Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.835 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-08 12:54
We hebben voor de 2e keer een projectmatig nieuwbouw huis gekocht. De 1e keer (2014, crisis tijd) was er standaard een minderwerk als de buren ook een aanbouw optie kozen, dit was iets tussen de €1500 en €2000 uit mijn hoofd.

Deze keer wordt hier geheimzinnig over gedaan en moesten we er specifiek naar vragen. Nu staat het ook niet op de meer/minderwerk offerte vermeld dus ik ga hier nogmaals naar vragen.

Onderstaand de optie voor de aanbouw van 2,40. Links de optie en recht de standaard woning (is een 2-onder-1 kap).

Wat scheelt zoiets nu voor de aannemer aan materiaal en arbeid om de 2-onder-1 kap te maken zoals in onderstaand plaatje, of om beide woningen van een aanbouw te voorzien en 1 rechte muur te kunnen maken. Waar zit de besparing voor de aannemer als beide woningen een aanbouw nemen?

Want gezien de logica: huizen duurder, want materiaal duurder, want veel meer vraag. Als materiaal duurder is (aanbouw kost ook €18.000), zou ik op zijn minst net zo'n bedrag terugverwachten als de besparing voornamelijk in materiaal zit.

Aanbouw optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:52

T.E

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:04:
[...]

Bij de blauwe stip moet een schakelaar komen. Dat kan makkelijker zoiets zijn: [Afbeelding]

Of een echte inbouw schakelaar, mijn voorkeur gaat naar die laatste. Uiteindelijk is de kans groot dat er iets aan een Shelly 1 in gaat voor domotica, maar ik wil het gewoon werkend hebben zonder slimme poespas.

[Afbeelding: Schakelaar zolder locatie]

Over de VV (CV-03) en het ontbreken van een WCD hadden we laatst nog discussie. We hebben gevraagd of er daar niet toch een moet komen.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pyqle2aae0.png

Je moet weten welke leiding op dezelfde centraaldoosgroep zit als schakelaar r.

Je zou eventueel ( blauw ) stopcontact schuin kunnen doorboren en dan de pottenboor erin.
Of vanuit de wandlamp ( groen ) de muur doorboren en ernaartoe frezen.

Eventueel ook een optie is een bewegings schakelaar ipv de schakelaar R bji de trap, maar dan is het hopen dat de radius genoeg is om beweging te zien als je de deur inloopt.

Klik aan- klik uit heeft goedkope opties met bewegings schakelaars. Den ben je met een paar tientjes klaar. Nadeel is de batterijduur met draadloos systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:18

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@T.E Jouw idee vanaf s, t is zo gek nog niet. Die stopcontacten zullen op 30 cm zitten, de schakelaars, als het goed is, recht erboven op 105 cm. Zo had ik het nog niet bedacht. Dan hoop ik wel dat r en t op dezelfde groep zitten, anders gaat het hele verhaal niet op.

En die bewegingssensor bij r, l is ook een goed idee.

Draadloos op batterijen probeer ik te vermijden. Dat is alleen maar gedoe.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:10
Queal schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:20:
We hebben voor de 2e keer een projectmatig nieuwbouw huis gekocht. De 1e keer (2014, crisis tijd) was er standaard een minderwerk als de buren ook een aanbouw optie kozen, dit was iets tussen de €1500 en €2000 uit mijn hoofd.

Deze keer wordt hier geheimzinnig over gedaan en moesten we er specifiek naar vragen. Nu staat het ook niet op de meer/minderwerk offerte vermeld dus ik ga hier nogmaals naar vragen.

Onderstaand de optie voor de aanbouw van 2,40. Links de optie en recht de standaard woning (is een 2-onder-1 kap).

Wat scheelt zoiets nu voor de aannemer aan materiaal en arbeid om de 2-onder-1 kap te maken zoals in onderstaand plaatje, of om beide woningen van een aanbouw te voorzien en 1 rechte muur te kunnen maken. Waar zit de besparing voor de aannemer als beide woningen een aanbouw nemen?

Want gezien de logica: huizen duurder, want materiaal duurder, want veel meer vraag. Als materiaal duurder is (aanbouw kost ook €18.000), zou ik op zijn minst net zo'n bedrag terugverwachten als de besparing voornamelijk in materiaal zit.

[Afbeelding: Aanbouw optie]
Als beide woningen een uitbouw nemen vervalt een gedeelte van de buitengevel en het metselwerk.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
@T.Kreeftmeijer Aeonlabs heeft een z-wave bewegingssensor die extern gevoed kan worden met 5v en ingebouwd kan worden in de muur/plafond. Heb hem hier in huis op veel plekken hangen met een 5v voeding van Busch-Jaeger.

Beetje afwijken naar domotica: Klik-aan-Klik-uit (KaKu) is leuk om mee te spelen maar niet het meest betrouwbare systeem. Z-wave en Zigbee zijn de beste en meest betrouwbare draadloze oplossingen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik loop weer ergens tegenaan. Tig keer met de projectbegeleider besproken dat we voor woonbeton gaan. Hier is rekening mee gehouden door een krimpnet aan te leggen. Maanden terug (toen de deadline voor meerwerk nog niet verstreken was) ook met een aantal vloerenboeren contact gehad. Ze vroegen alleen naar het type dekvloer en of we aan een krimpnet gedacht hebben.

Nu willen we zaken concreet maken (samen met een aantal andere bewoners met dezelfde wensen) en nu vragen ze of we rekening hebben gehouden met kantstroken. Wij stemmen dit af met de projectbegeleider en die zegt, deadline meerwerk verstreken dus dat gaat em niet meer worden (wrs volgende week start storten dekvloeren).

Dus. Is een kantstrook essentieel. Waarom moet dit in de dekvloer en niet pas bij het storten van het woonbeton? Dat de vloerenboeren hier in het begin niet over spraken, was dit omdat:

1) Ze er redelijkerwijs vanuit gingen dat dat wel bij de dekvloer zou zitten?
2) Dat het eigenlijk meer een optioneel ding is om scheurvorming tegen te gaan?

Input is zeer welkom :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
Kantstroken zie je met name bij zwevende dekvloeren in appartementen. Het wordt niet altijd toegepast in reguliere woningbouw.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Zijn het zwevende dekvloeren en vv vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:18

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:57:
@T.E Jouw idee vanaf s, t is zo gek nog niet. Die stopcontacten zullen op 30 cm zitten, de schakelaars, als het goed is, recht erboven op 105 cm. Zo had ik het nog niet bedacht. Dan hoop ik wel dat r en t op dezelfde groep zitten, anders gaat het hele verhaal niet op.

En die bewegingssensor bij r, l is ook een goed idee.

Draadloos op batterijen probeer ik te vermijden. Dat is alleen maar gedoe.
@T.E

Nog even een nieuw idee:

Als de groep van s en t toch hetzelfde als die van r, kunnen we gewoon in de kamer die extra schakelaar plaatsen, het is of voor of na de deur, dus dat maakt helemaal niets uit.

Maar ik verwacht eigenlijk een andere groep, anders zal de hele verdieping op 1 groep/aardlek moeten en ik dat dat dat eigenlijk niet helemaal de bedoeling is, want dat zou je dus bij stroomuitval op die groep geen enkele lamp hebben die werkt. Maar misschien is dit gewoon onzin. Dat kan ook.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:37
Señor Sjon schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:16:
@Tieske88 Een blikken binnenkozijn is zo vervangen. Die kosten een paar tientjes en zouden ook nauwelijks schade aan je muur moeten geven. Kit lossnijden, inbussen losdraaien, kozijn wisselen en weer afmonteren en afkitten.

Voor het tweede zou ik meer informatie moeten hebben (tekeningen en TO). Maar technische installaties hoeven niet per se afgeschermd te worden als ze stil genoeg zijn. Daar zijn een hoop stappen in gemaakt. Overigens is het ventilatierooster in een dakvenster leuk, maar vaak niet regelbaar. Iets wat wel vereist is in het BB.
Afhankelijk van het type ventilator en als de muur waar die aan is gehangen voldoende zwaar is, conform testrapport leverancier ventilator. Voor een leek moeilijk te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Señor Sjon schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:14:
Kantstroken zie je met name bij zwevende dekvloeren in appartementen. Het wordt niet altijd toegepast in reguliere woningbouw.
Hmm. Dit ga ik dan even na. Klinkt plausibel want dat verklaart waarom het geen gegeven optie was....
De Rikster schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:14:
Zijn het zwevende dekvloeren en vv vloerverwarming?
Wel vloerverwarming, maar weet niet of het zwevend is. Het gaat om de begane grond van een gewone woning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Na wat twijfelen over de zolder (bijna 5 meter hoog in de nok): wel of geen vliering, hoogte wel of niet behouden etc. is ons oog gevallen op een vide. Op foto’s van een vide zie ik ze eigenlijk altijd tussen de twee schuine dakvlakken. Nu loopt ons dak aan de achterzijde wat hoger omhoog dan de voorzijde (zie foto) waardoor wij graag de vide aan de gehele achterzijde van het dak te maken (dus niet van dakvlak tot dakvlak). De afmetingen zouden dan rond de 5,7m breed en ongeveer 3m diep worden. Maar is dit bouwtechnisch mogelijk (aangezien het niet van dakvlak naar dakvlak komt)? Of moet er dan in het midden bijvoorbeeld extra ondersteuning komen? Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel 😊.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fTOiJL4kNMTBrmlYT3TMhkLN/thumb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:37
Dit is zeker mogelijk maar voor de overspanning van 5,7 meter heb je 2 redelijk zware balken nodig (Google balkenschuif) tussen deze 2 balken kan je dan haaks er op minder hoge balken monteren hoh 60cm.
Als je iets van een kamerindeling maakt dan kan je er rekening mee houden dat er bijv een wandje ergens in het midden onder de vide staat en zo de overspanning verkleinen. Vergeet niet dat je die balk van 5,7 ook nog naar boven moet zien te krijgen, dat is in 2 stukken veel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Wel bijzonder dat een vide een optie is. Betekent constructief een hoop, ook voor je dak, aangezien dit een sporenkap is, en die heeft een dragend knieschot of ander dragend element nodig, wat ook weer ergens op moet liggen en af moet dragen. Ook in verband met afschuiving. Plus dat er een vergunning voor nodig is, omdat het een ingrijpende wijziging is in de draagconstructie.. Naderhand een (goede) vloer er in maken lijkt me ook niet al te makkelijk, mocht je (of de volgende eigenaar) toch besluiten zolderruimte te willen.
Denk dat het ook een kostbaar geintje wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Xtince schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:35:
Na wat twijfelen over de zolder (bijna 5 meter hoog in de nok): wel of geen vliering, hoogte wel of niet behouden etc. is ons oog gevallen op een vide. Op foto’s van een vide zie ik ze eigenlijk altijd tussen de twee schuine dakvlakken. Nu loopt ons dak aan de achterzijde wat hoger omhoog dan de voorzijde (zie foto) waardoor wij graag de vide aan de gehele achterzijde van het dak te maken (dus niet van dakvlak tot dakvlak). De afmetingen zouden dan rond de 5,7m breed en ongeveer 3m diep worden. Maar is dit bouwtechnisch mogelijk (aangezien het niet van dakvlak naar dakvlak komt)? Of moet er dan in het midden bijvoorbeeld extra ondersteuning komen? Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel 😊.

[Afbeelding]
Is dit een wel een optie? Er staat 'bestaand' op de tekening. Wil je nou van bouwmuur naar bouwmuur gaan met een extra laag?

Maar de tekening die je neerzet is geen 5 meter in de nok, zeker niet als er nog een nokbalk e.d zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:31:
[...]

@T.E

Nog even een nieuw idee:

Als de groep van s en t toch hetzelfde als die van r, kunnen we gewoon in de kamer die extra schakelaar plaatsen, het is of voor of na de deur, dus dat maakt helemaal niets uit.

Maar ik verwacht eigenlijk een andere groep, anders zal de hele verdieping op 1 groep/aardlek moeten en ik dat dat dat eigenlijk niet helemaal de bedoeling is, want dat zou je dus bij stroomuitval op die groep geen enkele lamp hebben die werkt. Maar misschien is dit gewoon onzin. Dat kan ook.
Als S en R op dezelfde groep zitten dan zou je schakelaar S kunenn vervangen voor een dubbele wissel-wissel schakelaar. Dan hoef je alleen wat draden te trekken en nergens te boren. Maar eerst even afwachten wat de groepenindeling doet. Eventueel vragen of er mogelijkheid is die centraaldozen van S en R op dezelfde groep te laten plaatsen? Al is de kans wel dat het zo zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Queal schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:20:

[Afbeelding: Aanbouw optie]
Bij ons is hier geen woord over gesproken terwijl alle 12 woningen een uitbouw hebben.
Heb dinsdag gesprek met het bouwbedrijf dus ga het in ieder geval voorleggen. Al weet ik het antwoordt al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
T.E schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:38:
[...]

Bij ons is hier geen woord over gesproken terwijl alle 12 woningen een uitbouw hebben.
Heb dinsdag gesprek met het bouwbedrijf dus ga het in ieder geval voorleggen. Al weet ik het antwoordt al.
Hey gek genoeg: hadden wij ook kreeg zo 4000 euro terug op de uitbouw van ons nieuwe huis.

Nu weer nieuwbouw en inderdaad wordt er niet gesproken over een minderlijst.
Ga het ook even navragen.

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
D.deJong schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 05:46:
Dit is zeker mogelijk maar voor de overspanning van 5,7 meter heb je 2 redelijk zware balken nodig (Google balkenschuif) tussen deze 2 balken kan je dan haaks er op minder hoge balken monteren hoh 60cm.
Als je iets van een kamerindeling maakt dan kan je er rekening mee houden dat er bijv een wandje ergens in het midden onder de vide staat en zo de overspanning verkleinen. Vergeet niet dat je die balk van 5,7 ook nog naar boven moet zien te krijgen, dat is in 2 stukken veel makkelijker.
Dank voor je antwoord! Het liefst laat ik het 1 grote ruimte zonder dus de indeling. Maar bespreek het wel even met mijn timmerman, hoe dat constructief het beste aan te pakken. Al lijken andere berichten (zie onderstaand) niet zo hoopvol te zijn :p.
Hsb-3 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:11:
Wel bijzonder dat een vide een optie is. Betekent constructief een hoop, ook voor je dak, aangezien dit een sporenkap is, en die heeft een dragend knieschot of ander dragend element nodig, wat ook weer ergens op moet liggen en af moet dragen. Ook in verband met afschuiving. Plus dat er een vergunning voor nodig is, omdat het een ingrijpende wijziging is in de draagconstructie.. Naderhand een (goede) vloer er in maken lijkt me ook niet al te makkelijk, mocht je (of de volgende eigenaar) toch besluiten zolderruimte te willen.
Denk dat het ook een kostbaar geintje wordt.
Had me eigenlijk helemaal niet gerealiseerd dat daar een vergunning voor nodig is. Hoe doen ze dat dan met een normale vliering? Is hier dan ook een vergunning voor nodig? Kan me bijna niet voorstellen. Is een vide dan dusdanig constructief anders dan het maken van een vliering op zolder? Is dat dus meer kostbaar dan de vide? Had gerekend op min of meer dezelfde kosten....
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:20:
[...]

Is dit een wel een optie? Er staat 'bestaand' op de tekening. Wil je nou van bouwmuur naar bouwmuur gaan met een extra laag?

Maar de tekening die je neerzet is geen 5 meter in de nok, zeker niet als er nog een nokbalk e.d zit?
Ja dit is een tekening van de dakkapel boer :). De afmetingen waar 1500 is aangegeven klopt niet (had het al doorgegeven), maar was even een duidelijk tekening wat ik zo voor handen had. Maar de nok is wel degelijk bijna 5m, zit overigens geen nokbalk in.

Maar de bedoeling is idd van muur naar muur te maken aan de achterzijde (overzijde dakkapel). Maar is dit dus geen optie? Krijg wat mix signals nu. Maar ligt misschien ook aan mijn uitleg. Ik zou graag zoiets (zie foto) willen maken maar dan aan de gehele achterzijde van het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uQfKXOlsEHCTNU9xyXFgTJxs/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je had beter van de bouw uit een paar kanaalplaten mee kunnen laten leggen. ;) In hout is het een forse overspanning waarvoor je vrij hoge balken nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:24
even off topic, hoe voegen jullie hier plaatjes toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
@Xtince , communicatiefoutje denk ik. Een vide is normaal een open ruimte over 2 bouwlagen. Ik dacht dus dat je de vloer van de zolder er uit wilde laten halen zodat je een hele hoge slaapkamer kreeg..
Wat jij wilt (aan het plaatje te zien) is volgens mij officieel geen vide ;) ik zou het wel laten doorrekenen door een constructeur, vooral omdat je met een sporenkap zit. Ook met een dakkapel heb je dan andere uitdagingen, ivm lange gording die er moet komen om je sporen op te vangen.

En daarbuiten, ik denk dat je niet voldoende staruimte hebt als je er een vloertje tussen legt om het echt als ruimte te gebruiken. Meer voor opbergen denk ik. Dit wil je na de bouw laten doen? Dan zou ik als ik jou was eerst even kijken. Of zogauw het dak er op zit even kijken en een keukentrap oid mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
twodigits schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:46:
even off topic, hoe voegen jullie hier plaatjes toe?
Forum FAQ #images

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Dank maar ik snap daar niks van. Zit er dus voor mij niet in :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Xtince volgens mij heet zoiets een mezzanine :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtince
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:44:
Je had beter van de bouw uit een paar kanaalplaten mee kunnen laten leggen. ;) In hout is het een forse overspanning waarvoor je vrij hoge balken nodig hebt.
Helaas pas nu als optie voor ons gekomen. Via de aannemer dus niet meer mogelijk. Maar constructief zou het toch moeten lukken ondanks de vrij hoge balken? Ik vraag me ook wel een beetje af met wat voor budget ik rekening zou moeten houden voor zoiets. Iemand een indicatie wellicht?
Hsb-3 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:58:
@Xtince , communicatiefoutje denk ik. Een vide is normaal een open ruimte over 2 bouwlagen. Ik dacht dus dat je de vloer van de zolder er uit wilde laten halen zodat je een hele hoge slaapkamer kreeg..
Wat jij wilt (aan het plaatje te zien) is volgens mij officieel geen vide ;) ik zou het wel laten doorrekenen door een constructeur, vooral omdat je met een sporenkap zit. Ook met een dakkapel heb je dan andere uitdagingen, ivm lange gording die er moet komen om je sporen op te vangen.

En daarbuiten, ik denk dat je niet voldoende staruimte hebt als je er een vloertje tussen legt om het echt als ruimte te gebruiken. Meer voor opbergen denk ik. Dit wil je na de bouw laten doen? Dan zou ik als ik jou was eerst even kijken. Of zogauw het dak er op zit even kijken en een keukentrap oid mee.
Mijn fout, weer wat geleerd. Het wordt dus ene mezzazine :). Dakkapel oplossing voor de sporenkap is inmiddels wel getackeld door de dakkapel boer (in ieder geval mij is aangegeven). Dus straks hopelijk ook voor de mezzazine :)). Daarnaast is het dak er al op en ben ook al binnen geweest. Hoogte zit er echt goed in. Ik schat als ik het rond de 2,25m plaats dat ik nog voldoende staanruimte zal hebben. In ieder geval voor als ik hem rond de 3m diep kan laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 21:27
Wij krijgen standaard twee zonnepanelen geleverd bij onze woning. Het liefst leggen we er veel meer neer maar vanwege de hoge meerwerkprijs (600+ per stuk) willen we dit achteraf laten doen. Nu hebben we toch nog de optie gekregen om ze te laten vervallen (minderwerk 720 euro), de loze leiding blijft dan gelukkig wel.

Is dit de handigste/voordeligste route of kan je beter wel de standaard panelen + omvormer laten plaatsen en dan later uitbreiden of vervangen?

In space no-one can hear you scream | http://www.google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je hebt 240 voor onder je dakkapel? Dan nog vloerdikte e.d. eraf en dan hou je op zijn best iets meer dan 2 meter over. Het wordt echter snel lager. Maak je dan je kamer niet onnodig lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:12:
Je hebt 240 voor onder je dakkapel? Dan nog vloerdikte e.d. eraf en dan hou je op zijn best iets meer dan 2 meter over. Het wordt echter snel lager. Maak je dan je kamer niet onnodig lager?
Daarom wil ik het juist aan de andere zijde tov dakkapel zodat iets lager kan zitten. Eerlijk gezegd komt daar onder alleen een logeerbed. Op de ophoging wil ik een klein werkkamer/gameroom realiseren. Vrouwtje is er vooral blij mee zodat mijn puinhoop in eerste instantie niet zichtbaar is als logees komem :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan beter het logeerbed in die verhoging maken. ;) Voor een gameroom heb je heel snel te weinig hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:28:
Je kan beter het logeerbed in die verhoging maken. ;) Voor een gameroom heb je heel snel te weinig hoogte.
Dat is idd een mogelijkheid. Aan de andere kant mijn huidige zolder waar ik nu mijn werkkamer en gameroom heb is ook niet heel hoog (in de nok 2m) maar voldoet aan mijn wensen. Dus als het ongeveer zo kan worden dan weet ik het wel. Ik ga binnenkort met mij timmerman een rondje door het huis maken waar dit ook aan bod zal komen. Hopelijk lukt dit want vind het wel gaaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:45

MadEgg

Tux is lievvv

FreakR schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:10:
Wij krijgen standaard twee zonnepanelen geleverd bij onze woning. Het liefst leggen we er veel meer neer maar vanwege de hoge meerwerkprijs (600+ per stuk) willen we dit achteraf laten doen. Nu hebben we toch nog de optie gekregen om ze te laten vervallen (minderwerk 720 euro), de loze leiding blijft dan gelukkig wel.

Is dit de handigste/voordeligste route of kan je beter wel de standaard panelen + omvormer laten plaatsen en dan later uitbreiden of vervangen?
Doen! Dat hebben wij hier ook gedaan. Het dak zit inmiddels vol en ze waren blij met leidingen en schakelaar die al aanwezig waren. Installatie verliep soepel.

Ik ben blij dat we nu maar één soort panelen op het dak hebben en dat er geen twee omvormers op zolder hangen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32
@FreakR Je zou nog kunnen kijken wat het setje met omvormer en twee panelen tweedehands waard is. Misschien is het wel makkelijk als de bekabeling al getrokken is. Of misschien wil de installateur die ze heeft geplaatst ze wel weer inruilen bij aanschaf van een grotere set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Xtince schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:17:
[...]

Dat is idd een mogelijkheid. Aan de andere kant mijn huidige zolder waar ik nu mijn werkkamer en gameroom heb is ook niet heel hoog (in de nok 2m) maar voldoet aan mijn wensen. Dus als het ongeveer zo kan worden dan weet ik het wel. Ik ga binnenkort met mij timmerman een rondje door het huis maken waar dit ook aan bod zal komen. Hopelijk lukt dit want vind het wel gaaf
De balken worden al gauw 70x270 voor deze overspanning, wat balken van 150 er tussen, handje vol balkschoenen, wat platen underlayment, steektrap, iets van reling een doos schroeven en wat ankers.
Dagje klussen en circa 1000,- materiaal afhankelijk van je eisen en afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zucht... vandaag weer een lekker berichtje gehad.

Grondwerker mag het grondwerk bij ons doen voor oplevering, positief punt.

Nu word ik vandaag door hun gecontact dat de oprit maar 0.4cm per meter afloopt naar de stoep van de gemeente terwijl dit 1 tot 1.5cm minimaal moet zijn. Dit zou dus betekenen dat ons huis 10cm te laag staat.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
D.deJong schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 21:33:
[...]

De balken worden al gauw 70x270 voor deze overspanning, wat balken van 150 er tussen, handje vol balkschoenen, wat platen underlayment, steektrap, iets van reling een doos schroeven en wat ankers.
Dagje klussen en circa 1000,- materiaal afhankelijk van je eisen en afwerking.
Dat zou wel mooi zijn als bedrag overigens, hoop dat je gelijk krijgt. Dat zou ook mooi zijn voor het budget haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 21:47:
Zucht... vandaag weer een lekker berichtje gehad.

Grondwerker mag het grondwerk bij ons doen voor oplevering, positief punt.

Nu word ik vandaag door hun gecontact dat de oprit maar 0.4cm per meter afloopt naar de stoep van de gemeente terwijl dit 1 tot 1.5cm minimaal moet zijn. Dit zou dus betekenen dat ons huis 10cm te laag staat.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat te doen?
Komt vaker voor (Google maar eens op peilniveau woning verkeerd).
10 cm is echt een minimaal verschil. Gemeente en woningbouw zijn hier verantwoordelijk. Gaat niets aan gedaan kunnen worden, aan hen de taak het probleem op te lossen met of de gemeentestraat verlagen (gaat niet gebeuren) of een vergoeding voor een mogelijkheid om bijv dmv goten water af te laten lopen.

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:09
Ik ben aan het kijken bij een nieuwbouw project maar ik heb ergens het idee dat ik benadeelt wordt. Het is namelijk zo dat de huizen worden opgeleverd met warmtepomp, vloer verwarming en 3 zonnepanelen welke je dan huurt waarbij je 25 jaar lang 95 euro per maand moet betalen. Ik vind dat zelf nogal een bedrag. Een mocht ik uit willen naar ik geloof 12 panelen dan zou het 125 per maand worden. Daar zit dan alles in zoals onderhoud, vervanging etc werd mij belooft. Het grote nadeel is dat al het geld wat ik erin stop weg gegooid is bij een eventueel Venlo van de woning omdat het systeem niet bij de waarde van het huis meegeteld word. Of zie ik het verkeerd dat dit gewoon een slecht deal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zijn er veel huurwoningen in de wijk?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
PainkillA schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 22:46:
Ik ben aan het kijken bij een nieuwbouw project maar ik heb ergens het idee dat ik benadeelt wordt. Het is namelijk zo dat de huizen worden opgeleverd met warmtepomp, vloer verwarming en 3 zonnepanelen welke je dan huurt waarbij je 25 jaar lang 95 euro per maand moet betalen. Ik vind dat zelf nogal een bedrag. Een mocht ik uit willen naar ik geloof 12 panelen dan zou het 125 per maand worden. Daar zit dan alles in zoals onderhoud, vervanging etc werd mij belooft. Het grote nadeel is dat al het geld wat ik erin stop weg gegooid is bij een eventueel Venlo van de woning omdat het systeem niet bij de waarde van het huis meegeteld word. Of zie ik het verkeerd dat dit gewoon een slecht deal is?
Zou dit zelf niet graag willen. Of je moet een hele goeie deal voor de woning hebben (prijs/kwaliteit) en de woning is precies naar je smaak.

Aan de andere kant, wij krijgen nu een mandelig terrein waarvan de kosten van onderhoud e.d. evenredig verdeeld zullen worden. Niet blij mee.. maar het was take it or leave it en het huis is wel precies onze smaak en goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queal
3 zonnepanelen voor 95 euro per maand? Met die 3 zonnepanelen ga je niet zoveel stroom opwekken.
Met die 12 zonnepanelen wel, maar 125 per maand is wel erg veel.

Persoonlijk zou ik dit ook niet willen. Je bent altijd duurder uit. Klinkt een beetje alsof iemand een nieuwe melkkoe heeft bedacht. Mensen kopen die huizen toch wel, als jij het niet doet dan wel 10 anderen die zo gek zijn.

Plus... je loopt de BTW teruggave mis omdat jij de zonnepanelen niet koopt (https://www.eigenhuis.nl/...onnepanelen-bij-nieuwbouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Als je zeker weet dat die 95 euro per maand nooit verhoogd gaat worden dan kost dit je in 25 jaar 28.500 euro.
Ergens is dit nog niet zo gek veel als onderhoud er bijzit, als het ween ww installatie betreft tenminste. Ook zo'n installatie krijgt problemen na jaren. Alleen 3 panelen is niet zoveel.
Kan je het ook afkopen? En na 25 jaar is de installatie van jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:27
denk dat bij die 95 euro ook de warmtepomp en vloerverwarming in zit....., als ik ervoor zou gaan zou ik de 125 euro optie nemen.........ik zou eens googlen wat een onderhouds abonnement kost voor een warmtepomp en zonnepanelen, plus de aanschaf en dan eens rekenen of het een beetje uit kan.

Ik betaal zo'n 30k voor vloerverwarming (3 verdiepingen), warmtepomp en 18 panelen (300wh/paneel), ook te duur, maar ja meerwerk he......is dus over 25 jaar ook zo'n 100 euro/maand en dan heb ik geen onderhoud en vervanging er bij in....dus klinkt niet heel raar die prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door breagor op 13-10-2018 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:10
Zo gek is het niet, huis of in elk geval bepaalde systemen daarvan blijven in onderhoud bij de bouwer, vaak icm remote monitoring. Niet echt een romantisch idee van een eigen huis waarin je alles zelf doet nee, maar ik denk dat we dit steeds meer gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

breagor schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:03:
denk dat bij die 95 euro ook de warmtepomp en vloerverwarming in zit....., als ik ervoor zou gaan zou ik de 125 euro optie nemen.........ik zou eens googlen wat een onderhouds abonnement kost voor een warmtepomp en zonnepanelen, plus de aanschaf en dan eens rekenen of het een beetje uit kan.

Ik betaal zo'n 30k voor vloerverwarming (3 verdiepingen), warmtepomp en 18 panelen (300wh/paneel), ook te duur, maar ja meerwerk he......is dus over 25 jaar ook zo'n 100 euro/maand en dan heb ik geen onderhoud en vervanging er bij in....dus klinkt niet heel raar die prijs.
Plus die kosten hoef je geen hypotheek voor te nemen. (tenzij je uit eigen zak betaald). Neem dat ook mee. Maar lees vooral de kleine lettertjes. Of er elk jaar 5% verhoging bijkomt bv...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
FreakR schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:10:

Zeker doen!

Bij mij kon dit niet, dus ik laat de standaard panelen (2 stuks) eraf halen tijdens het leggen van de nieuwe panelen en verkoop deze 2 door aan de buren.

Er is overigens een goede kans dat je geen omvormer krijgt. Bij nieuwe energiemeters kunnen ook 2 a 3 pv panelen direct worden aangesloten zonder omvormer. Dit is bij mijn project ook het geval bij alle woningen die er 3 of minder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Hogader schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:10:
[...]
Bij nieuwe energiemeters kunnen ook 2 a 3 pv panelen direct worden aangesloten zonder omvormer.
:?

heel erg nieuw voor mij. Even meer info over zoeken.

Ben je niet in de war met dat je tot 3 panelen de omvormer (eventueel ingebouwd in het zonnepaneel, een micro-omvormer, stuk duurder dan een 'normaal' paneel) mag aansluiten op een wandcontactdoos i.p.v. op een aparte groep? Zonnepaneel rechtstreeks (zonder omvormer) op je meter aansluiten lijkt me onzin.

[ Voor 36% gewijzigd door woekele op 13-10-2018 12:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Gewoon niet doen. De hele maatschappij wordt achterlijk met dat hele fenomeen waarbij alles wat los of vast zit te huren, leasen of te lenen moet zijn. Sparen en dan pas kopen is altijd goedkoper en je bent baas over je eigen portefeuille. Het schrikt eventuele kopers ook niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:11
Ik zou hier niet heel enthousiast van worden. Het hele idee van een koopwoning is juist om een woning te bezitten, niet om het in gedeeltes aan te schaffen en in gedeeltes te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MarcoC schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 14:37:
[...]

Ik zou hier niet heel enthousiast van worden. Het hele idee van een koopwoning is juist om een woning te bezitten, niet om het in gedeeltes aan te schaffen en in gedeeltes te huren.
Nieuwbouw is wel een klein beetje verpest imo, kwam vanmiddag een project in Zoetermeer tegen, ca 140-150m2 op 100m2 kavel vanaf 360k VON.
Echt absurd. En banken werken er gewoon aan mee, want zij gaan ervan uit dat VON + meerwerk de marktwaarde vertegenwoordigd...

Om de prijs enigszins te dempen komt men nu dus ook blijkbaar met erfpacht en huur constructies. Ik zou er nooit aan beginnen.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2018 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ik vind het zelf ook niets die huur/service constructies, voel er niets voor.
Anderzijds zijn de technische installaties voor energie en ventilatie in nieuwe woningen dusdanig complex en met elkaar verweven dat dat het onderhoud en monitoren daarvan misschien wel het beste ondergebracht kan worden bij degene die het gebouwd heeft.
De gemiddelde tweaker zal wellicht liever zelf met de laptop de systemen in huis uitlezen maar ik kan me voorstellen dat de gemiddelde eigenaar daar geen zin in heeft en ook de kennis niet heeft of op wil opdoen. Probleem is vaak dat mensen onderhoud aan verschillende partijen uit gaan besteden, terwijl de bouwer juist uitgaat van een samenwerkend geheel. Wat niet gek is natuurlijk is dat zij dan de enige verantwoordelijke partij zijn die eventuele problemen moet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:11
Sport_Life schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:08:
[...]

Nieuwbouw is wel een klein beetje verpest imo, kwam vanmiddag een project in Zoetermeer tegen, ca 140-150m2 op 100m2 kavel vanaf 360k VON.
Echt absurd. En banken werken er gewoon aan mee, want zij gaan ervan uit dat VON + meerwerk de marktwaarde vertegenwoordigd...

Om de prijs enigszins te dempen komt men nu dus ook blijkbaar met erfpacht en huur constructies. Ik zou er nooit aan beginnen.
Ik zit voor een simpele eengezinswoning met een kleine uitbouw, weinig bijzondere opties en mooie (maar geen spectaculaire) keuken en badkamer op €400.000. :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
  • Laatst online: 03-10 07:03
[...]

150m2 woonoppervlak voor 360k in de randstad vind ik - in vergelijk met veel andere woningen - niet heel bizar hoor. Zat tweekappers die ook 'maar' 150m2 bieden voor een tonnetje meer. Kun je wel de auto op eigen terrein parkeren voor die 100.000 EUR :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kellhus schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 19:04:
[...]

150m2 woonoppervlak voor 360k in de randstad vind ik - in vergelijk met veel andere woningen - niet heel bizar hoor. Zat tweekappers die ook 'maar' 150m2 bieden voor een tonnetje meer. Kun je wel de auto op eigen terrein parkeren voor die 100.000 EUR :9
Je hebt randstad en randstad ;). Zoetermeer was altijd zeer goed betaalbaar (netjes gezegd).

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2018 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
  • Laatst online: 03-10 07:03
Point taken. Ik zit een dikke 10 minuten van Rotterdam en betaal (ook voor een hoekwoning) ook zo'n 370k voor 150m2.

Gezien de drukte en trek richting de steden (en de daardoor ontstaande suburbs om de steden heen) zie ik het voorlopig niet veel minder worden. Een correctie zal er zeker komen, maar de jaren daarna zullen de prijzen in de regio gewoon verder stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Gekkenhuis die nieuwbouw prijzen. Totdat er een punt komt dat je in de problemen raakt en het moet verkopen en het brengt nog maar 2/3e op van wat je er ooit voor betaald hebt... of nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Laatst online: 14:26
Iemand een idee wat het leggen van keramisch parker gemiddeld kost? Wij zijn vandaag voor een vloer gaan kijken voor onze nog op te leveren nieuwbouw-woning (verwachte oplevering q3 2019). Nu hebben we bij een vloerenzaak een mooie vloer gezien voor 48,- p/m. Afmeting volgens mij 16,5x100cm. Laten leggen kon het bedrijf ook en dan moesten we rekenen op totaal 125-135,- p/m. Dekvloer is cementdekvloer (dat zou ook nog uitmaken, maar dan positief).
75-85 euro p/m voor het leggen van een vloer (incl materiaal, vloer zou dan in de lijm (5mm?) gelegd worden) klinkt voor mij aan de erg hoge kant, maar hoor graag ervaringen van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Bij mij was het leggen €43 per vierkante meter inclusief lijm en voeg. Geregeld via het bedrijf waar ik de tegels heb gekocht, al besteden die het uit. En de tegels waren iets van €50 per vierkante meter, 120x30 cm. Bijna een half jaar geleden uitgevoerd maar een jaar geleden opdracht gegeven.

[ Voor 15% gewijzigd door Bastien op 13-10-2018 21:26 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:08

Osxy

Holy crap on a cracker

koendio schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 21:18:
Iemand een idee wat het leggen van keramisch parker gemiddeld kost? Wij zijn vandaag voor een vloer gaan kijken voor onze nog op te leveren nieuwbouw-woning (verwachte oplevering q3 2019). Nu hebben we bij een vloerenzaak een mooie vloer gezien voor 48,- p/m. Afmeting volgens mij 16,5x100cm. Laten leggen kon het bedrijf ook en dan moesten we rekenen op totaal 125-135,- p/m. Dekvloer is cementdekvloer (dat zou ook nog uitmaken, maar dan positief).
75-85 euro p/m voor het leggen van een vloer (incl materiaal, vloer zou dan in de lijm (5mm?) gelegd worden) klinkt voor mij aan de erg hoge kant, maar hoor graag ervaringen van anderen.
Wij leggen 55m2 voor:
  • Tegels: 1930 euro (58m2)
  • Bij behorende tegel plinten: 595 euro (48m1)
  • Leggen incl. aanvullende materialen: 2420 euro
Dus totale kosten voor de vloer: 4350 euro = ~80 euro per vierkante meter. Plinten voor 48 strekkende meters erbij en komen op krappe 5k voor hele begaande grond. (prijzen inc btw)

Tegels van 120x30.
Afbeeldingslocatie: https://www.stonearend.nl/media/catalog/product/cache/1/image/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/a/castelvetro_aequa_naturale_tur_1_1_2_1.jpg

Begint bij ons nu echt dichterbij te komen. Prognose voor-oplevering week 45-47 en dan de echte oplevering week 49-51.

Keuken wordt half januari geplaatst, nu alle andere zaken regelen. Stucwerk, tegelwerk en dat is het. Ieder geval, wat ik ga uithuren.

[ Voor 15% gewijzigd door Osxy op 13-10-2018 21:52 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Echt belachelijk duur, reken het eens om naar uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met het fix plus leveling systeem? Voor het vlak leggen van je vloertegels.

Werkt dit prettig en doet het wat het beloofd?

Mijn vraag ivm de 60x60 tegels (zowel gerectificeerd als niet gerectificeerd) die we zelf gaan leggen in onze nieuwbouwwoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Ik ben er niet weg van, je trekt je tegels als het ware weer uit het lijmbed.
Als je met de juiste verhouding de tegellijm aanmaakt dan zakt hij echt niet weg, ik zou wel overwegen om het middels butterfloating te leggen.
Bij butterfloating smeer je de vloer in met de lijmkam en de achterkant van de tegel met een vlakke spaan, zo krijg je maximale hechting. De achterkant van de tegel smeer je in en schraap je daarna weer af als het ware zo is de volledige tegel op die manier wel geraakt met lijm.
Gewoon in de lijm vlijen en daarna tikje met een rubber hamertje.

[ Voor 6% gewijzigd door D.deJong op 14-10-2018 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
D.deJong schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 07:44:
Ik ben er niet weg van, je trekt je tegels als het ware weer uit het lijmbed.
Als je met de juiste verhouding de tegellijm aanmaakt dan zakt hij echt niet weg, ik zou wel overwegen om het middels butterfloating te leggen.
Bij butterfloating smeer je de vloer in met de lijmkam en de achterkant van de tegel met een vlakke spaan, zo krijg je maximale hechting. De achterkant van de tegel smeer je in en schraap je daarna weer af als het ware zo is de volledige tegel op die manier wel geraakt met lijm.
Gewoon in de lijm vlijen en daarna tikje met een rubber hamertje.
1. Blijkens de vraag heb ik het idee dat @Verwijderd het zelf wil gaan uitvoeren, voor een 'leek' is deze werkmethode vrijwel niet te doen met een knap resultaat.
2. Tegels hoeven helemaal niet volledig verlijmd te zijn, dit is een stokpaardje van inspecteurs (en alleen relevant bij de tegels van de douchevloer) maar is nergens op gebaseerd. Zijn zat rapportages van dat dit geen probleem hoeft te zijn.
De lijm trek je met dit systeem ook mee omhoog dus als je het als fijnafstelling gebruikt hoeft het geen issue te zijn.
3. Het werkt mooi voor tegels die rechthoekig of vierkant, tot een bepaalde grootte, zijn maar niet met stroken. 60x60 zou ik ook met dit systeem plaatsen.

Voor stroken/grote tegels is zo'n levelingsysteem ideaal mits je gerectificeerde én gekalibreerde stroken hebt. Dit vergeet iedereen en ik blijf het ook in topic tegenkomen. Gerectificeerd zegt helemaal niks over de dikte en vlakheid van tegels. Het geeft alleen aan dat de tegels nabewerkt zijn zodat ze haaks zijn en je een uniforme voeg krijgt.
D.deJong schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 22:31:
[...]

Echt belachelijk duur, reken het eens om naar uurtarief.
€ 125,- min € 48,- voor de tegels: € 77,-

€ 77,-/m2 voor de arbeid en materiaal voor het:
Primeren
Egaliseren
Stroken plakken (bewerkelijker dan 'standaard' tegels)
Plinten
Voegen
Afkitten

Is opzich niet eens zo heel gek als je geen tekening van de plattegrond hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door De Rikster op 14-10-2018 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Rikster schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:18:
[...]

1. Blijkens de vraag heb ik het idee dat @Verwijderd het zelf wil gaan uitvoeren, voor een 'leek' is deze werkmethode vrijwel niet te doen met een knap resultaat.
2. Tegels hoeven helemaal niet volledig verlijmd te zijn, dit is een stokpaardje van inspecteurs (en alleen relevant bij de tegels van de douchevloer) maar is nergens op gebaseerd. Zijn zat rapportages van dat dit geen probleem hoeft te zijn.
De lijm trek je met dit systeem ook mee omhoog dus als je het als fijnafstelling gebruikt hoeft het geen issue te zijn.
3. Het werkt mooi voor tegels die rechthoekig of vierkant, tot een bepaalde grootte, zijn maar niet met stroken. 60x60 zou ik ook met dit systeem plaatsen.

Voor stroken/grote tegels is zo'n levelingsysteem ideaal mits je gerectificeerde én gekalibreerde stroken hebt. Dit vergeet iedereen en ik blijf het ook in topic tegenkomen. Gerectificeerd zegt helemaal niks over de dikte en vlakheid van tegels. Het geeft alleen aan dat de tegels nabewerkt zijn zodat ze haaks zijn en je een uniforme voeg krijgt.

[...]

Primeren
Egaliseren
Plinten
Voegen
Afkitten

Ik ga de tegels inderdaad zelf plaatsen.
Tegels komen in de keuken en hal te liggen en worden op een cementdekvloer met vloerverwarming gelijmd.

Denk dat ik dit systeem ga gebruiken. Ik geef jullie nog wel terugkoppeling na het gebruiken.

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Laatst online: 14:26
[b]De Rikster in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic"De Rikster schreef op zondag 14 oktober 2018 @

[...]

Primeren
Egaliseren
Plinten
Voegen
Afkitten

Het is een tweekapper met uitbouw, geen bijzonder vorm. Egaliseren zouden ze ivm de kosten niet doen. Er zou een 5mm lijmlaag gebruikt worden om het verschil te overbruggen. Plinten hebben we het ook niet over gehad. Vanwege de cementdekvloer zou het primeren ook niet groots hoeveb

[ Voor 46% gewijzigd door koendio op 14-10-2018 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Laatst online: 15-12-2024
Veel te duur. Wij waren een derde van dat bedrag kwijt voor het leggen en alles ligt er retestrak in. En het formaat is ongeveer hetzelfde. Laat je niet afzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queal
breagor schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:03:

Een vergelijking geven met jouw meerwerk is ook krom. Het ging om 3 zonnepanelen, niet om vloerverwarming op 3 verdiepingen en een warmtepomp met 18 panelen :+

Iemand biedt dit aan voor een huur prijs, dat wil zeggen dat er aan te verdienen valt voor die persoon. Daarom ben jij duurder uit als je ze huurt.
BFmango schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 14:29:
[...]

Gewoon niet doen. De hele maatschappij wordt achterlijk met dat hele fenomeen waarbij alles wat los of vast zit te huren, leasen of te lenen moet zijn. Sparen en dan pas kopen is altijd goedkoper en je bent baas over je eigen portefeuille. Het schrikt eventuele kopers ook niet af.
Ja, dit dus!
[...]

Ligt eraan waar je koopt natuurlijk. Wij hebben een VON 2-onder-1 kap huis gekocht voor 360k kaal. 150m2 woonoppervlakte op 400m2 grond. Incl. garage, erker aan de voorkant, keuken (stelpost 7k), badkamer en overal luxe en complete afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Queal schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 11:36:
[...]

Een vergelijking geven met jouw meerwerk is ook krom. Het ging om 3 zonnepanelen, niet om vloerverwarming op 3 verdiepingen en een warmtepomp met 18 panelen :+

Iemand biedt dit aan voor een huur prijs, dat wil zeggen dat er aan te verdienen valt voor die persoon. Daarom ben jij duurder uit als je ze huurt.

[...]

Ja, dit dus!

[...]

Ligt eraan waar je koopt natuurlijk. Wij hebben een VON 2-onder-1 kap huis gekocht voor 360k kaal. 150m2 woonoppervlakte op 400m2 grond. Incl. garage, erker aan de voorkant, keuken (stelpost 7k), badkamer en overal luxe en complete afwerking.
Wij betalen voor onze VON 2-onder-1-kap woning incl. garage 150m2 woonoppervlakte 302k. 219m2 perceel Excl. keuken. excl. al het meerwerk. Omgeving Oss.
Te belachelijk voor woorden maarja de huizenmarkt is gek geworden en je moet wel wil je iets kopen. Nu gaat de volgende fase achter ons met hetzelfde perceelgrootte en dezelfde soort woning vanaf 350k de markt op... En dan zijn we 6 maanden verder nadat we dit gekocht hebben...

Ik vraag me af of wij bij verkoop ooit alles eruit gaan halen maar nagenoeg dezelfde woningen en dan nog eens 50k erbovenop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

[...]

Ik woonde hiervoor in een koop appartement. 1 buurman had zijn woning met erfpacht te koop staan. Die stond inmiddels al ruim 5 jaar te koop en zelfs na een prijszakking van 65.000 euro kreeg hij hem niet verkocht.
Begin van het jaar mijn woning verkocht ( zonder erfpacht ) doormiddel van een briefje aan het raam en binnen 1 week verkocht. Inmiddels is die andere woning ook verkocht maar wel na een executie verkoop.

Dus idd begin er niet aan een woning met erfpacht. In amsterdam schijnt het wel weer normaal te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
De Rikster schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:18:
[...]

[...]

Primeren
Egaliseren
Plinten
Voegen
Afkitten

60x60 is nou niet bepaald een spannende maat om zonder levelingsysteem te leggen zeker omdat de starter aangeeft dat niet alles gerectificeerd is.
77,- per vierkante meter incl materiaal, hoeveel meter denk je dat hij gaat leggen per uur? Dan komt er toch een vet uurloon uit?
Bij mij waren het 80x40 tegels met een zijuitbouw, doorgelegd de gang in onder de open trap door en de keuken ook meegenomen totaal 60 vierkante meter. 2 man was 1,5 dag bezig als je dan die 77,- minus materiaal zeg 50 euro rekent kom je op een uurtarief van 125,- uit. Ik wordt tegelzetter.

[ Voor 8% gewijzigd door D.deJong op 14-10-2018 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVeld
  • Laatst online: 10-09 15:36
T.E schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:27:
[...]

Wij betalen voor onze VON 2-onder-1-kap woning incl. garage 150m2 woonoppervlakte 302k. 219m2 perceel Excl. keuken. excl. al het meerwerk. Omgeving Oss.
Te belachelijk voor woorden maarja de huizenmarkt is gek geworden en je moet wel wil je iets kopen. Nu gaat de volgende fase achter ons met hetzelfde perceelgrootte en dezelfde soort woning vanaf 350k de markt op... En dan zijn we 6 maanden verder nadat we dit gekocht hebben...

Ik vraag me af of wij bij verkoop ooit alles eruit gaan halen maar nagenoeg dezelfde woningen en dan nog eens 50k erbovenop...
Kan nog gekker... hier VON kleine vrijstaande woning 105m2 woonoppervlakte 303k. Perceel is 95m2 exclusief parkeerplek. Dus effectief maar 77m2. Excl. al het meerwerk en keuken. In Almere Poort. Oplevering Q3 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-10 12:22
Jaaaaaaren geleden sprak ik iemand die zijn eigen huis bouwde. Toen het project tegen het eind liep (cv erin e.d.) had hij er een luchtbed en slaapzak ik gelegd, terwijl hij er feitelijk nooit sliep, dat zou nog wel een paar weken duren. "Is ivm de verzekering, die keert anders niet uit bij diefstal als het niet bewoond is". Is dat een broodje aap-verhaal, of tegenwoordig misschien anders?

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-10 11:07
Het is "beperkt" verzekerd zolang je er niet woont. Brand en storm inclusief glas staat vermeld bij mij. Ik wil niet weten of diefstal verzekerd is. 😓

Ik stel me maar gerust met dat het teveel werk is om 3 lagen glas door te snijden en de buren wel een keuken met apparatuur in hun huis hebben staan

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redn
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-02-2022
Wij zijn 45 euro per m2 kwijt inclusief btw en inclusief materiaal voor het leggen. Onze tegels kosten ook 45 euro per m2 en zijn 120cm bij 30cm. Tegelzaak en tegelzetter uit regio Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Osxy schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 21:45:
[...]

Wij leggen 55m2 voor:
  • Tegels: 1930 euro (58m2)
  • Bij behorende tegel plinten: 595 euro (48m1)
  • Leggen incl. aanvullende materialen: 2420 euro
Dus totale kosten voor de vloer: 4350 euro = ~80 euro per vierkante meter. Plinten voor 48 strekkende meters erbij en komen op krappe 5k voor hele begaande grond. (prijzen inc btw)

Tegels van 120x30.
[Afbeelding]

Begint bij ons nu echt dichterbij te komen. Prognose voor-oplevering week 45-47 en dan de echte oplevering week 49-51.

Keuken wordt half januari geplaatst, nu alle andere zaken regelen. Stucwerk, tegelwerk en dat is het. Ieder geval, wat ik ga uithuren.
We hebben 2 kleuren gietvloer voor 80 euro per m2 inclusief...

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:08

Osxy

Holy crap on a cracker

gr8-jen schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 18:19:
[...]

We hebben 2 kleuren gietvloer voor 80 euro per m2 inclusief...
Nette prijs, niet de stijl die wij zochten.
Tegels zijn best wel arbeidsintensief.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
VVeld schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:19:
[...]

Kan nog gekker... hier VON kleine vrijstaande woning 105m2 woonoppervlakte 303k. Perceel is 95m2 exclusief parkeerplek. Dus effectief maar 77m2. Excl. al het meerwerk en keuken. In Almere Poort. Oplevering Q3 2019.
Perceel van 95m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVeld
8)7 mag het eigenlijk niet zo noemen. Kavel waar de woning op word gebouwd is 95m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:34

MAZZA

Barbie is er weer!

Dat is niet veel nee.

Hier een hoekwoning, 155m2 met garage en plek voor twee auto's op een kavel van 285m2: € 359.000 von.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Osxy schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:54:
[...]

Nette prijs, niet de stijl die wij zochten.
Tegels zijn best wel arbeidsintensief.
Ja snap ik, niemand heeft dezelfde smaak. Ik probeer alleen aan te geven dat de prijs voor tegels hoog is.

Voor een gietvloer mag je o.a. dekvloer schuren om stucwerk enzo te verwijderen, stofzuigen, rommel dat er nog op de vloer is met duur spul behandelen, alles tussen muur en vloer kitten, primer aanbrengen, opschuren, stofzuigen, 2 kleuren met de hand mengen voor zo ver de klant het wil, overal op dezelfde manier op vloer brengen, en nog een beschermlaagje aanbrengen. Allemaal met grote tussenpozen om te laten drogen.

Egaline voor de tegels heb je in 1-2 uurtjes gedaan en is droog genoeg om tegels op te leggen na een hapje eten en een sigaretje roken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVeld
MAZZA schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:05:
Dat is niet veel nee.

Hier een hoekwoning, 155m2 met garage en plek voor twee auto's op een kavel van 285m2: € 359.000 von.
Uiteindelijk allemaal in de hoogte.Begane grond + 2 verdiepingen en daarboven het dakterras (over een volledig platte dak) dat maakt de tuin van 3 meter diep en 6 meter breed weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

EiT

De Rikster schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:44:
[...]

Ja

[...]

Het bouwbesluit stelt een vrije doorgang van minimaal 85cm tot de badruimte (Dus de dagmaat van het kozijn/toegang) en stelt geen eisen aan de vrije doorgang binnen de badruimte.

Dus nee, voldoet eigenlijk niet en je moet het ook niet willen.

[...]

De deur draait naar buiten zodat er een ventilatieopening onder de deur gecreëerd kan worden. Daarnaast wil je gewoon niet dat de deur naar binnen draait, dat is zo irritant/zonde van de ruimte in je badkamer.
@De Rikster @Jheroun Bedankt.

Dat van die 'ventilatieopening' snap ik niet helemaal. Dat heeft toch niets met de draairichting te maken?

Vrouw wilde toch graag de deur naar binnen en badkamer lijkt groot genoeg. Deze is 50cm breder gemaakt zodat de deur naar binnen kan. Voor mij leek de loopruimte ook niet echt ideaal. Geen zin om half slaperig tegen meubel aan te lopen ;-)

Nu nog hopen dat de aannemer akkoord gaat.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
VVeld schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:17:
[...]

Uiteindelijk allemaal in de hoogte.Begane grond + 2 verdiepingen en daarboven het dakterras (over een volledig platte dak) dat maakt de tuin van 3 meter diep en 6 meter breed weer goed.
Kun je wel je EPC panelen bewonderen als je op dat dak terras zit >:)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
VVeld schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:02:
[...]

8)7 mag het eigenlijk niet zo noemen. Kavel waar de woning op word gebouwd is 95m2.
Niet om lullig te doen maar ik realiseerde me niet dat er kavels voor vrijstaande huizen van dit formaat aangeboden werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
EiT schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 23:46:
[...]

@De Rikster @Jheroun Bedankt.

Dat van die 'ventilatieopening' snap ik niet helemaal. Dat heeft toch niets met de draairichting te maken?
Dit is de 'standaard' oplossing in de nieuwbouw:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/109170_situatie_1.jpg

Als je de draairichting van de deur omdraait zonder de rest te wijzigen loopt die tegen de dorpel aan.

Als je de dorpel 'buiten' de badkamer legt ben je wel meteen van het condens wat van de deur loopt af maar ik blijf er bij dat je die deur niet naar binnen moet willen laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 00:00

MeltedForest

Lenny-t

De Rikster schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:06:
[...]

Als je de dorpel 'buiten' de badkamer legt ben je wel meteen van het condens wat van de deur loopt af maar ik blijf er bij dat je die deur niet naar binnen moet willen laten draaien.
Condens wat van de deur loopt? Volgens mij zou dat niet moeten kunnen in een moderne badkamer met normale ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
MeltedForest schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:35:
[...]

Condens wat van de deur loopt? Volgens mij zou dat niet moeten kunnen in een moderne badkamer met normale ventilatie.
Het is ook meer nevel wat veroorzaakt wordt door het douchen en dat heb je ook in een moderne badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
De Rikster schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:06:
[...]

Dit is de 'standaard' oplossing in de nieuwbouw:
[Afbeelding]
Wie ooit heeft bedacht dat dat esthetisch aanvaardbaar is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
MAZZA schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:05:
Dat is niet veel nee.

Hoekwoning van 150m2 op een kavel van 270m2 voor 215.000€ von. dit is inclusief aanbouw maar exclusief keuken. "Kale" prijs is dus eigenlijk iets van 225.000€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
ASW1 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:37:
[...]

Wie ooit heeft bedacht dat dat esthetisch aanvaardbaar is.....
Functie prevaleert in deze boven vorm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVeld
twodigits schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 08:49:
[...]

Niet om lullig te doen maar ik realiseerde me niet dat er kavels voor vrijstaande huizen van dit formaat aangeboden werden.
Projectbouw hè. Ontwikkelaar die zo veel mogelijk woningen wil realiseren op een stuk grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVeld
jacovn schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 05:12:
[...]

Kun je wel je EPC panelen bewonderen als je op dat dak terras zit >:)
Inderdaad. Zijn er welgeteld 2 op een verhoging. Terras is 6 bij 6 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
VVeld schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:05:
[...]

Projectbouw hè. Ontwikkelaar die zo veel mogelijk woningen wil realiseren op een stuk grond.
Het blijft te schofterig voor woorden, maar mensen betalen het toch wel omdat de vraag het aanbod overstijgt. Hier in het dorp ook paar straten waar alles zeer kort op elkaar is gebouwd. Zie mezelf er niet wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
De Rikster schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:58:
[...]

Functie prevaleert in deze boven vorm...
Nogal ja...
ik heb het nog erger gezien; situatie andersom waarbij de drempel + stukje badkamervloer in de hal ligt. Vanuit de hal zie je dus vloer hal->drempel->vloer badkamer->badkamerdeur 8)7

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om een esthetisch aanvaardbare oplossing te vinden.
Deur boven de drempel met een kleine oversteek aan badkamerzijde zou genoeg moeten zijn voor aflopend water aan de binnenzijde deur. Desnoods met een klein weldorpeltje oid op de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
ASW1 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:32:
[...]

Nogal ja...
ik heb het nog erger gezien; situatie andersom waarbij de drempel + stukje badkamervloer in de hal ligt. Vanuit de hal zie je dus vloer hal->drempel->vloer badkamer->badkamerdeur 8)7
Dat is precies wat je krijgt als de deur naar binnen draait.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om een esthetisch aanvaardbare oplossing te vinden.
[...]
Desnoods met een klein weldorpeltje oid op de deur.
Does not compute..
Deur boven de drempel met een kleine oversteek aan badkamerzijde zou genoeg moeten zijn voor aflopend water aan de binnenzijde deur.
Dan zit er wel een zichtbare kier van 2cm tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Hoeft ook niet natuurlijk, bij opdekdeuren niet nodig en een stompe deur kun je ook met een lichte hoek afkorten als je echt niet wilt dat er condensdruppels op de drempel komen te liggen.
Dan zit er wel een zichtbare kier van 2cm tussen.
Dat lijkt me acceptabel vergeleken met de hele drempel plus een stuk van de andere vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queal
@ASW1 Erg irritant inderdaad, maar het went wel hoor... Ik sta er nooit meer bewust bij stil bij de badkamer.
In het toilet op de begane grond zou dit hetzelfde verhaal zijn, daar hebben we de vloertegels en de drempel in de toilet weggelaten en de vloertegels die in de woonkamer etc ligt gewoon doorgetrokken. Dat is keramisch parket en werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Snap het sowieso niet zo, een drempel 1 a 2 mm boven de afwerkvloer is zat. Zie regelmatig meerdere centimeters. Waarom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
ASW1 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:52:
Snap het sowieso niet zo, een drempel 1 a 2 mm boven de afwerkvloer is zat. Zie regelmatig meerdere centimeters. Waarom dan?
Als je in badkamer bedoeld, je wil ook kunnen dweilen zonder dat het over je drempel klotst :p 1 of 2 mm is dan wat laag lijkt me. Of als je tegel pakket tegenvalt.

Ik denk verder zodat je nog de ruimte hebt voor je vloerafwerking. Pvc is dun maar tegels is een stuk dikker. Of laminaat. Ze houden bij ons 1 cm aan voor de vloerafwerking, maar ik verwacht dat we, doordat we pvc nemen, een flinke dorpel over zullen houden naar buite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Hsb-3 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:42:
[...]

Als je in badkamer bedoeld, je wil ook kunnen dweilen zonder dat het over je drempel klotst :p 1 of 2 mm is dan wat laag lijkt me. Of als je tegel pakket tegenvalt.
Ik denk dat je dat overschat, 1mm water op de vloer om te dweilen is al idioot veel.
Maar ik begrijp best dat het in de projectbouw op die manier gedaan wordt. Liever te veel dan te weinig, en het moet allemaal snel en liefst makkelijk. Dus rekening houden met de hoogte van de afwerkvloer wanneer de dorpels geplaatst worden zit er niet in.
Pagina: 1 ... 85 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2