Dan laat je die 3 vervallen, pak je er nog een paar euro voor terug, en leg je lekker je panelen naderhand op het dak?Zenix schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 14:30:
[...]
Overigens extra zonnepanelen zijn hier wel duur, 500 euro per paneel (275WP) wel geïntegreerd, terwijl ik er ook maar drie krijg. Eigenlijk vind ik het jammer dat ze geïntegreerd zijn, want als ik extra zonnepanelen ga plaatsen, dan ziet het er minder uniform uit.
Schilderen, schoonmaken? Het een wat vaker dan het ander.
2-1 kap, denk bovenverdieping circa 47m2 ongeveer..Zenix schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 14:30:
[...]
Dat is een lekker bedrag, mijn bedragen waren schappelijk volgens een aantal in dit topic. Om wat voor woning gaat het dan?
@Zenix Nu een W/W warmtepomp nemen is makkelijker aangezien die niet altijd op dezelfde plek als een CV kan. Was bij ons inc meer PV en vloerverwarming 1e/2e verdieping 30k. Je kan 25k extra lenen met Nul op de Meter en er zijn ook diverse besparingsleningen mogelijk. Dat alles zorgt al snel voor een netto winst van een paar tientjes per maand (met huidige prijzen) en nog wat meer volgend jaar. Je kan dus nu al besparen of eerst een paar jaar duur gas afnemen en dan alsnog extra kosten maken.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Is dat zo’n heel gek bedrag? Je bent wel in een keer klaar toch.kever678 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 10:07:
Wij betalen €995 om vloerverwarming op de gehele eerste verdieping te krijgen... positief verrast door dat bedrag.
Een warmtepomp echter....
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Niet heel bijzonder dat ben ik met je eens. Gezien de warmtepomp voor circa 6k in NL te koop is vind ik een meerprijs van 7k wel redelijk fors. Helemaal gezien de CV die komt te vervallen er ook al mee verrekend is.My-life schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:20:
[...]
Is dat zo’n heel gek bedrag? Je bent wel in een keer klaar toch.
@thejoker80 @D.deJong
Schilderwerk is zo'n beetje het enige waar je het raam echt open bij wilt ja, maar dan kan je natuurlijk die 1 x in de 3 tot 5 jaar ook de kraan er even afhalen.
Schilderwerk is zo'n beetje het enige waar je het raam echt open bij wilt ja, maar dan kan je natuurlijk die 1 x in de 3 tot 5 jaar ook de kraan er even afhalen.
Ik vind het een behoorlijk nette prijs. Ik heb een paar maanden geleden diverse offertes opgevraagd, ook voor L/W-warmtepompen. Allen van 12K tot 15K voor apparatuur + montage. Voor 13750 had ik het zeker gedaan, tenzij je interesse zou hebben om voor de W/W-warmtepompt te gaan met bijbehorende extra investering. Scheelt je een hoop gedoe achteraf.kever678 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:26:
[...]
Niet heel bijzonder dat ben ik met je eens. Gezien de warmtepomp voor circa 6k in NL te koop is vind ik een meerprijs van 7k wel redelijk fors. Helemaal gezien de CV die komt te vervallen er ook al mee verrekend is.
Zeer scherpe prijs voor vloerverwarming op de eerste verdieping trouwens!
Tja
Zo werkt het doorgaans niet met meerwerk helaas. Vaak is het net zo duur als later zelf het originele eruit slopen en het nieuwe plaatsen, maar daar schiet je dus weinig mee op. Als je het wil kun je dus voor hetzelfde geld de optie nemen. Scheelt je een hoop gedoe en met nieuwbouw zijn leidingen e.d. toch een stuk makkelijker te leggen.kever678 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:26:
[...]
Niet heel bijzonder dat ben ik met je eens. Gezien de warmtepomp voor circa 6k in NL te koop is vind ik een meerprijs van 7k wel redelijk fors. Helemaal gezien de CV die komt te vervallen er ook al mee verrekend is.
Dan zit je met de EPC norm...Dirtbiter schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 16:03:
[...]
Dan laat je die 3 vervallen, pak je er nog een paar euro voor terug, en leg je lekker je panelen naderhand op het dak?
Een W/W wordt het sowieso niet, daarnaast is het de vraag of de bouwer mee wilt werken. Als het 10k+ gaat kosten voor een L/W warmtepomp, dan is het goedkoper om de nieuwe CV ketel eruit te slopen en het achteraf te laten doen.Tassadar32 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:15:
@Zenix Nu een W/W warmtepomp nemen is makkelijker aangezien die niet altijd op dezelfde plek als een CV kan. Was bij ons inc meer PV en vloerverwarming 1e/2e verdieping 30k. Je kan 25k extra lenen met Nul op de Meter en er zijn ook diverse besparingsleningen mogelijk. Dat alles zorgt al snel voor een netto winst van een paar tientjes per maand (met huidige prijzen) en nog wat meer volgend jaar. Je kan dus nu al besparen of eerst een paar jaar duur gas afnemen en dan alsnog extra kosten maken.
Het is ook mogelijk om 9K extra te lenen als je een woning koopt met EPC lager dan 0,6.
[ Voor 62% gewijzigd door Zenix op 22-09-2018 19:01 ]
Was bij mij ook geen probleem. Ik moest alleen beloven dat ik ze er alsnog op ging (laten) zetten.
Tja
Dat zal ik meenemen, bedankt voor de tip.MadEgg schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 18:58:
[...]
Was bij mij ook geen probleem. Ik moest alleen beloven dat ik ze er alsnog op ging (laten) zetten.
Ik ben wel benieuwd welke adviseur/bedrijf je hebt meegenomen. In het verleden heeft de VEH adviseur niet zo een goede indruk achtergelaten.Hertogjan_666 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 16:44:
Vandaag vooroplevering gehad van onze woning. Was pas de 2e keer dat we in de woning mochten. Over 2 weken de sleutel. we hadden rond de 70 punten (pfff) het grootste probleem is dat ze de onbenoemde ruimte wat bij de woonkamer is betrokken geen vloerverwarming is neergelegd en geen plafond afwerking. Domme fout, stond in optie ook afwerken volgens woonkamer.. dus maandag gaat de vloer eruit en woensdag er weer in met de vloerverwarming. Veel kleine zaken ook, krassen op de vensterbanken, een kappot raam. Tegel badkamer met holle ruimte erachter.
Wij hebben bij de vooroplevering ook een adviseur meegenomen (geen VEH niet zo'n hoge pet van) deze komt bij de sleutel ook weer. Veel zaken had ik echt niet gezien en ook geen verstand van dus zeker de moeite waard geweest.
De adviseur heeft veel meegemaakt maar zoiets van onze bouwer niet.... dus hopen op een goede afwerking van alles.
@thejoker80 , @D.deJong @Jheroun , het raam zou dan in de kiepstand kunnen en maximaal zo'n 15 cm in de draaistand (vanaf binnenkant kozijn). Onze keuken zit aan de voorkant, en we twijfelen omdat het ook wel handig zou kunnen zijn met de voortuin watergeven (emmer/gieter door het raam naar voren en bijvullen via het raam), of inderdaad ramenwassen (wat we overigens hier ook nog maar 2x gedaan hebben in de 6 jaar dat we hier wonen).
Hoeveel ruimte heb je nog over met raam open, misschien zou bv een spoelkraan wel passen?

Verwijderd
Hallo Allemaal,
In december word onze nieuwbouwwoning waarschijnlijk opgeleverd (na een halfjaar uitstel).
De muren laten wij doen, maar de prijs voor het schilderen van de binnenkant van de dakkap á € 1.300,- vind ik toch extreem veel.
Heeft er iemand ervaring met het schilderen/spuiten hiervan?
Het zijn van die bruine gladde platen.
Ik heb een verfspuitsysteem van Wagner op het oog, dan ben ik inclusief afplakken en verf voor ik schat € 300,- klaar.
Kun je deze platen zomaar spuiten/schilderen of heb je hier nog speciale verf voor nodig o.i.d.?
Ben benieuwd!
Tips en trucs zijn welkom.
In december word onze nieuwbouwwoning waarschijnlijk opgeleverd (na een halfjaar uitstel).
De muren laten wij doen, maar de prijs voor het schilderen van de binnenkant van de dakkap á € 1.300,- vind ik toch extreem veel.
Ik heb een verfspuitsysteem van Wagner op het oog, dan ben ik inclusief afplakken en verf voor ik schat € 300,- klaar.
Kun je deze platen zomaar spuiten/schilderen of heb je hier nog speciale verf voor nodig o.i.d.?
Ben benieuwd!
Wij hebben die groene platen destijds gewoon in de latex gezet met de roller, makkelijker dan spuiten.Verwijderd schreef op zondag 23 september 2018 @ 16:43:
Hallo Allemaal,
Ben benieuwd!
Hier ook gedaan. Niet heel netjes want ik woon er toch niet, maar meer voor het oog dat het gewoon iets lichter is op zolder. Lastige is het trapgat waar je zonder hulpmiddelen niet lekker bij kan. Verder zitten de platen vol met naden en spijkergaten wat je na het schilderen wel gaat zien. Schilder je voor het oog is dat prima, maar ook er te wonen heb je daar wel wat meer werk aan. Daar komt waarschijnlijk ook die prijs vandaan denk ik
@Verwijderd Wat is er mis met en rollertje en kwast? Lijkt me naast veel goedkoper ook eeb stuk eenvoudiger
Helaas vinden we dit niet mooi, plus denk ik dat het het probleem niet oplost. We hebben denk ik 10 cm vanaf aanrecht tot waar het raam over draait. Zeker weet ik het niet omdat de hoogtes van de kozijnen niet oo tekening staat. En ik denk dat die kranen niet zo flexibel zijn dat het onderste deel ook kan wijken.Nielson schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:55:
Hoeveel ruimte heb je nog over met raam open, misschien zou bv een spoelkraan wel passen?
[Afbeelding]
Daar is hier eerder een vraag over geweest van @YinYang YinYang in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic"Verwijderd schreef op zondag 23 september 2018 @ 16:43:
Hallo Allemaal,
Ben benieuwd!
Blijkt een hoop werk te zijn alduw @Yellowneck : Yellowneck in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic"
Ik ga het binnenkort ook proberen wit te krijgen. Ik hoop dat het meevalt.
Tja
Wat voor kleur wordt het eigenlijk opgeleverd? Kan er niets over terugvinden in de technische omschrijving. Moet het altijd nog geschilderd worden?MadEgg schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:59:
[...]
Daar is hier eerder een vraag over geweest van @YinYang YinYang in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic"
Blijkt een hoop werk te zijn alduw @Yellowneck : Yellowneck in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic"
Ik ga het binnenkort ook proberen wit te krijgen. Ik hoop dat het meevalt.
Edit: ik zie nu “onbehandelde dakelementen” staan op de afwerking van de zolder.
Iemand een foto hoe het eruit gaat zien als ik het niet schilder?
[ Voor 11% gewijzigd door Xtince op 23-09-2018 21:11 ]
Hoogstwaarschijnlijk groen of bruin spaanplaat, soms witte plaat (lijkt op meubelpaneel).
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Betekent dat ook dat het dak ongeisoleerd wordt opgeleverd of heeft dat niets met elkaar te maken? Zie niets over isolatie in de technische omschrijving.Señor Sjon schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:20:
Hoogstwaarschijnlijk groen of bruin spaanplaat, soms witte plaat (lijkt op meubelpaneel).
Dat heeft er niks mee te maken. De schuine kap is een doosconstructie met isolatie erin.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Je kan de bouwer best vragen het behangklaar af te leveren met het laten spuiten van plafond.Señor Sjon schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:20:
Denk dat je dit best voor rond de 300 euro kan laten doen. Scheelt een hoop werk.
Xtince schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:09:
[...]
Wat voor kleur wordt het eigenlijk opgeleverd? Kan er niets over terugvinden in de technische omschrijving. Moet het altijd nog geschilderd worden?
Edit: ik zie nu “onbehandelde dakelementen” staan op de afwerking van de zolder.
Iemand een foto hoe het eruit gaat zien als ik het niet schilder?

Minus de bouwfunghi...
Nu is het netjes wit plus een andere indeling. Een aannemer heeft dat voor ons gedaan, het is nogal een kloteklus om het goed te doen en voor 300€ lachen ze je uit en komen ze ws niet eens langs. Besef wel, die platen zuigen nogal wat verf op...
[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 23-09-2018 22:00 ]
Dank! Dit moet idd goed aangepakt worden. Kan dit bijvoorbeeld ook meegestuct worden? Als de stukadoor toch bezig is. Of moet daarop nog bijvoorbeeld wat gipsplaten?vhal schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:55:
[...]
[Afbeelding]
Minus de bouwfunghi...![]()
Nu is het netjes wit plus een andere indeling. Een aannemer heeft dat voor ons gedaan, het is nogal een kloteklus om het goed te doen en voor 300€ lachen ze je uit en komen ze ws niet eens langs. Besef wel, die platen zuigen nogal wat verf op...
Wij krijgen wit gegronde dakplaten volgens de aannemer (nietjes, spijkers en een spleet zie je nog gewoon), technische omschrijving zegt groen of bruin. Konden een 'luxere' witte krijgen maar zag er alsnog niet uit en ze adviseerde het zelfs dat niet te pakken.
Wij kijken nog wel, in ons huidig huis is het wel heel netjes afgewerkt bij oplevering, daar zitten plastic strips op de naden.
Wij kijken nog wel, in ons huidig huis is het wel heel netjes afgewerkt bij oplevering, daar zitten plastic strips op de naden.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Bij ons waren de dakdelen gegrond en vervolgens gespoten. Naden zitten achter sierplintjes en de 1001 nietjes zijn weg geplamuurd. De kalkzandsteenblokken zijn eerst glad gestuct en vervolgens behangen met glasvezelbehang.Xtince schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:18:
[...]
Dank! Dit moet idd goed aangepakt worden. Kan dit bijvoorbeeld ook meegestuct worden? Als de stukadoor toch bezig is. Of moet daarop nog bijvoorbeeld wat gipsplaten?
Work in progress

Ik hoor in mijn omgeving best veel verhalen dat je na de oplevering meteen in je huis moet gaan slapen, omdat anders alles wordt gejat. Komt dit inderdaad veel voor? We hebben gepland om pas na een week of 3 te verhuizen, maar ook geen zin om meteen met een inbraak te maken te krijgen.
@DutchAddick Dat komt vast voor maar hoe erg het is hangt van je omgeving af natuurlijk
. Zorg vooral dat je ook voor je nieuwe huis al je verzekeringen in orde hebt.
Diefstal van nieuwe spullen is wel waarom keukens over het algemeen pas weken na oplevering worden geplaatst. Maar een CV of warmtepomp ofzo moet er natuurlijk meteen in, en dat zijn ook interessante apparaten.
Diefstal van nieuwe spullen is wel waarom keukens over het algemeen pas weken na oplevering worden geplaatst. Maar een CV of warmtepomp ofzo moet er natuurlijk meteen in, en dat zijn ook interessante apparaten.
Wij hadden groene platen. Ik heb die eerst een keer of 2-3 met witte verf op acryl basis gewit. Daarna kon er gewoon latex tegenaan.Xtince schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:18:
[...]
Dank! Dit moet idd goed aangepakt worden. Kan dit bijvoorbeeld ook meegestuct worden? Als de stukadoor toch bezig is. Of moet daarop nog bijvoorbeeld wat gipsplaten?
Ik ga zsm wat voor de ramen plakken en binnen een lamp met een tijdklokje zetten om het licht wat aan en uit te doen. Daarnaast natuurlijk goed alles op slot en zorgen dat je verzekering geregeld is, dan komt het vast goed. Ik ben sowieso wel tot laat bezig naar verwachting.DutchAddick schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:41:
Ik hoor in mijn omgeving best veel verhalen dat je na de oplevering meteen in je huis moet gaan slapen, omdat anders alles wordt gejat. Komt dit inderdaad veel voor? We hebben gepland om pas na een week of 3 te verhuizen, maar ook geen zin om meteen met een inbraak te maken te krijgen.
Bij ons worden eerst vooral bouwmaterialen en gereedschap gestald. Vermoedelijk iets minder roofgoed dan keukenapparatuur, maar toch.
Tja
Ik zet na oplevering een paar cameraatjes neer die ik nu ook heb staan als we op vakantie zijn. Zo'n lichtshakelaar is leuk, maar als er verder geen auto's en dergelijke staan trappen ze daar ook niet meer in.MadEgg schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:41:
[...]
Ik ga zsm wat voor de ramen plakken en binnen een lamp met een tijdklokje zetten om het licht wat aan en uit te doen. Daarnaast natuurlijk goed alles op slot en zorgen dat je verzekering geregeld is, dan komt het vast goed. Ik ben sowieso wel tot laat bezig naar verwachting.
Bij ons worden eerst vooral bouwmaterialen en gereedschap gestald. Vermoedelijk iets minder roofgoed dan keukenapparatuur, maar toch.
Life is what happens while you're busy making other plans
Wij ook van die groene platen. Grondverf op Acrylbasis, vervolgens geplamuurd, daarna twee lagen zijdeglans op terpetinebasis. Dekt prima.ArCadE schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:38:
[...]
Wij hadden groene platen. Ik heb die eerst een keer of 2-3 met witte verf op acryl basis gewit. Daarna kon er gewoon latex tegenaan.
Gebruik geen latex, dat is niet zomaar geschikt voor hout.
Hou er ook rekening mee dat je eerst wat schimmel gaat hebben, vooral als je geen dakramen hebt. Al het vocht uit de woning steigt op en komt daar terecht. Laat dit goed schoonmaken en drogen.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Was ons vorige huisMojo schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:04:
[...]
Wij ook van die groene platen. Grondverf op Acrylbasis, vervolgens geplamuurd, daarna twee lagen zijdeglans op terpetinebasis. Dekt prima.
Gebruik geen latex, dat is niet zomaar geschikt voor hout.
Hou er ook rekening mee dat je eerst wat schimmel gaat hebben, vooral als je geen dakramen hebt. Al het vocht uit de woning steigt op en komt daar terecht. Laat dit goed schoonmaken en drogen.
Hoe klote ook zon diefstal, gooit vooral de planning in het roet. Maar volgens mij moet een verzekering het dekken. Immers een inbraak. Slapen ga ik in ieder geval niet in die rotzooiDutchAddick schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:41:
Ons huis is nu net verkocht en ik verwacht niet dat alles al klaar is op het moment dat wij eruit moeten. Dus ik ga gewoon op de zolder 2 matrassen leggen en daar slapen terwijl de rest nog gedaan moet worden. Lijkt mij verder niet zo'n probleem.Xtince schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:32:
[...]
Hoe klote ook zon diefstal, gooit vooral de planning in het roet. Maar volgens mij moet een verzekering het dekken. Immers een inbraak. Slapen ga ik in ieder geval niet in die rotzooi
Zal het met de inbraakgevoeligheid uitmaken hoe de rest van de straat bewoond is? De woningen tegenover zijn al bewoond. En tegen de tijd dat we de sleutel krijgen wordt er achter ons volop gebouwd.
DutchAddick schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:41:
Mijn woning is begin augustus opgeleverd. Van de hele rij woningen was er maar één bewoond. De overige omgeving is al wel bewoond plus veel voorzieningen op en rond m’n huis. Nu woon ik in het oosten van het land dus ben niet zo bang dat daar zo snel iets gebeurd. Bouwgereedschap en waardevolle klus (materiaal/ materieel) spullen uit het zicht leggen dat is niet verzekerd tegen inbraak/ diefstal. In het westen is diefstal/ inbraak schering en inslag op bouwen. Maar ook leegroven van werkbussen gebeurd veel in Nederland.Xtince schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:32:
[...]
Hoe klote ook zon diefstal, gooit vooral de planning in het roet. Maar volgens mij moet een verzekering het dekken. Immers een inbraak. Slapen ga ik in ieder geval niet in die rotzooi
De meeste verzekeraars dekken schade (inbraak, diefstal, vandalisme) aan leegstaande woningen maximaal drie maanden na ingang van de startdatum. Reaal en nog een verzekeraar meer hebben een wat uitgebreidere polis en dekken maximaal zes maanden. Schade aan glas is tot maximaal drie maanden verzekerd.
Als ze komen, komen ze bijna altijd overdag. Gewoon met een klusbus voorrijden en snel wat inladen. Er slapen zal niet heel veel 'beschermen' en je maakt het jezelf enorm ongemakkelijk
Goeie, ik heb ook nog een VOIP-camera, PIR-sensor en deurcontacten liggen (met dank aan Tweakers.net). Ik heb net begrepen dat onze glasvezelinternetverbinding al opgeleverd is voordat de woning zelf is opgeleverd, dus die ga ik gelijk aansluiten vrijdag. Al is dat spul zelf ook wel weer roofgoed natuurlijk. Maar dan staat de dief hopelijk wel mooi met z'n tronie op de camerafrumper schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:55:
[...]
Ik zet na oplevering een paar cameraatjes neer die ik nu ook heb staan als we op vakantie zijn. Zo'n lichtshakelaar is leuk, maar als er verder geen auto's en dergelijke staan trappen ze daar ook niet meer in.
Tja
Oja, moet wel WiFi zijn natuurlijkMadEgg schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:01:
[...]
Goeie, ik heb ook nog een VOIP-camera, PIR-sensor en deurcontacten liggen (met dank aan Tweakers.net). Ik heb net begrepen dat onze glasvezelinternetverbinding al opgeleverd is voordat de woning zelf is opgeleverd, dus die ga ik gelijk aansluiten vrijdag. Al is dat spul zelf ook wel weer roofgoed natuurlijk. Maar dan staat de dief hopelijk wel mooi met z'n tronie op de camera

Life is what happens while you're busy making other plans
Wij verwachten binnen 6 weken de sleutel te krijgen van ons nieuwbouwhuis in Utrecht (Leidsche Rijn). Het is, vanaf de huizen met puntdak gezien, de 2e woning. Te herkennen aan de iets lichtere steen dan het huis direct grenzend aan de huizen met puntdak.
Mocht iemand nog ervaring hebben met een goeie partij die bij oplevering een controle kan uitvoeren dan hoor ik dat graag. Hebben nu een aantal benaderd maar ervaringen van mede Tweakers zijn altijd welkom.

Mocht iemand nog ervaring hebben met een goeie partij die bij oplevering een controle kan uitvoeren dan hoor ik dat graag. Hebben nu een aantal benaderd maar ervaringen van mede Tweakers zijn altijd welkom.

@BertP Laat in ieder geval weten wat je ervaringen qua oplevering zijn
. Ons huis in Leidsche Rijn wordt ook door van Stiphout gebouwd namelijk (Rijnvliet Zuid).
Voor de opleveringskeuring gaan wij gewoon weer voor vereniging eigen huis, die hebben dat de vorige keer ook prima geregeld en we zijn al jaren lid daar.
Voor de opleveringskeuring gaan wij gewoon weer voor vereniging eigen huis, die hebben dat de vorige keer ook prima geregeld en we zijn al jaren lid daar.
@BertP Veel ruimte boven door de rechte muren t/m de zolder
.
@BertP
Even een paar aandachtspuntjes:
Je hemelwaterafvoeren achter zijn niet aangesloten (geweest) of lek.
Hoe gaat de aannemer de gevel tpv de voordeuren luchtdicht krijgen?
Waarom zitten de nietjes van de folie niet achter de aanslag van de kunststof kozijnen?
Wat voor folie is hier toegepast (UV bestendig)?
Kijk sowieso even naar de detaillering rondom je voordeurkozijnen met de bouwkundige.
Die zwarte bouwvakkersklauw halen zijn toch wel van je prefab kader af?
Wat zit er onder de onderdorpel van de kunstofkozijnen op de verdieping wat je ziet?
Kijk de dakbedekking op je aanbouw goed na want hier gaan ze nog op lopen om de steigergaten dicht te metselen en de gevel te voegen.
Kijk de schuifpui goed na, zit een halve meter bagger op
Ik vind dat ze nog erg veel moeten doen als ze over zes weken al willen opleveren
Waarom zitten de nietjes van de folie niet achter de aanslag van de kunststof kozijnen?
Kijk sowieso even naar de detaillering rondom je voordeurkozijnen met de bouwkundige.
Wat zit er onder de onderdorpel van de kunstofkozijnen op de verdieping wat je ziet?
Kijk de dakbedekking op je aanbouw goed na want hier gaan ze nog op lopen om de steigergaten dicht te metselen en de gevel te voegen.
Kijk de schuifpui goed na, zit een halve meter bagger op

Ik vind dat ze nog erg veel moeten doen als ze over zes weken al willen opleveren

Zal ik doen, voorlopig zijn we niet echt tevreden over van Stiphout eigenlijk. We vinden de communicatie vanuit de bouwbegeleidster ondermaats en er lopen daarnaast veel dingen mis. Zo worden kijkdagen een dag van te voren geannuleerd en/of met enkele weken verschoven. Dat dit niet bepaald handig is als je bijvoorbeeld een aannemer of keukenleverancier hebt uitgenodigd om te komen inmeten hoef ik denk ik niet uit te leggenJheroun schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:05:
@BertP Laat in ieder geval weten wat je ervaringen qua oplevering zijn. Ons huis in Leidsche Rijn wordt ook door van Stiphout gebouwd namelijk (Rijnvliet Zuid).
Daarnaast veel onduidelijkheid over optielijsten, zaken die door elkaar gehaald worden en meerwerk dat niet of niet naar wens is uitgevoerd. Daarnaast kwamen we er op een kijkdag achter dat een verdeler voor de vloerverwarming in een kamer is geplaatst en hier geen communicatie over is geweest. Het is voor ons natuurlijk lastig om omdat we geen vergelijkinsmateriaal hebben, maar ik zou ze in ieder geval op bovenstaande vlakken niet aanbevelen.
Ik laat hier wel weten hoe de oplevering is geweest, wellicht kan ik je er mee helpen
Zeker weten, erg blij mee!My-life schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:08:
@BertP Veel ruimte boven door de rechte muren t/m de zolder.
Thanx voor deze punten in ieder geval!De Rikster schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:42:
@BertP
Kijk de schuifpui goed na, zit een halve meter bagger op![]()
Goedemorgen,
Wij hebben een optie om, naast de begane grond, ook vloerverwarming te installeren op de bovenverdieping. Hierbij wordt dan wel de verdeler op de overloop geplaats. Mijn vraag is of deze eenvoudig uit het zicht te krijgen is. Op de overloop is namelijk geen inbouwkast.
Wij hebben een optie om, naast de begane grond, ook vloerverwarming te installeren op de bovenverdieping. Hierbij wordt dan wel de verdeler op de overloop geplaats. Mijn vraag is of deze eenvoudig uit het zicht te krijgen is. Op de overloop is namelijk geen inbouwkast.
Heel groot is het niet en het zit laag bij de grond. Je kunt er makkelijk een kastje omheen timmeren. Dat gaan wij doen in ieder geval, al komt de verdeler bij ons in een slaapkamer op de eerste verdieping. Je wilt het inderdaad wel uit het zicht hebben dan.witterholt schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:11:
Goedemorgen,
Tja
@witterholt Dat lijkt me niet zo eenvoudig, misschien kan hij onder de trap met een kastje er omheen? Veel mooier zou echter zijn als ze de verdeler of naar zolder of naar beneden (in een trapkast o.i.d.) verplaatsen lijkt mij.
Elke verdieping moet zijn eigen verdeler hebben, anders krijg je tientallen leidingen die door je muur gefreesd moeten worden. Dus een verdieping hoger of lager gaat niet werken ben ik bang.My-life schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:54:
@witterholt Dat lijkt me niet zo eenvoudig, misschien kan hij onder de trap met een kastje er omheen? Veel mooier zou echter zijn als ze de verdeler of naar zolder of naar beneden (in een trapkast o.i.d.) verplaatsen lijkt mij.
Tja
Verdeler moet inderdaad op de verdieping, maar kan ook best op een plek waar toch al een inbouwkast komt te staan. Wij hebben het als volgt opgelost:
BG -> in de technische ruimte in de garage naast de WP
1e -> slaapkamer in de koof waar ook de luchtkanalen lopen
zolder -> washok onder de MV
Op deze manier is er maar 1 verdeler die nuttige ruimte inneemt, de rest volledig uit zicht. Onze buren hebben de verdeler beneden ook in de hal, met een houten omtimmering. Blijft een beetje een rare puist midden in de hal.
BG -> in de technische ruimte in de garage naast de WP
1e -> slaapkamer in de koof waar ook de luchtkanalen lopen
zolder -> washok onder de MV
Op deze manier is er maar 1 verdeler die nuttige ruimte inneemt, de rest volledig uit zicht. Onze buren hebben de verdeler beneden ook in de hal, met een houten omtimmering. Blijft een beetje een rare puist midden in de hal.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Dat hoeft helemaal niet en is in veel gevallen ook niet het geval. De leidingen kunnen ook door een installatieschacht heen, bijvoorbeeld een lepe hoek in de trap.MadEgg schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:58:
[...]
Elke verdieping moet zijn eigen verdeler hebben, anders krijg je tientallen leidingen die door je muur gefreesd moeten worden. Dus een verdieping hoger of lager gaat niet werken ben ik bang.
Ja, door de lepe hoek kan natuurlijk, maar de hoeveelheid leidingen is groot. Wij krijgen 6 groepen op de eerste verdieping en 6 op zolder. Aanvoer en retour is 6 x 2 x 2 = 24 leidingen die je dan door de lepe hoek van de trap moet proppen. Dan zit het wel vol.My-life schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:04:
[...]
Dat hoeft helemaal niet en is in veel gevallen ook niet het geval. De leidingen kunnen ook door een installatieschacht heen, bijvoorbeeld een lepe hoek in de trap.
@Tassadar32 echt ín de koof? De aanvoer- en retourleidingen komen bij ons in de lepe hoek van de trap, daar de verdeler zou best prima zijn, maar het lijkt me geen fijne plek om dat te moeten monteren. Nog even los van of er daar genoeg ruimte is.
Tja
We hebben een verdeler op de 2de en begane grond. Op begane grond zit een witte metalen bekisting omheen (gratis vanuit bouw) omdat we geen trapkast wilden.
Ik moet wel zeggen dat 1 op overloop belachelijk klinkt. Ik gok dat cv op de 2de of begane grond staat. Bij ons gaan ook gewoon de leidingen van de eerste via de verdeler van de tweede verdieping. Daar staat toch de cv.
En volgens de klimaat tekening moet de verdeler minimaal 50 cm van de vloer bevestigd worden dus heel laag is het niet.
Ik moet wel zeggen dat 1 op overloop belachelijk klinkt. Ik gok dat cv op de 2de of begane grond staat. Bij ons gaan ook gewoon de leidingen van de eerste via de verdeler van de tweede verdieping. Daar staat toch de cv.
En volgens de klimaat tekening moet de verdeler minimaal 50 cm van de vloer bevestigd worden dus heel laag is het niet.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Interessant. Bij ons zit hij op +- 20cm boven de vloer. Enige idee waarom het 50cm zou moeten worden?gr8-jen schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:08:
Sowieso klinkt een verdeler op een andere verdieping niet bar efficiënt. Die vloerverwarmingleidingen zijn gemaakt om warmte af te geven, niet om vast te houden. Onze aanvoer- en retourleiding krijgt een dikke laag isolatie zodat hij zo min mogelijk warmte afgeeft in de lepe hoek en pas begint met warmte afgeven vanaf de verdeler, zodat je de naregeling ook goed kunt doen. Dat lijkt me een stuk lastiger worden als er 12 of meer leidingen een verdieping omhoog of omlaag moeten.
Ik zie het maar als een noodzakelijk kwaad wat ik zo netjes mogelijk weg ga werken. Zonder vloerverwarming hadden we in elke kamer en de overloop een radiator gehad, dus het wordt er sowieso al een stuk beter van.
[ Voor 52% gewijzigd door MadEgg op 27-09-2018 11:16 ]
Tja
Bij ons hadden ze ook bedacht om een tweede verdeler op de verdieping in een slaapkamer te plaatsen. Dat heb ik laten veranderen. Die verdelers worden ook warm en ik heb een hekel aan warme slaapkamers. Als ik het daar warm wil hebben wil ik die keuze zelf maken, en niet omdat de badkamer toevallig warm moet zijn dat m'n slaapkamer indirect ook wordt gestookt.
Nu 1 verdeler in de trapkast beneden voor de BG en verdieping.
Overigens heeft een vriend van me nog wel meer dan 6 groepen en loopt dat allemaal netjes via de leidingkoker in de lepe hoek van de trap. Ruimte zat daarvoor.
Nu 1 verdeler in de trapkast beneden voor de BG en verdieping.
Overigens heeft een vriend van me nog wel meer dan 6 groepen en loopt dat allemaal netjes via de leidingkoker in de lepe hoek van de trap. Ruimte zat daarvoor.
Wij wilden ook alleen verdelers op de BG en 2e, waar technische ruimtes beschikbaar zijn. De aannemer wilde daar onder geen beding aan.
Nu hebben wij hem ergens op een slaapkamer achter de deur, met een houten kastje vanuit de bouw er omheen.
Andere huizen hebben hem op de overloop op de 1e verdieping, met zo'n zelfde kastje.
Het is maar hoe erg je je er aan ergert. Zo'n kastje kan ook een lampje en/of plantje op, dan is het minder erg.
Als je de kans hebt, zou ik het in technische ruimtes, of in een inloopkast laten maken. Bij dat laatste zul je wel naar je kasten/lades moeten kijken, of die aanpassen.
Alles valt of staat met wat je aannemer bereid is eraan te doen. Die hoeven er niet te wonen hè...
Nu hebben wij hem ergens op een slaapkamer achter de deur, met een houten kastje vanuit de bouw er omheen.
Andere huizen hebben hem op de overloop op de 1e verdieping, met zo'n zelfde kastje.
Het is maar hoe erg je je er aan ergert. Zo'n kastje kan ook een lampje en/of plantje op, dan is het minder erg.
Als je de kans hebt, zou ik het in technische ruimtes, of in een inloopkast laten maken. Bij dat laatste zul je wel naar je kasten/lades moeten kijken, of die aanpassen.
Alles valt of staat met wat je aannemer bereid is eraan te doen. Die hoeven er niet te wonen hè...
Die verdelers kun je het beste op iedere bouwlaag hebben omdat je anders met een hele berg leidingen moet stijgen of dalen. Ergens in een berging is inderdaad de meest fraaie oplossing.Dirtbiter schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:24:
Wij wilden ook alleen verdelers op de BG en 2e, waar technische ruimtes beschikbaar zijn. De aannemer wilde daar onder geen beding aan.
Tijd voor een foto-update! Wie doet er mee?

Nog wat lekkage omdat het dak nog niet op de uitbouw zit.

De keuken:

De zolder:

De keuken:

De zolder:

@BertP We zullen zien hoe ze het bij ons doen. Bij ons is van Stiphout alleen de bouwer, de projectontwikkelaar is van Wanrooij en ondanks de vrees die wij daar vooraf bij hadden is de communicatie met de kopersbegeleider vlot en komt tot nog toe alles goed op tekeningen terecht etc. Dus als ze het verkeerd bouwen kunnen we makkelijk aanwijzen hoe het dan wel had gemoeten
.
De enige uitzondering is de vloerverwarming, die wilden wij overal ipv alleen op de BG. Het duurde maanden voordat we daar een goede offerte voor hadden. @witterholt @MadEgg @My-life Wij krijgen een verdeler per etage, niet in een kamer maar op de overloop. In ons geval is dat ook wel het prettigste, de verdelers komen in de hoeken van de overloop terecht op toch al vrij loze plekken, onder de trap, onder het raam dat de overloop licht geeft of in een hoek bij een traphek. In een kamer lijkt me veel meer ruimte kosten, daarom wilden wij ook van de radiatoren af. Maargoed, da's persoonlijk natuurlijk.
De enige uitzondering is de vloerverwarming, die wilden wij overal ipv alleen op de BG. Het duurde maanden voordat we daar een goede offerte voor hadden. @witterholt @MadEgg @My-life Wij krijgen een verdeler per etage, niet in een kamer maar op de overloop. In ons geval is dat ook wel het prettigste, de verdelers komen in de hoeken van de overloop terecht op toch al vrij loze plekken, onder de trap, onder het raam dat de overloop licht geeft of in een hoek bij een traphek. In een kamer lijkt me veel meer ruimte kosten, daarom wilden wij ook van de radiatoren af. Maargoed, da's persoonlijk natuurlijk.
@kaboom1555
Ziet er goed uit.
Ik moet ook maar eens volgen met de foto's. Er is een hoop gebeurd sinds T.Kreeftmeijer in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic".
Ziet er goed uit.
Ik moet ook maar eens volgen met de foto's. Er is een hoop gebeurd sinds T.Kreeftmeijer in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic".
[ Voor 31% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 27-09-2018 18:13 ]
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Bedankt voor de reacties m.b.t. Plaatsing van de verdeler. Hebben degenen met vloerverwarming op elke etage ook per vertrek een thermostaat?
Ja In elke kamer zitten thermostaat op 150 cm boven de vloer. Vaak naast de deur.witterholt schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:09:
Bedankt voor de reacties m.b.t. Plaatsing van de verdeler. Hebben degenen met vloerverwarming op elke etage ook per vertrek een thermostaat?
De kamer op de BG en woonkamer op VD1 zitten op 1 thermostaat.
Verder hebben wij 2 VV voor 4 verdiepingen: één op de BG en één in de hal van VD3. Samen goed voor 6 groepen.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Ziet goed uit. (Overbuurman?)kaboom1555 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:18:
Tijd voor een foto-update! Wie doet er mee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De keuken:
[Afbeelding]
De zolder:
[Afbeelding]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
@witterholt Wij hebben alleen nog maar een zandbak maar iedere kamer krijgt uiteindelijk een thermostaat is de bedoeling ja. Wij krijgen dus per etage een verdeler (totaal 3).
Nou laten wij vooral muren weghalen maar in totaal zal het om 5 of 6 thermostaten gaan. Gok ik, mij is niet heel helder hoe het met de overlopen zit, wellicht gaan die met een kamer mee, ook best
. Het gaat ons vooral om de temperatuur in de kamers en dan met name de slaapkamer. Dikke kans dat de vv op de bovenetages sowieso uit gaat omdat er genoeg warmte vanaf de BG door lekt naar boven.
Wij wilden vooral de radiatoren in de kamers kwijt zodat er ook nog wat lage kasten voor ramen konden. Een vrijstaand huis is gaaf, veel licht van alle kanten is ook mooi maar je houdt weinig plek voor kasten over
.
Nou laten wij vooral muren weghalen maar in totaal zal het om 5 of 6 thermostaten gaan. Gok ik, mij is niet heel helder hoe het met de overlopen zit, wellicht gaan die met een kamer mee, ook best
Wij wilden vooral de radiatoren in de kamers kwijt zodat er ook nog wat lage kasten voor ramen konden. Een vrijstaand huis is gaaf, veel licht van alle kanten is ook mooi maar je houdt weinig plek voor kasten over
@kaboom1555
Ik volg

24-8-2018, ze zijn bezig met de bekisting voor het storten van de vloer en laatste fundering van de muren.

28-8-2018, na een paar dagen kwamen de vloerdelen. De 'bak' op de vorige foto is een volledige kruipruimte geworden.

6-9-2018, er is wat geleverd.

11-9-2018, de eerste muurtjes staan al. Hiertussen zitten ramen of deuren.

14-9-2018, de gestorte muur is ook klaar en er zijn al wat blokjes gestapeld.

24-9-2018, de ruwbouw van de BG staat grotendeels.

26-9-2018, de bekisting voor de tweede vloer is ook al klaar. Nu gaat het eigenlijk best snel.
Ik fiets er meermaals per week langs (is klein beetje omfietsen van school naar huis. Maar over 3 weken kan ik 6 maanden niet kijken (zie link in sig), dus er nog even goed van genieten.
De tekeningen met opties voor leidingwerk zijn ook inmiddels bijna helemaal rond.
Ik volg
Augustus september

24-8-2018, ze zijn bezig met de bekisting voor het storten van de vloer en laatste fundering van de muren.

28-8-2018, na een paar dagen kwamen de vloerdelen. De 'bak' op de vorige foto is een volledige kruipruimte geworden.

6-9-2018, er is wat geleverd.

11-9-2018, de eerste muurtjes staan al. Hiertussen zitten ramen of deuren.

14-9-2018, de gestorte muur is ook klaar en er zijn al wat blokjes gestapeld.

24-9-2018, de ruwbouw van de BG staat grotendeels.

26-9-2018, de bekisting voor de tweede vloer is ook al klaar. Nu gaat het eigenlijk best snel.
Ik fiets er meermaals per week langs (is klein beetje omfietsen van school naar huis. Maar over 3 weken kan ik 6 maanden niet kijken (zie link in sig), dus er nog even goed van genieten.
De tekeningen met opties voor leidingwerk zijn ook inmiddels bijna helemaal rond.
@T.Kreeftmeijer Ha, de Martinus. Ik loop er ook meerdere malen per week langs omdat onze nieuwe woning er op 50 meter afstand van komt
De wereld is klein
Welke zijn dat dan? Er wordt nu zoveel gebouwd in Arnhem...DutchChelsea schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 02:29:
@T.Kreeftmeijer Ha, de Martinus. Ik loop er ook meerdere malen per week langs omdat onze nieuwe woning er op 50 meter afstand van komtDe wereld is klein
Wij hebben op de begane grond en de 1e verdieping standaard vloerverwarming. De verdeler voor de bg staat in de trapkast. De verdeler voor de 1e op de zolder. De vv gaat via de lepe hoek van de trap naar de 1e.witterholt schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:09:
Wij konden kiezen of we zoneregeling wilden. A 1200 euro.. Hebben we dus niet gedaan. We hebben dus alleen op de begane grond een thermostaat. De rest regelen we wel achteraf in via de verdeler. per slaapkamer krijgen we een lus,
Vv is sowieso een traag systeem, dus op de slaapkamer "even snel war warmer" gaat toch niet werken. Daarom hebben we er niet voor gekozen. Plus, aangezien toch iedere slaapkamer een lus krijgt, kunnen we het basisniveau toch nog per kamer regelen.
In het kader van vloerkoeling lijkt me een thermostaat per (slaap)kamer wel handig. Wij hebben er ook niet voor gekozen, maar bij nader inzien wel een beetje spijt van.
In de winter wil je de slaapkamers niet te warm hebben, dus zet je de groepen op de verdelers waarschijnlijk ver dicht. Maar in de zomer wil je gaan koelen en dan wil je die groepen dus juist weer open hebben staan.
Wellicht niet voor iedereen van toepassing, maar voor degene die in de toekomst over gaan naar een warmtepomp is het misschien wel te overwegen.
Zodra ons huis klaar is ga ik uitzoeken of een thermostaat per (slaap)kamer nog toe te voegen is. Voor zover ik weet heeft iedere kamer wel een eigen lus. Tevens hebben we bij de verdelers een stopcontact laten plaatsen om de regeling van stroom te kunnen voorzien. Ook op zolder hebben we de vloerverwarming in 2 zones laten leggen zodat we er later 2 kamers van kunnen maken.
In de winter wil je de slaapkamers niet te warm hebben, dus zet je de groepen op de verdelers waarschijnlijk ver dicht. Maar in de zomer wil je gaan koelen en dan wil je die groepen dus juist weer open hebben staan.
Wellicht niet voor iedereen van toepassing, maar voor degene die in de toekomst over gaan naar een warmtepomp is het misschien wel te overwegen.
Zodra ons huis klaar is ga ik uitzoeken of een thermostaat per (slaap)kamer nog toe te voegen is. Voor zover ik weet heeft iedere kamer wel een eigen lus. Tevens hebben we bij de verdelers een stopcontact laten plaatsen om de regeling van stroom te kunnen voorzien. Ook op zolder hebben we de vloerverwarming in 2 zones laten leggen zodat we er later 2 kamers van kunnen maken.
Signature
als je op elke kamer thermostaten hebt, ga je dan ook je verdelers (automatisch) laten sluiten/openen bij ruimtes die op dat moment niet extra warmte nodig hebben?
Later installeren kan meestal. Je hebt wel naregeling nodig. Alleen sturen op vraag, gaat alleen goed als je ook de afgifte kunt sturen.DjRik schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:24:
In het kader van vloerkoeling lijkt me een thermostaat per (slaap)kamer wel handig. Wij hebben er ook niet voor gekozen, maar bij nader inzien wel een beetje spijt van.
Met naregeling heb je een regelunit, die via actuatoren op de verdeler de flow naar de groepen regelt. Geen warmtevraag in een bepaalde ruimte betekent geen flow door de desbetreffende groep. Komt er bijvoorbeeld alleen warmtevraag in ruimte 5, dan regelt de regelunit dat er flow is in groep 5 (en niet in groep 1, 2, 3, 5 en 6).
Zoek maar eens op Uponor Smatrix of Danfoss CF.
Edit: ik lees nu dat je al stopcontacten voorzien hebt bij de verdelers. Je zult dus niet helemaal onbekend zijn met naregeling.
[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 28-09-2018 11:22 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
@T.Kreeftmeijer Student 5 VWO en nu al een nieuwbouwhuis kopen? Wat doe ik verkeerd? 
School at Sea ziet er gaaf uit!
Project Turfstraat. Nu staat er nog een oude flat, die gaat vlg maand tegen de vlakteT.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 06:09:
[...]
Welke zijn dat dan? Er wordt nu zoveel gebouwd in Arnhem...
Iets met ouders en het leuk vinden om mee te denken.Road-runner83 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:00:
@T.Kreeftmeijer Student 5 VWO en nu al een nieuwbouwhuis kopen? Wat doe ik verkeerd?
Ik heb ze op best wel veel puntjes op de tekening gewezen, die ze zelf nog niet hadden gezien. Zoals ontbrekende WCDs, schakelaars, en andere onlogische dingen.
Zelf heb ik dus eigenlijk helemaal geen huis.
En dankjewel.
Die gaan dus wel gesloopt worden. We dachten alleen gestript en daarna gerenoveerd. Het wordt uiteindelijk wel mooi daar, zeker als de kerk ook nog een keer klaar komt.DutchChelsea schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:07:
[...]
Project Turfstraat. Nu staat er nog een oude flat, die gaat vlg maand tegen de vlakte
[ Voor 53% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-09-2018 12:12 ]
1 Thermostaat beneden en eentje op zolder.witterholt schreef op donderdag 27 september 2018 @ 18:09:
Dat is dan wel de bedoeling ja, anders wordt het op de (slaap)kamers die al op temperatuur zijn veel te warm natuurlijk.woekele schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:50:
als je op elke kamer thermostaten hebt, ga je dan ook je verdelers (automatisch) laten sluiten/openen bij ruimtes die op dat moment niet extra warmte nodig hebben?
Ik ben inderdaad niet helemaal onbekend met het concept en heb me al een beetje ingelezen. Echter vind ik weinig informatie over naregeling i.c.m. een warmtepomp: Stuur je die aan met aan/uit of OpenTherm, hoe werkt het schakelen tussen verwarmen/koelen en kan dit allemaal met het normale buffervat.Joris748 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:00:
[...]
Later installeren kan meestal. Je hebt wel naregeling nodig. Alleen sturen op vraag, gaat alleen goed als je ook de afgifte kunt sturen.
Met naregeling heb je een regelunit, die via actuatoren op de verdeler de flow naar de groepen regelt. Geen warmtevraag in een bepaalde ruimte betekent geen flow door de desbetreffende groep. Komt er bijvoorbeeld alleen warmtevraag in ruimte 5, dan regelt de regelunit dat er flow is in groep 5 (en niet in groep 1, 2, 3, 5 en 6).
Zoek maar eens op Uponor Smatrix of Danfoss CF.
Edit: ik lees nu dat je al stopcontacten voorzien hebt bij de verdelers. Je zult dus niet helemaal onbekend zijn met naregeling.
Maar dit ga ik allemaal bekijken zodra ik de sleutel van onze woning heb (begin 2019). Voor nu weet ik niet veel meer dan dat het een Mitsubishi Ecodan wordt. Er zullen vast wel mensen in de straat wonen die wel voor de naregeling optie hebben gekozen, dus dan kan ik vast wel gaan kijken wat er benodigd is
Signature
@witterholt @DjRik Hier W/W warmtepomp met met vloerkoeling, Uponor Smatrix systeem met in elke (slaap)kamer een thermostaat. Er zitten ethernet poorten op de regelunit, moet alleen nog even uitvogelen of ik die ook op mijn netwerk kan aansluiten.
@Tassadar32 Dat lijkt dus wel te kunnen. Goed om te horen. Ik heb dan wel een L/W warmtepomp, maar opzich zou er in de besturing niet zo veel verschil moeten zitten verwacht ik.
Heb je het systeem gekocht na oplevering van het huis? Door wie heb je je laten adviseren en installeren?
Heb je het systeem gekocht na oplevering van het huis? Door wie heb je je laten adviseren en installeren?
Signature
Zo lelijk die uitslag / uitbloei, lijkt wel alsof ik het steeds vaker en erger zie.BertP schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:23:
Wij verwachten binnen 6 weken de sleutel te krijgen van ons nieuwbouwhuis in Utrecht (Leidsche Rijn). Het is, vanaf de huizen met puntdak gezien, de 2e woning. Te herkennen aan de iets lichtere steen dan het huis direct grenzend aan de huizen met puntdak.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Combinatie van steeds meer keuze voor stenen met veel insluiting, steeds slechter afdekken van dagproductie en steeds later aangesloten worden op het riool.TommyGun schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:27:
[...]
Zo lelijk die uitslag / uitbloei, lijkt wel alsof ik het steeds vaker en erger zie.
Aan de andere kant, het kan er maar 1 keer uitkomen dus je bent er wel sneller van af.
Net weer even bij het huis geweest, ze zijn nu iets verder (o.a. tegels in badkamer en toilet). Foto's zijn hier te vinden: https://www.dropbox.com/s...oYpr6XMltjUcpmHWPCOa?dl=0
@DjRik Via de aannemer. Is door een extern bureau opgesteld aangezien de aannemer er geen kaas van had gegeten. Heb daarna nog de nodige bijsturing gedaan.
Altijd leuk die zaterdag avond feestjes waarbij nieuwbouwprojecten aan bod komen. En er altijd iemand is die in ineens anders denkt en een complete indelingswissel voorstelt ten opzichte van je eerste plan.
Het scheelt dat we nog alle tijd hebben en ze pas begin 2019 gaan starten.
Op een "voorbeeld" tekening qua indeling vonden wij het best wel praktisch ingericht.

Dat betekend een keuken aan de voorzijde van het huis (onderkant van de tekening) en rechts bij de aanbouw ruimte om onder andere een eettafel te plaatsen. De zithoek willen we sowieso linksboven houden bij de achteraanbouw.
Nu hoor ik vanuit verschillende hoeken dat men de voorkeur heeft om de keuken aan de tuinkant te plaatsen.
Makkelijker om naar buiten te gaan als je in de tuin wilt eten en beter voor je "looproutes" in huis.
De keuken wordt er een met kookeiland en mag een eyecatcher worden. De grote zithoek bij de aanbouw willen we hier niet voor opgeven. Maar nu kwam het praktische idee om het kookeiland rondom de pilaar te bouwen en dus op de lange zijde rechts in de aanbouw met een kastenwand te gaan werken.
Waardoor dus op de voorbeeld tekening waar nu de keuken is afgebeeld een eettafel met stoelen kan komen te staan. Ik gooi het gewoon even hier neer. Misschien zijn er meer creatieve personen hier aangezien we toch met een vrij grote open ruimte te maken hebben. En ik ben wel benieuwd naar de keuken "voor in huis" ervaringen ten opzichte van de keuken juist aan de tuinkant te plaatsen.
Op een "voorbeeld" tekening qua indeling vonden wij het best wel praktisch ingericht.

Dat betekend een keuken aan de voorzijde van het huis (onderkant van de tekening) en rechts bij de aanbouw ruimte om onder andere een eettafel te plaatsen. De zithoek willen we sowieso linksboven houden bij de achteraanbouw.
Nu hoor ik vanuit verschillende hoeken dat men de voorkeur heeft om de keuken aan de tuinkant te plaatsen.
Makkelijker om naar buiten te gaan als je in de tuin wilt eten en beter voor je "looproutes" in huis.
De keuken wordt er een met kookeiland en mag een eyecatcher worden. De grote zithoek bij de aanbouw willen we hier niet voor opgeven. Maar nu kwam het praktische idee om het kookeiland rondom de pilaar te bouwen en dus op de lange zijde rechts in de aanbouw met een kastenwand te gaan werken.
Waardoor dus op de voorbeeld tekening waar nu de keuken is afgebeeld een eettafel met stoelen kan komen te staan. Ik gooi het gewoon even hier neer. Misschien zijn er meer creatieve personen hier aangezien we toch met een vrij grote open ruimte te maken hebben. En ik ben wel benieuwd naar de keuken "voor in huis" ervaringen ten opzichte van de keuken juist aan de tuinkant te plaatsen.
Wij krijgen in ons nieuwe huis geen kruipruimte meer. Dus ook geen luik. Ik probeer de voor- en nadelen hiervan op een rijtje te zetten. Iemand hier al ervaring mee?
Gisteren de laatste puntjes op de i gezet mbt de vloer. We nemen houten parket vloer in de gehele woning behalve keuken en gang, dat worden plavuizen
.
Beneden wordt de vloer sowieso gelegd en gelijmd, boven kunnen we de vloer (zwevend) laten leggen voor Eur 2.885,- totaal 84m2 (excl vloer). Is het te doen om zelf te leggen of een zzper in te schakelen? Wat zijn jullie ervaringen? Ik ben niet onhandig, maar een vloer leggen heb ik nooit gedaan. Aan de andere kant is het wel fijn om veel geld te besparen.
Beneden wordt de vloer sowieso gelegd en gelijmd, boven kunnen we de vloer (zwevend) laten leggen voor Eur 2.885,- totaal 84m2 (excl vloer). Is het te doen om zelf te leggen of een zzper in te schakelen? Wat zijn jullie ervaringen? Ik ben niet onhandig, maar een vloer leggen heb ik nooit gedaan. Aan de andere kant is het wel fijn om veel geld te besparen.
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2018 11:18 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Het grote voordeel van een kruipruimte is dat je makkelijk kabels en leidingen bij kunt leggen/maken en bij een dichte vloer niet. Dus zorg dat al je loze leidingen, stopcontacten etc die je wilt nemen er liggen.poosie schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:01:
Wij krijgen in ons nieuwe huis geen kruipruimte meer. Dus ook geen luik. Ik probeer de voor- en nadelen hiervan op een rijtje te zetten. Iemand hier al ervaring mee?
In onze technische beschrijving staat dit:poosie schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:01:
De begane grondvloer van de woning en de berging wordt uitgevoerd als een geprefabriceerde systeemvloer, type ribcassettevloer en of geïsoleerde kanaalplaat (Rc-waarde volgens EPC-berekening). De ruimte onder de begane grondvloer is niet toegankelijk.
Maar in dezelfde sectie is dit te lezen:
Achter de voordeur wordt een kierdicht vloerluik, tevens matrand, aangebracht (afm. 600 x 800 mm), voorzien van een luikoog. De sparing is dicht en in geval van nood te openen.
Ik vraag me dan af of hier wel of geen sprake is van een kruipruimte. Of is hier sprake van een beperkte kruipruimte?
[ Voor 17% gewijzigd door witterholt op 30-09-2018 16:58 ]
Goede vraag . Deze zou ik even voorleggen aan de kopersbegeleider / aannemer . Het zal niet de eerste keer zijn dat documenten elkaar tegenspreken. Alleen diegene die je huis gaat bouwen weet het antwoord op je vraag
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Bij ons exact dezelfde situatie. Wij hebben ook geen (“echte”) kruipruimte. Maar de aannemer heeft hierover het volgende aangegeven:witterholt schreef op zondag 30 september 2018 @ 16:54:
[...]
In onze technische beschrijving staat dit:
De begane grondvloer van de woning en de berging wordt uitgevoerd als een geprefabriceerde systeemvloer, type ribcassettevloer en of geïsoleerde kanaalplaat (Rc-waarde volgens EPC-berekening). De ruimte onder de begane grondvloer is niet toegankelijk.
Maar in dezelfde sectie is dit te lezen:
Achter de voordeur wordt een kierdicht vloerluik, tevens matrand, aangebracht (afm. 600 x 800 mm), voorzien van een luikoog. De sparing is dicht en in geval van nood te openen.
Ik vraag me dan af of hier wel of geen sprake is van een kruipruimte. Of is hier sprake van een beperkte kruipruimte?
“De plattegrond van de begane grond in uw verkoopbrochure suggereert ter plaatse van de voordeur een kruipluik. Tegenwoordig wordt er een “zachte sparing” (tempex isolatie) met een mat-omranding op deze plek gemaakt. Bij calamiteiten kan deze “zachte sparing” er uit gezaagd worden.
Reden om dit zo uit te voeren is onder andere de strengere eis met betrekking tot de luchtdichtheid van de woning en ook wordt hiermee voorkomen dat vocht, vanuit de kruipruimte, de woning in komt.”
Tja zo'n dicht luik is natuurlijk goedkoper dan hr+++ glas of een extra pv paneel.Xtince schreef op zondag 30 september 2018 @ 17:22:
[...]
Bij ons exact dezelfde situatie. Wij hebben ook geen (“echte”) kruipruimte. Maar de aannemer heeft hierover het volgende aangegeven:
“De plattegrond van de begane grond in uw verkoopbrochure suggereert ter plaatse van de voordeur een kruipluik. Tegenwoordig wordt er een “zachte sparing” (tempex isolatie) met een mat-omranding op deze plek gemaakt. Bij calamiteiten kan deze “zachte sparing” er uit gezaagd worden.
Reden om dit zo uit te voeren is onder andere de strengere eis met betrekking tot de luchtdichtheid van de woning en ook wordt hiermee voorkomen dat vocht, vanuit de kruipruimte, de woning in komt.”
Kun je aan de voorkant ook kiezen voor dubbel openslaande deuren?AlexSaxoMusic schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:02:
Altijd leuk die zaterdag avond feestjes waarbij nieuwbouwprojecten aan bod komen. En er altijd iemand is die in ineens anders denkt en een complete indelingswissel voorstelt ten opzichte van je eerste plan.
[Afbeelding: Optietekening]
Mijn gevoel zegt dat als je de keuken richting de tuin plaatst, je juist heel veel dingen gaat opsluiten.AlexSaxoMusic schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:02:
[Afbeelding: Optietekening]
Een zithoek die dan voorin komt, (dus onderin de tekening) voelt echt opgesloten zonder het natuurlijke licht van de tuinkant
Met de keuken en het eiland aan de voorzijde, kun je mooi de hele ruimte inkijken. Een overzicht die juist veel lucht en licht geeft.
Het eiland blijft op deze manier echt wel een eyecatcher, en ik zou niet weten hoe dit ''rondom'' de pilaar eruit moet komen te zien

Een zithoek waar je naar buiten loopt, is m.i. gezien het weer van nederland praktischer dan een keuken waar je naar buiten loopt..
Just my 2 cents
ps. de lange kant van de bank niet aan de raamkant plaatsen
Ik zie de voordelen van eettafel/keuken omruilen wel. Keuken heeft direct verbinding naar buiten (alwaar in de zomer in de tuin gegegeten wordt), directe verbinding met de woonkamer/zitgedeelte en direct verbinding met de eettafel. Daarnaast zet je de eettafel bij meerdere ramen. Als dit oost of west is heb je hier 's ochtends of 's avonds zon.keanu_ schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:25:
[...]
Mijn gevoel zegt dat als je de keuken richting de tuin plaatst, je juist heel veel dingen gaat opsluiten.
Een zithoek die dan voorin komt, (dus onderin de tekening) voelt echt opgesloten zonder het natuurlijke licht van de tuinkant
Met de keuken en het eiland aan de voorzijde, kun je mooi de hele ruimte inkijken. Een overzicht die juist veel lucht en licht geeft.
Het eiland blijft op deze manier echt wel een eyecatcher, en ik zou niet weten hoe dit ''rondom'' de pilaar eruit moet komen te zien![]()
Een zithoek waar je naar buiten loopt, is m.i. gezien het weer van nederland praktischer dan een keuken waar je naar buiten loopt..
Just my 2 cents
ps. de lange kant van de bank niet aan de raamkant plaatsen
Belangrijkste is lichtinval. Als je die hebt kan je verschillende opties bekijken. Daarnaast worden er vaker kolommen in keukeneilanden verwerkt. Er is veel ruimte. Ik kan mij voorstellen dat je verschillende schetsen maakt (laat maken). Beide zijn serieuze opties.
Alles in de lengte geeft wel een fijne looproute. Geef ik je gelijk in. Had de tekst wat snel gelezen en de vraag ging niet zozeer om keuken en zitgedeelte omwisselendrfrisbee schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:56:
[...]
Ik zie de voordelen van eettafel/keuken omruilen wel. Keuken heeft direct verbinding naar buiten (alwaar in de zomer in de tuin gegegeten wordt), directe verbinding met de woonkamer/zitgedeelte en direct verbinding met de eettafel. Daarnaast zet je de eettafel bij meerdere ramen. Als dit oost of west is heb je hier 's ochtends of 's avonds zon.
Belangrijkste is lichtinval. Als je die hebt kan je verschillende opties bekijken. Daarnaast worden er vaker kolommen in keukeneilanden verwerkt. Er is veel ruimte. Ik kan mij voorstellen dat je verschillende schetsen maakt (laat maken). Beide zijn serieuze opties.
Ik zou dan zeker een lange wand aan de muur zetten waar nu de eettafel staat. De paal moet m.i. dan niet direct in het kookeiland, maar op de hoek. Zo geeft het zeker een centraal element, en gezien de breedte en lengte van de woning, kun je er een mooi groot keukeneiland in kwijt!
@AlexSaxoMusic Op welke kant staat jouw tuin? Z/W/N etc
@Sport_Life Dat is een goede vraag. Deze staat niet op de optielijst. Maar ik weet ook niet of ik dat wenselijk vind aan de straatzijde.
@keanu_ Thanks voor je feedback. Je omschrijft in de gehele post eigenlijk ons gevoel dat we hebben bij deze opstelling. Het kookeiland als eyecatcher en het overzicht over de gehele ruimte.
@drfrisbee De directe verbinding met zowel woonkamer/zitgedeelte en de eettafel vind ik ook ook serieuze overweging om rondom de pilaar het kookeiland te werken. Mijn ouders hebben dit toen ook gedaan en dit kan een erg gaaf effect geven. Daarnaast praktisch om oa. stopcontacten in/op de balk weg te werken.
Vandaag zijn we nog bij Goergen keukens geweest. Deze begonnen over een opstelling waar de bank is afgebeeld. Maar ik kreeg het idee dat dit was om een nog grotere keuken te kunnen maken waarbij in eens bedragen van €40.000 voorbij kwamen
We neigen dus nog steeds naar ons eerste idee zoals het op de afbeelding is weergegeven. Alleen willen we allebei enorm graag een bar aan het kookeiland.
Deze willen we dan dwars op het kookeiland zetten (omhoog richting pilaar, met uiteraard voldoende loop ruimte qua tussenruimte.).
De tuin is op het oosten als ik de kaart goed begrijp
@keanu_ Thanks voor je feedback. Je omschrijft in de gehele post eigenlijk ons gevoel dat we hebben bij deze opstelling. Het kookeiland als eyecatcher en het overzicht over de gehele ruimte.
@drfrisbee De directe verbinding met zowel woonkamer/zitgedeelte en de eettafel vind ik ook ook serieuze overweging om rondom de pilaar het kookeiland te werken. Mijn ouders hebben dit toen ook gedaan en dit kan een erg gaaf effect geven. Daarnaast praktisch om oa. stopcontacten in/op de balk weg te werken.
Vandaag zijn we nog bij Goergen keukens geweest. Deze begonnen over een opstelling waar de bank is afgebeeld. Maar ik kreeg het idee dat dit was om een nog grotere keuken te kunnen maken waarbij in eens bedragen van €40.000 voorbij kwamen

We neigen dus nog steeds naar ons eerste idee zoals het op de afbeelding is weergegeven. Alleen willen we allebei enorm graag een bar aan het kookeiland.
Deze willen we dan dwars op het kookeiland zetten (omhoog richting pilaar, met uiteraard voldoende loop ruimte qua tussenruimte.).
De tuin is op het oosten als ik de kaart goed begrijp
[ Voor 9% gewijzigd door UninPro op 30-09-2018 20:15 ]
Vrijdagochtend hebben wij de oplevering gehad. Weinig opleverpuntjes. Al het glas bekeken, zag er netjes uit en de uitvoerder heeft ons regelmatig op het hart gedrukt dat als we over een week of enkele maanden nog barsten in het glas of andere opleverpunten zagen we ze gewoon moesten bellen, allemaal onder garantie. Uiteindelijk twee opleverpuntjes: de ruit in de achterdeur in de aangebouwde garage moet nog van glas voorzien worden en er zat een deuk in de voordeur wat nog gerepareerd gaat worden.
Voor de rest vanzelfsprekend voldoende aan te merken op de afwerking, want die ontbreekt volledig
Na twee avonden en een dag heb ik nu een stuk of 6 elektrabuizen die kruisden over de vloer weggehaald en anders neergelegd om de kruisingen te vermijden, nog een aantal te gaan, ter voorbereiding op de vloerverwarming. Ook hebben we alle een aardig begin gemaakt met het in de MDF-grondverf zetten van de dakplaten. Duidelijk dat daar nog wel een extra laag grondverf overheen mag maar lang niet ontevreden. 16 oktober wordt de vloerverwarming gelegd, 18 oktober wordt de cementdekvloer er overheen gesmeerd, 26 oktober wordt het plafond gespoten en rond diezelfde tijd ga ik het sanitair plaatsen. En de keuken komt helaas pas op 19 november.
Vrijdag is gelijk de eerste pallet met isolatiemateriaal voor de garage bezorgd, morgen nog een lading cellenbetonblokken en isolatie voor het dak van de garage. Woensdag wordt eindelijk een mobiel toilet bezorgd voor zolang we nog geen badkamer hebben.
Hoop geregel, maar het krijgt wel allemaal wat vorm.
Paar foto's:
Ons kruipluik bestaat overigens uit twee delen: eerst een cementvezelplaat die je uit een met rubber omrand raamwerk tilt, en daaronder een dikke ronde plaat isolatiemateriaal die je er ook uit moet halen. Lijkt me aardig luchtdicht, ben in ieder geval blij dat ik erbij kan voor de leidingen voor de warmtepomp straks. Ook met het tweede kruipluik in de garage wat op de valreep de week voor oplevering nog is aangebracht.
Voor de rest vanzelfsprekend voldoende aan te merken op de afwerking, want die ontbreekt volledig
Vrijdag is gelijk de eerste pallet met isolatiemateriaal voor de garage bezorgd, morgen nog een lading cellenbetonblokken en isolatie voor het dak van de garage. Woensdag wordt eindelijk een mobiel toilet bezorgd voor zolang we nog geen badkamer hebben.
Hoop geregel, maar het krijgt wel allemaal wat vorm.
Paar foto's:
Van buiten is het huis netjes (de rechter met de erker):![]() | Binnen is de afwerking nog wat minder: ![]() |
Keuken vol isolatiemateriaal en gereedschap ![]() | Dakplaten na een laagje grondverf: ![]() |
Ons kruipluik bestaat overigens uit twee delen: eerst een cementvezelplaat die je uit een met rubber omrand raamwerk tilt, en daaronder een dikke ronde plaat isolatiemateriaal die je er ook uit moet halen. Lijkt me aardig luchtdicht, ben in ieder geval blij dat ik erbij kan voor de leidingen voor de warmtepomp straks. Ook met het tweede kruipluik in de garage wat op de valreep de week voor oplevering nog is aangebracht.
Tja
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2