This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Moet je vloer wel poepiestrak liggen:GustavSan schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:27:
Zijn er plinten die mooi passen bij (woon)beton? Ik wil de nieuwbouwwoning niet direct laten stucen, maar er wordt wel direct een vloer gestort....

Je hoeft toch niet perse meteen een plint te zetten? Je kan ook wachten tot na het stucen en dan een nette witte plint tegen je muur zetten.GustavSan schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:27:
Zijn er plinten die mooi passen bij (woon)beton? Ik wil de nieuwbouwwoning niet direct laten stucen, maar er wordt wel direct een vloer gestort....
Het is makkelijker om de gehele vloer af te dekken dan alle muren af te dekken van de rotzooi van de tegels. Heb je wel eens gezien hoeveel rotzooi dat geeft als tegels gezaagd worden? Het hele huis vol stof. Niet fijn als je wandjes net geschilderd zijn. Lijkt mij dus eerst vloer dan renovlies -> dan keuken.My-life schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:04:
[...]
Eerst stuccen en sauzen, dan tegels en als laatste de keuken en plinten.
Een tegelzetten moet sowieso voorzichtig zijn met tegels. Stukadoors maken zooi en met sauzen wordt allicht ook gespetterd.
[ Voor 5% gewijzigd door Mirved op 04-09-2018 16:05 ]
Thanks, daar had ik nog niet eens aangedacht, het stof... Doorslaggevend argument!!Mirved schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:04:
[...]
Het is makkelijker om de gehele vloer af te dekken dan alle muren af te dekken van de rotzooi van de tegels. Heb je wel eens gezien hoeveel rotzooi dat geeft als tegels gezaagd worden? Het hele huis vol stof. Niet fijn als je wandjes net geschilderd zijn. Lijkt mij dus eerst vloer dan renovlies -> dan keuken.
Dat is potverdikkie lilek!De Rikster schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:39:
[...]
Moet je vloer wel poepiestrak liggen:
[afbeelding]
Zero.
Neem dan een goeie tegelzetter, die van mij ging netjes naar buiten en slijpte daar alles.Mirved schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:04:
[...]
Het is makkelijker om de gehele vloer af te dekken dan alle muren af te dekken van de rotzooi van de tegels. Heb je wel eens gezien hoeveel rotzooi dat geeft als tegels gezaagd worden? Het hele huis vol stof. Niet fijn als je wandjes net geschilderd zijn. Lijkt mij dus eerst vloer dan renovlies -> dan keuken.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ja precies hahahaJoopieboy schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:59:
[...]
Neem dan een goeie tegelzetter, die van mij ging netjes naar buiten en slijpte daar alles.
Ik heb ze zelf gelegd met mijn vader (was tegelzetter) 120x120. Uiteraard slijpen wij alles buiten. Ja dan moet je veel heen en weer lopen maar ja dan blijft het werk wel schoon en het is een kleine moeite ook met tegels van 40kg per stuk
Zero.
Maar....uiteraard doe ik even een research door op zoek naar reviews te gaan. Maar nergens kan ik een review vinden, wel een laag cijfer via google. Ook op de facebook pagina kan ik geen recensies vinden. Vind het vreemd voor een bedrijf die 20 jaar actief is
Wat vinden jullie?
Een van mijn aannemers is ook totaal niet terug te vinden op internet, ondanks naar eigen zeggen ook al 20 jaar actief. Zijn verklaring was dat hij niet via internet werkte maar hoofdzakelijk via-via. Ik heb hem toen gevraagd zelf referenties aan te dragen, en hij kwam met een hele lijst mensen die ik nagebeld heb, waaronder ook enkele grote organisaties die al vele jaren met dit bedrijf samenwerken. Stuk voor stuk uitermate positief. Ik heb er wel vertrouwen in.Xtince schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 20:43:
In mijn zoektocht naar een dakkapel stuit ik op een aannemer (in de buurt) met zeer schappelijke “standaard” prijzen. Heb nu een specifieke offerte opgevraagd.
Maar....uiteraard doe ik even een research door op zoek naar reviews te gaan. Maar nergens kan ik een review vinden, wel een laag cijfer via google. Ook op de facebook pagina kan ik geen recensies vinden. Vind het vreemd voor een bedrijf die 20 jaar actief is. Het lijkt mij dat dit bedrijf niet graag recensies op internet wil hebben. Dat duidt naar mijn gevoel slechte service/kwaliteit noem maar op. Maar kan een bedrijf er voor zorgen dat alle reviews weg worden gehaald? Of is dat zo simpel nog niet.
Wat vinden jullie?
Ik zou dus niet alleen afgaan op online presence. Vraag deze aannemer zelf om referenties en ga ze na als je het niet vertrouwt. Hou sowieso in het achterhoofd dat mensen eerder geneigd zijn om negatieve ervaringen tentoon te stellen op internet dan positieve. Het lijkt me voor een aannemer niet te doen om structureel alle online uitingen verwijderd te krijgen.
Tja
Bij mij zijn de tegels gewoon gesneden (40x80) en die enkeling met een hoekje er uit is gewoon buiten geslepen.Mirved schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:04:
[...]
Ik zou eerst de wanden stucen en dan pas de vloer, daarna sausen of behangen.
Kleine aannemers en internet zijn geen gelukkige combi. Er is een reden dat ze met hun handen werken. In de bouw zie je nog heel veel partijen met nauwelijks een fatsoenlijke website of prijzen uit 2011.Xtince schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 20:43:
In mijn zoektocht naar een dakkapel stuit ik op een aannemer (in de buurt) met zeer schappelijke “standaard” prijzen. Heb nu een specifieke offerte opgevraagd.
Maar....uiteraard doe ik even een research door op zoek naar reviews te gaan. Maar nergens kan ik een review vinden, wel een laag cijfer via google. Ook op de facebook pagina kan ik geen recensies vinden. Vind het vreemd voor een bedrijf die 20 jaar actief is. Het lijkt mij dat dit bedrijf niet graag recensies op internet wil hebben. Dat duidt naar mijn gevoel slechte service/kwaliteit noem maar op. Maar kan een bedrijf er voor zorgen dat alle reviews weg worden gehaald? Of is dat zo simpel nog niet.
Wat vinden jullie?
MadEgg schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 20:50:
[...]
Een van mijn aannemers is ook totaal niet terug te vinden op internet, ondanks naar eigen zeggen ook al 20 jaar actief. Zijn verklaring was dat hij niet via internet werkte maar hoofdzakelijk via-via. Ik heb hem toen gevraagd zelf referenties aan te dragen, en hij kwam met een hele lijst mensen die ik nagebeld heb, waaronder ook enkele grote organisaties die al vele jaren met dit bedrijf samenwerken. Stuk voor stuk uitermate positief. Ik heb er wel vertrouwen in.
Ik zou dus niet alleen afgaan op online presence. Vraag deze aannemer zelf om referenties en ga ze na als je het niet vertrouwt. Hou sowieso in het achterhoofd dat mensen eerder geneigd zijn om negatieve ervaringen tentoon te stellen op internet dan positieve. Het lijkt me voor een aannemer niet te doen om structureel alle online uitingen verwijderd te krijgen.
Dank beide. Dat snap ik ook idd. Een goede tip om te vragen of ik referenties kan nabellen. Maar wat hier wel zo is dat de website er zeer goed uitziet en de voorbeeld dakkapellen over heel NL zijn geplaatst. Dus alleen via via lijkt me niet echt het geval te zijn. En via google kom ik wel een post op radar, maar als ik verder klik is de website er niet meer. Zoals ook de reviews op google. Vandaar mijn twijfel. Maja ook nog even afwachten of de specifieke offerte ook in lijn is met de schappelijke standaard prijs op de website (scheelt echt veel met andere bedrijven).Señor Sjon schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:39:
[...]
Kleine aannemers en internet zijn geen gelukkige combi. Er is een reden dat ze met hun handen werken. In de bouw zie je nog heel veel partijen met nauwelijks een fatsoenlijke website of prijzen uit 2011.
Eerst de vloer en de plinten, daarna het stukwerk op de wand er bovenop. Dan sluit het netjes aan op de plinten.Ik zou eerst de wanden stucen en dan pas de vloer, daarna sausen of behangen.
Als de plinten bovenop het stucwerk komen, dan sluit het toch ook netjes aan? Misschien wel beterErniebert schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 23:26:
[...]
Eerst de vloer en de plinten, daarna het stukwerk op de wand er bovenop. Dan sluit het netjes aan op de plinten.
In mijn geval wordt het eerst dekvloeren, dan stucwerk, daarna de keuken en als laatste de PVC-vloer. Keuken en PVC-vloer omdraaien heeft wel wat voordelen maar ik verwacht eigenlijk dat als we ooit de keuken gaan veranderen de vloerenlegger er sowieso nog weer bij moet komen voor de afwerking. En andersom kan niet ivm droogtijd van de dekvloer.
Zowel een tegellijmer als een stukadoor kan best netjes werken zonder het werk van de ander te besmeuren. Dat ze elk het liefst als eerst gaan lijkt me logisch, maar niet noodzakelijk.
Tja
Je zou denken dat ze netjes kunnen werken.MadEgg schreef op woensdag 5 september 2018 @ 07:48:
Zowel een tegellijmer als een stukadoor kan best netjes werken zonder het werk van de ander te besmeuren. Dat ze elk het liefst als eerst gaan lijkt me logisch, maar niet noodzakelijk.
De stukadoor was redelijk maar niet meer.
De stucker was een knoeier, maar wellicht hangt dat samen met die werkzaamheden. Spuitnevel ook waar hij niet afgeplakt had. Was wel redelijk te verwijderen.
De vloer leggers (PVC en Keramisch parket) werkten wel netjes (behalve de plinten)
Wel laten ze allemaal na het werk hun rommel liggen (karton, plastic, opgedroogde rommel) dus als de bouwcontainer al weg is zit je met die shit.
De partijen die ik zelf gecontracteerd heb zal ik er nog eens op naspreken. Dat is me van te voren niet verteld. De rest laat ik het bouwbedrijf wel weghalen, die willen tenslotte de laatste 5% wel nog hebben.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dit is vooral vanwege de rommel. Stucadoors zijn echte smeerkezen. Vloerenleggers willen nog wel eens iets raken met een tegel of met hun lijm, dat kun je dan nog herstellen/schoonmaken.
Daarna gewoon vloer afdekken en schilderen. Een spatje latex gaat goed van een tegelvloer af.
En tenslotte plinten, om alles af te dekken / af te werken.
Plinten voordat ze gaan stuccen lijkt me een slecht idee. Dan moet je een hele goede en nette stucadoor hebben, wil dat mooi worden en je plinten niet naar de knoppen zijn. Plus al het vocht dat nog uit je muren komt van het natte gips. Het is echt voor het eerst dat ik iemand hoor opperen om eerst de plinten te doen en dan stucwerk.
Om nog maar te zwijgen over die 7-urige werkdag (die ze vroeger vanuit de CAO hadden). Ik heb het al zo vaak meegemaakt dat stucadoors ineens om 14:00u 's middags vertrekken om de volgende dag terug te komen voor een klusje van 2 uur. Sta daar altijd met verbazing naar te kijken => maak het dan gelijk af? Dan heb je morgen tijd voor een andere klus of eerder weekend...
Goed, ik kan hier wel een hele tirade afsteken over stucadoors meer het is inmiddels wel duidelijk dat het mijn minst favoriete werkvolk is
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Natuurlijk doe je buiten slijpen maar je loopt toch het stof mee naar binnen. Daar kun je niks tegen doen.D.deJong schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:36:
[...]
Bij mij zijn de tegels gewoon gesneden (40x80) en die enkeling met een hoekje er uit is gewoon buiten geslepen.
Ik zou eerst de wanden stucen en dan pas de vloer, daarna sausen of behangen.
Maar goed blijkbaar hebben jullie allemaal super tegelzetters die geen fouten maken en nergens tegen aan stoten met tegels van 1,2m lang als ze door het huis ermee moeten lopen. Ze stoten niet tegen de wand bij het leggen. Ze spetteren nergens tegen muren met voegsel. Stof blijft allemaal buiten.
Nou ik neem dat risico niet. Er is geen nadeel genoemd om eerst de vloer te leggen en daarna af te plakken voor het stucen/renovlies. 0 risico op stoot schade/vuil worden van de wanden. 0 risico voor de vloer.
De tegelzetter wou graag eerder..
Logisch, het risico ligt bij de partij die het laatst in de woning is.
KloptMirved schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:04:
[...]
Natuurlijk doe je buiten slijpen maar je loopt toch het stof mee naar binnen. Daar kun je niks tegen doen.
Klopt, behalve het stof gedeelte dan.. maar ja daar heb je de komende 6 maanden nog last van.Maar goed blijkbaar hebben jullie allemaal super tegelzetters die geen fouten maken en nergens tegen aan stoten met tegels van 1,2m lang als ze door het huis ermee moeten lopen. Ze stoten niet tegen de wand bij het leggen. Ze spetteren nergens tegen muren met voegsel. Stof blijft allemaal buiten.
Onze Stukadoor kwam pas 10 dagen later dan afgesproken opdagen.. hierdoor hebben wij ook eerst de vloer gelegd. Daarna het stucwerk en daarna de keuken. Inderdaad alles goed afplakken met stucloop en er is niks aan het handje.Nou ik neem dat risico niet. Er is geen nadeel genoemd om eerst de vloer te leggen en daarna af te plakken voor het stucen/renovlies. 0 risico op stoot schade/vuil worden van de wanden. 0 risico voor de vloer.
Zero.
Het stookprotocool moet ik me nog verder in verdiepen. Moet dat echt voordat de tegels erin liggen? Mijn schoonvader gaf aan dat zij dat gedaan hebben na het leggen van de vloer, maar dat je gewoon heel rustig op moet stoken. Zou inderdaad wel vertragen als we moeten wachten met het leggen van de vloer, aangezien zij er dus waarschijnlijk als allereerste ingaan.
Ja, het opstookprotocol moet voor het leggen van wat voor vloerbedekking dan ook. Dat is precies waar het voor is.eno_W schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:50:
Het stookprotocool moet ik me nog verder in verdiepen. Moet dat echt voordat de tegels erin liggen? Mijn schoonvader gaf aan dat zij dat gedaan hebben na het leggen van de vloer, maar dat je gewoon heel rustig op moet stoken. Zou inderdaad wel vertragen als we moeten wachten met het leggen van de vloer, aangezien zij er dus waarschijnlijk als allereerste ingaan.
Door het opstoken, maar met name het afkoelen, wordt de spanning uit de vloer gehaald, en scheurt zeer waarschijnlijk de vloer op een paar punten.
Dat is niet erg als daarna een vloerbedekking (stof, hout, laminaat, tegels, gietvloer, maakt niet uit) over de cementdekvloer gelegd wordt.
Als dit na het leggen van de vloer nog gebeurt, dan heb je goede kans dat je vloer mee beschadigd. Zeker bij tegels of gietvloer.
De onderaannemer zal altijd het liefste als eerste gaan want dan heeft hij het minste risico, het belangrijkste is waar jij je prettig bij voelt.
Ik heb bij mij het hele huis leeg gehaald tot aan de kale betonvloeren, metalstudwanden/plafonds gemaakt op de beg gr en 1e verd ,badkamer van de begane grond naar de 1e verd, stucadoor er in, vloerverwarming er in, nieuwe dekvloer, tegelzetter,behangen/sausen, binnen alle kozijnen geschildert, allemaal binnen 5 weken en dat gewoon in een royale twee kapper.
Stucadoor kwam met 5 man, tegelzetter met 2, leidingwerk zelf gelegd en een loodgieter de eindjes slang aan elkaar laten persen, zandcement 60 vierkante meter was 3 uurtjes werk,
Geen opstookprotocolen want daar was geen tijd voor, wel zandcement met droogtijdversneller en vezel toegevoegd tegen de scheuren.
De stucadoor zo snel mogelijk in verband met droogtijd (wanden en plafonds) en de laatste week alles sausen en behangen.
De keuken kwam helaas 2 weken na de verhuizing
Van 7:00 tot 11:15 bij de baas en daarna gelijk door naar de klus tot 21:00
Ik kan het niemand aanraden, ik was 7 kilo afgevallen en kon amper meer op mijn voeten staan maar ik moest gas geven om dat ik binnen 6 weken mijn oude huis moest opleveren.
Dit was voor mij de enige juiste volgorde om de deadline te halen ivm de droogtijden.
Ik heb 1 geluk, het is mijn werk, plannen is voor mij als uitvoerder dagelijkse kost en ik heb de connecties.
In ons appartement die we net hebben verkocht had de aannemer de plinten van boven dichtgekit. Ik weet niet precies welk middel dat was, maar het zag er erg strak uit.Erniebert schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:23:
Mijn idee is dat als je pas laat stucken nadat de plinten zijn aangebracht dat de stuckadoor mooi kan aansluiten op de plint, waardoor ‘van boven’ geen naden zichtbaar zijn. Mij lijkt dat het mooiste. Dat is mij door mijn stuckadoor ook geadviseerd. Met netjes afplakken viel de troep door de stuckadoor overigens reuze mee 😊👍
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Meestal laat je dat kitten? Bij mij als volgt:Erniebert schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:23:
Mijn idee is dat als je pas laat stucken nadat de plinten zijn aangebracht dat de stuckadoor mooi kan aansluiten op de plint, waardoor ‘van boven’ geen naden zichtbaar zijn. Mij lijkt dat het mooiste. Dat is mij door mijn stuckadoor ook geadviseerd. Met netjes afplakken viel de troep door de stuckadoor overigens reuze mee 😊👍
Stuccen
Tegels leggen
Plinten
Kitten
Sausen
@witterholtwantsome schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:08:
[...]
Inderdaad jammer. Interessante en hedendaagse discussie. Word zowaar nog positief als ik jou berichten lees over onze nieuwbouwwoning die ook met gas wordt opgeleverd.
Koop anders de nieuwe Elsevier Weekblad. Staan weer mooie stukken over in.

Online zie https://www.elsevierweekblad.nl/dossier/van-het-gas-af/ (helaas veel achter betaalmuur).
[ Voor 9% gewijzigd door woekele op 05-09-2018 21:45 ]
Als je plinten uit de tegel hebt, dan is stucadoor als tweede beter. Dan kan hij de stuclaag even dik maken als de plint en heb je een strakke wand (plus een randje minder waar stof op komt).Dirtbiter schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:34:
Wij hebben eerst laten stuccen, daarna de vloer laten leggen, dan schilderen, en als laatste plinten.
Dit is vooral vanwege de rommel. Stucadoors zijn echte smeerkezen. Vloerenleggers willen nog wel eens iets raken met een tegel of met hun lijm, dat kun je dan nog herstellen/schoonmaken.
Daarna gewoon vloer afdekken en schilderen. Een spatje latex gaat goed van een tegelvloer af.
En tenslotte plinten, om alles af te dekken / af te werken.
Plinten voordat ze gaan stuccen lijkt me een slecht idee. Dan moet je een hele goede en nette stucadoor hebben, wil dat mooi worden en je plinten niet naar de knoppen zijn. Plus al het vocht dat nog uit je muren komt van het natte gips. Het is echt voor het eerst dat ik iemand hoor opperen om eerst de plinten te doen en dan stucwerk.
Dat worden 7 hele dagen om de nieuwe woning van een volledig casco woning om te toveren tot een bewoonbaar huis, aangezien we op 1 november onze huidige woning moeten overdagen. Dat gaat nooit lukken natuurlijk, dus we zullen toch naar tijdelijke verblijfsruimte op zoek moeten. Balen
Tja
De NUTS is afgelopen week aangelegd. Bestrating op onze kavel krijgen we niet, de straat voor de deur ligt er al een halfjaar. Volgens mij gaat de gemeente die tijdelijke asfaltweg nog wel vervangen door een klinkerweg, maar dat doen ze pas als de hele buurt afgebouwd is, en er zijn nog een paar projecten die nog van start moeten gaan verderop bij ons in de straat, dus daar gaan ze sowieso niet op wachten.Señor Sjon schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:35:
Is de nuts er al? Straat er al in? Want ook dat is een voorwaarde voor oplevering.
Tja
Wij willen eigenlijk geen spiegelgladde muren beneden maar meer richting spachtel met zeer fijne korrel erin.
Is dat voor nieuwbouw eigenlijk ook not done? Ik lees hier zoveel tegenstrijdige berichten over dat ik flink ga twijfelen over wat verstandig is
Life is what happens while you're busy making other plans
Tja
Het wordt inderdaad afgeraden maar in mijn vorige en huidige nieuwbouwwoning heb ik nooit problemen ervaren. De eerste woning was met spack afgewerkt, de huidige met spachtelputz. Ik ga binnenkort verhuizen maar na 10 jaar zijn de enige krimpscheuren bij de koppeling wand/plafond te vinden.frumper schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:22:
Even een domme vraagmaar ik kom er stom genoeg via Google niet helemaal uit.
Wij willen eigenlijk geen spiegelgladde muren beneden maar meer richting spachtel met zeer fijne korrel erin.
Is dat voor nieuwbouw eigenlijk ook not done? Ik lees hier zoveel tegenstrijdige berichten over dat ik flink ga twijfelen over wat verstandig is
Het is inderdaad momenteel wat minder populair maar ook mijn nieuwe woning wordt weer van spachtelputz voorzien.
[ Voor 7% gewijzigd door Timmy op 06-09-2018 11:27 ]
Nadeel van putz is dat het alleen de eerste iteratie er top uitziet. Het is nauwelijks te herstellen en bij overschilderen verlies je een deel van de textuur (naast dat het bijna niet fatsoenlijk met een muurroller in 1x dekkend is te krijgen door diezelfde textuur). Ook is het met name in trapopgangen te scherp. Je kan je knokkels ophalen bij de trapleuning. Als het vies wordt, is het niet schoon te maken. Het verhult wel in beperkte mate krimpscheurtjes.MadEgg schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:25:
Maar is mode iets waar je je wat van aan wilt trekken? Je moet in je eigen huis lekker met de muren doen wat je zelf mooi vindt. Ik doe het in ieder geval niet voor de buren of het bezoek.
Allemaal redenen waarom het dus niet meer toegepast wordt.
[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 06-09-2018 11:32 ]
Ik vind het juist makkelijk schoon te houden, even met een vochtig sponsje o.i.d. er over heen en het is weer netjes. Dat je iets kan openhalen is inderdaad waar maar komt gelukkig niet vaak voor.Señor Sjon schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:29:
Nadeel van putz is dat het alleen de eerste iteratie er top uitziet.
Ook in ons project worden woningen met casco zaken niet eerder opgeleverd dan woningen die niet-casco zijn. Ik verwacht dat dit bij jouw dus ook zo is. Dus is het niet perse dat ze het huis 7 weken leeg willen hebben, maar meer zo dat ze in volgorde opleveren en de traagste het moment bepaald.MadEgg schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:33:
We hebben gister de opleverbrief mogen ontvangen, met een opleverdatum van 25 oktober. Een flinke tegenvaller, gezien onze woning momenteel echt al klaar te noemen is, zo casco als wij het laten opleveren. Blijkbaar moet die eerst nog 7 weken ongebruikt leegstaan voordat wij de sleutel krijgenHelemaal balen voor ons dat de andere helft van onze tweekapper een week eerder opgeleverd wordt.
Dat worden 7 hele dagen om de nieuwe woning van een volledig casco woning om te toveren tot een bewoonbaar huis, aangezien we op 1 november onze huidige woning moeten overdagen. Dat gaat nooit lukken natuurlijk, dus we zullen toch naar tijdelijke verblijfsruimte op zoek moeten. Balen
Daar lijkt het inderdaad op. Maar dan is het juist extra zuur dat de 3 niet-casco-woningen eerder opgeleverd worden - het was op zijn minst leuk geweest om de casco-woning bij de eerste batch te doen. We zijn minstens een aantal weken extra kwijt. Onze eigen keuze, hoeven ze geen rekening mee te houden natuurlijk. Maar het was wel klantvriendelijk geweest. Ook voor onze buren die nu minstens een week langer in de bouwherrie zitten.Hogader schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:54:
[...]
Ook in ons project worden woningen met casco zaken niet eerder opgeleverd dan woningen die niet-casco zijn. Ik verwacht dat dit bij jouw dus ook zo is. Dus is het niet perse dat ze het huis 7 weken leeg willen hebben, maar meer zo dat ze in volgorde opleveren en de traagste het moment bepaald.
Daarnaast is het blijkbaar ook niet haalbaar om meer dan 3 opleveringen op één dag te kunnen doen, en kan het blijkbaar alleen op donderdagen.
Ons geduld wordt in ieder geval aardig op de proef gesteld

Tja
Dat gevoel ken ik iig. Ik mocht 5 weken wachten omdat mijn huis pas na de bouwvak werd opgeleverd, ondanks dat hij ervoor al klaar was. Gewoon puur een plannings dingetje en dat ze ergens een grens moeten stellen.MadEgg schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:05:
[...]
Ja goed punt. Ik ging uit van MDF/houten plinten.Señor Sjon schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:58:
[...]
Als je plinten uit de tegel hebt, dan is stucadoor als tweede beter. Dan kan hij de stuclaag even dik maken als de plint en heb je een strakke wand (plus een randje minder waar stof op komt).
Er is altijd een oplevervolgorde, ook in verband met de bouwplaatsinrichting e.d. De ene wel en de ander niet zorgt alleen maar voor chaos.MadEgg schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:05:
[...]
Daar lijkt het inderdaad op. Maar dan is het juist extra zuur dat de 3 niet-casco-woningen eerder opgeleverd worden - het was op zijn minst leuk geweest om de casco-woning bij de eerste batch te doen. We zijn minstens een aantal weken extra kwijt. Onze eigen keuze, hoeven ze geen rekening mee te houden natuurlijk. Maar het was wel klantvriendelijk geweest. Ook voor onze buren die nu minstens een week langer in de bouwherrie zitten.
Daarnaast is het blijkbaar ook niet haalbaar om meer dan 3 opleveringen op één dag te kunnen doen, en kan het blijkbaar alleen op donderdagen.
Wees blij. Opleveren vlak voor de bouwvak en dan kan je 4 weken wachten als er iets mis mocht blijken te zijn.Hogader schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:10:
[...]
Dat gevoel ken ik iig. Ik mocht 5 weken wachten omdat mijn huis pas na de bouwvak werd opgeleverd, ondanks dat hij ervoor al klaar was. Gewoon puur een plannings dingetje en dat ze ergens een grens moeten stellen.
En de week tussentijd tussen opeenvolgende opleveringen is nodig om bij te komen van de randdebiele kopers?Señor Sjon schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:23:
[...]
Er is altijd een oplevervolgorde, ook in verband met de bouwplaatsinrichting e.d. De ene wel en de ander niet zorgt alleen maar voor chaos.
Ik begrijp best dat het niet in een dag gaat lukken, en blijkbaar zitten we dan aan de verkeerde kant van de serie. Maar waarom er dan een week tussen moet zitten kan ik niet helemaal bij. De rij woningen aan de overkant werd een paar maanden geleden op twee achtereenvolgende dagen opgeleverd.
Tja
Ik was er enerzijds ook wel blij mee. Alle ellende die er tijdens de bouwvak mocht gebeuren was dan namelijk nog niet voor mijn rekening. En idd zou dat ook veel gedoe betekenen als er iets mis was. Gelukkig is die ellende na oplevering bij mij op dit moment enkel een irritatie puntje mbt de mechanische ventilatie.Señor Sjon schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:23:
[...]
Wees blij. Opleveren vlak voor de bouwvak en dan kan je 4 weken wachten als er iets mis mocht blijken te zijn.
Met het afdekkapje werkt de touch bediening niet, terwijl hij wel functioneert zonder dat kapje
Aannemers leveren het liefst na de vakanties op omdat ze in de bouwvak 3-4 weken dicht zitten en met kerst ook nog 1-2 weken. Als er dan wat mis is moeten kopers vaak weken/ maanden wachten tot een probleem opgelost wordt, dat brengt veel meer irritaties. Bijna alles in de bouw wordt tegenwoordig door onderaannemers uitgevoerd, als deze onderaannemers uit een andere regio komen dan de bouwer loopt de tijd alleen maar verder op. Overigens is mijn woning dag voor de bouwvak opgeleverd, maar weet uit ervaring dat de meesten dat niet doen.Hogader schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:10:
[...]
Dat gevoel ken ik iig. Ik mocht 5 weken wachten omdat mijn huis pas na de bouwvak werd opgeleverd, ondanks dat hij ervoor al klaar was. Gewoon puur een plannings dingetje en dat ze ergens een grens moeten stellen.
Bij sommige versies kan je ook je handen eraan open halen als je er per ongeluk langs schuurt 😛.Señor Sjon schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:24:
Spachtelputz is een tijd heel populair geweest (zo rond de eeuwwisseling tot de crisis).
Daar streven juist alle aannemers naar omdat bij oplevering ook het risico op vernieling/brand/etc overgaat en het geld een maand eerder binnen is.asdf25 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:24:
[...]
Aannemers leveren het liefst na de vakanties op omdat ze in de bouwvak 3-4 weken dicht zitten en met kerst ook nog 1-2 weken. Als er dan wat mis is moeten kopers vaak weken/ maanden wachten tot een probleem opgelost wordt, dat brengt veel meer irritaties. Bijna alles in de bouw wordt tegenwoordig door onderaannemers uitgevoerd, als deze onderaannemers uit een andere regio komen dan de bouwer loopt de tijd alleen maar verder op. Overigens is mijn woning dag voor de bouwvak opgeleverd, maar weet uit ervaring dat de meesten dat niet doen.
Je verhaal klopt van geen kant..
Ik loop ook al jaren de benen uit mijn reet voor de bouwvak en voor de kerst, als of de wereld daarna zou stoppen met draaien. Opleveren na de bouwvak als het ervoor kan is mijns inziens nutteloos.De Rikster schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:07:
[...]
Daar streven juist alle aannemers naar omdat bij oplevering ook het risico op vernieling/brand/etc overgaat en het geld een maand eerder binnen is.
Je verhaal klopt van geen kant..
Dit bedrijf geeft echter aan dat ik het beste (tegen een meerprijs van €350) een verholen goot moet nemen ivm normaal lood. Dit zou lekkage voorkomen. Nu heb ik daar geen verstand van, maar lees wel op sommige websites (daar waar ze een alternatief bieden voor een verholen goot
Hier wordt ook een dakkapel geplaatst vlak na oplevering. Omdat het een woning betreft met platte dakpannen, zijn verholen goten de enige optie. Ziet sowieso netter uit vind ik, dan zo'n stuk lood wat over je dakpannen is gelegd, gewoon wat cleanerXtince schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:27:
In navolging van mijn eerdere post inzake een dakkapel ben ik vandaag in zee gegaan met een bedrijf (overigens met een ander dan eerder genoemd, toch een beter gevoel ondanks de hogere prijs).
Dit bedrijf geeft echter aan dat ik het beste (tegen een meerprijs van €350) een verholen goot moet nemen ivm normaal lood. Dit zou lekkage voorkomen. Nu heb ik daar geen verstand van, maar lees wel op sommige websites (daar waar ze een alternatief bieden voor een verholen goot) dat dit juist op den duur lekkages in de hand werkt. Wat zijn jullie ervaringen/kennis hierin?
Het is wel gevoeliger voor verstoppingen inderdaad, omdat het dus afgesloten is onder dakpannen, dus kan mij voorstellen dat daardoor lekkages uit kunnen voortvloeien. Maar heb er eigenlijk ook niet veel kaas van gegeten
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Precies, net zoals onderaannemers die nog even willen factureren zodat de betalingstermijn is ingegaan willen aannemers ook gewoon opleveren om het geld (en dus hun eventuele winst die pas in de laatste termijn zit) zo snel mogelijk binnen te hebben.D.deJong schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:20:
[...]
Ik loop ook al jaren de benen uit mijn reet voor de bouwvak en voor de kerst, als of de wereld daarna zou stoppen met draaien. Opleveren na de bouwvak als het ervoor kan is mijns inziens nutteloos.
Ik heb ook wel voor grotere aannemers gewerkt die zelfs eind november en heel december niet betaalden (zodat wat er op de balans stond nog wat leek voor de aandeelhouders
Maar waarom ren je je kapot als uitvoerder? De bedoeling is toch dat jij de rust en het overzicht bewaart en zorgt dat anderen zich kapot rennen

Wij hebben geen ervaring met vloerverwarming, maar ik begrijp dat het verwarmen natuurlijk niet een uur of 2 geregeld is, maar vaak een dag overheen gaat. Ik begrijp ook van de aannemer dat wij met de verdeler bepaalde dingen dicht kunnen draaien, waardoor niet elk vertrek in zijn geheel verwarmd wordt. Uiteraard willen we bv een koele slaapkamer houden.
Is ''spelen'' met de verdeler genoeg om hiervoor te zorgen, of is een zone-regeling een betere optie. Ik las online ook iets over een systeem als ''EvoHome'' waarbij je zelf de zone-regeling installeert (lijkt een goedkopere optie dan wat de aannemer in zijn optielijst heeft staan).
Net als bijv. een slimme thermostaat met vloerverwarming, heb je geen hol aan. Met vloerverwarming kan je het beste zo veel mogelijk constante temperatuur hebben. Bijv hele dag 19 graden. Als je het boven te warm vind, kan je daar gaan knijpen in de verdeler, dan blijft het constant koeler.
Als je bijv een kind hebt wat veel op de slaapkamer zit, wil je het mogelijk daar wel warmer hebben. Zonder zoneregeling is de opwarming afhankelijk van de temperatuur beneden. Met zoneregeling krijg je een thermostaatknop op iedere kamer, waar je het individueel mee kan regelen. Maar dat is dus vooral als je de temperatuur over het algemeen lager wil hebben boven maar wel de mogelijkheid wil hebben om op een kamer het warmer te hebben.
Of je kiest ervoor om gewoon ook boven wat warmer te hebben, dan heb je in elk geval geen winterdekbed meer nodig (kwestie van wennen denk ik).
Een verholen goot kan verstopt raken, is gevoeliger voor stuifsneeuw plus water onder je pannen door laten lopen is eigenlijk tegenstrijdig, het is wel mooier.Xtince schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:27:
In navolging van mijn eerdere post inzake een dakkapel ben ik vandaag in zee gegaan met een bedrijf (overigens met een ander dan eerder genoemd, toch een beter gevoel ondanks de hogere prijs).
Dit bedrijf geeft echter aan dat ik het beste (tegen een meerprijs van €350) een verholen goot moet nemen ivm normaal lood. Dit zou lekkage voorkomen. Nu heb ik daar geen verstand van, maar lees wel op sommige websites (daar waar ze een alternatief bieden voor een verholen goot) dat dit juist op den duur lekkages in de hand werkt. Wat zijn jullie ervaringen/kennis hierin?
Een loodvervanger in de kleur van je pannen is ook gewoon netjes en gerarandeerd waterdicht.
[ Voor 7% gewijzigd door D.deJong op 07-09-2018 21:28 ]
Was het maar zo makkelijk.De Rikster schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:51:
[...]
Precies, net zoals onderaannemers die nog even willen factureren zodat de betalingstermijn is ingegaan willen aannemers ook gewoon opleveren om het geld (en dus hun eventuele winst die pas in de laatste termijn zit) zo snel mogelijk binnen te hebben.
Ik heb ook wel voor grotere aannemers gewerkt die zelfs eind november en heel december niet betaalden (zodat wat er op de balans stond nog wat leek voor de aandeelhouders) en die gingen echt niet na de kerst opleveren als het ervoor kon.
Maar waarom ren je je kapot als uitvoerder? De bedoeling is toch dat jij de rust en het overzicht bewaart en zorgt dat anderen zich kapot rennen
Met al het regelen, controleren, personeel instrueren en onderaannemers najagen om de eindsprint te halen heb je je handen vol.
Ik zou niet anders willen.
Ik ben het ook jaren geweest, weet precies wat je bedoelt. Toch mis ik het niet, vooral politieagent spelen niet..D.deJong schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:24:
[...]
Was het maar zo makkelijk.
Met al het regelen, controleren, personeel instrueren en onderaannemers najagen om de eindsprint te halen heb je je handen vol.
Ik zou niet anders willen.
Dank! Klopt het dat je met platte dakpannen (dus niet golvend) geen andere keuze hebt dan een verholen goot ipv loodvervanger?D.deJong schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:19:
[...]
Een verholen goot kan verstopt raken, is gevoeliger voor stuifsneeuw plus water onder je pannen door laten lopen is eigenlijk tegenstrijdig, het is wel mooier.
Een loodvervanger in de kleur van je pannen is ook gewoon netjes en gerarandeerd waterdicht.
Bij platte pannen zou je het lood op de pannen moeten lijmen, dan is een verholen goot inderdaad een duurzamere oplossing.Xtince schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 01:26:
[...]
Dank! Klopt het dat je met platte dakpannen (dus niet golvend) geen andere keuze hebt dan een verholen goot ipv loodvervanger?
Je bent politieagent, kleuterjuf, vaderfiguur, sociaal medewerker, vertrouwenspersoon en soms ben je met bouwen bezig.De Rikster schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 22:37:
[...]
Ik ben het ook jaren geweest, weet precies wat je bedoelt. Toch mis ik het niet, vooral politieagent spelen niet..
De dynamiek op de bouwplaats is fantastisch, de mannen lekker ongecompliceerd en je kan achterom kijken met trots als een project is opgeleverd.
volgens mij heb ik gelezen dat een paar graden wisselen tussen overdag en snachts wel degelijk beter is. Energieverlies is hoger bij een groter temp verschil tussen binnen en buiten.Hsb-3 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:44:
@LightGrenades we hebben hetzelfde, we hebben niet voor zoneregeling gekozen. Ten eerste omdat het behoorlijk aan de prijs was, en ten tweede omdat het voor ons niet echt wat toevoegt.
Net als bijv. een slimme thermostaat met vloerverwarming, heb je geen hol aan. Met vloerverwarming kan je het beste zo veel mogelijk constante temperatuur hebben. Bijv hele dag 19 graden. Als je het boven te warm vind, kan je daar gaan knijpen in de verdeler, dan blijft het constant koeler.
Als je bijv een kind hebt wat veel op de slaapkamer zit, wil je het mogelijk daar wel warmer hebben. Zonder zoneregeling is de opwarming afhankelijk van de temperatuur beneden. Met zoneregeling krijg je een thermostaatknop op iedere kamer, waar je het individueel mee kan regelen. Maar dat is dus vooral als je de temperatuur over het algemeen lager wil hebben boven maar wel de mogelijkheid wil hebben om op een kamer het warmer te hebben.
Of je kiest ervoor om gewoon ook boven wat warmer te hebben, dan heb je in elk geval geen winterdekbed meer nodig (kwestie van wennen denk ik).
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Ik was het water naar de zee dragen na een halfjaar stage al zat. Nee, uitvoerder spelen (6.30 beginnen, ugh) was niet mijn ding.De Rikster schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 22:37:
[...]
Ik ben het ook jaren geweest, weet precies wat je bedoelt. Toch mis ik het niet, vooral politieagent spelen niet..
Ik lees al een aantal dagen mee in dit topic, waarbij ik op pagina 1 ben begonnen en inmiddels op de 83 zit. Ik heb de meest recente pagina's dus nog niet gelezen, maar daar kom ik vanzelf op.
Ikzelf woon slechts 8 maanden in een nieuwbouw appartement, maar ga binnenkort tekenen voor een nieuwbouwproject in Almere samen met mijn partner. Het gaat om een rijtjeshuis met 2 verdiepingen en een tuin. Ik had nooit verwacht om zo snel weg te gaan uit mijn appartement, maar vanwege overwaarde die ik nu kan behalen op dit appartement en een nieuwe baan, wordt de aankoop van het nieuwe huis financieel erg aantrekkelijk.
Waarom de keuze nieuwbouw?
Bij de zoektocht naar een bestaande bouw appartement liep ik tegen veel hindernissen op. Verborgen gebreken, stopcontacten die op een ongunstige locatie zaten, ongunstige lichtpunten etcetera. Vandaar dat ik destijds heb gekozen voor nieuwbouw. De flexibiliteit van nieuwbouw is mij zo goed bevallen dat ik ook voor dit huis direct voor nieuwbouw ben gegaan. Daarnaast geeft het ons een goed gevoel dat het huis wordt gebouwd volgens recente normen wat betreft isolatie en veiligheid. En het huis wordt standaard opgeleverd met vloerverwarming en zonnepanelen, wat ook erg fijn is. Het betreft project Nordlandt in Almere Noorderplassen West, geplande oplevering Q4 2019.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Zoals vele denk ik wel hebben meegemaakt, hebben wij de kosten van het meerwerk flink onderschat. Voor bepaalde opties worden prijzen gevraagd waar je stijl van achterover slaat. (hierover straks meer). Uiteraard speelt hierbij ook mee dat de spaarpot flink geslonken is, wegens het feit dat het huidige appartement slechts 8 maanden oud is en ik hier een hoop spaargeld in gestoken heb.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
De bouw is nog niet begonnen en we moeten voor aanstaande vrijdag doorgeven welke ruwbouw meerwerk opties wij willen hebben.
- Uitbouw van 5,1 x 2,4 meter inclusief HR++ ruiten en uitbreiding van de vloerverwarming. Tevens komt er een nieuw plafondlichtpunt en 2 dubbele wandcontactdozen. Kosten voor dit moois: €25.000,-
Nu heb ik heel erg het idee dat dit een bijzonder hoge prijs is. In de eerste 83 pagina's die ik gelezen heb is de gemiddelde prijs voor een uitbouw van deze maat 12-16k. Wellicht zijn de prijzen recent erg verhoogd en klopt mijn gevoel niet meer. Wat vinden jullie van deze prijs? Is deze marktconform of is deze aan de hoge kant?
- Dubbele uitslaande deur i.p.v. enkele uitslaande deur in de uitbouw. Kosten: €850
Verder hebben we gekeken naar een dakkapel, maar hier wordt ruim 10k voor gevraagd, terwijl je identieke dakkapellen online voor 3-4k tegenkomt.
Het huis wordt standaard opgeleverd zonder dakraam. We hebben wel de optie om deze te plaatsen a €1100, maar volgens mij kunnen we dit achteraf ook veel goedkoper laten doen.
Uiteraard willen we nog extra groepen laten aanleggen evenals loze leidingen, extra plafondlichtpunten etcetera, maar hier heb ik nog geen prijsindicatie voor, aangezien we deze nog niet hoeven door te geven en we eerst aan het brainstormen zijn over de uitbouw.
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Het huis kost €277.500 en de (mogelijke) uitbouw €25.000.
Overige begroting:
- Keuken €10k
- badkamer en toilet €8k
- Vloer (laminaat) €3k voor het hele huis
- Muur (renovlies) €4k voor het hele huis
De meubels hebben we recent aangeschaft voor het appartement en zullen we dus gewoon meenemen naar het nieuwe huis, evenals de gordijnen en overige inboedel.
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Het huidige appartement hebben we volledig laten bekleden met renovlies behang. Dit is ons goed bevallen en ziet er ontzettend strak uit! Je ziet totaal geen banen en van een afstand is het niet te onderscheiden van stucwerk imho. Dit willen we ook weer laten doen in het nieuwe huis. Mogelijk dat we de zolder echter enkel afwerken met verf, omdat deze initieel enkel als opslag gebruikt gaat worden.
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Voor de tuin is initieel nog geen budget. Dit zal dus pas volgend seizoen gerealiseerd worden.
Kortom: Een mooi project en weer een hoop om over na te denken. We zullen ook goed naar de financiën moeten kijken en sommige opties misschien later moeten uitvoeren.
Als je echt bij pagina 1 bent begonnen is het moeilijk prijzen te vergelijken met toen, het was toen 2016 en een slechte markt.
De plannen zijn redelijk doordacht dus daar heb ik weinig aan toe te voegen behalve dat het bijna altijd duurder uit gaat vallen dan gepland.
Het is wel redelijk slikken of stikken, zeker gezien je zo te zien al getekend hebt. Als je de kosten te hoog vindt en de ruimte niet per sé nodig hebt zou ik proberen om erachter te komen wat je buren doen - ik zou niet graag een uitbouw van 1,2m of geen uitbouw hebben als buren aan beide zijden dat wel hebben. Het nieuwbouwproject achter onze eigen nieuwbouwwoning heeft daar een aantal exemplaren van en ik vind het er echt niet mooi uit zien, het wordt een vrij donker hoekje.
Succes met de beslissing!
Tja
[ Voor 90% gewijzigd door Remko.me op 08-09-2018 19:06 ]
Staar je niet blind op de prijzen die een (paar) jaar geleden golden, schaarste van personeel en bouwstoffen doet de prijzen geen goed. De prijsstijging zie je bijvoorbeeld bij mijn woning. Ik kocht mijn woning ruim een jaar geleden en besloot een uitbouw te nemen, kosten 16,5k. Kort geleden ging een nieuwe fase in de verkoop en kost diezelfde aanbouw net geen 20k.YellowCab schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:48:
- Uitbouw van 5,1 x 2,4 meter inclusief HR++ ruiten en uitbreiding van de vloerverwarming. Tevens komt er een nieuw plafondlichtpunt en 2 dubbele wandcontactdozen. Kosten voor dit moois: €25.000,-
Nu heb ik heel erg het idee dat dit een bijzonder hoge prijs is. In de eerste 83 pagina's die ik gelezen heb is de gemiddelde prijs voor een uitbouw van deze maat 12-16k. Wellicht zijn de prijzen recent erg verhoogd en klopt mijn gevoel niet meer. Wat vinden jullie van deze prijs? Is deze marktconform of is deze aan de hoge kant?
Wijzigen van de standaard houten garage naar steen ook 30k.....ik vind het mega prijzen, maar ja voor jou 10 anderen...denk dat we de garage maar ff skippen
Ik denk dat het met palen duurder is. En ook belangrijk, zit er in de prijs iets van compensatie voor de epc? Als je met deze prijs er dan ook zonnepanelen bijkrijgt bijv. dan valt het misschien wel mee.
Daarbij komt wel nog 2.500 voor de openslaande deuren.
War is the only proper school of the surgeon.
Kosten van 2 extra heipaaltjes kunnen nooit meer dan 1500,- zijn, als je gezamenlijk een uitbouw neemt dan deel ook nog de heipalen.Hsb-3 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 18:01:
Heeft het er met de uitbouw niet ook mee te maken hoe deze gefundeerd is? Wij betalen voor onze op stroken (op staal) gefundeerde uitbouw van 2,4m €13.000,-.
Ik denk dat het met palen duurder is. En ook belangrijk, zit er in de prijs iets van compensatie voor de epc? Als je met deze prijs er dan ook zonnepanelen bijkrijgt bijv. dan valt het misschien wel mee.
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 08-09-2018 19:54 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Druk en zetfouten voorbehouden.
Thanks!D.deJong schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 15:14:
Gefeliciteerd met de aankoop/plannen.
Als je echt bij pagina 1 bent begonnen is het moeilijk prijzen te vergelijken met toen, het was toen 2016 en een slechte markt.
De plannen zijn redelijk doordacht dus daar heb ik weinig aan toe te voegen behalve dat het bijna altijd duurder uit gaat vallen dan gepland.
Ja snap ik, vandaar dat ik jullie om jullie advies vroeg, aangezien jullie de laatste pagina's waarschijnlijk wel al hebben gelezen
Het scheelt dat we heel recent al het geregel en gedonder rondom een nieuw huis al hebben meegemaakt. We gaan dus gewoon weer naar dezelfde leveranciers voor de keuken, badkamer etcetera, omdat we daar goede ervaring mee hebben. Destijds hebben we een hoop zaken vergeleken en een hoop offertes opgevraagd. Dit hoeven we nu dan niet meer te doen .Ook kunnen we gelukkig een hoop spullen gewoon meenemen, wat bespaard in de kosten.
Je boft maar dat je zo een lage prijs hebt hoeven betalen. De locatie zal daar inderdaad in meespelen gok ik. Ik ga donderdag tekenen voor het meerwerk, dus ik kan nog wijzigingen makenMadEgg schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 15:29:
@YellowCab Wij zijn €15k kwijt voor een uitbouw van 5,4 x 2,4m. Wat ik zo gezien heb zitten we daarmee in deze tijd nog redelijk voordelig, waarschijnlijk mede vanwege de locatie in Groningen ipv randstad. 25k€ vind ik wel heel veel, zeker gezien de beukmaat niet bijzonder groot is is zo te zien.
Het is wel redelijk slikken of stikken, zeker gezien je zo te zien al getekend hebt. Als je de kosten te hoog vindt en de ruimte niet per sé nodig hebt zou ik proberen om erachter te komen wat je buren doen - ik zou niet graag een uitbouw van 1,2m of geen uitbouw hebben als buren aan beide zijden dat wel hebben. Het nieuwbouwproject achter onze eigen nieuwbouwwoning heeft daar een aantal exemplaren van en ik vind het er echt niet mooi uit zien, het wordt een vrij donker hoekje.
Succes met de beslissing!
Heb je gelijk in. Ons huis is bijna identiek aan dat van een vriend van ons, welke toevallig in dezelfde straat woont. Zijn tuin is echter een stukje groter en heeft hem 1 jaar geleden opgeleverd gekregen. En wij betalen bijna €90k meer als hij, voor een kleinere kavel en een kleinere tuin met hetzelfde huis. Wat 2/3 jaar wel niet kan doen met de prijs....Timmy schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 16:22:
[...]
Staar je niet blind op de prijzen die een (paar) jaar geleden golden, schaarste van personeel en bouwstoffen doet de prijzen geen goed. De prijsstijging zie je bijvoorbeeld bij mijn woning. Ik kocht mijn woning ruim een jaar geleden en besloot een uitbouw te nemen, kosten 16,5k. Kort geleden ging een nieuwe fase in de verkoop en kost diezelfde aanbouw net geen 20k.
De fundering rust op palen. Als je deze palen alvast laat plaatsen, maar geen uitbouw neemt, kost dit je €1000,- dus dat kunnen de kosten ook niet zijn. We hebben standaard al een aantal zonnepalen en ik kan nergens terugvinden dat we meer zonnepanelen krijgen bij het nemen van een uitbouw.Hsb-3 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 18:01:
Heeft het er met de uitbouw niet ook mee te maken hoe deze gefundeerd is? Wij betalen voor onze op stroken (op staal) gefundeerde uitbouw van 2,4m €13.000,-.
Weet iemand wellicht in hoeverre het verstandig is om nu alvast 2 palen te laten heien als ik geen uitbouw neem? Mocht ik in de toekomst toch wel een uitbouw willen hoeven ze in ieder geval niet meer te heien. Zou dit dan veel schelen in kosten?
Ik denk niet dat als je op een later tijdstip een aannemer moet laten komen voor een uitbouw dat je dan goedkoper uit bent tenzij je zelf een hoop kan/wil doen.
Wil voorkomen dat ik later nog eens veel moeite moet doen om de laadpaal te realiseren. Tips?
Vraag het eens in de topic voor electrische auto’s, die hebben allemaal met het zelfde bijltje gehakt.
Helaas heb ik geen kruipruimte in de nieuwe woning. Zal het ook idd even daar posten. ThnxD.deJong schreef op zondag 9 september 2018 @ 06:43:
Is er vanuit de meterkast via de kruipruimte niks te maken? Een laadpaal is toch niet gewoon 230?
Vraag het eens in de topic voor electrische auto’s, die hebben allemaal met het zelfde bijltje gehakt.
Snap overigens niet dat dit nu niet standaard gedaan wordt als mensen op de oprit moeten parkeren. In ons project heeft er nog geen 10% er aan gedacht. (Ook geen kruipruimte, mantelbuis koste 220)
[ Voor 8% gewijzigd door EiT op 09-09-2018 08:04 ]
Druk en zetfouten voorbehouden.
Dus ik heb aangegeven bij onze koopbegeleider dat wij keramisch parket willen gaan leggen en gevraagd of het nodig is om extra wapening aan te brengen."Wanneer u voornemens bent om de woning te voorzien van een tegel- of natuursteen vloerafwerking adviseren wij u om dit in het gesprek met de ondernemer te melden. In dat geval kan het noodzakelijk zijn om extra wapening in de dekvloer van de begane grond op te nemen om scheurvorming bij de afwerking van de vloer te voorkomen."
De koopbegeleider heeft de volgende vraag aan de uitvoerder gesteld:
Waarop de uitvoerder antwoordt:"Volgens mij ligt er wapening onder de vloerverwarming. Zou het nog noodzakelijk zijn om extra wapening op de slangen te leggen?"
Dilataties aanbrengen lijkt me niet mooi, dus lijkt me geen oplossing. Zeker nu het nog mogelijk is om extra wapening toe te voegen voor €385,-.. Nou ben ik best bereid dit te betalen om meer zekerheid te hebben dat de tegels er straks goed in blijven liggen. Maar de koopbegeleiding zegt daarbij nog het volgende:"Onder de vloerverwarming ligt een netje.Dit netje dient om de slangen op vast te maken.
Wil je wapening in de vloer hebben dan moet er nog een netje over de slangen heen gelegd worden.
We hebben hier te maken met lage temperatuurverwarming waardoor ik niet zo bang ben voor scheuren.
Ik denk dat het voldoende moet zijn wanneer je dilataties in de vloeren maakt t.p.v. de deuropeningen.
In de dagmaat van deuropeningen wil een vloer wel eens scheuren."
Waarbij mijn vraag dus is, is het nou wel echt nodig om te doen?"Ik kan me niet herinneren dat ik dit ooit als optie uit heb laten voeren bij woningen met vloerverwarming.
Maar als je het voorzorg toch wil laten uitvoeren, dan kost dit € 385,- incl. btw"
Signature
Nu is de fundering al sinds eind juni klaar en staat het onkruid (in de toekomstige kruipruimte) ruim 1 meter hoog.
Moet dit niet verwijdert worden voor het plaatsen van de vloeren?
[ Voor 6% gewijzigd door DaWayne op 09-09-2018 12:34 ]
Als je het goed wil doen zijn dilataties de enige juiste optie, al zal het met de tegels wel goed gaan omdat de lijm flexibel is en blijft. Is meer van toepassing bij gietvloeren etc.DjRik schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:44:
Ik heb een vraag over het aanbrengen van extra wapening in de begane grond vloer. Dit aangezien we keramisch parket willen laten leggen. In de technische omschrijving staat het volgende:
[...]
Dus ik heb aangegeven bij onze koopbegeleider dat wij keramisch parket willen gaan leggen en gevraagd of het nodig is om extra wapening aan te brengen.
[...]
Waarop de uitvoerder antwoordt:
[...]
Dilataties aanbrengen lijkt me niet mooi, dus lijkt me geen oplossing. Zeker nu het nog mogelijk is om extra wapening toe te voegen voor €385,-.. Nou ben ik best bereid dit te betalen om meer zekerheid te hebben dat de tegels er straks goed in blijven liggen. Maar de koopbegeleiding zegt daarbij nog het volgende:
[...]
Waarbij mijn vraag dus is, is het nou wel echt nodig om te doen?
T.E schreef op zondag 9 september 2018 @ 08:43:
Ik heb een mantelbuis naar de garage gedaan. Van daaruit ga ik een gat boren naar de oprit voor o.a tuinverlichting. Eventueel zou je een kabel kunnen trekken bij de mantelbuis waar je hoofdkabel binnenkomt. Als er ruimte is moet dat wel lukken. Mag officieel niet maar wie controleerd dat. Glasvezel wordt ook in de mantelbuis van bv ziggo gelegd.
Dank voor de antwoorden. Begrijp dus dat ik niet zomaar de elektriciteit vanuit de schuur kan gebruiken. Moet dus een loze leiding vanuit de meterkast aan laten leggen. Enig idee of dat goed is te doen na oplevering? Want opties doorgeven kan niet meer. Fundering ligt er dus ook al een tijdje. Ik wil dus dat er eigenlijk niets zichtbaar wordt en ik het goed kan wegwerken. Indien dat toch het geval blijft doe ik het wel op een ander moment (indien ik een elektrische auto neem). Idd jammer dat ze dit niet als standaardoptie hebben, anders had ik er wel aan gedacht...EiT schreef op zondag 9 september 2018 @ 08:02:
Mantelbuis van meterkast naar oprit. Geen idee of je dit nog kan doen, of ligt de fundering er al?
Snap overigens niet dat dit nu niet standaard gedaan wordt als mensen op de oprit moeten parkeren. In ons project heeft er nog geen 10% er aan gedacht. (Ook geen kruipruimte, mantelbuis koste 220)
Wie het controleert? Je verzekeringsmaatschappij als je ooit brand krijgt of iets anders... ook al klinkt het makkelijk om te doen, ik zou er drie keer over nadenken voordat ik het zou doen.T.E schreef op zondag 9 september 2018 @ 08:43:
Eventueel zou je een kabel kunnen trekken bij de mantelbuis waar je hoofdkabel binnenkomt. Als er ruimte is moet dat wel lukken. Mag officieel niet maar wie controleerd dat.
Life is what happens while you're busy making other plans
Wij doen de vloerverwarming en dekvloeren achteraf en laten er waarschijnlijk wel een wapeningsnet overheen leggen, dit zou, zeker gezien de beperkte dikte van de dekvloer bij ons veel meer zekerheid op geen scheuren geven. Daar betalen we dan €6,05 per m2 extra voor. Of het het waard is zullen we nooit weten, maar voor de zekerheid doen we het toch maar.DjRik schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:44:
Ik heb een vraag over het aanbrengen van extra wapening in de begane grond vloer. Dit aangezien we keramisch parket willen laten leggen. In de technische omschrijving staat het volgende:
[...]
Dus ik heb aangegeven bij onze koopbegeleider dat wij keramisch parket willen gaan leggen en gevraagd of het nodig is om extra wapening aan te brengen.
[...]
Waarop de uitvoerder antwoordt:
[...]
Dilataties aanbrengen lijkt me niet mooi, dus lijkt me geen oplossing. Zeker nu het nog mogelijk is om extra wapening toe te voegen voor €385,-.. Nou ben ik best bereid dit te betalen om meer zekerheid te hebben dat de tegels er straks goed in blijven liggen. Maar de koopbegeleiding zegt daarbij nog het volgende:
[...]
Waarbij mijn vraag dus is, is het nou wel echt nodig om te doen?
Tja
Lees even een paar pagina's terug over het wel of niet plaatsen van een dakraam. De huidige kosten wegen niet op tegen de mogelijke problemen van het later aanbrengen. (Issues zoals; bouwvocht, lekkage, planning, garantie etc)YellowCab schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:48:
Verder hebben we gekeken naar een dakkapel, maar hier wordt ruim 10k voor gevraagd, terwijl je identieke dakkapellen online voor 3-4k tegenkomt.
Het huis wordt standaard opgeleverd zonder dakraam. We hebben wel de optie om deze te plaatsen a €1100, maar volgens mij kunnen we dit achteraf ook veel goedkoper laten doen.
Denk hier dus even goed over na..
War is the only proper school of the surgeon.
Bij ons vorige huis hebben we de dakkapel ook achteraf (gelijk na de bouw) laten plaatsen. Stuk goedkoper en in die elf jaar dat we er woonden nooit een lekkage of iets gehad.SerealKiller schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:03:
[...]
Lees even een paar pagina's terug over het wel of niet plaatsen van een dakraam. De huidige kosten wegen niet op tegen de mogelijke problemen van het later aanbrengen. (Issues zoals; bouwvocht, lekkage, planning, garantie etc)
Denk hier dus even goed over na..
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Extra voordeel vanuit de bouw ben je ook niet zeker van 😉
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

(gaat om linker woning van eerste blok)
Bijzonderheden
- Aardbevingsbestendig
- Gasloos
- Warmtepomp
- Zonnepanelen
- In de buurt van het water

(woning is 2de van rechts, achterste rij)
Wat ons erg aanspreekt is dat de wijk redelijk ruim opgezet wordt. Afstand met de overburen is bijvoorbeeld 30 meter en in het plan is veel ruimte voor groen opgenomen. Afstand tot centrum Groningen is ongeveer 6km. Gelukkig is ons werk wat dichterbij ;-)
We hebben een reserveringsovereenkomst getekend, en zijn nu aan het wachten op de technische tekeningen zodat we een keuze kunnen maken welk meerwerk we willen.
In de beschrijving staat; het gebalanceerde ventilatiesysteem is regelbaar met een 3 standen schakelaar in de keuken.
Waar sluit je dan je afzuigkap op aan? op dit ventilatiesysteem of is het makkelijkste een opening te boren naar buiten..(er staat; de binnenzijde van de voorgevel is gemaakt van hout, houten spouwblad)
Met een huis van EPC = 0, dus mega zuinig; doet dit heel veel met de zuinigheid? Of zie ik nog iets over het hoofd?
[ Voor 30% gewijzigd door SmileAlot op 09-09-2018 21:33 ]
Bij ons huis gaat ook aankomende week de BGG erin. Al het onkruid is vorige week weggehaald. Maar goede vraag...DaWayne schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:21:
Volgende week gaat eindelijk de begane grondvloer erin. De weken erna de prefab wanden.
Nu is de fundering al sinds eind juni klaar en staat het onkruid (in de toekomstige kruipruimte) ruim 1 meter hoog.
Moet dit niet verwijdert worden voor het plaatsen van de vloeren?
Is het ook niet naar voren gekomen bij het uitkiezen van de keuken (of plaatsen jullie deze naderhand). Als er niets is, zul je zelf een kanaal naar buiten moeten maken, bijv in een koof..
Iedere opening heeft effect op je energieverbruik, en als er nog niks is dan zal dat een "zwak" punt worden. Goede kierdichting is dan heel belangrijk.
maybe toch maar gewoon voor recirculatieafzuigkap gaan en zo nu en dan koolstoffilter vervangen a 35,-pst (en als het echt niet te doen is een plasmafilter laten plaatsen)Hsb-3 schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:03:
@SmileAlot , je mag (naar mijn weten) je afzuigkap niet op je ventilatie aansluiten. Is er geen afvoer naar buiten gemaakt? Bij ons zit er een kanaal in de vloer ingestort en dat komt uit in de voorgevel. Bijzonder als ze daar geen rekening mee hebben gehouden?
Is het ook niet naar voren gekomen bij het uitkiezen van de keuken (of plaatsen jullie deze naderhand). Als er niets is, zul je zelf een kanaal naar buiten moeten maken, bijv in een koof..
Iedere opening heeft effect op je energieverbruik, en als er nog niks is dan zal dat een "zwak" punt worden. Goede kierdichting is dan heel belangrijk.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2