Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ditisstephan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-09 07:48
Vraagje over antenne's:
Ik heb mn radiootje vrijwel af.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gCDOeVL.jpg
Ben nog bezig met een speakerfront en er komt nog een handvat.

Ik heb de "gebruikelijke" bluetooth-ontvanger van sure-hifi (accusafe) in de kist zitten, maar het bereik valt hier simpelweg van tegen. Tussen tv-hoek en bank (5 meter) haalt ie eigenlijk net niet. Hier ben ik dus een oplossing voor aan het zoeken in de vorm van een andere antenne die ik op de bluetoothontvanger wil solderen. Hiervoor zijn tal van voorbeeldfilmpjes te vinden.

Mijn vraag is of iemand weet waar ik op zou moeten letten bij een antenne en waar ik het meest rendement (bereik/prijs) mee haal. Het liefst wil ik zo min mogelijk spullen die kunnen afbreken aan mn kist hangen:

- Een grotere wifi-antenne, maar toch in de kast houden.
- Een kleine antenne naar buiten brengen zoals bijv. deze pcb (kan ik aan de buitenkant plakken
Andere opties zijn ook:
- Proberen het huidige signaal te richten met een bierblikje
- koperdraadje bevestigen aan mijn (nog in te bouwen) metalen handvat

Ik ben benieuwd naar suggesties en/of ervaringen.

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Heb je de bluetooth module misschien in de buurt zitten van een stuk metaal? Dat zorgt namelijk ook voor een verminderd ontvangstbereik. Een antenne die je moet richten zou ik zelf niet doen voor deze toepassing want dan zou je je altijd op een bepaalde plek ten opzichte van het krat moeten bevinden. Lijkt me niet handig. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ditisstephan schreef op donderdag 24 november 2016 @ 07:36:
Vraagje over antenne's:
[afbeelding]

Ik heb de "gebruikelijke" bluetooth-ontvanger van sure-hifi (accusafe) in de kist zitten, maar het bereik valt hier simpelweg van tegen. Tussen tv-hoek en bank (5 meter) haalt ie eigenlijk net niet. Hier ben ik dus een oplossing voor aan het zoeken in de vorm van een andere antenne die ik op de bluetoothontvanger wil solderen. Hiervoor zijn tal van voorbeeldfilmpjes te vinden.

Mijn vraag is of iemand weet waar ik op zou moeten letten bij een antenne en waar ik het meest rendement (bereik/prijs) mee haal. Het liefst wil ik zo min mogelijk spullen die kunnen afbreken aan mn kist hangen:

- Een kleine antenne naar buiten brengen zoals bijv. deze pcb (kan ik aan de buitenkant plakken
Andere opties zijn ook:

Ik had hetzelfde probleem, ben ooit tot een oplossing gekomen na het bekijken van Dit filmpje. Bij min 8:00 is te zien dat er een klein kabeltje aan het antennetje op de pcb is gesoldeerd. Deze kabel dient natuurlijk als antenne verlenging van de huidige antenne. Bij mij hielp dit met ongeveer 75mm kabel, heb hiervoor een wifi antenne kabel gebruikt uit een oude laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:06
ditisstephan schreef op donderdag 24 november 2016 @ 07:36:
Vraagje over antenne's:
[afbeelding]

Andere opties zijn ook:

Kijk ook eens in Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]

Bijv. MissileHugger in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"

Ik zou dus gewoon een wifi antenne eraan hangen (die met dat pcb-tje die je linkt) en eerst proberen hoeveel het oplevert als je die in de kist houdt.

[ Voor 4% gewijzigd door barrymossel op 27-11-2016 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
Ik kwam onlangs een DSP print tegen. De Sure ADAU1701

Dit is een 20$ DSP print en zou te programmeren zijn met een Cypress USBi

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
Volgens mij is de user Marijnsp met deze DSP bezig geweest (misschien niet exact deze, maar met dezelfde chip). :)

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Zijn volgens mij precies dezelfde, al zijn ze tegenwoordig bij hem een stukje duurder: https://auditronica.nl/nl...2x-inputs-3x-outputs.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
barrymossel schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 10:10:
Zijn volgens mij precies dezelfde, al zijn ze tegenwoordig bij hem een stukje duurder: https://auditronica.nl/nl...2x-inputs-3x-outputs.html
Dit zijn inderdaad precies de zelfde.

Maar deze prijs is inclusief extension board én verzendkosten.
Ga je er rekening mee houden dat je eventueel importheffingen zou moeten betalen ben je zelfs een stuk goedkoper uit aangezien je de extension board sowieso nodig hebt.

Plus het voordeel is dat je garantie, ondersteuning en referentiedesigns hebt.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Zo, ik heb eindelijk eens actie ondernomen op het gebied van audio voor mijn Kever uit 1974 :P
Heb echt een hele boel ideeën uitgewerkt, van losse autoradio's met speakers in een zelfgemaakte hoedenplank tot een setje flinke (130W RMS) speakers met Bluetooth en een 12V > 230V convertor.

Nu ben ik er dus uit. Ik vannacht een TDA7492P 25W+25W bordje (http://www.banggood.com/T...1003047.html?rmmds=search) besteld . Ik weet dat het waarschijnlijk geen 50W RMS gaat worden, maar als ik YouTube video's mag geloven komt er toch knoerhard geluid uit. Het ding heeft Bluetooth, en dat is wat ik wilde. Ik heb ook een 8 AA battery box mee laten komen voor 1 euro, dat is namelijk 12V, alsmede een losse connector met draden die je kunt solderen (dus aan de accu van mijn auto bijvoorbeeld).

Nu vraag ik me af hoe lang die 8 AA batterijen het gaan volhouden, zo groot is het verbruik niet als ik video's mag geloven, maar ik zie hier wel genoeg builds langskomen met grote (lood)accu's. Kan ik beter die battery box direct aan de kant leggen of zou ik het toch proberen?

Ik hang er ofwel een setje speakers van mijn niet meer in gebruik zijnde Hifi-set aan (2x25W RMS), ofwel een setje wat grotere speakers van zo'n oude jaren 80 stereotoren, of ik ga naar de kringloop en zoek daar de beste set uit. Dan ben ik dus voor een euro of 15 (tot laten we zeggen 50) klaar i.t.t. autoradio van 60 euro, speakers van 50 euro, nog 30 euro aan MDF, een boel kabels en een manier om Bluetooth te krijgen en dan nog het gekloot om het een beetje opgeruimd te krijgen.

Het idee is om een soort houten plaat op maat te maken voor de Kattebak (achter de achterbank in een Kever is een redelijk groot en diep 'vak') waar de speakers dan plat in gelegd kunnen worden. Dan eventueel een soort systeem met klittenband om ze stevig vast te laten zitten. Dan ga ik het versterkertje op het hout monteren en de battery box (of gewoon kabel) ernaast met klittenband vastmaken. Die battery box heeft een aan en uitknop, die zou ik misschien kunnen aanpassen zodat ik die knop vooraan de auto plaats met een kabel naar achter om stroom uit te zetten als ik uit te auto ben. Aangezien ik een massasleutel heb zou het apparaat de accu ook niet leeg kunnen trekken als ik het aan de accu maak.

Niet echt een kistradio dus, maar wel een beetje hetzelfde principe :P Binnen 8 werkdagen binnen, ben eens benieuwd.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• barrymossel
kuusj98 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:51:
Zo, ik heb eindelijk eens actie ondernomen op het gebied van audio voor mijn Kever uit 1974 :P
Heb echt een hele boel ideeën uitgewerkt, van losse autoradio's met speakers in een zelfgemaakte hoedenplank tot een setje flinke (130W RMS) speakers met Bluetooth en een 12V > 230V convertor.

Nu ben ik er dus uit. Ik vannacht een TDA7492P 25W+25W bordje (http://www.banggood.com/T...1003047.html?rmmds=search) besteld . Ik weet dat het waarschijnlijk geen 50W RMS gaat worden, maar als ik YouTube video's mag geloven komt er toch knoerhard geluid uit. Het ding heeft Bluetooth, en dat is wat ik wilde. Ik heb ook een 8 AA battery box mee laten komen voor 1 euro, dat is namelijk 12V, alsmede een losse connector met draden die je kunt solderen (dus aan de accu van mijn auto bijvoorbeeld).

Nu vraag ik me af hoe lang die 8 AA batterijen het gaan volhouden, zo groot is het verbruik niet als ik video's mag geloven, maar ik zie hier wel genoeg builds langskomen met grote (lood)accu's. Kan ik beter die battery box direct aan de kant leggen of zou ik het toch proberen?

Ik hang er ofwel een setje speakers van mijn niet meer in gebruik zijnde Hifi-set aan (2x25W RMS), ofwel een setje wat grotere speakers van zo'n oude jaren 80 stereotoren, of ik ga naar de kringloop en zoek daar de beste set uit. Dan ben ik dus voor een euro of 15 (tot laten we zeggen 50) klaar i.t.t. autoradio van 60 euro, speakers van 50 euro, nog 30 euro aan MDF, een boel kabels en een manier om Bluetooth te krijgen en dan nog het gekloot om het een beetje opgeruimd te krijgen.

Het idee is om een soort houten plaat op maat te maken voor de Kattebak (achter de achterbank in een Kever is een redelijk groot en diep 'vak') waar de speakers dan plat in gelegd kunnen worden. Dan eventueel een soort systeem met klittenband om ze stevig vast te laten zitten. Dan ga ik het versterkertje op het hout monteren en de battery box (of gewoon kabel) ernaast met klittenband vastmaken. Die battery box heeft een aan en uitknop, die zou ik misschien kunnen aanpassen zodat ik die knop vooraan de auto plaats met een kabel naar achter om stroom uit te zetten als ik uit te auto ben. Aangezien ik een massasleutel heb zou het apparaat de accu ook niet leeg kunnen trekken als ik het aan de accu maak.

Niet echt een kistradio dus, maar wel een beetje hetzelfde principe :P Binnen 8 werkdagen binnen, ben eens benieuwd.
Leuk projectje en eventueel uit te breiden met een radio/mp3 bordje (in/op/aan je dashboard) welke je aansluit op de aux van de versterker. Laat maar zit volgens mij niet op deze...

Maar kijk ook dit filmpje eens. Hij gebruikt 10 batterijen (AA batterijen zijn gemiddeld 1,5V, dus (bijna) leeg 1,2-1,25V - en dan haal je de minimale spanning van 12V niet mer 8 AA's).

En kijk ook eens bij de reacties over hoe lang dat mee gaat. Normale AA batterijen waarschijnlijk niet langer dan 2-3 uurtjes gok ik (afhankelijk van meerdere factoren zoals volume etc.).

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

barrymossel schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:34:
[...]

Leuk projectje en eventueel uit te breiden met een radio/mp3 bordje (in/op/aan je dashboard) welke je aansluit op de aux van de versterker. Laat maar zit volgens mij niet op deze...

Maar kijk ook dit filmpje eens. Hij gebruikt 10 batterijen (AA batterijen zijn gemiddeld 1,5V, dus (bijna) leeg 1,2-1,25V - en dan haal je de minimale spanning van 12V niet mer 8 AA's).

[video]

En kijk ook eens bij de reacties over hoe lang dat mee gaat. Normale AA batterijen waarschijnlijk niet langer dan 2-3 uurtjes gok ik (afhankelijk van meerdere factoren zoals volume etc.).
Zit idd helaas niet op het bordje dat ik besteld heb, maar ja.

En die video had ik gekeken ja, dan toch maar een kabeltje naar de accu, makkelijk zat :P

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:23
Voor een nieuwe radio ben ik opzoek naar een 2.1 versterker met bluetooth ingebouwd. Dit is best nog lastig, zeker met 12v. Met 24v heb ik wel iets gevonden, maar dan moet ik gaan werken met een extra accu en dan een serie schakeling maken of met een step up converter. Het liefst gebruik ik die niet, omdat het weer extra kansen geeft op een groundloop. Of valt dit mee?

[url="https://http://www.ebay.nl/itm/ISSC-Bluetooth-TDA7498E-2-1-160W-80Wx2-Class-D-digital-Amplifier-board-24v-car-/172135816509?hash=item2814181d3d:g:~NYAAOSwvgdW6TD4"]24v optie 1[/url]

24v optie 2 4.1 versterker :)

24v optie 3Deze werkt ook op 12v. Dit lijkt mij veruit de beste optie.

24v optie 4

24v optie 5

12v optie 1

Afgelopen weekend een ander klein kistje gemaakt.
10cm speakers in een munitiekistje, bluetooth versterkertje en een accu.
Er komt een zeer leuk geluid uit.

Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/yufnggcpf/20161219_191347.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/wr588scwj/20161219_191357.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/xupckqxjn/20161219_191420.jpg

-------------------------------------------
Edit:
Het is optie 3 geworden :)
Ik heb nu het vorige forum behoorlijk doorgespit voor een behuizing voor de Dayton SD215A sub.
De kist zal ik voornamelijk binnen gaan gebruiken. Wat is een goede frequentie om de sub op te laten spelen? Ik heb 50Hz veel voorbij zien komen, maar daar stond wel het commentaar bij dat het voor binnen wel erg boemerig is.
Ik heb ook al een beetje lopen spelen met WINISD. Helaas word ik er niet echt wijzer op.
Waarschijnlijk heb ik max 25l beschikbaar voor de sub. Het liefst nog iets minder.
Kan iemand mij hiermee helpen?

[ Voor 42% gewijzigd door Toekan op 21-12-2016 18:03 . Reden: Foto's van de kist erbij ]

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 10:15
Ik wil een kleine actieve speaker bouwen, het is geen kistradio maar er zijn veel overeenkomsten dus ik vraag het in dit topic. Mijn electronica kennis is vrij summier. Ik wil een PI Zero en een TPA3116 inbouwen. De voeding komt extern. Hoe moet ik omgaan met de warmteontwikkeling? Met een kistradio heb je vast ruimte genoeg maar met een compacte speaker vermoed ik dat het problemen kan veroorzaken (ongeveer 15x15x15)

[ Voor 5% gewijzigd door m3gA op 22-12-2016 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Toekan schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:41:
Ik heb nu het vorige forum behoorlijk doorgespit voor een behuizing voor de Dayton SD215A sub.
De kist zal ik voornamelijk binnen gaan gebruiken. Wat is een goede frequentie om de sub op te laten spelen? Ik heb 50Hz veel voorbij zien komen, maar daar stond wel het commentaar bij dat het voor binnen wel erg boemerig is.
Ik heb ook al een beetje lopen spelen met WINISD. Helaas word ik er niet echt wijzer op.
Waarschijnlijk heb ik max 25l beschikbaar voor de sub. Het liefst nog iets minder.
Kan iemand mij hiermee helpen?
Als je hem op 30 Hz tuned loopt hij mooi recht. Als je hem hoger gaat tunen krijg je een bult rond de 50-60Hz, wat dus betekent dat de sub rond die frequentie meer herrie maakt. Iets wat je binnen niet teveel wilt. Dus hoe platter de grafiek in WinISD loopt hoe beter.

25 liter met een baspoort van 33 cm met een doorsnede van 6 cm zou prima moeten werken.
m3gA schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:03:
Ik wil een kleine actieve speaker bouwen, het is geen kistradio maar er zijn veel overeenkomsten dus ik vraag het in dit topic. Mijn electronica kennis is vrij summier. Ik wil een PI Zero en een TPA3116 inbouwen. De voeding komt extern. Hoe moet ik omgaan met de warmteontwikkeling? Met een kistradio heb je vast ruimte genoeg maar met een compacte speaker vermoed ik dat het problemen kan veroorzaken (ongeveer 15x15x15)
Wat betreft de versterker denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken. De Pi Zero weet ik eerlijk gezegd niet.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 10:15
barrymossel schreef op donderdag 22 december 2016 @ 11:03:

Wat betreft de versterker denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken. De Pi Zero weet ik eerlijk gezegd niet.
Het ging me ook vooral om de versterker :) bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleurhutje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 08:49
Okay; met de komende zomer in het vooruitzicht ook maar beginnen aan de bierkrat experience. Afgelopen jaren al op het modelvliegveld veelvuldig gebruik gemaakt van een Jamo subwoofer en "melkpakjes", waarbij onder de subwoofer een opzetstuk was gemaakt met daarin een autoradio met flinke output (brugmodus voor woofer en speakers apart, als mono geschakeld). Alles via een 12V 50A geschakelde voeding en 900W aggregaat. Dit was ook op de boot (sloep) te gebruiken i.c.m. een lossen accu. Vooral functioneel en voldeed prima.

Komend jaar wil ik het op de boot hipper maken. Dus wat stevigere setup, bestaande uit een 12V 80Ah GMA accu in het onderste kratje, een flinke versterker die ik nog had liggen, dikkere woofer en een heuse DJ setup. De bedoeling is de buitenkant van de kratjes zoveel mogelijk origineel te laten en ook stapelbaar. De woofer zal gaan bestaan uit twee aan een geschakelde kratjes waarin de speakers geplaatst worden. Baspoort zal nog wat rekenwerk worden maar komt goed. Bovenste kratje de midden/hoog speakers en.... Een heuse PC bestaande uit een Asrock AM1H-ITX met AMD5350, 8GB memory en SSD. Voeding via step-up (laptop PSU voor de auto). En een DJ controllertje, waar ik niet mijn dure Pioneer voor gebruik uiteraard. Als scherm uiteindelijk een 9.7" iPad display met HDMI interface.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/jslkw4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
[...]

Als je hem op 30 Hz tuned loopt hij mooi recht. Als je hem hoger gaat tunen krijg je een bult rond de 50-60Hz, wat dus betekent dat de sub rond die frequentie meer herrie maakt. Iets wat je binnen niet teveel wilt. Dus hoe platter de grafiek in WinISD loopt hoe beter.

25 liter met een baspoort van 33 cm met een doorsnede van 6 cm zou prima moeten werken.

[...]

Dank je wel. Ik heb een kist met de buitenmaten 60×30×25. De dikte van het hout is 18mm. Die wil ik graag in de lengte rechtop laten staan, op pootjes van een paar cm. Kan ik de baspoort ook aan de onderkant plaatsen? Of heeft hij dan te weinig ruimte om de lucht kwijt te kunnen. Of is het mogelijk om 2 baspoorten te maken die korter zijn? Omdat ik maximaal 25 cm heb voor de baspoort.

Dat ziet er uit als een geweldig project sleurheutje. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Toekan schreef op zondag 25 december 2016 @ 21:26:
[...]

Dank je wel. Ik heb een kist met de buitenmaten 60×30×25. De dikte van het hout is 18mm. Die wil ik graag in de lengte rechtop laten staan, op pootjes van een paar cm. Kan ik de baspoort ook aan de onderkant plaatsen? Of heeft hij dan te weinig ruimte om de lucht kwijt te kunnen. Of is het mogelijk om 2 baspoorten te maken die korter zijn? Omdat ik maximaal 25 cm heb voor de baspoort.
Twee kortere baspijpen gaat niet werken, dan zouden ze juist langer moeten worden (omdat je de oppervlakte van de poort vergroot). In principe zou aan de onderkant wel moeten werken, zolang je de ruimte meer dan de diameter is van je poort. Althans dat is een stelregel die ik wel eens heb gelezen. Dus ik denk dat je pootjes dan erg lang worden.

Je kunt ook kiezen voor een gebogen poort voor extra lengte. Of eventueel een rechthoekige poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-09 17:16
Als iemand nog een goedkope 'industriële' voeding(12V 2A) zoekt voor minder dan vier euro:
Linkje naar Banggood

Heb zelf al eerder voor een stuk meer eentje gekocht een paar maand geleden, vandaag maar is proberen in de radiokist te zetten :P

edit: and done :D

[ Voor 3% gewijzigd door Phantomic op 27-12-2016 16:39 ]

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een 5v mp3 module die ik wil gaan aansluiten op een pam 8403 en een powerbank maar waneer ik de powerbank aansluit om de mp3 module gaat de mp3 module na een paar seconden uit.
Ik denk dat er een soort timer in de powerbank zit , weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op zondag 1 januari 2017 @ 16:14:
ik heb een 5v mp3 module die ik wil gaan aansluiten op een pam 8403 en een powerbank maar waneer ik de powerbank aansluit om de mp3 module gaat de mp3 module na een paar seconden uit.
Ik denk dat er een soort timer in de powerbank zit , weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Een timer klinkt me niet logisch. Dan kun je toch ook geen batterij opladen? Lijkt eerder iets van beveiliging o.i.d.. Welke mp3 module en powerbank gaat het om en hoe heb je die aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een powerbank met zonnecel en een mp3 module met micro usb kabel , aangesloten met een usb type a naar micro-usb kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:58
Powerbanks hebben tegenwoordig een print die er voor zorgt dat als je mobiel vol is (ofwel, er wordt zeer weinig stroom gevraagd) deze zichzelf uitschakelt. oplossing: ook je mobiel aan dezelfde powerbank hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Zou het aansluiten van de versterker dan niet al genoeg stroom trekken (dus mp3 module + versterker)? Kun je allicht proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op maandag 2 januari 2017 @ 08:18:
Zou het aansluiten van de versterker dan niet al genoeg stroom trekken (dus mp3 module + versterker)? Kun je allicht proberen.
Zal ik proberen , dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
djrednas schreef op zondag 1 januari 2017 @ 21:22:
Powerbanks hebben tegenwoordig een print die er voor zorgt dat als je mobiel vol is (ofwel, er wordt zeer weinig stroom gevraagd) deze zichzelf uitschakelt. oplossing: ook je mobiel aan dezelfde powerbank hangen :)
Is die beveiliging niet gewoon geregeld door de kant van de mobiel? Volgens mij heeft de 5V output van een powerbank, op over-current na, geen protectie.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 14:21

koli-man

Bartender!!!!

Ik heb zo'n (gemodde) TA2024 besteld en een gelaccu (12V, 7Ah). Nou kan ik hier losse speakers bij kopen. Maar ik heb nog 2 (wharfedale valdus 200) speakers staan 4-8 Ohm, 100 Watt. Nou weet ik niet precies wat die 4 - 8 ohm betekend. Of dit nou minimaal 4, max 8 is oid? Maar gaat uit die hifi speakers een beetje volume uitkomen als ik muziek via een mobieltje afspeel?

gaat gebruikt worden op een klein karretje tijdens een carnavals optocht.

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
koli-man schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:07:
Ik heb zo'n (gemodde) TA2024 besteld en een gelaccu (12V, 7Ah). Nou kan ik hier losse speakers bij kopen. Maar ik heb nog 2 (wharfedale valdus 200) speakers staan 4-8 Ohm, 100 Watt. Nou weet ik niet precies wat die 4 - 8 ohm betekend. Of dit nou minimaal 4, max 8 is oid? Maar gaat uit die hifi speakers een beetje volume uitkomen als ik muziek via een mobieltje afspeel?

gaat gebruikt worden op een klein karretje tijdens een carnavals optocht.
Impedantie is geen vast gegeven en varieert op basis van frequentie zover ik weet. Ik neem aan dat bij deze speakers het varieert tussen 4 en 8 ohm. Dat kan de TA2024 aan, dus ik zou gewoon eens testen hoe het klinkt. Denk dat het best leuk gaat. Zeker voor je toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

barrymossel schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:34:
[...]
.....Dat kan de TA2024 aan, dus ik zou gewoon eens testen hoe het klinkt. Denk dat het best leuk gaat. Zeker voor je toepassing....
Nou...ik kan bevestigen dat hier een redelijk (goede) takkeherrie uit komt. :) >:)
Doordat het redelijk goede speakers zijn valt de bas ook niet tegen en kan ik mij een losse subwoofer besparen.

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
[...]

Bij de bouwmarkt waren er alleen afvoerbuisen met een doorsnede van 5.6 cm en 6.6 cm. Is dit geen probleem? Of moet de lengte van de buis dan anders worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Toekan schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:27:
[...]

Bij de bouwmarkt waren er alleen afvoerbuisen met een doorsnede van 5.6 cm en 6.6 cm. Is dit geen probleem? Of moet de lengte van de buis dan anders worden?
Dan zou ik 5,6 doorsnede (binnenkant) met lengte van 30 cm aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toekan
barrymossel schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:59:
[...]

Dan zou ik 5,6 doorsnede (binnenkant) met lengte van 30 cm aanhouden.
Dankjewel voor je hulp.

Ik heb ga nu een kist maken van multiplex 12mm. De afmetingen worden 65*35.4*35.2. Daar bouw ik een subcompartiment in van +- 34 liter. Hier moet nog wel de sub in komen. Dus dan hou je natuurlijk wat minder over. Ik denk dat ik +- 30 liter netto over heb. Toch 5 liter meer dan waar ik vanuit ging.

Als ik in Winisd Pro de parameters invoer, blijft er maar iets verkeerd gaan. De VAS berekent hij veel en veel te klein. Hierdoor krijg ik geen mooie grafiekjes :? . Ik kom er maar niet uit.

Zou je nog eenmaal een berekening voor 30 liter op 30hz afgestemd (binnen gebruik) voor mij kunnen maken barrymossel? _/-\o_
Dan zou echt geweldig zijn.

Morgen ga ik een verf uitzoeken. Het gaat waarschijnlijk een donkere houtkleur worden. Zodra hij toonbaar is ga ik zeker foto's plaatsen.
Het ontwerpen is erg leuk om te doen. Ik merk wel dat het een stukje lastiger is dan een kant en klare behuizing. Ik heb ook een poging gedaan in sketchup en daar bleef het ook bij. Voorlopig heeft pen en papier mijn voorkeur :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Toekan schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 00:48:
[...]

Dankjewel voor je hulp.

Ik heb ga nu een kist maken van multiplex 12mm. De afmetingen worden 65*35.4*35.2. Daar bouw ik een subcompartiment in van +- 34 liter. Hier moet nog wel de sub in komen. Dus dan hou je natuurlijk wat minder over. Ik denk dat ik +- 30 liter netto over heb. Toch 5 liter meer dan waar ik vanuit ging.

Als ik in Winisd Pro de parameters invoer, blijft er maar iets verkeerd gaan. De VAS berekent hij veel en veel te klein. Hierdoor krijg ik geen mooie grafiekjes :? . Ik kom er maar niet uit.

Zou je nog eenmaal een berekening voor 30 liter op 30hz afgestemd (binnen gebruik) voor mij kunnen maken barrymossel? _/-\o_
Dan zou echt geweldig zijn.

Morgen ga ik een verf uitzoeken. Het gaat waarschijnlijk een donkere houtkleur worden. Zodra hij toonbaar is ga ik zeker foto's plaatsen.
Het ontwerpen is erg leuk om te doen. Ik merk wel dat het een stukje lastiger is dan een kant en klare behuizing. Ik heb ook een poging gedaan in sketchup en daar bleef het ook bij. Voorlopig heeft pen en papier mijn voorkeur :P
Deze gebruik ik altijd: http://www.hometheatersha...e-how-use-winisd-pro.html
This is the recommended method for entering driver parameters [if at any point you need to change the unit of a parameter simply click on the displayed unit and it will change]:
Enter Mms and Cms which results in Fs being calculated. If Mmm and Cms are not known enter Fs. If Fs and Mmm or Cms are known enter Fs and the other known value.
Enter Sd, Bl and Re. This will result in more auto calculations being made, but Qms and Qts will be blank. If Re is not available, go ahead and enter Sd and Bl.
Enter either Qms or Rms, whichever is available, generally Qms is available.
If Mms and/or Cms were not provided for input, now input Qes. This will cause some other fields to auto calculate.
Enter Hc, Hg and Pe if available. These are not required, however Pe (RMS Power Rating) will give a good idea of how much power signal input to model with.
Enter the number of voice coils. NOTE: Drivers using dual voice coils may cause the Bl and Re parameters to change when changing the connection wiring from parallel to series. Be sure to monitor these when changing the connection option, but WinISD should automatically change these values properly.
Correct Znom (nominal impedance) if needed. Many times this will change to 6 and should be 2 or 4... or the ultimate resistance (in ohms) you intend to run based on the voice coil configuration and your connection setting (parallel or series).
Enter Xmax and any other missing parameters if known and continue. DO NOT change any of the blue auto calculations. If they are only slightly different, this is okay. If they are off significantly, contact the manufacturer or vendor of the driver.
Maar bij 30 liter:
  • Diameter 5,6 - 25 cm
  • Diameter 6,6 - 35 cm
Als je ruimte hebt voor die 35 cm zou ik dat doen. Minder last van potentiële poortruis. Niet dat je er (veel) last van zult hebben bij die 5,6 buis, maar stel je wil ooit meer vermogen erin pompen, dan is de 6,6 buis toch een stuk beter (bij 30W input ongeveer 16 m/s wat redelijk acceptabel is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:56
barrymossel schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 07:40:
Als je ruimte hebt voor die 35 cm zou ik dat doen. Minder last van potentiële poortruis. Niet dat je er (veel) last van zult hebben bij die 5,6 buis, maar stel je wil ooit meer vermogen erin pompen, dan is de 6,6 buis toch een stuk beter (bij 30W input ongeveer 16 m/s wat redelijk acceptabel is).
Ik kreeg wel erg veel last van poortruis toen ik mijn versterker een upgrade gaf van 2x20W naar 2x50W i.c.m de dayton sub en 50mm afvoerbuis (twee basreflexpoorten). Ik ben toen overgegaan naar 75mm afvoerbuis wat het probleem heeft verholpen. De binnen diameter is natuurlijk iets smaller dus je moet er nog 4-5mm vanaf trekken.

Dan nog even een update en aantal vragen van mijn kant:
Eind November vorig jaar brand gehad in de garage waarbij ook mijn boombox verloren is gegaan. Nu moet ik dus zeker weten een nieuwe bouwen (die plannen waren er toch al :P )

Ik wil graag dit versterkertje in mijn nieuwe boombox plaatsen: klasse D, een ingebouwd regelbare cross-over, bass-boost etc. Verder ga ik weer een dayton sub gebruiken die ik tot 4-500hz wil laten doorspelen.

Voor het midden en hoog gebruikte ik voorheen twee 13cm autospeakers in een appart compartiment van 8 liter. Is het ook mogelijk om de rest van de tonen aan een tweeter over te laten zoals de Ion Blockrocker en soortgelijke speakers dat doen?

Nu zou ik in ieder geval graag de volgende bronnen als input willen:
- 3,5mm Aux
- Bluetooth

Hoe kan ik iets maken waardoor je makkelijk kan switchen tussen deze inputs? Het liefst heb ik niet dat beide aanstaan voor het geval iemand de bluetooth kaapt terwijl er iets op de aux wordt afgespeeld.

Optioneel zou ik de volgende dingen graag willen:

Microfoon ingang
Dan kunnen we er ook nog doorheen tetteren op feestjes :+. Een microfoon ingang moet appart versterkt worden, klopt dat? Tevens is een microfoon altijd mono, maakt dat uit? Of moet deze dan altijd gesplitst worden naar stereo?

Chromecast audio
Of iets soortgelijks om het bereik te vergroten. Met bluetooth begint het vaak toch na enkele meters te haperen. Een Chromecast audio heeft een wifi netwerk nodig om te opereren, dat is op festivals niet handig maar op tuinfeestjes wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Terrz schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:34:
[...]

Ik kreeg wel erg veel last van poortruis toen ik mijn versterker een upgrade gaf van 2x20W naar 2x50W i.c.m de dayton sub en 50mm afvoerbuis (twee basreflexpoorten). Ik ben toen overgegaan naar 75mm afvoerbuis wat het probleem heeft verholpen. De binnen diameter is natuurlijk iets smaller dus je moet er nog 4-5mm vanaf trekken.

Dan nog even een update en aantal vragen van mijn kant:
Eind November vorig jaar brand gehad in de garage waarbij ook mijn boombox verloren is gegaan. Nu moet ik dus zeker weten een nieuwe bouwen (die plannen waren er toch al :P )

Ik wil graag dit versterkertje in mijn nieuwe boombox plaatsen: klasse D, een ingebouwd regelbare cross-over, bass-boost etc. Verder ga ik weer een dayton sub gebruiken die ik tot 4-500hz wil laten doorspelen.

Voor het midden en hoog gebruikte ik voorheen twee 13cm autospeakers in een appart compartiment van 8 liter. Is het ook mogelijk om de rest van de tonen aan een tweeter over te laten zoals de Ion Blockrocker en soortgelijke speakers dat doen?
Ik weet niet precies tot hoe ver je de Dayton door kan laten spelen, maar een tweeter begint doorgaans pas vanaf 2000+ Hz. Tussen 500 en 2000Hz mis je dus nogal wat geluid. Volgens mij is het ook niet slim om een sub te hoog mee te laten spelen, omdat je dan power gaat missen. Ik zou gewoon kiezen voor twee full rangers.
Nu zou ik in ieder geval graag de volgende bronnen als input willen:
- 3,5mm Aux
- Bluetooth

Hoe kan ik iets maken waardoor je makkelijk kan switchen tussen deze inputs? Het liefst heb ik niet dat beide aanstaan voor het geval iemand de bluetooth kaapt terwijl er iets op de aux wordt afgespeeld.
Schakelende jack? Wanneer je er een kabel in steekt schakelt hij daar naar over. Geen kabel, dan is de bluetooth geschakeld. Je kunt natuurlijk ook gewoon een dpdt schakelaar gebruiken. Of de bluetooth module uitschakelen als deze niet wordt gebruikt.
Optioneel zou ik de volgende dingen graag willen:

Microfoon ingang
Dan kunnen we er ook nog doorheen tetteren op feestjes :+. Een microfoon ingang moet appart versterkt worden, klopt dat? Tevens is een microfoon altijd mono, maakt dat uit? Of moet deze dan altijd gesplitst worden naar stereo?
Zou je hier niet beter naar een of andere mixertje kunnen kijken?
Chromecast audio
Of iets soortgelijks om het bereik te vergroten. Met bluetooth begint het vaak toch na enkele meters te haperen. Een Chromecast audio heeft een wifi netwerk nodig om te opereren, dat is op festivals niet handig maar op tuinfeestjes wel.
Die gebruik ik ook en ik vind het heerlijk. Maar ik gebruik hem dan dus niet op festivals o.i.d. Alternatief kan ook een RPi zijn met Volumio. Ben ik nu ook mee bezig i.c.m. een touchscreen. (En dan uiteraard multi-boot met RetroPie en Kodi :) ). Volumio heeft ondersteuning voor Spotify Connect (dus te bedienen vanaf je telefoon) en er is iemand bezig een bluetooth plugin te schrijven. Dan heb je helemaal alles ineen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:56
[quote]barrymossel schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:42:
Ik weet niet precies tot hoe ver je de Dayton door kan laten spelen, maar een tweeter begint doorgaans pas vanaf 2000+ Hz. Tussen 500 en 2000Hz mis je dus nogal wat geluid. Volgens mij is het ook niet slim om een sub te hoog mee te laten spelen, omdat je dan power gaat missen. Ik zou gewoon kiezen voor twee full rangers.
Ja daar had ik ook al mijn twijfels over. Maar de Blockrocker en Boominator hebben beide enkel een tweeter + subwoofer en dat klinkt toch goed. Zou ook weer wat liters schelen als ik geen twee fullrangers mee laat spelen in een eigen compartiment.
Schakelende jack? Wanneer je er een kabel in steekt schakelt hij daar naar over. Geen kabel, dan is de bluetooth geschakeld. Je kunt natuurlijk ook gewoon een dpdt schakelaar gebruiken. Of de bluetooth module uitschakelen als deze niet wordt gebruikt.
Die optie heb ik overwogen maar is niet echt hufterproof. De 3,5mm aansluiting op de vorige boombox was soms al een beetje sketchy geworden door de jaren heen. Ik wil eigenlijk gaan voor een 6.3mm stereo chassis aansluiting met een verloopplug of een 3,5mm chassis deel gaan. Dan is alles hufterproof. Ik denk dat ik ga dan voor een aan/uit schakelaar ga voor de bluetooth module.
Zou je hier niet beter naar een of andere mixertje kunnen kijken?
Ik had zelf zoiets al in gedachten maar was benieuwd naar andere ideeën. Bedankt voor de input :)
Die gebruik ik ook en ik vind het heerlijk. Maar ik gebruik hem dan dus niet op festivals o.i.d. Alternatief kan ook een RPi zijn met Volumio. Ben ik nu ook mee bezig i.c.m. een touchscreen. (En dan uiteraard multi-boot met RetroPie en Kodi :) ). Volumio heeft ondersteuning voor Spotify Connect (dus te bedienen vanaf je telefoon) en er is iemand bezig een bluetooth plugin te schrijven. Dan heb je helemaal alles ineen.
Ah jij pakt het nog wat luxer aan dus! Trekt dat allemaal niet veel stroom bij mobiel gebruik? Een chromecast audio zou voor ons al meer dan genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 06:06
Ik heb ook een vraag aan jullie.
Ik ben onderdelen aan het verzamelen voor mijn eerst kistradio en heb nu zo'n TDA7492P 25W+25W bordje dat werkt op 8-25V DC.
Bordje is nu op een 12V 3A voeding aangesloten en alles werkt op zich prima.

Maar ik vraag mij af wat er gebeurt als ik hem op een 24V voeding zet?
Ik ga geen accu gebruiken voor mijn kistradio dus ben niet echt afhankelijk van 12V. is het dan beter/gaat hij harder met 24V of is dit niet echt aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ben-i schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:39:
Ik heb ook een vraag aan jullie.
Ik ben onderdelen aan het verzamelen voor mijn eerst kistradio en heb nu zo'n TDA7492P 25W+25W bordje dat werkt op 8-25V DC.
Bordje is nu op een 12V 3A voeding aangesloten en alles werkt op zich prima.

Maar ik vraag mij af wat er gebeurt als ik hem op een 24V voeding zet?
Ik ga geen accu gebruiken voor mijn kistradio dus ben niet echt afhankelijk van 12V. is het dan beter/gaat hij harder met 24V of is dit niet echt aan te raden?
Hij gaat harder op 24V inderdaad. Doorgaans raden ze een dergelijk voltage sowieso aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Terrz schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 15:41:
[quote]barrymossel schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:42:

[...]

Ja daar had ik ook al mijn twijfels over. Maar de Blockrocker en Boominator hebben beide enkel een tweeter + subwoofer en dat klinkt toch goed. Zou ook weer wat liters schelen als ik geen twee fullrangers mee laat spelen in een eigen compartiment.
Er is wel een verschil tussen (mid)woofers en subwoofers geloof ik. De Dayton is in principe alleen voor het echte laag. Een woofer speelt weer wat hoger mee.
[...]

Die optie heb ik overwogen maar is niet echt hufterproof. De 3,5mm aansluiting op de vorige boombox was soms al een beetje sketchy geworden door de jaren heen. Ik wil eigenlijk gaan voor een 6.3mm stereo chassis aansluiting met een verloopplug of een 3,5mm chassis deel gaan. Dan is alles hufterproof. Ik denk dat ik ga dan voor een aan/uit schakelaar ga voor de bluetooth module.
Nee hufterproof is het niet. Althans heul hufterproof. Ik snap je punt.

Misschien dat er iets mogelijk is met een relais?
[...]

Ik had zelf zoiets al in gedachten maar was benieuwd naar andere ideeën. Bedankt voor de input :)

[...]

Ah jij pakt het nog wat luxer aan dus! Trekt dat allemaal niet veel stroom bij mobiel gebruik? Een chromecast audio zou voor ons al meer dan genoeg zijn.
Volgens mij valt het wel mee. Een RPi draait op 5V met een paar honderd mA volgens mij. Dus valt wel heel erg mee. Scherm doet ook niet heel veel, maar sowieso ook niet heel hufterproof. Dus misschien verstandig om dan toch voor een CC te gaan.

Overigens, pas wel op voor die terrrrrrrrrrring ground loop. Zowel met een RPi als een CC Audio. Zelf alleen 100% kunnen oplossen met aparte voedingen. (Je kunt overigens zeer lang met een 16-20mAh (Xiaomi) powerbank.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:32:
[...]

Is die beveiliging niet gewoon geregeld door de kant van de mobiel? Volgens mij heeft de 5V output van een powerbank, op over-current na, geen protectie.
ik ben er mee bezig geweest gister avond maar ik krijg het niet voor elkaar dmv een usb naar micro usb kabel mijn mp3 module stroom te geven van de powerbank omdat deze na 15 seconden geen stroom meer geeft aan de usb poort maar wel aan mijn versterker (ik heb de powerbank open gemaakt en een - en + draad op de print gesoldeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleurhutje
Het eerste kratje is bijna klaar. In principe een full range speaker, voorzien van twee Monacor SPH-135/AD Woofer/Mid speakers, een Monacor DT-105 Tweeter en een Monacor DN-20 crossover. Dit setje heb ik ooit in een paar zuiltjes gebruikt en klonken erg goed.

Alles past nog steeds in een kratje.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2lvhbtk.jpg

Baspoort moet nog doorgevoerd en getuned worden. Maar voor het idee. Blokje rechtsboven is een 12A step-up converter van 24V naar 32V. Versterker wordt een TDA7498 board van eBay, is nog onderweg.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2zssbcy.jpg

Voorkant van het kratje wordt voorzien van een extra laag 18mm MDF zodat de speakers verzonken zijn en een rooster tussen het MDF en plastic komt. Dit komt er strak tegenaan te zitten, de driehoeken worden aan de speakerkant volledig weggehaald. De rest rondom opvullen met PUR-schuim.

Frequentie response is geen probleem vanaf 6Hz begint de boel enthousiast te worden, vanaf 15Hz wordt het een ware luchtverplaatsing (http://nl.tinypic.com/r/sd1gky/9, de speakers gaan synchroon maar door beeldstabilisatie lijkt dat niet zo). Vanaf zo'n 45Hz is de response aardig vlak. Als alles klaar is dan volgt een test met de analyzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Wat bedoel je met een analyzer? Een meetmicrofoon?

De uitslag van de speaker zegt praktisch niks over de frequentieresponse. Sterker nog, er is bijna een omgekeerd verband. Je kan de meeste speakers wel flink laten bewegen op 15Hz, maar er zijn maar weinig die dan een redelijke output hebben. Op welke frequentie wil je hem gaan tunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleurhutje
lutkeveld schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 12:24:
Wat bedoel je met een analyzer? Een meetmicrofoon?

De uitslag van de speaker zegt praktisch niks over de frequentieresponse. Sterker nog, er is bijna een omgekeerd verband. Je kan de meeste speakers wel flink laten bewegen op 15Hz, maar er zijn maar weinig die dan een redelijke output hebben. Op welke frequentie wil je hem gaan tunen?
Klopt, het is alleen dat er ook op laag nog response is. Sommige speakers zijn onder de 30Hz spontaan dood. Gewoon 0,0 leven. Feit is dat je naar verhouding er bizar veel vermogen in moet pompen. Deze woofertjes doen het lekker vanaf een 40-45Hz. De poort komt op 50-60Hz. Nog een beetje nader te bepalen. Bonken is geen prettig iets, voor zijn klein kastje met enige vulling zal het toch proberen worden.

Meting gaat inderdaad met een gekalibreerde meetmicrofoon. Kennis heeft een mooie meetopstelling hiervoor. Gewoon voor de statistieken. Gehoor blijft een apart fenomeen en soms klinkt het beter terwijl de metingen anders zeggen. ;) En dan kan het binnen prima klinken, maar in de tuin of op de boot is het een heel ander verhaal. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:37
Om maar eerst duidelijk te beginnen wat mijn idee is om te maken. Samen met een vriend kwamen we op het idee om van 2 oude speakers 2 moderne Bluetooth-speakers te maken met een accu/batterij om hem overal mee te nemen. we hebben 2 Onkyo D-N7BX speakers gekocht voor weinig en met amper ervaring maar met veel enthousiasme willen we hier iets mee maken. Overigens is ons budget 40 euro per persoon. Alleen door de vele leuke tutorials op Youtube weet ik echt niet meer waar ik moet kijken en ik weet dat ik hier altijd hulp kan vragen ;)

Onderdelen waar we op uit zijn gekomen:Hoe ik denk dat het in elkaar moet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HL5AQ2rpsI808QBHm6Aeu7Wi/medium.png

Mijn vraag uiteindelijk: Wat doe ik verkeerd, mis ik iets, denk ik te makkelijk of te moeilijk?
Alvast bedankt ;)

Nu al fout: Versterker, deze is alleen voor subwoofers. Ook spanningsbron is niet goed.

[ Voor 20% gewijzigd door Jochemd13 op 19-01-2017 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Jochemd13 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:28:
Om maar eerst duidelijk te beginnen wat mijn idee is om te maken. Samen met een vriend kwamen we op het idee om van 2 oude speakers 2 moderne Bluetooth-speakers te maken met een accu/batterij om hem overal mee te nemen. we hebben 2 Onkyo D-N7BX speakers gekocht voor weinig en met amper ervaring maar met veel enthousiasme willen we hier iets mee maken. Overigens is ons budget 40 euro per persoon. Alleen door de vele leuke tutorials op Youtube weet ik echt niet meer waar ik moet kijken en ik weet dat ik hier altijd hulp kan vragen ;)

[afbeelding]

Mijn vraag uiteindelijk: Wat doe ik verkeerd, mis ik iets, denk ik te makkelijk of te moeilijk?
Alvast bedankt ;)

Nu al fout: Versterker, deze is alleen voor subwoofers. Ook spanningsbron is niet goed.
Haha dat is geen versterker, maar een filter. (Ah, dat had je al door...)
Wil je hem draagbaar maken? Waarom dan geen accu? Als jullie beiden nu nog 40 euro over hebben kan dat makkelijk. Zelfs inclusief een accusafe of iets in die trant.

De bluetooth ontvanger moet ook stroom krijgen hè.

Ik zou zoiets bestellen: https://goo.gl/OAdphP
En dan zoiets: http://store.accusafe.nl/...-starterset-geassembleerd

En als je die accu etc. niet kwijt kunt, dan kun je ook kijken naar iets van een LiPo incl. beveiliging.

[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 19-01-2017 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djrednas

[afbeelding]

Alvast bedankt ;)

De "versterker" is niet eens een versterker trouwens, maar daar was je misschien al achter ;)

Als ik jullie was zou ik eerder aan de volgende componenten denken:
versterker
bluetooth en andere inputs

Je voeding is alleen persoon afhankelijk. wil je het echt met batterijen doen, of ga je liever voor een accu?
Mijn advies is altijd accu, maar denk hier goed over na :) let wel op je totaal voeding als je batterij pakt, degene die je nu geplaatst hebt geeft in totaal 12V, dus dat zou goed zijn ;)

[ Voor 7% gewijzigd door djrednas op 19-01-2017 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
djrednas schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:57:
[...]

De "versterker" is niet eens een versterker trouwens, maar daar was je misschien al achter ;)

versterker

Je voeding is alleen persoon afhankelijk. wil je het echt met batterijen doen, of ga je liever voor een accu?
Mijn advies is altijd accu, maar denk hier goed over na :) let wel op je totaal voeding als je batterij pakt, degene die je nu geplaatst hebt geeft in totaal 12V, dus dat zou goed zijn ;)
Je linkje werkt niet? (Ah, vanwege de komma's in de link).
Maar het gaat dan om deze (2) versterker(s): https://nl.aliexpress.com...-shipping/2035902989.html

Die radio met BT is overigens wel erg lelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
We hebben overigens beiden amper ervaring met elektronica, solderen en audio. Daarom snap ik nog niet echt alles :+
Overigens is de 40 euro per speaker die losstaand van elkaar werkt.
barrymossel schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:54:
[...]

Haha dat is geen versterker, maar een filter. (Ah, dat had je al door...)
Dat met het filter was inderdaad niet handig :P Tijdens het uitzoeken heb ik er zo veel langs zien komen en ik heb er maar gewoon een geplakt hier.
Wil je hem draagbaar maken? Waarom dan geen accu? Als jullie beiden nu nog 40 euro over hebben kan dat makkelijk. Zelfs inclusief een accusafe of iets in die trant.

De bluetooth ontvanger moet ook stroom krijgen hè.

Ik zou zoiets bestellen: https://goo.gl/OAdphP
En dan zoiets: http://store.accusafe.nl/...-starterset-geassembleerd

En als je die accu etc. niet kwijt kunt, dan kun je ook kijken naar iets van een LiPo incl. beveiliging.
djrednas schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:57:
[...]

versterker

En ja over die accu, het liefst hebben we gewoon iets makkelijks. Het liefst gewoon makkelijk 8 AA batterijen er in en go. Of een 12v oplader er op zetten en er verder niet naar hoeven te kijken terwijl de batterij oplaadt. Dat hele accu op spanning houden en in de gaten houden is niet iets waar ik me graag mee bezig houdt. Gewoon plug and play.

Verder beiden goede informatie :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jochemd13 op 19-01-2017 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
Jochemd13 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:12:

En ja over die accu, het liefst hebben we gewoon iets makkelijks. Het liefst gewoon makkelijk 8 AA batterijen er in en go. Of een 12v oplader er op zetten en er verder niet naar hoeven te kijken terwijl de batterij oplaadt. Dat hele accu op spanning houden en in de gaten houden is niet iets waar ik me graag mee bezig houdt. Gewoon plug and play.

Plug en play kan redelijk makkelijk met een accu en accusafe, die laatste zorgt ervoor dat je accu niet kapot kan gaan en schakelt de amp uit als de voltage te laag is..

Verder hoef je niet bang te zijn voor het soldeer / aansluit werk, er zijn zat tutorials op accusafe.nl en zelf had ik het laatst ook gedaan voor de eerste keer voor mijn kistradio, Valt niet hééél veel bij fout te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Zoals Royenroy in "Kist-/Kast Bluetooth-speaker maken" al gezegd was, je Bluetooth ontvanger gebruikt USB om stroom te krijgen. Je hebt nog nergens een plan gemaakt om die aan te sluiten op je batterijen (of eventuele accu). Als je alleen dat 3.5mm jack plugje aansluit op je versterker gaat die bluetooth module niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Phantomic schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:16:
[...]

Plug en play kan redelijk makkelijk met een accu en accusafe, die laatste zorgt ervoor dat je accu niet kapot kan gaan en schakelt de amp uit als de voltage te laag is..

Verder hoef je niet bang te zijn voor het soldeer / aansluit werk, er zijn zat tutorials op accusafe.nl en zelf had ik het laatst ook gedaan voor de eerste keer voor mijn kistradio, Valt niet hééél veel bij fout te gaan.
Maar wel veel te duur (sowieso overpriced) voor het opgegeven budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Jochemd13 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:12:
We hebben overigens beiden amper ervaring met elektronica, solderen en audio. Daarom snap ik nog niet echt alles :+
Overigens is de 40 euro per speaker die losstaand van elkaar werkt.

[...]

Dat met het filter was inderdaad niet handig :P Tijdens het uitzoeken heb ik er zo veel langs zien komen en ik heb er maar gewoon een geplakt hier.

[...]

[...]

Hoe hard moet het gaan? Je zou kunnen denken aan een versterkerbordje op 5v (via micro-usb) met bluetooth er op. Werkt best prima.

Anders die TPA3118 die ik linkte, maar dan heb je minstens 12V nodig. En je moet het inkomend signaal mono maken. Ook kan je dan gaan voor een TPA3118 mono bord, maar dan moet alsnog het inkomende signaal mono zijn.

Dus vertel eens verder over je wensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
barrymossel schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:24:
[...]

Hoe hard moet het gaan? Je zou kunnen denken aan een versterkerbordje op 5v (via micro-usb) met bluetooth er op. Werkt best prima.

Anders die TPA3118 die ik linkte, maar dan heb je minstens 12V nodig. En je moet het inkomend signaal mono maken. Ook kan je dan gaan voor een TPA3118 mono bord, maar dan moet alsnog het inkomende signaal mono zijn.

Dus vertel eens verder over je wensen :)
Wensen, dat zijn er wel wat :)

We zullen de speakers af en toe gebruiken op scoutingkamp in een bos of wanneer ik zelf bezig ben ik de garage van mijn ouders. Hij moet dus wel een beetje hard kunnen :)
Accuduur: Hoeft niet bijzonder lang te zijn, maar wel rond de 5-6 uur op gemiddeld volume het liefst, al zal ik vaak wel in de buurt zijn van een stopcontact dus hoeft het niet heel lang te zijn.
Verbindingen: Bluetooth heel graag en eventueel 3.5mm aansluiting als er een groot geluidskwaliteitsverschil is.
Alles moet in de Onkyo speakers passen.
Ook heb ik het liefst volumeknoppen aan de buitenkant.

Tja het liefst alles maar dan onder de 40 euro, wat nog best lastig kan worden zo te merken :P

En moet het signaal per se mono zijn? Sommige versterkers hebben toch ook van die rood/wit aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Jochemd13 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:43:
[...]

Wensen, dat zijn er wel wat :)

We zullen de speakers af en toe gebruiken op scoutingkamp in een bos of wanneer ik zelf bezig ben ik de garage van mijn ouders. Hij moet dus wel een beetje hard kunnen :)
Accuduur: Hoeft niet bijzonder lang te zijn, maar wel rond de 5-6 uur op gemiddeld volume het liefst, al zal ik vaak wel in de buurt zijn van een stopcontact dus hoeft het niet heel lang te zijn.
Verbindingen: Bluetooth heel graag en eventueel 3.5mm aansluiting als er een groot geluidskwaliteitsverschil is.
Alles moet in de Onkyo speakers passen.
Ook heb ik het liefst volumeknoppen aan de buitenkant.

Tja het liefst alles maar dan onder de 40 euro, wat nog best lastig kan worden zo te merken :P

En moet het signaal per se mono zijn? Sommige versterkers hebben toch ook van die rood/wit aansluitingen?
Je hebt maar één speaker toch (per "radio"). Stereo signaal is bestemd voor twee kanalen (speakers). Als je op een stereo versterker maar één kanaal/speaker aansluit mis je in sommige muziek geluid (voorbeeld uit mijn hoofd is Hurricane van Bob Dylan). Zeer irritant dus.

Maar het stereo signaal kun je omzetten naar mono (zie OP), waardoor rechts en links gelijk zijn qua geluid. Dat kun je dus naar een mono versterker sturen, of een stereo versterker en dan maar één kanaal/speaker aansluiten.

Voeding is wel een dingetje. Met die paar batterijen ga je niet lang spelen. Dus accu of LiPo. Of 12V/19V+ voeding met stekker dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
barrymossel schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:03:
[...]

Je hebt maar één speaker toch (per "radio"). Stereo signaal is bestemd voor twee kanalen (speakers). Als je op een stereo versterker maar één kanaal/speaker aansluit mis je in sommige muziek geluid (voorbeeld uit mijn hoofd is Hurricane van Bob Dylan). Zeer irritant dus.

Maar het stereo signaal kun je omzetten naar mono (zie OP), waardoor rechts en links gelijk zijn qua geluid. Dat kun je dus naar een mono versterker sturen, of een stereo versterker en dan maar één kanaal/speaker aansluiten.

Voeding is wel een dingetje. Met die paar batterijen ga je niet lang spelen. Dus accu of LiPo. Of 12V/19V+ voeding met stekker dus.
Dat deel over stereo naar mono vind ik in de TS niet duidelijk, kan je dat beter uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Jochemd13 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:38:
[...]

Dat deel over stereo naar mono vind ik in de TS niet duidelijk, kan je dat beter uitleggen?
Sorry, daar staat het genoemd met betrekking tot het aansluiten van een mono subwoofer, maar is hetzelfde idee: barrymossel in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20]"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
barrymossel schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 00:32:
[...]

Sorry, daar staat het genoemd met betrekking tot het aansluiten van een mono subwoofer, maar is hetzelfde idee: barrymossel in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20]"
Ja die afbeelding heb ik gezien, maar toch snap ik niet hoe ik dat moet aansluiten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Jochemd13 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 08:02:
[...]

Ja die afbeelding heb ik gezien, maar toch snap ik niet hoe ik dat moet aansluiten....
Je hebt een audiobron, bijv. een audio-jack of een bluetooth-bordje/adapter. Die audiobron bestaat uit links, rechts en ground. Dat zijn rood, geel en zwart aan de linkerkant. Dan maak je dus de getekende schakeling en dan is groen en ground een mono audiosignaal. Die groene kun je dan op je versterker aansluiten als zowel links als rechts. Via beide speakerkanalen is dan hetzelfde geluid te horen.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/1f326762d0d58717810962509ac0e4890bb7a0c8/?url=http%3A%2F%2Fi41.tinypic.com%2F15u61y.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door barrymossel op 21-01-2017 08:55 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 15:52
Ha audiobouwers,

De lentekriebels komen vroeg dit jaar en ik wil voor mijn moeder een 'home-media-kist' bouwen of samenstellen. Waarom? Ze is net verhuist naar een nieuwbouwwoning en heeft geen behoefte meer aan haar hele TEAC hi-fi installatie en doet alles weg inclusief twee prachtige stereo speakers (die zijn zo groot zeg maar).

Naast dat ik dat zonde vind, luistert ze nog gewoon naar muziek (via tablet :S), kijkt soms TV, soms een dvd en wil ze de platenspeler wel gaan gebruiken. Kortom een soort gevalletje 'you can't have the cake and eat it too'. Omdat ze stiekem wel nog gewoon muziek wil luisteren en soms TV/DVD's wil kijken zit ik te denken aan een alles-in-één oplossing waardoor ze minder grote apparaten heeft, dat is de kern waarom ze alles weg doet.

Dus... Ik zoek een versterker / modules die:
- versterker (zal
- HDMI input x3 / output HDMI 1x
- DVD/CD lezer
- Phono ingang voor de platenspeler

Ik wil daar mee bereiken dat de versterker all het audio en video verkeer regelt. Kortom de versterker moet regelen dat (via HDMI) de KPN TV ontvanger aansluiten is op het TV scherm en dat zelfde geld voor een Chrome Cast en de DVD/CD speler, tevens een Chrome Cast Audio oplossing en last but not least de platen speler. De laatste twee hoeven natuurlijk niet doorgestuurd te worden naar het scherm en eventueel is de Chrome cast Audio niet nodig, maar voor de gewone Chromecast moet je wel het scherm steeds aan hebben. Chromecast wordt puur gekozen omdat het een makkelijke interface heeft en goed geïntergreerd is met Andriod devices (de tablet en haar smartphone).

Wat vinden jullie van dit idee, opmerkingen, feedback tips? Het is allemaal welkom. Het leukste voor mij is om zelf iets te bouwen en bestaande modules te combineren, maar als iemand een apparaat kent waar dit grotendeels al in zit komt ga ik omwille van de tijd (en waarschijnlijk ook kwaliteit) voor een kant en klaar apparaat.

Dank,
Joost

http://speedtest.net/result/2130203198.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
joostsozee schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:03:
Ha audiobouwers,

De lentekriebels komen vroeg dit jaar en ik wil voor mijn moeder een 'home-media-kist' bouwen of samenstellen. Waarom? Ze is net verhuist naar een nieuwbouwwoning en heeft geen behoefte meer aan haar hele TEAC hi-fi installatie en doet alles weg inclusief twee prachtige stereo speakers (die zijn zo groot zeg maar).

Naast dat ik dat zonde vind, luistert ze nog gewoon naar muziek (via tablet :S), kijkt soms TV, soms een dvd en wil ze de platenspeler wel gaan gebruiken. Kortom een soort gevalletje 'you can't have the cake and eat it too'. Omdat ze stiekem wel nog gewoon muziek wil luisteren en soms TV/DVD's wil kijken zit ik te denken aan een alles-in-één oplossing waardoor ze minder grote apparaten heeft, dat is de kern waarom ze alles weg doet.

- versterker (zal
- DVD/CD lezer

Ik wil daar mee bereiken dat de versterker all het audio en video verkeer regelt. Kortom de versterker moet regelen dat (via HDMI) de KPN TV ontvanger aansluiten is op het TV scherm en dat zelfde geld voor een Chrome Cast en de DVD/CD speler, tevens een Chrome Cast Audio oplossing en last but not least de platen speler. De laatste twee hoeven natuurlijk niet doorgestuurd te worden naar het scherm en eventueel is de Chrome cast Audio niet nodig, maar voor de gewone Chromecast moet je wel het scherm steeds aan hebben. Chromecast wordt puur gekozen omdat het een makkelijke interface heeft en goed geïntergreerd is met Andriod devices (de tablet en haar smartphone).

Wat vinden jullie van dit idee, opmerkingen, feedback tips? Het is allemaal welkom. Het leukste voor mij is om zelf iets te bouwen en bestaande modules te combineren, maar als iemand een apparaat kent waar dit grotendeels al in zit komt ga ik omwille van de tijd (en waarschijnlijk ook kwaliteit) voor een kant en klaar apparaat.

Dank,
Joost
Leuk idee. Ik zit zelf ook aan een mediakist te denken, maar dan zonder hdmi-in (dus ook geen settopbox). En daar ligt denk ik ook je uitdaging: hdmi-in.
Kun je niet gewoon het beste een compacte receiver kopen? Chromecast Audio, platenspeler, dvd/cd speler en normale Chromecast eraan (in principe heb je de CC Audio dan niet eens nodig) en twee kleine boxen eraan. Dat zou je in een behuizing kunnen doen om het zo lekker compact te houden, maar lijkt me niet bevorderlijk voor het geluid bij tv/dvd kijken?

Een soundbar met 2-3 hdmi-in poorten?

pricewatch: Sony HT-CT790

of

categorie: Home cinema en audiosets

En ipv een cd/dvd speler gewoon een abo op Netflix en Spotify.

[ Voor 11% gewijzigd door barrymossel op 28-01-2017 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Zojuist lopen fröbelen met een TPA3118 mono versterkertje. Het viel me op dat er ook twee contacten voor "mute" op zitten. Zover ik kan vinden is dat om de versterker in low power mode te zetten, echter kan ik niet vinden hoe dit dan precies werkt? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
Volgens de datasheet van de TPA3118 is het gewoon een standaard mute-functie. Heeft volgens mij weinig met low-power te maken.
Mute signal for fast disable/enable of outputs (HIGH = outputs Hi-Z, LOW = outputs enabled). TTL logic levels with compliance to AVCC.
Waar heb je gelezen dat het met low-power te maken heeft?

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DuDePrOdUcTiOnS schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:34:
Volgens de datasheet van de TPA3118 is het gewoon een standaard mute-functie. Heeft volgens mij weinig met low-power te maken.

[...]

Waar heb je gelezen dat het met low-power te maken heeft?
Hmm, de datasheet had ik er natuurlijk ook gewoon bij kunnen pakken ;)

Geen idee waar ik dat zag, maar zal wel onzin zijn geweest. :) Ik ga de datasheet lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Mute heeft weinig tot geen invloed op verbruik. Om de TPA in low power shutdown (~50uA) te krijgen moet je de SDZ pin laag trekken. Deze pin is normaal niet makkelijk toegankelijk gemaakt op de meeste PCB's, maar het is dus zeker mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen1
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-01-2023
Hallo iedereen,

Ik heb via sure een miniDSP gekocht, de auda 1701 om precies te zijn. Alles is goed aankomen maar er zit geen documentatie bij en ik vraag me af wat bijvoorbeeld de potmeters op het bordje doen... Heeft iemand toevallig een manual? Ik begrijp dat je hem kan programmeren, maar dit is niet noodzakelijk indien je hem gewoon in 2.1 modus gebruikt, wat ik van plan ben. Hoor graag van iemand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
tijmen1 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:41:
Hallo iedereen,

Ik heb via sure een miniDSP gekocht, de auda 1701 om precies te zijn. Alles is goed aankomen maar er zit geen documentatie bij en ik vraag me af wat bijvoorbeeld de potmeters op het bordje doen... Heeft iemand toevallig een manual? Ik begrijp dat je hem kan programmeren, maar dit is niet noodzakelijk indien je hem gewoon in 2.1 modus gebruikt, wat ik van plan ben. Hoor graag van iemand!
Datasheet: http://www.analog.com/med.../data-sheets/ADAU1701.pdf
Manual: https://www.elektor.nl/do...rd_130232_user_manual.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
joostsozee schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:03:
Ha audiobouwers,

- versterker (zal
- DVD/CD lezer

Dank,
Joost
Je zoekt dus zoiets?
klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
Nice dit is heel interessant! Nu alleen nog een optie om de platenspeler ook aan te kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
joostsozee schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:58:
[...]

Nice dit is heel interessant! Nu alleen nog een optie om de platenspeler ook aan te kunnen sluiten.
Hij heeft een R/L in, die kan je gebruiken, maar ik weet niet of je een voorversterkte platenspeler hebt of niet, anders moet er een voorversterker bij.

wel een beetje prijzig :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
djrednas schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:08:
[...]

Hij heeft een R/L in, die kan je gebruiken, maar ik weet niet of je een voorversterkte platenspeler hebt of niet, anders moet er een voorversterker bij.

wel een beetje prijzig :9
Ik ga het toch maar saai oplossen en niet zelf bouwen. Ik heb zelf nog een pricewatch: Pioneer VSX-520-K staan, daar zit in feite alles op. Hoewel ik geen phono aansluiting zie... maar dat is denk ik meer voor een ander topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 12:02
Bij mij zijn de lente/carnavals kriebels ook weer aanwezig. dus tijd voor mijn 3de kistradio. mijn 3de kist radio wordt een combinatie van kist radio 1 en 2 maar dan met led. laser, display etc. in ieder geval een over-the-top kist radio.
Bij deze kist radio wordt niet gelet op stroom verbruik. mijn huidige kist radio staat in de woonkamer (woon op kamers) en gaat daar bijna nooit weg. daarnaast komt hij vaak op feestjes te staan.
Zo nu en dan nemen wij de kist mee naar een festival, maar gelukkig hebben wij boeren in de vrienden groep die thuis lompe accu's hebben liggen.
Wel wordt het mogelijk om lichten en versterkers uit te schakelen. dus het kan wel energiezuinig als het moet.

Het wordt een lopend projectje, voor carnaval is het de bedoeling dat de versterkers aanwezig zijn en dat hij gewoon kan draaien. daarna zullen arduino's, ledstrips, lasers, raspbery pi, noem maar op, toegevoegd worden.

Hieronder zie je een schets van het design.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2w5662v.png

Nu even wat uitleg:

Zoals je ziet zijn er drie compartimenten aanwezig.

In het bovenste compartiment bevinden zich de speakers uit mijn eerste kist radio.
Magnat racer 320. deze gaat full range spelen en wordt aangestuurd door een Sure TDA7492 2x50 watt versterker op 24 volt. hier zal ook alle elektronica geplaatst worden.

middelste compartiment bevinden zich de JBL CS7 speakers, deze speelt alleen boven de 100/150 Hz.
ook deze wordt aangestuurd met een Sure TDA7492 2x50 watt versterker op 24 volt.

in het onderste compartiment bevindt zich de subwoofer, de wel bekende Dayton Audio SD215A-88 8" woofer. deze wordt door een STA508 2x80 watt versterker gevoed en word begrenst tot de 100/150hz.
Kist is getuned op 34 herz, mijn vorige kist was getuned op 60 herz omdat alles daaronder buiten toch niet te horen is met dit vermogen. Maar omdat ik de kist toch alleen binnen gebruik heb ik hem dit keer lager getuned.

het scheiden van de lage en hoge tonen wordt gedaan met een mtx crossover die normaal gesproken in auto's gebruikt word.
Ik zal later nog een stroom schemaatje maken van alle aanwezige elektronica. maar wat er nu ongeveer gebruikt gaat worden zijn:
12 naar 24v converter, voor de versterkers.

230v naar 15A 12v voeding. (hoop overigens dat dit genoeg is met alle poespas die nog geinstalleerd gaat worden, even na rekenen dus).

12 naar 5v converter, voor de arduinos, raspberys, usb opladers, laser etc.

Relays, om de boel te beveiligen tegen ompoling en zorgen dat alleen de accu of voeding de boel mag aansturen.

Bluetooth adaptertje.

(later) lcd touch display voor de raspberry pi

wb2812b ledstrip.

China laser ( zoiets )

Raspberry pi, waar ik die voor ga gebruiken is me nog niet duidelijk. Heb er meerdere thuis liggen dus kan er wel eentje missen voor in mijn kist. Ik denk dat het de bedoeling wordt om hem als soort spotify speler te laten functioneren inc. schermpje om muziek te kunnen selecteren. Misschien hebben jullie nog suggesties?

Hebben jullie nog toevoegingen om mijn kist nog meer "over the top" te maken? dacht nog aan een bier dispenser met koeling maar dat is me te veel van het goede :+

Nog suggesties? alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schubbie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-09-2024
Kan iemand mij helpen het aanbevelen van een upgrade voor mijn setup? O-) _/-\o_

Ruim 7 jaar geleden een kratradio gemaakt met een modded TA2024, een 7Ah gelaccu en 2 niet bijzondere 13 cm autospeakers. Vooral in het begin toch nog waanzinnig goed geluid. Ik heb het veel gebruikt, maar voor mijn gevoel is de geluidskwaliteit wel sterk achteruit gegaan in de loop der jaren (vooral bij en wellicht door de hardere volumes :9 ).

Nu wil ik mijn kratradio upgraden door deze Pioneer TS-A1333I te gebruiken (heb ik nog over van mijn auto). Nu weet ik niet of de Maxamp20 het maximale uit deze speakers kunnen halen, of wel? Ik wil wel graag wat harder(zonder vervorming) kunnen afspelen vergeleken met mijn huidige setup. Weet er iemand een geschikte alternatieve versterker voor in de kratradio? Ik kan eventueel nog wel een nieuwe accu erbij kopen indien het nodig is. Dat is geen probleem. Ik heb zelf namelijk geen idee welke versterker geschikt zou zijn.... |:(

[ Voor 3% gewijzigd door schubbie op 04-02-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik ben bezig met een boominator mini maar dan met 2x maxamp20 om het maximale uit de speakers te kunnen halen. Hoe split ik het stereo ingangssignaal naar 2x stereo het beste? Passief of toch best actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
123teun123 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:06:
Bij mij zijn de lente/carnavals kriebels ook weer aanwezig. dus tijd voor mijn 3de kistradio. mijn 3de kist radio wordt een combinatie van kist radio 1 en 2 maar dan met led. laser, display etc. in ieder geval een over-the-top kist radio.
Bij deze kist radio wordt niet gelet op stroom verbruik. mijn huidige kist radio staat in de woonkamer (woon op kamers) en gaat daar bijna nooit weg. daarnaast komt hij vaak op feestjes te staan.
Zo nu en dan nemen wij de kist mee naar een festival, maar gelukkig hebben wij boeren in de vrienden groep die thuis lompe accu's hebben liggen.
Wel wordt het mogelijk om lichten en versterkers uit te schakelen. dus het kan wel energiezuinig als het moet.

Het wordt een lopend projectje, voor carnaval is het de bedoeling dat de versterkers aanwezig zijn en dat hij gewoon kan draaien. daarna zullen arduino's, ledstrips, lasers, raspbery pi, noem maar op, toegevoegd worden.

Hieronder zie je een schets van het design.

[afbeelding]

Nu even wat uitleg:

Zoals je ziet zijn er drie compartimenten aanwezig.

In het bovenste compartiment bevinden zich de speakers uit mijn eerste kist radio.
Magnat racer 320. deze gaat full range spelen en wordt aangestuurd door een Sure TDA7492 2x50 watt versterker op 24 volt. hier zal ook alle elektronica geplaatst worden.

middelste compartiment bevinden zich de JBL CS7 speakers, deze speelt alleen boven de 100/150 Hz.
ook deze wordt aangestuurd met een Sure TDA7492 2x50 watt versterker op 24 volt.

in het onderste compartiment bevindt zich de subwoofer, de wel bekende Dayton Audio SD215A-88 8" woofer. deze wordt door een STA508 2x80 watt versterker gevoed en word begrenst tot de 100/150hz.
Kist is getuned op 34 herz, mijn vorige kist was getuned op 60 herz omdat alles daaronder buiten toch niet te horen is met dit vermogen. Maar omdat ik de kist toch alleen binnen gebruik heb ik hem dit keer lager getuned.

het scheiden van de lage en hoge tonen wordt gedaan met een mtx crossover die normaal gesproken in auto's gebruikt word.
Ik zal later nog een stroom schemaatje maken van alle aanwezige elektronica. maar wat er nu ongeveer gebruikt gaat worden zijn:
12 naar 24v converter, voor de versterkers.

230v naar 15A 12v voeding. (hoop overigens dat dit genoeg is met alle poespas die nog geinstalleerd gaat worden, even na rekenen dus).

12 naar 5v converter, voor de arduinos, raspberys, usb opladers, laser etc.

Relays, om de boel te beveiligen tegen ompoling en zorgen dat alleen de accu of voeding de boel mag aansturen.

Bluetooth adaptertje.

(later) lcd touch display voor de raspberry pi

wb2812b ledstrip.

China laser ( zoiets )

Raspberry pi, waar ik die voor ga gebruiken is me nog niet duidelijk. Heb er meerdere thuis liggen dus kan er wel eentje missen voor in mijn kist. Ik denk dat het de bedoeling wordt om hem als soort spotify speler te laten functioneren inc. schermpje om muziek te kunnen selecteren. Misschien hebben jullie nog suggesties?

Hebben jullie nog toevoegingen om mijn kist nog meer "over the top" te maken? dacht nog aan een bier dispenser met koeling maar dat is me te veel van het goede :+

Nog suggesties? alvast bedankt! _/-\o_
Tof project!
  • Telefoonlader(s)
  • Gegraveerd plexiglas i.c.m. ledstrip
  • Sigarettenaansteker
Sowieso Volumio 2 (mét SpotifyConnect plugin) op de RPi zetten, middels BerryBoot. Verder ook RetroPie, zodat je ook kunt gamen op het schermpje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiboj97
  • Laatst online: 28-08 22:44
Waar haalt iedereen zijn spullen vandaan? Ik heb wel wat gekeken op Ebay/ali, maar die hebben enorme verzendkosten bij de driver erbij. Het liefste heb ik een site zoals part-express.
Ik wil namelijk voor mezelf een leuk speaker setje maken voor bij de computer, niet al te duur en simpel.
Versterker wil ik deze http://www.ebay.com/itm/2...123c1b:g:VPAAAOSwInxXMZiq
En voor de drivers zat ik hier naar te kijken https://www.parts-express...ge-driver-8-ohms--285-143 of https://www.parts-express...referral&utm_source=Kirby
Maar voor driver van 8 euro vind ik verzendkosten van 20-30 euro toch aardig wat. Iemand een tip voor een andere site of driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
Markiboj97 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:18:
Waar haalt iedereen zijn spullen vandaan? Ik heb wel wat gekeken op Ebay/ali, maar die hebben enorme verzendkosten bij de driver erbij. Het liefste heb ik een site zoals part-express.
Ik wil namelijk voor mezelf een leuk speaker setje maken voor bij de computer, niet al te duur en simpel.
Zelf heb ik spul gehaald bij Accusafe.nl, aliexpress, banggood;
De TA2024 is bij accusafe bijv 13 euro en bij aliexpress en banggood 5-8 euro; al kan de kwaliteit daar minder zijn, nog goedkoper

[ Voor 22% gewijzigd door Phantomic op 13-02-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Markiboj97 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:18:
En voor de drivers zat ik hier naar te kijken https://www.parts-express...ge-driver-8-ohms--285-143 of https://www.parts-express...referral&utm_source=Kirby
Maar voor driver van 8 euro vind ik verzendkosten van 20-30 euro toch aardig wat. Iemand een tip voor een andere site of driver?
Je kunt hier eens kijken: loudspeakerfreaks.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Koop ze dan gewoon bij Conrad oid. 30 euro gaan betalen voor shipping van een driver slaat nergens op, geen idee waarom je ze dan helemaal uit Amerika zou laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Zo, mijn versterker module is dan klaar voor de carnavalsoptocht :+ Afwerking kon wat mooier, maar door tijdsdruk snijd je wat bochten af. TA2024 gebruikt en wat redelijk fatsoenlijke aansluitingen voor hergebruik. 2 x 100 watt wharfedale speakers erop en er komt redelijk fatsoenlijk geluid uit.
Afbeeldingslocatie: http://moeha.nl/projects/img/small.png

[ Voor 24% gewijzigd door koli-man op 14-02-2017 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
koli-man schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:13:
Zo, mijn versterker module is dan klaar voor de carnavalsoptocht :+ Afwerking kon wat mooier, maar door tijdsdruk snijd je wat bochten af. TA2024 gebruikt en wat redelijk fatsoenlijke aansluitingen voor hergebruik. 2 x 100 watt wharfedale speakers erop en er komt redelijk fatsoenlijk geluid uit.
[afbeelding]
Onderin een bluetooth bordje met aux aansluiting? Of gewoon een aux aansluiting op een print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

barrymossel schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:28:
[...]

Onderin een bluetooth bordje met aux aansluiting? Of gewoon een aux aansluiting op een print?
Aux aansluiting op een print, meest stabiel voor de toepassing denk ik.
http://www.tinytronics.nl...male-Jack-Board-met-kabel

[ Voor 14% gewijzigd door koli-man op 14-02-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
koli-man schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:33:
[...]
Aux aansluiting op een print, meest stabiel voor de toepassing denk ik.
Zit er dik in ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvee77
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09-2022
Hey,

Ik ga m'n boominator weer van de zolder halen voor carnaval!

Ik gebruik een stevige 95Ah loodaccu om 3 dagen te kunnen knallen, maar maak me er wel wat zorgen over.

Volgeladen start ie op 13,8V
Na half uurtje op zeer stille muziek zakt hij naar 12,5V

Op 12,5 speelt alles nu reeds 2uur. Is deze accu volgens jullie nog OK?

Ik hoor ook water in de accu. 🙄

[ Voor 17% gewijzigd door elvee77 op 18-02-2017 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
12,5V is prima voor een accu die niet opgeladen wordt. Als hij onder de 11,5 - 11V zakt is ie wel zo'n beetje leeg.

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
  • Laatst online: 28-08 10:35
Op mijn werk hadden een MS VS-200 speaker liggen die werd weggegooid. Er was hiervan maar 1 speaker en de aansluit terminal was ook stuk. Ik vond het best een leuke speaker en had nog een mono TPA3118 versterker liggen.

Daarom ga ik van deze speaker een portable speaker maken. Er komt 1 schakelaar in voor aan/uit en 1 schakelaar voor aux/bluetooth. Voor het aux gedeelte komen er RCA connectoren en een jack aansluiting. De bluetooth gaat een usb bluetooth dongel worden. De stereo signalen worden omgezet naar mono.

Verder komt er nog een 4 lithium ion cellen in van het type 18650 met een laad / beveiligings print.

Zo was de speaker eerst.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pDPsXxA.jpg

En hier al wat dingen gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2a7HV2Y.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YNr7iDS.jpg

Ik weet nog niet waar ik die batterijen ga monteren. Ik zat aan de buitenkant te denken, maar ook aan de binnenkant. Iemand hiervoor een goed advies? Ik zit ook nog te twijfelen of ik wel een volume knop ga toepassen, omdat als ik mijn telefoon erop aansluit en ik het volume ook kan regelen met de telefoon.

Nog iemand meer ideeën of advies voor dit project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:01
Mooie behuizing!

Volumeknop is aan te raden, een Bluetooth dongel schreeuwt nogal hard dattie verbinding heeft.
Aux bt omschakeling zou je kunnen doen.er een 3.5mm jack contra met verbreekcontakten. Scheelt weer een schakelaar.
Ik zou alles in de box bouwen, de aansluitingen / bedieningsorganen op het alu plaatje of alles op een inbouwschotel monteren.
Heb je al bedacht hoe je de boel op gaat laden? op ebay / Ali staan mooie stekkerladers voor 3 of 4 cellen. Deze stoppen netjes met laden als de accu vol is.

[ Voor 14% gewijzigd door ronnie vd op 19-02-2017 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
ronnie vd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:09:
Mooie behuizing!

Volumeknop is aan te raden, een Bluetooth dongel schreeuwt nogal hard dattie verbinding heeft.
Aux bt omschakeling zou je kunnen doen.er een 3.5mm jack contra met verbreekcontakten. Scheelt weer een schakelaar.
Ik zou alles in de box bouwen, de aansluitingen / bedieningsorganen op het alu plaatje of alles op een inbouwschotel monteren.
Heb je al bedacht hoe je de boel op gaat laden? op ebay / Ali staan mooie stekkerladers voor 3 of 4 cellen. Deze stoppen netjes met laden als de accu vol is.
Bedankt voor je reactie. Ik ga dan toch maar een volume knop gebruiken.

Als ik die schakelaar niet gebruik voor aux/bluetooth en dat ga doen via de jack plug dan kan ik geen RCA connectoren gebruiken. De schakelaar zorgt er ook voor dat de bluetooth module geen voeding krijgt als de schakelaar op stand aux staat. Of je moet een idee hebben dat ervoor zorgt dat dit ook kan zonder schakelaar, want dan gebruik ik voor mijn aan/uit schakelaar een andere type. Nu zijn ze het zelfde omdat je dan een geheel hebt.

Weet je toevallig ook waar ik die inbouw schotels heel goedkoop kan kopen? En anders gebruik ik dat aluminium plaatje dat ik heb gemaakt.

Voor het voeden van de accu gebruikt ik deze print.
http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Wat is de minimale en maximale voltage dat deze print nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Die print is alleen een beveiliging tegen diepontladen overladen kortsluiting enz
Daar hoort wel een echte lader bij.

Ik gebruik deze lader:Bekijk dit op eBay http://www.ebay.com/itm/171393259043

De link naar een contrastekker heb ik zo niet bij de hand.

Schotels hebben ze bij bax

Laat het met de schakelaars mooi zoals je zelf hebt bedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
ronnie vd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:51:
Die print is alleen een beveiliging tegen diepontladen overladen kortsluiting enz
Daar hoort wel een echte lader bij.

Ik gebruik deze lader:Bekijk dit op eBay http://www.ebay.com/itm/171393259043

De link naar een contrastekker heb ik zo niet bij de hand.

Schotels hebben ze bij bax

Laat het met de schakelaars mooi zoals je zelf hebt bedacht
Hoe laad je met die lader je cellen netjes en gebalanceerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
djrednas schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 07:40:
[...]

Hoe laad je met die lader je cellen netjes en gebalanceerd? :)
💣
Zolang de cellen gelijk aan elkaar zijn loopt het niet zo'n vaart met de noodzakelijkheid tot balanceren.

Ik scoor mijn cellen op t werk. Door defecte gereedschap accu's te ontmantelen....Bosch makita atlas copco enz...
En eigenlijk alleen Hitachi heeft balanceer electronica aan boord.
Bij de rest wordt alleen + - en een temperatuur sensor naar buiten gevoerd.

@jeffrey, ik denk dat een ground loop isolator tussen dongel en versterker geen overbodige luxe is ivm Bluetooth piepgeluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:18

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik zit er aan te denken om zelf een "radio" te maken, aangezien ik niet kan vinden wat ik wil.
Ik zoek een van compacte "radio" / "ghettoblastertje" met Wifi/DLNA en bediening op het apparaat zelf, dus niet (alleen) met een app op een telefoon/tablet.

Ik denk aan:
- Rpi
- IQ AudIO DigiAMP+
- 5" RPi touch screen
- Squeezelite / Jivelite
- houten behuizing (MDF?) voorzien van plakfolie
- Pioneer TS-F1685 autoluidsprekers (die heb ik nog liggen).

Vragen die ik nog heb:
- bestaat zoiets wel kant-en-klaar, maar heb ik het nog niet kunnen vinden?
- hoe schakel ik dit netjes aan/uit? Ik begreep van PiCorePlayer volledig in het geheugen draait waardoor er geen corruptie ontstaat bij plotseling spanningsverlies.
- is dit ook op batterijen/accu werkend te krijgen?

Hebben jullie nog suggesties?

Een beetje zoals dit, maar dan zonder fysieke knoppen:
Klein_Kipje in "[WA] Squeezebox"

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Videopac schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:08:
Ik zit er aan te denken om zelf een "radio" te maken, aangezien ik niet kan vinden wat ik wil.
Ik zoek een van compacte "radio" / "ghettoblastertje" met Wifi/DLNA en bediening op het apparaat zelf, dus niet (alleen) met een app op een telefoon/tablet.

Ik denk aan:
- Rpi
- IQ AudIO DigiAMP+
- 5" RPi touch screen
- Squeezelite / Jivelite
- houten behuizing (MDF?) voorzien van plakfolie
- Pioneer TS-F1685 autoluidsprekers (die heb ik nog liggen).

Vragen die ik nog heb:
- bestaat zoiets wel kant-en-klaas, maar heb ik het nog niet kunnen vinden?
- hoe schakel ik dit netjes aan/uit? Ik begreep van PiCorePlayer volledig in het geheugen draait waardoor er geen corruptie ontstaat bij plotseling spanningsverlies.
- is dit ook op batterijen/accu werkend te krijgen?

Hebben jullie nog suggesties?

Een beetje zoals dit, maar dan zonder fysieke knoppen:
Klein_Kipje in "[WA] Squeezebox"
Of dit kant-en-klaar bestaat weet ik zo niet, maar dit klinkt als een leuk projectje.

Hier ligt nog zoiets op de plank, schreeuwend om afgemaakt te worden:
7 inch touch screen, RPi2 met HifiBerry. Volumio erop (standaard Volumio touch screen plugin, Spotify plugin en Spotify Connect plugin) (en daarnaast een multiboot met andere images). Shutdown kan via de software, daarna kun je sowieso de stroom eraf halen. Ikzelf doe het zonder shutdown en nog nooit problemen gehad, maar geen idee of dat geluk is.

Dit kun je eenvoudig op accu's laten draaien. Makkelijkst is een 5V powerbank voor je RPi en een 12V (of meer) accu voor je versterker. Dit om ground loop te voorkomen. Het zou ook moet kunnen door de 12V naar 5V te brengen voor je RPi. Alleen dan dus risico op ground loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Gewoon uit interesse, zou je die powerbank en accu dan wel vanuit een enkele lader op kunnen laden. Dus dat je dan een 12V voeding gebruikt met een interne step-down converter naar de powerbank en een charging circuit voor de accu. Zou dat ook een groundloop kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Royenroy schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 18:50:
Gewoon uit interesse, zou je die powerbank en accu dan wel vanuit een enkele lader op kunnen laden. Dus dat je dan een 12V voeding gebruikt met een interne step-down converter naar de powerbank en een charging circuit voor de accu. Zou dat ook een groundloop kunnen veroorzaken?
Zolang je tijdens laden niks afspeelt en tijdens het afspelen het laadcircuit afkoppelt is het sowieso geen probleem. In andere gevallen zou ik het eerlijk gezegd niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Ik probeer nu dus de volumeknoppen van mijn versterker met de achterkant te 'verbinden', alleen werkt dit tot nu toe niet helemaal zoals ik wil.
Ik heb nu dit bord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a5DD91fQWKdiiuLBfL4YpIUY/medium.jpg
En om de volumeknoppen te kunnen bedienen (en de play/volgende/vorige) heb ik gaten gemaakt waardoor je via een verlengstuk de daadwerkelijke knop indrukt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rs5Hjrq10X6JXB2XYCz7lGDH/medium.jpg

Natuurlijk werkt dit heel slecht en ga ik nu maar een nieuwe achterkant maken, alleen vraag ik mij dan af hoe jullie dit gedaan hebben? De volumeknoppen zijn handig om te bedienen aangezien de versterker altijd maar op een heel laag volume opstart en je hem dan wel harder moet zetten via de versterker anders is hij zelfs via telefoon te zacht. Hoe is het handiger om de volumeknoppen op de achterkant te hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Jochemd13 op 07-03-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09 14:33
Ik weet niet hoe handig je bent met de soldeerbout, maar het beste zou zijn als je ze lossoldeerd en losse knoppen oo je achterkant monteert en deze met draden vastsoldeerd op je versterker waar nu je knoppen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
ottermannetje schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:35:
Ik weet niet hoe handig je bent met de soldeerbout, maar het beste zou zijn als je ze lossoldeerd en losse knoppen oo je achterkant monteert en deze met draden vastsoldeerd op je versterker waar nu je knoppen zitten.
Geprobeerd, maar ik ben echt totaal niet goed in solderen en ik had hiermee bijna de aan/uitknop gesloopt toen ik het deed. Misschien moet ik het nogmaals proberen maar als het makkelijker kan doe ik het graag anders ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAX23E
Hier is hij dan !!! Zo goed als helemaal af. Aan de voorkant komt nog een ledje in een metalen houdertje. De led kan 2 kleuren geven. Rood is voor dat de speaker aanstaat en blauw als bluetooth is geselecteerd. Ik heb toch maar die speciale voeding gebruikt voor het laden van de accu's
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2r4pf6d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/35a9mko.jpg

Zit nog wel met wat problemen. Als ik de radio aan doe, hoor ik een harde knal uit de speakers, omdat de versterker dan ineens voeding krijgt. Bij het uitschakelen heb ik dit probleem ook, maar dan zachter. Dan heb ik als ik de versterker op maximaal heb staan en geen muziek afspeel wat ruis. Ook geeft de bluetooth module proccesing noise zoals eerder al werd aan gegeven door ronnie vd.

Hoe kan ik deze problemen het beste oplossen? Wat is de makkelijkste en goedkoopste manier een een ground loop isolator te maken of te kopen? Ik zag dat je daar voor kastje had maar ook trafo's van 1:1 kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Ik denk dat een ground loop isolator goedkoper is dan losse trafootjes, de bt geluiden moeten dan over zijn.
Je kunt even proberen de bt stick te voeden met een telefoon lader, is alles stil dan is t ok :)

https://www.google.nl/sea...,ss:44,p_ord:p&tbm=shop&*

Is de knal er ook als de ingang van de versterker los is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
De knal is er ook als ik niks heb aangesloten. (hij staat dan op stand aux waar geen kabel aan zit dan en van het stereo wordt doormiddel van 2x 10k weerstanden een mono signaal gemaakt.)

Ik zat eerst zelf te denken een een condensator parallel aan de voeding zodat bij het verbreken van de eerst de energie uit de condensator wordt gehaald en dat dan de klap minder wordt of zelfs weggaat. Alleen weet ik niet of dat ook help bij het inschakelen.
Pagina: 1 ... 4 ... 20 Laatste