And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Deze heb ik er in zitten! Idd een hoop lawaai. Wat voor wattage speakers kan ik het best aan dit versterkertje hangen? Gegeven is dat hij 2x 15 watt heeft op 12v (Mijn geval), maar volgens mij heb je niet veel aan dit gegeven. Heb je voor mij een ongeveer wattage waar ik het best naar kan zoeken of maakt het bij autospeakers van dit formaat niet zoveel uit?Pixeltje schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:54:
Ik zou deze versterker erin wiebelen;
https://www.tinytronics.n...2-bass-mid-treble-control
2x 50W is serieus veel lawaai.
Ja de radio gaat mee wanneer ik ga (wild) kamperen, varen, vissen etc. En dan is er geen laadstroom in de buurt. Hij moet het toch zeker wel een halve week, ruim 12 - 14 uur per dag kunnen uithouden. Denk dat ik dan een hoop gereedschapsaccu's nodig heb. Maar ik begrijp dat een 24v accu qua meer vermogen de beste optie is. Misschien een idee voor volgend project!Voor je accu zou ik toch kijken naar die Lidl 20V gereedschapsaccu's. Heb ze zelf ook. Ik heb er twee naast elkaar gezet en hoewel ik zelden een week continue muziek aan heb gaan ze echt heul lang mee. Is weinig concreet, dat snap ik.
Super dank voor dit advies!Qua speakers zou ik, mits de huidige niet opgeblazen zijn, eerst eens de versterker wisselen en kijken wat dat brengt. Als je daar niet tevreden over bent ergens een composetje scoren. Heel eerlijk denk ik dat in het segment 16cm composets of coaxials weinig verschil zit als je de bekende merken een beetje opzoekt; Focal, JBL etc.
nb; zo dus aan elkaar geknutseld. 2 keer 4Ah is meer dan genoeg om lekker te knallen, voordeel is dat ze met de ingebouwde lader in een halfuurtje weer vol zijn.
[Afbeelding]
Je snapt dat hoger voltage betekent dat er meer watt uit je speakers komt?CD1996 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:36:
[...]
Ja maar wat schiet ik daarmee op. Neem aan dat die gereedschap accus geen halve week meegaan. Deze 12v accu die ik er nu in heb houd dat makkelijk vol. Soms wel een week lang. Maar dank voor je reactie!
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ja dat snap ik. Alleen mijn 12v accu is 36Ah. Die gereedschap accus zijn 4ah per stuk. Dan heb ik er wel een hoop nodig. Misschien dus voor een volgend project.barrymossel schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:26:
[...]
Je snapt dat hoger voltage betekent dat er meer watt uit je speakers komt?
Vooral voor beter geluid. Deze speakers zijn wel aardig afgeragd. Dus suggesties voor leuke 16,5 cm speakers die goed samen gaan met de tpa3116 die draaid op 12v.Pixeltje schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:00:
Misschien heb ik het niet goed gelezen, maar waarom wil je iets wijzigen aan de kist? Zijn de speakers slecht en wil je daarom andere speakers hebben, of zoek je naar een algemene upgrade van je kistje?
Meer volume die de kist goed aan kan zou mooi meegenomen zijn. Dan proberen mensen hem ook niet meer zovaak op zn hardst te zetten. Denk dat, dat de levensduur van de kratradio/speakers wel verlengd. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
Als je speakers zoekt is er de wereld aan keuze. Beetje afgaand op de versterker en in potentie in de toekomst een hoger voltage zou je hier naar kunnen kijken:CD1996 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:57:
[...]
Vooral voor beter geluid. Deze speakers zijn wel aardig afgeragd. Dus suggesties voor leuke 16,5 cm speakers die goed samen gaan met de tpa3116 die draaid op 12v.
Meer volume die de kist goed aan kan zou mooi meegenomen zijn. Dan proberen mensen hem ook niet meer zovaak op zn hardst te zetten. Denk dat, dat de levensduur van de kratradio/speakers wel verlengd. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
https://www.caraudioshop.nl/audison-prima-apx-65
Nogmaals, er zijn talloze opties. Dit lijkt me een prima coaxiale set maar afhankelijk van je budget kun je het zo gek maken als je wilt.
Oh kijk zoiets zoek ik. Ik ga deze even is beter bekijken.Pixeltje schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:00:
[...]
Als je speakers zoekt is er de wereld aan keuze. Beetje afgaand op de versterker en in potentie in de toekomst een hoger voltage zou je hier naar kunnen kijken:
https://www.caraudioshop.nl/audison-prima-apx-65
Nogmaals, er zijn talloze opties. Dit lijkt me een prima coaxiale set maar afhankelijk van je budget kun je het zo gek maken als je wilt.
Dat is niet optimaal, het werkt wel maar omzetten van 12 naar 24 volt is niet erg efficient. Dan kun je beter op 12 volt blijven en je vrienden opvoeden dat ze van de volumeknop afblijvenCD1996 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:45:
Nog even voor de suggesties voor een andere stroombron. Zou een 12v naar 24v omvormer inbouwen ook een optie zijn? Of werkt dat niet zo?
Heb in het verleden wel een boost optie ingebouwd ooit. Dus als je een schakelaar omzet er 24V werd geleverd. Maar dat was niet echt zuinig. Maar kan wel ja.CD1996 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:45:
Nog even voor de suggesties voor een andere stroombron. Zou een 12v naar 24v omvormer inbouwen ook een optie zijn? Of werkt dat niet zo?
Ja precies zo iets zat ik ook aan te denken. Een verborgen 'boost' knop. Ookal gaat de batterij 2x zo snel leeg. Wel leuk om te hebben.barrymossel schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:11:
[...]
Heb in het verleden wel een boost optie ingebouwd ooit. Dus als je een schakelaar omzet er 24V werd geleverd. Maar dat was niet echt zuinig. Maar kan wel ja.
Alhoewel, het antwoord van @Pixeltje is ook wel iets. Vaak is dat ook het probleem!
Ik weet genoeg. Dank!
Suggesties voor leuke speakers zijn nog altijd welkom.
:strip_exif()/f/image/3LmqMhdCfm4TDDQbUSNx8g4G.jpg?f=fotoalbum_large)
De voorplaat met de frequencies etc. zou ik vervangen door 2 speakers (met doek voor waarschijnlijk).
Mijn plan is om een draadloze speaker te maken die verbindt via bluetooth. Deze zal meestal gebruikt worden voor sfeermuziek in de tuin of op locatie. Momenteel gebruik ik hiervoor een JBL Go. Qua geluidskwaliteit ga ik ervan uit dat deze beter zal zijn dan dit kleine bluetooth speakertje.
Ik heb hierbij nog enkele vragen.
Ik zou hiervoor dit materiaal gebruiken:
Versterker: https://www.tinytronics.n...-bass-mid-treble-regeling
Boxen: https://www.bol.com/be/nl...SU5FGA.2_6.7.ProductTitle
Qua voeding/batterij zou ik met de lidl-accu werken: https://www.lidl.be/p/nl-...ader-plg-20-c1/p100339212
Is dit alles compatibel? Heb ik hiermee al het nodige voorzien?
Klopt het dat ik hiermee zowel via de kabel als via de batterij stroom kan voorzien?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Zou in principe allemaal samen moeten werken, maar ik zou de accu toch heroverwegen. 2Ah is niet erg veel en als je moet vragen of je zowel via kabel als via batterij stroom kan leveren, denk ik dat je met zo'n accu je veel op de hals haalt.jasonstetam schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:24:
Voor mijn eerste project wil ik deze oude radio ombouwen:
[Afbeelding]
De voorplaat met de frequencies etc. zou ik vervangen door 2 speakers (met doek voor waarschijnlijk).
Mijn plan is om een draadloze speaker te maken die verbindt via bluetooth. Deze zal meestal gebruikt worden voor sfeermuziek in de tuin of op locatie. Momenteel gebruik ik hiervoor een JBL Go. Qua geluidskwaliteit ga ik ervan uit dat deze beter zal zijn dan dit kleine bluetooth speakertje.
Ik heb hierbij nog enkele vragen.
Ik zou hiervoor dit materiaal gebruiken:
Versterker: https://www.tinytronics.n...-bass-mid-treble-regeling
Boxen: https://www.bol.com/be/nl...SU5FGA.2_6.7.ProductTitle
Qua voeding/batterij zou ik met de lidl-accu werken: https://www.lidl.be/p/nl-...ader-plg-20-c1/p100339212
Is dit alles compatibel? Heb ik hiermee al het nodige voorzien?
Klopt het dat ik hiermee zowel via de kabel als via de batterij stroom kan voorzien?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Het zou wel leuk zijn als de speaker (ook) met batterij zou werken en dat systeem met die lidl-accu leek me een eenvoudige oplossing. Wat zou je aanraden als alternatief? Als je via een batterij werkt heb je nog een extra beveiliging nodig dacht ik?barrymossel schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 06:59:
[...]
Zou in principe allemaal samen moeten werken, maar ik zou de accu toch heroverwegen. 2Ah is niet erg veel en als je moet vragen of je zowel via kabel als via batterij stroom kan leveren, denk ik dat je met zo'n accu je veel op de hals haalt.
Ik raad tegenwoordig niks aan. Vroeger werden met name loodgel accu's gebruikt. Maar er zijn betere oplossingen tegenwoordig. Ik zou echt niet weten wat nu de beste oplossing is. Maar inderdaad, beveiliging is wel handig. Al had/heb ik zelf gewoon een LiPo in m'n kist liggen, zonder beveiliging. Maar dan heb je kans dat ie te ver leeg loopt.jasonstetam schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:54:
[...]
Het zou wel leuk zijn als de speaker (ook) met batterij zou werken en dat systeem met die lidl-accu leek me een eenvoudige oplossing. Wat zou je aanraden als alternatief? Als je via een batterij werkt heb je nog een extra beveiliging nodig dacht ik?
Het topic is ook niet echt meer actief, dus volgens mij is er over nieuwere oplossingen voor een accu weinig te vinden. Je kan zoeken naar Li-Ion en/of LiPo. Kijken of je iets met standaard beveiliging vindt.
Waarom denk je trouwens dat zo'n Parkside accu eenvoudig is? Hoe zou je die willen aansluiten dan?
Ik dacht dat ik die Parkside accu+oplader gewoon kon openmaken en enkele draadjes kon doorverbinden naar de versterker en dat ik op die manier een kant en klare stroomvoorziening had waarbij ik zowel op batterij als netvoeding kon afspelen. Bestaan er geen zo'n kant en klare oplossingen? Die versterker werkt tussen de 12V en 24V, als ik een power bank vind van 12V, kan ik dit dan gewoon gebruiken?barrymossel schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:21:
[...]
Ik raad tegenwoordig niks aan. Vroeger werden met name loodgel accu's gebruikt. Maar er zijn betere oplossingen tegenwoordig. Ik zou echt niet weten wat nu de beste oplossing is. Maar inderdaad, beveiliging is wel handig. Al had/heb ik zelf gewoon een LiPo in m'n kist liggen, zonder beveiliging. Maar dan heb je kans dat ie te ver leeg loopt.
Het topic is ook niet echt meer actief, dus volgens mij is er over nieuwere oplossingen voor een accu weinig te vinden. Je kan zoeken naar Li-Ion en/of LiPo. Kijken of je iets met standaard beveiliging vindt.
Waarom denk je trouwens dat zo'n Parkside accu eenvoudig is? Hoe zou je die willen aansluiten dan?
Excuses als ik domme vragen stel, ik moet zeggen dat ik erg weinig kennis heb van batterijen, maar ik ben wel leergierig.
Dat is wel zoals ik het gedaan heb inderdaad: accu onaangetast gelaten maar de oplader heb ik redelijk gebutcherd. Ik speel echter nooit op netstroom omdat ik niet weet of dat goed gaat. Ik heb voor de stroomvoorziening naar de versterker kabels aan de 'oplaadpolen' van de oplader gesoldeerd. De accu zit in mijn kist dus gewoon vastgeklikt in de oplader. wanneer ik ga laden schakel ik de unit uit (de stroom loopt dan tot aan de oplader en niet door naar de versterker) en steek ik de stekker in het stopcontact.jasonstetam schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:43:
[...]
Ik dacht dat ik die Parkside accu+oplader gewoon kon openmaken en enkele draadjes kon doorverbinden naar de versterker en dat ik op die manier een kant en klare stroomvoorziening had waarbij ik zowel op batterij als netvoeding kon afspelen. Bestaan er geen zo'n kant en klare oplossingen? Die versterker werkt tussen de 12V en 24V, als ik een power bank vind van 12V, kan ik dit dan gewoon gebruiken?
Excuses als ik domme vragen stel, ik moet zeggen dat ik erg weinig kennis heb van batterijen, maar ik ben wel leergierig.
:strip_exif()/f/image/aTKG2MseWeslwUPEml9zZl2y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SooxcHGgUMHK1JSFEDtgLdiY.jpg?f=fotoalbum_large)
(Foto gemaakt vóór solderen)
:strip_exif()/f/image/4qRFhC1jJQ2t6MdlZHdzszGx.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat ik met twee accu's werk heb ik destijds de dubbele lader gekocht. De printplaat is gewoon twee keer een enkele lader dus heb ik door midden gezaagd om te passen in de ruimte die ik had. De twee kabels (beide plussen en beide minnen) zijn voorzien van diodes zodat de stroom niet van de ene accu naar de andere kan lopen.
[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 07-07-2022 10:13 ]
Ja, dat systeem had ik hier gezien en wilde ik namaken. Maar ik zie nu wel dat jij 2 x 4Ah hebt en als ik dit ook wil kopen, komt dit toch wel wat duur uit...Pixeltje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:10:
[...]
Dat is wel zoals ik het gedaan heb inderdaad: accu onaangetast gelaten maar de oplader heb ik redelijk gebutcherd. Ik speel echter nooit op netstroom omdat ik niet weet of dat goed gaat. Ik heb voor de stroomvoorziening naar de versterker kabels aan de 'oplaadpolen' van de oplader gesoldeerd. De accu zit in mijn kist dus gewoon vastgeklikt in de oplader. wanneer ik ga laden schakel ik de unit uit (de stroom loopt dan tot aan de oplader en niet door naar de versterker) en steek ik de stekker in het stopcontact.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(Foto gemaakt vóór solderen)
[Afbeelding]
Omdat ik met twee accu's werk heb ik destijds de dubbele lader gekocht. De printplaat is gewoon twee keer een enkele lader dus heb ik door midden gezaagd om te passen in de ruimte die ik had. De twee kabels (beide plussen en beide minnen) zijn voorzien van diodes zodat de stroom niet van de ene accu naar de andere kan lopen.
Ik kwam zonet dit tegen: https://www.ledstripkonin...batterij-12v-met-oplader/
Zou dit werken?
Er bestaat ook een 24V versie, maar daarbij is de capaciteit maar 4000mAh i.p.v. 6600mAh ?
https://www.ledstripkonin...batterij-24v-met-oplader/
Maar volt is luider kunnen spelen, neem ik aan, maar dit hoeft voor mij niet per se
Het voordeel van gereedschapsaccu's is dat ze aardig hoge vermogens kunnen leveren. ik weet niet hoe lang je zonder netvoeding wilt kunnen spelen maar 1 keer 4Ah is ook al aardig potent hoor. Ik hou niet echt bij hoe lang ik speel tussen het opladen door want bij kist staat als garageradio, maar hij speelt als snel een uur of 6 in de week en ik denk dat hij elke 2 maanden een keer aan de lader gaat. Niet omdat hij leeg is maar omdat ik er dan aan denk.jasonstetam schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:36:
[...]
Ja, dat systeem had ik hier gezien en wilde ik namaken. Maar ik zie nu wel dat jij 2 x 4Ah hebt en als ik dit ook wil kopen, komt dit toch wel wat duur uit...
Ik kwam zonet dit tegen: https://www.ledstripkonin...batterij-12v-met-oplader/
Zou dit werken?
Er bestaat ook een 24V versie, maar daarbij is de capaciteit maar 4000mAh i.p.v. 6600mAh ?
https://www.ledstripkonin...batterij-24v-met-oplader/
Maar volt is luider kunnen spelen, neem ik aan, maar dit hoeft voor mij niet per se
nadeel is 3x 18650 dus max 12,6V maar gaat hard zat. Ik heb de mijne echt nog nooit leeg gespeeld dus wellicht is 1 zo'n batterij houder ook wel voldoende, je kan er later altijd nog 1 bij zetten.
Het is misschien wel aan de prijs, je zou op aliexpress kunnen zoeken naar goedkopere variant. Ik dacht dat die er ook wel zijn.
Hij zou toch minstens een halve dag moeten kunnen spelen, zo'n 8 uur. Hoe lang denk je dat ik zou kunnen spelen met 2Ah (redelijk laag volume/achtergrondmuziek)?Pixeltje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:01:
[...]
Het voordeel van gereedschapsaccu's is dat ze aardig hoge vermogens kunnen leveren. ik weet niet hoe lang je zonder netvoeding wilt kunnen spelen maar 1 keer 4Ah is ook al aardig potent hoor. Ik hou niet echt bij hoe lang ik speel tussen het opladen door want bij kist staat als garageradio, maar hij speelt als snel een uur of 6 in de week en ik denk dat hij elke 2 maanden een keer aan de lader gaat. Niet omdat hij leeg is maar omdat ik er dan aan denk.
Als je een batterij hebt van 4Ah, moet je dan ook een andere oplader kopen, of volstaat de goedkoopste?
Je hebt 2Ah opladers en 4Ah, maar dit slaat misschien enkel op de laadtijd?
Die batterijen haal je er dan telkens uit om op te laden? Of hoe doe je dat?Ben-i schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:09:
Ik heb in mijn munitiekist dit Dayton Audio KAB-250v3 versterker met als accu 2x Dayton Audio BE-18650 in parallel gebruikt, lekker makkelijk plug and play.
nadeel is 3x 18650 dus max 12,6V maar gaat hard zat. Ik heb de mijne echt nog nooit leeg gespeeld dus wellicht is 1 zo'n batterij houder ook wel voldoende, je kan er later altijd nog 1 bij zetten.
Het is misschien wel aan de prijs, je zou op aliexpress kunnen zoeken naar goedkopere variant. Ik dacht dat die er ook wel zijn.
Daar kan ik moeilijk een inschatting van maken want dat is erg afhankelijk van je overige componenten. Ik zou even doorsparen voor een 4Ah accu of vis marktplaats eentje tweedehands halen?jasonstetam schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:28:
[...]
Hij zou toch minstens een halve dag moeten kunnen spelen, zo'n 8 uur. Hoe lang denk je dat ik zou kunnen spelen met 2Ah (redelijk laag volume/achtergrondmuziek)?
Als je een batterij hebt van 4Ah, moet je dan ook een andere oplader kopen, of volstaat de goedkoopste?
Je hebt 2Ah opladers en 4Ah, maar dit slaat misschien enkel op de laadtijd?
De lader is gelijk voor alle accu’s dacht ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Pixeltje op 08-07-2022 07:38 ]
Nee hoor die batterijen blijven gewoon in de houder en worden opgeladen zodra je een 19V DC voeding aansluit op de versterker.jasonstetam schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:13:
[...]
Die batterijen haal je er dan telkens uit om op te laden? Of hoe doe je dat?
Ik zie dat ze nu ook een versie hebben met 5 3,7V 18650 batterijen voor als je meer power wilt (21V ipv 12V) maar denk dat dat voor jou gebruik (in de tuin /achtergrond muziek) niet nodig is.
[ Voor 23% gewijzigd door Ben-i op 08-07-2022 08:07 ]
Dit lijkt me veruit de beste oplossing. Veel makkelijker in te bouwen en veel minder bewerkelijk.Ben-i schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:52:
[...]
Nee hoor die batterijen blijven gewoon in de houder en worden opgeladen zodra je een 19V DC voeding aansluit op de versterker.
Ik zie dat ze nu ook een versie hebben met 5 3,7V 18650 batterijen voor als je meer power wilt (21V ipv 12V) maar denk dat dat voor jou gebruik (in de tuin /achtergrond muziek) niet nodig is.
Ik denk toch dat ik deze ga proberen: https://www.ledstripkonin...r/#products_specificatiesPixeltje schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:38:
[...]
Daar kan ik moeilijk een inschatting van maken want dat is erg afhankelijk van je overige componenten. Ik zou even doorsparen voor een 4Ah accu of vis marktplaats eentje tweedehands halen?
De lader is gelijk voor alle accu’s dacht ik.
Die kan ik testen zonder te moeten demonteren en heeft volgens de specificaties een hogere capaciteit. Mocht deze toch niet goed werken kan ik hem normaal nog terugsturen.
Maar de boxen klinken wel erg slecht. Als ik de versterker test met andere speakers klinkt alles goed, dus het ligt aan de speakers. Is dit omdat ze nog nergens ingebouwd zitten? Zullen ze dan plots stukken beter klinken?
Het zijn deze speakers: https://www.bol.com/be/nl...SU5FGA.2_6.7.ProductTitle
Ik had deze genomen omdat ze in die oude radio moesten passen, maar ik denk dat ik toch gewoon een houten box ga maken als behuizing. Dan kan ik misschien beter ook grotere boxen kopen.
Damn, brings back memories. Er is een hele hausse geweest van dit soort boekenplank luidsprekers eind jaren 90 begin 2000’s.. sony, Philips, technics ze deden allemaal mee. Beetje ‘transformer’ achtige look. Leuk!jasonstetam schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:51:
Ik heb ook nog deze speakers liggen die ik kan gebruiken:
[Afbeelding]
Deze klinken erg goed, ik vraag me alleen af of wanneer ik deze speakers in een kleinere behuizing zet, ze nog altijd goed gaan klinken...
Nadeel is ook dat deze bijna volledig vastgelijmd zitten.
Dat vergelijk is alleen niet helemaal eerlijk, dit ziet eruit als 3-weg en gescheiden door iets van een filter, die kun je niet zomaar vergelijken met een setje 13cm speakers, zeker niet als ze nog niet in een behuizing zitten.
Ik zou eerst die 13cm speakers eens monteren en testen, als het geluid dan nog tegenvalt kun je altijd een andere oplossing bekijken.
Een middenblok maken met de hoogte en diepte van de luidsprekers, daar de versterker, accu en andere zaken in doen, aan elkaar bevestigen (lijmen?), handvat erboven op en je heb een ghettoblaster versie 2022.jasonstetam schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:51:
Ik heb ook nog deze speakers liggen die ik kan gebruiken:
[Afbeelding]
Deze klinken erg goed, ik vraag me alleen af of wanneer ik deze speakers in een kleinere behuizing zet, ze nog altijd goed gaan klinken...
Nadeel is ook dat deze bijna volledig vastgelijmd zitten.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ja dat zou zeker lukken, maar dat is niet het resultaat wat ik voor ogen had, het zou wat te groot/zwaar/lomp zijn...Videopac schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:05:
[...]
Een middenblok maken met de hoogte en diepte van de luidsprekers, daar de versterker, accu en andere zaken in doen, aan elkaar bevestigen (lijmen?), handvat erboven op en je heb een ghettoblaster versie 2022.
Ja dit zijn 3-weg speakers, ik kan de grote speaker losmaken, daar zit een condensator tussen maar verder niets (ik kan het niet volledig zien, de draadjes zijn te kort). De middelste speaker zit van binnen uit vastgevezen, de tweeter zit vastgelijmd. Deze speakers staan al jaren stof te vergaren op zolder, dus het zou wel tof zijn om ze te hergebruiken. Zeker als ze uiteindelijk beter zullen klinken als de Pioneer autospeakers. De Pioneer boxen kan ik nog terugsturen.Pixeltje schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:59:
[...]
Damn, brings back memories. Er is een hele hausse geweest van dit soort boekenplank luidsprekers eind jaren 90 begin 2000’s.. sony, Philips, technics ze deden allemaal mee. Beetje ‘transformer’ achtige look. Leuk!
Dat vergelijk is alleen niet helemaal eerlijk, dit ziet eruit als 3-weg en gescheiden door iets van een filter, die kun je niet zomaar vergelijken met een setje 13cm speakers, zeker niet als ze nog niet in een behuizing zitten.
Ik zou eerst die 13cm speakers eens monteren en testen, als het geluid dan nog tegenvalt kun je altijd een andere oplossing bekijken.
Een andere optie is om de pioneer boxen te gebruiken samen met één grote subwoofer(?) van de stereoboxen.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ik zou nu graag de Pioneer speakers gebruiken in combinatie met de grootste speakers van Philips voor de bassen. Ik denk dat 1 Philips speaker voor aanvullende bassen voldoende is, maar dan zou ik de versterker in mono moeten zetten (en dat is me nog niet volledig duidelijk hoe dat exact moet). Alternatief is om beide Philips speakers te gebruiken, maar dan wordt het misschien wat te groot/zwaar...
https://www.tinytronics.n...-bass-mid-treble-regeling
In de handleiding staat:
"Connect INPL and INNL directly to Ground (without capacitors) this sets the device in Mono mode during
power up."
Moet ik dit dan zo solderen ofzo? Of is er een andere eenvoudige manier?
In het begin van deze topic stond er hier iets over, maar de afbeelding laadt niet meer...
Wat ze bedoelen met de tekst "Connect INPL and INNL directly to Ground (without capacitors) this sets the device in Mono mode during power up." is dat je een draadje soldeerd aan INPL en aan INNL, die samen knoopt en aan de ground soldeert. Ground is in dit geval hetzelfde als de '-' van je stroombron.jasonstetam schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:52:
Hoe kan ik deze versterker omzetten van stereo naar mono?
In de handleiding staat:
"Connect INPL and INNL directly to Ground (without capacitors) this sets the device in Mono mode during
power up."
Moet ik dit dan zo solderen ofzo? Of is er een andere eenvoudige manier?
In het begin van deze topic stond er hier iets over, maar de afbeelding laadt niet meer...
Ik zie niet meteen waar "INPL and INNL" staan op het bord...Pixeltje schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:10:
[...]
Wat ze bedoelen met de tekst "Connect INPL and INNL directly to Ground (without capacitors) this sets the device in Mono mode during power up." is dat je een draadje soldeerd aan INPL en aan INNL, die samen knoopt en aan de ground soldeert. Ground is in dit geval hetzelfde als de '-' van je stroombron.
Ik zie wel een stekker met Lin G Rin, kan ik daarmee werken, of zal hij dan geen bluetooth meer als audio in gebruiken?
Het specifieke bordje wat je gebruikt ken ik niet, maar ergens moeten twee punten zijn waar INPL en INNL bij staan. Nog even zoeken dus. Je wilt de Ground van je bronsignaal niet gebruiken, dan krijg je allerhande rare storingen.
Maak eens een (scherpe) foto van boven en onderzijde van het bordje?
[ Voor 22% gewijzigd door Pixeltje op 13-07-2022 12:40 ]
Voor ik verder zoek, mijn bedoeling is gewoon dat mijn uitgangssignaal mono is (input = stereo, output =mono maar mix van linker en rechter kanaal).Pixeltje schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:10:
[...]
Wat ze bedoelen met de tekst "Connect INPL and INNL directly to Ground (without capacitors) this sets the device in Mono mode during power up." is dat je een draadje soldeerd aan INPL en aan INNL, die samen knoopt en aan de ground soldeert. Ground is in dit geval hetzelfde als de '-' van je stroombron.
Zodat ik een (extra) speaker kan toevoegen die beide kanalen afspeelt.
https://www.lidl.nl/p/par...-accu-20v-8-ah/p100344657
Zit er ook een ontlaadbeveiliging in de accu? Of is hier nog een apart printje voor nodig? Hoe doen de huidige LIDL-accu gebruikers dit
Ik heb een oude ghettoblaster die ik wil 'moderniseren'
Deze lidl-accu gebruiker speelt de accu gewoon nooit leegWWJD schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:24:
Bij de LIDL hebben ze nu ook een 8Ah accu die je ook nog eens via Bluetooth kunt uitlezen,
https://www.lidl.nl/p/par...-accu-20v-8-ah/p100344657
Zit er ook een ontlaadbeveiliging in de accu? Of is hier nog een apart printje voor nodig? Hoe doen de huidige LIDL-accu gebruikers dit
Ik heb een oude ghettoblaster die ik wil 'moderniseren'Foto's volgen.
Ik heb ooit een filmpje gezien van een kerel die deze accu's aanpast, en volgens mij zit er een printje in de accu maar zeker weten doe ik het niet meer.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jdmvkAac7cxjLCnMY2WNRIeZ.jpg?f=user_large)
Heel simpel munitiekist-dingetje om even wat uit te proberen als hobbyprojectje.
Super leuk en leerzaam om te doen, en leuk geluid.
Nadelen…….
*geen accu want op 220 met netsnoer naar een 12volt adapter;
*geen Bluetooth, alleen 3,5mm jacksnoertje naar mijn android phone.
*geen galvanische scheiding dus phone opladen en muziek geeft storing.
Dit weekend gratis van een maatje een defecte, verzopen en stukgevroren bouwradio gehad

Een heuse DeWalt DW911
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tLtp5XpUUVpHDocjoxMvvLPc.jpg?f=user_large)
Enter kratradioproject 2.0…….
Hier gaan we wat zaken anders doen, BT versterkertje en een (gereedschap)accu met ladertje erin naast netvoeding….de 3,5mm jack laat ik ook vervallen.
Maar eerst compleet uit elkaar, leegtrekken en eens heel goed schrobben.
Longterm zodra de dagen korter en kouder worden maar ik kan haast nu al niet wachten
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ugO5wFUsjQTfKbOpYkU5ZL9L.jpg?f=user_large)
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Jazeker……het wordt namelijk voeding/accutechnisch de @Pixeltje specialPixeltje schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:16:
Leuk projectje @Fraggert! Hou je ‘m hier bij zodat we mee kunnen spieken?
Maar ik zal hier zeker mijn bouwverslagje neerzetten
https://www.marshallheadp...anmore-ii-bt-black-02.png
Dat is messing en dat kun je bij een modelbouwzaak kopen.jasonstetam schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:33:
Iemand een idee waar ik een "gouden" metalen plaatje kan vinden voor de bedieningsknoppen, zoals bij de Marschall speakers?
https://www.marshallheadp...anmore-ii-bt-black-02.png
Of loop even langs bij je lokale ijzerwarenhandel, die heeft vaak wel lengtes staal, aluminium, RVS in zowel staf, koker, buis, et cetera, Die verkopen meestal ook wel kleine plaatjes messing waar je dit uit kunt zagen.
Messing is vrij zacht en redelijk goed te bewerken, Youtube University is je vriend
Thanx!Fraggert schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:47:
[...]
Dat is messing en dat kun je bij een modelbouwzaak kopen.
Of loop even langs bij je lokale ijzerwarenhandel, die heeft vaak wel lengtes staal, aluminium, RVS in zowel staf, koker, buis, et cetera, Die verkopen meestal ook wel kleine plaatjes messing waar je dit uit kunt zagen.
Messing is vrij zacht en redelijk goed te bewerken, Youtube University is je vriend
Ik was ook al bij "dibond brushed gold" uitgekomen, maar door de verzend- en verwerkkosten zou dit wat duur uitkomen. Ik vraag het ook eens bij de lasergravuurder, die kunnen misschien eenvoudig aan materiaal geraken + dan kan ik het meteen laten graveren (als dit meevalt van prijs).
So much voor wachtenFraggert schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:33:
Longterm zodra de dagen korter en kouder worden maar ik kan haast nu al niet wachten
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H1OIYClLYYul3tqMeUDgH7ie.jpg?f=user_large)
Vanmiddag even gauw met een schroevendraaier de frontjes eraf willen halen maar al gauw lag dus de hele DeWalt in DeOnderdelen op de DeWerkbank
Electronica-spul ligt in een doosje RIP, de rest netjes bij elkaar in zakjes met een labeltje.
Genoeg ruimte in ‘t ding in elk geval voor accu, voeding, amp en speakers.
First order of business is eens een bak warm water, een sopje en een borstel

To be continued
Lekker bezig met DeProjectFraggert schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:38:
[...]
So much voor wachten![]()
[Afbeelding]
Vanmiddag even gauw met een schroevendraaier de frontjes eraf willen halen maar al gauw lag dus de hele DeWalt in DeOnderdelen op de DeWerkbank![]()
Electronica-spul ligt in een doosje RIP, de rest netjes bij elkaar in zakjes met een labeltje.
Genoeg ruimte in ‘t ding in elk geval voor accu, voeding, amp en speakers.
Inderdaad ruimte genoeg en al een mooie ‘tough’ behuizing voor je nieuwe herriemaker.
FTFYFirst order of business is iets aan de compressie van je foto’s doen, eens een bak warm water, een sopje en een borstel![]()
To be continued
Pixeltje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:25:
[...]
Lekker bezig met DeProject![]()
Inderdaad ruimte genoeg en al een mooie ‘tough’ behuizing voor je nieuwe herriemaker.
[...]
FTFY
Ging iets fout met die laatste foto ja

:strip_exif()/f/image/xNnuZG4UFxYWHpA8nM1kijhH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yJFidtdNuOhZxFK9DkkwhAua.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZC38pNOlgpcYTFVsWh7l6znv.jpg?f=fotoalbum_large)
Was erg leuk om te bouwen, met dank aan dit forum!
Ik vroeg me wel af of ik de speakers kan beschermen tegen opblazen.
Wanneer ik het volume half open draai beginnen de speakers aardig te kraken, nu zal ik wel onder dit volume blijven maar dat gaat natuurlijk een keer mis bij feestjes...
Ik heb onderstaand bordje:
In combinatie met een 12v batterij en deze speakers:
https://www.coolblue.nl/product/859521/jbl-club-622.html
Ik als audioleek dacht dat het onmogelijk werd om met een versterker van 2x15watt speakers op te blazen die 60watt aan kunnen, maar dat valt tegen.
Iemand suggesties? Anders word het een slot op de volume knop.
[ Voor 23% gewijzigd door maikvitesse op 29-08-2022 12:52 ]
Just Play
Kraken ze door het oversturen van de speakers of is misschien het signaal aan het clippen?
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
In de specificaties staat:Fordox schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:54:
Het bordje dat je linkt is 2x50W, niet 2x15W.
Kraken ze door het oversturen van de speakers of is misschien het signaal aan het clippen?
2x 50W @ 21V 5A (2x 4 Ohm)
2x 25W @ 15V 4A (4 Ohm)
2x 15W @ 12V 3A (4 Ohm)
aangezien ik 12 volt gebruik ga ik uit van 15w per speaker.
Ik heb het gevoel dat het het oversturen van de speakers is.
Just Play
Kun je eens proberen om de 3,5mm jack op het bordje te gebruiken?maikvitesse schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:49:
Ik vroeg me wel af of ik de speakers kan beschermen tegen opblazen.
Wanneer ik het volume half open draai beginnen de speakers aardig te kraken, nu zal ik wel onder dit volume blijven maar dat gaat natuurlijk een keer mis bij feestjes...
Ik heb onderstaand bordje:
In combinatie met een 12v batterij en deze speakers:
https://www.coolblue.nl/product/859521/jbl-club-622.html
Ik als audioleek dacht dat het onmogelijk werd om met een versterker van 2x15watt speakers op te blazen die 60watt aan kunnen, maar dat valt tegen.
Iemand suggesties? Anders word het een slot op de volume knop.
Nou weet ik niet of dat het gaat verhelpen, maar allicht kun je even uitsluiten dat er met het signaal tussen bron en versterker iets niet lekker gaat.
en daarnaast....wat @Fordox verder zegt.......je speakers krijgen denk ik niet teveel power.......maar het versterkertje kan niet genoeg vermogen leveren om te voldoen aan het ingestelde geluidniveau met de volume knop.....de versterker levert dan nog wel een versterkt signaal maar dat signaal staat bol van de vervorming.
Die vervorming hoor je dus als een slechte weergave van je muziek.
Een andere optie is dat een luidspreker zijn maximale uitslag bereikt. In dat geval kan je de te lage tonen wegfilteren door een tweede hoogdoorlaatfilter in elkaar te solderen, bijvoorbeeld op 60 Hz met Q=1.
http://sim.okawa-denshi.jp/en/OPseikiHikeisan.htm C1=100nF C2=100nF R1=12k R2=56k geeft je fc=62Hz Q=1,1. Als opamp voldoet een NE5532.
Je zal nog wel moeten opzoeken hoe je een schakeling met zo'n opamp laat werken op een enkele voedingsspanning, dat komt wel goed.
[ Voor 85% gewijzigd door TBTL op 30-08-2022 10:52 ]
Bedankt voor je suggesties!
Met de 3,5mm jack kan ik de versterker een stuk verder opschroeven dan via bluetooth en is het probleem in principe weg.
@TBTL
Wanneer ik met de ingebouwde filter knoppen het bass signaal wat wegfilter zijn de problemen verholpen wanneer ik via bluetooth afspeel. Denk inderdaad dat de maximale uitslag bereikt werkt.
En erg bedankt voor de moeite van het filter, maar dat gaat me helaas boven de pet. haha
Ik dank jullie voor de hulp, denk dat ik hier wel mee kan leven!
[ Voor 9% gewijzigd door maikvitesse op 31-08-2022 11:20 ]
Just Play
well, i'll be damnedmaikvitesse schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:13:
@Fraggert
Bedankt voor je suggesties!
Met de 3,5mm jack kan ik de versterker een stuk verder opschroeven dan via bluetooth en is het probleem in principe weg.
Fijn dat het geholpen heeft, het was een gokje
Mazzeltje met de montageflensen, paste precies goed genoeg met ringetjes onder de schroeven en wat smeltlijm voor de zekerheid, moet wel gek worden wil dat nog loskomen
De originele speakers er even bij voor het vergelijk, na het leegtrekken van dat ding verbaasde ik me wel over wat zo’n ding moet kosten in de winkel

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S4RyedfVUlME0XIHBR4qTyJV.jpg?f=user_large)
Wordt vervolgd
[ Voor 14% gewijzigd door Fraggert op 18-09-2022 11:48 ]
Nice! Wat voor speaker zit er in het midden? Moet dat een subje worden?Fraggert schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:25:
Zo, even Kratradio #1 gekannibaliseert voor de JBL’s![]()
Mazzeltje met de montageflensen, paste precies goed genoeg met ringetjes onder de schroeven en wat smeltlijm voor de zekerheid, moet wel gek worden wil dat nog loskomen![]()
De originele speakers er even bij voor het vergelijk, na het leegtrekken van dat ding verbaasde ik me wel over wat zo’n ding moet kosten in de winkel![]()
[Afbeelding]
Wordt vervolgd
Nope, dat is de oude ter vergelijk, staan wat specs onderop voor de geintreseerdenPixeltje schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:29:
[...]
Nice! Wat voor speaker zit er in het midden? Moet dat een subje worden?
Versterkertje is onderweg met de post
https://www.tinytronics.n...o-amplifier-bluetooth-5.0
Heb het simpel gehouden......Bluetooth en 12-24 volt.
er zit nu een 220<>12volt adaptertje in, maar ik wil de mogelijk houden om een accu-adapter voor mijn 18Volt Makita LXT accu's te gebruiken.
Overig DIY-News
Tevens een simpel BT ontvangertje erbij gekocht,
https://www.tinytronics.n...audio-jacks-bluetooth-5.0
Ik heb op op zolder voor tijdens het klussen mijn oude Sony versterker staan. Wil ik daar Spotify op luisteren dan moet ik met een kabeltje (3,5mm jack<>stereo RCA) lopen klooien en dat is zo onhandig

Dit bordje krijgt bij het inschakelen van de versterker direct stroom en dan kan ik mooi makkelijk mee verbinden en dan kan ik mijn telefoon of ipad gewoon los hebben.
Niet heel spannend om even te fiksen maar voor mij is dit allemaal nieuw, met een bovenfrees kan ik prima overweg maar op het gebied van elektronica geraak ik met dit soort projectjes wat meer vertrouwd
:strip_exif()/f/image/ekKHba7Slks6euW3TUuc5RFJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu had ik het idee om een soort van replica te maken van de Soundboks 3.
Ik heb al een aantal onderdelen. namelijk:
- Zoudio AIO438 versterker
- 24v 8ah 18650 batterij
Nu is mijn vraag aan aan jullie welke 10 inch woofers zijn geschikt voor dit project?
De woofers van de soundboks 3 hebben 97db SPL. Daar wil ik dan zo dicht mogelijk in de buurt van komen.
Of weet iemand nog aan 2 P.audio HP-10W te komen?
Alvast bedankt!
Zo uit zichzelf hebben de woofers van de Soundboks niet zoveel bas, het gaat alleen maar hard. Er worden wat trucjes uitgehaald om het geluid toch vol te krijgen. Ik meen me te herinneren dat er een MaxxBass exciter in zit en er is vast ook een volume-afhankelijke basversterking in de DSP geprogrammeerd. Dat is nodig om de maximale prestaties te halen uit een niet al te grote kast. Voor een kratradio is de exciter misschien wat overkill, maar een DSP is wel fijn. Zie je het zitten om daarmee te werken? Zo niet, dan moet je een woofer kiezen die uit zichzelf al een acceptabele basweergave heeft. Die zal dan een lagere gevoeligheid hebben dan 97 dB.
Vanwege het gewicht is het fijn als de woofer een neodymium magneet heeft. Daar betaal je wel voor.
[ Voor 34% gewijzigd door TBTL op 24-09-2022 18:45 ]
Versterkertje binnen gekregen.
https://www.tinytronics.n...o-amplifier-bluetooth-5.0
Even de boel aangesloten en getest of alles werkte en dat deed het gelukkig

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mQ9HNMipZH99fyKbwdDh4Icf.jpg?f=user_large)
De 12volt voeding zit vast met hufterproof industrieel 3M klittenband, het snoer heb ik met smeltlijm even vastgezet.
Ik moet nog even een doorvoer thule voor de kabel halen bij mijn lokale ijzerhandel en dan kan de stekker aan het snoer en de 2 helften aan elkaar.
Overig DIY-nieuws
Omdat ik toch bij TinyElectronisc het versterkertje moest halen heb ik meteen even een los BT-bordje gekocht.
Tijdens het klussen op zolder heb ik normaliter mijn Samsung S7 (via een 3,5mm jack naar 2 x RCA kabeltje) of mijn Ipad (met een verloopje van Apple's lightning naar bovenstaande 3,5 jack<>RCA kabel) aangesloten op mijn oude Sony versterker.
Ik luister graag naar Spotify tijdens het klussen of als ik de was doe bijvoorbeeld.
Maar dan heb ik mijn device dus met een snoertje op de werkbank liggen en dat is irritant
Het BT bordje krijgt nu 5volt via een laadplug die achter in de versterker zit, zodra ik de versterker dus inschakel gaat het BT-bordje ook aan.
Op het BT-bordje zit een 3,5mm jack line-out.......de kabel van 3,5mm jack naar stereoRCA gebruik ik nu dus om het BT-bordje aan te sluiten op de AUX-ingang op de stereo.
:strip_exif()/f/image/YR9wZNF22asOA7RdtNcVvHNV.jpg?f=fotoalbum_large)
Grappig om zo mijn oude Sony versterker de 21ste eeuw in te slingeren
[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 26-09-2022 09:15 ]
Nou, ik heb hem alleen nog gehoord met de twee helften los, omdat ik nog de thule voor de kabel moet plaatsen en dat is allicht wat prutsen dus ik wilde de radio nog niet dicht maken.Pixeltje schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:18:
Leuk man, hoe klinkt die DeWalt nu met de kast weer dicht, of bewaar je die test voor als je alle componenten binnen hebt? Ben benieuwd naar de geluidskwaliteit nu je fatsoenlijke speakers en een beetje demping hebt ingebouwd.
Doordat de JBL's nu dus loshangen is er echter van bass geen enkele sprake
De echte test laat dus nog even op zich wachten
Stay tuned
Eerst even wat meer info over de woofers:
Turbosound TS-10W300/8A €86 (thomann.de)
goede lage respons met een redelijke flat respons tot 2khz. (SPL: 93DB 1W/1M)
Frequentie curve:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9GIuxOLh2ovsMCZJbwYLgIv6.png?f=user_large)
Celestion Pulse 10 €85 (bax-shop.nl)
Mindere lage respons als de Turbosound met ongeveer de zelfde flat response tot de 2khz. (SPL: 95DB 1W/1M)
Frequentie curve:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QMVdgd4KM62MhCq66fas2Sm9.png?f=user_large)
Nu heb ik ze allebei in WINISD gezet, beide in een box design van 54 liter (vented).
De Turbosound (rode lijn) heeft op 54 Hz -3db en de Celstion (blauwe lijn) heeft op 62 Hz -3db.
WINISD screenshot (transfer function magnitude):
/f/image/Sonwr7iF4fdtoyfvqtwiKyD9.png?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik een aantal vragen aan jullie:
- Welke van de woofers zouden jullie kiezen en waarom? (aanbevelingen ook welkom)
- Zijn 2 tweeters met crossover point van 1,8khz voldoende voor een volledige geluidsweergave?
Verder sta ik open voor DSP opties maar zou niet weten hoe ik dat moet doen.
Alvast bedankt!
[ Voor 5% gewijzigd door RonWithBeton op 28-09-2022 18:59 ]
De DeWalt is dicht geschroefd en ik heb kunnen testenPixeltje schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:18:
Leuk man, hoe klinkt die DeWalt nu met de kast weer dicht, of bewaar je die test voor als je alle componenten binnen hebt? Ben benieuwd naar de geluidskwaliteit nu je fatsoenlijke speakers en een beetje demping hebt ingebouwd.
Geluidkwaliteit is meh.......voornamelijk omdat er nog steeds bass ontbreekt en ik denk dat dat wordt veroorzaakt doordat er lucht lek van de achterzijde naar de voorzijde van de kast omdat de JBL drivers kleiner zijn dan de originele.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nLdgabKvfLtWuCabKUVxpKD5.jpg?f=user_large)
De originele speakers sloten aan op de ronde ring vanaf de achterzijde.
Ik moet dus eigenlijk een kleine pasring maken van 4 0f 6 mm triplex ofzo, dat heb ik nog wel liggen.
Hoog en midden klinkt gewoon als een klok en het spul kan onfatsoenlijk hard op slechts 12watt al

Ja, met zo’n gat ertussen zul je wel wat laag missen inderdaad. Als je die ringen genaakt hebt kun je er wat foamband (speakerband, tochtstrip oid) tussen doen voor de laatste luchtdichting, dat gaat zeker helpen.Fraggert schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:04:
[...]
De DeWalt is dicht geschroefd en ik heb kunnen testen![]()
Geluidkwaliteit is meh.......voornamelijk omdat er nog steeds bass ontbreekt en ik denk dat dat wordt veroorzaakt doordat er lucht lek van de achterzijde naar de voorzijde van de kast omdat de JBL drivers kleiner zijn dan de originele.
[Afbeelding]
De originele speakers sloten aan op de ronde ring vanaf de achterzijde.
Ik moet dus eigenlijk een kleine pasring maken van 4 0f 6 mm triplex ofzo, dat heb ik nog wel liggen.
Hoog en midden klinkt gewoon als een klok en het spul kan onfatsoenlijk hard op slechts 12watt al
Leuk he, dat zo’n 12 watt versterkertje al zoveel kabaal kan maken!
ik heb nog wel wat van die compriband, hoewel een vlak plaatje hout denk ik al voldoende zal zijn. De rest van de kast is namelijk ook al verre van luchtdichtPixeltje schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:10:
[...]
Ja, met zo’n gat ertussen zul je wel wat laag missen inderdaad. Als je die ringen genaakt hebt kun je er wat foamband (speakerband, tochtstrip oid) tussen doen voor de laatste luchtdichting, dat gaat zeker helpen.
Leuk he, dat zo’n 12 watt versterkertje al zoveel kabaal kan maken!
Maar goed, alle beetjes helpen......zal alleen wel even duren voor ik er aan toe kom
Vraagje, naja vraagjes..
Ik ben bezig met en ombouwen van een Makita M-box naar een kistradio welke ik kan gaan gebruiken met mijn Makita accu's.
Nu loop ik echter tegen een aantal dingen aan.
Allereerst een lijstje met onderdelen welke ik heb:
TPA3118 2x30W
TPA7492P 2x25W
Visaton FRS 10 WP 4Ohm
Pioneer G1030F
Ik heb eerst de Visaton speakers gehaald omdat ze bestand zijn tegen (zee)water, stof en hitte/kou. Echter zijn dit PA speakers. En het geluid is niet heel erg best (met name laag). Nu krijg ik morgen de Pioneer G1030F binnen in de hoop het geluid wat beter te laten klinken. Echter heb ik hiermee wel het probleem dat de boel niet meer water en stof bestendig is.
Wat zouden jullie hier in aanraden?
Nu verder met de versterkers.
Ik heb de TPA3118 in de eerste instantie gekocht echter ging het geluid me veel te hard, zelfs op het laagste volume (kan ook aan de PA speakers liggen). Toen heb ik de TPA7492P aangeschaft, en hiermee was het al wat beter maar alsnog vrij luid, nu heb ik 3.3Ohms 50W weerstanden tussen gezet en het aantal db met 3 omlaag gekregen dus dit is al wat beter, maar ik zal alsnog het geluid op het laagste niveau van mijn telefoon moeten zetten om geen burenruzie te creëren.
Mijn vraag is, wat is jullie inbreng hierop?
Graag zou ik wat net geluid willen hebben op een wat lager volume en indien mogelijk een beetje weersbestendig.
Is dit te realiseren met de Visaton speakers of zal ik toch de Pioneers hiervoor moeten gaan gebruiken en de weersbestendigheid laten varen.
En welke versterker kan ik hier het beste voor gaan gebruiken?
Oh ja, de versterkers worden gevoed door een 18V Makita accu, mogelijk dat ik hier een 18v>12v converter tussen kan zetten om het volume nog verder terug te schroeven?
[ Voor 5% gewijzigd door MyBearTibbers op 06-01-2023 16:12 ]
:strip_exif()/f/image/BUWYUF2ZCzfA4MK4VW3Coe2w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZtxaJEJQ7eKRlQy4iDs4rq36.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0NkszRYsPHDQFltNL7sSqvQJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Op basis van een 12V 15Ah loodaccu, TA2024 versterker, ADAU1701 DSP en Sure/Wondom BT module met AptX. Tussen de accu en de componenten zit een Kemo M148A zodat de accu niet te diep ontladen wordt.
De tulp en XLR stroomuitgang zijn bedoeld voor het aansluiten van een losse actieve subwoofer bijv. voor op feestjes waar een vastere opstelling geplaatst kan worden.
[ Voor 14% gewijzigd door boyd86 op 17-01-2023 20:14 ]
Middenbereik flink gedrukt en laag en hoog omhoog getrokken:
/f/image/vSNUJjowTVgemCXmqCVkB1Wo.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door boyd86 op 17-01-2023 14:47 ]
Slecht idee... Hoe laat?
:strip_exif()/f/image/fKBarpKDsM92Wlljan0Un2sQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien voor de balans een klein frame maken om 'm in het midden van de kist te plaatsen. Morgen komen de speakers en versterker binnen, dan maar eens passen en meten.
Ze zijn er al! Dat wordt proppen.
:strip_exif()/f/image/2j9GfTdbIt0tgx8IgUlvZFMD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kGuvBVoJs0fwItjKZIb0COxC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door GSX-MAN op 21-04-2023 16:19 ]
Slecht idee... Hoe laat?
Jij bent ook van alle markten thuis heGSX-MAN schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:33:
Ik had na een servicebeurt aan een motor een accu over die nog best behoorlijk lijkt, dus heb ik net een TPA3116 2x50W versterker met bluetooth en een paar Pioneer 13 cm-speakers besteld. Als het binnen is maar eens nameten of ik het in een munitiekist gevrot krijg, anders een passende behuizing fixen.
Past makkelijkGSX-MAN schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:05:
Helaas pindakaas, de accu past net niet overdwars in een munitiekist.
[Afbeelding]
Misschien voor de balans een klein frame maken om 'm in het midden van de kist te plaatsen. Morgen komen de speakers en versterker binnen, dan maar eens passen en meten.
Ze zijn er al! Dat wordt proppen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 98% gewijzigd door boyd86 op 22-09-2023 19:46 ]
[ Voor 96% gewijzigd door FeaR op 22-09-2023 17:49 ]
YouTube: De radio die in Sauna Centrum in Haarlem dienst deed nu een upgrade ...
Hier het printje. Speakers zijn uit Sony home cinema ding gratis gekregen. Sub 10" met bass reflex mept lekker mee.
Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! €6,86 16% Off | TPA3116D2 Bluetooth 5.0 Subwoofer Amplifier Board 2.1 Channel High Power Audio Stereo Amplifier Board 2*50W+100W Bass AMP
https://a.aliexpress.com/_Ev4oisn
Kleine kick voor dit topic, helaas zijn veel foto's down en helpt de search niet zo goed meer als hij vermoedelijk ooit gedaan heeft..
Ik heb via via een oude klok/omroep module gekregen en wil deze graag modificeren tot een speakertje, Deze zal gewoon binnen gebruikt worden op vaste spanning.
:strip_exif()/f/image/Xt88EpNebHrr37pD9VxPgnPP.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik een TA2024 bordje gekocht, en ik geloof dat je deze ook kan "bruggen" zodat hij het stereo signaal over 1 speaker laat horen, maar ik kan nergens meer vinden hoe dat dan gedaan kan worden. Weet iemand dit nog hier?
Staat ergens in de OP.lvhuis schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:52:
Goedemorgen,
Kleine kick voor dit topic, helaas zijn veel foto's down en helpt de search niet zo goed meer als hij vermoedelijk ooit gedaan heeft..
Ik heb via via een oude klok/omroep module gekregen en wil deze graag modificeren tot een speakertje, Deze zal gewoon binnen gebruikt worden op vaste spanning.
[Afbeelding]
Nu heb ik een TA2024 bordje gekocht, en ik geloof dat je deze ook kan "bruggen" zodat hij het stereo signaal over 1 speaker laat horen, maar ik kan nergens meer vinden hoe dat dan gedaan kan worden. Weet iemand dit nog hier?
Die afbeelding met het schema werkt niet meer, dus ik hoopte dat iemand hem nog heeft?
Zal ik binnenkort eens naar kijken. Maar tot die tijd: https://www.google.com/am...-to-Mono/%3famp_page=truelvhuis schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:16:
[...]
Die afbeelding met het schema werkt niet meer, dus ik hoopte dat iemand hem nog heeft?
Bedankt!barrymossel schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:20:
[...]
Zal ik binnenkort eens naar kijken. Maar tot die tijd: https://www.google.com/am...-to-Mono/%3famp_page=true
Hoe zou ik dit het best doen? Ik vermoed dat er connectoren of hulpstukken bestaan hiervoor, maar ik weet niet meteen waar ik het best naar op zoek ga ...
Ik vermoed dat de potmeters op het bordje gesoldeerd zijn. Je zou de kabels direct op de plek van de potmeter kunnen solderen. De andere kant van de kabel soldeer je vervolgens op de potmeter. Zelf zou ik ook krimpkous gebruiken op het gedeelte waar de kabel op de potmeter is gesoldeerd.
Foto lukt niet meteen, maar de potmeters zijn inderdaad rechtstreeks op het bordje gesoldeerd.DAX23E schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:44:
Zou je een foto van je bordje kunnen uploaden? Dan kunnen wij namelijk beter advies geven.
Ik vermoed dat de potmeters op het bordje gesoldeerd zijn. Je zou de kabels direct op de plek van de potmeter kunnen solderen. De andere kant van de kabel soldeer je vervolgens op de potmeter. Zelf zou ik ook krimpkous gebruiken op het gedeelte waar de kabel op de potmeter is gesoldeerd.
Ik heb ondertussen gevonden dat ik eventueel met Dupont verbindingen kan werken, zo kan ik bijv. zo'n stukje aan het bordje solderen:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/kabels-en-connectoren/connectoren/pin-headers/female/2x3-pins-header-female
Dan moet ik al niet 6 kabeltjes apart solderen want dat lijkt me al een pak moeilijker (ik heb bijna geen ervaring met solderen).
Ik begrijp niet zo goed wat er makkelijk(er) is aan het solderen van die header? En wat ga je dan aansluiten op die header?jasonstetam schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:46:
[...]
Foto lukt niet meteen, maar de potmeters zijn inderdaad rechtstreeks op het bordje gesoldeerd.
Ik heb ondertussen gevonden dat ik eventueel met Dupont verbindingen kan werken, zo kan ik bijv. zo'n stukje aan het bordje solderen:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/kabels-en-connectoren/connectoren/pin-headers/female/2x3-pins-header-female
Dan moet ik al niet 6 kabeltjes apart solderen want dat lijkt me al een pak moeilijker (ik heb bijna geen ervaring met solderen).
Zonder foto's van en/of linkjes naar hetgeen je hebt en wilt aan bordje/potmeters, is het heel lastig advies te geven.
Ik ging dan van die kabeltjes met reeds voorgemonteerde stukjes er op verbinden, zoiets:barrymossel schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:44:
[...]
Ik begrijp niet zo goed wat er makkelijk(er) is aan het solderen van die header? En wat ga je dan aansluiten op die header?
Zonder foto's van en/of linkjes naar hetgeen je hebt en wilt aan bordje/potmeters, is het heel lastig advies te geven.
:strip_exif()/f/image/ME7NqKPpFqo34kFzROPmavgm.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik kwam ook net tot de conclusie dat ik dan evengoed gewoon die kabeltjes (met pin op) rechstreeks kan vastsolderen. Of gewoon rechtstreeks een kabeltje... Kan ik hiervoor gewone audiokabel gebruiken?
Hierbij een foto van de potmeters:
:strip_exif()/f/image/5NARbVEUbhMrsqu2QvDvZrUc.jpg?f=fotoalbum_large)
Via Google kwam ik op dit topic aangezien ik al enige tijd met een vraag rondloop, waarvan ik hoop dat jullie mij wat inzicht kunnen geven.
Hoeveel stroom trekt zo n omgebouwde autoradio eigenlijk? De vorige bewoners hebben er hier eentje in de schuur laten liggen, die ik dankbaar gebruik als ik aan het klussen ben. Maar ik merk op dagen dat ik in de schuur aan het werk ben, het verbruik in zone 'tuin' enorm toeneemt. Ik heb de oude TL's al vervangen door moderne varianten (deze staan alleen in de winter aan, in de zomer heb ik voldoende licht met de deuren open) en het meeste gereedschap is op accu. Het moet bijna wel de radio zijn in dat geval. Op een dag kan ik zo maar 7-8 uur in de schuur aan het werk zijn.
Ik las elders dat een autoradio gemiddeld zo n 700 ampere per uur trekt en als ik dat met DC en 12 volts door een km/h-converter heengooi, komt daar een whopping 8.4 kw/h uit! Als dat correct is, dan snap ik wel waarom mijn energierekening de pan uit rijst. 8 uur x 8,4 kw/h * 0,40 = 26,88 per dag
[ Voor 3% gewijzigd door HaydenNL op 29-01-2024 09:21 ]
700 Ampère per uur slaat nergens op, want Ampère is Coulomb/seconde. Hou er ook rekening mee dat een groep maximaal 3600 W aan kan, wat zou betekenen dat jouw autoradio op 5V moet werken (wat hij niet doet, die accu's zijn meestal 12 V) of dat je meerdere groepen nodig zou hebben om die speaker te kunnen gebruiken. Dat is natuurlijk absurd en zoveel energie trek je nooit uit een accu.HaydenNL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:20:
Hoeveel stroom trekt zo n omgebouwde autoradio eigenlijk? De vorige bewoners hebben er hier eentje in de schuur laten liggen, die ik dankbaar gebruik als ik aan het klussen ben. [...] Op een dag kan ik zo maar 7-8 uur in de schuur aan het werk zijn.
Ik las elders dat een autoradio gemiddeld zo n 700 ampere per uur trekt en als ik dat met DC en 12 volts door een km/h-converter heengooi, komt daar een whopping 8.4 kw/h uit! Als dat correct is, dan snap ik wel waarom mijn energierekening de pan uit rijst. 8 uur x 8,4 kw/h * 0,40 = 26,88 per dagKlopt dat of maak ik hier een denkfout?
Het vermogen dat die speakers verbruiken, moet uiteindelijk uit de versterker komen. Als je weet wat het max verbruik van die versterker is heb je enigszins een indicatie van je totaalverbruik, al wordt er vaak geadverteerd met het (piek-)piekvermogen en ligt het reguliere verbruik een factor lager. De zwaarste versterker die ik voor deze toepassing kan vinden verbruikt max 320 W. En zoals hierboven te vinden zijn er ook versterkers die 1/10e daarvan verbruiken. Ga dus eerder uit van max 30 euro per maand ofzo als je iedere dag van de maand 8 uur in de garage bezig bent met de speaker continu OP MAXIMAAL VOLUME.
Wat kan het dan wel zijn dat zoveel verbruikt? Een verwarmingselement in de schuur misschien?