Ik zit met het volgend probleem; op 19 december hebben wij een afspraak bij de notaris voor het passeren van de hypotheekakte en akte van levering(de grond). Op dit moment is de grond nog
niet bouwrijp gemaakt. Onze hypotheekofferte verloopt 20 december. (kan die nog drie maanden verlengen)
Uit de koopovereenkomst: Bouwrijp maken
Artikel 18
1. Verkoper is verplicht om het verkochte bouwrijp te maken. De kosten voor het
bouwrijp maken zijn in de koopprijs begrepen.
2. Onder bouwrijp maken wordt verstaan: het geschikt maken (van gronden) voor
verdere inrichting en bebouwing, omvattende in hoofdzaak sloop van te
verwijderen opstallen, de verwijdering van bovengrondse en ondergrondse
obstakels, de aanleg van (benodigde) riolering, eventuele bodemsanering, de
aanleg van bouwwegen op de tracées van de wegen, een en ander in zodanige
mate en op zodanige wijze dat de betreffende gronden geschikt zijn voor de
beoogde bebouwing c.q. inrichting.
3.
Het verkochte is ten tijde van de levering bouwrijp.
Makelaar en aannemer al gemaild en gevraagd hoe zij dit gaan oplossen. We missen daarnaast ook het Woningborg certificaat. Deze is noodzakelijk ten tijde van passeren bij de notaris. Wat een gedoe dit.

Zoals het er nu naar uit ziet kunnen wij hierdoor niet tekenen en zal de offerte verlengd moeten worden.
Via andere kopers van het project heb ik vernomen dat de makelaar het antwoord gaf in de trant van ‘maak je niet druk, komt allemaal goed’.
Is dit een gebruikelijke gang van zaken bij nieuwbouwprojecten?
Nav lagere EPC normen dan huidige huidige normen eisen heb ik de vraag nog neergelegd bij de aannemer. Kreeg het volgende antwoord. [TLDR: betere isolatie is te veel werk)
n.a.v. uw verzoek om de isolatiewaarde van uw woning te verhogen heb ik daarover contact gehad met onze projectontwikkeling.
Deze heeft aangegeven dat het aanpassen van de isolatiewaarde voor één woning in het project van dien aard zijn dat dit de voortgang van de productie ernstig verstoren.
De detailleringen voor één woning aan (laten) passen voor met name de vloeren, wanden en de (prefab) dakconstructie brengen tevens nog veel kosten met zich mee.
Onze leveranciers van voornoemde producten zullen voor het hele project met hogere kosten komen omdat er één woning af wijkt van de rest.
Om die reden zien wij dan ook af om dit via het meer- en minderwerk een aanbieding te maken.
Zoals eerder al aangegeven zou u kunnen overwegen om NA oplevering zonnepanelen op uw dak te laten monteren.
Via het meerwerk zou u dan een loze leiding van de zolder naar de meterkast door ons aan kunnen laten leggen, dan is dit alvast voorbereid.