Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:19
klaasje11 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:05:
Hallo allemaal,

Wellicht is dit off-topic, maar volgens mij bent u wel mijn publiek.
Tijdens het opruimen stuitte ik op een kleine verzameling woofers.
Ooit uit oude subwoofers geschroefd.

Als er een kistradiobouwer geïnteresseerd is, en er wat mee kan mag deze ze gratis afhalen.
Ik woon in Amersfoort, stuur even een PM.

Verder zijn de projecten die voorbijkomen echt top!
Veel plezier met bouwen allemaal!

```````nog steeds beschikbaar. :Y
Pm :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 13:00

Pixeltje

Woo-woohoo!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1rhzJkpRotXBCuU5H-31UbuGK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyNrFVjy8bdn4XlQhTX8kE90.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz2xO0jIYOUp4se3JWeFPZbxmBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFUCq1ltIute82EhPAl4hbXd.jpg?f=fotoalbum_large

Klaar voor nu. Even wachten tot @lutkeveld weer bij zijn voorraad kan en dan de juiste amp inbouwen. Klinkt goed nu, nog wat afwerken aan de voorkant maar als huiskantoorradio is het goed zo.

Also update na een dagje draaien, de accu’s houden het mooi lang uit en het idee om een usb poort voor telefoonladen in te bouwen was een goede. De sub lijkt wat losser te komen nu, is ook eel te verwachten want die is nieuw dus zal even ingespeeld moeten worden (lees ik op internet ;) ).

Opgebouwd uit het volgende;
  • Tweeters; BNS uit een BNS ex-35
  • midwoofer; BNS uit een BNS ex-35
  • Filter tweeweg ook uit een BNS ex-35
  • Woofer; Dayton audio DCS165-4 (4 ohm single coil) --> word tnog vervangen voor een Tang Band W6-1139SIF
  • Versterker; ZOUDIO AIO4CH
  • Accu; 2x Lidl 20V 4Ah li-ion inclusief laadcircuit
  • 5V supply tbv USB; DC-DC Verstelbare Step-down Buck Converter
Links/rechts kanalen hebben hun eigen compartiment, luchtdicht. De originele behuizing van de BNS hebben we reflexpoortjes aan de voorkant maar omdat ze nu veel minder laag te verwerken krijgen dacht ik dat die niet nodig zouden zijn. Mocht het tegenvallen kan ik ze altijd nog boren want er is ruimte voor gereserveerd.

De twee accu's zijn parallel aan elkaar geknoopt zodat de spanning niet boven 20V uit komt. Om te voorkomen dat ze elkaar gaan laden wonen er een aantal diodes in de kabels.

Met MDF werken hoeft niet meer van mij, het is veel te zacht en de rampamoeren die ik gebruikt heb om de speakers vast te zetten draaien gewoon los als je er een boutje indraait. Vandaar ook dat één van de midwoofers scheef zit - ik moest nieuwe gaten gebruiken. De andere draai ik ook nog bij maar eerst even bedenken of ik de MDF kist wil houden of toch naar een ander hout overstap.

[ Voor 83% gewijzigd door Pixeltje op 06-04-2020 07:07 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• error 404
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-08 20:59

error 404

Gebruiker niet gevonden

Dag allen

Ik zou zelf mijn eerste kratradio willen maken aan de hand van een bak Stella Artois. Ik heb echter nog niets van ervaring.

Op basis van de topicstart kwam ik bij volgende onderdelen van AliExpress:
TA2024 digitale versterker
Keibidu Bluetooth ontvang ding
2 speakers van 6 inch
12v 8800mAh batterij
Kabeltje voor de batterij

Ik loop echter tegen de volgende vragen aan:
  • Zijn alle onderdelen compatibel?
  • Hoe sluit ik alle onderdelen aan? Lukt dit gewoon met krokodillenklemmen?
  • Heeft mijn batterij voldoende capaciteit?
Ik probeer als student mijn budget zo laag mogelijk te houden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door error 404 op 06-04-2020 14:28 . Reden: extra links toegevoegd ter verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

@error 404

Op zich is het allemaal compatible, maar ik zou overwegen om ten minste andere speakers te halen. De kans dat die dingen ergens naar klinken acht ik persoonlijk niet zo groot. Marktplaats is een mooie bron want daar worden vaak allerhande speakersetjes aangeboden waarbij je voor hetzelfde geld (of minder) wat weg kan halen waar je alles uit haalt wat je nodig hebt. Voorbeeldje;
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

zoekopdracht naar alles onder 30 euro en <60W;
https://www.marktplaats.n...ed-als-nieuw/31/#f:270,32|PriceCentsFrom:500|PriceCentsTo:3000

Ik heb geen ervaring met dit soort bluetooth modules, maar in het topic lees je wel dat sommige van die dingen storing kunnen geven, daar moet je even over nadenken dus.

Houd er verder rekening mee dat je wat schakelaars nodig hebt en wat andere bits en bobs om je krat compleet te maken maar das niks wat het lokale elektronicahuis niet aanbied.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• error 404
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-08 20:59

error 404

Gebruiker niet gevonden

@Pixeltje

Bedankt voor je input! Ik ga het denk ik, gezien ik een beginner ben, het mezelf zo gemakkelijk mogelijk maken. Autoradio van op Ali connecten aan een PSU die ik nog heb liggen. Goedkope speakers van 2dehands er in, en gaan! Op zich gaat de radio vooral thuis gebruikt worden, dus een batterij is niet noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:35
error 404 schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:14:
Dag allen

Ik zou zelf mijn eerste kratradio willen maken aan de hand van een bak Stella Artois. Ik heb echter nog niets van ervaring.

Op basis van de topicstart kwam ik bij volgende onderdelen van AliExpress:
TA2024 digitale versterker
Keibidu Bluetooth ontvang ding
2 speakers van 6 inch
12v 8800mAh batterij
Kabeltje voor de batterij

Ik loop echter tegen de volgende vragen aan:
  • Zijn alle onderdelen compatibel?
  • Hoe sluit ik alle onderdelen aan? Lukt dit gewoon met krokodillenklemmen?
  • Heeft mijn batterij voldoende capaciteit?
Ik probeer als student mijn budget zo laag mogelijk te houden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Je mag de mAh van alle accu's op Aliexpress en Ebay grofweg delen door 10, vergeet dat niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op zoek naar een stukje advies... ik wil mijn gewone deurbel vervangen door een speaker die ik met een raspberry pi voorzie van geluid dmv een 3,5mm jack. Ik dacht; ik koop een draadloze speaker want dat is kant en klaar, ziet er netjes uit aan de wand (ipv waar de bel nu hangt). Echter schakelt die speaker zichzelf uit lijkt t als ie detecteert dat er een tijdje geen output is en daar heb ik niets aan, het geluid is echter helemaal goed qua volume/kwaliteit. Als alternatief een Logitech Z150 setje gekocht in de hoop dat als ik die in de meterkast zet t hard genoeg is, dat bleek niet t geval.

Nu vraag ik me even af of ik simpelweg die draadloze speaker kan openbreken en direct kan aansturen en zo de software bypass, eigenlijk gewoon de jackplug, amp & speaker zelf gebruiken dus of is het praktischer om een TA2024 amp te bestellen met een enkele bijhorende speaker en 12DC adapter?

Voordelen/nadelen verbouwen mobiele speaker:
+ heb t al in huis, meteen aan de slag
+ geluid is sowieso goed voor mijn doel
- mogelijk is de amp niet te isoleren waardoor ik er niks aan heb

Voor/nadelen custom speaker:
+ maken zoals ik wil; gaat sowieso werken
- geen idee welke speaker goed genoeg zal zijn
- lang(er) wachten op spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Cartman! schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:50:
Op zoek naar een stukje advies...
Ik denk dat als je die draadloze speaker open maakt je ziet dat er één bordje in zit die alles regelt. Afhankelijk van je skills kun je misschien het 'standby' circuit bypassen maar ik vraag me af of je dat zo makkelijk kunt vinden op een geïntegreerd bord.

Het makkelijkste zou misschien nog wel zijn om je pi elke x minuten een heel zacht signaal te laten geven? Even de standby tijd bepalen en dan net daarvoor een kort en zacht signaal laten spelen om het ding wakker te houden. Hoef je niet je kant-en-klaar-oplossing uit het raam te gooien en lijkt me vrij makkelijk te regelen op de pi?

[ Voor 21% gewijzigd door Pixeltje op 09-04-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Pixeltje schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:33:
[...]
Ik denk dat als je die draadloze speaker open maakt je ziet dat er één bordje in zit die alles regelt. Afhankelijk van je skills kun je misschien het 'standby' circuit bypassen maar ik vraag me af of je dat zo makkelijk kunt vinden op een geïntegreerd bord.
Ja, daar vrees ik ook voor en dan heb ik t ding voor niks gesloopt. Ik hoop dat de amp losstaand is van de andere aansturing en ik de losse amp + speaker (en behuizing) kan herbruiken zegmaar.
Het makkelijkste zou misschien nog wel zijn om je pi elke x minuten een heel zacht signaal te laten geven? Even de standby tijd bepalen en dan net daarvoor een kort en zacht signaal laten spelen om het ding wakker te houden. Hoef je niet je kant-en-klaar-oplossing uit het raam te gooien en lijkt me vrij makkelijk te regelen op de pi?
Heb ik over nagedacht alleen wil ik in t kader van energie besparing de speaker sowieso in de nacht uitzetten (ook zodat de bel geen herrie maakt buiten "kantooruren" ivm kind die slaapt) en dan heeft een keep alive niet zoveel zin.

[ Voor 3% gewijzigd door Cartman! op 09-04-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
@Cartman! De keep alive kun je natuurlijk ook op bepaalde tijden stoppen. Er vanuit gaande dat je hem weer wakker kunt maken door er een geluidje naartoe te sturen natuurlijk :p

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
DuDePrOdUcTiOnS schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:06:
@Cartman! De keep alive kun je natuurlijk ook op bepaalde tijden stoppen. Er vanuit gaande dat je hem weer wakker kunt maken door er een geluidje naartoe te sturen natuurlijk :p
En dat werkt helaas niet :( Om het ding weer aan te zetten moet je een knop 3 seconden indrukken :{

Ik denk dat ik zowel de bluetooth speaker als logitech setje terug moet gaan sturen en zelf aan de knutsel moet. Ik zoek in dit topic naar mono maar alle afbeeldingen zijn verlopen; ik zou namelijk aan een enkele speaker genoeg hebben (iemand een tip?). In Nederland kopen vind ik ook wel n optie zodat ik er snel mee aan de slag kan :)

edit: verder lezend lees ik ook dat er een goede mono-versterker is, dat is wellicht praktischer. Verder begrijp ik dat een class D zuiniger is als deze niet in gebruik is (wat je met een bel natuurlijk 99,9% van de tijd hebt), klopt dat :?

[ Voor 23% gewijzigd door Cartman! op 09-04-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Class D verbruikt nagenoeg niets als er geen audio gespeeld wordt, dat klopt, En die K&K speaker van je zal geen analoge input hebben; met geïntegreerde BT-chip is alles SMD en blijft daardoor het signaal ook storingsvrij. Dat betekent dat je dus echt de chip om moet gaan omprogrammeren wil je een andere ingang gebruiken.
edit:
Zag de aux in eerst niet

Een alternatief voor als je toch écht die speaker zou willen gebruiken is natuurlijk een relais aansturen en die in plaats van de knop plaatsen; die kan dan om de zoveel tijd 3 seconde kortgesloten worden. Maar dat blijft natuurlijk een beetje patchwerk en is niet 100% betrouwbaar (je hebt dan hoe dan ook downtime om de n tijd).

[ Voor 3% gewijzigd door Wilf op 09-04-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Wilf schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:30:
Class D verbruikt nagenoeg niets als er geen audio gespeeld wordt, dat klopt, En die K&K speaker van je zal geen analoge input hebben; met geïntegreerde BT-chip is alles SMD en blijft daardoor het signaal ook storingsvrij. Dat betekent dat je dus echt de chip om moet gaan omprogrammeren wil je een andere ingang gebruiken.
edit:
Zag de aux in eerst niet
Bedankt voor de toelichting op Class D :)
Een alternatief voor als je toch écht die speaker zou willen gebruiken is natuurlijk een relais aansturen en die in plaats van de knop plaatsen; die kan dan om de zoveel tijd 3 seconde kortgesloten worden. Maar dat blijft natuurlijk een beetje patchwerk en is niet 100% betrouwbaar (je hebt dan hoe dan ook downtime om de n tijd).
Ik heb de bluetooth speaker terug gestuurd en ga toch maar voor home made met die (Class D) mono chipset van hierboven, moet ik alleen nog een bijpassende speaker zoeken.

Zou deze speaker geschikt zijn? https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Zie iig dat het 4ohm maar kan niet goed inschatten of 10W voldoende is.

[ Voor 15% gewijzigd door Cartman! op 10-04-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het zou voldoende kunnen zijn als het allemaal niet te hard gaat. Het is alleen voor stem toch? Dat moet wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Wilf schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:48:
Het zou voldoende kunnen zijn als het allemaal niet te hard gaat. Het is alleen voor stem toch? Dat moet wel lukken.
Voor deurbel-geluidjes en evt themamuziek met kerst/halloween enzo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeefff
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-07-2021
Beste,

Ik heb een tijd terug ook een kratradio in mekaar gestoken en ik vind em best wel goed gelukt.
Ik heb alleen enkele irritante probleempjes.

Het grootste probleem is dat ik bij een wat hoger volume last heb van trillingen op het krat wat een irritant geluid met zich meebrengt.
Ik heb het krat al wat verstevigd met een houten balkje en een draadstang zoals je kan zien op de foto en het is een beetje beter maar er is nog steeds wat vibratie hoorbaar.
Iemand die hier iets op weet?

En mijn 2e vraag is hoe ik de bas wat beter kan krijgen. Opzich produceren de speakers wel wat bassen maar ik vroeg me af of de openingen aan de zijkanten die ik met een perfo plaatje heb afgewerkt niet te groot zijn waadoor ik veel basgeluid verlies? Ik moet natuurlijk ook wel opletten dat de voeding die erin zit zijn warmte ook nog wat wegkrijgt.

Iemand hier ervaringen mee?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2kDSmB8PKqFawnsRGgasa2moBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsdI9aOkWJoSaRXWJXWpJ5P4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiSHlnfbTRVZWgiUMac5Gkd5dF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shTmUvSgf6eBAAQzrtpllfoI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Jeefff op 11-04-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Probeer eerst te achterhalen wat de oorzaak van de trilling is. Dan kan je die isoleren met rubber (bijvoorbeeld foam tochtstrip als het de deksel is of, on the cheap, Grolsch beugelrubber als het het handvat is).

Het vorm van het gat kan invloed hebben op de frequenties die naar buiten komen en de uiteindelijke klank (heeft met faseverschuiving te maken), maar ook of de speakers gebouwd zijn voor vrije lucht of tegendruk.

Zelf doe ik de vulling van hoofdkussens in zelfbouwspeakers om de resonantie intern te dempen (moet dan wel veilig / geïsoleerd van de apparatuur natuurlijk, door compartimentering - let dan wel weer op liters / afmeting van ruimte die overblijft).

Daarnaast kunnen twee stereo speakers in 1 ruimte met x afstand tot elkaar ook mogelijke faseproblemen veroorzaken. En 13 cm speakers hebben natuurlijk ook niet de bottom end van een echte sub. Dus ik weet niet hoeveel laag je mist…?

Oh, lage frequenties kosten meer vermogen dus als er iets op lage frequenties meetrilt is dat ook vermogensverlies in het audiospectrum. Dus als er iets niet rigide genoeg is zal dat ook tot een verminderde opbrengst (sublaag t/m mid) opleveren. Maar je hebt al dwarsverbindingen gemaakt zag ik.

Probeer eens met de onderkant van je vuist tegen het krat te slaan en van dichtbij te luisteren of je hoort waar de trillingen/ratels vandaan komen en of je lage frequenties hoort (oscillatie van het krat zelf bijvoorbeeld; als dat er nog is wordt die frequentie dus geabsorbeerd en zal de speaker deze niet tot gehoren brengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeefff
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-07-2021
Hartelijk dank voor de deskundige uitleg!

Ik kan niet direct vinden welk onderdeel er nu echt trilt. Het lijkt mij gewoon het krat zelf te zijn.

Ik heb wat van dat noppenschuim besteld.
Als ik nu begin met de binnenkant gewoon te isoleren zal dit een verbetering opleveren?

Het deksel had ik rondom al afgeplakt met soort van tocht band

Compartimenten maken is niet makkelijk aangezien de radio redelijk centraal in het krat zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 13:43
Ik zou beginnen met een houten binnenkistje te maken van 15mm multiplex of iets dergelijks, daar wordt zowel het geluid als trillingen beter van. Daarna heeft het pas zin om isolatie te gebruiken of baspoorten te maken e.d.

Dat gaas kun je denk ik ook wel achterwege laten, zo snel zal dat niet oververhit raken. De radio zit normaal gesproken ook in een dashboard gebouwd terwijl het 30 graden kan zijn buiten. Als je het kistje binnen de ribben van het krat maakt dat heb je ook nog ruimte om de handvatten te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Nog even ter controle mijn boodschappenlijstje voor mijn deurbelspeaker:

- Amp: TPA3116 100W Mono
- Speaker: Visaton FR 16 WP luidspreker 60 W
- Voeding: 24V / 3A / EU

Nu hopen dat die aansluiting van de voeding past op het bordje van de amp alleen...?

edit: ik vind nog een 19V / 3.42A voeding in een doos, zou volgens specs ook moeten kunnen werken maar wederom is t me onduidelijk of die aansluiting zal passen.

[ Voor 9% gewijzigd door crisp op 13-04-2020 11:44 . Reden: link fix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:20
Cartman! schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:08:

Nu hopen dat die aansluiting van de voeding past op het bordje van de amp alleen...?

edit: ik vind nog een 19V / 3.42A voeding in een doos, zou volgens specs ook moeten kunnen werken maar wederom is t me onduidelijk of die aansluiting zal passen.
Die aansluiting gaat waarschijnlijk niet passen, maar dat is eenvoudig opgelost met: https://nl.aliexpress.com/item/4000304854045.html

---edit---
Die voeding van Aliexpress gaat overigens waarschijnlijk wél passen. Die 19V (ik vermoed een laptop oplader?) denk ik niet, maar dat is dus eenvoudig op te lossen met zo'n stekkertje.

[ Voor 7% gewijzigd door barrymossel op 13-04-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
barrymossel schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:52:
[...]

Die aansluiting gaat waarschijnlijk niet passen, maar dat is eenvoudig opgelost met: https://nl.aliexpress.com/item/4000304854045.html

---edit---
Die voeding van Aliexpress gaat overigens waarschijnlijk wél passen. Die 19V (ik vermoed een laptop oplader?) denk ik niet, maar dat is dus eenvoudig op te lossen met zo'n stekkertje.
Super, bedankt. Denk idd dat die 19V van een oude laptop was ja. Verloopje bestel ik sowieso maar ff voor dat geld :)

edit: haha, 0,09 voor t verloopje en 1,15 verzendkosten :P

[ Voor 5% gewijzigd door Cartman! op 13-04-2020 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Cartman! schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:21:
[...]

Super, bedankt. Denk idd dat die 19V van een oude laptop was ja. Verloopje bestel ik sowieso maar ff voor dat geld :)

edit: haha, 0,09 voor t verloopje en 1,15 verzendkosten :P
Ow, ik had niet naar de prijs gekeken. Hier heb je er 5 voor 2 dollar: https://www.ebay.com/itm/...24V-For-CCTV/292809943305

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
barrymossel schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:28:
[...]

Ow, ik had niet naar de prijs gekeken. Hier heb je er 5 voor 2 dollar: https://www.ebay.com/itm/...24V-For-CCTV/292809943305
Nice :) Qua voeding, maakt 12V/24V zo'n verschil nog, betekent dat simpelweg dat ie dan harder kan? (zelfde geldt voor ampere?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Cartman! schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:31:
[...]

Nice :) Qua voeding, maakt 12V/24V zo'n verschil nog, betekent dat simpelweg dat ie dan harder kan? (zelfde geldt voor ampere?)
Volt en Ampère bepalen Wattage. Voor jouw toepassing is een 12V 2A voeding meer dan voldoende. Maar ik zou als ik jou was gewoon die 19V lader gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:39
Een half jaar later maar m'n kistje is nu bijna af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKlR5hfja16ZB1Q67OtjHDMk-6E=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QG5nN3NzXgF2BkaeoVILSCJ5.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDJnwu8i-k2_2uY662eajFfyuBM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ny6Ptx1GIGRMNUhah1lq1PA8.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0qB0fzNus3xr8uuTOotwy8c1Tw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oO9yoZ8bQr7fXOJDnVQRftQ8.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zK5ReuArYhIbksF5KE9cCvm7kgI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57UCYfBNyRokNgFWJpc8tV34.jpg?f=fotoalbum_small

De buitenkant is mooi strak maar de binnenkant is een puinhoop. Alles zit houtje-touwtje aan elkaar geknoopt zonder echt te denken over een handige layout van de bedrading. Aan de linkerkant zitten usb-poorten zodat er eventueel iets opgeladen kan worden. Op de voorkant zit de aan/uit-schakelaar en een indicatielampje. Bovenop de knoppen om de muziek mee te bedienen en aan de zijkant dan nog een volumeknop en een DC-poort om de accu op te laden of om eventueel zonder accu te kunnen spelen.

Gebruikte onderdelen:
• TA2024 versterker.
• Willekeurig Bluetooth bordje met de draadjes er al aan zodat het makkelijker solderen is.
• 12V 10.000 mAh accupack.
• Goedkope 12V auto-oplader
• De goedkoopste Pioneer autospeakers.
• Heel veel spul van AliExpress om het allemaal aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@O88088 _/-\o_ Beter laat dan d:)b nooit

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hallo,

Ik heb een leuke (doch wat oude) sure electronics ta2050 (2x100W passief gekoeld). Die deed het tot gisteren maar nu krijg ik het vrolijke groene ledje niet meer als ik spanning op de terminals zet.

Iemand hier die weet wat er mis kan zijn? Ik zou deze graag wel weer tot leven wekken voor in mijn garage, het is zo stil nu :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQz_2i0U7hW941XJ-c2wZcIlGPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JL6LBAOoJTfXTHwk77PUnu17.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohQ7t9t6XeI2jGNzqms00gEKeq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrB4uOj7jwAqvfb5LEs6fl9a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLJRbUpfkhbMkAW0Zedkym0YEnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOObPH9zWX0Hl6IVEJVaHEK0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
@Pixeltje Alleereerst zou ik even meten of je voeding daadwerkelijk nog spanning geeft. Als dat het geval is zou ik de diodes die vlak naast de powerconnector zitten eens doormeten. Als die diodes goed zijn, stap voor stap meten of overal waar spanning hoort te staan ook daadwerkelijk spanning is. Oh ja, voor stap 1, meten van de voeding; zorg dat je dit zowel losgekoppeld als aangesloten doet, dat kan ook al een hoop info geven. :)

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

DuDePrOdUcTiOnS schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:22:
@Pixeltje Alleereerst zou ik even meten of je voeding daadwerkelijk nog spanning geeft. Als dat het geval is zou ik de diodes die vlak naast de powerconnector zitten eens doormeten. Als die diodes goed zijn, stap voor stap meten of overal waar spanning hoort te staan ook daadwerkelijk spanning is. Oh ja, voor stap 1, meten van de voeding; zorg dat je dit zowel losgekoppeld als aangesloten doet, dat kan ook al een hoop info geven. :)
De diodes heb ik nog niet gemeten inderdaad, dat kan ik wel even doen. Je doelt dan op de twee die achter de plug zitten? Ik gebruik eigenlijk altijd de terminals die ernaast zitten voor voeding, maar ik gok dat die stroom langs dezelfde diodes gaat? De voeding (en) werken prima. Ik heb er bewust meerdere geprobeerd om die uit te sluiten.

Die diodes vervangen is niet heel makkelijk vrees ik omdat ze zo klein zijn (en niet through-hole).

[ Voor 9% gewijzigd door Pixeltje op 30-04-2020 07:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
@Pixeltje Ik vermoed inderdaad dat de stroom van beide connectoren door de diodes gaat. Als je altijd alleen die terminals hebt gebruikt zou je misschien ook kunnen proberen om een voeding op die andere connector aan te sluiten. Als die nog nooit gebruikt is zal die diode waarschijnlijk nog goed zijn.

Ik gok dat de diode wordt gebruikt als ompoolbeveiliging, als je zeker weet dat je de voeding altijd goed aansluit (plus op plus enz) dan zou je (als vervangen niet lukt) deze gewoon kunnen overbruggen door er een draadje of een pootje van een weerstand oid overheen te solderen. Ik zou wel gaan meten en/of spoortjes volgen om zeker te zijn dat dat de functie van de diodes is.

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 06:06
O88088 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:01:
Een half jaar later maar m'n kistje is nu bijna af.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

De buitenkant is mooi strak maar de binnenkant is een puinhoop. Alles zit houtje-touwtje aan elkaar geknoopt zonder echt te denken over een handige layout van de bedrading. Aan de linkerkant zitten usb-poorten zodat er eventueel iets opgeladen kan worden. Op de voorkant zit de aan/uit-schakelaar en een indicatielampje. Bovenop de knoppen om de muziek mee te bedienen en aan de zijkant dan nog een volumeknop en een DC-poort om de accu op te laden of om eventueel zonder accu te kunnen spelen.

Gebruikte onderdelen:
• TA2024 versterker.
• Willekeurig Bluetooth bordje met de draadjes er al aan zodat het makkelijker solderen is.
• 12V 10.000 mAh accupack.
• Goedkope 12V auto-oplader
• De goedkoopste Pioneer autospeakers.
• Heel veel spul van AliExpress om het allemaal aan te sluiten.

[YouTube: Ammo can radio]
Ik zit ook aan een soort gelijk project te denken, maar dan meer in de style van Thodio. Waar heb je jou munitie kist vandaan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
Ben-i schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:35:
[...]

Ik zit ook aan een soort gelijk project te denken, maar dan meer in de style van Thodio. Waar heb je jou munitie kist vandaan als ik vragen mag?
Ik heb er een besteld bij outdoorshop4u.com maar in principe is elke legerdump prima. Ik vond het zelf wel fijn dat het kistje in goede staat was en niet erg verroest of gedeukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ben-i schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:35:
[...]

Marktplaats kun je soms ook mazzel hebben d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 06:06
Thanks, had al eens wat rond gezocht maar vaak zijn het oude/gebruikte dus met roest, deukjes en vlekken. Zoek dus eigenlijk gewoon een (als) nieuwe met de gele tekst er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bestaat accusafe.nl nog? De site/webshop ziet er niet meer onderhouden uit en ik krijg ook geen antwoord op mijn mails.
De eigenaar van accusafe was actief in dit topic als ik mij goed herinner.

Is de accusafe v3.5 nog verkrijgbaar of zijn er alternatieven hiervoor te verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:38:
Bestaat accusafe.nl nog? De site/webshop ziet er niet meer onderhouden uit en ik krijg ook geen antwoord op mijn mails.
De eigenaar van accusafe was actief in dit topic als ik mij goed herinner.

Is de accusafe v3.5 nog verkrijgbaar of zijn er alternatieven hiervoor te verkrijgen?
nee, die doen bijna niets meer. Laatste keer dat ik keen (en das al even geleden) waren er ook geen producten meer op voorraad. Ik kan me overigens wel herinneren dat het schema voor een accusafe apparaat hier in het topic heeft gestaan, dus misschien even de zoekfunctie afstoffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Cartman! schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:08:

Heb inmiddels alles binnen maar ben nogal teleurgesteld... het klinkt echt voor geen meter :{ Qua kwaliteit doen die goedkope 10W Logitech speakers t nog stukken beter zegmaar :{ Ik hoor bijna alleen maar laag, mid/hoog is er gewoon vrijwel niet. Ook trilt ie zo hard bij n beetje muziek dat je meer het trillen/kraken van de speaker hoort dan het (doffe) geluid zelf. Doe ik iets verkeerd/vergeet ik iets of is er iets mis met bordje of speaker? Hoe kan ik uitsluiten aan welke van de 2 het ligt?

[ Voor 3% gewijzigd door Cartman! op 13-05-2020 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Cartman! schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:20:
[...]

Heb inmiddels alles binnen maar ben nogal teleurgesteld... het klinkt echt voor geen meter :{ Qua kwaliteit doen die goedkope 10W Logitech speakers t nog stukken beter zegmaar :{ Ik hoor bijna alleen maar laag, mid/hoog is er gewoon vrijwel niet. Ook trilt ie zo hard bij n beetje muziek dat je meer het trillen/kraken van de speaker hoort dan het (doffe) geluid zelf. Doe ik iets verkeerd/vergeet ik iets of is er iets mis met bordje of speaker? Hoe kan ik uitsluiten aan welke van de 2 het ligt?
De versterker die je gekozen hebt is een subwooferversterker. Ik kan het in de specs op aliexpress zo snel niet vinden maar ik kan me goed voorstellen dat er een lowpassfilter in zit waardoor je dus inderdaad alleen de lage tonen naar de speaker stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Pixeltje schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:36:
[...]
De versterker die je gekozen hebt is een subwooferversterker. Ik kan he tin de specs op aliexpress zo snel niet vinden maar ik kan me goed voorstellen dat er een lowpassfilter in zit waardoor je dus inderdaad alleen de lage tonen naar de speaker stuurt.
:F

Omdat ik er niks van weet had ik gevraagd om advies hier maar heeft ook niemand gezien blijkbaar, dat verklaart t wel :D Dan niks aan te doen en andere bestellen, heb je een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Cartman! schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:37:
[...]

:F

Omdat ik er niks van weet had ik gevraagd om advies hier maar heeft ook niemand gezien blijkbaar, dat verklaart t wel :D Dan niks aan te doen en andere bestellen, heb je een tip?
Was al op zoek.
Klein; https://www.hobbyelectron...mczTlCapj3AxoCNuoQAvD_BwE

Iets minder klein maar wel wat krachtiger; https://www.tinytronics.n...audio-versterker-mini-12v

Medium klein maar wel lekker veel power;
https://www.tinytronics.n...6-1x100w-audio-versterker

Let op die laatste is een monoversterker die in basis ook bedoeld is voor een subwoofer, maar je kunt bij deze de crossover regelen dus ik verwacht dat je hier ook fullrange mee kan halen.

[ Voor 32% gewijzigd door Pixeltje op 13-05-2020 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Die is 7+7W; ik heb een 60W speaker gekocht, mono (want het is als deurbel), lijkt me dan niet voldoende?

die laatste is eigenlijk precies dezelfde als ik heb alleen met de extra potmeter?

[ Voor 9% gewijzigd door Cartman! op 13-05-2020 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Cartman! schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:39:
[...]

Die is 7+7W; ik heb een 60W speaker gekocht, mono (want het is als deurbel), lijkt me dan niet voldoende?
Kijk effe in mijn vorige post voor aanvullende versterkertjes. Jou speaker kan maximaal 60W vermogen verwerken, als je daar een 7W, 15W of andere versterker op aansluit gaat dat prima. Let op dat er uit een 15W versterker heel heel heel veel kabaal kan komen. Sterker nog, als je het wilt kun je met die versterker prima je speaker slopen. Kijk dus niet teveel naar het vermogen van de versterker die je koopt.

Heel veel kratradio's zijn begonnen met een TA2024 versterker, das een 15W versterkertje en daar kun je prima doof van worden. meer dan voldoende voor een deurbel dus lijkt me ;)

Also, het leuke van die tweede in t lijstje is dat hij een mute switch heeft. Je kunt dan dus in de avonduren je bel uitzetten - ik kan me herinneren dat je hier over nadacht de vorige keer dat het over je project ging?

[ Voor 11% gewijzigd door Pixeltje op 13-05-2020 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Pixeltje schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:43:
[...]

Kijk effe in mijn vorige post voor aanvullende versterkertjes. Jou speaker kan maximaal 60W vermogen verwerken, als je daar een 7W, 15W of andere versterker op aansluit gaat dat prima. Let op dat er uit een 15W versterker heel heel heel veel kabaal kan komen. Sterker nog, als je het wilt kun je met die versterker prima je speaker slopen. Kijk dus niet teveel naar het vermogen van de versterker die je koopt.

Heel veel kratradio's zijn begonnen met een TA2024 versterker, das een 15W versterkertje en daar kun je prima doof van worden. meer dan voldoende voor een deurbel dus lijkt me ;)

Also, het leuke van die tweede in t lijstje is dat hij een mute switch heeft. Je kunt dan dus in de avonduren je bel uitzetten - ik kan me herinneren dat je hier over nadacht de vorige keer dat het over je project ging?
Voor mono, sluit ik gewoon slechts 1 van de 2 outputs aan dan?

Ik vergelijk het met Logitech setje van 10W die ik al had gekocht maar simpelweg niet krachtig genoeg is om t door t hele huis/tuin te horen (de gewone deurbel wel). Vandaar dat ik twijfel heb of 15W wel voldoende is. Kan ik die wattages niet vergelijken?

dit lijkt me ook wel mooi om de tonen goed te kunnen tweaken: https://www.tinytronics.n...rker-bass-treble-regeling
Pixeltje schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:43:
[...]
Zeker cool, goed meegedacht! Is ook op te lossen door de stekker zelf te switchen van de speaker overigens.

[ Voor 19% gewijzigd door Cartman! op 13-05-2020 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Cartman! schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:47:
[...]

Voor mono, sluit ik gewoon slechts 1 van de 2 outputs aan dan?

Ik vergelijk het met Logitech setje van 10W die ik al had gekocht maar simpelweg niet krachtig genoeg is om t door t hele huis/tuin te horen (de gewone deurbel wel). Vandaar dat ik twijfel heb of 15W wel voldoende is. Kan ik die wattages niet vergelijken?

dit lijkt me ook wel mooi om de tonen goed te kunnen tweaken: https://www.tinytronics.n...rker-bass-treble-regeling

[...]

Zeker cool, goed meegedacht! Is ook op te lossen door de stekker zelf te switchen van de speaker overigens.
Even schaamteloos quoten van een andere site;
You take the sensitivity of the speaker as your starting point. Let's say you've found some fairly efficient speakers that do 90db at 1m with 1W. Like Versa said, doubling power increases the volume by 3db. So for these hypothetical speakers:

2W = 93db
4W = 96db
8W = 99db
16W = 102db
32W = 105db
64W = 108db
128W = 111db
256W = 114db
512W = 117db
1024W = 120db

Now for a point of reference for the volume:

10db = normal breathing
60db = normal conversation
110db = shouting in ear, power saw, car horn
120db = rock concert, jet plane at ramp, ambulance siren

Given what you said above, you'd probably consider 110-115db "legitimately loud". That would be roughly the volume of an iPod turned all the way up, and certainly loud enough that your neighbors will be calling the police if you do it at night. So with our hypothetical speakers with a 90db sensitivity, you'd want about 200W per channel RMS to be able to keep them at that volume indefinitely. If you instead got speakers with a 93db sensitivity, you could cut that power level in half and get the same results.
Kort verhaal lang; hangt ook van je speaker af. Ik weet niet hoe hard jij je deurbel wilt maar ik mis liever een pakketje dan dat ik met een hartverzakking van de bank lazer ;)

Die andere versterker waar je naar linkt is ook leuk, wel een stuk groter. Toonregeling is grappig maar ook een beetje zinloos als je het mij vraagt op één speaker voor een deurbel.

[ Voor 4% gewijzigd door Pixeltje op 13-05-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Pixeltje schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:51:
Kort verhaal lang; hangt ook van je speaker af. Ik weet niet hoe hard jij je deurbel wilt maar ik mis liever een pakketje dan dat ik met een hartverzakking van de bank lazer ;)
_/-\o_

Het is meer dat ik liever wil dat ie te hard kan zodat ik deze zachter kan afstemmen dan dat ik t weer net niet hoor. Vind deze denk ik nog t meest interessant: https://www.tinytronics.n...rker-bass-treble-regeling

- krachtig genoeg
- m'n 19V voeding die ik nog heb liggen past erop
- regeling van laag/midden/hoog

nadelen zouden zijn
- prijs, scheelt maar paar euro met de alternatieven
- stereo ipv mono; is geen probleem volgens mij
- groter maar zit in de meterkast dus dat boeit niet

edit: zie dit er nog bij staan:
Het is zelfs mogelijk om deze versterker om te zetten in een 1x 100W mono versterker. Dit wordt echter sterk afgeraden i.v.m. de te kleine spoelen. Modificeer dus niet S1 t/m S5 tenzij je weet waar je mee bezig bent. Door S1 t/m S5 te verbinden wordt de versterker omgezet in PBTL modus voor een 1x100W mono versterker.(op 2 Ohm) Na de modificatie wordt de min van het rechterkanaal de "min van de speaker" en de min van het linkerkanaal de "plus van de speaker".
Ik hoef zeker geen 1x 100W dus laten zoals t is lijkt me goed maar kan ik dan gewoon 1 van de 2 outputs gebruiken :?

edit 2:
zolang m'n bronsignaal mono of de stereo kanalen zijn gelijk aan elkaar dan kan ik toch simpelweg L of R aansluiten op de amp?

[ Voor 37% gewijzigd door Cartman! op 13-05-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Je kunt gewoon één speaker aansluiten op één van de twee kanalen. één speaker aansluiten op beide kanalen zou ik afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Pixeltje schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:34:
Je kunt gewoon één speaker aansluiten op één van de twee kanalen. één speaker aansluiten op beide kanalen zou ik afraden.
Precies, dat bedoel ik ook. Vroeg me meer af of dit verder niet schadelijk is dat 1 van de 2 outputs simpelweg niets doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Nee hoor, dat gaat goed. Zeker in deze toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:43

JTfoto

Work hard

Ik heb wat hulp nodig bij het uitzoeken van wat componenten voor een mooie bluetooth speaker.

Ik wil heel graag een variant gaan bouwen op de Isetta van Paul Carmody. Ik zou echter graag de optie willen toevoegen dat deze ook op een accu kan spelen, maar door de ontzettend grote hoeveelheid componenten die online te vinden zijn zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik ben van plan de volgende speakers te gebruiken:
  • 1x Tang Band W5-1138SMF (via sound imports)
  • 2x Dayton Audio DS90-8 (via sound imports)
Daarbij was ik van plan om de volgende versterker te gebruiken (waarbij ik nog goed moet nadenken hoe ik alle knoppen in het ontwerp ga verwerken) :
  • ZOUDIO AIO4CH (via zoudio)
Naast het houtwerk en de materialen voor de poort heb ik (denk ik) nog nodig:
  • Accu 24V
  • Power supply 24V 1A
  • Diverse aansluitmaterialen
Hebben jullie enige aanraders voor accu's en is naar jullie mening het lijstje zo een beetje oke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
JTfoto schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:29:
Ik heb wat hulp nodig bij het uitzoeken van wat componenten voor een mooie bluetooth speaker.

Ik wil heel graag een variant gaan bouwen op de Isetta van Paul Carmody. Ik zou echter graag de optie willen toevoegen dat deze ook op een accu kan spelen, maar door de ontzettend grote hoeveelheid componenten die online te vinden zijn zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik ben van plan de volgende speakers te gebruiken:
  • 1x Tang Band W5-1138SMF (via sound imports)
  • 2x Dayton Audio DS90-8 (via sound imports)
Daarbij was ik van plan om de volgende versterker te gebruiken (waarbij ik nog goed moet nadenken hoe ik alle knoppen in het ontwerp ga verwerken) :
  • ZOUDIO AIO4CH (via zoudio)
Naast het houtwerk en de materialen voor de poort heb ik (denk ik) nog nodig:
  • Accu 24V
  • Power supply 24V 1A
  • Diverse aansluitmaterialen
Hebben jullie enige aanraders voor accu's en is naar jullie mening het lijstje zo een beetje oke?
Hi,

Ik ben niet bekend met de dayton drivers, wellicht jij wel maar anders zou ik gaan voor een driver waarvan bekend is dat deze goed klinkt. zoals de door Paul C gebruikte Fountek die voor zn prijs erg goed is.

Het woofertje is gewoon goed, ik gebruik zijn grotere broertje :) Tevens staat de 5" te koop op het zelfbouwaudio forum, misschine interessant ;)

@lutkeveld was (is ws) bezig met een accu mogelijkheid voor zijn bordje. zijn versterker kan ik je van harte aanraden, ik gebruik hem ook en dat werkt gewoon super. ik heb overigens ook de wens nog een acu toe te voegen.

Hoe ga je filteren ? Kan je meten en ga je de DSP gebruiken ? dat is namelijk gewoon ideaal. Mijn project staat ergens hier boven wel, kan je zin hoe ik een en ander in elkaar geknutseld heb :)

[ Voor 3% gewijzigd door douwe.nl op 18-05-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Laatst online: 06:43

JTfoto

Work hard

douwe.nl schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:44:
[...]

Hi,

Ik ben niet bekend met de dayton drivers, wellicht jij wel maar anders zou ik gaan voor een driver waarvan bekend is dat deze goed klinkt. zoals de door Paul C gebruikte Fountek die voor zn prijs erg goed is.

Het woofertje is gewoon goed, ik gebruik zijn grotere broertje :) Tevens staat de 5" te koop op het zelfbouwaudio forum, misschine interessant ;)

@lutkeveld was (is ws) bezig met een accu mogelijkheid voor zijn bordje. zijn versterker kan ik je van harte aanraden, ik gebruik hem ook en dat werkt gewoon super. ik heb overigens ook de wens nog een acu toe te voegen.

Hoe ga je filteren ? Kan je meten en ga je de DSP gebruiken ? dat is namelijk gewoon ideaal. Mijn project staat ergens hier boven wel, kan je zin hoe ik een en ander in elkaar geknutseld heb :)
In eerste instantie kon ik niet goed de founteks vinden, maar ik heb via een andere site de speakers zien staan op voorraad, dus dat lijkt me dan een goede keuze.

Ik denk dat ik eerst inzet op het bouwen met evt later toevoeging van een accu.

De dsp wil ik wel gaan gebruiken. Als ik het goed als kan het bordje via Windows ingesteld worden op cross-over en dat er ook een parametrische eq is, toch? Dat zou zeer ideaal zijn! Als ik zelf een filter zou moeten bedenken en die erin zou moeten programmeren wordt het verhaal complexer. Kan snel leren, maar dan kost het allemaal gewoon wat meer tijd.

Als je misschien een paar foto’s wil maken en die als pb wil sturen zou dat geweldig zijn! Meer bronnen en informatie zijn altijd welkom. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
JTfoto schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:46:
[...]

In eerste instantie kon ik niet goed de founteks vinden, maar ik heb via een andere site de speakers zien staan op voorraad, dus dat lijkt me dan een goede keuze.

Ik denk dat ik eerst inzet op het bouwen met evt later toevoeging van een accu.

De dsp wil ik wel gaan gebruiken. Als ik het goed als kan het bordje via Windows ingesteld worden op cross-over en dat er ook een parametrische eq is, toch? Dat zou zeer ideaal zijn! Als ik zelf een filter zou moeten bedenken en die erin zou moeten programmeren wordt het verhaal complexer. Kan snel leren, maar dan kost het allemaal gewoon wat meer tijd.

Als je misschien een paar foto’s wil maken en die als pb wil sturen zou dat geweldig zijn! Meer bronnen en informatie zijn altijd welkom. _/-\o_
DSP is idd makkelijk in te stellen met windows, echt foolproof. het komen tot een goed filter is heel wat anders, kunnen meten is daarvoor eigenlijk een vereiste. De rest is theorie en hoewel complex zijn de basics prima leerbaar, ik ben ook nog maar een beginner :)

Dit is mijn project op ZBA, staat alles wel in denk ik en ander vraag je maar!

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=27978

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Woensdag gaat de nieuwste revisie van de software tool online:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4E4Er7ETjHMOAYH8jzhUrDk_-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/571nSwdyzmxESjvYFeBxuoB1.jpg?f=fotoalbum_large

Met heel wat verbeterpunten achter de schermen, maar de grootste verbetering zijn de frequentie grafieken zodat het duidelijk is wat de ingestelde filters precies doen. Ook worden alle inputvelden direct gecheckt op validiteit (rode rand = fout).

@JTfoto Ik heb nog een paar Sure BCPB3 bordjes op voorraad liggen. Daar kan je makkelijk een 5S 18650 pack mee bouwen, perfect voor de versterker. Als je per bank betaald en 24.95 extra overmaakt kan ik er wel eentje meeleveren incl kabel voor naar de versterker.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Nice!

@lutkeveld ik wil ook wel zo'n bordje met kabel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-08 10:35
Ik ben opzoek naar een kleine versterker module waar zowel aux als bluetooth op zit. Ook zou ik graag de bass en het volume doormiddel van een draaiknop willen aanpassen en via een schakelaar kunnen kiezen tussen aux een bluetooth. Eventuele aanpassingen maken op de module daar sta ik ook voor open.

Ik wil zoiets maken:
https://nl.aliexpress.com...1000023.14.1478275c2QPpga

Ik vindt de prijs een beetje aan de hoge kant,omdat hier ook nog invoer rechten en eventueel btw bij komt.

Iemand een idee wat ik het beste kan doen?

[ Voor 3% gewijzigd door DAX23E op 07-06-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 18:28
ik wil over een paar weekjes ook weer aan de slag. Meeste hier in huisis nu wel gedaan trijdens die corona lockdown. Ik wil een versterkerbordje bestellen van lutkeveld voor in mijn 2.1 setje, maar zit een beetje met de financien en de vrouw....Je kent het wel hobbie en geld... Ik heb echter nog 2x een Omnes Audio W8-670Z liggen. Dubbele besteling toen. Heb uiteindelijk gekozen voor de Dayton Audio SD215A-88 in mijn kist. Die Omnes Audo's zijn nieuw en mogen weg voor €35,- incl verzenden met DHL ofzo...PB me maar als je intresse hebt. 30 euro ophalen in De Lier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulzer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-07 13:49
Hulp gezocht! Ik heb mijn kratradio gebouwd omstreeks "Deel 8" van dit topic. Nu wil ik het ding nieuw leven inblazen, maar zodra ik via m'n telefoon wil afspelen via een aux - tulp kabel knalt alles eruit. Dit komt denk ik door m'n "kratsafe", maar ik heb geen idee wat er nu eigenlijk mis is.

Ik heb wat foto's van m'n schema. Het heeft altijd gewerkt, maar het is dus zo'n 10 jaar geleden dat ik dit heb gemaakt en ik weet niet zo goed meer hoe 't ook alweer zit. Iemand een idee?

Foto 1 het schema.
Foto 2 is van de "hks"
Foto 3 De kabels van tulp aansluiting
Foto 4 De versterker (TA2024)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKkWoBcn_jhlHUxAE0FFx1Xr1Qg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MO5T8AuGU54fA15u6VKDMIvU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8jC-bDhml4-NUixD4ZeOz5TwFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RkqE94ZFgVyBjNwauSAFNYAr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCKOonnMDkHB9enbhFNF_wR_CmE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n72tJN6QJ7J36haCqxfF9Gvj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubaG4skZA_FoNh4C_Q8HKUxvBP4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eflT58DcdCnabwHC8LSCKTcU.jpg?f=fotoalbum_tile

Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAX23E
Speelt de kist radio wel op alleen de module?

Sluit je de telefoon met een kabel aan op de mp3 module? Probeer dan eens de kabel in de module te stoppen. Dan de kistradio aan zetten en dan je telefoon er op aansluiten. Mocht die er dan weer door gaan probeer dan de telefoon aan te sluiten en de pas de kist radio aan te zetten. Doet die het wel goed dan heb je iets met een aarding probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrcel
  • Laatst online: 05-07-2024
Begonnen met bierkratten. Daarna buizenradio en jukebox.
Radio bevat speakers van philips multimedia setje. 10” woofer 4xmids 2dometweeters
Jukebox 15”woofer 1200w uit PA 6”mids 3”hogedruk drivers
YouTube: YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel5128
Impulzer schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:22:
Hulp gezocht! Ik heb mijn kratradio gebouwd omstreeks "Deel 8" van dit topic. Nu wil ik het ding nieuw leven inblazen, maar zodra ik via m'n telefoon wil afspelen via een aux - tulp kabel knalt alles eruit. Dit komt denk ik door m'n "kratsafe", maar ik heb geen idee wat er nu eigenlijk mis is.

Ik heb wat foto's van m'n schema. Het heeft altijd gewerkt, maar het is dus zo'n 10 jaar geleden dat ik dit heb gemaakt en ik weet niet zo goed meer hoe 't ook alweer zit. Iemand een idee?

Foto 1 het schema.
Foto 2 is van de "hks"
Foto 3 De kabels van tulp aansluiting
Foto 4 De versterker (TA2024)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Nostalgie! Maar wel geniaal en bij mij werkt het ook nog steeds op deze manier.

Waarschijnlijk is je accuniveau te laag (onder 12,6V schakelt de kratsafe uit). Of de accu is inmiddels overleden. Wat je is de gemeten accuspanning bij rust? En wat is de accuspanning wanneer de muziek uitvalt? Best kans dat de accu in belaste toestand gelijk onder de 10V schiet, er is dan een cel dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulzer
Bedankt voor de reacties jongens! Ik heb nu een Potmeter board en 3.5 mm jack aansluiting erin gebouwd, ter vervanging van de tulp module en nu werkt het weer perfect.

Accu stond op 12,6 V, was een "nieuwe" via werk, dus niet meer een van al die jaren terug. Ik zal 'm aan de druppel lader hangen dadelijk, hopelijk kan die dan nog even mee.

Wat er nu precies fout zat durf ik echter niet te zeggen. Ben nu op zich gewoon blij dat 't werkt met die nieuwe aux aansluting.

Nog één vraagje, ik ben het vergeten... kan ik de accu laden als de complete krat "uit" staat?

[ Voor 7% gewijzigd door Impulzer op 11-06-2020 21:39 ]

Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAX23E
Impulzer schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:34:

Nog één vraagje, ik ben het vergeten... kan ik de accu laden als de complete krat "uit" staat?
Zo als ik naar dat schema kijk dan laad de accu alleen in de uit stand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57ERHwX_OZhLGW0ZE-n7ygWc_q4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pcblyfFsu5AwCd5NU5B8Gomh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulzer
DAX23E schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:37:
Ik ben opzoek naar een kleine versterker module waar zowel aux als bluetooth op zit. Ook zou ik graag de bass en het volume doormiddel van een draaiknop willen aanpassen en via een schakelaar kunnen kiezen tussen aux een bluetooth. Eventuele aanpassingen maken op de module daar sta ik ook voor open.

Ik wil zoiets maken:
https://nl.aliexpress.com...1000023.14.1478275c2QPpga

Ik vindt de prijs een beetje aan de hoge kant,omdat hier ook nog invoer rechten en eventueel btw bij komt.

Iemand een idee wat ik het beste kan doen?
Misschien is dit iets voor je?

Bluetooth 4.2 met circa 8m bereik
Potmeter aanwezig voor bass, treble en mid volume
3.5mm female jack
marrcel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:35:
Begonnen met bierkratten. Daarna buizenradio en jukebox.
Radio bevat speakers van philips multimedia setje. 10” woofer 4xmids 2dometweeters
Jukebox 15”woofer 1200w uit PA 6”mids 3”hogedruk drivers
Nice! Dat is wel even next level zo. :)

[ Voor 50% gewijzigd door Impulzer op 12-06-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Impulzer schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:53:
[...]

Misschien is dit iets voor je?

Bluetooth 4.2 met circa 8m bereik
Potmeter aanwezig voor bass, treble en mid volume
3.5mm female jack
Dat is precies wat ik zoek. Ik wist niet dat er van de TPA3116 zo'n versie was.
Ik heb toevallig deze week een voor ander project een TPA3116 met bluetooth en volume knop via ebay binnen gekregen . Het viel wel op dat het op vol volume een bijgeluid maakt. Dus zal wel een groundloop zijn.
Opzich maakt dat niet uit,omdat ik dat toch niet op vol volume laat spelen

Voor de versie waar de bass en volume ook geregeld kan worden wil ik dat bijgeluid niet hebben.
Aangezien ik daar elke dag naar ga luisteren en soms ook op harder volume het wil laten spelen.

Iemand een idee hoe je zo'n groundloop uit zo'n module kunt halen? Alle informatie is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hoe klinkt het bijgeluid? Wat heb je op elkaar aangesloten en hoe? Dan kunnen we identificeren wat het is en waar het door wordt veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
TBTL schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:33:
Hoe klinkt het bijgeluid? Wat heb je op elkaar aangesloten en hoe? Dan kunnen we identificeren wat het is en waar het door wordt veroorzaakt.
Het is een module met ingebouwde bluetooth verbinding. Voor de rest is er niks op aangesloten (behalve voeding een 2 speakers).
Het is een geluid dat door de bluetooth wordt veroorzaakt, want het is het zelfde geluid als dat van die goedkope bluetooth naar aux omvormer en dan aangesloten op een versterker. Alleen hier is het probleem dat die bluetooth al zit ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perveneficus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-05-2024
Hoi,

Na het lezen door dit topic heb ik een aantal vraagjes als het mag.

Ik wil dus zelf zetje bouwen budget voor mee naar werk (zzp klusser)

zit tekijken naar deze set:
https://www.tinytronics.n...p-up-boost-converter-150w

https://www.tinytronics.n...d-usb-with-remote-control

https://www.tinytronics.n...h-4.2-bass-treble-control

Heb het liefst 5.0 Bluetooth maar die module tja weet niet voelt wat goedkoop ?
Daarom die andere zelfde idee maar lijkt robuster (just a feeling)

Probleem is nu ik hoor heel veel over de accusafe maar die site is dood geen reacties op mail dus ga er vanuit dat het niet meer bestaat hoe kom ik nu aan een BMS voor 4x 7ah gel accu 12v ik wil laden 220 aansluiten zonder zorgen.

Tevens sta ik open voor overige tips natuurlijk speakers zijn ovale jvc 100w 4 ohm

Regards,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-09 15:57
perveneficus schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:56:
Hoi,

4x 7ah gel accu 12v
Waarom zou je hier een boost convertor tussen gooien? met 4 accu's kan je al zo schakelen dat je op 24 V zit. Convertors verbruiken in jouw geval alleen onnodig vermogen.

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perveneficus
Phantomic schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:28:
[...]

Waarom zou je hier een boost convertor tussen gooien? met 4 accu's kan je al zo schakelen dat je op 24 V zit. Convertors verbruiken in jouw geval alleen onnodig vermogen.
Was aanbevolen om constante spanning teverzorgen

Regards,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Phantomic schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:28:
[...]

Convertors gebruikt onnodig vermogen. Wel moet je er rekening meer houden dat als 2 accu's in serie schakelt dat je voltage maximaal 24v mag zijn. Dit betekent dat je de lood accu's niet volledig kunt opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
perveneficus schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:56:
Hoi,

https://www.tinytronics.n...d-usb-with-remote-control

https://www.tinytronics.n...h-4.2-bass-treble-control

Heb het liefst 5.0 Bluetooth maar die module tja weet niet voelt wat goedkoop ?
Daarom die andere zelfde idee maar lijkt robuster (just a feeling)

Probleem is nu ik hoor heel veel over de accusafe maar die site is dood geen reacties op mail dus ga er vanuit dat het niet meer bestaat hoe kom ik nu aan een BMS voor 4x 7ah gel accu 12v ik wil laden 220 aansluiten zonder zorgen.

Tevens sta ik open voor overige tips natuurlijk speakers zijn ovale jvc 100w 4 ohm
Zonder converter zal prima gaan. Voor te hoog voltage hoef je ook niet bang te zijn, in serie is dat maximaal 25,6V. In de datasheet staat dat de chip zonder problemen tot 26V kan. Leuk setje voor het klussen! :*)

Beide bordjes zul je goed moeten beschermen tegen impact en stof anders zijn ze zo kapot. Degene met de extra 100W zal misschien standaard iets meer verbruiken. Maar deze heeft wel fysieke knoppen wat mij persoonlijk wel prettig lijkt. Qua kwaliteit zal het niet veel verschillen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perveneficus
Michel5128 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:57:
[...]

Zonder converter zal prima gaan. Voor te hoog voltage hoef je ook niet bang te zijn, in serie is dat maximaal 25,6V. In de datasheet staat dat de chip zonder problemen tot 26V kan. Leuk setje voor het klussen! :*)

Beide bordjes zul je goed moeten beschermen tegen impact en stof anders zijn ze zo kapot. Degene met de extra 100W zal misschien standaard iets meer verbruiken. Maar deze heeft wel fysieke knoppen wat mij persoonlijk wel prettig lijkt. Qua kwaliteit zal het niet veel verschillen denk ik.
Top dank allen voor de reacties ga toch voor id die met 100w (mooier te monteren.)
Ik heb een flightcase er voor gekocht. Daarin zal ik 1 ip60 doosje monteren met de electronica erin.

Ik zit nu nog met de accu's de 1 zegt 1 batterij met grote capaciteit ander zegt 2 of 4. Persoonlijk heb ik het liefst 2 of 4 (heb nog 7ah gel accu's van oude apc) dat scheelt geld. 1 grote batterij is makkelijker maar duur en als ie stuk gaat heb je meteen grote kostenpost.

Dus:
Hoe lang zal de set het vol houden met een 7ah accu. (kan ik een calculatie maken wat wijsheid is.)
Als ik dan idd 2 of 4 doe dan heb ik echt een battery management system nodig maar die kan ik niet vinden. Zelf samen stellen wordt me iets teveel geen idee wat in elkaar past.

Regards,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

perveneficus schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:22:
[...]

Ik zit nu nog met de accu's de 1 zegt 1 batterij met grote capaciteit ander zegt 2 of 4. Persoonlijk heb ik het liefst 2 of 4 (heb nog 7ah gel accu's van oude apc) dat scheelt geld. 1 grote batterij is makkelijker maar duur en als ie stuk gaat heb je meteen grote kostenpost.

Dus:
Hoe lang zal de set het vol houden met een 7ah accu. (kan ik een calculatie maken wat wijsheid is.)
Als ik dan idd 2 of 4 doe dan heb ik echt een battery management system nodig maar die kan ik niet vinden. Zelf samen stellen wordt me iets teveel geen idee wat in elkaar past.
Als je het ding gaat gebruiken tijdens klussen (dat begreep ik uit je eerdere post) kun je overwegen om hem te draaien op de accu's van je gereedschap. Ik heb een tijdje geleden een kist gebouwd die draait op 20V 4Ah Parkside accu's, die zijn niet duur en als je de lader inbouwt heb je meteen je laadcircuit geregeld en hoef je daar zelf niets voor te bedenken. Bijkomend voordeel is dat die lithiumaccu's van gereedschap hoge stromen kunnen leveren en lang meegaan. Als je reeds accugereedschap hebt kun je er dus voor kiezen om je Makita of Bosch accu te gebruiken. Aan de buitenkant 'inklikken' bijvoorbeeld zodat je de accu makkelijk kunt wisselen.

Alternatief is om de accu die je al hebt te gebruiken maar realiseer je dat op 12V je versterker minder hard speelt dan op 20V of zelfs 26V. De versterker die je gekozen heb gebruik ik zelf ook in een ander projectje (ook bij tinytonics gekocht) en das zeker een aanrader.

[ Voor 6% gewijzigd door Pixeltje op 23-06-2020 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Met 2x2 accu's van 7Ah in serie dan krijg je 24V en 14Ah. Uitgaande van het maximale vermogen van 100W (4,2A) dan speel je minimaal 14/4,2 = 3,33 uur. In de praktijk zal dit misschien wel het dubbele of meer zijn omdat je vrijwel nooit op maximaal vermogen speelt. Uitproberen is het devies.

Als accu ontlaadbeveiliging zou je zo'n bordje kunnen nemen:
https://www.ebay.nl/itm/1...6357d4680b042ba359e108e57

(geen ervaring mee, slechts snel gegoogeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perveneficus
Michel5128 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:25:
Met 2x2 accu's van 7Ah in serie dan krijg je 24V en 14Ah. Uitgaande van het maximale vermogen van 100W (4,2A) dan speel je minimaal 14/4,2 = 3,33 uur. In de praktijk zal dit misschien wel het dubbele of meer zijn omdat je vrijwel nooit op maximaal vermogen speelt. Uitproberen is het devies.

Als accu ontlaadbeveiliging zou je zo'n bordje kunnen nemen:
https://www.ebay.nl/itm/1...6357d4680b042ba359e108e57

(geen ervaring mee, slechts snel gegoogeld)
Top dank die berekening had ik gemaakt leek me alleen erg weinig die 3 uur vandaar ook die 4x.(ja ik verwacht wel dicht bij de max te zitten constant 8)7 O-) )

Overigens board is goede tip echter begrijp ik hier uit dat er simpelweg dus geen all in solution bestaat ?
Aka board met aansluiting 220 out 24v en accu'''s laden e,d, ?

Regards,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tbes
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-08 14:11
Michel5128 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:25:
Met 2x2 accu's van 7Ah in serie dan krijg je 24V en 14Ah.
2 12V accu's van 7Ah in serie geeft 24V en 7Ah (niet 14Ah)
Uittesten is de boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
De Accusafe is destijds ontworpen om een alles-in-een oplossing te kunnen bieden. Ik heb hier nog geen alternatief voor gezien dat precies hetzelfde doet.
Tbes schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:12:
[...]

2 12V accu's van 7Ah in serie geeft 24V en 7Ah (niet 14Ah)
Uittesten is de boodschap.
Voor 2 accu's in serie heb je gelijk. Maar omdat 2 setjes hiervan weer parallel geschakeld worden (totaal 4 accu's) kom je uit op 24V en 14Ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perveneficus
Michel5128 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:29:
De Accusafe is destijds ontworpen om een alles-in-een oplossing te kunnen bieden. Ik heb hier nog geen alternatief voor gezien dat precies hetzelfde doet.
Word misschien tijd topic e.d. aan te passen er word nog steeds naar verwezen.
Wat is er gebeurt eigenlijk met accusafe ?

Regards,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
perveneficus schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:02:
[...]

Word misschien tijd topic e.d. aan te passen er word nog steeds naar verwezen.
Wat is er gebeurt eigenlijk met accusafe ?
Zal ik doen als ik eraan denk. Iemand alternatieven?

En volgens mij heeft de eigenaar @wesleytjuh het te druk met werk en andere projecten.

---edit---
Verwijderd uit de OP.

[ Voor 4% gewijzigd door barrymossel op 25-06-2020 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perveneficus
barrymossel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:49:
[...]

Zal ik doen als ik eraan denk. Iemand alternatieven?

En volgens mij heeft de eigenaar @wesleytjuh het te druk met werk en andere projecten.

---edit---
Verwijderd uit de OP.
Weet niet of het wat is maar ik ben deze tegen gekomen.
Youtube linkje YouTube: Low-cost Auto cut off DC module with LED display

Denk er over deze tegaan proberen en dan eerst eens met oude autoradio en 2 accu's daarna upgraden. ff meer ervaring doen voordat ik eind build doe.

[ Voor 7% gewijzigd door perveneficus op 26-06-2020 07:46 . Reden: add youtube link ]

Regards,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
perveneficus schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 07:43:
[...]

Weet niet of het wat is maar ik ben deze tegen gekomen.
Youtube linkje YouTube: Low-cost Auto cut off DC module with LED display

Denk er over deze tegaan proberen en dan eerst eens met oude autoradio en 2 accu's daarna upgraden. ff meer ervaring doen voordat ik eind build doe.
Laat vooral weten hoe hij je bevalt. Als het wat is kan ik hem toevoegen aan de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perveneficus
barrymossel schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:15:
[...]

Laat vooral weten hoe hij je bevalt. Als het wat is kan ik hem toevoegen aan de OP.
Yep heb een mailtje uitstaan of hij nog recommended 220 -24v oplader erbij heeft.

Regards,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAX23E
Zou de XH-M603 ook niet geschikt zijn?

Ik heb die een keer besteld omdat de accusafe al langere tijd niet meer beschikbaar is.
Ik heb alleen nog geen tijd gehad om het te testen en dat gaat ook nog wel even duren. Maar zal die module eerst weer moeten terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DAX23E schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:48:
Zou de XH-M603 ook niet geschikt zijn?

Ik heb die een keer besteld omdat de accusafe al langere tijd niet meer beschikbaar is.
Ik heb alleen nog geen tijd gehad om het te testen en dat gaat ook nog wel even duren. Maar zal die module eerst weer moeten terug vinden.
Maak eens even tijd dan! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Dat wil ik wel, maar te druk met mijn studie. Over 2 weken heb ik vakantie dus zal er dan mee bezig gaan en zal ik het resultaat laten weten

Wordt nog denk ik wel een klus om die module terug te vinden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoMan21
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-08 11:32
nou nu is het toch weer tijd voor een nieuwe speaker maar dit keer groter dan de vorige keren.
heb eigenlijk alle spullen wel op de tweeters na (misschien ga ik die van me andere project gebruiken maar dat moet ik nog even bekijken.

de woofers zijn in iedergeval deze geworden
2x dayton rs225-4 8 vrij weinig video's over te vinden maar mensen beweren dat het een van de beste 8 inch woofers zijn dus ben benieuwd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Ik heb de module getest. De XH-M603 die ik had besteld blijkt te voorzien zijn van de tekst HCW-M632.

Deze module is alleen te gebruiken voor het laden.
Als de accu onder een bepaald ingesteld voltage is gekomen wordt het relais ingeschakeld en kan de accu geladen worden. Als het maximale voltage dat in is gesteld dan wordt het relais uitgeschakeld en wordt de accu niet meer geladen.

Het display blijft wel altijd aan wat ervoor kan zorgen dat de accu te diep wordt ontladen. Een beveiliging tegen te diep ontladen is niet aanwezig.

Als iemand een andere accu-safe alternatief heeft dan horen we dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik ben op zoek naar een set knappe aluminium knoppen om de plastic versies op mijn versterkertje mee te vervangen, maar hoe heten die dingen? Ze gaan op het geribbelde deel van de potmeter, maar zoeken op ‘knop’ levert verkeerde resultaten op..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAX23E
Je moet zoeken op knob als je het in het Engels zoekt. Meestal in combinatie met volume of potentiometer.

https://www.ebay.com/itm/...-Hole-6mm-gu/193542192951

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
MarcoMan21 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:53:
de woofers zijn in iedergeval deze geworden
2x dayton rs225-4 8 vrij weinig video's over te vinden maar mensen beweren dat het een van de beste 8 inch woofers zijn dus ben benieuwd :-)
Ik weet niet of je ze al hebt besteld, maar dit zijn meer woofers voor een grote hi-fi driewegluidspreker. Voor een kratradio zijn ze niet zo geschikt, omdat ze niet goed in een kleine kast werken en omdat ze kwetsbaar zijn. Verder hebben ze een aluminium conus, waardoor het moeilijker wordt om een scheidingsfilter te ontwerpen.

Houd er rekening mee dat er in Amerika een hoop gehypet wordt op Amerikaanse luidsprekerproducten en hun prijs-kwaliteitverhouding. In Nederland zijn ze een stuk duurder en vervalt dit voordeel. De RS225-4 kost bijvoorbeeld omgerekend 52 euro in Amerika en 80 in Nederland.

[ Voor 18% gewijzigd door TBTL op 05-07-2020 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 15:44
Pixeltje schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:57:
Ik ben op zoek naar een set knappe aluminium knoppen om de plastic versies op mijn versterkertje mee te vervangen, maar hoe heten die dingen? Ze gaan op het geribbelde deel van de potmeter, maar zoeken op ‘knop’ levert verkeerde resultaten op..
Ik was zelf gister hier naar aan het zoeken. Meeste resultaten kreeg ik op "amp knob". Aliexpress geeft dan in elk geval veel resultaten.

Vroeger dit topic welleens gezien maar nooit zelf iets gebouwd maar daar komt verandering in :)

Ik wil een spotify connect & internet radio met speakers gaan maken. Idee kwam omdat ik nog een verzameling RaspberryPi's had liggen, een kadobon voor Sos Solutions en nog een paar oude satelite speakers en 1 center speaker. Na wat nadenken heb ik de Hifiberry amp2 versterker gekocht bij Sos. 60 Watt versterker die simpelweg op de Rpi schuif als HAT. Kwaliteit van de versterker schijnt goed te zijn maar erg veel verstand heb ik daar niet van.

Mijn voorkeur gaat uit naar de center speaker te gebruiken. Die heeft namelijk 2 laag/midtone speakers en 1 tweeter. Die satelites zijn full range speakers waarvan ik niet hoge verwachtigen heb.
"probleem" was alleen, die center is mono. Maar mijn gebruik zal voornamelijk als achtergrond muziek zijn en echt stereo beeld uit speakers die nog geen 30 cm van elkaar zitten lijkt mij toch niet realistisch tenzij je er wellicht recht voor zit. Gelukkig kan je de Hifiberry configureren, of eigenlijk Alsamixer op Raspbian Os om dual-mono als output in te stellen.

Center is een Jamo C60 als ik me niet vergis (op vakantie, kan nu niets checken)
De satelites zijn crappy Yamaha speakers die ik ooit bij een alles in 1 set heb gekocht.
Ik ben geen audiofiel maar ik verwacht mooier geluid uit de Jamo te krijgen.

Idee is om 1 kast te maken met alles erin. Formaat 45 x 15 x 20 cm (breedte, hoogte, diepte) wat knoppen voorop voor bediening, vfd voor wat info en een volume knop op een potmeter of rotary switch.

Wat ik mij nog afvraag, en daar hebben mensen hier wellicht meer ervaring mee:
- voegt een bass reflex poort wat toe? Huidige center heeft er wel 2
- kan ik de speakers beter in een gesloten kastje binnen de grote kast zetten. Zag dat hier voorbij komen.
- moet ik rekening houden met magnetische afscherming oid?

Andere suggesties en feedback zijn welkom. Ik begeef me op voor mij onbekend terrein.

Resultaat van project zal ik hier overigens wel delen als men dat leuk vind. Zal nog wel wat weken/maanden in beslag nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Erik070 op 24-07-2020 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pixeltje schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 06:49:
[...]

Als je het ding gaat gebruiken tijdens klussen (dat begreep ik uit je eerdere post) kun je overwegen om hem te draaien op de accu's van je gereedschap. Ik heb een tijdje geleden een kist gebouwd die draait op 20V 4Ah Parkside accu's, die zijn niet duur en als je de lader inbouwt heb je meteen je laadcircuit geregeld en hoef je daar zelf niets voor te bedenken. Bijkomend voordeel is dat die lithiumaccu's van gereedschap hoge stromen kunnen leveren en lang meegaan. Als je reeds accugereedschap hebt kun je er dus voor kiezen om je Makita of Bosch accu te gebruiken. Aan de buitenkant 'inklikken' bijvoorbeeld zodat je de accu makkelijk kunt wisselen.
Goh, das toevallig....ik heb hier nog een munitiekist-radiotje, die werkt met zo'n TA2024 en een 12volt adpater, nadeel is dus dat die constant op 220 moet zijn aangesloten.

Ander probleem is dat ik mijn telefoon met 3,5mm jack moet aansluiten én als ik die tegelijk laad ik een enorme aardlus krijg.

Ik wil dus mijn kratradio ombouwen naar zo'n Bluetooth-bordje voor Spotify en in plaats van de adapter wil ik er een 12volt parkside lader en accu inzetten.
Dan heb ik alleen nog 220 nodig om het spul op te laden indien leeg.

Zo'n setje, lader en 12V 2 Ah accu kost 17 euro 8)7

Zit alleen te dubben welke bluetooth bordje het moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fraggert schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:20:
[...]

Zit alleen te dubben welke bluetooth bordje het moet worden.
Deze van tinytronics? Die is niet duur en volgens mij het kleine broertje van die ik gebruik (das dus deze) maar ik ga er van uit dat je in die munitiekist geen subwoofer hebt, dus de 2.1 optie niet nodig hebt?

Ik heb overigens in mijn kist de lader van de lidl uit elkaar gedremeld en de 220v aansluiting aan de buitenzijde gemaakt. Eurostekker erin en t ding gaat laden want de accu's zitten in de oplader in de kist. Als er geen netspanning is kan ik spelen van de accu, als er netspanning is gaat hij mooi laden. Hoef ik de kist dus niet voor open te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pixeltje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:40:
[...]

Deze van tinytronics? Die is niet duur en volgens mij het kleine broertje van die ik gebruik (das dus deze) maar ik ga er van uit dat je in die munitiekist geen subwoofer hebt, dus de 2.1 optie niet nodig hebt?

Ik heb overigens in mijn kist de lader van de lidl uit elkaar gedremeld en de 220v aansluiting aan de buitenzijde gemaakt. Eurostekker erin en t ding gaat laden want de accu's zitten in de oplader in de kist. Als er geen netspanning is kan ik spelen van de accu, als er netspanning is gaat hij mooi laden. Hoef ik de kist dus niet voor open te doen.
ik heb al een TA2024, dus een versterker heb ik niet nodig, eigenlijk alleen dus een BT-bordje (dat meteen inschakelt en bereikbaar is zonder deze functie aan te zetten).

Ik heb inderdaad alleen 2.0, een klein setje JBL's, zal even een fototje scoren.

Je hebt het precies zo gedaan als ik voor ogen heb, de lader op een EUROstekker doorzetten en de accu continu erop een doorgelust naar je verbruiker.

Heb je foto's hier staan? dan lees ik even terug hoe je dat gemaakt hebt met die lader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fraggert schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:49:
[...]

ik heb al een TA2024, dus een versterker heb ik niet nodig, eigenlijk alleen dus een BT-bordje (dat meteen inschakelt en bereikbaar is zonder deze functie aan te zetten).
Ah.. die heb ik nog nooit gebruikt, weet wel dat je moet oppassen voor goedkope rommel ivm aardlussen en andere storingen.
Ik heb inderdaad alleen 2.0, een klein setje JBL's, zal even een fototje scoren.

Je hebt het precies zo gedaan als ik voor ogen heb, de lader op een EUROstekker doorzetten en de accu continu erop een doorgelust naar je verbruiker.

Heb je foto's hier staan? dan lees ik even terug hoe je dat gemaakt hebt met die lader :)
Zie PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pixeltje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:09:
[...]

Ah.. die heb ik nog nooit gebruikt, weet wel dat je moet oppassen voor goedkope rommel ivm aardlussen en andere storingen.

[...]

Zie PM.
precies waar ik last van heb, telefoon aan de lader en dan met 3,5mm jack aangesloten is echt een no-go 8)7 |:(

Vandaar dat ik rondkijk voor een simpel BT-bordje, ik ben helaas niet zo'n held met electronica.

Zo'n bordje zou een stuk goedkoper zijn dan een goedkope BT autoradio erin dremelen, waar ik ook eigenlijk niet veel ruimte voor heb in het front van de kist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
Fraggert schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:19:
[...]

precies waar ik last van heb, telefoon aan de lader en dan met 3,5mm jack aangesloten is echt een no-go 8)7 |:(

Vandaar dat ik rondkijk voor een simpel BT-bordje, ik ben helaas niet zo'n held met electronica.

Zo'n bordje zou een stuk goedkoper zijn dan een goedkope BT autoradio erin dremelen, waar ik ook eigenlijk niet veel ruimte voor heb in het front van de kist.
Op AliExpress heb je zat Bluetooth bordjes. Ik heb deze gebruikt en die werkt perfect. Als je systeem op 12V werkt moet je er wel even een step-down module naar 5V tussen zetten (die zijn nog geen euro). Ik weet ook niet veel van elektronica maar dit is gewoon draadjes aan elkaar knopen. Het schema staat in de advertentie. De draadjes voor de knoppen hoef je niks mee te doen als je dat niet wil. En een voordeel is dat de stem ("Connect" "Disconnect") in het Engels is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Zoiets kan wel ; linkje maar ik heb geen idee van de kwaliteit. Voor dat geld zou ik trouwens eerder nog voor die andere versterker gaan, kost je 6 euro meer en geeft meteen wat regelmogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
Een KRC-86B module i.c.m een isolated DC DC converter heb ik erg goede ervaringen mee. Beide verkrijgbaar bij ome ali. De (4) KRC-86B modules die ik tot nu toe gebruikt heb, hebben geen verbindgeluiden. en door de geïsoleerde DC DC converter geen last van bijgeluiden.
Pagina: 1 ... 17 ... 20 Laatste