Pixeltje schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:57:
Ik ben op zoek naar een set knappe aluminium knoppen om de plastic versies op mijn versterkertje mee te vervangen, maar hoe heten die dingen? Ze gaan op het geribbelde deel van de potmeter, maar zoeken op ‘knop’ levert verkeerde resultaten op..
Ik was zelf gister hier naar aan het zoeken. Meeste resultaten kreeg ik op "amp knob". Aliexpress geeft dan in elk geval veel resultaten.
Vroeger dit topic welleens gezien maar nooit zelf iets gebouwd maar daar komt verandering in
Ik wil een spotify connect & internet radio met speakers gaan maken. Idee kwam omdat ik nog een verzameling RaspberryPi's had liggen, een kadobon voor Sos Solutions en nog een paar oude satelite speakers en 1 center speaker. Na wat nadenken heb ik de Hifiberry amp2 versterker gekocht bij Sos. 60 Watt versterker die simpelweg op de Rpi schuif als HAT. Kwaliteit van de versterker schijnt goed te zijn maar erg veel verstand heb ik daar niet van.
Mijn voorkeur gaat uit naar de center speaker te gebruiken. Die heeft namelijk 2 laag/midtone speakers en 1 tweeter. Die satelites zijn full range speakers waarvan ik niet hoge verwachtigen heb.
"probleem" was alleen, die center is mono. Maar mijn gebruik zal voornamelijk als achtergrond muziek zijn en echt stereo beeld uit speakers die nog geen 30 cm van elkaar zitten lijkt mij toch niet realistisch tenzij je er wellicht recht voor zit. Gelukkig kan je de Hifiberry configureren, of eigenlijk Alsamixer op Raspbian Os om dual-mono als output in te stellen.
Center is een Jamo C60 als ik me niet vergis (op vakantie, kan nu niets checken)
De satelites zijn crappy Yamaha speakers die ik ooit bij een alles in 1 set heb gekocht.
Ik ben geen audiofiel maar ik verwacht mooier geluid uit de Jamo te krijgen.
Idee is om 1 kast te maken met alles erin. Formaat 45 x 15 x 20 cm (breedte, hoogte, diepte) wat knoppen voorop voor bediening, vfd voor wat info en een volume knop op een potmeter of rotary switch.
Wat ik mij nog afvraag, en daar hebben mensen hier wellicht meer ervaring mee:
- voegt een bass reflex poort wat toe? Huidige center heeft er wel 2
- kan ik de speakers beter in een gesloten kastje binnen de grote kast zetten. Zag dat hier voorbij komen.
- moet ik rekening houden met magnetische afscherming oid?
Andere suggesties en feedback zijn welkom. Ik begeef me op voor mij onbekend terrein.
Resultaat van project zal ik hier overigens wel delen als men dat leuk vind. Zal nog wel wat weken/maanden in beslag nemen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Erik070 op 24-07-2020 18:07
]