Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Een 12V voeding is nou ook weer niet zo duur, gewoon een halen die wel past bij je set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even een kort vraagje, ( misschien een beetje dom, maar kon het nergens in het forum vinden)
Ik heb een 22,5 RMS watt versterker maar ik heb boxen van 60 RMS watt, wat als ik deze aansluit? Gebruik ik dan gewoon 22,5 watt van de 60 of doet hij dan niks en overhit de versterker?
Alvast bedankt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
Dan gebruikt die gewoon de 22,5 Watt RMS. (waarschijnlijk haalt hij dat niet in de praktijk, maar dat is een ander verhaal) Je versterker en speakers zijn zo veilig, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:27

Pixeltje

Woo-woohoo!

barrymossel schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 21:45:
[...]

Van een autoradio is alleen de radio interessant geloof ik. En een radio(bordje) die je aansluit op je versterker is ook niet duur. Ik zou persoonlijk gaan voor een 2.1 bordje en (als radio nodig is) een iets duurder radio-mp3-bluetooth bordje uit China (zoals https://nl.aliexpress.com...APE-FLAC/32576583393.html). Evt.
Thanks. Ik heb even zitten googlen naar dat TPA3116 bordje, ziet er best interessant uit eigenlijk maar de prijzen varieren nogal (van 12 tot 40 dollar gezien).

Ik zal die vent eerst eens vragen welke radio hij heeft liggen, als het budget een uitdaging wordt dat gebruiken we die, anders ga ik voor het 2.1 bordje. Samen met een mooi input-panel met USB en aux ben je dan ook al een heel eind.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

ik ben bezig met mijn eigen kratradio, ik loop alleen vast op iets.
Ik wil graag kunnen switchen tussen mijn accu en netspanning.
ik wil alleen niet dat mijn netspanning mijn accu oplaat maar hij moet alleen mijn versterker voeden,
Hoe moet ik dit aansluiten?
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/wib6o.png

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2017 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:08
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:18:
Hallo,

ik ben bezig met mijn eigen kratradio, ik loop alleen vast op iets.
Ik wil graag kunnen switchen tussen mijn accu en netspanning.
ik wil alleen niet dat mijn netspanning mijn accu oplaat maar hij moet alleen mijn versterker voeden,
Hoe moet ik dit aansluiten?
Ik denk dat je een SPDT ON/ON of ON/OFF/ON zoekt. Evt. een DPDT.

Meer info: http://www.littelfuse.com...ter/poles-and-throws.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
DPDT kan je zo aansluiten.

Je netspanning moet je trouwens niet direct op je MaxAmp aansluiten, maar dat lijkt me logisch. 230V AC op die MaxAmp en dan is die gelijk weg. Volgens mij wil die maximaal 14V DC hebben. Een netvoeding er tussen en dan is het geen probleem natuurlijk. Waarom wil je trouwens niet opladen met de netvoeding? Hoe wil je anders je accu op gaan laden?

[ Voor 71% gewijzigd door Royenroy op 27-06-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had op het internet gevonden zoals deze manier, maar hier laat de voeding ook de accu op denk ik. en dat is niet wat ik wil.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/28tf80i.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Royenroy schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:30:
DPDT kan je zo aansluiten.

Je netspanning moet je trouwens niet direct op je MaxAmp aansluiten, maar dat lijkt me logisch. 230V AC op die MaxAmp en dan is die gelijk weg. Volgens mij wil die maximaal 14V DC hebben. Een netvoeding er tussen en dan is het geen probleem natuurlijk. Waarom wil je trouwens niet opladen met de netvoeding? Hoe wil je anders je accu op gaan laden?
Nee ik heb een vervormer ertussen, van 230V naar 12V, omdat ik een acculader heb die alleen kan laden en niet voeding kan geven en ik heb een voeding die alleen voeding kan geven en niet druppelladen aan de accu.

Ik heb nu een aan/uit/aan schakelaar, als ik joun plaatje goed begrijp heb ik dus een andere schakelaar nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Er zijn zeker meerdere wegen naar Rome, zoals @barrymossel z'n link al aangaf. Als je voor de aller simpelste oplossing (die reeds goed gedocumenteerd en automatisch is) kan je het ook aansluiten volgens dit schema. Dan wordt de accu uitgeschakeld als de spanning te laag wordt (waardoor je je accu nog vaker kan gebruiken, als je hem helemaal leeg maakt is die kapot!) en als je spanning erop zet kan je gewoon doorspelen. Moet je nog wel zo'n Accusafe hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:37:
ik had op het internet gevonden zoals deze manier, maar hier laat de voeding ook de accu op denk ik. en dat is niet wat ik wil.
[afbeelding]
Dit kan gewoon hoor. Dan laad je de accu niet op. De + van de voeding is dan immers niet verbonden met de + van de accu.

---edit---
Als is sluit je bij de meeste SPDT schakelaars (die ik ken tenminste) de versterker op de middelste "pole" aan.

[ Voor 12% gewijzigd door barrymossel op 27-06-2017 15:58 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en als ik het als volgt doe?
krijg ik nu kortsluiting of werkt het niet zo bij een schakelaar?
dit is de dpdt schakelaar aan/uit/aan uit het linkje van @barrymossel
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2148nq0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:55:
en als ik het als volgt doe?
krijg ik nu kortsluiting of werkt het niet zo bij een schakelaar?
dit is de dpdt schakelaar aan/uit/aan uit het linkje van @barrymossel
[afbeelding]
Ook dit werkt prima! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-07 19:42
Na 3 jaar vol tevreden mijn Kistradio gebruikt te hebben wil ik een update doen. Ik wil een Chromecast audio toevoegen zodat ik via bluetooth mijn muziek kan delen (en multiroom/garden).

Nu is mijn vraag hoe ik deze het beste aan kan sluiten.
Ik gebruik:
AccuSafe V3,5
Maxamp20 met 3,5mm connector
Loodgel accu 12V 7.2Ah
Loodgel acculader 12V
230V naar 12V 2A voeding

De chromecast audio gebruikt een usb kabel 5 V, 1 A.
Ik zou willen dat de Chromecast ook achter de Accusafe komt te zitten zodat deze de accu niet leegtrekt en zodat hij uitschakelt als ik de schakelaar omzet.
Ik vraag me af of ik hem gewoon op de out van de accusafe kan zetten, die wat ook naar de maxamp gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Moet nog een step-down converter tussen. Je 5V Chromecast aansluiten op een 12V aansluiting is geen goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
Royenroy schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:20:
Moet nog een step-down converter tussen. Je 5V Chromecast aansluiten op een 12V aansluiting is geen goed plan.
Daar was ik na een paar minuten uitzoeken achter gekomen ja.
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1359699-0/usb-inbouwbus-2100ma-uitgaande-stroomsterkte-maximaal-2100ma.jpg
ingang: 12-24 VDC
uitgang: 5 V 2.1 A, 5 V 1 A

En dan op de out van de accusafe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Liever een zonder ledlampje om het verbruik laag te houden, maar zo'n ding is wat je zoekt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
Royenroy schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:28:
Liever een zonder ledlampje om het verbruik laag te houden, maar zo'n ding is wat je zoekt ja.
Bedankt, Ik heb deze besteld https://www.bol.com/nl/p/...343d4cbc.1.2.ProductTitle
Is wat makkelijker met inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Scamid schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:52:
Na 3 jaar vol tevreden mijn Kistradio gebruikt te hebben wil ik een update doen. Ik wil een Chromecast audio toevoegen zodat ik via bluetooth mijn muziek kan delen (en multiroom/garden).

Nu is mijn vraag hoe ik deze het beste aan kan sluiten.
Ik gebruik:
AccuSafe V3,5
Maxamp20 met 3,5mm connector
Loodgel accu 12V 7.2Ah
Loodgel acculader 12V
230V naar 12V 2A voeding

De chromecast audio gebruikt een usb kabel 5 V, 1 A.
Ik zou willen dat de Chromecast ook achter de Accusafe komt te zitten zodat deze de accu niet leegtrekt en zodat hij uitschakelt als ik de schakelaar omzet.
Ik vraag me af of ik hem gewoon op de out van de accusafe kan zetten, die wat ook naar de maxamp gaat.
De kans op groundloop is erg hoog. Ik heb het in ieder geval nooit goed werkend gekregen zonder twee voedingen/accu's te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Wat is eigenlijk ongeveer het verbruik van zo'n Chromecast audio? Is dat een beetje houdbaar met een accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Royenroy schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:06:
Wat is eigenlijk ongeveer het verbruik van zo'n Chromecast audio? Is dat een beetje houdbaar met een accu?
Ooit ergens opgepikt: 1.3W terwijl je muziek speelt en ~1W als je geen muziek speelt (wel verbonden). Dus een kleine powerbank laat je al langer spelen dan de gemiddelde accu je versterker.
Zelf gebruik ik trouwens een 16,000mAh powerbank van Xiaomi. Nooit zonder prik gezeten.

[ Voor 9% gewijzigd door barrymossel op 28-06-2017 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
barrymossel schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:54:
[...]

De kans op groundloop is erg hoog. Ik heb het in ieder geval nooit goed werkend gekregen zonder twee voedingen/accu's te gebruiken.
Daar komen we vanzelf achter dan.
Zijn er nog andere opties om dit te voorkomen? (Buiten een powerbank, welke ik trouwens wel heb liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 09:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Hoi allemaal, na dit topic intensief te hebben doorgelezen heb ik nog een aantal vragen. Eerst even de situatie:
Heb hier twee AKAI speakers staan met (wattage even ontschoten, 8 ohms impendance). Op het moment heb ik er een wekkerradio bord + airport express inzitten waardoor verbinding met AUX en airplay mogelijk is. Wordt eigenlijk alleen binnenshuis gebruikt als klusradio, maar er kunnen 4 batterijen voor de power.

Nu wilde ik dit upgraden en een behuizing maken waar beide speakers in gaan. Hier hoort ook een nieuw bordje bij. De volgende functies wil ik gebruiken om af te kunnen spelen: AUX, Airplay en DAB +.
Nu is dit laatste nog een probleem, ik krijg nergens iets gevonden wat een simpel modulebordje is voor DAB+ ontvangst. Wat ik wel lees als geschikte versterker is een TA2024 of een variant hierop.
Begrijp ik het dan goed dat ik als input voor deze versterker een een apart bordje moet hebben?
De 'nieuwe' hoeft niet meer op batterijen dus dat hele verhaal kan eruit gehaald worden.

TLDR:
- DAB+ in een kistradio: hoe?
- Inputbordje met DAB+, Aux en mp3 (airplay)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Scamid schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:52:
[...]

Daar komen we vanzelf achter dan.
Zijn er nog andere opties om dit te voorkomen? (Buiten een powerbank, welke ik trouwens wel heb liggen)
Eerst gewoon een proberen. Anders eens kijken naar een isolated DC/DC converter. Die zou in theorie moeten werken, maar daar heb ik tot nu toe nog geen succes mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Sjoerdfoto schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:46:
Hoi allemaal, na dit topic intensief te hebben doorgelezen heb ik nog een aantal vragen. Eerst even de situatie:
Heb hier twee AKAI speakers staan met (wattage even ontschoten, 8 ohms impendance). Op het moment heb ik er een wekkerradio bord + airport express inzitten waardoor verbinding met AUX en airplay mogelijk is. Wordt eigenlijk alleen binnenshuis gebruikt als klusradio, maar er kunnen 4 batterijen voor de power.

Nu wilde ik dit upgraden en een behuizing maken waar beide speakers in gaan. Hier hoort ook een nieuw bordje bij. De volgende functies wil ik gebruiken om af te kunnen spelen: AUX, Airplay en DAB +.
Nu is dit laatste nog een probleem, ik krijg nergens iets gevonden wat een simpel modulebordje is voor DAB+ ontvangst. Wat ik wel lees als geschikte versterker is een TA2024 of een variant hierop.
Begrijp ik het dan goed dat ik als input voor deze versterker een een apart bordje moet hebben?
De 'nieuwe' hoeft niet meer op batterijen dus dat hele verhaal kan eruit gehaald worden.

TLDR:
- DAB+ in een kistradio: hoe?
- Inputbordje met DAB+, Aux en mp3 (airplay)
Denk niet dat er een pasklaar bordje is, maar dan zou je moeten zoeken. Een bordje met alleen DAB+ kun je bijvoorbeeld hier vinden, bestaat dus wel: http://www.ebay.com/itm/D...t-Board-Pro-/142016258850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 09:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

barrymossel schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:32:
[...]

Denk niet dat er een pasklaar bordje is, maar dan zou je moeten zoeken. Een bordje met alleen DAB+ kun je bijvoorbeeld hier vinden, bestaat dus wel: http://www.ebay.com/itm/D...t-Board-Pro-/142016258850.
Thanks. Denk dat ikvoor die prijzen toch voor een meer simpelere oplossing kies, TA2024 met een inputbordje.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Sjoerdfoto schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 07:14:
[...]

Thanks. Denk dat ikvoor die prijzen toch voor een meer simpelere oplossing kies, TA2024 met een inputbordje.
Je zou een Chromecast Audio kunnen overwegen. Kun je eenvoudig via bijvoorbeeld TuneIn digitaal radio luisteren. En uiteraard Spotify en dat soort zaken. Ideaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcoMan21
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-08 11:32
Wat een gave projecten komen er voorbij.

Dit is mijn bierkrat radio moet nog wel het een en ander aan gebeuren maar het werkt wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsmans
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-06-2022
Ik heb hier lang niet meer gepost, maar ik zit met een kleine vraag die ik toch hier moet stellen: Is het nodig om in een klein kistje met alleen een Ta2024 en een voeding (geen speakers) luchtgaten en eventueel een fan te plaatsen? Ik ben bang dat er iets bij hoog volume en warm weer oververhit (het kistje is namelijk net groot genoeg voor de twee onderdelen) :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Even een snel vraagje tussendoor.
Wat voor bekabeling kan ik het beste gebruiken om alles aan te sluiten?
Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
rupsmans schreef op zondag 2 juli 2017 @ 19:33:
Ik heb hier lang niet meer gepost, maar ik zit met een kleine vraag die ik toch hier moet stellen: Is het nodig om in een klein kistje met alleen een Ta2024 en een voeding (geen speakers) luchtgaten en eventueel een fan te plaatsen? Ik ben bang dat er iets bij hoog volume en warm weer oververhit (het kistje is namelijk net groot genoeg voor de twee onderdelen) :/
Zit volgens mij beveiliging op, dus kapot zal het niet gaan. Dus je zou gewoon kunnen testen en anders alsnog ventilatie aanbrengen.
Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:18:
Hallo,
Even een snel vraagje tussendoor.
Wat voor bekabeling kan ik het beste gebruiken om alles aan te sluiten?
Mvg
Gewoon "luidsprekerkabel" voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even een paar vraagjes,
Ik heb de versterker sure 2x100Watt gekocht.
- Nu ging ik hem aansluiten en alles lukte totdat ik hem aanzette. 1 speaker deed het maar en als ik de tulp omdraaide deed de ander het. ( ze zijn dus niet defect) weet iemand hoe dit komt en wat ik er aan kan doen?
- ik wil graag op deze versterker een logaritmische potmeter aansluiten. Nu heb ik vernomen dat ik deze direct aan de versterker kon solderen. Nu is alleen de vraag: waar op de versterker moet ik hem solderen en hoe moet ik hem aansluiten?
- ook heb ik het idee dat ik lang en na niet aan de 2x 100Watt rms kom. Komt dit misschien omdat ik er maar 12V op heb staan of maakt dat niet uit?
Wat zou het eventueel anders kunnen zijn?
Alvast bedankt!
Willem Top

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2017 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even een toevoeging:
- ook heb ik het idee dat ik lang en na niet aan de 2x 100Watt rms kom. Komt dit misschien omdat ik er maar 12V op heb staan of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Er zit volgens mij geen aansluiting op om het volume te regelen als ik zo snel door de gebruiksaanwijzing heen scroll. Je kan wel gewoon een potentiometer in-line met de input solderen, dat doe je zo. In die gebruiksaanwijzing staat ook hoe ze op het getal 100W zijn gekomen, namelijk met een 30V voeding, een RL van 4 Ohm en een afgespeelde sinusgolf met een frequentie van 1kHz, met een temperatuur van 25 graden celcius. Ohja, de THD+N<10%. Dat betekent dus dat er onder die omstandigheden echt heel erg veel distortion is. Kortom, die 2x100W is eigenlijk maar een theoretisch getal. Ga er niet vanuit dat je die ook gaat halen. Is ook helemaal niet nodig, 2x50W is al heel erg hard.

Met het probleem met het aansluiten kan ik je niet helpen, ik heb namelijk geen idee hoe je het allemaal aan aan het sluiten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het is niet de bedoeling om binnen 24 uur meerdere keren achter elkaar te posten omdat dit ongewenste schop-reacties geeft aan een topic. Als de laatste post van jezelf is en je wil iets wijzigen of toevoegen, gebruik dan de "wijzig"-knop. Die zit er niet voor niets. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:34:
Ik heb even een paar vraagjes,
Ik heb de versterker sure 2x100Watt gekocht.
- Nu ging ik hem aansluiten en alles lukte totdat ik hem aanzette. 1 speaker deed het maar en als ik de tulp omdraaide deed de ander het. ( ze zijn dus niet defect) weet iemand hoe dit komt en wat ik er aan kan doen?
Ik zou eerst eens de (tulp)kabel testen of met een andere proberen. Ook zeker weten dat je bron het goed doet (telefoon? testen met koptelefoon/oortjes). Zo kun je bepalen of het de audiobron/-kabel is of daadwerkelijk de versterker. De speakers zijn het waarschijnlijk niet, zoals je al had bepaald.
Als het de versterker is, denk ik dat je hem het beste terug kan sturen. Je wilt niet gaan kloten met dat bordje zelf. Denk ook niet dat je dat zo 1-2-3 zonder ervaring gaat lukken :)
- ik wil graag op deze versterker een logaritmische potmeter aansluiten. Nu heb ik vernomen dat ik deze direct aan de versterker kon solderen. Nu is alleen de vraag: waar op de versterker moet ik hem solderen en hoe moet ik hem aansluiten?
Alvast bedankt!
Eerlijk gezegd denk ik dat ook op 12V die versterker hard genoeg gaat. Als je "niet het gevoel hebt dat er 100W uitkomt" dan is er óf iets mis met de versterker, óf met je gehoor. :+ Maar je kunt sowieso een hoger voltage proberen. Bijvoorbeeld met een 24V accu/voeding of een step-up converter en dan naar 30V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:33:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik dat ook op 12V die versterker hard genoeg gaat. Als je "niet het gevoel hebt dat er 100W uitkomt" dan is er óf iets mis met de versterker, óf met je gehoor. :+ Maar je kunt sowieso een hoger voltage proberen. Bijvoorbeeld met een 24V accu/voeding of een step-up converter en dan naar 30V.
Oke, ik ga even kijken wat ik kan doen!
Even een ander dingetje, mijn koeler op de versterker gaat niet automatisch aan. Nu heb ik even rondgekeken op het internet en zie ik het bij andere wel. Hoe zorg ik hiervoor of gaat dit toch automatisch?
En nog iets anders,
Als ik hem op zijn hardst zet gaat er een rood lampje op de versterker branden. Nu weet ik waar dit voor diend maar is dit ook slecht voor de versterker of maakt het niet uit als ik de koeler aan heb staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsvandiepen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-01 21:33
hoi ik ben nieuw hier heb hier al veel nutiige informatie kunnen vinden

ik dacht laat ik mijn project ook maar even showen
ben nog niet begonnen met bouwen maar dit is wat ik tot nu toe bedacht heb.

http://imgur.com/a/y4ORg

de bedoeling is dat ik het op wielen zet met een handvat om het makkelijk mee te kunnen nemen
alle electronica had ik allemaal nog liggen dus kwam weer goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:38:
Nog even een toevoeging:
Dat klopt, op 12V zit je eerder aan 15W per kanaal. Op 24V moet je denken aan 70W per kanaal, 30V 100W per kanaal. Maar dat verschil tussen 70W en 100W is amper hoorbaar. 15W en 70W zal wel wat verschil maken, maar of het de moeite van een 24V systeem (dubbele accu's, dure acculader of een boost converter) waard is is meestal maar de vraag.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 18:03:
[...]

Dat klopt, op 12V zit je eerder aan 15W per kanaal. Op 24V moet je denken aan 70W per kanaal, 30V 100W per kanaal. Maar dat verschil tussen 70W en 100W is amper hoorbaar. 15W en 70W zal wel wat verschil maken, maar of het de moeite van een 24V systeem (dubbele accu's, dure acculader of een boost converter) waard is is meestal maar de vraag.
Oke top bedankt!
Ik heb besloten om toch voor nog een 12V accu te gaan, alleen ik wil ook een adapter van 24V maar ik kan kiezen tussen een 1,5A en een 2,5A. Nu weet ik dat het bij accu de duur aangeeft maar waar is het van belang bij een adapter? Of maakt het geen verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 22:56:
[...]

Oke top bedankt!
Ik heb besloten om toch voor nog een 12V accu te gaan, alleen ik wil ook een adapter van 24V maar ik kan kiezen tussen een 1,5A en een 2,5A. Nu weet ik dat het bij accu de duur aangeeft maar waar is het van belang bij een adapter? Of maakt het geen verschil?
1,5A of 2,5A geeft aan hoeveel stroom de voeding kan leveren, de A staat voor Ampère. Bij een accu staat er Ah, oftwel Ampère hour, Ampèreuur. Dat wil zeggen dat als er 2Ah op staat dat de accu één uur lang 2A kan leveren tot hij leeg is. Of 2 uur 1A, 4 uur 0,5A etc. Vermogen wordt uitgedrukt in Watt en is U * I = P (Spanning * Stroom = Vermogen, Volt * Ampère = Watt). Dus als je 24V voeding 2,5A kan leveren is dit dus 60W. Omdat je versterker niet 100% efficiënt is zul je dus altijd minder dan 60W aan uitgangsvermogen hebben als je de versterker met de voeding voedt. Dit moet je dan ook nog delen door het aantal kanalen, dus altijd minder dan 2 * 30W in het geval van stereo.

Verder is er een boel info te vinden in dit topic en op de rest van het internet, dus met deze basiskennis gaan zoeken moet wel wat opleveren denk ik. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsvandiepen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aKib1VR.jpg

zo laat ik dan uiteindelijk het eindresultaat laten zien

hier het complete album met de bouwfotos
http://imgur.com/a/XRfht

met het meten wat ik gedaan heb verwacht ik dat ik ongeveer 15 tot 20 uur op 2 accus kan doen dit is dus perfect voor een weekend weg

zijn nog wel wat dingen die ik er aan wil doen zoals het op wielen zetten en nu kan ik nog maar 1 accu aansluiten en wil dat ook nog uit breiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Leuk hoor. Zal best wat geluid vanaf komen. Gaat de subwoofer ook een beetje laag?

Zelf zou ik denk ik die luidsprekers nog wel zwart verven, zodat het meer één geheel is. Maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsvandiepen
Thanks ja zeker de sub gaat laag zat heb het zelfs wat terug gezet om het verbruik wat omlaag te halen was effe te veel.
Maar idd die speakers gaan ook nog zwart was ik al van plan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:18
Vorige week mijn vakantiespeaker afgerond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bAElPx2ohBPg7wKu8UrPgz9z/medium.jpg

Het was een bbq gereedschaps koffertje :)
De speakertjes komen uit een philips surround setje, ik heb ze met front en al in de box gelijmd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u29tonjuiLeCXSq4OKu6j4lo/medium.jpg

Links de aan/uit schakelaar en oplaad aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u91q4wbPhhHVSuvnGGCSQScD/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/c1n1cpVTEh7Vgsq3CN2Wk0z3/medium.jpg

Bluetooth receiver / versterker combi:
http://www.ebay.com/itm/T...ksid=p2057872.m2749.l2649
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cvhkTZMovhJWIyjhp4kvYpp8/medium.jpg

De voeding is een 3 cell lithium pakket met protectie print.
Opladen doe ik met een externe ac lader, werkt perfect:
http://www.ebay.com/itm/E...d7549a:g:L7sAAOSwt0FZCpqi

Tochtstrip op de randen geplakt, om de box zo luchtdicht mogelijk te krijgen, en de rest van de ruimte is gevuld met noppenschuim, anders klinkt het voor geen meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3m80eSOcvkpl4yDm56ObrlSG/medium.jpg

De speaker klinkt onverwacht goed! Beter dan toen de speakertjes in hun kleine plastic behuizing zaten.
En wat ook belangrijk is, geen bijgeluiden!

Verbeterpuntjes:
Een step up om continu het maimale vermogen uit de accu te halen
Een volumeregeling maken, de opstart en connect geluiden van het printje zijn erg hard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 11:28
Ik ben momenteel bezig met het uitdenken en ontwerpen van een nieuwe kistradio. Heb een aantal jaar geleden al eens een kistradio gebouwd op basis van de TA2024 met twee 13cm speakers en een 7AH accu erin. Nu was dat ding ongeveer net zo groot als een kratje pils en ik vond hem niet echt makkelijk mee te nemen.

Het plan is dus om deze uit elkaar te halen en de onderdelen in een kubus van 20x20x20cm te bouwen. De speakers komen tegenover elkaar in de kist, met daartussen de accu en daarboven de versterker. De TA2024 wordt vervangen door een TPA3116 omdat ik deze een wat beter geluid vind geven.

Nu wil ik de kast zo goed als luchtdicht maken, dus alle aansluitingen moeten van buitenaf te benaderen zijn. Voor de knopjes en 3.5mm plug is dat niet zo spannend, maar ik zit alleen even met wat voor laadstekker ik ga gebruiken. Ik kwam op internet deze tegen:

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/016462/files/017572939/12v-bmw-stekker-naar-sigaretten-stekkerdoos.jpg

Dit lijkt mij wel ideaal omdat ik hier ook zo'n usb lader in kan pluggen zodat ik bijvoorbeeld een telefoon kan laden. Echter vraag ik me af of dit ook de andere kant op gaat. Als ik het mannetje bevestig aan mijn Optimate acculader en vervolgens in plug, zal hij dan mijn accu opladen? (hij komt direct op de accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
ronnie vd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 23:32:
Een volumeregeling maken, de opstart en connect geluiden van het printje zijn erg hard!
Groot nadeel aan die bordjes! Sowieso vervelend dat je die niet uit kunt zetten.
Vinze schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 01:09:
Nu wil ik de kast zo goed als luchtdicht maken, dus alle aansluitingen moeten van buitenaf te benaderen zijn. Voor de knopjes en 3.5mm plug is dat niet zo spannend, maar ik zit alleen even met wat voor laadstekker ik ga gebruiken. Ik kwam op internet deze tegen:

[afbeelding]

Dit lijkt mij wel ideaal omdat ik hier ook zo'n usb lader in kan pluggen zodat ik bijvoorbeeld een telefoon kan laden. Echter vraag ik me af of dit ook de andere kant op gaat. Als ik het mannetje bevestig aan mijn Optimate acculader en vervolgens in plug, zal hij dan mijn accu opladen? (hij komt direct op de accu)
Je wilt dus die sigaretten-stekker aansluiten op je accu en dan enerzijds daar een USB-lader insteken (dat kan) en anderzijds daar de out van je lader in steken (kan ook)? Misschien anders eens tekenen wat je precies bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzly
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 15:32
Hallo allemaal,

ik volg al een hele tijd dit topic en heb al veel toffe projecten gezien.
Ik dacht dat het maar eens tijd wordt dat ik ook eens ga beginnen.
Ik heb een oud klein cognac vaatje gekocht en wil hier op de kopse kant een speaker plaatsen.
vaatje

De binnenmaten zijn ongeveer: 20cm diameter x 21cm diepte

Ik vraag me af of het mogelijk is om 1 fullrange speaker (max 20,5cm diameter) te gebruiken aan 1 kant van het vaatje? Klinkt een fullspeaker (+- 20cm) ook een beetje met de bass? Er zal vooral EDM op geluisterd worden :P
Ik twijfel alleen nog of ik aan 1 kant of beide kanten een speaker zal plaatsen.
Aan 2 kanten kan ook, maar dan kun je het geluid niet echt naar je toe richten lijkt me? En de andere kopse kant zou een mooie plek zijn om de aansluitingen en voltmeter te plaatsen.

Wat zouden jullie doen? Hebben jullie tips voor ronde speakers rond de 20cm?

Nu hoeft hij echt geen mega hard geluid te geven. We willen heb voornamelijk voor op ons dakterras en op het strand gebruiken.
Ik dacht aan een T2024, maar kun je uberhaupt maar 1 speaker mono aansluiten? En is het dan mogelijk om stereo geluid om te zetten naar mono? Ik kan hier niet veel over vinden omdat de meeste minimaal 2 speakers gebruiken.

Verdere wensen:
- versterker T2024 Modded
- accubeveiliging van accusafe
- een lichte accu (Li-Ion of LiPo) het vaatje is al redelijk zwaar.
- voltmeter
- 220v stekker.
- bluetooth
- aux ingang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
Als je maar één speaker wilt inbouwen zou ik gewoon een mono versterkertje gebruiken. Daar staat eBay/Ali/etc. ook helemaal vol mee. Voor het stereo --> mono omzetten zijn ook genoeg voorbeelden te vinden. Dit gaat met twee weerstanden, schema staat hier in het topic ook wel genoemd geloof ik. :)

www.teamgenie.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
Leuk idee!
Ik heb ook een mono speaker....gemaakt van luchtkanaal. Staat op mijn werk en loopt op boormachine accus.
Voedingsspanning is 20.6 volt. Versterker een tda...(2x50 chinese watts)
Er kan zo een 2e luidspreker op het ongebruikte kanaal worden aangesloten dmv een stekker.

Niet mooi maar donders functioneel :)
En gaat echt hard zat!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zik88CbHthOKSENDdRfPF1xK/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/khjnnR5X7qZfrteLoleG7FLz/thumb.jpg

Ik zou een ronde auto speaker adviseren...zit er meteen een beschermrooster voor.
Accusafe is niet echt nodig als je een bms gebruikt voor de li ions.

[ Voor 29% gewijzigd door ronnie vd op 27-07-2017 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
barrymossel schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 09:13:
[...]

Groot nadeel aan die bordjes! Sowieso vervelend dat je die niet uit kunt zetten.

[...]

Je wilt dus die sigaretten-stekker aansluiten op je accu en dan enerzijds daar een USB-lader insteken (dat kan) en anderzijds daar de out van je lader in steken (kan ook)? Misschien anders eens tekenen wat je precies bedoelt?
Ja dat klopt! Het is of die USB lader erin, of een plug welke op de acculader komt te zitten. Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zjnNKqh.png

Ik heb 0,0 verstand van elektra, maar volgens mij kan de stroom 2 kanten op (van en naar de accu) maar ik weet niet zeker of er verder nog iets in deze pluggen zit waardoor de stroom mogelijk maar één kant op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wzzly schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 12:29:
Hallo allemaal,

ik volg al een hele tijd dit topic en heb al veel toffe projecten gezien.
Ik dacht dat het maar eens tijd wordt dat ik ook eens ga beginnen.
Ik heb een oud klein cognac vaatje gekocht en wil hier op de kopse kant een speaker plaatsen.
[afbeelding]

De binnenmaten zijn ongeveer: 20cm diameter x 21cm diepte

Ik vraag me af of het mogelijk is om 1 fullrange speaker (max 20,5cm diameter) te gebruiken aan 1 kant van het vaatje? Klinkt een fullspeaker (+- 20cm) ook een beetje met de bass? Er zal vooral EDM op geluisterd worden :P
Ik twijfel alleen nog of ik aan 1 kant of beide kanten een speaker zal plaatsen.
Aan 2 kanten kan ook, maar dan kun je het geluid niet echt naar je toe richten lijkt me? En de andere kopse kant zou een mooie plek zijn om de aansluitingen en voltmeter te plaatsen.

Wat zouden jullie doen? Hebben jullie tips voor ronde speakers rond de 20cm?

Nu hoeft hij echt geen mega hard geluid te geven. We willen heb voornamelijk voor op ons dakterras en op het strand gebruiken.
Ik dacht aan een T2024, maar kun je uberhaupt maar 1 speaker mono aansluiten? En is het dan mogelijk om stereo geluid om te zetten naar mono? Ik kan hier niet veel over vinden omdat de meeste minimaal 2 speakers gebruiken.

Verdere wensen:
- versterker T2024 Modded
- accubeveiliging van accusafe
- een lichte accu (Li-Ion of LiPo) het vaatje is al redelijk zwaar.
- voltmeter
- 220v stekker.
- bluetooth
- aux ingang
Heel nice!

Je zou bijvoorbeeld ook aan een (relatief) kleine woofer kunnen denken, aangevuld met tweeter? Hoeveel liter is het vaatje ongeveer?
En waar ga je de 220V op aansluiten? Ik zou sowieso acculader en voeding buiten de kist laten. Voltmeter kun je evt. iets als dit kiezen: https://goo.gl/AmjktY (als je accubeveiliging gebruikt hoef je niet precies te zien hoe vol de accu zit en dan is dit wellicht wat leuker).
Als versterker een TPA3118. Signaal mono maken zoals ergens in de OP. Dit doe je net vóór de in van je versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Vinze schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 14:20:
[...]

Ja dat klopt! Het is of die USB lader erin, of een plug welke op de acculader komt te zitten. Zo dus:

[afbeelding]

Ik heb 0,0 verstand van elektra, maar volgens mij kan de stroom 2 kanten op (van en naar de accu) maar ik weet niet zeker of er verder nog iets in deze pluggen zit waardoor de stroom mogelijk maar één kant op kan.
Nee hoor, dit gaat prima. In principe zorgen die ingang en stekker alleen voor een verbinding. Zit verder als het goed is geen andere meuk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzly
barrymossel schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 14:22:
[...]

Heel nice!

Je zou bijvoorbeeld ook aan een (relatief) kleine woofer kunnen denken, aangevuld met tweeter? Hoeveel liter is het vaatje ongeveer?
En waar ga je de 220V op aansluiten? Ik zou sowieso acculader en voeding buiten de kist laten. Voltmeter kun je evt. iets als dit kiezen: https://goo.gl/AmjktY (als je accubeveiliging gebruikt hoef je niet precies te zien hoe vol de accu zit en dan is dit wellicht wat leuker).
Als versterker een TPA3118. Signaal mono maken zoals ergens in de OP. Dit doe je net vóór de in van je versterker.
Het vaatje is ongeveer 10 liter.
Geeft een full range speaker of autospeaker eigenlijk te weinig bas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wzzly schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:05:
[...]

Het vaatje is ongeveer 10 liter.
Geeft een full range speaker of autospeaker eigenlijk te weinig bas?
De vraag is wat té weinig is. Maar het gaat o.a. om luchtverplaatsing. Een autospeaker van een beetje formaat kan zeker zorgen voor wat bass, maar met een woofer kun je wellicht wat meer bereiken. En daarnaast bestel je autospeakers volgens mij graag per twee. Dat is misschien zonde.
Wellicht kun je een beetje grote autospeaker op Marktplaats zoeken en in een kleine behuizing plaatsen. Weet je meteen wat voor geluid het geeft. Zal niet slecht zijn hoor, waarschijnlijk ruim voldoende voor wat je wilt. Ik zou daarentegen niet meer zonder (sub)woofer willen. Toch echt een andere "dimensie". En disclaimer: ik ben totaal niet audiofiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzly
Ja ik denk ook dat is de bas anders wel ga missen. Maar jij denkt een subwoofer met 2 tweeters ook moet kunnen? Ook als deze in dezelfde behuizing dus zit? Kun je iets aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wzzly schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 21:05:
Ja ik denk ook dat is de bas anders wel ga missen. Maar jij denkt een subwoofer met 2 tweeters ook moet kunnen? Ook als deze in dezelfde behuizing dus zit? Kun je iets aanraden?
10 liter is best klein. Zeker omdat er ook een accu etc. in moet. Maar op zich zou het best moeten lukken, maar ik denk wel dat je dan aan het rekenen moet slaan. En een woofer en tweeter kunnen volgens mij best bij elkaar, maar die moeten wel op elkaar aansluiten met filters geloof ik. En dan moet je niet bij mij zijn, maar bij mensen op forum.zelfbouwaudio.nl of wat andere mensen hier op GoT.
Zelf ben ik redelijk simpel en prop ik een sub met twee full rangers in een kist met een 2.1 versterker. Maar dat is relatief simpel ;)

@lutkeveld heeft nog een leuk design dat volgens mij redelijk klein is op basis van een woofer en tweeter, maar ik weet niet of die de 10 liter haalt. Misschien weet hij wat voor je, voor dat formaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
barrymossel schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:00:
@lutkeveld heeft nog een leuk design dat volgens mij redelijk klein is op basis van een woofer en tweeter, maar ik weet niet of die de 10 liter haalt. Misschien weet hij wat voor je, voor dat formaat.
Die is 5 liter, maar heeft wel hulp nodig van actieve filtering of DSP. Daar is de PCB waar ik nu mee bezig ben ideaal voor. Ondertussen kan alles op de print nu met elkaar communiceren, alleen het I2S protocol heeft nog wat tweaks nodig. Momenteel kraakt het geluid behoorlijk, dus moet nog wat sleutelen aan de klokinstellingen.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzly
@barrymossel en @lutkeveld , bedankt voor jullie reactie. Dit wordt mijn eerste kistradio dus ik denk dat actieve filtering en DSP iets te ver gaat voor mijn projectie..:p
Dus als ik het goed begrijp kan ik dan het beste een fullrange speaker gebruiken? Heeft 1 of 2 kleine tweeters dan nog een meerwaarde?

Ik zie wel overal dat fullrange drivers van dat formaat bijna allemaal 8ohm zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-08 10:35
Heeft iemand hier ervaring mee? Zag het een tijdje terug op ebay, maar weet nu niet of dit alleen voor een subwoofer is. Ik ben naar zoiets opzoek die zowel de lage, middel en hoge tonen weergeeft. Dit wil ik dan samen met een accu gebruiken en dit mag mono zijn, omdat ik dit in een oude enkele speaker wil bouwen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/HggAAOSwZVlXmco8/s-l1600.jpg
http://www.ebay.com/itm/U...ksid=p2060353.m1438.l2649

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-09 17:16
DAX23E schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:50:
Heeft iemand hier ervaring mee? Zag het een tijdje terug op ebay, maar weet nu niet of dit alleen voor een subwoofer is. Ik ben naar zoiets opzoek die zowel de lage, middel en hoge tonen weergeeft. Dit wil ik dan samen met een accu gebruiken en dit mag mono zijn, omdat ik dit in een oude enkele speaker wil bouwen.
[afbeelding]
Geen ervaring mee; maar ik denk niet dat als je op accu speelt hier een heel goede koop mee hebt:
Verouderde bluetooth (2.1) en waarschijnlijk niet heel zuinig in vergelijking met klasse d versterkers. Aan gezien er potmeters zijn om het bass te regelen is het niet perse voor een subwoofer, autospeakers kunnen er ook wel aan.

Maar voor de prijs valt het altijd te proberen?! Kan jij gelijk jouw ervaring hier delen later :)

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wzzly schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:52:
@barrymossel en @lutkeveld , bedankt voor jullie reactie. Dit wordt mijn eerste kistradio dus ik denk dat actieve filtering en DSP iets te ver gaat voor mijn projectie..:p
Dus als ik het goed begrijp kan ik dan het beste een fullrange speaker gebruiken? Heeft 1 of 2 kleine tweeters dan nog een meerwaarde?

Ik zie wel overal dat fullrange drivers van dat formaat bijna allemaal 8ohm zijn..
Wat je het "beste" kunt gebruiken heeft meer te maken met jouw wensen/eisen en hoeveel moeite je erin wilt steken. Een autospeaker zal doorgaans wel prima spelen in een gesloten behuizing. Vaak koop je die wel per twee. Vaak geldt dan hoe groter, hoe lager. En hoe hoger de efficiëntie, hoe harder.
Wil je er meer tijd in steken in ruil voor "beter geluid" (erg subjectief natuurlijk) dan kun je met hifi speakers gaan werken. Bijvoorbeeld dus een woofer en tweeter. Volgens mij heb je daar (nu) nog geen behoefte aan, dus ik zou gewoon voor een autospeaker gaan. Een tweeter is dan in principe niet nodig, maar kan wel zorgen voor wat extra hoog.
[afbeelding]
Ben ik ook een aantal keer tegen gekomen. Volgens mij is dit een sub-amp. Dat gaat hem in jouw situatie dus niet worden. Ik zou voor een mono-versterkerbordje gaan en daar een audio bron aan koppelen (bluetooth, radio, aux in, etc. - zoiets als dit bijvoorbeeld: http://www.ebay.com/itm/N...iver-Module-/371789994079).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
[afbeelding]
Dat ding ziet er wel heel goedkoop uit (is het ook natuurlijk) en ik weet niet of ik het zou vertrouwen deze op het lichtnet aan te sluiten (of aan een accu zonder extra zekering). Volgens mij versterkt het kastje zelf alleen de lage tonen en heb je voor de hoge tonen een aparte versterker nodig die via de 2 tulpjes aangesloten moet worden.

@Phantomic Er staat "digital amplifier" in de omschrijving, dus ik gok dat het wel een class-D is.

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
Voor de liefhebber een 4s Lithium BMS en voeding
in verband met verkeerd bestellen zijn deze te koop.
bij interesse even DM'en

het gaat om de volgende producten:
4S BMS
4S Lithium charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMan21
Ik heb nu wat updates gedaan aan mijn krat.
zoals de maxamp die er nu in zit meer knoppen en functies en mijn plan is om een raspberry pi te gebruiken voor bluetooth ontvanger (vooral omdat het kan en je de naam kan aanpassen :) )

binnenkort een filmpje er over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
MarcoMan21 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:45:
Ik heb nu wat updates gedaan aan mijn krat.
zoals de maxamp die er nu in zit meer knoppen en functies en mijn plan is om een raspberry pi te gebruiken voor bluetooth ontvanger (vooral omdat het kan en je de naam kan aanpassen :) )

binnenkort een filmpje er over
Is dat niet een beetje omslachtig als je enige reden is dat je de naam kan veranderen? Een RPi verbruikt volgens mij relatief veel energie om alleen te dienen als bluetoothontvanger. Je kan de naam van een bluetooth apparaat namelijk ook gewoon in je telefoon aanpassen, hoewel het dan alleen voor die telefoon met de nieuwe naam zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Royenroy schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 14:05:
[...]

Is dat niet een beetje omslachtig als je enige reden is dat je de naam kan veranderen? Een RPi verbruikt volgens mij relatief veel energie om alleen te dienen als bluetoothontvanger. Je kan de naam van een bluetooth apparaat namelijk ook gewoon in je telefoon aanpassen, hoewel het dan alleen voor die telefoon met de nieuwe naam zichtbaar is.
Niet als je een systeem als Volumio erop zet met een klein touchscreen en bluetooth support. Klinkt best aantrekkelijk. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMan21
barrymossel schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 15:36:
[...]

Niet als je een systeem als Volumio erop zet met een klein touchscreen en bluetooth support. Klinkt best aantrekkelijk. :*)
Zoiets wou ik inderdaad gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
MarcoMan21 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 22:16:
[...]

Zoiets wou ik inderdaad gaan maken.
Je bent Tweaker, of je bent het niet hè!

Ik heb nu een paar keer Volumio met touch werkend gehad op een RPi2 om te testen. Werkt prima en ziet er leuk uit met zo'n schermpje. Bluetooth nog niet geprobeerd, maar dat schijnt ook mogelijk te zijn via een plugin in Volumio2.

Zelf blijf ik toch de voorkeur geven aan een Chromecast Audio.
  • Start sneller op.
  • Geen scherm nodig (ondanks dat dat er best cool uit ziet).
  • Iets minder stroomverbruik.
  • Ik speel vrijwel nooit mp3's vanaf een NAS, USB of wat dan ook.
  • Kleiner.
  • Eenvoudiger uit te zetten (zonder Mausberry of PowerBlock).
  • Goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMan21
Chromecast Audio heeft toch geen bluetooth ? ik had gelezen dat je zonder internet er niks aan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
je kunt via wifi met je telefoon er naartoe streamen, of gewoon je telefoon in AP mode zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
MarcoMan21 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:33:
Chromecast Audio heeft toch geen bluetooth ? ik had gelezen dat je zonder internet er niks aan had.
Nee, dat klopt, maar ik heb ook niet echt behoefte aan bluetooth, omdat ik alles via Spotify doe. En overal waar ik kom met mijn kist heb ik wel wifi. En voor de plekken waar ik geen wifi heb, heb ik een wifi hotspot die werkt met een 4G kaartje.
borft schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:34:
je kunt via wifi met je telefoon er naartoe streamen, of gewoon je telefoon in AP mode zetten
Dan heb je wel een andere telefoon nodig om de Chromecast te bedienen, want dat kan niet met de telefoon die als AP fungeert. Althans dat was een jaartje geleden nog zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMan21
Vandaag 2 usb poorten van 12v naar 5v gebouwd (Voor voeding van bluetooth en raspberry)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
MarcoMan21 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:07:
Vandaag 2 usb poorten van 12v naar 5v gebouwd (Voor voeding van bluetooth en raspberry)
Geen RPi3? Die heeft toch ingebouwd bluetooth?

En heeft bluetooth aparte 5V voeding nodig? Zo'n dongle kan toch wel via de RPi gevoed worden? Wellicht heb ik je verkeerd begrepen, maar ik dacht dat je een RPi had en via dat apparaat (al dan niet met losse bluetooth dongle) bluetooth verbinding met je telefoon wilde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMan21
wel de RPi3 Klopt die heeft ingebouwde bluetooth maar kans is groot dat ik 2 usb 5v nodig heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 21:21
Beste mede kistradio makers,

mijn kistradio is uit elkaar en nu zijn de componenten zonder eigenaar zie ze gebruikt. Daarom zoek ik hier op de juiste plek een nieuwe eigenaar. Mooie bundel prijs voor AccuSafe V3.5, MaxAmp20, bluetooth module en accu met lader.

Hopelijk kan ik er iemand blij mee maken.

V&A aangeboden: AccuSafe V3.5, MaxAmp20 (class D amp) & Bluetoothmodule!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinze
Recent ook weer bezig geweest met het bouwen van een nieuwe kistradio. Paar jaar geleden had ik deze gebouwd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oZznw2p.jpg

Opzich een prima ding en veel plezier van gehad. Echter vond ik het formaat van (ongeveer) een bierkrat wat te groot en onhandig om makkelijk mee te nemen. Daarnaast staat de kistradio meestal ergens in het midden en dan is het soms irritant dat de boxen één kant op gericht staan. Daarom besloten om een nieuwe te gaan maken en de meeste onderdelen over te bouwen, vereisten:
  • Zo compact mogelijk
  • Ruimte voor een 7AH accu voor 20+ uur speeltijd
  • Zo goed als luchtdicht
  • Moet wel lekker wat volume in zitten
  • Makkelijk op te laden en als powerbank bruikbaar
Na een ontwerp gemaakt te hebben in Sketchup heb ik met 8mm MDF het volgende kistje in elkaar gezet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pTFxsLM.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/30vBZXv.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IeiTMrA.jpg

Ik ben zeer tevreden met het eindresultaat, de afmetingen van 20x20x20cm en het gewicht van 5.3kg maken hem compact genoeg om mee te nemen, en ondanks het kleine formaat zit er nog redelijk was bass in. Het enige waar ik me wel lichtelijk aan irriteer is het feit dat de TPA3116 een ruis heeft wanneer er geen muziek speelt, ook wanneer ik hem direct op de accu aansluit. Als ik de potmeter helemaal open draai is het wel vrij vervelend aanwezig, maar om de boel niet op te blazen staat ie nooit op max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Vinze schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 22:58:

Ik ben zeer tevreden met het eindresultaat, de afmetingen van 20x20x20cm en het gewicht van 5.3kg maken hem compact genoeg om mee te nemen, en ondanks het kleine formaat zit er nog redelijk was bass in. Het enige waar ik me wel lichtelijk aan irriteer is het feit dat de TPA3116 een ruis heeft wanneer er geen muziek speelt, ook wanneer ik hem direct op de accu aansluit. Als ik de potmeter helemaal open draai is het wel vrij vervelend aanwezig, maar om de boel niet op te blazen staat ie nooit op max.
Is de ruis ook aanwezig als je de jack uit de tpa print trekt? Zo ja dan heb je een aardlus.
Die is te verhelpen met een ground loop isolator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
ronnie vd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:11:
[...]

Is de ruis ook aanwezig als je de jack uit de tpa print trekt? Zo ja dan heb je een aardlus.
Die is te verhelpen met een ground loop isolator.
Als ik de 3.5mm jack uit de versterker zelf trek heb ik nog steeds die ruis over de boxen.. Een aardlus dus? Volgens de plaatjes moet die ground loop isolator op de 3.5mm aansluiting aangesloten worden, maar waarom zou dat helpen? Als er geen 3.5mm jack aangesloten is zou die aardlus toch ook weg moeten zijn?

Edit:
aangezien ik de ballen verstand heb van dit soort dingen heb ik wikipedia even doorgenomen, het maakt dus blijkbaar niet zoveel uit waar die ground loop isolator komt, de 3.5mm aansluiting is gewoonweg de eenvoudigste manier om deze toe te voegen. Nu kost zo'n ding maar een paar euro dus we gaan het even proberen, thanks!

Edit nummer 2:
Zou zoiets goed werken? Of is goedkoop duurkoop met dit spul?

[ Voor 33% gewijzigd door Vinze op 11-08-2017 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Ik lees mijn antwoord net terug....zat een foutje in.
Ik bedoel dat als de jack eruit is en de versterker is dan stil dan is het een aardlus.

Als de jack eruit is en er is nog ruis dan is het geen aardlus.

Dan zit het vrees ik in het ontwerp van de versterker.

Jouw printje ken ik niet, ik heb wel goede ervaringen met een tpa3116d2 2x100 watt variant
http://m.ebay.nl/itm/2x10...994ffff79a0%257Ciid%253A1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
In de tent had ik mijn kist aan de loodacculader zitten, welke ik buiten de kist hou terwijl de kist openligt; nou was er een grote hoosbui en rarara...
*Spoilert*
Er zat water in de tent. Het groene lampje van de acculader brandde niet meer en de lader was voor een kwart bedekt met water. De acculader ligt nu in wat rijst maar ik weet niet of ie te redden valt. De kist zat trouwens nog best lang aan de lader vast (denk ik) nadat de lader er mee stopte. Hoop dat de accusafe de accu heeft kunnen redden... Ik update jullie morgen wel ergens als de zon weer schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Phantomic schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 23:00:
Ik update jullie morgen wel ergens als de zon weer schijnt.
Kleine kans ;)

* barrymossel gaat vandaag ook richting de camping en de weersvoorspelling voor vandaag ziet er niet echt best uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
De zon is in Noorwegen toch nog gaan schijnen gelukkig :)

Helaas maar deels figuurlijk: de radiokist is nog prima maar kan ik de acculader nu niet leeg maken van water. Er wordt gebruik gemaakt van schroeven waarvan ik thuis niet eens een schroevendraaier van heb.
(Lijkt op de snake eye schroeven, twee streepjes alsof het ogen zijn.)

Als ik thuis ben maar is even kijken of het nog te redden valt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phantomic
All is safe! De kortsluitingsbeveiliging in de oplader heeft dat ding gered :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/81006faae40acffd794644e4c396169f3ee34434/?url=http%3A%2F%2Fwww.accusafe.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F04%2Fdc2_1mmJack.png
Deze afbeelding is fout:
de min ( - ) aansluiting bij deze afbeeldingen is altijd de langste soldeeraansluiting.
de plus ( + ) aansluiting is bij deze altijd de korte soldeeraansluiting.

Mini Class-D Amp
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cT100Wvl.jpg
Velleman MM210 Class-D Amplifier, maximaal vermogen: 2.8 W (4 Ohm) of 1.6 W (8 Ohm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollan43
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-08-2023
Okee mannen,

Het is al wat jaartjes geleden maar ik ga weer verder met de oude hobby. Wat er nu staat is het volgende: https://goo.gl/photos/rSUkd2vHJkbadrX49

Een tda7492, accusafe, 12v 7.2 sla, en de restant boxen van mijn oude kist twee oude Pioneer, type: weet ik het speakers.

Ben al bezig met een ontwerp op basis van de bomminator mini op z'n kant. Ik zit overigens te twijfelen over de voltage's en een eventuele uitbreiding met zonnepanelen. Ik las zoiets van onder de 5 watt kan het allemaal zonder regelaar. Iemand persoonlijke ervaringen?

En ik zit m'n kop een beetje te breken over werken met standaard 24v en een step down, of een 12v met een schakelbare step-up .a.k.a turbo mode.

Even back to the future: mijn allereerste kist: https://goo.gl/photos/ouGQyHLaNz42DCRi6

Ding draaide op een autoradio en 90ah accutje (uiteindelijk) :) maar de eerste versie op een MP3 module en standaard auto accutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
hollan43 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 18:20:
Okee mannen,

Het is al wat jaartjes geleden maar ik ga weer verder met de oude hobby. Wat er nu staat is het volgende: https://goo.gl/photos/rSUkd2vHJkbadrX49

Een tda7492, accusafe, 12v 7.2 sla, en de restant boxen van mijn oude kist twee oude Pioneer, type: weet ik het speakers.

Ben al bezig met een ontwerp op basis van de bomminator mini op z'n kant. Ik zit overigens te twijfelen over de voltage's en een eventuele uitbreiding met zonnepanelen. Ik las zoiets van onder de 5 watt kan het allemaal zonder regelaar. Iemand persoonlijke ervaringen?

En ik zit m'n kop een beetje te breken over werken met standaard 24v en een step down, of een 12v met een schakelbare step-up .a.k.a turbo mode.

Even back to the future: mijn allereerste kist: https://goo.gl/photos/ouGQyHLaNz42DCRi6

Ding draaide op een autoradio en 90ah accutje (uiteindelijk) :) maar de eerste versie op een MP3 module en standaard auto accutje
Wat zijn je wensen/eisen voor je nieuwe kist? Die eerste kist ziet er uit als een beest. De huidige wat minder, maar ook een stuk kleiner. Wil je knoerend hard? Of wil je veel laag? Of wil je goed geluid? Of een combinatie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollan43
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-08-2023
barrymossel schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:39:
[...]

Wat zijn je wensen/eisen voor je nieuwe kist? Die eerste kist ziet er uit als een beest. De huidige wat minder, maar ook een stuk kleiner. Wil je knoerend hard? Of wil je veel laag? Of wil je goed geluid? Of een combinatie??
Ik ga ten eerste voor draagbaarheid, en een beter geluid en speelduur dan een standaard JBL. Daarnaast is volume in combi van goed geluid belangrijker dan hele sterke bass. Hij wordt 99% van de tijd buiten gebruikt op weekenden kamperen als feestbeest en achtergrond muziek. Zo was ik in principe uitgekomen bij de mini en heb de spullen hiervoor besteld bij Wesley. Nu nog de finishing touches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik ben al een tijdje aan het denken over het verbeteren van mijn eigen kistradio. Heb zojuist het topic doorgelezen, maar omdat er relatief weinig met 5v versterkers wordt gedaan de volgende vraag.

Heb nu de pam8403 versterker met een speaker uit de philips fwb-mcm5/01 (in een multiplex kist van 17.5 * 20 * 25). dit geeft opzich redelijk geluid, maar zou toch net wat beter willen, vooral op hogere volumes. Wat zou de makkelijkste manier zijn om dit te verbeteren:
1 andere speakers; bijvoorbeeld de kenwood kfc-e1765 (vanwege 4ohm & 17cm & 92 dB/1W/1m) . De philips hebben namelijk 12 ohm, dat lijkt me niet optimaal.
2 duurdere versterkers als de MAX98306.

Ben dus vooral benieuwd naar het geluidsverschil voor niet audiofielen op een hoger volume, nu ruist dat een beetje.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:21
robvanderg schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:09:
Ik ben al een tijdje aan het denken over het verbeteren van mijn eigen kistradio. Heb zojuist het topic doorgelezen, maar omdat er relatief weinig met 5v versterkers wordt gedaan de volgende vraag.

Heb nu de pam8403 versterker met een speaker uit de philips fwb-mcm5/01 (in een multiplex kist van 17.5 * 20 * 25). dit geeft opzich redelijk geluid, maar zou toch net wat beter willen, vooral op hogere volumes. Wat zou de makkelijkste manier zijn om dit te verbeteren:
1 andere speakers; bijvoorbeeld de kenwood kfc-e1765 (vanwege 4ohm & 17cm & 92 dB/1W/1m) . De philips hebben namelijk 12 ohm, dat lijkt me niet optimaal.
2 duurdere versterkers als de MAX98306.

Ben dus vooral benieuwd naar het geluidsverschil voor niet audiofielen op een hoger volume, nu ruist dat een beetje.
Wat je zelf aangeeft zal zeker helpen. Je kist is ongeveer 8 liter, dat is wel een redelijke klankkast. Autospeakers zijn berekend voor een autodeur, maar heb zelf in een eerdere kist ook twee autodeur speakers in een 10 liter kistje gehad en dat klonk (met wat EQ) prima. Van 12 Ohm naar 4 Ohm zorgt er voor dat het al een stuk harder gaat.

Je versterker is redelijk zwak, als ik jou was zou ik upgraden naar 12V in combinatie met een TPA1336, TA2024 of andere 12V klasse D versterker.

• barrymossel
Terrz schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:01:
[...]
Je versterker is redelijk zwak, als ik jou was zou ik upgraden naar 12V in combinatie met een TPA1336 TPA3116, TA2024 of andere 12V klasse D versterker.
FTFY ;)

Upgraden naar een hoger voltage is wellicht niet mogelijk? Door gebruik van bijvoorbeeld een powerbank. Stuk draagbaarder vaak.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:21
barrymossel schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:38:
[...]

FTFY ;)

Upgraden naar een hoger voltage is wellicht niet mogelijk? Door gebruik van bijvoorbeeld een powerbank. Stuk draagbaarder vaak.
Ja die bedoelde ik ja ;).

Upgraden is wel de logische stap als het harder moet, ligt er een beetje aan waar je het voor wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-07-2024
Terrz schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:43:
[...]

Ja die bedoelde ik ja ;).

Upgraden is wel de logische stap als het harder moet, ligt er een beetje aan waar je het voor wilt gebruiken.
Ik probeer inderdaad het maximale uit 5volt te halen, blijft het allemaal wat draagbaarder en simpeler (wil er ook een raspberry zero inbouwen)

EDIT: zou een powerbank met qc3.0 een TA2024 kunnen voeden?
en zo ja, hoe? als ik gewoon een usb-kabel aansluit, gaat de poort dan automatisch 12v geven?
zie bijvoorbeeld:
https://www.aliexpress.co...-Charger/32818675402.html

[ Voor 33% gewijzigd door robvanderg op 03-09-2017 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesvZ
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-07-2023
Hallo beste mensen,

Ik had thuis nog het een en ander liggen en zit eraan te denken een leuke kistradio te bouwen.
Ik ben zelf wel technisch ingesteld maar electronica is niet helemaal waar mijn hart ligt vandaar dat ik hier om hulp en advies vraag voor mijn kistradio. Het plan is om een 50. cal munitiekist te verstevigen en de boel hierin te bouwen.

Zelf heb ik nog 2 sealed lead-acid 12V 12Ah batterijen liggen die over zijn waarvan ik er een graag wil gebruiken. Tevens heb ik nog een 12V DC 1A oplader liggen die ik kan gebruiken.

Speakers ben ik nog niet helemaal over uit ik zit te denken aan een tweedehands setje van Renegade RX62's 16,5cm diameter 100W RMS 200W Peak maar sta open voor andere opties. Liefst niet al te gek duur.

Ik heb in paint even een schematje gemaakt van hoe ik alles zou willen gaan aansluiten verder te gebruiken onderdelen:
TDA7492P 2x25W output bluetooth & aux: https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.300.nD1hdD
12V lampje:https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.279.nD1hdD
voltmeter:https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.307.nD1hdD
switches: https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.272.M0jjBN
step up module: https://nl.aliexpress.com...04457834904-00735-URJUNZV

verder nog een vraag hoe kan ik het mooiste de aux ingang van de versterker verleggen naar de wand van de kist? Zelfde geldt voor de knoppen maar ik denk dat ik de versterker zelf op de wand ga monteren en gaten in de kist ga boren voor de knoppen, alleen nog even kijken hoe ik dit mooi ga doen.

Verder vraag ik me nu af of ik de kistradio kan opladen en laten afspelen tegerlijkertijd volgens mijn schema.. Ik lees veel over verschillende schakelaars zoals DPDT schakelaars als iemand mij zou kunnen vertellen waarom hoor ik het graag. Ik hoor het graag als mensen nog tips of eventuele verbeteringen hebben.

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/xqH98/04bb349595.jpg

volledig HD schema: https://puu.sh/xqGTZ/7b3a48ff5e.jpg

Groeten,

Dries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
robvanderg schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:36:
[...]

EDIT: zou een powerbank met qc3.0 een TA2024 kunnen voeden?
en zo ja, hoe? als ik gewoon een usb-kabel aansluit, gaat de poort dan automatisch 12v geven?
zie bijvoorbeeld:
https://www.aliexpress.co...-Charger/32818675402.html
Dat kan in principe wel, maar niet zomaar plug-and-play: https://www.instructables.com/id/QC-30-Trigger/
DriesvZ schreef op zondag 3 september 2017 @ 21:10:
Hallo beste mensen,

Ik had thuis nog het een en ander liggen en zit eraan te denken een leuke kistradio te bouwen.
Ik ben zelf wel technisch ingesteld maar electronica is niet helemaal waar mijn hart ligt vandaar dat ik hier om hulp en advies vraag voor mijn kistradio. Het plan is om een 50. cal munitiekist te verstevigen en de boel hierin te bouwen.

Zelf heb ik nog 2 sealed lead-acid 12V 12Ah batterijen liggen die over zijn waarvan ik er een graag wil gebruiken. Tevens heb ik nog een 12V DC 1A oplader liggen die ik kan gebruiken.
1A? En die wil je ook als voeding gebruiken? En hoe kom je van 12V 1A naar 15V 1,2A?
Speakers ben ik nog niet helemaal over uit ik zit te denken aan een tweedehands setje van Renegade RX62's 16,5cm diameter 100W RMS 200W Peak maar sta open voor andere opties. Liefst niet al te gek duur.

Ik heb in paint even een schematje gemaakt van hoe ik alles zou willen gaan aansluiten verder te gebruiken onderdelen:
TDA7492P 2x25W output bluetooth & aux: https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.300.nD1hdD
12V lampje:https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.279.nD1hdD
voltmeter:https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.307.nD1hdD
switches: https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.272.M0jjBN
step up module: https://nl.aliexpress.com...04457834904-00735-URJUNZV

verder nog een vraag hoe kan ik het mooiste de aux ingang van de versterker verleggen naar de wand van de kist? Zelfde geldt voor de knoppen maar ik denk dat ik de versterker zelf op de wand ga monteren en gaten in de kist ga boren voor de knoppen, alleen nog even kijken hoe ik dit mooi ga doen.
Zoiets: https://goo.gl/VqjjWv
Verder vraag ik me nu af of ik de kistradio kan opladen en laten afspelen tegerlijkertijd volgens mijn schema.. Ik lees veel over verschillende schakelaars zoals DPDT schakelaars als iemand mij zou kunnen vertellen waarom hoor ik het graag. Ik hoor het graag als mensen nog tips of eventuele verbeteringen hebben.
Volgens mij kun je een loodgelaccu laden terwijl je de lader gebruikt om de versterker te voeden. Daarbij moet de lader dus wel genoeg ampère leveren. En ik weet niet precies wat dat bordje (step-up) doet, maar zit daar ook niet een overlaadcircuit in?
Die switch bij dat lampje, waarvoor is die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesvZ
1A? En die wil je ook als voeding gebruiken? En hoe kom je van 12V 1A naar 15V 1,2A?
door middel van de step up module vermeld in de partslist: https://nl.aliexpress.com...04457834904-00735-URJUNZV

Zie hoe deze gebruikt wordt in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=sGYPHbEBmfw
ga ik naar kijken. Hiervoor heb ik wel een 3.5mm kabel nodig die ik moet opofferen neem ik aan? of ik moet de chip mounted module eraf halen maar dat zie ik niet helemaal zitten.
Volgens mij kun je een loodgelaccu laden terwijl je de lader gebruikt om de versterker te voeden. Daarbij moet de lader dus wel genoeg ampère leveren. En ik weet niet precies wat dat bordje (step-up) doet, maar zit daar ook niet een overlaadcircuit in?
Dat bordje step up module maakt van 12V 1A -> 15V 1,2A met een rendement van ongeveer 80 a 90% Daar zit geloof ik geen overlaadcircuit in. Maar als er niet meer als 15V op de accu komt te staan tijdens het laden is hij dan nog niet goed genoeg beveiligd?
Die switch bij dat lampje, waarvoor is die?
Als de kist in een donkere kamer opgeladen wordt en ik wil geen licht hebben. Hierom wil ik het lampje kunnen uitzetten tijdens het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DriesvZ schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:07:
[...]

[...]

door middel van de step up module vermeld in de partslist: https://nl.aliexpress.com...04457834904-00735-URJUNZV

Zie hoe deze gebruikt wordt in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=sGYPHbEBmfw

[...]

ga ik naar kijken. Hiervoor heb ik wel een 3.5mm kabel nodig die ik moet opofferen neem ik aan? of ik moet de chip mounted module eraf halen maar dat zie ik niet helemaal zitten.
Ja, of kabeltjes aan het versterkerbordje solderen.
[...]

Dat bordje step up module maakt van 12V 1A -> 15V 1,2A met een rendement van ongeveer 80 a 90% Daar zit geloof ik geen overlaadcircuit in. Maar als er niet meer als 15V op de accu komt te staan tijdens het laden is hij dan nog niet goed genoeg beveiligd?
Om de 18 Watt van 15V en 1,2A uit de step-up module te kunnen halen, moet je er ook zoiets instoppen (en dan dus ook rekening houden met het rendement). Dat lukt dus niet met 12V en 1A. In het filmpje dat je aanhaalt gebruiken ze dan ook een lader/voeding die 3,42A levert op 19V (YouTube: How to Make a 12 Volt Battery Charger.
Daarnaast heb je ook een minimaal aantal ampère nodig wanneer je wilt spelen vanaf die voeding.

En inderdaad is het goed genoeg beveiligd als je er een maximaal aantal Volt voor hangt, maar ik dacht op AliExpress te lezen dat er wel iets van beveiliging in zat. Maar dat kan ook Chenglish zijn geweest.
[...]

Als de kist in een donkere kamer opgeladen wordt en ik wil geen licht hebben. Hierom wil ik het lampje kunnen uitzetten tijdens het laden.
Ah, ik dacht dat je die bedoeld had om het geheel in en uit te schakelen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door barrymossel op 04-09-2017 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-08 07:52
DriesvZ schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:07:

Dat bordje step up module maakt van 12V 1A -> 15V 1,2A met een rendement van ongeveer 80 a 90% Daar zit geloof ik geen overlaadcircuit in.
Dat kan natuurlijk helemaal niet. Als je van 12V met een maximale stroom van 1A een upconverter in stuurt komt daar zelfs met een (theoretische, praktisch onmogelijke) efficiëntie van 100% bij 15V maximaal 0,8A uit. Bij een rendement van 80% nog maar 0,64A.

Om aan 15V en 1,2A te komen heb je bij 80% rendement en een ingangsspanning van 12V een stroom nodig van 1,875A. Upgrade die 12V voeding dus maar tot een van ten minste 2A!

Overigens is de module waar je naar linkt volgens de omschrijving geen step-up maar een step-down module dus die kan dan sowieso niet wat je probeert te bereiken.
Maar als er niet meer als 15V op de accu komt te staan tijdens het laden is hij dan nog niet goed genoeg beveiligd?
Nee.
Verder vraag ik me nu af of ik de kistradio kan opladen en laten afspelen tegerlijkertijd volgens mijn schema.. Ik lees veel over verschillende schakelaars zoals DPDT schakelaars als iemand mij zou kunnen vertellen waarom hoor ik het graag. Ik hoor het graag als mensen nog tips of eventuele verbeteringen hebben
Zo lang je voeding (gemiddeld) meer stroom kan leveren dan de versterker opneemt zal je accu kunnen bijladen. Wat die versterker precies opneemt zal afhangen van het gebruik. Als je'm flink hard zet zou die zomaar aan de netspanning de accu nog verder kunnen ontladen maar met 15V 1,2A en gewoon gebruik en een efficiënte klasse D versterker vermoed ik dat de accu nog wel zal bijladen al zal dat tijdens gebruik wel iets langzamer zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door ToTheBone op 04-09-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesvZ
Heren jullie hebben helemaal gelijk, dank voor de toelichting en het vinden van die fout.
Ik heb die 12V DC 1A charger nog liggen en heb geen andere DC chargers meer over met een hoger amperage. kan ik ook die charger gebruiken dit maal wel met een step up module waardoor ik 15V behaal maar met een lager amperage laad? ik weet dat 10% van de mAh ongeveer is waar je wil zitten met je laad amperage maar dit is niet persé een must toch? als dit wat lager is laad de accu gewoon wat trager bij neem ik aan. Enige is dan wel dat tijdens het laden en afspelen tegerlijkertijd de accu wellicht wel zal leeglopen.

bijvoorbeeld deze step up module: https://nl.aliexpress.com...d4-4944-9384-f88434c644e6

Ik denk niet dat ik de kist vaak ga gebruiken terwijl deze aan de lader zit maar het is toch handig als deze mogelijkheid er is.

Ik zit eraan te denken om een DPDT switch te gebruiken om met dezelfde voeding te kunnen switchen tussen opladen (+afspelen eventueel) en directe voeding om af te spelen. Hierbij voeg ik dan wel een aan/uitknop tussen de accu en de amp toe zodat ik deze kan uitschakelen en hij geen stroom trekt als ik enkel de batterij wil opladen.
even simpel het power circuit getekend op deze manier: Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/xrfiv/125a26b67b.jpg

Zover ik op internet kan vinden is de 7492P wel een classe D versterker.

@barrymossel zegt dat hij wel goed genoeg beveiligd is als er 15V max opstaat en @ToTheBone niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
DriesvZ schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:24:
Heren jullie hebben helemaal gelijk, dank voor de toelichting en het vinden van die fout.
Ik heb die 12V DC 1A charger nog liggen en heb geen andere DC chargers meer over met een hoger amperage. kan ik ook die charger gebruiken dit maal wel met een step up module waardoor ik 15V behaal maar met een lager amperage laad? ik weet dat 10% van de mAh ongeveer is waar je wil zitten met je laad amperage maar dit is niet persé een must toch? als dit wat lager is laad de accu gewoon wat trager bij neem ik aan. Enige is dan wel dat tijdens het laden en afspelen tegerlijkertijd de accu wellicht wel zal leeglopen.

bijvoorbeeld deze step up module: https://nl.aliexpress.com...d4-4944-9384-f88434c644e6

Ik denk niet dat ik de kist vaak ga gebruiken terwijl deze aan de lader zit maar het is toch handig als deze mogelijkheid er is.

Ik zit eraan te denken om een DPDT switch te gebruiken om met dezelfde voeding te kunnen switchen tussen opladen (+afspelen eventueel) en directe voeding om af te spelen. Hierbij voeg ik dan wel een aan/uitknop tussen de accu en de amp toe zodat ik deze kan uitschakelen en hij geen stroom trekt als ik enkel de batterij wil opladen.
even simpel het power circuit getekend op deze manier: [afbeelding]

Zover ik op internet kan vinden is de 7492P wel een classe D versterker.
Die schakelaar lijkt me niet nodig. Waarvoor wil je gebruiken? Als de versterker meer stroom trekt dan je lader levert, dan zal je accu leeg lopen. Als je dan de accu los koppelt speelt je versterker helemaal niet. Dus daarvoor hoef je hem niet te gebruiken. De vraag is een beetje hoeveel stroom de versterker gaat vragen. Dit heeft deels met het volume waar je op speelt te maken. Daarnaast zullen er pieken in gevraagde stroom ontstaan. Die pieken kunnen volgens mij juist prima door de accu worden opgevangen. Als je gemiddeld niet boven een bepaalde stroom komt moet het geen probleem zijn lijkt me.
@barrymossel zegt dat hij wel goed genoeg beveiligd is als er 15V max opstaat en @ToTheBone niet?
Je moet er geen 15V op zetten. Bij 13,8V kun je hem in principe "onbeperkt" aan de lader laten hangen. Meer info hier: 12V accu opladen
Pagina: 1 ... 7 ... 20 Laatste