13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Het ouderwets pissen in de wasbak met de joystick in de hand, nostalgieDe Rikster schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 23:28:
[...]
Handig als je een gamer als zoon hebt, hoeft hij zijn kamer niet uit voor zijn lichte sanitaire behoefte.

Succes ermee! Hoor graag je ervaring!gr8-jen schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 06:44:
[...]
Als je geen datum hebt, heb je ook niets aan de reservatie. Ik gaf bij eentje aan dat ik oplevering in de eerste week van september heb. Afgelopen vrijdag kreeg ik pas te horen dat voorschouw vandaag is en opleverdatum is ook niet echt 3 weken na melden. Het ergste is, voor de keurder dan, dat het om 8 uur is.
Je raad het al, geen van beide datums kunnen en de eerste paar anderen die ik contacteeerde zeiden glashard dat ze niet voor 9 uur beginnen met werken.
Uiteindelijk wel 1 gevonden hoor. Er is er altijd wel 1 die een gaatje wil vullenOver een paar uurtjes hoor je hopelijk een positief verhaal
Het is jullie huis dus maak er vooral van wat je zelf fijn vind. Echt nadelen heeft het niet want een leiding is zo weer afgedopt en weg gesmeerd.Martinus123 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:09:
Wij overwegen om op de slaapkamers wastafels te plaatsen voor wanneer de kinderen wat ouder zijn, zodat er minder file zal zijn op de badkamer. Op de zolder gaan we het sowieso doen.
Ben benieuwd naar jullie mening hierover?
Toch een extra was/water plek op zolder, zonder meteen een hele badkamer (ruimte) nodig te hebben
Ik persoonlijk vind het echt heel lelijk. Nu ben ik enigskind en hadden wij gewoon 2 wasbakken in de badkamer dus heb ik nooit filevorming ervaren. Weet niet hoeveel kinderen jullie hebben/gepland hebben maar met 2 kinderen moet 1 badkamer en 2 wasbakken toch voldoende zijn? Je kan toch wel een beetje met elkaar rekening houden als er 2 hun tanden zijn aan het poetsen kan nog altijd 1 iemand douchen.My-life schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:32:
[...]
Het is jullie huis dus maak er vooral van wat je zelf fijn vind. Echt nadelen heeft het niet want een leiding is zo weer afgedopt en weg gesmeerd.
Prijs woning: 291.000
Groot meerwerk:
Uitbouw (2,4m): 18.440,- (korting van 700 euro omdat de buren ook de uitbouw nemen)
Trapkast: 1.360,-
Keuken: 6.837,- (excl. apparatuur, deze regelen we zelf, maar word ingebouwd door de leverancier)
Badkamer: 4.871,19 (voor wijzigingen aan de standaard badkamer)
Verder nog wat kleine zaken zoals het dichtmaken van de zoldertrap, een vorstvrije buitenkraan, het verplaatsen van wat elektrapunten en lichtpunten en leidingwerk, meerprijs voor de wijzigingen op het tegelwerk en luxe deuren en beslag (bij elkaar goed voor ruim 5.000,-)
Uiteindelijk koopprijs incl. meerwerk ongeveer 320.000,-
Daarnaast het volgende begroot:
- Tegels begane grond incl. leggen en plinten €6.000,- (inmiddels getekend bij een leverancier voor 5.000)
- KlikPVC op de 1e en 2e verdieping (ongeveer 65m2) €1.800,-
- Behang inclusief het laten behangen (ongeveer 250m2) €4.375,- -> Zal iets van glasvezel/renovlies worden
- Verf voor de muren €850,- (zelfde oppervlakte als behang)
- Schuttingen €375,- (12 meter)
- Poortdeur €100,-
- Gordijnen €800,- (voor bij de schuifpui en de grote slaapkamer hebben we al liggen)
- Apparatuur keuken €3.600,-
- Verlichting €800,- (we nemen aardig wat lampen (philips hue) mee uit ons huidige huis)
- Aanleg tuin €2.000,- (ongeveer 30m2)
Daarnaast nog het nodige begroot voor eventuele vervanging van meubels, zonwering en aankleidng maar dit heeft geen prio bij de oplevering.
Mis ik nog hele belangrijke dingen of heb ik dingen veel te laag begroot? Dit is ons eerste nieuwbouwhuis dus alle input is welkom!
Aanleg tuin kan voor 2k, maar een beetje oprit en terras incl leggen is 5-10k excl tuin. Tuingroen ed kan je als je alles zelf doet al amper redden voor 2k, paar bomen en struiken en gras en je bent al 2k verder excl afvoeren bouwgrond, uurlooon, etc.eno_W schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:14:
Al een tijdje aan het meelezen, maar zal ons overzichtje ook maar eens delen
Groot meerwerk:
Uitbouw (2,4m): 18.440,- (korting van 700 euro omdat de buren ook de uitbouw nemen)
Keuken: 6.837,- (excl. apparatuur, deze regelen we zelf, maar word ingebouwd door de leverancier)
Verder nog wat kleine zaken zoals het dichtmaken van de zoldertrap, een vorstvrije buitenkraan, het verplaatsen van wat elektrapunten en lichtpunten en leidingwerk, meerprijs voor de wijzigingen op het tegelwerk en luxe deuren en beslag (bij elkaar goed voor ruim 5.000,-)
- Tegels begane grond incl. leggen en plinten €6.000,- (inmiddels getekend bij een leverancier voor 5.000)
- Behang inclusief het laten behangen (ongeveer 250m2) €4.375,- -> Zal iets van glasvezel/renovlies worden
- Poortdeur €100,-
- Gordijnen €800,- (voor bij de schuifpui en de grote slaapkamer hebben we al liggen)
- Verlichting €800,- (we nemen aardig wat lampen (philips hue) mee uit ons huidige huis)
Daarnaast nog het nodige begroot voor eventuele vervanging van meubels, zonwering en aankleidng maar dit heeft geen prio bij de oplevering.
Mis ik nog hele belangrijke dingen of heb ik dingen veel te laag begroot? Dit is ons eerste nieuwbouwhuis dus alle input is welkom!
Edit: ik lees nu 30m2. Dat verandert de zaak wel enigzins.
Bij mijn woning is een ligbad optioneel. Ik ben hier niet in geïnteresseerd, mede dankzij de stevige prijs (€2300). Echter zou ik de douchecabine wel op deze plek willen hebben. Echter zou ik eens willen weten hoe de ervaringen zijn betreffende het wijzigen van indelingen van badkamers. Is dit doorgaans gangbaar in de grotere appartementenblokken? Het lijkt me bijzonder jammer om een ruimte van 2m2 als een leegte te laten in de badkamer.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Vergeet bij het klikpvc je ondervloer niet. Een beetje vloer kost al gauw 35 euro/m2, en een ondervloer 10 euro/m2. Daarnaast heb je ook plinten nodig, dat tikt ook wel aan.eno_W schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:14:
- Poortdeur €100,-
Zit bij het behangen ook het behangklaar stucen? Of wordt het behangklaar opgeleverd?
Schutting lijkt me nogal laag begroot. Ga je het zelf zetten? Een houtbeton schutting laten zetten kost ca 100,- per m1, voordeel is wel dat je met de buren een deel kan delen. Poort is ook duurder dan 100 euro, reken maar op 300 euro incl plaatsen.
Wat betreft tuin denk ik ook dat je nogal laag zit. Waarschijnlijk moet je nog extra grond laten aanvoeren, wit danwel zwart. Dan spullen om te kunnen egaliseren, tegels, invoegzand, evt borders, planten.. Ter vergelijk: ik heb in mijn huidige huis de tuin (60m2) zelf aangelegd, met gratis betonklinkers van marktplaats, zelf alles gelegd (huurhuis, dus kwaliteit maakt niet zo uit), en was inclusief planten en gazon van 10m2. Tuinhuis stond er al. En ik was 500 euro kwijt, kleine planten via directplant laten aanleveren, die in 2 jaar zijn gegroeid tot volwassen planten. Maar dan dus wel het grootste deel gratis en zelf gedaan. Heeft een half jaar geduurd voor het klaar was
Of je moet overal gras zaaien, dan ben je zo klaar.
Moet je het houtwerk binnen nog schilderen? Trap, traphekken, binnenkant kozijnen?
Hoe wordt de zolder opgeleverd? Moet je deze platen nog schilderen of zijn het zichtplaten?
Hoe wordt het plafond opgeleverd? Gespoten of gestuct? Of kaal?
En ik mis een post "verhuizing". Verhuiswagen, huren busje, dozen etc.
We hebben naast alle voorziene posten nog een post van 1000 onvoorzien staan. Dan kan het nooit tegenvallen.
Succes
Hoeveel m² is het huis? Ik heb 6000 euro begroot voor vloeren in totaal voor +/- 130 m² (totale oppervlakte, de oppervlakte voor de vloeren zal iets lager zijn). Begin bang te worden dat dit aan de lage kant is. Ik heb overal vloerverwarming dus overal zal daar een geschikte vloer voor moeten komen.eno_W schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:14:
Al een tijdje aan het meelezen, maar zal ons overzichtje ook maar eens delen
Groot meerwerk:
- Poortdeur €100,-
Dat ligt eraan wat je op de vloer wil hebben, Voor laminaat lijkt het me goed te doen, voor hout zeker niet en voor tegels geen idee.TMC schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:32:
[...]
Hoeveel m² is het huis? Ik heb 6000 euro begroot voor vloeren in totaal voor +/- 130 m² (totale oppervlakte, de oppervlakte voor de vloeren zal iets lager zijn). Begin bang te worden dat dit aan de lage kant is. Ik heb overal vloerverwarming dus overal zal daar een geschikte vloer voor moeten komen.
De benedenverdieping komt neer op ongeveer 60m2 + 32 meter plint (excl de WC, maar wel onder de keuken door gelegd). Hiervoor zijn wij dus 5000 euro kwijt incl. leggen.TMC schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:32:
[...]
Hoeveel m² is het huis? Ik heb 6000 euro begroot voor vloeren in totaal voor +/- 130 m² (totale oppervlakte, de oppervlakte voor de vloeren zal iets lager zijn). Begin bang te worden dat dit aan de lage kant is. Ik heb overal vloerverwarming dus overal zal daar een geschikte vloer voor moeten komen.
De overige verdiepingen komen uit op ongeveer 65m2. Hier willen we het zelf leggen.
De muren zijn behangklaar, Plafond wordt gespoten.Hsb-3 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:50:
[...]
Vergeet bij het klikpvc je ondervloer niet. Een beetje vloer kost al gauw 35 euro/m2, en een ondervloer 10 euro/m2. Daarnaast heb je ook plinten nodig, dat tikt ook wel aan.
Zit bij het behangen ook het behangklaar stucen? Of wordt het behangklaar opgeleverd?
Schutting lijkt me nogal laag begroot. Ga je het zelf zetten? Een houtbeton schutting laten zetten kost ca 100,- per m1, voordeel is wel dat je met de buren een deel kan delen. Poort is ook duurder dan 100 euro, reken maar op 300 euro incl plaatsen.
Wat betreft tuin denk ik ook dat je nogal laag zit. Waarschijnlijk moet je nog extra grond laten aanvoeren, wit danwel zwart. Dan spullen om te kunnen egaliseren, tegels, invoegzand, evt borders, planten.. Ter vergelijk: ik heb in mijn huidige huis de tuin (60m2) zelf aangelegd, met gratis betonklinkers van marktplaats, zelf alles gelegd (huurhuis, dus kwaliteit maakt niet zo uit), en was inclusief planten en gazon van 10m2. Tuinhuis stond er al. En ik was 500 euro kwijt, kleine planten via directplant laten aanleveren, die in 2 jaar zijn gegroeid tot volwassen planten. Maar dan dus wel het grootste deel gratis en zelf gedaan. Heeft een half jaar geduurd voor het klaar was. Ga je het laten doen, hou dan maar voor de zekerheid 5.000 aan. Excl tuinhuis.
Of je moet overal gras zaaien, dan ben je zo klaar.
Moet je het houtwerk binnen nog schilderen? Trap, traphekken, binnenkant kozijnen?
Hoe wordt de zolder opgeleverd? Moet je deze platen nog schilderen of zijn het zichtplaten?
Hoe wordt het plafond opgeleverd? Gespoten of gestuct? Of kaal?
En ik mis een post "verhuizing". Verhuiswagen, huren busje, dozen etc.
We hebben naast alle voorziene posten nog een post van 1000 onvoorzien staan. Dan kan het nooit tegenvallen.
Succes
De zolder wordt ook behangklaar opgeleverd (dit zijn ingedeelde ruimten) en het plafond bestaat daar uit witte beplating (onbehandeld). Kan lastig visualiseren hoe dat eruit ziet, maar het is iig wit, dus staat het niet boven aan het pio lijstje.
Houtwerk is een goeie, ik heb geen idee hoe dat er uit ziet. Is het gebruikelijk dit te verven bij nieuwbouw?
De tuin en alles erbij vinden we het lastigste om in te schatten, dus bedankt voor je aanvullingen. We hebben ervoor gekozen om onze toch al niet hele grote tuin nog kleiner te maken door te kiezen voor de uitbouw, dus er blijft niet heel veel tuin over. Op dit moment hebben we nog geen heel concreet idee wat we ermee willen, alleen dat het onderhoudsvriendelijk moet zijn.
Verhuizing hebben we ook in de begroting staan, maar aangezien we sinds kort weten dat we rond de oplevering ons eerste kindje verwachten, kan het zijn dat we hier iets meer voor uit gaan geven en verhuizers laten komen. Zo min mogelijk stress tegelijk. Babykamer staat dus ook in de planning, maar doen we uit een ander spaarpotje.
Als voorbeeld:TMC schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:32:
[...]
Keramsiche parket. a €37,12 per m2.
Leggen keramische vloer a €35 per m2
PVC laminaat €25,62 per m2
Leggen en egaliseren PVC € 20,25 per m2
Plinten (90 mm hoog) inclusief plaatsen €8.50 per m1
Alles ex btw.
Het kan goedkoper, maar als een vloer slordig ligt blijf je je er aan ergeren.
Bij ons zijn de plinten op 1 verdiepingen gelegd tussen 16:00 en 17:00 en dat is veel te snel gedaan. Nu gezeur om het opgelost te krijgen. Plint eraf wrikken en de halve stucklaag gaat mee met wat pech.
De BG moet nog en daar ga ik maar dag bij staan te kijken of het netjes gaat.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Het heeft even geduurd maar ze hebben het stuk kalkzandsteen verwijderd tussen de spouw. Gezien het schijnbaar niet meer kon worden opgelost van buitenaf (denk vanwege de ondertussen aardig ophopende valspecie) hebben ze de muur van de buren moeten openbreken om het te verwijderen. Toch netjes dat ze hier gehoor aan hebben gegeven.NeonovA schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:06:
Ondertussen zijn ze bij ons begonnen met opbouwen van de muren van onze tussenwoning. Echter lopen wij tegen een ding aan waar we wat raad bij willen. Onze woningscheidende wanden worden ankerloos aangebracht. Nu is het zo dat ze bij de buren tijdens het vrezen in de woningscheidende wand, iets te ver zijn doorgeschoten waardoor er een klein stuk van de kalkzandsteenmuur van de buren tegen onze muur is aan komen te liggen. Zie foto voor het idee.
[afbeelding]
*links muur van de buren, rechts die van ons
Dit stuk zit nu helemaal vast aan onze muur omdat er ondertussen meer valspecie op is gevallen. Wij krijgen dit niet los (in ieder geval niet met een houte lat) en zijn benieuwd of dit soort zaken opgelost moeten worden door de aannemer? Wij zijn namelijk bang dat er hierdoor een geluidsbrug is ontstaan, waardoor we uiteindelijk veel meer van de buren gaan horen dan dat we daadwerkelijk zouden willen. Er is niet voor niets gekozen voor een woning met ankerloze spouwmuren...

Bedankt voor de tip! Wij hebben op de bovenverdiepingen geen vloerverwarming, maar we willen in ieder geval iets wat waterbestendig is inderdaad.Chrisg schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:27:
Ik weet trouwens niet of je perse klik pvc wil maar wij kijken nu voor boven naar (waterbestendig) laminaat. Dan kun je inc. ondervloer (red floor geschikt voor vloerverwarming) voor rond de €23 wel klaar zijn per m2 (exc leggen). En inderdaad kijk nog even goed naar je tuin begroting;) wij willen proberen de oprit en tuin te laten bestraten voor rond de €4.000 (totaal 70m2 straatwerk). Inclusief het grondwerk en het laten straten.
Wat bedoel met 'te snel gedaan'? Wat is er niet mooi?jacovn schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:24:
[...]
Als voorbeeld:
Keramsiche parket. a €37,12 per m2.
Leggen keramische vloer a €35 per m2
PVC laminaat €25,62 per m2
Leggen en egaliseren PVC € 20,25 per m2
Plinten (90 mm hoog) inclusief plaatsen €8.50 per m1
Alles ex btw.
Het kan goedkoper, maar als een vloer slordig ligt blijf je je er aan ergeren.
Bij ons zijn de plinten op 1 verdiepingen gelegd tussen 16:00 en 17:00 en dat is veel te snel gedaan. Nu gezeur om het opgelost te krijgen. Plint eraf wrikken en de halve stucklaag gaat mee met wat pech.
De BG moet nog en daar ga ik maar dag bij staan te kijken of het netjes gaat.
Wel goede tips, ik had er anders niet bij stil gedaan dat iets 'simpels' als een plint verkeerd zou kunnen gaan.
De muur is gestucked en soms het wat dikker bij de vloer (ofwel slecht afgewerkt door de stucker)TMC schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:36:
[...]
Wat bedoel met 'te snel gedaan'? Wat is er niet mooi?
Wel goede tips, ik had er anders niet bij stil gedaan dat iets 'simpels' als een plint verkeerd zou kunnen gaan.
De ondervloer is niet altijd helemaal vlak, dus egaline, maar dan is de vloer nog steeds blijkbaar niet 100% (of dicht daarbij)
Dus plinten van 2.4 meter lang (die soort die wij hebben is dat max lengte) moeten tegen elkaar geplaast worden. Kier aan de onder (vloer niet vlak) en achterkant (muur niet vlak) kun je redelijk afwerken met kit.
Echter hoogte verschil tussen plinten wordt erg lelijk.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2Utke56 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:45:
Iemand hier ervaring met een cataloguswoning laten bouwen?
Veel leesplezier, en goed gezocht al
Voor de wanden hebben we al via via een stucadoor geregeld, die meteen de hele straat doet zo ongeveer, maar die stucadoor wil geen plafonds doen ivm scheuren.
Nu heb ik een offerte opgevraagd voor stucwerk + schilderen van het plafond, ca 170m2 en de kosten zijn 23 euro inc btw per m2. Omschrijving: woonklaar afwerken van de plafonds incl. het dichtzetten en afgaasen van de v-naden. Daar komt nog 6 euro per m2 bij wanneer er hoogteverschil tussen de v-naden onderling aanwezig is. Is dat een redelijke prijs?
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 29-08-2018 15:42 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
23 euro/meter inclusief BTW voor stucwerk + schilderen is niets teveel. Altijd afhankelijk van de kwaliteit natuurlijk. Ik was iets van 18 excl. BTW kwijt voor alleen stucwerk. En de meeste offertes zaten rond die prijs. Zeker voor plafonds, daar wordt vaak 2 euro/meter meer voor gerekend dan wanden.Sport_Life schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:40:
Wij hebben het stucwerk aan het plafond door de aannemer laten vervallen (zijn nu bezig daar nog wat voor retour te krijgen - doen ze beetje moeilijk over), ivm V naden die we willen wegstucen.
Voor de wanden hebben we al via via een stucadoor geregeld, die meteen de hele straat doet zo ongeveer, maar die stucadoor wil geen plafonds doen ivm scheuren.
Nu heb ik een offerte opgevraagd voor stucwerk + schilderen van het plafond, ca 170m2 en de kosten zijn 23 euro inc btw per m2. Omschrijving: woonklaar afwerken van de plafonds incl. het dichtzetten en afgaasen van de v-naden. Daar komt nog 6 euro per m2 bij wanneer er hoogteverschil tussen de v-naden onderling aanwezig is. Is dat een redelijke prijs?
Wij nemen een specialist voor de oplevering mee op beide dagen. Dit omdat wij niet heel veel vertrouwen hebben of alles goed is.. (en ik een cijferman ben ipv bouwspecialist) ook maar 1 kijkdag gehad, verder niks. Ook mochten we niet op de bouw komen. Moeilijk moeilijk allemaal.. Helaas een bouw van een huis moet leuk zijn, dat is wel ontnomen door ze.
Helaas is de oplevering nu 1 week later, dit levert best veel problemen op omdat wij 1 november uit het huis moeten. Nu zijn wij ( vooral mijn vrouw) druk met de mensen van de wanden, tuin en de vloeren aan het plannen. Gelukkig vanaf begin dit jaar al veel contact gehad met onze tuinmannen, schilders/behangers en vloeren mensen.. Dus elke keer verschuiven. Hoor nu dat het zo druk is dat je ook bijna er niet tussen komt.
Al met al nu nog wel wat belangrijke afspraken definitief hopen de maken, als dat lukt is het op 31 oktober allemaal gedaan...
Hebben jullie ervaringen met op stook protocol vloerverwarming? Wij hebben daar ongeveer 1,5 week voor namelijk.. Is dat voldoende?
Begroot voor die 12m schutting dan even €1000, dan kan je een houtbeton schutting neerzetten. Die gaan zoveel langer mee dan een gewone houten schutting van €35/m dat je er de komende 20 jaar niet meer naar hoeft te kijken.eno_W schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:36:
[...]
De tuin en alles erbij vinden we het lastigste om in te schatten, dus bedankt voor je aanvullingen. We hebben ervoor gekozen om onze toch al niet hele grote tuin nog kleiner te maken door te kiezen voor de uitbouw, dus er blijft niet heel veel tuin over. Op dit moment hebben we nog geen heel concreet idee wat we ermee willen, alleen dat het onderhoudsvriendelijk moet zijn.
Mijn warmtepomp deed inderdaad 11 dagen over het opstookprotocol.Hertogjan_666 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:42:
Hebben jullie ervaringen met op stook protocol vloerverwarming? Wij hebben daar ongeveer 1,5 week voor namelijk.. Is dat voldoende?
Meeste bij ons in de buurt zijn rond de 16 euro per m2 inclusief schilderen. Voor de muur dan, niet voor plafond. Kan mij voorstellen dat daar een extra toeslag voor is.Dirtbiter schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:59:
[...]
23 euro/meter inclusief BTW voor stucwerk + schilderen is niets teveel. Altijd afhankelijk van de kwaliteit natuurlijk. Ik was iets van 18 excl. BTW kwijt voor alleen stucwerk. En de meeste offertes zaten rond die prijs. Zeker voor plafonds, daar wordt vaak 2 euro/meter meer voor gerekend dan wanden.
De offertes die ik heb ontvangen op een rijtje (omgeving Tilburg):Mirved schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 09:02:
[...]
Meeste bij ons in de buurt zijn rond de 16 euro per m2 inclusief schilderen. Voor de muur dan, niet voor plafond. Kan mij voorstellen dat daar een extra toeslag voor is.
- €15,60/m2 excl. BTW (muren/plafond gemengd)
- €16,00 - €18,50/m2 excl. BTW (muren/plafond gemengd)
- €18,00/m2 excl. BTW (vloeren/plafond gemengd)
- €20,00/m2 excl. BTW (plafond) (+steiger en profielen)
- €17,50/m2 excl. BTW (muren) (+steiger en profielen)
- €20,00/m2 excl. BTW (plafond)
- €17,00/m2 excl. BTW (muren)
Er is een optie waar we erg over twijfelen:
Standaard zit er een niet geïsoleerde houten garage bij de woning. Deze kunnen laten upgrade naar een geïsoleerde stenen garage voor het lieve sommetje van 30K.
Vind ik wel erg veel geld, maar aan de andere kant lijkt me dit de garage wel veel functioneler te maken. En ben bang spijt te krijgen als we het niet doen.
Zijn er mensen met een niet geïsoleerde houten garage, ervaringen? Wat zouden jullie doen?
Uiteindelijk zullen we hier ook met de buren uit moeten zien te komen. Ik wil wel graag aan beide kanten dezelfde schutting. Hopelijk komen we er snel en makkelijk uit, want je hoort nog weleens verhalen...MeltedForest schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 08:02:
[...]
Begroot voor die 12m schutting dan even €1000, dan kan je een houtbeton schutting neerzetten. Die gaan zoveel langer mee dan een gewone houten schutting van €35/m dat je er de komende 20 jaar niet meer naar hoeft te kijken.
Hier in het project zijn volgens mij alle garages op 1 na niet geïsoleerd opgeleverd. Ik schat ongeveer 100% kans dat de rest achteraf de garage gaat isoleren. Zo'n stukje extra huis erbij is best handig, voor wat voor doeleinde dan ook. Maar ik kan niet in je portemonnee kijken, ik heb het in ieder geval niet liggenbreagor schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 09:51:
Wij gaan ook het nieuwbouw traject in, we zitten nu in de meer/minder werk fase.
Er is een optie waar we erg over twijfelen:
Standaard zit er een niet geïsoleerde houten garage bij de woning. Deze kunnen laten upgrade naar een geïsoleerde stenen garage voor het lieve sommetje van 30K.
Vind ik wel erg veel geld, maar aan de andere kant lijkt me dit de garage wel veel functioneler te maken. En ben bang spijt te krijgen als we het niet doen.
Zijn er mensen met een niet geïsoleerde houten garage, ervaringen? Wat zouden jullie doen?
Grappig detail; hier is gebouwd met doorgestreken metselwerk dus open stootvoegen. Je kijkt in de garages hier tussen de stenen zo naar buiten. Het is meer een carport met een paar bakstenen aan de zijkant.
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Wij gaan zaterdag met ons rijtjesblok naar een schutting kijken.eno_W schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:05:
[...]
Uiteindelijk zullen we hier ook met de buren uit moeten zien te komen. Ik wil wel graag aan beide kanten dezelfde schutting. Hopelijk komen we er snel en makkelijk uit, want je hoort nog weleens verhalen...
Ben benieuwd of al voor de oplevering slaande ruzie ontstaat
Wij hebben dan ook nog een hoekwoning waarbij de tuin aan de ene kant vastzit aan de tuin van de hoekwoning van het andere blok, die apart gaan kijken, dus dat gaat nog wel een dingetje worden

Voor het project waar ik een woning in heb (en toevallig afgelopen dinsdag de sleutel heb gekregen), heb ik het voortouw genomen en na het kiezen van een goed model schutting en een inventarisatie rondje doet iedereen van het project mee (40 woningen totaal bestaande uit 4 blokken en 8 2-kappers). Het kostte wat moeite, maar via deze weg wel een meer dan prima prijs kunnen krijgen voor een fatsoenlijke schutting die ook nog eens hetzelfde is over het hele bouwterrein.DutchAddick schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:06:
[...]
Wij gaan zaterdag met ons rijtjesblok naar een schutting kijken.
Ben benieuwd of al voor de oplevering slaande ruzie ontstaat![]()
Wij hebben dan ook nog een hoekwoning waarbij de tuin aan de ene kant vastzit aan de tuin van de hoekwoning van het andere blok, die apart gaan kijken, dus dat gaat nog wel een dingetje worden
Kun je een prijs indicatie per meter geven?Hogader schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:54:
[...]
Voor het project waar ik een woning in heb (en toevallig afgelopen dinsdag de sleutel heb gekregen), heb ik het voortouw genomen en na het kiezen van een goed model schutting en een inventarisatie rondje doet iedereen van het project mee (40 woningen totaal bestaande uit 4 blokken en 8 2-kappers). Het kostte wat moeite, maar via deze weg wel een meer dan prima prijs kunnen krijgen voor een fatsoenlijke schutting die ook nog eens hetzelfde is over het hele bouwterrein.
Dat heb je goed voor elkaar! Ik weet bij een familielid dat het een heel gedoe was met een rijtje van 5 woningen.Hogader schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:54:
[...]
Voor het project waar ik een woning in heb (en toevallig afgelopen dinsdag de sleutel heb gekregen), heb ik het voortouw genomen en na het kiezen van een goed model schutting en een inventarisatie rondje doet iedereen van het project mee (40 woningen totaal bestaande uit 4 blokken en 8 2-kappers). Het kostte wat moeite, maar via deze weg wel een meer dan prima prijs kunnen krijgen voor een fatsoenlijke schutting die ook nog eens hetzelfde is over het hele bouwterrein.
Nu worden het dus allemaal losse schuttingen, waar soms aan 1 kant nog iets tegenaan gemaakt wordt, of huizen die 2/3 verschillende schuttingen hebben..
Life is what happens while you're busy making other plans
Indicatie is niet nodig. Wij betalen uiteindelijk 69 euro de meter voor de schutting die bestaat uit een 21-planks grenenschutting met betonplaat en betonpalen in Antracietkleur. Bij onze schuttingboer gaat die normaliter weg voor 78 euro de meter.B152 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:57:
[...]
Kun je een prijs indicatie per meter geven?
Dit alles is inclusief plaatsen en btw. Naast schutting ook de poort nodig, maar ook die waren schappelijk geprijst.
Ja ik ben er eigenlijk vrij hard in geweest. Aan het begin van het traject hadden veel al aangegeven graag een uniforme schutting te willen. We zijn toen met een deel zover gekomen dat ze dit type schutting wel mooi vonden en ik ben toen de inventarisatie gestart met een mail die de volgende strekking had:Dirtbiter schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:15:
Bij ons in het project, met ongeveer 9 woningen die een schutting delen, ook niet te doen om tot eenzelfde schutting voor alle woningen te komen. De wensen liepen zo uiteen... En toen er eindelijk een compromis gevonden was, moest dat ruim 300 euro/meter kosten.
Nu worden het dus allemaal losse schuttingen, waar soms aan 1 kant nog iets tegenaan gemaakt wordt, of huizen die 2/3 verschillende schuttingen hebben..
Genoeg opmerkingen gehad, maar simpelweg de keuze gelimiteerd om het tenminste uniform en netjes te krijgen. Na de inventarisatie er tevens samen met een mede bewoonster ervoor zorg gedragen dat de schuttingboer iedereen afzonderlijk een offerte heeft gestuurd waarin de buren en evt uitbouw werden meegenomen (dus halve prijs etc) en daarna vanuit ieder blok 1 aanspreekpersoon gecreerd die het plaatsen met de schuttingboer coordineert.Wie doet er mee met het collectief plaatsen van dit type schutting tegen deze prijs?
Tot dusverre gaat het redelijk prima en valt het 'gezeik' nog mee.
"Het leveren en aanbrengen van een zandpakket over de gehele breedte van de woning vanaf 3 meter vanaf de achtergevel. Bovenkant zand zal dan ongeveer 50 mm onder bovenkant begane grond vloer aangebracht worden.
De kosten hiervan zijn € 865,--"
Breedte van de woning is ruim 9 meter. Wat vinden jullie van de prijs?
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Dat is een goed idee. Gaat om zo’n 35 m2, en dat 5 cm dik. Zand zelf zal niet zo duur zijn. Maar ik ga het navragenCodeoranje schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 19:33:
Dat ligt ook een beetje aan hoe dik het zandpakket is . Moet je snel beslissen ? Anders een plaatselijke grondboer/ hovenier eens een prijs vragen zodat je kunt vergelijken. Alles hand af van hoeveelheid , bereikbaarheid locatie etc.
5 cm maar? Bij ons is het 20 cm, voortuin en achtertuin (achtertuin 5.40 x 9), voor net geen 1000 euro. Dat is inclusief afvoeren van klei. Ik heb niet 1 moment getwijfeld, wat een karwei is dat(te bedenken hoeveel kruiwagens je heen en weer rijdt en vervolgens met aanhangers moet wegbrengen)..TKroon schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 20:22:
[...]
Dat is een goed idee. Gaat om zo’n 35 m2, en dat 5 cm dik. Zand zelf zal niet zo duur zijn. Maar ik ga het navragen
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Zand kost los al zomaar 10-15 euro per kuub en dan ligt het alleen op je stoep.boontje88 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 22:08:
Onze koperskeuzelijst heeft ook diverse straatzandopties. Aangegeven dikte is 25cm, gevelbreedte is 6,5m. Kosten zijn €100 per meter diepte vanaf de achtergevel (dus ~€15/m²).
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
[ Voor 5% gewijzigd door woekele op 31-08-2018 11:03 ]
Wel in 2012. Heb toen de de stratenmaker van het totale nieuwbouwproject benaderd (was nog bezig gedurende de opleveringen. Die heeft met een graafmachine circa 20 a 25 cm grond afgegraven/afgevoerd en daarop wit zand gestort en deze ook nog aangetrild. Dit voor het hele bedrag van € 200,- (zwart). Betrof circa 60 a 70m2.
Ja, da's echt een goede vergelijking.....headhunter1985 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:35:
Hebben we het gewoon over wit zand?
Wel in 2012. Heb toen de de stratenmaker van het totale nieuwbouwproject benaderd (was nog bezig gedurende de opleveringen. Die heeft met een graafmachine circa 20 a 25 cm grond afgegraven/afgevoerd en daarop wit zand gestort en deze ook nog aangetrild. Dit voor het hele bedrag van € 200,- (zwart). Betrof circa 60 a 70m2.
Wij kregen bij de laatste factuur het bedrag en daarbij het bedrag vermeld wat naar de bouwer moest + bedrag wat naar de notaris moest waar we ook de aankoop van de woning getekend haddenwitterholt schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:02:
We hebben binnenkort de overdracht van ons nieuw te bouwen woning bij de notaris. Nu is er een 5% opschortingsregeling voor de laatste termijn(https://www.eigenhuis.nl/...ing/vijf-procent-regeling). Maar bij wie en wanneer vraag je deze aan? En zitten hier nog kosten aan verbonden?
Jawel hoor dat wordt gewoon gecorrigeerd . Gewoon melden bij de aannemer als nadien opgemerkte klacht. Het lijkt me in deze vrij duidelijk dat je niet hebt gekregen wat je wel had moeten hebben. Je hebt ook een termijn van geloof ik 3 maanden om nog van dit soort zaken te melden meestal staan de spelregels in de papieren die je bij oplevering krijgt ( bijvoorbeeld bij wie je dit moet melden)RvH photo schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:20:
Afgelopen week hadden wij onze oplevering van ons huis. Wat we toen gemist hebben en nu wel zagen is dat onderaan de trap geen lichtschakelaar zit die er op tekening wel op staat. We gaan er uiteraard een klacht over indienen maar is de bouwer het nog verplicht te corrigeren als de oplevering is geweest? Ik neem aan van wel 😁
Hoe schakel je nu de verlichting dan? Alleen boven aan de trap?RvH photo schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:20:
Afgelopen week hadden wij onze oplevering van ons huis. Wat we toen gemist hebben en nu wel zagen is dat onderaan de trap geen lichtschakelaar zit die er op tekening wel op staat. We gaan er uiteraard een klacht over indienen maar is de bouwer het nog verplicht te corrigeren als de oplevering is geweest? Ik neem aan van wel 😁
Voor wat ik gelezen heb (dus geen ervaring), gelden deze 3 maanden alleen voor dingen die niet gemakkelijk zichtbaar zijn tijdens de oplevering. Ik heb gelezen dat het vaak een gevalletje "pech" is, als je dit soort basisdingen niet ziet tijdens de oplevering. Dat het daarom ook belangrijk is om alle kranen te testen, of je warm water hebt, of afvoeren niet lekken, of stopcontacten het doen, of alle ramen en deuren goed opengaan en sluiten. Je tekent immers dat je het gezien hebt en akkoord bent.Codeoranje schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:35:
[...]
Jawel hoor dat wordt gewoon gecorrigeerd . Gewoon melden bij de aannemer als nadien opgemerkte klacht. Het lijkt me in deze vrij duidelijk dat je niet hebt gekregen wat je wel had moeten hebben. Je hebt ook een termijn van geloof ik 3 maanden om nog van dit soort zaken te melden meestal staan de spelregels in de papieren die je bij oplevering krijgt ( bijvoorbeeld bij wie je dit moet melden)
Ik ben dus erg benieuwd hoe de aannemer reageert!
Heb je dit vantevoren gemeld bij de aannemer, dat je hier gebruik van wilde maken? Of deden ze het automatisch?lubbertkramer schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 01:33:
[...]
Wij kregen bij de laatste factuur het bedrag en daarbij het bedrag vermeld wat naar de bouwer moest + bedrag wat naar de notaris moest waar we ook de aankoop van de woning getekend hadden
Ging automatisch, bij alle buren van dit projectHsb-3 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 18:25:
[...]
Heb je dit vantevoren gemeld bij de aannemer, dat je hier gebruik van wilde maken? Of deden ze het automatisch?
Officieel wel, maar als binnen 3 maanden een stopcontact het niet doet kan je prima bij de aannemer aankloppen. Ondanks dat onze aannemer op een aantal punten gewoon echt niet meewerkt zijn er ook zat zaken die duidelijk fout waren die zonder morren opgelost werden. Je kan ook echt niet tijdens de oplevering ieder lichtpunt controleren (ladder en een testfitting/peertje mee?).Hsb-3 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 18:24:
[...]
Voor wat ik gelezen heb (dus geen ervaring), gelden deze 3 maanden alleen voor dingen die niet gemakkelijk zichtbaar zijn tijdens de oplevering. Ik heb gelezen dat het vaak een gevalletje "pech" is, als je dit soort basisdingen niet ziet tijdens de oplevering. Dat het daarom ook belangrijk is om alle kranen te testen, of je warm water hebt, of afvoeren niet lekken, of stopcontacten het doen, of alle ramen en deuren goed opengaan en sluiten. Je tekent immers dat je het gezien hebt en akkoord bent.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ik betaal eind 2018 voor een douglas schutting 85euro per strekkende meter, een grenen schutting zou 65euro gaan kosten, Douglas is duurzamer. Prijs inclusief afwerklatten, montage, antraciete palen en hele meuk verder.B152 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:57:
[...]
Kun je een prijs indicatie per meter geven?
Het ligt er helemaal aan wat het is . Als je 2 weken na de oplevering aan komt dat er een grote kras in je raam zit de goed zichtbaar is dan zeg ik nee geen garantie . Dit is een geval pech omdat dit niet gezien is met de oplevering . Dit is een schade en deze had makkelijk opgemerkt kunnen worden tijdens de oplevering. De kans is aannemelijk dat de kras na de oplevering is ontstaan . Een ontbrekende schakelaar kan gemakkelijk over het hoofd gezien worden en pas later door de koper worden opgemerkt bijvoorbeeld bij het ophangen van tijdelijke klusverlichting . Er staat zwart op wit dat er een schakelaar moest zijn en die is er niet . Als de aannemer in dit geval zegt jammer dat had je met de oplevering maar moeten zien is het gewoon een grote dief.Hsb-3 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 18:24:
[...]
Voor wat ik gelezen heb (dus geen ervaring), gelden deze 3 maanden alleen voor dingen die niet gemakkelijk zichtbaar zijn tijdens de oplevering. Ik heb gelezen dat het vaak een gevalletje "pech" is, als je dit soort basisdingen niet ziet tijdens de oplevering. Dat het daarom ook belangrijk is om alle kranen te testen, of je warm water hebt, of afvoeren niet lekken, of stopcontacten het doen, of alle ramen en deuren goed opengaan en sluiten. Je tekent immers dat je het gezien hebt en akkoord bent.
Wat moet ik doen, welke route is er eventueel nog?
Wat willen we. We willen woonbeton. De dekvloer bevat vloerverwarming en een krimpnet. Het gaat om zo'n 100m2: woonkamer + wc beneden + hal + berging. Alles loopt in elkaar over. Heel misschien willen we het ook laten doorlopen naar buiten, zodat we een terras van zo'n 4x9mtr erbij hebben.
Voorkeur gaat uit naar woonbeton en niet naar een gietvloer. Maar ik lees eigenlijk overal alleen: 'goedkoper bij meer m2' en 'duurder adhv wensen/eisen/voorkeuren'. Is erg vaag, maar ik heb het idee dat door offertes op te vragen ze net zo goed dikke prijsafspraken met elkaar kunnen hebben. Ik kom er niet eens achter of het uiteindelijk niet gewoon om een paar vloerboeren gaat die dit gewoon via tientallen websites aanbieden. Kortom, ik vind het ietwat flimsy allemaal...maar wellicht is dit gewoon hoe het er in het vloerenwereldje aan toe gaat?
p.s. onze woning zal ergens in april/mei worden opgeleverd. Hoe vroeg/laat moet ik ongeveer concreet gaan worden met de werkopdracht?
Motivatie is vooral dat ze duidelijke leads willen denk ik, zo kunnen ze je nog spammen om je van gedachten te doen veranderen.
Wat betreft concreet worden: in eerste instantie wilde iedereen zsm een beslissing maar nu de werkdatum dichterbij (medio oktober) komt zonder dat ik een definitieve opleverdatum heb, wil geen bedrijf zich vastleggen in verband met een onzekere planning. In deze drukke tijden in de bouw is onzekere ruimte vrijhouden in de agenda niet doenlijk.
Van woonbeton weet ik helaas niets, behalve dat mijn stukadoor ze ook legt. Geen idee voor welke prijs.
[ Voor 33% gewijzigd door MadEgg op 02-09-2018 09:35 ]
Tja
Druk en zetfouten voorbehouden.
Nu staat er echter op de offerte van de loodgieter/installateur die verbonden is aan het project: 'Badkamer wordt casco: afvoer en waterleiding afgedopt in de hoek bij binnenkomst badkamer'
Is dat gebruikelijk? Zou het wel vervelend vinden wanneer ik nog weer zou moeten bijbetalen om die aansluitingen te krijgen. Krijg al erg weinig terug voor het weglaten van tegelwerk en sanitair.
All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
Dit was ook bij ons het geval, de leidingen worden standaard afgedopt in de hoek van binnenkomst. Vervolgens zou je externe installateur de leidingen kunnen frezen naar de gewenste locatie. Je zou even na moeten vragen bij je installateur of dat in de prijs zit die je met hem hebt afgesproken. Dit is meestal wel het geval. Zo niet, dan moet je dat nog even met hem afstemmen.Gallus schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:28:
Wij hebben ervoor gekozen om tegelwerk en sanitair te laten vervallen in badkamer en toilet. Mijn idee is dat dan wel de aansluitingen (water en afvoer) voor douche, toilet, bad enz. op de standaard plaatsen afgedopt worden geleverd.
Nu staat er echter op de offerte van de loodgieter/installateur die verbonden is aan het project: 'Badkamer wordt casco: afvoer en waterleiding afgedopt in de hoek bij binnenkomst badkamer'
Is dat gebruikelijk? Zou het wel vervelend vinden wanneer ik nog weer zou moeten bijbetalen om die aansluitingen te krijgen. Krijg al erg weinig terug voor het weglaten van tegelwerk en sanitair.
Het was overigens in ons geval ook mogelijk dat de leidingen al naar de juiste plek werden gebracht en dan worden ze 10 cm boven de vloer afgedopt en hoeft de installateur alleen nog de afstand te overbruggen naar de gewenste locatie op de muur. Je zou even na moeten vragen wat daar de kosten van zijn en dat vergelijken met je installateur.
Een andere tip; vraag ook na wat er met je cementdekvloer gedaan wordt in de badkamer. Mochten ze hem volledig storten, dan zal je installateur weer een gedeelte moeten verwijderen om een goed afschot in je douche te maken als je een inloopdouche neemt. In ons geval had de installateur de voorkeur dat in de gehele badkamer de vloer net boven de vloerverwarming wordt afgesmeerd, dan kan deze niet kapot gelopen worden en later stort de installateur het geheel af als hij de doucheafvoer heeft geplaatst.
Is bij ons ook het geval. Ik vind het wel fijn, want wijk af van de standaard plaatsen. De aannemer die ik voor de badkamer heb geregeld vond het ook geen probleem. Vrij standaard lijkt me bij casco.Gallus schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:28:
Wij hebben ervoor gekozen om tegelwerk en sanitair te laten vervallen in badkamer en toilet. Mijn idee is dat dan wel de aansluitingen (water en afvoer) voor douche, toilet, bad enz. op de standaard plaatsen afgedopt worden geleverd.
Is bij ons ook inderdaad. Wij laten ook de badkamer casco opleveren. Nu hebben we gelukkig ook rustig de tijd voor het zoeken en kiezen wat we zouden willen.Gallus schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:28:
Wij liepen hier ook tegenaan. Casco betekende helemaal geen wensen/eisen mbt locaties etc van leidingen enz.Gallus schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:28:
Dus toen gaan nadenken adhv de meerwerklijst wat allemaal mogelijk was. Bij casco kregen we iets van 1200 euro terug....een beetje mooie badkamer is natuurlijk al snel 15k+. Dus hebben we alles dat we konden upgraden richting onze droombadkamer laten upgraden. Ik heb vervolgens een ontwerp gemaakt (met hulp van een professional) zoals we het uiteindelijk willen, zodat leidingen enz allemaal al op de juiste plek zitten. Het geheel had een meerwerkprijs van nog geen 2000 euro, incl het verleggen van stroom, leidingen, water etc.
Na plaatsing zetten we een wandje voor kant van de leidingen zodat we een regendouche (ook verlaagd plafond) kunnen plaatsen met minimale inspanning. De tegels zijn nl bekend, dus kwestie van bijkopen (is maar een klein wandje ter breedte vd doucheruimte). Wastafel gaat weg en daar komt een breed meubel met erop een v&b wastafel van 1mtr....ook al rekening mee gehouden qua afvoer en leidingen.
Wc zit al netjes achter vlakke wand, de locatie van de designradiator is ook al prima. Tegels op de grond zijn van 15x15 naar 60x60 en wandtegels van 30x30 naar 60x30, ook meteen in de gewenste kleur.
Ik heb met het afschot vd doucheruimte zelfs al rekening gehouden (2x tegelbreedte, dus 120cm give and take. Douchewand van glas heb ik al eens eerder geplaats in ons huidige huis, dus komt er ook achteraf makkelijk in.
Kortom.....met redelijk minimale inspanningen na oplevering is het de badkamer die we wilden voor een fractie van de prijs als we voor casco waren gegaan, terwijl we bij casco ook nog flink moesten klussen om leidingen etc te verleggen enz....
Wellicht het overwegen waard, mits je vooraf exact weet wat je wilt.
@GustavSan wat heb je nu precies gedaan? Ik snap je verhaal niet helemaal. Ik neem aan dat je geen 'droombadkamer' hebt voor een meerprijs van €2000 bij de projectleverancier. Ga je nu een badkamer laten plaatsen die je er achteraf half uit gaat trekken en vervangen door ander sanitair?
Bij ons was het verhaal van de projectleverancier van de badkamer wat apart. Er werd vooraf verteld dat de standaardbadkamer à €6100,- ge-upgrade kon worden en dat alles netjes met elkaar verrekend zou worden. Nu hebben we dezelfde indeling aangehouden. De aanpassingen waren: upgrade van 20x30 tegels naar 30x60 tegels en 60x60 op de vloer, een designradiator, randloze wandclosetpotten en een douchewand. Verder alles op dezelfde plek gehouden. Moest opeens 16k€ gaan kosten, meerkosten van 9.9k€ dus. Die "verrekening" was beperkt tot een minderprijs van €6100 voor de standaard badkamer.
Zelf had ik eigenlijk gerekend op een verrekening in de richting van: min €300,- wandcloset, plus €400,- randloze wandcloset. Het komt er eigenlijk op neer dat de €6100,- een zeer scherpe prijs was voor de standaardbadkamer die bij enige aanpassingen volledig overboord gegooid werd - anders is die prijs niet te rechtvaardigen. Ze weten toch wel dat iedereen de badkamer anders dat het standaardontwerp wil.
Nu betalen we 6.7k€ voor het sanitair + tegelwerk, de montage doe ik zelf. Min de €4700 die we terugkrijgen dus €2k meerkosten, en dan een veel luxere badkamer. Zelfs met montage verzorgd door de leverancier was dit nog voordeliger uitgekomen dan via het bouwbedrijf. Er wordt aardig misbruik gemaakt van hun voordeelspositie want we hebben nog lang zitten dubben of we de badkamer wel of niet casco zouden laten doen met oog op het gemak functionerend sanitair bij oplevering te hebben. Blij dat we dat niet gedaan hebben. Ik hoop dat dat over een paar maanden nog net zo is
Tja
Sorry. Te omslachtigMadEgg schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:10:
@Gallus bij ons inderdaad ook, voor zover ik gehoord heb vrij gebruikelijk. Alles komt in de hoek van de badkamer te liggen. Wel nog door kunnen geven waar de drain geplaatst moet worden zodat hier rekening mee gehouden werd in de kanaalplaten, de rest ga ik zelf doen.
@GustavSan wat heb je nu precies gedaan? Ik snap je verhaal niet helemaal. Ik neem aan dat je geen 'droombadkamer' hebt voor een meerprijs van €2000 bij de projectleverancier. Ga je nu een badkamer laten plaatsen die je er achteraf half uit gaat trekken en vervangen door ander sanitair?
Bij ons was het verhaal van de projectleverancier van de badkamer wat apart. Er werd vooraf verteld dat de standaardbadkamer à €6100,- ge-upgrade kon worden en dat alles netjes met elkaar verrekend zou worden. Nu hebben we dezelfde indeling aangehouden. De aanpassingen waren: upgrade van 20x30 tegels naar 30x60 tegels en 60x60 op de vloer, een designradiator, randloze wandclosetpotten en een douchewand. Verder alles op dezelfde plek gehouden. Moest opeens 16k€ gaan kosten, meerkosten van 9.9k€ dus. Die "verrekening" was beperkt tot een minderprijs van €6100 voor de standaard badkamer.
Zelf had ik eigenlijk gerekend op een verrekening in de richting van: min €300,- wandcloset, plus €400,- randloze wandcloset. Het komt er eigenlijk op neer dat de €6100,- een zeer scherpe prijs was voor de standaardbadkamer die bij enige aanpassingen volledig overboord gegooid werd - anders is die prijs niet te rechtvaardigen. Ze weten toch wel dat iedereen de badkamer anders dat het standaardontwerp wil.
Nu betalen we 6.7k€ voor het sanitair + tegelwerk, de montage doe ik zelf. Min de €4700 die we terugkrijgen dus €2k meerkosten, en dan een veel luxere badkamer. Zelfs met montage verzorgd door de leverancier was dit nog voordeliger uitgekomen dan via het bouwbedrijf. Er wordt aardig misbruik gemaakt van hun voordeelspositie want we hebben nog lang zitten dubben of we de badkamer wel of niet casco zouden laten doen met oog op het gemak functionerend sanitair bij oplevering te hebben. Blij dat we dat niet gedaan hebben. Ik hoop dat dat over een paar maanden nog net zo is
Nou dat viel reuze mee, al snel overeenstemming over de schutting die we gaan nemenDutchAddick schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:06:
[...]
Wij gaan zaterdag met ons rijtjesblok naar een schutting kijken.
Ben benieuwd of al voor de oplevering slaande ruzie ontstaat
Gezien jullie met een grote groep meteen overeenstemming hebben bereikt zal het wel een mooie en goedgeprijste schutting zijn. Wellicht kan je delen welke schutting het is en via waar dat is?DutchAddick schreef op maandag 3 september 2018 @ 07:22:
[...]
Nou dat viel reuze mee, al snel overeenstemming over de schutting die we gaan nemen
Zeker! We konden qua hout kiezen uit grenen, vuren en douglas.xminator schreef op maandag 3 september 2018 @ 08:50:
[...]
Gezien jullie met een grote groep meteen overeenstemming hebben bereikt zal het wel een mooie en goedgeprijste schutting zijn. Wellicht kan je delen welke schutting het is en via waar dat is?
Hoewel wat duurder hebben we gekozen voor vuren, omdat dit er mooier uit ziet en wat dikker is.
En dan met grijze palen en grijze band aan de onderkant.
Dit wordt ongeveer 95 euro per meter incl. plaatsing. Grenen hout zou uitkomen op ongeveer 84 euro.

Mijn idee was eerst de muren behangen/sauzen en dan de vloeren, maar de tegelboer zei dat zij er beter eerst in kunnen en dan het behangen/sauzen pas daarna.
Voor mij voelt eerst behangen/sauzen logischer, maar ik kan me voorstellen dat elke leverancier het liefst als eerste gaat, omdat je dan net iets minder voorzichtig hoeft te zijn de al afgewerkte onderdelen van je voorganger. Ben dus bang dat ik straks van de behanger uiteraard hetzelfde praatje krijg...
@eno_W Eerst tegels, dan stuccen. Stucspetters gaan redelijk makkelijk van de tegels af. Een buts van een tegel in je muur is minder makkelijk te herstellen.
Renovlies -> Keuken -> houten vloereno_W schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:52:
In welke volgorde laten jullie leveranciers aan de slag gaan in jullie huis?
Eerst stuccen en sauzen, dan tegels en als laatste de keuken en plinten.Tassadar32 schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:01:
@DutchAddick Dat is het in ons blok ook geworden. De eerste fase (6 huizen) hadden dit al uitgezocht. We zitten met de achterkanten tegen elkaar aan dus wij (tweede fase) moeten wel meedoen.
@eno_W Eerst tegels, dan stuccen. Stucspetters gaan redelijk makkelijk van de tegels af. Een buts van een tegel in je muur is minder makkelijk te herstellen.
Een tegelzetten moet sowieso voorzichtig zijn met tegels. Stukadoors maken zooi en met sauzen wordt allicht ook gespetterd.
Ik heb liever was latexspetter en behangplak op mijn tegels (al zal een knappe behanger/schilder dat gewoon afdekken) dan butsen en tegellijm op mijn afgewerkte wanden.eno_W schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:25:
Even voor de duidelijkheid, we stuccen niet... Wordt renovlies oid en daarna sauzen
De verkoper gaf zelf aan dat het voegen nog wel eens voor spetters op de muur kan zorgen, dus dat het veiliger is eerst de tegels te doen.De Rikster schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:34:
[...]
Ik heb liever was latexspetter en behangplak op mijn tegels (al zal een knappe behanger/schilder dat gewoon afdekken) dan butsen en tegellijm op mijn afgewerkte wanden.
Daar is niks aan gelogen.eno_W schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:05:
[...]
De verkoper gaf zelf aan dat het voegen nog wel eens voor spetters op de muur kan zorgen, dus dat het veiliger is eerst de tegels te doen.
Andere kant is dat de meeste stucadoors 1-2 cm overlaten onderin. Dat kan dan mooi opgevuld worden met het tegelwerk en dan heb je een vlakke muur, ook onderin.De Rikster schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:34:
[...]
Ik heb liever was latexspetter en behangplak op mijn tegels (al zal een knappe behanger/schilder dat gewoon afdekken) dan butsen en tegellijm op mijn afgewerkte wanden.
eno_W schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:05:
[...]
De verkoper gaf zelf aan dat het voegen nog wel eens voor spetters op de muur kan zorgen, dus dat het veiliger is eerst de tegels te doen.
Jullie tegelzetters werken anders dan de mijne danDe Rikster schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:34:
[...]

We laten de woning eerst stucen, dan komt de keuken en als we de sleutel hebben komt de vloer (klik pvc).
Plintenfabriek.nlSeñor Sjon schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:31:
[...]
Andere kant is dat de meeste stucadoors 1-2 cm overlaten onderin. Dat kan dan mooi opgevuld worden met het tegelwerk en dan heb je een vlakke muur, ook onderin.

Dus: 2 slaapkamers op 1 kanaal, gaat dat werken? Zo heeft Itho het in elk geval niet bedacht, lijkt me...
Ik heb geen signature
Ik denk dat het qua luchtverversing wel losloopt, hoewel een afzuiger in de badkamer alleen op de lichtschakelaar wel een beetje jammer is. Die wil je ook willen kunnen ventileren als het licht uit is (stel, je gaat douchen en dan naar je werk, moet je je lamp aan laten staan..). Ik zou gaan voor een ventilator oid op een 3 standen schakelaar (draadloos).
Op zich moet dat "2 slaapkamers op 1 kanaal" wel gaan, mits via dat ene kanaal voldoende m3 afgezogen kan worden om aan de eisen te voldoen.Appie76 schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:42:
Zijn er mensen die ervaring hebben met meerdere ruimtes op hetzelfde mechanische ventilatie "kanaal"? Onze woning wordt bijna opgeleverd en heeft Qualityflow van Itho. Echter, de aannemer heeft verzuimd de 2 toekomstige slaapkamers + badkamer op zolder aan te sluiten op de MV, als in: er lopen nu geen luchtkanalen naar de installatieruimte. Nu is hun voorstel om alsnog 1 ventilatiekanaal (via een koof) naar de zolder te brengen, en deze te gebruiken voor de 2 kamers. De badkamer zou dan zijn eigen ventilator krijgen (op (licht-)schakelaar) die door het dak uitblaast. Waarom niet 3 lichtkanalen ipv 1? Omdat de MV box nog maar 1 vrije aansluitingen heeft (vd 12).
Dus: 2 slaapkamers op 1 kanaal, gaat dat werken? Zo heeft Itho het in elk geval niet bedacht, lijkt me...
Wij hebben zelf een Zehnder systeem, en dat gebruikt maar 1 kanaal per verdieping, voor alle ruimtes. Of zelfs 1 kanaal voor het hele huis.
Wel ben ik het met @Hsb-3 eens. Dit is niet waar je voor getekend hebt, en dit moet je niet zomaar accepteren!
Ik snap dat het moeilijk is, en dat aannemers erg stug kunnen zijn. Wij hebben ellenlange discussie hierover gehad, en uiteindelijk in het belang van de CPO, aan het (in mijn beleving) kortste eind getrokken.
Maar ik zou hier inderdaad een fikse compensatie voor eisen, naast de best haalbare technische oplossing. Desnoods vereniging Eigen Huis of je rechtsbijstand mee inschakelen. Dit is wel echt een grandioze blunder...
Als je geen plinten neemt heb je na 5 jaar allemaal van die vegen op de muur van je stofzuiger, vocht van je dweil etc.Ik zou iedereen plinten aanraden.
Dit zou ik niet accepteren. Badkamer op lichtschakelaar? Het is geen 1985. Hoe kunnen ze alle kanalen al gevuld hebben? Capaciteit van het systeem is best groot, dus wat sluiten ze er allemaal op aan? Heb je een los toilet op de verdieping? Die buis zouden ze kunnen koppelen aan de badkamer en middels ventielen afregelen. Maar een tekening is zeer welkom.Appie76 schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:42:
Zijn er mensen die ervaring hebben met meerdere ruimtes op hetzelfde mechanische ventilatie "kanaal"? Onze woning wordt bijna opgeleverd en heeft Qualityflow van Itho. Echter, de aannemer heeft verzuimd de 2 toekomstige slaapkamers + badkamer op zolder aan te sluiten op de MV, als in: er lopen nu geen luchtkanalen naar de installatieruimte. Nu is hun voorstel om alsnog 1 ventilatiekanaal (via een koof) naar de zolder te brengen, en deze te gebruiken voor de 2 kamers. De badkamer zou dan zijn eigen ventilator krijgen (op (licht-)schakelaar) die door het dak uitblaast. Waarom niet 3 lichtkanalen ipv 1? Omdat de MV box nog maar 1 vrije aansluitingen heeft (vd 12).
Genoeg mensen die het superstrak willen met bv een gietvloer. Dan is stukadoor eerst wel een oplossing.MeltedForest schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:59:
[...]
Als je geen plinten neemt heb je na 5 jaar allemaal van die vegen op de muur van je stofzuiger, vocht van je dweil etc.Ik zou iedereen plinten aanraden.
Een schaduwplint is dan ook nog wel een optie denk ik ?Señor Sjon schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:31:
[...]
Andere kant is dat de meeste stucadoors 1-2 cm overlaten onderin. Dat kan dan mooi opgevuld worden met het tegelwerk en dan heb je een vlakke muur, ook onderin.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2