Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ziet er goed uit!

Je zou een inschakelvertraging op de versterker kunnen zetten, grote kans dat de (inschakel)knal dan weg gaat. Maar is er wel een probleem? Een inschakelknal kan je luidsprekers beschadigen, maar dat is blijkbaar niet het geval hier want ze zijn nog steeds heel.

[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 13-03-2017 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Het enige wat zal helpen tegen de knal bij in- en uitschakelen is een relais tussen de versterker en speaker (inschakelvertraging zoals de reactie boven mij al aangeeft). Dat relais schakelt dan een paar seconden nadat de voeding is ingeschakeld pas de speaker aan de output van de versterker. BIj uitschakelen moet het relais wel direct uitschakelen, zodat de plop pas komt als er geen verbinding meer is tussen de versterker en de speaker. De (grote) condensator op de voeding van de versterker zorgt ervoor dat deze iets vertraagd zal uitschakelen ten opzichte van het relais. Hier zijn als het goed is wel kitjes voor te krijgen op Ebay/Ali/etc. Anders kun je zelf wat in elkaar knutselen aan de hand van schema's van internet.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:06
Mocht iemand nog plannen hebben voor een kistradio: https://www.kickstarter.c...card-and-amplifier-for-ra

In combinatie met een RPi Zero W of RPi3 en Volumio (o.i.d.) best wel interessant. Het is dat ik nog genoeg projectjes op de plank heb liggen kan ik het (nog) niet aan mezelf verantwoorden te pledgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Ik zit nog een beetje te kijken naar een zelfgemaakte accu met een paar 18650's. Het ziet er toch wel interessant uit voor een project die wat kleiner moet worden dan m'n huidige kratradio, die buiten best wel groot ook nog eens vrij zwaar is. Het opladen van die dingen blijkt toch nog wel een probleem te zijn, zeker als je alles eigenlijk het liefst in de behuizing wil hebben.

Nou zit ik dus te zoeken naar een manier om die dingen op te laden, wat lastig blijkt als ze parallel staan. Ik zat te denken aan een aan een 3s2p configuratie. Allereerst moeten alle batterijen allemaal in dezelfde staat zijn (omwille van het de hoge stroom waarmee ze anders elkaar gaan opladen?) voordat ze parallel gaan. Dan zou zo'n ding (die volgens de beschrijving ook parallel kan) gebruiken zodat de batterijen niet te diep ontladen. Is het dan mogelijk om ze, in plaats van met een gebalanceerde lader (die nogal groot en bulky zijn) allemaal individueel op te laden met elk zo'n TP4056? Waarbij de batterijen eventueel zelfs eerst ontkoppeld worden van de batterijbescherming en daarbij gekoppeld worden aan de batterijlader met bijvoorbeeld een 6PDT switch, wat wel een beetje omslachtig is. Ach, nog tijd genoeg voor de zomer, dan me maar eens in die dingen verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09-2022
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn 2e kistradio te gaan bouwen. Ik ben alleen erg aan het twijfelen om Visaton FRS 8M drivers of autodrivers als de Pioneer TS-G1033I te kopen.

Welke denken jullie dat ik het best kan kiezen wat betreft geluidskwaliteit en bas? Het wordt een kleine kist van zo'n 2.5L met 2x 10cm passieve radiatoren.

Alvast bedankt,

Julian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
GalacticMeadows schreef op maandag 20 maart 2017 @ 17:59:
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn 2e kistradio te gaan bouwen. Ik ben alleen erg aan het twijfelen om Visaton FRS 8M drivers of autodrivers als de Pioneer TS-G1033I te kopen.

Welke denken jullie dat ik het best kan kiezen wat betreft geluidskwaliteit en bas? Het wordt een kleine kist van zo'n 2.5L met 2x 10cm passieve radiatoren.

Alvast bedankt,

Julian
Waarom de keuze voor één van die twee drivers? De FRS8(M) loopt tot ongeveer 100Hz, niet erg laag. Ik gebruik de FRS8 in een van mijn kistradio's en zonder een subwoofer is dat niet veel soeps imo. Daarnaast is de gevoeligheid niet echt hoog, dus als je wilt dat ie hard gaat zou ik kijken naar drivers die wat harder gaan.

De Pioneers hebben een nog lagere gevoeligheid, maar lijken wel lager te gaan (ze zijn dan ook groter).

Wil je die passieve radiatoren er gewoon willekeurig in plaatsen? Of ga je e.e.a. berekenen? Je kan ze namelijk niet klakkeloos in rammen en hopen dat het goed klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
barrymossel schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:56:
[...]

Waarom de keuze voor één van die twee drivers? De FRS8(M) loopt tot ongeveer 100Hz, niet erg laag. Ik gebruik de FRS8 in een van mijn kistradio's en zonder een subwoofer is dat niet veel soeps imo. Daarnaast is de gevoeligheid niet echt hoog, dus als je wilt dat ie hard gaat zou ik kijken naar drivers die wat harder gaan.

De Pioneers hebben een nog lagere gevoeligheid, maar lijken wel lager te gaan (ze zijn dan ook groter).

Wil je die passieve radiatoren er gewoon willekeurig in plaatsen? Of ga je e.e.a. berekenen? Je kan ze namelijk niet klakkeloos in rammen en hopen dat het goed klinkt.
Hey Barry,

Dit was een beetje wat ik kon vinden, sta zeker open voor andere opties. Hij hoeft niet extreem hard te gaan, daar heb ik mijn grote kist voor. Ik zoek een beetje het geluid van bijvoorbeeld een JBL Charge 3, die gaan tot 75Hz. Ik geloof niet dat die Pioneers tot 40Hz gaan wat er staat.

De passieve radiatoren heb ik op ebay besteld, weet niet wat daar aan te berekenen valt?

EDIT: de dimensies staan trouwens al zo goed als vast, groter dan 10cm drivers is te groot. De hele reden dat ik een nieuwe bouw is voor het formaat.

[ Voor 6% gewijzigd door GalacticMeadows op 20-03-2017 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
GalacticMeadows schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:05:
[...]

Hey Barry,

Dit was een beetje wat ik kon vinden, sta zeker open voor andere opties. Hij hoeft niet extreem hard te gaan, daar heb ik mijn grote kist voor. Ik zoek een beetje het geluid van bijvoorbeeld een JBL Charge 3, die gaan tot 75Hz. Ik geloof niet dat die Pioneers tot 40Hz gaan wat er staat.

De passieve radiatoren heb ik op ebay besteld, weet niet wat daar aan te berekenen valt?

EDIT: de dimensies staan trouwens al zo goed als vast, groter dan 10cm drivers is te groot. De hele reden dat ik een nieuwe bouw is voor het formaat.
Tsja, passieve radiators dien je, net als bass reflex poorten, te berekenen voor zover ik weet. Dus driver + volume behuizing + radiator/poort. Zomaar een willekeurig radiator of bass poort gaat weinig uithalen ben ik bang. Maar je kunt het altijd proberen.

Eerlijk gezegd denk ik dat je het best zo'n groot mogelijke (10 cm dus) autospeakers kunt gebruiken met een zo hoog mogelijke gevoeligheid. Maar sowieso is 2,5L best klein voor een behuizing (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=15342 daar wordt voor de frs8 per stuk 2 liter gebruikt (excl. 0,5 liter bass poort). Dus veel bass hoef je ook niet te verwachten. Sorry, maar heb verder ook geen tips. Ik weet wel dat er regelmatig JBL's of Pioneers naar tevredenheid worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
barrymossel schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:45:
[...]

Tsja, passieve radiators dien je, net als bass reflex poorten, te berekenen voor zover ik weet. Dus driver + volume behuizing + radiator/poort. Zomaar een willekeurig radiator of bass poort gaat weinig uithalen ben ik bang. Maar je kunt het altijd proberen.

Eerlijk gezegd denk ik dat je het best zo'n groot mogelijke (10 cm dus) autospeakers kunt gebruiken met een zo hoog mogelijke gevoeligheid. Maar sowieso is 2,5L best klein voor een behuizing (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=15342 daar wordt voor de frs8 per stuk 2 liter gebruikt (excl. 0,5 liter bass poort). Dus veel bass hoef je ook niet te verwachten. Sorry, maar heb verder ook geen tips. Ik weet wel dat er regelmatig JBL's of Pioneers naar tevredenheid worden gebruikt.
Volgens mij kan je alleen het gewicht aanpassen op zo'n radiator op basis van het volume van de kist en oppervlakte van de radiator. Ik denk dat ik maar voor die autodrivers ga, misschien iets goedkopere zoeken.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Okay, ik heb nu 2 speakers over waar ik tussen twijfel. Dit zijn de:

Pioneer TS-G1033I
JBL CS742

Pioneer zegt 38Hz te halen wat ik eerlijk gezegd niet geloof. Maar misschien toch meer bass bij de pioneer?

Voor de rest is de JBL volgens mij beter, hogere gevoeligheid en bij mij staat de naam JBL in ieder geval beter bekend.

Iemand ervaring met een van de twee? Als de frequency response van Pioneer klopt wordt dat hem waarschijnlijk, ik weet dat ik niet veel bas moet verwachten in zo'n klein kistje maar ik wil natuurlijk zo laag mogelijk.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:18

Videopac

Rommelt wat aan.

GalacticMeadows schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 20:00:
Okay, ik heb nu 2 speakers over waar ik tussen twijfel. Dit zijn de:

Pioneer TS-G1033I
JBL CS742

Pioneer zegt 38Hz te halen wat ik eerlijk gezegd niet geloof. Maar misschien toch meer bass bij de pioneer?

Voor de rest is de JBL volgens mij beter, hogere gevoeligheid en bij mij staat de naam JBL in ieder geval beter bekend.

Iemand ervaring met een van de twee? Als de frequency response van Pioneer klopt wordt dat hem waarschijnlijk, ik weet dat ik niet veel bas moet verwachten in zo'n klein kistje maar ik wil natuurlijk zo laag mogelijk.

Mvg
Niet kijken naar technische specificaties maar luisteren. En een 13cm luidspreker die 38Hz haalt: dat moet haast wel op -12dB zijn.

Als je betere kwaliteit wil dan die standaard auto luidsprekers zou je bij Speakerland kunnen kijken. Het voordeel van autoluidsprekers is wel dat er een passend rooster bij zit en dat ze beter tegen een niet-huiskamerklimaat kunnen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik denk niet dat dit een projectje audiofiel wordt, dus ik zou gewoon autospeakers kopen. Gewoon wat ervaringen lezen en daar je keuze op baseren. In 2,5 liter hoef je niet veel bass te verwachten en die frequency responses van 38Hz zou ik inderdaad met een zak zout nemen.

Wil je echt wat leuks, dan kun je kijken naar wat meer "hifi" speakers, maar dan zou ik wel wat gaan rekenen met bijv. WinISD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwanTheissling
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05-2021
Zouden 2 Dayton ND140-4 samen met een KEF SP1042 passieve radiator in een kist van 42x24x30 cm ( binnenmaten ) een goeie combinatie zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
TwanTheissling schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:47:
Zouden 2 Dayton ND140-4 samen met een KEF SP1042 passieve radiator in een kist van 42x24x30 cm ( binnenmaten ) een goeie combinatie zijn ?
Ik zou dit eens rustig doorlezen: http://www.subwoofer-builder.com/passive.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwanTheissling
Ik snap hoe de passieve radiator werkt maar ik wil graag weten of de SP1042 groot genoeg is met genoeg massa of niet, ik heb zelf geen ervaring met winisd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Ik weet ook niet of twee redelijk dure drivers in combinatie met een toch wel prijzige passieve radiator perse beter geluid gaat geven in een kist met willekeurige binnenmaten dan een willekeurig setje autospeakers gaan doen. Autospeakers geven namelijk een best degelijk geluid, zeker als het bedoelt is voor buiten of een achtergrondmuziekje. Uiteindelijk heeft de vorm van een goed berekende kast heel veel effect op hoe het geluid er uit komt. Bijvoorbeeld deze build; slechts één driver, en zelfs een erg goedkope, maar toch een leuk geluidje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwanTheissling
Royenroy schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:16:
Ik weet ook niet of twee redelijk dure drivers in combinatie met een toch wel prijzige passieve radiator perse beter geluid gaat geven in een kist met willekeurige binnenmaten dan een willekeurig setje autospeakers gaan doen. Autospeakers geven namelijk een best degelijk geluid, zeker als het bedoelt is voor buiten of een achtergrondmuziekje. Uiteindelijk heeft de vorm van een goed berekende kast heel veel effect op hoe het geluid er uit komt. Bijvoorbeeld deze build; slechts één driver, en zelfs een erg goedkope, maar toch een leuk geluidje.
Klopt het zijn dure drivers de Dayton's en Kef's ze komen zelfs nog samen te spelen met Vifa tweeters maar de kef pr en vifa tweeter had ik nog liggen en de dayton's heb ik nieuw gekocht en hoop dat t dus goed gaat als ik ze samen gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
TwanTheissling schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:15:
[...]

Ik snap hoe de passieve radiator werkt maar ik wil graag weten of de SP1042 groot genoeg is met genoeg massa of niet, ik heb zelf geen ervaring met winisd
Bovenaan bij die link die ik aanhaalde:
To prevent over-excursion of the passive radiator, it is recommended that you have twice the displacement of the driver. For example a 10 inch driver would require a pair of 10 inch PRs with the same excursion, or a 12 incher with higher excursion.
Dus daar kun je al e.e.a. uithalen. En als je die drivers en een passive radiator wilt gebruiken, zul je toch echt moeten gaan rekenen met WinISD (dus even wat lezen - staat zelfs een voorbeeld bij die link). Denk niet dat iemand anders het voor je gaat doen. Maar misschien heb je geluk ;)
Royenroy schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:16:
Bijvoorbeeld deze build; slechts één driver, en zelfs een erg goedkope, maar toch een leuk geluidje.
Haha, die haalde ik ook al aan. Wil die toch nog steeds eens gaan bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Haha, ik ook. Heb al een paar FR8's liggen om een keer een zelfgemaakte amp te testen, die liggen nu dus te verstoffen. Zat al een beetje te kijken om zo'n setje aan elkaar te monteren (onderkanten tegen elkaar) en dan daar tussenin een batterij/versterker/batterijbescherming compartiment te maken, een beetje zoals de Boominator dat ook heeft. Eerst maar eens die dingen maken en luisteren hoe ze klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwanTheissling
barrymossel schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:21:
[...]

Bovenaan bij die link die ik aanhaalde:

[...]

Dus daar kun je al e.e.a. uithalen. En als je die drivers en een passive radiator wilt gebruiken, zul je toch echt moeten gaan rekenen met WinISD (dus even wat lezen - staat zelfs een voorbeeld bij die link). Denk niet dat iemand anders het voor je gaat doen. Maar misschien heb je geluk ;)

[...]

Haha, die haalde ik ook al aan. Wil die toch nog steeds eens gaan bouwen :)
Ja ik zal het thuis nog maar even moeten berekenen en anders probeer ik wel gewoon wat, ik heb nog een Kef PR en die heeft een stuk meer massa dus kan checken welke beter klinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel105
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Het lijkt me leuk ook een kistradio te bouwen, maar ik heb niet een al te groot budget. Ik kwam deze accu tegen, heeft iemand hier ervaring mee? Hij lijkt me vrij goedkoop vergeleken met anderen die ik vond op internet.

Verder zit het accusafe board er erg handig uit, maar ik vind het wel vrij duur. Zijn er andere systemen vanuit bijv alieexpress beschikbaar?

Ten slotte had ik het idee om op marktplaats tweedehands een kapotte, actieve subwoofer te kopen (wellicht zelfs gratis). Dan vervolgens de TPA3116 daarin zetten. Lijkt me dat je dan vrij goedkoop behoorlijk wat bass erbij hebt? Of trekt zo'n subwoofer zoveel meer stroom dat je meteen een flink grotere accu nodig hebt? Hij hoeft van mij maar zo'n 2 uur mee te kunnen (wel op lekker volume :P).

Verder heb ik twee speakers die ik dan wil aansturen met een TA2024.
Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 14:21

koli-man

Bartender!!!!

De accu is niet veel goedkoper dan deze accu en die doet het ook prima. Zal best goed werken denk ik.

Verder is een passieve subwoofer ook prima, als je toch een versterker erin wil zetten.

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Het idee van de actieve is natuurlijk om hem goedkoop te kunnen krijgen doordat de interne versterker kapot is. Het probleem bij zulke dingen is dat ze vaak niet erg zuinig zijn, ze zijn ook ontworpen om met een stekker aangesloten te worden. Twee uur is sowieso geen probleem, zo'n accu (als die specificaties kloppen, heb zelf geen ervaring met het merk) is prima.

Er zijn trouwens ook genoeg bordjes met een TPA3116 die gewoon 2.1 kunnen aansturen, scheelt weer wat gedoe om zowel een TA2024 als een TPA3116 aan te sluiten. Qua prijs kosten die dingen toch allemaal niets.

Als alternatief op een accusafe zou je natuurlijk een voltmetertje aan kunnen sluiten en zelf het batterijniveau in de gaten kunnen houden. Werkt prima, maar is wel wat meer gedoe. Bedenk trouwens wel dat zo'n loodgelaccu een druppellader nodig heeft, die kan je niet gewoon met een 12V accu opladen. Dan houdt dat ding het niet heel lang vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Appel105 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:14:
Het lijkt me leuk ook een kistradio te bouwen, maar ik heb niet een al te groot budget. Ik kwam deze accu tegen, heeft iemand hier ervaring mee? Hij lijkt me vrij goedkoop vergeleken met anderen die ik vond op internet.

Verder zit het accusafe board er erg handig uit, maar ik vind het wel vrij duur. Zijn er andere systemen vanuit bijv alieexpress beschikbaar?

Ten slotte had ik het idee om op marktplaats tweedehands een kapotte, actieve subwoofer te kopen (wellicht zelfs gratis). Dan vervolgens de TPA3116 daarin zetten. Lijkt me dat je dan vrij goedkoop behoorlijk wat bass erbij hebt? Of trekt zo'n subwoofer zoveel meer stroom dat je meteen een flink grotere accu nodig hebt? Hij hoeft van mij maar zo'n 2 uur mee te kunnen (wel op lekker volume :P).

Verder heb ik twee speakers die ik dan wil aansturen met een TA2024.
Alvast bedankt :)
Wat Royenroy zegt: gewoon een 2.1 TPA3116 bestellen en daar een sub en je speakers op aansluiten. Kan ruim op een 7Ah accu voor 2 uur. Afhankelijk van het volume kun je veel langer spelen zelfs.

Voor battery protection zijn best wat mogelijkheden: zoek eens op 12V battery protection op eBay of AliExpress. Kom je dingen zoals dit tegen: http://www.ebay.com/itm/1...ction-Board-/172424639525 (zover ik zie zou dat prima moeten werken: te laag (instelbaar) voltage, dan schakelt ie af, daarna laad je de accu op en druk je op de "start"knop om de spanning weer op je kistradio te zetten).
Of een buzzer: http://www.ebay.com/itm/1...tion-Module-/401180330342

Evt. kun je zelf iets maken op basis van een Arduino/ATtiny85, maar dat is wel wat lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Gelukkig heb ik een uitgebreide tutorial gemaakt incl open source code :).

https://www.google.nl/amp...Source/%3Famp_page%3Dtrue

Dus het is redelijk makkelijk op te bouwen op gatenprint. Ik heb zelfs nog een printplaat liggen maar die heeft een iets te smalle footprint voor de attiny. Dus als je er eentje nodig hebt in ruil voor een postzegel: stuur maar een DM.

[ Voor 16% gewijzigd door lutkeveld op 23-03-2017 22:45 ]

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
lutkeveld schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 22:44:
Gelukkig heb ik een uitgebreide tutorial gemaakt incl open source code :).

https://www.google.nl/amp...Source/%3Famp_page%3Dtrue

Dus het is redelijk makkelijk op te bouwen op gatenprint. Ik heb zelfs nog een printplaat liggen maar die heeft een iets te smalle footprint voor de attiny. Dus als je er eentje nodig hebt in ruil voor een postzegel: stuur maar een DM.
Als je er nu eens eentje voor LiPo's maakt.. :) 8) Zou er zo een paar tientjes voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Nja hij werkt ook voor lipos maar alleen niet per cel. Balanslader gebruiken en dan dit bordje als protectie zou prima kunnen

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Nadeel van zo'n balans lader is natuurlijk dat je weer zo'n ding aan moet schaffen, en die lijken toch vrij prijzig te zijn. Ook vrij grote dingen volgens mij, moeten (lijken mij) dus altijd extern blijven. Kan je hem niet snel met een kabel van iemand anders opladen. Voor m'n kratradio had ik altijd alles intern, had je alleen een IEC kabel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Royenroy schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:18:
Nadeel van zo'n balans lader is natuurlijk dat je weer zo'n ding aan moet schaffen, en die lijken toch vrij prijzig te zijn. Ook vrij grote dingen volgens mij, moeten (lijken mij) dus altijd extern blijven. Kan je hem niet snel met een kabel van iemand anders opladen. Voor m'n kratradio had ik altijd alles intern, had je alleen een IEC kabel nodig.
Valt mee hoor: https://hobbyking.com/nl_...asic-balance-charger.html Dat is natuurlijk wel heel cheap, dus wellicht wat onbetrouwbaar, maar een categorie erboven bestaat ook (10-20 euro). En als je een 16-20Ah LiPo gebruikt hoef je hem ook niet bij iemand thuis op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-08 10:35
In mijn pas gebouwde draadloze speaker heb ik een tpa3118 zitten. Op ebay staat dat die 60w levert wat beest veel geluid oplevert. Alleen op maximaal vermogen en op mijn laptop aangesloten klinkt het geluid niet geweldig. Weet iemand een goedkope mono versterker met meer vermogen? De speaker kan namelijk 75w RMS aan dus wil ook een versterker om het maximale uit deze speaker te halen. De tpa 3118 koste iets van 3 euro dus daarom niet meer dan 10 euro betalen, want anders laat ik het zoals het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
barrymossel schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:42:
[...]

Valt mee hoor: https://hobbyking.com/nl_...asic-balance-charger.html Dat is natuurlijk wel heel cheap, dus wellicht wat onbetrouwbaar, maar een categorie erboven bestaat ook (10-20 euro). En als je een 16-20Ah LiPo gebruikt hoef je hem ook niet bij iemand thuis op te laden.
Dat maakt LiPo's ineens heel interessant. En klopt, m'n kratje met 7.2Ah hoef ik eigenlijk al vrijwel nooit op te laden buitenshuis, behalve op een vakantie. Dan gaat die ongeveer een dag of 5 mee alvorens die stopt met spelen.
DAX23E schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:40:
In mijn pas gebouwde draadloze speaker heb ik een tpa3118 zitten. Op ebay staat dat die 60w levert wat beest veel geluid oplevert. Alleen op maximaal vermogen en op mijn laptop aangesloten klinkt het geluid niet geweldig. Weet iemand een goedkope mono versterker met meer vermogen? De speaker kan namelijk 75w RMS aan dus wil ook een versterker om het maximale uit deze speaker te halen. De tpa 3118 koste iets van 3 euro dus daarom niet meer dan 10 euro betalen, want anders laat ik het zoals het nu is.
Volgens de specificaties van de TPA3118 staat het volgende voor '60 watt': 2 × 30 W Into a 8-Ω BTL Load at 24 V. Ik weet niet hoeveel ohm je speaker is en welke voeding je gebruikt voor je bordje, maar als het een 12 V voeding is met een 4-Ω speaker, dan kan je die 60 W inderdaad wel op je buik schrijven.

Over welke speaker gaat het trouwens? Want zelfs 15 W kan met heel veel speakers al flink wat herrie geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DAX23E schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:40:
Dit zou je ook nog even kunnen lezen, geen echte uitleg, maar toch: barrymossel in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20]"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Nou, eindelijk m'n multimeter binnen, dus kan binnenkort wat gaan solderen. Wordt een klein speakertje, had nog een kit liggen van een flinke tijd geleden. Moest alleen een step-up converter gebruiken om van een 18650 een output van 6,5V te krijgen. Ben wel benieuwd hoe lang zo'n 18650 het volhoud, verwacht er niet heel veel van. Zeker door de (in)efficiency van zo'n step-up module zal het niet heel veel meer dan een paar uur zijn gok ik zo. Het is uiteraard wel een echte batterij, geen China meuk. Het gaat over de kit in deze video. Inmiddels is die niet meer leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Royenroy schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:05:
Nou, eindelijk m'n multimeter binnen, dus kan binnenkort wat gaan solderen. Wordt een klein speakertje, had nog een kit liggen van een flinke tijd geleden. Moest alleen een step-up converter gebruiken om van een 18650 een output van 6,5V te krijgen. Ben wel benieuwd hoe lang zo'n 18650 het volhoud, verwacht er niet heel veel van. Zeker door de (in)efficiency van zo'n step-up module zal het niet heel veel meer dan een paar uur zijn gok ik zo. Het is uiteraard wel een echte batterij, geen China meuk. Het gaat over de kit in deze video. Inmiddels is die niet meer leverbaar.
Cool. Ben benieuwd. Zeker showen als ie klaar is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi!

Ik ben op dit moment bezig met mijn eerste kratspeaker bouwen. Ik heb een plaat MDF gehaald bij de bouwmarkt en hiervan een kist gemaakt. Ik heb een paar autospeakers die ik nog had liggen er in gemonteerd.

Mijn vraag was alleen of ik een sterkere versterker moet halen dan de TA2024 omdat de autospeakers 90W nominaal en 550W maximaal zijn. De autospeakers die ik heb zijn de: jvc cs dr6940's. Ik ben van plan er gewoon een 7,2ah gelaccu in te stoppen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TUNv8y8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ErDTEWe.jpg

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:47

JTfoto

Work hard

De reden om een sterkere versterker te kopen zou vooral zijn als je de speakers ook een stukje harder willen laten gaan. Speakers hebben altijd een gespecificeerde gevoeligheid (sensitivity), de waarde (in dB) daarvan geeft aan hoe hard de speakers spelen als ze 1 watt vermogen krijgen. Stel de speakers hebben een gevoeligheid van 90dB, dan spelen ze dus bij gebruik van 1 watt 90dB hard. Bij 2 watt 93dB, 4 watt 96dB etc.. Ik denk dat het dus niet nodig is te kiezen voor een sterkere versterker! :) (correct me if I'm wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
JTfoto schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:36:
De reden om een sterkere versterker te kopen zou vooral zijn als je de speakers ook een stukje harder willen laten gaan. Speakers hebben altijd een gespecificeerde gevoeligheid (sensitivity), de waarde (in dB) daarvan geeft aan hoe hard de speakers spelen als ze 1 watt vermogen krijgen. Stel de speakers hebben een gevoeligheid van 90dB, dan spelen ze dus bij gebruik van 1 watt 90dB hard. Bij 2 watt 93dB, 4 watt 96dB etc.. Ik denk dat het dus niet nodig is te kiezen voor een sterkere versterker! :) (correct me if I'm wrong)
Als we technisch gaan doen is de gevoeligheid in dB W-1 m-1. Dat maakt dus dat ze op één meter afstand én met één watt een bepaalde geluidsdruk produceren. Verder heb je gelijk, bij een verdubbeling van het vermogen komt er 3 dB bij. Dat wordt vaak gezien als een minimale toename van het geluid. Een toename van 10 dB wordt door het menselijke oor waargenomen als een 'dubbel zo hard' geluid. Dit komt door de logaritmische waarneming van geluid.

Uiteindelijk komt daar dus zo'n 100 dB per speaker uit op één meter afstand. Dat is verdomd hard. Tevens kost zo'n TA2024 ook niet zo heel veel, net als de TPA3116/3118 bordjes waar je anders naartoe zal gaan. Mocht het toch te weinig zijn met 15W, wat ik me nauwelijks voor kan stellen, kan je altijd een van die twee proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:44:
Hoi!

Ik ben op dit moment bezig met mijn eerste kratspeaker bouwen. Ik heb een plaat MDF gehaald bij de bouwmarkt en hiervan een kist gemaakt. Ik heb een paar autospeakers die ik nog had liggen er in gemonteerd.

Mijn vraag was alleen of ik een sterkere versterker moet halen dan de TA2024 omdat de autospeakers 90W nominaal en 550W maximaal zijn. De autospeakers die ik heb zijn de: jvc cs dr6940's. Ik ben van plan er gewoon een 7,2ah gelaccu in te stoppen.

[afbeelding]
[afbeelding]

Alvast bedankt!
Lees ook dit eens: JvS in "Het kratradio topic [deel 4]" en Verwijderd in "Het kratradio topic [deel 4]"

En als je harder wilt spelen met bijv. een TPA3116, dan moet je ook met een hoger voltage gaan werken (dus andere accu, of (onzuinige) step-up converter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
barrymossel schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 20:25:
[...]

Lees ook dit eens: JvS in "Het kratradio topic [deel 4]" en Verwijderd in "Het kratradio topic [deel 4]"

En als je harder wilt spelen met bijv. een TPA3116, dan moet je ook met een hoger voltage gaan werken (dus andere accu, of (onzuinige) step-up converter).
Input supply voltage van de TPA3116D2 is van 4,5V tot 26V, dus op zich is het niet perse nodig om met een hogere spanning te werken. Uiteraard is het wel zeer handig om met een hogere spanning te werken, mocht je er ook nog winst mee willen halen. :)

Vandaag ook wat soldeerwerk gedaan aan m'n projectje. Had eigenlijk nog nooit veel op een PCB'tje gesoldeerd, zeker niet zo'n krap printje. Viel eigenlijk best wel mee, eerst even de wires en pads voortinnen en daarna gewoon laten vloeien. Het ziet er nog niet helemaal netjes uit, maar dat komt nog wel. Ooit. Echt waar. :P

[ Voor 26% gewijzigd door Royenroy op 29-03-2017 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Royenroy schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:24:
[...]

Input supply voltage van de TPA3116D2 is van 4,5V tot 26V, dus op zich is het niet perse nodig om met een hogere spanning te werken. Uiteraard is het wel zeer handig om met een hogere spanning te werken, mocht je er ook nog winst mee willen halen. :)
Nodig zeker niet, maar als je harder wilt spelen dan met een TA2024 wel, toch? En dat was wat hij volgens mij wilde...

Vandaag natuurlijk lekker weer en dan begint het te kriebelen. Dus zojuist hout besteld voor een nieuw kistje (kubus, met één monacor, tweeter en baspijpje), vervanging voor mijn munitiekist (die beter bij mijn subwoofer kist past en erop is vast te klikken) en een nieuw subwoofertje (voor binnen - variant op de Voxel Subwoofer alleen dan met slotpoort i.p.v. baspijp). De projectjes voor de zomer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Oeh, ziet er veelbelovend uit. Ook veel lovende reacties over die subwoofer. Kan ook bijna niet anders van Paul, maar toch. Verbaasde me trouwens wel hoeveel herrie die 2x5W speakers maken, zelfs nog zonder behuizing. Had er niet zo heel veel van verwacht, maar geen ground loop issues of vroege clipping of iets dergelijks. Alleen nog kijken of ik een oplossing kan vinden voor dat boot geluid van de bluetooth module. Die gaat gelijk full-power en is best wel hard. Misschien met een grotere cap wel op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ah, het is ook een versterkertje, dacht alleen een bluetooth module. Leuk ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
MDF bewerken is bijna klaar, alleen de randjes zijn nog niet helemaal netjes. Gaat toch wel wat tijd in zitten, om alles netjes samen te laten komen. Was met een zaagtafel makkelijker geweest dan met m'n decoupeerzaag, maar met wat vijlen en schuren komt het toch wel goed. Ben nog aan het denken hoe ik de zijkanten netjes af ga werken. Het is immers alleen de kopse kant die zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik heb al enige tijd een kistradio met een accu van 12Ah, ik heb een acculader die ik permanent wil inbouwen zodat de accu niet gebruikt moet worden op plaatsen waar er stroom is.

Ik zou de acculader dus parallel met de accu willen zetten, maar ben bang dat ik mijn TA2024 bordje ga opblazen.

De elco's op het bordje hebben een maximale spanning van 16V, met de acculader op 14,50V kom ik daar gevaarlijk dicht bij, wat kan ik doen?

Zou ik de elco's vervangen door 25V types?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
bambinodekat schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:43:
Ik heb al enige tijd een kistradio met een accu van 12Ah, ik heb een acculader die ik permanent wil inbouwen zodat de accu niet gebruikt moet worden op plaatsen waar er stroom is.

Ik zou de acculader dus parallel met de accu willen zetten, maar ben bang dat ik mijn TA2024 bordje ga opblazen.

De elco's op het bordje hebben een maximale spanning van 16V, met de acculader op 14,50V kom ik daar gevaarlijk dicht bij, wat kan ik doen?

Zou ik de elco's vervangen door 25V types?
Wat voor een accu heb je? Want normaal gebruik je bij een loodgel accu een druppellader. Zo'n loodgel acculader heeft een lage laadstroom. Dat is vaak te laag om te gebruiken voor je speaker. Een elegante oplossing is bijvoorbeeld de accusafe, die schakelt tussen een interne 12V voeding en een druppellader aan de accu mits die aanwezig is. Die is dan zo aangesloten. In 12V accu opladen lees je meer over het vinden van een geschikte lader. Of er een gulde middenweg is tussen lader en voeding? Geen idee.

Over je elco's, de TA2024 bordjes die ik zo op eBay zie staan zitten met een maximale inputspanning van 14V. Waarschijnlijk levert je 14,5 volt acculader niet exact 14,5 volt als er een load aan hangt, dus dat zou wel moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
Nog een update van m'n eigen build:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WtUfZwO.jpg
Front en backpaneel moeten nog gelijmd worden, liggen nu los tegen het middenstuk aan, vandaar dat die op de foto een beetje scheef lijken te zijn. Helaas wel een fout gemaakt tijdens het opnieuw solderen van de versterker. Per ongeluk de versterker/bluetooth module gesloopt, dus nu wachten totdat de nieuwe uit China komt. Duurt helaas weer een paar weken, kan ook niet echt een soortgelijke module vinden op een Europese site. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Royenroy schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:43:
Nog een update van m'n eigen build:
[afbeelding]
Front en backpaneel moeten nog gelijmd worden, liggen nu los tegen het middenstuk aan, vandaar dat die op de foto een beetje scheef lijken te zijn. Helaas wel een fout gemaakt tijdens het opnieuw solderen van de versterker. Per ongeluk de versterker/bluetooth module gesloopt, dus nu wachten totdat de nieuwe uit China komt. Duurt helaas weer een paar weken, kan ook niet echt een soortgelijke module vinden op een Europese site. :'(
Kijk eens op tinytronics.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Had ik al gedaan, daar hadden ze niet echt wat ik zocht. Deze kwam wel dichtbij, maar helaas slechts 2x 3W (ipv 2x 5W) en moet je volgens de beschrijving eerst een knop ingedrukt worden voordat die aan gaat. 'De bluetooth op deze versterker gaat niet automatisch aan bij inschakeling van de spanning. Deze moet eerst ingeschakeld worden met de "MFB" toets ingedrukt te houden voor enkele seconden'. Ik wacht dus eventjes af voor de spulletjes van eBay.

Update:
Ah, via de persoon waar ik ook de front en backplate vandaan heb heb ik nog eenzelfde versterker kunnen regelen. Als het goed is is die er binnen een paar dagen al. Scheelt weer een paar weken wachten. En dan heb ik helaas ook alle spullen op voorraad (op de drivers na) om nog een speakertje te maken. Ik heb al weer zin in de zomer. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Royenroy op 06-04-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo beste mensen!

Ik wil in de zomervakantie een speaker maken en wil nu al mijn onderdelen al bestellen zodat ze zeker op tijd aankomen, nu heb ik alles wat ik in m'n speaker wou gevonden buiten 1 onderdeel, namelijk de bluetooth module.
Een tijdje geleden heb ik voor mn andere speaker ook een bluetooth module gekocht: http://www.ebay.com/itm/1...fcd576:g:VRQAAOSwMHdXSVWV
maar deze had een verschrikkelijk luid opstart- en pairgeluid. Aangezien er in m'n volgende speaker geen volume pot gaat zitten, zoek ik dus een bluetooth module zonder opstart en pairgeluid of een oplossing voor deze geluiden.

Weten jullie toevallig een goeie bluetooth module?

Alvast bedankt! :)
-snelleneddy3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
@Verwijderd
Is het niet mogelijk om via de UART interface een register aan te passen en zo de opstartgeluidjes uit te schakelen?

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 23:00:
Weten jullie toevallig een goeie bluetooth module?
Dit zijn van die dingen die nooit op een specificatie pagina staan van die webshops. Heb bij mijn laatste built dit zelfde 'probleem'. Nou zijn er twee mogelijke opties om dit probleem te voorkomen.

1. Een nieuwe bluetooth ontvanger, bijvoorbeeld het model dat wordt verkocht bij Accusafe. Die gebruik ik in m'n Kratradio en daar weet ik van dat die geen boot-geluid en geen pair-geluid. Hier kan je dat bordje kopen rechtstreeks van de leverancier - daar kan je ook voor een dollar extra de pair-naam veranderen.

2. Met een klein beetje electronica is de bootsound sowieso wel weg te halen. Het pair-geluid is ook wel te doen, mits de pair gelijk bij boot is. Het makkelijkste lijkt mij om een time delay circuit te gebruiken om de versterker een paar seconde (bijvoorbeeld 5-10s) later te laten opstarten dan de bluetooth module. Hierdoor heeft de bluetooth module zijn boot-geluid (en eventueel pair-geluid mits je gelijk paired) al gemaakt heeft voordat de versterker aan staat. Heb je daar dus geen last meer van.
Die oplossing is als Tweaker natuurlijk leuker! Wat je kan doen is bijvoorbeeld met een 555-timer (zeer simpel ICtje) en twee weerstanden met een condensator kan je een 12v relais aansturen met een kleine delay. In dit artikeltje laat iemand een voorbeeld zien met een delay van ongeveer 7 seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor jullie snelle respons!
DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 08:50:
@Verwijderd
Is het niet mogelijk om via de UART interface een register aan te passen en zo de opstartgeluidjes uit te schakelen?
Op het bordje dat ik hier liggen heb zijn de pins te klein om op te solderen/ draadjes te connecteren (toch met mijn soldeerkunsten), ik zou ook niet weten hoe ik in de UART interface zou moeten werken.
Royenroy schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 08:51:
[...]

Dit zijn van die dingen die nooit op een specificatie pagina staan van die webshops. Heb bij mijn laatste built dit zelfde 'probleem'. Nou zijn er twee mogelijke opties om dit probleem te voorkomen.

1. Een nieuwe bluetooth ontvanger, bijvoorbeeld het model dat wordt verkocht bij Accusafe. Die gebruik ik in m'n Kratradio en daar weet ik van dat die geen boot-geluid en geen pair-geluid. Hier kan je dat bordje kopen rechtstreeks van de leverancier - daar kan je ook voor een dollar extra de pair-naam veranderen.

2. Met een klein beetje electronica is de bootsound sowieso wel weg te halen. Het pair-geluid is ook wel te doen, mits de pair gelijk bij boot is. Het makkelijkste lijkt mij om een time delay circuit te gebruiken om de versterker een paar seconde (bijvoorbeeld 5-10s) later te laten opstarten dan de bluetooth module. Hierdoor heeft de bluetooth module zijn boot-geluid (en eventueel pair-geluid mits je gelijk paired) al gemaakt heeft voordat de versterker aan staat. Heb je daar dus geen last meer van.
Die oplossing is als Tweaker natuurlijk leuker! Wat je kan doen is bijvoorbeeld met een 555-timer (zeer simpel ICtje) en twee weerstanden met een condensator kan je een 12v relais aansturen met een kleine delay. In dit artikeltje laat iemand een voorbeeld zien met een delay van ongeveer 7 seconde.
1. Over deze bluetooth module heb ik veel goeie dingen gehoord, het enigste probleem is de prijs, ik zit namelijk op een strak budget en wil geen 20 euro rekken voor een bluetooth receiver (ik wil de speaker nog voor een redelijke prijs kunnen verkopen)

2. Hier heb ik ook al aan zitten denken, dit zal ik waarschijnlijk gebruiken als er geen enkele andere optie beschikbaar is, bedankt hiervoor!

Nu vraag ik me af of er niet nog een andere optie is (een ander bluetooth bordje ofzo).

Hebben jullie nog suggesties?

-snelleneddy3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Verwijderd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 12:42:
Nu vraag ik me af of er niet nog een andere optie is (een ander bluetooth bordje ofzo).
Tja, als winst het belangrijkste aan de speaker is zou je nog deze kunnen proberen. Is ook van Sure, maar dan met Bluetooth 2.1 ipv 4.0 aptX. Ik kan niet garanderen dat deze geen boot sound heeft; ik heb hem hier namelijk niet liggen. Het is tenminste niet zo erg als dit pair-geluid I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
Ik wil voor een bluetooth module 4 knoppen hebben in mijn speaker.
aan/uit, previous, pauze en next. ik heb nu een 1x4 Keypad

Maar wil ik er wel graag een indicatie op hebben waarvoor welke knop dient.
nu heb ik al dit soort Volumeknoppen uitgeprint op stickerpapier die ik vervolgens erop geplakt heb maar dit is niet echt handig. (laat los,wordt vies etc.)

Heeft iemand een idee om dit te realiseren of een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maarten30 schreef op zondag 9 april 2017 @ 19:52:
Ik wil voor een bluetooth module 4 knoppen hebben in mijn speaker.
aan/uit, previous, pauze en next. ik heb nu een 1x4 Keypad

Maar wil ik er wel graag een indicatie op hebben waarvoor welke knop dient.
nu heb ik al dit soort Volumeknoppen uitgeprint op stickerpapier die ik vervolgens erop geplakt heb maar dit is niet echt handig. (laat los,wordt vies etc.)

Heeft iemand een idee om dit te realiseren of een alternatief?
Misschien kan je die "volumeknoppen" gebruiken als sjablonen (de binnenste lijntjes uitknippen) dan op je knoppen plakken en dan met een spuitbus of een heel fijn penseeltje deze erop spuiten/schilderen en dan lakken met blanke lak uit de spuitbus zodat het een beetje slijtvast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Met een fineliner of fijn penseel zou je het op de knop kunnen zetten. Inderdaad wel belangrijk om een blanke lak eroverheen te halen om te zorgen dat het ook blijft zitten. Wat misschien makkelijker is, is om de markeringen boven of onder de knoppen te zetten, dus op de behuizing zelf. Uiteraard eerst het oppervlak netjes afschuren en vetvrij maken voordat je begint met het schilderen/tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
Royenroy schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:08:
Met een fineliner of fijn penseel zou je het op de knop kunnen zetten. Inderdaad wel belangrijk om een blanke lak eroverheen te halen om te zorgen dat het ook blijft zitten. Wat misschien makkelijker is, is om de markeringen boven of onder de knoppen te zetten, dus op de behuizing zelf. Uiteraard eerst het oppervlak netjes afschuren en vetvrij maken voordat je begint met het schilderen/tekenen.
Dit is inderdaad wel een idee. Ik zal het eens proberen!
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:54:
[...]

Misschien kan je die "volumeknoppen" gebruiken als sjablonen (de binnenste lijntjes uitknippen) dan op je knoppen plakken en dan met een spuitbus of een heel fijn penseeltje deze erop spuiten/schilderen en dan lakken met blanke lak uit de spuitbus zodat het een beetje slijtvast is.
Helaas zijn 'volumeknoppen' te klein om dit te toen :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kratradio (bijna)klaar..
220W speakers, led-verlichting, 2x powerknop, mp3decoder, muziek via geheugenkaart, jack-plug, bluetooth, radio en usb. Basreflux, flesopener, antenne, voltmeter. Versterker TA2024. :)
YouTube: Kratradio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 23:21:
Kratradio (bijna)klaar..
220W speakers, led-verlichting, 2x powerknop, mp3decoder, muziek via geheugenkaart, jack-plug, bluetooth, radio en usb. Basreflux, flesopener, antenne, voltmeter. Versterker TA2024. :)
Nice! 2 accu's erin? Enig idee hoe lang ie het volhoudt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royenroy
220W speakers zegt natuurlijk niet zo heel veel als je ze aan een TA2024 hangt. Maakt nogsteeds een flink geluid waarschijnlijk, dus dat is mooi. Ook leuk afgewerkt aan de bovenkant, ziet er strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op woensdag 12 april 2017 @ 08:24:
[...]

Nice! 2 accu's erin? Enig idee hoe lang ie het volhoudt?
Het zijn afgeschreven accu's van een brandalarminstallatie, dus het zijn niet de beste meer.
1 accu voor de ledstrip en telefoonoplader en 1 voor de muziek. Ik overweeg om ze parallel te schakelen.
Nu op 1 accu 4-5 uurtjes max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb na wat rondvragen op youtube uiteindelijk een goedkope bluetooth audio ontvanger gevonden, namelijk de KRC-86B: http://www.ebay.com/itm/K...0ed318:g:33MAAOSwB9xXOnwA . Nu wil ik in m'n speaker ook nog tweeters steken, dit samen met m'n 4 ohm woofers en een crossover. Na wat zoeken vond ik deze crossover op ebay: http://www.ebay.com/itm/T...ksid=p2056016.m2516.l5255 , nu heb ik een mooie tweeter van 6 ohm gevonden die perfect bij m'n design zou passen.

Nu vraag ik me af of ik met deze crossover een 6 ohm tweeter met een 4 ohm woofer kan koppelen of dat ik nog wat verder moet zoeken voor een geschikte 4 ohm tweeter.

-snelleneddy3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:50
Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:09:
Ik heb na wat rondvragen op youtube uiteindelijk een goedkope bluetooth audio ontvanger gevonden, namelijk de KRC-86B: http://www.ebay.com/itm/K...0ed318:g:33MAAOSwB9xXOnwA . Nu wil ik in m'n speaker ook nog tweeters steken, dit samen met m'n 4 ohm woofers en een crossover. Na wat zoeken vond ik deze crossover op ebay: http://www.ebay.com/itm/T...ksid=p2056016.m2516.l5255 , nu heb ik een mooie tweeter van 6 ohm gevonden die perfect bij m'n design zou passen.

Nu vraag ik me af of ik met deze crossover een 6 ohm tweeter met een 4 ohm woofer kan koppelen of dat ik nog wat verder moet zoeken voor een geschikte 4 ohm tweeter.

-snelleneddy3
Ik weet het niet zeker voor wat betreft de crossover, maar die bluetooth module niet kopen. Heb hem ook gebruikt en heeft last van veel troep op de uitgang. Dit ga je geheid terughoren in je speakers.

Koop een Sure BT4.0 ontvanger. Iets duurder maar het geld meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tweakG5 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:37:
[...]

Ik weet het niet zeker voor wat betreft de crossover, maar die bluetooth module niet kopen. Heb hem ook gebruikt en heeft last van veel troep op de uitgang. Dit ga je geheid terughoren in je speakers.

Koop een Sure BT4.0 ontvanger. Iets duurder maar het geld meer dan waard.
Wat bedoel je precies met "troep", had je misschien problemen met een ground loop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:40:
[...]

Wat bedoel je precies met "troep", had je misschien problemen met een ground loop?
Het bordje heeft geen goed filter op de voedingslijn. Dus gooit hij ruis op zowel de uitgang als de ground.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tweakG5 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:53:
[...]

Het bordje heeft geen goed filter op de voedingslijn. Dus gooit hij ruis op zowel de uitgang als de ground.
Zou dit probleem oplosbaar zijn met een ground loop isolator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 18:10:
[...]

Zou dit probleem oplosbaar zijn met een ground loop isolator?
Nee. Het beschreven probleem is eigenlijk dat een gedeelte van de input voor de versterker ook bij de output terecht komt. Een audio signaal is een wisselspanning. Het middelpunt van de wisselspanning hoort 0 te zijn. Als er een gelijkspanning component bij dit wisselspanningssignaal komt dan treed er een verticale verschuiving van het gehele signaal op. Dit kan voor twee dingen zorgen. De luidste stukken van het signaal gaan clippen, dit is het geluid dat je ook krijgt als je je versterker te hard zet. Ten tweede worden de normaal onhoorbare distortion noises heel erg veel duidelijker. Dit is dus de ruis waar de andere persoon het over heeft. Deze ruis is op te lossen door een condensator in serie aan te sluiten op de + van beide uitgangen. Dit zorgt dat de DC-offset weg gaat. Uiteraard kan er nog steeds een groundloop probleem ontstaan.

Ik heb overigens prima ervaring met goedkope eBay bluetooth bordjes. Het kan wel heel erg hit-or-miss zijn. Met dat specifieke model heb ik geen ervaring. Ik zou hem gewoon proberen, kijken of het wat is. Mocht het nou echt niet op te lossen zijn kan je altijd nog zo'n Sure bordje kopen, dat zijn sowieso prima dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Royenroy schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 23:25:
[...]

Nee. Het beschreven probleem is eigenlijk dat een gedeelte van de input voor de versterker ook bij de output terecht komt. Een audio signaal is een wisselspanning. Het middelpunt van de wisselspanning hoort 0 te zijn. Als er een gelijkspanning component bij dit wisselspanningssignaal komt dan treed er een verticale verschuiving van het gehele signaal op. Dit kan voor twee dingen zorgen. De luidste stukken van het signaal gaan clippen, dit is het geluid dat je ook krijgt als je je versterker te hard zet. Ten tweede worden de normaal onhoorbare distortion noises heel erg veel duidelijker. Dit is dus de ruis waar de andere persoon het over heeft. Deze ruis is op te lossen door een condensator in serie aan te sluiten op de + van beide uitgangen. Dit zorgt dat de DC-offset weg gaat. Uiteraard kan er nog steeds een groundloop probleem ontstaan.

Ik heb overigens prima ervaring met goedkope eBay bluetooth bordjes. Het kan wel heel erg hit-or-miss zijn. Met dat specifieke model heb ik geen ervaring. Ik zou hem gewoon proberen, kijken of het wat is. Mocht het nou echt niet op te lossen zijn kan je altijd nog zo'n Sure bordje kopen, dat zijn sowieso prima dingen.
Wat voor een condensator zou je dan aanraden? En bedoel je dan de + pool van de speakeruitgangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 00:01:
[...]

Wat voor een condensator zou je dan aanraden? En bedoel je dan de + pool van de speakeruitgangen?
Een elektrolytische condensator. Gewoon eentje die ruim genoeg spanning aan kan, bijvoorbeeld 25 volt. Capaciteit zal niet heel veel uit gaan maken. Condensatoren zijn ongeveer 0,05 to 0,50 euro per stuk, een beetje experimenteren kan dus best. Als ik jou was zou ik eerst gewoon afwachten óf er überhaupt problemen zijn. Dat hoeft namelijk helemaal niet het geval te zijn hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
Royenroy schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 00:10:
[...]

Een elektrolytische condensator. Gewoon eentje die ruim genoeg spanning aan kan, bijvoorbeeld 25 volt. Capaciteit zal niet heel veel uit gaan maken. Condensatoren zijn ongeveer 0,05 to 0,50 euro per stuk, een beetje experimenteren kan dus best. Als ik jou was zou ik eerst gewoon afwachten óf er überhaupt problemen zijn. Dat hoeft namelijk helemaal niet het geval te zijn hoor.
Ik zou zelf eerder voor een keramische condensator of MKP gaan, maar dat maakt in principe niet veel uit in deze toepassing. Wat wel van belang is, de waarde van de condensator (capaciteit) is juist wel erg belangrijk. Je maakt namelijk een filter waarvan de doorlaatfrequentie afhangt van de waarde van de condensator. Je wilt niet een filter maken met een te hoge kantelfrequentie want dan ben je de lage tonen kwijt. De waarde die nodig is, is afhankelijk van de uitgangsimpedantie van de module.

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
DuDePrOdUcTiOnS schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:50:
[...]

Ik zou zelf eerder voor een keramische condensator of MKP gaan, maar dat maakt in principe niet veel uit in deze toepassing. Wat wel van belang is, de waarde van de condensator (capaciteit) is juist wel erg belangrijk. Je maakt namelijk een filter waarvan de doorlaatfrequentie afhangt van de waarde van de condensator. Je wilt niet een filter maken met een te hoge kantelfrequentie want dan ben je de lage tonen kwijt. De waarde die nodig is, is afhankelijk van de uitgangsimpedantie van de module.
Nee, de capaciteit zal echt niet (veel) uitmaken.
Voor de stroom door een condensator geldt:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.sparkfun.com/assets/8/8/f/8/4/519a5ef6ce395f7d11000000.png
In een situatie van gelijkspanning geldt dat de afgeleide van V gelijk is aan 0. Er is namelijk geen helling in een niet veranderende horizontale lijn. Als dv/dt = 0 dan maakt de waarde van C niet uit; i is immers toch 0. Dit was tenminste het principe waar ik op doelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:56
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 23:21:
Kratradio (bijna)klaar..
Ziet er leuk uit! met twee accu's zal deze ook wel lang mee gaan :).

Neem aan dat die basreflexpoort voor de sier is aangezien je de handvaten open hebt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Een basreflexpoort in een kratradio is volgens mij nooit echt berekend. Is geen beginnen aan, zeker als al een flink deel van het volume van je kist al wordt ingenomen door je loodgelaccu. Als de handvaten open zijn wordt het al helemaal feest natuurlijk. Ach, ziet er wel leuk. En zolang die herrie maakt is het goed, toch? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
Royenroy schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:08:
[...]

Nee, de capaciteit zal echt niet (veel) uitmaken.
Voor de stroom door een condensator geldt:
[afbeelding]
In een situatie van gelijkspanning geldt dat de afgeleide van V gelijk is aan 0. Er is namelijk geen helling in een niet veranderende horizontale lijn. Als dv/dt = 0 dan maakt de waarde van C niet uit; i is immers toch 0. Dit was tenminste het principe waar ik op doelde.
Dat klopt, dat betekent dat gelijkstroom niet door een condensator zal kunnen lopen. Maar hoe hoog de frequentie moet worden voordat deze er wel doorheen kan is dus afhankelijk van de waarde van de condensator.

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Niet aan gedacht, maar klopt inderdaad.

Edit:

Om toch nog maar wat nuance te brengen; het maakt niet heel veel uit als je normale waardes gebruikt. Stel we filteren alle frequenties onder de 10 Hz uit het signaal. 10 Hz wordt gekozen omdat je het toch niet gaat produceren met een standaard krat/kistradio en omdat het een mooi rond getal is. Waarschijnlijk werkt 30 Hz precies hetzelfde. Nou is de filtering met een condensator niet gelijk; de capacitive reactance in ohm neemt toe naarmate de frequentie lager wordt. Die weerstand in de voorbeeldsituatie met een zeer standaard 4700uF condensator is 1/(2*pi*f*C) en dat geeft 3.4 ohm. Er is dus zeker een weerstand, maar waarschijnlijk ga je dat niet merken aan het geluid. Wel heb je gelijk dat het belangrijk is om een condensator te nemen die niet in de schaal nF of pF zit. :)

[ Voor 91% gewijzigd door Royenroy op 18-04-2017 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terrz schreef op zondag 16 april 2017 @ 10:49:
[...]

Ziet er leuk uit! met twee accu's zal deze ook wel lang mee gaan :).

Neem aan dat die basreflexpoort voor de sier is aangezien je de handvaten open hebt? :+
Klopt! Ik heb de handvatten inmiddels dicht, maar is vooral voor de leuk. :)
https://afbeelding.im/AZSpGYZI
https://afbeelding.im/jHvJ1h4X

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2017 22:01 . Reden: Tip van Royenroy ivm niet werkende links ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:38:
[...]

Klopt! Ik heb de handvatten inmiddels dicht, maar is vooral voor de leuk. :)
[afbeelding]
[afbeelding]
Je foto's doen het niet. Misschien via imgur of Tweakers zelf uploaden.

Edit: Je gebruikt de afbeelding-tags verkeerd denk ik.
code:
1
[img]hierjeurl[/img]

Of om te linken naar de afbeelding:
code:
1
[url=hierjeurl]hierjetekst[/url]

[ Voor 18% gewijzigd door Royenroy op 21-04-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdegoede
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 13:38
Verwijderd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 12:42:
Bedankt voor jullie snelle respons!
Nu even een trage respons :)

Deze ben ik erg tevreden over : http://www.ebay.nl/itm/161854077325
Wel met power en pair toontjes, maar gewoon een paar vrolijke pingeltjes, niks vervelends zoals die nep bose

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakG5
Toch maar besloten om mijn oude kistradio om te bouwen naar een nieuw modelletje. De vorige was te klein met een te smalle port. Dit leverde erg slechte bas responsie op en dat klonk niet zo lekker.

Nu dus met een passieve radiator om portruis te voorkomen en dat klinkt verdomde lekker.

Gebruikte componenten:

Dayton Audio RS100-4
Dayton Audio SD175-PR
TA2024
Sure ADAU1701 DSP
Boost converter
Buck converter
Sure BT4.0 audio receiver
Lipo BMS (http://bit.ly/2pLfwFx)
Lipo Lader (http://bit.ly/2qie3WN)
Turnigy 3600mAh 30C lipo

Al met al speelt het setje zo'n 12-14 uur op een volle batterij en is na ongeveer 2 uur helemaal opgeladen.
Front

Side

Bottom

Er missen nog 2 pootjes aan de onderkant. Deze komen hopelijk volgende week binnen.

En de aanpassingen binnen SigmaStudio voor de DSP:

SigmaStudio

EQ

En nog een foto van de binnenkant voordat deze vol is gepropt met syntetisch wol:

Inside

[ Voor 7% gewijzigd door tweakG5 op 30-04-2017 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Mooi gemaakt, die rugged look ziet er wel top uit zo. Is die qua inhoud berekend of gewoon een beetje op de gok gedaan en later aangepast en met DSP getuned? Zelf zou ik niet beginnen aan zo'n downfiring papercone, maar m'n kratje is ook vrij vaak voor buitengebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakG5
Royenroy schreef op zondag 30 april 2017 @ 14:01:
Mooi gemaakt, die rugged look ziet er wel top uit zo. Is die qua inhoud berekend of gewoon een beetje op de gok gedaan en later aangepast en met DSP getuned? Zelf zou ik niet beginnen aan zo'n downfiring papercone, maar m'n kratje is ook vrij vaak voor buitengebruik.
Ja kistje is deze keer netjes berekend. En met de DSP helemaal gladgetrokken. Daarnaast heb ik met de DSP ook een adaptief laagresponsie filter gemaakt wat meer bass boost heeft bij lagere volumes dan bij hogere.

Als ik de kist buiten gebruik staat hij meestal vrij stabiel, zeker met de extra hoge pootjes eronder, en anders draai ik hem op een van de andere kanten, want met die hoeken blijft ie wel netjes.

Eventueel wil ik later nog wel een gril ervoor kopen, dan blijft deze ook netjes beschermd. Iets zoals deze: http://bit.ly/2qlnXnT

[ Voor 16% gewijzigd door tweakG5 op 30-04-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 13:39
Marijnsp schreef op maandag 8 augustus 2016 @ 15:42:
[...]

Je kan ook altijd nog voor een DSP'tje van 35 euro gaan.
Heb je hier ervaringen mee? Ik vind miniDSP toch net wat te duur voor een draagbare boombox.

Trekt een DSP niet teveel stroom voor een draagbare oplossing? Als ik er een voor 35 ergens kan vinden zou dat 10x makkelijker zijn dan welke andere oplossing dan ook in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
Ik ken freeDSP, die is nu verkrijgbaar voor 65,- op hun website. Dan moet je helaas nog wel de through hole components solderen, dus ideaal is het niet. Er zijn vast nog wel meer van die ADAU1701 based DSPs, misschien nog wel goedkoper dan deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten30
Qupie1 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:24:
[...]

Heb je hier ervaringen mee? Ik vind miniDSP toch net wat te duur voor een draagbare boombox.

Trekt een DSP niet teveel stroom voor een draagbare oplossing? Als ik er een voor 35 ergens kan vinden zou dat 10x makkelijker zijn dan welke andere oplossing dan ook in mijn ogen.
De ADAU1701 trekt +- 100mA op 5v
Op 12V is dit 42mA (ideaal,100% efficiency)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 13:39
maarten30 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:45:
[...]

De ADAU1701 trekt +- 100mA op 5v
Op 12V is dit 42mA (ideaal,100% efficiency)
Het portable deel is nog allemaal een beetje nieuw voor mij, dus als ik een gelaccu koop, van 12 Ah, dan is dit dus eigenlijk vrijwel verwaarloosbaar?

Klinkt als een leuke optie in plaats van een crossover!

Al lijkt deze 2.1 versterker met verstelbare LPF (80-500 Hz!) me ook erg handig. In combinatie met 2 full range drivers (eventueel een beetje afgeknepen in de onderste frequenties om te veel uitwijking te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Qupie1 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:00:
[...]

Het portable deel is nog allemaal een beetje nieuw voor mij, dus als ik een gelaccu koop, van 12 Ah, dan is dit dus eigenlijk vrijwel verwaarloosbaar?

Al lijkt deze 2.1 versterker met verstelbare LPF (80-500 Hz!) me ook erg handig. In combinatie met 2 full range drivers (eventueel een beetje afgeknepen in de onderste frequenties om te veel uitwijking te voorkomen).
Als een accu 12V 12Ah is betekent dat dat die accu één uur lang 12Ah kan leveren met een spanning van 12V. Dat betekent dat bij een stroom van 42mA je accu zo'n 285 uur mee gaat.* Het heeft dus wel impact als je een speaker een week mee wil laten gaan op een camping, maar als je slechts een dagje per keer hoeft te knallen is het geen probleem.

*Je wil je accu natuurlijk niet helemaal leeg hebben, dan gaat die kapot.

Het leuke aan zo'n bordje is dat je een beetje kan experimenteren met je frequenties en een beetje met een timmermansoor ( :+ ) kan luisteren wat er beter klinkt. Beetje tweaken en finetunen, zo kan een redelijk goedkoop projectje toch leuk geluid maken. Die TPA3116 bordjes zijn over het algemeen prima, wel altijd mooi hoe ze met 200W getallen aan het spelen zijn in die titels, dat haal je natuurlijk nevernooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Qupie1 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:24:
[...]

Ik gebruik hem zelf in mijn krat en in mijn 2.1 setup in mijn 'mancave'.

Je accuduur gaat wel wat achteruit maar bij een passief filter verlies je ook rendement. Het voordeel is dat hij te programmeren is en je bijvoorbeeld een dynamische bassboost kan toevoegen. Maar je kan hem dmv de potmeters ook on the fly afstellen. (mits je dat in programmeerd) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Qupie1 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:00:
[...]

Zelf heb ik dat versterkerbordje in een van mijn kistradio's. Werkt voor een buitenradio goed (ik gebruik hem, als verre van een audiofiel, binnen en dat klinkt wat mij betreft zeer prima). Als je geen audiofiel bent en je de boombox gaat gebruiken voor het knalwerk denk ik dat dit (of een van de andere 2.1 bordjes) ruim volstaat. E.e.a. is waarschijnlijk ook wel afhankelijk van je drivers, maar goed. In een andere kistradio (combinatie) gebruik ik ook een dergelijk bordje (zonder instelbare frequentie) met twee JBL autospeakers en de bekende Dayton Sub en ook dat klinkt gewoon goed in mijn oren en die van mijn omgeving.

Zo'n DSP lijkt me erg leuk om eens mee te spelen en het zal ongetwijfeld beter geluid op kunnen leveren, maar voor een boombox lijkt het me veruit overkill. Ik zou een DSP in dit geval alleen gaan gebruiken omdat je het leuk vindt om ermee te kloten en je het geld ervoor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Zelf heb ik een Sure ADAU1702 gebruikt. Voor 20 euro prima te doen. Let wel op dat je ook een programmeerdboardje bij moet kopen voor 10 euro. Als ik op normaal volume muziek luister doet hij het zo'n 14 uur op een accu.
barrymossel schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 09:56:
[...]

Zo'n DSP lijkt me erg leuk om eens mee te spelen en het zal ongetwijfeld beter geluid op kunnen leveren, maar voor een boombox lijkt het me veruit overkill. Ik zou een DSP in dit geval alleen gaan gebruiken omdat je het leuk vindt om ermee te kloten en je het geld ervoor over hebt.
Het voordeel van zo'n DSP bordje is dat je het geluid geheel naar smaak in kan stellen. Voor de variable bass is erg handig bij wat kleinere speakers. Maar ook bij grotere speakers kun je met een compressor op de lage frequenties zorgen dat het geheel een stuk harder kan gaan.

[ Voor 61% gewijzigd door tweakG5 op 04-05-2017 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
tweakG5 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:13:

[...]
Het voordeel van zo'n DSP bordje is dat je het geluid geheel naar smaak in kan stellen. Voor de variable bass is erg handig bij wat kleinere speakers. Maar ook bij grotere speakers kun je met een compressor op de lage frequenties zorgen dat het geheel een stuk harder kan gaan.
Oh, ik snap dat er voordelen aan zijn, maar nodig is het verre van in mijn ogen. Ik denk sowieso dat de meeste mensen niet eens "weten" wat hun smaak is qua muziek en dat er van dat instellen weinig komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
barrymossel schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 12:46:
[...]

Oh, ik snap dat er voordelen aan zijn, maar nodig is het verre van in mijn ogen. Ik denk sowieso dat de meeste mensen niet eens "weten" wat hun smaak is qua muziek en dat er van dat instellen weinig komt.
Het voordeel is natuurlijk dat je het naar smaak aan kunt passen en een beetje kunt proberen en kan luisteren naar de resultaten. Tja, voor een lekker beukbox is het niet nodig maar meer 'leuk'. Het is natuurlijk leuk om wat te kunnen knutselen aan je kistje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dat bedoelde ik ook. Als je wilt prutsen en knutselen moet je het vooral doen. Zou voor mij ook de reden zijn om iets dergelijks aan te schaffen. Maar het gros van de mensen die een boombox maakt of er naar luistert is heel goed af met zo'n 2.1 versterker. Ik denk dat veel mensen eerder problemen hebben met zo'n DSP dan baat erbij.

---edit---
Grrrr. Nu begint het toch weer te kriebelen. Ik denk dat ik binnenkort ook maar zo'n Sure ADAU1701 bestel. Moet ik wel weer nieuwe drivers erbij bestellen...

Iemand een leuk idee voor een 2.1 driver setje voor een niet al te grote "boombox". Onder de 100-150 euro.

[ Voor 30% gewijzigd door barrymossel op 04-05-2017 19:49 . Reden: jeuk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 04:42
ik heb nog een kist liggen waar je alleen een audio jack in kan en wil daar graag een bluetooth radio van maken.

Er zitten 2x 3 watt speakers in en er zit een accu bij met 3,7 volt en 400mah .

Kan ik daar een versterker + bluetooth module op aansluiten of dien ik een krachtigere accu te zoeken.

hierbij wat foto's ter indicatie.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2rdgne0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2vi175w.jpg

Hebben jullie wat suggesties??

[ Voor 3% gewijzigd door Pater19 op 05-05-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Pater19 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:24:
ik heb nog een kist liggen waar je alleen een audio jack in kan en wil daar graag een bluetooth radio van maken.

Er zitten 2x 3 watt speakers in en er zit een accu bij met 3,7 volt en 400mah .

Kan ik daar een versterker + bluetooth module op aansluiten of dien ik een krachtigere accu te zoeken.

hierbij wat foto's ter indicatie.

[afbeelding]
[afbeelding]

Hebben jullie wat suggesties??
Je hebt het over een accu van 3,7V, op de afbeelding hebben ze over 3x1,5V en/of 5V (USB)?

Daarnaast heb je het over een versterker die je ergens op wilt aansluiten. Maar ik neem aan dat er in je kistje al een versterker zit?

Je kunt inderdaad bluetooth modules kopen, maar deze werken zover ik zie vooral op 5V of meer. Dan zou die 3,7V in principe niet genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 04:42
de accu die er nu in zit is 3,7V.

Er zit geen versterker in na mijn weten, volgens mij word het gewoon door gelust naar de speakers.

er kunnen ook 3 batterijen in van 1,5 volt en die 5 volt is voor opladen van de accu en eventueel af te spelen zonder accu/batterijen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
Als er geen versterker in zit, waar is die accu voor dan? :)

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Er zit gewoon een versterker in; het is immers een actieve speaker. Om je radio om te toveren tot een bluetooth speaker heb je een ontvanger nodig. Je kan een losse bluetooth receiver kopen en deze aansluiten op de input van de interne versterker. Om deze van stroom te voorzien kan je hem aansluiten op je batterypack. De spanning is waarschijnlijk te laag, dus mogelijk heb je een DC-DC boostconverter nodig om de spanning te verhogen naar bijvoorbeeld 5V. Daarmee zou je de bluetooth receiver kunnen voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik heb zo het idee dat dat speakertje de moeite het niet waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
barrymossel schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 13:45:
Ik heb zo het idee dat dat speakertje de moeite het niet waard is.
Tja, heel spectaculair is het geluid waarschijnlijk niet nee. Aan de andere kant kost het slechts een euro of 20. Valt dus ook wel weer mee. En mocht het tegenvallen kan de OP altijd nog een nieuw kistje maken en de bluetooth ontvanger meenemen naar de nieuwe build.
barrymossel schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:18:
Iemand een leuk idee voor een 2.1 driver setje voor een niet al te grote "boombox". Onder de 100-150 euro.
Die Dayton Audio RS100-4 worden overal zeer goed aangeschreven, misschien dat dat iets is? Qua subwoofers heb ik eerlijk gezegd geen idee wat er handig is voor portable. Kan zo snel ook niemand vinden die die Daytons in 2.1 gebruikt hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door Royenroy op 06-05-2017 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdegoede
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 13:38
Royenroy schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 16:39:
Die Dayton Audio RS100-4 worden overal zeer goed aangeschreven, misschien dat dat iets is? Qua subwoofers heb ik eerlijk gezegd geen idee wat er handig is voor portable. Kan zo snel ook niemand vinden die die Daytons in 2.1 gebruikt hebben.
Met een Dayton PS95 of RS100 icm een TB W5-1138SMF heb je een leuk setje, en je heb genoeg aan een kistje van 10 liter ( https://loudspeakerfreaks...-1138SMF&Product_ID=11313 )
hij gaat niet heel hard, maar je heb een leuk stukje laag erbij.

ik gebruik 2x TA2024, Dayton PS95 en die TB W5 icm http://www.ebay.nl/itm/201694204884 , aanrader !
Pagina: 1 ... 5 ... 20 Laatste