Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.343.540 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-05 22:20
rupsen schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:13:
[...]

Ik denk dat je nog een verloop nippel van 1/4" naar 5/16" nodig hebt. Of zit die er bij?

En R12? of bedoel je R32? Want die is zeker niet gelijk aan R134a
Dat is even de vraag inderdaad en was mij niet heel duidelijk, heb het nog niet helemaal uitgepakt, morgen even checken.
En ik heb bedoel idd R32.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Weet iemand de sleutelmaten van 1/4 & 3/8 flare koppelingen?
Dat zijn gewoon metrische maten neem ik aan?

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 04:59
-Junkiexp- schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:14:
Die flares moeten gewoon met een steeksleutel aangedraaid kunnen worden, maar de maat durf ik niet te zeggen. Er zijn ook meerdere soorten flares. In de veel video's en beschrijvingen zie je bahco's gebruikt worden ipv steekseutels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52
-Junkiexp- schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:14:
1/4 = 17 mm 3/8 = 22 mm

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 10:16
Ik wil 4 binnenunits plaatsen in 4 slaapkamers (33 m3 per slaapkamer).

Kan ik dan beter 2x duosplits nemen of 1x quatrosplit?

De buitenunit(s) kan ik het beste op het platte dak boven de slaapkamers kwijt. Bestaan er leidinggoten om de koelleidingen mooi over het platte dak te geleiden, zonder dat het de afloop van regenwater beinvloed?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:45
@Oldchatterman er is hier al veel over geschreven, ik zou zeggen lees het topic een beetje door. Alvast één om mee te beginnen: BastaRhymez in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
-Junkiexp- schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:38:
[...]

Dat is even de vraag inderdaad en was mij niet heel duidelijk, heb het nog niet helemaal uitgepakt, morgen even checken.
En ik heb bedoel idd R32.
Ik denk dat er alleen een verloop van 1/4" naar 3/8" in zit. die is voor de vacuum pomp. Die is normaal gesproken 3/8", en op de foto lijkt de meterset alleen 1/4" aansluitingen te hebben.

R32 heeft een hogere werkdruk, eigenlijk dezelfde als R410a (is een mengsel waar R410a in zit)

Deze danfoss app is wel handig om te vergelijken

https://play.google.com/s...com.danfoss.koolapp&hl=nl

[ Voor 5% gewijzigd door rupsen op 07-05-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@InterCC @wizzopa

Dank, ik vroeg het omdat ik het officieel met een momentsleutel wilt vastzetten, dat moet dan met een insteekmomentsleutel.
Die wilde ik sowieso al eens hebben voor het sleutelen aan auto's dus die heb ik net maar besteld:

Afbeeldingslocatie: https://www.datona.nl/media/catalog/product/cache/image/470x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/4/1/4113-b-insteek-momentsleutel-koffer-_detail-13-108-nm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@rupsen

Het was met niet geheel duidelijk dus ik heb dat gegokt, ga het vanzelf zien.
En anders nog even een verloopje erbij bestellen.

Morgen de steiger opbouwen en dan ga ik de leidingen en leidinggoten plaatsen.
We hebben een hoekhuis en de buitenunit hangt op 1 meter hoog aan de muur uit de zon, wind en regen dus dat is wel echt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:00
ik zit een beetje in een dubio.

Ik wil een set bestellen uit portugal. We willen een 3.5kw hangen op de overloop (boven het trappengat (zie foto). Mijn vrouw denkt (en 1 bedrijf die is langs geweest) dat een 3.5kw op de overloop voldoende koeling zal brengen aan de omliggende kamers. Dat is onze slaapkamer a 40m2 en dan nog 2 kinderkamers a 25m2. Mijn mening is om op onze slaapkamer nog een extra binnenunit te hangen van 2.5KW omdat ik niet geloof dat die 3.5kw onze kamers allemaal koel gaat houden. Het zal wel aangenamer zijn en minder plakkerig maar echt koel betwijfel ik. Daarom dacht ik zelf om een zwaardere buitenunit te bestellen en mocht het niet koel genoeg zijn dan kan ik die 2.5kw binnenunit later alsnog erop aansluiten. Nadeel is wel weer als het wel koel genoeg blijkt te zijn dan heb je 403,18 voor noppes geïnvesteerd en dat had ik dan beter kunnen gebruiken voor de montage en in bedrijfstelling van de airco.
Het zou mij enorm helpen als jullie met zoveel ervaring willen aangeven wat jullie zouden doen. Een zwaardere buitenunit nemen of toch die centen in de zak houden. Mocht het echt niet koel zijn dan krijg je in het ergste geval een 2e unit aan de buitenmuur. Het zou mij enorm helpen in de keus die ik deze week wil maken.

multisplit
2MXM50M9 1 € 923,42
FTXM35N 1 € 383,76
totaal= €1307,18

Monosplit
Daikin SB-FTXM35N €904

verschil is 403,18.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lz9fioHUoZv_CLSuNPTxgcwiYmk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3L6XZt3YrBGaADAMUp5FXdF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibC-CSjDNyXFe5rhmS8J4JTtTo4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7tWTOkI8LfnsFfms9YsAGAq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SQY2moaLASsy-d128HiHvNyaaM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzhNBSsA88n4GONVlaHYJUZ4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSlAlTOCs4S3JlVij_gOlHpS2Ac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3w1TvkfaAoc0CoMtt1MsYXHP.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:40

manon

het leven gaat niet over rozen

Oldchatterman schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:34:

De buitenunit(s) kan ik het beste op het platte dak boven de slaapkamers kwijt. Bestaan er leidinggoten om de koelleidingen mooi over het platte dak te geleiden, zonder dat het de afloop van regenwater beinvloed?
Leiding goten voor op de muur kun je ook voor op platte dak gebruiken.
Kijk eens bij warmte service daar kun je goten bochten ect. vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
rupsen schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:13:
[...]

Ik denk dat je nog een verloop nippel van 1/4" naar 5/16" nodig hebt. Of zit die er bij?

En R12? of bedoel je R32? Want die is zeker niet gelijk aan R134a
Je had gelijk, zat er inderdaad niet bij.
Moet morgen nog even bij de verwarmings groothandel zijn die ook koeling doet dus dan neem ik die gelijk mee, was gelukkig op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:51
harrybeuker schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:11:
ik zit een beetje in een dubio.

Ik wil een set bestellen uit portugal. We willen een 3.5kw hangen op de overloop (boven het trappengat (zie foto). Mijn vrouw denkt (en 1 bedrijf die is langs geweest) dat een 3.5kw op de overloop voldoende koeling zal brengen aan de omliggende kamers. Dat is onze slaapkamer a 40m2 en dan nog 2 kinderkamers a 25m2. Mijn mening is om op onze slaapkamer nog een extra binnenunit te hangen van 2.5KW omdat ik niet geloof dat die 3.5kw onze kamers allemaal koel gaat houden. Het zal wel aangenamer zijn en minder plakkerig maar echt koel betwijfel ik. Daarom dacht ik zelf om een zwaardere buitenunit te bestellen en mocht het niet koel genoeg zijn dan kan ik die 2.5kw binnenunit later alsnog erop aansluiten. Nadeel is wel weer als het wel koel genoeg blijkt te zijn dan heb je 403,18 voor noppes geïnvesteerd en dat had ik dan beter kunnen gebruiken voor de montage en in bedrijfstelling van de airco.
Het zou mij enorm helpen als jullie met zoveel ervaring willen aangeven wat jullie zouden doen. Een zwaardere buitenunit nemen of toch die centen in de zak houden. Mocht het echt niet koel zijn dan krijg je in het ergste geval een 2e unit aan de buitenmuur. Het zou mij enorm helpen in de keus die ik deze week wil maken.

multisplit
2MXM50M9 1 € 923,42
FTXM35N 1 € 383,76
totaal= €1307,18

Monosplit
Daikin SB-FTXM35N €904

verschil is 403,18.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Wat wil je precies met die airco? Wil je de kamers 20 graden hebben in de zomer of een paar graden kouder? Ik ben geen expert op het gebied van airco's, maar imho is de luchtstroom die je denkt te hebben wel heel erg optimistisch. Je moet voldoende luchtstroming hebben om de warme lucht uit de kamers te ontrekken. En die warme lucht gaat niet magisch door de deuropening naar de overloop om afgekoeld te worden.

Daarbij denk ik dat je met een 3,5kW unit de overloop vrij snel koud hebt en de unit afschakelt omdat hij zijn temperatuur bereikt heeft op de overloop.

Hier worden de units op de slaapkamers vooralsnog eind juni geinstalleerd. Doel, lekker koel in de zomer. En verwarming in de winter. Onze modulerende ketel houdt de vloer beneden lekker op 35 graden, maar daar doen de radiatoren het boven niet zo goed op :+ Die kunnen binnenkort mooi van de muren af :) Probeer nu alleen al een maand een dakdekker te regelen voor een doorvoer in het dak van de garage voor de kabel van de buitenunit (electra). Ze reageren nagenoeg niet, echt heel asociaal :/ Ben bang dat het toch een klein stukje kabel over de dakrand gaat worden.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@Ophidian

Is het gewoon een bitumen dak wat op houten platen ligt?
Want dan zou je het ook zelf kunnen doen, doen wij ook wel eens maar dan ipv branden de plakplaat lijmen.
Werkt prima, al meerdere jaren geleden bij diverse klanten gedaan en nog altijd dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
Ophidian schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:55:
[...]

Wat wil je precies met die airco? Wil je de kamers 20 graden hebben in de zomer of een paar graden kouder? Ik ben geen expert op het gebied van airco's, maar imho is de luchtstroom die je denkt te hebben wel heel erg optimistisch. Je moet voldoende luchtstroming hebben om de warme lucht uit de kamers te ontrekken. En die warme lucht gaat niet magisch door de deuropening naar de overloop om afgekoeld te worden.

Daarbij denk ik dat je met een 3,5kW unit de overloop vrij snel koud hebt en de unit afschakelt omdat hij zijn temperatuur bereikt heeft op de overloop.

Hier worden de units op de slaapkamers vooralsnog eind juni geinstalleerd. Doel, lekker koel in de zomer. En verwarming in de winter. Onze modulerende ketel houdt de vloer beneden lekker op 35 graden, maar daar doen de radiatoren het boven niet zo goed op :+ Die kunnen binnenkort mooi van de muren af :) Probeer nu alleen al een maand een dakdekker te regelen voor een doorvoer in het dak van de garage voor de kabel van de buitenunit (electra). Ze reageren nagenoeg niet, echt heel asociaal :/ Ben bang dat het toch een klein stukje kabel over de dakrand gaat worden.
toon volledige bericht
Het doel is dat het niet zo klef meer is op onze slaapkamer en onder de 25 graden zou prettig zijn. Het is nu al erg snel heet daar. Zelfde geld voor de kinderkamers. Als het voor de kids ook al wat koeler en minder klef zou zijn dan is dat al mooi meegenomen. Ideaal zou zijn om elke kamer 1 te voorzien maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Er zijn 4 partijen geweest en 2 van deze koelen enkele kamers op dezelfde manier. Met een 3.5kw op de overloop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
-Junkiexp- schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:39:
[...]

Top!

Vacuumpomp en meter is vandaag binnengekomen, ziet er in eerste instantie goed uit.
Ook iemand van het Fok! Forum waar ik actief ben had er goede ervaringen mee.

Van het weekend ga ik er mee aan de slag 🙂
Dat vraagt om een blog met heeeeeel veeeeel foto's _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Wolly schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:05:
[...]

Dat vraagt om een blog met heeeeeel veeeeel foto's _/-\o_
Komt goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
harrybeuker schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:39:
[...]

Het doel is dat het niet zo klef meer is op onze slaapkamer en onder de 25 graden zou prettig zijn. Het is nu al erg snel heet daar. Zelfde geld voor de kinderkamers. Als het voor de kids ook al wat koeler en minder klef zou zijn dan is dat al mooi meegenomen. Ideaal zou zijn om elke kamer 1 te voorzien maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Er zijn 4 partijen geweest en 2 van deze koelen enkele kamers op dezelfde manier. Met een 3.5kw op de overloop
Als de vierkante meters kloppen (90m2 in totaal) dan is een 3,5kw (vaak rond de 12.000 BTU) al behoorlijk optimistisch. Laat staan met beperkte airflow. Aangezien de installatiekosten niet veel meer zouden moeten zijn (en het toch een behoorlijke hap uit de taart is) zou ik het zekere voor het onzekere nemen en een paar honderd meer uitgeven voor een 5kw.
Disclaimer: dit is mijn mening op basis van gevoel, want feitelijk kan ik niets onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
InterCC schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 01:24:
[...]

Als de vierkante meters kloppen (90m2 in totaal) dan is een 3,5kw (vaak rond de 12.000 BTU) al behoorlijk optimistisch. Laat staan met beperkte airflow. Aangezien de installatiekosten niet veel meer zouden moeten zijn (en het toch een behoorlijke hap uit de taart is) zou ik het zekere voor het onzekere nemen en een paar honderd meer uitgeven voor een 5kw.
Disclaimer: dit is mijn mening op basis van gevoel, want feitelijk kan ik niets onderbouwen.
in totaal zijn er 6 kamers verbonden met de overloop. 3 kamers zullen de deuren altijd dicht hebben.
dan blijft onze slaapkamer en die 2 van de kinderen over. Dit is een slordige 90m2. Als je de overloop zelf ook nog meerekent die is ook 25m2. Dan kom je op 115 m2 ongeveer. Ik heb de hal beneden niet meegerekent. Hier zal ook koude lucht naar beneden vallen
Ik heb even een fimpje gemaakt van de situatie:
https://streamable.com/whvxis

als ik jou zo hoor dan zou een FTXM50M niet misstaan daar boven het trappengat. Als ik online kijk dan kan die ruimtes koelen tot 125m2. Wil in ieder geval voorkomen dat de airco staat te pendelen.installatiekosten worden er niet anders van. ongeveer 200 materiaal en 550 aan arbeid

[ Voor 3% gewijzigd door harrybeuker op 08-05-2020 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:43
[...]

Met hetzelfde doel ga ik een 3.5 in de zolder overloop/trapgat hangen en een 2.5 in de slaapkamer (55m3).
De zolder unit zal dan de zolder verdieping (2 ruimtes) en een deel van de 1e etage kunnen verkoelen (totaal circa 80m3)

het wordt pas eind van deze maand geinstalleerd bij mij, dus nog geen ervaring hoe het gaat werken.

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
harrybeuker schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 07:45:
[...]

in totaal zijn er 6 kamers verbonden met de overloop. 3 kamers zullen de deuren altijd dicht hebben.
dan blijft onze slaapkamer en die 2 van de kinderen over. Dit is een slordige 90m2. Als je de overloop zelf ook nog meerekent die is ook 25m2. Dan kom je op 115 m2 ongeveer. Ik heb de hal beneden niet meegerekent. Hier zal ook koude lucht naar beneden vallen
Ik heb even een fimpje gemaakt van de situatie:
https://streamable.com/whvxis

als ik jou zo hoor dan zou een FTXM50M niet misstaan daar boven het trappengat. Als ik online kijk dan kan die ruimtes koelen tot 125m2. Wil in ieder geval voorkomen dat de airco staat te pendelen.installatiekosten worden er niet anders van. ongeveer 200 materiaal en 550 aan arbeid
Ah, je video bekeken te hebben vermoed ik dat je m3 bedoelt en niet m2. Dat maakt nogal een verschil. :)
In theorie zou dan een 3,5kw wel kunnen volstaan, maar:
- De plaatsing van de slaapkamers is helemaal niet optimaal te opzichte van het trapgat. Welke kant de binnenunit ook op blaast er zal altijd verlies zijn
- Je geeft aan dat het boven behoorlijk warm wordt. Een minder goed geïsoleerd huis heeft een sterkere airco nodig.

Afhankelijk van hoe je de airco gebruikt zal het pendelen wel meevallen, denk ik. Als het vermogen niet benut wordt dan zal je nog het merendeel blijven gebruiken.
Ik zou toch geen voor de 5kw. Achteraf vervangen is niet tof en een 5kw unit heeft een minimale stand van 1,7kw. Die zal je zeker nodig hebben in jouw situatie wat suggereert dat die niet zou pendelen, maar ik ben wel benieuwd wat anderen daar van vinden. Misschien zit ik iets te veel met 'better safe than sorry' in mijn hoofd en zou ik daarom voor een grotere unit gaan dan misschien nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:52
Beste mensen

Heb een offerte binnengekregen van een lokale aanbieder om de 1e verdieping + zolder te koelen.
Hij mailde: "Wat wij in de meeste gevallen in jullie situatie doen is op de zolder, in het trappengat 1 airco neerhangen van een behoorlijk zware capaciteit zodat deze airco de zolder en de 1e verdieping koelt."

En de offerte:

Daikin airconditioning voor de zolder, deze koelt de zolder en de 1ste verdieping :
Buitendeel RXF50 (5KW)
Binnendeel FTXF50 Sensira, deze komt in het trappengat bij de zolder
Inclusief steiger om de airco te plaatsen
5 Jaar garantie
Onze (richt)prijs inclusief leveren, monteren en in bedrijf stellen €2600 exclusief 21% btw (inclusief €150 steigerhuur)
Optie 100 euro Wifi module

Vind het qua prijs best redelijk, maar wat vinden jullie? Nu zie ik de bijgeleverde flyer dat het verbruik slechts 282 kWh per jaar is. We hebben zonnepanelen en circa 2500 kWh over capaciteit. Is het dan een idee om een zwaardere binnen en buiten unit te plaatsen die makkelijker de boel kan koelen (en wellicht stiekem de benedenverdieping ietwat meepakt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
InterCC schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:18:
[...]

Ah, je video bekeken te hebben vermoed ik dat je m3 bedoelt en niet m2. Dat maakt nogal een verschil. :)
In theorie zou dan een 3,5kw wel kunnen volstaan, maar:
- De plaatsing van de slaapkamers is helemaal niet optimaal te opzichte van het trapgat. Welke kant de binnenunit ook op blaast er zal altijd verlies zijn
- Je geeft aan dat het boven behoorlijk warm wordt. Een minder goed geïsoleerd huis heeft een sterkere airco nodig.

Afhankelijk van hoe je de airco gebruikt zal het pendelen wel meevallen, denk ik. Als het vermogen niet benut wordt dan zal je nog het merendeel blijven gebruiken.
Ik zou toch geen voor de 5kw. Achteraf vervangen is niet tof en een 5kw unit heeft een minimale stand van 1,7kw. Die zal je zeker nodig hebben in jouw situatie wat suggereert dat die niet zou pendelen, maar ik ben wel benieuwd wat anderen daar van vinden. Misschien zit ik iets te veel met 'better safe than sorry' in mijn hoofd en zou ik daarom voor een grotere unit gaan dan misschien nodig is.
ik heb globaal van elke kamer LxB gedaan en niet de hoogte. We hebben veel schuine daken. Isolatie onder de pannen aan onze kant is waardeloos. Ik weet dat de situatie niet optimaal zal zijn. Dat is het alleen als je alle kamers gaan voorzien van een binnenunit. Bedankt voor het meedenken en je adviezen. Ik zal keroclima ook het filmpje nog even sturen. 5kw is dus de betere optie en ik ben ook van het better safe then sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
Chris12 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:43:
[...]

Met hetzelfde doel ga ik een 3.5 in de zolder overloop/trapgat hangen en een 2.5 in de slaapkamer (55m3).
De zolder unit zal dan de zolder verdieping (2 ruimtes) en een deel van de 1e etage kunnen verkoelen (totaal circa 80m3)

het wordt pas eind van deze maand geinstalleerd bij mij, dus nog geen ervaring hoe het gaat werken.
thanks. Ik denk dat het hier wat groter allemaal is. Dan zou due 5kw geen overbodige luxe zijn. bedankt voor het meedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:29
harrybeuker schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:41:
[...]

ik heb globaal van elke kamer LxB gedaan en niet de hoogte. We hebben veel schuine daken. Isolatie onder de pannen aan onze kant is waardeloos. Ik weet dat de situatie niet optimaal zal zijn. Dat is het alleen als je alle kamers gaan voorzien van een binnenunit. Bedankt voor het meedenken en je adviezen. Ik zal keroclima ook het filmpje nog even sturen. 5kw is dus de betere optie en ik ben ook van het better safe then sorry :)
Weet je het wel zeker? Op je filmpje lijkt het allemaal niet zo groot en 115m2 voor een verdieping is namelijk behoorlijk groot en zo te zien is het huis zelf ook niet zo groot(of het vertekend enorm). Misschien beetje te
optimistisch met de natte vinger gerekend?

Je moet het wel goed meten en zoals al gezegd in m3, anders kan je ook geen goede berekening maken. Daarnaast zul je een goede factor moeten toekennen, zeker als je een slechte isolatiewaarde hebt van je huis.

Persoonlijk blijf ik erbij dat een centrale plaatsing van een airco in een dergelijke situatie nooit ideaal is. Ja, je gaat je ruimte ermee koelen maar nooit op de manier om een ruimte gecontroleerd op een temperatuur te krijgen. Daarnaast zullen er temperatuur verschillen ontstaan. Als je dat geen probleem vindt is het een mogelijkheid maar als je toch geld uit gaat geven doe het dan in een keer goed zou ik zeggen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

@InterCC @harrybeuker Sterker nog. Kamers achter de unit die naar voren blaast gaan echt niet koel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Oldchatterman schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:34:

Welk systeem/merk heb je op het oog?
Niet alle systemen / merken zijn geschikt om als quatrosplit toe te passen.
Wil je daarnaast meerdere kamers altijd tegelijkertijd koelen, of is het soms een kamer wel en soms een kamer niet?

Belangrijkste advies dat ik je kan meegeven (van mijn beperkte ervaring, systeem hangt hier nog niet) is dat je goed kijkt naar de minimale / nominale / maximale waarde van de buitenunit en het verbruik van de binnen units.

Zelf heb ik gekozen voor 2 duo units van Fujitsu (beste prijs / kwaliteit verhouding van de offertes die ik heb ontvangen).
Een quatro unit van Fujitsu (AOYG30LAT4) heeft een koelvermogen van 3,5 - 8,0 , 10,1 kW. De 3 binnenunits (allen slaapkamers) een koelvermogen hebben van 0,5 - 2,0 - 3,0 kW hebben en 1 binnenunit (woonkamer) een koelvermogen heeft van 0,9 - 3,4 - 3,9 kW, zouden de units nooit op de minimale stand kunnen draaien. Willen ze op de nominale stand draaien, dan zou ik minimaal twee verschillende airco's aan moeten hebben staan, anders slaan ze niet aan.
Ook het vermogen van de quatro unit is iets om rekening mee te houden. In geval van de Fujitsu is dat namelijk 2,4 kW en zou dus zo goed als zeker op een eigen groep in de meterkast moeten. De 2 duo's verbruiken 1,56 kW per stuk en kunnen beide op een andere (bestaande) groep worden gezet.

Echter heb ik ook van LG een offerte gehad voor een quatro unit. Die had een veel lager minimum koelvermogen van de buitenunit, waardoor je wel alle units afzonderlijk zou kunnen bedienen. Nadeel was alleen dat LG ruim 50% duurder was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@BastaRhymez 2,4kW moet op een eigen groep? Waar haal je dat vandaan? Hier zit een 4,5 al op een bestaande groep. Geen probleem. Ligt er maar net aan wat er al op een bestaande groep draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 1294558 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:24:
@BastaRhymez 2,4kW moet op een eigen groep? Waar haal je dat vandaan?
Dat is NEN1010. Omdat die nergens online gratis in te zien is verwijs ik naar een website die de NEN1010 op dit gebied beschrijft:
Volgens de algemene bepalingen van het Nederlands Normalisatie Instituut welke de NEN voorschrijft moeten alle apparaten welke meer dan 2.000 watt gebruiken en of “natte groepen” zijn dienen op een aparte groep worden aangesloten. Een uitzondering hierop zijn apparaten welke minder dan 10 minuten gebruikt worden.
Dus ja, een airco/warmtepomp met een opgegeven vermogen van 2400W hoort volgens de norm op een eigen groep. Deze aansluitwaarde is natuurlijk wel lager dan het koelvermogen van de airco, haal je dat misschien door elkaar?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:06

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nou, ik kan aan de slag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yllB20OZA3axu_8mqdgtbVfKdOE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y5NKEqWeLgJKtF0spWf6q36z.jpg?f=user_large
Gelukkig is het bijna weekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gizz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:30:
[...]

Dat is NEN1010. Omdat die nergens online gratis in te zien is verwijs ik naar een website die de NEN1010 op dit gebied beschrijft:

[...]

Dus ja, een airco/warmtepomp met een opgegeven vermogen van 2400W hoort volgens de norm op een eigen groep. Deze aansluitwaarde is natuurlijk wel lager dan het koelvermogen van de airco, haal je dat misschien door elkaar?
Als je alleen wat LED lampjes op een groep hebt zitten, zie ik het probleem niet. Maar ik ga deze discussie niet nog een keer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Greenisthebest Hier laat ik alles installeren, monteren en in bedrijf stellen door een erkend bedrijf. Die geven zelf aan, dat die 2,4 kW op een aparte groep moet. Dat het ook op een bestaande groep kan, is natuurlijk ook mogelijk. Denk alleen dat een erkend bedrijf hier niet snel z'n vingers aan wilt branden. Want als er bij jou (consument) steeds groepen uitvallen je gaat escaleren (wat mensen naar mijn mening te snel doen), dan krijgen ze een hoop negatieve reviews en daar willen zij hun vingers niet aan branden.
Persoonlijk vind ik het dus ook een goed advies van het bedrijf, om de 2,4 kW op een aparte groep aan te sluiten. Dat je er zelf (bewust) voor kiest om dat niet te doen, tja dat is een keuze. Net als door een rood licht lopen / fietsen / rijden als er niemand anders in de buurt. Het mag niet, maar velen doen het wel.

Maar we hoeven ook geen discussie te voeren, ik deel alleen mijn ervaring (op basis van het advies dat ik heb gekregen), net zo goed als dat jij jouw ervaringen deelt :) Iedereen zal vervolgens zelf zijn keuze moeten maken, hoe hij/zij het wilt aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb een aantal offertes gekregen en wilde even aan jullie vragen wat jullie qua prijzen redelijk zouden vinden.
De partijen komen allemaal met de volgende binnenunits:
3x Daikin FTXM20N
1x Daikin FTXM50N

Alleen partij A en B willen dit gaan aansluiten op twee buitenunits:
1x Daikin 2MXM50M9
1x Daikin 2MXM40M

En partij C en D willen dit gaan aansluiten op een enkele buitenunit:
1x 4MXM80N

Ik krijg prijzen (incl installatie) van tussen de 7000 en 9000 euro. Bij de een is betonboring niet meegenomen, bij de ander weer wel. Geen idee of dit nodig is aangezien ik niet weet of ik beton binnenmuren heb maar het maakt het vergelijken lastiger. De meesten geven aan dat elektra niet door hen uitgevoerd wordt maar aanwezig moet zijn dus dat moet ik apart via een elektricien laten aanleggen.

War is ongeveer een redelijke prijs rekening houdend met 4 binnenunits, een enkele buitenunit en montage?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 1294558 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:05:
[...]

Als je alleen wat LED lampjes op een groep hebt zitten, zie ik het probleem niet. Maar ik ga deze discussie niet nog een keer aan.
Er is geen discussie. Jij gaf aan te willen weten waar deze norm wordt genoemd, ik geef het antwoord. Ik heb verder geen uitspraken gedaan over wat ik er zelf van vind, wat ik zelf zou doen of wat anderen zouden moeten doen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Die 2000 Watt op eigen groep regel is vervallen sinds de nieuwe NEN, was ook wel een rare regel eigenlijk want je kon dan bij een groep van de vaatwasser niet de koelkast van 80 Watt oid bijprikken.

Neemt niet weg dat het wellicht handig is als er een storing is aan de airco maar het is zeker niet meer verplicht
Ik prik de airco's erbij op de groep van de schuur, dat is niet zo erg mocht dien uitvallen.

[ Voor 25% gewijzigd door -Junkiexp- op 08-05-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:33

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:24:
Ik heb een aantal offertes gekregen en wilde even aan jullie vragen wat jullie qua prijzen redelijk zouden vinden.
De partijen komen allemaal met de volgende binnenunits:
3x Daikin FTXM20N
1x Daikin FTXM50N

Alleen partij A en B willen dit gaan aansluiten op twee buitenunits:
1x Daikin 2MXM50M9
1x Daikin 2MXM40M

En partij C en D willen dit gaan aansluiten op een enkele buitenunit:
1x 4MXM80N

Ik krijg prijzen (incl installatie) van tussen de 7000 en 9000 euro. Bij de een is betonboring niet meegenomen, bij de ander weer wel. Geen idee of dit nodig is aangezien ik niet weet of ik beton binnenmuren heb maar het maakt het vergelijken lastiger. De meesten geven aan dat elektra niet door hen uitgevoerd wordt maar aanwezig moet zijn dus dat moet ik apart via een elektricien laten aanleggen.

War is ongeveer een redelijke prijs rekening houdend met 4 binnenunits, een enkele buitenunit en montage?
toon volledige bericht
Ik was voor een:

FTXM 20 x 2
FTXM 25 x 1
FTXM 42 x 1
2MXMM42
2MXMM52
Incl. Materiaal, excl boringen, geen condenspompen, installatie op plat dak, excl elektra.

7500 EUR kwijt

Ik kon het ook voor 7100 krijgen via een ZZPer maar dat zou langer duren.

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 08-05-2020 13:54 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Notna schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:53:
[...]

Ik was voor een:

FTXM 20 x 2
FTXM 25 x 1
FTXM 42 x 1
2MXMM42
2MXMM52
Incl. Materiaal, excl boringen, geen condenspompen, installatie op plat dak, excl elektra.

7500 EUR kwijt
Dat lijkt redelijk vergelijkbaar te zijn. Bij welke partij had jij het ook weer laten uitvoeren? Volgens mij heb ik namelijk van dezelfde partij ook een offerte gekregen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:54:
[...]

Dat lijkt redelijk vergelijkbaar te zijn. Bij welke partij had jij het ook weer laten uitvoeren? Volgens mij heb ik namelijk van dezelfde partij ook een offerte gekregen.
Van Dorp/ ABO klimaat in Utrecht/Nieuwengein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Notna schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:55:
[...]

Van Dorp/ ABO klimaat in Utrecht/Nieuwengein
Top, dankjewel, Daar heb ik inderdaad ook een offerte van gekregen.

Ik probeer nog te achterhalen of betonboringen nodig zijn, is er een manier om te achterhalen waar mijn muren van gemaakt zijn zonder er een gat in te boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:01:
[...]

Top, dankjewel, Daar heb ik inderdaad ook een offerte van gekregen.

Ik probeer nog te achterhalen of betonboringen nodig zijn, is er een manier om te achterhalen waar mijn muren van gemaakt zijn zonder er een gat in te boren?
Even navragen bij de buren wellicht?

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 08-05-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafelzeil
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-04-2024
Junkiexp, Succes met de installatie! Zelf heb ik mijn installatie wel eerst afgeperst met een wegwerp stikstoffles om op druk te testen op lekkages. Daarna gevacumeerd met een digitale vacuummeter (Gekocht via Amazon testo 552).

Afpersen lijkt me niet persé nodig, maar ik vind dat je geen goede vacuumtest kunt uitvoeren met een manometer, je weet niet zeker of er miniscule lekkage is. Manometer is hier niet geschikt voor.

Als je wilt mag je hem wel lenen als je in de buurt van Nijmegen woont.

[ Voor 6% gewijzigd door tafelzeil op 08-05-2020 16:06 . Reden: Lenen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BastaRhymez schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:20:
@Greenisthebest Hier laat ik alles installeren, monteren en in bedrijf stellen door een erkend bedrijf. Die geven zelf aan, dat die 2,4 kW op een aparte groep moet. Dat het ook op een bestaande groep kan, is natuurlijk ook mogelijk. Denk alleen dat een erkend bedrijf hier niet snel z'n vingers aan wilt branden. Want als er bij jou (consument) steeds groepen uitvallen je gaat escaleren (wat mensen naar mijn mening te snel doen), dan krijgen ze een hoop negatieve reviews en daar willen zij hun vingers niet aan branden.
Persoonlijk vind ik het dus ook een goed advies van het bedrijf, om de 2,4 kW op een aparte groep aan te sluiten. Dat je er zelf (bewust) voor kiest om dat niet te doen, tja dat is een keuze. Net als door een rood licht lopen / fietsen / rijden als er niemand anders in de buurt. Het mag niet, maar velen doen het wel.

Maar we hoeven ook geen discussie te voeren, ik deel alleen mijn ervaring (op basis van het advies dat ik heb gekregen), net zo goed als dat jij jouw ervaringen deelt :) Iedereen zal vervolgens zelf zijn keuze moeten maken, hoe hij/zij het wilt aansluiten
Het mag wel, want de totale belasting inclusief een paar led lampjes wordt nooit overschreden. Blijf gewoon netjes binnen de norm. Dus laat de stroompolitie maar komen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:51

FeaR

In GoT we trust

Hier laat ik alles installeren, monteren en in bedrijf stellen door een erkend bedrijf. Die geven zelf aan, dat die 2,4 kW op een aparte groep moet.
Nu heb ik hier slechts een 2,0 kW hangen maar over dat model (maar ook de eventuele 3,5 kW die ik wil laten hangen) zei elke installateur die ik hier over de vloer heb gehad hetzelfde: gewoon op een bestaande groep. Ik heb hier van eenmanszaakjes tot grote bedrijven over de vloer gehad voor offertes op maat. Vanaf bepaalde vermogens kan ik een aparte groep zeker inkomen maar één unit van 2,4 kW... Vermogen wat ze tegenwoordig pakken is peanuts. Als je nog ruimte hebt in de meterkast en/of zelf makkelijk de groep aan kan sluiten zou ik het wellicht doen maar ik zou geen extra kosten maken op dat vlak voor één unit.

Aanvullend:
De woonkamer blijft tot op heden een nette 19-20 graden met de rolluiken dicht. Tot op heden geen gevoel dat ik een airco in de woonkamer moet hebben. De buren (zonder rolluiken) zitten gemiddeld 3-5 graden warmer binnen. Maar goed, het is nog geen zomer. Op de slaapkamer, ook met rolluiken, wordt het toch warmer. Daar heb ik de airco al een paar keer aan gehad sinds deze hangt.

Ik hoop echt dat de woonkamer niet hoeft qua airco. Scheelt weer een unit en kan ik mooi voor de motor sparen :P Om te verwarmen zet echt geen zoden aan de dijk hier. Deze week de definitieve berekening gehad van de gas en electra. 375 m³ in één jaar wat vooral warm water voor de douche is. Woonkamer verwarmen met een airco is dan geen selling point meer.

Edit:
Iemand een idee of een buitenunit makkelijk te verplaatsen is? Als ik het bij één unit houd dan zou de buitenunit eigenlijk een meter of twee verplaatst mogen/kunnen worden.

[ Voor 50% gewijzigd door FeaR op 08-05-2020 20:16 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach ja @BastaRhymez vond mijn opmerkingen over veel te grote buitenunits ook ongefundeerde onzin en nu staat hij zelf hier dezelfde boodschap te verkondigen. 8)

Mijn standpunt: kan je makkelijk een extra groep aanleggen, doen want bij sluiting etc blijft de rest het gewoon doen. Heb je geen mogelijkheid, check wat er nu op draait en bij geen probleem gaan met die banaan. Zat huizen waar geen kruipruimte is (bij mij dus), niet buitenom kan, dan heb je vaak niet eens keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:49

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Morgen komt ie dan, onze airco. Gezien de prognose voor het warme weer van 2020 lijkt me dit geen overbodige luxe. 2019 was net aan.

Aparte groep heb ik al voorbereid, uiteindelijk toch maar gekozen de leidingkoker op de buitenmuur aan te laten brengen ten koste van een rode bakstenen gevel (wilde het eerst via de binnenmuur doen). Iemand al eens het idee gehad er een sticker op te plakken die gelijk is aan het patroon van de bakstenen muur?

Lijkt me iets vriendelijker dan verven (wat moeilijk schijnt te gaan zelfs als je goed primert van te voren)
Heb nog even gekeken naar airco leidingkokers in een andere kleur dan wit, maar ral7016 is al niet te vinden.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
loewie1984 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:12:
Morgen komt ie dan, onze airco. Gezien de prognose voor het warme weer van 2020 lijkt me dit geen overbodige luxe. 2019 was net aan.

Aparte groep heb ik al voorbereid, uiteindelijk toch maar gekozen de leidingkoker op de buitenmuur aan te laten brengen ten koste van een rode bakstenen gevel (wilde het eerst via de binnenmuur doen). Iemand al eens het idee gehad er een sticker op te plakken die gelijk is aan het patroon van de bakstenen muur?

Lijkt me iets vriendelijker dan verven (wat moeilijk schijnt te gaan zelfs als je goed primert van te voren)
Heb nog even gekeken naar airco leidingkokers in een andere kleur dan wit, maar ral7016 is al niet te vinden.
Ja, is ook al vaker besproken hier en daar (L/L WP topic). Maar of het echt mooi is... ik vind van niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:51

FeaR

In GoT we trust

loewie1984 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:12:
Klopt, goten zijn er alleen in wit en gebroken wit. Paar huizen vederop hebben ze wel de goot in RAL7016. Kwestie van schuren, primer en gewoon een bus Motip naar het schijnt. Of de verf blijft zitten was wel afwachten maar zo'n gootje klik/schroef je er zo af en spuit je opnieuw. Het hoeft natuurlijk ook niet super strak, niemand ziet het van dichtbij.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
tafelzeil schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:49:
[...]

Junkiexp, Succes met de installatie! Zelf heb ik mijn installatie wel eerst afgeperst met een wegwerp stikstoffles om op druk te testen op lekkages. Daarna gevacumeerd met een digitale vacuummeter (Gekocht via Amazon testo 552).

Afpersen lijkt me niet persé nodig, maar ik vind dat je geen goede vacuumtest kunt uitvoeren met een manometer, je weet niet zeker of er miniscule lekkage is. Manometer is hier niet geschikt voor.

Thanks, ik kon een dergelijke wegwerpfles niet vinden dus dat risico ga ik nemen.
Ik woon onder Rotterdam, dus dat wordt te ver maar thanks voor het aanbod.

En ik deel je mening, aan de andere kant doet de halve wereld het zo zonder digitale meter.
Ik ga de flare koppelingen op moment vastzetten en ik ga het vacuum een paar uur laten staan om zeker te zijn.

De kans dat het dan misgaat lijkt me redelijk klein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:43
Hallo, ik heb inmiddels een mooie multisplit setup hangen op onze bovenste verdieping, namelijk de Daikin 2MXM50M + FTXM35N + FTXM25N. Nu viel het mij op dat als ik 1 van de 2 units aanzet (koelen of verwarmen) de andere unit ook wat geluid (heel zachtjes) gaat produceren, deze blijft wel gewoon uitstaan, maar heb het gevoel dat het koel/warmte element toch wat actiever is. Het is verder niet storend, alleen kan ik nergens vinden of dit normaal gedrag is. Nu zag ik in dit topic meerdere mensen met deze dan wel niet een andere daikin multisplit setup, dus kan iemand mij vast vertellen of dit bij hun ook het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:51
-Junkiexp- schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:18:
@Ophidian

Is het gewoon een bitumen dak wat op houten platen ligt?
Want dan zou je het ook zelf kunnen doen, doen wij ook wel eens maar dan ipv branden de plakplaat lijmen.
Werkt prima, al meerdere jaren geleden bij diverse klanten gedaan en nog altijd dicht.
Ja klopt. Heb al filmpjes gekeken en ziet er niet heel moeilijk uit. Alleen als de dakdekkers nu al zo slecht reageren heb ik geen achterwacht als het toch wel lekt. Dus als het niet lukt, ga ik voor veiligere optie. Vlak onder het dak door de 1 baksteens garagemuur naar buiten. 50 cm omhoog de dakrand over en daar een RVS omegaprofiel omheen.
[...]

Ik denk dat het heel waardevol is dat als hij eenmaal hangt dat je dan ook de resultaten hier post en met name hoe goed het lukt om de kamers voldoende te koelen. Ik ben erg skeptisch over de luchtstromen die je denkt te gaan krijgen, dus ben heel benieuwd. Ik denk dat een zware unit in een te kleine ruimte niet goed gaat werken en te snel gaat afslaan omdat hij de temperatuur op de overloop binnen no-time naar beneden krijgt.

Was ook reden voor ons om gewoon in alle slaapkamers een unit voor koeling, maar ook verwarming op te hangen. Eventuele overloop wordt dan vanzelf meegekoeld. En kijk dan wel wat de woonkamer gaat doen qua temperatuur, maar die hoeft niet heel laag ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
KiefDelicious schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:01:
Hallo, ik heb inmiddels een mooie multisplit setup hangen op onze bovenste verdieping, namelijk de Daikin 2MXM50M + FTXM35N + FTXM25N. Nu viel het mij op dat als ik 1 van de 2 units aanzet (koelen of verwarmen) de andere unit ook wat geluid (heel zachtjes) gaat produceren, deze blijft wel gewoon uitstaan, maar heb het gevoel dat het koel/warmte element toch wat actiever is. Het is verder niet storend, alleen kan ik nergens vinden of dit normaal gedrag is. Nu zag ik in dit topic meerdere mensen met deze dan wel niet een andere daikin multisplit setup, dus kan iemand mij vast vertellen of dit bij hun ook het geval is.
Yup, dat is normaal en doe je niets aan. Is een soort bleeding effect door de kleppen geloof ik. Het is meer aanwezig met verwarmen dan met koelen en gaat, uiteraard, weg als je beide units aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:45
Speedfightserv schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:11:
Een installateur in de buurt verkoopt heel veel airco's van het merk Artel. Ook wel bekend van pelletkachels.

Wie weet of dit een beetje kwaliteit is? prijzen zijn wel gunstig.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, dus maar ff een gratis kick omdat er nog reactie op deze vraag is geweest.

Die installateur die je bedoelt zit in Tolbert vermoed ik?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:43
Notna schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:38:
[...]

Yup, dat is normaal en doe je niets aan. Is een soort bleeding effect door de kleppen geloof ik. Het is meer aanwezig met verwarmen dan met koelen en gaat, uiteraard, weg als je beide units aanzet.
Dank, toch maar even dubbelgechecked, want vertrouwde het niet en na wat testjes werd duidelijk....

mijn maten hebben de elektra van ruimte A verwisseld met ruimte B, dus als ik ruimte A aanzette, ging de fan etc van ruimte A aan, maar werd het element van ruimte B gekoeld 8)7 8)7 oeps foutje....

gelukkig simpel opp te lossen en nu heerlijk stille unit als de ene ruimte aan staat en de andere niet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:14
rimave schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:46:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, dus maar ff een gratis kick omdat er nog reactie op deze vraag is geweest.

Die installateur die je bedoelt zit in Tolbert vermoed ik?
Almere dacht ik. Ruggiero

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
tafelzeil schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:49:
[...]

Waar koop je zo'n wegwerp stikstoffles en wat kost dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

https://www.eurofysica.nl...gwerp-fles-met-stikstof-1

wel zelf even een regelventiel op zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Edmin op 09-05-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52
Mooi, maar hoe ga je van de fles naar je Airco en wat is de druk dan in je airco leidingen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
KiefDelicious schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:14:
[...]

Dank, toch maar even dubbelgechecked, want vertrouwde het niet en na wat testjes werd duidelijk....

mijn maten hebben de elektra van ruimte A verwisseld met ruimte B, dus als ik ruimte A aanzette, ging de fan etc van ruimte A aan, maar werd het element van ruimte B gekoeld 8)7 8)7 oeps foutje....

gelukkig simpel opp te lossen en nu heerlijk stille unit als de ene ruimte aan staat en de andere niet :9
Dat is wel van een hele andere orde :')
Fijn dat het opgelost is, maar wat ik beschreed krijg je ook alsnog hoor. Maar wederom; eerder met verwarmen dan koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:39
Nu toch maar de keuze gemaakt om een airco aan te schaffen. De aircooler moet het veld maar ruimen.
Ik heb al het een en ander gegoogle en hier op het forum wat gelezen. Maandag bel ik met het installatiebedrijf die hier al wat klussen gedaan heeft. Dat is vertrouwd.
Ik wil een binnenunit in de woonkamer en slaapkamer. Deze zijn resp. 63 en 51 m3. En liggen met grote ramen beide op het zuiden en westen . Ik dacht aan binnenunit van resp. 3,5 en 2,5 kw. En de buitenunit van min. 5 kw. Als ik het allemaal goed heb begrepen. Voor de merken gaat mijn voorkeur uit naar Toshiba, Panasonic of Daikin. Het gaat mij ook om een zo laag mogelijk geluid van de buitenunit. (Ik wil geen gelazer met de buren). De buitenunit komt aan de noordgevel.
Zijn er nog zaken/adviezen waar ik zeker op moet letten, als ik het gesprek met de installateur aanga?
Of een voorzet voor andere merken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Vandaag bij mijn ouders de Haier airco aangesloten en in bedrijf gesteld, ging prima.

Eerst alle flares gemaakt en met 18 Nm voor 1/4 en 42Nm voor 3/8 vastgezet, daarna 30 minuten gevacuümeerd .
Vervolgens een uurtje het vacuüm laten staan en dat bleef netjes staan.
Toen de persleiding heel even open gezet om wat koudemiddel in de leidingen te laten lopen tot 8 bar druk.

Daarna alle koppelingen met lekspray onderzocht en alles was dicht.
Vervolgens alle kranen geheel open en de meterset afgekoppeld, druk was 15 bar.

Vervolgens nog een keer alle koppelingen gecontroleerd en nadat alles goed was bevonden de koppelingen geïsoleerd met Armaflex.
Poosje proefgedraaid en alles is naar wens.
Woonkamer van 24 naar 20 graden in 25 minuten.

Morgen bij mij zelf alles verder aansluiten en in bedrijf stellen, zal dan ook wat foto's maken.

De Haier buitenunit is trouwens super stil zeg, op vol vermogen moet je er echt heen lopen om wat te horen en als je binnen de 2 meter komt hoor je de unit pas licht brommen.
Valt mij echt niet tegen voor een combinatie van 3,5 kW die onder de € 500 ,- inc btw kost.
Voor de rest val het qua kosten allemaal reuze mee, ik denk dat als je 5 meter moet overbruggen je rond de € 200,- inc btw kwijt aan leidingen, leidinggoot, werkschakelaar, XVMK kabel e.d.

Voor de Daikin Comfora (instapmodel) ben ik ruim het dubbele kwijt bij mijn groothandel, en die is dan momenteel nog in de actie ook.
Dat vind ik het persoonlijk niet waard, maar ik heb dan een hoekhuis waar de units aan de blinde zijmuur hangen, ik kan mij wel voorstellen dat je in een rijtjeshuis de buitenunit nog stiller wil hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door -Junkiexp- op 09-05-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
renzo4000 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:15:
[...]

Weet je het wel zeker? Op je filmpje lijkt het allemaal niet zo groot en 115m2 voor een verdieping is namelijk behoorlijk groot en zo te zien is het huis zelf ook niet zo groot(of het vertekend enorm). Misschien beetje te
optimistisch met de natte vinger gerekend?

Je moet het wel goed meten en zoals al gezegd in m3, anders kan je ook geen goede berekening maken. Daarnaast zul je een goede factor moeten toekennen, zeker als je een slechte isolatiewaarde hebt van je huis.

Persoonlijk blijf ik erbij dat een centrale plaatsing van een airco in een dergelijke situatie nooit ideaal is. Ja, je gaat je ruimte ermee koelen maar nooit op de manier om een ruimte gecontroleerd op een temperatuur te krijgen. Daarnaast zullen er temperatuur verschillen ontstaan. Als je dat geen probleem vindt is het een mogelijkheid maar als je toch geld uit gaat geven doe het dan in een keer goed zou ik zeggen.
net even alles met een laser nagemeten.
1.Overloop 27m3 x 40=1080
2.Kinderkamer1 27m3 x 40=1080
3.Kinderkamer2 30m3 x 40=1200
4.Slaapkamer 84m3 x 40=3360
5. hal onderaan trap 21m3 x 40=840

Het doel is dus om 1 airco op de overloop te hangen die boven het trappengat komt te hangen en blaast richting de 2 kinderkamers. Rechts en links van de airco zit dan een kinderkamer. De kinderkamers zullen waarschijnlijk niet heel erg koel zijn maar het zal een stuk aangenamer voelen dan op dit moment. Onze slaapkamer zit achter de wand van de airco van de overloop. Er komt dan een losse binnenunit in onze slaapkamer en als ik de maten zo zie dan moet daar een 3.5kw komen. Ik heb factor 40 aangehouden. In het gunstige geval vult de airco die op de overloop hangt de overige kamers of voor een gedeelte. Bij elkaar zou dit uit komen op een 4.2KW airco. Ik heb de inhoud van de kamers en overloop en hal beneden bij elkaar opgeteld.

Ophidian schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:07:
[...]

Ja klopt. Heb al filmpjes gekeken en ziet er niet heel moeilijk uit. Alleen als de dakdekkers nu al zo slecht reageren heb ik geen achterwacht als het toch wel lekt. Dus als het niet lukt, ga ik voor veiligere optie. Vlak onder het dak door de 1 baksteens garagemuur naar buiten. 50 cm omhoog de dakrand over en daar een RVS omegaprofiel omheen.

[...]

Ik denk dat het heel waardevol is dat als hij eenmaal hangt dat je dan ook de resultaten hier post en met name hoe goed het lukt om de kamers voldoende te koelen. Ik ben erg skeptisch over de luchtstromen die je denkt te gaan krijgen, dus ben heel benieuwd. Ik denk dat een zware unit in een te kleine ruimte niet goed gaat werken en te snel gaat afslaan omdat hij de temperatuur op de overloop binnen no-time naar beneden krijgt.

Was ook reden voor ons om gewoon in alle slaapkamers een unit voor koeling, maar ook verwarming op te hangen. Eventuele overloop wordt dan vanzelf meegekoeld. En kijk dan wel wat de woonkamer gaat doen qua temperatuur, maar die hoeft niet heel laag ;)
toon volledige bericht
Zoals je aan mijn vragen kunt zien zit ik nog in een oriënterende fase. Als alles duidelijk is dan ga ik dat zeker delen hier. Er zijn 4 bedrijfjes geweest en die gaven adviezen van een 2.5 of 3.5 op de slaapkamer en een 3.5 of 5kw op de overloop. Ook nog contact gehad met de klantenlijn van climasense en die geeft aan 3.5 op de slaapkamer en 5.0 voor de hal.
Climasense gaf aan:
Optie1= Daikin 2MXM50M9 + FTXM50N + Daikin FTXM35N (keroclima aanschaf € 1774 ex shipping)
Optie2= Daikin 3MXM68N FTXM50N + Daikin FTXM35N (keroclima aanschaf € 2190 ex shipping)
Optie3 = Daikin 2MXM50M9 + FTXM42N + Daikin FTXM25N (keroclima aanschaf €1658 ex shipping)

Optie1 is mogelijk zolang je de slaapkamerdeur dicht houd. Als die kamer gekoeld is dan gaat al het vermogen naar de overloop. Beide units zullen niet tegelijk op maximaal vermogen kunnen draaien.
Optie2 heb je wat meer vermogen op beide units als ze tegelijk staan te koelen. Alleen is dit buitendeel weer minder zuinig
Optie3 is mogelijk. De kamers zijn ruim gemeten en als je factor 30 voor bepaalde kamers rekent dan kom je daar ook mee weg. Het maximale vermogen van de 2 binnen units liggen dichter bij die van de buitenunit

Ben er zelf nog niet over uit welke optie het moet worden. Aan de ene kant denk ik van beter een zwaardere buitenunit zodat ik meer totaalvermogen heb. Aan de andere kant is die ook minder zuinig. Bij optie1 lijkt de buitenunit wellicht te klein voor de 2 binnen units. Wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-05 15:07

Heb je ook een aparte stofzuiger-groep?

Formeel moet alles boven de 2000W op een eigen groep ja, dus netjes is het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door S0epkip op 10-05-2020 09:10 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Hallo,

Die 2000W, betreft dat het koelvermogen? Zo ja, dan heb ik er weer een klusje bij om een leiding naar de kelder te trekken. Ik heb zo vermoeden van niet. Maar ik kan nog geen afgenomen vermogen vinden. Bij bijv, 5 kw koelvermogen bu en 2 bi units 2,5 en 3,5w

[ Voor 33% gewijzigd door fmrama op 10-05-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
fmrama schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:29:
Hallo,

Die 2000W, betreft dat het koel vermogen? Zo ja, dan heb ik er weer een klusje bij om een leiding naar de kelder te trekken. Ik heb zo vermoeden van niet. Maar ik kan nog geen afgenomen vermogen vinden. Bij bijv, 5 kw koelvermogen bu en 2 bi units 2,5 en 3,5w
Nee, dat betreft niet het koel(afgegeven)vermogen. Maar het (nominaal) opgenomen vermogen.

Welke units hebben we het over? Vaak zijn er specsheets te vinden die het maximale vermogen in A uitdrukken. (En die haal je bijna nooit overigens, maar het gaat om het idee)

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 10-05-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ik moet nog een keuze maken in het merk. Bijv. Toshiba of Panasonic of daikin. Morgen bel ik de installateur. Kijken wat hij heeft. Ik denk dat ik aan 5 kw voldoende heb.zie mijn post van zondag 9-5 20.27 uur.
Ik ben me nog een beetje aan het voorbereiden cq inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
fmrama schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:44:
Ik moet nog een keuze maken in het merk. Bijv. Toshiba of Panasonic of daikin. Morgen bel ik de installateur. Kijken wat hij heeft. Ik denk dat ik aan 5 kw voldoende heb.zie mijn post van zondag 9-5 20.27 uur.
Ik ben me nog een beetje aan het voorbereiden cq inlezen.
Bij de genoemde merken is het heel makkelijk te vinden op de site. Zo heeft Daikin gewoon tabellen waarin de informatie staat. Toegegeven; daar staat ook dat ze bijna alle units moet afzekeren met 20A en hoger, maar dat is echt je reinste onzin.

Enfin; als je concrete modellen voor ogen hebt is het een korte query om de juiste info te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
S0epkip schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:08:
[...]

Heb je ook een aparte stofzuiger-groep?

Formeel moet alles boven de 2000W op een eigen groep ja, dus netjes is het wel.
Die eis bestaat niet meer :). Is deze week nog voorbij gekomen :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-05 20:46
Ik ben zelf split airco's aan het zetten hier in huis (lekkage test & opstart gebeurd door erkende installateur). De koelleiding is standaard geisoleerd (witte foam) maar blijkbaar is het wel een goed idee om deze nog extra te isoleren door ze in een extrta isolatie buis te stoppen of isolatie tape te gebruiken. Klopt dat? Ik zou voor isolatie tape gaan omdat dit toch een stuk compacter lijkt, vooral in de muren heb ik geen plaats meer over.

In totaal is er ~50m leiding en de omtrek is +/-14cm, dus met 15m op zo'n rol (5cm breed) zit ik aan ~9 rollen. Door wat te googlen en ervaring met isolatie voor verwarming kwam ik uit bij armacell. Nu, als ik hier even kijk https://www.coolmark.nl/n...?q=el+tape&submit-button= dan zijn er toch verschillende tapes: SH, AF, EL, HT, ... de info van de fabrikant is alleszins niet duidelijk in wat de verschillen betreft, als er al iets te vinden is. Alleen zit er tussen bv. de SH en de EL tape al snel een 150euro prijsverschil (voor 9 tapes).

Aangezien het telkens maar over 3mm isolatie gaat (elke type tape is 3mm), vraag ik mij af, en zeker gezien de leiding reeds geisoleerd zijn, maakt zo'n duurdere tape echt nog een verschil? En is de duurdere in dit geval ook beter? Bij de SH spreekt men bv. vooral over sanitair: verwarming en koudwater leidingen (ivm condens). Heeft dit dan zin bij, reeds geisoleerde, koelleidingen? Maw; is isolatie = isolatie in dit geval en meer altijd beter of is er meer aan de hand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
miitjohn schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:18:
Ik ben zelf split airco's aan het zetten hier in huis (lekkage test & opstart gebeurd door erkende installateur). De koelleiding is standaard geisoleerd (witte foam) maar blijkbaar is het wel een goed idee om deze nog extra te isoleren door ze in een extrta isolatie buis te stoppen of isolatie tape te gebruiken. Klopt dat? Ik zou voor isolatie tape gaan omdat dit toch een stuk compacter lijkt, vooral in de muren heb ik geen plaats meer over.

In totaal is er ~50m leiding en de omtrek is +/-14cm, dus met 15m op zo'n rol (5cm breed) zit ik aan ~9 rollen. Door wat te googlen en ervaring met isolatie voor verwarming kwam ik uit bij armacell. Nu, als ik hier even kijk https://www.coolmark.nl/n...?q=el+tape&submit-button= dan zijn er toch verschillende tapes: SH, AF, EL, HT, ... de info van de fabrikant is alleszins niet duidelijk in wat de verschillen betreft, als er al iets te vinden is. Alleen zit er tussen bv. de SH en de EL tape al snel een 150euro prijsverschil (voor 9 tapes).

Aangezien het telkens maar over 3mm isolatie gaat (elke type tape is 3mm), vraag ik mij af, en zeker gezien de leiding reeds geisoleerd zijn, maakt zo'n duurdere tape echt nog een verschil? En is de duurdere in dit geval ook beter? Bij de SH spreekt men bv. vooral over sanitair: verwarming en koudwater leidingen (ivm condens). Heeft dit dan zin bij, reeds geisoleerde, koelleidingen? Maw; is isolatie = isolatie in dit geval en meer altijd beter of is er meer aan de hand?
Afaik wordt de tape alleen gebruikt voor de delen die niet in een goot of muur zitten. Met name dus de laatste stukjes buiten tot de buitenunits. Ook zodat vogels niet de isolatie meteen aan gort trekken.

Ik geloof niet dat het bedoeld is voor extra isolerende waarde. Dat gezegd hebben lijkt mij iedere tape die hiervoor bedoeld is dus afdoende. Ik zou zeker niet de gehele lengte gaan intapen. (Wel ia her handig als je de leidingen (koel, stuur en condens) bij elkaar taped een stukje als je deze door de muur steekt bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-05 17:16
miitjohn schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:18:

Dat lijkt me niet nodig bij mij is enkel een klein stukje leiding die buiten in het zicht kwam maar getaped voor de vogels vooral denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Iemand toevallig ervaring met het verwerken van meerdere leidingen in één goot? Ik laat het leidingwerk van mijn instalatie binnendoor lopen en dan komen op één punt twee leidingestukken samen. Bij Warmteservice hebben ze Tecnosystemi goten en die lijken betaalbaar en netjes. Als ik naar de productcatalogus van dat merk kijk (pag. 24) dan lijkt het erop dat de 75mm variant geschikt is voor het aansluiten van duo-systemen, maar ik zie daar nergens een voorbeeld van.

Zit ook nog even te dubben over het maken van een muuropening voor 2 leidingen. Dan kom ik natuurlijk niet weg met de standaard 65mm opening...

[ Voor 8% gewijzigd door Edmin op 10-05-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpfshinobi
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-05-2023
Ik heb twee offertes van dezelfde partij ontvangen om airco te plaatsen in 4 ruimtes (3 slaapkamers en de woonkamer). Het gaat om inbouwmodellen met roosters verwerkt in het plafond.

Slaapkamers: 2x 26m3 en 1x 31m3 (totaal 83m3)
Woonkamer 110m3 (woonkamer is minder belangrijk dan de slaapkamers)

Eerste offerte: alle kamers op 1 systeem, met als nadeel, slaapkamers gaat bijvoorbeeld koelen tot 22° en de woonkamer tot 27° omdat de slaapkamers hun temperatuur al bereikt hebben?
- Daikin FBA100 -> 1994€
- Daikin AZAS100 Buitenunit Mono fase -> 2314€
-> inclu ander materiaal en werkuren 7k (incl 160€ korting die de aanbieder geeft)

Tweede offerte: slaapkamers op 1 systeem, woonkamer op 1 systeem
- Daikin FBA50 x2 -> 1486€ per stuk
- Daikin 5MXM90 Buitenunit -> 3441€
-> inclu ander materiaal en werkuren 8,6k (incl 1250€ korting die de aanbieder geeft)

Nu lijkt mij de eerste offerte redelijk duur gemaakt en de tweede redelijk scherp.
Op split units kunnen ze blijkbaar een veel hogere korting geven was de uitleg.

Klopt het dat als je een split buitenunit gebruikt er minstens twee binnenunits op aangesloten moeten zijn? (Had de vraag gesteld of er dan in de eerste offerte ook een split buitenunit kon gebruikt worden ivm de korting)

Tweede offerte is misschien ook oversized voor de grote van mijn kamers?
Zou ik toekomen met:

Woonkamer: 1x Daikin FBA50 binnenunit
3 slaapkamers: 1x Daikin FBA35
4MXM80 buitenunit

Alvast bedankt voor enige tips :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
vpfshinobi schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:30:
Ik heb twee offertes van dezelfde partij ontvangen om airco te plaatsen in 4 ruimtes (3 slaapkamers en de woonkamer). Het gaat om inbouwmodellen met roosters verwerkt in het plafond.

Slaapkamers: 2x 26m3 en 1x 31m3 (totaal 83m3)
Woonkamer 110m3 (woonkamer is minder belangrijk dan de slaapkamers)

Eerste offerte: alle kamers op 1 systeem, met als nadeel, slaapkamers gaat bijvoorbeeld koelen tot 22° en de woonkamer tot 27° omdat de slaapkamers hun temperatuur al bereikt hebben?
- Daikin FBA100 -> 1994€
- Daikin AZAS100 Buitenunit Mono fase -> 2314€
-> inclu ander materiaal en werkuren 7k (incl 160€ korting die de aanbieder geeft)

Tweede offerte: slaapkamers op 1 systeem, woonkamer op 1 systeem
- Daikin FBA50 x2 -> 1486€ per stuk
- Daikin 5MXM90 Buitenunit -> 3441€
-> inclu ander materiaal en werkuren 8,6k (incl 1250€ korting die de aanbieder geeft)

Nu lijkt mij de eerste offerte redelijk duur gemaakt en de tweede redelijk scherp.
Op split units kunnen ze blijkbaar een veel hogere korting geven was de uitleg.

Klopt het dat als je een split buitenunit gebruikt er minstens twee binnenunits op aangesloten moeten zijn? (Had de vraag gesteld of er dan in de eerste offerte ook een split buitenunit kon gebruikt worden ivm de korting)

Tweede offerte is misschien ook oversized voor de grote van mijn kamers?
Zou ik toekomen met:

Woonkamer: 1x Daikin FBA50 binnenunit
3 slaapkamers: 1x Daikin FBA35
4MXM80 buitenunit

Alvast bedankt voor enige tips :)
toon volledige bericht
1. Je hebt singlesplit units (1:1 relatie) en multisplit (1:>1 relatie).
2. In het geval van Daikin: Een 5MXM is dus een multisplit met maximaal 5 binnendelen. Zo is een 2MXM voor 2 binnenunits, 3 MXM voor 3 etc. Niet alle multisplits laten overigens toe dat je minder binnenunits aansluit maar veruit de meeste laten dat wel toe. Zo kan je dus vooruit plannen door een 5 pitter neer te zetten en nu pas 2 binnenunits te plaatsen. Het is vaak economisch gezien alleen niet heel voordelig
3. Kijkende naar punt 2 snap ik dus niet meteen waarom je een 5 pitter krijgt voor 4 ruimtes. Tenzij je dus rekening wilt houden met een 5de unit later. Anders dus voor een 4MXM model gaan)
4. Een 5 kw binnenunit voor 110m³? Veel te groot. Een 3.5 of maximaal 4.2 past veel beter. Die 35 voor de slaapkamers zijn ook veel te groot: 20 is meer dan zat. Tenzij je alle slaapkamers met 1 unit wilt verkoelen?
5. Als je een multisplit hebt, regel je de temperatuurper unit, niet per systeem. Dus je zal niet het probleem van temp. verschillen krijgen zoals bij een CV installatie met 1 thermostaat bijv.

Lees je eerst even goed in mbt de basics (de meeste dingen zijn al veelvuldig hier op GoT besproken bijv.)en kijk dan nog een keer naar je vraagstelling.
Tip: lees hoe dan ook je post nog even een keer door. Het eea is onduidelijk moet hoe je het nu voor ogen ziet (hoeveel units, waar geplaatst etc.)

Edit: aldus de specs van de FBA-A kan je met 1 binnenunit, 6 afzonderlijke zones apart bedienen. Lijkt er dus op dat je met de 2de offerte een 50 unit voor 3 slaapkamers wilt gebruiken (lijkt mij prima) en een 50 voor de huiskamer (veel te groot)

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 10-05-2020 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpfshinobi
Notna schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:43:
[...]

1. Je hebt singlesplit units (1:1 relatie) en multisplit (1:>1 relatie).
2. In het geval van Daikin: Een 5MXM is dus een multisplit met maximaal 5 binnendelen. Zo is een 2MXM voor 2 binnenunits, 3 MXM voor 3 etc. Niet alle multisplits laten overigens toe dat je minder binnenunits aansluit maar veruit de meeste laten dat wel toe. Zo kan je dus vooruit plannen door een 5 pitter neer te zetten en nu pas 2 binnenunits te plaatsen. Het is vaak economisch gezien alleen niet heel voordelig
3. Kijkende naar punt 2 snap ik dus niet meteen waarom je een 5 pitter krijgt voor 4 ruimtes. Tenzij je dus rekening wilt houden met een 5de unit later. Anders dus voor een 4MXM model gaan)
4. Een 5 kw binnenunit voor 110m³? Veel te groot. Een 3.5 of maximaal 4.2 past veel beter. Die 35 voor de slaapkamers zijn ook veel te groot: 20 is meer dan zat. Tenzij je alle slaapkamers met 1 unit wilt verkoelen?
5. Als je een multisplit hebt, regel je de temperatuurper unit, niet per systeem. Dus je zal niet het probleem van temp. verschillen krijgen zoals bij een CV installatie met 1 thermostaat bijv.

Lees je eerst even goed in mbt de basics (de meeste dingen zijn al veelvuldig hier op GoT besproken bijv.)en kijk dan nog een keer naar je vraagstelling.
Tip: lees hoe dan ook je post nog even een keer door. Het eea is onduidelijk moet hoe je het nu voor ogen ziet (hoeveel units, waar geplaatst etc.)
toon volledige bericht
Bedankt voor u snelle reply. Sorry ik ben het topic aan het doorlezen ondertussen, maar het is veel informatie :)

Ik hou geen rekening met extra units in de toekomst, normaal komen die er niet. Punt 2 was ik dus nog niet van op de hoogte, bedankt.
De eerste offerte was 1 unit die alle ruimten koelt, de tweede offerte zijn twee units. De ene koelt de drie slaapkamers, de tweede koelt de woonkamer.

Zou het dan bijvoorbeeld voldoende zijn voor een FBA35 model voor de drie slaapkamers (83m3) en een FBA50 voor de woonkamer (110m3). Buitenunit dan misschien 2MXM50M, of is deze te zwak?
Ik ga hem enkel gebruiken voor te koelen, verwarmen zal niet nodig zijn.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@vpfshinobi Hier een 4,2 op 160m3. Blijft opvallend dat installateurs iedere keer maar weer van die oversized units willen plaatsen met bijbehorende grote buitenunits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
vpfshinobi schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:02:
[...]

Bedankt voor u snelle reply. Sorry ik ben het topic aan het doorlezen ondertussen, maar het is veel informatie :)

Ik hou geen rekening met extra units in de toekomst, normaal komen die er niet. Punt 2 was ik dus nog niet van op de hoogte, bedankt.
De eerste offerte was 1 unit die alle ruimten koelt, de tweede offerte zijn twee units. De ene koelt de drie slaapkamers, de tweede koelt de woonkamer.

Zou het dan bijvoorbeeld voldoende zijn voor een FBA35 model voor de drie slaapkamers (83m3) en een FBA50 voor de woonkamer (110m3). Buitenunit dan misschien 2MXM50M, of is deze te zwak?
Ik ga hem enkel gebruiken voor te koelen, verwarmen zal niet nodig zijn.

Bedankt.
De rekenregel die men ongeveer aanhoudt, is:

Inhoud in m³ x factor 30/40/50= benodigde koelvermogen in W

Die factor is bepaald door de isolatiewaarde c.q het gebruik van de ruimtes. Hoe lager de factor, hoe beter geïsoleerd of hoe minder de ruimte opwarmt. Voor de gemiddelde woning is een factor 40 het meest verstandige om mee te rekenen. In jouw geval zou dat dus 83x40= 3320W = 3.5 kW betekenen. Dus voor de slaapkamers is dat exact prima. Voor de huiskamer is het 110x40=4400=4.5 kW. Ik zou daar dus voor een 4.2 model kiezen; wellicht zelfs een 3.5. Een 5.0 model is alleen nodig als je een huis hebt met 0 isolatie en geen zonwerende mogelijkheden. Echter zie ik dat de FBA alleen 3.5 en 5.0 modellen heeft. Wellicht dat je dus niet anders kan als je toch voor 5 wilt gaan.

Een 50 buitenmodel voor de hele set up lijkt mij dan weer net een stapje te weinig. De kans dat het volledige koelvermogen gevraagd gaat worden is klein, maar als je totaal 8.5 kW aan binnenunits hebt is een 5 wel wat krap. Ik zou dan voor een 68 gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 10-05-2020 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Edmin schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:02:
Iemand toevallig ervaring met het verwerken van meerdere leidingen in één goot? Ik laat het leidingwerk van mijn instalatie binnendoor lopen en dan komen op één punt twee leidingestukken samen. Bij Warmteservice hebben ze Tecnosystemi goten en die lijken betaalbaar en netjes. Als ik naar de productcatalogus van dat merk kijk (pag. 24) dan lijkt het erop dat de 75mm variant geschikt is voor het aansluiten van duo-systemen, maar ik zie daar nergens een voorbeeld van.

Zit ook nog even te dubben over het maken van een muuropening voor 2 leidingen. Dan kom ik natuurlijk niet weg met de standaard 65mm opening...
Ik ben toevallig bezig met die Technosystemi goot, 75mm gaat niet lukken denk ik voor al die leidingen.
Heb speciaal een foto voor je gemaakt, dit is 1x 1/4 1x 3/8 1x condens en 1x stuurkabel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PjKDbus.jpg

In het gedeelte wat je er aan de voorkant nog op klikt zit nog wel wat ruimte maar ik denk niet genoeg voor nog zo'n set leidingen.
Het is trouwens prima spul, ziet er goed uit en is mooi afgewerkt.
De enige kritiek die ik heb is dat de hulpstukken glanzend zijn en de goot zelf mat.

[ Voor 9% gewijzigd door -Junkiexp- op 10-05-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:19
Dilemma, ik zou hier eigenlijk een split unit willen hangen, maar ben bang dat de kast dan moet verhuizen? Ruimte boven raam is denk ik 30cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jE2Ly6XbgT-ME27MnK_0vMZJ5aQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjWXLJkcSbuawLvxmyMbuj2p.jpg?f=fotoalbum_large

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@Martinusz

Binnenunit is zo'n 20cm hoog gemiddeld, 10cm erboven moet voldoende zijn.
Dus als je geen bezwaar hebt dat de onderkant van de binnenunit gelijkt hangt met je kozijn lijkt het mij niet zo'n punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:01
Martinusz schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:49:
Dilemma, ik zou hier eigenlijk een split unit willen hangen, maar ben bang dat de kast dan moet verhuizen? Ruimte boven raam is denk ik 30cm.

[Afbeelding]
Zou die niet boven de kast kunnen hangen? Hangt ie meteen mooi uit het zicht.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
-Junkiexp- schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:52:
@Martinusz

Binnenunit is zo'n 20cm hoog gemiddeld, 10cm erboven moet voldoende zijn.
Dus als je geen bezwaar hebt dat de onderkant van de binnenunit gelijkt hangt met je kozijn lijkt het mij niet zo'n punt.
Oké zou dan misschien net wel gaan.
AtlAntA schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:58:
[...]

Zou die niet boven de kast kunnen hangen? Hangt ie meteen mooi uit het zicht.
Is dat wel ideaal dan? Kan mij voorstellen dat dat niet ideaal is voor de werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Martinusz schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:02:
[...]

Oké zou dan misschien net wel gaan.

[...]

Is dat wel ideaal dan? Kan mij voorstellen dat dat niet ideaal is voor de werking?
Waarom zou dat niet ideaal zijn voor de werking? Enige wat je moet doen is de airflow op horizontaal zetten; de lamellen op en neer laten gaan (automatisch) zal niet gaan. Maar dat is verder niet echt een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Notna schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:04:
[...]

Waarom zou dat niet ideaal zijn voor de werking? Enige wat je moet doen is de airflow op horizontaal zetten; de lamellen op en neer laten gaan (automatisch) zal niet gaan. Maar dat is verder niet echt een issue.
Die kast is volgens mij best diep, misschien dat het wel goed gaat maar ik zou dat persoonlijk niet doen.
Maar dat is meer een gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Notna schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:04:
[...]

Ik ben geen specialist ;) dacht als de lucht op de kast blaast lijkt mij niet super effectief, maar ik begrijp dat je hem praktisch ook recht naar voren kan laten blazen?

Dan heb ik toch nog 2 goede opties waar ik dacht dat er maar 1 optie was en dat was de kast verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Edmin schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:02:

Ik heb die goten thuis en het gaat, maar het is ietwat moeizaam. Bij mij past het alleen maar omdat er maar één condensafvoer doorheen gaat en niet twee (wel de leidingen voor twee airco’s dus maar slecht één condensafvoer).

Ik zou die blauwe klipjes erbij kopen om boel op zijn plek te houden. Maakt je leven een heel stuk makkelijker.

Edit: die klipjes die @-Junkiexp- heeft dus :p Had nog niet alles gelezen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

-Junkiexp- schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:47:
[...]

Ik ben toevallig bezig met die Technosystemi goot, 75mm gaat niet lukken denk ik voor al die leidingen.
Heb speciaal een foto voor je gemaakt, dit is 1x 1/4 1x 3/8 1x condens en 1x stuurkabel.
Dank! Volgens de handleiding zou je voor 1 unit ook met de Kleinere 62 af moeten kunnen. Zou dat passen, denk je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rd9rRsEAjXfmvW9gwiNnQmsYuLg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mA6IufrDehMMNVLmO0TdHsYK.png?f=user_large

Glashelder schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:14:
[...]

Ik heb die goten thuis en het gaat, maar het is ietwat moeizaam. Bij mij past het alleen maar omdat er maar één condensafvoer doorheen gaat en niet twee (wel de leidingen voor twee airco’s dus maar slecht één condensafvoer).
Op zich is het wel een idee om meerdere condensleidingen op elkaar aan te sluiten. Scheelt ook weer ruimte. Misschien kan ik zelfs de condensleiding van de eerste binnenunit eerder aftakken...
Ik zou die blauwe klipjes erbij kopen om boel op zijn plek te houden. Maakt je leven een heel stuk makkelijker.

Edit: die klipjes die @-Junkiexp- heeft dus :p Had nog niet alles gelezen.
Die lijken me inderdaad sowieso handig :)

[ Voor 39% gewijzigd door Edmin op 10-05-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpfshinobi
Notna schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:36:
[...]

De rekenregel die men ongeveer aanhoudt, is:

Inhoud in m³ x factor 30/40/50= benodigde koelvermogen in W

Die factor is bepaald door de isolatiewaarde c.q het gebruik van de ruimtes. Hoe lager de factor, hoe beter geïsoleerd of hoe minder de ruimte opwarmt. Voor de gemiddelde woning is een factor 40 het meest verstandige om mee te rekenen. In jouw geval zou dat dus 83x40= 3320W = 3.5 kW betekenen. Dus voor de slaapkamers is dat exact prima. Voor de huiskamer is het 110x40=4400=4.5 kW. Ik zou daar dus voor een 4.2 model kiezen; wellicht zelfs een 3.5. Een 5.0 model is alleen nodig als je een huis hebt met 0 isolatie en geen zonwerende mogelijkheden. Echter zie ik dat de FBA alleen 3.5 en 5.0 modellen heeft. Wellicht dat je dus niet anders kan als je toch voor 5 wilt gaan.

Een 50 buitenmodel voor de hele set up lijkt mij dan weer net een stapje te weinig. De kans dat het volledige koelvermogen gevraagd gaat worden is klein, maar als je totaal 8.5 kW aan binnenunits hebt is een 5 wel wat krap. Ik zou dan voor een 68 gaan.
toon volledige bericht
Bedankt alweer. Ik zou dan gaan voor de 3,5 en 5kw. Is er ergens een richtlijn of formule hoe je kan nagaan hoe sterk u buitenunit dan moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:39
fmrama schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:29:
Hallo,

Die 2000W, betreft dat het koelvermogen? Zo ja, dan heb ik er weer een klusje bij om een leiding naar de kelder te trekken. Ik heb zo vermoeden van niet. Maar ik kan nog geen afgenomen vermogen vinden. Bij bijv, 5 kw koelvermogen bu en 2 bi units 2,5 en 3,5w
Airco,s worden vrijwel altijd gevoed vanuit de buitenunit, vanuit de buitenunit gaat er een dun kabeltje samen met de koelleiding naar de binnenunit(s), de binnenunit neemt maar iets van 50w max ongeveer de ventilator is vrijwel de enige wat energie trekt bij de binnenunit.

Een 3,5 of 4,2 kwh buitenunit mag zeker geen probleem zijn, ze kunnen simpel op een bestaande groep, wel handig om niet over teveel lasdoppen laten gaan.

Zo heb ik een buitenkabel 1 op 1 naar de meterkast lopen maar hij zit wel op een bestaande groep.

Was overgens super eenvoudig hier, even een boormachine lenen en 2,5 kwadraad buitenkabel kopen, in de meterkast zit hij gewoon op een stopcontact wat overgens geen enkel probleem was volgens de herkende installateur, in mijn geval maakte het ook amper uit als ik de dichtbijzijnde stopcontact pakte of de moeite nam een 15 meter kabel aan te leggen naar de meterkast.

Ook is het veelal MAX vermogen op papier, in praktijk draait een inverter airco maar kort op max, een CV kan ook 32kwh maar praktijk is vaak rond 8 kwh.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 10-05-2020 16:35 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Even een klein verslag van de airco bij mij thuis:

Alles werkt en en is naar tevredenheid verlopen, het enige is lastig dat ik op een steiger op 6 meter hoog moest klimmen om alles te controleren en de goot te monteren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YcfwK7V.jpg

Eerst de flares maken, daar had ik al een mooi setje voor van een eerder klusje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bWYvav4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IxxC7RS.jpg

Vervolgens de pers en de zuigleiding respectievelijk vastgezet op 18 & 42 Nm met deze nieuw aangeschafte momentsleutel:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QpORqpa.jpg

Vervolgens vacumeren:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SzR3Dv7.jpg

Half uur gedaan en een uur laten staan, zakte niet terug.
Ze raden aan een uur te vacumeren per 1kg koelmiddel, hier zit 500 gram in.
Leidinglengte is bij mij 5.5 meter en de unit is voorgevuld tot 5 meter, er zou dan officieel nog 10 gram R32 in moeten maar dat vind ik prima zo.

Buitenunit aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BqtHtbd.jpg

Binnenunit aansluiten en wifi module plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HJHnqUI.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ESncoBo.jpg

En dit is het complete plaatje, ook netjes een werkschakelaar geplaatst uiteraard.
Moet alleen de condensslang nog netjes wegwerken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oVmxqLl.jpg

En hier in de slaapkamer (kale boel, is net gestuukt)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zYJykUd.jpg

En het werkt allemaal prima ;) :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/meKiL28.jpg

App ook gelijk ingesteld, zie er in eerste instantie prima uit en alle mogelijkheden die de afstandbediening ook heeft is in de app ook te regelen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a7xgj20.jpg

Gelijk geintregeerd in Google home, kan alleen de airco met voicecontrol aan of uit zetten, niet hoger of lager, jammer maar wellicht dat het met een update in de toekomst wel gaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xxJrfkm.jpg

De boel even op full power laten draaien, geluid buitenunit is perfect.
Onze woning is een hoekhuis en de unit hangt aan de gevel zonder ramen en met buren pas 10 meter verderop.
Dus zowel wij als omwonenden gaan zeker nergens last van hebben :)

Binnen een paar weken is de woonkamer aan de beurt, dat is de reden dat deze buitenunit relatief hoog hangt, dan kan de andere unit eronder komen te hangen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Haier Tundra 2.0 2.5 kW A/C outside unit on full power

[ Voor 10% gewijzigd door -Junkiexp- op 10-05-2020 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Edmin schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:22:
[...]

Dank! Volgens de handleiding zou je voor 1 unit ook met de Kleinere 62 af moeten kunnen. Zou dat passen, denk je?
[Afbeelding]
Ja dat moet wel net gaan denk ik, ik ben voor de 75 gegaan want dan hoef je niet zo te proppen.
Zeker bij veel bochten is het wat makkelijker als je wat speling hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Martinusz schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:08:
[...]

Ik ben geen specialist ;) dacht als de lucht op de kast blaast lijkt mij niet super effectief, maar ik begrijp dat je hem praktisch ook recht naar voren kan laten blazen?

Dan heb ik toch nog 2 goede opties waar ik dacht dat er maar 1 optie was en dat was de kast verplaatsen.
Ja hoor; je kan de horizontale en verticale lamellen op een bepaalde stand zetten en dus effectief naar voren laten blazen.
vpfshinobi schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:23:
[...]

Bedankt alweer. Ik zou dan gaan voor de 3,5 en 5kw. Is er ergens een richtlijn of formule hoe je kan nagaan hoe sterk u buitenunit dan moet zijn?
Niet echt, maar de vraag dienje moet stellen is met name; verwacht je dat alle units tegelijk zullen aanstaan en daarbij ook het maximale vermogen vragen? Is het antwoord nee, dan hoef je niet 3.5 + 5 =8.5 kW te doen maar kan je af met een stapje kleiner.

Als je wilt dat alle units tegelijk aanstaan én maximaal koelvolume hebben, dan doe je dat wel. De praktijk wijst echter vaker uit dat de units nooit hun hele vermogen nodig hebben. Zeker niet als je de temperatuur constant houdt en niet alleen gaat koelen als het al veel te warm is binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpfshinobi
Notna schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:35:
[...]

Ja hoor; je kan de horizontale en verticale lamellen op een bepaalde stand zetten en dus effectief naar voren laten blazen.

[...]

Niet echt, maar de vraag dienje moet stellen is met name; verwacht je dat alle units tegelijk zullen aanstaan en daarbij ook het maximale vermogen vragen? Is het antwoord nee, dan hoef je niet 3.5 + 5 =8.5 kW te doen maar kan je af met een stapje kleiner.

Als je wilt dat alle units tegelijk aanstaan én maximaal koelvolume hebben, dan doe je dat wel. De praktijk wijst echter vaker uit dat de units nooit hun hele vermogen nodig hebben. Zeker niet als je de temperatuur constant houdt en niet alleen gaat koelen als het al veel te warm is binnen.
Duidelijk, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-05 15:48
Samen met m'n vader willen we komende week een Daikin Sensira a 2.5kW gaan ophangen in hun slaapkamer, alleen zit ik nog te twijfelen aan de plaatsing.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NiKWmo1l.jpg

Technisch gezien denk ik dat het beter is om te plaatsen aan de muur rechts van het raam zodat de flares van de binnenunit buiten komen te zitten en kan het condenswater ook beter wegstromen lijkt me. Aan de achtermuur hangen lijkt me dan weer beter voor de luchtstroom zonder dat m'n ouders last krijgen van koude lucht over zich heen, maar moet er circa 2 meter aan gootwerk aan de muur. Plaatsing van de buitenunit zal in beiden gevallen weinig verschil met zich meebrengen; deze wil ik alsnog aan een muurbeugel ophangen om resonantie in de dakconstructie te voorkomen. (hoewel de gedeelde uitbouw aan de voorkant van de huizen twee hallen en wc's zijn)

Hebben andere misschien hier nog inkijk op? Ik ben namelijk nog een beetje aan het twijfelen wat hier de beste aanpak is. Hoe je het ook went of keert, stroomaanvoer moet ik sowieso ergens vandaan zien te halen omdat stroom van de hotelschakelaar 'afsmokkelen' niet gaat werken; daar loopt waarschijnlijk alleen maar een fasedraad doorheen.

[ Voor 16% gewijzigd door VikeeVeekie op 10-05-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nu we toch bezig zijn graag even een sanity check :)

Mijn plan:
(rode ovaal = binnenunit, rode lijn = leiding, rode rechthoek = buitenunit) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D928Sg_aRk1-HlT75HcRFlCM54k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bHtDnvYeFEjT5Gzn0VU9NQWf.png?f=user_large

De twee buitenunits in rood zouden initieel hier geplaatst worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hggb_qt5qfnq4HOi0rOVdMfG95A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dlkBWrfdppklen28reTb1wMO.jpg?f=user_large

Echter dat dak zit boven de keuken en ik denk dat het qua trillingen beter is om dit stuk dak te pakken (boven de garage):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGmA8h_d63zl-PEpoP3DbDImLxQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CVXMIJT9eLvJ5PUyVTjHpVqM.jpg?f=user_large.

Dan zal ik echter wel de leidingen van met name SLK 4 wat verder om moeten leiden. Bovendien is de dakrand 40 centimeter hoog. Is het dan voldoende om de 2 buitenunits op dit soort opstellingsbalken te zetten of kan dat beter nog iets hoger:
https://www.warmteservice...pstellingsbalk/p/90151650

En als laatste:
Vier meter tegenover mijn twee units staan deze drie van de buren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bb-DyXibYByIGxjy5ev1EfBOe4I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CT7fem1r0nibp7XsmARf6yk9.jpg?f=user_large
Gaat dat nog invloed hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
VikeeVeekie schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:42:
Samen met m'n vader willen we komende week een Daikin Sensira a 2.5kW gaan ophangen in hun slaapkamer, alleen zit ik nog te twijfelen aan de plaatsing.
[Afbeelding]

Technisch gezien denk ik dat het beter is om te plaatsen aan de muur rechts van het raam zodat de flares van de binnenunit buiten komen te zitten en kan het condenswater ook beter wegstromen lijkt me. Aan de achtermuur hangen lijkt me dan weer beter voor de luchtstroom zonder dat m'n ouders last krijgen van koude lucht over zich heen, maar moet er circa 2 meter aan gootwerk aan de muur. Plaatsing van de buitenunit zal in beiden gevallen weinig verschil met zich meebrengen; deze wil ik alsnog aan een muurbeugel ophangen om resonantie in de dakconstructie te voorkomen. (hoewel de gedeelde uitbouw aan de voorkant van de huizen twee hallen en wc's zijn)

Hebben andere misschien hier nog inkijk op? Ik ben namelijk nog een beetje aan het twijfelen wat hier de beste aanpak is. Hoe je het ook went of keert, stroomaanvoer moet ik sowieso ergens vandaan zien te halen omdat stroom van de hotelschakelaar 'afsmokkelen' niet gaat werken; daar loopt waarschijnlijk alleen maar een fasedraad doorheen.
Waarom niet gewoon op de achtermuur in de hoek? Er is geen reden dat de unit midden op de muur moet komen te hangen, behalve dat het wellicht estetisch iets beter er uit ziet?

Maar op de achtermuur in de hoek lost al je problemen op. Aan- en afvoer kan via de zijkant (immers kunnen de leidingen uit de binnenunit via de linker-, rechter- of achterkant komen) geen leidingen op de binnenmuur en geen luchtstroom over je ouders heen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@VikeeVeekie Heb in veel hotels geslapen en de airco hing bijna altijd aan dezelfde wand als het hoofdeind van het bed (of heel soms er tegenover). Met de stand van de lamellen kun je dan wel instellen dat de lucht pas een paar meter verderop ‘land’.

Haaks erop zou ik niet doen, dan krijg je het al gauw te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Notna schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:58:
[...]

Waarom niet gewoon op de achtermuur in de hoek? Er is geen reden dat de unit midden op de muur moet komen te hangen, behalve dat het wellicht estetisch iets beter er uit ziet?

Maar op de achtermuur in de hoek lost al je problemen op. Aan- en afvoer kan via de zijkant (immers kunnen de leidingen uit de binnenunit via de linker-, rechter- of achterkant komen) geen leidingen op de binnenmuur en geen luchtstroom over je ouders heen :).
Je reactie zette me al gauw aan het denken. Ik ben de installatie handleiding van de FTXC25 op gaan zoeken en schrijft Daikin een leiding lengte van minimaal 3 meter voor. Vanaf die hoek gemeten zou de afstand tussen beiden units uitkomen op ~180cm wat hem denk ik lastig gaat worden. Toevallig was er laatst nog een discussie over te korte leidingen en was het vooral dat je kans krijgt op een trillende binnenuit oid. Om dan overtollige leidingen buiten op te rollen en achter de unit te gooien ben ik ook niet echt fan van.

Misschien dat we hem alsnog beter in het midden van de muur achter het hoofdeinde kunnen hangen zolang het condenswater maar goed weg kan.

[ Voor 6% gewijzigd door VikeeVeekie op 10-05-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
VikeeVeekie schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:17:
[...]

Je reactie zette me al gauw aan het denken. Ik ben de installatie handleiding van de FTXC25 op gaan zoeken en schrijft Daikin een leiding lengte van minimaal 3 meter voor. Vanaf die hoek gemeten zou de afstand tussen beiden units uitkomen op ~180cm wat hem denk ik lastig gaat worden. Toevallig was er laatst nog een discussie over te korte leidingen en was het vooral dat je kans krijgt op een trillende binnenuit oid. Om dan overtollige leidingen buiten op te rollen en achter de unit te gooien ben ik ook niet echt fan van.
Kijkende naar je foto, is dit op de eerste verdieping. Kan de buitenunit niet op de beganegrond hangen aan de gevel? Zit je wel met wat meer goot aan de buitenkant, maar dat is imo minder erg dan binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Notna schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:20:
[...]

Kijkende naar je foto, is dit op de eerste verdieping. Kan de buitenunit niet op de beganegrond hangen aan de gevel? Zit je wel met wat meer goot aan de buitenkant, maar dat is imo minder erg dan binnen
Het kan wel, maar dan komt hij echt heel ongelukkig te hangen. De enige plaats die we dan hebben is net onder hetzelfde raam van de slaapkamer en kun je de leidingen niet goed wegwerken. De vensterbank zit namelijk recht boven de rand van het dak. :+
Pagina: 1 ... 46 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"