Ja een minimale leidinglengte ben ik bekend mee. Maar een leiding kan ook opgerold worden achter de buitenunit lijkt me?Rrd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:02:
[...]
Ik heb al vaker in de handleiding van een airco een minimale leidinglengte zien staan van 3 meter.
Hoewel het ieders eigen afweging is, heb ik na 11 installaties nog geen issues gehad met AC’s uit het buitenland. Ik kan me één geval herinneren van iemand uit het ‘airco uit het buitenland’ topic die de pech had een defecte compressor te hebben. Vervelend, maar het risico is laag[b]Wootism schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:43
Ja, ‘suc6’ inderdaad. Dat zeg je waarschijnlijk ook als iemand met zo’n buitenlandse set garantie moet claimen of als het niet naar behoren werkt.
Zal eens kijken of ik kan zien vinden dat is opgelost..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Stel in het ergste geval heb je een kapotte compressor. Dan bestel je gewoom een nieuwe unit. Zoals al meerdere keren aangegeven, in het buitenland koop je 2 units voor de prijs van 1 in nederland. In het andere topic gaan wat discussies over garantie. Dat je hier gewoom recht op hebt.Glashelder schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:20:
[...]
Hoewel het ieders eigen afweging is, heb ik na 11 installaties nog geen issues gehad met AC’s uit het buitenland. Ik kan me één geval herinneren van iemand uit het ‘airco uit het buitenland’ topic die de pech had een defecte compressor te hebben. Vervelend, maar het risico is laag.
Zal eens kijken of ik kan zien vinden dat is opgelost..
Score tot nu toe;
Bedrijf 1;
Daikin 3MXM52M multisplit
2x Daikin FTXP25M
1x Daikin FTXP20M
——————————————— 7207,97
Bedrijf 2;
MHI SCM50ZMX multisplit
3x MHI SRK20Z, 1x condenspomp
Of:
3x MHI SRC20 singlesplit
3x MHI SRK20, 1x condenspomp
——————————————— 6292,- (zelfde prijs voor beide systemen)
Bedrijf 3;
3x Daikin FTXP20
——————————————— 6253,-
Of:
3x Daikin FTFX25A singlesplit
3x Daikin RXF25A
——————————————— 5752,-
En nu is het nog even wachten op de uitwerking van nr. 4 en dan maken we de keuze.
in ieder geval valt bedrijf 1 af, die is gewoon bijna 1000 euro duurder dan bedrijf 3.
Ik twijfel nog steeds over 1 multisplit of 3 single splits i.v.m. geluid. Wat is in praktijk stiller. Tips zijn erg welkom.
Bedrijf 1;
2x Daikin FTXP25M
1x Daikin FTXP20M
——————————————— 7207,97
Bedrijf 2;
MHI SCM50ZMX multisplit
Of:
3x MHI SRC20 singlesplit
Bedrijf 3;
3x Daikin FTXP20
——————————————— 6253,-
Of:
3x Daikin RXF25A
——————————————— 5752,-
En nu is het nog even wachten op de uitwerking van nr. 4 en dan maken we de keuze.
in ieder geval valt bedrijf 1 af, die is gewoon bijna 1000 euro duurder dan bedrijf 3.
Ik twijfel nog steeds over 1 multisplit of 3 single splits i.v.m. geluid. Wat is in praktijk stiller. Tips zijn erg welkom.
[ Voor 11% gewijzigd door Disaster-Master op 24-04-2020 20:45 ]
Ik ben dus bezig om de juiste keuze te maken en had nog een 'oud' tablad open staan, en op een andere browser een nieuwe ..:strip_exif()/f/image/06PKE4MhKdVQUPQxDQdSwwS7.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie ik dat ik van 939 nog gebruik kan maken van 789,- Euro
Die net in afgerekend alvast (vooruitbetaling) om verder te werken aan het onderzoek. Vanmiddag had ik ook nog even gebeld met Bostools welke Midea zeker de voorkeur aan geven boven Qlima.
:strip_exif()/f/image/06PKE4MhKdVQUPQxDQdSwwS7.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie ik dat ik van 939 nog gebruik kan maken van 789,- Euro
Die net in afgerekend alvast (vooruitbetaling) om verder te werken aan het onderzoek. Vanmiddag had ik ook nog even gebeld met Bostools welke Midea zeker de voorkeur aan geven boven Qlima.
Mee eens hoor maar @Bigpiet had hier (Bigpiet in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp") echt een defecte unit uit het buitenland. Helaas heeft hij zo te zien niet gemeld wat de uitkomst hiervan is. Heb hem ff een DM gestuurd. Ben wel benieuwd.harrybeuker schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:33:
[...]
Stel in het ergste geval heb je een kapotte compressor. Dan bestel je gewoom een nieuwe unit. Zoals al meerdere keren aangegeven, in het buitenland koop je 2 units voor de prijs van 1 in nederland. In het andere topic gaan wat discussies over garantie. Dat je hier gewoon recht op hebt.
Verder met je eens dus. Zoals ik al zei ben ik al 11 installaties verder en allemaal komen ze uit het buitenland
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De luchtstroom kan je alle kanten op sturen dus ik zou er niet te bang voor zijn dat je last van de luchtstroom gaat hebbenPcPirate schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:22:
Wij zijn ook bezig met het verkennen om een airco in de woonkamer te plaatsen. Echter, m.b.t. de beste locatie plaatsing binnenunit zijn wij er nog niet uit. Onderstaand schets plattegrond woonkamer.
[Afbeelding]
Ik heb de plaatsingsopties in kleur gegeven.
*) Rood: esthetisch gezien is deze plaatsing het mooist.
*) Geel: de blaasrichting is over de hele lengte. Echter we zijn bang dat wij op de bank in de koude/warme luchtstroom zullen zitten.
*) Groen: simpelste optie v.w.b. boren. We zijn bang dat wij de luchtstroom in onze rug zullen krijgen in de woonkamer voor tv.
Kan iemand iets zinnigs adviseren mbt de ideale plaatsing?
Ik heb met veel interesse een groot gedeelte van dit topic doorgenomen. Ik ben echter deze mod/tip voor een mobiele airco nog niet tegengekomen:
Zou dit kunnen werken, of is het een broodje aap verhaal? Ik ben zeer benieuwd want dit zou de 2 grootste bezwaren van een mobiele airco (lawaai en opwarming van de rest van het huis door onderdruk) elimineren.
ps. ik kan het zelf nog niet testen want ik heb nog geen airco. Ik twijfel nog steeds om een 1 slangs model aan te schaffen wegens de twee boven genoemde nadelen. En tweeslangs modellen worden niet meer gemaakt. Blijft over een raam monoblock (ook zeldzaam) of een split model (te duur want ik ben geen doe-het-zelver).
(gelezen op https://langelex.nl/zo-hack-airco-meer-prestatie/)Het handigste is als je een balkon hebt waar de airco buiten kan plaatsen.
De afvoerslang koppel je los van de achterkant en tape je op de blaasroosters aan de voorkant. De airco plaats je op je balkon of tuin, en de slang doe je via het raam naar binnen. Doordat nu alleen maar koude lucht naar binnen stroomt ontstaat overdruk aan koude lucht in je kamer. De deur openen heeft daardoor ook minder impact op de temperatuur in je kamer dan wanneer je de airco zoals het hoort aan zou koppelen. Een nadeel is wel regenval die met warm weer zeer onverwachts kan optreden. Let dus goed op dat het droog blijft, kortsluiting of een kapotte airco zou zonde zijn.
Zou dit kunnen werken, of is het een broodje aap verhaal? Ik ben zeer benieuwd want dit zou de 2 grootste bezwaren van een mobiele airco (lawaai en opwarming van de rest van het huis door onderdruk) elimineren.
ps. ik kan het zelf nog niet testen want ik heb nog geen airco. Ik twijfel nog steeds om een 1 slangs model aan te schaffen wegens de twee boven genoemde nadelen. En tweeslangs modellen worden niet meer gemaakt. Blijft over een raam monoblock (ook zeldzaam) of een split model (te duur want ik ben geen doe-het-zelver).
Werkt prima, maar of je buren er zo blij mee zijn is een ander verhaal.pl0p schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:51:
Ik heb met veel interesse een groot gedeelte van dit topic doorgenomen. Ik ben echter deze mod/tip voor een mobiele airco nog niet tegengekomen:
[...]
(gelezen op https://langelex.nl/zo-hack-airco-meer-prestatie/)
Daarnaast heb je natuurlijk wel enorm veel verlies, tenzij je de buis goed gaat isoleren, kan er condens in de koude lucht buis komen te staan, etc.
[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 24-04-2020 21:57 ]
Kan iemand mij vertellen hoe de kleine filters geplaatst moeten worden in een Daikin FTXP35M?
Ik heb een filter van ongeveer 5 x 30 cm (soort stofzuiger filter) en een filter met gelijke ruitstructuur van ongeveer 5 x 30 met grotere raster aan de ene kant wit aan de andere kant grijs
Ik heb een filter van ongeveer 5 x 30 cm (soort stofzuiger filter) en een filter met gelijke ruitstructuur van ongeveer 5 x 30 met grotere raster aan de ene kant wit aan de andere kant grijs
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
In het oude topic waren zeker een aantal mensen die dit hadden. Zelfs met foto’s. Ervaringen waren wel goed.pl0p schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:51:
[...]
Alleen optie 2 dan. AC buiten zetten..

Mag alleen plat opgerold dus horizontaal. Je mag hem nooit als een tuinslang achter de unit plaatsen. Er kan dan olie ophopen in de leidingen. Een echte no go. Helaas zie ik het wel eens bij de doe het zelf'erred1 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:55:
[...]
Ja een minimale leidinglengte ben ik bekend mee. Maar een leiding kan ook opgerold worden achter de buitenunit lijkt me?
Edit: ik bedoel dus net zoals uit foto 4 van deze post: https://www.facebook.com/...6/posts/2596373697144892/
[ Voor 13% gewijzigd door Speedfightserv op 25-04-2020 09:15 ]
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
https://i.imgur.com/Ize62RV.jpgpl0p schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:51:
[...]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Grappig genoeg opperde Bostools wel het idee op op te bossen op een rol. Maar ik snap je uitleg, ik heb 2m teveel beter om die in lengte langs de muur te geleiden begrijp ik.Speedfightserv schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:44:
[...]
Mag alleen plat opgerold dus horizontaal. Je mag hem nooit als een tuinslang achter de unit plaatsen. Er kan dan olie ophopen in de leidingen. Een echte no go. Helaas zie ik het wel eens bij de doe het zelf'er
Die laatste klinkt als de ionizer filter en moet in het daarvoor bestemee zwarte houdertje. Maar die is bij de FTXM maar iets van 4x 10 cm.Flanky schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:28:
Kan iemand mij vertellen hoe de kleine filters geplaatst moeten worden in een Daikin FTXP35M?
Heb je foto's?
1 enkele lus is wel toegestaan en wordt in sommige handleidingen(mitsu) zelfs aangeraden. Wordt gedaan om het doorgeven van trillingen tegen te gaan.Speedfightserv schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:44:
[...]
Mag alleen plat opgerold dus horizontaal. Je mag hem nooit als een tuinslang achter de unit plaatsen. Er kan dan olie ophopen in de leidingen. Een echte no go. Helaas zie ik het wel eens bij de doe het zelf'er
Maar meerdere slagen is idd niet de bedoeling.
@the noise
2 mtr zou ik gewoon inkorten en 2 nieuwe koppelingen erop zetten.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Het dubbele was het zeker niet 😉 en kwaliteit heeft z’n prijs, toch?Phusebox schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:26:
[...]
Ja dat is dan ook het probleem, ze zitten vol en niet de goedkoopste, dus dan betaal je gewoon het dubbele van het eigenlijk moet kosten en mag je wachten tot oktober.
En goeie bedrijven hebben veel opdrachten dus dan moet je idd even wachten😎
Ik wil zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar wanneer je als consument de materialen, exact dezelfde, kunt kopen voor pak hem beet 1500 euro en een installateur vraagt 3500 met installatie. Tja, dat is absurd. Die kan goedkoper inkopen maar laten we zeggen dat de inkoop hetzelfde is en je 8 uur werk hebt. Dan kom je op 250 EUR per uur. Haha. Grapjassen.Frank1981 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:19:
[...]
Het dubbele was het zeker niet 😉 en kwaliteit heeft z’n prijs, toch?
En goeie bedrijven hebben veel opdrachten dus dan moet je idd even wachten😎
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
En service, garantieafhandeling etc. Dat is natuurlijk beter geregeld.Phusebox schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:34:
[...]
Ik wil zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar wanneer je als consument de materialen, exact dezelfde, kunt kopen voor pak hem beet 1500 euro en een installateur vraagt 3500 met installatie. Tja, dat is absurd. Die kan goedkoper inkopen maar laten we zeggen dat de inkoop hetzelfde is en je 8 uur werk hebt. Dan kom je op 250 EUR per uur. Haha. Grapjassen.
Ga dan op zoek naar een mobiele split airco:pl0p schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:51:
[...]

Ik ben momenteel onze slaapkamer aan het verbouwen, komt ook een split airco in.
Het hoofdeinde van ons bed staat tegen de buitenmuur (hoekhuis) en de buitenunit hangt hier een meter of 4 lager al een de muur.
Het mooiste is om de binnenunit dus ook aan deze muur te hangen, dan heb ik binnen geen lelijke leidingoten.
Ik kan dan kiezen om de unit in het hart van het bed te hangen of links naast het bed.
In het midden van het hoofdeinde is ook het midden van de kamer dus dat lijkt mij het beste voor de koeling, alleen geeft dat geen last met vallende kou?
Het hoofdeinde van ons bed staat tegen de buitenmuur (hoekhuis) en de buitenunit hangt hier een meter of 4 lager al een de muur.
Het mooiste is om de binnenunit dus ook aan deze muur te hangen, dan heb ik binnen geen lelijke leidingoten.
Ik kan dan kiezen om de unit in het hart van het bed te hangen of links naast het bed.
In het midden van het hoofdeinde is ook het midden van de kamer dus dat lijkt mij het beste voor de koeling, alleen geeft dat geen last met vallende kou?
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Nee; zeker niet als je de horizontale lamellen naar voren laat blazen (dus over je heen, dan valt de kou naar je voeten of er overheen). Is de beste plaats voor een AC in de slaapkamer (of direct naast je, tegen de muur)-Junkiexp- schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:24:
Tegenover je wil je echt niet; de lucht die uit een AC komt is richting de 6 graden Celcius. Dan is niet heel comfortabel als je ligt te slapen.
[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 25-04-2020 12:51 ]
Ik heb ook een mobile airco omdat ik in een huurhuis zit.pl0p schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:51:
[...]
Wat wel goed werkt is de slang vervangen door een geïsoleerde. Het is stiller en je hebt minder (tot nu toe zelfs geen) condenswater.
Ook heb ik een airco welke een auto of een stille modes stand heeft.
https://www.ventilatiesho...-aluminium-150mm-3-meter/
Bvb. Alleen op het moment niet op voorraad, helaas.
Het is de vraag of dat de prijs x 2,2 dan waard isI-King schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:35:
[...]
En service, garantieafhandeling etc. Dat is natuurlijk beter geregeld.
Vraagje:
Als ik mijn airco (Daikin Perfera) instel op 18 graden (minimale temperatuur) en koelen dan koelt deze de ruimte terug tot 18 graden en springt dan uit. Is er een methode om de airco aan te laten? Ik kon zo niets vinden in de handleiding en het uitschakelen lijkt normaal gedrag.
De airco bij mijn ouders gedraagt zich namelijk anders. Die blijft gewoon koelen al was de binnentemperatuur bereikt. Maar dan ook echt vol koelen. Ik heb het voor elkaar gekregen om het richting de tien graden te krijgen op de slaapkamer. Al weet ik niet of het komt omdat die airco niet lekker is qua instelling of dat het tegenwoordig niet meer gaat wegens diverse energielabels en het gedrag van de airco algemeen anders is geworden. Airco bij mijn ouders is zeker al tien jaar oud.
Nu hoef ik het zeker niet weer richting vriespunt te krijgen binnen mijn kamer maar altijd aan met iets koele luchtstroom is wel lekker.
Als ik mijn airco (Daikin Perfera) instel op 18 graden (minimale temperatuur) en koelen dan koelt deze de ruimte terug tot 18 graden en springt dan uit. Is er een methode om de airco aan te laten? Ik kon zo niets vinden in de handleiding en het uitschakelen lijkt normaal gedrag.
De airco bij mijn ouders gedraagt zich namelijk anders. Die blijft gewoon koelen al was de binnentemperatuur bereikt. Maar dan ook echt vol koelen. Ik heb het voor elkaar gekregen om het richting de tien graden te krijgen op de slaapkamer. Al weet ik niet of het komt omdat die airco niet lekker is qua instelling of dat het tegenwoordig niet meer gaat wegens diverse energielabels en het gedrag van de airco algemeen anders is geworden. Airco bij mijn ouders is zeker al tien jaar oud.
Nu hoef ik het zeker niet weer richting vriespunt te krijgen binnen mijn kamer maar altijd aan met iets koele luchtstroom is wel lekker.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Anoniem: 1294558
Dat is helemaal niet absurd want inkoop in NL is duurder vanwege de minimale verkoop aantallen tov landen als Spanje, Italie etc. Tevens is de concurrentie veel groter in de zuidelijke landen. Iedereen koopt/heeft daar airco.Phusebox schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:34:
[...]
Ik wil zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar wanneer je als consument de materialen, exact dezelfde, kunt kopen voor pak hem beet 1500 euro en een installateur vraagt 3500 met installatie. Tja, dat is absurd. Die kan goedkoper inkopen maar laten we zeggen dat de inkoop hetzelfde is en je 8 uur werk hebt. Dan kom je op 250 EUR per uur. Haha. Grapjassen.
En weet niet of je een beetje bekend bent met loonkosten van personeel (denk het niet), maar die zijn in ons land hoog ivm alle loonheffingen, premies etc etc. Als ze met 2 man bezig zijn met installeren bij je huis (was bij mij zo) zijn de loonkosten alleen al minimaal €80,- per uur voor 2 man. Dan zitten er nog mensen op kantoor die administratie doen, inkoop, verkoop, moet er een pand en een bus gefinancierd worden en moet de boel nog verzekerd worden, site hosten etc etc. Kom je vrij gemakkelijk aan jouw uur bedrag.
Oftewel, er wordt hier keer op keer appels met peren vergeleken. Logisch dat zelf importen goedkoper is en een mannetje zoeken die je even helpt want dat mannetje heeft meestal minimale kosten of staat te beunen en als de boel spaak loopt is hij waarschijnlijk niet (of waarschijnlijk gewoon bij moeder de vrouw
Niet op automatisch zetten volgens mij. Handmatig op blaaskracht zetten. Zet je dat ding echt zo koud?FeaR schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:32:
Vraagje:
Staat niet op automatisch, standje koelen (sneeuwvlokje). En ja, ik mag het graag fris hebben op de slaapkamer.Anoniem: 1294558 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:34:
[...]
Niet op automatisch zetten volgens mij. Zet je dat ding echt zo koud?
Ik bedoel de ventilator. Zit ook een auto stand op. Gewoon op stand 1 enz zetten.FeaR schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:38:
[...]
Staat niet op automatisch, standje koelen (sneeuwvlokje). En ja, ik mag het graag fris hebben op de slaapkamer.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 25-04-2020 18:40 ]
Zoals @Greenisthebest al aangeeft; je zal het debiet moeten aanpassen en dat niet overlaten aan de Auto fanstand. Stand 1 of Fluisterstand op 18 en dan moet het goed gaanFeaR schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:38:
[...]
Staat niet op automatisch, standje koelen (sneeuwvlokje). En ja, ik mag het graag fris hebben op de slaapkamer.
Als het goed is zit daar in het normale filter een houdertje voorFlanky schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:28:
Dat is dus hoe alles in staat gesteld: 18 graden, sneeuwvlokje (koelen) en ventilatie op fluister. Maar zodra het 18 graden in de ruimte is gaat de unit uit. Wellicht kan het niet wat ik wil, handleiding stelt dat ook eigenlijk.Notna schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:07:
[...]
Zoals @Greenisthebest al aangeeft; je zal het debiet moeten aanpassen en dat niet overlaten aan de Auto fanstand. Stand 1 of Fluisterstand op 18 en dan moet het goed gaan
Dat is wel jammer ja. In de praktijk is het vaak voorbehouden aan simpele airco's. De goedkoopste (aan/uit) auto airco heeft ook gewoon een koelen zoveel kan, terwijl luxere climatecontrol wel vaak een ondergrens hebben. Ik durf het in jouw geval niet te bevestigen, maar het zou mij helemaal niet verbazen als 18 graden de ondergrens is.FeaR schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:03:
[...]
Dat is dus hoe alles in staat gesteld: 18 graden, sneeuwvlokje (koelen) en ventilatie op fluister. Maar zodra het 18 graden in de ruimte is gaat de unit uit. Wellicht kan het niet wat ik wil, handleiding stelt dat ook eigenlijk.
Dan is dit het laagste wat het gaat; lager moduleren zorgt hiervoor en ergens is de grens.FeaR schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:03:
[...]
Dat is dus hoe alles in staat gesteld: 18 graden, sneeuwvlokje (koelen) en ventilatie op fluister. Maar zodra het 18 graden in de ruimte is gaat de unit uit. Wellicht kan het niet wat ik wil, handleiding stelt dat ook eigenlijk.
Maar ik zou gewoon de ramen openzetten als je het kouder wilt dan 18 graden. Het wordt in de nacht een stuk kouder momenteel én het is gratis
Dank.Notna schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:50:
[...]
Nee; zeker niet als je de horizontale lamellen naar voren laat blazen (dus over je heen, dan valt de kou naar je voeten of er overheen). Is de beste plaats voor een AC in de slaapkamer (of direct naast je, tegen de muur)
Tegenover je wil je echt niet; de lucht die uit een AC komt is richting de 6 graden Celcius. Dan is niet heel comfortabel als je ligt te slapen.
Dit komt ook het beste uit dus dan gaan we dat zo doen.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Voor deze zomer wil ik een airco (laten) installeren. Bij voorkeur uitbesteden (zeker als dat binnen redelijke termijn kan) en mijn oog is gevallen op de MHI na behoorlijk veel gelezen te hebben. Over de keuze voor de MHI heb ik geen specifieke vragen, maar ik twijfel over het benodigde vermogen, omdat de plaatsing niet ideaal zal zijn.
(Gewenste) situatie:
In een ideale wereld hangt er een te grote binnenunit op de slaapkamer linksboven (let niet op de indeling, dit zijn plattegronden van de makelaar bij aankoop) en gaat de koude lucht na slaapkamer koelen overdag de trap af naar beneden en koelt het daarna ook de woonkamer.
De situatie met in rode lijn zoals ik de koude luchtstroom graag zie gaan:
Bovenverdieping met linksboven de binnen- en buitenunit
:strip_exif()/f/image/S34F9Qttqqk3ZvGRi9WQfn3T.jpg?f=fotoalbum_large)
De benedenverdieping
:strip_exif()/f/image/B3mgR6nbi3GR7OOrG7a3DP6N.jpg?f=fotoalbum_large)
Een beetje vertrouwen dan de koude lucht beneden komt heb ik wel, al is dat grotendeels gebaseerd op hoop en de dalende eigenschap van koude lucht.
Concreet is mijn vraag eigenlijk of de SRK/SRC 35ZS-W voldoende is, of dat ik beter voor een SRK/SRC 50ZS-W kan gaan. Voor de volledigheid zijn dit de belangrijkste specificaties:
Als de SRK/SRC 35ZS-W voldoende zou zijn, dan heeft die de voorkeur door lager vanaf vermogen (het gaat mij met name om koelen, verwarmen is niet onbelangrijk, maar wel iets minder) en met geluid van slechts 19 dB(A) wat stiller en die unit gaat wat efficiënter met energie om.
Mocht die niet voldoende zijn voor de gewenste situatie, dan gaat de keuze even gemakkelijk over op het model met meer vermogen. De benedenverdieping is 160 m³, dus ondanks goede isolatie zal de 35ZS-W wellicht wat krap zijn.. Desondanks toch twijfel tussen beide modellen en of de luchtroom niet te hoopvol geschetst is, maar wel enigszins reëel. Als daar meningen over zijn dan hoor ik die graag!
SRK/SRC 35ZS-W
(Gewenste) situatie:
- Koelen slaapkamer
- Koelen woonkamer
- Vrij nieuwe hoekwoning - energielabel A (geen WTW overigens)
- De buitenmuur links licht op het zuidwesten
In een ideale wereld hangt er een te grote binnenunit op de slaapkamer linksboven (let niet op de indeling, dit zijn plattegronden van de makelaar bij aankoop) en gaat de koude lucht na slaapkamer koelen overdag de trap af naar beneden en koelt het daarna ook de woonkamer.
:strip_exif()/f/image/S34F9Qttqqk3ZvGRi9WQfn3T.jpg?f=fotoalbum_large)
De benedenverdieping
:strip_exif()/f/image/B3mgR6nbi3GR7OOrG7a3DP6N.jpg?f=fotoalbum_large)
Een beetje vertrouwen dan de koude lucht beneden komt heb ik wel, al is dat grotendeels gebaseerd op hoop en de dalende eigenschap van koude lucht.
Concreet is mijn vraag eigenlijk of de SRK/SRC 35ZS-W voldoende is, of dat ik beter voor een SRK/SRC 50ZS-W kan gaan. Voor de volledigheid zijn dit de belangrijkste specificaties:
Als de SRK/SRC 35ZS-W voldoende zou zijn, dan heeft die de voorkeur door lager vanaf vermogen (het gaat mij met name om koelen, verwarmen is niet onbelangrijk, maar wel iets minder) en met geluid van slechts 19 dB(A) wat stiller en die unit gaat wat efficiënter met energie om.
Mocht die niet voldoende zijn voor de gewenste situatie, dan gaat de keuze even gemakkelijk over op het model met meer vermogen. De benedenverdieping is 160 m³, dus ondanks goede isolatie zal de 35ZS-W wellicht wat krap zijn.. Desondanks toch twijfel tussen beide modellen en of de luchtroom niet te hoopvol geschetst is, maar wel enigszins reëel. Als daar meningen over zijn dan hoor ik die graag!
SRK/SRC 35ZS-W
- Koelcapaciteit 3,5 kW
- Werkbereik koelen 0,9 ~ 4,0 kW
- Werkbereik verwarmen 1,3 ~ 6,6 kW
- Vermogen in BTU 12000
- Geschikt voor ruimtes tot 105 m3
- S.E.E.R. 8,4 (E.E.R. 3,93)
- S.C.O.P. 4,7 (C.O.P. 4,26)
- Geluidsdruk u-la/la/mi/ho 19/26/30/40 dB(A)
- Koelcapaciteit 5,0 kW
- Werkbereik koelen 1,3 ~ 5,5 kW
- Vermogen in BTU 18000
- Geschikt voor ruimtes tot 175 m3
- S.E.E.R. 7,0 (E.E.R. 3,7)
- S.C.O.P. 4,6 (C.O.P. 4,72)
- Geluidsdruk u-la/la/mi/ho 22/29/36/46 dB(A)
Naar mijn mening is de luchtstroom die je schetst onrealistisch. Als je hem boven het bed zou hangen zal je meer kans hebben maar een garantie op een goede werking heb je nooit.InterCC schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:18:
Voor deze zomer wil ik een airco (laten) installeren. Bij voorkeur uitbesteden (zeker als dat binnen redelijke termijn kan) en mijn oog is gevallen op de MHI na behoorlijk veel gelezen te hebben. Over de keuze voor de MHI heb ik geen specifieke vragen, maar ik twijfel over het benodigde vermogen, omdat de plaatsing niet ideaal zal zijn.
(Gewenste) situatie:De buitenunit kan gemakkelijk op de uitbouw waar ook waterafvoer is en aan de binnenmuur kan dan de binnenunit. Zo is met 2,5 meter slang de installatie gemakkelijk uit te voeren, maar goed, dat is praktisch. Ik heb sterke voorkeur om geen extra unit in de woonkamer te hangen. De binnenunit in het trapgat hangen en richting slaapkamers laten blazen (of naar onder) is helaas geen optie, want de zoldertrap zit dan wat in de weg, waardoor de binnenunit (naar mijn mening) op lelijk lage hoogte hangt.
- Koelen slaapkamer
- Koelen woonkamer
- Vrij nieuwe hoekwoning - energielabel A (geen WTW overigens)
- De buitenmuur links licht op het zuidwesten
[Afbeelding]
De benedenverdieping
[Afbeelding]
SRK/SRC 35ZS-WSRK/SRC 50ZS-W
- Koelcapaciteit 3,5 kW
- Werkbereik koelen 0,9 ~ 4,0 kW
- Vermogen in BTU 12000
- Geschikt voor ruimtes tot 105 m3
- S.E.E.R. 8,4 (E.E.R. 3,93)
- S.C.O.P. 4,7 (C.O.P. 4,26)
- Geluidsdruk u-la/la/mi/ho 19/26/30/40 dB(A)
- Koelcapaciteit 5,0 kW
- Werkbereik koelen 1,3 ~ 5,5 kW
- Vermogen in BTU 18000
- Geschikt voor ruimtes tot 175 m3
- S.E.E.R. 7,0 (E.E.R. 3,7)
- S.C.O.P. 4,6 (C.O.P. 4,72)
- Geluidsdruk u-la/la/mi/ho 22/29/36/46 dB(A)
Als je dit toch wil proberen moet je sowieso voor de 5Kw gaan.
Waarom overweeg je niet een 2.0 kW voor de slaapkamer en 5.0 kW voor woonkamer.InterCC schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:18:
Dank je voor je reactie. Ik begrijp dat de luchtstroom niet letterlijk zal gaan zoals geschetst, maar als de slaapkamer 'vult' zit de enige uitgang (deur) wel tegenover trapgat, beneden loopt dat in principe hetzelfde.rupsen schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:47:
[...]
Naar mijn mening is de luchtstroom die je schetst onrealistisch. Als je hem boven het bed zou hangen zal je meer kans hebben maar een garantie op een goede werking heb je nooit.
Als je dit toch wil proberen moet je sowieso voor de 5Kw gaan.
Het liefst heb ik geen binnenunit in de woonkamer. Als die er moet komen wordt dat al snel via een dakdoorvoer en aangezien er dikke betonplaten tussen de verdiepingen liggen en dat maakt het wat minder handig. De wandmodellen vallen dan af en een pafondunit vind ik niet bepaald mooi, maar misschien ben ik op dat vlak te kritisch.PcPirate schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:56:
[...]
Waarom overweeg je niet een 2.0 kW voor de slaapkamer en 5.0 kW voor woonkamer.
Echt niet? Een vriend van mij heeft ongeveer dezelfde situatie en daar was het vorige zomer binnen aanzienlijk koeler dan bij mij thuis. Zij hebben echter een WTW, dus misschien dat die de koude lucht ook goed verspreid ipv enkel afhankelijk zijn van de natuurlijke eigenschappen van lucht. Mede vandaar ook mijn twijfel. Als ik hetzelfde effect zou kunnen krijgen als zij dan zou ik totaal geen twijfel hebben over de inefficiente inrichting. Die twijfel (of misschien is het zelfs naief optimistisch) heb ik nu dus nog wel.renzo4000 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:58:
@InterCC dat gaat hem echt niet worden... ja koude lucht zakt inderdaad maar je gaat daarmee nooit het gewenste resultaat behalen. De woonkamer gaat er misschien iets van merken maar m.i. een typisch geval van wishfull thinking. Kortom niet aan beginnen als je het mij vraagt en en nog eens berusten en voor een goede multi oplossing gaan.
[ Voor 56% gewijzigd door InterCC op 25-04-2020 23:13 ]
@InterCC dat gaat hem echt niet worden... ja koude lucht zakt inderdaad maar je gaat daarmee nooit het gewenste resultaat behalen. De woonkamer gaat er misschien iets van merken maar m.i. een typisch geval van wishfull thinking. Kortom niet aan beginnen als je het mij vraagt en en nog eens berusten en voor een goede multi oplossing gaan.
Edit: @InterCC aangezien je me hierboven al gequote hebt dan maar ff zo.
Ik probeer een vergelijk te vinden voor jouw geschetste situatie waarmee je kunt afvragen of je dat wil.
Een vriend van mij wilde een oplossing voor een wifi speaker die de keuken en woonkamer van goed geluid moest voorzien. Hij dacht zelf aan een sonos play 3 die daarvoor krachtig genoeg moest zijn.
Ik adviseerde hem dan beter voor 2 keer een play 1 te gaan zodat hij er één in de woonkamer kon zetten en één in de keuken. Met alleen een play 3 in de keuken heb je ook zeker geluid in de woonkamer maar dat klinkt gewoon niet goed.
Oftewel, het is het allemaal net niks. De vraag is of je daarmee kan leven en je er geen spijt van krijgt (had ik nu maar....).
Edit: @InterCC aangezien je me hierboven al gequote hebt dan maar ff zo.
Ik probeer een vergelijk te vinden voor jouw geschetste situatie waarmee je kunt afvragen of je dat wil.
Een vriend van mij wilde een oplossing voor een wifi speaker die de keuken en woonkamer van goed geluid moest voorzien. Hij dacht zelf aan een sonos play 3 die daarvoor krachtig genoeg moest zijn.
Ik adviseerde hem dan beter voor 2 keer een play 1 te gaan zodat hij er één in de woonkamer kon zetten en één in de keuken. Met alleen een play 3 in de keuken heb je ook zeker geluid in de woonkamer maar dat klinkt gewoon niet goed.
Oftewel, het is het allemaal net niks. De vraag is of je daarmee kan leven en je er geen spijt van krijgt (had ik nu maar....).
[ Voor 52% gewijzigd door renzo4000 op 25-04-2020 23:40 ]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Het gaat om een FTXP 35 unit en de grote van het filter is 4 bij 25 cm, in het filter zitten 1 uitsparing waar ik die in kan doen 2 filters per unit alleen weet ik niet welk filter in welke houder hoort.Notna schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:35:
[...]
Die laatste klinkt als de ionizer filter en moet in het daarvoor bestemee zwarte houdertje. Maar die is bij de FTXM maar iets van 4x 10 cm.
Heb je foto's?
Weet jij dat?
Volgens daikin is het een Titaniumapatietluchtzuiveringsfilter en zilverdeeltjesfilter (Ag-ion-filter)
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Ik had een soortgelijke gedachte en heb toen ik dit huis kocht op zolder en in mijn werkkamer AC geinstalleerd.
In de zomer draaien die vaak 24/7 om het lekker koel te houden in huis. In de gang is dat goed te merken maar de koele lucht bereikt de woonkamer nauwelijks. Als ik de boel boven op 20 instel dan werd het in de woonkamer gerust 26 graden. Vergis je ook niet in de impact van geregeld deuren die open gaan. Als het al afkoelt dan stroomt die koele lucht zo de woonkamer uit.. en de warmte van buiten komt naar binnen.
Dit werkt echt niet
Klopt helemaal in de filters 2 stuks zitten uitsparingen voor het plaatsen van de filters, ik heb echter 2 verschillende filters een (Titaniumapatietluchtzuiveringsfilter en een zilverdeeltjesfilter (Ag-ion-filter)), maakt het dan uit in welke filter de kleine filters moeten?rupsen schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:55:
[...]
Als het goed is zit daar in het normale filter een houdertje voor
Vandaag bezig geweest met installatie van de Haier Tundra 2.5 KW.
Had ik al sinds vorig jaar staan dus moest er maar eens van komen.
Opzicht prima spul om te installaren, alleen hadden ze de koelleidingen aan het binnenunit wel iet langer mogen maken.
De zuigeiding is 29cm en dat is mijn totale muur ook, ik komt precies gelijk met de voorkant van de gevel.
Niet echt ideaal, zal kijken of nog genoeg ruimte in de goot heb om er daarna een bocht aan te buigen.
Heb een flare setje dus kan de leiding ook wel inkorten, maar ik had de koppelingen graag buiten gehad.
Vooralsnog erg tevreden voor het geld.
Had ik al sinds vorig jaar staan dus moest er maar eens van komen.
Opzicht prima spul om te installaren, alleen hadden ze de koelleidingen aan het binnenunit wel iet langer mogen maken.
De zuigeiding is 29cm en dat is mijn totale muur ook, ik komt precies gelijk met de voorkant van de gevel.
Niet echt ideaal, zal kijken of nog genoeg ruimte in de goot heb om er daarna een bocht aan te buigen.
Heb een flare setje dus kan de leiding ook wel inkorten, maar ik had de koppelingen graag buiten gehad.
Vooralsnog erg tevreden voor het geld.
Nee. Als het goed is zijn ze evengroot en passen ze allebei in beide houdersFlanky schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:47:
[...]
Klopt helemaal in de filters 2 stuks zitten uitsparingen voor het plaatsen van de filters, ik heb echter 2 verschillende filters een (Titaniumapatietluchtzuiveringsfilter en een zilverdeeltjesfilter (Ag-ion-filter)), maakt het dan uit in welke filter de kleine filters moeten?
Ik zit eens op climamarket te kijken maar die zijn soms duurder als in Nederland. Ook ik volg het topic over het bestellen in het buitenland maar als ik nu in de NL webshops om mij heen kijk is het tientjes werk of soms nog duurder in het buitenland. Multi split scheelt wel iets meer als in NLAnoniem: 1294558 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:33:
[...]
Dat is helemaal niet absurd want inkoop in NL is duurder vanwege de minimale verkoop aantallen tov landen als Spanje, Italie etc. Tevens is de concurrentie veel groter in de zuidelijke landen. Iedereen koopt/heeft daar airco.
En weet niet of je een beetje bekend bent met loonkosten van personeel (denk het niet), maar die zijn in ons land hoog ivm alle loonheffingen, premies etc etc. Als ze met 2 man bezig zijn met installeren bij je huis (was bij mij zo) zijn de loonkosten alleen al minimaal €80,- per uur voor 2 man. Dan zitten er nog mensen op kantoor die administratie doen, inkoop, verkoop, moet er een pand en een bus gefinancierd worden en moet de boel nog verzekerd worden, site hosten etc etc. Kom je vrij gemakkelijk aan jouw uur bedrag.En mogen ze ook nog wat winst maken? Daar ben je ondernemer voor.
![]()
Oftewel, er wordt hier keer op keer appels met peren vergeleken. Logisch dat zelf importen goedkoper is en een mannetje zoeken die je even helpt want dat mannetje heeft meestal minimale kosten of staat te beunen en als de boel spaak loopt is hij waarschijnlijk niet (of waarschijnlijk gewoon bij moeder de vrouw) thuis.
Lukt inderdaad niet, zodra hij onder de 18 graden komt gaat de airco en ventilator uit, zal inderdaad wel te maken hebben met de energielabels die erop moetenFeaR schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:38:
[...]
Iets meer is een understatement. Het scheelt in mijn geval 1500 euro.Speedfightserv schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:54:
[...]
Ik zit eens op climamarket te kijken maar die zijn soms duurder als in Nederland. Ook ik volg het topic over het bestellen in het buitenland maar als ik nu in de NL webshops om mij heen kijk is het tientjes werk of soms nog duurder in het buitenland. Multi split scheelt wel iets meer als in NL
Als ik me niet vergis mag je in NL niet meer verkopen zonder installatie. Wat kost de installatie dan?Speedfightserv schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:54:
[...]
Ik zit eens op climamarket te kijken maar die zijn soms duurder als in Nederland. Ook ik volg het topic over het bestellen in het buitenland maar als ik nu in de NL webshops om mij heen kijk is het tientjes werk of soms nog duurder in het buitenland. Multi split scheelt wel iets meer als in NL
Volgens mij mogen ze gewoon verkocht worden, maar mag je als particulier eigenlijk niet zelf aansluiten en verlies je daarmee de garantie. Er zijn zelfs Nederlandse partijen die de het F-gassen setje verhuren om zelf in bedrijf te stellen met handleiding en stellen dat het niet zo moeilijk is.Glashelder schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:54:
[...]
Als ik me niet vergis mag je in NL niet meer verkopen zonder installatie. Wat kost de installatie dan?
Ik zie een daikin voor 575 inclusief BTW. Exclusief leiding. Die zie ik in het buitenland voor rond de 400 maar daar komen nog eens 100 euro verzendkosten bij.Edmin schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:40:
[...]
Iets meer is een understatement. Het scheelt in mijn geval 1500 euro.
https://www.nlx-internati...irco-ftxc25b/a3531?c=3457
Of een haier voor 510
https://www.warmtebeheer....single-split-set-r32.html
Mag wel. Je kan ze gewoon los bestellen.Glashelder schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:54:
[...]
Als ik me niet vergis mag je in NL niet meer verkopen zonder installatie. Wat kost de installatie dan?
InterCC schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:25:
[...]
Volgens mij mogen ze gewoon verkocht worden, maar mag je als particulier eigenlijk niet zelf aansluiten en verlies je daarmee de garantie. Er zijn zelfs Nederlandse partijen die de het F-gassen setje verhuren om zelf in bedrijf te stellen met handleiding en stellen dat het niet zo moeilijk is.
Speedfightserv schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:38:
[...]
Ik zie een daikin voor 575 inclusief BTW. Exclusief leiding. Die zie ik in het buitenland voor rond de 400 maar daar komen nog eens 100 euro verzendkosten bij.
https://www.nlx-internati...irco-ftxc25b/a3531?c=3457
Of een haier voor 510
[...]
Mag wel. Je kan ze gewoon los bestellen.
Ik weet het verder ook niet hoor.. maar dit staat her en der wel onlineOnder de F-gassenverordening mogen leveranciers van met gefluoreerde broeikasgassen gevulde apparatuur die niet hermetisch kan worden afgesloten, deze uitsluitend aan consumenten verkopen als zij de installatie erbij verkopen.
Interessante tekst. Ik vraag mij hierbij af wat bedoelt wordt met "...die niet hermetisch kan worden afgesloten". Want een voorgevulde unit is gewoon afgesloten en die zal niet lekken tenzij je daar aan zit. Handig met deze regelgeving dat het niet echt duidelijk is of toch nog veel een deel ter interpretatie.Glashelder schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:00:
[...]
[...]
[...]
Ik weet het verder ook niet hoor.. maar dit staat her en der wel online
Een mobiele airco, een koelkast een vriezer zijn hermetische gesloten koelsystemen, een split, multisplit airco zijn dat niet. Industriële koelinstallaties, auto airco ook niet.InterCC schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:46:
[...]
Interessante tekst. Ik vraag mij hierbij af wat bedoelt wordt met "...die niet hermetisch kan worden afgesloten". Want een voorgevulde unit is gewoon afgesloten en die zal niet lekken tenzij je daar aan zit. Handig met deze regelgeving dat het niet echt duidelijk is of toch nog veel een deel ter interpretatie.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Zou zelf graag 4 slaapkamers van airco voorzien (2van 30m3, 1x35m3 en 1x45m3). Kamers zitten aan dezelfde buitenmuur, dus vanaf daar zouden de slangen naar de multi-buitenunit kunnen
Voorbeeld van hoe ik de leidingen zou zien
/f/image/GGrvoFkJJgHQiEDpQYZdmZ3a.png?f=fotoalbum_small)
Zit ook in het topic te kijken om in het buitenland te bestellen, maar hoe bepaal je precies wat er nodig is ?
Daarnaast, is bij iedere binnenunit een stopcontact nodig ?
Of alleen bij de buitenunit ?
/f/image/GGrvoFkJJgHQiEDpQYZdmZ3a.png?f=fotoalbum_small)
Zit ook in het topic te kijken om in het buitenland te bestellen, maar hoe bepaal je precies wat er nodig is ?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Wat heb je al gelezen of zelf onderzocht? Zeker als je het wil importeren moet er wel wat meer moeite in.
Bijv handleidingen en de topicstarter van dit topic en het lucht lucht warmtepomp topic.
Bijv handleidingen en de topicstarter van dit topic en het lucht lucht warmtepomp topic.
Bij een multisplit hebben alle units behalve de buitenunit doorgaans een stopcontact nodig. </sarcasm> <-- Het moge duidelijk zijn dat dit een flauwe poging tot humor was. Natuurlijk heeft een multi split niet aan elke unit een stekker hangen..ZeRoC00L schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:22:
Zou zelf graag 4 slaapkamers van airco voorzien (2van 30m3, 1x35m3 en 1x45m3). Kamers zitten aan dezelfde buitenmuur, dus vanaf daar zouden de slangen naar de multi-buitenunit kunnen
[Afbeelding]
Bij singles verschilt het. Heb bij mijn pa Mitsubishi’s hangen die gevoed worden vanaf de binnenunit. Mijn eigen Fujitsu’s en Haier worden gevoed vanaf de buitenunit. Installatiehandleidingen bekijken dus!
Wat de rest van je vraag betreft: daar zijn formules voor. Zijn al honderden keren besproken in dit topic
[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 28-04-2020 13:02 ]
Bij mijn LG multisplit heeft alleen de buitenunit een stekker, de binnenunits worden via de buitenunit van stroom voorzien.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Mits prima geisoleerde woning en afhankelijk van directe inval daglicht heb je niet echt spannende vermogens nodig. Kijk even naar jouw situatie en hoeveel BTU je per slaapkamer nodig hebt en je kunt bij elk model goed kijken welke binnenunits (en uiteindelijk buiten) je nodig hebt.ZeRoC00L schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:22:
[Afbeelding]
Let ook even goed op hoeveel meter leiding je krijgt en hoeveel hoogtemeters. Afhankelijk van merk en type mag er x-aantal meters hoogteverschil zitten tussen binnen en buitenunit. Daarnaast is het niet uit te sluiten dat je het systeem moet bijvullen en het is de vraag of je dat ook echt zelf wilt gaan doen. Op YouTube staan overigens veel video's over bijvullen en vacumeren van het systeem. Aan hand daarvan is denk ik goed te beoordelen of je dat zelf wilt gaan doen of niet.
Nog één tip gezien het slaapkamers betreft: Als je lage geluidsproductie belangrijk vindt let daar dan goed op. Er zitten grote verschillen tussen en de 'mindere' merken kenmerken zich niet alleen door soms lagere efficiëntie, maar ook hogere geluidsproductie.
@ZeRoC00L reken uit hoeveel BTU je per ruimte denkt nodig te hebben, bepaal je budget, bepaal of je een quattro unit wilt of wellicht 2 duo units (tip: let op de vermogens van de buitenunits, niet alle merken zijn even goed geschikt, tenzij je altijd minimaal twee binnenunits op de nominale stand wilt laten draaien), kijk in de specs wat wordt voorgeschreven qua maximale lengte koelleiding, kijk naar maximale verticale afstand tussen units, bepaal of je een condenspomp nodig hebt, etc.
En als je er niet uitkomt: nodig iemand die je van advies kan voorzien
En als je er niet uitkomt: nodig iemand die je van advies kan voorzien
Weer iets verder, ik wacht nu wederom op een update van bedrijf 2 en 3.Disaster-Master schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:51:
Score tot nu toe;
Bedrijf 1;
2x Daikin FTXP25M
1x Daikin FTXP20M
——————————————— 7207,97
Bedrijf 2;
MHI SCM50ZMX multisplit
Of:
3x MHI SRC20 singlesplit
Bedrijf 3;
3x Daikin FTXP20
——————————————— 6253,-
Of:
3x Daikin RXF25A
——————————————— 5752,-
Wij gaan voor de multisplit. Maar de FTXP20 binnen units zijn niet compatibel met de 3MXM52M.
De FTXM20 is dat wel. Uiteraard is de FTXM duurder. Geen idee wat er nu fysiek anders is maar de FTXP schijnt niet te kunnen. De aanvraag gaat bij 3 van de 3 Daikin offertes nu fout.. toch vreemd dat ik als leek de installateurs erop moet wijzen dat hetgeen wat ze aanbieden niet kan. Blijkbaar is het een lastige materie

Aan bedrijf 2 hebben we gevraagd een voorstel te doen voor Daikin ipv MHI.
De MHI is eigenlijk minder in elk opzicht. Geen A+++ (is energielabel A), gebruikt R410A ipv R-32, produceert meer geluid dan de Daikin (geluidniveau en geluidsdruk) én verbruikt meer electriciteit.
De bijgewerkte score tot nu toe:
Bedrijf 1;
2x Daikin FTXP25M
1x Daikin FTXP20M
——————————————— 7207,97 >> Hebben wij bedankt en is afgevallen. En ook hier de FTXP
Bedrijf 2;
MHI SCM50ZMX SCM50ZS multisplit
——————————————— 6292,- >> Offerte Daikin 3MXM52M multisplit aangevraagd.
Bedrijf 3;
3x Daikin FTXP20
——————————————— 6253,- >> Gaat herbereking maken met 3x FTXM20, hoor ik woensdag.
Bedrijf 4;
3x Daikin FTXM20
——————————————— 6795,- >> kwam eerst ook met de FTXP aanzetten

Waar haal je dat nu vandaan?Glashelder schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:07:
[...]
Bij een multisplit hebben alle units behalve de buitenunit doorgaans een stopcontact nodig. </sarcasm>
Anoniem: 1294558 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:40:
[...]
Waar haal je dat nu vandaan?Mijn Daikin Multi heeft juist aan de buitenunit 1 stroomaansluiting. De binnen units worden gevoed door de buitenunit. Gelukkig wel. Precies het omgekeerde van jouw stelling. Ik verwacht van de topicstarter toch wat meer objectieve info.
offtopic:
Note the sarcasm tag
Het lijkt mij toch logisch dat je bij een apparaat als een multisplit-AC niet aan elke unit een eigen stekker gaat hangen. Ik verbaas me over dat soort vragen
Ik heb de reactie aangepast overigens.
Note the sarcasm tag
Ik heb de reactie aangepast overigens.
[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 28-04-2020 13:07 ]
@Greenisthebest welcome back
...
@Glashelder Nou zo gek is die gedachte toch niet? Zeker als je nog niet helemaal bekend bent met dergelijke constructies. Ik ging in den beginne ook uit van een "losse stekker" per unit. Uiteraard kan je dit weten door je goed in te lezen in de verschillende installatie handleidingen maar dat geldt wel voor meer vragen die gesteld worden in dit topic. De sarcasme tags snap ik, maar wellicht dat mensen hier toch op het verkeerde been worden gezet.
@Glashelder Nou zo gek is die gedachte toch niet? Zeker als je nog niet helemaal bekend bent met dergelijke constructies. Ik ging in den beginne ook uit van een "losse stekker" per unit. Uiteraard kan je dit weten door je goed in te lezen in de verschillende installatie handleidingen maar dat geldt wel voor meer vragen die gesteld worden in dit topic. De sarcasme tags snap ik, maar wellicht dat mensen hier toch op het verkeerde been worden gezet.
Ik sta op het punt om deze units te bestellen.
Buiten unit : Daikin 4MXM68N
Binnen-units:
Zoek ik hiermee de grenzen van de 4MXM68N te veel op? Of kan ik erop vertrouwen omdat dit werkt (in de praktijk vragen niet alle units tegelijker tijd het maximale vermogen).
Installatie van dit geheel voor 1150,-. Is dat wel een mooie prijs? (dus installatie + materiaal, maar uiterraard zonder de units)
Binnen-units:
- Daikin FTXA42AW
- Daikin FTXA25AW
- Daikin FVXM35F
Zoek ik hiermee de grenzen van de 4MXM68N te veel op? Of kan ik erop vertrouwen omdat dit werkt (in de praktijk vragen niet alle units tegelijker tijd het maximale vermogen).
Installatie van dit geheel voor 1150,-. Is dat wel een mooie prijs? (dus installatie + materiaal, maar uiterraard zonder de units)
Bestel je de units los elders? Ik vind die 1150 wel een mooie prijs voor het geheel. Zie vaak websites adverteren met een installatie van 1 unit tussen de 500 en 700 euro.Alfa159 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:39:
Binnen-units:De binnen units zijn dus samen 10,2KW. De 4.2 in de woonkamer, 2.5 op de slaapkamer op de eerste verdieping en de 3.5 om onze zolder te koelen.
- Daikin FTXA42AW
- Daikin FTXA25AW
- Daikin FVXM35F
de prijs valt zeker meeAlfa159 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:39:
Binnen-units:De binnen units zijn dus samen 10,2KW. De 4.2 in de woonkamer, 2.5 op de slaapkamer op de eerste verdieping en de 3.5 om onze zolder te koelen.
- Daikin FTXA42AW
- Daikin FTXA25AW
- Daikin FVXM35F
[ Voor 32% gewijzigd door bie100 op 28-04-2020 15:01 ]
Maf land Nederland. Heb hier van de week al de airco's aangezet om te koelen en vanavond gaat hij beneden weer aan om te verwarmen. Het is hier nu in de woonkamer, na luchten, 20 graden en dat vinden wij om in de avond in de bank te zitten te koud.
@renzo4000 @Alfa159 Ik heb niet gemeten wat mijn units boven van de week trokken maar met een huis met ramen op zuid denk ik toch dat ze behoorlijk er al aan trokken en dan is het nog geen 35 graden buiten. Ik zou voor die paar honderd euro never bezuinigen op onderdimensioneren van een buitenunit. Bij scheelde een maatje kleiner denk ik €250,-. Als je wil verwarmen alleen bij grote units letten op de minimale afgifte in relatie tot je isolatie. Aan/uit aan/uit wil je voorkomen.
@renzo4000 @Alfa159 Ik heb niet gemeten wat mijn units boven van de week trokken maar met een huis met ramen op zuid denk ik toch dat ze behoorlijk er al aan trokken en dan is het nog geen 35 graden buiten. Ik zou voor die paar honderd euro never bezuinigen op onderdimensioneren van een buitenunit. Bij scheelde een maatje kleiner denk ik €250,-. Als je wil verwarmen alleen bij grote units letten op de minimale afgifte in relatie tot je isolatie. Aan/uit aan/uit wil je voorkomen.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 28-04-2020 16:22 ]
Klopt, maar bij de mx80 ben ik bang dat hij ook gaat pendelen wanneer alleen de 2.5KW binnen unit aanstaat.Anoniem: 1294558 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:19:
De 2.5kw unit is op de slaapkamer, de kans is dus reeël dat die als enige aanstaat laat op de avond.
Dat is DE reden dat bij mij de 4,2 beneden een single is en de 2 en 2,5 op een aparte multi 5 kW zitten. Nb: hoe groot is je zolder want daar hangt bij mij een 2 op 45 m2 met schuin dak.Alfa159 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:37:
[...]
Klopt, maar bij de mx80 ben ik bang dat hij ook gaat pendelen wanneer alleen de 2.5KW binnen unit aanstaat.![]()
De 2.5kw unit is op de slaapkamer, de kans is dus reeël dat die als enige aanstaat laat op de avond.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 28-04-2020 16:42 ]
Daarom ook even goed nagaan hoe je de airco gaat toepassen. Zelf heb ik een 6.2kW buitenunit en 1x 3.5kW en 2x 2,5kw binnenunit. Gelijktijdig staan ze eigenlijk nooit aan, zij het sporadisch. Ik heb zelf nog nooit problemen ondervonden met het kunnen koelen en/of pendel gedrag. Maar dat verschilt per situatie. Mijn installateur had dit aangeraden op basis van ons huis en de toepasbaarheid van de airco's in onze situatie en kwam met die 6,2kw buitenunit om juist overdimensioneren te voorkomen.
LG Prestige is een zeer goede keuze voor verwarming,
heeft met koude dagen nog best veel kW verwarm vermogen over.
ik heb zelf de lg-h12mw een ouder model
Verwarmen ( Als binnen temp op 20 graden staat )
Buitentemperatuur - COP waarde - TC - PI
15 Graden Celsius - COP 5,22 - 4,9 - 0,9
10 Graden Celsius - COP 5,25 - 4,2 - 0,8
6 Graden Celsius - COP 5,00 - 4,0 - 0,8
0 Graden Celsius - COP 4,62 - 3,7 - 0,8
-5 Graden Celsius - COP 4,85 - 3,4 - 0,7
-10 Graden Celsius - COP 4,57 - 3,2 - 0,7
-15 Graden Celsius - COP 4,28 - 3,0 - 0,7
Die van jou is nieuwer dus de specs zullen beter zijn.
( maar die kon ik niet vinden. )
TC = Total Capacity kW
PI = Power Input kW
Maar je ziet dat mijn oude airco met -15 buiten
voor 700 watt verbruik zeker nog 3000 watt warmte verplaats.
Deze lucht/lucht Warmtepomp kan gemiddeld,
met 1 kWh verbruik 5 kW warmte uit de lucht verplaatsen.
( als de COP waarde 5 is door het weer )
Als jij normaal 30 kWh per dag nodig hebt met koude dagen. ( Met een gewone kachel )
( 30 kW warmte doet een Airco met COP )
Waarde van 5 = Gebruikt 6 kWh per dag ( 80% goedkoper )
Waarde van 4,5 = Gebruikt 6,66 kWh per dag
Waarde van 4 = Gebruikt 7,5 kWh per dag ( 75% goedkoper )
Waarde van 3,5 = Gebruikt 8,57 kWh per dag
Waarde van 3 = Gebruikt 10 kWh per dag ( 66% goedkoper )
Waarde van 2,5 = Gebruikt 12 kWh per dag
Waarde van 2 = Gebruikt 15 kWh per dag ( 50% goedkoper )
Je zult echt een hoop besparen
( airco zo terug bespaard. )
Want een COP waarde boven de 3,
is zelfs zuiniger dan een huis verwarmen met een cv ketel op aardgas.
( in Nederland )
heeft met koude dagen nog best veel kW verwarm vermogen over.
ik heb zelf de lg-h12mw een ouder model
Verwarmen ( Als binnen temp op 20 graden staat )
Buitentemperatuur - COP waarde - TC - PI
15 Graden Celsius - COP 5,22 - 4,9 - 0,9
10 Graden Celsius - COP 5,25 - 4,2 - 0,8
6 Graden Celsius - COP 5,00 - 4,0 - 0,8
0 Graden Celsius - COP 4,62 - 3,7 - 0,8
-5 Graden Celsius - COP 4,85 - 3,4 - 0,7
-10 Graden Celsius - COP 4,57 - 3,2 - 0,7
-15 Graden Celsius - COP 4,28 - 3,0 - 0,7
Die van jou is nieuwer dus de specs zullen beter zijn.
( maar die kon ik niet vinden. )
TC = Total Capacity kW
PI = Power Input kW
Maar je ziet dat mijn oude airco met -15 buiten
voor 700 watt verbruik zeker nog 3000 watt warmte verplaats.
Deze lucht/lucht Warmtepomp kan gemiddeld,
met 1 kWh verbruik 5 kW warmte uit de lucht verplaatsen.
( als de COP waarde 5 is door het weer )
Als jij normaal 30 kWh per dag nodig hebt met koude dagen. ( Met een gewone kachel )
( 30 kW warmte doet een Airco met COP )
Waarde van 5 = Gebruikt 6 kWh per dag ( 80% goedkoper )
Waarde van 4,5 = Gebruikt 6,66 kWh per dag
Waarde van 4 = Gebruikt 7,5 kWh per dag ( 75% goedkoper )
Waarde van 3,5 = Gebruikt 8,57 kWh per dag
Waarde van 3 = Gebruikt 10 kWh per dag ( 66% goedkoper )
Waarde van 2,5 = Gebruikt 12 kWh per dag
Waarde van 2 = Gebruikt 15 kWh per dag ( 50% goedkoper )
Je zult echt een hoop besparen
( airco zo terug bespaard. )
Want een COP waarde boven de 3,
is zelfs zuiniger dan een huis verwarmen met een cv ketel op aardgas.
( in Nederland )
Rene schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 20:55:
Iemand ervaring met een split unit voor de verwarming? Wij wonen in Noorwegen en daar staat heel de winter een 2kW straalkacheltje te loeien, ondanks de lage stroomprijs hakt dat er op den duur best in (vermoed een kWh of 30 per dag in het winterseizoen).
Nu wil ik een warmtepomp monteren om:
A: het energieverbruik naar beneden te krijgen
B: die lelijke straalkachel weg wil hebben.
C: in de zomer kan koelen (zon tot 23:30 recht in de woonkamer.
Nu is mijn buurman stek monteur en kon voor 1100 euro het Lg topmodel leveren. Monteren zouden we dan samen doen voor een kratje bier of 2![]()
Mijn vraag is of LG prima is en of iemand over de specificaties iets kan zeggen. Het is een LG F09KM (LG prestige plus 09 2018 model), met WiFi erop.
Maks koelcapaciteit: 4kW
Maks verwarmingscapaciteit: 6,9 kW
Levert 3,9 kW bij -25 en werkt tot -30. Al wordt het hier zelden meer dan -10.
Hieronder het datablad:
[Afbeelding]
Afgelopen week zijn bij mij ook 2 airco's geplaatst. Mede door het advies in dit topic en mijn eigen ervaring in onze vorige woning. Twee maal een MHI single unit, daar dit goedkoper was dan 1 multiunit.
Het gaat beiden om een MHI SRK35ZS-W. Hieronder een plattegrond. De ene is geplaatst in de grootste (ouder) slaapkamer in de hoek van het raam en de muur naar de buren (linksboven). De tweede is geplaatst op de onderste (kinder) kamer recht tegenover de deur. Deze kamer ligt op het zuiden en heeft dus nagenoeg de gehele dag zon op het raam. Met de deur open, blaast de airco recht op de trap naar beneden.
Gekozen voor wat zwaardere types en zo geinstalleerd met de hoop dat de beneden verdieping ook gekoeld wordt. Woonkamer hoeft niet heel koud te worden. In onze vorige woning hadden we ook 1 unit op de slaapkamer en met de binnendeuren open (en vooral de zon buiten houden oftewel zonwering op de ramen!) werd de woonkamer een aantal graden koeler.

Ouder slaapkamer; op het noorden, de achterkant van de woning. Aan/afvoer direct naar buiten.

Kinderkamer; op het zuiden, de voorkant van de woning. De aan/afvoer loopt over de grond door de ouderslaapkamer naar de achterkant van de woning. Omdat deze kamer omringt is door de buren, de badkamer en de voorgevel was de enige (mooie) optie om het naar de achtergevel weg te werken. Wel 'helaas' een condenspomp moeten gebruiken.

Buitenunits; staan op de uitbouw van de woonkamer op (demping)blokken. De leidingen van beide units komen op dezelfde 'hoogte' uit, zodat het aan de buitenkant 1 leiding lijkt.

Gelukkig werd alles voor mij geinstalleerd: Er blijkt een dikke metalen plaat in de muur verstopt te zitten! Monteur heeft flink lopen vloeken en tieren (en een aantal boren versleten
). Uiteindelijk helaas niet doorheen gekomen en een gat net boven het metaal gemaakt... Wel mooi hersteld zodat je er niets meer van ziet.
Het gaat beiden om een MHI SRK35ZS-W. Hieronder een plattegrond. De ene is geplaatst in de grootste (ouder) slaapkamer in de hoek van het raam en de muur naar de buren (linksboven). De tweede is geplaatst op de onderste (kinder) kamer recht tegenover de deur. Deze kamer ligt op het zuiden en heeft dus nagenoeg de gehele dag zon op het raam. Met de deur open, blaast de airco recht op de trap naar beneden.
Gekozen voor wat zwaardere types en zo geinstalleerd met de hoop dat de beneden verdieping ook gekoeld wordt. Woonkamer hoeft niet heel koud te worden. In onze vorige woning hadden we ook 1 unit op de slaapkamer en met de binnendeuren open (en vooral de zon buiten houden oftewel zonwering op de ramen!) werd de woonkamer een aantal graden koeler.

Ouder slaapkamer; op het noorden, de achterkant van de woning. Aan/afvoer direct naar buiten.

Kinderkamer; op het zuiden, de voorkant van de woning. De aan/afvoer loopt over de grond door de ouderslaapkamer naar de achterkant van de woning. Omdat deze kamer omringt is door de buren, de badkamer en de voorgevel was de enige (mooie) optie om het naar de achtergevel weg te werken. Wel 'helaas' een condenspomp moeten gebruiken.

Buitenunits; staan op de uitbouw van de woonkamer op (demping)blokken. De leidingen van beide units komen op dezelfde 'hoogte' uit, zodat het aan de buitenkant 1 leiding lijkt.

Gelukkig werd alles voor mij geinstalleerd: Er blijkt een dikke metalen plaat in de muur verstopt te zitten! Monteur heeft flink lopen vloeken en tieren (en een aantal boren versleten

In het kader van zelf het e.a. voorbereiden; kan iemand mij vertellen welke diameter dakdoorvoer is er nodig voor 3 binnenunits? Dit wil ik graag laten doen door “mijn” dakdekker.
Wij hebben een etage laten opbouwen ongeveer 2 jaar terug en heb in het verleden tot 3x toe lekkage gehad door een wanprestatie van een enorme beunhaas waardoor er uiteindelijk door een derde het hele beunhaasdak eraf is gerukt en er een nieuw dak op is gegaan. Dus ik wil ábsoluut geen gezeik. Maar; “mijn” dak dekker zal zeggen prima; welke maat? En dat weet ik dus niet...
Ik gok 100 of 120mm rond? Of rechthoekig mag ook..
Wij hebben een etage laten opbouwen ongeveer 2 jaar terug en heb in het verleden tot 3x toe lekkage gehad door een wanprestatie van een enorme beunhaas waardoor er uiteindelijk door een derde het hele beunhaasdak eraf is gerukt en er een nieuw dak op is gegaan. Dus ik wil ábsoluut geen gezeik. Maar; “mijn” dak dekker zal zeggen prima; welke maat? En dat weet ik dus niet...
Plakplaat 110 mm en daarop 3x bocht pvc 125 mm mof/spie 45 gr.Disaster-Master schreef op woensdag 29 april 2020 @ 00:05:
In het kader van zelf het e.a. voorbereiden; kan iemand mij vertellen welke diameter dakdoorvoer is er nodig voor 3 binnenunits? Dit wil ik graag laten doen door “mijn” dakdekker.
Ik ben voornemens een airco te (laten) plaatsen in onze slaapkamer. Ik hoop dat ik met een fatsoenlijk vermogen de gehele bovenverdieping enigszins koel te krijgen is, daar hier ook de werkkamer is waar we (zeker in deze tijd) veel zitten. Het gaat op onderstaande afbeelding om de slaapkamer links. De zon draait om deze kamer heen, dus wordt het hier al snel te warm. Ik neig nu naar een sterke mono-split (12000 BTU). Deze zou dan op de muur komen naast de deur (haaks op de wastafel). Qua leidingen is het weinig werk om er een multi van te maken en ook een binnenunit in de middelste slaapkamer (die als werkkamer wordt gebruikt) te hangen. Natuurlijk drijft dit de kosten wel op, en ik vraag me af of dit nodig is aangezien het relatief kleine kamers zijn... Het voordeel is wel dat dan de deur van de middelste kamer dicht kan, en de warmte dus niet via de trap en het balkon snel weer binnen komt.
:strip_exif()/f/image/3kdABS0U4n7q0n7qKcR0nFWa.jpg?f=fotoalbum_large)
removed
[ Voor 218% gewijzigd door harrybeuker op 09-05-2020 11:50 ]
.
[ Voor 100% gewijzigd door Cocytus op 20-05-2020 12:49 ]
Ziet er netjes uit, maar zitten de binnen unit's niet te dicht tegen het plafond ivm de lucht aanzuiging?Aldmar schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:50:
Afgelopen week zijn bij mij ook 2 airco's geplaatst. Mede door het advies in dit topic en mijn eigen ervaring in onze vorige woning. Twee maal een MHI single unit, daar dit goedkoper was dan 1 multiunit.
Gekozen voor wat zwaardere types en zo geinstalleerd met de hoop dat de beneden verdieping ook gekoeld wordt. Woonkamer hoeft niet heel koud te worden. In onze vorige woning hadden we ook 1 unit op de slaapkamer en met de binnendeuren open (en vooral de zon buiten houden oftewel zonwering op de ramen!) werd de woonkamer een aantal graden koeler.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gelukkig werd alles voor mij geinstalleerd: Er blijkt een dikke metalen plaat in de muur verstopt te zitten! Monteur heeft flink lopen vloeken en tieren (en een aantal boren versleten). Uiteindelijk helaas niet doorheen gekomen en een gat net boven het metaal gemaakt... Wel mooi hersteld zodat je er niets meer van ziet.
![]()
[Afbeelding]
In de handleiding staat onder de 10cm van het plafond kan het impact hebben op de werking en minimaal 6,5cm bovenkant.
Hoe groot is de ruimte want 6 is behoorlijk?Cocytus schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:55:
Korte vraag, ik heb een offerte gekregen voor een Daikin installatie. Op de offerte staat de FTXP-60, 6kW dus (het gaat om een behoorlijk grote ruimte). Dat is de Comfora serie. Nu weet ik dat de FTXM (Perfera) normaal gesproken beter/zuiniger is, maar volgens mij maakt dat bij dit vermogen niet uit. Ze hebben bij dit vermogen beide een A++ label, en de SEER rating ontloopt elkaar niet veel (6,82 om 6,90). Zijn er dan nog redenen om een FTXM / Perfera te nemen ipv een FTXP / Comfora
Perfera is luxer door oa een oog wat je in kan stellen zodat de lucht niet rechtstreeks op je blaast, je kan instellen ook dat zodra er geen mensen zijn de unit zichzelf 2 graden aanpast en dus uitschakelt, volgens mij was de luchtfiltering ook beter (ivm pollen etc). En ik vind de Perfera optisch mooier, maar dat is persoonlijk.
Bij koelen zal sowieso het bij airco's allemaal niet zo wild uit elkaar lopen. Koelen vraagt niet zoveel.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 14-05-2020 01:09 ]
Inmiddels installateur #1 over de vloer gehad en een offerte. Voor 1 single split Mitsubishi (Werkt daar voornamelijk mee en Daikin vond hij overpiced) in de slaapkamer.Ratjetoe92 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:36:
Hi,
Ik ben me ook aan het oriënteren om een airco te plaatsen in mijn appartement. Heb al bij verschillende bedrijven informatie opgevraagd. Het gaat om een 2-kamerappartement van 50m2 (3,10m hoog). Ligt op het zuiden en door de vol op staande zon en twee grote ramen (1 in slaapkamer, schuifpui in woonkamer) erg warm in de zomer (30+ graden). Afgelopen week was het binnen al snel 24-25 graden (gordijnen dicht).
Mijn idee om de buitenunit op het balkon te plaatsen (ivm VVE). Dan zou als ik het goed begrijp alleen 1 gat van zo'n 63mm nodig hebben voor de leidingen? (waar de VVE wel mee akkoord gaat denk ik, aangezien er ook zonneschermen zijn geplaatst bij buren die ook gaten in de gevel nodig hebben ten behoeve van electra). Maar maakt zo'n buitenunit veel lawaai? Kunnen buren hier last van hebben?
Binnenunit in m'n slaapkamer, die dan hopelijk met de deur open de woonkamer ook goed koelt. Goed idee?
Ik lees veel goede verhalen over Daikin. Maar hoeveel kw raden jullie aan? Climasense gaf 5kw aan.
[Afbeelding]
3,5 kW SRC 35 ZS-W buitendeel met 3,5kW SRK 35 ZS-W binnendeel. Compleet geinstalleerd en wel voor €1715. Kan als de levering vanuit Mitsubishi vlot verloopt half mei al plaatsen.
Goede prijs?
Hey Look, I'm Woody! Howdy! Howdy! Howdy!
Ja, behalve dat Daikin en Mitsubishi qua prijs weinig verschillen.
Hallo Mensen weet iemand het verschil tussen ATX en FTX bij Daikin ?Misschien is er zelf wel een folder of andere documentatie waarin de afkortingen worden verklaard.
Hallo mensen,
Vraagje en ervaring?
Welke merk airco's hebben jullie ervaring mee en is al een tijd goed draaiend? (om de bovenverdieping mee te koelen)
ik lees veel positieve verhalen over Midea en Haijer voor mij onbekende merken geen idee of de levensduur ook zo goed is als (LG en Daikin en mitsubishi)
twijfel over deze 2 sets:
https://www.handelsondern...aier-airconditioning-unit
https://www.handelsondern...idea-airconditioning-unit
heeft iemand nog tips voor me? of een alternatief hiervoor?
mvg
Vraagje en ervaring?
Welke merk airco's hebben jullie ervaring mee en is al een tijd goed draaiend? (om de bovenverdieping mee te koelen)
ik lees veel positieve verhalen over Midea en Haijer voor mij onbekende merken geen idee of de levensduur ook zo goed is als (LG en Daikin en mitsubishi)
mvg
[ Voor 6% gewijzigd door Myrie op 30-04-2020 17:12 ]
@Myrie Zomaar wat posten en hopen op een bevredigend antwoord in dit topic gaat hem niet worden ben ik bang. Heb je het topic goed doorgelezen? We missen een hoop informatie namelijk. Waar ga je ze plaatsen? Welke ruimte? Hoeveel m3? Isolatie van je huis? Ga je er ook mee verwarmen? Wat zijn je eigen verwachtingen? Etc.
Je links werken niet.Myrie schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:01:
mijn excuus daarvoor.renzo4000 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:17:
@Myrie Zomaar wat posten en hopen op een bevredigend antwoord in dit topic gaat hem niet worden ben ik bang. Heb je het topic goed doorgelezen? We missen een hoop informatie namelijk. Waar ga je ze plaatsen? Welke ruimte? Hoeveel m3? Isolatie van je huis? Ga je er ook mee verwarmen? Wat zijn je eigen verwachtingen? Etc.
Mijn bovenverdieping:gaat het om: 2x2.5 of 1x2.5 en 3.5kw
nieuwe opbouw (slaapkamer) koelen en verwarmen)
1e verdieping (op de overloop) alleen koelen.
is ook meer de vraag over de sets en merk en of iemand die al paar jaartjes heeft draaien en stabiel werken.
@Myrie Als je er ook mee gaat verwarmen, lees meer uren en verbruik zou ik me ook maar gaan verdiepen in Scop. Voor een beetje koelen zou ik voor 4 weken per jaar best die el cheapo's aandurven, voor intensiever gebruik zou ik toch iets meer uitgeven. Maar dat ben ik. Heb hier al eerder geroepen dat alle waar naar zijn geld is en true wellicht betaal je voor Daikin, MHI ook voor de naam maar die dingen hangen niet voor niets ook veel op plekken waar ze intensief worden gebruikt. Ik ga/ging alleen voor die laatste 2. Maar er zijn er hier die daar ook weer anders over denken. NB: verkoopt ook wel lekker als je je huis ooit verkoopt dat je iets goeds hebt hangen.
Edit: heb ik gepost in het L/L warmtepomp topic net:
10 maart t/m 30 april warm stoken als het nog koud is in woonkamer, 135,4 kWh verbruikt, resulteert al in €90,- terug op de rekening. Belooft veel goeds als we echt gaan stoken wanneer het weer koud wordt. En dan heb ik boven ook al gekoeld toen het vorige week te warm was (gratis).
Wellicht om toch te overwegen iets goeds te kopen. Alleen koelen met airco vind ik sowieso kapitaalvernietiging. Verwarmen met airco is gratis koelen in de zomer en rechtvaardigt de toch forse investering.
10 maart t/m 30 april warm stoken als het nog koud is in woonkamer, 135,4 kWh verbruikt, resulteert al in €90,- terug op de rekening. Belooft veel goeds als we echt gaan stoken wanneer het weer koud wordt. En dan heb ik boven ook al gekoeld toen het vorige week te warm was (gratis).
Wellicht om toch te overwegen iets goeds te kopen. Alleen koelen met airco vind ik sowieso kapitaalvernietiging. Verwarmen met airco is gratis koelen in de zomer en rechtvaardigt de toch forse investering.
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 30-04-2020 20:01 ]
Voor eur 200-300 meer heb je een vergelijkbare Daikin Perfera set via keroclima.ptMyrie schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:01:
Hallo mensen,
Vraagje en ervaring?
mvg
Ik zou het dan wel weten! Zuiniger, wifi,koelen/verwarmen en gerenommeerd A-merk, wat al diverse anderen (incl. mijzelf) in dit topic hebben. Die meerprijs betaald zich over 10jaar gezien gemakkelijk uit.

Vandaag de buitenunit definitief geplaatst, afstand tot de schutting is 48cm en het moet 50 cm zijn, komt precies mooi uit dus.
Dit is een 2.5 kw voor de slaapkamer, eronder komt nog een 3.5 kw voor de woonkamer.
Gaan die last van elkaar hebben qua warmte of zal dat meevallen?
De schutting heeft natuurlijk ook open planken.
De unit is trouwens voorgevuld met 500 gram R32, dat is genoeg voor 5 meter leiding.
Ik heb 6 meter leiding, dan zou er 20 gram bijmoeten.
Gaat de performance heel erg hard achteruit als ik dat niet doe?
Want anders kan ik de installatie zelf ook wel in bedrijf stellen.
En als er minder dan 5 meter leiding aan zit moet er dan ook koelmiddel worden uitgehaald?
[ Voor 32% gewijzigd door -Junkiexp- op 30-04-2020 20:40 ]
Bedankt voor je tips neem ik zeker mee in me beslissing!!Anoniem: 1294558 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:36:
@Myrie Als je er ook mee gaat verwarmen, lees meer uren en verbruik zou ik me ook maar gaan verdiepen in Scop. Voor een beetje koelen zou ik voor 4 weken per jaar best die el cheapo's aandurven, voor intensiever gebruik zou ik toch iets meer uitgeven. Maar dat ben ik. Heb hier al eerder geroepen dat alle waar naar zijn geld is en true wellicht betaal je voor Daikin, MHI ook voor de naam maar die dingen hangen niet voor niets ook veel op plekken waar ze intensief worden gebruikt. Ik ga/ging alleen voor die laatste 2. Maar er zijn er hier die daar ook weer anders over denken. NB: verkoopt ook wel lekker als je je huis ooit verkoopt dat je iets goeds hebt hangen.
Bedankt voor je reactie.Chris12 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:11:
[...]
Voor eur 200-300 meer heb je een vergelijkbare Daikin Perfera set via keroclima.pt
Ik zou het dan wel weten! Zuiniger, wifi,koelen/verwarmen en gerenommeerd A-merk, wat al diverse anderen (incl. mijzelf) in dit topic hebben. Die meerprijs betaald zich over 10jaar gezien gemakkelijk uit.
Zijn idd mooie prijzen maar hoe zit het verder met de garantie als je het laat afmonteren door een stekmonteur.
Heb je je eigen airco daar ook gehaald ?
Ja airco zelf daar ook besteld en vandaag binnen gekregen. Zie andere topic van airco bestellen in het buitenland.
Ik heb stek/fgassen monteur in NL hier die de boel netjes aansluit, afmonteerd en in dienst stelt volgens de regels.
Ik heb stek/fgassen monteur in NL hier die de boel netjes aansluit, afmonteerd en in dienst stelt volgens de regels.
[ Voor 28% gewijzigd door Chris12 op 30-04-2020 21:57 ]
Ik ben toevallig ook bezig met 2 Haier setjes, voor een B keus is het goed set en er zit een Panasonic compressor in.Myrie schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:01:
Hallo mensen,
Vraagje en ervaring?
mvg
Wil je perse multisplit?
2 losse single splits zijn een stuk goedkoper, hier voor 510,- per stuk voor de 2.5 kw bijvoorbeeld:
Afhankelijk van moeite met installatie en extra leidingwerk en zo is € 1.715 niet gek (andere sites hebben een 'standaardinstallatie en daarmee vanaf prijs). Laagste prijs die ik zie voor deze unit met installatie is € 1.500, met dus een standaardinstallatie en max 3 meter leiding.Ratjetoe92 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:39:
[...]
Inmiddels installateur #1 over de vloer gehad en een offerte. Voor 1 single split Mitsubishi (Werkt daar voornamelijk mee en Daikin vond hij overpiced) in de slaapkamer.
3,5 kW SRC 35 ZS-W buitendeel met 3,5kW SRK 35 ZS-W binnendeel. Compleet geinstalleerd en wel voor €1715. Kan als de levering vanuit Mitsubishi vlot verloopt half mei al plaatsen.
Goede prijs?
Is voor een slaapkamer overigens de 25 niet ook voldoende en 35 een beetje overkill?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"