Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.345.548 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
wendygamer schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:26:
Ik lees hier toch veel gefoefel en geklungel.
Laat toch gewoon een airco installeren door een vakman. Alles is direct in orde!
Juist ja, en dan installateurs over de vloer krijgen die je een 5 kW aansmeren in je woonkamer 'omdat ze dat altijd doen' of een 3,5 kW in je slaapkamer want 'we hebben niet kleiner' (en moeten toch wat verkopen).

Nee, een installateur is absoluut geen garantie voor 'alles direct in orde' ;)

Bovendien ben je een bak meer geld kwijt. Hier 3 splits voor 2600. Bij een installateur was ik met de setup hier zeker meer dan 5500 kwijt geweest. Nee dank je :)

Gisteren bij de schoonouders ook weer twee airco's geïnstalleerd. Slaapkamer en woonkamer. 600 per stuk, paar honderd aan materiaal, 220 aan de STEK monteur :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-04 13:02
@Glashelder Is er ergens een goede handleiding of youtube film hoe je zoiets zelf kan monteren? Om in te schatten hoe 'makkelijk' dat is?

[ Voor 35% gewijzigd door Westmania op 14-04-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik kan er wel eens een zoektochtje aan wagen, misschien leuk voor in de TS. Die kan wel weer eens een opfrisbeurtje gebruiken :p

Maar afgezien van de handelingen die je eigenlijk zelf niet zou moeten doen (vaccumeren, afpseren, koppelingen lassen) is het ophangen van een AC echt geen rocket science. Ja, de leidingen heb je wat finesse voor nodig en een beetje elektra kennis is ook wel handig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-04 13:02
Het ophangen van de binnenunits lijkt me niet zo'n probleem. Maar het maken van gaten in (en daarna weer goed afdichten van) muren/daken/etc lijkt me spannender. Ook bijvoorbeeld het stevig en trillingsvrij plaatsen van een buitenunit op een plat dak.

Qua filmpjes kwam ik deze tegen: YouTube: Wasco instructiefilm | Montage Haier airconditioningsysteem
En deze: YouTube: Installatie van een split unit airconditioner Tristar (AC 5407)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

Ik ben toch blij dat ik het heb laten doen. Was echt niet makkelijk hier en als ik zie wat je nodig hebt aan goed werkmateriaal ga ik er niet aan beginnen. (Ik heb bijvoorbeeld geen holle boor om 51 cm schuin naar binnen te boren tbv leidingen of een diamant boor om door beton te gaan). Tevens geen gelazer met garantie mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 21:02
Chris12 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:49:
Ik heb nu 4 offertes liggen van de volgende sets.
Prijzen zijn incl. aansluiten, materiaal, 1x aspen mini condenspomp en in werking stellen/afpersen.

MHI (via installateur):
SRC50ZS + SRK35ZS-W + SRK25ZS-W (met wifi modules) eur 2800,-

Daikin (via installateur):
2MXM50M + FTXM35N + FTXM25N (met wifi modules) eur 3550,-
of
via keroclima.pt dan deze set incl. aanleg voor eur 2550,-

LG (via keroclima.pt):
MU2R17 + DC12RQ + DC09RQ (wifi included) eur 2100,-

Aangezien ik er enkel mee wil koelen, wat is dan de meerwaarde van MHI en Daikin? Want het is een groot prijsverschil tov. LG.
welke installateur wil je set vanuit portugal gaan aanleggen? Heb je een site voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 21:02
Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:57:
[...]

Juist ja, en dan installateurs over de vloer krijgen die je een 5 kW aansmeren in je woonkamer 'omdat ze dat altijd doen' of een 3,5 kW in je slaapkamer want 'we hebben niet kleiner' (en moeten toch wat verkopen).

Bovendien ben je een bak meer geld kwijt. Hier 3 splits voor 2600. Bij een installateur was ik met de setup hier zeker meer dan 5500 kwijt geweest. Nee dank je :)

Gisteren bij de schoonouders ook weer twee airco's geïnstalleerd. Slaapkamer en woonkamer. 600 per stuk, paar honderd aan materiaal, 220 aan de STEK monteur :).
welke heb je geïnstalleerd? klinkt goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
harrybeuker schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:37:
[...]

welke heb je geïnstalleerd? klinkt goed!
Haier Flexis 25 in de slaapkamer en Flexis 35 in de woonkamer.

Hier thuis een Flexis 35 in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 14:28
@harrybeuker Ik heb een lokale installateur gezocht en gevonden die de installatie wil doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Chris12 op 14-04-2020 10:42 ]

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03:29
@DJD1972 Vooraleerst, ik weet natuurlijk niet hoe groot je zolder is en hoe het er bij het trapgat daar uit ziet etc. Maar is het niet een idee om eerst op je zolder een 2,5 of 3,5 op te hangen en eerst eens een zomer te kijken hoe dat bevalt en wat het effect is op de slaapverdieping? Het zou zomaar kunnen dat je, als je de airco gewoon continu zachtjes laat draaien, een prima slaapklimaat creëert.

Het scheelt je een bak kosten, je hebt vooralsnog geen geluid producerend apparaat boven je bed en als het niet voldoet kun je altijd nog de andere opties overwegen (immers je wilde op de zolder ook uiteindelijk een airco). Ik zou niet aan een over-gedimensioneerde unit beginnen om de redenen die al zo vaak genoemd worden. Zeker niet als het effect onzeker is en je misschien alsnog moet gaan bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-05-2020
Beatman schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:23:
[...]

Is de werkkamer op zolder een aparte ruimte? Dan zou ik daar wel een (kleine) unit ophangen. Een grote centrale unit maakt meer luchtlawaai en is niet zo goed af te regelen als een unit in een kamer. Geen probleem als de slaapkamers wat verder weg liggen en 'acceptabel' genoeg is.

Als de zolder wel een ruimte is dan een op de zolder en een in je slaapkamer. Die kan meehelpen koude lucht de overloop op te blazen en dan hoeft die op de zolder minder hard te blazen.
Dan kom je dus toch uit op wat ooit een installateur mij adviseerde: dus 1 op zolder en 1 in de slaapkamer en die 2 samen zorgen voor verkoeling op de gehele eerste etage. Maar ik moet daarbij wel aangeven (zoals eerder al gepost) dat dat advies wel 'onder druk' kwam, want hij snapte toen ook al dat ik geen zin had in een 3- of 4-split. Anyway; hij adviseerde om de ene unit in de nok op zolder te hangen en de andere in het kleine, smalle slaapkamertje linksboven in onderstaand plaatje en dan halverwege de lange zijde aan de buitenmuur. Die kamer slapen mijn vrouw en ik met het hoofdeind aan de raamkant, dus de koude lucht zal niet boven ons hoofd waaien dan (hopelijk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNG7aGuHKiNjFR0S3JDakvdATgI=/f/image/lSqheGX7vffU1zxPy6lIZyEM.jpg

Om jouw vraag te beantwoorden: de zolder is 1 ruimte, maar beslaat niet het gehele oppervlak. Met jouw positieve ervaring van 1 binnenunit ben ik nog eens gaan passen en meten om die unit meer boven het trapgat te hangen zodat deze de zolder koel kan houden, maar ook effect kan hebben op de eerste etage, en ik dus genoeg zou kunnen hebben aan een single-split. Zie onderstaande schets. Rood is de omvormer van de zonnepanelen - die zal ik een stukje moeten verplaatsen, want die hangt nu op de plek waar de binnenunit bedacht is. Ben benieuwd wat je er van vindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqzRoQTrLrWLgPccgQiexEKvNso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8nnzLC58wyPfPaM9idVMtIY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJD1972
-MD- schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:46:
@DJD1972 Vooraleerst, ik weet natuurlijk niet hoe groot je zolder is en hoe het er bij het trapgat daar uit ziet etc. Maar is het niet een idee om eerst op je zolder een 2,5 of 3,5 op te hangen en eerst eens een zomer te kijken hoe dat bevalt en wat het effect is op de slaapverdieping? Het zou zomaar kunnen dat je, als je de airco gewoon continu zachtjes laat draaien, een prima slaapklimaat creëert.

Het scheelt je een bak kosten, je hebt vooralsnog geen geluid producerend apparaat boven je bed en als het niet voldoet kun je altijd nog de andere opties overwegen (immers je wilde op de zolder ook uiteindelijk een airco). Ik zou niet aan een over-gedimensioneerde unit beginnen om de redenen die al zo vaak genoemd worden. Zeker niet als het effect onzeker is en je misschien alsnog moet gaan bijplaatsen.
Ja; dit is iets waar ik mogelijk op wil aansturen. En dan wel een beetje overcapaciteit natuurlijk, maar niet te gek. Er zijn zeker voordelen m.b.t. 2x single-split t.o. 1x duo-split (simpele techniek, risico's verspreid). Zie bovenstaand plaatje; dat zou de eerste stap kunnen zijn en dan, als het te weinig is, in een slaapkamer bijplaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@DJD1972 Overcapaciteit is altijd zinloos. Want hij kan dat vermogen gewoon niet kwijt. Zolder een 2 kW en je bent gesteld. En dan hopen dat er voldoende kou naar beneden "druppelt". Ik zou overigens dan die unit juist niet boven de trap hangen want koude lucht moet je de ruimte in blazen en valt dan naar beneden, dus juist recht tegenover de trap. Heb ik hier ook en werkt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratjetoe92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 17:06
Hi,

Ik ben me ook aan het oriënteren om een airco te plaatsen in mijn appartement. Heb al bij verschillende bedrijven informatie opgevraagd. Het gaat om een 2-kamerappartement van 50m2 (3,10m hoog). Ligt op het zuiden en door de vol op staande zon en twee grote ramen (1 in slaapkamer, schuifpui in woonkamer) erg warm in de zomer (30+ graden). Afgelopen week was het binnen al snel 24-25 graden (gordijnen dicht).

Mijn idee om de buitenunit op het balkon te plaatsen (ivm VVE). Dan zou als ik het goed begrijp alleen 1 gat van zo'n 63mm nodig hebben voor de leidingen? (waar de VVE wel mee akkoord gaat denk ik, aangezien er ook zonneschermen zijn geplaatst bij buren die ook gaten in de gevel nodig hebben ten behoeve van electra). Maar maakt zo'n buitenunit veel lawaai? Kunnen buren hier last van hebben?

Binnenunit in m'n slaapkamer, die dan hopelijk met de deur open de woonkamer ook goed koelt. Goed idee?

Ik lees veel goede verhalen over Daikin. Maar hoeveel kw raden jullie aan? Climasense gaf 5kw aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Buv04vZUR9Fv4fJ1k20Pvc04yU=/f/image/GvaWvDjeyUFLBA045zb3gSuk.png

Hey Look, I'm Woody! Howdy! Howdy! Howdy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 07:35
@Greenisthebest overcapaciteit is niet altijd zinloos, wanneer de minimale afgiftes niet/nauwelijks schelen (wat vaak zo is tussen de 2.0-2.5-.3.5 units) dan kan een 3.5 soms het makkelijker doen, zeker wanneer je niet in die ruimte zit kan een zwaarder model met een grotere fan soms meer bewerkstelligen. Kwestie van afwegen van de meerkosten van een zwaarder model. Uiteraard wel even goed uitzoeken wat de minimum vermogens van de verschillende units zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvnHgsIoS7heA62EYB_N0uSazfs=/f/image/qWSTzLsNhofdC9kkVLvaOyAv.jpg
Meerprijzen ongeveer:
Meerprijs 2.5 €60
Meerprijs 3.5 (t.o.v. 2.5) €100

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 14-04-2020 11:39 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
DJD1972 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:55:
[...]
...
Om jouw vraag te beantwoorden: de zolder is 1 ruimte, maar beslaat niet het gehele oppervlak. Met jouw positieve ervaring van 1 binnenunit ben ik nog eens gaan passen en meten om die unit meer boven het trapgat te hangen zodat deze de zolder koel kan houden, maar ook effect kan hebben op de eerste etage, en ik dus genoeg zou kunnen hebben aan een single-split. Zie onderstaande schets. Rood is de omvormer van de zonnepanelen - die zal ik een stukje moeten verplaatsen, want die hangt nu op de plek waar de binnenunit bedacht is. Ben benieuwd wat je er van vindt.

[Afbeelding]
Ik heb 'm zo opgehangen, om zoveel mogelijk lucht het trapgat in te blazen:

Afbeeldingslocatie: https://energiepionier.nl/wp-content/uploads/sites/5/2018/04/1A57D73A-ACD3-43C8-BCB3-E4ABDE338D36-1024x768.jpeg

Maar nu wil ik de kamer achter de deur (mijn werkkamer) ook wat meer koelen. Met de kennis van nu had ik 'm toch liever op de muur links gewild en dan net onder of boven de koelleiding die je daar over de muur ziet lopen. Dan had ik de afvoer binnen aan kunnen sluiten en had de binnenunit aan een stevige muur gehangen, ipv een houten wandje.

De koude lucht zakt en verspreidt toch wel. Zelfs de kamer achter de deur wordt wel koel met de deur open (23 graden ipv 28 in de zomer). Let wel, dan staat de airco wel 24/7 op een laag pitje aan. Zo doe ik het al 4 jaar. Kinderen hebben nooit last gehad van slecht slapen door te warme kamers (wel om legio andere redenen).

Dit jaar heb ik wel voor het eerst een dranger op de deur naar de woonkamer. De rest van het gezin had er een handje van die deur en de tuindeur open te laten. Vooral voor de winter, maar hopelijk scheelt het in de zomer ook.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Appie Heijn Het makkelijker doen slaat echt nergens op. Zodra je ruimte koel is moduleert hij gewoon terug. Wat makkelijker doen? Koel is koel. Het argument wat jij aandraagt is precies de onzin waar veel installateurs mee komen. En qua geluid maakt het ook geen bal uit. Mijn 4,2 beneden maakt net zoveel geluid als mijn 2 op zolder.

@Ratjetoe92 3,5 kW en deze juist in je grootste ruimte hangen, lees woonkamer en unit recht tegenover de deur. In de kleinere ruimte zal hij sneller terugmoduleren want koel is koel en dan de woonkamer fors minder koelen. Ook hier geldt weer dat je die 5 never nooit gaat gebruiken/halen. En een 5 bak is bij Daikin ook in formaat fors groter dan 4,2 en alles daaronder, zie specs.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 14-04-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:59
@Greenisthebest Zolang de ondergrens hetzelfde is, zou ik ook voor een zwaarder model kiezen. Hij zal een ruimte sneller op temperatuur hebben.
Het wordt pas een probleem als er overkill opgehangen wordt met een te hoge ondergrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:39

RvV

Ik ben het wel met Appie Heijn eens. In de keuken heb ik een 2.5 hangen maar die trekt het maar net en staat soms uren in de winter te draaien op max vermogen omdat hij simpelweg niet harder blaast om de ruimte warm te krijgen. Een 3.5 of 4.2 was achteraf gezien beter geweest in mijn situatie. De ruimte is klein genoeg voor een 2.5, maar er zitten nu nog slechte kozijnen/glas en een dikke (niet geisoleerde) betonnen vloer. Ik snap dus heel goed dat installateurs graag een modelletje groter nemen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@RvV Ik verwarm hier nu met een 4,2 60m2. En nu zeg je er wel wat bij.....isolatie in de winter en zonwering in de zomer. Als ik hier in de zomer geen zonwering zou hebben boven mijn serre zou ik een 10kW nodig hebben. Wordt hier dan 40 graden.

Ik heb voor verwarmen een warmteverliesberekening gemaakt via https://bouw-energie.be/nl/bereken/warmteverliesberekening

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 14-04-2020 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Greenisthebest qua geluid had ik het ook niet over. Lang niet iedereen zet zijn airco in de zomer 24/7 aan. Stel je komt thuis en denkt "het is vrij warm" = airco maar even aan om straks lekker te kunnen slapen. Dan heb je et een 3.5 veel meer in te brengen dan met een 2.0. 24/7 koelen zal het elkaar niet heel veel ontlopen.

Ik was ook even van het overloop scenario uitgegaan, wellicht haal ik 2 situaties door elkaar. Maar een unit op de overloop met het doel lucht te verspreiden zou ik lekker voor een 3.5 gaan. Bij MHI verschillen de luchtverplaatsing volumes bijvoorbeeld.
2.0: 354-558m3/uur
3.5: 336-678m3/uur
Oftewel de 3.5 doet in de laagste stand minder lucht verplaatsen en in de hoogste stand 20% meer lucht verplaatsen. Juist datgene wil je wanneer je voor de overloop "oplossing" gaat. Alleen slaapkamers of andere kleine werkkamers zou ik voor een 2.0 of 2.5 gaan.

Ik ga zelf voor:
1x Daikin Perfera 2.5 voor de grote slaapkamer
2x Daikin Perfera 2.0 voor de kleine slaapkamers
1x Daikin kanaalunit 5.0 voor de benedenverdieping.
Dit op een 4MXM68

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Anoniem: 1294558 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:33:
Ik ben toch blij dat ik het heb laten doen. Was echt niet makkelijk hier en als ik zie wat je nodig hebt aan goed werkmateriaal ga ik er niet aan beginnen. (Ik heb bijvoorbeeld geen holle boor om 51 cm schuin naar binnen te boren tbv leidingen of een diamant boor om door beton te gaan). Tevens geen gelazer met garantie mocht het nodig zijn.
Ik kan de gehele setup hier vervangen en alsnog goedkoper uit zijn :+

Maar dat Nederlanders dol zijn op verzekeringen is al wel langer duidelijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
Beatman schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:54:
[...]

Ik heb 'm zo opgehangen, om zoveel mogelijk lucht het trapgat in te blazen:

[Afbeelding]

Maar nu wil ik de kamer achter de deur (mijn werkkamer) ook wat meer koelen. Met de kennis van nu had ik 'm toch liever op de muur links gewild en dan net onder of boven de koelleiding die je daar over de muur ziet lopen. Dan had ik de afvoer binnen aan kunnen sluiten en had de binnenunit aan een stevige muur gehangen, ipv een houten wandje.

De koude lucht zakt en verspreidt toch wel. Zelfs de kamer achter de deur wordt wel koel met de deur open (23 graden ipv 28 in de zomer). Let wel, dan staat de airco wel 24/7 op een laag pitje aan. Zo doe ik het al 4 jaar. Kinderen hebben nooit last gehad van slecht slapen door te warme kamers (wel om legio andere redenen).

Dit jaar heb ik wel voor het eerst een dranger op de deur naar de woonkamer. De rest van het gezin had er een handje van die deur en de tuindeur open te laten. Vooral voor de winter, maar hopelijk scheelt het in de zomer ook.
Dank je. Wat ik wel uit jouw plaatje opmaak is dat jij in principe die airco daar eigenlijk hebt hangen voor de etage lager. En dat is wel een verschil met mijn situatie: ik wil de zolder koelen en daar een beetje van profiteren in de slaapkamers. Meer specifiek: ik wil in een hittegolf goed kunnen thuiswerken op zolder en 's avonds kunnen slapen op de eerste. Maar op de eerste hoeft het geen klimaat te worden als de gemiddelde Pizzahut in Florida ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
Anoniem: 1294558 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:19:
@DJD1972 Overcapaciteit is altijd zinloos. Want hij kan dat vermogen gewoon niet kwijt. Zolder een 2 kW en je bent gesteld. En dan hopen dat er voldoende kou naar beneden "druppelt". Ik zou overigens dan die unit juist niet boven de trap hangen want koude lucht moet je de ruimte in blazen en valt dan naar beneden, dus juist recht tegenover de trap. Heb ik hier ook en werkt top.
Dank je
In feite zeg jij dat die binnenunit op zolder dus beter in de nok kan (zie de blauwe tape op de muur) i.p.v. boven het trapgat. Van daar uit dan rustig de zolder koelen en dan zakt de koude vanzelf (met geduld) naar de eerste. Als dat 'm wordt kan de omvormer van de PV dus ook blijven hangen waar die nu zit; ik heb 'm bewust overlengte in de kabels gegeven om nog wat te kunnen schuiven. Kunnen we eindelijk de boel netjes afwerken.

De andere kant van zolder is geen optie; dan worden de leidingen te lang. Let niet op de rotzooi; we zijn nog aan het verbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-08lNKkbcU7c1Iza9G91zPsaO-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2odWmzRcAKTMMxvdHrfzzsJc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcPirate
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-06-2024
Wil graag in een slaapkamer een A+++ inverter airco laten plaatsen. Qua volume van de kamer kom ik op 49 m3.

Heb ik gekeken welke warmte factor ik kan toepassen. Eengezinswoning uit 2006. Oriëntatie slaapkamer is ZW met grote raampartij. Airco is met name bedoeld voor koelen in de late avond en verwarmen in de winter.

Als ik factor 40 toepas, dan zou ik komen op 1,96 kW. Dit zou betekenen dart een 2 kW voldoende moet zijn.

Ik had een professionele installateur over de vloer en die adviseerde een 2,5 kW.

In hoeverre is de 2,5 kW een overkil. Volgens mij heb je met de inverter technologie dit probleem niet zo, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
@PcPirate Heb je een beetje teruggelezen? We hebben het een aantal berichten hiervoor net over de ondergrens. Die is relevant of je een te grote of te kleine unit hangt. Kan goed zijn dat dat voor beide units gelijk is. Dan is de 2,5 een prima keuze, aangezien je ook wat meer reserve hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
@PcPirate lekker voor een 2.5 gaan zou ik zeggen mits het niet extreem veel in geld scheelt. Kijk wel even wat de minimale vermogensafgifte is van de 2.0 en de 2.5 die je op het oog hebt. Bij veel merken/typen schelen die niet/nauwelijks maar zou het voor de zekerheid wel even checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJD1972
@Greenisthebest
@Glashelder
@Beatman
@-MD-

Om het samen te vatten in mijn geval:

ik wil kunnen werken op zolder (inhoud 44 m3)
ik wil een acceptabel klimaat op de eerste etage bij een hittegolf (inhoud 3 slaapkamers + overloop 100 m3)
ik wil kunnen verwarmen op zolder
ik wil een zo eenvoudig mogelijk systeem
binnenunit zolder kan alleen tegen de linker muur (zie foto), maar positie is vrij

Als ik dan de meningen op de laatste pagina's doorblader in deze thread, dan kom ik uit op een singlesplit van pak'mbeet 3,5 kW hoog in nok (strikt genomen is 2,0 kW al genoeg voor alleen de zolder) en aankijken of dat werkt. Werkt dat niet dan volgend jaar ergens op de eerste etage een systeem toevoegen. Wil ik de kans op instant succes vergroten, dan zou ik iets meer dan die 3,5 kW kunnen doen...

[ Voor 3% gewijzigd door DJD1972 op 14-04-2020 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
Dat is wel een goede conclusie. Met 3,5 kW hoog in de nok kun je in ieder geval de hele zolder goed koelen en alles de verdieping daaronder is meegenomen. Als er geen geblazen lucht direct het trapgat in gaat zal het effect lager wel iets minder zijn, maar doordat warmte opstijgt kan wel alle warmte van een verdieping lager wegstijgen naar boven.

Zoals je ziet in het overzicht van Appie maakt het qua systeemgrootte/specificaties (en prijzen) nauwelijks iets uit tussen de 2 kW en 3,5 kW. Een 3,5 kW zal dus geen overkill/nadelig zijn tov een 2 kW. Een maat groter dan 3,5 kW ga je dat wel krijgen, zowel qua grootte van binnen en buitenunit en qua geluid. Ik zou dus 3,5 kW doen.

Voordat je dan airco's een verdieping lager gaat plaatsen kun je eerst nog kijken of je met zonwering de temperatuur ook al niet kan verlagen. Dit samen kan al eens meer dan genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03:29
@DJD1972 Goede samenvatting. Inderdaad niet boven je trapgat maar hoog in je nok bij het blauw lijntje. En niet pas je airco aanzetten als je wilt gaan slapen. Gewoon 24/7 laten draaien als de temperaturen er naar zijn. Als je dat een jaartje hebt draaien kun je je conclusie trekken of het nog noodzakelijk is om voor de 1e verdieping bij te plaatsen.

3,5 kW lijkt mij de juiste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Even een update / nieuwe post (zodat niet steeds de oude post erbij gezocht hoeven te worden).
Hier zijn inmiddels vier partijen langs geweest om ons van advies te voorzien. Echter, ze komen allemaal met een ander verhaal. Misschien dat jullie blik op de zaak mij kan helpen :)

Situatie:
We willen het huis graag voorzien van airco. Waar ik in eerste instantie dacht om alleen de “extremen” (lees: de zolder) aan te pakken, wilt vrouwlief meteen alle slaapkamers voorzien van airco en eventueel de woonkamer. Totaal dus vijf ruimtes:
Slaapkamer 1 (zolder): 2,40 x 4,40m, gericht op het zuid westen
Slaapkamer 2 (zolder): 2,40 x 3,50m, gericht op het noord oosten
Slaapkamer 3 (1e verdieping): 2,90 x 5,10m, gericht op het zuid westen
Slaapkamer 4 (1e verdieping): 2,90 x 4,00m, gericht op het noord oosten
Woonkamer (begane grond): 5,10 x 7,50m (en vervolgens de keuken en hal), met de (glazen) achtergevel op het zuid westen.

Advies:
Zoals gezegd zijn er inmiddels vier partijen langs geweest om de situatie te beoordelen (en een offerte) af te geven. Waar ik had gehoopt, dat ze met hetzelfde advies zouden komen, is dat helaas niet het geval.
Een vijfde heeft alleen prijs genoemd, zonder langs te willen komen. Deze heb ik dan ook vriendelijk bedankt (hij zal wel werk zat hebben...).

Leverancier 1Leverancier 2Leverancier 3Leverancier 4
Slaapkamer 1 2,1 kW van LG 2,0 kW Daikin Perfera FTXM20 2 kW Mitsubishi 2 kW Mitsubishi SRK20ZS-W
Slaapkamer 2 2,1 kW van LG 2,0 kW Daikin Perfera FTXM20 2 kW Mitsubishi 2 kW Mitsubishi SRK20ZS-W
Slaapkamer 3 2,5 kW van LG 2,0 kW Daikin Perfera FTXM20 2 kW Mitsubishi 2 kW Mitsubishi SRK20ZS-W
Slaapkamer 4 2,1 kW van LG 2,0 kW Daikin Perfera FTXM20 geen airco geen airco
Woonkamer 4,2 kW van LG 3,5 kW Daikin Perfera FTXM35 (optioneel) 3,5 kW Mitsubishi (optioneel) 3,5 kW Mitsubishi SRK35ZS-S (optioneel)
Buitenunit 8,5 kW multi split van LG Slaapkamer 1 + 2 & 3 + 4 op een Daikin 2MXM40N
OF
slaapkamer 3 + 4 + woonkamer op een Daikin 3MXM68N (optioneel) (optioneel)
Alle binnen units worden op een eigen buiten unit aangesloten. Optioneel worden nog wel multi splits aangeboden Slaapkamer 1 + 2 + 3 op een Mitsubishi SCM50ZS-S

Woonkamer op een Mitsubishi SRC35ZS-W (optioneel)
Prijs € 10.500 € 8.400 / € 10.200 onbekend € 4.250 / € 6.175

*Nog in afwachting van een uitgebreide offerte.

Qua prijs valt leverancier 4 (positief) op. Die is zo’n 40% goedkoper dan leverancier 1 en 2. Echter, het addertje onder het gras: Koudemiddel R410A i.p.v. R32. Met andere woorden: “oudere installaties” die worden opgemaakt. De nieuwere modellen op R32 worden (nog) niet geleverd door deze leverancier. Maar is het nieuwe koudemiddel € 4.000 euro waard? Ik bedoel: voor € 4.000 kan je redelijk wat energie verbruiken (lees: de airco aanzetten). Wat is jullie advies / mening?

Verder raden leverancier 3 en 4 af om slaapkamer 4 te voorzien van airco. Ze willen best verkopen, maar zijn beide van mening dat (mede door de zonligging op het noord oosten) hier niet echt airco benodigd is. Tevens vermoeden zij (maar garantie tot aan de deur) dat deze kamer wel afkoelt als de andere kamers hun deuren open hebben staan.

Dan valt de woonkamer nog op. Leverancier 2, 3 en 4 hebben de vraag gesteld, hoe vaak de achterdeur open staat. Aangezien we jonge kinderen hebben, staat deze met de warme dagen eigenlijk continu open. Zij raden dan ook af, om in de woonkamer airco te plaatsen, want het heeft geen zin om een airco aan te zetten als de deur open staat. Plus, het kost ongeveer € 2.000 om deze kamer mee te pakken. Leverancier 1 kan zich hier niet in vinden en gaf aan dat achteraf inbouwen duurder was en je het dan beter nu meteen mee kunt pakken. Tevens is het fijn, dat ’s avonds wel de airco aan kan (als de deur dicht is). Wel wilt leverancier 1 nogmaals langskomen om opnieuw de situatie te bekijken, voor slaapkamer 4 en de woonkamer en hier zijn prijs op aan te passen (grove inschatting: hij zal ergens rond de € 7.000 tot € 7.500 uitkomen bij het vervallen van beide kamers).

[ Voor 4% gewijzigd door BastaRhymez op 14-04-2020 14:58 . Reden: was de buitenunit vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

BTS

Ratjetoe92 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:36:
Hi,

Ik ben me ook aan het oriënteren om een airco te plaatsen in mijn appartement. Heb al bij verschillende bedrijven informatie opgevraagd. Het gaat om een 2-kamerappartement van 50m2 (3,10m hoog). Ligt op het zuiden en door de vol op staande zon en twee grote ramen (1 in slaapkamer, schuifpui in woonkamer) erg warm in de zomer (30+ graden). Afgelopen week was het binnen al snel 24-25 graden (gordijnen dicht).

Mijn idee om de buitenunit op het balkon te plaatsen (ivm VVE). Dan zou als ik het goed begrijp alleen 1 gat van zo'n 63mm nodig hebben voor de leidingen? (waar de VVE wel mee akkoord gaat denk ik, aangezien er ook zonneschermen zijn geplaatst bij buren die ook gaten in de gevel nodig hebben ten behoeve van electra). Maar maakt zo'n buitenunit veel lawaai? Kunnen buren hier last van hebben?

Binnenunit in m'n slaapkamer, die dan hopelijk met de deur open de woonkamer ook goed koelt. Goed idee?

Ik lees veel goede verhalen over Daikin. Maar hoeveel kw raden jullie aan? Climasense gaf 5kw aan.

[Afbeelding]
Begrijp ik het goed dat je voor een enkele binnen unit gaat en hoopt dan daarmee het gehele appartement te koelen?
Ik zou namelijk zeker de slaapkamer apart willen koelen in zo'n hete situatie. Met een multi split kan je dan veel beter uit de voeten. En het wandje wat jouw slaapkamer en woonkamer scheidt kan dan als montage punt gebruikt worden voor beide binnen units.
5 kW is namelijk nogal overkill voor zo'n kleine ruimte en met 2 binnen units kan je gerichter koeler.

Zoiets dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogIsZTAK-hDlk2jT4KiVkIlds7E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pXVL6q0wJvYSkgtIQsoOsGis.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door BTS op 14-04-2020 15:09 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
BastaRhymez schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:50:
Ik bedoel: voor € 4.000 kan je redelijk wat energie verbruiken (lees: de airco aanzetten). Wat is jullie advies / mening?
Lekker voor R410A gaan. Sterker: je kan voor die 4000 euro ook nog zonnepanelen laten leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:01

de Peer

under peer review

@BastaRhymez als je er alleen mee gaat koelen zou ik zeker voor R410A gaan als dat duizenden euro's bespaart.

Bij verwarmen is het een ander verhaal. Dan zijn de verbruikskosten dusdanig dat de extra efficiency van R32 zich uiteindelijk terugverdient binnen de technische levensduur.

Ik heb in 2019 maar 50 euro uitgegeven om mijn huis de hele zomer gekoeld te houden met 3 airco's, om even een idee te geven van de koel-kosten.

R32 is wel beter voor het milieu, dus het hangt er vanaf hoe zwaar je dat mee weegt.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 14-04-2020 15:34 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Glashelder en @de Peer In de winter denk ik dat we ook wel zullen verwarmen. Afgelopen winter duurde het vaak toch best lang als we via (stadsverwarming) daar de boel wilden opwarmen...

Maar zoals @Glashelder ook al aangeeft, voor 4k kan ik redelijk wat paneeltjes leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcPirate
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-06-2024
@BastaRhymez Als ik de officiële folder mag geloven van MHI dan is de SRKXXZS-W met SRCXXZS-W serie met R32, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratjetoe92
BTS schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:04:
[...]

Begrijp ik het goed dat je voor een enkele binnen unit gaat en hoopt dan daarmee het gehele appartement te koelen?
Ik zou namelijk zeker de slaapkamer apart willen koelen in zo'n hete situatie. Met een multi split kan je dan veel beter uit de voeten. En het wandje wat jouw slaapkamer en woonkamer scheidt kan dan als montage punt gebruikt worden voor beide binnen units.
5 kW is namelijk nogal overkill voor zo'n kleine ruimte en met 2 binnen units kan je gerichter koeler.

Zoiets dus.
[Afbeelding]
Bedankt voor de tip en schets! Dat maakt het wel een stuk duurder denk ik? Dat punt zou inderdaad mooi zijn. Al weet ik niet of ik zo'n binnenunit in m'n woonkamer fraai vindt.

Hoeveel kW per ruimte zal dan volstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb inmiddels zelf een multisplit geinstalleerd, omdat ik de installatie kosten wel erg extreem vindt geworden (1500 euro duurder dan drie jaar geleden voor dezelfde set). Alleen nu zoek ik iemand om hem in gebruik te stellen. Kent iemand een levernacier in het midden van het land die dat zou willen?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
BastaRhymez schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:40:
@Glashelder en @de Peer In de winter denk ik dat we ook wel zullen verwarmen. Afgelopen winter duurde het vaak toch best lang als we via (stadsverwarming) daar de boel wilden opwarmen...

Maar zoals @Glashelder ook al aangeeft, voor 4k kan ik redelijk wat paneeltjes leggen.
Het efficiencyverschil tussen R410A en R32 is ongeveer 10%. Ik geloof gewoon niet dat je die 4000 euro extra gaat terugverdienen.

R32 is overigens wel beter voor het milieu maar dat gaat alleen op als je het vrij zou laten in het milieu en dat is sowieso een slecht idee 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

BTS

Ratjetoe92 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:48:
[...]

Bedankt voor de tip en schets! Dat maakt het wel een stuk duurder denk ik? Dat punt zou inderdaad mooi zijn. Al weet ik niet of ik zo'n binnenunit in m'n woonkamer fraai vindt.

Hoeveel kW per ruimte zal dan volstaan?
Recente offerte voor mijn zwager (appartement op begane vloer) 2 binnen units voor woonkamer en slaapkamer komt uit op 3400,-
Bereken even de inhoud van de slaapkamer, op de tekening zie ik geen hoogte staan.
Dan kan je op internet zoeken op "bereken capaciteit airco" krijg je tientallen hits. Aan de hand daarvan weet je wat het ongeveer moet worden.

Woonkamer bijvoorbeeld:
50m³
Factor 30, 40 of 50. (Aan de hand van hoeveelheid glas, instraling, isolatie kies je de factor)

Dus aan de hand daarvan kom je uit op 1,6kW, 2kW of 2,5kW.

Groter kan altijd maar door multi split te nemen hoef je er geen een met giga overcapaciteit te nemen.
Succes!

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratjetoe92
BTS schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:03:
[...]

Recente offerte voor mijn zwager (appartement op begane vloer) 2 binnen units voor woonkamer en slaapkamer komt uit op 3400,-
Bereken even de inhoud van de slaapkamer, op de tekening zie ik geen hoogte staan.
Dan kan je op internet zoeken op "bereken capaciteit airco" krijg je tientallen hits. Aan de hand daarvan weet je wat het ongeveer moet worden.

Woonkamer bijvoorbeeld:
50m³
Factor 30, 40 of 50. (Aan de hand van hoeveelheid glas, instraling, isolatie kies je de factor)

Dus aan de hand daarvan kom je uit op 1,6kW, 2kW of 2,5kW.

Groter kan altijd maar door multi split te nemen hoef je er geen een met giga overcapaciteit te nemen.
Succes!
Thanks! Pfff 3400,- is wel boven m'n budget 8)7

Slaapkamer is ook 3,1 hoog. Kom je met factor 50 op zo'n 1,8 - 2,0 kW uit.

Ik vraag me echt af of met 1 binnenunit (met wat overcapaciteit) in de slaapkamer het ook niet koel te krijgen is in de woonkamer... en daarmee druk je de prijs toch wel behoorlijk lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ratjetoe92 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:13:
[...]

Thanks! Pfff 3400,- is wel boven m'n budget 8)7

Slaapkamer is ook 3,1 hoog. Kom je met factor 50 op zo'n 1,8 - 2,0 kW uit.

Ik vraag me echt af of met 1 binnenunit (met wat overcapaciteit) in de slaapkamer het ook niet koel te krijgen is in de woonkamer... en daarmee druk je de prijs toch wel behoorlijk lijkt me?
Ik heb hier op twee verdiepingen behoorlijke overcapaciteit (3,5 kW op zolder en 3,5 kW op de eerste verdieping) en dat heeft 0 effect in de woonkamer. Echt gewoon helemaal niks.

Daar hangt nu dus sinds 25-01 ook een unit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratjetoe92
Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:20:
[...]

Ik heb hier op twee verdiepingen behoorlijke overcapaciteit (3,5 kW op zolder en 3,5 kW op de eerste verdieping) en dat heeft 0 effect in de woonkamer. Echt gewoon helemaal niks.

Daar hangt nu dus sinds 25-01 ook een unit :p
Tja...een verdieping lager of een deur verder lijkt me wel een groot verschil toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
DJD1972 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:37:
@Greenisthebest
@Glashelder
@Beatman
@-MD-

ik wil een acceptabel klimaat op de eerste etage bij een hittegolf (inhoud 3 slaapkamers + overloop 100 m3)
binnenunit zolder kan alleen tegen de linker muur (zie foto), maar positie is vrij

Als ik dan de meningen op de laatste pagina's doorblader in deze thread, dan kom ik uit op een singlesplit van pak'mbeet 3,5 kW hoog in nok (strikt genomen is 2,0 kW al genoeg voor alleen de zolder) en aankijken of dat werkt. Werkt dat niet dan volgend jaar ergens op de eerste etage een systeem toevoegen. Wil ik de kans op instant succes vergroten, dan zou ik iets meer dan die 3,5 kW kunnen doen...
Zojuist ClimaSense gesproken. Die gaven aan dat meer dan 3,5 kW op zolder sowieso geen zin heeft, zoals ik hier ook al las. Ze twijfelden wel aan enig merkbaar effect op de eerste etage. Ik heb natuurlijk mijn eigen terugvaloptie van een jaar later een singlesplit er bij zetten, maar dan wil ik wel weten waar die dan het beste kan komen, dus morgen ga ik met hun adviseur via een Skype-verbinding even de etages langs.

Verder gaven ze aan dat een overloop-unit sowieso niet in de automaat-stand (of hoe dat ook mag heten) kan worden gezet om de hiervoor al genoemde redenen, namelijk het terugregelen. Zo'n ding moet gewoon lekker dom koude lucht blazen met een hoop 'collateral damage'. En verder vond hij het geen goed idee om zo'n unit in één van de slaapkamers te hangen met als doel de hele etage te koelen, om dezelfde reden; dan hangt er boven je bed namelijk een ding dom koude lucht te blazen. Mijn conclusie: kies je voor een overloopunit, dan ook daadwerkelijk op de overloop; daar heb je de minste last van het minder verfijnde programma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Appie Heijn schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:28:
@Greenisthebest qua geluid had ik het ook niet over. Lang niet iedereen zet zijn airco in de zomer 24/7 aan. Stel je komt thuis en denkt "het is vrij warm" = airco maar even aan om straks lekker te kunnen slapen. Dan heb je et een 3.5 veel meer in te brengen dan met een 2.0. 24/7 koelen zal het elkaar niet heel veel ontlopen.

Ik was ook even van het overloop scenario uitgegaan, wellicht haal ik 2 situaties door elkaar. Maar een unit op de overloop met het doel lucht te verspreiden zou ik lekker voor een 3.5 gaan. Bij MHI verschillen de luchtverplaatsing volumes bijvoorbeeld.
2.0: 354-558m3/uur
3.5: 336-678m3/uur
Oftewel de 3.5 doet in de laagste stand minder lucht verplaatsen en in de hoogste stand 20% meer lucht verplaatsen. Juist datgene wil je wanneer je voor de overloop "oplossing" gaat. Alleen slaapkamers of andere kleine werkkamers zou ik voor een 2.0 of 2.5 gaan.

Ik ga zelf voor:
1x Daikin Perfera 2.5 voor de grote slaapkamer
2x Daikin Perfera 2.0 voor de kleine slaapkamers
1x Daikin kanaalunit 5.0 voor de benedenverdieping.
Dit op een 4MXM68
Dan overdimensioneer jezelf toch helemaal niet. 8)7 Ik heb zelf bijna precies hetzelfde behalve beneden een 4,2 omdat die met verwarmen verder terug moduleert en die 5 bak veel te groot is (en meer herrie maakt). En op een overloop is overdimensioneren echt onzin want je kan die lucht niet kwijt. Al die deurposten gaan als een drempel werken voor je lucht. Ik zei al eerder, steek een sigaret op en blaas veel rook richting de deurpost en de helft van de rook blijft in je hal hangen.
Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:43:
[...]

Ik kan de gehele setup hier vervangen en alsnog goedkoper uit zijn :+

Maar dat Nederlanders dol zijn op verzekeringen is al wel langer duidelijk ;).
Leuk voor je dat je handig bent met leidingen leggen, gaten boren, afhangen etc. Wat hebben mensen daaraan die dat niet zijn aan deze post? Zeker voor een topicstarter nogal vage opmerking. Of kom jij vanaf nu bij iedereen voor een appel en een ei plaatsen? Ik ben handig met geld maken met beleggen. Wat heb jij daar aan aan die kennis? En ik gun iedereen zijn boterham, zeker in tijden die er nu aankomen. ;) En ja fijn dat ik een topmerk heb hangen met daarbij behorende service. :*)

@DJD1972 Goed bezig. Bezint eer ge begint. Doe ze de groeten van me. Ik ben top door ze geholpen.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 14-04-2020 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Anoniem: 1294558 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:13:
Leuk voor je dat je handig bent met leidingen leggen, gaten boren, afhangen etc. Wat hebben mensen daaraan die dat niet zijn aan deze post? Zeker voor een topicstarter nogal vage opmerking. Of kom jij vanaf nu bij iedereen voor een appel en een ei plaatsen? Ik ben handig met geld maken met beleggen. Wat heb jij daar aan aan die kennis? En ik gun iedereen zijn boterham, zeker in tijden die er nu aankomen. ;) En ja fijn dat ik een topmerk heb hangen met daarbij behorende service. :*
Wat hebben mensen met weinig geld aan jouw post? ;)

Anyway, laten we het vriendelijk houden. Mijn punt alleen is dat de installateurs in NL wel héél veel geld vragen voor die installatie dus mocht je toevallig handig zijn dan kan je dus heel veel geld in je zak houden. Soms dus zelf zoveel dat je nog een nieuwe kan kopen zonder meer geld kwijt te zijn -> installatie laten doen is dus een dure verzekering als je het wel zelf kan :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJD1972
In aanvulling daarop vind ik het ook wel een beetje Tweakers-eigen dat een flink deel in dit draadje zelf aan de slag gaat met airco. Ik ben zelf niet zo'n actieve gebruiker van Tweakers, maar naar mijn mening is DIY en een forum wel 2 handen op één buik; daarmee geef je zo'n forum een een flink deel van het bestaansrecht.

Ik heb zelf mijn zonnepanelen geplaatst en aangesloten en dat had ik zonder Tweakers (bijna) niet kunnen doen.

@Greenisthebest ik zal Roy morgen de groeten doen van Greenisthebest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@DJD1972 Ook mijn zonnepanelen blijf ik vanaf. Moet er niet aan denken dat ik door mijn onkunde gelijkstroom door mijn donder krijg gejaagd. Dan staat mijn haar zo (8> en erger ben ik er niet meer. Ieder zijn vak.

@Glashelder Wat is veel geld vragen? Wat Climasense rekende was gewoon netjes, leveren top werk, namen alle tijd voor me, verstand van zaken en kwamen netjes nog een keer terug toen er nog iets moest worden aangepast. Zo, en nu genoeg promotie gemaakt voor Climasense. 8)

Mijn vrouw is zelfstandig kapster en is ook niet de goedkoopste, maar wel klanten die al 20 jaar komen en levert ook altijd vakwerk. En nu komt heel Nederland erachter dat je dat ook niet zomaar even zelf kan. Mijn haar is trouwens net weer geknipt en daar kan jij ook weer niets mee. Wij doen dat zelf. _O-

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 14-04-2020 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
Anoniem: 1294558 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:57:
@DJD1972 Ook mijn zonnepanelen blijf ik vanaf. Moet er niet aan denken dat ik door mijn onkunde gelijkstroom door mijn donder krijg gejaagd. Dan staat mijn haar zo (8> en erger ben ik er niet meer. Ieder zijn vak.

Mijn vrouw is zelfstandig kapster en is ook niet de goedkoopste, maar wel klanten die al 20 jaar komen en levert ook altijd vakwerk. En nu komt heel Nederland erachter dat je dat ook niet zomaar even zelf kan. Mijn haar is trouwens net weer geknipt en daar kan jij ook weer niets mee. Wij doen dat zelf. _O-
Ik snap je heel goed hoor. Maar ik had het met die panelen ook makkelijk omdat ik op het vlakke dak kon staan en daardoor alle tijd had netjes en veilig te werken. Durf te beweren dat mijn installatie beter ligt dan dan de gemiddelde ZZP'er doet, maar ik heb er ook echt de tijd voor genomen. Ook netjes aardedraad op de panelen en legplan laten beoordelen op windbelasting door deskundige; dat doet niet iedereen. Werk in de meterkast wel uitbesteedt. Maar: een bedrijf had gelijk alle kabels weggewerkt in huis en daar kijk ik nog steeds tegen aan (zie de foto die ik vandaag postte). Ook dat gaat goed komen, want dat los ik gelijk met de airco op straks.

Ik heb overigens zoonlief (11) een prima jongenskapsel gegeven met hulp van een Youtube-filmpje. Ongetwijfeld had jouw vrouw het beter (en sneller) gedaan, maar het heb mijzelf verrast met het resultaat. Goede spullen is wel essentieel; ik was 150+ euro kwijt aan tondeuse, schaar en opzetstukjes. Waarschijnlijk is de schaar van een echte pro al het dubbele, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@DJD1972 Wat doet mijn dochter dan toch op een kappersopleiding die 3 jaar duurt met 4 dagen in de week werken in een salon, 1 dag naar school? ;)

Alles is natuurlijk zelf te doen maar als je nul feeling of kennis hebt met hetgeen er moet gebeuren blijf ik er lekker vanaf. Ik bouw en onderhoud zelf een site voor mijn vrouw omdat ik dat leuk vindt en feeling mee heb, maar pretendeer niet dat ik het werk van een vakman benader. Anders kan mijn zoon nu ook wel stoppen met zijn ICT opleiding.

Maar laat iedereen hier zelf een afweging maken of hij het zelf doet of niet, het plaatsen van airco, maar laat iedereen lekker in zijn waarde. Dat was mijn boodschap, meer niet.

Succes allemaal met keuzes maken en hoop dat jullie allemaal voor de hitte gesteld zijn. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
Anoniem: 1294558 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:34:
@DJD1972 Wat doet mijn dochter dan toch op een kappersopleiding die 3 jaar duurt met 4 dagen in de week werken in een salon, 1 dag naar school? ;)

Alles is natuurlijk zelf te doen maar als je nul feeling of kennis hebt met hetgeen er moet gebeuren blijf ik er lekker vanaf. Ik bouw en onderhoud zelf een site voor mijn vrouw omdat ik dat leuk vindt en feeling mee heb, maar pretendeer niet dat ik het werk van een vakman benader. Anders kan mijn zoon nu ook wel stoppen met zijn ICT opleiding.

Maar laat iedereen hier zelf een afweging maken of hij het zelf doet of niet, het plaatsen van airco, maar laat iedereen lekker in zijn waarde. Dat was mijn boodschap, meer niet.

Succes allemaal met keuzes maken en hoop dat jullie allemaal voor de hitte gesteld zijn. :Y
We snappen elkaar heus wel :) Je denkt toch niet dat ik ooit zelf aan dat knippen was begonnen onder andere omstandigheden? Ik heb nu collega's die hun harses millimeteren bij gebrek aan een specialist; ben ik blij dat ik het nog zelf een beetje toonbaar kan maken. Maar het kapsel van een 11-jarig joch uit de gemiddelde Vinex-wijk is qua uitdaging natuurlijk niet te vergelijken met een prinsesje uit Wassenaar...

[ Voor 7% gewijzigd door DJD1972 op 14-04-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 16:32
Ik zit met een dilemma.. Ben aan het rekenen geslagen voor een multi-split setup voor in de woonkamer en overloop. De eerste binnenunit (FTXM35N) zal de overloop zal de 2 slaapkamers moeten koelen, en de andere binnenunit (FTXM50N) de woonkamer.

Opstelling: 1x Daikin 3MXM68N | 1x Daikin FTXM50N | 1xDaikin FTXM35N

Offerte 1)
- Landelijk installateur
- Daikin aanschaf: EUR 3085,-
- Materiaal/arbeid: EUR 1300,-
- Materiaal/arbeid (dakdoorvoer) loodgieter: EUR 250,-
- Reiskosten EUR 145 + EUR 165 (loodgieter)
Totaal: EUR 4945,-

Offerte 2)
- Installateur zelf zoeken
- Daikin aanschaf: EUR 2190,- (Keroclima.pt / excl. verzendkosten)
Totaal: EUR 2190,- (zonder verzendkosten)

Bij optie 2 zou ik dus zelf het materiaal en de installateur (of beide samen) moeten fixen. Zelf ben ik niet handig, dus dat is geen optie.

Wie heeft er nog tips voor een vergelijkbare (goedkopere?) opstelling en zijn installateurs welwillig om zoiets aan te sluiten als je het uit het buitenland haalt...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8i4nXDbowDLYxNJ-FDiRQARaA0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VvGkGyrCik79cLewhzBjudkV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruPhMNVLrqomf5HG6mNNpVc_Vlk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CxJMWwFWLAxh0v82hwwOPxLp.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 27% gewijzigd door -Muncky- op 14-04-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Anoniem: 1294558 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:57:
Daarom heb ik Enphase.. dan heb je geen 600 volt over je dak lopen :+ To be fair, ik heb dan wel 230 AC op het dak maar dat is gewoon afgezekerd plus het zit achter een aardlek. Maar ondanks dat heb ik mijn panelen ook laten leggen. Ben in oktober vorig jaar nog van een ladder gevallen dus had mijn portie wel gehad 8)7.
@Glashelder Wat is veel geld vragen? Wat Climasense rekende was gewoon netjes, leveren top werk, namen alle tijd voor me, verstand van zaken en kwamen netjes nog een keer terug toen er nog iets moest worden aangepast. Zo, en nu genoeg promotie gemaakt voor Climasense. 8)
Als ik mijn schoonouders als voorbeeld mag memen: 650 per AC plus zo’n 200 per unit aan materiaal (dat is redelijk ruim, maar er komt ook best wat bij kijken: montagemateriaal voor de buitenunit, koelleiding, afwerkgoten, elektrakabel, lasdozen, 2 automaten, stekkoppelingen), loon voor de STEK monteur (220) dus dat maakt 1950.

Als ik hier dan prijzen voorbij zie komen van 4500 of zelfs 5k dan vind ik dat echt teveel.

Installateurs zijn pro’s dus die doen zoiets doorgaans in een dagje. 1000 lijkt me dan meer dan genoeg toch?
-Muncky- schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:54:Wie heeft er nog tips voor een vergelijkbare (goedkopere?) opstelling en zijn installateurs welwillig om zoiets aan te sluiten als je het uit het buitenland haalt...
Ik ken er toevallig 3 waarvan er één in lockdown zit op Curacao :+. Weet niet waar je woont?

1 van die 3 heeft connecties door het halve land maar is wel wat duurder :).

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 14-04-2020 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*Knip*, Stop eens met op de man spelen

[ Voor 132% gewijzigd door Zeehond op 15-04-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04:03
@BastaRhymez , toevallig een maand geleden hetzelfde laten doen, 4 slaapkamers (waarvan 1x zolder) en woonkamer, 3 buiten units, alles Tosot. Totaal zo’n 100 m2 te koelen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
[b]-Muncky- schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:54
Bij optie 2 zou ik dus zelf het materiaal en de installateur (of beide samen) moeten fixen. Zelf ben ik niet handig, dus dat is geen optie.

Wie heeft er nog tips voor een vergelijkbare (goedkopere?) opstelling en zijn installateurs welwillig om zoiets aan te sluiten als je het uit het buitenland haalt...?
Ze zijn er wel. Het is tenslotte werk. Maar met het naderen van de zomer worden ze zeldzamer (want werk zat), zeker als je spullen uit bl haalt. Ze willen een stukje vakwerk leveren en geven daar garantie op. Dat willen en zullen ze niet zo snel doen als ze de spullen niet zelf kunnen leveren.

Ik kies in principe MHI. Dat is in NL niet zo veel duurder dan in bl. Sterker nog; je vindt in bl vooral Mitsubishi Electric. Ik begrijp best dat ME iets luxer en verfijnder is, maar dat boeit mij niet zo. MHI heeft tegenwoordig ook R32 koelmiddel en als het veel in NL verkocht wordt, zal ik ook kunnen profiteren van de onderdelenvoorziening en knowhow bij problemen in de toekomst. Plus: als ik het koop bij een bedrijf in NL kan ik met hen afspreken dat zij een stekmonteur sturen voor de laatste handelingen als ik het verder zelf ophang, kabelgoten maak e.d. Dan ben ik niet zo goedkoop als een ander merk uit Portugal ofzo halen, maar ik heb wel iets waar ik op kan terugvallen. Maar er is wel een verschil met jouw situatie, want jij wilt zelf niet installeren en ik dus wel (behalve het stekwerk). En er is nog iets: ik ga voor een singlesplit, hooguit duosplit met beperkt vermogen; ga je voor een uitgebreidere installatie wordt het prijsverschil groter dan in mijn geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Greenisthebest volgens mij ben jij hier niet degene die bepaalt of een post een bijdrage levert
Wat @Glashelder benoemd is helaas maar wat vaak het geval. En volgens mij waardevol te noemen wanneer hij je in contact kan brengen met een installateur.

De één kiest voor zekerheid, lekker alles laten doen, waar je best voor in de bundel moet tasten, soort van luxe. De ander laat het doen omdat hij het zelf niet kan. En weer een ander zoekt de goedkoopste goed werkende oplossing. Dat is nu juist de charme van GOT en met wat inlezen vond ik het bijvoorbeeld erg leuk om mijn eigen WP te installeren, ieder z'n ding.
20180812

Wanneer mensen wat offertes hier delen kunnen ze zelf uitvogelen wat ze zelf willen doen en wat ze laten doen en ook waar ze de spulletjes evt kopen.

Ik ben €3150 kwijt voor:
Daikin 4MXM68N
Daikin Perfera FTXM20N
Daikin Perfera FTXM25N
Daikin Kanaalunit FDXM60F9
In NL €5720 voor bovenstaande + €2700 installatiekosten.
Oftewel €4270 verschil, ik heb voor €1000 aan leidingwerk/isolatie/goten gerekend. Ik heb geluk dat ik alles tijdens de verbouwing weg kan werken. Anders was het een vervelend klusje geworden.

[ Voor 22% gewijzigd door Appie Heijn op 14-04-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BriannNL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:39
Wij zijn ook aan het kijken naar een airco en ik heb dan ook al heel wat meegelezen in dit topic. Neigen nu naar een multisplit voor de woonkamer (117 m3, deels serre wel met isolatieglas) en slaapkamer (32 m3). En naar aanleiding van wat ik o.a. in dit topic heb gelezen gaat de voorkeur uit naar Mitsubishi (Heavy Industries of Electric) of Daikin.

Tot nu toe één offerte teruggekregen: SCM50ZS-S + SRK35SZ-W + SRK25SZ-W voor 3350 euro inclusief materiaal en montage. Nu vraag ik me wel af of 35 kW wel voldoende is, gezien het aantal m3 van de woonkamer/serre. De muren zijn geïsoleerd, alles is dubbel glas en aan één kant buren en de andere kant de garage, maar de serre zorgt voor flink wat warmte. Dit is mede de reden dat we een airco willen. Iemand daar ideeën over?
Chris12 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:49:
Ik heb nu 4 offertes liggen van de volgende sets.
Prijzen zijn incl. aansluiten, materiaal, 1x aspen mini condenspomp en in werking stellen/afpersen.

MHI (via installateur):
SRC50ZS + SRK35ZS-W + SRK25ZS-W (met wifi modules) eur 2800,-
@Chris12 ik zag dat jij een vergelijkbare setup zoekt. Maar is de genoemde buitenunit bij jouw MHI optie geen single unit? Prijsverschil met mijn offerte vind ik, zeker gezien bij jou ook nog de wifi-modules en een condenspomp inbegrepen zijn, fors. Via het buitenland heb ik ook naar gekeken (Daikin) en dat ziet er zeker aantrekkelijk uit, maar ik ben gezien de ervaringen in het buitenland-topic vooral bang dat het in deze tijd heel lastig wordt een installateur te vinden die dit wil aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
*Knip*, deze discussie kan hier wel stoppen zo.

[ Voor 88% gewijzigd door Zeehond op 15-04-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:28
Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:57:
[...]

Welk merk en type airco heb je opgehangen dan? (voor 600 euro :) )

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Haier Flexis 25 (573 euro voor betaald) en Flexis 35 (617 voor betaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 14:28
BriannNL schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:33:
Maar is de genoemde buitenunit bij jouw MHI optie geen single unit?
klopt moet een SCM50ZS zijn!

Vanuit keroclima krijg ik ook nog voor deze MHI setup een prijs, MHI leveren ze wel staat alleen (nog) niet op de website.

Het vinden van een installateur kan even lastig zijn, maar kijk eens in de buurt rond of je de busjes van bekende installateurs ziet staan en spreek die jongens eens aan. Vaak willen ze best wel een klusje in het weekend oppakken!

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJD1972
DJD1972 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:37:
@Greenisthebest
@Glashelder
@Beatman
@-MD-

Zojuist een videocall met ClimaSense afgerond.

Advies is een singlesplit van 5,0 kW op zolder. Verwachting is dat ik dan wel blij wordt en geen unit op de overloop nodig heb. We hebben de gehele 1e etage bekeken en de zolder; hij zag een unit bijplaatsen in een van de slaapkamers niet zitten vanwege het terugmoduleren zodra die ene kamer op temperatuur is. De andere kamers worden dan niet koel, tenzij je die unit dom laat blazen. Maar dat is niet handig in een slaapkamer. Overloop vond hij in mijn geval ook niet handig. En zo kwamen we op een tussenvorm die ik zelf ook al hier had gepost: die ene unit op zolder boven het trapgat en dan de omvormer van de PV-installatie een stukje opschuiven. Enige verschil is dat hij wel adviseerde om voor 5,0 kW te gaan omdat je de druk nodig hebt om beneden resultaat te boeken.

Verder adviseerde hij Daikin vanwege de koelcapaciteit tussen 1,7 en 6,0 kW. Weet even niet precies welk type, maar ik zie dat er een flink prijsverschil is tussen FTXF en FTXM; ik ga me even verdiepen in de verschillen daartussen.

De MHI SRK 50ZS-W doet overigens tussen de 1,7 en 5,5 kW. Geen idee of dat nou echt zo'n issue is; dat verschil zou je toch alleen merken als die apparaten vol aan staan. En hoe vaak doet je dat nou?

Kortom: goed gesprek en we hebben een oplossingsrichting. Ik krijg offerte voor alle hardware en stekwerk. Montage doe ik zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UXj9_20pM14c7NdnU45TaS7AS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwzGghJ6JhYVmlwIta0pGT5i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
@DJD1972 het succes van koelen van een verdieping lager is denk wel grotendeels afhankelijk van de hoeveelheid lucht die je die richting op kunt blazen. Als je de positie zo kunt kiezen dat er uit de unit (schuin) nog wat lucht naar beneden geblazen kan worden zou dat het mooist zijn.

edit, zie net je post. Precies wat ik dacht/suggereerde. Hij zou nog iets meer naar links en hoger kunnen, tussen de twee gesuggereerde posities in.

[ Voor 21% gewijzigd door Beatman op 15-04-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
Beatman schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:01:
@DJD1972 het succes van koelen van een verdieping lager is denk wel grotendeels afhankelijk van de hoeveelheid lucht die je die richting op kunt blazen. Als je de positie zo kunt kiezen dat er uit de unit (schuin) nog wat lucht naar beneden geblazen kan worden zou dat het mooist zijn.

edit, zie net je post. Precies wat ik dacht/suggereerde. Hij zou nog iets meer naar links en hoger kunnen, tussen de twee gesuggereerde posities in.
Dat klopt. Daarom adviseerde hij ook de positie zoals in de schets in mijn vorige post en te gaan voor 5,0 kW...

Edit: ik zie net je edit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:32
En ook ik ben aan het rondkijken voor het plaatsen van een Multi split systeem om mijn slaap en woonkamer te koelen (en verwarmen)

Situatieschets:
  • Huis uit 2008
  • slaapkamer op zolder (60m3) Zuid / zuidwest
  • Woonkamer begange grond (90m3) Zuid / zuidwest
  • Buiten Unit plaats achterzijde tuin (7meter van gevel)
Ondertussen 2 offertes binnengekregen.

1e aanbod met MH systeem (5kw 2,5kw/3,5kw) incusief installatie 3800,-
2e aanbod met LG systeem (7kw 2kw/ 5kw) inclusief installatie 7400,-

:X Ik ga nog eens heel goed nadenken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-05 20:06
Ik heb een vraagje. Ik wil een airco uit het buitenland halen en die laten installeren.

Het gaat om een Daiken 4mx68 buitenunnit met twee binnen-units (4.2 en 2.5). De buiten-unit komt op de garage. De binnen-unit in de woonkamer en 1 op de slaapkamer. Het zal iets van 7/8 meter leidingen zijn.

Is 750,- euro een prima prijs voor de installatie en installatie-materiaal?

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 09:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Alfa159 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:35:
Ik heb een vraagje. Ik wil een airco uit het buitenland halen en die laten installeren.

Het gaat om een Daiken 4mx68 buitenunnit met twee binnen-units (4.2 en 2.5). De buiten-unit komt op de garage. De binnen-unit in de woonkamer en 1 op de slaapkamer. Het zal iets van 7/8 meter leidingen zijn.

Is 750,- euro een prima prijs voor de installatie en installatie-materiaal?
Waarom neem je een 4 pitter met 2 binnen units; nog plannen uit te gaan breiden in de toekomst? Anders zou ik toch echt voor een 2MXM68 gaan (en afhankelijk van de ruimtes, wellicht zelfs een 2MXM50 al dan niet icm kleinere binnen units)

Mbt kosten installatie; is dat wat je denkt te kunnen betalen of heb je al een dergelijke offerte gekregen? Want tenzij je zelf de boel installeert en alleen het in bedrijf laten nemen door iemand ga je 750, inclusief materiaal niet halen. Ik ga uit van een euro of 300 tot 400 aan installatie materiaal; dan zouden de arbeidskosten voor een halve dag werk iets van 350 tot 450 euro zijn. Dat is wel absurd laag.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ik ben benieuwd wat jullie betalen aan jaarlijks onderhoud.
Onze multi-split met twee binnendelen heeft gisteren zijn jaarlijkse onderhoud gehad waarbij het systeem bijgevuld wordt en gecheckt op goede werking en lekdichtheid.

En volgens de installateur heeft deze check ook positieve invloed op je garantie.

Ik was rond de €180,- kwijt all-in incl BTW.
Heeft hem 2,5 uur gekost.
Fair?

[ Voor 3% gewijzigd door Wootism op 15-04-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Als het systeem niet lekt, is bijvullen dan nodig? Sowieso moet je eerst alles eruit halen; wegen; vullen om te weten of er te weinig in zit of niet?

Ik vraag me altijd af in hoeverre onderhoud nodig is, veel kun je gewoon zelf doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wootism schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:04:
Ik ben benieuwd wat jullie betalen aan jaarlijks onderhoud.
Onze multi-split met twee binnendelen heeft gisteren zijn jaarlijkse onderhoud gehad waarbij het systeem bijgevuld wordt en gecheckt op goede werking en lekdichtheid.

En volgens de installateur heeft deze check ook positieve invloed op je garantie.

Ik was rond de €180,- kwijt all-in incl BTW.
Heeft hem 2,5 uur gekost.
Fair?
0 euro. Af en toe maak ik de filters even schoon. 3 x per jaar ofzo.
Is niet tot nauwelijks 'nodig'. Je koelkast en vriezer laat je ook geen onderhoudsbeurt geven door een monteur toch?
Misschien 1 x per 10 jaar een echte grote beurt laten doen ofzo (met bijvullen als dag nodig is). Dat zou mijn plan zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 15-04-2020 14:17 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

I-King schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:06:
Als het systeem niet lekt, is bijvullen dan nodig? Sowieso moet je eerst alles eruit halen; wegen; vullen om te weten of er te weinig in zit of niet?

Ik vraag me altijd af in hoeverre onderhoud nodig is, veel kun je gewoon zelf doen.
Klopt, maar iemand zal toch moeten checken of hij niet lekt? :p
Volgens de monteur is een 100% lekvrij systeem niet mogelijk door de diverse koppelingen en lange leidingen.
Bij ons systeem was na een jaar ook wat gelekt, hij heeft dus inderdaad weer alles gevuld, gewogen en vacuüm getrokken.
de Peer schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:15:
[...]

0 euro. Af en toe maak ik de filters even schoon. 3 x per jaar ofzo.
Is niet tot nauwelijks 'nodig'. Je koelkast en vriezer laat je ook geen onderhoudsbeurt geven door een monteur toch?
Misschien 1 x per 10 jaar een echte grote beurt laten doen ofzo (met bijvullen als dag nodig is). Dat zou mijn plan zijn.
Klopt, maar gezien de lengte van de leidingen van de vele kronkels die het maakt kan ik me best voorstellen dat een aircosysteem eerder lekt dan een koelkast.

Maar ik ben maar een leek, ik ging er vanuit dat het heel normaal is om zo’n systeem jaarlijks te onderhouden.
Gezien deze reacties had ik het mis?

[ Voor 5% gewijzigd door Wootism op 15-04-2020 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Wootism schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:43:
[...]

Volgens de monteur is een 100% lekvrij systeem niet mogelijk door de diverse koppelingen en lange leidingen.
Bij ons systeem was na een jaar ook wat gelekt, hij heeft dus inderdaad weer alles gevuld, gewogen en vacuüm getrokken.

[...]

Klopt, maar gezien de lengte van de leidingen van de vele kronkels die het maakt kan ik me best voorstellen dat een aircosysteem eerder lekt dan een koelkast.

Maar ik ben maar een leek, ik ging er vanuit dat het heel normaal is om zo’n systeem jaarlijks te onderhouden.
Men smeert het je graag aan, maar gemiddeld gezien heb je zo een onderhoud helemaal niet nodig. Enige wat ze doen is de boel goed schoonmaken, wat je met een kleine investering prima zelf kan doen. Zorg gewoon dat je de filters iig goed schoonhoudt ( ik doe dat steevast elk weekend als ik de was doe; dan vergeet ik het niet (hoewel het echt niet iedere week heel vies is oid)), oplet voor vreemde geurtjes en de buitenunit af en toe even schoon spuit met de tuinslang/een sopje/een borstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

[...]

Tsja slechter wordt je airco er niet van natuurlijk, maar de monteur geeft ook wel hele algemene opmerkingen:
-100% lekvrij is niet mogelijk. OK, maar is 99.5% lekvrij een probleem? mwah
-Onderhoud is goed voor de garantie. Ook een beetje een wassen neus.

Hij verdient gewoon graag een centje bij. Niets mis mee als je dat graag betaalt.
Jij koopt er eigenlijk een stukje (schijn)zekerheid mee. Je hebt wel iets meer credits als je dezelfde partij optrommelt in geval van een mankement, maar dat is dan deels een sigaar uit eigen doos.
[...]

Tsja dan zou dat voor alles gelden. Ik laat ook niet elk jaar iemand komen om te kijken of mijn dak lek is, of dat de stroom nog steeds 230V is. :)
Je kunt ook wachten tot je problemen krijgt. Minder goede koeling bijvoorbeeld. En dan (na 10 jaar bijvoorbeeld) een onderhoudsbeurt inplannen..

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 15-04-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
De monteur die hier doorgaans komt zegt dat zij alleen onderhoud aanbieden aan bedrijven en alleen maar omdat zij het kunnen betalen :+ Voor particulieren doen ze daar niet aan.
I-King schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:06:

Nee, dat kunnen ze prima zien aan de buitenunit. Ze meten de temperaturen van de vloeistof en gasleiding tijdens een testrun en daar kunnen ze uit afleiden of er genoeg gas in zit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@Glashelder Glashelder! Dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Weet iemand hoeveel water er uit zo'n binnenunit komt? Ik kan namelijk op 1 of mss zelfs 2 slaapkamer niet zonder pompje het condenswater kwijt. Gevoelsmatig is het maar zeer beperkt wat er uit komt maar hoor het graag van iemand die dit zeker weet.
Mss een idee om hem door de buiten en binnenmuur heen te boren en dan door de geleidingsrail van het rolluik te laten lopen? Dan verdampt het nagenoeg instant op de warme buitenmuur tenzij het echt om liters per uur gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05 18:49
@Appie Heijn Mijn ervaring is dat dit erg afhangt van het weer. Als het vochtig weer is (broeierig benauwd), dan kan dit zomaar een emmer (10 liter?) per dag zijn. Ik ving in het verleden dit water in een jerrycan op omdat het zacht water is (voor het aquarium).

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Notna schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:42:
[...]

Waarom neem je een 4 pitter met 2 binnen units; nog plannen uit te gaan breiden in de toekomst? Anders zou ik toch echt voor een 2MXM68 gaan (en afhankelijk van de ruimtes, wellicht zelfs een 2MXM50 al dan niet icm kleinere binnen units)

Mbt kosten installatie; is dat wat je denkt te kunnen betalen of heb je al een dergelijke offerte gekregen? Want tenzij je zelf de boel installeert en alleen het in bedrijf laten nemen door iemand ga je 750, inclusief materiaal niet halen. Ik ga uit van een euro of 300 tot 400 aan installatie materiaal; dan zouden de arbeidskosten voor een halve dag werk iets van 350 tot 450 euro zijn. Dat is wel absurd laag.
Ik wil idd later misschien uitbreiden met twee extra units (slaapkamer / zolder).

Zijn materiaal kosten echt zo hoog? De prijs van leidingen lijkt mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
ClimaSense stuurt mij ook richting Daikin. Weet nog niet welk type, maar ik zie o.a. een Sensira, Comfora en Perfera-lijn. Er zit nogal wat prijsverschil tussen, maar waar zitten de verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Alfa159 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:08:
[...]

Ik wil idd later misschien uitbreiden met twee extra units (slaapkamer / zolder).

Zijn materiaal kosten echt zo hoog? De prijs van leidingen lijkt mee te vallen.
Leidingen, flares, goten, evt. muurbeugel of rubberenbalken, allerlei allerhande kleine zaakjes; ik denk dat je toch echt minimaal 300 euro kwijt bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Nog een andere vraag.

Mijn woonkamer met open keuken is ongeveer 175m3. Het is nieuwbouw en goed geïsoleerd. Ik heb wel een flinke pui met veel glas richting de tuin.

Online kom ik factor 30 per m3 om het nodige vermogen uit te rekenen. Dus 175 * 30 = 5,22 kw.

Eerder las ik in de topic dat de meeste eerder een 3.5 of een 4.2kw bij deze grootte hebben.

Of zal ik toch voor een 5 kw moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Notna schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:37:
[...]

Leidingen, flares, goten, evt. muurbeugel of rubberenbalken, allerlei allerhande kleine zaakjes; ik denk dat je toch echt minimaal 300 euro kwijt bent
Ik heb die 750 als offerte. Aannemen dus 🤪🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Alfa159 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:44:
Nog een andere vraag.

Mijn woonkamer met open keuken is ongeveer 175m3. Het is nieuwbouw en goed geïsoleerd. Ik heb wel een flinke pui met veel glas richting de tuin.

Online kom ik factor 30 per m3 om het nodige vermogen uit te rekenen. Dus 175 * 30 = 5,22 kw.

Eerder las ik in de topic dat de meeste eerder een 3.5 of een 4.2kw bij deze grootte hebben.

Of zal ik toch voor een 5 kw moeten gaan?
4.2 is meer dan zat; zorg wel voor adequate zonwering bij je puien :Y

En als je een offerte hebt voor 750 all in: doen wat mij betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Alfa159 vind het lastig om daar echt een goed advies te geven. Buiten de hele pendel discussie (waar het vaak om gaat) vraag ik me af het veel kwaad kan om een maatje kleiner te nemen. Als het buiten 40 graden is, dan zal je die 5kW misschien nodig hebben om de boel naar 21 te krijgen. Dat lijkt me niet comfortabel.

Mijn ervaring tot nu toe (ben inmiddels 8 installaties verder en ik ben geen installateur :+ ) zegt van niet :).

Tegelijkertijd snap ik de installateurs ook wel want die krijgen de klachten als het niet snel genoeg koud wordt :). Die gaan net als de CV installateurs op safe zitten. Zij zetten die nieuwe HR107 ketel gewoon op 80 graden waardoor het een HR90 ketel wordt (of nog minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
Komt een offerte mijn kant op voor een Daikin singlesplit van 5,0 kW. Ik vermoed de Sensira of Comfora. Maar als ik de specificaties van die sets naast de MHI 50 ZS-W leg vraag ik mij af waarom ze zo sturen op Daikin. De MHI ZS-W presteert vergelijkbaar. Iemand een overtuigend argument?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Appie Heijn schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:39:

De één kiest voor zekerheid, lekker alles laten doen, waar je best voor in de bundel moet tasten, soort van luxe. De ander laat het doen omdat hij het zelf niet kan. En weer een ander zoekt de goedkoopste goed werkende oplossing. Dat is nu juist de charme van GOT en met wat inlezen vond ik het bijvoorbeeld erg leuk om mijn eigen WP te installeren, ieder z'n ding.
[Afbeelding: 20180812]

Wanneer mensen wat offertes hier delen kunnen ze zelf uitvogelen wat ze zelf willen doen en wat ze laten doen en ook waar ze de spulletjes evt kopen.
Dat was precies mijn punt. Dank voor je medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DJD1972 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:34:
Komt een offerte mijn kant op voor een Daikin singlesplit van 5,0 kW. Ik vermoed de Sensira of Comfora. Maar als ik de specificaties van die sets naast de MHI 50 ZS-W leg vraag ik mij af waarom ze zo sturen op Daikin. De MHI ZS-W presteert vergelijkbaar. Iemand een overtuigend argument?
Omdat Climasense goede contacten heeft met Daikin en goede ervaring heeft met voorraad van onderdelen, lees snelle levering. Ik zelf heb overigens reeds goede ervaring met Daikin Nederland toen ik nog in mijn orienterende fase zat. Goede klantenservice met veel technische kennis. Iedere installateur heeft nu eenmaal zijn voorkeur.

MHI was te beroerd om zelfs maar te reageren op mail en toen ik belde werd de telefoon nog net niet neer gekwakt. Maar qua machines is MHI ook top.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 15-04-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:44:
[...]

Omdat Climasense goede contacten heeft met Daikin en goede ervaring heeft met voorraad van onderdelen, lees snelle levering. Ik zelf heb overigens reeds goede ervaring met Daikin Nederland toen ik nog in mijn orienterende fase zat. Goede klantenservice met veel technische kennis. Iedere installateur heeft nu eenmaal zijn voorkeur.

MHI was te beroerd om zelfs maar te reageren op mail en toen ik belde werd de telefoon nog net niet neer gekwakt. Maar qua machines is MHI ook top.
Dank. Voordeel van MHI is dat de 5,0 kW qua formaat amper afwijkt van de 3,5 kW. De binnen- en buitenunits van Daikin worden bij 5,0 kW echt fors groter. Ik kan het wel stouwen, maar subtiel is anders.

De 2019 MHI 5,0 kW kost bij Aircodruten 1230,= euro. De goedkoopste Daikin Sensira is bij Climasense 160,= euro duurder. Die meerprijs vind ik prima als ik daar een beter product voor krijg, van een bedrijf dat mij goed adviseert.

De MHI verwarmt iets beter bij lage temperaturen, de units zijn compacter en flink stiller zo te zien. Koelcapaciteit bij de MHI is 1,7 - 5,5 en bij de Daikin 1,7 - 6,0. Wordt nog lastig om de MHI links te laten liggen. En dan gaat het mij echt niet om die laatste 160,= euro, maar wel om de specificaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@DJD1972 Ik heb juist op basis van de specs (en ook looks van de units) voor Daikin gekozen. Maar ik heb MHI niet meer op de bril. En de app van Daikin is veeeel beter en die gebruik ik veelvuldig. Weet bijna al niet meer waar de afstandsbedieningen liggen. :+

NB: pak dan gewoon een 4,2. Zoveel doet die niet onder voor de 5. Scheelt 0,8 nominaal, 1 max. (Edit bij Perfera). Als je 24/7 draait ga je dat niet merken. Die is kleiner. En verwarmen bij lage temperaturen? Wanneer heb jij voor het laatst sneeuw of ijs gezien? 8)

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 15-04-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Ik lees hier vaak de twijfels tussen daikin en MHi. Als ik Google op Engelstalige forums dan lijkt daar vaker een discussie te gaan over daikin vs Panasonic. De Panasonic zijn vaak significant goedkoper. Qua specs weinig verschil voor zover ik het kan zien.

Ik ga daikin nemen voor de gemoedsrust, omdat hier op het forum veel mensen daar positieve ervaring mee hebben. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik zit nog een beetje in de ontwerpfase van onze toekomstige installatie. Het wordt een multisplit met 3 of 4 binnenunits voor de eerste verdieping. Minimaal drie voor de daar aanwezige slaapkamers, liever een vierde voor de werkkamer erbij. Het zijn vrij kleine ruimtes en zelfs met een factor 50 kom ik daar lang niet aan de 2KW benodigde capaciteit. Ik heb momenteel dus een Daikin 3MXM40N voor op het oog met FTXM20N binnendelen. Ik zou op zich wel naar een 4MXM68N willen, maar vraag me af of ik dat nog wel afgezekerd krijg. De groep waar de buitenunit op komt verzorgt verder alleen de verlichting op de 1e verdieping, dus qua belasting geen punt. Wel heb ik een wat oudere groepenkast met gewoon 16A (snel) smeltzekeringen. Kan ik daar ene 4MXM68N wel op kwijt of moet ik dan over op een C karakteristiek automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Edmin schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:53:
Ik zit nog een beetje in de ontwerpfase van onze toekomstige installatie. Het wordt een multisplit met 3 of 4 binnenunits voor de eerste verdieping. Minimaal drie voor de daar aanwezige slaapkamers, liever een vierde voor de werkkamer erbij. Het zijn vrij kleine ruimtes en zelfs met een factor 50 kom ik daar lang niet aan de 2KW benodigde capaciteit. Ik heb momenteel dus een Daikin 3MXM40N voor op het oog met FTXM20N binnendelen. Ik zou op zich wel naar een 4MXM68N willen, maar vraag me af of ik dat nog wel afgezekerd krijg. De groep waar de buitenunit op komt verzorgt verder alleen de verlichting op de 1e verdieping, dus qua belasting geen punt. Wel heb ik een wat oudere groepenkast met gewoon 16A (snel) smeltzekeringen. Kan ik daar ene 4MXM68N wel op kwijt of moet ik dan over op een C karakteristiek automaat?
Aanloopstroom van een 4mxm68 is 8.3A. En dat is ook echt de max die je ooit zal zien.

Dat lijkt mij voor een 16A smeltzekering zelfs nog wel te doen :+

De 68 is wel wat onzuiniger dan de 40

68: http://nl.intpre.daikineu...TXM20N2V1B&i4=FTXM20N2V1B

40: http://nl.intpre.daikineu...TXM20N2V1B&i3=FTXM20N2V1B

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 15-04-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Jef61 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:34:
@Appie Heijn Mijn ervaring is dat dit erg afhangt van het weer. Als het vochtig weer is (broeierig benauwd), dan kan dit zomaar een emmer (10 liter?) per dag zijn. Ik ving in het verleden dit water in een jerrycan op omdat het zacht water is (voor het aquarium).
Zou je zoiets zien lopen op een gevel? In de zomer zal het volgens mij instant verdampen op de zuid muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Notna schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:59:
[...]

Aanloopstroom van een 4mxm68 is 8.3A. En dat is ook echt de max die je ooit zal zien.

Dat lijkt mij voor een 16A smeltzekering zelfs nog wel te doen :+
Dat is 'maar' ongeveer 1900W? Damn...

Ik was sowieso van plan de installatie zelf te doen. Ik zie KeroCLima nu een paar keer voorbij komen en die prijzen zijn natuurlijk super aantrekkelijk. Haal ik het aansluitmateriaal hier in NL en dan betaal ik desnoods een STEK monteeur zijn dubbele tarief als hij de boel inbedsrijf stelt. Scheelt echt een slok op een borrel.
Tja, op de 40 kan je ook maar 3 units kwijt :P

[ Voor 20% gewijzigd door Edmin op 15-04-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Edmin schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:11:
[...]

Dat is 'maar' ongeveer 1900W? Damn...

Ik was sowieso van plan de installatie zelf te doen. Ik zie KeroCLima nu een paar keer voorbij komen en die prijzen zijn natuurlijk super aantrekkelijk. Haal ik het aansluitmateriaal hier in NL en dan betaal ik desnoods een STEK monteeur zijn dubbele tarief als hij de boel inbedsrijf stelt. Scheelt echt een slok op een borrel.

[...]

Tja, op de 40 kan je ook maar 3 units kwijt :P
Ja die afzekerwaarde van 30A op papier is :') Die units trekken echt niet zoveel, zelfs niet op vol vermogen.

En mbt 3 vs 4 units:
Punt is eerder dat je de overweging kan maken een 2 x 2 set-up te nemen ipv een 1 x 4 als je efficientere modellen wilt (SEER) ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 15-04-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Notna schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:16:
[...]

Ja die afzekerwaarde van 30A op papier is :') Die units trekken echt niet zoveel, zelfs niet op vol vermogen.

En mbt 3 vs 4 units:
Punt is eerder dat je de overweging kan maken een 2 x 2 set-up te nemen ipv een 1 x 4 als je efficientere modellen wilt (SEER) ;)
8)7 Die had ik niet gezien idd. Thx ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 16:32
-Muncky- schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:54:
Ik zit met een dilemma.. Ben aan het rekenen geslagen voor een multi-split setup voor in de woonkamer en overloop. De eerste binnenunit (FTXM35N) zal de overloop zal de 2 slaapkamers moeten koelen, en de andere binnenunit (FTXM50N) de woonkamer.

Opstelling: 1x Daikin 3MXM68N | 1x Daikin FTXM50N | 1xDaikin FTXM35N

Offerte 1)
- Landelijk installateur
- Daikin aanschaf: EUR 3085,-
- Materiaal/arbeid: EUR 1300,-
- Materiaal/arbeid (dakdoorvoer) loodgieter: EUR 250,-
- Reiskosten EUR 145 + EUR 165 (loodgieter)
Totaal: EUR 4945,-

Offerte 2)
- Installateur zelf zoeken
- Daikin aanschaf: EUR 2190,- (Keroclima.pt / excl. verzendkosten)
Totaal: EUR 2190,- (zonder verzendkosten)

[Afbeelding][Afbeelding]
Iemand nog op/aanmerkingen op deze offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGoogle
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-01-2023
Beste Tweakers,

Ik kan wel wat advies en inzicht gebruiken van jullie gebruiken voor de aanschaf van een airco in onze woning. Inmmiddels heb ik 1 offerte ontvangen en die wil ik alvast met jullie delen maar eerst even een weergave van de situatie:

Woning:
Hoekwoning met 3 woonlagen met de woonkamer met openslaande deuren, slaapkamer met grote raampartij en studeerkamer met grote raampartij op het noordwesten, overige kamers zijn gelegen op zuidoosten en de woning heeft een kopgevel op het westen zonder ramen. Woning is voorzien van plat dak.

T.b.v. eventueel (bij)verwarmen: de woning is voorzien van vloerverwarming in de woonkamer en convectoren in overige ruimten

Inhoud kamers:
Woonkamer 120m3
Slaapkamer 50m3
Studeerkamer 50m3

Units voor binnen:
Single split wandmodel met inverter

Woonkamer -> Mitsubishi Heavy Industries type SRK35ZS-W
Slaapkamer -> Mitsubishi Heavy Industries type SRK25ZS-W
Studeerkamer -> Mitsubishi Heavy Industries type SRK25ZS-W

Units voor buiten:
Woonkamer -> Mitsubishi Heavy Industries type SRK35ZS-W
Slaapkamer -> Mitsubishi Heavy Industries type SRK25ZS-W
Studeerkamer -> Mitsubishi Heavy Industries type SRK25ZS-W

Installatie:
* Levering, montage en in bedrijf stellen
* Werkzaamheden conform F-Gassen wetgeving
* Buitenunits geplaatst op opstelbalken met trillingdempers
* Sparingen maken in wanden (geen beton)
* Buitenunits plaatsen op uitbouw/dak
* Wegwerken zichtbare leidingen in witte goot
* Condens via goot / afvoer dak

Prijs
De complete installatie zoals hierboven beschreven inclusief 3x WIFI modules komt neer op EUR 5900,- (incl. BTW) installatie kan snel geplaatst worden.

NB.
We hebben via bekenden al wat ervaringen gehoord over deze leverancier en deze waren zeer positief. Helaas geen info kunnen vinden omtrent STEK certificering en/of lidmaatschap bij Techniek Nederland / NVKL (alleen F-Gassen).

Vragen:
* Wat vinden jullie van de installatie qua apparatuur en capaciteit?
* Wat vinden jullie van de totaalprijs?
* Hoe staan julie tegenover een installateur die mogelijk alleen F-Gassen erkend is maar verder niet is aangesloten bij een club als Techniek Nederland of NVKL ondanks goede ervaringen van bekenden?
* Hebben jullie verder nog suggesties of opmerkingen?

Bij voorbaat dank

MrGoogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05 18:49
Appie Heijn schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:05:
[...]
Zou je zoiets zien lopen op een gevel? In de zomer zal het volgens mij instant verdampen op de zuid muur.
Het zijn in ieder geval geen liters per uur, het is meer een flink druppende kraan bij benauwd weer. Of je dit zo over de buitengevel kunt laten lopen durf ik niet echt een uitspraak over te doen, voor mijn gevoel wel maar ik ben niet deskundig. Heb je geen regenpijp in de buurt waar je het slangetje naar toe kunt brengen? Dat hebben ze bij mijn beneden unit mooi opgelost, gaatje in de regenpijp waar het slangetje in verdwijnt, bijna niets van te zien.

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Pagina: 1 ... 41 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"