AlexSaxoMusic schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:02:
Altijd leuk die zaterdag avond feestjes waarbij nieuwbouwprojecten aan bod komen. En er altijd iemand is die in ineens anders denkt en een complete indelingswissel voorstelt ten opzichte van je eerste plan.
Het scheelt dat we nog alle tijd hebben en ze pas begin 2019 gaan starten.
Op een "voorbeeld" tekening qua indeling vonden wij het best wel praktisch ingericht.
[Afbeelding: Optietekening]
Dat betekend een keuken aan de voorzijde van het huis (onderkant van de tekening) en rechts bij de aanbouw ruimte om onder andere een eettafel te plaatsen. De zithoek willen we sowieso linksboven houden bij de achteraanbouw.
Nu hoor ik vanuit verschillende hoeken dat men de voorkeur heeft om de keuken aan de tuinkant te plaatsen.
Makkelijker om naar buiten te gaan als je in de tuin wilt eten en beter voor je "looproutes" in huis.
De keuken wordt er een met kookeiland en mag een eyecatcher worden. De grote zithoek bij de aanbouw willen we hier niet voor opgeven. Maar nu kwam het praktische idee om het kookeiland rondom de pilaar te bouwen en dus op de lange zijde rechts in de aanbouw met een kastenwand te gaan werken.
Waardoor dus op de voorbeeld tekening waar nu de keuken is afgebeeld een eettafel met stoelen kan komen te staan. Ik gooi het gewoon even hier neer. Misschien zijn er meer creatieve personen hier aangezien we toch met een vrij grote open ruimte te maken hebben. En ik ben wel benieuwd naar de keuken "voor in huis" ervaringen ten opzichte van de keuken juist aan de tuinkant te plaatsen.
Heb voor een redelijk vergelijkbare keuze gestaan; ik vond het wel mooi om de keuken een echte eyecatcher te laten worden en op te laten gaan met de rest van het interieur. Heb een hoekwoning, niet zo groot en niet zo veel mogelijkheden als die van jou, maar heb het uiteindelijk niet gedaan. Reden waarom ik het niet heb gedaan;
- Hoe goed je afzuiging ook is, in jou en mijn geval, zithoek/ woonkamer is kort bij de keuken en kooklucht hangt eerste paar uur dichtbij in plaats veel verder weg.
- Mezelf de vraag gesteld hoe vaak ik denk rondom de keuken te gaan verblijven. Het liefste zit ik in de woonkamer of aan de "eettafel" die wegstaat bij de keuken.
- In Nederland zou je misschien 3 van de 12 maanden buiten kunnen eten. Je offert dan je complete indeling op aan scenario wat wellicht een paar keer gaat voorkomen. Ik maak buiten nu een grote overkapping met een soort van buitenkeuken is het idee.
- Bewegingsvrijheid rondom de eettafel beperk je. Wil je later een speelhoek voor de kinderen maken is dat lastiger of het wordt al gauw krap.
- Verkoopbaarheid later.
In de originele indeling slokt de keuken nu 10-20% van je vloeroppervlakte op buiten de hal etc. Als je eiland/ kastenwand op de plek van de eettafel neerzet beperk je die rechthoekige ruimte enorm en bedek je de ruimte voor 30-40% (voor m'n gevoel).
Denk er goed over na, als je je keuken midden in de kamer wilt neer zetten brengt dat heel veel consequenties met zich mee. Indeling later aanpassen gaat moeizaam of je moet veel gaan vervangen aangezien je aansluitingen moet gaan verleggen.
Ken je Sketchup? Werk je plattegronden daar eens in uit, niet zo moeilijk. Dan krijg je beter inzicht in de keuzes die je wilt gaan maken. Heb zo veel dingen laten vervallen of aangepast.