De Rikster schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:52:
[...]
In de KOA wordt verwezen naar de vergunningen, tekeningen, omschrijvingen, berekeningen, eisen etc waaraan voldaan moet worden. Als daaruit blijkt dat de suskasten technisch noodzakelijk zijn om daaraan te voldoen dan is dat over het algemeen een uitgemaakte zaak. Subjectieve criteria als mooi/lelijk zijn daar in grote mate ondergeschikt aan.
In de KOA staan ventilatieroosters afgebeeld (dmv foto's uit eerdere fases) welke prima zijn. Tevens staat in de KOA dat de bouwer ivm technische eisen/berekeningen e.d. mag afwijken van de KOA, mits de
uitstraling en kwaliteit gelijk is. De uitstraling is wezenlijk anders. Een suskast van 40cm is veel minder qua uitstraling dan een "plat" rooster. Dat kun je vaststellen wanneer je ze IRL komt bekijken. Sommige buren hebben de roosters weggehaald en dicht getimmerd. Dan wordt de slaapkamer een "onvoorziene ruimte".
Wat is volgens jou dan een acceptabel alternatief waarbij aan alle voorwaarden voldaan wordt als omschreven?
Een alternatief om zowel aan de bouwtechnische eisen als de KOA te voldoen (m.n. gelijjksoortige uistraling) is een WTW intallatie. Dat hoeft van mij niet per se, dus heb ik als oplossing het plaatsen van platte roosters aangeboden, evt na oplevering. Echter werd dat niet geaccepteerd. Strikt juridisch genomen zou ik kunnen eisen dat de bouwer moet voldoen aan de KOA en de bouwtechnische eisen: in dat geval heeft hij de plicht een WTW installatie aan te brengen. (nogmaals: hoeft van mij niet per se).
[...]
Je bent toch lid van VEH? Die omschrijven dit zelfs op hun site:
https://www.eigenhuis.nl/...ebreken-te-noteren-wat-nu
En precies dat is de reden dat ik werkelijk nog steeds niet snap dat er aan alle kanten de hand op de knip gehouden wordt om je als leek goed te laten begeleiden tijdens het
gehele traject, beetje als schijnzekerheid worden er lidmaatschappen bij VEH afgesloten en een keuring van 1,5 uur ingepland om achteraf de voldongen feiten te constateren dmv een visuele inspectie (maw: als je weet waar je op moet letten dan kan je dat ook wel zelf). Als je vervolgens een lamstraal krijgt die je niet eens op je rechten wijst/helpt om je recht te halen schiet je er sowieso weinig mee op imo.
In dit topic vliegen je de tienduizenden euro's om de oren voor visgraat/PVC/giet/leefbeton/keramisch parketvloeren, keukens, stucadoors, domotica etc. maar een paar honderd euro uitgeven om goed beslagen ten ijs te komen geven we liever niet uit

Ik heb dus een paar honderd euro uitgegeven om goed beslagen ten ijs te komen, echter had ik van tevoren niet kunnen weten dat we te maken zouden krijgen met een amstraal die je niet eens op je rechten wijst/helpt om je recht te halen

. In iedere beroepsgroep zitten rotte appels, dus ook in de bouwkundige wereld zitten figuren die even een paar honderd euro komen opstrijken voor een "keuring".
Om iemand in te huren gedurende het gehele traject is m.i. overbodig. Wanneer je een bestaande woning koopt weet je ook pas op moment x van keuring de staat van de woning. Dat weet je ook niet hoe mensen erin hebben gewoond en welke beunhaas er heeft verbouwd.. Wat dat betreft kun je "als leek" beter nieuwbouw hebben.
Daarover gesproken: De buren van ons tijdelijke huurappartement zijn (zelf) aan het verbouwen, inclusief (draag?)muren verplaatsen. Sinsdien zitten er bij ons scheuren in muren en plafond (origineel ornamenten!!), viel de radiotor in de slaapkamer om (dat geloof je pas als je het ziet) en deuren sluiten niet meer.....
[
Voor 15% gewijzigd door
Sport_Life op 12-12-2018 11:50
]