Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 101 Laatste
Acties:
  • 736.142 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@JeroenE en @Verwijderd: ik denk dat jullie allebei gelijk hebben. De afnemer is in het geval van de leveringsovereenkomst en ATO wel degelijk beschermd door het Europese consumentenrecht, en zelfs sterker dan dat, omdat er ook in (o.a.) de Gaswet extra beschermingsmaatregelen zijn opgenomen (denk aan artikel 52, hè @Stoofie?). Tegelijk zijn het juridisch wat aparte overeenkomsten, die niet zo makkelijk eenduidig als koopovereenkomst (leveringscontract) of overeenkomst van opdracht o.i.d. (ATO) geduid kunnen worden. Daarom is Asser/Houben wel interessant, want die gaat daarop in.

Wat het extra compliceert is dat er allerlei specifieke publiekrechtelijke verplichtingen omheen zijn geweven. Die netbeheerders bv. zitten werkelijk aan alle kanten in een pak van regeltjes genaaid, omdát het monopolisten zijn. Terecht, maar dat leidt wel tot de complicaties die we hier al twee jaar zien. Netbeheerders redeneren vanuit die regeltjes in het energierecht, niet vanuit een normale rol als 'handelaar'. Het verklaart ook deels hun wat 'aparte' gedrag.

Dit dossier hier suddert ook te lang door omdat de Geschillencommissie de afgelopen twee jaar geweigerd heeft het consumentenrecht ambtshalve toe te passen. Wat ze overigens in 2006 nog wel deed.

[ Voor 6% gewijzigd door Bram-Bos op 11-10-2019 09:36 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bram-Bos schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:22:
[...]
Dit dossier hier suddert ook te lang door omdat de Geschillencommissie de afgelopen twee jaar geweigerd verzaakt heeft het consumentenrecht ambtshalve toe te passen.
Gecorrigeerd, is verwijtbaar.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Freee!! schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:20:
[...]

De ATO ben je niet aangegaan, die is volkomen automatisch voor jou aangegaan. De meeste mensen vernemen er pas van, als er problemen komen.
Je hebt dan toch niet de kleine lettertjes van je energieleverancier gelezen. Daarin staat dat je, met het aangaan van een leveringscontract, de energieleverancier machtigt om namens jou een ATO tot stand te brengen wanneer jij nog geen ATO met de netbeheerder zou hebben.

Daar is in feite niets automatisch aan. Wél is de wijze waarop energieleveranciers dit tamelijk diep wegmoffelen in artikel zoveel van hun algemene voorwaarden én het feit dat je niet een afzonderlijke op naam gestelde ATO toegestuurd krijgt waarop je akkoord moet geven wat mij betreft erg discutabel.

Op zijn minst zou er bij aangaan van een leveringscontract met grote letters bovenaan gewaarschuwd moeten worden dat het akkoord tevens een overeenkomst met de netbeheerder tot stand brengt, met directe verwijzing naar de bijbehorende AV

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tripax
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:51
tripax schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:33:
Dank allen, ik heb de reactie iets aangepast.

Bovendien had ik ook nog een mail van Stedin ontvangen. Dit volgens mij ook als reactie op mijn mail naar het incassobureau (dus ik kreeg van Stedin en het Incassobureau een andere reactie). Die voeg ik hier nog voor de volledigheid toe.
Vandaag opnieuw gebeld door stedin (op vraag van de deurwaarder). Prive nummer uiteraard.
Ik dacht al, wat blijft het lang stil..
Deze keer met de melding dat ze eindelijk hadden besloten om de gasaansluiting weg te halen.

Ik zeg prima, geen probleem. Ze ging even kijken wanneer ze het konden inplannen. Toen ik vervolgens vroeg om bevestiging dat dit op hun ititiatief was en dat daar voor mij geen kosten aan verbonden zouden zijn kwam de aap uit de mouw. Kosten zijn "uiteraard" voor mij.

Aangegeven dat ik daar niet mee akkoord ga. Daaop kreeg ik weer hetzelfde verhaaltje dat dat verplicht is en dat er iets met de gasaansluiting moet gebeuren. Ik verwees naar de tig brieven die ik had gestuurd en dat ik nog steeds wacht op wetteksten die dit aangeven.

Het ging nu dus weer terug naar de deurwaarder 8)7 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 10:42
In vervolg op de plotselinge verzegeling van mijn gasaansluiting gisteren door Stedin ontving ik zojuist onderstaande mail.

Ze reppen nu alleen nog maar over kosten wanneer ik weer energie wil. De website waarna ze verwijzen is nog volstrekt niet relevant."Hoe voorkom ik afsluiting".

Geen idee of er conclusies zijn te trekken, maar ze lijken de strijd niet door te zetten.
Beste meneer, mevrouw JP1980,

Hierbij bevestigen wij u dat Stedin het transport van elektriciteit en/of gas naar onderstaand adres heeft afgesloten.

Uw gegevens

JP1980
TELEFOONNUMMER
EMAIL

Aansluitadres:
STRAAT
POSTCODE PLAATS

Gas:
EAN-code: EANCODE
Meternummer: METERNUMMER

Naam Contractant

JP1980

Weer energie?
Wilt u weer energie op uw adres? Doet u dan het volgende:
• Sluit eerst een overeenkomst af met een energieleverancier;
• Betaal zo spoedig mogelijk eventuele openstaande facturen aan Stedin;
• Betaal zo spoedig mogelijk eventuele openstaande facturen aan onze gerechtsdeurwaarder;
• Voor een aansluitafspraak kunt u op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur contact opnemen met onze Klantenservice via 088 896 39 63.

Meer informatie
Heeft u nog vragen? Kijkt u dan eens naar de veel gestelde vragen op onze website. Of neem contact met ons op via dit e-mailadres. Wij staan graag voor u klaar op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Contractloos
Stedin Netbeheer B.V.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
De wegen van Stedin zijn ondoorgrondelijk:
  • Gewoon dreigen met deurwaarder bij @Vanhetgasaf
  • Slotje plaatsen én vervolgens dreigen met de deurwaarder bij @tripax
  • Slotje plaatsen en bericht van afmelding sturen bij @JP1980
  • Ruwweg afsluiten en niks meer laten horen bij @drielp
  • Discussie sluiten en dan na verloop van tijd weer opnieuw standaardbrieven versturen bij @aking
  • Dossier on hold zetten omdat Stedin zich beraadt op gelijke situaties als die van @corsat
  • Discussie sluiten, en later weer dreigen met deurwaarder, en dan niks laten horen bij @x-RaY99
  • En er zijn vast nog meer varianten...
Stedin, quo vadis? 8)7 8)7

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@JP1980 Wel weer frappant dat ze onder "naam contractant" jouw gegevens neerzetten. Het hele afsluit-proces is in gang gezet omdat je juist géén contractant (meer) bent.

@tripax Gaat het weer naar dezelfde deurwaarder die weigert om überhaupt fatsoenlijk te handelen? Die allerlei beweringen doet, maar niet met de gevraagde wettelijke onderbouwing komt? Die kosten bij jou in rekening denkt te kunnen brengen, terwijl ze niet kunnen aangeven op welk punt je in verzuim bent geweest?

En als het voor die dame zo volstrekt 'natuurlijk' is dat er op jouw kosten iets met de gasaansluiting moet gebeuren, dan kan die dame jou toch eindelijk wel het alles verlossende wetsartikel tonen? Het wetsartikel waarmee we direct dit hele topic kunnen sluiten en waarmee onomstotelijk het gelijk van de netbeheerders wordt bewezen? Je weet wel, dat wetsartikel waar ze op de juridische afdeling van Liander al sinds de eerste klachten na 1/1/2016 naar aan het zoeken zijn en bij de andere netbeheerders sinds 1/1/2018.

[ Voor 10% gewijzigd door Ivow85 op 11-10-2019 12:11 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JP1980
Bram-Bos schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:47:
De wegen van Stedin zijn ondoorgrondelijk:
  • Gewoon dreigen met deurwaaarder bij @Vanhetgasaf
  • Slotje plaatsen én vervolgens dreigen met de deurwaarder bij @tripax
  • Slotje plaatsen en bericht van afmelding sturen bij @JP1980
  • Ruwweg afsluiten en niks meer laten horen bij @drielp
  • discussie sluiten en dan na verloop van tijd weer opnieuw standaardbrieven versturen bij @aking
  • Bericht dat Stedin zich beraadt op gelijke situaties als die van @corsat
  • Discussie sluiten, en later weer dreigen met deurwaarder, en dan niks laten horen bij @x-RaY99
  • En er zijn vast nog meer varianten...
Stedin, quo vadis? 8)7 8)7
Je hebt alles goed op een rij Bram!
Bij nader inzien vermoed ik dat de mail aan mij voortkomt uit een standaardprocedure en er verder geen conclusies te trekken zijn. We wachten af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
Ivow85 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:09:
@JP1980 Wel weer frappant dat ze onder "naam contractant" jouw gegevens neerzetten. Het hele afsluit-proces is in gang gezet omdat je juist géén contractant (meer) bent.
Was mij ook opgevallen, vergeten even te vermelden maar dat is inderdaad wel weer raar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@JP1980 Ik verwacht inderdaad dat jouw brief een standaard brief is uit het wanbetalers-traject. Voor jou dus geen reden om er nu conclusies aan te verbinden.

Maar feitelijk wel een zéér kwalijke zaak dat in de systemen nog steeds geen onderscheid wordt gemaakt tussen wanbetalers en mensen die 'gewoon' opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
Ivow85 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:17:
@JP1980 Ik verwacht inderdaad dat jouw brief een standaard brief is uit het wanbetalers-traject. Voor jou dus geen reden om er nu conclusies aan te verbinden.

Maar feitelijk wel een zéér kwalijke zaak dat in de systemen nog steeds geen onderscheid wordt gemaakt tussen wanbetalers en mensen die 'gewoon' opzeggen.
Waarschijnlijk krijg je die mail ook wanneer je zelf opdracht verleent. Maar ik zweer dat ik dat niet heb gedaan. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:17:
[...]
Zeer kwalijk en als smaad (strafbaar) te kwalificeren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bram-Bos schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:22:
Tegelijk zijn het juridisch wat aparte overeenkomsten, die niet zo makkelijk eenduidig als koopovereenkomst (leveringscontract) of overeenkomst van opdracht o.i.d. (ATO) geduid kunnen worden. Daarom is Asser/Houben wel interessant, want die gaat daarop in.
Dat is 1 of ander duur boek, begrijp ik? Is er geen simpel antwoord te geven op de vraag waarom dit niet gewoon een standaard overeenkomst is zoals ik dagelijks sluit? Ik snap heus wel dat het wat anders is dan het kopen van een brood, dat is een eenmalige korte overeenkomst en dit is een langlopende. Maar daar zijn natuurlijk ook nog andere voorbeelden van. Een sportschoolabonnement, telefoonabonnement etc. Waarom moeten die bedrijven zich wel aan de consumentenwetgeving houden en een netbeheerder niet?
Wat het extra compliceert is dat er allerlei specifieke publiekrechtelijke verplichtingen omheen zijn geweven. Die netbeheerders bv. zitten werkelijk aan alle kanten in een pak van regeltjes genaaid, omdát het monopolisten zijn. Terecht, maar dat leidt wel tot de complicaties die we hier al twee jaar zien. Netbeheerders redeneren vanuit die regeltjes in het energierecht, niet vanuit een normale rol als 'handelaar'. Het verklaart ook deels hun wat 'aparte' gedrag.
Wellicht vanuit hun ontstaansgeschiedenis verklaarbaar, maar dat ze zijn gesplitst is al een tijd geleden. Dat is niet gisteren gebeurd en ze horen ze ondertussen toch al lang en breed te weten. Ze zijn trouwens wat mij als consument betreft geen handelaar, dat mogen ze niet eens. Ze verlenen consumenten natuurlijk wel diensten, zoals het aanleggen en in standhouden van energieleidingen.

Zij zijn ook heus niet de enige bedrijven die zich aan andere regelgeving moet houden waar de consument geen (directe) invloed op heeft. Als je wil invoeren of uitvoeren moet je je aan de douaneregels houden, een aannemer moet zich aan het bouwbesluit houden, de garagehouder moet zich aan de APK regels houden, een elektricien moet zich aan allerlei regels houden en noem maar op. En al die bedrijven moeten zich ook aan de consumentenwetgeving houden. Dat heeft soms ook voordelen trouwens, want een consument kan hoog en laag springen, als je auto afgekeurd wordt dan kan de garagehouder daar niets aan veranderen. Je kan als consument niet roepen dat je de keuring niet wil betalen omdat de auto is afgekeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@JeroenE: Duur boek, maar on line in te zien en in delen te downloaden bij de universiteitsbibliotheek. Zie DM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Bram-Bos schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:19:
@IBoat: in voorbeeldbrief 2b staat al het nodige op dit punt. En wat @Freee!! zegt. Overigens bieden de netbeheerders die twee opties echt niet aan, alleen Rendo doet dat.
-
Ik heb voorbeeldbrief 2b aangepast. Zie onder. Iemand nog aanvullingen? Met name op toegevoegde uitspraak van GC (dossier 118868)?
Dank voor uw reactie van 03-10-2019 n.a.v. mijn email van 28-09-2019.

U beweert in uw brief dat Stedin de kosten voor de verwijdering van de gasaansluiting wel degelijk bij mij in rekening mag brengen, ook zonder voorafgaande opdracht. U voert daarvoor de artikelen 5.3 en 14.1 van de Algemene Voorwaarden aan, alsmede artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas. Ik ben het daar volstrekt niet mee eens, en onderbouw hieronder waarom.

Mijn reactie bestaat uit de volgende punten:
1. De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is beëindigd, waardoor geen contractuele relatie bestaat tussen Stedin en ondergetekende.
2. De Algemene Voorwaarden noch de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
3. Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, veronderstellende dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.
4. Op grond van fundamenteel consumentenrecht is het u verboden om bij opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het tarief voor het verwijderen van de aansluiting.
5. Uitspraak Geschillencommissie schept geen verplichtingen voor mij.
6. Er is dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

1. De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is <<wel degelijk>> beëindigd. Wij hebben geen contractuele relatie meer.

Op grond van Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden kan ik de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) opzeggen. Het artikel luidt volledig:

“Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.”

Uit de tekst blijken drie zaken:
a. Als contractant kan ik de ATO op twee manieren opzeggen. De eerste manier is direct (schriftelijk) bij de netbeheerder . De tweede manier is door de leverancier op de hoogte te stellen van de gewenste beëindiging van de ATO en deze te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst namens mij op te zeggen. Ik heb opgezegd volgens deze tweede manier, en voldoe daarmee aan de vereisten voor opzegging.
b. Er geldt een opzegtermijn voor beide (‘elk der’) partijen . Voor de netbeheerder is die opzegtermijn minimaal dertig dagen , voor de contractant is die tien werkdagen . Als die opzegtermijn verstreken is, is de ATO daadwerkelijk beëindigd, zo blijkt uit de tekst .
c. Het enige voorbehoud dat dit artikel maakt voor daadwerkelijke beëindiging van de ATO na verloop van de opzegtermijn betreft de situatie waarin de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten . Alleen dan blijft de contractant gebonden aan de ATO en daaruit voortvloeiende verplichtingen. Aangezien ik u geen strobreed in de weg heb gelegd om de noodzakelijke handelingen te verrichten, is dit voorbehoud niet van toepassing.

De ATO is door mij dus niet alleen rechtmatig opgezegd d.d. ##-##-20## via een machtiging van mijn leverancier, maar is ook daadwerkelijk beëindigd op ##-##-20## <<tien werkdagen optellen>> zijnde tien werkdagen na de datum van opzegging.

2. De Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

Ten eerste moet <<naam netbeheerder>> de aansluiting niet op kosten van de contractant verwijderen, maar wil <<naam netbeheerder>> de aansluiting verwijderen, kennelijk op kosten van de contractant. Nergens in de Algemene Voorwaarden, artikel 5.3b, artikel 14.1, of artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas staat dat de netbeheerder de aansluiting moet verwijderen als de contractant de ATO opzegt. Sterker nog: bij elke normale leverancierswissel, of bij een verhuizing wordt de ATO eerst opgezegd en vervolgens weer gesloten. Er is dus helemaal geen dwingende relatie tussen het opzeggen van de ATO en het verwijderen van de aansluiting.

Ten tweede is artikel 5.3 lid b niet van toepassing op de situatie dat een contractant de ATO opzegt. Artikel 5.3 luidt volledig:

“5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.”

Artikel 5.3 lid b betreft evident verwijtbaar handelen of nalaten van de contractant. Daar is in mijn geval geen sprake van. Het enige dat ik heb gedaan is het opzeggen van mijn leveringscontract en de ATO conform de Algemene Voorwaarden artikel 3.6. Dit is een rechtshandeling waartoe ik volledig bevoegd ben. Wegneming van de aansluiting is geen direct gevolg van deze rechtshandeling, maar volgt uit een beleidskeuze van <<naam netbeheerder>> om op een gegeven moment over te willen gaan tot verwijdering.

Ten derde is artikel 14.1 niet van toepassing. Artikel 14 gaat slechts over de gehanteerde tarieven. Artikel 14.1 luidt:

“De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.”

De 'contractant' is aan de netbeheerder in dat artikel natuurlijk alleen bedragen verschuldigd indien daar een voorafgaand 'contract' aan ten grondslag ligt. Dat kan de Aansluit- en Transportovereenkomst zelf zijn, of een specifieke opdracht, bijvoorbeeld tot wijziging van de aansluiting. Zonder zo’n voorafgaande overeenkomst zou u natuurlijk alle handelingen die in dat artikel genoemd zijn non-discriminatoir en op elk moment in rekening moeten brengen en dat lijkt mij niet de praktijk en ook niet de bedoeling van dat artikel.

Aangezien nergens in de ATO of de Algemene Voorwaarden staat dat bij opzegging van de ATO verwijdering dient plaats te vinden, en ik ook geen aparte overeenkomst met u afsluit voor het verwijderen van de aansluiting, geeft dit artikel 14.1 geen enkele grond voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering op uw initiatief.

3. Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.

Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas luidt als volgt:
“Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.”

Het daarin aangehaalde artikel 2.5.1.15 uit dezelfde Tarievencode luidt als volgt:
“De hoogte van de in de artikelen 2.5.1.11, 2.5.1.12, 2.5.1.13 en 2.5.1.14 bedoelde voorcalculaties voor eenmalige werkzaamheden is gebaseerd op de voorcalculatorische projectkosten, met toepassing van de standaard offerte/factuur voor eenmalige werkzaamheden in artikel 2.5.1.16.”

Uit deze beide artikelen samen blijkt al dat artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas van toepassing is op situaties waarin er eenmalige werkzaamheden plaatsvinden, die geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene. De systematiek van voorcalculatie dient immers in acht te worden genomen, en dat betekent volgens artikel 2.5.1.15 de toepassing van de standaard offerte/factuur voor eenmalige werkzaamheden in artikel 2.5.1.16. Artikel 2.5.1.12 is dus geen basis voor de netbeheerder om te handelen, en zeker niet om kosten in rekening te brengen bij de voormalige aangeslotene, indien daar geen offerte en opdracht aan vooraf zijn gegaan.

Dat gezegd hebbend, ga ik graag nog wat dieper in op de achtergronden van de Tarievencode Gas, en speciaal artikel 2.5.1.12, om bovengenoemde bewering verder te onderbouwen:

a. De Tarievencode Gas (hierna ook kortweg TCG) is een gedragscode van de netbeheerders, jegens de netgebruikers, geaccordeerd door de ACM. Dat blijkt zonneklaar uit artikel 1.1.1. van de TCG, waarin staat:
"Dit document bevat de door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, te hanteren tariefstructuur die de elementen en wijze van berekening beschrijft van het tarief waarvoor transport van gas, met inbegrip van invoer, uitvoer en doorvoer van gas, de met het transport ondersteunende diensten ten behoeve van netgebruikers en het gebruik van een of meer installaties van het verwante bedrijf zullen worden doorgevoerd en van het tarief waarvoor de netbeheerder van het landelijk gastransportnet uitvoering zal geven aan zijn in artikel 10a, eerste lid, omschreven wettelijke taken, zoals bedoeld in artikel 12a van de Gaswet."
b. Artikel 1.1.1 geeft daarmee de reikwijdte aan van de TCG, en voor wie die Tarievencode bestemd is. Uit de zinsnede “door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, ...” blijkt zonneklaar dat de TCG regels voor de netbeheerders bevat, m.b.t. hun gedrag ‘jegens’ netgebruikers, waaronder afnemers. Verder blijkt uit dit artikel duidelijk dat de TCG niet de kosten (het tarief) zelf voorschrijft, maar “de elementen en wijze van berekening beschrijft van het tarief.” Het gaat hier dus om de manier waarop netbeheerders tarieven dienen te berekenen, en specificeren naar de netgebruikers. Een tariefstructuur is niet het tarief zelf.
c. Zelfs al zou de TCG op een of andere manier toch ook verbindend voor de netgebruikers zijn, dan nog zal in specifieke artikelen (zoals 2.5.1.12) een specifieke verplichting voor mij moeten worden geformuleerd voordat ik daaraan gebonden ben. Artikel 2.5.1.12 formuleert die verplichting niet, maar schrijft de netbeheerders voor op welke wijze zij kosten in rekening brengen in gevallen van eenmalige werkzaamheden (op verzoek van de voormalige aangeslotene), namelijk (1) via een eenmalige bijdrage, en (2) met in achtneming van de systematiek van voorcalculatie.
d. Dat de TCG een gedragscode van de netbeheerders is blijkt ook uit het feit dat de TCG continu “under construction” is door de netbeheerders, zonder tussenkomst van de afnemers. Zie het document Tarievencode gas met in procedure zijnde codewijzigingsvoorstellen . Consumenten/afnemers zijn in dit verhaal geen partij.
e. Indien uit de TCG desondanks werkelijk directe verplichtingen zouden voortvloeien voor de afnemers, dan hadden die gewoon onderdeel moeten zijn van de afspraken in de Aansluit- en Transportovereenkomst en de Algemene Voorwaarden, die tweezijdig zijn vastgesteld door de netbeheerders samen met de Consumentenbond onder auspiciën van de SER.
f. De TCG regelt de manier waarop netbeheerders kosten in rekening brengen (de ‘tariefstructuur’), en maximeert die op sommige punten (alleen niet in het geval van eenmalige werkzaamheden, zoals fysiek afschakelen dan wel verwijderen). De TCG introduceert echter geen betalingsverplichtingen voor afnemers die niet privaatrechtelijk (in de ATO en de AV) zijn vastgelegd.
g. Artikel 2.5.1.12 van de TCG moet dus gelezen worden als de wijze waarop netbeheerders kosten in rekening brengen bij fysieke afschakeling dan wel verwijdering van de aansluiting, indien daar privaatrechtelijk een titel voor ontstaat (bv. een opdracht daartoe door de afnemer).
h. Dat er in artikel 2.5.1.12 twee opties genoemd worden (fysieke afschakeling dan wel verwijdering) geeft ook al aan dat er elders een titel moet worden gevonden voor de verschuldigdheid van kosten. Wat bepaalt immers anders welke van deze opties aan de orde is?
i. Tot slot mag -zoals gezegd- volgens dit artikel de netbeheerder alleen kosten in rekening brengen ‘met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie’, dus met een offerte waarop de afnemer expliciet opdracht moet geven voordat er een factuur gestuurd kan worden.
j. Deze lezing wordt bevestigd door te kijken naar de ontstaansgeschiedenis van dit artikel. Het is begin 2011 in de TCG opgenomen bij besluit van de NMa (103133_1/257) en op initiatief van de Raad van Bestuur van de NMa (dus niet op initiatief van de netbeheerders). Uit de toelichting op het besluit blijkt dat deze paragraaf primair is toegevoegd door de RvB van de NMa omdat de Raad “het van belang [vindt] om aangeslotenen te beschermen tegen de voor aangeslotenen nadelige gevolgen (latent dan wel manifest) van deze kennis- en informatieasymmetrie.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door mij).
Met deze Paragraaf 2.5 beoogde de Raad “vergaande standaardisering”. Die “schept vooraf helderheid voor aangeslotenen over wat zij mogen verwachten van de producten die de gasaansluitdienst voortbrengt en de prijzen en condities daarvoor.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door ons). De bedoeling van deze paragraaf is dus glashelder: bescherming van de aangeslotenen, door vooraf helderheid te scheppen.
k. In de toelichting (randnummer 90, op pagina 28) wordt ook nadrukkelijk aangegeven dat netbeheerders maatwerk als afschakelen dan wel verwijderen aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten. Het woord ‘aanbieden’ in de zinsnede “…te bepalen dat netbeheerders het wijzigen, verwijderen of fysiek af- of inschakelen van een bestaande gasaansluiting aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten…,” in combinatie met de voorwaarde van ‘een voorcalculatorische opgave van de kosten’ kan niet anders gelezen worden dan een offerte met al dan niet een daaropvolgende opdracht.
l. Deze lezing correspondeert verder met het feit dat de tarieven voor fysiek afschakelen of verwijderen niet zijn gereguleerd zijn door de ACM. Voor niet-gereguleerde tarieven is het natuurlijk zéker noodzakelijk dat de voormalige aangeslotene eerst expliciet akkoord gaat met de werkzaamheden.

Kortom, artikel 2.5.1.12 van de TCG is helemaal niet relevant, aangezien ik geen offerte heb gevraagd, en ook geen opdracht verleen voor fysiek afschakelen dan wel verwijderen van de aansluiting.

Zonder verder af te doen aan bovenstaande argumentatie, maak ik verder bezwaar tegen het gebruik van artikel 2.5.1.12 uit de Tarievencode Gas als grond om kosten bij mij in rekening te brengen, omdat noch in de AV, noch in de ATO klip en klaar verwezen wordt naar die Tarievencode Gas.
Immers, op grond van Artikel 52b, lid 1 Gaswet dienen de voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, transparant, eerlijk en vooraf bekend te zijn:
Artikel 52b
1 De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, zijn transparant, eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal.
Alleen al op grond van de volstrekte obscuriteit van dit artikel voor afnemers kunt u daar mijns inziens al geen rechten aan ontlenen.

4. Op grond van fundamenteel consumentenrecht is het u verboden om bij opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het tarief voor het verwijderen van de aansluiting.

U stelt of lijkt te suggereren dat het voor de beëindiging van de ATO noodzakelijk is dat de aansluiting wordt verwijderd, en dat ik de kosten daarvan moet betalen, ook al geef ik daar geen opdracht toe. Dit is mijns inziens in strijd met dwingende consumentbeschermende regelgeving, waarbij o.a. de volgende richtlijnen van toepassing zijn:
- Oneerlijke bedingen (93/13/EEG6);
- Oneerlijke handelspraktijken (OHP) ( 2005/29/EG7);
- richtlijn Consumentenrechten (2011/83/EU8);
- richtlijn interne markt Aardgas (2009/73/EG9);
- de boeken 3 en 6 BW, meer specifiek o.a. 6:193a ev (oneerlijke handelspraktijken); 6:227a ev (overeenkomst langs elektronische weg); 6:230a ev. (inzake dienstenrichtlijn); 6:230g ev (overeenkomsten tussen handelaren en consumenten); 6:231 ev. (algemene voorwaarden); 7:400 ev. (opdracht).

Ik zal niet op al deze richtlijnen ingaan, maar volsta met de volgende verwijzingen:

Geen aanvullende betaling noodzakelijk
Artikel 6:230j BW bepaalt: “De consument is niet zonder zijn uitdrukkelijke instemming gebonden aan een verbintenis tot een aanvullende betaling van een geldsom ter verkrijging van een prestatie die niet de kern van de prestatie is. Uit het gebruik van standaardopties die de consument moet afwijzen, kan geen uitdrukkelijke instemming worden afgeleid.“

Ik heb evident niet ingestemd met een verbintenis tot aanvullende betaling, en dat zal ik ook niet doen. Het is verder evident dat het verwijderen van de aansluiting niet de kern van de prestatie van <<netbeheerder>> voortvloeiende uit de ATO was of is. Op grond van 6:230i lid 1 BW is dit dwingend recht, zodat ieder andersluidend beding ongeldig is

Geen schadevergoeding verschuldigd bij opzegging
Indien verwijdering van de aansluiting op kosten van de contractant inderdaad een voorwaarde zou zijn voor de daadwerkelijke beëindiging van de ATO, is dat een oneerlijk beding. De ATO is immers een overeenkomst van opdracht, zoals de geschillencommissie energie en water al op 10 februari 2006 oordeelde (ref. ENE05-2890) . Ingevolge artikel 7:408 lid 1 BW kan de opdrachtgever (dat ben ik) ten allen tijde de overeenkomst opzeggen, en ingevolge lid 3 van dat artikel is de consument ter zake van een opzegging geen schadevergoeding verschuldigd. Dit onverminderd artikel 406, waarin nog is vermeld dat onkosten verbonden aan de uitvoering van de opdracht moeten worden vergoed voor zover deze niet in het loon zijn begrepen. De uitvoering van de opdracht ziet op aansluiting en transport van gas, en daarvoor dekt het loon (het vastgestelde tarief) alles, inclusief de onkosten. Sterker nog, het capaciteitstarief dat <<netbeheerder>> in rekening heeft gebracht via mijn energieleverancier en die ik heb betaald, omvat ook de kosten van onderhoud, en onderhoud geschiedt o.a. t.b.v. de instandhouding en veiligheid. Voorts valt hieronder de afschrijving van de meetinstallatie, en vervanging van de meter. De daarbij behorende voorrijkosten en het weghalen van de meter, welke kosten ook gemaakt worden bij verwijdering van de aansluiting, zijn derhalve al voldaan door mij, en alle andere contractanten. Aangezien er sprake is van een overeenkomst voor onbepaalde tijd voor het verrichten van continue diensten geldt art. 7:411 lid 1 bovendien niet. Op grond van deze dwingende consumentenbeschermende bepalingen ben ik bij opzegging dus niet wegens die opzegging, onkosten, loon, of schadevergoeding verschuldigd.

5. Uitspraak Geschillencommissie schept geen verplichtingen voor mij.
U refereert in uw reactie aan een recente uitspraak van de Geschillencommissie Energie, te weten dossiernummer 119641 en dossiernummer 118868 .
Het is mogelijk aan uw aandacht ontsnapt eerstgenoemde uitspraak (199641) recent op verzoek van Liander is vernietigd.
In uw ogen oordeelt de commissie in deze zaak dat:

1. Het opzeggen van de aansluit- en transportovereenkomst tot gevolg heeft dat de netbeheerder op kosten van de afnemer de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren. Ook als de afnemer hier geen opdracht voor geeft.
2. De netbeheerder de kosten die gepaard gaan met het verrichten van de noodzakelijke handelingen ex artikel 3.6 bij mij in rekening mag brengen op grond van artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas en uit artikel 14.1 van de AV.

Ik bestrijd deze lezing van de uitspraak van de Geschillencommissie Energie, en wel vanwege het volgende:

a. Allereerst is het bindende advies specifiek geformuleerd voor dit geschil en deze afnemer. Er kan dus niet zonder meer een algemeen geldende werking uit worden afgeleid.
b. De klacht in het betreffende geschil wijkt ook af van mijn situatie. In geschil 119641 verlangde de consument dat de mogelijkheid geboden werd tot het afdoppen (verzegelen) van de gasmeter voor een redelijk bedrag (€ 150,--), in plaats van een bedrag van € 680,-- te betalen voor het verwijderen van de volledige gasleiding tot aan de perceelsgrens en de gasmeter, zoals de netbeheerder verlangde.

Dit gezegd hebbend kunnen deze bindende adviezen natuurlijk wel gebruikt worden als ondersteuning voor een bepaalde argumentatie. Hieronder ga ik daarom in op de vraag of uw eerder genoemde conclusies (1 en 2) hierboven gerechtvaardigd zijn.

Uw eerste conclusie luidt: Het opzeggen van de aansluit- en transportovereenkomst heeft tot gevolg dat de netbeheerder op kosten van de afnemer de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren. Ook als de afnemer hier geen opdracht voor geeft.

c. Dit valt niet te concluderen uit het bindende advies. De geschillencommissie oordeelde dat de netbeheerder twee opties voor moest leggen en dat de betreffende consument daaruit moest kiezen. De afnemer moet dus (ook in dat specifieke geval) wel degelijk een opdracht geven (namelijk een keuze maken) voordat de kosten in rekening mogen worden gebracht.
d. De geschillencommissie heeft in dit specifieke geschil bepaald dat de afnemer moet kiezen tussen de opties, maar de commissie maakt op geen enkele manier duidelijk waarom die specifieke afnemer überhaupt zou moeten kiezen. Nergens uit de AV of de TCG blijkt ook enige verplichting tot het maken van een keuze of het geven van een opdracht. De verplichting tot een keuze die in dit geschil werd opgelegd in het bindend advies, geldt daarmee zeker niet automatisch voor andere consumenten (zoals ik).
e. U kunt me dus opties voorleggen wat u wilt, maar ik heb geen enkele reden om iets met die opties te doen of daar een keuze uit te maken. Daar doet dit bindende advies niets aan af.
f. Indien u vervolgens besluit een van deze opties uit te voeren zónder mijn opdracht daartoe, zult u toch echt een betere grond moeten vinden om mij de kosten daarvoor in rekening te brengen dan alleen het bindend advies van de geschillencommissie in het geval van een andere afnemer.

Uw tweede conclusie luidt: De netbeheerder mag de kosten die gepaard gaan met het verrichten van de noodzakelijke handelingen ex artikel 3.6 bij mij in rekening brengen op grond van artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas en uit artikel 14.1 van de AV.

g. Dit valt ook niet te concluderen uit het bindende advies. Ook in dat geval is er namelijk sprake van een voorafgaande opdracht (namelijk een ‘keuze’ tussen twee opties) van de afnemers in kwestie, waarna op grond van artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas danwel artikel 14.1 van de AV inderdaad kosten in rekening mogen worden gebracht. Zoals ik al eerder heb aangegeven bieden artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas noch artikel 14.1 van de AV een grond voor het in rekening brengen van kosten indien daaraan geen opdracht is voorafgegaan, en het bindende advies van de commissie ondersteunt deze lezing: een keuze of opdracht gaat vooraf aan het in rekening brengen van kosten. En zoals hierboven aangegeven zie ik af van welke keuze of opdracht dan ook.
h. Zoals hierboven aangegeven wordt ook op geen enkele manier duidelijk waarom de betreffende afnemer überhaupt zou moeten kiezen, anders dan dat de geschillencommissie dat in dit geschil bepaald heeft. Nergens uit de AV of de Tarievencode Gas blijkt enige verplichting tot het maken van een keuze of het geven van een opdracht. De verplichting tot een keuze die in dit geschil werd opgelegd in het bindend advies, geldt daarmee zeker niet automatisch voor andere consumenten (zoals ik).

Verder gaat dit bindende advies volstrekt niet in op de volgende fundamentele vragen:

i. de vraag waarom de 'noodzakelijke handelingen' in artikel 3.6 ten laste van de afnemer zouden kunnen worden gebracht. Artikel 3.6 rept daar met geen woord over namelijk, zoals ik al eerder heb aangegeven.
j. de vraag of de ATO daadwerkelijk beëindigd is of niet na tien werkdagen. Dit is ook geen onderdeel van het geschil geweest. Zoals ik eerder heb aangegeven is de enige redelijke interpretatie van artikel 3.6 AV dat er een opzegtermijn van de ATO is van tien werkdagen voor de kleinverbruiker. In die tien werkdagen dient de netbeheerder slechts in de gelegenheid gesteld te worden de noodzakelijke handelingen te verrichten. Dat de commissie ingaat op artikelen uit de AV betekent niet dat dat de commissie daadwerkelijk geoordeeld heeft dat de ATO nog gold ten tijde van behandeling van de betreffende geschillen.

Daarnaast meen ik oprecht dat de commissie abuis is als ze de 'noodzakelijke handelingen' in artikel 3.6 gelijk stelt aan het verwijderen van de aansluiting. Het gaat in dit artikel namelijk uitsluitend over de handelingen die noodzakelijk zijn voor de beëindiging van de overeenkomst. Het fysiek verwijderen van de aansluiting is echter niet noodzakelijk voor het beëindigen van de overeenkomst. Het evident simpelere afsluiten is zelfs al niet noodzakelijk voor het beëindigen van de overeenkomst. Immers, wanneer iemand verhuist naar een ander adres wordt de ATO ook beëindigd voor het oude adres. In zulke gevallen komt u ook niet het gas afsluiten. Fysieke verwijdering is dus helemaal niet aan de orde voor beëindiging van de overeenkomst. U vindt verwijdering kennelijk noodzakelijk in bepaalde gevallen, maar dat maakt verwijdering nog niet noodzakelijk in de zin van artikel 3.6.

Tot slot heeft de commissie in een ander recent geschil (ref 113858) juist bepaald dat de klant in kwestie niet de kosten voor het verwijderen van de aansluiting en meetinrichting hoefde te betalen. Als u de geschillencommissie serieus neemt, zult u ook deze uitspraak serieus moeten nemen.

Het door u aangehaalde specifieke bindende advies met dossiernummer 119641 geeft dus geen grond om mij te verplichten te betalen voor werkzaamheden die <<netbeheerder>> wenst uit te voeren na beëindiging van de ATO. U kunt me opties voorleggen wat u wilt, maar ik heb geen enkele reden om iets met die opties te doen of daar een keuze uit te maken.

6. Samenvattend: ik zie dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Ik heb de ATO rechtmatig opgezegd via de leverancier, de opzegtermijn van tien werkdagen is verlopen, zodat de ATO ook beëindigd is. Noch in de ATO en de AV, noch in artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas is een geldige juridische titel te vinden om mij kosten in rekening te brengen voor het verwijderen van de aansluiting, als ik daar geen opdracht toe geef.

U bent en blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak de noodzakelijke handelingen aan de gasaansluiting te verrichten die u wenst, maar het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die handelingen bij mij in rekening brengt.

Met vriendelijke groet,

<<naam>>
<<adres>>
<<email>> en/of <<telefoon>>

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@IBoat: 118868 is niet wezenlijk verschillend van (het vernietigde) 119641. Verder is de enige netbeheerder die ooit inhoudelijk op iets als voorbeeldbrief 2b gereageerd heeft Enduris geweest in het geval van @niekovk. Bij Stedin kwam de bedrijfsjurist in het geval van @x-RaY99 niet verder dan:
Mail van Jurist Stedin 23 mei 2019
Geachte heer x-RaY99,

Uw bericht van 14 mei jl. heb ik in goede orde ontvangen. Ik constateer dat wij van mening blijven verschillen. Wij zullen ons op nadere stappen beraden. Wanneer ik hier meer over weet zullen wij u nader berichten.

Met vriendelijke groet,

Jurist | Stedin

[ Voor 13% gewijzigd door Bram-Bos op 11-10-2019 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Ivow85 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:09:
bij de andere netbeheerders sinds 1/1/2018.
Volgens mij bij stedin pas vanaf 1-1-2019, daarvoor werd er nog gewoon gratis afgesloten (zegel of slot)
IBoat schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:22:
Met name op toegevoegde uitspraak van GC (dossier 118868)?
Wil je GC vervangen door GE als het gaat om de GeschillencommissieEnergie?
Want GC is GreenChoice.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:24
Ondertussen weer een maand of 2 verder, het ding zit er nog steeds en radiostilte.
Lekker laten gaan of nog eens een mailtje eraan wagen?
Mail jurist Stedin 16 augustus

Geachte heer x-RaY99,

Op 23 mei heb ik u laten weten dat wij ons op nadere stappen zullen beraden. Hierbij bericht ik u als volgt.

Uit het contact met u is gebleken dat de aansluit- en transportovereenkomst voor de betreffende gasaansluiting in uw woning is beëindigd omdat de (voormalige) contractant geen gebruik meer wenst te maken van de gasaansluiting. Ook is duidelijk dat onze standpunten niet overeenkomen. Om aan de feitelijke situatie een einde te maken zal Stedin - zoals ook is toegelicht in onderstaande correspondentie – de gasaansluiting geheel gaan verwijderen. Voor het inplannen van deze werkzaamheden zal een medewerker van de afdeling Aanleg & Vervanging van Stedin Netbeheer B.V. contact met u opnemen. Zoals in de eerdere correspondentie ook toegelicht, zal Stedin de kosten voor deze verwijdering – (onder andere) conform artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas – na uitvoering van de verwijderingswerkzaamheden via een eenmalige bijdrage in rekening brengen bij de voormalig aangeslotene. Voor de volledigheid verwijs ik hierbij ook naar ons standpunt van 10 mei 2019.

Overigens merk ik nog op dat het gasnet, inclusief de aansluiting, in eigendom toebehoort aan, en exclusief onder beheer staat van, de netbeheerder. Bij opzegging van de ATO eindigt de contractuele relatie met de afnemer op grond waarvan de afnemer over de aansluiting kan beschikken (onder de voorwaarden in de ATO). Het is daarbij niet ter vrije keuze aan de afnemer of hij de netbeheerder wil opdragen dat de aansluiting wordt verwijderd, of niet. Het beheer over de verlaten gasaansluiting staat in beginsel geheel en exclusief ter beschikking van de netbeheerder, niet van de afnemer. De netbeheerder is derhalve niet afhankelijk van het verkrijgen van een opdracht van de afnemer.

Met vriendelijke groet,

Jurist | Stedin

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
x-RaY99 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:55:
Ondertussen weer een maand of 2 verder, het ding zit er nog steeds en radiostilte.
Dat ligt er waarschijnlijk meer aan of je meer ruimte in je meterkast wil plus gedoe over een factuur.

Ohja, en natuurlijk of je bang bent voor alle mogelijke gevaren van een gasleiding zonder ATO :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peter_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 17:13
Peter_B schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:21:
[...]

Een update van mijn kant, met goed nieuws denk ik. Naar aanleiding van mijn email aan Enexis op 17 september kregen we op 25 september reactie (ik heb even gewacht of hierna nog meer zou komen aan analoge post, maar tot op heden niets):

[...]

Excuses voor een "misverstand mbt. onnodige kosten" en een bevestiging van opzegging van de ATO. Klein sprongetje *O* want ik denk dat de kous hiermee af is.
Helaas toch nog een dikke staart :( ...

Afgelopen maandag stonden er twee norse heren van Enexis voor de deur. Ze kwamen melden dat ze de meter hadden verzegeld en dat de rekening zou volgen...

Ze hadden zich al toegang verschaft tot de meterkast (waarschijnlijk met een loper o.i.d.) die zich bevind op de gedeelde hal van het appartementencomplex en overhandigde voor de vorm nog maar even een brief waarin vermeld werd dat
Ze vandaag zijn langs geweest om af te sluiten 'verplicht volgens gaswet ...". Want ze hadden doorgekregen dat er geen gascontract meer was. En dat ze van te voren hadden gewaarschuwd.
En dat de rekening zou volgen. Die lag dus vanmorgen in de bus...

Tijd voor een reactie aan de vriendelijke meneer die excuses aanbood en het dossier heeft gesloten:
Geachte heer ...

Afgelopen maandag 7 oktober 2019 heb ik twee, minder dan vriendelijke, collega's van Enexis aan de deur gehad die zich zonder vooraankondiging en zonder toestemming van mij zich toegang hadden verschaft tot mijn meterkast. Zij vertelde mij dat dit normale procedure was, dat ze de meter hadden afgesloten, overhandigde een afsluitbrief en gaven aan dat de rekening zou volgen. Deze rekening mocht ik op 10 oktober ontvangen (factuur nr. XXXXXXXX).

Dit verbaasd mij ten zeerste aangezien u in uw brief op 25 september:
  • Excuus aanbiedt voor het misverstand mbt. extra kosten;
  • Aangeeft dat onze ATO met u is beëindigd bij het opzeggen van het energiecontract;
  • Dat u ons dossier heeft gesloten.
Ook gezien mijn voorgaande correspondentie, o.a. op XX-XX-2019, waarin ik u vraag op welke basis u zich gerechtigd vind om kosten te mogen rekenen aan mij, blijf ik bij mijn voorgaande mening dat ik geen verplichtingen meer heb ten opzichte van Enexis en dat ik ook geen extra koste accepteer mbt. afsluiting of andere handelingen aan uw meter/infrastructuur.

Ik ben totaal niet gelukkig met de gang van zaken en de manier waarmee u zich zonder voor aankondiging en zonder mijn toestemming toegang verschaft tot mijn meterkast, en verwacht van u een passende oplossing, o.a. zwart op wit dat deze rekening op een misverstand berust en dat ik geen verdere vervolging van kosten krijg.

Met vriendelijke groet,
....

Discoveries are made by not following instructions.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zou bijna aangifte doen van huisvredebreuk....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Peter_B schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:19:
Ze hadden zich al toegang verschaft tot de meterkast (waarschijnlijk met een loper o.i.d.) die zich bevind op de gedeelde hal van het appartementencomplex
Is die meterkast wel echt van jou en geen onderdeel van de "algemene ruimtes" van het complex? Zeg maar net als de lift en de technische ruimtes? Dan krijgen ze gewoon toegang via een huismeester of zijn ze wellicht al in het bezit van de sleutel (om de meterstand op te nemen bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
x-RaY99 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:55:
[...]
Ik zou rustig afwachten, en niets doen zolang je de ruimte van de gasaansluiting en meter niet nodig hebt.

@Peter_B
teacher schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:24:
Je zou bijna aangifte doen van huisvredebreuk....
Bijna? Ik zou het doen.

[ Voor 21% gewijzigd door onetime op 11-10-2019 17:59 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Beetje rellen ga ik niet uit de weg, maar wat denk je te bereiken?

Ruimte is waarschijnlijk te vergelijken met de afsluitbare ruimte waar de algemene vuil en papier containers staan. Daar mogen de vuilophalers net zo vrij in en uit als de metercontroleurs in "hun" meterkast.
Lekker zo laten.
Zolang ze niet de verkeerde stand doorgeven of zomaar de meter wisselen en jij dus de eindstand niet kan controleren, is er niets aan de hand.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het is niet vooor niets dat netbeheerders vijf dagen van te voren een afspraak moeten maken...

edit: ook meteropnemers moeten vijf of meer dagen van te voren een afspraak maken om in mijn en niet hun meterkast te kijken, he, dat bezoek wordt inderdaad aangekondigd...

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 11-10-2019 19:17 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

onetime schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:14:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het is niet vooor niets dat netbeheerders vijf dagen van te voren een afspraak moeten maken...

edit: ook meteropnemers moeten vijf of meer dagen van te voren een afspraak maken om in mijn en niet hun meterkast te kijken, he, dat bezoek wordt inderdaad aangekondigd...
offtopic: Amerika heeft heel veel problemen, maar in NL doen organisaties veel te makkelijk over huisvredebreuk en het onbevoegd betreden van eigendom. Ik kan me ook even niet bedenken waarom NL geen term hiervoor heeft als trespassing. Grappig eigenlijk.

Een cylinderslot op je eigen eigendom is altijd een goed idee!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05:31
Bram-Bos schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 21:17:
[...]

Netjes hoor. Nu kan er geen ongedierte en grondwater je huis in stromen. En geheel volgens NEN 7244-7 art 5.3; de optie die KIWA als equivalent beschouwt aan verwijderen, maar die Liander per se niet wil aanbieden :-)

Het toont maar weer eens aan dat de netbeheerders die tweede optie best kunnen uitvoeren (sterker: standaard uitvoeren), maar vooral in hun maag zitten met het feit dat de geschillencommissie opdroeg twee opties aan te bieden (waardoor de klant toch weer een keuze heeft, waar zij niet op in hoeft te gaan).
Vandaag hier ook gas afgesloten, gasmeter verwijderd ,gas leiding binnen afgezaagd boven de vloer en buiten voor de deur. beide dicht met 2 componenten pur..
Gemeente Haarlem geeft max 3000 € plus verwijdering kosten aan subsidie.
Liander gebied, via mijn aansluiting geregeld.

Nu nog wachten op de factuur eens kijken of deze optie echt goedkoper is 😁.

Buiten moesten ze graven om de leiding te vinden, binnen was hij gewoon begraven ( ze hebben een paar jaar terug een nieuwe leiding gelegd).
En beste voorman maakte een mooie show van toen ik zei dat de gehele leiding weg moest.
Hij trok aan de leiding .. pff gaat niet zei hij..
Ja geen wonder hij is nog begraven. zei ik.
beste voorman zei. ik weet wat ik doe.
smoes was gelijk .. gasleiding is niet toegankelijk...

Dus als er geen aangepaste rekening komt moeten ze de rest er ook uit halen..

[ Voor 1% gewijzigd door X21r op 11-10-2019 21:34 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
X21r schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:32:
[...]

Vandaag hier ook gas afgesloten, gasmeter verwijderd ,gas leiding binnen afgezaagd boven de vloer en buiten voor de deur. beide dicht met 2 componenten pur..

[...]
En waar sluiten ze hem dan af van de hoofdleiding? Zit daar een ergens een kraan op die men moet opgraven, of wordt daar ook een 'dop' geplaatst?
[...]

[...]
Maar, was het niet in strijd met de milieuwet in zijn algemeen? Dus niks aangepaste rekening, maar eisen dat ze uberhaupt terugkomen ... O-)

Alhoewel, ikzelf zou waarschijnlijk inderdaad voor de aangepaste rekening gaan. Immers dan ben je officieel van het gas af voor een minder belachelijk bedrag én men breekt je oprit niet open. Gaat enkel maar verzakken vrees ik als men de zaak niet fatsoenlijk aanstampt etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05:31
Armin schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:49:
[...]

En waar sluiten ze hem dan af van de hoofdleiding? Zit daar een ergens een kraan op die men moet opgraven, of wordt daar ook een 'dop' geplaatst?

[...]
Buiten was een "afsluitkraan" op de hoofd leiding met een stukje buis ( 30cm ) welke wel was afgedopt maar de buis naar binnen gewoon met pur.
Binnen was gewoon bereikbaar via de waterput ( een paar jaar terug hebben ze zelfs de nieuwe leiding naar binnen getrokken ,ook hoofd leiding in de straat was vernieuwt toen.
Maar ja smoes " onbereikbaar "..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 09:05
Ik heb telefonisch gas opgezegd per 31-10-19 bij de nuon. heb ik daarvan een schriftelijke bevestiging nodig voor stedin straks? anders kan ik die nog even opvragen

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
maartentmm schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:21:
Ik heb telefonisch gas opgezegd per 31-10-19 bij de nuon. heb ik daarvan een schriftelijke bevestiging nodig voor stedin straks? anders kan ik die nog even opvragen
Je hoeft geen contact op te nemen met stedin. Je krijgt na opzegdatum vanzelf bericht en dan kan je antwoorden met voorbeeldbrieven uit topicstart. Stedin kan bellen als ze toevallig je nummer hebben bewaard uit eerder contact. Dat gesprek afkappen met de mededeling dat je de geboden opties gaat bestuderen. En dan pas iets doen zodra je eerste brief ontvangst.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
[...]

Gemeente Haarlem geeft max 3000 € plus verwijdering kosten aan subsidie.
Liander gebied, via mijn aansluiting geregeld.

Nu nog wachten op de factuur eens kijken of deze optie echt goedkoper is 😁.

Buiten moesten ze graven om de leiding te vinden, binnen was hij gewoon begraven ( ze hebben een paar jaar terug een nieuwe leiding gelegd).
En beste voorman maakte een mooie show van toen ik zei dat de gehele leiding weg moest.
Hij trok aan de leiding .. pff gaat niet zei hij..
Ja geen wonder hij is nog begraven. zei ik.
beste voorman zei. ik weet wat ik doe.
smoes was gelijk .. gasleiding is niet toegankelijk...

Ik zou het super tof vinden wanneer je hier echt bovenop zou willen duiken. Zelf zul je er waarschijnlijk niet beter van worden, uiteindelijk zul je het volledige bedrag moeten betalen. Maar het brengt het huidige beleid van Liander wel in een lastige positie. En door dat aan de kaak te stellen, help je wel ons allen.

Zeker wanneer Liander niet alsnog de leiding komt verwijderen en jij doodleuk naar de Geschillencommissie stapt met de klacht dat optie 1 berekend is maar optie 2, die Liander naar eigen zeggen op basis van de wet Milieubeheer niet mag uitvoeren, is uitgevoerd. En dat je dus correctie eist van de factuur.

In je contacten met Liander en later de Geschillencommissie moet je vooral verzoeken om correctie van de factuur, want dat maakt het voor Liander het meest ingewikkeld.
- Wanneer Liander bij jou de leiding laat liggen, dan vervalt hun argumentatie waarom optie 2 niet mogelijk zou zijn. Zoals het overdragen van eigendomsrechten en overtreding van de Wet Milieubeheer. nu we het hier over hebben: ik kan zelf ook nog wel een balletje opgooien over dit onderwerp. Bij mij heeft Liander ook de leiding laten liggen
- Wanneer Liander jou minder gaat factureren voor optie 2, dan kan het gas bij iedereen tegen dat lagere tarief verwijderd worden.

Rest voor Liander één optie: terugkomen en graven. Maar hopelijk sputtert Liander eerst tegen en melden ze juist dat je gewoon de factuur moet betalen omdat 'de gasaansluiting is verwijderd'. Want dan geven ze impliciet toe dat ze optie 2 kunnen uitvoeren en heb jij grond om naar de Geschillencommissie te stappen als je hier echt op wilt duiken. Ondersteuning vanuit het forum om er een leuk dossier van te maken zul je hierbij voldoende krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ivow85 op 12-10-2019 08:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carpjes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 12:37
De aannemer van Liander die hier van de week alles heeft verwijderd gaf duidelijk aan dat zij sinds deze week nadrukkelijk instructies hebben gekregen om de leiding volledig uit de grond te halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ivow85 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 08:21:
[...]
Ik zou het super tof vinden wanneer je hier echt bovenop zou willen duiken. Zelf zul je er waarschijnlijk niet beter van worden, uiteindelijk zul je het volledige bedrag moeten betalen. Maar het brengt het huidige beleid van Liander wel in een lastige positie. En door dat aan de kaak te stellen, help je wel ons allen.

Zeker wanneer Liander niet alsnog de leiding komt verwijderen en jij doodleuk naar de Geschillencommissie stapt met de klacht dat optie 1 berekend is maar optie 2, die Liander naar eigen zeggen op basis van de wet Milieubeheer niet mag uitvoeren, is uitgevoerd. En dat je dus correctie eist van de factuur.
@Ivow85, is dit echt de moeite waard? Liander kan toch prima claimen dat 'verwijdering van de aansluiting' strekt tot zover het technisch gezien mogelijk is? En dat in dit geval de aannemer heeft 'geconstateerd' dat verwijdering technisch te moeilijk was? Die kletskoek van Liander over de Wet Milieubeheer was een gelegenheidsargument in een poging om die uitspraken van de geschillencommissie te neutraliseren, maar zelfs al wás het een argument geweest, dan nog zit niks in die uitspraken Liander in de weg om die leidingen wél helemaal weg te halen. Laten we geen kletskoek op kletskoek stapelen.

Ons punt is niet dat het goedkoper kan via optie 2, dat was alleen maar een truukje van de GE om de kool en de geit te sparen. Ons punt is dat er überhaupt geen betalingsverplichting is zonder opdracht, of dat nu voor verzegelen, tweezijdig afdoppen (optie 2) of geheel verwijderen (optie 1) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:07
Of Liander geeft opdracht voor optie 1 aan de aannemer en die voert wat anders uit (naar eigen zin/inzicht)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Bram-Bos schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 16:17:
[...]

Ons punt is niet dat het goedkoper kan via optie 2, dat was alleen maar een truukje van de GE om de kool en de geit te sparen. Ons punt is dat er überhaupt geen betalingsverplichting is zonder opdracht, of dat nu voor verzegelen, tweezijdig afdoppen (optie 2) of geheel verwijderen (optie 1) is.
Inderdaad weer terug naar de kern: geen opdracht- e/o betalingsverplichting. d:)b

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• josvandekoffie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:58
Mijn dossier is geupdate met een nieuwe brief van Enexis. Een laatste betaalherinnering.
josvandekoffie in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"

Acties:
  • +4 Henk 'm!
josvandekoffie schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:33:
Mijn dossier is geupdate met een nieuwe brief van Enexis. Een laatste betaalherinnering.
josvandekoffie in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"
Dus ze weten bij Enexis nog steeds niet wat "we sluiten het dossier" betekent?

Gewoon kort reageren met:

"Beste,

Op <datum> schreef u dat u het dossier zou sluiten. Uw herinnering voor de door mij/ons betwiste factuur beschouw ik dan ook als niet verzonden, immers met het sluiten van het dossier vervalt ook de factuur die u mij/ons ten onrechte toegezonden heeft voor werkzaamheden die u op eigen initiatief aan uw eigendommen heeft uitgevoerd. Ik/Wij gaan er vanuit dat u alsnog uw toezegging om het dossier te sluiten zult nakomen en dat u ons geen berichten meer stuurt over het gesloten dossier.

Hoogachtend,
"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Belofte > toezegging

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josvandekoffie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:58
Voordat ik deze verstuur, is er een onderbouwing voor het vervallen van de factuur als het dossier wordt gesloten?
Ivow85 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:09:
[...]

Dus ze weten bij Enexis nog steeds niet wat "we sluiten het dossier" betekent?

Gewoon kort reageren met:

"Beste,

Op <datum> schreef u dat u het dossier zou sluiten. Uw herinnering voor de door mij/ons betwiste factuur beschouw ik dan ook als niet verzonden, immers met het sluiten van het dossier vervalt ook de factuur die u mij/ons ten onrechte toegezonden heeft voor werkzaamheden die u op eigen initiatief aan uw eigendommen heeft uitgevoerd. Ik/Wij gaan er vanuit dat u alsnog uw belofte om het dossier te sluiten zult nakomen en dat u ons geen berichten meer stuurt over het gesloten dossier.

Hoogachtend,
"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 17:13
@teacher @onetime @JeroenE @Vuiltje
JeroenE schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:27:
[...]
Is die meterkast wel echt van jou en geen onderdeel van de "algemene ruimtes" van het complex? Zeg maar net als de lift en de technische ruimtes? Dan krijgen ze gewoon toegang via een huismeester of zijn ze wellicht al in het bezit van de sleutel (om de meterstand op te nemen bijvoorbeeld).
Volgens de reglementen van het appartementen complex ben ik verplicht toegang te verlenen tot mijn ruimtes wanneer dat nodig is, voor onderhoud of andere technische zaken, gerelateerd aan de zaken voor het complex.

Daar vallen dit soort zaken met een beetje creativiteit ook onder, maar deze zaak is een privé kwestie waar de hele VvE buiten staat. Dus echt fatsoenlijk is het niet te noemen, maar ja ....

Ik ga de brief zoals boven toch maar versturen en dan zien we het wel.

Discoveries are made by not following instructions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
josvandekoffie schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:04:
Voordat ik deze verstuur, is er een onderbouwing voor het vervallen van de factuur als het dossier wordt gesloten?

[...]
Ja, simpelweg dat de medeling dat het dossier gesloten zou worden. De factuur is onderdeel van het dossier, en als het dossier gesloten wordt dan verwacht men dat er niets meer met het dossier gedaan wordt. Dus ook niet dat jij nog iets met de factuur doet.

De medewerker die schreef dat het dossier gesloten zou worden lijkt slechts bedoeld te hebben dat wat hem betreft de discussie over de rechtmatigheid van de factuur gesloten zou worden. Maar dat Enexis iets anders met jou communiceert dan ze eigenlijk bedoelen is niet jou aan te rekenen.

Laat ze eerst maar weer eens fatsoenlijk hun fout in de communicatie toegeven en mededelen dat ze vanwege een gemaakte fout het dossier heropenen. Tot die tijd is het dossier gesloten. En als ze het dossier heropenen, mag jij natuurlijk ook direct inhoudelijke behandeling van de door jou gestuurde argumenten verwachten.

Als ze het naar de deurwaarder of incassobureau sturen, ook hen simpelweg mededelen dat het dossier reeds op <datum> door Enexis gesloten is.

[ Voor 29% gewijzigd door Ivow85 op 13-10-2019 16:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Mag ik jullie aandacht voor de dienstmededeling van Tweakers dat we binnenkort naar een deel 2 van dit topic moeten, omdat we de 10.000 posts naderen?
Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.
Het zou echt fijn zijn als jullie de bron-code van je dossierposts archiveren voor herplaatsing in deel 2. Vanwege de 'quotes' en URL's is de broncode handiger dan de post zelf.

Ik spreek dan met name over de dossiers van
Liander: @Ivow85, @Stefan118, @Opa kroes, @JoBer, @BJBoes, @Jitta, @ronjansen87, @colvano en @Carpjes
Enexis: @ZuinigeRijder (en zijn zoon), @Semmeke2008, @arjan_1980, @vinom, @josvandekoffie, @Verwijderd en @jaxc1976.
Enduris: @niekovk en @LefteyeNL
Rendo: @Stefshon en @hjpool
Stedin: @x-RaY99, @aking, @aegis, @drielp en @Vanhetgasaf
Westland Infra: @Wimlem
Coteq: @zonetjes en @overwinteraar

Deze dossiers zijn enorm waardevol materiaal, en het zou echt mooi zijn als we ze in deel 2 konden overnemen en actualiseren. Dank voor jullie inzet!

Voor de newbies: de dossierposts staan in de Topic Starter.

Anderen worden nog steeds van harte uitgenodigd ook een dossierpost aan te maken. Dat is gewoon één bericht in dit topic, waarin je chronologisch alle verwikkelingen en correspondentie met je netbeheerder weergeeft, voorzien van datum, maar gestript van persoonlijke informatie van jezelf en van die arme eerstelijns-medewerkers. Brieven en emails in quote-tags om de post niet te lang te maken in normale weergave. Vanuit de Topic Starter wordt vervolgens door ons gelinked naar deze dossierpost, als we er van op de hoogte zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Bram-Bos op 13-10-2019 22:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
Hoe doe ik dat?
Bram-Bos schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:44:
Mag ik jullie aandacht voor de dienstmededeling van Tweakers dat we binnenkort naar een deel 2 van dit topic moeten, omdat we de 10.000 posts naderen?

[...]

Het zou echt fijn zijn als jullie de bron-code van je dossierposts archiveren voor herplaatsing in deel 2. Vanwege de 'quotes' en URL's is de broncode handiger dan de post zelf.

Liander: @Ivow85, @Stefan118, @Opa kroes, @JoBer, @BJBoes, @Jitta, @ronjansen87, @colvano en @Carpjes
Enexis: @ZuinigeRijder (en zijn zoon), @Semmeke2008, @arjan_1980, @vinom, @josvandekoffie, @Verwijderd en @jaxc1976.

Deze dossiers zijn enorm waardevol materiaal, en het zou echt mooi zijn als we ze in deel 2 konden overnemen en actualiseren. Dank voor jullie inzet!

Anderen worden nog steeds van harte uitgenodigd ook een dossierpost aan te maken. Dat is gewoon één bericht in dit topic, waarin je chronologisch alle verwikkelingen en correspondentie met je netbeheerder weergeeft, voorzien van datum, maar gestript van persoonlijke informatie van jezelf en van die arme eerstelijns-medewerkers. Brieven en emails in quote-tags om de post niet te lang te maken in normale weergave. Vanuit de Topic Starter wordt vervolgens door ons gelinked naar deze dossierpost, als we er van op de hoogte zijn.

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 15:10
@Bram-Bos Same here.
Ik kan kopiëren en plakken, of een link overnemen. Maar een bron-code??

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Naar ‘wijzig bericht’, kopieer inhoud van dialoogbox naar een tekstbestand en bewaar die op je harde schijf. Annuleer wijzigen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:15
Kleine (laatste in dit topic) update. Nog altijd geen kik van Liander.

14-1 opgezegd, alle brieven genegeerd. Al bijna een jaar van het gas af zonder kosten. #goedehoop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Bram-Bos schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 23:10:
[...] Naar ‘wijzig bericht’, kopieer inhoud van dialoogbox naar een tekstbestand en bewaar die op je harde schijf. Annuleer wijzigen.
Het kan ook nog nadat het topic op slot is gegaan, door op <bekijk> van het bericht / de post, te klikken, en daar de bericht-source te copieren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kreidlermustang
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-04 22:58
Mar.tin schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 23:19:

14-1 opgezegd, alle brieven genegeerd. Al bijna een jaar van het gas af zonder kosten. #goedehoop.
hier het zelfde heerlijk rustig >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 14:33
Bram-Bos schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 23:10:
[...]

Naar ‘wijzig bericht’, kopieer inhoud van dialoogbox naar een tekstbestand en bewaar die op je harde schijf. Annuleer wijzigen.
Doen we ;)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Ik lees dit als een lurker mee, en ik blijf zeggen. Het feit dat het zoveel moeite is, zo'n gevecht om dit te regelen laat toch zien hoeu fout dit systeem is. Natuurlijk weten jullie dat allemaal al, jullie zitten er midden in.

Maar ik wilde toch even zeggen, diep respect voor de dingen die hier gedaan, gedeeld en geadviseerd worden. Mooi om te zien hoe mensen klaar staan om elkaar te helpen

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:38

[...]

Mijn dossier staat extern in .pdf formaat, daar mag je wmb rechtstreeks naar linken in een eventuele nieuwe OP.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Mar.tin schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 23:19:

Dus voor Liander is dit "de beste" manier; opzeggen en verder nergens op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanhetgasaf
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-08 15:20
Kan deze post worden verwijderd?

[ Voor 94% gewijzigd door Vanhetgasaf op 14-10-2019 09:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:15
_Arthur schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:28:
[...]

Dus voor Liander is dit "de beste" manier; opzeggen en verder nergens op reageren.
Voor mij persoonlijk wel, tot licht ongeloof van mensen om mij heen :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• niekovk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:58

[...]

Done.. ik zie overigens wel dat ik ook nog ergens een deel twee van mijn dossier in dit topic heb rondzweven. Dus voor de volledigheid: https://gathering.tweaker...message/59382338#59382338

Daarnaast nog even een ter infootje. Uit een stuk over gasloos bouwen in de Energeia:
Ook het van het gas afhalen van bestaande woningen begint dit jaar enigszins op gang te komen, constateert Stedin. In de eerste drie kwartalen van dit jaar kreeg de netbeheerder 4.088 aanvragen binnen voor het verwijderen van een gasaansluiting in een bestaande woning. Dat komt neer op gemiddeld 250 per maand. Ongeveer 60% van die aanvragen kwam van individuele klanten, de rest van woningcorporaties die bij een renovatie in een keer meerdere woningen gasloos wilden maken.

Liander heeft desgevraagd geen cijfers van de aanvragen, maar wel van daadwerkelijk gerealiseerde verwijderingen van een gasaansluiting. Dat waren er in het eerste halfjaar van 2019 een kleine tweeduizend -cijfers over het derde kwartaal had de netbeheerder deze vrijdag nog niet paraat. Liander telt in dit cijfer alleen huizen mee waar de gasaansluiting wordt verwijderd, maar de elektriciteitsaansluiting blijft. “Op deze manier wordt sloop niet meegerekend en is het een zo zuiver mogelijke indicatie van verwijderde gasaansluitingen door de warmtetransitie”, aldus woordvoerder Peter Hofland.

Enexis registreert de verwijderingen van gasaansluitingen op dezelfde wijze -gas eruit, elektriciteit blijft- en komt op 2.315 afsluitingen in de eerste negen maanden van dit jaar. Dat is al bijna gelijk aan het eindtotaal van 2018.

[ Voor 25% gewijzigd door niekovk op 14-10-2019 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@niekovk: wat een leuke info uit Energeia. Gaat best aardig dus met het van gas los gaan van bestaande bouw. Meer dan 10.000 per jaar grofweg. Moet nog veel harder, maar het begin is er!

Ook grappig om te zien dat wij hier dus nog steeds een miniscule fractie vormen. Dat vormt dus ook weinig impuls bij de netbeheerders om structureel hun beleid aan te passen.

Tot slot zou je kunnen concluderen dat gezien de verhoudingen het verwijderen bij Tweakers er ook prima bij zou kunnen in de workload. Dat netbeheerders dat nalaten ligt dus niet aan capaciteitsgebrek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jitta
  • Laatst online: 08-01 15:28
Ik heb net getelefoneerd met een onderzoeker van de Nationale Ombudsman. Hij was geinteresseerd, dacht mee, maar zoals ik eigenlijk wel wist, de Nationale Ombudsman controleert de overheid, en dit is, ookal lijkt het systematisch, een probleem met bedrijven. Waar ik opmerkte dat in dit geval het overheidstoezicht op het handelen van deze bedrijven tekortschiet, omdat de ACM hen niet terugfluit als consumentenrecht wordt overtreden. Maar daar kan de Ombudsman zich ook niet in mengen. De meedenkende suggesties:

-Benader de Consumentenbond (check)
-Probeer het via de politiek (check)
-Kijk of je op de een of andere manier toch jurisprudentie kunt afdwingen (check?)

Mischien wordt het goed als we ook systematisch gaan proberen bij te houden wie welke actie wanneer heeft gedaan.

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JP1980
niekovk schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:14:
[...]

Done.. ik zie overigens wel dat ik ook nog ergens een deel twee van mijn dossier in dit topic heb rondzweven. Dus voor de volledigheid: https://gathering.tweaker...message/59382338#59382338

Daarnaast nog even een ter infootje. Uit een stuk over gasloos bouwen in de Energeia:

[...]
Jammer dat blijkbaar zo weinig mensen dit topic weten te vinden. Is er niet een manier om bij de zoektermen "Gas opzeggen" dit topic als eerste hit te krijgen bij google? Nu krijg je de nepinformatie van de netbeheerders als eerste en een verouderd artikel van de VEH.

Heb trouwens wel het idee dat er heel erg veel mensen niet reageren maar wel degelijk even meelezen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Bij mij begint het gezeur direct al bij de leverancier Pure Energie. Valt me tegen! Let vooral op het gebruik van het woord “liefst”

Bedankt voor je mail.

Wat een mooi initiatief dat je definitief van het gas afgaat! 😊

Wij zouden graag het energiecontract willen opzeggen voor je maar laten dit het liefst doen door de netbeheerder. De netbeheerder gaat je aansluiting als het goed is afsluiten en die brengt ons hiervan op de hoogte.

Dit gaan wij dan voor je verwerken. Heb je hier medio november nog niks van gehoord dan kunnen wij het contract altijd nog op jouw verzoek afsluiten.

Ik hoop je hierbij voldoende te hebben geïnformeerd en wil je een fijne dag wensen!

Mijn antwoord plus een foto van artikel 3.8 (bij Liander)

Beste,

Blijkbaar is er momenteel achter de schermen met de netbeheerders afgesproken dat de leverancier de klant probeert te sturen naar opzeggen bij de netbeheerder. Ik begrijp dat de netbeheerder liever zou willen dat ik bij hun opzeg maar ik heb u om mij moverende redenen expliciet gevraagd de leveringsovereenkomst gas op te zeggen, conform artikel 3.8 van de ATO. Ik verzoek u nogmaals dit te doen.

Met vriendelijke groeten,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hxE1bzTRB0f4GSgOGImeM90i/thumb.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door t.oswald op 14-10-2019 15:48 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
t.oswald schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:44:
Bij mij begint het gezeur direct al bij de leverancier Pure Energie. Valt me tegen! Let vooral op het gebruik van het woord “liefst”

Bedankt voor je mail.

Wat een mooi initiatief dat je definitief van het gas afgaat! 😊

Wij zouden graag het energiecontract willen opzeggen voor je maar laten dit het liefst doen door de netbeheerder. De netbeheerder gaat je aansluiting als het goed is afsluiten en die brengt ons hiervan op de hoogte.

Dit gaan wij dan voor je verwerken. Heb je hier medio november nog niks van gehoord dan kunnen wij het contract altijd nog op jouw verzoek afsluiten.

Ik hoop je hierbij voldoende te hebben geïnformeerd en wil je een fijne dag wensen!

Mijn antwoord plus een foto van artikel 3.8 (bij Liander)

Beste,

Blijkbaar is er momenteel achter de schermen met de netbeheerders afgesproken dat de leverancier de klant probeert te sturen naar opzeggen bij de netbeheerder. Ik begrijp dat de netbeheerder liever zou willen dat ik bij hun opzeg maar ik heb u om mij moverende redenen expliciet gevraagd de leveringsovereenkomst gas op te zeggen, conform artikel 3.8 van de ATO. Ik verzoek u nogmaals dit te doen.

Met vriendelijke groeten,
[Afbeelding]
Heel goed gehandeld. Mochten ze nog koppig doen en je kan boetevrij van ze af, dan kan je ook dreigen om naar een andere energieleverancier te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

JP1980 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:51:
[...]
Heel goed gehandeld. Mochten ze nog koppig doen en je kan boetevrij van ze af, dan kan je ook dreigen om naar een andere energieleverancier te gaan.
Niet dreigen, maar gewoon doen en ze achteraf informeren als ze naar de reden vragen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Volgens het advies/stroomschema heb ik via Greenchoice m'n gascontract opgezegd. Daarna heb ik de bekende brieven van de netbeheerder (Stedin) ontvangen waarbij ik als antwoord op de tweede brief (die begint over kosten op mij verhalen) voorbeeldbrief 1b gestuurd.

Hier werd ik zojuist over gebeld met het volgende verhaal (waarbij ik het stukje irritatie bij de persoon van Stedin "die haar werk zo prettig mogelijk wilt doen" even achterwege laat):

Stedin: Volgens de nieuwe regelgeving per 1 jan. 2019 moet de gasaansluiting verzegeld of verwijderd worden.
Ik: Ja, dat is prima, jullie zijn, zoals aangegeven in de brief die ik gestuurd heb op afspraak van harte welkom om dit te regelen.
Stedin: Ja, maar die kosten komen wel echt voor uw rekening en als u zelf nu geen afspraak maakt dan kunnen de kosten hiervoor hoger oplopen.
Ik: Kun je deze informatie mij per post of eventueel e-mail doen toekomen?
Stedin: Nee, ik kan vanaf hier geen e-mail sturen.
Ik: Oh?
Stedin: Dat kan alleen als u zelf een mail naar ons toe stuurt met verzoek tot informatie.
Ik: Maar ík ben helemaal niet op zoek naar informatie, júllie willen vanalles.
Stedin: Ja, maar dat kan ik alsnog niet mailen.
Ik: Nou, wat mij betreft prima, dan houden we het hierbij en als jullie verder nog iets willen en/of van plan zijn dan zie ik dat graag per post mijn kant op komen.
Stedin: Nou, okee, een fijne dag nog.

Zijn er al meer ervaring met telefoontjes op deze manier die je er, vergeef me mijn woordkeuze, bij willen naaien?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 10:50

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

ziezo
Vandaag mijn gasaansluiting bij Liander opgezegd via Greenchoice
Kreeg eerst een klein beetje tegen gas over dat het niet kon. maar zij gingen het alsnog regelen.
Heb ondertussen een mail terug gekregen van Greenchoice dat de levering van gas is opgezegd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JP1980
DominoNL schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:22:
Volgens het advies/stroomschema heb ik via Greenchoice m'n gascontract opgezegd. Daarna heb ik de bekende brieven van de netbeheerder (Stedin) ontvangen waarbij ik als antwoord op de tweede brief (die begint over kosten op mij verhalen) voorbeeldbrief 1b gestuurd.

Hier werd ik zojuist over gebeld met het volgende verhaal (waarbij ik het stukje irritatie bij de persoon van Stedin "die haar werk zo prettig mogelijk wilt doen" even achterwege laat):

Stedin: Volgens de nieuwe regelgeving per 1 jan. 2019 moet de gasaansluiting verzegeld of verwijderd worden.
Ik: Ja, dat is prima, jullie zijn, zoals aangegeven in de brief die ik gestuurd heb op afspraak van harte welkom om dit te regelen.
Stedin: Ja, maar die kosten komen wel echt voor uw rekening en als u zelf nu geen afspraak maakt dan kunnen de kosten hiervoor hoger oplopen.
Ik: Kun je deze informatie mij per post of eventueel e-mail doen toekomen?
Stedin: Nee, ik kan vanaf hier geen e-mail sturen.
Ik: Oh?
Stedin: Dat kan alleen als u zelf een mail naar ons toe stuurt met verzoek tot informatie.
Ik: Maar ík ben helemaal niet op zoek naar informatie, júllie willen vanalles.
Stedin: Ja, maar dat kan ik alsnog niet mailen.
Ik: Nou, wat mij betreft prima, dan houden we het hierbij en als jullie verder nog iets willen en/of van plan zijn dan zie ik dat graag per post mijn kant op komen.
Stedin: Nou, okee, een fijne dag nog.

Zijn er al meer ervaring met telefoontjes op deze manier die je er, vergeef me mijn woordkeuze, bij willen naaien?
Yep, dat lijkt bijna precies het transcript van mijn telefoongesprek. Ik vermeld het ook bij iedereen even die zich hier meld, dat Stedin indien mogelijk een vervelend telefoontje gaat plegen. Zodat men een beetje is voorbereid.

Je krijgt vanzelf post van ze. Zodra je die hebt kan je verder met het stroomschema. Ze bellen iedereen waar ze het telefoonnummer van hebben. Waarschijnlijk hebben ze je nummer omdat je ooit je meterkast hebt laten ombouwen naar 3-fasen o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

JP1980 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:39:
[...]

Yep, dat lijkt bijna precies het transcript van mijn telefoongesprek. Ik vermeld het ook bij iedereen even die zich hier meld dat Stedin indien mogelijk een vervelend telefoontje kunnen krijgen. Zodat men een beetje is voorbereid.

Je krijgt vanzelf post van ze. Zodra je die hebt kan je verder met het stroomschema. Ze bellen iedereen waar ze het telefoonnummer van hebben. Waarschijnlijk hebben ze je nummer omdat je ooit je meterkast hebt laten ombouwen naar 3-fasen o.i.d.
Ik had ook serieus het gevoel dat zij zelf een beetje klaar was met dat telefoongesprek omdat de mensen die op deze manier hun gas aan het afsluiten zijn er toch niet in trappen (ze zei het nog net niet letterlijk).

En inderdaad, recent 3-fase aan laten leggen (met de bijbehorende maandelijkse kosten, dus ik vind uberhaupt niet dat Stedin veel te klagen heeft over mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
DominoNL schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:42:
[...]

Ik had ook serieus het gevoel dat zij zelf een beetje klaar was met dat telefoongesprek omdat de mensen die op deze manier hun gas aan het afsluiten zijn er toch niet in trappen (ze zei het nog net niet letterlijk).

En inderdaad, recent 3-fase aan laten leggen (met de bijbehorende maandelijkse kosten, dus ik vind uberhaupt niet dat Stedin veel te klagen heeft over mij).
Weet niet hoe dat bij jou ging, maar ik werd gebeld door iemand anders die mij dan doorverbind met de klantenservice. En de klantenservice dacht eerst dat ik hun aan het bellen was voor een vraag. Erg slordig allemaal.

Heb jij extra kosten voor je 3-fasen? Dan heb je 3x35A?? Meestal is dat niet nodig hoor, met 3x25A zit je meestal wel goed en dat is even duur als 1-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

JP1980 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:44:
[...]

Weet niet hoe dat bij jou ging, maar ik werd gebeld door iemand anders die mij dan doorverbind met de klantenservice. En de klantenservice dacht eerst dat ik hun aan het bellen was voor een vraag. Erg slordig allemaal.

Heb jij extra kosten voor je 3-fasen? Dan heb je 3x35A?? Meestal is dat niet nodig hoor, met 3x25A zit je meestal wel goed en dat is even duur als 1-fase.
Werd wel direct gebeld door iemand die doelbewust op een afspraak uit was, dus ze lijken het interne traject iets beter onder controle te hebben.

3x63A }:O (21KW doorstroomboiler, 15KW elektrische vloerverwarming, enz.).

[ Voor 11% gewijzigd door DominoNL op 14-10-2019 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
DominoNL schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:46:
[...]

Werd wel direct gebeld door iemand die doelbewust op een afspraak uit was, dus ze lijken het interne traject iets beter onder controle te hebben.

3x63A }:O (21KW doorstroomboiler, 15KW elektrische vloerverwarming, enz.).
Howly crap. Hopelijk was dat een weloverwogen keuze. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:36
@Bram-Bos done.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

JP1980 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:49:
[...]

Howly crap. Hopelijk was dat een weloverwogen keuze. :|
Bewust overgedimensioneerd, zegmaar. Alles bij elkaar (incl. de zonnepanelen) spelen we per jaar ongeveer kiet op stroom in/uit en betalen we dus alleen (vrij veel) vastrecht. Het kon waarschijnlijk ook met 3x50A, of zelfs 3x35, maar ik wil gewoon niet bewust m'n vloerverwarming uit hoeven zetten als ik in de sauna wil, etc. Het plan is ook om op deze manier even een winter aan te kijken en als het gelijktijdige verbruik mee valt na de winter terug te schakelen naar een iets subtielere aansluiting.

[ Voor 14% gewijzigd door DominoNL op 14-10-2019 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
DominoNL schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:52:
[...]

Bewust overgedimensioneerd, zegmaar. Alles bij elkaar (incl. de zonnepanelen) spelen we per jaar ongeveer kiet op stroom in/uit en betalen we dus alleen vrij veel vastrecht. Het kon waarschijnlijk ook met 3x50A, of zelfs 3x35, maar ik wil gewoon niet bewust m'n vloerverwarming uit hoeven zetten als ik in de sauna wil, etc. Het plan is ook om op deze manier even een winter aan te kijken en als het gelijktijdige verbruik mee valt na de winter terug te schakelen naar een iets subtielere aansluiting.
Ik doelde meer op Elektrische vloerverwarming. Is volgens mij niet een veelgebruikte oplossing omdat dit weinig efficiënt is. Naar mijn weten is dat iets voor badkamers waar je maar heel kort, maar wel snel warmte nodig hebt. Doorstroom boiler snap ik dan weer wel heb ik ook overwogen maar niet gedaan omdat ik mijn aansluiting niet wou verzwaren.

[ Voor 6% gewijzigd door JP1980 op 14-10-2019 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

JP1980 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:00:
[...]

Ik doelde meer op Elektrische vloerverwarming. Is volgens mij niet een veelgebruikte oplossing omdat dit weinig efficiënt is. Naar mijn weten is dat iets voor badkamers waar je maar heel kort, maar wel snel warmte nodig hebt. Doorstroom boiler snap ik dan weer wel heb ik ook overwogen maar niet gedaan omdat ik mijn aansluiting niet wou verzwaren.
Ah, zo! Ja, alles moet in de praktijk nog blijken, maar we hebben infrarood folie van termofol en tot op heden (we zijn nog aan het verbouwen) werkt het prettig en naar behoren en valt het verbruik niet buitensporig op. Het folie is verkrijgbaar in 140W/m3 en 220W/m3, afhankelijk van hoe goed de ruimte geïsoleerd is kun je met minder vermogen af. We hebben op de slaapkamer nu ongeveer 3000W liggen, maar als alles op temperatuur is dan hoeft er maar een paar minuutjes per uur verwarmd te worden. Maargoed, dat is misschien iets voor een ander topic. :)

[ Voor 15% gewijzigd door DominoNL op 14-10-2019 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nooit wat vernomen van Stedin?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:36
Jawel de 2 standard brieven en ik ben eigenlijk aan het kijken of ze nog meer brieven sturen of iets dergelijks. Vind het namelijk best apart als ze een bedrijfs process hebben dat het dan nu minimaal al bijna 5 maanden moet duren om to actie te komen bij uitblijven van keuze.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LefteyeNL
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-11-2023
Ik heb vandaag een reactie van Enduris mogen ontvangen naar aanleiding van mijn (voorbeeld brief 2B) reactie van 18-09-2019.
Ze gaan niet inhoudelijk in op mijn argumenten, en gaan over tot het verwijderen van de aansluitleiding en gasmeteropstelling. En menen dat de kosten voor mijn rekening zijn, ook zonder opdracht van mijn kant.
14-10-2019

Geachte heer LefteyeNL,

Dank voor uw uitgebreide reactie en uw geduld met betrekking tot uw dossier. Uw reactie zien wij nogmaals als een bevestiging dat u een andere zienswijze hanteert van de Tarievencode Gas, de Algemene Voorwaarden voor kleinverbruik en de geldende jurisprudentie. Dat is uiteraard uw goed recht. Wij menen echter, zoals reeds eerder aangegeven, dat op grond van artikel 2.5.1.12. TCG en de artikelen 5.3 en 14.1 AV de kosten die gepaard gaan met het verwijderen van de aansluitleiding en gasmeteropstelling voor uw rekening komen, ook zonder dat u voor verwijderen opdracht geeft.

Onder punt 6 van uw brief geeft u aan dat wij op afspraak de noodzakelijke handelingen aan de gasaansluiting mogen verrichten. Omwille van o.a. milieuoverwegingen en veiligheid zullen wij daartoe overgaan. De afdeling Aansluitingen zal met u contact opnemen voor het maken van een afspraak om de benodigde werkzaamheden uit te voeren.

Heeft u vragen?
Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met onze Afdeling Front Office. Wij zijn u graag van dienst op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur.

Met vriendelijke groet,

Front Office
0113 74 11 00
klachten@enduris.nl
Zal ik even kort reageren met:

U bent van harte welkom om op afspraak de noodzakelijke handelingen aan de gasaansluiting te verrichten die u wenst. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden heb gegeven, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren, en bijvoorbaat betwist.

Of moet ik meer ingaan op het feit dat ze niet inhoudelijk geageren?

ps. Ik heb mijn dossier geupdate, en opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het wel een nette brief van Enduris. Geen gedreig zoals bij Liander of Stedin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@LefteyeNL : noem het geen noodzakelijke handelingen, maar gewoon werkzaamheden.

En meld nogmaals duidelijk dat de overeenkomst al lang en breed beëindigd is, en daarom de werkzaamheden die Enexis nu wenst uit te voeren in geen geval kunnen volgen uit, of vallen onder welke 'algemene voorwaarden' dan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• romijnrr
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-06 19:38
Hallo allen,

Vandaag na ruim 3 weken een opvallende reactie gekregen van Enexis naar aanleiding van mijn verweer en wil graag jullie hulp vragen hoe hier op te reageren.

Ik weet niet of we er goed aan doen om dit bij de geschillen commissie neer te leggen. Indien het hiermee afgedaan is ben ik tevreden, maar ben bang dat er nog wat achter aankomt.

U stuurde op 24 september een e-mail naar mijn collega XXXXXXr van onze klantenservice. Dit is een antwoord op de e-mail die zij u stuurde met de datum 23 september, kenmerkxxxxxxx. Hierbij wil ik u informeren dat uw reactie met eerdere gevoerde correspondentie is doorgestuurd naar de afdeling klachten & claims van Enexis Netbeheer. Zij vragen ons om uw bezwaar tegen mogelijke verwijderingskosten van de gasaansluiting op uw adres xxxxxxx in xxxxxxxxx verder te behandelen. Om deze reden reageer ik in deze e-mail op uw bezwaar.
In uw reactie geeft u aan dat u het niet eens bent met de argumenten van mijn collega. Ik begrijp dat u dit zo ervaart vooral omdat uw standpunt en die van Enexis Netbeheer in deze kwestie verschillen. Omdat uw argumenten geen ander licht werpt op ons beleid ga ik hier inhoudelijk niet op in. Wel neem ik u mee in een eventuele vervolgstap.
Op basis van de eerdere correspondentie kan ik niet anders dan concluderen dat wij het niet eens gaan worden over dit onderwerp. Daarom adviseer ik u ons standpunt te toetsen bij de Geschillencommissie Energie en Water, een onafhankelijke instantie voor consumenten- en zakelijke geschillen in Nederland:

Postbus 90600
2509 LP DEN HAAG
www.sgc.nl

Ik heb u gehoord in uw argumenten maar gezien het verschil van inzichten en standpunten gaan er samen niet uitkomen.

Met vriendelijke groet,

xxxxxxxxxx
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
{ticketno:[xxxxxxxx]}

Oorspronkelijke tekst
Van: xxxxxxxx

Aan: klantenservice@enexis.nl

Geachte heer/mevrouw xxxxxxx,

Dank voor uw reactie van 23-9-2019 uw kenmerk XXXXXXX n.a.v. mijn brief van 16-9-2019.

U suggereert in uw brief dat Enexis de kosten voor de verwijdering van de gasaansluiting wel degelijk bij mij in rekening mag brengen, ook zonder voorafgaande opdracht. U voert aan dat ik bij het aangaan van het energiecontract heb getekend voor de ATO en impliceert hiermee dat ik akkoord ben gegaan dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen, wanneer ik het contract opzeg. Ook suggereert u doordat ik getekend heb, dat ten allertijden deze overeenstemming van toepassing is. U voert daarvoor de artikel 3.6 aan van De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO). Ik ben het daar volstrekt niet mee eens, en onderbouw hieronder waarom.
1. De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is wel degelijk beëindigd. Wij hebben geen contractuele relatie meer.
2. De Algemene Voorwaarden noch de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
3. Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.
5. Er is dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

1. De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is wel degelijk beëindigd. Wij hebben geen contractuele relatie meer.

Op grond van Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden kan ik de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) opzeggen. Het artikel luidt volledig:

“Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.”

Als contractant kan ik de ATO op twee manieren opzeggen. De eerste manier is direct (schriftelijk) bij de netbeheerder[1]. De tweede manier is door de leverancier op de hoogte te stellen van de gewenste beëindiging van de ATO en deze te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst namens mij op te zeggen.[2] Ik heb opgezegd volgens deze tweede manier, en voldoe daarmee aan de vereisten voor opzegging.
Er geldt een opzegtermijn voor beide (‘elk der’) partijen[3]. Voor de netbeheerder is die opzegtermijn minimaal dertig dagen[4], voor de contractant is die tien werkdagen[5]. Als die opzegtermijn verstreken is, is de ATO daadwerkelijk beëindigd, zo blijkt uit de tekst[6].
Het enige voorbehoud dat dit artikel maakt voor daadwerkelijke beëindiging van de ATO na verloop van de opzegtermijn betreft de situatie waarin de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten[7]. Alleen dan blijft de contractant gebonden aan de ATO en daaruit voortvloeiende verplichtingen. Aangezien ik u geen strobreed in de weg heb gelegd om de noodzakelijke handelingen te verrichten, is dit voorbehoud niet van toepassing.

De ATO is door mij dus niet alleen rechtmatig opgezegd d.d. 2-9-2019 via een machtiging van mijn leverancier, maar is ook daadwerkelijk beëindigd op 12-9-2019 zijnde tien werkdagen na de datum van opzegging.

2. De Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

Ten eerste moet Enexis de aansluiting niet op kosten van de contractant verwijderen, maar wil Enexis de aansluiting verwijderen, kennelijk op kosten van de contractant. Nergens in de Algemene Voorwaarden, artikel 5.3b, artikel 14.1, of artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas staat dat de netbeheerder de aansluiting moet verwijderen als de contractant de ATO opzegt. Sterker nog: bij elke normale leverancierswissel, of bij een verhuizing wordt de ATO eerst opgezegd en vervolgens weer gesloten. Er is dus helemaal geen dwingende relatie tussen het opzeggen van de ATO en het verwijderen van de aansluiting.

Ten tweede is artikel 5.3 lid b niet van toepassing op de situatie dat een contractant de ATO opzegt. Artikel 5.3 luidt volledig:

“5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.”

Artikel 5.3 lid b betreft evident verwijtbaar handelen of nalaten van de contractant. Daar is in mijn geval geen sprake van. Het enige dat ik heb gedaan is het opzeggen van mijn leveringscontract en de ATO conform de Algemene Voorwaarden artikel 3.6. Dit is een rechtshandeling waartoe ik volledig bevoegd ben. Wegneming van de aansluiting is geen direct gevolg van deze rechtshandeling, maar volgt uit een beleidskeuze van Enexis onem op een gegeven moment over te willen gaan tot verwijdering.

Ten derde is artikel 14.1 niet van toepassing. Artikel 14 gaat slechts over de gehanteerde tarieven. Artikel 14.1 luidt:

“De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.”

De 'contractant' is aan de netbeheerder in dat artikel natuurlijk alleen bedragen verschuldigd indien daar een voorafgaand 'contract' aan ten grondslag ligt. Dat kan de Aansluit- en Transportovereenkomst zelf zijn, of een specifieke opdracht, bijvoorbeeld tot wijziging van de aansluiting. Zonder zo’n voorafgaande overeenkomst zou u natuurlijk alle handelingen die in dat artikel genoemd zijn non-discriminatoir en op elk moment in rekening moeten brengen en dat lijkt mij niet de praktijk en ook niet de bedoeling van dat artikel.

Aangezien nergens in de ATO of de Algemene Voorwaarden staat dat bij opzegging van de ATO verwijdering dient plaats te vinden, en ik ook geen aparte overeenkomst met u afsluit voor het verwijderen van de aansluiting, geeft dit artikel 14.1 geen enkele grond voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering op uw initiatief.

“Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.”

Het daarin aangehaalde artikel 2.5.1.15 uit dezelfde Tarievencode luidt als volgt:
“De hoogte van de in de artikelen 2.5.1.11, 2.5.1.12, 2.5.1.13 en 2.5.1.14 bedoelde voorcalculaties voor eenmalige werkzaamheden is gebaseerd op de voorcalculatorische projectkosten, met toepassing van de standaard offerte/factuur voor eenmalige werkzaamheden in artikel 2.5.1.16.”

Uit deze beide artikelen samen blijkt al dat artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas van toepassing is op situaties waarin er eenmalige werkzaamheden plaatsvinden, die geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene. De systematiek van voorcalculatie dient immers in acht te worden genomen, en dat betekent volgens artikel 2.5.1.15 de toepassing van de standaard offerte/factuur voor eenmalige werkzaamheden in artikel 2.5.1.16. Artikel 2.5.1.12 is dus geen basis voor de netbeheerder om te handelen, en zeker niet om kosten in rekening te brengen bij de voormalige aangeslotene, indien daar geen offerte en opdracht aan vooraf zijn gegaan.

Dat gezegd hebbend, ga ik graag nog wat dieper in op de achtergronden van de Tarievencode Gas, en speciaal artikel 2.5.1.12, om bovengenoemde bewering verder te onderbouwen:

a. De Tarievencode Gas (hierna ook kortweg TCG) is een gedragscode van de netbeheerders, jegens de netgebruikers, geaccordeerd door de ACM. Dat blijkt zonneklaar uit artikel 1.1.1. van de TCG, waarin staat:
"Dit document bevat de door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, te hanteren tariefstructuur die de elementen en wijze van berekening beschrijft van het tarief waarvoor transport van gas, met inbegrip van invoer, uitvoer en doorvoer van gas, de met het transport ondersteunende diensten ten behoeve van netgebruikers en het gebruik van een of meer installaties van het verwante bedrijf zullen worden doorgevoerd en van het tarief waarvoor de netbeheerder van het landelijk gastransportnet uitvoering zal geven aan zijn in artikel 10a, eerste lid, omschreven wettelijke taken, zoals bedoeld in artikel 12a van de Gaswet."
b. Artikel 1.1.1 geeft daarmee de reikwijdte aan van de TCG, en voor wie die Tarievencode bestemd is. Uit de zinsnede “door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, ...” blijkt zonneklaar dat de TCG regels voor de netbeheerders bevat, m.b.t. hun gedrag ‘jegens’ netgebruikers, waaronder afnemers. Verder blijkt uit dit artikel duidelijk dat de TCG niet de kosten (het tarief) zelf voorschrijft, maar “de elementen en wijze van berekening beschrijft van het tarief.” Het gaat hier dus om de manier waarop netbeheerders tarieven dienen te berekenen, en specificeren naar de netgebruikers. Een tariefstructuur is niet het tarief zelf.
c. Zelfs al zou de TCG op een of andere manier toch ook verbindend voor de netgebruikers zijn, dan nog zal in specifieke artikelen (zoals 2.5.1.12) een specifieke verplichting voor mij moeten worden geformuleerd voordat ik daaraan gebonden ben. Artikel 2.5.1.12 formuleert die verplichting niet, maar schrijft de netbeheerders voor op welke wijze zij kosten in rekening brengen in gevallen van eenmalige werkzaamheden (op verzoek van de voormalige aangeslotene), namelijk (1) via een eenmalige bijdrage, en (2) met in achtneming van de systematiek van voorcalculatie.
d. Dat de TCG een gedragscode van de netbeheerders is blijkt ook uit het feit dat de TCG continu “under construction” is door de netbeheerders, zonder tussenkomst van de afnemers. Zie het document Tarievencode gas met in procedure zijnde codewijzigingsvoorstellen [8]. Consumenten/afnemers zijn in dit verhaal geen partij.
e. Indien uit de TCG desondanks werkelijk directe verplichtingen zouden voortvloeien voor de afnemers, dan hadden die gewoon onderdeel moeten zijn van de afspraken in de Aansluit- en Transportovereenkomst en de Algemene Voorwaarden, die tweezijdig zijn vastgesteld door de netbeheerders samen met de Consumentenbond onder auspiciën van de SER.
f. De TCG regelt de manier waarop netbeheerders kosten in rekening brengen (de ‘tariefstructuur’), en maximeert die op sommige punten (alleen niet in het geval van eenmalige werkzaamheden, zoals fysiek afschakelen dan wel verwijderen). De TCG introduceert echter geen betalingsverplichtingen voor afnemers die niet privaatrechtelijk (in de ATO en de AV) zijn vastgelegd.
g. Artikel 2.5.1.12 van de TCG moet dus gelezen worden als de wijze waarop netbeheerders kosten in rekening brengen bij fysieke afschakeling dan wel verwijdering van de aansluiting, indien daar privaatrechtelijk een titel voor ontstaat (bv. een opdracht daartoe door de afnemer).
h. Dat er in artikel 2.5.1.12 twee opties genoemd worden (fysieke afschakeling dan wel verwijdering) geeft ook al aan dat er elders een titel moet worden gevonden voor de verschuldigdheid van kosten. Wat bepaalt immers anders welke van deze opties aan de orde is?
i. Tot slot mag -zoals gezegd- volgens dit artikel de netbeheerder alleen kosten in rekening brengen ‘met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie’, dus met een offerte waarop de afnemer expliciet opdracht moet geven voordat er een factuur gestuurd kan worden.
j. Deze lezing wordt bevestigd door te kijken naar de ontstaansgeschiedenis van dit artikel. Het is begin 2011 in de TCG opgenomen bij besluit van de NMa (103133_1/257)[9] en op initiatief van de Raad van Bestuur van de NMa (dus niet op initiatief van de netbeheerders). Uit de toelichting op het besluit blijkt dat deze paragraaf primair is toegevoegd door de RvB van de NMa omdat de Raad “het van belang [vindt] om aangeslotenen te beschermen tegen de voor aangeslotenen nadelige gevolgen (latent dan wel manifest) van deze kennis- en informatieasymmetrie.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door mij).
Met deze Paragraaf 2.5 beoogde de Raad “vergaande standaardisering”. Die “schept vooraf helderheid voor aangeslotenen over wat zij mogen verwachten van de producten die de gasaansluitdienst voortbrengt en de prijzen en condities daarvoor.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door ons). De bedoeling van deze paragraaf is dus glashelder: bescherming van de aangeslotenen, door vooraf helderheid te scheppen.
k. In de toelichting (randnummer 90, op pagina 28) wordt ook nadrukkelijk aangegeven dat netbeheerders maatwerk als afschakelen dan wel verwijderen aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten. Het woord ‘aanbieden’ in de zinsnede “…te bepalen dat netbeheerders het wijzigen, verwijderen of fysiek af- of inschakelen van een bestaande gasaansluiting aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten…,” in combinatie met de voorwaarde van ‘een voorcalculatorische opgave van de kosten’ kan niet anders gelezen worden dan een offerte met al dan niet een daaropvolgende opdracht.
l. Deze lezing correspondeert verder met het feit dat de tarieven voor fysiek afschakelen of verwijderen niet zijn gereguleerd zijn door de ACM. Voor niet-gereguleerde tarieven is het natuurlijk zéker noodzakelijk dat de voormalige aangeslotene eerst expliciet akkoord gaat met de werkzaamheden.

Kortom, artikel 2.5.1.12 van de TCG is helemaal niet relevant, aangezien ik geen offerte heb gevraagd, en ook geen opdracht verleen voor fysiek afschakelen dan wel verwijderen van de aansluiting.

Zonder verder af te doen aan bovenstaande argumentatie, maak ik verder bezwaar tegen het gebruik van artikel 2.5.1.12 uit de Tarievencode Gas als grond om kosten bij mij in rekening te brengen, omdat noch in de AV, noch in de ATO klip en klaar verwezen wordt naar die Tarievencode Gas.
Immers, op grond van Artikel 52b, lid 1 Gaswet dienen de voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, transparant, eerlijk en vooraf bekend te zijn:
Artikel 52b
1 De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, zijn transparant, eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal.
Alleen al op grond van de volstrekte obscuriteit van dit artikel voor afnemers kunt u daar mijns inziens al geen rechten aan ontlenen.

U stelt of lijkt te suggereren dat het voor de beëindiging van de ATO noodzakelijk is dat de aansluiting wordt verwijderd, en dat ik de kosten daarvan moet betalen, ook al geef ik daar geen opdracht toe. Dit is mijns inziens in strijd met dwingende consumentbeschermende regelgeving, waarbij o.a. de volgende richtlijnen van toepassing zijn:
• Oneerlijke bedingen (93/13/EEG6);
• Oneerlijke handelspraktijken (OHP) ( 2005/29/EG7);
• richtlijn Consumentenrechten (2011/83/EU8);
• richtlijn interne markt Aardgas (2009/73/EG9);
• de boeken 3 en 6 BW, meer specifiek o.a. 6:193a ev (oneerlijke handelspraktijken); 6:227a ev (overeenkomst langs elektronische weg); 6:230a ev. (inzake dienstenrichtlijn); 6:230g ev (overeenkomsten tussen handelaren en consumenten); 6:231 ev. (algemene voorwaarden); 7:400 ev. (opdracht).

Ik zal niet op al deze richtlijnen ingaan, maar volsta met de volgende verwijzingen:

Artikel 6:230j BW bepaalt: “De consument is niet zonder zijn uitdrukkelijke instemming gebonden aan een verbintenis tot een aanvullende betaling van een geldsom ter verkrijging van een prestatie die niet de kern van de prestatie is. Uit het gebruik van standaardopties die de consument moet afwijzen, kan geen uitdrukkelijke instemming worden afgeleid.“

Ik heb evident niet ingestemd met een verbintenis tot aanvullende betaling, en dat zal ik ook niet doen. Het is verder evident dat het verwijderen van de aansluiting niet de kern van de prestatie van Enexis voortvloeiende uit de ATO was of is. Op grond van 6:230i lid 1 BW is dit dwingend recht, zodat ieder andersluidend beding ongeldig is

Indien verwijdering van de aansluiting op kosten van de contractant inderdaad een voorwaarde zou zijn voor de daadwerkelijke beëindiging van de ATO, is dat een oneerlijk beding. De ATO is immers een overeenkomst van opdracht, zoals de geschillencommissie energie en water al op 10 februari 2006 oordeelde (ref. ENE05-2890)[10]. Ingevolge artikel 7:408 lid 1 BW kan de opdrachtgever (dat ben ik) ten allen tijde de overeenkomst opzeggen, en ingevolge lid 3 van dat artikel is de consument ter zake van een opzegging geen schadevergoeding verschuldigd. Dit onverminderd artikel 406, waarin nog is vermeld dat onkosten verbonden aan de uitvoering van de opdracht moeten worden vergoed voor zover deze niet in het loon zijn begrepen. De uitvoering van de opdracht ziet op aansluiting en transport van gas, en daarvoor dekt het loon (het vastgestelde tarief) alles, inclusief de onkosten. Sterker nog, het capaciteitstarief Enexis in rekening heeft gebracht via mijn energieleverancier en die ik heb betaald, omvat ook de kosten van onderhoud, en onderhoud geschiedt o.a. t.b.v. de instandhouding en veiligheid. Voorts valt hieronder de afschrijving van de meetinstallatie, en vervanging van de meter. De daarbij behorende voorrijkosten en het weghalen van de meter, welke kosten ook gemaakt worden bij verwijdering van de aansluiting, zijn derhalve al voldaan door mij, en alle andere contractanten. Aangezien er sprake is van een overeenkomst voor onbepaalde tijd voor het verrichten van continue diensten geldt art. 7:411 lid 1 bovendien niet. Op grond van deze dwingende consumentenbeschermende bepalingen ben ik bij opzegging dus niet wegens die opzegging, onkosten, loon, of schadevergoeding verschuldigd.

5. Samenvattend: ik zie dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Ik heb de ATO rechtmatig opgezegd via de leverancier, de opzegtermijn van tien werkdagen is verlopen, zodat de ATO ook beëindigd is. Noch in de ATO en de AV, noch in artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas is een geldige juridische titel te vinden om mij kosten in rekening te brengen voor het verwijderen van de aansluiting, als ik daar geen opdracht toe geef.

U bent en blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak de noodzakelijke handelingen aan de gasaansluiting te verrichten die u wenst, maar het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die handelingen bij mij in rekening brengt.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
romijnrr schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:14:
Hallo allen,

Vandaag na ruim 3 weken een opvallende reactie gekregen van Enexis naar aanleiding van mijn verweer en wil graag jullie hulp vragen hoe hier op te reageren.

Ik weet niet of we er goed aan doen om dit bij de geschillen commissie neer te leggen. Indien het hiermee afgedaan is ben ik tevreden, maar ben bang dat er nog wat achter aankomt.

U stuurde op 24 september een e-mail naar mijn collega XXXXXXr van onze klantenservice. Dit is een antwoord op de e-mail die zij u stuurde met de datum 23 september, kenmerkxxxxxxx. Hierbij wil ik u informeren dat uw reactie met eerdere gevoerde correspondentie is doorgestuurd naar de afdeling klachten & claims van Enexis Netbeheer. Zij vragen ons om uw bezwaar tegen mogelijke verwijderingskosten van de gasaansluiting op uw adres xxxxxxx in xxxxxxxxx verder te behandelen. Om deze reden reageer ik in deze e-mail op uw bezwaar.
In uw reactie geeft u aan dat u het niet eens bent met de argumenten van mijn collega. Ik begrijp dat u dit zo ervaart vooral omdat uw standpunt en die van Enexis Netbeheer in deze kwestie verschillen. Omdat uw argumenten geen ander licht werpt op ons beleid ga ik hier inhoudelijk niet op in. Wel neem ik u mee in een eventuele vervolgstap.
Op basis van de eerdere correspondentie kan ik niet anders dan concluderen dat wij het niet eens gaan worden over dit onderwerp. Daarom adviseer ik u ons standpunt te toetsen bij de Geschillencommissie Energie en Water, een onafhankelijke instantie voor consumenten- en zakelijke geschillen in Nederland:

Postbus 90600
2509 LP DEN HAAG
www.sgc.nl

Ik heb u gehoord in uw argumenten maar gezien het verschil van inzichten en standpunten gaan er samen niet uitkomen.

Met vriendelijke groet,

xxxxxxxxxx
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
{ticketno:[xxxxxxxx]}

Oorspronkelijke tekst
Van: xxxxxxxx

Aan: klantenservice@enexis.nl

Geachte heer/mevrouw xxxxxxx,

Dank voor uw reactie van 23-9-2019 uw kenmerk XXXXXXX n.a.v. mijn brief van 16-9-2019.

U suggereert in uw brief dat Enexis de kosten voor de verwijdering van de gasaansluiting wel degelijk bij mij in rekening mag brengen, ook zonder voorafgaande opdracht. U voert aan dat ik bij het aangaan van het energiecontract heb getekend voor de ATO en impliceert hiermee dat ik akkoord ben gegaan dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen, wanneer ik het contract opzeg. Ook suggereert u doordat ik getekend heb, dat ten allertijden deze overeenstemming van toepassing is. U voert daarvoor de artikel 3.6 aan van De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO). Ik ben het daar volstrekt niet mee eens, en onderbouw hieronder waarom.
5. Er is dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

Als contractant kan ik de ATO op twee manieren opzeggen. De eerste manier is direct (schriftelijk) bij de netbeheerder[1]. De tweede manier is door de leverancier op de hoogte te stellen van de gewenste beëindiging van de ATO en deze te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst namens mij op te zeggen.[2] Ik heb opgezegd volgens deze tweede manier, en voldoe daarmee aan de vereisten voor opzegging.
Er geldt een opzegtermijn voor beide (‘elk der’) partijen[3]. Voor de netbeheerder is die opzegtermijn minimaal dertig dagen[4], voor de contractant is die tien werkdagen[5]. Als die opzegtermijn verstreken is, is de ATO daadwerkelijk beëindigd, zo blijkt uit de tekst[6].
Het enige voorbehoud dat dit artikel maakt voor daadwerkelijke beëindiging van de ATO na verloop van de opzegtermijn betreft de situatie waarin de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten[7]. Alleen dan blijft de contractant gebonden aan de ATO en daaruit voortvloeiende verplichtingen. Aangezien ik u geen strobreed in de weg heb gelegd om de noodzakelijke handelingen te verrichten, is dit voorbehoud niet van toepassing.

De ATO is door mij dus niet alleen rechtmatig opgezegd d.d. 2-9-2019 via een machtiging van mijn leverancier, maar is ook daadwerkelijk beëindigd op 12-9-2019 zijnde tien werkdagen na de datum van opzegging.

Ten eerste moet Enexis de aansluiting niet op kosten van de contractant verwijderen, maar wil Enexis de aansluiting verwijderen, kennelijk op kosten van de contractant. Nergens in de Algemene Voorwaarden, artikel 5.3b, artikel 14.1, of artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas staat dat de netbeheerder de aansluiting moet verwijderen als de contractant de ATO opzegt. Sterker nog: bij elke normale leverancierswissel, of bij een verhuizing wordt de ATO eerst opgezegd en vervolgens weer gesloten. Er is dus helemaal geen dwingende relatie tussen het opzeggen van de ATO en het verwijderen van de aansluiting.

Artikel 5.3 lid b betreft evident verwijtbaar handelen of nalaten van de contractant. Daar is in mijn geval geen sprake van. Het enige dat ik heb gedaan is het opzeggen van mijn leveringscontract en de ATO conform de Algemene Voorwaarden artikel 3.6. Dit is een rechtshandeling waartoe ik volledig bevoegd ben. Wegneming van de aansluiting is geen direct gevolg van deze rechtshandeling, maar volgt uit een beleidskeuze van Enexis onem op een gegeven moment over te willen gaan tot verwijdering.

d. Dat de TCG een gedragscode van de netbeheerders is blijkt ook uit het feit dat de TCG continu “under construction” is door de netbeheerders, zonder tussenkomst van de afnemers. Zie het document Tarievencode gas met in procedure zijnde codewijzigingsvoorstellen [8]. Consumenten/afnemers zijn in dit verhaal geen partij.
j. Deze lezing wordt bevestigd door te kijken naar de ontstaansgeschiedenis van dit artikel. Het is begin 2011 in de TCG opgenomen bij besluit van de NMa (103133_1/257)[9] en op initiatief van de Raad van Bestuur van de NMa (dus niet op initiatief van de netbeheerders). Uit de toelichting op het besluit blijkt dat deze paragraaf primair is toegevoegd door de RvB van de NMa omdat de Raad “het van belang [vindt] om aangeslotenen te beschermen tegen de voor aangeslotenen nadelige gevolgen (latent dan wel manifest) van deze kennis- en informatieasymmetrie.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door mij).

Artikel 52b

• Oneerlijke bedingen (93/13/EEG6);
• Oneerlijke handelspraktijken (OHP) ( 2005/29/EG7);
• richtlijn Consumentenrechten (2011/83/EU8);
• richtlijn interne markt Aardgas (2009/73/EG9);
• de boeken 3 en 6 BW, meer specifiek o.a. 6:193a ev (oneerlijke handelspraktijken); 6:227a ev (overeenkomst langs elektronische weg); 6:230a ev. (inzake dienstenrichtlijn); 6:230g ev (overeenkomsten tussen handelaren en consumenten); 6:231 ev. (algemene voorwaarden); 7:400 ev. (opdracht).

Ik heb evident niet ingestemd met een verbintenis tot aanvullende betaling, en dat zal ik ook niet doen. Het is verder evident dat het verwijderen van de aansluiting niet de kern van de prestatie van Enexis voortvloeiende uit de ATO was of is. Op grond van 6:230i lid 1 BW is dit dwingend recht, zodat ieder andersluidend beding ongeldig is

Indien verwijdering van de aansluiting op kosten van de contractant inderdaad een voorwaarde zou zijn voor de daadwerkelijke beëindiging van de ATO, is dat een oneerlijk beding. De ATO is immers een overeenkomst van opdracht, zoals de geschillencommissie energie en water al op 10 februari 2006 oordeelde (ref. ENE05-2890)[10]. Ingevolge artikel 7:408 lid 1 BW kan de opdrachtgever (dat ben ik) ten allen tijde de overeenkomst opzeggen, en ingevolge lid 3 van dat artikel is de consument ter zake van een opzegging geen schadevergoeding verschuldigd. Dit onverminderd artikel 406, waarin nog is vermeld dat onkosten verbonden aan de uitvoering van de opdracht moeten worden vergoed voor zover deze niet in het loon zijn begrepen. De uitvoering van de opdracht ziet op aansluiting en transport van gas, en daarvoor dekt het loon (het vastgestelde tarief) alles, inclusief de onkosten. Sterker nog, het capaciteitstarief Enexis in rekening heeft gebracht via mijn energieleverancier en die ik heb betaald, omvat ook de kosten van onderhoud, en onderhoud geschiedt o.a. t.b.v. de instandhouding en veiligheid. Voorts valt hieronder de afschrijving van de meetinstallatie, en vervanging van de meter. De daarbij behorende voorrijkosten en het weghalen van de meter, welke kosten ook gemaakt worden bij verwijdering van de aansluiting, zijn derhalve al voldaan door mij, en alle andere contractanten. Aangezien er sprake is van een overeenkomst voor onbepaalde tijd voor het verrichten van continue diensten geldt art. 7:411 lid 1 bovendien niet. Op grond van deze dwingende consumentenbeschermende bepalingen ben ik bij opzegging dus niet wegens die opzegging, onkosten, loon, of schadevergoeding verschuldigd.

5. Samenvattend: ik zie dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Ik heb de ATO rechtmatig opgezegd via de leverancier, de opzegtermijn van tien werkdagen is verlopen, zodat de ATO ook beëindigd is. Noch in de ATO en de AV, noch in artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas is een geldige juridische titel te vinden om mij kosten in rekening te brengen voor het verwijderen van de aansluiting, als ik daar geen opdracht toe geef.

Met vriendelijke groet,
Laat je niet verleiden tot een gang naar de geschillencommissie, onthoud goed dat Enexis wat van jou wil en jij niet van Enexis!
Enexis is in dit geval degene die wat eist, en Enexis is dus ook degene die bewijst.
Indien Enexis van mening is dat jullie er niet uitkomen,dan is het aan Enexis om naar de GE danwel de rechtbank te gaan.
Enexis weet, net als de andere netbeheerders, dat op het moment dat jij naar de GE gaat, de bewijslast ook bij jou komt te liggen. Gaat Enexis naar de GE, dan ligt de bewijslast bij Enexis.
En iets wettig en overtuigend bewijzen is lastig, dat kun je beter aan iemand anders over laten...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Wat @Stoofie zegt. Niet zelf naar de Geschillencommissie stappen. Enexis wil iets van jou.

Met hun mail zeggen ze in mijn ogen niets meer dan dat ze eigenlijk geen weerwoord op je argumenten hebben, want ze gaan nergens op in en proberen niets te weerleggen.

Laat Enexis maar de volgende stap zetten, dan zullen zij hun gelijk moeten bewijzen. En dat is zo makkelijk nog niet. Als het wel makkelijk was, dan hadden we hier immers geen uitgebreid topic.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

Een update van mij betreffende mijn discussie met Enexis.

Enexis heeft uiteindelijk de factuur bij Bosveld incasso gelegd.
Sorry die brief is een pdf/jpg krijg ik hier niet ingevoegd maar kortweg standaard brief waar een incassobureau de incassokosten en de factuur kosten vermeld.
Dit heb ik met enkele brieven afgehouden voor 1 maand
Bosveld
Postbus 806
3800 AV Amersfoort

CC:
Enexis Netbeheer
Magistratenlaan116
5223 MB ‘s-Hertogenbosch

Betreft: klacht over de rekening; dossiernummer [xxxxx

xxxxxx, 13-08-2019

Geachte heer of mevrouw,

Op 11-08-2019 ontving ik van u een rekening. U brengt hierin een bedrag van € 164.20 (€124,-- Hoofdsom, €0.20 rente tot 08-08-2019, P.M. rente vanaf 08-08-2019 en €40 Incassokosten), in rekening. Met deze brief laat ik u weten dat ik het niet eens ben met de rekening, omdat:

- Ik de vordering in zijn geheel betwist, ook reeds bekend bij u cliënt. Daarnaast zijn zij al langer op de hoogte van de betwisting van deze factuur.
- Ik met u cliënt in overleg wil zoeken naar een oplossing maar zij hiertoe niet bereid zijn.

Tevens heb ik uw opdrachtgever Enexis Netbeheer in kennis gesteld van bovenstaande klacht.

Ik verzoek u binnen twee weken na dagtekening van deze brief schriftelijk te reageren op mijn klacht.

Daarnaast wil ik graag reageren op een telefoongesprek wat ik deze ochtend had met een werknemer van u bedrijf. Zij heeft, toen ik aanhaalde dat ik vond dat ze erg fel/schreeuwerig naar mij reageerde, het telefoongesprek zonder waarschuwing beëindigd dit vind ik erg ongepast en onprofessioneel.

Met vriendelijke groet,

xxxxx
Hierop volgende reactie gekregen:
Van: Postbus - Enexis [mailto:Enexis@bosveld.nl]
Verzonden: dinsdag 20 augustus 2019 14:53
Aan: 'xxxxxx
CC: klachten@enexis.nl
Onderwerp: RE: Dossiernummerxxxxxxx

Beste heer xxxxxx

Bedankt voor uw e-mail van 13 augustus 2019.

Vervelend om te horen dat u het telefoongesprek van 13-08-2019 met ons kantoor als onprettig heeft ervaren. Onze excuses hiervoor.
In uw e-mail geeft u aan dat u bijgevoegde factuur betwist, het betreft kosten naar aanleiding van het afsluiten van uw gasinstallatie (binnen) op 06-06-2019.
U geeft echter niet aan wat de reden is waarom uw de factuur betwist.

Zonder onderbouwing kunnen wij uw bezwaar helaas niet behandelen en bespreken met onze opdrachtgever. Graag ontvangen wij deze onderbouwing als nog, uiterlijk dinsdag 27 augustus 2019.

Met vriendelijke groet,
Hierop heb ik een paar reacties gehad die zal ik even in een quote achter elkaar zetten....
Van: xxxxx
Verzonden: dinsdag 20 augustus 2019 18:47
Aan: Postbus - Enexis
CC: klachten@enexis.nl
Onderwerp: Re: Dossiernummer xxxxxx

Geachte xxxx,

Volgens mij moet u de onderbouwing van de betwisting bij u client halen.
Zij kunnen u alle mail/brief wisselingen geven die al vanaf Maart lopen.
Ik zou zeggen dat u dat dossier al in zijn geheel gehad moet hebben.

Reden van betwisting is dat ik geen opdracht gegeven heb voor de werkzaamheden betreffende de factuur.

Met vriendelijke groet,

Marc de Vaan

Verzonden: vrijdag 6 september 2019 09:11
Aan: 'xxxxxxxxxxx'
Onderwerp: Mapnummer: xxxxx Naam debiteur: xxx, Ref. opdrachtgever: xxxx, Naam opdrachtgever: Enexis Netbeheer B.V., Naam eiser: Enexis B.V. (CI)

Geachte heer xxxxxx,

Er is kennis genomen van het gevoerde verweer bij Enexis en het standpunt van Enexis daarop. Enexis heeft u reeds laten weten dat de factuur gehandhaafd blijft en heeft u bezwaar voldoende weerlegd.

U bent er door Enexis op geattendeerd dat u tijdig een (nieuw) leveringscontract af moest sluiten, omdat anders afsluiting volgt. Dit omdat er afname was van energie zonder geldige overeenkomst.
Hierin bent u verzuimd. En al heeft u “op papier” geen overeenkomst meer met een energieleverancier en dus met Enexis als netbeheerder, door de aanvang van het feitelijk gebruik van gas en/of elektriciteit heeft u de overeenkomst met Enexis als netbeheerder aanvaard, en daarop zijn de algemene voorwaarden van toepassing.

Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Hierna volgde een brief ter kennisgeving van dagvaardiging.
Retouradres: Postbus 806 - 3800 AV Amersfoort

xxxxxxx

KENNISGEVING DAGVAARDING

Dossiernummer : xxx
Inzake : Enexis B.V. (CI)/xxxxx

Amersfoort, 17 september 2019

Geachte heer xxxxxxx,

In antwoord op uw e-mail van 06 september jl. laten wij u weten dat bij uitblijven van de betaling, wij over zullen gaan tot het opstellen van de dagvaarding welke binnen enkele dagen door de deurwaarder aan u zal worden betekend. De kosten die hiermee gemoeid zijn, zullen wij opnemen in de dagvaarding en aan u doorbelasten. De kosten van de gerechtelijke procedure bedragen minimaal € 350,00!

Het totaal verschuldigde bedrag is op dit moment € 164,47. Ter voorkoming van de dagvaarding zien wij het totaal verschuldigde bedrag uiterlijk maandag 23 september 2019 van u tegemoet.

U kunt uw betaling veilig en snel overmaken via iDEAL. Ga hiervoor naar https://www.bosveld.nl/betalen. Gebruik bij uw iDEAL betaling referentie BBX026136951328. U kunt uw betaling eventueel ook overmaken naar rekeningnummer NL07RABO0162446217 ten name van Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders te Amersfoort. Vermeld in dat geval bij uw betaling dossiernummer 1984907.

Lukt het niet om het bedrag in één keer te betalen? Neem dan vóór dinsdag 24 september 2019 contact met ons op een afspraak te maken over de betaling via enexis@bosveld.nl of rechtstreeks via 033 - 4700000.

Hoogachtend,

Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders

Betaal veilig en snel via https://www.bosveld.nl/betalen
Op deze brief en de reactie van Bosveld op 6-9-19 heb ik volgende brief teruggestuurd
Van: xxxx
Verzonden: donderdag 19 september 2019 16:02
Aan: Postbus - Enexis
Onderwerp: Re: Mapnummer: xxxx, Naam debiteur: xxxxx, Ref. opdrachtgever: xxxxxx, Naam opdrachtgever: Enexis Netbeheer B.V., Naam eiser: Enexis B.V. (CI)

Geachte,

Dank voor uw kennisgeving dagvaarding d.d. 17 september (dossiernummer
xxxxx).

Ik denk echter dat er een misverstand aan ten grondslag ligt, waardoor u
denkt dat ik gas afneem zonder leveringsovereenkomst. Op 6 september j.l.
schreef uw collega mij namelijk het volgende:

“U bent er door Enexis op geattendeerd dat u tijdig een (nieuw)
leveringscontract af moest sluiten, omdat anders afsluiting volgt. Dit omdat
er afname was van energie zonder geldige overeenkomst.
Hierin bent u verzuimd. En al heeft u “op papier” geen overeenkomst meer met
een energieleverancier en dus met Enexis als netbeheerder, door de aanvang
van het feitelijk gebruik van gas en/of elektriciteit heeft u de
overeenkomst met Enexis als netbeheerder aanvaard, en daarop zijn de
algemene voorwaarden van toepassing.”

Ik heb echter aantoonbaar geen gas afgenomen sinds september 2018, ruim voor
het beëindigen van mijn Aansluit- en Transportovereenkomst op 06-02-2019.
Er is dus ook geen sprake van verzuim, en er is geen sprake van het aangaan
van een (nieuwe) overeenkomst door het (vermeende) afnemen van gas zonder
leveringscontract.

Mocht u de bewering van uw collega niet rectificeren, dan zie ik me
genoodzaakt om een officiële klacht in te dienen omdat uw collega mij
hiermee in feite beschuldigd van energiediefstal. Daarvan is nimmer sprake
geweest.
Ik zie hier graag een schriftelijke rectificatie van en ga ervan uit dat dit
dossier wordt ingetrokken, indien dit niet gebeurt overweeg ik om bij de
toezichthoudende instanties een klacht in te dienen.

Wat uw bericht van 17 september verder betreft: ik verzoek u om mij per
omgaande een digitale kopie te sturen van het dossier zoals u dat van uw
cliënt hebt ontvangen.
Daarnaast en mogelijk ten overvloede ook de getekende overeenkomst die ten
grondslag ligt aan de uitgevoerde werkzaamheden, en die de grondslag zou
moeten vormen voor deze factuur.
Deze heb ik overigens ook reeds op 23-07-2019 bij uw cliënt Enexis
opgevraagd, maar nimmer ontvangen.

Met vriendelijke groet

xxxxx
HIerop natuurlijk weer een reactie van Bosveld....heel kort maar dan volgt er een langer antwoordn ;)
Verzonden: vrijdag 27 september 2019 08:17
Aan: 'xxxxxx
Onderwerp: Mapnummer: xxxxx, Naam debiteur: xxxx, Ref. opdrachtgever: xxxxxx, Naam opdrachtgever: Enexis Netbeheer B.V., Naam eiser: Enexis B.V. (CI)

Geachte heer xxxxx,

Het dossier zoals door ons ontvangen vanuit Enexis, is in uw bezit. Dit betreft de gevoerde correspondentie tussen u en Enexis.
Zoals reeds eerder aangegeven, heeft u én Enexis reeds duidelijk zijn/haar standpunt duidelijk gemaakt. Nogmaals, de factuur blijft gehandhaafd.

Bezwaar met dezelfde strekking nemen wij dan ook niet meer in behandeling.

Met vriendelijke groet,
Ik wilde jullie bovenstaande niet onthouden maar hier moest een gedegen antwoord op komen en heb met wat hulp volgende vermeld in mijn reactie:

Toezending dossier:
Ze zullen mij het dossier moeten toesturen zodat ik op de hoogte ben welke brieven zij wel of niet hebben gekregen van Enexis.

Op basis van zowel de richtlijnen van uw eigen branchevereniging Kigid als op basis van AVG wetgeving dient u op eerste verzoek van de consument een kopie van het dossier ter inzage te verstrekken. U heeft dit verzuimd. Ik verzoek u derhalve alsnog dringend om mij per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen, een kopie van het dossier te verstrekken zoals dat bij u bekend is en zoals verzocht in mijn voorgaande e-mail d.d 19 september 2019. Tevens overweeg ik een klacht in te dienen vanwege uw verzuim om op eerste verzoek een kopie van het dossier toe te zenden.

Beschuldiging energiediefstal
Gezien de verdere strekking van uw e-mail lijkt het er niet op dat rectificatie zal plaatsvinden van de bewering van u, waarin gemeld wordt dat door mij energie zou zijn afgenomen zonder dat daarvoor een geldig leveringscontract bestond. Zoals gemeld zal ik over deze feitelijke onjuistheid waarmee u mij beschuldigd van strafbare feiten een klacht indienen bij de toezichthoudende instanties.

Incassokosten
Tot slot en ten overvloede meld ik u dat de vordering reeds op inhoudelijke gronden betwist is, voordat uw opdrachtgever het dossier aan u heeft overgedragen. Derhalve zult u alle kosten die u maakt op uw opdrachtgever moeten verhalen.

Hoogachtend,
[/quote]

hierop niets meer gehoord geen brief geen mail niets.... even afwachten en een brief maken om de klacht tegen het incasso bureau in te dienen van Enexis nu ook niets meer gehoord.
ik wacht rustig af..

Acties:
  • +5 Henk 'm!
aegis schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:29:
Jawel de 2 standard brieven en ik ben eigenlijk aan het kijken of ze nog meer brieven sturen of iets dergelijks. Vind het namelijk best apart als ze een bedrijfs process hebben dat het dan nu minimaal al bijna 5 maanden moet duren om to actie te komen bij uitblijven van keuze.
Update je je dossier dan even met deze informatie? Die ontbrak nog.
LefteyeNL schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:55:
Ik heb vandaag een reactie van Enduris mogen ontvangen naar aanleiding van mijn (voorbeeld brief 2B) reactie van 18-09-2019.
Ze gaan niet inhoudelijk in op mijn argumenten, en gaan over tot het verwijderen van de aansluitleiding en gasmeteropstelling. En menen dat de kosten voor mijn rekening zijn, ook zonder opdracht van mijn kant.

Zal ik even kort reageren met:

U bent van harte welkom om op afspraak de noodzakelijke handelingen aan de gasaansluiting te verrichten die u wenst. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden heb gegeven, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren, en bijvoorbaat betwist.

Of moet ik meer ingaan op het feit dat ze niet inhoudelijk geageren?

ps. Ik heb mijn dossier geupdate, en opgeslagen.
@LefteyeNL: Als ik je dossier goed lees, heeft Enduris maar op één eerder moment (16-9-2019) zijn 'mening' gegeven "dat op grond van artikel 2.5.1.12. TCG en de artikelen 5.3 en 14.1 AV de kosten die gepaard gaan met het verwijderen van de aansluitleiding en gasmeteropstelling voor uw rekening komen, ook zonder dat u voor verwijderen opdracht geeft," en dat hield toen ook niet meer in dan deze vrijwel gelijkluidende zin: "Enduris meent dat op grond van (i) artikel 2.5.1.12. TCG en (ii) de artikelen 5.3 en 14.1 AV de kosten die gepaard gaan met het verwijderen van de aansluitleiding en gasmeteropstelling voor uw rekening komen, ook zonder dat u voor verwijderen opdracht geeft."

Jij hebt een uitvoerig onderbouwd betoog gehouden, Enduris herhaalt slechts een niet verder onderbouwde mening, en nog wel met copy-paste. Ik zou dus iets feller van leer trekken:
Beste mensen van Enduris,

Je hebt meningen, en je hebt argumenten. U herhaalt in uw reactie van 14-10-2019 uw (niet verder met argumenten onderbouwde) mening van 16-9-2019, met vrijwel identieke bewoordingen. Ik daarentegen ben uitvoerig en met argumenten omkleed ingegaan op uw mening. Het is dus niet simpelweg een kwestie van twee verschillende 'zienswijzen'. Het is een kwestie van wél argumenten van mijn kant tegen geen argumenten van uw kant. Ik stel vast dat u op mijn argumenten gewoon niet in wenst te gaan.

U blijft desondanks van harte welkom om op afspraak de door u noodzakelijk geachte werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren, en bijvoorbaat betwist.
@romijnrr: exact wat @Stoofie en @Ivow85 zeggen. Ik constateer dat Voorbeeldbrief 2b nu voor alle netbeheerders het signaal is om niet meer in discussie te gaan. Óf ze zien ons echt als een stel flat-earth-believers, of ze zien ook wel in dat elke inhoudelijke reactie op die brief hun zaak alleen maar zwakker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romijnrr
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-06 19:38
Bram-Bos schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:05:
[...]

Update je je dossier dan even met deze informatie? Die ontbrak nog.

[...]

@LefteyeNL: Als ik je dossier goed lees, heeft Enduris maar op één eerder moment (16-9-2019) zijn 'mening' gegeven "dat op grond van artikel 2.5.1.12. TCG en de artikelen 5.3 en 14.1 AV de kosten die gepaard gaan met het verwijderen van de aansluitleiding en gasmeteropstelling voor uw rekening komen, ook zonder dat u voor verwijderen opdracht geeft," en dat hield toen ook niet meer in dan deze vrijwel gelijkluidende zin: "Enduris meent dat op grond van (i) artikel 2.5.1.12. TCG en (ii) de artikelen 5.3 en 14.1 AV de kosten die gepaard gaan met het verwijderen van de aansluitleiding en gasmeteropstelling voor uw rekening komen, ook zonder dat u voor verwijderen opdracht geeft."

Jij hebt een uitvoerig onderbouwd betoog gehouden, Enduris herhaalt slechts een niet verder onderbouwde mening, en nog wel met copy-paste. Ik zou dus iets feller van leer trekken:

[...]

@romijnrr: exact wat @Stoofie en @Ivow85 zeggen. Ik constateer dat Voorbeeldbrief 2b nu voor alle netbeheerders het signaal is om niet meer in discussie te gaan. Óf ze zien ons echt als een stel flat-earth-believers, of ze zien ook wel in dat elke inhoudelijke reactie op die brief hun zaak alleen maar zwakker maakt.
@Bram-Bos Hoe moet ik reageren. Moet ik het initiatief weer terugleggen bij Enexis. Moet ik überhaupt reageren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
romijnrr schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:12:
[...]
@Bram-Bos Hoe moet ik reageren. Moet ik het initiatief weer terugleggen bij Enexis. Moet ik überhaupt reageren?
Zoiets?
Beste mensen van Enexis,

U stelt dat Enexis en ik wezenlijk van standpunt verschillen. Dat zóu kunnen, maar ik kan dat niet echt vaststellen omdat noch u noch uw collega het standpunt van Enexis goed heeft onderbouwd. Tegenover mijn uitvoerige en inhoudelijke betoog stelt u slechts een paar schamele zinnetjes, en u gaat al helemaal niet inhoudelijk in op mijn betoog.

In plaats van met argumenten te komen, adviseert u me een gang naar de Geschillencommissie Energie (nota bene: de 'Geschillencommissie Energie en Water' bestaat al een paar jaar niet meer). Ik zie daar geen enkele reden toe. Ik wens niets van u, maar u wenst iets van mij, namelijk dat ik betaal voor werkzaamheden die Enexis meent op eigen initiatief te moeten uitvoeren. Ik heb u al uitvoerig aangegeven waarom voor die betalingsplicht geen grondslag is, maar daar gaat u verder niet op in.

Als u werkelijk meent dat die betalingsplicht er wel is, dan zal Enexis zelf zijn recht moeten halen.

U blijft overigens van harte welkom om op afspraak de door u noodzakelijk geachte werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten. Ik benadruk echter (ten overvloede) dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren, en bijvoorbaat betwist.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 10:31
Vandaag hebben er wederom monteur aan de gesloten deur gedaan, en nu is er een brief achter gelaten, met de mededeling dat er een deurwaarder word ingeschakeld. Extra kosten kunt u alleen voorkomen dat u met Enexis heldere afspraken maakt over het afsluiten binnen en als u zich volledig aan de gemaakte afspraken houdt. Bel met de klantenservice.

Een korte reactie naar klachten en claims is waarschijnlijk de volgende actie.

[ Voor 10% gewijzigd door Basement op 14-10-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
fout

[ Voor 98% gewijzigd door Basement op 14-10-2019 21:32 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hans299
  • Laatst online: 19-09-2024
even een update over de stand van zaken:
- factuur ontvangen: betwist
- standaard aanmaning ontvangen: verwijzing naar betwisting
- tweede aanmaning, nu van de bedrijfsjurist, met aankondiging van incassoprocedure: opnieuw verwijzing naar betwisting.

Ik heb bijna drie weken opnieuw de tijd gekregen om te betalen wat ik dus niet ga doen, over enkele weken zal ik wel weer wat horen.
Afhankelijk van de volgende stappen van de netbeheerder meld ik me wel weer op het forum.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• W1B
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:55

W1B

Goed om te lezen dat iedereen hier net zo standvastig is als menig verzuurd bejaard vrouwtje. Ik vind het niet alleen ontzettend educatief maar ook bijzonder vermakelijk!

Oké, on topic dan maar weer....

Woning in aanbouw, 11100wp JA Solar, SolarEdge SE16K, WKO (STES) 7500L, Daikin Altherma 14kW, Daikin Altherma WP Boiler 260L, Innova fan coils

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W1B schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:48:
net zo standvastig is als menig verzuurd bejaard vrouwtje.
Je bedoelt het vast positief, maar ik snap de vergelijking toch niet helemaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1B
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:55

W1B

Bram-Bos schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:55:
[...]

Je bedoelt het vast positief, maar ik snap de vergelijking toch niet helemaal...
Haha, ik bedoel het positief. Ik vind het goed om te lezen dat men zich hier niet zomaar laat intimideren door netbeheerders, deurwaarders en juristen. Ik weet niet wat voor ervaringen jij hebt, maar mijn buurvrouw van 84 is minstens zo standvastig d:)b

Woning in aanbouw, 11100wp JA Solar, SolarEdge SE16K, WKO (STES) 7500L, Daikin Altherma 14kW, Daikin Altherma WP Boiler 260L, Innova fan coils

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Basement schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:32:
Vandaag hebben er wederom monteur aan de gesloten deur gedaan, en nu is er een brief achter gelaten, met de mededeling dat er een deurwaarder word ingeschakeld. Extra kosten kunt u alleen voorkomen dat u met Enexis heldere afspraken maakt over het afsluiten binnen en als u zich volledig aan de gemaakte afspraken houdt. Bel met de klantenservice.

Een korte reactie naar klachten en claims is waarschijnlijk de volgende actie.
Kun je dat bericht even in zijn geheel posten. Zo'n arrogant zinnetje als "Extra kosten kunt u alleen voorkomen dat u met Enexis heldere afspraken maakt over het afsluiten binnen en als u zich volledig aan de gemaakte afspraken houdt," suggereert sterk dat je nog volledig in het wanbetalers-circuit zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Jitta schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:27:
Ik heb net getelefoneerd met een onderzoeker van de Nationale Ombudsman. Hij was geinteresseerd, dacht mee, maar zoals ik eigenlijk wel wist, de Nationale Ombudsman controleert de overheid, en dit is, ookal lijkt het systematisch, een probleem met bedrijven. Waar ik opmerkte dat in dit geval het overheidstoezicht op het handelen van deze bedrijven tekortschiet, omdat de ACM hen niet terugfluit als consumentenrecht wordt overtreden. Maar daar kan de Ombudsman zich ook niet in mengen. De meedenkende suggesties:

-Benader de Consumentenbond (check)
-Probeer het via de politiek (check)
-Kijk of je op de een of andere manier toch jurisprudentie kunt afdwingen (check?)

Mischien wordt het goed als we ook systematisch gaan proberen bij te houden wie welke actie wanneer heeft gedaan.
Met een handhavingsverzoek bij ACM kun je jurisprudentie afdwingen. Dit moet behandeld worden; de ACM mag het niet terzijde leggen of op de stapel zoals bij meldingen.
Een handhavingsverzoek heeft een wettelijk kader met hoor en wederhoor van partijen.
Tegen een negatieve beslissing kan je in beroep gaan bij de rechtbank.
Als je verzoek wordt afgewezen dan moet je dus door procederen als je je gelijk wilt halen.

Het probleem is echter dat het een consument niet makkelijk wordt gemaakt.
Het moet om een persoonlijk belang gaan dat niet een bedrijfs- of een meer-persoonsbelang als grondslag heeft.
Je moet dus persoonlijk nadeel ondervinden waarop gehandhaafd moet worden.
Dit wordt vooraf getoetst aan vijf criteria waaraan jouw persoonlijk belang moet voldoen.
Voldoe je daar niet aan dan wordt het handhavingsverzoek niet in behandeling genomen.

Ook is het mogelijk dat de ACM negatief beslist (en dus niet handhaaft), maar de klacht afwijst met als (uiteraard verzwegen) achterliggend motief dat de rechter er maar over moet beslissen.
Het zou niet mogen, maar ook de ACM wil, denk ik, soms moeilijke zaken wel van zich afschuiven.
Het is dus niet de simpelste weg en, denk ik, ook met meer valkuilen.

Je kunt ook jurisprudentie afdwingen door bijvoorbeeld een bodemprocedure bij de rechtbank te starten. Er zijn op dit forum genoeg voorbeelden van forumleden die een zaak zouden kunnen starten over onrechtmatig handelen door de netbeheerder. Maar hier geldt weer: goede kans dat je wint, als de netbeheerder beroepsmogelijkheden ziet, wordt het doorprocederen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basement
Bram-Bos schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:23:
[...]

Kun je dat bericht even in zijn geheel posten. Zo'n arrogant zinnetje als "Extra kosten kunt u alleen voorkomen dat u met Enexis heldere afspraken maakt over het afsluiten binnen en als u zich volledig aan de gemaakte afspraken houdt," suggereert sterk dat je nog volledig in het wanbetalers-circuit zit.
Aangezien ik de brief nog niet in mijn bezit, maar wel een foto typ ik hem even uit voor je.

Onderwerp: Afsluiten Energie
Behandeld door: Afdeling Infra

geachte heer / mevrouw,

Vandaag zijn onze monteurs langs geweest om u af te sluiten van elektriciteit en/of gas.
Van uw energieleverancier hebben we namelijk doorgekregen dat u sinds 12-2018 geen energie contract meer hebt. Enexis netbeheer is uw netbeheerder en is volgens de elektriciteitswet 1998 en de gaswet nu verplicht om u af te sluiten. Dit hebben we u al eerder laten weten. In deze brief staat wat u van ons kunt verwachten en wat u kunt doen als u bent afgesloten.

1 U bent binnen afgesloten en krijgt u binnenkort en rekening verder in de deze brief staan onze tarieven.

2 u bent buiten afgesloten en krijgt u binnenkort een rekening verder in de deze brief staan onze tarieven.

3 Wij schakelen een deurwaarder in,
Onze monteurs hebben geprobeerd om u af te sluiten maar dat is niet gelukt. Daarom dragen wij u dossier over aan een deurwaarder. Extra kosten kunt alleen voorkomen als u met Enexis heldere afspraken maakt over het binnen afsluiten en als u zich volledig aan de gemaakt afspraken houdt. U kunt hier onze klantenservice over bellen op 088 enz enz.

Optie 3 was papier aangevinkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Basement: in dit geval is er toch al het nodige gewisseld met Enexis? En er is toch al vriendelijk aangegeven dat er op afspraak natuurlijk toegang zal worden verleend? Dan is dit soort taal bij optie 3 toch verre van fatsoenlijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basement
Bram-Bos schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:44:
@Basement: in dit geval is er toch al het nodige gewisseld met Enexis? En er is toch al vriendelijk aangegeven dat er op afspraak natuurlijk toegang zal worden verleend? Dan is dit soort taal bij optie 3 toch verre van fatsoenlijk?
Klopt, net als de vorige reactie van klachten en claims op mijn reactie toen de eerste keer de monteurs aan de deur stonden, als men een afspraak maakt werken we mee, en kreeg als antwoord

Hierbij reageer ik op uw bericht van 3 oktober jongstleden.
Ik heb op 1 augustus de procedure aan u uitgelegd dus gemakshalve verwijs ik u naar deze mail.
Ervan uitgaande u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De laatste reacties van Enexis raken kant nog wal. Als er gewoon een afspraak gemaakt word vanuit Enexis werken we mee en vanuit daar gaan we dan een evt factuur betwisten en verder bakkeleien.

Ik snap het probleem ook niet wat ze er van maken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 15:10
@Basement, ik zou er zo graag bij willen zijn dat de deurwaarder samen met politie en slotenmaker bij jou aan de deur staan.
Dat je dan open doet, iedereen een bakkie prut geeft met een bokkepoot (niet te verwarren met een bokkepruik) en ze het dossier laat lezen samen met hun AV waarin staat dat ze een afspraak moeten maken.

Heeft het gesmaakt heren?
Nou fijne dag verder! :w

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Stefan118 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:28:
@Basement, ik zou er zo graag bij willen zijn dat de deurwaarder samen met politie en slotenmaker bij jou aan de deur staan.
Dat je dan open doet, iedereen een bakkie prut geeft met een bokkepoot (niet te verwarren met een bokkepruik) en ze het dossier laat lezen samen met hun AV waarin staat dat ze een afspraak moeten maken.

En dan degene, die het gas af komt sluiten, in aanwezigheid van politie en deurwaarder vertellen, dat hij niet af mag sluiten omdat er geen afspraak conform eigen AV gemaakt is, kom maar terug als die gemaakt is (maar drink wel eerst even rustig je koffie op) >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Stefan118 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:28:

Met alle respect dat klink wel heel stoer, maar wat veel waarschijnlijker is, is dat ze voor een dichte deur staan, die dus openbreken en de zaak dan binnen en buiten afsluiten. Als je dan 's avonds thuis komt, tref je een ravage aan, kapotte deur en mag vervolgens jij proberen de schade op hen te verhalen. Dan opeens ben jij diegene die wat wil, en is het dossier opeens niet 'leuk' meer ...

En als je wél thuis bent, vindt geen enkele discussie plaats over de AV, maar wordt de zaak dan gewoon afgesloten. Een discussie over de AV daar heeft immers nog die deurwaarder, nog eventuele begeleidende politie alsook de monteur een boodschap aan. Niks afspraak, dan gebeurd het gewoon toch dan. En als je ze toch weet buiten te houden, komt dat enkel heel onsympathiek over bij een eventueel rechtsgang later.

Dus ik zou een kort briefje sturen, wat enkel wederom aangeeft dat jij alle medewerking geeft en enkel vraagt of ze even bellen, en dus deurwaarders niet nodig zijn. De rest van je eventuele verhaal in dat briefje niet herhalen; hoogstens in één afsluitende zin verwijzen naar je eerdere discussie. Dit om te voorkomen dat er niet onverhoopt toch enkel misverstanden zijn.

Immers, besef goed dat de persoon aan de andere kant waarschijnlijk 100+ dossiers heeft en jouw dossier dus niet kent. Die gaat verder ook elke dag om 17:00 naar huis en denkt er geen seconde meer over. Die zal er ook geen seconde over wakker liggen als hij/zij ten onrechte een deurwaarder naar jouw huis stuurt. Je moet er dus voor zorgen dat er absoluut geen kans is, dat die persoon zich gewoon vergist. Immers, zoals geopperd, wellicht namelijk dat jij nog steeds in het 'wanbetaler traject' zit, een een deurwaarder krijgt dan ook enkel te horen dat jij medewerking weigert, en niet dat pak papier dat jij al verstuurt hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Armin schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 00:05:
[...]
Met alle respect dat klink wel heel stoer, maar wat veel waarschijnlijker is, is dat ze voor een dichte deur staan, die dus openbreken en de zaak dan binnen en buiten afsluiten. Als je dan 's avonds thuis komt, tref je een ravage aan, kapotte deur en mag vervolgens jij proberen de schade op hen te verhalen. Dan opeens ben jij diegene die wat wil, en is het dossier opeens niet 'leuk' meer ...

En als je wél thuis bent, vindt geen enkele discussie plaats over de AV, maar wordt de zaak dan gewoon afgesloten. Een discussie over de AV daar heeft immers nog die deurwaarder, nog eventuele begeleidende politie alsook de monteur een boodschap aan. Niks afspraak, dan gebeurd het gewoon toch dan. En als je ze toch weet buiten te houden, komt dat enkel heel onsympathiek over bij een eventueel rechtsgang later.

Dus ik zou een kort briefje sturen, wat enkel wederom aangeeft dat jij alle medewerking geeft en enkel vraagt of ze even bellen, en dus deurwaarders niet nodig zijn. De rest van je eventuele verhaal in dat briefje niet herhalen; hoogstens in één afsluitende zin verwijzen naar je eerdere discussie. Dit om te voorkomen dat er niet onverhoopt toch enkel misverstanden zijn.

Immers, besef goed dat de persoon aan de andere kant waarschijnlijk 100+ dossiers heeft en jouw dossier dus niet kent. Die gaat verder ook elke dag om 17:00 naar huis en denkt er geen seconde meer over. Die zal er ook geen seconde over wakker liggen als hij/zij ten onrechte een deurwaarder naar jouw huis stuurt. Je moet er dus voor zorgen dat er absoluut geen kans is, dat die persoon zich gewoon vergist. Immers, zoals geopperd, wellicht namelijk dat jij nog steeds in het 'wanbetaler traject' zit, een een deurwaarder krijgt dan ook enkel te horen dat jij medewerking weigert, en niet dat pak papier dat jij al verstuurt hebt.
Of vraag even, welke deurwaarder ze denken te gaan gebruiken. Dan kun je die benaderen, zogauw de zaak is overgedragen en kun je het met die deurwaarder kortsluiten. Die zit namelijk echt niet op dat soort klanten te wachten.

Pagina: 1 ... 99 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.