Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.267 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:18
Om nog even op dat afvallen terug te komen, stond vanmorgen op de weegschaal toch iets te weinig gegeten afgelopen vakantie. gewoon 2kg eraf (66kg) terwijl ik wel redelijk steady op 68kg zat voor de vakantie.
Zoals ik dus al aangaf die 8000 calorieen ritjes lukt je dus niet om bij te eten 😁

En fietsen in de bergen heeft me goed gedaan, gisteren 100km ritje naar huis met 35,4 gemiddeld.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:08
Charly schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:48:
Vraagje voor de klussers hier: Ik ben (voor het eerst) een frame aan het opbouwen maar als ik de bb probeer in te schroeven loopt deze al vrij snel vast.

Ik heb al geprobeerd de draad schoon te maken met een tandenborstel en er zat wel wat crud in, maar dat lijkt niet echt verschil te maken. Nou las ik online dat het soms nodig is om de schroefdraad in het frame na te lopen met een draadtap.

Is dat inderdaad de volgende stap of heeft iemand nog andere ideeën? Het frame is blank aluminium, dus verfresten (een veel genoemde oorzaak) zijn niet aan de orde.
Framedraad en BB draad zijn wel hetzelfde? Bijvoorbeeld BSA en ITA zijn volgens mij nagenoeg identiek in diameter, maar draadspoed is anders.
Nasnijden wordt inderdaad wel aangeraden bij nieuwe frames.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:08
Nah, gelukkig vandaag thuis weten te komen met de fiets. Was weer een fiets-naar-het-werk dagje, altijd lekker. Al een hele tijd geen lekke band meer gehad en shirtzakken vol met boterhammen voor de hele dag, dus de reserve binnenband thuis gelaten.
Vanmiddag onderweg PSSSSSS en stond direct leeg. Ventiel intern gebroken! Dat is me in ruim 30 jaar fietsen met sclaverand (franse)ventielen nooit gebeurd. Heel toevallig vlak bij een fietsenwinkeltje dat weliswaar dicht was maar een Schlauch-O-Mat heeft hangen. Vervelend genoeg kan daar alleen maar €7 muntgeld in en had ik alleen 2x briefje van €10,- bij me. BUMMER!! Loop ik terug naar de fiets en parkeert er net een auto met een leuke dame. Zij was de dochter van de fietsenmaker bleek later, maar veel belangrijker: ze kon €10 wisselen!
Ik helemaal blij, zeker omdat ik nog 20km naar huis moest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:33
Galois schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:56:
Nieuwe Ultegra trapper zijn toch op z'n goedkoopst 115 euro. Op mijn huidige fiets heb ik ook Ultegra trappers en nu ik een nieuwe fiets heb, had ik besloten om deze trappers over te zetten. Ze zijn nog prima en scheelt toch weer 115 euro :)

Maar zojuist toch nieuwe trappers bij Mantel besteld, aangezien ze daar nu 100 euro zijn :)
En mijn oude fiets verkoopt denk ik toch beter op Marktplaats als er wel trappers op zitten...

Maar 'hoe slecht' worden trappers in de loop der tijd? Zijn mijn oude trappers met misschien wel 20k km zoveel slechter dan nieuwe? Merkbaar verschil? Er zit in ieder geval geen speling op mijn oude pedalen...
Een fiets verkopen zonder pedalen (en geen trappers dus ;( ) is helemaal niet vreemd. Het kan heel goed zijn dat degene die de fiets koopt met een ander systeem rijdt. Desnoods kun je er een setje basic-pedalen bij doen, stuk voordeliger dan een setje ultegra’s.

Als je pedalen geen speling hebben hoef je ze nog niet te vervangen. Op een nieuwe fiets zijn nieuwe pedalen dan wel weer fijn/mooi, je kan de oude op MP zetten of op reserve houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

DjVe

Hatsaflats!

Mocht iemand nog overwegen om een bikefit uit te laten voeren in de omgeving Nijmegen, dan kan ik "beter op de fiets" aanbevelen. Zelden zo prettig en persoonlijk geholpen zonder enige tijdsdruk.

Net even een rondje gereden met de nieuwe afstelling (en die vrouwenschoenen). Merkbaar meer kracht in de pedalen, al moet ik wel wennen aan de andere houding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Vraagje voor de klussers hier: Ik ben (voor het eerst) een frame aan het opbouwen maar als ik de bb probeer in te schroeven loopt deze al vrij snel vast.
...
Let er op dat je bb perfect in lijn zit met het gat. Heb er zelf destijds ook behoorlijk mee lopen pielen, maar het bleek dat ik de bb steeds net een beetje scheef erin draaide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:49

Ik heb al geprobeerd de draad schoon te maken met een tandenborstel en er zat wel wat crud in, maar dat lijkt niet echt verschil te maken. Nou las ik online dat het soms nodig is om de schroefdraad in het frame na te lopen met een draadtap.
Is het een helemaal nieuw frame of is het al eens opgebouwd geweest?
In geval van dat laatste: het oude bracket kan met locktite (o.i.d.) gemonteerd zijn geweest en dat laat behoorlijk wat resten achter.

Als je een schone draad hebt en schone onderdelen, dan zou je die er met de hand in moeten kunnen draaien.

Komt de draad van je onderdelen wel overeen met die van het bracket?

edit:
Hier een overzicht van de verschillende draadtypes:
https://www.sheldonbrown.com/cribsheet-bottombrackets.html
Het gebruik van een type schroefdraad is vooral ingegeven door de plaats en het tijdvak waarin je frame geproduceerd is.
In NL komt British = ISO = BSA het meest voor, maar ook wat Italiaans.

[ Voor 14% gewijzigd door DieAnder op 22-08-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:26
Wie heeft ervaring met vervangen stuurlint?
Zelf doen of laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:58

Super_ik

haklust!

Ik heb het zelf vervangen, laten doen kan altijd nog. Een aantal youtube videos gekeken, en erachter gekomen dat die ook niet alle kneepjes laten zien. Ik ben, op wat schoonheidsfoutjes na, erg tevreden met het resultaat en weet precies waar ik de volgende keer op moet letten.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:26
Thanks...ik ga het ook gewoon proberen dit weekend denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
edwardmila schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:51:
Zelf doen of laten doen?
Zelf doen! Eén van de weinige klusjes die ik kan ;-)

Prima te doen na het kijken van wat video's (de meningen verschillen over wat dé beste manier is, zou ik me niet te druk om maken).

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Weet iemand zo welk merk fiets kleding met maat M minder strakke broekspijpen heeft. Voor mijn middel en lengte ben ik maat M nodig maar mijn bovenbenen knellen bijna af zo strak. Met een korte broek ga ik wel voor maat L een ook die zit al best strak maar niet knellend.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 19:46
Gister mooi mijn 1e pechrit beleeft. half 8 afgesproken met mijn maatje, bandjes netjes opgepompt en terwijl ik de 1e meters maak: bonk bonk bonk aan de achterkant. snel terug naar huis. lucht eruit en geprobeerd de achterband te positioneren. iets minder! dat komt wel goed dacht ik. eenmaal op de afgesproken plaats lag een groot deel van de buitenband bijna buiten de velg dus hop weer alle lucht eruit en zachter opgepomt.
Eenmaal bijna thuis PSHHHH voor leeg neeee!!!
De fiets kocht ik al met 4000km op de banden, waren al vierkant en mooi glad. Had toch gehoopt dit seizoen ermee af te kunnen maken maar helaas.
Zometeen nieuwe buiten en binnenbandjes halen en de boel maar eens nieuw en vers maken.
Ik zat te denken aan: Continental Ultrasport 2, iemand ervaringen mee?

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:25
Die heb ik op mijn "slecht-weer-wielset" op zich okay, maar ze zijn zwaar en rollen niet zo soepel als duurdere banden. Ik heb ze daar alleen maar op liggen omdat ze goedkoop zijn, en je banden in de regen snel slijten. Voor m'n primaire set zou ik toch wat meer uitgeven. Volgens mij is iedereen het hier wel over eens dat de Vredestein Fortezza Senso All Weather voor het geld wel redelijk onverslaanbaar is in het budgetsegment.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:27
Ramon 73 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 18:05:
[...]

Framedraad en BB draad zijn wel hetzelfde? Bijvoorbeeld BSA en ITA zijn volgens mij nagenoeg identiek in diameter, maar draadspoed is anders.
Nasnijden wordt inderdaad wel aangeraden bij nieuwe frames.
Volgens de specs zouden zowel de lagers als het frame BSA moeten zijn. Maar zou natuurlijk kunnen dat iemand een foutje gemaakt heeft. Zal er nog eens goed naar kijken als ik tijd heb. In principe zou bij een mis-match de rechter/drive bracket er helemaal niet in willen vanwege de tegengestelde schroefrichting... Toch?
VantageR schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:05:
[...]

Let er op dat je bb perfect in lijn zit met het gat. Heb er zelf destijds ook behoorlijk mee lopen pielen, maar het bleek dat ik de bb steeds net een beetje scheef erin draaide.
Dat was mij ook al opgevallen idd. Als je niet helemaal recht zit gaat ie sowieso nergens heen.
DieAnder schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:25:
[...]

Is het een helemaal nieuw frame of is het al eens opgebouwd geweest?
In geval van dat laatste: het oude bracket kan met locktite (o.i.d.) gemonteerd zijn geweest en dat laat behoorlijk wat resten achter.

Als je een schone draad hebt en schone onderdelen, dan zou je die er met de hand in moeten kunnen draaien.
...
Frame is niet eerder opgebouwd geweest, is één van die 'van tuijl' frames die op mp worden aangeboden (tussen haakjes omdat er vrij duidelijke K2 logo's op staan :+ ). Dus wel 'kaal' en niet per se afgewerkt. Met de hand er in draaien gaat echt niet verder dan 1/2 slagen... Denk dat het dus inderdaad een kwestie wordt van nog een keer checken of de draad echt is zo als geadverteerd en anders een tripje naar de fietsenmaker om de draad na te laten snijden.

Dank voor het meedenken zo ver

[ Voor 17% gewijzigd door Charly op 23-08-2018 12:12 ]

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:09
Gekke Jantje schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:57:
Weet iemand zo welk merk fiets kleding met maat M minder strakke broekspijpen heeft. Voor mijn middel en lengte ben ik maat M nodig maar mijn bovenbenen knellen bijna af zo strak. Met een korte broek ga ik wel voor maat L een ook die zit al best strak maar niet knellend.
Welk merk draag je nu? Voor mij zit de rapha core lekker en ik heb ook behoorlijke bovenbenen.
Verder zou je kunnen kijken naar broeken die een lasercut boord hebben, deze zitten vaak wat minder strak dan een speciale elastische band.

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Niconing schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:23:
[...]

Welk merk draag je nu? Voor mij zit de rapha core lekker en ik heb ook behoorlijke bovenbenen.
Verder zou je kunnen kijken naar broeken die een lasercut boord hebben, deze zitten vaak wat minder strak dan een speciale elastische band.
Ik heb nu Rogelli travo die ik nog niet heb gedragen (te warm)

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:30

Pelle

🚴‍♂️

DDX schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:07:
Om nog even op dat afvallen terug te komen, stond vanmorgen op de weegschaal toch iets te weinig gegeten afgelopen vakantie. gewoon 2kg eraf (66kg) terwijl ik wel redelijk steady op 68kg zat voor de vakantie.
Daar heb ik helaas nooit last van. Drie weken croissants, stokbrood en Kronenbourgs op een gemiddeld dagje camping hebben niet meegeholpen zegmaar :P
En fietsen in de bergen heeft me goed gedaan, gisteren 100km ritje naar huis met 35,4 gemiddeld.
Nice. Ik merk dat ik met 9 Dordogne-ritjes met vooral kort (5-15m) klimwerk, ook echt wel sterker ben geworden op dit soort korte "volle bak" intervals. PR op mijn "eigen" TT-rondje (~7km) deze week al 2 keer verbeterd.
Voor sommigen hier niet heel speciaal, maar een polderrondje door de weilanden waar je je nergens kunt verschuilen voor de wind, met bijna 41 gemiddeld was best een mijlpaaltje.
Gemiddelde HR van 180 bij omslagpunt 169, dus dat was 10 minuten lang diep in het rood. Moest na afloop ook echt even aan de kant, als het zwart voor je ogen wordt dan kun je beter niet blijven zitten :+ Mooi om zo te proberen je grenzen te verleggen.

• DDX
Pelle schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:07:
[...]

Daar heb ik helaas nooit last van. Drie weken croissants, stokbrood en Kronenbourgs op een gemiddeld dagje camping hebben niet meegeholpen zegmaar :P
Er ging bij mij ook genoeg naar binnen hoor, 's ochtends half stokbrood met kaas/ei/ham etc.
En vaak ook nog wel kom havermout als ik plan had om zware rit te maken.

En na afloop vaak 250g pasta en dan tijdje later nog normale avondmaaltijd 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:58

McMiGHtY

- burp -

En hadden ze appeltaart in Frankrijk onderweg?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:46

Galois

1811 - 1832

Het fietspad tussen Lelystad en Enkhuizen is tot zomer 2019 afgesloten. Maar wel nu, tot 31 augustus, tijdelijk open.

Ik denk erover (afhankelijk van het weer morgen) om morgen een 150 km rondje te doen en een rondje Markermeer is dan een optie.

Alleen zijn ze daar dus druk bezig met verbouwen en vroeg ik mij af wat de staat van het wegdek is? Als er veel gaten en beschadigingen zijn (of rommel op de weg en kans op lek rijden), zoek ik een ander rondje...

Weet iemand wat de staat momenteel is van dat stuk fietspad?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• DDX
McMiGHtY schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:33:
En hadden ze appeltaart in Frankrijk onderweg?
Niet gezien bij de bakkertjes, maar wel veel andere lekkere dingen :)

Wel nadeel van fietsen in Frankrijk dat lunch ook echt van 12:00 tot 13:00 is.
Je kan dus niet even ergens neerploffen om 14:00 om maaltijd te bestellen.
Tenzij je misschien in een toeristisch gebied zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Galois schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:34:
Het fietspad tussen Lelystad en Enkhuizen is tot zomer 2019 afgesloten. Maar wel nu, tot 31 augustus, tijdelijk open.

Maandje geleden was hier nog een discussie over, naar mijn idee prima wegdek al verschilden de meningen erover.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

DDX schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:42:
[...]

Niet gezien bij de bakkertjes, maar wel veel andere lekkere dingen :)

Wel nadeel van fietsen in Frankrijk dat lunch ook echt van 12:00 tot 13:00 is.
Je kan dus niet even ergens neerploffen om 14:00 om maaltijd te bestellen.
Tenzij je misschien in een toeristisch gebied zit.
Wij waren ook in Frankrijk op vakantie maar de grotere supermarkten waren opzich wel heel de dag open, en ook daar had je taart per stuk verpakt (of per twee maar je was toch 2 kilo afgevallen), of belegde broodjes.
Al is een echte boulangerie natuurlijk een stuk lekkerder

• DDX
McMiGHtY schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:51:
[...]

Wij waren ook in Frankrijk op vakantie maar de grotere supermarkten waren opzich wel heel de dag open, en ook daar had je taart per stuk verpakt (of per twee maar je was toch 2 kilo afgevallen), of belegde broodjes.
Al is een echte boulangerie natuurlijk een stuk lekkerder
Grote supermarkten zijn ook hele dag open ja, maar wel dingetje om fiets dan buiten te laten staan.
Dus ik geef dan de voorkeur aan een bakkertje.
Zitten ook nog eens bovenin de bergdorpjes ed :)

Op zondag en feestdagen (15-8 bijvoorbeeld) nog wel dingetje om dat er dan erg veel dicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
@Galois Ik was op die weg ergens in december vorig jaar, toen waren ze ook al bezig met de versteviging van die dijk. Het kwam er op neer dat ze de asfaltverstevigingen losmaken, dan iets er mee doen, en weer alles opruimen. Gevolg was dat er voor een heel stuk dus opgestapelde stukken asfalt lagen en het nodige rondzwervende puin als in stukjes asfalt steentjes en dat soort zaken. Het asfalt van het fietspad verder was toen nog wel prima. Al is het niet zo'n mooi platgewalst fietspad als dat je misschien gewend bent, in dat kader heb ik wel op mooiere wegen gefietst. Maar het was prima te doen. Plan desnoods de dijk aan het begin, als het niets is hoef je minder ver terug ;) Ik moest er overheen omdat ik die dijk pas ruim over de helft had (met al 130km van de 210km). Er was dus voor mij geen optie om dat stukje terug te fietsen :D

@DDX Ik zette mijn fiets altijd een beetje "opzichtig" binnen neer zodat er wel mensen bij kassa of een balie zagen dat ik hem er neer zette. Dan zou het in ieder geval opvallen als iemand als niet-fietser gekleed de fiets mee zou nemen. Maar blijft inderdaad een risico.

[ Voor 14% gewijzigd door orange.x op 23-08-2018 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
Maand geleden die dijk nog gefietst, was gewoon goed te doen. Op sommige plekken de randen wat vermijden.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

DDX schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:00:
[...]

Grote supermarkten zijn ook hele dag open ja, maar wel dingetje om fiets dan buiten te laten staan.
Dus ik geef dan de voorkeur aan een bakkertje.
Zitten ook nog eens bovenin de bergdorpjes ed :)

Op zondag en feestdagen (15-8 bijvoorbeeld) nog wel dingetje om dat er dan erg veel dicht is.
Wij wilden op een zondag een happie eten..rond 18uur.. Ne pas possible

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

orange.x schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:02:
@Galois Ik was op die weg ergens in december vorig jaar, toen waren ze ook al bezig met de versteviging van die dijk. Het kwam er op neer dat ze de asfaltverstevigingen losmaken, dan iets er mee doen, en weer alles opruimen. Gevolg was dat er voor een heel stuk dus opgestapelde stukken asfalt lagen en het nodige rondzwervende puin als in stukjes asfalt steentjes en dat soort zaken. Het asfalt van het fietspad verder was toen nog wel prima. Al is het niet zo'n mooi platgewalst fietspad als dat je misschien gewend bent, in dat kader heb ik wel op mooiere wegen gefietst. Maar het was prima te doen. Plan desnoods de dijk aan het begin, als het niets is hoef je minder ver terug ;) Ik moest er overheen omdat ik die dijk pas ruim over de helft had (met al 130km van de 210km). Er was dus voor mij geen optie om dat stukje terug te fietsen :D

@DDX Ik zette mijn fiets altijd een beetje "opzichtig" binnen neer zodat er wel mensen bij kassa of een balie zagen dat ik hem er neer zette. Dan zou het in ieder geval opvallen als iemand als niet-fietser gekleed de fiets mee zou nemen. Maar blijft inderdaad een risico.
In navolging op dit, wat zijn een beetje goeie en makkelijk mee te nemen slotjes? En dan meer om de gelegenheidsdief te ontmoedigen

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
McMiGHtY schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:59:
[...]

In navolging op dit, wat zijn een beetje goeie en makkelijk mee te nemen slotjes? En dan meer om de gelegenheidsdief te ontmoedigen
Safeman is een bekende, al heb ik die zelf ook nog steeds niet gekocht. :P

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Vriend van mij heeft meen ik een vrij simpel BBB dingetje. Vooral in het kader van ontmoediging.

Zoiets als dit: https://www.mantel.com/bb...0U8gIyEAQYAiABEgIlAPD_BwE

Heb er zelf dan geen een, maar misschien ooit eens een aanschaffen.

• DDX
McMiGHtY schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:58:
[...]

Wij wilden op een zondag een happie eten..rond 18uur.. Ne pas possible
Dat is ook veel te vroeg, normale tijden voor restaurant zijn rond 8u 's avonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
bk1985 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:01:

Zometeen nieuwe buiten en binnenbandjes halen en de boel maar eens nieuw en vers maken.
Ik zat te denken aan: Continental Ultrasport 2, iemand ervaringen mee?
Zie net een artiekeltje over de Continental range: https://road.cc/content/b...2018-road-bike-tyre-range

Zelf heb ik recent de Grand Prix gekocht. Wilde in eerste instantie de GP4000SII maar, de reguliere GP zou iets betere lekbestendigheid bieden. En is een tientje goedkoper oid.

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
Ik kan me herinneren dat er iemand een wit stuurlint had hier die redelijk wit bleef. Ik heb net gezocht naar de post waar het merk in stond, maar deze kan ik niet meer vinden.

Dus nu de vraag welk wit stuurlint is het beste, qua comfort en qua wit blijven?

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:06
joint_me schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:19:
Ik kan me herinneren dat er iemand een wit stuurlint had hier die redelijk wit bleef. Ik heb net gezocht naar de post waar het merk in stond, maar deze kan ik niet meer vinden.

Dus nu de vraag welk wit stuurlint is het beste, qua comfort en qua wit blijven?
Fizik Microtex.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Mistraller
  • Laatst online: 22:19
Via de strava groep dit topic gevonden... :)

En nu ik hier toch ben:
Mijn fiets lijkt in het voorwiel een afwijking in de velg te hebben. Als ik doorrem voel ik steeds op een bepaald punt even dat de remkracht iets "steviger" is. Om het in woorden te beschrijven voel je een soort van "doef-doef-doef"
Ik zie echter niets aan de velg, hij lijkt kaarsrecht. De blokken zijn al eens gewisseld, ik heb het loopvlak op de velg geschuurd om er zeker van te zijn dat er geen oneffenheden in zitten.
Remmen zijn Vbrakes. (Gazelle SPN3)

Iemand enig idee hoe ik nu kan ontdekken wat er mis is, en wat ik eraan kan doen? Ik wil dit najaar wat heuveltjes gaan doen, en hiermee kan ik niet betrouwbaar een afdaling in...

[ Voor 14% gewijzigd door Mistraller op 23-08-2018 13:41 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Kan de lasnaad zijn.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000

Sherlock

No Shit

Kun je je remmen zo afstellen dat ze er net tegenaan zitten, en dan kijken op welke plek hij vastloopt?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• BreadFan
  • Niet online
Wiel optillen, wiel draaien en rem voorzichtig "laten aanlopen". Wellicht valt het moment dan te horen?

^^ eigenlijk wat hij zegt :P

[ Voor 13% gewijzigd door BreadFan op 23-08-2018 14:18 ]

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 12:27
Ik was zojuist mijn remmen aan het bleeden, achter rem zat veel speling op. Maar nu spuit de rem olie er uit als ik de rem in knijp.... Rem naar zijn grootje?

edit//
Probleem gevonden, 1 van de stampers zat een barst in. Vandaar dat de remkracht langzaam terug liep. Nieuwe unit besteld, hopelijk zaterdag nog in huis. Tot die tijd verder op de Tacx (geen remmen nodig 8) )

[ Voor 41% gewijzigd door Noxa op 23-08-2018 16:01 ]

• bakkie1985
BreadFan schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:49:
[...]

Zie net een artiekeltje over de Continental range: https://road.cc/content/b...2018-road-bike-tyre-range

Zelf heb ik recent de Grand Prix gekocht. Wilde in eerste instantie de GP4000SII maar, de reguliere GP zou iets betere lekbestendigheid bieden. En is een tientje goedkoper oid.
Net bij 12go geweest en de bandjes gehaald. gelijk in de aanbieding maar 4 binnenbandjes meegenomen.
Bij thuiskomst direct omgelegd en dat ging prima. straks maar even het fabrieksrandje eraf fietsen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Die plukjes rubber op de naad bedoel je? Die zitten er bij mij na 320 km nog steeds op 8)7 Ik zie dat maar als een uiting van slijtvastheid :P

• bakkie1985
BreadFan schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:30:
Die plukjes rubber op de naad bedoel je? Die zitten er bij mij na 320 km nog steeds op 8)7 Ik zie dat maar als een uiting van slijtvastheid :P
Dat ga ik net niet redden straks :D

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:30
Als de H,L en B schroef verkeerd staan bij je achterderrailleur en kabelspanning ook niet gesteld, wat is volgens jullie de beste methode om de boel te stellen?

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:25
1. Low-limit
2. High-Limit
3. B-tension
4. Kabel

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
Ik zit net even te checken, en verschillende tutorials houden inderdaad die volgorde aan, maar wat mij betreft is er ook wat voor te zeggen om B en de L ongeveer gelijktijdig te doen..

Als door de B schroef je derailleur erg ver van je cassette staat, dan is de L positie lastig beoordelen (maar ook andersom). Persoonlijk stel ik die "samen" als eerste af.

(onderschat de B schroef niet in het hele verhaal, misschien kom het kritischer bij MTB, met grotere cassettes, maar ik heb gisteren iemand zijn setup gefixed, die al 3 x bij de (prutsers) LBS was geweest. De bovenste pulley stond minstens 3 cm van de cassette en het schakelde voor geen meter, aangepast naar een minimale afstand en het was gelijk gefixed...)

Wat betreft bar tape, ik vond het filmpje van parktool erg verhelderend (veel completer dan die van GCN bv)
YouTube: How to Wrap Handlebars for Road Bikes

Strava

• havana
Mooi filmpje, al begin ik juist wel altijd bovenaan. Het argument zoals in het filmpje genoemd wordt herken ik niet. Het ziet er gewoon veel beter uit IMHO. En je hebt geen lelijk tape nodig.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:35
Ik heb vandaag het twijfelachtige geluk om weer eens tegen een probleem aan te lopen wat ik nog nooit eerder heb gezien. Het carbon van mijn voorvork is door (kapotte en/of vieze) balhoofdlagers redelijk weggesleten. Volgens de LBS was het levensgevaarlijk om er mee door te fietsen, en dat geloof ik ook wel: kans groot dat het stuur een keer afknapt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pgupOGqcfjemXKZAskEWYkcW/full.jpg

Uiteraard net voordat ik dit weekend richting Frankrijk ga vertrekken voor een weekje fietsen, dus zal het met een huurfietsje moeten doen...

• bakkie1985
Hielko schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:42:
Ik heb vandaag het twijfelachtige geluk om weer eens tegen een probleem aan te lopen wat ik nog nooit eerder heb gezien. Het carbon van mijn voorvork is door (kapotte en/of vieze) balhoofdlagers redelijk weggesleten. Volgens de LBS was het levensgevaarlijk om er mee door te fietsen, en dat geloof ik ook wel: kans groot dat het stuur een keer afknapt...

[afbeelding]

Uiteraard net voordat ik dit weekend richting Frankrijk ga vertrekken voor een weekje fietsen, dus zal het met een huurfietsje moeten doen...
maar dat is bizar! montagefout wellicht? heb je er ooit zelf aan gesleuteld of is het fabriek-af geweest?

• Prulleman
oei, daar zou ik inderdaad niet mee door fietsen, zo te zien zat de lager helemaal vast en heeft de buis in de binnenste lagerschaal gedraaid ipv dat de lager zelf rond ging..

Is er geen winkel die een mooie vork heeft liggen? Montage stelt weinig voor (wellicht is het netjes afzagen nog het meeste werk).

Strava

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:35
bk1985 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:51:
[...]

maar dat is bizar! montagefout wellicht? heb je er ooit zelf aan gesleuteld of is het fabriek-af geweest?
Twee jaar geleden oid ook last van speling bij het stuur, toen had de LBS de lagers vervangen van het balhoofd.
oei, daar zou ik inderdaad niet mee door fietsen, zo te zien zat de lager helemaal vast en heeft de buis in de binnenste lagerschaal gedraaid ipv dat de lager zelf rond ging..
Jup, wel vreemd. Vooral dat ik gewoon prima kon sturen al die tijd. Had verwacht dat je bij kapotte lagers toch snel een stuur zou hebben wat niet normaal meer te gebruiken zou zijn.
Is er geen winkel die een mooie vork heeft liggen? Montage stelt weinig voor (wellicht is het netjes afzagen nog het meeste werk)
Als het kan wil ik natuurlijk het liefst een originele voorvork in de originele kleurstelling. Plan B is een "random" zwarte voorvork.

• Mistraller
Sherlock schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:17:
Kun je je remmen zo afstellen dat ze er net tegenaan zitten, en dan kijken op welke plek hij vastloopt?
BreadFan schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:18:
Wiel optillen, wiel draaien en rem voorzichtig "laten aanlopen". Wellicht valt het moment dan te horen?

^^ eigenlijk wat hij zegt :P
Nee dat is het irritante, het is alleen bij doorremmen. Zonder echte rembelasting is het niet merkbaar. En op de klinkerweg in mijn straat ook moeilijker te voelen, maar des te sterker op asfalt. Daarom is het specifieke punt ook zo lastig te ontdekken.

De lasnaad heb ik overigens ook gechecked, die lijkt heel mooi glad, geen voelbaar randje. Ik zat ook al te denken dat de velgrand ergens op een bepaald punt zwak is, en wat inveert of zo... 8)7

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35

Roozzz

Plus ultra

Mistraller schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:40:
Iemand enig idee hoe ik nu kan ontdekken wat er mis is, en wat ik eraan kan doen? Ik wil dit najaar wat heuveltjes gaan doen, en hiermee kan ik niet betrouwbaar een afdaling in...
Een tijdje terug kwam ik de tip tegen om een tiewrap aan de achterbrug vast te maken en de losse punt vrijwel tegen de velg of wang te plaatsen. Op die manier heb je een vast referentiepunt en kan je eenvoudig het probleempunt spotten als je het wiel draait. Is zowel bruikbaar voor slagen in de velg, band of hoogteslag.
Mocht de tip toevallig hiervandaan gekomen zijn, sorry voor de lack of credits... ik heb echt geen idee meer :>

-edit-
Maar als het alleen optreed als je remt, zoals hierboven beschreven werkt dit natuurlijk ook niet. Lijkt mij sterk trouwens :P

[ Voor 9% gewijzigd door Roozzz op 23-08-2018 17:23 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• Prulleman
@Mistraller Hoeveel km zit er op die wielen? Als er aardig mee gereden is, en nog extra als het onder barre omstandigheden was, dan kan dit ook gewoon een velg zijn die bijna op is. Uiteindelijk zal er een scheur in het remvlak vormen en dan zal je er niet meer mee kunnen rijden.

Veel velgen hebben een groef ter indicatie, als die nu (bijna) weg is, dan is het tijd voor nieuwe velgen.

Strava

• mhr-zip
  • Laatst online: 23:06
Gekke Jantje schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:57:
'
Dit probleem heb ik ook.

Rapha knelt, Castelli zit niet.

Vermarc zit altijd goed, maar die zemen zijn niet echt top (al heb ik de allerduurste nog niet geprobeerd).

Ik heb nu een ASSOS T EQUIPE EVO maat M en die zit lekker. Alleen optisch lijkt hij wel een beetje in mijn bovenbeen te snijden, maar daar heb ik geen last van.
Ik heb nu ook nog een ASSOS T.MILLESHORTS_S7 besteld, maar ik had de postbode weer eens gemist |:(

Ben trouwens 1,83M en 78 KG.

Heb je dit probleem trouwens ook met spijkerbroeken?

Ik heb met jerseys weer het probleem dat maat M/L past, maar dat ze weer flubberen bij mijn armen. Dus daar zoek ik nog een oplossing voor.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• mhr-zip
[...]

Ik heb een safeman, handig. Maar ik durf er nog niet echt de supermarkt mee in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
mhr-zip schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:38:
[...]

Heb je dit probleem trouwens ook met spijkerbroeken?
Ja, broeken die om mijn middel goed zitten passen met geen mogelijkheid om mijn bovenbenen.

Overigens vind ik zelf de bioracer broeken erg fijn.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

sapphire

Die-hard pruts0r

joint_me schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:19:

Nu sinds kort Pro er op, niet erg dik maar blijft wel goed wit...

Gabriël AM5

• mhr-zip
SirLenncelot schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:10:
[...]

Ja, broeken die om mijn middel goed zitten passen met geen mogelijkheid om mijn bovenbenen.
Ik draag tegenwoordig Vanguard V7 spijkerbroeken. En dat gaat goed bij middel en bovenbenen.
Overigens vind ik zelf de bioracer broeken erg fijn.
Ja maar die kom ik alleen in teamkleding tegen, niet in neutrale kleuren (of ik ben scheel).

• SirLenncelot
  • Niet online
Wij hebben ze zelf laten maken, geen idee of zo ook los assortiment hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
[...]

Ja maar die kom ik alleen in teamkleding tegen, niet in neutrale kleuren (of ik ben scheel).
Bioracer heeft ook een losse collectie niet heel goed verkrijgbaar maar hij is er wel bv bij bike24.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Prulleman schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:32:
@Mistraller Hoeveel km zit er op die wielen? Als er aardig mee gereden is, en nog extra als het onder barre omstandigheden was, dan kan dit ook gewoon een velg zijn die bijna op is. Uiteindelijk zal er een scheur in het remvlak vormen en dan zal je er niet meer mee kunnen rijden.

Veel velgen hebben een groef ter indicatie, als die nu (bijna) weg is, dan is het tijd voor nieuwe velgen.
Denk krap 5000km of zo. Ik heb er dit jaar voor het eerst nieuwe banden op gelegd, de fiets heeft jarenlang stil gestaan bij de vorige eigenaar.

Wielen zijn Shimano WH-R500 trouwens. Niet duur dus, maar liever fix ik het probleem natuurlijk :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Mistraller schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 01:05:
[...]

Denk krap 5000km of zo. Ik heb er dit jaar voor het eerst nieuwe banden op gelegd, de fiets heeft jarenlang stil gestaan bij de vorige eigenaar.

Wielen zijn Shimano WH-R500 trouwens. Niet duur dus, maar liever fix ik het probleem natuurlijk :)
Met 5000 km kunnen ze nog niet op zijn, toch een kleine slaag denk ik..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
Misschien wel een stomme vraag hoor maar omdat het mijn eerste 'echte' fietsseizoen is en de zomer op zijn einde loopt wil ik wat lange fietskleding gaan aanschaffen om in het najaar door te fietsen.
Ik vroeg me daarbij af of jullie 'gewone' lange jerseys en broeken kopen en deze eventueel overlayeren met arm en beenwarmers, of dat je 'fleece' of gevoerd materiaal kopen?

Hoor graag jullie mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
bk1985 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:55:
Misschien wel een stomme vraag hoor maar omdat het mijn eerste 'echte' fietsseizoen is en de zomer op zijn einde loopt wil ik wat lange fietskleding gaan aanschaffen om in het najaar door te fietsen.
Ik vroeg me daarbij af of jullie 'gewone' lange jerseys en broeken kopen en deze eventueel overlayeren met arm en beenwarmers, of dat je 'fleece' of gevoerd materiaal kopen?

Voering bij je benen moet het wel erg koud voor zijn. Meestal is afdekken met beenwarmers wel voldoende (tot een graad of 8 bij droog weer). Je kunt je afvragen hoeveel je echt fietst als het nat en kouder dan dat is. Ik wijk dan uit namelijk (Zwift of crosstraining).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:20

Kluus

Gang is alles

Ik verwacht ook nog meer gebruik te gaan maken van Zwift dit seizoen maar op de koude dagen dat ik toch naar buiten ga maak ik gewoon laagjes met een normale lange broek (die standaard altijd wel iets dikker zijn dan beenstukken) zonder zeem en daar onder een oude zomerbroek met, als het echt koud is, beenstukken.

Boven doe ik dan hetzelfde, lang shirt met met eventueel: windstopper, meerdere ondershirts, armstukken er onder etc.

Voor mij werkt dat prima, maar het is nogal persoonlijk, veel anderen zweren weer bij specifieke(re) winterkleding. Tot 8 graden inderdaad wat MrAcid zegt, arm en beenstukken en eventueel een windstopper zonder mouwen.

[ Voor 51% gewijzigd door Kluus op 24-08-2018 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip

Windstopper en laagjes, dat is een beetje mijn 'truc'.

In mijn eerste jaar kocht ik steeds wat bij als ik het volhield om te blijven fietsen, kheb het hele jaar gewoon door gefietst en dat doe ik nog steeds. 2 uur met -3 gaat gewoon :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
mhr-zip schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:47:
[...]

Windstopper en laagjes, dat is een beetje mijn 'truc'.

In mijn eerste jaar kocht ik steeds wat bij als ik het volhield om te blijven fietsen, kheb het hele jaar gewoon door gefietst en dat doe ik nog steeds. 2 uur met -3 gaat gewoon :+
Ik twijfel enorm tussen een fleece-thermobroek en fleece-thermojersey of een 'gewone' lange set met been/armwarmers en een wind/regenjack. serieus geld.... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik heb een hardloop broek die ik dan onder mijn bip-short draag. Bovenlichaam in laagjes, ik heb wel een nauwsluitend fiets-vest met lange mouw. Veel winterkleding zit toch net te losjes.

Grootste uitdaging vind ik mijn vingertoppen warm houden. Na veel experimenteren en een paar dure miskopen is me dat uiteindelijk gelukt met een paar handschoenen van de Decathlon.

[ Voor 9% gewijzigd door SirLenncelot op 24-08-2018 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
bk1985 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:53:
[...]

Ik twijfel enorm tussen een fleece-thermobroek en fleece-thermojersey of een 'gewone' lange set met been/armwarmers en een wind/regenjack. serieus geld.... :?
Ik draag een jersey met arm warmers. En dan gaat er een thermoshirt onder, en nog een en nog een (waarvan de buitenste met windstopper). Daarna doe ik mijn wind water dichte winter jersey aan. Maar dan is het wel onder de 5-8 graden.

Misschien een paar thermoshirts scoren bij de decathlon (deze hebben alleen geen windstopper)?

https://www.decathlon.nl/...-volwassenen/_/R-p-169216
https://www.decathlon.nl/...-volwassenen/_/R-p-169217

Zelf geen ervaring er mee, maar had een collega die ze altijd droeg.

Deze windstopper draag ik altijd: https://www.bakkerracingp...per-longsleeve-zwart.html

[ Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 24-08-2018 09:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Ik ben ook van de laagjes als het om koude dagen gaat.

Als het moet: ondershirt mouwloos + ondershirt lange mouwen + armstukken + jersey lange mouw (rubbed fleece binnenvoering) + windjack + buff + lange thermo onderbroek + lange fietsbroek (Roubaix) + dikke sokken + schoenen + overschoenen + helmmuts + handschoenen.

1,5 jaar geleden lag ik in volle winteroutfit op de EHBO. Ze waren elke keer verbaasd dat er onder een laagje kleding nog een laag verstopt zat :+

Overigens is een lekkere buff een echte must-have voor elke winterfietser! Voor een paar euro heb je er 1 en dat ding is zo lekker comfortabel en multifunctioneel _O_

[ Voor 15% gewijzigd door BreadFan op 24-08-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
SirLenncelot schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:02:
Ik heb een hardloop broek die ik dan onder mijn bip-short draag. Bovenlichaam in laagjes, ik heb wel een nauwsluitend fiets-vest met lange mouw. Veel winterkleding zit toch net te losjes.

Grootste uitdaging vind ik mijn vingertoppen warm houden. Na veel experimenteren en een paar dure miskopen is me dat uiteindelijk gelukt met een paar handschoenen van de Decathlon.
eronder? doe je dan niet het hele effect van de zeem teniet ? Tot ik een lange fietsbroek kocht, droeg ik altijd mijn schaatsbroek er overheen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08 18:00
edwardmila schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:51:
Zelf doen of laten doen?
Lekker zelf doen.
Er zijn op youtube genoeg tutorials te vinden die het haarfijn uitleggen.
Zie:

PSN: StormFox81

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
borft schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:01:
[...]

eronder? doe je dan niet het hele effect van de zeem teniet ? Tot ik een lange fietsbroek kocht, droeg ik altijd mijn schaatsbroek er overheen :)
Het is een hele dunne broek. Wat voor effect heeft de zeem bij jou dan? Ik zit er alleen maar iets comfortabeler door en dat lukt prima met die hardloopbroek eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:54
BreadFan schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:40:
Ik ben ook van de laagjes als het om koude dagen gaat.

Als het moet: ondershirt mouwloos + ondershirt lange mouwen + armstukken + jersey lange mouw (rubbed fleece binnenvoering) + windjack + buff + lange thermo onderbroek + lange fietsbroek (Roubaix) + dikke sokken + schoenen + overschoenen + helmmuts + handschoenen.

1,5 jaar geleden lag ik in volle winteroutfit op de EHBO. Ze waren elke keer verbaasd dat er onder een laagje kleding nog een laag verstopt zat :+

Overigens is een lekkere buff een echte must-have voor elke winterfietser! Voor een paar euro heb je er 1 en dat ding is zo lekker comfortabel en multifunctioneel _O_
Dan is mijn aanpak toch wel wat makkelijker met aantrekken :+ Ik heb bij 5 graden een echt goede winterjas(ik heb er 2 maar trek er maar 1 tegelijk aan :+) en hardloopshirt aan. Als het nog wat kouder wordt eventueel een shirt met lange mouwen en die winterjas en heb het niet koud. Daaronder een goede lange winterbroek met goede zeem. Eerst ook geprobeerd met korte broek + hardloopbroek maar dat was en meer werk en alsnog niet zo comfortabel en warm dan 1 lange broek. Afgelopen winter ook voor het eerst echt warme handschoenen gehad en dat is ook wel een stuk fijner dan de standaard handschoenen.

Wat betreft de buff.. nog nooit gebruikt maar ook nog nooit gemist, wellicht door de relatief hoge kraag van de winterjassen.

Wat ik wel als advies zou willen aangeven is om eens te gaan fietsen met meerdere lagen(t-shirt, lange mouw, jersey) en dan daarna uittrekken wat je toch niet nodig hebt. Tijdens het fietsen het te koud hebben is absoluut niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
la_fusion schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:35:
[...]

Dan is mijn aanpak toch wel wat makkelijker met aantrekken :+ Ik heb bij 5 graden een echt goede winterjas(ik heb er 2 maar trek er maar 1 tegelijk aan :+) en hardloopshirt aan. Als het nog wat kouder wordt eventueel een shirt met lange mouwen en die winterjas en heb het niet koud. Daaronder een goede lange winterbroek met goede zeem. Eerst ook geprobeerd met korte broek + hardloopbroek maar dat was en meer werk en alsnog niet zo comfortabel en warm dan 1 lange broek. Afgelopen winter ook voor het eerst echt warme handschoenen gehad en dat is ook wel een stuk fijner dan de standaard handschoenen.

Wat betreft de buff.. nog nooit gebruikt maar ook nog nooit gemist, wellicht door de relatief hoge kraag van de winterjassen.

Wat ik wel als advies zou willen aangeven is om eens te gaan fietsen met meerdere lagen(t-shirt, lange mouw, jersey) en dan daarna uittrekken wat je toch niet nodig hebt. Tijdens het fietsen het te koud hebben is absoluut niet te doen.
En wat vind jij een echt goede winterjas/broek?

Koud is een no go, met meerdere laagjes heb ik niet zo het gevoel dat ik zweet (daar heb ik helemaal een hekel aan), want het trekt gewoon van de ene laag in de andere (wel veel was er na :+ ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
la_fusion schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:35:
[...]

Dan is mijn aanpak toch wel wat makkelijker met aantrekken :+
Ja, aangekleed en wel er achter komen dat je nog een Number 2 moet doen is wel balen ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Meer dan 2 laagjes vind ik echt niks. In de winter gewoon een goed dik thermo ondershirt met hoge kraag en Gabba en ik kan rijden tot rond het vriespunt. Voor de zachtere dagen gewoon zomershirt met armstukken en een opvouwbaar regenjack voor onverwachte situaties.

[ Voor 35% gewijzigd door nare man op 24-08-2018 10:54 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:54
mhr-zip schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:41:
[...]

En wat vind jij een echt goede winterjas/broek?

Koud is een no go, met meerdere laagjes heb ik niet zo het gevoel dat ik zweet (daar heb ik helemaal een hekel aan), want het trekt gewoon van de ene laag in de andere (wel veel was er na :+ ).
Ik heb zelf de Castelli Perfetto longsleeve maar die is op dagen rond het vriespunt en wat meer wind na 2 uur op het randje. Dus voor de langere tochten(4 uur) rond het vriespunt heb ik een Bontrager RXL 360 Softshell(https://www.12gobiking.nl/bontrager-rxl-360-softshell-jacket, ik heb hem in het fluorgeel, kleinere maat en eens in de opruiming voor 80 euro gekocht).

Ter illustratie van hoe goed de Castelli het doet in de kou is deze rit wel goed om te zien: https://www.strava.com/activities/1423831917 Waarbij de eerste 60 km eigenlijk te koud waren en de laatste 25 km ook. Voordeel was dat na zo'n 30 km de zon al doorkwam en ik door ben gefietst. Was dit niet het geval geweest was ik omgedraaid ;) De rest van de rit was prima te doen met de Castelli, waarschijnlijk was de hele rit prima te doen geweest met de Bontrager maar die lag thuis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
Thnx voor alle reacties. heb net een 'gevoerd' setje besteld, welke ik dan zal aanvullen met wat thermolagen eronder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
bk1985 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:34:
Thnx voor alle reacties. heb net een 'gevoerd' setje besteld, welke ik dan zal aanvullen met wat thermolagen eronder :)
Wat is het geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
El cheapo van Racmmer, juist ja Ali... met een regenjack!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
https://road.cc/content/f...-your-best-roadside-fixes

Best leuk om te lezen :P

Heb zelf 1x een losse crank gehad met de MTB, waarvoor een inbus maat 10 nodig was om vast te zetten. Die had ik niet mee natuurlijk :P Wel een kleinere maat. Een van mijn mede-MTB-ers had ook wel een kleinere bij zich. Bleek dat die 2 samen perfect samen in een maat 10 gat passen en elkaar klem hielden _O_

Ben wel benieuwd naar jullie roadside MacGyver verhalen. Kan altijd van pas komen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Galois schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:34:

Ik denk erover (afhankelijk van het weer morgen) om morgen een 150 km rondje te doen en een rondje Markermeer is dan een optie.

Alleen zijn ze daar dus druk bezig met verbouwen en vroeg ik mij af wat de staat van het wegdek is? Als er veel gaten en beschadigingen zijn (of rommel op de weg en kans op lek rijden), zoek ik een ander rondje...

Even mijzelf quoten om mijn ervaring te delen :)

Vandaag dus over de Houtribdijk gefietst en het fietspad ligt er goed bij. Geen enkel probleem om daar overheen te fietsen, hier en daar wat oneffenheden, maar niets wat tot 'vervelend' gerekend kan worden.

Met westenwind kracht 4 was het laatste stukje (heb van Enkhuizen naar Lelystad gefietst), daar waar de weg naar het zuidwesten afbuigt, flink bikkelen. Ik moest mijn best doen om niet onder de 20 kmh te komen :)
Maar daarentegen ging het eerste stuk met 45+ kmh :)

Leuk rondje van in totaal 148 km gefietst, maar kwam wel helemaal kapot thuis aan. Mede omdat de laatste 30 km ik ook weer wind (half) tegen had.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Niconing
Vandaag nieuwe wielen opgehaald, ik ben heel blij met het resultaat. Nu maar hopen dat het ook lekker rijd :) . Dat wordt helaas pas zondag :|.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hK60a9/IMG_20180824_173641.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Niconing op 24-08-2018 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-08 14:15
Vandaag terug naar de bikefit geweest, na ongeveer 250 kilometers met het testzadel bleek het geen succes...
Na een ritje van 100km zo'n twee dagen later nog steeds gevoelig.

De arme man wist het ook niet meer, heeft me terug wandelen gestuurd en zei dat hij volgende week zijn leveranciers zou contacteren voor andere opties.

De onmogelijke reet bestaat :( :+ |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 12:27
Rossen schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:11:
[...]

Vandaag terug naar de bikefit geweest, na ongeveer 250 kilometers met het testzadel bleek het geen succes...
Na een ritje van 100km zo'n twee dagen later nog steeds gevoelig.

De arme man wist het ook niet meer, heeft me terug wandelen gestuurd en zei dat hij volgende week zijn leveranciers zou contacteren voor andere opties.

De onmogelijke reet bestaat :( :+ |:(
SQ labs al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-08 14:15
Neen, geloof ook niet dat die in zijn gamma zit.
SMP, Cobb, San Marco, Fizik en ISM geprobeerd tot nu toe :p

Zal het eens bekijken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:22
Een andere bikefitter zoeken? Misschien helpt dat. Er zijn evenveel methodes als bikefits lijkt het wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Rossen schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:16:
[...]

Neen, geloof ook niet dat die in zijn gamma zit.
SMP, Cobb, San Marco, Fizik en ISM geprobeerd tot nu toe :p

Zal het eens bekijken _/-\o_
Ik ben door 4 zadels (o.a. Fizik, SQlab en Selle Italia) en 2 bikefitters gegaan voordat ik de oplossing had gevonden. Mijn zitbotjes blijken niet gelijk waardoor ik altijd met links meer last van drukpunten had dan met rechts. Dat los je nooit op met een standaard racezadel omdat die niet voldoende meegeven. De oplossing is nu gevonden met een lederen Brooks B17 Imperial zadel. In het begin zit het hard, maar na zo'n 500km begint het zadel naar je kont te staan. Ik heb nu nergens last meer van. Kan uren fietsen zonder pijn of andere ellende. Toegegeven, het is niet het lichtste, modernste of esthetisch verantwoord zadel, maar het heeft wel geholpen :)
Afbeeldingslocatie: https://static.escdn.nl/images/products/temp_source/8d499ea3b592044c5d2ca06ce5429d3b.png

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

>:) Mooie zadel voor op de racefiets... O-)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Galois schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:46:
>:) Mooie zadel voor op de racefiets... O-)
Als je er op zit ziet niemand het. En eerlijk gezegd zal het mij een biet zijn wat anderen er van vinden. Ik zit lekker en dat is het belangrijkste :) (en ik zie ze echt wel vaker voorbij komen hoor).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:32
Morgenochtend slechts 10 graden, dat wordt weer keuzestress om de kleren te kiezen B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Pff het zit mij niet echt mee de laatste tijd. Gisteren fietste ik diekirch-valkenswaard. Ging echt top totdat we 100KM erop hadden zitten. Op een recht en ontzettend vlak stuk tikken twee gasten vlak voor mij elkaars banden aan waardoor zij vallen en ik met nog een paar anderen daar overheen vliegen. Na wat afstoffen wonder boven wonder weinig schade aan ieder en ieders fietsen. Toen nog 40KM gefietst, maar knie ging pijn doen, stijfheid sloeg echt toe en dan ga je compenseren door anders te zitten op de fiets. Dat zorgt dan weer voor pijn in mijn nek en rug. Ik ben toen erg teleurgesteld afgestapt. Had graag geprobeerd om de hele tocht te fietsen (260KM) maar was niet te doen.

Nu een hele blauwe knie met een fikse bult, volgens mij een gekneusde pols en spierpijn in zowat mijn gehele linkerkant. Lekker dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik hoop dat je snel herstelt!

Bij mij gaat het best OK, na een val (en krijgen van kinderen) toch lang wat minder gefietst, dat wordt nu structureel toch iets meer (maar het stelt nog niet veel voor.

Ik prijs me trouwens wel gelukkig dat op mijn vorige rondje niets is gebeurd... Ik dacht weer eens de Hallambaye over te gaan, was kennelijk vergeten waarom ik dat niet meer deed... Levensgevaarlijke gekken scheuren daar met >100km/u op een meter of anderhalf langs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:33

Phydomir

Dennis

Was best frisjes vanochtend rond half 9. Ook even geen rekening gehouden met het natte wegdek ondanks dat het droog was. Bijna de hele rit (50km) met natte sokken gereden. Overschoenen met stip gestegen op mijn verlanglijstje. Tot die tijd bij dit soort ritjes maar gewoon een extra paar sokken mee.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
Klusvraagje. 2 jaar geleden hebben wij naast ons huis een Focus MTB (Black Raider LTD) gevonden, waarvan alleen de handvaten en remmen afgehaald zijn. Gemeld bij de politie, en na een jaar wachten op een eventuele eigenaar is de fiets dus vorig jaar formeel ons eigendom geworden. Ik wil deze fiets nu opknappen zodat mijn kinderen er mee kunnen gaan fietsen.

Nu ontbreken dus de schijfremmen (alles van hendel tot remhoeven, behalve natuurlijk de schijven in de wielen). Ik ben niet zo bekend met schijfremmen en probeer een inschatting te maken van wat ik nodig heb en wat dat gaat kosten. Is de fiets het wel waard? 2e hands zie ik deze fiets staan voor 200. Kan iemand me op weg helpen met wat ik nodig heb?

Kom bijvoorbeeld deze tegen: https://www.mantel.com/sh.../Y2F0ZWdvcnk9NDQjc3RhcnQy . Gaat dat zomaar passen?

[ Voor 9% gewijzigd door Joba op 26-08-2018 12:00 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
Joba schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 11:48:
Nu ontbreken dus de schijfremmen (alles van hendel tot remhoeven, behalve natuurlijk de schijven in de wielen). Ik ben niet zo bekend met schijfremmen en probeer een inschatting te maken van wat ik nodig heb en wat dat gaat kosten. Is de fiets het wel waard? 2e hands zie ik deze fiets staan voor 200. Kan iemand me op weg helpen met wat ik nodig heb?
Gereedschap, onderdelen, een beetje vakkennis en gezond verstand.
Even serieus, afgaande op de informatie die je verstrekt kan niemand je vertellen wat je precies nodig hebt. Misschien een foto'tje ofzo om te laten zien waar het op moet passen en wat er nog aanwezig is?

Of het economisch rendabel is hangt o.a. af van de staat van de (slijtage) onderdelen. Casette en ketting vervangen is financieel nog wel te overzien, maar als je shifters moet vervangen is dat een begrotelijke kwestie. Als het frame krom is wordt het nooit wat.

Ik zou de fiets helemaal uit elkaar halen, inspecteren en reviseren voordat ik mijn kinderen er op zou laten rijden. Je weet niet wat de historie is en moet dus op je hoede zijn voor gebreken.

Overigens is er ook een MTB topic, de echte specialisten hangen daar rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
Ik heb sinds kort een setje Mavic Aksium wielen maar bemerkte nu al dat er achter een slag in het wiel zit van een mm of 2. Is dit een gevalletje van terugsturen of is dit normaal? Ik heb er nu 500km op gereden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Terugsturen is nogal een gedoe, zou eerder even langs de lbs gaan

Strava

Pagina: 1 ... 108 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.