Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.345.736 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:36

FeaR

In GoT we trust

greatgonzo schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:17:
Nu weer een nieuwe offerte opgevraagd, en ze komen met 3 opties:
1) Gree Fairy. Ken het totaal niet, maar komt op mij over als een budget merk. Maar als je zoekt adverteren ze toch als marktleider €1185 voor een 2,5 kW airco, €1234 voor een 3,5 kW unit
2) Daikin: Qua prijs er tussenin: €1306 voor een 3,5 kW unit
3) De vertrouwde Mitshubishi: €1361 voor een 2,5 kW unit (zal wel richting de €1450 gaan voor 3,5 kW, geen offerte)
Is dat inclusief plaatsen? Lijkt mij namelijk erg goedkoop. Maar waar hebben we het precies over? Mitshubishi Heavy Industries of Mitshubishi Electric (ik gok MHI door de prijs)? En Daikin, welke serie heb je dan daar voor hangen?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:48
Notna schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:17:
[...]

Maar dat is nu juist wel het probleem; als je ziet wat voor adviezen er langskomen van de leveranciers c.q pro's, dan is daar in 9 van de 10 gevallen wel wat op aan te merken. Met name dat ze vaak aan komen zetten met grote binnen- én buitenunits die de consument alleen maar op onnodige kosten jagen. Tel daarbij op dat de grotere units ook nog vaak meer lawaai maken ( met die geluidsnormen en burenoverlast van tegenwoordig is dat toch wel een ding om rekening mee te houden), meer moeite hebben (in het geval van verwarmen) met het terug moduleren (of pendelen) en ik zou zeggen: ga niet blind af op het advies van de verkoper.

Aan de andere kant moeten mensen die hier advies inwinnen zich er van bewust zijn dat, op een enkeling na, de adviezen hier komen van mensen met ervaring of een bovengemiddelde interesse in het onderwerp die geen economisch voordeel hebben in het geven van het advies. Als ik voor mijzelf mag spreken, dan probeer ik altijd een advies te geven adhv ervaringen opgedaan bij de installaties waar ik voor gekozen heb alsmede de gedeelde ervaringen dusver in de topics voor airco c.q L/L WP.

Met andere woorden: doe wat je wilt met het advies, maar men is uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de keuze :Y
Ja, ben ik met je eens, maar ik persoonlijk zou het houden bij beantwoorden van vragen en eigen ervaring. Ik zal zeker geen advies gaan geven wat je moet gaan aanschaffen.

Ik ben ook al lang geleden gestopt met advies geven welke laptop/PC je het beste kunt aanschaffen. Als het fout gaat (ook buiten jou schuld) is het: Maar jij zei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Ik lees veel over de Wi-Fi module voor de daikin units. Deze zit tegenwoordig standaard bij het binnendeel geleverd dus als je er voor moet betalen wordt je opgelicht ;)

Ik ben er toevallig 1 aan het plaatsen momenteel. (Kleine blauwe zakje is de Wi-Fi module)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoLVOqjvFXJQlLOvUFMTjmjGyE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZh863MMTSxjDIhUYoTM84QT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door rupsen op 20-04-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:51

de Peer

under peer review

1) ik heb geen diamantboor en ook niemand in de kennissenkring die even een gat in de muur kan boren
Ik kocht er 1 bij de lokale bouwmarkt voor 20 euro. Zo'n 'opzetstuk' voor op een normale boormachine bedoel ik dan.
Zo veel stelt het ook allemaal weer niet voor.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:17

greatgonzo

schit-te-rend!

FeaR schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:23:
[...]

Is dat inclusief plaatsen? Lijkt mij namelijk erg goedkoop. Maar waar hebben we het precies over? Mitshubishi Heavy Industries of Mitshubishi Electric (ik gok MHI door de prijs)? En Daikin, welke serie heb je dan daar voor hangen?
ja, inclusief plaatsen.
En de kamer is 500x250x250, dus 2,5 moet echt voldoende zijn, want de 3,5 die we nu hebben koelt de hele 1e verdieping, en trekt zelfs de benedenverdieping mee.

We overwegen wel 3,5 om de hele 2e verdieping ipv enkel één kamer te pakken, als er niet veel extra kosten zijn. De voorste kamer wordt nu gebruikt als kantoor, en als de Corona crisis de hele zomer blijft duren, wordt die kantoorruimte de hele zomer nog gebruikt voor thuiswerken.

Types:
Mitsubishi Heavy - SRK / SRC 25 ZSP-W
Gree Fairy - GWH12ACC
Daikin - Sensira FTXC35B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 17:15
rupsen schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:25:
Ik lees veel over de Wi-Fi module voor de daikin units. Deze zit tegenwoordig standaard bij het binnendeel geleverd dus als je er voor moet betalen wordt je opgelicht ;)

Ik ben er toevallig 1 aan het plaatsen momenteel. (Kleine blauwe zakje is de Wi-Fi module)

[Afbeelding]
Is dat trouwens tegenwoordig ook zo bij de Mitsubishi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Sunri5e schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:34:
[...]

Is dat trouwens tegenwoordig ook zo bij de Mitsubishi?
Durf ik niet te zeggen, die heb ik al een tijdje niet meer geplaatst.

Bij LG zit het sowieso geïntegreerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SizL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-03 12:24
Heeft iemand ervaringen met justcooling.nl en hun combinatie van Mitsui airco's en fast-pipe leidingen? Ik overweeg een dergelijk systeem aan te schaffen maar vind er hier op dit forum nagenoeg niets over..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Greenisthebest Ik begrijp de "opmerkingen" wel omtrent 1 grote (quatro) of 2 (duo) split units wel.
Echter, zomaar zeggen dat twee kleinere betere is dan 1 grote, is nergens op gebaseerd. Ook is het de manier waarop je het zegt, het komt (bij mij althans) nogal drammerig over.

Van LG heb ik het advies gekregen om een quatro te plaatsen (met 2x 2,1 kW, 1x 2,5 kW en 1x 4,2 kW als binnendelen).
De minimale / nominale / maximale waarde (koelen) zijn 1,32 / 7,03 / 8,50 kW. Hier zou een quatro unit dus best passen.

Echter, heb ik ook van Fujitsu een quatro (op eigen aanvraag) en die heeft een minimale / nominale / maximale waarde van 3,5 / 8,0 / 10,1 kW. Hier is het inderdaad af te raden om een quatro te nemen, omdat anders er minimaal twee binnenunits aan moeten staan, voordat de condensor aanslaat. Dit is overigens ook netjes gemeld door de leverancier, dus bij Fujistsu valt de quatro af en gaat de voorkeur uit naar 2 duo splits.

Gezien de prijzen die ik inmiddels heb ontvangen, neig ik om voor de Fujitsu te gaan. Niet het beste van het beste, maar dan ben ik (incl. montage) 5.200 euro kwijt voor onderstaande set:
2x ASY G7 KMCC (0,5 / 2,0 / 3,0 kW) aangesloten op een AOYG 14 KBTA C2 (1,4 / 4,0 / 4,4 kW).
1x ASY G7 KMCC (0,5 / 2,0 / 3,0 kW) + 1x ASY G12 KMCC (0,9 / 3,4 / 3,9 kW) aangesloten op een AOYG 18 KBTAC2 (1,7 / 5,0 / 5,6 kW)

Terwijl de nummer 2 (qua prijs) bijna 1.000 euro duurder is (en nog "oude modellen" Mitsubishi) verkoopt / monteert.
LG (+2.700 euro) en Daikin (+ 3.100 euro) vallen af qua prijs. Van dat verschil, heb ik al bijna een halve nieuwe set als de Fujitsu het zou begeven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

BastaRhymez schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:58:
@Greenisthebest Ik begrijp de "opmerkingen" wel omtrent 1 grote (quatro) of 2 (duo) split units wel.
Echter, zomaar zeggen dat twee kleinere betere is dan 1 grote, is nergens op gebaseerd. Ook is het de manier waarop je het zegt, het komt (bij mij althans) nogal drammerig over.
Nergens op gebaseerd? 8)7 Hang jij toch gewoon zo'n joekel zonder dat je de moeite neemt om eens terug te lezen en sowieso te lezen (is een kunst). Interesseert mij het verder. Ben dat gezeur hier over prijzen ondertussen ook wel beu want dat is ook allemaal terug te vinden want gangbaar is en betaalbaar. Ik heb me 2 jaar verdiept in wat werkt, hoe het werkt of het werkt en denk mensen hiermee te kunnen helpen. Wordt niet op prijs gesteld. Stop ik er toch lekker mee. Klaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Greenisthebest

Vanwege dat ik de buitenunit niet beneden wil hebben staan of wil hebben hangen aan mijn huis (puur optisch en meer kans op geluidsoverlast), doet mij beslissen dat ik boven op mijn platdak een multi-split unit wil hebben staan (Dit is op 11(!) meter hoogte). Naast de in toekomst geplande zonnepanelen, maar goed het geld kan maar 1 keer rollen.

Een plattegrond van dit alles met afmetingen en oppervlakte maten deel ik later even, met daarbij een aantal vragen over plaatsing van binnen-units en benodigde vermogen. In hoeverre ik dat trouwens nu alleen al niet kan halen uit de plannen die ik zonet langs zie komen. :)

Daarnaast zie ik graag nog ervaringen over installateurs in Friesland. Ik ga het zeker zelf niet doen, puur omdat daar voor mij de interesse niet ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door Falcon op 20-04-2020 15:30 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Voor onze benedenverdieping zie ik maar één optie die zonder problemen te installeren is, dat is in de keuken.

Durft iemand het effect van plaatsing zoals op de afbeelding in te schatten? De deuren naar de gang zou ik dan dicht houden. Ik snap dat het niet ideaal is, maar kan ik wel verwachten dat de woonkamer mee koelt of heeft dit echt geen zin?

De keuken is 60m3, de woonkamer 80m3. Het huis is relatief koel, 's morgens zon op de keuken, woonkamer krijgt weinig tot geen zon vanwege hoge bomen, daarnaast zit er folie op de ruiten. Mijn doel is vooral om het tijdens een hittegolf nog enigszins behaaglijk te houden. Op "normale" zomerdagen is het hier goed te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKKf_wSM2_2_DBcCHSPRXD59t6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tQYSLPjXNbPaGyaFr2sCsxay.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:44
Is dat een (schuif)deur van de keuken naar woonkamer? De woonkamer zal heus wel mee koelen maar ideaal is het niet. De ruimte in de keuken zal sneller op temperatuur zijn waardoor de airco terug gaat schakelen. Wat mogelijk helpt is een ventilator plaatsen om de luchtstroom op gang te helpen, fraai is dat niet natuurlijk.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik zou ook zeggen: heeft absoluut niet de voorkeur. Kan het echt niet anders?

Realiseer je dat de temp in de keuken altijd 2 a 3 graden lager zal zijn dan in de woonkamer. Bovendien heb je in de keuken dus een flinke bries staan terwijl de lucht in de woonkamer vrijwel stil staat (en dus weinig verkoeling geeft door luchtverplaatsing).

Gevolg: in de keuken voelt het erg koud aan, en de woonkamer voelt nog relatief warm.

In absolute zin zul je wel in staat zijn de woonkamer temperatuur te verlagen, maar je bent niet efficient aan het koelen.

Heen en weer gaan tussen die 2 kamers zal niet comfortabel zijn. En de afkoeltijd van de woonkamer zal erg lang zijn. En je bent liever niet in de keuken als de airco daar aan staat.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 20-04-2020 16:03 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 16:40
Goed, een tijdje geleden heb ik in dit topic het nodige gelezen en ook advies gevraagd. Ik wilde eerst voor een DHZ-unit met klikkoppelingen gaan, maar dat werd mij hier snel uit het hoofd gepraat. Inmiddels zijn we overgegaan tot de aanschaf van een tweetal Mitsubishi SRC/SRK20ZS-W airco's. Dit zijn wel een tweetal Doe het zelf-sets geworden.

Unit 1: ouderslaapkamer
De eerste unit heb ik aangeschaft via Aircovoorinhuis.nl. Snelle reactie en kon hem enkele dagen later ophalen (was wel in februari). De leidingen zaten al aan de binnenunit gemonteerd. Het was een kwestie van een gat maken in de muur van de slaapkamer om het leidingpakket door te kunnen voeren.

Omdat ik ongeduldig was en niet te lang wilde wachten, heb ik met een gewone (lange) betonboor het eerste gat in de muur gemaakt. Helaas sprong aan de buitenmuur een stuk baksteen weg. Gelukkig viel dit schoonheidsfoutje weg achter de afdekkap van de leidingen.

De volgende stap: het waterpas hangen van de montageplaat van de binnenunit. Dit was relatief eenvoudig te doen. Iets spannender vond ik het zagen van een opening in de behuizing van mijn binnenunit om het leidingpakket via de zijkant de unit te kunnen laten verlaten. Maar na enig koudwatervrees was dit ook zo gerealiseerd.

Vervolgens heb ik samen met mijn vrouw het leidingpakket door de muur gevoerd en de airco aan de wand gehangen. Het buigen van het leidingpakket gaat wel erg lastig als het ingetapet is. Mijn advies zou dan ook zijn om eerst de leidingen in de juiste vorm te buigen en daarna pas te tapen.

Het afmonteren op de buitenunit heb ik laten doen (althans: de koelleidingen). Dit is gedaan door een erkend installateur, die normaal gesproken complete leveringen inclusief montage doet. De elektra heb ik zelf afgemonteerd.

Hierbij een foto van de binnenunit (inmiddels zit er een afwerkgoot over de leidingen en stroomkabel ;-)).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3h6RPpsw3opWJGr7k-1dlcBSIBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hT8ZC10AVVEPNpRltiqp4Rki.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqxLdM1RatCI-ON_e5qlmtXuivo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeeQ4zgL0eI0LPOeCr9V0QET.jpg?f=fotoalbum_large

Unit 2: de zolderkamer
Onze dochter is naar zolder verhuisd en daar kan het in de zomer best warm worden. De boel is goed geïsoleerd en er zijn rolluiken, maar de warmte trekt uit het hele huis onherroepelijk naar de zolder toe (en zie het dan nog maar weg te krijgen). Aangezien door corona een meivakantie van onze activiteitenlijst geschrapt werd, hebben we besloten om dit geld te investeren in een airco voor haar zolderkamer.

Deze unit heb ik besteld bij de installateur die ook het afmonteren van unit 1 heeft gedaan: hij kon qua prijs redelijk meekomen met de prijs van een webshop. Om dit reden heb ik die unit bij hem besteld (gun je lokale ondernemer ook iets).

Het leidingtracé was iets lastiger: een boring in de betonvloer was noodzakelijk en de lengte van de leiding maakt het een flinke uitdaging om de leidingen achter het knieschot op zolder te krijgen (spierpijn!). Uiteindelijk heb ik daarvoor 8 meter koelleiding moeten trekken. De condensafvoer was een stuk makkelijker, want er zat een wasbakje direct achter de muur van de binnenunit. Daarop een aftakking gemaakt inclusief sifon.

Door de ervaring met het plaatsen van de 1e unit, ging het plaatsen van de tweede unit een stuk sneller. Je krijgt er toch meer handigheid in en is, als je de handleiding goed leest, heel goed te doen. Ook bij dit pakket weer alles zelf gedaan, behalve het afmonteren van de koelleidingen. Daar heb ik de installateur weer voor laten komen.

En het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcKunx6pcB2X4g56c2kcM5RF0K4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YrkwH3mC4S5KY6BoOGf8uG7z.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11mIBTiGBB40PpZ8S_sCdlRlyPc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/skWFLoEAAmT1wopQN7gSeLxF.jpg?f=user_large

(Voor de oplettende kijker, de rechterunit moet nog worden vastgezet op de opstelbalken).

Totale kosten voor het gehele project (2 airco's), inclusief het werk van de installateur: ca. 2.000 euro.

Mijn advies voor de DHZ'ers:
Een DHZ-pakket is heel goed te doen. Lees gewoon rustig de handleidingen door, bekijk wat filmpjes op internet en neem de tijd voor het plaatsen. Houd wel rekening met de beschikbaarheid van een installateur die voor jou de unit kan afpersen/afmonteren op de buitenunit. Veel installateurs zitten op dit moment al 'vol' of willen niet meewerken aan het afpersen van een DHZ-unit. Zorg er dus bij voorkeur voor dat je zo iemand hebt gevonden voordat je een DHZ-pakket regelt.

Iedereen in dit topic: bedankt voor jullie waardevolle posts!

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05
Goed bezig! Wat was je kwijt aan de installateur als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 16:40
ThinkPadd schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:19:
Goed bezig! Wat was je kwijt aan de installateur als ik vragen mag?
Ca. 100 euro per airco. Het is een ZZP'er en niet een grote organisatie. Aircovoorinhuis.nl vroeg volgens mij ca. 200 euro per airco.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
renzo4000 schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:55:
Is dat een (schuif)deur van de keuken naar woonkamer? De woonkamer zal heus wel mee koelen maar ideaal is het niet. De ruimte in de keuken zal sneller op temperatuur zijn waardoor de airco terug gaat schakelen. Wat mogelijk helpt is een ventilator plaatsen om de luchtstroom op gang te helpen, fraai is dat niet natuurlijk.
Nee normale deur die in de richting van woonkamer gemakkelijk volledig kan openstaan. Ventilator zat ik ook aan te denken ja, maar inderdaad niet echt fraai.
de Peer schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:01:
Ik zou ook zeggen: heeft absoluut niet de voorkeur. Kan het echt niet anders?

Realiseer je dat de temp in de keuken altijd 2 a 3 graden lager zal zijn dan in de woonkamer. Bovendien heb je in de keuken dus een flinke bries staan terwijl de lucht in de woonkamer vrijwel stil staat (en dus weinig verkoeling geeft door luchtverplaatsing).

Gevolg: in de keuken voelt het erg koud aan, en de woonkamer voelt nog relatief warm.

In absolute zin zul je wel in staat zijn de woonkamer temperatuur te verlagen, maar je bent niet efficiënt aan het koelen.

Heen en weer gaan tussen die 2 kamers zal niet comfortabel zijn. En de afkoeltijd van de woonkamer zal erg lang zijn. En je bent liever niet in de keuken als de airco daar aan staat.
Goed punt die "gevoelstemperatuur", daar had ik niet genoeg bij stil gestaan. Woonkamer is dan kouder dan buiten maar voelt nog steeds te warm en aan de keukentafel zit je dan wel echt op de tocht ja...
Kan het echt niet anders?
Onderstaande zou een alternatief kunnen zijn. Dan blaast hij recht richting de woonkamer. Buitenunit komt dan op de grond in de voortuin hetgeen niet ideaal is maar met een extreem stil apparaat en een houten ombouw zou dat een optie kunnen zijn. Heb hier al contact over gehad met de gemeente, ze adviseren met klem dat niet te doen maar zolang er niemand klaagt heb je geen vergunning nodig en kan je die ook niet aanvragen :?

Zou dit een goed werkbare optie zijn of nog steeds matig? Liefst heb ik hem natuurlijk in de woonkamer hangen maar dat wordt installatie technisch echt een flinke verbouwing met de nodige uitdagingen die ik er eigenlijk niet voor over heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDpDpYdDxkirjYwZpymYxN83rXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d0Yuses2MySabiuVdzp6N5ud.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Het is een beetje kiezen uit twee kwaden, maar dan zou de laatste oplossing de voorkeur hebben. Je bent dan toch meer in staat om de luchtstroom beter te sturen. Op het moment dat je meer in de woonkamer bent ze je luchtstroom richting de deur en zal het eerder genoemde probleem minder snel optreden, de keuken zal dan evengoed mee koelen zonder dat het daar super koud wordt. Uiteraard zijn dit aannames en moet de praktijk het uitwijzen, geen huis is hetzelfde.

*knip*, doe maar even gewoon niet

[ Voor 23% gewijzigd door Zeehond op 20-04-2020 18:38 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
mrnn schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:49:
[...]

Nee normale deur die in de richting van woonkamer gemakkelijk volledig kan openstaan. Ventilator zat ik ook aan te denken ja, maar inderdaad niet echt fraai.

[...]

Goed punt die "gevoelstemperatuur", daar had ik niet genoeg bij stil gestaan. Woonkamer is dan kouder dan buiten maar voelt nog steeds te warm en aan de keukentafel zit je dan wel echt op de tocht ja...

[...]

Onderstaande zou een alternatief kunnen zijn. Dan blaast hij recht richting de woonkamer. Buitenunit komt dan op de grond in de voortuin hetgeen niet ideaal is maar met een extreem stil apparaat en een houten ombouw zou dat een optie kunnen zijn. Heb hier al contact over gehad met de gemeente, ze adviseren met klem dat niet te doen maar zolang er niemand klaagt heb je geen vergunning nodig en kan je die ook niet aanvragen :?

Zou dit een goed werkbare optie zijn of nog steeds matig? Liefst heb ik hem natuurlijk in de woonkamer hangen maar dat wordt installatie technisch echt een flinke verbouwing met de nodige uitdagingen die ik er eigenlijk niet voor over heb.

[Afbeelding]
Deze optie is perfect. Er zitten bijna in alle wandmodellen 2 verschillend afstelbare horizontale lamellen. 1 kan je rechts sturen de keuken in en 1 rechtuit de woonkamer in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

@mrnn
Je alternatieve optie is een véél beter keuze. Dat gaat wel fatsoenlijk werken want de 'straal' van je airco kun je doorgaans wel goed richten.

Ik heb hier ook een airco voor de voorgevel staan, met houden bekisting er omheen. Je kunt dat beter doen zonder de gemeente te informeren, want dan maak je slapende honden wakker. Beter werk je de boel netjes weg zodat het acceptabel wordt. Dit is wel een risico dat je neemt.

Maar het alternatief (netjes vragen en vergunning aanvagen) resulteert mogelijk in kosten en een 'Nee' als antwoord, terwijl iedereen die deze procedure niet volgt, zijn airco gewoon in de tuin kan zetten.

Vergunning aanvragen zou gewoon moeten kunnen, maar zou ik niet aanraden. Je bent al snel vergunningsplichtig hoor, althans, in de meeste gemeentes.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 20-04-2020 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Modbreak:Reacties op hoe een andere gebruiker reageert kunnen beter via topic report gedaan worden. Dat werkt beter voor de sfeer dan in een topic zelf tegen de gebruiker in kwestie daarover beginnen. Een aantal reacties zijn verwijderd.

[ Voor 3% gewijzigd door Zeehond op 20-04-2020 18:54 ]

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:19

Tuxie

En WeL nU!

Nou, vandaag de elektra voor de airco (buitenunits) aangelegd. Morgen komt de aircoboer twee Mitsubishi units installeren, een SRK25 en een SRK35, incl. vacumeren en afpersen voor 2600 euro.

Vond ik zelf wel goede deal, heb offertes t/m 4200 euro gehad...Wat me verder opviel was dat de voorraad 'leeg begon te lopen' volgens de aircoboer, er kwam niks meer uit China binnen. Op climastars kon ik ook niks meer laten verschepen, maar dat geldt niet voor iedere webshop in Italie overigens.

Voor dit bedrag laat ik het wel installeren, moest ik alleen de elektra doen. Ik denk dat het voor velen echter 'een warme zomer gaat worden', als je nu nog wat kunt krijgen nu toeslaan, ik verwacht in de zomer gekkenhuis.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@renzo4000 @de Peer @rupsen Dat klinkt al een stuk positiever!
de Peer schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:08:
@mrnn
Vergunning aanvragen zou gewoon moeten kunnen, maar zou ik niet aanraden. Je bent al snel vergunningsplichtig hoor, althans, in de meeste gemeentes.
Betreffende de voortuin, dit was de reactie van het omgevingsloket hier. Dat is ook waarom ik wat huiverig ben voor de voortuin en ik had het inderdaad misschien niet moeten vragen. Maar als ik het netjes doe en wat extra betaal voor een zo stil mogelijk exemplaar dan moet het kunnen zou je zeggen. Mijn grootste risico is dat het een heel rustig straatje is met veel oude mensen die overal wat van vinden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7R4jD-XLbOof6PKLxq5d9-PbOOs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BdfDztTNMUX9E0WmcNzJEC2z.png?f=user_large

De volgende vraag wordt dan het vermogen. Totaal is dus 140 M3, het merk en model wat ik op het oog heb springt van 12000 naar 18000 met een flink prijsverschil. Ik neig ernaar voor 12000 BTU te gaan, kan iemand daar nog wat zinnigs over zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 14:49
mrnn schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:42:
Voor onze benedenverdieping zie ik maar één optie die zonder problemen te installeren is, dat is in de keuken.

Durft iemand het effect van plaatsing zoals op de afbeelding in te schatten? De deuren naar de gang zou ik dan dicht houden. Ik snap dat het niet ideaal is, maar kan ik wel verwachten dat de woonkamer mee koelt of heeft dit echt geen zin?

De keuken is 60m3, de woonkamer 80m3. Het huis is relatief koel, 's morgens zon op de keuken, woonkamer krijgt weinig tot geen zon vanwege hoge bomen, daarnaast zit er folie op de ruiten. Mijn doel is vooral om het tijdens een hittegolf nog enigszins behaaglijk te houden. Op "normale" zomerdagen is het hier goed te doen.

[Afbeelding]
Kan je niet beter een multisplit nemen, en dan 1 in de keuken (2/2.5kW) en dan de 2e unit in de woonkamer (2.5kW) waarbij de koelleiding dan door de kruipruimte gaat? (als je een kruipruimte hebt natuurlijk)

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
Geen kruipruimte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@mrnn kan je geen koelleiding boven langs je keuken (in een koof) laten lopen en dan ook nog een extra unit in de woonkamer?
Heb je overigens ook al een met een leverancier / monteur gesproken? Die hebben vaak ook nog wel ideeën hoe en waar je het beste de airco kan plaatsen. Je zal vast niet de eerste zijn met zo'n indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGoogle
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-01-2023
manon schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:09:
[...]

Ten eerste welke buiten unit ga je aan je binnen unit koppelen ?
Hoeveel lengte koelleiding wordt er gelegd ?
Wordt er voor elke unit een groep gemaakt en kabel naar buiten getrokken ?
@manon

Dit zou de opstelling moeten worden:

Units voor binnen:
Single split wandmodel met inverter

Woonkamer -> Mitsubishi Heavy Industries type SRK35ZS-W
Slaapkamer -> Mitsubishi Heavy Industries type SRK25ZS-W
Studeerkamer -> Mitsubishi Heavy Industries type SRK25ZS-W

Units voor buiten:
Woonkamer -> Mitsubishi Heavy Industries type SRK35ZS-W
Slaapkamer -> Mitsubishi Heavy Industries type SRK25ZS-W
Studeerkamer -> Mitsubishi Heavy Industries type SRK25ZS-W

Voor wat betreft de koelleiding: buitenunits voor de woonkamer en de slaapkamer komen op de uitbouw dus voor de slaapkamer kan ie vrij kort zijn en voor de woonkamer zal ie langer zijn omdat ik zo even niet weet of ie via dak (uitbouw) gaat of via de wand (dan langer). De unit voor de studeerkamer komt op het platte dak van de woning.

Ik heb momenteel 9 groepen in de meterkast, de units worden aangesloten op de geaarde stopcontacten in de woon/slaap/studeer -kamer vlakbij (onder) het punt waar de binnenunits komen te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
BastaRhymez schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:34:
@mrnn kan je geen koelleiding boven langs je keuken (in een koof) laten lopen en dan ook nog een extra unit in de woonkamer?
Wel naar gekeken, mijn keuken is al incl verschillende koven tot plafond afgewerkt, daarnaast kom je een uitbouw tegen waar een stalen balk in ligt. Ik zou het moeten open breken allemaal om te zien of en hoe het zou kunnen maar dat wordt dan wel een aardige herstel klus. Daarnaast zou het multisplit betekenen met extra geluid van de buitenunit in de voortuin...
Heb je overigens ook al een met een leverancier / monteur gesproken? Die hebben vaak ook nog wel ideeën hoe en waar je het beste de airco kan plaatsen. Je zal vast niet de eerste zijn met zo'n indeling.
De monteurs die de zonnepanelen kwamen plaatsen doen ook airco's en hebben toen ze hier waren gekeken. Heb hen daarna om offerte gevraagd, de slaapkamer wilden ze wel doen maar woonkamer niet. Er zijn weinig opties, ene kant zitten buren, achterkant is volledig glas, andere zijkant zit uitbouw. Via meterkast omhoog is enige andere optie die ik zie maar dan moet je door een betonnen verdiepingsvloer waar vanuit meterkast ook allerlei leidingen in verdwijnen, ook het vocht kan je dan niet goed kwijt. Dat durfden ze niet aan. Kruipruimte heeft vorige eigenaar volgestort :X

Uiteindelijk kan bijna alles natuurlijk, maar ik probeer het betaalbaar te houden en als het kan ook nog zelf te monteren. Als de woonkamer koelen vanuit de keuken echt een slecht idee is dan denk ik dat ik het deze zomer bij de slaapkamer houd om dat eens aan te kijken. Dan zet ik daar wel een bureau neer als het écht heet wordt en sluit ik mij de weekenden daar op :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-05 21:59
Mooi zinvol topic.
Ik overweeg zelf een DHZ systeem te plaatsen omdat
- Klussen me goed af gaat. En een 70mm gatenboor beton voor m'n BoschHammer nog niet heb.
- Buiten&binnen unit 1meter van elkaar zitten.
- Onderstaand model overweeg. Iemand ervaring/tips waarom wel/niet iets dergelijks?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgak3P-wYE5Jzl5LDfyaeP3OjPE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oool65gd261WkNgeCWozEURG.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 14:49
Alvorens ik de knoop doorhak of ik een LG of Daikin set ga bestellen, heb ik nog wat vragen of de Daikin de eur 400,- meerprijs waard is. (MHI is afgevallen vanwege de prijs en looks)

Het betreft de volgende sets.
>> Daikin Perfera: 2MXM50M + FTXM35N + FTXM25N (via keroclima.pt eur 1740,- incl btw./dhl shipping)
>> LG DeLuxe: MU2R17 + DC12RQ.NSJ + DC9RQ.NSJ (via keroclima.pt eur 1330,- incl btw./dhl shipping)

Ik weet dat Daikin ook zeer goede prestaties neer kan zetten voor verwarmen, maar dat heb ik echt niet nodig in de ruimtes waar de units komen (zolder/slaapkamer).
De Daikin is energie zuiniger (A+++/A++ tov A++/A+ van de LG set), en heeft een max verbuik van 1,09kW tov 1,7kW van LG.
In principe zal de airconditioning altijd aan gaan staan in de periode April-Oktober, dus hoeveel euro's meer zal dan de LG kosten op jaarbasis in stroomverbruik?

De Daikin heeft 5kW (5.4max) aan koelvermogen, de LG 4.7kW (5.4max).
Daikin binnen units 'blazen' max 12.6 / 11.1 m3/min, voor LG is dit 8.1 / 7.7 m3/min, dat is vooral handig bij de zolderunit (meer lucht verplaatsen = meer verspreiding over de verdieping)

Verder hebben zowel LG als Daikin de WiFi al reeds ingebouwd of erbij zitten, zijn er nog (on)mogelijkheden voor beiden uit het oogpunt van integratie in Domoticz en daar zaken te monitoren? Hebben er hier mensen ervaring daarmee?

Ook qua geluidsdruk op laagste stand (vooral fijn in de slaapkamer) kunnen beide merken/units, tot 19dB fluister-stand gaan.

Qua looks heeft de WAF de LG de voorkeur gegeven tov Daikin, dus dat is ook nog wel iets om rekening mee te houden.

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderegt66
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-04 22:42
Ik heb een vraag over de maximale lengte van een koelleiding. Zie onder plattegrond van de situatie.
  • 1 5kW airco MHI (bovenste blauwe blok) in woonkamer met een leiding binnendoor (rode stippellijn) via de garage naar de achterzijde garage voor de buitenunit (rood)
  • 1 3,5kW airco MHI (linker blauwe blok) in slaapkamer met een leiding buitenom via platte dak uitbouw, tussen de nieuw te plaatsen zonnepanelen op de garage naar de achterzijde garage naar beneden voor de buitenunit (rood)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkka802lIfneIiyl6BEyDh9R5GA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XU37L6xlO6jEo03caPN0hGb.jpg?f=fotoalbum_large

Reden is dat ik zo min mogelijk (contact)geluid van de buienunits wil hebben. Door ze achter de garage op de grond te plaatsen, elimineer ik dat. Gevolg is wel dat de langste leiding ca. 25 m is. Is dat een probleem, of onwenselijk? Als ik de buitenunits op het dak plaats van de uitbouw, op beugels aan de muur, ben ik bang dat ik altijd wel wat resonantie heb....Of zijn hier andere slimme ideeën voor (beugels met perfecte trillingdempers)

Daarnaast staan op deze manier de buitenunits meer in de schaduw ipv de gehele dag in de zon (tuin op het zuiden). Volgens mij is dit ook beter voor het rendement... Klopt mijn redenering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:17

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
sderegt66 schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:06:
Ik heb een vraag over de maximale lengte van een koelleiding. Zie onder plattegrond van de situatie.
  • 1 5kW airco MHI (bovenste blauwe blok) in woonkamer met een leiding binnendoor (rode stippellijn) via de garage naar de achterzijde garage voor de buitenunit (rood)
  • 1 3,5kW airco MHI (linker blauwe blok) in slaapkamer met een leiding buitenom via platte dak uitbouw, tussen de nieuw te plaatsen zonnepanelen op de garage naar de achterzijde garage naar beneden voor de buitenunit (rood)
[Afbeelding]

Reden is dat ik zo min mogelijk (contact)geluid van de buienunits wil hebben. Door ze achter de garage op de grond te plaatsen, elimineer ik dat. Gevolg is wel dat de langste leiding ca. 25 m is. Is dat een probleem, of onwenselijk? Als ik de buitenunits op het dak plaats van de uitbouw, op beugels aan de muur, ben ik bang dat ik altijd wel wat resonantie heb....Of zijn hier andere slimme ideeën voor (beugels met perfecte trillingdempers)

Daarnaast staan op deze manier de buitenunits meer in de schaduw ipv de gehele dag in de zon (tuin op het zuiden). Volgens mij is dit ook beter voor het rendement... Klopt mijn redenering?
Als ze leidingen door bedrijven kunnen doen, moet jouw afstand ook geen probleem zijn. Maar fabriek af kunnen de units maar X meter (15m geloof ik) omdat er maar voor zoveel gram aan koelmiddel inzit. Bij jouw installatie zullen ze dus moeten bijvullen. En ik geloof dat dit nog best een aardige prijs is per gram (maar 0 ervaring zelf ermee). En het is maar de vraag of een consumenten airco dit dus kan of dat je dan al op iets anders moet overstappen wat meteen een klap duurder is.

Overigens zijn er genoeg ervaringen te vinden met die verende bouten voor muurbeugels die trillingen enorm dempen. Ook heb je rubberen balken voor op daken om de trillingen weg te nemen

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 21-04-2020 09:51 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:19
Wij willen op de zolderkamer een extra airco laten plaatsen. Met nadruk op: laten plaatsen, want:
1) ik heb geen diamantboor en ook niemand in de kennissenkring die even een gat in de muur kan boren
2) Het is op 7 meter hoogte, dus ik ga zelf niet met een ladder in de weer

Twee jaar geleden vonden we een bedrijf die snel en redelijk goedkoop (in vergelijking met anderen) kon plaatsen. Toen een Mitsubishi.

Nu weer een nieuwe offerte opgevraagd, en ze komen met 3 opties:
1) Gree Fairy. Ken het totaal niet, maar komt op mij over als een budget merk. Maar als je zoekt adverteren ze toch als marktleider €1185 voor een 2,5 kW airco, €1234 voor een 3,5 kW unit
2) Daikin: Qua prijs er tussenin: €1306 voor een 3,5 kW unit
3) De vertrouwde Mitshubishi: €1361 voor een 2,5 kW unit (zal wel richting de €1450 gaan voor 3,5 kW, geen offerte)

Mijn vraag: wie kent Gree (Fairy). Is dat merk wat? Of voor een Daikin gaan, omdat die toch nog iets meer dan €100 goedkoper is dan Mitsubishi
zou ik mogen weten waar je die offerte hebt opgevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[Afbeelding]

Je hebt dus extra koelvloeistof nodig. Daarnaast heb ik volgens mij ergens in mijn Daikin documentatie zien staan dat in dat geval 'de efficientie' met X procent afneemt per lengte koelleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[Afbeelding]

25 meter valt volgens mij wel buiten de specs van de meeste consumentenairco’s. Langste wat ik gezien heb is 20 meter (Fujitsu en ME). Vast niet alle types en andere merken zullen ook vast units hebben die ‘t aankunnen.

Ik heb zelf een Haier op 15 meter die veel verwarmt en een Fujitsu op 20 meter die alleen koelt. Wat ik zie is dat hoe langer de leiding, des te minder de unit goed terugmoduleert. Met verwarmen lijkt dit effect sterker dan met koelen. Om deze reden wil ik gaan kijken of ik de Haier kan verplaatsen zodat de leiding korter wordt. Bij mijn schoonouders heb ik laatst dezelfde unit geplaatst maar dan met een leiding van 3 meter. Eens kijken wat dat doet..

Buiten dat moet je inderdaad ook koudemiddel laten bijvullen.

Lang verhaal maar ik zou dit je afraden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Wij gaan (hopelijk) vandaag de knoop doorhakken met onze keuze. Wij twijfelen nog tussen Fujitsu en Mitsubishi H.I.

Opstelling Fujitsu
2x Fujitsu ASYG 07 KMCC (0,5 / 2,0 / 3,0 kW) aangesloten op een Fujitsu duosplit AOYG14KBTAC2 (1,4 / 4,0 / 4,4 kW). Plaatsing op het dakkapel.
1x Fujitsu ASYG 07 KMCC (0,5 / 2,0 / 3,0 kW) + 1x Fujitsu ASYG 12 KMCC (0,9 / 3,4 / 3,9 kW) aangesloten op een Fujitsu duosplit AOYG18KBTAC (1,7 / 5,0 / 5,6 kW). Plaatsing op de uitbouw.
Prijs: € 5.250,-
Levering: binnen 14 dagen

Opstelling Mitsubishi H.I.
3x Mitsubishi SRK20ZS-W (1,0 / 2,0 / 2,9 kW) aangesloten op een Mitsubishi SCM50ZS-S (1,7 / 5,0 / 7,1 kW). Plaatsing op de uitbouw.
1x Mitsubishi SRK35ZS-S (1,0 / 3,5 / 3,8 kW) aangesloten op een Mitsubishi SRC35ZS-W (0,9 / 3,5 /4,0 kW). Plaatsing op de uitbouw.
Prijs: € 6.175,- + een verplicht onderhoudscontract voor 5 jaar om garantie te behouden. Prijs onderhoudscontract nog niet bekend.
Levering: wordt pas bekend gemaakt na akkoord offerte (kan dus snel zijn, maar kan ook lang duren
Koelmiddel (volgens offerte) R410a voor de 2e set, de 1e set gaat momenteel over van R410a naar R32. Er kon echter niet worden toegezegd welke ik mogelijk zou krijgen.

Qua prijs en voorwaarden gaat onze voorkeur uit naar Fujitsu. Deze set is € 925 goedkoper plus nog 5 jaar een verplicht onderhoudscontract. Tevens kan de Fujitsu op zeer korte termijn geleverd, gemonteerd en in bedrijf worden gesteld.

Iemand nog tips, suggesties, opmerkingen op bovenstaande?

LG en Daikin zijn gisteren reeds afgevallen.
LG is € 2.750 duurder (t.a.v. Fujitsu), maar biedt als voordeel 10 jaar garantie (t.o.v. 5 jaar garantie) en heeft één buitenunit (welke geschikt is om ook een enkele binnenunit aan te sturen).
Daikin is € 3.150 duurder, maar heeft de naam / merk erg mee en daar betaal je volgens mij ook voor (net als met andere producten, zoals auto's, schoenen, kinderwagens. Bepaalde merken zijn gewoon duurder, maar zijn niet per definitie ook heel veel beter).
Voor het prijsverschil, zou ik bijna een halve opstelling compleet kunnen vervangen als ie stuk gaat, dus vandaar dat we deze partijen gisteren al hebben laten weten niet verder te zullen gaan met ze.
Wellicht dat we dit verschil straks nog om gaan zetten in wat zonnepanelen om de airco's in de warme dagen van stroom te voorzien 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen g
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-05 09:34
the noise schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:20:
Mooi zinvol topic.
Ik overweeg zelf een DHZ systeem te plaatsen omdat
- Klussen me goed af gaat. En een 70mm gatenboor beton voor m'n BoschHammer nog niet heb.
- Buiten&binnen unit 1meter van elkaar zitten.
- Onderstaand model overweeg. Iemand ervaring/tips waarom wel/niet iets dergelijks?
[Afbeelding]
Afgelopen zomer heb ik 2 van deze Midea airco's in Duitsland besteld en geïnstalleerd, 1 systeem bij mij thuis en 1 systeem bij mijn ouders.
Als je handig bent is dit prima te doen, wij hebben beide systemen in 1 zaterdag (+- 8 uur totaal) geïnstalleerd inclusief meerdere gaten boren voor de koelleiding. Was 1350,00 kwijt inclusief kabelgoten, beugels, diamantboor huren etc voor de 2 units samen.
Let wel op dat de koelleidingen niet zelf ingekort kunnen worden en je dus met een behoorlijk overschot leiding zult zitten wanneer de buiten&binnen unit slechts 1 meter van elkaar zitten.

Airco bevalt goed, kwaliteit is uiteraard geen Daikin oid. maar heeft mij positief verrast. Zowel binnen unit als buiten unit zijn behoorlijk stil en wordt nu ook regelmatig gebruikt om de bovenverdieping te verwarmen. In vergelijking met een Panasonic unit op mijn werk is de geluidsproductie van de Midea een stuk lager. Bediening gaat gemakkelijk via de app, hier zijn ook schema's in te stellen etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:07
Hier zijn ze 'as we speak' inmiddels bezig, de binnenunits hangen inmiddels, zo meteen gaan met de buitenunits beginnen

Leveren mooi werk tot nu toe en denken echt mee om het allemaal zo netjes mogelijk te maken, geen elektra in zich bijvoorbeeld, units buiten netjes naast elkaar etc
En ben blij dat ik er niet zelf aan begonnen ben, nu kom je er toch wel weer achter dat het vakwerk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:03
FabianGTI schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:38:
Hier zijn ze 'as we speak' inmiddels bezig, de binnenunits hangen inmiddels, zo meteen gaan met de buitenunits beginnen

Leveren mooi werk tot nu toe en denken echt mee om het allemaal zo netjes mogelijk te maken, geen elektra in zich bijvoorbeeld, units buiten netjes naast elkaar etc
En ben blij dat ik er niet zelf aan begonnen ben, nu kom je er toch wel weer achter dat het vakwerk is :)
Foto's ?

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klootwyk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:29
Goedemiddag,

vraagje voor de meelezende experts hier.
Ik ben bezig met een multisplit airco systeem uit te zoeken en twijfel tussen een Mitsubishi Heavy Industries en Mitsubishi Electric set.

Kamers als volgt (hoekwoning bj 2001)
woonkamer ca. 115m3
slaapkamer 38m3
zolderkamer 24m3

Ik had zelf de volgende sets verzonnen:

MHI: SCM50ZS-W 5,0kW buitenunit + SRK-ZS35-W 3,5kw + 2x SRK-ZS20-W 2,0kw
ME: MXZ-3F54VF 5,4kW buitenunit + MSZ-AP35VG 3,5kW + 2x MSZ-AP15VF of MSZAP20VF 1,5/2.0kW

Volgens de specificaties is de ME de energiezuinigere optie. Echter het minimale koel vermogen van de ME buitenunit is 2,9kW tegenover 1,7kW voor de MHI.

Wat is aan te raden, de (op papier?) iets zuinigere A+++ van ME of de A++ van MHI met een groter koelbereik? Er is een energielabel generator op de MHI website die de specifieke combinatie als A++ berekend.
Ik kan me praktijksituatie voorstellen dat ik op tijden alleen de zolderkamer koel en nooit aan een 2,9kW afname kom. Ook niet op 1,7kW dan overigens.

Eventuele andere opties zijn uiteraard ook welkom.

Dank voor de reacties...

[ Voor 4% gewijzigd door klootwyk op 21-04-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Nee nog geen foto's, ze zijn nog bezig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik zou dan lekker voor de Fujitsu gaan. Ik heb er hier twee hangen en die doen het prima. Ze hebben wel een irritante eigenschap: de fan van de binnenunit gaat uit als de unit pendelt (hier gebeurd dat helaas geregeld, 3,5 kW op zolder is veel teveel :X ). En als de buitenunit aan gaat, dan hoor ik hier het gas door de unit stromen. Geluid verdwijnt daarna wel weer snel.

Ik ben een zeikerd, ik weet het :+
Ik ben wel fan van ME maar in dit geval zou ik ze links laten liggen. Minimumvermogen is veel te hoog.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klootwyk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:29
@Glashelder zou je om die reden ook een 3,5kW slaapkamer binnenunit afraden, tov 2,0kW?

Dit ivm extra capaciteit mocht ik de gehele 1e etage willen afkoelen na een hittegolf?
De minimum koelcapaciteit is van beidde MHI units namelijk 0,9kW en 19dB. Werken die dan effectief hetzelfde in de laagste stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-05 15:45
Glashelder schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:07:

Ik heb er hier twee hangen en die doen het prima. Ze hebben wel een irritante eigenschap: de fan van de binnenunit gaat uit als de unit pendelt (hier gebeurd dat helaas geregeld, 3,5 kW op zolder is veel teveel :X ).
Ik zou dat eigenlijk juist als een voordeel ervaren, mijn 2.5kW unit hier op de slaapkamer van ongeveer 15m2 pendelt ook regelmatig als de deur dicht is en het wordt dan meteen een grote kleffe bedoeling omdat al het opgenomen vocht de kamer wordt ingeblazen. Dat probleem heb jij denk ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
klootwyk schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:15:
@Glashelder zou je om die reden ook een 3,5kW slaapkamer binnenunit afraden, tov 2,0kW?

Dit ivm extra capaciteit mocht ik de gehele 1e etage willen afkoelen na een hittegolf?
De minimum koelcapaciteit is van beidde MHI units namelijk 0,9kW en 19dB. Werken die dan effectief hetzelfde in de laagste stand?
Het ligt natuurlijk aan het formaat slaapkamer en de condities, laat dat voor zich spreken. Maar voor mijn slaapkamer, op zolder, oost/west (dus de hele dag zon door de ramen) is het teveel :p

Verder denk ik inderdaad dat het zo werkt, maar ik denk dat @Oxellaar of @rupsen hier beter even geraadpleegd kunnen worden. Dat zijn de pro's :p
VikeeVeekie schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:26:
[...]

Ik zou dat eigenlijk juist als een voordeel ervaren, mijn 2.5kW unit hier op de slaapkamer van ongeveer 15m2 pendelt ook regelmatig als de deur dicht is en het wordt dan meteen een grote kleffe bedoeling omdat al het opgenomen vocht de kamer wordt ingeblazen. Dat probleem heb jij denk ik niet :)
Goed punt, zo had ik het inderdaad nog niet bekeken :). Ik was verwend, want mijn oude ME ging eigenlijk nooit uit volgens mij ;(

[ Voor 27% gewijzigd door Glashelder op 21-04-2020 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Glashelder @klootwyk
Ik koel de gehele bovenverdieping, vier slaapkamers onder schuin dak en dakkapellen met één 3.5kW unit, die hangt op de overloop in het trapgat en blaast de verdieping op.
Hij hangt niet eens echt gunstig, maar kan tot ongeveer 18 graden onder de buitentemperatuur koelen, met 40c buiten....
Dus 3.5kW op een slaapkamer, zou ik niet doen.
Sowieso zou ik hem niet op een slaapkamer hangen, maar meer centraal. Dit ivm geluid, tocht enz enz

Wel hebben veel buitenunits, van 2 tot 3.5kW, dezelfde hardware, maar zijn via software begrensd op een bepaald vermogen. De binnendelen zijn sowieso vaak hetzelfde in deze range.
Het minimale vermogen van het buitendeel is dus vaak hetzelfde, alleen het maximale vermogen is anders.

Voor pendelen hoef je niet zo snel bang te zijn. Alleen om van slaapkamer>overloop>slaapkamer te koelen, dat kan wel eens tegenvallen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FabianGTI
Hier zijn ze inmiddels klaar, alles werkt naar behoren

Buitenunits hangen netjes naast elkaar aan de gevel boven het platte dak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkgHsg8VmA_QQRnpncYqB_3dIRo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bxYCzYXvgPK0kCTxhkVqEeGD.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 19:32
DynamicDreams schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:10:
Goed, een tijdje geleden heb ik in dit topic het nodige gelezen en ook advies gevraagd. Ik wilde eerst voor een DHZ-unit met klikkoppelingen gaan, maar dat werd mij hier snel uit het hoofd gepraat. Inmiddels zijn we overgegaan tot de aanschaf van een tweetal Mitsubishi SRC/SRK20ZS-W airco's. Dit zijn wel een tweetal Doe het zelf-sets geworden.

Unit 1: ouderslaapkamer
De eerste unit heb ik aangeschaft via Aircovoorinhuis.nl. Snelle reactie en kon hem enkele dagen later ophalen (was wel in februari). De leidingen zaten al aan de binnenunit gemonteerd. Het was een kwestie van een gat maken in de muur van de slaapkamer om het leidingpakket door te kunnen voeren.

Omdat ik ongeduldig was en niet te lang wilde wachten, heb ik met een gewone (lange) betonboor het eerste gat in de muur gemaakt. Helaas sprong aan de buitenmuur een stuk baksteen weg. Gelukkig viel dit schoonheidsfoutje weg achter de afdekkap van de leidingen.

De volgende stap: het waterpas hangen van de montageplaat van de binnenunit. Dit was relatief eenvoudig te doen. Iets spannender vond ik het zagen van een opening in de behuizing van mijn binnenunit om het leidingpakket via de zijkant de unit te kunnen laten verlaten. Maar na enig koudwatervrees was dit ook zo gerealiseerd.

Vervolgens heb ik samen met mijn vrouw het leidingpakket door de muur gevoerd en de airco aan de wand gehangen. Het buigen van het leidingpakket gaat wel erg lastig als het ingetapet is. Mijn advies zou dan ook zijn om eerst de leidingen in de juiste vorm te buigen en daarna pas te tapen.

Het afmonteren op de buitenunit heb ik laten doen (althans: de koelleidingen). Dit is gedaan door een erkend installateur, die normaal gesproken complete leveringen inclusief montage doet. De elektra heb ik zelf afgemonteerd.

Hierbij een foto van de binnenunit (inmiddels zit er een afwerkgoot over de leidingen en stroomkabel ;-)).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Unit 2: de zolderkamer
Onze dochter is naar zolder verhuisd en daar kan het in de zomer best warm worden. De boel is goed geïsoleerd en er zijn rolluiken, maar de warmte trekt uit het hele huis onherroepelijk naar de zolder toe (en zie het dan nog maar weg te krijgen). Aangezien door corona een meivakantie van onze activiteitenlijst geschrapt werd, hebben we besloten om dit geld te investeren in een airco voor haar zolderkamer.

Deze unit heb ik besteld bij de installateur die ook het afmonteren van unit 1 heeft gedaan: hij kon qua prijs redelijk meekomen met de prijs van een webshop. Om dit reden heb ik die unit bij hem besteld (gun je lokale ondernemer ook iets).

Het leidingtracé was iets lastiger: een boring in de betonvloer was noodzakelijk en de lengte van de leiding maakt het een flinke uitdaging om de leidingen achter het knieschot op zolder te krijgen (spierpijn!). Uiteindelijk heb ik daarvoor 8 meter koelleiding moeten trekken. De condensafvoer was een stuk makkelijker, want er zat een wasbakje direct achter de muur van de binnenunit. Daarop een aftakking gemaakt inclusief sifon.

Door de ervaring met het plaatsen van de 1e unit, ging het plaatsen van de tweede unit een stuk sneller. Je krijgt er toch meer handigheid in en is, als je de handleiding goed leest, heel goed te doen. Ook bij dit pakket weer alles zelf gedaan, behalve het afmonteren van de koelleidingen. Daar heb ik de installateur weer voor laten komen.

En het eindresultaat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

(Voor de oplettende kijker, de rechterunit moet nog worden vastgezet op de opstelbalken).

Totale kosten voor het gehele project (2 airco's), inclusief het werk van de installateur: ca. 2.000 euro.

Mijn advies voor de DHZ'ers:
Een DHZ-pakket is heel goed te doen. Lees gewoon rustig de handleidingen door, bekijk wat filmpjes op internet en neem de tijd voor het plaatsen. Houd wel rekening met de beschikbaarheid van een installateur die voor jou de unit kan afpersen/afmonteren op de buitenunit. Veel installateurs zitten op dit moment al 'vol' of willen niet meewerken aan het afpersen van een DHZ-unit. Zorg er dus bij voorkeur voor dat je zo iemand hebt gevonden voordat je een DHZ-pakket regelt.

Iedereen in dit topic: bedankt voor jullie waardevolle posts!
Leuk om even de plaatjes te zien! Heb afgelopen maandag een Mitsubishi SRK 25 ZS-W voor op de slaapkamer besteld, komt hopelijk deze week binnen. Ik ga hem zelf plaatsen :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-05 21:59
Koen g schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:47:
[...]

Afgelopen zomer heb ik 2 van deze Midea airco's in Duitsland besteld
Daar goedkoper dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdouble
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-05 10:02
Wij hebben hier een offerte binnen gekregen, voor 2 airco's op 2 slaapkamers, allebei onder dezelfde dakkapel.Op mijn vraag waarom 2 buitenunits ipv 1, gaf de verkoper aan dat dit bijna even duur was en dat het apparaat continue moet schakelen tussen de 2 ruimtes. Daarnaast was de levertijd van dit type ook lang.

Betreft 2x Mitsubishi HI, buitendeel SRC 25 ZS-W en 2 binnenunits SRK 25 ZS. Plaatsing op dak dakkapel,
incl. montage EUR 3.950 incl. BTW,

Tevens staat er "Garantie bij afsluiten onderhoudsovereenkomst á 219 per jaar:
12 maanden 100%
36 maanden op fabrieksonderdelen
60 maanden op de compressor.

Ondertussen bij Ibood een Whirlpool PACW212HP Airco kunnen kopen, voor op zolder. Die krijgen we deze week binnen. We twijfelen nog of we voor die 2 Mitsubishi's gaan. Even afwachten wat die Whirpool doet, hier ook nog geen ervaring mee. Zal uiteraard een stuk meer herrie maken maar is wel 1/5 van de kosten van een vaste airco.

Het offertebedrag lijkt mij aan de stevige kant, wat denken jullie ? Zelf plaatsen is helaas een nogo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
mdouble schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:22:
Wij hebben hier een offerte binnen gekregen, voor 2 airco's op 2 slaapkamers, allebei onder dezelfde dakkapel.Op mijn vraag waarom 2 buitenunits ipv 1, gaf de verkoper aan dat dit bijna even duur was en dat het apparaat continue moet schakelen tussen de 2 ruimtes. Daarnaast was de levertijd van dit type ook lang.

Betreft 2x Mitsubishi HI, buitendeel SRC 25 ZS-W en 2 binnenunits SRK 25 ZS. Plaatsing op dak dakkapel,

12 maanden 100%

Ondertussen bij Ibood een Whirlpool PACW212HP Airco kunnen kopen, voor op zolder. Die krijgen we deze week binnen. We twijfelen nog of we voor die 2 Mitsubishi's gaan. Even afwachten wat die Whirpool doet, hier ook nog geen ervaring mee. Zal uiteraard een stuk meer herrie maken maar is wel 1/5 van de kosten van een vaste airco.

Het offertebedrag lijkt mij aan de stevige kant, wat denken jullie ? Zelf plaatsen is helaas een nogo.
Te duur en dat onderhoudscontract is al helemaal absurd :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcPirate
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-06-2024
@mdouble Zoals hierboven al door @Notna reeds aangegeven: te duur.

Als je een beetje rondkijkt in NL, dan kan je bij een bekende webshop deze 2x met installatie al geregeld krijgen voor €2800.

Kijk je in het buitenland met transport en installatie, dan kom je op ongeveer €2400.

Waarom zou je garantie willen kopen? Zo gevoelig zijn ze weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-05 14:58

Insidious

Professionele amateur

12 maanden 100%

Die “garantie” lijkt natuurlijk nergens op. Zonder, toch wel bijzonder duur, onderhoudscontract is dit alsnog karig. Voor die € 219,00 PER JAAR zou ik iets van 10 jaar volledige garantie verwachten. Dit is een sigaar uit eigen doos en bij mij zou deze leverancier al 2-0 achter staan. Als je het contract niet neemt en na een half jaar is er storing. Gaat hij dan zeggen dat je maar het onderhoudscontract had moeten nemen en een gepeperde rekening mag verwachten? Misschien kijken of er nog andere vissen zwemmen in de zee. Succes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen g
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-05 09:34
Gekocht bij talk-point.de en laten leveren bij kennissen in Duitsland (woon zelf aan de grens) voor 600 euro per stuk. Zie dat ze daar momenteel 729 kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:19

Tuxie

En WeL nU!

12 maanden 100%

Veel en veelste duur. Vandaag een SRK25 en SRK35 laten plaatsen voor 2600 euro, eentje met 2.5m en 6.5m leidingwerk. Wel zelf nog elektra buiten aan moeten leggen. Misschien dat er wat factoren in het spel zijn zoals op hoogte werken, moeilijkere plaatsing en / of meer leidingwerk en / of bijvullen R32, maar meer dan 3000 mag dit toch echt niet kosten. En ook die onderhoudscontracten zijn echt onzin, standaard heb je al fabrieksgarantie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BriannNL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:02
Koen g schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:44:
[...]
Gekocht bij talk-point.de en laten leveren bij kennissen in Duitsland (woon zelf aan de grens) voor 600 euro per stuk. Zie dat ze daar momenteel 729 kosten.
Deze apparaten heb ik ook naar gekeken: bij Klimaworld voor 718 euro voor de 3,2 kW en 79 euro voor verzending naar Nederland. Amazon verkoopt ze ook, maar verstuurt niet naar Nederland. Grote nadeel vind ik dat er geen twee apparaten op één groep lijken te kunnen.

Probeer al een tijd offertes te krijgen, maar ontvang maar weinig reacties en de wachttijden zijn lang. Vandaag via Werkspot een installateur over de vloer gehad. Hij raadde aan een unit op de overloop te hangen in plaats van op de slaapkamer, om daarmee de hele eerste verdieping te koelen en geen geluid/tocht in de slaapkamer te hebben. Heb hier al veel over gelezen en begreep dat hier voor- en tegenstanders van zijn. Voor de woonkamer met serre (117 m3) was een 3,5 kW volgens hem zeker genoeg. Hij raadde zowel voor de overloop als beneden een 3,5 kW Daikin Sensira aan (1800 euro per stuk incl. installatie), wifi-module en de installatie van elektra kregen we dan gratis. Voor de unit op de overloop hebben we het over ca. 10 m. leidingwerk, de unit in de woonkamer maar 2 m.

Als ik zo andere posts bekijk lijkt dit me een redelijk gemiddelde deal. Lastig in te schatten omdat dit de enige offerte is geweest met installatie op de overloop, wat veel extra meters oplevert. Al met al denk ik redelijk vergelijkbaar met de prijs van deze units bij Climasense incl. installatie (1035 euro per unit, 450 euro montage + materiaal).

De Sensira lijkt me echter, op papier, minder dan een MHI en sowieso minder dan een Daikin Perfera. MHI lijkt qua prijs niet ver van dit aanbod vandaan te zitten.

Over een unit op de overloop is denk ik genoeg geschreven, maar ben benieuwd hoe jullie tegen de capaciteit voor de woonkamer met serre (117 m3) aankijken? De een adviseert 3,5 kW, de ander een 5,0 kW. Nu las ik dat 3,5 kW meestal ruim voldoet voor de woonkamer, maar de serre speelt natuurlijk ook een rol. 5,0 kW lijkt me wel wat veel.
En wat ik zag: meerdere bedrijven zijn niet te vinden in het F-gassenregister. Hoe is dit mogelijk? Hebben die dan echt geen bedrijfspapieren terwijl dat wel hoort? Op KvK-VESTIGINGSnummer zijn ze niet te vinden, noch op postcode en huisnummer.

[ Voor 5% gewijzigd door BriannNL op 22-04-2020 00:15 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28
kuwerti schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:13:
Hallo allemaal. Weet iemand een goede installateur in de omgeving Amersfoort? Ik heb de airco al, alleen de installatie moet nog even gedaan worden.
niemand met een advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Aangezien er niemand heeft gereageerd in dit levendige topic, denk ik van niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
Er zijn genoeg bedrijven in Amersfoort die het kunnen, maar of ze een zelf installatie doen.. ik denk het niet.

ik heb even een lijntje voor je uitgezet, daar hoor ik vandaag iets meer over.

Edit: sow, dat antwoord kwam snel, helaas (als hij zelf niet levert sluit hij ook niet aan)
aircovoordeel.nl verhuurt ook vacuum sets.. wellicht is dat een optie?

Ik kan zelf een vacuum setje lenen binnenkort voor mijn eigen airco, dan kan ik je evt. helpen (woon ook in amersfoort) maar dan moet je nog wel even geduld hebben..

[ Voor 42% gewijzigd door Speedfightserv op 22-04-2020 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Opdracht gegeven voor het monteren van de configuratie:

1x MHI buitenunit SCM 50 ZS W
2x MHI binnenunit SRK 20 ZS W kleur wit (overloop 1e verdieping, 8 meter leiding en zolder, 8 meter leiding
1x MHI binnenuni SRK 25 ZS W kleur wit (woonkamer, 10 meter leiding)

en 2 wifi modules voor 4325 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 10:09

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Wij hebben ook zelf een installatie uit Italië laten komen. Ik heb er een gevonden die ahgi ook wel jouw regio dekt. Ze komen hier vrijdag de boel bekijken en dan gaan we een plan maken. Als ik tevreden over ze ben kan ik je wellicht refereren?

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
i7x schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:58:
[...]

Wij hebben ook zelf een installatie uit Ilatie laten komen. Ik heb er en gevonden die ahgi ook wel jouw regio dekt. Ze komen hier vrijdag de boel bekijken en dan gaan we een plan maken. Als ik tevreden over ze ben kan ik je wellicht refereren?
welke set heb je gekocht en waar? ging de levering ook snel? ben benieuwd naar je eindplaatje straks dus als je dan effe foto post zou mooi zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-04 00:16

Disaster-Master

ùit De Haag

Inmiddels ben ik verder met de zoektocht naar installateurs, heb er nu 2 over de vloer gehad, morgen komt nr. 3 en via de mail ben ik met een vierde alles aan het uitzoeken.. zodra die 4 installateurs allemaal rond zijn met hun offertes wil ik de beslissing nemen met wie in zee te gaan.

Maar ik zit in dubio over het geluid wat de units gaan produceren.
Wellicht iemand hier met ervaringen i.p.v. puur afgaand van de specsheets van de fabrikant.

Gaat tot op heden nog allemaal om Daikin:
De keuze is of 1 grote 3 in 1, type 3MXM52N of 3x een kleine single split units type RXF20A (of 25A)

Puntje is; het dak is een houten opbouw, en dat is redelijk gehorig. Harde regen kun je binnen best goed horen. Mijn dochter slaapt pal met haar hoofd onder de plaats waar de unit(s) op het dak komt/komen te staan.

Nu noemt de specsheet een geluidsniveau en een geluidsdruk.
Als ik kijk naar de 3MXM52N, dan heeft die een geluidsvermogen van 59 dBa en een druk van 46 dBa.
Indien ik voor 3x RXF20A of 25A zou gaan dan hebben die ieder een geluidsvermogen van 60 dBa en elk een geluidsdruk van 46 dBa. Zit wat geluid betreft geen verschil tussen beide types. Vervelende is alleen dat bij de 3MXM52N ze uitgaan van een normaal geluidsniveau en bij de RXF25A van een hoog geluidsniveau. Andere niveaus worden niet genoemd.

maar op basis hiervan zou 1 single split vrijwel het zelfde geluid maken als de 3 in 1?

En dan zou het inhouden dat als er 2 units aan staan het geluidsvermogen 63 dBa is en de druk dan 49 dBa is.
Immers is elke verdubbeling + 3 dB en dat als de derde unit in zou schakelen daar nog eens 1,7 dB bij komt.
Dus als ik zo naar deze cijfers kijk is een 3 in 1 unit stiller dan 3 enkele? Of moet ik hier niet zo mee rekenen?

2 installateurs hadden namelijk aangegeven dat 1 grote meer herrie maakt dan de 3 kleintjes.. maar zo uit de cijfers zie ik dat niet terug..

Vandaar mijn vraag of er hier ervaringen zijn... en die zijn er vast ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:34
Als je er onder slaapt gaat het niet echt om het geluid dat de unit zelf maakt, maar om het contactgeluid. Trillingen van de unit worden doorgegeven aan de constructie. Hier staat een 3,5 kW unit op de dakkapel. Ernaast hoor je bijna niks, maar eronder hoor je hem meer.

Hebben de installateurs daar niets over gezegd?

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-05 21:17
@Disaster-Master Inderdaad wat @Beatman zegt.

Is er geen muur om de unit aan te hangen? En anders goede dempers nemen, zie bijvoorbeeld hier.

Mijn oude aa/uit airco deed mijn dakkapel goed schudden, maar tegenwoordig kunnen de inverter airco's tussen 0-100% schakelen. De installateurs bedoelen denk ik dat 3 units op 10% minder geluid opleveren dan 1 unit op 30%.

Mijn huidige airco staat op een houten uitbouw en hoor ik binnen recht onder de airco heel licht bij vollast, bij normale belasting hoor ik hem niet. Bij verwarmen hoor ik hem wel enigszins resoneren.

Staat hier gewoon op de standaard plastic voeten.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-04 00:16

Disaster-Master

ùit De Haag

Nee is een plat dak dus kan hem nergens aanhangen.
Maar zodra ik de keuze hebt gemaakt zal ik de installateur nog even wijzen op dempers. 1 van de 4 had dat overigens wel aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:53
HyperBart in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Nav van mijn eerdere post heb ik een voorstel binnen voor mijn woonkamer en keuken. (België).
Vullen wordt door hen gedaan, plaatsing en boringen regel/doe ik zelf.

Mitsubishi MSZ-LN60VG2 W + MUZ-LN60VG
6kW
2700 EUR

Beugel, toebehoren, leidingen
161 EUR

Mij lijkt het een zware unit voor de ruimte. Blijkbaar zou ik me geen zorgen moeten maken over pendelen want hij kan moduleren? Wat vinden jullie van de prijs? Hij houdt 100W per m² als benodigd vermogen aan.

Een multisplit (om later een slaapkamer er bij te hangen, maar nu nog niet) en dus nu voorlopig slechts één binnenunit aan hangen ging volgens hem (met Mitsubishi?) niet, vond dat ook raar...

Hoe kies je nu eigenlijk een juist vermogen voor een ruimte? Beter wat lichter nemen zodat hij continu op vollast kan draaien? Mij lijkt het ECHT sterk dat ik veel koelvermogen nodig heb. Alles op ZuidWest is voorzien van screens. Ik heb dus alleen in de voormiddag wat zon op een raam van 1m² en 's avonds in de zomer op twee ramen die op NoordWest staan.

[ Voor 41% gewijzigd door HyperBart op 23-04-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Is het normaal dat de Daikin wifi units zo vaak geen verbinding kunnen maken met de Out of home status?

Vanochtend kon ik nog de airco's bedienen op afstand, gisteravond en vanmiddag weer geen verbinding, melding dat er geen units zijn gevonden en dat je moet kijken of er wel internet is
Zodra ik thuis ben en in het eigen netwerk kom werkt wel alles weer normaal :?

Dit was juist voor mij een vereiste aan de units

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
FabianGTI schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:19:
Is het normaal dat de Daikin wifi units zo vaak geen verbinding kunnen maken met de Out of home status?

Vanochtend kon ik nog de airco's bedienen op afstand, gisteravond en vanmiddag weer geen verbinding, melding dat er geen units zijn gevonden en dat je moet kijken of er wel internet is
Zodra ik thuis ben en in het eigen netwerk kom werkt wel alles weer normaal :?

Dit was juist voor mij een vereiste aan de units
Dat is niet normaal als je bewust de OOH functie wilt gebruiken.

Er zit wel een vage bug in dat, als je de app op WiFi opent (eigen netwerk) en deze niet sluit, deze bij de 2de keer starten meteen sluit OF in wilt loggen via OOH.

Ik weet niet welk OS je hebt, maar wat ik nu doe op Android is (als ik de app gebruikt heb en niet meer nodig heb) even sluit (in dat overzicht met apps in background). Dan staat hij iet in het geheugen en start hij dus 'fris' op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Notna schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:34:
[...]

Dat is niet normaal als je bewust de OOH functie wilt gebruiken.

Er zit wel een vage bug in dat, als je de app op WiFi opent (eigen netwerk) en deze niet sluit, deze bij de 2de keer starten meteen sluit OF in wilt loggen via OOH.

Ik weet niet welk OS je hebt, maar wat ik nu doe op Android is (als ik de app gebruikt heb en niet meer nodig heb) even sluit (in dat overzicht met apps in background). Dan staat hij iet in het geheugen en start hij dus 'fris' op.
Ik heb zelf iOS, en het maakt bij mij niet uit dat ik de app sluit, zodra ik naar OOH aanklik en me aanmeld, krijg ik direct de melding dat er geen verbinding is, gaat er niet eens naar zoeken

Irritante is dat er willekeur in zit, maar dan helaas vaker dat het niet goed werkt
Vanochtend werkte het wel, gisteravond en vanmiddag tot nu nog steeds niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
FabianGTI schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:00:
[...]

Ik heb zelf iOS, en het maakt bij mij niet uit dat ik de app sluit, zodra ik naar OOH aanklik en me aanmeld, krijg ik direct de melding dat er geen verbinding is, gaat er niet eens naar zoeken

Irritante is dat er willekeur in zit, maar dan helaas vaker dat het niet goed werkt
Vanochtend werkte het wel, gisteravond en vanmiddag tot nu nog steeds niet
Ik heb hier problemen met mijn router gehad, het probleem bestond hier uit dat de router kanaal 14 gebruikte en daar kan de wifi van Daikin niet mee communiseren.

Probeer het kanaal eens vast te zetten op een minder druk kanaal.
En gebruik verschillende SSID voor 2,4 en 5 GHz

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 23-04-2020 16:14 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 06:08
Ik geef het op, 7 bedrijven benaderd, twee daarvan zitten vol tot september. Eentje is niet komen opdagen. De andere komen met prijzen van 3000 tot 3500 euro voor 1 unit, Daikin Stylish 3,5 KW. Leidingwerk is meter of 5 maximaal. Verder geen moeilijke zaken.

Heb wel een prijs nog van een klein bedrijf die wel op zich goed zat (2600 euro), maar die ging zijn planning nog eens bekijken of hij nog voor augustus plek had. Zal dus wel weer iets worden voor volgend jaar schat ik zo in.

Hier in Limburg dus weinig bedrijven te vinden die echt een nette prijs kunnen maken, allemaal overpriced.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
Ik volg nu al een tijdje en wil graag met een kennis (vaker aircos gemonteerd) een multi split aanschaffen van 1 van de betere merken.

Unit 1 op de slaapkamer, misschien een meter van de buiten unit af. Unit 2 op zolder, recht er boven.
Slaapkamer zou 2.5kw genoeg zijn, zolder volgens de berekening een 3.5, maar 2.5 zou debk ik ook wel lukken. 1 open ruimte, maar loopt vrij schuin af.
De zolder is mijn kantoor. Pas geïsoleerd met PIR , maar de warmte trekt toch naar boven.

Wat is nou een goede multi split (2.5/3.5 of 2x 2.5) Unit ?

Ik zie bijv Mitsubishi voor een leuke prijs https://www.climamarket.e...JxrwHf66c_TRoCqiYQAvD_BwE

En iemand ervaring.met het boren van de gaten in de spouw die is nageisoleerd met EPS parels? Ben eem beetje bang dat straks een deel van de isolatie er uit vliegt/ inzakt.
Wordt altijd wel aangebracht met een bindmiddel, maar korrels zitten dan alsnog vrij los in de spouw.

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 23-04-2020 18:11 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RApppie
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-11-2022
Hi,
Ik zou graag wat advies willen over mijn rekensommetje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORK8gLHAWHugdg3250w1QwWl3dM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m55aSh4Qpj58594MQ3G0LmXo.jpg?f=user_large

Ik heb hier vervolgens wat overcapaciteit over de binnen units gerekend en kom dan uit op een buiten unit van 6,8kw met een totaal van 8,5kw binnen unit. Als ze allemaal vol aan staan heb ik een over capaciteit van 125% dit is onder de 130% grens.
Ik heb de Mitsubishi-El (MXZ-3F68VF) installatie met de MSZ-LN serie op het oog. Is dat wat?

Heb ik, wat ik allemaal gelezen heb, goed geïnterpreteerd?

PS ik ben op zoek naar een STEK monteur die de installatie in werking wil stellen en de koppelingen lassen.

[ Voor 18% gewijzigd door RApppie op 23-04-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
Phusebox schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:30:
Ik geef het op, 7 bedrijven benaderd, twee daarvan zitten vol tot september. Eentje is niet komen opdagen. De andere komen met prijzen van 3000 tot 3500 euro voor 1 unit, Daikin Stylish 3,5 KW. Leidingwerk is meter of 5 maximaal. Verder geen moeilijke zaken.

Heb wel een prijs nog van een klein bedrijf die wel op zich goed zat (2600 euro), maar die ging zijn planning nog eens bekijken of hij nog voor augustus plek had. Zal dus wel weer iets worden voor volgend jaar schat ik zo in.

Hier in Limburg dus weinig bedrijven te vinden die echt een nette prijs kunnen maken, allemaal overpriced.
Waarom bestel je niet het hele zaakje in het buitenland? Heb je het volgende week binnen en dan een installateur zoeken. Voor 3500 heb je 1 buitenunit en een 3.5 en 2.5kw van daikin en houd je nog 1700 over. Laat installatie een keer 500 zijn em je bent er. Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
harrybeuker schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:00:
[...]

Waarom bestel je niet het hele zaakje in het buitenland? Heb je het volgende week binnen en dan een installateur zoeken. Voor 3500 heb je 1 buitenunit en een 3.5 en 2.5kw van daikin en houd je nog 1700 over. Laat installatie een keer 500 zijn em je bent er. Suc6!
En waar moet ik die installateur dan vinden of het hele zaakje bestellen? Niemand hier die blijkbaar tijd heeft en als ze niks verdienen op de apparatuur komen ze al helemaal niet.

Zometeen staat hier voor duizenden euro's aan spul en kan ik er niks mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 23-04-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrd
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-05 17:21

Rrd

Woon je in Noord of Zuid Limburg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Rrd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:37:
[...]

Woon je in Noord of Zuid Limburg?
Zuid maar dichter bij midden.

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 23-04-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 11:53
Volgens mij rijdt @koevlaas2 heel Nederland rond. Hij zal vast ook wel naar Limburg willen komen,

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BriannNL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:02
Phusebox schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:33:
[...]

En waar moet ik die installateur dan vinden of het hele zaakje bestellen? Niemand hier die blijkbaar tijd heeft en als ze niks verdienen op de apparatuur komen ze al helemaal niet.

Zou het ook graag in het buitenland bestellen, maar dit is dus precies de overweging om dat waarschijnlijk niet te doen. Lijkt me toch een gat in de markt, als installateur voor een wat hogere prijs dit soort klussen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrd

Rrd

*Knip*, hoewel wellicht goed bedoeld, is dit niet toegestaan.

[ Voor 79% gewijzigd door FeaR op 23-04-2020 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
BriannNL schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:57:
[...]

Zou het ook graag in het buitenland bestellen, maar dit is dus precies de overweging om dat waarschijnlijk niet te doen. Lijkt me toch een gat in de markt, als installateur voor een wat hogere prijs dit soort klussen doen.
Ze zijn er ook echt wel die het doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex4444
  • Laatst online: 07-07-2020
*Knip*, hoewel wellicht goed bedoeld, is dit niet toegestaan.

[ Voor 81% gewijzigd door FeaR op 23-04-2020 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
[...]

duizenden euros zal het niet zijn want je wilt 1 airco? kijk anders even in het andere topic genaamd airco bestellen in het buitenland. Via deze site zou je ze kunnen aanschaffen. http://keroclima.pt/

Installateur heeft hierboven al gereageerd :) Houd je ons wel op de hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifan38
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-03 13:31
mobylette schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:16:
Gisteren mooi net op tijd voor het warme weer een Maxicool airco in de slaapkamer geïnstalleerd.
Via marktplaats iemand gevonden die hem niet had gekocht maar hem toch niet durfde te installeren.
Dus een mooi prijsje betaald, alle installatie materialen via supersamastore in Italie besteld.
Die hebben echt een super snelle levertijd van 4 dagen, tegen redelijke verzendkosten.

De binnen en buitenunit heb ik via hardgesoldeerde stek / flexflair koppeling aan elkaar verbonden.
Ik had de binnen unit ook kunnen hardsolderen aan de koelleiding maar ik voelde me comfortabeler met koppeling aan de koelleiding, mocht er iets mis gaan, dan is dat makkelijker te fiksen.
Ik heb geen momentsteeksleutel, dus de 3/8 koppeling heb ik vast getrokken totdat deze arm sterkte vast zat.
De 1/4 koppeling heb ik met steeksleutels vast gezet, op een gegeven moment, zitten die ook vast omdat je vanwege de relatief korte steel van de steeksleutels deze niet vaster krijgt.

Het hardsolderen heb ik gedaan met argon spoeling gedaan met de 2.2l glasflesjes van mij lasapparaat.
Daarmee heb ik de eerste keer ook afgeperst op 22 bar om te kijken of er een lek is. Na een dik half uur was de druk nog exact hetzelfde (lang leve de mobiele telefoon, kun je mooi foto's ervan maken).

Daarna de eerste keer vacumeren, de vacuumpomp (2-traps) via aliexpress besteld, via marktplaats ben ik aan een prettig geprijsde vacuummeter kunnen komen. Deze doet vacuum weeggeven in stappen.

De tweede keer afpersen heb ik met een stikstof/h2 mengsel gedaan. Nu afgeperst op 24.8 bar. De drukregelaar voor op de wegwerp flesjes, blaast af bij 25 bar. Dus hoger kan ik ook niet. Maar wanneer het systeem op 24.8 bar dicht is geloof ik wel dat ook bij hogere drukken (volgens de handleiding is de druk maximaal 30 bar bij verwarmen bij bepaalde temperaturen).
Bij 24.8bar was het systeem na 45min nog steeds nog steeds op de zelfde druk.

Daarna weer de vacuumpomp aangezet. Het vacuum is even blijven hangen bij 2000 en 1000 micron. (zal wel vocht zijn wat verdampt en eruit moet.
Na een dikke 20min was deze na tussen stappen op mijn meter van 750 en 500 micron, geëindigd op 250 micron. De vacuumpomp heeft nog 20min langer aangestaan maar is niet verder gezakt. (de vacuummeter direct op mijn vacuumpomp geeft een vacuum van 25 micron, volume is natuurlijk dan ook bijna niks)

Omdat ik toch moest wachten maar een foto gemaakt ervan:

https://drive.google.com/...QDjY4vbF/view?usp=sharing

Daarna de kranen open en de afdek dopjes en kappen er weer op. En de airco aan.

Ik moet zeggen dat ie het prima doet, ik vind het geluid van de binnen en buiten unit erg laag. Op de laagste stand hoor ik in mijn bed de binnenunit aan de andere kant van de kamer niet eens.
Vraagje, ben je nog tevreden met de MaxiCool? Ik neig ook om een Maxicool te laten installeren maar vertrouw het merk niet helemaal.. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
[...]

Bercx Klimaat techniek
Antwerpenlaan 21
5628 XC EINDHOVEN

Ik heb er goede ervaringen mee tegen een schappelijke prijs, installeert na afspraak ook zelf aangeschafte installaties.

Nee ik heb er geen belang in ik heb wel 2 units late hangen door dit bedrijf en goed tevreden.

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrd

Rrd

unifan38 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 00:22:
[...]

Vraagje, ben je nog tevreden met de MaxiCool? Ik neig ook om een Maxicool te laten installeren maar vertrouw het merk niet helemaal.. :D
Maxicool is volgens mij een huismerk van een groothandel. Ik ken iemand die er eentje heeft en er tevreden mee is, hij wil dit jaar een tweede laten plaatsen. Persoonlijk kies ik liever een bekend merk, maar dat doe ik ook met andere apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1981
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-04 20:23

Ik heb ze laten plaatsen door " https://www.wolterstechniek.nl ". Niet de goedkoopste maar wel super qua afspraken, helderheid over te plaatsen units en vriendelijk in communicatie! Ze zitten goed vol maar het wachten is beloond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Frank1981 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:24:
[...]

Ik heb ze laten plaatsen door " https://www.wolterstechniek.nl ". Niet de goedkoopste maar wel super qua afspraken, helderheid over te plaatsen units en vriendelijk in communicatie! Ze zitten goed vol maar het wachten is beloond!
Ja dat is dan ook het probleem, ze zitten vol en niet de goedkoopste, dus dan betaal je gewoon het dubbele van het eigenlijk moet kosten en mag je wachten tot oktober.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik heb goede ervaringen met https://aircomaster.nl/ uit Weert.
heeft bij mij de airco's alleen gevacumeerd omdat ik de rest zelf gedaan had, maar hij doet ook installaties.

Maar altijd beter natuurlijk om de installatie niet in het hoogseizoen te laten doen.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 24-04-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RApppie
  • Laatst online: 10-11-2022
Kent iemand een installatie bedrijf rond Amsterdam?

Iemand nog geïnteresseerd in antwoorden op een eerder gestelde vraag van mij over mijn berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:04
Heb een vraag over het hoogteverschil tussen de binnen- en buitenunit van een Airco. Mag deze direct achter elkaar aan dezelfde muur gemonteerd worden (buitenunit aan een muurbeugel)? Dat scheelt namelijk weer een kabelgoot op de buiten- of binnenmuur. Zitten er nog nadelen aan, dat je de airco wellicht beter hoort oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

red1 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:00:
Heb een vraag over het hoogteverschil tussen de binnen- en buitenunit van een Airco. Mag deze direct achter elkaar aan dezelfde muur gemonteerd worden (buitenunit aan een muurbeugel)? Dat scheelt namelijk weer een kabelgoot op de buiten- of binnenmuur. Zitten er nog nadelen aan, dat je de airco wellicht beter hoort oid?
Wat heeft je vraag met hoogteverschil te maken?

Een korte leiding wordt inderdaad afgeraden ivm doorgeven trillingen. Ik heb dit zelf ook in de slaapkamer (buitenunit op beugel) maar wij hebben een muur van 36 cm dik. Als ik heel goed mijn best doe kan ik de buitenunit wel eens horen als hij aanslaat. Kan me voorstellen dat dit bij een dunner muurtje serieuzer kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcPirate
  • Laatst online: 22-06-2024
Wij zijn ook bezig met het verkennen om een airco in de woonkamer te plaatsen. Echter, m.b.t. de beste locatie plaatsing binnenunit zijn wij er nog niet uit. Onderstaand schets plattegrond woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqQCoIZEgg5TmF-V08JipcYkc8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hx22ASAeQQkfpUahOdUzi6P5.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de plaatsingsopties in kleur gegeven.
*) Rood: esthetisch gezien is deze plaatsing het mooist.
*) Geel: de blaasrichting is over de hele lengte. Echter we zijn bang dat wij op de bank in de koude/warme luchtstroom zullen zitten.
*) Groen: simpelste optie v.w.b. boren. We zijn bang dat wij de luchtstroom in onze rug zullen krijgen in de woonkamer voor tv.

Kan iemand iets zinnigs adviseren mbt de ideale plaatsing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:04
de Peer schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:16:
[...]

Wat heeft je vraag met hoogteverschil te maken?

Een korte leiding wordt inderdaad afgeraden ivm doorgeven trillingen. Ik heb dit zelf ook in de slaapkamer (buitenunit op beugel) maar wij hebben een muur van 36 cm dik. Als ik heel goed mijn best doe kan ik de buitenunit wel eens horen als hij aanslaat. Kan me voorstellen dat dit bij een dunner muurtje serieuzer kan zijn.
Mijn vraag is of dat mag en of dat ideaal is. Ik zie hier vaker plaatjes voorbij komen waarbij de buitenunit 1 of 2 meter lager geplaatst worden aan de buitenmuur en er een kabelgoot over de buitenmuur loopt. Waarom niet direct op dezelfde hoogte als de binnenunit monteren denk ik dan. Dan heb je ook geen goot nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

red1 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:32:
[...]

Mijn vraag is of dat mag en of dat ideaal is. Ik zie hier vaker plaatjes voorbij komen waarbij de buitenunit 1 of 2 meter lager geplaatst worden aan de buitenmuur en er een kabelgoot over de buitenmuur loopt. Waarom niet direct op dezelfde hoogte als de binnenunit monteren denk ik dan. Dan heb je ook geen goot nodig.
Hoogteverschil heeft geen invloed. Er staat soms 30+ bar op de vloeistof in een airco dus zo'n hoogteverschil doet niet ter zake. Men kiest er voor uit praktisch oogpunt: goed bij je buitenunit kunnen komen voor onderhoud. Maar ook zodat de buitenunit meer uit het zicht is, dus bijv. op je platte garage dak ipv op 5m hoogte vol in het zicht voor de hele buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
PcPirate schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:22:

Kan iemand iets zinnigs adviseren mbt de ideale plaatsing?
Ik denk dat je met rood het beste wegkomt om alle ruimtes te kunnen voorzien van voldoende "flow".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Probeer HJB-techniek eens. Eenmansbedrijf uit Valkenswaard, zeer prettige kerel en goede ervaring mee.
Is gespecialiseerd in Midea- apparatuur. (Doet volgens mij geen andere merken) Heeft bij ons (rand limburg) twee binnendelen 2.9 en 5 kW geïnstalleerd met een buitendeel incl aanleg voor rond de 3k.

We zitten al twee jaar in volle tevredenheid te wapperen met onze airco’s :D
harrybeuker schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:00:
[...]

Ja, ‘suc6’ inderdaad. Dat zeg je waarschijnlijk ook als iemand met zo’n buitenlandse set garantie moet claimen of als het niet naar behoren werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Wootism op 24-04-2020 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrd

Rrd

red1 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:00:
Ik heb al vaker in de handleiding van een airco een minimale leidinglengte zien staan van 3 meter.
Pagina: 1 ... 43 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"