Toon posts:

Het grote airconditioning topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.195.241 views

Onderwerpen

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:32
-Junkiexp- schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:35:
[Afbeelding]

Vandaag de buitenunit definitief geplaatst, afstand tot de schutting is 48cm en het moet 50 cm zijn, komt precies mooi uit dus.
Dit is een 2.5 kw voor de slaapkamer, eronder komt nog een 3.5 kw voor de woonkamer.

Gaan die last van elkaar hebben qua warmte of zal dat meevallen?
De schutting heeft natuurlijk ook open planken.

De unit is trouwens voorgevuld met 500 gram R32, dat is genoeg voor 5 meter leiding.
Ik heb 6 meter leiding, dan zou er 20 gram bijmoeten.

Gaat de performance heel erg hard achteruit als ik dat niet doe?

Want anders kan ik de installatie zelf ook wel in bedrijf stellen.
En als er minder dan 5 meter leiding aan zit moet er dan ook koelmiddel worden uitgehaald?
De invloed van te weinig vloeistof durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar doorgaans is in alle apparaten waar vloeistof voor koeling zorgt te weinig vloeistof wel echt een ding.

Ik overweeg overigens zelf de installatie te doen en heb redelijjk wat video's gezien voor vacumeren leidingen (wat echt niet spannend is), maar vloeistof bijvullen is niet veel spannender dan vacumeren, Ik zou het risico niet nemen met te weinig vloeistof en als je toch zelf gaat vacumeren zou ik ook zelf bijvullen. Maar goed, dat zou ik doen. :)

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-03 21:57

-Junkiexp-

Say no to drugs

@InterCC

Klopt, vacumeren is niet echt spannend.
Ga je dan ook eerst afpersen met stikstof?

Want mocht je toch een klein lek hebben en je opent na het vacumeren de kogelkranen dan lekt er dus koelmiddel door een koppeling naar buiten.
Dan moet je de kranen weer dichtzetten en opnieuw beginnen.

Aan de andere kant zou je dat bij de standtijd van vacumeren al moeten kunnen zien, alleen de druk is dan wel eens stuk lager natuurlijk.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Chris12 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:11:
[...]

Voor eur 200-300 meer heb je een vergelijkbare Daikin Perfera set via keroclima.pt
Ik zou het dan wel weten! Zuiniger, wifi,koelen/verwarmen en gerenommeerd A-merk, wat al diverse anderen (incl. mijzelf) in dit topic hebben. Die meerprijs betaald zich over 10jaar gezien gemakkelijk uit.
Voor 300 euro krijg je bijna 1400 kWh. Dan nog even meenemen dat die Haier in het buitenland ook weer een stuk goedkoper is. Waarschijnlijk valt er nog wel 300 euro te besparen. Dat maakt dan 600 euro.

Bijna 3000 kWh. Ik waag te betwijfelen of je dat gemakkelijk terugverdiend. Daikins zijn geen magische apparaten die 50% meer rendement halen dan de concurrentie. Lijkt af en toe wel een Daikin fan topic hier.

We hebben niet eens goede data om te concluderen dat die Daikins überhaupt zoveel zuiniger zijn. Ja, het verbruik van Greenisthebest is zeker netjes. Maar zijn huis is dan ook heel goed geïsoleerd. Het verbruik van mijn Haier ligt met 250 kWh een stuk hoger. Ik heb dan wel dubbel glas en een vreselijke tochtende afzuigkap (is recent vervangen). Op basis van die cijfers kan je dan zeggen dat de Haier een rukrendement heeft. Terwijl die hier waarschijnlijk gewoon veel meer werk moet verzetten. Deur naar boven staat vanwege de katten ook bijna altijd open.. helpt ook al niet :X
-Junkiexp- schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:35:
[Afbeelding]

Vandaag de buitenunit definitief geplaatst, afstand tot de schutting is 48cm en het moet 50 cm zijn, komt precies mooi uit dus.
Dit is een 2.5 kw voor de slaapkamer, eronder komt nog een 3.5 kw voor de woonkamer.

Gaan die last van elkaar hebben qua warmte of zal dat meevallen?
Nee.
De unit is trouwens voorgevuld met 500 gram R32, dat is genoeg voor 5 meter leiding.
Ik heb 6 meter leiding, dan zou er 20 gram bijmoeten.

Gaat de performance heel erg hard achteruit als ik dat niet doe?

Want anders kan ik de installatie zelf ook wel in bedrijf stellen.
En als er minder dan 5 meter leiding aan zit moet er dan ook koelmiddel worden uitgehaald?
De installateurs die ik ken die nemen die installatiehandleidingen altijd met een grote korrel zout. Als ze de boel nameten hoeven ze altijd minder bij te vullen dan de handleiding voorschrijft. Vermoed dat je met die ene meter nog wel weg komt. Moet trouwens zeggen dat een vulling voor 5 meter wel heel weinig is.

[Voor 29% gewijzigd door Glashelder op 30-04-2020 23:59]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• InterCC
Anoniem: 1294558 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:36:
@Myrie Als je er ook mee gaat verwarmen, lees meer uren en verbruik zou ik me ook maar gaan verdiepen in Scop. Voor een beetje koelen zou ik voor 4 weken per jaar best die el cheapo's aandurven, voor intensiever gebruik zou ik toch iets meer uitgeven. Maar dat ben ik. Heb hier al eerder geroepen dat alle waar naar zijn geld is en true wellicht betaal je voor Daikin, MHI ook voor de naam maar die dingen hangen niet voor niets ook veel op plekken waar ze intensief worden gebruikt. Ik ga/ging alleen voor die laatste 2. Maar er zijn er hier die daar ook weer anders over denken. NB: verkoopt ook wel lekker als je je huis ooit verkoopt dat je iets goeds hebt hangen.

Edit: heb ik gepost in het L/L warmtepomp topic net:
10 maart t/m 30 april warm stoken als het nog koud is in woonkamer, 135,4 kWh verbruikt, resulteert al in €90,- terug op de rekening. Belooft veel goeds als we echt gaan stoken wanneer het weer koud wordt. En dan heb ik boven ook al gekoeld toen het vorige week te warm was (gratis).

Wellicht om toch te overwegen iets goeds te kopen. Alleen koelen met airco vind ik sowieso kapitaalvernietiging. Verwarmen met airco is gratis koelen in de zomer en rechtvaardigt de toch forse investering.
Ik ben het grotendeels eens met je verhaal. Zelf ga ik overigens voor MHI, omdat die ook gewoon erg stil is in laagste stand en daar zit met goedkopere modellen een enorm verschil.

Waar mijn mening (maar wat is mijn mening waard) wat afwijkt is dat koelen met een airco kapitaalvernietiging is. Het blijft een luxeproduct en afhankelijk van hoe iemands situatie is kan die luxe prima voldoende meerwaarde bieden zonder het als kapitaalvernietiging te zien. Voor mij is verwarmen een nice to have die ik maar zeer sporadisch zal gebruiken. Voor koeling vind ik het wel waard. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InterCC
-Junkiexp- schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:52:
@InterCC

Klopt, vacumeren is niet echt spannend.
Ga je dan ook eerst afpersen met stikstof?

Want mocht je toch een klein lek hebben en je opent na het vacumeren de kogelkranen dan lekt er dus koelmiddel door een koppeling naar buiten.
Dan moet je de kranen weer dichtzetten en opnieuw beginnen.

Aan de andere kant zou je dat bij de standtijd van vacumeren al moeten kunnen zien, alleen de druk is dan wel eens stuk lager natuurlijk.
Nee, dat lijkt mij niet nodig. Zoals je al stelt is dat met het vacumeren te ontdekken als je het maar voldoende tijd geeft. Tenminste goed genoeg naar mijn mening. Na vacuum getrokken te hebben een half uur wachten en de luchtdruk controleren zou (bij zelfs een kleine lekkage) al moeten tonen dat er een lekkage is.
Kans op lekkage vind ik overigens meevallen. Het zijn letterlijk twee keer twee koppelingen om aan te draaien. Als dat met een beetje beleid wordt gedaan mag dat niet mis gaan en anders is het wel te ontdekken.

Naar wat ik zie en lees wordt stikstof ook lang niet altijd gebruikt. In de STEK demo video wordt het zelfs op deze manier gedaan met nog een micronmeter op de buitenunit, maar komt er geen stikstof aan te pas (of ik heb een oude video gezien op YouTube).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Junkiexp-

-Junkiexp-

Say no to drugs

Glashelder schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:53:
[...]

[...]

Nee.

[...]

De installateurs die ik ken die nemen die installatiehandleidingen altijd met een grote korrel zout. Als ze de boel nameten hoeven ze altijd minder bij te vullen dan de handleiding voorschrijft. Vermoed dat je met die ene meter nog wel weg komt. Moet trouwens zeggen dat een vulling voor 5 meter wel heel weinig is.
Dat is ook een beetje mijn idee, auto airco's verschillen natuurlijk amper van airco's voor thuis en die verliezen ook een aantal % vulling per jaar door de rubberen slangen, en dat gaat ook niet direct stuk.
En ja voor 5 meter is inderdaad weinig, maar wel inherent aan de prijs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Junkiexp-

-Junkiexp-

Say no to drugs

InterCC schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:02:
[...]

Nee, dat lijkt mij niet nodig. Zoals je al stelt is dat met het vacumeren te ontdekken als je het maar voldoende tijd geeft. Tenminste goed genoeg naar mijn mening. Na vacuum getrokken te hebben een half uur wachten en de luchtdruk controleren zou (bij zelfs een kleine lekkage) al moeten tonen dat er een lekkage is.
Kans op lekkage vind ik overigens meevallen. Het zijn letterlijk twee keer twee koppelingen om aan te draaien. Als dat met een beetje beleid wordt gedaan mag dat niet mis gaan en anders is het wel te ontdekken.

Naar wat ik zie en lees wordt stikstof ook lang niet altijd gebruikt. In de STEK demo video wordt het zelfs op deze manier gedaan met nog een micronmeter op de buitenunit, maar komt er geen stikstof aan te pas (of ik heb een oude video gezien op YouTube).
Dat klopt wel, ik ga wel zelf de flares maken, heb ik al eerder gedaan en dat stelt niet zo veel voor.
En zo'n bos teveel aan koelleiding is natuurlijk ook geen gezicht.
Zelf ben ik werkzaam in de installatiewereld, maar dan aan de verwarmingskant.
Dus enige affiniteit is er wel gelukkig :)

Wil dit setje gaan aanschaffen:

https://www.vidaxl.nl/e/8...et-2-voudige-manometerset

Prima set denk ik, zit alleen geen schaalverdeling voor R32 op maar dat ga ik toch niet gebruiken denk ik.
En met nodige tabellen is dat ook wel uit te rekenen.

Hier zitten trouwens ook adapters bij voor je auto dus dat is ook erg handig mocht dat ooit nodig zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
-Junkiexp- schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:11:
[...]

Dat klopt wel, ik ga wel zelf de flares maken, heb ik al eerder gedaan en dat stelt niet zo veel voor.

Prima set denk ik, zit alleen geen schaalverdeling voor R32 op maar dat ga ik toch niet gebruiken denk ik.

Hier zitten trouwens ook adapters bij voor je auto dus dat is ook erg handig mocht dat ooit nodig zijn.
Haha, ik wil exact hetzelfde doen met ook die set. Met bijvullen is er vast wel iets te vinden/zien wat de juiste waarde op een andere schaal is. Ik maak mij daar niet zoveel zorgen om mocht dat het geval zijn, als ik de airco die ik ga bestellen ruim voorzien van vloeistof in de buitenunit en hoef ik niet bij te vullen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Junkiexp-

-Junkiexp-

Say no to drugs

InterCC schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:27:
[...]

Haha, ik wil exact hetzelfde doen met ook die set. Met bijvullen is er vast wel iets te vinden/zien wat de juiste waarde op een andere schaal is. Ik maak mij daar niet zoveel zorgen om mocht dat het geval zijn, als ik de airco die ik ga bestellen ruim voorzien van vloeistof in de buitenunit en hoef ik niet bij te vullen.
Komt vast goed dan, ik laat wel weten of het wat is, ga het morgen bestellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ratjetoe92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-03 16:23
InterCC schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:42:
[...]

Afhankelijk van moeite met installatie en extra leidingwerk en zo is € 1.715 niet gek (andere sites hebben een 'standaardinstallatie en daarmee vanaf prijs). Laagste prijs die ik zie voor deze unit met installatie is € 1.500, met dus een standaardinstallatie en max 3 meter leiding.

Is voor een slaapkamer overigens de 25 niet ook voldoende en 35 een beetje overkill?
Er is 4 meter leiding ‘gerekend’ wat wel klopt want het plafond is zo’n 3,10 hoog. Verder boren door 1 muur heen. Prijs leek mij zelf ook wel schappelijk, al ga ik er natuurlijk nog proberen iets vanaf te dingen. De 25 zou wellicht voldoende zijn (als is de warmtedruk vrij hoog), maar ik hoop met de 35 met de deur open ook de woonkamer enigszins te koelen. Dat is geen garantie natuurlijk, maargoed we gaan het zien. Vond multisplit toch wat te prijzig worden.

Hey Look, I'm Woody! Howdy! Howdy! Howdy!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
-Junkiexp- schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:29:
[...]

Komt vast goed dan, ik laat wel weten of het wat is, ga het morgen bestellen.
Ah, nice! Ik dacht de unit te bestellen, maar kwam toen het "bestellen in het buitenland" topic tegen ben nog even aan het vergelijken voordat ik de unit bestel. saturnsales in de UK. Scheelt een paar honderd euro (ondanks € 170 aan verzendkosten).

Ik ben erg benieuwd naar je ervaring met die set!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
Ratjetoe92 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:31:
[...]

Er is 4 meter leiding ‘gerekend’ wat wel klopt want het plafond is zo’n 3,10 hoog. Verder boren door 1 muur heen. Prijs leek mij zelf ook wel schappelijk, al ga ik er natuurlijk nog proberen iets vanaf te dingen. De 25 zou wellicht voldoende zijn (als is de warmtedruk vrij hoog), maar ik hoop met de 35 met de deur open ook de woonkamer enigszins te koelen. Dat is geen garantie natuurlijk, maargoed we gaan het zien. Vond multisplit toch wat te prijzig worden.
Ik ga om die reden voor een 5kw. Het is mij in dit topic afgeraden, maar de slaapkamerunit kan ik tegenover de deur (tegenover trapgat) hangen en dan zou het voor beneden ook moeten werken. De begane grond is redelijk ruim, dus ik ga dan toch maar voor een 5kw ipv 3,5kw.
Splitunit zou hier relatief gemakkelijk kunnen, maar dan hangt de woonkamerunit veel te prominent tegenover de hoekbank boven de TV. Dat is mij te nadrukkelijk aanwezig voor iets wat geen blikvanger moet zijn (naar mijn mening).

[Voor 11% gewijzigd door InterCC op 01-05-2020 00:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klebsiella
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-05-2020
Zou je niet geld kunnen besparen door opgewekte energie uit zonnepanelen op te slaan in accu's, deze gebruiken om s'nachts de airco mee aan te drijven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Junkiexp-

-Junkiexp-

Say no to drugs

@klebsiella

Zolang de salderingsregeling er nog is is dat niet rendabel te maken lijkt mij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier is definitief de knoop doorgehakt (iets later dan gepland).

Uiteindelijk gekozen voor Fujitsu. De opstelling is als volgt:
Slaapkamer 1 en 2 worden voorzien van een ASYG 07 KMCC, aangesloten worden op een AOYG14KBTAC2.
Slaapkamer 3 en de woonkamer worden voorzien van een ASYG 07 KMCC en een ASYG 12 KMCC, aangesloten op een AOYG18KBTAC.

Plaatsing zal medio week 22 plaats vinden, dus laat het warme weer daarna maar komen *O*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56
InterCC schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:56:
[...]

Waar mijn mening (maar wat is mijn mening waard) wat afwijkt is dat koelen met een airco kapitaalvernietiging is. Het blijft een luxeproduct en afhankelijk van hoe iemands situatie is kan die luxe prima voldoende meerwaarde bieden zonder het als kapitaalvernietiging te zien. Voor mij is verwarmen een nice to have die ik maar zeer sporadisch zal gebruiken. Voor koeling vind ik het wel waard. :)
Dat een Airco een luxeproduct is, is voor de meeste mensen wel het geval denk ik. Er is uiteraard ook een groep mensen die een airco hebben om medische redenen waarbij het luxe aspect een andere wending krijgt.

Tevens zijn er ook andere factoren die "kapitaal vernietiging" afvlakt. Ik weet dat in de warme zomers ik soms wel drie keer op een dag onder de douche sprong omdat het zo warm plakkerig en zweterig is. Dat is nu veel minder aan de orde.

Daarnaast brengt een airco ook voordelen met zich mee met de huidige situatie van het thuiswerken. Je kan nu een veel beter klimaat realiseren waardoor je vele malen productiever kunt zijn. Dus moraal van het verhaal; een airco is niet alleen maar een nutteloze energieslurper en kapitaal vernietiger. :+

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1Henk 'm!

Anoniem: 1294558

@renzo4000 Vreemd dat hier op Tweakers om alleen een beetje te koelen die paar echte warme weken per jaar een paar duizend euro investering geen kapitaalvernietiging vinden en zodra mensen het over een L/W warmtepomp of zonnepanelen hebben het alleen nog maar hebben over de terugverdientijd. 8) Voor mij is koelen juist bijzaak en mooi meegenomen naast het veeeeeeeeeeel zuiniger, sneller en klimaatvriendelijk verwarmen ipv op gas. Alleen om te koelen had ik nooit het spul gehangen. Maar ieder zijn ding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:59

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ja maar ik heb wel eens een offerte laten opstellen voor het huis te verwarmen met warmtepomp. Was ruimschoots in de 5 cijfers, en dan moest je voor het bad vol laten lopen waarschijnlijk nog met een CV ketel of vervanger aan de gang.En om te koelen heb je dan alsnog additionele units nodig.

Om nog maar niet te praten over het formaat van de installatie die je kreeg. Dit was overigens een jaar of drie terug. Zal nu allemaal wel anders zijn. Maar je hebt het over een hele andere investering, ik zie hier mensen klaar zijn met een airco tussen de 1500 en 3000 euro gemiddeld.

Die hete zomers worden de nieuwe normaal. En ja, het is meestal maar een paar weken, maar je huis blijft daarna ook nog weken de warmte vasthouden. Plus domweg het comfort.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +3Henk 'm!

• renzo4000
Ik denk sowieso dat een discussie over kapitaalvernietiging nu niet zo nuttig is binnen dit topic. Je bent hier in dit topic omdat je in het bezit bent van een Airco (al dan niet om ook mee te verwarmen) of jezelf aan het oriënteren bent. Per definitie kan je afvragen dat alles wat niet tot de primaire levensbehoefte behoort niet te scharen valt onder kapitaalvernietiging ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:03:
Ja maar ik heb wel eens een offerte laten opstellen voor het huis te verwarmen met warmtepomp. Was ruimschoots in de 5 cijfers, en dan moest je voor het bad vol laten lopen waarschijnlijk nog met een CV ketel of vervanger aan de gang.En om te koelen heb je dan alsnog additionele units nodig.

Om nog maar niet te praten over het formaat van de installatie die je kreeg. Dit was overigens een jaar of drie terug. Zal nu allemaal wel anders zijn. Maar je hebt het over een hele andere investering, ik zie hier mensen klaar zijn met een airco tussen de 1500 en 3000 euro gemiddeld.

Die hete zomers worden de nieuwe normaal. En ja, het is meestal maar een paar weken, maar je huis blijft daarna ook nog weken de warmte vasthouden. Plus domweg het comfort.
Helaas een beetje offtopic maar helaas komt dat vooral omdat er in die industrie in dit land ontzettend veel cowboys actief zijn die geen idee hebben wat ze doen. Als je met een L/W of W/W warmtepomp aan de gang wilt dan moet je echt zelf goed op onderzoek uit gaan want anders heb je grote kans dat je in het magazine van Eigen Huis beland. Als je je voorwerk goed doet dan neem je dus mee dat je een bad hebt en dan komt dat helemaal goed. WP kan prima water leveren voor een bad. Je moet alleen voldoende buffer hebben.

Veel mensen houden nou eenmaal van vloerverwarming en dan moet je aan de L/W of W/W WP.

Dat soort sneue bladen doen overigens alles om warmtepompen in een kwaad dachtlicht te stellen.. :')

Acties:
  • 0Henk 'm!

BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:03:

Precies vanwege de kosten heb ik dus gekozen voor verwarmen met een L/L warmtepomp, oftewel in volkstaal airco. Mijn investering is €5800,- en het hele huis is warm (en als bijkomstigheid koelen en beter dan met een L/W warmtepomp). Ik meld het hier alleen omdat hele volksstammen niet weten dat je er top mee kan verwarmen voor een fractie van de kosten van gas. Doe er je voordeel mee.

@renzo4000 Mijn huis in de winter warm hebben is primaire levensbehoefte. ;) Koelen luxe bijzaak. Bij je goed orienteren hoort ook alle functies leren kennen/gebruiken. Lijkt me een stuk zinvollere discussie dan dan praten over offertes en of de prijs te hoog is. Dat lijkt me vrij simpel te beoordelen.

@Glashelder Helemaal niet offtopic vind ik. Beetje meer diepgang hier is een welkome aanvulling voor velen.

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 01-05-2020 16:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renzo4000
@Greenisthebest nee, dat is nog steeds een vorm van luxe die wij in Nederland hebben toegekend aan een primaire levensbehoefte. Er zijn zat landen waar ze die mogelijkheid niet hebben en die zullen dat moeten oplossen met een extra deken, trui of een primitief haardvuurtje. Alles is relatief, maar je snapt mijn punt toch wel neem ik aan ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:54

manon

het leven gaat niet over rozen

InterCC schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:27:
[...]

Leuk setje
Hou rekening ermee bij instaleren een afpers druk kan aflezen van 40 bar
Bij normaal bedrijf draait een airco bij R410a ruig druk 7 tot 8 bar en pers druk rond de 21 bar
Succes

Acties:
  • +1Henk 'm!

renzo4000 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:57:
@Greenisthebest nee, dat is nog steeds een vorm van luxe die wij in Nederland hebben toegekend aan een primaire levensbehoefte. Er zijn zat landen waar ze die mogelijkheid niet hebben en die zullen dat moeten oplossen met een extra deken, trui of een primitief haardvuurtje. Alles is relatief, maar je snapt mijn punt toch wel neem ik aan ;)
Dan rent mijn vrouw bij me weg en die is voor mij ook primaire levensbehoefte. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
manon schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:20:
[...]

Leuk setje
Hou rekening ermee bij instaleren een afpers druk kan aflezen van 40 bar
Bij normaal bedrijf draait een airco bij R410a ruig druk 7 tot 8 bar en pers druk rond de 21 bar
Succes
Klopt, dat is een nadeel, maar ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt als de koppeling strap genoeg zit. Het is ook niet echt rocket science natuurlijk om 4 flares strak aan te draaien. Zonder het teveel willen nuanceren is het niet zo spannend en moet het prima te doen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
Anoniem: 1294558 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:31:
[...]

Precies vanwege de kosten heb ik dus gekozen voor verwarmen met een L/L warmtepomp, oftewel in volkstaal airco. Mijn investering is €5800,- en het hele huis is warm (en als bijkomstigheid koelen en beter dan met een L/W warmtepomp). Ik meld het hier alleen omdat hele volksstammen niet weten dat je er top mee kan verwarmen voor een fractie van de kosten van gas. Doe er je voordeel mee.

@renzo4000 Mijn huis in de winter warm hebben is primaire levensbehoefte. ;) Koelen luxe bijzaak. Bij je goed orienteren hoort ook alle functies leren kennen/gebruiken. Lijkt me een stuk zinvollere discussie dan dan praten over offertes en of de prijs te hoog is. Dat lijkt me vrij simpel te beoordelen.

@Glashelder Helemaal niet offtopic vind ik. Beetje meer diepgang hier is een welkome aanvulling voor velen.
Ik vind het wel mooi dat je jouw ervaringen deelt om ook actief te verwarmen met 'airco'. Mijn vermoeden is dat veel mensen een radiator gewent zijn en luchtstroom als warmte lastig kunnen plaatsen dus meteen verschillen als nadelen zien. Voor verwarmen heb ik overigens een pelletkachel gekocht (geen standaard model, maar naar mijn mening een mooie Edilkamin Lille). Boven wat extra kunnen verwarmen is wel lekker, maar door de pelletkachel is mijn gasverbruik al twee jaar ongeveer 120m3 voor een ruime hoekwoning (wel heel goed geisoleerd).
Nu dus een airco erbij voor het comfort en boven fijn om nog wat extra te kunnen verwarmen. Dat laatste (waar jij dus actief gebruik van maakt) had ik pas vrij laat door en gebeurd inderdaad veel efficienter dan ik had verwacht,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Disaster-Master
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-03 02:05

Disaster-Master

ùit De Haag

Heb in de tussentijd nog wat offertes binnen gekregen welke al uit stonden..
Echter zijn wij inmiddels het traject in gegaan van in portugal de aircos bestellen en hier door iemand laten plaatsen.

Nu heb ik dus van climasence ook een offerte gekregen.
Ik had goede hoop, maar het viel vies tegen. Ze verkopen de Daikin units welke wij willen los voor een prijs van 3175, en dan bieden ze een standaard 3-unit installatie aan voor 810 euro. Daar komt dan vanwege de specifieke situatie het e.a. bij.. prima... schatte zelf op 1500 euro. nou. Het offerte bedrag is 6895 euro. De één na duurste uit de lijst met offertes.. en dat kan ik toch totaal niet rijmen met hun basisprijs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

InterCC schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:10:
[...]

Ik vind het wel mooi dat je jouw ervaringen deelt om ook actief te verwarmen met 'airco'. Mijn vermoeden is dat veel mensen een radiator gewent zijn en luchtstroom als warmte lastig kunnen plaatsen dus meteen verschillen als nadelen zien. Voor verwarmen heb ik overigens een pelletkachel gekocht (geen standaard model, maar naar mijn mening een mooie Edilkamin Lille). Boven wat extra kunnen verwarmen is wel lekker, maar door de pelletkachel is mijn gasverbruik al twee jaar ongeveer 120m3 voor een ruime hoekwoning (wel heel goed geisoleerd).
Nu dus een airco erbij voor het comfort en boven fijn om nog wat extra te kunnen verwarmen. Dat laatste (waar jij dus actief gebruik van maakt) had ik pas vrij laat door en gebeurd inderdaad veel efficienter dan ik had verwacht,
Ik heb dan weer een houtkachel (al 20 jaar) maar ga deze nu toch veel minder stoken. Zowel een houtkachel als een pelletkachel zijn toch milieubelastend (subsidie op die dingen begreep ik ook niet) en stoken veel minder efficient en duurder dan een L/L warmtepomp. Maar als het echt koud is gaat er niets boven stralingswarmte dus dan zal hij wel aan gaan bij echte kou (of dat laatste nog komt???). Als bij mij blijkt dat ik hele winters hiermee toekan gaat de cv eruit en plaats ik ook een WP Boiler.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Goedenavond allemaal,

Mijn vrouw en ik hebben ons georiënteerd op de aircomarkt en de knoop uiteindelijk doorgehakt.
We krijgen over ongeveer een maand de airco geïnstalleerd.
Het is de Fuji Electric RSG-12KM. Koelvermogen 3,4kW.
Nu ben ik een aantal zaken aan het voorbereiden, om te zorgen dat het allemaal veilig geïnstalleerd kan worden. Een van die zaken is elektra.

Ik heb een werkschakelaar in de garage aangebracht, zodat er veilig onderhoud kan plaatsvinden.
Nu is het zo dat ik in gedachten had om de airco op een aparte automaat in de groepenverdeler aan te sluiten.
De reden hiervoor is (achteraf gezien misschien beter moeten checken toen we het huis verbouwd hebben), dat ik weliswaar zou kunnen aftakken in de garage zelf, aangezien daar al bekabeling ligt, maar....
Op diezelfde groep zitten:
- Koelkast keuken (koel/vries combinatie A+) (290kWh/jaar)
- Koelkast garage (koel/vries combinatie A++) (200kWh/jaar)
- Verlichting garage (30W)
- CV installatie (105W)
- Netwerkapparatuur (kleine patchkast) (100W ongeveer)
- Af en toe de Airfryer voor een visje of kroketje >:) (2100W)

Daar komt de airco dan bij. 935W opgenomen vermogen. Uitgaande van de rekensom 16*230=3680, is het vermogen al vol benut.

Nu vraag ik me af; kan de airco veilig op deze groep erbij, er van uitgaande dat die Airfryer natuurlijk niet altijd aanstaat? Of doe ik er beter aan een nieuwe kabel te leggen naar een aparte groep?

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:00
Dat lukt makkelijk. De twee hoofdgebruikers zitten op maar 3000W. De rest zal niet snel 600W nemen en dan nog heeft een zekering een vertraging.

En anders gaat de zekering een keer af en moet je alsnog klussen, maar die kans is erg klein.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
Anoniem: 1294558 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:49:
[...]

Ik heb dan weer een houtkachel (al 20 jaar) maar ga deze nu toch veel minder stoken. Zowel een houtkachel als een pelletkachel zijn toch milieubelastend (subsidie op die dingen begreep ik ook niet) en stoken veel minder efficient en duurder dan een L/L warmtepomp. Maar als het echt koud is gaat er niets boven stralingswarmte dus dan zal hij wel aan gaan bij echte kou (of dat laatste nog komt???). Als bij mij blijkt dat ik hele winters hiermee toekan gaat de cv eruit en plaats ik ook een WP Boiler.
Pelletkachel is vrij efficient en geeft snel een aangename warmte, vind ik. Ik ben er erg blij mee en het staat ook wel mooi.
WP boiler heb ik ook op de lijst staan, want de gasaansluiting opzeggen scheelt alleen al € 250/jaar en dat is aanzienlijk meer dan mijn gaskosten. Ondanks dat het meevalt voelt dat niet zo efficient. :)
Een WP boiler is doorgaans alleen niet geschikt voor radiatoren, aangezien de pomp die een CV ketel heeft niet in een WP boiler. Heb jij daar een (andere) oplossing voor?

De bovenverdieping zou al een mooie boost moeten krijgen qua warmte wanneer ik de airco heb hangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

@InterCC WP Boiler is alleen voor warm water (douchen/bad vullen etc). Dat gaat niet je radiator in. Dat is wat anders dan een L/W warmtepomp, die maakt gebruik van je verwarmingssysteem. Daar heb ik dus L/L voor gehangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:29
Disaster-Master schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:29:
Echter zijn wij inmiddels het traject in gegaan van in portugal de aircos bestellen en hier door iemand laten plaatsen.

Ik had goede hoop, maar het viel vies tegen. Ze verkopen de Daikin units welke wij willen los voor een prijs van 3175, en dan bieden ze een standaard 3-unit installatie aan voor 810 euro. Daar komt dan vanwege de specifieke situatie het e.a. bij.. prima... schatte zelf op 1500 euro. nou. Het offerte bedrag is 6895 euro. De één na duurste uit de lijst met offertes.. en dat kan ik toch totaal niet rijmen met hun basisprijs.
gingen ze gouden leidingen gebruiken?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
InterCC schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:08:
[...]

Een WP boiler is doorgaans alleen niet geschikt voor radiatoren, aangezien de pomp die een CV ketel heeft niet in een WP boiler. Heb jij daar een (andere) oplossing voor?
Een warmtepompboiler is helemaal niet geschikt om je huis mee te verwarmen.
Er zijn wat leuke experimenten met een stukje vloerverwarming in de badkamer, koppelen aan de wp boiler.
Maar in principe moet je er vanuit gaan, dat een wp boiler, alleen geschikt is voor sanitair warm water te produceren.

Ik heb gisteren kennissen gelukkig gemaakt....

laat de zomer maar komen...

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0Henk 'm!

Disaster-Master schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:29:

Ik heb hier toch echt een k.. situatie om te plaatsen en bij mij was Climasense de goedkoopste (en ik heb toch zeker 6 offertes gehad van diverse partijen) en niet onbelangrijk de enige die wisten waar ze over praten. Schat toch in dat ze bij jou een calculatiefout hebben gemaakt. En met mij zijn er tig Tweakers met name in het Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp topic die er uitermate content mee zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb gisteren een 60mm doorvoer van zolder naar achtergevel gebobdebouwerd. Enorm airco-onvriendelijk huis met beperkt stukje gevel geschikt voor een doorvoer. Oude voorstel van binnenuit in trapgat naar zolder met leidingmosaic door trapgat en slaapkamer zou nu oplossing door technische ruimte moeten kunnen worden :P

Vraag is nog wel trillings- en geluidsdemping. De 5kW buitenunit (MHI SRK50) zou op achterbalkon moeten komen te staan. Balkonconstructie betreft metalen balken vanuit verdiepingsvloer + hout + bitumen. Weet niet hoe ik risico op resonantie moet inschatten en of ik om specifiek dempingsmateriaal moet vragen?

Andere vraag is geluid. Idee is nu om buitenunit parallel langs de woning te laten blazen. Dat is dan een krappe meter van de erfgrens op 2.80m hoog met de voorkant van de buren afgericht. Is dat voldoende om de buren de unit niet te laten horen op hun terras?

[Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 03-05-2020 19:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Disaster-Master
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-03 02:05

Disaster-Master

ùit De Haag

bie100 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:49:
[...]
gingen ze gouden leidingen gebruiken?
Waarschijnlijk ja.. vermoedelijk voorzien van een isolatiemantel bedekt met kasjmier..
Anoniem: 1294558 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 18:13:
[...]

Ik heb hier toch echt een k.. situatie om te plaatsen en bij mij was Climasense de goedkoopste (en ik heb toch zeker 6 offertes gehad van diverse partijen) en niet onbelangrijk de enige die wisten waar ze over praten. Schat toch in dat ze bij jou een calculatiefout hebben gemaakt. En met mij zijn er tig Tweakers met name in het Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp topic die er uitermate content mee zijn.
Ja bij mij is het niet echt spannend, plat epdm houten dak, 9 meter hoog. Schacht in het midden van de woning. Geen condenspompen. Riolering voor afvoer en elektra is al aanwezig. Enige is lengte koelleiding. Totaal 18 meter ofzo. Geen betonboring. Holle gipswandjes.. betontegels en rubber matten heb ik.. en de montage balken (sumo 450) bestel ik morgen.. dus zeker niet moeilijk..

Bij climacense vroegen ze 3150 voor de apparatuur (gaan wij dus bestellen uit Portugal voor 1860 ex transport), 1100 euro aan materiaal, 2150 euro aan arbeid, de huur van een hoogwerker a 340 euro en een reiskosten toeslag van 145 euro...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
Rukapul schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:02:
Vraag is nog wel trillings- en geluidsdemping. De 5kW buitenunit (MHI SRK50) zou op achterbalkon moeten komen te staan. Balkonconstructie betreft metalen balken vanuit verdiepingsvloer + hout + bitumen. Weet niet hoe ik risico op resonantie moet inschatten en of ik om specifiek dempingsmateriaal moet vragen?

Andere vraag is geluid. Idee is nu om buitenunit parallel langs de woning te laten blazen. Dat is dan een krappe meter van de erfgrens op 2.80m hoog met de voorkant van de buren afgericht. Is dat voldoende om de buren de unit niet te laten horen op hun terras?
Als de airco hangt zijn er dempers op de beugel beschikbaar, maar er zijn ook rubber ondervoeten van 45, 60 en zelfs 90cm die aanzienlijk dempen. Die oplossingen zijn onder andere te vinden als "Big foot fix it airco en "sumo 600 montagebalk". Die lijken mij wel behoorlijk te dempen en zijn daar ook voor gemaakt (geen composiet staanders, wat wel fors kan doorresoneren).

Parallel langs de woning. Is dat dan rechtstreeks naar de buren? Met 2,8 meter vermoed ik dan zij het dan wat warmer krijgen. En ze zullen dat ook zeker wel horen met 51 decibel. Maar goed, dat is altijd het geval met een buitenunit en buren relatief dichtbij. Het licht ook erg aan de situatie. Als het terras 20 meter vanaf een doorgaande weg is, dan zal het geluid van de airco één van de geluiden zijn en minder storend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
InterCC schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:59:
[...]

Als de airco hangt zijn er dempers op de beugel beschikbaar, maar er zijn ook rubber ondervoeten van 45, 60 en zelfs 90cm die aanzienlijk dempen. Die oplossingen zijn onder andere te vinden als "Big foot fix it airco en "sumo 600 montagebalk". Die lijken mij wel behoorlijk te dempen en zijn daar ook voor gemaakt (geen composiet staanders, wat wel fors kan doorresoneren).
Ik zal eens kijken. Lijkt me overigens dat zo'n voet ook na installatie nog eenvoudig geplaatst kan worden.
Parallel langs de woning. Is dat dan rechtstreeks naar de buren? Met 2,8 meter vermoed ik dan zij het dan wat warmer krijgen. En ze zullen dat ook zeker wel horen met 51 decibel. Maar goed, dat is altijd het geval met een buitenunit en buren relatief dichtbij. Het licht ook erg aan de situatie. Als het terras 20 meter vanaf een doorgaande weg is, dan zal het geluid van de airco één van de geluiden zijn en minder storend.
Nee, rustige buurt en dat houd ik graag zo :)

Het is overigens andersom: de buitenunit zou langs mijn eigen gevel blazen. Die kant op is bijna 6m vrij richting volgende buren. Maar achter de unit zou het dus krap een meter richting erfgrens zijn.

Mocht het echt overlast geven dan kunnen we opschuiven, maar dan blokkeert de unit het balkon en staat hij voor de glazen pui wat minder fraai is. Wel minder geluid in de eigen slaapkamers als het raam open staat. De installateur was niet zo happig om hem meer naar het midden te plaatsen (kost ook meer leidingwerk). Dit later veranderen lijkt me meer ingrijpend qua werk en kosten (leiding verleggen? opnieuw/bijvullen?).

Geluidsdempende omkastingen zie ik ook wel genoemd worden, maar online aanbod niet echt.

In de buurt hangt in een andere situatie overigens een buitenunit op ca 2m van het voetpad op ca 2m hoog welke ik wel zie draaien maar niet hoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
Rukapul schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:51:
[...]

Ik zal eens kijken. Lijkt me overigens dat zo'n voet ook na installatie nog eenvoudig geplaatst kan worden.

[...]

Nee, rustige buurt en dat houd ik graag zo :)

Het is overigens andersom: de buitenunit zou langs mijn eigen gevel blazen. Die kant op is bijna 6m vrij richting volgende buren. Maar achter de unit zou het dus krap een meter richting erfgrens zijn.

Mocht het echt overlast geven dan kunnen we opschuiven, maar dan blokkeert de unit het balkon en staat hij voor de glazen pui wat minder fraai is. Wel minder geluid in de eigen slaapkamers als het raam open staat. De installateur was niet zo happig om hem meer naar het midden te plaatsen (kost ook meer leidingwerk). Dit later veranderen lijkt me meer ingrijpend qua werk en kosten (leiding verleggen? opnieuw/bijvullen?).

Geluidsdempende omkastingen zie ik ook wel genoemd worden, maar online aanbod niet echt.

In de buurt hangt in een andere situatie overigens een buitenunit op ca 2m van het voetpad op ca 2m hoog welke ik wel zie draaien maar niet hoor.
Zo'n voet staat gewoon los en de buitenunit schroef je erop. Heel simpel geluidsdempend principe. Je zou altijd zelf een een omkisting kunnen maken met wat isolatie daarin. Als je een extra grote geluidsdempende voet besteld zou je misschien daar zelfs op kunnen monteren. Dat is denk ik wat ik ga doen (niet geluidswerend, maar vanuit optisch perspectief op de uitbouw). Aircovoordeel.nl heeft wel omkistingen te koop (te zien via accessoires) en misschien kan je die makkelijk voorzien van isolatie zonder lucht aan en afvoer te blokkeren? Ik ga zoiets zelf wel maken, want ik vind ze redelijk prijzig en heb ook liever niet dat ze direct op het bitumen dak staan (qua afmeting en met nog geen 15 kg kan het prima verschuiven).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:13
Oxellaar schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:19:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

laat de zomer maar komen...
Is dat op een dakkapel? Ik hoorde een collega klagen dat ze (installateurs) die buitenunits niet op dakkapellen plaatsen ivm onderhoud.
Klopt dat en is dit een vriendendienst of wordt dit wel gewoon gedaan?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedfightserv schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:47:
[...]

Is dat op een dakkapel? Ik hoorde een collega klagen dat ze (installateurs) die buitenunits niet op dakkapellen plaatsen ivm onderhoud.
Als de dakkapel goed bereikbaar is en dat is hier het geval, dan is het natuurlijk geen probleem.
De bereikbaarheid hier is vergelijkbaar als bij een garagedak, prima dus.
Maar dat geld voor iedere opstelling, hij moet goed bereikbaar zijn.
4 meter hoog aan een gevel is ook een drama, dan zie ik ze liever op een dakkapel staan.

Maar zeker als vriendendienst zet je een unit op een goed bereikbare plek ;)
Al was dit geen vriendendienst, al is dat natuurlijk een grijs gebied.

Ik kan en mag aan koeling werken, vandaar dat ik het heb verzocht.

[Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 04-05-2020 17:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

@Oxellaar Sowieso. Wat wil je allemaal onderhouden aan een buitenunit? Onderhoud wordt zwaar overtrokken. Ik ga voor 1 keer per 4 a 5 jaar en houdt zelf de unit wel jaarlijks vrij van blad etc en de buitenkant een beetje netjes houden. Ik hoor nooit dat iemand de compressor van zijn koelkast in de keuken jaarlijks reinigt. 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Anoniem: 1294558 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:34:
@Oxellaar Sowieso. Wat wil je allemaal onderhouden aan een buitenunit? Onderhoud wordt zwaar overtrokken. Ik ga voor 1 keer per 4 a 5 jaar en houdt zelf de unit wel jaarlijks vrij van blad etc en de buitenkant een beetje netjes houden. Ik hoor nooit dat iemand de compressor van zijn koelkast in de keuken jaarlijks reinigt. 8)
Jouw keuze.. Maar een koelkast vergelijken met een airco.... :-(

Acties:
  • 0Henk 'm!

Oxellaar schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:37:
[...]

Jouw keuze.. Maar een koelkast vergelijken met een airco.... :-(
Gelukkig heb ik een objectieve installateur die me precies hetzelfde aanraadt (beetje afhankelijk van de gemaakte uren natuurlijk). Maar zeker de meeste hier die alleen een beetje koelen raad ik aan het zeker niet jaarlijks te doen. Is gewoon een cashcow. Schiet lekker op met die prijzen van zo'n €150,- per unit en soms nog hoger. Kassa.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 04-05-2020 18:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:24
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb nog nooit eerder een airco met schoorsteen gezien......
Mooi gedaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Anoniem: 1294558 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:42:
[...]

Gelukkig heb ik een objectieve installateur die me precies hetzelfde aanraadt (beetje afhankelijk van de gemaakte uren natuurlijk). Maar zeker de meeste hier die alleen een beetje koelen raad ik aan het zeker niet jaarlijks te doen. Is gewoon een cashcow. Schiet lekker op met die prijzen van zo'n €150,- per unit en soms nog hoger. Kassa.
Ja.. Juist, maar nu zeg je heel wat anders.
Ieder jaar is ook overdreven, het ging mij meer om de vergelijking met een koelkast.
Sommige mensen kunnen nog geen spijker in de muur slaan, dus gaan ook niks aan de airco doen. Voor hun kan een regelmatige beurt geen kwaad.

Als je onderhoud volgens de stek voorschriften doet, ben je aardig wat tijd kwijt per unit.
Alleen zal niet iedere installateur alles uitvoeren, daar zit het probleem.
Die 150€ vind ik erg veel en klopt volgens mij ook niet helemaal.

Het rare is wel, dat als je wasmachine kapot gaat. Je voor een kort bezoek van een monteur 150...200 euro kwijt bent.
Auto naar de garage... 500 euro is niks.
Enz enz... Maar je cv ketel of airco onderhouden is vloeken in de kerk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
Hoe los je dat eigenlijk op als zo'n dakkapel nieuw bitumen nodig heeft?

Acties:
  • +1Henk 'm!

Oxellaar schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:49:
[...]

Ja.. Juist, maar nu zeg je heel wat anders.
Ieder jaar is ook overdreven, het ging mij meer om de vergelijking met een koelkast.
Sommige mensen kunnen nog geen spijker in de muur slaan, dus gaan ook niks aan de airco doen. Voor hun kan een regelmatige beurt geen kwaad.

Als je onderhoud volgens de stek voorschriften doet, ben je aardig wat tijd kwijt per unit.

Het rare is wel, dat als je wasmachine kapot gaat. Je voor een kort bezoek van een monteur 150...200 euro kwijt bent.
Auto naar de garage... 500 euro is niks.
Enz enz... Maar je cv ketel of airco onderhouden is vloeken in de kerk.
Onze auto's gaan ook alleen in onderhoudt op km interval. Niet op tijdsinterval. Daar rijden we te weinig voor en ook dat gaat al 25 jaar goed. CV 1 keer per 3 jaar met 900 m3 per jaar. En mijn wasmachine heb ik zelf nieuwe koolborstels ingezet. Kosten, 3 tientjes.

Mijn boodschap is: Laat je niet gek maken met al die (verplichte) onderhoudscontracten en laat onderhouden naar gebruik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Anoniem: 1294558 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:58:
[...]

Onze auto's gaan ook alleen in onderhoudt op km interval. Niet op tijdsinterval. Daar rijden we te weinig voor en ook dat gaat al 25 jaar goed. CV 1 keer per 3 jaar met 900 m3 per jaar. En mijn wasmachine heb ik zelf nieuwe koolborstels ingezet. Kosten, 3 tientjes.

Mijn boodschap is: Laat je niet gek maken met al die (verplichte) onderhoudscontracten en laat onderhouden naar gebruik.
Je hebt helemaal gelijk, kan niets anders zeggen. Maar iedere auto gaat op km interval, OF na een bepaalde verstreken tijd.
En ook ik repareer mijn witgoed zelf ;)
Rukapul schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:53:
Hoe los je dat eigenlijk op als zo'n dakkapel nieuw bitumen nodig heeft?
Als de dakbedekking al wat ouder/slecht is, dan plakken ze vaak onder de unit al een nieuwe laag.
Dan kan de unit later, bij een vervanging van het dakleer, gewoon blijven staan.

Als het toch onder de unit vervangen moet worden, dan moet soms de unit tijdelijk weg.
Dit is niet zo heel veel werk, maar soms kan de dakdekker er wel onderdoor.
Afhankelijk van de situatie en dakdekker. Kleine units worden vaak even opgetild.

Op de foto is een pvc dak, van dikke kwaliteit, dus kan wel 35 jaar meegaan.
En is slechts een jaar of 10 oud, dus was hier geen sprake van

[Voor 47% gewijzigd door Oxellaar op 04-05-2020 21:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Speedfightserv schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:47:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Hier komt ie binnenkort ook op het dakkapel (had overigens niet mijn voorkeur), maar is door meerdere partijen aangedragen.

De rede dat ik het zelf niet wilde, is omdat ik bang ben voor resonantie en dat je dit straks aan de binnenkant gaat horen. Maar een andere (goede en nette) oplossing was er niet. Op de dakpannen (middels een beugel) werd afgeraden, omdat er kans op lekkage is als de wind verkeerd staat of van smeltwater van sneeuw. Natuurlijk hangt een en ander af van de montage, maar voorkomen is beter dan genezen :)
Een andere optie die ik graag had gewild, is dat het op de uitbouw (1e verdieping) zou komen en dan via de wand omhoog, onder de pannen door. Probleem is dat we nog een regenpijp moeten kruizen en ze niet achter de regenpijp langs konden. Dan zou er iets "geknutseld" moeten worden dat over de regenpijp zou gaan... Tja, het is allemaal mogelijk, maar mooi is anders

Nog 3 - 3,5 week geduld en dan kan ik hopelijk ook de foto's showen van de installaties hier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedfightserv
@BastaRhymez

Het kan wel, maar de installateurs hadden aangegeven dat ze dat niet deden ivm onderhoud. Bij mijn collega is het behoorlijk hoog en daar hadden ze geen trek in.
----------------------

Gisteren de binnenunit opgehangen, nu de leidingengoten plaatsen en een gat naar buiten maken. :)

[Voor 35% gewijzigd door Speedfightserv op 05-05-2020 09:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 07:16
Oxellaar schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:49:
[...]
Sommige mensen kunnen nog geen spijker in de muur slaan, dus gaan ook niks aan de airco doen. Voor hun kan een regelmatige
beurt
geen kwaad.

:Y top service hoor ik wel
Voor de rest heb je wel een punt hoor.
Alleen het gekke is wel als ik een monteur vraag iets voor mij te doen dan doet hij dit wel voor een normaal bedrag, stel ik koop een auto ergens zonder garantie. Vervolgens breng ik hem naar een garage en vraag of ze hem willen checken en onderhoud geven dan kan dat voor een normaal uurloon.

Ik heb helaas al 2 voorbeelden van ac installateurs die het wel erg bond maken qua prijzen. 2 jaar oude Daikin ergens anders installeren, alleen 2 sokken en 2 stek koppelingen en in bedrijf stellen. 600 euro
Mijn eigen MHI unit vacumeren, rest allemaal al klaar, 400 euro. Binnen 1 hooguit 2 uur klaar. Schandalig
Nana het belangrijkste... hij hangt en hij doet het. En hartstikke leuk om weer eens lekker met de handjes en apparatuur bezig te zijn.

@BastaRhymez
de dakkapel zou ik je niet aanraden. Zowel bij mijn L/W als nu bij mijn L/L heb ik resonantie. Is in de meeste gevallen wel op te lossen met extra massa of juiste ontkoppelen maar bij muurmontage heb je hier (nagenoeg) nooit last van.

[Voor 27% gewijzigd door Appie Heijn op 05-05-2020 09:29]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-03 14:33

MarcoKL

That's a huge b*tch!

@BastaRhymez
de dakkapel zou ik je niet aanraden. Zowel bij mijn L/W als nu bij mijn L/L heb ik resonantie. Is in de meeste gevallen wel op te lossen met extra massa of juiste ontkoppelen maar bij muurmontage heb je hier (nagenoeg) nooit last van.
Ik ben zelf ook bezig met offertes op te vragen voor het plaatsen van een airco om 1 zolder kamer en 1 slaapkamer 1e verdieping te koelen. De ene zegt dat het geen probleem is en de andere raad het af.

Heeft iemand ervaring met de buitenunit in de tuin te laten plaatsen en dan langs de gevel omhoog naar bijv 1e verdieping? ik heb geen uitbouw en aan de gevel vind ik zelf niet mooi.
Ik maak mij met name zorge over geluidsoverlast, weg werken zal vast wel lukken met een kast erom heen. Ze adviseerde wel een 1-op-1 aansluiting vanwege geluid en omvang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-02 09:28
[...]

Is dat voldoende ballast zo voor de buitenunit, dat die niet omwaait bij een storm?
Mijn installateur zet de unit op de dakkapel vast aan 4st 60x60 tegels (rubber-tegel-rubber-kunststof balk-buitenunit), dit ivm met omwaaien en tegen de trillingen.
Buitenunit staat bij mij op NNW en op 9m hoog aan rand van een park, dus vol in de wind.

Is dit geen overkill? De tegels wegen circa 25-30kg per stuk, Unit weegt 40kg.
Qua belasting dakkapel kan het wel die is 300kg per m2

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
MarcoKL schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:57:
[...]

Ik ben zelf ook bezig met offertes op te vragen voor het plaatsen van een airco om 1 zolder kamer en 1 slaapkamer 1e verdieping te koelen. De ene zegt dat het geen probleem is en de andere raad het af.

Heeft iemand ervaring met de buitenunit in de tuin te laten plaatsen en dan langs de gevel omhoog naar bijv 1e verdieping? ik heb geen uitbouw en aan de gevel vind ik zelf niet mooi.
Ik maak mij met name zorge over geluidsoverlast, weg werken zal vast wel lukken met een kast erom heen. Ze adviseerde wel een 1-op-1 aansluiting vanwege geluid en omvang.
Ik heb dit bij mijn pa gedaan. Twee units in de tuin. Een binnenunit op de eerste verdieping, de tweede op zolder. Die gaat zelfs nog het hoekje om langs de gevel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrassie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-11-2022
Appie Heijn schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:17:
[...]

Alleen het gekke is wel als ik een monteur vraag iets voor mij te doen dan doet hij dit wel voor een normaal bedrag, stel ik koop een auto ergens zonder garantie. Vervolgens breng ik hem naar een garage en vraag of ze hem willen checken en onderhoud geven dan kan dat voor een normaal uurloon.

Ik heb helaas al 2 voorbeelden van ac installateurs die het wel erg bond maken qua prijzen. 2 jaar oude Daikin ergens anders installeren, alleen 2 sokken en 2 stek koppelingen en in bedrijf stellen. 600 euro
Mijn eigen MHI unit vacumeren, rest allemaal al klaar, 400 euro. Binnen 1 hooguit 2 uur klaar. Schandalig
Nana het belangrijkste... hij hangt en hij doet het. En hartstikke leuk om weer eens lekker met de handjes en apparatuur bezig te zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

@BastaRhymez
Leuke momentsleutel setje heb je liggen, mag ik vragen waar die vandaan komt?

An apple a day... keeps the doktor away

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedfightserv
Appie Heijn schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:17:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

@BastaRhymez
Solderen ook zelf gedaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Chris12 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:20:
[...]

Is dat voldoende ballast zo voor de buitenunit, dat die niet omwaait bij een storm?
Mijn installateur zet de unit op de dakkapel vast aan 4st 60x60 tegels (rubber-tegel-rubber-kunststof balk-buitenunit), dit ivm met omwaaien en tegen de trillingen.
Buitenunit staat bij mij op NNW en op 9m hoog aan rand van een park, dus vol in de wind.

Is dit geen overkill? De tegels wegen circa 25-30kg per stuk, Unit weegt 40kg.
Qua belasting dakkapel kan het wel die is 300kg per m2
Ja dit is voldoende, er ligt ongeveer 1 hele opsluitband tussen de balken. 2 stukken van 45 cm. De balken zelf wegen ook behoorlijk en de unit zelf 34kg.

Ik durf dit rustig aan, behoorlijk hoog, op het zuidwesten, in Zeeland. 4x 60x60 is tegen geluid en trillingen wel beter.
Maar daar heb ik hier geen last van. Is maar een 2.5kW unit, die hoor of voel je amper draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-02 09:28
Ok, mijn buiten unit is een 5.0 van Daikin

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Appie Heijn
mrassie schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:37:
[...]

Leuke momentsleutel setje heb je liggen, mag ik vragen waar die vandaan komt?
Weet ik zo niet, probeer vanavond even de factuur te zoeken

@Speedfightserv
Yep, prima te doen, beetje stikstof door de leiding. En de hardsoldeerset erbij.
Scheelt wel dat ik het vroegah vaker heb gedaan.
Tuinhuis op de las plek wel even voorbesproeid met water. Kurkdroog hout en hard solderen is tricky. Op dak was het een makje.

Op de foto zie je een vrij groot zwart stuk, had een wat te groot stuk opgeschuurd, dat slaat vrij snel zwart uit met wat warmte. Doekje erover en het is weg

[Voor 12% gewijzigd door Appie Heijn op 05-05-2020 15:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Appie Heijn Het is of op het dakkapel of geen airco... Tja, dan is de keuze (gezien de temperatuur in de kamer) snel gemaakt.
Volgens de installateur valt het wel mee qua resonantie. Ja, ze zal het wel horen, maar daar ontkomt je niet aan. Ik had ook nog voorgesteld om een dakbeugel te doen, maar dat werd afgeraden i.v.m. grote kans op lekkage (er worden ten slotte gaten gemaakt in de dakpannen).

@MarcoKL Het hangt ook van je afwerking af. Zit er bijv. nog een dakgoot die gekruist moet worden? Dat was hier de dealbreaker. Had het liefste ook de buitenunit op de uitbouw gehad, maar dan moet ik een dakgoot overbruggen. Hun optie: de leidingen in tape afwikkelen en los over de dakgoot heen buigen (met de tape als enige bescherming). Dit had niet mijn voorkeur, omdat je ook allerlei bochtjes krijgt op een klein stuk leiding. Kans op breuk / schade is aanzienlijk. Zal in het begin vast wel goed gaan, maar blijft het ook goed als het straks een paar jaar vol in de zon zit...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
BastaRhymez schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:55:
Ik had ook nog voorgesteld om een dakbeugel te doen, maar dat werd afgeraden i.v.m. grote kans op lekkage (er worden ten slotte gaten gemaakt in de dakpannen).
Vreemd dat daarvoor door pannen geboord moet worden. Je zou toch denken dat men dakhaken zoals bij zonnepanelen onder de pannen kan haken, rails erop, schuin vlak erop en dan horizontaal vlak voor de unit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appie Heijn
@BastaRhymez Ik zou voor de zekerheid de unit meteen op rubber zetten. Meestal is resonantie wel op te losse.

Opengesneden (mantel)buis erom heen niet een oplossing?

Acties:
  • 0Henk 'm!

@BastaRhymez Alleen tape is geen enkel probleem. Unit staan hier beneden naast terras en het stukje over de grond is ook alleen met tape afgewerkt. Goot schroeft een beetje lastig op zand. Zelfs zonder tape is geen probleem, maar ziet er niet uit. En wat @Rukapul zegt van die beugels klopt helemaal. Je hoeft helemaal geen gaten te maken in je dakpannen.

En achter regenpijp als hij niet te kort is, kan ook want die buigt wel wat naar voren (hier ook gedaan). Zoniet maak je een bocht in de regenpijp.

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 05-05-2020 12:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appie Heijn
@Greenisthebest zonder tape is niet aan te raden, vogels zijn er gek op. Kleine moeite toch om een stukje tape erom heen te wikkelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Rukapul ik herhaal alleen wat de leveranciers bij mij hebben aangegeven. Dacht zelf ook dat ze niet de pannen zelf hoefde te boren, maar zij gaven anders aan... Tja, zij zullen het wel weten dan denk ik zo (meerdere leveranciers hebben het aangegeven, niet alleen degene die het binnenkort komt plaatsen).

@Appie Heijn de buitenunit wordt inderdaad meteen op rubbers en op trildempers gezet. Hopelijk beperkt dit de trillingen / "geluidsoverlast" aan de binnenkant van het dakkapel.

@Greenisthebest achter de regenpijp zit ongeveer 1 ~ 1,5 cm, dit was volgens (drie verschillende leveranciers) onvoldoende ruimte om de koelleidingen weg te werken. Aangezien het een gedeelde dakgoot met de buren is, wil ik er ook niet te veel aan rommelen.
Tape (om de dakgoot heen) werd door twee leverancier als optie aangedragen, maar gaven zelf al wel aan dat de tape over een X aantal jaar (afhankelijk mede van het weer) vervangen diende te worden en dat de kans er was dat vogels de leiding / tape zouden aanvreten. Daarnaast zeiden ze zelf ook dat ze dit thuis niet zelf zouden doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:16

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Misschien een hele domme vraag, maar ik krijg zaterdag een MITSUBISHI SRK50 ZS-W en ben op zoek naar het wattage van de unit. Ik zie koelvermogen, warmte vermogen, opgenomen vermogen en het aantal kwh per jaar. Maar ik moet weten of ik het apparaat op een aparte groep moet gaan zetten ja of nee. Het enige wat ik ergens ben tegengekomen is dat de unit 1350 watt verbruikt, maar dit was slechts op 1 website.

Als het 1350 watt blijkt te zijn dan geloof ik het wel.

discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PublishedMeteor
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:35
unifan38 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 00:22:
[...]

Vraagje, ben je nog tevreden met de MaxiCool? Ik neig ook om een Maxicool te laten installeren maar vertrouw het merk niet helemaal.. :D
Ik heb er twee weken geleden een laten installeren (deze). Binnen- en buitenunit zijn stil en met een uurtje testen was mijn appartement echt gewoon koud. De tijd zal moeten leren of het een goede koop was maar via een bevriende installateur heb ik hem voor een leuke prijs laten installeren dus dat hielp wel mee in de keuze voor een MaxiCool. Hij werkt al jaren met dit merk en heeft nog geen klachten gehad zegt hij...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 22:22

Notna

Where are you?®

Topicstarter
loewie1984 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:39:
Misschien een hele domme vraag, maar ik krijg zaterdag een MITSUBISHI SRK50 ZS-W en ben op zoek naar het wattage van de unit. Ik zie koelvermogen, warmte vermogen, opgenomen vermogen en het aantal kwh per jaar. Maar ik moet weten of ik het apparaat op een aparte groep moet gaan zetten ja of nee. Het enige wat ik ergens ben tegengekomen is dat de unit 1350 watt verbruikt, maar dit was slechts op 1 website.

Als het 1350 watt blijkt te zijn dan geloof ik het wel.
https://mhiae.com/splits/srk50zs-w-src50zs-w/
Maximal running current: 14.5 A
Dat is omgerekend ~3480 W

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:16

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Thanks, dus eigenlijk toch wel een dedicated groep.

discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedfightserv
loewie1984 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:06:
[...]

Thanks, dus eigenlijk toch wel een dedicated groep.
In de nieuwe nen is de 2000 watt grens vervallen. Je mag na inzicht plaatsen.
Zie pagina 8:
http://www.eaton.nl/ecm/g...s/content/pct_1621376.pdf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedfightserv schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:11:
[...]

In de nieuwe nen is de 2000 watt grens vervallen. Je mag na inzicht plaatsen.
Zie pagina 8:
http://www.eaton.nl/ecm/g...s/content/pct_1621376.pdf
Ja... Maar iedere beetje redelijk nette installateur zal bijna alles boven de 2000W en zeker 3480W, op een aparte groep zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedfightserv
Oxellaar schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:40:
[...]

Ja... Maar iedere beetje redelijk nette installateur zal bijna alles boven de 2000W en zeker 3480W, op een aparte groep zetten.
Dat sowieso inderdaad :)
Maar er zijn situaties waar het max vermogen bijvoorbeeld 2100watt is, maar het apparaat gewoon een 1200 watt verbruikt. Dan is het fijn dat je daar niet meteen een aparte groep voor moet plaatsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedfightserv schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:53:
[...]

Dat sowieso inderdaad :)
Maar er zijn situaties waar het max vermogen bijvoorbeeld 2100watt is, maar het apparaat gewoon een 1200 watt verbruikt. Dan is het fijn dat je daar niet meteen een aparte groep voor moet plaatsen.
Max current is max current. Wat je tijdens normaal bedrijf meet staat daar los van.

In thuissituaties is dat allemaal niet zo spannend. Maar bij meerdere units, in een kantoorpand. Moet je absoluut de specs aanhouden qua verdeling en afzekering.
Anders klapt de boel er geregeld uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-03 13:12
In de datasheet van mijn aangekochte airco staat aangegeven op hoeveel meter slang de unit berekend is. Het is een Hisense 2AMW42U4RRA, dus voor 2 binnenunits. Ik neem aan dat de maximum lengte dan gecombineerd is voor deze 2 units? Voor deze buitenunit wordt 15 meter genoemd. Dus 1 slang van 5 meter, gecombineerd met een slang van 10 meter, is geen probleem?

[Voor 11% gewijzigd door endness op 06-05-2020 11:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-03 14:33

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Glashelder schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:31:
[...]

Ik heb dit bij mijn pa gedaan. Twee units in de tuin. Een binnenunit op de eerste verdieping, de tweede op zolder. Die gaat zelfs nog het hoekje om langs de gevel.
Oké maar het geluid is niet hinderlijk?

Net zoals @BastaRhymez ook al zegt, volgens mij kunnen ze dat nooit mooi afwerken over de dakgoot heen. Dat zou bij mij ook moeten voor zolder, dus misschien moet die dan wel op de dakkapel komen. Het laatste mannetje had het over als ze deze bij de balk neer zetten dat je ze dan niet hoort.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedfightserv
Oxellaar schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:16:
[...]

Max current is max current. Wat je tijdens normaal bedrijf meet staat daar los van.

In thuissituaties is dat allemaal niet zo spannend. Maar bij meerdere units, in een kantoorpand. Moet je absoluut de specs aanhouden qua verdeling en afzekering.
Ben het met je eens hoor,

Thuis situatie is anders idd, voor kantoren etc. geld de NEN3140 weer. Die is een stuk stricter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:59

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Oxellaar schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:16:
[...]

Ik heb hier momenteel meerdere offertes en ik zie dat er ook verschil is in mening. De ene installateur wil graag een aparte groep met aardlek. De andere zegt dat het niet nodig is. Betreft een multisplit met een 2,5 en een 5kw unit. Ik heb er geen verstand van, maar hebben jullie een mening hierover?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@BeQuietAndDrive Ik ben niet 100% zeker.. Maar volgens mij moet tegenwoordig alles achter een aardlek.

Maar het is aan te raden om aparte groepen te nemen. Bij storing in de airco, sluiting of aardlek, dan heeft dat geen invloed op de rest van je installatie.

@Speedfightserv Los van de NEN, de automaten klappen er gewoon uit, in bepaalde gevallen. Die max current is niet verzonnen, maar gewoon een werkelijke waarde die voor kan komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedfightserv
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:34:
[...]

Ik heb hier momenteel meerdere offertes en ik zie dat er ook verschil is in mening. De ene installateur wil graag een aparte groep met aardlek. De andere zegt dat het niet nodig is. Betreft een multisplit met een 2,5 en een 5kw unit. Ik heb er geen verstand van, maar hebben jullie een mening hierover?
Aardlek is verplicht, wil je het goed doen? Aparte groep boven de 2000W.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Oxellaar schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:53:

Maar het is aan te raden om aparte groepen te nemen. Bij storing in de airco, sluiting of aardlek, dan heeft dat geen invloed op de rest van je installatie.
Dat moet dat wel kunnen. Heb hier geen kruipruimte en meterkast zit precies aan de andere kant van het huis waar mijn buitenunits staan en heb dus een 4,2 en een 4,5 verdeeld over 2 bestaande groepen. Tot nu toe geen centje pijn. Op bestaande groepen zit alleen wat verlichting en het zwaarste is een receiver.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:22:
[...]

Dat moet dat wel kunnen. Heb hier geen kruipruimte en meterkast zit precies aan de andere kant van het huis waar mijn buitenunits staan en heb dus een 4,2 en een 4,5 verdeeld over 2 bestaande groepen. Tot nu toe geen centje pijn. Op bestaande groepen zit alleen wat verlichting en het zwaarste is een receiver.
Als iets bij jouw toevallig niet mogelijk is, dan is dat jouw probleem. En niet het probleem van een eis, norm of advies.

In je reacties zie ik, dat je veel vragen, beantwoord adhv jouw eigen situatie...
Maar dat is geen graadmeter voor de rest.
Iedereen zal adhv zijn eigen situatie, moeten bepalen of iets wel of niet perse noodzakelijk is wat in eisen, specificaties of normen staat.

Het is gewoon fout om om iets afwijkends te adviseren, wat bij jouw toevallig wel of niet mogelijk is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Oxellaar schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:24:
[...]

Als iets bij jouw toevallig niet mogelijk is, dan is dat jouw probleem. En niet het probleem van een eis, norm of advies.

In je reacties zie ik, dat je veel vragen, beantwoord adhv jouw eigen situatie...
Maar dat is geen graadmeter voor de rest.
Iedereen zal adhv zijn eigen situatie, moeten bepalen of iets wel of niet perse noodzakelijk is wat in eisen, specificaties of normen staat.

Het is gewoon fout om om iets afwijkends te adviseren, wat bij jouw toevallig wel of niet mogelijk is.
Aparte groep is natuurlijk altijd mooi als het kan. Noodzakelijk dus niet in 9 van de 10 gevallen. Iedere normale standaard airco kan gewoon op een bestaande groep, indien er voor de rest geen andere zware belasting op zit. Dat is mijn boodschap en daar is niets fouts aan. Hetzelfde geldt voor een werkschakelaar. Ook niet noodzakelijk, wel netjes. Je kan ook gewoon de stekker eruit trekken.

Ik post juist vanuit mijn eigen ervaring omdat veel installateurs je helemaal gek maken en je opzadelen met een opdracht, extra groep met vaak die onmogelijkheid, terwijl uit ervaringen blijkt dat dat helemaal niet nodig is. ;)

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 06-05-2020 13:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:43
Dit lijkt me een erg nette prijs... of mis ik wat?

https://justcooling.nl/mi...e-2x12000btu-a-250m3.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zit te puzzelen voor de buitenunit.

Zit te denken aan 4 binnenunits, 2k per stuk (FTXM20N)
Moet ik dan een 4MXM80N buitenunit nemen, of voldoet een 4MXM68N ook ?

Gaat om 3 slaapkamers, en 1 kantoor. Verwacht ook niet dat alles tegelijk aanstaat. Denk 2 of max 3 tegelijk.
Wat is wijsheid ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:08
@ZeRoC00L Wat heb je al gelezen of zelf onderzocht? Dit thema is al meerdere malen besproken. Zoek even op de exacte typenrs die je vermeld in dit topic (of verwarmen met lucht/lucht topic) en je komt die info ook tegen. Dat heeft alles te maken met de ondergrens van de buitenunit vs de bovengrens van de binnenunit.
Zoek ook evt op Ray en/of op pendelen, want dat is al vaker langsgekomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Bedankt voor je reactie, maar ik heb inderdaad gezocht, maar kan geen eenduidig antwoord hierover vinden.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
-Junkiexp- schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:11:
[...]

Mijn airco is besteld en hopelijk snel onderweg (uit de UK). Heb jij de vacumeerpomp nog aangeschaft? Bevalt het?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Junkiexp-

-Junkiexp-

Say no to drugs

InterCC schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:33:
[...]

Mijn airco is besteld en hopelijk snel onderweg (uit de UK). Heb jij de vacumeerpomp nog aangeschaft? Bevalt het?
Top!

Vacuumpomp en meter is vandaag binnengekomen, ziet er in eerste instantie goed uit.
Ook iemand van het Fok! Forum waar ik actief ben had er goede ervaringen mee.

Van het weekend ga ik er mee aan de slag 🙂

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:44:
Bedankt voor je reactie, maar ik heb inderdaad gezocht, maar kan geen eenduidig antwoord hierover vinden.
Je wilt een FTXM20N niet combineren met een 68. Laat staan met een 80. Al meen ik dat beide types dezelfde compressor hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:28
Glashelder schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:40:
[...]

Je wilt een FTXM20N niet combineren met een 68. Laat staan met een 80. Al meen ik dat beide types dezelfde compressor hebben.
Als hij er 4 binnenunits op aan wilt sluiten ontkomt hij hier toch niet aan? Of is er nog een kleinere variant buitenunit met 4 aansluitingen?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

@BTS Minimale vermogens van die grote multi's zijn vaak te hoog als je niets alles tegelijk aanzet. Maar ook dat is al vaak besproken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online
BTS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:52:
[...]

Als hij er 4 binnenunits op aan wilt sluiten ontkomt hij hier toch niet aan? Of is er nog een kleinere variant buitenunit met 4 aansluitingen?
Dat weet ik niet.. maar sommigen dingen kunnen gewoon niet of moet je ondanks dat het wel mogelijk is gewoon niet doen omdat anderen er slechte ervaringen mee hebben :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Wat is beter dan ? 2x een multisplit met 2 binnenunits per stuk, of zwaardere binnenunits ?

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0Henk 'm!

ZeRoC00L schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:43:
Wat is beter dan ? 2x een multisplit met 2 binnenunits per stuk, of zwaardere binnenunits ?
Binnenunits moeten passen bij je vraag per ruimte. En daarop kies je de beste config buiten. Als je alles altijd tegelijk binnen aan hebt kan een grote multi wel.

In mijn situatie was een 4,2 single en een 4,5 multi voor boven het beste. Dit omdat de unit beneden veel meer alleen zal draaien en het minimale vermogen (met name voor verwarmen) te hoog was met een mutli waar er drie op kunnen.

Ik zou toch even wat meer studie in dit topic doen.

@Oxellaar Sorry voor mijn voorbeeld uit eigen situatie. :+

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 06-05-2020 18:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedfightserv
Dat is zeker niet duur! Ik ken eigenlijk alleen de grote merken en daar zal het hem met de prijs ook wel in zitten, het is een onbekend merk.

Ook gebruiken zij kunststof slangen tussen de binnen en buitenunit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedfightserv
-Junkiexp- schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:39:
[...]

Top!

Vacuumpomp en meter is vandaag binnengekomen, ziet er in eerste instantie goed uit.
Ook iemand van het Fok! Forum waar ik actief ben had er goede ervaringen mee.

Van het weekend ga ik er mee aan de slag 🙂
Linkjes? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Junkiexp-

-Junkiexp-

Say no to drugs

@Speedfightserv

Zit alleen geen schaalverdeling op voor R32, maar dat is eventueel zelf om te rekenen mocht je dat nodig hebben.

Daarnaast is het ongeveer gelijk aan R134a had ik begrepen.

[Voor 44% gewijzigd door -Junkiexp- op 06-05-2020 22:38. Reden: typo]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-03 19:52
-Junkiexp- schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:50:
@Speedfightserv

Zit alleen geen schaalverdeling op voor R12, maar dat is eventueel zelf om te rekenen mocht je dat nodig hebben.

Daarnaast is het ongeveer gelijk aan R134a had ik begrepen.
Ik denk dat je nog een verloop nippel van 1/4" naar 5/16" nodig hebt. Of zit die er bij?

En R12? of bedoel je R32? Want die is zeker niet gelijk aan R134a

[Voor 6% gewijzigd door rupsen op 06-05-2020 20:15]

Pagina: 1 ... 45 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee