Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:13
Fraggert schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:19:
[...]

precies waar ik last van heb, telefoon aan de lader en dan met 3,5mm jack aangesloten is echt een no-go 8)7 |:(

Vandaar dat ik rondkijk voor een simpel BT-bordje, ik ben helaas niet zo'n held met electronica.

Zo'n bordje zou een stuk goedkoper zijn dan een goedkope BT autoradio erin dremelen, waar ik ook eigenlijk niet veel ruimte voor heb in het front van de kist.
Zelf ook veel problemen gehad met die losse BT bordjes, maar het is zeker te proberen met een een DC/DC isolated converter. Zelf ook niet altijd succes mee gehad (met een Chromecast Audio), maar het zou in principe wel dé oplossing kunnen zijn.
Zelf ben ik aan de slag gegaan met twee accu's (powerbank en LiPo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-05 19:34
Pixeltje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:40:
[...]
Ik heb overigens in mijn kist de lader van de lidl uit elkaar gedremeld en de 220v aansluiting aan de buitenzijde gemaakt. Eurostekker erin en t ding gaat laden want de accu's zitten in de oplader in de kist. Als er geen netspanning is kan ik spelen van de accu, als er netspanning is gaat hij mooi laden. Hoef ik de kist dus niet voor open te doen.
Ik zou ook wel graag willen weten hoe je dit precies gemaakt hebt.
Fraggert schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:49:
[...]

Je hebt het precies zo gedaan als ik voor ogen heb, de lader op een EUROstekker doorzetten en de accu continu erop een doorgelust naar je verbruiker.

Heb je foto's hier staan? dan lees ik even terug hoe je dat gemaakt hebt met die lader :)
Ik ben wel benieuwd hoe het Bluetooth bereik is als zo'n BTbordje in het metalen kistje zit. Zou er een manier zijn om het bereik te vergroten met een externe antenne ofzo?

Ik ben zelf ook een bouwplan aan het maken voor mijn .50 munitiekistje, en zit met wat vraagjes.

Ik denk een TPA3116 2x50W Audio Versterker - Bluetooth 4.2 - Bass-Mid-Treble te gaan gebruiken.

Het idee van ingebouwde gereedschapaccu+lader is wel heel interessant. Maar dat neemt natuurlijk wel redelijk wat ruimte in binnen in de kist, is dat een nadeel voor de geluidkwaliteit?

En welke (soort) speakers (2.0) zouden jullie aanraden om toch nog wat bas er in te kunnen krijgen? (coaxial autospeakers?)

Ik zie dat Thodio een baspoort en coaxial speakers gebruikt in hun ammobox, is het aan te raden om ook een baspoort te maken en zou die berekend moeten worden icm "normaal verkrijgbare" coaxiale (auto-)speakers?
(Of gebruikt Thodio speciaal voor hun ontwikkeld/ berekend/ ontworpen speakers + bijhorende baspoort? (als je de prijs ziet zou je dat bijna denken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ben-i schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:34:
Ik ben wel benieuwd hoe het Bluetooth bereik is als zo'n BTbordje in het metalen kistje zit. Zou er een manier zijn om het bereik te vergroten met een externe antenne ofzo?

Ik ben zelf ook een bouwplan aan het maken voor mijn .50 munitiekistje, en zit met wat vraagjes.

Ik denk een TPA3116 2x50W Audio Versterker - Bluetooth 4.2 - Bass-Mid-Treble te gaan gebruiken.

Het idee van ingebouwde gereedschapaccu+lader is wel heel interessant. Maar dat neemt natuurlijk wel redelijk wat ruimte in binnen in de kist, is dat een nadeel voor de geluidkwaliteit?

En welke (soort) speakers (2.0) zouden jullie aanraden om toch nog wat bas er in te kunnen krijgen? (coaxial autospeakers?)

Ik zie dat Thodio een baspoort en coaxial speakers gebruikt in hun ammobox, is het aan te raden om ook een baspoort te maken en zou die berekend moeten worden icm "normaal verkrijgbare" coaxiale (auto-)speakers?
(Of gebruikt Thodio speciaal voor hun ontwikkeld/ berekend/ ontworpen speakers + bijhorende baspoort? (als je de prijs ziet zou je dat bijna denken).
Poe, dat over die externe antenne laat ik liever even over aan de electro-boys hier.

Ik denk dat ik hem voornamelijk zou gebruiken voor bij het klussen en dus mijn telefoon ernaast leg, want intern of extern, BT houd het max 10 meter uit ofzo (verder kom ik niet in mijn kantoortuin voordat mijn koptelefoon er mee stopt en mijn colleg's getrakteert worden op loodzware metal _O- ) en als ik wat uit mijn schuur moet halen dan ben ik al een stuk verder.

Voor de rest moet ik zeggen dat ik bij welke kratradio dan ook, een enkele uitzondering daargelaten, nou niet echt stilsta bij de "geluidkwaliteit". Zeker als we het hier over de catergorie munitiekisten en bierkratten hebben.

Hoe je het wendt of keert, dat zijn en blijven boomboxen, en een hééél stuk verwijderd van bijvoorbeeld de ontwerpen van normale luidsprekers*.

Dat neemt niet weg dat een setje autospeakers gewoon prima goed en lekker kan klinken _/-\o_ d:)b

Ik zou gewoon een setje autospeakers pakken die passen, en zo groot mogelijk. Ik heb 4 inch JBL'er in zitten, dat gaat al achterlijk hard, hoe groter die dingen zijn, hoe meer druk je kunt opbouwen voor het laag natuurlijk. Ik heb al eens een setje met een paar watt gehoord icm 6x9 hoedenplank speakers in een grote werkplaats, dat is niet normaal hoe hard dat kan 7(8)7

*kleine disclaimer, er worden hier natuurlijk ook "kratradio's" gebouwd door mensen met veel meer kennis van zaken dan ik heb, waar zeker aan gerekend en gesimuleerd wordt. Die wil ik hier dan ook zeker niet te kort mee doen. Die "kratradio's vallen m.i.i meer in de categorie "hi-fi- all-in-ones" _/-\o_ dan onder de noemer "kratradio". :)

Die Thodio dingen heb ik wel eens voorbij zien komen, het komt op mij over als meer een hebbeding met een adsurd hoge prijs......420 dollar voor een radio die de meeste hier voor tientjes in elkaar zetten. Puur een gevalletje "wat de gek er voor geeft".

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:49

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ben-i schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:34:
[...]

Ik zou ook wel graag willen weten hoe je dit precies gemaakt hebt.
Zal de foto's even opsnorren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4j37_FkXqM36OY5cKBpuQK9yv6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SooxcHGgUMHK1JSFEDtgLdiY.jpg?f=fotoalbum_large
Lader opengemaakt en kabels gesoldeerd om tijdens niet-opladen stroom uit de accu te kunnen trekken voor de versterker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uw4Rgv_dyXoeDIMkBLDVYSF5dxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTKG2MseWeslwUPEml9zZl2y.jpg?f=fotoalbum_large
Alles weer netjes in elkaar gesleuteld. Ding was helaas te groot dus daarna alsnog uit elkaar gehaald en de printplaat doorgezaagd op de kniplijn;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQTmSUvtcAOlL3Na7U4B0KJOg6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qRFhC1jJQ2t6MdlZHdzszGx.jpg?f=fotoalbum_large
Dat kan bij deze lader omdat het in feite twee losse printplaten zijn die niet gezaagd zijn in de fabriek. Met het doorhalen van de print haal je dus geen connecties door.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WM8YgneDUed_NG4tRbYCeAyxg4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h67bYJbKaSAj32tcsF3NmNyV.jpg?f=fotoalbum_large
En als laatste met de accu's erin. Hele spul is vertikaal gemonteerd in de kist zodat de accu's er niet uitvallen. Heb wat schud en stoottesten gedaan maar die accu's komen niet zomaar los 8)

Overigens niet op de foto maar wel uitgevoerd; een setje diodes tussen de accu's om te voorkomen dat ze elkaar gaan laden.
[...]

Een externe antenne gaat wel helpen ja, ook in een houten kist helpt dat al.

[ Voor 69% gewijzigd door Pixeltje op 08-09-2020 12:08 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hey guys,

niet helemaal Kratradio-gerelateerd maar het betreft een kratradio-onderdeel :P .

Ik zoek namelijk een Bluetooth-bordje

Nou, daar staat alie toch vol van zou je zeggen? Nou, niet helemaal want ik zoek iets specifieks en allicht weten jullie de oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbocKZtkOgpLIqEI5vS5KRUTU4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6D2LAt1g4YhLPjCbCbVRTipH.jpg?f=fotoalbum_large

Op zolder sluit ik mijn tablet op mijn oldskool analoge versterker met een verloopje van 3,5mm jack naar Stereo-RCA (de welbekende rode en witte tulp) op de AUX ingang.

Dit heeft het grote nadeel dat het uitgangssignaal op de 3,5mm jack slechts 150millivolt is. Mijn versterker moet dus heel hard staan. Zeker in vergelijk met een normale tuner

Nu wil ik met een simpel boardje een Bluetooth ontvangertje maken.

Maar, de meeste bordjes hebben ook een zeer laag uitgangsvermogen, waardoor ik er niet veel mee opschiet (behalve dat er geen kabeltje meer tussen tablet en versterker zit :+ )

ik ga Tinyelectronisc even bellen wat het uitgangssignaal is van deze:
https://www.tinytronics.n...audio-jacks-bluetooth-5.0

Iemand een tip voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 21:00
Een TPA6120 zou een mogelijke oplossing zijn. Dit wordt voornamelijk gebruikt als een koptelefoon versterker.

Een andere optie is een PAM8403. Dit heb ik gebruik om een elektrische gitaar op een standaard versterker te kunnen aansluiten. Normaal is het signaal van een elektrische gitaar veel te zwak.

Als je dit wilt gebruiken dan kun je het beste voor de versie met potmeter gaan. Het kan zijn dan de PAM8403 het signaal te veel versterkt. Met de potmeter kun je dus dat signaal regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kantabai
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-05-2021
Ik heb een behuizing met ruimte voor twee speakers. Ik zou graag een beetje bass willen dus dacht ik aan 1 speaker en 1 subwoofer. Alleen gaat dit niet erg ten koste van het geluidskwaliteit aangezien ik dan maar 1 speaker heb.

[ Voor 99% gewijzigd door FeaR op 21-09-2020 11:45 . Reden: De gehele Topic Start posten is wat too much ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Kantabai schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:04:
[...]

Ik heb een behuizing met ruimte voor twee speakers. Ik zou graag een beetje bass willen dus dacht ik aan 1 speaker en 1 subwoofer. Alleen gaat dit niet erg ten koste van het geluidskwaliteit aangezien ik dan maar 1 speaker heb.
Als je het signaal mono maakt, zoals bij de subwoofer, dan niet echt geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DAX23E schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:46:
Een TPA6120 zou een mogelijke oplossing zijn. Dit wordt voornamelijk gebruikt als een koptelefoon versterker.

Een andere optie is een PAM8403. Dit heb ik gebruik om een elektrische gitaar op een standaard versterker te kunnen aansluiten. Normaal is het signaal van een elektrische gitaar veel te zwak.

Als je dit wilt gebruiken dan kun je het beste voor de versie met potmeter gaan. Het kan zijn dan de PAM8403 het signaal te veel versterkt. Met de potmeter kun je dus dat signaal regelen.
thanks jeffrey,

disclaimertje: ik ben niet zo heel erg thuis in elektronica hoor dus dit vind ik ingewikkeld worden ;)

Die TPA heeft volgens mij al een versterker aan boord, dat zoek ik niet omdat ik de tablet op mijn huidige versterker wil aansluiten.

Die PAM* lijkt me in geval geschikt om dat signaal op te krikken.

DIe PAM zie ik staan incl versterking.

Ik ga in elk geval dat goedkope BT bordje van TinyTronisc even bestellen, als ik mazzel heb dan is het uitgangssignaal daarvan hoger dan mijn tablet.
Is dat signaal ook laag, dan heb ik in elk geval het gemak van de bluetooth bediening :)

Dan kan ik altijd nog even kijken of ik zo'n PAM er iets tussen kan zetten, ik denk dat ik je dan nog even DM ;)

*doet me denken aan Fallout 4 :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OucceFXBbBvILtUh7Fgc9JkiOWQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TrZrssK8aidL1NUGUHCu0gLf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Fraggert op welke ingang van de versterker sluit je de tablet aan en welke ingangen heb je nog meer?

Ik heb een buizenradio met een speciale ingang voor een platenspeler. Deze ingang versterkt het signaal veel meer omdat het signaal van de platenspeler veel lager ligt dan een cassette speler.

Mocht jij dus ook zo'n ingang voor een platenspeler hebben dan zou je mischien geluk hebben dat als je daar je tablet op aansluit het geluid veel harder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DAX23E schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:36:
Fraggert op welke ingang van de versterker sluit je de tablet aan en welke ingangen heb je nog meer?

Ik heb een buizenradio met een speciale ingang voor een platenspeler. Deze ingang versterkt het signaal veel meer omdat het signaal van de platenspeler veel lager ligt dan een cassette speler.

Mocht jij dus ook zo'n ingang voor een platenspeler hebben dan zou je mischien geluk hebben dat als je daar je tablet op aansluit het geluid veel harder kan.
Ik heb de phonostage net even gauw geprobeert, het geluid klonk hierdoor inderdaad harder (zelfde niveau zoals bijv de tuner of de cd-speler) maar het geluid klonk helaas nergens naar, ik was al mijn hoge tonen kwijt en alles klonk onwijs dof.

En nee, dat lag niet aan Behemoth :P

Dus dat gaat hem helaas niet worden, morgen pak ik de rest van de ingangen wel even. Ik kan er wat lastig bij omdat ik bezig ben op zolder, kan amper me kont keren |:(

The usual suspects zoals cd, tuner, AUX (die ik dus gebruik voor de tablet), Phono en DAT monitor rechts onderin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhJBaruVWD80GQgyqOpjWVY8Xp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3kbGPi2rBalHHYJRACqZ1Uo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fraggert schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:29:
[...]

Ik heb de phonostage net even gauw geprobeert, het geluid klonk hierdoor inderdaad harder (zelfde niveau zoals bijv de tuner of de cd-speler) maar het geluid klonk helaas nergens naar, ik was al mijn hoge tonen kwijt en alles klonk onwijs dof.
Dat komt voornamelijk omdat je phonotrap wel meer versterkt maar ook een ander inganssignaal verwacht, zie voor meer info deze meneer die mooi uitlegt waarom LINE en PHONO van elkaar verschillen;
https://vinylrestart.com/difference-between-phono-and-line/
En nee, dat lag niet aan Behemoth :P
Sure? :P
Dus dat gaat hem helaas niet worden, morgen pak ik de rest van de ingangen wel even. Ik kan er wat lastig bij omdat ik bezig ben op zolder, kan amper me kont keren |:(

The usual suspects zoals cd, tuner, AUX (die ik dus gebruik voor de tablet), Phono en DAT monitor rechts onderin:

[Afbeelding]
Ik zou gewoon lekker een voorversterkertje proberen ertussen te knopen. Denk dat dat beter resultaat geeft :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pixeltje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 07:42:
[...]

Dat komt voornamelijk omdat je phonotrap wel meer versterkt maar ook een ander inganssignaal verwacht, zie voor meer info deze meneer die mooi uitlegt waarom LINE en PHONO van elkaar verschillen;
https://vinylrestart.com/difference-between-phono-and-line/

[...]

Sure? :P

[...]

Ik zou gewoon lekker een voorversterkertje proberen ertussen te knopen. Denk dat dat beter resultaat geeft :)
OK top, PHONO werkt dus doorgaans met nog veel lagere voltages.

Ik kan vanmiddag nog even Cannibal Corpse proberen maar vrees eenzelfde uitkomst :+

Ik laat even zo'n BT bordje komen voor 5 euro, kost geen drol, leuk en leerzaam (zoiets is voor mij al heel wat :X ) om even wat mee te klooien.

Een adapter op 5V heb ik al liggen. Ik gooi nl. nooit voedingen en laders weg als apparatuur stuk is :)

Valt het nog tegen met de output dan knoop ik zo'n signaalversterkertje tussen de BTmodule en de versterker.

Ik laat het hier nog wel even weten, zal wel een winterprojectje worden maar wat in het vat zit, verzuurt niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:13
Fraggert schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:45:
Hey guys,

niet helemaal Kratradio-gerelateerd maar het betreft een kratradio-onderdeel :P .

Ik zoek namelijk een Bluetooth-bordje

Nou, daar staat alie toch vol van zou je zeggen? Nou, niet helemaal want ik zoek iets specifieks en allicht weten jullie de oplossing.

[Afbeelding]

Op zolder sluit ik mijn tablet op mijn oldskool analoge versterker met een verloopje van 3,5mm jack naar Stereo-RCA (de welbekende rode en witte tulp) op de AUX ingang.

Dit heeft het grote nadeel dat het uitgangssignaal op de 3,5mm jack slechts 150millivolt is. Mijn versterker moet dus heel hard staan. Zeker in vergelijk met een normale tuner

Nu wil ik met een simpel boardje een Bluetooth ontvangertje maken.

Maar, de meeste bordjes hebben ook een zeer laag uitgangsvermogen, waardoor ik er niet veel mee opschiet (behalve dat er geen kabeltje meer tussen tablet en versterker zit :+ )

ik ga Tinyelectronisc even bellen wat het uitgangssignaal is van deze:
https://www.tinytronics.n...audio-jacks-bluetooth-5.0

Iemand een tip voor me?
Is iets van deze producten misschien iets voor je?
https://www.arylic.com/collections/diy-audio

M'n schoonouders gebruiken deze en dat werkt wonderbaarlijk goed.
Een als je dus op je kluszolder WiFi bereik of een bekabelde internet verbinding hebt ook nog heel interessant.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammort
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-01 14:34
Hey allen,

Ik ben geen kistradio aan het bouwen, maar wil even een quick en dirty audio setup maken voor in mijn klusruimte waar ik de laatste tijd veel tijd spendeer. Ik heb een oude autoradio en een setje speakers uit m'n auto en heb gewoon elektriciteit dus geen accu nodig.

Omdat het idee is om dit met spullen te doen die ik al heb, heb ik zitten zoeken naar een geschikte voeding.
Het beste wat ik kon vinden is een 12v usb adapter van een oude telefoon, deze levert 1.25A op 12v. Is dat voldoende? Ik ben niet van plan om veel vermogen te vragen, het is voor wat achtergrondmuziek.
Of kan ik dan beter een simpel 12v adaptertje bestellen die bijv. 3A levert op 12v? (liever niet)

Ik dacht dan gewoon een oude USB laadkabel door te knippen en die te verbinden met de min en plus (en memory) van de radio. Zie ik nog iets over het hoofd?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik denk dat een 1.25 A voeding een tikkie licht is. Ik zou voor iets in de richting van 5A gaan. Als je een regelbare voeding kan vinden die 13v kan geven is het helemaal mooi.

Auto-accus’s hebben een volgeladen spanning van 12.8v maar tijdens het rijden kan die spanning oplopen tot iets meer dan 14v. Als je onder de 14 blijft zit je voor de radio goed.

12v bij 1.25 A levert maar 15W vermogen en dat is niet veel voor een radio, die zelf ook wat stroom lust om de lampjes te laten branden e.d. Als je iets van 12v bij 5A kan vinden zit je richting de 100w 60 W en dat is prima.

Edit; iets met een rekenfoutje

[ Voor 3% gewijzigd door Pixeltje op 23-11-2020 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAX23E
Als je ergens een oude computervoeding hebt liggen dan zou je ook die kunnen gebruiken. Deze leveren genoeg stroom. Wel moet je dan een kleine aanpassing maken, zodat deze computervoeding aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammort
De 12v 3A adapters zijn nog wel goed te vinden, worden voor LED armaturen etc. gebruikt lijkt het op. Misschien dat ik daar voor ga. Ik had nog wat laptop laders gevonden maar die waren met gemiddeld 19V niet geschikt.

Een PC voeding zou evt. nog kunnen, maar bewaar ik liever als last resort vanwege het formaat.

Iemand nog een tip wat voor een soort apparaten normaal gesproken 12 a 14 volt laders laders hebben met een geschikt amperage? Helpt misschien bij het zoeken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Gammort schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:47:
De 12v 3A adapters zijn nog wel goed te vinden, worden voor LED armaturen etc. gebruikt lijkt het op. Misschien dat ik daar voor ga. Ik had nog wat laptop laders gevonden maar die waren met gemiddeld 19V niet geschikt.

Een PC voeding zou evt. nog kunnen, maar bewaar ik liever als last resort vanwege het formaat.

Iemand nog een tip wat voor een soort apparaten normaal gesproken 12 a 14 volt laders laders hebben met een geschikt amperage? Helpt misschien bij het zoeken ;).
Deze zou ik doen. Zie m nu pas maar voor 20 euro kun je er geen buil aan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:27
Pixeltje schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:51:
Als je iets van 12v bij 5A kan vinden zit je richting de 100w en dat is prima.
uhm, 12V bij 5A is 60W ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wooops. Daar zeg je zoiets. Foutje bedankt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammort
Pixeltje schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:29:
[...]

Deze zou ik doen. Zie m nu pas maar voor 20 euro kun je er geen buil aan vallen.
Dankje, als ik na een zoektocht in het ouderlijk huis niets meer kan vinden dan gaat zoiets het worden 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen1
  • Laatst online: 29-01-2023
Goedemorgen medetweakers!

Even een korte vraag betreffende het gebruik van de Zoudio AIO4CH en BMS345 in combinatie met een 5s Lipo batterij.

De Lipo heeft een 5pin JST connector (vermoedelijk voor gebalanceerd laden?) en een algemene + en - uit. De 5 pin JST kan direct op de BMS, maar het is mij niet duidelijk of de main + en - van de accu op PACK +/- of op BATTERY +/- op het BMS moet, gezien dit op het bijbehorende datasheet niet gespecificeerd staat.

Als iemand hier opheldering over kan geven dan hoor ik het graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

tijmen1 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:26:
Goedemorgen medetweakers!

Even een korte vraag betreffende het gebruik van de Zoudio AIO4CH en BMS345 in combinatie met een 5s Lipo batterij.

De Lipo heeft een 5pin JST connector (vermoedelijk voor gebalanceerd laden?) en een algemene + en - uit. De 5 pin JST kan direct op de BMS, maar het is mij niet duidelijk of de main + en - van de accu op PACK +/- of op BATTERY +/- op het BMS moet, gezien dit op het bijbehorende datasheet niet gespecificeerd staat.

Als iemand hier opheldering over kan geven dan hoor ik het graag! :)
@lutkeveld weet dit waarschijnlijk het beste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-05 12:05
De JST connector is ook voor het checken van het laadniveau per cel.

Voor het aansluiten:
De +/- van je accu gaat op de battery +/- kant.
De pack +/- kan je de versterker op aansluiten. Dit is de beveiligde kant van de accu.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen1
lutkeveld schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:06:
De JST connector is ook voor het checken van het laadniveau per cel.

Voor het aansluiten:
De +/- van je accu gaat op de battery +/- kant.
De pack +/- kan je de versterker op aansluiten. Dit is de beveiligde kant van de accu.
Bedankt! Dat is helder :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tijmen1
Hierbij een korte update over de voortgang van een compacte draadloze speaker waar ik mee bezig ben. Ik had de onderdelen al bijna een jaar liggen maar ben er recentelijk pas echt aan toe gekomen. Ik zal later een uitgebreidere post schrijven als de speaker af is, maar ik ben nu al tevreden met het resultaat! De amp/DSP van Zoudio maakt het echt makkelijk om goed klinkend resultaat te behalen! Vooral de dynamic EQ zorgt ervoor dat de basweergave beter is dan ik had gehoopt, al moet je wel realistische verwachtingen hebben gezien de omvang van het luidsprekertje. Verder levert de versterker (meer dan) genoeg vermogen voor de drivers die ik gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74Q3eDS6OaiG6eUsG3tmYGv_6mY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B41WeOQbZF2yZ8bo4SB1ILZR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LH8Qevd3WvDLQp1wHehYEWgvako=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Plaxp2CFsCHw4zLUR9DlJlzI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sslNpJn5W2C3p1j7Q_Ntzp-3Vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdabMG0We69uIVifT5PaswRs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
kort:
Kunnen 3ohm autospeakers zonder nadeel op een 4-8 ohm versterker met 12V accu voeding?

uitgebreid:
Ik heb een Dayton Audio KAB-250v3 versterker met 2x Dayton Audio BE-18650 in parralel voor in mijn .50 munitiekist speaker. Nu zoek ik daar nog een mooi en "goed klinkend" setje speakers bij, ik vind de "looks" ook belangrijk en nou hoef ik geen Thodio replica te maken maar hun gele speakers matchen erg goed bij de gele tekst op het kistje. Dus ben ik opzoek gegaan en kwam ik deze Ground Zero speakers tegen maar die zijn 3 ohm. gaat dat problemen geven qua stroomverbruik?
Het batterij extension board geeft maar een magere 12V aan de 12V-24V amp dus ik wil niet te veel vermogen verspillen aan "verkeerde ohm" speakers. (als dat ook maar enigszins logisch klinkt)
Als alternatief kwam ik ook deze JL audio tegen.
Of kan ik beter gewoon de gele speakers uit mijn hoofd zetten en voor andere/betere bang for bucks speakers gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Ben-i op 30-01-2021 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Niewols
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-04-2021
Hey allemaal,

Ik ben Max en heb wat advies nodig.

Ik heb laatst een radio kist gemaakt met 2 frontjes en een sub hierbij heb ik een radio en een auto versterker gebruikt, alleen deze verbruikt veel stroom en dus grote accu nodig. Ik wil een nieuwe kist maken met daarin 2front speakers 1 grotere sub en 2tweeters.
Wie zou mij wat advies kunnen geven over klasse De versterkers en of een auto versterker?

Met vriendelijke groet,
Max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
M.Niewols schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:43:
Hey allemaal,

Ik ben Max en heb wat advies nodig.

Ik heb laatst een radio kist gemaakt met 2 frontjes en een sub hierbij heb ik een radio en een auto versterker gebruikt, alleen deze verbruikt veel stroom en dus grote accu nodig. Ik wil een nieuwe kist maken met daarin 2front speakers 1 grotere sub en 2tweeters.
Wie zou mij wat advies kunnen geven over klasse De versterkers en of een auto versterker?

Met vriendelijke groet,
Max.
Hi Max! En heb je ook een bepaald budget in gedachten? Er zijn namelijk oplossingen van 5 euro: TA2024. Maar ook zijn er bijvoorbeeld bordjes die veel uitgebreider zijn (zoals die van @lutkeveld - geen idee of hij ze nog verkoopt), maar dan praat je over hele andere budgetten.
Heb je verder al nagedacht over de accu en hoe je die wilt laden (en beveiligen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Niewols
  • Laatst online: 13-04-2021
Accu's heb ik staan net zoals een druppelaar en 2 front speakers en een sub( ik ga waarschijnlijk andere kopen.) Ik zat erover na te denken over een accu safe die Julie in een van de voorbeelden lieten zien.
Over het budget moet ik nog kijken maar dat zal voor de versterkers zo'n €100 zijn tenzij het beter is voor duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
M.Niewols schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:11:
Accu's heb ik staan net zoals een druppelaar en 2 front speakers en een sub( ik ga waarschijnlijk andere kopen.) Ik zat erover na te denken over een accu safe die Julie in een van de voorbeelden lieten zien.
Over het budget moet ik nog kijken maar dat zal voor de versterkers zo'n €100 zijn tenzij het beter is voor duurder.
De Accusafe is niet meer verkrijgbaar en volgens mij ook niet meer de beste oplossing.

Onderstaande is misschien een erg goede oplossing. Daar kan @lutkeveld je meer over vertellen.
lutkeveld schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:09:
Het is zo ver, mijn all-in-one versterker is beschikbaar voor pre-order.
Bestellingen worden eind februari in volgorde van betaling verstuurd.

ZOUDIO AIO4CH: 4-kanaals versterker met DSP en Bluetooth

[Afbeelding]

Features:
-4x45W klasse D versterker (ook in te stellen als 2.1 of 2.0)
-Bluetooth V4.2 APT-X met True Wireless Stereo
-Instelbare DSP
-Makkelijk te gebruiken Windows configuratie tool
-Klein formaat en hoge efficiëntie

Screenshot configuratietool:
[Afbeelding]

Zoals te zien zijn er veel instellingen die makkelijk aangepast kunnen worden, zoals:
-Start en maximaal volume
-Accuprotectie voltages
-Input (links/rechts/mono) en output (4.0/2.1/2.0) configuratie
-13 algemene filters (equalizers) en 5 filters per kanaal (crossovers)
-2 equalizers die ingeschakeld kunnen worden met een knop (e.g. indoor/outdoor, bass-boost)
-Volume afhankelijke equalizer
-Vertraging per kanaal

Productpagina (details, downloads, bestellen): klik hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lutkeveld
Die is zeker nog te koop!

www.zoudio.com/product/aio4ch

Minimum spanning is instelbaar via de windows configuratietool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander-K
  • Laatst online: 19-08-2021
Hallo allemaal,

Mijn naam is Sander, ik ben nieuw op dit forum en in de kistradio bouw wereld, maar het lijkt me erg interresant om er een keer een te bouwen. ik heb 2 oude speakers thuis staan die ik hiervoor wouw gaan gebruiken het zijn Philips 70fb563. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX-Du9XY17sRNuu3LJvPsarah-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8T37loomFFsrCFZic2lEVYks.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTJwFgHCTok19tIufjIGcpWBYII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNLrSP3pbHE7kM8QcTbwgaP5.jpg?f=fotoalbum_large

Om te beginnen met bouwen dacht ik eerst een speaker te bouwen zonder accu's maar gewoon via een 24v voeding, met een bluetooth versterker bordje deze had ik in gedachten :

https://www.amazon.nl/gp/...?smid=AS8JK4HNTE2NO&psc=1

Dit wil ik het liefst gewoon in de kist bouwen die er nu al omheen zit aangezien ik gelezen heb dat bij Hifi speakes het volume van de kist een groot verschil maakt voor de kwalitiet van het geluid.

Ik zit alleen met een paar dingen waar ik nog niet helemaal uit kom.
aangezien ik 3 speakers heb en de meesten maximaal 2 uitgangen kom ik er een te kort neem ik aan toch? is hier een makkelijke oplossing voor of heb ik gewoon de verkeerde bordjes gezocht.
ik heb wel aan de achter kant van mijn kast een conector zitten die normaal op de versterker aangesloten zijn. Kan ik deze + en - draden dan gebruiken om in een poort te stoppen zodat alle speakers het doen?

Wat denken jullie van het idee om de kist te gebruiken die er al om heen zit? Of ander ingevingen en tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Groeten,
Sander K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben-i
Als je maar 1 luidspreker wilt gebruiken (met 3 drivers laag, midden en hoog) kan je een mono versterker kopen of je moet je stereoversterker naar mono maken. (staat misschien wel in de openings post en anders ff Googlen)
Die sluit je aan op de 2 terminals L+R en klaar.
In jou luidspreker zit een filter/crossover die het signaal opsplitst naar de 3 drivers dus daar hoef je niets aan te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben-i op 29-03-2021 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:13
Inderdaad gewoon de originele aansluiting van de speaker gebruiken. Zoals Ben-i al zegt zit er een crossover filter in de speaker die de verschillende toonhoogten verdeeld over de drivers. De versterker die je aandraagt is prima hiervoor geschikt.

Overigens raad ik je af de speaker op de foto te gebruiken. Zo te zien is de driver voor de bastonen rondom afgescheurd door ouderdom. Dit geeft een erg belabberd geluid. Normaal zou ik aanraden even bij de kringloopwinkel langs te gaan voor een ander setje speakers, maarja dat kan nog even niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-K
Ik was van plan de speaker op nieuw te voorzien van foam, en was van plan dit zelf te doen weet alleen niet of dit een lastig klusje is. Lees op internet veel uiteen lopende meningen.
Misschien iemand hier die er ervaring in heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DAX23E
Ik het van het refoamen geen verstand. Maar toen ik op die speaker zocht kwam ik een volledige uitleg tegen hoe iemand dat deed voor deze speaker. Hier is de link:
http://www.goodhifi.com/Projects/FB-561%20project%20EN.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-05 19:06
€ 4,14 35%OFF | 1Pc 30W Power Bluetooth Versterker Digitale Versterker Met Microfoon Ingebouwde Bluetooth Microfoon Mono Eindversterker Board
https://a.aliexpress.com/_ufVrXB

Volgens mij is deze mono.

Met een beetje geduld is de rolrand van de bas speaker wel te vervangen.
Hier zijn zat filmpjes over te vinden.
Op de magneet staat het type van de woofer. Ad.... Met dat typenummer kun je de vervangende rolrand wel vinden.
Of je meet de oude rand goed op en besteld er 1 op aliexpress.

[ Voor 41% gewijzigd door ronnie vd op 01-04-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crillius
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:03

Crillius

Goed gek is ook niet verkeerd

hallo allemaal,

even een kort vraagje in de richting van de vraag van Gammort:

ik wil een klein dedicated versterkertje bouwen om twee stereo boxen aan te sluiten op mijn TV
(ik hou niet van soundbars en die zijn echt veel te duur voor wat je krijgt)
daar heb ik dus een ampje voor nodig en waarschijnlijk een DAC (nog even kijken waar ik het geluid uit haal)

mijn vraag is of ik dan een zelfde amp bordje als in de startpost moet kiezen of dat ik dan beter (gezien de aanwezigheid van een stopcontact) voor een andere (230V) variant kan gaan?

wie oh wie heeft hier een zinnig antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G. Hop
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-08-2021
Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier en vroeg me af of jullie me wat advies konden geven.
Ik heb wat autospeakers over (Pioneer TS-A2013i) en wou hier een portable speaker (met bluetooth) mee maken.
Deze wou ik combineren met een versterker en accu (de links staan hieronder).

https://nl.grandado.com/p...y1csn3JrC79AaAu1ZEALw_wcB

speaker specs: 8 Inch 3-way speakers, 80 Watt RMS, 4Ohm
Versterker specs: 2x100 watt bij 24 volt en 4 Ohm
batterij specs: 24 volt en 12Ah

Denken jullie dat deze combinatie zal werken of niet?
Of hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt!
Groeten,
G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
G. Hop schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:20:
Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier en vroeg me af of jullie me wat advies konden geven.
Ik heb wat autospeakers over (Pioneer TS-A2013i) en wou hier een portable speaker (met bluetooth) mee maken.
Deze wou ik combineren met een versterker en accu (de links staan hieronder).

https://nl.grandado.com/p...y1csn3JrC79AaAu1ZEALw_wcB

speaker specs: 8 Inch 3-way speakers, 80 Watt RMS, 4Ohm
Versterker specs: 2x100 watt bij 24 volt en 4 Ohm
batterij specs: 24 volt en 12Ah

Denken jullie dat deze combinatie zal werken of niet?
Of hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt!
Groeten,
G
Dat moet gewoon werken. De veel mensen zijn echter huiverig voor die (blauwe) chinese accu-packs, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-K
hallo,

zoals ik al eerder aangegeven heb was ik bezig met het maken van 2 speakers waarvan ik de gene met kabel nu af heb gekregen. zie hieronder de fotos voor het resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mD-EmSQ8ETYmNX51qvy4HkCTRBk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjkZd1kqStTEzizVMp2Td0Rj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdzCpMn1AMzx5Xha8gH73JOOOK0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4IOi9G28RbbKyPzO0sRBVon.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzxWE6FGd_FqWtcLqmwyS3-N4zM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgy0ZE4EKkkcUGO6SBTivUaz.jpg?f=fotoalbum_tile

Heb zelf de pootjes gemaakt met de 3d printer er komen nog handgrepen aan zaodat die makkelijker te verplaatsen is.
Ik heb laatst iemand horen zeggen dat ik een condensator er tussen moet zetten zodat deze de pieken op kan vangen? weet zelf niet goed of dit klopt of dat dit al in binnen in mijn speaker gebeurd aangezien het ingangs signaal al wordt opgedeeld in 3 uitgangen door onderstaande bordje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tX-Iuc3XrXxB2xd8ZK0e0bZSuK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxjhSs0mFSuPi4xmDOWG2e53.jpg?f=fotoalbum_large

voor mijn andere speaker die ik wil maken ga ik gebruik maken van een accu. ben er zelf nog niet helemaal over uit hoe ik dit het beste kan doen met laden etc. mensen die hier tips voor hebben? heb op het forum gelezen dat mensen veel gebruik maken van gereedschap accu's maar weet persoonlijk niet of dit voor mij de goede oplossing is, aangezien ik graag redelijk wat speeltijd uit de speaker wil halen ( 8 uur ongeveer) als dat uberhaut mogelijk is :) .

[ Voor 19% gewijzigd door Sander-K op 15-04-2021 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Sander-K schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:39:
voor mijn andere speaker die ik wil maken ga ik gebruik maken van een accu. ben er zelf nog niet helemaal over uit hoe ik dit het beste kan doen met laden etc. mensen die hier tips voor hebben? heb op het forum gelezen dat mensen veel gebruik maken van gereedschap accu's maar weet persoonlijk niet of dit voor mij de goede oplossing is, aangezien ik graag redelijk wat speeltijd uit de speaker wil halen ( 8 uur ongeveer) als dat uberhaut mogelijk is :) .
Ik zou even zoeken op accu of lipo in dit en voorgaande topic. Vroeger was het vooral loodgel accu's (maar die zijn zwaar), tegenwoordig meer LiPo. Zorg in ieder geval voor beveiliging, zodat je je accu niet geheel ontlaadt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:40

Videopac

Rommelt wat aan.

hallo,

zoals ik al eerder aangegeven heb was ik bezig met het maken van 2 speakers waarvan ik de gene met kabel nu af heb gekregen. zie hieronder de fotos voor het resultaat.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Heb zelf de pootjes gemaakt met de 3d printer er komen nog handgrepen aan zaodat die makkelijker te verplaatsen is.
Ik heb laatst iemand horen zeggen dat ik een condensator er tussen moet zetten zodat deze de pieken op kan vangen? weet zelf niet goed of dit klopt of dat dit al in binnen in mijn speaker gebeurd aangezien het ingangs signaal al wordt opgedeeld in 3 uitgangen door onderstaande bordje.[Afbeelding]

Ik weet niet precies wat die persoon bedoeld, maar het scheidingsfilter zou ik er sowieso tussen laten.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-K
Ik heb even in dit forum gekeken voor de accus die ik zou willen gaan gebruiken kwam en ik kwam dit ding tegen die ik waarschijnlijk wil gaan gebruiken:
https://www.soundimports....ectronics-ps-bc12113.html
vond persoonlijk de LiPo lastiger dan dit bordje.

De batterijen die ik hiervoor wil gaan gebruiken zijn de volgende:
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A2WZ15SK4W5N59&psc=1

als ik het goed begrijp heb ik met 5 van deze cellen 44000 mAH (5 x 8800 mAH) en 18,5 V (5 x 3.7 V) maar hier ben ik niet zeker over.

echter vraag ik me af hoelang ik ongeveer met met 44000 mAH kan doen als ik een versterker boardje gebruik van 100 W (https://www.amazon.nl/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1) en of het uberhaut klopt wat ik berekend heb hierboven

heeft iemand toevallig ervaring met dit bordje die mij kan helpen of iemand die hier verstand van heeft?

[ Voor 31% gewijzigd door Sander-K op 19-04-2021 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

hallo,

(...)
Ik heb laatst iemand horen zeggen dat ik een condensator er tussen moet zetten zodat deze de pieken op kan vangen? weet zelf niet goed of dit klopt of dat dit al in binnen in mijn speaker gebeurd aangezien het ingangs signaal al wordt opgedeeld in 3 uitgangen door onderstaande bordje.
[Afbeelding]
Dat 'bordje' is het scheidingsfilter, wat er voor zorgt dat het signaal van je versterker netjes wordt verdeeld naar hoog/midden/laag, zodat de juiste speaker het juiste signaal krijgt.

De elco die bedoeld wordt is (vermoed ik) eentje tussen de stroombron en de versterker. Dat werd weleens gedaan om stroompieken op te vangen als je het vermoeden hebt dat je stroombron hoge pieken (bijvoorbeeld luide bastonen) niet op kan vangen. Ik zou het niet doen.
Ik heb zelf accu's van Parkside gebruikt (Lidl gereedschap). Die accu's zijn betaalbaar en leveren met 20v en 4Ah meer dan genoeg vermogen om lang te spelen. Ik heb er zelf twee parallel gezet voor 20V bij 8Ah. De beveiliging zit in de accu zelf waardoor die uitschakelt wanneer de spanning te laag wordt.

Deze bijvoorbeeld: https://www.lidl-shop.nl/...-20v-2ah-lader/p100285723

verder zijn ze vrij robuust en licht, was voor mij genoeg reden om het een keer te proberen. De 4Ah accu's kan ik zo snel niet vinden op de site van Lidl maar die hebben ze dus wel (gehad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:06
Sander-K schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:01:
De batterijen die ik hiervoor wil gaan gebruiken zijn de volgende:
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A2WZ15SK4W5N59&psc=1

als ik het goed begrijp heb ik met 5 van deze cellen 44000 mAH (5 x 8800 mAH) en 18,5 V (5 x 3.7 V) maar hier ben ik niet zeker over.
Die batterijen zijn nooooooit 8800 mAh. Haal je batterijen bij https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/26650.html
Check hier even of er een review van is: https://lygte-info.dk/rev...Common26650comparator.php

Dan weet je in ieder geval dat je met fatsoenlijke cellen bezig bent. Met 5 stuks kun je dan of 25000 mAh (parallel) halen óf 18 Volt (serie). Wil je allebei moet je 25 batterijen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-K
Hallo allemaal, (excuus voor de recente spam op dit forum _/-\o_ )

Na enige tijd gekeken te hebben naar soorten accus, heb ik ervoor gekozen om te gaan voor een LiPo accu (https://hobbyking.com/nl_...ve_magento_nl_nl_products) in combinatie met de ZOUDIO BMS345.

Echter heb ik nog een wat onduidelijke dingen over de BMS:
hoe worden de + en - van de accu op de battery + en - van de BMS bevestigd moet hiervoor de connector van de accu af geknipt worden en de draden op het bordje gesoldeerd?

Als ik de BMS345 gebruikt hoe laad ik de accus dan? ik zie in de data sheet staan dat ik gebruik kan maken van een 24v PSU weet alleen niet goed wat dit inhoud? als ik erop zoek kom ik hier op uit (https://www.applamp.nl/ad...Z7hcvTkhlGOxoCVpoQAvD_BwE) weet alleen niet of dat dit klopt.

En als laatse is mijn vraag of de BMS345 zo te gebruiken is of dat er eerst een programma ingeprogameerd moet worden?

Ik hoop dat iemand hier mischien ervaring mee heeft die mij kan helpen. Ik zag op eerdere reacties dat @lutkeveld hier veel kennis over heeft mischien kan jij mij helpen

Bedankt voor alle reacties ook op de voorgaande vragen van mij :)

[ Voor 85% gewijzigd door Sander-K op 11-05-2021 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lutkeveld
moet hiervoor de connector van de accu af geknipt worden en de draden op het bordje gesoldeerd?
Ja, of een female connector aan de BMS solderen waar je hem dan in plugt
Als ik de BMS345 gebruikt hoe laad ik de accus dan? ik zie in de data sheet staan dat ik gebruik kan maken van een 24v PSU weet alleen niet goed wat dit inhoud? als ik erop zoek kom ik hier op uit (https://www.applamp.nl/ad...Z7hcvTkhlGOxoCVpoQAvD_BwE) weet alleen niet of dat dit klopt.
Die is inderdaad mogelijk. Als je 15 euro extra overboekt kan ik er ook wel eentje meesturen.
En als laatse is mijn vraag of de BMS345 zo te gebruiken is of dat er eerst een programma ingeprogameerd moet worden?
Je moet alleen de headers in de juiste configuratie zetten en de bekabeling goed aansluiten. Er is geen software nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

JTfoto

Work hard

Hoi allemaal,

Ik probeer momenteel om WinISD onder de knie te krijgen om een variant te maken op de Isetta van Paul Carmody. Ik vraag mij af of iemand mijn resultaten wil bekijken en kan bevestigen of ik zo een goede simulatie heb of dat ik iets vergeten ben.

Ik simuleer in totaal 2 situaties:
- Tangband W5-1138SMF + Dayton Audio DS215-PR, met 40g toegevoegd gewicht (Dus passive radiator design)
- Tangband W5-1138SMF + Slot port (15cm x 2cm x 58cm)

Beide situaties hebben een netto inhoud van 10,75L (inhoud die drivers, componenten en evt poort innemen zijn er dus vanaf getrokken) en ik kom uit op het volgende resultaat (waarbij TB+8PR het passive radiator design is en Test BR het slot port design):
Frequentie respons:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiHd31vuvoppIySzmsa3-oAdLgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oVHAyAZMn71x7QvLE6dsPZAH.png?f=fotoalbum_large

Cone excursion @50Watt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRzl0tsNbM3I-F7LCFSY62vVTZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gm6qLelHw34Wt99r03Jxy04q.png?f=fotoalbum_large

PR excursion @50Watt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02OpoWzUWI1RUj1bGNuaSqeSwHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tuMu1cCZj0u5MtdLlBNsdLEn.png?f=fotoalbum_large

Port velocity @50Watt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VJxBMCe1ZUxc4QzobBSM7p9u_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xI9Z2N4DxjpCHVARxxdrPwE1.png?f=fotoalbum_large

Als ik dit zo bekijk, dan lijkt het alsof ik twee ontwerpen heb die identiek resultaat geven, zonder dat er teveel excursie is bij de woofer/PR en zonder port chuffing(want port velocity < 17m/s, ergens gelezen dat dat ongeveer het moment is dat je chuffing gaat horen). Ik heb ook op beide ontwerpen een high-pass gezet vanaf 30Hz zodat de woofer niet lager dan dat speelt.

Kan iemand bevestigen dat ik het zo goed aanpak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Of poortruis een probleem is, kan je bepalen met dit programmaatje: https://www.subwoofer-builder.com/flare-it.htm

Ik denk dat je de simulaties zo goed aanpakt. Een stap terug is om te kijken wat je doel is. Op basis van de schermafdruk die je toont, lijkt erop dat je nu een zo vlak mogelijke frequentierespons wilt en zo diep mogelijk wilt komen. Voor een kistradio zou ik een andere woofer kiezen, als je hem ook buiten wilt gebruiken. De W5-1138 gaat diep in een klein kastje, maar is erg inefficiënt. Om in de open lucht bas te houden, moet de luidspreker gewoon veel harder gaan. Je komt daar het makkelijkst door diepgang op te offeren. Dat is waarom de Boominator en Soundboks niet dieper gaan dan 80 en 66 Hz. Als je een factor 2 in diepgang opoffert, kan je de kistradio 2^3 = 8 keer zo efficiënt maken. Als je hem alleen binnen gebruikt, is deze woofer prima. Een woofer die in dezelfde kast harder gaat en minder kost is bijvoorbeeld de SB Acoustics SB16PFC25-4. In een basreflexkast van 10,75 L, afgestemd op 50 Hz, komt hij tot 60 Hz op -3 dB.

[ Voor 45% gewijzigd door TBTL op 14-05-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Nu online

JTfoto

Work hard

TBTL schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:37:
Ik denk dat je de simulaties zo goed aanpakt. Toevallig heb ik ook eens dezelfde woofer en PR gesimuleerd en wat me toen opviel, was dat de PR erg veel verliezen gaf. Bij gelijke grootte en afstemfrequentie ging de versie met PR een paar decibel minder hard bij de afstemfrequentie.

Of poortruis een probleem is, kan je bepalen met dit programmaatje: https://www.subwoofer-builder.com/flare-it.htm

Een stap terug: voor een kistradio zou ik een andere woofer kiezen, als je hem ook buiten wilt gebruiken. De W5-1138 gaat diep in een klein kastje, maar is erg inefficiënt. Om in de open lucht bas te houden, moet de luidspreker gewoon veel harder gaan. Je komt daar het makkelijkst door diepgang op te offeren. Dat is waarom de Boominator en Soundboks niet dieper gaan dan 80 en 66 Hz. Als je een factor 2 in diepgang opoffert, kan je de kistradio 2^3 = 8 keer zo efficiënt maken. Als je hem alleen binnen gebruikt, is deze woofer prima. Een woofer die in dezelfde kast harder gaat en minder kost is bijvoorbeeld de SB Acoustics SB16PFC25-4. In een basreflexkast van 10,75 L, afgestemd op 50 Hz, komt hij tot 60 Hz op -3 dB.
Bedankt voor de informatie. Volgens winISD krijg ik ongeveer gelijke output voor beide situaties, dus ik weet niet hoe je op dat verlies in output gekomen was? Ik ben overigens wel van plan een DEQ te gebruiken zodat de woofer ook goed mee kan doen op wat hogere volumes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ik heb me vergist, ik zie dat je de DS215 gebruikt. Ik had de SD215.

Met een dynamische equalizer kan je een woofer die hard gaat, maar niet diep, toch diep laten spelen op lage volumes. Andersom wil helaas niet.

[ Voor 51% gewijzigd door TBTL op 14-05-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Nu online

JTfoto

Work hard

TBTL schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:53:
Ik heb me vergist, ik zie dat je de DS215 gebruikt. Ik had de SD215.

Met een dynamische equalizer kan je een woofer die hard gaat, maar niet diep, toch diep laten spelen op lage volumes. Andersom wil helaas niet.
Ik dacht juist om bij hogere volumes de lagere frequenties eerder af te kappen, zodat de woofer niet over de x-max gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Dat kan ook. Bij een W5-1138 is dat gelukkig niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
Ik heb een tweetal onderdelen niet ik door gebrek aan tijd niet meer ga gebruiken voor een project. Ik ben er ooit aan begonnen maar verwacht niet dat ik het nog af ga maken.

Het gaat om de welbekende Dayton SD215A-88 woofer en een Sure electronics 2x 50W JAB3-50 board. Dit is een 2x 50W klasse D versterker met DSP. De JAB3 is ooit geprogrammeerd en is slechts een aantal keer aangeweest voor het testen. Het zelfde geld voor de woofer, is alleen gebruikt om de JAB3-woofer combinatie te testen.

Als iemand deze onderdelen kan gebruiken voor zijn project stuur me gerust even een PM

[ Voor 8% gewijzigd door maarten30 op 22-05-2021 18:33 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Ben-i
Afgelopen tijd aan een nieuwe speaker gewerkt en deze is nu eindelijk klaar.
Had een paar eisen t.o.v. mijn vorige builds (Isetta, Simple Speaker, Partyspeaker, en de Antieke radio
en die waren 1. compact 2. draagbaar 3. portable dus met accu en 4. hij moest weer beter, mooier en netter dan de vorige speaker worden.

Het is dus een .50 Ammocan /munitiekist speaker geworden.
Voor het gemak heb ik Dayton Audio KAB-250v3 versterker met 2x Dayton Audio BE-18650 in parallel gebruikt, lekker makkelijk plug and play.
nadeel is 3x 18650 dus max 12,6V maar geloof mij als ik zeg dat met het volume 1/2 open je elkaar al niet meer kan verstaan in huis. >:) dus ik vind het wel prima.
En dan nog wat schakelaars, een temperatuur meter, een volt meter, usb (non audio) en AUX aansluiting.
Voor de speakers heb ik gekozen voor JL audio deze matchen goed qua kleur en klinken ook nog eens mooi zuiver (ook niet onbelangrijk natuurlijk ;) ) maar missen natuurlijk wel wat laag maar dat is geen verrassing en had ik wel verwacht met dit formaat speakers.
Het bedieningspaneel heb ik gemaakt van aluminium dan legergroen gespoten en vervolgens de graphics en teksten er in laten lazergraveren, erg strak resultaat. 8)

Maar goed, genoeg geneuzel tijd voor foto,s... :*) (meer foto's vind je hier)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QYF2h90/IMG-20210525-104601.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qsymJ90/IMG-20210525-104529.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PmCQxQF/IMG-20210525-104651.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bry5PXg/IMG-20210525-104439.jpg

edit: Speakers grill's toegevoegd
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/evERdly.jpg

[ Voor 1% gewijzigd door Ben-i op 05-06-2021 15:38 . Reden: type fouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tbes
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-04 12:04
Die is mooi geworden !

Nu vroeg ik me af of het niet te "metaal achtig" klinkt, tot ik de extra foto's zag, er zit blijkbaar een houten inbouw in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
dank je, hij klinkt totaal niet blikkerig, ik heb er inderdaad een houten inbouw in gemaakt wat dat ongetwijfeld tegen gaat.
Maar het kistje is van zichzelf ook wel aardig stevig hoor, dus misschien kan het zonder die houten inbouw en met alleen wat (akoestisch-)schuim vulling er in ook prima (ik heb het niet getest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 23:46
Erg gaaf gedaan! Hoe heb je die perfect ronde gaten in de metalen kist gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben-i
Ik heb daarvoor een bimetaal gatenzaag voor metaal gekocht bij ecotools.nl, ze hebben verschillende diameters. samen met de houder nog geen 20,- geloof ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JTfoto
  • Nu online

JTfoto

Work hard

Daar is die dan, mijn eerste DIY portable bluetooth speaker project. Ik heb 'm "The HQ" genoemd.

Na heel wat denken en wikken en wegen heb ik besloten de knoop door te hakken en te gaan doen wat ik altijd al eens heb willen doen: een eigen speaker bouwen. Het resultaat is beter dan ik mij van tevoren had voorgesteld. De combinatie van de speakers met de AIO4CH van @lutkeveld is fenomenaal!

Hieronder wat foto's, voor meer info staat helemaal onderin een linkje naar de video die ik heb gemaakt over deze speaker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeO2knEtqUDTYHd_rnygNmDnDdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irhNqiGJrxm6wH3GbKgKRIWQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZ9nqGtriD85o1cIEs19jt5l5E4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJOjZq54qtsQqSc5wnkRPeM5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCuGvJP2HAyRUhPUjIqVaNQwfmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0aV1TWWtjnRicH1SP5WXp9HV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessan_nl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-05-2022
Ik ben onlangs weer begonnen met het maken van een "BoomBox". Ik had namelijk nog wat versterkertjes liggen van een oude boombox en een AccuSafe.

Alleen nu ben ik bijna klaar maar doet mijn AccuSafe het niet goed. Deze geeft alleen nog voltage als ik hem aansluit op het netstroom.

Maar alleen op de accu doet hij het niet. Dan krijg ik geen voltage. Nu vroeg ik me af of ik ergens nog een accusafe op de kop kan tikken.

Of dat er alternatieven zijn die checken wat mijn voltage van mijn batterij is en automatisch uitschakelt en dat deze automatisch schakelt tussen batterij en netstroom.

Heb zelf al wat lopen zoeken maar kan niet 1,2,3 iets kant-en-klaar vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Tessan_nl schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:57:
Ik ben onlangs weer begonnen met het maken van een "BoomBox". Ik had namelijk nog wat versterkertjes liggen van een oude boombox en een AccuSafe.

Alleen nu ben ik bijna klaar maar doet mijn AccuSafe het niet goed. Deze geeft alleen nog voltage als ik hem aansluit op het netstroom.

Maar alleen op de accu doet hij het niet. Dan krijg ik geen voltage. Nu vroeg ik me af of ik ergens nog een accusafe op de kop kan tikken.

Of dat er alternatieven zijn die checken wat mijn voltage van mijn batterij is en automatisch uitschakelt en dat deze automatisch schakelt tussen batterij en netstroom.

Heb zelf al wat lopen zoeken maar kan niet 1,2,3 iets kant-en-klaar vinden.
Accusafe is niet meer geloof ik, maar op de website is wel onderstaande handleiding te vinden. Daar staan onder andere alle componenten in die op het bordje gesoldeerd moeten worden en daarmee kun je er dus eventueel zelf eentje maken.

http://www.accusafe.nl/handleidingen/accusafev3-5kit.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:13
Weet je zeker dat de accu nog voldoende opgeladen is? De accu moet minimaal een voltage van 11,5V hebben om de accusafe in te schakelen. Verder alle verbindingen van de accu safe nog oke?

De accusafe is gebaseerd op de kratsafe, welke in de eerdere topics van deze reeks ontworpen is. Ik zie dat de afbeeldingen van de schakelschema's niet meer werken, maar als je interesse hebt, heb ik deze nog wel ergens lokaal opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Onlangs 2 P Audio HP10W's op de kop getikt. Ik bestel nog twee Monacor MPT-001's om een Halfinator te bouwen.

Als filter lees ik dat een 47 Ohm metaalfilmweerstand geschikt is.

Ik neem een 8 Ah 20V accu van Parkside (LIDL webshop).

Nu mijn vraag: welke versterker is geschikt? Graag met de meest recente Bluetooth versie.

Ik zat in eerste instantie te denken aan zo iets:

https://www.tinytronics.n...-versterker-bluetooth-5.0

of zoiets:

https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-kab-250a.html

(iets meer power, iets uitgebreider, en kan een pairing button voor bluetooth aansluiten)

Daarnaast: ik weet niet goed of ik een stereo of mono versterker moet pakken (gezien de enkele woofer/tweeter aan elke zijde). Ik lees in het diyaudio topic dat mensen een stereo versterker nemen en deze vervolgens 1 zijde op L en de andere zijde op R aansluiten. Is dit de beste oplossing icm bovenstaande versterkers of heeft er iemand een beter advies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Beide versterkers hebben min of meer hetzelfde vermogen, dat wordt namelijk door de voedingsspanning bepaald. Op 20 V is dat 23 W voor elke 8 ohm luidspreker.

De 47 ohm weerstand moet minimaal 3 watt zijn. Een keramische draadgewonden weerstand is ook prima. Als je een paar tientjes meer wilt uitgeven, zou ik andere tweeters nemen. Piëzo tweeters klinken erg schel.

Echt stereo heb je niet met een draagbare luidspreker waar mensen omheen lopen, dus ik zou voor mono gaan als dat goedkoper is.

[ Voor 45% gewijzigd door TBTL op 12-01-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Niet online
Thanks! Dus wat betreft aansluiten is er geen verschil hier? Ik sluit 1 kant op 'L' aan en de ander op 'R'?

Of stuur ik dan een verschillende geluidssignaal naar beide zijdes en is het beter om hetzelfde signaal naar beide kanten te sturen (--> ik dacht dat dit is wat er met 'mono' bedoeld wordt..)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Als je versterker toch al stereo is, zou ik hem gewoon stereo aansluiten. Mono valt te overwegen als de kratradio daarmee goedkoper wordt, verder heeft het niet echt voordelen.

L op de ene ingang, R op de andere inderdaad.

[ Voor 36% gewijzigd door TBTL op 12-01-2022 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ben-i schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:23:
Afgelopen tijd aan een nieuwe speaker gewerkt en deze is nu eindelijk klaar.
Had een paar eisen t.o.v. mijn vorige builds (Isetta, Simple Speaker, Partyspeaker, en de Antieke radio
en die waren 1. compact 2. draagbaar 3. portable dus met accu en 4. hij moest weer beter, mooier en netter dan de vorige speaker worden.

Het is dus een .50 Ammocan /munitiekist speaker geworden.
Voor het gemak heb ik Dayton Audio KAB-250v3 versterker met 2x Dayton Audio BE-18650 in parallel gebruikt, lekker makkelijk plug and play.
nadeel is 3x 18650 dus max 12,6V maar geloof mij als ik zeg dat met het volume 1/2 open je elkaar al niet meer kan verstaan in huis. >:) dus ik vind het wel prima.
En dan nog wat schakelaars, een temperatuur meter, een volt meter, usb (non audio) en AUX aansluiting.
Voor de speakers heb ik gekozen voor JL audio deze matchen goed qua kleur en klinken ook nog eens mooi zuiver (ook niet onbelangrijk natuurlijk ;) ) maar missen natuurlijk wel wat laag maar dat is geen verrassing en had ik wel verwacht met dit formaat speakers.
Het bedieningspaneel heb ik gemaakt van aluminium dan legergroen gespoten en vervolgens de graphics en teksten er in laten lazergraveren, erg strak resultaat. 8)

Maar goed, genoeg geneuzel tijd voor foto,s... :*) (meer foto's vind je hier)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

edit: Speakers grill's toegevoegd
[Afbeelding]
Dat ding lijkt op die ammo-can-radio die ze in USA voor veel te veel geld verkopen.

https://store.thodio.com/

Mocht je tijd over hebben kun je ze zo verkopen, zo mooi als jij het maakt _/-\o_ d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaZee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 08:47
Fraggert schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:13:
[...]

Dat ding lijkt op die ammo-can-radio die ze in USA voor veel te veel geld verkopen.

https://store.thodio.com/

Mocht je tijd over hebben kun je ze zo verkopen, zo mooi als jij het maakt _/-\o_ d:)b
LOL, misschien is hij het wel, want Thodio komt nl. uit de buurt van Aalsmeer, 'North-Holland' :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben-i
Hahaha wow bedankt voor de complimenten, tof!
En nee ik ben niet Thodio haha.

Heb lang over deze build gedaan, wou ook een zo mooi mogelijke afwerking en dat is aardig gelukt (al zeg ik het zelf).
Eén puntje waar ik mij wel nog een beetje aan stoor omdat het niet in verhouding staat met de afwerking, is de geluids kwaliteit en dan vooral het gebrek aan laag. Vooral buiten komt de bass gewoon tekort en dat is opzich jammer.
Zie bij bv Thodio wel dat ze een baspoort gebruiken, dat zou misschien wel kunnen helpen met meer laag. maar ik heb echt geen idee hoe ik dat zou moeten berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaZee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 08:47
_/-\o_ Nou Ben-i, volstrekt verdiend, wat een mooie versie heb jij gemaakt zeg! _/-\o_

Jalours op jouw skills !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:49
@Ben-i Bij Thodio gebruiken ze volgens mij een baspoort voor beide speakers, dat betekend dat beide in een ruimte zitten, dit is niet handig zacht gezegd.

Als je de gegevens van de door jou gebruikte speakers hebt wil ik wel een simulatie doen om te zien of een poort in jou kist kan werken.

-edit- ik heb al even gekeken maar kan de parameters niet vinden, dan wordt t meten of gokken :P

[ Voor 14% gewijzigd door douwe.nl op 14-01-2022 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben-i
Thanks @douwe.nl, ik heb ook even gezocht maar de JL-Audio C1-400x speakers die ik heb gebruikt zijn autospeakers en hebben dus ook geen bruikbare gegevens helaas.
Gokken/proberen met basstube durf ik niet hoor haha bang dat het alleen maar slechter wordt.

Ik vond deze foto van de binnenkant van een Thodio blijkbaar toch ook beide speakers in 1 ruimte Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0221/4370/products/best-bluetooth-speaker-2020-review-ammo-can-speakers-boombox-army-tactical-camping-50cal-tin-box-1_209e8b45-d233-4d9a-a12b-e18dacaba3a2_1080x1080.jpg?v=1579768581

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTfoto
  • Nu online

JTfoto

Work hard

Ben-i schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:45:
Thanks @douwe.nl, ik heb ook even gezocht maar de JL-Audio C1-400x speakers die ik heb gebruikt zijn autospeakers en hebben dus ook geen bruikbare gegevens helaas.
Gokken/proberen met basstube durf ik niet hoor haha bang dat het alleen maar slechter wordt.

Ik vond deze foto van de binnenkant van een Thodio blijkbaar toch ook beide speakers in 1 ruimte [Afbeelding]
Je zou altijd nog een houten behuizing kunnen maken met hetzelfde netto volume (dus met accu e.d. er vanaf getrokken), je huidige speakers daarin zetten en dan spelen met een basreflex pijp (1.5", lengte variëren). Echter gok ik dat je niet heel veel laag uit je speakers gaat krijgen, gezien ze ook door JL worden opgegeven als rond de 70Hz @ -3dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:49
Ben-i schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:45:

Ik vond deze foto van de binnenkant van een Thodio blijkbaar toch ook beide speakers in 1 ruimte [Afbeelding]
Zo bedoelde ik het idd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitrous
  • Niet online
TBTL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:11:
Als je versterker toch al stereo is, zou ik hem gewoon stereo aansluiten. Mono valt te overwegen als de kratradio daarmee goedkoper wordt, verder heeft het niet echt voordelen.

L op de ene ingang, R op de andere inderdaad.
Dank!

Inmiddels stromen de onderdelen binnen: 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CsI4OkBWdCnNMTJZm32-T_lFRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T78iGWjFfwckOqWCs8GODQ7g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48idqxVhbcWxGJAUfK31oJK2GsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dKYvXStt3U1QhDyL4r3upPN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie onder andere @lutkeveld de MPT-001's met acrylaatkit afwerken tegen resonantie (dank, je buildlogs zijn nog steeds zeer behulpzaam en een goede bron van informatie _/-\o_ ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-v8yA-CU5RArifk076DqN6og7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/StjTPHI2ArvCqL5aeQFZFeag.png?f=fotoalbum_large

Is het de bedoeling dat ze helemaal gevuld worden, dus ook dit stukje/gaatje, hieronder gemarkeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72EURMwz0HGyuXeKkeQw7dGDQPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEbyyD2FqQEf7uVi9jPQnguG.jpg?f=fotoalbum_large

Of moet die kleine opening open blijven? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Leuk hè, als er grote woofers en andere onderdelen binnenkomen. :)

Als je de achterkant eraf schroeft zie je hoe hij in elkaar zit. Bij de piëzo's die ik heb gezien zit het in het omcirkelde deel dicht. De ergste resonanties van een piëzo zitten overigens in het membraan en piëzo-element zelf. Ik denk niet dat resonanties van de plastic hoorn hoorbaar zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door TBTL op 15-01-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonhgv
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-05-2022
-

[ Voor 100% gewijzigd door ramonhgv op 16-02-2022 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob-w-1993
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-05 11:29
Indien je gaat voor Li-Ion Denk ik dat 3s(4.2Vx3 = 12.6V) wel de max is. Indien je lader meer A levert dan de versterker gebruikt. zal de accu tegelijk opladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonhgv
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-05-2022
Iemand die nog een website weet om een accusafe te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:43
Een tijdje terug heb ik een vriendin van Scouting geholpen om een low-budget kistradio bouwen. Ik had nog oude speakers liggen van een vorige kist die hergebruikt konden worden, de rest qua elektronica is nieuw, maar mocht ook niet teveel kosten. Haar vader heeft de kist gebouwd.

Ik heb er een bluetooth versterker ZK-502T van Amazon in gedaan samen met een USB aansluiting met accuvoltageindicator om deze in de gaten te kunnen houden als deze gebruikt wordt met accu. Een netvoeding zorgt voor de 12V als deze op de netspanning wordt aangesloten.
De eerste weken heeft de set prima gewerkt. Zomerkamp goed doorgekomen, maar daarna begon de versterker zacht te ruisen. Op zomerkamp niveau geen probleem, maar zachtjes thuis wel, en daar wordt hij ook veel gebruikt. Nieuwe versterker onder garantie weten te regelen, maar ook deze begint na een aantal maanden weer te ruisen.

Nu ben ik dus op zoek naar een vergelijkbare versterker met bluetooth, die het hopelijk iets langer volhoudt zonder te gaan ruisen. Topic heb ik al doorgebladerd, maar veel linkjes zijn dood. Hebben jullie zo 123 suggesties en/of ervaringen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IE2bKCvqOLgMJiXn-eb-uXNwxMI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8sbEydZnA4lmYApQJn9moV2u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIbUWg6UD0oe1O6Gc6Oht5rWVvQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5GqwPOy8a52eI4FdhQWu46c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlXfZL1Zf8oYSzE2Ufm7JWhtU4g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fq3VgqzCPfrLGq6UFdBUqdtk.jpg?f=fotoalbum_tile

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 23:46
Voronwë schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:27:
Een tijdje terug heb ik een vriendin van Scouting geholpen om een low-budget kistradio bouwen. Ik had nog oude speakers liggen van een vorige kist die hergebruikt konden worden, de rest qua elektronica is nieuw, maar mocht ook niet teveel kosten. Haar vader heeft de kist gebouwd.

Ik heb er een bluetooth versterker ZK-502T van Amazon in gedaan samen met een USB aansluiting met accuvoltageindicator om deze in de gaten te kunnen houden als deze gebruikt wordt met accu. Een netvoeding zorgt voor de 12V als deze op de netspanning wordt aangesloten.
De eerste weken heeft de set prima gewerkt. Zomerkamp goed doorgekomen, maar daarna begon de versterker zacht te ruisen. Op zomerkamp niveau geen probleem, maar zachtjes thuis wel, en daar wordt hij ook veel gebruikt. Nieuwe versterker onder garantie weten te regelen, maar ook deze begint na een aantal maanden weer te ruisen.

Nu ben ik dus op zoek naar een vergelijkbare versterker met bluetooth, die het hopelijk iets langer volhoudt zonder te gaan ruisen. Topic heb ik al doorgebladerd, maar veel linkjes zijn dood. Hebben jullie zo 123 suggesties en/of ervaringen?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Is de versterker van @lutkeveld niet wat voor je dan? Die heeft hij zelf ontworpen :)

Linkje: https://zoudio.com/product/aio4ch-pa/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:43
Terrz schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:52:
[...]

Is de versterker van @lutkeveld niet wat voor je dan? Die heeft hij zelf ontworpen :)

Linkje: https://zoudio.com/product/aio4ch-pa/
Die zou ik zelf in een eigen kistradio wel bouwen, maar voor low-budget kist is die toch echt te duur (lees: meer dan het gehele budget). Je link verwijst naar de optionele frontplaat i.p.v. de versterker zelf

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lutkeveld
Heb volgens mij daar uberhaupt nog geen update over gegeven hier, maar er is dus een nieuwe versie van mijn versterker op de markt, de AIO438:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHS_4kctvn_WdRKcHJiVmNRY-I0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2KZtJUjUdxc8hFC15gqM731Z.png?f=fotoalbum_large

Met een bijhorende update van de configuratietool:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twekGLT7TPMkkmcA-bmpbaK26Rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpIsTF3FkFt91KwZNE80OIYE.jpg?f=fotoalbum_large

In vergelijking met de vorige:
- Zelfde versterkerchip
- Nieuwe BT5.0 chipset
- USB-C poort ipv externe programmer.

Tot nu loopt de levering vrij soepel. Ben nog actief bezig met het uitrollen van software updates (voor o.a. USB audio streaming) en documentatie. Zeker een mooie versterker voor een kist/kratradio :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
lutkeveld schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:02:
Heb volgens mij daar uberhaupt nog geen update over gegeven hier, maar er is dus een nieuwe versie van mijn versterker op de markt, de AIO438:

[Afbeelding]

Met een bijhorende update van de configuratietool:
[Afbeelding]

In vergelijking met de vorige:
- Zelfde versterkerchip
- Nieuwe BT5.0 chipset
- USB-C poort ipv externe programmer.

Tot nu loopt de levering vrij soepel. Ben nog actief bezig met het uitrollen van software updates (voor o.a. USB audio streaming) en documentatie. Zeker een mooie versterker voor een kist/kratradio :)
Kun je er wat meer over vertellen? Bijv.:
  • Kun je een accu inbouwen en dan spelen op zowel accu en/of lader/voeding?
  • Wat voor lipo accu's kun je hier op aansluiten? Heb je daar een voorbeeldje van?
  • Hoe sluit je een standaard 2.1 opstelling aan?
  • Etc.
Zit er na jaren niks mee gedaan te hebben, helemaal niet meer in zoals je merkt... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lutkeveld
1) Er is een plek om een lader aan te sluiten, maar dat is gewoon parallel aan de batterij input. Je kan dus muziek spelen terwijl je laadt, maar er is geen losse voedingsinput waar hij op terugschakelt zoals bij een accusafe.

2) Eigenlijk alles wat tussen de 5 en 24V zit. Komt dus neer op 2 tot 6S lipo accu's.

3) Output AB op 'dual' met input A = 'left' en input B = 'right'.
Kanaal CD op 'single' met de inputmixer op 'mono'.
En daarna kan je natuurlijk de DSP aanpassen met een highpass en andere filtering op je speakers, en een lowpass op je subwoofer.

De filters zijn in real-time aan te passen, dus je kan direct het verschil horen. De versterker is makkelijk aan te sluiten via USB en de configuratietool is vrij intuïtief in gebruik.

De bron kan via bluetooth of bedraad worden aangesloten en ben nog bezig met het verwerken van USB audio streaming in de bluetooth firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD1996
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-06-2023
Beste Kratradio bouwers! _/-\o_

Ik zou graag wat advies van jullie hebben.
Inmiddels twee jaar geleden een heerlijke kratradio gebouwd. Hij is goed gebruikt maar dat is ook wel terug te zien en te horen. Vandaar dat ik een kleine upgrade wil doen qua speakers en eventueel de versterker.

Hier onder een plaatje van mijn creatie en de eigenschappen die hij nu heeft :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzYfUqymVw5wBGUT3doJUgM9s6A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nU1UPWuNvvT5SNhqvf2Mxupr.jpg?f=user_large

Formaat: 37cm breed, 30cm diep, 22cm hoog
Materiaal: Aluminium en MDF
Inhoud: 24,42 liter
Accu: VMF Deep Cycle 12V, 36 Ah
Versterker: TPA3116 (BT4.2BMT) 2x 15W @ 12V
Speakers: Pioneer TS-G1730F, nominaal 40W, piek 300W
Speakergaten: 16,5 cm

Wie kan mij advies geven voor goede vervangers voor deze Pioneer's. En wellicht ook suggesties voor een andere/zwaardere versterker? Zo ja, welke raden jullie aan? Ik zag op TinyTronics deze https://www.tinytronics.n...16-2x100w-audio-amplifier
Maar is dit een sterkere dan ik nu heb? Ik moet wel iets hebben van dit formaat. Heb namelijk niet veel meer ruimte meer.

Van mij mag de radio nog wel een tandje harder kunnen maar goed geluid blijven houden vind ik ook zeer belangrijk. Combi zou mooi zijn ;)

Ben benieuwd naar jullie mening en wat jullie bevindingen zijn!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
CD1996 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:45:

Inmiddels twee jaar geleden een heerlijke kratradio gebouwd. Hij is goed gebruikt maar dat is ook wel terug te zien en te horen. Vandaar dat ik een kleine upgrade wil doen qua speakers en eventueel de versterker.

[Afbeelding]

Wie kan mij advies geven voor goede vervangers voor deze Pioneer's. En wellicht ook suggesties voor een andere/zwaardere versterker? Zo ja, welke raden jullie aan? Ik zag op TinyTronics deze https://www.tinytronics.n...16-2x100w-audio-amplifier
Maar is dit een sterkere dan ik nu heb? Ik moet wel iets hebben van dit formaat. Heb namelijk niet veel meer ruimte meer.

Van mij mag de radio nog wel een tandje harder kunnen maar goed geluid blijven houden vind ik ook zeer belangrijk. Combi zou mooi zijn ;)

Alvast bedankt!
Misschien dan ook je accu upgraden naar een hoger voltage. Kijk ook eens naar de versterker van @lutkeveld. Staat wel wat over in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

CD1996 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:45:

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
tinytronics heeft ook zo'n versterker met bluetooth, die zijn verder hetzelfde maar de toevoeging van BT lijkt me wel relevant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD1996
Pixeltje schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:10:
[...]

tinytronics heeft ook zo'n versterker met bluetooth, die zijn verder hetzelfde maar de toevoeging van BT lijkt me wel relevant?
Klopt die variant heb ik ook met bluetooth. Weet jij enig verschil met die van 2x 100w? Deze bijvoorbeeld? https://www.dennisdeal.co...IgHhsVzdoMEIaAiqnEALw_wcB

Dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD1996
barrymossel schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:44:
[...]

Misschien dan ook je accu upgraden naar een hoger voltage. Kijk ook eens naar de versterker van @lutkeveld. Staat wel wat over in dit topic.
Heb je suggesties voor n accu? Bepaald merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD1996
CD1996 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Kan er niet veel vinden ofwel zijn ze rete duur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:40

Videopac

Rommelt wat aan.

Er zijn mensen die er zo’n Lidl gereedschapsaccu ingeknutseld hebben.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
CD1996 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Ik weet niet wat je duur vindt, maar ik zou kijken naar Li-ion of LiPo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD1996
Videopac schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:31:
Er zijn mensen die er zo’n Lidl gereedschapsaccu ingeknutseld hebben.
Ja maar wat schiet ik daarmee op. Neem aan dat die gereedschap accus geen halve week meegaan. Deze 12v accu die ik er nu in heb houd dat makkelijk vol. Soms wel een week lang. Maar dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD1996
barrymossel schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:31:
[...]

Ik weet niet wat je duur vindt, maar ik zou kijken naar Li-ion of LiPo.
Zie ze van ruim 200 euro of meer. Gaat me even iets te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD1996
Dank allemaal voor de accu voorstellen. Maar ik laat mijn huidige accu er het liefst nog even inzitten. Even terug naar de hoofdvraag.
Versterkers en goed samenwerkende speakers. Wie heeft suggesties?
Vooral speakers ben ik benieuwd naar waar iedereen goede ervaring mee heeft. Er is zoveel keus!
Pagina: 1 ... 18 ... 20 Laatste