Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Alles is mogelijkBastien schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:54:
[...]
Ik heb geen idee. Ben geen bouwkundige van beroep en constructie berekeningen maken heb ik ook niet voor doorgeleerd. Het had iets te maken met een latei die er dan moest komen en wat niet kon op die plek.
Klinkt meer als 'geen zin in' van je aannemer.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Daar komt dan in geen glas maar een houten (?) paneel. Dacht ik, maar dat zou ik na moeten kijken. Tot op heden zijn al mijn voorgestelde aanpassingen gehonoreerd behalve deze ook al staat ie op de optielijst.Señor Sjon schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:57:
Kozijnen mogen niet constructief zijn in Nederland.I smell BS. Vooral als het enkele glas van het bovenlichtje blijkbaar wel kan.
Dit kreeg ik als antwoord:
Dus als dat niet mag, kan iemand daar dan de regels voor geven? Ga ik weer zeuren.. T.p.v. de trapkast is het niet mogelijk om de binnenwand door te zetten boven het kozijn. Deze binnenwand dient opgevangen te worden door een latei, hier is echter te weinig ruimte voor op de naastgelegen stukken binnenmuur t.p.v. de trapkast.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Dat is geen constructief kozijn, dan willen ze een latei leggen om de wand op te vangen boven het kozijn maar hebben ze niet genoeg oplegging op de wand.Bastien schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:04:
[...]
Daar komt dan in geen glas maar een houten (?) paneel. Dacht ik, maar dat zou ik na moeten kijken. Tot op heden zijn al mijn voorgestelde aanpassingen gehonoreerd behalve deze ook al staat ie op de optielijst.
[...]
Dus als dat niet mag, kan iemand daar dan de regels voor geven? Ga ik weer zeuren.
Op te lossen met een hoeklijntje of een getimmerd drukschotje ipv de wand met latei door te zetten.

Ja, zoiets zal het wel worden bij de trap.
[ Voor 36% gewijzigd door Bastien op 01-12-2016 10:26 ]
In onw project kostte een dergelijke aanpassing een kleine 400 euro per stuk (houten kozijn + standaard stompe deur). Dat viel wel mee dus vergeleken met jou. Ander type deur kostte dan wel weer de hoofdprijsBastien schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:22:
[...]
Leeglopen ja... kan sinds vandaag bij Svedex inloggen. Aanpassing van stalen kozijn naar houten kozijn (en dan stompe deuren) kost enkel per kozijn al € 567. Komt vast nog meerwerk bij van de aannemer en wie weet kosten voor een andere deur. Ik wil dat best graag wijzigen maar voor deze prijs: ammenooitniet.
Dan maar kijken naar een andere deurkruk en een leuk motiefje in de deur of zo, stuk betaalbaarder (maar dan nog).
Mits de gehele groep kopers uit beide fasen akkoord gaan. Is dit niet recht breien wat krom is maar met een slechte oplossing komen?
Ik neem aan dat je bedoeld dat ze jullie fase gelijk willen houden aan de al gebouwde woningen? Dus ook jullie berging strak tegen de erfgrens aan waardoor achter de berging de hekwerken komen te vervallen. Dit is voor zover ik weet geen groot probleem toch?JacquesMesrine schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:37:
Gegroet mede-tweakers, hier ook in afwachting van ons eerste koopwoning. Nu hebben wij van de bouwer gisteren bericht gehad dat er fouten zijn gemaakt bij de voorgaande fase tijdens het uitzetten van de bestrating van de binnentuin. Er is geconstateerd dat de bergingen in de achtertuin op de erfgrens met de gemeente zijn geplaatst, terwijl hier een strookje van 10-15 cm vrij had moeten blijven voor de plaatsing van de hekwerken tegen de berging met de hedera begroeiing. Nu willen ze ons nog op te leveren woningen conform de vorige fase , maw de berging tegen de erfgrens te plaatsen. Daartegenover staat het vervallen van het hekwerk en een financiële compensatie hiervoor.
Mits de gehele groep kopers uit beide fasen akkoord gaan. Is dit niet recht breien wat krom is maar met een slechte oplossing komen?
Ja je "verliest" een loos stukje van 10-15cm tussen berging en hek, maar krijgt dat er aan de andere kant gewoon bij. Het scheelt ook een stukje onderhoud van het Hedera in het hekwerk.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Ook als je geen compensatie zou krijgen ga je er mi op vooruit dus ik zou het accepteren.
Bastien schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:04:
[...]
Daar komt dan in geen glas maar een houten (?) paneel. Dacht ik, maar dat zou ik na moeten kijken. Tot op heden zijn al mijn voorgestelde aanpassingen gehonoreerd behalve deze ook al staat ie op de optielijst.
[...]
Dus als dat niet mag, kan iemand daar dan de regels voor geven? Ga ik weer zeuren.
Op de foto zijn het cellenbeton panelen (ytong of porit). Je kan hierbij wel boven deuren bouwen zonder gebruik te maken van een latei. Je kunt namelijk een stalen hoek bevestigen waarop het vulstuk rust of d.m.v. stelblokjes die je aan de onderzijde van de panelen ziet. Dan wordt het vulstuk vol en zat verlijmd met eventueel een pur-voeg en dan gebeurd er vrij weinig mee. Daarnaast 'draagt' het houten kozijn deels dit vulstuk dan. Ik heb hier geen foto's van, maar als jij er een wil zien dan kan ik die wel maken voor je.
ps. bij cellenbeton panelen wordt normaal gesproken geen gebruik gemaakt van een latei.
[ Voor 9% gewijzigd door Dannyo90 op 01-12-2016 15:36 ]
Inderdaad, probeer die maar te onderhouden als je tuinhuisje ervoor staat. Hier word ook de hedrahek geplaatst maar het tuinhuisje staat gewoon strak tegen de erfgrens.Rubman schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:52:
[...]
Ik neem aan dat je bedoeld dat ze jullie fase gelijk willen houden aan de al gebouwde woningen? Dus ook jullie berging strak tegen de erfgrens aan waardoor achter de berging de hekwerken komen te vervallen. Dit is voor zover ik weet geen groot probleem toch?
Ja je "verliest" een loos stukje van 10-15cm tussen berging en hek, maar krijgt dat er aan de andere kant gewoon bij. Het scheelt ook een stukje onderhoud van het Hedera in het hekwerk.
Waar staat je nieuwbouwwoning, lijkt namelijk precies op onze situatie.....JacquesMesrine schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:37:
Gegroet mede-tweakers, hier ook in afwachting van ons eerste koopwoning. Nu hebben wij van de bouwer gisteren bericht gehad dat er fouten zijn gemaakt bij de voorgaande fase tijdens het uitzetten van de bestrating van de binnentuin. Er is geconstateerd dat de bergingen in de achtertuin op de erfgrens met de gemeente zijn geplaatst, terwijl hier een strookje van 10-15 cm vrij had moeten blijven voor de plaatsing van de hekwerken tegen de berging met de hedera begroeiing. Nu willen ze ons nog op te leveren woningen conform de vorige fase , maw de berging tegen de erfgrens te plaatsen. Daartegenover staat het vervallen van het hekwerk en een financiële compensatie hiervoor.
Inderdaad, wij krjigen ook een berging op de erfgrens en daarachter geen hek, die staat gewoon tegen de berging aan. Daarnaast komt wel een hek wel met Hedera. en misschien ook aan de zijkant, maar dat is voor mij nog wat onduidelijk en moet ik even navragen.bvbal79 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:55:
[...]
Inderdaad, probeer die maar te onderhouden als je tuinhuisje ervoor staat. Hier word ook de hedrahek geplaatst maar het tuinhuisje staat gewoon strak tegen de erfgrens.
Ik heb een godsgruwlijke teringhekel aan Hedera na de overwoekering van de tuin in mijn huidige woning op te moeten lossen dus hoe minder ik zou hebben hoe beter.
Het is gewoon veredeld onkruid imho.
Ook een verplichting van de gemeente? Hier mag in de wijk dus geen hekwerk staan op grens. OF een haag die in de winter kaal is of hedrahekken bij erfafscheidingen met de buren.Rubman schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:07:
[...]
Inderdaad, wij krjigen ook een berging op de erfgrens en daarachter geen hek, die staat gewoon tegen de berging aan. Daarnaast komt wel een hek wel met Hedera. en misschien ook aan de zijkant, maar dat is voor mij nog wat onduidelijk en moet ik even navragen.
Ik heb een godsgruwlijke teringhekel aan Hedera na de overwoekering van de tuin in mijn huidige woning op te moeten lossen dus hoe minder ik zou hebben hoe beter.
Het is gewoon veredeld onkruid imho.
Geen idee of het vanuit de gemeente komt, ik weet alleen dat bij alle woningen hier opgeleverd door deze aannemer zelfde soort hekken geplaatst worden met Hedera erdoorheen gevlochten.bvbal79 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:10:
[...]
Ook een verplichting van de gemeente? Hier mag in de wijk dus geen hekwerk staan op grens. OF een haag die in de winter kaal is of hedrahekken bij erfafscheidingen met de buren.
Begreep wel dat dit op last van de gemeente niet zomaar gewijzigd mocht worden ten late van een boete á €25.000,-

Nah, foto hoeft niet maar bedankt voor het aanbod.Dannyo90 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:34:
Op de foto zijn het cellenbeton panelen (ytong of porit). Je kan hierbij wel boven deuren bouwen zonder gebruik te maken van een latei. Je kunt namelijk een stalen hoek bevestigen waarop het vulstuk rust of d.m.v. stelblokjes die je aan de onderzijde van de panelen ziet. Dan wordt het vulstuk vol en zat verlijmd met eventueel een pur-voeg en dan gebeurd er vrij weinig mee. Daarnaast 'draagt' het houten kozijn deels dit vulstuk dan. Ik heb hier geen foto's van, maar als jij er een wil zien dan kan ik die wel maken voor je.
ps. bij cellenbeton panelen wordt normaal gesproken geen gebruik gemaakt van een latei.
@ hekwerk: de achterzijde heeft de berging op de grens en daarnaast de eigen parkeerplaats. De weg er naartoe (achter de huizen langs) is geen openbare weg dus de gemeente heeft daar niets te vertellen. Voorzijde komen bij de meeste huizen van die stalen struikelbuizen op 30 cm hoogte of zo geloof ik, die mag je inderdaad niet verwijderen. De hoekwoningen hebben wel iets met een (on)struikverplichting en een gemetselde muur volgens mij welke er allemaal bij oplevering al staan.
Ik heb gezien dat de meeste inductiekookplaten echter een kookgroep (2-fase) vereisen en geen 3-fase. Is dit een probleem? Kan ik zo'n 2-fase kookplaat makkelijk aansluiten of gaat dit ingrijpende wijzigingen aan de elektrische installatie tot gevolg hebben?
Heeft er iemand ervaring met Sigma Wallprim?
Een kookgroep kan je ook op 2 fasen makenSpixo schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:36:
Ik heb een vraag omtrent inductiekookplaten. Mijn nieuwwoning wordt standaard opgeleverd met een 3x 25 ampère hoofdaansluiting in de meterkast. In de keuken is een 3-fase perilex (maximaal 10,8 kW) aansluiting voor een inductiekookplaat.
Ik heb gezien dat de meeste inductiekookplaten echter een kookgroep (2-fase) vereisen en geen 3-fase. Is dit een probleem? Kan ik zo'n 2-fase kookplaat makkelijk aansluiten of gaat dit ingrijpende wijzigingen aan de elektrische installatie tot gevolg hebben?
Dus maar twee van de drie fasen aansluiten (+nul).
Zie bijvoorbeeld
http://docs.whirlpool.eu/_doc/501931902103.pdf
pagina NL30. Alles kan
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb afgelopen zomer getekend voor een nieuwbouwwoning. De woning zal in 2017 worden gebouwd. De koopovereenkomst moet alleen nog passeren bij de notaris. Ik ben niet op zoek naar een manier om de koop te ontbinden. Maar ben wel op zoek naar maximale isolatie voor deze woning en mogelijkheden om deze woning zo duurzaam mogelijk te maken. De ramen worden uitgevoerd met HR++ glas en er wordt een HR combiketel op gas geïnstalleerd.
Vandaag heb ik mij verdiept in de cijfers van de technische beschrijving. Ik dacht dat nieuwbouw altijd volgens de nieuwste isolatienormen werd gebouwd maar blijkbaar hoeft dat dus niet? Klopt dat?
Volgens de technische omschrijving van de nieuwbouwwoning.
brongevels Rc > 3,5m2 K/W
vloeren Rc > 3,0m2 K/W
daken Rc > 4,0m2 K/W
Bouwbesluit 2015:
brongevels Rc-waarden naar 4.5 m2.K/W
daken 6 m2.K/W
vloeren Rc blijft 3.5 m2.K/W.
Wanneer is de omgevingsvergunning ingediend? Het lijkt me stug maar als hij voor 2012 vergund is dan zou het oude bouwbesluit van 2003 nog gelden.willy1986 schreef op maandag 5 december 2016 @ 00:18:
Weet iemand hoe het zit met EPC normen en bouwbesluit 2015? Moet de aannemer zich houden aan de voorschriften van het bouwbesluit 2015?
Ik heb afgelopen zomer getekend voor een nieuwbouwwoning. De woning zal in 2017 worden gebouwd. De koopovereenkomst moet alleen nog passeren bij de notaris. Ik ben niet op zoek naar een manier om de koop te ontbinden. Maar ben wel op zoek naar maximale isolatie voor deze woning en mogelijkheden om deze woning zo duurzaam mogelijk te maken. De ramen worden uitgevoerd met HR++ glas en er wordt een HR combiketel op gas geïnstalleerd.
Vandaag heb ik mij verdiept in de cijfers van de technische beschrijving. Ik dacht dat nieuwbouw altijd volgens de nieuwste isolatienormen werd gebouwd maar blijkbaar hoeft dat dus niet? Klopt dat?
[...]
bron
Bouwbesluit 2015:
[...]
bron
Het ligt een beetje aan de ruimtelijke procedures wanneer wat is aangevraagd. Maar wat zeiden ze ervan toen je het ze vroeg?
Ik ga je vraag met belangstelling volgen. Hier woning aangekocht in juni 2015 (voorlopig koopcontract) waarvan de bouw in 2015 zou starten maar door vertraging met de vergunning en allerlei andere zaken is dit verplaatst naar april 2016. Nu kregen wij een maand terug te horen dat vanwege de EPC norm die niet behaald gaat worden er op ons dak zonnepanelen geplaatst gaan worden (kosten voor aannemer) om de EPC norm te behalen. Hier was dus kennelijk een fout gemaakt. Op dit moment ben ik nog bezig om te achterhalen waar dit dan inzit met mijn niet technische inzicht en nog in afwachting van antwoorden.willy1986 schreef op maandag 5 december 2016 @ 00:18:
Weet iemand hoe het zit met EPC normen en bouwbesluit 2015? Moet de aannemer zich houden aan de voorschriften van het bouwbesluit 2015?
[...]
bron
Bouwbesluit 2015:
[...]
bron
Gaat om voorbehandeling en/of verf en ongeveer 275m2 aan muur.
Ben een beetje aan het rondkijken naar of we muren eventueel kunnen laten spuiten o.i.d. en hoe dit qua kosten uitvalt.
Als er mensen bekend zijn voor de regio Hoorn-NH
Wel een puntje dat we graag zelf de verf e.d. aanleveren gezien we die erg goed in kunnen kopen

Welke aannemer?ThatsHollywood schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:41:
Jeuj, vandaag sleutel gekregen! woning was prima op orde op een paar puntjes na.. Eigen huis aankoopkeuring voelde toch wel even zonde... maja
Het kan wel. Ons nieuwbouw huis is in maart 2016 in de verkoop gegaan en de bouw is vorige maand gestart dient te voldoen aan de epc norm 0.8 dit komt doordat het project een aantal jaren stil jeeft gelegen door de crisis.Kaasplank schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:51:
[...]
Wanneer is de omgevingsvergunning ingediend? Het lijkt me stug maar als hij voor 2012 vergund is dan zou het oude bouwbesluit van 2003 nog gelden.
Helaas kwamen we hier na het tekenen achter, want ja een nieuwbouw woning is wordt altijd volgens de nieuwste eissen gebouwd toch?
Nu komt er alsnog lage temperatuur verwarming in en komt het dak vol te liggen met zonne panelen maar zoiets had ik achteraf toch graag op voorhand geweten. Helaas zijn de projectontwikkelaars niet heel scheutig met deze informatie.
[ Voor 15% gewijzigd door Magicw00b op 05-12-2016 18:12 ]
Omdat ik Hedera wel praktisch, maar ook wat saai vindt gaan wij voor wat kleur erdoor:Rubman schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:18:
[...]
Geen idee of het vanuit de gemeente komt, ik weet alleen dat bij alle woningen hier opgeleverd door deze aannemer zelfde soort hekken geplaatst worden met Hedera erdoorheen gevlochten.
Begreep wel dat dit op last van de gemeente niet zomaar gewijzigd mocht worden ten late van een boete á €25.000,-![]()

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Clematis blijft nooit lang leven bij hedera is mijn ervaring...Milmoor schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:22:
[...]
Omdat ik Hedera wel praktisch, maar ook wat saai vindt gaan wij voor wat kleur erdoor:
[afbeelding]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Weinig keuze en van de gemeente mag er voor zover ik weet weinig anders.
Maar dat gaan we tzt wel even uitzoeken.
Nu eerst nog kijken hoe en wat qua muren verven/spuiten/voorbehandelen etc.
Moet er wel bij zeggen dat het behoorlijke zielige stukjes hedera zijn...
[ Voor 17% gewijzigd door vhal op 06-12-2016 12:09 ]
Gemeente en aannemer al gebeld; betreffende projectleiders waren helaas niet bereikbaar.Señor Sjon schreef op maandag 5 december 2016 @ 09:27:
Op 1-1-2015 was er weer wat gewijzigd. Als de vergunning voor die datum is aangevraagd, dan geldt gewoon het 'oude' bouwbesluit. Overigens heet het allemaal Bouwbesluit 2012.![]()
Het ligt een beetje aan de ruimtelijke procedures wanneer wat is aangevraagd. Maar wat zeiden ze ervan toen je het ze vroeg?
In 2010 is er een Onherroepelijke bouwvergunning (2010) gegeven. En toen waren de normen nog niet zo streng? Ik weet niet of de aannemer dan nog steeds de woning kan bouwen volgens de oude normen. Dat zou wel gek zijn...
Meer info hier: http://www.heuvelrug.nl/a...em/de-kwekerij_57141.html
Ook een document gevonden over duurzaamheid/EPC norm in paragraaf 1.8.8.
Het lijkt erop dat de bouwvergunning is gegeven op de normen van bouwbesluit 2003.Kaasplank schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:51:
[...]
Wanneer is de omgevingsvergunning ingediend? Het lijkt me stug maar als hij voor 2012 vergund is dan zou het oude bouwbesluit van 2003 nog gelden.

Status
Onherroepelijke bouwvergunning (2010)
Projecttypering
Inbreiding, bouw van 22 woningen
Actueel
In juli 2014 zijn 7 woningen opgeleverd die in opdracht van de Woningbouwvereniging Amerongen gebouwd zijn. Na het faillissement van betrokken projectontwikkelaar in 2015 heeft de curator het terrein verkocht. De nieuwe eigenaar van het terrein heeft het resterende deel van het project recent in verkoop gebracht.
[ Voor 28% gewijzigd door willy1986 op 06-12-2016 12:29 ]
Krijg net het volgende aanbod:
4 zonnepanelen x 285 WP = 1300 x 0,90 Kwh/Wp = ± 1026 Kwh / per jaar = € 2830,-
1 aantal zonnepaneel x 285 WP = 285 x 0,90 Kwh/Wp = ± 256,50Kwh /
per jaar = € 560,-
Het voorbereiden/plaatsen is nog eens € 290,-
Zal me vanavond erin verdiepen, heb hier nog nul kennis van maar ben benieuwd of iemand hier al over iets kan zeggen.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5Wackmack schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:31:
4 zonnepanelen x 285 WP = 1300 x 0,90 Kwh/Wp = ± 1026 Kwh / per jaar = € 2830,-
1 aantal zonnepaneel x 285 WP = 285 x 0,90 Kwh/Wp = ± 256,50Kwh /
per jaar = € 560,-
3x zo duur als zelf doen, 2x zo duur als achteraf.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
In principe is een bouwvergunning onbeperkt houdbaar. Dit is met nieuwere regelgeving wel veranderd, maar nog steeds moet er actief achteraan gegaan worden door de gemeente om de vergunning ongedaan te maken. Dat zullen ze niet doen als men voornemens is te bouwen. Dus ja, het is toegestaan om volgens die normen nu te bouwen.willy1986 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:21:
[...]
Gemeente en aannemer al gebeld; betreffende projectleiders waren helaas niet bereikbaar.
In 2010 is er een Onherroepelijke bouwvergunning (2010) gegeven. En toen waren de normen nog niet zo streng? Ik weet niet of de aannemer dan nog steeds de woning kan bouwen volgens de oude normen. Dat zou wel gek zijn...
Meer info hier: http://www.heuvelrug.nl/a...em/de-kwekerij_57141.html
Ook een document gevonden over duurzaamheid/EPC norm in paragraaf 1.8.8.
[...]
Het lijkt erop dat de bouwvergunning is gegeven op de normen van bouwbesluit 2003.![]()
[...]
Ach ja, niet echt een verrassing toch voor projectbouw?vandermark schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:33:
Is vrij duur om het even zo te zeggen... wat een prijzen.
Die had ik even gemist, makkelijke keus dus, dank voor het snelle antwoord.Proton_ schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:35:
[...]
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5
3x zo duur als zelf doen, 2x zo duur als achteraf.
Ben benieuwd met welk motivatie de gemeente dit wel heeft laten aanpassen?Kaasplank schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:48:
Toevallig zijn we hier bezig met enkele huizen te plaatsen op fundering en vloerplaten die al in 2008 geplaatst zijn. We hebben enkele wijzigingen gedaan aan het uiterlijk en geprobeerd de wijzigingen in te dienen met de oude epc berekening van 0,8. Helaas voor de aannemer werkt de gemeente hier niet in mee
Ik heb zojuist iemand gesproken van de Gemeente Heuvelrug. Ondanks de duurzame ambities van de gemeente gaan ze de vergunning niet intrekken in deze fase. De vergunning is in 2008 gegeven met de toen geldende normen. (bouwbesluit 2003) Het uiterlijk is tussendoor even gewijzigd en de vorige projectontwikkelaar is failliet gegaan. Ze zijn blij dat er na 8 jaar eindelijk gebouwd gaat worden. De nieuwe projectontwikkelaar mag de huizen bouwen met de oude vergunning uit 2008. Dit is het moment om woningen goed te isoleren. De komende 30 jaar zal dat namelijk niet meer gebeuren... Helaas wilt de gemeente niet actief meewerken. Ik wil de aannemer nog bellen om te kijken wat er mogelijk is. Maar ik verwacht er niet veel van...Ze hebben er immers geen baat bij. Heeft er iemand nog tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
“De Utrechtse Heuvelrug wil een gemeente zijn waar mensen met plezier wonen, werken en recreëren. Niet alleen nu, maar ook over 50 of 100 jaar. We willen een leidende positie innemen in duurzame ontwikkelingen en steeds op zoek gaan naar de meest waardevolle duurzaamheidsambitie.”
Teveel afwijkingen in plattegrond, aanzicht e.d. dus nieuwe omgevingsvergunning aanvragen met een EPC berekening die bij deze tijd hoort. Betere isolatie in de wand en dak en een paar paneeltjes en dan komt ie wel onder de 0,4willy1986 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:03:
[...]
Ben benieuwd met welk motivatie de gemeente dit wel heeft laten aanpassen?
[...]
Niet kopen?willy1986 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:03:
[...]
Ben benieuwd met welk motivatie de gemeente dit wel heeft laten aanpassen?
Ik heb zojuist iemand gesproken van de Gemeente Heuvelrug. Ondanks de duurzame ambities van de gemeente gaan ze de vergunning niet intrekken in deze fase. De vergunning is in 2008 gegeven met de toen geldende normen. (bouwbesluit 2003) Het uiterlijk is tussendoor even gewijzigd en de vorige projectontwikkelaar is failliet gegaan. Ze zijn blij dat er na 8 jaar eindelijk gebouwd gaat worden. De nieuwe projectontwikkelaar mag de huizen bouwen met de oude vergunning uit 2008. Dit is het moment om woningen goed te isoleren. De komende 30 jaar zal dat namelijk niet meer gebeuren... Helaas wilt de gemeente niet actief meewerken. Ik wil de aannemer nog bellen om te kijken wat er mogelijk is. Maar ik verwacht er niet veel van...Ze hebben er immers geen baat bij. Heeft er iemand nog tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
[...]
De prijs van het nieuwe spul wordt verrekend met het vervallen van de standaard spullen (waar je natuurlijk te weinig voor terugkrijgt).
Is het dan redelijk om €500 arbeid te rekenen?
Het lijkt mij voor de arbeid niet uitmaken of een fonteintje rond of vierkant is...
Dit is neem ik aan niet de vooroplevering waar een inspecteur bij langs kan komen toch?
Kijkdagen vs (voor)oplevering
De bak zelf niet nee, gekke kranen, waste, sifons, etc?Proton_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:23:
Het lijkt mij voor de arbeid niet uitmaken of een fonteintje rond of vierkant is...
Het ene douchescherm is het andere niet natuurlijk, heb je geen specificatie gevraagd? Het is natuurlijk makkelijker voor degene die het offreert om het te onderbouwen dan dat wij dit moeten gaan gokken zonder verdere informatie
Helemaal waar, toch is jouw reactie al van hogere kwaliteit dan wat ik tot nu toe terug krijgDe Rikster schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:50:
[...]
Het ene douchescherm is het andere niet natuurlijk, heb je geen specificatie gevraagd? Het is natuurlijk makkelijker voor degene die het offreert om het te onderbouwen dan dat wij dit moeten gaan gokken zonder verdere informatie
Omdat ik nog wat andere vragen open heb staan aan de bouwbegeleider (ik wil graag een douchegootwtw, volgens de bouwbegeleider kan dat met de sanitairboer geregeld worden en die zegt dat het niet kan volgens de bouwer
Laat ik de reacties eerst maar afwachten dan.
Wij hebben ook net offerte badkamer vanuit de projectshowroom gekregen. Plaatsen en inmeten douchewand is apart berekend en kost bij deze offerte 308 euro. Dan schiet het al lekker op.Proton_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:23:
Net bij de badkamerboer geweest; we hebben het één en ander aangepast (ander douchescherm, ander fonteintje in het toilet, andere toiletzittingen) maar geen spullen erbij.
De prijs van het nieuwe spul wordt verrekend met het vervallen van de standaard spullen (waar je natuurlijk te weinig voor terugkrijgt).
Wij hebben wel wat aanpassingen tov de standaard badkamer. Denk aan andere wastafel op een iets andere plek en een meubel eronder, een kast voor handoeken in dezelfde stijl, douchewand, andere douche, andere spiegel en designradiator op een andere plek dan ingetekend.
De bedragen voor produkten die ik kan opzoeken vind ik allemaal erg hoog vanuit projectshowroom. Ik wil graag naar een andere sanitairspecialist. Ik vraag me alleen af hoe ik dit het beste kan aanpakken.
De wastafel en kranen en toilet moet gemonteerd opgeleverd worden. Leidingen in de badkamer mogen niet afgedopt opgeleverd worden.
Als ik het standaardspul op de door ons verzonnen plek laat ophangen en door een andere sanitairspecialist laat vervangen (dus andere wastafel, andere verwarming) heb ik waarschijnlijk gaten op plekken waar ik deze niet wil hebben. Kan zo'n badkamerleverancier op de plek van de verkeerde gaten dan andere tegels plaatsen (die ik dan zelf zou moeten aanleveren natuurlijk).
Of zijn er andere mogelijkheden.
Dit is een vaste klacht, maar we kopen bv 30-40 wastafels in met bv 40% korting voor een project. Als we er één teruggeven, dan krijg je niet de retailprijs terug, maar wat de aannemer betaald heeft. Dan nog verliest de aannemer ook weer wat staffelkorting die je ook doorbelast krijgt.Proton_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:23:
Net bij de badkamerboer geweest; we hebben het één en ander aangepast (ander douchescherm, ander fonteintje in het toilet, andere toiletzittingen) maar geen spullen erbij.
Kijkdag is vrijblijvend. Dat is alleen spieken hoe de vlag erbij hangt en eventueel foto's maken van leidingwerk.Rubman schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:48:
Ik heb net de mail gekregen dat er een kijkdag is gepland met het hele blok/project.
Dit is neem ik aan niet de vooroplevering waar een inspecteur bij langs kan komen toch?
Kijkdagen vs (voor)oplevering
Snap ik. Ook het feit dat er überhaupt een nieuwe tekening verwerkt moet worden, moet betaald worden. Dat had ik beter uit de post weg kunnen latenSeñor Sjon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:41:
[...]
Dit is een vaste klacht, maar we kopen bv 30-40 wastafels in met bv 40% korting voor een project. Als we er één teruggeven, dan krijg je niet de retailprijs terug, maar wat de aannemer betaald heeft. Dan nog verliest de aannemer ook weer wat staffelkorting die je ook doorbelast krijgt.
Daarom betaal ik €700 meerprijs voor andere varianten van hetzelfde.
Maar €500 arbeid? Waar zou die in zitten?
- leidingwerk op andere plekken?
- andere maat tegels?
- sierstripjes?
- kranen met waste i.p.v. zo'n rubberen dopje (leveren ze die nog
Ik wacht het nog even af, misschien is het gewoon een vergissing (hopen kan altijd).
Volgens mij kun je het bijna altijd beter zelf laten doen. Heb je meer keuze in zonnepanelen en omvormers en vrijwel altijd goedkoper. Daarnaast kun je dan ook even afwachten of er nog een nieuwe subsidie regeling komt volgend jaar.vandermark schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:54:
Bij ons nieuwbouwhuis zitten circa 10 zonnepanelen geïntegreerd in het dak. Ik ben zo benieuwd welke prijzen ze af gaan geven als ik er 10 bij wil plaatsen
Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions
Leuk, wij hebben daar ook nog serieus over nagedacht maar vonden Heijplaat iets te afgelegen, en te beperkt qua voorzieningen (zoals kinderopvang). Welke van de vier woningtypes krijgen jullie? Wij twijfelden tussen Brug en Baak, maar zouden waarschijnlijk voor die laatste zijn gegaan.stegeman schreef op donderdag 29 september 2016 @ 07:56:
Leuk topic! Wij hebben voor de zomer de koop/aanneemovereenkomst getekend voor een woning in Rotterdam (hetverborgengeheim.nl). Erg spanned en leuk omdat het onze eerste koopwoning is!
Wij hebben gewacht totdat er 70% verkocht was maar we kregen deze week een mail dat er 50% verkocht is en dat het koperstraject in gang is gezet. Dit houdt in dat de sluitingsdata voor het meerwerk in okt/nov is; dit gaat erg snel!
We kopen een uitbouw en openslaande deuren maar we twijfelen nog over een badkameruitbreiding van 2,5x2,5m naar 2,5x2,8m icm met bad.
Nederlands is makkelijker als je denkt.
[...]
Vorige week langs de projectshowroom voor de badkamer geweest. Het zou een dure aangelegenheid worden als we daar extra meubilair zouden kopen. Wij kiezen er dan ook ervoor om de badkamer standaard op te laten leveren en na de oplevering het een en ander aan te passen (alleen meubilair).
Waar hebben jullie nog meer gekeken?
[ Voor 18% gewijzigd door stegeman op 12-12-2016 20:45 . Reden: typos ]
Wij hebben de optie RJ45 wcd's te laten plaatsen voor €245 p.s. en CAI aansluiting voor €225 p.s. Zelfde prijs of het op zolder is of in de woonkamer achter de meterkast. Ik weet niet hoe reëel deze prijs is, mijns inziens is het tamelijk hoog. Te meer wanneer een dubbele aansluiting geen standaardoptie is, dus wil je 2 poortjes dan betaal je €490 en gebruiken ze 2 buizen, en ik neem aan dat er dan ook 2 wcd's ingefreesd worden.
Ik vroeg wel naar de mogelijkheid een dubbele aansluiting in een enkele wcd te maken maar dit kostte eveneens €490, en dan worden beide draden door dezelfde buis getrokken. Als ze dat kunnen doen dan moet dit toch zeker voor een betere prijs kunnen?
We zouden nu voor 6 aansluitpunten RJ44+coax bijna €4500 kwijt zijn. In de huidige huurwoning heb ik voor het betrekken zelf buizen in de vloeren gefreesd in 2 dagen tijd voor 6 locaties dus wat mij betreft is €4500 lastig te verantwoorden. Anderzijds wil ik het wel goed geregeld hebben, en om in een nieuwbouwhuis meteen zelf te gaan lopen beunen is ook maar zonde. Hoe zien jullie dit?
Voor loze leidingen, kun je er van uit gaan dat hier geen flexibele/geribbelde pvc voor gebruikt wordt, of moet je dit van tevoren vastleggen? (en zal ook dat dan weer duurder uutvallen?)
Voor de wcd's zelf, krijg je daar normaliter nog keus in? Worden er €5 gamma doosjes opgeklikt of wordt er waarschijnlijker met mooi bursch jaeger spul o.i.d. gebruikt?
Nog niet bij verdere nieuwbouwprojecten, volgende week zaterdag gaan we kijken bij http://www.squaresrotterdam.nl/, dat is qua locatie iets meer wat wij zoeken.stegeman schreef op woensdag 7 december 2016 @ 19:02:
[...]
Wij hebben een MAST-hoekwoning gekocht.
De voorzieningen zijn daar inderdaad teruggelopen maar wij verwachten dat het weer aantrekt zodra er meerdere fasen (in totaal zes fasen; 170 woningen + Gymzaal) gereed zijn.
Qua bereikbaarheid vinden wij het juist prettig. Een rustig dorpje maar toch bereikbaar met de boot (20min in de stad), bus (rijdt doordeweeks vaak i.v.m. RDM-school) en de weg (A15).
Vorige week langs de projectshowroom voor de badkamer geweest. Het zou een dure aangelegenheid worden als we daar extra meubilair zouden kopen. Wij kiezen er dan ook ervoor om de badkamer standaard op te laten leveren en na de oplevering het een en ander aan te passen (alleen meubilair).
Waar hebben jullie nog meer gekeken?
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Vandaag trouwens een kijkdag gehad. Alles lijkt qua leidingwerk, zover te beoordelen, aanwezig / in orde. De vloerverwarming was trouwens ook al geplaatst (was een discussie over een aantal dagen geleden), hier was ik uiteindelijk blij mee want ze hadden deze niet helemaal goed gelegd in de keuken.
Dat is een behoorlijk dure grap, ik heb gewoon een zooi lose leidingen laten leggen en ga daar straks zelf Netwerk kabels doorheen trekken en RJ45 kapjes bij plaatsen.zzattack schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:24:
Wat vraagjes over electra meerwerk en ervaringen met specifieke wensen.
Wij hebben de optie RJ45 wcd's te laten plaatsen voor €245 p.s. en CAI aansluiting voor €225 p.s. Zelfde prijs of het op zolder is of in de woonkamer achter de meterkast. Ik weet niet hoe reëel deze prijs is, mijns inziens is het tamelijk hoog. Te meer wanneer een dubbele aansluiting geen standaardoptie is, dus wil je 2 poortjes dan betaal je €490 en gebruiken ze 2 buizen, en ik neem aan dat er dan ook 2 wcd's ingefreesd worden.
Ik vroeg wel naar de mogelijkheid een dubbele aansluiting in een enkele wcd te maken maar dit kostte eveneens €490, en dan worden beide draden door dezelfde buis getrokken. Als ze dat kunnen doen dan moet dit toch zeker voor een betere prijs kunnen?
We zouden nu voor 6 aansluitpunten RJ44+coax bijna €4500 kwijt zijn. In de huidige huurwoning heb ik voor het betrekken zelf buizen in de vloeren gefreesd in 2 dagen tijd voor 6 locaties dus wat mij betreft is €4500 lastig te verantwoorden. Anderzijds wil ik het wel goed geregeld hebben, en om in een nieuwbouwhuis meteen zelf te gaan lopen beunen is ook maar zonde. Hoe zien jullie dit?
Voor loze leidingen, kun je er van uit gaan dat hier geen flexibele/geribbelde pvc voor gebruikt wordt, of moet je dit van tevoren vastleggen? (en zal ook dat dan weer duurder uutvallen?)
Voor de wcd's zelf, krijg je daar normaliter nog keus in? Worden er €5 gamma doosjes opgeklikt of wordt er waarschijnlijker met mooi bursch jaeger spul o.i.d. gebruikt?
Wat betreft het merk wat ze gaan gebruiken is heel erg afhankelijk van de aannemer en elektra man.
Bij ons is het Jung wat er overal geplaatst wordt en daar kregen we nog de keuze in verschillende uitvoeringen al dan niet tegen meerprijs.
Helaas weet ik nog niet waarmee het wordt afgewerkt, de installateur is nog niet bekend.
Ik zou als ik jou was vragen of ze niet gewoon lozebuis/wachtbuis kunnen leggen/infrezen. Dan ga je zelf toch lekker een dagje klussen en kabel trekken samen met je partner/ouders/vriend(en).zzattack schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:24:
Voor de wcd's zelf, krijg je daar normaliter nog keus in? Worden er €5 gamma doosjes opgeklikt of wordt er waarschijnlijker met mooi busch jaeger spul o.i.d. gebruikt?
Als je na gaat rekenen als je zelf je schakelmateriaal koopt + bekabeling (+ evt. wat extra tools), je ongeveer zo'n €30 tot €40 kwijt bent per (dubbele) aansluiting dan kan je wel nagaan wat voor jackpot het is.
Afhankelijk van het bouwbedrijf en/of installateur wordt er normaal gesproken vrij standaard spul van een van de grote(re) merken gebruikt, en bijv. alleen de keuze uit cremewit of wit.
Wil je afwijkend spul dan mag je ervoor betalen.
Normaal gesproken is het incl. leggen van de buis opzich, maar vraag het voor de zekerheid na!Bastien schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:35:
Zou bij mij € 245 kosten voor het bedraden met UTP van een loze leiding. De leiding zal dan vast niet inclusief zijn dus daar komt voor 16mm nog eens € 85 bij. Lijkt mij duidelijk dat er dus enkel LL zijn gekomen (en dan 19mm voor € 15 meer). Dan koop ik tzt wel de materialen daarvoor, gaat mij per aansluiting echt geen € 245 kosten, zelfs niet als ik voor mijzelf uurloon reken.
Helaas weet ik nog niet waarmee het wordt afgewerkt, de installateur is nog niet bekend.
Sidenote aan beiden: zorg a.u.b. voor 3/4" (19mm) buis als loze buis en ZONDER flexbuis laten werken, dit is DE HEL w.b.t. kabels trekken.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
"Er zullen halfinbouw wandcontactdozen en schakelaars worden toegepast in de kleur wit".
Wat moet ik hierbij voorstellen? Wat houdt 'halfinbouw' in?
Als ik google vind ik enkel dit soort die ik prima vind:

Of deze die niet prima zijn:

eerste plaatje is half inbouw.. zo zijn ze bij ons ook afgewerkt met zelfde omschrijvingvandermark schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:16:
Hmm, ik zie nu dat mij in de technische omschrijving het volgende staat vwb stopcontacten en schakelaars:
"Er zullen halfinbouw wandcontactdozen en schakelaars worden toegepast in de kleur wit".
[afbeelding]
[afbeelding]
http://www.elektra-info.nl/stopcontact.htmlvandermark schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:16:
Hmm, ik zie nu dat mij in de technische omschrijving het volgende staat vwb stopcontacten en schakelaars:
[afbeelding]
[afbeelding]
Dit is de informatie die ik snel even heb kunnen vinden.
Inbouw = gelijk met muur
Half inbouw = iets uitstekend
Opbouw = op de muur
Heb je geen afspraak bij de onderaannemer mbt electra? Wij zijn daar langs geweest om onze wensen door te spreken, hij kon daar ook voorbeelden laten zien van de contactdozen.vandermark schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:16:
Hebben uiteindelijk gekozen voor inbouw (standaard was het opbouw voor een duistere reden), maar dit was voor ons 150 euro extra voor het hele huis
Zoals ik hierboven heb geschreven, kan je niet langs gaan? Wij hadden dezelfde prijs voor RJ44 leidingen en hebben hier en daar loze leidingen gedaan.zzattack schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:24:
In ons geval werd er bursch jaeger spul gebruikt (de goedkoopste), tegen een meerprijs kon je andere stijl kiezen. Was niet zo duur, circa 140 voor het hele huis
Halfopbouw wandcontactdozen steken iets verder buiten de muur dan inbouw. Dit gebruiken ze vaak in projectmatige bouw zodat ze 2 wandcontactdozen in 1 doos kunnen plaatsen. Dit is goedkoper en sneller.vandermark schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:16:
[afbeelding]
[afbeelding]
Als je dit prima vind is er geen probleem. Ik had dit thuis ook maar dan wel als volledig inbouw. Dan passen ze een ovale doos toe. Nadeel is dat je dit niet zo makkelijk kunt uitbreiden met een extra doos + opbouw voor bijvoorbeeld utp e.d.
Tx, is dan zeker voor beneden een aandachtspunt: wil U50 dozen om later Zwave domotica aan te brengen. Dit dus goed bespreken blijkbaar...Kaasplank schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:11:
[...]
Halfopbouw wandcontactdozen steken iets verder buiten de muur dan inbouw. Dit gebruiken ze vaak in projectmatige bouw zodat ze 2 wandcontactdozen in 1 doos kunnen plaatsen. Dit is goedkoper en sneller.
Als je dit prima vind is er geen probleem. Ik had dit thuis ook maar dan wel als volledig inbouw. Dan passen ze een ovale doos toe. Nadeel is dat je dit niet zo makkelijk kunt uitbreiden met een extra doos + opbouw voor bijvoorbeeld utp e.d.
Ligt aan de diameter van je kabel, maar CAT6 in 16mm kan net bijvoorbeeld. in 19mm kan je er waarschijnlijk wel 3 kwijt, mits je geen gekke bochten hebtvhal schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:42:
Over UTP gesproken; je kan toch wel met wat moeite 2 kabels in 1 LL trekken? Of is dit not-done in de installatiewereld?
Naar aanleiding hiervan heb ik eindelijk de prijzen voor uitbouw gehad van de projectontwikkelaar.RodeStabilo schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:35:
Ik zie dit topic voor het eerst. Heb net plannen gehad voor een klein project.
Ik heb nog geen prijs voor een uitbouw van 2,4m maar bij m'n vorige nieuwbouwhuis kostte dat 18.600 euro (2007) maar hier zie ik tussen de 12 - 15 K?
Is dat gangbaar in deze tijd?
Ik weet niet waar die 12-15 op gebaseerd zijn maar ik krijg het volgende door
1,2 meter = 18.400 euro
2,4 meter = 25.100 euro.
Dat is nogal een verschil die ik niet kan verklaren en eigenlijk een beetje erg veel vind in vergelijking met wat ik hier lees. Zeker als ik lees dat het heiwerk en de fundering al is aangebracht, whatever that may be.
Iemand een gedachte hierover? Of probeert de projectontwikkelaar hier een slaatje uit te slaan?
[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 08-12-2016 12:48 ]
Ja, veel te weinig informatie om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Wat heb je nodig dan om dat wel te kunnen? Locatie? buiten de randstad bijvoorbeeld. Grondprijs kan ook niet van invloed zijn want die neem je toch al af.De Rikster schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:52:
[...]
Ja, veel te weinig informatie om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Welke breedte?RodeStabilo schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:47:
[...]
Naar aanleiding hiervan heb ik eindelijk de prijzen voor uitbouw gehad van de projectontwikkelaar.
1,2 meter = 18.400 euro
2,4 meter = 25.100 euro.
Dat is nogal een verschil die ik niet kan verklaren en eigenlijk een beetje erg veel vind in vergelijking met wat ik hier lees. Zeker als ik lees dat het heiwerk en de fundering al is aangebracht, whatever that may be.
Iemand een gedachte hierover? Of probeert de projectontwikkelaar hier een slaatje uit te slaan?
Wij hebben 16K betaald voor 2.4 meter extra bij 5.1 meter breed.
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag maar dan voor coax / UTP. Aangezien we Ziggo krijgen wil ik naar elke kamer zowel een coax als UTP kabel leggen. Ik heb al gelezen dat het elkaar niet bijtvhal schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:42:
Over UTP gesproken; je kan toch wel met wat moeite 2 kabels in 1 LL trekken? Of is dit not-done in de installatiewereld?
Punt is dat ik geen flauw idee heb wat de diameter is van de loze leidingen. Is dit ergens terug te lezen (technische beschrijving?).
Het liefst leg ik natuurlijk een deftige Hirschmann / CAT6 kabel zodat ik kwaliteit heb en enigszins voorbereid ben op de toekomst.
Verder wellicht niet het juiste topic hiervoor, maar klopt het dat ik het beste een stugge UTP kabel kan gebruiken in de loze leidingen, die weer op een patch paneel worden aangesloten om vanuit daar weer op de router/switch aangesloten wordt?
Oh ja, aangezien ik vanuit de aannemer geen enkele reactie krijg op mijn vragen / klachten heb ik besloten om de laatste 5% factuur in te houden tot ik wel antwoord heb. Dit als laatste drukmiddel. Is dit verstandig?
Wel wat geschillen met de badkamerboer.. dat is gelukkig door de aannemer (Dura Vermeer) goed opgelost dus daar ben ik erg tevreden over! Zelfde met een loze leiding die ik was vergeten in een binnenmuur, is er nog even bijgeplaatst..
Voor UTP hebben we overal loze leidingen heen laten leggen, heb met aannemer contact gehad over de afdek plaatjes dus die kan ik gewoon los bestellen in dezelfde stijl.. het bekabelen was 140euro per loze leiding extra, dus dat doe ik zelf wel
[ Voor 28% gewijzigd door Scr33x0r op 08-12-2016 14:29 ]
ja ook iets meer dan 5 meter breed. Het probleem is dat je zo'n beetje overgeleverd bent aan die projectontwikkelaar. Die kan feitelijk beslissen wat ie wil want veel keus heb je ook niet en na oplevering zoiets doen doet ook bijna niemand....RHE218 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 14:00:
[...]
Welke breedte?
Wij hebben 16K betaald voor 2.4 meter extra bij 5.1 meter breed.
[ Voor 30% gewijzigd door RodeStabilo op 08-12-2016 15:14 ]
Bij mij is het 12k voor een uitbouw van 2.4m, breedte woning is 5.1m. Project staat in Brabant, zou dat uitmaken?RodeStabilo schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:47:
[...]
Naar aanleiding hiervan heb ik eindelijk de prijzen voor uitbouw gehad van de projectontwikkelaar.
1,2 meter = 18.400 euro
2,4 meter = 25.100 euro.
Lijkt me niet. De grondprijs is niet relevant want die betaal je toch al.Kraziey schreef op donderdag 8 december 2016 @ 15:14:
[...]
Bij mij is het 12k voor een uitbouw van 2.4m, breedte woning is 5.1m. Project staat in Brabant, zou dat uitmaken?
Echt bizar dat dat meer dan de helft goedkoper is

Eea zal hem wel in de afwerking zitten misschien? Evt balkon er op?
Bij ons wordt de vloerverwarming dan ook doorgetrokken. Wel is het zonder muurafwerking / plafondafwerking, wellicht dat daar het verschil in zit?RodeStabilo schreef op donderdag 8 december 2016 @ 15:15:
[...]
Lijkt me niet. De grondprijs is niet relevant want die betaal je toch al.
Echt bizar dat dat meer dan de helft goedkoper is
Nope. Ook niet voor zover ik weet. Er zit op de tweede verdieping al een dakterras.jip_86 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 15:24:
Weet ik niet. Morgen is de loting voor dit project en als we de gunning krijgen ga ik zeker die discussie aan.jip_86 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 15:24:
[ Voor 35% gewijzigd door RodeStabilo op 08-12-2016 15:29 ]
Wij hebben er niet voor gekozen, de woning was al ruim bemeten (voor lokale begrippen
Geen idee, lopen dit soort zaken niet via de kopersbegeleiding? Anders zet je het in Proces Verbaal van Oplevering.Denman schreef op donderdag 8 december 2016 @ 14:05:
[...]
Oh ja, aangezien ik vanuit de aannemer geen enkele reactie krijg op mijn vragen / klachten heb ik besloten om de laatste 5% factuur in te houden tot ik wel antwoord heb. Dit als laatste drukmiddel. Is dit verstandig?
Overigens moesten wij wel 100% betalen maar de laatste termijn gaat via een bankgarantie.
[ Voor 34% gewijzigd door vhal op 08-12-2016 15:44 ]
Wat betreft de lengte van onze woning is dit inderdaad het geval. Standaard 8.5m, met uitbouw 10.9m. 8.5m was echt niet te doen (voorbeeld woning bekeken).vhal schreef op donderdag 8 december 2016 @ 15:42:
Ach ja, de uitbouwde ideale manier om een huis goedkoper in de markt te zetten, vervolgens flink wat €€€'s aan een uitbouw te verdienen en om tot een standaard woningdiepte te komen. Ik zie het best vaak hier, woningen van 8,5 meter diep waar de 1,2/2,4m uitbouw optioneel is. Zonder kan je je kont niet keren en 'moet' je eigenlijk wel een uitbouw nemen. De bovenverdiepingen blijven net zo krap.
Wij hebben er niet voor gekozen, de woning was al ruim bemeten (voor lokale begrippen) met 11m diep.
[...]
Geen idee, lopen dit soort zaken niet via de kopersbegeleiding? Anders zet je het in Proces Verbaal van Oplevering.
Overigens moesten wij wel 100% betalen maar de laatste termijn gaat via een bankgarantie.
8.5 volstaat voor een de meeste mensen prima (denk dat 60% van de bevolking minder heeft om op te leven). Haal de hal/keuken er vanaf dan kan je op 5,5 meter nog prima een bank en eettafel zetten.Kraziey schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:21:
[...]
Wat betreft de lengte van onze woning is dit inderdaad het geval. Standaard 8.5m, met uitbouw 10.9m. 8.5m was echt niet te doen (voorbeeld woning bekeken).
Het is natuurlijk ook persoonlijk en in elke situatie verschillend. Maar voor ons was het wel duidelijk dat de uitbouw er moest komen.bvbal79 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:33:
[...]
8.5 volstaat voor een de meeste mensen prima (denk dat 60% van de bevolking minder heeft om op te leven). Haal de hal/keuken er vanaf dan kan je op 5,5 meter nog prima een bank en eettafel zetten.
Kijk ik naar de prijzen die eerder worden genoemd (+20k) dan had het voor ons niet in het budget gepast.
Dat snap ik, maar er werd een soort van precedent geschept dat 8,5 bv niet voldoende is om te kunnen leven.Kraziey schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:38:
[...]
Het is natuurlijk ook persoonlijk en in elke situatie verschillend. Maar voor ons was het wel duidelijk dat de uitbouw er moest komen.
Kijk ik naar de prijzen die eerder worden genoemd (+20k) dan had het voor ons niet in het budget gepast.
Bij ons is zijn het binnenmaten. Belachelijk geprijsd dat kan (is 12k een belachelijke prijs eigenlijk?) , maar wat ik vooral niet snap is waarom er zoveel verschil in zit in prijs. Materiaalkeuze misschien nog een rol, dat beton moeilijker is dan kalkzandsteen ofzo?Señor Sjon schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:51:
Hebben jullie het over binnen- of buitenmaat? Daar zit een cm of 70 tussen... Overigens zijn die uitbouwen belachelijk geprijsd. Enige reden die ik kan verzinnen is een bouw met veel tierlantijntjes.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2