Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.034.050 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik wil eerst goed geïnformeerd zijn, om daarna te zeggen "goh aannemer, ik zie dat er vv komt".

De verkoopinformatie en technische omschrijving waren er voordat de vergunning verleend was. Kan natuurlijk dat gaandeweg het traject extra eisen gesteld zijn ivm epc. Wil ik dan wel graag weten goed geïnformeerd het gesprek aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
@jogaa @Placebo8 Ik heb naar aanleiding van dit bericht een specifieke vraag gesteld aan de gemeente waar ik woon. Het antwoord: in het begin (als er nog niet gebouwd is) betaal je 0,5532 procent als eigenaar niet-woning (maar alleen over de grondprijs), als er wel met de bouw is begonnen betaal je het lagere tarief eigenaar woning (0,1852 procent) over de vastgestelde WOZ-waarde. Zoals ik het lees en begrijp, betaal ik dus geen hoog tarief over de WOZ-waarde.
Wat me nog niet duidelijk is (en wat ook niet expliciet werd benoemd): wat is criterium voor start van de bouw. Hypotheek en grondoverdracht zijn net gepasseerd bij de notaris, op 1 november wordt begonnen met de sloop van pand waar ons appartement komt en geplande start bouw is 1 februari 2019. Is 1-2-2019 dan de ijkdatum van 'start bouw', of wordt het bouwrijp maken van het terrein gezien als 'start bouw'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 18:40
Aahh, je denkt recht te hebben op gratis vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
D.deJong schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:31:
Aahh, je denkt recht te hebben op gratis vloerverwarming.
Eh.. Pardon? Dit is geen verwend gedrag maar graag willen hebben wat geleverd moet worden. Er is niks gratis aan, want behoort dan in de prijs te zitten.

We waren al volledig akkoord dat er geen vv op zolder zou komen. Idee om later een radiator aan te brengen lag er al. Maar als er vv in moet zitten volgens vergunning, dan wil ik inderdaad dat ook hebben. Mede, omdat anders de epc norm niet gehaald wordt (daarom ga ik de epc berekening controleren) en we wel getekend hebben voor een bepaalde epc.
Blijkt het niet meegenomen te zijn, ga ik alsnog vragen aangeven dat ik een verschil zie in tekening en technische omschrijving, en dat ik wil weten welke klopt. Wie weet wat hij zegt.

Is dat zo raar dan? In het contract staat ook dat er wijzigingen kunnen plaatsvinden als dit technisch nodig is en dat we dat moeten accepteren. Prima. En misschien is dit wel zo'n ding en zijn ze vergeten het te vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Het komt raar en naar over omdat je het eerst hier komt vragen, daarna de gemeente wil bellen en daarna pas je aannemer. Je vraagt het niet om goed beslagen op het ijs te komen maar je verzamelt munitie.
Epc berekeningen hangen niet af van een stukje slang die op een tekening staat maar wordt aan de hand van de technische omschrijving gedaan.
Blijft de vraag open staan, wat staat er in je technische omschrijving en koopcontract?
Gezien je vraagstelling hier mis je waarschijnlijk de kennis over (bouw)recht/ bouwbesluit en zeker de vakkennis om een epc berekening te controleren.
Ik wens je veel succes met je gevecht tegen het onrecht wat je wordt aangedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door D.deJong op 07-10-2018 07:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-06 22:20
@D.deJong Wat een opmerkelijke reacties. @Hsb-3 Doet toch niemand kwaad met zijn vragen? Aangezien huizenbouw voor de meeste onbekend terrein is lijkt het me erg verstandig om meer informatie in te winnen. Los van het feit of aannemers altijd te vertrouwen zijn of alle informatie delen die relevant is.
Vragen staat vrij, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@D.deJong holy crap! Wat een vijandigheid. Ik wil alleen weten of het een knip-plakfout is, als het niet in de epc staat dan zeg ik er niks van. Ik ervaar het echt niet als onrecht, hoe kom je er bij. Ik twijfel alleen hoe dit aan te pakken, want het zou een leuke bijkomstigheid zijn. Zo niet, ook prima.

In de epc is wel uit te halen of een ruimte/verdieping onverwarmd is, danwel de energiebehoefte, omdat de installaties ook vernoemd staan. Het is even geleden dat ik er een gezien heb, maar ik kom er heus wel uit.

En als je het over (bouw) recht hebt, als je er zo veel over afweet dan weet je ook dat een vergunning leidend is en dat je moet bouwen volgens vergunning. Ik ben mogelijk dan wel geen partij mbt de vergunning, maar neemt niet weg dat een vergunning boven een technische omschrijving staat die vóór vergunningaanvraag is uitgedraaid. En het kan zomaar zijn dat de aannemer er niet van afweet, omdat het ook niet in de overeenkomst/bestek van de projectontwikkelaar staat?
Of dat het last minute in het vergunningproces moest worden toegevoegd, maar de tekeningen al naar de aannemer waren ivm voorbereidend werk?

In de technische omschrijving (die opgesteld is voor de vergunning is aangevraagd), staat dat de woning volledig voorzien is van vloerverwarming, muv de meterkast en tweede verdieping. In het contract zelf staat niks. Er zitten ook wat verschillen in de tekeningen (vergunning en verkooptekening), maar dat heeft de projectontwikkelaar zelf aangegeven, en dat komt omdat ze willen voorkomen dat mensen negatief verrast worden. Een ruimte is bijv als 3,05 aangegeven, maar dat wordt waarschijnlijk 3,10. Dat soort dingen. Ook prima. Ik snap dat een verkooptekening een indicatie is, de vergunning is leidend, met kleine afwijkingen, omdat ze niet op de mm kunnen bouwen en dat is logisch.

Maar om dan meteen op de man te spelen vind ik erg laag. Beetje stoken ofzo? We zijn hier toch om ervaring te delen en elkaar te helpen? Ik ervaar dit wat jij doet niet als helpen overigens. Dat kan ook vriendelijker..

Maar wellicht heb je een punt, dat ik een belletje naar de ontwikkelaar moet doen om te vragen of hij in de epc wil kijken, gezien dit gegeven. Kan hij het verder met de aannemer uitvogelen. Want anders komen de vragen wel na oplevering, aangezien iedereen dan de vergunningsstukken krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Dat is waar, vragen staat vrij. De gemeente bellen voor dat je de aannemer belt triggerde mijn geërgerde reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Epc berekeningen worden gedurende het bouwproces aangepast en de bouwvergunning is slechts een startpunt. Kopers meer en minderwerk zijn bijvoorbeeld van invloed op deze berekening.
Mijn excuses als ik wat te direct ben, zo is het zeker niet bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
woekele schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:26:
Standaard wordt bij ons voor de stuk of 10 binnendeuren gekozen voor stalen kozijnen met bovenlichten en opdekdeuren. We kunnen wel het design van de deur kiezen en beslag, maar het blijft opdek en het kozijn/bovenlicht kunnen we niet veranderen. Hoogstens het geheel laten vervallen.

Ik zag dat er hierboven ook al discussie over is geweest. Het liefst wil ik geen bovenlichten en het liefst wil ik houten kozijnen en stompe deuren. Weet iemand een goed bedrijf dat hiervoor een offerte kan maken? Ben erg benieuwd wat het daadwerkelijk zou worden inclusief plaatsen, goed dichtmaken bovenlicht en een deur die iets mooier is dan een saaie 100% vlak-basisversie. Mogelijk doen ook de toekomstige buren mee, dus hopelijk kan dat de prijs t.z.t. nog wat drukken...
Ik heb ook een hekel aan die goedkope meuk... metaal en karton, daar maak je toch geen deuren en kozijnen van!? 8)7 Ik heb het bij een vakbedrijf laten doen (d.w.z. echte schrijnwerkers) en dan krijg je fatsoenlijke spullen en goede begeleiding. Kozijnen van Meranti hardhout e.d. Die dingen van Ecosy zijn volgens mij niet hardhout en je zit nog steeds tegen zo'n rubbertje aan te kijken.

Ik denk dat wij per deur (geen kartonnen deur), kozijn, architraaf en plaatsing (alles enkel gegrond, lakken heb ik zelf gedaan) zo'n 750 euro kwijt waren. Daarnaast heeft de bouwer de bovenlichten dichtgemetseld voor circa 100 euro per deuropening. Totaal dik 6.000 euro. Best wel prijzig, maar zelfs het vrouwtje hier is er heel erg blij mee, en die is best zuinig op d'r geld.

Ik kan er langs zitten, dus ga niet enkel en alleen op mijn geheugen jouw keuze baseren!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Hsb-3 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 08:51:
@D.deJong
En als je het over (bouw) recht hebt, als je er zo veel over afweet dan weet je ook dat een vergunning leidend is en dat je moet bouwen volgens vergunning.
Dat is in globale zin feitelijk juist maar niet zo rigide als je het nu stelt.

De bouw moet volgens de prestatie-eisen, volumes en esthetische voorwaarden als gesteld in de omgevingsvergunning worden gebouwd binnen de gestelde wettelijke eisen (bv bouwbesluit) (met de kanttekening dat het de eisen zijn van het moment van aanvragen van de omgevingsvergunning).

Houdt hierbij ook rekening met het feit dat wanneer er een discrapantie is tussen de omschrijvingen en het tekenwerk de tekstuele omschrijving, in principe, leidend is.

Dit gaat in jouw situatie echter alleen op wanneer dit voorkomt in de contractstukken die betrekking hebben op jouw koop- aanneemovereenkomst.
Ik ben mogelijk dan wel geen partij mbt de vergunning, maar neemt niet weg dat een vergunning boven een technische omschrijving staat die vóór vergunningaanvraag is uitgedraaid. En het kan zomaar zijn dat de aannemer er niet van afweet, omdat het ook niet in de overeenkomst/bestek van de projectontwikkelaar staat?
Als het niet in zijn overeenkomst met de ontwikkelaar staat maar wel gemaakt moet worden om aan de wettelijke eisen te voldoen is het voor de aannemer ook gewoon meerwerk. (UAV paragraaf 6, lid 5)
Of dat het last minute in het vergunningproces moest worden toegevoegd, maar de tekeningen al naar de aannemer waren ivm voorbereidend werk?
Dat maakt op geen enkele wijze een verschil voor jou als individuele koper.
In de technische omschrijving (die opgesteld is voor de vergunning is aangevraagd), staat dat de woning volledig voorzien is van vloerverwarming, muv de meterkast en tweede verdieping.
Als in de technische omschrijving onderdeel uitmaakt van je koop-aanneemovereenkomst is dat je antwoord.
In het contract zelf staat niks.
Dat hoeft ook niet omdat de bijlagen ook een integraal onderdeel van de overeenkomst uitmaken.
Er zitten ook wat verschillen in de tekeningen (vergunning en verkooptekening), maar dat heeft de projectontwikkelaar zelf aangegeven, en dat komt omdat ze willen voorkomen dat mensen negatief verrast worden. Een ruimte is bijv als 3,05 aangegeven, maar dat wordt waarschijnlijk 3,10. Dat soort dingen. Ook prima.
Dat doen ze netjes, scheelt iig een hoop gedoe. Een verschil van 5 centimeter is slechts in uitzonderlijke gevallen reden tot reclamatie.
Ik snap dat een verkooptekening een indicatie is, de vergunning is leidend, met kleine afwijkingen, omdat ze niet op de mm kunnen bouwen en dat is logisch.
Nee, de verkooptekeningen zijn een indicatie van de in de koop-aanneemovereenkomst tekstueel omschreven onderdelen. De omgevingsvergunning is voor jou geen stuk waar je wat mee kunt op die wijze.
Die vergunningstekeningen zijn minder specifiek omdat ze enkel zijn om de haalbaarheid van het object tov de wettelijke kaders aan te tonen en dienen niet als bouwtekeningen omdat die upgrade pas een fase later volgt.
Maar om dan meteen op de man te spelen vind ik erg laag. Beetje stoken ofzo? We zijn hier toch om ervaring te delen en elkaar te helpen? Ik ervaar dit wat jij doet niet als helpen overigens. Dat kan ook vriendelijker..
Het kon ook vriendelijker idd maar ik snap het wel een klein beetje als iemand ook uit 'het wereldje'. Het kwam op mij in eerste instantie ook wel een beetje over als op @D.deJong.
Maar wellicht heb je een punt, dat ik een belletje naar de ontwikkelaar moet doen om te vragen of hij in de epc wil kijken, gezien dit gegeven. Kan hij het verder met de aannemer uitvogelen.
Dat gaat nog een feest worden als dit echt een probleem is.
Want anders komen de vragen wel na oplevering, aangezien iedereen dan de vergunningsstukken krijgt.
Dat lijkt me heel stug en mosterd na de maaltijd, je zal waarschijnlijk de revisietekeningen krijgen, de laatste versie van de optietekeningen, overzicht van het geaccoordeerd meerwerk en de garantiebescheiden krijgen in het kader van je (bijv woningborg) garantiecertificaat.
BFmango schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 09:47:
[...]

Ik heb ook een hekel aan die goedkope meuk... metaal en karton, daar maak je toch geen deuren en kozijnen van!? 8)7
Waarom niet? Dit is voor 99% van de mensen een acceptabele (en ook duurzame) en betaalbare oplossing. Technisch en functioneel is er gewoon niks mis mee en zeker niet voor die prijs.
Zoals je zelf al aangeeft is het gewoon zeer prijzig als je een upgrade wil hebben en is het dus logisch dat het tot aan een bepaald segment gewoon standaard in staal + boardkarton wordt uitgevoerd. (daarnaast is meranti voor binnenkozijnen simpelweg verspilling van grondstoffen imo)

[ Voor 7% gewijzigd door De Rikster op 07-10-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
De Rikster schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 09:56:
[...]

[...]

Waarom niet? Dit is voor 99% van de mensen een acceptabele (en ook duurzame) en betaalbare oplossing. Technisch en functioneel is er gewoon niks mis mee en zeker niet voor die prijs.
Zoals je zelf al aangeeft is het gewoon zeer prijzig als je een upgrade wil hebben en is het dus logisch dat het tot aan een bepaald segment gewoon standaard in staal + boardkarton wordt uitgevoerd. (daarnaast is meranti voor binnenkozijnen simpelweg verspilling van grondstoffen imo)
Uhuh. En vervolgens wel 25k stukslaan op een keuken voor je 13-in-een-dozijn doorzonwoning.

Zo maakt iedereen zijn eigen keuzes, en help ik hier alleen maar iemand die óók een hekel heeft aan bovenlichtjes, stalen kozijntjes en kartonnen deuren. Ieder zijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
BFmango schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:16:
[...]

Uhuh. En vervolgens wel 25k stukslaan op een keuken voor je 13-in-een-dozijn doorzonwoning.
En hun partner aanduiden als "het vrouwtje" inderdaad ;)
Zo maakt iedereen zijn eigen keuzes, en help ik hier alleen maar iemand die óók een hekel heeft aan bovenlichtjes, stalen kozijntjes en kartonnen deuren. Ieder zijn ding.
Een stalen kozijn zonder bovenlicht (met stompe deur) doet ook al een hoop voor de uitstraling en is een stuk vriendelijker voor het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
De Rikster schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:32:
[...]

En hun partner aanduiden als "het vrouwtje" inderdaad ;)
Uhuh.
[...]

Een stalen kozijn zonder bovenlicht (met stompe deur) doet ook al een hoop voor de uitstraling en is een stuk vriendelijker voor het budget.
Dat klopt, zal al een hoop schelen. En wij hebben toch gekozen voor ook nog eens hardhouten kozijnen en houten deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@De Rikster maar je bent het wel met me eens dat als de vloerverwarming volgens de epc nodig is om de norm te halen, en ze hebben geen alternatieve maatregelen getroffen, dat ze deze wel moeten aanbrengen om te voldoen aan de vergunning?

Daarbuiten : als ik bijvoorbeeld een woning koop, met antraciete stenen, en volgens vergunning moeten ze rood worden, dan wordt het rood, ondanks wat er in mijn overeenkomst staat. Dan treed dat ene artikel in werking dat het kan zijn dat er wijzigingen kunnen plaatsvinden ivm vergunning. (niet dat dit voorbeeld voor zal komen, maar ik trek het even simpel).
En dat werkt volgens mij 2 kanten op, toch, of ik er nu wel of niet blij van wordt.

Ik ga morgen even bellen met de ontwikkelaar om te vragen hoe het nu zit. En wat de uitkomst ook is, het is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
Hsb-3 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:45:
@De Rikster maar je bent het wel met me eens dat als de vloerverwarming volgens de epc nodig is om de norm te halen, en ze hebben geen alternatieve maatregelen getroffen, dat ze deze wel moeten aanbrengen om te voldoen aan de vergunning?
Als er in de EPC staat dat de verdieping is beschouwd als verwarmd dan moeten ze dat uitvoeren (of een maatregel die tot een gelijkwaardige epc leidt) als verplichting voortvloeiend uit de koop-aanneemovereenkomst. Dit leidt niet 1:1 tot de conclusie dat er dan dus vloerverwarming toegepast moet worden omdat de vergunningsstukken in deze niets meer zijn dan een onderbouwing dat men aan de eisen voldoet (gaat voldoen).
Daarbuiten : als ik bijvoorbeeld een woning koop, met antraciete stenen, en volgens vergunning moeten ze rood worden, dan wordt het rood, ondanks wat er in mijn overeenkomst staat. Dan treed dat ene artikel in werking dat het kan zijn dat er wijzigingen kunnen plaatsvinden ivm vergunning. (niet dat dit voorbeeld voor zal komen, maar ik trek het even simpel).
Dat zal op zijn minst dmv een erratum (aanvulling/wijziging van de overeenkomst) moeten gebeuren.
Misschien zelfs met een ontbindingsclausule omdat het een dusdanige esthetische afwijking is van hetgeen je mag verwachten obv de overeenkomst.

Heel simpel: de aannemer/ontwikkelaar moet richting jou conform koop-aanneemovereenkomst een prestatie leveren. Daarnaast heeft de aannemer richting het bevoegd gezag een verplichting om aan te tonen dat aan de geldende normen en eisen wordt voldaan. Hier zitten wel overlappen in maar het zijn twee op zichzelf staande stromen die je niet door elkaar kan halen.

[ Voor 39% gewijzigd door De Rikster op 07-10-2018 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Onze nieuwbouw woning wordt binnenkort opgeleverd. Wij hebben ervoor gekozen om zelf een douchewand te (laten) plaatsen. Gezien de ruimte is ons oog gevallen op een cabine met hoekinstap, indien mogelijk met twee swingdeuren. Ter illustratie https://www.praxis.nl/bad...kinstap-900x900mm/5376117.

De foto laat de linkerzijde zien van onze badkamer, hier komt links van de douche nog een toilet. De badkamer 1.80m diep en 3.40m breed, langs de rechterzijde staat een bad. Met de zwarte lijnen heb ik aangegeven waar ik de deuren zou willen monteren. De linkerdeur zou gemonteerd worden op de leidingschacht. Deze is gemaakt van 12.5 mm gipsplaat met metal stud profielen en reeds betegeld. Het advies van de uitvoerder is om te werken met holle wand pluggen en alvorens het profiel te monteren siliconenkit aan te brengen. Echter vraag ik mij af of deze wand stevig genoeg is om een douchewand aan te hangen? Wellicht kan iemand hier iets over zeggen :) .

Afbeeldingslocatie: https://i1189.photobucket.com/albums/z422/Florian_Nijpels/Doucheruimte_zps3qukjxo5.png

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Op de hoek is het moeilijk of zelfs bijna onmogelijk om een holle wandplug te gebruiken, je zit hier in of op het blik.
Plakken met Hightack is voldoende, of de schacht het gewicht en jarenlang gebruik aan kan is moeilijk te bepalen.
De prijs van de cabine is erg aantrekkelijk en de ruime instap die hiermee ontstaat ook maar wellicht is het een optie om hier een vast scherm te plaatsen die afsteunt op de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Nu online
Naast de ruime instap geeft het de mogelijkheid om een 100-120cm breed meubel te plaatsen tussen douche en bad. Onze voorkeur gaat uit naar een gesloten doucheruimte in verband met comfort en spattend water.

Hoe breed is het blik? De doucheruimte zelf is 80cm breed. Om niet op de hoek te zitten zou ik kiezen voor de 90cm variant van de cabine.

Een vast scherm is een alternatief. Echter plaatsen we dan een normale deur tegen de andere wand dan blijft er weinig ruimte over voor het wasmeubel wanneer je rekening houdt met de uitslag van de deur. Een derde mogelijkheid is een hoekinstap met twee schuifdeuren, dan heb je een hoekframe wat de lasten zal verdelen lijkt me.

[ Voor 18% gewijzigd door Millert op 07-10-2018 14:17 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
https://www.google.nl/sea...=659#imgrc=2SEEPfqrvDaagM

Dit zou de opbouw kunnen zijn maar ik ben heel wat creatievere metalstudbouwers tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 435468

Heeft er iemand ervaring met het leggen van tegels op vloerverwarming? Wij wilden graag in de eerste week na oplevering gaan tegelen maar lees nu allemaal cowboyverhalen over stookprotocollen voor het opwarmen vd vloerverwarming (doet de aannemer dit niet als het in de winter word opgeleverd)? Ben erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Als we eerst moeten gaan opwarmen en koud laten worden zijn we weer 2 weken na oplevering verder terwijl wr een beetje in tijdnood zitten ivm onze tijdelijkr woning. Tegels komen alleen in de keuken te liggen (ca. 40m2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:37
Hsb-3 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:45:

En dat werkt volgens mij 2 kanten op, toch, of ik er nu wel of niet blij van wordt.

Ik ga morgen even bellen met de ontwikkelaar om te vragen hoe het nu zit. En wat de uitkomst ook is, het is prima.
Bij de epc van ons stond in of er vloerverwarming voor gehele woning in zat. Dit was dan per type woning aangegeven: hoekwoning was weer anders dan tussenwoning en daar was weer variatie op. 1 type had overal vloerverwarming en een lucht warmtepomp om op papier de benodigde epc te behalen. Er pasten niet zoveel zonnepanelen op dus moest het zo opgelost.
Vraag gewoon de epc op en ik hoop voor je dat vloerverwarming er niet in zit om te compenseren maar om efficiënter warmte te verspreiden met een "echte" warmte pomp t.b.v. gasloos.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:37
Anoniem: 435468 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 19:50:
Heeft er iemand ervaring met het leggen van tegels op vloerverwarming? Wij wilden graag in de eerste week na oplevering gaan tegelen maar lees nu allemaal cowboyverhalen over stookprotocollen voor het opwarmen vd vloerverwarming (doet de aannemer dit niet als het in de winter word opgeleverd)? Ben erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Als we eerst moeten gaan opwarmen en koud laten worden zijn we weer 2 weken na oplevering verder terwijl wr een beetje in tijdnood zitten ivm onze tijdelijkr woning. Tegels komen alleen in de keuken te liggen (ca. 40m2)
Ervaring bij ons is dat wegens diefstal 2 dagen voor oplevering de cv wordt geplaatst. Dit wordt nog net aangezet met fabrieksinstellingen en je mag zelf nog meerdere keren ontluchten voor je de leidingen warm krijgt.

Ik hoop voor je dat het anders gaat maar betwijfel het.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

De Rikster schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:32:
[...]
Ik snap echt niet wat iedereen ertegen heeft. Wij hebben ook stalen kozijnen met opdekdeuren. Geen bovenlichten willen snap ik wel, maar verder?

Ik ben bezig een scheidingswand op zolder te bouwen en daar zet ik dezelfde Svedex opdekdeur in die we beneden ook hebben in een stalen kozijn. Zonder bovenlicht, dat dan weer wel. Voor het prijsverschil van €50 om er houten kozijn en stompe deur van te maken hoef ik het niet te laten, maar zie er geen meerwaarde in.

Ik vind de opdekdeuren wel sjiek staan eigenlijk. Staal vs hout is me om het even, voor staal gekozen omdat de rest van het huis dat ook heeft.

Persoonlijke voorkeur / smaak blijft toch een prachtig ding.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:54
Placebo8 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:45:
We hebben het nagevraagd bij VEH, maar zij geven aan dat het helaas klopt... Het percentage wordt pas aangepast wanneer je de sleutel hebt ontvangen.

[...]
Nee, het type wordt pas 1-1-2019 opnieuw bepaald en de staat van het onroerende goed op dat moment bepaalt het voor de rest van het jaar. En als er dan al palen in de grond zitten, is het 'woning', is nog niet met de feitelijke bouw gestart, dan 'niet-woning. Dus niet vanaf het moment van sleuteloverdracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
DutchChelsea schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 17:20:
@jogaa @Placebo8 Ik heb naar aanleiding van dit bericht een specifieke vraag gesteld aan de gemeente waar ik woon. Het antwoord: in het begin (als er nog niet gebouwd is) betaal je 0,5532 procent als eigenaar niet-woning (maar alleen over de grondprijs), als er wel met de bouw is begonnen betaal je het lagere tarief eigenaar woning (0,1852 procent) over de vastgestelde WOZ-waarde. Zoals ik het lees en begrijp, betaal ik dus geen hoog tarief over de WOZ-waarde.
Wat me nog niet duidelijk is (en wat ook niet expliciet werd benoemd): wat is criterium voor start van de bouw. Hypotheek en grondoverdracht zijn net gepasseerd bij de notaris, op 1 november wordt begonnen met de sloop van pand waar ons appartement komt en geplande start bouw is 1 februari 2019. Is 1-2-2019 dan de ijkdatum van 'start bouw', of wordt het bouwrijp maken van het terrein gezien als 'start bouw'?
Wat het criterium is had ik toch aangegeven? Bepalend is of de bouw gestart is. En volgens jurisprudentie is de start van de bouw vanaf het moment dat de eerste paal in de grond is gegaan. Als dat vòòr 1 januari is, dan zit je voor dat jaar goed, is het er na, dan betaal je voor dat jaar als 'niet-woning' (met het hogere percentage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-06 20:16
jogaa schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 21:31:
[...]

Wat het criterium is had ik toch aangegeven? Bepalend is of de bouw gestart is. En volgens jurisprudentie is de start van de bouw vanaf het moment dat de eerste paal in de grond is gegaan. Als dat vòòr 1 januari is, dan zit je voor dat jaar goed, is het er na, dan betaal je voor dat jaar als 'niet-woning' (met het hogere percentage).
Dan ben ik blij dat de bouw bij ons volgende maand start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
Ik zit dan niet goed want met tarief niet-woning over de grondprijs ben ik goedkoper uit dan met 'normaal' tarief over WOZ-waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:12

EiT

Even snel een vraag, wij hebben al 3 maanden geleden aangegeven dat wij onze badkamer wilde verhuizen naar een slaapkamer.

Nu is dat geen probleem en zelfs een optie op de lijst. Tot wij een tekening wilde, hier moesten we 2-3 maanden op wachten.

Nu hadden wij zelf ook maar input gegeven dat we deze opzet wilde, alleen storen wij ons nog aan de deuren en het wasmeubel.

Originele badkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HGOfs5l32rPWAsdKvc03WIWq/full.png

Hoe wij het graag willen in slaapkamer 4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FGyuqXcIVeZwxiYwDERhoOX7/full.png

Nu heb ik meerdere keren aangegeven dat ik die deuren zo niet handig vond en of dat zo wel mag.

Mijn vragen aan de mensen hier die het misschien weten:
1. Mogen de deuren zo wel?
2. Is de loopruimte vanuit de deur de badkamer in wel voldoende? Wasbak is 50cm breed, en je hebt maar 70cm vanuit de deur de badkamer in.
3. Mijn vraag nu aan de aannemer was: verplaats de muur tussen nieuwe en oude badkamer een cm of 30-50 terug en laat de deur naar binnen de badkamer toe open gaan. Mag dat wel? Lees af en toe dat die deur naar buiten moet slaan, maar kon niet vinden dat dit verplicht was.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
DutchChelsea schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 22:25:
Ik zit dan niet goed want met tarief niet-woning over de grondprijs ben ik goedkoper uit dan met 'normaal' tarief over WOZ-waarde
Dat is raar. Want de WOZ-waarde zou dan de grondprijs moeten zijn. De peildatum is 1 januari. Als er dan nog niets in aanbouw was, is de WOZ-waarde de grondprijs. De WOZ is gewoon wat de waarde van de onroerende zaak op 1 januari is. Je bent met niet-woning dan altijd duurder uit, omdat het te betalen percentage dan hoger is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
Ja
2. Is de loopruimte vanuit de deur de badkamer in wel voldoende? Wasbak is 50cm breed, en je hebt maar 70cm vanuit de deur de badkamer in.
Het bouwbesluit stelt een vrije doorgang van minimaal 85cm tot de badruimte (Dus de dagmaat van het kozijn/toegang) en stelt geen eisen aan de vrije doorgang binnen de badruimte.

Dus nee, voldoet eigenlijk niet en je moet het ook niet willen.
3. Mijn vraag nu aan de aannemer was: verplaats de muur tussen nieuwe en oude badkamer een cm of 30-50 terug en laat de deur naar binnen de badkamer toe open gaan. Mag dat wel? Lees af en toe dat die deur naar buiten moet slaan, maar kon niet vinden dat dit verplicht was.
De deur draait naar buiten zodat er een ventilatieopening onder de deur gecreëerd kan worden. Daarnaast wil je gewoon niet dat de deur naar binnen draait, dat is zo irritant/zonde van de ruimte in je badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:25
MadEgg schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 21:23:
[...]

Ik snap echt niet wat iedereen ertegen heeft. Wij hebben ook stalen kozijnen met opdekdeuren. Geen bovenlichten willen snap ik wel, maar verder?

Ik ben bezig een scheidingswand op zolder te bouwen en daar zet ik dezelfde Svedex opdekdeur in die we beneden ook hebben in een stalen kozijn. Zonder bovenlicht, dat dan weer wel. Voor het prijsverschil van €50 om er houten kozijn en stompe deur van te maken hoef ik het niet te laten, maar zie er geen meerwaarde in.

Ik vind de opdekdeuren wel sjiek staan eigenlijk. Staal vs hout is me om het even, voor staal gekozen omdat de rest van het huis dat ook heeft.

Opdek vind ik maar lelijk en ziet er goedkoop uit. Het ziet er veel mooier en strakker uit als de deur wegvalt in de muur. Veel strakker ook. Doet veel voor de uitstraling van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Ivm vloerverwarming op tekeningverhaal: projectontwikkelaar was verbaasd dat het op tekening stond. Dat is zonder zijn medeweten gedaan. Nergens in het hele project is vv toegepast op zolder, dit is ook niet nodig omdat het geen verblijfsruimte is (wat mij ook bekend is). Als we een dakkapel zouden kiezen, wordt er wel vv aangelegd. En natuurlijk was het ook een gewone kopersoptie. Ik heb aangegeven dat ik wel benieuwd ben of in de epc de zolder dan als verwarmd staat aangegeven. Hij gaf aan dat het zeker bij de gemeente geen eis is geweest.
Hij gaat het navragen waarom het op tekening is gekomen, want hij vond het maar vreemd.

Op de tekening staat overigens ook de optie voor de dakkapel. Ik kan me voorstellen dat het woordje "optie" toegevoegd had moeten worden, bij de vv op zolder, en dat dit vergeten is. Ik heb hem ook aangeraden om dit dan van tekening af te laten halen, aangezien als we na de oplevering de tekeningen krijgen er mogelijk meer vragen over gesteld worden.

Hij heeft me bedankt voor mijn oplettendheid, en ging er even achteraan. :) Case closed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saied_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-02 06:37
Zijn er mensen die een houten vloer in hun nieuwbouw woning gaan of hebben laten plaatsen in combinatie met vloerverwarming? Dit zou volgens de winkels en internet moeten kunnen als er gekozen wordt voor een gelijmde multiplank vloer. Waar ik zelf een beetje bang voor ben is het vocht in een nieuwe (zandcement) vloer. Kan dit leiden tot barsten/een bolle vloer (mijn logica zegt van wel)?

De vloerenzaak waar we afgelopen weekend zijn gaan kijken gaf aan dat een constante temperatuur belangrijker is en voor de garantie verklikkers onder de vloer worden gelijmd die in geval van het barsten van een paneel aan kunnen geven of de temperatuur (ooit) te hoog is geweest. Als dat het geval is vervalt namelijk de garantie. Iemand ervaring met de verklikkers? Hoe betrouwbaar zijn deze dingen? We krijgen overigens lage temperatuur vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Hsb-3 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:36:
Ivm vloerverwarming op tekeningverhaal: projectontwikkelaar was verbaasd dat het op tekening stond. Dat is zonder zijn medeweten gedaan. Nergens in het hele project is vv toegepast op zolder, dit is ook niet nodig omdat het geen verblijfsruimte is (wat mij ook bekend is). Als we een dakkapel zouden kiezen, wordt er wel vv aangelegd. En natuurlijk was het ook een gewone kopersoptie. Ik heb aangegeven dat ik wel benieuwd ben of in de epc de zolder dan als verwarmd staat aangegeven. Hij gaf aan dat het zeker bij de gemeente geen eis is geweest.
Hij gaat het navragen waarom het op tekening is gekomen, want hij vond het maar vreemd.

Op de tekening staat overigens ook de optie voor de dakkapel. Ik kan me voorstellen dat het woordje "optie" toegevoegd had moeten worden, bij de vv op zolder, en dat dit vergeten is. Ik heb hem ook aangeraden om dit dan van tekening af te laten halen, aangezien als we na de oplevering de tekeningen krijgen er mogelijk meer vragen over gesteld worden.

Hij heeft me bedankt voor mijn oplettendheid, en ging er even achteraan. :) Case closed!
Is het zo ja dat bij het plaatsen van dakkapel vloerverwarming geplaatst moet worden? Denk dat ze eerder een radiator plaatsen ivm kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Mirved schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:03:
[...]

Opdek vind ik maar lelijk en ziet er goedkoop uit. Het ziet er veel mooier en strakker uit als de deur wegvalt in de muur. Veel strakker ook. Doet veel voor de uitstraling van een huis.
Vind jij. ;) Ik vind stompe deuren er “goedkoop”, blijkbaar was er geen geld voor het opdekrandje. Smaken verschillen. Ik vind het in ieder geval zeker geen showcase item, en verbaas me dat veel mensen zo graag stomp lijken te willen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
T.E schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:07:
[...]

Is het zo ja dat bij het plaatsen van dakkapel vloerverwarming geplaatst moet worden? Denk dat ze eerder een radiator plaatsen ivm kosten?
Ik denk dat een dakkapel in ons project dan ook vloerverwarming zou krijgen. Verklaart ook de hoge prijzen voor de dakkapel.
Ik denk, omdat alles lage temperatuur verwarming is, en je dan een giga radiator krijgt om aan de eis voor de ruimtetemperatuur te voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-05 18:28
MadEgg schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:20:
[...]

Vind jij. ;) Ik vind stompe deuren er “goedkoop”, blijkbaar was er geen geld voor het opdekrandje. Smaken verschillen. Ik vind het in ieder geval zeker geen showcase item, en verbaas me dat veel mensen zo graag stomp lijken te willen.
Dat randje zit er alleen zodat je geen moeite hoeft te doen/manuren hoeft te maken om de deur fatsoenlijk passend te maken :P Maar gelijk heb je smaken verschillen. Ik heb hier ook de kartonnen deuren en blik kozijnen laten vervallen en zelf houten kozijnen en stompe deuren geplaatst.

Als ik nu ergens kom en ik kijk naar de deuren dan zie ik hoe goed deze in het kozijn past, hoeveel moeite men heeft gedaan om het hang en sluitwerk netjes in te frezen/beitelen, wat ze hebben gedaan met de lip van de sluitplaat, of hij goed sluit enzovoorts. Ik kreeg er niet voor betaald dus kon ik er de tijd voor nemen met als resultaat deuren die sluiten als een autodeur, zo netjes in het kozijn passen dat je de zuiging bij het open trekken nog net niet kan horen en een CNC factory finish wat betreft het infreeswerk van het hang en sluitwerk. Als ik dan een opdekdeur zie dan denk ik niet 'er was geld voor een randje' dan denk ik wat een proleten opstelling en er kon niet eens een mannetje vanaf om een deur fatsoenlijk af te hangen. Ieder zo zijn kijk op dingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MadEgg schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 21:23:
[...]

In België is een stompe deur dan weer standaard en kiezen sommigen voor een opdekdeur omdat deze makkelijker geluidswerend te maken zouden zijn.

Ik associeer opdekdeuren wel vooral met huisjes in Nederlandse bungalowparken. Maar die wegen echt niets en voelen niet kwalitatief aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@EiT @De Rikster

Als ik dat plaatje goed interpreteer komen die deuren van badkamer en toilet dus tegen elkaar aan. Dit lijkt heel erg op de situatie bij ons in huis en dat is dus bij de opleveringskeuring als probleem aangemerkt. Diezelfde dag is men nog gaan klussen om te zorgen dat je niet in een ruimte opgesloten kan raken. De bouwkundige die wij bij ons hadden vond dat echt een breekpunt.

Dat was voor ons huidige huis 9 jaar geleden dus wellicht zijn er regels veranderd maar het lijkt mij vreemd dat het nu wel is toegestaan. Die deuren kunnen elkaar blokkeren en kunnen dus zorgen dat iemand niet meer kan vluchten bij brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
jogaa schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 08:29:
[...]

Dat is raar. Want de WOZ-waarde zou dan de grondprijs moeten zijn. De peildatum is 1 januari. Als er dan nog niets in aanbouw was, is de WOZ-waarde de grondprijs. De WOZ is gewoon wat de waarde van de onroerende zaak op 1 januari is. Je bent met niet-woning dan altijd duurder uit, omdat het te betalen percentage dan hoger is
Ik baseer me op wat het officiële antwoord van de gemeente is naar aanleiding van mijn vraag. 0,55 procent van de grondprijs dus. En de grondprijs is bij mij 29,45 procent van de VON-prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:25
MadEgg schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:20:
[...]

Beelden zeggen meer dan duizend woorden:

opdek: Afbeeldingslocatie: https://www.schilderpret.nl/wp-content/uploads/2016/01/download2.jpg

Stomp: Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/93/18/4e/93184eb6662038244b77526f098fbe3f.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-04 18:38
Saied_ schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:04:
Zijn er mensen die een houten vloer in hun nieuwbouw woning gaan of hebben laten plaatsen in combinatie met vloerverwarming? Dit zou volgens de winkels en internet moeten kunnen als er gekozen wordt voor een gelijmde multiplank vloer. Waar ik zelf een beetje bang voor ben is het vocht in een nieuwe (zandcement) vloer. Kan dit leiden tot barsten/een bolle vloer (mijn logica zegt van wel)?

De vloerenzaak waar we afgelopen weekend zijn gaan kijken gaf aan dat een constante temperatuur belangrijker is en voor de garantie verklikkers onder de vloer worden gelijmd die in geval van het barsten van een paneel aan kunnen geven of de temperatuur (ooit) te hoog is geweest. Als dat het geval is vervalt namelijk de garantie. Iemand ervaring met de verklikkers? Hoe betrouwbaar zijn deze dingen? We krijgen overigens lage temperatuur vloerverwarming.
Wij gaan binnekort ook de houten vloer leggen na de oplevering.
Daar zijn twee voorwaarden voor vanuit de leverancier:
- Cementen dekvloer is droog
- Opstookprotocol is uitgevoerd

Ons huis is wind en waterdicht vanaf begin juli en de vloer is er half juli ingegaan.
Als deze begin november nog niet droog zou zijn, dan wordt het nooit meer droog :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:42

ArCadE

No banana available

Wij gaan het ook laten doen. Je moet alleen opletten dat niet alle houtsoorten kunnen bij vloerverwarming. Wij hebben goede ervaringen met BAX Houthandel uit Barneveld. Ze hebben een goede online chat die je kan helpen. Er zitten een paar vestigingen verspreid over het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Mirved schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:10:
[...]

opdek: [Afbeelding]

Stomp: [Afbeelding]
Dat is geen typisch stompe deurkozijn.

Edit:
Deze is beter:
Afbeeldingslocatie: https://www.vloeren-aanhuis.nl/resources/uploads/interface/opdek_en_stomp.jpg
bron: https://www.vloeren-aanhuis.nl/binnendeuren/profilering-opdek-stomp

[ Voor 25% gewijzigd door My-life op 08-10-2018 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Hier thuis een (multiplank) houten vloer i.c.m. vloerverwarming, ligt er nu 1 jaar en 9 maanden in (huis opgeleverd 1 jaar en 10 maanden geleden). En hij ligt er nog net zo bij als net na het leggen. Nou ja niet helemaal, hij is inmiddels al een keer opnieuw in de was gezet :+ en binnenkort weer (elk jaar).

Vereisten zijn inderdaad dat de dekvloer droog is, en dat het stookprotocol is gevolgd om eventuele schade aan de vloer te voorkomen. Wij moesten de leverancier bellen zodra de opleverdatum bekend was. Vervolgens is er een voorman bij ons komen kijken en hij heeft de vochtigheid in de vloer gemeten. Viel deze binnen een bepaalde marge viel (ik meen iets van 1,5%? Weet het niet zeker meer), kon de vloer probleemloos gelegd worden.
Toen de voorman kwam kijken was de vochtigheid iets aan de hoge kant en op het randje, maar ging hij er vanuit dat dat in de 3 weken er na wel goed zou komen. En dat bleek: toen de parketteur 's ochtends begon was het prima in orde.

Na het leggen van de vloer moesten we de vloerverwarming nog even laten rusten, 24 uur later mochten we de temperatuur van de vloerverwarming rustig opvoeren; met 5 graden per dag tot aan de (voor in ons geval) benodigde 40 graden.

Overigens nog geen moment spijt van! Heerlijk aan de voetjes, het leeft en het heeft een warme uitstraling. Ik zou 'm bij een volgend huis zo weer kiezen :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Mirved schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:10:
[...]

opdek: [Afbeelding]

Stomp: [Afbeelding]
Ik weet wat stompe deuren zijn, ik heb ze in mijn oude woning ook. Gelukkig in de nieuwe niet. Ook op deze foto’s vind ik de opdek echt mooier.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
MadEgg schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:25:
[...]

Ik weet wat stompe deuren zijn, ik heb ze in mijn oude woning ook. Gelukkig in de nieuwe niet. Ook op deze foto’s vind ik de opdek echt mooier.
Sommigen vinden dat alleen moeilijk te geloven blijkbaar 😛.
Persoonlijk hadden we zelf ook liever stompe deuren gehad dan opdek; dit was weliswaar geen meerwerkoptie. Wie weet laten we ze ooit nog eens vervangen.

[ Voor 18% gewijzigd door witterholt op 08-10-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:40
D.deJong schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:38:
Op de hoek is het moeilijk of zelfs bijna onmogelijk om een holle wandplug te gebruiken, je zit hier in of op het blik.
Plakken met Hightack is voldoende, of de schacht het gewicht en jarenlang gebruik aan kan is moeilijk te bepalen.
De prijs van de cabine is erg aantrekkelijk en de ruime instap die hiermee ontstaat ook maar wellicht is het een optie om hier een vast scherm te plaatsen die afsteunt op de grond.
Ik zou zelf ook eerder kiezen om te lijmen in plaats van te pluggen. Opzich zorgen de tegens om de hoek ook wel voor de nodige stevigheid, al is dit van afstand lastig inschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@Mirved Het nadeel van stompe deuren is dat ze perfect afgehangen moeten worden, want anders zijn ze lelijk. Ook op jouw voorbeeld foto's vind ik de stompe deur juist lelijk, want je ziet een donkere schaduw in de naad. Opdek deuren zijn altijd eenvoudig, naadloos en strak afgewerkt. Stalen kozijnen vind ik overigens wel lelijk, maar die zie je eigenlijk alleen maar als je er doorheen loopt.

Aangezien opdekdeuren goedkoper zijn en makkelijker strak af te werken zijn (dus minder klachten) vind ik het niet zo gek dat dit de standaard is in projectbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FataMan
  • Laatst online: 31-05 09:46
Z___Z schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:05:
@Mirved Het nadeel van stompe deuren is dat ze perfect afgehangen moeten worden, want anders zijn ze lelijk. Ook op jouw voorbeeld foto's vind ik de stompe deur juist lelijk, want je ziet een donkere schaduw in de naad. Opdek deuren zijn altijd eenvoudig, naadloos en strak afgewerkt. Stalen kozijnen vind ik overigens wel lelijk, maar die zie je eigenlijk alleen maar als je er doorheen loopt.

Aangezien opdekdeuren goedkoper zijn en makkelijker strak af te werken zijn (dus minder klachten) vind ik het niet zo gek dat dit de standaard is in projectbouw.
En laten we het wel in perspectief plaatsen. Meestal is het vervangen van een stalen kozijn met opdekdeur voor een houten kozijn met stompe deur een kostenpost van 500 tot 700 euro per stuk. Voor een heel huis praat je dan al snel over een paar duizend euro. Zou ik toch liever besteden aan een vakantie of een luxere keuken. :) Hier hebben we spierwitte Berkvens opdekdeuren gekregen, ziet er echt prima uit. Door de rubberen dopjes in het kozijn maakt het nog minder geluid dan een goedkope boarddeur in een houten kozijn.

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
FataMan schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:55:
[...]

En laten we het wel in perspectief plaatsen. Meestal is het vervangen van een stalen kozijn met opdekdeur voor een houten kozijn met stompe deur een kostenpost van 500 tot 700 euro per stuk. Voor een heel huis praat je dan al snel over een paar duizend euro. Zou ik toch liever besteden aan een vakantie of een luxere keuken. :) Hier hebben we spierwitte Berkvens opdekdeuren gekregen, ziet er echt prima uit. Door de rubberen dopjes in het kozijn maakt het nog minder geluid dan een goedkope boarddeur in een houten kozijn.
Berkvens opdekdeuren krijgen wij ook. Goed om te lezen dat je tevreden bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Laatst online: 12:17
FataMan schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:55:
[...]

Vervangen door stompe deur en houten kozijn gaat bij onze projectbouw-woning alleen per verdieping. Kost ons voor 10 deuren totaal €6800 , waarbij je dan nog steeds simpele deuren krijgt. Wil je echt wat moois zit je zo op 10k.
Kwestie van keuzes maken, bij ons is dat geld voor keuken/badkamer/tuin beter besteed vinden wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:41
DaWayne schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:08:
[...]

Vervangen door stompe deur en houten kozijn gaat bij onze projectbouw-woning alleen per verdieping. Kost ons voor 10 deuren totaal €6800 , waarbij je dan nog steeds simpele deuren krijgt. Wil je echt wat moois zit je zo op 10k.
Dat zegt niet zozeer iets over de werkelijke kosten van stompe deuren, maar meer over de krankzinnige prijzen die in Nederland voor meerwerk van nieuwbouwwoningen wordt gerekend. Dit soort bedragen is compleet van de pot gerukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:06
ASW1 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:28:
[...]

Dat zegt niet zozeer iets over de werkelijke kosten van stompe deuren, maar meer over de krankzinnige prijzen die in Nederland voor meerwerk van nieuwbouwwoningen wordt gerekend. Dit soort bedragen is compleet van de pot gerukt.
Klopt, bij het ene project krijg je openslaande deuren en is een schuifpui xk extra, bij een ander project is een schuifpui standaard en kosten openslaande deuren xk extra. Rare boel ;)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-01 23:15
Ok wij vinden stompe deuren met houten kozijn mooier staan. Maar dat zou een kostenpost zijn van 8k ipv stalen kozijnen met opdekdeuren. Wij zijn nu voor de middenweg gegaan. Andere stalen kozijnen met stompe deuren, totaal meerprijs: €539 voor 7 deuren.

Ook via Berkvens overigens

[ Voor 5% gewijzigd door Xtince op 08-10-2018 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:06
Xtince schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:37:
Ok wij vinden stompe deuren met houten kozijn mooier staan. Maar dat zou een kostenpost zijn van 8k ipv stalen kozijnen met opdekdeuren. Wij zijn nu voor de middenweg gegaan. Andere stalen kozijnen met stompe deuren, totaal meerprijs: €539 voor 7 deuren.
Wij hebben de bovenlichaam beneden dicht laten zetten voor 90€ per deur. Staat op de tekening een stuk mooier!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-05 21:45
Onze nieuwbouwwoning wordt standaard met stompe deuren en houten kozijnen geleverd. Achteraf gaan we op de begane grond fraaiere deuren hangen. De keuze vanuit het project was erg beperkt en fors geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmileAlot
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2024
Ik heb in mijn eigen nieuwbouw appartement eigenhandig destijds de muren dichtgemaakt/glad gemaakt. Ik was eerste bewoner en schrok me bij binnenkomst wel een hoedje toen ik de buitenwanden zeg (echt dikke gaten).
Maar op zich was het redelijk snel gepiept. De hele boel glad maken met plamuur en dan afschuren. Vervolgens voorstrijkmiddel er tegenaan en dan 1 of 2x overheen sauzen. Geeft je als je het goed doet een retestrak resultaat met weinig kosten.

In ons nieuwe huis willen we dit bij de bovenverdiepingen ook zelf doen (beneden wordt alles gestuct en gelatexd omdat daar de vloeren en keuken ook snel inmoeten). Boven heb ik dan wel tijd genoeg om dit zelf te doen met een vriend.
nu is mijn klusje hier thuis bijna 10 jaar geleden en weet ik niet meer welk spul ik destijds heb gekocht. Weet iemand dat hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

frumper schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:37:
[...]

Klopt, bij het ene project krijg je openslaande deuren en is een schuifpui xk extra, bij een ander project is een schuifpui standaard en kosten openslaande deuren xk extra. Rare boel ;)
Idd.. bij ons kost een uitbouw weer bijna 30k, terwijl stompe deuren, houten kozijnen en overal vloerverwarming weer standaard zijn.
Het is overal hetzelfde liedje.
Denman schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:01:
[...]

Hier thuis een (multiplank) houten vloer i.c.m. vloerverwarming, ligt er nu 1 jaar en 9 maanden in (huis opgeleverd 1 jaar en 10 maanden geleden). En hij ligt er nog net zo bij als net na het leggen. Nou ja niet helemaal, hij is inmiddels al een keer opnieuw in de was gezet :+ en binnenkort weer (elk jaar).

Vereisten zijn inderdaad dat de dekvloer droog is, en dat het stookprotocol is gevolgd om eventuele schade aan de vloer te voorkomen. Wij moesten de leverancier bellen zodra de opleverdatum bekend was. Vervolgens is er een voorman bij ons komen kijken en hij heeft de vochtigheid in de vloer gemeten. Viel deze binnen een bepaalde marge viel (ik meen iets van 1,5%? Weet het niet zeker meer), kon de vloer probleemloos gelegd worden.
Toen de voorman kwam kijken was de vochtigheid iets aan de hoge kant en op het randje, maar ging hij er vanuit dat dat in de 3 weken er na wel goed zou komen. En dat bleek: toen de parketteur 's ochtends begon was het prima in orde.

Na het leggen van de vloer moesten we de vloerverwarming nog even laten rusten, 24 uur later mochten we de temperatuur van de vloerverwarming rustig opvoeren; met 5 graden per dag tot aan de (voor in ons geval) benodigde 40 graden.

Overigens nog geen moment spijt van! Heerlijk aan de voetjes, het leeft en het heeft een warme uitstraling. Ik zou 'm bij een volgend huis zo weer kiezen :)
Wij hebben ook gekozen voor multiplank parketvloer. Wat ik mij afvroeg: wordt de vloer ook echt heerlijk warm in de winter of blijft de vloer "lauw"?

[ Voor 63% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2018 22:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-06 18:04
Hallo mede-tweakers,

Na wat actief te zijn geweest in het keuken topic wil ik hier ook jullie hulp inroepen.

Wij hebben een projectmatige nieuwbouwwoning gekocht, ze zijn net aan de grond werkzaamheden begonnen en het huis zal eind 2019 af zijn.
Onze vorige woning (2014-2018) was ook project nieuwbouw. Daar hadden we als standaard vloerverwarming op de begane grond en de 1e verdieping incl badkamer, op de zolder lag niks.
De nieuwe woning heeft alleen vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de 1e verdieping. We worden nog op gas aangesloten (bouwvergunning was al een tijdje rond) en we krijgen zonnepanelen die volgens de EPC-berekening (0,26) minimaal 3.465 Wp moeten opleveren.

Meerprijs voor vloerverwarming op de gehele 1e verdieping bedraagt €2500, enkel de badkamer kost slechts €600/€700. In eerste instantie dachten we: das een no-brainer, overal vloerverwarming. Mochten we ooit van het gas moeten afstappen, kunnen we vloerverwarming ook op een andere manier aansluiten en radiatoren niet. We hadden dit voorheen ook en beviel altijd uitstekend.

Ik hoor om me heen ook geluiden dat men in nieuwbouw de verwarming boven geheel weg laat. Dat snap ik op zich best wel, we hadden de vloerverwarming in ons vorige huis ook nooit aan boven. Op de slaapkamers sowieso niet, alleen op de badkamer omdat die standaard aan sprong als de verwarming beneden aan ging.

Nu mijn vraag aan jullie: Is er iemand die de alle verwarming (radiatoren en vloerverwarming) weg laat op de 1e verdieping? Of misschien alleen op de badkamer laat uitvoeren en in de slaapkamers weg laat?
Volgens mij moet dat best kunnen om alles weg te laten of alleen de badkamer van verwarming te voorzien. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/expertises

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 13:16
Een aantal punten die mij te binnen schieten:
  • Wellicht mogen ze het zo niet opleveren omdat het dan niet meer aan het bouwbesluit voldoet. (?)
  • Mochten er nu (of later) kinderen in het spel zijn (of komen) dan zal verwarming waarschijnlijk echt nodig zijn.
  • Bij eventuele verkoop van de woning toch voor veel mensen een minpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queal
@kever678

Thx voor je reactie, hieronder mijn opmerkingen in bold
  • Wellicht mogen ze het zo niet opleveren omdat het dan niet meer aan het bouwbesluit voldoet. (?)
    Ik heb het nog niet aan de aannemer gevraagd.
  • Mochten er nu (of later) kinderen in het spel zijn (of komen) dan zal verwarming waarschijnlijk echt nodig zijn.
    Kinderen zijn al in het spel, 2 zelfs. Ook daar stond in het vorige huis nooit de verwarming aan en was het altijd 19 graden boven, beneden stookten we continu 21 graden.
  • Bij eventuele verkoop van de woning toch voor veel mensen een minpunt.
    Als het niet nodig is hoeft dat niet een minpunt te zijn. Minder vloerverwarming stoken in huis, of geen radiatoren boven lijkt me juist een pluspunt.
Ik weet uit ervaring dat de vloerverwarming op de slaapkamers nooit aan stond, daarom dat ik hier over nadenk nu. We konden per kamer met zo'n thermostaatje de vloerverwarming beperken. Deze thermostaatjes stonden altijd op 15 graden ingesteld, dwz dat de vloerverwarming pas aan gaat als het kouder dan 15 graden is. Voordat de VV dan op de kamers aan kon moest beneden ook de VV aan staan, anders deed het systeem sowieso niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 13:16
Dan begrijp ik inderdaad wel waarom je dit overweegt...

Zou voor mij geen optie zijn omdat we tijdens de koudste dagen in het jaar de verwarming op de slaapkamer van de kinderen nog wel eens aan hebben. Is maar een paar dagen per jaar maar goed..

Daarnaast kost het me iets onder de €1000 voor vloerverwarming op de hele bovenverdieping. Als vloerverwarming me te duur zou zijn zou ik echter wel de radiatoren laten zitten.
Queal schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 23:42:
@kever678

Thx voor je reactie, hieronder mijn opmerkingen in bold
  • [b]Als het niet nodig is hoeft dat niet een minpunt te zijn. Minder vloerverwarming stoken in huis, of geen radiatoren boven lijkt me juist een pluspunt.[/b][/li]
Geen radiatoren boven vind ik ook minder, vandaar dat mijn voorkeur naar vloerverwarming uit gaat. Echter liever radiatoren dan helemaal geen verwarming. Mijn vriendin maakt radiatoren bv. helemaal niks uit maar geen verwarming krijg ik er bij haar niet doorheen :9

[ Voor 43% gewijzigd door kever678 op 09-10-2018 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
Bij ons in het contract stonden prestatieafspraken van Woningborg, waar bepaalde temperaturen gehaald moeten worden in bepaalde ruimten. Bijv 22 graden in de badkamer en 18 (ofzo) inde slaapkamer. We moesten daarom ook een bepaald vermogen radiator in de badkamer nemen, of heel de badkamer zelf doen.
Dus dat kan 1 punt zijn, dat het moet.

Tweede punt, je weet niet wat het klimaat doet, we hebben nu een hete zomer gehad wie weet krijgen we dit jaar een strenge winter met -15. Dan ben je denk ik wel blij dat je woning warm blijft.

Aan de andere kant, als we ieder jaar zo'n hete zomer hebben kan je misschien ook op den duur aan vloerkoeling gaan doen, als je je installatie aanpast.

Persoonlijk vind ik het zelf een beetje armoe om geen verwarming boven te hebben. Niet aanzetten is een keuze, maar niet hebben? Ik zou nooit zo'n woning kopen. Je hebt gewoon geen keuze, ook niet in extreme gevallen.
We werden er hier stikchagerijnig van om met blote voeren naar de badkamer te lopen in ons vorige huis. Hebben daarom nu hier tapijt genomen. En kleden ons dik aan als we naar het toilet moeten (sloffen, badjas). Heerlijk dat dat straks niet meer hoeft in de winter. We houden ook van frisser slapen, maar kou leiden is wat anders. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Laatst online: 13:34
Naar mijn weten mag een slaapkamer niet zonder verwarming opgeleverd worden. Dus ben je gebonden aan radiatoren of vloerverwarming. Ik zou altijd voor vloerverwarming gaan, omdat het veel praktischer en mooier is. Daarnaast ben je voorbereid op de toekomst voor een warmtepomp met evt. vloerkoeling.

Ik zou nooit een huis kopen waar geen verwarming op de slaapkamers ligt. Ik woon momenteel in een recente woning (2015) dus ook goed geïsoleerd en heb de vloerverwarming op de slaapkamers uit staan. Maar op de kamer waar een computer staat, staat de vloerverwarming wel lichtjes aan. Ook met het oog op kinderen lijkt me een beetje kunnen verwarmen wel prettig.

Ik heb zelf een NOM-woning gekocht (oplevering januari 2019) en heb zelfs op zolder vloerverwarming laten leggen. Just in case + ik kan de zolder dus straks koelen met de warmtepomp. Wel prettig als je daar wil gaan slapen (of de kinderen).

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
@Queal Hier overal vloerverwarming. Zelfde situatie als @DjRik (alleen wij wonen er al). Een warmtepomp levert niet zulk warm water aan als een CV dus je hebt meer oppervlak nodig voor afgifte, dus ook de slaapkamers, overloop en zolder moeten vloerverwarming hebben. Ook voor het koelen wel zo lekker.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

@Queal ik zou nooit een woning zonder verwarming op de verdieping kopen. Ondanks dat we hem in onze huidige / bijna-oude woning altijd dichthebben. Op zolder (mijn mancave) hebben we momenteel geen verwarming en daar mis ik hem hartje winter wel.

Je huis zal idd volgens het bouwbesluit moeten voldoen aan een bepaalde prestatie, het gelijktijdig verwarmen van alle leefruimtes op 20 graden, badkamer op 22 enzovoorts. Je bouwer zal dus geen huis op gaan leveren met geen verwarming op de eerste verdieping en wel op de begane grond omdat ze dat niet mogen.

Als je het echt per se wilt kun je misschien de hele verwarmingsinstallatie laten vervallen, dan kun je het achteraf zo laten doen als je zelf wilt. Maar dan haal je je nogal wat op de hals. Ik spreek uit eigen ervaring ;)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Sport_Life schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:21:

[...]

Wij hebben ook gekozen voor multiplank parketvloer. Wat ik mij afvroeg: wordt de vloer ook echt heerlijk warm in de winter of blijft de vloer "lauw"?
Vloerverwarming die 'echt heerlijk warm' wordt is foutief afgesteld of gelegd. Je mag een aangename warmte voelen (zou ik lauw noemen), maar echt warm is echt niet de bedoeling bij vvw. Hout geleidt veel minder goed en zal dus kouder aanvoelen als de vvw aanstaat en juist warmer als deze uitstaat. Dat is niet eens een probleem denk ik, als je het niet goed aanlegt krijg je de ruimtes gewoon veel minder goed warm. Dat is dus van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:00
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:33:
[...]

Vloerverwarming die 'echt heerlijk warm' wordt is foutief afgesteld of gelegd. Je mag een aangename warmte voelen (zou ik lauw noemen), maar echt warm is echt niet de bedoeling bij vvw. Hout geleidt veel minder goed en zal dus kouder aanvoelen als de vvw aanstaat en juist warmer als deze uitstaat. Dat is niet eens een probleem denk ik, als je het niet goed aanlegt krijg je de ruimtes gewoon veel minder goed warm. Dat is dus van belang.
Ik moest echt even denken wat je bedoeld, maar je bedoelt dat de vloer koud voelt tov verwarming zelf. Het ijlt zeg maar na. Aan de bovenkant weet je dit niet dus zal het wel degelijk warmer voelen als het eenmaal opgewarmd is, het duurt alleen een tijdje, en houd nadat je de verwarming hebt uitgezet zijn warmte vast.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Snowhite0901 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:10:
[...]

Ik moest echt even denken wat je bedoeld, maar je bedoelt dat de vloer koud voelt tov verwarming zelf. Het ijlt zeg maar na. Aan de bovenkant weet je dit niet dus zal het wel degelijk warmer voelen als het eenmaal opgewarmd is, het duurt alleen een tijdje, en houd nadat je de verwarming hebt uitgezet zijn warmte vast.
Nee, hout ten opzichte van geschiktere materialen bedoelde ik. Die toevoeging is wel handig.
Vloerverwarming staat gewoon altijd aan doorgaans en door de goede geleiding van geschiktere materialen (plavuizen, marmoleum, vinyl, etc.) zul je wel voelen dat deze aanstaat. Een houten vloer geleidt veel minder en voelt minder warm aan. Maar ook minder koud in de zomer als de vvw uitstaat. De genoemde materialen zijn dan weer koeler.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Queal
Dank voor jullie reacties, jullie hebben me overtuigd :)
Overal vloerverwarming dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmileAlot
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2024
DutchAddick schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:14:
[...]
Wij gaan binnekort ook de houten vloer leggen na de oplevering.
Daar zijn twee voorwaarden voor vanuit de leverancier:
- Cementen dekvloer is droog
- Opstookprotocol is uitgevoerd
bij oplevering zullen we gelijk het stookprotocol starten. Ik las hier dat iemand de ervaring had met een warmtepomp dat dit ongeveer 11 dagen kostte.

Kan een stucadoor in deze 11 dagen al aan de slag of kan/wil 8) die niet aan de slag als je de temperatuur verhoogd naar 40 graden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
Het is (uiteraard) niet de bedoeling (en ik neem aan ook niet mogelijk) dat de kamertemparatuur 40 graden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-04 18:38
My-life schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:01:
Het is (uiteraard) niet de bedoeling (en ik neem aan ook niet mogelijk) dat de kamertemparatuur 40 graden wordt.
Dat is de water temperatuur inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:45
Hoi Tweakers, het is al weer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest aangezien onze woning bijna 3 maanden geleden eindelijk is opgeleverd. Nu de 3 maanden termijn in zicht komt en wij de 5% bankgarantie hebben laten vast zetten bij de notaris begint het weer spannend te worden. De aannemer is een 2 weken geleden (eindelijk na 2,5 maand) begonnen met het oplossen van opleverpunten, nu zijn er een tweetal zaken waar jullie wellicht meer ervaring mee hebben:

1. Er was een kozijnstijl behoorlijk beschadigd, dit hebben ze vorige week proberen te verhelpen met het lakken van een stukje van de stijl. Dit was voor ons onvoldoende en nu gaan ze dus de stijl vervangen. Echter zijn inmiddels de wanden rondom het kozijn afgewerkt met renovlies en is er tussen het kozijn en de wand netjes gekit door de schilder. Bij het verwijderen van de stijl zal de kit los gesneden moeten worden en wellicht ook de wand beschadigen. Mag ik van de aannemer verwachten dat hij dit weer netjes afkit en de wand aan beide zijde overschilderd (gaat om 30 cm boven het kozijn en circa 50 cm naast het kozijn, geen enorme oppervlaktes)? Mijn redenatie is dat de aannemer dit kon verwachten doordat hij zolang heeft gewacht met het oppakken van dit opleverpunt, in het begin was de wand nog niet afgewerkt.

2. Op het proces verbaal van oplevering staat een punt wat onder protest is opgenomen door de aannemer (hier is zelfs een speciale regel voor op het formulier van Woningborg). Maar ik kan dus nergens vinden wat de waarde is van het onder protest opnemen van opleverpunten. Hoeft de aannemer dit niet op te lossen? Of wil het zeggen dat er een meningsverschil is en dat partijen hier nog samen uit moeten komen? Wij hadden ruim voor oplevering namelijk een discussie met de aannemer of het ontwerp wel/niet voldoet aan wet- en regelgeving,. Dit werd een welles/nietes verhaal en om daar niet in te verzanden hebben wij aangegeven dat we niet verder gingen met de discussie maar het een opleverpunt zouden gaan maken zodat we het eventueel voor konden leggen aan Woningborg (deze komen namelijk pas in actie na oplevering van de woning). Dit is voor ons nog steeds een reële optie, maar de aannemer lijkt het opleverpunt dood te zwijgen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queal
Tieske88 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:45:
Hoi Tweakers, het is al weer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest aangezien onze woning bijna 3 maanden geleden eindelijk is opgeleverd. Nu de 3 maanden termijn in zicht komt en wij de 5% bankgarantie hebben laten vast zetten bij de notaris begint het weer spannend te worden. De aannemer is een 2 weken geleden (eindelijk na 2,5 maand) begonnen met het oplossen van opleverpunten, nu zijn er een tweetal zaken waar jullie wellicht meer ervaring mee hebben:

1. Er was een kozijnstijl behoorlijk beschadigd, dit hebben ze vorige week proberen te verhelpen met het lakken van een stukje van de stijl. Dit was voor ons onvoldoende en nu gaan ze dus de stijl vervangen. Echter zijn inmiddels de wanden rondom het kozijn afgewerkt met renovlies en is er tussen het kozijn en de wand netjes gekit door de schilder. Bij het verwijderen van de stijl zal de kit los gesneden moeten worden en wellicht ook de wand beschadigen. Mag ik van de aannemer verwachten dat hij dit weer netjes afkit en de wand aan beide zijde overschilderd (gaat om 30 cm boven het kozijn en circa 50 cm naast het kozijn, geen enorme oppervlaktes)? Mijn redenatie is dat de aannemer dit kon verwachten doordat hij zolang heeft gewacht met het oppakken van dit opleverpunt, in het begin was de wand nog niet afgewerkt.

2. Op het proces verbaal van oplevering staat een punt wat onder protest is opgenomen door de aannemer (hier is zelfs een speciale regel voor op het formulier van Woningborg). Maar ik kan dus nergens vinden wat de waarde is van het onder protest opnemen van opleverpunten. Hoeft de aannemer dit niet op te lossen? Of wil het zeggen dat er een meningsverschil is en dat partijen hier nog samen uit moeten komen? Wij hadden ruim voor oplevering namelijk een discussie met de aannemer of het ontwerp wel/niet voldoet aan wet- en regelgeving,. Dit werd een welles/nietes verhaal en om daar niet in te verzanden hebben wij aangegeven dat we niet verder gingen met de discussie maar het een opleverpunt zouden gaan maken zodat we het eventueel voor konden leggen aan Woningborg (deze komen namelijk pas in actie na oplevering van de woning). Dit is voor ons nog steeds een reële optie, maar de aannemer lijkt het opleverpunt dood te zwijgen.

Alvast bedankt!
Hoi @Tieske88, wat een vervelend verhaal. Het is nooit leuk als je die 5% regeling moet aanspreken.
Wat je zo spoedig mogelijk moet doen, als je dat nog niet gedaan hebt, is de notaris op de hoogte stellen dat je van de 5% regeling gebruik wilt maken. Als de 3 maanden voorbij zijn en je hebt de notaris niet op de hoogte gesteld, dan vervalt de 5%, of het nu een bankgarantie is van de aannemer of dat je de laatste 5% in depot hebt laten storten. Bel in ieder geval even met je notaris om dit na te vragen hoe dit in zijn werk gaat, vraag dit niet aan je aannemer want die gaat lopen rekken totdat die 3 maanden zijn bereikt.

Wat betreft je punten:
1. Ik weet de juridische volgorde niet, dit zou je bij je notaris moeten navragen. Volgens mij maakt het niet uit of je een gebrek eerst al gemeld hebt en daarna hebt behangen, dit gebrek had ook tevoorschijn kunnen komen na het behangen natuurlijk. Volgens mij moet je ook zeker van de aannemer kunnen verlangen dat zij eventuele schade aan de muur/behang weer herstellen. Zo niet, dan kun je volgens de 5% regeling aanspraak maken op vergoeding om de schilder terug te laten komen. Als je zelf hebt behangen en geschilderd, zou ik een uurtarief rekenen van €75,- excl. materiaal. (ik noem maar wat, geen idee of dit in redelijkheid is trouwens). Je kunt dit ook alvast aan de aannemer voorleggen dat je stelt: dit kost me 3 uur om te repareren (want zo handig ben ik niet) en dat kost €225,- plus €50 aan materiaal. Eens zien of hij het dan misschien toch zelf gaat oplossen.
Hopelijk heb je nog een beetje over van de verf die op de muur zit trouwens.

2. Vreemd verhaal. Het maakt in ieder geval niet uit natuurlijk of het onder protest is opgeschreven. Als het is opgeschreven, dan moeten ze het repareren. Ik begrijp alleen niet wat het opleveringspunt precies is, iets dat niet goed is aan het ontwerp? Wat zou de aannemer volgens jullie dan nog moeten aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Vandaag dan eindelijk weer in de woning geweest. Planning is nog steeds oplevering in december a.s. Zag er in ieder geval goed uit, met uitzondering van een paar kleine zaken. Namelijk cement op de schuifpui (zitten nog geen ramen in) en stuk hout afgebroken boven een raamkozijn. Zijn dit zaken wat jullie mij aanraden om nu aan te geven/na te vragen bij de aannemer? Mijn gevoel zegt ergens dat dit wel zaken die ze zelf ook zien en nog gaan aanpakken. Maar misschien met dit soort dingen nooit op je gevoel afgaan :p

Daarnaast willen we toch wat wcd’s en loze leidingen verplaatsen (van een aantal cm tot hoogstens 3/4 meter). Ik heb hier ook gelezen dat sleuven vrezen achteraf wel echt een hels karwei wordt. Maar dat lees ik vooral bij betonnen wanden. Onze wanden betreffen (volgens de technische omschrijving) allen kalkzandsteen. Gaat dat makkelijker of even lastig?

[ Voor 3% gewijzigd door Xtince op 11-10-2018 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E

T.E

Xtince schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 00:02:
Vandaag dan eindelijk weer in de woning geweest. Planning is nog steeds oplevering in december a.s. Zag er in ieder geval goed uit, met uitzondering van een paar kleine zaken. Namelijk cement op de schuifpui (zitten nog geen ramen in) en stuk hout afgebroken boven een raamkozijn. Zijn dit zaken wat jullie mij aanraden om nu aan te geven/na te vragen bij de aannemer? Mijn gevoel zegt ergens dat dit wel zaken die ze zelf ook zien en nog gaan aanpakken. Maar misschien met dit soort dingen nooit op je gevoel afgaan :p

Daarnaast willen we toch wat wcd’s en loze leidingen verplaatsen (van een aantal cm tot hoogstens 3/4 meter). Ik heb hier ook gelezen dat sleuven vrezen achteraf wel echt een hels karwei wordt. Maar dat lees ik vooral bij betonnen wanden. Onze wanden betreffen (volgens de technische omschrijving) allen kalkzandsteen. Gaat dat makkelijker of even lastig?
Het is geen fijn werk maar met kalkzandsteen goed te doen. Beter is om het met water te boren/frezen ivm vele stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
T.E schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 01:01:
[...]

Het is geen fijn werk maar met kalkzandsteen goed te doen. Beter is om het met water te boren/frezen ivm vele stof.
Thnx. Ja dat doen laat ik aan een pro over eerlijk gezegd. Dus zij mogen de apparatuur uitkiezen. Las hier en daar verhalen dat sommigen zelfs weigerden om uberhaupt in beton te frezen (of niet een paar meter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
@Xtince , zitten alle wcd's er al in? Wij krijgen een kijkdag als alles staat afgetekend, als we dan nog stopcontacten een klein stukje willen verplaatsen kunnen we het dan aangeven. Als ze er nog niet inzitten, kan je misschien met de uitvoerder een afspraak maken dat je in het werk kan aangeven waar ze moeten komen? Als het op papier moet ben je wel extra kosten kwijt denk ik.
Als ze er al inzitten, vergeet bovenstaande ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-06 19:54

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Xtince

Bij ons zijn alle leidingen in de gestorte muren al aangelegd voor het storten. Een andere deel is van die kalkzandsteen of gasbeton (?, dat weet ik even niet) blokken gemaakt. Daar moeten ze nog wel in gevreesd worden.

Ik wilde zelf ook in de betonmuur gaan vrezen voor het wegwerken van de kabels naar de tv enzo.

Is het enigszins mogelijk om later nog een leiding aan de centraaldoos toe te voegen. Ik vermoed zelf van niet, maar misschien zijn de ervaringen hier anders.
Op de tekening ontbrak namelijk een lichtschakelaar bij de deur, voordat ik dat had gezien hadden we de kopersbegeleider al vanalles doorgegeven (de laatste keer) en vermoed dat het dus te laat is voor de tekening.
Nu is het idee om er een draadloze wandzender te plaatsen, maar dat is niet zo heel handig.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
@Tieske88 Dat is nooit leuk!

Update hier; oplevering in Feb, afvoer/afschot douche werken onvoldoende en er is slordig werk geleverd in de badkamer. Aannemer heeft er lak aan, 5% bankgarantie ingehouden bij Notaris, uiteindelijk jurist ingeschakeld vlak voor de bouwvak.

De aannemer weigert onze jurist terug te bellen/mailen en die is het onderhand ook spuugzat. Jurist gaat stappen nemen om een arbitragezaak te starten bij woningborg. Zal inhouden dat er nog een keer door een onafhankelijke expert naar alle problemen gekeken moet worden zodat de jurist zwart op wit heeft dat er fouten gemaakt zijn.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:42:
@Xtince

Bij ons zijn alle leidingen in de gestorte muren al aangelegd voor het storten. Een andere deel is van die kalkzandsteen of gasbeton (?, dat weet ik even niet) blokken gemaakt. Daar moeten ze nog wel in gevreesd worden.

Ik wilde zelf ook in de betonmuur gaan vrezen voor het wegwerken van de kabels naar de tv enzo.

Is het enigszins mogelijk om later nog een leiding aan de centraaldoos toe te voegen. Ik vermoed zelf van niet, maar misschien zijn de ervaringen hier anders.
Op de tekening ontbrak namelijk een lichtschakelaar bij de deur, voordat ik dat had gezien hadden we de kopersbegeleider al vanalles doorgegeven (de laatste keer) en vermoed dat het dus te laat is voor de tekening.
Nu is het idee om er een draadloze wandzender te plaatsen, maar dat is niet zo heel handig.
Je zou vanuit een stopcontact die in de buurt zit ( die natuurlijk op de groep van de centraaldoos zit ) een leiding voor een schakelaar kunnen leggen. Dan doe je de bedrading door het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

T.E schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:58:
[...]

Je zou vanuit een stopcontact die in de buurt zit ( die natuurlijk op de groep van de centraaldoos zit ) een leiding voor een schakelaar kunnen leggen. Dan doe je de bedrading door het stopcontact.
Daar zat ik ook al aan te de denken. Er zit alleen niet echt een WCD in de buurt (want het is een hal). Ik zou dan het hoekje om moeten.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

@Tieske88 @Tassadar32

Wat een ellende allemaal. Vooral dat lange wachten tot er uberhaupt beweging in komt.

Wij hebben gister ook een soort van opening/kijkdag gehad. We mochten op de bouw rondlopen, maar niet naar binnen gaan.
Heb een heleboel foto's gemaakt van de leidingen. De loze leidingen naar de meterkast waren gemarkeerd. Toen ik thuis de foto's bekeek viel het me opdat er te weinig loze leidingen naar de meterkast gaan vanuit de keuken. Dit op de mail gezet richting het bouwbedrijf. Benieuwd of ze dit oppakken. Vandaag gaan ze de eerste etage dekken storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:02:
[...]

Daar zat ik ook al aan te de denken. Er zit alleen niet echt een WCD in de buurt (want het is een hal). Ik zou dan het hoekje om moeten.
Kan je een tekening laten zien met de installatie en groepnummers en aanduiding waar je een schakelaar wilt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

T.E schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:06:
[...]

Kan je een tekening laten zien met de installatie en groepnummers en aanduiding waar je een schakelaar wilt hebben?
Groepnummers heb ik nog niet, tekening komt eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:32
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:42:
@Xtince

Dat gaat wel lukken dat is niet zo'n probleem ;)
Het stoft alleen als een malle.

Dit gaat (zeker om het zelf te doen) een drama worden in het prefab beton, dus sws uitbesteden, maar zorg dat dit gedaan wordt dan voordat er ook nog maar iets op die verdieping staat want dat wordt nat zagen en geeft een enorme smeerzooi.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Annuk schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:10:
[...]

Dat gaat wel lukken dat is niet zo'n probleem ;)
Het stoft alleen als een malle.

[...]

Dit gaat (zeker om het zelf te doen) een drama worden in het prefab beton, dus sws uitbesteden, maar zorg dat dit gedaan wordt dan voordat er ook nog maar iets op die verdieping staat want dat wordt nat zagen en geeft een enorme smeerzooi.
De schakelaar zit in een (dragende) buitenmuur en het plafond is gelijk ook het dak. Deze wordt worden waarschijnlijk gestort. Die muur kan ook heel goed kalkzandsteen zijn.

De muur van de tv is een gestorte muur.

In de technische omschrijving staat dit:
Wanden dragende wanden - Kalkzandsteen/beton behangklaar

Wanden niet-dragende
binnenwanden - cellen- of gipsbeton of
metalstud - behangklaar

Plafonds plafonds - spuitpleisterwerk
(m.u.v. meterkast) - wit

Vloerafwerking hele woning m.u.v.
toilet, badkamer en
meterkast - dekvloer

[ Voor 36% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 11-10-2018 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:49
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:21:
[...]

De schakelaar zit in een (dragende) buitenmuur en het plafond is gelijk ook het dak. Deze wordt worden waarschijnlijk gestort. Die muur kan ook heel goed kalkzandsteen zijn.

De muur van de tv is een gestorte muur.
Mijn woning (oplevering eind augustus) is gebouwd mbv beton tunnelbouw, wat betekent dat de wanden en daken van beton zijn. Ik weet ondertussen uit ervaring dat boren al een heel karwei is en het sowieso benodigd is om een boorhamer te gebruiken (klopboormachines zijn niet krachtig genoeg) en verwacht dus ook dat als je wilt frezen het er niet beter op wordt.

Ik zou kabels etc dus eerder wegwerken achter plinten en opbouw stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Hogader schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:33:
[...]

Mijn woning (oplevering eind augustus) is gebouwd mbv beton tunnelbouw, wat betekent dat de wanden en daken van beton zijn. Ik weet ondertussen uit ervaring dat boren al een heel karwei is en het sowieso benodigd is om een boorhamer te gebruiken (klopboormachines zijn niet krachtig genoeg) en verwacht dus ook dat als je wilt frezen het er niet beter op wordt.

Ik zou kabels etc dus eerder wegwerken achter plinten en opbouw stukken.
Ik was er bij met maken van dit plan er ook vanuit gegaan dat het kalkzandsteen werd, het is gewoon een rechte muur, dus waarom niet? Nu het met beton is, is dat inderdaad een stuk lastiger. Opbouw kan altijd nog, maar als je dan toch bezig bent... Maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Tieske88 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:45:

Alvast bedankt!
Lakken? Was het een gelakt kozijn? Een beetje schilder kan met wat plamuur, schuurpapier en geduld de meeste schades onzichtbaar wegwerken. Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar punt 2, er is immers een vergunning verleend op het ontwerp en Woningborg geeft geen certificaat af zonder vergunning, hell, de bouw zou niet eens gestart kunnen zijn. Ik kom alleen deze post van je tegen: Tieske88 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic" waar het blijkbaar gaat over daglicht in een bepaalde ruimte.

Let wel de 5% moet in verhouding staan tot de openstaande punten. Je kan niet 10.000 euro achterhouden voor het vervangen en aanhelen van een kozijnstijl, dat kost max 1.000 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 11-10-2018 09:54 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

T.E schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:06:
[...]

Bij de blauwe stip moet een schakelaar komen. Dat kan makkelijker zoiets zijn: Afbeeldingslocatie: https://img-cache.coolshop.com/a95799c3-eba0-4b26-aae7-b43cd72aeb72/hue-wireless-dimming-switch_1.jpg?width=580

Of een echte inbouw schakelaar, mijn voorkeur gaat naar die laatste. Uiteindelijk is de kans groot dat er iets aan een Shelly 1 in gaat voor domotica, maar ik wil het gewoon werkend hebben zonder slimme poespas.

Schakelaar zolder locatie

Over de VV (CV-03) en het ontbreken van een WCD hadden we laatst nog discussie. We hebben gevraagd of er daar niet toch een moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

@T.Kreeftmeijer @Annuk @Hogader ik ben nu zelf een tijdje bezig in onze nieuwbouwwoning en de betonnen wanden zijn inderdaad vies hard. Ik heb een dozenboor die geschikt zou moeten zijn voor beton icm een boorhamer. Na een halfuur kloppen zat ik op 1,5 cm diepte. Het gaat dus wel maar je moet wel tijd van leven hebben. Sleuven zijn wat smaller dus dat zal iets makkelijker gaan. Daarvoor heb ik echter een (230mm) haakse slijper gebruikt met diamantslijpschijf, dat wil er wel prima doorheen, en met de boorhamer kan je daarna de sleuven leegslaan. Voor grote afstanden zou ik dat ook niet aanraden.

De inbouwdoos heb ik opgegeven na dat halfuur, ik heb komende vrijdag een watergekoelde diamantboor gehuurd, daar zal het naar verwachting een stuk beter mee gaan. Kan ik ook gelijk de leidingdoorvoeren voor de warmtepomp aanleggen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@T.Kreeftmeijer begrijp ik het goed dat het een schakelaar is, die logischerwijs er niet hoort te zitten?
Als het namelijk zo is, dat je zonder die schakelaar je lamp niet aan of uit kan doen, dan zou het het probleem van de aannemer moeten zijn toch? Dan is het gewoon een tekortkoming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Hsb-3 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:34:
@T.Kreeftmeijer begrijp ik het goed dat het een schakelaar is, die logischerwijs er niet hoort te zitten?
Als het namelijk zo is, dat je zonder die schakelaar je lamp niet aan of uit kan doen, dan zou het het probleem van de aannemer moeten zijn toch? Dan is het gewoon een tekortkoming.
Nee het gaat om lamp r. Die zit ook boven en onder aan de trap. Maar niet bij de deur naar de (officieel) onbedoelde ruimte, nu slaapkamer.

Datzelfde grapje hadden in de berging ook gedaan… Maar daar waren we op tijd achter voor de tekening. Nu staat deze verdieping er nog niet, maar de tekeningen willen ze alvast definitief hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 11-10-2018 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:45
Señor Sjon schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:53:
[...]

Lakken? Was het een gelakt kozijn? Een beetje schilder kan met wat plamuur, schuurpapier en geduld de meeste schades onzichtbaar wegwerken. Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar punt 2, er is immers een vergunning verleend op het ontwerp en Woningborg geeft geen certificaat af zonder vergunning, hell, de bouw zou niet eens gestart kunnen zijn. Ik kom alleen deze post van je tegen: Tieske88 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic" waar het blijkbaar gaat over daglicht in een bepaalde ruimte.

Let wel de 5% moet in verhouding staan tot de openstaande punten. Je kan niet 10.000 euro achterhouden voor het vervangen en aanhelen van een kozijnstijl, dat kost max 1.000 euro.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:20
@Tieske88

Je maakt me wel nieuwsgierig naar de oorspronkelijke brochure en stukken.
Sta je alleen in deze discussie? Of heb je nog meer bewoners welke ook dit hebben aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
@Tieske88 Een blikken binnenkozijn is zo vervangen. Die kosten een paar tientjes en zouden ook nauwelijks schade aan je muur moeten geven. Kit lossnijden, inbussen losdraaien, kozijn wisselen en weer afmonteren en afkitten.

Voor het tweede zou ik meer informatie moeten hebben (tekeningen en TO). Maar technische installaties hoeven niet per se afgeschermd te worden als ze stil genoeg zijn. Daar zijn een hoop stappen in gemaakt. Overigens is het ventilatierooster in een dakvenster leuk, maar vaak niet regelbaar. Iets wat wel vereist is in het BB.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1 ... 84 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2