Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.789 views

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 11:21
Vnze schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:42:
Net van de telefoon met de aannemer. We hebben nog een klein bedrag openstaan (<4k) omdat er een aantal zaken niet afgewerkt zijn. Vorige maand een aangetekend schrijven verstuurd zonder antwoord en dan net maar gebeld.

Blijkbaar zijn wij asociale eikels omdat we "ineens" met "nieuwe" problemen komen als er een betalingsherinnering werd gestuurd. Dat we in maart, april, juni, augustus, september mails gestuurd hebben over exact die onderwerpen deed niet ter zake en sterker zelfs. Onze problemen waren eigenlijk totaal te verwaarlozen.

Wat zijn onze problemen? Een septische put die verkeerd is aangesloten (was in-orde maar is NA de oplevering zonder overleg door hun aangepast) en een ventilatiegebrek van 30% ten opzichte van de normen in onze master bedroom. Oftewel "verwaarloosbaar" in hun normen.

Dan heeft de aannemer de telefoon maar dichtgegooid als een klein kind toen ik zei dat ik dit niet zomaar kleine problemen vind.

Leuk om je avond af te sluiten met zoveel stress.
K*t is dat ja. Het vreet zo aan je, en voor de aannemers is het voor het grootste deel een spel of manier van doen.

Je hele grote voordeel is dat jij nog geld open hebt staan, en zelf voldoende bewijs hebt dat er correspondentie genoeg is. Dus de actie ligt bij de aannemer. En die kan schreeuwen en doen wat hij wil, maar hij heeft waarschijnlijk geen juridische poot om op te staan, dus blijft het bij schreeuwen en zeuren. Totdat hij het oplost, niet betalen, en goed vastleggen. Voor 4k komt hij vanzelf, en anders niet.

Wij zitten in hetzelfde schuitje, maar dan met een bankgarantie die bij de notaris vast ligt. Dan heb je toch minder 'leverage'. Ik stoor me enorm aan de passiviteit van de aannemer. Er komt weinig tot geen reactie (net als op jouw brief) maar ondertussen tikt de tijd maar door, en woon je er al wel.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:11:
[...]

Welkom in de buurt!

Ik woon op de Simone de Beauvoirstraat. Ga je aan de plas wonen of in het blokje bij de Heinrich Bollstraat? :)

Heb je een hoekhuis met donkergrijze specie tussen de bakstenen? Let dan goed op de specie die ze gebruiken voor de pilaren van de omheining rond je achtertuin. Er zijn er al verscheidene omgewaaid in de buurt omdat de bakstenen niet goed hechten aan de specie (of andersom). De oorzaak is de kleurstof in de specie. Omdat de gemeente de kleur van de specie heeft verplicht, speelt dit probleem bij meerdere mensen.

Bij ons zijn afgelopen zomer 5 pilaren hersteld, maar er is er al weer één aan het afbrokkelen.
Hellemaal top dat je je mede tweaker waarschuwd, maar om te voorkomen dat iedereen met donkere voegen nu in paniek naar buiten rent is enige nuance wel op zijn plaats.

Je hebt het over een doorstrijkmortel (anders zou de kleurstof geen effect kunnen hebben op de hechting)
bij doorstrijk mortels hebben ook de lichte kleuren kleurstof om de kleur te kunnen garanderen.

Ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat het niet ligt aan de kleurstof maar aan het slecht opvolgen van verwerkingsvoorschriften / zelf niet nadenken of een ondeugdelijk detail (verkeerd ontworpen)
Het is algemeenbekend dat doorstrijkmortels in het algemeen hechtings uitdagingen hebben bij sterk zuigende stenen, je detail hier niet zo op aanpassen dat er geen sprake meer kan zijn van een ongewenste trekkracht is op zijn minst slordig te noemen.
Tuinpalen staan de hele dag in de zon (er staat geen steiger voor), uitdrogen van de specie gaat daar heel erg snel. nat houden wordt niet gedaan uit de angst dat kleurstof zal uitspoelen, daarnaast is door diezelfde zon de donker gekleurde specie eerder op het punt dat het eigenlijk onbruikbaar is. in combinatie met een zuigende baksteen kan je hechting wel op je buik schrijven.
Oplossing: specie kopen voor sterkzuigende stenen een witte specie kuip gebruiken en een plank om de specie te beschermen en na het het metselen het werkstuk beschermen tegen uitdroging.

Ik hoor aannemers en metselaars er ook wel eens over zeuren. maar die moeten niet zo zeiken want je weet op het moment dat je het bestek leest welke spullen je moet gebruiken, en ze weten ook prima dat donkere kleuren iets meer aandacht nodig hebben. de schuld geven aan de kleurstof en/of de keuze van architect danwel welstand is een zwaktebod.
ze kunnen ook oldschool metselen en daarna donker voegen (en iedereen snapt waarom ze dat liever niet doen ;) )
Señor Sjon schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:35:
[...]

Hier wordt echt niet gewacht op vrijdag. Liever niet zelfs, want dan moeten mensen gelijk een weekend wachten als er een acuut probleem is.
Ik denk dat je mij wilde qouten :p
Kopers denken al snel dat een probleem acuut is, ik deelde die mening maar zelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Dirtbiter schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:27:
Wij zitten in hetzelfde schuitje, maar dan met een bankgarantie die bij de notaris vast ligt. Dan heb je toch minder 'leverage'. Ik stoor me enorm aan de passiviteit van de aannemer. Er komt weinig tot geen reactie (net als op jouw brief) maar ondertussen tikt de tijd maar door, en woon je er al wel.
Ik denk dat ze bij ons al de boeken afgesloten hebben maar dat ze af en toe nog eens op goed geluk betalingsherinneringen opsturen om ons wat onder druk te zetten en te intimideren. Ik weet niet of ze juridisch geen poot hebben om op te staan, helaas is het deel wat nog niet betaald is van de factuur met de (wel goed voltooide) klinkerwerken terwijl het werk wat ik betwist al lang betaald is omdat de problemen pas na oplevering kwamen. Dat die 4K nog openstaat is dus eigenlijk puur toeval en door hun administratieve traagheid.

Maar zoals je zegt, het is bijna een spel voor hun, zij hebben niks te verliezen en van jou het leven zuur te maken zien zij niet af. Het soort aannemer waar ik mee zit heeft 0,0 beroepsfierheid of integriteit. Alles wat wij vragen is teveel en "hooguit details". Maar ik ben wel benieuwd of hun villa die "details" ook heeft.

Jouw probleem klinkt ook serieus vervelend maar langs de andere kant zit je wel nog met een notaris ertussen. Die zal zich wel niet zo rap laten afdreigen. Wat zijn bij jouw exact de problemen als ik vragen mag?

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-10 16:06
Xtince schreef op donderdag 29 november 2018 @ 06:52:
[...]

Ja nuts stond gepland oorspronkelijk in oktober. Dus toen was de temperatuur nog prima :). Maar de meeste aansluitingen zijn zo goed als gereed in de grond, behalve de elektra. Dit staat gepland voor volgende week. Volgens mij is het daarna nog alleen de huisaansluitingen realiseren, is dat ook weersafhankelijk? Eerlijk gezegd ben ik ook bang dat ze week 3 januari ook niet gaan halen....
Bij ons moeten ze in december ook de nuts aansluitingen gaan maken. Dat is het enige dat nog vertraging kan veroorzaken bij ons. Hoop dat het toch gaat lukken...

• Dirtbiter
Vnze schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:11:
[...]

Ik denk dat ze bij ons al de boeken afgesloten hebben maar dat ze af en toe nog eens op goed geluk betalingsherinneringen opsturen om ons wat onder druk te zetten en te intimideren. Ik weet niet of ze juridisch geen poot hebben om op te staan, helaas is het deel wat nog niet betaald is van de factuur met de (wel goed voltooide) klinkerwerken terwijl het werk wat ik betwist al lang betaald is omdat de problemen pas na oplevering kwamen. Dat die 4K nog openstaat is dus eigenlijk puur toeval en door hun administratieve traagheid.

Maar zoals je zegt, het is bijna een spel voor hun, zij hebben niks te verliezen en van jou het leven zuur te maken zien zij niet af. Het soort aannemer waar ik mee zit heeft 0,0 beroepsfierheid of integriteit. Alles wat wij vragen is teveel en "hooguit details". Maar ik ben wel benieuwd of hun villa die "details" ook heeft.

Jouw probleem klinkt ook serieus vervelend maar langs de andere kant zit je wel nog met een notaris ertussen. Die zal zich wel niet zo rap laten afdreigen. Wat zijn bij jouw exact de problemen als ik vragen mag?
Vrij veel fouten in de elektra (verkeerde materialen, verkeerde aansluitingen), kleine beschadigingen en dingen die los zitten, deuren/ramen die slecht sluiten, revisie niet in orde, zaken niet conform ontwerp (die acceptabel zouden kunnen zijn, maar geen reactie of vergoedingvoorstel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertP
  • Laatst online: 02-10 23:13
Vind het toch wel bizar om te zien hoeveel de kwaliteit en houding van bepaalde aannemers zo snel aan het veranderen is. Waar een paar jaar geleden het nog een sport was om een huis met maximaal 1 a 2 punten op te leveren, is dat nu een totaal andere situatie. Bij ons huis is dat nu helaas gestegen tot 55 punten bij oplevering.

Daarnaast worden er maar mondjesmaat en zonder communicatie puntjes met willekeur opgepakt. Bellen, mailen of langsgaan heeft geen zin omdat er gewoon niks veranderd als je contact opneemt. Je bent lastig, het zou zo horen, het zijn details, ze gaan er nog mee bezig (of niet) en bespreken niks met de kopers.

Wij hebben een nul op de meter woning maar hebben geen uitleg gehad over de systemen, moeten achter veel dingen aan (onderhoud, storingen, etc). aannemer en uitvoerder geven niet thuis en nemen hun mobiele telefoon al niet meer op.

Vandaag was een medebewoner van het project aan het klussen en hij kwam er, gelukkig op tijd, achter dat de aansluiting van zijn warmtepomp in de meterkast in brand is gevlogen. Het geeft allemaal niet erg veel vertrouwen in de aannemer.

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 15:22
Ik denk dat tegenwoordig in zowat iedere nieuwbouwwoning 2 thermostaten aanwezig zijn? 1 in de woonkamer voor de vloerverwarming en 1 voor boven.

Nu de vraag wat de juiste plek is voor de thermostaat boven? Ikzelf zat te denken op de overloop, maar denk dat je dan erg veel last krijgt van tocht uit het trappengat, waardoor de ketel vele malen per dag aan/uit schakelt (of je moet 'm op 10 graden zetten ofzo....)?

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:31
Eerder al aangegeven dat er 10 pv-panelen komen ipv 12. Na (lang) aandringen blijkt het grootste verschil voor de EPC in de kierdichtheid te zitten. QV10 waarde was 0,83 in de aanvraag omgevingsvergunning en wordt nu 0,4.
Mij zegt zo'n waarde weinig, is dit een groot verschil? Is een Blowerdoortest aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

BertP schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:42:
Vind het toch wel bizar om te zien hoeveel de kwaliteit en houding van bepaalde aannemers zo snel aan het veranderen is. Waar een paar jaar geleden het nog een sport was om een huis met maximaal 1 a 2 punten op te leveren, is dat nu een totaal andere situatie. Bij ons huis is dat nu helaas gestegen tot 55 punten bij oplevering.
Wij hadden een afwerker en een timmerman die in de week voor de oplevering alle huizen naliepen we leverde 4 huizen op per week En effectief voor het dagloon van 2 mensen per huis gewoon geen gezeur of veel duurdere bezoekjes achteraf.
Ik sprak mijn oude bedrijfsleider een paar weken geleden en ze leveren nog steeds op met 0 1 of 2 punten.
Nu noem jij het een sport maar weetje wat er echt achter zit?
Veel reparaties blijf je zien, weet de koper niet dat hij is gedaan, gaan ze het ook niet zien, vooraf repareren is veel goedkoper dan achteraf vervangen, zo simpel is het. :+

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-10 20:09
Wat denk je dat het kost als je nog 55 punten moet oplossen waarbij je dus 55 keer of meer een afspraak met de bewoner moet maken . Neem van mij aan dat het veel goedkoper is voor de aannemers om een woning goed klaar te zetten en vervolgens op te leveren met 0 , 1 of 2 puntjes .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Lijkt mij ook overduidelijk, wij hebben uit een soort van noodzaak maar de sleutels gegeven. Het station dat we afspraken maken om punten te herstellen zijn we wel gepasseerd. Het kwam er kort gezegd op neer dat het toch geen zin had. Ik houd mijn hart vast voor de nieuwe projecten die van stiphout nog meer gaat bouwen in Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 15:05
Wij hebben een nul op de meter woning maar hebben geen uitleg gehad over de systemen
Dit inderdaad. Je krijgt een huis vol mooie systemen (zonnepanelen, vloerverwarming, etc) en alles is smart en via apps te regelen, maar uitleg ho maar. Als ik een TV ga kopen krijg je alle uitleg die je wilt hebben, bij een huis van 3 ton moet je alles zelf uitzoeken. En dan zijn wij nog tweakers en komen we er meestal wel uit, maar de populatie hier is niet representatief voor de gemiddelde huizenkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchAddick schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:02:
[...]

Dit inderdaad. Je krijgt een huis vol mooie systemen (zonnepanelen, vloerverwarming, etc) en alles is smart en via apps te regelen, maar uitleg ho maar. Als ik een TV ga kopen krijg je alle uitleg die je wilt hebben, bij een huis van 3 ton moet je alles zelf uitzoeken. En dan zijn wij nog tweakers en komen we er meestal wel uit, maar de populatie hier is niet representatief voor de gemiddelde huizenkoper.
Dat vind ik weer een beetje overdreven ;). Bij ons project lopen er genoeg stagiaires en jongens die best bereid zijn even te helpen met de systemen, mocht dat nodig zijn.
Ik heb meer moeite met het feit dat zo'n jongen bij oplevering aangaf bepaalde gebreken van de directie niet te mogen opschrijven op proces verbaal van oplevering. Ik neem hem niets kwalijk, maar het is wel makkelijk om er een jongen neer te zetten zonder bevoegdheden.. Hij heeft nog wel gebeld met z'n baas, maar helaas..
Desondanks gaat de brief van onze advocaat volgende week de deur uit :).

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 30-11-2018 08:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-10 22:34
tacmulder schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:39:
Bij ons project hebben we ook deuren van Berkvens.

Wij hebben uiteindelijk in een showroom de deuren bekeken (Het Woonlab in Barendrecht).
Wij vonden de verschillen in de Berkoline, Berkolux & Berano vrij groot.

Vooral de "goedkopere" deuren (Berklon, Berkoline) klinken vrij hol / goedkoop.
We vonden ook de afwerking van de panelen in de deuren een beetje tegenvallen, leken bijna allemaal plakstrips.
De Berano voelde en zag er ook een stuk luxer en robuuster uit. deze moeten echter nog per duur worden afgelakt, dus aanzienlijk duurder.

We zijn uiteindelijk voor de Berano deuren gegaan. Ja het kost geld, maar waarschijnlijk is dit een van de weinige dingen die we nooit hoeven te vervangen en gaan ze hopelijk de levensduur van het huis mee.
Op het geheel zijn de kosten waarschijnlijk ook te overzien.

[...]
Dank je, hier hebben we zeker wat aan.

Wij neigen ook naar de Berano maar kunnen niet echt de strakke deur vinden die we zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:09:
[...]

Dat vind ik weer een beetje overdreven ;). Bij ons project lopen er genoeg stagiaires en jongens die best bereid zijn even te helpen met de systemen, mocht dat nodig zijn.
Ik heb meer moeite met het feit dat zo'n jongen bij oplevering aangaf bepaalde gebreken van de directie niet te mogen opschrijven op proces verbaal van oplevering. Ik neem hem niets kwalijk, maar het is wel makkelijk om er een jongen neer te zetten zonder bevoegdheden.. Hij heeft nog wel gebeld met z'n baas, maar helaas..
Als je wel opschrijft dan tekent de aannemer niet, als je ze niet opschrijft dan tekenen jullie niet. Dat ligt inderdaad niet aan die jongen en wordt al snel een juridisch spel. Overigens is een brief van een advocaat niks bijzonders. Als de dagvaarding in de bus valt wordt er eens haast gemaakt is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
twain4me schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:35:
[...]

Wij hadden een afwerker en een timmerman die in de week voor de oplevering alle huizen naliepen we leverde 4 huizen op per week En effectief voor het dagloon van 2 mensen per huis gewoon geen gezeur of veel duurdere bezoekjes achteraf.
Ik sprak mijn oude bedrijfsleider een paar weken geleden en ze leveren nog steeds op met 0 1 of 2 punten.
Nu noem jij het een sport maar weetje wat er echt achter zit?
Veel reparaties blijf je zien, weet de koper niet dat hij is gedaan, gaan ze het ook niet zien, vooraf repareren is veel goedkoper dan achteraf vervangen, zo simpel is het. :+
Helemaal mee eens, de kosten lijken mij veel hoger te liggen dan wanneer je 'gewoon' netjes een oplevering doet. Nu hadden ze bij de oplevering een paar punten over het schilderwerk van de traphekken hersteld, vervolgens komt afgelopen maandag iemand het plafond spuiten die met een zware slang weer de verf van het hek aftrekt door die slang niet netjes te begeleiden. Bovendien als je maar 1 of 2 puntjes hebt ben je denk ik ook sneller geneigd om zelf nog even ergens een likje verf op te smeren.
Sport_Life schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:09:
[...]

Als je over de bouw loopt en iemand vraagt zal hij/zij vast even mee willen kijken. Het blijft echter gek dat als je een huis van 3 ton koopt die vol hangt met nieuwe apparatuur ze je de sleutel geven en het vervolgens zelf mag uitzoeken. Als je een auto koopt die een tiende van de waarde heeft krijg je ook 2u uitleg over alle systemen en knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tacmulder
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-09 10:36
kever678 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:23:
[...]

Dank je, hier hebben we zeker wat aan.

Wij neigen ook naar de Berano maar kunnen niet echt de strakke deur vinden die we zoeken..
Graag gedaan.

Ik wil vooral adviseren, ga zeker in een showroom kijken!
Dan kun je voelen/zien wat het allemaal inhoud.
Dit was voor ons een stuk duidelijker dan de website/folder en konden zodoende snel deuren afstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noordpool
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:08
Beste Tweakers, mijn eerste post hier op het forum - hopelijk doe ik het goed...

Ook wij hebben een projectmatige nieuwbouwwoning gekocht. Oplevering staat gepland voor lente/Zomer 2020, de bouw moet nog beginnen. De woning zal (nog) voorzien worden van een CV ketel. Wel is er vanuit de bouwer / meerwerk de optie voor een warmtepomp (grondwater), maar dit is nogal aan de prijs en is rond de 30K.

De CV ketel is een Intergas Extreme die op 2 temperatuur zones zal stoken en hiervoor voorzien is van een 2(3)weg klep: de beneden verdieping op LTV, de rest op HTV.

Wel wil ik de woning zoveel mogelijk voorbereiden op toekomstig gasloos verwarmen / een zo laag mogelijk gasverbruik. Al veel rondgekeken op het Tweakers forum, maar er blijven toch nog wat vragen over:

De benedenverdieping wordt al wel voorzien van LTV-vloerverwarming, maar niet op zo'n manier als ze dat zouden doen als bij een warmtepomp (lees: langere lussen, grotere hoh afstand). Ik heb dus gevraagd om 1) kortere lussen van ongeveer 70 meter, 2) HoH afstand van 100mm en 3) grotere leiding diameter. Ik weet niet of er een pomploze/LTV verdeler gebruikt zal worden, deze vraag staat nog uit richting bouwer.

De bovenverdieping wordt voorzien van 'standaard paneel radiatoren' die ik eigenlijk wil inwisselen voor Jaga Strada radiatoren. Zo kan ik de hele woning op LTV stoken.

Wel heb ik dan een uitdaging met de badkamer daar er geen design-radiatoren bestaan op LTV.
Mijn idee was om in de badkamer een jaga strada te plaatsen en daarnaast een elektrische design radiator op te hangen. Zijn er nog andere opties denkbaar? Is er iets wat ik nog over het hoofd zie?

De woning wordt voorzien van 4 in-dak schaampanelen. Voor 5 extra panelen vragen ze ruim 4K.
Mijn idee is om de panelen te weigeren en direct na oplevering zelf 10~12 op-dak panelen te laten plaatsen.
De woning voldoet dan bij oplevering niet meer aan het bouwbesluit/EPC norm en de bouwer zal allicht moeilijk gaan doen. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:38:
[...]

Als je wel opschrijft dan tekent de aannemer niet, als je ze niet opschrijft dan tekenen jullie niet. Dat ligt inderdaad niet aan die jongen en wordt al snel een juridisch spel. Overigens is een brief van een advocaat niks bijzonders. Als de dagvaarding in de bus valt wordt er eens haast gemaakt is mijn ervaring.
Dat ligt maar net aan de inhoud van de brief. Er staan in ons geval hele goede argumenten in waar de aannemer niet omheen kan. Doen ze dat wel kost het hen veel tijd / geld met voor hun onzekere afloop dus de verwachting is dat we eruit komen zonder rechtelijke gang.

En idd we willen wel de sleutel dus er was geen keus. Wanneer er een bevoegd persoon namens de aannemer aanwezig zou zijn geweest hadden we ter plekke afspraken kunnen maken. We zijn echt de beroerdste niet. Maar met deze stugge houding bereikt de aannemer weinig.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 30-11-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 12-10 20:44

RUFFNECK

Poentje

noordpool schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:59:

Wel heb ik dan een uitdaging met de badkamer daar er geen design-radiatoren bestaan op LTV.
Mijn idee was om in de badkamer een jaga strada te plaatsen en daarnaast een elektrische design radiator op te hangen. Zijn er nog andere opties denkbaar? Is er iets wat ik nog over het hoofd zie?
Krijgt de badkamer geen vloerverwarming? Zo ja, dan zou ik alleen zo'n elektrische radiator erbij ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noordpool
RUFFNECK schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:11:
[...]

Krijgt de badkamer geen vloerverwarming? Zo ja, dan zou ik alleen zo'n elektrische radiator erbij ophangen.
De bouwer biedt elektrische vloerverwarming aan. Ik heb al wel gevraagd om CV-vloerverwarming in badkamer (of dit kan/voor welk bedrag), maar heb hier nog geen antwoorden op gekregen. Elektrische vloerverwarming heeft niet mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@noordpool wij hebben cv-vloerverwarming en een elektrische designhanddoekradiator, dit ivm de opwarmtijd uit het bouwbesluit die anders niet gehaald wordt.
In de praktijk staat die laatste gewoon uit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:30

MadEgg

Tux is lievvv

Ook wij hebben een projectmatige nieuwbouwwoning gekocht. Oplevering staat gepland voor lente/Zomer 2020, de bouw moet nog beginnen. De woning zal (nog) voorzien worden van een CV ketel. Wel is er vanuit de bouwer / meerwerk de optie voor een warmtepomp (grondwater), maar dit is nogal aan de prijs en is rond de 30K.
Een prima prijs voor een grond water/water-warmtepomp. Het kost een lieve duit inderdaad, maar dat geld ben je er zelf anders ook wel aan kwijt.
De bovenverdieping wordt voorzien van 'standaard paneel radiatoren' die ik eigenlijk wil inwisselen voor Jaga Strada radiatoren. Zo kan ik de hele woning op LTV stoken.
Geen mogelijkheden voor vloerverwarming overal? Zou ik liever doen dan LTV-radiatoren. Werkt nog beter ook.
Wij hebben vloerverwarming in de badkamer + een elektrische designradiator. Ik zou niet zo snel aan twee radiatoren beginnen, maar ik weet natuurlijk niet hoe groot je badkamer wordt.
De woning wordt voorzien van 4 in-dak schaampanelen. Voor 5 extra panelen vragen ze ruim 4K.
Mijn idee is om de panelen te weigeren en direct na oplevering zelf 10~12 op-dak panelen te laten plaatsen.
De woning voldoet dan bij oplevering niet meer aan het bouwbesluit/EPC norm en de bouwer zal allicht moeilijk gaan doen. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Yup. Wij hebben de 5 standaardpanelen laten vervallen. Ik moest wel beloven er na oplevering alsnog panelen op te leggen, maar verder was het geen probleem. Dak ligt inmiddels vol met 28 panelen. Het bouwbesluit / EPC hoeft niet in de weg te staan. De aannemer zou wel in de weg kunnen staan, maar ik zou me niet te snel laten afschepen in ieder geval.

[ Voor 0% gewijzigd door MadEgg op 30-11-2018 11:35 . Reden: tiepvautjes ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:09:
[...]

Dat ligt maar net aan de inhoud van de brief. Er staan in ons geval hele goede argumenten in waar de aannemer niet omheen kan. Doen ze dat wel kost het hen veel tijd / geld met voor hun onzekere afloop dus de verwachting is dat we eruit komen zonder rechtelijke gang.

En idd we willen wel de sleutel dus er was geen keus. Wanneer er een bevoegd persoon namens de aannemer aanwezig zou zijn geweest hadden we ter plekke afspraken kunnen maken. We zijn echt de beroerdste niet. Maar met deze stugge houding bereikt de aannemer weinig.
Die argumenten heb je al tig keer gemeld waarschijnlijk en een brief van een advocaat heeft evenveel waarde als een brief van jezelf met goede argumenten. Zonder rechtsgang laten veel bedrijven het op z'n beloop. Hoop dat het niet nodig is, want een dagvaarding maken kost veel tijd en dus geld als je het niet zelf schrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Je kunt niet vanuit het niets dagvaarden. Zo’n brief zal vermoedelijk niet opleveren dat de aannemer in de houding springt, maar het is wel een noodzakelijke voorwaarde voor verdere stappen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:32
@Sport_Life Wat voor een zaken gaat het om? Soms is er wel discussie over brochure en wat wel/niet verkocht is (opeens is een AI dan de werkelijkheid, terwijl overal disclaimers staan) en als je zegt dat dingen geleverd zijn die ook niet op de AI staan, dan maakt het weer niet uit, aldus de koper. 8)7

Vaak wil een aannemer dat ook niet als opleverpunt opschrijven, want het is en blijft een eindeloze discussie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Legend schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:02:
Je kunt niet vanuit het niets dagvaarden. Zo’n brief zal vermoedelijk niet opleveren dat de aannemer in de houding springt, maar het is wel een noodzakelijke voorwaarde voor verdere stappen.
Klopt, maar dat stond niet ter discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

The Legend schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:02:
Het zal van de aannemer afhangen lijkt me. Maar het kan zeker wel helpen. Onze bouwer was eerst niet van plan om compensatie te leveren voor het niet uitvoeren van het stukadoorswerk. Ik heb toen informatie ingewonnen bij o.a. juridische adviseurs van Vereniging Eigen Huis en op basis daarvan wat feiten op een rijtje gezet en naar de aannemer verzonden en toen was de compensatie opeens wel mogelijk. Een zakelijke geformuleerd, onderbouwd schrijven waarin duidelijk staat waarom je in je recht staat en zij het moeten oplossen laat in ieder geval duidelijk zien dat het je menens is. Of dat genoeg is zal daaruit blijken, maar het is een goede eerste stap voordat je iedereen op juridische kosten gaat jagen.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
Beste Tweakers, mijn eerste post hier op het forum - hopelijk doe ik het goed...

De CV ketel is een Intergas Extreme die op 2 temperatuur zones zal stoken en hiervoor voorzien is van een 2(3)weg klep: de beneden verdieping op LTV, de rest op HTV.

Wel wil ik de woning zoveel mogelijk voorbereiden op toekomstig gasloos verwarmen / een zo laag mogelijk gasverbruik. Al veel rondgekeken op het Tweakers forum, maar er blijven toch nog wat vragen over:

De benedenverdieping wordt al wel voorzien van LTV-vloerverwarming, maar niet op zo'n manier als ze dat zouden doen als bij een warmtepomp (lees: langere lussen, grotere hoh afstand). Ik heb dus gevraagd om 1) kortere lussen van ongeveer 70 meter, 2) HoH afstand van 100mm en 3) grotere leiding diameter. Ik weet niet of er een pomploze/LTV verdeler gebruikt zal worden, deze vraag staat nog uit richting bouwer.

Wij krijgen ook nog een huis met CV ketel, we nemen op de eerste verdieping ook vloerverwarming en op zolder en de badkamer laat ik een elektrische radiator plaatsen. Hierdoor hoeven we maar op 1 temperatuur te stoken. Vloerverwarming op de eerste verdieping (met zone regeling) was een meerprijs van rond de 900 euro, wat mij betreft de meerprijs zeker waard.

30K voor een grondwater warmtepomp is overigens best netjes. Meerwerk bij ons was bijna 30K voor een lucht warmtepomp....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Wij hebben een nul op de meter woning maar hebben geen uitleg gehad over de systemen, moeten achter veel dingen aan (onderhoud, storingen, etc). aannemer en uitvoerder geven niet thuis en nemen hun mobiele telefoon al niet meer op.
Super irritant allemaal en ik zeg niet dat je geheel ongelijk heb ,maar let wel op dat je niet op de verkeerde boos bent.
Het principe van een nul op de meter woning had de architect of de projectontwikkelaar/ kopersbegeleiding mogen uitleggen.
Je hebt een informatie map/cd/usbstick en daar zitten alle gebruiksaanwijzingen in en in het geval dat garantie direct is overgenomen door de instalateur ook hun contact gegevens. Heb je specifieke vragen kan je of de fabrikant of de instalateur bellen. De oplevering is geweest, direct contact met de instalateur is nu gewoon mogelijk, misschien rekenen ze je wel een kleine vergoeding voor het langskomen.

Veel mensen hebben er ook nogal een verwachting van, het kost immers zoveel geld.
Maar als je heel eerlijk kijkt naar een huis is het niets anders dan een grote stapel goedkope materialen die in weer en wind in elkaar is gezet.
Tijdens opleveringen zie je mensen naar een binnendeurtje van 30 euro kijken alsof het deurtje 300k kost. Vergelijken met een auto is dan ook niet zo heel erg reeel, waar de dealer ongeveer 10% krijgt voor alleen de verkoop. (kopje koffie invullen van de bestelling en die 2 uur uitleg) Een aannemer moet het met 7% minder doen en dat is alleen wanneer er geen onverwachte kosten (prijs stijgingen etc) zijn geweest. Het zelfde servicenivo verwachten is naar mijn idee niet geheel eerlijk.

Ik moet ook zeggen dat jouw aannemer doorgaans prima werk afleverd en ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over de rest van utrecht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als het is ingeregeld, dan hoef je toch alleen nog maar de thermostaat in te stellen op jouw leven? WTW is maandelijks uitzuigen van de filters en na 3-4 maanden het bouwfilter vervangen voor de 'woonfilters'. De rest is redelijk fire & forget. En anders is er altijd nog de handleiding die niemand leest. Als je een keuken koopt, gaat de verkoper toch ook niet alle opties van alle apparaten uitgebreid doornemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noordpool
kever678 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:22:
[...]

Wij krijgen ook nog een huis met CV ketel, we nemen op de eerste verdieping ook vloerverwarming en op zolder en de badkamer laat ik een elektrische radiator plaatsen. Hierdoor hoeven we maar op 1 temperatuur te stoken. Vloerverwarming op de eerste verdieping (met zone regeling) was een meerprijs van rond de 900 euro, wat mij betreft de meerprijs zeker waard.

30K voor een grondwater warmtepomp is overigens best netjes. Meerwerk bij ons was bijna 30K voor een lucht warmtepomp....
Vloerverwarming boven als meerprijs is per verdieping 2500 euro.
De zoneregeling is nog eens 2000 euro....

Dan ga ik denk ik voor Jaga Strada radiatoren en vloerverwarming in de badkamer, gecombineerd met een elektrische handdoek radiator. M'n portemonnee is niet unlimited

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-10 13:18

MAZZA

Barbie is er weer!

noordpool schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:11:
[...]

Dan ga ik denk ik voor Jaga Strada radiatoren en vloerverwarming in de badkamer, gecombineerd met een elektrische handdoek radiator. M'n portemonnee is niet unlimited
Je zou kunnen kijken naar je hypotheek. Ik weet dat er aanbieders zijn die verduurzaming van je woning tegen een gunstige rente of korting kunnen financieren. Triodos doet dit bijvoorbeeld en ASN sinds kort ook dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Ik lees veel over handdoekradiatoren, is dat werkelijk alleen bedoeld om een handoek op te warmen? :P Wij hebben alleen vloerverwarming in onze badkamer en heb werkelijk nog nooit iets gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Laatst online: 12-10 22:06

T.E

The Legend schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:04:
Ik lees veel over handdoekradiatoren, is dat werkelijk alleen bedoeld om een handoek op te warmen? :P Wij hebben alleen vloerverwarming in onze badkamer en heb werkelijk nog nooit iets gemist.
Een electrische verwarming op de badkamer is een goedkope manier om aan het bouwbesluit te voldoen wat je met alleen vloerverwarming niet haalt. ( bepaalde graden in bepaalde tijd ).
Het is idd meestal ook niet nodig maarja dat bouwbesluit.
Onze casco badkamer wordt zelfs opgeleverd met electrische radiator ( terwijl er geen tegel aan de muur komt te hangen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

noordpool schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:11:
[...]

Die Jaga Strada radiatoren zijn ook prijzig. Welke wattages heb je nodig dan is misschien die 2500 euro voor vloerverwarming het wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Señor Sjon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:56:
@Sport_Life Wat voor een zaken gaat het om? Soms is er wel discussie over brochure en wat wel/niet verkocht is (opeens is een AI dan de werkelijkheid, terwijl overal disclaimers staan) en als je zegt dat dingen geleverd zijn die ook niet op de AI staan, dan maakt het weer niet uit, aldus de koper. 8)7

Vaak wil een aannemer dat ook niet als opleverpunt opschrijven, want het is en blijft een eindeloze discussie.
Waar het precies om gaat laat ik even in het midden. Punt is dat afspraken (koa) niet zijn nagekomen. Daar is enige ruimte voor discussie en dat heb ik ook geprobeerd middels alternatieve oplossingen, echter aannemer gaf niet thuis en bleef hierin vrij stug.
Onze jurist verwacht dat ze het voor onze woning gaan oplossen adhv een geheimhoudingsverklaring. Zodat ze niet de hele straat tegemoet hoeven te komen.. Puur juridisch bekeken staan we heel sterk. (en wij zijn ervoor verzekerd, dus ja)

Als ik een termijn niet betaal krijg ik (uiteindelijk) ook een incassobureau achter me aan (of de sleutel niet), daar staat tegenover dat de aannemer moet leveren wat is afgesproken. Afwijken kan, mits een goede reden. En die is er niet (ja, goedkoper).

Vanmiddag wel leuk gesproken met iemand van de aannemer (Assistent opzichter oid). Heb wel een aardige indruk gekregen hoe de directie dat soort jongens onder druk zet.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 30-11-2018 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:58
Wij hebben geklaagd over de kwaliteit van het verwerk en daarom hebben we vandaag het bedrijf over de vloer gehad, die alle houten kozijnen heeft aangeleverd en geverfd. Wat blijkt dat de kozijnen volgens concept 2 machinaal zijn gespoten. 1 x grond- en 1 maal in normale verf.

Kregen te horen dat we binnen een anderhalf jaar alles (binnen en buiten) af moeten lakken. Dat hebben ze ons bij de koop nooit gemeld. We gingen ervan uit dat alles afgelakt was. Helaas niet het geval.

We zijn aan het overwegen om dit aan te kaarten als verborgen gebrek, want dit hebben ze niet gemeld voor de overdracht en we hebben nooit de optie gehad om het tijdens de bouw te laten doen.

Heeft iemand zoiets vergelijkbaar gehad en wat hoe hebben jullie het aangepakt?

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wimhaw schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 21:49:
Wij hebben geklaagd over de kwaliteit van het verwerk en daarom hebben we vandaag het bedrijf over de vloer gehad, die alle houten kozijnen heeft aangeleverd en geverfd. Wat blijkt dat de kozijnen volgens concept 2 machinaal zijn gespoten. 1 x grond- en 1 maal in normale verf.

Kregen te horen dat we binnen een anderhalf jaar alles (binnen en buiten) af moeten lakken. Dat hebben ze ons bij de koop nooit gemeld. We gingen ervan uit dat alles afgelakt was. Helaas niet het geval.

We zijn aan het overwegen om dit aan te kaarten als verborgen gebrek, want dit hebben ze niet gemeld voor de overdracht en we hebben nooit de optie gehad om het tijdens de bouw te laten doen.

Heeft iemand zoiets vergelijkbaar gehad en wat hoe hebben jullie het aangepakt?
Dat staat bij ons in de technische omschrijving. Uit m'n hoofd 1xgrond en 1x in normaal fabriek en voor oplevering nog 1x aflakken. Verfspetters zaten overal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:10
Sport_Life schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 22:12:
[...]

Dat staat bij ons in de technische omschrijving. Uit m'n hoofd 1xgrond en 1x in normaal fabriek en voor oplevering nog 1x aflakken. Verfspetters zaten overal :P
Volgens mij is het algemeen bekend dat ze nieuwbouwwoningen met een "droge" kwast schilderen?
Bij onze nieuwbouwwoningen was het aantal beschadigingen aan het schilderwerk niet op 2 handen te tellen. Dit is ter plekke direct hersteld, maar toch, loop ff een woning na voordat deze wordt opgeleverd...

Daarnaast was er een minimum aan verf gebruikt op al het houtwerk. Onze schilder die na het stucen alle wanden kwam sausen heeft toen maar direct alle houten raam- en deurkozijnen etc. meteen meegepakt. Dan maar wat extra betalen, maar geen zin om mij te ergeren aan de standaardkwaliteit van de aannemer.

[ Voor 7% gewijzigd door paul-s83 op 30-11-2018 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:07
Volgens mij moet het hout ook nog ademen als het er net hangt (veel vocht). Daarom niet gelijk keihard aflakken, maar iets later pas doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zat bij ons wel goed in de lak.
helaas wel een paar flinke druipers (hoe krijgen ze t voor elkaar zou je zeggen).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 01-12-2018 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Weet iemand wat met "dekkend verfsysteem" wordt bedoeld. Ik was in de veronderstelling dat het gewoon afgelakt ed is, maar door de berichten hierboven ga ik twijfelen.

@noordpool, ik zou zeker vv op de verdieping kiezen. Zonesysteem is niet perse nodig, vaak komt bijv de badkamer toch op een andere lus, dus kan je met inregelen daar ook wat retelen

@The Legend we krijgen in de badkamer ook een elektrische handdoekradiator. Vinden we mooier dan zo'n plaat en kunnen we idd de handdoeken aan opwarmen /drogen. Maar voor ons vooral esthetisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Nee dat laatste snap ik, maar mijn vraag was meer waarom je überhaupt een radiator in je badkamer zou ophangen als je vloerverwarming hebt. Maar kennelijk is dat dus soms nodig als de capaciteit van de vloerverwarming te laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
Onze kopersbegeleider zegt dat wij een 2x 25A aansluiting zullen krijgen in de meterkast.

Is een 3 fase aansluiting bij nieuwbouwwoningen tegenwoordig niet de standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Martinus123 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 12:28:
Onze kopersbegeleider zegt dat wij een 2x 25A aansluiting zullen krijgen in de meterkast.

Wij hebben 570 euro betaald voor "uitbreiding" naar 3 fase.
Afgelopen week had ik telefonisch contact met de netbeheerder om na te gaan of de aansluiting klopt, toen gaf ze aan dat in het aanvraag document voor ons hele blok (40 woningen) 3x 25a was aangevraagd. Ik weet dat enkele buren geen 3x25a hebben als optie, dus die hebben geluk :P.

Zelfde met de wcd in de meterkast, wij hebben extra betaald voor een wcd, maar bij alle woningen is hij geplaatst.

Volgende keer zou ik niet meer betalen voor ogenschijnlijk standaard opties.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 01-12-2018 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Martinus123 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 12:28:

Standaard is 1x25A. 2x25A bestaat volgens mij niet voor huisaansluitingen. Upgraden kan naar 3x25A. Kost iets meer aan aansluitkosten en meterkastmateriaal (was bij ons 600 euro meerwerk meen ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Naar 3 fase is dat incl aanpassing meterkast?

Bij ons was naar 3 fase 195 euro en dan nog aanpassen 1 naar 3 fase meterkast 450 euro. ( incl. 4 extra groepen)
Extra kookgroep in mk incl bedrading loze leiding: 295 euro.

Als ik zelf 3 fase aanvraag kost het me 205 euro en een compleet nieuwe mk met kookgroep/8 groepen kost hooguit 300 euro.
Vervangen van de meterkast kost me niks want dat kan ik zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Hsb-3 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 08:16:
Weet iemand wat met "dekkend verfsysteem" wordt bedoeld. Ik was in de veronderstelling dat het gewoon afgelakt ed is, maar door de berichten hierboven ga ik twijfelen.
Dekkend als in niet transparant (je ziet dus de ondergrond niet meer)
Normaal bestaande uit 1 grondlaag en 2 laklagen

edit:
Vroeger kreeg een koijn 1 gondlaag en 1 laklaag in de fabriek, tegenwoordig krijgt het in veel gevallen "grond"lagen op kleur.
Aflakken op de bouw is nog steeds nodig en omdat dit idd vaak met een bijna droge kwast gebeurd is de de weerstand tegen de elementen dan minimaal.

[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 01-12-2018 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33

Vandaag was een medebewoner van het project aan het klussen en hij kwam er, gelukkig op tijd, achter dat de aansluiting van zijn warmtepomp in de meterkast in brand is gevlogen. Het geeft allemaal niet erg veel vertrouwen in de aannemer.
Pfft, dat laatste is wel heel eng. Wij hebben geen uitleg gehad, ik heb veel uitzoekwerk gedaan en zaken aan de aannemer moeten uitleggen want die had er echt geen kaas van gegeten. Let op dat je de inverter van je panelen goed aansluit op wifi en er voor zorgt dat het default access point in je inverter uit staat, anders is direct je hele netwerk zo lek als een mandje.

Ik zal het nogmaals voorrekenen:
30k -> 25k extra hypotheekruimte + 4k wp subsidie + 1.5k btw teruggave zonnepanelen. De extra hypotheek voor de 25k word ruimweg gedekt door de lagere energierekening. Overigens heeft onze aannemer het ook voor 30k aangeboden en daar hebben ze flink meer kosten aan gehad dus extra winst voor ons >:). Verder met wp zal er ook vloerverwarming op alle verdiepingen zijn en je krijgt er vloerkoeling bij wat zeer comfortabel is (was deze zomer heerlijk koel in ons huis). Ook heb je een 3-fase meterkast nodig dus dat zit ook in de prijs inbegrepen.
Dus; lagere maandlasten, hogere waarde woning en een hoger wooncomfort. No-brainer.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:43
Onze kopersbegeleider heeft me verzekerd dat ik kozijnen en deuren niet hoef af te lakken, wordt fabrieksmatig afgelakt geleverd.

Dit wordt nu dus een aandachtspuntje (over een jaar, dat wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:41
Wij kregen destijds bruin geschilderde kozijnen in onze woning. Het schilderwerk was op zich prima alleen de kwaliteit verf was om te huilen. Tevens was de bruine kleur wel heel mooi voor aan de buitenkant (icm de gevelstenen) maar verschrikkelijk voor binnen.

Aan de binnenzijde hebben er toen direct alles wit gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:33
poeh, lees hier wel slechte verhalen over de afwerking van projecten en vooral ook de nazorg.
Wij zijn erg aan het oriënteren naar een nieuwbouw project omgeving Dongen, Tilburg, Oosterhout N-B.

Een ding wat de meeste projecten hier hebben is een gas aansluiting, wij willen meteen over naar volledig elektrisch. Voor alles word meerwerk gerekend, wat voor de meeste dingen logisch is, maar minderwerk voor het niet hoeven leveren van een gas aansluiting, gas aansluiting naar de keuken en zolder word niet over gesproken.
Ook in de keuken willen wij een direct warm water kraan hebben, dus er hoeft ook geen warm water naar de keuken toe vanaf zolder, ook dit zie ik nergens terug als minderwerk.

Voor vloerverwarming op de eerste verdieping word wel erg veel geld gevraagd, minimaal 4000,- wat ik erg veel vind. Kan verder niks vinden over de details en weet ook niet hoeveel invloed daar op uitgeoefend kan worden, bv hoh 100mm, max 60 meter per groep etc.

Zelf een elektrotechnische achtergrond, sta echt versteld van sommige meer prijzen, sommige dingen slaan echt nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Fatal schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:19:
poeh, lees hier wel slechte verhalen over de afwerking van projecten en vooral ook de nazorg.
Wij zijn erg aan het oriënteren naar een nieuwbouw project omgeving Dongen, Tilburg, Oosterhout N-B.

Een ding wat de meeste projecten hier hebben is een gas aansluiting, wij willen meteen over naar volledig elektrisch. Voor alles word meerwerk gerekend, wat voor de meeste dingen logisch is, maar minderwerk voor het niet hoeven leveren van een gas aansluiting, gas aansluiting naar de keuken en zolder word niet over gesproken.
Ook in de keuken willen wij een direct warm water kraan hebben, dus er hoeft ook geen warm water naar de keuken toe vanaf zolder, ook dit zie ik nergens terug als minderwerk.

Voor vloerverwarming op de eerste verdieping word wel erg veel geld gevraagd, minimaal 4000,- wat ik erg veel vind. Kan verder niks vinden over de details en weet ook niet hoeveel invloed daar op uitgeoefend kan worden, bv hoh 100mm, max 60 meter per groep etc.

Zelf een elektrotechnische achtergrond, sta echt versteld van sommige meer prijzen, sommige dingen slaan echt nergens op.
Grappig, wij hadden bouw in 2013 en oplevering 2014 en dat waren de horrorverhalen die je toen hoorde over de tijd voor de crisis. Oplevering was prima, weinig zaken alles klein.

Meer en minderwerk wel vergelijkbaar. Vvw voor 4.2k dus maar achteraf laten infrezen voor 1,7k......dat soort dingen.
In deze tijd zijn sommige bouwers snel vergeten hoe het was met weinig werk om handen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Verwijderd schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:45:
[...]

Grappig, wij hadden bouw in 2013 en oplevering 2014 en dat waren de horrorverhalen die je toen hoorde over de tijd voor de crisis. Oplevering was prima, weinig zaken alles klein.

Meer en minderwerk wel vergelijkbaar. Vvw voor 4.2k dus maar achteraf laten infrezen voor 1,7k......dat soort dingen.
In deze tijd zijn sommige bouwers snel vergeten hoe het was met weinig werk om handen...
Meer en minderwerk is ook wel een beetje het verdienmodel voor de aannemer, de basisprijs is behoorlijk ver uitgeknepen.
Maar het is ook gewoon extra werk. met extra risico, wanneer jij vloerverwaming laat leggen is de kans erg klein dat die verwarming aan het einde van de dag per ongeluk bij de buren ligt, op de bouw komt dit gewoon voor (wel steeds minder) En daarnaast is de kans op lekkage tijdens het bouwen ook gewoon aanwezig. En die risico's en extra kosten moet je afdekken.
De projectontwikkelaar wil de extra kosten voor kopersbegeleiding ook nog terug verdienen. Al met al moet je niet raar kijken dat er meer dan 10 man bezig is geweest met je vloerverwarming en die kosten allemaal geld. :+
En het is soms ook gewoon een kwestie van eigenlijk niet willen doen en dan de hoofdprijs vragen. :)

En wat betreft de horor verhalen, wanneer je weet wat er allemaal wel goed gaat valt het wel mee hoor. :D

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 02-12-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:14
The Fatal schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:19:
Dan was mijn huis blijkbaar een uitzondering. Kort geleden opgeleverd met slechts 2 opleverpunten (verkeerde toiletten geinstalleerd en ontbrekend ventilatierooster voor de meterkast). Inmiddels is een deel van de overige huizen ook opgeleverd en heeft ook betrekkelijk weinig opleverpunten.

Ook kon ik naar hartelust wensen aandragen en konden deze tegen redelijk prijzen worden uitgevoerd. Ik heb bijvoorbeeld de vloerverwarming HoH laten aanpassen (was 15cm), wanden laten verplaatsen en wat technische zaken. Ga in ieder geval met ze in gesprek, het kan best zijn dat de meer-/minderwerk lijst niet uitputtend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:33
Timmy schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:07:
[...]

Dan was mijn huis blijkbaar een uitzondering. Kort geleden opgeleverd met slechts 2 opleverpunten (verkeerde toiletten geinstalleerd en ontbrekend ventilatierooster voor de meterkast). Inmiddels is een deel van de overige huizen ook opgeleverd en heeft ook betrekkelijk weinig opleverpunten.

Ook kon ik naar hartelust wensen aandragen en konden deze tegen redelijk prijzen worden uitgevoerd. Ik heb bijvoorbeeld de vloerverwarming HoH laten aanpassen (was 15cm), wanden laten verplaatsen en wat technische zaken. Ga in ieder geval met ze in gesprek, het kan best zijn dat de meer-/minderwerk lijst niet uitputtend is.
heb je ook in die regio een nieuwbouw huis?
Zoja, mag ik vragen welk project?

Ik zag dit bijvoorbeeld staan in een van de lijsten:
vloerverwarming als hoofdverwarming in ruimtes woonkamer, keuken, toilet en entree/hal op 3 slaapkamers en in de badkamer. Op de badkamer wordt een elektrische radiator geplaatst. In de woonkamer een EVO home regeling incl. centraal display op de begane grond en met RF ruimte thermostaten in de slaapkamers en op de badkamer. Alle radiatoren op de begane grond en verdieping komen te vervallen.
de verdeler compleet met circulatie pomp word geplaatst in de trapkast en in een slaapkamer
dubbele wandcontactdoos bij de vloerverwarming verdelers.
Met vloerverwarming is het toepassen van nachtverlenging niet zinvol uit het oogpunt van energiebesparing. De bouwkundige constructie dient als warmtebron. Wanneer de koper toch kiest voor nachtverlaging zal de eis met betrekking tot de opwarmend van twee uur hoogst waarschijnlijk niet kunnen worden voldaan.

Kosten 6490,00

Daar schrik ik toch wel van.

Had voor mijn huidige huis een paar keer gekeken tot 150m2 vloer opper vlak, ben je met zon 3000,- ver klaar. Dan is dit toch wel een extra berg geld.
Maar aan de andere kant is het ook wel weer een stukje "ontzorgen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:14
The Fatal schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:19:
heb je ook in die regio een nieuwbouw huis?
Mijn huis staat in de regio Alkmaar, een 2-onder-1 kap met een kale prijs van circa 5 ton.

Voor mij was het ontzorgen belangrijk, maar ook de planning. Ik heb ook een aantal maal moeten slikken toen ik de prijzen en offertes zag, maar ik merkte ook dat het na oplevering laten doen weliswaar voordeliger is maar de planning loopt al snel uit de hand. Vaklui die zelden op korte termijn tijd hebben en meestal maanden in het voren plannen. En dat terwijl jij pas enkele weken voor oplevering mensen kan vastleggen.

Wat de vloerverwarming betreft... Dat kan je natuurlijk prima na oplevering doen. Vraag de bouwer om de vloeren niet af te werken en laat na oplevering de vloerverwarming en dekvloeren doen. Het zal vast goedkoper zijn al schrik ik niet eens echt van deze prijzen.

[ Voor 16% gewijzigd door Timmy op 02-12-2018 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Afgelopen dagen bezig geweest met sauzen, wat is dat een hoop werk! :o (als je het goed wil doen).
Randen en hoeken netjes maken, schuren, voorstrijk, afplakken, 2x latex.. Sommige wonen er al 2 weken na oplevering, kan haast niet netjes zijn afgewerkt :P

Maar met wat vrienden goed te doen :). (waarvan 1 schilder is geweest > zodoende ligt de lat vrij hoog ;)).

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 02-12-2018 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
The Fatal schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:19:
[...]

Had voor mijn huidige huis een paar keer gekeken tot 150m2 vloer opper vlak, ben je met zon 3000,- ver klaar.
Dat is zeker niet voor wat je daarboven omschrijft inclusief warmtevelies-/transmissieberekening, omschreven onderdelen en arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Timmy schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:50:
[...]

Wat de vloerverwarming betreft... Dat kan je natuurlijk prima na oplevering doen. Vraag de bouwer om de vloeren niet af te werken en laat na oplevering de vloerverwarming en dekvloeren doen. Het zal vast goedkoper zijn al schrik ik niet eens echt van deze prijzen.
We hebben bewust gekozen om de extra bedrade leidingen, badkamer, toilet etc door de aannemer te laten uitvoeren, het kost alles bij elkaar misschien een paar duizend extra, maar we konden op dag 2 gelijk de stukadoor zijn gang laten gaan en als de planning goed verloopt zitten we er eind december in. Dat is 7 weken na oplevering :). Alleen schilderen doen we zelf!
De huur van ons tijdijke "overbruggings" appartement is nu ook 2 maanden eerder dan gepland opgezegd (scheelt weer 2.500 euro).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 02-12-2018 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

twain4me schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:06:
[...]

Meer en minderwerk is ook wel een beetje het verdienmodel voor de aannemer, de basisprijs is behoorlijk ver uitgeknepen.
Maar het is ook gewoon extra werk. met extra risico, wanneer jij vloerverwaming laat leggen is de kans erg klein dat die verwarming aan het einde van de dag per ongeluk bij de buren ligt, op de bouw komt dit gewoon voor (wel steeds minder) En daarnaast is de kans op lekkage tijdens het bouwen ook gewoon aanwezig. En die risico's en extra kosten moet je afdekken.
De projectontwikkelaar wil de extra kosten voor kopersbegeleiding ook nog terug verdienen. Al met al moet je niet raar kijken dat er meer dan 10 man bezig is geweest met je vloerverwarming en die kosten allemaal geld. :+
En het is soms ook gewoon een kwestie van eigenlijk niet willen doen en dan de hoofdprijs vragen. :)

En wat betreft de horor verhalen, wanneer je weet wat er allemaal wel goed gaat valt het wel mee hoor. :D
Tjah, ik ben nogal van de transparantie ongeacht de sector.
Als jij geen fatsoenlijke prijs wilt bieden dan zeg je dat de optie er niet is als kopers erom vragen.
Als bij een rijtje van 10 er 8 het wel willen kunnen kosten niet het probleem zijn. Wees dan eerlijk, dat is misschien niet enorm klantvriendelijk, maar een prijs van meer dan het dubbele aanbieden is dat al helemaal niet. Mag je raden waar mensen tegenwoordig meer om geven. Als je geen fatsoenlijke kopersbegeleiding kunt regelen of eentje die enkel een kutboodschap mag brengen kun je beter die kosten besparen. Ik was enorm blij met onze voorman, maar die troela van de begeleiding kon werkelijk niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
The Legend schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 09:23:
Nee dat laatste snap ik, maar mijn vraag was meer waarom je überhaupt een radiator in je badkamer zou ophangen als je vloerverwarming hebt. Maar kennelijk is dat dus soms nodig als de capaciteit van de vloerverwarming te laag is.
Een badkamer heeft de hoogste temperatuureisen van alle ruimtes (volgens bouwbesluit), maar heeft vaak een relatief kleine vloeroppervlakte, waarbij ook nog eens onder bad en douche geen vloerverwarming ligt (kan liggen).

Daarom moet er vaak een elektrische radiator bij om aan de eisen te voldoen. En dan wordt dat meestal een model waar je ook je handdoeken overheen kunt hangen om te drogen, vandaar de naam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:58
Onze badkamerradiator wordt de enige reguliere radiator in ons nieuwbouwhuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:03
Ik ga in mijn nieuwbouwwoning wederom een designradiator in de badkamer laten plaatsen, zo een waar je handdoeken over kan hangen. Altijd droge handdoeken, ideaal.

[ Voor 4% gewijzigd door twodigits op 03-12-2018 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noordpool
Hsb-3 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 08:16:

@noordpool, ik zou zeker vv op de verdieping kiezen. Zonesysteem is niet perse nodig, vaak komt bijv de badkamer toch op een andere lus, dus kan je met inregelen daar ook wat regelen
Ik heb dit weekend gekeken wat we nu aan radiatoren hebben hangen in de huidige woning (type en vermogen). De slaapkamers in de nieuwe woning zijn groter, maar de woning is ook beter geïsoleerd. Ik ben dus even uitgegaan van hetzelfde benodigd vermogen. Ik heb dan Jaga's nodig van rond de 1500W.
Dan blijkt inderdaad dat de Jaga's fors aan de prijs zijn, ruim 500 euro per radiator. doe dit x3 en nog een vloerverwarming lus in de badkamer -> dan blijkt vloerverwarming inderdaad bijna even duur te zijn.

@Tassadar32 We zitten al best hoog qua hypotheek, tuurlijk mag je hoger met een duurzame woning, maar het moet financieel wel kunnen. Daarnaast wil ik nog even wachten met warmtepompen. Deze markt is volop in ontwikkeling en er verschijnen diverse nieuwe/verbeterde technieken op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
noordpool schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:20:
[...]

@Tassadar32 We zitten al best hoog qua hypotheek, tuurlijk mag je hoger met een duurzame woning, maar het moet financieel wel kunnen. Daarnaast wil ik nog even wachten met warmtepompen. Deze markt is volop in ontwikkeling en er verschijnen diverse nieuwe/verbeterde technieken op de markt.
Hoge hypotheek voelt misschien minder fijn, maar energierekening gaat komend jaar weer stijgen (maar niet voor ons!) dus het voordeel word alleen maar groter. Wij gebruiken de lagere netto kosten van het 0 op de meter om onze hypotheek versneld af te lossen en te investeren dus de netto winst word alleen maar groter.

WP techniek is al zeer volwassen, Nederland komt pas net kijken maar in andere markten zijn warmtepompen al langer gemeengoed. De prijs van installatie daalt nog wat maar de apparaten veranderen niet bijzonder veel de komende jaren.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:06:
[...]

Die 10 man geloof ik bij de vloerverwarming in ons geval direct :X . Onze woning had standaard vvw op bg en radiatoren op 1 en 2. Wij hebben voor de koop al over opties gesproken en bij wijze van uitzondering hebben wij een offerte gehad om overal vvw te krijgen.

We zijn nu ongeveer een jaar nadat we de KAO hebben getekend en die vvw blijft in de communicatie terugkomen. Nou wist ik dat alles wat van de standaard afwijkt moeilijk zou worden maar nu maken ze het zichzelf wel erg moeilijk. An sich gaat er nog weinig mis (de fundering is ook pas net gestort ;) ) maar dat de communicatie over 4 of 5 schijven loopt is wel te merken: de kopersbegeleider pakt alles prima op maar via de projectleider komen er dan uit de bouwer van die halve antwoorden op een mail die ze voor een kwart gelezen hebben. Dus blijf je communiceren. Suf vind ik dat, als ze er één keer goed naar kijken is het met een dag helder maar door de ene keer over thermostaten en de andere keer over naregeling te praten en halve informatie te geven (dat een naregeling alleen lager kan dan de thermostaat op een etage maar niet aangeven waar op die etage de thermostaat dan hangt) wordt het voor ons niet duidelijker. Dus blijven er vervolgvragen komen. Dan komen er van die antwoorden van 'kan niet' terug waarbij de kopersbegeleider ook al ziet dat het niet klopt met wat er in de offerte staat (naregeling per slaapkamer).

Maargoed, het zal wel loslopen. Helder, stellig en kritisch doch vriendelijk blijven communiceren gaat tot nog toe goed. De fundering ziet er in ieder geval uit als kloppend voor de ruwbouwopties _O- .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
YinYang schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:33:
Ik denk dat tegenwoordig in zowat iedere nieuwbouwwoning 2 thermostaten aanwezig zijn? 1 in de woonkamer voor de vloerverwarming en 1 voor boven.

Nu de vraag wat de juiste plek is voor de thermostaat boven? Ikzelf zat te denken op de overloop, maar denk dat je dan erg veel last krijgt van tocht uit het trappengat, waardoor de ketel vele malen per dag aan/uit schakelt (of je moet 'm op 10 graden zetten ofzo....)?
Iemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ik heb nog geen project gezien met twee thermostaten zoals je het voorstelt. Wat ik gezien heb is ófwel ééntje in de woonkamer, ofwel naregeling met een thermostaat in elke slaapkamer.

Als ik er 2 zou moeten plaatsen zou ik er één in de woonkamer doen en één in de "master bedroom", maar ook dat is niet optimaal.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
MadEgg schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:23:
[...]

Ik heb nog geen project gezien met twee thermostaten zoals je het voorstelt. Wat ik gezien heb is ófwel ééntje in de woonkamer, ofwel naregeling met een thermostaat in elke slaapkamer.

Als ik er 2 zou moeten plaatsen zou ik er één in de woonkamer doen en één in de "master bedroom", maar ook dat is niet optimaal.
Ja daar twijfel ik inderdaad over. Of het wordt de master bedroom (zijn we het meest op de 1e etage) OF op de overloop (heb je een eikpunt voor alle kamers op de 1e en niet alleen de master bedroom als eikpunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wij zetten een thermostaat in de woonkamer en een in de badkamer. Zo kan de badkamer onafhankelijk van de woonkamer warmte vragen. Dat gaat ook wel handig zijn met vloerverwarming beneden en radiatoren boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

De overloop lijkt me eigenlijk nooit een goede plaats. Daar zul je altijd 'trek' hebben van beneden naar boven door het trapgat naar zolder die de meting beïnvloed. Dan lijkt het me beter om de 2e thermostaat op de slaapkamer te hangen waar je het meeste bent, dan heb je iig één ruimte boven die goed is na te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

YinYang schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:25:
[...]
Ja daar twijfel ik inderdaad over. Of het wordt de master bedroom (zijn we het meest op de 1e etage) OF op de overloop (heb je een eikpunt voor alle kamers op de 1e en niet alleen de master bedroom als eikpunt...
De overloop lijkt mij niet handig, daar heb je doorgaans meer tocht, onder andere van beneden, van de voordeur bijvoorbeeld. Ik weet niet wat de indeling van je huis is natuurlijk. Maar een thermostaat op de tocht gaat wel te veel warmte in de overige ruimtes opleveren waarschijnlijk.

Tocht is wel overdreven in een nieuwbouwhuis natuurlijk, maar in de praktijk is het wel vaak koeler op de overloop dan in de kamers.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Oké, gebaseerd op de reacties kan ik denk ik toch het beste maar voor onze slaapkamer gaan... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saied_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-02 06:37
Bij onze optie voor vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping staat het volgende:

"Het aanbrengen van vloerverwarming op de verdiepingen. De radiatoren vervallen met uitzondering van de badkamer. De verdiepingen zijn met een 1 thermostaat te regelen en niet per ruimte na te regelen. Deze thermostaat wordt op de overloop geplaatst."

Blijkbaar is op de overloop dus wel de "standaard" vanuit onze aannemer. Mij maakt het eigenlijk niet veel uit, waarschijnlijk zal ik de temperatuur ivm LTV toch nooit aanpassen. Als het te warm wordt in de kamers doen we wel een raampje open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Dit is mijn optie, geen idee hoe de regeling eruit komt te zien:

Vloerverwarming op de gehele bovenverdieping
- Vervallen van alle radiatoren
- Incl. communicatieve regeling voor 5 vertrekken
(woonkamer/keuken, 3x slaapkamer en badkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Logistiek is het wel te verklaren. De beste plaats voor een regelunit voor meerdere ruimtes is de centrale toegang tot die afzonderlijke ruimtes. Maar net zoals je de thermostaat beneden beter niet vlak naast de deuropening hangt, is de overloop ook niet de beste plaats voor de thermostaat qua inregeling van temperatuur.

In ander opzicht: ik ken niet veel mensen die hun bovenverdieping van hun nieuwbouwhuis überhaupt verwarmen (los van de badkamer). Een niet-gebruikte thermostaat op de overloop doet het net zo goed als een niet-gebruikte thermostaat in een slaapkamer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
The Legend schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:59:
Logistiek is het wel te verklaren. De beste plaats voor een regelunit voor meerdere ruimtes is de centrale toegang tot die afzonderlijke ruimtes. Maar net zoals je de thermostaat beneden beter niet vlak naast de deuropening hangt, is de overloop ook niet de beste plaats voor de thermostaat qua inregeling van temperatuur.

In ander opzicht: ik ken niet veel mensen die hun bovenverdieping van hun nieuwbouwhuis überhaupt verwarmen (los van de badkamer). Een niet-gebruikte thermostaat op de overloop doet het net zo goed als een niet-gebruikte thermostaat in een slaapkamer :P
Wij hebben hem nu boven pas 1 keer gebruikt, maar dat was om de zolder te verwarmen en niet een van de kamers op de 1e etage haha.

Op de 1e etage staan alle radiatoren ook op standje 1 en op zolder standje 5.

Wordt onze 1e winter in dit huis, maar denk dat het de hele winter wel zo blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Volgens mij zijn de meeste thermostaten gewoon draadloos en kan je ze praktisch overal neerhangen.

Bij ons is het een optie om per slaapkamer een aparte thermostaat aan te brengen. Dit heeft een meerprijs van ongeveer 3000,-/ Dat gaan we mooi niet doen.

Mijn ervaring is dat je vloerverwarming 1x instelt en er daarna gewoon afblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:51
Bij ons hebben we 1 thermostaat beneden, en op de eerste verdieping in alle vertrekken eentje. De overloop is de enige zonder thermostaat.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@The Legend, hier iemand die boven toch echt de vv gaat aanzetten ;) niet zodat het 20 graden wordt, maar wel comfortabel. Maar misschien vergelijk ik het onterecht met onze huidige woning waar het in de winter ongemakkelijk koud wordt boven ondanks openstaande radiatoren, en is het straks in de praktijk niet nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Wij kregen vorige week bericht dat bouwtekening van nieuwbouwappartement niet klopte. Die had alleen thermostaat in de woonkamer. Er komen nu ook thermostaten in de twee slaapkamers en in badkamer. Niets gehoord over meerkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:35
volgens woningborg:
http://files.m9.mailplus....titie%20-%20verw.koel.pdf
Deze wijze van regelen heeft echter alleen toegevoegde waarde indien er op de verdieping een representatief vertrek is, welke altijd verwarmd wordt (waarbij de badkamer en overloop niet geschikt zijn als referentieruimte) en waar de thermostaat kan worden geplaatst.
Indien deze regeling wordt toegepast, wordt geadviseerd om een mobiele (draadloze) thermostaat te leveren, zodat gebruikers zelf de referentieruimte kunnen bepalen.
Wij hebben dus een meerprijs voor een draadloze thermostaat gekregen. Leek me ook onlogisch om een thermostaat te hebben hangen in een ruimte waar zelf geen verwarming is...

We kregen toen het volgende
De thermostaat op 1e verdieping kunnen wij draadloos toepassen voor een bedrag van € 345,00 incl. btw. Onze cv-installateur adviseert om dit niet te doen, omdat de overloop het meest centrale punt is en deze over het algemeen ‘koud’ is. Indien deze wordt geplaatst op een slaapkamer (op het zuiden) is er kans dat de thermostaat (niet) aanslaat terwijl dit niet nodig is;
grappig maar als ik deze op de overloop laat met alle deuren dicht dan is er kans dat de thermostaat aanslaat terwijl dit niet nodig is... 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Snowhite0901 op 03-12-2018 15:20 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 06:52
Zojuist bij de bouw geweest om te informeren naar de indeling van de zonnepanelen. Vorige week nog gecheckt bij de bouwer en gaven ze aan dat er 2 mooie rijen van 6 geplaatst worden, precies wat ik wilde ivm uitbreiden met 2 x 6 er onder. Vandaag zag ik dat ze begonnen waren met aanbrengen van de haken voor de panelen. Echter in 3 rijen van 4 constructie.

Nu blijkt dit met dakdoorvoer cv en wtw te maken te hebben. Aangevraagd deze doorvoer te verplaatsen naar de andere kant van de nok (noord). Kijken of ze dat willen. IK schat mijn kansen daarvoor echter laag in.

Maar voor wie ook pv wil uitbreiden na oplevering, hou hier dus rekening mee dat ze al die pijpjes lekker op noord doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

PV-panelen blijven een beetje ondergeschoven kindje, puur noodzakelijk om de EPC te halen. Bij ons zitten de pijpjes aan de westkant (wij hebben dak op oost en west), en dat kon absoluut niet anders. Onze buren hebben 7 extra PV-panelen via de bouwer genomen (in totaal 12 daardoor), maar de consequentie daarvan was dat ze nu geen dakraam op zolder hebben, want dat zou in de weg zitten. |:( Wij hebben dus wel het dakraam, en achteraf 28 panelen laten plaatsen. Het dakraam gaat inderdaad wel ten koste van één paneel, maar dat zou bij 12 panelen in totaal geen probleem moeten vormen.

Ik vraag me toch af hoe ze dat soort dingen nu bepalen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

MadEgg schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:39:
PV-panelen blijven een beetje ondergeschoven kindje, puur noodzakelijk om de EPC te halen. Bij ons zitten de pijpjes aan de westkant (wij hebben dak op oost en west), en dat kon absoluut niet anders. Onze buren hebben 7 extra PV-panelen via de bouwer genomen (in totaal 12 daardoor), maar de consequentie daarvan was dat ze nu geen dakraam op zolder hebben, want dat zou in de weg zitten. |:( Wij hebben dus wel het dakraam, en achteraf 28 panelen laten plaatsen. Het dakraam gaat inderdaad wel ten koste van één paneel, maar dat zou bij 12 panelen in totaal geen probleem moeten vormen.

Ik vraag me toch af hoe ze dat soort dingen nu bepalen.
Wellicht een andere kopersoptie die in de weg zit (of die optie ook is gekozen maakt doorgaans niet zoveel uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

twain4me schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:18:
[...]
Wellicht een andere kopersoptie die in de weg zit (of die optie ook is gekozen maakt doorgaans niet zoveel uit)
De verklaring van de bouwer was iets in de richting van dat de panelen aaneengesloten moesten liggen, en dus niet één boven en één onder het dakraam zou kunnen. Dat had dan weer te maken met de toegepaste micro-omvormers dacht ik. Het lijkt te maken te hebben met de keuze voor type paneel, maar dan wel met zeer nadelige gevolgen voor de koper als ze ervoor kiezen om het aantal panelen uit te breiden.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-10 16:06
MadEgg schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:39:
PV-panelen blijven een beetje ondergeschoven kindje, puur noodzakelijk om de EPC te halen.
Op dat laatste lijkt het wel. Bij ons project heb je de keuze voor een opbouw of niet. Nu hebben een aantal daar wel voor gekozen en een aantal niet. Echter waar ze blijkbaar niet over nagedacht hadden (of het interesseert ze gewoon niet) is dat als je buurman een opbouw heeft en jij niet dat dan de helft van je zonnepanelen de helft van de dag in de schaduw staan van de opbouw van de buren.

Dus die paneeltjes zitten er puur op voor de show.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Mirved schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:23:
[...]

Op dat laatste lijkt het wel. Bij ons project heb je de keuze voor een opbouw of niet. Nu hebben een aantal daar wel voor gekozen en een aantal niet. Echter waar ze blijkbaar niet over nagedacht hadden (of het interesseert ze gewoon niet) is dat als je buurman een opbouw heeft en jij niet dat dan de helft van je zonnepanelen de helft van de dag in de schaduw staan van de opbouw van de buren.

Die zonnepanelen zijn er niet om de epc te halen, die zonnepanelen zijn er om de epc zo goedkoop mogelijk te halen.
Panelen hoeven ook helemaal niets per jaar op te brengen, zolang er maar genoeg wp/m2 op het dak ligt is het voor de epc goed. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://epcplatform.nl/wp-content/uploads/2015/05/effectinstallaties.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mirved schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:23:
[...]

Dit levert een oneindige reeks variabelen op die bijna niet te managen is. Jij zou meer panelen of optimizers moeten krijgen, maar geen buurman die 3-4 panelen extra voor jouw wil betalen als hij een opbouw kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:21

Zenix

BOE!

In mijn project is alles indak, maar 500 euro voor 275Wp p/s ga ik niet betalen. Ze willen de EPC-panelen ook niet laten vervallen, en kan zelf ook niet dak kiezen. Ik krijg nu te horen welke dakpannen ze gebruiken, zodat ik na de bouw de EPC panelen kan laten verwijderen en fatsoenlijke panelen op kan leggen. Ik zag in de eerste en 2e fase nu al mensen die volledig indak hebben genomen.

Tegenover mijn project is het ook een verschrikking. Allemaal twee-onder-een-kapwoningen met 5 poly. Met daartussen één iemand die iets meer verstand had, een dak vol met mono. :D

Zijn ook net twee projecten afgerond met volledig indak aan zuidkant, kon ik helaas niet aan meedoen. Maar zo wil je het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Eindelijk dan ook de vergunning voor mijn dakkapel (na oplevering) binnen. Ivm de drukte bij de dakkapelboer is helaas wel de plaatsing pas eind maart. Ik hoop januari de sleutel te krijgen en begin maart de woning in te gaan.

Nu wilde ik graag dat alles gereed is als ik met het gezinnetje in het huis zit, waaronder dus ook de zolder. Echter door de late oplevering van het dakkapel lijkt het mij verstandig om pas met de zolder te beginnen (voornamelijk die lelijke bruine platen over te sauzen in wit) nadat het dakkapel is geplaatst. Helaas zullen we dan wel (is de verwachting) dat we in het huis zitten en ook de vloer op zolder al is gelegd.

Mijn vraag is dan ook: hoeveel puinhoop geeft het plaatsen van een dakkapel? Wellicht is het mogelijk, indien niet teveel puinhoop, om wel alvast wit te maken binnen :). Maar wil voorkomen dat ik zaken dubbel moet doen. Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Laatst online: 16:11

ArCadE

No banana available

Xtince schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:43:

Mijn vraag is dan ook: hoeveel puinhoop geeft het plaatsen van een dakkapel? Wellicht is het mogelijk, indien niet teveel puinhoop, om wel alvast wit te maken binnen :). Maar wil voorkomen dat ik zaken dubbel moet doen. Alvast dank!
Mijn ervaring is dat het meevalt maar dat ligt wel aan de medewerkers die hem plaatsen. Ik heb indertijd gewacht met afwerken totdat de kapel geplaatst was. Scheelt beschadigingen en ik ging tocht de dakkapel zlef voorzien van gipsplaten. Daarna alles in 1 keer geschilderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Xtince schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:43:
Eindelijk dan ook de vergunning voor mijn dakkapel (na oplevering) binnen. Ivm de drukte bij de dakkapelboer is helaas wel de plaatsing pas eind maart. Ik hoop januari de sleutel te krijgen en begin maart de woning in te gaan.

Nu wilde ik graag dat alles gereed is als ik met het gezinnetje in het huis zit, waaronder dus ook de zolder. Echter door de late oplevering van het dakkapel lijkt het mij verstandig om pas met de zolder te beginnen (voornamelijk die lelijke bruine platen over te sauzen in wit) nadat het dakkapel is geplaatst. Helaas zullen we dan wel (is de verwachting) dat we in het huis zitten en ook de vloer op zolder al is gelegd.

Vergunning voor de voorkant van het huis?
Was het prijsverschil groot tussen zelf of de aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
@ArCadE dank voor delen van je ervaring. Denk dat ik dat dus ook pas doen nadat de dakkapel er staat, moet idd ook nog afwerken van binnen. Maar hoe heb jij dat bijv.gedaan met bescherming van de vloer? Wat karton als bescherming voldoende?

@T.E klopt voorkant van de woning. De aannemer vroeg 6,5k voor eentje van 1,5m breed en 1,5 hoog en (lelijke) afwerking van buiten, van die witte platen. Heb nu eentje van 3m breed en 1,75m hoog, met veel betere afwerking (antraciet rabatdelen) etc. Ook voor 6,5k met vergunning etc. Dus vond het wel de moeite waard om het na oplevering te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArCadE
  • Laatst online: 16:11

ArCadE

No banana available

Xtince schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:37:
@ArCadE dank voor delen van je ervaring. Denk dat ik dat dus ook pas doen nadat de dakkapel er staat, moet idd ook nog afwerken van binnen. Maar hoe heb jij dat bijv.gedaan met bescherming van de vloer? Wat karton als bescherming voldoende?
Volgens mij niet eens afgedekt. In ons geval werd er een grote puinzak neergezet waar al het afval in ging en die werd door de kraan naar beneden getakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Xtince schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:37:

@T.E klopt voorkant van de woning. De aannemer vroeg 6,5k voor eentje van 1,5m breed en 1,5 hoog en (lelijke) afwerking van buiten, van die witte platen. Heb nu eentje van 3m breed en 1,75m hoog, met veel betere afwerking (antraciet rabatdelen) etc. Ook voor 6,5k met vergunning etc. Dus vond het wel de moeite waard om het na oplevering te doen.
Idd zeker de moeite! Wij hebben ook bewust geen dakkapel gekozen via de aannemer. Zoiezo voorlopig niet nodig maar ook vanwege de te hoge prijs. Wat was je kwijt aan alleen vergunning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 19:57
De trap van ons nieuwe huis kraakt enorm. Belachelijk eigenlijk, het kraakt bij wijze van spreken harder dan in het huis van mijn oma! Bijzonder onhandig met kleine kinderen. Moeten we dit zomaar accepteren of moet de aannemer dit fixen?

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Eerste jaar werkt de trap nog geloof ik?
Pagina: 1 ... 94 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2