Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.242 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wantsome
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
@Kayl
Je moet net zoals je bij renovlies hebt gedaan wel naar referenties vragen natuurlijk voordat je besluit met diegene in zee te gaan. Als ze dit niet willen of kunnen is het verdacht.

Er zijn stukadoors die garantie geven. Zij komen dan kosteloos de scheuren herstellen. Voor nieuwbouw dien ze speciaal gips te gebruiken en sommige punten dienen ze anders voor te behandelen of iets dergelijks. Op die manier kan een stukadoor bijna garanderen dat er geen scheurvorming zal ontstaan en dus durft de stukadoor die garantie te geven. Ook zal een goede stukadoor aangegeven dat scheuren in stukwerk bij nieuwbouw een mythe is. Een huis blijft altijd werken.

Ik heb juist negatieve verhalen over renovlies gehoord. Door de werking van het huis zou het behang los raken en dergelijke. Dat is moeilijk te herstellen, terwijl een scheur in glad stukwerk eenvoudig te herstellen is. Ik denk dat het allemaal zo zijn voor en nadelen heeft.

Kan je renovlies trouwens ook toepassen in sanitaire ruimtes? Strakke onbetegelde wanden zijn de trend van nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-08 13:16
wantsome schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:15:
@Kayl
Je moet net zoals je bij renovlies hebt gedaan wel naar referenties vragen natuurlijk voordat je besluit met diegene in zee te gaan. Als ze dit niet willen of kunnen is het verdacht.

Er zijn stukadoors die garantie geven. Zij komen dan kosteloos de scheuren herstellen. Voor nieuwbouw dien ze speciaal gips te gebruiken en sommige punten dienen ze anders voor te behandelen of iets dergelijks. Op die manier kan een stukadoor bijna garanderen dat er geen scheurvorming zal ontstaan en dus durft de stukadoor die garantie te geven. Ook zal een goede stukadoor aangegeven dat scheuren in stukwerk bij nieuwbouw een mythe is. Een huis blijft altijd werken.

Ik heb juist negatieve verhalen over renovlies gehoord. Door de werking van het huis zou het behang los raken en dergelijke. Dat is moeilijk te herstellen, terwijl een scheur in glad stukwerk eenvoudig te herstellen is. Ik denk dat het allemaal zo zijn voor en nadelen heeft.

Kan je renovlies trouwens ook toepassen in sanitaire ruimtes? Strakke onbetegelde wanden zijn de trend van nu ;)
Een garantie op de reparatie van scheuren is natuurlijk niet een garantie op het niet krijgen van scheuren. Ook bij het repareren van scheuren zit je weer met het schilderwerk, waar je maar van moet hopen dat je verf nog "pakt", waardoor je weinig kleurverschil zit. En anders kan je met pech een hele wand opnieuw schilderen. Het zal zeker te minimaliseren zijn, maar voorkomen niet. Maar goed, zoals gezegd iedereen heeft zijn voorkeur.

Ik moet ook nog maar afwachten hoe renovlies op langere termijn blijft, maar ons huis zal goed droog opgeleverd worden en ik vertrouw de vaklui die we uitgekozen hebben.

Of het ook in sanitaire ruimtes te gebruiken is weet ik niet. Ik vermoed van wel wanneer je goede verf gebruikt, dat is volgens mij het belangrijkste. We passen het ook toe achter de kookplaat en met de juiste verf is dit ook geen probleem. Ik heb niet de indruk dat renovlies hetzelfde is al regulier behang, waarbij je bang moet zijn dat het van de wand komt bij wat te veel vocht. Maar wij hebben daar wel voor stucwerk gekozen, omdat je daarmee ook makkelijker een overgang op tegelwerk kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wantsome
Kayl schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:28:
[...]

Een garantie op de reparatie van scheuren is natuurlijk niet een garantie op het niet krijgen van scheuren. Ook bij het repareren van scheuren zit je weer met het schilderwerk, waar je maar van moet hopen dat je verf nog "pakt", waardoor je weinig kleurverschil zit. En anders kan je met pech een hele wand opnieuw schilderen. Het zal zeker te minimaliseren zijn, maar voorkomen niet. Maar goed, zoals gezegd iedereen heeft zijn voorkeur.

Ik moet ook nog maar afwachten hoe renovlies op langere termijn blijft, maar ons huis zal goed droog opgeleverd worden en ik vertrouw de vaklui die we uitgekozen hebben.

Of het ook in sanitaire ruimtes te gebruiken is weet ik niet. Ik vermoed van wel wanneer je goede verf gebruikt, dat is volgens mij het belangrijkste. We passen het ook toe achter de kookplaat en met de juiste verf is dit ook geen probleem. Ik heb niet de indruk dat renovlies hetzelfde is al regulier behang, waarbij je bang moet zijn dat het van de wand komt bij wat te veel vocht. Maar wij hebben daar wel voor stucwerk gekozen, omdat je daarmee ook makkelijker een overgang op tegelwerk kan maken.
Het heeft zeker zijn voors en tegens. Het is nog geen uitgemaakte zaak hoor dat het stucwerk wordt. Maar mijn 'gevoel' is daarbij wel gewoon beter. Vind het maar vreemd dat ze soort behang plakken en dat vervolgens sauzen. Maar ik moet het een en andere nog uitzoeken en ben er momenteel nog niet mee bezig. Zit er trouwens nog verschil in renovliesbehang of glasvezelbehang? Of bedoelen ze daarmee hetzelfde?

Ik ben er dan ook zeker nog niet over uit wat het gaat worden. Als behangklaar bijvoorbeeld dermate goed uit ziet laat ik de 1e en 2e waarschijnlijk voor wat het is, misschien nog zo'n schuurmachine huren en dan sauzen. Ze bouwen met kalkzandsteen bij ons, dus de muren worden denk best strak opgeleverd, daar deze na het lijmen van deze blokken nog flink strak getrokken moet worden om het behangklaar te krijgen. En als het niet strak is ga ik het zeker als opleverpunt noteren. Behangklaar moet in principe zo goed als sausklaar zijn lijkt me? In behang zie je ook elke oneffenheid.

De BG wil ik wel 100% strak, maar daar moet achteraf nog een trapkast in (aannemer vroeg daar 50% meer voor dan bij de vorige fase, met als resultaat dat bijna iedereen het achteraf doet) en een ombouw gemaakt worden bij de keuken zodat de kastenwand ingebouwd is. Dus er moet dan toch al een stukadoor komen om de trapkast en ombouw 'behangklaar' te maken voor de renovliezer. Dan is direct de volledige BG sausklaar stuken goedkoper denk ik? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-08 13:16
wantsome schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 18:13:
[...]

Het heeft zeker zijn voors en tegens. Het is nog geen uitgemaakte zaak hoor dat het stucwerk wordt. Maar mijn 'gevoel' is daarbij wel gewoon beter. Vind het maar vreemd dat ze soort behang plakken en dat vervolgens sauzen. Maar ik moet het een en andere nog uitzoeken en ben er momenteel nog niet mee bezig. Zit er trouwens nog verschil in renovliesbehang of glasvezelbehang? Of bedoelen ze daarmee hetzelfde?

Ik ben er dan ook zeker nog niet over uit wat het gaat worden. Als behangklaar bijvoorbeeld dermate goed uit ziet laat ik de 1e en 2e waarschijnlijk voor wat het is, misschien nog zo'n schuurmachine huren en dan sauzen. Ze bouwen met kalkzandsteen bij ons, dus de muren worden denk best strak opgeleverd, daar deze na het lijmen van deze blokken nog flink strak getrokken moet worden om het behangklaar te krijgen. En als het niet strak is ga ik het zeker als opleverpunt noteren. Behangklaar moet in principe zo goed als sausklaar zijn lijkt me? In behang zie je ook elke oneffenheid.

De BG wil ik wel 100% strak, maar daar moet achteraf nog een trapkast in (aannemer vroeg daar 50% meer voor dan bij de vorige fase, met als resultaat dat bijna iedereen het achteraf doet) en een ombouw gemaakt worden bij de keuken zodat de kastenwand ingebouwd is. Dus er moet dan toch al een stukadoor komen om de trapkast en ombouw 'behangklaar' te maken voor de renovliezer. Dan is direct de volledige BG sausklaar stuken goedkoper denk ik? :)
Daar zit wel een verschil in, een expert ben ik ook niet hoor (verre van). Dit is wat ik zo gauw kan vinden voor de soorten en verschillen: https://www.behangsite.co...eefsel-en-glasvezelbehang.

Onze nieuwe woning en onze vorige woning (ook nieuwbouw) zijn allebei met kalkzandsteen blokken gebouwd. Mijn ervaring is dat het op zich wel netjes opgeleverd wordt (let wel, elke aannemer heeft weer een andere definitie), maar de oneffenheden zitten meer in de diepte. Ik hoor andere kopers dan vaak roepen dat het glad moet zijn en dat is het dan ook wel, maar kleine putjes en kuiltjes in de steen zitten er dan wel in. Met behang zie je deze niet snel zitten (wel uitstekende stukken). En anders moet je het maar weer zien te winnen van een aannemer.
Dus als je dat zonder stuken wilt sausen dan moet je eerst die plekjes gaan opvullen en weer schuren.

En in jouw geval zou ik inderdaad ook de begane grond gelijk helemaal stuken, zeker als je een goede stukadoor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink confetti
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-01-2024
Pred87 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:14:
Hmm wist niet dat dit topic bestond. Nuttig om eens te volgen!

Ik heb zelf een nieuwbouw woning aangeschaft eind 2016 (geplande oplevering oktober 2018). Echter kreeg ik begin april het slechte nieuws te horen dat mijn aannemer failliet is gegaan. Totaal onverwachts! Toch vreemd in een tijd waar er een overvloed aan werk is in de bouw. Maar het verhaal erachter klinkt aannemelijk. Stijgende kosten van materialen en personeel en hier niet goed op plannen. Daarnaast natuurlijk ook wanbeleid. De aannemer heeft inmiddels een doorstart gemaakt in de eigen regio (ergens in het oosten) en heeft de amsterdamse tak failliet laten gaan. Resultaat is nu zo'n 300+ appartementen waar de bouw sinds maart al stil ligt.

Uiteraard zat er wel woning borg op en dus de garantie dat het afgebouwd wordt zonder extra kosten voor de koper. Een nieuwe aannemer lijkt inmiddels ook gevonden te zijn (de offerte is nog in behandeling bij woningborg). De nieuwe opleverdatum: december 2020 - april 2021 met een geplande herstart van de bouwwerkzaamheden in november dit jaar. Ruim 2 jaar na de geplande opleverdatum terwijl de bouw (uitgaande van herstart in november) maar een maand of 8 heeft stilgelegen. Dit betekent voor heel veel mensen minimaal 2 jaar dubbele kosten waarbij de bouwrente niet meer vergoed wordt vanaf begin 2019. Woningborg biedt hier ook een vergoeding voor maar dat stelt weinig voor. De vergoeding is per kalender dag maar gelimiteerd tot 90 dagen.

Uiteraard een lastige situatie. Gelukkig treft het mij financieel niet zo heel erg omdat mijn hypotheek niet zo heel hoog is. Maar veel mensen komen hierdoor in de financiele problemen. Wel vraag ik mij af of er niet iemand aansprakelijk gesteld kan worden. Er is enorm veel fout gegaan. Een kleine samenvatting:
- De aannemer liep al maanden lang ver achter op schema
- De aannemer bleek al meer dan een jaar niet financieel gezond meer te zijn
- De aannemer heeft waarschijnlijk gefraudeerd
- Er zijn grote fouten gemaakt in het reeds gebouwde gedeelte, veel moet opnieuw. Denk aan ontbrekende bouwtekeningen, verkeerde maatvoeringen waardoor bv alle kozijnen terug naar de fabrikant moesten, ontbrekende voorzieningen (of foutief) etc.

Via de VVE wordt er sowieso juridische hulp ingeschakeld. Maar de enige die echt aansprakelijk is is de aannemer lijkt me. En van een kale kip valt niet te plukken. Wel onbegrijpelijk hoe de eigenaar er ogenschijnlijk gewoon mee weg komt. Wellicht heeft iemand hier ervaring met een soortgelijke situatie?
Jee wat een verhaal!! Heftig hoor.
Wij gaan van de week tekenen bij de notaris maar er was al een en ander om te doen omdat het woningborg certificaat er nog niet was. Maar goed om toch te wachten met tekenen als ik dit zo lees.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
wantsome schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 18:13:
[...]

Ook wij laten de kastenwand van de keuken inbouwen. Maar ik ben er nog niet uit of ik eerst de keuken of eerst de ombouw ga realiseren. Welke volgorde houd jij aan en waarom?

En wat laat je eigenlijk van de trappenkast stucen? Ook wij laten alles stucen en ook een trappenkast achteraf plaatsen, maar ben daarvan uitgegaan dat het hout betreft en dus kan schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15

fmb

T.E schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:52:
... Meerwerk alleen het nodige door de aannemer zoals uitbouw en loze leidingen en we hebben gekozen voor casco badkamer.
Aannemer prijzen slaan werkelijk nergens op.
Die aanpak hebben wij ook gekozen (op een uitzondering na). Toch nog 5% van ons totale budget gereserveerd voor de aannemer aan meerwerk (dat is +- 7% van de von prijs). En daar bovenop 15% van ons totale budget gereserveerd voor verbouwen (inclusief keuken/badkamer/extra kamers op zolder/vliering maken op zolder). En dan hebben we voor de zekerheid ook nog eens een gefaseerde aanpak, eerst investeren in wat direct af moet zijn en daarna in de delen die we niet direct nodig hebben.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wantsome
Xtince schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:34:
[...]

Ook wij laten de kastenwand van de keuken inbouwen. Maar ik ben er nog niet uit of ik eerst de keuken of eerst de ombouw ga realiseren. Welke volgorde houd jij aan en waarom?

En wat laat je eigenlijk van de trappenkast stucen? Ook wij laten alles stucen en ook een trappenkast achteraf plaatsen, maar ben daarvan uitgegaan dat het hout betreft en dus kan schilderen.
Ik heb nog geen schema gemaakt van wat ik wanneer (laat) doe(n). Daar moet ik nog even goed over nadenken en voor gaan zitten wat handig is, maar hoe ik dit ga aanvliegen weet ik al wel.
Eerst de ombouw inclusief afstuken. Keuken zal waarschijnlijk een van de laatste dingen zijn. Waarom? Stukadoors zijn echte smeerkezen die alles wit maken. Het werkt voor hun ook sneller want niet afplakken/rekening houden met de keuken. Dus voor mij minder kosten en zorgen.

De keuken (en de vloer) wil ik graag netjes houden dus die zullen waarschijnlijk best ver achteraan op de planning komen te staan :)

Ben uitgegaan de trappenkast van ytongblokken te maken, zo doen ze dat tijdens de bouw ook. Maar hout zou inderdaad ook kunnen. Al denk ik dat je het dan beter met gipsplaten kan bekleden zodat je het kan sauzen net zoals de muren. Dat lijkt me mooier dan een afgelakte trappenkast ;)

Waarom kies jij voor stuken en niet voor renovlies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Kayl Een scheurtje hier of daar kan altijd, maar het maakt wel verschil of een V groef in je plafond gewoon wordt dichtgesmeerd of in drie etappes met gebruik van gaas wordt gedicht. Voor schilderen geldt dat ook, er kan echt wel iemand voor weinig een of andere goedkope zut op spuiten maar dat heeft een heel ander effect dan een geschuurde muur met kwaliteitsverf. Alle waar naar zijn geld.

Ervaringen uit het verleden hoeven niet veel te zeggen maar in ons huidige huis hebben we echt weinig significante scheuren, in de hoeken waar het prefab beton en het houtskelet elkaar ontmoeten zit er af en toe een scheur en op de zijmuren enkele van die haardunne lijntjes. Nou is ons nieuwe huis kalkzandsteen dus wellicht gedraagt dat zich anders maar we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
wantsome schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:57:
[...]

Ik heb nog geen schema gemaakt van wat ik wanneer (laat) doe(n). Daar moet ik nog even goed over nadenken en voor gaan zitten wat handig is, maar hoe ik dit ga aanvliegen weet ik al wel.
Eerst de ombouw inclusief afstuken. Keuken zal waarschijnlijk een van de laatste dingen zijn. Waarom? Stukadoors zijn echte smeerkezen die alles wit maken. Het werkt voor hun ook sneller want niet afplakken/rekening houden met de keuken. Dus voor mij minder kosten en zorgen.

De keuken (en de vloer) wil ik graag netjes houden dus die zullen waarschijnlijk best ver achteraan op de planning komen te staan :)

Ben uitgegaan de trappenkast van ytongblokken te maken, zo doen ze dat tijdens de bouw ook. Maar hout zou inderdaad ook kunnen. Al denk ik dat je het dan beter met gipsplaten kan bekleden zodat je het kan sauzen net zoals de muren. Dat lijkt me mooier dan een afgelakte trappenkast ;)

Waarom kies jij voor stuken en niet voor renovlies?
Ja dat dacht ik ook al aan. Maar twijfel of je daarmee risico loopt dat de kastenwand niet meer past :). Maar hebben gekozen voor stucen omdat we voor de meest gladde resultaat willen gaan. En scheuren krijgen we toch wel en schijnt dat scheuren bij het stucen makkelijker te repareren bij scheuren van renovlies. We gokken het er op. Daarnaast laten we ook het plafond helemaal stuccen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wantsome
Xtince schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 07:45:
[...]

Ja dat dacht ik ook al aan. Maar twijfel of je daarmee risico loopt dat de kastenwand niet meer past :). Maar hebben gekozen voor stucen omdat we voor de meest gladde resultaat willen gaan. En scheuren krijgen we toch wel en schijnt dat scheuren bij het stucen makkelijker te repareren bij scheuren van renovlies. We gokken het er op. Daarnaast laten we ook het plafond helemaal stuccen.
Kastenwand is natuurlijk een vaste maat. Dus dat heb je zelf in de hand of die past of niet past. Belangrijkste is dat de ombouw haaks en recht is. Wij hebben een verspringing in de hal, waardoor de eerste 1.5m van onze keuken 67cm smaller is. Wij bouwen hem in omdat de kastenwand anders zo'n 7 cm dieper staat dan de eerste 1.5m muur. Door hem in de bouwen kunnen we de kastenwand die 7 cm naar voren halen en hem gelijk met de muur trekken. Dit betekent dat 1 zijkant van de ombouw al staat vanuit de bouw, dit is immers onze binnenmuur van hal/keuken. Hoop dat de zijkant die er al staat dus haaks is, maar ben er bang voor. Haaks is wat anders dan vlak en recht.

Daarbij maak ik liever de ombouw pas als blijkt dat het niet past, dan dat me keuken beschadigd wordt.

Wij hebben breedplaatvloeren en over 12 meter maar 3 kleine V naden (ze lijken stuk kleiner dan bij kanaalplaatvloeren heb ik het idee). Plafondspuitwerk laten vervallen kregen we € 0 voor retour :/ We kijken het dus aan hoe het plafond ons straks bevalt en besluiten dan of we het zo laten of ook glad trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Xtince schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 07:45:
[...]

Renovlies scheurt niet. Als de muur werkt dan gebeurd dit onder het glasvezelbehang en heeft er verder geen effect op. Dat is juist het grote voordeel. Heb een aantal mensen gezien waarbij dit 3-4 jaar geleden is toegepast en zij hebben geen enkele negatieve ervaring er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

fmb schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:54:
[...]

Die aanpak hebben wij ook gekozen (op een uitzondering na). Toch nog 5% van ons totale budget gereserveerd voor de aannemer aan meerwerk (dat is +- 7% van de von prijs). En daar bovenop 15% van ons totale budget gereserveerd voor verbouwen (inclusief keuken/badkamer/extra kamers op zolder/vliering maken op zolder). En dan hebben we voor de zekerheid ook nog eens een gefaseerde aanpak, eerst investeren in wat direct af moet zijn en daarna in de delen die we niet direct nodig hebben.
Ook een voorbeeld is het inrichten van de zolder en eventueel een dakkapel. Zoiezo gaan we dat zelf doen. Maar we gaan dat pas doen als het echt nodig is. Dus die kosten hoeven we nu niet meteen te maken.
Eerst maar eens de begane grond, 1e verdieping en voortuin inrichten. Achtertuin heeft ook nog geen spoed op een schutting na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Heeft hier iemand ervaring met het vervangen van de binnendeuren, post project?

Wij gaan alle stalen opdek deurposten laten vervangen door houten stompe varianten met dichtgemaakte bovenlichten. We wilden in het project dan ook alle deuren vervangen door paneeldeuren maar helaas biedt de projectleverancier geen glas in lood opties. Het plan is dus nu om in het project de goedkoopste stompe deur te laten plaatsen en dan na oplevering acht deuren te vervangen door paneeldeuren met glas in lood. Zover ik weet zijn dat allemaal standaard maten, geldt dat ook voor stompe deuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:49
@Jheroun Deuren hebben inderdaad standaard maten. Ze moeten wel afgehangen worden, dat is wel een precies werkje.
Soms wordt voor stompedeurkozijnen zoveel meerprijs gerekend dat het lonend kan zijn om de standaard opdekdeuren (met bovenlicht) te laten zitten en zelf nieuwe kozijnen en deuren te laten plaatsen. Je zult echter wel moeten stucen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@My-life Volgens mij zijn wij per deur €320 kwijt voor vervangen van staal door hout en weghalen en dichtmaken bovenlicht. Helaas komt daar dan ook nog 80 euro per deur bij omdat er dan een stompe deur ipv een opdekdeur in moet. Dus dat geintje kost voor het hele huis ruim €3000.

De badkamer en WC's worden betegeld en daar dan nog een kozijn in vervangen lijkt me lastig zonder schade voor het tegelwerk dus leek het ons makkelijker om dan alle kozijnen maar vast te laten vervangen.Ik had graag ook alle deuren direct laten plaatsen maar glas uit deuren halen om dan zelf door glas in lood te vervangen klinkt als nog onhandiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:10
Jheroun schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:28:
@My-life Volgens mij zijn wij per deur €320 kwijt voor vervangen van staal door hout en weghalen en dichtmaken bovenlicht. Helaas komt daar dan ook nog 80 euro per deur bij omdat er dan een stompe deur ipv een opdekdeur in moet. Dus dat geintje kost voor het hele huis ruim €3000.
Dat zijn nog redelijke prijzen, voor mijn woning was ik een stuk meer kwijt :'(
Stalen binnen kozijn zonder bovenlicht € 75,=
Houten binnen kozijn met stompe deur met bovenlicht € 705,=
Houten binnen kozijn met stompe deur zonder bovenlicht € 670,=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
En dan moet je wel zeker weten dat er iets in de 30cm boven de deur komt en niet alleen een plaatje.

Maar blikken kozijnen heb je er zo uit.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:34
Timmy schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:36:
[...]

Dat zijn nog redelijke prijzen, voor mijn woning was ik een stuk meer kwijt :'(

[...]
Zijn dat dan 'mooie' stompe deuren of van die lelijke standaard stompe deuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
xminator schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:43:
Zijn dat dan 'mooie' stompe deuren of van die lelijke standaard stompe deuren?
Tsja... De standaard deuren waren redelijk maar via een online omgevingvan Theuma kregen we de mogelijkheid om alternatieve deuren en beslag te kiezen. Afhankelijk van de gekozen opties kwam er dus nog eens een paar euro tot vele honderden euro's per deur boven op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:49

MAZZA

Barbie is er weer!

Wij hebben ook onze stalen kozijnen laten vervallen. Alleen op de plekken waar tegenaan geteld wordt laten we vanuit de bouw stompe houten kozijnen plaatsen (badkamer, wc worden ook vanuit de bouw geregeld). De rest (zes deuren) gaan we zelf doen na oplevering. Aardig klusje maar het afwerkingsniveau gaat er naar mijn mening erg op vooruit.

Die stalen kozijnen zijn echt oerlelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Jheroun schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:28:

De badkamer en WC's worden betegeld en daar dan nog een kozijn in vervangen lijkt me lastig zonder schade voor het tegelwerk dus leek het ons makkelijker om dan alle kozijnen maar vast te laten vervangen.Ik had graag ook alle deuren direct laten plaatsen maar glas uit deuren halen om dan zelf door glas in lood te vervangen klinkt als nog onhandiger.
Wij zijn echt een stuk meer kwijt: rond de 6000 euro waar we al geen bovenlicht hadden, wel met 4 extra deuren op zolder en "luxe" deurbeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
poosie schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:54:
ik krijg net een offerte van een goed bekend staande renovlies behanger voor 32 euro per m2!
dat is wel inclusief egaliseren, schuren en tweemaal sausen, maar dit lijkt me toch achterlijk duur...
Of zit ik er naast?
Net ook nog een andere offerte gekregen:
Stucen: 15,- /m
renovlies: 15,- /m maar dan wel met voorgeverfd papier uit de fabriek en 1 keer sausen. Wel vooraf primer en schuren, niet egaliseren.
Dat deden ze voor de 33,- /m wel, waarbij 2 keer werd gesausd (Sigmapearl clean matt) op 200 gr papier.

Ik vind het nog steeds een groot verschil en overweeg ook het stucen nog steeds... Echt een hele moeilijke keuze, dit! Maar goed, ben niet de enige hoor ik al wel... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:00
Vandaag het concept KAO mogen ontvangen met de aannemingsovereenkomst. Moet daar instaan wanneer de start van de bouw gepland staat? In beide documenten zie ik nergens een indicatie terug wanneer ze überhaupt zouden moeten/gaan beginnen. Verder nog bijzonderheden waar ik op moet letten met het doornemen van deze documenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
AlexSaxoMusic schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:51:
Vandaag het concept KAO mogen ontvangen met de aannemingsovereenkomst. Moet daar instaan wanneer de start van de bouw gepland staat? In beide documenten zie ik nergens een indicatie terug wanneer ze überhaupt zouden moeten/gaan beginnen. Verder nog bijzonderheden waar ik op moet letten met het doornemen van deze documenten?
Over het algemeen wordt geen concrete datum genoemd. Wel zul je in de KOA opschortende voorwaarden tegenkomen (bv 70% moet verkocht zijn of dat de omgevingsvergunning afgegeven is) en dat daarna binnen x maanden met de bouw moet worden aangevangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Timmy op 21-08-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
poosie schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:53:
[...]

Wij zijn echt een stuk meer kwijt: rond de 6000 euro waar we al geen bovenlicht hadden, wel met 4 extra deuren op zolder en "luxe" deurbeslag.
Die ruime 3000 is voor 8 volkomen standaard deuren met lelijk standaard beslag. Wij hadden daar eerst paneeldeuren van gemaakt en dan kwamen we ook op 6k uit. Vind ik geen vreemde prijs, maar die deuren konden alleen met helder of mat glas en niet met glas in lood. Die 8 paneeldeuren gaan we nu zelf wel regelen, en dan komt er ook wel zeker weer 3k bij.

Ik vond overigens het deurbeslag echt helemaal belachelijk van de pot gerukt duur via het project dus ons plan was ook om het standaardspul er op te laten zitten en zelf vervangen, een beetje luxere deur werd toch alleen gegrond geleverd dus dat er ander beslag op moest maakte dan ook niet meer uit. Een beetje klassiek ogende klink kost in ons project €105, en dat is een stukkie blik met een plastic handvat. Bronzen schilden en een klink van brons met een porcelijnen handvatten vindt je online voor grofweg de helft. Dus als je deuren niet geverfd worden geleverd kan je wellicht nog wat besparen door het standaardbeslag te laten zitten en dat zelf te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 11:40
poosie schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:09:
[...]

Net ook nog een andere offerte gekregen:
Stucen: 15,- /m
renovlies: 15,- /m maar dan wel met voorgeverfd papier uit de fabriek en 1 keer sausen. Wel vooraf primer en schuren, niet egaliseren.
Dat deden ze voor de 33,- /m wel, waarbij 2 keer werd gesausd (Sigmapearl clean matt) op 200 gr papier.

Ik vind het nog steeds een groot verschil en overweeg ook het stucen nog steeds... Echt een hele moeilijke keuze, dit! Maar goed, ben niet de enige hoor ik al wel... :P
Hier ook beneden renovlies en niet de goedkoopste gekozen. Dit is dan incl. egaliseren, sigma pearl clean matt etc. Dit was €30,- per m2. Totaal geen spijt van en ziet er super strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Bij ons waren de kozijnen vervangen van staal naar hout toch veel te prijzig. Wij hebben besloten om het toch staal te laten, maar deze voor alle deuren in het huis te veranderen naar een stompe variant ipv opdek. De stompe deuren wel standaard gehouden (zonder glas en poes pas), doen we wel achteraf. Totaalprijs voor alle deuren en kozijnen €539.

Nog wel een vraag. Zijn de stompe deuren voor stalen kozijnen hetzelfde als voor een houten kozijn? Of zit daar verschil in?

[ Voor 15% gewijzigd door Xtince op 21-08-2018 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij zijn afgelopen weekend ook naar binnen deuren wezen kijken. Wel een dure grap zeg, via project kwam ik voor ca 8 deuren op 2k meerprijs, maar die deuren vond ik niet heel mooi. Achteraf was die prijs niet verkeerd. Waar kun je mooie betaalbare deuren kopen?

Standaard gelukkig wel stompe deuren met houten kozijnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 21-08-2018 20:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:13
MAZZA schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:56:
Wij hebben ook onze stalen kozijnen laten vervallen. Alleen op de plekken waar tegenaan geteld wordt laten we vanuit de bouw stompe houten kozijnen plaatsen (badkamer, wc worden ook vanuit de bouw geregeld). De rest (zes deuren) gaan we zelf doen na oplevering. Aardig klusje maar het afwerkingsniveau gaat er naar mijn mening erg op vooruit.

Die stalen kozijnen zijn echt oerlelijk..
Heb ik ook gedaan. Achteraf leek de prijs van de aannemer niet slecht, deuren zijn inderdaad nog best duur, maar later was ik toch weer extra blij. Mijn kozijn en deur afhang skills zijn in ieder geval beter dan die van de timmerman die de badkamerdeur heeft gedaan. Tenminste, ik kon er in ieder geval tijd voor nemen en die van mij sluiten als een autodeur. Alles met de freesmachine gedaan inclusief de slotplaten die de timmerman vrij lomp met een beitel erin heeft gezet.
Sport_Life schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:16:
Wij zijn afgelopen weekend ook naar binnen deuren wezen kijken. Wel een dure grap zeg, via project kwam ik voor ca 8 deuren op 2k meerprijs, maar die deuren vond ik niet heel mooi. Achteraf was die prijs niet verkeerd. Waar kun je mooie betaalbare deuren kopen?

Standaard gelukkig wel stompe deuren met houten kozijnen.
Ik heb die van mij allemaal bij onlinedeurenkopen.nl vandaan. Allemaal Weekamp waarvan 2 maatwerk (dat type deur is altijd maatwerk) met bijna 10 weken levertijd 8)7 Een zit er al een tijdje in, een ander wacht ik nog op. Was de wachttijd wel waard daar niet van :9

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Dit topic gaat over ervaringen, het is geen afhaal van vraagjes.

[ Voor 76% gewijzigd door Señor Sjon op 22-08-2018 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 09:17
Vanmiddag is er brand geweest is de spouwmuur van onze woning in aanbouw. De brand is beneden begonnen maar doorgeslagen naar het dak.
De woning zou begin november opgeleverd worden, maar dat zal wel later gaan worden. Heeft iemand misschien kijk op wat voor reparaties er aan zo'n spouwmuur gedaan moeten worden?

Hier op de foto zie je bv dat de witte bakstenen zwart zijn bovenin, dus er is best wel wat schade:
https://www.ad.nl/gouda/b...ning-in-aanbouw~a22201f4/

Ik verwacht pas volgende week nieuws van de aannemer dus we zitten aardig in spanning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Jaded schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:20:
Vanmiddag is er brand geweest is de spouwmuur van onze woning in aanbouw. De brand is beneden begonnen maar doorgeslagen naar het dak.
De woning zou begin november opgeleverd worden, maar dat zal wel later gaan worden. Heeft iemand misschien kijk op wat voor reparaties er aan zo'n spouwmuur gedaan moeten worden?

Hier op de foto zie je bv dat de witte bakstenen zwart zijn bovenin, dus er is best wel wat schade:
https://www.ad.nl/gouda/b...ning-in-aanbouw~a22201f4/

Ik verwacht pas volgende week nieuws van de aannemer dus we zitten aardig in spanning...
Da's mooi *piep* zeg, zal wel schrikken zijn geweest :/

Ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben, kortsluiting of zo? Waren ze aan het bouwen of is er nog bouwvak? Zonder enige kennis van zaken denk ik dat in ieder geval de voorgevel opnieuw gedaan kan worden aan de buitenkant. Isolatie zal weg zijn of in ieder geval uitgerookt en die stenen krijgen ze nooit meer netjes.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
Ze waren aan het werk en er is iets verkeerd gegaan idd. We mogen de schade niet bekijken van de aannemer dus ik weet ook niet veel.

Ik hoop dat het dak nog netjes is. Opnieuw metselen is nog wel te overzien, qua tijd.

• Hsb-3
  • Laatst online: 10-03-2023
Pff.. Daar ben je even klaar mee.. Raar dat de aannemer je er van weghoudt! Ik zou het goed in de gaten houden, dat ze niet enkel de gevel oppoetsen oid.. En iets van een rapport vragen, met foto's. Het kan toch niet zijn dat ze je helemaal geen info gaan geven? Of wil hij het eerst (laten) inventariseren voor hij kan aangeven wat de schade is?

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 13:39
Hsb-3 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 07:53:
Pff.. Daar ben je even klaar mee.. Raar dat de aannemer je er van weghoudt! Ik zou het goed in de gaten houden, dat ze niet enkel de gevel oppoetsen oid.. En iets van een rapport vragen, met foto's. Het kan toch niet zijn dat ze je helemaal geen info gaan geven? Of wil hij het eerst (laten) inventariseren voor hij kan aangeven wat de schade is?
Persoonlijk snap ik de wens om te kijken, maar het is niet raar dat de aannemer je weg houdt.

Je mag al niet zomaar op het bouwterrein komen, en zolang het niet is schoongemaakt etc. ziet het er altijd verschrikkelijk uit, terwijl het best mee kan vallen.
Voor je het weet zijn er allerlei verhalen in omloop.

Waarschijnlijk moet er eerst een verzekeringsman komen kijken, rapport maken en inspecties plaatsvinden.

• Jaded
Rob-T6 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:29:
[...]

Persoonlijk snap ik de wens om te kijken, maar het is niet raar dat de aannemer je weg houdt.

Je mag al niet zomaar op het bouwterrein komen, en zolang het niet is schoongemaakt etc. ziet het er altijd verschrikkelijk uit, terwijl het best mee kan vallen.
Voor je het weet zijn er allerlei verhalen in omloop.

Waarschijnlijk moet er eerst een verzekeringsman komen kijken, rapport maken en inspecties plaatsvinden.
Dit inderdaad. Er komt eerst een schade expert kijken.

• Señor Sjon
Niet alleen dat, maar een koper is gewoon onbevoegd non-personeel op de bouwplaats. Die gaat met zijn teenslippers tussen de spijkers staan.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12

MadEgg

Tux is lievvv

@Señor Sjon vanwaar de aanname dat kopers complete incapabele randdebielen zijn? Het gaat hier wel om grond van de koper, bakstenen en andere bouwmaterialen in eigendom van de koper, en werkzaamheden verricht betaald door de koper. Dat de bouwer er niet blij van wordt als de koper continu overal tussendoor loopt kan ik goed inkomen, maar dat betekent toch niet direct dat hij overal maar buiten gehouden moet worden? Het lijkt me niet meer dan redelijk om de schade aan je eigen eigendommen te kunnen bekijken.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is geen aanname. ;) :+

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

En bedankt :(

Je kunt natuurlijk best eisen stellen qua schoeisel, kleding en bescherming. Niet iedere koper gaat op zijn slippers naar de bouwplaats.

Tja

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 22:39
Ik weet dat in mijn koopovereenkomst letterlijk staat dat de bouwplaats verboden is om te betreden.

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:56
MadEgg schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:51:
@Señor Sjon vanwaar de aanname dat kopers complete incapabele randdebielen zijn? Het gaat hier wel om grond van de koper, bakstenen en andere bouwmaterialen in eigendom van de koper, en werkzaamheden verricht betaald door de koper. Dat de bouwer er niet blij van wordt als de koper continu overal tussendoor loopt kan ik goed inkomen, maar dat betekent toch niet direct dat hij overal maar buiten gehouden moet worden? Het lijkt me niet meer dan redelijk om de schade aan je eigen eigendommen te kunnen bekijken.
Op het moment dat nog niet geleverd is, is het gene dat op de grond van koper in aanbouw is, nog niet het eigendom van de koper.

De aannemer is hier allemaal voor verzekerd, dus het heeft weinig nut om zelf als non-expert te willen kijken.

Ik zou echter wel in gesprek gaan met de aannemer en vragen naar de stappen die worden genomen. Verder zou ik zelf even kijken of het mogelijk is om op kosten van de aannemer een bouwtechnische keuring of iets dergelijks bij de vooroplevering te krijgen (of nu al om een onafhankelijk persoon te krijgen).

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hogader schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:08:
[...]
Op het moment dat nog niet geleverd is, is het gene dat op de grond van koper in aanbouw is, nog niet het eigendom van de koper.
Ik ben wel benieuwd hoe dat juridisch zit. Als de bouwer morgen failliet gaat (even los van woningborg-garantie), lijkt het mij niet dat de curator de bouwmaterialen of gebouwde zaken op mijn terrein mag gaan veilen / gebruiken om schuldeisers af te betalen.

Tja

• Mirved
MadEgg schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:14:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe dat juridisch zit. Als de bouwer morgen failliet gaat (even los van woningborg-garantie), lijkt het mij niet dat de curator de bouwmaterialen of gebouwde zaken op mijn terrein mag gaan veilen / gebruiken om schuldeisers af te betalen.
In Heerlen was een aannemer bezig met de bouw van een hotel. De opdrachtgever betaalde al een tijdje niet en toen heeft de aannemer er gewoon hekken omheen gezet en kan dan gewoon het gehele gebouw als eigendom claimen totdat de opdrachtgever betaald heeft. Oftewel het huis is pas van jou na oplevering en als alles betaald is.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Mirved schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:19:
[...]
In Heerlen was een aannemer bezig met de bouw van een hotel. De opdrachtgever betaalde al een tijdje niet en toen heeft de aannemer er gewoon hekken omheen gezet en kan dan gewoon het gehele gebouw als eigendom claimen totdat de opdrachtgever betaald heeft. Oftewel het huis is pas van jou na oplevering en als alles betaald is.
Ja, maar dat zijn twee verschillende dingen. Ik heb wél betaald - na elk onderdeel wat gereed komt krijg ik een factuur die ik netjes betaal. Zo heb ik betaald voor de grond, de ruwbouwvloeren, de gevels en het dak. Er kan nooit meer gesteld worden dat ik niet betaald heb.

Tja

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:56
MadEgg schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:14:
[...]

Maakt dat eigenlijk iets uit? De woningborg garantie is er toch voor om te garanderen dat het afgebouwd wordt volgens specificatie?

Als ze dan eerst het dak weghalen (en veilen) en via de woningborg wordt er weer eenzelfde dak opgelegd, dan is voor jou als koper er toch niets veranderd?

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 13:39
@MadEgg Het is voor een bouwer niet te bepalen wie wel en niet capabel is op de bouw.
En zoals altijd moet je dan uitgaan van het ergste. (En ja, dat betekend dat de gemiddelde koper nagenoeg niet weet hoe een spijker eruit ziet, en al helemaal niet snapt wat dat grijze spul tussen de stenen is.)

Hoe het exact geregeld is met eigendom weet ik niet, maar zolang er geen overdracht vanuit de bouwer heeft plaats gevonden naar de koper, blijft de aannemer verantwoordelijk voor alles.
Op het moment dat hij failliet gaat, is het in ieder geval te hopen dat je een project heb met woningborg, of bouwgarant. dan kan je die organisaties er op aanspreken dat het afgemaakt wordt.

En jij hebt niet betaald voor de de ruwbouwvloeren, de gevels en het dak, je hebt termijnen betaald van de koopsom. Dit zijn twee heel verschillende dingen. Het zijn vaak ijkpunten in de bouw, waarop de aannemer een bedrag in rekening brengt naar de koper wat hij tot dan toe wil beuren om zijn gemaakte kosten af te dekken. (voor hem bij voorkeur meer als zijn kosten, zodat de koper gaat voorfinancieren)

@Mirved Dat heet het Retentierecht. Dit wordt alleen bij grove nalatigheid van de opdrachtgever gedaan door een aannemer.
(https://www.dirkzwager.nl...tierecht-in-een-notendop/)

Het is iets wat ook heel veel haken en ogen heeft, en ook niet zomaar bij uitstaande vorderingen kan.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hogader schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:46:
[...]
Maakt dat eigenlijk iets uit? De woningborg garantie is er toch voor om te garanderen dat het afgebouwd wordt volgens specificatie?

Als ze dan eerst het dak weghalen (en veilen) en via de woningborg wordt er weer eenzelfde dak opgelegd, dan is voor jou als koper er toch niets veranderd?
Dat maakt wel uit. Stel dat het zou gebeuren in de huidige situatie, dan hoeft er wat mij betreft niet nog een bouwer aan te pas te komen. Het huis is al dermate af, dat ze het wat mij betreft as-is mogen opleveren. De termijnen die nog komen zijn inhoudsloos voor mij: dekvloeren en tegelwerk. Beide worden niet door de aannemer geleverd maar ga ik toch al zelf regelen.

Als de bouwer nu failliet gaat en het halve huis wordt weer afgebroken voor een veiling dan wordt de hele planning enorm vertraagd, terwijl het al af was voor zover de bouwer het aan mij zou gaan opleveren. Daar zou ik dus zeker niet mee akkoord gaan.

Tja

• Mirved
MadEgg schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:53:
[...]

Dat maakt wel uit. Stel dat het zou gebeuren in de huidige situatie, dan hoeft er wat mij betreft niet nog een bouwer aan te pas te komen. Het huis is al dermate af, dat ze het wat mij betreft as-is mogen opleveren. De termijnen die nog komen zijn inhoudsloos voor mij: dekvloeren en tegelwerk. Beide worden niet door de aannemer geleverd maar ga ik toch al zelf regelen.

Als de bouwer nu failliet gaat en het halve huis wordt weer afgebroken voor een veiling dan wordt de hele planning enorm vertraagd, terwijl het al af was voor zover de bouwer het aan mij zou gaan opleveren. Daar zou ik dus zeker niet mee akkoord gaan.
Grappig hoe jij overal zo'n sterke mening over hebt en allemaal problemen zou maken van zaken maar geen rechtsbijstand verzekering hebt :)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Mirved schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:00:
[...]
Grappig hoe jij overal zo'n sterke mening over hebt en allemaal problemen zou maken van zaken maar geen rechtsbijstand verzekering hebt :)
Los van dat het hier puur hypothetisch geklets is aangezien mijn bouwer niet failliet gaat, woningborg-garant heeft afgegeven en de kans dat het huis afgebroken wordt in het geval van faillissement me nihil lijkt, hebben die zaken niet zo veel met elkaar te maken. Ik ben prima in staat om mezelf te vertegenwoordigen, daar hoeft voor mij echt geen brief van een rechtsbijstandsverzekering bij. En de voorwaarden van verzekeringen sluiten ook nog eens allerhande situaties uit, dus of je er in de praktijk echt iets aan hebt, buiten het schrijven van brieven, moet nog maar blijken.

Mocht ik er een advocaat bij moeten halen, wat ik alleen zal doen in het geval dat ik weet dat ik het recht aan mijn zijde heb, betaal ik die zelf wel aangezien ik de kosten in dat geval op de tegenpartij zal verhalen. Maar op een rechtszaak zit niemand te wachten, ook de bouwer niet.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
MadEgg schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:06:
[...]

Los van dat het hier puur hypothetisch geklets is aangezien mijn bouwer niet failliet gaat, woningborg-garant heeft afgegeven en de kans dat het huis afgebroken wordt in het geval van faillissement me nihil lijkt, hebben die zaken niet zo veel met elkaar te maken. Ik ben prima in staat om mezelf te vertegenwoordigen, daar hoeft voor mij echt geen brief van een rechtsbijstandsverzekering bij. En de voorwaarden van verzekeringen sluiten ook nog eens allerhande situaties uit, dus of je er in de praktijk echt iets aan hebt, buiten het schrijven van brieven, moet nog maar blijken.

Mocht ik er een advocaat bij moeten halen, wat ik alleen zal doen in het geval dat ik weet dat ik het recht aan mijn zijde heb, betaal ik die zelf wel aangezien ik de kosten in dat geval op de tegenpartij zal verhalen. Maar op een rechtszaak zit niemand te wachten, ook de bouwer niet.
Ik hoop het voor je dat alles voortvarend zal gaan en je het allemaal niet zelf hoeft te gaan regelen.We zullen het zien.

• GustavSan
  • Laatst online: 16:34
Onze hofje in Driebergen wordt momenteel gebouwd. Het bestaat uit (o.a.) 8 half-vrijstaande woningen. Het hele voortraject incl. meerwerklijsten is al achter de rug. Oplevering staat gepland voor Q1/Q2 2019.

De woning krijgt een WTW van het merk Zehnder ComfoAir E400. Nu heb ik mij destijds onvoldoende in dit systeem verdiept. Het voortraject verliep niet bepaald relaxt en dus is dit nu het eerste punt waarbij het lijkt dat we 'te laat zijn'.

De bouwer zegt dat dit systeem alleen de warmte-kant bevat. Er had een koude-systeem aan gekoppeld kunnen worden, maar hier vroeg niemand naar ten tijde van de periode voorafgaand aan het inleveren van de meerwerklijst. Er werd echter ook nergens wat aangegeven. Ik wist eerlijk gezegd niet eens van het bestaan van zo'n koelsysteem af. De bouwer zegt in elk geval dat het nu te laat is en dat het niet meer achteraf kan worden ' toegevoegd'.

Ik kende het systeem in elk geval niet tot ik toevallig twee weken terug in een appartement rondliep waar het snikheet was toen ik aankwam en heerlijk fris toen ik wegging (bij aankomst werd de koelstand even aangezet).

Ik kom op de website van Zehnder ook weinig informatie tegen over het koelsysteem.

Goed. Het is nu zo. Gemiste kans wellicht. Wat zijn de mogelijkheden nu verder? Kan ik ivm WTW uberhaupt nog een airco (split unit oid) plaatsen? Waarom kan achteraf niet zomaar het koudesysteem worden toegevoegd? Dat koude water moet toch door dezelfde leidingen?

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
GustavSan schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:42:
Onze hofje in Driebergen wordt momenteel gebouwd. Het bestaat uit (o.a.) 8 half-vrijstaande woningen. Het hele voortraject incl. meerwerklijsten is al achter de rug. Oplevering staat gepland voor Q1/Q2 2019.

De woning krijgt een WTW van het merk Zehnder ComfoAir E400. Nu heb ik mij destijds onvoldoende in dit systeem verdiept. Het voortraject verliep niet bepaald relaxt en dus is dit nu het eerste punt waarbij het lijkt dat we 'te laat zijn'.

De bouwer zegt dat dit systeem alleen de warmte-kant bevat. Er had een koude-systeem aan gekoppeld kunnen worden, maar hier vroeg niemand naar ten tijde van de periode voorafgaand aan het inleveren van de meerwerklijst. Er werd echter ook nergens wat aangegeven. Ik wist eerlijk gezegd niet eens van het bestaan van zo'n koelsysteem af. De bouwer zegt in elk geval dat het nu te laat is en dat het niet meer achteraf kan worden ' toegevoegd'.

Ik kende het systeem in elk geval niet tot ik toevallig twee weken terug in een appartement rondliep waar het snikheet was toen ik aankwam en heerlijk fris toen ik wegging (bij aankomst werd de koelstand even aangezet).

Ik kom op de website van Zehnder ook weinig informatie tegen over het koelsysteem.

Goed. Het is nu zo. Gemiste kans wellicht. Wat zijn de mogelijkheden nu verder? Kan ik ivm WTW uberhaupt nog een airco (split unit oid) plaatsen? Waarom kan achteraf niet zomaar het koudesysteem worden toegevoegd? Dat koude water moet toch door dezelfde leidingen?
Als daar een koelsysteem in zou zitten, dan is dat niets meer dan een airco.
Dan kom je bij iets als Zehnder ComfoCool Q600 ST uit: https://www.zehnder.nl/pr...ionsystem-extensionsystem

Volgens mij wordt dat ook weinig toegepast. Wat nu populair is, is WTW met vloerverwarming die ook kan koelen (met een WP).

WTW gaat typisch over lucht, niet over koud water. (WTW betekent "warmte terug winning", en dat kun je ook toepassen op je water, maar in de volksmond wordt met "WTW" een ventilatiesysteem met WTW bedoeld).
Een airco kan altijd nog, maar die integreren in je huis-ventilatie is geen populaire manier van werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
MadEgg schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:21:
[...]

Ja, maar dat zijn twee verschillende dingen. Ik heb wél betaald - na elk onderdeel wat gereed komt krijg ik een factuur die ik netjes betaal. Zo heb ik betaald voor de grond, de ruwbouwvloeren, de gevels en het dak. Er kan nooit meer gesteld worden dat ik niet betaald heb.
Betaling =/= levering

Je zit er gewoon heel erg naast in deze, maakt niet uit verder maar ga niet de deskundige uithangen hier zodat andere mensen die het lezen onterecht denken dat je wel eens gelijk kan hebben.

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 11:40
ollie_1982 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 10:39:
[...]

Ik had begin dit jaar gemeld dat wij een lekkage hadden, welke gelukkig eind januari was verholpen door een nieuwe leiding te trekken naar de badkamer.

Inmiddels is het augustus en merkte we gister rond 19:00 dat er in de garage geen stroom was (we zaten buiten te eten). In de meterkast zag ik dat de aardlekschakelaar uit stond, deze kreeg ik ook niet meer aan. Alle apparaten die op die groep zitten uitgezet maar helaas geen effect, dus geen apparaat die sluiting geeft zover ik weet.

Op dat moment voelde ik ineens een druppel op mijn hand... :'(

Gebeld met de service monteur en de warm water leiding die lekt dus ergens... Het metertje loopt ondanks dat we geen water pakken, dit getest door warm water af te sluiten, toen stopte het metertje. Deze weer open gezet en toen ging deze weer lopen.

Hieronder het resultaat van wat ik denk wat al maanden langzaam loopt en uiteindelijk gezorgd heeft dat de aardlekschakelaar stuk is.

Ik ben bang dat we hetzelfde liedje weer gaan krijgen als begin dit jaar, alleen nu wonen we er in wat echt mega k*t is.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Inmiddels weer wat dagen verder. Gister zijn ze begonnen met de zoektocht naar de lekkage, helaas gister niks kunnen vinden. Waar ze het hadden verwacht was alles droog. De muur is wel nat maar kunnen niet echt verklaren waar het dan vandaan moet komen.

Vandaag verdere zoektocht, nog wat zaken open gemaakt waar het dan zou kunnen zitten maar ook daar geen lekkage. Uiteindelijk de warm waterleiding die naar zolder gaat afgedopt en toen was het opgelost... nieuwe leiding getrokken naar zolder.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tr2zxbCl.jpg

Nu nog alles herstellen. Morgen eerst het gat weer dichten en ik denk pas maandag de tegels er tegen aan omdat het niet op tijd droog zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pjNbDbBl.jpg

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
Paar nieuwe nisjes erbij, dat dan weer wel!

Balen joh, alles zo open :(

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:36

bonyuri

Investigator!

Ho-ly fuck, ik moet er niet aan denken!

Fijn dat het opgelost is, maar wat een drama zeg...

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• wantsome
@ollie_1982
Fijn dat het lek gevonden is. Nu hopen dat het droog blijft en ze het allemaal weer netjes kunnen herstellen. Dit lijkt me de grootste nachtmerrie die je maar kunt meemaken. :(

• Ancent
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
@ollie_1982 Goed om te lezen dat ze de oorzaak gevonden hebben en zo te lezen in plaats van ‘een pleister plakken’ voor een constructieve oplossing gekozen hebben.

Je hoopt dit uiteraard nooit mee te maken, maar op zich prettig dat die leiding flink aan het lekken was. Als dat ding aan het druppelen was, wie weet hoe het duurt voordat je dat in de gaten hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HONDOW
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-04-2024
MadEgg schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:06:
[...]

Dat is iets wat kort door de bocht. In Nederland kennen we in principe geen volledige proceskostenveroordeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtince
HONDOW schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:54:
[...]

Dat is iets wat kort door de bocht. In Nederland kennen we in principe geen volledige proceskostenveroordeling.
Inderdaad alleen in zeer uitzonderlijke situaties. Ik ben zelf jurist en heb ook geen rechtsbijstandsverzekering, aangezien ik overtuigd ben dat ik het beter kan dan een gemiddelde advocaat bij een rechtsbijstandsverzekering. Maar.... nu ik een nieuwbouwwoning hebt gekocht en mogelijk discussiepunten zullen ontstaan, waar ik weliswaar (mocht ik gelijk hebben) mezelf zeer goed kan verdedigen. Maar de kosten die je in beginsel moet dragen en ophoesten (vooral als ik kijk naar mijn eigen uurtarief), de tijd die je dan moet steken in het “administratieve” gedeelte en het feit dat je aan kan geven dat je advocaat wel contact opneemt ;) (bluffen helpt), heeft mij doen besluiten om toch (binnenkort, net voor de oplevering) een rechtsbijstand verzekering te nemen. Mocht het zover komen zal ik uiteindelijk zeker meekijken met de stukken en de touwtjes in handen houden.

@ollie_1982 Balen zeg, ik knijp hem nu eerlijk gezegd wel met een casco badkamer :). Hopelijk is het opgelost, gun het niemand dit. Succes ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Xtince schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:39:
[...]

Inderdaad alleen in zeer uitzonderlijke situaties. Ik ben zelf jurist en heb ook geen rechtsbijstandsverzekering, aangezien ik overtuigd ben dat ik het beter kan dan een gemiddelde advocaat bij een rechtsbijstandsverzekering. Maar.... nu ik een nieuwbouwwoning hebt gekocht en mogelijk discussiepunten zullen ontstaan, waar ik weliswaar (mocht ik gelijk hebben) mezelf zeer goed kan verdedigen. Maar de kosten die je in beginsel moet dragen en ophoesten (vooral als ik kijk naar mijn eigen uurtarief), de tijd die je dan moet steken in het “administratieve” gedeelte en het feit dat je aan kan geven dat je advocaat wel contact opneemt ;) (bluffen helpt), heeft mij doen besluiten om toch (binnenkort, net voor de oplevering) een rechtsbijstand verzekering te nemen. Mocht het zover komen zal ik uiteindelijk zeker meekijken met de stukken en de touwtjes in handen houden.

@ollie_1982 Balen zeg, ik knijp hem nu eerlijk gezegd wel met een casco badkamer :). Hopelijk is het opgelost, gun het niemand dit. Succes ermee!
Volgens mij ben je met de ingangsdatum net voor oplevering redelijk laat. Bij mijn verzekering kan ik pas na 3 maanden beroep doen op de rechtsbijstand.

Overigens heb ik kennissen die ook beide jurist zijn (advocaat en juridisch medewerker) en zij riepen ook altijd rechtsbijstand onzinnig te vinden. Totdat ze in juridisch conflict kwamen in een voor hun redelijk onbekend juridisch gebied. Dus uiteindelijk alsnog tienduizend euro's kwijt aan juridische bijstand. Naast hun eigen tijd.

Vanaf moment dat we besloten een nieuwbouwwoning te kopen heb ik de rechtsbijstand meteen aangezet :)

• Xtince
Sport_Life schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:52:
[...]

Volgens mij ben je met de ingangsdatum net voor oplevering redelijk laat. Bij mijn verzekering kan ik pas na 3 maanden beroep doen op de rechtsbijstand.

Overigens heb ik kennissen die ook beide jurist zijn (advocaat en juridisch medewerker) en zij riepen ook altijd rechtsbijstand onzinnig te vinden. Totdat ze in juridisch conflict kwamen in een voor hun redelijk onbekend juridisch gebied. Dus uiteindelijk alsnog tienduizend euro's kwijt aan juridische bijstand. Naast hun eigen tijd.

Vanaf moment dat we besloten een nieuwbouwwoning te kopen heb ik de rechtsbijstand meteen aangezet :)
Goede tip, had dat niet gerealiseerd. Ging uit van een maand ofzo. Goed dat de oplevering pas in december is. Ga meteen kijken naar wat verzekeringen (en voorwaarden).

Op zich zou een goede jurist elk rechtsgebied eigen moeten kunnen maken :). Maar het kost idd wel tijd. En ook tijd is geld (en geen stress is ook wat waard).

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Xtince schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 23:21:
[...]

Goede tip, had dat niet gerealiseerd. Ging uit van een maand ofzo. Goed dat de oplevering pas in december is. Ga meteen kijken naar wat verzekeringen (en voorwaarden).

Op zich zou een goede jurist elk rechtsgebied eigen moeten kunnen maken :). Maar het kost idd wel tijd. En ook tijd is geld (en geen stress is ook wat waard).
Dit geval betrof een verborgen gebrek, welke adhv een "onafhankelijk" (betaald door hun) rapport was onderbouwd. Ik heb de eerste brief gelezen (ingebrekestelling met verzoek voor een schikking) en dat was niet meer dan een feitelijke opsomming van de gebeurtenissen in jip en janneke taal. Vervolgens kwam de aannemer met een brief afkomstig van een gespecialiseerd bouwkundig kantoor met allerlei technische kreten waar zij weer geen antwoord op hadden... De exacte details ken ik (gelukkig) niet.

Ik zeg niet dat een rechtsbijstandsverzekering heilig is, daar zul je ook achteraan moeten gaan omdat ze er makkelijk vanaf willen. Maar het is wel een heel stuk makkelijker en goedkoper. Daarbij is een persoonlijk conflict altijd vervelender dan als je de belangen van een ander behartigd.

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 23-08-2018 23:43 ]

• Xtince
Sport_Life schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 23:38:
[...]

Dit geval betrof een verborgen gebrek, welke adhv een "onafhankelijk" (betaald door hun) rapport was onderbouwd. Ik heb de eerste brief gelezen (ingebrekestelling met verzoek voor een schikking) en dat was niet meer dan een feitelijke opsomming van de gebeurtenissen in jip en janneke taal. Vervolgens kwam de aannemer met een brief afkomstig van een gespecialiseerd bouwkundig kantoor met allerlei technische kreten waar zij weer geen antwoord op hadden... De exacte details ken ik (gelukkig) niet.
Ik snap idd wat je bedoeld. Klote omstandigheden. Heb net ook meteen gekeken naar wat verzekeringen. Gelukkig hebben niet alle verzekeringen een inlooprisico van 3 maanden. Maar ga toch voor de zekerheid een mailtje sturen aan SNS waar ik ook de rest van mijn verzekeringen heb lopen.

Misschien hebben we hiermee @MadEgg toch overtuigd van het belang van een rechtsbijstandsverzekering bij een nieuwbouwwoning (of uberhaupt) :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Xtince schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 23:43:
[...]

Ik snap idd wat je bedoeld. Klote omstandigheden. Heb net ook meteen gekeken naar wat verzekeringen. Gelukkig hebben niet alle verzekeringen een inlooprisico van 3 maanden. Maar ga toch voor de zekerheid een mailtje sturen aan SNS waar ik ook de rest van mijn verzekeringen heb lopen.

Misschien hebben we hiermee @MadEgg toch overtuigd van het belang van een rechtsbijstandsverzekering bij een nieuwbouwwoning (of uberhaupt) :).
Hoe dan ook te laat voor, met oog op de wachttijd van 3 maanden met een oplevering over 1,5 maand ;) Voor het brieven schrijven zou ik het sowieso niet willen gebruiken - de enige meerwaarde zie ik in het vergoeden van juridische kosten maar daar gaan ze vast erg terughoudend in zijn. Het is niet voor niets een commercieel bedrijf.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
[...]

Het zijn termijnen, je koopt niet de onderdelen dat is een wezenlijk verschil. Het is pas van jou als er word over gedragen bij oplevering.
Ik begrijp dat je vinger aan de pols wil houden maar ik denk niet dat je je veel aan moet trekken van wat sommige doemdenkers hier roepen en dreigen met juridische stappen of uit gaan van het ergste qua oplossing en zou eerst af wachten op bericht van de aannemer.
Bekijk het van uit de ogen van de aannemer, wat heeft hij aan ramptoeristen op zijn bouwplaats (het is al rot genoeg) en wat wil je er aan toevoegen?
Ik neem aan dat er gewoon onder garantie gebouwd wordt en dat er op korte termijn kontakt met je op genomen wordt.
Sterkte met de afhandeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

D.deJong schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 05:52:
[...]

Het zijn termijnen, je koopt niet de onderdelen dat is een wezenlijk verschil. Het is pas van jou als er word over gedragen bij oplevering.
Ik begrijp dat je vinger aan de pols wil houden maar ik denk niet dat je je veel aan moet trekken van wat sommige doemdenkers hier roepen en dreigen met juridische stappen of uit gaan van het ergste qua oplossing en zou eerst af wachten op bericht van de aannemer.
Bekijk het van uit de ogen van de aannemer, wat heeft hij aan ramptoeristen op zijn bouwplaats (het is al rot genoeg) en wat wil je er aan toevoegen?
Ik neem aan dat er gewoon onder garantie gebouwd wordt en dat er op korte termijn kontakt met je op genomen wordt.
Even voor de goede orde - ik zat niet met deze situatie, dat was @Jaded .

Zelf zou ik het bezoeken van de door mij gekochte woning om de brandschade te bekijken niet omschrijven als ramptoerisme - dat zou het pas zijn als ik de brandschade aan de woning van Jaded zou gaan bekijken.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

In de koa staat dat je pas eigenaar bent na oplevering :). (en oplevering vindt plaats na alle betalingen evt minus 5%).

Bouwer mag met jouw woning doen wat hij wil, zolang de oplevering op tijd is.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 24-08-2018 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Dirtbiter schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:04:
[...]

Als daar een koelsysteem in zou zitten, dan is dat niets meer dan een airco.
Dan kom je bij iets als Zehnder ComfoCool Q600 ST uit: https://www.zehnder.nl/pr...ionsystem-extensionsystem

Volgens mij wordt dat ook weinig toegepast. Wat nu populair is, is WTW met vloerverwarming die ook kan koelen (met een WP).

WTW gaat typisch over lucht, niet over koud water. (WTW betekent "warmte terug winning", en dat kun je ook toepassen op je water, maar in de volksmond wordt met "WTW" een ventilatiesysteem met WTW bedoeld).
Een airco kan altijd nog, maar die integreren in je huis-ventilatie is geen populaire manier van werken.
Ok. Dank voor je input. Maar de bouwer geeft aan dat het te laat is voor zo'n aanvullend apparaat. Klopt dit?

Ik baal lichtelijk dat de kans om dit direct vanaf de start goed aan te pakken verkeken lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sport_Life schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:52:
[...]

@Xtince Ik denk dat voor de meeste RBV de ingangsdatum van het contract de peildatum is, dus wanneer de KAO getekend is, aangezien toen de verplichting aan is gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CygnumNL
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01-02 17:46
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:46:
[...]

@Xtince Ik denk dat voor de meeste RBV de ingangsdatum van het contract de peildatum is, dus wanneer de KAO getekend is, aangezien toen de verplichting aan is gegaan?
Hangt een beetje van de polisvoorwaarden en de inhoud van het conflict af. Als het conflict zich verwezenlijkt na de ingangsdatum van de polis en het conflict ook niet te voorzien was zal een RBV gewoon dekking moeten verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
GustavSan schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:34:
[...]

Ok. Dank voor je input. Maar de bouwer geeft aan dat het te laat is voor zo'n aanvullend apparaat. Klopt dit?

Ik baal lichtelijk dat de kans om dit direct vanaf de start goed aan te pakken verkeken lijkt.
Of het te laat is, durf ik niet te zeggen.

Ik snap dat je baalt, maar de vraag is wel of je dit überhaupt moet willen. Dat er zo weinig van te vinden en te zien is, zegt ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Dirtbiter schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:55:
[...]

Of het te laat is, durf ik niet te zeggen.

Ik snap dat je baalt, maar de vraag is wel of je dit überhaupt moet willen. Dat er zo weinig van te vinden en te zien is, zegt ook wat.
Daar heb je een goed punt. Maar. Ik werk vanuit huis en ben ook veel thuis. Ik heb hier nu afgelopen zomer (afgelopen x weken) een bijzonder improductieve tijd achter de rug vanwege de warmte.

Stel, ik wil in de nieuwe woning een gedegen oplossing. Is het dan toch uiteindelijk een airco als enige oplossing? Ik heb geen wp, alleen wtw. Weet ook niet echt van nieuwe of toekomstige oplossingen waarop ik zou moeten wachten. We gaan op termijn wel zonnepanelen (huren) plaatsen om mijn stroomverbruik wat terug te dringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
GustavSan schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:16:
[...]

Daar heb je een goed punt. Maar. Ik werk vanuit huis en ben ook veel thuis. Ik heb hier nu afgelopen zomer (afgelopen x weken) een bijzonder improductieve tijd achter de rug vanwege de warmte.

Stel, ik wil in de nieuwe woning een gedegen oplossing. Is het dan toch uiteindelijk een airco als enige oplossing? Ik heb geen wp, alleen wtw. Weet ook niet echt van nieuwe of toekomstige oplossingen waarop ik zou moeten wachten. We gaan op termijn wel zonnepanelen (huren) plaatsen om mijn stroomverbruik wat terug te dringen.
Ik weet niet of het de enige oplossing is, ik ben geen expert. Maar een airco lijkt me wel de meest voor de hand liggende.

Bel anders eens een andere installateur die ook Zehnder doet, en vraag of je naderhand nog centrale koeling kunt laten toevoegen met het systeem dat jij krijgt, of door die unit te vervangen.
De kanalen en ventielen enzo zullen hetzelfde zijn, dus als er aanpassingen gemaakt moeten worden (binnen het Zehnder productaanbod) dan zal dat in de centrale unit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb met de installateur over de centrale koeling van Zehnder gepraat en hij vertelde mij dat het in een woonhuis weinig zoden aan de dijk zet. Het wordt ook omschreven als topkoeling wat inhoudt dat er slechts een graad of twee van de temperatuur wordt gehaald. Bovendien zou het slechter werken bij grotere huizen omdat de capaciteit dan niet voldoende is.

Het is ook logisch dat men geen heel koude lucht door de buizen kan sturen want dan krijg je wellicht weer condensproblemen en daar is het buizenstelsel van je ventilatiesysteem niet op ontworpen.

En dat terwijl hij aan mij iets kon verkopen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
D.deJong schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 05:52:
[...]

Poteto, potato, Lekker belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtince
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:46:
[...]

Vandaag wat navraag gedaan en polisvoorwaarden doorgenomen. De peildatum blijft ingangsdatum verzekering. Indien het conflict voor en/of bij de meeste polisvoorwaarden binnen drie maanden na ingangsdatum verzekering optreed zal er geen dekking zijn. Maar er zijn ook polisvoorwaarden waar de inlooprisico van drie maanden niet geldt. Uiteraard geldt voor alle verzekeringen dat het conflict niet voorzien of gestart is voor de ingangsdatum. Dus ondertekening KAO is nergens een peildatum. Zou ook vreemd zijn, aangezien op dat moment geen enkel conflict is (of zou moeten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Het is ook raar om een brandend huis te verzekeren.. Een verzekering is voor onverwachte situaties waarbij je de kosten niet zelf kan dragen. Je kan ook geen ziek huisdier verzekeren, maar een gezond dier wel (of misdchien tegen dusdanige premies, dat je je beter niet kan verzekeren).

Als mensen alleen maar zouden verzekeren als er al iets aan de hand is, dan zouden de premies mega hoog zijn. Daarom is die wachttijd er bij veel verzekeringen. dus zo vreemd vind ik het niet ;)

Als je een huis gaat kopen, of een andere risicovolle stap gaat nemen, waarbij er een kans is op conflict, zou ik sowieso een verzekering hiervoor afsluiten. Net als een reisverzekering vóór je op reis gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Hsb-3 op 25-08-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Dirtbiter schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:57:
[...]

Ik weet niet of het de enige oplossing is, ik ben geen expert. Maar een airco lijkt me wel de meest voor de hand liggende.

Bel anders eens een andere installateur die ook Zehnder doet, en vraag of je naderhand nog centrale koeling kunt laten toevoegen met het systeem dat jij krijgt, of door die unit te vervangen.
De kanalen en ventielen enzo zullen hetzelfde zijn, dus als er aanpassingen gemaakt moeten worden (binnen het Zehnder productaanbod) dan zal dat in de centrale unit zijn.
Admiral Freebee schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:00:
Ik heb met de installateur over de centrale koeling van Zehnder gepraat en hij vertelde mij dat het in een woonhuis weinig zoden aan de dijk zet. Het wordt ook omschreven als topkoeling wat inhoudt dat er slechts een graad of twee van de temperatuur wordt gehaald. Bovendien zou het slechter werken bij grotere huizen omdat de capaciteit dan niet voldoende is.

Het is ook logisch dat men geen heel koude lucht door de buizen kan sturen want dan krijg je wellicht weer condensproblemen en daar is het buizenstelsel van je ventilatiesysteem niet op ontworpen.

Het is geen klein huis en de bouwer was redelijk resoluut (te laat). Maargoed. We hebben er al veel geld inzitten (aan extra's/meerwerk) dat ik niet eens weet of we die kosten nog wel konden dragen. Ik ga het inderdaad nog wel na..maar dat wordt uiteindelijk wrs een split unit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 14-09 12:04
Admiral Freebee schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:00:

Ik,lees ook maar 2.3 kW koelvermogen.
Met een wp koelen geven ze veel meer vermogen aan en dan koel je ook maar paar graden.
Wellicht dat die Zehnder box ook ontvochtigd en dus iets koelere lucht inblazen kan, maar dan zou het nog kunnen condenseren bij de lucht inlaat omdat daar een temperatuur verschil is.

Bij een airco condenseert het ook flink, maar dat water wordt afgevoerd, en daarom kun je veel meer koelen omdat vocht onttrokken wordt aan de ruimte.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtince
Hoe lang van te voren (voor de oplevering) is het verstandig om een opleveringskeuring te reserveren? Kan begrijpen dat ook de inspecteurs vol zitten de komende tijd. Heb overigens geen concrete datum voor oplevering (verwachting is december). Moet ook nog wel uitzoeken welk bedrijf ik inzet, maar dat is een tweede. Wil dit nu in mijn planning van alles regelen ook op de agenda zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Xtince schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:27:
Hoe lang van te voren (voor de oplevering) is het verstandig om een opleveringskeuring te reserveren? Kan begrijpen dat ook de inspecteurs vol zitten de komende tijd. Heb overigens geen concrete datum voor oplevering (verwachting is december). Moet ook nog wel uitzoeken welk bedrijf ik inzet, maar dat is een tweede. Wil dit nu in mijn planning van alles regelen ook op de agenda zetten.
Zoek eerst uit welk bedrijf je wilt inzetten, en bel ze dan op met de vraag hoe lang van tevoren je ze moet boeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Als je VEH neemt gewoon de prognose doorgeven en de definitieve datum doorgeven als je de brief krijgt dan komt het wel goed.

Neem je een andere partij zal je even moeten overleggen. Ik zelf heb bijvoorbeeld pas vanaf april 8)7 weer tijd voor nieuwe opdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ik wil ook graag van alles reserveren, maar niemand wil iets doen met 'ergens tussen 1 en 20 oktober' helaas. Het is dermate druk dat ze niet tijd willen reserveren in een periode, pas zodra ik een definitieve datum heb kan ik afspraken gaan maken. Tenzij ik nu alles op 20 oktober zou gaan plannen, maar dan moet ik maar afwachten of het uiteindelijk nog eerder gaat lukken. En hopen dat de oplevering niet uitgesteld gaat worden.

VEH zei ook tegen me dat ik maar contact moest opnemen als ik de definitieve datum had voor de opleveringskeuring. Eerder kunnen ze niets voor me betekenen.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:49

MAZZA

Barbie is er weer!

Ze hebben een kanaalplaat verkeerd om gelegd waardoor het lichtpunt van de eethoek nu bij de trapkast zit |:( De naden zijn gelukkig nog niet afgestort, dus hopelijk zijn ze snel genoeg met het fixen ervan.

Dit soort dingen zijn ook echt de reden waarom ik tijdens de bouw regelmatig op de bouwplaats ga kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
De Rikster schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:25:
[...]

Als je VEH neemt gewoon de prognose doorgeven en de definitieve datum doorgeven als je de brief krijgt dan komt het wel goed.

Neem je een andere partij zal je even moeten overleggen. Ik zelf heb bijvoorbeeld pas vanaf april 8)7 weer tijd voor nieuwe opdrachten.
Na het lezen van een aantal reviews wil ik toch eerst kijken bij een ander dan VEH. Ben ook nog geen lid. Maar als anderen niet kunnen moet het toch via VEH denk ik. Ik zal ook wat navraag doen bij anderen via google.
Dirtbiter schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:22:
[...]

Zoek eerst uit welk bedrijf je wilt inzetten, en bel ze dan op met de vraag hoe lang van tevoren je ze moet boeken?
Was ook meer benieuwd naar de ervaringen hier. Was nog niet echt eerder toegekomen aan de opleveringskeuring met vloeren, stucen, badkamer etc. Genoeg te regelen :)

[ Voor 25% gewijzigd door Xtince op 27-08-2018 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03
Wij hebben het ook niet gedaan via veh. Wij zijn ook zelf iemand gaan uitzoeken. Ik kan je morgen vertellen hoe dat bevallen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:40
MAZZA schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:32:
Ze hebben een kanaalplaat verkeerd om gelegd waardoor het lichtpunt van de eethoek nu bij de trapkast zit |:( De naden zijn gelukkig nog niet afgestort, dus hopelijk zijn ze snel genoeg met het fixen ervan.

Dit soort dingen zijn ook echt de reden waarom ik tijdens de bouw regelmatig op de bouwplaats ga kijken...
Hopelijk zijn ze nog op tijd... wat een mazzel dat je dat zelf zo ontdekt. Nog een geluk dat ie niet ondersteboven was neergelegd ;) had je een lichtpunt in je slaapkamervloer gekregen...

Ik zet het wel op mijn checklist voor als we voor het eerst onze woning in mogen tijdens een kijkmiddag! ook even naar boven kijken naar de lichtpunten!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er wordt denk ik gewoon een nieuw gat geboord en de andere dichtgesmeerd. Elektra komt toch van bovenaf. Is goedkoper dan een plaat omdraaien. ;)

@frumper Op zijn kop past ie niet in de hijsklem, anders had vast iemand het al geprobeerd. ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@MAZZA oh men.. Goed dat je het nu ontdekt, wellicht makkelijker te maken nu nog..

Ik ben vandaag op de bouw geweest, ik mocht zelf even een rondje lopen van de uitvoerder. Was wel heel tof om boven te kunnen rondlopen (alle buitenwanden staan, dak zit er nog niet op). Ik zag dat er een afvoer ontbrak op zolder, we hebben extra water en afvoer laten leggen voor een toekomstige wasbak. Dit zouden "loze" leidingen worden (afgedopt, later aan te sluiten bij de cvketel, maar dat de vloer niet meer open hoeft). Het water ligt er dus, maar de afvoer niet te bekennen op de afgesproken plaats.
Er was niemand bij en toen ik ging was de uitvoerder ook weg. De dag erna even gebeld en hij zei dat die er wel lag, nabij het trapgat (wat zo'n 2 meter weg is van waar hij zou moeten komen).
Ik ben nu bang dat ik misschien niet duidelijk ben geweest (hoewel ik de plek van de aan- en afvoer wel op tekening heb gezet).

Daarbij zag ik dat er een stuk uit een prefab betonnen omkadering van het kozijn is, waarschijnlijk met plaatsen stuk gesprongen. Deze moet later nog wel geschilderd worden.

Zijn dit dingen waar ik achteraan moet, of moet ik deze gewoon opschrijven voor de eerstvolgende officiele kijkdag (ca eind oktober, als het goed is zit de dekvloer er dan nog niet in)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:49
@Hsb-3 Gewoon even melden dan kunnen ze zelf bepalen wanneer ze er iets mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
Wij overwegen om op de slaapkamers wastafels te plaatsen voor wanneer de kinderen wat ouder zijn, zodat er minder file zal zijn op de badkamer. Op de zolder gaan we het sowieso doen.

Ben benieuwd naar jullie mening hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Vind het meestal nogal ouderwets ogen van die wasbakken op de slaapkamer en vaak worden ze er tegenwoordig uitgesloopt. Maar misschien als je het een moderne look geeft, dat het wel okay is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is wel heel 1930 toen de hospice nog kamers verhuurde aan werkers op het land. Die konden dan zelf wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vind het ook niks. Een tweede badkamer zou ik dan eerder doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
Zo zonde van de ruimte in de (meestal) toch al niet al te grote slaapkamers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
Martinus123 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:09:
Wij overwegen om op de slaapkamers wastafels te plaatsen voor wanneer de kinderen wat ouder zijn, zodat er minder file zal zijn op de badkamer. Op de zolder gaan we het sowieso doen.

Ben benieuwd naar jullie mening hierover?
Handig als je een gamer als zoon hebt, hoeft hij zijn kamer niet uit voor zijn lichte sanitaire behoefte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:38
Als je geen datum hebt, heb je ook niets aan de reservatie. Ik gaf bij eentje aan dat ik oplevering in de eerste week van september heb. Afgelopen vrijdag kreeg ik pas te horen dat voorschouw vandaag is en opleverdatum is ook niet echt 3 weken na melden. Het ergste is, voor de keurder dan, dat het om 8 uur is.

Je raad het al, geen van beide datums kunnen en de eerste paar anderen die ik contacteeerde zeiden glashard dat ze niet voor 9 uur beginnen met werken.

Uiteindelijk wel 1 gevonden hoor. Er is er altijd wel 1 die een gaatje wil vullen :P Over een paar uurtjes hoor je hopelijk een positief verhaal ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Pagina: 1 ... 77 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2