De vloer in de badkamer is 10cm omhoog gekomen, dat is niet gebruikelijk. Bij de WC zie je hoe het ook zou kunnen.Scr33x0r schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:30:
Das toch vrij normaal?
In de badkamer ligen ook iets meer leidingen en die kunnen niet zoals bij de WC beneden direct naar de kruipruimte. Deze zullen dan toch onder de dekvloer moeten die dus gewoon dikker wordt.croxz schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:51:
[...]
De vloer in de badkamer is 10cm omhoog gekomen, dat is niet gebruikelijk. Bij de WC zie je hoe het ook zou kunnen.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Of in een muurtje wat dikker is als standaard. Ligt maar net hoe de aannemer het op lost. Zo te zien loopt hier alles door de vloer.Rubman schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:01:
[...]
In de badkamer ligen ook iets meer leidingen en die kunnen niet zoals bij de WC beneden direct naar de kruipruimte. Deze zullen dan toch onder de dekvloer moeten die dus gewoon dikker wordt.
Dat putje was voor ons de vorige keer projectbouw ook de reden om de badkamer casco te laten opleveren. Schandalige prijzen!Rubman schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:45:
[...]
Bedankt, wij zijn ook heel blij dat we hebben gekozen voor door de hele badkamer gelijke tegels icm een regulier putje.
Meerprijs van een goot was een whopping € 900,- nee dank je.
Foto's van de buren laten ook een putje zien, maar dan met een verschil in tegelgrootte tussen doucheruimte en rest van de badkamer. Dat ziet er imho toch minder strak en mooi uit.
Nu gaan we weer zelf aan de slag, dat duurt echter nog een paar maanden.
Wij krijgen alsnog keuzemogelijkheid in radiatoren. Standaard was Brugman Centric, er komen nu 2 Jaga opties bij: Strada of Tempo (resp 75 of 25 euro meerprijs per radiator)
Nu is onze bouwer helaas nog (een) fossiel, en krijgen we dus eerst verplicht gas met gas-cv ketel. Aangezien we op de 2 woonlagen vloerverwarming krijgen en alleen in de 5 slaapkamers radiatoren, lijkt het me zinvol om in elk geval voor 1 van de Strada typen te gaan, om "zo laag mogelijke gas-cv LTV" verwarming toe te passen.
En daarnaast met het oog op - op termijn - over te stappen naar een warmtepomp, kun je de Jaga's uitbreiden met een DBE module (ventilatoren) voor betere warmtespreiding op nog lagere temperatuur.
Nu is mij niet helemaal duidelijk wat (behalve het uiterlijk) anders is tussen Strada en Tempo. Daarnaast vroeg ik me af of ze ook (met BDE module dan) geschikt zijn voor koeling middels warmtepomp, geeft dat net als vloerverwarming echt wat verkoeling of heeft dat geen nut. Zijn hier mensen met ervaringen op dit gebied?
Nu is onze bouwer helaas nog (een) fossiel, en krijgen we dus eerst verplicht gas met gas-cv ketel. Aangezien we op de 2 woonlagen vloerverwarming krijgen en alleen in de 5 slaapkamers radiatoren, lijkt het me zinvol om in elk geval voor 1 van de Strada typen te gaan, om "zo laag mogelijke gas-cv LTV" verwarming toe te passen.
En daarnaast met het oog op - op termijn - over te stappen naar een warmtepomp, kun je de Jaga's uitbreiden met een DBE module (ventilatoren) voor betere warmtespreiding op nog lagere temperatuur.
Nu is mij niet helemaal duidelijk wat (behalve het uiterlijk) anders is tussen Strada en Tempo. Daarnaast vroeg ik me af of ze ook (met BDE module dan) geschikt zijn voor koeling middels warmtepomp, geeft dat net als vloerverwarming echt wat verkoeling of heeft dat geen nut. Zijn hier mensen met ervaringen op dit gebied?
cvs79 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:13:
[...]
Of in een muurtje wat dikker is als standaard. Ligt maar net hoe de aannemer het op lost. Zo te zien loopt hier alles door de vloer.

Klopt,
Laat ik het anders zeggen: in mijn projectmatige nieuwbouwwoning (september 2015 opgeleverd) heb ik een badkamer met (optioneel) bad, douche, wc en wastafel en geen 10 cm hogere vloer. Dat zit gewoon in de standaard 6 cm dekvloer zoals het (naar mijn weten) hoort. Ik ken persoonlijk ook geen woning waar dit als nieuwbouw zo wordt opgeleverd. Hoogstens bij renovatie van een oude bestaande woning waarbij de mogelijkheden om leidingen weg te werken beperkt zijn.Rubman schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:01:
[...]
In de badkamer ligen ook iets meer leidingen en die kunnen niet zoals bij de WC beneden direct naar de kruipruimte. Deze zullen dan toch onder de dekvloer moeten die dus gewoon dikker wordt.
Ik denk dat die 10 cm vloer misschien wat overdreven is, ik heb het niet nagemeten, maar dit is ook gewoon onder de reguliere dekvloer gedaan.croxz schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:54:
[...]
Laat ik het anders zeggen: in mijn projectmatige nieuwbouwwoning (september 2015 opgeleverd) heb ik een badkamer met (optioneel) bad, douche, wc en wastafel en geen 10 cm hogere vloer. Dat zit gewoon in de standaard 6 cm dekvloer zoals het (naar mijn weten) hoort. Ik ken persoonlijk ook geen woning waar dit als nieuwbouw zo wordt opgeleverd. Hoogstens bij renovatie van een oude bestaande woning waarbij de mogelijkheden om leidingen weg te werken beperkt zijn.
Het is mijn huis niet en als jij het goed vindt zo dan is het helemaal prima wat mij betreft. Ik geef alleen maar aan dat bij mij die dorpel op je foto gewoon aansluit aan de dekvloer van de hal en dat er niet nog een betegelde rand onder zit van 8 - 10 cm.Rubman schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:58:
[...]
Ik denk dat die 10 cm vloer misschien wat overdreven is, ik heb het niet nagemeten, maar dit is ook gewoon onder de reguliere dekvloer gedaan.
Ik stoor mij er zo op de foto totaal niet aan, nu moet ik het nog in het echt zien, maar heb wel al op de dekvloer gestaan zonder tegels en had niet zoiets van goh hoog opstapje.croxz schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:02:
[...]
Het is mijn huis niet en als jij het goed vindt zo dan is het helemaal prima wat mij betreft. Ik geef alleen maar aan dat bij mij die dorpel op je foto gewoon aansluit aan de dekvloer van de hal en dat er niet nog een betegelde rand onder zit van 8 - 10 cm.
Anyhoe, hopelijk straks nog even langs en mazzel hebben dat ik even binnen kan kijken

In mijn ervaring gebruik je radiatoren op slaapkamers amper. Om ze dan allemaal uit te rusten met dure designconvertor + (extra) stopcontact + BDE lijkt me dan ook een buitenproportionele investering. Ik heb zelf op de slaapkamers 'gewone' radiatoren en JAGA Tempo's hangen in combinatie met stadsverwarming (60 graden ofzo) en vloerverwarming beneden, en het warmt prima op.jurjen_g schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:22:
Wij krijgen alsnog keuzemogelijkheid in radiatoren. Standaard was Brugman Centric, er komen nu 2 Jaga opties bij: Strada of Tempo (resp 75 of 25 euro meerprijs per radiator)
Dank voor je reactie. 60 graden wil ik lang niet gaan, maar ook voor verwarming op lagere temperaturen ben ik ook niet bang dat welke radiator dan ook voldoende gaat zijn. Het is meer dat ik voor koelen nu dus eventueel extra zou kunnen investeren, zodat als ik overstap naar een warmtepomp daar al klaar voor ben. Maar ik denk dat ik dit beter in het L/W warmtepomp forum vraag, hier hebben de meesten natuurlijk in de basis nog geen ervaring omdat we bijna allemaal nog wachten op de oplevering van onze huizen 😉croxz schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:12:
[...]
In mijn ervaring gebruik je radiatoren op slaapkamers amper. Om ze dan allemaal uit te rusten met dure designconvertor + (extra) stopcontact + BDE lijkt me dan ook een buitenproportionele investering. Ik heb zelf op de slaapkamers 'gewone' radiatoren en JAGA Tempo's hangen in combinatie met stadsverwarming (60 graden ofzo) en vloerverwarming beneden, en het warmt prima op.
[ Voor 5% gewijzigd door jurjen_g op 23-12-2016 19:48 ]
Mooi......, hoe groot zijn de witte tegels in toilet? 60x??Rubman schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 08:05:
Hier mogen we ook gewoon de bouwplaats op, zeker als ze aan het werk zijn kan je gewoon even aan een bouwer/uitvoerder vragen of je even mag rondneuzen (al dan niet onder begeleiding)
Wij kunnen zelf gelukkig in het weekend wel gewoon langs, alleen is alles dicht en is het meer van even door het raam gluren.
Via onze buren nog wat foto's gekregen van de badkamer en WC betegeling. Dit hebben we aangepast van de standaard naar meer onze wens.
Bedankt die tegels zijn 297X595mmmiles schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:43:
[...]
Mooi......, hoe groot zijn de witte tegels in toilet? 60x??
Het is de procasa wit (mat) van BMN bouwmaterialen.
Daar konden wij aanpassingen doorgeven die de aannemer dan mee zou nemen in de bouw zonder extra plaatsingslijsten ipv zelf alles te moeten doen.
Natuurlijk zijn we meer kwijt omdatvwe luxere tegels hebben dan met de standaard 30x30 tegeltjes maar viel ons heel erg mee en zeker als we dit as resultaat hebben.
De aannemer rekende bij ons +50% bovenop de prijs van de alternatieve tegels maar omdat het relatief kleine oppervlakken zijn (badkamer/toilet) waren de kosten ook wel te overzien.
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Wij zijn ook met sanitair tegen. We hebben dezelfde kleurstelling als jullie. Leuk om nu te zien hoe de tegels in deze maat er verwerkt uitzien.
Installateur zei me dat dat mogelijk zou kunnen gebeuren als ik de douche en toilet had willen omwisselen. Standaard zal het wellicht niet hoeven, maar is wel mogelijk omdat leidingen dan niet standaard op de meest gunstige plekken zitten.croxz schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:54:
[...]
Laat ik het anders zeggen: in mijn projectmatige nieuwbouwwoning (september 2015 opgeleverd) heb ik een badkamer met (optioneel) bad, douche, wc en wastafel en geen 10 cm hogere vloer. Dat zit gewoon in de standaard 6 cm dekvloer zoals het (naar mijn weten) hoort. Ik ken persoonlijk ook geen woning waar dit als nieuwbouw zo wordt opgeleverd. Hoogstens bij renovatie van een oude bestaande woning waarbij de mogelijkheden om leidingen weg te werken beperkt zijn.
Nou, ons huis is 20 december opgeleverd
Keuring via VEH ingepland, was prima. Stond 1 a 1,5 uur voor, maar die kerel is uiteindelijk 2 uur geweest. Voor de aannemer wat minder, maar voor ons prima. Geen schokkende zaken, zo'n 15 kleine punten eruit gehaald, waarbij een vergeten loze leiding in 1 van de slaapkamers de grootste was. Dit is de volgende dag overigens meteen opgelost. Verder zag het huis er technisch prima uit.
Overigens hebben we de keurmeester nog wel uit de kruipruimte moeten plukken, toen hij op zijn buik voorover ging hangen om te checken op eventuele lekkages dook ie er zo in, was iets dieper dan verwacht
Stucadoor is dinsdag begonnen met de voorbereidingen op de 1e verdieping, en is naar verwachting komende woensdag/donderdag helemaal klaar, dus ook met de beneden verdieping. Gister eerste kamer gestuct en die droogt (zonder extra kachel of verwarming) boven verwachting hard, dus begin volgende week kunnen we die waarschijnlijk al gaan schilderen.
10/11 januari wordt de haard geplaatst, 17/18 januari de parketvloer beneden gelegd, 23/24 januari de keuken geplaatst en 25 januari staan de verhuizers voor de deur.
In de tussentijd kunnen we de kleine dingen klussen, schilderen, etc. Strakke planning, maar moet haalbaar zijn.
En oh ja, de badkamer en WC via de aannemer laten plaatsen. Echt een dikke prima, boven verwachting. Onderstaand wat foto's. Lijkt daarop wat kleiner dan het is (2,5 bij 2,5 meter) en het badmeubel lijkt hier grijs, maar is in werkelijkheid bruin (houtlook).
Ik was ook een beetje bang voor de doorgang naar de inloopdouche, maar die is ruim voldoende. Er komt geen glazen deur voor. En ook keurig een nisje gemaakt aan de binnenzijde voor de shampoo etc.
Gekozen voor een schuin bad (Villeroy & Boch
) omdat dit de doorgang naar de WC / douche groter maakt, en zorgt voor een grote oppervlakte in het midden van de badkamer. Die overigens ook is voorzien van elektrische vloerverwarming (touch bedieningspaneel niet te zien op de foto's).

Al met al blij en tevreden! Open haard was (en is wellicht) wel een uitdaging, maar met dit lange verhaal zal ik jullie niet vermoeien, of althans niet nu
Klussen is in volle gang, zal proberen later foto's te plaatsen als het klaar is.

Keuring via VEH ingepland, was prima. Stond 1 a 1,5 uur voor, maar die kerel is uiteindelijk 2 uur geweest. Voor de aannemer wat minder, maar voor ons prima. Geen schokkende zaken, zo'n 15 kleine punten eruit gehaald, waarbij een vergeten loze leiding in 1 van de slaapkamers de grootste was. Dit is de volgende dag overigens meteen opgelost. Verder zag het huis er technisch prima uit.
Overigens hebben we de keurmeester nog wel uit de kruipruimte moeten plukken, toen hij op zijn buik voorover ging hangen om te checken op eventuele lekkages dook ie er zo in, was iets dieper dan verwacht
Stucadoor is dinsdag begonnen met de voorbereidingen op de 1e verdieping, en is naar verwachting komende woensdag/donderdag helemaal klaar, dus ook met de beneden verdieping. Gister eerste kamer gestuct en die droogt (zonder extra kachel of verwarming) boven verwachting hard, dus begin volgende week kunnen we die waarschijnlijk al gaan schilderen.
10/11 januari wordt de haard geplaatst, 17/18 januari de parketvloer beneden gelegd, 23/24 januari de keuken geplaatst en 25 januari staan de verhuizers voor de deur.
In de tussentijd kunnen we de kleine dingen klussen, schilderen, etc. Strakke planning, maar moet haalbaar zijn.
En oh ja, de badkamer en WC via de aannemer laten plaatsen. Echt een dikke prima, boven verwachting. Onderstaand wat foto's. Lijkt daarop wat kleiner dan het is (2,5 bij 2,5 meter) en het badmeubel lijkt hier grijs, maar is in werkelijkheid bruin (houtlook).
Ik was ook een beetje bang voor de doorgang naar de inloopdouche, maar die is ruim voldoende. Er komt geen glazen deur voor. En ook keurig een nisje gemaakt aan de binnenzijde voor de shampoo etc.
Gekozen voor een schuin bad (Villeroy & Boch

Al met al blij en tevreden! Open haard was (en is wellicht) wel een uitdaging, maar met dit lange verhaal zal ik jullie niet vermoeien, of althans niet nu
Klussen is in volle gang, zal proberen later foto's te plaatsen als het klaar is.
Leuk verhaal om te lezen.Denman schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:24:
Nou, ons huis is 20 december opgeleverd![]()
Gekozen voor een schuin bad (Villeroy & Boch) omdat dit de doorgang naar de WC / douche groter maakt, en zorgt voor een grote oppervlakte in het midden van de badkamer. Die overigens ook is voorzien van elektrische vloerverwarming (touch bedieningspaneel niet te zien op de foto's).
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Vanwaar laat je je eerst je vloer plaatsen en hierna de keuken?
Hoe is het met de open haard? Wat is de uitdaging?
De keuken als laatst omdat we een kookeiland krijgen. Op advies van de keukenleverancier daarom eerst de vloer, en de vloerenleverancier ging hierin mee. Normaal gesproken is de keuken inderdaad eerst en daarna de vloer, maar met een kookeiland is het mooier als de vloer er onderdoor gelegd wordt, en de plinten van de keuken daarna op maat gemaakt worden voor de afstand er tussen.Wackmack schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:44:
[...]
Leuk verhaal om te lezen.
Vanwaar laat je je eerst je vloer plaatsen en hierna de keuken?
Hoe is het met de open haard? Wat is de uitdaging?
Uitdaging in het kort gezegd: de aannemer kwam er enkele dagen voor de afspraak van de plaatsing open haard ineens mee dat we op die plek (in de hoek bij de trapkast) niet zomaar een gat van 220mm mochten boren omdat het een verzwaarde plaat was, en de boel dan kon scheuren of in het ergste geval na enkele jaren zelfs naar beneden kon komen.
Dus afspraak uiteindelijk moeten verzetten, omdat de boel eerst doorgerekend moest worden door de vloerenleverancier (uiteraard tegen betaling, maar daar is het laatste woord nog niet over gezegd).
Was akkoord, maar ze waren uit gegaan van een gat van 150mm terwijl ik duidelijk doorgegeven had dat het 220mm moest zijn
Bij 220 zou je een overschrijding van 3% hebben, wat inhoudt dat als daar later een jacuzzi (in de slaapkamer
De aannemer zou het opnieuw laten doorrekenen (uiteraard wederom tegen betaling, maar ze weten nog niet dat ik die sowieso niet ga betalen) en komen er begin januari op terug i.v.m. vakanties.
Gisteren haardenleverancier gebeld en het verhaal uitgelegd, en om meteen een nieuw tijdslot te reserveren om te voorkomen dat we anders al in februari zitten. Zegt ie: oh, maar we kunnen beneden ook 160mm boren en met een verloop werken, heb je alleen geen dubbelwandige pijp in het beton. Naja... op die 10mm zal het niet instorten denk ik
Al met al denk ik zelf ook wel dat het bangmakerij en pesterij is, en wellicht ook wel geldklopperij. Maar die haard gaat er komen
Wat een gedoe met die haard zeg.
Dat beloofd wat als wij er straks ook 1 zouden willen.
Heb je met dat schuine bad niet veel issues dat je er niet lekker in kan zitten/liggen?
Dat beloofd wat als wij er straks ook 1 zouden willen.
Heb je met dat schuine bad niet veel issues dat je er niet lekker in kan zitten/liggen?
Nee dat gaat prima. Eerlijk is eerlijk: ik ben niet echt een bad mens, dus ik zal er hooguit 1-2 keer per jaar in liggen. Mijn vrouw is dat wel, en die kan prima languit in het bad liggen. Voeten gewoon naast elkaar (ruimte zat) of over elkaar (helemaal ruimte zat) en het ligt meer dan prima. Ik heb alleen proef gelegen in de showroom en dat ging goed.
Sterker nog, terwijl ik dit tik krijg ik een foto door van mijn vrouw dat ze in bad ligt. Nee, geen NSFW pics want het enige wat ik zie is een bad gevuld met een hoop schuim
Ik vond dit een top oplossing om een bad te plaatsen en toch een ruime badkamer te houden. Met een rechthoekig bad hadden we een rare smalle doorgang naar de wc en de douchecel gekregen, en nu oogt het allemaal een stuk rustiger.
En oh ja, voor het in bad doen van de kleine man (1,5 jaar) voldoet het ook prima, en het is een stuk makkelijker dan een los badje. Hij vindt het "grote" bad fantastisch!
Sterker nog, terwijl ik dit tik krijg ik een foto door van mijn vrouw dat ze in bad ligt. Nee, geen NSFW pics want het enige wat ik zie is een bad gevuld met een hoop schuim
Ik vond dit een top oplossing om een bad te plaatsen en toch een ruime badkamer te houden. Met een rechthoekig bad hadden we een rare smalle doorgang naar de wc en de douchecel gekregen, en nu oogt het allemaal een stuk rustiger.
En oh ja, voor het in bad doen van de kleine man (1,5 jaar) voldoet het ook prima, en het is een stuk makkelijker dan een los badje. Hij vindt het "grote" bad fantastisch!
Dat verklaard natuurlijk een hoop; voordat ik kinderen had vond ik het geweldig om uren in bad te dobberen (met 2 man welteverstaanDenman schreef op donderdag 29 december 2016 @ 14:16:
Nee dat gaat prima. Eerlijk is eerlijk: ik ben niet echt een bad mens, dus ik zal er hooguit 1-2 keer per jaar in liggen. Mijn vrouw is dat wel, en die kan prima languit in het bad liggen.
En oh ja, voor het in bad doen van de kleine man (1,5 jaar) voldoet het ook prima, en het is een stuk makkelijker dan een los badje.
20*350ZO45°
Ik geloof inderdaad wel dat je voldoende ruimte hebt, maar op de ene foto te zien bij het brede gedeelte heb je er gelijk een "handdoeken radiator" er boven hangen, het lijkt mij bijna dat je daar met je hoofd tegenaan ligt als je in bad ligt.Denman schreef op donderdag 29 december 2016 @ 14:16:
Nee dat gaat prima. Eerlijk is eerlijk: ik ben niet echt een bad mens, dus ik zal er hooguit 1-2 keer per jaar in liggen. Mijn vrouw is dat wel, en die kan prima languit in het bad liggen. Voeten gewoon naast elkaar (ruimte zat) of over elkaar (helemaal ruimte zat) en het ligt meer dan prima. Ik heb alleen proef gelegen in de showroom en dat ging goed.
Kan natuurlijk ook vertekening door de foto zijn, maar zo lijkt het in ieder geval.
Hoop in ieder geval voor jullie (je vrouw) dat ze er geen last van heeft
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Ik en mijn vrouw hebben ook de intentie om een nieuwbouw woning te kopen. We staan inmiddels als optant ingeschreven, maar er zijn meerdere voor ons. Beide willen we heel graag een woning in dit project omdat het ideaal gelegen is qua afstand naar familie en naar het centrum.
Momenteel heb ik nog wel een huis wat ik moet verkopen (niet onderwater), de makelaar komt binnenkort langs.
De woning is zelf rond 193.500 en ong. 120m2. 2 slaapkamer, optie voor een derde. Vloerverwarming op bg en 1e.
Probleem is dat ik op een salaris moet financieren, gezien mijn vrouw in ziektewet zit. Zover ik heb kunnen berekenen mag ik max. 190.000 lenen. In mijn huidige hypotheek heb ik al 12.000 afgelost. Met die 12.000 extra hoop ik de woning te kunnen financieren, inc. hypotheek/ bouwrente etc.
Meerwerk zou een derde slaapkamer zijn + wat loze leidingen.
Daarnaast hebben we 20.000 voor inrichting voor het huis.
8000 keuken
3000 vloer bg (plavuizen)
800 vloer 1 en zolder (plak pvc)
Verf & Behang 500
Spatzelputz woonkamer 1000
Gordijnen 500
rest voor overige kosten
Gezien er meerdere gedaagde zijn en we niet de eerst zijn vinden we het vrij spannend of het gaat lukken. Tips om hoger op de ranglijst te komen zijn welkom
Hebben jullie eerst je huidige huis verkocht of een overbruggingskrediet genomen?
Wij hopen deze snel te verkopen en daarna een tijdelijk huur huis te nemen of een passage in het koopcontract dat de woning pas per xx datum intrekbaar is. Iemand advies?
Momenteel heb ik nog wel een huis wat ik moet verkopen (niet onderwater), de makelaar komt binnenkort langs.
De woning is zelf rond 193.500 en ong. 120m2. 2 slaapkamer, optie voor een derde. Vloerverwarming op bg en 1e.
Probleem is dat ik op een salaris moet financieren, gezien mijn vrouw in ziektewet zit. Zover ik heb kunnen berekenen mag ik max. 190.000 lenen. In mijn huidige hypotheek heb ik al 12.000 afgelost. Met die 12.000 extra hoop ik de woning te kunnen financieren, inc. hypotheek/ bouwrente etc.
8000 keuken
Verf & Behang 500
Gordijnen 500
rest voor overige kosten
Gezien er meerdere gedaagde zijn en we niet de eerst zijn vinden we het vrij spannend of het gaat lukken. Tips om hoger op de ranglijst te komen zijn welkom
Hebben jullie eerst je huidige huis verkocht of een overbruggingskrediet genomen?
Wij hopen deze snel te verkopen en daarna een tijdelijk huur huis te nemen of een passage in het koopcontract dat de woning pas per xx datum intrekbaar is. Iemand advies?
Ik denk dat je erg krap rekent voor al het meerwerk.
Denk ook dat je wel erg krap zit met je kosten. Ga er vanuit dat het projectbouw is, je hebt dus geen aansluitkosten welke nog voor je rekening krijgt? Hier anders ook rekening mee houden.
- Weet niet hoe groot de kavel is maar waarschijnlijk wil je wel schoon bij je huis willen komen, dus ik mis de kosten voor de bestrating (stratenmaker).
- Kosten hypotheek afsluiten (wellicht online) mis ik (gaat ook snel naar de 3k)
- Makelaarskosten voor verkoop woning.
- Badkamer (ga je voor het standaard sanitair?)
[ Voor 3% gewijzigd door JaMaaT op 29-12-2016 22:01 ]
Bedankt voor de reacties.
Badkamer en toilet zit in de koopsom, wij zijn niet veeleisend hieraan.
Het kavel is niet erg groot, bescheiden achtertuin. Tuin doe ik achteraf, heb ik ook met mijn vorige koopwoning gedaan. Voortuin is denk ik een 1 a 2 meter diep direct aan een troitor.
Budget koop is ong 202.500, kan nog wel iets gerekt worden.
Hiervan wil de volgende kosten bestalen
193.500 koopsom
2750 hypotheek afsluiten inc notaris
Evt. meerwerk
De aansluitkosten voor gas, water, elektra, cai en riool zitten in de koopsom.
Qua meerwerk, eerlijk gezegd weet ik nog niet wat die 3de slaapkamer kost. Ik wacht hiervoor op de prijs.
Verder hebben we geen spectaculaire wensen, wij zijn niet veeleisend wat dat betreft.
De makelaars kosten voor verkoop haal ik van een apart potje of van de evt. overwaarde.
Badkamer en toilet zit in de koopsom, wij zijn niet veeleisend hieraan.
Het kavel is niet erg groot, bescheiden achtertuin. Tuin doe ik achteraf, heb ik ook met mijn vorige koopwoning gedaan. Voortuin is denk ik een 1 a 2 meter diep direct aan een troitor.
Budget koop is ong 202.500, kan nog wel iets gerekt worden.
Hiervan wil de volgende kosten bestalen
193.500 koopsom
2750 hypotheek afsluiten inc notaris
Evt. meerwerk
De aansluitkosten voor gas, water, elektra, cai en riool zitten in de koopsom.
Qua meerwerk, eerlijk gezegd weet ik nog niet wat die 3de slaapkamer kost. Ik wacht hiervoor op de prijs.
Verder hebben we geen spectaculaire wensen, wij zijn niet veeleisend wat dat betreft.
De makelaars kosten voor verkoop haal ik van een apart potje of van de evt. overwaarde.
[ Voor 14% gewijzigd door Ewoudb op 29-12-2016 22:33 ]
Ik snap dat jullie niet veeleisend zijn maar blijven jullie hier voor eeuwig wonen?
Bij ons zat in de vorige woning een staande toilet in de woning als standaard. De meerprijs voor een hangpot was zodanig dat we sanitair zelf zijn gaan doen.
Hier zou ik al potentiële koper compleet op afknappen als er wel een staande pot in zat.
Met een beetje scherp letten op het budget moet je een heel eind komen. Dit zie je dan waarschijnlijk ook terug in de woning, die keus is uiteraard aan jullie.
Bij ons zat in de vorige woning een staande toilet in de woning als standaard. De meerprijs voor een hangpot was zodanig dat we sanitair zelf zijn gaan doen.
Hier zou ik al potentiële koper compleet op afknappen als er wel een staande pot in zat.
Met een beetje scherp letten op het budget moet je een heel eind komen. Dit zie je dan waarschijnlijk ook terug in de woning, die keus is uiteraard aan jullie.
[ Voor 14% gewijzigd door JaMaaT op 29-12-2016 22:35 ]
Was hier ook inderdaad. Staand toilet, 20x20 tegeltjes, afvoer van de gootsteen niet in de muur, en geen douchegoot, zelfs geen douchewand oid. Kon er ook geen enkel pluspunt aan ontdekken dus heb zelf ook een andere leverancier gekozen. Een vloer oid kun je makkelijk over doen, maar even een douche niet.
[ Voor 12% gewijzigd door jip_86 op 29-12-2016 22:53 ]
Disclaimer dit is geen bash, maar een poging concreet te krijgen waar je in terecht komt.Ewoudb schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:34:
Ik en mijn vrouw hebben ook de intentie om een nieuwbouw woning te kopen. We staan inmiddels als optant ingeschreven, maar er zijn meerdere voor ons. Beide willen we heel graag een woning in dit project omdat het ideaal gelegen is qua afstand naar familie en naar het centrum.
Ik zou even heel goed nadenken of je het wel wilt/verstandig is. Probeer een afspraak te plannen met een financieel adviseur (eerste gesprek is 9/10 keer gratis) en bij een van Bruggen ga je bijvoorbeeld pas betalen als je echt de hypotheek gaat aanvragen, maar dan heb je wel het hele financiële plaatje rond. (kost ~3K als je echt de hypotheek via hen regelt)
Je zit al redelijk krap qua hypotheek (eigenlijk eronder) plus dat je je lelijk kan verkijken op wat extra werk gaat kosten. Plus dat je waarschijnlijk een beste tijd met dubbele lasten gaat zitten ivm bouw nieuwe en nog aanhebben huidige woning.
Kleine greep uit wat er allemaal bij kan komen.
Wil je toch iets van extra leidingen plaatsen kost zo € 100,- tot 150,- per leiding,
Aanpassingen voor de keuken omdat de indeling toch anders wordt, extra groepen
Andere tegels in badkamer, of een muurtje.
Electra, extra WCD's etc, gaat erg hard. (wij waren al ~5000 kwijt aan extra's zonder gekke dingen)
Ook hier zie ik wat lage kosten als ik het zo 123 bekijk.Daarnaast hebben we 20.000 voor inrichting voor het huis.
8000 keuken
Verf & Behang 500
Gordijnen 500
rest voor overige kosten
Keuken was bij ons duurder, maar die hebben wij groot dus dat zit wel redelijk qua prijs als je hem heel standaard houdt.
Vloer kan flink in de kosten lopen afhankelijk van wat je gaat leggen en er eventueel nog onder moet.
Verf is duur als je niet enkel monodek o.i.d. doet en houdt rekening met voorstrijk en dergelijken.
Spachtelputz zou ik A. niet doen bij nieuwbouw ivm scheuren en B qua prijs wat positief ingeschat imho.
Gordijnen zijn vies duur, tenzij je het zelf maakt en ophangt. Dan nog denk ik dat 500 vrij weinig is.
Vergeet ook dingen als armaturen en andere lampen etc niet, dat kan ook flink wat gaan kosten.
Verder mocht je erdoor komen en het gaan doen super natuurlijk, maar vergis je niet in de kosten die er kunnen en ongetwijfeld gaan komen.
Waar is het project?
Ik vind €20.000 wel wat optimistisch ingeschat eigenlijk, zeker voor 120m2. Voor mijn appartementje van 60m2 zit ik al op +/- €25.000 aan geschatte 'extra kosten' voor de afwerking en inrichting en dat is exclusief badkamer want deze komt vanuit het project (wel wat kleine aanpassingen aan laten doen).Ewoudb schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:34:
[...]
8000 keuken
Verf & Behang 500
Gordijnen 500
rest voor overige kosten
Edit: voor mij is de situatie dan wel anders, ik zie dat jij al een huis hebt met inrichting. Ik heb in mijn extra kosten ook inrichting als tafel, bank, stoelen, verlichting en dergelijke meegenomen. Dat hoef jij misschien niet
[ Voor 13% gewijzigd door Cubic X op 30-12-2016 11:23 ]
Ik lees niet of Ewoudb zelf het een en ander gaat doen of alles wil laten doen. In het eerste geval zie ik het wel gebeuren voor €20.000 of iets minder, in het laatste geval lijkt me het me krap ingeschat.
Als je van plan bent alle arbeid zelf te verrichten denk ik wel dat je voor 20K een heel eind kan komen.Ewoudb schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:34:
8000 keuken
Verf & Behang 500
Gordijnen 500
rest voor overige kosten
Alvorens in te gaan op het budget, hier even een waarschuwing:
Van die 12K overwaarde, daar zullen de kosten vd makelaar voor de verkoop van je woning nog vanaf moeten:
- foto's & plaatsing Funda, +- 500 euro
- verkoopcommissie 1-5 tot 2% vd woningwaarde als je goed onderhandelt (3500 euro voor het gemakt)
aankoopkosten nieuwe woning:
- hypotheekadvies: 2500
- notariskosten: 500
Dit betekent dat van je 12.000 overwaarde, al 7000 gebruikt wordt om de verkoop / aankoop te financieren en er per saldo 5K overblijft als het meezit.
Nu het budget, totale oppervlakte is 120m2, dus ik neem aan dat benedenverdieping +- 50 m2, is, de 1e 40 en de zolder 30
8000 keuken --> moet lukken
3000 vloer bg (plavuizen) --> = 60 euro per M2, moet lukken incl. laten leggen
800 vloer 1 en zolder (plak pvc) --> = 11,50 per m2. Hier heb je geen PVC voor. Eerder laminaat van 8 euro de M2 en 3 euro de M2 voor de ondervloer als je het zelf legt, maar dan heb je nog geen plint
Verf & Behang 500 --> zou kunnen als je standaard bouwmarkt meuk gebruikt die je koopt in de aanbieding. Dan hoop ik alleen dat je A) niet zuigende muren hebt en
Spatzelputz woonkamer 1000 --> ik gok je totale wandoppervlak beneden op 75M2, dan heb je dus +- 13,50 te besteden per M2. Dit ga je niet redden bij een fatsoenlijke stukadoor. Reken eerder met een prijs richting de 17,50 per M2
Gordijnen 500 --> Ik schaar dit onder het kopje raambekleding. Voor 500 euro heb je niet heel je huis voorzien van (rol)gordijnen etc. Als je gaat shoppen bij de Hema / Leen bakker of andere bouwmarkt redt je het misschien voor 1500, maar dan heb je niks bijzonders. Tel maar eens na hoeveel ramen je huis heeft, en hoeveel verschillende producten je nodig hebt. Daarnaast, als het verduisterend moet zijn dan kan je de portemonnee nog wel verder open trekken.
rest voor overige kosten
denk hierbij eens aan:
- ander type deuren + beslag
- vensterbank vervangen (standaard is marmer, ziet er niet uit in mijn optiek)
- uitbouw
- extra leidingen, wcd's, buitenkraantjes.
- lampen
- meubels
- huishoudelijke apparatuur
- extra kastruimte
Mijn advies zou zijn, zet alles eens in excel, en maak verschillende what if simulaties. Zoals ik het nu lees kan het slagen, maar dan heb je wel een heel standaard woning, en ik vraag me sterk af wat daarvan de toegevoegde waarde (afgezien vd locatie gaat zijn).
Sorry als ik wat kritisch overkom, maar wij hebben net de sleutel in ontvangst genomen van onze nieuwbouwwoning, en je loopt sneller leeg dan je denkt!
Wij zaten al op 10% meerwerk en toen was de handtekening nog niet eens gezet, onze aannemer hanteerde ook nog eens hele schappelijke tarieven dus daar lag het niet aan.
Paul-s83 schets een reëel beeld, daarbij kom je gaandeweg het proces ook wel dingen tegen die je toch graag anders ziet dan initieel bedacht.
Paul-s83 schets een reëel beeld, daarbij kom je gaandeweg het proces ook wel dingen tegen die je toch graag anders ziet dan initieel bedacht.
Wat een vloed aan reacties. 
Allereerst bedankt voor de feedback, sommige punten heb ik onderschat. Hier ga ik nog even goed naar kijken.
Gelukkig zijn er nog wel mogelijkheden om het budget op te schroeven.
Als we de woning krijgen zijn we van plan om veel zelf te doen(behalve beneden vloer en keuken), we hebben (veel) ervaring met goed goedkoop inkopen (veilingen partijen e.d) hierdoor heb ik sommige punten het budget wat lager gehouden.
Met deze zuinigheid zijn we ook op tv geweest
Mijn vrouw gaat bijv. ook zelf de gordijnen maken.
Meubilair hebben we niet nodig(behalve 1 bed, maar hier hebben we al geld voor gereserveerd los van het huis), ook verlichting e.d. gaan mee vanaf hier. Dit scheelt alweer in kosten.
Er zijn meerdere optanten, helaaas staan we niet op nummer 1. We kijken ondertussen wel verder naar soortgelijke nieuwbouw, maar dit is wel onze absolute favoriet. Wel heb ik begrepen dat er mogelijk in de toekomst nog een ronde komt van deze huizen, maar wanneer en of de prijs hetzelfde blijft is de vraag.
Ik probeer wel aan de makelaar te tonen dat wij serieuze koop interesse hebben, volgende week heb ik na de makelaar een gesprek met een hypotheek adviseur. Kijken of hun nog interessante adviezen hebben.
Ik hou jullie op de hoogte!
Allereerst bedankt voor de feedback, sommige punten heb ik onderschat. Hier ga ik nog even goed naar kijken.
Gelukkig zijn er nog wel mogelijkheden om het budget op te schroeven.
Als we de woning krijgen zijn we van plan om veel zelf te doen(behalve beneden vloer en keuken), we hebben (veel) ervaring met goed goedkoop inkopen (veilingen partijen e.d) hierdoor heb ik sommige punten het budget wat lager gehouden.
Met deze zuinigheid zijn we ook op tv geweest
Mijn vrouw gaat bijv. ook zelf de gordijnen maken.
Meubilair hebben we niet nodig(behalve 1 bed, maar hier hebben we al geld voor gereserveerd los van het huis), ook verlichting e.d. gaan mee vanaf hier. Dit scheelt alweer in kosten.
Er zijn meerdere optanten, helaaas staan we niet op nummer 1. We kijken ondertussen wel verder naar soortgelijke nieuwbouw, maar dit is wel onze absolute favoriet. Wel heb ik begrepen dat er mogelijk in de toekomst nog een ronde komt van deze huizen, maar wanneer en of de prijs hetzelfde blijft is de vraag.
Ik probeer wel aan de makelaar te tonen dat wij serieuze koop interesse hebben, volgende week heb ik na de makelaar een gesprek met een hypotheek adviseur. Kijken of hun nog interessante adviezen hebben.
Ik hou jullie op de hoogte!
[ Voor 10% gewijzigd door Ewoudb op 30-12-2016 19:01 ]
Als er meerdere mensen voor je zijn, zou ik er vanuit gaan dat je de woning niet krijgt. In dit segment is een hypotheek met een modaal inkomen te verkrijgen. Zie dan ook weinig redenen waarom meerdere kopers het niet zou lukken.
Ik zou daar zelf positief in staan. Een koper kan om 1000 en 1 redenen afhaken. Het kan prima verkeren.
Hoe groot is de kans in deze tijd, dat iemand die zich op geeft voor een woning en de hypotheek niet rond krijgt? Verder zijn er zelfs meerdere.leecher schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:47:
Ik zou daar zelf positief in staan. Een koper kan om 1000 en 1 redenen afhaken. Het kan prima verkeren.
Als ik kijk naar het project waar ik ga wonen was het 1 iemand van de 29 woningen en dit ging om een hypotheek van 300/350K.
Wie zegt dat een afwijzing enkel en alleen gaat om het rond krijgen van de hypotheek? Wij hebben ons ook ingeschreven voor meerdere projecten die ons op zich wel iets leken. Waarom uitgebreid gaan nadenken en rekenen als je niet eens weet of je uberhaupt kans maakt om het object te kopen? Zo'n project is niet morgen gerealiseerd en er is voldoende tijd tussen optie & verlopen bedenktijd van koopovereenkomst om te bedenken of je het echt wil of niet.
Ik heb destijds ingeschreven gestaan voor een studenten appartement in Delft en stond toen op plek 10+. Ik heb de sleutel gekregen, bezichtigd en net als mijn 10+ voorgangers hem laten gaan. Niet omdat het niet te betalen was (jeuj stufi) maar omdat ik het niet waard vond. Dit terwijl de prijs markt conform was.
Zoals ik al zei, er kunnen 1000 en 1 redenen zijn waarom een koper de woning laat gaan.
Ik heb destijds ingeschreven gestaan voor een studenten appartement in Delft en stond toen op plek 10+. Ik heb de sleutel gekregen, bezichtigd en net als mijn 10+ voorgangers hem laten gaan. Niet omdat het niet te betalen was (jeuj stufi) maar omdat ik het niet waard vond. Dit terwijl de prijs markt conform was.
Zoals ik al zei, er kunnen 1000 en 1 redenen zijn waarom een koper de woning laat gaan.
Ik woon in een gat met 15.000 inwoners. Bij een vorige verloting van 10 kavels stond ik op nummer 23 op de reserve lijst.
Loop Ewaldb nou niet onnodig te verlekkeren dat hij een goede kans maakt.
Als 11 man een woning laat schieten omdat ze het niet waard vinden zegt dit waarschijnlijk iets over de woning niet?
Hier laat men echt niet zomaar een woning schieten bij een optie omdat de nieuwbouw woningen schaars zijn.
Denk ook dat het boeren nuchterheid is hier. Ik ken niemand die eerst een optie neemt en dan gaat pas kijken of hij het kan betalen.
Ik noem zoiets beslagen ten ijs gaan...
Als dat in de randstad wel gebruikelijk is snap ik dat er veel meer optanten afvallen.
Hier is eigenlijk de enige reden welke ik hoor dat ze de huidige woning niet verkocht krijgen.
Loop Ewaldb nou niet onnodig te verlekkeren dat hij een goede kans maakt.
Als 11 man een woning laat schieten omdat ze het niet waard vinden zegt dit waarschijnlijk iets over de woning niet?
Hier laat men echt niet zomaar een woning schieten bij een optie omdat de nieuwbouw woningen schaars zijn.
Denk ook dat het boeren nuchterheid is hier. Ik ken niemand die eerst een optie neemt en dan gaat pas kijken of hij het kan betalen.
Ik noem zoiets beslagen ten ijs gaan...
Als dat in de randstad wel gebruikelijk is snap ik dat er veel meer optanten afvallen.
Hier is eigenlijk de enige reden welke ik hoor dat ze de huidige woning niet verkocht krijgen.
Schaarsheid is exact de reden waarom wij op meerdere projecten hebben ingeschreven. Ik zie het probleem van een optie nemen en dan pas kijken of je het écht kan betalen niet. Dat is toch juist iets waar je prima een optie voor kan gebruiken. Komt nog eens de bedenktijd van het contract en de onder voorbehoud van financiering clausule achteraan. Nee je gaat als starter niet kijken naar woningen van 8 ton, je begint gewoon met een idee wat je ongeveer kwijt wil/kan zijn en dan ga je inschrijven.JaMaaT schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:53:
Ik vind het grappig dat je aan de ene kant begint over schaarste en aan de andere kant er blijkbaar niet vanuit gaat dat mensen meerdere opties achter de hand houden. De woningmarkt betreden en dan elke keer hopen op die ene optie waar je naar kijkt, nee dat is lekker beslagen ten ijs gaan...
Liever 10x bovenaan de lijst staan en opties afwijzen dan 1x niet en net de woning missen die je wel leuk vond en kon betalen. Maar goed dat is mijn visie en het resultaat daarvan wordt over een aantal maanden opgeleverd
Ik zeg verder niet dat hij er vanuit moet gaan dat hij de woning krijgt, maar er vanuit gaan dat hij de woning niet krijgt vind ik ook een brug te ver. Wie weet sta ik boven hem op de lijst. Dat is alvast weer positie +1 voor Ewoudb
Snap zeker jouw punt. Maar zoiets kan in de stad blijkbaar wel.
Zoals eerder gezegd. Ik kom uit een klein dorp, ik wil hier ook niet weg. Echter willen we perse nieuwbouw. Dan moet je dus geduld hebben.
Ze geven hier geen 100 kavels tegelijk uit. Ze geven per plan/fase kavels uit. Meer staat er op dat moment niet te koop. Dus meerdere opties is helemaal geen mogelijkheid.
Dan moet je dus geluk hebben wil je ingeloot worden. Diegene die ingeloot worden schrijven zich niet in om dan pas te kijken of het wat is.... Zoals ik al zei dat zal de boeren nuchterheid wel zijn.
Het nadeel is dus dat je op de reservelijst komt te staan.
Ken iemand die moet al een jaar wachten om te beginnen om te kunnen starten met zijn bouw. Hij krijgt nu voor de 3e keer een nieuwe medebouwer. Dit omdat de vorige 2 de woning niet verkocht krijgen binnen het half jaar (op dit plan sta ik nu dus van reserve 23 op nummer 20 in een tijdsbestek van ruim 1jaar)
Vervelende voor hem is dat hij er per nieuwe medebouwer wellicht zijn plannen weer moet aanpassen om er samen uit te komen.
Zoals eerder gezegd. Ik kom uit een klein dorp, ik wil hier ook niet weg. Echter willen we perse nieuwbouw. Dan moet je dus geduld hebben.
Ze geven hier geen 100 kavels tegelijk uit. Ze geven per plan/fase kavels uit. Meer staat er op dat moment niet te koop. Dus meerdere opties is helemaal geen mogelijkheid.
Dan moet je dus geluk hebben wil je ingeloot worden. Diegene die ingeloot worden schrijven zich niet in om dan pas te kijken of het wat is.... Zoals ik al zei dat zal de boeren nuchterheid wel zijn.
Het nadeel is dus dat je op de reservelijst komt te staan.
Ken iemand die moet al een jaar wachten om te beginnen om te kunnen starten met zijn bouw. Hij krijgt nu voor de 3e keer een nieuwe medebouwer. Dit omdat de vorige 2 de woning niet verkocht krijgen binnen het half jaar (op dit plan sta ik nu dus van reserve 23 op nummer 20 in een tijdsbestek van ruim 1jaar)
Vervelende voor hem is dat hij er per nieuwe medebouwer wellicht zijn plannen weer moet aanpassen om er samen uit te komen.
[ Voor 4% gewijzigd door JaMaaT op 31-12-2016 07:30 ]
Haha, ik weet dat er een grotere kans is dat het niet lukt dan wel, maar ik ben wel een doorzetter en probeer natuurlijk mijn kansen te vergroten.
Wij hebben ons ook georiënteerd op andere projecten, maar dit ligt te afgelegen voor mijn vrouw. We hebben houden ons ogen wel open.
Er komen nog meerdere fases in dit project met vergelijkbare woningen, maar de makelaar kon nog niks zeggen over de prijs of wanneer. Als dit niet lukt, gaan we wel proberen vooraan te staan bij de volgende fases.
Het gaat trouwens om Het Meer in Ijsselmuiden.
Wij hebben ons ook georiënteerd op andere projecten, maar dit ligt te afgelegen voor mijn vrouw. We hebben houden ons ogen wel open.
Er komen nog meerdere fases in dit project met vergelijkbare woningen, maar de makelaar kon nog niks zeggen over de prijs of wanneer. Als dit niet lukt, gaan we wel proberen vooraan te staan bij de volgende fases.
Het gaat trouwens om Het Meer in Ijsselmuiden.
[ Voor 3% gewijzigd door Ewoudb op 31-12-2016 08:55 ]
Bij ons worden er gewoon lootjes getrokken 
Gewoon kwestie van geluk hebben, wij konden niet 'ons best doen' om hoger in de ranglijst te eindigen.
Gewoon kwestie van geluk hebben, wij konden niet 'ons best doen' om hoger in de ranglijst te eindigen.
Dat is wat ze misschien iedereen doen geloven, maar ik kan me niet indenken dat ze niet stiekem kijken naar de financiele situatie vd kopers. Een koppel met bijv 30K spaargeld en dubbel inkomen zal wss meer gekd uitgeven aan allerlei meerwerk dan iemand met minder geld achter de hand en 1 full time inkomen imo.JaMaaT schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 09:18:
Bij ons worden er gewoon lootjes getrokken
Tja, er zal een tijd komen dat mensen kunnen bieden voor een nieuwbouwwoning aan de hand van een vanafprijs...
Wij hebben ooit een keer naast de pot gezeken met een ander project waar het financieel gezien wellicht mogelijk was om bijvoorbeeld 20k meer te betalen ten opzichte van de VON- prijs.
Wij hebben ooit een keer naast de pot gezeken met een ander project waar het financieel gezien wellicht mogelijk was om bijvoorbeeld 20k meer te betalen ten opzichte van de VON- prijs.
En hoe weten ze dat van tevoren? Of zijn de projectontwikkelaars zo van het padje af dat je die info al aan moet geven bij het inschrijven voor sommige projecten?paul-s83 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 18:52:
[...]
Dat is wat ze misschien iedereen doen geloven, maar ik kan me niet indenken dat ze niet stiekem kijken naar de financiele situatie vd kopers. Een koppel met bijv 30K spaargeld en dubbel inkomen zal wss meer gekd uitgeven aan allerlei meerwerk dan iemand met minder geld achter de hand en 1 full time inkomen imo.
Want dan was ik als alleenstaande nooit aan een optie gekomen. Terwijl ik wel een van de gelukkigen was die een nieuwe iets hogere schuld mocht aangaan.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Tuurlijk niet. Je haalt zelf je inschrijft formulier van tafel. Die doe je net zoals iedereen in een gesloten envelop en die lever je in bij de wethouder.paul-s83 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 18:52:
[...]
Dat is wat ze misschien iedereen doen geloven, maar ik kan me niet indenken dat ze niet stiekem kijken naar de financiele situatie vd kopers. Een koppel met bijv 30K spaargeld en dubbel inkomen zal wss meer gekd uitgeven aan allerlei meerwerk dan iemand met minder geld achter de hand en 1 full time inkomen imo.
Die husselt de bak goed door elkaar voor het oog van alle geïnteresseerden en dan maar hopen dat hij jouw envelop heeft.
Heb je jezelf van tevoren wel ingeschreven maar lever je je lootje niet zelf in vervalt daarmee ook je kans op een kavel. Je moet er dus aanwezig zijn.
Ik snap niet hoe dit te manipuleren valt.
Tegenwoordig doen ze het zelfs met je inschrijving in een bingo molen.
Ons project zit ook op een voor ons niet voor de hand liggende plek. Wij vonden het bij inschrijven ook te ver. Toch ingeschreven want de prijs leek wel ok en het huis wel aardig en we willen toch een keer gaan verhuizen en meer opties is gewoon beter. Voor de rest zouden we het nog wel zien. Toen kregen wij na een paar weken een telefoontje of we nog interesse hadden. Optie aangenomen en de map met details opgehaald om te checken wat we nu eigenlijk zouden krijgen onder welke voorwaarden. Dat zag er allemaal goed uit, meerwerk opties e.d. ook prima. Omgeving wat verkend, bestemmingsplannen/structuurvisies etc bekeken en besloten dat dit ondanks de grotere afstand wel eens een succes kon gaan worden. Oriënterend hypotheekgesprek gehad en toen besloten ermee door te gaan.Ewoudb schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 08:54:
TLDR: Project net wat te ver? Boeie, gewoon inschrijven. Life is a box of chocolates enzo.
Als het op die manier gaat dan valt er idd niks te manipuleren. Bij ons project moest je je voorkeuren qua bouwnummers incl. financiele informatie zoals inkomen, spaargeld etc aanleveren op een formuliertje. Daaruit volgde de toewijzing en werd je telefonisch geinformeerd na de uiterste inschrijfdatum of je wel of niet in aanmerking kwam voor een woning. Dus achter de schermen kon er wel eea doorgenomen worden door verkopende partijJaMaaT schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 20:12:
[...]
Tuurlijk niet. Je haalt zelf je inschrijft formulier van tafel. Die doe je net zoals iedereen in een gesloten envelop en die lever je in bij de wethouder.
Die husselt de bak goed door elkaar voor het oog van alle geïnteresseerden en dan maar hopen dat hij jouw envelop heeft.
Heb je jezelf van tevoren wel ingeschreven maar lever je je lootje niet zelf in vervalt daarmee ook je kans op een kavel. Je moet er dus aanwezig zijn.
Ik snap niet hoe dit te manipuleren valt.
Tegenwoordig doen ze het zelfs met je inschrijving in een bingo molen.
Bedankt voor het advies en leuk om te lezen dat het zo goed is uitgepakt.leecher schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 21:26:
[...]
Ons project zit ook op een voor ons niet voor de hand liggende plek. Wij vonden het bij inschrijven ook te ver. Toch ingeschreven want de prijs leek wel ok en het huis wel aardig en we willen toch een keer gaan verhuizen en meer opties is gewoon beter. Voor de rest zouden we het nog wel zien. Toen kregen wij na een paar weken een telefoontje of we nog interesse hadden. Optie aangenomen en de map met details opgehaald om te checken wat we nu eigenlijk zouden krijgen onder welke voorwaarden. Dat zag er allemaal goed uit, meerwerk opties e.d. ook prima. Omgeving wat verkend, bestemmingsplannen/structuurvisies etc bekeken en besloten dat dit ondanks de grotere afstand wel eens een succes kon gaan worden. Oriënterend hypotheekgesprek gehad en toen besloten ermee door te gaan.
TLDR: Project net wat te ver? Boeie, gewoon inschrijven. Life is a box of chocolates enzo.
Er is nog een project wat ons trekt, deze is iets duurder en zit iets verder. Maar de woning is wel ruimer (+17), grotere tuin, hebben geen extra meerwerk voor een derde slaapkamer en er zit al een stelpost voor de keuken in meegenomen (3500).
En de halve familie werkt op de school naast onze wijk, dus dan heb je ook sneller je familie over de vloer.
Maandag dus ook een optie hierop nemen en is kijken naar de mogelijkheden.
Ook is een CPO project waar ik ga voor informeren.
Het klopt dat de verwarmingsbuizen inderdaad vrij laag hangen. Eerst was ik ook bang dat dit nadelig zou gaan uitpakken met het liggen. Nu wil het toeval dat ik afgelopen weekend het bad heb uitgeprobeerd (vrijdag i.v.m. begrafenis veel buiten gestaan dus koud, en ik was al niet fit) en dat ging eigenlijk prima! Als ik met mijn hoofd op het schuine gedeelte lig, kan ik net niet gestrekt met mijn benen, maar lig ik wel volledig onder water. Met een klein kussentje er tegenaan kan ik ook prima rechtop zitten.Annuk schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:21:
[...]
Ik geloof inderdaad wel dat je voldoende ruimte hebt, maar op de ene foto te zien bij het brede gedeelte heb je er gelijk een "handdoeken radiator" er boven hangen, het lijkt mij bijna dat je daar met je hoofd tegenaan ligt als je in bad ligt.
Kan natuurlijk ook vertekening door de foto zijn, maar zo lijkt het in ieder geval.
Hoop in ieder geval voor jullie (je vrouw) dat ze er geen last van heeft![]()
Ja, achteraf gezien had ik die radiator wellicht liever wat hoger gehad, maar ik vind het totaal geen probleem. Zoals gezegd zal ik misschien 1 a 2 keer per jaar in bad liggen, en als mijn vrouw er in ligt kan ze helemaal gestrekt liggen als ze met haar hoofd op het schuine gedeelte ligt. Prima tevreden dus!
Hierop heb je al de nodig reacties gekregen, maar toch nog een kleine toevoeging.Ewoudb schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:34:
8000 keuken
Verf & Behang 500
Gordijnen 500
rest voor overige kosten
Je kan het namelijk zo gek maken als je zelf wilt. Als je wilt kan je een ton kapot slaan op afwerking voor 120m2, maar 20.000 is ook mogelijk, al zal je dan concessies moeten doen. Uit je reacties maak ik op dat je slim / gebruikte spullen inkoopt en zelf gordijnen maakt, dat scheelt natuurlijk al wel.
Voor het grovere werk (vloeren, stucwerk etc) heb ik een tip: ga ruim op tijd aan de slag met het opvragen van offertes. Bij ons project zie ik nu genoeg voorbeelden voorbij komen van iemand die een schilder / stucadoor zoekt en nog niks heeft opgevraagd, ook niet nu de huizen 2 weken terug zijn opgeleverd. Resultaat: ze betalen de hoofdprijs omdat ze geen andere keus meer hebben. Die bedrijven hebben ook een planning die zo maar 3 tot 4 weken of langer vol zit.
En als je het huis gekocht hebt: hou je oren en ogen open voor leuke aanbiedingen en koop slim in. Zo hebben wij de laminaatvloeren voor de 1e verdieping en zolder kunnen aanschaffen voor nog geen 5 Euro de vierkante meter. Puur en alleen door af te wachten en op het juiste moment toe te slaan. Nee, het is geen quickstep vloer, maar de kwaliteit is beter dan de standaard 5,-/m2 vloer en meer dan prima voor deze doeleinden weten we uit ervaring.
Al met al hadden wij 45K gebudgetteerd voor de afwerking (140m2), en hier gaan we ook mee uitkomen. In grote lijnen valt hieronder:
- Badkamer en toilet.
- Parketvloer begane grond.
- Laminaatvloeren 1e verdieping en zolder (inclusief ondervloer en plinten).
- Keuken (Ikea, inclusief plaatsing. Jarenlang al prima ervaring gehad met deze keukens).
- Stucadoor, alle muren begane grond en 1e verdieping glad gestuct (200m2)
- Verf (voor muren en binnen kozijnen, inclusief voorstrijk voor de gestucte muren)
- Open haard
- Raambekleding
- Lampen
- Netwerk + TV benodigdheden, kabels etc. (zeer belangrijk
)
Grote voordeel is dat we de hypotheek alleen op het casco gedeelte hebben lopen, en bovenstaande met eigen middelen hebben betaald (overwaarde vorige huis / spaargeld etc.). Zo hebben we relatief lage hypotheeklasten en staat het huis niet meteen onder water als de prijzen weer normaliseren
Meubilair / keukenbenodigdheden etc hadden we allemaal en nemen we uiteraard mee.
En om op je laatste vraag terug te komen: We hebben mei 2015 voor onze nieuwbouwwoning getekend, en in januari 2016 onze vorige woning te koop gezet. Deze is in maart verkocht, passeerdatum 01/06/2016 met als tussenliggende periode een huurwoning.
Achteraf wat spijt van omdat we daar langer hebben gezeten dan nodig was geweest. Maar ik wilde ook niet het risico lopen van een dubbele hypotheek.
Maar ja, als ik alles van tevoren had kunnen weten had ik de vorige woning pas in september 2016 te koop gezet
Ik snap nog steeds niet waarom mensen een nieuwbouw woning laten stucen. Het is toch eigenlijk standaard dat je hier scheuren in gaat krijgen?
Wij gaan voor renovlies. En dit lijkt precies op glad gestucte muren.
Omdat je andere 3 jaar verder bent eer je kan stucen en spullen als renovlies nagenoeg niet meer van de muur af krijgt. Stucen ziet er nu eenmaal 99/100 keer beter uit als behangen en het oog wil ook wat zeker met een mooie nieuwe woning.vincent44 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:05:
Ik snap nog steeds niet waarom mensen een nieuwbouw woning laten stucen. Het is toch eigenlijk standaard dat je hier scheuren in gaat krijgen?
Stucen kan heel goed in nieuwbouwwoningen maar hangt van veel af.
- Temperatuur
- Werking van woning
- Wordt er nog gebouwd in de buurt (heien vooral)
- Zwaar verkeer in de buurt
- Vochtgehalte in woning
Imho ook teveel factoren om het meteen te doen. Bij ons wordt er naast ons blok nog gebouwd (net gestart) dus het risico gaan wij zeker niet nemen.
Daarom gaan wij voor een egaliserende primer, deze haalt kleine oneffenheden weg zodat je alsnog een glad resultaat krijgt. Grote oneffenheden worden lastig, maar daar is ook weer een vulmiddel voor

Daarna verf eroverheen zodat het ook glad is en we over 2-3 jaar gewoon kunnen stucen.
Ik heb renovlies in niewbouw, maar de scheuren zitten vooral in de naden bij plafond, juist daar waar geen renovlies ziet. Dus scheuren krijg je sowieso, of je nou stuc of renovlies doet.
Heb je daar toevallig een foto van? Zit de scheur nou in het plafond of op de muur?Frank-NL schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:15:
Ik heb renovlies in niewbouw, maar de scheuren zitten vooral in de naden bij plafond, juist daar waar geen renovlies ziet. Dus scheuren krijg je sowieso, of je nou stuc of renovlies doet.
Ik laat mn nieuwbouw woning ook direct stucen (plafonds en muren).
Heb ook al vaak zat gezien dat dit direct goed ging bij vrienden en kennissen, ziet er super strak uit en totaal geen scheuren.
En mocht het gaan scheuren kan je dat altijd (laten) herstellen.
Heb ook al vaak zat gezien dat dit direct goed ging bij vrienden en kennissen, ziet er super strak uit en totaal geen scheuren.
En mocht het gaan scheuren kan je dat altijd (laten) herstellen.
Stop chasing the dream, you're already living it
Wij laten het ook stucen, mochten er verloop van tijd scheuren optreden is dit goed te herstellen weet ik uit ervaring van onze huidige nieuwbouw woning. Hier kregen we één scheur op een binnenwand. Dit was binnen het uur hersteld door onze stucadoor. Daarna moest ik het even opnieuw schilderen.vincent44 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:05:
Leuk dat even herstellen en even opnieuw schilderen, maar bedenk wel dat het echt heel erg kan verschillen per huis.
Is het een appartement (vaker geen problemen)
Huis vaker problemen, want meer werking en sneller trillingen etc.
Herstellen kan, maar kan je ook weer verschil zien door het herstellen (minder glad of juist gladder, dikte verschil etc.) en opnieuw verven kan ook best wat verschil geven als je nieuwe verf koopt.
RAL 9010 is altijd hetzelfde maar kan per merk/batch toch echt wat van kleur verschillen en ook verkleuren door UV straling e.d.
Als je dan nog met kleuren op de muur gaat werken kan het helemaal verschil geven per batch en tijd dat het er op zit.
Herstellen kan, maar kan je ook weer verschil zien door het herstellen (minder glad of juist gladder, dikte verschil etc.) en opnieuw verven kan ook best wat verschil geven als je nieuwe verf koopt.
RAL 9010 is altijd hetzelfde maar kan per merk/batch toch echt wat van kleur verschillen en ook verkleuren door UV straling e.d.
Als je dan nog met kleuren op de muur gaat werken kan het helemaal verschil geven per batch en tijd dat het er op zit.
In de aansluiting van de HSB achtergevel op de breedplaatvloer. HSB achtergevel is afgewerkt met fermacell platen. Dus daar waar verschillende bouwmaterialen elkaar ontmoeten. Beetje dit idee (even via Google images): http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/22115_CIMG3720_1.jpgvincent44 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:20:
[...]
Heb je daar toevallig een foto van? Zit de scheur nou in het plafond of op de muur?
Kan je (grote) scheuren niet voorkomen door de muur te voorzien van wapening gaas zoals knauf gitex?
Omdat ik, zoals Rubman al zegt, geen zin heb om over een paar jaar de hele zooi er weer af te halen, wat niet of nauwelijks mogelijk is bij dat soort materialen. In mijn vorige woning heb ik wel behang / renovlies gehad en 1 ding was zeker: het nieuwe huis zou worden voorzien van glad stucwerk.vincent44 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:05:
Opvallend tijdens de verkoop van mijn woning was dat veel kijkers juist vielen over het behang / renovlies omdat ze liever gestucte muren hadden.
Niet dat dit de hoofdreden was, ik vind stucwerk gewoon alsnog een stuk mooier en strakker dan de alternatieven en voor de prijs hoefden we het niet te laten; 3000 Euro voor 200m2 aan gestucte muren vind ik niet extreem duur.
Onze stucadoor geeft aan dat scheurvorming bij nieuwbouw niet geheel te voorkomen is, maar je kan het inderdaad wel zo goed mogelijk proberen te bestrijden. Zo heeft hij op alle kamers de hoeken voorzien van een speciaal gaasje inderdaad, en ingesneden zodat de muren onafhankelijk van elkaar kunnen werken. Deze hoeken worden later gekit.leecher schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:55:
Kan je (grote) scheuren niet voorkomen door de muur te voorzien van wapening gaas zoals knauf gitex?
Op de grens van de uitbouw heeft hij extra gaas geplaatst, omdat dit extra gevoelig is voor scheurvorming.
Al met al heb ik er vertrouwen in dat het beperkt blijft, al zal er inderdaad wel eens een scheur ontstaan.
De omstandigheden zijn overigens wel goed: Geen (zware) bouwwerkzaamheden in de buurt, geen zwaar verkeer en het huis is relatief droog voor een nieuwbouw huis.
Niet leuk, maar zeker geen drama. Met verf hersteld die we nog over hadden van het sauzen, kleurverschil was na het opdrogen van de verf weg.Rubman schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:47:
Leuk dat even herstellen en even opnieuw schilderen, maar bedenk wel dat het echt heel erg kan verschillen per huis.
Ik heb stucadoors in de familie (onder andere mijn opa, meer dan 40 jaar ervaring) en die zegt dat een nieuwbouwhuis wel gestucced kan worden met een verminderde kans op scheuren, helemaal uitsluiten doe je het natuurlijk nooit. Met het insnijden van de hoeken en aanhechtingspunten plus het aanbrengen van gaasjes op de hechtingspunten kom je al een heel eind. Eventuele scheuren kan je na een of twee jaar prima herstellen, zeker als er niet gerookt wordt in huis is dit vrijwel nooit zichtbaar en mocht je wel kleurverschil zien dam kan je ook de hele muur gaan verven.
Uiteindelijk links om of rechts om, stuc of renovlies kan allebei in nieuwbouwwoning. Renovlies lijkt tegenwoordig niet eens meer op behang zoals het tegenwoordig wordt afgewerkt. Derhalve hebben wij gekozen voor renovlies. Dat renovlies bijna niet meer af te halen is ook weer niet meer van deze tijd trouwens. Hudige generatie renovlies is weer wel wat makkelijk te verwijderen.
Interessant topic, met interesse op hoofdlijnen gelezen.
Ik heb zelf twee vragen:
Ik heb zelf twee vragen:
- Koof keuken:
Voor de keuken geplaatst wordt wil ik een koof maken voor de doorvoer van de afzuigkap. Welke materialen adviseren jullie. Het liefst neem ik de koof mee met stucen/behangen - Afwerking muren: Ik lees verschillende
Ik lees verschillende dingen over stucen en renovlies. Voordelen van renovlies zijn dat het goedkoper is, sneller wordt aangebracht en minder gevoelig is voor krassen en stoten.
Echter, als nadeel van renovlies dat het moelijk van de muren gaat. Daarnaast wordt genoemd dat het er minder mooi / minder strak uitziet. Dit terwijl anderen weer beweren dat geen verschil zichtbaar is (o.a. geen naden). Dit brengt mij erg aan het twijfelen. Hebben jullie persoonlijk voorbeelden / ervaringen en daardoor tips?
Koof: houten frame met gyproc oid, kan het mee worden gestuct.
Je kan toch bij een lokale renovlies firma vragen of je bij één van zijn referenties binnen mag kijken? Kan je het met eigen ogen zien.
Je kan toch bij een lokale renovlies firma vragen of je bij één van zijn referenties binnen mag kijken? Kan je het met eigen ogen zien.
Wij hebben geen koof maar een geheel verlaagd plafond met spotjesbta91 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:05:
Interessant topic, met interesse op hoofdlijnen gelezen.
Ik heb zelf twee vragen:
[list=1]
• Koof keuken:
Voor de keuken geplaatst wordt wil ik een koof maken voor de doorvoer van de afzuigkap. Welke materialen adviseren jullie. Het liefst neem ik de koof mee met stucen/behangen

Gewoon een raamwerk van hout, vervolgens gyproc er tegen, gestuct en gespoten.
Spotjes er in en klaar

Met keuken en vloer

Het is maar net wie het aanbrengt, hetzelfde geldt ook voor stuc. Bij renovlies vond ik als voordeel dat je een dessin kon kiezen, iets wat wel een pré was na 3 jaar "glad en strak" renovlies en de uitstraling van een kantoorpand. Persoonlijk heb ik weinig met stuc, behalve op de plekken waar het echt nodig was. Zo was de zolder totaal onafgewerkt en moesten de kale KZS-blokken eerst gestuct worden alvorens men de renovlies kon aanbrengen.• Afwerking muren: Ik lees verschillende
Ik lees verschillende dingen over stucen en renovlies. Voordelen van renovlies zijn dat het goedkoper is, sneller wordt aangebracht en minder gevoelig is voor krassen en stoten.
Echter, als nadeel van renovlies dat het moelijk van de muren gaat. Daarnaast wordt genoemd dat het er minder mooi / minder strak uitziet. Dit terwijl anderen weer beweren dat geen verschil zichtbaar is (o.a. geen naden). Dit brengt mij erg aan het twijfelen. Hebben jullie persoonlijk voorbeelden / ervaringen en daardoor tips?
[/list]

Het was dus eerst zo...

Wellicht een domme vraag, maar moet je muren na het stuccen ook altijd nog verven, of hoeft dat alleen wanneer je een andere kleur dan wit op je muur wil?
Dat is budgettechnisch nog wel een aardige overweging namelijk in de keuze voor de wandafwerking straks.
Dat is budgettechnisch nog wel een aardige overweging namelijk in de keuze voor de wandafwerking straks.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Ik zou altijd texen. Al is het alleen maar om muren schrobvast te maken. Je kan overigens prima bijvoorbeeld 300m2 muren texen voor onder de 500 euro met top materiaal.
Heeft het passeren bij jullie problemen op geleverd?
Wij zouden rond december passeren echter hebben enkele bewoners bezwaar ingediend tegen de omgevingsvergunning. Er zou een groenstrook beloofd zijn echter klopt dat niet. Weet er het fijne niet vanaf maar het passeren is uitgesteld. De gemeente had hun bezwaar afgewezen echter gaan ze nu naar de rechter. Rechtzaak is volgende week. Het probleem is dat sommige offertes niet meer geldig zijn.
Een nieuwe offerte heeft natuurlijk een hogere hypotheek rente. Mijn offerte is nog twee maanden dus hopelijk is het van te voren allemaal geregeld.
Wij zouden rond december passeren echter hebben enkele bewoners bezwaar ingediend tegen de omgevingsvergunning. Er zou een groenstrook beloofd zijn echter klopt dat niet. Weet er het fijne niet vanaf maar het passeren is uitgesteld. De gemeente had hun bezwaar afgewezen echter gaan ze nu naar de rechter. Rechtzaak is volgende week. Het probleem is dat sommige offertes niet meer geldig zijn.
Een nieuwe offerte heeft natuurlijk een hogere hypotheek rente. Mijn offerte is nog twee maanden dus hopelijk is het van te voren allemaal geregeld.
Als ik 1 ding wel heb gemerkt, is dat bij de aankoop van een nieuwbouwwoning het heel verstandig is om een ruime offerteduur te nemen. Het risico op uitloop door bijvoorbeeld een omgevingsvergunning is altijd aanwezig. Ook bij mijn project hadden sommige een probleem met de offerte, omdat de bouw veel later begon dan de aannemer had geschetst.Wackmack schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:04:
Heeft het passeren bij jullie problemen op geleverd?
Je kunt wellicht (tegen betaling) de offerte verlengen. Dat was bij ons toen een optie geloof ik. Weet alleen niet meer om welke bedragen dit ging.
Dit kon bij ons ook (eenmalig) voor een x% van de hypotheek, wij zitten bij ING.
Had een offerte met een geldigheidsduur van 1 jaar. Uiteindelijk na ~ 4 maanden bij de notaris wat inkt op papier mogen achterlaten. 
Zeker met nieuwbouw wil je de duur zeker niet korter dan een half jaar. Voordat een project een keer begint ben je doorgaans heel wat maanden verder en je hebt er totaal geen invloed op. Zonde van het geld (volgens mij 0,2-0,5% van de hypotheeksom, afhankelijk van de verstrekker) als je moet verlengen.
Zeker met nieuwbouw wil je de duur zeker niet korter dan een half jaar. Voordat een project een keer begint ben je doorgaans heel wat maanden verder en je hebt er totaal geen invloed op. Zonde van het geld (volgens mij 0,2-0,5% van de hypotheeksom, afhankelijk van de verstrekker) als je moet verlengen.
[ Voor 9% gewijzigd door Bastien op 06-01-2017 22:59 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Altijd inderdaad goed kijken dat je kan verlengen. Onze hypotheekadviseur had ons daar inderdaad ook op gewezen. Soms kan je dan niet de laagste rente krijgen.Bastien schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 22:58:
Had een offerte met een geldigheidsduur van 1 jaar. Uiteindelijk na ~ 4 maanden bij de notaris wat inkt op papier mogen achterlaten.
Bedankt voor jullie reacties.
Hebben jullie ervaring met het zelf aanbrengen van renovlies? Is dit goed zelf te doen?
Of adviseren jullie dit te laten doen?
Hebben jullie ervaring met het zelf aanbrengen van renovlies? Is dit goed zelf te doen?
Of adviseren jullie dit te laten doen?
Ook hier een nieuwbouw woning in een project. Oplevering staat medio maart gepland. Begint op te schieten dus! Weten jullie of er standaard regels zijn voor de hoogte van de warm/koud water leiding tbv thermostaat in de douche?
De tekening van de aannemer heb ik binnen maar daar staat geen hoogte op. Ik zal het nog wel even navragen maar was benieuwd of er standaard regels/uitgangspunten zijn. Op andere fora kom ik zo rond de 110cm tegen. Wat is jullie ervaring?
De tekening van de aannemer heb ik binnen maar daar staat geen hoogte op. Ik zal het nog wel even navragen maar was benieuwd of er standaard regels/uitgangspunten zijn. Op andere fora kom ik zo rond de 110cm tegen. Wat is jullie ervaring?
Kenmerken Lloyds Bank Hypotheek
Geldigheidsduur indicatief hypotheekaanbod 3 weken.
Hypotheek passeren binnen 3 maanden.
Verlenging aanbod met 3 maanden mogelijk.
Kosten verlenging 0,25% van de hoofdsom per maand indien aangeboden rente lager is dan rente op passeerdatum.
Verhuisregeling.
Office dus 6 maanden geldig, dat zou toch genoeg moeten zijn. Hopelijk eind van de maand passeren.
Kosten verlenging 0,25% van de hoofdsom per maand indien aangeboden rente lager is dan rente op passeerdatum.
Verhuisregeling.
Office dus 6 maanden geldig, dat zou toch genoeg moeten zijn. Hopelijk eind van de maand passeren.
Je bedoelt gewoon de hoogte van de douchekraan? 120 is standaardhoogte hiervan in de meeste gevallen.jaguarxj16 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 18:12:
Ook hier een nieuwbouw woning in een project. Oplevering staat medio maart gepland. Begint op te schieten dus! Weten jullie of er standaard regels zijn voor de hoogte van de warm/koud water leiding tbv thermostaat in de douche?
Lloyds heeft onze hypotheekadviseur ons destijds ook bij laten kijken maar uiteindelijk niet gedaan vanwege een bepaalde voorwaarde (kleine lettertjes) met betrekking tot verhuizen van de hypotheek dacht ik. Gewoon even ter infoWackmack schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:40:
Kenmerken Lloyds Bank Hypotheek
Verhuisregeling.
Als je einde van de maand gaat passeren en de hypotheek dan nog 5 maanden geldig is heb je wel wat speelruimte.
Wij zaten op ~2 weken voor einde aanbod voor tekenen.
Hier is de oplevering gepland voor week 8, de keukenboer komt nog een keer inmeten om het keukenblad op de juiste maat te bestellen na het stucen vanuit de aannemer.
Het komt nu toch wel allemaal erg dichtbij hoor

[ Voor 10% gewijzigd door Rubman op 08-01-2017 08:52 ]
Zou ik wel doen ja, tenzij je de standaard Knauf kleur mooi vindtMalfunctions schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:39:
Wellicht een domme vraag, maar moet je muren na het stuccen ook altijd nog verven, of hoeft dat alleen wanneer je een andere kleur dan wit op je muur wil?
En je blijft dan waarschijnlijk altijd vlekken / vegen zien.
Wel een tip: altijd voorsmeren op gestucte muren, anders verpest je je mooie glad gestucte muren. Volgens onze stucadoor konden we daarbij zowel een goedkope als een dure voorsmeer kiezen, dat maakte niet zoveel uit. Uiteindelijk hebben we de standaard Gamma witte voorsmeer genomen. Meteen een witte ondergrond en het voldeed prima. De 1e verdieping voorgesmeerd en 2 slaapkamers gesausd, prima tevreden met het resultaat!
En qua budget geldt ook hier weer: je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Wij hebben voor 200m2 2 emmers Histor Monodek gehaald. Het is geen professioneel spul, en onze stucadoor vond het ook maar niks (hij haalt profi spul bij de groothandel voor 150 Euro en meer), maar voor 70 Euro was ik voor de hele woning klaar, en diezelfde verf heeft het ook 6 jaar in mijn vorige woning volgehouden. En vergelen doet verf altijd wel, of je nou een pot van 35 of 250 Euro haalt. En ik vond 'm ook prima uitsmeren, de verf zit strak op de wanden.
Al met al was ik voor de voorsmeer meer kwijt dan voor de latex
Latex: €70,-
Voorsmeer: € 132,-
Kleurverf voor een aantal wandjes: 80,-
Kwasten / rollers / bakjes / etc: 15,-
(Protip: koop dat laatste bij de Action. Weergaloze kwaliteit kwasten en rollers en het kost geen drol).
Oftewel: als je het stucen kan betalen, dan hoef je het op het verven niet te laten.
Verf is inderdaad Histor monodek een prima verf als je gewoon Ral 9010 op de muren wilt.
En altijd voorstrijk gebruiken om het mooi te krijgen en niet 6 keer te moeten verven voor je een beetje dekking hebt.
Belangrijker is bij verf dat je de goede materialen gebruikt (geen goedkope troep rollers etc.)
Kleuren zou ik persoonlijk wel altijd gaan voor meer kwaliteitsverf dan de Action of huismerken.
Maar nu heb ik een vooroordeel en kan goedkoop verf komen omdat vriendin bij producent werkt van oa Histor en Sigma.
En altijd voorstrijk gebruiken om het mooi te krijgen en niet 6 keer te moeten verven voor je een beetje dekking hebt.
Belangrijker is bij verf dat je de goede materialen gebruikt (geen goedkope troep rollers etc.)
Kleuren zou ik persoonlijk wel altijd gaan voor meer kwaliteitsverf dan de Action of huismerken.
Maar nu heb ik een vooroordeel en kan goedkoop verf komen omdat vriendin bij producent werkt van oa Histor en Sigma.
Dus inderdaad ong 8 weken van te voren hoor je de opleverdatum? Maar hoe bedoel je met stucen van de aannemer? bij ons worden de muren behangklaar opgeleverd, of wordt het bij jullie netter afgewerkt?Rubman schreef op zondag 8 januari 2017 @ 08:50:
[...]
Lloyds heeft onze hypotheekadviseur ons destijds ook bij laten kijken maar uiteindelijk niet gedaan vanwege een bepaalde voorwaarde (kleine lettertjes) met betrekking tot verhuizen van de hypotheek dacht ik. Gewoon even ter info
Als je einde van de maand gaat passeren en de hypotheek dan nog 5 maanden geldig is heb je wel wat speelruimte.
Wij zaten op ~2 weken voor einde aanbod voor tekenen.
Hier is de oplevering gepland voor week 8, de keukenboer komt nog een keer inmeten om het keukenblad op de juiste maat te bestellen na het stucen vanuit de aannemer.
Het komt nu toch wel allemaal erg dichtbij hoor
Ja behangklaar ook, maar het is redelijk strak afgefilmd (zo noemen ze het zelf) er zit dus een dunne stuclaag op (heb de knauff verpakkingen zien liggen en ze aan het werk gezien). Wij gaan dan ook niet zelf behangen of stucen, maar met een egaliserende primer aan de gang die het de eerste 2-3 jaar uit moet houden met verf eroverbvbal79 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:43:
[...]
Dus inderdaad ong 8 weken van te voren hoor je de opleverdatum? Maar hoe bedoel je met stucen van de aannemer? bij ons worden de muren behangklaar opgeleverd, of wordt het bij jullie netter afgewerkt?

De keukenleverancier heeft ingemeten voordat die film/stuc laag erop kwam en aangezien de aannemer enkel antwoord met "verwaarloosbaar en enkele mm's" maar geen echte cijfers, wil de keukenleverancier opnieuw inmeten om de juiste maten door te geven voor het blad.
Het wordt een U keuken dus redelijk cruciaal dat hij tussen de muren goed wordt ingemeten.
Rubman in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Rubman in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Verwijderd
Ik heb ook een nieuwbouwwoning gekocht, maar nu geeft de verkopende partij aan in plaats van prefab beton, kalkzandsteen te willen gebruiken.
Wat zijn de verschillen en voor- en nadelen van de verschillende materialen?
Moet ik hiermee zomaar akkoord gaan of niet?
Ik zou juist kiezen voor Kalkzandsteen, omdat dit meer traditioneel bouwen is en uiteindelijk voor de bewoner makkelijker aanpassingen laat maken in bestaande muren zowel tijdens de bouw als wanneer je er woont.Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:23:
Ik heb ook een nieuwbouwwoning gekocht, maar nu geeft de verkopende partij aan in plaats van prefab beton, kalkzandsteen te willen gebruiken.
Erin boren of frezen bijvoorbeeld, is met beton gewoon een stuk lastiger.
Bij Prefab beton moet alles (maar dan ook echt nagenoeg alles) van te voren uitgedacht worden en zo gemaakt worden vanuit de fabriek.
Stel je wilt toch later in de bouw nog wat extra leidingen of stopcontacten etc is dat een stuk lastiger.
Voordeel van Prefab beton is dat het iets geluidswerender is en de muren strakker (kunnen) zijn bij oplevering. Vochtopname van beton is een stuk minder dan Kalkzandsteen en het bouwen kan een behoorlijk stuk sneller gaan. Je ziet het daarom ook meer bij appartementen dan reguliere woningen.
Geluidswerend is ook maar net hoe goed de hoek elementen op elkaar aansluiten en dat je geen omloop geluid hebt (als de hoeken niet lekker aansluiten krijg je omloopgeluid, iets wat je bij kalkzandsteen nagenoeg niet hebt omdat dit "traditioneel" gebouwd wordt door de hoek om te "metselen".
Denk dat je genoeg kan Googelen op het gebied van eigenschappen van beide bouwmaterialen.
Vergeet ook niet dat kalkzandsteen per definitie krimpscheuren geeft. Als je wanden gaat stucen, kan dit een nadeel zijn. Maar iets meer zelfonderzoek en context kan geen kwaad, dit is wel vrij summier als eerste post.
Ik denk dat ze kalkzandsteenploegen sneller kunnen krijgen dan een plek in de prefabfabriek.
Ik denk dat ze kalkzandsteenploegen sneller kunnen krijgen dan een plek in de prefabfabriek.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Strakker als in gladder bedoel je? Over het algemeen wel ja, maar ik heb tijdens mijn onderzoek naar de wandwafwerking voor onze nieuwbouwwoning een andere Prefab nieuwbouwwoning bezocht die behangen was met renovlies, maar daar zag je wel duidelijk de plekken doorheen waar het prefab beton niet 100% glad is.Rubman schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:47:
[...]
Voordeel van Prefab beton is dat het iets geluidswerender is en de muren strakker (kunnen) zijn bij oplevering. Vochtopname van beton is een stuk minder dan Kalkzandsteen en het bouwen kan een behoorlijk stuk sneller gaan. Je ziet het daarom ook meer bij appartementen dan reguliere woningen.
Als er maar iets van een bobbeltje in zit dat zie je dit door je behang heen, want dat is niet fatsoenlijk weg te schuren (althans, de gemiddelde renovliesbehanger zal hier niet de tijd en moeite in steken).
Kalkzandsteen is veel makkelijker bij te schuren, dus ook gladder af te werken met behang.
Daarnaast, wat Senor Sjon zegt, ze zullen wel sneller aan de slag kunnen met kalkzandsteen dan met prefab. Ik zou mij er niet zoveel zorgen om maken, en het juist zien als een voordeel want het geeft jou een stuk meer flexibiliteit gedurende het project om nog last minute wijzigingen door te voeren.
Ja als in gladder, omdat het nu eenmaal grotere platen zijn en minder naden dan Kalkzandsteen. Oneffenheden in die platen zijn dan weer lastig weg te werken. Je schuurt het niet zomaar even glad.paul-s83 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:27:
[...]
Strakker als in gladder bedoel je? Over het algemeen wel ja, maar ik heb tijdens mijn onderzoek naar de wandwafwerking voor onze nieuwbouwwoning een andere Prefab nieuwbouwwoning bezocht die behangen was met renovlies, maar daar zag je wel duidelijk de plekken doorheen waar het prefab beton niet 100% glad is.
Als er maar iets van een bobbeltje in zit dat zie je dit door je behang heen, want dat is niet fatsoenlijk weg te schuren (althans, de gemiddelde renovliesbehanger zal hier niet de tijd en moeite in steken).
Kalkzandsteen is veel makkelijker bij te schuren, dus ook gladder af te werken met behang.
Daarnaast, wat Senor Sjon zegt, ze zullen wel sneller aan de slag kunnen met kalkzandsteen dan met prefab. Ik zou mij er niet zoveel zorgen om maken, en het juist zien als een voordeel want het geeft jou een stuk meer flexibiliteit gedurende het project om nog last minute wijzigingen door te voeren.
Ik zie Kalkzandsteen ook echt als een voordeel hoor.
Heeft dat met droging oid te maken, of is kalkzandsteen als materiaal sowieso minder geschikt om te stucen in jouw ervaring?Señor Sjon schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:51:
Vergeet ook niet dat kalkzandsteen per definitie krimpscheuren geeft. Als je wanden gaat stucen, kan dit een nadeel zijn.
Dit is namelijk wel wat wij van plan zijn, na oplevering laten stucen (met voorzorgsmaatregelen als krimpgaas en insnijden)...
Wij hebben vorig jaar februari een nieuwbouwwoning gekocht.
In mei bij notaris geweest. De bouw zou snel starten. Helaas is dit uitgesteld tot eind oktober 2016.
Waar ik nu een beetje mee zit is dat we een keuken en badkamer moesten kiezen voor 31 mei 2016.
Specifiek voor het vastleggen van leidingwerk etc. Logisch.
De oplevering is nu waarschijnlijk Q4 dit jaar. Geen probleem verder.
Waar ik nu wel mee zit is dat de prijzen van, voornamelijk, de badkamer spullen op bepaalde zaken (zoals meubel) erg gezakt zijn. In een vlugge rekensom geeft mij in de range van 1250 tot 2000 euro (zonder toeslagen, zonder meerwerk etc) wat we eigenlijk 'te veel' betalen door het verloop van tijd. We wisten dat we iets te veel betaalden omdat we 'vastzitten' aan een specifieke leverancier (gelukkig bij de keuken niet), maar dat verschil is dus in de afgelopen 9 maanden aardig opgelopen.
Nu gaan we deze week met ze om de tafel zitten om wat details te veranderen, dus dit kunnen we dit prijsverschil mooi meenemen. Maar ik vroeg me af of anderen daar ook al eens tegenaan gelopen zijn en hoe dat wel/niet opgelost is?
Er zit dus naar alle waarschijnlijkheid zo'n 15 a 16 maanden tussen aankoop badkamer en plaatsing.
In mei bij notaris geweest. De bouw zou snel starten. Helaas is dit uitgesteld tot eind oktober 2016.
Waar ik nu een beetje mee zit is dat we een keuken en badkamer moesten kiezen voor 31 mei 2016.
Waar ik nu wel mee zit is dat de prijzen van, voornamelijk, de badkamer spullen op bepaalde zaken (zoals meubel) erg gezakt zijn. In een vlugge rekensom geeft mij in de range van 1250 tot 2000 euro (zonder toeslagen, zonder meerwerk etc) wat we eigenlijk 'te veel' betalen door het verloop van tijd. We wisten dat we iets te veel betaalden omdat we 'vastzitten' aan een specifieke leverancier (gelukkig bij de keuken niet), maar dat verschil is dus in de afgelopen 9 maanden aardig opgelopen.
Nu gaan we deze week met ze om de tafel zitten om wat details te veranderen, dus dit kunnen we dit prijsverschil mooi meenemen. Maar ik vroeg me af of anderen daar ook al eens tegenaan gelopen zijn en hoe dat wel/niet opgelost is?
Er zit dus naar alle waarschijnlijkheid zo'n 15 a 16 maanden tussen aankoop badkamer en plaatsing.
Soortgelijk verhaal hier, mei 2015 ingestapt in project en in okt/nov 2015 keuken/badkamer uitgezocht op aandringen van de aannemer vanwege start bouw. Vertraagde start i.p.v. okt-dec 2015 werd dit februari 2016 en lopen we volgende maand zelfs uit de pas met de 200 werkbare dagen (doordat bouw weken stil heeft gelegen vanwege financiële problemen bij de aannemer).Arnold schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:20:
Wij hebben vorig jaar februari een nieuwbouwwoning gekocht.
Wij zitten nu zaterdag bij de keukenboer omdat de apparatuur die wij uitgezocht hebben o.a. niet meer leverbaar is of veranderd is qua design. Kosteloos mogen we upgraden naar de nieuwste variant wat vooral bij de Amerikaanse koelkast van pas gaat komen maar hier zullen wij ook opnieuw een onderhandeling doen omdat we deels de keuken nog open willen breken qua idee/vorm. Idem voor de badkamer waar wij o.a. nu in discussie over de kosten van het bad z(190x90) zijn omdat inmiddels de kosten hiervan gezakt zijn maar zij nog de volle prijs rekenen terwijl de badkamer nog niet afgeroepen / besteld is. Ik heb hier nog geen concrete oplossing voor dus lees even mee of anderen nog met goede tips komen
Hier eigenlijk idem:
Keuken, leidingwerk etc staat vast, indeling ook. Maar apparatuur en zelfs model kasten etc nog aanpasbaar tot 10 weken voor oplevering. De keuken heb ik gewoon 5000 euro korting gekregen en de rest betaal ik zelf. Dus ook logisch dat dat dan aan te passen is.
Badkamer: staat dus helemaal vast, is opgenomen in de kosten van de projectontwikkelaar en dus in het meerwerk. Volgens mij kan ik daar helaas niks meer aan veranderen. Maar heb de stoute schoenen aangetrokken en ook maar gemaild
Keuken, leidingwerk etc staat vast, indeling ook. Maar apparatuur en zelfs model kasten etc nog aanpasbaar tot 10 weken voor oplevering. De keuken heb ik gewoon 5000 euro korting gekregen en de rest betaal ik zelf. Dus ook logisch dat dat dan aan te passen is.
Badkamer: staat dus helemaal vast, is opgenomen in de kosten van de projectontwikkelaar en dus in het meerwerk. Volgens mij kan ik daar helaas niks meer aan veranderen. Maar heb de stoute schoenen aangetrokken en ook maar gemaild
[ Voor 13% gewijzigd door bvbal79 op 10-01-2017 20:24 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2