Sport_Life schreef op zondag 16 december 2018 @ 08:20:
[...]
De meeste adviseurs zullen de (beroeps) aansprakelijkheid uitsluiten, verleggen (vrijwaren) of slechts van toepassing verklaren bij nalatigheid (cf algemene voorwaarden) . Daarbij zal de adviseur wijzen naar de bron van het probleem, dat is de aannemer. Dus ik zou er niet vanuit gaan dat een adviseur enige aansprakelijkheid aanvaart. Zelfs al sta je in je gelijk

Je kan uitsluiten en niet aanvaarden tot je een ons weegt (en al dan niet daarbij stampvoeten), gelukkig hebben we rechters die kunnen ordelen of dit wel mag en terrecht is. je hebt ook natuurlijk gewoon een overeenkomst met de aannemer. (anders zou een adviseur ineens de aannemer zijn)
Desondanks kan ik me niet voorstellen dat het zover zal komen bij projectmatige bouw. Wellicht bij een kleine aannemer, maar de meeste projecten worden aangenomen door grote erkende aannemers.
Klopt, maar daar ben je ook geen manager aan het spelen. (dat was de kern van mijn opmerking)
dat kan je eventueel wel doen in de afbouw fase
Ik loop afentoe een rondje serriematige bouw (middel grote aannemer) omdat familie daar een huis heeft gekocht. (de kosten zouden rond de 1000 euro liggen indien ik er geld voor zou vragen)
Het grappige is dat van die paar bezoekjes het hele blok in kwaliteit is verbeterd.

(omdat je bij de buren kijkt voor de vorige en volgende stap.
Verkeerd folietje hier, vergeten zwelbandje daar.. niet houden aan normen of verwerkingsvoorschriften fabrikant.
Allemaal van die dingen die er op de opleverdag prima uitzien en waar je jaren later pas ellende van krijgt. (je wilt niet weten hoeveel werk wij deden aan gevels die nog geen 5 jaar oud zijn

)
(en ja vaak valt dat gewoon onder de aansprakelijkheid van de bouwer, maar jij zit met de overlast)
Wanneer ik iemand help in de afbouw fase let ik vooral op werkwijze en montage voorschriften, de rest kan een bewoner veel beter zelf bekijken. maar het in de toekomst garantie kunnen claimen bij de fabrikant is wel zo handig, je tegelzetter zit tegen die tijd al weer in bulgarije

Als ik ooit zelf een huis zou laten bouwen, zoals mijn ouders in de jaren 80 (lijkt mij ook wel wat) , dan zou ik het wel doen. Probleem is alleen de dure grondprijs, arbeids en materiaalkosten zullen ooit wel weer dalen wanneer de vraag sterk afneemt , maar de grondprijs..

Wachten tot de markt weer instort en dan creatief zijn. mijn huis was niet alleen gratis t.o.v de grondprijs, de grond waar hij opstaat kost ook maar de helft van een von kavel. Nu wil ik het graag behouden (restoreren/renoveren/vernieuwbouw is een beetje mijn ding) maar voor 70% van de grondprijs v.o.n een wijk veder zou ik hier kunnen beginnen met de eerste paal. (zelfde peil datum)
Ga er maar niet vanuit dat materialen extreem veel zullen dalen, de marges waren een paar jaar geleden zo dun dat een behoorlijk deel gewoon inflatie correctie is.
In de vraag en aanbod markt kan je natuurlijk difrancieren op prijs/kwaliteit en tijd. Het is vooral tijd welke wordt aangesproken.in de vorm van levertijden. En lang niet alle grondstof prijzen staan op dit moment hoog, ijzererts kost bv maar de helft van wat het koste in 2013.
Dat gezegd hebbende wordt ook ik wel een beetje erg ongelukkig van de hout prijzen