Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.175 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43
Kraziey schreef op donderdag 8 december 2016 @ 17:03:

Bij ons is zijn het binnenmaten. Belachelijk geprijsd dat kan (is 12k een belachelijke prijs eigenlijk?) , maar wat ik vooral niet snap is waarom er zoveel verschil in zit in prijs. Materiaalkeuze misschien nog een rol, dat beton moeilijker is dan kalkzandsteen ofzo?
Een deel zal zitten in de installaties (vloerverwarming, extra wcd) en afwerking. Het zal denk ik ook uitmaken of er prefab elementen gebruikt worden.

Maar ik heb toch het gevoel dat er ook meespeelt of een ontwikkelaar/aannemer 'zin' heeft in aanpassingen. Met sommige prijzen lijkt het echt een ontmoedigingsbeleid.

Per project verschilt ook het algehele prijspeil voor meerwerk. Bij ons kost een loze leiding ~100 euro extra, bij vrienden van ons is het 350 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:59
RodeStabilo schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:47:
[...]

Naar aanleiding hiervan heb ik eindelijk de prijzen voor uitbouw gehad van de projectontwikkelaar.

Ik weet niet waar die 12-15 op gebaseerd zijn maar ik krijg het volgende door

1,2 meter = 18.400 euro
2,4 meter = 25.100 euro.

Dat is nogal een verschil die ik niet kan verklaren en eigenlijk een beetje erg veel vind in vergelijking met wat ik hier lees. Zeker als ik lees dat het heiwerk en de fundering al is aangebracht, whatever that may be.

Iemand een gedachte hierover? Of probeert de projectontwikkelaar hier een slaatje uit te slaan?
volgens mij al eerder vermeld in dit topic, maar wij hebben net iets onder de 12k betaald voor een uitbouw van 2,4 x 6 meter (binnenmaat :P), totale lengte vd benedenverdieping komt uit op 13m.

Ik denk dat de projectontwikkelaar hier wel eea aan verdiend ja. Echter heb je als koper voor het tekenen toch wel de mogelijkheid gehad om de meer- en minderwerk lijst door te nemen, om te zien of dat je het waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:06
Wij hebben uiteindelijk voor een uitbouw van 1,8 meter over een breedte van 5,1 meter (binnenmaat) inclusief vloerverwarming 18k betaald. Totale lengte van de woning komt daarmee op bijna 12 meter.
Daar zou 900 Euro per kant vanaf gaan indien de buren ook voor een uitbouw hadden gekozen, maar helaas hebben beide dat niet :+

Dat is inderdaad best aan de prijs, maar toch gedaan. Voornamelijk omdat we meer geven om binnenruimte dan buitenruimte, en bovendien hadden we geen zin om dit achteraf te doen met alle kosten van dien (opnieuw stucen, vloer opnieuw leggen, buitenkraan verleggen etc) waardoor je uiteindelijk waarschijnlijk nog meer kwijt bent.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 12:45

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Verbaas mij echt enorm over de verschillen in prijzen voor "meerwerk"
Wij hebben ~14K betaald voor de uitbouw inclusief vloerverwarming en openslaande deuren. Loze leidingen zijn 125 en wcd 150.
Kabels trekken was dan wel weer iets van 100 erbij geloof ik dus dat hebben we niet gedaan.

Vandaag gaan we de keuken laten inmeten en de kijkdag en verwachte opleverweek zijn ook al bekend *O*. Gaat onwijs snel.
Met een beetje medewerking van de gemeentes je de straat en riolering moet aanleggen kunnen wij week 8 de oplevering hebben.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
RodeStabilo schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:54:
[...]

Wat heb je nodig dan om dat wel te kunnen?
Fundering - Je schrijft dat de palen en fundering al zijn aangebracht. Betreft dat de woningen of hebben ze al voorzieningen getroffen met het oog op mogelijke uitbouwen? In dat laatste geval betaal je mee aan de funderingen van de mensen die geen uitbouw nemen ;)

Bouwmethode - Zijn het betonnen wanden die doorgestort worden in één gang of wordt de aanbouw er later aangebouwd? Komt er een betonnen dakvloer op of moet er een opvangconstructie gemaakt worden voor de bovenliggende gevels?

Gevel(sluiting) - Hebben de buren aan beide zijden ook een uitbouw? Zo niet dan komt er rondom extra gevelafwerking bij. Een uitbouw bij een rijtjeshuis is daarom vaak goedkoper dan bij een 2-onder-1 of vrijstaand.
Kunnen de gevelelementen/kozijnen 1 op 1 naar achteren geschoven of moet er hier een andere voor komen?

Installaties - Je woonkamer (neem ik aan) wordt groter dus moet er een nieuwe berekening gemaakt worden voor de verwarmingscapaciteit. Mogelijk grotere radiatoren/extra groep vloerverwarming etc.

etc. etc.

Gewoon op een forum met prijzen smijten zonder vergelijk schiet gewoon niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
De Rikster schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 07:49:
Gewoon op een forum met prijzen smijten zonder vergelijk schiet gewoon niet op.
Misschien heb je ook wel gelijk ;) :)

Buiten de argumenten om gaat het ook weinig aan de situatie veranderen. Het is aan mij om het eventueel te accepteren of niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Denman schreef op donderdag 8 december 2016 @ 14:05:
[...]
Oh ja, aangezien ik vanuit de aannemer geen enkele reactie krijg op mijn vragen / klachten heb ik besloten om de laatste 5% factuur in te houden tot ik wel antwoord heb. Dit als laatste drukmiddel. Is dit verstandig?
Het is net wat je wil. Wil je het risico lopen dat je bij de oplevering de sleutel niet krijgt dan zeg ik: doen!

Je kan er vanuit gaan dat je als je dit op voorhand meldt dat je oplevering naar achteren wordt geschoven. Dan ben je de laatste die de sleutel krijgt (soms wel op de laatste werkbare werkdag volgens K&A overeenkomst als je een echte stugge aannemer hebt).

Klachten kan je pas hebben tijdens de oplevering uiteraard, en voor openstaande vragen kan je geen geld inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Je mag 5% bij de notaris parkeren. Houd je 5% zelf achter, dan wordt je woning vaak wel opgeleverd, maar krijg je geen sleutel na de oplevering. De woning is dan verder wel je verantwoording. Heb ook weleens een koper gehad die 6 maanden moest sparen voor de laatste termijn... :X Tsja,

@Rikster, wij draaien die woningen gewoon mee in de reguliere opleveringscyclus. Niks irritanter dan $random woningen ertussen die niet opgeleverd zijn, vooral als buren aan de slag gaan en schade kunnen veroorzaken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:28:
Je mag 5% bij de notaris parkeren. Houd je 5% zelf achter, dan wordt je woning vaak wel opgeleverd, maar krijg je geen sleutel na de oplevering. De woning is dan verder wel je verantwoording. Heb ook weleens een koper gehad die 6 maanden moest sparen voor de laatste termijn... :X Tsja,

@Rikster, wij draaien die woningen gewoon mee in de reguliere opleveringscyclus. Niks irritanter dan $random woningen ertussen die niet opgeleverd zijn, vooral als buren aan de slag gaan en schade kunnen veroorzaken.
Ik had de vraag reeds gesteld, maar hoe gewoon is het om die 5% bij de notaris te parkeren. Lijkt me altijd goed om dat te doen om een stok achter de deur te hebben voor de volgende 3 maanden. Of zit er een addertje onder gras om dit niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ligt een beetje aan het contract. Wij hebben een doorlopende bankgarantie voor die 5%, dus de koper moet 100% voldaan hebben voor oplevering. Andere partijen leveren een garantie per project of laten de kopers het bij de notaris in depot storten. Let wel, als de notaris die 5% niet heeft ontvangen van de koper bij een depotstorting, dan geven wij ook geen sleutels bij oplevering.

Ik zou het altijd doen, maar let wel dat na de 3 maanden het achtergehouden bedrag in relatie moet staan met het betwistte gebrek. Als je bijvoorbeeld 10k achterhoudt omdat één ruit wel/niet beschadigd is door de bouwer, dan kan er alsnog geëist worden dat je 9k vrijgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:26
Rubman schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 07:32:
Verbaas mij echt enorm over de verschillen in prijzen voor "meerwerk"
Wij hebben ~14K betaald voor de uitbouw inclusief vloerverwarming en openslaande deuren. Loze leidingen zijn 125 en wcd 150.
Kabels trekken was dan wel weer iets van 100 erbij geloof ik dus dat hebben we niet gedaan.

Vandaag gaan we de keuken laten inmeten en de kijkdag en verwachte opleverweek zijn ook al bekend *O*. Gaat onwijs snel.
Met een beetje medewerking van de gemeentes je de straat en riolering moet aanleggen kunnen wij week 8 de oplevering hebben.
Snap ook niet waarom de prijzen zo erg verschillen.

Uitbouw van 2.4M €18K
Vloerverwarming beneden €3.5K
Openslaande deuren %1.5K

Zit je toch al op ruim 20K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Dat die prijzen zo verschillen is niet heel vreemd, toch? Dat is niet perse gebaseerd op kostprijs+winst maar op 'wat de gek ervoor geeft'. Je zit redelijk vast aan de aannemer, dus gaan zij voor winstmaximalisatie. Bij welke prijs wordt een optie zoveel mogelijk afgenomen met zoveel mogelijk marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Vandaag voor het eerst binnen geweest nu de binnenmuren ook staan.
Gek genoeg lijkt alles groter en ruimer.
Oh en het schuurtje eerst net geplaatst dat wij er waren, was we lachen om te zien.

Sorry voor de verticale video

Wel zijn we 2 fouten tegen gekomen die gelukkig nu nog goed opgelost kunnen worden.
1 is de badkamer boven waar de radiator aan de verkeerde kant ingeplaatst stond qua leidingen.
En bij de keuken toch de afvoer en water aansluitingen verkeerd geplaatst. Die worden ook nog 10cm verplaats.

[ Voor 35% gewijzigd door Rubman op 09-12-2016 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

vhal

ಠ_ಠ

Hehe, die schuurtjes zijn precies dezelfde als die wij hebben :D

De schuttingen voor onze 'postzegel' waren ook klaar:+ Ik moest ze vandaag wat water geven voor de droge betonmortel die ze hebben gestort. Voor het beeld is het wel mooi dat het gehele blok allemaal dezelfde schuttingen hebben, scheelt ook aanzienlijk qua prijs (500€ voor L/R).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mbpvq5zrQBHF7Fu17KdexJ0v/full.jpg

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Hoe zit het met de waterleidingen en vloerverwarmingen...mag dit (over elkaar heen gelegd?) worden ze niet te warm met risico op legionella bv?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2yvqhok.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
bvbal79 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 20:19:
Hoe zit het met de waterleidingen en vloerverwarmingen...mag dit (over elkaar heen gelegd?) worden ze niet te warm met risico op legionella bv?

[afbeelding]
Lijkt me niet goed nee...
http://kennisbank.isso.nl...vloerverwarming-voorkomen

Edit: hangt dus erg af van temperatuur in cv leidingen.

[ Voor 6% gewijzigd door vandermark op 09-12-2016 20:31 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Señor Sjon schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:11:
Denk dat de oplegging van de latei (100mm) groter is dan het binnenwandje (70mm) wat er staat. Muur naast de deur gaat meestal gelijk de hoek om. Dat is een wat onhandig detail. ;)
Nou, hoe ze het onhandige detail hebben opgelost weet ik niet, maar ineens kan er wel een kozijn zonder bovenlicht in. Bij de kozijn-/deurenkeuze stond dit wel als optie en navraag gaf als antwoord dat het 'probleem' was opgelost. Niet dat ze dat even communiceren... :+

Ik laat een muur tussen twee slaapkamers weg om er een grote ruimte van te maken. Beter dan teveel hokjes en aparte kamers heb ik toch niet nodig. Wel laat ik de boel zo veranderen dat er in de toekomst zonder teveel gedoe wel weer een muur kan worden geplaatst. Maar nu heb ik dan ook twee deuren in dezelfde ruimte. Zit nu al weken te dubben of ik er eentje weg laat halen of het zo laat. Er komen (dat heb ik dan nu wel besloten) hardhouten kozijnen in met stompe deuren.

Wat is wijsheid... deur laten zitten of weghalen. De deur die ik niet ga gebruiken is die onder schakelaar nummer 10 zeg maar. Tegen die rode muur in vroeger SK1 komt mijn bureau. Heb echter geen idee of eenzelfde kozijn later redelijk makkelijk er weer ingezet kan worden (als dat type dan überhaupt nog leverbaar is) mochten het weer twee kamers gaan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/auXW3rHgRby4jtJit6Nxq3vw/full.jpg

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
Wij krijgen veel ramen op de zuidzijde, dus moeten in elk geval (uiteindelijk) zonwering laten realiseren. Ik denk aan zipscreens, in elk geval voor de drie etages. Voor bediening lijkt het me logisch om dan bij elk raam aan de buitenzijde alvast een elektrapunt of loze leiding te realiseren, maar ten eerste heb ik dat niet in de meerwerkopties staan als keuze, en ten tweede lees ik er erg weinig over op internet. Zijn hier mensen die voor elektra t.b.v. zonwering op etages aan de buitenzijde hebben gekozen, en ervaring hebben met zaken waar je op moet letten?

Het gaat om 9 ramen met screens of andere vorm van zonwering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:28
vandermark schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 20:27:
[...]

Lijkt me niet goed nee...
http://kennisbank.isso.nl...vloerverwarming-voorkomen

Edit: hangt dus erg af van temperatuur in cv leidingen.
Let wel op dat bij een aanvoer temperatuur vanaf 45 graden met een koude zone in de vloer gewerkt moet worden, en dat het anders volgens mij alleen kruisingen mogen zijn, geen evenwijdige leidingen.

Dit zou wel betekenen dat je capaciteit van de vloer behoorlijk vermindert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent44
  • Laatst online: 03-09 15:22
jurjen_g schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:05:
Wij krijgen veel ramen op de zuidzijde, dus moeten in elk geval (uiteindelijk) zonwering laten realiseren. Ik denk aan zipscreens, in elk geval voor de drie etages. Voor bediening lijkt het me logisch om dan bij elk raam aan de buitenzijde alvast een elektrapunt of loze leiding te realiseren, maar ten eerste heb ik dat niet in de meerwerkopties staan als keuze, en ten tweede lees ik er erg weinig over op internet. Zijn hier mensen die voor elektra t.b.v. zonwering op etages aan de buitenzijde hebben gekozen, en ervaring hebben met zaken waar je op moet letten?

Wij konden via de elektricien extra stroom laten aanleggen voor eventuele zonneschermen etc.
Dus niet via de standaard meerwerk opties, maar samen met de "project" elektricien voor gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:19
jurjen_g schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:05:

Wij hebben aan de achterzijde gekozen voor ingebouwde screens en triple glas. Dit is bij ons het zuiden.

Op de BG komt een stalen balk achter de gevel die gemonteerd zit op de vloerplaat zodat hier het zonnescherm aan gemonteerd kan worden.

En de daarbij behorende bediening/stroompunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster

[afbeelding]
Als ik het zo zie zijn zowel die witte als die rode/blauwe leidingen beide verwarmingsslangen.
De witte voor de vloerverwarming en de rode/blauwe aanvoer en retour voor een radiator of de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
De Rikster schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 10:43:
[...]

Als ik het zo zie zijn zowel die witte als die rode/blauwe leidingen beide verwarmingsslangen.
De witte voor de vloerverwarming en de rode/blauwe aanvoer en retour voor een radiator of de verdeler.
De witte klopt. de Rode is warm water en de blauwe koud. ze lopen op de foto naar de douche.
Vandaar mijn vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

bvbal79 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 15:14:
[...]

De witte klopt. de Rode is warm water en de blauwe koud. ze lopen op de foto naar de douche.
Vandaar mijn vraag...
Ik zou niet 123 akkoord gaan met als de leidingen zo over elkaar liggen.
Je verliest een stuk rendement van de vloerverwarming en het lijkt mij ook niet de bedoeling dat de koudwaterleiding op die verwarmingselementen komt te liggen.

Persoonlijk zou ik zeggen ze moeten langs de muur gelegd worden zodat ze geen hinder van elkaar ondervinden, maar naast elkaar liggen ipv over elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
Hallo, ik ben samen met mijn vrouw ook bezig met een nieuwbouwwoning in een project (2 onder 1 kap in http://www.dehoef2.nl/ ) en zit nu met de volgende problemen:

De makelaar wil ons zo snel mogelijk het koopcontract laten tekenen (begrijpelijk) en hiervoor moeten we een hypotheekbedrag opgeven. Echter willen we wat meerwerk laten uitvoeren (kleine aanpassing indeling, WTW douche) waar de aannemer geen prijsopgaaf voor wil doen totdat we ons koopcontract tekenen (ook begrijpelijk). Hoe los je dit op?

Hiernaast staat op de meerwerklijst een optie voor nul-op-de-meter wat een warmtepomp en zonnepanelen zou inhouden voor 29500. Navragen bij de aannemer leert dat ze eigenlijk pas later willen gaan kijken wat er nodig is voor dit pakket als er interesse is. Bovendien moet dit pakket aan bepaalde eisen voldoen wil ik extra hypotheekruimte en subsidie kunnen aanvragen, iets wat de aantrekkelijkheid van dit pakket zeer zeker kan beïnvloeden. Dus ik moet tekenen voor een pakket van ~30k waarvan ik nog geen flauw idee heb wat er in zit?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Tassadar32 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:11:
Hallo, ik ben samen met mijn vrouw ook bezig met een nieuwbouwwoning in een project (2 onder 1 kap in http://www.dehoef2.nl/ ) en zit nu met de volgende problemen:

De makelaar wil ons zo snel mogelijk het koopcontract laten tekenen (begrijpelijk) en hiervoor moeten we een hypotheekbedrag opgeven. Echter willen we wat meerwerk laten uitvoeren (kleine aanpassing indeling, WTW douche) waar de aannemer geen prijsopgaaf voor wil doen totdat we ons koopcontract tekenen (ook begrijpelijk). Hoe los je dit op?

Hiernaast staat op de meerwerklijst een optie voor nul-op-de-meter wat een warmtepomp en zonnepanelen zou inhouden voor 29500. Navragen bij de aannemer leert dat ze eigenlijk pas later willen gaan kijken wat er nodig is voor dit pakket als er interesse is. Bovendien moet dit pakket aan bepaalde eisen voldoen wil ik extra hypotheekruimte en subsidie kunnen aanvragen, iets wat de aantrekkelijkheid van dit pakket zeer zeker kan beïnvloeden. Dus ik moet tekenen voor een pakket van ~30k waarvan ik nog geen flauw idee heb wat er in zit?
Wat een prachtig project ( schitterend gelegen)

schatten hoeveel het gaat kosten en dan extra in bouwdepot... hoefde bij ons geen precies bedrag te zijn...
Meerwerk hoef je nog niet direct op te geven... je kunt er rekening mee houden in je hypotheek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
JaMaaT schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 07:55:
[...]

Wij hebben aan de achterzijde gekozen voor ingebouwde screens en triple glas. Dit is bij ons het zuiden.

Op de BG komt een stalen balk achter de gevel die gemonteerd zit op de vloerplaat zodat hier het zonnescherm aan gemonteerd kan worden.

En de daarbij behorende bediening/stroompunten.
Ik heb me inmiddels wat meer ingelezen, en begrijp dat voor motoren met afstandsbediening minder werk nodig is dan voor handmatig geschakelde varianten. Anno 2017 gaan we uiteraard voor afstandsbediening. Nog niet duidelijk bij mij is hoeveel aansluitpunten er nodig zijn. Op de ene site lees ik dat alle motoren buiten aan elkaar gekoppeld worden en binnen dus maar 1 aansluiting nodig is. Ik vraag me dan wel af of je buiten op de muur dan niet een wirwar aan grijze kabels ziet. Op een andere lees ik juist dat elke motor een eigen stroomvoorziening nodig heeft. Ik denk dat ik maar even bij een zonwering winkel langsga voor advies betreffende stroomvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Wij hebben bewust gekozen voor de bediening op de muur. Nooit de afstandsbediening kwijt en werkt altijd.
Voordeel van afstandsbediening zou kunnen zijn dat je beide ramen tegelijk kan doen (denk ik).

Wij krijgen kunststof kozijnen, onze "kozijnenboer" levert dan ook de rolluiken. De kast zit dan weggewerkt boven het kozijn.

Dit idee:
Afbeeldingslocatie: http://www.gebr-janssen.nl/uploads/rolluik_spouw_det.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
JaMaaT schreef op zondag 11 december 2016 @ 13:25:
Wij hebben bewust gekozen voor de bediening op de muur. Nooit de afstandsbediening kwijt en werkt altijd.
Voordeel van afstandsbediening zou kunnen zijn dat je beide ramen tegelijk kan doen (denk ik).

Wij krijgen kunststof kozijnen, onze "kozijnenboer" levert dan ook de rolluiken. De kast zit dan weggewerkt boven het kozijn.

Dit idee:
[afbeelding]
Mooi, Helaas hebben wij geen kozijnkeuze, moet achteraf op hardhouten kozijnen gemonteerd worden. Sowieso ben ik er nog niet uit wat het wordt, zipscreens, buitenjaloezieën of rolluiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Op die fiets, zipscreens is volgens mij wel de meest minimale oplossing die zichtbaar is aan de gevel toch?

Succes met je zoektoch/keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Bastien schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:00:
[...]
Wat is wijsheid... deur laten zitten of weghalen. De deur die ik niet ga gebruiken is die onder schakelaar nummer 10 zeg maar. Tegen die rode muur in vroeger SK1 komt mijn bureau. Heb echter geen idee of eenzelfde kozijn later redelijk makkelijk er weer ingezet kan worden (als dat type dan überhaupt nog leverbaar is) mochten het weer twee kamers gaan worden.

[afbeelding]
Ik heb al jaren een slaapkamer met twee deuren. Dat is van begin af aan zo geweest. Dit valt niemand op. Mijn vriendin heeft haar sieraden kastje in de overbodige deur gemaakt (plaat op de andere kant).

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79

[afbeelding]
We hebbe als bewonersgroep de aannemer gebeld. Hij zegt dat er bij het bouwen van woningen er geen regels hierover zijn, de leidingen zijn bovendien geïsoleerd, regels zouden alleen gelden voor ziekenhuizen en hoogbouw....

Wat moeten we hier nu mee. Zijn er geen regels hierover zoals hij aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Wij hebben ook een probleem, wij wilden de radiator in onze badkamer verplaatsen (is ook zo ingetekend)
Echter is de aansluiting inmiddels aan de originele kant gelegd en kregen wij de melding dat dit ivm legionella niet aan de andere kant kon omdat er dan ook reguliere waterbuizen in zitten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QdAqQv2l.png
Bovenstaande zou de radiator dan aan de andere kant komen, boven het bad (naast de WC zegmaar)

Nu is mijn vraag eigenlijk, klopt dit allemaal of kunnen wij rustig zeggen joh zet die radiator maar aan die kant want is nu eenmaal afgesproken en steek eventueel de buizen in een aparte huls o.i.d.
Of moeten wij er genoegen mee nemen dat de radiator gewoon aan de reguliere kant (voor het raam) komt.

We dachten er eventueel ook aan om hem tegen het muurtje tussen koof en raam te plaatsen, maar moesten nog even kijken naar de mogelijkheden hiertoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
bvbal79 schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:01:
[...]

We hebbe als bewonersgroep de aannemer gebeld. Hij zegt dat er bij het bouwen van woningen er geen regels hierover zijn, de leidingen zijn bovendien geïsoleerd, regels zouden alleen gelden voor ziekenhuizen en hoogbouw....

Wat moeten we hier nu mee. Zijn er geen regels hierover zoals hij aangeeft?
Het klopt ongeveer wat de aannemer zegt, er zijn geen regels over hoe de leidingen niet mogen lopen. Er zijn enkel richtlijnen en voorschriften vanuit de installatiebranche maar die zijn niet centraal aangestuurd.

Het enige wat er vaststaat/voorgeschreven is dat er in de uiteindelijke situatie geen temperatuur >25 graden mag ontstaan in de koude tapwaterleiding. Hoe je dat realiseert is aan de installatieverantwoordelijke en daar zijn idd geen regels voor die dit uitsluiten (alleen ervaringen dat dit iig niet werkt).

Isolatie is ook redelijke lulkoek, dat helpt alleen bij temperatuurwisselingen. In deze situatie neemt alles na verloop van tijd toch de temperatuur van de vloerverwarming aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

Je bedoelt denk ik het bedrag + maandbedrag die als ontbindende voorwaarde opgenomen moet worden? Of zijn het de bedragen onder I + II + III die je aanneemsom gaan vormen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 22:58
Ik wil een designradiator in m'n badkamer laten installeren.
De aansluiting hiervoor moet uit de muur komen. De radiator die ik heb uitgezocht is 150 x 60 cm.
De aansluiting zit middenonder.
Hoe hoog moet de aansluiting uit de muur komen?
Moet de bovenkant van de radiator op dezelfde hoogte als de bovenkant van de spiegel? Het is niet zo'n hele grote radiator, is dat dan wel mooi, of is 60 cm vanaf de vloer ook een mooi streven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Señor Sjon schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:35:
[...]

Je bedoelt denk ik het bedrag + maandbedrag die als ontbindende voorwaarde opgenomen moet worden? Of zijn het de bedragen onder I + II + III die je aanneemsom gaan vormen?
Voor beide geeft de makelaar aan in ieder geval een schatting nodig te hebben van de meerwerkkosten. De grondkosten staan uiteraard al vast, maar zowel de aanneemsom, termijnen als ontbindende voorwaarde hypotheekhoogte zijn in het concept wat ik heb ontvangen leeggelaten.

Ik heb vandaag een afspraak bij de aannemer om het een en ander te bespreken, die lijkt de impressie te hebben dat we het koopcontract al getekend hebben. Aangezien we woning 5 van de 6 zijn en ze met de bouw beginnen als er vijf woningen verkocht zijn kan dat best nog wel even tegenvallen voor de aannemer :9.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:52

Zou zeggen, laat ze maar werken voor die krabbel. Zodra je die gezet hebt ben je van hen. Dat is mijn wijze les na bijna twee jaar zitten wachten tot ze eens gingen beginnen. Toen mocht ik in de bouwvak de hypotheek gaan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
De Rikster schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:17:
[...]

Het klopt ongeveer wat de aannemer zegt, er zijn geen regels over hoe de leidingen niet mogen lopen. Er zijn enkel richtlijnen en voorschriften vanuit de installatiebranche maar die zijn niet centraal aangestuurd.

Het enige wat er vaststaat/voorgeschreven is dat er in de uiteindelijke situatie geen temperatuur >25 graden mag ontstaan in de koude tapwaterleiding. Hoe je dat realiseert is aan de installatieverantwoordelijke en daar zijn idd geen regels voor die dit uitsluiten (alleen ervaringen dat dit iig niet werkt).

Isolatie is ook redelijke lulkoek, dat helpt alleen bij temperatuurwisselingen. In deze situatie neemt alles na verloop van tijd toch de temperatuur van de vloerverwarming aan.
Dus met andere woorden, hoe ga je ooit bewijzen dat de temperatuur daar 25 graden is denk ik, moeten we het hiermee doen, omdat er gewoon geen duidelijke regels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik zit met het volgend probleem; op 19 december hebben wij een afspraak bij de notaris voor het passeren van de hypotheekakte en akte van levering(de grond). Op dit moment is de grond nog niet bouwrijp gemaakt. Onze hypotheekofferte verloopt 20 december. (kan die nog drie maanden verlengen)

Uit de koopovereenkomst: Bouwrijp maken
Artikel 18
1. Verkoper is verplicht om het verkochte bouwrijp te maken. De kosten voor het
bouwrijp maken zijn in de koopprijs begrepen.
2. Onder bouwrijp maken wordt verstaan: het geschikt maken (van gronden) voor
verdere inrichting en bebouwing, omvattende in hoofdzaak sloop van te
verwijderen opstallen, de verwijdering van bovengrondse en ondergrondse
obstakels, de aanleg van (benodigde) riolering, eventuele bodemsanering, de
aanleg van bouwwegen op de tracées van de wegen, een en ander in zodanige
mate en op zodanige wijze dat de betreffende gronden geschikt zijn voor de
beoogde bebouwing c.q. inrichting.
3. Het verkochte is ten tijde van de levering bouwrijp.

Makelaar en aannemer al gemaild en gevraagd hoe zij dit gaan oplossen. We missen daarnaast ook het Woningborg certificaat. Deze is noodzakelijk ten tijde van passeren bij de notaris. Wat een gedoe dit. :F
Zoals het er nu naar uit ziet kunnen wij hierdoor niet tekenen en zal de offerte verlengd moeten worden.
Via andere kopers van het project heb ik vernomen dat de makelaar het antwoord gaf in de trant van ‘maak je niet druk, komt allemaal goed’.

Is dit een gebruikelijke gang van zaken bij nieuwbouwprojecten?

Nav lagere EPC normen dan huidige huidige normen eisen heb ik de vraag nog neergelegd bij de aannemer. Kreeg het volgende antwoord. [TLDR: betere isolatie is te veel werk)
n.a.v. uw verzoek om de isolatiewaarde van uw woning te verhogen heb ik daarover contact gehad met onze projectontwikkeling.
Deze heeft aangegeven dat het aanpassen van de isolatiewaarde voor één woning in het project van dien aard zijn dat dit de voortgang van de productie ernstig verstoren.
De detailleringen voor één woning aan (laten) passen voor met name de vloeren, wanden en de (prefab) dakconstructie brengen tevens nog veel kosten met zich mee.
Onze leveranciers van voornoemde producten zullen voor het hele project met hogere kosten komen omdat er één woning af wijkt van de rest.
Om die reden zien wij dan ook af om dit via het meer- en minderwerk een aanbieding te maken.

Zoals eerder al aangegeven zou u kunnen overwegen om NA oplevering zonnepanelen op uw dak te laten monteren.
Via het meerwerk zou u dan een loze leiding van de zolder naar de meterkast door ons aan kunnen laten leggen, dan is dit alvast voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wat moeten ze nog bouwrijp maken aan de grond dan? Overigens is het WB-certificaat het belangrijkste.

En dat antwoord qua EPC had ik je al kunnen voorspellen. :P

[ Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 13-12-2016 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:51:
Wat moeten ze nog bouwrijp maken aan de grond dan? Overigens is het WB-certificaat het belangrijkste.

En dat antwoord qua EPC had ik je al kunnen voorspellen. :P
Uit een eerdere email van de makelaar: "Daarbij zal de aanleg van de infrastructuur, zoals riolering en nutsvoorzieningen eind november/december starten, waarna de aannemer aan de slag kan. ". Nu ligt er nog steeds gras en is er afgelopen maanden niets aangedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou er maar stilletjes vanuit gaan dat je kan verlengen met je hypotheek. ;)

Maar nutspartijen zijn fickle beings. Hier zijn ze op een project ook rustig een week later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Ik krijg zojuist een email van de makelaar met de toezegging van de aannemer dat de Woningborg certificaten per post en per mail naar ons en de notaris worden verstuurd. "Ook de notaris houdt dit in jullie belang nauwlettend in de gaten: of jullie hebben hem in de bus of de notaris heeft van woningborg de toezegging dat het certificaat wordt afgegeven. In beide gevallen kan er gepasseerd worden bij de notaris."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 15:04:
Maar nutspartijen zijn fickle beings. Hier zijn ze op een project ook rustig een week later.
Hou op, schei uit. Hier vier weken later. Woningen (120 app) zijn al gereed maar kunnen we niet opleveren omdat de gebouwen nog niet toegankelijk zijn.

Zitten op de grens van 2 gemeentes én levergebieden van nutsbedrijven, wat een drama met overnames van aansluitingen van zowel riool en nutsvoorzieningen zeg... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Ik heb naar aanleiding van mijn vorige vraag maar even de aannemer gemaild wat nu echt de mogelijkheden zijn.
Dan heb ik het zwart op wit, Het liefst wil ik natuurlijk de radiator aan de koof hebben hangen zoals op deze tekening van de tegel leverancier staat
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1SizuMAl.jpg
Leidingen kunnen eventueel toch wel via de muur lopen ipv de koof?

Maar als dat niet kan wil ik hem toch liever niet voor het raam hebben zoals op de tekening uit mijn eerdere post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 15:42
Vanmiddag getekend bij de notaris en maandag om 8:30 gaat de woning worden uitgezet. Eerste mogelijkheid om bij aanwezig te zijn en ga ik dan ook zeker doen :).

Ook vanmiddag de aangepaste tekeningen ontvangen met alle opties erin verwerkt. Kloppen natuurlijk nog een aantal dingen niet, dus zal wederom weer eens contact zoeken met onze klantenbegeleider.

Al met al begint het nu wel wat concreter te worden en hebben we voor nu even het meeste gestres gehad (keuken/badkamer/optie keuzes). Volgend jaar rustig kijken naar de afwerking van de vloeren en muren. Verwachte oplevering is eind mei.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-09 16:22
Bij ons nieuwe appartement dat gebouwd wordt zitten we vast aan stadsverwarming, maar ook aan een leverancier. Ik heb daarvoor getekend en heb daar (nog) geen klagen over, maar begin hoe langer hoe meer te twijfelen of dat helemaal correct is.

Ik zal in mijn nieuwe woning dus nooit kunnen wisselen van energieleverancier. Ik snap best dat de gekozen leverancier zijn investering moet terugverdienen, maar ergens knaagt het.

Mensen hier ervaring met zoiets?

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• bvbal79
Malfunctions schreef op donderdag 15 december 2016 @ 22:29:
Bij ons nieuwe appartement dat gebouwd wordt zitten we vast aan stadsverwarming, maar ook aan een leverancier. Ik heb daarvoor getekend en heb daar (nog) geen klagen over, maar begin hoe langer hoe meer te twijfelen of dat helemaal correct is.

Ik zal in mijn nieuwe woning dus nooit kunnen wisselen van energieleverancier. Ik snap best dat de gekozen leverancier zijn investering moet terugverdienen, maar ergens knaagt het.

Wat energie en stadsverwarming is niet los van elkaar? Wij hebben verplicht warmte/koude via Eteck, maar energie zijn we vrij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Voor stadsverwarming zit je vast een aan leverancier, dat heb ik straks ook. Maar voor de rest (neem aan alleen elektriciteit) kun je wel kiezen toch? Lijkt mij sterk als dat niet zo is.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
Nieuwbouw en stadsverwarming... Blijft niet ideaal. Hoge vastrecht kosten, weinig profijt van verminderd gebruik. Dat terwijl de warmtevraag bij nieuwbouw al zo laag is.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
bvbal79 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:08:
[...]

Wat energie en stadsverwarming is niet los van elkaar? Wij hebben verplicht warmte/koude via Eteck, maar energie zijn we vrij in.
Bastien schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 05:45:
[...]
Voor stadsverwarming zit je vast een aan leverancier, dat heb ik straks ook. Maar voor de rest (neem aan alleen elektriciteit) kun je wel kiezen toch? Lijkt mij sterk als dat niet zo is.
Wellicht een ongefundeerde conclusie mijnerzijds in dit geval. Omdat de leverancier in dit geval Essent is, ging ik er automatisch van uit dat ik daar dan ook aan vast zat voor mijn energie.

Misschien moet ik even afwachten tot het afgebouwd is (ergens 2018), uitzoeken hoe het echt zit en dan klagen als dat nodig is.. :z

Bedankt voor de reacties iig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Zelfde hier. Straks stadsverwarming via Essent. Heb dat nu overigens ook via Nuon en de vastrechten vallen hier redelijk mee (nu woon ik in een appartement, dus zal vast iets anders zijn).

Als je gaat googlen zie je overigens wel dat er een zaak heeft gelopen in Utrecht (tegen Essent). Een bewoner heeft daar zijn leiding laten sluiten en verzegelen na een hoop gedoe en een rechtzaak.
Volgens mij kan je nu voor zo'n 400 euro je af laten sluiten van stadsverwarming. Je moet dan alleen wel een alternatieve energie bron hebben. Bij ons huis is dat niet te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door EJPostema op 16-12-2016 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online

Ik woon al 4 jaar in een complex met stadsverwarming. Je kan switchen van energieleverancier. Voor stadsverwarming helaas verplicht contract bij Eneco anders geen warm water... Verwarming amper nodig.

Er was hier een bewoner die geen stadswarmte wilde en heeft zich laten afsluiten van het net. Alles electrisch laten aansluiten. (electrische verwarming en doorverwarmer voor warm water) Meer info vind je hier http://www.stadsverarming.nl/?s=afsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Kleine update: na ons gesprek afgelopen dinsdag met de Aannemer blijkt dus dat het nul-op-de-meter pakket alleen een hele grove inschatting is en nog ingevuld moet worden in samenspraak met de installateur. Die is gelukkig nu bekend voor ons project en daar moeten we dus vlug mee om de tafel gaan zitten om te bespreken wat de opties zijn voor het invullen van dat pakket.

De aanpassing aan de badkamer die beloofd was blijkt niet te kunnen wegens het feit dat er dan aanpassingen aan een draagmuur nodig zijn. De makelaar gaat nu kijken of we tóch vanaf de andere kant wat ruimte kunnen winnen (was eerst niet mogelijk vanwege koof met leidingen) omdat ook anderen daarom gevraagd hebben.

Al met al toch nog twee zaken waarvan de kosten een groot vraagteken zijn, dus de makelaar mag nog mooi even wachten op de krabbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Hebben hier mensen ervaring met het plaatsen van spotjes? Dit kon bij ons via meerwerk. Had er niet bij nagedacht dat achteraf spotjes plaatsen bijna niet kan. Of je moet het plafond verlagen maar dat is wat overdreven. Het lastige is dat ik nog niet weet waar de meubels komen te zien. Überhaupt geen idee welke nieuwe meubels er komen straks.

Meer mensen die vooraf al spotjes hebben besteld via meerwerk? Nog tips over de plaatsing? De bouw is nu drie weken, hopelijk kan ik nog spotjes door geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 08:04
Wackmack schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 23:28:
Hebben hier mensen ervaring met het plaatsen van spotjes? Dit kon bij ons via meerwerk. Had er niet bij nagedacht dat achteraf spotjes plaatsen bijna niet kan. Of je moet het plafond verlagen maar dat is wat overdreven. Het lastige is dat ik nog niet weet waar de meubels komen te zien. Überhaupt geen idee welke nieuwe meubels er komen straks.

Meer mensen die vooraf al spotjes hebben besteld via meerwerk? Nog tips over de plaatsing? De bouw is nu drie weken, hopelijk kan ik nog spotjes door geven.
Ik, kosten €150 per (led) spot en schakelaar op de muur. Er ging nog een beetje korting af (kosten totaal €400) omdat ik de spots zelf uitzoek en erin zet. Ik heb er 3 genomen, deze komen in het plafond van de uitbouw. Door de extra lengte wordt de woonkamer wat donkerder en de gedachte is dat de spots dit tegen de avond wat kunnen compenseren. Als het niet mooi is smeren we ze gewoon dicht :+

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2rg2pdt.png
In de hoeken komt ook nog nader te bepalen verlichting (tafel/wand/staande lamp).

Duur? Geen idee. Er zit wat extra werk in en wij hebben een hekel aan slecht verlichte ruimtes dus we gaan er vanuit dat het genot de kosten ruimschoots zal overschrijden. Achteraf spotjes in een kanaalplaat proppen lijkt mij een behoorlijke kutklus, helemaal als je ook nog een schakelaar op de muur wil hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door leecher op 17-12-2016 23:58 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Heel mooi en slim gedaan met de plek van de uitbouw. Helaas leg ik hier €300,- voor een led spotje. Halogeen is €270,-. Maandag even bellen met de aannemer😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ik zie net wel dat ik per ongeluk de woningbreedte in 4 delen heb gesplitst ipv de woonkamer breedte (1350 ipv 1275). Nog maar eens even peilen wat de aannemer van mijn tekening heeft gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
Tassadar32 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 22:07:
Kleine update: na ons gesprek afgelopen dinsdag met de Aannemer blijkt dus dat het nul-op-de-meter pakket alleen een hele grove inschatting is en nog ingevuld moet worden in samenspraak met de installateur. Die is gelukkig nu bekend voor ons project en daar moeten we dus vlug mee om de tafel gaan zitten om te bespreken wat de opties zijn voor het invullen van dat pakket.
In dat geval is het heel goed opletten wat het verhaal wordt. Nul op de meter kan je op flink wat verschillende manieren gebruiken. Als je dat goed wil doen dan doe je dat via de trias energetica. In het kort zorg je vooral dat je je energievraag zo ver mogelijk terugschroeft. Zeer goede isolatie (heel stuk beter dan bouwbesluit), luchtdicht bouwen, balansventilatie, driedubbelglas, etc. De energievraag die overblijft vul je zo duurzaam mogelijk in.

Je kan echter ook gewoon een standaard woning neer zetten en nul op de meter voor elkaar krijgen door wat rekensommetjes en vooral veel installaties (veel PV en een warmtepomp b.v.).

In beide gevallen heb je een aardige extra investering, als die investering echter niet naar je schil gaat maar naar installaties dan is de vraag maar of je nul op de meter idd gaat halen, je zit met behoorlijk wat afschrijving en onderhoud en b.v. warmtepompen gaan de komende jaren waarschijnlijk flink wat goedkoper worden.

Het is allemaal een afweging van wat je wil, wat je belangrijk vindt, waar de aannemer mee komt, etc, etc. Maar als je de mogelijkheid hebt dan zou ik vooral aansturen op het verbeteren van de schil. Die warmtepomp e.d. kan je over 5 of 10 jaar ook nog doen, de isolatiewaarde van je gevel verander je de komende decennia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
bartvb schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:24:
[...]

In dat geval is het heel goed opletten wat het verhaal wordt. Nul op de meter kan je op flink wat verschillende manieren gebruiken. Als je dat goed wil doen dan doe je dat via de trias energetica. In het kort zorg je vooral dat je je energievraag zo ver mogelijk terugschroeft. Zeer goede isolatie (heel stuk beter dan bouwbesluit), luchtdicht bouwen, balansventilatie, driedubbelglas, etc. De energievraag die overblijft vul je zo duurzaam mogelijk in.
Het gaat met een EV ook nooit helemaal 0 op de meter worden, daarvoor is de stroomvraag gewoon veel te hoog. Ik ben ook bang dat het een achteraf verhaal gaat worden met vooral een grote installatie. Ik was zelf al van plan hoe dan ook Douche WTW en balansventilatie toe te passen omdat dat het energieverlies beperkt en comfort verhogend kan werken. Het huis is standaard al uitgerust met PV panelen om de energienormen te halen dus ik denk dat op het gebied van isolatie zeker nog wat te winnen valt. Maandag bellen met de installateur en hopen dat hij er iets meer verstand van heeft dan de makelaar en aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miles
Wackmack schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 23:28:

Omdat wij ook nog niet precies weten hoe we gaan inrichten, hebben wij bedacht langs de openslaande deuren een koof te maken waar licht in komt. Ik heb dus 1 lichtpunt laten maken. Spotjes komen in koof, beetje als op afbeelding hieronder.

https://www.google.nl/sea...2#imgrc=twUuHfM08byakM%3A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdb819
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-08 15:06
Ik heb een algemene vraag. Een project waarin ik interesse heb is al sinds April 2015 te koop, de bouw is April 2016 gestart. Echter is pas 1 van de woningen verkocht.

Het lijkt mij vreemd dat een nieuwbouw project:
- Na meer dan een jaar ~90% nog als te koop aangeboden heeft staan
- De bouwfase heeft betreedt terwijl er blijkbaar geen animo voor is

Het gaat hier overigens om nieuwbouw project 'Nieuw Hooijkaas' in Schoonhoven. Ook wel te vinden hier: http://www.nieuwhooijkaas.nl/. Binnenkort ga ik een gesprek aan met de makelaar om meer informatie te verkrijgen. Het lijkt mij alsof er een adder onder het gras zit, maar ik heb te weinig ervaring met de huismarkt om te zien wat. Ben ik nu te sceptisch of komt het vaker voor dat nieuwbouw projecten zelfs in de bouwfase weinig verkocht hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Klinkt eerder alsof die website niet is bijgewerkt. Vraag eens bij de makelaars of de huizen nog beschikbaar zijn? Heb hier eerder dit jaar hetzelfde gehad, nagenoeg alles nog beschikbaar maar het was op wat lopende opties na allang verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
De website van ons project wordt ook niet meer bijgewerkt en geeft aan dat er nog een behoorlijk aantal woningen beschikbaar (zoals die van ons) dan wel onder optie. Ondertussen is alles gewoon verkocht en gaat de eerste fase richting oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Kijk ook even of je project op funda staat, dat is meestal beter bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdb819
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-08 15:06
Ik heb de makelaar al telefonisch benaderd, de site is up to date. Dus er is nogsteeds maar 1 woning verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Och, soms zijn er krachten in het spel dat het voordeliger is om te bouwen dan om te wachten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
Bij ons gaat het nu echt lopen. In april wordt het huis opgeleverd. Dat betekent dat we nu de stucadoor, vloer, keuken en betegeling gaan regelen. Op dit moment is het electra voor 90% gelegd en staan alle binnenmuren, waarvan sommige al de " behang klaar" stuclaag hebben gekregen.

Het viel ons wel op dat 1 muur niet haaks overloopt in de volgende, en dat een dakraam er niet recht in zit. 25 Januari hebben we een kijkdag, daar zullen we het vast melden zodat er niet tot de oplevering gewacht hoeft te worden met repareren.
Het dakraam wordt wel een vervelende; een bevriende timmerman gaf aan dat het hele raam los zal moeten, maar hij is al helemaal door het zinken dak bedekt, dat wordt boeiend..

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Verkeerde topic O-)

On topic dan maar, radiator in badkamer mocht niet aan de koof en dus voor een smallere variant naastbde deur gegaan.
Nu moest helaas wel de wcd verplaatst worden, maar gelukkig komt hij net aan de rand boven de wasbak ipv ernaast.

[ Voor 178% gewijzigd door Rubman op 19-12-2016 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
miles schreef op zondag 18 december 2016 @ 23:20:
[...]

Omdat wij ook nog niet precies weten hoe we gaan inrichten, hebben wij bedacht langs de openslaande deuren een koof te maken waar licht in komt. Ik heb dus 1 lichtpunt laten maken. Spotjes komen in koof, beetje als op afbeelding hieronder.

https://www.google.nl/sea...2#imgrc=twUuHfM08byakM%3A
Super idee! Wat ben je hier totaal voor kwijt? Echt netjes zo met de gordijnen. Zie je ook geen leuke rails.

Het meerwerk voor 4 spotjes met dimmer is €750,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
Deze foto is willekeurig van Google. De gordijnen zijn niet helemaal mijn stijl ;-)
Weet nog niet wat het gaat kosten. Bij ons kostte een lichtpunt 150 ps. excl spotjes.
3 of 4 lichtpunten lijkt me wel wat, volgens mij geeft dit wat flexibiliteit.

Ook in de keuken wil ik zo'n koofje met twee of drie spotjes. Hiervoor heb ik een kastje laten vervallen. Ik denk dat dat financieel wel uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 09:33
cheiron schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:33:
Bij ons gaat het nu echt lopen. In april wordt het huis opgeleverd. Dat betekent dat we nu de stucadoor, vloer, keuken en betegeling gaan regelen. Op dit moment is het electra voor 90% gelegd en staan alle binnenmuren, waarvan sommige al de " behang klaar" stuclaag hebben gekregen.
Dit snap ik dus niet. Mijn appartement wordt in maart opgeleverd zoals het nu lijkt, maar ik heb echt nog niks geregeld. Geen keuken, geen vloer, geen inrichting en nog niet echt nagedacht over stucwerk (al ga ik dat zelf doen waarschijnlijk). Ben ik dan zo laat of anderen zo vroeg? Ik vind 4 maanden voor oplevering dat soort dingen regelen echt wel vroeg, maar als ik dat zeg kijken mensen mij aan alsof ik gek ben...De levertijd van keukens en vloeren zijn toch geen 4 maanden? Ik zat zelf te denken om in februari voorzichtig rond te kijken voor dat soort dingen :/ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
Wij krijgen de sleutel in juni maar zijn daar wel druk mee bezig. Meer eigenlijk omdat nu nog alles op het dooie gemakje kan. Tevens kun je jezelf zo goed informeren over allerlei keuzes en de bedragen die dat met zich meebrengt.

Als een vakman volgende week al tijd heeft vraag ik mij af of het wel zo'n vakman is. Daarom kies ik die liever nu uit dan dat ik er straks noodgedwongen 1tje moet kiezen omdat ik te laat was met regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Cubic X schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 19:34:
[...]

Dit snap ik dus niet. Mijn appartement wordt in maart opgeleverd zoals het nu lijkt, maar ik heb echt nog niks geregeld. Geen keuken, geen vloer, geen inrichting en nog niet echt nagedacht over stucwerk (al ga ik dat zelf doen waarschijnlijk). Ben ik dan zo laat of anderen zo vroeg? Ik vind 4 maanden voor oplevering dat soort dingen regelen echt wel vroeg, maar als ik dat zeg kijken mensen mij aan alsof ik gek ben...De levertijd van keukens en vloeren zijn toch geen 4 maanden? Ik zat zelf te denken om in februari voorzichtig rond te kijken voor dat soort dingen :/ .
Ons appartement wordt in 2018 pas opgeleverd, maar keuken en badkamer keuzes moesten we eind november al doorgeven als we het via het project gedaan wilden hebben. Je kan zelfs via hun laten behangen, vloer leggen en inrichten maar dat doen we zelf.

Die turn-key oplevering heeft een aardig prijskaartje namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
[...]

Keuken willen 8-12 weken van te voren ingemeten hebben....dus dan ben je vrij laat met je keuken....
Verder verkijk je je ook dik op de rest. Het is nu megadruk in de bouw en ook dus de afwerking. Sommige bedrijven hebben pas over 3 maanden tijd als je niet oplet.

[ Voor 9% gewijzigd door bvbal79 op 20-12-2016 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

vhal

ಠ_ಠ

[...]

uhm....HALLO DE CRISIS IS VOORBIJ... :P Onze aannemer zit al voor de tweede helft van 2017 al nagenoeg vol met werk en moet nu al nee verkopen aan mensen. De tijden dat men elke klus nam omdat er geen werk was zijn wel voorbij. De levertijd van de keuken valt misschien wel mee maar de heren die het plaatsen hebben al overvolle agenda's. Schikt de geplande datum niet, dan ben je over drie weken wel weer de eerste.

Dus ik ben bang dat je het iets wat onderschat ;) De keuken hebben wij een jaar geleden gekocht en is nu net opgeleverd, de aannemer hebben wij al in maart van dit jaar besproken zodat hij in december van dit jaar tijd kon inplannen voor het werk (ruim 1 maand werk incl onderaannemers die ook maar net moeten kunnen).

[ Voor 10% gewijzigd door vhal op 20-12-2016 21:18 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Hier ook badkamer en keuken van te voren ivm project keuken. Al een paar zaken bezocht voor vloeren. Dat is meer omdat we het zo leuk vinden. Nu een paar offertes gekregen en in maart definitief de vloer kopen. Rest komt allemaal later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 11:28
Die van ons wordt ergens eind feb/begin maart opgeleverd, wij hebben eigenlijk ook alles al geregeld. Alleen gordijnen, de schutting en verdere tuin dingen moeten nog, maar wanden, vloeren, keuken etc is allemaal al geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
[...]

Zaken als electra, keuken en sanitair was (heel erg) handig om in de ruwbouwfase afgerond te hebben. Op die manier weet je "zeker" dat je niet na oplevering nog met de leidingen hoeft te klussen.

Verder hebben best wat zaken (vloer, tegels, inrichting) levertijd, waarbij ik de tijd tussen oplevering en het daadwerkelijk betrekken van de woning zo kort mogelijk wil houden; die dubbele lasten zijn niet zo relaxed ;)

Daarom ben ik nu bezig met een planning; Wanneer is de oplevering, hoelang heeft de stucadoor nodig. Hoe lang moet het stucwerk drogen? Dan schilderen, vloer erin, vloer lakken + drogen, dan de keuken erin etc. Als ik dat pas laat ga plannen is de kans groter dat agenda's al vol zitten en ik mijn planning niet haal.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Hier hetzelfde, we moesten sowieso al vroeg in de bouw aangeven waar leidingen voor de keuken moesten komen. Geen projectkeuken maar elke woning zelf regelen.
Dan zit je dus ook al vrij snel met dingen als wat voor keuken kastjes, blad etc du ga je maar de hele keuken plannen en zit je aan de vraag wanneer kunnen we hem bestellen en plaatsen.

Wij hebben zo ook een planning gemaakt voor Verven (doen we zelf), Keuken plaatsen, vloer leggen en raambekleding ophangen.
Aan de hand daarvan weten wij ook een beetje hoeveel vrij we moeten vragen om goed door te kunnen pakken en wanneer we een beetje kunnen verhuizen en de huur op kunnen zeggen om zo snel mogelijk van de dubbele lasten af te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Net weer een mail van de aannemer gehad. Waar afgelopen dinsdag nog gezegd werd dat het Nul Op de Meter pakket in samenspraak samengesteld zou worden word er nu opeens een PDF met invulling van het pakket toegestuurd waarbij de invulling als volgt is:
  • Aantal PV panelen van 6x260Wp naar 31x260Wp
  • Alpha Innotec Alterra brine warmtepomp WZSV 62K3M
:/

Douche WTW is geoffreerd voor 800 euro (op ons verzoek). :)

Balansventilatie met WTW word afgewezen, kan niet binnen het project gerealiseerd worden. Ik heb het idee dat hier niet al te veel moeite in is gestoken door de aannemer. ;(

Helaas word er dus absoluut niet gesproken over het verbeteren van isolatie of kierdichtheid. Het lijkt hier dus om een "lapmiddel" NOM pakket te gaan waar eigenlijk vanuit de aannemer zo weinig mogelijk moeite voor gedaan word. Indicatie is een besparing van 1100 Euro op jaarbasis. Kosten NOM pakket is 30k. Nog maar de vraag of dit pakket zichzelf kan terugbetalen voordat het versleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Als ik de reacties zo lees ben ik dus inderdaad erg laat met alles regelen :>. Ik denk er inderdaad ook veel te licht over. Ik heb ook vrijwel geen aanpassingen gedaan aan het basisontwerp en tijdens de bouw bemoei ik mij met niks, ik krijg alleen de facturen en die betaal ik braaf :P. Wat denk ik ook meespeelt met mijn traagheid is dat ik geen haast heb, ik hoef/wil niet zo snel mogelijk in mijn huis. Misschien in de kerstvakantie maar eens rondshoppen voor een keuken en vloer dan ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Cubic X schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:49:
Als ik de reacties zo lees ben ik dus inderdaad erg laat met alles regelen :>. Ik denk er inderdaad ook veel te licht over. Ik heb ook vrijwel geen aanpassingen gedaan aan het basisontwerp en tijdens de bouw bemoei ik mij met niks, ik krijg alleen de facturen en die betaal ik braaf :P. Wat denk ik ook meespeelt met mijn traagheid is dat ik geen haast heb, ik hoef/wil niet zo snel mogelijk in mijn huis. Misschien in de kerstvakantie maar eens rondshoppen voor een keuken en vloer dan ;) .
Ga je wel eens langs om te kijken?
Zo hebben wij toch wat "kleine" foutjes gevonden die direct zonder moeite opgelost konden worden ipv met vest wat moeite achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Rubman schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:51:
[...]

Ga je wel eens langs om te kijken?
Zo hebben wij toch wat "kleine" foutjes gevonden die direct zonder moeite opgelost konden worden ipv met vest wat moeite achteraf.
Nee, ik ben toevallig vorige week langs geweest om te kijken maar dat was de eerste keer. En dat kijken was ook meer even kijken hoe het erbij stond en zeker niet alles geïnspecteerd. Misschien ben ik dan heel naïef maar ik denk altijd wat kan er nou mis gaan bij een appartementencomplex met grotendeels dezelfde appartementen? Die lui hebben al tientallen huizen/appartementen gebouwd dus zo moeilijk kan mijn eenvoudig appartementje dan niet zijn. Ik ga bij de eindoplevering wel met iemand van VEH alles nalopen, ik ben al wel lid van de VEH (dat dan weer wel :+ ).

• bartvb
@Tassadar32; ik vraag me heel hard af hoe ze dat voor elkaar willen krijgen? Wat voor een woning is het? Hoeveel m2? Tussenwoning? Welke Rc waardes e.d.?

Garandeert de aannemer nul op de meter?

Die warmtepomp is 5kW, dat is niet heel veel voor een standaard bouwbesluitwoning waar niets is gedaan met ventilatie, isolatie en luchtdichtheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul-s83
Cubic X schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:00:
[...]

Nee, ik ben toevallig vorige week langs geweest om te kijken maar dat was de eerste keer. En dat kijken was ook meer even kijken hoe het erbij stond en zeker niet alles geïnspecteerd. Misschien ben ik dan heel naïef maar ik denk altijd wat kan er nou mis gaan bij een appartementencomplex met grotendeels dezelfde appartementen? Die lui hebben al tientallen huizen/appartementen gebouwd dus zo moeilijk kan mijn eenvoudig appartementje dan niet zijn. Ik ga bij de eindoplevering wel met iemand van VEH alles nalopen, ik ben al wel lid van de VEH (dat dan weer wel :+ ).
Wat er mis kan gaan? Alles kan misgaan, ondanks dat ze al 100 x hetzelfde truucje hebben uitgehaald. Een afvoer die verkeerd uitkomt, aansluitingen op de verkeerde plek of die ontbreken, slecht vakmanschap!, slechte afwerking etc etc.

Geloof me, voor onze 2 kapper ben ik regelmatig gaan kijken om te zien of alles correct werd uitgevoerd, met name in de ruwbouw fase kan je nog veel fouten corrigeren zonder al te veel kunst en vliegwerk uit te halen.

Zoals ik het bij jou lees heb je weinig aanpassingen laten doen, en zal het constructief wel goed zitten. Maar ga alsjeblieft op tijd nadenken wat je wilt doen met de afwerking en inrichting van je appartement, zodat je ook de bijkomende kosten inzichtelijk maakt en onder controle houdt.

Je komt straks echt tijd te kort als je een beetje fatsoenlijke kwaliteit & prijs onderzoek wilt doen voor:

- Keuken
- Badkamer
- Vloer
- Raambekleding
- Wandafwerking (behang, stuc, spuiten, welke kleur etc.)
- Schilderwerk
- Inrichting elektra (netwerk, coax, extra stopcontact)
- Meubels?
- Verlichting
- wasmachine / droger / ander huishoudelijke apparatuur

en zo kan ik nog wel even doorgaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
paul-s83 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:27:
[...]

Wat er mis kan gaan? Alles kan misgaan, ondanks dat ze al 100 x hetzelfde truucje hebben uitgehaald. slecht vakmanschap!, slechte afwerking etc etc.
Niet om je heel erg tegen te spreken verder hoor maar de illusie dat kopers invloed uitoefenen op het eindresultaat in de seriematige bouw is niet geheel terecht.

Tuurlijk krijg je een nette mail terug dat er aandacht aan besteed gaat worden, tuurlijk krijg je bij de uiteindelijke oplevering waar je voor betaald hebt maar dat komt niet omdat je als koper 'oplet'. Dergelijke mailtjes worden voor 99% ter kennisname gelezen en gearchiveerd. Als je woning netter wordt opgeleverd dan die van de buren op basis van die mailtjes heb je gewoon een beroerde aannemer..

• paul-s83
De Rikster schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:36:
[...]

Niet om je heel erg tegen te spreken verder hoor maar de illusie dat kopers invloed uitoefenen op het eindresultaat in de seriematige bouw is niet geheel terecht.

Tuurlijk krijg je een nette mail terug dat er aandacht aan besteed gaat worden, tuurlijk krijg je bij de uiteindelijke oplevering waar je voor betaald hebt maar dat komt niet omdat je als koper 'oplet'. Dergelijke mailtjes worden voor 99% ter kennisname gelezen en gearchiveerd. Als je woning netter wordt opgeleverd dan die van de buren op basis van die mailtjes heb je gewoon een beroerde aannemer..
Ik bedoelde niet te zegggen dat je woning beter wordt opgeleverd dan de buurman, maar als je tussendoor gaat kijken heb je wel de mogelijkheid om van zaken die je niet vertrouwd foto's te nemen alvorens ze de boel dichtsmeren, zodat je in de toekomst sterker in je schoenen staat bij een eventueel probleem en meningsverschil.

In mijn geval zijn er tijdens de bouw (dus niet pas na de vooroplevering) wel zeer zeker fouten die ik zelf heb waargenomen direct aangepast, waarschijnlijk ook omdat het voor de aannemer goedkoper is om het direct te doen dan achteraf :)

Uiteraard moet je tijdens de bouw zelf niet gaan zeuren of krasjes op het glas, schilderwerk en andere simpel te corrigeren zaken, die mailtjes verdwijnen idd in de archiefmap van de bouwbegeleider.

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Tassadar32 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 18:18:
Net weer een mail van de aannemer gehad. Waar afgelopen dinsdag nog gezegd werd dat het Nul Op de Meter pakket in samenspraak samengesteld zou worden word er nu opeens een PDF met invulling van het pakket toegestuurd waarbij de invulling als volgt is:
  • Aantal PV panelen van 6x260Wp naar 31x260Wp
  • Alpha Innotec Alterra brine warmtepomp WZSV 62K3M
:/

Douche WTW is geoffreerd voor 800 euro (op ons verzoek). :)

Balansventilatie met WTW word afgewezen, kan niet binnen het project gerealiseerd worden. Ik heb het idee dat hier niet al te veel moeite in is gestoken door de aannemer. ;(

Helaas word er dus absoluut niet gesproken over het verbeteren van isolatie of kierdichtheid. Het lijkt hier dus om een "lapmiddel" NOM pakket te gaan waar eigenlijk vanuit de aannemer zo weinig mogelijk moeite voor gedaan word. Indicatie is een besparing van 1100 Euro op jaarbasis. Kosten NOM pakket is 30k. Nog maar de vraag of dit pakket zichzelf kan terugbetalen voordat het versleten is.
Vaak zijn dit soort maatregelen die zorgen voor de NOM, omdat isolatie van gevel op een niveau is dat dit niks doet met de berekeningen voor NOM. Vaak zit dan nog de besparing in de energie rekening, pv-panelen, warmtepomp en douchewtw. Trouwens laat ze wel een luikje meenemen voor de wtw ivm met onderhoud.

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
paul-s83 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:55:
[...]

Ik bedoelde niet te zegggen dat je woning beter wordt opgeleverd dan de buurman, maar als je tussendoor gaat kijken heb je wel de mogelijkheid om van zaken die je niet vertrouwd foto's te nemen alvorens ze de boel dichtsmeren, zodat je in de toekomst sterker in je schoenen staat bij een eventueel probleem en meningsverschil.

In mijn geval zijn er tijdens de bouw (dus niet pas na de vooroplevering) wel zeer zeker fouten die ik zelf heb waargenomen direct aangepast, waarschijnlijk ook omdat het voor de aannemer goedkoper is om het direct te doen dan achteraf :)

Uiteraard moet je tijdens de bouw zelf niet gaan zeuren of krasjes op het glas, schilderwerk en andere simpel te corrigeren zaken, die mailtjes verdwijnen idd in de archiefmap van de bouwbegeleider.
Vaak helpt het ook als je langs gaat om dan te vragen met hoeveel man ze zijn. En dan een gebakje te halen of saucijzenbroodje dan wordt je niet die zeikerd van nr 10 maar die aardige man van het gebak.

• Wackmack
paul-s83 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:27:
[...]

Wat er mis kan gaan? Alles kan misgaan, ondanks dat ze al 100 x hetzelfde truucje hebben uitgehaald. Een afvoer die verkeerd uitkomt, aansluitingen op de verkeerde plek of die ontbreken, slecht vakmanschap!, slechte afwerking etc etc.

Geloof me, voor onze 2 kapper ben ik regelmatig gaan kijken om te zien of alles correct werd uitgevoerd, met name in de ruwbouw fase kan je nog veel fouten corrigeren zonder al te veel kunst en vliegwerk uit te halen.

Zoals ik het bij jou lees heb je weinig aanpassingen laten doen, en zal het constructief wel goed zitten. Maar ga alsjeblieft op tijd nadenken wat je wilt doen met de afwerking en inrichting van je appartement, zodat je ook de bijkomende kosten inzichtelijk maakt en onder controle houdt.

Je komt straks echt tijd te kort als je een beetje fatsoenlijke kwaliteit & prijs onderzoek wilt doen voor:

- Keuken
- Badkamer
- Vloer
- Raambekleding
- Wandafwerking (behang, stuc, spuiten, welke kleur etc.)
- Schilderwerk
- Inrichting elektra (netwerk, coax, extra stopcontact)
- Meubels?
- Verlichting
- wasmachine / droger / ander huishoudelijke apparatuur

en zo kan ik nog wel even doorgaan :)
Heb ook een 2-1 kap woning. Waarom kon jij zovaak kijken, goede connecties? Bouwplaats is bij ons niet toegankelijk voor buitenstaanders.

Qua tijd is alles relatief. Keuken kostje een uur, badkamer zelfde. Vloerbedekking boven half uurtje. Visgraat wat langer maar uiteindelijk 4 winkels bezocht.

• JaMaaT
Ga momenteel elke dag kijken. Ik mag gewoon op de bouwplaats kijken. Sterker nog, ik mag gewoon aan het werk in de woning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Hier mogen we ook gewoon de bouwplaats op, zeker als ze aan het werk zijn kan je gewoon even aan een bouwer/uitvoerder vragen of je even mag rondneuzen (al dan niet onder begeleiding)

Wij kunnen zelf gelukkig in het weekend wel gewoon langs, alleen is alles dicht en is het meer van even door het raam gluren.
Via onze buren nog wat foto's gekregen van de badkamer en WC betegeling. Dit hebben we aangepast van de standaard naar meer onze wens.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dtyzhndl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v6bHFU0l.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6Wfqxvwl.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d3UscTQl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
Mooi hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Bedankt, wij zijn ook heel blij dat we hebben gekozen voor door de hele badkamer gelijke tegels icm een regulier putje.
Meerprijs van een goot was een whopping € 900,- nee dank je :X.

Foto's van de buren laten ook een putje zien, maar dan met een verschil in tegelgrootte tussen doucheruimte en rest van de badkamer. Dat ziet er imho toch minder strak en mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Rubman schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:45:
[...]

Bedankt, wij zijn ook heel blij dat we hebben gekozen voor door de hele badkamer gelijke tegels icm een regulier putje.
Meerprijs van een goot was een whopping € 900,- nee dank je :X.

Foto's van de buren laten ook een putje zien, maar dan met een verschil in tegelgrootte tussen doucheruimte en rest van de badkamer. Dat ziet er imho toch minder strak en mooi uit.
Wij hadden ook graag een putje gehad maar de sanitairboer gaf aan dan alleen met 15x15 tegels te werken. Bij grotere tegels waren we verplicht een goot te nemen van ca €350. €900 voor een gootje, en ik dacht dat onze sanitairleverancier een scammer was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 11:28
Das toch vrij normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Napo schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:29:
[...]

Wat is de drempel bizar hoog zeg :|
Is volgens mij redelijk normaal.
Je moet bedenken dat er nog het 1 en ander aan dikte op komt aan vloeren op de gang en dergelijken. Bij de badkamer gebeurd dit niet.
Verschil wordt dan een stuk minder O-)

Pagina: 1 ... 10 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2