Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:
  • 1.350.367 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-06 11:47

Impry

Rallymedia.nl

Dank voor de uitgebreide reacties!
Hier ben ik een heel stuk wijzer van geworden en deze info is lastiger te vinden in bijv. een brochure van Daikin. Die zijn heel apparaatspecifiek.

[ Voor 68% gewijzigd door Impry op 28-12-2020 19:31 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-06 13:25
Impry schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:30:
Dank voor de uitgebreide reacties!
Hier ben ik een heel stuk wijzer van geworden en deze info is lastiger te vinden in bijv. een brochure van Daikin. Die zijn heel apparaatspecifiek.
Daarom schakel je normaal gesproken ook een installateur in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Allen,

Vraagje

Ik heb van het zomer 2x LG Split Airco - S12ET model 2020 aangeschaft via Portugal (veel tips gekregen via Tweakers airco's kopen in het buitenland)

Na de verbouwing van de opbouw (3e verdieping voor verwarmen en koelen) is er al veel voorbereid (zoals dakdoorvoer, en alle andere gaten airco units zijn al opgehangen en een extra groep.

Nu ben ik opzoek naar iemand die de koelleiding+stroom+condens aanlegt ik had al een paar gebeld via stek.nl echter willen er veel niet aan beginnen. Nu heb ik een bedrijf gevonden die het wilt aansluiten voor 495ex btw per airco inclusief onderdelen mijn vraag is dit niet veels te duur.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee.

Gr Myron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:45

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Myrie schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:42:
Allen,

Vraagje

Ik heb van het zomer 2x LG Split Airco - S12ET model 2020 aangeschaft via Portugal (veel tips gekregen via Tweakers airco's kopen in het buitenland)

Na de verbouwing van de opbouw (3e verdieping voor verwarmen en koelen) is er al veel voorbereid (zoals dakdoorvoer, en alle andere gaten airco units zijn al opgehangen en een extra groep.

Nu ben ik opzoek naar iemand die de koelleiding+stroom+condens aanlegt ik had al een paar gebeld via stek.nl echter willen er veel niet aan beginnen. Nu heb ik een bedrijf gevonden die het wilt aansluiten voor 495ex btw per airco inclusief onderdelen mijn vraag is dit niet veels te duur.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee.

Gr Myron
Dat is precies het nadeel van zelf spul halen en dan alleen een installateur laten langskomen; heel veel willen alleen plaatsen als ze ook zelf de spullen leveren.

Dat gezegd hebbende: ik reken meestal een euro of 300 tot 400 aan materiaal voor een multisplit en dan 600 tot 800 aan arbeid voor 2 man voor een dag incl. BTW

Ik vind 600 incl. Btw per unit dus niet bijzonder gek. Wat had je dan zelf verwacht of ingeschat? Als je zelf de leidingen doet en al het andere werk, moet je iets van 100 tot 150 euro rekenen voor vacuumeren en in bedrijf stellen.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Notna schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:52:
[...]

Dat is precies het nadeel van zelf spul halen en dan alleen een installateur laten langskomen; heel veel willen alleen plaatsen als ze ook zelf de spullen leveren.

Dat gezegd hebbende: ik reken meestal een euro of 300 tot 400 aan materiaal voor een multisplit en dan 600 tot 800 aan arbeid voor 2 man voor een dag incl. BTW

Ik vind 600 incl. Btw per unit dus niet bijzonder gek. Wat had je dan zelf verwacht of ingeschat? Als je zelf de leidingen doet en al het andere werk, moet je iets van 100 tot 150 euro rekenen voor vacuumeren en in bedrijf stellen.
Bedankt voor je snelle reactie! :)
Vroeg me gewoon af wat een redelijke prijs is.
Dit stukje besteed ik liever gewoon uit i.v.m. veiligheid en evt. garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 15:45
Zijn er mensen die een behuizing om hun buitenunit hebben gemaakt? Komt dit de levensduur ten goede van de unit? Ik heb een daikin buitenunit maar twijfel om er een behuizing/ bescherming voor aan te schaffen, mits die dan langer mee kan gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
harrybeuker schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:49:
Zijn er mensen die een behuizing om hun buitenunit hebben gemaakt? Komt dit de levensduur ten goede van de unit? Ik heb een daikin buitenunit maar twijfel om er een behuizing/ bescherming voor aan te schaffen, mits die dan langer mee kan gaan.
Bij mijn vorige huis heb ik er zelf 1 gemaakt. Meer vanwege het aanzicht, maar het zal ook betere bescherming leveren tegen weersinvloeden zoals hagel.

Maar je krijgt er niet spontaan meer rendement mee oid. En schoonmaken gaat onverminderd door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PKfttNsmACG_CnBMDyd_tJ4wn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhIRZnjsoRsXZl8XCQzXvOGB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdI9RQCGq-c66lj8OtpVoPnVEG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIq5ZL3gtB8fWAz13Hprz1bS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Csnq9BnWoe_XMlpr28EJ0zS7oFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLXd5YBoeWg3WCcCBVEfScpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minisculus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-05 20:51
Notna schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:48:
[...]

Bij mijn vorige huis heb ik er zelf 1 gemaakt. Meer vanwege het aanzicht, maar het zal ook betere bescherming leveren tegen weersinvloeden zoals hagel.

Maar je krijgt er niet spontaan meer rendement mee oid. En schoonmaken gaat onverminderd door.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tof, ik denk ook aan zoiets. Je kunt ze ook kant en klaar kopen van aluminium volgens mij of ook gewoon hout, maar wel vrij kostbaar voor iets wat jij hier laat zien, wat waarschijnlijk stukken goedkoper is (en fraai!).
Ik heb de vraag bij de installateur gesteld of hij het kon leveren en of hij het zou aanbevelen, maar hij raadde het af in verband met het minder goed kunnen uitstralen van de warmte van de buitenunit.
Ik heb zijn woord erop genomen, maar ik ga zeker nog wel even een afdak(je) maken. Schoonmaken blijft wel nodig begrijp ik? Ik vind het zo'n rotgezicht, zo'n mooie unit helemaal grijs of groen aangeslagen.

Heb jij ervaring met verminderde werking door de case?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Minisculus schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:41:
[...]

Tof, ik denk ook aan zoiets. Je kunt ze ook kant en klaar kopen van aluminium volgens mij of ook gewoon hout, maar wel vrij kostbaar voor iets wat jij hier laat zien, wat waarschijnlijk stukken goedkoper is (en fraai!).
Ik heb de vraag bij de installateur gesteld of hij het kon leveren en of hij het zou aanbevelen, maar hij raadde het af in verband met het minder goed kunnen uitstralen van de warmte van de buitenunit.
Ik heb zijn woord erop genomen, maar ik ga zeker nog wel even een afdak(je) maken. Schoonmaken blijft wel nodig begrijp ik? Ik vind het zo'n rotgezicht, zo'n mooie unit helemaal grijs of groen aangeslagen.

Heb jij ervaring met verminderde werking door de case?
Nee hoor, je moet alleen even goed opletten dat de uitblaas niet recirculeert naar de aanzuig aan de achterkant. Maar dat is een kwestie van een extra lamel aan de binnenkant die de de lucht naar voren forceert.

Ik heb dit gemaakt van wat resthout. Zal niet meer dan 50 euro zijn geweest en een dage klussen (met name meten en zagen)

En ja; je zal nog steeds het rooster aan de achterkant moeten schoonmaken etc. Maar de (groene) aanslag is beduidend minder/ad nihil.

Ontwerp overigens vrij gestolen van:

https://www.aircoplein.nl...co-buitenunit-lac548.html

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 29-12-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Laatst online: 24-06 11:47

Impry

Rallymedia.nl

rupsen schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:41:
[...]

Daarom schakel je normaal gesproken ook een installateur in :P
Klopt, die komt ook nog wel langs. Maar ik kom graag beslagen ten eis.

Zelfde als bij een keuken kopen, er hier op GoT staan honderden pagina’s over geschreven. En daar pik je stuk voor stuk tips uit op die je helpen in het gesprek met een verkoper om tot jouw topkeuken te komen.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
Beste Allen,

Gezien we het voornemen hebben om komende periode ook airco’s te laten installeren heb ik gedurende de kerstdagen genoeg tijd gehad me in dit onderwerp via dit Topic te verdiepen. Heb veel goede ideeën en tips voorbij zien komen en daarmee inspiratie opgedaan voor onze eigen setup.

Deze zou ik graag hier nog eens willen voorleggen. Prioriteit is koelen, maar denk dat ik het verwarmen ook in de vergelijking mee ga nemen. Het betreft een goed geïsoleerd hoekhuis uit 2002. Volledig stenen zijgevel gesitueerd op het zuidoosten. Graag zouden we voor de slaapkamers en woonkamer een gedegen oplossing willen hebben.

Bijgaand heb ik enkele opties voor onze situatie a.d.v. de specs uitgewerkt. Zie onderstaande knip uit de excel. Qua prijzen heb ik vooralsnog alleen de binnen- en buitenunits geteld om er wat gevoel bij te krijgen. Bij meerdere buitenunits zullen waarschijnlijk de montage- en in gebruiksstelling kosten weer hoger zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jrw0lYk_IYm3wcUe8qU4pFyAbmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTYiy2Y0WzchRzZLra7bWPhL.jpg?f=fotoalbum_large

Bij optie 1 zal het eventueel verwarmen misschien een issue kunnen worden? Er hangen twee lichte 1,5kw units op een grote buitenunit. Anderzijds verwacht ik dat als de 1,5kw genoeg hebben, de andere twee units (3,5 en 2,5) het minimale vermogen naar zich toe zullen trekken? Heb dan wel één buitenunit in de achtertuin.

Optie 2 hierbij zijn de woon- en slaapkamers mooi gesplitst. In gebruik dag/nacht misschien wel praktisch. Krijg dan wel twee buiten units, in twee afmetingen aan de achtergevel.

Optie 3 zal mogelijk de beste maar ook duurste oplossing zijn, maar dan zijn de woon- en slaapkamers gemixt. Bij 24/7 rustig pruttelen misschien ook geen probleem.

Wellicht heb ik nog iets over het hoofd gezien? Welk advies zouden jullie me nog mee kunnen geven? E.e.a. zal ook afhangen van het totaal kostenplaatje.
Hoor graag jullie reacties.

Alvast hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:02

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kingsolo schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:52:
Beste Allen,

Gezien we het voornemen hebben om komende periode ook airco’s te laten installeren heb ik gedurende de kerstdagen genoeg tijd gehad me in dit onderwerp via dit Topic te verdiepen. Heb veel goede ideeën en tips voorbij zien komen en daarmee inspiratie opgedaan voor onze eigen setup.

Deze zou ik graag hier nog eens willen voorleggen. Prioriteit is koelen, maar denk dat ik het verwarmen ook in de vergelijking mee ga nemen. Het betreft een goed geïsoleerd hoekhuis uit 2002. Volledig stenen zijgevel gesitueerd op het zuidoosten. Graag zouden we voor de slaapkamers en woonkamer een gedegen oplossing willen hebben.

Bijgaand heb ik enkele opties voor onze situatie a.d.v. de specs uitgewerkt. Zie onderstaande knip uit de excel. Qua prijzen heb ik vooralsnog alleen de binnen- en buitenunits geteld om er wat gevoel bij te krijgen. Bij meerdere buitenunits zullen waarschijnlijk de montage- en in gebruiksstelling kosten weer hoger zijn.

[Afbeelding]

Bij optie 1 zal het eventueel verwarmen misschien een issue kunnen worden? Er hangen twee lichte 1,5kw units op een grote buitenunit. Anderzijds verwacht ik dat als de 1,5kw genoeg hebben, de andere twee units (3,5 en 2,5) het minimale vermogen naar zich toe zullen trekken? Heb dan wel één buitenunit in de achtertuin.

Optie 2 hierbij zijn de woon- en slaapkamers mooi gesplitst. In gebruik dag/nacht misschien wel praktisch. Krijg dan wel twee buiten units, in twee afmetingen aan de achtergevel.

Optie 3 zal mogelijk de beste maar ook duurste oplossing zijn, maar dan zijn de woon- en slaapkamers gemixt. Bij 24/7 rustig pruttelen misschien ook geen probleem.

Wellicht heb ik nog iets over het hoofd gezien? Welk advies zouden jullie me nog mee kunnen geven? E.e.a. zal ook afhangen van het totaal kostenplaatje.
Hoor graag jullie reacties.

Alvast hartelijk dank.
Voor het verwarmen moet je in een apart topic zijn Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp 8)7

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Daar wordt overigens aan gewerkt ;) Dat gezamenlijke topic gaat er komen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Goed, tijd voor mij om toch ook maar even een berichtje te plaatsen hier. Zit er al een tijd overna te denken maar heb inmiddels maar besloten dat ik het wil gaan doen.

Ik wil in elk geval de woonkamer (+half open keuken) en de slaapkamer koelen. Buitenunit wil ik wel voor 3 (of 4) geschikt hebben zodat ik later makkelijk kan uitbreiden maar dat is ook afh van de kosten, is ook zonde nu flink extra te betalen als je over 5 jaar zegmaar voor hetzelfde geld een nieuwe set er bij plaatst.

De woonkamer is ~ 5x5m als ik de keuken niet meereken maar dit zit niet in de "airflow" wat ik van plan ben.
De slaapkamer is ~5x3m.

Qua vermogen dacht ik aan 3,5kW woonkamer en 2,5kW slaapkamer. Doel is koelen en allicht ook eea verwarmen voor de woonkamer. Heb wel eens van die momenten dat je net even een half uurtje ofzo thuis ben dat het zonde is om de complete CV aan te slingeren.

Zijn deze vermogens goed ingeschat?

Het idee van mij was om de buitenunit boven de voordeur te monteren. Er is daar een afdakje wat doorloopt naar de schuur. Dus ruimte genoeg, geen herrie in de tuin en ook voor de buren wat prettiger (slapen achter). Ik vind het geen probleem dat dit wat extra kosten ivm langer leidingwerk is.

Het idee is om dat van buiten naar de meterkast naar binnen te gaan en vanuit daar naar de woonkamer (zie plattegrond). Wat betreft de slaapkamer twijfel ik nog even. Ik denk dat het het mooiste zou zijn om in de meterkast omhoog te gaan (is wel beton). In die kamer aan de voorkant zit al een koofje (die dan iets groter moet) met CV+ elektra voor oa PV. Dan heb ik maar op 1 plek een gat in de muur nodig. Is denk ik vooral de afweging of de extra kosten voor betonboring / koofje opwegen tegen minder kabelgoot zichtbaar aan de buitenkant.

Is het trouwens beter om de airco op het dak te zetten of aan de muur te bevestigen? Ivm lekkage zou ik zeggen aan de muur?

Vrees dat ik met deze oplossing wel 2 pompjes nodig ga hebben, is voor de slaapkamer best een stukje (~3,5m "recht") alleen ik heb hier al gelezen dat je pompjes hebt die je wat verder weg kan monteren dat zou wel mooi zijn ivm geluid in de slaapkamer. Woonkamer moet sowieso een pompje (ivm hoogte) maar daar maakt het geluid me iets minder uit. Of misschien 1 pompje in de meterkast monteren met 2 "sensoren"?

Qua merk is het geloof ik een beetje potato potato, A-merk sowieso maar of het nou Mitshibutsi, Dakin of wat dan ook is.... Misschien meer kijken naar de binnenunits qua maatvoering? Of zijn er nou echt nog voordelen in een bepaalde situatie?

Qua installatie zit ik er aan te denken de boel zelf te monteren. Elektra kan ik zelf ook wel doen (is een schakelaar buiten verplicht? Airco krijgt zijn eigen groep). Dan zou ik alleen voor het afvullen een bedrijf langs moeten laten komen? Eventueel in het buitenland bestellen is een optie maar dan moet ik eerst een beetje weten hoe of wat voor ik de prijzen kan vergelijken (en of er bedrijven zijn die dat soort spul voor je wil aansluiten.

Plattegrond beneden:
https://upload.mattie-systems.nl/uploads/89117-beneden.png
Plattegrond boven:
https://upload.mattie-systems.nl/uploads/7783-boven.png
Foto buiten:
https://upload.mattie-systems.nl/uploads/33018-6-buiten.jpg

Iemand nog tips / suggesties / aanmerkingen?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:16
Mattie112 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:13:
Goed, tijd voor mij om toch ook maar even een berichtje te plaatsen hier. Zit er al een tijd overna te denken maar heb inmiddels maar besloten dat ik het wil gaan doen.

Ik wil in elk geval de woonkamer (+half open keuken) en de slaapkamer koelen. Buitenunit wil ik wel voor 3 (of 4) geschikt hebben zodat ik later makkelijk kan uitbreiden maar dat is ook afh van de kosten, is ook zonde nu flink extra te betalen als je over 5 jaar zegmaar voor hetzelfde geld een nieuwe set er bij plaatst.

De woonkamer is ~ 5x5m als ik de keuken niet meereken maar dit zit niet in de "airflow" wat ik van plan ben.
De slaapkamer is ~5x3m.

Qua vermogen dacht ik aan 3,5kW woonkamer en 2,5kW slaapkamer. Doel is koelen en allicht ook eea verwarmen voor de woonkamer. Heb wel eens van die momenten dat je net even een half uurtje ofzo thuis ben dat het zonde is om de complete CV aan te slingeren.

Zijn deze vermogens goed ingeschat?

Het idee van mij was om de buitenunit boven de voordeur te monteren. Er is daar een afdakje wat doorloopt naar de schuur. Dus ruimte genoeg, geen herrie in de tuin en ook voor de buren wat prettiger (slapen achter). Ik vind het geen probleem dat dit wat extra kosten ivm langer leidingwerk is.

Het idee is om dat van buiten naar de meterkast naar binnen te gaan en vanuit daar naar de woonkamer (zie plattegrond). Wat betreft de slaapkamer twijfel ik nog even. Ik denk dat het het mooiste zou zijn om in de meterkast omhoog te gaan (is wel beton). In die kamer aan de voorkant zit al een koofje (die dan iets groter moet) met CV+ elektra voor oa PV. Dan heb ik maar op 1 plek een gat in de muur nodig. Is denk ik vooral de afweging of de extra kosten voor betonboring / koofje opwegen tegen minder kabelgoot zichtbaar aan de buitenkant.

Is het trouwens beter om de airco op het dak te zetten of aan de muur te bevestigen? Ivm lekkage zou ik zeggen aan de muur?

Vrees dat ik met deze oplossing wel 2 pompjes nodig ga hebben, is voor de slaapkamer best een stukje (~3,5m "recht") alleen ik heb hier al gelezen dat je pompjes hebt die je wat verder weg kan monteren dat zou wel mooi zijn ivm geluid in de slaapkamer. Woonkamer moet sowieso een pompje (ivm hoogte) maar daar maakt het geluid me iets minder uit. Of misschien 1 pompje in de meterkast monteren met 2 "sensoren"?

Qua merk is het geloof ik een beetje potato potato, A-merk sowieso maar of het nou Mitshibutsi, Dakin of wat dan ook is.... Misschien meer kijken naar de binnenunits qua maatvoering? Of zijn er nou echt nog voordelen in een bepaalde situatie?

Qua installatie zit ik er aan te denken de boel zelf te monteren. Elektra kan ik zelf ook wel doen (is een schakelaar buiten verplicht? Airco krijgt zijn eigen groep). Dan zou ik alleen voor het afvullen een bedrijf langs moeten laten komen? Eventueel in het buitenland bestellen is een optie maar dan moet ik eerst een beetje weten hoe of wat voor ik de prijzen kan vergelijken (en of er bedrijven zijn die dat soort spul voor je wil aansluiten.

Plattegrond beneden:
https://upload.mattie-systems.nl/uploads/89117-beneden.png
Plattegrond boven:
https://upload.mattie-systems.nl/uploads/7783-boven.png
Foto buiten:
https://upload.mattie-systems.nl/uploads/33018-6-buiten.jpg

Iemand nog tips / suggesties / aanmerkingen?
Ben geen expert, maar buitenunit aan de voorgevel kan wellicht vergunningsplichtig zijn, zou zeker even omgevingsloket raadplegen daarvoor.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Martinusz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:19:
[...]

Ben geen expert, maar buitenunit aan de voorgevel kan wellicht vergunningsplichtig zijn, zou zeker even omgevingsloket raadplegen daarvoor.
Goed punt, verderop in de straat hebben ze het ook maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze daar niet een vergunning voor hebben. Ik ga even kijken wat ik hier over kan vinden!

edit:
Goed het zal wel onder "overig" vallen, en daar staat dat als "het te bouwen" niet meer dan 0,5m uitsteekt er geen omgevingsvergunning nodig is. Moet wel voldoen aan de ruimtelijke ordening. Maar ff een mail naar de gemeente gestuurd want daar kon ik weer niks over vinden.
U hebt de check gedaan voor Overige veranderingen aan bestaande bouwwerken. De uitkomst hiervan is:

Bouwen: Geen omgevingsvergunning nodig.

De conclusie "Geen omgevingsvergunning nodig" betekent niet dat u direct kunt beginnen met de bouw van het bouwwerk. Uw bouwplan moet namelijk ook voldoen aan de regels op het gebied van ruimtelijke ordening (o.a. het bestemmingsplan). Voldoet uw bouwplan hieraan, dan mag u vergunningvrij bouwen. Voldoet uw bouwplan hier niet aan, dan moet u een omgevingsvergunning voor de activiteit handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening aanvragen. Neem bij twijfel contact op met de gemeente voor meer informatie.

[ Voor 51% gewijzigd door Mattie112 op 29-12-2020 16:45 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-06 13:25
Impry schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:00:
[...]

Klopt, die komt ook nog wel langs. Maar ik kom graag beslagen ten eis.

Zelfde als bij een keuken kopen, er hier op GoT staan honderden pagina’s over geschreven. En daar pik je stuk voor stuk tips uit op die je helpen in het gesprek met een verkoper om tot jouw topkeuken te komen.
Snap ik, was ook met een knipoog.
Ook weet ik dat veel "installateurs" helemaal geen verstand van koeltechniek hebben en eigenlijk alleen maar splitjes hangen, dus is het inderdaad niet geheel onverstandig zelf eerst informatie in te winnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 16:31
[...]

Plaats een een advertentie op
https://www.werkspot.nl/?...wS0QNilWxmmBoClFcQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:04
[...]

Helemaal met je eens, hier in sept een single split daikin 4.2 kw stylish winkel prijs 2000 euro, laten plaatsen bij zelfde firma, echt een koopje 2800 euro totaal.
Dus 450 ex btw, per unit zonder levering airco, is goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16
@Mattie112 vermoedelijk staat er in het bestemmingsplan wel iets over airco’s en plaatsing en over aanzicht van de woningen. Gezien je het aanzicht verandert vanaf openbaar terrein kan ik het mij niet voorstellen dat je dat vergunningsvrij aan de gevel mag hangen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanlith
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02-2024
Ik volg dit topic nu een aantal weken aangezien wij ook aan het kijken zijn naar het mogelijk laten plaatsen van airco's in ons huis voor zowel koelen als verwarmen. Vandaag was de eerste installateur op bezoek om een bezichtiging te doen. Graag hoor ik of dit een beetje een juiste prijs is voor onderstaande

Mitsibishi
Totaalprijs € 5.250,00
Buiten unit SCM50 ZS-W 
Woonkamer SRF35 ZS-W 
Slaapkamer SRK25 ZSW
Slaapkamer SRK25 ZSW
Uitgevoerd met WIFI
Ongeveer 20 a 25 meter leidingingen
Goten voor binnen en buiten ongeveer 10 meter.
1 gat binnenmuur boren.
2 gaten buitenmuur boren
Buitenunit geplaatst op kunststof balken met trillingsdempers

Leggen geen extra groep aan maar tappen af van stopcontact aan binnenzijde van de muur waar de SRF zal komen.

Dank jullie alvast voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:02

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jvanlith schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:33:
Ik volg dit topic nu een aantal weken aangezien wij ook aan het kijken zijn naar het mogelijk laten plaatsen van airco's in ons huis voor zowel koelen als verwarmen. Vandaag was de eerste installateur op bezoek om een bezichtiging te doen. Graag hoor ik of dit een beetje een juiste prijs is voor onderstaande

Mitsibishi
Totaalprijs € 5.250,00
Buiten unit SCM50 ZS-W 
Woonkamer SRF35 ZS-W 
Slaapkamer SRK25 ZSW
Slaapkamer SRK25 ZSW
Uitgevoerd met WIFI
Ongeveer 20 a 25 meter leidingingen
Goten voor binnen en buiten ongeveer 10 meter.
1 gat binnenmuur boren.
2 gaten buitenmuur boren
Buitenunit geplaatst op kunststof balken met trillingsdempers

Leggen geen extra groep aan maar tappen af van stopcontact aan binnenzijde van de muur waar de SRF zal komen.

Dank jullie alvast voor jullie reactie.
Persoonlijk zou ik voor de woonkamer een single split nemen omdat dit beter werkt voor verwarmen (zuiniger en veel minder kans op harde borrelende geluiden) en dan een multi SCM40 voor de twee slaapkamers, eigenlijk optie 2 van @Kingsolo (zie hier boven). Qua overcomitting is dit ook een stuk beter.

Warme lucht stijgt dus de kans is groot dat je met de single split beneden boven ook een goede temperatuur bereikt (zie post hierboven, ik verwarm het hele huis met een 3.5 ).

Je kan je vraag voor het verwarmen het beste ook even stellen in Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2020 22:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:26
Ik heb een Daikin Prefera. Het valt me op dat er een publieke onbeveiligd wifi netwerk beschikbaar is. Hebben jullie dat ook? Vroeg me af of het kwaad kon.

• Mattie112

Mattie112

Ophidian schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:15:
@Mattie112 vermoedelijk staat er in het bestemmingsplan wel iets over airco’s en plaatsing en over aanzicht van de woningen. Gezien je het aanzicht verandert vanaf openbaar terrein kan ik het mij niet voorstellen dat je dat vergunningsvrij aan de gevel mag hangen.
Ik heb dat even nagevraagd bij de gemeente ja. Kon er verder niks over vinden...

Deze ruimte is te huur!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16
Mattie112 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:14:
[...]

Ik heb dat even nagevraagd bij de gemeente ja. Kon er verder niks over vinden...
De gemeente zal bijna altijd zeggen dat je vergunning aan moet vragen helaas. Maar zoek het bestemmingsplan op, daar kan je het zo in vinden. In ons bestemmingsplan stond dat de unit niet vanaf openbaar terrein te zien mocht zijn. Dus unit in het zicht is vergunningsplichtig.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• kingofkamikaze
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-06 22:31
*Knip*, V&A houden we graag in https://tweakers.net/aanbod/

[ Voor 78% gewijzigd door Zeehond op 31-12-2020 13:37 ]

Ze noemen mij de GeizMeister

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-06 07:49

mwk

banaliteit schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:38:
Ik heb een Daikin Prefera. Het valt me op dat er een publieke onbeveiligd wifi netwerk beschikbaar is. Hebben jullie dat ook? Vroeg me af of het kwaad kon.
Nee heb ik niet. Zijn de modules al met je interne netwerk verbonden?

Maarten

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:26
mwk schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:08:
[...]

Nee heb ik niet. Zijn de modules al met je interne netwerk verbonden?
Ja. Er zijn 2 opties om een verbinding op te zetten met de binnenunit. Direct of via het draadloze netwerk. Straks maar even de handleiding doorspitten om te zien hoe ik dat netwerk uitzet.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:42
Bij mij is dat alleen als ie geen verbinding maakt met mijn wifi-netwerk, dan zie je een Daikin_123456 SSID staan. Zodra ik m verbind met mn eigen netwerk verdwijnt dat. Maar ik heb wel een 5 jaar oud exemplaar, misschien is dat bij nieuwere weer anders.

All-electric.

• Speedfightserv
  • Laatst online: 24-06 17:05
Rukapul schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:23:
[...]

@Speedfightserv

Ik heb wat sterkere IR-leds gekocht op Ali en kan nu op meters afstand maar ook door reflectie (nodemcu met IR zender ligt op de airco nu) de airco aansturen.
Heb de modules binnen, werkt perfect! thanks!

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:46

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb vier recente Daikin FTX binnenunits met allemaal een Wifi module en het onbeveiligde netwerk is alléén maar aanwezig als je de modules nog niet gekoppeld hebt aan je eigen Wifi netwerk in de "Controller" app. Als ze eenmaal gekoppeld zijn dan verdwijnen die netwerken.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En we gaan verder in het samengevoegde verwarmen/koelen topic:
L/L warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"