Goed, een tijdje geleden heb ik in dit topic het nodige gelezen en ook advies gevraagd. Ik wilde eerst voor een DHZ-unit met klikkoppelingen gaan, maar dat werd mij hier snel uit het hoofd gepraat. Inmiddels zijn we overgegaan tot de aanschaf van een tweetal Mitsubishi SRC/SRK20ZS-W airco's. Dit zijn wel een tweetal Doe het zelf-sets geworden.
Unit 1: ouderslaapkamer
De eerste unit heb ik aangeschaft via Aircovoorinhuis.nl. Snelle reactie en kon hem enkele dagen later ophalen (was wel in februari). De leidingen zaten al aan de binnenunit gemonteerd. Het was een kwestie van een gat maken in de muur van de slaapkamer om het leidingpakket door te kunnen voeren.
Omdat ik ongeduldig was en niet te lang wilde wachten, heb ik met een gewone (lange) betonboor het eerste gat in de muur gemaakt. Helaas sprong aan de buitenmuur een stuk baksteen weg. Gelukkig viel dit schoonheidsfoutje weg achter de afdekkap van de leidingen.
De volgende stap: het waterpas hangen van de montageplaat van de binnenunit. Dit was relatief eenvoudig te doen. Iets spannender vond ik het zagen van een opening in de behuizing van mijn binnenunit om het leidingpakket via de zijkant de unit te kunnen laten verlaten. Maar na enig koudwatervrees was dit ook zo gerealiseerd.
Vervolgens heb ik samen met mijn vrouw het leidingpakket door de muur gevoerd en de airco aan de wand gehangen. Het buigen van het leidingpakket gaat wel erg lastig als het ingetapet is. Mijn advies zou dan ook zijn om eerst de leidingen in de juiste vorm te buigen en daarna pas te tapen.
Het afmonteren op de buitenunit heb ik laten doen (althans: de koelleidingen). Dit is gedaan door een erkend installateur, die normaal gesproken complete leveringen inclusief montage doet. De elektra heb ik zelf afgemonteerd.
Hierbij een foto van de binnenunit (inmiddels zit er een afwerkgoot over de leidingen en stroomkabel ;-)).
Unit 2: de zolderkamer
Onze dochter is naar zolder verhuisd en daar kan het in de zomer best warm worden. De boel is goed geïsoleerd en er zijn rolluiken, maar de warmte trekt uit het hele huis onherroepelijk naar de zolder toe (en zie het dan nog maar weg te krijgen). Aangezien door corona een meivakantie van onze activiteitenlijst geschrapt werd, hebben we besloten om dit geld te investeren in een airco voor haar zolderkamer.
Deze unit heb ik besteld bij de installateur die ook het afmonteren van unit 1 heeft gedaan: hij kon qua prijs redelijk meekomen met de prijs van een webshop. Om dit reden heb ik die unit bij hem besteld (gun je lokale ondernemer ook iets).
Het leidingtracé was iets lastiger: een boring in de betonvloer was noodzakelijk en de lengte van de leiding maakt het een flinke uitdaging om de leidingen achter het knieschot op zolder te krijgen (spierpijn!). Uiteindelijk heb ik daarvoor 8 meter koelleiding moeten trekken. De condensafvoer was een stuk makkelijker, want er zat een wasbakje direct achter de muur van de binnenunit. Daarop een aftakking gemaakt inclusief sifon.
Door de ervaring met het plaatsen van de 1e unit, ging het plaatsen van de tweede unit een stuk sneller. Je krijgt er toch meer handigheid in en is, als je de handleiding goed leest, heel goed te doen. Ook bij dit pakket weer alles zelf gedaan, behalve het afmonteren van de koelleidingen. Daar heb ik de installateur weer voor laten komen.
En het eindresultaat:
(Voor de oplettende kijker, de rechterunit moet nog worden vastgezet op de opstelbalken).
Totale kosten voor het gehele project (2 airco's), inclusief het werk van de installateur: ca. 2.000 euro.
Mijn advies voor de DHZ'ers:
Een DHZ-pakket is heel goed te doen. Lees gewoon rustig de handleidingen door, bekijk wat filmpjes op internet en neem de tijd voor het plaatsen. Houd wel rekening met de beschikbaarheid van een installateur die voor jou de unit kan afpersen/afmonteren op de buitenunit. Veel installateurs zitten op dit moment al 'vol' of willen niet meewerken aan het afpersen van een DHZ-unit. Zorg er dus bij voorkeur voor dat je zo iemand hebt gevonden voordat je een DHZ-pakket regelt.
Iedereen in dit topic: bedankt voor jullie waardevolle posts!