwinkel moet gaan betalen om kleding te mogen passen...

• nare man
Sale bij Canyon is meestal een beetje karig: 100,-- korting op een fiets van 2200,--. Echt forse kortingen geven ze slechts op de veel duurdere modellen, bijv. een Aeroad van 5000,-- die nu 600,-- goedkoper is.

Als de fiets die jij wilt (of de kleur waar jij helemaal blij van wordt) er niet meer is dan zou ik lekker wachten tot de modellen van volgend jaar er zijn.

En dan kun je ook kiezen voor bikes met de nieuwe 105 R7000 (al dan niet disc).

• Sander
quote:
nare man schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:42:

Als de fiets die jij wilt (of de kleur waar jij helemaal blij van wordt) er niet meer is dan zou ik lekker wachten tot de modellen van volgend jaar er zijn.

+1, omdat een fiets toch wel een aantal jaar mee gaat zou ik idd niet kleine kortingen de doorslag laten geven, tenzij al het andere gelijk is... En met name met de nieuwe Shimano 105 uit kun je er toch aardig op rekenen dat die er volgend modeljaar op zit. Zou zonde zijn als je de komende vijf jaar denkt: had ik toen maar een maand gewacht...

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
quote:
nare man schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:42:
Sale bij Canyon is meestal een beetje karig: 100,-- korting op een fiets van 2200,--. Echt forse kortingen geven ze slechts op de veel duurdere modellen, bijv. een Aeroad van 5000,-- die nu 600,-- goedkoper is.

Dit ^^ Ik zit te azen op deze AEROAD CF SLX DISC 8.0 DI2 maar wacht op de nieuwe modellen/prijzen voor modeljaar 2019 ipv nu de 'korting' te pakken.

Ook omdat deze versie van de Aeroad van €4999 (nu €4499) 'normaal' ook al voor €4499 te krijgen als je een wielerlicentie hebt - dus dat kan wel uit om die aan te schaffen zeg maar. :)

Twitter | Strava

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ben toe aan nieuwe handschoenen... :)

Aangezien ik toch wel regelmatig wat last heb van dode vingers/handen dacht ik dat misschien handschoenen met een dikkere padding wel zouden kunnen helpen.

Ik heb mijn oog laten vallen op Castelli Rosso Corsa Pave.

Heeft iemand ervaring met (of een mening over) deze handschoenen?

• Reynouts
  • Registratie: maart 2014
  • Niet online
Zat ook te wachten op de sale van canyon. Tijdens de TdF sale niet snel genoeg geweest. Toen was er op een ultimate cf slx meer korting dan nu. Had gehoopt op een vergelijkbare korting of zelfs meer. Dan had ik misschien de trekker overgehaald. De ultimate cf met etap voor 3000 is trouwens wel een mooie deal, alleen vind ik de kleuren jammer.

Ik denk dat ik ook nog even wacht. Wie weet komen er mooie kleurtjes bij.

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12:36
quote:
Galois schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:59:

Aangezien ik toch wel regelmatig wat last heb van dode vingers/handen dacht ik dat misschien handschoenen met een dikkere padding wel zouden kunnen helpen.

Wat voor handvatten heb je? Die zou je misschien ook kunnen vervangen. Schijnt dat ESI grips dit probleem misschien ook kunnen verhelpen.

Wisselwerking Flickr Strava

• nare man
quote:

Geen ervaring mee, maar ik lees regelmatig dat de handschoenen van Castelli niet altijd van de beste kwaliteit zijn (lees: loslatende logo's, stiksels e.d.).

Als je dikkere padding wilt zou je de Gripgrab Progel kunnen overwegen, ben ik zelf erg tevreden over.

• wackmaniac
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16-08 09:59
quote:

Dikkere padding is niet altijd een oplossing met dode vingers, meer de positie van de padding; ik had juist met handschoenen met padding last van dode vingers. Rijd nu eigenlijk nagenoeg altijd zonder handschoenen. Bevalt uitstekend.

En als je echt dead set bent op handschoenen en je twijfelt; ga naar de LBS en probeer er een paar. Kan je meteen een fietsstuur vastpakken. Kan je, als ze versleten zijn, vervangers kopen via internet.

Read the code, write the code, be the code!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik vind het rijden met handschoenen wel prettig. En de dode vingers/handen is niet zo heel erg. Even van positie veranderen en het is over. Knijp denk ik ook te hard in mijn stuur, wellicht.

Het is meer dat als ik toch nieuwe handschoenen nodig heb, dat ik misschien wel eens kan kijken naar een dikkere padding...

• Phydomir
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:01

Phydomir

Dennis

Zonder handschoenen gaan mijn handen na een half uur al tintelen. Gaat ook niet direct weg bij verplaatsen. Had ik tijdens het motorrijden ook altijd al last vast. Heb nu een setje Shimano handschoenen met padding en dat gaat goed. Enige wat niet zo fijn is is dat ze na een lange rit een beetje tussen de vingers snijden. Daar moet ik nog wat op vinden.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Noxa
Ik rij ook altijd zonder handschoenen. Vind het irritant zitten. Draag ze overigens wel als ik de bergen in ga. Dan wil het wel eens voorkomen dat je zweterige handen krijgt op een lange klim en vervolgens met klamme handjes afdalen is geen pretje.

Vandaag een rondje op de fiets van de buurman gereden. Hij heeft dubbelzijdige power meter dus ik kon eens zien wat mijn li/re verschil is. 53/47 was het... best interessant, iemand die weet wat de standaard deviatie is of mag zijn?

Oh en heb ik iets gemist? Waar is het avond licht gebleven? Het begint nu echt vroeg te schemeren zeg.

• Southern Sun
  • Registratie: september 2002
  • Nu online
quote:
Noxa schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:11:
Oh en heb ik iets gemist? Waar is het avond licht gebleven? Het begint nu echt vroeg te schemeren zeg.
Daar verkeek ik me ook op ja. Had toch echt een lampje nodig op het laatst (en niet meegenomen). Temperatuur viel me ook tegen :+ vertrok met kort kort, maar was halverwege blij dat ik armstukken mee had. Tegen 21u werden de benen ook wel koud.

Southern Sun wijzigde deze reactie 28-08-2018 21:29 (5%)

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 09:44
Ja lampjes mogen weer mee.
Was nog prima temperatuur met bijna geen wind en dan gaat de zon onder....

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Noxa
Temperatuur was prima en lekker windstil, ik wel eens fijn.

• CedricD
Prachtig fietsweertje idd deze avond.
50 kilometertjes gedaan, was iets na 20u thuis.
Zonnetje bleef schijnen 8).

Eindelijk een KOM kunnen pakken waar ik al enige tijd op jaagde oOo

• Arie-
  • Registratie: december 2008
  • Niet online
Worden die Fortezza Senso All Weather banden niet meer geproduceerd? Ik kan bij Mantel alleen maar Antraciet en Zwart vinden, ook bij Futurumshop zijn de witte uitverkocht. Zoek ik niet goed genoeg of heeft iemand een andere webshop als tip? Ik ben dus op zoek naar de witte, ik heb over 3 weken een wedstrijd en niet zoveel trek in experimenteren met andere model banden O-).

ps. Ik heb dit topic doorzocht op en vind niets over eol van dit product.

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16-08 21:55
Ik denk niet dat de kleur iets afdoet aan het model verder hoor ;-)

Heerlijk fietsweer gisteren nog inderdaad! Niet te koud nog, al zal dat de komende weken wel eerder zijn door de zon die nog eerder achter de horizon verdwijnt. Zelf komend weekend nog een lange clubrit(150+) en dat is alweer een tijdje geleden. Begin dit jaar veel langere tochten gemaakt maar na de tocht van 300 km bleef te teller meestal zo rond de 100-120 km hangen. Ben vooral benieuwd hoe mijn nieuwe zadel zich houdt, vooralsnog is het niet slecht maar het is ook niet super. Het vorige was gescheurd na een valpartij begin dit jaar ;)

la_fusion wijzigde deze reactie 29-08-2018 08:12 (45%)

• Crazy D

Crazy D

quote:
Noxa schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:11:
Vandaag een rondje op de fiets van de buurman gereden. Hij heeft dubbelzijdige power meter dus ik kon eens zien wat mijn li/re verschil is. 53/47 was het... best interessant, iemand die weet wat de standaard deviatie is of mag zijn?
Het mag alles zijn :+ Meest efficiënte zal 50-50 zijn maar tijdens de WattBike trainingen gaf de dude regelmatig aan dat alles tussen 45-55 op zich wel prima is, maar voor het mooie dichter bij de 50. Eigenlijk belangrijker vond hij hoe je rondstapt, idealiter trap je mooi rond (dus ook trekken aan je pedaal), dat maakt het een stuk efficiënter.

• havana
Bij mij verschilt het van 58/42 tot 48/52 en alles wat ertussen zit. Meestal trap ik meer met links, logisch want ik ben links (politiek niet, gelukkig). Een enkele keer trap ik juist met rechts meer. Geen idee waar dat aan ligt.

Nu doe ik niet veel met die getallen, toch is het wel leuk om te zien en het bewijs maar weer eens dat ik nooit een left-only PM moet kopen. Dan wordt de afwijking gewoon veel te groot om nog van waarde te kunnen zijn.

• Noxa
quote:
havana schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:24:
Bij mij verschilt het van 58/42 tot 48/52 en alles wat ertussen zit. Meestal trap ik meer met links, logisch want ik ben links (politiek niet, gelukkig). Een enkele keer trap ik juist met rechts meer. Geen idee waar dat aan ligt.

Nu doe ik niet veel met die getallen, toch is het wel leuk om te zien en het bewijs maar weer eens dat ik nooit een left-only PM moet kopen. Dan wordt de afwijking gewoon veel te groot om nog van waarde te kunnen zijn.
Dat is dus wat ik me nu afvraag, mijn power waarde zijn dus niet reëel met alleen links en vermogensmeter.

Is effectief draai moment de waarde die je vertelt hoe efficiënt je trapt?

• havana
Dat zijn waardes die mij niks zeggen en de experts vertellen me dat je er vooral niet naar moet kijken.

Met afwijkende L/R ratio ga je ook niks doen.

havana wijzigde deze reactie 29-08-2018 08:34 (19%)

• Ramon 73
Gisteren nieuw PR gezet op mijn woon-werk rit, de thuisrit. Stond op 51:19 en nu op 51:04. Ik wíl onder de 50:00 komen. Meestal zit ik tussen de 51:30 en 53:30 op de thuisrit, dus de meeste rek is er wel uit...
Zelf heb ik de indruk dat ik gisteren iets of wat tijd gewonnen heb doordat ik competitie had van een vent op een e-bike. Muv. speed-pedelecs laat ik me niet inhalen door een e-bike, punt. Dus beetje meer moeite gedaan dan anders en 15 seconden gewonnen. Nu was ik bij de eerste helling van betekenis die vent al kwijt dus zoveel heb ik er niet aan gehad :(

Maar hoe kan ik mezelf "pacen" om toch die laatste minuut eruit te persen?

• Microkid
  • Laatst online: 07:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie dictator

quote:
Ramon 73 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:45:
Rij hem een keer met flinke rugwind :)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Seriph
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 10:58
Ik ben dus gisteren naar Robic geweest. Het is best een happening.

Eerst een inleidend praatje bij de fysio. Waarom ben je hier en wat zijn je klachten? Nou ik was er dus om dat ik tijdens het fietsen last krijg van mijn rug (begint rechts van het midden en gloeit dan uit) en omdat ik onduidelijke pijntjes had in mijn knieën en ik het idee heb dat ik scheef op mijn fiets zit.

Daarna omkleden en dan gaat de fysio aan van alles meten en duwen en trekken. Blijkt dat mijn vermoedens inderdaad kloppen. Ik ben krom. Heb behoorlijk pronatie in mijn enkels en mijn SI-gewricht zit vast. Dat is blijkbaar een gewricht in je bekken bij je rug. Doordat die vast zit straalt dat uit naar mijn benen. Hiervoor moet ik naar een fysio om dat los te laten masseren.

Hierna door naar de bikefitter voor een bikefit. Ik werd hier op mijn eigen fiets gezet met een druk pad op het zadel en in mijn schoenen. Hier kwam ook wel uit dat ik inderdaad scheef op mijn zadel zit. Ik zat voornamelijk op de linkerkant. Dit was verrassend aangezien ik het idee had dat ik wel het hele zadel gebruikte. Daarop is mijn zadel hoger en een eind verder naar voren gezet (in tussenstapjes) en een beetje naar voren gekanteld. Hierop werd het zadel gebruik een stuk evenwichtiger. Verder hebben ze wedges onder mijn schoenen gezet tegen de pronatie. Hier merkte ik op de teststandaard nog niet zoveel van maar dat gaan we merken op de komende ritten.

Heb een rapportje meegekregen en het dringende verzoek om een fysio op te zoeken voor die vastzittende SI-gewricht.

En een oproep om na een week of 6 het resultaat eens door te spreken.

• Hoppa!
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09-08 17:36
quote:
Gisteren nieuw PR gezet op mijn woon-werk rit, de thuisrit. Stond op 51:19 en nu op 51:04. Ik wíl onder de 50:00 komen. Meestal zit ik tussen de 51:30 en 53:30 op de thuisrit, dus de meeste rek is er wel uit...
Zelf heb ik de indruk dat ik gisteren iets of wat tijd gewonnen heb doordat ik competitie had van een vent op een e-bike. Muv. speed-pedelecs laat ik me niet inhalen door een e-bike, punt. Dus beetje meer moeite gedaan dan anders en 15 seconden gewonnen. Nu was ik bij de eerste helling van betekenis die vent al kwijt dus zoveel heb ik er niet aan gehad :(

Zoveel mogelijkheden, waaronder meer trainen.

Maar je kunt ook eens kijken naar de snelheidsverdeling, heb je verval of ga je juist steeds sneller? Kijk voor je vertrekt ook even naar de windrichting, alleen al het idee dat je de wind mee hebt kan je letterlijk vleugers geven, al is het maar windkracht 1.

Verder natuurlijk de standaard PR-dingetjes:
- Bejaarden over de stoep inhalen
- Ook al is er een fietspad, toch de weg pakken als dat wel asfalt is
- Niet remmen voor rood
- Kinderen mij zijwieltjes opzij beuken alsof ze er niet zijn
- Rotondes tegen de keer in nemen

Dan moet het lukken!

• Verona27
quote:
Arie- schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:02:
Worden die Fortezza Senso All Weather banden niet meer geproduceerd? Ik kan bij Mantel alleen maar Antraciet en Zwart vinden, ook bij Futurumshop zijn de witte uitverkocht. Zoek ik niet goed genoeg of heeft iemand een andere webshop als tip? Ik ben dus op zoek naar de witte, ik heb over 3 weken een wedstrijd en niet zoveel trek in experimenteren met andere model banden O-).

ps. Ik heb dit topic doorzocht op en vind niets over eol van dit product.
Ik zie de zwart-witte nog gewoon staan bij Futurum, of ik kijk bij de verkeerde banden?

• Arie-
  • Registratie: december 2008
  • Niet online
Blijkbaar kan ik voor geen meter zoeken of zo... Ik kwam tijdens 't zoeken bij futurumshop op deze pagina waar de grijze er wel en de witte er niet zijn. Ik ben even verder gaan zoeken naar andere webshops en kwam op wielerkoopjes uit, de site ziet er wat goedkoop en kermis uit, maar de banden lijken er ook heel wat goedkoper. Even een bestelling samenstellen en dan kijken wat me de beste optie lijkt.

• mhr-zip
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:38
quote:
Hoppa! schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:56:
[...]

- Niet remmen voor rood

Dan moet het lukken!
PR staat voor Public Relations? O-)
quote:

Wie was wie kwijt?

mhr-zip wijzigde deze reactie 29-08-2018 09:34 (46%)

• Verona27
quote:
[...]

Maar je kunt ook eens kijken naar de snelheidsverdeling, heb je verval of ga je juist steeds sneller? Kijk voor je vertrekt ook even naar de windrichting, alleen al het idee dat je de wind mee hebt kan je letterlijk vleugers geven, al is het maar windkracht 1.

- Niet remmen voor rood

Dan moet het lukken!
Vergeet niet lekker dicht te kleven achter bussen, vrachtwagens of trekkers. minder dan 1 seconde reactietijd is meer dan zat!

• Pelle
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16-08 16:51

Pelle

jellejanvanveelen.nl

quote:

Meer rugwind is het makkelijkst. Maar dat is een externe factor. Als je gewoon beter wilt worden, dan moet je meer trainen. Of: anders trainen. Als je regelmatig intervals traint waarbij je steeds op de limiet rijdt, dan wordt je steeds beter in het rijden op en over je omslagpunt.

Ik pak gemiddeld 2 keer per week op de terugweg van mijn woon/werk-rit (22km, gewoon in normale kleren op een fitnessbike) een setje intervals mee. De ene dag bijv. 3x een blok van 6 keer 1 minuut voluit, een halve minuut rust.
Eerst 10-15 minuten inrijden, dan blok 1 (9 minuten), 3 minuten herstel, blok 2 (9 min), 3 minuten herstel, blok 3 (9 min), rustig uitfietsen.

Een andere dag maak ik de intervals en rustpauzes langer, bijv. 3x 6 minuten volle bak + 3 minuten rust.

Je kunt -al naar gelang wat je aankunt- de intervals langer of korter maken, de rustperiodes langer of korter, en varieren in aantal blokken. Het idee is in ieder geval dat je na verloop van tijd het langer volhoudt, harder gaat rijden, of minder rust/herstel nodig hebt.

/edit
Een hartslagmeter kan helpen bij het pacen. Als je weet welke HR je een uur kunt volhouden (bijv. via FTP-test of omslagpuntbepaling via sportmedische keuring) dan weet je ook wanneer je nog wat extra's kunt geven, of juist wanneer je te hard van start gaat.

Pelle wijzigde deze reactie 29-08-2018 10:47 (7%)

~ Site nodig? Zicht! ~ Strava ~ Jelle-Jan van Veelen ~

• Crazy D

Crazy D

quote:
Noxa schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:27:
Dat is dus wat ik me nu afvraag, mijn power waarde zijn dus niet reëel met alleen links en vermogensmeter.

Is effectief draai moment de waarde die je vertelt hoe efficiënt je trapt?
Kwee nie op de WattBike software is het een ovaal (of pinda afhankelijk van hoe je trapt :P). Of je er als simpele ziel echt iets aan hebt weet ik niet maar het gaf tijdens de training iets om naar te kijken :D

Tjah en reeel. Dat ligt er een beetje aan wat je met die waarde wilt. Wellicht is de 250 watt die je ziet staan in werkelijkheid 240 of 260 maar maakt dat heel veel uit? Een verschil kun je ook al hebben met een andere powermeter. Je moet er niet teveel waarde aan hechten als Garmin 3 dagen op rij aangeeft dat je je FTP verbeterd hebt :+ maar voor de rest...

• Ramon 73
quote:
[...]

- Niet remmen voor rood

Dan moet het lukken!
De standaard PR dingetjes zijn nou nét hetgene waardoor wielrenners een slechte naam hebben. Dat doen we dus niet!

Maar het was meer de vraag hoe ik mezelf op snelheid laat blijven en net dat beetje harder ga. Ik zit nog niet aan mijn top, ben bij thuiskomst heus niet afgedraaid.

• Sjoewe
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 03:15
Intervallen en powerdrills

• Hoppa!
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09-08 17:36
quote:
Ramon 73 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:35:
[...]

De standaard PR dingetjes zijn nou nét hetgene waardoor wielrenners een slechte naam hebben. Dat doen we dus niet!
No shit, Sherlock. :P
quote:
Maar het was meer de vraag hoe ik mezelf op snelheid laat blijven en net dat beetje harder ga. Ik zit nog niet aan mijn top, ben bij thuiskomst heus niet afgedraaid.
Dan moet je dus gewoon harder fietsen. Als je over hebt, kun je harder. Als je weet hoe je snelheidsverdeling is, zoals ik in mijn eerdere bericht aangaf, weet je ook waar nog wat te halen valt.

Hoeveel km moet je fietsen?

• Charly
  • Laatst online: 16-08 20:19
Nog geen fix voor de BB maar inmiddels wel mijn voorvork ontvangen. Maakt het ook wat makkelijker om de boel rollend mee te nemen naar de fietsenmaker. :)

Lijkt al heel wat, maar de boel moet nog weer helemaal uit elkaar om het frame verder te poetsen. Nu meer een beetje los in elkaar gezet om te zien of het er überhaupt een beetje uitzag. :P

Nog een bonusplaatje uit een iets eerder stadium:

Charly wijzigde deze reactie 29-08-2018 10:55 (12%)

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12:36
quote:
Ramon 73 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:35:
[...]

Dan heb je dus nog voldoende over om harder te gaan. Stel dat je gemiddeld 32km/u aan het fietsen bent, push je zelf dan en probeer niet onder de 33km/u te komen. Of vanuit jouw vaste route terugrekenen wat het gemiddelde moet zijn om onder de 50 minuten uit te komen. Dan weet je waar je niet onder mag komen. Op die manier kun je jezelf ook wat pushen.

En het helpt ook zeker als je wat externe prikkels hebt (van bijvoorbeeld andere fietsers/brommers). Ik merkte gisteravond ook weer dat ik in een groep op kop toch aardig lang rond de 45km/u kan fietsen voordat ik mij weer laat afzakken. Iets wat ik alleen niet zo vaak doe.

Wisselwerking Flickr Strava

• joint_me
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15-08 20:22
quote:
Leren dat het pijn doet om harder te rijden! >:)
Geen idee of je dat al doet, maar harder fietsen doe je niet in je comfort zone.

Steun ook Klimmen tegen MS

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16-08 21:55
Je kunt ook 'te laat' vertrekken op je werk voor een afspraak thuis. Dan zorg je wel ervoor dat je jezelf extra gaat pacen. Even los van dit alles.. heb je op je route niet ook te maken met het oversteken van wegen etc? Dat heeft nogal invloed op je tijd en naar mijn idee zou je het daarom ook los moeten laten.. tenzij je het hebt over bewegingstijd natuurlijk. Al zit je dan nog met de tijd die nodig is om af te remmen/op gang te komen.
Pagina: 1 ... 109 110 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Samsung

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True