Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.159 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:31
Ik heb ook een vraag, wellicht dat mensen met meer ervaring me hierin kunnen adviseren.

Bij ons nieuwbouwappartement waarvan de bouw net begonnen is, kunnen we ervoor kiezen om de vloer te laten leggen tijdens de bouw, zodat als we de sleutel krijgen het al helemaal 'af' is. Nu hebben we een offerte vanuit de aannnemer gekregen voor 2 opties, laminaat en parket. Het gaat om 45,6 m2 (in de slaapkamers willen we waarschijnlijk tapijt) en dat zou voor het laminaat +-€2500 moeten kosten, en voor het parket €5100.

Nu heb ik op internet eens gezocht wat daar de prijzen zijn voor enkel de materialen die in de offerte genoemd worden, en daar kom ik voor het laminaat net aan €1000 en voor het parket aan €2500. Weliswaar bij een budgetaanbieder, maar het is iig een indicatie van de materiaalkosten.

Is het enigszins gerechtvaardigd dat ze voor het leggen zoveel geld extra vragen voor het leggen van de vloer? Ik voel me namelijk behoorlijk opgelicht, en het voorrecht dat het 'af' is als ik de sleutel krijgt is me zoveel extra geld niet waard. Ter aanvulling, er zit vloerverwarming in het appartement, wellicht dat dat een rol speelt?

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent44
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-09 15:22
Malfunctions schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 16:47:
Ik heb ook een vraag, wellicht dat mensen met meer ervaring me hierin kunnen adviseren.

Bij ons nieuwbouwappartement waarvan de bouw net begonnen is, kunnen we ervoor kiezen om de vloer te laten leggen tijdens de bouw, zodat als we de sleutel krijgen het al helemaal 'af' is. Nu hebben we een offerte vanuit de aannnemer gekregen voor 2 opties, laminaat en parket. Het gaat om 45,6 m2 (in de slaapkamers willen we waarschijnlijk tapijt) en dat zou voor het laminaat +-€2500 moeten kosten, en voor het parket €5100.

Nu heb ik op internet eens gezocht wat daar de prijzen zijn voor enkel de materialen die in de offerte genoemd worden, en daar kom ik voor het laminaat net aan €1000 en voor het parket aan €2500. Weliswaar bij een budgetaanbieder, maar het is iig een indicatie van de materiaalkosten.

Is het enigszins gerechtvaardigd dat ze voor het leggen zoveel geld extra vragen voor het leggen van de vloer? Ik voel me namelijk behoorlijk opgelicht, en het voorrecht dat het 'af' is als ik de sleutel krijgt is me zoveel extra geld niet waard. Ter aanvulling, er zit vloerverwarming in het appartement, wellicht dat dat een rol speelt?
Ik zou zelf een partij zoeken die het voor je gaat leggen. Maar dan juist als laatste onderdeel van je verbouwing/verhuizing. Ik zou mijn vloer nooit als eerste "af" willen hebben. Maar juist als laatste als je een huis gaat verbouwen. Want je wilt misschien muren verven/keuken in het huis zetten etc etc. Dat gaat een hoop zooi in je huis geven. Want niet ten voordele van je mooie nieuwe vloer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:41

Laminaat kost zo'n 25 euro/m² ondervloer rond de 1-2 euro/m² + 10% snijverlies = 1300 euro
Plinten kosten ongeveer 10 euro/m1 = 300 euro
Arbeid 1/2 dag met 2 man = 800 euro

Dan zit je wel aardig tegen de 2500 euro aan.
Ik zou het zelf doen, dan kun je zelf het laminaat uit kiezen wat je mooi vind en het leggen kost misschien een dagje werk en je houdt zo 800-1000 euro in je eigen zak. (koop een zaagmachine van/voor het prijsverschil en/of vraag iemand die het vaker heeft gedaan en het kost je een kratje bier extra)

Overigens laminaat en parket isoleren wel, PVC is dan ook wel een optie? Ik weet niet hoe het precies zit bij een appartement met contact geluid naar onderburen, daar hebben andere hier wel weer meer verstand van.

Edit: wat Vincent44 zegt is zeker ook goed om gedachte te houden, niks irritanter dan een verf vlek op je nieuwe laminaat/parket/pvc.

[ Voor 3% gewijzigd door Goof2000 op 19-10-2016 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Niet als je de woning schilderklaar op kleur laat opleveren. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 16:45
vandermark schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:04:
Wie hebben hier in de keuze voor de vloer nagedacht over keramisch parket? Lijkt me aardig ideaal, zeker met vloerverwarming als hoofdverwarming (hoger rendement dan hout). Andere bedenkingen/aandachtspunten? Ik weet dat het duurder is.
Ja hier! Wij vonden de houtprint wel degelijk mooi, de meeste mensen aan wie we de tegel laten zien, moeten goed kijken. Nadelen zijn er ook, best prijzig. Rondshoppen loont zeker de moeite! Ideaal voor vloerverwarming en qua onderhoud hoef je er nauwelijks iets aan te doen. Nadelen: het is geen echt hout en voelt dus ook niet zo + je hebt een voeg.
EJPostema schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:19:

[...]

Ik heb nu ook laminaat en dit gaan we waarschijnlijk boven (laten) leggen. Laminaat met vloerverwarming is over het algemeen wel een lastiger verhaal. Het kan zeker, maar er zijn dan IMHO wel betere opties voor niet heel veel meer centen
Over welke oplossing heb je het nu? Goedkoop pvc?

[ Voor 23% gewijzigd door Luuk84 op 19-10-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Dubbelpost.

[ Voor 96% gewijzigd door Luuk84 op 19-10-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:04
EJPostema schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:19:

Helemaal mee eens, maar wij kopen nu ons eerste huis. Overal natuurlijke materialen is wel echt veel duurder dan dit maar even voor lief nemen.
Ja wij ook, eerste huis. Als je zelf in staat bent wat te doen kan het best meevallen. Een massief houten werkblad in de keuken doe ik bijvoorbeeld zelf. Heb ik 5m beukenhout van 4cm dik voor net over de €200. Spoelbak en kookplaat infrezen ben je een dag mee bezig. Dat is een factor 4 minder dan het goedkoopste alternatief plakplaatje-op-spaanplaat dat dan ook nog eens lelijk is en een factor 10 minder dan als je hetzelfde zou laten doen. Goed, je moet er gereedschap voor hebben en zin an maar voor mij is dat een no-brainer want voor die besparing schaf ik mezelf wel wat gereedschap aan :9
Qua tegels ligt het er een beetje aan wat je mooi vindt. Als je gaat voor kasteel replica's a €150/tegel ja dan gaat het wel hard ja :+

[ Voor 3% gewijzigd door leecher op 19-10-2016 17:36 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Goof2000 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 17:08:
[...]

Laminaat kost zo'n 25 euro/m² ondervloer rond de 1-2 euro/m² + 10% snijverlies = 1300 euro
Plinten kosten ongeveer 10 euro/m1 = 300 euro
Arbeid 1/2 dag met 2 man = 800 euro

Dan zit je wel aardig tegen de 2500 euro aan.
Ik zou het zelf doen, dan kun je zelf het laminaat uit kiezen wat je mooi vind en het leggen kost misschien een dagje werk en je houdt zo 800-1000 euro in je eigen zak. (koop een zaagmachine van/voor het prijsverschil en/of vraag iemand die het vaker heeft gedaan en het kost je een kratje bier extra)

Overigens laminaat en parket isoleren wel, PVC is dan ook wel een optie? Ik weet niet hoe het precies zit bij een appartement met contact geluid naar onderburen, daar hebben andere hier wel weer meer verstand van.

Edit: wat Vincent44 zegt is zeker ook goed om gedachte te houden, niks irritanter dan een verf vlek op je nieuwe laminaat/parket/pvc.
laminaat 25 euro/m²?? dat haal je toch voor onder de 10 e/m² Al met al erg duur. Voor die 2500 kan je ook PVC laten leggen (of een kleine meerprijs) en dan heb je kwalitatief beter spul. PVC is geluidsdempend, dus stiller dan laminaat voor je onderburen (al zit de beste isolatie in de ondervloer).

Snelle speurtocht op google leert dat er partijen zijn die laminaat verkopen incl leggen voor 7 e/m². Dit zou ik niet zo snel doen hoor, maar om even aan te geven dat 25 e/m² wel echt prijzig is

De prijs van pakket is volgens mij wel best redelijk.
Luuk84 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 17:25:
Over welke oplossing heb je het nu? Goedkoop pvc?
Ja onder andere, PVC isoleert niet zo erg als laminaat (of hout).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
EJPostema schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 17:40:

Snelle speurtocht op google leert dat er partijen zijn die laminaat verkopen incl leggen voor 7 e/m². Dit zou ik niet zo snel doen hoor, maar om even aan te geven dat 25 e/m² wel echt prijzig is
Leg eens de €7/m2 en de goede kwaliteit €25/m2 laminaat van bijv Parador naast elkaar dan weet je waarom dat prijsverschil erin zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Vergeet niet dat het om een appartement gaat waarbij de ondervloer waarschijnlijk aan speciale decibel eisen moet voldoen. Dan praat je niet meer over ondervloer van 2 euro per m2 maar van 6 a 7 euro per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
EJPostema schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 17:40:
[...]

laminaat 25 euro/m²?? dat haal je toch voor onder de 10 e/m² Al met al erg duur. Voor die 2500 kan je ook PVC laten leggen (of een kleine meerprijs) en dan heb je kwalitatief beter spul. PVC is geluidsdempend, dus stiller dan laminaat voor je onderburen (al zit de beste isolatie in de ondervloer).

De prijs van pakket is volgens mij wel best redelijk.

[...]

Ja onder andere, PVC isoleert niet zo erg als laminaat (of hout).
Wil je goed pvc ben je toch een stuk meer kwijt. PVC kan je meestal zelf niet leggen (click pvc wel, maar heb daar toch al wat horrorverhalen over gehoord, maar misschien kunnen andere hier daar een andere mening over geven). Met plak-pvc komen je legkosten er ook nog bij. Dus dan is dat niet goedkoop. Uiteraard is PVC een stuk beter i.c.m. vloerverwarming. Maar mits je de juiste ondervloer gebruikt met laminaat, kan dit ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 22:58
leecher schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:53:
[...]

Ja wij, maar steeds komen wij tot de conclusie dat wij van echte materialen houden en niet van iets anders dat op een echt materiaal moet lijken. Bijvoorbeeld
- steen met een plaatje van hout erop (keramisch parket)
- plastic met een plaatje van hout of steen erop (PVC)
- nep aanrechtbladen met een HPL laag met een plaatje van hout/steen erop
- geperst hout/spaanplaat met een plaatje van hout erop geplakt (e.g. keukenkastjes)

Hoe meer we zien en voelen hoe walgelijker het wordt :P

Wij gaan nu waarschijnlijk voor een normale tegelvloer, welke tegels weten we nog niet. Wel dat we deze vloer zelf gaan leggen en dat het grote tegels worden (60-80cm). Dat is een klus die prima zelf te doen is als je er met 2 personen wat tijd in steekt. Ik heb wat ervaring opgedaan met de badkamervloer en dat ging perfect (60x60cm 12mm hardgebakken tegels). Als je goed voorbereid en de juiste spullen gebruikt kan je een perfecte vloer tegelen
Uiteraard is het allemaal een kwestie van smaak.
Wij voelen ons aangetrokken tot een grote langwerpige tegel. Hier staat toevallig een licht kleurenpatroon op dat aan hout doet denken. Ik zie dit niet als iets wat op iets anders moet lijken.

Een "echte" tegel of plavuis komt bij ons niet in aanmerking omdat wij de voegen rondom de tegel te druk vinden worden. Hoe groter de tegel, hoe minder voeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraziey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:32
Gistermiddag dit topic toevallig gevonden en na alle 17 de pagina's doorgelezen te hebben (met veel nuttige info!) is het tijd om ook een bijdrage te leveren, in zover dat kan in mijn situatie :)
Wij zitten vrij in het begin van ons eerste nieuwbouw traject. Hypotheek is rond, passeren notaris gebeurt ergens pas in februari en begin maart 2017 moet de bouw dan eindelijk beginnen. Men is nog bezig met het slopen van oude woningen en bouwklaar maken van de grond.

Waarom de keuze nieuwbouw?
Omdat wij beide geen klussers zijn en toch echt iets nieuws wilde, wat we naar eigen smaak konden inrichten. Zitten nu in een huurappartement en daar kan je toch maar tot bepaalde hoogte het inrichten zoals je zelf wilt. We hebben gekeken naar bestaande woningen maar qua kosten en hoeveelheid werk om het naar eigen smaak in te richten gekozen voor nieuwbouw. Dat ik al 4.5 jaar in een "uitgeleefd" appartement zit speelde ook wel mee :9

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Tot nu toe nog niets, maar ik geloof zeker dat we nog genoeg zullen tegenkomen.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Keuken is al gekozen, €8100,-
Badkamer is al gekozen, €7000,-
Uitbouw, meerwerk €12000,-
Badkamer iets groten maken, meerwerk €800,-
Schuifpui, meerwerk €1650,-

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Het huis en meerwerk zit in de hypotheek.
Keuken en badkamer is spaargeld, we hopen het met €20000,- te redden voor de rest. Tuin en zolder zijn projecten voor een later tijdstip (op de schutting/poort na)

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Nog een punt van discussie. We neigen naar goedkoop spuitwerk en over 4-5 jaar alles helemaal gladstucten + sauzen maar we zijn er nog niet uit.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Tuin doen we in de lente van 2018. Schutting plaatsen we wel en wellicht wat graszaad.

Zijn ons nu aan het oriënteren op de vloer, er zit standaard vloerverwarming in dus we moeten even kijken wat daar het best bij aansluit.
Tot zover mijn verhaal tot nu toe, ik zal dit topic regelmatig blijven volgen / updaten in de toekomst 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:21

Mijn gevoel zegt dat er een nette prijs gevraagd wordt. Wij laten na oplevering een parketvloer leggen, ook op vloerververwarming. Dit is een speciale houten vloer bestaande uit 2 delen, geoptimaliseerd voor vloerverwarming. Voor optimaal resultaat wordt de vloer direct verlijmd op de vloer. Nog steeds niet zo optimaal als tegels, maar smaak komt ook om de hoek kijken :)
Bij ons gaat het om 61,2 m2. Inclusief materiaal, leggen, plinten en vloermat 5200,- incl. BTW.
Optieprijzen bij nieuwbouw liggen altijd hoger. Bovendien, en hierboven al eerder aangehaald, verwacht ik dat er bij jullie een vrij dure ondervloer in moet i.v.m. geluiddemping appartement.
[...]

Ja wij, maar steeds komen wij tot de conclusie dat wij van echte materialen houden en niet van iets anders dat op een echt materiaal moet lijken. Bijvoorbeeld
- geperst hout/spaanplaat met een plaatje van hout erop geplakt (e.g. keukenkastjes)

Walgelijk vind ik een tikkeltje overdreven, maar net als jij vind ik natuurlijke materialen wel mooier :)

Wij wilden eerst ook voor een plavuizen vloer gaan. En inderdaad, hier zijn de afgelopen jaren echt wel slagen in gemaakt en daar waren we onder de indruk van. Het lijkt inderdaad best wel op echt hout. Maar toen we een paar maanden toevallig een parketzaak binnen liepen (slim doorverwezen door de haardenboer) waren we instant verkocht. Leeft toch echt veel meer moet ik zeggen, heeft op de een of andere manier een warmere uitstraling.
Ja, het is iets duurder, maar je loopt er wel jaren op rond en dan wil ik een vloer waar ik graag naar kijk.

Open haard soap wordt vervolgd, ik ben gister in het huis gaan kijken. Op de eerste verdieping valt het mee, hier kan de pijp nog wel in de hoek naar boven, maar op zolder kan dit weer niet. Omdat ik geen expert ben heb ik de leverancier gebeld, zij stelden voor om de werkvoorbereider dinsdag a.s. langs te sturen om alles in te meten en daar het plan van aanpak te bespreken.

Binnenmuren stonden nu allemaal, heel ander gezicht. Ze waren ook volop aan het graven voor het huis, dus lijkt er op dat de NUTS voorzieningen snel binnen gebracht worden?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:38
[...]

en
leecher schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 17:33:
[...]

Ja wij ook, eerste huis. Als je zelf in staat bent wat te doen kan het best meevallen. Een massief houten werkblad in de keuken doe ik bijvoorbeeld zelf. Heb ik 5m beukenhout van 4cm dik voor net over de €200. Spoelbak en kookplaat infrezen ben je een dag mee bezig. Dat is een factor 4 minder dan het goedkoopste alternatief plakplaatje-op-spaanplaat dat dan ook nog eens lelijk is en een factor 10 minder dan als je hetzelfde zou laten doen. Goed, je moet er gereedschap voor hebben en zin an maar voor mij is dat een no-brainer want voor die besparing schaf ik mezelf wel wat gereedschap aan :9
Qua tegels ligt het er een beetje aan wat je mooi vindt. Als je gaat voor kasteel replica's a €150/tegel ja dan gaat het wel hard ja :+
Ik denk dat mensen veelal voor het "walgelijke" kiezen omdat het een stuk praktischer en vaak ook nog sterker/slijtvaster is dan het originele product.

Vind een houten vloer en houten keukenblad ook fantastisch om te zien. Echter komt dat er hier met een kleine echt niet in O-)

Hier komt lekker zo'n neppe PVC vloer in, waarschijnlijk visgraat motief, een composiet blad met keramisch visgraat in de badkamer 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou dat keramische 'parket' alleen overwegen in de badkamer als het in de stijl van de badkamer/woning past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met een nieuwbouwhuis te kopen.
Nu uit ervaring van mijn een van mijn familieleden is het dat de muren wat scheef zijn gebouwd. En op zijn aanraden de vraag aan de makelaar of opgenomen kan worden dat de muren haaks worden afgebouwd.

Nu doet de makelaar wel moeilijk hierover en verwijst naar het Woningborg certificaat. Echter, daar staat het dus niet in. En het is niet iets wat ze achteraf makkelijk kunnen fixen. En ik zou wel graag zekerheid willen dat ik een meubel in een hoek zou kunnen plaatsen :Y)

Mijn vraag is dan ook:

Zijn haakse hoeken opnemen in koopovereenkomst realistisch? en wat is een acceptabele aantal graden als tolerantie voor de hoeken? 2 a 3 graden bijvoorbeeld?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:45

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Denman schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:41:

Mijn gevoel zegt dat er een nette prijs gevraagd wordt. Wij laten na oplevering een parketvloer leggen, ook op vloerververwarming. Dit is een speciale houten vloer bestaande uit 2 delen, geoptimaliseerd voor vloerverwarming. Voor optimaal resultaat wordt de vloer direct verlijmd op de vloer. Nog steeds niet zo optimaal als tegels, maar smaak komt ook om de hoek kijken :)
Bij ons gaat het om 61,2 m2. Inclusief materiaal, leggen, plinten en vloermat 5200,- incl. BTW.
Optieprijzen bij nieuwbouw liggen altijd hoger. Bovendien, en hierboven al eerder aangehaald, verwacht ik dat er bij jullie een vrij dure ondervloer in moet i.v.m. geluiddemping appartement.
Wat voor vloer laat je erin leggen?

Wij hebben gekeken naar HollandscheVloeren omdat we die tegenkwamen op de VT wonen beurs. Maar dan kwamen wij voor de benedenverdieping (boven leggen we dan laminaat neer) op een geschatte prijs van 5500-6000 uit.
Maar andere invalshoeken qua houten vloeren geschikt voor de vloerverwarming zijn altijd welkom O-)

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
gitaarwerk schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:59:
Hallo,

Ik ben momenteel bezig met een nieuwbouwhuis te kopen.
Nu uit ervaring van mijn een van mijn familieleden is het dat de muren wat scheef zijn gebouwd. En op zijn aanraden de vraag aan de makelaar of opgenomen kan worden dat de muren haaks worden afgebouwd.

Nu doet de makelaar wel moeilijk hierover en verwijst naar het Woningborg certificaat. Echter, daar staat het dus niet in. En het is niet iets wat ze achteraf makkelijk kunnen fixen. En ik zou wel graag zekerheid willen dat ik een meubel in een hoek zou kunnen plaatsen :Y)

Mijn vraag is dan ook:

Zijn haakse hoeken opnemen in koopovereenkomst realistisch? en wat is een acceptabele aantal graden als tolerantie voor de hoeken? 2 a 3 graden bijvoorbeeld?
Nee, en de makelaar is een verkoper, geen technicus. ;) Woningborg heeft een Technisch ABC (weet niet of die online te zien is). Je zal dit soort uitvoeringszaken niet aantreffen in het certificaat zelf, aangezien in sommige ontwerpen de 'scheve muren' gemaakt worden om bv woningen in een waaier te maken.

Maar je bedoelt de haaksheid van de muren eigenlijk. Scheve muren denk ik gelijk aan muren die van boven naar beneden niet helemaal recht zijn.

[ Voor 80% gewijzigd door Señor Sjon op 20-10-2016 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Señor Sjon schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:22:
[...]

Nee, en de makelaar is een verkoper, geen technicus. ;) Woningborg heeft een Technisch ABC (weet niet of die online te zien is). Je zal dit soort uitvoeringszaken niet aantreffen in het certificaat zelf, aangezien in sommige ontwerpen de 'scheve muren' gemaakt worden om bv woningen in een waaier te maken.

Maar je bedoelt de haaksheid van de muren eigenlijk. Scheve muren denk ik gelijk aan muren die van boven naar beneden niet helemaal recht zijn.
Dankje voor de move. Deze was me niet opgevallen nog! :Y) cheers.

Wat ik bedoel met haakse muren is, inderdaad haaks van boven naar beneden recht zijn (tuurlijk mag het ietjes afwijken. Perfect eis ik ook niet). Maar vooral als je 90 graden zal meten in de hoeken, dat het niet ineens overdreven 45 graden is :Y). Alle hoeken op mijn bouwtekeningen zijn getekend onder 90 graden.

Persoonlijk hoef ik het ook niet kaarsrecht en haaks op elkaar. Er mag best ietjes verschil in zijn (goed voor de acoustiek). Maar 90 graden is dus geen .. zeg 80 graden. En dan is de vraag, wat is acceptabel te eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Rubman schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:14:
[...]

Wat voor vloer laat je erin leggen?

Wij hebben gekeken naar HollandscheVloeren omdat we die tegenkwamen op de VT wonen beurs. Maar dan kwamen wij voor de benedenverdieping (boven leggen we dan laminaat neer) op een geschatte prijs van 5500-6000 uit.
Maar andere invalshoeken qua houten vloeren geschikt voor de vloerverwarming zijn altijd welkom O-)
In principe kan hout. Ook als het niet een stempel heeft voor vloerverwarming.

Bij elke houte vloer geld dat de installateur rekening moet houden met de water temperatuur die de vloer in gaat. Deze moet omlaag tov tegels of pvc, om krom trekken te voorkomen. Hoeveel omlaag hangt af van de type vloer. Maar het kan in principe met elke vloer. Al lever je dan wellicht wat comfort i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 20:15

Janar

Geen

Ons huis wordt eind November opgeleverd. We hebben zojuist de datum gekregen voor de voorschouw. Wanneer hebben jullie de bouwtechnische keuring eigenlijk gepland/gedaan. Bij de oplevering of bij de voorschouw?

Enerzijds zou ik wel 2 onafhankelijke bouwkeuringen hebben(1 bij voorschouw, 1 bij oplevering), maar dan zijn we het dubbele kwijt en dat is eigenlijk ook niet de bedoeling.

Wel spannend allemaal!

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

EJPostema schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:15:
[...]

In principe kan hout. Ook als het niet een stempel heeft voor vloerverwarming.

Bij elke houte vloer geld dat de installateur rekening moet houden met de water temperatuur die de vloer in gaat. Deze moet omlaag tov tegels of pvc, om krom trekken te voorkomen. Hoeveel omlaag hangt af van de type vloer. Maar het kan in principe met elke vloer. Al lever je dan wellicht wat comfort i
Ja we kijken naar Hout, maar dan wel eentje met thermische onderlaat (dus echt gemaakt op vloerverwarming)
We willen wel een beetje rendement houden en de enige echt goede die wij gevonden hebben is tot nu toe HollandscheVloeren (die worden door meerdere partijen gelegd en zijn dus door heel NL beschikbaar)

Ben nu een beetje aan het rondkijken naar andere fabrikanten/leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
gitaarwerk schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:55:
[...]

Dankje voor de move. Deze was me niet opgevallen nog! :Y) cheers.

Wat ik bedoel met haakse muren is, inderdaad haaks van boven naar beneden recht zijn (tuurlijk mag het ietjes afwijken. Perfect eis ik ook niet). Maar vooral als je 90 graden zal meten in de hoeken, dat het niet ineens overdreven 45 graden is :Y). Alle hoeken op mijn bouwtekeningen zijn getekend onder 90 graden.

Persoonlijk hoef ik het ook niet kaarsrecht en haaks op elkaar. Er mag best ietjes verschil in zijn (goed voor de acoustiek). Maar 90 graden is dus geen .. zeg 80 graden. En dan is de vraag, wat is acceptabel te eisen.
Teken eens een afwijking van 10 graden... en neem dan 10 grote stappen. Alleen al 1 graad afwijken is op 10 meter 17 cm afwijking. Dat ga je dus niet aantreffen, want dan passen aan de andere kant zaken niet meer op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Señor Sjon schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:18:
[...]

Teken eens een afwijking van 10 graden... en neem dan 10 grote stappen. Alleen al 1 graad afwijken is op 10 meter 17 cm afwijking. Dat ga je dus niet aantreffen, want dan passen aan de andere kant zaken niet meer op elkaar.
true true...

Even berekend en kijken wat ik zelf acceptabel vind. Voor Hang en sluitwerk ook nog wat gevonden en dan komen er deze twee eisen uit. Dit lijkt me reeel om in de koop/aanneemovereenkomst te zetten, toch?
- De afbouw van de hoeken welke op de tekening als 90 graden zijn getekend dienen maximale afwijking van 0,4 graden te hebben.
- Hang en sluitwerk dient waterpas afgemonteerd te worden met maximale afwijking van maximaal twee (2) millimeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
Ik heb een technische beschrijving gekregen van een nieuwbouwwoning waar we in geïnteresseerd zijn. Zaken die ik mis zijn:
- Welke cv ketel
- Welke mechanische ventilatie
- Welke zonnepanelen en hoeveel
- Welke omvormer voor zonnepanelen en welke uitbreidingscapaciteit deze heeft
- Ventilatieroosters boven ramen: kleur en hoe verwerkt

Ligt het aan mij of horen deze (belangrijke?) details in de technische omschrijving thuis? Ik heb echt zoveel vragen... Ik heb ze allemaal verstuurd naar de makelaar ter voorbereiding op gesprek (we hebben 1e optie).

Ik hoor graag of bovenstaande gegevens 'thuis horen' in een technische omschrijving?

Als het kan zou ik graag een ander voorbeeld van iemand zien van een goede technische beschrijving nieuwbouwwoning :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

vandermark schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:09:
Ik heb een technische beschrijving gekregen van een nieuwbouwwoning waar we in geïnteresseerd zijn. Zaken die ik mis zijn:
- Welke cv ketel

Ligt het aan mij of horen deze (belangrijke?) details in de technische omschrijving thuis? Ik heb echt zoveel vragen... Ik heb ze allemaal verstuurd naar de makelaar ter voorbereiding op gesprek (we hebben 1e optie).

Ik hoor graag of bovenstaande gegevens 'thuis horen' in een technische omschrijving?

Als het kan zou ik graag een ander voorbeeld van iemand zien van een goede technische beschrijving nieuwbouwwoning :)
De technische omschrijving die wij hebben gekregen was een boekje.
Kan straks wel wat foto's maken en wat laten zien.

Hier staat in ieder geval alles in qua apparatuur, hang en sluitewerk, muren, deuren, afwerking, etc etc.

Zonnepanelen merk en soort omvormer weet ik even niet 123 (aantal wel), maar dingen als cv ketel, ventilatie en roosters boven ramen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
gitaarwerk schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:04:
[...]

true true...

Even berekend en kijken wat ik zelf acceptabel vind. Voor Hang en sluitwerk ook nog wat gevonden en dan komen er deze twee eisen uit. Dit lijkt me reeel om in de koop/aanneemovereenkomst te zetten, toch?

[...]
Ik geef je weinig kans. Woningborg K/A's zijn redelijk dichtgetimmerd door o.a. Woningborg zelf. Aanpassingen daarop moeten naar Woningborg. Overigens zijn er vanuit WB ook praktijkrichtlijnen gegeven voor metselwerk dat naderhand gestuukt wordt bv: 1m 3mm afwijking, 4m 9mm afwijking, 10m 12mm afwijking, 15m 15mm afwijking
- Welke cv ketel

Grote kans dat die zaken nog niet helemaal bekend zijn per woning. Hoekwoningen kunnen bv een andere ketel hebben of meer panelen, afhankelijk van de EPC. En ook de EPC zegt niks, want je mag rustig een andere ketel toepassen met dezelfde specificaties. Vaak wordt m.b.t. zonne-energie alleen het geïnstalleerde vermogen geëist, niet merk/type/wattage paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberttt
  • Laatst online: 11-09 16:18
- Welke cv ketel

De volgende dingen staan in onze technische beschrijving:
- CV Ketel: Alleen klasse, standaard CW4 wij hebben hem geupgrade naar CW5.
- Welke mechanische ventilatie: Niet, alleen hoe uitgevoerd, dus plek CO2 sensor en plek ventilatieventielen.
- Zonnepanelen en omvormer: Staat er bij ons niet in, ligt aan EPC. Ik heb wel gevraagd waar ze ze monteren ivm. eventuele dakramen in de toekomst.
- Ventilatieroosters boven ramen: kleur en hoe verwerkt -> Kleur en afwerking staat bij ons in de technische omschrijving.

Zoals Señor Sjon al zei merk en type van veel producten mag wisselen zolang het maar aan de specificaties voldoet. Wel zo handig ook anders moeten ze tijdens de verkoop bijv. al CV ketels in gaan slaan omdat een merk en type nummer wordt genoemd.

Maar stel gerust je vragen, inderdaad goed om ze vooraf even te mailen dan kan de makelaar ze alvast doorzetten naar de bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het komt voor dat er tussen opstellen van de omschrijving en het inbouwen van een product rustig een jaar zit. Je wil niet weten hoeveel producten dan al stiekem weer veranderd zijn. Kranen niet leverbaar, type ketel uit de handel, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:06
Wackmack schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 21:34:

Van de week online gezocht naar verschillende leveranciers en zij jullie misschien bekend met de volgende leveranciers:

http://www.fairwood.nl/ voor de parketvloer, eventueel visgraat
http://qlickdesign.nl/qlickflooring/ voor de gietvloer, als het mooi oogt
Onze vloer komt bij Fairwood vandaan. Of eigenlijk, daar komt hij binnenkort vandaan want dinsdag wordt de woning opgeleverd. Is een uitstekende winkel, wij werden erg goed geholpen en zijn meerdere keren teruggeweest met wat vragen. Prijzen zijn goed in vergelijking met andere aanbieders.

Ik ken iemand die na 6 jaar terug is gegaan om wat vloerdelen bij te kopen na een aanbouw, ging prima.
Wat mij betreft dus een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 22:58
- Welke cv ketel
Deze gegevens stonden ook niet beschreven in het boekwerk dat wij gekregen hebben. Wij hebben dit (en nog andere vragen zoals doorsnede en structuur loze leiding) gesteld in gesprek met kopersbegeleider (de contactpersoon van de aannemer).
Die kon hier geen antwoord op geven. Gaf aan dat hier pas een antwoord op was als duidelijk was welke installateurs bij het project betrokken zouden worden. Ons project is bijna laatste fase van een groot project. Voor iedere fase wordt er opnieuw aanbesteed.

Recent hebben we te horen gekregen welk bedrijf de elektrische installatie voor z'n rekening neemt.
Ik heb contact met hen gezocht en ik heb een aantal antwoorden gehad, maar dingen als merk van omvormer konden ze nog niet vertellen. Wel type. Oplevering nov 2017

De kopersbegeleider kon dan wel weer het type schakelmateriaal laten zien, dat komt dan blijkbaar bij de aannemer vandaan en niet bij de installateur.

Het aantal zonnepanelen staat bij ons ook beschreven, maar wel met voorbehoud dat als we bepaalde aanpassingen laten doen dit aantal zou kunnen moeten wijzigen i.v.m. de energienorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:43

vhal

ಠ_ಠ

Een goed uitgangspunt voor een standaardwoning voor de produktomschrijvingen is gewoon uitgaan van het crisismodel wat vooral geen stuiver extra mag kosten. Dan kan het bij oplevering alleen nog maar meevallen... :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Señor Sjon schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:25:
Grote kans dat die zaken nog niet helemaal bekend zijn per woning. Hoekwoningen kunnen bv een andere ketel hebben of meer panelen, afhankelijk van de EPC. En ook de EPC zegt niks, want je mag rustig een andere ketel toepassen met dezelfde specificaties. Vaak wordt m.b.t. zonne-energie alleen het geïnstalleerde vermogen geëist, niet merk/type/wattage paneel.
Dat snap ik... Maar toch maakt dat het wel lastig. CW4 of CW5 zouden ze wel moeten vermelden toch? Ik vind modulatiebereik erg belangrijk bij vloerverwarming en goed geisoleerd huis, dat de ketel niet gaat pendelen. Het minimum vermogen is daarbij van belang.

Nog zoiets: de wijze waarop de ankerloze spouwmuur aansluit op de beneden vloer is ivm geluidsisolatie erg belangrijk en er zijn meerdere opties die verschillend scoren: http://www.sbrcurnet.nl/p...etails-voor-de-woningbouw

Het is toch normaal dat je een koper van iets van 3ton hier goed over informeert hoe je dit gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
CW4 of 5 heeft alleen met de warmwatercapaciteit te maken. De verwarmingswaarde voor de CV zelf wordt uitgedrukt in kW.

Die SBR-details zijn bekend. No f*cks were given... ;) Serieus, daar hoor je alleen mensen over als er problemen zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
vandermark schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:16:
[...]

Dat snap ik... Maar toch maakt dat het wel lastig. CW4 of CW5 zouden ze wel moeten vermelden toch? Ik vind modulatiebereik erg belangrijk bij vloerverwarming en goed geisoleerd huis, dat de ketel niet gaat pendelen. Het minimum vermogen is daarbij van belang.

Nog zoiets: de wijze waarop de ankerloze spouwmuur aansluit op de beneden vloer is ivm geluidsisolatie erg belangrijk en er zijn meerdere opties die verschillend scoren: http://www.sbrcurnet.nl/p...etails-voor-de-woningbouw

Het is toch normaal dat je een koper van iets van 3ton hier goed over informeert hoe je dit gaat doen?
Ik heb omze technische omschrijving niet zo bij de hand dus kan daar even geen foto van maken, maar als ik Google vind ik verschillende omschrijvingen; bijvoorbeeld zowel met als zonder CW vermelding.

Maar als je het normaal vindt, is het dan niet een idee om de aannemer hierover te contacten? Als iemand je van die info kan voorzien zijn zij het wel, niet wij :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Señor Sjon schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:43:
CW4 of 5 heeft alleen met de warmwatercapaciteit te maken. De verwarmingswaarde voor de CV zelf wordt uitgedrukt in kW.
Dat weet ik wel... Het gaat me erom dat ik nu niks weet wat het gaat worden (CW en kW waardes min/max).
Die SBR-details zijn bekend. No f*cks were given... ;) Serieus, daar hoor je alleen mensen over als er problemen zijn. :P
Hoe moet ik dat opvatten? Dat ik er maar van uit moet gaan dat bouwers dit anno 2016 goed doen?
Denman schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:44:
[...]

Ik heb omze technische omschrijving niet zo bij de hand dus kan daar even geen foto van maken, maar als ik Google vind ik verschillende omschrijvingen; bijvoorbeeld zowel met als zonder CW vermelding.

Maar als je het normaal vindt, is het dan niet een idee om de aannemer hierover te contacten? Als iemand je van die info kan voorzien zijn zij het wel, niet wij :P
Heb ik ook gedaan maar ik wil graag een beeld krijgen wat normaal is terug te vinden in een technische beschrijving. Is deze nu echt te summier of is dat normaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

[...]
Ik denk in dat segment dat men alleen bezig is met de kleuren op de muur en welke keuken men wil of misschien de indeling ;) Althans, als ik de (basic) vragen zo her en der voorbij ziet komen in FB van ons project, dan denk ik niet dat men zich druk maakt in hoeverre een ankerloze spouwmuur qua constructie eruit ziet. Uiteraard zijn er personen die het wel willen weten en die zie je in dit topic :P

Van de CV weet ik alleen dat het een HR107 type is :+ Mja, dat zijn ze tegenwoordig allemaal...:P

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 20-10-2016 16:00 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
vandermark schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:52:
[...]

Dat weet ik wel... Het gaat me erom dat ik nu niks weet wat het gaat worden (CW en kW waardes min/max).

[...]

Hoe moet ik dat opvatten? Dat ik er maar van uit moet gaan dat bouwers dit anno 2016 goed doen?
Ja? Dit soort details zijn al 20 jaar oud, dat zit bij de meeste partijen er wel ingebakken. Ook zijn aanpassingen duur, dus men kijkt ook wel uit.
[...]

Heb ik ook gedaan maar ik wil graag een beeld krijgen wat normaal is terug te vinden in een technische beschrijving. Is deze nu echt te summier of is dat normaal :)
Dat wisselt per project. Bij sommige projecten loopt de verkoop gelijk op met de omgevingsvergunning, bij andere projecten is de omschrijving al ver voor de vergunningsaanvraag gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Kan iemand mij vertellen hoe een tekening van de leidingen van een keuken eruit moet zien? De keuken gaan wij zelf plaatsen maar de aannemer wil een tekening van de leidingen. Ik heb het gevraagd maar verder dan 'weet ik niet wij krijgen die altijd gewoon van de keukenboer en dan maken we dat' kwam hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Plattegrond en aanzicht met de symbolen + afmeting/peilhoogte en wat er op aangesloten wordt. Desnoods even online kijken voor voorbeelden van de symbolen die op een installatietekening horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 22:08
Via Dm even een voorbeeld van mijn keuken leidingenschema opgestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 20-08 15:50

Sorry dat ik het zo oneerbiedig zeg maar dat is niet bepaald de norm, je koopt een huis en mag er gevoegelijk vanuit gaan dat deze volgens alle huidige normen en eventueel aanvullende eisen opgeleverd gaat worden.

Wil je inspraak in dergelijke keuzes dan is projectmatige nieuwbouw wellicht niet de juiste keuze voor jullie maar eerder particulier opdrachtgeverschap of zelfbouw.
EJPostema schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:15:
Ook hier een beetje oneerbiedig maar je koopt een seriematige nieuwbouwwoning, de installateur hoeft nergens rekening mee te houden behalve de vermogens volgend uit de transmissieberekening en de bijhorende maximale warmteweerstand op te geven in de documentatie.
Zonder verdere opdracht richting de ontwikkelaar/aannemer/installateur ligt de verantwoordelijkheid van de compatibiliteit van de temperatuur in de slangen icm de gekozen vloerafwerking bij de koper, welke deze vervolgens kan delegeren aan degene die de vloerafwerking aanbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Bij onze woning wordt de ketel ingesteld door de installateur en die houdt rekening met de vloer...

Maar je hebt gelijk. De verantwoordelijkheid ligt bij de koper. Wilde alleen maar aangeven dat de temperatuur van het water naar beneden moet met een houten vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
EJPostema schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 15:08:
Bij onze woning wordt de ketel ingesteld door de installateur en die houdt rekening met de vloer...

Maar je hebt gelijk. De verantwoordelijkheid ligt bij de koper. Wilde alleen maar aangeven dat de temperatuur van het water naar beneden moet met een houten vloer.
Heeft de installateur dan ook aangegeven dat de capaciteit wellicht niet voldoende is in combinatie met de aangehouden warmteweerstand (in (m².K)/W) in de transmissieberekening?

Met andere woorden, moet je vloerafwerking niet een lagere warmteweerstand hebben dan in eerste instantie aangenomen om de ruimtetemperaturen te kunnen garanderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
De Rikster schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 15:15:
[...]

Heeft de installateur dan ook aangegeven dat de capaciteit wellicht niet voldoende is in combinatie met de aangehouden warmteweerstand (in (m².K)/W) in de transmissieberekening?

Met andere woorden, moet je vloerafwerking niet een lagere warmteweerstand hebben dan in eerste instantie aangenomen om de ruimtetemperaturen te kunnen garanderen?
Yes. Zij hebben berekeningen gemaakt uitgaande van een keramische vloer of eentje van PVC. Hiermee garanderen ze dat de ruimte opwarmt volgens de specificaties in het bouwbesluit (uit mijn hoofd 2 graden in 2 uur ofzoiets).

Als kopers kiezen voor bijvoorbeeld een houten vloer wordt hier alleen rekening mee gehouden bij het instellen van de regelaar (dus dat het water niet warmer is dan een X aantal graden). De gevolgen hiervan zijn voor de koper en dat is zo gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:31
Señor Sjon schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 17:16:
Niet als je de woning schilderklaar op kleur laat opleveren. ;)
Dat behoort idd tot de mogelijkheden. Hoewel dat in dit geval vliesbehang is, dat naar wens ook gesausd kan worden. Stucen willen ze helaas niet doen omdat al het meer/minderwerk onder garantie van de aannemer valt.

Wat wel leuk is in dit verhaal is dat we maandag alle keuzes voor het meer/minderwerk definitief moeten doorgeven, maar de offerte voor het technische gedeelte hiervan "binnen 14 dagen" zullen ontvangen.
Omdat we toch graag een totaalplaatje van alle kosten hebben voordat we ons ergens aan commiteren, gaan wij daar even niet mee akkoord.

Daarbij heeft mevrouw Malfunctions momenteel erg last van keuzestress -nog eens versterkt door zwangerschapshormonen :+ - dus mijn leven is momenteel een feestje.. :X

Het principe van keuzes maken voor de inrichting van een woning die volgens planning in Q2 2018 wordt opgeleverd komt mij ook lichtelijk vreemd voor, maar soit. Mijn eega heeft daar beduidend meer moeite mee.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

vandermark schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:52:
[...]
Jouw omschrijving lijkt me van hetzelfde detailniveau als bij mij :)
Maar elke ketel is plenty krachtig genoeg voor verwarming en als de badkamerboer zegt CW5 nodig te hebben is dat -tegen meerprijs- vaak wel te regelen.
Bij ons project wordt er gedacht over een PV-showroom, dus dan kan ik zelf panelen en omvormer uitzoeken.
In ieder geval gaan ze nu nog niet uitzoeken wat ze in Q1 2018 gaan kopen, en gelijk hebben ze. Zeker met PV heeft dat geen zin.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:51
Vandaag wezen kijken voor een vloer.
Super mooie visgraat en gietvloer gevonden.
Helemaal mooi dat beide vloeren door dezelfde winkel worden verkocht. Na een uurtje een offerte gekregen.

Hoe is jullie ervaring met het onderhandelen voor een vloer cq meubelzaak? Bij de keuken ging het makkelijk. Bij vloer zaken nog geen ervaring. Verder geleerd dat er blijkbaar toch massief eiken vloeren op een vloerverwarming kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Gisteren hebben wij bij een "kleine" vloeren en huisinrichting zaak bij ons nieuwe huis in de buurt gekeken voor een vloer.
Schoonvader heeft daar destijds een vloer gekocht en laten leggen (lastig huis met een ronde buis midden in).
Vloer ligt er superstrak in en ook de hond (Rottweiler) die er regelmatig met volle snelheid overheen krast en doet laat totaal geen sporen achter)

We hadden een tijd geleden bij VTwonen beurs een houten vloer gezien voor vloerverwarming, maar die gaat toch net te duur worden en waar ze nu mee kwamen was misschien nog wel mooier.
Laminaat met een prachtige houtprint (12 verschillende foto's dus weinig dezelfde planken) supersterk dus ook voor onze toekomstige hond geen issue met krassen en dergelijken.

Daarnaast kwam hij met het idee om gewoon eens te kijken wat het zou kosten om de gehele woning te voorzien van laminaat en raamdecoratie.
Boven gekozen voor een wat goedkoper laminaat en verder overal gekeken wat we wilden qua raamdecoratie.
Totaalbedrag ligt ongeveer gelijk aan wat die houten vloer ons alleen voor de benedenverdieping zou kosten :X en dan beknibbelen we niet op materiaal of kwaliteit van materiaal. Enige wat dan nog niet gedaan wordt is de zolder, maar daar waren we sowieso van plan om in het begin een zeil neer te leggen.

We hadden bijna zoiets van waar kunnen we meteen tekenen, maar gaan uiteraard eerst nog even verder rond kijken.
Dit waren wel kosten die wij gewoon niet goed konden inschatten omdat we daar nu eenmaal niet veel ervaring mee hebben qua kosten. Verf is geen issue wat dat bestellen we via werk vriendin (werkt bij PPG van onder andere Sigma en Histor) en kan een leuke korting krijgen voor zelf rechtstreeks te bestellen.
Valt ons dus alleszins mee hoeveel dat soort randzaken allemaal gaan kosten, plus dat we niet zelf hoeven te stoeien met vloeren leggen enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Rubman schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 06:43:
Gisteren wezen kijken bij een "kleine" vloeren en huisinrichting zaak bij ons nieuwe huis in de buurt.
Wackmack schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 21:03:
Vandaag wezen kijken voor een vloer.
Super mooie visgraat en gietvloer gevonden.
Helemaal mooi dat beide vloeren door dezelfde winkel worden verkocht. Na een uurtje een offerte gekregen.
Moeten jullie die wezen nog wat te eten en drinken geven voordat jullie hen op de vloer zetten als decoratiemateriaal?

/flauw ;)
Hoe is jullie ervaring met het onderhandelen voor een vloer cq meubelzaak? Bij de keuken ging het makkelijk. Bij vloer zaken nog geen ervaring. Verder geleerd dat er blijkbaar toch massief eiken vloeren op een vloerverwarming kunnen.
Afhankelijk van de winkel. Maar als de prijs ok is, waarom nog onderhandelen? Dat het bij een keuken makkelijk ging wil niet gelijk zeggen dat de prijs in beginsel al goed was (nu eeenmalig 50% korting !!1, teken nu)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:06
Wackmack schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 21:03:
Dat is boeiend, ik ben nog geen enkele aanbieder van houten vloeren tegen gekomen die een massief eiken vloer op vloerverwarming aanbeveelt. Daar hebben ze allemaal (logisch klinkende) redenen voor zoals de werking van de vloer en de warmtedoorlatendheid.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
cheiron schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 09:16:
[...]

Dat is boeiend, ik ben nog geen enkele aanbieder van houten vloeren tegen gekomen die een massief eiken vloer op vloerverwarming aanbeveelt. Daar hebben ze allemaal (logisch klinkende) redenen voor zoals de werking van de vloer en de warmtedoorlatendheid.
Ik ook nog niet. Het gaat om een visgraat vloer waar enkele delen qua hoogte iets van elkaar verschillen.
De verkoper gaf aan dat de visgraat destijd zo werd gelegd.
Hierdoor komt er warmte door. Verder krijg je gewoon garantie. Betrof ook geen goedkope vloer, rond de €100,- per m2. Zal straks wel een foto uploaden.

Verder hadden ze ook enkele goedkopere vloeren. Bij deze kreeg je geen garantie icm vloerverwarming.
Weet niet zeker of het massief eiken was maar wel zeker eiken.

Hier twee foto's

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/e5irdg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/29qbdyf.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Wackmack op 23-10-2016 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:42
Zijn er hier mensen die gebruik gemaakt hebben van interieuradvies? Ons huis is bijna af en we twijfelen over de inrichting, kleurgebruik, materiaalgebruik etc. Op internet zijn er diverse bureau's te vinden die interieuradvies geven. Hebben jullie ervaring hiermee en misschien tips/aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Spixo schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:26:
Zijn er hier mensen die gebruik gemaakt hebben van interieuradvies? Ons huis is bijna af en we twijfelen over de inrichting, kleurgebruik, materiaalgebruik etc. Op internet zijn er diverse bureau's te vinden die interieuradvies geven. Hebben jullie ervaring hiermee en misschien tips/aanraders?
Ik heb op de VTWonen beurs paar weken terug gebruik gemaakt om met een stylist te zitten. Dit was meer om de plannen die wij al hadden qua kleur te bespreken en te kijken of we zelf goed nadenken.
Ze heeft wel wat dingen aangegeven anders te doen en zelf wat brutaler te zijn in sommige items (zwarte ronde eettafel bijvoorbeeld) ipv houten rechthoekige. Dit omdat we anders hout op hout op hout zouden krijgen enzo.

Wel veel aan gehad, dus kan het wel aanraden. Wat betreft advies wie of wat kan ik je niet 123 helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:13
So far goede ervaringen mee. Voor de benedenverdieping wordt momenteel voor ons een ontwerp qua indeling gemaakt. Dit wordt daarna in 3D (Sketchup) besproken. Daarna volgt advies over kleur- en materiaalgebruik en een lichtplan voor de ruimte. Tevens advies over de meubels.
Een beetje afhankelijk van wat je zoekt heb je grofweg 2 mogelijkheden. De woonwinkels in het hogere segment bieden vaak een dergelijke service aan. De 'kosten' van deze service worden dan in mindering gebracht wanneer je bij de betreffende winkel ook de meubels aankoopt. Een andere optie is een 'zelfstandig' adviseur / architect. Dan ben je niet gebonden aan een winkel, maar betaal je los voor het advies.
Prijsranges die ik ben tegengekomen (voor een benedenverdieping) 300-1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik ben niet van plan zoveel nieuw te kopen, meeste meubels zijn nog prima en gaan gewoon mee. Dus ik zoek vooral naar een vloer die bij de huidige meubels past (en de nieuwe keuken), maar wel zo dat het bij eventuele toekomstige veranderingen niet meteen gaat vloeken. Muren worden gestuct en wit(achtig). Groot voordeel: ik heb het alleen te beslissen en ben niet zo'n twijfelaar. :P

Ik zag onlangs voor mijn nieuwbouwwoning, nou ja het hele project, de melding voor de omgevingsvergunning in de krant staan. Deze eens bij de gemeente opgevraagd, krijg je een stapel PDF's van 60 MB. :D Vanavond maar eens kijken wat er allemaal op mijn woning van toepassing is, wel interessant leesvoer al snap ik niet alle termen etc. Wel meer detail dan wat ik tot op heden van de aannemer heb ontvangen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Er zijn ook wel aannemers die dit aanbieden als je bijvoorbeeld de vloer laat leggen of de muren laat afwerken. die kunnen dit ook doen je huidige spullen. Dit zijn vaak van die bedrijven die zo ongeveer alles kunnen doen om je huis af te werken (dus vloer, muren, gordijnen en soms ook licht)

Sowieso denken de meeste wel goed met je mee. Het bedrijf waar wij in zee mee gegaan biedt het niet echt aan, maar denken met je mee. Zeker als je bijvoorbeeld een tekening van de keuken meeneemt en de kleur van je bank etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 19:21
Iemand hier ervaring met voorbereiden van elektrische aansluitpunten voor zonwering icm nieuwbouw? :)
Op de slaapkamer willen we rolluiken en in de keuken willen we screens, beiden elektrisch en met afstandsbediening. Ik weet dat ik voor beiden een aansluitpunt moet hebben en dat deze op de bestaande groepen kunnen, maar ik kan tot dusver nergens vinden waar deze het beste geplaatst kunnen worden (buiten/binnen, boven/onder kozijn, etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
Ik heb een vraag over de KOA. Wij hebben die een tijd geleden getekend en hierin accepteerde we ook alle bijbehorende bijlagen. Hierin heb ik onlangs een discrepantie ontdekt.

Ik de technische omschrijving van de woning wordt uitgelegd dat de tegels in het toilet tot een hoogte komen van 1,50m en in de badkamer van 1,80m en achter de douche 2,10m.

Echter staat in de afwerkstaat van het interieur staat dat in zowel het toilet als in de badkamer de tegels tot plafondhoogte komen.

De aannemer is natuurlijk van mening dat de technische omschrijving voor gaat. Is dit ook echt zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
In de AV of de KAO staat in welke volgorde documenten gelezen moeten worden. Vaak:
1, contract
2. technische omschrijving
3. afwerkstaat
4. tekeningen
5. AV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
even opgezocht. Het enige wat ik daarover kan vinden is dit:
Het gaat dus om de technische omschrijving en de afwerkstaat
Deze aannemingsovereenkomst vormt een onverbrekelijk geheel tezamen met de volgende bijlagen:

1. Verkoopcontracttekeningen, d.d. 18-2-2016, 1-7-2015, 15-9-2015;
2. Optietekeningen, d.d. 18-2-2016;
3. Technische omschrijving, kleur-/materiaalstaat en afwerkstaat d.d.15-4-2016;
4. Concept akte van levering d.d. 22-4-2016;
5. Concept Splitsingsakte met d.d. 22-4-2016;
6. Splitsingstekening, d.d. 22-4-2016;
7. Basiskeuzelijst meer- en minderwerk, d.d. 15-4-2016;
8. Verklaring casco oplevering, d.d. 15-4-2016;
9. Allonge d.d. 15-4-2016

[ Voor 4% gewijzigd door EJPostema op 25-10-2016 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Loze leiding zonder inbouwdoos:
Het aanbrengen van een loze leiding zonder inbouwdoos vanaf de meterkast, welke wordt voorzien van een controledraad. Plaats volgens uw opgave. 110,00

Loze leiding met inbouwdoos
Het aanbrengen van een loze leiding met inbouwdoos welke wordt voorzien van een controledraad. De loze leiding loopt vanuit de meterkast en eindigt met een inbouwdoos met blinddeksel.
Plaats volgens uw opgave. 130,00

Ik dacht dat ik de bovenste moest kiezen voor loze leidingen waarin UTP moet. Hierop moet toch nog een contactdoos met UTP. De aannemer zei echter dat ik de onderste moet kiezen omdat ik anders met een blauwe doos zit.

Nu ben ik aan het twijfelen, de eerste klinkt mij logisch voor UTP. Wat zeggen jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
EJPostema schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:29:
Ik heb een vraag over de KOA. Wij hebben die een tijd geleden getekend en hierin accepteerde we ook alle bijbehorende bijlagen. Hierin heb ik onlangs een discrepantie ontdekt.

Ik de technische omschrijving van de woning wordt uitgelegd dat de tegels in het toilet tot een hoogte komen van 1,50m en in de badkamer van 1,80m en achter de douche 2,10m.

Echter staat in de afwerkstaat van het interieur staat dat in zowel het toilet als in de badkamer de tegels tot plafondhoogte komen.

De aannemer is natuurlijk van mening dat de technische omschrijving voor gaat. Is dit ook echt zo?
Hier ben ik ook nieuwsgierig naar. We hebben wel de optie om een buitenaansluiting elektra te laten maken tbv zonwering:
LOZE LEIDING ZONWERING [VOORGEVEL] €170,-.
Het aanbrengen van een loze leiding in de voorgevel t.b.v. een na oplevering aan te brengen elektrisch bedienbare zonwering. Positie conform optietekening V&W.
Ik ga ervan uit dat ik niet per screen/zonwering deze optie moet hebben maar een aantal zaken kan koppelen? We hebben op de zuidzijde bijv. 3 ramen van elk een meter breed binnen een muur van 4,5 meter. Met één loze leiding moet ik deze alle drie toch kunnen bedienen?

[ Voor 17% gewijzigd door vandermark op 26-10-2016 07:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Wackmack schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 07:16:
Loze leiding zonder inbouwdoos:
Het aanbrengen van een loze leiding zonder inbouwdoos vanaf de meterkast, welke wordt voorzien van een controledraad. Plaats volgens uw opgave. 110,00

Loze leiding met inbouwdoos
Het aanbrengen van een loze leiding met inbouwdoos welke wordt voorzien van een controledraad. De loze leiding loopt vanuit de meterkast en eindigt met een inbouwdoos met blinddeksel.
Plaats volgens uw opgave. 130,00

Ik dacht dat ik de bovenste moest kiezen voor loze leidingen waarin UTP moet. Hierop moet toch nog een contactdoos met UTP. De aannemer zei echter dat ik de onderste moet kiezen omdat ik anders met een blauwe doos zit.

Nu ben ik aan het twijfelen, de eerste klinkt mij logisch voor UTP. Wat zeggen jullie?
Bij optie 1 denk ik aan:

Afbeeldingslocatie: http://www.klusbeter.nl/apokalypsis/wp-content/uploads/klemdeksel-of-klemmende-afdekplaat.png
Of zelfs gewoon een geel PVC buisje uit de muur.

Bij optie 2 denk ik aan:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.pollin.de/article/xtrabig/X551162.1.JPG

Waar ze da zo'n blinddeksel plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8852557201438-424-424.jpg

Het is dan aan jezelf om die blindplaat eraf te halen (en te bewaren for future use); kabel trekken en een het gat te voorzien van zoeen:

Afbeeldingslocatie: http://static.webshopapp.com/shops/004230/files/001810251/156x164x1/gira-centraalplaat-data-zwm.jpg

20*350ZO45°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Richard schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 07:57:
[...]

Bij optie 1 denk ik aan:

[afbeelding]
Of zelfs gewoon een geel PVC buisje uit de muur.

Bij optie 2 denk ik aan:

[afbeelding]

Waar ze da zo'n blinddeksel plaatsen.
[afbeelding]

Het is dan aan jezelf om die blindplaat eraf te halen (en te bewaren for future use); kabel trekken en een het gat te voorzien van zoeen:

[afbeelding]
Bijna.
Optie 1 is gewoon ergens een geel pvc buisje uit laten steken met een controledraad. Die zijn vaak voor zonwering, alarmsystemen, lichtsensoren, buitenlichtpunten etc die geen centraaldoos gebruiken.
Optie 2 heb je nodig. Dan heb je een 'standaard' loze leiding in een blauwe/rode/grijze einddoos met zo'n wit kapje die hierboven bij optie 1 staat.

Een raam met deksel wordt echt niet geplaatst voor een loze leiding. Die zijn niet universeel (d.w.z., die moeten ze bij de betreffende elektralijn houden die in de rest van het huis zit aan schakelmateriaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Bedankt heren! Helemaal duidelijk, wordt dus optie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Vraagje. Ik ben van mening dat een open zolder ook een rookmelder hoort te hebben. Dat lees ik ook terug via wat zoekopdrachten in Google. Echter nergens duidelijk met een vinger wijzende naar een artikel in het bouwbesluit 2012 of zo.

De aannemer geeft aan dat deze er alleen komt als ik de zolder laat voorzien van kamers, dat ben ik niet van plan. Volgens hun is dat niet nodig voor een standaard zolder. Ik denk dus van wel omdat het wel een leefruimte is en het ook wel als logeerplek gebruikt gaat worden. Nu kan het uiteraard wel via meerprijs...

Kan een kenner hier mij een handje op weg helpen om de aannemer te overtuigen (als ik tenminste gelijk heb)?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je hebt geen gelijk.

Als de zolder geen verblijfsruimte is en niet als zodanig is ingericht is er geen rookmelder noodzakelijk. Dan zal je via de aannemer ook de zolderindeling met voldoende daglicht en ventilatie moeten laten maken. Dan is de rookmelder wel verplicht.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 26-10-2016 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Señor Sjon schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:23:
Je hebt geen gelijk namelijk.

Als de zolder geen verblijfsruimte is en niet als zodanig is ingericht is er geen rookmelder noodzakelijk. Dan zal je via de aannemer ook de zolderindeling met voldoende daglicht en ventilatie moeten laten maken. Dan is de rookmelder wel verplicht.
Daglicht komt er en daarmee ook ventilatie want het raam kan open. Het is gewoon een grote ruimte maar dat wil niet zeggen dat het geen verblijfsruimte is. Want ik richt het zonder extra muren etc. wel zo in. Echter proef ik nu al dat ik hierover tegen de nog niet geplaatste betonnen muur aan ga lopen.

Maar goed, ik kon het wel laten plaatsen als ik dat wilde dus we zullen eens zien hoe hoog dat prijskaartje gaat worden. Wil er wel eentje hebben, gekoppeld aan de anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ventilatie via open raam telt niet, dat is alleen een spuivoorziening. Een regelbare ventilatie is verplicht volgens bouwbesluit. Ook is een bepaalde mate van daglicht vereist en mogelijk heb je daar dan een extra dakraam voor nodig. De muur moet er ook komen vanwege geluid en als je het slecht treft ook een extra omkasting voor de installaties omdat je die ook niet mag horen (regels zijn daar net een stuk strenger in geworden).

En de vergunningsaanvrager (aannemer/ontwikkelaar) bepaalt of iets een verblijfsgebied is of niet. ;) Als je woning aan de 55% Verblijfsgebied t.o.v. Gebruiksoppervlakte eis voldoet zonder de zolder mee te tellen, dan geef ik je weinig kans.

Maar je kan toch vragen of ze een extra rookmelder ophangen als meerwerk? :? Ik proef een beetje dat je die gratis wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
Bastien schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:32:
[...]
Daglicht komt er en daarmee ook ventilatie want het raam kan open. Het is gewoon een grote ruimte maar dat wil niet zeggen dat het geen verblijfsruimte is. Want ik richt het zonder extra muren etc. wel zo in. Echter proef ik nu al dat ik hierover tegen de nog niet geplaatste betonnen muur aan ga lopen.

Maar goed, ik kon het wel laten plaatsen als ik dat wilde dus we zullen eens zien hoe hoog dat prijskaartje gaat worden. Wil er wel eentje hebben, gekoppeld aan de anderen.
De persoon die gister onze open haard kwam inmeten zei hier nog wel wat interessants over. Hij gaf aan dat een ombouw of isolatie van de pijp niet noodzakelijk is, omdat de zolder standaard niet als "leefruimte" wordt gezien.

Zoals hierboven al genoemd denk ik dan ook dat het geen verplichting is in dit geval. Gek genoeg wordt onze zolder (ook 1 ruimte, met 1 dakkapel) standaard wél voorzien van een rookmelder.

Die rookmelder zorgt overigens wel voor extra kosten :+
De bedrading ligt namelijk precies op de plek waar straks geboord moet worden, wat dat betreft had ik 'm liever niet gehad :P

[ Voor 8% gewijzigd door Denman op 26-10-2016 12:43 ]

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Alles wat hierboven is gezegd klopt. Het hangt er vanaf welke bestemming jou zolder heeft gekregen.

Dit kan je terugvinden op de tekening of de technische omschrijving.
Je zolder zal naar alle waarschijnlijkheid als onbenoemde ruimte zijn omschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Bastien schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:32:
[...]
Daglicht komt er en daarmee ook ventilatie want het raam kan open. Het is gewoon een grote ruimte maar dat wil niet zeggen dat het geen verblijfsruimte is. Want ik richt het zonder extra muren etc. wel zo in.
Zonder extra wanden zal het ook nooit een 'verblijfsruimte' worden die voldoet aan de kwalificering als omschreven in het bouwbesluit en aangestuurde normen.

Daarnaast is 'daglicht' geen eis maar een daglichttoetreding conform het bouwbesluit als omschreven in NEN 2057 wel. En zoals Sjon al opmerkt is alleen een raam welk open kan geen ventilatie die je mee mag rekenen.

Het heeft niks te maken met tegen een betonnen muur aanlopen, je hebt gewoon geen gelijk. Kan gebeuren natuurlijk dus een optionele rookmelder is de enige optie voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
In het magazine van Vereniging Eigen Huis staat iedere maand een stukje van iemand die opleverkeuringen doet met wat ze allemaal tegen komen. Deze controleur gaf aan dat hij vrijwel overal merkte dat er geen brandmelder op de zolder werd gemonteerd terwijl dit wel moet, ondanks het feit dat het geen verblijfsruimte is. De juridische onderbouwing stond er verder niet bij, je zou het even na kunnen vragen bij VEH?

Stond in het magazine van een paar maanden terug, heb ik inmiddels weggegooid, ik kan zo snel niet vinden welk nummer het was.

[ Voor 13% gewijzigd door bartvb op 26-10-2016 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Señor Sjon schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:38:
Maar je kan toch vragen of ze een extra rookmelder ophangen als meerwerk? :? Ik proef een beetje dat je die gratis wil hebben.
D'r is niets gratis bij aannemers. :P Nou, ook weer niet helemaal waar want ik kan wel alle WCD's, schakelaars etc. gratis verplaatsen en daar heb ik aardig gebruik van gemaakt.

Maar het hoeft niet gratis hoor, dacht dat dat wel duidelijk was in mijn tweede post hierover. Ik laat 'm dan ook gewoon aanleggen mits de meerprijs redelijk is (staat niet op de afbouwoptielijst); tot op heden zijn de meerprijzen dat wel dus ik verwacht dat hier ook wel bij.

Het is gewoon een verschil hoe ik er als koper tegenaan kijk en hoe het (anders) gezien wordt in de bouwwereld/regelgeving. Heb idioot veel gelezen de afgelopen maanden en heel veel opgezocht en daar wordt het meestal wel duidelijker van maar het is zoveel en soms zo onleesbaar (voor een leek) geschreven dat er soms van die zaken zijn waarover ik twijfel. Dus vandaar de vraag :)
bartvb schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:35:
In het magazine van Vereniging Eigen Huis staat iedere maand een stukje van iemand die opleverkeuringen doet met wat ze allemaal tegen komen. Deze controleur gaf aan dat hij vrijwel overal merkte dat er geen brandmelder op de zolder werd gemonteerd terwijl dit wel moet, ondanks het feit dat het geen verblijfsruimte is. De juridische onderbouwing stond er verder niet bij, je zou het even na kunnen vragen bij VEH?

Stond in het magazine van een paar maanden terug, heb ik inmiddels weggegooid, ik kan zo snel niet vinden welk nummer het was.
Dat kan ik altijd doen... krijg dat magazine ook maar hier heb ik blijkbaar overheen gelezen. Dank. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Bastien op 26-10-2016 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
VEH heeft ook geregeld een hoog 'ik vind' gehalte, vergis je daar niet in. ;) Zal waarschijnlijk op neerkomen dat het aannemelijk is dat de zolder een verblijfsruimte is/wordt en dat dan een rookmelder verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:58
Volgens mij heeft het plaatsen van de rookmelder op zolder te maken met de open verbinding naar zolder. Hier hebben we wel een rookmelder op zolder gekregen bij oplevering, bij de oplevering mee gekregen dat dit verplicht is omdat het een open verbinding is van de begane grond naar de zolder. Tevens zit hier op zolder de wasmachine/droger aansluiting. Wel zo fijn dat er dan een rookmelder in de buurt zit!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Señor Sjon schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:40:
VEH heeft ook geregeld een hoog 'ik vind' gehalte, vergis je daar niet in. ;) Zal waarschijnlijk op neerkomen dat het aannemelijk is dat de zolder een verblijfsruimte is/wordt en dat dan een rookmelder verplicht is.
Heb ze zojuist gevraagd om een onderbouwing op basis van wet- en regelgeving. Als ik een antwoord krijg zal ik dat plaatsen.
Bo0bz schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:52:
Volgens mij heeft het plaatsen van de rookmelder op zolder te maken met de open verbinding naar zolder. Hier hebben we wel een rookmelder op zolder gekregen bij oplevering, bij de oplevering mee gekregen dat dit verplicht is omdat het een open verbinding is van de begane grond naar de zolder. Tevens zit hier op zolder de wasmachine/droger aansluiting. Wel zo fijn dat er dan een rookmelder in de buurt zit!
Zoiets was volgens mij ook de strekking van het artikel van VEH, niet dat van de wasmachine maar de open verbinding. Maar wasmachine/droger zijn ook mijn redenen dat ik er eentje wil.

Dank in ieder geval voor de antwoorden. Ben ik weer wat wijzer. :)

[ Voor 41% gewijzigd door Bastien op 26-10-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bo0bz schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:52:
Rook stijgt... Hij komt al langs 2 andere rookmelders voordat ie bij zolder is. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Señor Sjon schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:02:
[...]

Rook stijgt... Hij komt al langs 2 andere rookmelders voordat ie bij zolder is. :?
Even zitten snuffelen in onze bouwmap. Korte samenvatting:

Rookmelders zijn volgens het bouwbesluit 2012 verplicht in de open ruimte aangesloten bij een open trap verbinding. Op zolder is deze verplicht indien het een ruimte betreft van >8m2 met een stahoogte van 1,90m. Omdat van deze ruimte 'gemakkelijk' een woonruimte gemaakt kan worden.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Grappig. Een stahoogte van 1,90 staat echt nergens als maat in het bouwbesluit. Die gaan uit van 1,5m (minimale hoogte GO), 2,3m (sanitair/doorgangen) en 2,6 (verblijfsgebieden/ruimten).

Relevante artikel:
1. Bij een te bouwen woonfunctie en bij functiewijziging naar een woonfunctie heeft een besloten ruimte waardoor een vluchtroute voert tussen de uitgang van een verblijfsruimte en de uitgang van de woonfunctie een of meer rookmelders die voldoen aan en zijn geplaatst volgens de primaire inrichtingseisen als bedoeld in NEN 2555. Dit geldt niet voor een woonfunctie met een brandmeldinstallatie als bedoeld in artikel 6.20.

[ Voor 58% gewijzigd door Señor Sjon op 26-10-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Señor Sjon schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:09:
Grappig. Een stahoogte van 1,90 staat echt nergens als maat in het bouwbesluit. Die gaan uit van 1,5m (minimale hoogte GO), 2,3m (sanitair/doorgangen) en 2,6 (verblijfsgebieden/ruimten).

Relevante artikel:

[...]
Haha, dat bevestigd in ieder geval mijn vermoede dat niet alle regels even duidelijk zijn! Deze map komt trouwens van Trebbe en heeft versie datum januari 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ook in de NEN 2555 staat dit niet:
Komende vanuit een verblijfsruimte, moet in elke ruimte waardoor een vluchtroute voert, ten minste één rookmelder zijn aangebracht. Indien een ruimte uit meerdere verdiepingen of bouwlagen bestaat, dan moet op iedere verdieping of bouwlaag ten minste één rookmelder worden aangebracht.
Maar in de toelichting heb je een escape
TOELICHTING In figuur 2b [SS: open zolder] is, op grond van de ‘primaire’ projecteringsregels, op de tweede verdieping geen rookmelder nodig indien de zolder geen verblijfsruimte betreft. De verkeersruimte resp. het trappenhuis moet echter wel worden bewaakt: zij maken deel uit van de vluchtroutes komende uit de verblijfsruimten 1 en 2. Dit is alleen optimaal te doen indien boven in het trappenhuis (dus op zolder) een rookmelder wordt aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

EJPostema schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:05:
Alles wat hierboven is gezegd klopt. Het hangt er vanaf welke bestemming jou zolder heeft gekregen.

Dit kan je terugvinden op de tekening of de technische omschrijving.
Je zolder zal naar alle waarschijnlijkheid als onbenoemde ruimte zijn omschreven
En hoe staat dit dan aangegeven op bijvoorbeeld een tekening?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Staat vaak bij de ruimtebenaming op tekening of technische omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
klopt. Bij mij staat er op de tekening 'woonkamer', 'slaapkamer 1' etc etc.

Dit zijn benoemde ruimten.

Bij een zolder staat in ons geval 'slaapkamer 3' op de tekening.
Hier wordt dat ook verwarming aangelegd en een rookmelder geinstalleerd etc etc.

Als de ruimte staat aangegeven als 'onbenoemde ruimte' hoeft dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

3.01 Zolder is dan een benoemde ruimte?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
moet je even in een ander document kijken (denk technische omschrijving). Bij ons staat daar het volgende in:

Woonkamer, keuken, slaapkamer --> Verblijfsruimte
Hal, overloop --> Verkeersruimte
Toilet --> Toiletruimte
Badkamer --> Badruimte
Meterkast --> Technische ruimte
Zolder --> Onbenoemde ruimte
Kast, berging --> Bergruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Even een crosspost. Denk dat veel mensen dit ook wel waarderen.

Vanmddag ben ik wezen kijken voor een beton cire vloer. Ook nog gekeken naar een gietvloer met betonlook maar dat was het net niet. Beton cire was echt heel heel mooi. Je hebt iets aardig, erg straks maar toch warm door de warme kleur.

Wij kiezen het waarschijnlijk voor de keuken, hal en trekken het door in de gehele toilet. Totaal komt dit op 30m2. De prijs is ongeveer € 100,- per m2. Natuurlijk niet goedkoop maar ook niet extreem duur.

Wel kiezen wij voor 1 laag waardoor het iets dunner is. Voor de badkamer moet je i.v.m. vocht een dubbele laag aan brengen. Zie dat de goedkope bedrijven wel voor onder de €100,- kunnen leveren maar ik ga liever voor een goed bedrijf.

Hier een mooi voorbeeld hoe een toilet eruit kan zien Afbeeldingslocatie: http://www.keylbetonstyle.nl/imgsrc/800/600/user/img/beton-cire-14.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Wackmack schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 19:17:
Even een crosspost. Denk dat veel mensen dit ook wel waarderen.

...
Wij kiezen het waarschijnlijk voor de keuken, hal en trekken het door in de gehele toilet. Totaal komt dit op 30m2. De prijs is ongeveer € 30,- per m2. Natuurlijk niet goedkoop maar ook niet extreem duur.

Wel kiezen wij voor 1 laag waardoor het iets dunner is. Voor de badkamer moet je i.v.m. vocht een dubbele laag aan brengen. Zie dat de goedkope bedrijven wel voor onder de €100,- kunnen leveren maar ik ga liever voor een goed bedrijf.

Hier een mooi voorbeeld hoe een toilet eruit kan zien [afbeelding]
Gaaf, ben ook zeker geinteresseerd. Maar wat zijn nu de kosten per m2? En dan all-in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
vandermark schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:30:
[...]

Gaaf, ben ook zeker geinteresseerd. Maar wat zijn nu de kosten per m2? En dan all-in
Dat was een foutje. 1 laag beton cire is € 100,- hangt wel van je ondervloer af maar dit is redelijk allin.
Voor de badkamer, is het €150,- ivm vocht. Het kan goedkoper maar de kwaliteit kan ik niet goed inschatten. Wat ik nu heb gezien, is 1 laags voor een vloer mee dan prima. Wij komen dus uit op ongeveer € 3000,- voor een keuken/hal/toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Net de kavel tekening gekregen van de aannemer

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/if93sg.jpg

Jullie ideeën voor de bestrating (tot hoe ver zouden jullie dit doortrekken?) en tuin en dan vooral achterin?
Begin doen we alleen de bestrating, wat gras zaaien en vooral basis.
Jaartje later gaan we de tuin doen. We willen ooit een veranda en buitenkeuken maar dat zal wel een tijdje duren.

Deze week enkele mooie vloeren gezien zoals een visgraat vloer, betonstuc en boven hoogpolig tapijt. Het tijd is het goedkoopste echter hebben we 100m2 nodig dus zelfs dit wordt duur. Zal blij zijn als we de vloeren en de muren hebben gedaan. De rest komt later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Uhm, wat dacht je van zelf wat verzinnen en dat hier toetsen i.p.v. een soort hoveniersopdracht hier neer te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Dat ga ik van de week zelf doen, het schetsen dan. Gewoon benieuwd hoe andere Tweakers het hebben aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Buiten afmetingen zegt dit plaatje niet zoveel. Hoe ziet de omgeving eruit? Waar is het noorden? Etc.

Darn it, ga ik er toch op in. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wackmack schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 21:48:
Dat ga ik van de week zelf doen, het schetsen dan. Gewoon benieuwd hoe andere Tweakers het hebben aangemaakt.
www.tekenjetuin.nl. Fijn programma om een ruweschets voor je tuin op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
ThatsHollywood schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 09:25:
[...]

www.tekenjetuin.nl. Fijn programma om een ruweschets voor je tuin op te zetten.
Ziet er goed uit, morgen aan de slag hiermee. Dank

Nog een maandje en dan begint de bouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Hmm..krijg net het nieuws van de aannemer dat nieuwbouwprojecten net voor oplevering of net na doelwit zijn van diefstal en inbraak. Blijkbaar zijn reeds geinstaleerde keukens en stoppenkasten gewild :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is geen nieuws, maar helaas al zo sinds het bestaan van de bouw.

Pagina: 1 ... 5 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2