Ik heb voor de zondag een misschien aangegeven omdat de 189 km echt to mutch is. afgelopen weekend eerste keer 65km gefietst op 27/u en die voelde ik. afhankelijk van het aantal fietsers die de afstand gaat aanpassen wil ik wel meeYpuh schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:52:
Is er nog iets bekend over die Tweakers ride van aanstaande zaterdag/zondag? Gaat die door en wie gaan er mee?
Aankoopadvies gevraagd!
Ik wil mezelf belonen voor het volbrengen van een Ironman, icm een mooie bonus die eraan zit te komen. Tijd om (eindelijk) op een carbon fiets te gaan rijden - met in mijn achterhoofd dat ik er ook graag triathlons op wil doen.
Eisen:
- Full Carbon
- Minimaal Shimano 105
- Disc brakes
- Agressief/race frame - dan kan je met een TT stuur een stuk lager
- Sicke looks
(liefst een beetje aero)
- Bang for buck - ik ben (denk ik) niet merkgevoelig/merkgebonden.
Budget: €3000/€3500
Oog gevallen op:
- Canyon AEROAD CF SLX DISC 8.0 - eigenlijk wil ik deze gewoon (
), in het zwart, maar is uitverkocht in mijn maat (L). Eventueel wachten op modeljaar 2019 (wil 'm graag snel, maar heb eigenlijk helemaal geen haast).
- Canyon ULTIMATE CF SL DISC 8.0 AERO - goed alternatief, maar ook uitverkocht in L (in het zwart).
Wie gooit er een paar mooie alternatieven op?
Ik wil mezelf belonen voor het volbrengen van een Ironman, icm een mooie bonus die eraan zit te komen. Tijd om (eindelijk) op een carbon fiets te gaan rijden - met in mijn achterhoofd dat ik er ook graag triathlons op wil doen.
Eisen:
- Full Carbon
- Minimaal Shimano 105
- Disc brakes
- Sicke looks
Oog gevallen op:
- Canyon AEROAD CF SLX DISC 8.0 - eigenlijk wil ik deze gewoon (
- Canyon ULTIMATE CF SL DISC 8.0 AERO - goed alternatief, maar ook uitverkocht in L (in het zwart).
Ik kan je in ieder geval als tip meegeven nog iets langer te wachten met de aanschaf, scheelt je zomaar een euro of 500. Zelf heb ik 2 jaar geleden voor 1500 een Giant gekocht die half augustus nog op 2000 euro zat qua verkoopprijs.
Ik zit momenteel in de bergen met m’n triple lichtste verzet 30-27 (1:1,11).
Over een maand wordt mijn nieuwe fiets geleverd, Canyon Ultimate, standaard met een 36-28 (1:1,29) als lichtste verzet. Een behoorlijk verschil dus.
Aangezien ik graag in een hoge cadans fiets, wil ik dit verzet dus lichter.
De optie die ik heb is de korte kooi te vervangen door een lange (80€) en de cassette door een 11-32T (60€). Aangezien de 11-32T niet op een korte kooi past.
Maar nu bedacht ik mij dat ik het 36T voorblad ook kan vervangen door een 34T blad (15€) en dan de achterderailleur behouden (korte kooi ziet er ook mooier uit
). Plus de cassette ben ik voor 75€ klaar ipv 150€.
Qua verhouding 34-30 (1:1,13) (of wellicht 34-32 (1:1,06)) in vergelijking met wat ik nu heb (1:1,11) of de duurdere optie met een lange kooi (1:1,13) zit ik wel binnen de marges die ik wens.
Maar is er verschil tussen 36-32 en 34-30?
Financieel geniet de voorkeur voor de 34-30 optie. Maar als geld geen rol speelt?
Over een maand wordt mijn nieuwe fiets geleverd, Canyon Ultimate, standaard met een 36-28 (1:1,29) als lichtste verzet. Een behoorlijk verschil dus.
De optie die ik heb is de korte kooi te vervangen door een lange (80€) en de cassette door een 11-32T (60€). Aangezien de 11-32T niet op een korte kooi past.
Maar nu bedacht ik mij dat ik het 36T voorblad ook kan vervangen door een 34T blad (15€) en dan de achterderailleur behouden (korte kooi ziet er ook mooier uit
Qua verhouding 34-30 (1:1,13) (of wellicht 34-32 (1:1,06)) in vergelijking met wat ik nu heb (1:1,11) of de duurdere optie met een lange kooi (1:1,13) zit ik wel binnen de marges die ik wens.
Financieel geniet de voorkeur voor de 34-30 optie. Maar als geld geen rol speelt?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Mijn ervaring is dat 52/34 niet echt fantastisch schakelt.
Even het geld buiten beschouwing gelaten zou ik de crank(50/34), de RD en de cassette swappen. Ongebruikt moet je daar tweedehands nog best een leuke prijs voor kunnen krijgen bij doorverkoop.
Even het geld buiten beschouwing gelaten zou ik de crank(50/34), de RD en de cassette swappen. Ongebruikt moet je daar tweedehands nog best een leuke prijs voor kunnen krijgen bij doorverkoop.
Morgen komt de derailleurkabel binnen, dan kan ik eindelijk beginnen met het vervangen van de derailleur en het afstellen van de derailleur... Het plaatsen van de derailleur doe ik voor het eerst, het afstellen is me nog nooit goed zelf gelukt. Iemand wat tips of een goede guide ergens verstopt?
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Als het Shimano RD is kan je op hun website een shop-manual downloaden. Gewoon alle stappen volgen en dan komt het goed.
http://si.shimano.com/#/
http://si.shimano.com/#/
52/34 schakelt niet goed zoals Noisia al aangeeft.Galois schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:19:
Ik zit momenteel in de bergen met m’n triple lichtste verzet 30-27 (1:1,11).
Maar nu bedacht ik mij dat ik het 36T voorblad ook kan vervangen door een 34T blad (15€) en dan de achterderailleur behouden (korte kooi ziet er ook mooier uit). Plus de cassette ben ik voor 75€ klaar ipv 150€.
Ikzelf zit ook met een 32/11 achteraan.
Fietsenmaker heeft dit gratis voor me gewisseld bij de aankoop van m'n fiets
Beste tip die ik kan geven is om de fiets weg te brengen...SirLenncelot schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:54:
Morgen komt de derailleurkabel binnen, dan kan ik eindelijk beginnen met het vervangen van de derailleur en het afstellen van de derailleur... Het plaatsen van de derailleur doe ik voor het eerst, het afstellen is me nog nooit goed zelf gelukt. Iemand wat tips of een goede guide ergens verstopt?
Zelf verwijt ik met name de H/L schroefjes die geen effect lijken te hebben.. althans.. soms lijken ze wel effect te hebben maar dan maar 1 van de 2

Mooie ritjes! Benieuwd of het allemaal verhard is. Ik weet nog van de tijd dat ik in Apeldoorn woonde, dat er behoorlijk wat grind/schelpenpaden over de Veluwe lagen. Nu wil ik binnenkort weer een keer in die hoek gaan fietsen en misschien zijn jouw routes wel een mooi uitgangspuntCedricD schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:22:
De fietsdagen in Apeldoorn zitten er op, morgen helaas al terug naar huis.
Voor de liefhebbers, hieronder een overzichtje van de gereden ritten.
Start is steeds aan het Van der Valk hotel (Cantharel) in Ugchelen (Apeldoorn) - Aanrader trouwens!
Datum Afstand Hoogte Tijd AVG Strava Extra 08/08/18 52.68 km 187 m 1:35:18 33.2 km/u Klik Verkennend opwarmingsritje (Westen Apeldoorn) 09/08/18 77.30 km 498 m 2:29:18 31.1 km/u Klik Eerste ritje in de Veluwe / naar Posbank 10/08/18 100.34 km 780 m 3:18:58 30.3 km/u Klik Terug naar Veluwe + lusjes op Posbank 10/08/18 21.65 km 35 m 1:01:25 21.2 km/u Klik Losrijden in het centrum Apeldoorn
Heel mooie streek, zeker eens de moeite om naar hier af te zakken!
Enkel gisteren wat regen gehad, op de andere ritten droog en zonnig!
Staan ook wat foto's op Strava, voor de geïnteresseerden.
@la_fusion ik ken het gevoel, maar ik hoop dat nu de onderdelen bijna allemaal nieuw zijn dat het beter lukt xD. Kan hem altijd nog wegbrengen...
Wat denk je van een 2018 Scott Foil 20 of 2019 Cannondale Systemsix Ultegra?MrAcid schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:24:
Aankoopadvies gevraagd!
Eisen:
- Full Carbon
- Minimaal Shimano 105
- Disc brakes
- Sicke looks(liefst een beetje aero)
Beide aero fietsen met Ultegra, misschien geen spannende wielen, maar die zijn gemakkelijk te upgraden. Zoals eerder gezegd beginnen de 2018 modellen met korting verkocht te worden, geeft je extra mogelijkheden.
The need for speed drives me
Is het een voor- of achterderailleur? Mijn ervaring is dat het juist niet zo heel moeilijk is, MITS alle onderdelen goed zijn. Als bijvoorbeeld de kabels heel versleten zijn of bijv. je derailleurpad verbogen is kan je aan schroefjes draaien tot je een ons weegt, maar dan is er altijd iets dat niet goed schakelt.SirLenncelot schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:54:
Maar voor de achterderailleur is het iig belangrijk dat je eerst ff de hi- en lowschroefjes goed zet. Kan je prima op het oog doen als er nog geen ketting op de fiets zit. Gewoon zorgen dat de derailleur als je hem helemaal uitdrukt keurig boven de zwaarste versnelling zit, en als je hem indrukt, dat hij boven het grootste tandwiel zit. Vervolgens ketting erop, en dan terwijl je aan de trappers draait de spanning van de kabel bijstellen zodat hij netjes schakeld.
Kennen jullie de Barnett manual niet? Dat is een soort reparatie bijbel met veels te veel tekst en echt alles wat je maar kan verzinnen wat er aan de hand kan zijn gecovered. Echt serieus autisten werk, maar een goudmijntje als je zelf wat probeert te doen waar je nog weinig van snapt.
4e hit in google (er zijn nieuwere versies, maar voor je triple boeit dat niet): http://v12.dyndns.org/-%20Algemeen%20-/Barnett%20Manual.pdf
Chapter 33 - Front derailleurs, of 32 - Rear derailleurs
4e hit in google (er zijn nieuwere versies, maar voor je triple boeit dat niet): http://v12.dyndns.org/-%20Algemeen%20-/Barnett%20Manual.pdf
Chapter 33 - Front derailleurs, of 32 - Rear derailleurs
[ Voor 4% gewijzigd door MrAngry op 13-08-2018 21:12 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Als disc brakes niet een harde eis zou zijn: Cervélo P3, past perfect bij je triathlon hobbyMrAcid schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:24:
Aankoopadvies gevraagd!
Eisen:
- Full Carbon
- Minimaal Shimano 105
- Disc brakes
Oog gevallen op:
- Canyon AEROAD CF SLX DISC 8.0 - eigenlijk wil ik deze gewoon (), in het zwart, maar is uitverkocht in mijn maat (L). Eventueel wachten op modeljaar 2019 (wil 'm graag snel, maar heb eigenlijk helemaal geen haast).
Thumbs up voor de Cervelo p3, beetje budget oprekken maar wat een machine.
Vwb afstellen achterderailleur gewoon Calvin Jones Parktool filmpje pakken op YouTube.
Ik heb 52/36 voor en achter wissel ik tussen 11-25 en 11-32 naar gelang het terrein, ik heb er destijds een medium kooi op laten zetten. Ik heb de Waalse Pijl trouwens gefietst met een 11-28 achter, ook best goed te doen.
Hello fellow humans
Scapin KalibraMrAcid schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:24:
Aankoopadvies gevraagd!
Eisen:
- Full Carbon
- Minimaal Shimano 105
- Disc brakes
Oog gevallen op:
- Canyon AEROAD CF SLX DISC 8.0 - eigenlijk wil ik deze gewoon (), in het zwart, maar is uitverkocht in mijn maat (L). Eventueel wachten op modeljaar 2019 (wil 'm graag snel, maar heb eigenlijk helemaal geen haast).
Dit. Geloof dat na 2 ritten m'n ketting al niet meer goed liep. Was van de eerste dingen die ik heb geleerd zelf te doen en met dat filmpje en wat oefenen goed te doen. Heb m 1 keer weg gebracht hiervoor en de fietsenmaker maakte me nog net niet belachelijk (welliswaar niet daar gekocht, maar kom ik dus ook niet weer). Toen zelf maar uitgezochtStoffa schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:27:
Vwb afstellen achterderailleur gewoon Calvin Jones Parktool filmpje pakken op YouTube.
[ Voor 8% gewijzigd door Southern Sun op 13-08-2018 22:02 ]
Alles verhard, behalve in m'n losrijritje van 20 km in het centrum van Apeldoorn zit 1 strookje grind van 500m.coelho schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:58:
[...]
Mooie ritjes! Benieuwd of het allemaal verhard is. Ik weet nog van de tijd dat ik in Apeldoorn woonde, dat er behoorlijk wat grind/schelpenpaden over de Veluwe lagen. Nu wil ik binnenkort weer een keer in die hoek gaan fietsen en misschien zijn jouw routes wel een mooi uitgangspuntMaar heb een hekel aan onverhard, vandaar de vraag.
Ritten die naar Veluwe/Posbank gaan zijn allemaal verhard.
Succes!
Ik woon in die regio en ben sinds het begin van mijn fietscarriere (begin mei) 1x op een schelpenpad uitgekomen, rondom de bossen bij Elspeet. Verder eigenlijk niet, maar ze zijn er zeker nog wel, maar ook heel, heel goed te vermijden. Grote voordeel van komoot is dat die ook laat zien wat voor ondergrond de route heeft en dat lijkt tot nu toe erg accuraat.coelho schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:58:
[...]
Mooie ritjes! Benieuwd of het allemaal verhard is. Ik weet nog van de tijd dat ik in Apeldoorn woonde, dat er behoorlijk wat grind/schelpenpaden over de Veluwe lagen. Nu wil ik binnenkort weer een keer in die hoek gaan fietsen en misschien zijn jouw routes wel een mooi uitgangspuntMaar heb een hekel aan onverhard, vandaar de vraag.
Afhankelijk van hoe ver je fietst, kan je iets aan mijn routes hebben. Dan moet je maar dm-en tegen die tijd, dan deel ik mijn strava. Je kan ook altijd de activiteiten van de familie Stappenbelt (van de lokale winkel) bekijken, die weten ook mooie plekjes te vinden en de ritten van de Adelaar (de fietsclub) staan ook allemaal online.
Ik was van plan mee te rijden, echter niet de volledige 189km. Ik ga als het goed is met @Crazy D , die de route iets verkort heeft tot 120 km op een bepaald moment afhaken van de 189 km groep.Ypuh schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:52:
Is er nog iets bekend over die Tweakers ride van aanstaande zaterdag/zondag? Gaat die door en wie gaan er mee?
Battle.net || Strava
Ik heb overigens wel de disc versie. Bandjes zitten prima hoororange.x schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:02:
En 28mm, bollen die bandjes dan niet "aardig?" Ik heb nu meen ik een bredere binnenmaat en de bolling valt nog iets mee.. Foto toevallig ergens? Maar deze zouden 16mm binnen zijn. Ach, wat maakt het ook uit, ik zie ze wel verschijnen en dan gaan we eens kijken hoe en wat

Het was ook niet zo serieus bedoeld, maar het valt wel opBreadFan schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:58:
[...]
Dat is zoiets wat ik niet begrijp. Niet jouw meningMaar het ratelen van wielen. Waarom is het (altijd, het lijkt mij zo) dat duurdere wielen wel ratelen, en goedkopere niet? Mijn simpele RS11 wielen doen het niet.
Eigenlijk is mijn vraag drieslachtig:
1) Wat ratelt er?
2) Waarom ratelen duurdere wielen wel en goedkopere niet?
3) Waarom waardeert men vaak deze ratel wel, maar elk ander geluidje niet?
Ik vind de ratel alleen maar handig om te laten horen dat je iemand achter op rijdt en anders heb ik altijd de bel nog.
Bij sommige vind ik de ratel ook veel te hard, maatje heeft een sensa met supra’s en die hoor je echt van een km afstand aankomen. Mijn mavic’s hebben een daar in tegen een bescheiden ratel maar als die het niet zou doen dan had ik het ook best gevonden.
Mooie Cannondale trouwens met die wielset,maakt het echt af.
Bij sommige vind ik de ratel ook veel te hard, maatje heeft een sensa met supra’s en die hoor je echt van een km afstand aankomen. Mijn mavic’s hebben een daar in tegen een bescheiden ratel maar als die het niet zou doen dan had ik het ook best gevonden.
[ Voor 7% gewijzigd door D.deJong op 14-08-2018 08:27 ]
Ik heb een 11-34 achterGalois schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:19:

Veluwe ligt vol met fietspaden, als je je ogen open houdt moet je echt wel moeite doen om een grindpad te pakkencoelho schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:58:
Yup, hoewel het een beetje afhangt van de groep, denk niet dat ik 30 gemiddeld pak zonder een hoge hartslag te rijden (en aangezien ik maandag een sportkeuring heb wil ik niet met een gemiddelde hartslag in D3 eindigen....).retlaw schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:39:
Ik was van plan mee te rijden, echter niet de volledige 189km. Ik ga als het goed is met @Crazy D , die de route iets verkort heeft tot 120 km op een bepaald moment afhaken van de 189 km groep.
Exact expert nodig?
Ik moet zeggen dat ik iets te voorbarig ben geweest.. de fiets die ik gisteren heb opgepikt als vervanging van de oude fiets op de Tacx heeft ook een triple en was waarschijnlijk nog nooit echt afgesteld na aanschaf. Binnenblad geschakeld, L schroefje afgesteld, buitenblad geschakeld, H schroefje afgesteld, kabelspanning wat bijgedraaid en warempel.. hij doet het perfect!SirLenncelot schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:08:
@la_fusion ik ken het gevoel, maar ik hoop dat nu de onderdelen bijna allemaal nieuw zijn dat het beter lukt xD. Kan hem altijd nog wegbrengen...
Conclusie is dus voor mij ook dat op mijn 'oude' Tacx fiets de onderdelen inmiddels echt wel versleten zijn, deels door mijn gepruts met de schroefjes waarschijnlijk..
Is er iemand in dit topic die aan de zuidkant van Breda een beetje de weg weet en voor mij een GPX-je wil controleren of de wegen een beetje logisch zijn?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Cannondale SuperSix EVO Disc UltegraMrAcid schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:24:
Aankoopadvies gevraagd!
Eisen:
- Full Carbon
- Minimaal Shimano 105
- Disc brakes
Oog gevallen op:
Pro:
- (ver) Onder budget
- Ultegra afmontage
- Carbon met 5 jaar garantie
- Di2 compatible, mocht je dat ooit willen
Niet het beste wielsetje, maar met €1000-€1500 budget over kun je een heel mooi setje Shimano Dura Ace of Mavic Cosmic of DT Swiss PRC erbij kopen. Heb je de Ksyriums voor het slechte jaargetijde, als reserve, of ergens verkopen = budget besparing
Terzijde: Bedenk goed of Disc écht een toevoeging is.... Je zit op de racer om hárd te gaan, niet om te remmen. Het is geen mountainbike! De hele rit sjouw je de zwaardere disc remmen mee, en uiteindelijk kom je ook prima tot stilstand met velgremmen die stukken lichter zijn. Ik ben vorig jaar juist overgestapt naar een racer zónder schijfremmen vanwege het gewicht. Dat scheelt op mijn woon-werk route ruim 5 minuten. Met mijn vorige racer kwam ik niet onder een uur naar kantoor, de nieuwe red ik makkelijk in minder dan een uur (29,5km totaal)
[ Voor 15% gewijzigd door Ramon 73 op 14-08-2018 09:00 ]
Loud hubs save livesD.deJong schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:26:
Ik vind de ratel alleen maar handig om te laten horen dat je iemand achter op rijdt en anders heb ik altijd de bel nog.
Ik spreek uit ervaring dat een sportkeuring na een intensieve rit beinvloed wordt. Mijn FTP was een paar punten lager, was ook diep gegaan. Kon mij ook niet schelen, had een papiertje nodig.Crazy D schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:30:
[...]
Yup, hoewel het een beetje afhangt van de groep, denk niet dat ik 30 gemiddeld pak zonder een hoge hartslag te rijden (en aangezien ik maandag een sportkeuring heb wil ik niet met een gemiddelde hartslag in D3 eindigen....).
Hello fellow humans
Vind ze beiden niet zo mooi (kleuren) maar qua 'features' is dit zeker wat ik zoek!Baur schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:09:
[...]
Wat denk je van een 2018 Scott Foil 20 of 2019 Cannondale Systemsix Ultegra?
Beide aero fietsen met Ultegra, misschien geen spannende wielen, maar die zijn gemakkelijk te upgraden. Zoals eerder gezegd beginnen de 2018 modellen met korting verkocht te worden, geeft je extra mogelijkheden.
Haha qua specs wel - als hij niet zo lelijk was. Die aflopende (links naar rechts) bovenbuis vind ik helemaal niks (persoonlijk, I know!). Ik zoek daarbij ook echt een 'roadbike die ik TT kan maken', dit is andersom.timwijn schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:20:
[...]
Als disc brakes niet een harde eis zou zijn: Cervélo P3, past perfect bij je triathlon hobby
Mooie optie die ik zelf nog niet kende, maar deze vind ik ook niet mooi. Veel te druk frame qua bestikkering/lijnen/logo's.Noxa schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:00:
[...]
Scapin Kalibra. Weet een adres in driebergen die ze verkoopt.
---
Zojuist contact gehad met Canyon. Halverwege oktober komt modeljaar 2019 online, daar ga ik op wachten.
Mooie optie qua specs - vind hem er wel een beetje 'ielig' uitzien, wat ik juist aan de meer aero modellen gaaf vind. Daarnaast vind ik het moeilijk te geloven dat je met het gewicht van discs 5 minuten op een uur verliest.Ramon 73 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:56:
[...]
Cannondale SuperSix EVO Disc Ultegra
Pro:Con:
- (ver) Onder budget
- Ultegra afmontage
Niet het beste wielsetje, maar met €1000-€1500 budget over kun je een heel mooi setje Shimano Dura Ace of Mavic Cosmic of DT Swiss PRC erbij kopen. Heb je de Ksyriums voor het slechte jaargetijde, als reserve, of ergens verkopen = budget besparing
Terzijde: Bedenk goed of Disc écht een toevoeging is.... Je zit op de racer om hárd te gaan, niet om te remmen. Het is geen mountainbike! De hele rit sjouw je de zwaardere disc remmen mee, en uiteindelijk kom je ook prima tot stilstand met velgremmen die stukken lichter zijn. Ik ben vorig jaar juist overgestapt naar een racer zónder schijfremmen vanwege het gewicht. Dat scheelt op mijn woon-werk route ruim 5 minuten. Met mijn vorige racer kwam ik niet onder een uur naar kantoor, de nieuwe red ik makkelijk in minder dan een uur (29,5km totaal)
Die tijdswinst ligt niet aan die schijf remmen, dat is echt kolder. Dat zijn marginal gains als je harder dan 45/u rijdt of 7watt/kg trapt anders is schijf remmen de betere optie.Ramon 73 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:56:
[...]
Cannondale SuperSix EVO Disc Ultegra
Pro:Con:
- (ver) Onder budget
- Ultegra afmontage
Ennn, een Orbea Orca? (bijv. Linkje)MrAcid schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:16:
[...]
Vind ze beiden niet zo mooi (kleuren) maar qua 'features' is dit zeker wat ik zoek!
[...]
Haha qua specs wel - als hij niet zo lelijk was. Die aflopende (links naar rechts) bovenbuis vind ik helemaal niks (persoonlijk, I know!). Ik zoek daarbij ook echt een 'roadbike die ik TT kan maken', dit is andersom.
[...]
Mooie optie die ik zelf nog niet kende, maar deze vind ik ook niet mooi. Veel te druk frame qua bestikkering/lijnen/logo's.
---
Zojuist contact gehad met Canyon. Halverwege oktober komt modeljaar 2019 online, daar ga ik op wachten.
[ Voor 11% gewijzigd door timwijn op 14-08-2018 09:30 ]
Ken daar de omgeving niet maar ik kan hem eens door Komoot gooien als je wil om te zien of er geen gravel/zandpad of zelfs kasseien tussenzit?mhr-zip schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:50:
Is er iemand in dit topic die aan de zuidkant van Breda een beetje de weg weet en voor mij een GPX-je wil controleren of de wegen een beetje logisch zijn?
Maar is er nog een 189km groep? Heb weinig bevestiging over de datum gehoord sinds de oproep van vorige week.retlaw schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:39:
[...]
Ik was van plan mee te rijden, echter niet de volledige 189km. Ik ga als het goed is met @Crazy D , die de route iets verkort heeft tot 120 km op een bepaald moment afhaken van de 189 km groep.
120km is ook prima hoor, @bk1985 65km is wel een beetje te weinig
Ramon 73 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:56:
[...]
Betere optie is persoonlijk denk ik, maar 5 minuten op een uur voor een paar 100 gram is inderdaad kolder. Dat zal eerder een combinatie van zithouding (meer aero of juist makkelijker power leveren) en banden (en trainingNoxa schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:25:
[...]
Die tijdswinst ligt niet aan die schijf remmen, dat is echt kolder. Dat zijn marginal gains als je harder dan 45/u rijdt of 7watt/kg trapt anders is schijf remmen de betere optie.
Als je verschillende metingen erop nazoekt, dan gaat het om seconden ipv minuten, en dan met name bij het klimmen, op het vlakke is het echt minimaal/verwaarloosbaar
[ Voor 85% gewijzigd door Prulleman op 14-08-2018 10:20 ]
@Ypuh Ik was inderdaad wel een van de initiatiefnemers, maar heb voor 1-2 weken terug nog gepeild en het lijkt een beetje verwaterd. De meesten konden via de datumprikker op zaterdag de 18e. Maar het is dus een beetje ja, loopt in het 100 op deze manier 
Volgens mij is het gewoon handig om een datum te prikken en een afstand en hier neer te gooien en dan een locatie + tijd afspreken en dan maar gewoon gaan.
Ik ben ook wel te porren voor een 120km ritje vanaf Driebergen/Doorn hoor, als dat nog steeds de vertrekplaats is. Zondag moet dan ook nog wel lukken. Dan skippen we op basis van de route het hele stuk richting de Posbank gewoon. En qua vertrektijd lijkt me 8:30-9:00 wel het meest ideaal. Ik zal zo nog even de datumprikkermensen taggen hier.
Volgens mij is het gewoon handig om een datum te prikken en een afstand en hier neer te gooien en dan een locatie + tijd afspreken en dan maar gewoon gaan.
Ik ben ook wel te porren voor een 120km ritje vanaf Driebergen/Doorn hoor, als dat nog steeds de vertrekplaats is. Zondag moet dan ook nog wel lukken. Dan skippen we op basis van de route het hele stuk richting de Posbank gewoon. En qua vertrektijd lijkt me 8:30-9:00 wel het meest ideaal. Ik zal zo nog even de datumprikkermensen taggen hier.
beste mede-tweakers, even een paar vraagje ivm onderhoud..
Hoe en hoe vaak reinigen jullie de chainset ?
Als ik redelijk wat heb gereden (ww verkeer, 200km/ week ofzo) haal ik de ketting en het achterwiel eraf en maak het allemaal schoon met een waterbased ontvetter/doek/borsteltje een keer in de week (of 2 weken max.)
Of halen jullie de volledige cog eraf en reinigen jullie die zo ? Ik ben het wel eens van plan maar betwijfel of dit altijd nodig is..Neem miss net iets meer tijd in beslag maar ziet er dan wel 10x properder uit ook
Verder zou ik ook eens graag de trapas etc eraf halen, maar weet niet echt in hoeverre dit mogelijk is voor een semi-noob in fietstechniek like me
Als ik redelijk wat heb gereden (ww verkeer, 200km/ week ofzo) haal ik de ketting en het achterwiel eraf en maak het allemaal schoon met een waterbased ontvetter/doek/borsteltje een keer in de week (of 2 weken max.)
Of halen jullie de volledige cog eraf en reinigen jullie die zo ? Ik ben het wel eens van plan maar betwijfel of dit altijd nodig is..Neem miss net iets meer tijd in beslag maar ziet er dan wel 10x properder uit ook
Verder zou ik ook eens graag de trapas etc eraf halen, maar weet niet echt in hoeverre dit mogelijk is voor een semi-noob in fietstechniek like me
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Zaterdag 18 augustus kan ik wel, de 19e niet. Kortere route is voor mij ook goed overigensorange.x schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:25:
@Ypuh Ik was inderdaad wel een van de initiatiefnemers, maar heb voor 1-2 weken terug nog gepeild en het lijkt een beetje verwaterd. De meesten konden via de datumprikker op zaterdag de 18e. Maar het is dus een beetje ja, loopt in het 100 op deze manier
I know, ben ook wel bereid meer te fietsen 80 a 90 maar moet er wel animo voor zijnYpuh schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:10:
[...]
Maar is er nog een 189km groep? Heb weinig bevestiging over de datum gehoord sinds de oproep van vorige week.
120km is ook prima hoor, @bk1985 65km is wel een beetje te weinig.
Simpel. Zodra de ketting/tandwielen vuil zijn. Kan na 1 modderige rit zijn of na 600km in droog weer. ymmvKipCurreh schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:27:
Ik gebruik een Grunge Brush van Finishline en Dasty van de Aldi. Biologisch afbreekbaar smeermiddel op de ketting en je veegt hem makkelijk genoeg schoon. Een keer poetsen voor het grove vuil aan de buiten kant en dan nogmaals (met schone borstel en water) voor het vuil aan de binnenkant.
Kettingreiniging kun je zo gek maken als je wil. De een zweert bij poetsen op de fiets (zoals ik doe), de ander rijdt met wisselkettingen en spoelt de gedemonteerde af in oplosmiddel / ultrasoon cleaner. Tegenstemmen roepen dan dat je het vet ín de rollen eruit spoelt en dat de levensduur van de ketting nog korter wordt. Tsja, ben geen expert maar mijn methode kost niet al te veel moeite en tijd en doe lang genoeg met een ketting (3000km race / 1200 ATB)
Ik heb eens gelezen dat de druk in de rollen van de ketting zo hoog is, dat geen enkel smeermiddel deze druk kan weerstaan en altijd van z'n plek gedrukt wordt. In die zin is smeren dan van ondergeschikt belang.
Waarom zou je dat doen? Met de GSC-1C van Parktool kun je overal tussen komen om te poetsen. Kost je veel geld in gereedschap (momentsleutel voor montage!) en levert slechts weinig voordeel op met poetsen. Ik heb al dat gereedschap, maar ben sneller met poetsen met de borstel dan demontage en hermontage.Verder zou ik ook eens graag de trapas etc eraf halen, maar weet niet echt in hoeverre dit mogelijk is voor een semi-noob in fietstechniek like me
Je mag gerust eens naar Limburg komen en de crank/trapas demonteren, zie je wat voor werk het is en hoeveel méér tijd het kost tov. pielen met borsteltje.
Ik kreeg een email van de datumprikker, dat de datum is geprikt op 19 augustus. Daar ben ik vooralsnog vanuit gegaan.orange.x schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:25:

Zaterdag gaat mij niet meer lukken, heb thuis al afgestemd zondag weg te zijn
Battle.net || Strava
Ja precies, en daarom dus op zaterdag, en ook niet super intensief. Moet wel een beetje kloppen dan kan ik volgend jaar progressie meten (er vanuit gaande dat ik volgend jaar weer een keuring vergoed krijg).joint_me schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:58:
Ik spreek uit ervaring dat een sportkeuring na een intensieve rit beinvloed wordt. Mijn FTP was een paar punten lager, was ook diep gegaan. Kon mij ook niet schelen, had een papiertje nodig.
Mij gaat de zondag niet lukken, maar maakt niet uit.
Exact expert nodig?
@retlaw zover ik weet heb ik nergens een "klap" op gegeven
Maar ik vind de 19e ook prima. Niet iedereen is te pleasen helaas. Weet gelijk weer waarom ik eigenlijk een hekel aan die soort dingen heb 
Als er nou een zaterdag en zondag groep rijdt? Dan leggen we de resultaten wel naast elkaar
@la_fusion, jij kent de heuvelrug ook wel aardig toch? Dan is er op de zaterdag in ieder geval iemand die daar de weg ook een beetje kent. Dan ga ik nog even kijken wat mij het beste uitkomt.
Zijn er mensen die op de zondag eventueel zouden rijden en de Heuvelrug ook een beetje kennen?
https://www.strava.com/routes/14931963 Dit zou dan een kortere route zijn. Hier en daar wat geknipt. Voor hen die toch nog niet geklommen hebben kunnen nog tussen Leersum en Doorn de Hoogstraat en Ruiterberg omgekeerd rijden bijvoorbeeld.
Als er nou een zaterdag en zondag groep rijdt? Dan leggen we de resultaten wel naast elkaar
@la_fusion, jij kent de heuvelrug ook wel aardig toch? Dan is er op de zaterdag in ieder geval iemand die daar de weg ook een beetje kent. Dan ga ik nog even kijken wat mij het beste uitkomt.
Zijn er mensen die op de zondag eventueel zouden rijden en de Heuvelrug ook een beetje kennen?
https://www.strava.com/routes/14931963 Dit zou dan een kortere route zijn. Hier en daar wat geknipt. Voor hen die toch nog niet geklommen hebben kunnen nog tussen Leersum en Doorn de Hoogstraat en Ruiterberg omgekeerd rijden bijvoorbeeld.
[ Voor 46% gewijzigd door orange.x op 14-08-2018 11:03 ]
Iemand tips/aanraders wat betreft tijdrit sturen? Mij lijkt met een opwaartse bocht fijner dan een rechte, maar dan nog is er extreem veel keuze (en prijsverschil).
Hij zit in je mail. Bedankt alvast!!tomtom137 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:04:
[...]
Ken daar de omgeving niet maar ik kan hem eens door Komoot gooien als je wil om te zien of er geen gravel/zandpad of zelfs kasseien tussenzit?
Ik denk wel dat dat inderdaad net wat comfortabeler ligt/zit. Ik heb zoiets: https://www.futurumshop.n...3aVwq-EAQYASABEgK0xfD_BwEacidd91 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:02:
Iemand tips/aanraders wat betreft tijdrit sturen? Mij lijkt met een opwaartse bocht fijner dan een rechte, maar dan nog is er extreem veel keuze (en prijsverschil).
Moet zeggen dat dit me altijd prima beviel. Ziet er net wat platter uit dan van die nordic walking omhoog stekende stukken
Even resume:
Zaterdag stonden op de datumprikker:
Rally, Rikwin de Vos.
Daar komt evt bij: @la_fusion @Ypuh
Zondag stonden op de datumprikker:
Martijn, Walter.
Daar komt bij @bk1985
Ik kan in principe bij beide aanwezig zijn vooralsnog, als nou op zondag niemand de Heuvelrug kent dan wil ik daar wel wegkapitein zijn. Maar als degene die nu nog extra willen komen en niet op de datumprikker stonden zich kunnen melden, dan kunnen we alles even opsommen en splitsen. @DDX Volgende week, ja eeueheuheuueh
(ik kan dan iig niet)
Rally, Rikwin de Vos.
Martijn, Walter.
Daar komt bij @bk1985
Ik kan in principe bij beide aanwezig zijn vooralsnog, als nou op zondag niemand de Heuvelrug kent dan wil ik daar wel wegkapitein zijn. Maar als degene die nu nog extra willen komen en niet op de datumprikker stonden zich kunnen melden, dan kunnen we alles even opsommen en splitsen. @DDX Volgende week, ja eeueheuheuueh
[ Voor 17% gewijzigd door orange.x op 16-08-2018 16:53 ]
Hey laat mij er lekker buitenorange.x schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:11:
Even resume:
@Ex Nunc @Joba @Pimorez @Stufferdt @Pelle en de namen: Martijn Muilwijk (@marijnvtg ?) en Rally, Rikwin de Vos. En evt @joint_me
Daar komt evt bij: @la_fusion
@Ex Nunc @Joba Martijn, @Pimorez Rikwin, Walter. Evt @Pelle
Daar komt bij @Ypuh @bk1985
Ik kan in principe bij beide aanwezig zijn vooralsnog, als nou op zondag niemand de Heuvelrug kent dan wil ik daar wel wegkapitein zijn. Maar als degene die nu nog extra willen komen en niet op de datumprikker stonden zich kunnen melden, dan kunnen we alles even opsommen en splitsen. @DDX Volgende week, ja eeueheuheuueh(ik kan dan iig niet)
If everything else fails, Google might be your friendmhr-zip schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:50:
Installeer Garmin Basecamp en Google Earth.
Importeer de GPX in Basecamp
Start Google Earth
Selecteer de GPX in Basecamp en kies Toon / Toon geselecteerde gegevens in Google Earth
GE pruttelt eventjes en je tocht wordt keurig netjes in Google Earth getoond én je kunt in Streetview er doorheen scrollen. Kost even wat moeite, maar voor onbetrouwbare stukken zeker een goede oplossing.
(Misschien is er een snellere methode om de gpx in GE te tonen, geen idee)
[ Voor 5% gewijzigd door Ramon 73 op 14-08-2018 11:50 ]
Dit weekend wordt hem niet voor mij, ga donderdag fietsen in de Eiffel en mijn vrouw wil me ook wel eens zien.orange.x schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:11:
Even resume:
@Ex Nunc @Joba @Pimorez @Stufferdt @Pelle en de namen: Martijn Muilwijk en Rally, Rikwin de Vos. En evt @joint_me
Ik kan in principe bij beide aanwezig zijn vooralsnog, als nou op zondag niemand de Heuvelrug kent dan wil ik daar wel wegkapitein zijn. Maar als degene die nu nog extra willen komen en niet op de datumprikker stonden zich kunnen melden, dan kunnen we alles even opsommen en splitsen. @DDX Volgende week, ja eeueheuheuueh(ik kan dan iig niet)
En de week erop Crique’en.
En de week daarop MTB in de Ardennen.
[ Voor 3% gewijzigd door joint_me op 14-08-2018 12:07 ]
Hello fellow humans
Nope, 2x toevallig overheen gekomen toen ik een weekendje Putten heb gedaan(heen en terugreisorange.x schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:55:
Helaas, bij mij is er wat tussen gekomen. Weekendje weg met vrienden. Jammer.orange.x schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:11:
Even resume:
@Ex Nunc @Joba @Pimorez @Stufferdt @Pelle en de namen: Martijn Muilwijk en Rally, Rikwin de Vos. En evt @joint_me
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Oeh die Orbeo is ook mooi, zag hem net staan bij Cycles Dupree op de Croeselaan. Daar stond een knalrode in de etalage.
Heel ingewikkeld hoeft de Heuvelrug niet te zijn denk ik.orange.x schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:55:
Als je deze 2 segmenten bekijkt heb je het meeste wel te pakken.
https://www.strava.com/segments/5423332
https://www.strava.com/segments/9545875
Zit ook in je route zie ik nu
@MrAcid https://www.isaac-cycle.c...tion/road/boson-disc-2018 Zoiets zou ook nog wel kunnen.
@BreadFan ging er meer even om dat er op zowel zaterdag als zondag iemand aanwezig is die "enigzins" bekend is met de omgeving
@BreadFan ging er meer even om dat er op zowel zaterdag als zondag iemand aanwezig is die "enigzins" bekend is met de omgeving
[ Voor 39% gewijzigd door orange.x op 14-08-2018 13:15 ]
@MrAcid https://www.peterterlouw.nl/bianchi-aria-ultegra-disc-2018 misschien?
Of: https://www.12gobiking.nl/merida-reacto-yc-ltd-2019
Of: https://www.12gobiking.nl/merida-reacto-yc-ltd-2019
[ Voor 28% gewijzigd door BreadFan op 14-08-2018 14:32 ]
Het lijkt me wel het best om het gewoon op 1 dag te houden. Aangezien zaterdag de meeste kunnen lijkt me die dag het meest voor de hand liggend. Ik ga nog wel even mijn best doen om toch zaterdag present te kunnen zijn.orange.x schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:14:
@MrAcid https://www.isaac-cycle.c...tion/road/boson-disc-2018 Zoiets zou ook nog wel kunnen.
Battle.net || Strava
Heb een afspraak gemaakt bij deze jongens. Dank voor de tip. Als het gedaan is zal ik wel een klein verslag doen van wat ze gevonden hebben en wat de uitkomst is.MrAngry schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:40:
[...]
Misschien Robic in Amsterdam? Ik heb geen ervaring met hun bikefit (wel met de gelieerde fysio en die vind ik goed), maar hoor vaak positieve dingen over dat bedrijf. Met fiets + OV moet je daar kunnen komen vanuit de kop van NH.
Niet zeker of deze nog geldig is, maar je kan het altijd proberen: FST-RH7WQ
10 euro korting, minimale bestelwaarde EUR 75,-.
If we are all God's children, what makes Jesus so special?
Battle.net tag
Deze code is niet geldig.Pater schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:00:
Niet zeker of deze nog geldig is, maar je kan het altijd proberen: FST-RH7WQ
Helaas, maar dank je!
FTR-LSRF5 € 10,- bij minimaal € 75,-Smultie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:54:
Iemand toevallig een kortingscode van Futurum die ze anders niet zouden gebruiken? Alvast bedankt!
Vind ik ook goed hoor. Laten we kijken wie wat waar reageert, als de meesten hun best kunnen doen voor zaterdag dan zou dat wel preferabel zijn qua aantal denk ik, ook voor de snelheid uiteindelijk. Maar ik hou het nog even in de gaten en update de post / plaats hem misschien nog wel even.retlaw schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:11:
[...]
Het lijkt me wel het best om het gewoon op 1 dag te houden. Aangezien zaterdag de meeste kunnen lijkt me die dag het meest voor de hand liggend. Ik ga nog wel even mijn best doen om toch zaterdag present te kunnen zijn.
Sure, ik woon in het zuidwesten van Breda. Waar wil je heen of naar toe?mhr-zip schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:50:
Hey bedankt voor de info, kga mij zo eens een borsteltje aanschaffen denk ikRamon 73 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:45:
[...]
Simpel. Zodra de ketting/tandwielen vuil zijn. Kan na 1 modderige rit zijn of na 600km in droog weer. ymmv
Ik gebruik een Grunge Brush van Finishline en Dasty van de Aldi. Biologisch afbreekbaar smeermiddel op de ketting en je veegt hem makkelijk genoeg schoon. Een keer poetsen voor het grove vuil aan de buiten kant en dan nogmaals (met schone borstel en water) voor het vuil aan de binnenkant.
Kettingreiniging kun je zo gek maken als je wil. De een zweert bij poetsen op de fiets (zoals ik doe), de ander rijdt met wisselkettingen en spoelt de gedemonteerde af in oplosmiddel / ultrasoon cleaner. Tegenstemmen roepen dan dat je het vet ín de rollen eruit spoelt en dat de levensduur van de ketting nog korter wordt. Tsja, ben geen expert maar mijn methode kost niet al te veel moeite en tijd en doe lang genoeg met een ketting (3000km race / 1200 ATB)
Ik heb eens gelezen dat de druk in de rollen van de ketting zo hoog is, dat geen enkel smeermiddel deze druk kan weerstaan en altijd van z'n plek gedrukt wordt. In die zin is smeren dan van ondergeschikt belang.
[...]
Waarom zou je dat doen? Met de GSC-1C van Parktool kun je overal tussen komen om te poetsen. Kost je veel geld in gereedschap (momentsleutel voor montage!) en levert slechts weinig voordeel op met poetsen. Ik heb al dat gereedschap, maar ben sneller met poetsen met de borstel dan demontage en hermontage.
Je mag gerust eens naar Limburg komen en de crank/trapas demonteren, zie je wat voor werk het is en hoeveel méér tijd het kost tov. pielen met borsteltje.
Met een vod alleen geraak ik niet zo perfect tussen alle tandwielen..
Mja ik zit af en toe met een vervelende tik wanneer ik trap (uit het zadel ook, dus niet van de zadelpen ofzo) dus wou even kijken of ik de trapas etc kon uitsluiten.. Maar als dit te moeilijk is laat ik het zo hoor
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Denk dat je sowieso 15% korting krijgt.
Ik ben er helaas niet bij ivm een weekendje Vogezen fietsen en hiken.orange.x schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:11:
Even resume:
@Ex Nunc @Pimorez @Stufferdt @Pelle en de namen: Martijn Muilwijk en Rally, Rikwin de Vos.
@Ex Nunc Martijn, @Pimorez Walter. Evt @Pelle
Veel plezier!
Everytime I suffer I become a better man because of it
Een tik in de trapas tijdens trappen die vind je meestal niet terug zodra de trapas onbelast is. Tenzij de tik heel erg is, dat voel je uit de hand wel of de as ruw loopt. Leg de ketting maar eens naast het kleinste tandwiel en draai dan aan de trappers. Dan hoor je eerder kraken/tikken dan met de as los eruit.KipCurreh schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:09:
[...]
Mja ik zit af en toe met een vervelende tik wanneer ik trap (uit het zadel ook, dus niet van de zadelpen ofzo) dus wou even kijken of ik de trapas etc kon uitsluiten.. Maar als dit te moeilijk is laat ik het zo hoor
Draai ook eens de cranks (=traparmen) goed strak aan (ws. inbussleutel 10). Gebruik gerust al je kracht die je in huis hebt (tenzij een halve jerommeke bent).
Mijn voorkeur gaat ook uit naar deze zaterdag. Dan kan ik zondag mooi weer met de cluborange.x schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:52:
[...]
Vind ik ook goed hoor. Laten we kijken wie wat waar reageert, als de meesten hun best kunnen doen voor zaterdag dan zou dat wel preferabel zijn qua aantal denk ik, ook voor de snelheid uiteindelijk. Maar ik hou het nog even in de gaten en update de post / plaats hem misschien nog wel even.
Ik heb een Castelli Endurance X2 besteld in de maat M en L. Mijn huidige setje is van bioracer, maat M. Echter twijfel ik een beetje bij de Castelli met maat. De M zit in principe goed. Wel wat strak bij het uiteinde van de pijpjes, maar ik weet niet zo goed of dit nog uit gaat lopen. Als ik de maattabel volg op de Castelli site kom ik uit bij een M. De L zit verder ook prima en iets minder strak bij de pijpjes.
Ik ben zelf 1,70 en schommel tussen de 66-68 kg. Hebben jullie de kleding juist liever strak of iets ruimer? En iemand ervaring met het uitlopen van een Castelli endurance X2 broek?
Voor de tweaker ride heb ik thuis geregeld dat ik zaterdag ook erbij kan zijn :)!
Ik ben zelf 1,70 en schommel tussen de 66-68 kg. Hebben jullie de kleding juist liever strak of iets ruimer? En iemand ervaring met het uitlopen van een Castelli endurance X2 broek?
Voor de tweaker ride heb ik thuis geregeld dat ik zaterdag ook erbij kan zijn :)!
Battle.net || Strava
Castelli past mij eigenlijk nooit. Is ook niet echt gemaakt voor het gemiddelde Nederlandse postuur, maar eerder die iele Italiaantjes.
Raad je aan om als alternatief eens de Assos Mille te proberen. Bij Hopmans of Salden wel voor zo'n €100 te krijgen. Assos is zoals misschien bekend een Zwitsers merk en wat meer gericht op de West-Europese mens.
Broeken zitten bij mij eigenlijk nooit te strak of te los maar gewoon goed. Je moet er ook niet vanuit gaan dat ze nog wel een beetje oprekken (althans, is niet de bedoeling) zoals bij schoenen wel het geval is.
Raad je aan om als alternatief eens de Assos Mille te proberen. Bij Hopmans of Salden wel voor zo'n €100 te krijgen. Assos is zoals misschien bekend een Zwitsers merk en wat meer gericht op de West-Europese mens.
Broeken zitten bij mij eigenlijk nooit te strak of te los maar gewoon goed. Je moet er ook niet vanuit gaan dat ze nog wel een beetje oprekken (althans, is niet de bedoeling) zoals bij schoenen wel het geval is.
Ik moet mij helaas toch echt afmeldenorange.x schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:11:
Even resume:
@Ex Nunc @Pimorez @Stufferdt @Pelle en de namen: Martijn Muilwijk en Rally, Rikwin de Vos.
@Ex Nunc Martijn, @Pimorez Walter. Evt @Pelle
Ik had graag meegedaan maar ik ben iets te actief bezig om mijn knie te laten rusten. Deze afstand komt mij nog iets te vroeg helaas.
Een volgende keer ben ik er graag bij!
retlaw: Bij 66 kg zou ik met Castelli lekker voor M gaan. Heb ik zelf ook altijd en ik weeg ongeveer 69 kg bij 1m78. Assos heb ik S.
Een broek moet goed strak zitten zodat de zeem niet verschuift en en geen overtollige stof in allerlei spleten gaat zitten.
Een broek moet goed strak zitten zodat de zeem niet verschuift en en geen overtollige stof in allerlei spleten gaat zitten.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Thanks, heb je dan niet dat de pijpen erg strak om je bovenbeen zitten? Dat is de enige plek waar ie wat strakker zit tov de L.nare man schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:25:
retlaw: Bij 66 kg zou ik met Castelli lekker voor M gaan. Heb ik zelf ook altijd en ik weeg ongeveer 69 kg bij 1m78. Assos heb ik S.
@Ypuh thanks voor de tip van de Assos. Die zal ik volgende keer wellicht bestellen. Een van de redenen om een Castelli te bestellen is omdat mijn sterrenbeeld schorpioen is. Slaat nergens op, maar vind ik wel een keer grappig
Battle.net || Strava
Een weegschaal wordt dan weer iets te veel op z'n gewicht afgerekend...
Hmmz...tweelingen.. maar dan wel een setje van een jaar of 20 uit Zweden en vrouwelijk..waar bestel ik die?
Kunnen @Pelle @Stufferdt en @Ex Nunc nog even reageren op deze post?
orange.x in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20"
De andere namen stonden geen nicknames bij op de datumprikker dus weet niet wie dat zijn. Maar het lijkt er nog steeds wel op dat het toch de zaterdag gaat worden qua hoeveelheid. Dus dat zou dan spijtig zijn voor de zondagmensen.
orange.x in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20"
De andere namen stonden geen nicknames bij op de datumprikker dus weet niet wie dat zijn. Maar het lijkt er nog steeds wel op dat het toch de zaterdag gaat worden qua hoeveelheid. Dus dat zou dan spijtig zijn voor de zondagmensen.
Ook maar eens even melden in dit topic.
Ongeveer twee jaar geleden een wat oudere Giant mountainbike gekregen. Daar wat op gaan fietsen vooral om af te vallen en de algemene fitheid wat te verhogen. Vooral in de zomer maanden veel gefietst maar daarna wat laten vagen, vorig jaar ongeveer hetzelfde liedje en toen zat ik al met het idee om een race fiets te kopen omdat ik eigenlijk alleen maar op asfalt reed.
Ongeveer een maand geleden weer voor het eerst op die fiets gestapt en toen snel de knoop doorgehakt dat er een race fiets moest komen. Twee weken geleden daarom een Cube Attain Race Disc 2017 aangeschaft incl. de benodigde extras. Nog steeds is het idee om vooral te fietsen om gewicht kwijt te raken. Weeg nu zo'n 100KG met 1.82m als lengte. Doel is om dat langzaam naar de 80KG te krijgen. Maar mezelf kennende wil ik ook wel een beetje leuk mee kunnen komen dus probeer ook wel om mijn kracht en uithoudingsvermogen op te bouwen. Gelukkig gaat dat als je zoals ik niet heel fit bent in het begin heel snel dus merk ik nu snel behoorlijk wat vooruitgang. Al een aantal ritjes van een uur of twee erop zitten (zo'n 55KM) en dan voel ik me nog steeds fris als ik thuis kom (op wat zitvlees ongemakken na).
Heb inmiddels een cadans sensor aangeschaft en binnenkort een hartslag meter erbij zodat ik daar wat beter op kan letten. Hopelijk dit jaar nog een ritje van 100KM+ rijden.
Ongeveer twee jaar geleden een wat oudere Giant mountainbike gekregen. Daar wat op gaan fietsen vooral om af te vallen en de algemene fitheid wat te verhogen. Vooral in de zomer maanden veel gefietst maar daarna wat laten vagen, vorig jaar ongeveer hetzelfde liedje en toen zat ik al met het idee om een race fiets te kopen omdat ik eigenlijk alleen maar op asfalt reed.
Ongeveer een maand geleden weer voor het eerst op die fiets gestapt en toen snel de knoop doorgehakt dat er een race fiets moest komen. Twee weken geleden daarom een Cube Attain Race Disc 2017 aangeschaft incl. de benodigde extras. Nog steeds is het idee om vooral te fietsen om gewicht kwijt te raken. Weeg nu zo'n 100KG met 1.82m als lengte. Doel is om dat langzaam naar de 80KG te krijgen. Maar mezelf kennende wil ik ook wel een beetje leuk mee kunnen komen dus probeer ook wel om mijn kracht en uithoudingsvermogen op te bouwen. Gelukkig gaat dat als je zoals ik niet heel fit bent in het begin heel snel dus merk ik nu snel behoorlijk wat vooruitgang. Al een aantal ritjes van een uur of twee erop zitten (zo'n 55KM) en dan voel ik me nog steeds fris als ik thuis kom (op wat zitvlees ongemakken na).
Heb inmiddels een cadans sensor aangeschaft en binnenkort een hartslag meter erbij zodat ik daar wat beter op kan letten. Hopelijk dit jaar nog een ritje van 100KM+ rijden.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ik zit even met een dillema. Ik heb volgende week een bikefit, omdat ik op lange tochten toch last blijf houden van mijn rug en/of bovenbenen. Ik blijf verstellen, maar het één geeft verbetering in het ene, maar is weer een vermindering voor het andere. Teveel variabelen, dus ik laat het aan de pro over 
Nu rij ik al jaren met een setje Shimano schoenen (maatje 44 - R107). Ik wil het nu ook gelijk een keer goed doen, dus ben op zoek naar een nieuw setje schoenen. Ik heb redelijk brede voeten en met normale schoenen een maatje 44. Ik heb wel een beetje platvoetjes en draag steunzolen waarbij ik een goede ondersteuning krijg in de voetboog.
Ik heb op de gok een setje Shimano RC9 schoenen besteld voor een mooie prijs (vind de RC7 niet mooi). Ik heb ze gisteren aan gehad in de woonkamer, maar ik ben nog niet echt overtuigd. De zooltjes die erbij zitten zijn met inzetstukjes wel aanpasbaar, maar ze geven nog net te weinig steun. Als ik mijn steunzolen erin doe, zit het wel beter. Wat is nu wijsheid?
De RC9 zijn wel wat breder dan de R107 die ik had. Ik heb meer beweegruimte voorin (maar ik weet niet of ik nu beter een maatje 43 kan proberen). Of zal ik toch nog maar even langs een (paar) winkels rijden om ook wat Frizik/Northwave schoenen te proberen. Zal daar in dit segment nog echt veel verschil in zitten, of kan ik beter aan de gang met goede inlegzolen en zijn de RC9 een goede basis?
Stiekem vind ik de Fritiz R3 Aria in geel/roze ook heel tof
Nu rij ik al jaren met een setje Shimano schoenen (maatje 44 - R107). Ik wil het nu ook gelijk een keer goed doen, dus ben op zoek naar een nieuw setje schoenen. Ik heb redelijk brede voeten en met normale schoenen een maatje 44. Ik heb wel een beetje platvoetjes en draag steunzolen waarbij ik een goede ondersteuning krijg in de voetboog.
Ik heb op de gok een setje Shimano RC9 schoenen besteld voor een mooie prijs (vind de RC7 niet mooi). Ik heb ze gisteren aan gehad in de woonkamer, maar ik ben nog niet echt overtuigd. De zooltjes die erbij zitten zijn met inzetstukjes wel aanpasbaar, maar ze geven nog net te weinig steun. Als ik mijn steunzolen erin doe, zit het wel beter. Wat is nu wijsheid?
De RC9 zijn wel wat breder dan de R107 die ik had. Ik heb meer beweegruimte voorin (maar ik weet niet of ik nu beter een maatje 43 kan proberen). Of zal ik toch nog maar even langs een (paar) winkels rijden om ook wat Frizik/Northwave schoenen te proberen. Zal daar in dit segment nog echt veel verschil in zitten, of kan ik beter aan de gang met goede inlegzolen en zijn de RC9 een goede basis?
Helaas weer last van een kraakje bij het fietsen (ben niet de enige als de de laatste pagina's lees...).
Het komt bij de trapas vandaan en het is ook niet de eerste keer dat het voorkomt. 2 maal eerder heb ik de trapas gedemonteerd en voorzien van wat lagervet. Daarna was het enige tijd (enkele maanden) verholpen. Onlangs heb ik dit wederom gedaan maar nu met het groene Shimano vet. Dit zat er oorspronkelijk bij aanschaf ook op en ik dacht dat dit langer bleef zitten omdat het dikker is. Helaas na 1,5 ritje kwam de tik weer zachtjes terug.
De bron van het geluid is dus bekend maar blijkbaar lukt het mij niet om dit te verhelpen. Ik vet de as in en zo ook de zijkanten bij de cranks. op die manier moet er geen vuil bij komen zou je zeggen. Wat doe ik verkeerd?
Het komt bij de trapas vandaan en het is ook niet de eerste keer dat het voorkomt. 2 maal eerder heb ik de trapas gedemonteerd en voorzien van wat lagervet. Daarna was het enige tijd (enkele maanden) verholpen. Onlangs heb ik dit wederom gedaan maar nu met het groene Shimano vet. Dit zat er oorspronkelijk bij aanschaf ook op en ik dacht dat dit langer bleef zitten omdat het dikker is. Helaas na 1,5 ritje kwam de tik weer zachtjes terug.
De bron van het geluid is dus bekend maar blijkbaar lukt het mij niet om dit te verhelpen. Ik vet de as in en zo ook de zijkanten bij de cranks. op die manier moet er geen vuil bij komen zou je zeggen. Wat doe ik verkeerd?
Geen idee of ik in de categorie platvoetjes val maar vroeger had ik schoenen van Sidi die toch echt vervelend werden en heb erna Shimano's gehad die altijd prima waren. Nu heb ik mijn 2e paar van Northwave en ben nog altijd zeer tevreden. Moet wel zeggen dat het 2e paar weer net ietsje smaller lijkt maar over het algemeen is Northwave ook een schoen die wat breder is dus ik zou het als er winkels in de buurt zitten wel even proberen. Als het vergelijkbaar is en je bent tevreden met de Shimano aankoop dan die houden of uiteindelijk terugsturen en andere halen.DjVe schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:50:
Ik zit even met een dillema. Ik heb volgende week een bikefit, omdat ik op lange tochten toch last blijf houden van mijn rug en/of bovenbenen. Ik blijf verstellen, maar het één geeft verbetering in het ene, maar is weer een vermindering voor het andere. Teveel variabelen, dus ik laat het aan de pro over
Bij mij waren het onverwacht de pedalen terwijl ik ook aan het bottombracket dacht qua lagers en spul. Dus ik zou die eens losdraaien, schoonmaken en weer vastzetten met beetje van dat montagepasta of wat je ook gebruikt voor schroefdraadjes. Klein klusje en je merkt het snel genoeg!Zitilites schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:10:
Helaas weer last van een kraakje bij het fietsen (ben niet de enige als de de laatste pagina's lees...).
[ Voor 20% gewijzigd door orange.x op 15-08-2018 11:27 ]
Begin eens met een paar goede inlegzolen (voor mij zijn de blauwe Specialized BG perfect). Daarmee vergroot je het aantal passende schoenen met een factor 2 of 3.DjVe schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:50:
Verder is het bijna onmogelijk om advies te geven zonder te passen. Shimano valt redelijk breed, Northwave is over het algemeen breed en zelf rijdt ik met de Fizik R3 en R4 schoenen die gematigd breed zijn. Zonder de inlegzolen zou ik de Shimano's en Fizik per direct terugsturen, maar met de juiste binnenzool zitten ze perfect. De standaard inlegzool van Shimano is zo vlak als een dubbeltje en die van Fizik is helemaal misvormd en waardeloos.
Beste is een goede inlegzool kopen (ff langs een Specialized dealer, de prijzen zijn toch fixed en heb je een goede basis) en vervolgens eens bij Mantel langs te gaan in Arnhem of Den Bosch of een Belga in Groningen en daar verschillende merken te passen.
Via internet schoenen bestellen is gewoon hit and miss en voor je het weet rijdt je 3 jaar op schoenen die net niet lekker zitten terwijl je voor hetzelfde geld (of minder) een passende schoen had kunnen hebben. Om lekker op de fiets te zitten zijn je 3 contactpunten eigenlijk het belangrijkste (handschoenen+stuur, broek+zadel en schoenen+pedalen). De houding is net zo belangrijk, maar gaat je schoen of zadelproblemen niet oplossen.
[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 15-08-2018 11:45 ]
FUT-WOW25
25€ korting op besteding van 125€, geldig tot morgenochtend 10 uur.
Shimano heeft van veel modellen ook een bredere 'wide' versie, daar kan je ook even naar kijken. Voor mij zijn de gewone versies te smal, de wide zit echt beter.
Welk systeem van trapas? Kijk anders even hierZitilites schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:10:
Mijn ervaring: meestal de lagers zelf aan gort...wat ik altijd doe met nieuwe assen is de keerringen buitenom op te tillen en met klein vetspuitje extra lagervet erin spuiten. Scheelt een beetje in de levensduur (verbetering is minder dan 2x hoor, verwacht geen wonderen)
[ Voor 0% gewijzigd door Ramon 73 op 16-08-2018 07:27 . Reden: Typo ]
Ik moet verstek laten gaan. Kan zaterdag + zondag niet (meer) en heb sowieso te weinig gefietst afgelopen weken om jullie beesten bij te houden😅orange.x schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:11:
Even resume:
@Ex Nunc @Stufferdt @Pelle en de namen: Rally, Rikwin de Vos.
@Ex Nunc Martijn, Walter. Evt @Pelle
Daar komt bij @bk1985
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Vrijdag wil ik in Limburg een ronde fietsen van ongeveer 80km. Het liefste een mooie tocht (rustige wegen) met leuke klimmetjes en voldoende hoogtemeters.
Is AGR lus 3 een aanrader of heeft iemand (een local wellicht) een andere mooiere route/gpx waar ik een goede indruk krijg van het mooie Limburg? Ben benieuwd naar het Limburgse land.
Is AGR lus 3 een aanrader of heeft iemand (een local wellicht) een andere mooiere route/gpx waar ik een goede indruk krijg van het mooie Limburg? Ben benieuwd naar het Limburgse land.
Tijdje geleden dat ik in Limburg heb gefietst, maar lus 2 is volgens mij de mooiste. Vooral het drielandenpunt en de omgeving daar is mooi, is dat mis je volgens mij volledig met lus 3.
Ik zou lus 2 doen en dan na de kruisberg door naar eyserbosweg en keutenberg. Dat vind ik de leukste.
Drielandenpunt kan wel druk zijn hoor. En druk is niet zo erg, maar de drukte is veelal toeristen die zoeken en/of genieten van de omgeving. Dus oplettendheid is dan wat minder. En op de AGR kom je vrij vaak wielerclubjes tegen, al zal dat op vrijdag nog wel meevallen.Reynouts schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:27:
Vrijdag wil ik in Limburg een ronde fietsen van ongeveer 80km. Het liefste een mooie tocht (rustige wegen) met leuke klimmetjes en voldoende hoogtemeters.
Hier heb je "mijn eigen" route van net iets meer dan 80km. Best een fijne rit die je door de heuvels voert. De échte zware jongens zoals Dode Man, Keutenberg, Koning van Spanje en Cauberg zitten er niet in (met opzet). Dus deze tocht kun je redelijk vlot rijden met een breed gezelschap. Start en einde in Maastricht, maar kan hem ook wel voor je aanpassen als je je gewenste punten geeft.
[ Voor 4% gewijzigd door Ramon 73 op 16-08-2018 07:35 ]
Iets meer KM maar ook een leuke route:Reynouts schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:27:
https://ridewithgps.com/routes/27105394
Eventueel kun je het stuk België weglaten, dat scheelt wat KM en heel interessant was het niet.
AGR 3 was volgens mij de zwaarste.Reynouts schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:27:
Ik heb deze route gemaakt:
https://www.routeyou.com/...etsroute/limburg-met-hans
ben er erg content over, zitten paar kleine foutjes in maar heb m een paar keer gereden, erg vermakelijk. En makkelijk in te korten om aan je 80 te komen.
Exact expert nodig?
Pff gisteren bij bij een LBS geweest, een echte race en MTB speciaalzaak, helaas (weer) een uiterst matige ervaring. Als ik naar fietsen kijk dan beoordeel ik deze op de volgende punten:
Terug naar de LBS: ik ben al een tijdje naar fietsen aan het kijken. Hierin zie ik best wel verschillen in montage, frames en prijzen van ogenschijnlijk vergelijkbare fietsen. Verkoper komt naar mij toe om te informeren of zij kan helpen. Ik leg uit dat ik een nieuwe fiets uitzoek en stel een vraag over verschillen tussen carbon / alu en later nog een vraag over schijfremmen. Verder dan wat algemene informatie (carbon is lichter en schijfremmen zijn hip) komt ze niet. Zonder verder te informeren naar mijn wensen laat ze mij deze fiets zien. Die zou heel goed zijn want je ziet nergens kabels lopen...
Is het vreemd dat ik verwacht dat een verkoper in een speciaalzaak meer kennis heeft dan de algemene zaken die ik ook online kan vinden? Mag ik verwachten dat men probeert om hun aanbod op mijn behoefte af te stemmen?
Maar goed, toen ik 6 jaar geleden mijn huidige fiets uitzocht was dezelfde verkoper ook al niet erg behulpzaam. Vanavond koopavond, dan ga ik eens bij de concurrent langs...
- Vind ik het een mooie fiets?
- [i]Heel subjectief uiteraard, maar ik hou bijvoorbeeld niet van hele schreeuwerige kleuren[/i]
- Is het een merk dat mij aanspreekt?
- [i]Zegt uiteindelijk vrij weinig, maar ik zou eerder een Trek, Isaac of Canyon kopen dan een Merida, Sena of Focus[/i]
- Oogt de fiets solide op bepaalde kwetsbare punten?
- [i]Frame bij de achteras, offset van de voorvork, afwerking rondom trapas/stuurpen etc.[/i]
- Van welk materiaal is de fiets gemaakt?
- [i]Alu geniet mijn voorkeur vanwege de sterkte en repareerbaarheid. Maar als iemand mij echt kan overtuigen dat carbon voordelen heeft dan sta ik er wel voor open.[/i]
- Waarmee is de fiets afgemonteerd?
- [i]Dubbel compact en aantal kransjes is ongeveer gelijk op alle shop modellen. 105 heeft mijn voorkeur vanwege de prijs maar Ultegra kan ook. Schijfremmen vind ik wel interessant maar ik kan niet inschatten of het de meerprijs waard is.[/i]
- Past het binnen mijn budget en krijg ik genoeg fiets voor mijn geld?
- [i]Ik heb wel een maximum in mijn hoofd (± €2000,-). Daarvoor kun je best een leuke instap carbon, ultegra met schijfremmen vinden. Maar stel ik vind een mooie 105 alu fiets en ik ben niet overtuigd van schijfremmen dan ga ik daarvoor[/i]
Terug naar de LBS: ik ben al een tijdje naar fietsen aan het kijken. Hierin zie ik best wel verschillen in montage, frames en prijzen van ogenschijnlijk vergelijkbare fietsen. Verkoper komt naar mij toe om te informeren of zij kan helpen. Ik leg uit dat ik een nieuwe fiets uitzoek en stel een vraag over verschillen tussen carbon / alu en later nog een vraag over schijfremmen. Verder dan wat algemene informatie (carbon is lichter en schijfremmen zijn hip) komt ze niet. Zonder verder te informeren naar mijn wensen laat ze mij deze fiets zien. Die zou heel goed zijn want je ziet nergens kabels lopen...
Is het vreemd dat ik verwacht dat een verkoper in een speciaalzaak meer kennis heeft dan de algemene zaken die ik ook online kan vinden? Mag ik verwachten dat men probeert om hun aanbod op mijn behoefte af te stemmen?
Maar goed, toen ik 6 jaar geleden mijn huidige fiets uitzocht was dezelfde verkoper ook al niet erg behulpzaam. Vanavond koopavond, dan ga ik eens bij de concurrent langs...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic
Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.