Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.780 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@MadEgg ik bedoel inderdaad de omliggende grond en niet je kruipruimte. Als alles vanuit je achtertuin via een dichte grondlaag naar je kruipruimte loopt lijkt het mij dat het daar op een moment ook vol zit.
Maar ik ben geen expert, dit is vooral op basis van wat ik tot nu toe gelezen heb.

@SerealKiller op hoop van zegen dan maar.. Lijkt me trouwens dat er wel een flink lek moet zitten, als er zo veel water in komt te staan!

[ Voor 19% gewijzigd door Hsb-3 op 12-12-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@MadEgg Zit je toevallig in de polder of vlak bij een hoog staande sloot? hier zit je met 65 cm al dik onder grondwater nivo.

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 12-12-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:14

MadEgg

Tux is lievvv

twain4me schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:11:
@MadEgg Zit je toevallig in de polder of vlak bij een hoog staande sloot? hier zit je met 65 cm al dik onder grondwater nivo.
Nee, provincie Groningen, ruim 3 beter boven NAP. Dat zou mee moeten vallen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

D.deJong schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:53:
Hè, daar is de suskast-discussie weer.
Tja makkelijk praten als je er zelf geen "last" van hebt, natuurlijk :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 11:37
Alleen heb je het akoestisch rapport uit de vergunning dan nodig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:50:
[...]

Dat heb ik gedaan hoor ;). Geen van beide van toepassing.

Zoals gezegd ligt er een 30km weg, waarover gesproken wordt, verder geen hinder (ja, de vogels en de fluisterstille vaatwasser...).

We zitten tegen een natuurgebied aan (dat was geen grap), geluidshinder is echt flauwekul.
Ik zou de bestemmingsplannen er maar eens goed op nalezen, misschien komt er in dat natuurgebied wel een vliegveld en heb jij daarom deze suskasten alvast ;) :P

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 00:00

MeltedForest

Lenny-t

MadEgg schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:46:
Vandaag heb ik geconstateerd dat er een flinke laag water in de kruipruimte staat, ruim 5 cm water. Het heeft de afgelopen dagen flink wat geregend, is dat dan normaal? Moet de bouwer niet voor drainage of iets dergelijks zorgen zodat dit niet voor kan komen? Ik wilde wat kabels gaan trekken maar ik wacht wel even op droger tijden geloof ik...
De aannemer hoeft hier niets aan te doen.

Ik woon in een polder en bij ons stond het water in de kruipruimte bijna tot aan het piepschuim. Dus ik heb samen met de buren (2 onder 1 kap) er maar voor gekozen om een 'gracht' om onze huizen te laten graven en een grote drainagebox achter in de tuin in te graven à €1800 (lokale hovenier).

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-10 17:45
MadEgg schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:46:
Vandaag heb ik geconstateerd dat er een flinke laag water in de kruipruimte staat, ruim 5 cm water. Het heeft de afgelopen dagen flink wat geregend, is dat dan normaal? Moet de bouwer niet voor drainage of iets dergelijks zorgen zodat dit niet voor kan komen? Ik wilde wat kabels gaan trekken maar ik wacht wel even op droger tijden geloof ik...
Groningen(stad) is wel een beetje "berucht" mbt water in kelders en kruipruimtes. Heb me weleens laten vertellen dat het een combinatie is van een vrij hoog natuurlijk grondwaterpeil en een soms "moeizamere" afwatering van hemelwater. In Groningen-Zuid bv. Ken ik geen huizen met kelder zonder waterpomp. Ook de nieuwbouw in de stad heeft regelmatig natte kruipruimtes. Nee, het hoort niet, maar droog krijgen schijnt zo goed als onmogelijk te zijn en de huizen horen er tegen te kunnen (heb ik mij laten vertellen).

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Carnoustie schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:21:
[...]

Groningen(stad) is wel een beetje "berucht" mbt water in kelders en kruipruimtes. Heb me weleens laten vertellen dat het een combinatie is van een vrij hoog natuurlijk grondwaterpeil en een soms "moeizamere" afwatering van hemelwater. In Groningen-Zuid bv. Ken ik geen huizen met kelder zonder waterpomp. Ook de nieuwbouw in de stad heeft regelmatig natte kruipruimtes. Nee, het hoort niet, maar droog krijgen schijnt zo goed als onmogelijk te zijn en de huizen horen er tegen te kunnen (heb ik mij laten vertellen).
Het is geen Groningen-stad, het is een nieuwbouwwoning in Leek. In onze oude woning in Groningen-stad (Noord) hadden we ook een vergelijkbare kruipruimte maar daar ben ik nooit water in tegenkomen. Ietwat vochtig, dat wel, maar zeker geen plassen water.

Daar had ik ook een aantal UTP-kabels gewoon over het zand in de kruipruimte liggen. Ik geloof dat ik ze hier maar langs het plafond moet gaan vastmaken. Misschien een kabelgoot ophangen.

Tja

• Jheroun
  • Niet online
In onze technische omschrijving (in Utrecht) staat dat het voor kan komen dat er water in een kruipruimte staat en dat dat ook niet erg is. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat het voor de betonnen palen uitmaakt op welke diepte ze water tegenkomen, zolang het water je woning niet bereikt is het hooguit onhandig.

Persoonlijk vind ik het wel jammer en hoop ik dat het bij ons mee gaat vallen. Wat zand uit de kruipruimte halen om ruimte te creëren voor wijn die nog minimaal 5 jaar moet liggen leek me wel wat :9 Helaas kon er vanuit het project geen kelder onder en dat achteraf laten doen kost wel erg veel.

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-10 17:45
MadEgg schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:35:
[...]

Het is geen Groningen-stad, het is een nieuwbouwwoning in Leek. In onze oude woning in Groningen-stad (Noord) hadden we ook een vergelijkbare kruipruimte maar daar ben ik nooit water in tegenkomen. Ietwat vochtig, dat wel, maar zeker geen plassen water.

Daar had ik ook een aantal UTP-kabels gewoon over het zand in de kruipruimte liggen. Ik geloof dat ik ze hier maar langs het plafond moet gaan vastmaken. Misschien een kabelgoot ophangen.
In Leek ken ik geen kruipruimtes, maar in Stad ken ik ten zuiden van het kanaal geen kruipruimte of kelder waar in ieder geval niet zo nu en dan water staat... 😄

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Jheroun schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:43:
In onze technische omschrijving (in Utrecht) staat dat het voor kan komen dat er water in een kruipruimte staat en dat dat ook niet erg is. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat het voor de betonnen palen uitmaakt op welke diepte ze water tegenkomen, zolang het water je woning niet bereikt is het hooguit onhandig.

Persoonlijk vind ik het wel jammer en hoop ik dat het bij ons mee gaat vallen. Wat zand uit de kruipruimte halen om ruimte te creëren voor wijn die nog minimaal 5 jaar moet liggen leek me wel wat :9 Helaas kon er vanuit het project geen kelder onder en dat achteraf laten doen kost wel erg veel.
Voor het huis zal het weinig uitmaken inderdaad, maar ik heb er nog meer toepassingen voor. UTP-kabels dus in ieder geval. Kan er wel een mouw aan passen maar jammer vind ik het wel als dit vaak gaat voorkomen.

Een kelder staat ook op mijn wensenlijstje, maar ben je ook al gauw 20-30k voor kwijt wat ik zo op het eerste gezicht kon vinden. Wellicht over een paar jaar. Dan moet er in ieder geval een oplossing voor het water komen :+

Tja

• Jheroun
  • Niet online
@MadEgg Je kan een waterdichte kelderbak onder je huis laten zetten, maar dat loopt inderdaad wel in de papieren.

Het is zo jammer om je fundering te zien liggen maar dat je daar niet even vast door iemand anders een bak in mag laten hijsen. Als zo'n ding tussen de palen in blijft lijkt me dat een vrij makkelijk verdienende meerwerkoptie.

Als we het gaan doen dan in ieder geval voordat de tuin op orde gemaakt wordt, dan kunnen ze er nog bij zonder dat die ook opnieuw aangelegd moet worden. Maar voor het geld van een kelder kunnen er ook een hoop klimaatkasten in de garage. Keuzes, keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Gisteren een bloemetje gekregen van de aannemer... ze zagen zelf ook in dat 1x te vroeg een factuur sturen kon, maar dat 3x te vroeg factureren iets te gek was.
Volgende week hopelijk de brief met opleverdatum en voorschouw in de bus. Staat namelijk gepland in week 5, en ze zijn straks ook twee weken dicht.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:38
Na oplevering bleek de coaxkabel niet goed geïnstalleerd te zijn. Het signaal komt wel binnen in de meterkast, maar loopt niet goed door naar de aansluiting in de woonkamer.
De aannemer stelt dat Ziggo de kabel zelf heeft aangelegd, en dat ze moeite hebben om ze zover te krijgen dat ze de kabel opnieuw door m'n plafond gaan trekken.
Ik kom bij de klantenservice niet verder, want 'het werkt' (er loopt nu een lange kabel door de gang naar de woonkamer).
Ik kan natuurlijk ook zelf een nieuwe kabel door het plafond (laten) trekken, maar vind dat de aannemer dit in orde hoort te maken. Zij leveren niet op wat ik heb gekocht. Ben bang dat het tijd wordt om ze in gebreke te gaan stellen, want dit duurt nu al n paar maanden.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Je hebt al een paar maanden een Coax over de vloer lopen en gaat nu pas actie ondernemen? Ok..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:38
Genoeg andere zaken om me druk over te maken. Want ja, het werkt. En ik had de hoop dat de aannemer het gewoon op zou lossen toen ik het meldde.
Inmiddels wat meer tijd over, en genoeg van de aannemer die ik elke week opnieuw moet uitleggen wat het probleem is.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Jheroun schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:43:

In mijn tijdelijke woning (staat op heipalen in poldergebied) staat in de wintermaanden de kruipruimte ook vol met water. Ik vind het toch niet prettig. Vocht trekt op in bijvoorbeeld het hout achter de meterkast en in de muren op een bepaalde plek van het huis, verder veel insecten zoals pissebedden en spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanter
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-05 08:02
De Rikster schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:52:
[...]

En precies dat is de reden dat ik werkelijk nog steeds niet snap dat er aan alle kanten de hand op de knip gehouden wordt om je als leek goed te laten begeleiden tijdens het gehele traject, beetje als schijnzekerheid worden er lidmaatschappen bij VEH afgesloten en een keuring van 1,5 uur ingepland om achteraf de voldongen feiten te constateren dmv een visuele inspectie (maw: als je weet waar je op moet letten dan kan je dat ook wel zelf). ...

In dit topic vliegen je de tienduizenden euro's om de oren voor visgraat/PVC/giet/leefbeton/keramisch parketvloeren, keukens, stucadoors, domotica etc. maar een paar honderd euro uitgeven om goed beslagen ten ijs te komen geven we liever niet uit 8)7
Hoi Rikster
Zou je wellicht wat contacten / bureau's weten die dergelijke bouwbegeleiding kunnen aanbieden voor een paar honderd euro's?
Indertijd heb ik via internet erop gezocht en een van de weinige partijen die bouwbegeleiding bood vroeg ruim 25K euro voor het hele traject.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:50
@hanter: 25k zal meest waarschijnlijk voor uitgebreide begeleiding van zelfbouw zijn. Voor projectbouw hoeft de begeleider lang niet zoveel uren te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

De Rikster schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:52:
[...]

In dit topic vliegen je de tienduizenden euro's om de oren voor visgraat/PVC/giet/leefbeton/keramisch parketvloeren, keukens, stucadoors, domotica etc. maar een paar honderd euro uitgeven om goed beslagen ten ijs te komen geven we liever niet uit 8)7
Plus dat mensen vergeten dat waneer ze zich opwerpen als projectmanager in een bouw project bij een geschil de rechter nog wel eens besluit om minder of niets met consumenten bescherming te doen.
Waarmee je dus ineens veel meer verantwoordelijkheid hebt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons gaat nu alles volgens planning! Vandaag de keuken apparatuur (ingekocht via werk) en de eerste dozen en meubels verhuisd, komende week de vloer en keuken plaatsen en volgende week verhuizen _/-\o_
Al met al redelijk snel gegaan: 12 november de sleutel en 24 december erin :)
Hanter schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:20:
[...]

Hoi Rikster
Zou je wellicht wat contacten / bureau's weten die dergelijke bouwbegeleiding kunnen aanbieden voor een paar honderd euro's?
Indertijd heb ik via internet erop gezocht en een van de weinige partijen die bouwbegeleiding bood vroeg ruim 25K euro voor het hele traject.

Dank
Een oplever keuring kost ca 100 euro per uur. Dus ga maar na wat een bouwbegeleiding zo ongeveer moet kosten. Bij projectmatige bouw echt onzin imo. Ten eerste zit de bouwer technisch vast aan allerlei wettelijke eisen, en daarbij is het seriebouw, dus de kans op grove fouten is nihil / 0. Blijft over enkele tegenvallers en "onnodig" meerwerk , dat is veel minder dan de kosten van een bouwbegeleiding.
In mijn geval zijn de kosten van de suskasten een fractie van de kosten van een bouwbegeleider, niet interessant dus. Daarbij heb je tegenwoordig ook een halve jurist nodig die contracten kan interpreteren, juridisch + bouwtechnisch = duur.

Rechtsbijstand zou ik wel (tijdelijk) aanzetten a 10 euro per maand.. Niet om bij elke scheet mee te dreigen of in te zetten, maar het maakt je wel sterk mocht je er met de aannemer niet uitkomen.

VEH heb ik spijt van ;)

My 2 cts. (niet werkzaam in de bouw itt oa rikster geloof ik)
twain4me schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:39:
[...]

Plus dat mensen vergeten dat waneer ze zich opwerpen als projectmanager in een bouw project bij een geschil de rechter nog wel eens besluit om minder of niets met consumenten bescherming te doen.
Waarmee je dus ineens veel meer verantwoordelijkheid hebt ;)
Dus bij een geschil met de aannemer heb je liever geen bouwbegeleiding, want minder consumenten bescherming, immers je hebt een expert. Ervan uitgaande dat een rechter oordeelt dat het niet gebruikelijk is om een bouwbegeleider te hebben bij projectmatige bouw.

[ Voor 40% gewijzigd door Sport_Life op 15-12-2018 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Sport_Life schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 22:45:
[...]

Een oplever keuring kost ca 100 euro per uur. Dus ga maar na wat een bouwbegeleiding zo ongeveer moet kosten. Bij projectmatige bouw echt onzin imo. Ten eerste zit de bouwer technisch vast aan allerlei wettelijke eisen, en daarbij is het seriebouw, dus de kans op grove fouten is nihil / 0. Blijft over enkele tegenvallers en "onnodig" meerwerk , dat is veel minder dan de kosten van een bouwbegeleiding.
In mijn geval zijn de kosten van de suskasten een fractie van de kosten van een bouwbegeleider, niet interessant dus. Daarbij heb je tegenwoordig ook een halve jurist nodig die contracten kan interpreteren, juridisch + bouwtechnisch = duur.

Rechtsbijstand zou ik wel (tijdelijk) aanzetten a 10 euro per maand.. Niet om bij elke scheet mee te dreigen of in te zetten, maar het maakt je wel sterk mocht je er met de aannemer niet uitkomen.

[...]

Dus bij een geschil met de aannemer heb je liever geen "bouwbegeleiding" :)
Nee, je bent dan klant van de begeleiding, en zuiver consument.
loop je schade op? Dan heb je iemand om aansprakelijk te stellen , die betaal je immers om het te voorkomen. (net zoals je een verzekeringsadviseur aansprakkelijk kan stellen voor schade die volgens je aanvraag verzekerd had moeten zijn.)
Mocht het daar niet onder vallen ziet de rechter je ook in de relatie met je aannemer(s) gewoon als consument (je hebt immers niet voor niets een expert) dus de ik wist van niets, hullie zijn de experts vlieger kan de lucht weer in ;)
Hoewel een huis er zelde slechter op is geworden ligt de toepasbaarheid wel meer bij renovatie.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

twain4me schreef op zondag 16 december 2018 @ 00:08:
[...]

Nee, je bent dan klant van de begeleiding, en zuiver consument.
loop je schade op? Dan heb je iemand om aansprakelijk te stellen , die betaal je immers om het te voorkomen. (net zoals je een verzekeringsadviseur aansprakkelijk kan stellen voor schade die volgens je aanvraag verzekerd had moeten zijn.)
Mocht het daar niet onder vallen ziet de rechter je ook in de relatie met je aannemer(s) gewoon als consument (je hebt immers niet voor niets een expert) dus de ik wist van niets, hullie zijn de experts vlieger kan de lucht weer in ;)
Hoewel een huis er zelde slechter op is geworden ligt de toepasbaarheid wel meer bij renovatie.
.
De meeste adviseurs zullen de (beroeps) aansprakelijkheid uitsluiten, verleggen (vrijwaren) of slechts van toepassing verklaren bij nalatigheid (cf algemene voorwaarden) . Daarbij zal de adviseur wijzen naar de bron van het probleem, dat is de aannemer. Dus ik zou er niet vanuit gaan dat een adviseur enige aansprakelijkheid aanvaart. Zelfs al sta je in je gelijk ;)

Desondanks kan ik me niet voorstellen dat het zover zal komen bij projectmatige bouw. Wellicht bij een kleine aannemer, maar de meeste projecten worden aangenomen door grote erkende aannemers.

Als ik ooit zelf een huis zou laten bouwen, zoals mijn ouders in de jaren 80 (lijkt mij ook wel wat) , dan zou ik het wel doen. Probleem is alleen de dure grondprijs, arbeids en materiaalkosten zullen ooit wel weer dalen wanneer de vraag sterk afneemt , maar de grondprijs.. :o

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 16-12-2018 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanter
  • Laatst online: 04-05 08:02
@SjakieZulu Inderdaad, betreft een zelfbouw project, desondanks vond ik het nog steeds wel behoorlijk prijzig voor bouwplaats bezoek en overleg, maar goed, met de huidige markt condities is het blijkbaar gangbaar de hoofdprijs te vragen.

Dank ieder voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:50
@hanter: ik denk eerder dat het begeleiding is van afbouw vanaf casco oplevering. Inkoop materialen, coördinatie onderaannemers, bouwplaats bezoek/overleg, etc.

Daar gaat serieus veel tijd in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Sport_Life schreef op zondag 16 december 2018 @ 08:20:
[...]

De meeste adviseurs zullen de (beroeps) aansprakelijkheid uitsluiten, verleggen (vrijwaren) of slechts van toepassing verklaren bij nalatigheid (cf algemene voorwaarden) . Daarbij zal de adviseur wijzen naar de bron van het probleem, dat is de aannemer. Dus ik zou er niet vanuit gaan dat een adviseur enige aansprakelijkheid aanvaart. Zelfs al sta je in je gelijk ;)
Je kan uitsluiten en niet aanvaarden tot je een ons weegt (en al dan niet daarbij stampvoeten), gelukkig hebben we rechters die kunnen ordelen of dit wel mag en terrecht is. je hebt ook natuurlijk gewoon een overeenkomst met de aannemer. (anders zou een adviseur ineens de aannemer zijn)
Desondanks kan ik me niet voorstellen dat het zover zal komen bij projectmatige bouw. Wellicht bij een kleine aannemer, maar de meeste projecten worden aangenomen door grote erkende aannemers.
Klopt, maar daar ben je ook geen manager aan het spelen. (dat was de kern van mijn opmerking)
dat kan je eventueel wel doen in de afbouw fase ;)

Ik loop afentoe een rondje serriematige bouw (middel grote aannemer) omdat familie daar een huis heeft gekocht. (de kosten zouden rond de 1000 euro liggen indien ik er geld voor zou vragen)
Het grappige is dat van die paar bezoekjes het hele blok in kwaliteit is verbeterd. :+ (omdat je bij de buren kijkt voor de vorige en volgende stap.
Verkeerd folietje hier, vergeten zwelbandje daar.. niet houden aan normen of verwerkingsvoorschriften fabrikant.
Allemaal van die dingen die er op de opleverdag prima uitzien en waar je jaren later pas ellende van krijgt. (je wilt niet weten hoeveel werk wij deden aan gevels die nog geen 5 jaar oud zijn :9 )
(en ja vaak valt dat gewoon onder de aansprakelijkheid van de bouwer, maar jij zit met de overlast)

Wanneer ik iemand help in de afbouw fase let ik vooral op werkwijze en montage voorschriften, de rest kan een bewoner veel beter zelf bekijken. maar het in de toekomst garantie kunnen claimen bij de fabrikant is wel zo handig, je tegelzetter zit tegen die tijd al weer in bulgarije ;)
Als ik ooit zelf een huis zou laten bouwen, zoals mijn ouders in de jaren 80 (lijkt mij ook wel wat) , dan zou ik het wel doen. Probleem is alleen de dure grondprijs, arbeids en materiaalkosten zullen ooit wel weer dalen wanneer de vraag sterk afneemt , maar de grondprijs.. :o
Wachten tot de markt weer instort en dan creatief zijn. mijn huis was niet alleen gratis t.o.v de grondprijs, de grond waar hij opstaat kost ook maar de helft van een von kavel. Nu wil ik het graag behouden (restoreren/renoveren/vernieuwbouw is een beetje mijn ding) maar voor 70% van de grondprijs v.o.n een wijk veder zou ik hier kunnen beginnen met de eerste paal. (zelfde peil datum)

Ga er maar niet vanuit dat materialen extreem veel zullen dalen, de marges waren een paar jaar geleden zo dun dat een behoorlijk deel gewoon inflatie correctie is.
In de vraag en aanbod markt kan je natuurlijk difrancieren op prijs/kwaliteit en tijd. Het is vooral tijd welke wordt aangesproken.in de vorm van levertijden. En lang niet alle grondstof prijzen staan op dit moment hoog, ijzererts kost bv maar de helft van wat het koste in 2013. ;)
Dat gezegd hebbende wordt ook ik wel een beetje erg ongelukkig van de hout prijzen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

twain4me schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:56:

Ik loop afentoe een rondje serriematige bouw (middel grote aannemer) omdat familie daar een huis heeft gekocht. (de kosten zouden rond de 1000 euro liggen indien ik er geld voor zou vragen)
Het grappige is dat van die paar bezoekjes het hele blok in kwaliteit is verbeterd. :+ (omdat je bij de buren kijkt voor de vorige en volgende stap.
Verkeerd folietje hier, vergeten zwelbandje daar.. niet houden aan normen of verwerkingsvoorschriften fabrikant.
Allemaal van die dingen die er op de opleverdag prima uitzien en waar je jaren later pas ellende van krijgt. (je wilt niet weten hoeveel werk wij deden aan gevels die nog geen 5 jaar oud zijn :9 )
(en ja vaak valt dat gewoon onder de aansprakelijkheid van de bouwer, maar jij zit met de overlast)
Een familielid van ons is vroeger schilder geweest (nog een van de oude stempel die per uur werkte en dus net werk afleverde ipv per meter en alles afraffelt ;)) en die liet mij plekken van het binnenschilderwerk zien wat er op het oog redelijk uit ziet, maar als je er goed naar kijkt zie je de kwaststrepen zitten. Zo zal dit ook wel zijn als een electricien naar de electra kijkt, of een metselaar naar de stenen :).
Wanneer ik iemand help in de afbouw fase let ik vooral op werkwijze en montage voorschriften, de rest kan een bewoner veel beter zelf bekijken. maar het in de toekomst garantie kunnen claimen bij de fabrikant is wel zo handig, je tegelzetter zit tegen die tijd al weer in bulgarije ;)

Wachten tot de markt weer instort en dan creatief zijn. mijn huis was niet alleen gratis t.o.v de grondprijs, de grond waar hij opstaat kost ook maar de helft van een von kavel. Nu wil ik het graag behouden (restoreren/renoveren/vernieuwbouw is een beetje mijn ding) maar voor 70% van de grondprijs v.o.n een wijk veder zou ik hier kunnen beginnen met de eerste paal. (zelfde peil datum)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ga er maar niet vanuit dat materialen extreem veel zullen dalen, de marges waren een paar jaar geleden zo dun dat een behoorlijk deel gewoon inflatie correctie is.
In de vraag en aanbod markt kan je natuurlijk difrancieren op prijs/kwaliteit en tijd. Het is vooral tijd welke wordt aangesproken.in de vorm van levertijden. En lang niet alle grondstof prijzen staan op dit moment hoog, ijzererts kost bv maar de helft van wat het koste in 2013. ;)
Dat gezegd hebbende wordt ook ik wel een beetje erg ongelukkig van de hout prijzen :(
Ik ken niet de exacte inkoopprijzen die de aannemer hanteert, maar heb sterk de indruk dat hij zich vreselijk vergist heeft toen de woningen 2 jaar geleden in de verkoop gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-10 22:06

T.E

Vrijdag in de showroom van Berkvens deuren geweest. Heel vriendelijk en goed geholpen.
Waar mijn vorige nieuwbouw woning echt simpele stalen deurkozijnen had met goedkope deuren zien deze deuren er wel een stuk mooier en steviger uit. Wel grappig dat we de prijslijst al gehad hadden van onze aannemer.
Toen we naar de prijzen vroegen van de deuren kwamen er toch hele andere prijzen uit.
We doen alleen het deurbeslag door de aannemer ( 22 euro per deur ) en inmiddels offerte opgevraagd voor extra kozijnen en deur met glas voor de woonkamer bij een bouwcenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:13
@Sport_Life Weinig mis met kwaststrepen in het verfwerk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 16-12-2018 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
FrankHe schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:22:
[...]

De kookplaat is waarschijnlijk 7,6 kW. In beginsel zit er geen verschil tussen een tweefase en driefase perilex stekker. Ze hebben beide 5 draden. De meerkosten zitten hem in de meterkast, een kookgroep tegenover een krachtgroep. In een eenfase installatie kun je de kookgroep achter een bestaande aardlekschakelaar hangen. In een driefase installatie zet je voor de krachtgroep een aparte driefase aardlekschakelaar of een driefase alamat (aardlekschakelaar en zekering automaat bij elkaar in een behuizing) Daar komen als het goed is de meerkosten vandaan.
Ofwel; de kookgroep hoort bij een 1-fase installatie, de krachtgroep bij een 3-fase installatie. Als er verder niks is afgesproken over wat je krijgt direct de 3-fase variant laten aanleggen, want dan krijg je dus automatisch ook een 3-fase aansluiting met 4 polige hoofdschakelaar.

@koendio Als je achteraf nog van 1 fase naar 3 fase wilt ben je veel meer kwijt dan die 130,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-10 22:34
T.E schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:30:
Vrijdag in de showroom van Berkvens deuren geweest. Heel vriendelijk en goed geholpen.
Waar mijn vorige nieuwbouw woning echt simpele stalen deurkozijnen had met goedkope deuren zien deze deuren er wel een stuk mooier en steviger uit. Wel grappig dat we de prijslijst al gehad hadden van onze aannemer.
Toen we naar de prijzen vroegen van de deuren kwamen er toch hele andere prijzen uit.
We doen alleen het deurbeslag door de aannemer ( 22 euro per deur ) en inmiddels offerte opgevraagd voor extra kozijnen en deur met glas voor de woonkamer bij een bouwcenter.
Voor wat voor model / type deur ga je? En waarom toch ergens anders een offerte opgevraagd, gezien de deuren er mooi en stevig uitzien?

Wij moeten deze keuzes ook gaan maken, zelfde leverancier. Showroom is eigenlijk iets te ver rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

kever678 schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:25:
[...]

Voor wat voor model / type deur ga je? En waarom toch ergens anders een offerte opgevraagd, gezien de deuren er mooi en stevig uitzien?

Wij moeten deze keuzes ook gaan maken, zelfde leverancier. Showroom is eigenlijk iets te ver rijden..
De standaard deuren zijn prima. We willen alleen in de woonkamer een deur met glas. De Berkolux 431.
Maar via de aannemer heeft deze een meerprijs van bijna 600 euro en dan vervalt de originele deur. Aangezien we nog een kozijn moeten hebben voor de trapkast (maken we zelf ) heb ik een offerte aangevraagd buiten de aannemer. Dan gebruiken we de huidige deur van de woonkamer voor de trapkast en bestellen we een kozijn erbij voor de trapkast + de deur met glas die een stuk goedkoper zal zijn dan via de aannemer.
Ps mocht je in de buurt wonen van zalt bommel, bij keuken/badkamer Van Wanrooij in Waardenburg hebben ze ook deuren en kozijnen van berkvens in de showroom staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Hanter schreef op zondag 16 december 2018 @ 09:23:
@SjakieZulu Inderdaad, betreft een zelfbouw project, desondanks vond ik het nog steeds wel behoorlijk prijzig voor bouwplaats bezoek en overleg, maar goed, met de huidige markt condities is het blijkbaar gangbaar de hoofdprijs te vragen.

Dank ieder voor de input.
Ondanks, dat het aardig wat werk is, is het een belachelijk hoog bedrag.
Een goede bouwbegeleiding kan ook bij zelfbouw flink minder kosten en tevens kwalitatief goed zijn.
Vraag me echter niet waar, want ik leef over de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
T.E schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:43:
[...]

De standaard deuren zijn prima. We willen alleen in de woonkamer een deur met glas. De Berkolux 431.
Maar via de aannemer heeft deze een meerprijs van bijna 600 euro en dan vervalt de originele deur. Aangezien we nog een kozijn moeten hebben voor de trapkast (maken we zelf ) heb ik een offerte aangevraagd buiten de aannemer. Dan gebruiken we de huidige deur van de woonkamer voor de trapkast en bestellen we een kozijn erbij voor de trapkast + de deur met glas die een stuk goedkoper zal zijn dan via de aannemer.
Ps mocht je in de buurt wonen van zalt bommel, bij keuken/badkamer Van Wanrooij in Waardenburg hebben ze ook deuren en kozijnen van berkvens in de showroom staan.
Ah, op die manier. Wij neigen naar de standaard deuren. Alleen de deur naar de hal kijken we naar een Berano 543. Gezien deze van ander materiaal is twijfelen we, alternatief is ook de Berkolux 431 maar die vinden we net wat minder. Deur laten vervallen voor bv. een taatsdeur is ook nog een alternatief. Verder overal kozijnen zonder bovenlichten. Houten kozijn vinden we eigenlijk te duur (+ €361) dus blijft wel staal.

Wij zijn ook 3 'extra' deuren nodig voor de trap, trapkast en de deur naar de bijkeuken: deze hebben ze echter ook beschikbaar gemaakt in het portaal en kunnen we daar ook afnemen.

Voor een Berkolux 431 moet ik overigens €331 euro bijbetalen in verhouding met de standaard deur. Weet niet of dit in lijn ligt met de prijzen bij jou? Ik zie het al staan, €600.. bedrag nog een stuk hoger dan bij mij.

Ohja, woon in Meppel.. mocht je iets in deze omgeving weten ;)

[ Voor 6% gewijzigd door kever678 op 17-12-2018 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
kever678 schreef op maandag 17 december 2018 @ 01:26:
Ah, op die manier. Wij neigen naar de standaard deuren. Alleen de deur naar de hal kijken we naar een Berano 543. Gezien deze van ander materiaal is twijfelen we, alternatief is ook de Berkolux 431 maar die vinden we net wat minder. Deur laten vervallen voor bv. een taatsdeur is ook nog een alternatief. Verder overal kozijnen zonder bovenlichten. Houten kozijn vinden we eigenlijk te duur (+ €361) dus blijft wel staal.
Ten opzichte van wat vindt je die 361 te duur? Als ik dat naast de prijs voor een uitbouw, die een paar handen vol vierkante meters oplevert, leg vind ik dat wel meevallen ;)

Alles is persoonlijk natuurlijk maar ik vind het opvallend hoe vaak we met zijn allen pennywise (bovenlicht dicht 200 per deur? Veel te duur!) maar poundfoolish (15k voor 1,2m uitbouw, doen we!) zijn :)

Bij ons zat in de prijs van houten kozijnen ook het weglaten/dichtmaken van bovenlichten. Wellicht is dat bij jullie ook zo. Check zeker even of je een stalen kozijn zonder bovenlichten krijgt of een stalen kozijn met dichtgemaakte bovenlichten. Dat laatste kan betekenen dat ze er ipv een plaat glas een plaat board in zetten en dat is wellicht niet wat je verwacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Jheroun vaak zorgt men ervoor dat de gemiddelde persoon de woning zonder uitbouw net te klein vindt. Extra ruimte is mij ook meer waard dan een chiquere afwerking. Wij bouwen zelf maar hebben ook op een aantal plaatsen besloten dat een paar honderd euro meer het niet waard is. Een paar honderd euro hier en daar worden overigens ook snel duizenden euro...

Hier dus wel €5000 meer voor een meer degelijke gevelsteen maar geen €350 extra voor een vleugeloverdekkende voordeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Jheroun schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:58:
[...]

Ten opzichte van wat vindt je die 361 te duur? Als ik dat naast de prijs voor een uitbouw, die een paar handen vol vierkante meters oplevert, leg vind ik dat wel meevallen ;)

Alles is persoonlijk natuurlijk maar ik vind het opvallend hoe vaak we met zijn allen pennywise (bovenlicht dicht 200 per deur? Veel te duur!) maar poundfoolish (15k voor 1,2m uitbouw, doen we!) zijn :)

Bij ons zat in de prijs van houten kozijnen ook het weglaten/dichtmaken van bovenlichten. Wellicht is dat bij jullie ook zo. Check zeker even of je een stalen kozijn zonder bovenlichten krijgt of een stalen kozijn met dichtgemaakte bovenlichten. Dat laatste kan betekenen dat ze er ipv een plaat glas een plaat board in zetten en dat is wellicht niet wat je verwacht ;)
Deze opties hebben we:
- Standaard: gelakt staal met bovenlicht
- Staal zonder bovenlicht +€95
- Hout met bovenlicht +€345
- Hout zonder bovenlicht +€361

Kost me dus €266 extra (hout vs staal). Gaat in totaal om 8 deuren, investering van €2000 extra dus. Betreffen wel kozijnen zonder bovenlicht, niet eentje met een stukje plaat ervoor ;)

Snap verder je punt wel, met wat schuiven past dit wel in het budget maar dan moeten we concessies doen met andere zaken. Potje voor 'onvoorzien' wil ik liever ook geen 2k uithalen..

Koop daarnaast het huis niet alleen... hoewel ik hier (relatief gezien) waarde aan hecht interesseert mijn vriendin dit echt helemaal niks. Deze valt een beetje in de categorie "pick your battles".
Admiral Freebee schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:05:
Een paar honderd euro hier en daar worden overigens ook snel duizenden euro...
Dit inderdaad :)
[...]

(15k voor 1,2m uitbouw, doen we!
9,8k hier :)

[ Voor 4% gewijzigd door kever678 op 17-12-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:15
Dat is 15k voor 1,2 meter x 5 meter is 6m2 extra leefruimte. Voordeel van het bij de boys direct laten doen is dat je al heipalen hebt en dat alles gelijk loopt, later een uitbouw laten realiseren heeft deze voordelen niet.

Verdrietiger vind ik dat mensen niet eens een paar honderd euro willen uitgeven aan goed (buiten)deurbeslag en cilinders in verband met inbraak... Of wat te denken van het ophangen van CO2 melders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:33
President schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:11:
[...]

Dat is 15k voor 1,2 meter x 5 meter is 6m2 extra leefruimte. Voordeel van het bij de boys direct laten doen is dat je al heipalen hebt en dat alles gelijk loopt, later een uitbouw laten realiseren heeft deze voordelen niet.

Verdrietiger vind ik dat mensen niet eens een paar honderd euro willen uitgeven aan goed (buiten)deurbeslag en cilinders in verband met inbraak... Of wat te denken van het ophangen van CO2 melders?
dat zit er tegenwoordig toch standaard bij met kerntrekbeveiliging? En ik neem aan dat je CO melders bedoeld? Daar geef ik je gelijk in.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Snowhite0901 schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:20:
[...]

dat zit er tegenwoordig toch standaard bij met kerntrekbeveiliging? En ik neem aan dat je CO melders bedoeld? Daar geef ik je gelijk in.
Volgens mij moet dat van het bouwbesluit tegenwoordig inderdaad. Maar standaard is het nog niet - ik werd wel enigszins verbaasd aangekeken toen ik bij de openslaande deuren voor de garage die we er achteraf in gezet hebben vroeg om deurbeslag met kerntrekbeveiliging en een multipoint-sluiting. Kost inderdaad €300,- extra maar ik kan me niet zo goed situaties indenken waarbij je niet een goede sluiting op de buitendeuren van je huis zou willen hebben

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

kever678 schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:56:
[...]

Deze opties hebben we:
- Standaard: gelakt staal met bovenlicht
- Staal zonder bovenlicht +€95
- Hout met bovenlicht +€345
- Hout zonder bovenlicht +€361

Kost me dus €266 extra (hout vs staal). Gaat in totaal om 8 deuren, investering van €2000 extra dus. Betreffen wel kozijnen zonder bovenlicht, niet eentje met een stukje plaat ervoor ;)

Snap verder je punt wel, met wat schuiven past dit wel in het budget maar dan moeten we concessies doen met andere zaken. Potje voor 'onvoorzien' wil ik liever ook geen 2k uithalen..

Koop daarnaast het huis niet alleen... hoewel ik hier (relatief gezien) waarde aan hecht interesseert mijn vriendin dit echt helemaal niks. Deze valt een beetje in de categorie "pick your battles".

[...]

Dit inderdaad :)

[...]

9,8k hier :)
Deze opties hadden wij:
- Standaard: gelakt staal met bovenlicht.
- Vervallen bovenlichten +128 euro.
- Binnendeurkozijnen uitvoeren in staal met een stompe deur: + 128 euro.
- Vuren hout zonder bovenlicht met stompe deur +427 euro.
- Schilderen houten binnendeurkozijn: +105 euro
- Schilderen stompe binnendeur: + 88 euro

Bij ons was 1,2m uitbouw 7.925 euro. Bij de nieuwe fase na ons is dat alweer 9.750 euro. Dit is 6 maanden nadat wij gekocht hadden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Laatst online: 15-12-2024
Absoluut doen, een houten kozijn+deur en het bovenlicht laten dichtmetselen. Ziet er meteen een stuk beter uit en veel meer gevoel dat je niet in een 13-in-een-dozijn-woning woont met van die klapperende kartonnen deurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-10 14:51
Ik heb de mogelijkheid om het standaard ''fijn'' spuitwerk op mijn plafond in mijn nieuwbouwing te laten vervallen. De V-naden blijven zichtbaar.
Wel wordt aangegeven dat als ik het spuitwerk laat vervallen het plafond nog wel wordt ''afgemest''.

Weet iemand wat dit precies inhoudt? En wat eventuele belangrijke nadelen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
T.E schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:07:
[...]

Deze opties hadden wij:
- Standaard: gelakt staal met bovenlicht.
- Vervallen bovenlichten +128 euro.
- Binnendeurkozijnen uitvoeren in staal met een stompe deur: + 128 euro.
- Vuren hout zonder bovenlicht met stompe deur +427 euro.
- Schilderen houten binnendeurkozijn: +105 euro
- Schilderen stompe binnendeur: + 88 euro

Bij ons was 1,2m uitbouw 7.925 euro. Bij de nieuwe fase na ons is dat alweer 9.750 euro. Dit is 6 maanden nadat wij gekocht hadden 8)7
Keuze tussen opdek of stompe deur kost ons ongeveer €80 per deur.

Van gelakt + opdek naar hout + stomp kost dus ongeveer €346 per deur extra, €2800 in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
keanu_ schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:25:
Ik heb de mogelijkheid om het standaard ''fijn'' spuitwerk op mijn plafond in mijn nieuwbouwing te laten vervallen. De V-naden blijven zichtbaar.
Wel wordt aangegeven dat als ik het spuitwerk laat vervallen het plafond nog wel wordt ''afgemest''.

Het spuitwerk laat je doorgaans vervallen als je bijv. toch de plafonds gaat stucen. Althans dat was voor mij de reden om het te laten vervallen. Wat voor nadelen had je in gedachten? Want uiteindelijk ga je het wel afwerken neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

keanu_ schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:25:

Je plafond is tijdens de ruwbouw niet strak. Er zitten gaten en haken in waarmee de kanaalplaten op hun plek gehesen zijn en soms brokkelen er hoekjes of randjes af. De V-naden zijn ruw en hobbelig. Wij hadden nog 2 inbouwdozen op een plek waar ze niet moesten. Als je het spuitwerk laat vervallen wordt dat nog wel allemaal netjes gemaakt door de stukadoor, zodat het daarna gespoten of gladgestuct kan worden.

Er is niet echt een nadeel aan anders dan dat je plafond nog afgewerkt zal moeten worden. Als je het glad wilt stuccen zou ik het spuitwerk laten vervallen. Als je dat niet van plan bent zou ik het spuitwerk ook niet laten vervallen, dan hoef je daar in ieder geval geen aandacht meer aan te besteden.

Bij ons was zonder overleg het spuitwerk én het afmessen vervallen door de aannemer waardoor we uiteindelijk noodgedwongen alles glad hebben laten stuccen. Kost een lieve duit maar wel heel mooi geworden, veel mooier dan V-naden + spuitwerk. Dus als het je het waard is kan ik het wel aanraden.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
@President CO2 word hier in de woonkamer gemeten en daarop word de ventilatie aangestuurd. CO meten is zinloos in een woning waar niks verbrand word (full electric, NOM)

[ Voor 3% gewijzigd door Tassadar32 op 18-12-2018 11:51 ]

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:44

vhal

ಠ_ಠ

BFmango schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:52:
Absoluut doen, een houten kozijn+deur en het bovenlicht laten dichtmetselen. Ziet er meteen een stuk beter uit en veel meer gevoel dat je niet in een 13-in-een-dozijn-woning woont met van die klapperende kartonnen deurtjes.
Doen en succes met het herhaaldelijk stellen van de deur tijdens de inwerktijd van je nieuwbouwwoning :P

Snap de aversie tegen opdekdeuren en bovenlichten niet zo...

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
vhal schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:09:
[...]

Doen en succes met het herhaaldelijk stellen van de deur tijdens de inwerktijd van je nieuwbouwwoning :P

Ze zijn het doucheputje van de binnendeurencombinaties. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ik ben blij met onze strakke opdekdeuren. Bovenlichten had ik best zonder gekund, maar het heeft ook wel weer zijn voordelen.

Smaken verschillen!

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Nu online
bovenlichten hebben we dicht laten zeggen á 90 euro per stuk, vond ik zeer nette meerwerkprijs en ziet er stukken mooier uit.
Doucheputje hebben we echter gewoon laten zitten ;) Ik snap niet waarom mensen zo g**len op een drain, voegt imho echt helemaal niets toe, behalve extra kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
vhal schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:09:
[...]

Geen enkele deur opnieuw moeten stellen hiero. Hardhouten kozijnen en stompe vuren deuren.

Ik heb er een aversie tegen omdat het goedkoop spul is. Deuren moeten niet van karton zijn en kozijnen niet van staal. Maar ieder zijn ding, ik vind dat het synoniem staat voor hoe de maatschappij tegenwoordig is: veel voor weinig, en kwaliteit of vakmanschap mag daarvoor wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 21:21
BFmango schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:48:
[...]

Geen enkele deur opnieuw moeten stellen hiero. Hardhouten kozijnen en stompe vuren deuren.

Ik heb er een aversie tegen omdat het goedkoop spul is. Deuren moeten niet van karton zijn en kozijnen niet van staal. Maar ieder zijn ding, ik vind dat het synoniem staat voor hoe de maatschappij tegenwoordig is: veel voor weinig, en kwaliteit of vakmanschap mag daarvoor wijken.
Is wat je aangeeft juist niet hetgeen waarvoor je projectmatige nieuwbouw kiest? Veel voor weinig? Geen vakmanschap maar standaarden. :9

Ik heb zelf ook gekozen voor standaard deuren met ander beslag, omdat meer dan 200 euro per deur wat teveel van het goede is en de meerwaarde in mijn ogen niet duidelijk is. Daarnaast moet je al genoeg keuzes maken die vaak duurder uitvallen, dan kan ik me goed voorstellen dat mensen bij deuren alleen een mooier beslag er op laten zetten en de deur houden 'as is'. Persoonlijk vind ik strakke, grote deuren zonder bovenlicht en met mooi beslag mooi genoeg. Ik heb gekozen om meer te besteden aan een keuken, badkamer en een vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
BFmango schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:48:
[...]

Dit klinkt voor mij als, ik ben te goed voor standaard afwerking...

Ik denk dat voor 99% van de mensen een deur gewoon de functie heeft om een kamer af te sluiten, niet meer niet minder. In dat geval voldoet een stalen kozijn met opdekdeur en bovenlichten prima. Waarom zou een projectontwikkelaar dan huizenkopers opzadelen
met extra kosten om houten kozijnen en stompe deuren?

Het is een kwestie van smaak. Ik verwacht dat het in een standaard doorzonwoning ook geen meerwaarde oplevert bij het verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
Z___Z schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:36:
[...]

Ik denk dat voor 99% van de mensen een deur gewoon de functie heeft om een kamer af te sluiten, niet meer niet minder. In dat geval voldoet een stalen kozijn met opdekdeur en bovenlichten prima. Waarom zou een projectontwikkelaar dan huizenkopers opzadelen

Het is een kwestie van smaak. Ik verwacht dat het in een standaard doorzonwoning ook geen meerwaarde oplevert bij het verkopen.
Ik ben blij dat we de portemonnee open hebben getrokken voor houten deuren en kozijnen.

Als je tegenwoordig 30k stukslaat op een keuken kijkt niemand je vreemd aan, maar als je 5k uitgeeft aan houten kozijnen en deuren dan word je ineens vreemd aangekeken.

Voor mij heeft het in ieder geval wel meerwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:36

Ook een goed punt natuurlijk. Ik denk echter dat een grote meerderheid voor stompe/strakke deuren zou kiezen (uit esthetisch oogpunt) indien de prijs gelijk zou zijn. Maar uiteraard is lang niet iedereen ook bereid een meerprijs te betalen.
In de huidige markt zal het niets doen bij verkoop, dat ben ik met je eens. Als het ooit weer een kopersmarkt wordt dan blijven de kneusjes en lelijke eendjes een stukje langer op de plank liggen. Persoonlijk denk ik dat je het moet doen met een persoonlijke motivatie, niet omdat je denkt dat het misschien wel ooit ook iets zou kunnen doen met de verkoopprijs, al kun je dat natuurlijk gebruiken om jezelf te overtuigen extra geld uit te geven voor iets dat je graag wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 09:44

vhal

ಠ_ಠ

BFmango schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:31:
[...]
Ik ben blij dat we de portemonnee open hebben getrokken voor houten deuren en kozijnen.

Als je tegenwoordig 30k stukslaat op een keuken kijkt niemand je vreemd aan, maar als je 5k uitgeeft aan houten kozijnen en deuren dan word je ineens vreemd aangekeken.
Kijk, daar komt de aap uit de mouw. 30K vind ik persoonlijk wel een redelijk bezopen bedrag voor een keuken in een standaard seriematig projectbouw van pak hem beet 250-350K per woning. Zit je in een andere prijsklasse dan is het wellicht een ander verhaal. Voor wat betreft de deuren, op de BG zou ik het overwegen maar op zolder/1e verdieping bijvoorbeeld niet bepaald. Voor onze woning was het niet eens een optie, alleen een 'upgrade' naar luxere opdekdeuren welke ik niet beschouw als karton zijnde :P
En dat is prima :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
BFmango schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:31:
[...]

Mee eens, je moet het vooral voor jezelf doen. Ik denk dat een keuken van 30k inderdaad ook wat overdreven is, maar ik denk dat je een huis beter verkoopt met keuken van 15k vs 10k met 5k upgrade aan binnendeuren.
ASW1 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:31:
[...]

Ook een goed punt natuurlijk. Ik denk echter dat een grote meerderheid voor stompe/strakke deuren zou kiezen (uit esthetisch oogpunt) indien de prijs gelijk zou zijn. Maar uiteraard is lang niet iedereen ook bereid een meerprijs te betalen.
In de huidige markt zal het niets doen bij verkoop, dat ben ik met je eens. Als het ooit weer een kopersmarkt wordt dan blijven de kneusjes en lelijke eendjes een stukje langer op de plank liggen. Persoonlijk denk ik dat je het moet doen met een persoonlijke motivatie, niet omdat je denkt dat het misschien wel ooit ook iets zou kunnen doen met de verkoopprijs, al kun je dat natuurlijk gebruiken om jezelf te overtuigen extra geld uit te geven voor iets dat je graag wilt.
Als de markt slecht wordt, verwacht ik eerder dat de mensen in de nieuwbouw buitenwijken blijven zitten met te dure huizen dan dat de detailafwerking het verschil gaat maken. Kopers kunnen dan weer kiezen. Dus dan geldt de nummer 1 regel van vastgoed weer: Locatie, locatie, locatie. Als mensen kunnen kiezen tussen Amsterdam of Almere, dan kan je nog zo’n mooi huis te koop hebben in Almere, als Amsterdam te betalen is, dan zullen de meesten toch voor Amsterdam kiezen.

Ik denk zelf dat veel mensen het verschil tussen opdekdeuren en stompe deuren niet eens weten, laat staan merken. Opdekdeuren hebben ook voordelen. Ze sluiten visueel beter af. Dus ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen dit mooier vinden dan stompe deuren. Ok niet de kartonnen opdek deuren, maar een luxe opdekdeur vind ik niet perse lelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Onze standaard deuren zijn ook geen karton. Standaard kregen wij Svedex superlak. Enorm degelijke deuren in vergelijking met de kromme kartonnen deuren uit onze vorigen woning (uit 1991).

Op de begane grond een upgrade naar glas en lijndeuren gedaan en overal ander beslag. Kostte €1350 in totaal voor 1 glasdeur, 2 lijndeuren en 4 superlak deuren. Helemaal naar onze smaak zo.

Mogelijk ben ik in de minderheid maar als ik bij gelijke prijs kon kiezen tussen opdekdeuren en stompe deuren zou ik voor opdek kiezen.

Bovenlicht is best handig: we kunnen voor de kinderen een gedeeld nachtlampje maken door het licht op de overloop aan te laten.

Er zijn in nieuwbouw heel veel zaken die als doel hebben om imperfecties in de bouw te verstoppen. Stucwerk om maar eens wat te noemen. Waarom is stucwerk dan wel stijvol terwijl een stalen kozijn “goedkoop” is? Lekker degelijk, deukt niet zo snel in en beschadigd ook niet zo snel. Zeer praktisch dus.

Laat iedereen lekker zijn eigen smaak hebben wat mij betreft. Als je 5k€ wilt uitgeven aan deuren vind ik helemaal niet raar. Wij hebben ongetwijfeld geld uitgegeven aan zaken die anderen helemaal niet (zo) belangrijk vinden. Ieder zijn ding.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ach, in België zie je zo goed als nooit opdekdeuren. Sommige mensen zien het zelfs als een betere optie omdat ze eenvoudiger geluidswerend te maken zijn.

Een standaard stompe deur kan verder ook gewoon karton zijn. Bij onze aannemer zitten standaard honingraat kartonnen deuren. Voor een beperkt bedrag was dat te upgraden naar tubespaan.

Bovenlichten zijn in België al helemaal zeldzaam. Ik ken het enkel van Nederlandse vakantiehuisjes en de huizen van Nederlandse familie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-10 14:51
MadEgg schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:18:
[...]

Je plafond is tijdens de ruwbouw niet strak. Er zitten gaten en haken in waarmee de kanaalplaten op hun plek gehesen zijn en soms brokkelen er hoekjes of randjes af. De V-naden zijn ruw en hobbelig. Wij hadden nog 2 inbouwdozen op een plek waar ze niet moesten. Als je het spuitwerk laat vervallen wordt dat nog wel allemaal netjes gemaakt door de stukadoor, zodat het daarna gespoten of gladgestuct kan worden.

Er is niet echt een nadeel aan anders dan dat je plafond nog afgewerkt zal moeten worden. Als je het glad wilt stuccen zou ik het spuitwerk laten vervallen. Als je dat niet van plan bent zou ik het spuitwerk ook niet laten vervallen, dan hoef je daar in ieder geval geen aandacht meer aan te besteden.

Bij ons was zonder overleg het spuitwerk én het afmessen vervallen door de aannemer waardoor we uiteindelijk noodgedwongen alles glad hebben laten stuccen. Kost een lieve duit maar wel heel mooi geworden, veel mooier dan V-naden + spuitwerk. Dus als het je het waard is kan ik het wel aanraden.
Dank voor je uitgebreide toelichting.
Ik denk dat ik het spuitwerk gewoon laat zitten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FataMan
  • Laatst online: 24-06 23:01
[...]

Inderdaad. Ik blijf zeggen dat de meesten hier op Tweakers gewoon verwend zijn. De gemiddelde user hier is bovengemiddeld opgeleid, zal meer verdienen dan modaal en zal wat royaler wonen.
Maar in principe is het wonen in een nieuwbouwhuis an sich al een behoorlijke luxe t.o.v. een ''normaal huis''. Sowieso het feit dat je alles nieuw hebt, zelf uit mag kiezen, overal garantie op hebt en over het algemeen meer comfort hebt dan in een tochtig oud huis. Dat daar dan een stalen kozijn in zit zijn echt first world problems wat mij betreft.

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 12:20
MadEgg schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:04:
Onze standaard deuren zijn ook geen karton. Standaard kregen wij Svedex superlak. Enorm degelijke deuren in vergelijking met de kromme kartonnen deuren uit onze vorigen woning (uit 1991).
Svedex superlak wordt gepresenteerd als Superlak maar dat is echt zeer magere meuk hoor. Het plastic op je kartonnen deuren uit 91 zal duurzamer zijn geweest dan de Superlak. Ligt niet voor niets bij Gamma & co in de schappen :P
FataMan schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:03:
[...]

Inderdaad. Ik blijf zeggen dat de meesten hier op Tweakers gewoon verwend zijn. De gemiddelde user hier is bovengemiddeld opgeleid, zal meer verdienen dan modaal en zal wat royaler wonen.
Maar in principe is het wonen in een nieuwbouwhuis an sich al een behoorlijke luxe t.o.v. een ''normaal huis''. Sowieso het feit dat je alles nieuw hebt, zelf uit mag kiezen, overal garantie op hebt en over het algemeen meer comfort hebt dan in een tochtig oud huis. Dat daar dan een stalen kozijn in zit zijn echt first world problems wat mij betreft.
Juist de tocht en oudheid van dat oude huis maakt een nieuwbouw hut al snel goedkoper. Er wordt nauwelijks afgeschreven op bestaande woningen, voor het geld van een nieuwbouw huis koop je een bestaand pand waar dingen mis mee zijn en waar je alsnog gaat lopen verbouwen omdat het niet naar je zin is. Een van de voornaamste redenen waarom wij naar nieuwbouw zijn gaan kijken: Juist omdat het goedkoper is. Waarom zou je 180k betalen voor een uitgewoonde sociale huurwoning die er al 50 jaar staat en waar alles aan moet gebeuren als je voor 165k eenzelfde formaat woning (casco) nieuw kan krijgen. Dat is geen luxe, dat is gewoon logisch.

Wat je wel moet hebben is mazzel want veel wordt er niet gebouwd en het moet net op een plek zijn waar je graag wilt wonen. 1,5 jaar terug hadden wij mazzel.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

leecher schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:15:
[...]
Svedex superlak wordt gepresenteerd als Superlak maar dat is echt zeer magere meuk hoor. Het plastic op je kartonnen deuren uit 91 zal duurzamer zijn geweest dan de Superlak. Ligt niet voor niets bij Gamma & co in de schappen :P
De kartonnen uit 91 deuren kon ik met de hand indrukken en het gewicht was ongeveer de helft van wat deze superlak-deuren zijn. Dat komt deels door de 20cm extra hoogte, maar ook in de materialen neem ik aan.

Ik heb de Superlak-deuren vanzelfsprekend niet doorgezaagd dus hoe het er van binnen uitziet weet ik niet. Het voelt en ziet er in ieder geval veel degelijker uit.

In onze vorige woning heb ik ook een scheidingswand op zolder gebouwd en daar een goedkope stompe deur ingezet van de bouwmarkt, om een beetje aan te sluiten bij de rest van de woning. Dat was een deur van €25,- - toch €65 minder dan de Svedex Superlak. Het is zeker niet het goedkoopste van het goedkoopste. Maar wel een stuk goedkoper dan de lijn- en glasdeuren uit het Svedex assortiment :+

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 12:20
@MadEgg

Geen idee wat er in de deuren zit die onder Svedex hun eigen vlag wordt verkocht. Wat je in bouwmarkten vind aan 'luxe' deuren komt voornamelijk uit de stal van Svedex en Skantrae maar is mogelijk een andere productielijn. Ik weet wel wat daar in zit; waaibomenhout van abominabele kwaliteit. Staat in geen verhouding tot bijv de kernen van Weekamp (ook niet in elke serie overigens). Waarom ik weet dat Svedex superlak magere meuk is; Heb jaren gewerkt bij een van de grote DIY zaken en de Superlak deuren kwamen nogal eens beschadigd uit de vrachtwagen. Kwamen ze er wel heel uit dan redden ze het nauwelijks tot de deur van het magazijn zonder schade en dat kwam niet omdat er lomp mee om werd gegaan. Het aantal deuren dat retour moest wegens krassen is werkelijk niet te tellen :P Niet voor niets geven ze er heel lief een klein blikje lak bij voor reparaties.

[ Voor 7% gewijzigd door leecher op 18-12-2018 20:31 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hè, daar is de stompen deur-discussie weer.

--

Bij ons is een begin gemaakt aan het leggen van de houten vloer! Wordt echt prachtig. Hele huis krijgt meteen een upgrade!
Zal komende week eens wat foto's plaatsen van de binnenkant :).

Verder ga ik deze week klooien met hue lampen en een mooi netwerk aanleggen (access points).
Al met al is het einde in zicht van een 1,5 jaar durig project, wat ontzettend leuk was! Mijn vrouw begon afgelopen week al te roepen dat ons volgende huis zelfbouw wordt ;)

[ Voor 111% gewijzigd door Sport_Life op 18-12-2018 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wantsome
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
Sport_Life schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 22:06:

--

Bij ons is een begin gemaakt aan het leggen van de houten vloer! Wordt echt prachtig. Hele huis krijgt meteen een upgrade!

Verder ga ik deze week klooien met hue lampen en een mooi netwerk aanleggen (access points)
Haha echt he. Ik geef liever het geld uit aan een drain. Zo heeft iedereen andere keuzes en wensen en gelukkig denkt niet iedereen hetzelfde. Snap die discussies nooit zo.

Kan je hier een update geven over je hue verlichting straks en wat je allemaal hebt toegepast. Dat wil ik ook gaan toepassen maar heb me er nog niet in verdiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik ben vandaag gaan kijken, was toevallig in de buurt. De aannemer heeft enorm de vaart er in zitten, eind februari is de geplande oplevering.
Bijzonder om te zien dat er op 10 woningen wel 7 verschillende ploegen bezig waren.
Voeger, stucadoor, tegelzetter, loodgieter, elektricien, (dek)vloerenman, vloerverwarminginstallateur.. En toen kwam de sanitairleverancier ook nog even wat badkamerspullen afleveren.

Het werk ging enorm hard (heb een uurtje rondgelopen), voor mijn gevoel zouden ze met dit tempo in een week klaar kunnen zijn :+

De keuken wordt eind januari geplaatst. Ben eerlijk gezegd heel benieuwd of de oplevering echt pas eind februari gaat zijn, of dat de aannemer zich wat heeft ingedekt (beter eerder dan later opleveren).

Ik vind het wel een knap staaltje planning zo, om zoveel verschillende werkzaamheden tegelijk te laten uitvoeren op zo'n klein project, zodat alles aansluit. (ik vond het erg Lean B-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

wantsome schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 22:17:
[...]

Haha echt he. Ik geef liever het geld uit aan een drain. Zo heeft iedereen andere keuzes en wensen en gelukkig denkt niet iedereen hetzelfde. Snap die discussies nooit zo.

Kan je hier een update geven over je hue verlichting straks en wat je allemaal hebt toegepast. Dat wil ik ook gaan toepassen maar heb me er nog niet in verdiept.
Wat hue betreft heb ik zo'n starterset gehaald met bridge en afgelopen maanden wat aanbiedingen gescoord in bouwmarkten en Amazon.de voor losse lampen . Voor de slaapkamer nemen we zo'n hue plafonnière. En verder draaien we overal hue E27/E14 in, inloopkast komt zo'n rail met hue spotjes.

Echt fijn om alles vanaf de grond te kunnen opbouwen :).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 18-12-2018 22:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-09 09:25
Eindelijk mag ook ik van mezelf mij hier nu officieel melden. Na alle 383 pagina’s te hebben doorgelezen en diverse tips tot mij genomen en eventueel opgeschreven voor later.
We hebben in mei getekend voor een hoekhuis in het project 'de Duinriet' in Heerhugowaard:
https://www.funda.nl/nieu...506-wonen-in-de-duinriet/
In september is de grond van ons geworden en in oktober zijn ze begonnen met de bouw.
Ondertussen is de bouwer, van Braam – minnesma , bezig met de toevoeren en afvoeren in de fundering aan het leggen.
Ons meer/minderwerk konden wij uitkiezen via Woonon en met een bezoek aan een 'showroom' bij Hofzicht makelaar.
Helaas liet ons budget het niet toe een uitbouw, 'van gas los' of andere grote opties te kiezen.
Wel hebben we gekozen voor oa iets grotere badkamer met ligbad en wat andere tegels in badkamer en toilet. De keuken voorzien van wat extra stroom punten en een perilex aansluiting en in iedere kamer een extra loze leiding.
Het huis wordt standaard voorzien van vloerverwarming op iedere verdieping. Een wtw systeem. En de 'schutting' aan de weg kant wordt vanuit de gemeente geleverd met een klimophaag.
De keuken is geregeld en komt van Superkeukens, de apparatuur regelen we zelf.
De vloer op de begane grond en 1e verdieping zal pvc worden met een lichte hout look.
De wanden gaan we laten stucen.
Zo moet het er ongeveer uit gaan zien:
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/092/720/739_1440.jpg
Dan wel met antraciete accenten
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/092/720/751_1440.jpg
Zo begon het allemaal:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k10T4qqh.jpg
Zo was het met alleen de palen in de grond:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cioqX1Nh.jpg
En zo lag het er de afgelopen week bij:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bSyqm20h.jpg

[ Voor 109% gewijzigd door ambusched op 19-12-2018 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-10 16:06
Z___Z schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:03:
[...]

Ik denk zelf dat veel mensen het verschil tussen opdekdeuren en stompe deuren niet eens weten, laat staan merken. Opdekdeuren hebben ook voordelen. Ze sluiten visueel beter af. Dus ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen dit mooier vinden dan stompe deuren. Ok niet de kartonnen opdek deuren, maar een luxe opdekdeur vind ik niet perse lelijk.
Waarom gaan veel mensen stucen? Omdat ze een gladde strakke muur mooi vinden. Een deur die mooi wegvalt in de muur is ook gewoon veel strakker en dus mooier voor de mensen die van strak houden. Naar mijn idee is dat wel een meerderheid. Op mijn werk (architectenbureau) zijn ze ook vrij fel tegen opdekdeuren uiteraard zijn dit wel mensen waarvan de esthetische eisen wat hoger liggen dan de gemiddelde Nederlander. Ikzelf zie het ook meteen, vind het niet mooi en het wekt een gevoel van goedkoopheid op.Voor mij is het alsof je een sportauto koopt zonder velgen, het ontsiert het geheel. Mijn vriendin overigens interesseert het totaal niet, zo is smaak en gevoel bij iedereen weer anders.

[ Voor 4% gewijzigd door Mirved op 19-12-2018 07:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Mirved schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:21:
[...]

Waarom gaan veel mensen stucen? Omdat ze een gladde strakke muur mooi vinden. Een deur die mooi wegvalt in de muur is ook gewoon veel strakker en dus mooier voor de mensen die van strak houden. Naar mijn idee is dat wel een meerderheid. Op mijn werk (architectenbureau) zijn ze ook vrij fel tegen opdekdeuren uiteraard zijn dit wel mensen waarvan de esthetische eisen wat hoger liggen dan de gemiddelde Nederlander. Ikzelf zie het ook meteen, vind het niet mooi en het wekt een gevoel van goedkoopheid op.Voor mij is het alsof je een sportauto koopt zonder velgen, het ontsiert het geheel. Mijn vriendin overigens interesseert het totaal niet, zo is smaak en gevoel bij iedereen weer anders.
Een stompe deur vált niet weg in de muur, die heeft nog steeds een kozijn. De stompe deur valt weg in het kozijn, niet in de muur. En daarmee wordt de muur alsnog onderbroken. Iets als wat in dit topic aangehaald wordt: Deur kan niet open, foute bouwtekening: wie verantwoordelijk - dat is daadwerkelijk strakker en zou ik nog wel mooier vinden. Dit was sowieso geen optie bij ons project en de meerprijs zou ik het vermoedelijk ook niet waard vinden, maar dat zou ik in ieder geval overwegen. Even los van de in dat topic aangehaalde problemen natuurlijk :+

Toegegeven: in dat kozijn zit ook een stompe deur, maar het is de combinatie met dat kozijn die het strak maakt, niet de stompe deur alleen.

Gestucte wanden hebben wij hoofdzakelijk omdat een muur met brokjes eruit en gaten erin zo lelijk is. De stucadoor heeft het spiegelglad gemaakt, maar we overwegen sterk om daar nog een structuurverfje overheen te doen om het hypergladde effect een beetje af te remmen.

[ Voor 4% gewijzigd door MadEgg op 19-12-2018 08:04 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChipSkylark
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 17:14
Hopelijk is dit het goede topic. Ik heb ook overwogen het op een van de volgende topics to gooien:
Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

We zijn van plan een apartement in een complex met 5 apartementen te kopen in Duitsland. De bouw is redelijk ver gevorderd. Buitenmuren, ramen, vloeren, stopcontacten zijn allemaal klaar, maar nog geen deuren of wandafwerking.
Aangezien ik tijdens mijn studie het onderwerp ventilatie had, kijk ik hier natuurlijk even extra goed naar en heb het ventilatieconcept opgevraagd. Om aan de minimale eisen te voldoen zijn er volgens het concept ramen met ventilatiesleuven gepland en is er een ventilator gepland in de wasruimte die ongeveer in het midden van de woning is. Oftewel geen gebalanceerde ventilatie maar zogenaamde 'freie Lüftung' (volgens mij type C in NL?).

Nu blijkt echter dat de opdrachtgever niet eens van plan is het concept om te zetten, omdat hij het geen mooi systeem vindt, daarvoor de binnendeuren korter moeten zijn en hij ventilatie gewoon niet belangrijk vindt. :? Er zijn dan ook geen ramen met ingebouwde ventilatiesleuven ingebouwd.

Natuurlijk kan ik nu gewoon verlangen dat het concept zo wordt omgezet (het is ten slotte gewoon regelgeving), maar misschien kan ik er nog voor zorgen dat het ook wordt verbeterd. De opdrachtgever heeft al aangegeven het concept zonder extra kosten om te zetten. Ik kan hem dus ongeveer voorschrijven wat ik er graag in wil hebben. Maar dan ook echt met productdetails.

Helaas is mijn kennis erg theoretisch en weet ik niet precies welke producten er allemaal zijn. Misschien kan ik de centrale ventilator in de wasruimte gebruiken om de rest van de woning centraal en gecontroleerd af te zuigen. De afzuigbuis is er al. Ik weet dan alleen niet wat voor ventilator en wat voor regelaar ik de opdrachtgever moet doorgeven en welke soort roosters hier bij passen zodat het goed op elkaar is afgestemd. Het liefst natuurlijk een regeling die zowel op de luchtvochtigheid als de CO2 concentratie let.

Misschien zijn er ook nog andere mogelijkheden, het is op zich ook maar een grote kamer (woonkamer en keuken) met 2 slaapkamers. Er zijn in eerste instantie geen extra kosten mee verbonden, tenzij ik echt wat anders wil dan in het concept staat. Als hij bijbetaling wil zou ik natuurlijk terloops kunnen zeggen dat de overige 4 apartementen er misschien ook wel achter kunnen komen dat hun apartement niet volgens voorschriften gebouwd is en hij dan wel een beetje de sigaar is. Maar goed, daar heb ik op zich ook niks aan.

Verder kan ik ook nog beslissen het apartement niet te kopen, maar dan moet ik dat wel binnen een week beslissen ivm. afspraak met de notaris en de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als hij de regels van de ventilatie aan zijn laars lapt, vraag ik me af in hoeverre hij zich houdt aan de regels mbt brandveiligheid, isolatie,... etc.
M.n. in een appartementencomplex wil je niet dat het over 5 jaar onbewoonbaar is omdat een buurman er achter komt dat er geen brandtrap is (ik noem maar wat).

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 19-12-2018 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChipSkylark
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 17:14
Sport_Life schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:40:
Als hij de regels van de ventilatie aan zijn laars lapt, vraag ik me af in hoeverre hij zich houdt aan de regels mbt brandveiligheid, isolatie,... etc.
M.n. in een appartementencomplex wil je niet dat het over 5 jaar onbewoonbaar is omdat een buurman er achter komt dat er geen brandtrap is (ik noem maar wat).
Het is helaas zo dat het hier een beetje common practice is juist op ventilatie te besparen, omdat dat onderwerp in zijn algemeenheid wordt onderschat. Geen van de andere vergelijkbare woningen die we hadden bekeken had het beter voor elkaar. De rest van de kwaliteit is waarschijnlijk wel goed. Maar om voor geen verrassingen te koment te staan laten we bij oplevering sowieso nog een onafhankelijk bedrijf alles nachecken.

[ Voor 5% gewijzigd door ChipSkylark op 19-12-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Niet online
De Rikster schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:09:

[...]
Om iemand in te huren gedurende het gehele traject is m.i. overbodig.
[...]

imo niet, zie dagelijks waar dit voor de kopers geld/kwaliteit oplevert.
Enorme leek op het bouwgebied meldt zich:
Heb jij tips voor het maken van concrete afspraken met een begeleider? Wij willen graag iemand inhuren, maar een x aantal keer de bouwplaats bezoeken voor het lopen van een rondje klinkt wel heel vrijblijvend. Natuurlijk laten we het graag aan zijn professionele oordeel/oog over, maar misschien is er toch wel iets te vangen in concrete afspraken.
Ik ben niet op zoek naar een uitputtende opsomming, maar wel iets meer invulling om verwachtingen over en weer helder te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sport_Life schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 22:06:

--

Verder ga ik deze week klooien met hue lampen en een mooi netwerk aanleggen (access points).
Al met al is het einde in zicht van een 1,5 jaar durig project, wat ontzettend leuk was! Mijn vrouw begon afgelopen week al te roepen dat ons volgende huis zelfbouw wordt ;)
Laten we het anders weer over de suskasten hebben. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Señor Sjon schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:20:
[...]

Ik ben inderdaad stiekem wel benieuwd naar het vervolg. Wij hebben per slot van rekening ook een 30 km/u weg voor de deur, dus hadden wij dan niet dergelijke suskasten moeten hebben? :?

Ik ben benieuwd waarom de bouwer van @Sport_Life meent deze te moeten plaatsen als er geen lawaaibronnen in de buurt zijn.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Dergelijke discussies zijn vaak heel persoonlijk. Net als parket vs pvc, stucen of renovlies, 9010 of 9016... Er is geen goed of fout, mooi of niet mooi, iets dat aanhangers van bepaalde producten wel pretenderen.

(daarentegen is een suskast niet persoonlijke smaak, zo'n ding is super lelijk en daar kiest niemand voor, op @D.deJong na natuurlijk 8)7, mocht je twijfelen nodig ik je persoonlijk uit om een oordeel te vellen :+ )
MadEgg schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:37:
[...]

Ik ben inderdaad stiekem wel benieuwd naar het vervolg. Wij hebben per slot van rekening ook een 30 km/u weg voor de deur, dus hadden wij dan niet dergelijke suskasten moeten hebben? :?

Ik ben benieuwd waarom de bouwer van @Sport_Life meent deze te moeten plaatsen als er geen lawaaibronnen in de buurt zijn.
Het is (fluister) stil bij onze bouwer. Ondertussen blijken de suskasten een klepje in zich te hebben welke bij enige wind (en we zitten nabij de kust, dus altijd wind) een tikkend geluid maakt. De auto's die dagelijks langskomen zijn op 1 hand te tellen.

Ondertussen zijn we druk met andere zaken, dus ligt het even stil. Daarbij ook de vraag of alle moeite waard is voor een paar duizend euro aan nieuwe roosters en een timmerman.

[ Voor 40% gewijzigd door Sport_Life op 19-12-2018 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Sport_Life schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:07:
[...]

Het is (fluister) stil bij onze bouwer. Ondertussen blijken de suskasten een klepje in zich te hebben welke bij enige wind (en we zitten nabij de kust, dus altijd wind) een tikkend geluid maakt. De auto's die dagelijks langskomen zijn op 1 hand te tellen.

Ondertussen zijn we druk met andere zaken, dus ligt het even stil. Daarbij ook de vraag of alle moeite waard is voor een paar duizend euro aan nieuwe roosters en een timmerman.
Een tikkend geluid bij wind hebben wij ook, dat komt bij ons uit de ventilatieroosters en is op te lossen door ze dicht te draaien. Best irritant, zeker omdat het ook al gebeurt bij vrij matige wind.

Een paar duizend euro is toch wel de moeite waard lijkt mij. Zeker als je een rechtsbijstandverzekering hebt.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Wij kregen vorige week de rekening voor gereed zijn van de BG vloer. Van het weekend even gaan kijken en de platen liggen er inderdaad op. We gaan de rekening sowieso wel betalen dit jaar maar ik vraag me af wat nou de definitie van 'gereed' is.

Er moet nog op een paar stukken tussen de platen wat beton bij komen (wapening ligt al klaar, ze waren er duidelijk mee bezig) en op onze schuine erker moet sowieso nog wat gepuzzeld worden (liggen een aantal gezaagde plaatdelen maar daarmee konden ze niet de hele hoek afmaken. Dus het is grotendeels gedaan maar zeker nog niet af. Sturen ze die rekening als die platen er op gaan of mogen ze die eigenlijk pas sturen als het helemaal af is? Of is dit niet gedefinieerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KoAEcKR0CYUQuZnEH9sFOwdX/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boppo84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 18:07
Jheroun schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:35:
...Sturen ze die rekening als die platen er op gaan of mogen ze die eigenlijk pas sturen als het helemaal af is? Of is dit niet gedefinieerd?

[Afbeelding]
Die mogen ze officieel pas sturen als het helemaal af is. Ik had dit ook in mijn hypotheekvoorwaarden staan, dat ik moest controleren of het werk daadwerkelijk uitgevoerd was.
Aannemers factureren er maar wat op los. En waarschijnlijk heeft degene die de facturatie doet, geen enkel zicht op hoe ver het werk is, maar krijgt alleen van de voorman te horen of er wat gefactureerd kan worden.

Ik zou ze een mail sturen met het verzoek de factuur pas te sturen wanneer het werk gereed is en dat je deze als niet verzonden beschouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Nu online
Wij zijn ondertussen drie creditfacturen en een grote bos bloemen rijker met excuses. Inderdaad pas betalen als het daadwerkelijk gereed is. Ik heb ondertussen zo’n 150-200 euro aan rente bespaard door die ongein van te vroeg factureren. Neem je toch zo weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jup, vakantie begint volgende week, dus verwacht nog een hoop facturen die men er nu uit wil gooien als het termijn ook maar enigszins voltooid lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 11:16
Hier valt de eerste factuur net op de mat terwijl de verdiepingsvloer er al in ligt. Transportdatum was niet bekend (foutje van notaris?) waardoor onze facturen niet verstuurd konden worden. Moeten nu dus in 1 keer de eerste 3 termijnen overmaken, maar heeft ons best wat bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:46:
Jup, vakantie begint volgende week, dus verwacht nog een hoop facturen die men er nu uit wil gooien als het termijn ook maar enigszins voltooid lijkt.
Wij zitten dan ook met spanning op de opleverbrief te wachten aangezien die op 29-1 gepland staat. Brief 4-6 weken van te voren versturen, met twee weken vakantie in het verschiet betekent zaterdag de brief of vertraging, ondanks dat tot afgelopen week de status nog was: alles verloopt nig volgens planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je gaat die brief niet eerder krijgen dan dat ze verplicht zijn conform de overeenkomst. Een arctische periode tussendoor en die oplevering hangt, zeker als de nuts er nog niet in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inkie1
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-10 11:08
frumper schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:32:
[...]

Wij zitten dan ook met spanning op de opleverbrief te wachten aangezien die op 29-1 gepland staat. Brief 4-6 weken van te voren versturen, met twee weken vakantie in het verschiet betekent zaterdag de brief of vertraging, ondanks dat tot afgelopen week de status nog was: alles verloopt nig volgens planning.
Wij kregen de brief 2 weken van te voren. Dus als je hem nu al zou krijgen is dat heel vroeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

jslaman schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:59:
Hier valt de eerste factuur net op de mat terwijl de verdiepingsvloer er al in ligt. Transportdatum was niet bekend (foutje van notaris?) waardoor onze facturen niet verstuurd konden worden. Moeten nu dus in 1 keer de eerste 3 termijnen overmaken, maar heeft ons best wat bespaard.
Nu hopen dat je aan het eind geen (onterechte) factuur krijgt voor de bouwrente ;). Die is wel iets hoger dan je hypotheekrente.

Bij ons waren alle facturen redelijk conform de status van de bouw. Om rente te besparen schiet ik alles voor via de spaarrekening (0,35% rente vs 2,45 %) en declareer pas bij een volgende factuur.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 19-12-2018 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 12:42
[...]

Doe dat nou niet. 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heel grappig, nu weer inhoudelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:46:
Je gaat die brief niet eerder krijgen dan dat ze verplicht zijn conform de overeenkomst. Een arctische periode tussendoor en die oplevering hangt, zeker als de nuts er nog niet in zit.
Nuts zit er al sinds week 46 in ;)
Volgens overeenkomst komt de brief 4-6 weken van te voren. Planning is voorschouw week 3 en sleutel week 5. Ik ga er vanuit dat ook het kantoor van Dura dicht is in week 52/1.
En in week 2 is dus niet meer binnen de 4 weken... maar goed, morgen nig een kijkdag dus informeren dan even over hoe en wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Laatst online: 08:24
frumper schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:54:
[...]Ik ga er vanuit dat ook het kantoor van Dura dicht is in week 52/1.
Wij hebben net een kerstwens ontvangen van Dura met de melding dat ze idd 2 weken dicht zijn.
Gisteren zijn de scharnierkap-delen erop gegaan. Zou dit ook een factuurmoment zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 11:16
Sport_Life schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:01:
[...]

Nu hopen dat je aan het eind geen (onterechte) factuur krijgt voor de bouwrente ;). Die is wel iets hoger dan je hypotheekrente.

Bij ons waren alle facturen redelijk conform de status van de bouw. Om rente te besparen schiet ik alles voor via de spaarrekening (0,35% rente vs 2,45 %) en declareer pas bij een volgende factuur.
Heb van de week de afdeling gesproken die de facturen opstelt om te vragen waar de facturen bleven en toen kwam dit foutje aan het licht. Uiteraard direct aangegeven dat dit buiten onze schuld is en ik niet akkoord ga met een boete(rente) . Daar gaf de medewerkster me volkomen gelijk in en ze zou het regelen. Voor de zekerheid het gesprek opgenomen.

Vandaag de factuur ontvangen met meerdere termijnen met factuurdatum op gisteren. Als ik die op tijd voldoe is er niets aan het handje lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Nu online
DaWayne schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:38:
[...]

Wij hebben net een kerstwens ontvangen van Dura met de melding dat ze idd 2 weken dicht zijn.
Gisteren zijn de scharnierkap-delen erop gegaan. Zou dit ook een factuurmoment zijn?
Alle factuurmomenten staan redelijk scherp omschreven in je overeenkomst. Bij ons was het dak erop er niet eentje, dat was waterdicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-09 09:25
ambusched schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:06:
Eindelijk mag ook ik van mezelf mij hier nu officieel melden. Na alle 383 pagina’s te hebben doorgelezen en diverse tips tot mij genomen en eventueel opgeschreven voor later.
We hebben in mei getekend voor een hoekhuis in het project 'de Duinriet' in Heerhugowaard:
https://www.funda.nl/nieu...506-wonen-in-de-duinriet/
In september is de grond van ons geworden en in oktober zijn ze begonnen met de bouw.
Ondertussen is de bouwer, van Braam – minnesma , bezig met de toevoeren en afvoeren in de fundering aan het leggen.
Ons meer/minderwerk konden wij uitkiezen via Woonon en met een bezoek aan een 'showroom' bij Hofzicht makelaar.
Helaas liet ons budget het niet toe een uitbouw, 'van gas los' of andere grote opties te kiezen.
Wel hebben we gekozen voor oa iets grotere badkamer met ligbad en wat andere tegels in badkamer en toilet. De keuken voorzien van wat extra stroom punten en een perilex aansluiting en in iedere kamer een extra loze leiding.
Het huis wordt standaard voorzien van vloerverwarming op iedere verdieping. Een wtw systeem. En de 'schutting' aan de weg kant wordt vanuit de gemeente geleverd met een klimophaag.
De keuken is geregeld en komt van Superkeukens, de apparatuur regelen we zelf.
De vloer op de begane grond en 1e verdieping zal pvc worden met een lichte hout look.
De wanden gaan we laten stucen.
Zo moet het er ongeveer uit gaan zien:
[Afbeelding]
Dan wel met antraciete accenten
[Afbeelding]
Zo begon het allemaal:
[Afbeelding]
Zo was het met alleen de palen in de grond:
[Afbeelding]
En zo lag het er de afgelopen week bij:
[Afbeelding]
*O*
Het is me eindelijk gelukt om de foto's toe te voegen
*O*

Worden er ook wel.een binnenwanden gegoten ter plekke? Staan hoge oranje wanden waar een soort loop brug tegenaanzit. Iemand dacht dat het was om de wanden te gieten met beton. Kan dit kloppen?

[ Voor 4% gewijzigd door ambusched op 19-12-2018 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Laatst online: 08:24
frumper schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:28:
[...]

Alle factuurmomenten staan redelijk scherp omschreven in je overeenkomst. Bij ons was het dak erop er niet eentje, dat was waterdicht
Nagezocht, is idd waterdicht bij ons. Gelijk een dikke van 20%.
Wat is de definitie van waterdicht? Kozijnen zitten erin en dak erop, alleen geen pannen en geen metselwerk. Hopelijk duurt de factuur nog een maandje😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 12:42
ambusched schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:27:
[...]

*O*
Het is me eindelijk gelukt om de foto's toe te voegen
*O*

Worden er ook wel.een binnenwanden gegoten ter plekke? Staan hoge oranje wanden waar een soort loop brug tegenaanzit. Iemand dacht dat het was om de wanden te gieten met beton. Kan dit kloppen?
Jep, dat is een stalen wandbekisting. Ieder dag gaat hij vol, 4 a 5 wanden per kist per week.
Pagina: 1 ... 96 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2