Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.343.520 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-04 13:02
En dan dus wegwerken in van die witte goten? Ik krijg net een app van de installateur dat het buitengoten zijn. Kan dat uitmaken?

[ Voor 49% gewijzigd door Westmania op 12-05-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:51

FeaR

In GoT we trust

Westmania schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:40:
En dan dus wegwerken in van die witte goten? Ik krijg net een app van de installateur dat het buitengoten zijn. Kan dat uitmaken?
Dat, of gebroken wit :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Dan heeft de installateur een ander beeld bij een goot als de rest van de wereld schat ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:23

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
En dan dus wegwerken in van die witte goten?
Zo een lengte over het dak zou ik wel in een dergelijke goot doen ja (op blokjes, zodat het niet op het dak zelf ligt). Je hebt ook nog alternatieven, maar een goot hoe dan ook. Het laatste stukje naar de buitenunit kan dan ingetaped worden.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:43:
[...]

Dan heeft de installateur een ander beeld bij een goot als de rest van de wereld schat ik zo.
Pfff, buitenleidingen, bedoel ik, ipv buitengoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Westmania schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:44:
[...]

Pfff, buitenleidingen, bedoel ik, ipv buitengoten.
Erm, er is geen onderscheid tussen binnen- of buitenleidingen. Dat is precies hetzelfde. Ik neem dus aan dat de installateur suggereert dat deze leidingen prima zo in de buitenlucht kunnen blijven.

:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Westmania schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:38:
Het is niet door mijzelf aangelegd, dus vandaar mijn vraag. Het leek mij ook niet heel netjes...
Dit is echt wel heel slordig :X

En ook een soort van 'bewijs' dat laten doen dus zeker niet betekend dat iets goed gebeurd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Westmania
Het zou er meer zo uit moeten zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHAzsJhB7qulTdo4ptENXY6S988=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pt10SMjUwqAU3BqTnvXnioHI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
:Y

Hoewel dat laatste stukje bij de buitenunit nog wel ingetaped had mogen worden :+ Zie ook hier, links:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEVswZ3xYj1b7Pu1hwR9UYcMdB4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D2j18SXzPgdqoswPFaBmNrq1.jpg?f=user_large

Dat stopcontact is inmiddels vervangen met een werkschakelaar ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 12-05-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamtheater42
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:51
Ja, qua werk wel. Installatie kosten zijn ergens tussen de 500 en 700 Euro. De apparaten zijn echter veel duurder.
bie100 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:56:
[...]

zit net zo veel werk in als het plaatsen van een wandmodel toch?

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamtheater42
Ik kan er weinig info (ervaringen, reviews) over vinden, maar wat ik lees is behoorlijk positief. Blijkt dat onderdelen ook op voorraad vanuit Nederland geleverd kunnen worden, dus is ook positief.

Het prijsverschil is echter zo enorm (~1000 Euro met een A-merk), dat ik dit acceptabel vind voor een ruimte die niet dagelijks gebruikt wordt. Als er een paar 100 Euro verschil in zat (zelfs 500), dan zou ik een A-merk zeker overwegen. Ik ben het ook met je eens dat vloermodellen waarschijnlijk veel duurder zijn doordat er lagere vraag naar is. In mijn situatie is dit echter de enige nette oplossing.
Oxellaar schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:01:
[...]

Tosot zit zo te zien in de Filipijnen, maar als ik zie dat alles in China gebeurt en onderdeel van Gree is.
Gree, grootste fabrikant van airco's.... Maar dat ben je al snel, met 1.4 miljard potentiële klanten om de hoek.
Het is geen slecht merk, al voelt alles wat slapjes aan. Het kunststof van de binnenunit, ik ben altijd wat huiverig dat het snel scheurt of breekt.
De klemmenstrook op de buitenunit. Als er een schroef wat vast zit, verbuigt het soms bij het losdraaien van de schroeven.
De buitenunit zal misschien wat eerder roest vertonen. Allemaal niet vreselijk erg, maar geeft mij geen fijn gevoel.

Dat vloermodellen zoveel duurder zijn, heeft mij ook altijd verbaasd. Waarschijnlijk komt het omdat er minder vraag naar is, dan naar wandmodellen. Want van vloermodellen is eigenlijk altijd de COP flink lager, binnenunit maakt meer geluid. Allemaal geen redenen om een hogere prijs te vragen.

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 23:13
Westmania schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 06:32:
Vraag: kunnen de leiding zo liggen of moet daar iets omheen?

[Afbeelding]
toevallig gisteren een arico laten plaatsen. de leidingen zijn netjes ingetapet zoals je ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOKpN5b7ooe4fZ8a-HHQfJsNQQw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RF5wNtlz5kP6RlK23cKJoADf.png?f=user_large

Ik zou niet akkoord gaan met hoe het bij jou gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 23:13
Cheesy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:06:
[...]

Toevallig had ik zaterdag hetzelfde, veel aanmeldings-id's zijn al in gebruik volgens daikin, ook al nam ik behoorlijk random cijfer/nummer-combinaties (zoals een sterk wachtwoord). Later heb ik een letter-combinatie geprobeerd en die werd wel geaccepteerd. Blijven proberen dus zonder speciale tekens of cijfers.

Poorten openzetten is niet nodig. Met deze out-of-home functie kun je buiten je huis (duh) de app/airco bedienen.
ja. ik had een goede combinatie, maar als je het later nog een keer probeert met dezelfde combinatie lukt het dus niet.
Weet iemand hoe dit diep-technisch in elkaar zit? De airco-wifi heeft een MAC-adres, maar wat ik 'knap' vindt is hoe de telefoon-app die overal ter wereld kan zijn, weet waar die airco dan staat? ook zou ik graag willen weten hoe deze app dan verbinding maakt met het thuis-wqifi netwerk zonder dat ik daarvoor poorten e.d. op de firewall/router open moet zetten. Iemand die dit weet (vast wel ;-) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

kuwerti schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:28:
[...]

Weet iemand hoe dit diep-technisch in elkaar zit? De airco-wifi heeft een MAC-adres, maar wat ik 'knap' vindt is hoe de telefoon-app die overal ter wereld kan zijn, weet waar die airco dan staat? ook zou ik graag willen weten hoe deze app dan verbinding maakt met het thuis-wqifi netwerk zonder dat ik daarvoor poorten e.d. op de firewall/router open moet zetten. Iemand die dit weet (vast wel ;-) )
In het kort: jouw airco maakt waarschijnlijk regelmatig verbinding met een server van de fabrikant. De app op jouw telefoon maakt ook verbinding met dezelfde server van de fabrikant. Die server doet zeg maar dienst als doorgeefluik.

Er zijn ook andere oplossingen mogelijk, hangt er van af hoe de fabrikant het opgelost heeft.

En wat langer: hetzelfde probleem doet zich voor bij bellen via het internet (voip), vooral als een of beide bellers zich achter NAT bevinden, bijvoorbeeld met een 192.168.x.y adres. Voor voip is de oplossing een zogenaamde STUN-server. Beide telefoons maken dan geen verbinding met elkaar maar met de STUN-server. Omdat de verbinding vanuit de gebruikers wordt geïnitieerd hoef je geen poorten in de firewall open te zetten. Dit noemt men hole-punching. Omdat zowel de telefoon als de server regelmatig korte berichten blijven uitwisselen blijft de verbinding bestaan en de poorten van de firewall open.

Ditzelfde principe gebruikt jouw airco ook. Het nadeel is dat je afhankelijk wordt van de server van de fabrikant. Gaat die failliet of vindt die het niet meer nodig om de server te onderhouden, bijvoorbeeld over een paar jaar, dan vervalt ook de mogelijkheid om via de app op afstand de boel te bedienen.

[ Voor 35% gewijzigd door rud op 12-05-2020 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
kuwerti schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:28:
[...]

ja. ik had een goede combinatie, maar als je het later nog een keer probeert met dezelfde combinatie lukt het dus niet.
Iemand heeft hier met Wireshark de boel lopen sniffen voor een andere controller. Maar ik neem aan dat het princiepe hetzelfde is:

https://forums.whirlpool.net.au/archive/2440219
["Here's a somewhat answer. From a packet trace:
202.93.168.70 HTTP 206 GET /acremote.php?id=<edited>&viewer=Android%3AV0.27%7CmeYxotsm&cmd=identify.cgi%3Fpass%3D<edited> HTTP/1.1

202.93.168.70 resolves to udp1.daikin.com.au.

Yes, your machines identity and the password both go in the clear to this service."]
Komt erop neer dat het connect via een Daikin server waar de boel geregistreerd staat (ik neem aan op basis van MAC + IP welke de controller up-to-date houdt) over poort (TCP/UDP) 2000. Intern doet de controller namelijk een UDP discovery over poort 30000 blijkbaar, om te zien welke units er draaien op het netwerk.

Ik denk technisch gezien als je een hele strakke firewall hebt dat deze poort standaard wellicht geblokkeert wordt, maar ik ben nog geen thuis netwerken tegengekomen waar ik een poort moest openzetten voor deze controllers

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 12-05-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:15
dreamtheater42 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:05:
Ja, qua werk wel. Installatie kosten zijn ergens tussen de 500 en 700 Euro. De apparaten zijn echter veel duurder.

[...]
waarom dan geen wandmodel dat is goedkoper en zoals je zelf zegt je bent toch niet vaak op zolder dus ik begrijp die keuze niet

maar goed je moet het zelf weten he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sunri5e schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:49:
Misschien niet helemaal een vraag die hier in dit topic thuis hoort maar ik probeer het toch. Het lijkt mij namelijk leuk om mezelf wat verder te gaan verdieping in het airco en warmtepomp gebeuren. Nu heb ik wat tijd over en nu zou ik het wel interessant vinden om iets van een cursus hierin te volgen. Zijn er mensen die hier ervaring in hebben?
Er zijn wel wat trainingen om verwarming monteurs wat bij te spijkeren. Dat zou je kunnen proberen. Die trainingen zijn erg basic. Voor een beginner wel interessant waarschijnlijk.
Misschien dat je zoiets op een ROC kan proberen?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamtheater42
Ik heb een schuin plafond op zolder, met alleen het laatste stuk (meter of zo) recht afgewerkt met gipsplaten. Daar kan ik een vloerairco goed kwijt, maar geen wandmodel.
bie100 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:06:
[...]

waarom dan geen wandmodel dat is goedkoper en zoals je zelf zegt je bent toch niet vaak op zolder dus ik begrijp die keuze niet

maar goed je moet het zelf weten he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:49
dreamtheater42 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:27:
Ik heb een schuin plafond op zolder, met alleen het laatste stuk (meter of zo) recht afgewerkt met gipsplaten. Daar kan ik een vloerairco goed kwijt, maar geen wandmodel.

[...]
Plaatje hout aanbrengen op de schuine wand met wat houten klosjes, zodat je toch een recht stuk krijgt waar je de binnenunit op kan monteren?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafelzeil
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-04-2024
Sunri5e schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:49:
Misschien niet helemaal een vraag die hier in dit topic thuis hoort maar ik probeer het toch. Het lijkt mij namelijk leuk om mezelf wat verder te gaan verdieping in het airco en warmtepomp gebeuren. Nu heb ik wat tijd over en nu zou ik het wel interessant vinden om iets van een cursus hierin te volgen. Zijn er mensen die hier ervaring in hebben?
https://iwnederland.nl/cu...-voor-warmtepompmonteurs/

https://www.wasco.nl/cont...aining-inschrijfformulier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:43
Even een check vraag over dikte van koelleiding (tbv Daikin FTXM25N).

Deze wordt toch aangesloten met 1/4+3/8inch koelleiding. Wat dan overeen komt in met: 4,8cm en 4,0cm doorsnede (waarbij buiswanddikte dan 0.8mm en isolatie 11/9mm is)
Zijn deze isolatie en buisdikte standaard? Kan het kwaad als de isolatie wat ingedrukt wordt (2-5mm) over lengte van 100cm ?

Dit even ivm doorvoer mogelijkheden koelleiding in bestaande koof (met CV leidingen) om alles nog mooier uit het zicht te houden qua leiding werk.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:15
dreamtheater42 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:27:

[...]
ach oké logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:45
Chris12 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:42:
Even een check vraag over dikte van koelleiding (tbv Daikin FTXM25N).

Deze wordt toch aangesloten met 1/4+3/8inch koelleiding. Wat dan overeen komt in met: 4,8cm en 4,0cm doorsnede (waarbij buiswanddikte dan 0.8mm en isolatie 11/9mm is)
Zijn deze isolatie en buisdikte standaard? Kan het kwaad als de isolatie wat ingedrukt wordt (2-5mm) over lengte van 100cm ?

Dit even ivm doorvoer mogelijkheden koelleiding in bestaande koof (met CV leidingen) om alles nog mooier uit het zicht te houden qua leiding werk.
Die maten zijn inclusief isolatie? Zo dik was dat bij mij bij bij lange na niet, volgens mij doorsnee 20mm en 25mm zo uit mijn hoofd. Of evt 25mm en 30mm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

rud schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:57:
[...]

In het kort: jouw airco maakt waarschijnlijk regelmatig verbinding met een server van de fabrikant. De app op jouw telefoon maakt ook verbinding met dezelfde server van de fabrikant. Die server doet zeg maar dienst als doorgeefluik.

Ditzelfde principe gebruikt jouw airco ook. Het nadeel is dat je afhankelijk wordt van de server van de fabrikant. Gaat die failliet of vindt die het niet meer nodig om de server te onderhouden, bijvoorbeeld over een paar jaar, dan vervalt ook de mogelijkheid om via de app op afstand de boel te bedienen.
En daarom en vanwege privacy.....lang leven Domoticz. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
I-King schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:33:
[...]

Die maten zijn inclusief isolatie? Zo dik was dat bij mij bij bij lange na niet, volgens mij doorsnee 20mm en 25mm zo uit mijn hoofd. Of evt 25mm en 30mm.
Ja ik heb incl isolatie berekend (gekeken bij aircosuper), maar er zullen wel verschillende merken/diktes van leidingen zijn.

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
Chris12 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:44:
[...]

Ja ik heb incl isolatie berekend (gekeken bij aircosuper), maar er zullen wel verschillende merken/diktes van leidingen zijn.
Dan heb je je toch verrekend denk ik. Voor de 1/4e: 6,35+9+9+0,8+0,8 = 26mm

Edit: En volgens mij is 1/4e zelfs de buitenmaat, gaat er dus nog 1,6mm vanaf, maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 14% gewijzigd door I-King op 12-05-2020 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
I-King schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:47:
[...]

Dan heb je je toch verrekend denk ik. Voor de 1/4e: 6,35+9+9+0,8+0,8 = 26mm
aha... ik had 8mm buisdikte genomen, ipv 0.8 :F

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheoZ92
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:34
Chris12 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:42:
1/4" = 6,35mm
3/8" = 9,525mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTSD7gntyk9JecqTzaLjcXcudKg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CckjR3abYjI7pT5YLwp7FLu9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderenzo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-05 23:06
sanderenzo schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:26:
Het gaat ook hier eindelijk gebeuren:

Bovenverdieping en zolder, twee units allebei op overloop tbv koeling van gehele verdieping (beide ong. 75 m3).

Offerte voor multisplit systeem van MHI (2x SRK35-ZS, in combinatie met SCM60-ZS-W): €4900.

Nu vindt mijn vrouw de Daikins mooier, dus ik zit iets vergelijkbaars te zoeken, bv.

FTXA35 of FTXJ35, maar voor welke buitenunit moet ik dan een offerte aanvragen? De 2MXM40 of 2MXM50? Of zelfs de 3MXM52 ivm mogelijke toekomstige uitbreiding?

Vind ook de SEER/SCOP waardes van de MHI verwarrend overigens, kan van SCM60-ZS-W geen info vinden, wel van een SCM60-ZM-S1 unit (die zit op SEER 6.3 en SCOP 4.0). Iemand enig idee hoe dit zit?
mijn vragen zijn een beetje ondergesneeuwd in het WPS geweld wat er gelijk op volgde, daarom nogmaals gepost:

Iemand advies over welke Daikin optie het meest aan te raden is in bovenstaande situatie? De 2MXM40, 2MXM50 of 3MSM52? Of zelfs de 3MXM68N gezien dat de SCM60 van Mitsubishi werd aangeraden? Alvast bedankt voor enige reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Laatst online: 13:27
Oldchatterman schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:18:
Ik wil 4 binnenunits aansluiten op 2 buitenunits die ik op het platte dak boven de binnenunits wil plaatsen.

Nu heb ik een vraag over de condens afvoer. Het gaat me niet lukken om het condenswater middels zwaartekracht af te voeren en het zal dus naar het platte dak gepompt moeten worden.

Benodigde opvoerhoogte is 100 cm. Bestaat er een binnenunit die deze opvoerhoogte al standaard aan kan?

Waar moet ik op letten bij de selectie van een condenspomp? Welke maken weinig geluid, zijn betrouwbaar en nog enigzins betaalbaar?

Zou het ook mogelijk zijn om 1 of meerdere pompen centraal te plaatsen in de buurt van de buitenunits?
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. In mijn geval zou de condensafvoer vanaf de binnenunit 5cm naar beneden kunnen, daar ongeveer 40cm vlak liggen waarna ie weer ongeveer 10 cm omhoog zou moeten. Ik dacht dat de binnenunits het water er simpelweg in laten lopen en er uberhaupt geen druk achter zit. Zelfs mijn 10cm omhoog is zover ik weet al niet mogelijk zonder pompje.

Wat ik wil proberen is de condensafvoer van beide binnenunits op het laagste punt uit laten komen op een pompje, en vanaf daar de boel weg te pompen. Zo heb ik maar 1 pompje inplaats van 2. Zolang de pompjes werken met een reservoir moet dit lukken volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
sanderenzo schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:38:
[...]

mijn vragen zijn een beetje ondergesneeuwd in het WPS geweld wat er gelijk op volgde, daarom nogmaals gepost:

Iemand advies over welke Daikin optie het meest aan te raden is in bovenstaande situatie? De 2MXM40, 2MXM50 of 3MSM52? Of zelfs de 3MXM68N gezien dat de SCM60 van Mitsubishi werd aangeraden? Alvast bedankt voor enige reactie!
75 x 40= 3000. Dus een 3.5 binnen model lijkt mij prima. Een 2MXM50 zou daar prima mee kunnen werken; houd je 2.5kW per unit over. Afhankelijk van de isolatie moet dat prima werken of net aan niet. Met een 68 kan je het hele vermogen pakken en moet het helemaal goed werken.

Er valt voor beide opties iets te zeggen, maar met enkel 'zolder, ongeveer 75m³ per kamer' komen we niet ver ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderenzo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-05 23:06
Notna schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:07:
[...]

75 x 40= 3000. Dus een 3.5 binnen model lijkt mij prima. Een 2MXM50 zou daar prima mee kunnen werken; houd je 2.5kW per unit over. Afhankelijk van de isolatie moet dat prima werken of net aan niet. Met een 68 kan je het hele vermogen pakken en moet het helemaal goed werken.

Er valt voor beide opties iets te zeggen, maar met enkel 'zolder, ongeveer 75m³ per kamer' komen we niet ver ;)
thanks, dat begrijp ik. Wat voor info heb je hiervoor precies nodig? Vooruitlopend: gaat om een Vinex huis uit 1997, redelijk geisoleerd dus (spouw/dakisolatie). Normaal glasoppervlak. Gaat om zolderkamer (totaal 75 m3, één grote ruimte) en eerste verdieping (drie slaapkamers, totaal samen 75 m3). Units kunnen alleen geinstalleerd op de overloop.

Zag trouwens dat de 68 een lagere SCOP heeft vergeleken met de 52 en de 50 (4,4 vs. 4,95 en 4,88). Is dat nog een issue om rekening mee te houden bij de keuze? Of gelden die SCOP waardes met name voor de binnenunits? Ik ben pas net de airco wereld binnengerold...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:10
L.N. schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:43:
Vandaag heb ik ook een offerte gehad voor een buitenunit met 2 hangende binnenunit en een staande binnenunit. Die offerte was hoger dan verwacht. Wat vinden jullie van de volgende offerte:

Daikin 3MXM68N buitenunit 6,8KW
Daikin FTXM25 hangende binnenunit 2x
Daikin FVXM25 vloermodel binnenunit

Totaal incl. BTW en installatie: €4950

Als ik online naar prijzen kijk, dan kom ik voor exact dezelfde set op €3500 (incl BTW). €1450 installatiekosten (arbeid+materiaal) vind ik dan veel. Een vergelijkbare set van LG is €2650 (incl BTW, excl. installatie) en van Panasonic €3150 (incl. BTW, excl. installatie).
Uiteindelijk zijn we toch voor deze optie gegaan. Een tweede installateur kwam met een vergelijkbare set van Mitsubishi en die was maar €100 goedkoper. Daarnaast heb ik nog 2 afspraken gemaakt, waarvan er 1 niet is op komen dagen en de andere heeft nooit een offerte gestuurd. Maar die stelde ook Maxicool of Tosot voor en vond hen kwalitatief niet onder doen voor Daikin. Hierdoor had ik al minder vertrouwen in hem.

De installateur is KLIK-Airco uit Maasmechelen (BE) en die plaatsen airco's in heel Vlaams en Nederlands Limburg. De installateur heeft gisteren de buiten- en binnenunits geplaatst en heeft dat netjes gedaan. Goed meegedacht, nog wat opmerkingen gegeven dat de plaatsing die wij wilden zou leiden tot een minder mooie afwerking buiten omdat de goten dan een soort zigzag zouden maken. We hebben dit toch zo laten doen omdat de plaatsing binnen belangrijker voor ons was dan het buitenaanzicht. Het was gisteren te koud om de airco's echt te testen, maar tot nu tot is het positief. De binnenunits zijn stil en ook de buitenunit hebben we niet gehoord. Het enige is dat ik de installateur niet goed begrepen had, waardoor de buitenunit te dicht bij de rand van de garage staat en daarmee meer zichtbaar is dan nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6eBbUuxvUkvyBzozkLZqS9f4ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cl6HTsCkO599aed2OAC0AQpo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik geef het 2 jaar... En dan is de helft van de isolatie weg.
Vogels pikken het weg en bouwen er nesten van. Ook die bouwen tegenwoordig met een flinke RC-waarde :+

Maar zo los op het dak geknikkert, ziet er niet uit. De leiding hoort netjes op blokken gebeugeld te worden.
En het liefst nog in een mantel.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyrex
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 19:50

[Afbeelding]
Mag ik vragen waar het systeem uit bestaat en wat je hiervoor betaald hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Oxellaar schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:58:
[...]

Ik geef het 2 jaar... En dan is de helft van de isolatie weg.
Vogels pikken het weg en bouwen er nesten van. Ook die bouwen tegenwoordig met een flinke RC-waarde :+

Maar zo los op het dak geknikkert, ziet er niet uit. De leiding hoort netjes op blokken gebeugeld te worden.
En het liefst nog in een mantel.
Het wordt gelukkig opgelost. Dus de vogels zullen ouderwets takjes moeten gebruiken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 14:54
Tom, waar vond je deze tabel? In het topic voor airco's in het buitenland heb ik die vraag namelijk uit staan voor:Tabel gevonden in de installatiehandleiding van de buitenunits, maar daar wordt alleen gesproken over mogelijke diktes van de leidingen die je kan aansluiten, niet over welke je nodig hebt. Kan iemand mij dat vertellen?

3 x FTXM20N (22m, 7m, 12m). Ik veronderstel dat dit dan ook een 1/4" + 3/8" vereist?
1 x FTXA50 (4m), en deze dan?

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 13-05-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RApppie
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-11-2022
Goedemorgen,
Weet iemand het verschil tussen:"Aircotube flare geïsoleerde leidingset" en een "Sangi flared dubbel geïsoleerde leidingset"
Is het de isolatie of is het verschil de prijs / kwaliteit (merk)
Ik heb niet het idee dat de een dikker (isolatie) is dan de andere. Maar er is wel een redelijk prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoZ92
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:34
HyperBart schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:42:
[...]

Tom, waar vond je deze tabel? In het topic voor airco's in het buitenland heb ik die vraag namelijk uit staan voor:Tabel gevonden in de installatiehandleiding van de buitenunits, maar daar wordt alleen gesproken over mogelijke diktes van de leidingen die je kan aansluiten, niet over welke je nodig hebt. Kan iemand mij dat vertellen?

3 x FTXM20N (22m, 7m, 12m). Ik veronderstel dat dit dan ook een 1/4" + 3/8" vereist?
Volgens de installatiehandleiding van de RXM20M staat op pagina 6: Installatietekeningen het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXsSgYCmT6E3OOeNhtgmf2MXXfc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8MwWHQIyVKxmnWjbv5nydbWW.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
RApppie schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:13:
Goedemorgen,
Weet iemand het verschil tussen:"Aircotube flare geïsoleerde leidingset" en een "Sangi dubbel geïsoleerde leidingset"
Is het de isolatie of is het verschil de prijs (merk)
Ik heb niet het idee dat de een dikker (isolatie) is dan de andere. Maar er is wel een redelijk prijsverschil.
Als ik bij Warmteservice kijk, zijn de Aircotubes al mét flares en de Sangi zonder. Ik denk dus dat daar een verschil in zit, alsmede het merk.

Daarnaast zie ik ook dat je 'enkel zijdig' geïsoleerde buizen hebt. Due die dubbele isolatie zal ook meespelen. Wellicht dat @Oxellaar meer weet?

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 13-05-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RApppie
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-11-2022
Notna schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:15:
[...]

Als ik bij Warmteservice kijk, zijn de Aircotubes al mét flares en de Sangi zonder. Ik denk dus dat daar een verschil in zit, alsmede het merk.
scherp! :)
ik bedoel voor de Sangi ook de flared set. (heb mijn post aangepast)
Het gaat mij om de kwaliteit en/of isolatie schil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
HyperBart schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:42:
[...]

5kw is 1/4" - 1/2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakerbobf
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 19:12
Ik wil met mijn nieuwe Daikin FTXC35B met de leiding over het plafond aan de rechterkant oversteken. Ik moet dus een condensvorming plaatsen omdat de leiding omhoog moet.

Nu gaat de leiding in de binnenunit aan de rechterkant van helemaal boven naar beneden, daar zitten de uitgangen, kan ik deze niet uit het gootje halen en meteen aan de bovenkant eruit laten komen en het plafond oversteken?
Dus ipv rechtsonder eruit, meteen omhoog en dan oversteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
renzo4000 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:46:
Je hebt wel airco covers/ombouw-achtige oplossingen die het iets fraaier maken, maar die zijn meestal alleen geschikt als je ze in de tuin hebt staan of ergens op een plat dak. Zoiets dus:

Of je laat het mooi verwerken in je huis (meestal bij nieuwbouw wel een realistische oplossing) in de vorm van een schoorsteen:

[Afbeelding]
heeft iemand ervaring met de plaatsing van de buitenunit op een scheef dak? het laatste voorbeeld lijkt de Ubbink Decorio ombouw te zijn. Echter voor een krappe 2.000,- euro vind ik dat buitenproportioneel veel geld.

ik zie het echter ook niet zo zitten om de buitenunit naast me op het terras te hebben blazen, of lelijk tegen de zij- of achterkant van m'n woning aan met beugels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Van wat ik begrepen heb hoeft een buitenunit niet perse geheel waterpas te staan. Je loopt dan wel risico dat er water in blijft staan tijdens verwarmen.

Wat is scheef?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 14:54
Hoe bepaal je dat eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Die maten zijn vrij standaard voor bepaalde vermogens. <=3,5kW is 1/4 3/8 en daarboven wordt t groter. Staat gewoon in de specs.

De fabrikant bepaald dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-05 18:46
Nou, vanwege het moeten thuiswerken toch maar een airco besteld voor op onze zolder. Mitsubishi Srk25zs 2.5kw, ~12m leiding etc.

Wordt door m’n zwager geïnstalleerd voor een totaalprijs van €1320 geloof ik.

Valt me opzich nog mee, had meer verwacht. Dacht er nog even aan om hem te installeren maar voor die paar euro heb ik geen zin in dat gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loesloes
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-01-2022
Goedemorgen,

Als mag heb ik even een vraag over installeren van de afvoerbuis van mijj mobiele airco.

Vorig jaar werkte die perfect in mijn slaapkamer ,koelde goed en had de slang via afdekraam naar buiten.

Ik laat hem nu door een knutsel vriend, ik kan dat niet zelf, door de muur afvoeren. Dat kan goed in mijn eigen woning maar even vraag of ik het goed heb begrepen hier en elders waar ik informatie heb gezocht.

Als ik de afvoer nu laat maken door de muur is niet meer noodzakelijk dat hij direct onder raam komt he? Ik wil nu hem dan in de hoek plaatsen waar stopcontact is zodat verlengsnoer niet meer nodig is.

Als hij is geïnstalleerd via buiten kanaal kan ik de deur open laten? Ik bedoel je hoeft niet dan perse alles potdicht te hebben op de slaapkamer. Klopt dat? Heb wel altijd mijn rolluiken dicht maar kan raam en deur iets ooen blijven ?

En is een afdekkapje waar de slang aan binnen muur in slaapkamer komt voldoende die je dan vast schroeft zodat de slang goed vast zit.
En dan een rooster aan buiten muur zodat die netjes afgewerkt word.
Zijn die twee dingen voldoende of moet er in de muur zelf in het gat nog een buis ofzo? Ik heb namelijk aangegeven dat ik voor de spullen zorg.

Nu denken er misschien mensen waarom dan geen split unit airco. Dat is wel mijn wens maar ik woon in rijtjes huis en als ik die zou installeren aan de muur buiten dan weet ik zeker dat er gedoe komt met de buren. Natuurlijk kan ik denken maar het is mijn huis maar als het dermate lawaai maakt dan zal het discussie gaan geven.
Maar wie weet ooit.

Voor nu als ik de afvoer nu definitief laat maken door de muur bij de mobiele airco dan haal ik 'm.i het beste uit de airco. Hij deed het al.prima vorig zomer. Kies ik later er wel voor dan is het afvoer kanaal al gemaakt.

Wie kan mij op bovenstaande antwoord geven. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Loesloes een mobiele AC verplaatst lucht naar buiten en dus komt er ook lucht terug de kamer in. Anders zou je na verloop van tijd in een vacuum zitten. Kamer potdicht zou dus niet werken.
Nu denken er misschien mensen waarom dan geen split unit airco. Dat is wel mijn wens maar ik woon in rijtjes huis en als ik die zou installeren aan de muur buiten dan weet ik zeker dat er gedoe komt met de buren. Natuurlijk kan ik denken maar het is mijn huis maar als het dermate lawaai maakt dan zal het discussie gaan geven.
Maar wie weet ooit.
Misschien hier eerst wat onderzoek naar doen? Ik heb nog nooit klachten gehad van buren en woon ook gewoon in een rijtjeshuis. Mijn pa ook. Schoonouders ook. De buren daar waren al aan het klagen toen ik de boel aan het installeren was 8)7. Toen ze eenmaal draaiden gaven ze toe er niets van te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:49
Volledig eens met @Glashelder. een split unit maakt praktisch geen geluid. Het geluid van de wind die de blaadjes aan de bomen doet ritselen is harder dan de unit...

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:00
Iedereen bedankt voor de adviezen. Ik heb de knoop doorgehakt en de volgende set net besteld bij onze vrienden van keroclima : Daikin 2MXM50M9+ FTXM42N +FTXM25N. De 4.2 komt op de overloop en de 2.5 op onze slaapkamer. Als het hele zaakje hangt dan zal ik mijn bevindingen nog posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Glashelder schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:48:
@Loesloes een mobiele AC verplaatst lucht naar buiten en dus komt er ook lucht terug de kamer in. Anders zou je na verloop van tijd in een vacuum zitten. Kamer potdicht zou dus niet werken.

[...]

Misschien hier eerst wat onderzoek naar doen? Ik heb nog nooit klachten gehad van buren en woon ook gewoon in een rijtjeshuis. Mijn pa ook. Schoonouders ook. De buren daar waren al aan het klagen toen ik de boel aan het installeren was 8)7. Toen ze eenmaal draaiden gaven ze toe er niets van te horen.
Ik pak 'm even zo goed mogelijk constructief op: waar staat/hangt in deze 3 gevallen de buitenunit? En wat is de positie t.o.v. erfgrens/terras/open ramen/etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Rukapul schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:58:
[...]

Ik pak 'm even zo goed mogelijk constructief op: waar staat/hangt in deze 3 gevallen de buitenunit? En wat is de positie t.o.v. erfgrens/terras/open ramen/etc.?
Ik had in mijn vorige huis de unit (2MXM40) onder het raam aan de voorkant van de huiskamer hangen, tegen de erfgrens aan (als in ~25cm er vanaf). Boven (~2.50m er boven) deze unit zat de hoofdslaapkamer van ons en aan de andere kant die van de buren. Buren hadden altijd de ramen open en waren ook bezorgd over het geluid. Toen het er een paar weken hing merkte (de altijd zeurende) buurman direct op dat hij het eigenlijk compleet niet hoort (Ook niet midden in de nacht als het doodstil is en de unit toch aanstaat tijdens enorme (>26 graden) warmte.) en dat dit hem enorm verbaasde/positief verraste.

Ik had voor de zekerheid overigens ook nog eens de stille (buiten) modus aangezet (is een specifieke functie bij de MXM), maar dat deed ik pas ná de opermerkingen van de buurman.

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 14-05-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 04:59
Loesloes schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 06:26:
Goedemorgen,

Als mag heb ik even een vraag over installeren van de afvoerbuis van mijj mobiele airco.

Vorig jaar werkte die perfect in mijn slaapkamer ,koelde goed en had de slang via afdekraam naar buiten.

Ik laat hem nu door een knutsel vriend, ik kan dat niet zelf, door de muur afvoeren. Dat kan goed in mijn eigen woning maar even vraag of ik het goed heb begrepen hier en elders waar ik informatie heb gezocht.

Als ik de afvoer nu laat maken door de muur is niet meer noodzakelijk dat hij direct onder raam komt he? Ik wil nu hem dan in de hoek plaatsen waar stopcontact is zodat verlengsnoer niet meer nodig is.

Als hij is geïnstalleerd via buiten kanaal kan ik de deur open laten? Ik bedoel je hoeft niet dan perse alles potdicht te hebben op de slaapkamer. Klopt dat? Heb wel altijd mijn rolluiken dicht maar kan raam en deur iets open blijven ?

En is een afdekkapje waar de slang aan binnen muur in slaapkamer komt voldoende die je dan vast schroeft zodat de slang goed vast zit.
En dan een rooster aan buiten muur zodat die netjes afgewerkt word.
Zijn die twee dingen voldoende of moet er in de muur zelf in het gat nog een buis ofzo? Ik heb namelijk aangegeven dat ik voor de spullen zorg.

Maar wie weet ooit.

Voor nu als ik de afvoer nu definitief laat maken door de muur bij de mobiele airco dan haal ik 'm.i het beste uit de airco. Hij deed het al.prima vorig zomer. Kies ik later er wel voor dan is het afvoer kanaal al gemaakt.

Wie kan mij op bovenstaande antwoord geven. Alvast bedankt.
toon volledige bericht
Dat zijn een hoop vragen.

Natuurlijk kan je de deur open houden, voor zover dat gaat. Een vacuum zal niet snel ontstaan, tenzij je onder de binnendeuren ook tochstrips en zo geplaatst heb. Het raam open (als het echt warm is) zou ik dan niet doen, want dan wordt het de airco onnodig moeilijk gemaakt.

Uiteraard maakt de plaatsing dan niet uit. Als de warme lucht maar gewoon het huis uit kan. Een plek andere plek kan, maar let op dat je niet de draden doorboort bij een stopcontact en dat je weet hoe de leidingen lopen!

Afdekkapje en rooster buiten kan voldoende zijn, maar is niet zo lekker voor de isolatie. Ik zou er zelf een beetje pur tussen doen om het goed af te dichten, afhankelijk van de gekozen oplossing (tbv de afvoer door de muur)

Afhankelijk van je muur is het wellicht handig dat de doorgang naar buiten goed vrij is. Met dubbele muur zonder isolatie zou ik er wel iets van een buis indoen, zodat het ook echt naar buiten blijft blazen, maar dat hangt dus af van de situatie en diamater die geboord gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
L.N. schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:09:
[...]

Uiteindelijk zijn we toch voor deze optie gegaan. Een tweede installateur kwam met een vergelijkbare set van Mitsubishi en die was maar €100 goedkoper. Daarnaast heb ik nog 2 afspraken gemaakt, waarvan er 1 niet is op komen dagen en de andere heeft nooit een offerte gestuurd. Maar die stelde ook Maxicool of Tosot voor en vond hen kwalitatief niet onder doen voor Daikin. Hierdoor had ik al minder vertrouwen in hem.

De installateur is KLIK-Airco uit Maasmechelen (BE) en die plaatsen airco's in heel Vlaams en Nederlands Limburg. De installateur heeft gisteren de buiten- en binnenunits geplaatst en heeft dat netjes gedaan. Goed meegedacht, nog wat opmerkingen gegeven dat de plaatsing die wij wilden zou leiden tot een minder mooie afwerking buiten omdat de goten dan een soort zigzag zouden maken. We hebben dit toch zo laten doen omdat de plaatsing binnen belangrijker voor ons was dan het buitenaanzicht. Het was gisteren te koud om de airco's echt te testen, maar tot nu tot is het positief. De binnenunits zijn stil en ook de buitenunit hebben we niet gehoord. Het enige is dat ik de installateur niet goed begrepen had, waardoor de buitenunit te dicht bij de rand van de garage staat en daarmee meer zichtbaar is dan nodig.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Netjes geïnstalleerd!
Heb je ook een condenswaterafvoer door de leidinggoot? Ik heb gedacht aan een soortgelijke contructie over de muur (ga nu voor een simpele versie en hoop zaterdag a.s. aan de slag te kunnen), maar keek wat tegenover een perfect horizontale goot, omdat condenswater dan in de leiding blijft staan met algen en mogelijk stank tot gevolg. Heeft de installateur daar iets over gezegd? Misschien kunnen mensen ook ontkrachten dat dit het geval is hoor, maar ik dacht dat dit een ding kon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Rukapul schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:58:
[...]

In het geval van mijn pa: 2 units in de tuin op de grond. Grens tot buren: denk meter of 5.

Schoonouders; is een hoekhuis, units staan op de garage. Tot erfgrens: 3,5 meter. Zijn zichtbaar voor de buren want hun tuin grenst aan deze garage (afgezien van een poort van een meter ofzo :p).

Bij mij thuis: 1 op de keuken. Tot slaapkamerraam buren: 3,5 meter. De andere twee aan de andere kant van de tuin. Van die op de keuken kan ik me niet voorstellen dat ze 'm nog nooit gehoord hebben dus vraag heb ik specifiek een aantal keer gesteld. Antwoord: nooit iets van gehoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:10
InterCC schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:39:
[...]

Netjes geïnstalleerd!
Heb je ook een condenswaterafvoer door de leidinggoot? Ik heb gedacht aan een soortgelijke contructie over de muur (ga nu voor een simpele versie en hoop zaterdag a.s. aan de slag te kunnen), maar keek wat tegenover een perfect horizontale goot, omdat condenswater dan in de leiding blijft staan met algen en mogelijk stank tot gevolg. Heeft de installateur daar iets over gezegd? Misschien kunnen mensen ook ontkrachten dat dit het geval is hoor, maar ik dacht dat dit een ding kon zijn.
Ja, de condenswaterafvoer zit er ook in. Nu lopen er 12 leidingen door de goot en dat zijn per binnenunit condens, stroom/aansturing, koelvloeistof-aanvoer en koelvloeistof-retour. De installateur heeft niets gezegd over water in een horizontale goot. Ik durf ook niet te zeggen of de goot helemaal horizontaal is of iets afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

InterCC schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:39:
[...]

Netjes geïnstalleerd!
Condensafvoer moet aflopen. Lijkt me logisch. Moet ergens naartoe. Niet voor niets als dit niet kan dat je een condenspomp nodig hebt (dat laatste zien te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
L.N. schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:20:
[...]

Ja, de condenswaterafvoer zit er ook in. Nu lopen er 12 leidingen door de goot en dat zijn per binnenunit condens, stroom/aansturing, koelvloeistof-aanvoer en koelvloeistof-retour. De installateur heeft niets gezegd over water in een horizontale goot. Ik durf ook niet te zeggen of de goot helemaal horizontaal is of iets afloopt.
Gezien de baksteenlijn is die volledig horizontaal.. Mocht het op termijn vreemd ruiken dan zou ik dus eerst kijken naar de condensleiding en die misschien voorzien van anti algen middel of iets dergelijks en even doorspoelen. Niet echt een issue mocht het voorkomen, maar dat lijkt wel te kunnen gebeuren.
Anoniem: 1294558 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:59:
[...]
Condensafvoer moet aflopen. Lijkt me logisch. Moet ergens naartoe. Niet voor niets als dit niet kan dat je een condenspomp nodig hebt (dat laatste zien te voorkomen).
Een pomp is toch enkel als het bij de installatie niet afloopt (daarom schuin naar buiten boren), maar niet voor een constructie als deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 00:26
Even een dubbel check of ik de cijfers over vermogen goed lees. Er staat bij koelen bij de 4mxm80n (als voorbeeld) de volgende getallen:

Totale capaciteit(1)
Min./Nom./Max.

2,39/7,4/8,06KW

Houd dat dus in dat het apparaat minimaal 2,39KW aan energie kwijt moet kunnen om niet pendelen? Als een binnenunit van 2.5KW dus alleen aan staat, dan pendelt het continue?

Of betekend de totale coapaciteit iets anders?

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Ja, dat is precies wat dat betekent. Dus een 2,5 zou dan al op vol vermogen moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alfa159 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:17:
Even een dubbel check of ik de cijfers over vermogen goed lees. Er staat bij koelen bij de 4mxm80n (als voorbeeld) de volgende getallen:

Totale capaciteit(1)
Min./Nom./Max.

2,39/7,4/8,06KW

Houd dat dus in dat het apparaat minimaal 2,39KW aan energie kwijt moet kunnen om niet pendelen? Als een binnenunit van 2.5KW dus alleen aan staat, dan pendelt het continue?

Of betekend de totale coapaciteit iets anders?
Yep. Vandaar dat ik een bloedhekel heb aan die joekels van buitenunits en zelf een 4,2 op een single heb en 2 en 2,5 op een multi.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 14-05-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

InterCC schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:10:

[...]

Een pomp is toch enkel als het bij de installatie niet afloopt (daarom schuin naar buiten boren), maar niet voor een constructie als deze?
Horizontaal vind jij aflopen? Dan blijft je water gewoon staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Anoniem: 1294558 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:22:
[...]

Horizontaal vind jij aflopen? Dan blijft je water gewoon staan.
Ehh, ik schrijf juist dat bij horizontaal het water blijft staan. Waar lees je dat anders, dan pas ik dat even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Een pomp gaat hier geen effect hebben, dat is alleen als het water omhoog afgevoerd moet worden. Dit water zal wellicht in de leiding blijven staan, maar kan niet overstromen, uiteindelijk loopt het wel weg.
De vraag is of het in de leiding problemen kan veroorzaken, dat durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

InterCC schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:25:
[...]

Ehh, ik schrijf juist dat bij horizontaal het water blijft staan. Waar lees je dat anders, dan pas ik dat even aan.
We draaien in cirkels nu. 8) Condensafvoer moet dus niet horizontaal, maar altijd aflopen. Ik gaf als voorbeeld dat als dat dus niet kan je niet voor niets een condenspomp moet gebruiken. Dit gaat alleen volgens mij niet werken op hele lange lengtes.

Sowieso heb ik er alles aan gedaan die dingen niet te gebruiken. Maken extra geluid en zijn storingsgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

I-King schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:27:
Een pomp gaat hier geen effect hebben, dat is alleen als het water omhoog afgevoerd moet worden. Dit water zal wellicht in de leiding blijven staan, maar kan niet overstromen, uiteindelijk loopt het wel weg.
De vraag is of het in de leiding problemen kan veroorzaken, dat durf ik niet te zeggen.
Stilstaande water gaat toch echt stinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Bedankt voor jullie uitleg over het totale vermogen!

Next question:

Bij een woonkamer/keuken combi van 160m3 (kuub dus!). Nieuwbouw uit 2016. Flinke pui met veel glas op het zuid-oosten. Toch factor 30 gebruiken voor het berekenen van het vermogen? Dan kom ik uit op 4800.

4.2kw binnen unit is dan de sweet spot? Of heeft een 3.5 binnen unit andere voordelen?

Wat ik nu snel zie, de 3.5 (single unit) is a+++. De 4.2 is a++. De 3.5 is een klein beetje stiller. De buiten unit van de 3.5 is weer een stuk kleiner en dat is in onze geval dan iets mooier. Alleen is er met de 3.5 dus een vermogen gat van 4800-3500= 1300.

Het gaat om de stylish lijn van daikin.

[ Voor 24% gewijzigd door Alfa159 op 14-05-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Dit is een beetje off-topic, maar als mensen hier ervaring hebben, graag PM sturen!

Als je met de airco ook een werkruimte aan huis koelt, mag je gebruik maken van EIA (Energie investerings aftrek?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alfa159 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:38:
Bedankt voor jullie uitleg over het totale vermogen!

Next question:

Bij een woonkamer/keuken combi van 160m3 (kuub dus!). Nieuwbouw uit 2016. Flinke pui met veel glas op het zuid-oosten. Toch factor 30 gebruiken voor het berekenen van het vermogen? Dan kom ik uit op 4800.

4.2kw binnen unit is dan de sweet spot? Of heeft een 3.5 binnen unit andere voordelen?

Wat ik nu snel zie, de 3.5 (single unit) is a+++. De 4.2 is a++. De 3.5 is een klein beetje stiller. De buiten unit van de 3.5 is weer een stuk kleiner en dat is in onze geval dan iets mooier. Alleen is er met de 3.5 dus een vermogen gat van 4800-3500= 1300.

Het gaat om de stylish lijn van daikin.
160m3 zou ik de 4,2 nemen. 3,5 ga je het niet mee redden. Voor 160m3 is een 4,2 (heb ik ook) al niet ruim bemeten zeker als je geen zonwering hebt op het glas.

En Stylish betaal je je blauw vanwege de looks. Is niet beter dan een FTXM. Maar jouw centen natuurlijk.

Subsidie? Neemt de Belastingdienst de ruimte nu ook in aanmerking als onderdeel van een eigen zaak? Mijn vrouw is ambulant kapster en werk ook administratie etc in een kantoortje af maar weet zeker dat dit niet als onderdeel van het bedrijf door fiscus wordt gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa159
Thanks @Greenisthebest !

Ik denk dat ik eindelijk mijn perfecte combi heb gevonden:"

De binnen units:
FTXA42 (woonkamer)
FTXA25 (slaapkamer op 1ste)
FVXM35 (vloermodel, voor zolder)

De buiten units:
Twee keer de 2mxm50

Bij een singleunit + de 2mxm50 wordt het aanzicht ook lelijker, omdat ik dan units van verschillende grootte krijg. Nu zijn ze allebei identiek en heb ik een extra poort, mocht ik later een vierde binnen unit willen in 1 van de slaapkamers.

Over de subsidie: Ik ga anders op HigherLevel forum kijken. Ik weet dat sommige bevriende ZZP'ers zo'n werkkamer wel zakelijk inrichten en zoveel mogelijk afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:29
Lijkt wel een beetje op snake zo :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LdTPb82FZfVxSBxv9XfTycg9Gw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BbRB7gHbJixeSjbvrp1MfxyQ.jpg?f=user_large

Maar goed om te horen dat je tevreden bent!

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Nog een vraagje puur uit nieuwsgierigheid. Heeft iemand de Daikin Stylish in het wit op een muur met RAL9010?

Zou die persoon een foto kunnen delen? Ik ben heel erg benieuwd of de stylish wit lijkt naast de 9010 of juist gelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alfa159 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:34:
Thanks @Greenisthebest !

Ik denk dat ik eindelijk mijn perfecte combi heb gevonden:"

De binnen units:
FTXA42 (woonkamer)
FTXA25 (slaapkamer op 1ste)
FVXM35 (vloermodel, voor zolder)

De buiten units:
Twee keer de 2mxm50

Bij een singleunit + de 2mxm50 wordt het aanzicht ook lelijker, omdat ik dan units van verschillende grootte krijg. Nu zijn ze allebei identiek en heb ik een extra poort, mocht ik later een vierde binnen unit willen in 1 van de slaapkamers.
Over de subsidie: Ik ga anders op HigherLevel forum kijken. Ik weet dat sommige bevriende ZZP'ers zo'n werkkamer wel zakelijk inrichten en zoveel mogelijk afschrijven.
toon volledige bericht
Ligt er natuurlijk aan wat je doet als ZZP-er. Als jij bijv hele dagen daar werkt omdat je webdesign doet of een administratiekantoor hebt dan is het wezenlijk onderdeel van je bedrijf. Mijn vrouw is kapster aan huis. Als ze 2 uur per week in onze "kantoorruimte" bezig is, is het veel. Ligt overigens ook aan je winst of het interessant is. Bij weinig omzet, lees aanslag nu al nihil, is het niet interessant want de regeling mag je aftrekken van je winst.

NB: hoe ga jij op een multi 50 een tweede hangen als er al een 4,2 aanhangt? Kan je ze nooit hard belasten als ze alletwee tegelijk draaien. Is wel heeeeeeeeeeel veel onder dimensioneren. Je bent gewaarschuwd. Links of rechtsom zijn die units toch lelijk. Gelijk goed doen. 8)

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 14-05-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alfa159 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:41:
Nog een vraagje puur uit nieuwsgierigheid. Heeft iemand de Daikin Stylish in het wit op een muur met RAL9010?

Zou die persoon een foto kunnen delen? Ik ben heel erg benieuwd of de stylish wit lijkt naast de 9010 of juist gelig.
Ik zou op een witte muur nooit een witte hangen want dat ding gaat hoe dan ook verkleuren, lees geler worden, op den duur. Ik heb wel een witte unit, maar heb dan ook nergens witte muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 07:24
Beste tweakers, ik sta op het punt een knoop door te hakken voor een airco bij ons op zolder en ik twijfel eigenlijk nog tussen 2 uitvoeringen en was benieuwd of iemand even wil meedenken.

Doel:
1. Primair het koelen van de zolder (ca. 65 m3).
2. Daarnaast de verdieping eronder laten meeprofiteren door plaatsing boven het trapgat.

Ik weet het, niets koelt zo goed als een unit op elke kamer, maar dat zou kwa kosten en installatie/ leidingen en grote airco's in de kamers onwenselijk zijn. Bovendien blijft het in de slaapkamers meestal behaaglijk, alleen op de aller heetste dagen van het jaar kan het daar oplopen tot zo'n 27 graden, terwijl de zolder al heel snel 30+ wordt. Het hoeft in de slaapkamers dan ook geen 20 graden te worden maar als het een paar graden kan schelen zou het fijn zijn. Bij elkaar zo'n 70m3

Zolder + 1e verdieping en overloop zijn bij elkaar in totaal zo'n 150m3. De zolder is matig geïsoleerd, beneden redelijk, dus ik kom uit op grofweg 65 * 50 + 70*40 = 6kw benodigd koelvermogen.

Een installateur is langsgeweest en zegt dat eigenlijk een 3.5kw unit genoeg zou moeten zijn. Voor alleen de zolder zou dat moeten kloppen inderdaad maar omdat ik ook het trapgat in blaas lijkt me dat niet voldoende, ik ga daarom liever voor minimaal 5kw.

De keuze is gevallen op Mitsubishi Electric en ik twijfel nu tussen deze twee modellen:

WSH-AP50 (5kw koelvermogen, 80 cm brede binnenunit, air volume = 100 tot 258 L/S)
WSH-AP60 (6kw koelvermogen, 110 cm brede binnenunit, air volume = 156 tot 316 L/S)

Zoals je ziet is de 6.0 binnenunit een stuk breder en kan aanzienlijk meer lucht verversen, maar wellicht is dit overkill of behaal ik er toch geen voordeel uit? Ik wacht nog op het horen van de meerprijs ervan. Maar ondertussen ben ik erg benieuwd naar jullie mening of ervaringen. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
cdhughes schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:27:
Beste tweakers, ik sta op het punt een knoop door te hakken voor een airco bij ons op zolder en ik twijfel eigenlijk nog tussen 2 uitvoeringen en was benieuwd of iemand even wil meedenken.

Doel:
1. Primair het koelen van de zolder (ca. 65 m3).
2. Daarnaast de verdieping eronder laten meeprofiteren door plaatsing boven het trapgat.

Ik weet het, niets koelt zo goed als een unit op elke kamer, maar dat zou kwa kosten en installatie/ leidingen en grote airco's in de kamers onwenselijk zijn. Bovendien blijft het in de slaapkamers meestal behaaglijk, alleen op de aller heetste dagen van het jaar kan het daar oplopen tot zo'n 27 graden, terwijl de zolder al heel snel 30+ wordt. Het hoeft in de slaapkamers dan ook geen 20 graden te worden maar als het een paar graden kan schelen zou het fijn zijn. Bij elkaar zo'n 70m3

Zolder + 1e verdieping en overloop zijn bij elkaar in totaal zo'n 150m3. De zolder is matig geïsoleerd, beneden redelijk, dus ik kom uit op grofweg 65 * 50 + 70*40 = 6kw benodigd koelvermogen.

Een installateur is langsgeweest en zegt dat eigenlijk een 3.5kw unit genoeg zou moeten zijn. Voor alleen de zolder zou dat moeten kloppen inderdaad maar omdat ik ook het trapgat in blaas lijkt me dat niet voldoende, ik ga daarom liever voor minimaal 5kw.

De keuze is gevallen op Mitsubishi Electric en ik twijfel nu tussen deze twee modellen:

WSH-AP50 (5kw koelvermogen, 80 cm brede binnenunit, air volume = 100 tot 258 L/S)
WSH-AP60 (6kw koelvermogen, 110 cm brede binnenunit, air volume = 156 tot 316 L/S)

Zoals je ziet is de 6.0 binnenunit een stuk breder en kan aanzienlijk meer lucht verversen, maar wellicht is dit overkill of behaal ik er toch geen voordeel uit? Ik wacht nog op het horen van de meerprijs ervan. Maar ondertussen ben ik erg benieuwd naar jullie mening of ervaringen. Alvast bedankt!
toon volledige bericht
Meer dan een 4.2 model zou ik niet doen. 6 is echt extreem over bemeten en 5 is ook erg fors. Toegegeven; het is een zolder én je wilt een hele verdieping pakken. Maar ik doe met een aardig geïsoleerde huiskamer en keuken van 150m³, het met de spreekwoordelijke 2 vingers in de neus met een 4.2 kW FTXM van Daikin. Ik had hier ook prima een 3.5 kunnen hangen.

Als je dan toch wilt vasthouden aan een grotere unit; doe niet meer dan het 5 model. 6 is echt waanzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 18:18
Even checken bij de experts hier of deze set kan.
Mijn woonkamer / eetkamer / keuken is 109m3. Tussen keuken en woonkamer kan ik een deur plaatsen. De woon- en eetkamer is 1 ruimte. Voor deze ruimte lijkt mij 4,2 kW ok.
Mijn slaapkamer is 48 m3. Eigenlijk iets kleiner, want ik heb het hoogste punt van het schuine dak genomen in het midden van de kamer. Het plafond loopt dus af naar twee kanten. Zoveel maakt dat niet, want 2,0 kW is de kleinste airco binnenunit, dus die voldoet daar wel.

Met al deze data in acht heb ik de volgende set op het oog:

Panasonic CS-TZ42WKEW
Panasonic CS-TZ20WKEW
Panasonic CU-2Z50TBE

Wat ik vreemd vindt is dat die 50 in het typenummer van de inverter staat voor 5 kW. Mijn twee binnenunits zijn bij elkaar 6,2 kW. Dus heb ik dan wel een juiste buitenunit? Aan de andere kant heeft Panasonic zelf ook all-in-one kits waarbij dezelfde buitenunit zit en twee binnenunits die samen 6 kW zijn. Daarbij wordt gesteld dat beide units tegelijk zijn te gebruiken. Ook lijkt een 6,2 of 6 of 6,5 kW multi buitenunit niet te bestaan. 5kW is de max.

De buitenunit is bewust dat model. Ik had ook de 2TZ50TBE op het oog, maar de 2Z verbruikt minder stroom. Ja, de 2TZ is duurder, maar dat prijsverschil is er, doordat de 2Z A+++ is, in een jaar weer uit.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ik volg dit topic al een tijd, wat veel informatie, geweldig! We wonen in een gerenoveerd, spouw gevuld en HR++ glas, wederopbouw hoekwoning en hadden afgelopen zomer veel last van de hitte. Een airco zou hierin uitkomst bieden, door de beperkte aantal ruimtes zouden we zelfs de woning met de airco's kunnen verwarmen.

We willen daarom een multisplit kopen met 3 binnenunits. één voor de woonkamer-keuken á 35m2, ca 90m3 en hoofdslaapkamer 14m2, ca 34m3. Beide op zuidwesten georiënteerd. De werkkamer 11m2, ca 26m3 is op noord-oosten georiënteerd. Een nog kleinere kamer gaan we niet voorzien. Doordat het een hoekwoning betreft kan de montage eenvoudig op de kopgevel.

Plattegrond begane grond: https://1drv.ms/u/s!AsnTRZvnPlbBiZsN3BwxkfmYKBKktg?e=eR3JRv
Plattegrond verdieping: https://1drv.ms/u/s!AsnTRZvnPlbBiZsPlRroGsYEadqYnQ?e=b6HdbT

Het idee is om een set te importeren uit italie/polen en deze door een bevriende loodgieter aan te laten sluiten. Heb ooit eens gelezen wat er allemaal nog bij komt aan materiaal, maar kan dit helaas niet meer terugvinden.. Weten jullie wat er nog allemaal bij komt qua materiaal? Is de montage met meerdere koppelstukken of moet er gelast worden?

Heb dit setje op het oog: https://www.caldaiemurali...52rcj-7-9-12-a-a-new.html Omdat we ook willen verwarmen, en hij dus vaak aan zal staan is dit stille model ideaal. Helaas wel maar A+ voor verwarmen. Zijn er nog betere opties?

[ Voor 6% gewijzigd door MarcelP102 op 14-05-2020 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
rimave schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:03:
Mijn woonkamer / eetkamer / keuken is 109m3. Tussen keuken en woonkamer kan ik een deur plaatsen. De woon- en eetkamer is 1 ruimte. Voor deze ruimte lijkt mij 4,2 kW ok.
Mijn slaapkamer is 48 m3. Eigenlijk iets kleiner, want ik heb het hoogste punt van het schuine dak genomen in het midden van de kamer. Het plafond loopt dus af naar twee kanten. Zoveel maakt dat niet, want 2,0 kW is de kleinste airco binnenunit, dus die voldoet daar wel.

Panasonic CS-TZ42WKEW
Panasonic CS-TZ20WKEW
Panasonic CU-2Z50TBE

Wat ik vreemd vindt is dat die 50 in het typenummer van de inverter staat voor 5 kW. Mijn twee binnenunits zijn bij elkaar 6,2 kW. Dus heb ik dan wel een juiste buitenunit? Aan de andere kant heeft Panasonic zelf ook all-in-one kits waarbij dezelfde buitenunit zit en twee binnenunits die samen 6 kW zijn. Daarbij wordt gesteld dat beide units tegelijk zijn te gebruiken. Ook lijkt een 6,2 of 6 of 6,5 kW multi buitenunit niet te bestaan. 5kW is de max.

De buitenunit is bewust dat model. Ik had ook de 2TZ50TBE op het oog, maar de 2Z verbruikt minder stroom. Ja, de 2TZ is duurder, maar dat prijsverschil is er, doordat de 2Z A+++ is, in een jaar weer uit.
toon volledige bericht
1. Je kan voor die ruimte prima af met een 3.5 zelfs. Tenzij je 0 zonwering hebt en een doorzonwoning met veel ramen op het zuiden en het huis niet geïsoleerd is.
2. Je hoeft niet 1 op 1 aan vermogen van de binnen en buitenunits hebben. Ik heb bijv een 2.5 + 4.2 op een 5.0 buiten unit. De redenatie hiertoe is dat ik niet verwacht dat beide units, tegelijkertijd vol vermogen vragen én dat de 4.2 unit (huiskamer/keuken van 150m³) het belangrijkste is overdag. De 25 unit hangt in de slaapkamer en is vooral in de avond en nacht aan en belangrijk. Zelfs al zou de 25 unit kortstondig vol vermogen vragen dan houd ik zat over voor de 4.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Notna schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:56:
[...]

Meer dan een 4.2 model zou ik niet doen. 6 is echt extreem over bemeten en 5 is ook erg fors. Toegegeven; het is een zolder én je wilt een hele verdieping pakken. Maar ik doe met een aardig geïsoleerde huiskamer en keuken van 150m³, het met de spreekwoordelijke 2 vingers in de neus met een 4.2 kW FTXM van Daikin. Ik had hier ook prima een 3.5 kunnen hangen.

Als je dan toch wilt vasthouden aan een grotere unit; doe niet meer dan het 5 model. 6 is echt waanzin.
Zelfs 4,2 lijkt me ook zinloos. Die unit gaat toch moduleren of wat hij kwijt kan. Ik heb hier een 2,5 op een slaapkamer en koel zo een beetje de gang mee en de kamers op noord nog minder en die regelt ook gewoon lekker terug op de kamer waar hij hangt. Hang ik daar een 4,2 zal hij net zo snel terug moduleren en dat vermogen hangen is dus compleet zinloos. Zo ook op een zolder hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-05 17:16
Ik denk dat ik in de slaapkamer aan de zonkant ook maar een airco hang.
Vorige zomer was het daar 33 graden :-(
de kamer is 2.5x4meter een 2.5kw is al overkill denk ik, al wil ik er ook mee verwarmen.

[ Voor 11% gewijzigd door Goofy1978 op 14-05-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goofy1978 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:18:
Ik denk dat ik in de slaapkamer aan de zonkant ook maar een airco hang.
Vorige zomer was het daar 33 graden :-(
de kamer is 2.5x4meter een 2.5kw is al overkill denk ik, al wil ik er ook mee verwarmen.
Zonwering? Geen denk ik. Altijd daar mee beginnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 14-05-2020 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-05 17:16
Anoniem: 1294558 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:24:
[...]

Zonwering? Geen denk ik. Altijd daar mee beginnen.
Een rolgordijn en nog gewone gordijnen.
Rolluik gaat niet ivm de goot dan kan het raam niet meer open, maar bedankt voor de tip :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Goofy1978 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:35:
[...]

Rolluik gaat niet ivm de goot dan kan het raam niet meer open, maar bedankt voor de tip :)
Heb hem hier al vaker geplaatst. Zonwerende folie aan de buitenkant plakken. Scheelt zeker 5 tot 7 graden. Ook met airco interessant want dat scheelt je stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:39
Anoniem: 1294558 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:36:
[...]

Heb hem hier al vaker geplaatst. Zonwerende folie aan de buitenkant plakken. Scheelt zeker 5 tot 7 graden. Ook met airco interessant want dat scheelt je stroom.
Een vraag wat kost de folie per m2 als het wordt geplakt.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-11-2022

glm

Ik heb een vraag over de plaatsing van een condenswaterpomp. Ik heb gezocht in het forum, maar geen antwoord gevonden. Vandaar dat ik hem maar even in de groep gooi.

Voor mijn Daikin FTXJ Emura 3,5kW ontkom ik niet aan de plaatsing van zo'n pompje. Ik moet aan de achterkant schuin omhoog door de muur, om bij de plaats voor de buiten unit te komen. Ik hoef dus maar max 1 meter omhoog en maar 2 meter ver. Heb geen mogelijkheid om het water naar beneden toe af te laten vloeien vanaf de binnenunit.

Kan de condenswaterpomp in de Daikin FTXJ geplaatst worden? Of is daar geen ruimte voor?
Iemand ideeën hoe ik het op kan lossen en evt advies welke pomp het beste is?
Alvast bedankt.

[ Voor 1% gewijzigd door glm op 14-05-2020 18:49 . Reden: iets verduidelijkt. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

wizzopa schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:43:
[...]

Een vraag wat kost de folie per m2 als het wordt geplakt.
Ik heb dit in 2016 betaald voor een serre met 8 meter glas zo'n 2,50 hoog. Zal nu denk ik iets duurder zijn want alles is duurder.

De zonwerende spiegelende folie (tint nader te bepalen) voor de door u genoemde ramen, bied ik aan voor: € 373,89 incl. btw

Montage aan de buitenzijde € 223,85
Montage aan de binnenzijde € 199,65

prijzen zijn incl. btw

Met vriendelijke groet,
Cees van Raamfolie-Winkel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-05 21:28

BTS

rimave schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:03:

Panasonic CS-TZ42WKEW
Panasonic CS-TZ20WKEW
Panasonic CU-2Z50TBE

toon volledige bericht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88skfb4LuFPeSHXeDCUU5IqJwIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9izRWJ9DEkPcd2uY6fU5Y5kg.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het goed begrijp kan die unit maximaal 7,7 kW gecombineerd vermogen aan.
Minimaal vermogen is 3,2kW.
Wat ik graag wil weten wat voor jou de beweegredenen zijn om voor de binnenunits te gaan voor de TZ Variant? Ik zelf heb de Etherea (3,5 kW en 2,5kW alleen geen Multisplit).

Je geeft aan 109m³ voor alles bij elkaar beneden, ik zit op 100m³ en ben uitgekomen op een 3,5kW. Vanwaar jouw voorkeur voor de 4,2?

En laatste toevoeging: de CS-TZ42WKEW kan ik niet vinden, bedoel je niet VKEW als type aanduidelijk? (dat is het laatste type met ingebouwde wifi, het oudere type eindigt op TKEW en is zonder de ingebouwde wifi)

[ Voor 7% gewijzigd door BTS op 14-05-2020 19:08 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Dubbelpost vanuit: Anoniem: 1294558 in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Had vandaag hier een servicemonteur van Daikin omdat ik een probleempje had en leverancier veel verder weg zit dan Daikin. Met hem nog wat staan praten en verrassende info:

1) Hoe komt het dat mijn unit bijvoorbeeld 23 graden meet (zie app) en op 21 staat ingesteld en niet afslaat. Dat komt omdat die thermometer rechtsonder de unit zit en de unit niet op die thermometer regelt maar op de aanzuiglucht bovenin de unit.
2) Hoe vaak moet ik nu eigenlijk laten servicen bij intensief gebruik want ik verwarm er ook mee, dus veel uren? Heel simpel meneer. Het is een gesloten systeem dus al die verhalen over koelmiddel vullen is onzin. Na 10 jaar zal er iets uit zijn, maar niet noemenswaardig. Als u zorgt dat u de aanzuiging van de buitenunit bladvrij houdt en eens per jaar eens goed uitborstelt, de filters binnen netjes reinigt en de condensbak met tablet reinigt eens per 5 jaar en dan ook de verdamper met reinigingsvloeistof met zo'n fles met schuine tuit inspuit en dan daarna fors laat koelen bent u klaar.

Kijk dat is nog eens objectieve eerlijke info waar we wat mee kunnen. Onderhoud bangmakerij en dure contracten ;w Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 18:18
@BTS De TZ variant is goedkoper. :)
Ik wil ook eerst voor die Etherea gaan in het zilver, maar toen kwam ik de TZ serie tegen. Iets kleiner en wat goedkoper. Echter kan ik het verbruik van de units niet vinden. De TZ is namelijk A++ en de Etherea A+++.
Misschien dat ik alsnog overstag ga, echter is de set met Etherea ipv de TZ wel 308 euro duurder.

Die 4,2 kw kom ik op omdat er ergens stond om de m3 met een factor 40 te vermenigvuldigen en dan kom je op de 4,2 kW. Althans 4,4 kW.

[ Voor 16% gewijzigd door rimave op 14-05-2020 19:40 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdhughes
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 07:24
@Notna @Greenisthebest Bedankt voor jullie reacties! Goed om te horen dat ik de stap naar 6 kennelijk niet hoef te maken. Ik denk toch dat ik het bij de 5 hou. Misschien hebben jullie gelijk dat het ook met minder zou kunnen, maar ik heb liever iets te veel vermogen dan te weinig. Op zolder heb je toch te maken met zowel de zon die er de hele dag op staat en daarnaast ook alle warmte die van beneden naar boven stijgt. En met zoveel aangesloten open ruimtes (via het trapgat) werkt koeling toch minder efficient dan in een (goed geisoleerde) woonkamer die je goed af kan sluiten.

Ik zou wel benieuwd zijn of er anderen zijn met ervaringen van een airco op zolder boven het trapgat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

cdhughes schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:28:
@Notna @Greenisthebest Bedankt voor jullie reacties! Goed om te horen dat ik de stap naar 6 kennelijk niet hoef te maken. Ik denk toch dat ik het bij de 5 hou. Misschien hebben jullie gelijk dat het ook met minder zou kunnen, maar ik heb liever iets te veel vermogen dan te weinig. Op zolder heb je toch te maken met zowel de zon die er de hele dag op staat en daarnaast ook alle warmte die van beneden naar boven stijgt. En met zoveel aangesloten open ruimtes (via het trapgat) werkt koeling toch minder efficient dan in een (goed geisoleerde) woonkamer die je goed af kan sluiten.

Ik zou wel benieuwd zijn of er anderen zijn met ervaringen van een airco op zolder boven het trapgat.
Ik zeg 3,5. Je redeneert nu precies als veel installateurs. Wat heb je aan veel vermogen als je het niet kwijt kan? Aan een Porsche heb je ook niets in NL. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-05 21:28

BTS

rimave schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:23:
@BTS De TZ variant is goedkoper. :)
Ik wil ook eerst voor die Etherea gaan in het zilver, maar toen kwam ik de TZ serie tegen. Iets kleiner en wat goedkoper. Echter kan ik het verbruik van de units niet vinden. De TZ is namelijk A++ en de Etherea A+++.
Misschien dat ik alsnog overstag ga, echter is de set met Etherea ipv de TZ wel 308 euro duurder.

Die 4,2 kw kom ik op omdat er ergens stond om de m3 met een factor 40 te vermenigvuldigen en dan kom je op de 4,2 kW. Althans 4,4 kW.
Ik heb de TZ20WKEW gevonden https://www.klimate.nl/pa...wandmodel-multisplit.html

"Opgenomen vermogen koelen (kWh) 0,49"

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@rimave

Uit de datasheets: TC: Total capacity, SHC: Sensible Heat Capacity, IP: Input Power

TZ Versie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkMRIv9wUj1qcjfkgH0ldzMadBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zF6PGpxGM3cB2NGKgsyPcURa.png?f=fotoalbum_large

Bij binnen 20 graden, buiten 25 lees ik capaciteit 3553W, input 764W = 4,65 COP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXb7KX1REaLBq3IGHeZjLQ6nzho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xqv8W166dA7SmlsSzVlGqMrM.png?f=fotoalbum_large

Bij binnen 20 graden, buiten 25 lees ik capaciteit 3579W, input 655W = 5,46 COP

Zo'n 15% zuiniger als ik goed reken in dit voorbeeld.

Datasheet TZ: https://www.climadirect.c...en/service-manual-471.pdf Blz 182
Datasheet Etherea: https://www.climamarket.bg/wp-content/uploads/SM-Z_VKE.pdf Blz 173

Ik weet niet precies wat Sensible Heat Capacity in dit geval betekent.

Kijk je naar de jaarverbruiken (en volgens mij is dat een standaard calculatie:
TZ: Warmen: 852 kWh / Koelen: 490 kWh
Eth: Warmen: 769 kWh / Koelen: 430 kWh

Verschil: Warmen: 10% / Koelen 12% minder verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Goofy1978 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:35:
[...]

Beste is screens aan de buitenkant. Kun je ook redelijk goedkoop zelf maken en dan met drukknopen op de ramen cq. kozijnen. Ik heb balkondeuren en een raam. Screen kon ook niet. maar wel lossen stukken op de deuren en raam. En ze kunnen gewoon open.
Vond het vorig jaar enorm schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 10:16
Heeft er hier iemand ervaring met het wegwerken van een binnenunit, bijvoorbeeld in een kast met rooster ervoor?
Zou zoiets kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 18:51

manon

het leven gaat niet over rozen

Oldchatterman schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:32:
Heeft er hier iemand ervaring met het wegwerken van een binnenunit, bijvoorbeeld in een kast met rooster ervoor?
Zou zoiets kunnen werken?
Dit werkt prima
Je moet dan een kanaal unit zoeken
Stukje kanaal tussen de unit en rooster
https://www.stulz-benelux.com/nl/s-serie/mhi-fdum-40-60-vh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 10:16
Volgens mij is een kanaalunit vaak te diep om in een kast weg te werken, tenminste ik kan geen ondiepe modellen vinden.

Wat zou er gebeuren als je een normale wandunit in een kast zou stoppen, waarbij de bovenkant van de kast uiteraard open is om voor toevoerlucht te zorgen.
Pagina: 1 ... 48 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"