Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
HKees schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:52:
[...]

Dank voor de antwoorden. Vind dat versterkerbordje ook wel interessant. Vraag me alleen af of dit lekker gaat werken met de 4 Ohm luidsprekers... Dien ik deze dan met een gelijke voeding te voeden zoals jij aangeeft? Dus of ik nu voor de autoradio kies (die sowieso voor 4 Ohms LS geschikt zijn), of voor een TPA bordje...?

Mijn gedachte is dat als ik autoluidsprekers heb, en daar een autoradio op aansluit (of andersom :P), dat dit altijd gaat werken.

Qua voeding.... vind degene die jij voorstelt best een groot ding. Hoe denk jij over de Meanwell LED voeding (bijv. de CLG15012A)?
Gaat zeker lekker werken. De afgelopen 20 topics zijn er tientallen kisten gebouwd waar autospeakers gebruikt zijn i.c.m. autospeakers. Bijna elk 12V bordje zoals de TPA kan je speakers prima aansturen.

Die voeding die jij aanhaalt is erg duur (€60?), ik zou gewoon voor een andere voeding gaan. Zo groot is die 12V 5A voeding van ebay nou ook weer niet? Als het kleiner moet zou je ook een 12V netstroomadapter kunnen kopen die >4A kan leveren (kringloop liggen vaak ook wel bakken met adapters). 5A is ook meer dan zat, je kan op 12V toch nooit meer dan 4A trekken (40W / 12V = 3.33A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Terrz schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 19:00:
[...]

Gaat zeker lekker werken. De afgelopen 20 topics zijn er tientallen kisten gebouwd waar autospeakers gebruikt zijn i.c.m. autospeakers. Bijna elk 12V bordje zoals de TPA kan je speakers prima aansturen.

Die voeding die jij aanhaalt is erg duur (€60?), ik zou gewoon voor een andere voeding gaan. Zo groot is die 12V 5A voeding van ebay nou ook weer niet? Als het kleiner moet zou je ook een 12V netstroomadapter kunnen kopen die >4A kan leveren (kringloop liggen vaak ook wel bakken met adapters). 5A is ook meer dan zat, je kan op 12V toch nooit meer dan 4A trekken (40W / 12V = 3.33A).
Dus jouw punt is eigenlijk dat (bijna) elke moderne autoradio slechts 20 watt per kanaal kan leveren, en dus niet meer dan 40 watt aan vermogen (bij 2 speakers dan)? Wel een geruststelling dan...

Ik voel meer voor zoiets: https://www.ebay.com/itm/...?var=&hash=item8bd392f003.

Verder wil ik de zaak stroomloos maken als ik het niet gebruik. Zou ik me daarmee problemen op de hals halen, aangezien normaliter een autoradio altijd aan de auto-accu hangt? Dat zenders gewist worden vind ik geen probleem, maar wellicht eq-settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Een autoradio haalt de 20W per kanaal vaak zelfs niet. De exemplaren (Sony's) die ik hier heb liggen met opschriften als "4x50W" verbruikt met 2 speakers slechts max. 1,5A op een 12v accu als je 'm op z'n luidst zet waarbij hij net niet hoorbaar vervormd :o In ruststand verbruikt hij 0,7A. Dus waarschijnlijk ongeveer 5W max. per kanaal naar de speakers :P

Als je de volumeknop helemaal opendraait pakt 'ie wel soms nèt 5A, maar dan vervormd hij dusdanig dat je vrijwel gegarandeerd je speakers snel opblaast :D

Een autoradio die je van spanning afhaalt verliest zijn zenders. De EQ-instellingen, dat verschilt per model. Mijn ervaring is dat de meeste exemplaren die ook vergeten. Maar de moderne JVC in mijn auto onthoudt die toevallig wèl.

[ Voor 18% gewijzigd door Josefien op 24-11-2017 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Wellicht nog afhankelijk van hoe lang je de spanning eraf haalt?

Iemand nog een trucje om de settings op een radio te bewaren? Of wellicht toch maar niet de stroom eraf halen... hmmmz. Beetje afhankelijk wat het verbruik is indien ie uit staat...

[ Voor 59% gewijzigd door HKees op 24-11-2017 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dat heb ik niet getest. De JVC in de auto had de EQ-instellingen nog nadat ik een accu had verwisseld... minuutje of 10, denk ik? Maar de zenders waren weg.

Die Sony's (en een Renkforce :P ) die ik thuis heb liggen verliezen al hun instellingen vrijwel instant... binnen 10 seconden als de spanning eraf is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Als je 'm op een accu aansluit en met enig regelmaat gebruikt zou ik de spanning er niet af halen. Je kunt dan (net als in de auto) een schakelaar tussen de 12v-schakeldraad zetten en daarmee de radio aan/uit zetten. Dan blijft hij zijn zenders onthouden en het verbruik in de uit-stand is laag... amper 30mA bij de exemplaren die ik gemeten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Josefien schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 19:58:
Als je 'm op een accu aansluit en met enig regelmaat gebruikt zou ik de spanning er niet af halen. Je kunt dan (net als in de auto) een schakelaar tussen de 12v-schakeldraad zetten en daarmee de radio aan/uit zetten. Dan blijft hij zijn zenders onthouden en het verbruik in de uit-stand is laag... amper 30mA bij de exemplaren die ik gemeten heb.
Nee bedoeling is om hem aan een voeding te hangen, zoiets als dit: https://www.ebay.com/itm/...?var=&hash=item8bd392f003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
HKees schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:06:
[...]

Nee bedoeling is om hem aan een voeding te hangen, zoiets als dit: https://www.ebay.com/itm/...?var=&hash=item8bd392f003
Ah... ik las nu pas je eerste post dat het voor de schuur bedoeld is en je wegens ruimtegebruik voor een autoradio gaat... er zit dan weinig anders op dan accepteren dat 'ie zijn instellingen kwijt is als je de voeding uitzet :D

Ik heb dat tot voor kort jaren in de woonkamer gehad, maar dan een aangepaste ATX-voeding i.p.v. een adapter... moest elke keer opnieuw de zender instellen :P

[ Voor 12% gewijzigd door Josefien op 24-11-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Ik denk het ook.... hooguit de bas weer op niveau zetten.... Spanning erop laten is niet gewenst i.v.m. brandgevaar van de China adapters.

[ Voor 8% gewijzigd door HKees op 24-11-2017 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
HKees schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:22:
Ik denk het ook.... hooguit de bas weer op niveau zetten.... Spanning erop laten is niet gewenst i.v.m. brandgevaar van de China adapters.
Als je trouwens de Bluetooth-functie heel belangrijk vindt: houdt er rekening mee dat sommige autoradio's ook de Bluetooth-pairing verliezen met spanning-af waardoor je elke keer opnieuw moet pairen voordat je via je telefoon muziek kan afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Josefien schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:24:
[...]

Als je trouwens de Bluetooth-functie heel belangrijk vindt: houdt er rekening mee dat sommige autoradio's ook de Bluetooth-pairing verliezen met spanning-af waardoor je elke keer opnieuw moet pairen voordat je via je telefoon muziek kan afspelen.
Goed punt, tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:35
HKees schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 19:48:
Wellicht nog afhankelijk van hoe lang je de spanning eraf haalt?

Iemand nog een trucje om de settings op een radio te bewaren? Of wellicht toch maar niet de stroom eraf halen... hmmmz. Beetje afhankelijk wat het verbruik is indien ie uit staat...
Je dacht net 10-12A te verbruiken en nu maak je je zorgen over het verbruik dat een autoradio in uit stand heeft??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Het gaat mij erom dat ik een oplossing kies die gaat werken. Wat ik niet wil is dat ik een te lichte voeding o.i.d. heb (onvoldoende kaas van gegeten), en daarmee mijn totaal-oplossing niet gaat werken. Moet immers de radio nog kopen, dus een investering. Die 10-12A was op advies van de elektronicaboer. Een ander alternatief kan zijn om te investeren in home-hifi, maar aangezien ik al autoluidsprekers heb wil ik proberen die weg te bewandelen.

Daarnaast probeer ik inderdaad de sluipverbruikers in mijn huishouding te elimineren. Enerzijds om stroomverbruik te besparen, anderzijds om brandgevaar te voorkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door HKees op 24-11-2017 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik snap je hoor, maar volgens mij is het "sluipverbruik" redelijk laag. Je accu loopt ook niet leeg door de radio wanneer je auto een maandje stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
HKees schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:31:
Een ander alternatief kan zijn om te investeren in home-hifi, maar aangezien ik al autoluidsprekers heb wil ik proberen die weg te bewandelen.
Als er fysiek ruimte voor "home hi-fi" is, waarom dan niet op Marktplaats een oude stereo-versterker halen die ook 4 Ohm aankan? Kost hooguit een paar tientjes en dan heb je geen last van vergeten instellingen en heb je geen aparte voeding nodig :D Meestal ook iets meer vermogen dan een autoradio :D En als je perse Bluetooth nodig heb, haal je bij de Action een Bluetooth-ontvangertje van 8 euro erbij die je kan voeden met een telefoonlader :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Terrz schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 19:00:
[...]

Ben ik nog wel benieuwd waarom ze in de autoradio's dan zekeringen van 10A zetten... Ik snap ook wel dat een autoradio 4 luidsprekers kan aansturen. Lees net in de handleiding van de radio die ik gekocht heb dat het 22 watt per kanaal is. Totaal dus 88 watt -> 7,3 Ampére. Ze zullen met de hoofdzekering altijd iets hoger gaan zitten lijkt mij, maar is er nog een relatie met het maximale vermogen van 4x50W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
HKees schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 05:31:
[...]

Ben ik nog wel benieuwd waarom ze in de autoradio's dan zekeringen van 10A zetten... Ik snap ook wel dat een autoradio 4 luidsprekers kan aansturen. Lees net in de handleiding van de radio die ik gekocht heb dat het 22 watt per kanaal is. Totaal dus 88 watt -> 7,3 Ampére. Ze zullen met de hoofdzekering altijd iets hoger gaan zitten lijkt mij, maar is er nog een relatie met het maximale vermogen van 4x50W?
Omdat zoals ik al zei hij net 5A kan aantikken met 2 speakers als ik de volumeknop helemaal opendraai. Maar dan vervormd hij dermate dat je na 1 nummer de speakers al opblaast.

Met 4 speakers zou bij best richting de 10A kunnen gaan als je hem helemaal opendraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Josefien schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 09:19:
[...]

Omdat zoals ik al zei hij net 5A kan aantikken met 2 speakers als ik de volumeknop helemaal opendraai. Maar dan vervormd hij dermate dat je na 1 nummer de speakers al opblaast.

Met 4 speakers zou bij best richting de 10A kunnen gaan als je hem helemaal opendraait.
Toch nog ff op reageren. De speakers die ik heb hebben een nominaal ingangsvermogen van 60 Watt per stuk, veel meer dus dan de 22 Watt die de autoradio kan leveren (als ik dat zo met elkaar mag vergelijken). Ik denk dus dat als er al vervorming optreedt, dit dus door de versterker komt en niet door de luidsprekers. De vraag is dan wat de stroom op dat moment is (lager dan 5A?), en of ik nog comfortabel sta te luisteren of dat ik oorkappen op moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
HKees schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:10:
[...]

Toch nog ff op reageren. De speakers die ik heb hebben een nominaal ingangsvermogen van 60 Watt per stuk, veel meer dus dan de 22 Watt die de autoradio kan leveren (als ik dat zo met elkaar mag vergelijken). Ik denk dus dat als er al vervorming optreedt, dit dus door de versterker komt en niet door de luidsprekers. De vraag is dan wat de stroom op dat moment is (lager dan 5A?), en of ik nog comfortabel sta te luisteren of dat ik oorkappen op moet.
Het vermogen wat die speakers aankunnen doet er eigenlijk niet toe in deze situatie. Dat betekent alleen dat je maximaal 60W naar die speakers mag sturen, iets wat een autoradio toch niet haalt.

Het geluid vervormd vanaf een bepaald volume omdat je autoradio niet meer kan leveren dan dat.

Hoe hard het kan is afhankelijk van de gevoeligheid van de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Laatste vraagje nog (voorlopig :P): radio is besteld, komt zostraks binnen. Heb een ISO-verloopstekkertje gehaald zodat ik m kan testen.... enkel 12v voeding nog niet geregeld (ook niet bij kringloop). Nu had ik het idee om de autoradio even op mijn motoraccu (wellicht uitgebouwd) te proberen... kijken of settings bewaard blijven met het eraf halen van de spanning. Kan ik zorgeloos de + pool van de motoraccu met de rode (ACC) van de radio verbinden (evt. ook de gele draad), evenals de - pool met de zwarte draad van de radio (massa)? Of zie ik iets over het hoofd en sloop ik dan de boel?

Edit: kringloop 2 had een voeding van 12 VDC 5A.... en los...

[ Voor 5% gewijzigd door HKees op 25-11-2017 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Een motoraccu moet kunnen mits dat ook een 12v accu is.

Op de radio moeten twee 12v lijnen worden aangesloten (permanent en geschakeld), anders gaat de radio niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blefke
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-07-2022
Een paar jaar geleden heb ik een kistradio gemaakt met eenTA2020 versterker accusafe oplader bluetooth en voeding.
De kistradio lag standaard in onze caravan en heeft al de nodige festival campings van muziek voorzien..
Nu wil ik iets totaal anders gaan maken en zou hiervoor wat adviezen kunnen gebruiken.

Wil met carnaval wat geluid meenemen.
Heb ik al vaker gedaan, maar wil nu zo compact mogelijk iets bouwen.

Wat ik in gedachte heb is iets met een pvc buis bijvoorbeeld rond 40 mm en daarop luidsprekers monteren.
Deze wil ik ook van pvc maken diameter tot nu onbekend en hangt van de speakers af die ik moet aanschaffen.
Het moet hard klinken, hoeven geen echte bassen in te zitten.
Het is gewoon voor de fun en zal ook niet de hele dag aanstaan.
Als versterker ( of meerdere indien nodig) denk ik aan een ta2024.
Scooter accu of als er een ander alternatief is is dit ook prima.

Weet iemand welk type luidsprekers hiervoor "geschikt" zijn.
2 tot max 4 speakers

Grzz,
blefke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-10-2024
Ik heb vandaag deze USB charger via Ali binnen gekregen, met het idee hem in te zetten als oplaadpunt in de kistradio voor mobiele telefoons. Nu heb ik hem uit elkaar gesloopt, waarna ik dit over heb gehouden:

Bovenaanzicht
usb bovenkant

Onderaanzicht
usb onderkant

Nu heb ik alleen geen flauw idee hoe en waar ik draadjes aan zou moeten solderen om het werkend te krijgen voor mijn kistradio :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
IChaosI schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:28:
Ik heb vandaag deze USB charger via Ali binnen gekregen, met het idee hem in te zetten als oplaadpunt in de kistradio voor mobiele telefoons. Nu heb ik hem uit elkaar gesloopt, waarna ik dit over heb gehouden:

Bovenaanzicht
[afbeelding]

Onderaanzicht
[afbeelding]

Nu heb ik alleen geen flauw idee hoe en waar ik draadjes aan zou moeten solderen om het werkend te krijgen voor mijn kistradio :?
Ehmmm... hoe had je 'm uit elkaar gehaald? Het punt waar hij vastzat aan het puntje, dat is de 12v+. Waar de beugels aan de zijkant aan vastzat, dat is de massa.

Iets in me zegt dat dat rechthoekige beugeltje bovenin je 12v+ is? En de massa was niet toevallig een draadje aan de zij-beugels die je afgeknipt heb?

Anders zet je 'm nu weer tijdelijk terug in elkaar en kijk waar punt/beugel mee verbonden zijn :D

[ Voor 4% gewijzigd door Josefien op 28-11-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Als ik zo kijk kan de buitenkant van de USB connector wel eens gebruikt worden om de beugeltjes van de massa tegenaan te drukken in de behuizing.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
Josefien schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:46:
[...]

Ehmmm... hoe had je 'm uit elkaar gehaald? Het punt waar hij vastzat aan het puntje, dat is de 12v+. Waar de beugels aan de zijkant aan vastzat, dat is de massa.

Iets in me zegt dat dat rechthoekige beugeltje bovenin je 12v+ is? En de massa was niet toevallig een draadje aan de zij-beugels die je afgeknipt heb?

Anders zet je 'm nu weer tijdelijk terug in elkaar en kijk waar punt/beugel mee verbonden zijn :D
Uhhm, terug in elkaar zetten gaat hem niet worden ben ik bang, aangezien het omhulsel vrij goed vast zat heb ik een tangetje gebruikt om hem beetje bij beetje te demonteren oftewel te slopen :9 . Er zat inderdaad een soort beugeltje aan zoals je hem ziet op de link. Die heb ik samen met nog een veertje en het omhulsel weggegooid, ik ging er eigenlijk vanuit dat die overbodig waren 8)7. Wat betreft de 12v+ denk ik dat je wel gelijk hebt, ik gok ook dat dit het rechthoekige metalen beugeltje is. Neem aan dat ik de 12v- toch ook nog wel ergens zou moeten kunnen bevestigen? Heb tijdens het "demonteren" niet echt goed opgelet, wat waar zat om eerlijk te zijn.
DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:16:
Als ik zo kijk kan de buitenkant van de USB connector wel eens gebruikt worden om de beugeltjes van de massa tegenaan te drukken in de behuizing.
Zou dit betekenen dat ik een nieuwe moet gaan bestellen? :P

[ Voor 4% gewijzigd door IChaosI op 28-11-2017 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
IChaosI schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:31:
[...]

Zou dit betekenen dat ik een nieuwe moet gaan bestellen? :P
Nee, dat zou betekenen dat je daar (of aan de onderkant van het PCBtje waar dit gesoldeerd is) je massa aan kunt solderen. :) Je kunt ook kijken welke koperbaantjes allemaal vastzitten aan de buitenkant van de USB connector, of aan de - van de condensatoren, dit is (MEESTAL) de massa of GND.

Let wel, dat is geen -12V maar 0V. Spanning wordt ten opzichte van de GND of massa gemeten. -12V zou dus negatief zijn en dan heb je dus een 24V potentiaal (2x 12V). Niet dat je in jouw systeem überhaupt -12V tot je beschikking hebt (ga ik even vanuit), maar even ter informatie.

Zo heb ik ooit eens een oom moeten uitleggen -die voor op de bouwplaats een autoradio met een computervoeding in een kist wilde bouwen- dat de min van de radio niet op -12V moest maar op de GND. Gelukkig kan zo'n voeding bijna niks leveren op de -12V lijn, anders was die radio gefrituurd geweest. :p

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Blefke schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:57:
Een paar jaar geleden heb ik een kistradio gemaakt met eenTA2020 versterker accusafe oplader bluetooth en voeding.
De kistradio lag standaard in onze caravan en heeft al de nodige festival campings van muziek voorzien..
Nu wil ik iets totaal anders gaan maken en zou hiervoor wat adviezen kunnen gebruiken.

Wil met carnaval wat geluid meenemen.
Heb ik al vaker gedaan, maar wil nu zo compact mogelijk iets bouwen.

Wat ik in gedachte heb is iets met een pvc buis bijvoorbeeld rond 40 mm en daarop luidsprekers monteren.
Deze wil ik ook van pvc maken diameter tot nu onbekend en hangt van de speakers af die ik moet aanschaffen.
Het moet hard klinken, hoeven geen echte bassen in te zitten.
Het is gewoon voor de fun en zal ook niet de hele dag aanstaan.
Als versterker ( of meerdere indien nodig) denk ik aan een ta2024.
Scooter accu of als er een ander alternatief is is dit ook prima.

Weet iemand welk type luidsprekers hiervoor "geschikt" zijn.
2 tot max 4 speakers

Grzz,
blefke
Kun je niet een 110mm PVC buis nemen en dan aan elk uiteinde een 10cm speaker plaatsen? Dan kun je in het midden je elektronica kwijt en daar je aansluiting en schakelaar maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKees
Nou dames / heren,

Gelukt hoor (autoradio op 230v)! 12v voeding van kringloop gescoord (wellicht voor tijdelijk). Bedankt voor de adviezen!

Gr. Kees

[ Voor 6% gewijzigd door HKees op 29-11-2017 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blefke
Terrz schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:05:
[...]

Kun je niet een 110mm PVC buis nemen en dan aan elk uiteinde een 10cm speaker plaatsen? Dan kun je in het midden je elektronica kwijt en daar je aansluiting en schakelaar maken.
Ja dat kan, alle opties zijn nog open.
110 mm buis is prima 2 einddoppen en de boel is dicht.
Weet alleen niet welke speakers "geschikt" zouden kunnen zijn en hoeveel ik er nodig heb om een beetje kabaal te maken..
Zou het wat uitmaken hoe lang de pvc buizen moeten zijn.
Ik stel geen hoge geluidseisen, belangrijkste is dat er geluid uitkomt en "hoorbaar" is.

Ik heb nog 1 modded ta2024 liggen die wil ik zo wie zo hiervoor gaan gebruiken.
Die ik op eBay vind zijn volgens mij niet gemodded.
Volgens mij moest je dit hebben als je een iPhone zou gebruiken, tenminste dat heb ik destijds zo besteld bij accusafe.

Welke speakers zouden hier oor geschikt kunnen zijn?

Grzz,
Blefke

[ Voor 11% gewijzigd door Blefke op 29-11-2017 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
IChaosI schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:31:
[...]

Uhhm, terug in elkaar zetten gaat hem niet worden ben ik bang, aangezien het omhulsel vrij goed vast zat heb ik een tangetje gebruikt om hem beetje bij beetje te demonteren oftewel te slopen :9 . Er zat inderdaad een soort beugeltje aan zoals je hem ziet op de link. Die heb ik samen met nog een veertje en het omhulsel weggegooid, ik ging er eigenlijk vanuit dat die overbodig waren 8)7. Wat betreft de 12v+ denk ik dat je wel gelijk hebt, ik gok ook dat dit het rechthoekige metalen beugeltje is. Neem aan dat ik de 12v- toch ook nog wel ergens zou moeten kunnen bevestigen? Heb tijdens het "demonteren" niet echt goed opgelet, wat waar zat om eerlijk te zijn.
Ik zou zeggen... probeer het uit :D 12v op dat vierkantje en zoals DuDePrOdUcTiOnS zei de massa aan een soldeerpunt die in verbinding staat met de buitenkant van de USB-connector. Grote kans dat het daarmee gaat werken :D

Als je het eng vindt eventueel eerst proberen met een 12v adapter die weinig stroomsterkte kan leveren i.p.v. een accu voor het geval het toch fout gaat :)
DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:16:
Dit zou best wel eens kunnen, nu je het zegt :D Is wel erg "cheap" ontwerp dan :P Zelfs bij die van de Action (€3,- of zo) zit nog een draadje gesoldeerd van de beugel naar een massa-punt :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Blefke schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:08:
[...]

Ja dat kan, alle opties zijn nog open.
110 mm buis is prima 2 einddoppen en de boel is dicht.
Weet alleen niet welke speakers "geschikt" zouden kunnen zijn en hoeveel ik er nodig heb om een beetje kabaal te maken..
Zou het wat uitmaken hoe lang de pvc buizen moeten zijn.
Ik stel geen hoge geluidseisen, belangrijkste is dat er geluid uitkomt en "hoorbaar" is.

Ik heb nog 1 modded ta2024 liggen die wil ik zo wie zo hiervoor gaan gebruiken.
Die ik op eBay vind zijn volgens mij niet gemodded.
Volgens mij moest je dit hebben als je een iPhone zou gebruiken, tenminste dat heb ik destijds zo besteld bij accusafe.

Welke speakers zouden hier oor geschikt kunnen zijn?

Grzz,
Blefke
Autospeakers met een zo hoog mogelijke gevoeligheid. Bijvoorbeeld 90dB of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 06:06
Paar vraagjes waar ik op het moment mee zit en jullie mij willicht mee willen helpen.

Voorheen heb ik 2 paar "vinagte" speakers voorzien van een 12v voeding en TDA7492p Bluetooth amp boardje. Lekker simpel en werkt prima alleen het volume regel ik met smartphone.
Nu ga dit keer een "antieke" radio (ver)bouwen met een voeding, bluetooth amp boardje en nieuwe speakers maar nu wil ik graag de draaiknoppen van de radio ook gebruiken voor aan/uit en volume. Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2w7n56w.jpg
(Sorry voor de gekantelde foto hoop dat jullie een smartphone of tablet gebruiken ;-) )
De middelste knop voor FM tuning laat ik gewoon doen zodat je de "wijzers" nog kan verdraaien.

Vraag:
Kan ik (en hoe kan ik) een potmeter aansluiten op een TDA7492p amp board (aangezien er ook al volume tiptoetsen op het board zelf zitten) of is het beter/makkelijker om een TA2024 te gebruiken met zo een mp3/Bluetooth/fm module? (Module zal dan wel aan de achterkant komen)

Vraag:
De ruimte van 15cm breed bij 10cm hoog waar speakertjes in moeten komen.
Ik neig naar 2 (stereo) 3" speakers of zijn deze niet aan te raden?

(Als het niet om aan te horen is kan ik later de boel ombouwen naar 2.1 amp met nog een extra (downfire) woofertje ofzo. Maar voor nu hou ik het liever simpel met hopenlijk een redelijk resultaat.)

De radio hoeft niet te kunnen stampen, zal vooral binnen staan, maar mag wel mooi helder geluid produceren op redelijk volume met bv een verjaardag of feestje.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben-i op 03-12-2017 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IChaosI
DuDePrOdUcTiOnS schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:18:
[...]

Nee, dat zou betekenen dat je daar (of aan de onderkant van het PCBtje waar dit gesoldeerd is) je massa aan kunt solderen. :) Je kunt ook kijken welke koperbaantjes allemaal vastzitten aan de buitenkant van de USB connector, of aan de - van de condensatoren, dit is (MEESTAL) de massa of GND.

Let wel, dat is geen -12V maar 0V. Spanning wordt ten opzichte van de GND of massa gemeten. -12V zou dus negatief zijn en dan heb je dus een 24V potentiaal (2x 12V). Niet dat je in jouw systeem überhaupt -12V tot je beschikking hebt (ga ik even vanuit), maar even ter informatie.

Zo heb ik ooit eens een oom moeten uitleggen -die voor op de bouwplaats een autoradio met een computervoeding in een kist wilde bouwen- dat de min van de radio niet op -12V moest maar op de GND. Gelukkig kan zo'n voeding bijna niks leveren op de -12V lijn, anders was die radio gefrituurd geweest. :p
Josefien schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:54:
[...]

Ik zou zeggen... probeer het uit :D 12v op dat vierkantje en zoals DuDePrOdUcTiOnS zei de massa aan een soldeerpunt die in verbinding staat met de buitenkant van de USB-connector. Grote kans dat het daarmee gaat werken :D

Als je het eng vindt eventueel eerst proberen met een 12v adapter die weinig stroomsterkte kan leveren i.p.v. een accu voor het geval het toch fout gaat :)

[...]

Dit zou best wel eens kunnen, nu je het zegt :D Is wel erg "cheap" ontwerp dan :P Zelfs bij die van de Action (€3,- of zo) zit nog een draadje gesoldeerd van de beugel naar een massa-punt :D
Bedankt allen! dankzij jullie advies is het gelukt de usb module werkend te krijgen _/-\o_
Ik heb even twee foto's gemaakt van de test opstelling. Wilde eigenlijk met mijn multimeter meten of er wel +/- 5v uitkomt, maar ik heb niet echt een idee hoe ik dit makkelijk kan meten?

Onderkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ywb92004QyOPk9wMTvmOWsWD/thumb.jpg

Gekoppeld aan accu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cVw6rfhAtSXp6LyVF3VsqwUy/thumb.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door IChaosI op 03-12-2017 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
IChaosI schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:02:
[...]

Wilde eigenlijk met mijn multimeter meten of er wel +/- 5v uitkomt, maar ik heb niet echt een idee hoe ik dit makkelijk kan meten?
De buitenste 2 pinnen v/d USB-connector aan de onderkant prikken met de multimeter. Daar zou 5v op moeten staan. De middelste 2 is voor data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ben-i schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:19:
Paar vraagjes waar ik op het moment mee zit en jullie mij willicht mee willen helpen.

Voorheen heb ik 2 paar "vinagte" speakers voorzien van een 12v voeding en TDA7492p Bluetooth amp boardje. Lekker simpel en werkt prima alleen het volume regel ik met smartphone.
Nu ga dit keer een "antieke" radio (ver)bouwen met een voeding, bluetooth amp boardje en nieuwe speakers maar nu wil ik graag de draaiknoppen van de radio ook gebruiken voor aan/uit en volume. [afbeelding]
(Sorry voor de gekantelde foto hoop dat jullie een smartphone of tablet gebruiken ;-) )
De middelste knop voor FM tuning laat ik gewoon doen zodat je de "wijzers" nog kan verdraaien.
Gaaf project!
Vraag:
Kan ik (en hoe kan ik) een potmeter aansluiten op een TDA7492p amp board (aangezien er ook al volume tiptoetsen op het board zelf zitten) of is het beter/makkelijker om een TA2024 te gebruiken met zo een mp3/Bluetooth/fm module? (Module zal dan wel aan de achterkant komen)
Kwestie van een potmeter in de line in hangen. In de start post staat hoe je dat kunt doen (en of de huidige potmeter voldoet). Ik zou dat radiootje overigens niet zo snel gebruiken. Persoonlijk erg slechte ervaringen mee (voornamelijk de bluetooth werkte slecht).
Vraag:
De ruimte van 15cm breed bij 10cm hoog waar speakertjes in moeten komen.
Ik neig naar 2 (stereo) 3" speakers of zijn deze niet aan te raden?
Waarom relatief dure, onbekende speakers uit China? Ik zou eens op forum.zelfbouwaudio.nl kijken of daar niet ergens leuke kleine speakers worden aangeraden.
(Als het niet om aan te horen is kan ik later de boel ombouwen naar 2.1 amp met nog een extra (downfire) woofertje ofzo. Maar voor nu hou ik het liever simpel met hopenlijk een redelijk resultaat.)

De radio hoeft niet te kunnen stampen, zal vooral binnen staan, maar mag wel mooi helder geluid produceren op redelijk volume met bv een verjaardag of feestje.
Je kunt ook hier even kijken: https://www.rumoh.eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
Bedankt voor de info, in dat geval ga ik gewoon een TDA7492P
gebruiken op 12V.

Zullen dit aardige speakers zijn? Visaton FRS 8? (De specs anders dan dat 8ohm overeenkomt met de TDA7492p en 30W rms zeggen ze mij eerlijk gezegd niet zo veel :? )
Is het bv nodig om deze speakers in een gesloten kast te plaatsen? Die antieke radio is natuurlijk alles behalve gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Ben-i schreef op maandag 4 december 2017 @ 23:02:
gebruiken op 12V.

Zullen dit aardige speakers zijn? Visaton FRS 8? (De specs anders dan dat 8ohm overeenkomt met de TDA7492p en 30W rms zeggen ze mij eerlijk gezegd niet zo veel :? )
Is het bv nodig om deze speakers in een gesloten kast te plaatsen? Die antieke radio is natuurlijk alles behalve gesloten.
Die Visatrons zullen het wel doen hoor. Beste is om een volume in liters te berekenen met WinISD en dan een behuizing binnen in je radio maken (al dan niet gesloten of met poort). Maar goed je kunt de speakers er eerst ook gewoon inschroeven en kijken hoe het klinkt :).

Even een ander vraagje: Hoe schakelt die TDA 7492p tussen de 3,5mm ingang en bluetooth? Zodra er een kabel ingestoken wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
gebruiken op 12V.

Ik heb de 4ohm variant, maar dan wel in een gesloten variant en aangevuld met een subwoofertje. Hier ook berekende kastjes: forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=59&t=15735

Je kunt eventueel ook naar autospeakers kijken. Zijn geschikter om in een open behuizing te plaatsen. En dan mono.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:43

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Korte vraag:

Ik heb zelf speakers gebouwd, passief. Bestaande speakers in een nieuwe kast.

Nu sluit ik hierop een standaard karaoke versterker op aan, en als bron daaraan weer een DAB+/FM/AUX radio. Op deze AUX komt standaard een Airport Express voor airplay.

De versterker in kwestie is een simpele, een line ingang (black/red) en twee keer een Black/Red uitgang.
Echter deze versterker kraakt enorm bij verhogen/verlagen van het volume en af en toe valt een kanaal uit (L/R). Daarnaast geeft hij een constante brom over de speakers.

Nu zit ik dus te kijken voor een TA2024 of soortgelijk, echter dit is allemaal op 12V. Aangezien dit systeem vast is, komt alles op 230V met trafo's.
Is er een trafo oplossing mogelijk voor een TA2024? Welk amperage moet ik hierbij nemen?
Alvast bedankt voor de input.

Andere mogelijkheid is om de bestaande versterker te verbeteren, wat zou daarvoor nodig zijn? een nieuwe potmeter, alles schoonmaken en alle aarding nalopen?

Alvast bedankt!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
Terrz schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 08:56:
[...]

Die Visatrons zullen het wel doen hoor. Beste is om een volume in liters te berekenen met WinISD en dan een behuizing binnen in je radio maken (al dan niet gesloten of met poort). Maar goed je kunt de speakers er eerst ook gewoon inschroeven en kijken hoe het klinkt :).
Ik heb nog niet naar WinISD gekeken wat precies de inhoud van de behuizing moet worden maar als ik het zo lees op die andere forum's dan vrees ik dat ik niet de ruimte heb om een behuizing van 2 a 3 liter per speaker in die radio te maken.
Even een ander vraagje: Hoe schakelt die TDA 7492p tussen de 3,5mm ingang en bluetooth? Zodra er een kabel ingestoken wordt?
De vorige 2 TDA7492p's die ik had besteld hadden niet die 3,5mm AUX ingang dus ik kan het je niet zeggen.
barrymossel schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 08:57:
[...]

Ik heb de 4ohm variant, maar dan wel in een gesloten variant en aangevuld met een subwoofertje. Hier ook berekende kastjes: forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=59&t=15735

Je kunt eventueel ook naar autospeakers kijken. Zijn geschikter om in een open behuizing te plaatsen. En dan mono.
Ik zal eens gaan puzzelen met dat WinISD eens kijken hoe dat werkt, wat het allemaal betekend en wat er uit komt.
Ik heb me nooit zo verdiept in die materie maar ik geloof wel dat een juiste/goede behuizing meer effect op geluidskwaliteit heeft dan een betere/duurdere speaker (driver) in een slechte/geen behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ben-i schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:53:
[...]

Ik heb nog niet naar WinISD gekeken wat precies de inhoud van de behuizing moet worden maar als ik het zo lees op die andere forum's dan vrees ik dat ik niet de ruimte heb om een behuizing van 2 a 3 liter per speaker in die radio te maken.

[...]

De vorige 2 TDA7492p's die ik had besteld hadden niet die 3,5mm AUX ingang dus ik kan het je niet zeggen.

[...]

Ik zal eens gaan puzzelen met dat WinISD eens kijken hoe dat werkt, wat het allemaal betekend en wat er uit komt.
Ik heb me nooit zo verdiept in die materie maar ik geloof wel dat een juiste/goede behuizing meer effect op geluidskwaliteit heeft dan een betere/duurdere speaker (driver) in een slechte/geen behuizing.
Je kunt eens kijken wat je ongeveer aan ruimte hebt voor één mono woofer (en deze dan aanvullen met een tweeter). En op basis daarvan eens vragen op het zelfbouwaudio forum. Of hier Het grote Zelfbouw speaker topic. Je hebt natuurlijk geen stereo nodig met zo'n radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
barrymossel schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:55:

Kwestie van een potmeter in de line in hangen. In de start post staat hoe je dat kunt doen (en of de huidige potmeter voldoet). Ik zou dat radiootje overigens niet zo snel gebruiken. Persoonlijk erg slechte ervaringen mee (voornamelijk de bluetooth werkte slecht).
Euhm zie ik nu iets over het hoofd of?... die TDA7492p heeft ingebouwde Bluetooth dus dan is er toch geen "line in" ?
Alleen een 3,5 mm "aux in" maar die gebruik ik niet.
Dus waarschijnlijk gaat dan de potmeter uit de startpost niet werken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ben-i schreef op donderdag 7 december 2017 @ 18:34:
[...]

Euhm zie ik nu iets over het hoofd of?... die TDA7492p heeft ingebouwde Bluetooth dus dan is er toch geen "line in" ?
Alleen een 3,5 mm "aux in" maar die gebruik ik niet.
Dus waarschijnlijk gaat dan de potmeter uit de startpost niet werken toch?
Oeh, daar heb je helemaal gelijk in. Dan is een losse bluetooth module toch beter met een losse versterker. Dan zet je die potmeter tussen die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:43

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Sjoerdfoto schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:27:
Korte vraag:

Ik heb zelf speakers gebouwd, passief. Bestaande speakers in een nieuwe kast.

Nu sluit ik hierop een standaard karaoke versterker op aan, en als bron daaraan weer een DAB+/FM/AUX radio. Op deze AUX komt standaard een Airport Express voor airplay.

De versterker in kwestie is een simpele, een line ingang (black/red) en twee keer een Black/Red uitgang.
Echter deze versterker kraakt enorm bij verhogen/verlagen van het volume en af en toe valt een kanaal uit (L/R). Daarnaast geeft hij een constante brom over de speakers.

Nu zit ik dus te kijken voor een TA2024 of soortgelijk, echter dit is allemaal op 12V. Aangezien dit systeem vast is, komt alles op 230V met trafo's.
Is er een trafo oplossing mogelijk voor een TA2024? Welk amperage moet ik hierbij nemen?
Alvast bedankt voor de input.

Andere mogelijkheid is om de bestaande versterker te verbeteren, wat zou daarvoor nodig zijn? een nieuwe potmeter, alles schoonmaken en alle aarding nalopen?

Alvast bedankt!
Om mijzelf maar eens te antwoorden...

TA2024 met Mod besteld. Dit eerdaags maar eens ineen bouwen samen met de radio etc.
Welk amperage heeft een TA2024 nodig qua voeding?

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Sjoerdfoto schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 07:21:
[...]

Om mijzelf maar eens te antwoorden...

TA2024 met Mod besteld. Dit eerdaags maar eens ineen bouwen samen met de radio etc.
Welk amperage heeft een TA2024 nodig qua voeding?
2A is geloof ik voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
barrymossel schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:59:
[...]

Oeh, daar heb je helemaal gelijk in. Dan is een losse bluetooth module toch beter met een losse versterker. Dan zet je die potmeter tussen die twee.
Ok, ik had toevallig ook nog een TA2024 mee besteld dus dan gebruik ik die wel samen met een bluetooth ontvanger board of module.
Ik lees in het topic ook dat een "ground loop" vaak een probleem is met bluetooth boardjes, nu heb ik niet zo'n zin om te gaan klooien met 2 aparte voedingen te gaan gebruiken en hou het graag simpel en budget.
Welke optie zal het beste werken denken jullie?
1. een TA2024 + Bluetooth 4.0 Audio Ontvanger Board
2. een TA2024 + bv. zo een Bluetooth Audio mp3 Module
(Het liefst zou ik voor optie 1 gaan maar als dat grote kans op ground loop/storing geeft dan maar optie 2)
Ik heb de Visaton FRS 8/4 30 W 4 Ω maar besteld ipv de 8Ω versie. samen met de potmeter uit de OP.
Voor voeding heb ik deze 12V 5A 60W voeding besteld. (misschien een beetje overkill, maar met brandgevaar/veiligheid van chinees spul in het achterhoofd, liever een voeding die gemakkelijk alles aankan dan ééntje die maar net aan genoeg kan leveren (als dat uberhaubt uitmaakt of enigszins logisch is?? )
Verder komt op het netsnoer deze ON/OFF schakelaar die dus echt alles uitschakelt.(lekker veilig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ben-i schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:41:
[...]

Ok, ik had toevallig ook nog een TA2024 mee besteld dus dan gebruik ik die wel samen met een bluetooth ontvanger board of module.
Ik lees in het topic ook dat een "ground loop" vaak een probleem is met bluetooth boardjes, nu heb ik niet zo'n zin om te gaan klooien met 2 aparte voedingen te gaan gebruiken en hou het graag simpel en budget.
Welke optie zal het beste werken denken jullie?
1. een TA2024 + Bluetooth 4.0 Audio Ontvanger Board
2. een TA2024 + bv. zo een Bluetooth Audio mp3 Module
(Het liefst zou ik voor optie 1 gaan maar als dat grote kans op ground loop/storing geeft dan maar optie 2)
Ik heb de Visaton FRS 8/4 30 W 4 Ω maar besteld ipv de 8Ω versie. samen met de potmeter uit de OP.
Voor voeding heb ik deze 12V 5A 60W voeding besteld. (misschien een beetje overkill, maar met brandgevaar/veiligheid van chinees spul in het achterhoofd, liever een voeding die gemakkelijk alles aankan dan ééntje die maar net aan genoeg kan leveren (als dat uberhaubt uitmaakt of enigszins logisch is?? )
Verder komt op het netsnoer deze ON/OFF schakelaar die dus echt alles uitschakelt.(lekker veilig)
Toevallig allebei gehad. Ik had met datzelfde bluetooth bordje groundloop. Met diezelfde mp3/bluetooth module helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blefke
Uit nood geboren heb ik nu mijn kistradio in de woonkamer staan...(wilde overstappen op sonos, maar denk dat ik dit toch niet ga doen).
De aux aangesloten op een 3 kanaals mengpaneel.
Wonder boven wonder vind ik het ook nog eens prima klinken.

Mijn vorige set was van een ander kaliber, maar hoeft voor mij niet meer.
Afgelopen zomer tijdens een feestje mijn driade luidsprekers en opgeblazen.
Dat dure spul is niet meer aan mij besteedt.

Nu ben ik aan het denken om nog zo'n kist te maken die ik al heb.
Ik maak dan 2 nieuwe kasten.
De Rockford Fosgate luidsprekers wil ik eventueel gebruiken.

Mijn setje heeft een TA2020 versterker, een voeding ingebouwd.
Tevens was de set voorzien van een 12V accu, accusafe, bluetooth ontvanger en acculader.
Dit heb ik er allemaal uitgehaald.

Wat wil ik nu.
2 kistjes bouwen die goed klinken.
Maatvoering ongeveer hetzelfde als de huidige kist ( wil geen grote luidsprekers meer)
Stereo geluid
Bluetooth mogelijkheid + aux

Welke versterker zou ik hiervoor kunnen gebruiken de TA2020 een Maxamp of een Sure versterker.
Moet ik dan 1 of 2 versterkers kopen?
De luidsprekers die ik heb vind ik goed klinken, heeft iemand een idee of een ander soort luidspreker net zo goed of beter klinkt.

Ik zelf heb goede ervaringen met visaton, heb +/- 20 jaar geleden een setje gemaakt, te weten de visaton starlet.

Als iemand suggesties heeft verneem ik dit graag.
Ik kan gebruik maken van de bestaande luidsprekers, maar dan moet ik een zelfde set zien te vinden.
Of nieuwe luidsprekers (4 ohm) kopen, maar welke?
Goede versterker, maar welke
Moet ik dan gebruik maken van filters?

zie foto van mijn kist
Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/npbvnzyq7/image-2017-12-08.jpg

Grzz,
Blefke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwanTheissling
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05-2021
goedemorgen mannen,

ik heb 2 6x9 Hertz ECX690 speakers en wil die graag combineren met één of twee passieve radiatoren, nu is de vraag, hoeveel inch zouden die passieve radiatoren moeten zijn?

ik zat al te kijken naar 2x de 10" Dayton Audio SD270-PR of 1x de Dayton Audio RSS265-PR
is dat misschien wat of kan ik hem beter poorten of gesloten maken?

mvg Twan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Blefke schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:45:
Uit nood geboren heb ik nu mijn kistradio in de woonkamer staan...(wilde overstappen op sonos, maar denk dat ik dit toch niet ga doen).
De aux aangesloten op een 3 kanaals mengpaneel.
Wonder boven wonder vind ik het ook nog eens prima klinken.

Mijn vorige set was van een ander kaliber, maar hoeft voor mij niet meer.
Afgelopen zomer tijdens een feestje mijn driade luidsprekers en opgeblazen.
Dat dure spul is niet meer aan mij besteedt.

Nu ben ik aan het denken om nog zo'n kist te maken die ik al heb.
Ik maak dan 2 nieuwe kasten.
De Rockford Fosgate luidsprekers wil ik eventueel gebruiken.

Mijn setje heeft een TA2020 versterker, een voeding ingebouwd.
Tevens was de set voorzien van een 12V accu, accusafe, bluetooth ontvanger en acculader.
Dit heb ik er allemaal uitgehaald.

Wat wil ik nu.
2 kistjes bouwen die goed klinken.
Maatvoering ongeveer hetzelfde als de huidige kist ( wil geen grote luidsprekers meer)
Stereo geluid
Bluetooth mogelijkheid + aux

Welke versterker zou ik hiervoor kunnen gebruiken de TA2020 een Maxamp of een Sure versterker.
Moet ik dan 1 of 2 versterkers kopen?
De luidsprekers die ik heb vind ik goed klinken, heeft iemand een idee of een ander soort luidspreker net zo goed of beter klinkt.

Ik zelf heb goede ervaringen met visaton, heb +/- 20 jaar geleden een setje gemaakt, te weten de visaton starlet.

Als iemand suggesties heeft verneem ik dit graag.
Ik kan gebruik maken van de bestaande luidsprekers, maar dan moet ik een zelfde set zien te vinden.
Of nieuwe luidsprekers (4 ohm) kopen, maar welke?
Goede versterker, maar welke
Moet ik dan gebruik maken van filters?

zie foto van mijn kist
[afbeelding]

Grzz,
Blefke
Kijk hier eens: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=59&t=15735

Ja, geluid kan beter. Je maakt nu gebruik van twee JBL autospeakers, dus sowieso kan het "audiofieler". Kijk een rond op dat forum, genoeg inspiratie daar...
TwanTheissling schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:25:
goedemorgen mannen,

ik heb 2 6x9 Hertz ECX690 speakers en wil die graag combineren met één of twee passieve radiatoren, nu is de vraag, hoeveel inch zouden die passieve radiatoren moeten zijn?

ik zat al te kijken naar 2x de 10" Dayton Audio SD270-PR of 1x de Dayton Audio RSS265-PR
is dat misschien wat of kan ik hem beter poorten of gesloten maken?

mvg Twan
Dat moet je berekenen op basis van de TS parameters. Zomaar klakkeloos passieve radiators of poorten er tegenaan kwakken gaat je niks opleveren. Dan kun je beter een gesloten kast gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwanTheissling
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05-2021
Ik heb de TS parameters van de speakers maar ik heb geen idee hoe ik dat moet berekenen, ik heb het al vaker geprobeerd met winisd maar ik kom er evengoed niet uit, kan jij me ermee helpen ?

D mm 171
Xmax mm 3,5
Re Ω 3,3
Fs Hz 59
Le mH -
Vas l 29
Mms g 18,8
Cms mm/N 0,38
BL T·m 5
Qts - 0,73
Qes - 0,91
Qms - 3,7
Spl dB 95

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:18
Oplossing groundloop:

Deze vind ik wel de moeite waard om te delen.

Ik ben een tijdje aan het experimenteren geweest om irritante Bluetooth bijgeluiden en groundloops op te lossen.
Die treden vooral op bij goedkope media spelertjes a la deze:
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F292209976491

Eerste poging met cheapo audio transformatortjes van eBay.
Ground loop weg, hoge en lage tonen ook.

Optie 2 is de voeding van de mediaspeler galvanisch te scheiden van de voeding van de versterker
Bijvoorbeeld met deze dc dc converter: 12 v in 12 v uit
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F263028214561
Er is ook een 12 naar 5v versie:
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F282231180908

Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
TwanTheissling schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:45:
Ik heb de TS parameters van de speakers maar ik heb geen idee hoe ik dat moet berekenen, ik heb het al vaker geprobeerd met winisd maar ik kom er evengoed niet uit, kan jij me ermee helpen ?

D mm 171
Xmax mm 3,5
Re Ω 3,3
Fs Hz 59
Le mH -
Vas l 29
Mms g 18,8
Cms mm/N 0,38
BL T·m 5
Qts - 0,73
Qes - 0,91
Qms - 3,7
Spl dB 95
Daar kom ik ook niet 1-2-3 uit. Kun je beter vragen op forum.zelfbouwaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:33
gebruiken op 12V.

Wat ik me afvroeg, hoe gebruiken jullie de knoppen van jullie TDA7492(P). Is er een bijpassende module met de juist knoppen? Of hebben jullie er gewoon andere knopjes aan gesoldeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
ronnie vd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:33:
Oplossing groundloop:

Deze vind ik wel de moeite waard om te delen.

Ik ben een tijdje aan het experimenteren geweest om irritante Bluetooth bijgeluiden en groundloops op te lossen.
Die treden vooral op bij goedkope media spelertjes a la deze:
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F292209976491

Eerste poging met cheapo audio transformatortjes van eBay.
Ground loop weg, hoge en lage tonen ook.

Optie 2 is de voeding van de mediaspeler galvanisch te scheiden van de voeding van de versterker
Bijvoorbeeld met deze dc dc converter: 12 v in 12 v uit
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F263028214561
Er is ook een 12 naar 5v versie:
https://rover.ebay.com/ro...Fulk%2Fitm%2F282231180908

Werkt perfect!
Kun je mij uitleggen hoe en waar ik zoiets dan moet aansluiten/solderen?
DRAFTER86 schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:12:
[...]

Wat ik me afvroeg, hoe gebruiken jullie de knoppen van jullie TDA7492(P). Is er een bijpassende module met de juist knoppen? Of hebben jullie er gewoon andere knopjes aan gesoldeerd?
Ik gebruik die knoppen op het board gewoon niet en doe alles op mijn telefoon regelen. Het volume zet ik voordat ik de speaker/kist dicht maak op een acceptabel max volume (telefoon op max volume en dan met de knopjes op het board en die Gain schakelaartjes het volume verhogen) en volgens mij onthoud het board die volume settings als de stroom eraf gaat maar dat weet ik niet 100% zeker.
Heb nog niet mee gemaakt dat het volume niet hoog/hard genoeg kan :9

[ Voor 35% gewijzigd door Ben-i op 18-12-2017 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ben-i schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:39:
[...]

Kun je mij uitleggen hoe en waar ik zoiets dan moet aansluiten/solderen?

[...]
Check de datasheet.
Op Pin 1 en 2 dus + en - van je accu/voeding (waar je versterker ook aan hangt). Aan Pin 3 en 4 hang je dan de + en - van je bluetooth-bordje/radio. Zo zijn de versterker en radio gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:18
Klopt @barrymossel
Dit werkt alleen bij een versterker en een losse bt module.

Maar @Ben-i dit geldt niet voor jouw board. Die heeft alles geïntegreerd en zou probleemloos moeten werken. Zo niet...slecht board 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
Ik had beide besteld (TDA7492P en TA2024) maar voor die "antieke" radio ga ik de losse versterker met een los bleuthooth module gebruiken omdat ik een volumeknop wil hebben op de radio :+
Ben-i schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:41:
[...]
Ok, ik had toevallig ook nog een TA2024 mee besteld dus dan gebruik ik die wel samen met een bluetooth ontvanger board of module. ...

[ Voor 28% gewijzigd door Ben-i op 18-12-2017 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blefke
barrymossel schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:38:
[...]

Kijk hier eens: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=59&t=15735

Ja, geluid kan beter. Je maakt nu gebruik van twee JBL autospeakers, dus sowieso kan het "audiofieler". Kijk een rond op dat forum, genoeg inspiratie daar...
THX d:)b
Vind het best moeilijk om op tweakers iets te vinden ;-)
De link die je toegevoegd hebt, zijn voor hele kleine speakertjes, ziet er wel goed uit.
Denk niet dat voldoende geluid geeft in een kamer, maar kan mij natuurlijk vergissen.

Het setje dat ik wil bouwen mag niet groter worden dan 60/70 cm.
Het liefst wat kleiner.
Jammer genoeg heb ik geen verstand van filtertjes welke soort luidsprekers Ohm(s) etc etc.
Ben wel handig met bouwen.

Heb jij wellicht wat meer info, betreffende voorbeelden zoekfunctie etc.

Grzzz,
Blefke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Blefke schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:39:
[...]

THX d:)b
Vind het best moeilijk om op tweakers iets te vinden ;-)
De link die je toegevoegd hebt, zijn voor hele kleine speakertjes, ziet er wel goed uit.
Denk niet dat voldoende geluid geeft in een kamer, maar kan mij natuurlijk vergissen.

Het setje dat ik wil bouwen mag niet groter worden dan 60/70 cm.
Het liefst wat kleiner.
Jammer genoeg heb ik geen verstand van filtertjes welke soort luidsprekers Ohm(s) etc etc.
Ben wel handig met bouwen.

Heb jij wellicht wat meer info, betreffende voorbeelden zoekfunctie etc.

Grzzz,
Blefke
Ja dat is heel moeilijk. Wil je per se zelf bouwen? Wat zijn je wensen/eisen? Wat is je budget?

Er zijn hier op het forum mensen die veel meer weten van audio en/of zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blefke
barrymossel schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 08:23:
[...]

Ja dat is heel moeilijk. Wil je per se zelf bouwen? Wat zijn je wensen/eisen? Wat is je budget?

Er zijn hier op het forum mensen die veel meer weten van audio en/of zelfbouw.
Nou ja, zelf bouwen vind ik gewoon leuk ;)
Laten we het houden op tijdverdrijf en als het dan ook nog eens leuk klinkt heb ik een win win.
Budget denk ik een paar 100 euro en dat afhankelijk van de mogelijkheden, kan ook zomaar meer uitgeven.

Heb nog gedacht aan sonos 5, maar zelf iets maken is zoveel leuker en 2 keer is het mij al gelukt om iets te maken waar ik tevreden over was.
De visaton set, was redelijk makkelijk daar het een bouwpakket was en de kistradio op goed geluk en tips van hier en accusafe.

Ik heb overigens naar aanleiding van jou post een paar speaketjes gevonden die ik wel leuk vind uitzien.
Niet te groot, smal, maar of deze klinken geen idee.
De speakers zijn van visaton -->visaton frs 8 4 ohm.
Zie link
http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=28727

Weet ook niet welke filters ik nodig heb.
Hoe ik de luidsprekers moet aansluiten
Hoeveel versterkers ik nodig heb etc 1 of meer.

Ik ben mij ieder geval aan het inlezen op diverse fora , maar kan alle hulp en tips gebruiken.

Een kast maken is geen probleem. Heb hier alle middelen voor.
Bij de rest..... helluuuuppp 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Blefke schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:37:
[...]

Nou ja, zelf bouwen vind ik gewoon leuk ;)
Laten we het houden op tijdverdrijf en als het dan ook nog eens leuk klinkt heb ik een win win.
Budget denk ik een paar 100 euro en dat afhankelijk van de mogelijkheden, kan ook zomaar meer uitgeven.

Heb nog gedacht aan sonos 5, maar zelf iets maken is zoveel leuker en 2 keer is het mij al gelukt om iets te maken waar ik tevreden over was.
De visaton set, was redelijk makkelijk daar het een bouwpakket was en de kistradio op goed geluk en tips van hier en accusafe.

Ik heb overigens naar aanleiding van jou post een paar speaketjes gevonden die ik wel leuk vind uitzien.
Niet te groot, smal, maar of deze klinken geen idee.
De speakers zijn van visaton -->visaton frs 8 4 ohm.
Zie link
http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=28727
Dat zijn dezelfde drivers als die kleine speakers die ik aanhaalde. Zelf heb ik deze (ongefilterd) gebruikt in een kist met kleine subwoofer.
Weet ook niet welke filters ik nodig heb.
Hoe ik de luidsprekers moet aansluiten
Hoeveel versterkers ik nodig heb etc 1 of meer.

Ik ben mij ieder geval aan het inlezen op diverse fora , maar kan alle hulp en tips gebruiken.

Een kast maken is geen probleem. Heb hier alle middelen voor.
Bij de rest..... helluuuuppp 8)
Als ik jou was zou ik sowieso een bestaand ontwerp kiezen. Dan weet je direct of je moet filteren en hoe. Dat zelf gaan uitzoeken vergt erg veel tijd en moeite (en kennis). En die ontwerpen is inderdaad een kwestie van zoeken en inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
Ik heb ook die 3" Visaton frs 8 binnen, mooi klein speakertje waar volgens vele goed geluid uitkomt. Ik heb ze nog niet kunnen testen aangezien ik de rest van de componenten nog moet ontvangen .

@barrymossel kan jij zeggen hoeveel liter behuizing die visaton frs8 minimaal of ongeveer nodig heeft om nog aardig te klinken? Open of gesloten? (Ik snap echt geen drol van Winisd 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blefke
Zijn inderdaad die speakertjes die jij aanhaalde d:)b
Ik hoef niks nieuws te verzinnen, copy paste liever dan iets doen en hopen dat het wat wordt.

Weet jij hoe die visatons klinken?
Zou ik deze als woonkamer speaker kunnen gebruiken?

Het moet ieder geval beter gaan klinken dan de kistradio die ik zelf gemaakt hebt ( zie foto's hierboven).

Edit ;-)
De speakers mogen ook een maatje groter zijn bijvoorbeeld de fr10 4 van visaton.
Het voorbeeld dat je toegevoegd heb, heb ik op het lencoheaven forum gezien met een fr10 speaker, maar dan met 2 speakers met de ruggen tegen elkaar, maar van 1 speaker naar buiten is gericht en de andere speaker zich in de behuizing bevindt.

Grzz,
Blefke
barrymossel schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:57:
[...]

Dat zijn dezelfde drivers als die kleine speakers die ik aanhaalde. Zelf heb ik deze (ongefilterd) gebruikt in een kist met kleine subwoofer.
[...]

Als ik jou was zou ik sowieso een bestaand ontwerp kiezen. Dan weet je direct of je moet filteren en hoe. Dat zelf gaan uitzoeken vergt erg veel tijd en moeite (en kennis). En die ontwerpen is inderdaad een kwestie van zoeken en inlezen.

[ Voor 43% gewijzigd door Blefke op 19-12-2017 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Blefke schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:08:
Zijn inderdaad die speakertjes die jij aanhaalde d:)b
Ik hoef niks nieuws te verzinnen, copy paste liever dan iets doen en hopen dat het wat wordt.

Weet jij hoe die visatons klinken?
Zou ik deze als woonkamer speaker kunnen gebruiken?

Het moet ieder geval beter gaan klinken dan de kistradio die ik zelf gemaakt hebt ( zie foto's hierboven).

Edit ;-)
De speakers mogen ook een maatje groter zijn bijvoorbeeld de fr10 4 van visaton.
Het voorbeeld dat je toegevoegd heb, heb ik op het lencoheaven forum gezien met een fr10 speaker, maar dan met 2 speakers met de ruggen tegen elkaar, maar van 1 speaker naar buiten is gericht en de andere speaker zich in de behuizing bevindt.

Grzz,
Blefke

[...]
Ik gebruik mijn Visaton FRS-8-4 in de woonkamer. In mijn radiokist, dus niet stereo. En wel aangevuld met een subwoofertje dus.
Maar voor erg goed geluid moet je dus gaan rekenen en (waarschijnlijk) filteren. Als je dat niet kunt of wilt leren moet je een bestaand ontwerp kiezen. Er zijn er genoeg te vinden op de verschillende fora. Welke je kiest ligt weer sterk aan je wensen/eisen. Daar kan ik je in ieder geval niet bij helpen.

• Blefke
barrymossel schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:27:
[...]

Ik gebruik mijn Visaton FRS-8-4 in de woonkamer. In mijn radiokist, dus niet stereo. En wel aangevuld met een subwoofertje dus.
Maar voor erg goed geluid moet je dus gaan rekenen en (waarschijnlijk) filteren. Als je dat niet kunt of wilt leren moet je een bestaand ontwerp kiezen. Er zijn er genoeg te vinden op de verschillende fora. Welke je kiest ligt weer sterk aan je wensen/eisen. Daar kan ik je in ieder geval niet bij helpen.
Ik ga volgend jaar beginnen met het maken van een paar speakertjes.
En denk dat ik deze ga bouwen met de fr10 4 ohm van visaton.
Ontwerp lijkt veel op die je mij hebt laten zien, maar dan met 2 speakertjes in 1 box.
Gevonden op lencoheaven de luidspreker heeft de naam Simplicissima mee gekregen ;-)
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/huzryjm29/Schermafbeelding_2017-12-21_om_09.45.53.png

Het filter moet nog iets aan worden veranderd.
Hoop dat ik daar nog wat hulp bij kan krijgen door de ontwerper of wellicht ook hier.
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/dymg2s6a9/Schermafbeelding_2017-12-21_om_09.50.49.png

Volgens 1 v.d. bouwers klink dit speakertje geweldig.
We zullen zien, mocht het niet naar wens zijn dan gebruik ik ze bij de caravan of pc ;-)

Grzzz Blefke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Blefke schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:53:
[...]

Ik ga volgend jaar beginnen met het maken van een paar speakertjes.
En denk dat ik deze ga bouwen met de fr10 4 ohm van visaton.
Ontwerp lijkt veel op die je mij hebt laten zien, maar dan met 2 speakertjes in 1 box.
Gevonden op lencoheaven de luidspreker heeft de naam Simplicissima mee gekregen ;-)
[afbeelding]

Het filter moet nog iets aan worden veranderd.
Hoop dat ik daar nog wat hulp bij kan krijgen door de ontwerper of wellicht ook hier.
[afbeelding]

Volgens 1 v.d. bouwers klink dit speakertje geweldig.
We zullen zien, mocht het niet naar wens zijn dan gebruik ik ze bij de caravan of pc ;-)

Grzzz Blefke
Ziet er heel interessant uit en ik ben zeker benieuwd hoe ze klinken en vooral hoe ze eruit gaan komen te zien!
Mocht je filter-vragen hebben dan zou ik die vragen in Het grote Zelfbouw speaker topic of op http://forum.zelfbouwaudio.nl

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blefke
barrymossel schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:30:
[...]

Ziet er heel interessant uit en ik ben zeker benieuwd hoe ze klinken en vooral hoe ze eruit gaan komen te zien!
Mocht je filter-vragen hebben dan zou ik die vragen in Het grote Zelfbouw speaker topic of op http://forum.zelfbouwaudio.nl

Succes!
THX,
Ik ga na de nieuwjaar hiermee beginnen ;-)

Gr,
Blefke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
Onlangs heb ik deze accu indicator ontvangen en geassembleerd. Op het moment laat hij de status zien door de schakelaar (links van de led bar) ingedrukt te houden, dit is echter niet wat ik wil. Ik zou willen dat wanneer ik er stroom op zet, de led bar ook meteen aanslaat. Hoe zou ik dit het beste kunnen realiseren?

Accu indicator uit
baterry indicator module

Accu indicator aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9u4eB6rimFIDoruxtAGjtC4H/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
IChaosI schreef op zondag 24 december 2017 @ 09:25:
Onlangs heb ik deze accu indicator ontvangen en geassembleerd. Op het moment laat hij de status zien door de schakelaar (links van de led bar) ingedrukt te houden, dit is echter niet wat ik wil. Ik zou willen dat wanneer ik er stroom op zet, de led bar ook meteen aanslaat. Hoe zou ik dit het beste kunnen realiseren?

Accu indicator uit
[afbeelding]

Accu indicator aan
[afbeelding]
Met een relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
Wat zou ik daar precies voor nodig zijn en hoe gaat dat in zijn werk, ben nog niet heel bedreven op het gebied van elektrotechniek namelijk 8)7

Misschien is dit ook nuttige info:

Voorkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tWXJjHwuEO7binyq0rUOEfBK/thumb.jpg

Ik was in de veronderstelling, dat wanneer ik de "Switch welding plate" (te zien in de afbeelding hieronder) aan elkaar zou solderen het zou moeten werken.

Achterkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y3kGm6gOyUVGjYALU5XOlVzE/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
IChaosI schreef op zondag 24 december 2017 @ 11:12:
[...]

Wat zou ik daar precies voor nodig zijn en hoe gaat dat in zijn werk, ben nog niet heel bedreven op het gebied van elektrotechniek namelijk 8)7

Misschien is dit ook nuttige info:

Voorkant
[afbeelding]

Ik was in de veronderstelling, dat wanneer ik de "Switch welding plate" (te zien in de afbeelding hieronder) aan elkaar zou solderen het zou moeten werken.

Achterkant
[afbeelding]
Wat wil je precies? Dat hij altijd aan staat? Want dan kun je inderdaad waarschijnlijk die switch welding plate verbinden. Als je wilt dat hij aangaat wanneer je kistradio aan staat, dan kun je een dpst switch gebruiken om enerzijds de kistradio te schakelen en anderzijds die switch welding plate. Andere oplossing is dus een relais. Op het moment dat er spanning staat op de kistradio (en het relais) dan schakelt het relais de switch welding plate.

Als je wil testen of die switch welding plate daadwerkelijk het metertje schakelt kun je deze even met een kabeltje kortsluiten. Als ie dan aan gaat, dan doet ie dus wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
barrymossel schreef op zondag 24 december 2017 @ 11:22:
[...]

Wat wil je precies? Dat hij altijd aan staat? Want dan kun je inderdaad waarschijnlijk die switch welding plate verbinden. Als je wilt dat hij aangaat wanneer je kistradio aan staat, dan kun je een dpst switch gebruiken om enerzijds de kistradio te schakelen en anderzijds die switch welding plate. Andere oplossing is dus een relais. Op het moment dat er spanning staat op de kistradio (en het relais) dan schakelt het relais de switch welding plate.

Als je wil testen of die switch welding plate daadwerkelijk het metertje schakelt kun je deze even met een kabeltje kortsluiten. Als ie dan aan gaat, dan doet ie dus wat je wilt.
Ik wil inderdaad dat hij constant aan staat wanneer de radio op de accu speelt, ik heb nu die switch welding plate aan elkaar gesoldeerd zoals jij ook al aangaf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PC0zlcKBo2op89yjKGnpaR4e/thumb.jpg

en zoals je kunt zien, werkt het nu zonder de schakelaar in te hoeven drukken :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4Ue3OlR5LeV7QrXeghpPsmlF/thumb.jpg

Wanneer ik nu de + en - van deze battery indicator module plaats tussen de accu en de accusafe plaats, moet het werken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
IChaosI schreef op zondag 24 december 2017 @ 12:19:
[...]

Ik wil inderdaad dat hij constant aan staat wanneer de radio op de accu speelt, ik heb nu die switch welding plate aan elkaar gesoldeerd zoals jij ook al aangaf:

[afbeelding]

en zoals je kunt zien, werkt het nu zonder de schakelaar in te hoeven drukken :D
[afbeelding]

Wanneer ik nu de + en - van deze battery indicator module plaats tussen de accu en de accusafe plaats, moet het werken toch?
Dat zou moeten werken, maar zo trek je dus wel je accu (langzaam) leeg. Lijkt me niet heel handig. Daarom zou ik dus wat je nu gesoldeerd hebt schakelen middels die dpst switch of evt. een relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
barrymossel schreef op zondag 24 december 2017 @ 12:51:
[...]

Dat zou moeten werken, maar zo trek je dus wel je accu (langzaam) leeg. Lijkt me niet heel handig. Daarom zou ik dus wat je nu gesoldeerd hebt schakelen middels die dpst switch of evt. een relais.
Je bedoelt dat hij anders de accu leeg zou trekken, ook wanneer deze niet aan het spelen is? Ik heb wel een schakelaar tussen de accu en accusafe, namelijk deze:

Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/n7cth1wxv/Led_Switch.png

Wanneer ik de accu indicator module hierachter plaats (bij de oranje pijl in onderstaande afbeelding), dan zou dit toch voldoende moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O7r2Ou1YUvIKeHxI84VIt31x/thumb.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door IChaosI op 24-12-2017 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
IChaosI schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:05:
[...]

Je bedoelt dat hij anders de accu leeg zou trekken, ook wanneer deze niet aan het spelen is? Ik heb wel een schakelaar tussen de accu en accusafe, namelijk deze:

[afbeelding]

Wanneer ik de accu indicator module hierachter plaats (bij de oranje pijl in onderstaande afbeelding), dan zou dit toch voldoende moeten zijn?

[afbeelding]
Dat zou moeten werken ja!

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
Ik ben bezig met het bouwen van een speakertje maar loop tegen een probleem aan.
ik heb last van een ruis (precies dit geluid, greynoise)

de opstelling is als volgt:
KRC-86B bluetooth module
TDA3118 Versterker
ADAU1701 DSP
Attiny
Dayton ND105-4 midwoofer (loopt van 30hz tot 4500hz)
Dayton ND20FB-4 Tweeter (loopt van 4500hz tot 20.000hz)

Wat ik al ontdekt heb:
- De ruis is meer aanwezig/hoorbaar op de tweeter dan de subwoofer.
- De gain van de DSP staat nu uit. maar als ik deze op 5x zet wordt de ruis iets sterker
- Een aparte voeding verhelpt het probleem niet
- De bluetooth module is niet de oorzaak
- Als ik de reset knop van de DSP indruk gaat de ruis even weg. naar mijn mening moet het dus van de DSP komen.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

De TDA3118 (ontwerp van Lutkeveld):
http://www.instructables....mplifier-PCB-in-DipTrace/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de zomer heb ik mij eigen krateadio gebouwd. Nu vond ik toch dat ik wat miste.
Ik wil graag mij box kunnen opladen en spelen tegelijk. Ook wil ik graag alleen op netspanning kunnen spelen. Dit zou inhouden dat ik wil switchen tussen de accu en netspanning. Nu was mijn vraag of ik dit simpel met een aan/uit/aan schakelaartje kan oplossen? Laat hij dan ook de accu's op of speelt hij dan alleen af van de netspanning?

Alvast bedankt! :)

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2018 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
Voordat ik alles definitief in de kist ga installeren, heb ik een "test opstelling" gemaakt. Dit om te bepalen waar alle onderdelen moeten komen en natuurlijk om te testen of alles naar behoren functioneert. Helaas kwamen hierdoor een aantal problemen naar voren.

Test opstelling:
test opstelling

Gebruikte aansluitschema
aansluitschema

Bluetooth module / schakelbare jack
Door het groene ledje en doordat ik de module kan vinden via bluetooth op mijn mobiel, weet ik dat hij werkt. Toch blijkt op één of andere manier het signaal niet doorgezet te worden naar de versterker.
Ik vermoed dat het probleem zit bij de schakelbare jack, aangezien het ook niet blijkt te werken wanneer ik mijn telefoon via een jack kabeltje verbind en muziek afspeel. Heb ik misschien iets over het hoofd gezien en zit er een fout in mijn aansluitschema??

Dit is de MP3 module die ik momenteel gebruik. Hiervan ben ik niet van plan de bluetooth functie te gebruiken, aangezien ik hier deze losse sure module voor heb.

Om een beter beeld te krijgen, heb ik een aantal fotootjes gemaakt van de situatie:
bluetooth module

mp3 module

Potmeter
Het tweede probleem wat ik heb ervaren is dat wanneer ik de potentiometer helemaal dichtdraai, er alsnog geluid uit een speaker hoorbaar is ( uit de ene wel wat harder dan de ander). Het lijkt mij toch dat dit er normaal gesproken voor zou moeten zorgen, dat er geen geluid meer hoorbaar is?

potmeter

Ideeën om deze problemen te verhelpen, zijn zeer welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door IChaosI op 02-01-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
IChaosI schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:00:
Voordat ik alles definitief in de kist ga installeren, heb ik een "test opstelling" gemaakt. Dit om te bepalen waar alle onderdelen moeten komen en natuurlijk om te testen of alles naar behoren functioneert. Helaas kwamen hierdoor een aantal problemen naar voren.

Test opstelling:
[afbeelding]

Gebruikte aansluitschema
[afbeelding]

Bluetooth module / schakelbare jack
Door het groene ledje en doordat ik de module kan vinden via bluetooth op mijn mobiel, weet ik dat hij werkt. Toch blijkt op één of andere manier het signaal niet doorgezet te worden naar de versterker.
Ik vermoed dat het probleem zit bij de schakelbare jack, aangezien het ook niet blijkt te werken wanneer ik mijn telefoon via een jack kabeltje verbind en muziek afspeel. Heb ik misschien iets over het hoofd gezien en zit er een fout in mijn aansluitschema??
Wat wil je precies bereiken? Zover ik kan zien wil je het geluid van óf de bluetooth module of vanuit de 3.5 jack dóór de radio sturen (zit neem ik aan een in en out op?). Radio an sich werkt wel? Dan kan het aan twee zaken liggen: hoe je de jack hebt aangesloten (te controleren door een stekkertje erin te steken en te zien wat er al dan niet contact met elkaar maakt) of die pass through werkt niet (zelf nooit geprobeerd aangezien bij mij toen die bluetooth prima werkte).
Dit is de MP3 module die ik momenteel gebruik. Hiervan ben ik niet van plan de bluetooth functie te gebruiken, aangezien ik hier deze losse sure module voor heb.

Om een beter beeld te krijgen, heb ik een aantal fotootjes gemaakt van de situatie:
[afbeelding]

[afbeelding]

Potmeter
Het tweede probleem wat ik heb ervaren is dat wanneer ik de potentiometer helemaal dichtdraai, er alsnog geluid uit een speaker hoorbaar is ( uit de ene wel wat harder dan de ander). Het lijkt mij toch dat dit er normaal gesproken voor zou moeten zorgen, dat er geen geluid meer hoorbaar is?

[afbeelding]

Ideeën om deze problemen te verhelpen, zijn zeer welkom!
Even zo aansluiten. Je mist een ground.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FgMhlq6efujGNLLGdim81fh0/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IChaosI
barrymossel schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:45:
Wat wil je precies bereiken? Zover ik kan zien wil je het geluid van óf de bluetooth module of vanuit de 3.5 jack dóór de radio sturen (zit neem ik aan een in en out op?). Radio an sich werkt wel? Dan kan het aan twee zaken liggen: hoe je de jack hebt aangesloten (te controleren door een stekkertje erin te steken en te zien wat er al dan niet contact met elkaar maakt) of die pass through werkt niet (zelf nooit geprobeerd aangezien bij mij toen die bluetooth prima werkte).
Ik heb voor het grootste gedeelte deze handleiding van accusafe aangehouden. Alleen zit er bij mij nog een MP3 module tussen.

Wat ik hiermee wil bereiken is dat ik vanaf de bleutooth module kan spelen wanneer er niets in de schakelbare jack is aangesloten en dat hij automatisch overschakelt naar jack (en dus bluetooth niet meer doorgeeft) wanneer ik hem via een jack kabeltje aansluit aan mijn mobiel. Verder wil ik dat wat ik ook gebruik (bluetooth / fm / jack) ik altijd het volume kan controleren met de potmeter.

Op het moment werkt de mp3 module inderdaad wel en daar zit ook een in en out op. Ik ga zo direct even kijken wat er binnenin gebeurt wanneer ik er een jack kabeltje in steek (al lijkt het me dat daar weinig mis kan gaan) Wat bedoel je precies met "of die pass through werkt niet". Moet ik de bluetooth module misschien helemaal niet via de mp3 module laten lopen? Hoe zou ik het dan kunnen doen? (wil wel de controle via de volume knop behouden namelijk.)
Even zo aansluiten. Je mist een ground.
[afbeelding]
Betekent dit dat ik de pin linksonder moet door linken naar de pin linksboven? op het moment heb ik namelijk al wel beide grounds (van de mp3 module & versterker) op de pin linksboven aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
IChaosI schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:43:
[...]

Ik heb voor het grootste gedeelte deze handleiding van accusafe aangehouden. Alleen zit er bij mij nog een MP3 module tussen.

Wat ik hiermee wil bereiken is dat ik vanaf de bleutooth module kan spelen wanneer er niets in de schakelbare jack is aangesloten en dat hij automatisch overschakelt naar jack (en dus bluetooth niet meer doorgeeft) wanneer ik hem via een jack kabeltje aansluit aan mijn mobiel. Verder wil ik dat wat ik ook gebruik (bluetooth / fm / jack) ik altijd het volume kan controleren met de potmeter.
Dat dacht ik al en dat zou gewoon moeten kunnen zoals je nu had getekend.
Op het moment werkt de mp3 module inderdaad wel en daar zit ook een in en out op. Ik ga zo direct even kijken wat er binnenin gebeurt wanneer ik er een jack kabeltje in steek (al lijkt het me dat daar weinig mis kan gaan) Wat bedoel je precies met "of die pass through werkt niet". Moet ik de bluetooth module misschien helemaal niet via de mp3 module laten lopen? Hoe zou ik het dan kunnen doen? (wil wel de controle via de volume knop behouden namelijk.)
Ik heb zelf nog nooit met zo'n in en out gewerkt. Geen idee of dat op die manier werkt (al zou je vermoeden van wel). Maar of de schakelende jack is niet helemaal goed aangesloten, of dat met in/out werkt niet zoals je zou vermoeden.
Hmmm, ik bedenk me net dat je wellicht op de radio aux als bron/mode moet kiezen. Zou het dat niet gewoon zijn? :+
[...]

Betekent dit dat ik de pin linksonder moet door linken naar de pin linksboven? op het moment heb ik namelijk al wel beide grounds (van de mp3 module & versterker) op de pin linksboven aangesloten.
Yup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
barrymossel schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:16:

Ik heb zelf nog nooit met zo'n in en out gewerkt. Geen idee of dat op die manier werkt (al zou je vermoeden van wel). Maar of de schakelende jack is niet helemaal goed aangesloten, of dat met in/out werkt niet zoals je zou vermoeden.
Hmmm, ik bedenk me net dat je wellicht op de radio aux als bron/mode moet kiezen. Zou het dat niet gewoon zijn? :+
Oops, dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken 8)7 |:( 8)7. Ik heb de mode van de mp3 module op "LINE" gezet en daarna werkte zowel de bluetooth module als de jack input zonder problemen, je bent weer een held! _/-\o_

Ik heb ook direct beide grounds van de potmeter aan elkaar gesoldeerd zoals je adviseerde. Nu kan ik inderdaad het geluid helemaal uit zetten. Het enige wat ik nu nog wel hoor is hoogstwaarschijnlijk het "ground loop" probleem, een licht gebrom uit de speakers. Wanneer ik de MP3 module uitschakel is het gebrom verdwenen, dus dat is duidelijk de bron van het probleem. Nu zag ik de mogelijke oplossingen in de TS staan, maar ben er nog niet echt over uit wat in mijn geval de makkelijkste aanpak zou zijn. Het plaatsten van een smoorspoel lijkt mij snel gekeken de meest makkelijke optie, maar misschien heb jij hier al ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
IChaosI schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 01:00:
[...]

Oops, dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken 8)7 |:( 8)7. Ik heb de mode van de mp3 module op "LINE" gezet en daarna werkte zowel de bluetooth module als de jack input zonder problemen, je bent weer een held! _/-\o_
Haha, ik bedacht het me ook ineens. :9
Ik heb ook direct beide grounds van de potmeter aan elkaar gesoldeerd zoals je adviseerde. Nu kan ik inderdaad het geluid helemaal uit zetten. Het enige wat ik nu nog wel hoor is hoogstwaarschijnlijk het "ground loop" probleem, een licht gebrom uit de speakers. Wanneer ik de MP3 module uitschakel is het gebrom verdwenen, dus dat is duidelijk de bron van het probleem. Nu zag ik de mogelijke oplossingen in de TS staan, maar ben er nog niet echt over uit wat in mijn geval de makkelijkste aanpak zou zijn. Het plaatsten van een smoorspoel lijkt mij snel gekeken de meest makkelijke optie, maar misschien heb jij hier al ervaring mee?
Ikzelf heb nog nooit een groundloop opgelost buiten dan twee verschillende voedingen te gebruiken. Maar er zijn mensen die het oplossen met een isolated dc/dc converter: ronnie vd in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20]"

Zelf ooit eens geprobeerd met een Chromecast en hoewel het eerst leek te lukken, was het uiteindelijk toch nog gebrom en gepiep. Maar dat zou ook aan de kwaliteit van de voeding kunnen liggen.
Voor dat geld is het wel de moeite waard om te proberen. Ook kun je een star ground proberen; kost ook relatief weinig moeite.

Ik weet in ieder geval wel dat ik groundloops HAAT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IChaosI
barrymossel schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:26:
[...]

Haha, ik bedacht het me ook ineens. :9
En daar ben ik heel blij om, had bijna de boel alweer los gesoldeerd :P
Ikzelf heb nog nooit een groundloop opgelost buiten dan twee verschillende voedingen te gebruiken. Maar er zijn mensen die het oplossen met een isolated dc/dc converter: ronnie vd in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20]"

Zelf ooit eens geprobeerd met een Chromecast en hoewel het eerst leek te lukken, was het uiteindelijk toch nog gebrom en gepiep. Maar dat zou ook aan de kwaliteit van de voeding kunnen liggen.
Voor dat geld is het wel de moeite waard om te proberen. Ook kun je een star ground proberen; kost ook relatief weinig moeite.

Ik weet in ieder geval wel dat ik groundloops HAAT!
Bedankt voor de tips! Ik ga me er nog wat verder in verdiepen en dan binnenkort maar eens mee experimenteren. Gelukkig is het gebrom relatief zachtjes, maar desondanks blijft het ronduit irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Ook ik zit te denken om een kistradio te bouwen. Waarom? Omdat ik alle materialen er voor heb :'-) Ik heb een oude 12V accu uit de auto, een autoradio (en anders voor 2 euro bij de kringloop hier) en 2 luidsprekers. Het hoeft geen hi-fi set te zijn. ;)

Voor de speakers ga ik denk ik een paar oude computer speakers inbouwen.
Speakers:
De target TRG-S160.
Radio:
Pioneer 4x 40watt
Media/bluetooth module:
Nog onbekend

Wat ik nog wel mis, is een mooie kist. Nu was ik vanochtend bij de Kwantum en ze hadden daar wel deze mooie degelijke kist op wieletjes: https://www.kwantum.nl/wo...t-op-wielen-groen-0531098 Alleen 55 euro is wel prijzig. Verder hebben ze nog deze: https://www.kwantum.nl/wo...en/kist-op-wielen-0531095 of deze https://www.kwantum.nl/wo...en/kist-op-wielen-0531099

Nu lees ik dat het nog een aanbieding ook is voor 55 euro... :s Voor het opladen gebruik ik deze Lidl onderhoudslader: https://www.lidl-shop.nl/ULTIMATE-SPEED-Acculader/p100225709

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Henkie-Jan schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 14:05:
Ook ik zit te denken om een kistradio te bouwen. Waarom? Omdat ik alle materialen er voor heb :'-) Ik heb een oude 12V accu uit de auto, een autoradio (en anders voor 2 euro bij de kringloop hier) en 2 luidsprekers. Het hoeft geen hi-fi set te zijn. ;)

Voor de speakers ga ik denk ik een paar oude computer speakers inbouwen.
Speakers:
De target TRG-S160.
Komt daar fatsoenlijk geluid uit? Ik had zoiets vroeger ook bij mijn PC in 1995 ofzo en ik vond het echt bagger.
Radio:
Pioneer 4x 40watt
Media/bluetooth module:
Nog onbekend

Wat ik nog wel mis, is een mooie kist. Nu was ik vanochtend bij de Kwantum en ze hadden daar wel deze mooie degelijke kist op wieletjes: https://www.kwantum.nl/wo...t-op-wielen-groen-0531098 Alleen 55 euro is wel prijzig. Verder hebben ze nog deze: https://www.kwantum.nl/wo...en/kist-op-wielen-0531095 of deze https://www.kwantum.nl/wo...en/kist-op-wielen-0531099
Tipje: kijk eens op marktplaats. Zoeken op munitiekist o.i.d.. Of een vintage koffer die je met wat MDF verstevigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
barrymossel schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:43:
Komt daar fatsoenlijk geluid uit? Ik had zoiets vroeger ook bij mijn PC in 1995 ofzo en ik vond het echt bagger.
Er zit een TDA2616Q in. Is inderdaad wel wat licht. Autoradio zit al vaak wat zwaarders in. Geluid is meestal wel goed. Maar leuk om eens uit te zoeken!
barrymossel schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:43:
Tipje: kijk eens op marktplaats. Zoeken op munitiekist o.i.d.. Of een vintage koffer die je met wat MDF verstevigd.
Top tip! Schiet me nu te binnen dat mijn ouders nog een oude munitiekist hebben staan. Misschien willen ze die doneren. :+

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
@Henkie-Jan Of kijk hier eens voor de kisten.
Dit kwam ik laatst tegen en vond dit interessant voor een kistradio...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimp
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-02-2023
Tweakers, ik zit met een dilemma...

Ik zie al geruime tijd leuke kistradio's langskomen en ik erger me al een aantal jaar tijdens de carnavalsoptocht dat het geluid van onze groep toch tegenvalt. We gebruiken nu het volgende: autoaccu, halfgare autoversterker, ipod en oude hifi bose speaker met weinig power. Ik had op marktplaats een oud setje 8" skytech speakertjes gekocht maar in mijn wekkerradio zit nog meer bass...

Dit jaar moet het beter en natuurlijk niet al te duur.

Ik denk aan de volgende opties:
  • Kistradio, gaat dit hard genoeg? +/- €150,- (denk ik)
  • Accu speaker, bijvoorbeeld: https://www.bax-shop.nl/m...are-bluetooth-luidspreker +/- €200,-
  • PA Set op marktplaats, nadeel dat dit waarschijnlijk op 220v is en dus generator ervoor moet hangen +/- €350,-
  • Boominator bouwen +/- €350,-
Of zijn er nog andere opties? Elke hulp of tips zijn natuurlijk welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
PA setje met een versterker en generator leasen/kopen is een goede optie. Je kan het ook doen met een autoaccu en autoversterker.

Iets als een Boominator is ook mooi, maar meer werk en ondanks dat het erg efficient is kan het vaak niet concurreren met de kilowatt installaties van een carnavalsoptocht.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Thimp schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:25:
Tweakers, ik zit met een dilemma...

Ik zie al geruime tijd leuke kistradio's langskomen en ik erger me al een aantal jaar tijdens de carnavalsoptocht dat het geluid van onze groep toch tegenvalt. We gebruiken nu het volgende: autoaccu, halfgare autoversterker, ipod en oude hifi bose speaker met weinig power. Ik had op marktplaats een oud setje 8" skytech speakertjes gekocht maar in mijn wekkerradio zit nog meer bass...

Dit jaar moet het beter en natuurlijk niet al te duur.

Ik denk aan de volgende opties:
  • Kistradio, gaat dit hard genoeg? +/- €150,- (denk ik)
  • Accu speaker, bijvoorbeeld: https://www.bax-shop.nl/m...are-bluetooth-luidspreker +/- €200,-
  • PA Set op marktplaats, nadeel dat dit waarschijnlijk op 220v is en dus generator ervoor moet hangen +/- €350,-
  • Boominator bouwen +/- €350,-
Of zijn er nog andere opties? Elke hulp of tips zijn natuurlijk welkom.
Hebben jullie een kar o.i.d. die jullie meenemen waar een kist op kan staan? Dan zou ik gewoon een paar PA-speakers + een lomp dikke B-merk autoversterker (wel klasse D) op de kop tikken via marktplaats. Dikke accu er aan en gaan met die banaan! Hoe lang moet het spul mee gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tongribnau
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-08-2024
Ik wil binnenkort ook een krat/kistradio maken maar. Hier helemaal boven aan bij "het groote verhaal" staat dat je een 2.1 channel versterker kan aanschaffen. Dan is hier nog een linkjehttps://m.ebay.com/itm/2-.../271844310196?_mwBanner=1. Nu is de vraag heeft iemand ervaring met die bordjes en verkopers? Ook zou ik willen weten hoeveel stroom hij gebruikt want ik ben van plan om een 12 volt systeem te maken. En hoeveel ampere zal hij nodig hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door tongribnau op 09-01-2018 07:49 ]

Snor_ka

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thimp
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-02-2023
Terrz schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:09:
[...]

Hebben jullie een kar o.i.d. die jullie meenemen waar een kist op kan staan? Dan zou ik gewoon een paar PA-speakers + een lomp dikke B-merk autoversterker (wel klasse D) op de kop tikken via marktplaats. Dikke accu er aan en gaan met die banaan! Hoe lang moet het spul mee gaan?
Inderdaad op een kar, toch net de knoop doorgehakt om toch een Boominator te maken. Ik vind het zelf bouwen toch veel te leuk :) en aangezien de kar die we normaal gebruiken 90x40 en een boominator 90x30 is, was de keuze snel gemaakt.

Een uur of 4 moet het hele spul meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Thimp schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 08:39:
[...]

Inderdaad op een kar, toch net de knoop doorgehakt om toch een Boominator te maken. Ik vind het zelf bouwen toch veel te leuk :) en aangezien de kar die we normaal gebruiken 90x40 en een boominator 90x30 is, was de keuze snel gemaakt.

Een uur of 4 moet het hele spul meegaan.
Boominator bouwen staat ook nog steeds op mijn lijstje. Ik denk dat ik wellicht voor een halfinator ga deze zomer. Boominator is superzuinig en gaat echt keihard, dus precies wat jullie zoeken :-).
tongribnau schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:24:
Ik wil binnenkort ook een krat/kistradio maken maar. Hier helemaal boven aan bij "het groote verhaal" staat dat je een 2.1 channel versterker kan aanschaffen. Dan is hier nog een linkjehttps://m.ebay.com/itm/2-.../271844310196?_mwBanner=1. Nu is de vraag heeft iemand ervaring met die bordjes en verkopers? Ook zou ik willen weten hoeveel stroom hij gebruikt want ik ben van plan om een 12 volt systeem te maken. En hoeveel ampere zal hij nodig hebben?
Dat zijn prima versterkertjes, en zolang de verkoper goede reviews heeft is het wel vertrouwd. Verbruik hangt af van hoe ver je de volumeknop open draait en wat voor muziek je draait. Die 2x 50W + 1x 100W is echter wel op 24 Volt, op 12 V is het eerder 2x 20W + 1x 40W dan. Er van uitgaande dat dit bordje voor de subwoofer twee kanalen brugt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
tongribnau schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:24:
Dat bordje heb ik ook gebruikt in mijn laatste kistradio. Doet prima z'n werk en je kunt de cut-off frequentie van de subwoofer aanpassen. Bij mij draait hij op 19V (laptop voeding) en dat geeft zelfs bij mijn speakers met lage gevoeligheid (82dB) een prima bak lawaai.

Heb hem overigens ook bij die verkoper gekocht zie ik net. Dus betrouwbaar genoeg wat mij betreft ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l3WOLBzcYiqdewUylOTDsxvF/full.png

[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 09-01-2018 12:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Terrz schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:15:
Boominator bouwen staat ook nog steeds op mijn lijstje. Ik denk dat ik wellicht voor een halfinator ga deze zomer. Boominator is superzuinig en gaat echt keihard, dus precies wat jullie zoeken :-).
Hey jij ook? Volgende week ga ik wat flatpacks laten CNC'en:

Als je (of anderen die meelezen) interesse hebt kan ik er waarschijnlijk wel wat wat extra maken.

Kan met allerlei elektronica gebruikt worden, maar het is de bedoeling om straks mijn zelfontwikkelde all-in-one module er bij te leveren. Heb er een hele tijd geleden al een update over gegeven en ben er nog steeds druk mee bezig. Er komt veel meer bij kijken dan ik had verwacht maar het eindresultaat mag er (hopelijk :)) wezen straks. Behalve de accu is dat het enige wat je dan nodig zou hebben. Bluetooth, accubeveiliging, DSP en versterker op één printplaat. Huidige revisie heeft wat problemen met de communicatie tussen de microcontroller en bluetooth module. Zodra dat opgelost is komt er een grote update met meer info.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
lutkeveld schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:05:
[...]

Hey jij ook? Volgende week ga ik wat flatpacks laten CNC'en:
[video]

Als je (of anderen die meelezen) interesse hebt kan ik er waarschijnlijk wel wat wat extra maken.

Kan met allerlei elektronica gebruikt worden, maar het is de bedoeling om straks mijn zelfontwikkelde all-in-one module er bij te leveren. Heb er een hele tijd geleden al een update over gegeven en ben er nog steeds druk mee bezig. Er komt veel meer bij kijken dan ik had verwacht maar het eindresultaat mag er (hopelijk :)) wezen straks. Behalve de accu is dat het enige wat je dan nodig zou hebben. Bluetooth, accubeveiliging, DSP en versterker op één printplaat. Huidige revisie heeft wat problemen met de communicatie tussen de microcontroller en bluetooth module. Zodra dat opgelost is komt er een grote update met meer info.
Wellicht interesse, maar een vriend van mij kan op z'n werk ook panelen CNC-en. Dat heeft hij voor mijn vorige kist ook gedaan.

Panelen zien er vet uit! Maar zijn die ronde gaten op de zijkant voor zelf ontworpen basreflexpoorten? Het orginele boominator ontwerp gebruikt de handvaten toch als bassreflex? En dat rechthoekige gat is dan voor de I/O en je printplaat? Ben wel heel benieuwd naar je module, kan ik ergens meer info vinden?
Pagina: 1 ... 9 ... 20 Laatste