Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.272 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Multitool ga ik niet meer zonder weg
1x gehad dat ik gek werd van een losgetrild inbusboutje, gelukkig kunnen vastdraaien dus werd nog een fijn ritje.

1x een tourtocht moeten uitrijden op het kleine blad nadat een malloot tegen m'n voor derraileur zat en die bij schakelen m'n ketting er af gooide. Simpel schroefje bijdraaien was de oplossing geweest maarja gen schroevendraaier bij me :(

En 1x zoiets vergelijkbaars met de achter derailleur gehad maar dat dus kunnen oplossen omdat ik de multitool had :)
Het is een vrij platte en kleine gelukkig.

Patches nog geen ervaring mee gehad (gelukkig).

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 19:46
sapphire schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 06:36:
Multitool ga ik niet meer zonder weg
1x gehad dat ik gek werd van een losgetrild inbusboutje, gelukkig kunnen vastdraaien dus werd nog een fijn ritje.

1x een tourtocht moeten uitrijden op het kleine blad nadat een malloot tegen m'n voor derraileur zat en die bij schakelen m'n ketting er af gooide. Simpel schroefje bijdraaien was de oplossing geweest maarja gen schroevendraaier bij me :(

En 1x zoiets vergelijkbaars met de achter derailleur gehad maar dat dus kunnen oplossen omdat ik de multitool had :)
Het is een vrij platte en kleine gelukkig.

Patches nog geen ervaring mee gehad (gelukkig).
Ik kreeg zo een ding bij een goedkoop zadeltasje en werd eigenlijk direct uitgescholden voor macgyver toen wat fietsmaten hem zagen. echter 10 min later werd ernaar gevraagd omdat iemand zijn bidonhouder eraf rammelde. Die dingen kosten niks en kunnen je enorm helpen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik nam vroeger vaak zo'n multitool mee, maar voor in mijn zadeltasje vond ik hem toch wat groot. En driekwart van het ding gebruik je toch niet. Qua gereedschap neem ik nu alleen inbussleuteltjes 4 en 5 en twee bandenlichters mee.

Daardoor passen er nu twee biba's in het tasje. En heb ik wel al eens nodig gehad... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:09
Zo weer terug van vakantie met veel kilometers en zeker ook flink wat hoogtemeters.
Eerst samen met mijn vader de Arlberg Giro gereden. Een mooie tocht met niet al te veel deelnemers zo'n 1500 dus lekker gemoedelijk. Wel ontzettend duidelijk dat die Duitsers en Oostenrijkers niet gewend zijn om in groepen te fietsen. Er zitten in de route hele lange stukken die licht bergaf dan wel berg op zijn waarbij je heel veel voordeel kunt halen om in groepje samen te fietsen 8)7 . Nu heb ik echt alle trucen uit de kast moeten trekken om ook maar af en toe een ander op kop te krijgen. Vaak was het dan ook nog een drama met tempowisselingen en gekke bewegingen. Uiteindelijk met drie man wel lekker kunnen samenwerken, maar blijft jammer wanneer het bergaf gaat 30 km lang er maar 3 man werken in een groep van 30 |:( .
Gelukkig wel heerlijk gereden zonder helemaal dood te gaan in tegenstelling tot vorig jaar de Tour de L'etappe. Toen was ik echt helemaal over de kook en had ik veel valse lucht binnengekregen tijdens het eten waardoor ik niet meer vol door kon rijden.
Voor mijn vader is het helaas een stuk minder gegaan, tijdens de afdaling van de eerste klim brak, gelukkig op een "vlakker" stuk, de rechterhelft van zijn stuur af. Wonder boven wonder kunnen stoppen zonder te vallen, maar wel de hele dag nog in de bezemwagen doorgebracht. Echt ontzettend balen.

Na de Arlberg giro weer terug naar huis om mijn fiets te wisselen en mijn vrouw op te halen voor onze fietsvakantie in Oostenrijk, Duitsland, Slovenië en Italië. Echt een hele andere manier van fietsen, niet perse makkelijker want al die kampeerspullen moeten ook de berg over maar wel heel veel bewuster genieten van de omgeving. Uiteindelijk in 15 dagen waaronder 2 rustdagen, 1200km gereden met daarin 8400 hoogtemeters en heel veel lekker gebakjes. Ik vind het wat veel om alle stravalinkjes te delen maar hier een vb.

Nu kan de blik weer op de voorbereiding op de kwart triathlon van Abbekerk over twee weken. Daar is wel wat training nog voor nodig met name hardlopen, maar dat is een ander topic ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:17
bk1985 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 10:57:
[...]

Ik kreeg zo een ding bij een goedkoop zadeltasje en werd eigenlijk direct uitgescholden voor macgyver toen wat fietsmaten hem zagen. echter 10 min later werd ernaar gevraagd omdat iemand zijn bidonhouder eraf rammelde. Die dingen kosten niks en kunnen je enorm helpen! :P
Áls je er ooit een moet kopen (tooltje) dan liefst een met kettingpons. Nooit nodig gehad tot ik eens aan een wedstrijdje meedoe, tsjak, ketting gebroken. Was ik blij dat ik vlak daarvoor een tool met pons gekocht had.
En twee weken geleden een andere fietser geholpen, gebroken ketting. Hij had wel een magic link bij zich (waaróm in vredesnaam....) maar geen kettingpons.
Dus ff voor hem geponst en kon weer verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 13:58

McMiGHtY

- burp -

Gisteren samen met m'n zusje de Ronde van de Achterhoek Toertocht gereden, bleek bij de start (sprak de overbuurman van m'n ouders die gedeeltelijk de route bedacht en uitgezet had) dat er toch wat gravel, ander onverhard en klinkerweggetjes inzaten. Naast de twee klimmetjes en af en toe een stuk verveld wind tegen was dat toch wel een dingetje :)

Een mooie omgeving om doorheen te fietsen, al was het even zoeken naar een bistrootje oid op of net langs de route om een uitsmijtertje naar binnen te werken. Met een klein beetje omfietsen (voor de genoemde bistro) was de route 16km meer dan de geplande 120km. Laatste 30 km bleken de bovenbeentjes wat volgelopen te zijn en begonnen die wat te verkrampen, laatste uur (ruim) fietsen was een beetje naar maar na afloop trok het vlot weg.

Nu even een paar weekjes weer even iets meer op de fietsen dan de afgelopen 3 (vakantie gehad) en dan 9 september de Granfondo Veluwe , wederom met zuslief.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:17
Na het abrupte overlijden van mijn achterwiel door de klapband op een kasseistrook bevond ik mij in een emotionele, kwetsbare, positie. Dat in combinatie met wielen kijken op internet is natuurlijk een gevaarlijke cocktail die uiteindelijk heeft geleid tot een erg pijnlijk gevoel in mijn portefeuille O-) :+

Uiteindelijk waren het de Chinese carbon wielen van Farsports die me hebben kunnen verleiden: 595 euro afgetikt voor 38mm hoge, 25mm brede velgen met DT350 naven. Afgelopen vrijdag stonden ze, na minder dan 2 weken wachten, voor mijn deur. Diezelfde dag ben ik nog snel naar de fietswinkel om de hoek gelopen achter velglint en binnenbandjes met hoge ventielen, en na een uurtje montage en afstelwerk op de fiets reeds een eerste rondje gaan maken. Wat een verschil in ervaring tov mijn vorige alumium wielen; en al zeker helemaal tov. de stock-wielen, die origineel bij mijn fiets kwamen, waarmee ik noodgedwongen weer mee rondreed. Naar mijn gevoel ging ik voor dezelfde inspanning 5-10% sneller. Waarschijnlijk zat daar ook de euforie van "nieuw speelgoed!" voor iets tussen, maar dat terzijde :P
Direct een heleboel PR's langs de Schelde een stukje scherper gezet, iets wat helemaal niet evident is, aangezien dat sowieso "the place to be" is om een stukje te vlammen in de omgeving..

Gisteren dan een toertocht gedaan van 130km langs verschillende heuveltjes in de Vlaamse Ardennen, incl. een verdwaalde kasseistrook, en dat was een waar genot op deze wielen. Ook hier weer een heleboel PR's gezet: op de Berendries, La Houppe, Ladeuze, Kanarieberg, .. Helemaal tevreden mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Av8YobDEMYowzWrFhnGqtmvt/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vYux2XF8vxeUpSYuvNWKzDoo/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Zo fiets is er eindelijk helemaal bovenop. Nieuwe derailleur, cassette, kettingbladen, ketting, shift-kabels, remblokken en buitenband. Afstellen ging uitstekend met behulp van de Barnett manual, thnx @MrAngry voor de link! Wel nog even naar de FM geweest voor het verwijderen van de slag uit mijn voorwiel.

Mijn afmontage is nu echt een lapjeskat geworden, tiagra shifters, 105 ketting/bladen/cassette en een ultegra derailleur. Ach als het maar past he.

Net het eerste tochtje in drie weken gereden, 35km naar mijn werk. Ging verrassend lastig, moest echt keihard werken voor een gemiddeld van 27 km/u... Blijkt bij aankomst dat mijn achterrem aanloopt... lekker dan. Vanmiddag even bij de technische dienst vragen of ze wat olie hebben. Hopelijk is het dan opgelost, anders is het wellicht de shifter die een klap gekregen heeft tijdens de laatste val.

[ Voor 5% gewijzigd door SirLenncelot op 20-08-2018 09:40 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 16:32

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

CyberThijs schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:39:
Na het abrupte overlijden van mijn achterwiel door de klapband op een kasseistrook bevond ik mij in een emotionele, kwetsbare, positie. Dat in combinatie met wielen kijken op internet is natuurlijk een gevaarlijke cocktail die uiteindelijk heeft geleid tot een erg pijnlijk gevoel in mijn portefeuille O-) :+

Uiteindelijk waren het de Chinese carbon wielen van Farsports die me hebben kunnen verleiden: 595 euro afgetikt voor 38mm hoge, 25mm brede velgen met DT350 naven. Afgelopen vrijdag stonden ze, na minder dan 2 weken wachten, voor mijn deur. Diezelfde dag ben ik nog snel naar de fietswinkel om de hoek gelopen achter velglint en binnenbandjes met hoge ventielen, en na een uurtje montage en afstelwerk op de fiets reeds een eerste rondje gaan maken. Wat een verschil in ervaring tov mijn vorige alumium wielen; en al zeker helemaal tov. de stock-wielen, die origineel bij mijn fiets kwamen, waarmee ik noodgedwongen weer mee rondreed. Naar mijn gevoel ging ik voor dezelfde inspanning 5-10% sneller. Waarschijnlijk zat daar ook de euforie van "nieuw speelgoed!" voor iets tussen, maar dat terzijde :P
[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb die velgen met dezelfde naven en spaken nu ongeveer een jaar en een paar duizend km onder mijn fiets en ik kan niet anders zeggen dan dat ik heel tevreden ben. Een maand geleden is de spaakspanning in het voorwiel een beetje verhoogd en verder is er niets aan gedaan sinds ze uit de doos zijn gekomen.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 19:55
Gebanned schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:31:
Die Parktool patches, werkt dat een beetje?
In mijn tasje zitten alleen een bandje, patroon+nippel, briefje van 20, en setje bandenlichters. Maar ik ben eigenlijk nog op zoek naar iets waar ik bij mijn tweede lekke band mee thuis kom.

Van en multitool en missing link zou ik me afvragen hoe vaak je ze nu echt gebruikt.
Als je kritisch bent kan je vaak wel toe met een kleiner/plat tasje.
Die ParkTool patches werken inderdaad prima. Ben zelf wel eens in de ongelukkige situatie geweest dat ik 3 lekke banden in een rit had (deels eigen schuld door niet goed te checken) en dat moeders mij alsnog op mocht halen (70 km van huis). Heb nu 2 binnenbanden bij me en de ParkTool plakkers, mede vanwege mijn vrienden die er om bekend staan 2 linker handen te hebben en nooit iets bij zich hebben.

Multitool is ook zeker een aanrader, maar dan wel met kettingpons (Crankbrother M17 heb ik). Heb zelf nog nooit een ketting kapot gereden, maar al 2x een vriend er blij mee kunnen maken. Wel ff een missing link meenemen dan ook natuurlijk.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Ypuh schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:35:
[...]

Die ParkTool patches werken inderdaad prima. Ben zelf wel eens in de ongelukkige situatie geweest dat ik 3 lekke banden in een rit had (deels eigen schuld door niet goed te checken) en dat moeders mij alsnog op mocht halen (70 km van huis). Heb nu 2 binnenbanden bij me en de ParkTool plakkers, mede vanwege mijn vrienden die er om bekend staan 2 linker handen te hebben en nooit iets bij zich hebben.
Twijfelde net nog bij het bestellen of ik ze wel of niet mee zou mee zou bestellen, toch maar gedaan want rij zelf vaak maar met 1 binnenbandje. Gaat vooralsnog altijd goed, maar tis een erg klein doosje en past er nog wel bij dus kleine moeite!

Nog even een update over de fiets en nieuwe gewonnen wielen! Heb ze zaterdag al mogen ontvangen dus dat was erg vlot waar ze zeiden dat het tot 2 weken kon duren. In de doos zat een mooie grote tas en daarin de velgen en alles wat ik nodig zou moeten hebben. 2 snelspanners, velglint, remblokjes, zelfs ventielen voor tubeless. Waar ik eerst dacht dat de velgen niet tubeless ready zouden zijn bleken ze dat dus wel te zijn. Dus ik kreeg het vermoeden dat ik of verkeerde informatie van andere "dezelfde" wielen had gelezen over tubeless en de velgbreedte. Even de schuifmaat erbij gepakt om dan toch ook die binnenmaat even op te meten want zo smal vond ik ze niet. Blijk het dus geen 16mm te zijn wat smaller is dan de huidige 18mm, nee, ze zijn zelfs 19mm! Dat was een zeer aangename verrassing!

Daarna kwam het mindere, ik had natuurlijk binnenbanden liggen, maar niet met een lang genoeg ventiel, dat ik daar niet even wat eerder aan gedacht had :o ! Gelukkig had ik een vriend die nog wat binnenbandjes overhad die ik zondag op kon halen. Kon ik gelijk even langs de ouders ook ff showen en de boel in elkaar zetten.

Hier het voorwiel met een 28mm buitenband erop. De buitenband is nauwelijks breder dan de velg, scheelt gelukkig zeer weinig dus geen superbolle banden!
Afbeeldingslocatie: https://www.onderdegrond.nl/meuk/IMG_6518.JPG

Bij thuiskomst de druk even gecontroleerd en ze waren al hard, misschien iets te zelfs, met 5bar erin. Dus dat gaat niet meer hoeven zijn, misschien zelfs nog wat minder :)

Gisteravond even een rondje getest. De benen waren niet echt tot rust gekomen nog van het Heuvelrugrondje maar ik moest en zou toch fietsen. Gelijk nog even wat foto's gemaakt.

Dit is nog in de achtertuin, vergeleken met de vorige velgen smoelt dit toch wel erg goed moet ik zeggen :)
Afbeeldingslocatie: https://www.onderdegrond.nl/meuk/IMG_6521.JPG
Afbeeldingslocatie: https://www.onderdegrond.nl/meuk/IMG_6523.JPG
Afbeeldingslocatie: https://www.onderdegrond.nl/meuk/IMG_6524.JPG

Dan over het rijden zelf. Ze rijden erg lekker moet ik zeggen. Het grootste verschil zit in het versnellen, daar merk je echt dat ze behoorlijk lichter zijn dan de vorige wielen. Ook even in de ene hand mijn oude voorwiel en mijn nieuwe in de andere hand, dat voel je wel! Ik denk niet dat de wielen je per se sneller maken maar dat het vooral er in zit dat je makkelijker op snelheid kan blijven. Komt natuurlijk door de aerodynamica, maar daar merk je dat het vooral op hogere snelheden iets makkelijker lijkt te zijn om die snelheid te houden. Want ondanks dat ik dus niet zulke enorm goede benen had heb ik op een segmentje slechts 2s langzamer dan mn PR gereden. Natuurlijk kan je niet 1:1 vergelijken maar het laatste stuk kon ik gevoelsmatig makkelijker en langer boven de 50 blijven trappen.

Zijn ze de kosten waard, als we het hebben over het zelf aanschaffen, lastig te zeggen. Vooropgesteld zou ik de prijs (€1695 of misschien elders voor zeg €1400) nooit betalen voor alleen wielen. Maar nu ze erop zitten ben ik natuurlijk wel erg blij :P Ik denk dat als je echt serieus wedstrijden enzo rijdt dat dit een behoorlijk voordeel kan zijn tov lage zware aluminium velgen. Dat zit dan vooral in de aero die deze velgen hebben en natuurlijk het gewicht. Denk dat als je hoge aluminium wielen hebt je het aero voordeel ook kan krijgen alleen heb je dan dus een kleine gewichtspenalty.

Nu nog over een paar weken mn frame aanpakken en kijken of wat ik in gedachten heb mooi wordt. Anders alsnog weer terug op dit ontwerp maar dan goed vastgeplakt :)

Ohja, en qua geluid..... Over iets dat je niet kan horen kan je niets zeggen toch? :*) Het idee vooraf dat ik ratelende wielen zou hebben bij stille benen leek me ergens wel geinig of miss zelfs handig om te laten weten dat ik er achter zit. Maar ben stiekem wel blij dat ze eigenlijk geruisloos zijn. Als ik dan ooit heuvelop achter iemand rij die hoopt dat ik eraf gereden ben dan horen ze me niet ahah. Moet ik alleen nog wat aan mn ademhaling doen >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 19:46
@orange.x dat smoelt wel mega goed op die fiets!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Goedemorgen,

Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met online bestellingen via Ali, Banggood etc etc zoals:
  • Zonnebrillen
  • Handschoenen
  • Tenues
  • Sokken
  • Fietscomputer
Zo ja, hoe zijn die ervaringen, is het raadzaam of valt toch vaak tegen als je het product eenmaal ontvangt?

[ Voor 9% gewijzigd door Frid0 op 20-08-2018 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Frid0 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:48:
Goedemorgen,

Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met online bestellingen via Ali, Banggood etc etc zoals:
  • Zonnebrillen
  • Handschoenen
  • Tenues
  • Sokken
  • Fietscomputer
Zo ja, hoe zijn die ervaringen, is het raadzaam of valt toch vaak tegen als je het product eenmaal ontvangt?
Hangt een beetje van de verwachting af is mijn ervaring. Heb recent iets "duurdere" zonnebrillen besteld (gewone) van €4-5 euro per stuk en ben er zeer tevreden mee. Vergeleken met de goedkope brillen van bijv een hema of de allergoedkoopste van een opticien doen ze daar niet voor onder. Sport zonnebril heb ik wel eens gekocht, een Oakley namaak maar vind het zelf net niet lekker zitten, dus dat is beetje geluk hebben misschien. Verder voelt het plastic ook wel ietwat gammel aan vond ik. Dus dat zal met een dure echte wel anders zijn.

Tenues heb ik alleen ervaring met zelf gemaakte, en als je goed op de maatvoering let dan is dat opzich voor de prijs prima spul. Maar hoelang het mooi of goed en heel blijft weet ik niet. De rits leek op het 1e oog prima maar vermoed dat als er problemen komen dat daar het eerst zal zijn. Zeker als ik dat bijvoorbeeld vergelijk met mijn bioracer kleding waar de rits "lekker groot" is. Die kleine dunne ritsjes vind ik altijd maar fragiel.

Verder heb ik zelf al eens een frontout gekocht waar ik zeer tevreden mee ben (zit gemonteerd aan de onderste 2 boutjes van de stuurpen. Voordeel vond ik vooral de plaatsing, precies in het midden voor mn stuur, en de arm komt niet van de ene of de andere kant maar ook netjes in het midden, als je pietje precies bent en van dat soort dingen houdt is zo'n oplossing erg prettig ipv de gemiddelde garmin frontout.
Daarnaast nog een hartslagband ( zonder sensor ) besteld en dat werkte, tot gisteren eigenlijk, prima. Heb hem net weer in de was gehad, geen idee of dat er mee te maken heeft gehad, maar moet dit nog even natesten :)

Maar als je er niet teveel van verwacht valt het altijd mee :)

[ Voor 5% gewijzigd door orange.x op 20-08-2018 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-08 14:15
Goedemorgen,

Na een jaar kontpijn te lijden heb ik vorige week een fietsmeting met zadeldrukpuntmeting en alles erop en eraan laten uitvoeren. Eerst schoenen, schoenplaatjes. zadelhoogte, etc afgesteld,
Achteraf ter plaatse zeker 5 zadels getest, telkens met betwijfelbare resultaten (geel tot oranje op dat GeBiomized spul)

Uiteindelijk raadde de vriendelijke man mij aan om een COBB Randee uit te proberen. (Blijkbaar Endurance zadel voor lange afstanden)
Nu heb ik het zadel voor 250km getest en is het probleem jammer genoeg nog steeds niet van de baan.
Na +-50km is het schuiven en zoeken naar een pijnloze positie.

Gelukkig is dit een testzadel, dus kan het gratis terug.
Heeft iemand ooit al dit soort problemen gehad? Of heb ik gewoon een onmogelijke reet :+ ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:16
Rossen schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:05:
Goedemorgen,

Na een jaar kontpijn te lijden heb ik vorige week een fietsmeting met zadeldrukpuntmeting en alles erop en eraan laten uitvoeren. Eerst schoenen, schoenplaatjes. zadelhoogte, etc afgesteld,
Achteraf ter plaatse zeker 5 zadels getest, telkens met betwijfelbare resultaten (geel tot oranje op dat GeBiomized spul)

Uiteindelijk raadde de vriendelijke man mij aan om een COBB Randee uit te proberen. (Blijkbaar Endurance zadel voor lange afstanden)
Nu heb ik het zadel voor 250km getest en is het probleem jammer genoeg nog steeds niet van de baan.

Heeft iemand ooit al dit soort problemen gehad? Of heb ik gewoon een onmogelijke reet :+ ?
:+ :+ :+
Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.geekalerts.com%2Fu%2FElliptiGo-The-Elliptical-Bicycle.jpg&f=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 19:54
Rossen schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:05:
Goedemorgen,

Aangezien je bericht niet helemaal volledig is..

Is er ook naar je houding gekeken? Als ik bijv 'te langzaam' fiets, ga ik meer op mijn kont hangen en krijg ik daar uiteindelijk last van.
Hoeveel km fiets je gemiddeld per keer/per week?
Hoeveel ervaring heb je inmiddels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
la_fusion schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:11:
[...]

Is er ook naar je houding gekeken? Als ik bijv 'te langzaam' fiets, ga ik meer op mijn kont hangen en krijg ik daar uiteindelijk last van.
Hier hetzelfde. Bij hogere snelheden schuif ik meer naar voren waardoor je een hele andere druk hebt. Is an sich ook weer wennen als je dat niet vaak doet, maar ik vind het nog altijd prettiger dan helemaal achter mn zadel zitten.

@Rossen Misschien eens proberen je bandendruk iets te verlagen voor wat meer comfort, of bredere bandjes, zou kunnen helpen als dat door het frame past. Je hebt tegenwoordig ook verende zadelpennen, zou een optie kunnen zijn. Heb je een zadelpen met offset (dat er dus bovenaan een knikje naar achteren is) of is de pen echt helemaal recht? Vind het zelf trouwens prettiger om een wat harder zadel te hebben ook. Wat voor kleding gebruik je?

En waar in je zitvlak doet het dan zeer, of gaat het irriteren? Zitbotjes, zak, straatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossen
la_fusion schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:11:
[...]

De meting was met videoanalyse e.d.
Houding is naar mijn aanvoelen redelijk significant aangepast, zadel naar voor (1cm) en omhoog(2cm), stuurpen korter(-2 cm).
Gemiddeld per week +- 210km (Woon werk enkele richting is 35km, probeer dit minstens 2 keer per week te doen, en dan een weekendritje van +-70km)
Ondertussen fiets ik anderhalf jaar, Ik merk wel dat de zadelpijn vermindert naarmate mijn lichaamsgewicht afneemt, ben wel nog steeds aan de zware kant (81kg voor 1m87) maar lichter dan ook ooit ben geweest dus dat is een work in progress. ;)

@orange.x

Ik rij op 7 Bar voor en achter, banden van 25, frame laat niet meer toe.
Zadelpen is een standaard van Cube Agree C62 , dus ik denk lichte offset naar achter.
Kledij heb ik alles geprobeerd; Vermarc, Castelli, Decathlon 8)7 en nu zelfs Sportful total comfort, maar mag allemaal niet baten.

De pijn is echt op mijn zitbotjes. Is op dit moment, +-24u na de rit van gisteren, nog steeds pijnlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Rossen op 20-08-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
valt toch vaak tegen als je het product eenmaal ontvangt?
Dat dus, je krijgt waar je voor betaald. Ik heb een keer een tenue besteld, kwaliteit was vergelijkbaar met 12virages. Niet echt slecht, maar verre van prettig. Mijn pa die 2x per jaar op de fiets stapt is er tevreden mee. Ik denk dat je bij Nederlandse webshops met huismerk al veel betere kwaliteit koopt.

Overigens heb ik met die Aziatische webshops een haat-liefde verhouding. Als je goed weet wat je besteld is het prima, bijvoorbeeld mijn Xiaomi telefoon. Koop je dingen "omdat ze goedkoop zijn", dan is het vaak meuk imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Rossen schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:24:
[...]

De meting was met videoanalyse e.d.
Houding is naar mijn aanvoelen redelijk significant aangepast, zadel naar voor (1cm) en omhoog(2cm), stuurpen korter(-2 cm).
Gemiddeld per week +- 210km (Woon werk enkele richting is 35km, probeer dit minstens 2 keer per week te doen, en dan een weekendritje van +-70km)
Ondertussen fiets ik anderhalf jaar, Ik merk wel dat de zadelpijn vermindert naarmate mijn lichaamsgewicht afneemt, ben wel nog steeds aan de zware kant (81kg voor 1m87) maar lichter dan ook ooit ben geweest dus dat is een work in progress. ;)

@orange.x

Ik rij op 7 Bar voor en achter, banden van 25, frame laat niet meer toe.
Zadelpen is een standaard van Cube Agree C62 , dus ik denk lichte offset naar achter.
Kledij heb ik alles geprobeerd; Vermarc, Castelli, Decathlon 8)7 en nu zelfs Sportful total comfort, maar mag allemaal niet baten.

De pijn is echt op mijn zitbotjes. Is op dit moment, +-24u na de rit van gisteren, nog steeds pijnlijk.
Ietwat onbekend terrein voor mij qua pijn dus omdat ik vooral voorop m'n zadel zit. Je zou dat eens kunnen proberen, wat meer je ellebogen nog buigen en iets meer racehouding aannemen en dus iets naar voren schuiven..

7 bar op 25mm, het is het proberen waard om te verlagen. Doe er eens een ritje 6,5 in, kijk hoe dat voelt, misschien verlagen naar 6 nog anders om te testen.. Qua rolweerstand nauwelijks merkbaar is mijn ervaring van de laatste jaren. Reed vorige week een wedstrijdtraining maar was vergeten de bandendruk te controleren dus die zal wel 5 of miss lager geweest zijn. Maakt ook weer niet ZO veel verschil, behalve dat je op de klinkerstukken een stuk minder last hebt van trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
[...]

...Ik merk wel dat de zadelpijn vermindert naarmate mijn lichaamsgewicht afneemt, ben wel nog steeds aan de zware kant (81kg voor 1m87) maar lichter dan ook ooit ben geweest dus dat is een work in progress. ;)

...
ik ben toevallig ook 1.87 en daarom valt het me misschien op, maar qua BMI zit je nog in het midden hoor. (tot 85 kg zit je nog goed)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Goedemorgen,

• Zonnebrillen
  • Handschoenen
  • Tenues
  • Sokken
  • Fietscomputer
Naar mijn idee moet je er soms een beetje geluk mee hebben, maar het kan best prima zijn. Ik weet niet hoe gevorderd of veeleisend je bent. Zelf heb ik niet zoveel fietsspul via dergelijke sites besteld, maar nog weleens uit de acties bij de Lidl. Je leert goed kennen wat voor jou belangrijk is of juist niet, en wat wel belangrijk is en niet bevalt kan je dan altijd nog upgraden.

Zo heb ik nog altijd veel plezier van bijvoorbeeld de ondershirts en de sokken van de Lidl. De zonnebril brak ooit doormidden en is vervangen door wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Prulleman schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:05:
[...]

ik ben toevallig ook 1.87 en daarom valt het me misschien op, maar qua BMI zit je nog in het midden hoor. (tot 85 kg zit je nog goed)
Hier ook 1.87 maar duidelijk een paar cm te kort voor mijn gewicht. Nu heb ik het idee dat fietsen niet echt bijdraagt aan afvallen, althans niet in de frequentie die voor mij haalbaar is (2-3 keer per week, gemiddeld 150km per week/ruim 5 uren). Wat is jullie ervaring met afvallen door fietsen? Tips? Meer fietsen gaat niet lukken. Minder eten helpt uiteraard wel maar is zeker niet buitensporig nu. Alleen kom ik met 1 dag in het weekend met een paar biertjes en wat chips/nootjes meer aan dan ik in 6 dagen oppassen verlies :(

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Goedemorgen,

• Zonnebrillen
  • Handschoenen
  • Tenues
  • Sokken
  • Fietscomputer
Ik heb qua tenues goede ervaringen, vooral de jersey's zijn enorm goed voor de prijs. Ik heb eigenlijk altijd die namaak retro-shirts en die komen allemaal uit dezelfde fabriek. Prima spul, ademt goed en goede zakken en pasvorm. Uiteraard wel een paar maatjes groter bestellen.

Ook qua zonnebrillen en handschoenen zijn mijn ervaringen goed, spul van Rockbros is gewoon meer dan redelijk over het algemeen. Al moet je natuurlijk een beetje geluk hebben met de maten. Per saldo ben je net zo duur uit als bij de Lidl of Decathlon in de aanbieding denk ik en bieden die dan toch net wat meer kwaliteit. Dus daar zou ik China niet perse aanraden, tenzij je iets specifieks zoekt qua kleur ofzo.

Sokken besteed ik weinig aandacht aan. Ik fiets gewoon in de goedkoopste hardloopsokken van de Decathlon.

Fietscomputers heb ik nog nooit geprobeerd uit China. Ik heb wel een cadansmeter uit China en die is uitstekend, net als mijn zadeltasje en mijn carbon bidonhouders. Allemaal goede kwaliteit. De bidonhouders bleken gewoon B-spec Bontragers te zijn (2 voor 15 euro, lol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:32

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Coelho Tot ik begin mei mijn fiets kocht, bokste ik 2 of 3 keer in de week (op zo'n zak, vooral conditie). Ik was echt wel fit, maar echt afvallen deed ik niet. Juist toen ik die fiets gekocht heb en dus 2x in de week op de fiets stap (naast het boksen) begin ik echt een paar kilo's kwijt te raken (meer hoeft ook niet).

Ik heb juist het idee dat fietsen behoorlijk helpt bij wat overtollig vet verliezen. Ik fiets over het algemeen wel rustig aan (intervallen en die hard conditie train ik met boksen ook wel).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hoppa!
coelho schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:18:
[...]

Hier ook 1.87 maar duidelijk een paar cm te kort voor mijn gewicht. Nu heb ik het idee dat fietsen niet echt bijdraagt aan afvallen, althans niet in de frequentie die voor mij haalbaar is (2-3 keer per week, gemiddeld 150km per week/ruim 5 uren). Wat is jullie ervaring met afvallen door fietsen? Tips? Meer fietsen gaat niet lukken. Minder eten helpt uiteraard wel maar is zeker niet buitensporig nu. Alleen kom ik met 1 dag in het weekend met een paar biertjes en wat chips/nootjes meer aan dan ik in 6 dagen oppassen verlies :(
Je valt niet af door te fietsen. Je valt af door goed in kaart te brengen wat je aan calorieën binnenkrijgt en verbrandt, en daar vervolgens naar te handelen. Of je dat met fietsen, hardlopen of 3x sex per dag doet is totaal niet interessant.

Ik ben met verstandiger eten en een combinatie van fitness en fietsen flink afgevallen (van 105 naar 85 in minder dan een jaar). Dat houd ik nu in balans door voldoende te sporten om mijn levensstijl vol te houden. Dat gaat al 2 jaar prima.

Stel haalbare doelen. Download een app om je calorie-inname te meten en begin eens met je de tyfus te schrikken van wat je eigenlijk op een dag allemaal te veel binnenkrijgt. Want ook al denk je nu dat dat meevalt, als je te zwaar bent en niet afvalt, dan eet je te veel. Echt, zo simpel is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:43
[...]

Ik ben van 110 kg naar 78 kg oOo *O* oOo

Maar dat heeft meer met voeding dan met fietsen te maken.

Bij mij is het afvallen begonnen toen ik de meneer achter deze website tegen kwam: https://www.trainenmeteendoel.nl

Deze meneer geeft ook gratis webinars. Ik heb NOOIT een dienst bij hem afgenomen. Maar door zijn toespraak zijn mijn ogen geopend, en ben ik zelf op onderzoek uitgegaan naar hoe en wat. Sommige dingen ben ik het niet met hem eens, andere dingen weer wel.

Ik zou wel je spam e-mailadres gebruiken, want hij blijft wel mailen :+

Mijn motivatie is ook dat ik het WIL voor het fietsen, meer dan dat het MOET omdat ik te dik ben. Dat ik vervolgens 20 kg extra afgevallen ben (eerste 10 door alleen het fietsen), dat is mooi meegenomen.

[ Voor 30% gewijzigd door mhr-zip op 20-08-2018 13:53 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Hoppa! schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:27:
[...]

Je valt niet af door te fietsen. Je valt af door goed in kaart te brengen wat je aan calorieën binnenkrijgt en verbrandt, en daar vervolgens naar te handelen. Of je dat met fietsen, hardlopen of 3x sex per dag doet is totaal niet interessant.

Ik ben met verstandiger eten en een combinatie van fitness en fietsen flink afgevallen (van 105 naar 85 in minder dan een jaar). Dat houd ik nu in balans door voldoende te sporten om mijn levensstijl vol te houden. Dat gaat al 2 jaar prima.

Stel haalbare doelen. Download een app om je calorie-inname te meten en begin eens met je de tyfus te schrikken van wat je eigenlijk op een dag allemaal te veel binnenkrijgt. Want ook al denk je nu dat dat meevalt, als je te zwaar bent en niet afvalt, dan eet je te veel. Echt, zo simpel is het.
Zodra ik ga leven volgens 'Sonja Bakker' dan lukt het me ook om af te vallen. Wanneer ik echter weer terug ga in het 'normale' ritme, dan sluipen de kilo's er weer aan. Ik ga eens een week meten wat ik nou eet. Kun je nog een goede intake app aanraden, een die veel Nederlandse producten in de database heeft zitten zodat ik alleen hoef te wegen en evt. streepjescodes scannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
[...]

Geen idee waar je nu dan op zit en niet onder komt. Maar merk hier, zoals ik net inderdaad ook al las dat voeding toch wel de grootste factor is hoor. Schep eens een aardappel minder op, of kook er 1 minder. Iets meer groente. Wat drink je op een avond? Veel vruchtensapjes? Koffie met suiker?

Tijdje terug las ik dat een goede balansmanier is om 2 weken gewoon goed op te letten en dan echt minder tot niet te snoepen enzo en dan weer een weekje "normaal". Dus die ene week wel eens wat chippies of nootje of drankje. Natuurlijk niet in het extreme maar gewoon. Dan hou je zeg maar de pleziertjes uit het eten (want het is allemaal ook wel erg lekker), maar dan zal je lichaam ook minder snel wennen aan alleen maar dat "vasten". Als je je lichaam te lang laat functioneren met weinig eten of energie en je gaat erna weer heel veel of in verhouding iets meer eten dan gaat je lichaam dat weer opslaan en word je zwaarder.

Eigenlijk is dat dus net als met fietsen. Rij je altijd 60km in 2u dan is het mogelijk lastig om een keer 30km extra te fietsen op hetzelfde tempo of juist 45km op een veel hoger tempo omdat je lichaam dat niet gewend is.
coelho schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:55:
Zodra ik ga leven volgens 'Sonja Bakker' dan lukt het me ook om af te vallen. Wanneer ik echter weer terug ga in het 'normale' ritme, dan sluipen de kilo's er weer aan. Ik ga eens een week meten wat ik nou eet. Kun je nog een goede intake app aanraden, een die veel Nederlandse producten in de database heeft zitten zodat ik alleen hoef te wegen en evt. streepjescodes scannen?
Dat is dus wat ik net zei, let er 2 weken op. En dan niet 4 stengens bleekselderij en 2 toastjes en dat was het. Nee gewoon iets minder, een aardappel of ipv 4 sneetjes brood naar 3 etc. Dat soort kleine dingen. En dan weer een weekje gewoon zoals je normaal zou doen. Dan heb je dus veel minder last van dat jojo effect.

[ Voor 18% gewijzigd door orange.x op 20-08-2018 14:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
Ik ben tegen lijnen, ik ben voor gezonder eten en drinken. En dat is niet die Cola Light troep, daar hou je alleen je lichaam mee voor de gek. Suikers heb je ook nodig, maar dan in beperkte mate.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
orange.x schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:58:
[...]

Geen idee waar je nu dan op zit en niet onder komt. Maar merk hier, zoals ik net inderdaad ook al las dat voeding toch wel de grootste factor is hoor. Schep eens een aardappel minder op, of kook er 1 minder. Iets meer groente. Wat drink je op een avond? Veel vruchtensapjes? Koffie met suiker?

Tijdje terug las ik dat een goede balansmanier is om 2 weken gewoon goed op te letten en dan echt minder tot niet te snoepen enzo en dan weer een weekje "normaal". Dus dan wel eens wat chippies of nootje of drankje. Natuurlijk niet in het extreme maar gewoon. Dan hou je zeg maar de pleziertjes uit het eten (want het is allemaal ook wel erg lekker), maar dan zal je lichaam ook minder snel wennen aan alleen maar dat "vasten". Als je je lichaam te lang laat functioneren met weinig eten of energie en je gaat erna weer heel veel of in verhouding iets meer eten dan gaat je lichaam dat weer opslaan en word je zwaarder.

Eigenlijk is dat dus net als met fietsen. Rij je altijd 60km in 2u dan is het mogelijk lastig om een keer 30km extra te fietsen op hetzelfde tempo of juist 45km op een veel hoger tempo omdat je lichaam dat niet gewend is.
Vraag mensen die te zwaar zijn wat ze eten en het is nooit te veel :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar goed, meten is inderdaad weten, dus dat ga ik eerst doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:18
sapphire schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:10:
@DDX heb afgelopen tijd op Strava al lekker zitten kijken naar al je ritten en foto's :) lekker bezig hoor, zag er weer jaloersmakend uit :+
Die foto's maken het voor volgers wel leuk ja en misschien dat ze dan ook een in de Vercors gaan rondfietsen.
Nogsteeds extreem rustig met fietsers.

Alle ritjes die in de vakantie gemaakt heb :

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/ZwGZtGJhc1UgatccS0w7I85zpFbO_G6xX_95Gfd431E-2048x1549.jpg

Volgend jaar iig eens richting Grenoble om van daaruit de andere kant van de Vercors een te bekijken.
(zit grote bergwand tussen)
Dit jaar ook ritje met 5100hm gemaakt (en 275km) was weer zo'n dingetje op mijn lijstje die ik wilde afstrepen, max hiervoor was iets van 4600hm.

Had ook in gedachte een everesting, maar eerste week was het daar veel te heet voor.
En planningstechnisch kwam ik dan ook op het punt dat je in het donker moet gaan klimmen.
En dan met name het afdalen lijkt me best spannend in zo'n gebied.
Asfalt is niet overall even best en soms wat grind en misschien dat er in het donker ook nog wel wat dieren actief worden die je dan slecht ziet….
Dat dus maar even laten schieten, misschien volgend jaar. (of maar gewoon een keer in Limburg oid)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@coelho Als ik het zo lees valt het doordeweeks wel mee. Afhankelijk van hoe groot jullie borden zijn haha. Als koffie gewoon zwart is dan zal er daar mogelijk ook niet echt wat te halen vallen, al heb ik geen idee wat er in een normale bak koffie allemaal zit, ik drink het uberhaupt niet. Je zou wat drankjes door de dag kunnen vervangen door glas water. Toetje na het eten moet je ook gewoon doen :)

Ik zou die uitspattingen in het weekend eens 2 weekenden proberen over te slaan. Bij dezelfde trainingsarbeid moet dat prima te doen zijn om wat gewicht te verliezen. Been there done that, zoals velen hier wel van een hoger gewicht komen. Ben zelf ooit 104 geweest en schommel zo rond 81 nu. Maar dat was geen proces van 8 maanden maar over de jaren met ups en downs (vooral downs gelukkig). Geen idee hoe het gezin er verder uitziet en of er iemand "mee kan doen" of in die zin mee kan werken aan het minder in huis halen van die dingen. Sla die dingen in de supermarkt eens over. Als je thuis niets hebt dan kan er ook niets in. Gewoon even streng voor jezelf zijn, dan neemt die hunkering naar dat soort spul echt af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
coelho schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:16:
[...]

***members only***

Wat wel uitmaakt is hoe lang en intensief je fietst. Heel intensief verbrand je vooral suikers, op lagere intensiteit vooral vet (nadat je de standaard aanwezige glucose uit je spieren hebt verbrand (zie bijv. https://www.hulpbijafvall...ewegen-en-vet-verbranden/)).

Disclaimer: Ik ben noch expert, noch ervaringsdeskundige. ;)
[...]

ben wel nog steeds aan de zware kant (81kg voor 1m87) maar lichter dan ook ooit ben geweest dus dat is een work in progress. ;)
Ik heb medelijden met je moeder :X :P

[ Voor 19% gewijzigd door BreadFan op 20-08-2018 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Volgens mij is het zo dat wanneer je vet wilt verbranden dat je moet zorgen dat je veel in hartslagzone 2 fietst.

https://www.wielersportinfo.nl/vraag4.htm

Het kan ook een bepaald element uit je voeding zijn waardoor je niet echt gewicht verliest. Bij mij is dat brood, daar eet ik vrij veel van. Toen ik dat verving door andere zaken, bijvoorbeeld door anders te ontbijten, verloor ik opeens "veel" gewicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Wat @nare man aanhaalt. Tijdje terug stond hier ook iets over. Het verbranden van vet en koolhydraten is altijd in een bepaalde verhouding tot elkaar bij een bepaald intensiteitsniveau. Is het niveau hoog dan wordt er in verhouding meer aanspraak gemaakt op koolhydraten, maar nog steeds een deel wordt gehaald uit het omzetten van vetten. Dat er in verhouding meer vet gebruikt wordt dan koolhydraten op een lagere intensiteit is gewoon iets dat ze vast kunnen stellen. Heb ergens in een documentje zo'n mooie grafiek.

Echter als je voor een laf tempo, D1/D2 dus nauwelijks energie nodig hebt, zal je ook niet zoveel verbranden. Bij een hoge intensiteit heb je in totale zin meer energie nodig waardoor die in een verhouding mindere hoeveel vet (in % tot de totale gevraagde energie) alsnog meer kan zijn dan in een D1/D2 intensiteit. Kortom: intensiteit verhogen is niet per definitie slecht om gewicht te droppen. Sterker nog, ik denk zelfs dat het beter is want je verbrand namelijk ook koolhydraten die je de hele dag door naar binnenwerkt. Als je dus na het sporten niet meer teveel bijsnaait dan ga je dus meer koolhydraten en vetten gebruiken dan je naar binnen werkt.

Maar D1/D2 zijn natuurlijk wel goed om te gebruiken voor de afwisseling. Soms wil je gewoon even rustig aan doen of uitfietsen. Of juist intervallen, of lang constant en harder. Als het maar een beetje afwisselend is wat je doet en op je eten let dan moet het, zeker in het begin, heel hard kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
coelho schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:55:
[...]

Dat is dus het probleem, zoals hierboven ook wordt omschreven. 'Lijnen' is per definitie fout, tenzij je een heel goed plan hebt om na je dieet langzaam op te bouwen naar een verantwoord eetpatroon. De meeste mensen vallen na het lijnen niet alleen terug in oude gewoonten, maar gaan juist nog meer eten. Zeker als ze er ook nog bij sporten, want standaard wordt het aantal verbrande calorieën door sporters veel te rooskleurig ingeschat. Ook omdat je lijf je na een flinke inspanning voor de gek houdt.

Als ik 2 uur op de racefiets zit, dan neem ik een energiebar en een bidon limonade of sportdrank mee (en een bidon water). Meestal gaat dat op, en dat is samen zo'n 500 calorieën waar ik er in die twee uur zo'n 1500 verbrand. Betekent per saldo dat ik maar 1000 calorieën verlies. Dat is echt weinig. Drink 's avonds 2 biertjes en eet een zak nootjes leeg en je krijgt meer binnen dan je weggefietst hebt. Met name chips, nootjes en chocolade hebben onnoemlijk veel calorieën, daar is bijna niet tegenop te sporten.

Ik gebruik MyFitnessPall. Vind ik een prima app. In het begin een maandje gebruikt en nu zo af en toe nog eens een weekje om de boel op scherp te houden. Op dit moment weer mee bezig, toevallig. Je bent er wel wat tijd mee kwijt, maar het maakt je zo ontzettend bewust van wat je eet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
orange.x schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:10:
Wat @nare man aanhaalt. Tijdje terug stond hier ook iets over. Het verbranden van vet en koolhydraten is altijd in een bepaalde verhouding tot elkaar bij een bepaald intensiteitsniveau. Is het niveau hoog dan wordt er in verhouding meer aanspraak gemaakt op koolhydraten, maar nog steeds een deel wordt gehaald uit het omzetten van vetten. Dat er in verhouding meer vet gebruikt wordt dan koolhydraten op een lagere intensiteit is gewoon iets dat ze vast kunnen stellen. Heb ergens in een documentje zo'n mooie grafiek.

Echter als je voor een laf tempo, D1/D2 dus nauwelijks energie nodig hebt, zal je ook niet zoveel verbranden. Bij een hoge intensiteit heb je in totale zin meer energie nodig waardoor die in verhouding mindere hoeveel vet (in % tot de totale gevraagde energie) alsnog meer kan zijn dan in een D1/D2 intensiteit. Kortom: intensiteit verhogen is niet per definitie slecht om gewicht te droppen. Sterker nog, ik denk zelfs dat het beter is want je verbrand namelijk ook koolhydraten die je de hele dag door naar binnenwerkt. Als je dus na het sporten niet meer teveel bijsnaait dan ga je dus meer koolhydraten en vetten gebruiken dan je naar binnen werkt.

Maar D1/D2 zijn natuurlijk wel goed om te gebruiken voor de afwisseling. Soms wil je gewoon even rustig aan doen of uitfietsen. Of juist intervallen, of lang constant en harder. Als het maar een beetje afwisselend is wat je doet en op je eten let dan moet het, zeker in het begin, heel hard kunnen gaan.
Immers, koolhydraten die je lijf niet gebruikt voor energie (en een beetje voor spieropbouw) worden omgezet in, jawel, vet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossen
[...]
Wat is jullie ervaring met afvallen door fietsen? Tips? Meer fietsen gaat niet lukken. Minder eten helpt uiteraard wel maar is zeker niet buitensporig nu.
Sinds ik ben begonnen met fietsen ging ik van 125kg naar 81kg. Dit op anderhalf jaar. *O*
Nu eet ik geen 'zondig' eten in de week, enkel in het weekend.
Gemiddelde dag is: 1 banaan, 4 sneetjes brood met beleg, 2 willekeurige stukken fruit en het diner is dat wat de vrouw wil klaarmaken. Qua drank zoveel koffie als ik wil/nodig heb, en 2 liter water.

Ook ben ik vorig jaar een heel jaar gestopt met alcohol drinken. Dat gezegd zijnde krijg ik de laatste 4kg a 5kg er niet af zonder extreem te gaan vasten.
Voor mijn BMI moet ik het niet doen, maar mijn doel van 77kg is jammer genoeg nog niet bereikt. |:(

@BreadFan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Hoppa! schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:12:
[...]

Immers, koolhydraten die je lijf niet gebruikt voor energie (en een beetje voor spieropbouw) worden omgezet in, jawel, vet.
Precies. Gewoon rammen met die handel :9 Als het na een tijdje wat vermoeid aanvoelt, las je gewoon een rustigere week in. Paar korte langzamere ritten om weer beetje bij te komen en je kan erna weer aan de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Precies. Wil je snel afvallen, dan gewoon rammen.

En zoals gezegd staat de vraag waarmee je het snelst afvalt, op zich los van de vraag waarmee je de beste alle round rijder wordt. Om goed te worden moet je alle energiesystemen trainen, dus er moeten ook lange tragere ritten tussen zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 20-08-2018 15:26 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
orange.x schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:14:
[...]

Precies. Gewoon rammen met die handel :9 Als het na een tijdje wat vermoeid aanvoelt, las je gewoon een rustigere week in. Paar korte langzamere ritten om weer beetje bij te komen en je kan erna weer aan de bak.
Enige puntje hieraan is dat je een lage intensiteit natuurlijk langer volhoudt en op die basis kun je ook verzuring en spierafbraak wat langer tegenhouden, denk ik. Maar daar ben ik zeker geen deskundige in.

Maar sowieso is afwisseling wel goed. Ik kan goddank weer voorzichtig in de sportschool aan de slag met gewichten nu mijn golfarm grotendeels hersteld lijkt. Binnenkort ook weer opbouwen met hardlopen zodat de racefiets in de herfst weer op stal kan (ja, sorry, ik ben geen echte diehard al overweeg ik een Tacx).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Nu online
coelho schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:16:
[...]

***members only***

33 cal. per km? Dat is stevig. Ik vind 25 per km al veel voor een duurrit, dan praat je over 30+ gem. bij windkracht 3/4 (+- 210w avg, gemeten met vermogensmeter). Zonder meter zou ik inzetten op 20 per km bij een duurrit, en 25 - 30 bij stevig intervalwerk.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
MMUilwijk schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:50:
[...]

33 cal. per km? Dat is stevig. Ik vind 25 per km al veel voor een duurrit, dan praat je over 30+ gem. bij windkracht 3/4 (+- 210w avg, gemeten met vermogensmeter). Zonder meter zou ik inzetten op 20 per km bij een duurrit, en 25 - 30 bij stevig intervalwerk.
Dit is wel heel kort door de bocht, omdat je getraindheid en gewicht van de rijder zo niet meeneemt en dat ook wel een rol speelt.

Dat gezegd hebbende is 33 wel absurd veel. Volgens Garmin (en die is doorgaans optimistischer dan Strava bij mij) zit ik ook rond de 25 als ik 2,5 uur diep ga. Hoe ik dan ooit aan 33 zou moeten komen bij een duurrit is mij echt een raadsel.

Dan rijd ik inderdaad bij een windkracht 3/4 over zo'n 80 km met gemiddeld ergens tussen de 30-31.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Hier geen vermogensmeter, alleen het overzicht van mijn Wahoo. Laatste rit was 50,3km met 28,9 gemiddeld. Gemiddelde hartslag 155 en 1772 Cal. (35,2 Cal/km)

Ter vergelijk een rit van een paar weken terug, 102,5km met 27,2 gemiddeld. Gemiddelde hartslag 143 en 3390 Cal. (33,1 Cal/km).

Dat lijkt dus vrij consistent. Zegt uiteraard niks over betrouwbaarheid.

[ Voor 6% gewijzigd door coelho op 20-08-2018 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
MMUilwijk schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:50:
[...]

Jup, ff gekeken, en bij een recente duurrit zat ik op 18 calorieën/km (met een gewogen gemiddeld vermogen van 171Watt en 29.5 gemiddeld). Volgens mij schatten de meeste apps die alleen hartslag en/of snelheid hebben de boel vaak veel te optimisch in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hangt (iig bij Strava) ook nogal af van je gewicht.
Als je met 120kg 3 uur fietst met 30 gemiddeld, verbruik je meer caloriën dan
wanneer je met 80kg 3 uur fietst met 30 gemiddeld. Volgens Strava dan iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 07:42

Crazy D

I think we should take a look.

orange.x schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:14:
Dan verbrand je vooral ook veel directe suikers. Zodra je te intensief sport, zal je lichaam pas als laatste aan de vetverbranding beginnen. Maar in mijn ervaring zorgt die intensiteit er wel voor dat je een bak honger hebt bij terugkomst. Ik geloof ook niet dat je heel rustig moet rijden om maar zoveel mogelijk in de vetverbranding te rijden, maar wel om je lichaam te "leren" vet te verbranden als energie bron, waar je hopelijk bij intensieve ritten de winst boekt dat je lichaam net even meer vet verbrand dan voorheen (en dat "leren" zou je nog wat kunnen helpen door zo nu en dan een nuchtere training te doen).

Maar uiteindelijk val je niet af tijdens de rit, maar tussen de ritten. De juiste voeding en de juiste hoeveelheid zorgt voor het afvallen. Al rijdt je 10 uur lang een berg op en af, als je daarna 15000 kcal weet weg te werken val je niet af.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Ik zie (op Strava) dat ritjes op de MTB relatief een veel hoger calorieenverbruik hebben dan die op de racer. Ik vermoed dat hij extra calorieen berekend afhankelijk van op welk type fiets ik rij (voor rolweerstand oid). Qua gewicht schelen ze binnen mijn Strava gear maar 3 kilo.

Ritje rammen op de MTB: 35 cal/km
Ritje rammen op de racer (vlak): 20 cal/km
Ritje vlak + HC col + afdaling +vlak op de racer: 29 cal/km.

[ Voor 22% gewijzigd door BreadFan op 20-08-2018 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
coelho schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:00:
Hier geen vermogensmeter, alleen het overzicht van mijn Wahoo. Laatste rit was 50,3km met 28,9 gemiddeld. Gemiddelde hartslag 155 en 1772 Cal. (35,2 Cal/km)

Ter vergelijk een rit van een paar weken terug, 102,5km met 27,2 gemiddeld. Gemiddelde hartslag 143 en 3390 Cal. (33,1 Cal/km).

Dat lijkt dus vrij consistent. Zegt uiteraard niks over betrouwbaarheid.
Heb even verder gekeken en vind in Strava andere getallen die een en ander nog vreemder maken.

Sowieso drukt Strava de Gebruikte Energie uit in kJ in plaats van Cal. Bij de twee activiteiten hierboven genoemd heb ik respectievelijk 1053kJ en 2003kJ verbruikt. Volgens Google moet ik kJ delen door 4,2 om op calorieën uit te komen. Dan zou ik dus 250 Cal en 477 Cal verbrand hebben. Gerelateerd aan de afstand zou het dan dus 5 Cal/km en 4,7 Cal/km worden.

Dat lijkt mij een fikse onderschatting :? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Crazy D schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:22:
[...]
Maar uiteindelijk val je niet af tijdens de rit, maar tussen de ritten. De juiste voeding en de juiste hoeveelheid zorgt voor het afvallen. Al rijdt je 10 uur lang een berg op en af, als je daarna 15000 kcal weet weg te werken val je niet af.
15000 kcal bijeten gaat je niet lukken hoor, daarom red je het ook niet om iedere dag zo intensief te rijden.
Laat staan dat je het ook niet red om 10u lang volle bak te rijden.

Kijk ik naar mijn extreme rit van afgelopen vakantie:
https://www.strava.com/activities/1749525206
7400 calorieen.

En mijn extreemste rit :
https://www.strava.com/activities/1658886841
13009 calorieen

eerste linkje geeft strava bij calorieen een veel lager getal aan trouwens, maar komt door een nieuw iets van strava die waarde uit fit file overneemt sinds een maandje.
en wahoo zet in die fit file een geschatte waarde op basis van de hartslag.
(verschil valt bij deze rit nog mee, maar heb ritjes van 2 uur op lage intensiteit waar ik dan 300 calorieen verbuikt zou hebben)
maar je kan nog wel de total work (die van powermeter komt bij mij) x 1.1 doen om op powermeter calorieen te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
coelho schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:54:
[...]

Heb even verder gekeken en vind in Strava andere getallen die een en ander nog vreemder maken.

Sowieso drukt Strava de Gebruikte Energie uit in kJ in plaats van Cal. Bij de twee activiteiten hierboven genoemd heb ik respectievelijk 1053kJ en 2003kJ verbruikt. Volgens Google moet ik kJ delen door 4,2 om op calorieën uit te komen. Dan zou ik dus 250 Cal en 477 Cal verbrand hebben. Gerelateerd aan de afstand zou het dan dus 5 Cal/km en 4,7 Cal/km worden.

Dat lijkt mij een fikse onderschatting :? :?
De gebruikte energie in KJ zouden ze eigenlijk moeten hernoemen naar geleverde energie; dat is simpelweg hoeveel watt je benen geleverd hebben. Dat matcht niet met hoeveel calorieën je gebruikt hebt omdat je als mens +/- een omzetting efficiëntie van 25% hebt (en naast je benen verbruiken ook al je andere lichaamsdelen energie, weet niet precies hoe strava daar mee om gaat. Denk ook onderdeel van de verbruikte calorieën.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

DDX schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:18:
15000 kcal bijeten gaat je niet lukken hoor, daarom red je het ook niet om iedere dag zo intensief te rijden.
Laat staan dat je het ook niet red om 10u lang volle bak te rijden.
Nee ok, maar bij wijze van spreken dan. Met 10 uur lang bergen oprijden haal je ook geen 10.000 kcal (buiten het feit dat dat wel erg intensief is voor normale stervelingen). Garmin zegt bij mij 1000 kcal per uur als ik echt flink klim, maar dat hou ik helaas geen uren vol. Maar al verbrand je 5000 op een dag, als je de rest van de dag alleen maar Snickers zit te vreten helpt het qua afvallen iig geen moer. Om af te vallen moet je minder binnenkrijgen dan dat je verbruikt maar niet teveel minder want dat vind je lichaam ook niet fijn. En vooral ook gezonde dingen (al geldt dat altijd natuurlijk). Maar als je overgewicht hebt doordat je teveel eet/snoept is dat het moeilijkste :(

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Mmmm, even naar mijn hartslagsensor kijkende. Had de band van ali in de was gedaan en erna doet ie het niet meer. Maar zelfs zonder dat de band gebruikt wordt stuurt de sensor zelf al 243bpm naar de unit. Lijkt me dat het dan aan de sensor ligt? Batterij is prima. Contactjes lijken schoon maar kan natuurlijk niet alle electronica zien... iemand tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:32
Zondag tijdens clubrit (105 km grotendeels op kop) 2500 calorieën verbrandt = 23.8/km
Zaterdag tijdens MTB rit (83 km solo) ook 2500 calorieën verbrandt = 30.1/km

Waren beiden wel redelijk intensieve ritjes, maar alles tussen 15 - 30 cal/km lijkt me normaal :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb een vraag. Ik ben mijn Trek 1500 slr uit 2005 aan het opknappen.

Ik heb er nieuwe voorbladen, ketting, cassette, en derailleur wieltjes op gezet.
Ook moest ik een nieuwe cassete body vinden omdat de wiellager daarin geroest en ingevreten was.

Maar nu eindelijk alles in elkaar zit vind ik dat de hele handel niet zo soepel draait als ik zou verwachten.
Het is lastig te omschrijven, maar het voelt alsof de ketting een beetje kartelig loopt. alsof de schakeltjes
niet lekker op en/of afrollen

Nu vraag ik mij af of alles ingereden moet worden na vervanging, of dat het meteen soepel hoort te lopen.
Kan iemand mij dat vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
Is het niet je achternaaf/vrijloop? Een nieuwe ketting en tandwielen zouden wel soepel moeten lopen, zeker op een nette kettinglijn. Staat je achterderailleur ook goed afgesteld?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 23:31:
Is het niet je achternaaf/vrijloop? Een nieuwe ketting en tandwielen zouden wel soepel moeten lopen, zeker op een nette kettinglijn. Staat je achterderailleur ook goed afgesteld?
De vrijloop is het denk ik niet omdat die mee draait met de naaf, als ik de crank draai en de ketting op spanning hou. Ik heb mn achter derailleur op verschillende manieren getest, en ik heb het ook getest zonder derailleur, en dan voel ik nog steeds iets raars.

Toen ik net nog een keer testte dacht ik dat de wiellagers iets strakker stonden dan ik dacht. Ik had ze precies zó afgesteld dat ze pas echt goed zaten als de snelspanner vast geklemd was. Daar ga ik morgen maar weer eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:49
Anthor schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 23:12:
Maar nu eindelijk alles in elkaar zit vind ik dat de hele handel niet zo soepel draait als ik zou verwachten.
Het is lastig te omschrijven, maar het voelt alsof de ketting een beetje kartelig loopt. alsof de schakeltjes
niet lekker op en/of afrollen
Kan van alles zijn. Wat suggesties:
Is je achterderailleur goed afgesteld?
Is je derailleurhanger / rechterpat recht? (m.a.w. staat de kooi van je derailleur netjes in lijn met je ketting)
Is de ketting te kort of te lang?
Zijn de voorbladen te dik / dun t.o.v. het aantal versnellingen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-09 14:06
Weer terug van vakantie. Twee weken Provence en één week Auvergne. In die laatste week illegaal de Puy de Dôme beklommen, wat een leuk avontuur was.

Hier een verslag daarvan voor de liefhebbers :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
"Deze functie is tijdelijk buiten gebuik" lees ik :P

[edit]
Oh, via het kopje nieuws kom ik je artikel wel tegen

Leuk verhaal! :D Mooie actie :)

[ Voor 51% gewijzigd door BreadFan op 21-08-2018 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 10-07 22:24
BreadFan schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:57:
"Deze functie is tijdelijk buiten gebuik" lees ik :P

[edit]
Oh, via het kopje nieuws kom ik je artikel wel tegen
Via nieuws kn het menu kan je het alsnog lezen. Leuk stukje, wist niet dat het tegenwoordig privé-bezit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
havana schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:55:
Weer terug van vakantie. Twee weken Provence en één week Auvergne. In die laatste week illegaal de Puy de Dôme beklommen, wat een leuk avontuur was.

Hier een verslag daarvan voor de liefhebbers :)
Strava or it didn't happen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:36
@havana Tsjaad ? Een vroegere Franse kolonie waar het Frans de officiële taal is en doorgaans wordt gebruikt? Zouden ze daar echt in trappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
orange.x schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:07:
[...]

Strava or it didn't happen :+
Ik heb geen Strava, wel Trainingpeaks.

http://tpks.ws/7SYA2MHZ3RDO3V3BALF4XAJV2U

@lateef Het is altijd al privébezit geweest.

@EdwinW goed punt :>

[ Voor 13% gewijzigd door havana op 21-08-2018 10:27 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08 18:00
[...]

Staar je niet blind op de BMI waardes (zowel oude als nieuwe methode), Het is een mooie richtlijn, maar
wat echt telt is de vetpercentage en je eigen gezonde verstand.
Probeer een vetmeting te laten uitvoeren of zelf doen middels US Navy Methode en maak vervolgens een haalbaar plan om dat de komende 12 maanden geleidelijk lager te krijgen.

Om effectiever af te vallen kun je het onderstaande nog doen:
- tijdens het fietsen interval trainingen te doen
- in een andere hartslagzone fietsen
- fietsen combineren met andere sporten zoals hardlopen, zwemmen of fitness

Hoewel ik ook enorm fan ben van bier en nootjes, kun je overwegen om als experiment een maand
lang 'clean' te leven. Dus 30 dagen geen troep (cola, alcohol, chips, fast food.) eten en drinken, maar
verder wel normaal (schijf van 5) te eten.

Ik heb het vorig jaar een maand geprobeerd en dit is mij prima bevallen waardoor ik het straks in september weer ga doen. Het moeilijkste is om de traktaties op kantoor te skippen en de snackmomenten op de bank.

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Storm-Fox schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:56:
[...]

Staar je niet blind op de BMI waardes (zowel oude als nieuwe methode), Het is een mooie richtlijn, maar
wat echt telt is de vetpercentage en je eigen gezonde verstand.
Probeer een vetmeting te laten uitvoeren of zelf doen middels US Navy Methode en maak vervolgens een haalbaar plan om dat de komende 12 maanden geleidelijk lager te krijgen.

Om effectiever af te vallen kun je het onderstaande nog doen:
- tijdens het fietsen interval trainingen te doen
- in een andere hartslagzone fietsen
- fietsen combineren met andere sporten zoals hardlopen, zwemmen of fitness

Hoewel ik ook enorm fan ben van bier en nootjes, kun je overwegen om als experiment een maand
lang 'clean' te leven. Dus 30 dagen geen troep (cola, alcohol, chips, fast food.) eten en drinken, maar
verder wel normaal (schijf van 5) te eten.

Ik heb het vorig jaar een maand geprobeerd en dit is mij prima bevallen waardoor ik het straks in september weer ga doen. Het moeilijkste is om de traktaties op kantoor te skippen en de snackmomenten op de bank.
Waarom vetpercentage? Gewoon naar gewicht kijken. Keep it simple.

Eet consequent minder dan je verbruikt, gemiddeld genomen over een week, en je zit goed en heb je ruimte om af en toe uit de band te springen. Dit lijkt @coelho al te doen, maar het werkt niet: kcals een paar weken heel consequent bijhouden. Vaak is het bijhouden al voldoende om veel bewuster te gaan eten - val je vanzelf af. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MrAcid op 21-08-2018 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:48
Komend weekend verblijven we met ons fietsgroepje in Gulpen. Nu willen we zaterdag de Mergelland route gaan fietsen. Deze heb ik al op GPSies gevonden. Vrijdag wil ik zelf als opwarmertje een rondje van ongeveer 70km gaan maken met als startpunt Gulpen. Ik zat te denken aan een route door België aangezien ik de gebruikelijke klimmetjes rondom Valkenburg al meerdere keren gedaan heb.

Iemand tips voor een mooie route vanuit Gulpen met leuke klimmetjes door België? Dit gebied is nog niet bekend bij me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
lochtejans schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:35:
Komend weekend verblijven we met ons fietsgroepje in Gulpen. Nu willen we zaterdag de Mergelland route gaan fietsen. Deze heb ik al op GPSies gevonden. Vrijdag wil ik zelf als opwarmertje een rondje van ongeveer 70km gaan maken met als startpunt Gulpen. Ik zat te denken aan een route door België aangezien ik de gebruikelijke klimmetjes rondom Valkenburg al meerdere keren gedaan heb.

Iemand tips voor een mooie route vanuit Gulpen met leuke klimmetjes door België? Dit gebied is nog niet bekend bij me.
Als ik een onbekende streek heb of specifiek ergens heen wil dan slinger ik nog wel eens Strava Segment Explorer aan om te kijken wat er zoals in de buurt zit. Helaas is het soms best wel wat beperkt omdat het afhangt van je zoomniveau en je alleen een categorie kan kiezen. Zou mooi zijn als ze dat eens zouden uitbreiden met een optie voor lengte bijvoorbeeld.

Of je zou even op zoek moeten naar die sites zoals klimtijd.nl waar ze verschillende bekendere heuveltjes in kaart brengen en dan op die regio zoeken en er dan via Strava of Garmin route builder een route van bakken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Of een segment selecteren en dan ritten kijken van mensen die daar overheen gefietst hebben.
Al werkt dat in Nederland niet echt, meer iets voor Frankrijk oid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:32

ZieMaar!

Moderator General Chat
Lokale fietsclubs hebben ook nog wel eens hun routes online staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 12:07

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Was vandaag voor een nieuw zadel aan het kijken aangezien ik bij mn tochten van inmiddels zo'n 2 uur toch behoorlijk wat ongemak aan mn achterwerk begon te voelen. Toen bedacht ik me ineens ergens gelezen te hebben dat het wielrenbroekje ook in orde moest zijn. Aangezien ik enkel een broekje had van 8 euro uit de decathlon budget bak ben ik gaan kijken naar de duurdere broekjes. Heb er nu eentje van 40 euro en het verschil in padding in de broek is overduidelijk. Voor tochten van 3 uur en langer staat er ook bij. Ben benieuwd of m'n nieuwe broekje het comfort gaat verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:43
havana schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:26:
[...]

Ik heb geen Strava, wel Trainingpeaks.
Wat is het voordeel van Trainingpeaks t.o.v. Strava?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:42
Hoewel een goede broek zeker comfort verhogend is. Zelf heb ik een jaar geleden een simpel testje gedaan om de afstand tussen de zitbotjes te meten. Zittend op een stukje karton en de afstand van de deukje op te meten. Daarmee kun je een breed/smal/neutraal zadel kopen.

Ik heb zelf een dunne reet. En het zadel ziet er afzichtelijk klein en oncomfortabel uit, ik zit er perfect op. Ook na ritjes van 6+ uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
mhr-zip schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:56:
[...]

Wat is het voordeel van Trainingpeaks t.o.v. Strava?
Het is een totaal ander concept. Het heeft geen sociaal component, kent geen segmenten. Is puur gericht op analyse van de data.

Het is betaald, alhoewel er wel soort gratis trail is.

Past beter bij mijn behoeftes, ik snap heel goed dat velen Strava fantastisch vinden maar ik vind het niks.

[ Voor 13% gewijzigd door havana op 21-08-2018 21:18 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
lochtejans schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:35:

Een aantal dagen terug in dit topic staan wat aanraders van forumleden. Ik had toen een vergelijkbare vraag.

Ik heb uiteindelijk een groot stuk van deze "Hairpin Gallore" route gereden. Het stuk in België is erg leuk met mooie rustige en mooi lopende klimmetjes, door bos en met een soort van haarspeldbochten (hence the name..). Misschien kan je daar wat leuke stukken uithalen aan de hand van strava heatmaps/segmenten en klimtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Maar goed dat ik naging dat ik niet zo maar mijn ketting van mijn fiets kan verwijderen met de pons. Shimano kettingen zijn maar 1 keer te gebruiken, voor zo ver ik las? Ach ja dan maar wat meer moete doen om mijn ketting en de achter tandwielen van de derailleur goed schoon te krijgen.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Anthor schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 23:12:
Ik heb een vraag. Ik ben mijn Trek 1500 slr uit 2005 aan het opknappen.
Kan ook nog het bottom bracket (trapas) zijn. Leg de ketting eens naast de tandwielen vóór en draai eens aan de trappers. Als dat soepel loopt dan is dat alvast uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Gekke Jantje schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 07:55:
Maar goed dat ik naging dat ik niet zo maar mijn ketting van mijn fiets kan verwijderen met de pons. Shimano kettingen zijn maar 1 keer te gebruiken, voor zo ver ik las? Ach ja dan maar wat meer moete doen om mijn ketting en de achter tandwielen van de derailleur goed schoon te krijgen.
Shimano kettingen kun je zo vaak ponsen als je wilt, mits je twee regels hanteert:
  1. Altijd een ándere schakel ponsen, nooit op 2x dezelfde plek
  2. Steeds een nieuwe pen gebruiken die overeenkomt met jouw ketting breedte
Kettingslotje (magic link) erin zetten bij (her)montage is natuurlijk ook een goede oplossing.

[ Voor 0% gewijzigd door Ramon 73 op 22-08-2018 09:39 . Reden: Typo: (her)montage ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Gekke Jantje schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 07:55:
Shimano kettingen zijn maar 1 keer te gebruiken, voor zo ver ik las?
Volgens mij niet hoor. Je mag de link alleen niet hergebruiken. Omdat dit een zwakke schakel crieërt.
Waarom gebruik je geen quick-link. Super handig in gebruik en je hebt je ketting er zo vanaf.

Mocht het niets voor je zijn. Een quick-link gebruikt 1 extra schakel. Deze inkorten en met de pons de ketting in elkaar zetten.

Edit: Ramon73 was me voor :P

[ Voor 3% gewijzigd door murphylee op 22-08-2018 08:43 ]

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Bedankt voor de handige tips, de magic link lijkt me wel een goede oplossing. Dat word weer wat onderdelen halen. Ik begin steeds meer zelf aan mijn fiets te sleutelen, de durf komt wat meer naar boven want was altijd veel te bang om wat fout te doen en dat ik daarom de boel sloop.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 20:25
Is het toevallig een Shimano 10-speed ketting die je erop hebt gelegd? Die kunnen namelijk maar één kant op draaien. Het Shimano-logo moet aan de buitenkant zitten als de ketting erop ligt. Als het aan de binnenkant zit loopt 'ie niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 16:46

Galois

1811 - 1832

Nieuwe Ultegra trapper zijn toch op z'n goedkoopst 115 euro. Op mijn huidige fiets heb ik ook Ultegra trappers en nu ik een nieuwe fiets heb, had ik besloten om deze trappers over te zetten. Ze zijn nog prima en scheelt toch weer 115 euro :)

Maar zojuist toch nieuwe trappers bij Mantel besteld, aangezien ze daar nu 100 euro zijn :)
En mijn oude fiets verkoopt denk ik toch beter op Marktplaats als er wel trappers op zitten...

Maar 'hoe slecht' worden trappers in de loop der tijd? Zijn mijn oude trappers met misschien wel 20k km zoveel slechter dan nieuwe? Merkbaar verschil? Er zit in ieder geval geen speling op mijn oude pedalen...

[ Voor 4% gewijzigd door Galois op 22-08-2018 08:58 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

DjVe

Hatsaflats!

DjVe schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:37:
[...]

[...]

Gisteren toch maar wat gaan passen bij Mantel (al vond ik het aanbod mager). Shimano RC7 (nagenoeg gelijk qua pasvorm aan de RC9) in maat 43 en 44 gepast. Ze zitten gewoon niet goed genoeg, dus ik ga de RC9 sowieso terug sturen.

Daarna een Northwave GT Extreme 43 gepast. Zat als gegoten! Maar was er helaas alleen in het wit. Dus heb deze nu bij een andere webshop besteld samen met een Frizik Aria R3. Volgens mij heb ik dan wel alles gehad ;)
Gisteravond werd ik thuis begroet door een hele grote doos met schoenen :+

Uiteindelijk zijn het de Frizik R3 Aria geworden:

Afbeeldingslocatie: https://r2-bike.com/media/image/product/140618/md/fizik-aria-r3-road-shoe-black-pink-yellow.jpg

Shimano RC7 en RC9: zat in maat 43 en 44 gewoon niet lekker genoeg. Het sluit gewoon niet mooi aan op de voet. Bovendien voelde ik de bovenste BOA teveel op mij huid zitten.

Northwave Flash en Extreme GT: zaten beide prima (Flash zat naar mijn idee beter), maar ik ergerde mezelf al na 2 keer aan en uit trekken aan de sluiting.

Frizik Aria R3 zat in maat 43 echt als gegoten. Goede ondersteuning in de voetholte en genoeg teenruimte.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fornoo
Bijkomend voordeel van deze schoenen is dat de reddingsploeg je makkelijk kan vinden mocht je in de berm stranden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Fijn dat ze die vrouwen schoenen ook in zo'n grote maten verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Subtiel kleurtje 8)
Maar apart hoeveel verschil er tussen schoenen zit, ook van zogenaamd dezelfde maat. Echt, als rijkswaterstaat voortaan gaat rekenen met 1 km = 1234 meter is heel de wereld te klein, maar maat 44 kan ook gewoon 45 of 43 zijn bij andere merken 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

DjVe

Hatsaflats!

Mirved schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:26:
Fijn dat ze die vrouwen schoenen ook in zo'n grote maten verkopen.
Blijf vooral lekker saaie schoenen kopen. Opvallen kan echt niet, want straks zegt iemand er nog wat over. O-)

Het leven is te kort voor saaie kleurcombinaties.

Liep vorige week nog even langs de racefietsen bij Mantel... Saaie boel. Alles lijkt op elkaar.
Crazy D schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:33:
Subtiel kleurtje 8)
Maar apart hoeveel verschil er tussen schoenen zit, ook van zogenaamd dezelfde maat. Echt, als rijkswaterstaat voortaan gaat rekenen met 1 km = 1234 meter is heel de wereld te klein, maar maat 44 kan ook gewoon 45 of 43 zijn bij andere merken 8)7
Het zal ongetwijfeld wel voldoen aan een bepaalde norm, maar de verschillen in pasvorm zijn inderdaad echt enorm. Ik ben in ieder geval blij dat ik (aan de hand van wat tips hier), wat meer ben gaan passen :)

[ Voor 40% gewijzigd door DjVe op 22-08-2018 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Ik zou ze zelf nooit kopen maar kan het wel waarderen als iemand dat wel doet. Volgens mij zijn beide opmerkingen ook vooral grappend bedoeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Het was niet bedoeld als sneer. Ik kan een een kek kleurtje wel waarderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 19:55
Die binnenzolen van Fizik zijn wel een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Crazy D schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:33:
Subtiel kleurtje 8)
Schoenmaten zijn eigenlijk ook nogal een nogal abstracte/vreemde aanduiding voor iets dat veel meer dimensies heeft IMHO. Uiteindelijk zou het beter zijn als er standaard-leesten zijn die alle schoenenfabrikanten kunnen gebruiken, dat zou je op de leestcodes die je het beste past kunnen zoeken.

Wat rondpassen voor schoenen is vaak ontzettend zinvol inderdaad, ik kwam uiteindelijk bij Gaerne uit. Voor helmen geldt dat (in mindere mate (tenminste, in mijn geval, als je een heel aparte (nog apartere) hoofdvorm/formaat hebt misschien meer)) trouwens ook, ik zeker 6 merken geprobeerd, uiteindelijk een Kask-model gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Hahaha, gisteren 2 uur knallen in de hogere HR zones (tempotraining+) maar ja moet ik weer volgens Polar 4 dagen herstellen, ik ga die onzin voor mensen die normaal niet trainen echt negeren want dan kan ik nog maar 1-2 keer per week trainen en ik train 6 dagen per week en niet alleen op de racefiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Herstel kan ook prima door dagje wat rustiger te fietsen.
Het is meer dat je nu niet vandaag weer zo'n knal rondje moet gaan doen, al zal dat ook prima gaan als je lichaam dat gewend is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
Gekke Jantje schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:17:
Hahaha, gisteren 2 uur knallen in de hogere HR zones (tempotraining+) maar ja moet ik weer volgens Polar 4 dagen herstellen, ik ga die onzin voor mensen die normaal niet trainen echt negeren want dan kan ik nog maar 1-2 keer per week trainen en ik train 6 dagen per week en niet alleen op de racefiets.
Natuurlijk is het niet zo zwart wit als Polar stelt, vriend van mij heeft dat ook. Maar geloof best dat er soms meer nodig is dan een dagje rust om weer hersteld te zijn. Gisteren van Amersfoort naar Apeldoorn gereden om daar een rondje van ±50km te doen en weer terug. Totaal iets van 140km met 33gem gedaan. Maar heb nu gevoelsmatig minder last met traplopen dan ik gisteren voor het fietsen had. Goed, dat kan morgen wel eens heel anders weer zijn :)

Je hoeft het inderdaad niet te volgen :) Maar soms kan een dag of 4-5 niet sporten een aardige boost geven voor het gevoel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Indd zelfde idee, zoals vandaag een rondje Basistraining niveau en ik zie dat voelt meer als een soort van herstel training zodat de afvalstoffen sneller worden afgevoerd uit de benen, zo'n rondje doe ik dan ook maar maximaal 1 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 16-09 17:27
Vraagje voor de klussers hier: Ik ben (voor het eerst) een frame aan het opbouwen maar als ik de bb probeer in te schroeven loopt deze al vrij snel vast.

Ik heb al geprobeerd de draad schoon te maken met een tandenborstel en er zat wel wat crud in, maar dat lijkt niet echt verschil te maken. Nou las ik online dat het soms nodig is om de schroefdraad in het frame na te lopen met een draadtap.

Is dat inderdaad de volgende stap of heeft iemand nog andere ideeën? Het frame is blank aluminium, dus verfresten (een veel genoemde oorzaak) zijn niet aan de orde.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Maandag bij frank van Koers.cc m'n nieuwe wielen opgehaald
Afbeeldingslocatie: http://celestialhome.net/GoT/2018-08-22%2013.21.45.jpg

De specs:
  • H Plus Son Archetype zwart
  • Hope RS4 voornaaf
  • Hope RS4 achternaaf
  • DT Swiss competition zwart (spaken, 36 achter, 32 voor)
  • Messing spaaknippel zwart
Aangezien ik het stevigste wilde wat hij heeft was dit de enige keus, minder spaken keuze zat maar met 36 spaken was dit de enige optie. Ik vind m prima. Na 100 km zijn ze nog heel 8) :+

Ook meteen nieuwe bandjes erom gedaan, Vittoria Rubino Pro Endurace Grafeen. Wat ik las kunnen deze 26 miljard km mee :+ dus dat is mooi, want ik haat bandjes wisselen. Merk nu alleen wel een wat zoekend rijgedrag achter, maar dat een combinatie van factoren zijn: bredere veld (was 23, dit is 25), andere (nieuwe) band. Maar merk vooral met klinkers die in de rijrichting liggen dat het voelt alsof de band heel zacht is en wegglijd. Nogal zenuwachtig gedrag. Even kijken of wanneer de nieuwigheid van de band af is dat nog steeds zo is. Maar goed de wielen rijden naar verwachting dus ik ben er blij mee :)

Exact expert nodig?

Pagina: 1 ... 107 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.