Die TB heb ik al gebruikt en ligt er nogmaals voor een soort Voxel: barrymossel in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20]"Rdegoede schreef op zondag 7 mei 2017 @ 18:19:
[...]
Met een Dayton PS95 of RS100 icm een TB W5-1138SMF heb je een leuk setje, en je heb genoeg aan een kistje van 10 liter ( https://loudspeakerfreaks...-1138SMF&Product_ID=11313 )
hij gaat niet heel hard, maar je heb een leuk stukje laag erbij.
ik gebruik 2x TA2024, Dayton PS95 en die TB W5 icm http://www.ebay.nl/itm/201694204884 , aanrader !
Bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat je goede ervaringen hebt met dat bordje. Het DSP zal inderdaad vooral om te spelen zijn. Ik heb thuis al een MINI DSP 4x10 staan. Dus ik denk dat ik het daar mee ga proberen (tijdelijk uiteraard) om te kijken of mijn idee qua drivers aardig klinkt, en welke crossover ik eventueel nodig heb. Op dit moment ben ik een beetje aan het zoeken naar 2 full range drivers die goed bij mijn woofer gaan passen (FAST opzet). Ik heb nog een (aantal) Visaton 17E liggen die ik graag zou gebruiken.barrymossel schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 09:56:
[...]
Zelf heb ik dat versterkerbordje in een van mijn kistradio's. Werkt voor een buitenradio goed (ik gebruik hem, als verre van een audiofiel, binnen en dat klinkt wat mij betreft zeer prima). Als je geen audiofiel bent en je de boombox gaat gebruiken voor het knalwerk denk ik dat dit (of een van de andere 2.1 bordjes) ruim volstaat. E.e.a. is waarschijnlijk ook wel afhankelijk van je drivers, maar goed. In een andere kistradio (combinatie) gebruik ik ook een dergelijk bordje (zonder instelbare frequentie) met twee JBL autospeakers en de bekende Dayton Sub en ook dat klinkt gewoon goed in mijn oren en die van mijn omgeving.
Zo'n DSP lijkt me erg leuk om eens mee te spelen en het zal ongetwijfeld beter geluid op kunnen leveren, maar voor een boombox lijkt het me veruit overkill. Ik zou een DSP in dit geval alleen gaan gebruiken omdat je het leuk vindt om ermee te kloten en je het geld ervoor over hebt.
Ik denk op het moment aan een VIFA TC9FD18-08. Lijkt me een goede match om rond de 300-500 Hz af te kappen. Ik vind ze alleen wat minder mooi om te zien dan die dayton audio met die mooie bronze kegel

Ik ben wel een redelijke audiofiel, maar de boombox hoeft niet aan die verwachtingen te voldoen. Ik zou het leuk vinden als het niet afgrijselijk klinkt op een normaal volume. En ik zou het ook leuk vinden als het wat harder kan als de geluidskwaliteit er minder toe doet (festivalletjes etc). Maar al met al zoek ik denk ik iets voor ertussen in. Gewoon een leuk projectje om mensen met zo'n afgrijselijk kant en klaar JBL ding weg te jagen
[ Voor 5% gewijzigd door Qupie1 op 09-05-2017 15:38 ]
Tweakers!
Hoe doen jullie je ster verbindingen van je plussen en de minnen? Merk dat dat stukje bij mij in de krat het een soort van gegaan is zegmaar mogelijk misschien;) En eigenlijk moet dat ook maar eens netjes gebeuren ook.
gr niels
Hoe doen jullie je ster verbindingen van je plussen en de minnen? Merk dat dat stukje bij mij in de krat het een soort van gegaan is zegmaar mogelijk misschien;) En eigenlijk moet dat ook maar eens netjes gebeuren ook.
gr niels
Je bedoelt meerdere kabels verbinden aan de plus- en minpool van je accu/batterij/stroomvoorziening? De netste manier vind ik om het met een faston connector te doen. Meerdere kabels op een connector vastmaken is prima te doen, en dan vervolgens gewoon netjes afwerken met heatshrink. Op deze pagina staat beschreven hoe je één of meerdere kabels op zo'n connector maakt. Voor kabels die in een schroefterminal moeten passen kan je voor adereind hulzen kiezen.nelsch schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 17:19:
Dat kende ik helaas al. Ik zoek meer iets als een klemmenstrook maar dan versimpeld. Het probleem is dat ik ~6 plusdraaden heb op mn sterpunt. Voor de min geld hetzelfde helaas.Royenroy schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 19:28:
[...]
Je bedoelt meerdere kabels verbinden aan de plus- en minpool van je accu/batterij/stroomvoorziening? De netste manier vind ik om het met een faston connector te doen. Meerdere kabels op een connector vastmaken is prima te doen, en dan vervolgens gewoon netjes afwerken met heatshrink. Op deze pagina staat beschreven hoe je één of meerdere kabels op zo'n connector maakt. Voor kabels die in een schroefterminal moeten passen kan je voor adereind hulzen kiezen.
Mvgr Niels
Je wilt dus een kabelboom hebben?

Zoiets maar dan net anders? Je kan anders ook een geleidend plaatje kopen waar je alles los op vast soldeert, of zoiets:(power distribution board)

Zoiets maar dan net anders? Je kan anders ook een geleidend plaatje kopen waar je alles los op vast soldeert, of zoiets:(power distribution board)

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic
Ik gebruik zelf vaak ringconnectors en dan een bout er door heen om ze letterlijk in een ster te grounden. Je kan deze connectie in de lucht maken, maar ook ergens aan vast.nelsch schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 21:07:
klemmenstrook maar dan versimpeld
druk en typefouten voorbehouden
Dit doen we niet op het forum. Check Het algemeen beleid #groeten nog eens even.nelsch schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 21:07:
Mvgr Niels
Ik ben trouwens wel benieuwd wat je allemaal aangesloten hebt op je accu dat je zes aansluitingen gebruikt. Twee versterkers, bluetooth ontvanger, LED verlichting en wat nog meer?
Zoiets? https://nl.aliexpress.com...ng-Strip/32769227897.htmlnelsch schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 21:07:
[...]
Dat kende ik helaas al. Ik zoek meer iets als een klemmenstrook maar dan versimpeld. Het probleem is dat ik ~6 plusdraaden heb op mn sterpunt. Voor de min geld hetzelfde helaas.
Of zoiets? https://www.superbrightle...nal-block-14-22-awg/3126/ (kun je plus en min combineren in één blok en eventueel kabelschoentjes gebruiken).

[ Voor 43% gewijzigd door barrymossel op 10-05-2017 11:16 ]
Heeft iemand wel eens een upgrade uitgevoerd op de TA2024? Vond laatst een filmpje hierover YouTube: DIY T-amp(TA-2024) digital amplifier upgrade
iemand bekend hiermee?
iemand bekend hiermee?
Heeft weinig tot geen effect. Gewoon laten zoals het is
Om nou 20,- te betalen voor wat condensatoren om zo'n TA2024 te modden lijkt me een beetje overdreven. Zo'n ding is prima om een simpel boomboxje te laten knallen. Als je ruis krijgt uit je amplifier gaat zo'n mod ook niets oplossen; dan heb je gewoon pech met je exemplaar. Dat krijg je met die goedkope Chinese bordjes nou eenmaal. Het lijkt mij eerlijk gezegd de moeite ook niet waard.
Zoiets zoek ik inderdaad! Heb er zo ook 2 aangeschaft maar die dingen zijn niet door verbonden zegmaar. Ieder contact is gescheiden helaas.. En tot nu toe ook niks anders kunnen vinden.barrymossel schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:08:
[...]
Zoiets? https://nl.aliexpress.com...ng-Strip/32769227897.html
Of zoiets? https://www.superbrightle...nal-block-14-22-awg/3126/ (kun je plus en min combineren in één blok en eventueel kabelschoentjes gebruiken).
[afbeelding]
Btw er zit op: accu aansluiting, voorversterker, ta2020, usb oplader, zonnecel en 1 naar de oplaad connector. Niet heel veel speciaals dus
Je kan ze toch zelf aan één zijde doorlussen, dan kan je aan de andere kant er netjes dubbel af per aansluiting. Zoals hierboven aangehaald, netjes adereindhulzen knijpen of ampen. Met een kroonsteen kan je op dezelfde manier ook een prima verdeelblokje maken. Een schroef verbinding heeft bij mij altijd nog sterk de voorkeur boven al die schuifrommel.nelsch schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 17:25:
[...]
Zoiets zoek ik inderdaad! Heb er zo ook 2 aangeschaft maar die dingen zijn niet door verbonden zegmaar. Ieder contact is gescheiden helaas.. En tot nu toe ook niks anders kunnen vinden.
Btw er zit op: accu aansluiting, voorversterker, ta2020, usb oplader, zonnecel en 1 naar de oplaad connector. Niet heel veel speciaals dus
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
En qua accubewaking? Een voltmeter of gewoon een beetje op de gok?nelsch schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 17:25:
[...]
Merk je trouwens het verschil met een voorversterker in combinatie met zo'n TA2020? Volgens mij zijn er niet veel mensen hier die een voorversterker in hun kistje hebben zitten, dus ik ben wel benieuwd. n
Ik ben nu al een tijdje aan het kijken om iets vergelijkbaars zelf te maken, met een kleine squeezebox-twist...
Wat ik me echter afvraag: er zijn wat mensen die, bij een noodzaak voor een hogere spanning, ervoor gaan om een stepup-converter te gebruiken, maar deze zijn nogal ineffecient (met daarbij komende hogere energie-behoefte). Waarom wordt er niet gekozen om een extra accu in serie te plaatsen en voor de benodigde 12v een stepdown-converter te gebruiken (welke vele malen efficienter werken) ??
Is de keuze voor een stepup-converter puur te herleiden naar ruimte-besparing?
Zelf ben ik namelijk aan het denken om 12 18650 cellen te gebruiken in een 6s2p configuratie (6 in serie, geheel 2x parallel). Hierbij een stepdown-converter te gebruiken zoals deze of deze welke 12v kan verzorgen (keuze afhankelijk van behoefte). Het ondergenoemd TPA3116D2 bordje kan ook direct de 24V verwerken, maar bij volgeladen 18650 cellen, kan de spanning op 25.2V komen te liggen, wat wellicht het bordje kapot laat gaan... Dit moet ik maar eerst eens testen
De mensen die zijn aan het browsen voor TPA3116 2.1 amps, ik heb zelf de volgende china-variant op het oog: TPA3116D2, 2.1 bordje met frequentie regeling.
Wat ik me echter afvraag: er zijn wat mensen die, bij een noodzaak voor een hogere spanning, ervoor gaan om een stepup-converter te gebruiken, maar deze zijn nogal ineffecient (met daarbij komende hogere energie-behoefte). Waarom wordt er niet gekozen om een extra accu in serie te plaatsen en voor de benodigde 12v een stepdown-converter te gebruiken (welke vele malen efficienter werken) ??
Zelf ben ik namelijk aan het denken om 12 18650 cellen te gebruiken in een 6s2p configuratie (6 in serie, geheel 2x parallel). Hierbij een stepdown-converter te gebruiken zoals deze of deze welke 12v kan verzorgen (keuze afhankelijk van behoefte). Het ondergenoemd TPA3116D2 bordje kan ook direct de 24V verwerken, maar bij volgeladen 18650 cellen, kan de spanning op 25.2V komen te liggen, wat wellicht het bordje kapot laat gaan... Dit moet ik maar eerst eens testen
De mensen die zijn aan het browsen voor TPA3116 2.1 amps, ik heb zelf de volgende china-variant op het oog: TPA3116D2, 2.1 bordje met frequentie regeling.
Honesty is the best policy, but insanity is a better defense
Waarvoor wil je de voorversterker gebruiken? Puur voor frequentie-regeling? Want dan zou er theoretisch geen verschil in output mogen/moeten zijn. Je kunt dan alleen beter de frequenties afstellen voor jouw speakers...Royenroy schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:28:
[...]
Merk je trouwens het verschil met een voorversterker in combinatie met zo'n TA2020? Volgens mij zijn er niet veel mensen hier die een voorversterker in hun kistje hebben zitten, dus ik ben wel benieuwd. n
Ik denk dat ruimtebesparing enerzijds een erg belangrijk punt is, evenals gewicht en kosten. Als je een relatief handbaar kistje wil maken ga je er doorgaans niet twee accu's in gooien.RicX schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 14:07:
Ik ben nu al een tijdje aan het kijken om iets vergelijkbaars zelf te maken, met een kleine squeezebox-twist...
Zelf ben ik namelijk aan het denken om 12 18650 cellen te gebruiken in een 6s2p configuratie (6 in serie, geheel 2x parallel). Hierbij een stepdown-converter te gebruiken zoals deze of deze welke 12v kan verzorgen (keuze afhankelijk van behoefte). Het ondergenoemd TPA3116D2 bordje kan ook direct de 24V verwerken, maar bij volgeladen 18650 cellen, kan de spanning op 25.2V komen te liggen, wat wellicht het bordje kapot laat gaan... Dit moet ik maar eerst eens testen![]()
Dat TPA3116 gebruik ik zelf ook in een van mijn kistjes. Werkt prima. Volgens Banggood kan deze werken op 25V, dus dat scheelt niet veel met je 25,2V. De TPA3116D2 datasheet geeft zelfs 26V aan. Ik denk dat het dus wel goed moet komen.
Qua gewicht denk ik dat het ook nog wel meevalt bij het gebruik van 18650 cellen... Over het algemeen genomen is dit het gewicht van twee laptop-accus. Als je echter auto-accu's gebruikt, kan ik me dat goed voorstellen, maar dan zou de inefficientie van een stepup ook niet meer echt wat uit mogen maken door de overcapaciteit van de accu...barrymossel schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 14:22:
[...]
Ik denk dat ruimtebesparing enerzijds een erg belangrijk punt is, evenals gewicht en kosten. Als je een relatief handbaar kistje wil maken ga je er doorgaans niet twee accu's in gooien.
Dat TPA3116 gebruik ik zelf ook in een van mijn kistjes. Werkt prima. Volgens Banggood kan deze werken op 25V, dus dat scheelt niet veel met je 25,2V. De TPA3116D2 datasheet geeft zelfs 26V aan. Ik denk dat het dus wel goed moet komen.
De meeste mensen hier gebruiken geen 18650 cellen, maar lood-gel-accu's volgens mij. En die wegen toch aardig wat. En nemen aardig wat ruimte in beslag. 18650 cellen zijn een stukje duurder (en zelf maken weer een stapje moeilijker voor de meeste mensen).RicX schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 14:46:
[...]
Qua gewicht denk ik dat het ook nog wel meevalt bij het gebruik van 18650 cellen... Over het algemeen genomen is dit het gewicht van twee laptop-accus. Als je echter auto-accu's gebruikt, kan ik me dat goed voorstellen, maar dan zou de inefficientie van een stepup ook niet meer echt wat uit mogen maken door de overcapaciteit van de accu...
De meestgebruikte lood-gel-accu hier is volgens mij 7,2Ah, dus dan is efficiëntie mijn inziens wel relevant.
Je hebt gelijk, het is doorgaans niet zeer logisch om voor één accu te gaan met een step-up converter. Bij mijn laatste projectje was er echter niet genoeg ruimte voor twee 18650 batterijen (niet eens packs, echt batterijen!) - er was dus wel noodzaak om een step-up converter te gebruiken om de versterker/bluetooth ontvanger überhaupt te laten starten. Het is niet de meest efficiënte oplossing, maar wel de enige oplossing die ik kon bewerkstelligen met de middelen die ik beschikbaar had (ik heb inmiddels al een doos vol eBay-diy-audio spullen liggen om ooit nog gebruikt te worden) en die in de zeer kleine behuizing past.RicX schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 14:07:
Zelf ben ik namelijk aan het denken om 12 18650 cellen te gebruiken in een 6s2p configuratie (6 in serie, geheel 2x parallel). Hierbij een stepdown-converter te gebruiken zoals deze of deze welke 12v kan verzorgen (keuze afhankelijk van behoefte). Het ondergenoemd TPA3116D2 bordje kan ook direct de 24V verwerken, maar bij volgeladen 18650 cellen, kan de spanning op 25.2V komen te liggen, wat wellicht het bordje kapot laat gaan... Dit moet ik maar eerst eens testen![]()
In m'n kratradio (zie avatar) was er minder sprake van ruimtegebrek en daar is dus gekozen om volledig voor 12V te gaan voor alle interne onderdelen. De accu gaf van zichzelf al 12V, de versterker werkt op 12V en de externe bluetooth ontvanger werkt op 12V. Er zit verder geen telefoon-lader in (hij moest het een weekje uithouden op een camping, je telefoon laadt je maar ergens anders op!) dus eventueel gedoe met step-down converters was niet nodig. Het grote nadeel van zo'n loodgelaccu (de 7.2 Ah versie) is wel het gewicht - 2,4 kg is gewoon best zwaar. In dat opzicht zijn 18650's voordeliger.
Ik was juist benieuwd waar de andere poster een voorversterker voor gebruikte. Zeker bij de boomboxen die hier vaak gebouwd worden (die niet echt gemaakt worden om accuraat geluid te produceren, meer om hard geluid te maken) lijkt het me niet echt nuttig om een dure voorversterker aan te sluiten op een Chinees TA2020 bordje. Ik was dus benieuwd wat z'n ervaringen hij er mee had.RicX schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 14:09:
Waarvoor wil je de voorversterker gebruiken? Puur voor frequentie-regeling? Want dan zou er theoretisch geen verschil in output mogen/moeten zijn. Je kunt dan alleen beter de frequenties afstellen voor jouw speakers...
Verwijderd
Hallo, ik wil een nieuwe radio gaan maken die niet al te groot is. Ik heb al een set speakers liggen en vraag me af of de ta2024 krachtig genoeg is voor deze speakers.
Dit zijn de speakers: https://www.elektronicate...m-220-watt-autospeakerset
Alvast bedankt!
Dit zijn de speakers: https://www.elektronicate...m-220-watt-autospeakerset
Alvast bedankt!
@Verwijderd Ja hoor, het vermogen van de speakers en het vermogen van de versterker hebben niet zoveel met elkaar te maken. Wat van belang is, is het vermogen van de versterker in combinatie met de gevoeligheid van de speaker. Hiermee kun je bepalen of je genoeg volume kunt halen voor je doel. Het vermogen van de speaker geeft alleen maar aan hoeveel je erin kunt stoppen voor deze doorbrandt. Voor normale luistervolumes is een paar Watt in de praktijk genoeg met de meeste speakers, tenzij deze echt een laag rendement hebben.
Pas als je echt hoge volumes wil gaan produceren (voor feestjes ofzo) moet je gaan kijken naar het vermogen wat de versterker kan leveren.
Pas als je echt hoge volumes wil gaan produceren (voor feestjes ofzo) moet je gaan kijken naar het vermogen wat de versterker kan leveren.
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Ik ben op zoek naar isolatiemateriaal. op het moment gebruik ik 'Muhwolle' uit een oude speaker, dit isolatiemateriaal geeft voor mij goede resulataten. ik kan het helaas alleen in duitsland vinden met enorm hoge verzendkosten.
weet iemand waar ik muhwolle in nederland kan kopen? (of ander isolatiemateriaal)
weet iemand waar ik muhwolle in nederland kan kopen? (of ander isolatiemateriaal)
Een snelle google-search zou je hier al in antwoord kunnen voorzien; audionl.com bijvoorbeeld.maarten30 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:04:
Ik ben op zoek naar isolatiemateriaal. op het moment gebruik ik 'Muhwolle' uit een oude speaker, dit isolatiemateriaal geeft voor mij goede resulataten. ik kan het helaas alleen in duitsland vinden met enorm hoge verzendkosten.
Als ik jou was, zou ik ook even kijken bij speakerland.nl. Deze hebben longhair wol, maar ook verschillende platen dempingsmateriaal.
Ben weer even aan het knutselen gegaan. De munitiekist die ik had was leuk, maar ik wilde het toch anders, zodat de full rangers in een kist kwamen die beter bij de subwoofer past en zodat ik er meer ruimte in had voor de lood-gel-accu. Dus:

Moet nog een kleurtje op en e.e.a. wat netter afgewerkt worden.
Binnenkant is een zooitje, maar kabelmanagement is aan mij niet besteed

Mijn zwager neemt hem over om wat terror te plegen vanaf z'n balkon. Dus ook meteen een bieropener erop

Moet nog een kleurtje op en e.e.a. wat netter afgewerkt worden.
Binnenkant is een zooitje, maar kabelmanagement is aan mij niet besteed

Mijn zwager neemt hem over om wat terror te plegen vanaf z'n balkon. Dus ook meteen een bieropener erop

Even een vraagje over een Li-Ion pack met 18650 cellen: kan ik met een BMS met laadfunctie de externe (19V) voeding tegelijkertijd als lader én voeding van de versterker gebruiken? De voeding laad dan dus via BMS de cellen, maar voedt ondertussen ook de versterker. Dus zoals onderstaand:

Of moet ik dan met schakelaars gaan werken?

Of moet ik dan met schakelaars gaan werken?
Je kunt toch zodra de voeding aangesloten wordt de accu loskoppelen van de versterker en de versterker voeden met je externe voeding.
Dit kun je bijv. doen met een dpdt relais.
Dit heb ik ook gedaan bij mijn huidige speaker, zodra de externe voeding is aangesloten wordt de accu losgekoppelt.
Dit heb ik ook gedaan bij mijn huidige speaker, zodra de externe voeding is aangesloten wordt de accu losgekoppelt.
Maar op dat moment wordt de accu dus ook niet geladen, toch? De voeding moet zowel de accu laden als de versterker voeden. Het lijkt me dat op dat moment de accu altijd "verbonden" is (moet zijn) met ook de versterker in die situatie. De +/- van het BMS zijn zover ik zie voor zowel laden als voeden. Mijn vraag is dus of dat problemen op zou leveren?maarten30 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 15:08:
Je kunt toch zodra de voeding aangesloten wordt de accu loskoppelen van de versterker en de versterker voeden met je externe voeding.
je koppelt dan ook de accu los van de versterker, zo kun je dus via de BMS de accu laden(BMS wordt gevoed door de externe voeding) en de versterker voeden met de externe voeding zonder dat de accu aangesloten is.barrymossel schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 15:14:
[...]
Maar op dat moment wordt de accu dus ook niet geladen, toch? De voeding moet zowel de accu laden als de versterker voeden. Het lijkt me dat op dat moment de accu altijd "verbonden" is (moet zijn) met ook de versterker in die situatie. De +/- van het BMS zijn zover ik zie voor zowel laden als voeden. Mijn vraag is dus of dat problemen op zou leveren?
ik heb even snel de situatie geschetst, kan fout zijn. (M1=spoel relais)

en als antwoord op je vraag; je hebt de BMS toch niet verbonden met je versterker? ik neem aan dat je de accu aangesloten hebt op je versterker.
misschien is het anders handig om te weten welke BMS je hebt
[ Voor 10% gewijzigd door maarten30 op 24-05-2017 15:50 ]
Ow, ik heb nog helemaal geen BMS, maar zag bijvoorbeeld zoiets: http://www.ebay.com/itm/4...ell-Balance-/322476911580 of http://www.ebay.com/itm/4...14-8V-16-8V-/122187385593maarten30 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 15:49:
[...]
je koppelt dan ook de accu los van de versterker, zo kun je dus via de BMS de accu laden(BMS wordt gevoed door de externe voeding) en de versterker voeden met de externe voeding zonder dat de accu aangesloten is.
ik heb even snel de situatie geschetst, kan fout zijn. (M1=spoel relais)
[afbeelding]photo upload sites
en als antwoord op je vraag; je hebt de BMS toch niet verbonden met je versterker? ik neem aan dat je de accu aangesloten hebt op je versterker.
misschien is het anders handig om te weten welke BMS je hebt
Hierbij zijn zover ik zie de soldeer pads voor zowel laden als voeden gelijk. Dus het lijkt me dat je daar zowel de charger (voeding/lader) als load (versterker) aansluit.
Let op
Dit zijn geen laders. Enkel beveiligingen tegen over/onder spanning/stroom
Als je hier direkt een 19v voeding op aansluit gaat er een veel te hoge stroom lopen.
Naast de bms moet er dus ook nog een laadcircuit komen.
Voor mijn box gebruik ik de 3 cel versie van deze:
http://www.ebay.com/itm/E...9c18e7:g:m6oAAOSwcLxYJaSF
Werkt prima, maar is niet geschikt voor voeding tussentijds.
Als je dan de bms met balancer optie neemt ben je in 1x klaar
Als je hier direkt een 19v voeding op aansluit gaat er een veel te hoge stroom lopen.
Hmm, is dit weer zo'n gevalletje bullcrap op eBay? Want het staat er toch echt? En ze bestaan ook wel zover ik weet: BMS mét balancer/charger functie.ronnie vd schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:21:
Let op
Staat toch echt: Charging current 30A (MAX) en w/Balance
Ook staat er dat 15V nodig is (dat volgens mij sowieso niet kan kloppen, want te laag).
[ Voor 8% gewijzigd door barrymossel op 24-05-2017 18:24 ]
Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van een raspberry pi op een minidsp?
Ik ben weer bezig om mijn muziekkar klaar te maken voor pinkpop en we hebben dit jaar het plan om vanaf een pi te gaan draaien. Waarschijnlijk gebruiken we gewoon een hifi berry die we analoog aansluiten op de minidsp.
Mooier zou uiteraard zijn om via I2s verbinding te maken, al lees ik her en der dat dat niet eenvoudig is. Ik heb tot nu toe helaas geen aansluitschema gevonden.
Daarnaast vraag ik mij af, mocht het lukken om via I2s te verbinden, kan ik dan wel nog gebruik maken van de analoge ingang van de minidsp? Zonder de instellingen van de minidsp aan te passen met een laptop.
Want als het gebruiken van I2s het vervolgens onmogelijk maakt om gewoon ook even een telefoon aan te sluiten dan laat ik dat sowieso lekker zitten.
Zijn hier eigenlijk nog mensen hier die naar Pinkpop gaan? Jullie zijn welkom op mijn afterparty
Ik ben weer bezig om mijn muziekkar klaar te maken voor pinkpop en we hebben dit jaar het plan om vanaf een pi te gaan draaien. Waarschijnlijk gebruiken we gewoon een hifi berry die we analoog aansluiten op de minidsp.
Mooier zou uiteraard zijn om via I2s verbinding te maken, al lees ik her en der dat dat niet eenvoudig is. Ik heb tot nu toe helaas geen aansluitschema gevonden.
Daarnaast vraag ik mij af, mocht het lukken om via I2s te verbinden, kan ik dan wel nog gebruik maken van de analoge ingang van de minidsp? Zonder de instellingen van de minidsp aan te passen met een laptop.
Want als het gebruiken van I2s het vervolgens onmogelijk maakt om gewoon ook even een telefoon aan te sluiten dan laat ik dat sowieso lekker zitten.
Zijn hier eigenlijk nog mensen hier die naar Pinkpop gaan? Jullie zijn welkom op mijn afterparty
Eventjes bezig geweest met het bedenken van een oplossing voor het aansluiten van een externe subwoofer. Ik zit nog steeds te twijfelen welke oplossing beter is. Aan de ene kant is de interne oplossing (een line-out toevoegen aan de kratradio) een nette oplossing, die er ook voor zorgt dat Bluetooth werkt met de externe subwoofer, aan de andere kant zorgt het er wel voor dat de subwoofer niet echt compatibel is met andere portable speakers, bijvoorbeeld die van vrienden. Oplossing twee is de veel makkelijkere variant; gewoon een splitter naar zowel de kratradio als de externe sub. Is natuurlijk gewoon kant en klaar te kopen, kost dus ook geen moeite. Nadeel is wel dat het niet werkt via Bluetooth, maar ach.

Heeft er trouwens iemand ervaring met de BassAmp? Is het beter om een andere versterker te gebruiken (omdat de autospeakers een veel grotere gevoeligheid hebben dan de subwoofer) of werkt die prima? En is een LPF überhaupt noodzakelijk? Want hier gebruiken ze gewoon een TA2024 zonder enige vorm van filtering. Eventuele efficiëntie van de versterker voor de subwoofer is geen punt, hij wordt toch op het stroomnet aangesloten. Het gaat trouwens om deze subwoofer, maar dan een versie met slotpoort van @barrymossel.

Heeft er trouwens iemand ervaring met de BassAmp? Is het beter om een andere versterker te gebruiken (omdat de autospeakers een veel grotere gevoeligheid hebben dan de subwoofer) of werkt die prima? En is een LPF überhaupt noodzakelijk? Want hier gebruiken ze gewoon een TA2024 zonder enige vorm van filtering. Eventuele efficiëntie van de versterker voor de subwoofer is geen punt, hij wordt toch op het stroomnet aangesloten. Het gaat trouwens om deze subwoofer, maar dan een versie met slotpoort van @barrymossel.
Aangezien ik hier ooit heb leren weten van het bestaan van DSP en ik dus weet dat hier misschien interesse is. Wil ik hier zeggen dat ik mijn Sure ADAU1701 DSP op Vraag en Aanbod heb staan mocht er nog iemand op zoek zijn.
Je zou ook gewoon je huidige versterker kunnen vervangen door een 2.1 versterker. De full range zijn niet gefilterd dus is ook zonder subwoofer te gebruiken. Dan kun je dus je sub al dan niet aansluiten met bijvoorbeeld een speakon of 3.5 mm jack. Geen aparte voeding of accu nodig. En subwoofer volume is gewoon apart te regelen ivm efficiëntie. De sub heeft een LPF en bij sommige 2.1 versterkers is die handmatig te regelen.Royenroy schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 15:23:
Eventjes bezig geweest met het bedenken van een oplossing voor het aansluiten van een externe subwoofer. Ik zit nog steeds te twijfelen welke oplossing beter is. Aan de ene kant is de interne oplossing (een line-out toevoegen aan de kratradio) een nette oplossing, die er ook voor zorgt dat Bluetooth werkt met de externe subwoofer, aan de andere kant zorgt het er wel voor dat de subwoofer niet echt compatibel is met andere portable speakers, bijvoorbeeld die van vrienden. Oplossing twee is de veel makkelijkere variant; gewoon een splitter naar zowel de kratradio als de externe sub. Is natuurlijk gewoon kant en klaar te kopen, kost dus ook geen moeite. Nadeel is wel dat het niet werkt via Bluetooth, maar ach.
[afbeelding]
Ik ben op zich erg tevreden met m'n huidige versterker, vervangen door een andere versterker lijkt me een beetje jammer. Ook omdat die 2.1 modellen veelal werken op 18-21V, terwijl m'n kratje slechts 12V heeft. De subwoofer is toch niet echt voor 'on the move', eerder voor in het huis waar toch overal stroomvoorziening is. Vandaar ook eigenlijk de voorkeur om de sub 'gewoon' een actieve subwoofer te maken die wordt aangesloten op een stroomvoorziening. Dan is het volume van de subwoofer ook gewoon apart te regelen.barrymossel schreef op zondag 4 juni 2017 @ 12:44:
[...]
Je zou ook gewoon je huidige versterker kunnen vervangen door een 2.1 versterker. De full range zijn niet gefilterd dus is ook zonder subwoofer te gebruiken. Dan kun je dus je sub al dan niet aansluiten met bijvoorbeeld een speakon of 3.5 mm jack. Geen aparte voeding of accu nodig. En subwoofer volume is gewoon apart te regelen ivm efficiëntie. De sub heeft een LPF en bij sommige 2.1 versterkers is die handmatig te regelen.
Is het trouwens überhaupt mogelijk om 3.5mm jack te gebruiken om de subwoofer aan te sturen nadat het signaal al versterkt is? Daar lijkt de kabel immers niet voor bedoelt. Dan zou ik zelf eerder Speakon gebruiken.
Zelf heb ik inderdaad Speakon gebruikt, maar in principe zou 3.5 mm best werken, zeker als je zelf de kabel maakt. Of het verstandig is (en foolproof) is een tweedeRoyenroy schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:02:
[...]
Ik ben op zich erg tevreden met m'n huidige versterker, vervangen door een andere versterker lijkt me een beetje jammer. Ook omdat die 2.1 modellen veelal werken op 18-21V, terwijl m'n kratje slechts 12V heeft. De subwoofer is toch niet echt voor 'on the move', eerder voor in het huis waar toch overal stroomvoorziening is. Vandaar ook eigenlijk de voorkeur om de sub 'gewoon' een actieve subwoofer te maken die wordt aangesloten op een stroomvoorziening. Dan is het volume van de subwoofer ook gewoon apart te regelen.
Is het trouwens überhaupt mogelijk om 3.5mm jack te gebruiken om de subwoofer aan te sturen nadat het signaal al versterkt is? Daar lijkt de kabel immers niet voor bedoelt. Dan zou ik zelf eerder Speakon gebruiken.
Overigens heb ik die TPA3116 gewoon op 12V draaien (momenteel) en dat werkt prima. Ze adviseren 18+V maar dat is zeker geen vereiste.
Maar als je je huidige versterker wilt blijven gebruiken, dan kun je idd de BassAmp gebruiken (die een ingebouwd LPF heeft). Ook kun je bijvoorbeeld een TPA3118 mono versterker gebruiken en een filterbordje zoals http://www.ebay.com/itm/282136821148 Deze maakt het signaal ook meteen mono en je hebt instelbaar LPF en volume (geloof ik). Werkt op 12V tot 24V, net als de TPA3118.
En ik zou dan zeker voor de wat meer uitgebreide versie gaan, dus zodat je ook de bluetooth audio over de sub kan laten spelen.
Ik heb geprobeerd een stereo-mono kabel te maken via het volgende schema:

De blauwe kabel bevat de weerstanden. Maar het geluid doet het niet. Wat doe ik verkeerd? Mijn kennis van electronica is vrij sumier dus ik kom er niet uit.

De blauwe kabel bevat de weerstanden. Maar het geluid doet het niet. Wat doe ik verkeerd? Mijn kennis van electronica is vrij sumier dus ik kom er niet uit.
Als je eens probeert om de + van de speaker op R+ aan te sluiten en de - van de speaker op L-, werkt het dan wel? In het diagram is namelijk niet het doel om rood de + te maken en wit de -, maar om het witte (linker) kanaal hetzelfde te maken als het rode (rechter) kanaal. Een kanaal bestaat uit een + en een -.
[ Voor 46% gewijzigd door Royenroy op 08-06-2017 10:10 ]
hahha, heb je nu je speaker in serie met 10K weerstanden aangesloten? Dat gaat natuurlijk niet veel geluid geven
Dus 2 kabels los laten?Royenroy schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:06:
Als je eens probeert om de + van de speaker op R+ aan te sluiten en de - van de speaker op L-, werkt het dan wel? In het diagram is namelijk niet het doel om rood de + te maken en wit de -, maar om het witte (linker) kanaal hetzelfde te maken als het rode (rechter) kanaal. Een kanaal bestaat uit een + en een -.
Dat klopt maar hoe moet ik het dan wel goed doen?borft schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:11:
hahha, heb je nu je speaker in serie met 10K weerstanden aangesloten? Dat gaat natuurlijk niet veel geluid geven
Je speaker wil je gewoon op een van de 2 kanalen aansluiten (dus links of rechts). Vervolgens kan je het schema dat je al gevonden hebt gebruiken om het ingangssignaal om te zetten van stereo naar mono.

Zo dus. De techniek met de weerstanden gebruikt men doorgaans voordat het geluid versterkt wordt, zoals ook aangegeven in het schema dat je zelf aangaf. Je verbind dan L+ en R+ met elkaar (met een weerstand in serie) en verbind L- en R- met elkaar. Dan zorg je dat het rechterkanaal bestaat uit een combinatie van L+R+ en L-R- en het linkerkanaal bestaat uit een combinatie van L+R+ en L-R-, als het zo duidelijk is.
Correctie, net even opgezocht. Het blijkt dat sommige websites (foutief) vermelden dat de impedantie van de speakers gelijk blijft. Dit is niet waar. Het bridgen van de speakers (dus op R+ en L- aansluiten) kan alleen op versterkers die dat specifiek vermelden. De impedantie van de speaker wordt namelijk gehalveerd (dus 2 Ohm ipv 4 Ohm) wat kan zorgen dat de versterker zich opblaast. Als de versterker overweg kan met 2 Ohm speakers dan is het geen probleem.
[ Voor 27% gewijzigd door Royenroy op 08-06-2017 12:45 ]
Het plaatje is inderdaad wat onduidelijk.m3gA schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:49:
[...]
Dat klopt maar hoe moet ik het dan wel goed doen?
Je wilt het ingangssignaal naar de versterker toe mono maken. Dus tussen de audiobron en de versterker maak je deze schakeling. Daarna sluit je de speaker op het linker- of rechterkanaal van de versterker aan.
Wat jij voorstelt, werkt alleen als de versterker een zogenaamde bridge mode heeft, in dat geval staat vaak in de handleiding welke aansluitingen je moet gebruiken. In alle andere gevallen is het niet handig uitgangen te combineren, je loopt dan alleen maar het risico je versterker te slopen, en extra vermogen levert het niet op.Royenroy schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:24:
[...]
[afbeelding]
Zo dus. De techniek met de weerstanden gebruikt men doorgaans voordat het geluid versterkt wordt, zoals ook aangegeven in het schema dat je zelf aangaf. Je verbind dan L+ en R+ met elkaar (met een weerstand in serie) en verbind L- en R- met elkaar. Dan zorg je dat het rechterkanaal bestaat uit een combinatie van L+R+ en L-R- en het linkerkanaal bestaat uit een combinatie van L+R+ en L-R-, als het zo duidelijk is.
Ik had het al verbeterd ja. Het levert alleen wel extra vermogen op. Het vermogen (in gelijkspanning, dat is het niet maar voor de simpliciteit geeft het wel een beeld wat er gebeurt) is U * I, waarbij U in Volt en I in Ampère zijn. Met de Wet van Ohm kan men stellen dat I = U/R. Vul dat in in de formule van je vermogen en dan krijg je P = U2/R. Dan wordt het duidelijker dat hoe kleiner de weerstand, hoe groter het vermogen wordt. En de weerstand wordt kleiner, dat is namelijk het nadeel aan het bridgen van speakers.borft schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:48:
[...]
Wat jij voorstelt, werkt alleen als de versterker een zogenaamde bridge mode heeft, in dat geval staat vaak in de handleiding welke aansluitingen je moet gebruiken. In alle andere gevallen is het niet handig uitgangen te combineren, je loopt dan alleen maar het risico je versterker te slopen, en extra vermogen levert het niet op.
De meeste versterkers hebben nu ook een common ground op de stereo input (bijvoorbeeld de MaxAmp en TA2024 of TPA3116 bordjes, die hier het meeste gebruikt worden). Vandaar dat het plaatje wat verwarrend kan zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door Royenroy op 08-06-2017 12:59 ]
Ok dat is duidelijk. Bedanktbarrymossel schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:42:
[...]
Het plaatje is inderdaad wat onduidelijk.
Je wilt het ingangssignaal naar de versterker toe mono maken. Dus tussen de audiobron en de versterker maak je deze schakeling. Daarna sluit je de speaker op het linker- of rechterkanaal van de versterker aan.
Tnx. Is me helemaal duidelijk nubarrymossel schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:14:
[...]
Ik zal deze ook even in de OP zetten:
[afbeelding]
Werken dit soort adapters trouwens ook? https://www.onlinekabelsh...tereo-m-3-5mm-jack-mono-v
Bespaart me weer wat soldeerwerk.
[ Voor 19% gewijzigd door m3gA op 08-06-2017 13:23 ]
Hoe wil je dit aansluiten dan? Je moet dan dus nog een mono-kabel hebben met mono-jack die naar je versterker gaat. Maar als je die hebt én die kun je aansluiten op je versterker, dan zou deze adapter moeten werken inderdaad. Lijkt me dat hier een vergelijkbare schakeling in zit verwerkt.m3gA schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:15:
[...]
Werken dit soort adapters trouwens ook? https://www.onlinekabelsh...tereo-m-3-5mm-jack-mono-v
Bespaart me weer wat soldeerwerk.
Op dit moment heb ik een stereo jackplug van een Audiocast M5 naar een jackplug in de versterker. Maar ik heb al een stereo en mono jackplug besteld. Dan soldeer ik me die aansluiting van het prentje. Weet ik zeker dat het werkt.barrymossel schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:43:
[...]
Hoe wil je dit aansluiten dan? Je moet dan dus nog een mono-kabel hebben met mono-jack die naar je versterker gaat. Maar als je die hebt én die kun je aansluiten op je versterker, dan zou deze adapter moeten werken inderdaad. Lijkt me dat hier een vergelijkbare schakeling in zit verwerkt.
Die schakeling werkt inderdaad sowieso. Die adapter waarschijnlijk ook wel, maar dan zou je moeten proberen om een stereo audiokabel (met stereo-plugs) in de mono jack te steken. Dat zou eventueel wel kunnen werken, maar geen garantie!m3gA schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:44:
[...]
Op dit moment heb ik een stereo jackplug van een Audiocast M5 naar een jackplug in de versterker. Maar ik heb al een stereo en mono jackplug besteld. Dan soldeer ik me die aansluiting van het prentje. Weet ik zeker dat het werkt.
@Royenroy als je de uitgang paralel naar de speaker gooit (door beide uitgangen parellel te verbinden), is er grote kans dat kleine verschillen in de signalen (door toleratie verschillen in de componenten), er toe leiden dat er veel meer vermogen in de versterker gedissipeerd gaat worden.
Een bridge schakeling is veel effectiever, dit leidt grofweg tot 4x zoveel vermogen (per uitgang *2, omdat de uitgang maar de helft van de impedantie "ziet"). Als de versterker geen bridge schakeling heeft, maar wel een common ground op de uitgang, kan je zelf een bridge schakeling maken, door een geinverteerd signaal (180 graden fase draaing) op het ene kanaal aan te bieden en het gewone signaal op de andere ingang. De speaker sluit je dan tussen beide uitgangen (dus die de ground) aan.
Een bridge schakeling is veel effectiever, dit leidt grofweg tot 4x zoveel vermogen (per uitgang *2, omdat de uitgang maar de helft van de impedantie "ziet"). Als de versterker geen bridge schakeling heeft, maar wel een common ground op de uitgang, kan je zelf een bridge schakeling maken, door een geinverteerd signaal (180 graden fase draaing) op het ene kanaal aan te bieden en het gewone signaal op de andere ingang. De speaker sluit je dan tussen beide uitgangen (dus die de ground) aan.
Moghûh Heren,
Ook ik ben gezwicht voor de bluetoothval, en heb mezelf een 4.0 12V bordje gekocht ("DIY friends without pressure")
Valt me erg tegen...
Wat een herrie komt er uit.. En niet het juiste soort.
Ground loop is het denk ik niet, want zonder iets af te spelen, of geluid op nul is hij zo goed als stil.
Zodra het volume naar 1 gaat hoor je van alles piepen en kraken, processing noise? Signal noise?
Heb al geprobeerd de extra ground pad aan de andere - te leggen, weinig verandering.
Op mijn gemodde 2024 komt het extra tot uiting door de grote gevoeligheid. Op mijn grotere (type ben ik even vergeten) Is het minder aanwezig, maar nog steeds vervelend.
Is er iets aan te doen, of moet ik ze alle drie afschrijven?
Iemand een betere optie? Iets duurder mag, als het maar fatsoenlijk klinkt...
Ook ik ben gezwicht voor de bluetoothval, en heb mezelf een 4.0 12V bordje gekocht ("DIY friends without pressure")
Valt me erg tegen...
Ground loop is het denk ik niet, want zonder iets af te spelen, of geluid op nul is hij zo goed als stil.
Zodra het volume naar 1 gaat hoor je van alles piepen en kraken, processing noise? Signal noise?
Heb al geprobeerd de extra ground pad aan de andere - te leggen, weinig verandering.
Op mijn gemodde 2024 komt het extra tot uiting door de grote gevoeligheid. Op mijn grotere (type ben ik even vergeten) Is het minder aanwezig, maar nog steeds vervelend.

Ik heb dit eerlijk gezegd bij ieder bluetooth bordje gehad (uit China idd). Zelfs bij een radiomodule met bluetooth ingebouwd hetzelfde. Strontirritant en geen idee wat er aan te doen. Voor die radiomodule heb ik een duurdere versie besteld (5 vs 18 dollar) en die werkte prima. Dus op basis van die n=1 is het gewoon baggerkwaliteit. Aan de andere kant zijn er volgens mij genoeg mensen die de goedkopere China-bordjes werkend hebben gekregen (of die ergeren zich er niet aan). Volgens mij heb ik in vorige topics wel goede dingen gelezen over de duurdere Sure bordjes, zoals http://store3.sure-electr...ceiver-board-w-apt-x-brb3. En als geld niet veel uitmaakt kun je ook een versterkerbordje met ingebouwde bluetooth bestellen, al is dat ook totaal geen garantie.OxyDrokz schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:24:
Moghûh Heren,
Valt me erg tegen...
Dus afwachten tot iemand met de beste oplossing komt, of wat duurders proberen
Sure maar eens proberen dan...barrymossel schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 19:07:
[...]
Ik heb dit eerlijk gezegd bij ieder bluetooth bordje gehad (uit China idd). Zelfs bij een radiomodule met bluetooth ingebouwd hetzelfde. Strontirritant en geen idee wat er aan te doen. Voor die radiomodule heb ik een duurdere versie besteld (5 vs 18 dollar) en die werkte prima. Dus op basis van die n=1 is het gewoon baggerkwaliteit. Aan de andere kant zijn er volgens mij genoeg mensen die de goedkopere China-bordjes werkend hebben gekregen (of die ergeren zich er niet aan). Volgens mij heb ik in vorige topics wel goede dingen gelezen over de duurdere Sure bordjes, zoals http://store3.sure-electr...ceiver-board-w-apt-x-brb3. En als geld niet veel uitmaakt kun je ook een versterkerbordje met ingebouwde bluetooth bestellen, al is dat ook totaal geen garantie.
Dus afwachten tot iemand met de beste oplossing komt, of wat duurders proberen
Ik heb er drie, en ze zijn alle drie hetzelfde.
Wordt vervolgd.
Die Sure heb ik hier staan, werkt prima. Nog nooit last gehad van ruis/groundloop of dergelijke problemen. Maar ach, ik heb ook zo'n Chinees bluetooth amplifier bordje waar ik geen probleem mee heb. Het is volgens mij gewoon een beetje geluk hebben wat betreft dit soort dingen.
Dat is een versterker met ingebouwede BT?Royenroy schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:44:
Die Sure heb ik hier staan, werkt prima. Nog nooit last gehad van ruis/groundloop of dergelijke problemen. Maar ach, ik heb ook zo'n Chinees bluetooth amplifier bordje waar ik geen probleem mee heb. Het is volgens mij gewoon een beetje geluk hebben wat betreft dit soort dingen.
Dit was een stand-alone BT, misschien maakt dat het verschil.
Die ingebouwde BT zou ook juist een probleem kunnen geven ivm interferentie van de versterker. Het is echt gewoon hit-or-miss met die Chinese bordjes.OxyDrokz schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:33:
[...]
Dat is een versterker met ingebouwede BT?
Dit was een stand-alone BT, misschien maakt dat het verschil.
Mijn huidige projectje is afgerond:
Een lasergesneden bluetooth speaker.
Het doel van dit projectje was dat hij zo licht, compact en hard mogelijk kan met een goede geluidsweergave. Dit is naar mijn mening gelukt. De speaker is even zwaar als een jbl xtreme! (Circa 2kg)

De lipo die in de speaker zit is beveiligd d.m.v een zelfgebouwde accubeveiliging en gaat ongeveer 20uur mee.
De bluetooth module (ook te zien in het filmpje) is geheel geruisloos, geen last van processing noise dus!
Video
Voor degene die interesse hebben; hij is overcompleet en dus tekoop(zie advertentie)
Het doel van dit projectje was dat hij zo licht, compact en hard mogelijk kan met een goede geluidsweergave. Dit is naar mijn mening gelukt. De speaker is even zwaar als een jbl xtreme! (Circa 2kg)

De lipo die in de speaker zit is beveiligd d.m.v een zelfgebouwde accubeveiliging en gaat ongeveer 20uur mee.
De bluetooth module (ook te zien in het filmpje) is geheel geruisloos, geen last van processing noise dus!
Video
Voor degene die interesse hebben; hij is overcompleet en dus tekoop(zie advertentie)
[ Voor 9% gewijzigd door maarten30 op 13-06-2017 22:45 . Reden: Videolink aangepast ]
Je filmpje is offline op grond van copyrights. Misschien andere muziek gebruiken voor de demonstratie. De voltmeter die je zo door de speakergrille heen kan zien vind ik gaaf trouwens.
Dankjewel!Royenroy schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:26:
Je filmpje is offline op grond van copyrights. Misschien andere muziek gebruiken voor de demonstratie. De voltmeter die je zo door de speakergrille heen kan zien vind ik gaaf trouwens.
Had inderdaad een nummer gebruikt met auteursrechten
Leuk ding hoor!maarten30 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:33:
[afbeelding]
Video
Wordt de lipo geladen door die XLR aansluiting? Of kan het kistje open? Als het via die XLR gaat had ik wellicht een female chassis deel gekozen... Of sowieso een andere oplossing (bijvoorbeeld lipo ladertje (goedkope bij hobbyking) inbouwen en dan een aansluiting voor een 12v+ blok die je ook als voeding kunt gebruiken tegelijkertijd).
De speaker wordt inderdaad opgeladen door middel van de XLR plug, deze zit ook op de meeste soldeerbouten. Achteraf is er altijd wel iets dat anders kan. Ik heb tot nu toe bij al mijn zelfbouwspeakers deze plug gebruikt en ben er zeer tevreden over!barrymossel schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:50:
[...]
Leuk ding hoor!
Wordt de lipo geladen door die XLR aansluiting? Of kan het kistje open? Als het via die XLR gaat had ik wellicht een female chassis deel gekozen... Of sowieso een andere oplossing (bijvoorbeeld lipo ladertje (goedkope bij hobbyking) inbouwen en dan een aansluiting voor een 12v+ blok die je ook als voeding kunt gebruiken tegelijkertijd).
De speaker is inderdaad nog los te schroeven. In de speaker zitten 6 aluminium blokjes waarmee hij vastzit. Aan de onderkant zitten dus 6 boutjes. Dit is gedaan om eventuele uitbreidingen te kunnen maken of defecten te repareren.
Nu is de speaker op te laden door middel van een externe adapter, ook van hobbyking
Punt was een beetje in verband met veiligheid. Een tijd geleden was ik wat met een 4S LiPo en een Arduino aan het kloten. Toen had ik een paar breadboard kabels in de laadkabel van de LiPo gestoken om de voltages te meten. Maar toen ik per ongeluk sluiting maakte zaten twee van die kabeltjes aan elkaar gelast.maarten30 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:17:
[...]
De speaker wordt inderdaad opgeladen door middel van de XLR plug, deze zit ook op de meeste soldeerbouten. Achteraf is er altijd wel iets dat anders kan. Ik heb tot nu toe bij al mijn zelfbouwspeakers deze plug gebruikt en ben er zeer tevreden over!
De speaker is inderdaad nog los te schroeven. In de speaker zitten 6 aluminium blokjes waarmee hij vastzit. Aan de onderkant zitten dus 6 boutjes. Dit is gedaan om eventuele uitbreidingen te kunnen maken of defecten te repareren.
Nu is de speaker op te laden door middel van een externe adapter, ook van hobbyking
De bovenkant lijkt me een beetje een ongemakkelijke plek voor zo'n XLR kabel. Je zal toch al snel een rare hoek moeten maken met die kabel om hem op te laden lijkt me. Die had ik zelf eerder aan de achterkant gemaakt. Ach, is natuurlijk slechts een nuance. Dat handvat is trouwens ook mooi, heb je die zelf gemaakt of ergens gekocht?
Het handvat heb ik een tijd geleden via internet gekocht voor een paar euro, geen idee welke webshop het was.Royenroy schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:25:
De bovenkant lijkt me een beetje een ongemakkelijke plek voor zo'n XLR kabel. Je zal toch al snel een rare hoek moeten maken met die kabel om hem op te laden lijkt me. Die had ik zelf eerder aan de achterkant gemaakt. Ach, is natuurlijk slechts een nuance. Dat handvat is trouwens ook mooi, heb je die zelf gemaakt of ergens gekocht?
Mooi apparaatje, mijn complimenten. Ik ben met een vergelijkbaar apparaatje bezig. Minder compact en niet laser gesnedenmaarten30 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:33:
Heb je ook afbeeldingen van de binnenzijde?
En welke componenten heb je gebruikt?
Verwijderd
Hallo,
Ik ben bezig met mijn eigen kratradio,
Nu heb ik al best wat informatie verzameld alleen zit ik met nog een paar vragen.
Wat raden jullie aan:
- een maxamp30 of een autoversterker Sony xm 250x?
Ik ben ook graag benieuwd naar waarom.
Alvast bedankt!
Ik ben bezig met mijn eigen kratradio,
Nu heb ik al best wat informatie verzameld alleen zit ik met nog een paar vragen.
Wat raden jullie aan:
- een maxamp30 of een autoversterker Sony xm 250x?
Ik ben ook graag benieuwd naar waarom.
Alvast bedankt!
Absoluut de MaxAmp als je van plan bent om hem mee te nemen. Die Sony XM250X weegt 2 kilo en is zeer waarschijnlijk heel onzuinig. De MaxAmp is een klasse D versterker, die staan er om bekend om heel zuinig te zijn. Dat betekent dat er maar weinig warmte wordt geproduceerd tijdens het spelen van muziek. Dat is heel prettig, want dan kan je met een relatief kleine accu best lang herrie maken. Ook hoeft er geen gigantisch koelelement op te zitten; het is slechts een klein printplaatje in tegenstelling tot de grote bak van Sony.
Welke accu/batterijen ben je van plan om te gaan gebruiken?
Verwijderd
De CSB loodgel accu 12V 7,2Ah, heb veel positieve dingen hierover gelezen in dit forum.Royenroy schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:51:
Ik ben alleen nog wel opzoek naar speakers die genoeg (niet overdreven veel) geluid leveren maar waar je niet de hoofdprijs voor betaald
Het is een tijdje geleden dat ik hier heb gepost (jaren). En sommigen van jullie zullen mij misschien nog herinneren. Het krat- en Kistradio topic was eigenlijk mijn gate-way drug richting de audio en door de continue vraag naar meer output, hogere kwaliteit en nog lagere frequenties ben ik terecht gekomen in de PA. Ik ontwerp nu hoorngeladen subwoofers van 500L extern, kickbins, en glasvezel hoorns voor compressie drivers. Uiteindelijk wil ik ook echt een eigen merk creeren
Die subwoofer met een wat kleinere top (BFM OT12) word nog wel eens van een accu gedraaid. (toch nog een beetje bij de kistradio's gebleven
)
Nu weer On Topic, een vriend van mij vroeg om een kistradio met specifieke dimensies (47cm x 35cm x 20cm)
En ik heb gekozen voor de volgende set:
- 4S 4P Lithium-ion van het 18650 type met een BMS
- 2x80W versterker
- Boost 150W boostconverter
- 2x 8" speaker (Celestion TF0818)
- 2x compressie drivertje (Eminence APT80 V2)
- Simpele passieve 1e orde highpass op de tweeter rond de 4kHz
- 12mm 9 laags berken multiplex
- Warnex
Alle electronica en accu kwam uit china, van ebay.
Aansluitmateriaal van eoo-bv.nl
Hout van een bevriende meubelmaker, die heeft het ook op maat gezaagd. Frezen e.d. heb ik zelf gedaan.
Warnex en 8" van bax-shop
Tweeter van thomann
Verder heb ik er voor gekozen om de boostconverter in te schakelen met een extraschakelaar via een relay, zo heb je echt een "turbo"stand waarbij er extra headroom is om te blazen. Aangezien de luidspreker op 2x 10W al oorverdovend hard is en je 90% van de tijd toch niet zo hard draait. Dan is het verlies van de boostconverter en het extra gebruik van de versterker wel een beetje zonde.
De 4 schakelaars zijn:
Aan/uit
Turbo
LED's (nog niet ingebouwd)
Accuindicator
Aanslutingen onderin zijn:
Oplader
2x 3,5mm (om door te lussen/back up als iemand 'm kapot maakt)
Volume knop
Achterop zit een sleutel schakelaar om het geheel permanent uit te schakelen als je daar behoeft aan hebt
De handvaten dubbelen als basreflexpoorten en zijn eigenlijk een beetje overkill. Maximale luchtsnelheid zou 15m/s zijn bij 80W zijn. Tuning ligt rond de 70Hz, F3 iets daarboven en de Q van het systeem ongeveer 1.1 (als ik het me nog goed herinner!)
Ik heb geen tijd gehad om de crossover te fine-tunen en de tweeters goed te levelmatchen, ik heb ook helemaal geen metingen kunnen doen. Dus ik hoop hem nog een keer terug te krijgen voor een upgrade. En dan kan ik ook wat LED's toevoegen voor een beetje extra spektakel

Nu weer On Topic, een vriend van mij vroeg om een kistradio met specifieke dimensies (47cm x 35cm x 20cm)
- 2x80W versterker
- Warnex
Hout van een bevriende meubelmaker, die heeft het ook op maat gezaagd. Frezen e.d. heb ik zelf gedaan.
Tweeter van thomann
Verder heb ik er voor gekozen om de boostconverter in te schakelen met een extraschakelaar via een relay, zo heb je echt een "turbo"stand waarbij er extra headroom is om te blazen. Aangezien de luidspreker op 2x 10W al oorverdovend hard is en je 90% van de tijd toch niet zo hard draait. Dan is het verlies van de boostconverter en het extra gebruik van de versterker wel een beetje zonde.
De 4 schakelaars zijn:
Aan/uit
Turbo
Accuindicator
Oplader
Volume knop
Achterop zit een sleutel schakelaar om het geheel permanent uit te schakelen als je daar behoeft aan hebt
De handvaten dubbelen als basreflexpoorten en zijn eigenlijk een beetje overkill. Maximale luchtsnelheid zou 15m/s zijn bij 80W zijn. Tuning ligt rond de 70Hz, F3 iets daarboven en de Q van het systeem ongeveer 1.1 (als ik het me nog goed herinner!)
Ik heb geen tijd gehad om de crossover te fine-tunen en de tweeters goed te levelmatchen, ik heb ook helemaal geen metingen kunnen doen. Dus ik hoop hem nog een keer terug te krijgen voor een upgrade. En dan kan ik ook wat LED's toevoegen voor een beetje extra spektakel

Mooi gedaan! Je ziet wel duidelijk de invloeden uit de PA wereld
Heb je hem actief of passief gefilterd?
Prachtig afgewerkt, sowieso een mooi ding. Ben vooral een fan van die grille aan de voorkant.
Passief! Wellicht word dat ooit nog actief.
Door deze kistradio ben ik weer begonnen aan een oud project: een all-inclusive pcb met DSP, versterker, diepontlaadbeveiliging enz, als dat ooit af komt laat ik het wel weten!
Door deze kistradio ben ik weer begonnen aan een oud project: een all-inclusive pcb met DSP, versterker, diepontlaadbeveiliging enz, als dat ooit af komt laat ik het wel weten!
Beste tweakers, aangezien mijn vorige radio toch te zwaar/onhandig was in gebruik ben ik bezig met een nieuwe versie:

En om gewicht te besparen heb ik een aantal 18650 cellen aangeschaft (16*3.7v 2ah, word 4s 4p). Er werd mij aangeraden om een bms met balancing te gebruiken als beveiliging, echter kan ik niet goed vinden of dit afdoende is om daar direct mee te laden(met juiste voltage voeding)? Of moet ik daar toch een aparte lader voor aanschaffen?

En om gewicht te besparen heb ik een aantal 18650 cellen aangeschaft (16*3.7v 2ah, word 4s 4p). Er werd mij aangeraden om een bms met balancing te gebruiken als beveiliging, echter kan ik niet goed vinden of dit afdoende is om daar direct mee te laden(met juiste voltage voeding)? Of moet ik daar toch een aparte lader voor aanschaffen?
Erg cool! Waar heb je de grille vandaan? En hoeveel doorlaat is het?Carneoleon schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:54:
Het is een tijdje geleden dat ik hier heb gepost (jaren). En sommigen van jullie zullen mij misschien nog herinneren. Het krat- en Kistradio topic was eigenlijk mijn gate-way drug richting de audio en door de continue vraag naar meer output, hogere kwaliteit en nog lagere frequenties ben ik terecht gekomen in de PA. Ik ontwerp nu hoorngeladen subwoofers van 500L extern, kickbins, en glasvezel hoorns voor compressie drivers. Uiteindelijk wil ik ook echt een eigen merk creerenDie subwoofer met een wat kleinere top (BFM OT12) word nog wel eens van een accu gedraaid. (toch nog een beetje bij de kistradio's gebleven
)
- 2x80W versterker
- Warnex
Tweeter van thomann
De 4 schakelaars zijn:
Aan/uit
Turbo
Accuindicator
Oplader
Volume knop
Ik heb geen tijd gehad om de crossover te fine-tunen en de tweeters goed te levelmatchen, ik heb ook helemaal geen metingen kunnen doen. Dus ik hoop hem nog een keer terug te krijgen voor een upgrade. En dan kan ik ook wat LED's toevoegen voor een beetje extra spektakel![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Gaaf design!sjaakwortel schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:46:
Beste tweakers, aangezien mijn vorige radio toch te zwaar/onhandig was in gebruik ben ik bezig met een nieuwe versie:
[afbeelding]
Maar volgens mij ligt dat aan het BMS. Sommige doen ook aan balancing laden, sommige niet.
@sjaakwortel Dat is nou precies wat dus ook in die van mij zit
Dit is wat ik heb gebruikt:
http://www.ebay.com/itm/4...Cell-Balance/322476911580
http://www.ebay.com/itm/1...Acid-Battery/401274141397
http://www.ebay.com/itm/E...Battery-Cell/262728544983
@barrymossel De grill komt van metaalwinkel.nl, doorlaat is volgensmij iets van 44%.
Totale gewicht van deze kist is overigens 13kg. Sensitivity van de woofers samen zou ongeveer 97dB moeten zijn. Waardoor de theoretische maxspl ongeveer 118dB zou moeten zijn.
http://www.ebay.com/itm/4...Cell-Balance/322476911580
http://www.ebay.com/itm/1...Acid-Battery/401274141397
http://www.ebay.com/itm/E...Battery-Cell/262728544983
@barrymossel De grill komt van metaalwinkel.nl, doorlaat is volgensmij iets van 44%.
Totale gewicht van deze kist is overigens 13kg. Sensitivity van de woofers samen zou ongeveer 97dB moeten zijn. Waardoor de theoretische maxspl ongeveer 118dB zou moeten zijn.
He, jij ook al? Misschien een goede tijd om mijn projectje van de laatste tijd te onthullenCarneoleon schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:01:
Ben de laatste tijd bezig geweest met 'de ultieme audio module'. Wat houdt dat (voorlopig) precies in?
4 kanaals klasse D versterking
4x 40W vermogen
onboard DSP
met o.a. smoothclipping, instelbare biquads, dynamische en psycho akoetische bass verbetering en limiters
Hoge kwaliteit Bluetooth module
Voorlopig nog de RN52 (V3.0), maar heb net de BM64 (V4.1) binnen die meer features biedt voor minder geld. Even mee experimenten dus.
Microcontroller voor van alles en nogwat
o.a. bicolor status LED, volume control, diepontlaadprotectie
Alles is geoptimaliseerd voor laag stroomverbruik. Idle verbruikt het hele systeem (4 kanalen aan, BT idle) slechts 1W op 12V. Dat betekent 70+ uur op een standaard loodzuuraccu. Normaal gebruik zal waarschijnlijk alsnog 20+ uur opleveren.
Zie mijn site www.ZOUDIO.com (work in progress) voor meer details.
Op instagram post ik zo nu en dan wat updates: www.instagram.com/zoudio.electronics
Iets een commercieel tintje, maar ik wil uiteindelijk ook zeker gaan leveren aan DIYers.
Hier een fancy render van een van de eerste prototypes.

Meer details over de nieuwste versie, die echt representatief zou moeten zijn voor het eindproduct, komen snel.
Tof! Ziet er goed uit!
Mijn doelstellingen zijn iets anders; Ik ben nog aan het finetunen maar het lijkt er op dat ik voor 2x30W met 4S lithium ga. Later komt dan misschien een hoger vermogen bord, maar dat zie ik dan wel... Ik wil er een soort moederbord voor maken waar je functies als BT en extra versterkers er zo bij op klikt.
Zoals ik het nu heb is er dan ruimte voor 6x 30W extra... Ook is er nog ruimte voor 4 analoge uitgangen voor wat voor fancy dingen je ook kan bedenken (subwoofers enzovoort).
Doordat het geheel wat kleiner is zou ik als het goed is het idle stroomgebruik op ongeveer 50mA kunnen houden.
Maarja, dit staat nog in de kinderschoenen...
Zeker onder de indruk van je bordje! Wat verwacht je dat het ongeveer gaat kosten?
edit:
Aahh, kijk, ik vroeg me al af waar je de DSP had verstopt maar het is zo'n hybridflow versterker. Tof!
Het is een tijdje geleden dat ik een exposed pad ontwerp heb gemaakt maar van wat ik toen gelezen heb is het aanbevolen om de soldermask aan de andere kant van de pcb vrij te houden. Dit omdat het soldeer dan goed door de via's kan lopen. Dat zie je ook bij de 2024 bijvoorbeeld.
Mijn doelstellingen zijn iets anders; Ik ben nog aan het finetunen maar het lijkt er op dat ik voor 2x30W met 4S lithium ga. Later komt dan misschien een hoger vermogen bord, maar dat zie ik dan wel... Ik wil er een soort moederbord voor maken waar je functies als BT en extra versterkers er zo bij op klikt.
Zoals ik het nu heb is er dan ruimte voor 6x 30W extra... Ook is er nog ruimte voor 4 analoge uitgangen voor wat voor fancy dingen je ook kan bedenken (subwoofers enzovoort).
Doordat het geheel wat kleiner is zou ik als het goed is het idle stroomgebruik op ongeveer 50mA kunnen houden.
Maarja, dit staat nog in de kinderschoenen...
Zeker onder de indruk van je bordje! Wat verwacht je dat het ongeveer gaat kosten?
edit:
Aahh, kijk, ik vroeg me al af waar je de DSP had verstopt maar het is zo'n hybridflow versterker. Tof!
Het is een tijdje geleden dat ik een exposed pad ontwerp heb gemaakt maar van wat ik toen gelezen heb is het aanbevolen om de soldermask aan de andere kant van de pcb vrij te houden. Dit omdat het soldeer dan goed door de via's kan lopen. Dat zie je ook bij de 2024 bijvoorbeeld.
[ Voor 20% gewijzigd door Carneoleon op 23-06-2017 18:06 ]
Op z'n website staat preorder voor 99 dollar en een doorgestreepte prijs van 199 dollar.Carneoleon schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 17:32:
Persoonlijk vind ik voor een dergelijke toepassing 99 dollar al erg veel. 199 dollar zou ik nooit aan beginnen. Maar goed, ieder z'n budget en wensen. Goed geluid is natuurlijk leuk, maar in een kistradio vraag ik me af of het de moeite waard is?
Eerlijk gezegd is valt 100 euro reuze mee, vergeet niet dat er DSP is ingebouwd!! En bluetooth en diepontlaadt beveiliging en 4x 40W. Dat is echt een serieuze bak features voor 100 euro.
Zou een prima match zijn voor dat kistje dat ik heb gemaakt, kost nauwelijks meer dan wat het nu heeft gekost, en er zit DSP ingebouwd!
Hoe is die hybridflow software trouwens? Heb moeite om het te vinden...
Zou een prima match zijn voor dat kistje dat ik heb gemaakt, kost nauwelijks meer dan wat het nu heeft gekost, en er zit DSP ingebouwd!
Een accusafe is al 28,-, een MaxAmp is al 31,- (en dat is slechts 2x 22,5W) en dan nog Bluetooth er bij. Dan nog DSP daar bovenop en je zit aan een prima prijs hoor. Jammer dat er niet een middengebied is waar je alleen accubewaking, een twee-kanaalsversterker en bluetooth bij zit, want dat lijkt me helemaal ideaal. DSP is voor mijn gebruik niet nodig, laat staan vier kanalen.barrymossel schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 18:22:
Persoonlijk vind ik voor een dergelijke toepassing 99 dollar al erg veel. 199 dollar zou ik nooit aan beginnen. Maar goed, ieder z'n budget en wensen. Goed geluid is natuurlijk leuk, maar in een kistradio vraag ik me af of het de moeite waard is?
Dat bedoel ik: is een DSP nodig voor een (standaard) kistradio? Mijn TPA3116 2.1 filtert voldoendeCarneoleon schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 18:31:
Eerlijk gezegd is valt 100 euro reuze mee, vergeet niet dat er DSP is ingebouwd!! En bluetooth en diepontlaadt beveiliging en 4x 40W. Dat is echt een serieuze bak features voor 100 euro.
Ook de MaxAmp is mijn inziens overrated. Ook die wattages doen me weinig. Bluetooth doe ik niet aan, maar prima. Accusafe is ook te duur voor wat het is. Een DSP is voor de meeste toepassingen niet nodig. Ik heb grote lol met een TPA3116 2.1 bordje.Royenroy schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 19:12:
[...]
Een accusafe is al 28,-, een MaxAmp is al 31,- (en dat is slechts 2x 22,5W) en dan nog Bluetooth er bij. Dan nog DSP daar bovenop en je zit aan een prima prijs hoor. Jammer dat er niet een middengebied is waar je alleen accubewaking, een twee-kanaalsversterker en bluetooth bij zit, want dat lijkt me helemaal ideaal. DSP is voor mijn gebruik niet nodig, laat staan vier kanalen.
Wat ik wil zeggen is dat de meeste kistradio's dit totaal niet nodig hebben. Echter zou ik het voor 99 dollar wel overwegen. 199 dollar is van de zotte.
Goedenavond, ben hier lang alleen lurker geweest sinds mijn kistradio up and running is, in de tussentijd wel weer wat aan veranderd maar dat is alleen klein spul. Ik wil een boominator-achtig ding kaan klussen maar dat is voor nu een project voor deze winter ofzo, gebruiksklaar in de zomer.
Waar ik nu voor aanklop is wat advies over een keetradio. Ik heb ooit in tijden van barre nood een houten kist in elkaar gezet waarin een regelbare voeding (9 tot 14 volt als ik me niet vergis) woont, die een autoradio van prik voorziet. Aan de voorzijde zitten twee 6x9" JBL drieweg sepakers die ik goedkoop op internet kon vinden. Werkt prima in de keet, waar hij gebruikt wordt voor radio op normaal volume en op vrijdag soms een middagje knallen.
Een collega wil nu een soortgelijk ding maar verzoekt een subwoofer. Alles kan natuurlijk, dus ik ben gaan zoeken.
Hij heeft een autoradio liggen, maar verder niets. Mijn idee is om die radio te gebruiken met eenzelfde soort regelbare voeding als ik gebruik, twee random 6x9" vooraan en een downfiring subwoofertje in dezelfde kist.
Ik heb op de site van accusafe zitten koekeloeren en daar een Dayton sub gevonden.
Vraag 1; hoe ga ik die sub van laag voorzien, terwijl de andere twee speakers alleen mid en hoog krijgen, kan dit via de autoradio? Meestal hebben die een setting voor subwooferniveau, maar weet niet of ze daarmee ook al filteren.
vraag 2; Gaat die sub iets toevoegen aan twee 6x9", of kan ik beter rond 16cm speakers vooraan gebruiken?
Vraag 3; heb ik voldoende aan een simpele voeding, of gaat het toevoegen van de sub ook serieus meer vermogen vragen?
Waar ik nu voor aanklop is wat advies over een keetradio. Ik heb ooit in tijden van barre nood een houten kist in elkaar gezet waarin een regelbare voeding (9 tot 14 volt als ik me niet vergis) woont, die een autoradio van prik voorziet. Aan de voorzijde zitten twee 6x9" JBL drieweg sepakers die ik goedkoop op internet kon vinden. Werkt prima in de keet, waar hij gebruikt wordt voor radio op normaal volume en op vrijdag soms een middagje knallen.
Een collega wil nu een soortgelijk ding maar verzoekt een subwoofer. Alles kan natuurlijk, dus ik ben gaan zoeken.
Hij heeft een autoradio liggen, maar verder niets. Mijn idee is om die radio te gebruiken met eenzelfde soort regelbare voeding als ik gebruik, twee random 6x9" vooraan en een downfiring subwoofertje in dezelfde kist.
Ik heb op de site van accusafe zitten koekeloeren en daar een Dayton sub gevonden.
Vraag 1; hoe ga ik die sub van laag voorzien, terwijl de andere twee speakers alleen mid en hoog krijgen, kan dit via de autoradio? Meestal hebben die een setting voor subwooferniveau, maar weet niet of ze daarmee ook al filteren.
vraag 2; Gaat die sub iets toevoegen aan twee 6x9", of kan ik beter rond 16cm speakers vooraan gebruiken?
Vraag 3; heb ik voldoende aan een simpele voeding, of gaat het toevoegen van de sub ook serieus meer vermogen vragen?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Mijn bordje pakt alles van 4.5 tot 26V: 2-6S lithium ion, 6/12/18V loodzuur, USB, laptopvoeding, noem het maar op. Output (en dus verbruik) is erg afhankelijk van het input voltage.Carneoleon schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 17:32:
Tof! Ziet er goed uit!
Je kan hem gebruiken als tweekanaals (1 chip in shutdown), dat vermindert idle verbruik met ~40%.
Goede tip voor die powerpad, zeker aan het begin met handassemblage.
HybridFlow spul werkt wel lekker, maar het is helaas niet user programmable aangezien je het development platform nodig hebt om de registers te exporteren. Minder geschikt voor de DIY'er dus, aangezien ik de instellingen programmeer alvorens opsturen. Ik kan hooguit een goedkope programmer meesturen zodat bij een simpele verandering (bas iets harder, ander type accu etc) ik dan nieuwe firmware kan opsturen en de gebruiker dit zelf kan uploaden. Maarja, niet zo mooi als een SigmaStudio, maar wel goedkoper en beter geïntegreerd.
Helemaal mee eens, maar zo lijkt het alsof je korting krijgtbarrymossel schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 19:18:
199 dollar is van de zotte.
Hij valt ook gewoon te gebruiken als 2.0 versterker (geen DSP processing). Het is inderdaad duurder dan de TPA3118 bordjes van eBay en zou hem ook niet per sé aanraden voor kistradio's. Maar als je dan toch een iets mooier speakertje maakt, dan is dit wel ideaal tov losse modules: zuiniger, goedkoper, kleiner en makkelijker.
Snap ik, maar sowieso als je op die 99 dollar nog een mooie korting voor tweakers doet heb je in ieder geval 1 koper!lutkeveld schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 20:08:
[...]
Helemaal mee eens, maar zo lijkt het alsof je korting krijgt199 dollar was nooit het plan.
Hij valt ook gewoon te gebruiken als 2.0 versterker (geen DSP processing). Het is inderdaad duurder dan de TPA3118 bordjes van eBay en zou hem ook niet per sé aanraden voor kistradio's. Maar als je dan toch een iets mooier speakertje maakt, dan is dit wel ideaal tov losse modules: zuiniger, goedkoper, kleiner en makkelijker.
Goedkoop, hard en prima geluid? Dan zou ik voor een TPA3116 2.1 bordje (of iets in die trant) gaan (eBay) met 19V voeding (laptop voeding).Pixeltje schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 20:01:
Goedenavond, ben hier lang alleen lurker geweest sinds mijn kistradio up and running is, in de tussentijd wel weer wat aan veranderd maar dat is alleen klein spul. Ik wil een boominator-achtig ding kaan klussen maar dat is voor nu een project voor deze winter ofzo, gebruiksklaar in de zomer.
Waarvan wil je muziek afspelen? Radio, bluetooth, aux kabel, web? Als je alleen radio afspeelt is een autoradio makkelijk, maar daar heb je zonder extra versterker meestal geen subwoofer mee aangestuurd en "gefilterd".
Idee is dat de autoradio van FM ontvangst doet en een aux-ingang heeft én een USB ingang. Nadeel is dat ik nog niet weet welke radio exact. Collega zegt dat het ding dus aux en USB heeft, as dat niet het geval is kan ik net zo goed iets zelf in elkaar zetten van verschillende onderdelen.barrymossel schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 20:35:
[...]
Goedkoop, hard en prima geluid? Dan zou ik voor een TPA3116 2.1 bordje (of iets in die trant) gaan (eBay) met 19V voeding (laptop voeding).
Waarvan wil je muziek afspelen? Radio, bluetooth, aux kabel, web? Als je alleen radio afspeelt is een autoradio makkelijk, maar daar heb je zonder extra versterker meestal geen subwoofer mee aangestuurd en "gefilterd".
Als de radio wel zo goed is als hij zegt dan zou een simpele versterker voor de subwoofer genoeg moeten zijn? Ik zag een bassamp bord, maar moet eerlijk zeggen dat ik te lang uit dit topic weg ben geweest om te bepalen of dat nu the way to go is.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Van een autoradio is alleen de radio interessant geloof ik. En een radio(bordje) die je aansluit op je versterker is ook niet duur. Ik zou persoonlijk gaan voor een 2.1 bordje en (als radio nodig is) een iets duurder radio-mp3-bluetooth bordje uit China (zoals https://nl.aliexpress.com...APE-FLAC/32576583393.html). Evt.Pixeltje schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 20:39:
[...]
Idee is dat de autoradio van FM ontvangst doet en een aux-ingang heeft én een USB ingang. Nadeel is dat ik nog niet weet welke radio exact. Collega zegt dat het ding dus aux en USB heeft, as dat niet het geval is kan ik net zo goed iets zelf in elkaar zetten van verschillende onderdelen.
Als de radio wel zo goed is als hij zegt dan zou een simpele versterker voor de subwoofer genoeg moeten zijn? Ik zag een bassamp bord, maar moet eerlijk zeggen dat ik te lang uit dit topic weg ben geweest om te bepalen of dat nu the way to go is.
Verwijderd
Hallo,
Ik heb even een korte vraag,
Ik wil mijn radio op het netspanning kunnen aansluiten maar kan thuis alleen een lader van 230V naar 19V vinden. Mijn Kratradio heeft een versterker van 12V en mijn accu is ook 12V. Heb ik er dan persee eentje van 12V nodig of is 19V geen probleem?
Mvg,
Mark
Ik wil mijn radio op het netspanning kunnen aansluiten maar kan thuis alleen een lader van 230V naar 19V vinden. Mijn Kratradio heeft een versterker van 12V en mijn accu is ook 12V. Heb ik er dan persee eentje van 12V nodig of is 19V geen probleem?
Mvg,
Mark
Dat ligt aan de versterker. Sommige kunnen op hogere spanning prima (of beter) functioneren, zoals een TPA3316/3118. Maar een TA2024 bijvoorbeeld niet.Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2017 @ 18:41:
Hallo,
Mvg,
Mark
Zoek dus eerst een uit welke versterker je hebt.
Verwijderd
Kan dit bij de maxamp van accusafe?barrymossel schreef op zondag 25 juni 2017 @ 18:46:
[...]
Dat ligt aan de versterker. Sommige kunnen op hogere spanning prima (of beter) functioneren, zoals een TPA3316/3118. Maar een TA2024 bijvoorbeeld niet.
Zoek dus eerst een uit welke versterker je hebt.
Die gaat tot 14 V, dus nee!
I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic