Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.361.849 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 15:16
bazzer schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:35:
Ben op zoek naar een mobiele airco voor in mijn slaapkamer. De ruimte is ongeveer 30m3.

Budget is 250-350 euro.

Wat zijn een beetje de goede merken voor dat budget?
Ik ben zelf al aan het zoeken geweest op internet maar kom veel verschillende merken tegen.
Ken verder ook niemand in mijn buurt met een mobiele airco dus ik ben nieuw op dit vlak.

Alvast bedankt!
Voordat iedereen begint te schreeuwen dat een mobiele airco niets doet. Let op een paar zaken:
- Een mobiele airco maakt vrij veel lawaai en koelt minder dan een split airco.
- Probeer de slang naar buiten zo kort mogelijk te houden. Deze is erg warm en die warmte wil je natuurlijk niet direct terug de slaapkamer in hebben.
- Kijk of je een airco kan vinden met zowel een aanvoer als afvoerslang voor de warmtewisselaar. Op die manier zuigt te de airco niet warme lucht uit omliggende ruimtes naar binnen.

Zelf heb ik een tijdje terug op marktplaats een mobiele split airco kunnen kopen. Dit is een airco met buiten de verdamper. Op die manier heb je een kleine slang naar buiten en geen lucht dit naar buiten moet door een grote opening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 02:00
joostdejonge123 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:17:
Beste allemaal,

Ter info, voor wie het wil weten.

Afgelopen week is mijn bestelling uit Frankrijk (Climaled) gekomen, bestaande uit de volgende onderdelen:
1 x Panasonic CU-3Z68TBE
2 x Panasonic CS-Z25UFEAW
1 x Panasonic CS-Z35UFEAW
50meter x leidingwerk + kabel
voeten voor op het dak
3 x Wifi module CZ-TACG1
Totaalpijs hiervoor, inclusief verzending, €3.420,- ex btw.
Climaled heeft mij van prima advies voorzien, en alles keurig geleverd.

Uiteindelijk blijkt alles via Portugal geleverd te worden. Bij Keroclima.pt blijkt het allemaal nog veel voordeliger te zijn.

Inmiddels alles zelf geïnstalleerd, dat valt allemaal erg mee, volgende week wordt alles in bedrijf genomen door een installatiebedrijf
als die dingen die jij hier boven genoemd hebt zijn gewoon de helft goedkoper op die site in portugal. Levert die ook naar nederland? ik heb die vraag aan hun gesteld per mail. Je bent een dief van je eigen portomonee als je in nederland het dubbele er voor neerlegd. Het enige is misschien de garantie etc
Hoe groot zijn de kamers die je daarmee gaat koelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joostdejonge123
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:34
Ik heb eea in Frankrijk gekocht, maar het werd rechtstreeks geleverd uit Portugal, ik heb geen idee of Climaled daar ook een vestiging heeft (het plakband waarmee eea dichtzat had Climaled logo) ... toen ben ik even gaan zoeken in Portugal, en daar was het dus nog veel goedkoper dan in Frankrijk...

Het zijn drie kamers van elk ca. 25m2 (één unit is zwaarder omdat de kleinere niet meer leverbaar was), schuindak op zolder. Diverse installateurs hebben deze grootte van airco aangeraden...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23
Vandaag plaatsing gehad van de Daikin Comfora FTXP50M / RXP50M 5,0kW en 25kW van Daikin. Foto's ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nV1FfstNCNQ50aymFQVeonZrzuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKAB1quPE6SNEV5OdsaFner6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5aB8LBo-ooRxLulykOKNlbCocg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L65lwiPEEAWVV5l27hJByLiI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zn-zHMGdqtVANSmGYJDX9MDosA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pw73zQiA7eT3v9XKtuzhJIuR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHL15HSc7L_6TrfEVMjTrZXzN80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Wknpy21bpvaryzbvLVRu71w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQLE4Qol37uLzpteJjuJE0Y5-sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sk8ljLXj5aotSY40AnNkDADv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQvQt-bAk3zx3XZ9O7X5ysia-G4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiVQqjEQaE6VWnJzFlzjnaDg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qkl4OISOdieZ_NmufXuS_ntDP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKP6NXpsFQVYee5nsrBPTEKE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lj1N0U-m_eutBCWmn9L0zT30tgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71F7npi9uLfNbkORKiZjef6e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
joostdejonge123 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:04:
Ik heb eea in Frankrijk gekocht, maar het werd rechtstreeks geleverd uit Portugal, ik heb geen idee of Climaled daar ook een vestiging heeft (het plakband waarmee eea dichtzat had Climaled logo) ... toen ben ik even gaan zoeken in Portugal, en daar was het dus nog veel goedkoper dan in Frankrijk...

Het zijn drie kamers van elk ca. 25m2 (één unit is zwaarder omdat de kleinere niet meer leverbaar was), schuindak op zolder. Diverse installateurs hebben deze grootte van airco aangeraden...
bedankt voor je info!
wat een schofterige praktijken hier in nederland. Dat is echt een goudmijn zeg als je alles uit portugal haalt. A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

harrybeuker schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:44:
[...]

bedankt voor je info!
wat een schofterige praktijken hier in nederland.
Tuurlijk schofterig. 8)7 Volgens mij verdien jij ook tig keer meer dan een soortgelijke werknemer in Portugal. Is echt appels met peren vergelijken en denk dat er ook vele malen meer airco's in Zuid Europa worden verkocht dan hier. Heel andere markt. Wel een beetje realistisch blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrybeuker
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:17:
[...]

Tuurlijk schofterig. 8)7 Volgens mij verdien jij ook tig keer meer dan een soortgelijke werknemer in Portugal. Is echt appels met peren vergelijken en denk dat er ook vele malen meer airco's in Zuid Europa worden verkocht dan hier. Heel andere markt. Wel een beetje realistisch blijven.
Ok baas! Duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Stancke schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:50:
Nav. mijn post 2 maand geleden, vandaag officieel in de "airconditioning club" :)

Tevreden van de installatiefirma, afgewerkt zoals wij het gevraagd hadden. De app van Hisense werkt langs geen kanten (Google translate handleiding, heel onduidelijk en werkt ook niet) maar ik reken er nog op dat dit binnenkort opgelost zal zijn. De mail is reeds verstuurd daarvoor.
Over de werking kan ik ook nog niet veel vertellen maar werkt zoals het hoort zeker...?

De bakjes die naast de units hangen, dienen nog wit geverfd te worden uiteraard :+

Onze installatie

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat mij ook opviel: die leidingen liggen na een regenbui volgens mij in het water dat het op het dak blijft staan. Dat lijkt me ook niet wenselijk. Regenbui zelf is geen probleem, maar langere tijd in water liggen is volgens mij een ander verhaal. Misschien even steentjes neer leggen en de leiding dus op 5 cm hoogte over het dak laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 05:56

BCGraaf

BC

BastaRhymez schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:52:
Hier ook aan het oriënteren op een airco. Afgelopen week is de eerste partij langs geweest, komende week nog een (en hopelijk 2) partij(en) die langs komen.

Het eerste voorstel dat ik heb gekregen is als volgt:
Multi split buiten unit (8,5 kw koelvermogen en 9,4 kw warmtevermogen)
3x multi split binnen unit (2,1 kw koel en 2,3 kw warm)
1x multi split binnen unit (2,5 kw koel en 3,2 kw warm)
1x multi split binnen unit (4,2 kw koel en 5,4 kw warm)
Alles van LG, binnen units zijn van dual inverters.

Kostenplaatje (incl. montage en alle bijkomende kosten van gaten boren, beugels, koelleidingen, etc.) is € 10.500,-

Tevens 10 jaar garantie op onderdelen en 3 jaar gratis service.
Kom je dan nog wel weg met de elektrische voeding naar het buitendeel? Vaak zijn de units 230V.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
BCGraaf schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:14:
[...]

Kom je dan nog wel weg met de elektrische voeding naar het buitendeel? Vaak zijn de units 230V.
Wat heeft het voltage er exact mee te maken :P ? Ja OK, V x A = W, maar wat belangrijker is, is het totaal opgenomen vermogen van de buitenunits. Zonder de exacte units te weten en dus ook niet de juiste specs; het zal best op een 16A groep kunnen denk ik zo, maximaal 2. (Ik zit met een 2 x buiten en 4 x binnen unit met resp. een 4 kW en een 5 kW buiten model amper op de 8 A (vol vermogen)). 3 Fasen zal echter niet direct nodig zijn, maar dat is afhankelijk van de rest van het huis. Als het een full-electric huis gaat zijn zal het geen overbodige luxe zijn om voor 3 fasen te gaan (als dat er al niet is) :+

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 10-04-2020 11:17 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 05:56

BCGraaf

BC

Notna schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:22:
[...]

Wat heeft het voltage er exact mee te maken :P ? Ja OK, V x W = A, maar wat belangrijker is, is het totaal opgenomen vermogen van de buitenunits. Zonder de exacte units te weten en dus ook niet de juiste specs; het zal best op een 16A groep kunnen denk ik zo, maximaal 2. (Ik zit met een 2 x buiten en 4 x binnen unit met resp. een 4 kW en een 5 kW buiten model amper op de 8 A (vol vermogen)). 3 Fasen zal echter niet direct nodig zijn, maar dat is afhankelijk van de rest van het huis. Als het een full-electric huis gaat zijn zal het geen overbodige luxe zijn om voor 3 fasen te gaan (als dat er al niet is) :+
Heb zelf onderlaatst naar een 5MXM90 gekeken. Hier schrijft DAIKIN voor 25A afzekeren. Als er dan een 3 fase aansluiting in huis is wat 3x 25 afgezekerd is. Dan kan je beter een 3 fase buitendeel hebben. Maar deze zijn er in het geval van DAIKIN niet. Ben zelf nu aan het kijken maar 2 kleinere buitendelen. Deze zijn wel gewoon 16a afzekeren.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

BCGraaf schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:46:
[...]

Heb zelf onderlaatst naar een 5MXM90 gekeken. Hier schrijft DAIKIN voor 25A afzekeren. Als er dan een 3 fase aansluiting in huis is wat 3x 25 afgezekerd is. Dan kan je beter een 3 fase buitendeel hebben. Maar deze zijn er in het geval van DAIKIN niet. Ben zelf nu aan het kijken maar 2 kleinere buitendelen. Deze zijn wel gewoon 16a afzekeren.
en dat 25A afzekeren is dus 'onzin' kijk maar eens in de tabellen waarin het max opgenomen vermogen te vinden is , dat ligt veel lager.

deze discussie is hier ook al vaak voorbij gekomen. Ik kreeg destijds het advies om mijn 68M op 30A af te zekeren (staat ook op type plaatje) in de praktijk komt hij een keer tot 12 A max op verwarmen zonder eco modus. Koelen vraagt nog veel minder stroom

hou er rekening mee dat de 90M en kleine slaapkamer units wellicht niet de meest fijne combinatie is. genoeg over terug te lezen van 68M gebruikers in de diverse topics

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 10-04-2020 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
BCGraaf schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:46:
[...]

Zoals @Ray hierboven al aangeeft; kijk naar het maximaal opgenomen vermogen in W, doe deel dat x door 240V en je weet wat je écht moet gebruiken ;) Daikin maakt het je helemaal makkelijk door de uiterste waarde al te geven (aanloopstroom)

25A, zelfs voor een 90 (holy shit 8)7 ) buitenunit is absurd en zeker niet nodig.

Zelfs in die tabel geven ze aan dat het maximale aanloopstroom 11.8 A is (~2800 W). Waarom zou je dan in godesnaam met 30A gaan afzekeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Notna schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:15:
[...]

Zoals @Ray hierboven al aangeeft; kijk naar het maximaal opgenomen vermogen in W, doe dat x 240V en je weet wat je écht moet gebruiken ;) Daikin maakt het je helemaal makkelijk door de uiterste waarde al te geven (aanloopstroom)
.... deel dat door 240 volt...... :P

maar het is inderdaad die 11,8 A en ook een B automaat kan dat prima aan gezien de startvertraging. ook hier diverse keren voorbij gekomen

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 10-04-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynobyte
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-08-2023
Hi ik ben inmiddels een week verder in mijn verdieping in de wondere wereld van de airco's

Wij zoeken voor ons huis een airco in de slaapkamer van 16m2 / 43m3 . De slaapkamer is goed geisoleerd en HR++ glas, ligt wel op het zuidwesten met een plat dak dus de temperaturen zomers lopen hoog op.

Ik heb nu de volgende 2 vragen:

Ik slaap graag in een zeer stille slaapkamer. Volgens de berekeningen volstaat 2.0kW koelvermogen. Is het zo dat met het kiezen van een hoger koelvermogen (2.5kW bijvoorbeeld) hij op een stiller standje beter koelt?

Stel ik wil op erg warme dagen de airco in de slaapkamer enigzins gebruiken om het huis ook wat te koelen. Kan ik dan de deur open zetten en een staande ventilator op de deur richten zodat de koude lucht het huis in geblazen wordt? Voldoet 2.0kW in dat geval nog?

Hoop dat jullie mij wat inzichten kunnen verschaffen!

Airco die ik op het oog heb; https://www.comfortklimaa...-zs-w-airconditioner.html

Dino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
BCGraaf schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:14:
[...]

Volgens de verkoper zou dit "gewoon" moeten kunnen. Eventueel heb ik nog een loze leiding naar de meterkast beschikbaar om een nieuwe groep aan te leggen, maar dat was volgens hem niet nodig...

Overigens zijn er inmiddels nog drie leveranciers geweest. Die kwamen ook met andere adviezen, dus heb ook weer wat stof tot nadenken gekregen :)

Leverancier 2 is met het voorstel gekomen om meerdere buitenunits te plaatsen, in plaats van één buitenunit met 5 aansluitingen). Rede: Goedkoper.
Zijn advies was om voor de zolder een duo split te plaatsen voor de twee kamers daar en een duo/trio split voor de twee slaapkamers (en woonkamer) voor de verdiepingen eronder. Hier werd (in tegenstelling tot leverancier 1) aangeraden om de koelleiding wel binnendoor (via onze slaapkamer) aan te leggen en niet over het dak.

Tevens kwam hij met de (terechte) vraag of de woonkamer echt nodig zou zijn. Wij hebben in de zomer redelijk veel onze deuren open staan (kinderen die steeds naar binnen en buiten rennen). Airco aan heeft dan dus weinig / geen zin. Als we een airco in de woonkamer zouden willen, zou dat ongeveer € 1.800 euro kosten. Vraag is dus of we voor koelere avonden € 1.800 euro willen neerleggen. Daarnaast hebben de units op de slaapkamers "overcapaciteit" (kleinere modellen zijn er niet), waardoor hij vermoed dat als de deuren open staan er voldoende koude aanvoer naar beneden "valt".

De prijzen van leverancier 2 zijn:
Daikin multi split buitenunit (type: 2MXM40N) voor op zolder, aangesloten op 2x een Perfera FTXM20 voor € 4.100 (incl. montage en afwerking)

Daikin mulit split buitenunit (type: 2MXM40N) voor de 1e verdieping, aangesloten op 2x Perfera FTXM20) voor € 4.300 (incl. montage en afwerking). Deze prijs is 200 euro hoger i.v.m. de 5m lange leiding die door onze slaapkamer heen moet
OF
Daiking multi split buitenunit (type: 3MXM68N) voor 1e verdieping, aangesloten op 2x Perfera FTXM20) + woonkamer aangesloten op Perfera FTXM35) voor € 6.100.

Qua prijs dus redelijk in lijn met de eerste leverancier. Verschil is dan wel LG versus Daikin.

Leverancier 3 wilde het ook weer anders aanpakken.
Die heeft voorgesteld om 2 mono units (Mitsubishi SRK-20) op zolder te plaatsen (qua kosten goedkoper dan een duo split unit, maar die gaat ie nog wel even doorrekenen op mijn verzoek) en 2 mono units ((Mitsubishi SRK-20 en SRK-25) )op de eerste verdieping te plaatsen (voor 1 slaapkamer en de woonkamer, waarbij ook de duo split nog wordt doorgerekend). Advies was om de andere slaapkamer (op de 1e verdieping) niet te doen, omdat die waarschijnlijk wel voldoende afkoelt door de overcapaciteit bij de andere kamers.
De woonkamer was onze keuze, wordt wel aangeboden maar hij vermoed dat het niet een meerwaarde heeft.
Deze leverancier stelde Mitsubishi voor, maar moet de offerte nog uitwerken.

Leverancier 4 had bijna hetzelfde verhaal als leverancier 3, maar stelde dan wel duo split units voor (in plaats van mono splits). Ook de kamer op de 1e verdieping leek hem een "overkill, net als de woonkamer.
Wel wordt alles netjes uitgewerkt, zodat ik kan gaan vergelijken.
Ook deze leverancier stelde Mitsubishi voor.

Zaken waar ik nu dus goed over moet gaan nadenken:
  • Is de woonkamer perse nodig om te doen? Leverancier 3 en 4 geven aan, dat als de andere airco's aan staan er voldoende koude lucht naar beneden komt (alle kamers blazen richting trapgat). Eventueel overwegen om volgend jaar een mono split specifiek voor de woonkamer alsnog aan te schaffen.
  • Is een eventueel prijsverschil tussen een multi split (voor 5 units) het waard tegenover meerdere losse (duo en/of mono) split units? Voor een paar honderd euro heb ik liever 1 buiten unit, maar loopt het op een paar honderd of duizend euro, tja.... Ik kan het geld maar 1x uitgeven
  • Moeten we de 2e slaapkamer op de 1e verdieping wel of niet voorzien (kamer ligt op het noordoosten) van airco. Deze kamer koelt vermoedelijk wel mee als de deuren open staan van de andere kamers met airco. Na een jaar eventueel alsnog een mono split unit extra laten plaatsen (gaten in de buitenmuur zijn er dan toch al, dus de koelleidingen zouden door hetzelfde gat kunnen gaan)

[ Voor 0% gewijzigd door BastaRhymez op 10-04-2020 11:46 . Reden: types bij leverancier 3 en 4 toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 12:41
Wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen een een standaard Mitsubishi en een Mitsubishi Heavy industries?

is de ruim 2 x zoveel :P meerprijs waard om te doen?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
Hallo allen,

Ik heb zojuist een mobiele airco aangeschaft, om precies te zijn deze: AEG AXP26U338CW

Het huis waar ik in woon wordt over een paar jaar gesloopt, vandaar geen vast unit.
Nu gaat het me voornamelijk om 2 kamers op de bovenverdieping.

Nu was mijn idee eerst de slang gewoon uit het raam te hangen met een afdichtingskit, maar dan verlies je nog een hoop verkoeling (en kan mijn jaloezie niet naar beneden en zit ik in de zomer in de zon te werken).

Dus plan B was een gat in de (buiten)muur maken, deze hoeft toch niet dichtgemaakt te worden als ik vertrek. Maar dit lijkt me een hoop gedoe (werk/gereedschap/rommel).

Nu zou ik als plan C het volgende willen voorstellen:

In de overloop zit een klein plankje dat naar de vliering(?) leidt, hier ben ik nog nooit naar binnen geweest (denk dat ik er niet eens in zou passen) maar hier zit de isolatie en het (punt)dak boven.

Soms als het stormt hoor ik hier een hoop gewaai doorheen dus neem aan dit goed ventileert.

Het zou ideaal zijn om de afvoer hierop aan te sluiten, dan kan ik de airco rollen/draaien naar de kamer waar de koeling nodig is op dat moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nl3kaagK8pWHP1w9KaoZj59Zfsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgSnFapO3s4rruv4m2ytFReH.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een goed/veilig plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Ziet er netjes uit! Kleur van de kabelgoten valt netjes weg tegen de kleur van de muur.

Is zo'n werkschakelaar verplicht? Ik zie ze hier vaker voorbij komen maar geen één leverancier/installateur heeft het er bij mij over gehad. Gewoon een vrij stopcontact gebruiken aan de binnenzijde van de woning.
BastaRhymez schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:43:
[...]
Tevens kwam hij met de (terechte) vraag of de woonkamer echt nodig zou zijn.
Die opmerking/vraag/twijfel is mij ook meerdere malen gesteld door enkele leveranciers. Allen wilde met alle liefde verkopen en aansluiten maar iedereen adviseerde toch even de zomer af te wachten met alleen airco op de slaapkamer. Zeker omdat het hier alleen om koelen gaat. Verwarmen kan ik niet meenemen in het totaalplaatje omdat ik zo weinig gas verbruik dat de airco daarvoor gebruiken geen verschil gaat maken.
Volgens mij ga je dan (aanzienlijk) over de aangeraden maximale lengte van de afvoerslang heen, zie de handleiding. Buiten het feit dat deze slang het liefst zo recht mogelijk gelegd moet worden (of met wat afschot) ga je ook nog eens helemaal verticaal omhoog. Ik zou het niet doen.

[ Voor 90% gewijzigd door FeaR op 10-04-2020 13:40 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Daikirai schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:54:
Hallo allen,

Ik heb zojuist een mobiele airco aangeschaft, om precies te zijn deze: AEG AXP26U338CW

Het huis waar ik in woon wordt over een paar jaar gesloopt, vandaar geen vast unit.
Nu gaat het me voornamelijk om 2 kamers op de bovenverdieping.

Nu was mijn idee eerst de slang gewoon uit het raam te hangen met een afdichtingskit, maar dan verlies je nog een hoop verkoeling (en kan mijn jaloezie niet naar beneden en zit ik in de zomer in de zon te werken).

Dus plan B was een gat in de (buiten)muur maken, deze hoeft toch niet dichtgemaakt te worden als ik vertrek. Maar dit lijkt me een hoop gedoe (werk/gereedschap/rommel).

Nu zou ik als plan C het volgende willen voorstellen:

In de overloop zit een klein plankje dat naar de vliering(?) leidt, hier ben ik nog nooit naar binnen geweest (denk dat ik er niet eens in zou passen) maar hier zit de isolatie en het (punt)dak boven.

Soms als het stormt hoor ik hier een hoop gewaai doorheen dus neem aan dit goed ventileert.

Het zou ideaal zijn om de afvoer hierop aan te sluiten, dan kan ik de airco rollen/draaien naar de kamer waar de koeling nodig is op dat moment.

[Afbeelding]

als het huis toch gesloopt wordt, doe het dan tokkie style: gat in de muur en dan de ruimte om de slang dichtpurren. Bakstenen muren kan je er gewoon uittikken (eerst even de voegen eruit boren, dan de stenen eruit meppen)

zoals @FeaR al aangeeft is recht omhoog niet een strak plan. Zeker niet met zo een afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
FeaR schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:31:
[...]

Ziet er netjes uit! Kleur van de kabelgoten valt netjes weg tegen de kleur van de muur.

Is zo'n werkschakelaar verplicht? Ik zie ze hier vaker voorbij komen maar geen één leverancier/installateur heeft het er bij mij over gehad. Gewoon een vrij stopcontact gebruiken aan de binnenzijde van de woning.
Hij zei dat deze nodig was i.v.m. het onderhoud dat wordt gedaan door de leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

wvkreg schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:37:
[...]
Hij zei dat deze nodig was i.v.m. het onderhoud dat wordt gedaan door de leverancier.
Ik zie ze vaker voorbij komen. Onderhoud hier zou gewoon stekker uit het stopcontact halen zijn. Die zit letterlijk een meter verderop in de kamer zelf. Mogelijk dat het dan niet nodig is? Mijn ouders hebben er ook geen op hun airco. Al is die wel zeker tien jaar geleden aangesloten en met mogelijk dus andere regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
FeaR schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:41:
[...]

Ik zie ze vaker voorbij komen. Onderhoud hier zou gewoon stekker uit het stopcontact halen zijn. Die zit letterlijk een meter verderop in de kamer zelf. Mogelijk dat het dan niet nodig is? Mijn ouders hebben er ook geen op hun airco. Al is die wel zeker tien jaar geleden aangesloten en met mogelijk dus andere regelgeving.
Stopcontact is er dan ook niet. Zoals je ziet (als je inzoomt) is de electra nog niet aangesloten (electrien met het big bad C word virus) en zit er geen stopcontact, maar twee aansluitpunten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
BastaRhymez schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:43:
[...]

• Is de woonkamer perse nodig om te doen? Leverancier 3 en 4 geven aan, dat als de andere airco's aan staan er voldoende koude lucht naar beneden komt (alle kamers blazen richting trapgat). Eventueel overwegen om volgend jaar een mono split specifiek voor de woonkamer alsnog aan te schaffen.
Wij zijn ooit begonnen met het idee om alleen onze slaapkamer te voorzien van een airco. Gaande weg toch besloten "all-in" te gaan met een multisplit met 3 binnendelen. Twee slaapkamers en een in de woonkamer. Die laatste was zeker niet gepland maar de meerprijs was zodanig acceptabel om het maar meteen te doen. Achteraf bijplaatsen was zeker mogelijk geweest maar per saldo duurder en misschien doe je dat dan weer minder snel.

Wij hebben ook jonge kinderen die naar binnen en naar buiten gaan, maar ze weten dat wanneer het warm is (en de airco rustig staat te pruttelen) de deuren altijd achter hun kont dicht moet. Dat moet je paar keer herhalen en dan zit het er wel ingebakken.

Ik moet zeggen dat we erg blij zijn met een unit in de woonkamer want met de extreem warme dagen/weken in juli/augustus/september is dit toch wel erg prettig moet ik zeggen. Daarnaast zorgt de airco ervoor dat de luchtvochtigheid snel naar beneden gaat wat juist in Nederland in deze periode voor "plakavonden" zorgt. Nu nergens meer last van ... HEERLIJK.

Dus mijn advies zo zou, doen! En ja er zal vast koelere lucht van boven naar beneden komen maar dat gaat nooit het effect krijgen van dedicated airco op de begane grond.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:35

Creesch

bla bla!

Iemand hier ervaring met de Trotec PAC 3550 pro? We hebben een huur appartement met de woonkamer op grofweg het zuiden waardoor de zon er de hele dag op staat. Een split unit is helaas geen optie waardoor ik uitkwam op dit model met een aardige capaciteit en twee slangen waardoor ik de hoop heb dat deze het ook kan bolwerken op de extremere dagen.

Er is alleen helaas beperkt informatie over te vinden. Een zestal reviews op bol.com die redelijk positief zijn en in dit topic mensen die een paar jaar geleden overwogen dit model aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 18:14

mvz

muziek verslaafde

Daikirai schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:54:
Hallo allen,

Ik vent m'n mobiele AC ook gewoon recht naar zolder, werkt tot nu toe perfect.. zolder is lek genoeg om het verder kwijt te raken, en kamertje wordt prima koud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfU3oeSIzJFvYwRmCCMaaHgOwFI=/f/image/4e0lYdY2TDTb8w2l2U7vaAlC.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door mvz op 10-04-2020 15:31 ]

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Werkschakelaar is netjes, maar niet noodzakelijk. Bij mij is er ook gewoon vanuit 2 stopcontacten (2 aparte groepen voor 2 buitenunits) een snoer naar buiten naast de leidingen in de goot getrokken. Onderhoud, stekker eruit en gaan. Geen probleem.

Aparte groepen aanleggen is ook onzin zolang je maar binnen de marges blijft. Aarding altijd! Hebben ze bij mij een grondpen voor geslagen want mijn jaren 70 heeft niet overal geaarde stopcontacten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
[...]

Ik heb hier ook gewoon, tot nu toe, steeds met buitenstekkers gewerkt en niet met een werkschakelaar. Zeker omdat de stopcontacten op hun eigen groep zitten voor de airco. Installateur deed er niet moeilijk over.

Het is in die zin wel veiliger (en netter? ) om het in een werkschakelaar te doen omdat deze echt (spat)waterdicht is, waarbij buiten stopcontacten dat minder zijn. Ze kosten ook geen drol (13 tot 25 euro) overigens als je het zelf koopt en aansluit. (Electramat bijv.)

Ik ga hier wel het stopcontact vervangen met een schakelaar, omdat het op een punt zit waar best wel wat weer en wind tegenaan komt en ik dat dus wat veiliger vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Notna Stopcontact zit bij mij gewoon binnen. Gaatje door de muur en klaar.

Ga van nu toch maar al koelen met de airco's en ramen blijven dicht. Wordt stront benauwd van de hooikoorts. K.. berkenbomen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2020 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:37:
Idem. Zo te lezen dus geen enkel probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
mvz schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:26:
[...]

Ik vent m'n mobiele AC ook gewoon recht naar zolder, werkt tot nu toe perfect.. zolder is lek genoeg om het verder kwijt te raken, en kamertje wordt prima koud.

[Afbeelding]
Hmm interessant.. Ik zie inderdaad op meerdere plekken vermeld dat de afvoerslang zo horizontaal mogelijk moet zijn en zeker niet verticaal mag zijn zoals jij hebt.

Wat zijn hier de gevaren van, vocht dat terugloopt in het apparaat lijkt me?
Met als potentieel gevolg kortsluiting/defect apparaat?

Hoe lang is die buis van jou ongeveer? Ik zou de unit eventueel verhoogd kunnen opstellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

Daikirai schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:16:
[...]

Hmm interessant.. Ik zie inderdaad op meerdere plekken vermeld dat de afvoerslang zo horizontaal mogelijk moet zijn en zeker niet verticaal mag zijn zoals jij hebt.

Wat zijn hier de gevaren van, vocht dat terugloopt in het apparaat lijkt me?
Met als potentieel gevolg kortsluiting/defect apparaat?

Hoe lang is die buis van jou ongeveer? Ik zou de unit eventueel verhoogd kunnen opstellen..
De slang is bij mij kurkdroog.. vocht wordt bij dit model opgeslagen in een reservoir die ik af en toe moet legen. ook zolder heb ik af en toe gechecked na een halve dag draaien, en ook daar niks van vocht of condens te bekennen.
deze slang zal 2,5 meter zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:26
mvz schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:22:
[...]

De slang is bij mij kurkdroog.. vocht wordt bij dit model opgeslagen in een reservoir die ik af en toe moet legen. ook zolder heb ik af en toe gechecked na een halve dag draaien, en ook daar niks van vocht of condens te bekennen.
Als de airco koelt komt er warme lucht uit de slang, vocht zit aan de koude kant.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

wizzopa schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:35:
[...]

Als de airco koelt komt er warme lucht uit de slang, vocht zit aan de koude kant.
klopt, wat bedoel je hiermee? :) - was hiervan op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 17:28
Dynobyte schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:29:
Hi ik ben inmiddels een week verder in mijn verdieping in de wondere wereld van de airco's

Wij zoeken voor ons huis een airco in de slaapkamer van 16m2 / 43m3 . De slaapkamer is goed geisoleerd en HR++ glas, ligt wel op het zuidwesten met een plat dak dus de temperaturen zomers lopen hoog op.

Ik heb nu de volgende 2 vragen:

Ik slaap graag in een zeer stille slaapkamer. Volgens de berekeningen volstaat 2.0kW koelvermogen. Is het zo dat met het kiezen van een hoger koelvermogen (2.5kW bijvoorbeeld) hij op een stiller standje beter koelt?

Stel ik wil op erg warme dagen de airco in de slaapkamer enigzins gebruiken om het huis ook wat te koelen. Kan ik dan de deur open zetten en een staande ventilator op de deur richten zodat de koude lucht het huis in geblazen wordt? Voldoet 2.0kW in dat geval nog?

Hoop dat jullie mij wat inzichten kunnen verschaffen!

Airco die ik op het oog heb; https://www.comfortklimaa...-zs-w-airconditioner.html

Dino
Ik heb eigenlijk soort van dezelfde vraag, en nog geen antwoord hier kunnen vinden, daarnaast heb ik uitdaging dat mijn platte dak vol ligt met zonnepanelen, dus een plekje voor de buitenunit is wat moeilijker te vinden :P. Ik ben benieuwd of er nog iemand de vraag van Dynobyte kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 18:39
Dat ophokken is fantastisch tegen die K.. berkenpollen. Icm desloratadine, Avamys spray en toch maar de flash streamer aan nergens last van. Die streamer maakt wcht verschil. Niezen gaat over en statische electriciteit wordt er niet meer van.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:37:

Ga van nu toch maar al koelen met de airco's en ramen blijven dicht. Wordt stront benauwd van de hooikoorts. K.. berkenbomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

KiefDelicious schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:21:
[...]

Ik heb eigenlijk soort van dezelfde vraag, en nog geen antwoord hier kunnen vinden, daarnaast heb ik uitdaging dat mijn platte dak vol ligt met zonnepanelen, dus een plekje voor de buitenunit is wat moeilijker te vinden :P. Ik ben benieuwd of er nog iemand de vraag van Dynobyte kan beantwoorden.
Nog geen antwoord kunnen vinden? Ik zie hier wel erg veel vragen keer op keer terugkomen en zou beginnen met eerst eens dit topic te lezen en verder specs van units te bestuderen. Heeft mij 1,5 jaar gekost om tot een goede keuze te komen, inclusief de zwam verhalen van veel installateurs. 8)

Vooruit dan.....Het heeft geen enkele zin om een 2 ipv 2,5 te hangen om zo aangrenzende ruimtes te koelen. De unit regelt op zijn eigen omgeving en zodra koud (of warm) moduleert hij terug. Dat je de aangrenzende ruimte iets mee kan koelen klopt wel maar nooit zo optimaal als de referentieruimte. Het is nu op mijn slaapkamer 20 graden en de hal is 20,7 graden. Wbt geluid als je kijkt naar koelen met Daikin maakt een 2 en 2,5 geen bal uit. De 3,5 maakt zelfs een fractie meer geluid (maar nogmaals, zie specs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Laatst online: 09-09 00:12
ff stomme vraag. Wat is het verschil tussen de Daikin FTXM25M en de FTXM25N (behalve de laatste letter ;-) )
Ik heb een paar maanden terug besloten dat ik de FTXM25M wil, maar zie nu dat er ook een N is. Is dit een iets nieuwere variant, of is het echt een andere airco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

kuwerti schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:57:
ff stomme vraag. Wat is het verschil tussen de Daikin FTXM25M en de FTXM25N (behalve de laatste letter ;-) )
Ik heb een paar maanden terug besloten dat ik de FTXM25M wil, maar zie nu dat er ook een N is. Is dit een iets nieuwere variant, of is het echt een andere airco?
Andrehj in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*Knip*, laat onvriendelijke opmerkingen maar achterwegen.

[ Voor 86% gewijzigd door Zeehond op 11-04-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Thanks voor de snelle reactie. Je linkt naar een bericht over de buitenunits, maar voor de binnenunits geldt dan ook dat het een nieuwere versie ik neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:17:
[...]

En dat bedoel ik met repeterende vragen. 8)7
Goedenavond., Ik heb zeker gezocht in het topic met zoekterm 'FTXM25N FTXM25M' maar kwam geen enkel bericht tegen, vandaar mijn vraag. of staat het in een van de eerdere delen?
4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-09 02:20
Ik heb er zelf een, en dat twee slangen-verhaal heeft echt een kern van waarheid. Natuurlijk is een split-unit beter, maar voor een mobiele airco koelt ie best goed. Kan hier een woonkamer + keuken prima koel houden, ook als het buiten 35 graden is. Grootste nadeel: hij is alles behalve stil te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

beste-spellen schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:32:
[...]

Ik heb er zelf een, en dat twee slangen-verhaal heeft echt een kern van waarheid. Natuurlijk is een split-unit beter, maar voor een mobiele airco koelt ie best goed. Kan hier een woonkamer + keuken prima koel houden, ook als het buiten 35 graden is. Grootste nadeel: hij is alles behalve stil te noemen.
Ok, het goed kunnen koelen (voor een mobiele airco) is waar ik de meeste waarde aan hecht. Ter referentie, is het geluid qua volume ergens mee te vergelijken?

[ Voor 4% gewijzigd door Creesch op 10-04-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Zo, de Mitsubishi Heavy Industries SRK50ZS-W 5.0kw besteld. Begin mei wordt hij geïnstalleerd. Wij wonen in een nieuwbouwhuis dat optimaal geïsoleerd is. Hij komt op de tweede verdieping in het trappengat te hangen. Ons huis is circa 550 m3 groot. Ik weet dat de manier waarop wij hem gaan gebruiken om het hele huis te koelen niet ideaal is. Maar ik vind het niet mooi als in alle ruimtes zo'n unit hangt. Hopelijk gaat hij me goed bevallen :)

[ Voor 64% gewijzigd door Sunri5e op 10-04-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sunri5e schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:57:
Zo, de Mitsubishi Heavy Industries SRK50ZS-W 5.0kw besteld. Begin mei wordt hij geïnstalleerd. Wij wonen in een nieuwbouwhuis dat optimaal geïsoleerd is. Hij komt op de tweede verdieping in het trappengat te hangen. Ons huis is circa 550 m3 groot. Ik weet dat de manier waarop wij hem gaan gebruiken om het hele huis te koelen niet ideaal is. Maar ik vind het niet mooi als in alle ruimtes zo'n unit hangt. Hopelijk gaat hij me goed bevallen :)
Denk dat je zwaar teleurgesteld gaat worden. Je bent gewaarschuwd. Nb: een 5 kan ook never nooit zijn vermogen daar kwijt dus waarom neem je geen lichtere? Ik heb beneden een 4,2 in een open ruimte van 60m2 a 160m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:44:
[...]

Denk dat je zwaar teleurgesteld gaat worden. Je bent gewaarschuwd. Nb: een 5 kan ook never nooit zijn vermogen daar kwijt dus waarom neem je geen lichtere? Ik heb beneden een 4,2 in een open ruimte van 60m2 a 160m3.
Een paar huizen verderop in de straat hebben mensen een identiek huis alleen dan eens slag groter (625m2) en bij hun werkt hij perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sunri5e schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:46:
[...]

Een paar huizen verderop in de straat hebben mensen een identiek huis alleen dan eens slag groter (625m2) en bij hun werkt hij perfect.
Wat is perfect? Ik smokkel al met op iedere verdieping 1 unit en koel nu al ivm hooikoorts. De hal op de eerste verdieping en voorzolder zijn inu al 0,7 graden warmer dan mijn slaapkamer en zolderslaapkamer bij 24 graden buiten. Als het buiten 35 graden is kan ik me niet voorstellen dat jij dan de boel op 23 graden gaat krijgen zo. En nogmaals, die 5 is gewoon overkill want je referentieruimte daar regelt je airco op en die kan never nooit daar 5kW kwijt.

NB: het is niet om je af te zeiken maar ik zou nog eens overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
mvz schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:22:
[...]

Dat is een vrij lange slang.. :9 Die van mij is 1.5 m

Mijn model heeft een aansluiting voor de afvoer die alleen gebruikt hoeft te worden als ik de 'dehumidify' modus gebruik (heb er een slangetje bijgekregen).. vraag me nu toch erg af of het wel of niet kan.

Dit staat er over de afvoer in de manual

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5uvL1cyAckCy0IVAjYwJ-HSB6E=/f/image/3uDh9BcXO0ivGkVxMKT98xLK.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:53:
[...]

Wat is perfect? Ik smokkel al met op iedere verdieping 1 unit en koel nu al ivm hooikoorts. De hal op de eerste verdieping en voorzolder zijn inu al 0,7 graden warmer dan mijn slaapkamer en zolderslaapkamer bij 24 graden buiten. Als het buiten 35 graden is kan ik me niet voorstellen dat jij dan de boel op 23 graden gaat krijgen zo. En nogmaals, die 5 is gewoon overkill want je referentieruimte daar regelt je airco op en die kan never nooit daar 5kW kwijt.
Als het buiten 35 graden is wil ik het niet 23 graden hebben in huis. Dat verschil is gewoon te groot. 25/26 is dan prima. Het trappengat is 9 meter hoog en rijkt van de begane grond tot de tweede verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:53:
[...]

NB: het is niet om je af te zeiken maar ik zou nog eens overwegen.
Zie mijn foto's van gisteren. Ik heb ook een (Daikin) 5Kw in de hal op de overloop tussen de 1e en 2e etage hangen om de 2e naar beneden te koelen (slaapkamer is 9 bij 5, 3m50cm hoog) . Daarnaast een 2,5Kw op de slaapkamer op de 2e (25m2, 3m50cm hoog). Woning is herenhuis uit 1906, dubbel glas, niet geisoleerd. Werkt prima! Nog geen last van pendelen of vreemde zaken. Maar goed, ervaring van een dag testen, dus nog geen garantie :)

[ Voor 9% gewijzigd door wvkreg op 10-04-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 21:43

BTS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iP37fC2auY5Wg4Lmoe3e0-c_VlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNvj2qJZN0N4UPFASS5dPWA2.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand waar ik nu naar kijk? (Dit kan ik uiteraard ook aan het bedrijf vragen maar Tweakers vind ik leuker.)

Stond in het verslag op de werkbon.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:51
BTS schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:00:
[Afbeelding]

Weet iemand waar ik nu naar kijk? (Dit kan ik uiteraard ook aan het bedrijf vragen maar Tweakers vind ik leuker.)

Ik zie een Engelse sleutel als je dat bedoeld :>

Maar ik neem aan dat je op de display bedoeld? Lijkt een druk- of vacumeter te zijn om de gasdruk in het systeem te meten. Volgens mij wil je daar een koeltechnisch monteur hebben, ik weet dat die er eentje rondloopt in 't grote warmtepomptopic (@Oxellaar, joehoe :+).

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

[Afbeelding]

Het exacte antwoord weet ik niet, maar dit gebruiken ze voor het vullen van je airco met het gas en ik meen dat je hiermee de druk kan uitlezen. De enige reden dat ik er bekend mee ben is dat Adam Savage (van mythbusters) een youtube kanaal heeft genaamd "tested" waarin ze enige tijd geleden een koelpak gemaakt hebben met een mini airco waarin een vergelijkbaar apparaat aan bod kwam :D

Hieronder het filmpje op de timestamp waar dat ding aan bod kwam.

Ben trouwens nog steeds benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hebben met de Trotect PAC 3550 pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBItechnics
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 13:18
Toestel is een vacuummeter. Deze meet de absolute druk. In belgie wordt verwacht dat je een vacuum bereikt van 275 pascal en dat je dit een half uur moet kunnen aanhouden gedurende deze wachtperiode moet de vacuumpomp uit staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[Afbeelding]

Wat @DBItechnics zegt....
Het is idd een vacuüm meter.

In Nederland is 270Pa (2000micron)absolute druk de eis, met een standtijd van 30 minuten, voor installaties met een inhoud tot 50ton CO2 equivalent Daarboven is de standtijd 60 minuten of nog langer.
Maar dat zal niet vaak voorkomen in de meeste thuissituaties ;)
En een halfuur standtijd, duurt vaak minder lang, dan een halfuur schaften :+

De display geeft 390 micron, of pascal aan, helemaal duidelijk is het niet.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:57
Beste Tweakers,

Ik wil in mijn woning 3 binnenunits plaatsen en een buitenunit. Ik zit alleen met wat vragen en uitdagingen. Ik ben nog alleen aan het oriënteren en weet nog niet welke merk/model het gaat worden.

Ik wil eerst een plan hebben om met zo min mogelijk ingrepen en het liefst zo onzichtbaar mogelijk het systeem te plaatsen

Ik heb 3 verdiepingen, op elke verdieping komt een binnenunit. De buiten unit wil ik plaatsen op het terras welke op de 3e verdieping zit.

De grootste afstand die ik af moet leggen is ongeveer 12 meter.

Nu ben ik op zoek naar een antwoord/advies op volgende vragen.

1. Is het mogelijk om een afstand van 12 meter te overbruggen?
2. Kan ik de leidingen door de spouw halen?
3. Op 2 van de 3 binnenunits heb ik geen mogelijkheid voor het afvoeren van condens water in de buurt, behalve dat ze teruggepompt worden naar het terras.

Ik hoor graag jullie advies

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 21:43

BTS

Bedankt @Felicia , @DBItechnics @Creesch en @Oxellaar dan weet ik tenminste wat ik zie.

En over dat half uur standtijd geloof ik best dat daarmee gesmokkeld wordt.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beste-spellen
Creesch schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:34:
[...]is het geluid qua volume ergens mee te vergelijken?
Op de "stille" stand is het vergelijkbaar met een ventilator op de hoogste stand.
Op de hoogste stand is het een beetje vergelijkbaar met een centrifugende wasmachine, of een oude vriezer die aan slaat. Je wordt er niet doof van, maar het geluid is merkbaar aanwezig. Je zet er je TV wel voor harder, zegmaar. Maar door het monotone geluid went het sneller dan je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
Verplaatst

[ Voor 96% gewijzigd door Aziraphale op 11-04-2020 17:03 . Reden: Verplaatst ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

kuwerti schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:57:
Eventueel kun je ze ook een vergelijken op de website van daikin met https://www.daikin.nl/nl_nl/products/FTXM-N.table.html en https://www.daikin.nl/nl_nl/products/FTXM-M.table.html :).

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Novartis schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:02:
Beste Tweakers,

Ik wil in mijn woning 3 binnenunits plaatsen en een buitenunit. Ik zit alleen met wat vragen en uitdagingen. Ik ben nog alleen aan het oriënteren en weet nog niet welke merk/model het gaat worden.

Ik wil eerst een plan hebben om met zo min mogelijk ingrepen en het liefst zo onzichtbaar mogelijk het systeem te plaatsen

Ik heb 3 verdiepingen, op elke verdieping komt een binnenunit. De buiten unit wil ik plaatsen op het terras welke op de 3e verdieping zit.

3. Op 2 van de 3 binnenunits heb ik geen mogelijkheid voor het afvoeren van condens water in de buurt, behalve dat ze teruggepompt worden naar het terras.

Alvast bedankt
1) 12 meter is geen probleem
2) leidingen door de spouw? Hoe gaat je dat doen met je isolatie die daarin zit?
3) Buitenunit beneden plaatsen anders zit je weer met die ellendige condenspompen, lees ellende op termijn en extra geluid. Anders condensleidingen apart met gaatje door de muur naar buiten en daar weg laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:51:
[...]

1) 12 meter is geen probleem
2) leidingen door de spouw? Hoe gaat je dat doen met je isolatie die daarin zit?
3) Buitenunit beneden plaatsen anders zit je weer met die ellendige condenspompen, lees ellende op termijn en extra geluid. Anders condensleidingen apart met gaatje door de muur naar buiten en daar weg laten lopen.
1. Duidelijk.
2. Geen idee, maar dat kan dus niet.
3. Ik heb inderdaad best veel gelezen over die pomp, het liefst zonder pomp.

Ik heb beneden een verlaagd plafond, kan ik de afvoer buis scheiden en verlengen om vervolgens 2 tot 3 meter horizontaal te gaan vervolgens de kruipruimte in 3 meter naar beneden dan weer een meter horizontaal en hier deze aansluiten op de afvoer?

Ik kan hem inderdaad ook eventueel buiten weg laten lopen, maar ik wil juist niets in het zicht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:39

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik ben me ook aan het verdiepen in de airco's. Ik heb al veel geleerd uit dit topic :)

Moet zo'n buitenunit aan de woning vast zitten, wat je vaak ziet? Ik ga namelijk toch mijn terras nog vervangen, dus wat mij betreft zou die unit prima achter het tuinhuisje uit het zicht kunnen. Met de leidingen dus voor een deel onder het terras door richting de woning.

[ Voor 6% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 11-04-2020 19:43 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:42:
Ik ben me ook aan het verdiepen in de airco's. Ik heb al veel geleerd uit dit topic :)

Moet zo'n buitenunit aan de woning vast zitten, wat je vaak ziet? Ik ga namelijk toch mijn terras nog vervangen, dus wat mij betreft zou die unit prima achter het tuinhuisje uit het zicht kunnen. Met de leidingen dus voor een deel onder het terras door richting de woning.
Geen probleem. Staan bij mij naast een serre/terras.

@Novartis Condensafvoer kan je verlengen zolang het maar afloopt naar beneden. Water loopt lastig naar boven. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2020 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:45:
[...]

Geen probleem. Staan bij mij naast een serre/terras.

@Novartis Condensafvoer kan je verlengen zolang het maar afloopt naar beneden. Water loopt lastig naar boven. :+
Dat begrijp ik, maar horizontaal is dus ook geen probleem neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Novartis schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:49:
[...]

Weet ik niet, maar denk het wel want je bouwt geen druk op in die condensafvoerleiding. Dan blijft je water staan. Kan wellicht ook nog gaan stinken als het maar lang genoeg blijft staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even nog een overweging voor diegene die twijfelen tussen singles of 1 multi. Ik heb hier 1 single van 4,2 en een multi van 4,5 met daarop 2 binnenunits. De multi maakt toch wat meer geluid buiten dan de single. Misschien een overweging voor diegene die het echt zo stil mogelijk willen hebben buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurryworst003
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-01 20:16
Novartis schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:49:
[...]

Zolang je een klein beetje afloopt is het helemaal geen probleem (bvb 1cm naar beneden op 1m leiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Het moet namelijk in een koof van 10 cm om vervolgens een lichte daling van 2,5 meter in te zetten, dat moet me wel lukken.

Ik ben momenteel nog alleen bezig met het plannen en de opties te bekijken voor hoe ik de leidingen moet laten lopen en dan zo veel mogelijk uit het zicht.

Nog een andere vraag, hoop dat er mensen zijn met ervaring. Ik woon aan het water en heb een damwand, ik kan de leidingen ingraven in de tuin en laten aflopen naar de damwand, vervolgen hier de buitenunit op hangen.

Ik had hier gelezen dat men weleens gebruik maakt van een regenbuis en ook wat mensen met een hor om muggen en dergelijke te beperken.

Ik ben benieuw of het hangen van de buitenunit op de damwand problemen kan geven, ook nadat ik bovenstaande toepas.

Bedankt heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:15
beste-spellen schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:18:
[...]

Op de "stille" stand is het vergelijkbaar met een ventilator op de hoogste stand.
Op de hoogste stand is het een beetje vergelijkbaar met een centrifugende wasmachine, of een oude vriezer die aan slaat. Je wordt er niet doof van, maar het geluid is merkbaar aanwezig. Je zet er je TV wel voor harder, zegmaar. Maar door het monotone geluid went het sneller dan je zou verwachten.
Als je een houtskeletbouw huis hebt en zo'n ding staat op de verdieping dan heb je ook best kans dat je het gedreun door het hele huis heen hoort. Ik heb er 1 zomer mee geprobeerd te slapen maar het lawaai was een verschrikkelijke dealbreker.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Novartis schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:02:
Beste Tweakers,

Alvast bedankt
In de handleiding van de AC hier staat dat als de buitenunit hoger staat dan de binnenunit, er om de 5 meter een ‘oil trap’ gemaakt moet worden in de leiding (de leiding moet dan weer een stukje omhoog gelegd worden om olie daar vast te houden).

Met 3 verdiepingen zou dat misschien een dingetje kunnen zijn.

Edit: die 5 meter gaat dus over de verticale hoogtemeters. Stel je buitenunit staat op 12 meter hoogte en de binnenunit op 0, dan moet je dus een ‘oil trap’ hebben op 7 en 2 meter.

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 12-04-2020 13:18 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
AtlAntA schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:12:
[...]Als je een houtskeletbouw huis hebt en zo'n ding staat op de verdieping dan heb je ook best kans dat je het gedreun door het hele huis heen hoort. [..]
Gelukkig geen last van, met betonnen bouw en laminaat + extra dikke ondervloer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil een duosplit aanleggen thuis. Op zolder is het wel duidelijk; 2,5 kW aan de muur in de nok en klaar. De overloop op de eerste etage is een ander verhaal. Het oppervlak van de overloop is klein en er komen 4 slaapkamers op uit die niet al te groot zijn. Aan de koele zijde slaapt zoonlief in de ene kamer en dan andere kamer is een soort waskamer. Aan de warme zijde slapen mijn vrouw en ik in de ene kamer en in de andere kamer mijn dochter. Plan was altijd om de binnenunit langs de trap naar zolder te hangen, maar dat is niet echt geweldig; ik moest laatst een logeerbed omlaag tillen van zolder en had de hele breedte van de trap nodig. Nou had ik zojuist een ingeving: ik vervang het bovenlicht van de deur naar de waskamer door een stuk massief vurenhout of multiplex en schroef daar de unit op; die blaast dan precies naar de warmste kamers en hangt dan ook niet boven het trapgat naar de begane grond. Goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Goed idee, maar geen gezicht. Kan de unit langs de trap niet een stuk hoger hangen zodat de zolderkamer ook in de flow van dit apparaat zit? Dan kun je de tweede unit in je eigen slaapkamer (grootste kamer?) hangen. Kleine kamers koelen dan wel zodanig mee dat je er goed bij kunt slapen.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-06 10:45
Wat is nou precies het verschil tussen ZSX-W en ZS-W series van Mitsubishi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beatman schreef op maandag 13 april 2020 @ 08:19:
Goed idee, maar geen gezicht. Kan de unit langs de trap niet een stuk hoger hangen zodat de zolderkamer ook in de flow van dit apparaat zit? Dan kun je de tweede unit in je eigen slaapkamer (grootste kamer?) hangen. Kleine kamers koelen dan wel zodanig mee dat je er goed bij kunt slapen.
Dank voor je reactie. Jouw voorstel is ook een optie geweest, maar niet ideaal. Onze slaapkamer is vrij smal en klein juist en daar hangt dan die unit op een plek waar je vlak langs loopt.

Als ik de unit van de overloop meer hoger langs de trap richting zolder ophang en wel zodanig dat ik nog spullen kan transporteren, dan komt deze unit nog geen 2,0 m van de zolderunit te hangen aan de zelfde muur. Dan kan ik beter het hele huis koelen met een zwaar overgedimensioneerde monosplit van dik 7 kW. Niet echt subtiel en effectief is maar de vraag. Ik zal dan eerst het gehele trapgat van bgg tot zolder met koude lucht moeten vullen (en de deuren beneden dicht moeten houden) voordat het op de overloop wat koeler wordt en daarna in de slaapkamers. Het ís een andere optie die ik een tijd terug overwogen heb, maar ik ben om bovengenoemde redenen van het plan afgestapt.

Komt bij dat de trap naar zolder niet het fraaiste plekje in het huis is; ons 15 jaar oude huis is ooit opgeleverd met een vlizotrap naar zolder en wij hebben daar later een trapgat laten zagen en een vaste trap laten plaatsen. Gevolg is nogal wat koofjes/randjes om het zaagwerk en een stalen draagbalk af te dekken. Een net wit houten paneeltje boven de deur vlakbij dat circus aan cosmetische ingrepen kan er m.i. wel bij... De bovenlichtjes van juist de andere kamers hebben we al afgeplakt tegen daglicht.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 16-09 16:39
Westmania schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:15:
Wat is nou precies het verschil tussen ZSX-W en ZS-W series van Mitsubishi?
Zoals al eerder aangegeven heeft de ZSX een hyperinverter. Deze kan meer vermogen leveren bij lagere buitentemperaturen in vergelijking met de ZS en daarmee een hogere SCOP SEER. Is ook iets duurder

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:50:
Ik wil een duosplit aanleggen thuis. Op zolder is het wel duidelijk; 2,5 kW aan de muur in de nok en klaar. De overloop op de eerste etage is een ander verhaal. Het oppervlak van de overloop is klein en er komen 4 slaapkamers op uit die niet al te groot zijn. Aan de koele zijde slaapt zoonlief in de ene kamer en dan andere kamer is een soort waskamer. Aan de warme zijde slapen mijn vrouw en ik in de ene kamer en in de andere kamer mijn dochter. Plan was altijd om de binnenunit langs de trap naar zolder te hangen, maar dat is niet echt geweldig; ik moest laatst een logeerbed omlaag tillen van zolder en had de hele breedte van de trap nodig. Nou had ik zojuist een ingeving: ik vervang het bovenlicht van de deur naar de waskamer door een stuk massief vurenhout of multiplex en schroef daar de unit op; die blaast dan precies naar de warmste kamers en hangt dan ook niet boven het trapgat naar de begane grond. Goed idee?
Ik heb hier een 2,5 in mijn slaapkamer op zuid en 2 op zolder en heb gisteren nog eens getest. Beide aangezet en binnen een 1/2 uur was ook de temperatuur op de hal en voor zolder een graad naar beneden. Ik zou hem nooit in de hal hangen want zoals ik al eerder meldde gaat je airco regelen op de referentieruimte en zo'n hal is binnen notime koel en dan slaat je airco af of je moet hem op standje "vriezen" zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 14:25
Iemand hier ervaring met kanaalunits?

Ik ben voor ons nieuwbouw huis (nog in de plan fase) aan het kijken welke opties we hebben wat betreft koeling en wil het liefst geen zichtbare binnenunits. Benieuwd naar de ervaringen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBItechnics
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 13:18
Kanaal units zijn gemakkelijk als je een volledige zolder hebt waar je makkelijk aan kan.
De filters zitten rechtstreeks in die units en anders moet je luiken of openingen maken die ook weer zichtbaar zijn.

Ook rekening houden met opbouw bedieningen (deze kan je wel in een centrale kast plaatsen want deze werken zelden als thermostaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendygamer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-09 12:27
Ik lees hier toch veel gefoefel en geklungel.
Laat toch gewoon een airco installeren door een vakman. Alles is direct in orde!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
@wendygamer ik ben het met je eens maar dit is natuurlijk wel het tweakers forum dus sommige willen het zelf proberen. Dit kan ook gemakkelijk met de juiste tools, handigheid en tijd. Daarom laat ik het graag door anderen doen, die paar centen die het mij bespaart vind ik het niet waard iig :D

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:15:
[...]

Ik heb hier een 2,5 in mijn slaapkamer op zuid en 2 op zolder en heb gisteren nog eens getest. Beide aangezet en binnen een 1/2 uur was ook de temperatuur op de hal en voor zolder een graad naar beneden. Ik zou hem nooit in de hal hangen want zoals ik al eerder meldde gaat je airco regelen op de referentieruimte en zo'n hal is binnen notime koel en dan slaat je airco af of je moet hem op standje "vriezen" zetten.
Interessant punt, maar weet niet of dat in mijn geval op gaat. De binnenunit blaast dan namelijk heel mooi de 2 warmste kamers in. Eigenlijk is de overloop dan samen met zeker de 2 warmste kamers min of meer één ruimte, want de straal is vrijwel parallel aan de tussenmuur tussen die 2 kamers.

Wij slapen in de smalle kamer linksboven en onze dochter rechtsboven. Onze zoon heeft de koelere grote kamer rechtsonder. De kamer linksonder is de waskamer; hier komt op de plek van het bovenlicht dan de binnenunit. Vorig jaar is een adviseur langs geweest en die adviseerde indertijd om 2,5 kW op zolder te doen en 2,5 kW in onze slaapkamer en zo vanaf zolder en onze slaapkamer de gehele eerste etage te koelen. Eventueel aangevuld met een paar ventilators om de koude lucht goed te verdelen. Maar juist dan ben ik bang voor het scenario dat jij schetst. Het is wel zo dat hij niet niet zo maar adviseerde; ik had ook mijn randvoorwaarden; er is verder geen bruikbaar plekje op de overloop en ik kan me voorstellen dat een pro nooit zal opperen om iets in een bovenlicht te hangen.

Oh ja: uitgangspunt is natuurlijk dat de deuren open staan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNG7aGuHKiNjFR0S3JDakvdATgI=/f/image/lSqheGX7vffU1zxPy6lIZyEM.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Gebruik je die zolder? Nee, niet koelen. En dan in kamer 2 en 4 ieder een 2kW en laten blazen naar de deuren toe die openstaan en je hele bovenverdieping wordt koel. Zeker als dat je warme kant van het huis is houdt je de warmte al tegen overdag. Als het echt warm gaat worden laat ik gewoon de airco's lekker draaien overdag zodat de warmte niet naar de noordkant van de woning kan komen.

Nb: je kan hem wel in de hal zetten en denken dat je dan geen afslaande airco gaat krijgen maar die koude lucht knalt toch tegen een barriere ondanks dat je deuren open staan. De flow wordt ernstig belemmerd door een deurgat. Steek voor de gein maar eens een sigaret op en blaas de rook op een behoorlijk afstand naar de deur. De helft van de rook gaat echt niet door het deurgat. Ik heb dat nu ook met mijn slaapkamer. Die wordt behoorlijk koud maar de hal is een stuk minder en heeft veel meer tijd nodig om af te koelen.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik ben een beetje in de war :)

Een tijdje geleden heb ik m'n zolder tot een kantoortje verbouwd. Hoewel er geen raam zit ging dat prima, totdat het nu wat warmer werd. Daarom heb ik een mobiele airco gekocht. Deze: https://www.bol.com/nl/p/...e-airco/9200000078283942/

Het was de bedoeling deze door het schuine dak te laten lopen met zo'n doorvoerpijpje. Het leek me allemaal een duidelijke zaak.

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/prod_images/prod_img_51654505.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2RfaW1hZ2VzfDQ5MzR8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvcHJvZHVjdC84Nzk2MjQ1MTY0MDYyLmpwZ3wt

Nu ben ik bij twee verschillende zaken geweest en daar is men negatief over dit idee. Men verwacht problemen door het teruglopen van vocht. Dit zou de airco in storing laten springen dus "hang hem nu maar gewoon door het raam". Er is echter geen raam.

Wat ik niet goed begrijp is waarom dit een probleem zou zijn; men zegt dat die slang zo horizontaal mogelijk moet lopen wat op zich niet vreemd klinkt. Maar een gemiddeld raam start ook niet direct op vloerniveau dus die slang moet hoe dan ook een dikke meter omhoog. Wat maakt dat pijpje dan nog uit zou je zeggen? Daarnaast heeft die airco ook gewoon een aftapkraantje voor opgevangen condenswater. Dat geeft me een beetje het idee dat er sprake is van elkaar napraten zonder dat iemand het ook echt geprobeerd heeft, maar ik vind het lastig om te bepalen of ik daarin gelijk heb.

Echte alternatieven hadden ze ook niet behalve "maak maar gewoon een gat in de muur. Dan ben je ook gelijk met een roostertje van 15 euro klaar". Goed bedoeld natuurlijk, maar ik vermoed dat de kosten van het boren van een gat van 15 centimeter zo'n 5 meter boven de grond ook een fors prijskaartje heeft waarbij het roostertje in het niet valt.

Heeft iemand goede ideeën?

Ik speel nog een beetje met het idee om eventueel toch dat pijpje te pakken en er een t-stuk met afvoer onder te maken. Ongeveer zoals dat ook bij een pelletkachel werkt.
Afbeeldingslocatie: https://www.vakantieweblog.eu/nieuws/pelletkachel2016/pelletkachel_afvoerset.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 13-04-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:09:
@Verwijderd Gebruik je die zolder? Nee, niet koelen. En dan in kamer 2 en 4 ieder een 2kW en laten blazen naar de deuren toe die openstaan en je hele bovenverdieping wordt koel. Zeker als dat je warme kant van het huis is houdt je de warmte al tegen overdag. Als het echt warm gaat worden laat ik gewoon de airco's lekker draaien overdag zodat de warmte niet naar de noordkant van de woning kan komen.

Nb: je kan hem wel in de hal zetten en denken dat je dan geen afslaande airco gaat krijgen maar die koude lucht knalt toch tegen een barriere ondanks dat je deuren open staan. De flow wordt ernstig belemmerd door een deurgat. Steek voor de gein maar eens een sigaret op en blaas de rook op een behoorlijk afstand naar de deur. De helft van de rook gaat echt niet door het deurgat. Ik heb dat nu ook met mijn slaapkamer. Die wordt behoorlijk koud maar de hal is een stuk minder en heeft veel meer tijd nodig om af te koelen.
Ben blij met je feedback; laat ik daar mee beginnen. Zolder wordt gebruikt; nu 5 dagen in de week thuiswerkplek. Ik verwacht na de coronacrisis niet meer 5 dagen in de week op een kantoor te zitten en hoop gewoon 1 of 2 dagen per week thuis te kunnen werken. Dus eigenlijk zeg jij dat ik een triple split moet nemen? Of zou het advies dat ik ooit kreeg om toch de ene airco op de eerste etage in een kamer te hangen dan toch de beste optie zijn, als ik voor een duo split zou gaan? Punt is: ik vind het voor die 4 weken per jaar wel een heel gedoe met leidingwerk e.d. (en kosten). En bovendien zal de binnenunit op de kamer van m’n dochter ook vol op d’r bed blazen ben ik bamg. Lijkt me ook niet ideaal... Dus wat zou jij dan de ideale plek vinden, met als uitgangspunt 1 unit op de eerste? Nogmaals; ik beweer niet dat dat perfect is, maar neem het even als uitgangspunt...

P.s. dus jij zou de binnenunit boven het raam hangen? Want alleen zo blazen ze naar de deur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yucon schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:26:
Ik ben een beetje in de war :)

Een tijdje geleden heb ik m'n zolder tot een kantoortje verbouwd. Hoewel er geen raam zit ging dat prima, totdat het nu wat warmer werd. Daarom heb ik een mobiele airco gekocht. Deze: https://www.bol.com/nl/p/...e-airco/9200000078283942/

Het was de bedoeling deze door het schuine dak te laten lopen met zo'n doorvoerpijpje. Het leek me allemaal een duidelijke zaak.

[Afbeelding]

Nu ben ik bij twee verschillende zaken geweest en daar is men negatief over dit idee. Men verwacht problemen door het teruglopen van vocht. Dit zou de airco in storing laten springen dus "hang hem nu maar gewoon door het raam". Er is echter geen raam.

Wat ik niet goed begrijp is waarom dit een probleem zou zijn; men zegt dat die slang zo horizontaal mogelijk moet lopen wat op zich niet vreemd klinkt. Maar een gemiddeld raam start ook niet direct op vloerniveau dus die slang moet hoe dan ook een dikke meter omhoog. Wat maakt dat pijpje dan nog uit zou je zeggen? Daarnaast heeft die airco ook gewoon een aftapkraantje voor opgevangen condenswater. Dat geeft me een beetje het idee dat er sprake is van elkaar napraten zonder dat iemand het ook echt geprobeerd heeft, maar ik vind het lastig om te bepalen of ik daarin gelijk heb.

Echte alternatieven hadden ze ook niet behalve "maak maar gewoon een gat in de muur. Dan ben je ook gelijk met een roostertje van 15 euro klaar". Goed bedoeld natuurlijk, maar ik vermoed dat de kosten van het boren van een gat van 15 centimeter zo'n 5 meter boven de grond ook een fors prijskaartje heeft waarbij het roostertje in het niet valt.

Heeft iemand goede ideeën?

Ik speel nog een beetje met het idee om eventueel toch dat pijpje te pakken en er een t-stuk met afvoer onder te maken. Ongeveer zoals dat ook bij een pelletkachel werkt.
[Afbeelding]
Ik zou met zo’n airco geen centen verder investeren in aanpassingen, eerlijk gezegd. Een mobiele airco is verre van optimaal en ik vrees dat je uiteindelijk een splitunit wilt. Dat lijkt me een betere investering dan vaklui laten komen voor een gat in je dak of muur. Voor de splitunit heb je misschien ook wel vaklui nodig, maar die zijn dan wel bezig met een goed systeem... Sorry dat ik verder geen oplossing heb...

Je snijdt trouwens wel gelijk een heel zwak punt aan van de mobiele airco in je opmerking dat een raam ook niet qua hoogte gelijk is aan een airco die over de vloer rolt; dat zorgt er mede voor dat een mobiele airco ook niet goed kan werken, want de warme lucht zit hoger. Daarnaast komt er veel warmte terug in de ruimte doordat de afvoerslang heel warm wordt. Een mobiele airco is vooral veel warme lucht rondpompen met veel herrie en het levert hooguit een paar graden verlaging op. Een ventilator is vaak een slimmere keuze. Aan de andere kant: jij hebt tenminste iets en ik ga in het slechtste geval dit jaar mogelijk überhaupt geen airco kopen omdat ik in deze crisis niet zo’n investering wil doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:57:
[...]

Ik zou met zo’n airco geen centen verder investeren in aanpassingen, eerlijk gezegd. Een mobiele airco is verre van optimaal en ik vrees dat je uiteindelijk een splitunit wilt. Dat lijkt me een betere investering dan vaklui laten komen voor een gat in je dak of muur. Voor de splitunit heb je misschien ook wel vaklui nodig, maar die zijn dan wel bezig met een goed systeem... Sorry dat ik verder geen oplossing heb...
Tja, zo'n split unit zou er in het beste geval pas over een maand hangen. Twee maanden is realistischer aangezien er dan ook gelijk een multi split voor het hele huis zou komen en dat toch wat uitzoektijd en ruimte in de planning van de betreffende vaklui vraagt.. Tegen die tijd ben ik gekookt.

Ik vrees dus dat deze het toch een tijdje zal moeten klaren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yucon schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:03:
[...]

Tja, zo'n split unit zou er in het beste geval pas over een maand hangen. Twee maanden is realistischer aangezien er dan ook gelijk een multi split voor het hele huis zou komen en dat toch wat uitzoektijd en ruimte in de planning van de betreffende vaklui vraagt.. Tegen die tijd ben ik gekookt.

Snap ik. Ik heb mijn eerdere post wat verder uitgeschreven en dat sluit ook aan bij jouw opmerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Ik zou voor vier weken per jaar helemaal geen airco hangen. Kan me geld beter besteden. Ik heb ze hangen om te koelen en te verwarmen. Maar dat ben ik.

Ik ben bang als je een gewone unit in dat halletje hangt dat je niet blij wordt. Je kan de luchtstroom wel op swingen zetten maar als je hard blaast knalt de lucht tegen de deurposten aan en zet je hem op lage standen koel je waarschijnlijk weer te weinig. Met die 2 airco's op de bovenste kamers doe je het al niet optimaal (net als ik) maar haal je volgens mij met de minste investering het beste resultaat. 1 unit op de hal is minder kosten, maar weinig wellicht geen resultaat. Kan me ook niet voorstellen dat een specialist dat adviseert, want die zullen al niet adviseren wat ik doe. Mijn kamer op zuid wordt het warmst en verwarmt op die manier de hele bovenverdieping en dat merkte ik al afgelopen week. Vergeet niet dat als je de zolder koelt die koele lucht ook ietwat naar beneden stroomt naar je hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:07:
@Verwijderd Ik zou voor vier weken per jaar helemaal geen airco hangen. Kan me geld beter besteden. Ik heb ze hangen om te koelen en te verwarmen. Maar dat ben ik.

Ik ben bang als je een gewone unit in dat halletje hangt dat je niet blij wordt. Je kan de luchtstroom wel op swingen zetten maar als je hard blaast knalt de lucht tegen de deurposten aan en zet je hem op lage standen koel je waarschijnlijk weer te weinig. Met die 2 airco's op de bovenste kamers doe je het al niet optimaal (net als ik) maar haal je volgens mij met de minste investering het beste resultaat. 1 unit op de hal is minder kosten, maar weinig wellicht geen resultaat. Kan me ook niet voorstellen dat een specialist dat adviseert, want die zullen al niet adviseren wat ik doe. Mijn kamer op zuid wordt het warmst en verwarmt op die manier de hele bovenverdieping en dat merkte ik al afgelopen week. Vergeet niet dat als je de zolder koelt die koele lucht ook ietwat naar beneden stroomt naar je hal.
Dank.
Op zolder moet wel airco komen; uiterlijk voor de volgende zomer. Zeker met het nieuwe werken. Het is nu vooral hopen dat de zomer niet al te heet wordt, of toch airco. Dilemma is dat is geen zin heb in een grote investering en allemaal rondjes bouwmarkt en lui over de vloer in de huidige situatie. Ik zie het allemaal nog als een luxeprobleem vooralsnog; als het echt niet te harden is vandezomer kan ik ook nog wel tijdelijk in de keuken gaan zitten desnoods...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yucon schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:03:
[...]

TS24 heeft splitunits met quickconnect van Eurom. Heb je geen stekmonteur nodig. Misschien voor jou een uitkomst? Slangen zijn niet heel erg lang, overigens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Airco nieuwe werken zou ik proberen te claimen bij je werkgever. Is voor hem fiscaal aftrekbaar en hij moet ook voor een werkbare thuisplek zorgen en is goed voor jouw productiviteit. Daaronder hoort ook een goede bureaustoel en bureau. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Tip: mail je situatie eens naar Climasense en je krijgt op afstand een goed advies en prijs. Doen heel NL. Ze hebben het wel druk.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:32:
@Verwijderd Airco nieuwe werken zou ik proberen te claimen bij je werkgever. Is voor hem fiscaal aftrekbaar en hij moet ook voor een werkbare thuisplek zorgen en is goed voor jouw productiviteit. Daaronder hoort ook een goede bureaustoel en bureau. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Tip: mail je situatie eens naar Climasense en je krijgt op afstand een goed advies en prijs. Doen heel NL. Ze hebben het wel druk.
Goede tip. Denk wel dat thuiswerken vooral meer eigen keuze gaat worden En na de coronacrisis nooit meer zal zijn dan 1,5 tot 2 dagen per week; ik stuur een ontwerpteam aan (bij een grote aannemer) en dan verlangt de baas echt wel dat ik als het straks weer kan gewoon (vaak) aanwezig ben. Hij schuift tenslotte ook een auto onder m’n kont... Ik heb voor de huidige situatie wel wat kunnen regelen; goede stoel en een vrij prijzige headset van Jabra bijvoorbeeld. Maar airco gaat ff een stapje te ver denk ik.

Ik zal climasense eens een mailtje sturen.

Om mijn opgedane kennis compleet te maken: ik heb vorig jaar contact gehad met Aircodruten. Zij adviseerden indertijd ook 3x 2,0 kW. En als ik vanaf zolder de eerste etage zou willen volpompen met koude lucht een singlesplit van MHI van 7,1 kW. Uit jouw redenatie destilleer ik eigenlijk dat een binnenunit op de overloop bij dat bovenlicht dermate suboptimaal is, dat ik dan net zo goed dat grove geschut in de vorm van die singlesplit kan pakken? Wel lekker goedkoop en overzichtelijk. Simpele techniek, want geen multisplit. En voor die paar weken per jaar boeit het stroomverbruik ook niet...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Ik heb mijn 3,5 kw airco ook op zolder boven het trapgat hangen, en die houdt mijn hele zolder en alle slaapkamers een verdieping lager leef en slaapbaar. Indicatie: Slapen onder de deken en echt warme dagen blijft het onder de 23 graden. Hij staat wel continue aan tussen mei en september. Even snel koelen zit er niet in, maar koel houden lukt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beatman schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:39:
Ik heb mijn 3,5 kw airco ook op zolder boven het trapgat hangen, en die houdt mijn hele zolder en alle slaapkamers een verdieping lager leef en slaapbaar. Indicatie: Slapen onder de deken en echt warme dagen blijft het onder de 23 graden. Hij staat wel continue aan tussen mei en september. Even snel koelen zit er niet in, maar koel houden lukt prima.
Dat geeft wel hoop. Dan zou ik met een singlesplit klaar zijn. We moeten een hittegolf goed doorkomen op de eerste etage en op zolder een goed werk-comfort. Dus eigenlijk moet dat ding vooral op zolder heel goed zijn. Maar dat mag ik niet te hard roepen, want de andere stakeholders denken daar iets anders over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-09 00:09

Insidious

Professionele amateur

Appie Heijn schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:31:
[...]

Zoals al eerder aangegeven heeft de ZSX een hyperinverter. Deze kan meer vermogen leveren bij lagere buitentemperaturen in vergelijking met de ZS en daarmee een hogere SCOP SEER. Is ook iets duurder
...en de ZSX heeft een motion sensor, de ZS niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:43:
[...]

Dat geeft wel hoop. Dan zou ik met een singlesplit klaar zijn. We moeten een hittegolf goed doorkomen op de eerste etage en op zolder een goed werk-comfort. Dus eigenlijk moet dat ding vooral op zolder heel goed zijn. Maar dat mag ik niet te hard roepen, want de andere stakeholders denken daar iets anders over...
Is de werkkamer op zolder een aparte ruimte? Dan zou ik daar wel een (kleine) unit ophangen. Een grote centrale unit maakt meer luchtlawaai en is niet zo goed af te regelen als een unit in een kamer. Geen probleem als de slaapkamers wat verder weg liggen en 'acceptabel' genoeg is.

Als de zolder wel een ruimte is dan een op de zolder en een in je slaapkamer. Die kan meehelpen koude lucht de overloop op te blazen en dan hoeft die op de zolder minder hard te blazen.

Als de kinderen groter zijn en later naar bed gaan dan wij hang ik er misschien ook nog een op in onze slaapkamer zodat de deur dicht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:21
Ik heb nu 4 offertes liggen van de volgende sets.
Prijzen zijn incl. aansluiten, materiaal, 1x aspen mini condenspomp en in werking stellen/afpersen.

MHI (via installateur):
SRC50ZS + SRK35ZS-W + SRK25ZS-W (met wifi modules) eur 2800,-

Daikin (via installateur):
2MXM50M + FTXM35N + FTXM25N (met wifi modules) eur 3550,-
of
via keroclima.pt dan deze set incl. aanleg voor eur 2550,-

LG (via keroclima.pt):
MU2R17 + DC12RQ + DC09RQ (wifi included) eur 2100,-

Aangezien ik er enkel mee wil koelen, wat is dan de meerwaarde van MHI en Daikin? Want het is een groot prijsverschil tov. LG.

Mijn PVOutput

Pagina: 1 ... 40 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"