Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.226 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Tassadar32 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:31:
@witterholt @DjRik Hier W/W warmtepomp met met vloerkoeling, Uponor Smatrix systeem met in elke (slaap)kamer een thermostaat. Er zitten ethernet poorten op de regelunit, moet alleen nog even uitvogelen of ik die ook op mijn netwerk kan aansluiten.
De antenne bij smatrix wordt ook via een rj-45 connector aangesloten..

Bij de wireles systemen van uponor kun je wel een u@home unit gebruiken die dan benaderbaar is uit netwerk,

Hier word een en ander via openhab beschreven: https://community.openhab...x-binding-request/22220/6

Code lijkt simpel te poorten naar iets anders indien nodig.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
AlexSaxoMusic schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:02:
Altijd leuk die zaterdag avond feestjes waarbij nieuwbouwprojecten aan bod komen. En er altijd iemand is die in ineens anders denkt en een complete indelingswissel voorstelt ten opzichte van je eerste plan.
Het scheelt dat we nog alle tijd hebben en ze pas begin 2019 gaan starten.

Op een "voorbeeld" tekening qua indeling vonden wij het best wel praktisch ingericht.
[Afbeelding: Optietekening]
Dat betekend een keuken aan de voorzijde van het huis (onderkant van de tekening) en rechts bij de aanbouw ruimte om onder andere een eettafel te plaatsen. De zithoek willen we sowieso linksboven houden bij de achteraanbouw.

Nu hoor ik vanuit verschillende hoeken dat men de voorkeur heeft om de keuken aan de tuinkant te plaatsen.
Makkelijker om naar buiten te gaan als je in de tuin wilt eten en beter voor je "looproutes" in huis.
De keuken wordt er een met kookeiland en mag een eyecatcher worden. De grote zithoek bij de aanbouw willen we hier niet voor opgeven. Maar nu kwam het praktische idee om het kookeiland rondom de pilaar te bouwen en dus op de lange zijde rechts in de aanbouw met een kastenwand te gaan werken.

Waardoor dus op de voorbeeld tekening waar nu de keuken is afgebeeld een eettafel met stoelen kan komen te staan. Ik gooi het gewoon even hier neer. Misschien zijn er meer creatieve personen hier aangezien we toch met een vrij grote open ruimte te maken hebben. En ik ben wel benieuwd naar de keuken "voor in huis" ervaringen ten opzichte van de keuken juist aan de tuinkant te plaatsen.
Heb voor een redelijk vergelijkbare keuze gestaan; ik vond het wel mooi om de keuken een echte eyecatcher te laten worden en op te laten gaan met de rest van het interieur. Heb een hoekwoning, niet zo groot en niet zo veel mogelijkheden als die van jou, maar heb het uiteindelijk niet gedaan. Reden waarom ik het niet heb gedaan;
- Hoe goed je afzuiging ook is, in jou en mijn geval, zithoek/ woonkamer is kort bij de keuken en kooklucht hangt eerste paar uur dichtbij in plaats veel verder weg.
- Mezelf de vraag gesteld hoe vaak ik denk rondom de keuken te gaan verblijven. Het liefste zit ik in de woonkamer of aan de "eettafel" die wegstaat bij de keuken.
- In Nederland zou je misschien 3 van de 12 maanden buiten kunnen eten. Je offert dan je complete indeling op aan scenario wat wellicht een paar keer gaat voorkomen. Ik maak buiten nu een grote overkapping met een soort van buitenkeuken is het idee.
- Bewegingsvrijheid rondom de eettafel beperk je. Wil je later een speelhoek voor de kinderen maken is dat lastiger of het wordt al gauw krap.
- Verkoopbaarheid later.

In de originele indeling slokt de keuken nu 10-20% van je vloeroppervlakte op buiten de hal etc. Als je eiland/ kastenwand op de plek van de eettafel neerzet beperk je die rechthoekige ruimte enorm en bedek je de ruimte voor 30-40% (voor m'n gevoel).

Denk er goed over na, als je je keuken midden in de kamer wilt neer zetten brengt dat heel veel consequenties met zich mee. Indeling later aanpassen gaat moeizaam of je moet veel gaan vervangen aangezien je aansluitingen moet gaan verleggen.

Ken je Sketchup? Werk je plattegronden daar eens in uit, niet zo moeilijk. Dan krijg je beter inzicht in de keuzes die je wilt gaan maken. Heb zo veel dingen laten vervallen of aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:06
asdf25 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 00:16:
[...]

Heb voor een redelijk vergelijkbare keuze gestaan; ik vond het wel mooi om de keuken een echte eyecatcher te laten worden en op te laten gaan met de rest van het interieur. Heb een hoekwoning, niet zo groot en niet zo veel mogelijkheden als die van jou, maar heb het uiteindelijk niet gedaan. Reden waarom ik het niet heb gedaan;
- Hoe goed je afzuiging ook is, in jou en mijn geval, zithoek/ woonkamer is kort bij de keuken en kooklucht hangt eerste paar uur dichtbij in plaats veel verder weg.
- Mezelf de vraag gesteld hoe vaak ik denk rondom de keuken te gaan verblijven. Het liefste zit ik in de woonkamer of aan de "eettafel" die wegstaat bij de keuken.
- In Nederland zou je misschien 3 van de 12 maanden buiten kunnen eten. Je offert dan je complete indeling op aan scenario wat wellicht een paar keer gaat voorkomen. Ik maak buiten nu een grote overkapping met een soort van buitenkeuken is het idee.
- Bewegingsvrijheid rondom de eettafel beperk je. Wil je later een speelhoek voor de kinderen maken is dat lastiger of het wordt al gauw krap.
- Verkoopbaarheid later.

In de originele indeling slokt de keuken nu 10-20% van je vloeroppervlakte op buiten de hal etc. Als je eiland/ kastenwand op de plek van de eettafel neerzet beperk je die rechthoekige ruimte enorm en bedek je de ruimte voor 30-40% (voor m'n gevoel).

Denk er goed over na, als je je keuken midden in de kamer wilt neer zetten brengt dat heel veel consequenties met zich mee. Indeling later aanpassen gaat moeizaam of je moet veel gaan vervangen aangezien je aansluitingen moet gaan verleggen.

Ken je Sketchup? Werk je plattegronden daar eens in uit, niet zo moeilijk. Dan krijg je beter inzicht in de keuzes die je wilt gaan maken. Heb zo veel dingen laten vervallen of aangepast.
Dankjewel voor de uitgebreide en verhelderende respons. We raken steeds meer overtuigd om de keuken inderdaad aan de voorzijde van het huis te plaatsen. Dit geeft ons meer mogelijkheden met de rest van de woning en het blijft een eyecatcher aan die zijde. Ik ga Sketchup eens bekijken.

We krijgen nog een afspraak met onze "woningbegeleider". Op de optielijst staat op dit moment geen mogelijkheid tot de keuze van vloerverwarming voor de bovenverdieping. Is dit een optie die vaak toch nog gewoon mogelijk is? Met name voor de badkamer lijkt mij dit erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:36
AlexSaxoMusic schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 07:13:
[...]

Dankjewel voor de uitgebreide en verhelderende respons. We raken steeds meer overtuigd om de keuken inderdaad aan de voorzijde van het huis te plaatsen. Dit geeft ons meer mogelijkheden met de rest van de woning en het blijft een eyecatcher aan die zijde. Ik ga Sketchup eens bekijken.

We krijgen nog een afspraak met onze "woningbegeleider". Op de optielijst staat op dit moment geen mogelijkheid tot de keuze van vloerverwarming voor de bovenverdieping. Is dit een optie die vaak toch nog gewoon mogelijk is? Met name voor de badkamer lijkt mij dit erg prettig.
Is al regelmatig voorbij gekomen😉
Bij mij kon dat separaat bij de cv-installateur. €4400 voor 1e en 2e verdieping. Inclusief elektrische handdoekradiator in de badkamer. Uiteindelijk €1000 meer betaald om de leidingen h.o.h 100mm te leggen ipv 150mm om zo meer comfort te hebben en makkelijkere transitie naar warmtepomp in de toekomst. Dus ik zou het gewoon opvragen!

Dit is inclusief zoneregeling per kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Te horen gekregen dat half oktober het dak er op gaat! In 4 uur tijd worden 10 huizen van daken voorzien, wat ik erg snel vind. Ik neem aan dat ze daarna asap de dakpannen gaan leggen en met de binnenmuren aan de slag gaan.
De aannemer zei me een half jaar terug dat ze proberen voor de kerst op te leveren. Nu vraag ik me af hoe reeel dat nog is, aangezien 2 maanden voor afbouw me ook behoorlijk snel lijkt.
(3 van de 10 woningen worden opgeleverd met badkamer, keuken en stucwerk, de rest wordt afgewerkt tot op de dekvloer met ruwbouw wanden).

We komen langzaam tot het besef dat het nu echt bijna tijd is. De najaarsschoonmaak is begonnen, alles wordt uitgemest. We kunnen denk ik onderhand beter een container huren dan dat we telkens naar de stort rijden ;) de vloerafwerking is uitgekozen, de offertes voor verhuisbedrijven staan ook uit en de planning voor na oplevering is ook in concept klaar.

Over een paar weken weer een bewonersoverleg, waar we het gaan hebben over schuttingen, aanvullen van grond, opritten en dergelijke, zodat dat allemaal vrij snel na oplevering geregeld kan worden. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:24
Hsb-3 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:44:
Te horen gekregen dat half oktober het dak er op gaat! In 4 uur tijd worden 10 huizen van daken voorzien, wat ik erg snel vind. Ik neem aan dat ze daarna asap de dakpannen gaan leggen en met de binnenmuren aan de slag gaan.
De aannemer zei me een half jaar terug dat ze proberen voor de kerst op te leveren. Nu vraag ik me af hoe reeel dat nog is, aangezien 2 maanden voor afbouw me ook behoorlijk snel lijkt.
(3 van de 10 woningen worden opgeleverd met badkamer, keuken en stucwerk, de rest wordt afgewerkt tot op de dekvloer met ruwbouw wanden).

We komen langzaam tot het besef dat het nu echt bijna tijd is. De najaarsschoonmaak is begonnen, alles wordt uitgemest. We kunnen denk ik onderhand beter een container huren dan dat we telkens naar de stort rijden ;) de vloerafwerking is uitgekozen, de offertes voor verhuisbedrijven staan ook uit en de planning voor na oplevering is ook in concept klaar.

Over een paar weken weer een bewonersoverleg, waar we het gaan hebben over schuttingen, aanvullen van grond, opritten en dergelijke, zodat dat allemaal vrij snel na oplevering geregeld kan worden. oOo
En wat doen jullie met pannenbier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
@xminator Wij hoorden pas na oplevering dat dat een ding was. :O

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@xminator nog nooit van gehoord :$ even googlen..

Ik heb het bij ons in de groep gegooid. Technisch zijn we natuurlijk geen opdrachtgever, maar als het nog wel een ding is om te doen, is het wellicht wel leuk om iets kleins te doen. Zeker aangezien meerderen willen gaan kijken als het dak er op gaat.

[ Voor 71% gewijzigd door Hsb-3 op 01-10-2018 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

vooghel

Cunning linguist

Vanmorgen de voorschouw gehad, ruim 50 puntjes maar de meeste zijn afwerking (krassen, putjes, resten cement, matig spuitwerk). Alleen positie expansievat (er kunnen nu geen wasmachine en droger naast) en wcd voor de afzuigkap. En de lades van het wastafelmeubel klopten niet met de afvoer, maar daar waren al nieuwe voor besteld.
Inspecteur had ook nog een hoop goede tips (stormketting op schuurdeur zetten, betonverf op cementvloer schuur, paaltjes voor tuindeuren zodat ze niet te ver open kunnen waaien, en zo nog een paar).
Over twee weken oplevering *O*.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:29
vooghel schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:57:
Vanmorgen de voorschouw gehad, ruim 50 puntjes maar de meeste zijn afwerking (krassen, putjes, resten cement, matig spuitwerk). Alleen positie expansievat (er kunnen nu geen wasmachine en droger naast) en wcd voor de afzuigkap. En de lades van het wastafelmeubel klopten niet met de afvoer, maar daar waren al nieuwe voor besteld.
Inspecteur had ook nog een hoop goede tips (stormketting op schuurdeur zetten, betonverf op cementvloer schuur, paaltjes voor tuindeuren zodat ze niet te ver open kunnen waaien, en zo nog een paar).
Over twee weken oplevering *O*.
Dus jullie hebben een inspecteur naar de voorschouw meegenomen? Of gaat hij ook echt mee naar de oplevering?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Nu online

vooghel

Cunning linguist

Beide. Hij kon nu al veel puntjes aanwijzen die ons nooit waren opgevallen, en die nu hopelijk al voor de oplevering gefixt kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
Was het een inspecteur van VEH of had je een ander bedrijf? We zijn nog aan het twijfelen of we het door VEH laten doen of dat we gaan zoeken naar een ander bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Voorlopig koopcontract getekend. Op de tekeningen zag ik al een hoop loze leidingen, in elke ruimte is de wel één en ook op de plek waar ik hem zou willen hebben. In de keuken zitten ook al extra loze leidingen voor quooker etc. Ik neem wel wat extra loze leidingen richting zolder en natuurlijk boven het plafond voor AP's. Daarnaast ga ik ook mantelbuis aanleggen na de berging, zodat daar ook zonnepanelen op kunnen.

Hebben jullie verder nog goede ideeën qua loze leidingen? Denk bijvoorbeeld in combinatie met een L/L warmtepomp en/of L/W warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Py.
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 12:54

Py.

Ik kreeg bij de loze leidingen in het plafond voor de AP's het commentaar dat ze dat nog nooit meegemaakt hadden :') Verder in elke kamer wel een extra LL aan laten brengen op praktische plekken. Zelfs als we ze niet allemaal gebruiken liggen ze er voor de toekomst.

Bij ons vlot het behoorlijk ondertussen, na de heipalen in juli is voor de bouwvak de begane grond geplaatst en stonden twee weken geleden alle muren er al. Doelstelling is om rond de kerst het huis grotendeels af te hebben en rond de voorjaarsvakantie op te leveren. Ondertussen zijn de benedenverdiepingen bij alle acht huizen dicht en zijn ze nu bij 1 huis bezig met het afronden van de dakbedekking:
Afbeeldingslocatie: http://paladijn.nhlrebel.com/fok/huis/JJH-2931.jpg

Bij ons huis viel me op dat onze achterste dwarsbalk (vergelijk die met de rechter op bovenstaande plaatje) er nogal minder fraai uitziet en er een hoek mist bij de aansluiting op ons huis:
Afbeeldingslocatie: http://paladijn.nhlrebel.com/fok/huis/JJH-2928.jpg

Verkoopbegeleiding zonet maar gemailed dat dit wel erg afwijkt ten opzichte van alle andere geplaatste balken bij de woningen en ik me er zorgen over maak. Het dak wordt over 2-3 weken geplaatst, dus nu is nog een geschikt moment om het te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Py. schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:26:
Ik kreeg bij de loze leidingen in het plafond voor de AP's het commentaar dat ze dat nog nooit meegemaakt hadden :')
Haha. Ik ben daar ook wel benieuwd naar, wij Tweakers zijn in dat opzicht een apart volk :+ Ik vroeg aan de makelaar ook hoeveel fasen het huis standaard kreeg en hoeveel groepen in de meterkast. Die vragen had die ook nog niet eerder gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 11:16
MadEgg schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:38:
Uiteindelijk twee opleverpuntjes: de ruit in de achterdeur in de aangebouwde garage moet nog van glas voorzien worden en er zat een deuk in de voordeur wat nog gerepareerd gaat worden.
Wordt die deuk opgevuld? Dan zouden ze van mij een nieuwe deur mogen komen hangen (waarschijnlijk wisselen ze hem dan om met die van de buurman in de hoop dat die het bij oplevering over het hoofd ziet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 16:45

TMC

Py. schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:26:
Ik kreeg bij de loze leidingen in het plafond voor de AP's het commentaar dat ze dat nog nooit meegemaakt hadden :') Verder in elke kamer wel een extra LL aan laten brengen op praktische plekken. Zelfs als we ze niet allemaal gebruiken liggen ze er voor de toekomst.
Kan je uitleggen wat je bedoelt met loze leidingen in het plafond voor AP's? Waarom wil je dat? Waar zou je verder loze leidingen voor willen gebruiken? Ik heb ze niet want ik zou niet weten waar ik ze voor nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

TMC schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:52:
[...]
Kan je uitleggen wat je bedoelt met loze leidingen in het plafond voor AP's? Waarom wil je dat? Waar zou je verder loze leidingen voor willen gebruiken? Ik heb ze niet want ik zou niet weten waar ik ze voor nodig heb.
Voor UTP en coax... Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Zelf hebben we er iets van 15 in totaal en zelf nog wat geklus en gevrees levert uiteindelijk iets van 40 aansluitingen op (is het idee). Computer, tv, printer, telefoon, nog een computer, tv, Playstation, nog een computer, AP, Hue Bridge, wat reserve en extra voor 'je weet maar nooit' en 'altijd toch eentje te weinig' gevallen.

Komt het vaker voor dat er standaard geen enkele aansluiting is voor je tv? Geen eens loze leidingen, hoewel ze wel in de technische omschrijving staan.

[ Voor 9% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 01-10-2018 21:05 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:46

MadEgg

Tux is lievvv

Vandaag vier pallets met cellenbetonblokken geleverd voor badkamer, zolder en berging. Je sjouwt je een ongeluk met dat spul :+ En vanavond werd het juiste connectortje voor de glasvezel geleverd, hopelijk morgen dan echt internet in het nieuwe huis. Een beetje streaming muziek bij het klussen is wel welkom O-)
jslaman schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:34:
[...]
Wordt die deuk opgevuld? Dan zouden ze van mij een nieuwe deur mogen komen hangen (waarschijnlijk wisselen ze hem dan om met die van de buurman in de hoop dat die het bij oplevering over het hoofd ziet).
Ik denk dat het dichtgeplamuurd wordt. Kan ik me eigenlijk ook niet druk om maken - constructieve eigenschappen heeft het niet, het gaat erom dat het er netjes uit ziet. Als het strak dichtgeplamuurd wordt vind ik het best.

Als ze al het (cellen)beton waar deuken of gaten inzitten zouden vervangen in plaats van het dichtpleisteren zou het huis ook twee keer zo duur worden ben ik bang.
[...]
Ik heb leidingen door het hele huis. In ieder geval naar alle kamers inclusief keuken, woonkamer en berging een voor UTP. Ook naar de overloop en de zolder één voor het aansluiten van een access point. Daarnaast heb ik een loze leiding naar zolder voor uitbreiding van de zonnepanelen. Ook heb ik er een aantal in de woonkamer voor het aansluiten van de luidsprekers zonder dat de kabels over de vloer hoeven te liggen. En ik heb nog twee loze leidingen van berging (=toekomstige mancave 8) ) naar de woonkamer voor HDMI en USB, zodat ik in de woonkamer een VR headset aan kan sluiten op mijn PC.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Placebo8
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-07-2024
Wij hebben een brief van de belastingdienst met daarin een bedrag voor de OZBE. Nu heb ik hier een keer eerder informatie over voorbij zien komen, maar ik kan het niet meer vinden.

In de brief staat de woning opgeschreven als niet-woning. In een brief van de aannemer staat dat grondrente ingangsdatum in november was en wij hebben pas in december getekend. Er wordt nu gerekend met een rente van 0,9029 % eigenarenbelasting (OZBE). Terwijl dit voor een woning 0,2612 % eigenarenbelasting (OZBE) is. Heeft iemand hier ook mee te maken gehad? Is er ervaring met het indienen van bezwaren? Naar mijn mening betalen wij een hoger tarief dan nodig, maar wellicht zien wij iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vooghel
  • Nu online

vooghel

Cunning linguist

Hsb-3 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:40:
Was het een inspecteur van VEH of had je een ander bedrijf? We zijn nog aan het twijfelen of we het door VEH laten doen of dat we gaan zoeken naar een ander bedrijf
Een zelfstandige inspecteur, Richard Ram (Bouw- en adviesbureau Ram).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Py.
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 12:54

Py.

[...]
Om centraal een AP op te hangen, gevoed door PoE. Zie o.a. het topic wat T.Kreeftmeier post voor mogelijkheden.

Daarnaast loze leidingen in slaap/studiekamers en zolder voor bedraad netwerk, extra stroomvoorziening op zolder etc. Maar als je het nu en in de toekomst niet mist scheelt het je meerwerk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
Placebo8 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:52:
Wij hebben een brief van de belastingdienst met daarin een bedrag voor de OZBE. Nu heb ik hier een keer eerder informatie over voorbij zien komen, maar ik kan het niet meer vinden.

In de brief staat de woning opgeschreven als niet-woning. In een brief van de aannemer staat dat grondrente ingangsdatum in november was en wij hebben pas in december getekend. Er wordt nu gerekend met een rente van 0,9029 % eigenarenbelasting (OZBE). Terwijl dit voor een woning 0,2612 % eigenarenbelasting (OZBE) is. Heeft iemand hier ook mee te maken gehad? Is er ervaring met het indienen van bezwaren? Naar mijn mening betalen wij een hoger tarief dan nodig, maar wellicht zien wij iets over het hoofd?
Dat zijn de Nijmeegse tarieven, in de Grote Boel gekocht?

Wij ontvingen hem ook afgelopen weekend, project Oosterhoutse Plas, ook OZBE niet-woning :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24

Is al wel eerder over gehad. Zolang er nog niets staat en het alleen de grond betreft (op peildatum!) krijg je niet-woning voor je kiezen. Je kan het altijd proberen om bezwaar te maken. Maar ik heb zelf de moeite voor mezelf bespaart....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Laatst online: 11-09 14:20

Yep, ik heb er ook mee te maken gehad. Die 0,9029% is overigens geen rente, maar een verzonnen percentage waarover je over de WOZ je OZB moet betalen.
Ook onze woning is aangemerkt als niet-woning, waardoor het tarief vele malen hoger is dan 'woning'. Eea destijds uitgezocht. De staat vd onroerende zaak op de peildatum (1-1-2018) is bepalend. Een woning in aanbouw wordt gezien als 'woning'. Alleen grond waar niets mee is gedaan wordt gezien als 'niet-woning'. Veel jurisprudentie is er helaas niet over te vinden. Ergens gezien dat de overgang van niet-woning naar woning wordt gemaakt zodra de eerst paal de grond in is gegaan. Maar in basis is de regel 'woning in aanbouw' en dat is natuurlijk vrij schimmig. Ik heb wel bezwaar gemaakt, omdat er weliswaar nog geen paal in zat (uitstel door overmacht), naar mijn idee de woning wel in aanbouw gezien moet kunnen worden omdat de grond bouwrijp was gemaakt, de bouwplaats als zodanig was ingericht, bouwkeet er stond en alles start klaar stond om de palen erin te jassen als ze er zouden zijn. De bouwperiode was dus al wel begonnen.
1 maart het bezwaar ingediend (wel betaald), maar tot heden nog geen reactie gehad. Ze mogen er een jaar over doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Ik schrik hiervan. Op 1 november beginnen ze met de sloop van de flat die staat op de plaats waar ons nieuwbouwappartement komt. De verwachting is dat we daar in april 2020 in kunnen.
Ik heb altijd gedacht dat ik pas vanaf dat moment OZB moet betalen en het eigenwoningforfait gaat tellen (misschien wat naïef), maar dat is dus niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Zenix schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:32:
[...]

Haha. Ik ben daar ook wel benieuwd naar, wij Tweakers zijn in dat opzicht een apart volk :+ Ik vroeg aan de makelaar ook hoeveel fasen het huis standaard kreeg en hoeveel groepen in de meterkast. Die vragen had die ook nog niet eerder gehad.
Ja dat hoort erbij. Bij ons keken ze ook al verbaasd naar de hoeveelheid LL. En dan is dat nog ingehouden... :) ;)

Er zit een heel masterplan achter.

En dan heb ik nog mijn oplettendheid over geen WCD bij de vloerverdeler en of er een leiding tussen beide verdelers zit, ontbrekende schakelaars naast deuren en weet ik het allemaal.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Laatst online: 11-09 14:20
DutchChelsea schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:24:
Ik schrik hiervan. Op 1 november beginnen ze met de sloop van de flat die staat op de plaats waar ons nieuwbouwappartement komt. De verwachting is dat we daar in april 2020 in kunnen.
Ik heb altijd gedacht dat ik pas vanaf dat moment OZB moet betalen en het eigenwoningforfait gaat tellen (misschien wat naïef), maar dat is dus niet zo?
Eigenwoningforfait ga je pas betalen als de bouw klaar is en je er woont. Maar vanaf het moment dat je eigenaar bent (dus na passeren notaris), ga je wel OZB betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:17
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:29:
[...]
En dan heb ik nog mijn oplettendheid over geen WCD bij de vloerverdeler en of er een leiding tussen beide verdelers zit, ontbrekende schakelaars naast deuren en weet ik het allemaal.
Heeft elke vloerverwarmingverdeler per definitie dan een wcd nodig? En moet deze op een separate groep zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

witterholt schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:34:
[...]

Heeft elke vloerverwarmingverdeler per definitie dan een wcd nodig? En moet deze op een separate groep zitten?
Dat weet ik niet, maar wij hebben voor die verdeler 5 zones met eigen thermostaten. Dus stroom heeft die sowieso nodig. Maar ik ben geen expert vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:54:
[...]

Dat weet ik niet, maar wij hebben voor die verdeler 5 zones met eigen thermostaten. Dus stroom heeft die sowieso nodig. Maar ik ben geen expert vloerverwarming.
Dat hebben wij ook. Ik zal de vraag binnenkort even aan de verkoopbegeleider voorleggen. Als het nodig is voor de werking moet ie in elk geval zichtbaar komen op de bouwtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

witterholt schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:34:
[...]

Hangt er vanaf of ze een pomp hebben. Bij een warmtepomp in ieder geval niet. Bij een CV-ketel dacht ik wel.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
MadEgg schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:15:
[...]

Hangt er vanaf of ze een pomp hebben. Bij een warmtepomp in ieder geval niet. Bij een CV-ketel dacht ik wel.
Iets met open of gesloten systeem? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

witterholt schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:13:
[...]

Dat hebben wij ook. Ik zal de vraag binnenkort even aan de verkoopbegeleider voorleggen. Als het nodig is voor de werking moet ie in elk geval zichtbaar komen op de bouwtekening.
Misschien is het dus wel goed.

Maar een verdeler met kleppen heeft volgens mij gewoon stroom nodig.

Maar details over het systeem heb ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@T.Kreeftmeijer @witterholt De WCD is inderdaad voor de pomp, zo'n ding dus:

Afbeeldingslocatie: https://www.installatievakwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/575x390/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/0/30520021att_8712423008724_master_ppi_up_20_xx_n_1.jpg

Het is inderdaad wel netjes als er een WCD bij de verdeler zit, daar zit immers ook de pomp bij.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Harrie_ schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:20:
@T.Kreeftmeijer @witterholt De WCD is inderdaad voor de pomp, zo'n ding dus:

[Afbeelding]

Het is inderdaad wel netjes als er een WCD bij de verdeler zit, daar zit immers ook de pomp bij.
Bij de VV op de BG is wel een WCD(VV) getekend, dus vandaar de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:29:
[...]

Bij de VV op de BG is wel een WCD(VV) getekend, dus vandaar de verwarring.
En boven zit de verdeler toevallig bij de ketel? In de praktijk zie je vaak dat men ervanuit gaat dat de pomp (+schakelaar) op dezelfde WCD worden gezet als de ketel.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sappig
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 04:22
Sappig schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:58:
Eind oktober wordt ons huis opgeleverd. Nu kwamen we er pas achter dat de deur naar de badkamer 30 cm. teveel naar rechts is geplaatst, ten opzicht van de plattegrond waar we vorig jaar akkoord op hebben gegeven. We hadden vrije keus in de indeling van het huis, dus vandaar dat we ook over de positie van die deur hebben nagedacht.

Onze keus:
[Afbeelding: Deur 1]

Nu zie ik dat in latere versies van plattegronden - voor bijv. elektra - de deur wel al 30 cm. teveel naar rechts staat ingetekend. Dat is ons toen nooit opgevallen, omdat we ons op het elektra concentreerden. De plattegrond die we gebruikten om het elektra met de elektricien in te tekenen was nog wel correct, dus blijkbaar is het daarna gewijzigd.

Aangepast door aannemer:
[Afbeelding: Deur 2]

Denken jullie dat de aannemer in een maand tijd de deur nog gaat verplaatsen, als we dit aangeven? Of gooit hij het erop dat het op latere tekeningen al zo stond ingetekend (waar wij dus geen akkoord voor hebben gegeven). Deur verplaatsen betekent stuk tegelwerk en stuk muur verwijderen en aan de andere kant weer plaatsen en de deur opnieuw monteren.

We gaan dit natuurlijk aan de aannemer voorleggen, maar ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.
@JeeEs @Tassadar32 @My-life @Jheroun @De Rikster

Even een update op bovenstaand verhaal.

Inmiddels contact gehad met de kopersbegeleider en uitvoerder en het probleem voorgelegd. Ze gaven eigenlijk gelijk aan dat het inderdaad hun fout was. Een mogelijke verklaring voor de fout - zeiden ze - is dat degene die de deur heeft ingetekend uit zou zijn gegaan van een standaardpositie van die deur. En dat is in de hoek.

Na er nog een nachtje over te hebben geslapen hebben we aangegeven dat we de deur toch graag verplaatst zien worden. Scheelt ons achteraf weer mogelijke wroeging. :-) En daar zijn ze mee akkoord gegaan. Hopen dat ze dat dan voor oplevering (week van 22-26 oktober) klaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Harrie_ schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:07:
[...]

En boven zit de verdeler toevallig bij de ketel? In de praktijk zie je vaak dat men ervanuit gaat dat de pomp (+schakelaar) op dezelfde WCD worden gezet als de ketel.
We hebben stadswarmte. De warmtewisselaar voor het kraanwater zit in de MK.
Watch we dus nog aan verwarmingsvoorzieningen moet komen naast de verdeler, weet ik niet.

We hebben geen enkele radiator meer.

@Sappig fijn om te horen dat ze het gaan oplossen.

[ Voor 20% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 02-10-2018 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedje
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-09 20:54
Ancent schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:23:
[...]

Dat zijn de Nijmeegse tarieven, in de Grote Boel gekocht?

Wij ontvingen hem ook afgelopen weekend, project Oosterhoutse Plas, ook OZBE niet-woning :(
Hier ook, Grote Boel --> Nieuw Noord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-09 21:15
In onze nog op te leveren hoekwoning willen we voor ~435m2 laten stucen (ca. 315m2 wanden en 120m2 plafonds) en daarnaast deze oppervlakte ook laten verven.

Nu heb ik een aantal offerte-trajecten lopen en komt de eerste uit op een kleine 15k (inc 21% btw). Voor de mensen die met iets soortgelijks bezig zijn / recent gedaan hebben: is dit enigzins normaal? Regio is Zuid-Holland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

kellhus schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:07:
In onze nog op te leveren hoekwoning willen we voor ~435m2 laten stucen (ca. 315m2 wanden en 120m2 plafonds) en daarnaast deze oppervlakte ook laten verven.

Nu heb ik een aantal offerte-trajecten lopen en komt de eerste uit op een kleine 15k (inc 21% btw). Voor de mensen die met iets soortgelijks bezig zijn / recent gedaan hebben: is dit enigzins normaal? Regio is Zuid-Holland.
Wij zitten op 16,50 per m2 stucen, totaal ca 300m2 (175m2 woonoppervlakte).
Sausen was nog eens 2k extra.

Overigens ook in de randstad.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-09 21:15
Dat scheelt aanzienlijk, is dat inc. btw? Ik wacht even tot ik de andere twee offertes ontvangen heb, maar daar zit dus nog wel een paar duizend euro ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kellhus schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:28:
Dat scheelt aanzienlijk, is dat inc. btw? Ik wacht even tot ik de andere twee offertes ontvangen heb, maar daar zit dus nog wel een paar duizend euro ruimte in.
Incl btw en ecxl plafond (dat weigert hij helaas). Volgens mij is plafond doorgaans duurder.

Is wel met enkele buren geregeld, maar wat ik her en der hoor is dit een normale prijs.

Hoe groot is jouw woning?

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 02-10-2018 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
MadEgg schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:15:
[...]

Dat is niet per definitie waar. Of in ieder geval: of er dan een WCD benodigd is.

Wij hebben vloerverwarming met W/W warmtepomp, en voor de elektronica die communiceert met de WP (draadloos) en de elektrische kleppen op de vloerverwarming verdelers, is bij elke verdeler gewoon een WCD nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:30
Dirtbiter schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 08:32:
[...]

Dat is niet per definitie waar. Of in ieder geval: of er dan een WCD benodigd is.

Wij hebben vloerverwarming met W/W warmtepomp, en voor de elektronica die communiceert met de WP (draadloos) en de elektrische kleppen op de vloerverwarming verdelers, is bij elke verdeler gewoon een WCD nodig.
Samengevat:
De verdeler heeft geen eigen pomp nodig, en dus geen wcd voor een pomp.
Eventuele thermostaat, sturing etc kunnen wel weer stroom/data nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:23
Zojuist de finale meer-/minderwerklijst van onze nieuwbouw woning binnen gekregen.

Het betreft een twee onder een kap woning in de regio zuidwest Drenthe ter info.

Meerprijs vloerverwarming op de gehele bovenverdieping € 995,-
Prijs inclusief vervallen van alle radiatoren op bovenverdieping en incl. communicatieve regeling voor 5 vertrekken (woonkamer/keuken, 3x slaapkamer en badkamer).

Meerprijs voor vloerverwarming in douche kost dan weer € 660,-

Gehele woning sausklaar laten opleveren i.p.v. behangklaar kost € 2.850.
Oppvervlakte huis is 144 m². Woonkamer/keuken/voorhal op de begane grond. op de bovenverdieping 3 slaapkamers met een overloop.

In vergelijking met enkele prijzen die ik eerder in dit topic voorbij heb zien komen zijn dit nette prijzen. Nu zijn wij niet van plan vloerverwarming op de bovenverdieping te nemen, we hebben de radiatoren op de slaapkamers nu ook altijd dicht staan. Op de slaapkamer mag het lekker fris zijn, daar slapen wij veel fijner in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

masterslave schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:48:
Zojuist de finale meer-/minderwerklijst van onze nieuwbouw woning binnen gekregen.

Het betreft een twee onder een kap woning in de regio zuidwest Drenthe ter info.

Prijs inclusief vervallen van alle radiatoren op bovenverdieping en incl. communicatieve regeling voor 5 vertrekken (woonkamer/keuken, 3x slaapkamer en badkamer).

Oppvervlakte huis is 144 m². Woonkamer/keuken/voorhal op de begane grond. op de bovenverdieping 3 slaapkamers met een overloop.

In vergelijking met enkele prijzen die ik eerder in dit topic voorbij heb zien komen zijn dit nette prijzen. Nu zijn wij niet van plan vloerverwarming op de bovenverdieping te nemen, we hebben de radiatoren op de slaapkamers nu ook altijd dicht staan. Op de slaapkamer mag het lekker fris zijn, daar slapen wij veel fijner in.
Zou daar nog een keer over nadenken, vv is wel gunstig ook met oog op toekomstige warmtepomp en vloerkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:17
@masterslave Voor 1000 euro ben je wel van de radiatoren en leidingen af. Ik zou er nog eens over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:47
Nu zijn wij niet van plan vloerverwarming op de bovenverdieping te nemen
Ik zou het voor deze prijs absoluut wel laten doen, dit heeft alleen maar voordelen. Nuttig vloeroppervlakte neemt toe, makkelijker met inrichten, komt de verkoopprijs ten goede, ziet er veel luxer uit etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hsb-3
@masterslave ik zou het ook wel doen. Dan kan je altijd je verdeler op de verdieping knijpen, zodat het minimaal is. Of, als je thermostaten krijgt, zet je die op 15 graden ofzo.
Met als reden, 1) dan ben je van die radiatoren af, wat veel netter staat met gordijnen ;) 2) verkoopbaarheid 3) toekomstbestendigheid (als je van het gas af moet). En het is nu makkelijker en goedkoper te realiseren.
Het is ook een ander soort warmte dan met radiatoren.
De rest van de prijzen klinken inderdaad goed, was bij ons vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Inmiddels komt de datum van onze sleutel in zicht! Waarschijnlijk krijgen we medio november de sleutel. Ik heb onderstaand schema gemaakt zoals we onze leveranciers inplannen, kan iemand hier iets over zeggen? Is dit realistisch? Als de stucadoor volgens planning kan starten lijkt het mij allemaal wel haalbaar. We zitten nu in een huurhuis, dus als we daar 1 januari uit kunnen scheelt dat weer een hoop huurkosten :). De haard wordt niet meegenomen met stucen en de keuken wordt op de tegels geplaatst.

Planning van / tot
Oplevering 15-11-2018
Stucen wanden 15-11-2018 25-11-2018
Keuken 20-12-2018 20-12-2018
Haard 19-11-2018 20-11-2018
Parketvloer 17-12-2018 21-12-2018
Tegels keuken en gang 25-11-2018 26-11-2018

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 03-10-2018 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:28

De vloerverwarming zou ik absoluut wel doen, dit is extreem goedkoop. Ter vergelijking, ik betaal voor vloerverwarming op de bovenverdieping, badkamer en zolder (gelegd op 10cm ipv 15cm h.o.h.) het luttele bedrag van €10.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@Sport_Life een paar dingetjes :
-misschien je lijstje chronologisch zetten ;)
- moet er voor je haard gebroken worden?
- moet je stukadoor van kale muur naar sausklaar? Dan mogelijk meerdere lagen+ schuren en je wil niet dat je haard plaatsers dan in de weg zitten
Ook moet je stuc drogen.
- opstookprotocol vloer? Weet niet of je dat in 10 dagen red, plus dat je vloer volgens mij weer koud moet zijn voor er tegels opkomen.
- je parketvloer leggen terwijl je keuken geplaatst wordt lijkt me niet ideaal
-wat komt er op de vloer boven?
- worden de plinten ook gedaan?
-schilderwerk?
- verhuizen tov opzeggen woning:tijd om huurhuis schoon te maken?

Wij gaan proberen om in 6 weken over te huizen, en we hoeven alleen de vloeren en plinten nog maar te leggen (zelf). Verder best wat randzaken. Schoonmaak is mogelijk ook een flinke klus.
Ik hoop iig geen tegenslag van vochtgerelateerde zaken te hebben (bijv. schimmel op zolder, te natte vloer, want dat kost gewoon tijd). En met wat hulp lukt het mogelijk wel in 4 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hsb-3 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 23:03:
@Sport_Life een paar dingetjes :
-misschien je lijstje chronologisch zetten ;)
- moet er voor je haard gebroken worden?
- moet je stukadoor van kale muur naar sausklaar? Dan mogelijk meerdere lagen+ schuren en je wil niet dat je haard plaatsers dan in de weg zitten
Ook moet je stuc drogen.
- opstookprotocol vloer? Weet niet of je dat in 10 dagen red, plus dat je vloer volgens mij weer koud moet zijn voor er tegels opkomen.
- je parketvloer leggen terwijl je keuken geplaatst wordt lijkt me niet ideaal
-wat komt er op de vloer boven?
- worden de plinten ook gedaan?
-schilderwerk?
- verhuizen tov opzeggen woning:tijd om huurhuis schoon te maken?

Wij gaan proberen om in 6 weken over te huizen, en we hoeven alleen de vloeren en plinten nog maar te leggen (zelf). Verder best wat randzaken. Schoonmaak is mogelijk ook een flinke klus.
Ik hoop iig geen tegenslag van vochtgerelateerde zaken te hebben (bijv. schimmel op zolder, te natte vloer, want dat kost gewoon tijd). En met wat hulp lukt het mogelijk wel in 4 weken.
tnx :).
Voor de haard zijn alle voorbereidingen door de aannemer gedaan, dus onder via de kruipruimte naar buiten en boven via een 20cm kanaal naar het dak.
Stukadoor gaat van "behangklaar" (waarom noemen ze dat niet gewoon casco), naar sausklaar, ik geloof 4 mm stucwerk.
De parketvloer komt door de gehele woning, behalve keuken en gang, dus men begint met de woonkamer en zodra de keuken installateur komt gaat men met de vloer op de 1e en 2e etage aan de gang (plat dak, dus even grote ruimtes). Plinten laten we ook doen, schilderwerk willen we tussen kerst en nieuwjaar doen _/-\o_

Zelf doen we dus eigenlijk helemaal niets behalve misschien het sauzen, vooraf wel bedacht om veel zelf te doen, maar gaandeweg erachter gekomen dat we het ook fijn vinden om er snel in te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 03-10-2018 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Sport_Life schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 23:20:
[...]
Stukadoor gaat van "behangklaar" (waarom noemen ze dat niet gewoon casco), naar sausklaar, ik geloof 4 mm stucwerk
Omdat casco nog wel een niveau kaler is. Dan zijn de leidingsleuven en naden tussen wanden ook niet dichtgesmeerd en oneffenheden in het beton niet gecorrigeerd. Met behangklaar gaan ze nog wel even langs met roodband om alles grotendeels egaal te maken.

Ruime planning heb je in vergelijking met ons... 1 november moeten we erin en 18 oktober worden de dekvloeren pas gesmeerd. Daarna nog stucwerk, plafonds, badkamer en keuken. Het kan altijd erger ;) We wonen vast nog wel een paar weken in een bouwput ben ik bang.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:23
Dank voor jullie reacties, heb de voordelen nog eens met m'n vrouw doorgenomen en we nemen waarschijnlijk toch de vloerverwarming op de 1e verdieping. De extra prijs is inderdaad relatief bescheiden.

We krijgen een regeling per kamer, dus het kan ook gewoon "uit".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
@Sport_Life, dan klinkt het goed en haalbaar. Als je veel laat doen ben je inderdaad sneller!

@MadEgg, hoe willen jullie het dan doen met het opstookprotocol? Ik begreep dat je ca 4 weken moet wachten na het storten vd dekvloer voor je mag starten. En het protocol zelf duurt ca 2 weken.
Gaan jullie dan in een koud huis wonen zonder vloer, of nemen jullie het risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Hsb-3 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:40:
@Sport_Life, dan klinkt het goed en haalbaar. Als je veel laat doen ben je inderdaad sneller!

@MadEgg, hoe willen jullie het dan doen met het opstookprotocol? Ik begreep dat je ca 4 weken moet wachten na het storten vd dekvloer voor je mag starten. En het protocol zelf duurt ca 2 weken.
Gaan jullie dan in een koud huis wonen zonder vloer, of nemen jullie het risico?
Een dekvloer is meestal ruim voor de oplevering gestort dus die 4 weken is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
masterslave schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:32:
Dank voor jullie reacties, heb de voordelen nog eens met m'n vrouw doorgenomen en we nemen waarschijnlijk toch de vloerverwarming op de 1e verdieping. De extra prijs is inderdaad relatief bescheiden.

We krijgen een regeling per kamer, dus het kan ook gewoon "uit".
Verstandig besluit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Snowhite0901 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:11:
[...]

Een dekvloer is meestal ruim voor de oplevering gestort dus die 4 weken is geen probleem.
Madegg geeft aan dat 18 oktober de dekvloeren komen en hij op 1 november verhuist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
Hsb-3 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:45:
[...]

Madegg geeft aan dat 18 oktober de dekvloeren komen en hij op 1 november verhuist.
ah mea culpa dat had ik gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 20:22
Gisteren zijn ze bij ons huis aan de slag gegaan met de isolatie op de uitbouw (1e foto). Toen ik er lang liep zag ik dat dit redelijk lomp gebeurde en was bang voor lekkage/waterschade. Er stond nog redelijk wat water op de uitbouw en vermoed dat ze dat niet hebben weg laten lopen. Over ongeveer 5 weken is de vooroplevering gepland en over 7 weken de sleuteloverdracht.

Wellicht ben ik wat paniekerig maar ik had verwacht dat de woningen op dit moment wel wind en waterdicht zouden zijn. Gisteravond toen ik binnen ben gaan kijken was het 1 grote natte bende, het water drupte via het plafond, de gaten van de inbouwspots, de uitbouw en de muren naar beneden. De muren in de woonkamer waren overigens al helemaal afgewerkt maar een deel daarvan is nu kletsnat en veel minder strak dan het was.

Hier de isolatie blokken op de uitbouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V3CtjHyPDszKZUPAvU65G8DB/full.jpg

Hier de foto's (sorry voor de slechte kwaliteit in het donker).

Lekkage bij uitbouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F15vdK6bFeocepAY2jLv3NDo/thumb.jpg

Muur in de woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XagQndw2lcnDkS4RbV799OJ7/thumb.jpg

Lekkage in het plafond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jjbJnN6VB4yZf8b3yYEQ12N3/thumb.jpg

Uitbouw lekkage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nTWv8qNrpkNSjKkr2I5fzqT6/thumb.jpg

Lekkage bij de spots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0mYmLETZDVppkjejqz3KCdjX/thumb.jpg

Plafond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ljyar86KiQ5rjVl52hXkhARw/thumb.jpg

Vloer bij de schuifpui (deze zit al dicht):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2okXqe6Ta7FJOK3BaTAuQ4rk/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:26
BertP schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:19:
Wellicht ben ik wat paniekerig maar ik had verwacht dat de woningen op dit moment wel wind en waterdicht zouden zijn. Gisteravond toen ik binnen ben gaan kijken was het 1 grote natte bende, het water drupte via het plafond, de gaten van de inbouwspots, de uitbouw en de muren naar beneden. De muren in de woonkamer waren overigens al helemaal afgewerkt maar een deel daarvan is nu kletsnat en veel minder strak dan het was.

Hier de isolatie blokken op de uitbouw:
[Afbeelding]

Hier de foto's (sorry voor de slechte kwaliteit in het donker).

Lekkage bij uitbouw:
[Afbeelding]

Muur in de woonkamer:
[Afbeelding]

Lekkage in het plafond:
[Afbeelding]

Uitbouw lekkage:
[Afbeelding]

Lekkage bij de spots:
[Afbeelding]

Plafond:
[Afbeelding]

Vloer bij de schuifpui (deze zit al dicht):
[Afbeelding]
De dakbedekking ligt gewoon nog niet op de uitbouw. Dan is het normaal dat het lekt. Is overigens ook niet raar hoor. Dakbedekking doen ze wanneer het uitkomt (wanneer de dakdekker tijd heeft). En dat kan ook net voor oplevering nog gebeuren.

Joh, ze hebben nog 7 weken voor de oplevering! Geen paniek, komt goed!

Bij ons lagen er 2 weken voor de oplevering nog plassen water in de benedenverdieping. Geen dakbedekking op de uitbouw naast het huis. Water liep zo door de hele benedenverdieping heen. Vloer was dus wel mooi waterpas :X Heeft (dus) ook flink wat tijd gekost om de vloer droog genoeg te stoken voordat er plavuizen konden worden gelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door FragDaddy op 04-10-2018 09:34 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 10:31
Er is ook nog iets van een steiger die op het dak van de uitbouw gestaan heeft. Die kunnen ze niet eerder waterdicht hebben door de bouwstroming qua werk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hsb-3 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:40:

De warmtepomp kom pas vanaf 12 november, dus we zitten nog even koud. Gaan waarschijnlijk wel een mobiele elektrische cv-ketel huren voor ervoor. De leverancier van de dekvloer gaf minimaal 2 welen aan overigens, vanaf dan gaan we de vochtigheid van de vloer meten om het zo strak mogelijk te plannen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Laatst online: 13-09 20:22
FragDaddy schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:32:
[...]

De dakbedekking ligt gewoon nog niet op de uitbouw. Dan is het normaal dat het lekt. Is overigens ook niet raar hoor. Dakbedekking doen ze wanneer het uitkomt (wanneer de dakdekker tijd heeft). En dat kan ook net voor oplevering nog gebeuren.

Joh, ze hebben nog 7 weken voor de oplevering! Geen paniek, komt goed!

Bij ons lagen er 2 weken voor de oplevering nog plassen water in de benedenverdieping. Geen dakbedekking op de uitbouw naast het huis. Water liep zo door de hele benedenverdieping heen. Vloer was dus wel mooi waterpas :X Heeft (dus) ook flink wat tijd gekost om de vloer droog genoeg te stoken voordat er plavuizen konden worden gelegd.
Dan maar hopen dat ze het snel er op leggen, vond het eigenlijk wel een prettige gedachte dat alle muren en plafonds er mooi droog bijstonden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37

Zo te lezen een toekomstig buurman van mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
Kan iemand hier ons adviseren?

Wij willen graag een toilet realiseren op zolder, de bouwer levert geen 'kamer', wel zitten aansluiten voor wasmachine standaard en droger.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8wjma6i.png

Voor het later realiseren van een toilet moet een 110 buis + waterleiding naar zolder toe.

Nu bieden zij de volgende oplossing voor 625 euro totaal.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yUqofB3.png

Wat vinden jullie?

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
@Remko.me, my 2 cents: ik vraag me af hoe bruikbaar het inderdaad is. Waar zou je dat toilet willen zetten dan? Daar bij de lepe hoek is geen plek (hoogte). En als je de leiding door de hele ruimte moet verslepen zit je 1. met het afschot en 2. Met een buis (deels) boven je dekvloer, als deze niet in de betonvloer is ingestort.

Ik zou zelf er dan voor kiezen om alle leidingen meteen naar de juiste plek te leiden. Maar ik ben dan ook niet zo heel handig hiermee en wil alles meteen goed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Hsb-3 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:08:
@Remko.me, my 2 cents: ik vraag me af hoe bruikbaar het inderdaad is. Waar zou je dat toilet willen zetten dan? Daar bij de lepe hoek is geen plek (hoogte). En als je de leiding door de hele ruimte moet verslepen zit je 1. met het afschot en 2. Met een buis (deels) boven je dekvloer, als deze niet in de betonvloer is ingestort.

Ik zou zelf er dan voor kiezen om alle leidingen meteen naar de juiste plek te leiden. Maar ik ben dan ook niet zo heel handig hiermee en wil alles meteen goed hebben.
Thnx voor je reactie.

Precies mijn punt ook, ik zie hem niet als bruikbaar, zelf ben ik totaal niet handig does moeten we het laten doen.
Achteraf wordt er nooit mooier op. Volgens mij (en dan denk ik misschien echt te makkelijk) kun je nog beter iets doen met je wasmachine afvoer+kraan icm een vermaler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saied_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-02 06:37
Hoeveel staruimte heb je aan de kant van je dak?

Mogelijk dat je het toilet kan plaatsen naast je wasmachine aansluiting door een voorzetwandje te zetten tussen de lepe hoek en het dak en daarna de afvoer te laten lopen achter het knieschot. Eventueel door tot de hoek (rechtsonder op de tekening). Niet de meest nette oplossing, maar je zou het kunnen proberen met een Sanibroyeur mocht je hierdoor onvoldoende afschot hebben naar het riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:23

EiT

Remko.me schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:01:

Wij willen graag een toilet realiseren op zolder, de bouwer levert geen 'kamer', wel zitten aansluiten voor wasmachine standaard en droger.

[Afbeelding]

Voor het later realiseren van een toilet moet een 110 buis + waterleiding naar zolder toe.

[Afbeelding]

Wat vinden jullie?
Mag je niet zelf aangeben waar je die leiding wilt hebben?

Bij ons hadden ze vast een schets gemaakt waar alles moest komen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Remko.me schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:40:
[...]Volgens mij (en dan denk ik misschien echt te makkelijk) kun je nog beter iets doen met je wasmachine afvoer+kraan icm een vermaler.
Dat zou ik dan weer niet doen. In de afvoer van de wasmachine koekt vaak stof en zeep aan. Als je dan een verstopping krijgt, dan loopt het omhoog via de afvoer van je wasmachine. Niet zo fris..
Je zou het idee met de vermaler misschien kunnen uitvoeren maar dan wel aansluiten op de 110. Als er dan verstopping is, hoef je alleen het eerste deel maar uit te raggen. En dan net een grotere diameter dan je wasmachineafvoer nemen.

Trouwens, waar is de afvoer van de wasmachine op aangesloten in de lepe hoek? Hier moet toch al een wat grotere buis zitten toch?

Waarom wil je trouwens een toilet op zolder? Misschien dat daarin nog andere oplossingen te vinden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@Saied_ dat gaat hij niet redden waarschijnlijk. De gearceerde op de tekening is waarschijnlijk alles onder 1,5m.
Dus je kan tussen dat deel en het traphek nog maar net staan denk ik. Plus dat de afstand van knieschot tot traphek niet echt veel is.
Ik schat een meter, dus een deur ga je er ook niet kunnen plaatsen.

Waar zou je het toilet willen plaatsen Remko.me?

[ Voor 19% gewijzigd door Hsb-3 op 05-10-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
EiT schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:27:
[...]

Mag je niet zelf aangeben waar je die leiding wilt hebben?

Bij ons hadden ze vast een schets gemaakt waar alles moest komen.
Nee helaas, dit is wat ze kunnen leveren, anders past het niet (of zo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:36
Gewoon even voor mijn beeldvorming, waarom zou je er een toilet willen... ga je die kamer ombouwen zodat je hem kan verhuren of zo?

Het is bij mij nooit opgekomen om daar een toilet te willen... en ik heb heel veel dingen bedacht 😉

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Hsb-3 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:43:
[...]

Dat zou ik dan weer niet doen. In de afvoer van de wasmachine koekt vaak stof en zeep aan. Als je dan een verstopping krijgt, dan loopt het omhoog via de afvoer van je wasmachine. Niet zo fris..
Je zou het idee met de vermaler misschien kunnen uitvoeren maar dan wel aansluiten op de 110. Als er dan verstopping is, hoef je alleen het eerste deel maar uit te raggen. En dan net een grotere diameter dan je wasmachineafvoer nemen.

Trouwens, waar is de afvoer van de wasmachine op aangesloten in de lepe hoek? Hier moet toch al een wat grotere buis zitten toch?

Waarom wil je trouwens een toilet op zolder? Misschien dat daarin nog andere oplossingen te vinden zijn?
Mja... lastig.

Mijn vrouw vindt dat echt een must voor op zolder kunnen slapen. :O
Er komen natuurlijk nog wanden etc.. maar ik weet ook niet goed hoe anders.

We krijgen beneden voor de kinderen een uitgebreide badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink confetti
  • Laatst online: 26-01-2024
Remko.me schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:01:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat vinden jullie?
Nette prijs. Kostte ons dacht ik 875,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Pink confetti schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:05:
[...]

Nette prijs. Kostte ons dacht ik 875,-
Alleen voor de aansluitingen? Zonder dat deze aangesloten zijn?

Hoe hebben jullie het uiteindelijk op zolder opgelost? Ben wel heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink confetti
Remko.me schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:29:
[...]

Alleen voor de aansluitingen? Zonder dat deze aangesloten zijn?

Hoe hebben jullie het uiteindelijk op zolder opgelost? Ben wel heel benieuwd.
Het huis moet nog gebouwd worden. We laten op zolder aansluitingen voor een badkamer aanleggen. Tzt (ver na) oplevering zullen we daar wel/of niet een badkamer plaatsen.
Ik wil geen vermaler. Heb daar ook ervaring mee en vind het niet fijn. Bovendien zijn dat soort toiletten ook nog eens erg duur in vergelijking tot het nu laten aanleggen van de leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Pink confetti schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:34:
[...]

Het huis moet nog gebouwd worden. We laten op zolder aansluitingen voor een badkamer aanleggen. Tzt (ver na) oplevering zullen we daar wel/of niet een badkamer plaatsen.
Ik wil geen vermaler. Heb daar ook ervaring mee en vind het niet fijn. Bovendien zijn dat soort toiletten ook nog eens erg duur in vergelijking tot het nu laten aanleggen van de leiding.
En worden ze bij jullie aangelegd op een zelf te wensen plek of..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink confetti
Remko.me schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:35:
[...]

En worden ze bij jullie aangelegd op een zelf te wensen plek of..?
Nee, we kunnen niet kiezen. Word op de standaard plek boven de badkamer 1e vd. geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Pink confetti schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:40:
[...]

Nee, we kunnen niet kiezen. Word op de standaard plek boven de badkamer 1e vd. geplaatst
Ok, ik snap hem. Ik zou liever deze indeling willen op zolder:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x94KkS0.png

Maar dat gaat hem niet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink confetti
Remko.me schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:57:
[...]

[Afbeelding]

Jammer inderdaad. Maar ik denk dat met de andere optie er ook wel iets leuks van te maken valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Remko.me schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:57:
[...]

[Afbeelding]

En als je het toilet op de plaats van de droger maakt en de waterleiding en afvoer naar de voorkant verplaatst, waar je nu het toilet tekent? Dat je via het voorportaal omloop naar de wc? Dan zal de afvoer van het toilet wel ingestort moeten worden in de betonvloer. Maar geeft de minste meters..

En wat betreft noodzakelijk, wij hebben nu boven ook geen toilet, sterker nog, deze zit in een aanbouw achter het huis. Zeker 12 meter lopen en een trap af. En gaat prima ;) ik snap dat als je de keuze hebt, dat je het zou willen, maar als je er straks duizenden euro's aan kwijt bent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Standaard wordt bij ons voor de stuk of 10 binnendeuren gekozen voor stalen kozijnen met bovenlichten en opdekdeuren. We kunnen wel het design van de deur kiezen en beslag, maar het blijft opdek en het kozijn/bovenlicht kunnen we niet veranderen. Hoogstens het geheel laten vervallen.

Ik zag dat er hierboven ook al discussie over is geweest. Het liefst wil ik geen bovenlichten en het liefst wil ik houten kozijnen en stompe deuren. Weet iemand een goed bedrijf dat hiervoor een offerte kan maken? Ben erg benieuwd wat het daadwerkelijk zou worden inclusief plaatsen, goed dichtmaken bovenlicht en een deur die iets mooier is dan een saaie 100% vlak-basisversie. Mogelijk doen ook de toekomstige buren mee, dus hopelijk kan dat de prijs t.z.t. nog wat drukken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• My-life
@Remko.me, @Hsb-3 Als je in jouw tekening de kast omruilt met het toilet dan heb je alle leidingen aan een kant toch? De 110mm buis kan dan onder de schuine kant weggewerkt worden lijkt me.

Los daarvan zou ik proberen je vrouw te overtuigen dat het echt mogelijk is om te slapen op een verdieping zonder wc. Ik vraag me ook af hoe zeer het doortrekken hoorbaar is in de kamers eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
@My-life ik dacht eerst ook aan het laten lopen van de afvoer achter het knieschot, alleen kan krijg je wel 2 haakse bochten in je afvoer. Mij is altijd verteld dat je dit zo veel mogelijk moet voorkomen (ivm verstoppingen), vandaar dat ik zei in de vloer.
Aan de andere kant, hoe vaak gaat dat toilet gebruikt worden. Alleen voor in de nacht, dan zal het wel meevallen lijkt me. En het moet wel heel erg worden wil je een buis van 110 verstoppen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

woekele schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:26:
Standaard wordt bij ons voor de stuk of 10 binnendeuren gekozen voor stalen kozijnen met bovenlichten en opdekdeuren. We kunnen wel het design van de deur kiezen en beslag, maar het blijft opdek en het kozijn/bovenlicht kunnen we niet veranderen. Hoogstens het geheel laten vervallen.

Ik zag dat er hierboven ook al discussie over is geweest. Het liefst wil ik geen bovenlichten en het liefst wil ik houten kozijnen en stompe deuren. Weet iemand een goed bedrijf dat hiervoor een offerte kan maken? Ben erg benieuwd wat het daadwerkelijk zou worden inclusief plaatsen, goed dichtmaken bovenlicht en een deur die iets mooier is dan een saaie 100% vlak-basisversie. Mogelijk doen ook de toekomstige buren mee, dus hopelijk kan dat de prijs t.z.t. nog wat drukken...

Misschien is dit een idee. Geen idee naar de prijzen.
Zoiezo bovenlicht kan je door een aanpassing dichtmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Aanstaande woensdag hebben wij onze eerste kijkersmiddag. Nu willen we graag al soort van beeld krijgen hoe de meubels zouden staan (en ook allemaal past). Idee is dat om met plakband op de grond de afmetingen te maken. Is er nog een speciaal soort plakband om het beste te gebruiken hiervoor?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Xtince schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:02:
Aanstaande woensdag hebben wij onze eerste kijkersmiddag. Nu willen we graag al soort van beeld krijgen hoe de meubels zouden staan (en ook allemaal past). Idee is dat om met plakband op de grond de afmetingen te maken. Is er nog een speciaal soort plakband om het beste te gebruiken hiervoor?
Alle plakpland / ductape plakt vrij beroerd op (stoffig) beton. Wij hebben stoepkrijt gebruikt. Makkelijk aan te brengen, ook makkelijk weer weg.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
MadEgg schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:05:
[...]

Alle plakpland / ductape plakt vrij beroerd op (stoffig) beton. Wij hebben stoepkrijt gebruikt. Makkelijk aan te brengen, ook makkelijk weer weg.
Dat is een goede, stoepkrijt! Niet aan gedacht. Mijn dochter zal nog vast wel wat hebben liggen ;). Thnx voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hsb-3
@Xtince, is het niet een idee om de plattegrond op schaal uit te printen en ook je meubels op schaal uit te knippen? Dan kan je ook schuiven met alles.

Zo hebben wij het ook gedaan. En 4x nagemeten, want we konden niet geloven dat het huis zo veel groter was dan waar we nu wonen.. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Hsb-3 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 07:19:
@Xtince, is het niet een idee om de plattegrond op schaal uit te printen en ook je meubels op schaal uit te knippen? Dan kan je ook schuiven met alles.

Zo hebben wij het ook gedaan. En 4x nagemeten, want we konden niet geloven dat het huis zo veel groter was dan waar we nu wonen.. :D
Zo hebben wij dat ook gedaan. Ik heb de meubels in Qcad getekend en dan uitgeprint inde schaal van de tekeningen. En dan hadden we opeens een erg klein huis voor alle zooi en kasten (komt ook door de enorme hoeveelheid ramen). Dat was allemaal flink puzzelen. Nu heb ik in Sweet Home 3D alles ingetekend, dat levert een beter beeld op hoe het er in het echt uit zal zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtince
@Hsb-3 @T.Kreeftmeijer Goede tips, ga ik ook uitproberen. Maar in de ruimte zelf geeft het natuurlijk een beter gevoel qua ruimte denk ik. Dus ga allebei gewoon doen. Eerst volgende week een goed beeld krijgen van het huis. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Ik heb via de aannemer de doorsnede tekening ontvangen, omdat ik wat maten nodig had om oa het dak oppervlak te bepalen.
Nu zie ik dat er op de vergunning tekening staat dat er op zolder vloerverwarming wordt aangebracht. Alleen dit stond niet in onze koopinformatie / technische omschrijving. Er staat op de tekening ook niet dat het een optie is.

Voor zover ik weet moet de bouwer conform vergunning bouwen en is vergunning leidend boven koopinformatie.

Ik ga maandag even met de gemeente bellen om te vragen hoe zij hier in staan, en of de vloerverwarming ook meegenomen is in de epc berekening. Want als dat zo is, lijkt het mij dat ze dit ook moeten leveren al standaard? Ondanks dat we dat niet gekocht hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Hsb-3 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 12:36:
Ik heb via de aannemer de doorsnede tekening ontvangen, omdat ik wat maten nodig had om oa het dak oppervlak te bepalen.
Nu zie ik dat er op de vergunning tekening staat dat er op zolder vloerverwarming wordt aangebracht. Alleen dit stond niet in onze koopinformatie / technische omschrijving. Er staat op de tekening ook niet dat het een optie is.

Voor zover ik weet moet de bouwer conform vergunning bouwen en is vergunning leidend boven koopinformatie.

Ik ga maandag even met de gemeente bellen om te vragen hoe zij hier in staan, en of de vloerverwarming ook meegenomen is in de epc berekening. Want als dat zo is, lijkt het mij dat ze dit ook moeten leveren al standaard? Ondanks dat we dat niet gekocht hebben?
Ik denk eerlijk gezegd eerder dat de koopovereenkomst en technische omschrijving leidend is. Immers is hier wilsovereenstemming over bereikt. Jij bent geen partij bij de vergunningaanvraag, want dat is de aannemer en de gemeente. De vergunningaanvraag ziet volgens mij ook op alle mogelijke zaken die evt. kunnen worden opgeleverd, zodat niet achteraf nogmaals een traject moet worden ingegaan. Was de vloerverwarming op zolder ook niet mogelijk toen je het vroeg (buiten de gegeven opties)?

Wellicht dat het epc verhaal nog een mogelijkheid biedt... durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Placebo8
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-07-2024
We hebben het nagevraagd bij VEH, maar zij geven aan dat het helaas klopt... Het percentage wordt pas aangepast wanneer je de sleutel hebt ontvangen.
jogaa schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:38:
[...]

Yep, ik heb er ook mee te maken gehad. Die 0,9029% is overigens geen rente, maar een verzonnen percentage waarover je over de WOZ je OZB moet betalen.
Ook onze woning is aangemerkt als niet-woning, waardoor het tarief vele malen hoger is dan 'woning'. Eea destijds uitgezocht. De staat vd onroerende zaak op de peildatum (1-1-2018) is bepalend. Een woning in aanbouw wordt gezien als 'woning'. Alleen grond waar niets mee is gedaan wordt gezien als 'niet-woning'. Veel jurisprudentie is er helaas niet over te vinden. Ergens gezien dat de overgang van niet-woning naar woning wordt gemaakt zodra de eerst paal de grond in is gegaan. Maar in basis is de regel 'woning in aanbouw' en dat is natuurlijk vrij schimmig. Ik heb wel bezwaar gemaakt, omdat er weliswaar nog geen paal in zat (uitstel door overmacht), naar mijn idee de woning wel in aanbouw gezien moet kunnen worden omdat de grond bouwrijp was gemaakt, de bouwplaats als zodanig was ingericht, bouwkeet er stond en alles start klaar stond om de palen erin te jassen als ze er zouden zijn. De bouwperiode was dus al wel begonnen.
1 maart het bezwaar ingediend (wel betaald), maar tot heden nog geen reactie gehad. Ze mogen er een jaar over doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
Hsb-3 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 12:36:

Wat is nou precies het probleem en wat zegt de aannemer er van. Eerst het gesprek aan gaan in plaats van gelijk in je schuttersputje kruipen en wild om je heen gaan schieten.
Pagina: 1 ... 83 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2