Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik heb nog een Actieve Subwoofer staan van een Infinity Home Cinema set. De ingebouwde 100w amp is overleden (gare solderingen en ook niet lekker meer te repareren), dus ik vroeg me af of ik deze ook kan aansturen met een klasse D versterker en gebruiken als redelijk mobiel partysetje. Versterker mag een 2.1 of 4.1 type zijn zodat ik ook de satellieten voor mid/hoog kan aansluiten.

Kan een klasse D hiervoor voldoende power/stroom leveren? De meeste boardjes die ik zie hebben bijv weinig serieuze condensatoren. Als het wel werkt: zou een batterijversie (bijv met gereedschap accu's of een ingebouwd 18650 pack) nog redelijkerwijs kunnen of trekt een zware sub dit veel te snel leeg?

[ Voor 4% gewijzigd door JPS op 14-05-2024 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:51

Pixeltje

Woo-woohoo!

JPS schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:08:
Ik heb nog een Actieve Subwoofer staan van een Infinity Home Cinema set. De ingebouwde 100w amp is overleden (gare solderingen en ook niet lekker meer te repareren), dus ik vroeg me af of ik deze ook kan aansturen met een klasse D versterker en gebruiken als redelijk mobiel partysetje. Versterker mag een 2.1 of 4.1 type zijn zodat ik ook de satellieten voor mid/hoog kan aansluiten.

Kan een klasse D hiervoor voldoende power/stroom leveren? De meeste boardjes die ik zie hebben bijv weinig serieuze condensatoren. Als het wel werkt: zou een batterijversie (bijv met gereedschap accu's of een ingebouwd 18650 pack) nog redelijkerwijs kunnen of trekt een zware sub dit veel te snel leeg?
Als je even terugzoekt in dit topic kom je van mij een build tegen met een class D versterkertje (2.1) van Tinytronics. Die draait op 2 parallel geschakelde Lidl 20V gereedschapsaccu’s voor 20V en 8Ah. Ik stuur een dayton 6” sub aan met twee midwoofers en twee tweeters. Draait als een jekko en de accu’s gaan erg lang mee. Meerdere dagen op normaal volume, twee op half volume en dat is al serieus hard.

Kan zo snel de foto’s niet vinden maar die staan ook in dit topic.

Edit, deze post: Pixeltje in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20]"
En deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61981006 zijn wellicht interessant voor je.

[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 14-05-2024 20:31 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Dank @Pixeltje , inderdaad een interessante oplossing. Nog wat vragen:

1) de sub is een flinke 20-22cm en in de kast zitten ook nog 2 radiatoren. Het ding kan best flink boomen, aangestuurd door een 100W klasse AB met flinke voeding en condensatoren. Als ik het goed begrijp kan de klasse AB hogere vermogenspieken nog vrij goed oppakken, waar ik lees dat een klasse D het vermelde vermogen van het Sub kanaal ook een praktisch maximum is. Is het dan verstandiger om een boardje te kiezen met een wat hoger vermogen op het sub kanaal? bijv 150W?
2) Maakt de invoerspanning nog veel uit voor de vermogensoutput? Ik zie veel TPA3116 gebaseerde bordjes die 12-24V op de ingang kunnen hebben; Is het dan verstandig wat hoger dan 12V te gaan zitten? Is die 20V obv het Lidl accusysteem dan een mooie balans (warmte&verbruik vs output)?
3) Ik zie op Ali veel TPA3116 gebaseerde bordjes, vaak ook nieuwere versies dan die van TinyElectronics. Weet iemand de kwaliteit van die bordjes? Zijn er ook nog andere 2.1 kanaals gebaseerde chipsets/bordjes die interessant zijn? Bluetooth, Aux, USB functies, FM radio en evt knopjes voor bronselectie, volume, mute, next/pauze etc zijn ook wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

JPS schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:05:
Dank @Pixeltje , inderdaad een interessante oplossing. Nog wat vragen:

1) de sub is een flinke 20-22cm en in de kast zitten ook nog 2 radiatoren. Het ding kan best flink boomen, aangestuurd door een 100W klasse AB met flinke voeding en condensatoren. Als ik het goed begrijp kan de klasse AB hogere vermogenspieken nog vrij goed oppakken, waar ik lees dat een klasse D het vermelde vermogen van het Sub kanaal ook een praktisch maximum is. Is het dan verstandiger om een boardje te kiezen met een wat hoger vermogen op het sub kanaal? bijv 150W?
2) Maakt de invoerspanning nog veel uit voor de vermogensoutput? Ik zie veel TPA3116 gebaseerde bordjes die 12-24V op de ingang kunnen hebben; Is het dan verstandig wat hoger dan 12V te gaan zitten? Is die 20V obv het Lidl accusysteem dan een mooie balans (warmte&verbruik vs output)?
3) Ik zie op Ali veel TPA3116 gebaseerde bordjes, vaak ook nieuwere versies dan die van TinyElectronics. Weet iemand de kwaliteit van die bordjes? Zijn er ook nog andere 2.1 kanaals gebaseerde chipsets/bordjes die interessant zijn? Bluetooth, Aux, USB functies, FM radio en evt knopjes voor bronselectie, volume, mute, next/pauze etc zijn ook wenselijk.
Het hangt er een beetje vanaf wat je doel is, als je een hi-fi kist wil maken met het beste geluid dan kun je overwegen om een AB versterker te zoeken, die zijn alleen niet zo efficiënt als een class-D versterker dus als je portable wilt met een langere accu tijd is class-D een betere keuze.

Ik heb verschillende kisten gemaakt de afgelopen jaren met hele grote en redelijk kleine subwoofers, maar heb eigenlijk niet het idee dat ik tekort kwam met een redelijke class-D versterker maar dat is subjectief natuurlijk. Waar je wel rekening mee moet houden is dat alle specs die bij die versterkers genoemd worden vaak op het maximale voltage zijn wat ze kunnen hebben, als jij een 150W versterker vind die werkt op een spanning tussen 12 en 24V dan geldt die 150W alleen als je er 24V in steekt.

Dat bordje van Tinytronics wat ik noemde draait bij mij dus op 20V en ik durf het ding niet verder dan 3-kwart open te draaien omdat er dan al zoveel kabaal uit de speakers komt dat meer me onverstandig lijkt, en ik ben niet vies van harde muziek en diepe bassen.

Met bordjes van Ali express heb ik geen ervaring, maar vond er gister toevallig een YT filmpje over:

Vanaf ongeveer 6:30 gaat hij bezig met een Ali express versterkertje en deze meneer is erg tevreden ten opzichte van de TEMU versterker die hij eerder in het filmpje laat horen.

Je kunt er eventueel nog voor kiezen om een aparte versterker voor je sub te gebruiken, als je wat meer power zoekt, maar het maakt je schema wat complexer en volgens mij kun je meer dan genoeg herrie maken met zo'n integrated 2.1 versterkertje. Als je een step-up wilt kun je nog kijken bij Soundimports naar bijvoorbeeld zoiets: https://www.soundimports...._oZnXZx3WL9RoCDa8QAvD_BwE

Serieus duurder en ik vraag me in alle eerlijkheid af hoeveel je er echt mee wint, maar Arylic is wel een bekend merk en mogelijk dat ze daarom wat minder sjoemelen met de specs dan de goedkopere bordjes.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Dank voor de bevestigingen, idd leek 20V me voor zo’n bordje heel mooi en met een 20V accusysteem (als dat erin gaat passen) een mooie oplossing. Ik was ook al in het Ferm AX topic terecht gekomen (goedkoop bij de Action).

Het moet goedkoop/degelijk worden, immers een partybox en gewoon hobbyprojectje (zonde om die sub weg te gooien), dus klasse D gaat het dan worden. Ik ga daar verder induiken want er is veel te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

JPS schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:37:
Dank voor de bevestigingen, idd leek 20V me voor zo’n bordje heel mooi en met een 20V accusysteem (als dat erin gaat passen) een mooie oplossing. Ik was ook al in het Ferm AX topic terecht gekomen (goedkoop bij de Action).

Het moet goedkoop/degelijk worden, immers een partybox en gewoon hobbyprojectje (zonde om die sub weg te gooien), dus klasse D gaat het dan worden. Ik ga daar verder induiken want er is veel te koop.
In dat geval zou ik gewoon beginnen met het bordje van tiny tronics, dat werkt degelijk en geeft genoeg lawaai, mocht je na je eerste paar keer gebruik toch tegen limieten aanlopen kun je zonder veel moeite een andere versterker proberen en heeft het je maar een paar tientjes gekost. Bijkomend voordeel van die bordjes is dat ze redelijk foolproof zijn en bijvoorbeeld ook ompoolbeveiliging en thermal cutoff hebben, dus echt stukmaken is nog lastig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik zit nog even te worstelen met de functionele/input kant. Ik heb al zo'n goedkoop player/ampje voor een andere situatie in gebruik en ben best gecharmeerd van de vele functies en interface.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Sfe41589529ba48dc98bcf9bd8b8010ddg.jpg

Graag zou ik dus naast de basisfuncties als BT en aux, graag het volgende willen hebben:
* USB poort(en)
* FM tuner
* afstandsbediening! (IR)
* bedieningsknopjes PLAY/Next etc

Misschien heb ik er overheen gekeken, maar zijn er ook goedkope TPA3116 bordjes waar dit allemaal op geintegreerd zit? Of eventueel een andere oplossing met een los functionaliteiten bordje?

[ Voor 4% gewijzigd door JPS op 15-05-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Niet dat ik weet, ik blijf meestal weg bij de all-in-one oplossingen omdat mijn eerdere ervaring (maar das wel lang geleden) daarmee niet zo best waren. Veel storing, groundloops in de bordjes zelf en matige geluidskwaliteit.

Je kunt ongetwijfeld zelf met een paar bordjes iets in elkaar knutselen, maar als je dit overweegt zou je bijna naar een autoradio kunnen kijken, die ontvangen FM, bieden vaak USB en als je de juiste zoekt komen ze met afstandsbediening. Die werken alleen wel vaak op maximaal 14 of 15v, dus daar zul je dan je accu op af moeten stemmen. Op zich is dat niet heel complex, maar wel iets om rekening mee te houden. Als je 18V door een autoradio jaagt verkort je de levensduur wel aanzienlijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Pixeltje schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:30:
Niet dat ik weet, ik blijf meestal weg bij de all-in-one oplossingen omdat mijn eerdere ervaring (maar das wel lang geleden) daarmee niet zo best waren. Veel storing, groundloops in de bordjes zelf en matige geluidskwaliteit.

Je kunt ongetwijfeld zelf met een paar bordjes iets in elkaar knutselen, maar als je dit overweegt zou je bijna naar een autoradio kunnen kijken, die ontvangen FM, bieden vaak USB en als je de juiste zoekt komen ze met afstandsbediening. Die werken alleen wel vaak op maximaal 14 of 15v, dus daar zul je dan je accu op af moeten stemmen. Op zich is dat niet heel complex, maar wel iets om rekening mee te houden. Als je 18V door een autoradio jaagt verkort je de levensduur wel aanzienlijk denk ik.
Ja ik heb onlangs zo'n Ali autoradio van 25€ ergens ingebouwd ter vervanging van een oude Sony DIN autoradio en echt bizar wat je voor dat bedrag krijgt (vrij groot touchscreen, afstandsbediening, 4x45W, SD/USB, achteruitrij camera ingang etc etc). Heeft alleen geen subwoofer kanaal (wel stereo line-out) en het voelt allemaal niet echt kwalitatief sterk aan. De amp die erin zit is trouwens een TDA7388 klasse AB, ook niet bepaald zuinig.

Maar toch een mooi idee even om verder over na te denken (als goede aansturing van de subwoofer mogelijk is). DIN formaat past in de kast, maar ik moet wel even bedenken hoe ik het dan goed luchtdicht krijg (en warmteafvoer etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

JPS schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:16:
[...]

Ja ik heb onlangs zo'n Ali autoradio van 25€ ergens ingebouwd ter vervanging van een oude Sony DIN autoradio en echt bizar wat je voor dat bedrag krijgt (vrij groot touchscreen, afstandsbediening, 4x45W, SD/USB, achteruitrij camera ingang etc etc). Heeft alleen geen subwoofer kanaal (wel stereo line-out) en het voelt allemaal niet echt kwalitatief sterk aan. De amp die erin zit is trouwens een TDA7388 klasse AB, ook niet bepaald zuinig.

Maar toch een mooi idee even om verder over na te denken (als goede aansturing van de subwoofer mogelijk is). DIN formaat past in de kast, maar ik moet wel even bedenken hoe ik het dan goed luchtdicht krijg (en warmteafvoer etc).
Wat voor kast wil je gebruiken? Als je een apart compartiment kan maken voor je radio/versterker kun je daar ventilatiegaten in maken zonder dat je speakers daar last van hebben. Compartimenteren moet je toch want je kunt je sub niet zomaar bij je andere speakers in hetzelfde volume zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik wil gewoon de bestaande kast blijven gebruiken en liefst alles inbouwen in het compartiment achter de bestaande backplate waar de oude versterker zat. Dan is eea al luchtdicht en verandert er ook niks aan het interne volume.

Het is een Infinity Oreus sub/set:
Afbeeldingslocatie: https://www.hifi-review.com/images/archive/Infinity_Oreus_550.jpg

https://imgur.com/IGkFih1

https://imgur.com/Ahj4EHq

Maar misschien moet ik het voor nu simpel/makkelijk houden en gewoon dat standaard 3116 bordje en een accu/voedingsysteem erin zien te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

En dan die satellieten bovenop zetten in alle richtingen? Das best een idee eigenlijk. Veel bouwplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Dat zou op zich kunnen, maar ik dacht er meer aan die los in te pluggen voor breder stereobeeld.

Ik kwam er trouwens achter dat er op Ali ook prima muziek interfaces zijn zonder ingebouwd versterkertje maar met een lijnuitgang. Kan zo op een Amp worden aangesloten en heeft alles er op en eraan voor het bedieningsgemak (radio, afstandsbediening etc). Bijv:

https://nl.aliexpress.com/item/1005005655004154.html

en https://nl.aliexpress.com/item/1005004320968593.html

Dan moet het dus een 3116 bordje worden zonder bluetooth, maar wel met crossover filter. Specs op TinyTronics zijn niet duidelijk of de "Bass Freq" potmeter een volwaardig crossover filter is en wat dan het bereik precies is. Volgens Ali is het 26-160HZ als ik het goed lees.

/EDIT: als ik het goed begrijp (na lezen van wat reviews/comments) gaat het om een low-pass filter, die dus een cut-off doet van wat er naar het sub-kanaal gaat. Geen volwaardige cross-over lijkt het, dus mid/high krijgen dan alsnog het hele spectrum inclusief laag, correct?

Hopelijk kan iemand met meer verstand van filters me even wegwijs maken, want ik zou graag voorkomen dat de lage frequenties (zeg < 80-100Hz) niet naar de satellieten gaan zodat die niet onnodig worden belast.

[ Voor 20% gewijzigd door JPS op 16-05-2024 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

JPS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:38:
Dat zou op zich kunnen, maar ik dacht er meer aan die los in te pluggen voor breder stereobeeld.

Ik kwam er trouwens achter dat er op Ali ook prima muziek interfaces zijn zonder ingebouwd versterkertje maar met een lijnuitgang. Kan zo op een Amp worden aangesloten en heeft alles er op en eraan voor het bedieningsgemak (radio, afstandsbediening etc). Bijv:

https://nl.aliexpress.com/item/1005005655004154.html

en https://nl.aliexpress.com/item/1005004320968593.html

Dan moet het dus een 3116 bordje worden zonder bluetooth, maar wel met crossover filter. Specs op TinyTronics zijn niet duidelijk of de "Bass Freq" potmeter een volwaardig crossover filter is en wat dan het bereik precies is. Volgens Ali is het 26-160HZ als ik het goed lees.

/EDIT: als ik het goed begrijp (na lezen van wat reviews/comments) gaat het om een low-pass filter, die dus een cut-off doet van wat er naar het sub-kanaal gaat. Geen volwaardige cross-over lijkt het, dus mid/high krijgen dan alsnog het hele spectrum inclusief laag, correct?

Hopelijk kan iemand met meer verstand van filters me even wegwijs maken, want ik zou graag voorkomen dat de lage frequenties (zeg < 80-100Hz) niet naar de satellieten gaan zodat die niet onnodig worden belast.
Dit bordje https://www.tinytronics.n...rker-bass-treble-regeling heeft een switch op het PCB om tussen 'normal' en 'full range' te schakelen voor je satellieten. Wat de scheidingsfrequentie precies is staat er niet bij alleen. Ik gebruik de 'normal' modus om mijn midwoofers en tweeters te sparen en dat gaat prima. In die satellieten zit sowiezo nog een filter om te voorkomen dat die tweeters op hun donder krijgen, goede kans dat ook voor de midwoofertjes een highpass ingebouwd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Pixeltje schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:19:
[...]

Dit bordje https://www.tinytronics.n...rker-bass-treble-regeling heeft een switch op het PCB om tussen 'normal' en 'full range' te schakelen voor je satellieten. Wat de scheidingsfrequentie precies is staat er niet bij alleen. Ik gebruik de 'normal' modus om mijn midwoofers en tweeters te sparen en dat gaat prima.
Oh dat schakelaartje is dan inderdaad de oplossing; ik lees het nu ook in de TinyTronics beschrijving. Op Ali stond het omschreven als 'boost' functie of 'bass gain adjustment'; dat kan natuurlijk vanalles zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Goed, ik ben weer wat stappen verder en heb nu het volgende ontwerpplan:
* Ik wil alles zoveel mogelijk wegwerken in de bestaande ruimte achter de backplate (de TPA3116D2 , voedingsprint (24V/9A), audio/BT/mp3 decoder board
* op de backplate zit al een vast 230v 2 aderig snoer en zekering dat ik wil laten zitten en aansluiten op de voedingsprint. Die kan tot 9A leveren dus moet meer dan voldoende zijn voor versterker en decoder board met USB laadpoortje
* De TPA3116 kan ik direct op de voeding aansluiten, maar het decoder board heeft 12V nodig dus daar wilde ik een buck convertertje tussen zetten.

Om toch ook mobiele power / accu te kunnen gebruiken dacht ik aan het 18V Makita LTX platform dat ik al heb. Geen laadfunctie in de kist, maar gewoon accus laden via de normale lader. Het hoeft geen dagen te draaien en ik dacht eraan om gewoon zo'n adaptertje om de achterkant te schroeven waar je zo een volle accu in schuift.

Vraag is hoe ik dat op de bovenstaande schakeling aansluit. Kan ik het beste de voedingscircuits (18V 230/24V) via een werkschakelaar oid van elkaar afschermen? Dus zoiets als onderstaande plaatje. NB: puntjes zijn spaties, nodig omdat anders het plaatje niet werkt.

230V-->24v voeding ---------|
..................................Werkschakelaar |--------> TPA3116 (18V/24V)
18V LTX accu------------------|................|--------> buck conv 12V --> audio decoder board

Hoor graag de tips en adviezen. Ook om evt groundloop risico weg te nemen mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zoals je het nu wilt aansluiten, werkt het. Je loopt alleen het risico dat je de accu te ver leeg trekt. Misschien kan je tweedehands een kapot stuk Makitagereedschap scoren, daar zit een beveiliging in hiertegen. De voeding zou ik liever kopen bij een bekende Nederlandse winkel, dan garandeert de winkel dat hij veilig is. Je leven of huis is meer waard dan de paar tientjes die je bespaart.

Een aardlus kan je krijgen als je een voeding met randaarde gebruikt én je bron geaard is, zoals een pc. Aan randaarde op je voeding ontkom je niet gauw aan bij dergelijke vermogens. Als het een probleem is, kan je er altijd nog een ground loop isolator bij gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door TBTL op 24-05-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

TBTL schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:21:
Zoals je het nu wilt aansluiten, werkt het. Je loopt alleen het risico dat je de accu te ver leeg trekt. Misschien kan je tweedehands een kapot stuk Makitagereedschap scoren, daar zit een beveiliging in hiertegen. De voeding zou ik liever kopen bij een bekende Nederlandse winkel, dan garandeert de winkel dat hij veilig is. Je leven of huis is meer waard dan de paar tientjes die je bespaart.

Een aardlus kan je krijgen als je een voeding met randaarde gebruikt én je bron geaard is, zoals een pc. Aan randaarde op je voeding ontkom je niet gauw aan bij dergelijke vermogens. Als het een probleem is, kan je er altijd nog een ground loop isolator bij gebruiken.
Dank, ik was er nog niet achter hoe het met de ontlaadbeveiliging van de Makita LXT accu's zit. Ik meende te begrijpen dat nieuwere 5Ah accu's de beveiliging in de accu zelf hebben zitten.
Als ik je goed begrijp zit het dan sowieso (ook) in het gereedschap zelf? Hoe ziet die beveiliging er uit en kan ik dat er makkelijk uitslopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:58

franssie

Save the albatross

Wat leuk dat dit nog leeft!
Voor wat betreft Makita, ik zou een oudere bouwradio van Makita scoren die met 18V omkan, veel kunnen er al BT en hebben 3,5mm input. Dan zou je eerst kunnen kiezen om de luidsprekers aan te passen en evnetueel kijken of je de voorversterker en eindtrap kan vinden op de print, al denk ik dat dat niet nodig is.

edit: op marktplaats vragen ze er meer dan de hoofdprijs voor. Ik zou dan als alternatief voor LIDL (Parkside) of Action (Xpower) gaan - Die accu's zijn ook een stuk goedkoper.
Overigens was ik dit topic wat uit het oog verloren omdat ik gewoon mijn bouwradio meeneem, of soms een jbl boxje met een extra powerbank.

[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 25-05-2024 00:47 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:58

franssie

Save the albatross

@JPS waarom een sub in een krat? Daar irriteer je alleen maar mensen mee op 400 meter afstand terwijl je het zelf nauwelijks hoort.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

franssie schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 00:54:
@JPS waarom een sub in een krat? Daar irriteer je alleen maar mensen mee op 400 meter afstand terwijl je het zelf nauwelijks hoort.
Lees even vanaf mijn eerste post in deze reeks. Het gaat om een actieve subwoofer (dus al in kast) waarvan de amp kapot is. Zonde om het ding weg te gooien dus zoek een goedkope andere bestemming door er een klasse D versterker in te zetten en losse satellieten aan te hangen. Ding komt voornamelijk binnenshuis/in de garage te staan; accu is meer een tweakers gimmick.

[ Voor 6% gewijzigd door JPS op 25-05-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:17
franssie schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 00:54:
Het gaat in dit topic vrijwel niet meer over kratradio's. En een subwoofer kan in een kistradio zeker wat toevoegen. Sterker nog, mijn eerste radio heb ik juist bewust uitgebreid met een losse sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ondertussen begrijp ik dat de Makita accu's EN machine van het LXT platform die een ster markering hebben beschermd zijn tegen diepontlading.

Mijn accu's en machines hebben dat, maar als ik goed begrijp heeft een losse aangesloten accu dat niet. Kan iemand verder uitleggen hoe die beveiliging werkt? Wat zit er aan de machinekant precies? Is dat een printje oid? Kan ik ook een andere beveiligingsschakeling gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ok een boel interessante info hier:

YouTube: [006] Do Makita LXT batteries have low-voltage protection?

en hier:

https://www.reddit.com/r/...lxt_batteries_definitely/

Mijn 3Ah LXT accu's (3-pins) zijn uit 2014 en lijken niet op zichzelf voldoende beveiligd te zijn. Recente >=5Ah lijken dat wel te zijn.
Mijn 3Ah accu's doen het nog goed, en het lijkt erop dat ik deze via een Mosfet circuitje kan beveiligen.

[ Voor 5% gewijzigd door JPS op 27-05-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Hier de schema's voor een Mosfet (af)schakeling: https://www.instructables...otection-for-Makita-Batt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Even een update, de sub (+2 satellites) staat weer lekker te brommen :*)

De tpa3116 is een prima versterkertje met z'n 2x50 en 1x100W output. Genoeg boembastische power.

Alle componenten passen mooi in het gedeelte waar de oude interne Amp en voedingsblok zaten. In de backplate een Digital Audio Player (BT MP3 spelertje) en een digitale volt/amp meter gebouwd.

Er zit op de achtergrond nog een nasty zoem/groundloop in (veroorzaakt door die goedkope DAP) die ik op wil lossen, dus een B1212-2w staat in bestelling.

Het voedingsgedeelte is zoals hierboven beschreven. Op de 230V AC lijn zit een 24V/9A voedingsboard van Ali. Kwalitatief (op het oog) best een prima print, maar zware overkill want op flinke power kom ik nog niet boven de 3A uit. Pieken zijn wellicht wat hoger maar een kleiner voeding had denk ik ook gekund.

Via de werkschakelaar kan ik overschakelen op de Makita LXT accu die ik makkelijk in een adapter aan de achterkant schuif. Volle accu geeft mooi 20V aan en op normaal volume staat ie zo de hele dag te draaien. Op hoog volume verwacht ik ook dat ie zo een halve dag mee kan gaan.

Wat helaas niet goed werkt is de dieponladingsbeveiliging obv de Mosfet. Het voltage zakte relatief langzaam tot 14/15V en daarna ging het hard. De DAP gaf op een gegeven moment dmv een stemmetje mooi een melding 'battery low', maar toen stond ie al op 9V, terwijl bij 12V de protectie erin had moeten komen :(
Mijn 3Ah LXT accu's zijn wat ouder (wel stermarkering) maar op de een of andere manier blijft de spanning op de signaal aansuiting gewoon aanwezig onder de 12V. Dus blijft de Mosfet ook open staan. Nog eens zien of ik een oplossing kan bedenken, ik ben wel extra blij met het Volt/Ampermetertje op de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

JPS schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:26:
Even een update, de sub (+2 satellites) staat weer lekker te brommen :*)

De tpa3116 is een prima versterkertje met z'n 2x50 en 1x100W output. Genoeg boembastische power.

Alle componenten passen mooi in het gedeelte waar de oude interne Amp en voedingsblok zaten. In de backplate een Digital Audio Player (BT MP3 spelertje) en een digitale volt/amp meter gebouwd.

Er zit op de achtergrond nog een nasty zoem/groundloop in (veroorzaakt door die goedkope DAP) die ik op wil lossen, dus een B1212-2w staat in bestelling.

Het voedingsgedeelte is zoals hierboven beschreven. Op de 230V AC lijn zit een 24V/9A voedingsboard van Ali. Kwalitatief (op het oog) best een prima print, maar zware overkill want op flinke power kom ik nog niet boven de 3A uit. Pieken zijn wellicht wat hoger maar een kleiner voeding had denk ik ook gekund.

Via de werkschakelaar kan ik overschakelen op de Makita LXT accu die ik makkelijk in een adapter aan de achterkant schuif. Volle accu geeft mooi 20V aan en op normaal volume staat ie zo de hele dag te draaien. Op hoog volume verwacht ik ook dat ie zo een halve dag mee kan gaan.

Wat helaas niet goed werkt is de dieponladingsbeveiliging obv de Mosfet. Het voltage zakte relatief langzaam tot 14/15V en daarna ging het hard. De DAP gaf op een gegeven moment dmv een stemmetje mooi een melding 'battery low', maar toen stond ie al op 9V, terwijl bij 12V de protectie erin had moeten komen :(
Mijn 3Ah LXT accu's zijn wat ouder (wel stermarkering) maar op de een of andere manier blijft de spanning op de signaal aansuiting gewoon aanwezig onder de 12V. Dus blijft de Mosfet ook open staan. Nog eens zien of ik een oplossing kan bedenken, ik ben wel extra blij met het Volt/Ampermetertje op de achterkant.
Leuk om te horen hoe het gelopen is. Heb je een paar foto's ook? Ben wel benieuwd naar hoe je het in elkaar geknutseld hebt.

[ Voor 88% gewijzigd door Pixeltje op 18-06-2024 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Pixeltje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:12:
[...]

Leuk om te horen hoe het gelopen is. Heb je een paar foto's ook? Ben wel benieuwd naar hoe je het in elkaar geknutseld hebt.
Ja begrijp ik en ben ik nog van plan. Ik heb geen foto's van/tijdens het bouwen gemaakt maar schroef de kast binnenkort nog even open en maak er dan een paar. Liefst even als het laatste materiaal er is (B1212 en Speakon connectors), dus nog even geduld svp.

Ik heb ook nog een ESP32 en DAC-je in bestelling staan om Squeezelite-ESP32 in te bouwen zodat dit een volwaardige netwerkplayer wordt.
Dat werkt dan ook heel mooi met LMS (Lyrion/Logitech Media Player), Spotify connect, Tidal, Airplay (!) etc etc zonder afhankelijk te zijn van een beperkte bluetooth verbinding (verstoringen/kort bereik, onderbrekingen door telefoonjes/messages op het bronapparaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Naar die laatste mods ben ik ook wel erg benieuwd, leuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Hierbij wat foto's van het tussenresultaat: https://imgur.com/a/3pcw1G0
  • Kofferhandvat op de kist gemaakt voor draagbaarheid
  • Niet alle bedrading is netjes afgewerkt en oa de luidspreker aansluitingen moet ik nog maken. Daarom ook nog het dunne dropvetersnoer naar de satellieten
  • op de achterplaat zie je bovenin de TSA3116D2 Amp (qua warmtemanagement niet de meest handige plek, maar gaat hopelijk goed).
  • Daaronder de Digital Audio Player. De RCA connectoren ernaast zijn achterop de line-in van de DAP aangesloten
  • Hiernaast de V/A meter; die zit over de AMP aangesloten en de set draait nu op de Makita accu bij 18,1V / 0,12A. In de adapterplaat zit de mosfet die diepontlading zou moeten voorkomen, helaas werkt het dus niet en kan ik gelukkig de spanning via het display monitoren
  • Op netstroom draait ie via de voedingsprint op 24V. De circuits zijn van elkaar gescheiden via de ON/ON werkschakelaar. Daar voor zit er op de 230VAC lijn nog een schakelaartje en zekering (hergebruikt)
  • De laagspanning na de werkschakelaar heeft een 10A steekzekering.
  • De 12-24V laagspanning (van accu danwel netstroom circuit) wordt via een LM2596 buck converter naar 12V gebracht om de DAP te voeden.
  • Het aluminium van een oude voeding heb ik gerecycled om een dwarsfame te maken en o.a. de Amp steviger te monteren. Hierdoor kon de voedingsprint dwars in de diepte en is er meer ruimte om dadelijk ook de ESP32 en DAC voor Squeezelite een plekje te geven.
  • Er zit bij bepaalde lage frequenties wel een lelijke resonantie in de kast. Moet nog uitzoeken wat er loopt te trillen. Het compartiment met elektronica is van binnenuit de kist nog niet lekker dicht omdat de Amp net een stukje te diep was en ik een deel uit het kunststof moest halen. Zit nu een stuk tape overheen, maar ik moet er nog een strook hard ABS plastic op lassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-FA
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:06
Beste medetweakers,

Graag wil ik ook een eigen kistradio bouwen, en waar valt er betere inspiratie op te halen dan in het eigen topic. Helaas zijn heel wat linkjes uit de openingspost verouderd, desondanks genoeg mooie posts hier voorbij zien komen als inspiratie.

Ik ben voorzien van een autoradio, speakers en eventueel een versterker en aparte subwoofer. Ben er nog niet over uit of de versterker en subwoofer ook worden aangesloten. Alle apparatuur heb ik dus in bezit maar daarvoor komt nu het belangrijkste de stroomvoorzieningen. Ik wil de kist zowel op netstroom als accu kunnen gebruiken.

Als voeding zou ik graag deze willen gebruiken. Maar naast netstroom zou ik ook zoals aangegeven 2 accu's willen inbouwen.

Op het moment dat de kist aan de netstroom hangt is het de bedoeling dat de accu's opgeladen worden en bij het loskoppelen van netstroom dat de kist verder speelt op de accu's. Hierbij dien ik dus rekening te houden dat de accu's niet overlaad raken, iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

Wat ik zelf na wat zoekwerk heb gevonden is een balance charger iemand enig idee of dit is waar ik naar op zoek ben? Achter de voeding zou dan de balance charger komen met de accu's.

En dien ik hiervoor 2 aparte circuits te maken met schakelaars 1 voor netstroom naar de radio en 1 voor de accu's naar de radio om te kunnen switchen van stroomvoorziening? Ergens lijkt mij dit omslachtig kan ik het ook op zo een manier aansluiten op het moment dat ik de stekker eruit trek de radio automatisch overschakelt op de accu's, maar op het moment dat deze op netstroom is aangesloten niet overlaad raakt. Excuus mocht ik de verkeerde termen gebruiken of als mijn verhaal niet duidelijk is, hoop dat iemand mij verder kan helpen.Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:01
R-FA schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:55:
Beste medetweakers,

Graag wil ik ook een eigen kistradio bouwen, en waar valt er betere inspiratie op te halen dan in het eigen topic. Helaas zijn heel wat linkjes uit de openingspost verouderd, desondanks genoeg mooie posts hier voorbij zien komen als inspiratie.

Ik ben voorzien van een autoradio, speakers en eventueel een versterker en aparte subwoofer. Ben er nog niet over uit of de versterker en subwoofer ook worden aangesloten. Alle apparatuur heb ik dus in bezit maar daarvoor komt nu het belangrijkste de stroomvoorzieningen. Ik wil de kist zowel op netstroom als accu kunnen gebruiken.

Als voeding zou ik graag deze willen gebruiken. Maar naast netstroom zou ik ook zoals aangegeven 2 accu's willen inbouwen.

Op het moment dat de kist aan de netstroom hangt is het de bedoeling dat de accu's opgeladen worden en bij het loskoppelen van netstroom dat de kist verder speelt op de accu's. Hierbij dien ik dus rekening te houden dat de accu's niet overlaad raken, iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

Wat ik zelf na wat zoekwerk heb gevonden is een balance charger iemand enig idee of dit is waar ik naar op zoek ben? Achter de voeding zou dan de balance charger komen met de accu's.

En dien ik hiervoor 2 aparte circuits te maken met schakelaars 1 voor netstroom naar de radio en 1 voor de accu's naar de radio om te kunnen switchen van stroomvoorziening? Ergens lijkt mij dit omslachtig kan ik het ook op zo een manier aansluiten op het moment dat ik de stekker eruit trek de radio automatisch overschakelt op de accu's, maar op het moment dat deze op netstroom is aangesloten niet overlaad raakt. Excuus mocht ik de verkeerde termen gebruiken of als mijn verhaal niet duidelijk is, hoop dat iemand mij verder kan helpen.Alvast bedankt voor het meedenken.
Je zou zoiets kunnen overwegen, zodra er 12v word aangesloten gaat het relais open en word de acculader verbonden met de + pool van de accu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EkKzBvRbfGlxZiakYtYepJmTWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UGZHc0kXrk9pWmtIYuduAuHT.png?f=fotoalbum_large

Dan heb je wel iets van zo'n relais nodig:
https://www.amazon.nl/-/e...ing-current/dp/B004NIKXSY

[ Voor 3% gewijzigd door sjaakwortel op 27-08-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-FA
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:06
sjaakwortel schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:50:
[...]

Je zou zoiets kunnen overwegen, zodra er 12v word aangesloten gaat het relais open en word de acculader verbonden met de + pool van de accu:

[Afbeelding]

Dan heb je wel iets van zo'n relais nodig:
https://www.amazon.nl/-/e...ing-current/dp/B004NIKXSY
Bedankt voor het meedenken, maar mis ik hierbij geen beveiligingsmechanisme waardoor ik de kans loop bij te lang aan het stroom dat de accu's kapot gaan? Ik open denk ik ook even een apart topic aangezien het hier meer gaat om elektronica dan audio, en ik wat nieuwe inzichten online gevonden lijk te hebben met een zelfde soort oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintmeister
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 17:45

Bintmeister

In boerenkool nederlands graag

Ik wil al langere tijd eens proberen zelf een draagbare bleutooth speaker te maken. Omdat het voor mij de eerste keer wordt, had ik bedacht de Isetta van Paul Carmody als blauwdruk te gebruiken. Ik zit er wel over na te denken om er een accu of battery pack aan toe te voegen.

Eigenlijk zou ik de speaker ook willen kunnen aansluiten op de zone 2 uitgang van mijn receiver, zodat ik in de keuken mee kan luisteren met de woonkamer. Wil ik hier iets onmogelijks?

Er ligt al speakerdraad naar de keuken toe.

Ik had zelf 2 opties bedacht:
1. Ik zou er een hi/lo converter tussen kunnen zetten en dan aansluiten op de input van de versterker in de Bluetooth speaker.

2. Op een of andere manier de versterker van de speaker omzeilen en de speaker gebruiken als passieve speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel kort
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-04 10:34
Hallo

Ik ben een kist radio aan het bouwen (pioneer avh-z7200dab) zonder accu alleen kwam ik erachter dat de radio zijn instellingen niet onthoud nu zat ik te denken om er een soort van batterij (zoals je bij een pc bijv. Ziet) of een kleine accu erbij in te maken weet iemand hoeveel stroom het constante draad nodig heeft ? / hoeveel stroom de radio ongeveer zal verbruiken als die dan uit staat ? En hoe ik dat zou moeten aansluiten omdat de constante draad maar 1 draadje is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De constant draad is er maar 1, omdat je ook een constante massa heb, en daarom heb je maar 3 draden nodig.

Opzich zou een 12 volts batterij'tje prima moeten werken. De plus is dan voor de permanente, en de min sluit je ook op de min aan van de radio.

Hoelang dat batterijtje meegaat geen idee, maar daar komt je vanzelf wel achter als je je presets kwijt bent, dan moet ie vervangen worden ;)

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste