Wackmack schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:54:
Wij willen toch een open haard. Al mensen die ervaring hebben met een open haard in een nieuwbouw woning??
Op de optielijst kan ik een zwakke plek creëren en dan een offerte maken voor de haard zelf. Zo'n geïntegreerde in de muur vind ik het mooiste. Met eronder of ernaast hout.
Ja, ik heb hier ervaring mee. Lees mijn berichten in dit topic eens door en leer er van zou ik zeggen, want het heeft mij onnodig veel tijd en kopzorgen bezorgd
Wij gaan voor zoiets:
En dan ook in die opstelling, alleen komt er een natuursteen plateau op, en het houtnisje wordt iets smaller.
Tijdens het offertetraject gaf de haardenleverancier aan: "laat het boren alsjeblieft door ons doen en niet de aannemer, je zal niet de eerste zijn bij wie het fout gaat".
De aannemer zei een week later: "oh, nee laat het alsjeblieft door de haardenleverancier doen, dan weet je zeker dat het goed gaat".
Die keuze was dus snel gemaakt

Wij hebben geen zwakke punten laten maken, de leverancier gaat er met diamantboren doorheen, volgens de uitvoerder hebben ze 3 kwartier per vloer nodig met onze plafonds.
Paar tips:
- Laat (indien van toepassing) de vloerverwarming weg op de plek waar haard komt, er moet ook een luchttoevoer komen via de kruipruimte. Protip: controleer dit voor de dekvloer erop gaat, bij ons waren ze het vergeten.
- Controleer of je huis luchttoevoer naar de kruipruimte krijgt (te herkennen aan de roostertjes aan voor- en achterzijde huis aan de onderzijde van de muur - geen idee hoe deze heten). Anders heeft de luchttoevoer na een half uur al geen zin meer.
- Zorg dat de punten waar geboord moet worden vrij zijn van leidingen, of laat ze verleggen indien mogelijk. Als ze er doorheen boren kunnen ze het herstellen, maar uiteraard tegen extra kosten.
Maar zo te lezen staat e.e.a. bij jou op de optielijst, dan zullen bovenstaande punten normaal gesproken wel getackeld zijn lijkt me.
En oh ja, schrik bij de offerte niet van de prijs van de pijpen. Bij ons waren de kosten hiervoor even hoog als de haard zelf, die dingen zijn schreeuwend duur
Maar uiteraard iets waar je niet op wil besparen, dat moet gewoon goed zijn