Vraag over voorkomen van resoneren, trillingen en geluidsoverlast en plaatsingstips.
Ik wil de buitenunit (roze op de tekening) van een
Qlima SC5248 (5kW) boven de driehoekige entree achter de voordeur plaatsen. Binnenmaten van de driehoek staan in de tekening. Parallel aan de rode lijn ligt een stalen dragende balk. De andere wanden zijn hout opbouw op een gemetselde fundering. Het dak bestaat ook uit houten balken, isolatie en bitumen. Gebruik zal vooral zijn voor verwarmen via één binnenunit en sporadisch voor koelen in de zomer.
De buitenunit wilde ik gaan monteren op
Airco Trillingsdempende Montagebalk SUMO-450
De maten van de buitenunit zijn lxdxh 800x333x554mm en deze komt op 2,70m boven peil te staan richting het N-O, op iets meer dan 30cm afstand van de achterliggende bovenverdieping volgens voorschrift. Moet ik ipv de SUMO-450 de
SUMO-600 nemen om problemen bij storm te voorkomen? Zijn genoemde montagebalken echt beter dan
deze? Moeten er nog rubber matten en/of tegels als ballast (verschuiven bij storm) of demping onder, al dan niet via
vibratiedempers?
Ik lees ook dat de buitenunit waterpas moet staan. Het dak is echter op afschot. Hoe doe je dat met die trillingsdempende montagebalken?
Buiten wil ik de leidingen onderbrengen in airco goten maar hoe doe je dat met de U-bocht vanaf de buitenunit? Zijn daar speciale passtukken voor?
Binnen komen de leidingen in een vals plafond te liggen. Moet ik daar ook goten gebruiken?
De binnenunit lxbxh 957x213x302mm moet volgens de handleiding rondom een minimale vrijheid hebben. Echter, de woonkamer is in totaal slechts 2,36m hoog. De bovenste 10cm zijn balken (rood) die haaks op de binnenunit staan, met 56cm ruimte tussen de balken (61cm h-o-h, geverfde stalen balken). Mijn idee was om de binnenunit 1cm onder de balken te monteren om overdracht van geluid te voorkomen. Blijft dus 11cm over tussen de bovenkant binnenunit en het plafond. Is dat te weinig?
Onder de binnenunit blijft dan 1,95m ruimte over. Meer is er niet. Is dat te weinig?
Als jullie tips hebben over betere bevestigingsmaterialen/methodes of goedkopere leveranciers houd ik me aanbevolen!
Zelf heb ik mogelijk nog een tip voor luitjes die net als ik zelf een airco met voorgevulde leidingen willen monteren: bij Datona hebben ze een
insteek momentsleutel voor 69 Euro inclusief verzendkosten. En op dit moment krijg je via de actiecode XR20 daar 20% korting op zodat je 55,20 betaald.
Of zijn er Tweakers die op een andere manier de vereiste aanhaalmomenten realiseren?