Dat is in globale zin feitelijk juist maar niet zo rigide als je het nu stelt.
De bouw moet volgens de prestatie-eisen, volumes en esthetische voorwaarden als gesteld in de omgevingsvergunning worden gebouwd binnen de gestelde wettelijke eisen (bv bouwbesluit) (met de kanttekening dat het de eisen zijn van het moment van aanvragen van de omgevingsvergunning).
Houdt hierbij ook rekening met het feit dat wanneer er een discrapantie is tussen de omschrijvingen en het tekenwerk de tekstuele omschrijving, in principe, leidend is.
Dit gaat in jouw situatie echter alleen op wanneer dit voorkomt in de contractstukken die betrekking hebben op jouw koop- aanneemovereenkomst.
Ik ben mogelijk dan wel geen partij mbt de vergunning, maar neemt niet weg dat een vergunning boven een technische omschrijving staat die vóór vergunningaanvraag is uitgedraaid. En het kan zomaar zijn dat de aannemer er niet van afweet, omdat het ook niet in de overeenkomst/bestek van de projectontwikkelaar staat?
Als het niet in zijn overeenkomst met de ontwikkelaar staat maar wel gemaakt moet worden om aan de wettelijke eisen te voldoen is het voor de aannemer ook gewoon meerwerk. (UAV paragraaf 6, lid 5)
Of dat het last minute in het vergunningproces moest worden toegevoegd, maar de tekeningen al naar de aannemer waren ivm voorbereidend werk?
Dat maakt op geen enkele wijze een verschil voor jou als individuele koper.
In de technische omschrijving (die opgesteld is voor de vergunning is aangevraagd), staat dat de woning volledig voorzien is van vloerverwarming, muv de meterkast en tweede verdieping.
Als in de technische omschrijving onderdeel uitmaakt van je koop-aanneemovereenkomst is dat je antwoord.
In het contract zelf staat niks.
Dat hoeft ook niet omdat de bijlagen ook een integraal onderdeel van de overeenkomst uitmaken.
Er zitten ook wat verschillen in de tekeningen (vergunning en verkooptekening), maar dat heeft de projectontwikkelaar zelf aangegeven, en dat komt omdat ze willen voorkomen dat mensen negatief verrast worden. Een ruimte is bijv als 3,05 aangegeven, maar dat wordt waarschijnlijk 3,10. Dat soort dingen. Ook prima.
Dat doen ze netjes, scheelt iig een hoop gedoe. Een verschil van 5 centimeter is slechts in uitzonderlijke gevallen reden tot reclamatie.
Ik snap dat een verkooptekening een indicatie is, de vergunning is leidend, met kleine afwijkingen, omdat ze niet op de mm kunnen bouwen en dat is logisch.
Nee, de verkooptekeningen zijn een indicatie van de in de koop-aanneemovereenkomst tekstueel omschreven onderdelen. De omgevingsvergunning is voor jou geen stuk waar je wat mee kunt op die wijze.
Die vergunningstekeningen zijn minder specifiek omdat ze enkel zijn om de haalbaarheid van het object tov de wettelijke kaders aan te tonen en dienen niet als bouwtekeningen omdat die upgrade pas een fase later volgt.
Maar om dan meteen op de man te spelen vind ik erg laag. Beetje stoken ofzo? We zijn hier toch om ervaring te delen en elkaar te helpen? Ik ervaar dit wat jij doet niet als helpen overigens. Dat kan ook vriendelijker..
Het kon ook vriendelijker idd maar ik snap het wel een klein beetje als iemand ook uit 'het wereldje'. Het kwam op mij in eerste instantie ook wel een beetje over als op @
D.deJong.
Maar wellicht heb je een punt, dat ik een belletje naar de ontwikkelaar moet doen om te vragen of hij in de epc wil kijken, gezien dit gegeven. Kan hij het verder met de aannemer uitvogelen.
Dat gaat nog een feest worden als dit echt een probleem is.
Want anders komen de vragen wel na oplevering, aangezien iedereen dan de vergunningsstukken krijgt.
Dat lijkt me heel stug en mosterd na de maaltijd, je zal waarschijnlijk de revisietekeningen krijgen, de laatste versie van de optietekeningen, overzicht van het geaccoordeerd meerwerk en de garantiebescheiden krijgen in het kader van je (bijv woningborg) garantiecertificaat.
Waarom niet? Dit is voor 99% van de mensen een acceptabele (en ook duurzame) en betaalbare oplossing. Technisch en functioneel is er gewoon niks mis mee en zeker niet voor die prijs.
Zoals je zelf al aangeeft is het gewoon zeer prijzig als je een upgrade wil hebben en is het dus logisch dat het tot aan een bepaald segment gewoon standaard in staal + boardkarton wordt uitgevoerd. (daarnaast is meranti voor binnenkozijnen simpelweg verspilling van grondstoffen imo)
[
Voor 7% gewijzigd door
De Rikster op 07-10-2018 10:06
]