Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesvZ
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-07-2023
barrymossel schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:50:

Je moet er geen 15V op zetten. Bij 13,8V kun je hem in principe "onbeperkt" aan de lader laten hangen. Meer info hier: 12V accu opladen
Ah duidelijk, komt helemaal goed bedankt.

Heb nu even een schematje gemaakt zo de boel er dan uiteindelijk schematisch uit moet komen te zien. Best wel simpel zo eigenlijk.

alleen nog even kijken hoe ik de 5 push buttons die op het 7492P bord zitten ga verlengen en naar de zijkant van mijn kist ga krijgen. Heb al wel een filmpje gezien op youtube van iemand die het gedaan heeft. namelijk:
https://www.youtube.com/watch?v=zLu6KR0WUvQ

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/xs4rz/1231b6b9e1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

hoe kan ik het beste in 18mm mdf een 3.5 mm jack input maken?
Op alie of ebay zie ik alleen maar connectors voor dunne wanden van metaal

ik zoek eigenlijk zoiets
https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
maar dan 3.5mm minijack stereo

[ Voor 39% gewijzigd door sander817 op 03-10-2017 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:57
sander817 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:47:
hoe kan ik het beste in 18mm mdf een 3.5 mm jack input maken?
Op alie of ebay zie ik alleen maar connectors voor dunne wanden van metaal

ik zoek eigenlijk zoiets
https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
maar dan 3.5mm minijack stereo
Je kunt een inbouwschotel gebruiken. Vind ik zelf de mooiste oplossing. Zoiets als https://www.zelfbouwcase..../onbewerkte-schotels.html
Anders kun je overwegen een stukje uit te frezen of in te boren.

[ Voor 4% gewijzigd door barrymossel op 03-10-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Hoe noemen ze zoiets op AliExpress?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
sander817 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 08:15:
Hoe noemen ze zoiets op AliExpress?
Denk niet dat je die daar gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a6racer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04-2024
Ik heb de volgende componenten verzameld om een kratradio te bouwen:
Auto-subwoofer (ca40x50x50), speaker heeft een dubbele spreekspoel en een scheidingsfilter)
2x auto-breedbandspreakers
autoradio

Het idee is om de het voor-stereosignaal ongefilterd door te sturen naar de breedbandspeakers, en het achter-stereosignaal via het scheidingsfilter naar de subwoofer.
Zal dit goed gaan, of kan ik beter alleen de voorkanalen gebruiken via het scheidingsfilter?
Of misschien alles ongefilterd?

Heeft iemand daar een goed idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem4207
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Goedemiddag :)

Ik ga samen met een vriend die elektro kennis heeft een kratradio bouwen. Aangezien ik graag spotify wil gebruiken moet er bluetooth in (ook voor Alexa bijv). De verwachting is dat er geen wifi in de buurt is in de meeste gevallen. Het wordt een 2.1 setup en wil deze sub er in:
https://www.conrad.nl/nl/...6853_pla-372727&WT.srch=1

Mogelijk deze speakers maar nog niets staat echt vast
http://www.hifidump.nl/jv...wUZaJEOqYLh8aAunlEALw_wcB

Nu ben ik opzoek naar een 2.1 bordje met bluetooth.
Ik zie een aantal chips staan in het starttopic en daaruit komen dan verschillende modellen naar voren op aliexpress maar hoe kies ik hier de goede uit (ik snap ook dat deze combi duur is)

Voorbeelden die ik zie:
https://nl.aliexpress.com...68-4415-818f-6664694e6dfc

of zelfs dicht

https://nl.aliexpress.com...68-4415-818f-6664694e6dfc

Bedankt alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Is het niet veel handiger om een losse versterker daar in te doen van Aliexpress en deze module voor de bluetooth/fm/sd-card et cetera? Die prijs is ook niet normaal goedkoop. https://nl.aliexpress.com...-For-Car/32517878388.html

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Henkie-Jan schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 19:32:
Is het niet veel handiger om een losse versterker daar in te doen van Aliexpress en deze module voor de bluetooth/fm/sd-card et cetera? Die prijs is ook niet normaal goedkoop. https://nl.aliexpress.com...-For-Car/32517878388.html
Je krijgt waarvoor je betaalt natuurlijk; die dingen zijn nogal hit-or-miss en tevens erg onzuinig. Dat maakt dus dat je batterij niet zo lang mee gaat, wat niet erg handig is. Ook is ruis door groundloop en dat soort problemen niet echt ondenkbaar.

Dat TPA3116 bordje met on-board Bluetooth is waarschijnlijk het handigste/makkelijkste. Zo'n case lijkt me niet echt nuttig als je hem in je kist verwerkt, dus dan gewoon de losse print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-10-2024
Een tijd terug heb ik een MP3 decoder bordje gekocht, waarvan ik het display aan de voorkant van mij kist wilde gaan inbouwen en de usb / sd input in de achterkant. Ik dacht dat het geen probleem zou zijn om er een kabel tussen te plaatsen en beide kanten weer aan elkaar te solderen. Toch blijkt wanneer ik hem nu aansluit de usb/sd ingang niet meer te werken.

Display
Display

USB/SD
usb/sd

Kabel ertussen
mp3 decoder

Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? kan het bijvoorbeeld zijn dat de afstand nu te lang is en daardoor het signaal niet aankomt of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Het zou gewoon moeten werken. Kan je eventuele kabelbreuk nameten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
Royenroy schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 16:14:
Het zou gewoon moeten werken. Kan je eventuele kabelbreuk nameten?
Zou je mij kunnen vertellen hoe ik dit het beste kan doen? Ik heb wel het één en ander met een multimeter proberen te meten, maar kan er niet echt wijs uit worden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Als je een continuïteitsfunctie hebt op je multimeter is het een kwestie van het begin en het einde van iedere kabel als meetpunt kiezen. Als het goed is klinkt er dan een geluid vanaf de multimeter, er komt dan immers een stroomkring tot stand. Het is wel belangrijk dat er geen stroom op het circuit staat op het moment dat je dit test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
Royenroy schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 16:42:
Als je een continuïteitsfunctie hebt op je multimeter is het een kwestie van het begin en het einde van iedere kabel als meetpunt kiezen. Als het goed is klinkt er dan een geluid vanaf de multimeter, er komt dan immers een stroomkring tot stand. Het is wel belangrijk dat er geen stroom op het circuit staat op het moment dat je dit test.
Mijn huidige multimeter heeft deze stand helaas niet, ik ga er gelijk eentje bestellen waarmee dit wel kan. Bedankt voor het advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
IChaosI schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 17:35:
[...]

Mijn huidige multimeter heeft deze stand helaas niet, ik ga er gelijk eentje bestellen waarmee dit wel kan. Bedankt voor het advies!
Je kan ook de weerstand nemen tussen begin en eind van de kabel. Geen (heel weinig) weerstand betekent geen daadbreuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-08 07:58
ik heb nog een setje pioneer ts-q172c 16,5cm woofers(2x) en 2,5cm tweeters(2x) ik heb starterspost gelezen maar kom er niet uit hoe ik die dan op een energie zuinig bordje kan aansluiten.

ik wil
audio ingang: RCA en Bluetooth
USB opladen
accu (waarschijnlijk lithium)
en iets waarmee ik kan bepalen of ik moet opladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DonDalton schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 08:44:
ik heb nog een setje pioneer ts-q172c 16,5cm woofers(2x) en 2,5cm tweeters(2x) ik heb starterspost gelezen maar kom er niet uit hoe ik die dan op een energie zuinig bordje kan aansluiten.

ik wil
audio ingang: RCA en Bluetooth
USB opladen
accu (waarschijnlijk lithium)
en iets waarmee ik kan bepalen of ik moet opladen
Zit er een cross-over/filter bij? En heb je de handleiding nog, want daarin staat precies hoe je ze in een auto moet aansluiten. En daaruit kun je in principe wel afleiden hoe ze dan op een versterkerbordje aangesloten moeten worden, namelijk hetzelfde als in de auto (het geheel op de speakeraansluitingen).

---edit---
Even snel gezocht en als het goed is zit er filter aan de tweeter. Dan gewoon vanaf de speaker-aansluitingen de kabels splitsen en één aansluiten op de speaker en één op de tweeter (met filter).

[ Voor 12% gewijzigd door barrymossel op 25-10-2017 09:48 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
barrymossel schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:34:
[...]

Zit er een cross-over/filter bij? En heb je de handleiding nog, want daarin staat precies hoe je ze in een auto moet aansluiten. En daaruit kun je in principe wel afleiden hoe ze dan op een versterkerbordje aangesloten moeten worden, namelijk hetzelfde als in de auto (het geheel op de speakeraansluitingen).

---edit---
Even snel gezocht en als het goed is zit er filter aan de tweeter. Dan gewoon vanaf de speaker-aansluitingen de kabels splitsen en één aansluiten op de speaker en één op de tweeter (met filter).
dus dan moet ik 2 kabels per ingang aansluiten als ik je goed begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
DonDalton schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:51:
[...]

dus dan moet ik 2 kabels per ingang aansluiten als ik je goed begrijp?
Yup, en van die 2 kabels gaat er dan 1 naar de speaker/woofer en 1 naar de tweeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een tpa3116D2 gekocht:
https://www.aliexpress.co...=a2g0s.9042311.0.0.O3aKH3
Hij is alleen beschadigd aangekomen
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/f0q86R/UTB812_PEnpf_FXKJk43_Otq6x_IPFXay.jpg
Ik heb geklaagd bij de seller, maar geen oplossing, behalve zelf potmeter vervangen
Toen dispute met bovenstaande fotos, maar dispute afgewezen

Als ik de potmeter doormeet krijg ik op de buitenste pootjes een bereik van ca 15kohm tot 42 kohm
Lijkt dus te werken, maar de crossover/bassfrequentie is niet te regelen.

Wat kan ik doen om toch mijn geld of een ander bord te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:55:
Ik heb hier een tpa3116D2 gekocht:
https://www.aliexpress.co...=a2g0s.9042311.0.0.O3aKH3
Hij is alleen beschadigd aangekomen
[afbeelding]
Ik heb geklaagd bij de seller, maar geen oplossing, behalve zelf potmeter vervangen
Toen dispute met bovenstaande fotos, maar dispute afgewezen

Als ik de potmeter doormeet krijg ik op de buitenste pootjes een bereik van ca 15kohm tot 42 kohm
Lijkt dus te werken, maar de crossover/bassfrequentie is niet te regelen.

Wat kan ik doen om toch mijn geld of een ander bord te krijgen?
Als je dispute is afgewezen (wat ik vreemd vind - nooit last mee gehad) en je hebt niet met credit card betaald, dan maak je weinig kans. Eventueel kun je nog een heel negatieve review schrijven (zijn ze soms ook wel wat gevoelig voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tot nu toe ook geen last van gehad. Ik heb nu maar een filmpje als evidence gemaakt, waarin ik laat zien dat alle potmeters werken, behalve die laatste.

Ik betaal alles met CC, moet ik dan bij mastercard terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Heeft iemand ervaring met het laden van deze accu (http://store.accusafe.nl/...sb-loodgel-accu-12v-7-2ah) met deze lader (http://store.accusafe.nl/...oodgel-acculader-12v-accu)?

Ik heb ze weliswaar bij een andere (fysieke) winkel gekocht, maar zijn van precies hetzelfde type.

Nu staat er in de handleiding dat het groene lampje uit moet gaan als de accu vol is, tenzij het een versleten accu is. Maar mijn accu is nieuw en heeft al zeker 10 uren aan de lader gehangen... nog steeds brandt het groene lampje :? Als ik de spanning meet is het 13,98v met de lader eraan. De accu is niet warm.

De lader is 0,6A. Dan zou de accu in 10 uren toch wel vol moeten zijn? Hij was niet leeg toen ik 'm ging opladen, autoradio speelde er nog op, 12,6v.

Ik moet overigens erbij zeggen dat de 10 uren niet aaneengesloten was, maar 2x5, omdat ik niet weet of het wel veilig is 'm 's nachts te laten laden. In heb 'm nog maar net.

Waarom gaat het groene lampje niet uit bij deze? :/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YyvNspul.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:29:
Tot nu toe ook geen last van gehad. Ik heb nu maar een filmpje als evidence gemaakt, waarin ik laat zien dat alle potmeters werken, behalve die laatste.

Ik betaal alles met CC, moet ik dan bij mastercard terecht?
Yup, die hebben normaliter een aankoopgarantie zover ik weet. 22 euro is toch zonde geld zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Volgens mij heb je een eigen risico van €25, dus dat bij 22 euro niet helpen

[ Voor 49% gewijzigd door sander817 op 27-10-2017 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-08 07:52
Geen ervaring met deze spullen maar even snel naar de specs kijken doet me vermoeden dat een lege accu volledig opladen aanzienlijk langer zal duren dan 10 uur met deze combinatie. Volgens de specificaties zal er worden geladen met 0,6A. Bij een accucapaciteit van 7,2Ah een een laadefficiëntie van pakweg 70% (normale waarde voor een loodaccu) ben je dan zomaar ruim 17 uur aan het laden. Staat er ook nog eens in de documentatie van de lader dat de laadstroom afneemt naarmate de accuspanning toeneemt dus zal het volledig laden van de accu nog langer duren. Ondanks dat je accu niet helemaal leeg was zou ik me dus bij 10 uur nog helemaal geen zorgen maken. Als de accu na 24 uur laden nog niet als vol gezien wordt maar eens verder kijken. eerst nog maar even goed laten doorladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
ToTheBone schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:29:
[...]

Geen ervaring met deze spullen maar even snel naar de specs kijken doet me vermoeden dat een lege accu volledig opladen aanzienlijk langer zal duren dan 10 uur met deze combinatie. Volgens de specificaties zal er worden geladen met 0,6A. Bij een accucapaciteit van 7,2Ah een een laadefficiëntie van pakweg 70% (normale waarde voor een loodaccu) ben je dan zomaar ruim 17 uur aan het laden. Staat er ook nog eens in de documentatie van de lader dat de laadstroom afneemt naarmate de accuspanning toeneemt dus zal het volledig laden van de accu nog langer duren. Ondanks dat je accu niet helemaal leeg was zou ik me dus bij 10 uur nog helemaal geen zorgen maken. Als de accu na 24 uur laden nog niet als vol gezien wordt maar eens verder kijken. eerst nog maar even goed laten doorladen.
24 uur... zo lang?! :o Ik dacht dat 10x0,6A = 6A laden in 10 uur tijd ;(

Zo'n loodaccu mag je ook niet laden met een hogere stroom zodat hij wèl sneller vol is? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-08 07:52
Josefien schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:51:
[...]

24 uur... zo lang?! :o Ik dacht dat 10x0,6A = 6A laden in 10 uur tijd ;(

Zo'n loodaccu mag je ook niet laden met een hogere stroom zodat hij wèl sneller vol is? :/
De 24 uur is een beetje natte vinger werk maar het verbaasd me totaal niet dat 10 uur niet genoeg is.

Het laadproces is niet 100% efficiënt. Eerder ongeveer 70%.

10h X 0,6A x 0,7 = 4.2Ah, géén 6. En dan wordt ook die 0,6A laadstroom _niet_ constant gehouden gedurende het hele laadproces maar neemt deze gedurende het laden af. In werkelijkheid zal het dus nog minder zijn Hoeveel minder kan ik met de gegevens die ik nu heb niet inschatten maar dat verschil kan heel substantieel zijn. Het zou me niets verbazen als je in 10 uur effectief maar 3,5 Ah hebt bijgeladen.

Met een goede lader die (gecontroleerd) meer stroom kan leveren kan dat best wel sneller maar ik heb niet direct een voorbeeld bij de hand wat voor die accu een goede snelle lader zou zijn. Misschien hebben anderen hier goede suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door ToTheBone op 27-10-2017 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik ga 'm dan weer even aan de lader zetten...

Is aan de hand van de spanning nog achter te komen tot hoever het laadproces is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Je hebt gelijk, laadtijd is langer dan 10 uur. Het lampje is nu uit *O*

Ik weet niet hoe lang het precies geduurd heeft. Toen ik gisteren ging slapen lag hij er al 9,5u aan en toen was het lampje nog aan. Nu de volgende ochtend is 'ie uit :D

De accu was overigens nog lang niet leeg toen ik 'm ging opladen. Bij een echt lege accu kan hij misschien niet eens binnen een dag worden geladen? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman91
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
Mensen, ik ben redelijk nieuw op dit forum wat een mooi en leuk toppic is dit. mijn dank voor iedereen die er aan mee gewerkt heeft en bijgedragen heeft om er zoveel info op te krijgen. ik heb inmiddels al best wat doorgelezen maar zit nog met een paar vraagjes.
Ik heb zelf ooit een kistradio gebouwd voor de voetbal. Ging dus niet zo zeer om audio kwaliteit maar vooral om volume. het moet niet gaan kraken natuurlijk. Nu willen we de kist een beetje pimpen/uitbreiden. ik heb nog wat auto audio apparatuur liggen. Ik heb nu een kist met als volgt:
2 Fusion Reactor 6x9" 3-way speakers icm een Climax-400 versterker 2x200Watt. Er zit een 12V 12ah accu in. en een blauwe ledstrip.
Nu heb ik nog 2 Fusion 5.25" speakers die ik er bij wil zetten. Ik heb ook nog een Fusion 4ch. versterker. een voordeel is dat die 4 kanaals is, maar een groot nadeel is is dat die mega zwaar is. En ik verwacht dat die ook niet erg zuinig zal zijn.

Nu vraag ik mij af of er geen klasse D versterkertjes zijn waarmee ik op het zelfde vermogen uit kom. Of zelfde volume, waarschijnlijk word ook bij fusion het vermogen wat overdreven. Desnoods 2 stuks klasse D versterkers om 4 kanalen te creëren. Of misschien zijn er nog andere opties.

Zo heb ik ook nog een Marquart MCA200 liggen, maar 2 versterkers, de climax en marquart lijkt me ook geen oplossing.
Het is de bedoeling om er uiteindelijk ook een accusafe in te zetten met industriële 12V voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman91
Josefien schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 08:29:
De accu was overigens nog lang niet leeg toen ik 'm ging opladen. Bij een echt lege accu kan hij misschien niet eens binnen een dag worden geladen? :o
Beter is ook om je accu nooit helemaal leeg te trekken. Hier gaat je accu kapot van. Ik spreek uit ervaring |:(

[ Voor 24% gewijzigd door Denman91 op 30-10-2017 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
@Denman91 Er is ook verschil tussen leeg en léég. Een Li-Ion of LiPo accu is bijvoorbeeld leeg wanneer de spanning in de buurt van de 3V per cel komt, bij een 12V loodaccu is dit ongeveer 11.8V geloof ik. Wanneer je op dat punt de accu verder leeg probeert te trekken zal de spanning zeer snel inzakken omdat er gewoon geen bruikbare energie meer in zit en hierdoor zal de accu stuk gaan. Gewoon ontladen tot de gespecificeerde waarde (wat eigenlijk al "leegtrekken" is) kan prima.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman91
DuDePrOdUcTiOnS schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:09:
@Denman91 Er is ook verschil tussen leeg en léég. Een Li-Ion of LiPo accu is bijvoorbeeld leeg wanneer de spanning in de buurt van de 3V per cel komt, bij een 12V loodaccu is dit ongeveer 11.8V geloof ik. Wanneer je op dat punt de accu verder leeg probeert te trekken zal de spanning zeer snel inzakken omdat er gewoon geen bruikbare energie meer in zit en hierdoor zal de accu stuk gaan. Gewoon ontladen tot de gespecificeerde waarde (wat eigenlijk al "leegtrekken" is) kan prima.
helemaal mee eens, is ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Denman91 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:13:
Mensen, ik ben redelijk nieuw op dit forum wat een mooi en leuk toppic is dit. mijn dank voor iedereen die er aan mee gewerkt heeft en bijgedragen heeft om er zoveel info op te krijgen. ik heb inmiddels al best wat doorgelezen maar zit nog met een paar vraagjes.
Ik heb zelf ooit een kistradio gebouwd voor de voetbal. Ging dus niet zo zeer om audio kwaliteit maar vooral om volume. het moet niet gaan kraken natuurlijk. Nu willen we de kist een beetje pimpen/uitbreiden. ik heb nog wat auto audio apparatuur liggen. Ik heb nu een kist met als volgt:
2 Fusion Reactor 6x9" 3-way speakers icm een Climax-400 versterker 2x200Watt. Er zit een 12V 12ah accu in. en een blauwe ledstrip.
Nu heb ik nog 2 Fusion 5.25" speakers die ik er bij wil zetten. Ik heb ook nog een Fusion 4ch. versterker. een voordeel is dat die 4 kanaals is, maar een groot nadeel is is dat die mega zwaar is. En ik verwacht dat die ook niet erg zuinig zal zijn.

Nu vraag ik mij af of er geen klasse D versterkertjes zijn waarmee ik op het zelfde vermogen uit kom. Of zelfde volume, waarschijnlijk word ook bij fusion het vermogen wat overdreven. Desnoods 2 stuks klasse D versterkers om 4 kanalen te creëren. Of misschien zijn er nog andere opties.

Zo heb ik ook nog een Marquart MCA200 liggen, maar 2 versterkers, de climax en marquart lijkt me ook geen oplossing.
Het is de bedoeling om er uiteindelijk ook een accusafe in te zetten met industriële 12V voeding.
Op 12V leveren die versterkers (klasse D of niet) gewoon ongeveer hetzelfde vermogen. Je zou dus gewoon twee TA2024's kunnen gebruiken op 12V of twee TPA3116's op een hogere spanning (want dan wél meer vermogen mogelijk). Die heb je volgens mij zelfs met 4 kanalen (sowieso 4.1), dus dan ben je met één bordje klaar. Voor die hogere spanning heb je dan wel een andere oplossing nodig voor de voeding/accu. Of je moet een inefficiënte DC-DC converter gebruiken (waardoor je dus minder lang kan spelen op accu). Zelf speel ik op 19V wanneer op (PC-)voeding. Accu is een 4S LiPo. Echter geen fijne oplossing voor accubewaking momenteel, omdat ik te lui ben om daar iets voor te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman91
[b]barrymossel schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:17:
Op 12V leveren die versterkers (klasse D of niet) gewoon ongeveer hetzelfde vermogen. Je zou dus gewoon twee TA2024's kunnen gebruiken op 12V of twee TPA3116's op een hogere spanning (want dan wél meer vermogen mogelijk). Die heb je volgens mij zelfs met 4 kanalen (sowieso 4.1), dus dan ben je met één bordje klaar. Voor die hogere spanning heb je dan wel een andere oplossing nodig voor de voeding/accu. Of je moet een inefficiënte DC-DC converter gebruiken (waardoor je dus minder lang kan spelen op accu). Zelf speel ik op 19V wanneer op (PC-)voeding. Accu is een 4S LiPo. Echter geen fijne oplossing voor accubewaking momenteel, omdat ik te lui ben om daar iets voor te bouwen.
Dat vermoede had ik al. Opzich is 2 TA2024's wel een goede oplossing denk. Die 12V accu heb ik nu eenmaal liggen en het moet allemaal niet te duur worden. Het is maar voor tijdens de voetbal... met 2 TA2024's heb ik ook niet zo zware 12V voeding nodig dus dat scheelt dan wel weer. Ik zal die Fusion versterker is aansluiten en meten hoeveel ampere die trekt.

Ik kan er natuurlijk ook voor kiezen om de huidige fusion speakers op de climax te laten en 1 TA2024's erbij te doen voor de 2 nieuwe speakers...Dan kan ik later altijd nog uitbreiden naar 2x TA2024's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Denman91 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:20:
[...]

Dat vermoede had ik al. Opzich is 2 TA2024's wel een goede oplossing denk. Die 12V accu heb ik nu eenmaal liggen en het moet allemaal niet te duur worden. Het is maar voor tijdens de voetbal... met 2 TA2024's heb ik ook niet zo zware 12V voeding nodig dus dat scheelt dan wel weer. Ik zal die Fusion versterker is aansluiten en meten hoeveel ampere die trekt.

Ik kan er natuurlijk ook voor kiezen om de huidige fusion speakers op de climax te laten en 1 TA2024's erbij te doen voor de 2 nieuwe speakers...Dan kan ik later altijd nog uitbreiden naar 2x TA2024's.
Meet dan ook meteen even het verbruik van die Climax versterker. Goede kans dat deze ook niet echt zuinig is als ik die zo zie :)
(En twee TA2024's kost je in China ook maar een tientje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
gebruikt iemand hier al een RGBW 2812B controller icm 2 audio inputs ?

voorbeeld met 1 input

[ Voor 5% gewijzigd door DonDalton op 01-11-2017 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-08 10:35
Ik heb meerde versterkers modules zoals:

TA2024 (2x 15 watt)
PAM8403 (2 x 3 w) Hier komt veel geluid uit voor zo'n klein ding

Nu kom ik de PAM8610 tegen de die zou 2 x15 watt zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou dit ook een goede vervanger voor de TA2024 zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DAX23E schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:47:
Ik heb meerde versterkers modules zoals:

TA2024 (2x 15 watt)
PAM8403 (2 x 3 w) Hier komt veel geluid uit voor zo'n klein ding

Nu kom ik de PAM8610 tegen de die zou 2 x15 watt zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou dit ook een goede vervanger voor de TA2024 zijn?
Ik zou zeggen: probeer het eens. Voor die paar centen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1b6joOXXXXXbpXXXXq6xXFXXX5/221663773/HTB1b6joOXXXXXbpXXXXq6xXFXXX5.jpg

hoe noem je de connector van audio in ?
Is een TPA3116 2.1 bordje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DonDalton schreef op maandag 6 november 2017 @ 08:31:
[afbeelding]

hoe noem je de connector van audio in ?
Is een TPA3116 2.1 bordje
JST. Even meten wat de spacing is tussen de pinnetjes: Wikipedia: JST connector

En dan dus 3 pins.

---edit---
Ik vermoed trouwens dat het JST-XH is.

[ Voor 5% gewijzigd door barrymossel op 06-11-2017 09:11 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
Iemand ervaring met 10x AA 1,2v 4000mah als accu te gebruiken? Stuk lichter en makkelijker te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DonDalton schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:04:
Iemand ervaring met 10x AA 1,2v 4000mah als accu te gebruiken? Stuk lichter en makkelijker te vervangen
Geen ervaring mee, maar moet in principe goed te doen zijn. Je hebt op eBay/AliExpress kant en klare houders die je hiervoor kunt gebruiken. Alleen vraag ik me af waar je die 4000mAh gaat halen. En wat dat dan wel niet mag gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
barrymossel schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:33:
[...]

Geen ervaring mee, maar moet in principe goed te doen zijn. Je hebt op eBay/AliExpress kant en klare houders die je hiervoor kunt gebruiken. Alleen vraag ik me af waar je die 4000mAh gaat halen. En wat dat dan wel niet mag gaan kosten.
niet veel 10x aa en Houder nog geen 10€ bij elkaar

vanavond "behuizing" halen en dan kijken hoe ik het wil hebben en de rest bestellen
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/Njk1WDEwMjQ=/z/uYUAAOSwxX1Zzef6/$_86.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door DonDalton op 09-11-2017 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DonDalton schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:43:
[...]

niet veel
10x aa
Houder
nog geen 10€ bij elkaar
Tsja, maar ik denk niet dat je daar iets mee gaat bereiken. Die schijnen zo fake te zijn als de pest.

Hier bijvoorbeeld tussen de reviews: https://nl.aliexpress.com...shipping/32817160360.html
I recommend don't bay this battery's because all is fake 4000mAh batteries. actually this is useless batteries and fake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
dat is jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Je kunt het altijd proberen. Ik moet zeggen dat ik het ook ooit overwogen heb, dus laat het dan vooral weten!

Maar kijk hier ook eens bijv. http://www.ebay.com/gds/1.../10000000178020340/g.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
barrymossel schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:59:
Je kunt het altijd proberen. Ik moet zeggen dat ik het ook ooit overwogen heb, dus laat het dan vooral weten!

Maar kijk hier ook eens bijv. http://www.ebay.com/gds/1.../10000000178020340/g.html
zie het al, niet aan beginnen helaas |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Ik gebruik ook voor super veel dingen de 18650 cellen. Zoals zaklampen, powerbank en een kist radio.

Ik ben er ook achter gekomen dat die op ebay niet zijn te vertrouwen. Je kunt dat makkelijk testen door ze te wegen. Goede cellen wegen dacht ik 43gram. maar omdat je niet precies weet wat de capaciteit is heb ik een BT-C3100 aangeschaft. Daarom gebruik ik nu alleen nog maar deze cellen uit oude laptop accu's en ander apparatuur waar dit in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DAX23E schreef op donderdag 9 november 2017 @ 23:08:
Ik gebruik ook voor super veel dingen de 18650 cellen. Zoals zaklampen, powerbank en een kist radio.

Ik ben er ook achter gekomen dat die op ebay niet zijn te vertrouwen. Je kunt dat makkelijk testen door ze te wegen. Goede cellen wegen dacht ik 43gram. maar omdat je niet precies weet wat de capaciteit is heb ik een BT-C3100 aangeschaft. Daarom gebruik ik nu alleen nog maar deze cellen uit oude laptop accu's en ander apparatuur waar dit in zat.
Hier ook meer info over het testen: http://www.instructables....now-a-fake-18650-battery/

Maar dan heb je ze dus al in huis en ervoor betaald. Aan de andere kant maakt de prijs al veel duidelijk. 5 dollar voor 10 cellen is natuurlijk niet realistisch op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
DAX23E schreef op donderdag 9 november 2017 @ 23:08:

enige oude laptop accu's die ik heb zijn slecht dus dat schiet niet op :X
vind nadeel van loodaccu dat ze vrij zwaar zijn

ik heb een 30.000mah Quick Charge 3.0 powerbank die moet naar 9v kunnen(volgens datasheet) 8)7 als ik een boost gebruik moet die ook naar 20v kunnen gok ik

[ Voor 10% gewijzigd door DonDalton op 10-11-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
DonDalton schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:07:
[...]

enige oude laptop accu's die ik heb zijn slecht dus dat schiet niet op :X
vind nadeel van loodaccu dat ze vrij zwaar zijn
Bij laptop accu's zijn meestal en een paar cellen slecht. Dus als je alleen de goede neemt dan kun je een accu pack van maken, maar maak wel gebruik van een beveiliging die zorgt dat de accu niet te diep wordt ontladen. Loodaccu's vind ik ook niks. Te groot en te zwaar en meestal veel minder cappaciteit dan een li-ion die in een laptop accu zit.

Als je die laptop accu's niet hebt zou je het best opzoek kunnen gaan naar oude en/of defect laptop accu's zoals bij een computer reparatie winkel ofzo. Die cellen zijn meestal veel beter dan nieuwe cellen op ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
DAX23E schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:43:
[...]

Bij laptop accu's zijn meestal en een paar cellen slecht. Dus als je alleen de goede neemt dan kun je een accu pack van maken, maar maak wel gebruik van een beveiliging die zorgt dat de accu niet te diep wordt ontladen. Loodaccu's vind ik ook niks. Te groot en te zwaar en meestal veel minder cappaciteit dan een li-ion die in een laptop accu zit.

Als je die laptop accu's niet hebt zou je het best opzoek kunnen gaan naar oude en/of defect laptop accu's zoals bij een computer reparatie winkel ofzo. Die cellen zijn meestal veel beter dan nieuwe cellen op ebay.
en zoiets 19v laptop output van Jumper powerbank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzly
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 15:32
wzzly schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 12:29:
Hallo allemaal,

ik volg al een hele tijd dit topic en heb al veel toffe projecten gezien.
Ik dacht dat het maar eens tijd wordt dat ik ook eens ga beginnen.
Ik heb een oud klein cognac vaatje gekocht en wil hier op de kopse kant een speaker plaatsen.
[afbeelding]

De binnenmaten zijn ongeveer: 20cm diameter x 21cm diepte

Ik vraag me af of het mogelijk is om 1 fullrange speaker (max 20,5cm diameter) te gebruiken aan 1 kant van het vaatje? Klinkt een fullspeaker (+- 20cm) ook een beetje met de bass? Er zal vooral EDM op geluisterd worden :P
Ik twijfel alleen nog of ik aan 1 kant of beide kanten een speaker zal plaatsen.
Aan 2 kanten kan ook, maar dan kun je het geluid niet echt naar je toe richten lijkt me? En de andere kopse kant zou een mooie plek zijn om de aansluitingen en voltmeter te plaatsen.

Wat zouden jullie doen? Hebben jullie tips voor ronde speakers rond de 20cm?

Nu hoeft hij echt geen mega hard geluid te geven. We willen heb voornamelijk voor op ons dakterras en op het strand gebruiken.
Ik dacht aan een T2024, maar kun je uberhaupt maar 1 speaker mono aansluiten? En is het dan mogelijk om stereo geluid om te zetten naar mono? Ik kan hier niet veel over vinden omdat de meeste minimaal 2 speakers gebruiken.

Verdere wensen:
- versterker T2024 Modded
- accubeveiliging van accusafe
- een lichte accu (Li-Ion of LiPo) het vaatje is al redelijk zwaar.
- voltmeter
- 220v stekker.
- bluetooth
- aux ingang
ik ben van plan deze speaker te gebruiken.
https://www.conrad.nl/nl/...200x4-60-w-4-1332715.html

Daarnaast zou ik graag bluetooth en radio willen. Is zo'n module iets? En kan ik de stereo uitgang naar mono maken zodat ik beide kanalen over 1 speaker hoor?
https://nl.aliexpress.com...2a-40a4-8ce6-93b2ffbdc72b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
wzzly schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:06:
[...]

Daarnaast zou ik graag bluetooth en radio willen. Is zo'n module iets? En kan ik de stereo uitgang naar mono maken zodat ik beide kanalen over 1 speaker hoor?
kwestie van 2 draadjes in elkaar draaien en op je speaker aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Ik denk niet dat ik voor zo iets zou gaan. Het komt uit china en dan vertrouw ik het niet als het om accu's gaat, maar ook om producten boven de 20euro. Op youtube staan ook filmpje dat die dingen soms wel en en niet goed zijn.

Ik zag ook zoiets bij de Lidl en dat was ook rond die prijs. Dat vertrouw ik veel eerder. Maar ik zou zelf voor die laptop cellen gaan met een bms printje of anders voor een loodaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wzzly schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:06:
[...]

Kijk eens hier Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] Bij aansluiten staat hoe je een mono signaal maakt.

Dat radio/bluetooth bordje werkte bij mij beroerd (bijgeluiden met bluetooth). Daarna een duurdere (18 dollar geloof ik) gekocht en die werkte prima. Maar andere mensen in dit topic hebben die goedkope wel met succes gebruikt. Dus voor $4.50 kun je het sowieso wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
ik denk dat ik alles zo bij elkaar heb, kan ik de stepdown en schakelaar ook op + en - of ergens anders ivm voltmeter.

snelle schets
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nDeUVw/aansluitschema.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DonDalton schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:19:
ik denk dat ik alles zo bij elkaar heb, kan ik de stepdown en schakelaar ook op + en - of ergens anders ivm voltmeter.

snelle schets
[afbeelding]
Ik vraag me af of je die step down nodig hebt. Heb je een linkje naar die volt meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Het lijkt me dat je gewoon direct de 12V vanaf de AccuSafe kunt pakken. Daar splitsen. Dan één + gaat direct naar de usb. En één + gaat via een schakelaar naar de volt meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
barrymossel schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:32:
[...]

Het lijkt me dat je gewoon direct de 12V vanaf de AccuSafe kunt pakken. Daar splitsen. Dan één + gaat direct naar de usb. En één + gaat via een schakelaar naar de volt meter.
en dan aan muziek installatie kant of accu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
@DonDalton Check ook even of die schakelaar die je gebruikt wel aan blijft, of dat ie alleen contact maakt als je hem indrukt. Zou jammer zijn dat je je vinger op de knop moet houden om muziek te kunnen spelen je telefoon op te laden. :p

[ Voor 6% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 10-11-2017 15:46 ]

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:45:
@DonDalton Check ook even of die schakelaar die je gebruikt wel aan blijft, of dat ie alleen contact maakt als je hem indrukt. Zou jammer zijn dat je je vinger op de knop moet houden om muziek te kunnen spelen je telefoon op te laden. :p
er staat druk knop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
Ja, "Momentary". Dat betekent alleen contact zolang je hem indrukt :)

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:49:
[...]

Ja, "Momentary". Dat betekent alleen contact zolang je hem indrukt :)
|:( gemist goed gezien.

deze zie ik het niet bij staan

zo moet ie dus worden
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/mfFiOG/aansluitschema.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DonDalton schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:37:
[...]

en dan aan muziek installatie kant of accu ?
Oh shit, ik zeg het fout. Usb direct aan de muziek kant. Volt meter vanaf de plus van de accu (via momentary schakelaar - want die wil je alleen even checken en dat kan als je de knop inhoudt).

---edit---
En waarom een schakelaar bij de usb-aansluiting? Zolang je er niets op aansluit, trekt ie ook geen stroom.

[ Voor 14% gewijzigd door barrymossel op 10-11-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Is het niet beter als je een schakelaar tussen de step up converter en de accu zet? Er mag dan wel een schakelaar op die versterker zitten, maar de stepup verbruikt ook stroom. Zal wel niet veel zijn, maar dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-09 17:16
DAX23E schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 19:24:
Is het niet beter als je een schakelaar tussen de step up converter en de accu zet? Er mag dan wel een schakelaar op die versterker zitten, maar de stepup verbruikt ook stroom. Zal wel niet veel zijn, maar dan nog.
Als de Accusafe er tussen zit is dat niet nodig, deze heeft namelijk al een schakelaar ingebouwd

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit Topic ongeveer voor de helft doorgelezen; erg interessant en duizelingwekkend wat er langskomt.
Voor een jaarlijks terugkerend reggaefestival (bas is van belang) willen we met z'n vieren een geschikte installatie meenemen, liefst in de geluidsstijl van Boominator, Soundboks. (Onze JBL is lang niet genoeg).
Nu lappen we allemaal €100. Kunnen we daar iets mee? Belangrijke punten:
- Niet te ingewikkeld om te bouwen (of kopen ergens?).
- Het liefst 'voelen' we wat bas.
- Er is geen stroom dus moet lang meegaan, of meerdere accus mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 14:13:
Dit Topic ongeveer voor de helft doorgelezen; erg interessant en duizelingwekkend wat er langskomt.
Voor een jaarlijks terugkerend reggaefestival (bas is van belang) willen we met z'n vieren een geschikte installatie meenemen, liefst in de geluidsstijl van Boominator, Soundboks. (Onze JBL is lang niet genoeg).
ik ben nu totaal rond de 130€ kwijt maar moet nog wat hout en isolatie kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 14:13:
Voor 400 euro kun je zeker wat bouwen. Boominator wordt wel krap voor dat bedrag en is misschien ook wat lastiger, omdat je een filter moet solderen. Soundboks is sowieso buiten jullie budget (maar dat wist je al).
  • TPA3116 2.1 versterker met bluetooth: 20 euro
  • 2x Autospeakers: 50 euro
  • Dayton Audio SD215A-88 subwoofer: 50 euro
  • Baspoort: 5-10 euro
  • Hout: 20 euro
  • Bekabeling: 5 euro
  • LiPo's: 100 euro
  • Overig: 50 euro
Zit je op 305 euro. Hiermee kun je dan zoiets maken als wat @Terrz heeft gemaakt: Terrz in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]". Daarmee bereik je dan ongeveer dit: Terrz in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]". Later heeft Terrz hem nog geüpgraded met andere versterkers (dat is dus niet nodig met de bovenstaande versterker) en grotere baspoorten.
Zelf heb ik een variant hierop gemaakt met een losse subwoofer. Deze speelde ook altijd op een 4S LiPo en dat was ruim genoeg voor een feestje met zo'n 30-40 man. barrymossel in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"

Je kunt ook kijken naar de kist van @Jag en @JvS Jag in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]", deze kostte ook zo'n 400 euro. Wel wat lastiger te bouwen, maar ik denk dat zij je best op weg willen helpen.

Dit is ook een leuke festival "kist", maar wel ruim boven jullie budget: Aapenootjes in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"

Gewoon iets kopen kan voor dat geld ook wel, maar daar heb ik echt geen verstand van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, da's een nuttige reply! Thnx, opties genoeg dus :)
Welke van de kisten van @Terrz of @Jag /@JvS zou voor reggae in de buitenlucht het meest geschikt zijn?
Daarnaast las ik over de Halvinator? Is die optie haalbaar/beter?

@barrymossel je geeft in de opsomming LiPo's aan. Is dat safe genoeg? 'Vroeger', toen ik nog modelvliegtuigen vloog, was dat nogal tricky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:21
@Verwijderd de bass weergave is bij mijn kist gewoon meer dan prima buiten, zeker met de grotere basreflexpoorten en iets dikkere versterkers. Hij gaat dan minder diep maar compenseert met een bult “midbass” op 80-120hz (even uit mijn hoofd) Al “vervliegt” de bass wel na 15-20 meter. Goede bassweergave (zeker onder de 70hz) buiten blijft lastig zonder met grote vermogens en grote kisten te werken. Ik heb de kist niet meer (eind vorig jaar brand gehad in de garage), anders was je welkom om eens te luisteren. Wil voor volgende zomer wel weer een nieuwe bouwen 😎.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:38:
Wow, da's een nuttige reply! Thnx, opties genoeg dus :)
Welke van de kisten van @Terrz of @Jag /@JvS zou voor reggae in de buitenlucht het meest geschikt zijn?
Daarnaast las ik over de Halvinator? Is die optie haalbaar/beter?

@barrymossel je geeft in de opsomming LiPo's aan. Is dat safe genoeg? 'Vroeger', toen ik nog modelvliegtuigen vloog, was dat nogal tricky.
Als je binnen het budget kunt blijven en je wilt wat meer moeite doen, dan is denk ik de kist van @Jag en @JvS het meest aan te raden. Deze werkt met een MiniDSP waardoor je eventueel het laag extra kunt oppompen.
De meest veilige oplossing (die echt heel prima laag geeft - eventueel zelfs wat te boosten door te experimenteren met de baspoort) is de lijst met spullen die ik noem in de behuizing van @Terrz, aangezien je dan één geheel hebt.

LiPo's zijn in principe niet heel gevaarlijk, zolang je er goed mee omgaat. In de modelbouw hebben ze zeker wat te verduren, maar dit valt in een draagbare radio ontzettend mee. Er wordt relatief weinig stroom getrokken en de LiPo's ontvangen geen klappen o.i.d.. Wanneer je dan ook op een nette manier laadt is er weinig aan de hand. En natuurlijk niet te ver ontladen (dus gebruik maken van ontlaadbeveiligingscircuit, of gewoon een buzzer).
Een lood-gel accu is natuurlijk ook mogelijk, maar wel een heel stuk zwaarder en neemt meer ruimte in. Daarnaast kun je met een 4S, of 5S LiPo meer volume krijgen zonder inefficiënte step-up converter, want hogere spanning. En als je een apart compartiment bouwt met daarin een XT60/XT90 aansluiting, kun je makkelijk je LiPo vervangen wanneer dat nodig is. En dan kom je met 10/20/30Ah best wel ver.

Ook kun je natuurlijk zelf aan de slag met 18650 cellen. Zorg er dan wel voor dat je geen fake cellen koopt in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wij gebruiken de minidsp met name voor mid hoog filtering van de sub, het gelijk trekken van de volumes van de sub en front speakers en equalizing van de front speakers. Het laag loopt behoorlijk diep door (tot onder de 40hz) maar ik zou het niet als "voelbaar" willen klassificeren. Onze kist heeft vooral diep laag, is vrij mobiel, klinkt erg goed en is waterdicht. Hij kan ook harder dan we willen op de lowlands camping.

Als ik dit zo lees, zou ik eerder een 15" pa woofer en een tweeter aanraden met een autoversterker ofzo. Dat gaat wat minder diep, maar wel vele malen harder en met een voelbare kick in het laag. Daar heb je met raggae denk ik meer aan.

Zoiets als dit dus : http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=15063

Maar ik weet niet hoe mobiel /draagbaar het moet zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 14-11-2017 12:28 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit te dubben (leuk woordspel in dit kader:) over de kist van @Jag en @JvS.
Kijk, ten diepste zou ik dit maken:
Afbeeldingslocatie: http://sonodrome.co.uk/bbb.jpg, zie/luister ook https://www.youtube.com/watch?v=vN6PjvALAc8
Niet je typische kistradio, maar ik vermoed dat het bouwprincipe redelijk overeen komt toch?
Of verschillen de kisten van jullie qua geluid niet zo heel veel in verhouding tot het extra meerwerk/prijs/cm3/gewicht? Hopelijk past dit nog binnen dit thema. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:53:
[afbeelding], zie/luister ook https://www.youtube.com/watch?v=vN6PjvALAc8
Niet je typische kistradio, maar ik vermoed dat het bouwprincipe redelijk overeen komt toch?
Of verschillen de kisten van jullie qua geluid niet zo heel veel in verhouding tot het extra meerwerk/prijs/cm3/gewicht? Hopelijk past dit nog binnen dit thema. O-)
Tsja, bedenk je wel dat je een custom kist doorgaans moet berekenen (baspoort, volume kist, etc.). Ik ga ervan uit dat je dat (nog) niet kunt, maar je er ook niet zo ver in wilt verdiepen? Als dat zo is, zou ik in ieder geval een bestaand ontwerp kiezen, dan kun je deze (mits de oorspronkelijke bouwer daar geen problemen mee heeft) gewoon namaken.
Daarnaast is het ook van belang te kijken naar draagbaarheid. Wil je iets met wielen, of gewoon tilbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
Boominator = harder
Onze kist = diep sublaag

Als je onze kist maakt, moet je wel precies nabouwen en ook een miniDSP gebruiken. Je kan dan ook een miniDSP file van ons krijgen met het exacte filter. Dat laatste is wel belangrijk.

Hier het bouwverslag plus filterontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 15-09 21:24
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:53:
[afbeelding], zie/luister ook https://www.youtube.com/watch?v=vN6PjvALAc8
Dit zijn glijbaan kasten. Als je dan toch zo lomp groot wil bouwen, dan zou ik voor een kleinere optie gaan en een stel cubo's bouwen, het zij de cubo 15 of de cubo 18.

Je kan ook eens kijken naar E15LF ontwerp van poweraudio, deze heb ik zelf gebouwd en gaan behoorlijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
Na een veeeeel te lange periode niets gedaan te hebben aan mijn kistradio, wil ik het project weer op gaan pakken. Dit is het huidige schema:
aansluitschema

Nu wil ik er een led strip (deze) + controller (deze) en usb poort (deze) (voor het opladen van een mobieltje) aan toe gaan voegen. Ik vroeg me alleen af waar ik deze dan het beste zou kunnen plaatsen? Ik wil ze zowel kunnen gebruiken wanneer hij op de accu speelt als wanneer hij via netstroom speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
IChaosI schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:18:
Na een veeeeel te lange periode niets gedaan te hebben aan mijn kistradio, wil ik het project weer op gaan pakken. Dit is het huidige schema:
[afbeelding]

Nu wil ik er een led strip (deze) + controller (deze) en usb poort (deze) (voor het opladen van een mobieltje) aan toe gaan voegen. Ik vroeg me alleen af waar ik deze dan het beste zou kunnen plaatsen? Ik wil ze zowel kunnen gebruiken wanneer hij op de accu speelt als wanneer hij via netstroom speelt.
Direct na de Accusafe, dus waar hij ook naar o.a. de TA2024 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
barrymossel schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:42:
[...]

Direct na de Accusafe, dus waar hij ook naar o.a. de TA2024 gaat.
Thanks! :*) dan is dat wat ik ga doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Ik zie steeds op ebay de TDA7492P voorbij komen. Nu valt mij op dat er 2 versies zijn. De 1 heeft een jack plug ingang of uitgang en een schakelaar en de ander heeft dat niet. Iemand die hier wat meer over kan vertellen?

Ik ben van plan er 1 te kopen als die een aux ingang heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door DAX23E op 15-11-2017 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
Aangezien het ook wel handig is van de buitenkant te kunnen zien hoeveel speelplezier er nog over is, ben ik van plan een accu indicatie toe te voegen aan mij kistradio. Nu kwam ik onlangs deze
led indicator
10 segmenten led indicator kit tegen en vroeg me af of ik dit rechtstreeks zou kunnen toepassen in mij kistradio? Ik gebruik een 12v loodaccu.

[ Voor 16% gewijzigd door IChaosI op 15-11-2017 23:53 ]

• barrymossel
DAX23E schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:53:
Ik zie steeds op ebay de TDA7492P voorbij komen. Nu valt mij op dat er 2 versies zijn. De 1 heeft een jack plug ingang of uitgang en een schakelaar en de ander heeft dat niet. Iemand die hier wat meer over kan vertellen?

Ik ben van plan er 1 te kopen als die een aux ingang heeft.
Deze heeft alleen bluetooth: https://www.ebay.com/itm/...d-50W-50W-ST/172258095509
Deze heeft aux én bluetooth: https://www.ebay.com/itm/...er-Board-AMP/222432889567
Deze ook heeft allebei: https://www.ebay.com/itm/...r-Board-Modu/263311089873

Die jack plug ingang is AUX in. En zo te zien hebben ze allemaal bluetooth.
IChaosI schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:48:
Aangezien het ook wel handig is van de buitenkant te kunnen zien hoeveel speelplezier er nog over is, ben ik van plan een accu indicatie toe te voegen aan mij kistradio. Nu kwam ik onlangs deze
[afbeelding]
10 segmenten led indicator kit tegen en vroeg me af of ik dit rechtstreeks zou kunnen toepassen in mij kistradio? Ik gebruik een 12v loodaccu.
Yup, staat er ook gewoon bij. Sowieso fijner als je de tekst op Engels zet bij AliExpress. Is allemaal wat duidelijker dan ;)
lead acid 6V ~12V
Volgens mij stel je gewoon een minimum en maximum voltage in.

[ Voor 37% gewijzigd door barrymossel op 16-11-2017 09:11 ]

Verwijderd

O.k., afgestemd, en we willen graag de kist van @Terrz gaan maken, als dat o.k.is?
Is daar ook een bouwplan voor o.i.d.? Afmetingen e.d. schijnen nogal precies te komen.
Daarnaast heeft @barrymossel de volgende lijst gegeven:

TPA3116 2.1 versterker met bluetooth: 20 euro
2x Autospeakers: 50 euro
Dayton Audio SD215A-88 subwoofer: 50 euro
Baspoort: 5-10 euro
Hout: 20 euro
Bekabeling: 5 euro
LiPo's: 100 euro
Overig: 50 euro

Hier even wat vragen over:
- Is die versterker ook verkrijgbaar met bass/treble regeling?
- Welke autospeakers raden jullie aan (voor reggae)?
- V.w.b. de accu, een apart compartiment is idd handig om te wisselen. Er wordt gerefereerd aan een ontlaadbeveiligingcircuit voor LiPo's, ehh..., is dat hetzelfde als zo'n accusafe?
- Het festival duurt 5 dagen, wat is hier handig: 1 grote accu, meerdere kleinere (of zonnepaneel ernaast)?
- Is er een mogelijkheid om de kist ook aan het lichten te hangen?
- Kunnen we het percentage ook checken in die opbouw?
(- en even een hebbedingetje: Is een VU-meter (analoog of digitaal) mogelijk?)

Spannend!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2017 10:45 ]

• barrymossel
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:42:
O.k., afgestemd, en we willen graag de kist van @Terrz gaan maken, als dat o.k.is?
Is daar ook een bouwplan voor o.i.d.? Afmetingen e.d. schijnen nogal precies te komen.
Ik zou even de posts van Terrz in het voorgaande topic doorlezen: Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] (staan ook bouwtekeningen in).

Eventueel aangevuld met mijn posts (ik gebruik een andere poort en heb volgens mij een iets dikkere bult bij het laag): Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]

Yup: https://goo.gl/3fEUXd
Veel opties mogelijk: treble, bass, cut-off frequentie (tot hoe ver speelt de sub mee), bluetooth, etc.
@Terrz en ik hadden allebei JBL speakers. Ik de CS752, maar die zijn niet meer verkrijgbaar. CS5 is volgens mij prima. Op zich wil je een relatief hoge gevoeligheid. De 93dB van de JBL CS5 of JBL Stage 502 (denk de opvolger weer) is prima.
- V.w.b. de accu, een apart compartiment is idd handig om te wisselen. Er wordt gerefereerd aan een ontlaadbeveiligingcircuit voor LiPo's, ehh..., is dat hetzelfde als zo'n accusafe?
Tsja dat is een lastige. Zelf doe ik het nog met zo'n pieper die bij een bepaald voltage hard gaat piepen, waardoor je weet dat je moet wisselen: https://hobbyking.com/nl_...-voltage-alarm-2s-4s.html
Ook kun je zelf een circuit bouwen dat bij laag voltage, net als de AccuSafe, alle stroom afsluit: http://www.instructables....Circuit-low-voltage-cut-/
Ook zijn er andere oplossingen mogelijk met Arduino's of microcontrollers, maar daar ben ik nooit aan toe gekomen. Ik dacht @maarten30 wel.
- Het festival duurt 5 dagen, wat is hier handig: 1 grote accu, meerdere kleinere (of zonnepaneel ernaast)?
Ik vind het lastig inschatten hoeveel je verbruikt op zo'n festival (mijn kisten daar nooit gebruikt), maar dat kunnen de andere beter inschatten. Daar is het een beetje van afhankelijk.
Bedoel je lichtnet? Ja, dan een 12V, 19V (laptop) of 24V adapter eraan hangen. Of een industriële voeding erin bouwen. http://store.accusafe.nl/voeding/voedingen
Van de accu? Ja. Met een volt meter. Die heb je met cijfers, maar ook percentage of streepjes: https://goo.gl/FXajzU
Ja hoor, is ook mogelijk. Deze kun je zelf bouwen, bijvoorbeeld op basis van een arduino en een WS2812 led strip: YouTube: Subwoofer with VU meter
Of je koopt een kant-en-klare oplossing: https://goo.gl/6rwfrh of https://www.banggood.com/search/vu-meter.html
Spannend!
Ik zou me even goed inlezen op enkele puntjes en sowieso:
  • Startpost van dit topic doorlezen
  • Goed nadenken over behuizing (i.v.m. ruimte - alles dat je extra inbouwt kost extra ruimte)
  • Goed kijken waar je wat koopt (China goedkoop, maar slechte garantie en lange levertijd - zelf koop ik wel vrijwel alles daar)
  • Goed kijken wat je koopt (niet klakkeloos op ons advies afgaan, maar ook reviews etc. lezen)
  • Vooraf bedenken hoe je iets gaat aansluiten en zien of dat überhaupt kan

• Terrz
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:42:

Spannend!
Ik heb er totaal geen problemen mee als mijn kist ontwerp wordt gebruikt, er zijn geloof ik nog een 2 of 3 mensen die mijn ontwerp hebben nagemaakt. Als je nou kisten gaat maken voor de verkoop met mijn ontwerp vind ik het wat anders :+ .

Hier even wat antwoorden:
Jazeker

Maakt weinig verschill aangezien we 13cm autospeakers in een compartiment van nog geen 10 liter pleuren.
Ik ben zelf destijds voor JBL's gegaan (moet je even terugzoeken in dit of het vorige topic). Deze hadden wel een goede frequency respons en hoge SPL.

Wij hangen er verschillende grote loodgel accu's aan. Deze kun je vrij goedkoop via marktplaats scoren. En we hebben een semitractie accu van 100ah.

Hangt allemaal van je verbruik af: ga je 24/7 spelen? En op wat voor volumes. Ik zou gewoon een stuk of wat accu's op de kop tikken. 1 meenemen voor gebruik en de rest in de auto laten staan, zo doen wij dat ook met Lowlands. Wij kunnen 2-3 dagen op 1 accu van 50ah spelen.

Wij hebben altijd een 12V LEDstrip met geluids-controller in de partytent hangen. Komt ook van ebay en hangen we direct aan de accu. Als je spelen op lichtnet stroom bedoeld: zit in mijn ontwerp. Hij schakelt dmv 2 autorelais automatisch tussen: interne accu, externe accu en netstroom. Netstroom krijgt ie van een ingebouwde industriële voeding.

GEen percentage, wel voltage. We hebben er een voltmeter in.

De tekeningen/schema's moet ik weer even opzoeken. Maar ik meende dat ik deze ook wel in dit of het vorige topic heb geplaatst. Ik zou als basreflexpoorten voor 2x 70mm afvoerbuis en dan en centimeter of 22 lang (even uit mijn hoofd), past in de kist als je een 45 graden bochtje gebruikt. Dit vond ik een stuk beter klinken dan 50mm pijp.

Verder zou ik gaan voor een step-up converter met goed rendement (dus niet zo'n goedkoop ebay ding).
Denk dan aan zoiets en goede bekabeling gebruiken (niet te dun).

edit: @barrymossel je was me voor :+

[ Voor 6% gewijzigd door Terrz op 16-11-2017 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Terrz schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:41:
[...]

Ik heb er totaal geen problemen mee als mijn kist ontwerp wordt gebruikt, er zijn geloof ik nog een 2 of 3 mensen die mijn ontwerp hebben nagemaakt. Als je nou kisten gaat maken voor de verkoop met mijn ontwerp vind ik het wat anders :+ .

Hier even wat antwoorden:
Jazeker

Maakt weinig verschill aangezien we 13cm autospeakers in een compartiment van nog geen 10 liter pleuren.
Ik ben zelf destijds voor JBL's gegaan (moet je even terugzoeken in dit of het vorige topic). Deze hadden wel een goede frequency respons en hoge SPL.

Wij hangen er verschillende grote loodgel accu's aan. Deze kun je vrij goedkoop via marktplaats scoren. En we hebben een semitractie accu van 100ah.

Hangt allemaal van je verbruik af: ga je 24/7 spelen? En op wat voor volumes. Ik zou gewoon een stuk of wat accu's op de kop tikken. 1 meenemen voor gebruik en de rest in de auto laten staan, zo doen wij dat ook met Lowlands. Wij kunnen 2-3 dagen op 1 accu van 50ah spelen.

Wij hebben altijd een 12V LEDstrip met geluids-controller in de partytent hangen. Komt ook van ebay en hangen we direct aan de accu. Als je spelen op lichtnet stroom bedoeld: zit in mijn ontwerp. Hij schakelt dmv 2 autorelais automatisch tussen: interne accu, externe accu en netstroom. Netstroom krijgt ie van een ingebouwde industriële voeding.

GEen percentage, wel voltage. We hebben er een voltmeter in.

De tekeningen/schema's moet ik weer even opzoeken. Maar ik meende dat ik deze ook wel in dit of het vorige topic heb geplaatst. Ik zou als basreflexpoorten voor 2x 70mm afvoerbuis en dan en centimeter of 22 lang (even uit mijn hoofd), past in de kist als je een 45 graden bochtje gebruikt. Dit vond ik een stuk beter klinken dan 50mm pijp.

Verder zou ik gaan voor een step-up converter met goed rendement (dus niet zo'n goedkoop ebay ding).
Denk dan aan zoiets en goede bekabeling gebruiken (niet te dun).

edit: @barrymossel je was me voor :+
Even toevoeging m.b.t. accu's:
@Verwijderd, je hebt meerdere opties die ik zou uitzoeken:
  • Lood(gel)accu: werkt doorgaans op 12V, goedkoper, zwaarder, groter, verkrijgbaar met hoge capaciteit (dus lang spelen). Voor hoger volume (12V gaat overigens al best hard) heb je een hogere spanning nodig, dus een step-up converter die tegen een bepaald rendement de spanning verhoogt. (Zie Terrz.) Lagespanningsbeveiliging gaat eenvoudig met de AccuSafe (plug&play).
  • LiPo's: duurder, eenvoudig, voorzichtig laden, hogere spanning mogelijk zonder step-up, lichter, kleiner. Waarschijnlijk heb je er meerdere nodig voor 5 dagen (bijladen kan wellicht wel op zo'n festival?). Beveiliging is niet zo uitgekauwd als met een AccuSafe, behalve als je voor de pieper gaat (alleen is dat niet helemaal fool-proof - bij mij zijn LiPo's wel eens leeggelopen terwijl ik weg was en dus de pieper niet hoorde).
  • Lithium pack zelf maken: op basis van 18650 cellen zelf een accu maken. Waarschijnlijk het duurste, maar je kunt zelf beslissen hoe of wat (spanning, gewicht, capaciteit). Voor dit soort packs kun je beveiligingsprintjes kopen (BMS). Meer info: http://www.instructables....Lithium-Ion-Battery-Pack/
Ik zou zeggen: lees je eens in op de verschillende opties.

---edit---
Deze van @lutkeveld kwam ik ook nog tegen in mijn bookmarks: http://www.instructables....y-Protection-Open-Source/

[ Voor 1% gewijzigd door barrymossel op 16-11-2017 13:02 . Reden: toevoeging ]

• IChaosI
barrymossel schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:04:

Yup, staat er ook gewoon bij. Sowieso fijner als je de tekst op Engels zet bij AliExpress. Is allemaal wat duidelijker dan ;)

Volgens mij stel je gewoon een minimum en maximum voltage in.
Ik had hem wel op engels gezet, maar wilde er toch even zeker van zijn. Wat op Ali staat, is nou niet altijd even kloppend gebleken.

Dan heb ik nog een vraagje. Wanneer ik hem in elkaar heb gesoldeerd, hoe kan ik hem dan het beste af gaan stellen? Wat ben ik daarvoor nodig en welke waardes moet ik aanhouden? Ik maak gebruik van de AccuSafe V3.5, welke natuurlijk sowieso al de accu uitschakelt wanneer deze tot 11.50V is gedaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
IChaosI schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:07:
[...]

Ik had hem wel op engels gezet, maar wilde er toch even zeker van zijn. Wat op Ali staat, is nou niet altijd even kloppend gebleken.

Dan heb ik nog een vraagje. Wanneer ik hem in elkaar heb gesoldeerd, hoe kan ik hem dan het beste af gaan stellen? Wat ben ik daarvoor nodig en welke waardes moet ik aanhouden? Ik maak gebruik van de AccuSafe V3.5, welke natuurlijk sowieso al de accu uitschakelt wanneer deze tot 11.50V is gedaald.
Als ondergrens dan dus 11.50V of iets hoger instellen. Accu helemaal vol laden, spanning meten en dat instellen als bovengrens. Er staat ook hoe je het dan moet instellen, maar echt heel duidelijk is dat natuurlijk ook weer niet. Je hebt in ieder geval een voeding met aanpasbaar voltage nodig. Maar in principe zou dat ook met een volle en "lege" (op 11.5V) accu kunnen lijkt me.
Dus eerst volle accu aansluiten en met één van de twee potmeters alle lichtjes aanzetten. Daarna accu leeg aansluiten en met de andere potmeter alle lichtjes op één na uitzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door barrymossel op 16-11-2017 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IChaosI
barrymossel schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:22:
[...]

Als ondergrens dan dus 11.50V of iets hoger instellen. Accu helemaal vol laden, spanning meten en dat instellen als bovengrens. Er staat ook hoe je het dan moet instellen, maar echt heel duidelijk is dat natuurlijk ook weer niet. Je hebt in ieder geval een voeding met aanpasbaar voltage nodig. Maar in principe zou dat ook met een volle en "lege" (op 11.5V) accu kunnen lijkt me.
Bedankt voor de snelle reactie, dan wacht ik tot hij binnenkomt en ga ik dat proberen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Hallo heren,

Heb al een tijdje op het net zitten zoeken, maar lees toch teveel verschillende dingen dus dan maar een berichtje. Ik heb in de schuur in het plafond een paar mooie Pioneer 6x9" luidsprekers zitten, enkel de versterker is kaduuk. Nu heb ik een beetje een ruimteprobleem, en wil ik een nieuwe bluetooth-receiver (autoradio) kopen (zoals bijv. de Kenwood KMM-BT302).

Waar ik niet uit kom is echter de voeding. Heb gesproken met een lokale electronica boer, en die adviseert mij een Meanwell LED voeding, bijvoorbeeld de CLG15012A. Het ding kan maximaal 132 Watt aan. In de autoradio zit een 10a zekering, dus denk ik dat ie maximaal 120W gaat trekken?

Alternatief is een Meanwell RS15012, geschakele voeding 150W. Vind dit nogal een knots van een apparaat. Dan schiet het wellicht zijn doel voorbij.

Kan iemand mij adviseren wat verstandig is? Zie ik iets over het hoofd? Wil het ding wel stroomloos maken als ik m niet gebruik. Dat eventueel radiozenders gewist worden is geen probleem voor mij. Weet niet of de equalizer settings dan ook weg zijn.

Gr. Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
HKees schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:18:
Hallo heren,

Heb al een tijdje op het net zitten zoeken, maar lees toch teveel verschillende dingen dus dan maar een berichtje. Ik heb in de schuur in het plafond een paar mooie Pioneer 6x9" luidsprekers zitten, enkel de versterker is kaduuk. Nu heb ik een beetje een ruimteprobleem, en wil ik een nieuwe bluetooth-receiver (autoradio) kopen (zoals bijv. de Kenwood KMM-BT302).

Waar ik niet uit kom is echter de voeding. Heb gesproken met een lokale electronica boer, en die adviseert mij een Meanwell LED voeding, bijvoorbeeld de CLG15012A. Het ding kan maximaal 132 Watt aan. In de autoradio zit een 10a zekering, dus denk ik dat ie maximaal 120W gaat trekken?

Alternatief is een Meanwell RS15012, geschakele voeding 150W. Vind dit nogal een knots van een apparaat. Dan schiet het wellicht zijn doel voorbij.

Kan iemand mij adviseren wat verstandig is? Zie ik iets over het hoofd? Wil het ding wel stroomloos maken als ik m niet gebruik. Dat eventueel radiozenders gewist worden is geen probleem voor mij. Weet niet of de equalizer settings dan ook weg zijn.

Gr. Kees
Geen dames? ;)

Waarom niet een goedkoop, zuinig versterkertje (zie eBay), een bluetooth ontvanger en een relatief goedkope 12 volt 3A voeding? 10-12A is best wel veel. Ik betwijfel of de autoradio dat vreet, maar sowieso kan dat met een andere versterker een stuk zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
barrymossel schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:28:
[...]

Geen dames? ;)

Waarom niet een goedkoop, zuinig versterkertje (zie eBay), een bluetooth ontvanger en een relatief goedkope 12 volt 3A voeding? 10-12A is best wel veel. Ik betwijfel of de autoradio dat vreet, maar sowieso kan dat met een andere versterker een stuk zuiniger.
Zo u wilt, dames :). Heb net ff gekeken en de speakers zijn Pioneer TS-A6923I met een vermogen van 60W nominaal (zeggen ze :| ). Impedantie is 4 Ohm. Vraag mij af of dit goed gaat komen met een andere versterker, zoals bijvoorbeeld de Dynavox E-SA18 (die heeft een impedantie van 8 Ohm). Heb hier geen kaas van gegeten, ben mechanicus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Haha.

Dat kan gewoon op een TA2024 bordje hoor. Kost je 5 euro op eBay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
HKees schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:31:
[...]

Zo u wilt, dames :). Heb net ff gekeken en de speakers zijn Pioneer TS-A6923I met een vermogen van 60W nominaal (zeggen ze :| ). Impedantie is 4 Ohm. Vraag mij af of dit goed gaat komen met een andere versterker, zoals bijvoorbeeld de Dynavox E-SA18 (die heeft een impedantie van 8 Ohm). Heb hier geen kaas van gegeten, ben mechanicus.
Wattage van de speakers zegt helemaal niks, dat is het vermogen wat ze continue aan kunnen voordat ze te warm worden. Een autoradio en elke andere versterker op 12V haalt maximaal 20W per kanaal mits er geen step-up converter naar een hoger voltage in zit (Zoals een auto versterker). Een autoradio levert maximaal 20W per kanaal (ongeveer), en dan staat ie zo luid dat jij niet meer fijn in je schuurtje aan het werk/klussen bent :+ .

Het is maar net wat je wilt: Als jij een autoradio prettig vind werken koop je die. Je kunt ook kiezen voor (zoals @barrymossel al aangaf) een versterkerbordje van ebay kopen (zoiets bijvoorbeeld). Om de boel van stroom te voorzien kun je een 12V voeding uit de kringloop bak gebruiken of eentje bestellen van ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Terrz schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:41:
[...]

Wattage van de speakers zegt helemaal niks, dat is het vermogen wat ze continue aan kunnen voordat ze te warm worden. Een autoradio en elke andere versterker op 12V haalt maximaal 20W per kanaal mits er geen step-up converter naar een hoger voltage in zit (Zoals een auto versterker). Een autoradio levert maximaal 20W per kanaal (ongeveer), en dan staat ie zo luid dat jij niet meer fijn in je schuurtje aan het werk/klussen bent :+ .

Het is maar net wat je wilt: Als jij een autoradio prettig vind werken koop je die. Je kunt ook kiezen voor (zoals @barrymossel al aangaf) een versterkerbordje van ebay kopen (zoiets bijvoorbeeld). Om de boel van stroom te voorzien kun je een 12V voeding uit de kringloop bak gebruiken of eentje bestellen van ebay.
Dank voor de antwoorden. Vind dat versterkerbordje ook wel interessant. Vraag me alleen af of dit lekker gaat werken met de 4 Ohm luidsprekers... Dien ik deze dan met een gelijke voeding te voeden zoals jij aangeeft? Dus of ik nu voor de autoradio kies (die sowieso voor 4 Ohms LS geschikt zijn), of voor een TPA bordje...?

Mijn gedachte is dat als ik autoluidsprekers heb, en daar een autoradio op aansluit (of andersom :P), dat dit altijd gaat werken.

Qua voeding.... vind degene die jij voorstelt best een groot ding. Hoe denk jij over de Meanwell LED voeding (bijv. de CLG15012A)?
Pagina: 1 ... 8 ... 20 Laatste