Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 111 Laatste
Acties:
  • 632.282 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:08
CyberThijs schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:24:

Nu ben ik aan het uitzoeken hoe ik dit ga fixen. Kan er iemand inschatten hoeveel een nieuwe velg + laten bespaken mij zou kosten? Wielsets met witte naven zijn immers moeilijk te vinden, en over het algemeen was ik best tevreden met mijn wielen. (Op het gekende Mavic-vrijloop probleem na..) Een nieuw achterwiel met grijze naaf komt op 280 euro, dus ik ben benieuwd hoe groot het verschil is. Of misschien moet ik eens denken aan een volledige upgrade van mijn wielen O-)
Met racewielen geen ervaring, maar mijn mountainbike(voor)wiel kostte onlangs €180,- voor vervangen velg. Nieuwe velg, spaken en de arbeid. De enige Ksyrium velg die ik zo snel vind kost al €125,-. Tel dan nieuwe spaken en de arbeid erbij op twv. €80-€100 en dan zit je al aardig richting een nieuw wiel.....

Complete set Ksyrium Elite zie ik bij Salden.nl al vanaf €429,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10
Ramon 73 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:07:
[...]

Met racewielen geen ervaring, maar mijn mountainbike(voor)wiel kostte onlangs €180,- voor vervangen velg. Nieuwe velg, spaken en de arbeid. De enige Ksyrium velg die ik zo snel vind kost al €125,-. Tel dan nieuwe spaken en de arbeid erbij op twv. €80-€100 en dan zit je al aardig richting een nieuw wiel.....

Complete set Ksyrium Elite zie ik bij Salden.nl al vanaf €429,-
Als je dan opnieuw laat spaken, en het "enige" probleem met je oude set (naast de verse buts) was de vrijloop van de naaf, dan zou ik toch zeker een mooie onderhoudsvrije naaf erin laten spaken ipv een probleem geval meenemen naar een nieuwe set....

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:05
Ik was bij mijn velg blij dat ik het aankoopbedrag grotendeels vergoed kreeg via de verzekering van de NTFU. Daarnaast had ik nog een andere(vergelijkbare) set waarvan juist het voorwiel stuk was dus 2 halve sets -> 1 hele :+

Een tijdje geleden werd er in het topic gesproken over een gezamelijke rit op 12 augustus.. gaat die nog door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Tjebakka schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:34:
Ondanks dat ik de route van tevoren al had gepland voelde ik me enigszins lullig. Je fietst toch een heel stuk dat door vrijwilligers met de nodige inzet wordt gepijld, zonder er voor te betalen. Vanaf Rhenen ben ik wel helemaal m'n eigen route gaan fietsen.
Het blijft openbare weg, dus wat wil je er aan doen. Ik heb zelf gisteren ook de hel gefietst en zou me naar deze organisatie toe niet zo schuldig voelen. De route is prima, redelijk goed uitgepijld, maar de bevoorrading is dramatisch. Op 180km zouden 4 of 5 stops zijn, 3 gezien.
1e: een cafe, dus betalen voor je bevoorrading
2e: een sportkantine, dus betalen
3e: 1e stop waar ze sportdrank aanbieden, echter was deze stop 15km voor de finish, rijkelijk laat dus. Geen eten.

Andere stops heb ik blijkbaar gemist, en was niet de enige. Tussendoor maar even bij een tankstation naar binnen gewipt.
In ieder geval niet een tocht waar je zonder eigen eten aan mee kunt doen.

Wat een verschil met de Sean Kelly (zaterdag), uitstekende ravito's, op alle gevaarlijke kruisingen een mannetje en nog een goody bag aan het eind, die ik vergeten ben op te halen :F
Het was alleen een beetje te warm om te fietsen 8)7

Sean Kelly: https://www.strava.com/activities/1752642762
Heuvelrug: https://www.strava.com/activities/1752642984

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Even voor de nog meer ervaren mechaniekers onder ons. Ik heb een vrij irritante tik in de buurt van mijn bottombracket en ik vermoed dat mijn aandrijflager gewoon op is. Al eerder gevoeld bij schoonmaken en opnieuw invetten dat die lager aardig stroef voelt tov de andere kant.

Maar nu heb je weer tig brackets en meer dan tig tools die je nodig hebt / kan gebruiken. Ik heb een GXP crank, en ik denk, moet dat nog even nameten, BB86 bracket. Dus zou volgens mij https://www.mantel.com/sram-gxp-press-fit-race moeten hebben. (Ga vanavond even nameten voor de zekerheid)

Daarnaast dan de tools:
- https://www.futurumshop.n...08HAx1EAQYAiABEgIAvvD_BwE hamertje tik om de cups eruit te krijgen en dan nog wat nodig om het weer erin te krijgen.
De prijzen voor de persen varieren enorm, van complete koffertjes die mogelijk niet eens "superideaal" zijn voor GXP (blijkbaar 2 maten lagers, even nog nameten voor de zekerheid).
Maar voor zo'n pers, ik zag een aussie het gewoon doen met een lang stuk dik schroefdraad, paar van die ringetjes en moeren. Enige is dat je moet zorgen dat ze er recht ingaan! Maar de bouwmarkt heeft dat soort spul natuurlijk allemaal wel.

Mijn idee was als volgt namelijk. De lagers zitten bij dit type bottombracket al in de cups, lichtelijk verzonken tov de cup zelf. Zou het dan niet goed genoeg zijn om de cups erin te persen ipv te persen op basis van de lagers? Als ik dus een paar ringen heb ter grootte / groter dan de cups dan moet ik dat toch met een simpele zelfgemaakte pers erin kunnen draaien? M20 will do denk ik. Stuk draadeind, paar moeren en sluitringen en gaan! Volgens mij als je een dure pers hebt heb je net zoveel kans op scheef persen als een handgemaakte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Heeft iemand een idee of het mogelijk is om HR en cadans gegevens van een Garmin opname te plakken onder een telefoonopname van een rit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:20
BreadFan schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:02:
Heeft iemand een idee of het mogelijk is om HR en cadans gegevens van een Garmin opname te plakken onder een telefoonopname van een rit?
Ik meen ooit gelezen te hebben dat dit kan met de Virb software van Garmin (zie https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=6591), maar weet niet 100% zeker meer of je daar ook opnames gemaakt met andere camera's voor kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
orange.x schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:48:
Even voor de nog meer ervaren mechaniekers onder ons.

Daarnaast dan de tools:
Niet k*tten met inpersgereedschap waarbij de uitlijning niet gegarandeerd is! Ik heb het in het begin ook geprobeerd met M10 schroefdraad en stalen strip. Het kán wel, maar de lagers goed centreren tov elkaar is een rotklus, en kans op scheef inpersen is levensgroot. Die Aussie laat je niet zien hoeveel BB's hij al vern**** heeft.

Voor het eruit halen is de Parktool BBT-30 fijn.
Voor inpersen heb ik de balhoofdpers van Cyclus die past nét in een BB. Maar er is ook een van Pro die nog een tikkie goedkoper is.
Persoonlijk zou ik voor die €30-€40 niet gaan hobby-en met bouwmarkt spul. Ben je ook al snel €20 en uurtje hobbybob verder met wisselvallig succes bij montage.
Ik heb die Cyclus gekozen omdat je er ook balhoofdlagers mee kunt persen. De getrapte inpersbussen hebben ook een trap voor 30mm lagers. In jouw BB zit een trapas van 24mm, weet zo uit het hoofd niet of de Cyclus daar ook een trapje voor heeft maar kan het wel opmeten als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Ramon 73 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:21:
[...]

Niet k*tten met inpersgereedschap waarbij de uitlijning niet gegarandeerd is! Ik heb het in het begin ook geprobeerd met M10 schroefdraad en stalen strip. Het kán wel, maar de lagers goed centreren tov elkaar is een rotklus, en kans op scheef inpersen is levensgroot. Die Aussie laat je niet zien hoeveel BB's hij al vern**** heeft.

Voor inpersen heb ik de balhoofdpers van Cyclus die past nét in een BB. Maar er is ook een van Pro die nog een tikkie goedkoper is.
Persoonlijk zou ik voor die €30-€40 niet gaan hobby-en met bouwmarkt spul. Ben je ook al snel €20 en uurtje hobbybob verder met wisselvallig succes bij montage.
Ik heb die Cyclus gekozen omdat je er ook balhoofdlagers mee kunt persen. De getrapte inpersbussen hebben ook een trap voor 30mm lagers. In jouw BB zit een trapas van 24mm, weet zo uit het hoofd niet of de Cyclus daar ook een trapje voor heeft maar kan het wel opmeten als je wil.
Die parktool kan ik niet gebruiken want ik heb cups en niet losse lagers. Maar het erin persen van cups kan je doen door idd tegen de lagers te persen of tegen de cups.
Heb even een prijsopgaaf bij een ijzerwaarhandelaar opgevraagd en nog aan het kijken. Maar begreep dus dat ik 2 maten nodig heb ik meen 24mm en 22mm. Maar het lijkt mij dat zo'n indraaitool toch ook de kans heeft om scheef te persen? Ja, dan moet je er inderdaad vanuit gaan dat alles kaarsrecht of binnen de marges valt dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Trenchdog schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:06:
[...]

Ik meen ooit gelezen te hebben dat dit kan met de Virb software van Garmin (zie https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=6591), maar weet niet 100% zeker meer of je daar ook opnames gemaakt met andere camera's voor kan gebruiken.
Misschien was ik niet duidelijk, maar ik heb geen video gemaakt :)

Ik heb 1 rit gelogd met zowel mijn Garmin als mijn telefoon (omdat ik bij een rit eerder een 0kb FIT file had :( )

Echter week de GPS registratie van mijn Garmin op een bepaald af waardoor hij niet matchte met het HC segment welke ik gedaan had. Telefoonopname was wel goed gegaan. Vond het wel jammer dat de klim niet als zodanig geregistreerd was, dus de telefoonopname staat nu op Strava, maar zou het voor mezelf wel leuk vinden daar ook HR en cadans aan toe te voegen indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:20
BreadFan schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:59:
[...]

Ik heb 1 rit gelogd met zowel mijn Garmin als mijn telefoon (omdat ik bij een rit eerder een 0kb FIT file had :( )

Echter week de GPS registratie van mijn Garmin op een bepaald af waardoor hij niet matchte met het HC segment welke ik gedaan had. Telefoonopname was wel goed gegaan. Vond het wel jammer dat de klim niet als zodanig geregistreerd was, dus de telefoonopname staat nu op Strava, maar zou het voor mezelf wel leuk vinden daar ook HR en cadans aan toe te voegen indien mogelijk.
Het woord opname heeft mij inderdaad op het verkeerde been gezet! Maar zo snel laat ik mij niet kennen :P Kijk eens op de volgende DCRainmaker-pagina: https://www.dcrainmaker.com/tools. De site http://www.fitfiletools.com/ biedt mogelijk een optie, maar er zijn ook andere opties die dit mogelijk kunnen. http://fitfilerepairtool.info/quick-tour/merging-two-files/ lijkt het in ieder geval te kunnen, maar is betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleP38
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-09 10:16
Even voor de nog meer ervaren mechaniekers onder ons.
Wellicht kan je ook kijken of het niet aan de trapper ligt. Ik had laatst ook plotesling last van een tikkend geluid bij het rond draaien van mijn trapas. Dacht in eerste instantie ook dat er iets mis was met mijn lagers. Echter mijn de fietsenmaker alles nagelopen, bleek er niet voldoende vet rondom mijn pedaal-as (=schroefdraad) te zitten. Pedaal eraf gehaald, schroefdraad ingevet, pedaal erop gezet en het geluid was verdwenen.

Let op, niet alleen vet rondom de schroefdraad maar ook tussen het pedaal en de crank.

Anyway good luck.

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:50
Ik heb een deining in het achterwiel, als m'n fiets in een standaard staat en ik draai aan de pedalen dan deint het achterwiel op en neer. Zit wel een heel klein slagje in het wiel, kan dat van invloed zijn of heeft iemand een ander idee? Tijdens het rijden merk ik het eigenlijk niet al denk ik het wel te voelen in een afdaling op hoge snelheid. Gaat om een carbon wielen (roval clx40).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
orange.x schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:31:
[...]

Die parktool kan ik niet gebruiken want ik heb cups en niet losse lagers. Maar het erin persen van cups kan je doen door idd tegen de lagers te persen of tegen de cups.
Ik gebruik die Parktool voor demontage van PF30 brackets. Het enige verschil met jouw BB86 zijn de maten, constructie is gelijk.
Dus die Parktool kun je wel degelijk gebruiken.

En die inperstools zorgen door het correct passen op het lager ervoor dat het inperstools altijd recht gaat.
Zelf doe ik wel elke kant afzonderlijk, voor het in te persen lager gebruik ik de meegeleverde doorn en voor de andere kant heb ik een doorn gemaakt die in het BB gat past (had destijds toegang tot een draaibank). Zodra 1 lagerzijde erin zit gebruik ik een dikke aluminium strip om het andere lager erin te drukken. Doordat in de strip een exact passend gat zit voor de as van de inperstool, komt het altijd recht in het frame.

Ik ga er van uit dat een ijzerhandel niet goedkoper is dan een kant en klaar stuk gereedschap. Heb het zelf ook wel geprobeerd, maar dan is het prijsverschil niet groot genoeg om het de moeite en tijd waard te maken. Tenzij je zelf wat bewerkingen aan het metaal kunt doen. In mijn oude werk had ik een draai-/freesbank ter beschikking en dan wordt het wel aantrekkelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Ramon 73 op 06-08-2018 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:39
Tsjilp schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:59:
[...]

Het blijft openbare weg, dus wat wil je er aan doen. Ik heb zelf gisteren ook de hel gefietst en zou me naar deze organisatie toe niet zo schuldig voelen. De route is prima, redelijk goed uitgepijld, maar de bevoorrading is dramatisch. Op 180km zouden 4 of 5 stops zijn, 3 gezien.
1e: een cafe, dus betalen voor je bevoorrading
2e: een sportkantine, dus betalen
3e: 1e stop waar ze sportdrank aanbieden, echter was deze stop 15km voor de finish, rijkelijk laat dus. Geen eten.

Andere stops heb ik blijkbaar gemist, en was niet de enige. Tussendoor maar even bij een tankstation naar binnen gewipt.
In ieder geval niet een tocht waar je zonder eigen eten aan mee kunt doen.

Wat een verschil met de Sean Kelly (zaterdag), uitstekende ravito's, op alle gevaarlijke kruisingen een mannetje en nog een goody bag aan het eind, die ik vergeten ben op te halen :F
Het was alleen een beetje te warm om te fietsen 8)7

Sean Kelly: https://www.strava.com/activities/1752642762
Heuvelrug: https://www.strava.com/activities/1752642984
Je hebt zo te horen wel hoge verwachtingen van een tocht van €5,-. Wordt volgens mij ook helemaal niet verkocht als tocht met bevoorrading en die paar bidons met sportdrank komen van sponsoren?

Zelf heb ik juist een sterke voorkeur tochten die georganiseerd worden door lokale wielerverenigingen (DTC is met name wel goed in het uitpijlen van routes). Geen drukte, poespas en vaak de mooiste routes. Zo'n AGR of Elfstedentocht zijn niets voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Even voor de nog meer ervaren mechaniekers onder ons. Ik heb een vrij irritante tik in de buurt van mijn bottombracket en ik vermoed dat mijn aandrijflager gewoon op is. Al eerder gevoeld bij schoonmaken en opnieuw invetten dat die lager aardig stroef voelt tov de andere kant.
GXP kraakt eigenlijk zelden tot nooit. Zo'n lager zou (bij normaal schoonmaken zonder hoge druk) ook wel 10 dkm mee moeten gaan. Zou een kraak dan ook eerder zoeken in je snelspanners (weird but true) of je zadelpen.

Lagers persen in een (carbon) frame zou ik afgaande op je reactie nog even niet zelf doen. Op het fiets.nl/forum zal er ongetwijfeld een liefhebber zijn die je hierbij kan helpen, of gewoon vragen of je een keer met de FM mee mag kijken. Voor het kraakvrij monteren (mocht dit wel het issue zijn), kun je dan het beste loctite of een goede montagepasta gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ik heb voor mijn BB30 een setje bij AliExpress besteld, en dat werkte prima, voordeel van deze set was dat je de lagers (in mijn geval dus zonder cups) ook zonder tikken er soepel uit kon draaien. Ik had namelijk een kraak die niet direct op een versleten lager duidde, maar eerder op droge montage en/of vuil ergens tussen.

https://nl.aliexpress.com.../1330534_32672805342.html?
nog een voordeel is dat je er een behoorlijk aantal BB's mee kan verwijderen/inpersen.

Passing is niks mis mee en materiaal is stevig, voor sporadisch gebruik dus meer dan prima.

(de kraak kwam uiteindelijk niet uit mijn BB, maar van de direct mount chainring... dus de verbinding tussen de rechtercrank en voorblad)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Trenchdog schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:12:
[...]

Het woord opname heeft mij inderdaad op het verkeerde been gezet! Maar zo snel laat ik mij niet kennen :P Kijk eens op de volgende DCRainmaker-pagina: https://www.dcrainmaker.com/tools. De site http://www.fitfiletools.com/ biedt mogelijk een optie, maar er zijn ook andere opties die dit mogelijk kunnen. http://fitfilerepairtool.info/quick-tour/merging-two-files/ lijkt het in ieder geval te kunnen, maar is betaald.
Dank voor de links! De betaalde tool zou het inderdaad moeten kunnen, maar 40 euro is me te gek ;)

Geen ramp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Mijn idee was als volgt namelijk. De lagers zitten bij dit type bottombracket al in de cups, lichtelijk verzonken tov de cup zelf. Zou het dan niet goed genoeg zijn om de cups erin te persen ipv te persen op basis van de lagers? Als ik dus een paar ringen heb ter grootte / groter dan de cups dan moet ik dat toch met een simpele zelfgemaakte pers erin kunnen draaien? M20 will do denk ik. Stuk draadeind, paar moeren en sluitringen en gaan! Volgens mij als je een dure pers hebt heb je net zoveel kans op scheef persen als een handgemaakte...
Hmm, toen mijn BB kapot was klonk het echt alsof er zand tussen twee bakstenen schuurde. Ik heb me toen goed kunnen redden met deze handleiding. Maar ik heb dan ook de makkelijk te vervangen variant.

Heeft zo'n pers geen druk regelend mechanisme zoals een momentsleutel? Ik denk dat je het principe van de pers (veredelde bankschroef) wel kunt simuleren. Maar zou natuurlijk zonde zijn als je iets er scheef in forceert of kapot drukt.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Even een vraagje.

Vorige week ene langere tocht gemaakt, 109 km. Op mijn fiets heb ik 2 bidons. Dat is bij warm weer en lange afstanden te weinig. Gelukkig heb ik onderweg 2 keer kunnen bijvullen bij vriendelijke mensen en zo toch genoeg kunnen drinken. Een andere optie is om onderweg ergens drinken te kopen. Maar zoals al eerder gezegd zit je dan met het probleem van je fiets. Tenzij je een dik slot hebt is het onbeheerd laten staan van je fiets ook niet altijd een optie. Ik ben ook niet iemand die elke keer dat ik dorts krijg op een terras ga zitten. Dat doe ik liever na afloop.
Nu wil ik vaker van die langere tochten gaan maken. En er zijn ook routes bij waar weinig of geen plekken zijn om bij te vullen of iets te kopen. Heeft iemand van jullie ervaring met rugzakken met een waterzak (camelback o.i.d) ? Of is dat not done op een racefiets? Mij lijkt het handig voor langere tochten. En zo ja, vul je die dan met gewoon water of met een sportdrank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:26

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Sparkiee schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:26:
Even een vraagje.

Vorige week ene langere tocht gemaakt, 109 km. Op mijn fiets heb ik 2 bidons. Dat is bij warm weer en lange afstanden te weinig. Gelukkig heb ik onderweg 2 keer kunnen bijvullen bij vriendelijke mensen en zo toch genoeg kunnen drinken. Een andere optie is om onderweg ergens drinken te kopen. Maar zoals al eerder gezegd zit je dan met het probleem van je fiets. Tenzij je een dik slot hebt is het onbeheerd laten staan van je fiets ook niet altijd een optie. Ik ben ook niet iemand die elke keer dat ik dorts krijg op een terras ga zitten. Dat doe ik liever na afloop.
Nu wil ik vaker van die langere tochten gaan maken. En er zijn ook routes bij waar weinig of geen plekken zijn om bij te vullen of iets te kopen. Heeft iemand van jullie ervaring met rugzakken met een waterzak (camelback o.i.d) ? Of is dat not done op een racefiets? Mij lijkt het handig voor langere tochten. En zo ja, vul je die dan met gewoon water of met een sportdrank?
Hoe groot zijn je bidons? Camelback mag niet op de racefiets. Is verboden.
Ik jaag er in 4 uurtjes 2x750ml doorheen met zo'n dag als gisteren.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
SirLenncelot schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:13:
[...]

Hmm, toen mijn BB kapot was klonk het echt alsof er zand tussen twee bakstenen schuurde. Ik heb me toen goed kunnen redden met deze handleiding. Maar ik heb dan ook de makkelijk te vervangen variant.

Heeft zo'n pers geen druk regelend mechanisme zoals een momentsleutel? Ik denk dat je het principe van de pers (veredelde bankschroef) wel kunt simuleren. Maar zou natuurlijk zonde zijn als je iets er scheef in forceert of kapot drukt.
nee, zo'n pers heeft niks van een momentsleutel, het is echt alleen bedoeld om de boel gecentreerd, en gecontroleerd er in te drukken. als je tegen het einde van de BB pot zit kan je niet verder, of je draait de boel kapot, maar dat tussengebied is heel anders dan een schroefjes op 5 NM.

Je hebt ook mensen die een houten plankje tegen de cup of lager zetten en dan rustig met een hamer tikken. Zelf zou ik daar niet aan beginnen, want je lagers zijn binnen de kortste keren gaar als ze niet goed recht zitten. Daarnaast gaat je bracket pot er misschien wel aan als je het verkeerd doet. Met bv bb30 lagers komt de passing behoorlijk nauw, als je de pot beschadigd ben je goed de sjaak,dan krijg je het nooit meer speling en of kraak vrij

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@Sparkiee Of iets not-done is daar moet je gewoon schijt aan hebben. Een helm was ooit ook not-done.

Een Camelbak lijkt me niet zo handig op de racefiets. Er klotst toch een paar liter water over je gebogen rug. Daarnaast zou ik hem nooit vullen met sportdrank, zo'n Camelbak is moeilijker schoon te krijgen dan een bidon.

Ik heb wel deze bidons, die kan ik zeker aanraden. Fijn drinkventiel en water blijft ietsje beter gekoeld.

Ik reken altijd met 2 uur per bidon. Fiets ik langer dan stop ik toch meestal even bij een cafeetje. Plasje, colaatje, appeltaartje en even bijvullen :)

[ Voor 3% gewijzigd door SirLenncelot op 06-08-2018 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:51

Typhone

Who Dares Wins

Tjebakka schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:36:
[...]

Hoezo is dat verboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Een Camelbak op de racefiets is inderdaad verboden. Als de stijlpolitie je pakt mogen ze ook gewoon een boete schrijven. Het bedrag is me even niet bekend, maar vast wel terug te vinden ergens.

109km is nog net te doen zijn zonder stops. Ik drink dan vaak één bidon leeg voor ik op de fiets stap en neem 2 bidons van 750ml mee op de fiets. Het eerste uur drink ik dan eigenlijk niets, en dan heb je nog ca. 0.5L per uur voor de resterende 3 uur.

Mocht het écht 35 graden zijn en fiets je niet zo snel dan wordt het krap, maar die keren kun je ook op één hand tellen. In zo'n geval stop ik vaak gewoon even bij een watertappunt of (als ik met vrienden ben) op een terrasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Ik zal vanavond de aandrijving, crank, bladen en pedalen nog eens loshalen en schoonmaken/smeren. Eens kijken of het dan verdwijnt. Mogelijk dus voor even omdat ik dat al eerder ondervonden had. Maar ga wel eens kijken hoelang het dan goed blijft, als het al verdwijnt natuurlijk :) Of ik smeer even alles van buiten naar binnen en na ieder deeltje weer even testen.

Snelspanners zijn het niet, die zitten altijd goed vast. Heb dit al eens ondervonden namelijk :)

Over het hele drinken: vooraf drinken is inderdaad al verstandig. En ik ben ook niet zo'n enorme drinker. Deed gisteren met 105km het ook met 2 camelbak bidons. Dat was wel misschien net iets te weinig maar ik ben dat wel iets gewend :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
Tjebakka schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:36:
[...]

Ik heb ook al 2 maal 750ml. Wellicht dat ik door de warmte meer drink, maar het was voor mij te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
Handige link. Eens kijken of ik die punten in mijn fietscomputer kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Ypuh schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:50:
[...]

Je hebt zo te horen wel hoge verwachtingen van een tocht van €5,-. Wordt volgens mij ook helemaal niet verkocht als tocht met bevoorrading en die paar bidons met sportdrank komen van sponsoren?

Zelf heb ik juist een sterke voorkeur tochten die georganiseerd worden door lokale wielerverenigingen (DTC is met name wel goed in het uitpijlen van routes). Geen drukte, poespas en vaak de mooiste routes. Zo'n AGR of Elfstedentocht zijn niets voor mij.
Ik mijdt tochten als AGR, limburgs mooiste, bauke mollema tocht, enz. daar zitten commerciële organisaties achter waardoor het inschrijfgeld ineens €30,- of zelfs nog meer moet zijn.
Wat de hvdh betreft: het zou al een hoop schelen als de enige officiële verzorgingspost niet pas na 165km is.

Ik hou juist van tochten van lokale wielerverenigingen, maar het verbaasd me keer op keer dat hoe zuidelijker je komt, hoe beter de ravitaillering is.

Sean Kelly: €10 inschrijfgeld, uitstekende verzorging
Aywaille Bastogne Aywaille: € 7, nog betere verzorging

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Laatst online: 16:15
Sparkiee schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:00:
[...]

Ik heb ook al 2 maal 750ml. Wellicht dat ik door de warmte meer drink, maar het was voor mij te weinig.
Ligt volgens mij echt aan de persoon. Zelf drink ik ook veel (zweet ook veel). Laatst bij een ritje van 80km in 30+ graden 3,5 liter water gedronken.
Bijvullen bij een café of gewoon vragen bij iemand langs de weg.
Laatst vroeg ik het aan iemand die zijn auto aan het wassen was. Even de spuit in de bidons en weer gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Tsjilp schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:02:
[...]

Ik hou juist van tochten van lokale wielerverenigingen, maar het verbaasd me keer op keer dat hoe zuidelijker je komt, hoe beter de ravitaillering is.
Dat gevoel heb ik ook wel vaker gehad. In België lijken ze altijd meer te kunnen doen met minder geld. Ook als je naar de commerciële tochten kijkt. Een Ronde van Vlaanderen doet het alweer een stuk beter dan een AGR, voor minder geld.

Al moet ik zeggen dat ik de commerciële tochten ook tof vind hoor. Ik vind het ook wel kicken om een keer met publiek te fietsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Rule #32 // Humps are for camels: no hydration packs.
Hydration packs are never to be seen on a road rider’s body. No argument will be entered into on this. For MTB, they are cool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:51

Typhone

Who Dares Wins

Tjebakka schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:11:
[...]

Hydration packs are never to be seen on a road rider’s body. No argument will be entered into on this. For MTB, they are cool.
Hahaha, oké. Waar vind ik het hele lijstje?
Ik hou me er niet aan ;). Ik heb een rugzak voor MTB/Racefiets met een hydrapak erin en die gebruik ik lekker O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoekel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-03 20:03
BreadFan schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:59:
[...]

Je kunt via https://support.strava.com/hc/nl een Ticket aanmaken om te vragen of ze het segment alsnog willen koppelen aan je activiteit. Heb ik zelf op de Stelvio ook gedaan, je wilt toch graag zo'n HC hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
orange.x schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:58:
Ik zal vanavond de aandrijving, crank, bladen en pedalen nog eens loshalen en schoonmaken/smeren. Eens kijken of het dan verdwijnt. Mogelijk dus voor even omdat ik dat al eerder ondervonden had. Maar ga wel eens kijken hoelang het dan goed blijft, als het al verdwijnt natuurlijk :) Of ik smeer even alles van buiten naar binnen en na ieder deeltje weer even testen.

Snelspanners zijn het niet, die zitten altijd goed vast. Heb dit al eens ondervonden namelijk :)
Weet je ook zeker dat het de zadelpen niet is? Ff d'r uit, beste lik montagepasta erop en voila. Samen met de snelspanners en pedalen zoals hier eerder genoemd zijn dat toch de top 3 kraakveroorzakers.

Zo lang de lager niet als schuurpapier voelt dan zou deze niet het probleem mogen zijn (mits ze met speling in het frame zitten). GXP is behoorlijk hufterproof en makkelijk te testen door het crankstel ff los te maken.
Tsjilp schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:02:
[...]

Ik mijdt tochten als AGR, limburgs mooiste, bauke mollema tocht, enz. daar zitten commerciële organisaties achter waardoor het inschrijfgeld ineens €30,- of zelfs nog meer moet zijn.
Wat de hvdh betreft: het zou al een hoop schelen als de enige officiële verzorgingspost niet pas na 165km is.

Sean Kelly: €10 inschrijfgeld, uitstekende verzorging
Aywaille Bastogne Aywaille: € 7, nog betere verzorging
Volgens mij was dat vorig jaar ook zo met die bevoorrading (bij wielercafe De Proloog)? Wist toen uberhaupt niet dat er een voorbereiding was en heb bij de Jumbo wat eten+drinken gekocht, om vervolgens 500m verderop een bevoorradingspost te zien verschijnen.

Zelf ga ik gewoon uit van 0 verzorging bij een tocht van €5-10. Een positieve uitzondering was ook de tocht van Mantel (Ronde van Arnhem) waar je voor een tientje ook 2 of 3 uitstekende verzorgingsposten hebt.

Heb inderdaad wel eens van die ABA tocht gehoord en schrijf hem op. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Ypuh schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:29:
Weet je ook zeker dat het de zadelpen niet is? Ff d'r uit, beste lik montagepasta erop en voila. Samen met de snelspanners en pedalen zoals hier eerder genoemd zijn dat toch de top 3 kraakveroorzakers.

Zo lang de lager niet als schuurpapier voelt dan zou deze niet het probleem mogen zijn (mits ze met speling in het frame zitten). GXP is behoorlijk hufterproof en makkelijk te testen door het crankstel ff los te maken.
Mijn zadelpen is recent, week of wat, nog opnieuw vastgezet omdat mn zadel steeds wat schever kwam te staan dus met carbonpasta er tussen alles. Maar mocht het er nog inzitten kan ik dat natuurlijk ook nog wel een keertje doen :9
Ypuh schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:29:
Volgens mij was dat vorig jaar ook zo met die bevoorrading (bij wielercafe De Proloog)? Wist toen uberhaupt niet dat er een voorbereiding was en heb bij de Jumbo wat eten+drinken gekocht, om vervolgens 500m verderop een bevoorradingspost te zien verschijnen.

Zelf ga ik gewoon uit van 0 verzorging bij een tocht van €5-10. Een positieve uitzondering was ook de tocht van Mantel (Ronde van Arnhem) waar je voor een tientje ook 2 of 3 uitstekende verzorgingsposten hebt.

Heb inderdaad wel eens van die ABA tocht gehoord en schrijf hem op. Bedankt voor de tip!
Voeg aan dat rijtje de toertocht Vael Ouwe ook maar toe. Ook prima routes, nooit superdruk maar voor het geld goed geregeld met ook prima posten onderweg waardoor je zelf niet zo gek veel hoeft mee te nemen. Sommige "posten" zijn betaald omdat ze dan een stempelpost bij een cafe of een voetbalvereniging hebben bijvoorbeeld. Maar verder prima geregeld!

Lijkt erop dat het miss toch pedalen waren. Maar niet lang genoeg getest om zeker te weten. Morgen wedstrijdtraining, daar zal het wel naar voren komen als dat het niet was. En anders gaan we een niveautje verder!

[ Voor 6% gewijzigd door orange.x op 06-08-2018 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Tjebakka schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:11:
[...]

+1 :D
Ik rij zowel met racer als mtb, en heb Camelbak en bidons. Bidons uitsluitend voor de racer en Camelbak uitsluitend voor de mtb. Rugzakje op de racer is gewoon niet fijn (1x gedaan toen ik laptopje mee wilde nemen naar werk).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 21:32
Met dit warme weer kan ik makkelijk meer dan 1 liter per uur wegzetten.

Je moet je eens wegen vlak voor en vlak na een rit.
Heb zo eens op een 6 uur durende trip 4,5 liter vocht gedronken en ik was aan de aankomst nog 3 kg lichter dan mijn startgewicht.
Dus meer dan 7 liter vocht uitgezweet. Dat is meer dan 1 liter/uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 00:32

sapphire

Die-hard pruts0r

Ramon 73 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:21:
[...]

Dat lijkt me ook handig voor industrielagers in wielen :9

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-09 11:29
Tjebakka schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:34:
Gisteren heerlijk gefietst op de Utrechtse Heuvelrug. Vanaf +/- Zeist kwamen er ineens erg veel renners bij, bleek dat de Hel van de Heuvelrug werd verreden. Juist op de route die ik wilde gaan fietsen:

- Austerlitz vanaf Zeist
- Maarnse Berg
- Ruiterberg
- Hoogstraat
- Amerongen N-Z
- Defensieweg
- Grebbeberg O-W
- Grebbeberg W-O
- Grebbeberg O-W
- Amerongen Z-N
- Austerlitz

Ondanks dat ik de route van tevoren al had gepland voelde ik me enigszins lullig. Je fietst toch een heel stuk dat door vrijwilligers met de nodige inzet wordt gepijld, zonder er voor te betalen. Vanaf Rhenen ben ik wel helemaal m'n eigen route gaan fietsen.

Uiteindelijk wel alles solo gefietst, 121km, 560HM en 31 gemiddeld :)
https://www.strava.com/activities/1751181078/overview
Tja, openbare weg dus zou je niet te lullig voelen. Ik wist toevallig dat de toertocht er was dus ben maar niet daar gaan fietsen. Ook altijd stervensdruk door overig verkeer met mooi weer op die wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
sapphire schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 00:07:
[...]

Dat lijkt me ook handig voor industrielagers in wielen :9
Daar is een veel mooiere techniek voor. Lagers in de diepvries leggen (half uur). Naven vooraf beetje opwarmen met föhn en dan leg je de koele lagers zo op hun plek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 10:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

LOL, iets minder pizza eten heeft meer effect...

Een vriend van me zegt altijd: "Eerst dient de man af te vallen dan de fiets"

[ Voor 49% gewijzigd door jspr op 07-08-2018 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:05
SirLenncelot schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:10:
[...]

Dat gevoel heb ik ook wel vaker gehad. In België lijken ze altijd meer te kunnen doen met minder geld. Ook als je naar de commerciële tochten kijkt. Een Ronde van Vlaanderen doet het alweer een stuk beter dan een AGR, voor minder geld.

Al moet ik zeggen dat ik de commerciële tochten ook tof vind hoor. Ik vind het ook wel kicken om een keer met publiek te fietsen :)
In Belgie is het over het algemeen stukken beter geregeld inderdaad. Daar hoef je ook niet zo erg aan te komen met hoge prijzen want daar zijn de Belgen absoluut geen fan van. Ik verbaas mij sowieso wel over het verschil in mentaliteit wat dat betreft met Nederlanders. Je ziet het ook terug in andere duursportevenementen zoals triatlons. Zelf vermijd ik overigens de echt grote evenementen met massa starts. Laat mij maar rustig starten zonder tussen de meute in te fietsen.

Wat betreft het drinken.. normaal haal ik met 2x 750 ml ook wel de 100+ km maar met weer zoals de laatste tijd vind ik het fijn om meer bij me te hebben. Zeker als ik na 10 uur 's morgens op de fiets zit gaat het erg snel. Zaterdag 75 km gefietst zonder al te gek te doen en ik was nog blij dat ik thuis extra kon drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:22
Als vervolg op mijn kapotte velg verhaal: aan de telefoon leek de fietsenmaker vooral aan te sturen op gewoon een nieuw wiel. Omdat ik de juiste(?) velg ondertussen al online had gevonden voor 72 euro, en het herspaken volgens hem 50 euro kost heb ik toch nog even een offerte via mail aangevraagd.

Ondertussen heb ik ook ontdekt dat ik mijn wielen bij Mavic online kon registreren voor een extra jaar garantie + "crash replacement warranty" (40% korting op gelijkwaardig product). Ik heb voor dit laatste nu een online formulier ingevuld, en ben benieuwd naar hun voorstel.

Al dat online uitzoeken van wielen, in de wetenschap dat er sowieso kosten zullen zijn, is natuurlijk een beetje zoals de kat bij de melk zetten :P Ik heb me ondertussen laten verleiden tot de aankoop van een setje Chinese wielen bij Farsports: DT Swiss 350, 38mm hoog, 25mm breed voor 585 euro leek me wel het gokje waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
CyberThijs schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:47:
Al dat online uitzoeken van wielen, in de wetenschap dat er sowieso kosten zullen zijn, is natuurlijk een beetje zoals de kat bij de melk zetten :P Ik heb me ondertussen laten verleiden tot de aankoop van een setje Chinese wielen bij Farsports: DT Swiss 350, 38mm hoog, 25mm breed voor 585 euro leek me wel het gokje waard :)
Dat klinkt niet duur, hopelijk begeven ze het niet zomaar ;) maar dat zal vast wel goed komen. Hoe zijn de algemene ervaringen met die shop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:00
martijnmartijn schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:20:
[...]

Knoop doorgehakt en zaterdag mijn TCR Advanced 2 opgehaald. Zondag meteen 95KM op de teller gezet. Ben erg tevreden tot nu toe! Bedankt voor jullie advies!
Inmiddels zijn we 1,5 maand en 1250 km verder.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik super tevreden ben met de TCR. De banden waren heel erg wennen, maar qua zit, ook bij lange tochten, blijft hij geweldig. Daarnaast schakelt de 105-groep echt prettig en snel.

Het moment waarop ik hem heb gekocht is achteraf wel kak, ik zie nu overal aanbiedingen :X .

Daarnaast ben ik nog steeds niet tevreden over de kilometerteller. Ik heb de de Cube Race Peak, welke qua informatie echt perfect is, maar over hobbelige wegen verliest hij signaal.
Waarschijnlijk stap ik alsnog over naar een Bolt of Edge..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:37
Over drinken gesproken: hier in het Noorden (zo'n beetje regio Heerenveen) zijn er weinig drinkwaterpunten, als ik het zo op de kaart vergelijk met andere regio's. Best irritant soms.

Afgelopen zondag 115 km, 4 uur gefietst met 2 900 ml bidons van de Decathlon. Die begonnen na zo'n 2,5 uur rap leeg te raken, maar op zondagochtend is er nog geen horeca open, geen tankstations op de route, geen campings.
Uiteindelijk pas 45 minuten later kunnen vullen bij een snackbar, eigenlijk net te laat waardoor ik hoofdpijn begon te krijgen.

Volgende keer toch maar even iemand vragen of ergens aanbellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:22
orange.x schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:00:
[...]

Dat klinkt niet duur, hopelijk begeven ze het niet zomaar ;) maar dat zal vast wel goed komen. Hoe zijn de algemene ervaringen met die shop?
Ik kwam bij het uitzoeken onder andere op een draadje met bijna 3000 reacties op het fiets.nl-forum uit. Daar staan heel wat positieve verhalen op, oa. ook van bekenden zoals @havana . Daarmee heb ik de gok durven wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:12
Het vervelende van veel van die watertappunten vind ik dat ze zich vooral bevinden in bevolkt gebied. Stadscentra (plein bij de kathedraal in Den Bosch), stadparken (Amsterdamse parken staan er vol mee), maar ook aan de rand van de stad zitten ze juist in de centra van wijken, winkelcentra bv, of een pleintje ervoor. Dat maakt ze eigenlijk nauwelijks bruikbaar bij een lange tocht, als je dat soort punten meestal juist probeert te vermijden.
Ik maak nog weleens gebruik van een begraafplaats, en anders koop ik een blikje cola bij een snackbar en vraag ik of ze de bidon vullen, gaat altijd goed.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

Dat is hier in Spanje wel anders gelukkig.
Horeca in overvloed (ook in de meest kleine gehuchten) en op heel veel plekken fontijnen met drinkwater :-)
In de 'bergen' zelfs natuurlijk bronwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
MrAngry schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:14:
Het vervelende van veel van die watertappunten vind ik dat ze zich vooral bevinden in bevolkt gebied. Stadscentra (plein bij de kathedraal in Den Bosch), stadparken (Amsterdamse parken staan er vol mee), maar ook aan de rand van de stad zitten ze juist in de centra van wijken, winkelcentra bv, of een pleintje ervoor. Dat maakt ze eigenlijk nauwelijks bruikbaar bij een lange tocht, als je dat soort punten meestal juist probeert te vermijden.
Ik maak nog weleens gebruik van een begraafplaats, en anders koop ik een blikje cola bij een snackbar en vraag ik of ze de bidon vullen, gaat altijd goed.
In Limburg heeft het waterleidingbedrijf diverse tappunten geplaatst (zie link). Die staan weliswaar steeds in de bebouwde kom, maar veelal in de iets grotere dorpen waar je met de racefiets wel doorheen rijdt. Voor mij is dit kaartje wel een handige, neem vaak slechts 1 bidon mee en dan vul ik onderweg wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik zie bij diverse websites het gewicht van nieuwe fietsen vermeldt. Het is niet altijd duidelijk bij welke fietsmaat dit gewogen is. Canyon is zo vriendelijk om dit wel erbij te vermelden (maat m). Echter heb ik waarschijnlijk een maat XL nodig. Wat zou het verschil in gewicht tussen de maten zijn bij een alu en bij een carbon frame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
SirLenncelot schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:35:
Ik zie bij diverse websites het gewicht van nieuwe fietsen vermeldt. Het is niet altijd duidelijk bij welke fietsmaat dit gewogen is. Canyon is zo vriendelijk om dit wel erbij te vermelden (maat m). Echter heb ik waarschijnlijk een maat XL nodig. Wat zou het verschil in gewicht tussen de maten zijn bij een alu en bij een carbon frame?
Moeilijk te zeggen. Er zal vast wel een x 1,xx factor gehanteerd kunnen worden maar dan moet je eigenlijk van een merk opzoeken waarbij je wel per maat het gewicht hebt, dan kan je de verhoudingen bekijken en als schatting gebruiken voor het merk waar jij het voor wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Bij carbon is er een afwijking van een aantal procent bij dezelfde maat mogelijk, en zo’n 40-60 gram verschil per maat groter of kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
Ik had mijn stuurlint kapot. Wat doe je dan? Naar de fietsenmaker natuurlijk! Nee, fout zelf doen. Zo gezegd zo gedaan.

Het oude stuurlint eraf gehaald. Helaas bleef de oude plakstrip letterlijk zitten.. Dus maar met ontvetter en een schuurspons aan de haal. In totaal wel een uur tot anderhalf uur aan het poetsen geweest voordat het netjes schoon was.

Vandaag het stuurlint ontvangen en met behulp van een YouTube filmpje erop gemaakt. Zit het perfect? Nee, maar geeft het voldoening om dit zelf te doen? Ja! Ik ben er blij mee. Zeker voor iemand met 2 linker handen (en voeten?!)

Je zou bijna denken dat het makkelijker is dan een biba vervangen! :+

Mijn oude fietsje kan er weer een poosje tegenaan!

Het voordeel van een oudere racefiets: zelf leren hoe je onderhoud moet uitvoeren. Zit het niet perfect, maakt het ook minder uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Arno90 op 07-08-2018 17:23 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wie is er nog meer met gewicht van z'n fiets bezig? ;)
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/38661915_1092495050916669_1225608800979910656_o.jpg?_nc_cat=0&oh=48d32c2e3c357b432be10165b72eb1fd&oe=5C0F4464

[ Voor 49% gewijzigd door Microkid op 07-08-2018 18:16 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 21:24

wootah

They see me trollin'

Ik merkte in de laatste paar ritten dat ik wat speling (voor/achter beweging) begon te krijgen op mijn Shimano SPD PD-A600 pedalen.
Ik heb laatst toen maar weer mijn plaatjes onder mijn schoenen vervangen, maar de speling blijft helaas aanwezig. Toen ook maar extra goed de pedalen schoon gemaakt en wat vaster gedraaid, maar nog steeds geen verbetering.
Is mijn pedaal gewoon versleten of kan ik de zilverkleurige metalen onderdelen ook vervangen?
Afbeeldingslocatie: https://d1hbm078fhnj3b.cloudfront.net/product.php?image_id=76697&w=760&h=570

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 23:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

wootah schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:10:
Ik merkte in de laatste paar ritten dat ik wat speling (voor/achter beweging) begon te krijgen op mijn Shimano SPD PD-A600 pedalen.
Ik heb laatst toen maar weer mijn plaatjes onder mijn schoenen vervangen, maar de speling blijft helaas aanwezig. Toen ook maar extra goed de pedalen schoon gemaakt en wat vaster gedraaid, maar nog steeds geen verbetering.
Is mijn pedaal gewoon versleten of kan ik de zilverkleurige metalen onderdelen ook vervangen?
[afbeelding]
Maak dan eens een foto van jouw pedalen?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
En hoeveel km hebben ze gedraaid? Normaal gesproken slijten ze niet zo hard...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:55

db87

Mach 2 GT modded

Zou er niet mee doorfietsen aangezien het een ideaal recept is om knieblessures van te krijgen.
Shimano pedalen zijn altijd wel ergens in de aanbieding bij een webshop voor een paar tientjes...

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

Microkid schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:40:
Wie is er nog meer met gewicht van z'n fiets bezig? ;)
[afbeelding]
Ik schijt gewoon eerst voordat ik ga fietsen :+ Maar zag m ook ja, en ook grappig iemand had m in een Belgische Facebook groep gedeeld, maar die kennen blijkbaar Speld niet dus daar werd iets serieuzer op gereageerd :o

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 12:07

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Ik meld me ook maar eens in dit topic. Ben november vorig jaar, na vele jaren van niet sporten, begonnen met hardlopen. In juni kon ik 14km aan een stuk hardlopen. Maar ik merkte ook dat hardlopen erg blessure gevoelig is, zo heb ik heel juli amper kunnen rennen wegens pijntjes. Aangezien ik me toch lekkerder voel als ik wat sport heb ik via marktplaats een mooie giant racefiets gekocht. Nu drie keer gereden, 1 keer 30km en 2 keer 40km en het valt me niet tegen. Behalve wat ongemak aan mn achterwerk. Fiets zo rond de 29 a 30 km/u en valt me op dat mn hartslag veel lager blijft als met hardlopen, zo rond de 120-130. Leuke bijkomstigheid is dat ik veel meer afstand afleg dan met lopen en daardoor wat nieuwe omgevingen ontdek. Ben er ook achter dat een fietsbel wel handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:47

mvds

Totally awesome!

Tweakarim schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:07:
Ben er ook achter dat een fietsbel wel handig is.
Het niet hebben van een werkende fietsbel op je fiets kan je zelfs een boete opleveren ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
mvds schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:10:
[...]

Het niet hebben van een werkende fietsbel op je fiets kan je zelfs een boete opleveren ;)
Merk wel vaak dat oudjes nauwelijks merken als er gebeld wordt. Zit vaak 10x te bellen voordat ze iets doorhebben. Nogal vervelend als je met hoge snelheid aankomt. Misschien toch maar een luchthoorn plaatsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 10:39
Arno90 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:20:
Ik had mijn stuurlint kapot. Wat doe je dan? Naar de fietsenmaker natuurlijk! Nee, fout zelf doen. Zo gezegd zo gedaan.

Het oude stuurlint eraf gehaald. Helaas bleef de oude plakstrip letterlijk zitten.. Dus maar met ontvetter en een schuurspons aan de haal. In totaal wel een uur tot anderhalf uur aan het poetsen geweest voordat het netjes schoon was.

Vandaag het stuurlint ontvangen en met behulp van een YouTube filmpje erop gemaakt. Zit het perfect? Nee, maar geeft het voldoening om dit zelf te doen? Ja! Ik ben er blij mee. Zeker voor iemand met 2 linker handen (en voeten?!)

Je zou bijna denken dat het makkelijker is dan een biba vervangen! :+

Mijn oude fietsje kan er weer een poosje tegenaan!

Het voordeel van een oudere racefiets: zelf leren hoe je onderhoud moet uitvoeren. Zit het niet perfect, maakt het ook minder uit.
Ik heb het nu ook een paar keer gedaan, maar het blijft toch nog een flinke klus vooral om je shifter heen blijft elke keer weer even stoeien om dat netjes te krijgen. Maar zeker wel voldoening!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 11:47

shinchan03

Niels

Tweakarim schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:07:
Ik meld me ook maar eens in dit topic. Ben november vorig jaar, na vele jaren van niet sporten, begonnen met hardlopen. In juni kon ik 14km aan een stuk hardlopen. Maar ik merkte ook dat hardlopen erg blessure gevoelig is, zo heb ik heel juli amper kunnen rennen wegens pijntjes. Aangezien ik me toch lekkerder voel als ik wat sport heb ik via marktplaats een mooie giant racefiets gekocht. Nu drie keer gereden, 1 keer 30km en 2 keer 40km en het valt me niet tegen. Behalve wat ongemak aan mn achterwerk. Fiets zo rond de 29 a 30 km/u en valt me op dat mn hartslag veel lager blijft als met hardlopen, zo rond de 120-130. Leuke bijkomstigheid is dat ik veel meer afstand afleg dan met lopen en daardoor wat nieuwe omgevingen ontdek. Ben er ook achter dat een fietsbel wel handig is.
Een aantal maanden terug heb ik ook een mooie Giant racefiets gekocht en ik merkte op een gegeven moment dat ik op een verkeerd zadel zat. Nu heb ik gisteren een bikefitting bij een speciaalzaak in de buurt uit laten voeren om de gehele fiets af te laten stellen op mijn lichaam. Het gevoel van een te smal zadel was correct, want er is een breder zadel op gekomen, maar ook is onder andere het zadel omhoog gebracht, het stuur wat naar voren gebracht (kortere stuurpen) en zo zijn er nog een aantal zaken gefinetuned. Ik kan je van harte aanraden om een dergelijke bikefitting uit te laten voeren, ik zal het in ieder geval na mijn volgende aankoop weer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vandaag voor het eerst kennis gemaakt met tegenwind :+ Na 20km windkracht 4-5 op kop was ik toch wel aardig stuk doordat ik vrijwel continu over mijn hartslagdrempel aan het rijden was. Gelukkig was het laatste deel van de route de andere richting in waardoor ik met wind mee flink harder heb kunnen fietsen maar ik vond het wel pittig. Wat dat betreft merk ik nu wel het verschil met mountainbiken, waar je in de bossen amper last hebt van tegenwind. Dat heb je op de racefiets natuurlijk wel wanneer je van dorp naar dorp rijdt via polderwegen. Goede training :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Bedankt voor je e-mail en interesse in Canyon.

Helaas zijn de gewichten van de overige maten niet bekend, dit wordt enkel voor alle modellen in maat M aangeduid en bij de damesmodellen voor maat S. Het verschil in gewicht tussen maat M en XL is voor zowel de aluminium als carbon uitvoering gelijk en de verwachting is dat dit rond de 400 gram ligt.

Mooi, we weten niet wat het product weegt maar het verschil is dit...

Overigens wel opvallend dat ze aangeven dat het gewichtsverschil bij beide frame materialen gelijk is. Dat had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
SirLenncelot schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:16:
[...]

Bedankt voor je e-mail en interesse in Canyon.

Helaas zijn de gewichten van de overige maten niet bekend, dit wordt enkel voor alle modellen in maat M aangeduid en bij de damesmodellen voor maat S. Het verschil in gewicht tussen maat M en XL is voor zowel de aluminium als carbon uitvoering gelijk en de verwachting is dat dit rond de 400 gram ligt.

Mooi, we weten niet wat het product weegt maar het verschil is dit...

Overigens wel opvallend dat ze aangeven dat het gewichtsverschil bij beide frame materialen gelijk is. Dat had ik niet verwacht.
Aluminium hoeft tegenwoordig niet superzwaar meer te zijn. Carbon kan vooral lichter omdat ze ook frames maken die van een hogere kwaliteit is waardoor ze minder nodig hebben voor dezelfde stijfheid > lichter frame. Maar de meeste doorsnee fietsen worden daar niet van gemaakt, dan heb je het over 4k+ etc.

Een alu frame is bij sommige merken ook bijna hetzelfde qua vorming en afwerking als bij carbon, erg netjes hoe ze dat doen. Bel wel benieuwd hoe de rijeigenschappen van aluminium tegenwoordig zijn icm met een carbon vork stuur en zadelpen bijvoorbeeld. Vraag me af of je daar heel veel in merkt.

Gisteren met wedstrijdtraining ook geen kraakjes meer gehoord. Ja in het begin wel, toen fietste er direct voor mij iemand met ook kraakjes, dus ik schrok in 1e instantie wel even :+ Maar al met al prima zo dus, scheelt weer een hoop gedoe :>

[ Voor 8% gewijzigd door orange.x op 08-08-2018 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 14:48
Ik kon zo snel geen algemeen fiets reparatie topic vinden, maar omdat hier veel kennis bij elkaar zit het volgende: Van mijn huis-tuin-en-keuken fiets is de linkertrapper losgekomen. De bout waarmee deze vast zit heb ik inmiddels al een aantal keer opnieuw vastgezet met een rateltang tot het voor mijn gevoel niet strakker kon. Echter 100 meter fietsen en de bout komt weer los. Wat moet ik anders doen?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
coelho schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:46:
Ik kon zo snel geen algemeen fiets reparatie topic vinden, maar omdat hier veel kennis bij elkaar zit het volgende: Van mijn huis-tuin-en-keuken fiets is de linkertrapper losgekomen. De bout waarmee deze vast zit heb ik inmiddels al een aantal keer opnieuw vastgezet met een rateltang tot het voor mijn gevoel niet strakker kon. Echter 100 meter fietsen en de bout komt weer los. Wat moet ik anders doen?
Locktite geprobeerd? Maar als het ZO makkelijk loskomt.. Je zou het eigenlijk even met een ander pedaal moeten proberen (wel ook een linker trapper natuurlijk) van een andere fiets bijvoorbeeld om te kijken of het aan het draad van de trapper of de arm ligt. Als het de trapper is kan je voor een paar euro al wel een nieuw setje kopen. Is het de arm, dan wordt het wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
orange.x schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:54:
[...]

Locktite geprobeerd? Maar als het ZO makkelijk loskomt.. Je zou het eigenlijk even met een ander pedaal moeten proberen (wel ook een linker trapper natuurlijk) van een andere fiets bijvoorbeeld om te kijken of het aan het draad van de trapper of de arm ligt. Als het de trapper is kan je voor een paar euro al wel een nieuw setje kopen. Is het de arm, dan wordt het wat lastiger.
Ik zeg het verkeerd, mea culpa. Het is de bout die de crank met de trapas verbindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
coelho schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:57:
[...]

Ik zeg het verkeerd, mea culpa. Het is de bout die de crank met de trapas verbindt.
Also. Ja, ook daar kan het liggen aan of de bout of het schroefdraad van de trapas dan. Maar als je de bout erin draait voel je dan dat de bout zelf al veel speling heeft? als in kan je hem nog behoorlijk vrij bewegen voor hij zeg maar "strak" zit? Strak betekent waarschijnlijk dat het schroefdraad ophoudt en de bout dus niet verder kan waardoor je het idee van strak hebt. Maar als er teveel speling is dan trilt dat uiteraard in no-time los.

Wat nog zou kunnen is als er teveel speling is er iets bij in steken.. Als je bijvoorbeeld in de muur een gat geboord hebt en de plug zit te los doe je gewoon een luciferhoutje er bij steken. Misschien met een soort tape het schroefdraad van de bout intapen?

[ Voor 16% gewijzigd door orange.x op 08-08-2018 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
orange.x schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:09:
[...]

Also. Ja, ook daar kan het liggen aan of de bout of het schroefdraad van de trapas dan. Maar als je de bout erin draait voel je dan dat de bout zelf al veel speling heeft? als in kan je hem nog behoorlijk vrij bewegen voor hij zeg maar "strak" zit? Strak betekent waarschijnlijk dat het schroefdraad ophoudt en de bout dus niet verder kan waardoor je het idee van strak hebt. Maar als er teveel speling is dan trilt dat uiteraard in no-time los.

Wat nog zou kunnen is als er teveel speling is er iets bij in steken.. Als je bijvoorbeeld in de muur een gat geboord hebt en de plug zit te los doe je gewoon een luciferhoutje er bij steken. Misschien met een soort tape het schroefdraad van de bout intapen?
Exact dat. Zodra de bout ook maar iets losser zit dan 'strak', dan is deze al te wiebelen. Ik ga eens kijken met tape. En anders, is een trapas met bouten ook los te vervangen? Of doe ik er goed aan dan alles ineens te vervangen, dus inclusief cranks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
orange.x schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:41:
[...]

....
Een alu frame is bij sommige merken ook bijna hetzelfde qua vorming en afwerking als bij carbon, erg netjes hoe ze dat doen. Bel wel benieuwd hoe de rijeigenschappen van aluminium tegenwoordig zijn icm met een carbon vork stuur en zadelpen bijvoorbeeld. Vraag me af of je daar heel veel in merkt.
....
Beetje ervaring met Cannondale, de CAAD (alu) en SuperSix(carbon) zijn nagenoeg identiek qua geometrie. Maar rij eigenschappen liggen een eindje uit elkaar. Carbon veel comfortabeler en kan er strakker mee door de bocht.

Edit: correctie met hulp van lateef

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon 73 op 08-08-2018 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
coelho schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:19:
[...]

Exact dat. Zodra de bout ook maar iets losser zit dan 'strak', dan is deze al te wiebelen. Ik ga eens kijken met tape. En anders, is een trapas met bouten ook los te vervangen? Of doe ik er goed aan dan alles ineens te vervangen, dus inclusief cranks?
Geen tape of loctite op de bouten van het bottom bracket (trapas)!! Dat krijg je NOOIT meer los en fiets kan naar de sloop. (hooguit loctite 222 zou je kunnen proberen die vult de holle ruimte op en beschermt tegen lostrillen). De bouten van trapassen zitten meestal vrij ruim in het schroefdraad, is niks opvallends.

Die bout moet met een bepaalde kracht vastgezet worden, afhankelijk van merk en type met 40-60Nm. Komt het dan nog steeds los, dan is er iets anders aan de hand. Meestal is dan de passing crank <-> bottom bracket naar de knoppen. De crankarm zit namelijk vrij precies passend op het bottom bracket en de bout houdt deze slechts op z'n plek.

Wat je kunt proberen is om de crank los te maken, passingsvlakken crank en BB goed vetvrij maken en de zaak weer monteren. Schroefdraad van de bout van de BB mag ingevet worden(of ontvetten en loctite 222), en dan met voorgeschreven moment aandraaien. Komt het dan nog los dan is het sowieso tijd voor een nieuwe crank. De crank is van aluminium en die slijt het hardste, trapas kan wel wat hebben. Maar aangezien een bb niet veel kost zou ik die ineens mee vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Ramon 73 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:23:
[...]

Beetje ervaring met Cannondale, de Synapse (alu) en SuperSix(carbon) zijn nagenoeg identiek qua geometrie. Maar rij eigenschappen liggen een eindje uit elkaar. Carbon veel comfortabeler en kan er strakker mee door de bocht.
En je twee fietsen hadden dezelfde wielen, banden, bandenspanning, voorvork, zadelpen, stem, handel bars, etc? Om nog maar te zwijgen over het placebo-effect.

Frame eigenschappen zijn over rated wanneer je de invloed van de andere componenten bekijkt op comfort. Bandenspanning, zadelpen en stuurpen hebben veel meer invloed. Zeker wanneer je het "wielrennen is emotie" even aan de kant schuift en kijkt naar data ipv gevoel.

Zie hier iets te lezen over comfort. Over de twijfelachtige claims over strakker sturen en betere krachtoverdracht kan je hier een interessante podcast luisteren of hier artikels lezen. Er zijn dubbel blind testen gedaan waarin prof (!) renners niet het verschil kunnen voelen tussen een stalen frame en een carbon TT fiets. De focus hierop van veel weekend warriors snap ik dus niet zo (evenals de misplaatste focus op gewicht ipv aerodynamica wanneer t op performance aankomt. Zal wel de conservatieve wielerwereld zijn :/ . Maar dat is een pet peeve voor een ander moment :P )

[ Voor 5% gewijzigd door Zygapophysis op 08-08-2018 12:16 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:27
coelho schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:19:
[...]

De crank is van aluminium en de trapas van staal; de crank is dus van een veel zachter materiaal.
Als je 10km hebt gereden met een crank die wielbelt op je trapas dan is de passing van de crank naar z'n grootje. Met alleen een nieuwe crank is je probleem mogelijk al opgelost.

Maar dit is typisch het soort problemen waar ze fietsemakers voor hebben uitgevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ramon 73 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:23:
[...]

Beetje ervaring met Cannondale, de Synapse (alu) en SuperSix(carbon) zijn nagenoeg identiek qua geometrie. Maar rij eigenschappen liggen een eindje uit elkaar. Carbon veel comfortabeler en kan er strakker mee door de bocht.
Synapse is toch een endurance geo, SuperSix race. Groot verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:31
coelho schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:46:
Je kan wat teflon tape proberen. Wel de goede kant op wikkelen!!

Maar ik denk dat er meer aan de hand is, als hij zomaar los komt.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:31
Zygapophysis schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 12:11:
[...]

En je twee fietsen hadden dezelfde wielen, banden, bandenspanning, voorvork, zadelpen, stem, handel bars, etc? Om nog maar te zwijgen over het placebo-effect.

Frame eigenschappen zijn over rated wanneer je de invloed van de andere componenten bekijkt op comfort. Bandenspanning, zadelpen en stuurpen hebben veel meer invloed. Zeker wanneer je het "wielrennen is emotie" even aan de kant schuift en kijkt naar data ipv gevoel.
Hoe heeft een stuurpen invloed op het comfort (ik bestrijd je antwoord niet, ik vraag me alleen af hoe).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
mhr-zip schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:06:
[...]

Hoe heeft een stuurpen invloed op het comfort (ik bestrijd je antwoord niet, ik vraag me alleen af hoe).
Lengte, hoek, materiaal. Allemaal van invloed op de flex en het comfort dus.

Je kan het eigenlijk alleen vergelijken als je van 1 merk exact hetzelfde frame qua geometrie in carbon en aluminium heb met verder dezelfde afmontage en posities. Maar zoals in het artikel dat net aangehaald werd hangt het ook weer van lengte + gewicht van rijder af etc. Het is dus gewoon niet zo makkelijk te zeggen wanneer iets meer of minder comfortabel is dan het ander. Een fiets van carbon hoeft dus niet per se comfortabeler te zijn dan aluminium. Andersom is het natuurlijk ook zo dat een aluminium fiets niet per se comfortabeler is dan een carbon fiets.

[ Voor 48% gewijzigd door orange.x op 08-08-2018 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Tjebakka schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:02:
[...]

Als je naar de geometrie tekeningen kijkt, dan zijn de verschillen minimaal. En dan heb ik het echt over verschillen van enkele mm's en 0,1˚. Ik had ook méér verschil verwacht, maar dat valt dus in de praktijk heel erg mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Niet online
mhr-zip schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:06:
[...]

Op dezelfde manier waarop elke ander, niet mechanisch verend, onderdeel het comfort kan verhogen: compliantie (elastische deformatie) van het betreffende onderdeel in dezelfde richting als de trilling (road buzz of grote verstoringen door het rijden over een diep gelegen putdeksel bv).

De vorm, wanddikte, materiaal, momentsarm, etc. beïnvloeden de compliantie van, in dit geval, de stuurpen. Dit kan je meten in N/m en dan zie je dat frames relatief weinig mm's verbuigen bij een bepaalde belasting tov andere fietsonderdelen.
Ramon 73 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:27:
[...]

Als je naar de geometrie tekeningen kijkt, dan zijn de verschillen minimaal. En dan heb ik het echt over verschillen van enkele mm's en 0,1˚. Ik had ook méér verschil verwacht, maar dat valt dus in de praktijk heel erg mee.
Is de geometrie verandert van die modellen? Als ik nu op de Cannondale website kijk zie ik voor zaken als seat tube lenght, standover hight, head tube lenght, wheelbase, front center verschillen van meerdere cm's (in de maat 54). Ook de schaling van de geometrie tussen de diverse maten is anders.

[ Voor 30% gewijzigd door Zygapophysis op 08-08-2018 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Iemand hier die met 28mm banden rijdt? Rij zelf nog met 23mm maar zie dat veel nieuwe modellen al 28mm uitrusten. Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Niet online
SirLenncelot schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:10:
Iemand hier die met 28mm banden rijdt? Rij zelf nog met 23mm maar zie dat veel nieuwe modellen al 28mm uitrusten. Wat zijn jullie ervaringen?
28 mm heeft minder rolweerstand (bij dezelfde bandenspanning) dan 23 mm (handig plaatje hier) Aerodynamisch is het iets minder gunstig, maar alleen een issue als je voor podiumplekken in een TT of triathlon meedoet. Dan kan je overwegen om voor 23 en achter 25 mm te monteren.

Grote voordeel is dat je met een lagere druk kan rijden en het rijdcomfort substantieel omhoog gaat (er is meer volume aan lucht om oneffenheden te dempen). Voorwaarde is wel dat je velg breed genoeg moet zijn (>20mm), anders krijg je ballonvorming en dat gaat ten koste van comfort en grip in bochten. Ook moet je zeker weten dat je frame genoeg ruimte heeft. Bij oude fietsen kan dat nog wel eens problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Wat @Zygapophysis zegt moet het wel kunnen passen inderdaad. Rij zelf op 28mm en ik zou zelf niet anders meer willen. Gisteren nog wedstrijdtraining gedaan en was vergeten om nog even de banden te pompen maar vooralsnog heel prima gereden. Ik pomp ze vaak niet harder dan 5,5bar voor en achter. Of anders achter ietsje meer. Geen idee of het echt meer grip heeft dan smallere banden of echt zoveel sneller is vanwege rolweerstand, maar ik schuw geen gravelweggetjes bijvoorbeeld en rij echt veel minder lek moet ik zeggen, kan me de laatste keer al niet eens meer echt herinneren. Comfort is wel degelijk hoger, zeker bij lagere druk uiteraard.

https://www.futurumshop.n...aadband-zwart-zwart.phtml 14,95 voor 28mm versie, 13,95 voor 25mm versie. Weer iets goedkoper dan ze waren, bij thuiskomst maar weer even 2 bestellen :)

[ Voor 10% gewijzigd door orange.x op 08-08-2018 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Ik vind zelf 28mm ook wel fijn:
- Comfortabeler rijden omdat je oneffenheden in de weg minder voelt, trillingen worden goed opgevangen. Vooral bij rijden op kasseien merk ik verschil.
- ik kan zorgeloos stukken offroad (schelpenpaden, gravelpaden, bospaden, en in droge zomers zandpaden) rijden zonder het geval te hebben dat ik lek kan rijden
- ik kan langer doorfietsen doordat minder last van trillingen die doorwerken op m'n spieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 11:02
Als je wilt switchen moet je wel even goed checken of die brede banden tussen je remmen/frame past. Been there ;).
Ik rij zelf op 25mm, mijn velgen zijn er op gebouwd geloof ik. En rijdt echt wel lekkerder dan 23mm. Voel stabieler en klappert minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Thnx, ik wil niet switchen maar ben een nieuwe fiets aan het uitzoeken. Zo heb ik af en toe wat zaken waar ik me in verdiep en soms gooi ik wat dingen hier het forum in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 10-07 22:24
Ramon 73 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:27:
[...]

Ik denk toch dat je wat dingen door elkaar haalt. Cannondale heeft (onder andere) een Endurance-lijn en een Elite-lijn. In de Endurance-lijn zit de Synapse, die zowel in aluminium en carbon te verkrijgen is en die qua geometrie weinig tot niets verschilt. In de Elite-lijn zit de CAAD die van aluminium is en de SuperSix die van carbon is gemaakt en die ook een vrijwel exacte geometrie hebben. Alleen voor de nieuwe 2019 modellen van de SuperSix is een andere geometrie toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Rij zelf ook met 28mm tubeless op een brede 21c velg (S-Works Turbo). In werkelijkheid zijn ze dan 31mm. Het rijdt zalig comfortabel en kan daardoor ook makkelijker lange stukken fietsen en/of over slecht wegdek.

Vind persoonlijk 31mm wel net iets te breed voor de snellere clubritten (35+). Kan duidelijk merken dat je de fiets wel een beetje de bocht in moet duwen, waar dat met de 26mm S-Works Turbo (vallen op deze velg uit als een 28mm band) toch een stuk makkelijker gaat.

Op mijn oude fiets rij ik met 24mm banden op een 15c velg en dat is op alle vlakken (comfort/grip) toch wel een stap terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
lateef schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 19:41:
[...]

Ik denk toch dat je wat dingen door elkaar haalt. Cannondale heeft (onder andere) een Endurance-lijn en een Elite-lijn. In de Endurance-lijn zit de Synapse, die zowel in aluminium en carbon te verkrijgen is en die qua geometrie weinig tot niets verschilt. In de Elite-lijn zit de CAAD die van aluminium is en de SuperSix die van carbon is gemaakt en die ook een vrijwel exacte geometrie hebben. Alleen voor de nieuwe 2019 modellen van de SuperSix is een andere geometrie toegepast.
+1
Klopt!

Ik hád een Synapse die gestolen werd (geen grote ramp want verzekerd en beviel niet super).
Bij de keuze van een nieuwe fiets ging het tussen inderdaad de CAAD en SuperSix.
Achteraf heb ik CAAD en Synapse door elkaar gegooid.....dacht al dat ik gek aan het worden was, maar heb twee modellen door elkaar gehusseld. Dank voor het oplossen van het (door mij opgewekte) misverstand.
Mijn verhaal klopte dus wel, alleen had ik niet Synapse moeten schrijven maar CAAD.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon 73 op 08-08-2018 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Tjebakka schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:02:
[...]

Achteraf blijkt dat ik me vergist heb.....ik schreef Synapse waar CAAD had moeten staan. Ik hád destijds een Synapse die gestolen werd en bij de nieuwe fiets ging de keuze tussen SuperSix en CAAD, daar is de vergissing ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
SirLenncelot schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:35:
Thnx, ik wil niet switchen maar ben een nieuwe fiets aan het uitzoeken. Zo heb ik af en toe wat zaken waar ik me in verdiep en soms gooi ik wat dingen hier het forum in.
Nieuw, dus nog opties. Mocht je voor discs gaan dan heb je zeer waarschijnlijk genoeg ruimte voor bredere banden aangezien die vaak meer ruimte bieden bij de vork en achteraan doordat er geen klauwtjes hoeven te zijn. Maar heb in de afgelopen jaren ook wel eens gekeken naar hoe en wat je dan zou kunnen doen maar het is wel lastig als je wat specifieke wensen hebt. Ik zou bijvoorbeeld graag met sram rijden wat lang niet alle merken verkopen als standaard optie. Rose heeft dan wel altijd ook een Force lijn bij hun modellen en Canyon alleen met eTap bijvoorbeeld. Maar een Giant affabriek met sram bijvoorbeeld zal je dus al niet zo snel vinden laat staan met discs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Wat maakt dat jij graag Sram kiest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
Mijn eerste fiets was met campa en dat beviel goed qua scheiding tussen opschakelen en terugschakelen. Daarna ben ik voor prijskwaliteit destijds voor de Force groep gegaan omdat deze, vond ik, net wat goedkoper was dan Ultegra maar wel stukken beter dan 105. En nu na jaren nog steeds heel erg tevreden. Het schakelen is ok intuitief waarbij je met Shimano een lever gebruikt voor het ene schakelen en de hele rem en spul voor het andere schakelen. Bij sram is het hetzelfde hendeltje voor een tandje erbij en doorduwen voor terugschakelen waarbij je ook tot 3 kransjes terug kan schakelen in 1 beweging. En daarbij vond ik de hoods van de shifters ook altijd een stuk kleiner. Ze hadden ook eerder volgens mij kabels intern ipv uitstekend aan de zijkant etc. Dus ja, estetisch maar ook prijs kwaliteit en zou nu dus niet zo snel iets anders nemen eigenlijk. Maar dat maakt het voor mij lastiger als ik dat zou willen op een nieuwe kant en klare fiets 😅 gelukkig heb ik het nog niet nodig zeg maar! Plus, tot 2021 loopt mijn garantie bij Rose, kans bestaat dat ik misschien nog wel een keer een nieuw frame krijg gezien de historie 😝

[ Voor 6% gewijzigd door orange.x op 09-08-2018 09:05 ]

Pagina: 1 ... 103 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic

Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic

Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.