Goed, tijd voor mij om toch ook maar even een berichtje te plaatsen hier. Zit er al een tijd overna te denken maar heb inmiddels maar besloten dat ik het wil gaan doen.
Ik wil in elk geval de woonkamer (+half open keuken) en de slaapkamer koelen. Buitenunit wil ik wel voor 3 (of 4) geschikt hebben zodat ik later makkelijk kan uitbreiden maar dat is ook afh van de kosten, is ook zonde nu flink extra te betalen als je over 5 jaar zegmaar voor hetzelfde geld een nieuwe set er bij plaatst.
De woonkamer is ~ 5x5m als ik de keuken niet meereken maar dit zit niet in de "airflow" wat ik van plan ben.
De slaapkamer is ~5x3m.
Qua vermogen dacht ik aan 3,5kW woonkamer en 2,5kW slaapkamer. Doel is koelen en allicht ook eea verwarmen voor de woonkamer. Heb wel eens van die momenten dat je net even een half uurtje ofzo thuis ben dat het zonde is om de complete CV aan te slingeren.
Zijn deze vermogens goed ingeschat?
Het idee van mij was om de buitenunit boven de voordeur te monteren. Er is daar een afdakje wat doorloopt naar de schuur. Dus ruimte genoeg, geen herrie in de tuin en ook voor de buren wat prettiger (slapen achter). Ik vind het geen probleem dat dit wat extra kosten ivm langer leidingwerk is.
Het idee is om dat van buiten naar de meterkast naar binnen te gaan en vanuit daar naar de woonkamer (zie plattegrond). Wat betreft de slaapkamer twijfel ik nog even. Ik denk dat het het mooiste zou zijn om in de meterkast omhoog te gaan (is wel beton). In die kamer aan de voorkant zit al een koofje (die dan iets groter moet) met CV+ elektra voor oa PV. Dan heb ik maar op 1 plek een gat in de muur nodig. Is denk ik vooral de afweging of de extra kosten voor betonboring / koofje opwegen tegen minder kabelgoot zichtbaar aan de buitenkant.
Is het trouwens beter om de airco op het dak te zetten of aan de muur te bevestigen? Ivm lekkage zou ik zeggen aan de muur?
Vrees dat ik met deze oplossing wel 2 pompjes nodig ga hebben, is voor de slaapkamer best een stukje (~3,5m "recht") alleen ik heb hier al gelezen dat je pompjes hebt die je wat verder weg kan monteren dat zou wel mooi zijn ivm geluid in de slaapkamer. Woonkamer moet sowieso een pompje (ivm hoogte) maar daar maakt het geluid me iets minder uit. Of misschien 1 pompje in de meterkast monteren met 2 "sensoren"?
Qua merk is het geloof ik een beetje potato potato, A-merk sowieso maar of het nou Mitshibutsi, Dakin of wat dan ook is.... Misschien meer kijken naar de binnenunits qua maatvoering? Of zijn er nou echt nog voordelen in een bepaalde situatie?
Qua installatie zit ik er aan te denken de boel zelf te monteren. Elektra kan ik zelf ook wel doen (is een schakelaar buiten verplicht? Airco krijgt zijn eigen groep). Dan zou ik alleen voor het afvullen een bedrijf langs moeten laten komen? Eventueel in het buitenland bestellen is een optie maar dan moet ik eerst een beetje weten hoe of wat voor ik de prijzen kan vergelijken (en of er bedrijven zijn die dat soort spul voor je wil aansluiten.
Plattegrond beneden:
https://upload.mattie-systems.nl/uploads/89117-beneden.png
Plattegrond boven:
https://upload.mattie-systems.nl/uploads/7783-boven.png
Foto buiten:
https://upload.mattie-systems.nl/uploads/33018-6-buiten.jpg
Iemand nog tips / suggesties / aanmerkingen?