Volgens de verkoper zou dit "gewoon" moeten kunnen. Eventueel heb ik nog een loze leiding naar de meterkast beschikbaar om een nieuwe groep aan te leggen, maar dat was volgens hem niet nodig...
Overigens zijn er inmiddels nog drie leveranciers geweest. Die kwamen ook met andere adviezen, dus heb ook weer wat stof tot nadenken gekregen
Leverancier 2 is met het voorstel gekomen om meerdere buitenunits te plaatsen, in plaats van één buitenunit met 5 aansluitingen). Rede: Goedkoper.
Zijn advies was om voor de zolder een duo split te plaatsen voor de twee kamers daar en een duo/trio split voor de twee slaapkamers (en woonkamer) voor de verdiepingen eronder. Hier werd (in tegenstelling tot leverancier 1) aangeraden om de koelleiding wel binnendoor (via onze slaapkamer) aan te leggen en niet over het dak.
Tevens kwam hij met de (terechte) vraag of de woonkamer echt nodig zou zijn. Wij hebben in de zomer redelijk veel onze deuren open staan (kinderen die steeds naar binnen en buiten rennen). Airco aan heeft dan dus weinig / geen zin. Als we een airco in de woonkamer zouden willen, zou dat ongeveer € 1.800 euro kosten. Vraag is dus of we voor koelere avonden € 1.800 euro willen neerleggen. Daarnaast hebben de units op de slaapkamers "overcapaciteit" (kleinere modellen zijn er niet), waardoor hij vermoed dat als de deuren open staan er voldoende koude aanvoer naar beneden "valt".
De prijzen van leverancier 2 zijn:
Daikin multi split buitenunit (type: 2MXM40N) voor op zolder, aangesloten op 2x een Perfera FTXM20 voor € 4.100 (incl. montage en afwerking)
Daikin mulit split buitenunit (type: 2MXM40N) voor de 1e verdieping, aangesloten op 2x Perfera FTXM20) voor € 4.300 (incl. montage en afwerking). Deze prijs is 200 euro hoger i.v.m. de 5m lange leiding die door onze slaapkamer heen moet
OF
Daiking multi split buitenunit (type: 3MXM68N) voor 1e verdieping, aangesloten op 2x Perfera FTXM20) + woonkamer aangesloten op Perfera FTXM35) voor € 6.100.
Qua prijs dus redelijk in lijn met de eerste leverancier. Verschil is dan wel LG versus Daikin.
Leverancier 3 wilde het ook weer anders aanpakken.
Die heeft voorgesteld om 2 mono units (Mitsubishi SRK-20) op zolder te plaatsen (qua kosten goedkoper dan een duo split unit, maar die gaat ie nog wel even doorrekenen op mijn verzoek) en 2 mono units ((Mitsubishi SRK-20 en SRK-25) )op de eerste verdieping te plaatsen (voor 1 slaapkamer en de woonkamer, waarbij ook de duo split nog wordt doorgerekend). Advies was om de andere slaapkamer (op de 1e verdieping) niet te doen, omdat die waarschijnlijk wel voldoende afkoelt door de overcapaciteit bij de andere kamers.
De woonkamer was onze keuze, wordt wel aangeboden maar hij vermoed dat het niet een meerwaarde heeft.
Deze leverancier stelde Mitsubishi voor, maar moet de offerte nog uitwerken.
Leverancier 4 had bijna hetzelfde verhaal als leverancier 3, maar stelde dan wel duo split units voor (in plaats van mono splits). Ook de kamer op de 1e verdieping leek hem een "overkill, net als de woonkamer.
Wel wordt alles netjes uitgewerkt, zodat ik kan gaan vergelijken.
Ook deze leverancier stelde Mitsubishi voor.
Zaken waar ik nu dus goed over moet gaan nadenken:
- Is de woonkamer perse nodig om te doen? Leverancier 3 en 4 geven aan, dat als de andere airco's aan staan er voldoende koude lucht naar beneden komt (alle kamers blazen richting trapgat). Eventueel overwegen om volgend jaar een mono split specifiek voor de woonkamer alsnog aan te schaffen.
- Is een eventueel prijsverschil tussen een multi split (voor 5 units) het waard tegenover meerdere losse (duo en/of mono) split units? Voor een paar honderd euro heb ik liever 1 buiten unit, maar loopt het op een paar honderd of duizend euro, tja.... Ik kan het geld maar 1x uitgeven
- Moeten we de 2e slaapkamer op de 1e verdieping wel of niet voorzien (kamer ligt op het noordoosten) van airco. Deze kamer koelt vermoedelijk wel mee als de deuren open staan van de andere kamers met airco. Na een jaar eventueel alsnog een mono split unit extra laten plaatsen (gaten in de buitenmuur zijn er dan toch al, dus de koelleidingen zouden door hetzelfde gat kunnen gaan)
[
Voor 0% gewijzigd door
BastaRhymez op 10-04-2020 11:46
. Reden: types bij leverancier 3 en 4 toegevoegd ]