Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-01-2023
Hi,

Ik heb een gel-accu 12 V, 1,3 Ah (ca. 4x5x10cm). Maar nog geen oplader. Ik heb wel de nodige adapters (lees: trafo's) in een doos liggen. Maar wat is nou het ideale voltage en amperage voor zo'n ding, dat ie goed oplaadt? En hoe kan je voorkomen dat je de accu niet beschadigd? Kan je dat doen door het voltage tijdens het laden in de gaten te houden? Of de temperatuur?

Dank voor de hulp!

Grt, Thomas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:31
bij een lood(gel) accu wil je laden op 13,8v.
Stroom is niet zo kritisch, maar niet te groot. 1/10e van de capaciteit wordt vaak aangehouden als goede laadstroom voor normaal laden. in jouw geval dus ca 150mA, maar als het iets hoger is maakt dat ook niet uit.

als je zorgt dat hij niet meer als 13,8v levert kun je hem er gewoon permanent aan laten hangen. De laadstroom wordt dan door de accu gereguleerd (behalve in het beginstadium als hij echt volledig leeg is).

Maar wat voor adapters heb je nog dan?
als je hem veel wil gaan gebruiken kun je ook bij de action of een andere dumpzaak kijken, Ze hebben vaak loodacculaders in de aanbieding voor weinig geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 20:13

Infant

It's a floating Dino!

Ik heb hier eigenlijk niks aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kopman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-06-2020
Loodaccu's laad je best volgens het 3-stage principe:
1e fase: opladen met een stroom van 1/10 van de capaciteit
2e fase: opladen met een spanning van 13.8v
3e fase: druppelladen: Dit is dikwijls met maar 1/100 van de capaciteit om ervoor te zorgen dat ze op spanning blijven.

Bij een gelaccu is het vooral belangrijk om te zien dat de stroom in de 3e fase niet te groot is om kapot koken te voorkomen. (Bij een gelaccu krijg je anders uchtbelvorming in de gel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
die manier doen ze vaak bij snellere laders. die gaan pas op spanning controleren als hij al bijna vol is.

De simpelste manier is gewoon 13,8v erop zetten. Dan regelt de accu het zelf (de max stroom beperken is wel verstandig). op 13,8 mag de accu permanent aangesloten blijven overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 15:43
Als je hem aan zo'n zelfgemaakte oplader laat hangen als de accu vol is, wordt de energie omgezet in warmte. Niet echt veilig dus. Daarom stopt een (beetje fatsoenlijke) lader met laden als de accu vol is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
als je spanning niet te hoog is is er niks onveiligs aan.

De fabrikanten zetten het zelf op de accu's en in de datasheets. En hetzelfde gebeurt bijvoorbeeld in mijn ups. Die hangen ook constant aan "floating charge".

Het enige nadeel is dat over lange tijd de accu's er slechter van worden. ze slijten er namelijk wel van.
Dat is ook het probleem bij ups accu's, na een paar jaar is de interne weerstand toegenomen zodat hij de piek niet meer kan leveren.

Als de stroom laag is (en dat regelt zo'n accu prima zelf) valt het met de warmte wel mee.
Maar eerst maar eens wachten op reactie van de TS, misschien zijn zijn adapters sowieso al niet geschikt, dan koopt hij net zo makkelijk meteen een acculader.

En voor hetzelfde geld wilt hij de accu niet aan de lader laten hangen, dan maakt de rust periode helemaal niet zoveel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Zorg er wel voor dat je met gelijkspanning gaat laden!
Een trafo is namelijk een apparaat dat je hoge wisselspanning omzet in een (vaker) lagere wisselspanning. Om een accu te laden heb je altijd gelijkspanning nodig! Of die nou echt 100% gelijk is of een sinus met 2 positieve helften is maakt niet uit.
Onderstaande afbeelding geeft weer wat ik bedoel, het onderste plaatje met name:
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/articles/3_gelijkrichting_550.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Loodaccu's laten zich prima laden op een labvoeding met een instelbare stroom en spanning. CC/CV (constant current / constant voltage) is veel gebruikt. Mijn Robbe infinity 3 lader doet max 5A en 14v op een loodaccu en mijn 12v/7Ah gaat al vele ladingen mee.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-01-2023
Hoi allmaal,

Na bijna een half jaar. Sorry voor de late reactie. (Schaam me behoorlijk). Maar mijn waardering voor jullie antwoorden is er niet minder om: Dank jullie wel! Kan je nagaan hoeveel knutsel-tijd ik ongeveer heb. Voor mezelf is het trouwens wel goed, want het betekent dat ik het druk met werk heb.

Ik blijk één adapter te hebben die 14,03 Volt levert dc. Met of zonder last maakt niet uit. Maar dat ding is 1200 mA. Dat lijkt me te veel...

Is dat te verminderen?

Wederom b.v.d. voor de reacties.
Groeten, Thomas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zomaar een adapter gaat niet werken, bij een lege accu zal de accu meer stroom willen trekken dan de adapter aan kan.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1