Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.127 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
@Jaded @EiT Dank voor jullie antwoorden. Helaas... De trappen worden zo toch weer een behoorlijke kostenpost. Absoluut onderschat in het budget....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:14
Xtince schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:44:
Ik heb een vraag over de trappen (1 dichte en 1 open trap). In de technische omschrijving staat het volgende:

“ De trappen, traphekken en trapgataftimmeringen zijn fabrieks- matig gegrond, kleur wit en worden verder niet afgewerkt”

Ik ga de trappen laten bekleden met tapijt, maar de stootborden en de zijkanten blijven zichtbaar (op de dichte trap). Weten jullie toevallig of ik de trap dan ook moet schilderen vooraf. Of is fabrieksmatig gegrond al voldoende. Zie onderstaand foto over hoe ik het straks zou willen.

[Afbeelding]
Ik zal eerste instantie eerst de boel opschuren en 1 keer aflakken. Naar 1 of 2 jaar kan je dit opnieuw doen, aangezien hout werk en er overal kieren ontstaan. Deze kan je dan netjes afkitten en opnieuw aflakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 22:06

Osxy

Holy crap on a cracker

Xtince schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:54:
@Jaded @EiT Dank voor jullie antwoorden. Helaas... De trappen worden zo toch weer een behoorlijke kostenpost. Absoluut onderschat in het budget....
Zelf een laagje lak erop smeren is geen enorme kostenpost lijkt mij?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:24

MadEgg

Tux is lievvv

Osxy schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:02:
[...]
Zelf een laagje lak erop smeren is geen enorme kostenpost lijkt mij?
Potje verf, paar stukken schuurpapier, flesje verfreiniger, rolletje afplaktape, paar kwasten en een paar uren tijdsinvestering. Qua materiaal ben je voor €100,- wel klaar. Die uren zijn kostbaarder waarschijnlijk, maar dat moet je zelf afwegen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 22:06

Osxy

Holy crap on a cracker

MadEgg schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:09:
[...]

Potje verf, paar stukken schuurpapier, flesje verfreiniger, rolletje afplaktape, paar kwasten en een paar uren tijdsinvestering. Qua materiaal ben je voor €100,- wel klaar. Die uren zijn kostbaarder waarschijnlijk, maar dat moet je zelf afwegen.
Precies mijn punt :D

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:32
Beter eerst opnieuw gronden. De verf die er af fabriek opzit is zonder twijfel beschadigd en zit er al te lang op om gelijk af te lakken. Gebruik verf die krasbestendig is en niet verkleurd in de schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Dat kan idd. Maar met twee linkerhanden, soms iets lastiger :p. Dat is nog wel een afweging die ik moet maken. Ga ik het schilderen uitbesteden of toch zelf doen.
Mijn opmerking over kostenpost was natuurlijk ook met het bekleden meegenomen (en de opmerking van EIT van €500 per trap). Toch zon €2700 voor de twee trappen. Bij traprenovatie was dat al €5000 per trap. Absurde bedragen vind ik zelf. Daar waar ik 4 jaar geleden beide trappen in mijn huidige woning voor €500 heb bekleed 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Schilderen kan ook best met je linkerhand ;) Als je maar voldoende tijd besteedt aan het netjes afplakken van de randen en het geduld opbrengt om te wachten tot het droog is voor de volgende laag...

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
MadEgg schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:54:
Schilderen kan ook best met je linkerhand ;) Als je maar voldoende tijd besteedt aan het netjes afplakken van de randen en het geduld opbrengt om te wachten tot het droog is voor de volgende laag...
Dat klopt ook wel. Hoe doen de meeste dat? Schilderen uitbesteden of toch zelf doen? Volgens mij zal de hele boel laten schilderen even duur zijn als het stucen van de boel, of niet? Voor het schilderen (binnen) nog geen prijsopgaves opgevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
@Xtince € 750 totaal voor twee open trappen, gelijk meegenomen met stuccen en sauzen van de woning.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wij zitten nu in de fase van het elektra meerwerk. De vraag is een beetje wat we aan voorbereiding mee willen nemen voor bv zonwering en tuinverlichting.

Als ik voor een zonnescherm vast een leiding wil laten leggen is het dan voldoende dat die aan de binnenkant van het huis komt op een plek waar er makkelijk een gat naar buiten kan worden gemaakt of kan ik die beter gelijk aan de buitenkant laten maken? Mij lijkt dat laatste maar ik weet niet of loze leidingen die in de gevel uitkomen gangbaar zijn.

Wij hebben een optie om een grondkabel in de tuin te laten voorbereiden zodat een hovenier ofzo daar later mee verder kan. Dat lijkt handig maar maakt het dan nog uit waar die kabel het huis uit gaat, hebben hovenieren een voorkeur qua aanvoer? Ik zit te denken aan een kabel aan de voorkant (oprit en voortuin) en achterkant (achtertuin) van de garage maar ik laat me graag adviseren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Jheroun schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:42:
Wij zitten nu in de fase van het elektra meerwerk. De vraag is een beetje wat we aan voorbereiding mee willen nemen voor bv zonwering en tuinverlichting.

Als ik voor een zonnescherm vast een leiding wil laten leggen is het dan voldoende dat die aan de binnenkant van het huis komt op een plek waar er makkelijk een gat naar buiten kan worden gemaakt of kan ik die beter gelijk aan de buitenkant laten maken? Mij lijkt dat laatste maar ik weet niet of loze leidingen die in de gevel uitkomen gangbaar zijn.

Wij hebben een optie om een grondkabel in de tuin te laten voorbereiden zodat een hovenier ofzo daar later mee verder kan. Dat lijkt handig maar maakt het dan nog uit waar die kabel het huis uit gaat, hebben hovenieren een voorkeur qua aanvoer? Ik zit te denken aan een kabel aan de voorkant (oprit en voortuin) en achterkant (achtertuin) van de garage maar ik laat me graag adviseren :)
Bij ons was er de volgende optie voor zonwering:

Aansluitpunt toekomstige zonwering
Aansluitpunt t.b.v. toekomstige elektrische zonwering. Binnen in de woning komt
een bedrade leiding vanuit de meterkast naar de schakelaar, nabij het kozijn,
welke is verbonden met een loze leiding aan de buitenzijde van de woning.
Prijs per stuk. 225.

Is dit bij jullie ook mogelijk?
Tevens is er ook zonwering met zonnepaneel te verkrijgen. Er zit dan een accu in en een draadloze module om de screen te bedienen. De prijzen hiervan weet ik niet.

Over de grondkabel ik denk niet dat de hoevenier het uitmaakt. Tevens is idd slim aan de voor en achterkant van de woning een kabel te leggen. Ps. laat een hovenier nooit je elektra aansluiten dat zijn vaak frotzakken die alles hoe dan ook aan elkaar knopen met gevolgen van dien. Zij zijn hoevenier geen electriciens.
Met kroonsteentjes alles aan elkaar knopen kan iedereen en zo doen zij dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

T.E schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:43:
[...]
Bij ons was er de volgende optie voor zonwering:

Aansluitpunt toekomstige zonwering
Aansluitpunt t.b.v. toekomstige elektrische zonwering. Binnen in de woning komt
een bedrade leiding vanuit de meterkast naar de schakelaar, nabij het kozijn,
welke is verbonden met een loze leiding aan de buitenzijde van de woning.
Prijs per stuk. 225.

Is dit bij jullie ook mogelijk?
Tevens is er ook zonwering met zonnepaneel te verkrijgen. Er zit dan een accu in en een draadloze module om de screen te bedienen. De prijzen hiervan weet ik niet.
[...]
Mocht je voor een bedraadde zonwering willen gaan, dan heb je twee opties:
1. De optie die @T.E aangeeft: schakelaar in de woonkamer en vanuit daar naar de zonwering
2. Direct bekabeling naar buiten zonder schakelaar: dan kun je een zonwering met afstandbediening kopen (dat kan bij optie 1 natuurlijk ook, maar dan moet je de schakelaar ook op "aan" zetten en houden)

In mijn geval was optie 2 goedkoper dan optie 1 (ook logisch natuurlijk)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Nu online
fmb schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:03:
[...]

Mocht je voor een bedraadde zonwering willen gaan, dan heb je twee opties:
1. De optie die @T.E aangeeft: schakelaar in de woonkamer en vanuit daar naar de zonwering
2. Direct bekabeling naar buiten zonder schakelaar: dan kun je een zonwering met afstandbediening kopen (dat kan bij optie 1 natuurlijk ook, maar dan moet je de schakelaar ook op "aan" zetten en houden)

In mijn geval was optie 2 goedkoper dan optie 1 (ook logisch natuurlijk)
Wij hebben ook optie 2 gekozen.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-09 22:32
Vandaag onze oplevering gehad met VEH erbij :-) best wel wat tips gekregen en hij zag ook best wel wat dingen die wij niet zagen. Daarnaast had ik gekozen voor een netwerkaansluiting in de woonkamer en op de slaapkamer....kwam ik er vandaag achter dat ze cat5E kabels hadden gebruikt ipv cat6...gemiste kans, maar ti’s niet anders. Verder blij met de oplevering en deze week worden de punten gefixt die waren gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

dbz1985 schreef op maandag 17 september 2018 @ 17:53:
Vandaag onze oplevering gehad met VEH erbij :-) best wel wat tips gekregen en hij zag ook best wel wat dingen die wij niet zagen. Daarnaast had ik gekozen voor een netwerkaansluiting in de woonkamer en op de slaapkamer....kwam ik er vandaag achter dat ze cat5E kabels hadden gebruikt ipv cat6...gemiste kans, maar ti’s niet anders. Verder blij met de oplevering en deze week worden de punten gefixt die waren gevonden.
Wil je delen wat voor punten VEH opvielen? Ik ben wel benieuwd, zeker omdat wij het behoorlijk casco laten opleveren en sowieso bijna alles nog zullen moeten afwerken.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@MadEgg Bij ons waren het krassen op de ramen en afwerking houtwerk de enige zaken die ons zelf niet opgevallen waren. Toch ook zelf goed opletten want de VEH inspecteur was niet zo kritisch als wij waren bij veel zaken.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
DutchAddick schreef op maandag 17 september 2018 @ 07:32:
Op het moment dat je de faktuur hebt ontvangen. In ons geval krijgen we van de aannemer bij de oplevering de faktuur van de zonnepanelen voor het terug vragen van de BTW.
Ik lees dit vaker, wij krijgen 16 zonnepanelen via de bouw, betalen we 9850 euro voor.
Dat BTW terugvragen kan als particulier dus ook? Niet perse een bv voor opzetten of zo?

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Remko.me schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:22:
[...]

Ik lees dit vaker, wij krijgen 16 zonnepanelen via de bouw, betalen we 9850 euro voor.
Dat BTW terugvragen kan als particulier dus ook? Niet perse een bv voor opzetten of zo?
Ja, dat kan. Wel omslachtig maar het is het geld wel waard. Stappenplan welke ik heb gevolgd staat onderaan https://www.eigenhuis.nl/...onnepanelen-bij-nieuwbouw

Was bij mijn bouw een beetje gedoe met de aannemer omdat alles al gefactureerd en voldaan was en toen iedereen ineens gespecificeerde nota's ging opvragen. Uiteindelijk wel gekregen maar probeer het z.s.m. met de aannemer te regelen dat ze het apart specificeren. Dat hoef je niet mee te sturen naar de BD maar je moet het wel kunnen tonen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dbz1985
MadEgg schreef op maandag 17 september 2018 @ 19:26:
[...]

Wil je delen wat voor punten VEH opvielen? Ik ben wel benieuwd, zeker omdat wij het behoorlijk casco laten opleveren en sowieso bijna alles nog zullen moeten afwerken.
Beschadiging bij de dakgoot, beschadiging binnenzijde dakraam, in de meterkast wel netwerkkabels maar geen stekkers, geen kroonsteentje in de kelderkast, diverse voegen die niet af waren aan de buitenkant. Verder veel tips gehad hoe om te gaan met bepaalde deuren en ramen en ventilatie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Bastien schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:38:
[...]
Ja, dat kan. Wel omslachtig maar het is het geld wel waard. Stappenplan welke ik heb gevolgd staat onderaan https://www.eigenhuis.nl/...onnepanelen-bij-nieuwbouw

Was bij mijn bouw een beetje gedoe met de aannemer omdat alles al gefactureerd en voldaan was en toen iedereen ineens gespecificeerde nota's ging opvragen. Uiteindelijk wel gekregen maar probeer het z.s.m. met de aannemer te regelen dat ze het apart specificeren. Dat hoef je niet mee te sturen naar de BD maar je moet het wel kunnen tonen.
Top! Thanx! Gelukkig hebben wij een kleine aannemer die best makkelijk is.
[edit]

Komt neer op 21% van 9850 euro en daarvan 1/3? - 100 euro forfait

[ Voor 16% gewijzigd door Remko.me op 17-09-2018 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
Jheroun schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:42:

Wij hebben voor de zonwering een bedrade leiding naar een schakelaar bij de achterdeur, en dan vanaf daar een loze leiding naar een pijpje dat hoog uit de achtergevel komt. Dan laat ik alle mogelijkheden (schakelaar of draadloos) open.

Voor de tuin zou ik een aparte groep (dus ook een eigen leiding) van de meterkast naar een schakelaar bij de achterdeur laten lopen. En vanaf daar een loze leiding je tuin in, onder het maaiveld.
Dan doe je de grondkabel lekker zelf, kies je tzt de kabel die je nodig hebt. En met die schakelaar (waar je de kabel ook oplast, kun je 1 of 2 geschakelde groepen voor je tuin maken, een vaste aansluiting, of zelfs draadloos met klik-aan-klik-uit ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
Tassadar32 schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:13:
@breagor Zorg ervoor dat je zwart op wit hebt dat je losse facturen van de warmtepomp en zonnepanelen (volledige installatie) krijgt. Onze aannemer deed daar wat moeilijk over.

Zonnepanelen kan je na betalen direct BTW teruggaaf over doen, hier zit niet echt een tijdslimiet op. Warmtepomp moet je na plaatsen binnen 6 maanden subsidie op aanvragen. Dit is echt heel makkelijk online te doen, je hebt je factuur en een foto van het installatieplaatje van de warmtepomp nodig. Subsidie WP hadden we binnen twee maanden op de rekening.
@breagor Voor de subsidie heb je ook een EPC berekening nodig die aantoont dat je huis ook aan het bouwbesluit zou voldoen (in ons geval nog EPC = 0,4) zónder de warmtepomp.

Om subsidie te kunnen krijgen, mag je namelijk de warmtepomp niet gebruiken om aan het bouwbesluit te voldoen, en het moet een extra duurzaamheidsmaatregel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:20
Remko.me schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:22:
[...]

Wow 9850 euro voor 16 panelen. Dat is echt extreem overpriced. 615 per paneel of ong 2 euro per wp. Achteraf laten doen had je het voor de helft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Nu online
dbz1985 schreef op maandag 17 september 2018 @ 17:53:
Was bij ons ook, maar betaald voor cat6 dus hebben ze alles netjes mogen vervangen ;)

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Ik laat alle kabels na de oplevering trekken. Want vond €250 voor een internetkabel trekken wat gortig :). Maar ik heb even geen beeld wat het mij exact gaat kosten (in ieder geval minder dan €250 per kabel). Hebben jullie een inschatting?
Gaat om 12 loze leidingen, waarvan 2 met cai 1 x telefoon kabel en de rest internet kabels moet worden. Moet ook nog een partij zoeken die dat doet. Misschien ook tips waar ik dit kan navragen (pm mag)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
Pelox schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:22:
[...]

Was bij ons ook, maar betaald voor cat6 dus hebben ze alles netjes mogen vervangen ;)
bij mij staat als omschrijving utp aansluiting dus zo is het natuurlijk niet duidelijk voor degene die het maakt.
zal zelf wel er cat6 of meteen 7 van maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Nu online
dbz1985 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:13:
[...]

bij mij staat als omschrijving utp aansluiting dus zo is het natuurlijk niet duidelijk voor degene die het maakt.
zal zelf wel er cat6 of meteen 7 van maken :P
Wij hebben het als meewerk meegenomen vandaar :)

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

De UTP-kabels moesten bij ons €40 per loze leiding kosten. En dan was het CAT5. Dubbele CAT6 inclusief WCD moest €115 kosten, per leiding. Ik haal nu 305m CAT6 voor €110,-, kan ik het hele huis mee doen en dan hou ik nog over.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:51
Dan zou ik aanraden om 2 dozen te kopen i.p.v. 1 grote doos. Je kan met 2 dozen makkelijker 2 kabels door een loze leiding trekken. Overigens weet ik niet hoeveel aansluitingen je wilt maken, maar 305 meter is wel erg veel volgens mij :-)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ik denk ongeveer 200 meter nodig te hebben. 2 dozen van 100m zou ook kunnen voor ongeveer dezelfde prijs, maar dan betaal je zo veel per meter... het restant kan ik vast wel weer aan iemand kwijt, of ik hou het zelf achter de hand.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

We hebben bericht gekregen over de PV panelen.

We krijgen standaard 8 panelen van 270 Pw per stuk.
We kunnen uitbreiden met 1 extra paneel voor 606 euro. In die prijs zit montage, aanpassing stellage, extra ballast en aanpassen omvormer. Mij lijkt niet dat er een andere omvormer nodig zal zijn voor 1 paneel? Overpriced dus gaan we niet doen.
Wat ik vreemd vind:
We hebben 2-1 kapper. Onze directe buurman ( huis is gespiegeld ) kan uitbreiden met 6 panelen? Waar zit dat verschil in? Ook een andere 2-1 kapper die kan helemaal niet uitbreiden. Woningen zijn allemaal even groot/zelde dak.

Zoiezo laat ik gewoon die 8 plaatsen en na de bouw flikker ik er alles wel af, verkoop de boel en schaf gewoon een compleet nieuw uitgebreide set aan. Of eventueel deze set uitbreiden mocht dat mogelijk zijn. Nu ook geen idee welk type/merk erop komt te liggen. Dat vertellen ze ons weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

T.E schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:29:
We hebben bericht gekregen over de PV panelen.

We krijgen standaard 8 panelen van 270 Pw per stuk.
We kunnen uitbreiden met 1 extra paneel voor 606 euro. In die prijs zit montage, aanpassing stellage, extra ballast en aanpassen omvormer. Mij lijkt niet dat er een andere omvormer nodig zal zijn voor 1 paneel? Overpriced dus gaan we niet doen.
Wat ik vreemd vind:
We hebben 2-1 kapper. Onze directe buurman ( huis is gespiegeld ) kan uitbreiden met 6 panelen? Waar zit dat verschil in? Ook een andere 2-1 kapper die kan helemaal niet uitbreiden. Woningen zijn allemaal even groot/zelde dak.

Zoiezo laat ik gewoon die 8 plaatsen en na de bouw flikker ik er alles wel af, verkoop de boel en schaf gewoon een compleet nieuw uitgebreide set aan. Of eventueel deze set uitbreiden mocht dat mogelijk zijn. Nu ook geen idee welk type/merk erop komt te liggen. Dat vertellen ze ons weer niet.
Al gevraagd of je ze niet gewoon kan laten vervallen? Was bij ons geen probleem, ik wilde ook niet de hoofdprijs betalen voor uitbreiding en ook niet twee verschillende types panelen op het dak. Prima opgelost zo.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

MadEgg schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:24:
[...]

Al gevraagd of je ze niet gewoon kan laten vervallen? Was bij ons geen probleem, ik wilde ook niet de hoofdprijs betalen voor uitbreiding en ook niet twee verschillende types panelen op het dak. Prima opgelost zo.
Dan krijg je een budbedrag terug. En je zit met kabels etc die je in het zicht moet gaan leggen. Ik kan niet vanuit de mk naar het dak zonder gootjes. Iets wat we echt niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

T.E schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:57:
[...]

Dan krijg je een budbedrag terug. En je zit met kabels etc die je in het zicht moet gaan leggen. Ik kan niet vanuit de mk naar het dak zonder gootjes. Iets wat we echt niet willen.
Dat weet je zeker? Bij ons bleef de leiding over als loze leiding aangezien ik volgens de EPC berekening panelen moest hebben. Los daarvan had ik al een extra loze leiding naar zolder voor een eventuele uitbreiding van de panelen toen ik nog niet besloten had ze te laten vervallen.

We krijgen €250 terug per paneel. Niet de hoofdprijs maar best redelijk vond ik. Meer dan ik ervoor zou krijgen als ik ze achteraf probeer door te verkopen denk ik. En het scheelt een hoop moeite.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Laatst online: 09:53
Zijn er mensen die ervaring hebben met novilon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remko.me
jogaa schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:47:
[...]

Wow 9850 euro voor 16 panelen. Dat is echt extreem overpriced. 615 per paneel of ong 2 euro per wp. Achteraf laten doen had je het voor de helft
Waarschijnlijk maar doordat we nul op de meter hebben nu, mochten we 25k meer financieren voor de woning. Je krijgt anders geen 0 op de meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Remko.me schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:30:
[...]
Waarschijnlijk maar doordat we nul op de meter hebben nu, mochten we 25k meer financieren voor de woning. Je krijgt anders geen 0 op de meter.
Via de energiebespaarlening kun je tot 50k extra lenen voor het NOM maken van je woning, met waarschijnlijk lagere rente en betere voorwaarden. Zeker als je gemeente hier lokaal nog aan meedoet. Wij hebben dit gedaan voor de warmtepomp ipv een hogere hypotheek - de rente is met 1,6% aanmerkelijk gunstiger.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Remko.me schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:42:
[...]

Top! Thanx! Gelukkig hebben wij een kleine aannemer die best makkelijk is.
~~~[edit]

Komt neer op 21% van 9850 euro en daarvan 1/3? - 100 euro forfait
21% van 9850 - 100 euro forfait.
Met die 1/3 bedoel hje tarief inkomsten belasting?
Heeft hier niks mee te maken, het gaat puur om de BTW.

Je moet je bij de belastingdienst inschrijven, dan krijg je een BTW nummer en kun je kwartaal aangifte BTW doen. Je bent dan in feite ondernemer. Bij de aanvraag kun je aangeven dat het eenmalig is, anders moet je elk kwartaal aangifte doen

https://www.milieucentraa...zonnepanelen-terugvragen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
DutchAddick schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:00:
[...]

21% van 9850 - 100 euro forfait.
Met die 1/3 bedoel hje tarief inkomsten belasting?
Heeft hier niks mee te maken, het gaat puur om de BTW.

Je moet je bij de belastingdienst inschrijven, dan krijg je een BTW nummer en kun je kwartaal aangifte BTW doen. Je bent dan in feite ondernemer. Bij de aanvraag kun je aangeven dat het eenmalig is, anders moet je elk kwartaal aangifte doen

https://www.milieucentraa...zonnepanelen-terugvragen/
Volgens mij mag je bij inlane zonnepanelen slechts 1/3 meenemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:50
Vandaag oplevering gehad van ons nieuwbouwhuis. inspecteur van VEH meegegaan, waar wij overigens zeer blij mee waren. Kijkt overal op en onder, met spiegels, camera in de kruipruimte, enzovoort. Duurde al met al een tijdje, maar zijn geld dubbel en dwars waard. Gelukkig weinig gevonden, en een deel daarvan werd ter plekke opgelost. Kon merken dat de aannemer er een stukje minder gelukkig mee was dus dat zat wel goed ;) .
Een ding waar wij niet mee konden leven is de plaatsing van de trafo voor de verlichting onder de keukenkastjes. Keuken is geleverd door het bouwbedrijf/aannemer, dus hun verantwoording. Ik vind dit echt geen gezicht/oplossing, aannemer vond het prima, inspecteur VEH vond het niet netjes maar het kon er mee door. Ik ga hier niet mee akkoord, of is dit volgens jullie normaal? Staat jammer genoeg nergens beschreven in de stukken..

Trafo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik zou er ook niet happy mee zijn. Ziet er klungelig uit. En ook, omdat het het knderste gedeelte is, je kijkt er altijd tegen aan!
Wat me overigens ook opvalt: buigt dat eerste plankje nu zo door? Het zit links ook niet over het pinnetje.

• DutchAddick
Remko.me schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:01:
[...]

Volgens mij mag je bij inlane zonnepanelen slechts 1/3 meenemen
Oh dat wist ik niet, dat zal ik eens nakijken dan.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:50
Hsb-3 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 23:08:
Ik zou er ook niet happy mee zijn. Ziet er klungelig uit. En ook, omdat het het knderste gedeelte is, je kijkt er altijd tegen aan!
Wat me overigens ook opvalt: buigt dat eerste plankje nu zo door? Het zit links ook niet over het pinnetje.
Zie ik nu ook inderdaad. Zal hem zo even controleren en goed terughangen.

Had zelf trouwens als oplossing aangedragen dat ze zo’n legplank op maat zagen en voor de trafo monteren. Zal het kastje iets minder diep worden maar daar was ik nog mee akkoord gegaan. Hier hapten ze ook niet op.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:02
Wij hebben in de achterpui letselveilig glas genomen. Weet iemand hoe je kan zien of dit er ook daadwerkelijk inzit? Bij mijn ouders staat er ergens in de code safe, maar bij ons zie ik dit niet. Ik heb al geprobeerd een aantal stukjes code te googlen maar ik krijg weinig resultaten. Dit is een foto van de code:
Afbeeldingslocatie: https://pic100.picturetrail.com/VOL1058/4389994/9280521/414004823.jpg

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:21
Dersan schreef op woensdag 19 september 2018 @ 07:30:
[...]

Zie ik nu ook inderdaad. Zal hem zo even controleren en goed terughangen.

Had zelf trouwens als oplossing aangedragen dat ze zo’n legplank op maat zagen en voor de trafo monteren. Zal het kastje iets minder diep worden maar daar was ik nog mee akkoord gegaan. Hier hapten ze ook niet op.
Kan die niet boven op de kastjes? Daar ligt die van ons.

• Jheroun
  • Niet online
Als je je hagelslag er voor zet zie je het ook niet meer toch? Netjes is anders en ik zou hier ook even over mopperen maar niets staat het gebruik in de weg en als je kastje dicht is zie je het sowieso niet. Een stukje plaatmateriaal kan je er zelf ook zo voor zetten.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Meubelplaatje op maat maken en ervoor schuiven. Dan ben je klaar. Anders moet je de boel om gaan bouwen tot boven het kastje.

@Snowhite0901

04-06-2018: productiedatum
56729 70707448-8: productierun?
SGHE: Saint-Gobain HE fabriek?
HR++: spreekt voor zich
AR90: Gevuld met 90% Argon gas
U=1,1: Isolatiewaarde van het glas
(1) 3 6 SGH Therm: type glas
3(1)3 0: glasopbouw. glas 3mm - folie - glas 3mm.
15/00: dikte van de spouw

2278 0661: productcode van fabrikant?

In ieder geval is het gelaagd.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 19-09-2018 10:54 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Pelox
  • Nu online
Iemand nog tips voor een garagevloer? betegelen of een of andere coating??
Snowhite0901 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:00:
Wij hebben in de achterpui letselveilig glas genomen. Weet iemand hoe je kan zien of dit er ook daadwerkelijk inzit? Bij mijn ouders staat er ergens in de code safe, maar bij ons zie ik dit niet. Ik heb al geprobeerd een aantal stukjes code te googlen maar ik krijg weinig resultaten. Dit is een foto van de code:
[Afbeelding]
Is het niet zo dat bij letselveilig glas de 2 glasplaten tegen elkaar geplakt zijn en er dus geen gas in kan zitten?

[ Voor 81% gewijzigd door Pelox op 19-09-2018 10:53 ]

Zero.

• Señor Sjon
@Pelox glas kan uit heel veel laagjes bestaan, afhankelijk van wat je ermee wilt.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:02
Señor Sjon schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:51:
Meubelplaatje op maat maken en ervoor schuiven. Dan ben je klaar. Anders moet je de boel om gaan bouwen tot boven het kastje.

@Snowhite0901

04-06-2018: productiedatum
56729 70707448-8: productierun?
SGHE: Saint-Gobain HE fabriek?
HR++: spreekt voor zich
AR90: Gevuld met 90% Argon gas
U=1,1: Isolatiewaarde van het glas
(1) 3 6 SGH Therm: type glas
3(1)3 0: glasopbouw. glas 3mm - folie - glas 3mm.
15/00: dikte van de spouw

2278 0661: productcode van fabrikant?

In ieder geval is het gelaagd.
Thx! dat is de info die ik nodig had.
Gewoon nieuwsgierigheid: Moet ik dit nu zien als glasopbouw als in:
3(1)3 spouw 3(1)3?

oftewel in totaal 12 mm glas? Dat klinkt wel wat veel. Of is het eigenlijk 3(1) (1)3 of zit er maar folie aan 1 van de twee zijdes?

[ Voor 8% gewijzigd door Snowhite0901 op 19-09-2018 11:11 . Reden: typo ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is mij niet helemaal duidelijk. Normaliter schrijven we glascodering als 33.1-15-6 o.i.d waarbij de .1 staat voor het aantal folies bij dat glasblad. Maar 6mm is een normale dikte voor één kant. Dus in totaal is het 6+15+6=27 mm met nog een klein beetje dikte voor de folie

[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 19-09-2018 11:25 ]

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:26
Inmiddels staat de beganegrond van onze woning; en heb ik even binnen kunnen kijken.

Zogoed als alles lijkt netjes aanwezig qua leidingen/stopcontacten op 1 punt na.
Dit betreft een stopcontact voor een wijnkast. Ongeveer 30cm daarboven zit wel een DWCD voor apparategebruik.

Wat is wijsheid; dit direct melden of pas later. Verwachte oplevering is Q1 2019.

Keuken is gekocht via de projectleverancier.

[ Voor 6% gewijzigd door Len020 op 19-09-2018 11:35 ]

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
Dersan schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:42:
Vandaag oplevering gehad van ons nieuwbouwhuis. inspecteur van VEH meegegaan, waar wij overigens zeer blij mee waren. Kijkt overal op en onder, met spiegels, camera in de kruipruimte, enzovoort. Duurde al met al een tijdje, maar zijn geld dubbel en dwars waard. Gelukkig weinig gevonden, en een deel daarvan werd ter plekke opgelost. Kon merken dat de aannemer er een stukje minder gelukkig mee was dus dat zat wel goed ;) .
Een ding waar wij niet mee konden leven is de plaatsing van de trafo voor de verlichting onder de keukenkastjes. Keuken is geleverd door het bouwbedrijf/aannemer, dus hun verantwoording. Ik vind dit echt geen gezicht/oplossing, aannemer vond het prima, inspecteur VEH vond het niet netjes maar het kon er mee door. Ik ga hier niet mee akkoord, of is dit volgens jullie normaal? Staat jammer genoeg nergens beschreven in de stukken..

[Afbeelding: Trafo]
Ik zou zelf niet te moeilijk doen, tot je zeker weet of er geen belangrijkere zaken spelen.

Kun je niet een voorzetwandje maken zodat de kast - hoewel minder diep - wel gewoon netjes is?

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:08

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Lennartc schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:34:
Inmiddels staat de beganegrond van onze woning; en heb ik even binnen kunnen kijken.

Zogoed als alles lijkt netjes aanwezig qua leidingen/stopcontacten op 1 punt na.
Dit betreft een stopcontact voor een wijnkast. Ongeveer 30cm daarboven zit wel een DWCD voor apparategebruik.

Wat is wijsheid; dit direct melden of pas later. Verwachte oplevering is Q1 2019.

Keuken is gekocht via de projectleverancier.
Ik zou het zsm melden. Dan kunnen ze zelf bepalen wanneer ze er wat mee doen.

Bij staat de ruwbouw van de begane grond. De tekeningen van het leidingwerk worden deze week definitief. Zal weer wat foto's uitzoeken. Nu zijn de andere huizen aan de beurt voor de BG.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• padoempats
  • Laatst online: 14:20
Remko.me schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:30:
[...]

Je kunt het toch meefinanciering als je bij de begroting/verbouwingen aangeeft dat je X euro uitgeeft aan de aannemer of bij Zonnepanelenboer Y maakt niet uit.

Met vervallen van salderingsregeling is nul op de meter ook niet meer mogelijk helaas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Wij hebben een leuke meevaller gehad. Gisteren werd ik gebeld door de projectleider, vandaag hebben we op de bouwplaats afgesproken. Dit alles omdat wij gevraagd hadden wat zij de komende 6 weken voor de oplevering nog in onze woning gingen doen aangezien we alles casco doen.

Antwoord: de trap verven en de ramen lappen. We hebben nu afgesproken om de oplevering (onder voorbehoud) volgende week vrijdag te doen. Vier weken eerder dan de oorspronkelijke opleverdatum dus. Hiervoor krijgen we dan een potje verf waar we de trap zelf mee mogen aflakken. De ramen komen ze zo rond de oorspronkelijke opleverdatum dan nog doen.

Helaas kon onze vloerverwarminglegger ons geen 4 weken maar slechts 10 dagen eerder inplannen, maar dit geeft ons in ieder geval een stuk meer ruimte om de isolatie van de berging en de zolderindeling te maken voordat de vloerverwarming gelegd wordt. Vanaf volgende week aan de bak dus oOo

Tja

• Hsb-3
Kijk, dat is nou eens goed nieuws! Weer eens wat anders dan een maand te laat ;) Ben benieuwd hoe de oplevering gaat, of je nog wat raars tegenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hsb-3 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:32:
Kijk, dat is nou eens goed nieuws! Weer eens wat anders dan een maand te laat ;) Ben benieuwd hoe de oplevering gaat, of je nog wat raars tegenkomt.
Ik ook. Ik ga er vanuit dat het mee gaat vallen - we hebben vandaag de hele meerwerklijst al nagelopen. Alle loze leidingen zitten op de juiste plek, de aansluitingen in de keuken en badkamer ook. Ruwbouw was al duidelijk dat dat gelukt was ;) Vandaag ook voor het eerst onze lijn- en glasdeuren mogen bewonderen, dat staat ook heel mooi. Alleen de krachtgroep moet nog van de meterkast naar de berging verplaatst worden.

Onvoorziene bijkomstigheid was dat omdat we de dekvloeren hebben laten vervallen daardoor het spackspuitwerk op het plafond bij ons ook niet gedaan is. Dit stond niet op de minderwerklijst maar gaan ze nu alsnog regelen. Ik had er al rekening mee gehouden dat het opnieuw moest om dezelfde reden, maar hoopte er ondertussen toch op dat de dekvloeren niet gaan doorlekken zodat het niet nodig zou zijn. Nu is er geen ontkomen meer aan. Maar we krijgen er in ieder geval nog wat geld voor terug.

We twijfelen ook nog erg over om opleveringskeuring via VEH te regelen. Het kan op dergelijke korte termijn nog wel. De projectleider zei dat ze over het algemeen VEH hiervoor van harte aanbevolen maar omdat alles casco was hij twijfelde aan het nut ervan. En dat doen we zelf ook al. Lastige beslissing.

Tja

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
Erg sympathiek van de aannemer maar ik zou toch de ramen laten zemen, het glas controleren en opleveren om discussie te voorkomen over krassen.
Wat de spack betreft, gelijk een goede rede om het te laten stucen.

[ Voor 19% gewijzigd door D.deJong op 19-09-2018 21:50 ]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

D.deJong schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:48:
Erg sympathiek van de aannemer maar ik zou toch de ramen laten zemen, het glas controleren en opleveren om discussie te voorkomen over krassen.
Wat de spack betreft, gelijk een goede rede om het te laten stucen.
Zeker sympathiek, ze hebben veel punten gescoord door deze flexibiliteit! Heel blij mee :)

Ik heb onze stucadoor al gevraagd om ook een offerte voor de plafonds te maken. Al kijk ik niet zo vaak naar het plafond dat ik me aan spackwerk zal gaan storen. Het zou ook bijvoorbeeld nooit in mij opkomen om de V-naden dicht te laten plakken.

Het glas zit allemaal nog afgeplakt met beschermfolie. Ik heb ze ook gevraagd om dat te laten zitten aangezien we zelf nog flink aan de bak moeten en een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik ga in ieder geval zeer kritisch naar al het glaswerk kijken volgende week. Vandaag heb ik dat ook al gedaan, en nu in ieder geval geen gebreken kunnen ontdekken. Als de aannemer de ramen wil komen poetsen als wij al een paar weken aan het klussen zijn hou ik ze niet tegen :+

Tja

• D.deJong
Ik kan alleen maar de tip geven om er goede afspraken over te maken, ik zou dat vanuit mijn kant als aannemer ook willen.
Het plafond stucen, het kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Het toont zoveel luxer en netter als een plafond glad is zonder naden.

• Hsb-3
@MadEgg lk zou dan wel in het rappprt van oplevering laten opnemen dat het op de dag van oplevering niet mogelijk was het glas te inspecteren. Mocht er dan toch iets zijn, dan heb je dat veilig gesteld?

• DutchAddick
Maar ja, wat doe je als je na het klussen de beschermfolie er af haalt er zit dan een kras op het glas. Hoe bewijs je dan dat het er al op zat voor de oplevering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@D.deJong Dat gaan we zeker doen. De projectleider was in ieder geval heel sympathiek en welwillend. Ook zeer geïnteresseerd in hoe we het gasloze gingen aanpakken, waar de warmtepomp vandaan kwam en alles. Hij was ook heel pragmatisch. Wij waren op zich allang blij dat de oplevering 4 weken eerder kon, maar hij stond erop dat we ofwel het potje verf voor de trap nog kregen ofwel een geldbedrag ervoor terugkrijgen.

@Hsb-3 @DutchAddick Ik ga het glaswerk uitgebreid bestuderen bij de oplevering op krassen, met of zonder folie. Bij twijfel kan het er gewoon af natuurlijk. Daarna ben ik ook wel weer zo ingesteld dat als het mij, mijn vrouw en de aannemer op dat moment niet opvalt ik er later ook niet moeilijk over (wil) ga(an) doen. Blijkbaar valt het dan niet echt op en een raam vervangen kost je de kop ook niet. Als de muren af gaan brokkelen of de bakstenen naar beneden komen wordt het een ander verhaal.

En als we een volledig afgewerkt huis hadden gekocht is het ook een ander verhaal natuurlijk, maar we hebben bewust nu gekozen voor een casco woning waarin we praktisch alles zelf nog moeten afwerken.

Projectleider was daar ook vrij duidelijk over: gewoon alles melden na oplevering, alles kwam gewoon met garantie. Binnen een week geen reactie? Melden bij Woningborg, dan lossen zij het op en sturen ze de rekening wel naar het bouwbedrijf. Of het allemaal zo mooi gaat als puntje bij paaltje komt blijft maar afwachten natuurlijk maar we hebben er in ieder geval wel een goed gevoel bij.

Tja

• Dirtbiter
MadEgg schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:07:
Daarna ben ik ook wel weer zo ingesteld dat als het mij, mijn vrouw en de aannemer op dat moment niet opvalt ik er later ook niet moeilijk over (wil) ga(an) doen. Blijkbaar valt het dan niet echt op en een raam vervangen kost je de kop ook niet.
Nee, maar wel ongeveer 180 €/m2 als je het moet vervangen.

Wij hebben dit helaas onvoldoende goed gedaan tijdens de oplevering en tijdens alle bedrijven die er na de casco oplevering nog in zijn geweest. En kunnen nu dus een raam van 1x2,5 gaan laten vervangen, dat 4 maanden oud is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ach, voor een oplevering had een keer de schoonmaker van de aannemer wat zand in het sopje. Gevolg: bij een stuk of 10 ramen brandwerend & akoestisch HR++ glas vervangen... Dat was geen fijne kostenpost voor ze.

• My-life
Pelox schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:51:
Iemand nog tips voor een garagevloer? betegelen of een of andere coating??
Ik ben van plan een '2 laags epoxy vloercoating' op de dekvloer te smeren. Zoiets, https://www.epoxywinkel.n...rcoating-pakket-20m2.html.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
  • Nu online
My-life schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:20:
[...]

Ik ben van plan een '2 laags epoxy vloercoating' op de dekvloer te smeren. Zoiets, https://www.epoxywinkel.n...rcoating-pakket-20m2.html.
Ja dat gaat hem bij ons ook worden. Ziet er netjes uit.

Zero.

• My-life
@Pelox We zien graag hoe het eruit komt en als je tips hebt hoor ik ze graag!

• Señor Sjon
Ik heb nu een coating, maar ik ga er denk ik ooit een racedeck overheen leggen.

• Pelox
  • Nu online
My-life schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:12:
@Pelox We zien graag hoe het eruit komt en als je tips hebt hoor ik ze graag!
Eerst een weekje vakantie daarna leg/smeer/rol ik het vloertje :)

Zero.

• Dirtbiter
Señor Sjon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:21:
Ik heb nu een coating, maar ik ga er denk ik ooit een racedeck overheen leggen.
Die van 52 euro per tegel? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
My-life schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:20:
[...]

Pelox schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:45:
[...]

Ja dat gaat hem bij ons ook worden. Ziet er netjes uit.
Dit heb ik ook, maar dan van Sigma. Werkt gewoon als verf. Prima te doen.

• Señor Sjon
Ik kom prijzen van 3-7 dollar/tegel tegen afhankelijk van grootte? Maar er zijn meer van dat soort leveranciers, hoewel ik er minder site van zie dan vroeger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:12

vooghel

Cunning linguist

*O* Opleverdatum is bekend *O*
1 oktober voorschouw, 15 oktober oplevering

* vooghel gaat nu alle leveranciers contacten voor planning na oplevering.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Ik heb het volgende als meerwerk: "Afmonteren standaard loze leiding in slaapkamer 1 op positie 20 met een UTP aansluiting". Dit betekent dat de loze leiding van de slaapkamer naar de meterkast er is, en dat er in de slaapkamer een afsluiting op zit. Maar niet dat er ook al een UTP kabel in de loze leiding zit toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:03
DutchAddick schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:33:
Ik heb het volgende als meerwerk: "Afmonteren standaard loze leiding in slaapkamer 1 op positie 20 met een UTP aansluiting". Dit betekent dat de loze leiding van de slaapkamer naar de meterkast er is, en dat er in de slaapkamer een afsluiting op zit. Maar niet dat er ook al een UTP kabel in de loze leiding zit toch?
Een loze leiding is een lege leiding. Het meerwerk is meestal het trekken van de kabel en een nieuwe deksel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sappig
  • Laatst online: 28-08 11:35
Eind oktober wordt ons huis opgeleverd. Nu kwamen we er pas achter dat de deur naar de badkamer 30 cm. teveel naar rechts is geplaatst, ten opzicht van de plattegrond waar we vorig jaar akkoord op hebben gegeven. We hadden vrije keus in de indeling van het huis, dus vandaar dat we ook over de positie van die deur hebben nagedacht.

Onze keus:
Deur 1

Nu zie ik dat in latere versies van plattegronden - voor bijv. elektra - de deur wel al 30 cm. teveel naar rechts staat ingetekend. Dat is ons toen nooit opgevallen, omdat we ons op het elektra concentreerden. De plattegrond die we gebruikten om het elektra met de elektricien in te tekenen was nog wel correct, dus blijkbaar is het daarna gewijzigd.

Aangepast door aannemer:
Deur 2

Denken jullie dat de aannemer in een maand tijd de deur nog gaat verplaatsen, als we dit aangeven? Of gooit hij het erop dat het op latere tekeningen al zo stond ingetekend (waar wij dus geen akkoord voor hebben gegeven). Deur verplaatsen betekent stuk tegelwerk en stuk muur verwijderen en aan de andere kant weer plaatsen en de deur opnieuw monteren.

We gaan dit natuurlijk aan de aannemer voorleggen, maar ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Sappig schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:58:
Eind oktober wordt ons huis opgeleverd. Nu kwamen we er pas achter dat de deur naar de badkamer 30 cm. teveel naar rechts is geplaatst, ten opzicht van de plattegrond waar we vorig jaar akkoord op hebben gegeven. We hadden vrije keus in de indeling van het huis, dus vandaar dat we ook over de positie van die deur hebben nagedacht.

Onze keus:
[Afbeelding: Deur 1]

Nu zie ik dat in latere versies van plattegronden - voor bijv. elektra - de deur wel al 30 cm. teveel naar rechts staat ingetekend. Dat is ons toen nooit opgevallen, omdat we ons op het elektra concentreerden. De plattegrond die we gebruikten om het elektra met de elektricien in te tekenen was nog wel correct, dus blijkbaar is het daarna gewijzigd.

Aangepast door aannemer:
[Afbeelding: Deur 2]

Denken jullie dat de aannemer in een maand tijd de deur nog gaat verplaatsen, als we dit aangeven? Of gooit hij het erop dat het op latere tekeningen al zo stond ingetekend (waar wij dus geen akkoord voor hebben gegeven). Deur verplaatsen betekent stuk tegelwerk en stuk muur verwijderen en aan de andere kant weer plaatsen en de deur opnieuw monteren.

We gaan dit natuurlijk aan de aannemer voorleggen, maar ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.
Sla je dan niet met je deur de lamp van het plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Sappig Mijn ervaring is dat als je voor een tekening tekent dat de aannemer je aan alles op die tekening kan houden. Goed opletten of alles nog hetzelfde is is dus uitermate belangrijk. Mocht je dit nog moeten aanvechten is je positie een stuk zwakker door het akkoord op de tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Aan de andere kant heeft de aannemer zonder overleg de tekening aangepast. Zij zijn de professionals dus van hen mag je meer verwachten dan van een consument.
Je zult er samen uit moeten komen. Vervelend dat de tegels er inderdaad al opzitten.

Waarom willen jullie de deur eigenlijk opschuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sappig
  • Laatst online: 28-08 11:35
@JeeEs Goed punt. Als we een hanglamp doen wel, maar dat zijn we niet van plan. Mss dat ze daarom de deur verplaatst hebben?

@Tassadar32 Dat zouden ze dan wel beter mogen communiceren. Dat betekent eigenlijk dat je alles op een tekening weer moet gaan nameten, ook als de wijziging niets met de indeling te maken heeft. En bij een volgende revisie weer...

We hadden naast de wastafel, rechts van de deur een wasmand gepland. Nu kan dat nog steeds, maar loop je er in feite direct tegenaan. Juist die 45 cm. ruimte rechts van de deur leek ons daarom wel goed uitkomen, zeker omdat de ruimte links van de deur niet gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Tassadar32 @Sappig

Het zal afhangen van je project maar een aanpassing zonder expliciete communicatie daarover vind ik raar. Werden andere wijzigingen wel gecommuniceerd of was het iedere keer minutieus de tekening nalopen?

Ik had ook zo'n akkefietje rond een traphek op zolder. In de folder, de fysieke tekening, de digitale tekening en de bij de gemeente ingediende tekeningen stond een traphek. Vervolgens zijn wij met opties aan de slag gegaan en is iedere keer alles dat werd aangepast groen gemarkeerd op nieuwe tekeningen. Na definitief maken werd dat dan rood. Daarna pas ontdekte ik tijdens het puzzelen op elektra dat er op recente tekeningen geen traphek langs de trap op zolder stond maar een muur, dat hadden ze nooit als wijziging doorgegeven (groen op tekening) en ging daardoor volledig langs mij heen. Uiteindelijk bleek het geen hek en geen muur maar een plaat met de hoogte van een traphek (een of ander bouwbesluit ding dat traphekken niet meer mogen daar ofzo). Resultaat was alsnog aanpassing van vanalles na sluitingsdatum en verplaatsing van schakelaars. Maar ja, bij ons zijn ze net de grondwerkzaamheden aan het doen dus wellicht deden ze daarom niet moeilijk ;)

Als een aannemer normaal gesproken alle wijzigingen duidelijk markeert en ze dat met die badkamerdeur niet gedaan hebben heb je een punt, anders wordt het lastig.

In onze huidige woning hebben ze op de dag van oplevering een WC deur smaller gemaakt omdat de keurder het anders niet goed zou keuren (was kans op opsluiten door samenkomende deuren). Het kan dus snel genoeg aangepast worden als het echt moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
Sappig schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:51:
@JeeEs
Dat zouden ze dan wel beter mogen communiceren. Dat betekent eigenlijk dat je alles op een tekening weer moet gaan nameten, ook als de wijziging niets met de indeling te maken heeft. En bij een volgende revisie weer...
Daarom is het goed gebruik om met wijzigings- of revisiepijlen te werken en een wijzigingsrenvooi in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Jheroun Heel netjes van je aannemer dat hij ook laat zien wat er verschilt tussen tekeningen, dat heeft die van ons dus niet gedaan.

@Sappig Je tekent voor het hele ding met alles wat er op staat. Wij hebben een paar keer spontane wijzigingen gevonden (oa hemelwaterafvoer een halve meter verschoven) die, als we ze niet opgemerkt hadden, voor problemen hadden kunnen zorgen.

Onze ervaring kan natuurlijk verschillen van anderen (n=1), maar onze aannemer is eigenlijk niemand in ons project blij mee. Van de 6 woningen in onze "fase" (oplevering Feb dit jaar) hebben er 5 nog steeds de bankgarantie achter de hand omdat problemen niet opgelost zijn, waarvan er 3 al rechtsbijstand ingeschakeld hebben vanwege prutswerk en weigeren met oplossingen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-08 17:27
Blijken alle erfgrenzen niet helemaal lekker te zijn uitgemeten 8)7

Die gele stip is door onafhankelijke landmeters neergezet. Blijkt dus dat de berging 40 cm naar links en 20 cm naar achter had gemoeten en dat de erfgrens met onze buurman (2-onder-1 kap) niet in het midden ligt maar te veel bijn ons naar binnen komt... Hij loopt nu namelijk vanaf het huisje recht naar voren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y6SxW0iLS4Jke0tLe7SiUxjK/medium.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Katseviool op 21-09-2018 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertogjan_666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-09 21:26
Vandaag vooroplevering gehad van onze woning. Was pas de 2e keer dat we in de woning mochten. Over 2 weken de sleutel. we hadden rond de 70 punten (pfff) het grootste probleem is dat ze de onbenoemde ruimte wat bij de woonkamer is betrokken geen vloerverwarming is neergelegd en geen plafond afwerking. Domme fout, stond in optie ook afwerken volgens woonkamer.. dus maandag gaat de vloer eruit en woensdag er weer in met de vloerverwarming. Veel kleine zaken ook, krassen op de vensterbanken, een kappot raam. Tegel badkamer met holle ruimte erachter.

Wij hebben bij de vooroplevering ook een adviseur meegenomen (geen VEH niet zo'n hoge pet van) deze komt bij de sleutel ook weer. Veel zaken had ik echt niet gezien en ook geen verstand van dus zeker de moeite waard geweest.
De adviseur heeft veel meegemaakt maar zoiets van onze bouwer niet.... dus hopen op een goede afwerking van alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 15:56
@Pelox Wij hebben ook een coating aangebracht.

Zie hier https://gathering.tweaker...message/53766441#53766441

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 20:28
Goedemorgen,

In ons project wordt de woning nog met een gasaansluiting en cv-ketel uitgevoerd. Hierbij is wel op de begane grond standaard vloerverwarming, maar op de verdiepingsvloeren niet; daar hangen dan radiatoren.

Nu is er onlangs een extra meerwerkoptie gegeven waar bij elke radiator een wcd wordt geplaatst t.b.v. elektrische radiatoren. Deze komen dan op een separate groep.

Is dit een toekomstbestendige oplossing voor wat betreft gasloos wonen? Zelf gaat mijn voorkeur namelijk uit om ook vloerverwarming op de verdiepingsvloer aan te laten leggen. Maar dit zal wellicht een duurdere oplossing zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door witterholt op 22-09-2018 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
Katseviool schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:01:
Blijken alle erfgrenzen niet helemaal lekker te zijn uitgemeten 8)7

Die gele stip is door onafhankelijke landmeters neergezet. Blijkt dus dat de berging 40 cm naar links en 20 cm naar achter had gemoeten en dat de erfgrens met onze buurman (2-onder-1 kap) niet in het midden ligt maar te veel bijn ons naar binnen komt... Hij loopt nu namelijk vanaf het huisje recht naar voren.

[Afbeelding]
Wat gaan ze er nu aan doen dan? De grond opnieuw verdelen (dus wijziging in kadaster en bij de notaris?). Is het alleen bij jullie woning, of staan alle woningen "verkeerd"?

@witterholt , ik zou voor vloerverwarming gaan. Is energiezuiniger dan elektrische radiatoren. Ookal is het duurder, dit doe je naderhand niet nog even.

[ Voor 9% gewijzigd door Hsb-3 op 22-09-2018 08:57 ]

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37
Wij betalen €995 om vloerverwarming op de gehele eerste verdieping te krijgen... positief verrast door dat bedrag.

Een warmtepomp echter....

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Hsb-3 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 08:56:
[...]

Wat gaan ze er nu aan doen dan? De grond opnieuw verdelen (dus wijziging in kadaster en bij de notaris?). Is het alleen bij jullie woning, of staan alle woningen "verkeerd"?
Over het algemeen wordt het pas definitief door het Kadaster vastgelegd na oplevering. Vandaar ook dat in je akte en zo geen definitief oppervlak genoemd staat. Woningen in ons project zijn tussen dec '17 en apr '18 opgeleverd en twee weken geleden is het Kadaster geweest om iedereen de grenzen te laten aanwijzen (gemeente doet daar ook aan mee m.b.t. de erfgrens naar hun grond).

Daar werd gezegd dat na 3-4 maanden er een landmeter komt om het definitief te bepalen. Die bepaalt dan ook de lokatie tussen de woningen als uitgangspunt en 'trekt' van daaruit de lijntjes naar voor en achter. Zoiets. :P

Aannemer had hier ook mooie gele puntjes geplaatst en dat hebben we voor de schuttingen achter ook gebruikt.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Hsb-3
We hebben bericht gekregen dat door de plaatsing van de gootsteen, het raam in de keuken niet open kan (komt tegen de kraan aan). Nu hebben we binnenkort nog een afspraak bij de keukenboer voor de laatste puntjes op de i. We twijfelen of we het zo moeten laten, of dat we de kraan in de hoek van de gootsteen zetten.
Beetje zo iets, maar dan in het blad . En onze kraan is hoger. https://goo.gl/images/X5bYMx

Heeft iemand toevallig ook de kraan niet in het midden? Of gaat dat er niet uitzien?

[ Voor 4% gewijzigd door Hsb-3 op 22-09-2018 10:18 ]

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:16

EiT

Hoe vaak zet je het keukenraam wagenwijd open? Verwacht dat je alleen kiepstand gebruikt, zo kan je er ook naar kijken ;)

Zit er geen dubbele raam? Dan kan die gewoon in het midden en zou je er geen last van moeten hebben.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• DaWayne
  • Laatst online: 08:17
Hsb-3 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 10:17:
We hebben bericht gekregen dat door de plaatsing van de gootsteen, het raam in de keuken niet open kan (komt tegen de kraan aan). Nu hebben we binnenkort nog een afspraak bij de keukenboer voor de laatste puntjes op de i. We twijfelen of we het zo moeten laten, of dat we de kraan in de hoek van de gootsteen zetten.
Beetje zo iets, maar dan in het blad . En onze kraan is hoger. https://goo.gl/images/X5bYMx

Heeft iemand toevallig ook de kraan niet in het midden? Of gaat dat er niet uitzien?
Bij ons kwam het helaas ook zo uit... uiteindelijk gekozen voor kraan voor het raam, waarbij dan idd alleen de kiepstand gebruikt kan worden. (Maar wel het plezier van wasbak en kraan op de juiste plek)

• D.deJong
Het lijkt mij onhandig tijdens onderhoud/schilderwerk aan het raam.

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:53
We waren bang dat het misschien net niet zou passen en hebben expres een lage kraan gekozen. Dit zou problemen verhelpen als het raam anders net de kraan zou raken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-09 20:10

Zenix

BOE!

kever678 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 10:07:
Wij betalen €995 om vloerverwarming op de gehele eerste verdieping te krijgen... positief verrast door dat bedrag.
Dat is een lekker bedrag, mijn bedragen waren schappelijk volgens een aantal in dit topic. Om wat voor woning gaat het dan?

Overigens extra zonnepanelen zijn hier wel duur, 500 euro per paneel (275WP) wel geïntegreerd, terwijl ik er ook maar drie krijg. Eigenlijk vind ik het jammer dat ze geïntegreerd zijn, want als ik extra zonnepanelen ga plaatsen, dan ziet het er minder uniform uit.

Warmtepomp begon ik over bij makelaar, die kwam met zo'n verhaal dat het heel erg duur was etc dat je zo 20K kwijt bent. Ik ga het wel vragen of het mogelijk is, maar als het zo'n bedrag is als bij jou, dan laat ik het gas wel paar jaar zitten en koop ik dan wel een warmtepomp. Achteraf is het veel goedkoper. Je kan de ook voor kiezen om alleen een l/w warmtepomp te nemen voor verwarming en een warmtepomp boiler voor SWW, dan heb je optimaal subsidie en meer liters aan SWW.

Ik ga donderdag het voorlopig koopcontract tekenen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 22-09-2018 14:33 ]

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

D.deJong schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:21:
Het lijkt mij onhandig tijdens onderhoud/schilderwerk aan het raam.
Hoe vaak doe je dat? Daar zou ik mijn keuze nou niet op baseren.
Pagina: 1 ... 81 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2