Kan ik hieruit op maken dat jij hier ook slachtoffer van bent geworden?bvbal79 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 15:16:
Hmm..krijg net het nieuws van de aannemer dat nieuwbouwprojecten net voor oplevering of net na doelwit zijn van diefstal en inbraak. Blijkbaar zijn reeds geinstaleerde keukens en stoppenkasten gewild
Ik heb een vraag.
We hebben besloten om de nieuwbouwwoning waar we voor zijn geselecteerd te gaan kopen
Nu betreft het een klein inbreidingsplan met 24 woningen. Onze woning zit aan de rand op een hoek met een driehoekige kavel. Ook is deze woning de enige die een redelijke zij-uitbouw heeft zoals te zien op onderstaande tekening. Standaard is deze uitbouw van 0-0,5 meter boven maaiveld voorzien van metselstenen en daarboven rabatdelen. Dat laatste vinden we erg lelijk dus hebben we aan de makelaar gevraagd wat het kost dit weg te laten en de gehele uitbouw te voorzien van metselwerk zodat het meer één geheel wordt. Hier is een circa prijs voor afgegeven van 2.000-2.500 euro. We willen hiermee akkoord gaan.
De vraag is: ik wil deze verandering laten opnemen in de overeenkomst, mag ook in de optielijst. Is dit een rare vraag? Voor ons is het erg belangrijk en ik vind de email die de makelaar heeft doorgestuurd niet zeker genoeg. Omdat wij ook de enige zijn met deze uitbouw mag ik toch wel wat 'maatwerk' verwachten op dit punt in de overeenkomst?
Link naar plattegrond met uitbouw: http://www.bartvandermark.nl/diversen/BG.JPG
Doorsnedes met rabatdelen waar we metselwerk willen: http://www.bartvandermark.nl/diversen/Doorsnede.JPG
Edit, daarnaast klopt de tekening voor uitbouw ook niet: plafond is 20cm te laag, dit is al bevestigt door bouwer aan makelaar. Ik wil eigenlijk ook dat er correcte tekeningen in overeenkomst staat, is dit ook een terechte 'eis'?
We hebben besloten om de nieuwbouwwoning waar we voor zijn geselecteerd te gaan kopen
Nu betreft het een klein inbreidingsplan met 24 woningen. Onze woning zit aan de rand op een hoek met een driehoekige kavel. Ook is deze woning de enige die een redelijke zij-uitbouw heeft zoals te zien op onderstaande tekening. Standaard is deze uitbouw van 0-0,5 meter boven maaiveld voorzien van metselstenen en daarboven rabatdelen. Dat laatste vinden we erg lelijk dus hebben we aan de makelaar gevraagd wat het kost dit weg te laten en de gehele uitbouw te voorzien van metselwerk zodat het meer één geheel wordt. Hier is een circa prijs voor afgegeven van 2.000-2.500 euro. We willen hiermee akkoord gaan.
De vraag is: ik wil deze verandering laten opnemen in de overeenkomst, mag ook in de optielijst. Is dit een rare vraag? Voor ons is het erg belangrijk en ik vind de email die de makelaar heeft doorgestuurd niet zeker genoeg. Omdat wij ook de enige zijn met deze uitbouw mag ik toch wel wat 'maatwerk' verwachten op dit punt in de overeenkomst?
Doorsnedes met rabatdelen waar we metselwerk willen: http://www.bartvandermark.nl/diversen/Doorsnede.JPG
Edit, daarnaast klopt de tekening voor uitbouw ook niet: plafond is 20cm te laag, dit is al bevestigt door bouwer aan makelaar. Ik wil eigenlijk ook dat er correcte tekeningen in overeenkomst staat, is dit ook een terechte 'eis'?
[ Voor 12% gewijzigd door vandermark op 29-10-2016 19:46 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Nee...ons huis staat nog niet. Maar wel dus de fase voor ons. Behalve goed verzekeren nog tips?paul-s83 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 18:45:
[...]
Kan ik hieruit op maken dat jij hier ook slachtoffer van bent geworden?
Een kleine moeite voor de makelaar, maar scheelt voor jou een hoop ellende! Ik zeg juist wel op papier laten zetten, zodat een en ander vast staat!vandermark schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 19:43:
Ik heb een vraag.
Pas even op met de makelaar... deze zegt wel vaker dat zaken kunnen die tijdens de bouw dan eigenlijk niet kunnen... Enige wat de makelaar doet is verkopen en verder contact gaat via de aannemer. Soort optie die jij doorgeeft zal opgenomen worden in de meer-minderwerklijst.vandermark schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 19:43:
Ik heb een vraag.
Waarom oppassen? bij ons was volgende de makelaar ook 'alles' mogelijk. Totdat bij de notaris bleek dat er niets maar dan ook niets aan de gevel veranderd mag worden met daarop zelfs een dwangsom

Tx maar dit is gelukkig kort gesloten met de bouwer, heb de email via makelaar ontvangen. Ik zal aan makelaar berichten dat we dit terug willen zien in de optielijst.ThatsHollywood schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 09:21:
[...]
Pas even op met de makelaar... deze zegt wel vaker dat zaken kunnen die tijdens de bouw dan eigenlijk niet kunnen... Enige wat de makelaar doet is verkopen en verder contact gaat via de aannemer. Soort optie die jij doorgeeft zal opgenomen worden in de meer-minderwerklijst.
Waarom oppassen? bij ons was volgende de makelaar ook 'alles' mogelijk. Totdat bij de notaris bleek dat er niets maar dan ook niets aan de gevel veranderd mag worden met daarop zelfs een dwangsom
Dat is balen zeg. Wat moet ik me overigens voorstellen bij keukens? Slopen ze de inbouwapparatuur er dan uit ofzo?bvbal79 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 15:16:
Hmm..krijg net het nieuws van de aannemer dat nieuwbouwprojecten net voor oplevering of net na doelwit zijn van diefstal en inbraak. Blijkbaar zijn reeds geinstaleerde keukens en stoppenkasten gewild
Ik weet wel dat bij ons de CV ketel uit dit oogpunt op de dag voor oplevering pas wordt gemonteerd, maar ik vermoed dat dit vaker gebeurt bij nieuwbouw.
We zijn hier weer een stapje verder trouwens, kreeg vanochtend een mail van de aannemer dat we t/m uiterlijk 4 november langs kunnen komen om het tegelwerk van de badkamer en WC te keuren. Het tegelwerk wordt vandaag op de bouw bezorgd. Lijkt er dus op dat ze hier op korte termijn mee willen beginnen.
Ik hoop nu toch wel dat we spoedig een bericht van de aannemer krijgen met een (verwachte) opleverdatum. Ook omdat de meeste leveranciers (zoals vloer/keuken etc.) inmiddels een planning hebben van 4 weken of meer. Helaas hoeft de aannemer dit volgens Woningborg uiterlijk 2 weken van tevoren schriftelijk te melden, en ik zie het ook wel gebeuren dat de aannemer precies die 2 weken aan houdt
Zojuist VEH gesproken hierover. Zij geven inderdaad aan dat op basis van dat de zolder verbonden is met het trappenhuis (of andersom zo u wilt) zonder afscheiding dit geheel als vluchtroute wordt gezien en dus op elke verdieping een melder hoort te krijgen. Zij verwijzen ook naar de door jouw genoemde toelichting in NEN 2555.Señor Sjon schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:22:
Ook in de NEN 2555 staat dit niet:
[...]
Maar in de toelichting heb je een escape
[...]
Ga ik het eerdaags eens proberen bij de aannemer, kijken wat die zegt.
Ja leuk als de zolder in de brand staat. Zodra de zolder vol met rook is komt deze gewoon door het trappenhuis naar beneden. En dan gaat pas de melder dus af terwijl je plafond bij wijze van spreken (of echt) al warm genoeg is om een ei op te bakken en je eigenlijk allang buiten had willen staan.Señor Sjon schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:02:
[...]
Rook stijgt... Hij komt al langs 2 andere rookmelders voordat ie bij zolder is.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Volgende week krijgen wij eindelijk de sleutel van onze woning, en alles is geregeld op 1 klus na : het infrezen van kabelsleufen om de tv op te hangen. Ik kan echt nergens een klusjesman vinden die dit wil doen. Wij zijn al 3 maanden op zoek.
Of ze hebben het materiaal niet (voor beton schijnt een speciale freesmachine nodig zijn), of ze vinden het te ver, of de klus is te klein, of ze hebben genoeg werk voor het hele jaar, etc etc.
Ook werkspot al geprobeerd maar 0 reacties op de klus.
Iemand een idee hoe dit aan te pakken? ik heb slechts 1 dag de tijd om in 2 wanden (1 beton, 1 gipsblokken) een goot te frezen voor mijn bekabeling voor de tv. Is dit iets wat ik zelf zou kunnen doen of moet dit echt door een vakman gedaan worden?
Of ze hebben het materiaal niet (voor beton schijnt een speciale freesmachine nodig zijn), of ze vinden het te ver, of de klus is te klein, of ze hebben genoeg werk voor het hele jaar, etc etc.
Ook werkspot al geprobeerd maar 0 reacties op de klus.
Iemand een idee hoe dit aan te pakken? ik heb slechts 1 dag de tijd om in 2 wanden (1 beton, 1 gipsblokken) een goot te frezen voor mijn bekabeling voor de tv. Is dit iets wat ik zelf zou kunnen doen of moet dit echt door een vakman gedaan worden?
Ik zou echt in jouw situatie (als je echt geen vakman te pakken krijgt) het zelf aanpakken met:
https://www.borent.nl/mat...urfrezen/diamantmuurfrees
verder komt het allemaal niet zo nauw; moet uiteindelijk toch weer stuc overheen.
https://www.borent.nl/mat...urfrezen/diamantmuurfrees
verder komt het allemaal niet zo nauw; moet uiteindelijk toch weer stuc overheen.
20*350ZO45°
Probeer het via de uitvoerder. Vaak genoeg zijn er ook betonboorders in de straat voor de afzuigkap, goede kans dat er wel 1 een betonfrees heeft.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Haakse slijper met diamantblad en dan parallel 2x inslijpen en uithakken?
Dat is de omslachtige manier.
Zo geregeld met een slijptol en een boorhamer. 2 keer inslijpen met de slijptol, beginnetje maken met een beitel en je klapt binnen een minuut met de boorhamer het tussenliggende beton eruit. In de gibo muur kom je er zelfs met een multitool en een schroevendraaier. Afsmeren met snelgips en klaar is Kees.
Half uurtje werk
En vier uur stofzuigen
Ik begin onderhand een beetje moedeloos te worden 
Vanochtend dus even naar het huis geweest om de tegels te keuren. Die zijn gelukkig allemaal goed besteld en geleverd. Na het keuren zei de uitvoerder: loopt nog maar een rondje door het huis. Natuurlijk even naar de badkamer gelopen, bad zit er in, inbouwframe voor het toilet ook, douchegoot op de juiste plek etc. Allemaal prima.
Dus ik loop daarna naar hem toe en zeg: "die elektrische vloerverwarming, komt die nog bovenop deze dekvloer en daarna de tegels erop?".
Zegt ie: "Vloerverwarming
"
Dus wij naar de keet, heeft de aannemer niks aan hem doorgegeven
We hebben dit later toegevoegd middels een offerte, maar dan nog, we spreken over 3 maanden geleden.
Hij gaat er mee aan de slag en kan er niks aan doen (want niks doorgekregen) maar ik word er wel moe van dat ik voor m'n gevoel werkelijk waar alles in de gaten moet houden, zucht...
Uiteindelijk was ie wel blij dat ik het nu zei, want anders had de hele zooi er later uit gemoeten.
Geschatte opleverdatum ligt nu overigens op week 51. Buren app is inmiddels gestart, evenals een initiatief voor het collectief aanschaffen van een schutting.

Vanochtend dus even naar het huis geweest om de tegels te keuren. Die zijn gelukkig allemaal goed besteld en geleverd. Na het keuren zei de uitvoerder: loopt nog maar een rondje door het huis. Natuurlijk even naar de badkamer gelopen, bad zit er in, inbouwframe voor het toilet ook, douchegoot op de juiste plek etc. Allemaal prima.
Dus ik loop daarna naar hem toe en zeg: "die elektrische vloerverwarming, komt die nog bovenop deze dekvloer en daarna de tegels erop?".
Zegt ie: "Vloerverwarming
Dus wij naar de keet, heeft de aannemer niks aan hem doorgegeven
We hebben dit later toegevoegd middels een offerte, maar dan nog, we spreken over 3 maanden geleden.
Hij gaat er mee aan de slag en kan er niks aan doen (want niks doorgekregen) maar ik word er wel moe van dat ik voor m'n gevoel werkelijk waar alles in de gaten moet houden, zucht...
Uiteindelijk was ie wel blij dat ik het nu zei, want anders had de hele zooi er later uit gemoeten.
Geschatte opleverdatum ligt nu overigens op week 51. Buren app is inmiddels gestart, evenals een initiatief voor het collectief aanschaffen van een schutting.
Is die offerte van de showroom of van de kopersbegeleider? Dit soort kleine aanpassingen op 90% van het proces zijn killiing voor fouten.
Nou het was in dit geval sowieso foutgevoelig:
- Offerte sanitair verliep via leverancier 1
- Offerte tegelwerk verliep via leverancier 2
- Offerte werkzaamheden verliep via installatiebedrijf welke samenwerkt met aannemer
Leverancier 1 gaf tijdens het offertetraject het advies om een "lus", aangesloten op het CV systeem, aan te brengen in de vloer. Dit omdat we de badkamer hebben vergroot en de radiator niet voldoende capaciteit had. Bovendien wilde vrouwlief warme voetjes
Volgens de aannemer was dit niet mogelijk, en mocht dit ook niet van Woningborg (laatste lijkt mij sterk, maar goed). We hebben daarom gekozen voor een elektrische vloerverwarming.
Na het accorderen van deze 3 offertes hebben we offertes opgevraagd voor de vloerverwarming. Wederom erg omslachtig: ik moest bij leverancier 1 de "hardware" opvragen, waarna de aannemer de totale offerte voor het aanbrengen van vloerverwarming zou opstellen.
Uiteindelijk heb ik die laatste offerte geaccordeerd en ook betaald 3 maanden geleden. Ja, het is ver in het proces, maar dan mag je er toch vanuit gaan dat het geregeld wordt? Toen zaten we overigens nog niet op 90%
En oh ja, we hebben helaas geen kopersbegeleider. I wish, zeker met de kennis die ik nu heb.
- Offerte sanitair verliep via leverancier 1
- Offerte tegelwerk verliep via leverancier 2
- Offerte werkzaamheden verliep via installatiebedrijf welke samenwerkt met aannemer
Leverancier 1 gaf tijdens het offertetraject het advies om een "lus", aangesloten op het CV systeem, aan te brengen in de vloer. Dit omdat we de badkamer hebben vergroot en de radiator niet voldoende capaciteit had. Bovendien wilde vrouwlief warme voetjes
Volgens de aannemer was dit niet mogelijk, en mocht dit ook niet van Woningborg (laatste lijkt mij sterk, maar goed). We hebben daarom gekozen voor een elektrische vloerverwarming.
Na het accorderen van deze 3 offertes hebben we offertes opgevraagd voor de vloerverwarming. Wederom erg omslachtig: ik moest bij leverancier 1 de "hardware" opvragen, waarna de aannemer de totale offerte voor het aanbrengen van vloerverwarming zou opstellen.
Uiteindelijk heb ik die laatste offerte geaccordeerd en ook betaald 3 maanden geleden. Ja, het is ver in het proces, maar dan mag je er toch vanuit gaan dat het geregeld wordt? Toen zaten we overigens nog niet op 90%
En oh ja, we hebben helaas geen kopersbegeleider. I wish, zeker met de kennis die ik nu heb.
Kopersbegeleider is vanuit aannemerskant.
Die hoort dat te coördineren. Maar het hele proces is extreem foutgevoelig. Laat staan als een kopersbegeleider meerdere projecten met elk 10-30+ kopers heeft.
Inderdaad, zou maar in het ziekenhuis moeten gebeuren heb ik gelijk een proces verbaal aan mijn broek en kan ik voor de tuchtcommissie komenSeñor Sjon schreef op woensdag 02 november 2016 @ 10:20:
Kopersbegeleider is vanuit aannemerskant.Die hoort dat te coördineren. Maar het hele proces is extreem foutgevoelig. Laat staan als een kopersbegeleider meerdere projecten met elk 10-30+ kopers heeft.
Maar goed, geleerd om alles wat op papier is gezet te bewaren....
Meeste artsen hebben ook geen hordes patiënten tegelijk.
Ook is de marge in de zorg wat hoger dan op een bouwproject... En op papier zetten is je hele leven noodzakelijk bij van alles helaas.
Offtopic: Wil je mijn poli zienSeñor Sjon schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:06:
Meeste artsen hebben ook geen hordes patiënten tegelijk.Ook is de marge in de zorg wat hoger dan op een bouwproject... En op papier zetten is je hele leven noodzakelijk bij van alles helaas.
[ Voor 3% gewijzigd door bvbal79 op 02-11-2016 11:17 ]
Bij een poli gaan ze meestal ook weer weg.
Ik begrijp dat het best complex is allemaal. Als ik alleen al zie wat de uitvoerder op z'n bordje krijgt, en dat is nog maar een momentopname aangezien ik niet 8 uur op die bouwplaats rondloop.
Waar ik wel moeite mee heb is de communicatie vanuit de aannemer. Ik word bijvoorbeeld geacht om binnen een week een energieleverancier te kiezen, een contract aan te leveren en deze ook te activeren. Dat doe ik vervolgens nog dezelfde avond, lever alles diezelfde avond aan, maar krijg niet even een terugkoppeling dat het in goede orde ontvangen is.
Vervolgens stel ik per mail een vraag over een aanpassing, krijg ik gewoon geen reactie op. Dat is nu een week geleden. Een paar dagen later krijg ik van onze contactpersoon wel een mail dat we het tegelwerk kunnen komen bekijken
Dan lijkt het gewoon alsof je genegeerd wordt.
En ja, ik heb ook al tig keer gebeld, daar ben ik niet bang voor. Dat is namelijk ook een groot deel van mijn dagelijkse werkzaamheden. Ik vind het gewoon jammer dat de communicatie zo enorm slecht is. Dat kost ook veel (onnodige) energie. Misschien schep ik ook wel te hoge verwachtingen, aangezien ik op mijn werk altijd binnen 24 uur op een vraag reageer.
En voor de beeldvorming: het betreft een project van 8 woningen.
Oh, en edit: ik wil verder niet al te negatief overkomen. Qua kwaliteit van de bouwwerkzaamheden is het een uitstekende aannemer. Dat hoor je ook van onze toekomstige overburen (zelfde project maar een eerdere fase). Ook mijn ouders hebben in het verleden 2 huizen bij deze aannemer afgenomen, naar tevredenheid.
Maar iedereen klaagt over de communicatie
En privé kunnen we dat gezeur er door allerlei omstandigheden eigenlijk niet bij hebben.
Waar ik wel moeite mee heb is de communicatie vanuit de aannemer. Ik word bijvoorbeeld geacht om binnen een week een energieleverancier te kiezen, een contract aan te leveren en deze ook te activeren. Dat doe ik vervolgens nog dezelfde avond, lever alles diezelfde avond aan, maar krijg niet even een terugkoppeling dat het in goede orde ontvangen is.
Vervolgens stel ik per mail een vraag over een aanpassing, krijg ik gewoon geen reactie op. Dat is nu een week geleden. Een paar dagen later krijg ik van onze contactpersoon wel een mail dat we het tegelwerk kunnen komen bekijken
Dan lijkt het gewoon alsof je genegeerd wordt.
En ja, ik heb ook al tig keer gebeld, daar ben ik niet bang voor. Dat is namelijk ook een groot deel van mijn dagelijkse werkzaamheden. Ik vind het gewoon jammer dat de communicatie zo enorm slecht is. Dat kost ook veel (onnodige) energie. Misschien schep ik ook wel te hoge verwachtingen, aangezien ik op mijn werk altijd binnen 24 uur op een vraag reageer.
En voor de beeldvorming: het betreft een project van 8 woningen.
Oh, en edit: ik wil verder niet al te negatief overkomen. Qua kwaliteit van de bouwwerkzaamheden is het een uitstekende aannemer. Dat hoor je ook van onze toekomstige overburen (zelfde project maar een eerdere fase). Ook mijn ouders hebben in het verleden 2 huizen bij deze aannemer afgenomen, naar tevredenheid.
Maar iedereen klaagt over de communicatie
En privé kunnen we dat gezeur er door allerlei omstandigheden eigenlijk niet bij hebben.
[ Voor 15% gewijzigd door Denman op 02-11-2016 11:47 ]
Als een kopersbegeleider teveel communiceert, heeft ie te weinig werk. 
Zonder dollen. Je moet echt onderscheid houden in zaken die van een lijstje komen en waar dus standaarden voor zijn (energiecontract bv) en de individuele vragen/wensen. Ik ken overigens ook genoeg van de andere kant met non-responsieve kopers die daarna beledigd zijn dat ze iets niet op tijd hebben kunnen kiezen.
Ik heb ook weleens mensen uit hun bed moeten lichten om hun woning op te leveren...
Gewoon vergeten dat men een tweekapper van 300k heeft afgerekend o.i.d. Soms vraag je je af hoe ze ooit aan een financiering zijn gekomen.
Zonder dollen. Je moet echt onderscheid houden in zaken die van een lijstje komen en waar dus standaarden voor zijn (energiecontract bv) en de individuele vragen/wensen. Ik ken overigens ook genoeg van de andere kant met non-responsieve kopers die daarna beledigd zijn dat ze iets niet op tijd hebben kunnen kiezen.

Ik heb ook weleens mensen uit hun bed moeten lichten om hun woning op te leveren...

[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 02-11-2016 12:03 ]
Ja dat is ook wel waar, er komt natuurlijk ook best veel bij kijken. Maar vanuit het oogpunt van een koper is het wel lastig om het zo te ervaren.
I lol'd. Just made my day!Señor Sjon schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:01:
Ik heb ook weleens mensen uit hun bed moeten lichten om hun woning op te leveren...Gewoon vergeten dat men een tweekapper van 300k heeft afgerekend o.i.d. Soms vraag je je af hoe ze ooit aan een financiering zijn gekomen.
Het concept van kopersbeleider was nieuw voor ons. De makelaar had het erover, wij gingen er vanuit dat het een los persoon was die de koop begeleid. Onder koop verstonden wij alles tussen tekenen bij de makelaar en de sleuteloverdracht. Nooit wat van deze virtuele persoon gehoord en we vonden het tot nu toe niet echt nodig.
Totdat we deze week bij de sanitair mensen over de vloer kwamen en die bleken letterlijk niks te weten. Aannemer verwees naar sanitair en sanitair verwees naar aannemer. Hadden totaal geen weet van de plek van leidingen, dat een toilet niet overal mogelijk is, etc. Waren vooral geïnteresseerd in hun eigen portemonnee en dat snap ik wel als je daar 15 man verveeld rond hebt lopen. Of we even af wilden tikken voor het wijzigen van opties die zij in de eerste instantie al niet correct hebben geregeld.
We moesten dan maar met de kopersbegeleider contact opnemen. Toen we lieten vallen dat we van die persoon nog nooit wat hadden gehoord of gezien en dat dat dan nu een goed moment is om contact te leggen zocht de sanitairman direct de naam en contactgegevens van onze kopersbeleider erbij.
Dat was dus exact hetzelfde poppetje van de aannemer waar ik al bij aan tafel had gezeten
In mijn optiek is dat geen kopersbegeleider maar gewoon: Aannemer. Van begeleiden is immers geen sprake.
Aan de ene kant is het kwalijk dat een aantal basale dingen niet is geregeld, aan de andere kant geeft dat mij als koper nu enige leverage om zaken te wijzigen zonder daar extra voor te betalen
Totdat we deze week bij de sanitair mensen over de vloer kwamen en die bleken letterlijk niks te weten. Aannemer verwees naar sanitair en sanitair verwees naar aannemer. Hadden totaal geen weet van de plek van leidingen, dat een toilet niet overal mogelijk is, etc. Waren vooral geïnteresseerd in hun eigen portemonnee en dat snap ik wel als je daar 15 man verveeld rond hebt lopen. Of we even af wilden tikken voor het wijzigen van opties die zij in de eerste instantie al niet correct hebben geregeld.
We moesten dan maar met de kopersbegeleider contact opnemen. Toen we lieten vallen dat we van die persoon nog nooit wat hadden gehoord of gezien en dat dat dan nu een goed moment is om contact te leggen zocht de sanitairman direct de naam en contactgegevens van onze kopersbeleider erbij.
Dat was dus exact hetzelfde poppetje van de aannemer waar ik al bij aan tafel had gezeten
In mijn optiek is dat geen kopersbegeleider maar gewoon: Aannemer. Van begeleiden is immers geen sprake.
Aan de ene kant is het kwalijk dat een aantal basale dingen niet is geregeld, aan de andere kant geeft dat mij als koper nu enige leverage om zaken te wijzigen zonder daar extra voor te betalen
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
ik denk dat een gemiddelde projectontwikkelaar dan wel kopersbegeleiding nog nooit van LEAN hebben gehoord. Hoe omslachtig sommige zaken wel niet gaan. Papiertje hier, papiertje daar, papiertje gaat naar een ander bakje, papiertje ligt een week in een bakje om vervolgens weer naar een ander bakje te gaan, tig offertes, mailtjes enz. En wil je toch iets wijzigen na de sluitingsdatum terwijl de oplevering ruim een jaar verder ligt? Nou, PECH GEHAD, KAN NIET!!!!111!!1!! is de reactie. Om uiteraard bij de voorschouw wederom dezelfde fout te zien die je bij de eerste kijkdag 3 maanden terug al had aangegeven... 
Iets zegt mij dat volgende week de funghi op zolder er nog vrolijk op zit
[ Voor 24% gewijzigd door vhal op 02-11-2016 15:34 ]
Voor mijn gevoel kan het ook wat efficiënter, maar eerlijk is eerlijk: ik heb geen werkervaring in deze branche. Misschien is dit wel best practice.vhal schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:29:
ik denk dat een gemiddelde projectontwikkelaar dan wel kopersbegeleiding nog nooit van LEAN hebben gehoord. Hoe omslachtig sommige zaken wel niet gaan. Papiertje hier, papiertje daar, papiertje gaat naar een ander bakje, papiertje ligt een week in een bakje om vervolgens weer naar een ander bakje te gaan, tig offertes, mailtjes enz. En wil je toch iets wijzigen na de sluitingsdatum terwijl de oplevering ruim een jaar verder ligt? Nou, PECH GEHAD, KAN NIET!!!!111!!1!! is de reactie. Om uiteraard bij de voorschouw wederom dezelfde fout te zien die je bij de eerste kijkdag 3 maanden terug al had aangegeven...
Ik weet in ieder geval dat je nog geen schroefje anders geplaatst krijgt zonder dat hier schriftelijk toestemming is vanuit de aannemer, ook niet als je het ter plekke aan 1 van de jongens vraagt
Wat me overigens nog op valt aan de foto's van je eerdere post: Net als bij ons zijn de onderste schuine delen (ik ben geen technicus, geen idee of daar een naam voor is) van de zolder verticaal afgetimmerd, terwijl dat juist ruimtes zijn die je perfect als kastruimte kan gebruiken. Is dat bewust gedaan? En is hier alsnog kastruimte van te maken?
Dat zie ik bij ons project ook, en is ook iets wat ik na ga vragen.Denman schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:29:
[...]
Voor mijn gevoel kan het ook wat efficiënter, maar eerlijk is eerlijk: ik heb geen werkervaring in deze branche. Misschien is dit wel best practice.
Ik weet in ieder geval dat je nog geen schroefje anders geplaatst krijgt zonder dat hier schriftelijk toestemming is vanuit de aannemer, ook niet als je het ter plekke aan 1 van de jongens vraagt
Wat me overigens nog op valt aan de foto's van je eerdere post: Net als bij ons zijn de onderste schuine delen (ik ben geen technicus, geen idee of daar een naam voor is) van de zolder verticaal afgetimmerd, terwijl dat juist ruimtes zijn die je perfect als kastruimte kan gebruiken. Is dat bewust gedaan? En is hier alsnog kastruimte van te maken?
Zoals ik het nu zie is het vooral veel verspilde ruimte waar je prima je kerst troep e.d. kwijt kan.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Zoiets heet een knieschot:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/knieschot.shtml
http://www.joostdevree.nl/shtmls/knieschot.shtml
Bij ons in de technische omschrijving staat expliciet dat deze schotten onderdeel zijn van de dragende constructie. Ik zal ze zelf dus niet weghalen, maar zal ze wel met wat extra steunbalkjes omtoveren tot kerst en kampeerspullen opslag.
De Knieschotten zelf (de balkjes zoals op de foto's die door bartvb gepost zijn) zijn inderdaad onderdeel van de dragende dakconstructie. Echter kun je "gewoon" tussen 1 van die balkjes een mooi deurtje/luik hebben.Unity2 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 18:21:
Bij ons in de technische omschrijving staat expliciet dat deze schotten onderdeel zijn van de dragende constructie. Ik zal ze zelf dus niet weghalen, maar zal ze wel met wat extra steunbalkjes omtoveren tot kerst en kampeerspullen opslag.
De beplating erop is dus géén onderdeel van de dragende constructie.
20*350ZO45°
Het is uiteraard wel mogelijk om de beplating te verwijderen en iets anders te plaatsen. De balken moet je niet verwijderen in ieder geval 
Anders kan je altijd nog een vliering maken met een mogelijk gevolg dat het eindigt in een groot archief van rommel. Wij hebben geen vliering maar twee kamers, door de hoge nok oogt het toch ruim.
Anders kan je altijd nog een vliering maken met een mogelijk gevolg dat het eindigt in een groot archief van rommel. Wij hebben geen vliering maar twee kamers, door de hoge nok oogt het toch ruim.
Ik zal je vertellen, onze aannemer promoot zichzelf juist met het feit dat ze Lean bouwen en daardoor de gemiddelde bouwtijd enorm kunnen verkorten tov traditioneel bouwen! In realiteit betekent dit, "we maken een planning op basis van een best case scenario met post-it's in de keet, maar als er ergens maar 1 scheet dwars zit flikkert heel de planning in elkaar en is het brandjes blussen waar we kunnen".vhal schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:29:
Ter Illustratie, bij ons project van 21 woningen is december 2015 de eerste schop de grond gegaan, in februari is er een verwachte oplevering van de eerste woning begin juli en de laatste in september gecommuniceerd. De eerste woning is vorige week opgeleverd en bij ons kunnen ze nog niet eens eek verwachte weeknummer communiceren! Nu snap ik dat er tegenslagen kunnen zijn gedurende het proces, maar om nou de bouwtijd met maanden te overschrijven, kom op zeg, dan heb je gewoon teveel hooi op je vork genomen en is je planning verre van onder controle...
Daarnaast hebben wij wel een kopersbegeleider toegewezen gekregen vanuit de aannemer, naar mijn idee dient deze alleen als onnodige tussenschakel tussen koper en aannemer. Deze probeert na aanleveren meer-en minderwerk wensen zoveel mogelijk shit tegen te houden en doet zelf geen enkele concrete uitspraak. Administratief en communicatief is het een drama, ondanks dat alles via een hip online platform verloopt. Net als hierboven ook al benoemd is moet je alles zelf 3 x checken of alle aanpassingen wel correct zijn verwerkt.
Als voorbeeld, ik geef op een meegeleverde plattegrond digitaal aan op de CM nauwkeurig dat ik in ruimte x op plek y loze leidingen wilt hebben, kopersbegeleider verwerkt dit in het dossier, ik krijg de aangepaste tekening terug en de leidingen zitten op een heel andere plek ingetekend. Ik spring dan uit mijn vel want hoe moeilijk kan het zijn, reactie van kopersbegeleider: sorry ik had de bijlage niet gezien. Dan bel je je klant toch even om te bespreken waar wat moet kopen, dan ga je toch zelf niet een beetje zitten prullen in je tekenpakket? En dan zeuren dat ze het druk hebben.... Als ik alles 3 x overnieuw moet doen op het werk dan heb ik het ook druk ja
@ Vhal,
Ook bij ons project is er bij diverse woningen een aanzienlijke hoeveelheid schimmel aangetroffen, iedereen heeft daar uiteraard melding van gemaakt, tot nu toe geen enkele feedback gehad hieromtrent. Schandalig dat je als koper zo wordt afgescheept voor iets waar je 350K + voor op tafel legt...
Van die 350k is 70k BTW... de grote winnaar van de woningbouw... Dan nog grond etc etc, dus effectief was je huis misschien 140-180k 
Owja, lieve mensen. Knieschotten niet verkloten a.u.b. De meeste kappen halen de overspanning van nok tot goot niet in 1x, vandaar knieschotten. En de balkjes plus platen zorgen ervoor dat ze als schijf werken. Haal de platen weg en je hebt een vrij zinloos frame.
Er staat in dit of het andere topic de workflow beschreven van een wijziging. Er zijn gewoon (te)veel partijen bij betrokken. En vaak zijn kopersbegeleiders niet de beste paarden uit de bouwkunde stal.
LEAN... ja leuk.
Helaas is de bouw niet altijd zo voorspelbaar. Regen? Geen metselwerk zonder tenten. Wind? Kraan kan geen elementen, funderingen, vloeren, whatever draaien. En dan schuift alles op. Aangezien iedereen strak staat, stort LEAN ook weer in.
Owja, lieve mensen. Knieschotten niet verkloten a.u.b. De meeste kappen halen de overspanning van nok tot goot niet in 1x, vandaar knieschotten. En de balkjes plus platen zorgen ervoor dat ze als schijf werken. Haal de platen weg en je hebt een vrij zinloos frame.
Er staat in dit of het andere topic de workflow beschreven van een wijziging. Er zijn gewoon (te)veel partijen bij betrokken. En vaak zijn kopersbegeleiders niet de beste paarden uit de bouwkunde stal.
LEAN... ja leuk.

Wij hebben (tot nog toe) juist goed ervaring met kopersbegeleiding.
Ons project van 20 woningen is fase 5 van 6. Vorige week is er geheid.
Eind september gesprek met kopersbegeleider gehad.
Dit ging puur over bouwkundige zaken, info over de elektrische installatie of over de inrichting van sanitair ruimtes kon 'ie dan weer niet geven.
Uiteraard hadden wij ons voorbereid, maar de beste man heeft ook ruimte voor ruimte met ons doorgesproken en gaf dingen aan waar wij niet over nagedacht hadden. Ook is de totale beschikbare meerwerklijst doorgenomen en heeft hij daar verder toelichting over gegeven. (bij ons werd juist geadviseerd in de badkamer leiding te lussen ipv vloerverwarming. Zelfde resultaat maar 800 euro goedkoper)
Al het contact verloopt via de kopersbegeleider. Vorige maand meerwerklijst ingeleverd en nu teruggekregen met wat opmerkingen in de trand "dat is niet mooi, kan je beter op die en die manier doen, gaat zoveel kosten" Uiteraard moesten wij de aangepaste tekeningen ook nog een keer controleren, maar dat lijkt me logisch.
Ook de communicatie tussen de keukenboer en kopersbegeleider lijkt tot nog toe goed te gaan.
Bellen kan ook altijd, krijg dan altijd dezelfde persoon (die kopersbegeleider) aan de lijn of hij belt terug.
Bij ons is overigens ook duidelijk gecommuniceerd dat er geen afspraken met mannetjes op de bouw gemaakt kunnen worden. Hoe dat in de praktijk uit gaat pakken moet ik nog zien.
Ons project van 20 woningen is fase 5 van 6. Vorige week is er geheid.
Eind september gesprek met kopersbegeleider gehad.
Dit ging puur over bouwkundige zaken, info over de elektrische installatie of over de inrichting van sanitair ruimtes kon 'ie dan weer niet geven.
Uiteraard hadden wij ons voorbereid, maar de beste man heeft ook ruimte voor ruimte met ons doorgesproken en gaf dingen aan waar wij niet over nagedacht hadden. Ook is de totale beschikbare meerwerklijst doorgenomen en heeft hij daar verder toelichting over gegeven. (bij ons werd juist geadviseerd in de badkamer leiding te lussen ipv vloerverwarming. Zelfde resultaat maar 800 euro goedkoper)
Al het contact verloopt via de kopersbegeleider. Vorige maand meerwerklijst ingeleverd en nu teruggekregen met wat opmerkingen in de trand "dat is niet mooi, kan je beter op die en die manier doen, gaat zoveel kosten" Uiteraard moesten wij de aangepaste tekeningen ook nog een keer controleren, maar dat lijkt me logisch.
Ook de communicatie tussen de keukenboer en kopersbegeleider lijkt tot nog toe goed te gaan.
Bellen kan ook altijd, krijg dan altijd dezelfde persoon (die kopersbegeleider) aan de lijn of hij belt terug.
Bij ons is overigens ook duidelijk gecommuniceerd dat er geen afspraken met mannetjes op de bouw gemaakt kunnen worden. Hoe dat in de praktijk uit gaat pakken moet ik nog zien.
Idd, werkzaamheden zijn moeilijk te voorspellen, dus tracht dan ook niet utopia na te streven door middel van dit soort florissante opleverdata. Onze woning is inmiddels verschoven van september naar ergens december, pro-actieve communicatie tussen projectleider / aannemer / kopersbegeleider en kopende partij is minimaal, Laatste officiële bericht stamt alweer uit midden september, en als je zelf navraag doet weet niemand nergens van...Señor Sjon schreef op woensdag 02 november 2016 @ 20:45:
Van die 350k is 70k BTW... de grote winnaar van de woningbouw... Dan nog grond etc etc, dus effectief was je huis misschien 140-180k
LEAN... ja leuk.Helaas is de bouw niet altijd zo voorspelbaar. Regen? Geen metselwerk zonder tenten. Wind? Kraan kan geen elementen, funderingen, vloeren, whatever draaien. En dan schuift alles op. Aangezien iedereen strak staat, stort LEAN ook weer in.
communicatie is key, en kan heel veel ergernis doen voorkomen.
ps, wat de aannemer uiteindelijk in zijn zak steekt is de helft, maar voor ons nog steeds een pak geld
[ Voor 3% gewijzigd door paul-s83 op 02-11-2016 21:20 ]
Jammer dat de knieschotten beter niet aangepast kunnen worden, scheelt een hoop bergruimte. Ja, met een nokhoogte van 4,6 meter kan je prima een vliering maken, maar extra ruimte is nooit weg, zeker voor de zwaardere spullen zoals een 6-persoons tent 
Nog 2 vraagjes waar ik benieuwd naar ben. Vraag 1 kan Señor Sjon als kenner wellicht wel antwoord op geven
1. We laten dus een open haard plaatsen in het midden van de woonkamer in de hoek, dit is bij de aannemer aangegeven. De uitvoerder zei een keer tussen neus en lippen door: "nou ja, we moeten even kijken of daar voor de constructie wel zomaar geboord mag worden" maar liet daar een aantal gesprekken later niks meer over horen.
De voorbereider van de haardenleverancier begon niet eens over de constructie, maar alles gaat goed komen volgens hem. Uiteraard moest ik wel een "overeenkomst" tekenen dat ze mogen boren, en dat eventuele schade aan leidingwerk etc. voor mijn rekening zijn.
Kort gezegd de vraag: Kan het boren van een gat voor de open haard bij een nieuwbouwhuis überhaupt problematisch zijn voor de constructie? M.a.w. zou het huis in kunnen storten?
2. I.v.m. planning: met stucen wordt er extra vocht in de woning gebracht, wat er bij nieuwbouw natuurlijk al in zit. Hoe lang moet ik na het stucen wachten tot ik kan gaan sauzen?

Nog 2 vraagjes waar ik benieuwd naar ben. Vraag 1 kan Señor Sjon als kenner wellicht wel antwoord op geven
1. We laten dus een open haard plaatsen in het midden van de woonkamer in de hoek, dit is bij de aannemer aangegeven. De uitvoerder zei een keer tussen neus en lippen door: "nou ja, we moeten even kijken of daar voor de constructie wel zomaar geboord mag worden" maar liet daar een aantal gesprekken later niks meer over horen.
De voorbereider van de haardenleverancier begon niet eens over de constructie, maar alles gaat goed komen volgens hem. Uiteraard moest ik wel een "overeenkomst" tekenen dat ze mogen boren, en dat eventuele schade aan leidingwerk etc. voor mijn rekening zijn.
Kort gezegd de vraag: Kan het boren van een gat voor de open haard bij een nieuwbouwhuis überhaupt problematisch zijn voor de constructie? M.a.w. zou het huis in kunnen storten?
2. I.v.m. planning: met stucen wordt er extra vocht in de woning gebracht, wat er bij nieuwbouw natuurlijk al in zit. Hoe lang moet ik na het stucen wachten tot ik kan gaan sauzen?
dubbel
[ Voor 97% gewijzigd door EJPostema op 03-11-2016 08:49 ]
Nou bij ons is het drama begonnen...
Het project heeft bij ons 'strakke' deadlines. Oftewel wij hebben ons uiterste beste gedaan om op tijd de financiering rond te krijgen. Het passeren loopt vertraging op (de bouw nog niet volgens de aannemer).
Nu moeten wij voor 9 november de boel laten passeren anders vervalt onze hypotheek offerte
De bank doet erg moeilijk over uitstel, kunnen wellicht een weekje krijgen. Iemand anders hier ervaring mee. Ik ga waarschijnlijk een slapeloze week tegemoet.
De status is nu dat de overdracht van de grond is geweest tussen de gemeente en projectontwikkelaar. De notaris kan nu alle kavels splitsen etc en daarna kan de handel passeren
Het project heeft bij ons 'strakke' deadlines. Oftewel wij hebben ons uiterste beste gedaan om op tijd de financiering rond te krijgen. Het passeren loopt vertraging op (de bouw nog niet volgens de aannemer).
Nu moeten wij voor 9 november de boel laten passeren anders vervalt onze hypotheek offerte
De status is nu dat de overdracht van de grond is geweest tussen de gemeente en projectontwikkelaar. De notaris kan nu alle kavels splitsen etc en daarna kan de handel passeren
Geen idee, maar wij hebben gekozen voor renovlies behang. Hier al eens over nagedacht? Ik ken best veel gevallen waar het stucwerk is gaan scheuren (vooral bij kozijnen)Denman schreef op donderdag 03 november 2016 @ 08:34:
In de regel zijn per kant 2-3 panelen afschroefbaar gemaakt om erachter te komen. Je ziet ook weleens mensen alles weghalen en dat is niet zo handig...Denman schreef op donderdag 03 november 2016 @ 08:34:
Jammer dat de knieschotten beter niet aangepast kunnen worden, scheelt een hoop bergruimte. Ja, met een nokhoogte van 4,6 meter kan je prima een vliering maken, maar extra ruimte is nooit weg, zeker voor de zwaardere spullen zoals een 6-persoons tent

Plaatje?Nog 2 vraagjes waar ik benieuwd naar ben. Vraag 1 kan Señor Sjon als kenner wellicht wel antwoord op geven
De meeste kanaalplaatvloeren kan je tot ongeveer 1/3e van de breedte doorboren. Dat is een gat van rond 400mm bij een plaatbreedte van 1200mm. Andere fabrikanten gaan weer niet verder dan twee 'kanalen'. Sowieso kan er altijd een riool- of luchtleiding van rond 125 doorheen.
Tot het stucwerk droog is. Dat wisselt enorm, ook afhankelijk van het seizoen. In voorkomende gevallen en weinig stucwerk kan het de volgende dag, de andere keer wacht je weer 2 weken...2. I.v.m. planning: met stucen wordt er extra vocht in de woning gebracht, wat er bij nieuwbouw natuurlijk al in zit. Hoe lang moet ik na het stucen wachten tot ik kan gaan sauzen?
Maar ga niet geforceerd drogen met straalkachels, ontvochtigers e.d. Dan ben je alleen maar stucwerk aan het slopen.
Hoe lang had je een offerte gevraagd dan? Als dat allemaal snel moest, heb je bv maar een offerte voor 1-2 maanden genomen zonder verlenging? Als je 9 november uiterlijk moet passeren, dan moet nu zo'n beetje het geld opgevraagd worden door de notaris. Is er geen verlengoptie in je hypotheekofferte en wat zegt de ontwikkelaar?EJPostema schreef op donderdag 03 november 2016 @ 08:49:
Nu moeten wij voor 9 november de boel laten passeren anders vervalt onze hypotheek offerteDe bank doet erg moeilijk over uitstel, kunnen wellicht een weekje krijgen. Iemand anders hier ervaring mee. Ik ga waarschijnlijk een slapeloze week tegemoet.
[...]
Geen idee, maar wij hebben gekozen voor renovlies behang. Hier al eens over nagedacht? Ik ken best veel gevallen waar het stucwerk is gaan scheuren (vooral bij kozijnen)
Goed, ik probeer zelf altijd A-B-C te doen met grondtransacties, maar dat kan niet altijd. Overigens krijgt de notaris vrijwel gelijk kadastrale nummers e.d. als hij voorlopig splitst. Dus dat kost max 1-2 dagen.
We hebben een offerte die 3 maanden geldig is.
nav het gesprek met de kopersbegeleider hebben we juist voor een budget hypotheek gekozen waar dus geen verlenging mogelijk is. Hij heeft ons namelijk verteld dat er in begin september getekend zou worden en als je een beetje goed timed dat allemaal prima kan (lekker dus
)
De bank wil wellicht een week uitstel geven of iets in die trend. Dit zou net moeten passen (hopelijk)
nav het gesprek met de kopersbegeleider hebben we juist voor een budget hypotheek gekozen waar dus geen verlenging mogelijk is. Hij heeft ons namelijk verteld dat er in begin september getekend zou worden en als je een beetje goed timed dat allemaal prima kan (lekker dus
De bank wil wellicht een week uitstel geven of iets in die trend. Dit zou net moeten passen (hopelijk)
Hoi iedereen,
Ben kort dit topic aan het volgen, en dacht ik plaats een reactie.
Wij zijn nog in de begin fase van de nieuwbouw woning. Goed nieuws brief moeten we nog ontvangen en de hypotheek is bijna rond. Verwachting is Q4 2017/Q1 2018 dat het gereed is.
Mijn vraag is aan welke kosten moeten we rekening houden ( puur klus kosten )?
Dan kan kunnen we een budget maken.
De volgende heb ik zelf al opgesomt ( mede door dit topic ):
Keuken
Badkamer/toilet ( incl muren/vloeren )
Bg Vloeren
Bg Muren
1ste Vloeren
1ste Muren
2de Vloeren
2de Muren
Tuin
Diversen ( kabels,verlichting etc )
Thx alvast!
Wij zijn nog in de begin fase van de nieuwbouw woning. Goed nieuws brief moeten we nog ontvangen en de hypotheek is bijna rond. Verwachting is Q4 2017/Q1 2018 dat het gereed is.
Keuken
Bg Vloeren
Bg Muren
1ste Vloeren
1ste Muren
2de Vloeren
2de Muren
Tuin
Thx alvast!
Verwijderd
Hangt geheel af van hoe gek je het zelf wilt maken. Wil je een basis keuken of luxe keuken?corporalnl schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:35:
Hoi iedereen,
Keuken
Bg Vloeren
Bg Muren
1ste Vloeren
1ste Muren
2de Vloeren
2de Muren
Tuin
Thx alvast!
Muren: wil je bijvoorbeeld stucen of glasvezelbehang?
Wl je de tuin zelf aanleggen of geheel laten ontwerpen en aanleggen...
etc etc
Ik denk dat je op basis van je budget keuzes moet maken, niet andersom.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2016 11:43 ]
Oh ik bedoelde meer of ik wat vergeten ben met mijn lijst waar je aan moet denkenVerwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:42:
[...]
Hangt geheel af van hoe gek je het zelf wilt maken. Wil je een basis keuken of luxe keuken?
Muren: wil je bijvoorbeeld stucen of glasvezelbehang?
Wl je de tuin zelf aanleggen of geheel laten ontwerpen en aanleggen...
etc etc
Ik denk dat je op basis van je budget keuzes moet maken, niet andersom.
Eigenlijk wat DonDJ zegt inderdaad, bepaal wat je graag in het huis wil en hoe je het wilt. Op basis daarvan zal je uiteindelijk inderdaad keuzes moeten gaan maken (tenzij je budget ongelimiteerd is maar dan zou je geen hypotheek nodig hebbencorporalnl schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:35:
Hoi iedereen,
Keuken
Bg Vloeren
Bg Muren
1ste Vloeren
1ste Muren
2de Vloeren
2de Muren
Tuin
Thx alvast!
Verder moet je rekening houden met (on-)mogelijkheden. De meeste (goedkope) laminaatvloeren zijn bijvoorbeeld niet geschikt voor vloerverwarming, al weet ik niet of je dat hebt.
Zo hebben wij bijvoorbeeld gekozen voor een open haard, wilden we perse. Kost best een hoop geld en is een luxeproduct, en daarom besparen we weer op de keuken (IKEA, voldoet prima aan onze wensen) en op de vloeren boven (enigszins goedkoop laminaat).
Verder hebben we er voor gekozen dat we beneden alles laten doen. Dus montage van de keuken, het leggen van de parketvloer, plaatsen open haard, stucen van de muren. Dit omdat je daar toch het meeste zit, en dan moet het gewoon goed zijn. Als je handig bent kan je een aantal dingen daarvan natuurlijk zelf doen, bespaart een hoop geld.
Daarentegen doen we boven (behalve het stucen) eigenlijk alles zelf, wat weer kosten bespaart.
Een tip is: laat waar mogelijk offertes opstellen voor de genoemde zaken, en vraag ook meerdere offertes op per item. Zo kan je prijzen vergelijken en wellicht een hoop geld besparen. Op die manier kan je ook een grove inschatting maken van alle kosten. Vergeet daarbij niet ook kleine dingetjes zoals lampen/verf/vitrage te budgetteren, want hier gaan ongemerkt veel kosten in zitten.
En oh ja, wellicht ten overvloede: teken nooit, maar dan ook NOOIT de eerste de beste offerte in een badkamer/keukenzaak. Je wordt dan namelijk voor 99% zeker getild.
Gordijnen voor de diverse ruimtescorporalnl schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:35:
Hoi iedereen,
Keuken
Bg Vloeren
Bg Muren
1ste Vloeren
1ste Muren
2de Vloeren
2de Muren
Tuin
Thx alvast!
Aanleggen/verplaatsen van aansluitingen (water/gas/elec) tbv keuken
Verhuiskosten
Maar de grote dingen heb je volgens mij wel op je netvlies
Kozijnen en deuren aflakken?corporalnl schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:35:
Hoi iedereen,
Keuken
Bg Vloeren
Bg Muren
1ste Vloeren
1ste Muren
2de Vloeren
2de Muren
Tuin
Thx alvast!
Raamdecoratie (duuuuuuur)
Overleg even met de aannemer of dit mogelijk is of niet, je kan namelijk niet per definitie zeggen dat het onmogelijk is omdat het in bepaalde gevallen (bijv. beplating van de knieschotten maken geen onderdeel uit van de constructie en mogen daarom worden aangepast) wel mogelijk is. Mijn nieuwbouwwoning is hier een voorbeeld van.Denman schreef op donderdag 03 november 2016 @ 08:34:
Heb je geen meer/minderwerk lijst? daar staat al wel veel in.corporalnl schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:35:
Hoi iedereen,
Keuken
Bg Vloeren
Bg Muren
1ste Vloeren
1ste Muren
2de Vloeren
2de Muren
Tuin
Thx alvast!
Al aan vloerverwarming gedacht? En vergeet electra niet, wij hebben toch zo'n €2000 uitgegeven (incl keuken electra) om dit naar onze wens te maken. Was wat duurder dan gedacht.
Verder hangt het er ook vanaf in welke staat je huis wordt opgeleverd
[ Voor 3% gewijzigd door EJPostema op 03-11-2016 15:10 ]
Dit heb ik ook. Offerte is tot december geldig echter gaan we pas passeren ergens eind december. Zit bij Llloyds en daar kan ik éénmalig 3 maanden uitstel krijgen. Mocht het toch niet door gaan heb ik wel een boete.EJPostema schreef op donderdag 03 november 2016 @ 08:49:
Nu moeten wij voor 9 november de boel laten passeren anders vervalt onze hypotheek offerteDe bank doet erg moeilijk over uitstel, kunnen wellicht een weekje krijgen. Iemand anders hier ervaring mee. Ik ga waarschijnlijk een slapeloze week tegemoet.
[...]
Geen idee, maar wij hebben gekozen voor renovlies behang. Hier al eens over nagedacht? Ik ken best veel gevallen waar het stucwerk is gaan scheuren (vooral bij kozijnen)
Dit is een hele goede, ik heb maar even een mail eruit gestuurd voor ons project om dit na te vragen.detonated schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:29:
[...]
Overleg even met de aannemer of dit mogelijk is of niet, je kan namelijk niet per definitie zeggen dat het onmogelijk is omdat het in bepaalde gevallen (bijv. beplating van de knieschotten maken geen onderdeel uit van de constructie en mogen daarom worden aangepast) wel mogelijk is. Mijn nieuwbouwwoning is hier een voorbeeld van.
We willen op zolder een WC plaatsen, daar kan je het inbouwgedeelte tocht wel achter de knieschot plaatsen neem ik aan, de leiding loopt uiteindelijk ook achter het knieschot namelijkSeñor Sjon schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:29:
[...]
In de regel zijn per kant 2-3 panelen afschroefbaar gemaakt om erachter te komen. Je ziet ook weleens mensen alles weghalen en dat is niet zo handig...
Dat zal wel moeten lukken, je plaatst immers ook weer een plaat terug.
Bedankt voor de tips! zal verder door het topic spitten
Enkele dagen terug via publieke bekendmakingen van de gemeente gelezen dat de beslissingstermijn voor het afgeven van de vergunning is verlengd met 6 weken voor ons nieuwbouwproject. Je mag dan toch wel verwachten dat je hier door de makelaar dan wel projectaannemer op de hoogte van wordt gesteld. Planning van start bouw in december zal nu wel eerder februari worden. Daarnaast ben ik benieuwd of de financiële positie van Heijmans nog invloed zal hebben op de bouw.
Onze makelaar en aannemer hebben ons dat destijds helaas ook niet gemeld. Sterker nog, we wisten het eerder dan onze makelaar en de aannemer bleef maar vaag doen terwijl het publiekelijk al bekend wasAnthonyR schreef op donderdag 03 november 2016 @ 19:17:
Enkele dagen terug via publieke bekendmakingen van de gemeente gelezen dat de beslissingstermijn voor het afgeven van de vergunning is verlengd met 6 weken voor ons nieuwbouwproject. Je mag dan toch wel verwachten dat je hier door de makelaar dan wel projectaannemer op de hoogte van wordt gesteld. Planning van start bouw in december zal nu wel eerder februari worden. Daarnaast ben ik benieuwd of de financiële positie van Heijmans nog invloed zal hebben op de bouw.

Je moet echt de meerwerklijst even doorlopen.EJPostema schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:09:
[...]
Heb je geen meer/minderwerk lijst? daar staat al wel veel in.
Al aan vloerverwarming gedacht? En vergeet electra niet, wij hebben toch zo'n €2000 uitgegeven (incl keuken electra) om dit naar onze wens te maken. Was wat duurder dan gedacht.
Verder hangt het er ook vanaf in welke staat je huis wordt opgeleverd
Paar dingen die zo bij mij naar voren komen buiten wat al genoemd is:
- (extra) raam/dakkapel op zolder
- deur op zolder
- dichte trap naar zolder -> kost wat meer maar de buitenkant van de trap wordt bij ons afgewerkt afgeleverd, zijn we daar even klaar mee + bekleden van een dichte trap is weer goedkoper dan van een open trap
- vloerverwarming / designradiator - vanuit muur ipv vloer / douchewand / meubels badkamer / hangtoilet
- deurbeslag
- aanpassen deuren / kozijnen / bovenlichten
- extra groepen (wie ontwerpt er nu een huis zonder aansluiting voor droger...... -> hup, weer een extra groep) 2000 euro is veel geld, maar zit je erg snel aan, ontwerp elektrische installatie vaak nogal minimalistisch, wat zou je met vier stopcontacten in je woonkamer of een stopcontact in de meterkast willen, lichtpunten zitten op plekken waar je die helemaal niet wilt hebben en loze leidingen lijkt wel een vies woord te zijn.
- domotica
- (extra) zonnepanelen
- raampje/(keuken)deur in garage
Misschien zijn een aantal dingen wel inclusief bij jouw huis. Verschilt per project. Aantal van deze dingen kan je natuurlijk ook na oplevering of na sparen doen, maar andere dingen zijn wel handig om direct mee te laten nemen.
[ Voor 5% gewijzigd door miles op 03-11-2016 20:42 ]
Zodra het hier bekend werd gemaakt in de krant dat de omgevingsvergunning is aangevraagd heb ik die gegevens opgevraagd bij de gemeente. Kreeg ik 60 MB aan PDF'sCrash schreef op donderdag 03 november 2016 @ 19:31:
[...]
Onze makelaar en aannemer hebben ons dat destijds helaas ook niet gemeld. Sterker nog, we wisten het eerder dan onze makelaar en de aannemer bleef maar vaag doen terwijl het publiekelijk al bekend was![]()
Maar ik had de aanpassing van het bestemmingsplan en de welstandsnota ook al opgevraagd maanden geleden. Leuk om te lezen wat daarvoor allemaal nodig is.
Nog een week geduld, dan zijn de 6 weken om en hopelijk dan witte rook of groen licht of...
Nu weer druk geweest met meer- en minderwerk. Had al een hele lijst doorgegeven bij het gesprek met de bouwbegeleider en daarvoor de aangepaste tekening en offerte gekregen. Nu een mail van twee kantjes terug met niet verwerkte aanpassingen, wat correcties en nog een waslijst aan vragen.
Kan er tot op heden nog aardig van genieten, alles uitzoeken (keuken en badkamer al gedaan inmiddels) en zo. Kost alleen zo idioot veel tijd.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Dit heb ik in mijn begroting staan, let op dit is alleen de basis.corporalnl schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:35:
Hoi iedereen,
Keuken
Bg Vloeren
Bg Muren
1ste Vloeren
1ste Muren
2de Vloeren
2de Muren
Tuin
Thx alvast!
Uitgave:
Keuken
Badkamer
Gietvloer
Parket
Vloerbedekking
Muren
Gordijnen
Luxaflex
Inloopkast
Kreeg net een linkje van de aannemer naar mijndeuren.nl
Hier kan je je geld ook aardig verliezen. Het gaat toch om 10 deuren, kozijnen, beslag maar we laten dit standaard. De basis is prima voor ons.
Wel een kleine tegenvaller. We willen een beton cire vloer voor de keuken, hal en toilet. De wilde de wanden door trekken van de toilet met beton cire echter als we dit willen wordt het toilet casco opgeleverd. Je zou denken, wat maakt het uit voor de aannemer? Dit scheelt hem tegels maar het zal wel met garantie te maken hebben. We laten de wanden nu betegelen.
Net enkele proefmonsters binnen gekregen van beton cire, wow
Kan het niet iedereen aanraden en het is gelukkig nog enigsinds betaalbaar. Wij zitten nu op € 95,- per meterr. Visgraat is bijvoorbeeld al duurder.
[ Voor 29% gewijzigd door Wackmack op 03-11-2016 21:06 ]
Waar heb je de monsters van beton cire vandaan?
Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een soort stuc showroom, er zijn zoveel mogelijkheden/produkten met allen andere eigenschappen.
Afgelopen zomer op een camping een muur van pandomo gezien.
Dit spul schijnt goed schoon te maken te zijn en in natte ruimtes gebruikt te kunnen worden. (het was ook de sanitaire ruimte)
zou zoiets wel op de achterwand in de keuken willen....
Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een soort stuc showroom, er zijn zoveel mogelijkheden/produkten met allen andere eigenschappen.
Dit spul schijnt goed schoon te maken te zijn en in natte ruimtes gebruikt te kunnen worden. (het was ook de sanitaire ruimte)
Bij onze nieuwbouwwoning was het geen probleem om de knieschotten open te laten.
De sterkte komt voor een groot deel al uit het frame, de platen maken de plaatsing en het transport makkelijker.
En voor het gemak hebben we ook gelijk de dekvloer door laten smeren achter het frame, geen ruwe vloer meer.
De sterkte komt voor een groot deel al uit het frame, de platen maken de plaatsing en het transport makkelijker.
En voor het gemak hebben we ook gelijk de dekvloer door laten smeren achter het frame, geen ruwe vloer meer.
[ Voor 22% gewijzigd door Rob-T6 op 03-11-2016 21:33 ]
Het enige wat qua regelgeving wordt voorgeschreven is dat de wanden een maximale wateropname moeten hebben. Volgens NEN 2778 bepaalde wateropname die gemiddeld niet groter is dan 0.01 kg/(m².s1/2) en op geen enkele plaats groter dan 0,2 kg/(m².s1/2).Wackmack schreef op donderdag 03 november 2016 @ 21:00:
Je zou denken, wat maakt het uit voor de aannemer? Dit scheelt hem tegels maar het zal wel met garantie te maken hebben. We laten de wanden nu betegelen.
Heb je een heel steil dak?bvbal79 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 16:48:
We willen op zolder een WC plaatsen, daar kan je het inbouwgedeelte tocht wel achter de knieschot plaatsen neem ik aan, de leiding loopt uiteindelijk ook achter het knieschot namelijk. Dacht dan verlies ik geen ruimte met het inbouwresevoir.
Ik weet wel iemand in Noord-Holland die een showroom heeft waar je Betonlook, Pandomo etc kan bekijkenmiles schreef op donderdag 03 november 2016 @ 21:22:
Hier http://www.stoneage.nl/inspiratiepakket-aanvragen/miles schreef op donderdag 03 november 2016 @ 21:22:
Beton cire is iets duurder dan de gietvloer. Je komt rond de €130,- per meter bij dit bedrijf.
Als je echter een beetje goed zoekt zit je rond de €100,-
Goedkoper zou ik niet gaan ivm de kwaliteit.
[ Voor 7% gewijzigd door Wackmack op 04-11-2016 11:35 ]
Nee we zijn gewoon klein

[ Voor 8% gewijzigd door bvbal79 op 04-11-2016 16:33 ]
Daar kan je toch niet lekker staan?bvbal79 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 16:32:
[...]
Nee we zijn gewoon klein. dak is steil, maar je hebt een knieschot van 1.5 m, dus bij een laag hangend toilet moet je wel heel lang zijn om niet fatsoenlijk te zitten etc.... maar als het toch te kort is dan hebben we in ieder geval zoiets in gedachten:
[afbeelding]
Of moet je sowieso zitten van je vrouw?

Ben maar 1.78, dus dat valt mee. En het is niet het enige toilet in huis. En trouwensDe Rikster schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 19:07:
[...]
Daar kan je toch niet lekker staan?
Of moet je sowieso zitten van je vrouw?
http://www.trouw.nl/tr/nl...is-ongezond-en-vies.dhtml
Maar goed wrs is het stoerder als man om staand te plassen
[ Voor 25% gewijzigd door bvbal79 op 04-11-2016 19:39 ]
Wij hebben discussie met de aannemer. Er is in onze woning een keuken ingetekend. Wij hebben niet voor deze projectkeuken gekozen maar zelf iets uitgezocht.
Nu zegt de aannemer dat de vloerverwarming moet worden omgelegd, omdat de door ons gekozen keuken een half keukenkastje groter is dan wat ingetekend stond.
Ik heb de keukenboer gebeld of vloerverwarming onder een keuken problemen geeft. Volgens de keukenboer kan je dit beter niet doen ivm warmteophoping (?)
Lijkt mij nogal vreemd. Komt er onder mn tv kast of dressoir dan straks ook warmteophoping?
De machines zoals koelkast en vaatwasser staan ingepland in het deel zonder vloerverwarming.
En wat als we in de toekomst een andere keuken zouden nemen, moet dan de vloerverwarming omgelegd worden? Lijkt me niet.
De keukenboer gaf als antwoord dat de kosten voor omleggen laag zijn (volgens hem 120 euro, dit heb ik nog niet kunnen checken) en dat je het in een nieuwbouwwoning beter meteen goed kan regelen...
Tsja.....
Op het totale bedrag is 120 euro natuurlijk niets, maar wel weer 120 euro.
Moet ik dit nu accepteren of ga ik hier een discussie over aan?
Nu zegt de aannemer dat de vloerverwarming moet worden omgelegd, omdat de door ons gekozen keuken een half keukenkastje groter is dan wat ingetekend stond.
Ik heb de keukenboer gebeld of vloerverwarming onder een keuken problemen geeft. Volgens de keukenboer kan je dit beter niet doen ivm warmteophoping (?)
Lijkt mij nogal vreemd. Komt er onder mn tv kast of dressoir dan straks ook warmteophoping?
De machines zoals koelkast en vaatwasser staan ingepland in het deel zonder vloerverwarming.
En wat als we in de toekomst een andere keuken zouden nemen, moet dan de vloerverwarming omgelegd worden? Lijkt me niet.
De keukenboer gaf als antwoord dat de kosten voor omleggen laag zijn (volgens hem 120 euro, dit heb ik nog niet kunnen checken) en dat je het in een nieuwbouwwoning beter meteen goed kan regelen...
Tsja.....
Heb je een andere keuken via de aannemer of een andere keuken na oplevering?
In het eerste geval zal je meerkosten voortvloeiend uit je wensen tav de keuken op de koop toe moeten nemen, in het tweede geval is de aannemer geen partij en is alleen van belang of je keukenboer garantie geeft.
In het eerste geval zal je meerkosten voortvloeiend uit je wensen tav de keuken op de koop toe moeten nemen, in het tweede geval is de aannemer geen partij en is alleen van belang of je keukenboer garantie geeft.
Wat ik in mijn zoektocht naar keukens + vloerverwarming gevonden heb: het maakt niet echt uit, maar bij voorkeur niet onder de koelkast of diepvries.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
En niet te dicht bij waterleidingen ivm Legionella, het oppervlakte niet meerekenen in de transmissieberekening en binnen de garantievoorwaarden van de leverancier.Milmoor schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 22:54:
Wat ik in mijn zoektocht naar keukens + vloerverwarming gevonden heb: het maakt niet echt uit, maar bij voorkeur niet onder de koelkast of diepvries.
Na veel meelezen ook maar eens een bericht plaatsen in dit topic. Vorig jaar december de handtekening gezet voor een nieuwbouwwoning waarbij ik nu in de afrondende fase zit. De sleuteloverdracht zal vermoedelijk over +- 6 weken zijn waarna het klussen kan beginnen.
Ik zit nu in dubio over wat er op de muren moet gaan komen, de woning zal behangklaar opgeleverd worden. De keuze is of behangen of spackspuiten.
Ik hoor en lees verschillende verhalen m.b.t. het spackspuiten. Ik weet dat bij nieuwbouw de kans op scheuren groot is (lees: daar ben je zeker van). Qua afwerking vindt ik dit echter wel mooier, en het is ook sneller klaar dan alles zelf gaan behangen. Ook lees ik dat de kans op grote scheuren kleiner is, door het laten plaatsen van gaasband en het insnijden van de hoeken.
Zelf heb ik de inschatting gemaakt dat het +- €650,- aan behangmateriaal (glasvezelbehang) inclusief lijm kost en dan evt. nog sauzen a €150,-. Behangen vermoed ik zo'n 1,5 tot 2 week mee bezig te zijn. Behangen heb ik echter nog nooit gedaan, maar het is wel de bedoeling om dit dan zelf te gaan doen.
Spackspuiten komt op ongeveer € 1500,- voor de gehele woning. Dit is dan in 4 a 5 dagen klaar.
Kortom:
Voordelen behangen: Op lange termijn netter en op korte termijn goedkoper.
Voordelen spacken: Sneller klaar en (iets) mooier.
Wat raden jullie aan om te doen? Ik kom er niet echt uit....
Ik zit nu in dubio over wat er op de muren moet gaan komen, de woning zal behangklaar opgeleverd worden. De keuze is of behangen of spackspuiten.
Ik hoor en lees verschillende verhalen m.b.t. het spackspuiten. Ik weet dat bij nieuwbouw de kans op scheuren groot is (lees: daar ben je zeker van). Qua afwerking vindt ik dit echter wel mooier, en het is ook sneller klaar dan alles zelf gaan behangen. Ook lees ik dat de kans op grote scheuren kleiner is, door het laten plaatsen van gaasband en het insnijden van de hoeken.
Zelf heb ik de inschatting gemaakt dat het +- €650,- aan behangmateriaal (glasvezelbehang) inclusief lijm kost en dan evt. nog sauzen a €150,-. Behangen vermoed ik zo'n 1,5 tot 2 week mee bezig te zijn. Behangen heb ik echter nog nooit gedaan, maar het is wel de bedoeling om dit dan zelf te gaan doen.
Spackspuiten komt op ongeveer € 1500,- voor de gehele woning. Dit is dan in 4 a 5 dagen klaar.
Kortom:
Vind je spack mooier? Dat hoor ik eigenlijk niet vaak. Iedereen wil meeste gladde wanden.
Glasvezel behang aanbrengen inclusief texen kost als je het laten doen € 15,00 per m2. Dit laten wij straks ook doen voor de hele woning.
Zelf doen is uiteraard wel goedkoper. Wij gaan sowieso voor behang.
Glasvezel behang aanbrengen inclusief texen kost als je het laten doen € 15,00 per m2. Dit laten wij straks ook doen voor de hele woning.
Zelf doen is uiteraard wel goedkoper. Wij gaan sowieso voor behang.
Wij hebben naar aanleiding van de discussie over knieschotten hier besloten om even een mailtje eruit te doen naar de aannemer.
Deze geeft aan dat enkel de constructie dragend is en de schotten niet, maar dat dit niet altijd het geval is.
We kunnen dit bij de oplevering aan de voorman vragen.
Nu zijn we dus even bezig met een lijstje voor onszelf en misschien wel algemeen wat betreft vragen voor tijdens de oplevering.
Kan niet 123 een lijst online vinden, maar er zijn vast mensen die ook zoiets gemaakt hebben.
Voor ons staat er dus op
Welke platen zijn makkelijk weg te halen/danwel in te zagen om de ruimte achter de knieschotten te benutten.
Wat zijn mogelijkheden tot boren in de muur danwel plafond (uitbouw) voor plaatsing pelletkachel.
Veel verder dan dit kom ik niet 123, dus ideeën zijn welkom
Deze geeft aan dat enkel de constructie dragend is en de schotten niet, maar dat dit niet altijd het geval is.
Nu zijn we dus even bezig met een lijstje voor onszelf en misschien wel algemeen wat betreft vragen voor tijdens de oplevering.
Kan niet 123 een lijst online vinden, maar er zijn vast mensen die ook zoiets gemaakt hebben.
Voor ons staat er dus op
Welke platen zijn makkelijk weg te halen/danwel in te zagen om de ruimte achter de knieschotten te benutten.
Wat zijn mogelijkheden tot boren in de muur danwel plafond (uitbouw) voor plaatsing pelletkachel.

eerste hit op google:Rubman schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 13:46:
Wij hebben naar aanleiding van de discussie over knieschotten hier besloten om even een mailtje eruit te doen naar de aannemer.
Voor ons staat er dus op
http://www.woningborggroe...rdeling-en-oplevering.pdf
Houden mensen hier rekening mee ja? Zie dat de vloerverwarming door de gehele keuken wordt gelegd. Vervolgens wordt er een keuken geplaatst.Milmoor schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 22:54:
Kwam net een handige constructie tegen voor tuinverlichting.
Een transformator en hierop sluit je de verlichting. Scheel heel wat stroomkabels trekken.
Hier een uitleg https://flippingbook.com/view/547666/ en het gaat om dit merk http://in-lite.nl/
Lijkt mij erg handig. Zat nu al te denken aan stroomkabels te trekken maar dat hoeft dus niet.
Ik vind de producten erg duur als ik eerlijk ben. Stroom buiten is sowieso handig en dan is even een middagje grondkabels leggen voor bestrating niet zo'n punt toch?Wackmack schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 20:31:
[...]
Houden mensen hier rekening mee ja? Zie dat de vloerverwarming door de gehele keuken wordt gelegd. Vervolgens wordt er een keuken geplaatst.
Kwam net een handige constructie tegen voor tuinverlichting.
Een transformator en hierop sluit je de verlichting. Scheel heel wat stroomkabels trekken.
Hier een uitleg https://flippingbook.com/view/547666/ en het gaat om dit merk http://in-lite.nl/
Lijkt mij erg handig. Zat nu al te denken aan stroomkabels te trekken maar dat hoeft dus niet.
Heb nog geen andere producten gezien die ik kan vergelijken maar het idee spreekt mij aan. Vooral makkelijk met grote tuinen. Las wel dat je dan meerdere transformatoren nodig hebt. Heb nog een jaar de tijd dus kan mij goed inlezenvandermark schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 21:48:
[...]
Ik vind de producten erg duur als ik eerlijk ben. Stroom buiten is sowieso handig en dan is even een middagje grondkabels leggen voor bestrating niet zo'n punt toch?
Maar uiteindelijk leg je vanaf de transformator allemaal kabels...of zie ik dat verkeerd.Wackmack schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 21:54:
[...]
Heb nog geen andere producten gezien die ik kan vergelijken maar het idee spreekt mij aan. Vooral makkelijk met grote tuinen. Las wel dat je dan meerdere transformatoren nodig hebt. Heb nog een jaar de tijd dus kan mij goed inlezen
Goed om te lezen. Hoor van meerdere bedrijven dat onze aannemer top werk aflevert. Dit zou vooral boven schelen. De kinderkamers kunnen wel iets minder. Beneden is het s duur genoeg met de vloeren en gordijnen. Kreeg gisteren een offerte voor de gordijnen in de woonkamer.Cheezus schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 12:47:
[...]
In ons geval was behangklaar behoorlijk glad. Een paar bultjes wegsteken en putjes opvullen en verder voorstrijk en latex uit een aanbieding ertegenaan gesmeerd. Buren hebben alles laten stuccen maar vergeleken met ons resultaat vinden ze dat nu zonde van het geld...
310cm x 570cm, €2000,-....
Ze hebben blijkbaar 42m2 stof nodig. Kijk maar even verder 😂
Heb me niet in de InLine verlichting verdiept en wat hun unieke USP is maar 12v tuinverlichting is al eeuwen oud.Wackmack schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 21:54:
[...]
Heb nog geen andere producten gezien die ik kan vergelijken maar het idee spreekt mij aan. Vooral makkelijk met grote tuinen. Las wel dat je dan meerdere transformatoren nodig hebt. Heb nog een jaar de tijd dus kan mij goed inlezen
De setjes liggen gewoon bij de bouwmarkt in het schap. Evenals de uitbreidingen en extra onderdelen.
Bij onze nieuwbouwwoning hebben we de keuken ook gewijzigd en moeten we meerwerkkosten betalen voor t omleggen van de vloerverwarming. Was €125. Terwijl we de keuken hebben gewijzigd van een L naar een lange keuken van 4,5 meter.overcoat schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 20:06:
Wij hebben discussie met de aannemer. Er is in onze woning een keuken ingetekend. Wij hebben niet voor deze projectkeuken gekozen maar zelf iets uitgezocht.
Tsja.....
Knowledge reigns supreme over nearly anything
In ons project zit er geen standaard keuken in, maar is het aan de bewoners zelf om deze te bestellen en plaatsen.Malfunctions schreef op zondag 06 november 2016 @ 09:52:
[...]
Bij onze nieuwbouwwoning hebben we de keuken ook gewijzigd en moeten we meerwerkkosten betalen voor t omleggen van de vloerverwarming. Was €125. Terwijl we de keuken hebben gewijzigd van een L naar een lange keuken van 4,5 meter.
Op de tekening staan wel standaard afmetingen en maten van een simpele L keuken.
Bij kleine afwijkingen worden er geen kosten in rekening gebracht en enkel wijzigen van plaatsing afvoer en gasstel of afzuiging brengen kosten met zich mee.
Zo hebben wij een U keuken laten intekenen waardoor ook de vloerverwarming moest wijzigen. Hiervoor zijn geen kosten in rekening gebracht want enkel minder buizen leggen voor aannemer.
Dingen als gas water en afvoer hebben wij op nagenoeg dezelfde plek laten zitten.
Vanmiddag gaan wij weer even kijken want van de buren hoorde we dat alle ramen erin zitten plus de trap en dat er goed begonnen is aan electra en leidingen.
Maar even een deurklink mee om binnen te komen en foto's maken van alle lopende leidingen zodat we weten waar die allemaal zitten.
Wij hebben in augustus de koop/ aanneemovereenkomst getekend voor ons nieuwbouwproject dat ergens Q3/Q4 2017 hopelijk kan worden opgeleverd. Ondanks dat de levering van de grond pas eind december/ januari wordt, moeten we al wel binnenkort de "technische tekening" voor de keuken aanleveren.
Nu zijn we er eigenlijk nog niet uit met de projectleverancier. Vorm en plaats van de keuken staat wel vast, maar de kans is aanwezig dat we de keuken uiteindelijk niet bij de projectleverancier gaan afnemen. Probleem: zonder getekende offerte heb ik geen technische tekening. Zijn er hier mensen die hier ook tegen aan zijn gelopen, en weten hoe je eenvoudig aan een goede technische tekening t.b.v. leidingwerk komt? In elk geval is de plaats van de keuken afwijkend van de standaard keuken, dus ik moet sowieso correct leidingwerk verplaatsing aangeven.
Nu zijn we er eigenlijk nog niet uit met de projectleverancier. Vorm en plaats van de keuken staat wel vast, maar de kans is aanwezig dat we de keuken uiteindelijk niet bij de projectleverancier gaan afnemen. Probleem: zonder getekende offerte heb ik geen technische tekening. Zijn er hier mensen die hier ook tegen aan zijn gelopen, en weten hoe je eenvoudig aan een goede technische tekening t.b.v. leidingwerk komt? In elk geval is de plaats van de keuken afwijkend van de standaard keuken, dus ik moet sowieso correct leidingwerk verplaatsing aangeven.
[ Voor 8% gewijzigd door jurjen_g op 06-11-2016 15:49 ]
Ik heb hier pasgeleden ongeveer hetzelfde probleem gepost. Wij plaatsen zelf de keuken en hebben daarom geen leidingschema van bijv een keukenzaak. Een vriendelijke tweaker heeft mij toen zijn leidingschema gestuurd en met dat als voorbeeld zal ik zelf een tekening maken. Ben er nog niet aan toegekomen want de indeling staat voor ons nog niet vastjurjen_g schreef op zondag 06 november 2016 @ 15:47:
Wij hebben in augustus de koop/ aanneemovereenkomst getekend voor ons nieuwbouwproject dat ergens Q3/Q4 2017 hopelijk kan worden opgeleverd. Ondanks dat de levering van de grond pas eind december/ januari wordt, moeten we al wel binnenkort de "technische tekening" voor de keuken aanleveren.
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Zat in hetzelfde schuitje. Kon bij de kapper meer informatie los krijgen dan van de makelaarCrash schreef op donderdag 03 november 2016 @ 19:31:
[...]
Onze makelaar en aannemer hebben ons dat destijds helaas ook niet gemeld. Sterker nog, we wisten het eerder dan onze makelaar en de aannemer bleef maar vaag doen terwijl het publiekelijk al bekend was![]()

Inmiddels ligt bijna twee jaar verder de begane grond vloer er in en heb ik naast een melding voor de bouwvak waarin ze aankondigden dat ik alles in orde moest gaan maken en een globale startdatum ergens medio november, alleen een factuur gehad waaruit bleek dat ze ook echt begonnen zijn.

Hou dit wel even goed in de gaten. Wij hadden min of meer hetzelfde: in verband met de plaatsing van een open haard moesten we de vloerverwarming daar weglaten om een luchttoevoer te kunnen boren naar de kruipruimte. Volgens de aannemer moest de hele vloerverwarming dan opnieuw berekend worden, kosten na wat onderhandeling: 175 Euro exclusief BTW.Malfunctions schreef op zondag 06 november 2016 @ 09:52:
[...]
Bij onze nieuwbouwwoning hebben we de keuken ook gewijzigd en moeten we meerwerkkosten betalen voor t omleggen van de vloerverwarming. Was €125. Terwijl we de keuken hebben gewijzigd van een L naar een lange keuken van 4,5 meter.
Toen we een kijkdag hadden viel me op dat de vloerverwarming alsnog over de plek was gelegd waar geboord moet gaan worden
Het is ter plekke omgelegd, maar ze mogen uiteraard wel een creditje gaan aanmaken
Oftewel de tip: probeer een kijkdag te regelen (als ze het zelf niet initiëren) om het leidingwerk te fotograferen. Dan weet je zeker dat hetgeen is afgesproken ook uitgevoerd is.
Probleem liepen wij ook min of meer tegenaan. We wilden graag een kookeiland, en dan ook nog via de IKEA. Die leveren uiteraard geen technische tekeningen aan voor het verleggen van de leidingen. En de installateur van IKEA kan wel leidingen verleggen, maar tegen (hoge) kosten en dat wilden we voorkomen.jurjen_g schreef op zondag 06 november 2016 @ 15:47:
We hebben toen bij de aannemer een voorbeeld van een technische tekening opgevraagd, zoals ze het aangeleverd willen zien (aanzichten van alle zijden). Gelukkig heb ik een handige pa, die heeft aan de hand van die tekeningen en die van de IKEA alle leidingen / stroompunten ingetekend. 2 Weken terug is de installateur langs geweest om in te meten, alles was prima voor elkaar
edit:
Wat leecher dus eigenlijk zegt. Mocht je onze tekeningen als voorbeeld kunnen gebruiken dan zal ik ze even proberen te vinden
Wat leecher dus eigenlijk zegt. Mocht je onze tekeningen als voorbeeld kunnen gebruiken dan zal ik ze even proberen te vinden
Dat hangt van een aantal zaken af, namelijk:Rubman schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 13:46:
- is het een sporen of gordingenkap?
- lengte en dikte van de sporen in combinatie met de breedte van de woning;
- zit er een vliering in? Zo ja is deze inhakend of met gelamineerde liggers of stalen balken?
Zelf heb ik 1,5 jaar veel samen gewerkt met prefab daken leveranciers. (van aanvraag tot klachtenafhandeling) De hofleverancier gaf in de offerte naar de aannemer toe aan of de knieschotten dragend zijn of niet. Daarin staat ook dat het GEHELE knieschot als dragend wordt uitgevoerd omdat alleen het houten frame geen body geeft voor de kracht afdraging.
Als jij van je aannemer op papier hebt dat jij deze kan verwijderen zonder enig risico, dan lijkt mij dat het geen enkel probleem moet zijn.
Dit soort zaken ga ik dus vragen bij oplevering/inspectie aan de uitvoerder.Dannyo90 schreef op maandag 07 november 2016 @ 10:01:
[...]
Dat hangt van een aantal zaken af, namelijk:
- is het een sporen of gordingenkap?
- lengte en dikte van de sporen in combinatie met de breedte van de woning;
- zit er een vliering in? Zo ja is deze inhakend of met gelamineerde liggers of stalen balken?
Zelf heb ik 1,5 jaar veel samen gewerkt met prefab daken leveranciers. (van aanvraag tot klachtenafhandeling) De hofleverancier gaf in de offerte naar de aannemer toe aan of de knieschotten dragend zijn of niet. Daarin staat ook dat het GEHELE knieschot als dragend wordt uitgevoerd omdat alleen het houten frame geen body geeft voor de kracht afdraging.
Als jij van je aannemer op papier hebt dat jij deze kan verwijderen zonder enig risico, dan lijkt mij dat het geen enkel probleem moet zijn.
Ik zou dat eerder vragen aan de werkvoorbereiding/kopersbegeleider om het op schrift te hebben...
Nou ik heb op de mail een bevestiging van de aannemer dat het dus de constructie is die dragend is, maar niet op elke positie luiken gemaakt kunnen worden (denk ivm door de balken heen zagen o.i.d.)Señor Sjon schreef op maandag 07 november 2016 @ 10:40:
Ik zou dat eerder vragen aan de werkvoorbereiding/kopersbegeleider om het op schrift te hebben...
Naar aanleiding van deze mailBeste Rubman,
Waar de knieschotten op gemonteerd zijn, zijn dragend.
Niet op iedere plaats kunnen dus luiken worden gemaakt.
Onze uitvoerder / persoon die gaat opleveren kan hier tijdens de oplevering meer over vertellen.
Het is dus nog niet helemaal duidelijk, maar de aannemer/bouwer geeft dit aan en dat gaan we dan ook maar even aanhouden.Beste Martine,
Ik heb een vraag over de knieschotten in onze woning.
Wat ik begreep kunnen deze in de meeste gevallen zonder problemen achteraf door onszelf voorzien worden van een luik om van de ruimte hier achter opbergruimte te maken.
Ik las echter ook dat dit niet altijd het geval is omdat de beplating deel uit kan maken van de dragende constructie.
Kunt u mij aangeven of het in ons geval mogelijk is om zonder problemen luiken te maken in deze knieschotten?
Zoals ik al eerder zei, meestal zijn er al 2-3 luiken gemaakt die geschroefd zijn i.p.v. vastgeschoten. Tijdens de bouw moet men ook weleens achter een knieschot zijn. Overigens, ga er ook vanuit dat de cementdekvloer niet doorgezet is achter de knieschotten en het daar dus gewoon ruwe beton kan zijn.
Ja dat is bekend, want de dekvloer moet er nog in en de schotten staan er alSeñor Sjon schreef op maandag 07 november 2016 @ 10:59:
Zoals ik al eerder zei, meestal zijn er al 2-3 luiken gemaakt die geschroefd zijn i.p.v. vastgeschoten. Tijdens de bouw moet men ook weleens achter een knieschot zijn. Overigens, ga er ook vanuit dat de cementdekvloer niet doorgezet is achter de knieschotten en het daar dus gewoon ruwe beton kan zijn.
Maar voor opslag is dat niet een issue, komen hoogstens wat dozen en dergelijken te staan.
Wij hebben volgende week de voorschouw
Hebben jullie nog praktische tip waarop te letten??

Bij ons is de oplevering ook binnen enkele weken gepland en hebben voor dezelfde keuze gestaan. Hebben gekeken naar het resultaat van renovlies behang, maar als je muur niet 100% egaal is dan zie je altijd wat bultjes etc. zitten door het behang heen. Daarnaast heeft het gewoon niet de uitstraling van echt glad stucwerk.Tommzz schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:06:
Na veel meelezen ook maar eens een bericht plaatsen in dit topic. Vorig jaar december de handtekening gezet voor een nieuwbouwwoning waarbij ik nu in de afrondende fase zit. De sleuteloverdracht zal vermoedelijk over +- 6 weken zijn waarna het klussen kan beginnen.
Kortom:
Ondanks het risico op scheurvorming hebben wij besloten om beneden de boel glad te laten stucen + te sausen, en op de 1e verdieping vanuit financieel oogpunt alles te laten spackspuiten. Behang is toch redelijk permanent, en dat staat me toch ergens wat tegen in mijn nieuwbouwhuis
Door boven eerst te spackspuiten besparen we nu wat centen, welke we later kunnen gebruiken om eventuele reparaties uit te laten voeren in geval van scheurvorming etc.
Spack, dat is toch dat spul wat normaliter op het plafond zit of in kantoorgebouwen waar je je handen aan open haalt als je er per ongeluk tegenaan schuurt?
100% mee eens, alleen is dit uiteraard ook bij stucwerk van toepassing.paul-s83 schreef op maandag 07 november 2016 @ 19:53:
[...]
Hebben gekeken naar het resultaat van renovlies behang, maar als je muur niet 100% egaal is dan zie je altijd wat bultjes etc. zitten door het behang heen.
Niet mee eens, als dit goed gebeurt kun je dit echt niet zien. Je moet dan met een looplamp echt gaan zoeken naar de naad.Daarnaast heeft het gewoon niet de uitstraling van echt glad stucwerk.
Onze dochter is nu bijna 5 maand. Die zal wellicht straks wel eens een keer tegen de muur op botsen of een keer een stukje speelgoed gooien. Dan heb ik meer vertrouwen in het behang dan in de stuclaag.
dat klopt iddvhal schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:18:
Spack, dat is toch dat spul wat normaliter op het plafond zit of in kantoorgebouwen waar je je handen aan open haalt als je er per ongeluk tegenaan schuurt?
zo heeft elke wandafwerking zijn voor- en nadelen en weet je achteraf pas waar je goed aan hebt gedaan.
Ik laat alles op de BG en EV glad stucen. Scheurvorming komt er ongetwijfeld, maar dat heb ik de afgelopen jaren ook gehad (en nog) in mijn 60+ jaar oude appartement die een paar jaar geleden helemaal gestuct is. Ik maak de scheuren weer netjes dicht en als ik genoeg heb van het kleurverschil dan saus ik de boel. Familie heeft hetzelfde gedaan vorig jaar met nieuwbouw en hebben er geen spijt van.
Dat doe ik dan ook liever dan over een paar jaar alles weer helemaal leeg moeten halen omdat die smeerders er gaan werken, die zooi vindt je overal terug. Wat dingen opschuiven om te sausen is een dagje 'overlast', de hele hut laten stucen achteraf is weken overlast. Maar ieder zijn/haar keuze
Dat doe ik dan ook liever dan over een paar jaar alles weer helemaal leeg moeten halen omdat die smeerders er gaan werken, die zooi vindt je overal terug. Wat dingen opschuiven om te sausen is een dagje 'overlast', de hele hut laten stucen achteraf is weken overlast. Maar ieder zijn/haar keuze
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2